انجمن روانشناسان تربیتی ایران

 
helpkade
انجمن روانشناسان تربیتی ایران
انجمن روانشناسان تربیتی ایران

دریافت مشاوره رایگان!001-234-5678

دریافت مشاوره رایگان!001-234-5678

چگونه اضطراب کرونا را درمان کنیم؟ شیوع کرونا باعث بروز اختلالات و فشارهای روانی در جامعه شده است و اکنون تعداد زیادی از افراد به دلایلی همچون ابتلا به این ویروس، جان دادن یکی از عزیزان خود و بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی، دچار اختلالات روانی شده‌اند؛ در نتیجه جامعه نیازمند نسخه شفابخشی برای بازیابی…

به مناسبت روز جهانی روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد: از مسائل روانی تهدیدکننده کادر درمانی تا شایع‌ترین اختلالات مردم در دوران کرونا پس از پخش شیوع کروناویروس، پرستاران و پزشکان در خط مقدم جنگ ایستادند و شبانه‌روز برای کاهش شیوع این ویروس آماده‌باش بودند، با این وجود این ویروس به حدی در جهان…انجمن روانشناسان تربیتی ایران

چگونه در قرنطینه خانگی با فرزندان برخورد کنیم؟ رئیس انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری و کاهش اختلافات والدین و فرزندان در دوران قرنطینه، درک احساسات و عواطف آنهاست، گفت: مهم‌ترین راهکار این است که والدین آرام باشند. به گزارش روابط…

از «سوگ ابراز نیافته» برای قربانیان کرونا تا نحوه همدردی با خانواده آنها براساس آمارهای وزارت بهداشت تاکنون بیش از سه هزار نفر جان خود را بر اثر بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند که بر همین اساس، خانواده‌های بسیاری هم داغ‌دار عزیزانشان شده‌اند که البته باتوجه به عدم امکان برگزاری مراسم ترحیم به سبک گذشته…

 چند راهکار برای مقابله با طرح‌واره‌های ذهنی برای کاهش زنجیره کرونا رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران نحوه ترک رفتارهای اشتباه برای مقابله با کرونا را از طریق شبیه‌سازی ذهنی توضیح داد و گفت: بر اساس سنت‌های فرهنگی در طول تاریخ، طرحواره‌ای با پشتوانه فرهنگی در مردم شکل گرفته است که روز سیزده بدر را در…

فراخوان جهت دعوت از مشاوران و روان شناسان و اعضای محترم انجمن در مشارکت و مقابله با کووید ۱۹ (کرونا) قابل توجه روان شناسان و مشاوران لطفا فرم مشخصات فردی و شغلی و نوع همکاری تکمیل گردد. (لینک دانلود) جهت عضویت در گروه از طریق لینک https://t.me/joinchat/CLXuQRlZCRn5iaz2bymzZA داوطلبین مداخله در بحران انجمن روان شناسی تربیتی…

«ورزش» کدام دسته از بیماری‌های خلقی را درمان می‌کند؟ رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با بیان اینکه ورزش سبب کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، ترس و وحشت‌زدگی و افزایش اعتماد به نفس و خودباوری ­می‌شود، می‌گوید: پژوهش‌های انجام شده در حوزه سلامت روان حاکی از آن است که ورزش در درمان اضطراب و افسردگی و بیماری‌­های خلقی…

کسب رتبه A انجمن روانشناسی تربیتی ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجمن روانشناسی تربیتی ایران افتخاری دیگر در سال ۹۸ رقم زد و برای چندمین بار بر کرسی رتبه A در ارزیابی کمیسون انجمن های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشست.

نشست تخصصی آسیب شناسی مدارس تیزهوشان با تاکید بر آزمون ورودی نشست تخصصی آسیب شناسی مدارس تیزهوشان با تاکید بر آزمون ورودی به دعوت دکتر فریبرز درتاج رییس انجمن روان شناسی تربیتی ایران، با حضور مشاور وزارت آموزش و پرورش و جمعی از اساتید در خرداد ماه ۱۳۹۸، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه…

برگزاری مراسم افطار ماه رمضان به میزبانی انجمن روان شناسی تربیتی ایران مراسم افطار ماه رمضان به میزبانی انجمن روان شناسی تربیتی ایران و با حضو معاونین وزیر آموزش و پرورش،  رئیس و معاونان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و برخی از اساتید حوزه روان شناسی، در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد.  

دریافت مشاوره رایگان!001-234-5678

دریافت مشاوره رایگان!001-234-5678

سمت: رئیس هیئت مدیره

استاد دانشگاه علامه طباطبائی

(رزومه)

سمت: نائب رئیس هیئت مدیره

انجمن روانشناسان تربیتی ایران

دانشیار دانشگاه خوارزمی

(رزومه)

سمت: خزانه دار

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی

(رزومه)

سمت: عضو هیئت مدیره

دانشیار دانشگاه الزهرا (س)

(رزومه)

سمت: عضو هیات مدیره

دانشیار دانشگاه شیراز

(رزومه)

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

(رزومه)

دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی

سمت: بازرس اصلی

دکتری دانشگاه علامه طباطبائی

سمت: بازرس علی البدل

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

دریافت مشاوره رایگان!001-234-5678

انجمن علمی روان شناسی تربیتی ایران مورخ ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ با شماره پروانه ۳/۷۴۴۵۶ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، به‌منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علمي روان‏شناسی تربیتی و توسعه كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه‌ روان‏شناسی تربیتی، تشكيل گردید.

 

به‌منظور نيل به اهداف مذكور، انجمن اقدامات زير را به‌عمل خواهد‌آورد: انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين‌المللي با محققان و متخصصاني كه به گونه‌اي با علم روان‏شناسی تربیتی سر و كار دارند.

۱- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري و اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمنانجمن روانشناسان تربیتی ایران

۲- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز

۳- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و فني

۴- برگزاري گردهمايي‌هاي علمي در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي

۵- انتشار كتب و نشريات علمي

گروههاي علمي انجمن از قرار زیر است

 

اطلاعات بیشتر:

پروانه تاسیس انجمن (فایل)

جهت آشنایی بیشتر با ساختار، اهداف، وظایف و شرایط عضویت به اساسنامه انجمن مراجعه فرمائید.

اساسنامه(فایل)

انجمن روانشناسی تربیتی ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۹۲ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دسته بندی علوم پایه آغاز نمود.
بر اساس داده های ثبت شده در سیویلیکا انجمن روانشناسی تربیتی ایران تاکنون ۲ کنفرانس را برگزار نموده و یا درحال برگزاری است.

پایگاه مرجع انجمنهای علمی ایران، به معرفی؛ دسته بندی و ارائه اخبار و دستاوردهای انجمنهای علمی کشور می پردازد و بر اساس مستندات علمی ثبت شده از انجمنها در پایگاه سیویلیکا،
فعالیت علمی انجمنها رتبه بندی می شود.

همه حقوق برای پایگاه مرجع انجمنهای علمی ایران محفوظ است – SAREF.ir

پایگاه مرجع انجمنهای علمی ایران

پایگاه سیمپوزیا، یکی از مجموعه وب سایتهای سیویلیکا می باشد که به اطلاع رسانی کنفرانسهای کشور می پردازد. در این سایت کلیه فراخوانهای کنفرانسهای معتبر علمی کشور را می توانید مشاهده نمایید.

کلیه حقوق برای مجموعه سیویلیکا محفوظ است© – Symposia

شرایط ثبت نام در کارگاه

شرکت کنندگان در کارگاه های آموزشی انجمن روانشناسی ایران لطفا پس از کسب اطمینان از ظرفیت  کارگاه (مقابل عنوان هر کارگاه ذکر شده است که ظرفیت دارد یا ظرفیت تکمیل است) نسبت به واریز هزینه کارگاه به شماره حساب های بانک تجارت، شعبه دانشگاه شهید بهشتی (کد 3420)، حساب جاری شماره 342060641 به نام انجمن روانشناسی ایران و یا به شماره حساب بانک صادرات، شعبه مقدس اردبیلی (کد 1911) حساب جاری شماره 0102699310002  اقدام نمایید.

لطفاً هزینه هر کارگاه را در فیش جداگانه پرداخت فرمایید. 

 

انجمن روانشناسان تربیتی ایران

همچنین ساعت شروع کارگاه های آموزشی 8 صبح می باشد.

 

 

مکان کارگاه های آموزشی انجمن روانشناسی ایران : تهران، خیابان ولیعصر، چهارراه نیایش، خیابان اسفندیار، پلاک 20، واحد 4 ، کدپستی 1968656336

تلفن : 88785266

 فکس: 88871637

پس از پرداخت هزينه ثبت نام به بانك لطفا طي تماس تلفني براي ثبت نام قطعي با دفتر انجمن هماهنگ نماييد و ارائه اصل فيش بانكي در روز كارگاه الزامي است.

 

 

همچنين در صورت دانشجو یا عضو انجمن بودن، ارائه كارت دانشجويي و كارت عضويت انجمن در روز كارگاه الزامي است.

 

توجه توجه : لطفا درثبت نام کارگاه دقت بفرمایید، کارگاه‌ها به هیچ عنوان کنسلی ندارد، درصورت غیبت هزینه آن قابل برگشت نخواهد بود 

 

نشانی دفتر انجمن روانشناسی ایران: تهران، خیابان ولیعصر، چهارراه نیایش، خیابان اسفندیار، پلاک 20، واحد 4، کدپستی 1968656336   تلفن: 88785266 – 22180150   فکس: 88871637


فرم تماس با انجمن (نظرات، پیشنهادات و انتقادات)

دفتر نشریه بین المللی روانشناسی و دوفصلنامه روانشناسی معاصر: تهران، میدان هفت تیر، خ کریمخان زند، نبش کوچه آبان شمالی، ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی (سازمان مرکزی)، طبقه دوم، اتاق 209

تلفن : 81032214

قبل از اقدام به ثبت نام و عضویت در انجمن مشاوره ایران خواهشمند است فایل های مدارک زیر را به صورت اسکن شده آماده کنید:

۱. عکس پرسنلی ۴*۳، اندازه عکس کمتر از ۱۰۰ کیلو بایت ،فرمت عکس jpg یا gif . 

۲. تصویر کارت ملی  یا  تصویر صفحه اول شناسنامه (اندازه کمتر از ۱۰۰ کیلو بایت).

۳. تصویر آخرین مدرک تحصیلی (اندازه کمتر از ۱۰۰ کیلو بایت) یا تصویر کارت دانشجویی(در صورتی که دانشجو هستید)(اندازه کمتر از ۱۰۰ کیلو بایت).توجه: لطفا بعد از گذشت سه روز از ارسال فرم ثبت نام و دریافت پیامک و ایمیل فعالسازی پنل شخصی، به پنل شخصی خود مراجعه کرده و کارت عضویت را از پنل خود دریافت کنید.
 

 انواع عضویت(نوع ثبت نام) در انجمن مشاوره ایران:انجمن روانشناسان تربیتی ایران

مطابق مصوبه جلسه ۱۳۷۶/۰۴/۰۲ هیات مدیره, انواع عضویت ها در انجمن مشاوره ایران عبارت است از: عضویت پیوسته, عضویت وابسته, عضویت دانشجویی, عضویت افتخاری و اعضای مؤسساتی (حقوقی). اطلاعات کامل مربوط به انواع عضویتها در “انجمن مشاوره ایران” در اساسنامه انجمن آمده است. هر یک از اعضا سالانه مبلغ معینی به عنوان حق عضویت به انجمن می پردازند. پرداخت حق عضویت هیچ گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی کند. میزان حق عضویت برای اعضای انجمن بسته به نوع عضویت آنها از این قرار است: 

در صورتی می خواهید صفحه کارت خود را به صورت pdf ذخیره کنید از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

نشانی:
       تهران خیابان کریم خان زند نبش  آبان شمالی ساختمان
معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی طبقه دوم اتاق ۲۲۳

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن مشاوره ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Counseling Association

Designed & Developed by : Yektaweb

نام

ایمیل

دیدگاه

language وب سایت
انجمن روانشناسی تربیتی ایران

location_onآدرس : میدان ولیعصر به سمت هفت تیر- جنب خیابان عضدی ساختمان علامه طباطبایی طبقه دوم اتاق ۲۰۶

event_noteتعداد مطالب : 7

keyboard_arrow_upرتبه‌بندی انجمن روانشناسی تربیتی ایران

مقالات علمی رتبه بندی دانشگاه ها انجمن های علمی دیده بان علم ایران فراخوان های علمی افراد مهم علمی کشور مرجع صنعت کنفرانس اطلاع رسانی کنفرانس ها خبرگزاری کنفرانسها اخبار ساختمان پروژه ها و تحقیق دانشجویی کنفرانسهای پزشکی مرجع دانش جوشکاری اکوسیستم کارآفرینی جستجوی وکیل مجلات علمی ایران رتبه بندی بانکها رتبه بندی بیمه زلزله

عنوان کتاب : آماده سازی کودکان برای ورود به پیش دبستانی و دبستان

نوشته: کارن کوئین

ترجمه: دکتر احمد عابدی و مائده حسام

نشر نوشته- چاپ اول 1392

قیمت: 15000 تومان

انجمن روانشناسان تربیتی ایران

این کتاب نوشته دکتر کارن کوئین(دکترای روانشناسی تربیتی) و بر اساس تجربه شخصی خود او در تربیت فرزند دومش “سم” نوشته شده است.

 

زمانی که سم سه ساله بود دکتر کوئین متوجه شد هنگامی که او را مخاطب قرار می­دهد ارتباط چشمی برقرار نمی­کند و به ندرت از کلمات استفاده می­کند و در عوض به هر چه که می خواهد با دست اشاره می کند. با مراجعه به متخصصین متعدد مشخص می­شود که سم به دلیل تولید و تجمع مایعات ناشی از عفونت های مکرر گوش نمی توانسته بشنود و خوشبختانه این مشکل را می شود با جراحی رفع کرد. اما خبر بدی که به دکتر سم می دهند این بوده که متأسفانه با توجه به آزمون مقیاس هوش وکسلر برای گروه های پیش دبستانی(یعنی همان آزمونی که او باید در سال آینده برای ورود به مدرسه انجام دهد) نمره های سم به شدت پایین است و به احتمال صد در صد او باید در مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی ثبت نام کند.

 

 این نظریه بیان می کند یادگیری در
شرایطی که با ساختار شناختی انسان همسو باشد به بهترین صورت رخ می دهد. اگر چه
ساخت ساختار شناختی انسان به طور دقیق شناخته شده نیست، اما از طریق نتایج پژوهش
های آزمایشی قابل تشخیص است. طبق پژوهش های پردازش اطلاعات جان میلر تعداد عناصری
که می توانند به طور هم زمان در حافظه کوتاه مدت ذخیره شوند محدود است؛ سوئلر با
در نظر گرفتن این موضوع نظریه ای مطرح کرد که با طرحواره ها یا ترکیبی از عناصر سر
و کار داشت؛ این طرحواره ها مانند ساختارهای شناختی مبنای دانش فرد را می سازند.

نظریه بسط[1]
که یک نظریه طراحی آموزشی است در اواخر دهه 1970 توسط چارلز ریگلات و  همکاران وی مطرح شد. طبق این نظریه محتوایی که
فرد می خواهد یاد بگیرد باید از ساده به پیچیده سازماندهی شود و در عین حال باید
زمینه معناداری را فراهم کند که اندیشه های بعدی در آن ادغام شوند.

ریگلات بیان می کند که تغییر پارادایم آموزشی از آموزش معلم
محور به سوی آموزش یادگیرنده محور نیاز به شیوه های آموزش متوالی را ایجاد کرده
است. هدف این مدل طراحی آموزشی کمک به انتخاب و توالی محتوا به صورتی است که دستیابی
به اهداف یادگیری بهینه خواهد شد.

نظریه بسط هفت مولفه راهبردی عمده توالی مبسوط،  توالی پیش نیازهای یادگیری، خلاصه، ترکیب، قیاس
ها، راهبردهای شناختی و کنترل یادگیرنده را بیان می کند. اولین مولفه به صورت یک توالی
ساده به پیچیده تعریف شده که در آن اولین درس اندیشه ها و مهارت های بعدی را به
جای خلاصه کردن ساده، با نمونه و مثال خلاصه می کند. خلاصه سازی با نمونه و مثال
باید بر اساس یک نوع واحد محتوا(مفاهیم، روندها، اصول) انجام شود، اگر چه می توان
دو یا چند نوع را به طور هم زمان بسط داد. این نوع خلاصه سازی باید یادگیری تعداد
بسیار اندکی از اندیشه ها و مهارت های اصلی را در سطح عملی در بر گیرد.

روش بسط منجر به تشکیل ساختارهای شناختی با ثبات تر شده و
در نتیجه یادسپاری و انتقال بهتر انجام می شود، انگیزیه یادگیرنده از طریق خلق
محتوای یادگیری معنادار افزایش می یابد و فراهم نمودن اطلاعات در مورد محتوایی که
کنترل یادگیرنده را میسر می سازد، افزایش می یابد. نظریه بسط گسترش یافته کار
آزوبل( پیش سازمان دهنده ها) و برونر(برنامه درسی مارپیچی) است.

[1]
Elaboration Theory

نظریه کمینه گرایی[1] کارول
چهارچوبی برای طراحی آموزش به ویژه برای طراحی مطالب آموزشی برای کاربران کامپیوتر
است. این نظریه بیان می کند که (1) تمام تکالیف یادگیری باید مستلزم فعالیت های معنادار
و خود محتوا باشند؛ (2) باید هر چه سریع تر به یادگیرندگان پروژه های واقع بینانه
ای داد؛ (3) آموزش باید از طریق افزایش تعداد فعالیت های یادگیری فعال استدلال خود
هدایت شده را میسر سازد؛ (4) مطالب و فعالیت های آموزشی باید امکان تشخیص و
بازیابی خطاها را میسر سازند و (5) باید بین آموزش و سیستم واقعی ارتباط نزدیکی
وجود داشته باشد.

راملهارت و
نورمن(1978) سه شیوه یادگیری[1]
انباشت(accretion)، ساختاردهی مجدد(restructuring) و  میزان سازی(Tuning) را پیشنهاد
کردند. انباشت به معنای افزودن دانش جدید به یادسپرده های موجود است. یادگیرنده اطلاعات
و واقعیات را فرا می گیرد و ساختارهای بیشتری را به ساختارهای موجود می افزاید.
این مرحله از یادگیری تنها زمانی مناسب است که 
مطالبی که فرد می خواهد یاد بگیرد بخشی از موضوعات فهمیده شده قبلی باشد،
یعنی بخشی از طرحواره های مناسب حافظه که از قبل وجود دارد.  در مرحله دوم یعنی ساختاردهی مجدد ، یادگیرنده
باید ساختارهای مفهومی یا طرحواره های جدیدی تشکیل دهد تا بتواند مطالبی را که فرا
گرفته تفسیر کند. این شیوه یادگیری دشوارترین و قابل توجه ترین شیوه یادگیری است،
زیرا اکتساب مفهوم سازی های واقعاً جدیدی را در مورد موضوع اصلی می طلبد. مرحله
سوم یعنی میزان سازی مستلزم فرایندهای پیوسته تغییر و تبدیل است: هم محدودیت کردن
و هم تعمیم دانش در درون طرحواره های حافظه را در بر می گیرد. این مرحله از
یادگیری محتوای صوری دانش فرد را افزایش نمی دهد، اما کاربرد دانش را موثرتر و
کارآمد تر می سازد. بنابراین، اگر چه یک مبتدی و یک متخصص هر دو  تکلیفی خاصی را به صورت کاملاً درست و صحیح
انجام می دهند، تفاوت های کیفی قابل توجهی بین عملکرد این دو وجود دارد.

[1]
modes of learning

[1]
Component Display Theory (CDT

نظریه گفتگو از چهارچوب سیبرنتیک نشات گرفته و تلاش می کند یادگیری ارگانیسم
های زنده و ماشین را تبیین کند. طبق این نظریه یادگیری از طریق گفتگو در مورد
موضوعات اصلی رخ می دهد. این نظریه تعامل بین دو یا چند سیستم شناختی از قبیل معلم
و دانش آموز یا  دیدگاه های مختلف فرد را
توصیف می کند و توضیح می دهد که این سیستم های شناختی چگونه در مورد یک مفهوم معین
به گفتگو و بحث می پردازند و تفاوت های موجود در چگونگی درک و فهم آنها را شناسایی
می کند. گفتگوها را می توان در سطوح متعدد انجام داد: زبان طبیعی(بحث کلی)،  زبان هدف(بحث در مورد موضوعات اصلی) و فرا
زبان(برای گفتگو در مورد یادگیری/زبان).

از نظر گوردن برای تسهیل فرایند یادگیری باید موضوعات اصلی به صورت ساختارهایی
بازنمایی شوند که نشان دهنده آن چیزی است که باید یاد گرفته شود. این ساختارها با
توجه به میزان رابطه (برای مثال، مفاهیم اصلی/ تابعی) در سطوح مختلف وجود دارند.
روش مهم یادگیری در نظریه گفتگو « teachback» است که طبق
آن فرد چیزی را که یاد گرفته به دیگری یاد می دهد. پسک دو نوع راهبرد یادگیری را
مطرح می کند:  توالی گراها (Serialists)که پیشرفت آنها به صورت متوالی از طریق ساختارها صورت می گیرد و
کلیت گراها(holists) که به دنبال روابط مراتب بالا
هستند. طبق این نظریه دانش آموزان باید برای یادگیری موضوعات اصلی روابط بین
مفاهیم را یاد بگیرند؛ توضیح های آشکار یا دستکاری موضوعات اصلی درک و فهم دانش
آموزان را تسهیل می بخشد و بین افراد از نظر حالت ترجیحی یادگیری روابط تفاوت وجود
دارد(توالی گراها در برابر کلیت گراها).

کدگذاری دوگانه پیویو دلالت بر این دارد که سیستم های کلامی و غیر کلامی
بازنمایی های درونی جایگزین رویدادها هستند. برای مثال فرد می تواند یا با فکر
کردن در مورد کلمه «درخت»، یا با تشکیل تصویر ذهنی از آن در مورد درخت فکر کند.
سیستم کلامی و تصویری با یکدیگر ارتباط دارند، یک نفر می تواند به تصویر ذهنی درخت
فکر کرده و سپس آنها را با کلمات توصیف کند یا این که ابتدا مطالبی را در مورد آن
بخواند و سپس به تشکیل تصویر ذهنی بپردازد.

واحدهای سیستم کلامی لوگوژن(logogen) نامیده می
شوند؛ این واحدها شامل اطلاعات زیربنایی کاربرد کلمات هستند. واحدهای سیستم
غیرکلامی (imagen) نامیده می شوند. (imagen) ها اطلاعاتی
را در بر می گیرند که تصویرهای ذهنی مانند اشیای طبیعی، اجزای کل نگر اشیا و گروه
بندی طبیعی اشیا را تولید می کنند. (imagen) ها به صورت
هم زمان یا موازی عمل می کنند؛ بنابراین تمام اجزای یک تصویر به یک باره قابل در
دسترس است. لوگوژن ها به صورت متوالی یا زنجیره ای عمل می کنند. کلمات در توالی
مناسب نحوی یکی یکی در جمله قرار می گیرند. این دو نوع کدگذاری ممکن است در پردازش
اطلاعات انطباق پیدا کنند اما بر یکی از آن دو تاکید بیشتری می شود. سیستم های
کلامی و غیرکلامی به خرده سیستم های دیگری تقسیم می شوند تا اطلاعات ابعاد مختلف
را پردازش کنند.

نظریه کدگذاری دو گانه سه نوع پردازش را در نظر می گیرد: (الف) پردازش مربوط
به بازنمایی، فعال سازی مستقیم بازنمایی های کلامی یا غیر کلامی؛ (ب) پردازش
ارجاعی، فعال سازی سیستم کلامی توسط سیستم غیر کلامی یا برعکس ؛ و (پ) پردازش ناشی
از تداعی، فعال سازی بازنمایی های درون همان سیستم کلامی یا غیرکلامی. برای پردازش
یک تکلیف معین ممکن است به یک یا همه انواع پردازش فوق نیاز داشته باشیم.

زمانی که کریک و
لاکهارت در سال 1972 پژوهش خود را منتشر کردند، غالب مدل های حافظه یک مدل دو
خزانه ای بودند. این نوع مدل ها فرض می کردند که دو سطح از حافظه وجود دارد و بر
این عقیده بودند که ویژگی های یک حافظه توسط «مکان» آن تعریف می شود. حافظه کوتاه
مدت حافظه فرار و ضعیفی است که در مکان خزانه کوتاه مدت ذخیره می شود و حافظه
ماندگارتری که در مکان دیگری ذخیره می شود، حافظه بلند مدت است.

دی بونو روش های تفکر و اندیشیدن را در دو دسته قرار می دهد. نخست « تفکر عمودی
» یا همان شیوه سنتی تفکر  است که سعی می
کند با کاربرد منطق مسائل را حل کند. روش دوم «تفکر جانبی» نام دارد که توالی تفکر
ظاهری را شکسته و سعی می کند از زاویه دیگری به راه حل برسد. اصطلاح تفکر جانبی در
سال 1967 مطرح شد و مجموعه روش
ها و تکنیک هایی را توصیف می کند که برای یافتن راه حل های کاملاً بدیع و غیر
متداول حل مسئله به کار می رود.

چهار عامل مهم مرتبط با تفکر جانبی عبارتند از: شناسایی اندیشه های غالبی که به
درک فرد از مسئله جهت می دهد، جست و جوی شیوه های متفاوت نگریستن به اشیا، موقعیت
ها، وپدیده ها، رهایی از کنترل سفن و سخت تفکر، و کاربرد احتمالات برای حمایت و
ترغیب سایر اندیشه ها. عامل چهارم باید با در نظر گرفتن این واقعیت انجام بگیرد که
تفکر جانبی مستلزم اندیشه هایی با احتمال پایین است که در جریان معمول زندگی
احتمال وقوع کمی دارند.

اگر چه خود دی بونو هیچ مبنای نظری را برای تفکر جانبی اظهار نکرده است ولی به
نظر می رسد که تفکر جانبی با نظریه گشتالت ورتهایمر ارتباط نزدیکی داشته باشد، از
سوی دیگر این مفهوم با مفهوم خلاقیت  نیز تناسب
زیادی دارد.

کارگاه های رشته های روانشناسی و علوم تربيتی

www.sanjesh-fidar.com اطلاعات بيشتر در همراه : 09351015596

 

انجمن روانشناسان تربیتی ایران

 عنوان کارگاه

 مدرس کارگاه

نحوه و مدت زمان

کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه دانشجویی

هزینه غیر دانشجویی

هوش آزماي

تهران استنفورد- بينه

دكتر كامبيز كامكاري

نظري و عملي

1 روزه – 8 ساعت

جمعه 22

آذر

50000هزار

65000هزار تومان

Lisrel

دكتر جعفر حسني

نظری و عملی

 2 روزه – 16 ساعت

پنج شنبه و جمعه

28  و 29 آذر

160000

175000

SPSS

دکتر مهدی عرب زاده

نظری و عملی

2 روزه – 16 ساعت

پنج شنبه و جمعه

21 و 22 آذر

150000

165000

آزمون شخصيت

MMPI2-RF

دكتر كامبيز كامكاري

عملي و نظری

1 روزه – 8 ساعت

جمعه  29

آذر

50000

65000

درمان وسواس، اضطراب،

بيخوابي، افسردگي با هيپنوتيزم

دكتر محمدجواد

حريري

1 روزه- 8 ساعت

پنج شنبه

5  دي

60000

75000

پروپوزال نويسي

دكتر حميدرضا

حسن آبادي

1 روزه – 8 ساعت

پنج شنبه

5  دي

50000

65000

هوش آزمايي

وكسلر 4

دكتر كامبيز كامكاري

نظري و عملي

1 روزه – 8 ساعت

جمعه 6 دی

50000

65000

مقاله نويسي

دكتر حميدرضا

حسن آبادي

1 روزه 8 ساعت

جمعه 6 دی

50000

65000

[1] Plans and the Structure of Behavior

[2] Karl Pribram

نظریه
فیزیولوژیکی یادگیری: دونالد الدینگ هب(1904-1985)

بسیاری هب را
پدر روان شناسی زیستی شناختی[1] می
دانند.  او نظام خود را به صورت یک سیستم«شبه-
رفتارگرایانه[2]»
توصیف کرده است. هب در ابتدا به تبیین فرایندهای ذهنی بالاتر مانند تفکر و ادراک
پرداخت که معمولاً در حیطه کار رفتارگرایان نیست. او تحت تاثیر اسکینر بود و
همواره با اعتقاد راسخ بیان می کرد که اسکینر بزرگ ترین روان شناس قرن است. او به
مرور از رفتارگرایی فاصله گرفت و بیان کرد افکار فرایندهایی هستند که در سر قرار
گرفته اند و به این دلیل است که رفتارگرایی، در مخالفت شدید با درون فکنی نگری
سئوال های مهمی را در روان شناسی مطرح نمود.

[1] Cognitive
Psychobiology

[2] pseudo behavioristic

با سلام و ادای احترام

به اطلاع دوستان عزیز می رساند که پس از اجرای موفق دوره ی اول کلاس های آمادگی کنکور دوره دکتری در دروس آمار و روش تحقیق(با تدریس جناب دکتر حسن آبادی) به دلیل دریافت درخواست مکرر  از دوستان برای برگزاری مجدد این دوره تصمیم به برگزاری مجدد این کلاس ها گرفته شد. و ۱۴ آذرماه (هفته اول پس از پایان محرم) به عنوان شروع دوره در نظر گرفته شده است. از دوستان علاقمند درخواست می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره زیر تماس حاصل فرمایند.

۰۹۳۹۳۴۱۰۶۰۵ 

ناهماهنگی شناختی یک وضعیت انگیزشی است که توسط تنش های موجود بین اهداف، مفاهیم، ادراکات، باورها، ارزش ها، اندیشه ها یا امیال مخالف ایجاد می شود. دو عامل بر شدت ناهماهنگی تاثیر می گذارد: تعداد باورهای ناهماهنگ(میزان ناهمسانی موجود بین اهداف یا نیازهای مخالف) و اهمیت موضوع در زندگی فرد. تنش «وضعیت سائق» را به وجود می آورد که در آن افراد برای برطرف نمودن ناهماهنگی احساس نیاز می کنند. فرد باید برای کاهش تنش، عناصر شناختی ناهماهنگ را همسان یا موافق نماید یا اهمیت عناصر ناهماهنگ را تقلیل دهد. فرد هنگام تصمیم گیری و حل مسئله، ناهماهنگی شناختی را تجربه می کند زیرا بین انتخاب ها یا راه حل ها رقابت زیادی وجود دارد.

ناهماهنگی با افزایش باورهای ناهماهنگ و اهمیتی که فرد برای آنها قائل است، افزایش می یابد. فرد می تواند برای کاهش ناهماهنگی شناختی اهمیت باورهای ناهماهنگ را کاهش دهد، باورهایی را بیفزاید که از باورهای موافق حمایت کرده و باورهای ناهماهنگ را تکذیب می کنند و باورهای ناهماهنگ خود را به صورتی تغییر دهدکه دیگر ناهماهنگ نباشد.

لوین به عنوان یگ نو گشتالت گرا مدل گشتالت را به موقعیت های روزمره زندگی انتقال داد. بیانیه معروف او مبنی بر این که «هیچ چیزی کاربردی تر از یک نظریه خوب نیست» نشان دهنده تعهد بیشتر او به موضوعات کاربردی است. برنامه پژوهشی لوین را می توان به بهترین صورت به عنوان روان شناسی عمل و عاطفه مشخص کرد. او به انگیزش علاقه داشت، برای مثال این که چگونه آموزش آزمایشگر ها بر اعمال آزمودنی ها تاثیر می گذارد. لوین اعمال را کل های ساختار مند در نظر می گرفت که به عناصر منفرد کاهش پذیر نبودند. فرد در یک فضای اجتماعی و فیزیکی عمل می کند که بخشی از کل عمل است.

کهلر همراه با ورتهایمر و کافکا یکی از نظریه پردازان اصلی گشتالت است. همه این «پدران گشتالت» آلمانی بودند، اما پایان کارهای آنها در آمریکا صورت گرفت؛ می توان گفت که در این مکتب مهمترین کارهای مربوط به یادگیری از سوی کهلر صورت گرفته است. از نظر وی یادگیری یک پدیده شناختی است که در آن یادگیرنده پس از بررسی مسئله، راه حل را می بیند.  گشتالتی ها مسئله را تنها در دو حالت حل شده و حل نشده در نظر می گرفتند، بنابراین برای آنها یادگیری ناپیوسته بود. بر خلاف نظریه هایی مانند نظریه ثرندایک که یادگیری را افزایشی و تدریجی در نظر می گیرند، در نظریه کهلر یادگیری می تواند از طریق«درک ناگهانی» رخ دهد. این امر بدون حضور تقویت رخ می دهد و برای وقوع آن هیچ گونه بازنگری، آموزش، یا بررسی لازم نیست. از سوی دیگر این بینش لزوماً از سوی فرد دیگر قابل مشاهده نیست.

از نظر کهلر، یادگیرنده زمانی به بینش می رسد که تمام عناصر مسئله را مورد توجه قرار می دهد. یادگیری بینشی دارای چهار ویژگی متمایز است: (1) انتقال از مرحله پیش از حل مسئله به مرحله حل مسئله ناگهانی و کامل است، (2) عملکرد حاصل از حل مسئله از راه بینش معمولاً یک عملکرد هموار و خالی از اشتباه است، (3) راه حل به دست آمده برای مسئله ای که از راه بینش حل می شود برای مدت زمان قابل توجهی حفظ می شود، و (4) اصل حاصل از بینش در مسائل دیگر نیز به سادگی به کار می رود.

 

The 8th National and the 5th International Conference on e-Learning and e-Teaching (ICeLeT 2014)

http://www.icelet.ir

 

با توجه به پيشرفت‌هاي چشمگير درحوزه‌هاي مربوط به يادگيري و آموزش الكترونيكي، پژوهشگاه علوم و فنّاوري اطلاعات افتخار دارد كه هشتمين كنفرانس ملّي و پنجمين كنفرانس بين‌المللي يادگيري و آموزش الكترونيكي را با همكاري انجمن علمي يادگيري الكترونيكي ايران (يادا) در اسفندماه سال 1392 برگزار كند.

اين كنفرانس دربرگيرندة همة وجوه مرتبط با يادگيري الكترونيكي در حوزه‌هاي مختلف «فنّاورانه و مهندسي» و «پداگوژي و علوم تربيتي» است و از همة مقاله‌هاي اصيل كه دربردارندة يافته‌هاي جديد در ابعاد گوناگون يادگيري ‌وآموزش الكترونيكي است، استقبال مي‌كند.

محورهای کنفرانس

         زمان‌های مهم

ـ وجوه مهندسی و فنّاورانه در یادگیری الکترونیکی

ـ یادگیری‌ـ یاددهی، طراحی، روش‌شناسی و هنر تعلیم

ـ جنبه‌های راهبردی، مدیریت و سازمان‌دهی یادگیری الکترونیکی

ـ تضمین کیفیت، ارزشیابی، ارزیابی و اعتبارسنجی در یادگیری الکترونیکی

ـ جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظام یادگیری الکترونیکی

ـ کاربردها و موردپژوهی‌ها در نظام یادگیری الکترونیکی

·         دريافت مقاله‌ها

تا 21/8/92

·         دریافت پیشنهادکارگاه‌های آموزشی

تا 30/8/1392

·         ارزیابی و اعلام نتایج داوری

تا 30/9/1392

·         دریافت نسخة نهایی مقاله‌ها

تا 30/10/1392

·         نام‌نویسی بدون تأخیر

تا 30/10/1392

·         نام‌نویسی با تأخیر

تا 20/11/1392

·         زمان برگزاری کنفرانس

7 و8 اسفندماه 1392

 

موضوع‌های کنفرانس

موضوع‌های کنفرانس به شرح زیر (ولی نه محدود به آن) است:

 

•              طراحي محيط‌هاي يادگيري الكترونيكي

•              ابزارهاي پديدآوري محتوای الکترونیکی (رایا محتوا)

•              سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای یادگیری الکترونیکی

•              امنیت اجزا، سامانه و شبکه‌های یادگیری الکترونیکی

•              راهبردهای آموزشی و هنرتعلیم و تعلم در یادگیری الکترونیکی

•              آثار فرهنگي و اجتماعي يادگيري الكترونيكي

•              مديريت محتوا و مديريت يادگيري

•              استانداردها و تعامل‌پذیری ابرداده‌ها در یادگیری الکترونیکی

•              مديريت دانش در يادگيري الكترونيكي

 

 

 

 

•              یادگیری الکترونیکی و نهضت متن باز

•              داده‌کاوی و هستان‌نگاری در یادگیری الکترونیکی

•              هوش مصنوعي و يادگيري الكترونيكي

•              سكوهاي متن باز در يادگيري الكترونيكي

•              یادگیری تلفیقی

•              رايانش ابري در يادگيري الكترونيكي

•              یادگیری الکترونیکی

•              کاربردهای یادگیری الکترونیکی

v      برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه کنفرانس (http://www.icelet.ir/fa/page.php?rid=18)  مراجعه فرمایید.

§        مجاورت: عناصری که از نظر زمانی یا مکانی نزدیک به هم هستند با هم به صورت یک گروه دیده می شوند.

§        شباهت: عناصری که از برخی جهات مشابه هستند با هم گروه بندی می شوند.

§        بستن: آیتم ها و عناصری که به نظر می رسد اشیا یا اشکالی را کامل می کنند با هم گروه بندی می شوند.

§        سادگی: آیتم ها طبق تقارن، نظم و یکنواختی[1] به صورت اشکال ساده ای سازماندهی می شوند.

این عوامل قوانین سازماندهی نامیده می شوند و در بافت ادراک و حل مسئله کاربرد دارند.

[1] smoothness

عنوان کتاب : سنجش و درمان مشکلات دوران کودکینویسنده : کارولین اس. شرودر، بتی ان. گوردونمترجم : مهرداد فیروزبختچاپ اول : ۱۳۸۵انتشارات : دانژه

این کتاب محصول نزدیک به سه دهه تلاش مولفان متخصصی است که مشکلات دوران کودکی را از بدو تولد تا نوجوانی، با وسعت و دقتی سزاوار کاویده اند. هر مشکل را هم با شرح مبانی نظری و هم با ذکر موارد، از سنجش و ارزشیابی تا درمان و کاربردهای عملی رویکردها، از دارو درمانی تا درمانهای شناختی- رفتاری ، به روشنی باز نموده اند.

این کتاب در سه بخش و چهارده فصل سامان یافته است :بخش اول : «اساس» که شامل ۲ فصل است : پیدایش آسیب روانی، سنجش تا مداخلهبخش دوم : «اداره کردن مشکلات شایع» که شامل ۹ فصل است : مشکلات خوردن، آموزش توالت رفتن و بی اختیاری ادرار و دفع، عادات و تیک ها، خواب، میل جنسی و مشکلات جنسی، ترس ها و اضطراب ها، افسردگی، رفتار مخل، اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی.بخش سوم : «اداره کردن رویدادهای پر استرس زندگی» که شامل ۳ فصل است : خواهر و برادرها، طلاق، داغدیدگی.

بی تردید کتاب «سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی» یکی از آثار کم نظیری است که در حوزه روان شناسی بالینی کودک به فارسی ترجمه شده است و برای صاحبنظران و اساتید و دانشجویان رشته های روان شناسی، روان پزشکی، طب کودکان، مشاوره، مددکاری و همه درمانگران و مربیانی که با کودکان سروکار دارند، قابل استفاده است.

دو سال است که گروه ویژه پژوهشی(گروپ) “روش­شناسی پژوهش تربیتی” زیر نظر دکتر طلائی(استادیار دانشگاه تربیت مدرس و دانش­آموخته دانشگاه آکسفورد) در تهران شروع به کار کرده است و در این مدت توانسته است علاقمندان زیادی را به خود جذب نموده و برنامه­های خود را با سطح علمی  بالا و با همکاری اساتید مطرح داخلی و خارجی اجرا نماید. این گروپ که یکی از گروپ­های  زیرمجموعه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران (www.icsa.org.ir) است  برنامه­های خود را در سه سطح زیر تنظیم و اعلام می کند

-روش های کیفی پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت(  Qualitative educational research methods)

– روش های کمی(خصوصا روش های پیشرفته و نوین) پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت(Advanced quantitative educational research methods)

– مبانی فلسفی و معرفت شناختی پژوهش در حوزه تعلیم و تربیت(philosophical and epistemological foundations of educational research)

– پژوهش برای عمل و سیاستگذاری تربیتی(Educational research for policy and practice )

و بر همین اساس برنامه­ای شامل سه گونه فعالیت علمی برای اجتماع علمی روش شناسی تدارک می­بیند: سخنرانی ماهانه، کارگاه آموزشی و باشگاه مجلات(ژورنال کلاب).

محل برگزاری نشست­های گروه در دانشگاه تربیت مدرس می­باشد و در صورتی که فرم عضویت این گروه را تکمیل نمایید(نمونه این فرم در وبلاگ این گروپ موجود است و می­توانید آن را به ایمیل گروه ارسال نمایید) تاریخ برگزاری جلسات از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می­شود ضمن این که از امسال تمهیداتی اندیشیده شده است که امکان تبادل نظر اینترنتی برای اعضا و ارسال فایل صوتی جلسات برای اعضا فراهم شود. ضمن این که در گذشته نیز خلاصه­ای از ژورنال کلاب­ ها و نشست­ها و مقاله­های مطرح برای اعضا ارسال می­شد. بدین ترتیب اگر شما ساکن تهران نیز نباشید می­توانید از مباحث علمی مطرح در گروپ بهره ببرید. در سال گذشته 6 نشست و 6 باشگاه مقالات (Journal Club)  و 3 دوره کارگاه آموزشی استفاده از نرم­افزار Nvivo برای تحلیل داده­های کیفی در این گروپ برگزار گردید.

دکتر طلائی در معرفی این گروه به جامعه­ی علمی کشور در وبلاگ گروه می­نویسد:  آنچه مهم است این حقیقت است که  پویایی و اثربخشی هر جمع و اجتماعی به فعالیت تک تک اعضای آن جامعه متکی است . اجتماعات علمی از این دست – یعنی سیگ ها – که تنها علاقه مشترک، افراد را گرد هم می آورد نیز نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه نیازمند و وابسته به اقدامات اعضای گروپ در راستای پایدارسازی اجتماع علمی و غنابخشی به موضوعات علمی از طریق تعاملات علمی و به طور خلاصه نهادینه سازی فرهنگ علمی و آکادمیک در این اجتماع است. لذا دست تک تک شما علاقه مندان به این حوزه روش شناسی را صمیمانه و گرم می فشاریم و امید یه مشارکت فعال شما داریم.

برای آشنای بیشتر با فعالیت­های این گروه سری به وبلاگ این گروپ بزنید. عضویت در این گروپ را به تمام علاقمندان این حوزه توصیه می­نماییم.

 

 

با اهدا سلاماز شما دعوت می شود در نشست علمی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران که برنامه آن در زیر آمده است شرکت فرمایید.

شرکت در این نشست برای تمامی افراد علاقمند به حوزه تربیت، آزاد و رایگان است.

انجمن علمی مطالعات برنامه درسی، مقدم جنابعالی و همکاران ارجمند را گرامی میدارد.

“انجمن مطالعات برنامه درسي ايران”با همكاري”خانه انديشمندان ايران” برگزار مي‌كند:نشست نيم روزه علميبا عنوان: “مدرسه؛ دغدغه های دیرین، دیدگاههای نوین، چشم انداز آینده”زمان: چهارشنبه 13 شهريور ماه 1392 ساعت 8:30 الي 12محل برگزاري: تهران- خيابان كريم خان- خيابان استاد نجات‌الهي- نبش خيابان ورشو- ساختمان خانه انديشمندان ايران.  سالن كنفرانسميزگرد اول: “مدرسه، محور تحول”با حضور         دکتر محمد رضا سرکار آرانی( سخنران جلسه)         دكتر محمود مهرمحمدي       دكتر محمود اماني تهرانيميزگرد دوم: «هنر استدلال به عنوان کارویژه فرهنگی آموزش»با حضور:      دکتر محمد رضا سرکار آرانی ( سخنران جلسه)      دکتر نعمت الله فاضلی فاضلی      مهندس مهدی نوید ادهم     دکتر علیرضا صادقی( مسئول ميزگرد)

اولین انتقاد به رفتارگرایی در سال 1929 توسط یک روان شناس گشتالتی به نام باد[1] منتشر شد.  او رفتارگرایی را به سه علت مورد انتقاد قرار داد: این که بسیار خاص نگر[2] است، به رویدادها و اعمال منفرد و مجزا اهمیت بسیاری می دهد، و برای تبیین یادگیری بسیار به رفتار آشکار وابسته است. روان شناسان گشتالت به جای اجزا به کل، و به جای رویدادهای مجزا به الگوها توجه داشتند. شخصیت های مهم گشتالت گرایی ورتهایمر، کوهلر، کافکا، و لوین هستند(هرگنهان و اولسون،2005؛ ارم راد،1995). تا نیمه قرن بیستم دیدگاه های گشتالت گرایان در مورد یادگیری رقیب رفتارگرایی بوده است. این دیدگاه ها، شامل نظریه های شناختی یا پردازش اطلاعات هستند. دو مفروضه زیربنایی این رویکردهای شناختی یا پردازش اطلاعات عبارتند از:” (1) سیستم حافظه یک پردازش گر سازمان یافته فعال اطلاعات است، و (2) دانش قبلی نقش مهمی در یادگیری ایفا می کند”(گردلر،1997 ص 144).

[1] Bode

[2] particularistic 

کارهایی که در ادبیات روان شناسی به اسپنس نسبت داده شده عبارتند از:

ú     انگیزه مشوق[1] و فرمول ریاضی آن- نظریه هال یک نظریه عادت رفتار است. کار اسپنس از کارهای هال  متفاوت است زیرا او بهبود در عملکرد را به جای عوامل عادت به عوامل انگیزشی نسبت داده است.

ú     روش شناسی علمی و منطقی در روان شناسی- اسپنس چهار نوع مختلف نظریه در روان شناسی را شناسایی نمود. این چهار نوع عبارتند از « مفاهیم حیوانی[2] »، باور به این که روح، لیبیدو، انرژی حیاتی و سایر «نیروهای» مبهم درون ارگانیسم رفتار را هدایت می کنند؛ «نظریه های عصب فیزیولوژیکی[3]» مانند نظریه های کوهلر و پاولف؛ «سازه های نظری استنباط پاسخ[4]» مانند نظریه هایی که توسط گشتالت گرایان مانند کورت لوین ارائه شده است؛  و نظریه های«متغیر رابط» هال و تولمن.

ú     تمایز بین یادگیری SS (Sign-significate) و یادگیری SR (Stimulus Response)- یادگیری SS گشتالتی تر است و بر ماهیت ادراکی یادگیری تاکید می کند، در حالی که یادگیری  SR فرض می کند بین محرک ها و پاسخ ها ارتباط های تداعی وجود دارد و بنابراین هم سو با نظریه های رفتارگرایان است.

ú     آزمایش در یادگیری تمایز- اسپنس مشاهده کرد که تقویتی که با ناکامی یا بازدارنده ها ترکیب شود یافتن محرک درست را از میان  مجموعه ای که محرک های نادرست را نیز در بردارد تسهیل می کند.

ú     نظریه محرک مطلق و جا به جایی[5]- پدیده های جا به جایی اشاره به گرایش یک ارگانیسم برای انتخاب بین دو محرک جدید بر اساس یادگیری از روابط قبلی محرک و پاسخ دارد.

ú         اهمیت تقویت ثانوی- یک محرک خنثی که با یک محرک اولیه همراه می شود، خودش توانایی تقویت را پیدا می کند.

ú         خاموشی رفتار در یادگیری کلاسیک

[1] Incentive motivation

[2] animalistic conceptions

[3] neurophysiological theories

[4] Response-inferred theoretical constructs

[5] Absolute stimulus theory and transposition

انجمن روانشناسان تربیتی ایران
انجمن روانشناسان تربیتی ایران
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *