پدر روانشناسی تربیتی ایران

 
helpkade
پدر روانشناسی تربیتی ایران
پدر روانشناسی تربیتی ایران

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ‌علی‌محمد کاردان، سال 1306 در یزد متولد شد. وی لیسانس و فوق لیسانس فلسفه و علوم تربیتی را از دانشسراي عالي تهران و دکترای خود را از دانشگاه ژنو گرفت.تحصیل و فراگیری علوم مختلف نزد استادان مجرب و صاحب‌نام از او چهره علمی و جامعی ساخت. کاردان روانشناسی را در محضر دکتر علی‌اکبر سیاسی، علوم تربیتی را نزد دکتر محمدباقر هوشیار، دکتر عیسی صدیقی و دکتر اسدالله بیژن و فیزیولوژی اعصاب را نزد دکتر عبدالله شیبانی آموخت. همچنین در طول سال‌های تحصیل‌اش در دانشسراي عالي تهران، توانست زبان‌های فارسی و عربی را از بزرگانی مانند دکتر معین، دکتر پرویز ناتل‌خانلری و بدیع‌الزمان فروزانفر و نیز آیت‌الله مهدی الهی قمشه‌ای فراگیرد. وی علاوه بر  شاگردی در محضر اندیشمندان ‌نامدار ایرانی در سال‌های تحصیل در ژنو توانست در کلاس‌های استادانی مانند «شارل ورنر» استاد فلسفه و «ژان پیاژه» استاد صاحب‌نام روانشناسی حاضر شده و کسب علم کند. نشان مدال سپاس در سال 1353 براي خدمات شايان از سوي شوراي عالي فرهنگ راديويي ايران، دريافت لوح سپاس و بزرگداشت از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در 1382، تجليل و دريافت لوح سپاس به دليل خدمات مستمر علمي و فرهنگي از سوي رياست جمهوري در بهمن‌ماه 1380، پژوهشگر نمونه از سوي فرهنگستان علوم تنها بخشی از افتخارات علی‌محمدکاردان است. وی همچنین در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار در رشته روانشناسی و علوم تربیتی انتخاب شد.عضویت او در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، سرپرستی موسسه روانشناسی دانشگاه تهران، ریاست دانشکده علوم تربیتی و… تنها بخشی از فعالیت‌های استاد کاردان در طی سال‌های زندگی‌اش بود. كتاب «تاريخ روان‌شناسي» کاردان در سال 1368 به عنوان كتاب برگزيده سال و ترجمه كتاب «جامعه‌شناسي و تربيت» استاد نیز 12 سال بعد، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شايسته دريافت لوح سپاس شد. تالیف‌هایی مانند «سیر آرای تربیتی در غرب»، «علوم تربیتی، ماهیت و قلمرو آن» و ترجمه کتاب‌هایی چون «قواعد روش جامعه‌شناسی»، «سیطره کمیت و علائم آخر زمان»، «روانشناسی اجتماعی»، «تربیت و جامعه‌شناسی» و «نظریه‌های مربوط به علوم انسانی» از آثار مهمی است که در کارنامه علی‌محمد کاردان ثبت شده‌اند. آثاری که در طول سال‌ها مرجع و منبعی کامل را برای دانش‌پژوهان روانشناسی و علوم تربیتی فراهم کرده‌است. امروز (16 دیماه) آیین اعطای چهارمین جایزه علمی استاد دکترعلی‌محمد کاردان از سوی موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.تندیس جایزه دکتر کاردان همه ساله در حمایت از پژوهش‌های نوآورانه در حوزه‌های روانشناسی و علوم تربیتی به رساله‌های برگزیده دانش‌پژوهان مقطع دکترا اهدا می‌شود.علی‌محمد کاردان، (9 دیماه) 1386 در تهران، در  80 سالگی چشم از جهان فروبست. یادش گرامی باد.

قدردانی از پژوهشگران، مترجمان و استادان حوزه روانشناسی اجتماعی

جایگاه اخلاق در پژوهش علمی کجاست؟/ از برزخ اخلاق‌اندیشی تا جهنم اخلاق ستیزی

فصلنامه نقد «اخلاق علوم تربیتی و روان‌شناسی» منتشر شد

پیشنهاد اقتصادی در روزگار قرنطینه و کرونا

پدر روانشناسی تربیتی ایران

14 کتاب پیشنهادی اسدالله امرایی برای مطالعه در روزگار کرونا که می‌توانید با قیمت کم مطالعه کنید.

رمان‌هایی برای دوران قرنطینه خانگی

۱۰ کتاب از ۱۰ نویسنده ایرانی از نسلی که نویسندگی را بعد از انقلاب اسلامی آغاز کردند،

طمعکارها مشغول کارند!

تصویرگری برای کتاب تالیفی هزینه بالایی دارد، چراکه هنرمند تصویرگر می‌بایست با خواندن متن نسبت به خلق تصاویر مرتبط با آن …

بخش ویژه کرونا در دومین دوره جایزه جمالزاده

بخش ویژه کرونا در زیرمجموعه زندگی‌نگاره و ناداستان‌ به دومین دوره جایزه جمالزاده اضافه شد.

زندگینامه دکتر علی اکبر سیف

زندگينامه دكتر علي اكبر سيف با نام جمعه ها توسط انتشارات ديدار منتشر شد. اين كتاب توسط خود دكتر سيف نگاشته شده است. دكتر سيف  استاد مسلم روانشناسي تربيتي در ايران است که برای تمامی دانشجویان روانشناسی و معلمان و جامعه آموزش و پرورش شخصیت شناخته شده و محبوبی است. بخشی از زندگینامه ایشان را به نقل از خودشان با هم می خوانیم:

من در سال 1320 در شهر نهاوند به دنيا آمدم. تحصيلات دبستان و دبيرستان را در همين شهر گذراندم. پس از پايان رساندن تحصيلات و دريافت گواهي نامة ديپلم دبيرستاندر رشتة رياضي، براي گذراندن دورة نظام وظيفه، داوطلب خدمت در سپاه دانش شدم. پس از 4 ماه دورة تعليماتي (نظامي و تربيت معلم)، 14 ماه خدمت در روستا به عنوان معلم در دورة اول سپاه دانش، و 4 ماه دورة تكميلي تعليماتي (تربيت معلم)، در مهر ماه سال 1343 به عنوان معلم روستاهاي نهاوند در خدمت آموزش و پرورش در آمدم.

چند ماه پس از استخدام در آموزش و پرورش (دي 1343)، به عنوان سپاهي ممتاز، براي ادامة تحصيل در دورة يك سالة تربيت سرپرست سپاه دانش از سوي مؤسسة تحقيقات تربيتي (دانشسراي هاي عالي سابق و دانشگاه تربيت معلم فعلي) انتخاب و به تهران فراخوانده شدم. پس از پايان يافتن دورة يك سالة سرپرستي سپاه دانش، در دورة ليسانس (دورة سه سالة مكمل) يك سال نخست در رشتة آموزش و پرورش با گرايش روانشناسي پذيرفته شدم و در سال 1347 به دريافت درجة ليسانس (به تعبير امروز كارشناسي) از دانشسراي عالي سپاه دانش كه از دانشسراي عالي تهران مستقل شده بود نايل آمدم. از آنجا كه در ميان فارغ التحصيلان ليسانس دورة اول دانشسراي عالي سپاه دانش رتبة اول را كسب كرده بود، از سوي وزارت آموزش عالي براي ادامة تحصيل در دورة فوق ليسانس (كارشناسي ارشد) و دكتري در رشتة روانشناسي تربيتي يك بورس 4 ساله به من اعطا شد و در شهريور 1358 به كشور ايالات متحدة امريكا اعزام شدم و در دانشگاه ايلينويز جنوبي تحصيل در دورة تحصيلات تكميلي را آغاز كردم. در خرداد 1350 دانشنامة فوق ليسانس (كارشناسي ارشد) و در خرداد 1352 دانشنامة دكتري (Ph.D) را از همان دانشگاه كسب نمودم. در تيرماه 1352 به ايران بازگشتم و بلافاصله در دانشسراي عالي سپاه دانش كه بعداً به دانشگاه سپاهيان انقلاب و سپس به دانشگاه ابوريحان بيروني تغيير نام يافت و پس از انقلاب با چند دانشگاه و مؤسسة آموزش عالي ديگر ادغام شد و مجتمع دانشگاهي ادبيات و علوم انساني (دانشگاه علامه طباطبائي فعلي) را به وجود آورد با سمت استادياري به آموزش و پژوهش مشغول شدم.پدر روانشناسی تربیتی ایران

از 1352 تاكنون در آموزش عالي ايران مشغول خدمت بوده و به تدريس و تأليف و پژوهش در رشتة روانشناسي تربيتي (پرورشي) اشتغال داشته ام. سمت هاي اجرايي من شامل دو سال رئيس دانشكدة علوم تربيتي دانشگاه سپاهيان انقلاب ايران، يك دوره مدير گروه روانشناسي پيام نور، و يك دوره مدير گروه روانشناسي تربيتي دانشگاه علامه طباطبائي بوده ام.

 

تقديرنامه ها

– برگزيده شدن كتاب سال

– برگزيده كتاب سال

– جشن هزار و يكمين كتاب دانشگاه پيام نور

– فارغ التحصيل رتبة اول رشته آموزش ابتدايي

– اهدائي فصلنامه تعليم و تربيت.

– اولين سمينار راهنمايي و مشاوره

– دومين همايش فناوري آموزشي

– اولين كنگرة سراسري روانشناسي

– بزرگداشت خادمان نشر دانشگاه علامه طباطبائي

– پژوهشگران نمونة دانشگاه علامه طباطبائي

– اهدايي دانشگاه آزاد اسلامي (واحد خوراسگان)

– سومين مجمع زبان و ادب فارسي

– روز پژوهش

– استاد نمونة دانشكدة پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي

– استاد برگزيدة دانشكدة روانشناسي و علوم تربيتي علامه طباطبائي

– سمينار مسائل نوجوانان و جوانان

– سخنراني براي دبيران ارامنه در زمينه كتابداري

– اهدائي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبائي

– اهدائي دانشجويان رشته روانشناسي و انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبائي

 

كتاب ها

– روانشناسي پرورشي نوين

– اندازه گيري، سنجش و ارزشيابي آموزشي

– سنجش، فرآيند و فرآورده هاي يادگيري.

– تغيير رفتار و رفتار درمان

– روشهاي يادگيري و مطالع

– اندازه گيري و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي

– روش تهية پژوهشنامه

– روانشناسي تربيتي

– اندازه گيري و سنجش در علوم تربيتي

– مقدمه اي بر نظريه هاي يادگيري

– فراسوي آزادي و شأن

پدر روانشناسی تربیتی ایران

– ويژگي هاي آدمي و يادگيري آموزشگاهي

– روشهاي مطالعه

– طبقه بندي هدفهاي پرورشي

– رفتار درماني، كاربرد و بازده ها

– واژه نامة روانشناسي و زمينه هاي وابسته

– تاريخ روانشناسي نوين

 مقالات

– كارآيي معلم و تربيت معلم

– مفاهيم و اصول و روش تدريس آنها

– كاربرد ملاك مطلق و نسبي در امتحان و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي

– سؤالات چند انتخابي و نحوة تهية آنها

– اشاره اي به نظرية يادگيري و نقدي بر كتاب «فراسوي آزادي و حرمت ب.اف. اسكينر»

– ارزشيابي اثربخشي فعاليتهاي آموزشي معلمان به وسيله دانشجويان

– اشاره اي به علم رفتار و نگاهي به كتاب «آنسوي آزادي و شأن»

– طرحهاي پژوهشي تك آزمودني.

– آموزش به كمك روشهاي تغيير رفتار

– روشهاي افزايش رفتارهاي مطلوب موجود در دانش آموزان

– روشهاي ايجاد رفتارهاي مطلوب تازه در دانش آموزان

– زنجيره كردن رفتار

– روشهای نگهداری رفتارهای مطلوب

– روشهاي كاستن رفتارهاي نامطلوب

– روشهاي منفي كاستن رفتارهاي نامطلوب

– تنبيه

– درماندگی آموخته شده

– تعریف و طبقه بندی تفکر

– ارزشیابی دانشجویان از استادان؛ تا چه اندازه می توان به آن اعتماد کرد؟

– استرس و اضطراب از دیدگاه نظریه های یادگیری

– آموزش معلم محور و آموزش کتاب محو

– بازنگری کتابهای روانشناسی دورة آموزش متوسطة عمومی

– تأثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر سلامت روانی دانش آموزان

– ملاکهای شایستگی معلم

– روش آموزش متقابل وسیله ای برای پرورش راهبردهای شناختی و فراشناختی

– روابط منبع کنترل درونی- بیرونی و الگوهای رفتاری

– روش تهیة پژوهشنامه در روان شناسی و علوم تربیتی

– مقايسة اثربخشي روش آموزشي مبتني بر يادگيري در حد تسلط

– روشهاي ارزشيابي معلم

– مقايسة سبكهاي يادگيري دانشجويان با توجه به جنسيت

– نظرية سازندگي يادگيري و كاربردهاي آموزشي آن

– تكنولوژي آموزشي و روانشناسي يادگيري.

– مقايسة سبكهاي يادگيري (وابسته به زمينه و نابسته به زمينه) دانش آموزان

– بررسي تحولي سبكهاي تفكر در دانش آموزان و دانشجويان

– اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري بر سرعت خواندن، يادداري و درك

– مفهوم سنجش و تأثیر آن بر روش آموزش معلم و کیفیت یادگیری دانش آموزان

– مقایسة اثر بخشی درمانهای رفتاری، شناختی و گروه درمانی در درمان اعتیاد

– تأثير دانش فراشناختي و آموزش روش خودپرسشگري هدايت شده

– راهبردهاي مطالعه و يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد

– تأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی

– تأثير مشترك راهبردهاي يادگيري و سبكهاي تفكر بر درك مطلب دانش آموزان

– نقش باورهاي انگيزشي، راهبردهاي يادگيري و جنسيت در عملكرد تحصيلي

– تأثير ميزان دانش معلم از موضوع تدريس بر نحوة بيان مطالب و يادگيري.

– نه هوش هيجاني، نه هيجان هوشي

– تأثير راهبردهاي سازماندهي، علامت گذاري و حاشيه نويسي و خلاصه كردن

– تأثير ارزشيابي توصيفي بر ويژگيهاي شناختي، عاطفي و رواني- حركتي دانش آموزان.

-Learning and study strategies of medical students in Mashhad ……..192

– چگونگي تشكيل مفاهيم رياضي در كودكان

– سه روش آموزش حفاظت محیط در مدرسه به عنوان مراحل متوالی اجرای عملی

– تأثیر پژوهش بر فعالیت آموزش و پرورش.

– چه بر سر روان شناسي به عنوان علم رفتار آمده است؟

 

 

ژاکلین اکلز استاد دانشگاه روانشناسی، مطالعات زنان و مطالعات تربیتی و محقق و پژوهشگر تحقیقات اجتماعی میشیگان است. همینطوریکی از  ویرایشگران مجله   child development است. او درجه دکتری خود را در سال 1974 از دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا دریافت کرد. در طی سی سال گذشته تحقیقات متعددی را در زمینه های مختلف مثل انتظارات معلم، تأثیر کلاس بر انگیزش دانش آموزان و تحولات اجتماعی در بافت های مدرسه و خانواده  انجام داده است. بیشتر این پژوهش ها بر دوره نوجوانی و مشکلات ویژه تحولی این سن متمرکز شده است. حوزه های پژوهشی مورد علاقه او شامل : تأثیرات خانواده  و مدرسه بر تحول، تحول اعتماد به نفس ، شکل گیری هویت، گذار به بزرگسالی، تحول نقش جنسیت و تأثیر نژاد در تحول و اجتماعی شدن نوجوانان.

بررسی نظریه تناسب محیط با مرحله تحولی

اکلز در مقاله ای تحت عنوان نظریه  تناسب محیط با مرحله (stage environmental fit theory ) عنوان می کند که در فرهنگهای مختلف، در مرحله تحولی آغاز تا پایان نوجوانی، تغیرات همزمانی رخ می دهد. در حقیقت بسیاری از تغییرات که از آغاز تا پایان نوجوانی در فرهنگهای مختلف اتفاق می افتند همزمان به نظر می رسند بنابراین اکلز (2007) نتیجه گیری می کند که مرحله نوجوانی مرحله ای منحصر بفرد است و استثنایی است که در آن تغییراتی همزمان در نتیجه بلوغ و تحول شناختی، تغییرات یا گذارهایی مدرسه ( school transitions)، تغییر در نقش نوجوان نسبت به خانواده و دوستان، اتفاق می افتد که برای برخی نوجوانان سازگاری و رشد مثبت و برای برخی دیگر ناسازگاری، کاهش سلامت روان و عزت نفس و رفتارهای مشکل ساز را به همراه دارد( اکلز، 2007).

این پست توسط خانم ها رحمانی، تنها و نیک پور از دانشجویان دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهیه شده است. شما می توانید با مراجعه به وبلاگ این دوستان با نام “اندیشه های نوین روانشناسی” از سایر مطالب مفید در این وبلاگ استفاده کنید. از دوستان صمیمانه تشکر می نمایم و برایشان آرزوی توفیق روزافزون داریم.

هراس من از مرگ نیست….هراس من از بیهوده زیستن است…پدر روانشناسی تربیتی ایران

بزرگ بودو از اهالی امروز بودو با تمام افق های باز نسبت داشتو لحن آب و زمین را چه خوب می فهمید…

هیچ چیز غم انگیزتر از این نیست که در رسانه مجبور باشیم، خبر درگذشت بزرگان را اعلام کنیم. اما رویدادهای دل شکننده هر روز بدور از اراده ما رخ می دهد و ما را از آن گریزی نیست. متاسفانه این بار هم خبر شکننده درگذشت استاد هومن بنیان گذار تستینگ در ایران بدستمان رسیده است. هرچند که به قولی (راهی است که جمله گی بر آنیم) ولی از دست دادن بزرگانی این چنین ضایعه­ای بس گران است.از افتخار بسیاری از روان­شناسان فعلی کشورمان شاگردی ایشان بوده و هست. به گفته­ی دکتر حسن­آبادی که از شاگردان ایشان در دوره دکتری بوده­اند ایشان عاشق روانشناسی تربیتی و تدریس در این زمینه بوده­اند.. دکتر هومن دارای دکتری روانشناسی تربیتی و دکتری اندازه گیری و ارزشیابی بودند. همچنین دارای فوق دکتری پژوهش کاربردی و پنج مدرک کارشناسی ارشد روان سنجی، روان شناسی، زبان، فلسفه و تعلیم و تربیت از دانشگاه کلمبیا- آمریکا بودند. در اینجا لازم است این مصیبت دردناک را خدمت خانواده آن بزرگوار و جامعه علمی کشور تسلیت گفته و آرزوی مغفرت و آمرزش برای مرحوم از درگاه خداوند متعال مسئلت نماییم.

                                                                                و چه زیباست عالمانه زیستن…

“روحش شاد و یادش گرامی باد”

در ادامه مطلب می توانید متن کامل سخنرانی ایشان را که حاوی نکات ارزشمندی است که ایشان ذکر آن ها را به عنوان  وصیت و نه به عنوان نصیحت ضروری دانسته اند را در جشنواره ی ابوریحان مطالعه فرمایید.

 

 

مصاحبه‌اي با ريچارد مه ير

 مترجم: سلیم حقیقی

ريچارد مه ير استاد روانشناسي در دانشگاه كاليفرنياست، سانتا باربارا (UCSB)، جايي كه او از 1975 خدمت مي‌كند. او در سال 1973 دكتراي روانشناسي از دانشگاه ميشيگان دريافت كرده است، و به عنوان استاديار روانشناسي از سال 1973 تا 1975 در دانشگاه اينديانا خدمت مي‌كرد. او رييس بخش روانشناسي تربيتي انجمن روانشناسي آمريكاست، او پيش از اين ويرايشگر مجله روانشناس تربيتي و همچنين ويرايشگر اشتراكي مجله علم آموزشي بوده است، همچنين پيشگام كرسي UCSB دانشكده روانشناسي، و همچنين گيرنده جايزه ثرندايك براي پيشرفت مسير در روانشناسي تربيتي در سال 2000 بوده است. او مقام اول محقق مولد در حيطه روانشناسي تربيتي را در سالهاي 1991 تا 2001 داشته است (روانشناسي تربيتي معاصر،28، صص 422- 430 ). پرفسور مه ير مولف 18 كتاب و بيش از 250 مقاله و فصل است. شامل اميدهاي روانشناسي تربيتي (2001)، يادگيري و آموزش (2003)، و يادگيري الكترونيكي و علم آموزش (به همراه كلارك، 2003). او به عنوان هيئت ويرايش 11 مجله مهم در روانشناسي تربيتي خدمت مي‌كند. 35 سال است كه او درگير تحقيقاتي در اين مورد است كه چگونه روشهاي آموزشي از يادگيري تأثير مي گيرند، و 15 سال است كه تحقيقات او بر يادگيري چند رسانه‌اي متمركز شده‌اند. در اين مصاحبه، او در مورد تحقيقات كنوني اش در مورد يادگيري چند رسانه‌اي بحث مي كند و به سوالات انتقادي‌اي كه متوجه آموزش اينترنتي و طبیعت تحقيق پرورشي است پاسخ مي دهد.

نام: حمیدرضا          نام خانوادگی: حسن آبادی

محل تولد: نیشابور          سال تولد: 1352                                    

  

سوابق تحصیلی

 

·        فارغ التحصیل دیپلم دانشسرای تربیت معلم در سال 1370 با معدل 58/16

·        فارغ التحصیل دوره کارشناسی در رشته علوم­تربیتی گرایش مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی از دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1377 با معدل 25/18

·        فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران با معدل 16/18

·        فارغ التحصیل دوره دکتری روانشناسی تربیتی (با گرایش آمار و روش­شناسی تحقیق) با معدل کل 88/18 در دوره آموزشی و معدل 16/18 در امتحان جامع و حائز رتبه اوّل در دوره آموزشی و امتحان جامع دکتری در دانشگاه تهران

 

 

سوابق علمی- آموزشی

 

پدر روانشناسی تربیتی ایران

·        استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران

·        پنج سال سابقه تدریس در دوره­های دکتری در دانشگاه­های تربیت مدرس، تربیت معلم تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه امام خمینی که تدریس دروس روشهای آماری پیشرفته، طرح­های آزمایشی، مبانی روانسنجی و مدل­یابی معادلات ساختاری را بر عهده داشته و دارم.

·        ده سال سابقه تدریس در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه­های تهران، تربیت معلم، شهید بهشتی، گیلان، پیام­نور و باقرالعلوم قم که تدریس دروس روشهای آماری، روش­های توصیفی تحقیق، روش­های آزمایشی تحقیق، سنجش و اندازه­گیری آموزشی، نظریه­های روانسنجی، روانشناسی تربیتی و آموزش نرم­افزارهای آماری SPSS وLISREL را بر عهده داشته و دارم.

·        چهارده سال سابقه خدمت آموزشی در سمت­های مدیر، معلم و مشاوره مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی در آموزش و پروش از سال 1377 تا 1384.

·        عضو کارگروه ارتقای وضعیت تحصیلی دانشجویان و پیشگیری و درمان افت تحصیلی دانشجویان. این کارگروه در دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شده و مشغول به تدوین برنامه ها و راهکارهایی برای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان است.

·        مشاور دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1387 تا کنون.

·        عضو کمیته علمی و دبیر کمیته ویرایش پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان که در اردیبهشت 1389 برگزار شد.

·        عضو کمیته علمی و دبیر کمیته ویرایش سومین کنگره انجمن روانشناسی ایران که در اسفندماه 1389 برگزار شد.

حسین لطف‌آبادی (متولد ۱۳۲۳ در نیشابور) استاد روان‌شناسی و علوم تربیتی در دانشگاه شهید بهشتی تهران است. وی دارای دکترای روان‌شناسی تربیتی (سنجش و ارزشیابی آموزشی) از دانشگاه لین شوپینگ سوئد است. او دارای تالیفاتی درباره روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی رشد، سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی و روان‌شناسی، مسائل و نگرش نوجوانان و جوانان ایران و… است. لطف‌آبادی با همکاری با سازمان ملی جوانان، پژوهش‌هایی درباره جوانان برای این سازمان انجام می‌دهد

سوابق تحصیلی

دکتری:

  روانشناسی تربیتی          دانشگاه میسوری           1979   

کارشناسی ارشد:  

روانشناسي تربيتي

تهران

1352

کارشناسی:  

علوم تربيتي

ابوريحان

1349

دکتر علی اکبر سیف

استاد علی اکبر سیف تحصیلات دبستان و دبیرستان را در نهاوند گذراند. پس از پایان رساندن تحصیلات و دریافت گواهی نامه دیپلم دبیرستان در رشته ریاضی، برای گذراندن دوره نظام وظیفه، داوطلب خدمت در سپاه دانش شد. پس از ۴ ماه دوره تعلیماتی (نظامی و تربیت معلم)، ۱۴ ماه خدمت در روستا به عنوان معلم در دوره اول سپاه دانش، و ۴ ماه دوره تکمیلی تعلیماتی (تربیت معلم)، در مهر ماه سال ۱۳۴۳ به عنوان معلم روستاهای نهاوند در خدمت آموزش و پرورش در آمد. چند ماه پس از استخدام در آموزش و پرورش (دی ۱۳۴۳)، به عنوان سپاهی ممتاز، برای ادامه تحصیل در دوره یک ساله تربیت سرپرست سپاه دانش از سوی مؤسسه تحقیقات تربیتی (دانشسرای عالی سابق و دانشگاه تربیت معلم فعلی) انتخاب و به تهران فرا خوانده شد. پس از پایان یافتن دوره این دوره یک ساله، در دوره لیسانس (دوره سه ساله مکمل) یک سال نخست در رشته آموزش و پرورش با گرایش روانشناسی پذیرفته شد.بعد از ان برای ادامه تحصیل به امریکا رفت. دکتر علی اکبر سیف در تیر ماه ۱۳۵۲ به ایران بازگشت و بلافاصله در دانشسرای عالی سپاه دانش که بعداً به دانشگاه سپاهیان انقلاب و سپس به دانشگاه ابوریحان بیرونی تغییر نام یافت و پس از انقلاب با چند دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دیگر ادغام شد و مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه علامه طباطبائی فعلی) را به وجود آورد، با سمت استادیاری به آموزش و پژوهش مشغول شد. از ۱۳۵۲ در آموزش عالی ایران مشغول خدمت بوده و به تدریس و تألیف و پژوهش در رشته روانشناسی تربیتی (پرورشی) اشتغال دارد.تحصیلات و مدارک علمی دکتر علی اکبر سیف :

استاد علی اکبر سیف در سال ۱۳۴۷ به دریافت درجه لیسانس از دانشسرای عالی سپاه دانش که از دانشسرای عالی تهران مستقل شده بود نایل آمد. از آنجا که در میان فارغ التحصیلان لیسانس دوره اول دانشسرای عالی سپاه دانش، رتبه اول را کسب کرده بود، از سوی وزارت آموزش عالی برای ادامه تحصیل در دوره فوق لیسانس و دکتری در رشته روانشناسی تربیتی یک بورس ۴ ساله به او اعطا شد . در شهریور ۱۳۵۸ به کشور ایالات متحده امریکا اعزام شد و در دانشگاه ایلینویز جنوبی ،تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی را آغاز کرد. در خرداد ۱۳۵۰ دانشنامه فوق لیسانس و در خرداد ۱۳۵۲ دانشنامه دکتری (Ph.D) را از همان دانشگاه کسب نمود.مسئولیت و مقام های دکتر علی اکبر سیف :دو سال رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه سپاهیان انقلاب ایرانیک دوره مدیر گروه روانشناسی پیام نوریک دوره مدیر گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیافتخارات:برگزیده شدن کتاب سالفارغ التحصیل رتبه اول رشته آموزش ابتداییاستاد نمونه دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتیآثار دکتر علی اکبر سیف :کتاب ها:جمعه ها(خاطرات دکتر علی اکبر سیف)روانشناسی پرورشی نویناندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشیسنجش، فرآیند و فرآورده های یادگیریتغییر رفتار و رفتار درمانروشهای یادگیری و مطالعهاندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلیروش تهیه پژوهشنامهروانشناسی تربیتیاندازه گیری و سنجش در علوم تربیتیمقدمه ای بر نظریه های یادگیریفراسوی آزادی و شأنویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهیروشهای مطالعهطبقه بندی هدفهای پرورشیرفتار درمانی، کاربرد و بازده هاواژه نامه روانشناسی و زمینه های وابستهتاریخ روانشناسی نوینمقالات:کارآیی معلم و تربیت معلممفاهیم و اصول و روش تدریس آنهاکاربرد ملاک مطلق و نسبی در امتحان و ارزشیابی پیشرفت تحصیلیسؤالات چند انتخابی و نحوه تهیه آنهااشاره ای به نظریه یادگیری و نقدی بر کتاب «فراسوی آزادی و حرمت ب.اف. اسکینر»ارزشیابی اثربخشی فعالیتهای آموزشی معلمان به وسیله دانشجویاناشاره ای به علم رفتار و نگاهی به کتاب «آنسوی آزادی و شأن»طرحهای پژوهشی تک آزمودنیآموزش به کمک روشهای تغییر رفتارروشهای افزایش رفتارهای مطلوب موجود در دانش آموزانروشهای ایجاد رفتارهای مطلوب تازه در دانش آموزانزنجیره کردن رفتارروشهای نگهداری رفتارهای مطلوبروشهای کاستن رفتارهای نامطلوبروشهای منفی کاستن رفتارهای نامطلوبتنبیهدرماندگی آموخته شدهتعریف و طبقه بندی تفکرارزشیابی دانشجویان از استادان؛ تا چه اندازه می توان به آن اعتماد کرد؟استرس و اضطراب از دیدگاه نظریه های یادگیریآموزش معلم محور و آموزش کتاب محوربازنگری کتابهای روانشناسی دوره آموزش متوسطه عمومیتأثیر موفقیت و شکست تحصیلی بر سلامت روانی دانش آموزانملاکهای شایستگی معلمروش آموزش متقابل وسیله ای برای پرورش راهبردهای شناختی و فراشناختیروابط منبع کنترل درونی- بیرونی و الگوهای رفتاریروش تهیه پژوهشنامه در روان شناسی و علوم تربیتیمقایسه اثربخشی روش آموزشی مبتنی بر یادگیری در حد تسلطروشهای ارزشیابی معلممقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیتنظریه سازندگی یادگیری و کاربردهای آموزشی آنتکنولوژی آموزشی و روانشناسی یادگیریمقایسه سبکهای یادگیری (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه) دانش آموزانبررسی تحولی سبکهای تفکر در دانش آموزان و دانشجویاناثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن، یادداری و درکمفهوم سنجش و تأثیر آن بر روش آموزش معلم و کیفیت یادگیری دانش آموزانمقایسه اثر بخشی درمانهای رفتاری، شناختی و گروه درمانی در درمان اعتیادتأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خودپرسشگری هدایت شدهراهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهدتأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانیتأثیر مشترک راهبردهای یادگیری و سبکهای تفکر بر درک مطلب دانش آموزاننقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلیتأثیر میزان دانش معلم از موضوع تدریس بر نحوه بیان مطالب و یادگیری.نه هوش هیجانی، نه هیجان هوشیتأثیر راهبردهای سازماندهی، علامت گذاری و حاشیه نویسی و خلاصه کردنتأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانش آموزانچگونگی تشکیل مفاهیم ریاضی در کودکانسه روش آموزش حفاظت محیط در مدرسه به عنوان مراحل متوالی اجرای عملیتأثیر پژوهش بر فعالیت آموزش و پرورش.چه بر سر روان شناسی به عنوان علم رفتار آمده است؟نقل قول و خاطرات:

علی اکبر سیف :«عالم،بازیگر سینما نیست بلکه عالم کسی است که با اثرش خودش را معرفی می کند و آن اثر است که مهم است و نام نویسنده را جاودان می سازد».«من فکر نمی کنم لازم باشد کسی که کار علمی می کند چهره اش نمایش داده شود.عالم با آثارش شناخته می شود و خوشبختانه من با آثارم شناخته شده هستم».«زندگی به نظر من به میل خود زیستن ، تاثیر گذار بودن و احساس شایستگی کردن است» .پس از انتشار کتاب جمعه ها خیلی ها از من پرسیده اند : ” ما فکر میکردیم که شما فقط کتابهای خوب علمی می توانید بنویسید ،چگونه توانستید در یک اثر غیر علمی داستان گونه که در آن بی تجربه بودید موفق باشید ؟”جواب ؟«نوشتن یک توانایی تعمیم پذیر است . من بر این باورم که اگر کسی بتواند در یک زمینه ای خوب بنویسد ، در زمینه های دیگر نیز می تواند موفق باشد . البته با کوشش زیاد . شاید پذیرفتن این حرف سخت باشد که من برای نوشتن کتاب ۱۷۰ صفحه ای جمعه ها از کتابهای با حجم دو سه برابر دیگرم بیشتر وقت صرف کردم». 

به نقل از سایت moalleman.ir

روان‌شناسی تربیتی (انگلیسی: educational psychology) یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است که به تحقیق در مسائل یادگیری و آموزش می‌پردازد.

روانشناسان تربیتی در مسائل یادگیری و آموزش تخصص دیده‌اند و ممکن است به کار در مدارس بپردازند ولی اغلب در استخدام دانشکده‌های تربیت معلم هستند
و به تحقیق درباره شیوه‌های آموزش دادن به بچه‌ها و تربیت معلمان می‌پردازند.[۱]

علی اکبر سیاسی در ۱۲۷۴هـ.. ش در محله‌ای در جنوب تهران متولد شد. تحصیلات خود را در مدارس «خرد» و «سلطانی» انجام داد. بعد وارد مدرسه عالی علوم سیاسی شد. در ۱۲۹۰ هـ .ش جزء بیست نفر از جوانان ایران تحت سرپرستی مسیو ریشارد برای ادامه تحصیل به اروپا فرستاده شد و در فرانسه به تحصیل پرداخت. در همین سفر بود که برای هرکدام از محصلین، نام خانوادگی انتخاب شد و چون علی‌اکبر رشته سیاسی خوانده بود، نام خانوادگی «سیاسی» را برای خود برگزید. او در پاریس در رشته علوم تربیتی و روانشناسی در دانشگاه «روآن» به تحصیل پرداخت. در ۱۲۹۶ هـ .ش به ایران بازگشت و به استادی مدرسه دارالفنون مشغول شد.

در ۱۲۹۸ هـ .ش علاوه بر تدریس، به سمت مستشار و مترجم سفارت فرانسه در تهران نیز برگزیده شد و قریب دو سال در آن سمت انجام وظیفه نمود. سیاسی پس از بازگشت از اروپا، در فکر تغییراتی در شئون مختلف کشور افتاد و با مشارکت عده‌ای از دوستان خود چون حسن مشرف نفیسی، اسمعیل خان مرآت، علی قلی خان مهندس الدوله، حسن خان شقاقی و جواد عامری جمعیتی به نام «ایران جوان» را تأسیس کرد و روزنامه‌ای به نام «جمعیت» را به طور هفتگی منتشر نمود. سیاسی در ۱۳۰۶ هـ .ش دوباره برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و سرانجام موفق به اخذ دانشنامه دکترا در رشته روانشناسی از دانشگاه سوربن شد. او به خاطر نگارش رساله‌اش با عنوان «ایران در تماس با مغرب زمین» برنده جایزه علمی از آکادمی فرانسه شد. دکتر سیاسی پس از بازگشت به ایران، در ۱۳۱۰هـ .ش به سمت ریاست تعلیمات عالیه وزارت فرهنگ منصوب شد و در دارالمعلمین عالی نیز به تدریس روانشناسی و فلسفه پرداخت.

با تأسیس دانشگاه تهران در ۱۳۱۳ هـ .ش، به عنوان استاد روانشناسی در دانشکده ادبیات مشغول تدریس شد. در ۱۳۱۴هـ .ش به عضویت پیوسته فرهنگستان ادب و هنر ایران و شورای عالی فرهنگ درآمد. در ۱۳۲۱ هـ .ش به ریاست دانشکده ادبیات رسید و در امرداد همان سال در کابینه احمد قوام به سمت وزارت فرهنگ منصوب شد. در همین سمت، دانشگاه تهران را که زیر نظر وزارت فرهنگ اداره می‌شد، به صورت نهادی مستقل از این وزارتخانه درآورد و در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۲۱هـ .ش استقلال دانشگاه را از آن وزارتخانه اعلام کرد. همچنین قانون تعلیمات اجباری را از مجلس سیزدهم گذرانید و سمت ریاست دانشگاه تهران را یافت که تا ۱۳۳۳هـ .ش عهده دار آن بود. با سقوط کابینه احمد قوام و روی کارآمدن علی سهیلی، دکتر سیاسی بار دیگر وزیر فرهنگ گردید. در ۱۳۲۶ هـ .ش در کابینه ابراهیم حکیمی، برای بار سوم به وزارت فرهنگ منصوب گردید و سرانجام در کابینه ساعد، وزیر امور خارجه شد. در ۱۳۲۵ هـ .ش با هیأت نمایندگی ایران به سان فرانسیسکو رفت و در تدوین و تصویب منشور سازمان ملل‌متحد و در پایه‌گذاری یونسکو شرکت کرد.

او پس از ماجرای سوء قصد به محمدرضا شاه پهلوی در دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۲۷هـ .ش، در مقابل درخواست شاه مبنی بر اخراج برخی از اساتید از دانشگاه ایستادگی کرد. دکتر سیاسی مجموعاً مدت دوازده سال ریاست دانشگاه تهران را عهده‌دار بود. از خدمات مؤثر وی می توان از تهیه لایحه قانون تربیت معلم، تعلیمات عمومی اجباری و مجانی، جدا کردن دانشگاه از وزارت فرهنگ، تأسیس مجدد دانشکده معقول و منقول، ایجاد چاپخانه دانشگاه تهران و تأسیس «کوی دانشگاه» نام برد.

دکتر سیاسی از آنجا که اصول روانشناسی جدید را در ایران بنیاد نهاد، «بنیانگذار و پدر روانشناسی جدید در ایران» نامیده شد. او در اواخر عمر در خارج از ایران می‌زیست و کتابی به زبان فارسی درباره شرح حال و زندگی خود تحت عنوان «گزارش یک زندگی» نوشت که جلد اول آن در ۱۳۸۸ هـ .ش منتشر شد. در اواخر ۱۳۶۸ هـ .ش به ایران بازگشت و در تهران درگذشت.پدر روانشناسی تربیتی ایران

آثار متعددی از وی باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «علم‌النفس یا روانشناسی از نظر تربیت»، «اصول روانشناسی»، «علم النفس ابن سینا و تطبیق آن با روانشناسی جدید»، «علم اخلاق»، «مبانی فلسفه»، «منطق و فلسفه»، «هوش و خرد»، «روانشناسی شخصیت» یا «مکاتب روانشناسی»، «روانشناسی جنایی»، «روانشناسی پرورشی» و «ایران در تماس با مغرب زمین» به زبان فرانسوی و نگارش مقالات متعدد برای جراید و نشریات اشاره کرد.

جولای 8, 2020

مارس 9, 2020

فوریه 20, 2020

شما می توانید نام داروی گیاهی و شیمیایی را وارد کنید و خصوصیات و نحوه استفاده آن نمایش داده خواهد شد و همچنین می توانید نام بیماری را وارد کرده ، داروهای مرتبط یا بیماری به شما نمایش داده خواهد شد.

کلیه ایرانیان سراسر کشور در طول شبانه روز می توانند با شماره 09019797001 سوالات پزشکی خود را بصورت تلگرامی و تلفنی از پزشکان و مشاوران مستقر در سامانه سوال نمایند و پاسخ خود را دریافت نمایند.



تهران- ايرنا- غلامحسين شكوهي نام آشناي عرصه تعليم و تربيت كه ديروز (شنبه 18ارديبهشت) قالب فاني را بدرود گفت؛ در فراز و فرود زندگي از روستايي در بيرجند تا ژنو عمر به علم اندوزي گذراند.

تهران-ایرنا- مسوول هماهنگ کننده هیأت‌های انتظامی اعضای هیأت علمی وزارت…

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی،حرفه‌ای و مهارتی گفت:…

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه MIT نوع جدیدی از نانوذرات را ساختند که…

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با بومی‌سازی ماده نانویی…
پدر روانشناسی تربیتی ایران

تهران-ایرنا- تفاهم‌نامه تأمین و مناسب‌سازی تجهیزات نمازخانه مدارس…

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: سرمایه انسانی یک جامعه…

تهران – ایرنا – دومین نشست کمیته تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش بنیان…

تهران- ایرنا- صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری…

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس واقع در آمریکا راهکار…

تهران- ایرنا- رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از ابلاغ اعتبار برای تجهیز…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

نگاهی به زندگی و تأثیر ویلهلم وودت

چه کسی پدر روان شناسی است؟ از آنجا که بسیاری از افراد به ایجاد، افزایش و تکامل روانشناسی روزانه مدرن کمک کرده اند، این سوال الزاما جواب قطعی و خشکی ندارد. ما نگاه دقیقتری به فردی که اغلب به آن اشاره می شود و همچنین افراد دیگر که پدران شاخه های مختلف روان شناسی نیز هستند، نگاه می کنند .

ویلهلم وودت مردی است که معمولا به عنوان پدر روان شناسی شناخته می شود. چرا Wundt؟ سایر افراد مانند هرمان فون هلمولتز، گوستاو فکنر و ارنست وبر در تحقیقات اولیه علم روان درگیر شدند، پس چرا آنها به عنوان پدر روان شناسی اعتبار ندارند؟

Wundt از این تمایز به خاطر تشکیل نخستین آزمایشگاه روانشناسی تجربی جهان که معمولا به عنوان آغاز رسمی روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه و متمایز اشاره می شود، به ارمغان می آورد. وودت با ایجاد یک آزمایشگاهی که از روش های علمی برای مطالعه ذهن و رفتار انسانی استفاده می کرد، روانشناسی را از ترکیب فلسفه و زیست شناسی گرفت و آن را یک رشته تحصیلی منحصر به فرد کرد.

علاوه بر ایجاد روانشناسی علم جداگانه، وودت نیز تعدادی از دانشجویان را تشکیل می داد که خودشان روانشناسان تاثیرگذار بودند. جیمز مک کین کتلل اولین استاد روانشناسی در ایالات متحده بود و ادوارد بیت تکنر مسئول ایجاد مکتب فک شناخته شده به عنوان ساختارگرایی بود و جی. استنلی هال اولین آزمایشگاه آزمایشگاهی روانشناسی در ایالات متحده را تاسیس کرد پدر روانشناسی تربیتی ایران

ویلهلم وودت یک روانشناس آلمانی بود که نخستین آزمایشگاه روانشناسی را در لایپزیگ، آلمان در سال 1879 تأسیس کرد. این رویداد به طور گسترده به عنوان رسمی شدن روانشناسی به عنوان یک علم متمایز از زیست شناسی و فلسفه شناخته شده است.

در میان تمایز بسیاری که داشت، وودت اولین فردی بود که خود را به عنوان یک روانشناس معرفی کرد .

او اغلب با مکتب فکری شناخته شده به عنوان ساختارگرایی همراه است، گرچه دانشجوی او، ادوارد بیت تکنر بود که واقعا مسئول تشکیل این دانشکده روانشناسی بود. وودت نیز یک روش تحقیقاتی به نام خودآزمایی را توسعه داد که در آن ناظران بسیار آموزش دیده مطالعه و گزارش محتوا افکار خود را گزارش کردند.

ویلهلم وودت فارغ التحصیل از دانشگاه هایدلبرگ با مدرک پزشکی. او به طور مختصر با یوهانس مولر و بعدها فیزیکدان هرمان فون هلمولتز مطالعه کرد. فکر می کنم کار Wundt با این دو نفر به شدت تحت تاثیر کارهای بعدی وی در روانشناسی تجربی قرار گرفته است.

وودت بعدا اصول روانشناسی فیزیولوژیکی (1874) را نوشت، که به ایجاد روشی تجربی در تحقیقات روانشناختی کمک کرد. پس از گرفتن موقعیت در دانشگاه لیپزیگ، وودت اولین بار از دو آزمایشگاه روانشناسی تجربی موجود در آن زمان تاسیس کرد. اگرچه یک آزمایشگاه سوم در حال حاضر وجود داشته است – ویلیام جیمز یک آزمایشگاه در دانشگاه هاروارد ایجاد کرد که بر تظاهرات تدریس تمرکز کرده و نه آزمایش. G. Stanley Hall اولین آزمایشگاه روانشناسی تجربی آمریکایی در دانشگاه جان هاپکینز را تاسیس کرد.

Wundt اغلب با چشم انداز نظری به نام ساختارگرایی مرتبط است، که شامل توصیف ساختارهایی است که ذهن را تشکیل می دهند. ساختارگرایی به عنوان اولین مکتب فکری در روانشناسی در نظر گرفته شده است . او معتقد بود که روانشناسی علم تجربه آگاهانه است و ناظران آموزش دیده می توانند با دقت از افکار، احساسات و احساسات در فرآیند شناخته شده به عنوان خودآزمایی توصیف کنند.

با این حال، وودت تمایزی روشن بین درون نظری ایجاد کرد که او معتقد بود نادرست و درک داخلی است. بر طبق نظر Wundt، ادراک داخلی شامل یک ناظر به خوبی آموزش دیده بود که در هنگام ایجاد یک محرک مورد علاقه، آگاه بود.

فرآيند وودت ناظر ناظر به شدت آگاه و توجه به افكار و واكنش هاي خود نسبت به محرك ها بود و چندين نمايش محرك را شامل مي شد. البته، چون این فرآیند به تفسیر شخصی متکی است، بسیار ذهنی است. وود بر این باور بود که تغییرات سیستماتیک شرایط آزمایشی کلیه مشاهدات را افزایش می دهد.

در حالی که وودت به طور معمول با ساختارگرایی مرتبط بود ، در واقع او دانش آموز ادوارد بیت تکنر بود که تحت تاثیر مدرسه سازمانی در آمریکا قرار داشت. بسیاری از مورخان معتقدند که Titchener در واقع بسیاری از ایده های اصلی ووند را اشتباه کرده است. در عوض، وودت به نظر خود به عنوان مشارکت داوطلبانه اشاره کرد. در حالی که ساختارگرایی تیکنر در بر خوردن عناصر برای مطالعه ساختار ذهن بود، بلومنتال (1979) اشاره کرده است که رویکرد ووند به واقع در کل بسیار جامع تر است.

وودت همچنین مجله روانشناسی مطالعات فلسفی را تاسیس کرد . وودت در رتبه بندی تاثیرگذارترین روانشناسان قرن بیستم در سال 2002 در رتبه 93 قرار گرفت.

ایجاد یک آزمایشگاه روانشناسی، روانشناسی را به عنوان زمینهی جداگانه مطالعه با روشها و سؤالات خود تنظیم کرد. پشتیبانی وییلم وودت از روانشناسی تجربی نیز مرحله ای را برای رفتارگرایی تعیین کرده و بسیاری از روش های آزمایشی او هنوز هم استفاده می شود.

وودت همچنین دانشجویان زیادی داشت که بعدها روانشناسان برجسته ای چون ادوارد تیتچنر، جیمز مک کین کتل ، چارلز اسپیرمن، جی. استنلی هال ، چارلز جاد و هوگو مونستربرگ بودند .

تعدادی دیگر متفکران با نفوذ نیز می توانند به نوعی “پدران روانشناسی” باشند. موارد زیر تنها چند نفر از این افراد هستند که در زمینه های خاص روانشناسی ذکر شده اند:

وودت نه تنها اولین فردی بود که خود را بعنوان روانشناس معرفی کرد، بلکه روانشناسی را به عنوان یک رشته ی رسمی جدا از فلسفه و زیست شناسی تعریف کرد. در حالیکه روش درونی خود، امروزه سختگیرانه تجربی تحقیقات را برآورده نمی کند، تأکید او بر روش های تجربی راه را برای آینده روانشناسی تجربی هموار کرد. با تشکر از کار و مشارکتهای خود، زمینه جدیدی ایجاد شد و الهام بخش دیگر محققان برای کشف و مطالعه ذهن و رفتار انسان بود.

بدیهی است، همه نمی خواهند با این عناوین تعمیم پذیرفته شوند. چند نفر ممکن است به این نکته اشاره کنند که فروید پدر روانشناسی است، زیرا او شاید یکی از مهمترین آثار او شناخته شده است. دیگران می گویند که ارسطو پدر واقعی روان شناسی است، زیرا او مسئول چارچوب نظری و فلسفی است که به ابتدای روانشناسی کمک کرده است. دیگران ممکن است استدلال کنند که محققان اولیه مانند Helmholtz و Fechner شایسته اعتبار به عنوان بنیانگذاران روانشناسی هستند.

مهم نیست که کدام یک از این بحث ها در مورد شما وجود دارد، یکی از چیزهایی است که آسان است به توافق برسید این است که همه این افراد تأثیر مهمی در رشد و توسعه روانشناسی داشته اند. در حالی که نظریه های هر فرد لزوما به اندازه امروز تأثیرگذار نیستند، تمام این روانشناسان در زمان خود اهمیت داشتند و تاثير عمده ای بر روان شناسی چگونگی تحول در آن چه امروزه دارند.

> منابع:

> Hergenhahn، BR & Henley، T. مقدمه ای بر تاریخ روانشناسی. Belmont، CA: یادگیری Wadsworth Cengage؛ 2014

> Rieber، RW (ed). ویلهلم وودت و ایجاد روانشناسی علمی. نیویورک: Press Plenum؛ 2013

> Wertheimer M. تاریخچه مختصر روانشناسی. نیویورک: مطبوعات روانشناسی؛ 2012


© 2020 fa.reoveme.com

%PDF-1.6
%
183 0 obj
>
endobj

210 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[183 55]/Info 182 0 R/Length 122/Prev 519122/Root 184 0 R/Size 238/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“ DrHf
,f;)`10)
&`#X0D

پدر روانشناسی تربیتی ایران
پدر روانشناسی تربیتی ایران
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *