روانشناسی تربیت کودکان نوپا

 
helpkade
روانشناسی تربیت کودکان نوپا
روانشناسی تربیت کودکان نوپا



 

 

 

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

آموزش رفتارها به مانند دیگر ابعاد تربیت و پرورش هرگز امری سهل و آسان نیست اما در اینجا به ارائه چند نكته صحیح و آزمایش شده می پردازیم تا یاریگر شما در اجرای این امر خطیر باشد.

  

هیچ گاه برای آموختن رفتارهای خوب به كودكان نوپا زود نیست . حتی كودكانی كه هنوز قادر به صحبت كردن نیستند یاد می گیرند كه با كمك دستانشان ارتباط برقرار كرده و منظورشان را برسانند . از آن جایی که برای همه ما یادگیری مفهوم شرکت داشتن و به اشتراک گذاشتن درسی در ازای زندگی است، در دوره سنی شیرین بین 2 تا 4 سال بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است . هم چنین احوالپرسی صمیمانه خصلتی است که بسیاری از افراد کوچکتر می توانند به مدیریت آن بپردازند، اگر بر مبنای یک سری اصول و قواعد تشویق به انجام آن شوند.

 

آموزش رفتارها به مانند دیگر ابعاد تربیت و پرورش هرگز امری سهل و آسان نیست.

  

اما در اینجا به ارائه چند نكته صحیح و آزمایش شده می پردازیم تا یاریگر شما در اجرای این امر خطیر باشیم.

 

با سه جمله كوتاه ” لطفاً ، متشكرم و معذرت می خواهم ” شروع كرده و وقتی كودكتان معنای این جملات را درك كرد جملات بیشتری را معرفی كنید

 

كودكی كه صحبت نمی كند با یادگیری اندكی زبان نشانه می تواند با این جملات ارتباط برقرار كند . به عنوان مثال وقتی از كلمه لطفاً استفاده می كنید همزمان با حركات بدن علامت آن را بكشید . این كار موجب تقویت علامت و جملات شفاهی و كلامی می گردد و راهی برای برقراری ارتباط به كودك ارائه می كند . با تكرار این موضوع كودك آن نشانه را یاد می گیرد و هنگامی كه می خواهد چیزی درخواست كند از آن علامت كه به معنای لطفاً می باشد استفاده می كند .

 

مصر و ثابت قدم باشید : یعنی زمانی كه رفتاری را معرفی می كنید به آن پایبند باشید و آن ویژگی و خصلت را چندین بار در روز آموزش داده و تمرین نمایید و آن را بخشی از رفتار فردی نمایید. شاید این كار زمان بر باشد اما كودكان بسیار باهوش هستند و گیرایی بالایی دارند . آموزش زود هنگام رفتارها بسیار با صرفه تر از فراگرفتن آنها در بیرون خانه است .

 

مدل و الگوی كودكتان باشید : از آن جایی كه كودكان آیینه تمام نمای نوع رفتار و گفتار شما هستند باعث می شوند كه شما مراقب رفتار و گفتارتان باشید و موجب بهبود شما می شوند.

 

در مقابل رفتارهای کودک بازبرخوردهایی مثبت داشته باشید: هنگامی كه كودكتان برای ادای كلماتش از زبان اشاره استفاده می كند و یا با صبورانه ایستادن در صف و كمك به دوستی كه در حال جمع آوری اسباب بازی هایش می باشد به نمایش صفت خود كنترل گری می پردازد بازخورد های مثبتی داشته باشید . بگذارید بدانند كه چه رفتارهای مودبانه و محترمانه ای نسبت به دیگران دارند .

 

شكل گیری رفتارهای مثبت یك شبه اتفاق نمی افتد اما وقتی این رفتارها را در عمل می بینید بسیار افتخار خواهید كرد . دیدن نتیجه كارتان در بیرون از منزل ، در ارتباط با دیگران و یا به هنگام ملاقات با پدربزرگ و مادربزرگ خیلی عجیب نیست

 

اوقات شاد و مفرحی را با او داشته باشید : به خاطر داشته باشید كه آموزش رفتارها به كودكان اولین مرحله در ترغیب كودكان به بررسی ماورای خودشان می باشد . برخی خانواده ها مشتریان ضد رفتارهایی هستند كه همه قوانین را نقض می كند. به منظور تقویت رفتارهای مثبت از جداول هفتگی استفاده نمایید .

 

شكل گیری رفتارهای مثبت یك شبه اتفاق نمی افتد اما وقتی این رفتارها را در عمل می بینید بسیار افتخار خواهید كرد . دیدن نتیجه كارتان در بیرون از منزل ، در ارتباط با دیگران و یا به هنگام ملاقات با پدربزرگ و مادربزرگ خیلی عجیب نیست

 

نكات مهم:

 

** آموزش كودك را از 6 ماهگی وی می توانید شروع كنید . وقتی آنها عباراتی و اشاره هایی چون ” بیشتر ، بخور ” را یاد گرفتند به معرفی و آموزش عباراتی چون ” لطفاً ، ممنونم ، سهم ” بپردازید .

 

** مزایای آموزش زبان نشانه به كودك بسیار زیاد است . وقتی آنها بزرگتر شدند از گوشه اتاق می توانید به آنها

 

بفهمانید كه تشكر كنند و یا در درخواست هایشان از عبارت ” لطفاً ” استفاده نمایند .

 

** برای آموزش اهمیت خوب رفتار كردن، از هر فرصتی استفاده نمایید .تا سن 1 سالگی كودك زمان صرف 3 وعده غذا و 2 میان وعده فرصتهای خیلی خوبی برای تمرین هستند .

 

**در دنیای خودتان به هنگام صحبت با دیگران مثل همسر ، بستگان و دوستان هم بصورت گفتاری و هم به صورت زبان اشاره از عباراتی چون ” لطفاً ” و ” متشكرم ” استفاده نمایید . در این صورت كودكان شاهد و ارزیاب آنچه می خواهید به آنها آموزش دهید خواهند بود . از پرستاران و مراقبان دیگز کودک هم بخواهید كه به شما ملحق شوند .

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

  

** وقتی حواس كودك متوجه یك وسیله یا رفتار نادرست شده است بطور غیرمستقیم و به گونه‌ای كه متوجه نشود، حواسش را از آن موضوع خاص پرت كنید.

 

**موضوعات و ابزار وسوسه کننده ای که کودک در برابر آن نمی تواند استقامت کند از دسترس او دور نگه داریدب برای مثال ابزاری مثل تلفن همراه و یا وسایلی را که احتمال بلعیده شدن و ایجاد خفگی در کودک را دارند، در دسترس قرار ندهید.

 

** اگر کودک رفتارهایی انجام می دهد که برای شما قابل قبول نیست خود را با این رفتارها سازگار نشان دهید و از مخالفت علنی پرهیز کرده و در عوض مثال های مناسبی برای کودک آماده کرده و مثال ها را در مواقع مناسب برای او نقل کنید.

 

** هرگز کودک را تنبیه نکنید. این روش به هیچ وجه و در هیچ شرایطی جواب نمی دهد. همراه با تحسین ، تمرین و صبر پیش بروید .

 

**الگوی رفتاری فرزندانتان باشید . كودكان بطور كلی مثالهای والدین شان را دنبال می كنند . بنابراین مراقب باشید كه الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید.

منابع:ایسنا

والدین نگران بخوانند

بازار آنلاین انواع محصولات و خدمات

چگونه به صورت آنلاین درآمد کسب کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

یادگیری مهارت بدون اتلاف وقت وهزینه

با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

به راحتی برای خودت فرصت شغلی بساز!

تبادل پرسش و پاسخ های روانشناسی

از هر مهارتی که داری به راحتی پول در بیار!

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

ارائه آموزش درهرزمان ومکان باپنل اختصاصی

سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

فریم های خاص عینک برای انواع فرم صورت

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



کودکان نوپا شجاع‌اند، به همین دلیل است که کارهایی چون گرفتن دم گربه و چرخاندن آن، راه رفتن بر لبه ارتفاع یا رقابت با کودکان بزرگ‌تر از خود را انجام می‌دهند. اما نگران نباشید آنها احتیاط را یاد خواهند گرفت. بنابراین تا جایی که امنیت برقرار است آنها را آزاد بگذارید تا کشف کنند.آنها افکار خود را بیان می‌کنند کودکان هیچ فیلتری ندارند، بنابراین آن چه می‌اندیشند را بیان می‌کنند که حتی ممکن است موجب شرمندگی شما شود. نگران نباشید، او به زودی یاد خواهد گرفت که چه چیزی را در کجا بیان کند بنابراین تنها به حرف‌های جالب او بخندید.آنها درکی از زمان ندارندشاید شما بارها به کودک خود بگویید که ساعت 4 صبح است اما واقعیت این جا است که او درکی از زمان ندارد. برای او زمان تنها «حال» است. نگران نباشید زمانی که کودک شما وارد پیش دبستانی شود همه چیز به حالت عادی تبدیل می‌شود.آنها به چیزهای عجیب علاقه نشان می‌دهنداگر شما مجموعه‌ای از اسباب بازی‌های زیبا و دست ساز را به او می‌دهید، کودک شما عجیب‌ترین را انتخاب خواهد کرد.غذای مورد علاقه او مدام تغییر می‌کندشما برای کودکتان غذایی درست می‌کنید که دوست داشت اما اکنون او طوری آن را می‌خورد که انگار زهر است. این حالت طبیعی است زیرا کودک شما در حال شکل گیری حس چشایی خود است.زمانی که شما می‌خواهید، آنها نمی‌خوابندزمانی که شما می‌خواهید کودکتان بخوابد، او امتناع می‌کند و بر عکس، زمانی که می‌خواهید به عنوان مثال او را به پزشک ببرید، در ماشین می‌خوابد. نگران نباشید در سن 3 سالگی راحت‌تر می‌توان کودکان را بیدار نگه داشت. خودشان نیز دیگر در مکان‌های عمومی به خواب نخواهند رفت.آنها تمام دکمه‌ها را فشار خواهند دادروی دکمه‌ها چیزی نوشته که تنها کودکان می‌توانند بخوانند: «مرا فشار بده» و پشت آن: به حرف مادرت گوش نکن.چیز بد برای آنها به معنی آخر جهان استشما صدای گریه کودکتان را می‌شنوید و فکر می‌کنید دردی شدید دارد، به سرعت به سمت او می‌روید تا از فاجعه‌ای که اتفاق افتاده با خبر شوید اما ناگهان متوجه می‌شود که عروسکش از دستش افتاده است. نگران نباشید کودک به زودی، در سن پیش دبستانی، معنی خوب و بد و شدت آنها را در خواهد یافت.منبع : نی نی بان

 

والدین نگران بخوانند

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

مشاوره رایگان راه اندازی دوره آموزش آنلاین

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

از هر مهارتی که داری به راحتی پول در بیار!

یادگیری مهارت بدون اتلاف وقت وهزینه

ارائه آموزش درهرزمان ومکان باپنل اختصاصی

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

همین حالا وکیل بگیر

چگونه به صورت آنلاین درآمد کسب کنیم؟

سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

اسباب بازی مناسب کودک نوپایتان

بر چه اساسی برای فرزندتان اسباب بازی خریداری می کنید . اسباب بازی زیبا است ، جدید و مد روز است ، دیگر والدین خریده اند ، خودتان به آن علاقه دارید یا خاطرات دوران کودکیتان است ، و …

 اسباب‌بازی متناسب با سن فرزندتان تهیه کنید ، این نکته هم توجه کنید که گروه سنی درج شده روی بسته‌بندی تنها ملاک انتخاب نیست بهتر است بر اساس قدرت ذهنی کودکتان اسباب‌بازی انتخاب کنید.

                          

واکنش شما در برابر شیطنتهای بی پایان کودک نوپا چیست ؟

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

کودک نوپا با راه رفتن و کسب برخی توانمندی ها ، کم کم استقلال خودش را به دست مي آورد ، اما ممکن است این استقلال به بهای از دست دادن عشق شما برایش تمام شود . چرا که کارهایش ، شیطنت هایش  و تمایل او برای رسیدن به خود مختاریش ، شما را آزار می دهد . 

رفتارهاي كودك به گونه اي هستند كه عدم درك او ، به شكل مبارزه طلبي و لجبازي نمايش مي دهند؛ هر بار كه با او وارد دعوا شويد، نهايتا منجر به تخريب بخشي از رابطه عاطفي و عاشقانه بين شما و او مي شود ، وارد جدالهاي عاطفي نشويد.

                   

واکنش شما در برابر شیطنتهای بی پایان کودک نوپا چیست ؟

با رشد شيرخوار و تبديل شدن او به يك كودك نوپا ، او ياد مي گيرد كه خيلي كارها را انجام دهد و البته همه اين كارها نيز از نظر والدین مطلوب نيستند. در محدوده اولين سالگرد تولد كودك قادر است كمي راه برود و اندكي صحبت كند مسلما مفهوم كلمه “نه” را مي فهمد؛ همچنين قادر است كه همكاري با بزرگترها را (حتي در برخي اوقات كه واقعا تمايلي به اين كار ندارد) آغاز كند. اما او نمي تواند با عصبانيت بزرگترها هنگامي كه با آنها همكاري نمي كند كنار بيايد؛ زيرا قادر به درك علت عصبانيت آنها نيست .

                          

كودكان با سرعت و الگوهاي متفاوتي رشد مي كنند . برخي حرف زدن را خيلي زود شروع مي كنند؛ بعضي ديگر هم حتي قبل از اينكه بچه هاي همسن آنها بتوانند چهار دست و پا راه بروند، ياد مي گيرند كه ايستاده راه بروند. اما اگر به نظر مي رسد كه كودك شما در دوره اي از رشد، خارج از محدوده طبيعي قرار دارد، شما بايد او را مورد “ارزيابي رشد” قرار دهيد. در واقع، ارزيابي رشد يك ارزيابي ساخت يافته از ميزان رشد كودك شما در حيطه هاي توانايي هاي فيزيكي، زبان، فهم و درك، مهارتهاي اجتماعي و عاطفي است. يك متخصص ارزيابي رشد يا تيمي از متخصصين مي توانند اين ارزيابي را انجام دهند. آنها ، ميزان رشد كودك شما را با ميزان طبيعي رشد در سن او مقايسه كرده و مشكلات يا تاخيرهاي تكاملي احتمالي را مشخص مي سازند.

                            

چگونه توسط بازي ، يادگيري را در دوران نوپایی افزایش
دهیم ؟

 كودك نوپا بين 1تا 3 سالگي خيلي فعال و پر
جنب و جوش است. او از  مهارت هاي فيزيكي و كلامي جديد استفاده می کند و تلاش
می کند تا هر چيزي را كه در اطرافش و جود دارد، كشف كند. همانطور كه كو دك
رشد مي كند زمان كمتري را صرف كاوش خواهد كرد و بيش تر به بازي كردن خواهد پرداخت.
تا آنجا که ، بازي كردن شغل اصلي وي مي شود .

بازی تنها وسیله یادگیری و کشف جهان پیرامون اوست  .براي كمك به رشد فرزندتان راه هايي را 
طراحي كنيد كه چيزهاي جالب و جديدي در خانه و دور و بر خود كشف كند ، بازي هاي
جديد با اشكال، رنگ ها، اندازه ها و تركيب ها مختلف در دسترس قرار دهید ،  به مكانهاي جديد مثل ، پارك ها يا باغ وحش
سر بزنيد و با فرزندتان صحبت كنيد . 

                                              

آیا کودک نوپای شما بد غذا می خورد ؟

تا چه اندازه مطمئن هستید که کودک نوپای شما به اندازه کافی غذا نمی خورد ؟ یا فقط حدس می زنید که غذای کمی می خورد ؟ آیا دیگران به شما می گویند ، فرزندتان کم غذا می خورد ؟ تا چه اندازه به حرف آنها اطمینان دارید ؟

برای بزرگ کردن نوپایتان از همین ابتدا سعی کنید براساس حدس و گمان ، او را بزرگ نکنید . بی جهت خود را به دردسر نیندازید . اضطراب و نگرانی شما قطعا به فرزندتان منتقل می شود . زمانی که فکر می کنید ، غذای کافی نمی خورد و به دنبال او می دوید ، یا او را به نشستن مجبور می کنید تا غذا در دهانش بگذارید ، نه تنها غذا خوردن به جنگ و عذاب تبدیل می شود ، بلکه مشکلات رفتاری دیگری نیز به غذا خوردن یا نخوردن افزوده می شود . توجه داشته باشید فرزندتان به جز غذا و لباس برای جسمش ، به چیزهای مهم دیگری برای فکر و روحش ، در زندگی نیاز دارد .

                               

با رشد زبان در کودکان بیشتر آشنا شویم

کودک در کار زبان آموزی با تکالیف سنگینی روبرو است.

در دو سه هفته اول زندگی صداهای کودک در موارد مختلف یکسان و یکنواخت است. این صداها جنبه بازیابی دارد و با اراده و آگاهی انجام نمی‌شود. ولی کم کم بین گریه کودک و وضعیت او ارتباط برقرار می‌شود. به نحوی که مادر از طریق لحن گریه کودک می‌تواند به گرسنگی ، خواب آلودگی یا نیازهای دیگر او پی ببرد. اگر چه معمولا شروع تکلم را با بکار بردن اولین کلمات مشخص می‌کنند ولی می‌توان گفت که کودک از حدود سه ماهگی با ایجادصدا به نحوی با محیط پیرامون خود رابطه برقرار می‌کند. ضمن اینکه اطلاعات کودک در مورد وضعیت خود بیشتر از شناخت او از صداها و اصوات است. بتدریج که کودک بزرگتر می‌شود و شنوایی نیز به کمک او می‌آید، آگاهی او از صداها بیشتر می‌شود. کودک در این مرحله به صدای دیگران گوش می‌دهد و از بازی با صداها لذت می‌برد .

                                      

چگونه با کنجکاوی های کودک نوپا کنار بیاییم ؟

کودک نوپا ، کودکی است در سنین راه رفتن ( دوازده تا ۲۴ ماهگی ، در میان دوره‌ های  شیرخواری تا نوباوگی ) . کودکان در دوره نوپایی در مورد نقش‌های اجتماعی، مهارت‌های حرکتی، و آغاز استفاده از قدرت زبان چیزهای زیادی می‌آموزند. بیشتر کودکان در دوره نوپایی به استفاده از توالت عادت می‌کنند.

نوپاها معمولاً از دوازده‌ ماهگی اولین واژه‌ها را بیان می‌کنند. در سن هیجده‌ ماهگی نوپاها معمولاً در حدود ۵۰ واژه می‌دانند. در ۲۱ ماهگی اولین جمله‌ها از کودک شنیده می‌شود.عقب ماندن یک نوپا در مهارت‌های نام‌برده لزوماً به معنای اختلال در رشد کودک نیست.

در این دوران کودک نوپا در حال کشف جهان است .

 آیا فرزند نو پاي شما ، از زمانی که شروع به راه رفتن کردن است ، شما را کلافه کرده است ؟ احتمالا از صبح تا شب در حال چرخيدن است و شما اصلا انتظار آن را نداشتید . او از صندلي هاي آشپز خانه بالا مي رود ، بعد به بازي كردن با ظرف هاي آشپز خانه مي پردازد، اسباب بازی ها را كف اتاق مي ريزد ، دایم زمین می خورد ، سر و پایش درد می گیرد و … .

                                           

ایجاد مسئولیت پذیری از دوران نوپایی

 از زمانی که کودکان نوپا مفهوم استقلال را در می یابند ومتوجه می شوند که قادر به انجام کارهایی به تنهایی هستند ، دوست دارند به این خواسته شان توجه شود وخود به آن امور بپردازند.

 والدین باید بین ، مراقبت به جا از کودک و مستقل بودن او در انجام برخی کارهای کوچک و در حد تواناییش ،  تعادل برقرار نمایند . اگر والدین جایی که لازم است از کمک کردن به او غافل بمانند، یا بر عکس، در مواردی که می خواهد  مستقل عمل کند در یاری رساندن به او پافشاری کنند ، مراحل رشد کودک با مشکل روبرو شود . آیا تا به حال افرادی را دیده اید که هرگز نمی خواهند کمکی بپذیرند یا بر عکس ، بسیار به دیگران تکیه می کنند وبدون کمک اطرافیان  قادر به انجام کاری نیستند. 

                          

 کودکان نوپا ، از زمانی که مفهوم استقلال را در می یابند ومتوجه می شوند که قادر به انجام
کارهایی به تنهایی هستند ، دوست دارند که به این خواسته شان توجه شود وخود به آن
امور بپردازند.

 والدین باید به
خواسته های فرزند، چه در زمینه کمک گرفتن و چه مستقل بودن در انجام کارها ، توجه
کنند ، و بین این دو تعادل برقرار نمایند . 

اگر والدین
جایی که لازم است از کمک کردن به او غافل بمانند، یا بر عکس، در مواردی که می
خواهد  مستقل عمل کند در یاری رساندن به او پافشاری کنند ، مراحل رشد کودک با
مشکل روبرو شود . آیا تا به حال افرادی را دیده اید که هرگز نمی خواهند کمکی
بپذیرند یا بر عکس ، بسیار به دیگران تکیه می کنند وبدون کمک اطرافیان  قادر به انجام کاری
نیستند.       

                                                                                                     

                            واقع بین باشید کدام بهتر است ، کدام را ترجیح می دهید ؟                    

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

                                               

 تا زمانی که
فرزندتان هنوز راه نرفته و در آغوش شما است شاید لزوم آموزش و تربیت را زیاد احساس
نکنید ، اما از زمانی که فرزندتان راه می رود به همه جا سر می زند ، این نیاز را احساس
می کنید ، در واقع لزومی ‌ندارد که برای آموزش به خودتان فشار آورید . او خودش از
تمامی‌ چیزهای اطرافش یاد می‌گیرد. هنگامی‌ که با او حرف می‌زنید یا بازی می‌کنید
و یا حتی آواز می‌خوانید مغز او ارتباطاتی را ایجاد می‌کند که به او امکان یاد
گرفتن می‌دهد.  به جای نگران بودن ، یا انجام کارهایی که بیشتر موجب اضطراب و
نگرانی در شما شود ، همچنین  تاثیر بدی بر
فرزندتان دارد بهتراست نکات زیر را رعایت کنید : 

دنیای این کوچولوهای دوست‌داشتنی…!

یکتا فراهانی

کودکان با وجود شیرینی‌ها و جذابیت‌هایشان، مشکلات و بدقلقی‌هایی هم دارند. برای اینکه بتوانیم برخورد درستی با آن‌ها داشته باشیم‌، باید با دنیای آن‌ها آشنا شویم. اگر والدین ندانند فرزندشان به‌طور طبیعی باید در چه سنی چه رفتارهایی داشته باشد، نمی‌توانند به‌خوبی مشکلات او را تشخیص دهند. والدین هم‌زمان با آشنایی با رشد جسمانی کودک، باید از رشد روانی او هم شناخت داشته باشند؛ مثلا همان‌گونه که باید از زمان واکسن‌زدن یا غذای خاص سن او مطلع باشند، باید بدانند کودک چه زمان رشد عاطفی پیدا می‌کند. به‌ همین منظور با دکتر زهرا رمضانخانی، روان‌شناس کودک، گفت‌و‌گو کرده‌ایم تا بیشتر با دنیای کودکان آشنا شویم.

رشد سریع جسمانی

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

اغلب کودکان تا ۶ماهگی رفتارهایی مشابه هم دارند؛ ضمن اینکه پاسخ‌های انعکاسی قبل از ۶ماه به پاسخ‌های انعطافی تبدیل می‌شوند؛ یعنی در این هنگام اگر کسی به کودک لبخند بزند، او هم لبخند می‌زند؛ درحالی‌که قبلا لبخندهای کودک معنادار نبودند و تنها بازتابی از رفتار اطرافیان بودند. در این زمان کودک کم‌کم معنای خشم و عصبانیت اطرافیان را تشخیص می‌دهد. مشخصه بارز کودکان تا ۲سالگی، رشد سریع جسمی ‌آن‌هاست؛ یعنی از تولد تا ۱سالگی ۵۰‌درصد به قدش اضافه می‌شود. رشد حرکتی، روانی و حافظه بچه‌ها از الگوی خاصی پیروی می‌کند و مطابق جداول رشدی بین‌المللی است. معمولا بچه‌ها حدود ۹ماهگی می‌توانند بنشینند،۱۰‌ماهگی چهاردست‌وپا می‌روند یا اواخر همین ماه می‌توانند راه بروند، اما فراموش نکنید که بچه‌ها مثل هم نیستند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

حس دنیای اطراف

به‌طورکلی دوسال اول زندگی به‌عنوان دوره حسی–حرکتی شناخته می‌شود. کودک در دوره حسی–حرکتی ارتباط با دنیا و شناخت آن را ازطریق حواس خود شروع می‌کند؛ علاوه‌بر اینکه کم‌کم با حرکت به اطراف، بیشتر این حس را تکمیل می‌کند. حدود ۸ماهگی حافظه فعال‌تر می‌شود و والدینش را از بیگانه تشخیص می‌دهد. او در این زمان تقلیدهای آگاهانه انجام می‌دهد؛ چون مغزش درحال رشد است و حافظه به محرک‌های شنیداری پاسخ می‌دهد.

درک زبانی و شناختی

کودک از ۹ تا ۱۰‌ماهگی درک زبانی پیدا می‌کند؛ یعنی کلماتی مانند مامان، بابا، آب و … را از هم تشخیص می‌دهد و از ۱۱ تا ۱۲‌ماهگی اولین کلمات معنی‌دار را بیان می‌کند و از بازی‌های نمادی مثل«دالی موشه و قایم‌باشک‌« لذت می‌برد.

رشد عاطفی

۷ تا ۸‌ماهگی زمانی است که کودک ازلحاظ عاطفی به مرحله‌ای می‌رسد که بودونبود افراد و اشیا را تشخیص می‌دهد. حس شادی و ناراحتی خود را با خنده یا گریه نشان می‌دهد و وقتی مادر نیست یا اسباب‌بازی را از او بگیرند، متوجه می‌شود و به‌نوعی اعتراضش را اعلام می‌کند؛ البته این احساسات تا ۲سالگی متنوع‌تر و کامل‌تر می‌شوند.

رشد کلامی

از ۱۲تا ۱۸‌ماهگی قدرت تکلم کودک رشد بیشتری پیدا می‌کند و خواسته‌های ما را درک می‌کند: «برو، بیا، در رو ببند، توپت رو بیار و …». بازی‌های تقلیدی هم معمولا در این زمان شروع می‌شوند و چون پدر و مادر نخستین افراد درکنار او هستند، رفتارهای آن‌ها را تقلید می‌کند. یعنی اگر والدین دعوا کنند، کودک هم با دنیای خشن بزرگ‌سالان آشنا می‌شود و همین خاطرات می‌توانند درآینده در چگونگی برقراری ارتباط او با دیگران تاثیر‌گذار باشند.

رشد اجتماعی

کودک به‌تدریج با اطرافیان خو می‌گیرد و دنیای پیرامون خود را می‌شناسد؛ بنابراین برای اینکه بتواند رشد اجتماعی و عاطفی خوبی پیدا کند، مهم‌ترین کار این است که بین او و والدینش رابطه محبت‌آمیزی برقرار باشد. درآغوش‌گرفتن، نوازش و کلام محبت‌آمیز بسیار مهمند و کمبود آن‌ها درآینده بر رشد عاطفی او بسیار تاثیر می‌گذارند.

راهنمایی دادن به کودک

معمولا بعد از ۶ماهگی با توجه به اینکه کودک محیط اطراف را درک می‌کند، والدین می‌توانند او را در انجام کار‌ها راهنمایی کنند و خطرات را به زبان قابل‌فهم خودش، به او گوشزد کنند. پدر و مادر حتما باید دربرابر رفتار نامطلوب کودک صبوری کنند و توجه داشته باشند که باید رفتاری محبت‌آمیز و قاطعانه داشته باشند؛ البته قاطعیت به معنای اعمال خشونت نیست‌؛ چون دراین‌صورت کودک بیشتر لج‌بازی می‌کند.

حس مالکیت

در دوره حسی-حرکتی‌، کودکان احساس مالکیت را تجربه می‌کنند؛ «مال منه، عروسک منه و …» عباراتی هستند که از زبان آن‌ها می‌شنویم. حتی این حس مالکیت و خودمحوری را تعمیم می‌دهد و می‌خواهد اسباب‌بازی‌های دیگران را هم متعلق به خودش کند. ممکن است این احساس تا ۷سالگی ادامه پیدا کند، ولی شکل آن تغییر می‌کند. در این زمان اگر والدین نتوانند برخورد مناسبی با کودک داشته باشند، رفتارهای ناشی از خودخواهی در وجود او می‌مانند. والدین باید به کودک یاد بدهند که همه‌چیز متعلق به او نیست. در سنین پایین باید حواسش را پرت کنند، ولی در سنین بالاتر باید برایش توضیح دهند که هرچیزی را که دوست دارد، متعلق به او نیست. اگر کودک آموزش درستی نبیند، در آینده هم حس حسادت در او تقویت می‌شود و نسبت به دیگران حس مالکیت خواهد داشت.

درک کودک از اخلاقیات

کودک تقریبا از ۱۸ماهگی می‌فهمد چه کاری خوب یا چه کاری بد است. اسباب‌بازی برای بازی‌کردن است و نباید آن را بشکند، جیغ‌زدن، پرت‌کردن یا نق‌زدن بد است و… . در این زمان چون او متوجه می‌شود که باید به حرف اطرافیان گوش دهد، می‌توانیم تربیت واقعی او را آغاز کنیم.

می‌توانیم به او اجازه دهیم تا در هنگام بازی‌کردن از دست‌هایش، به‌خصوص سرانگشتانش، به‌خوبی استفاده کند؛ چون به‌کارگیری سرانگشتان دست همراه با هماهنگی چشم بر رشد شناختی کودک بسیار تاثیرگذار است؛ مثل بازی‌کردن با شن‌های کنار ساحل یا بازی‌کردن با خمیر.

مهارت‌های تربیتی

پایه‌های تربیتی باید از ۶ماهگی به‌طور کامل گذاشته شوند، کودک از زمانی‌که می‌تواند به‌تنهایی بنشیند، تقریبا ۸ماهگی، باید حریم شخصی و استقلال فردی را تجربه کند؛ مثلا باید به او اجازه دهید خودش به‌تنهایی غذا بخورد، حتی اگر خیلی طول بکشد یا کثیف‌کاری کند. برای رسیدن به زمانی‌که او بتواند دست‌شویی رفتن را یاد بگیرد، والدین علاوه‌بر صبوری‌کردن برای یادگیری او، نباید نگران کثیف‌شدن خانه باشند و درواقع باید بدانند که کودک در این زمینه تقصیری ندارد. هنگامی‌که کودک بتواند با اطرافیان ارتباط برقرار کند، باید برای رفتارهای خوبش تشویق شود و درعوض رفتارهای نامطلوب، پاسخی متناسب با رفتارش دریافت کند؛ مثلا وقتی وسایلش را پرت می‌کند یا جیغ می‌زند، باید درجا و بلافاصله برایش به زبانی ساده توضیح دهیم که رفتارش به چه علت درست نیست؛ چون او کاملا از نوع کلام و چهره اطرافیان تشخیص می‌دهد که رفتارش درست یا غلط بوده است.

رفتارهای محبت‌آمیز و تشویق‌های به‌جا باعث رشد اعتماد‌به‌نفس کودک می‌شود و در تقویت این احساس در آینده بسیار موثر خواهد بود. اگر می‌خواهیم کودک را از انجام کاری منع کنیم، باید دلایلش را برایش توضیح دهیم؛ «دست نزن، ببین چایی داغه! می‌سوزی…» بعد کمی ‌دستش را نزدیک کنیم تا معنی داغی و سوختن را متوجه شود.

سعی کنید علاوه بر اینکه با کودک زیاد حرف می‌زنید، کلمات مترادف زیادی هم برای او به کار ببرید تا گنجینه لغاتش بیشتر شود: «ماشین رو ببین، چه قشنگه، خیلی خوشگله…»

درواقع وظیفه اصلی والدین این است که هم محبت و نوازش‌های لازم را از کودک دریغ نکنند و هم صبر و حوصله کافی داشته باشند تا بتوانند رفتار مناسبی با او داشته باشند؛ ضمن اینکه قاطعیت لازم هم باید چاشنی همیشگی روش تربیتی‌شان باشد. فراموش نکنید رفتار شما تاثیر زیادی در کودک دارد؛ وقتی والدین بامحبت با فرزندشان حرف می‌زنند او هم رفتار محبت‌آمیزی با عروسکش دارد؛ چون روش تربیت حالت انتقالی دارد که خیلی زود در وجود کودک شکل می‌گیرد و انگار به‌نوعی به کودک تزریق می‌شود.

 

 


اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

نام

ایمیل *

پس از کلیک بر روی اشتراک لطفا صندوق ورودی یا بخش اسپم ایمیل خود را چک کنید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند


۲۱۰

20:00, 2020-07-20

۸۸

movafaghiat

20:00, 2020-07-15

۳۹۶

movafaghiat

20:00, 2020-07-13

۹۲۴

movafaghiat

20:00, 2020-07-06

۷۴۹

movafaghiat

20:00, 2020-07-01

۸۴۱

movafaghiat

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


تصویر امنیتی
*

مرسی از مطالب خوب

تشکر

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

برای عضویت در خبرنامه و
دریافت
مطالب ایمیل خود را وارد کنید

نام

ایمیل *

پس از کلیک بر روی اشتراک لطفا صندوق ورودی یا بخش اسپم ایمیل خود را چک کنید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

درباره ما

آدرس : تهران زعفرانیه خیابان آصف انتهای پرویز وهابی غربی پلاک ۱۵
ایمیل :info@movafaghiat.com
تلفن‌ : 22183030
اینستاگرام : movafaghiatmag@

نسخه
الکترونیک
روش‌های تربیتی کودکان نوپا
به همراه
هزاران کتاب دیگر از طریق اپلیکیشن رایگان فیدیبو در دسترس است. همین حالا
دانلود کنید

در این کتاب، شما اهمیت تربیت کودک نوپا، عوامل محرک، ۲۰ دستور تربیتی، کنترل گام به گام عواطف خود، ایجاد ارتباط موثر با کودک، و چگونگی برخورد با کج خلقی را در آنها می‌آموزید.
علاوه بر اینها، به شما درباره بایدها و نبایدهای والدین و نکات آموزنده برای تربیت کودک بدون استفاده از تنبیه بدنی آموزش داده می‌شود.
تمامی اطلاعات این کتاب، جدای از روش‌های متفاوتی که بیان می‌کند، به سادگی قابل فهم و اجرا می‌باشند. با کمی تلاش، می‌توانید این روش‌ها را در زندگی روزمره خود وارد کنید. با شروع و دنبال کردن این موارد، تاثیر مثبت در رفتار کودک نوپای خود را خواهید دید که در هیچ زمانی، نوپای شما چنین رفتاری را نداشته است. آیا برای یادگیری بیشتر آماده‌اید؟ بیایید از همین حالا شروع کنیم.

شما به آخر نمونه کتاب رسیده‌اید، برای خواندن نسخه کامل، کتاب
الکترونیک را خریداری نمایید و سپس با نصب اپلیکیشن فیدیبو آن را
مطالعه کنید:

در حال بارگذاری…

استیو تولتز

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

ادل فيبر، ايلين مزليش

کاترین مرشی

هاجر سجاد

هال ادوارد رانکل

فردریک بکمن

مگ زویبگ

لورا. ای. برک

برایان تریسی

اکبر احمدی

فردریک بکمن

براد جانسون، کلی موری

سیمون گرنت

مت جردن

نام کتاب، نویسنده، مترجم، ناشر یا هر واژه مورد نظرتان را
بنویسید

iOS

اندروید

ویندوز




https://fidibo.com/book/98641

کتاب مورد نظرتان را درخواست کنید تا در صورت امکان آن را به فروشگاه اضافه کنیم.

کودک نوپا شما دائماً در حال رشد و واکنش نشان دادن به دنیای اطرافش است. با چنین پیشرفت سریعی، هر روز نوبت یک ماجرای تازه است. ما بعضی از هیجان انگیزترین مراحل آن‌ها را خلاصه وار شرح می‌دهیم، به این ترتیب شما در می‌یابید که انتظار چه چیزی را باید داشته باشید.

وابستگی شدید کودک به یک حیوان عروسکی یا پتوی محبوب به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد. ( با این امتیاز که : پتوی مورد علاقه او حتی به هنگام بدخلقی‌های ملال انگیز هم می‌تواند مفید واقع شود!)

قاشق فرزندتان را روی سینی صندلی غذای او قرار دهید و نگاه کنید که آیا هر بار آن را با یک دست برمی دارد؟ کودک یک ساله ممکن است یک دست را بر دیگری ترجیح دهد.

حتی بازی ساده دالی موشه هم کوچولوی شما را به وجد می‌آورد. بازی‌های دو نفره برای کودکتان – و همین طور شما – مفید است.

همان طور که حرکات کودک هماهنگ‌تر می‌شود، لباس پوشاندن صبحگاهی او آسان‌تر می‌شود. وقتی لباس تنش می‌کنید از او بخواهید که خودش دست‌هایش را بیرون بیاورد. همین است!

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

کوچولوی شما احتمالاً تا حالا یکی دو کلمه را به خوبی ادا می‌کند – توپ، بای بای، یا حتی شاید مامان یا بابا. به حرف زدن با نوزادتان ادامه دهید و پیشرفت او را ببینید.

آیینه، آیینه دیواری – کودک نوپای شما از همه زیباتر است! یک آیینه ایمن سازی شده اسباب بازی خیلی خوبی برای این سن است؛ او از دیدن انعکاس تصویر خودش خوشحال خواهد شد.

دفعه بعدی که کوچولوی شما یک اسباب بازی را می‌اندازد، تماشا کنید تا ببینید که آیا آن را دوباره برخواهد داشت؟ ممکن است حالا بتواند خم شود و بدون افتادن وسایلش را بردارد.

ذهن یک کودک نوپا آماده بازی «سیمون می‌گوید» است. شکل ساده شدهٔ بازی را با نوزاد خود انجام دهید و ببینید که آیا از دستورات ابتدایی پیروی می‌کند؟ (بازی «سیمون می‌گوید» نوعی بازی است که در آن فردی که نقش سیمون را دارد دستورات ساده‌ای می‌دهد و بقیه افراد باید آنها را اجرا کنند).

با اینکه فرزندتان تشنه استقلال است و می‌خواهد خودش غذا بخورد، استفاده از ابزارآلات برای دستان کوچک او که هنوز هماهنگی در آنها رشد نیافته است دشوار است. غذا خوردن فرزندتان با انگشتانش حاکی از رشد طبیعی و تندرستی است.

نوزاد فعال شما این روزها ممکن است کمتر سرگرم اسباب بازی‌هایش باشد و وقتی برایش کتاب می‌خوانید بیشتر حواسش پرت می‌شود. این زاییده خیالتان نیست، بازه توجه او کوتاهتر شده است.

نوزادتان احتمالاً با انگشت تپلش به هر آنچه که می‌خواهد اشاره می‌کند، یک ابزار ارتباطی تازهٔ مؤثر! (از او بخواهید که گوش‌ها یا بینی‌اش را به شما نشان دهد، شاید آنها را هم نشانتان دهد.)

احتمالاً فرزندتان این روزها فقط تمایل به ایستادن دارد! او را وسط اتاق بنشانید، آیا خودش می‌تواند از حالت نشسته به  روی پاهایش بلند شود؟

کوچولوی شما تا به حال احتمالاً در برداشتن اشیای ریز تبحر پیدا کرده است، مهارتی عالی برای گرفتن تکه‌های غذای انگشتی میان انگشت شست و اشاره‌اش در حین غذا خوردن.

آن خطوط ناخوانا چیزی فراتر از نشانه‌های رنگی هستند. مهارت خط خطی کردن برای کودک نوپای شما مهارت فوق العاده ای است (البته تا زمانی که روی دیوار اتاقش انجام نشود).

وقت چندان مناسبی برای پرسیدن این سؤال از کودک نوپایتان نیست که استیک اش را چقدر دوست دارد، اما شاید توجه کرده باشید که او حالا می‌تواند تکه‌های بزرگتری از غذا را در وعده‌های غذایی‌اش بجود.

دانستن اینکه چطور باید از دستورات والدین، معلمان، رئیس‌ها و غیره پیروی کرد جزئی از فرآیند رشد است. با تمرین یک سری دستورالعمل‌های بامزه به فرزندتان کمک کنید این مهارت با ارزش را یاد بگیرد.

گاهی نوپایان بهترین کمک هستند! کوچولوی شما احتمالاً در مرحله‌ای است که از چیدن جوراب‌ها، گذاشتن اسباب بازی‌ها در سبد، یا تمیزکاری همراه با شما لذت می‌برد.

مامان و بابا، وقت سرعت گرفتن است! حالا که کوچولوی تان دیگر کمتر تاتی تاتی می‌کند و بیشتر می‌دود، شما هم برای تعقیب او باید سریعتر عمل کنید.

کودکان نوپا به خوش غذایی معروفند. نوزادتان که شاید قبلاً تنوعی از غذاها را به راحتی می‌بلعید حالا فقط غذاهای به خصوصی را برای وعده‌های غذایی درخواست می‌کند.

آیا کوچولوی شما از هر چیزی که می‌بیند بالا می‌رود؟ اگر فرزندتان ذاتاً کوهنورد است، شاید احساس کنید که به جای بچه یک بز کوهی را بغل می‌کنید.

احتمالاً فرزند پر جنب و جوش شما عاشق جنباندن ماهیچه‌های خود است. او را با یکی از دوستانش به پارک ببرید و ببینید که چطور در زمین بازی ناپدید می‌شوند. این سرگرمی اصلی نوپایان است!

این روزها کودک نوپای شما وانمود کردن را درک می‌کند و از این بازی جدید لذت می‌برد. دیگر اینکه ممکن است لحظه‌ای به شما وابسته باشد و دفعه بعد استقلال طلب کند.

حالا دیگر انگشتان تپل او می‌توانند مداد شمعی‌های درشت را نگهدارند. صفحهٔ بزرگی را به کوچولوی خود بدهید و همان طور که شاهکار خود را خلق می‌کند (و مهارت‌های جنبشی خود را پرورش می‌دهد) او را تماشا کنید.

کوچولوی شما حالا بیشتر اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌ها را تشخیص می‌دهد – زمان مناسبی برای بازی با اسباب بازی‌های چیدنی است. این کار منطق او را تقویت می‌کند و کمک می‌کند که مهارت‌های جنبشی ظریفش را نیز تقویت کند.

air max 90 essential sale

آوای کتابک بانگ ترویج است و ترانه بانگ قصه است و افسانه

وبلاگ‌ کتاب هدهد با نوشته‌هایی کابردی برای خانواده‌ها و معلمان

همه حقوق سایت آموزک برای پدیدآورندگان آن محفوظ و  باز نشر نوشته ها و تصویرها با آوردن منبع آزاد است.

Copyright 2013 – 2020 ©

جیغ زدن کودکان نوپا در بسیاری مواقع موجب کلافگی و خستگی والدین می‌شود. در این میان اولین مسئله‌ای که ذهن والدین را درگیر می‌کند علت جیغ زدن کودک است. جیغ زدن کودکان گاه و بی گاه به دلایل مختلف طبیعی و معمولا گذراست. اما گاهی این رفتار به حدی زیاد می‌شود که کنترل آن برای خانواده مشکل می‌گردد. جالب است بدانید رابطه شما و نوع برخوردتان تا حد زیادی می‌تواند رفتارهای کودکتان را کنترل و اصلاح کند. ممکن است نشانه‌هایی از بیش فعالی در کودکتان ببینید. اما بهتر است برای تشخیص به یک متخصص و مشاور کودک مراجعه نمایید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا علت جیغ زدن کودک و نحوه‌ی برخورد با این رفتار را آموزش دهیم.

کودکان در سنین پایین به خصوص در سنینی که به مهارت‌های کلامی کافی نرسیده‌اند، رفتارهایی همچون جیغ و داد کردن و قشقرق راه انداختن را زیاد نشان می‌دهند. گاهی این جیغ زدن به نوعی به زبان کودک برای بیان خواسته‌هایش و جلب توجه تبدیل می‌شود که به تدریج برایش عادت می‌شود. گاهی خانواده‌ها رفتارهای کودک را نشانه‌ای از بیش فعالی یا اختلالات دیگری چون اوتیسم می‌پندارند. بهتر است برای تشخیص علل جیغ زدن کودک به یک متخصص و یا مشاوره کودک مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی و اوتیسم کلیک کنید. در کل جیغ زدن کودکان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

طبیعتا توانایی‌های کلامی به طور کامل در کودکان زیر 2 سال شکل نگرفته‌است، به همین دلیل خیلی اوقات برای نشان دادن نیازها و درخواست‌هایشان از زبان غیر کلامی مثل ایما و اشاره، صدا درآوردن و خیلی اوقات هم از جیغ زدن و یا پرخاشگری استفاده می‌کنند. معمولا برای اصرار به داشتن چیزی بیشتر جیغ می‌زنند و خیلی اوقات با جیغ زدن به خواسته خود می‌رسند. درواقع هرچه والدین خواسته آن‌ها را در این مواقع بیشتر اجابت کنند، این رفتار تقویت می‌شود.

ناکام گذاشتن می‌تواند کودک را عصبانی کند. کودکان در این سن هنوز راه‌های کلامی برای ابراز عصبانیت و خشم خود را بلد نیستند. راه‌های کنترل هیجان و خشم را یاد نگرفته‌اند به همین دلیل تنها راه ممکن برایشان جیغ و داد کردن است. بنابراین هرچه را که بخواهند سریع شروع به پرخاشگری می‌کنند. برای اطلاع بیشتر در زمینه پرخاشگری کودکان زیر دو سال کلیک کنید.

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

جیغ و داد کودک برخی مواقع به خاطر دردهایی است که حس می‌کند، مثل درد شکم و دل پیچه، یا درد‌هایی که در اثر ضربه دیدن در آن‌ها ایجاد شده است. خیلی اوقات این دردها برایشان مبهم است یا توانایی ابراز درد را ندارند.

کودکان به خصوص در سنین پایین خیلی دنبال جلب توجه والدین هستند. خیلی از کودکان خردسال یاد می‌گیرند که با جیغ زدن می‌توانند سریع توجه پدر و مادر خود را جلب کنند. والدین در بسیاری مواقع ناخواسته با رفتارهایی این جیغ زدن را تقویت می‌کنند. مثلا هنگامی که با جیغ زدن کودکان نوپا مواجه می‌شوند سریع آن‌ها را در آغوش می‌گیرند، سعی می‌کنند با بازی و سرگرمی حواسشان را پرت کنند اما در واقع با این کار خود و توجه افراطی به کودک، باعث تقویت رفتار جیغ زدن می‌شوند.

حتی توجه منفی والدین مثل دعوا کردن صدا کردن کودک و هر برخورد افراطی می‌تواند این رفتار را تقویت کند چون کودک از این طریق به توجه رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم به مقاله جلب توجه در کودکان مراجعه کنید.

 

برای برخورد صحیح با جیغ و داد کودک باید ابتدا علت‌ها را بشناسید و بر اساس آن برخورد صحیحی با فرزند خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که با برخورد صحیح می‌توانید این رفتارها را کنترل و تعدیل کنید. برخی راه‌های برخورد با جیغ زدن کودک شامل موارد زیر می‌شود:

اگر او برای درخواست چیزی جیغ می‌زند، سریع چیزی که می‌خواهد را به او ندهید. می‌توانید به او بگویید «اگر جیغ بزنی نمی‌فهمم چه چیزی می‌خواهی» از او بخواهید به آرامی نشان دهد چه می‌خواهد. می‌توانید حدس بزنید و به آرامی در بیان خواسته‌اش به او کمک کنید. وقتی به آرامی درخواستش را ابراز کرد بهتر است چیزی که می‌خواهد را به او بدهید و با توجه مثبت و محبت برای اینکه خواسته‌اش را آرام ابراز کرد او را تحسین کنید. برای اطلاع از بهترین روش های تشویق کودکان کلیک کنید.

دقت کنید اگر خواسته‌اش غیر معقول است به خاطر جیغ و داد کودک تسلیم او نشوید می‌توانید به او خیلی ساده توضیح دهید؛ مثلا الان نمی‌توانی این را داشته باشی بعد از غذا می‌دهم. یا اینکه می‌توانید جایگزینی برای خواسته‌اش در نظر بگیرید.

دوره رشد کودک را در نظر بگیرید. کودکان در سنین خیلی پایین به صورت گاه و بی‌گاه جیغ می‌زنند. این مسئله معمولا گذرا است و خود به خود کاهش می‌یابد. برخورد شدید و واکنش افراطی می‌تواند اوضاع را بدتر و یا این دوره را طولانی کند؛ بهتر است با صبر و حوصله با کودک برخورد کنید و اجازه ندهید این رفتار کودک شما را خیلی پریشان و مضطرب کند.

زمان‌هایی که کودک آرام است تا حد ممکن ارتباط مثبت را با او زیاد کنید. این کار تأثیر زیادی برای کاهش رفتار منفی دارد. می‌توانید زمان‌هایی را اختصاص دهید تا با او بازی کنید، او را در آغوش بگیرید و یا برایش داستان بگویید.

اگر کودکتان برای جلب توجه شما جیغ می‌زند و قشقرق به پا می‌کند، به واکنش‌های خود دقت کنید. نه تنها توجه مثبت مثل بغل کردن، شکلات دادن بلکه توجه منفی مثل اخم کردن و دعوا کردن می‌تواند این رفتار را تقویت کند. حتما به الگوی جیغ زدن‌ها و دلیل آن توجه کنید. وقتی برای توجه گرفتن شما جیغ می‌زند، آن را نادیده بگیرید و توجه نکنید. در عوض وقت‌هایی که ارتباط مثبت دارد و جیغ نمی‌زند توجهتان را دو چندان کنید. کم کم کودک یاد می‌گیرد برای توجه گرفتن رفتارهای آرام و مثبت نشان دهد.

می‌توانید برنامه‌ای برای پاداش دادن به کودک داشته باشید. هر وقت کودک رفتار مثبتی نشان داد، یا مثلا درخواست‌هایش را بدون جیغ و داد ابراز کرد، به او پاداش بدهید. می‌توانید جایزه‌های کوچکی مثل خوراکی‌هایی که دوست دارد را برای پاداش در نظر بگیرید. به کودک بگویید این پاداش را دقیقا برای چه رفتاری دریافت می‌کند.

 

بسیاری از والدین با وجود رعایت نکات ذکر شده نمی‌توانند هنگام مواجهه با رفتارهای نابهنجار کودک خود مانند جیغ زدن و لجبازی او واکنش مناسبی از خود نشان دهند و یا فرزند خود را به آرامش دعوت کنند. گاهی علت جیغ زدن‌های طولانی مدت کودک به علل روانی و استرس و فشارهای عصبی باز می‌گردد. ادامه این مسئله منجر به بروز آسیب‌های بیشتری در آینده می‌شود. بنابراین وظیفه والدین است تا با مراجعه به مشاوره کودک جهت تأمین سلامت روان کودک و از بین بردن جیغ زدن در او بکوشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جیغ زدن کودکان نوپا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

 

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید. 

هومن سه ساله دوست ندارد لباس زیر یا پیراهن آستین کوتاه بپوشد. مادرش مریم، می خواهد بداند چرا، اما هومن نمی تواند مخالفتش را توضیح دهد. «تنها کاری که او انجام می دهد این است که لباسش را چنگ می زند و فریاد می زند نه، نه، نه،» مادرش می گوید «نمی دانم چطور این را مهار کنم.»

روانشناسی تربیت کودکان نوپا

اگر فکر می کنید شما و کودک نوپای سرسختتان همیشه این چنین بحث می کنید، درست فکر می کنید: مطالعه ی اخیر در مورد رشد کودک نشان می دهد که 2 و3 ساله ها  20 تا 25 بار در ساعت با پدر و مادرشان بحث می کنند! ممکن است فقط با نگاه کردن به این ارقام درمانده شوید، اما جای نگرانی نیست.

برای مطالعه بیشتر:

لجبازی در کودکان

دو تا سه سالگی: رشد کودکان نوپا

جان سرجنت روانشناس کودک و استاد روانشناسی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی بایلور، در شهر هیوستن می گوید:«کودکان در این سن متوجه می شوند که می توانند خودشان را بروز دهند وجر و بحث کردن با شما راهی است که می توانند اعتماد به نفس بدست آورند.» به خاطر داشته باشید: که دنیا هنوز برای کودک نوپایتان جایی بزرگ و اسرار آمیز است و او اندکی احساس بی قدرتی در آن می کند. نه گفتن روشی طبیعی  و سالم برای اوست که احساس کند اندکی اختیار دارد.

با این وجود، کشمکش دائم جالب نیست و حل کردن آن معمولا دشوار است. نشان دادن سابقه ی بد، وقتی بیش از حد سخت گیر می شوید یا کودکتان را مجبور می کنید کاری که شما می خواهید را انجام دهد، می تواند باعث شود که احساس درماندگی، ترس، خشم و حتی ستیزه جویی بیشتر کند. از این شیوه ها برای تغییر کودک نوپای حرف گوش نکن خود به کودکی که «بله» می گوید، استفاده کنید.

کودک نوپایتان همانند اغلب ما دوست ندارد همیشه «نه» بشنود، اما در مورد اینکه چند بار در روز این را به او می گویید فکر کنید (نه، دم سگ را نکش! نه، روی صندلی نایست!) این برای اینکه کسی را بدخلق کنیم کافی است. آنجی تی. کرانور، دانشیاررشد انسان و مطالعات خانواده در دانشگاه نورت کارولینا در شهر گرین برو می گوید: «بجای اینکه به کودکتان بگویید نمی خواهید چه کاری انجام دهد به او بگویید می خواهید چه کاری انجام دهد». برای مثال، گفتن این جمله که «با لباس جدیدت روی زمین غلط نزن» بیشتر احتمال دارد که بحث و جدال شروع کند درمقایسه با گفتن این جمله: «لطفا با لباس قشنگت روی مبل بنشین که تمیز بماند». لحن نیز مهم است. مطمئنا اگر کودکتان به سمت خیابان بدود داد خواهید زد، اما اگر از صدایی آرام و محکم استفاده کنید، بیشتر احتمال دارد که او آنچه خواسته اید را انجام دهد.

کودکان نوپا زمانی که به آنها می گویید چرا نمی توانند کار خودشان را انجام دهند کمتراحتمال دارد سرپیچی کنند. پسر سه ساله ی شبنم، مهرداد، عاشق بالا رفتن از آویزگاه جنگلی در حیاط پشتی شان است، اما او معمولا آن بالا وسط راه می ایستد و تکان نمی خورد. و شبنم که 7 ماهه باردار است، هیچ راهی ندارد جز اینکه با او صحبت کند تا پایین بیاید. او می گوید: «زمانی که توضیح می دهم نمی توانم بالا بیایم یا او را بگیرم، زیرا یک نی نی کوچولو در شکمم دارم، او معمولا دست از متقاعد کردن من بر می دارد». دبورا لیبل، دانشیارروانشناسی در دانشگاه لیهای، پنسیلوانیا می گوید: اکثر کودکان نوپا می توانند توضیحات ساده مانند این را بفهمند.  نیاز نیست که وارد همه ی جزئیات شوید؛ اگر به جزئیات بپردازید، کودکتان به شما بی توجهی می کند یا دستپاچه می شود.

دکتر کرانور می‌گوید: «حق انتخاب دادن به کودک نوپایتان کمک می کند تا نیازش مبنی بر احساس کنترل را بر طرف کند».

اگر وقت شام، کودک از کنار گذاشتن بلوک های خانه سازی اش خودداری کرد، با پرسیدن اینکه با غذایش شیر می خواهد یا آب سیب حواسش را پرت کنید. اگر لباس پوشیدن ماجرایی همیشگی است، بگذارید خودش لباسش را انتخاب کند، حتی اگر مثل برنامه تلوزیونی پروژه ی مد همه ی لباس ها را رد کند.

دکتر کرانور: «وقتی به کودکتان اجازه می دهید تصمیم های کوچکی بگیرد، احساس غرور خواهد کرد و بیشتر احتمال دارد به خواسته هایتان در آینده بله بگوید.»

دکتر لیبل می گوید، ممکن است شما بدانید که کودکان نوپا عاشق تقلید ازشما هستند و ادای بزرگسالان را در می آورند، بدین ترتیب از این مزیت برای دفعه ی بعد که با شما همکاری نکرد استفاده کنید. اگر جوراب هایش را نپوشید، برای مثال به او بگویید: «پاهایم یخ کرد، می خواهم جوراب گرمتری بپوشم. پا ی تو هم ممکن است یخ کرده باشد، می خواهی باهم جوراب هایمان را بپوشیم؟»

لحظات خاصی وجود دارد که کودکان نوپایتان مدام می گوید نه. اگر مهمانی چای عروسک هایش را بخاط اینکه وقت حمام کردن است بهم بزنید، احتمالش هست که او از نزدیک شدن به حمام خود داری کند. اما اگر بتوانید درخواستتان را به بازی تغییر دهید، هر دو شما به جای بحث کردن از خندیدن لذت خواهید برد. پیشنهاد دهید تا حمام لی لی کند، بشمارید با چند گام بزرگ یا (یا کوچک) می تواند به حمام برسد یا ترانه های حمامِ خودش را بسازد.

احتمالا شما بخاطر اینکه به کودکتان بیسکوییت می دهید تا سوپر مارکت را روی سرش خراب نکند مقصر هستید. دکتر کرانور می گوید: اما با وجود اینکه این روش جواب می دهد، روش بلند مدت خوبی نیست. «وقتی بخاطر بد رفتاری به کودکتان جایزه می دهید، احتمالا دفعه ی بعد بدتر رفتار خواهد کرد». جایزه ی بهتر: وقتی رفتار می کند او را ستایش و بغل و بوسه باران کنید. او می گوید: «اندک توجه مثبتی کفایت می کند»

دکتر سارگینت: این به این معنا نیست که جایزه دادن همیشه ممنوع است. اما پول و غذا باید محدود باشد. درعوض وقتی که کودک نوپی شما خوب رفتار می‌کند برچسب، مداد شمعی، پنج دقیقه زمان بازی بیشتر یا یک کتاب بیشتر موقع خواب به او بدهید. فقط مطمئن شوید که بخاطر رفتار خوبش سریع به او جایزه می دهید، درک زمان هنوز برای کودکان نوپا بیش از حد انتزاعی است، وعده ی آینده زیاد معنی نمی دهد.

موقعیت هایی وجود دارد که به راحتی می توانید حدس بزنید که فستیوال «نه» در راه است. زمانی که با این موقعیت های بغرنج مواجه می شوید آماده باشید تا با نافرمانی کودک نوپایتان روبرو شوید.

این یکی از بزرگ ترین “نه ها” است، زیراکودکان زمانی که خسته هستند بیشتر احتمال دارد که با شما نزاع کنند.

زمان غذا

کودکانتان اغلب اوقات می خواهند زمانی که وقت غذاخوردن است به فعالیتی شاد روی آورند.

دیدن هم بازی های جدید یا آغاز مهد کودک

هر نوع فعالیت ناشناخته ای می تواند بعضی از کودکان را از خود بیخود کند.

در فروشگاه یا زمین بازی شلوغ

وقتی آنها غرق در افراد جاهای دیدنی و صدا ها می شوند، به ندرت سازگار هستند.

رفتن به مطب دکتر

کودکتان تزریق یا داروی چسبناک قبل را از ملاقات قبلی فراموش نکرده است!

 

منبع: کودک و نوجوان

برچسب‌ها رشد کودک سه ساله, رشد کودکان دو ساله, روان شناسی کودک, فایل صوتی, لجبازی کودک سه ساله, لجبازی کودکان, مشاوره کودک, مقابله با لجبازی کودکان, نه گفتن کودکان, کودکان دو تا سه ساله

روانشناسی تربیت کودکان نوپا


اینجا Downloads-icon

روانشناسی تربیت کودکان نوپا
روانشناسی تربیت کودکان نوپا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *