چگونه پسر خود را تربیت کنیم

 
helpkade
چگونه پسر خود را تربیت کنیم
چگونه پسر خود را تربیت کنیم

لحظه ای که به چشمان فرزند پسر تازه متولد شده خود نگاه می ‎کنید، می ‎دانید هر ایده ای که برای آینده فرزند خود دارید، به آنچه که از آن لحظه به بعد انجام می ‎دهید بستگی خواهد داشت.

به احتمال زیاد شما دائما به این مسئله فکر می ‎کنید که آیا می ‎توانید به او کمک کنید تا به یک مرد دلسوز، با اعتماد به نفس و مسئول تبدیل شود؟ در این قسمت از رازهای موفقیت در تربیت فرزند در بخش خانواده پلاس نمناک به توصیه هایی برای تبدیل کردن پسر کوچکتان به یک مرد واقعی خواهیم پرداخت.

قوی، خاموش و سرسخت بودن یک مرد ممکن است در یک فیلم جذاب باشد اما در زندگی واقعی اینگونه نیست. افراد خوب و سالم کسانی هستند که می ‎دانند چگونه با احساسات خود کنار بیایند.

رواشناسان معتقدند که بسیاری از ویژگی هایی که ما برای یک مرد قوی در نظر داریم، ویژگی هایی سرکوب گرانه هستند، برای مثال وقتی پسرتان ناراحت است و به او می‎گویید که نباید ناراحت باشی، با این کار به او یاد خواهید داد که احساسات خود را پنهان کند و روانشناسان همچنین معتقدند که والدین به احساسات و عواطف دختران خود بیشتر از پسران اهمیت می ‎دهند و در شرایط سخت و ناراحتی دختران، آزادی عمل بیشتری برای بروز احساسات خود در مقایسه با پسران دارند و در چنین شرایطی پسران از احساسات منفی خود احساس شرمندگی می ‎کنند و تبدیل به مردی می ‎شوند که نمی ‎توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

او را ترغیب به بیان احساساتش کنید:

برای مثال اگر فرزندتان هنگام برگشتن از مدرسه ناراحت است، از او بپرسید که انگار ناراحت به نظر میایی؟ من در کنار توام تا در مشکلاتت به تو کمک کنم، در این شرایط او ممکن است بگوید که مدرسه برایش خسته کنند است و در ادامه او را همراهی کنید و بگویید که بله مدرسه گاهی اوقات خسته کننده است و به این ترتیب او خواهد فهمید که در شرایط سخت و ناراحت کننده شما در کنار او هستید و او را تنها نخواهید گذاشت.

به او در پیدا کردن راه حل مناسب کمک کنید:

روانشناسان معتقدند که پسران ترجیح می ‎دهند به جای پرداختن به احساسات روی مسئله مورد نظر تمرکز کنند و در این شرایط وظیفه والدین این است که به فرزند خود آموزش دهند که احساسات منفی، غم، عصبانیت و یا ترس همیشگی نیستند و مشکلات به زودی برطرف خواهند شد.

توانایی درک احساسات دیگران به پسران کمک می ‎کند تا دوست بهتری برای دوستان خود باشند و در آینده به همسر و پدر خوبی برای همسر و فرزندان خود تبدیل شوند.

روانشناسان معتقدند که همدلی یک مهارت اجتماعی ارزشمند است و به شما کمک می‎ کند تا احساسات دیگران را درک کنید و از انجام کارهای آزار دهنده در برخورد با آن ها خودداری کنید و این یکی از بهترین مهارت های اخلاقی است که می ‎توانید به فرزند خود آموزش دهید.

مطالعات نشان می ‎دهند که کودکان امروز، 40% از همدلی کمتری نسبت به کودکان 20 سال پیش بر خوردارند و دلایل احتمالی این امر پرداختن کودکان به بازی های ویدئویی خشونت آمیز و وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی است.

فرزند خود را به انجام کارهایی که از آن لذت می ‎برد تشویق کنید، برای مثال اگر او علاقه مند به ورزش فوتبال است، او را در انجام این ورزش تشویق و حمایت کنید که با این کار شما به فرزند خود می ‎آموزید احساسات دیگران را در نظر بگیرد و خود را به جای آن ها قرار دهد و به این ترتیب، او به شخصی تبدیل می ‎شود که می ‎تواند موقعیت های عاطفی مختلف را به خوبی اداره کند.

او را تشویق به خواندن رمان کنید:

مطالعات نشان می‎ دهند افرادی که مطالعات بیشتری در زمینه رمان دارند، از همدلی بالاتری نسبت به دیگران برخوردارند و تصور محققان بر این است که افرادی که رمان می ‎خوانند از قسمت هایی از مغز خود برای درک احساسات شخصیت های مختلف داستان بهره می ‎برند و به این ترتیب از توانایی بالاتری برای درک احساسات اطرافیان خود برخوردار خواهند بود.

کافی است نگاهی به مردانی بیندازید که بسیار مورد تحسین عموم قرار می ‎گیرند، به راحتی دریافت خواهید کرد که خصوصیت مشترک بین این افراد تنها یک چیز است:عزت نفس.

عزت نفس به معنای داشتن اطمینان به توانایی ها و شایستگی های وجودی خود است و این همان چیزی است که هر پدر و مادری برای فرزند خود می ‎خواهند.

از ستایش دروغین فرزند خود بپرهیزید:

گفتن این جمله که تو باهوش ترین پسر دنیایی و یا تو بهترین بازیکن تیم بسکتبال هستی اشتباه است. روانشناسان معتقدند که والدین باید تلاش های فرزند خود را تحسین کنند، نه استعداد های او را و مطالعات نشان داده اند زمانی که نوجوانان برای انجام وظایف و مسئولیت های خود تلاش می ‎کنند، احساس داشتن توانایی مقابله با چالش های به وجود آمده بر سر راه اهداف خود را خواهند داشت.

به او برچسب نزنید:

هرگز نگویید که تو یک پسر هستی و یک پسر باید اینگونه رفتار کند. اینگونه جملات باعث ایجاد این تصور در کودکتان می ‎شود که او توانایی کنترل اعمال خود را ندارد.

روانشناسان معتقدند پیام هایی که کودکان از والدین خود دریافت می ‎کنند نقش مهمی در تکامل عزت نفس فرزندشان خواهد داشت و کودکان جملاتی که از والدین خود می ‎شنوند را باور می ‎کنند و این امر باعث از بین رفتن عزت نفس در آن ها می ‎شود.

پسری که با گوش دادن به سخنان افراد بزرگتر از خود، پیروی از قوانین و تعامل های دلسوزلنه بزرگ می ‎شود، احترام گذاشتن به دیگران را می ‎آموزد و اینگونه آموزش ها وظیفه والدین است.

قوانینی تنظیم کرده و آن ها را اجرا کنید:

اگر فرزندتان قانونی را نقض کرد عواقب آن را به او گوش زد کنید و با او یاد دهید که در صورت ارتکاب به اعمال اشتباه باید عواقب آن را بپذیرد که در غیر اینصورت فرزندتان ممکن است به شخصی بی تحرک، فاسد و مشکل ساز تبدیل شود.

چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم زمانی که فرزندتان با شخصی بزرگتر از خود مانند معلم، مربی و یا شخصی دیگر به مشکل خورد، ابتدا به دنبال شنیدن صحبت های هر دو طرف باشید و سپس از فرزند خود بخواهید که در صورت تکرار این اتفاق به شما اطلاع دهد و از بی احترامی کردن به آن شخص خودداری کند و به این ترتیب شما علاوه بر تاکید بر احترام به دیگران، مهارت حل مسئله فرزند خود را نیز تقویت خواهید کرد.

پسر ها معمولا در دوران کودکی خود عاشق آغوش و بوسه های مادرانشان هستند اما هرچه بزرگ تر می ‎شوند علاقه کمتری به ابراز احساسات با مادران خود دارند و روانشناسان این امر را طبیعی می ‎دانند و می‎ گویند:پسران در سنین نوجوانی علاقه مند به ایجاد استقلال برای خود هستند و به همین دلیل از مادران خود اندکی فاصله می‎ گیرند و بنابراین بهتر است والدین راه های مناسب برای ابراز احساسات خود به فرزندانشان را بیابند و به کار گیرند.

برای ابراز احساسات خود به فرزندتان زمانی مناسبی را انتخاب کنید، برای مثال قبل از رفتن فرزندتان به رخت خواب زمان مناسبی برای به آغوش کشیدن و بوسیدن او است.

پسرها حتی اگر چیزی خلاف این را نشان دهند، باز هم محتاج محبت مادر خود هستند و از این موضوع لذت می‎ برند و این تصور که تنها دختران محتاج ابراز محبت والدین خود هستند تصوری بسیار غلط است اما این محبت نباید در ملاء عام ابراز شود زیرا ممکن است باعث خجالت فرزندتان شود.

سپردن مسئولیت های مناسب سن کودک مانند کمک کردن در چیدن میز صبحانه، بستن بند کفش و سایر مسئولیت هایی از این دست ، باعث تقویت حس مسئولیت پذیری درکودک می ‎شود.

پسر ها معمولا از انرژی جسمانی بیشتری به نسبت دختر ها برخوردارند و تمایل زیادی به دویدن و جنب و جوش کردن دارند. والدین نباید جلوی این گونه فعالیت های فرزند خود را بگیرند و باید به فکر تامین محیطی مناسب برای این گونه فعالیت های فرزند خود باشند و همچنین بهتر است به فرزندان خود گوش زد کنند که در مکان هایی مانند کلاس درس نباید شیطنت کنند و باید آرام باشند.

اکثر پسران به راحتی دختران با هم نوعان خود ارتباط برقرار نمی‎ کنند. پسران بیشتر به دنبال رهبری کردن و اینگونه فعالیت ها هستند و به فرزندتان در ارتباط برقرار کردن با کودکان هم سن و سال خود کمک کنید و به او یاد دهید تا اسباب بازی های خود را با سایر کودکان به اشتراک بگذارد و او را ترغیب به بازی کردن با دیگران کنید.

تمرین یک ساز می ‎تواند حس ارزشمندی از کسب دستاورد را به فرزند شما منتقل کند و مطالعات نشان داده اند که آموزش های موسیقی باعث تقویت مهارت تفکر کودکان خردسال و بهبود حافظه آن ها می ‎شود.

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

اگر فعالیت های گروهی بیشتر مورد علاقه فرزندتان است، شرکت در گروه های موسیقی ، فعالیتی سرگرم کننده برای فرزندتان خواهد بود و همچنین بهتر است در صورت تمایل کودکتان او را به کنسرت و یا تئاتر های موزیکال ببرید.

اگر پسرتان به فعالیت هایی که پسرانه نیستند علاقه مند است، با تشویق فرزندتان به انجام آن فعالیت ها، با هرگونه اذیت و آزار اطرافیان به دلیل متفاوت بودن پسرتان با دیگران مقابله کنید و به او اعتماد به نفس دهید.

مرتبا با معلم پسر خود صحبت کنید تا از نقاط ضعف و قوت او در کلاس درس مطلع شوید . به این ترتیب می‎ توانید بر روی این نقاط ضعف او تمرکز کرده و در صدد برطرف کردن آن ها در خانه باشید.

برای مثال اگر پسرتان از محبت بالایی نسبت به اطرافیان برخوردار است و علاقه زیادی به محبت کردن و نوازش دارد، این ویژگی باعث تقویت مهارت هایی می‎شود که در بزرگسالی برای او بسیار مفید خواهند بود پس هرگز نگران نباشید.

وقتی صحبت از بزرگ کردن پسران می‎شود، پدران از مزیت بالاتری به نسبت مادران برخوردار هستند و روانشناسان می‎گویند:یقینا یک مادر می ‎تواند به پسرش کمک کند تا مرد خوبی شود اما یک پدر می ‎تواند معنای یک مرد خوب را به فرزند خود نشان دهد که در این قسمت به توضیح 3 مورد مهم که پدران باید برای تربیت بهتر فرزند خود انجام دهند خواهیم پرداخت.

این موضوع بسیار ساده به نظر می ‎رسد اما داشتن پدری که زمان زیادی را با فرزند خود سپری می ‎کند این پیام را به پسر خود ابلاغ می ‎کند:که پدر من، من را دوست دارد و از بودن در کنار من لذت می ‎برد و هر زمان که بخواهم در دسترس من است و این امر باعث ایجاد احساس امنیت در کودک می ‎شود.

یکی از راه هایی که یک پسر ارتباط برقرار کردن و داشتن رفتار صحیح در برخورد با خانم ها را می ‎آموزد، تماشای رفتار پدرش با خانوم ها است و بنابراین بسیار مهم است زمانی که یک پدر با خانم ها و به ویژه همسرش ارتباط برقرار می ‎کند، در صورت لزوم عذرخواهی کند و با آن ها با احترام صحبت کند؛ به خصوص هنگام بروز اختلافات.

بررسی ها نشان می ‎دهند که انجام بازی های مهیج جسمانی مانند کشتی توسط پدران و پسرانشان باعث می ‎شود که پسران یاد بگیرند چگونه انگیزه های جسمی و احساسی خود را کنترل کنند و علاوه بر این تماس جسمی پدران و پسران باعث ایجاد احساس فوق العاده ای در پسر ها می ‎شود.

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

در این مطلب قرار است روش هایی برای تربیت عالی پسربچه ها را مطالعه کنید. از آنجا که پسرها شیطنت بیشتری دارند و کارهای خطرناک بیشتری هم نسبت به دخترها انجام می دهند، باید برخی موارد را در روند تربیت آنها بدانید تا در آینده، پسری موفق و با اعتمادبه‌نفس تحویل جامعه بدهید.1. به نامزد/همسر او یک شانس بدهیدبرای بسیاری از مادرها سخت است که جایگاه «زن شماره یک» خود در زندگی پسرشان را به فرد دیگری بدهند. اما باید بدانید این پسر در جوانی به سراغ عشق خود خواهد رفت و خواسته یا ناخواسته، جایگاه شما را به زن جوانی خوهد داد که عاشقش شده است. بنابراین، به نامزد/همسر او یک شانس بدهید تا خودش را در دل شما جا کند. اگر شما هم از دید پسرتان آن زن را ببینید، بسیاری از مشکلات از بین خواهند رفت.2. تواضع و فروتنی را به او بیاموزیدهرگز پسر خود را خیلی مغرور و از خودراضی بار نیاورید. خیلی هم اعتمادبه‌نفس را از او نگیرید. سعی کنید با مطالعه و کمک گرفتن از مشاوران پسری تربیت کنید که در عین ادب و تواضع، شخصیت و غرور خود را نیز حفظ می کند.3. هدایای او را دوست داشته باشیدهر هدیه ای که پسرتان به شما می دهد را با همه وجود قبول کنید و عشق و خوشحالی خود را به او نشان دهید. این هدیه می تواند یک بیسکوئیت ساده یا کاردستی زیبایی باشد که خودش برای شما ساخته است. با این کار، خود را در دل او جا می کنید و همیشه دوستتان خواهد داشت.4. به پدر او احترام بگذاریداگر با پدر پسرتان در یک خانه زندگی می کنید، با عشق و احترام با او رفتار کنید. اگر به هر دلیلی از هم جدا شده اید، باز همچنان با احترام در مورد او صحبت کنید. وقتی پسرتان این محبت و احترام را از طرف شما می بینند، آن را می آموزند و در آینده روحیه و اخلاق بهتری خواهند داشت.5. غذاخوردن پشت میز را به او بیاموزیداز همان سن پایین درست غذا خوردن پشت میز را به او بیاموزید. باید آداب تشکر، درخواست، غذاخوردن و بلند شدن از پشت میز را به او بیاموزید. این کار بسیار دشوار است زیرا پسرها سرسخت هستند، اما با تکرار و گذشت زمان می توانید از عهده این کار بر بیایید. این برای آینده فرزندتان بسیار مهم است.6. او را با  زنان قوی احاطه کنیدپسر خود را با حضور زنان قوی و باهوش همچون مادربزرگ، عمه، خاله، دوستان و حتی معلم ها احاطه کنید. وقتی پسرتان در طول رشد خود شاهد این باشد که زنان می توانند کارها بزرگی در زندگی انجام دهند و مهارت ها و استعدادهای بیشماری دارند، به تدریج در ناخودآگاه خود برای زنان ارزش و احترام بسیاری قایل خواهد شد و زن را موجودی ضعیف نخواهد دانست.7. رفتار با زنان را به او بیاموزیداز آموزش باز کردن در برای زنان گرفته تا اینکه وقتی یک زن می گوید «نه»، یعنی «نه» را از همان نوجوانی به پسر خود بیاموزید. احترام به زنان و نحوه برخورد صحیح و درک درست از نیازهای زن داشتن را از سن پایین و به طور مرتب و پیگیر به پسر خود بیاموزید تا هنگام بزرگسالی بهترین رفتار را با همسر یا نامزد خود داشته باشد.8. اجازه دهید گریه کندچه کسی گفته است، مرد گریه نمی کند؟ به پسر خود اجازه دهید هر زمان احساس ناراحتی یا غمگینی داشت به راحتی گریه کند و از این کار خجالت نکشد. پسرها هم انسان هستند و باید بغض خود را اشک کنند.9. کارهای خانه را به او بیاموزیدپسرها هم باید مراقبت از خود را بیاموزند. باید بدانند وقتی در خانه تنها هستند، چطور از عهده کارهایشان بر بیایند. باید به او تمیز کردن خانه، پختن غذا و انجام کارهای شخصی و بهداشتی را بیاموزید.10. به او اجازه دهید شما را شیفته خود کندپسرها برخی از کارها همچون شانه کردن موهای مادر خود را دوست دارند. شاید پسر کوچک شما خیلی سفت موهایتان را شانه کند و سرتان درد بگیرد یا موهای زیادی لای شانه باقی بماند اما به او اجازه دهید به این ترتیب عشق زیاد خود را به شما نشان دهد و ما را شیفته خود کند.

 

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

 11. غذای خوب به او بدهیدپسرها رشد سریعی دارند و باید تغذیه درستی داشته باشند تا بدن سالم و قوی پیدا کنند. تا حد امکان برای پسر خود غذاها مقوی و سرشار از ویتامین و پروتئین تهیه کنید.12. از او تعریف کنیدبا تعریف کردن از شخصیت پسرتان به او اعتمادبه‌نفس بدهید. البته این تعریف ها نباید بیهوده باشند. هر زمان شجاعت، از خود گذشتگی، مهربانی، ادب، صداقت یا سخت‌کوشی از او می بینید، حتما از او تعریف کنید تا این صفات را بیش از پیش در خود تقویت و تکرار کند.13. نقش پدر را در تربیت او پررنگ کنیدبرای اینکه پسرتان با همه موقعیت ها و مسایل مردانه آشنا بشود، بخشی از بار تربیت او را به پدرش بسپارید. پدرها درس های مهمی می توانند به پسران خود بیاموزند.14. با او صادق باشیدگاهی در زندگی مشکلاتی وجود دارد که نمی توان از دیگران مخفی کرد. پسر شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. با فرزند خود صادق باشید و اگر مشکلی هست او را نیز در اندازه درکش در جریان بگذارید.15. استفاده از بروشور را به او بیاموزیدبه پسر خود روش ساخت وسایل گوناگون از روی بروشور را بیاموزید. لازم نیست او خود به تنهایی تخت‌خواب‌ ساختنی خود را بسازد. به او کمک کنید، اما نحوه استفاده از دفترچه راهنما را نیز به او بیاموزید تا در آینده کار خودتان راحت تر باشد.16. از او تقدیر کنیدوقتی پسر شما کار خوب یا موفقیتی کسب می کند از او تقدیر کنید. این باعث می شود تا این کارها را بیشتر و بهتر انجام دهد.17. بگذارید پسر باشدپسرها شیطنت بسیاری دارند. آنها وسایل خانه را خراب می کنند، کارهای خطرناک می کنند، جوک های بی مزه می گویند و … این فرصت ها را از آنها نگیرید. اجازه دهید بچگی کند. بگذارید دنیای اطراف خود را کشف کند و از آن لذت ببرد.18. به او آزادی بدهیدبه پسر خود آزادی های لازم را بدهید. بگذارید آزادانه بازی کند، بدود، سوال بپرسد، مشکلات را حل کند و برای خواسته های خود تلاش کند.19. به او شهامت حرف زدن بدهیدجامعه اصولا به پسرها اجازه نمی دهد تا احساسات خود را بیان کند. اما اگر مساله ای باعث آزار فرزند شما شد به او این شهامت را بدهید تا بتواند آزادانه حرف هایش را به شما بگوید. بیان احساسات به هیچ عنوان رفتاری زنانه نیست. این موهبت را از پسر خود نگیرید.20. برای نظرات او ارزش قایل شویددر طول رشد فرزند خود، او نظرات بسیاری بیان خواهد کرد. برای نظراتش ارزش قایل شوید. وقتی واقعا حرف هایش را بشنوید و او نیز این مساله را درک کند، هر روز ایده های بهتر و ارزشمندتری ارایه خواهد کرد و به تدریج، ذهنی خلاق و مبتکر پیدا خواهد کرد.  منبع:bartarinha.ir

آنچه والدین باید بدانند

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


دانستنی های سلامت واژن


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


خرید مستقیم فرش از کارخانه


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 اگر فرزند شما پسر است، حتماً این متن و توصیه‌های زیر را بخوانید تا با رعایت آنها پسر خود را همانند یك مرد مسئول و با اعتماد به نفس تربیت كنید.

به محض اینكه نوزاد شما به دنیا می‌آید و متوجه می‌شوید جنسیت او پسر است، با نگاه به چشمان او، هزاران امید و آرزو برای آینده‌اش پیدا می‌كنید.آیا قادرید از او یك انسان مسئول بار بیاورید.آیا قادرید از او به گونه‌ای مراقبت كنید كه یك انسان مسئول و با اعتماد به نفس بار بیاید. آیا می‌توانید او را همچون یك مرد مسئول تربیت كنید؟ این سوالی است كه هر مادری با رشد پسرش از خود می‌پرسد.

در صحنه سینما ممكن است دیدن یك مرد ساكت و خشك بسیار جذاب به نظر برسد، ولی در زندگی واقعی مردی جذاب است كه بتواند به درستی احساسات خود را كنترل كند. برخی از ویژگی‌ها كه ما در كلیشه آنها را مردانه می‌نماییم، در واقع احساسات و شخصیت كودكان و نوجوانان را سركوب می‌كند.اگر پسر شما گریه می‌‌كند و شما با عصبانیت به او می‌گویید تو مرد هستی گریه نكن، نه تنها به او كمكی نكرده‌اید، بلكه احساسات او را سركوب كرده‌اید و به او یاد می‌دهید كه احساساتش را مخفی نگه دارد.پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه مادران از دخترهای‌شان بیشتر در مورد احساس‌شان سوال می‌كنند و اگر هم زمانی دختر و پسر آنها دچار آسیب شود، بیشتر به دختر خود رسیدگی می‌كنند و همین امر موجب می‌شود كه پسرها در بیان احساسات خود شرم داشته و به مردانی تبدیل شوند كه نتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار كنند حتی نتوانند احساسات خود را بیان و كنترل نمایند.

به او اجازه دهید حرف بزند، اگر فرزند شما پس از بازگشت از مدرسه، اخمو و ناراحت است، با او صحبت كنید و از او دلیل ناراحتی‌اش را جویا شوید و هنگامی كه متوجه دلیل عصبانیت او شدید، از او حمایت كرده و بدون اینكه سخنرانی طولانی داشته باشید، با او همدردی و او را تصدیق كنید؛ به این ترتیب او شما را در كنار خودش احساس خواهد كرد و در مورد تمامی احساساتش به وضوح صحبت می‌كند.

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

به پسر خود آموزش دهید كه درك و بیان احساساتش یك موضوع است و رفع و پیدا كردن راه‌حل برای آن موضوعی دیگر.به او یاد دهید كه اگر اتفاق بدی برای او رخ می‌دهد، نباید بیش از حد آن را ادامه دهد و روی آن تمركز كند. پسرها بیش از تمركز بر روی احساس خود، بر روی مشكل تمركز می‌كنند و وظیفه والدین این است كه از زندگی عاطفی پسران خود محافظت كنند.بخشی از مسئولیت والدین در تربیت پسرها این است كه به آنها آموزش دهند عواطفی همچون درد، غم، خشم و یا ترس، حواسی هستند كه گاه به سرعت از بین نمی‌روند و این امر خوب است. دانستن همین موضوع به كودكان كمك می‌كند تا احساس بهتری داشته باشند.

وقتی كه پسرها بتوانند احساس فرد دیگری را درك كنند، به دوست، همسر و پدر بهتری در آینده تبدیل خواهند شد.همدلی یك مهارت ارزشمند اجتماعی است كه به شما كمك می‌كند احساس دیگران را درك كنید و از انجام كارهایی كه مضر هستند، خودداری ورزید. این یكی از بهترین اصول تربیتی است كه والدین باید به كودكان خود آموزش دهند.اما مطالعات نشان می‌دهد كه متأسفانه مادران امروزی این اصل را از یاد برده‌اند.به گفته پژوهشگران دانشگاه میشیگان، دانشجویان امروزی به نسبت همسالان خود در 20 سال پیش، 40 درصد كمتر مهارت همدلی كردن را دارند، پژوهشگران معتقدند كه احتمالاً این امر دو علت دارد:اول شیوع بازی‌های ویدئویی كه پسران را خشن بار می‌آورد و دوم شبكه‌های اجتماعی مجازی كه تمام وقت كودكان به آنها اختصاص می‌یابد و عدم ارتباط با دوستان و افراد در دنیای واقعی منجر به كاهش ارتباطات و در نهایت كاهش حس همدلی و همراهی می‌شود.

هنگام بازی كردن كودك خود را تشویق كنید كه خود را جای دیگری قرار دهد؛ مثلاً هنگامی كه یكی از دوستان او در حال انجام بازی بیس‌بال است، به پسر خود بگوئید كه او تحت فشار است و تو می‌توانی به جای نشستن روی نیمكت و تماشای او، به او ملحق شوی و به او در برد رقیبش كمك كنی.این گفته به ظاهر ساده است و فقط چند ثانیه طول می‌كشد، ولی اگر چندین بار در طول سال تكرار شود، می‌تواند به رشد احساس همدلی كودك كمك كند.

مطالعات دانشگاه یورك در تورنتو نشان می‌دهد افرادی كه كتاب‌های رمان بیشتری می‌خوانند، در تست همدلی، نمرات بهتری می‌گیرند.پژوهشگران معتقدند قسمت‌هایی از مغز كه ما برای درك چگونگی احساس شخصیت‌های داستانی از آنها استفاده می‌كنیم، همان قسمتی است كه احساس مردم واقعی را درك می‌كنیم و هر چقدر بیشتر از این بخش مغز استفاده كنیم، قوی‌تر می‌شود.

به مردهائی كه آنها را تحسین می‌كنید، فكر كنید، تمامی آنها یك صفت مشترك دارند و آن اعتماد به نفس است.هنگامی كه مردی نسبت به خودش احساس خوبی دارد، این به معنای خودخواهی او نیست؛ بلكه او احساس اعتماد به نفس، شایستگی و صلاحیت دارد و این دقیقاً همان چیزی است كه شما از آینده پسرتان توقع دارید.

از ستایش و مدح نابجای او خودداری كنید. گفتن جملاتی همچون «تو باهوش‌ترین پسر دنیا و یا بهترین بازیكن بسكتبال هستی» كاملاً اشتباه است، زیرا در زندگی واقعی، انتظارات فرزندتان را از خودش بیشتر می‌كند. براساس مطالعات انجام شده این گروه از كودكان، به درستی نمی‌توانند از عهده انجام مسئولیت‌های آینده برآیند.بلكه گروهی ازكودكان كه به درستی و پس از كار سخت و چالش‌های زیاد موفق به انجام كاری می‌شوند و پدر و مادر به گفتن جمله «من به وجود تو افتخار می‌كنم» اكتفا كرده‌اند، افرادی مسئولیت‌پذیر و با اعتماد به نفس هستند.هیچ‌گاه به او برچسب نزنید. هرگز به او نگوئید كه تو پسر هستی و نمی‌توانی این كار را انجام دهی و یا از دیگر جملات سرزنش‌كننده برای رفتار پسرتان استفاده نكنید.هیچ‌گاه نوع رفتاركودك‌تان را به جنسیت او ربط ندهید. پیام‌هایی كه بچه‌ها از والدین خود دریافت می‌كنند، نقش عمده‌ای در رشد اعتماد به نفس آنان دارد.هنگامی كه والدین باگفتن جملات منفی، ارزش كودك خود را پایین می‌آورند، به مرور كودك این قضیه را باور می‌كند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و مشكل را ناشی از نوع جنسیت خود می‌داند كه مثلاً پسرها دردسرساز هستند!

پسری كه یاد می‌گیرد به شیوه‌ای دلسوزانه رفتار و قوانین را رعایت كند، به بزرگ‌تر‌ها و دیگران نیز احترام می‌گذارد و به مردی تبدیل می‌شود كه با شیوه‌ای محترمانه با دیگران برخورد می‌كند.

مقرراتی تنظیم و آنها را رعایت كنید : اگر پسر شما در خانه از قوانین آن پیروی نكرد، برای او عواقب و تنبیه در نظر بگیرید.فرقی نمی‌كند كه چه قانونی را رعایت نكرده است، بددهنی كرده و یا سر ساعت به منزل نیامده و یا تكالیف خود را انجام نداده و … اگر هیچ تنبیه و یا تشویقی برای سرپیچی و یا رعایت قانون در نظر نگیرید، به مرور او خرابكاری‌های بیشتری می‌كند و نه تنها به فرد بی‌ادبی تبدیل می‌شود، بلكه مردی سركش نیز می‌شود.برای او یك مدل خوب باشید : با بزرگسالانی كه در زندگی كودك‌تان وجود دارند، همچون دبیر، مربی، پدر و مادر، دوست‌ها و … محترمانه رفتار كنید و اگر مشكلی بین فرزند شما و هر یك از این ا‌فراد پیش آمده و حتی اگر كودك شما مقصر بود، برای او توضیح بدهید كه بی‌ادبی و خشونت با بزرگ‌ترها كار پسندیده‌ای نیست و به او این اطمینان را بدهید كه در این مورد حتماً با فرد مقابل صحبت خواهید كرد و مشكل را رفع می‌كنید. بدین ترتیب علاوه بر حل مشكل، مهارت‌های احترام گذاشتن به دیگران را به كودك خود آموزش داده‌اید.

هنگامی كه پسر شما در سنین خردسالی است، بوسیدن و در آغوش گرفتن شما را بسیار می‌پسندد، ولی هنگامی كه به سن نوجوانی می‌رسد، این كار را نمی‌پسندد و این امر كاملاً طبیعی است.پسرها در این سنین سعی می‌كنند با جدا شدن از مادر خود به استقلال برسند. اما به یاد داشته باشید كه حتی مردان بزرگ نیز به محبت مادران‌شان نیاز دارند!سعی كنید شیوه‌ای جدید بیابید و محبت خود را به او ابراز كنید.

زمان درست را انتخاب كنید. به احتمال زیاد پسرها خجالت می‌كشند از اینكه در حضور دوستان و یا دیگران، توسط مادر بوسیده و یا در آغوش گرفته شوند.اگر احساس می‌كنید كه پسرتان در این مورد مقاومت می‌كند و دوست ندارد شما در حضور دیگران به او محبت كنید، هنگامی كه او تازه به رختخواب رفته است و می‌دانید كه هنوز بیدار است، به اتاق او بروید و او را ببوسید و اتاق را ترك كنید.اگر دوست دارید پسران شما به مردان با محبت آینده تبدیل شوند، محبت فیزیكی را از آنان دریغ نكنید.

وقتی كه صحبت تربیت پسران است، مردان (پدرها) به نسبت مادرها از یك امتیاز برخوردارند.مادران قطعاً می‌توانند به كودكان خود آموزش دهند كه چگونه انسان خوبی باشند، ولی پدرها می‌توانند مرد بودن را به آنها نشان دهند.با پسران خود وقت صرف كنید. وقت گذاشتن پدرها برای پسرها بسیار در تربیت آنها مؤثر است.پسرها می‌توانند پیام‌ها را سریع دریافت كنند و هنگامی كه وقت خود را با پدرشان می‌گذرانند، دوست داشتن و امنیت را درك می‌كنند.با زنان خوب رفتار كنید : یكی از روش‌هایی كه می‌توان به پسرها چگونگی رفتار با زن‌ها را آموزش داد، رفتار خود پدرها با همسرشان است.بنابراین هنگامی كه پدر با همسرش، بر سر موضوعی به مشكل برمی‌خورد، باید قادر به اعتراف اشتباهش باشد و در صورت لزوم عذرخواهی كند و با احترام با همسرش رفتار نماید.با پسرها ارتباط فیزیكی داشته باشید : مطالعات نشان می‌دهند كه كشتی گرفتن و شوخی كردن‌های فیزیكی پدر با پسر، به آنها كنترل و تنظیم احساسات را می‌آموزد.علاوه بر این بوسیدن و در آغوش گرفتن پسرها به طور باور نكردنی در تقویت قدرت و اعتماد به نفس آنها موثر است.سلامت نیوز: چگونه پسرتان را مرد بار بیاورید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سوادزندگی؛ تربیت
فرزندان- این پرسش که تربیت و
نگه داری از کدام جنس (دختر و یا پسر) برای والدین سخت تر خواهد بود، همواره یکی
از چالشی ترین بحث های ممکن است و برای پاسخ به آن باید فاکتورهای متفاوتی را مد
نظر داشت که در ادامه شماری از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بسیاری از
والدین که هم تجربه پرورش دختر بچه ها و هم پسر بچه ها را داشته اند، معتقد هستند
که تعامل با کودکان پسر و مراقبت از آنها سه برابر انرژی و زمان بیشتری را طلب می
کند!

Sharon O’Donnell مادر سه فرزند پسر و همچنین نویسنده
کتاب “خانه تستوسترون” می گوید: در خانه ای که سه پسر بچه زندگی می کنند باید به دعوا، سر و
صدا و بازی های ویدئویی عادت کنید. با این حال نمی دانم که تا چه حد بیشتر صبوری
خواهم کرد.

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

این در حالی است که والدین دختر بچه ها باید با مسائل دیگری
دست و پنجه نرم کنند. شیطنت، دعوا، بحث و شلوغی های مختص کودکان پسر، جای خود را
به دغدغه  لج بازی، مدل گرایی و تمایل بیشتر به حضور در جمع
خواهند داد. البته Michael Gurian روان درمانگر خانواده و
نویسنده کتاب “Nurture the Nature” معتقد است که نمی توان درجه
سختی متفاوتی بین تربیت و پرورش کودکان دختر و پسر لحاظ کرد و نگهداری از هرکدام
آنها چالش های خاص خود را خواهد داشت.

David Stein استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی ویرجینیا می گوید: هر کودک یک هویت
مستقل است و تیپ شخصیتی خاص وی مسیر زندگی متفاوت او را چه در دوران خردسالی و چه
در تمام طول آینده مشخص می کند. البته باید توجه داشت که فاکتورهای محیطی (شامل
والدین و دیگر مربیان تربیت و پرورش کودک) نیز نقش مهمی دارند. قطعا
تفاوت هایی در شیوه تربیت صحیح کودکان دختر و پسر از همان بدو تولد وجود خواهد
داشت. شاید ملموس ترین این تفاوت ها طرز برخورد والدین و اطرافیان با نوزادان دختر
و پسر باشد. همان طور که با دختر بچه ها توام با ملایمت بیشتری رفتار می شود و پسر
بچه ها را با حساسیت کمتری بار می آوریم.

 Leonard
Sax روانشناس آمریکایی در
کتاب خود به نام “پسران
سر گردان” به نکته ای مهم اشاره کرده است: واقعیت این است که قدرت ذهنی
هرکدام از دو جنس در زمان متفاوتی از دیگری تکامل می یابد و بدین ترتیب می توان
گفت که روند رشد آنها نیز متمایز از هم خواهد بود. والدین هم به همین علت استراتژی
های تربیتی مختلفی را برای پرورش کودکان پسر و دختر در نظر می گیرند، چرا که مغز
آنها از ابتدای تولد به گونه ای مشابه سیم کشی نشده است!

حال به راستی تربیت و آموزش به کودکان دختر دشوارتر است و
یا کودکان پسر؟ برای آن که بتوان به این سوال پاسخ درستی داد، سطح دشواری را به
صورت موضوعی بررسی خواهیم کرد.

انضباط کدامیک سخت تر است؟ کودک پسر

چرا این طور به نظر می رسد که پسر بچه ها توجه کمتری در مقایسه
با دختر بچه ها به صحبت های والدین خود دارند؟ شاید متعجب شوید اما علت این است: توجه پسرها پایین
تر است و کودکان دختر بهتر از پسرها می شنوند! شنوایی دختر بچه ها به
گفتارهایی که لحنی تبعیض آمیز دارند بسیار حساس تر است و مراکز کلامی مغز آنها نیز
سریع تر از پسر بچه ها رشد می کند. این موضوع بدین معناست که کودکان دختر می توانند
واکنش بهتری به دستورات تربیتی و انضباطی مانند “آن کار را انجام
نده” و یا “حواست به صحبت هایت باشد” نشان دهند.

به نظر Gurian، متدهای تربیتی مورد استفاده والدین
در مورد کودکان پسر باید مقداری صریح تر و همین طور شدید تر باشد. برای مثال تکنیک
گوشه نشانی در خصوص آنها بهتر جواب خواهد داد. کودکان پسر چندان به مهارت های
کلامی وابسته نیستند و معمولا بدون فکر قبلی وارد عمل می شوند.

این تفاوت های تکاملی اغلب به اشتباهات تشخیصی منتهی می
شوند. برای مثال به ازای هر یک کودک دختر، 5 کودک پسر مبتلا به اختلالات رفتاری-
روانی مانند بیش فعالی، اختلال دو قطبی و اختلال کمبود توجه تشخیص داده می شوند.
کودکان پسر به فرصت های بیشتری برای تخلیه انرژی نیاز دارند، اما در مقابل باید
تحت محدودیت های سختگیرانه تری نیز پرورش یابند. دکتر David Stein در کتاب “Unraveling the ADD/ADHD Fiasco” این موضوع را به خوبی موشکافی
کرده است.

امنیت و سلامت بدنیکدامیک سخت تر است؟ کودک پسر

تمایل شدید به مشارکت در بازی هایی که نیازمند فعالیت
فیزیکی هستند و یا حتی کشتی گرفتن پسر بچه ها با هم درست پس از صرف شام، برای
والدینی که کودک پسر دارند بسیار آشنا است.  به باور روانشناسان
کودک، پسر بچه ها شخصیتی غیر قابل کنترل و بی قانون دارند. همین مورد سبب می شود
که والدین برای تربیت صحیح آنها نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار بیشتری باشند. خطر پذیری و انجام حرکات خطرناک، مراکز احساس لذت در مغز پسرها را فعال می کند که این مورد
نیز خود دلیلی محکم در راستای توجه دقیق تر به حرکات و انتخاب های یک کودک پسر
خواهد بود.

دکتر Wendy Mogel در کتاب ” “The Blessing of a Skinned Kneeتوضیح می دهد که باید بستر اکتشاف و خودسازی را در اختیار
کودکان قرار داد. این کار منتج به ساخت شخصیت، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری بیشتر
در شرایط خاص می شود. پسر بچه ها به صورت غریزی و در قالب بخشی از روند تکامل خود،
هویت هایی ریسک پذیر را به نمایش می گذارند و بهتر است که والدین این احساس را در
آنها کنترل کنند. در مقابل دختر بچه ها چندان ریسک پذیر نیستند و نیازمند تشویق
بیشتر برای پذیرش خطر (البته در حالت تعادل) خواهند بود.

برقراری ارتباطکدامیک سخت تر است؟ نخست کودک پسر و سپس کودک دختر

از همان ابتدای تولد، دختر بچه ها علاقه بیشتری به برقراری
ارتباط با رنگ ها و اجسام محیط پیرامون خود دارند. این موضوع در خصوص حالات مختلف
چهره والدین و اطرافیان نیز صدق می کند. این در حالی است که یک پسر بچه توجه بهتری
به حرکات خواهد داشت. به عقیده دکتر Sax این
تفاوت ها را در نقاشی های آنها نیز می توان به خوبی مشاهده کرد. برای مثال کودک
دختر تمایل بالاتری به استفاده از رنگ های متنوع در نقاشی های خود دارد. در مقابل
کودک پسر اجسامی را نقاشی می کند که قابلیت حرکت دارند مانند ماشین و چندان هم بر رنگ
آمیزی تمرکز نخواهد داشت. در واقع دخترها شخصیت گرا و پسرها عمل گرا هستند. بدین
ترتیب کودکان دختر ارتباط بهتری با عملکردهای احساسی، تشخیص حالات چهره و لحن صدا
برقرار می کنند. این ویژگی ها تاییدی بر تاخیر یادگیری مکالمه در پسر بچه ها خواهد
بود. آنها در ابتدا دایره واژگان محدودتری دارند و با دشواری بیشتری قادر به
برقراری ارتباط میان عواطف و کلمات هستند و دیرتر از دختر بچه ها حرف زدن را شروع می کنند.

علاوه بر موارد فوق، Gurian اشاره می کند که مدت زمان ایجاد
ارتباط چشمی از جانب پسر بچه ها کمتر از کودکان دختر است و به همین علت ممکن است
والدین تصور کنند که فرزند آنها دچار مشکل است. اما باید بدانیم که این
مسئله ای کاملا طبیعی است و ناشی از تفاوت های ذهنی میان دو جنس زن و مرد است. نکته
مهمی که وجود دارد، سن بحرانی برقراری ارتباط در دختر بچه ها است. چالش هایی که از
آغاز تولد سر راه کودکان پسر قرار دارد، در مورد دختر بچه ها از 8 سالگی به بعد
شروع می شود. در واقع والدین باید از این سن توجه بیشتری به نیازهای روانی دختر
خود داشته باشند. زیرا دخترها معمولا انرژی زیادی را صرف تفکر در خصوص رویدادهای
محیط اطراف، صحبت های دیگران و چرایی آنها می کنند که می تواند در صورت عدم مدیریت
صحیح والدین، منجر به تضعیف روابط اجتماعی در کودکان دختر شود. * این درس را از دست ندهید: در مغز زنان چه می گذرد؟ چرا خانم ها بیش از مردان حرف می زنند؟

اعتماد به نفسکدامیک سخت تر است؟ کودک دختر

توسعه یک تصویر ذهنی سالم برای هر کودکی از اهمیت زیادی
برخوردار است. به گفته دانشمندان از آن جایی که جنس مونث بیش از جنس مذکر مردم گرا
است (موضوع بحث تایید و یا نفی این جمله نیست، بلکه تنها به باورهای رایج جامعه
اشاره می شود)، اعتماد به نفس پایین تر و امنیت روانی کمتری را نیز تجربه می کند.

Jenn Berman
روان درمانگر خانواده از کالیفرنیا و نویسنده کتاب “The A to Z Guide to Raising Happy, Confident Kids”
این مسأله را به گونه ای جالب توضیح داده است: فشارهای فرهنگی در جوامع کنونی مسبب
انزوای هرچه بیشتر خانم ها شده اند. در واقع از جنس مونث انتظار می رود که نیازها و
خواسته های دیگران را به اولویت های خود ترجیح دهد و تا جای امکان در جایگاه شخص
تقاضا کننده قرار نگیرد. این روند مخرب پس از مدتی کوتاه و حتی در دختر بچه ها
تبدیل به واکنشی خودکار می شود و ناخودآگاه اعتماد به نفس را از بین می برد.

درس خواندنکدامیک سخت تر است؟ اغلب کودک پسر

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد کودکان دختر و پسر در
محیط مدرسه و در سنین پایین داشته باشیم. تربیت و پرورش پسر بچه ها با چالش های
بیشتر همراه خواهد بود. قابلیت های حل مسأله، مدیریت خود، دقت، استفاده از مهارت
های کلامی و همچنین حرکتی در مورد کودک پسر، دیرتر از کودک دختر تکامل می یابند.
تنها حیطه ای که ممکن است دختر بچه ها در آن ضعیف تر عمل کنند، یادگیری فضایی
مانند دانش هندسه است. علت این موضوع نیز می تواند در ارتباط با عملکرد قسمت هایی
از مغز باشد که برای پردازش ادراک فرد از مفاهیم فضایی اختصاص یافته اند.

  کانال سواد زندگی در تلگرام:  savadzendegi@

 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،لازم است بدانیم اگر فرزند پسر دارید به همان میزان که رفتارهای خشونت آمیز میتواند کودک دختر را مورد آزار قرار دهد فرزندان پسر را نیز مورد آزار قرار میدهد، از این رو قطعاً والد باید باور کنند صرفاً یک کودک دارند و وظیفه آنها تربیت یک کودک به بهترین نحو است.

بنابراین والدین به صورت ناخواسته میتوانند با همین یک جمله ذهنیتی به کودک خود انتقال بدهند که تا سالهای بزرگسالی او در تصمیمات مهم زندگی و رفتارهای حیاتی او اثرگذار باشد.

قطعاً در باورهای تمام مردم دنیا حتی مردم کشورهای جهان اول در مواردی اینگونه مطرح شده است که پسران توانایی بیشتری از دختران دارند، ترسو نیستند، بامهارت ترند و یا استعداد انجام رفتارهای هیجان انگیز بیشتری دارند اما مهمترین اشتباه والدین در قدم اول مقایسه فرزندان پسر با دختر است، زمانی که والدین به این بینش نرسیده باشند هر فردی جدای از جنسیت خود دارای توانایی های منحصر به فرد خود است و قطعاً اگر در راه درست و صحیح قرار بگیرد میتواند بسیار شکوفا و منحصر به فرد باشد، دیگر به دنبال ظرف مقایسه فرزندان با یکدیگر به عنوان دختر و یا پسر بودن آنها نمی باشند.

اگر پسری میتواند بسیار نترس باشد قطعاً دختری میتواند بسیار هوشمند باشد و نکته این امر صرفاً در توانایی های فردی هر کسی خلاصه میشود و نه دختر بودن و یا پسر بودن او.

سرکوب کردن احساسات تاثیر منفی در فردیت دارد و باعث نوسانات خلقی، ناامیدی یا افسردگی می شود. درست از همان ابتدای تربیت پسران برای روزهای سخت، هرگز از آنها خواسته نمی شود که احساساتش را نشان دهد. برای مردان طبیعی است که در مواجهه با مشکلات قوی باشند. اگر پسرتان آسیبی دیده است، اجازه دهید تا جایی که می خواهد بلند گریه کند.

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

خشم و پرخشاگری تنها احساساتی نیستند که پسران دارند. معمولا پسران به دلیل نشناختن احساس واقعی خود و توانایی های کلامی پایین تر، رو به خشم می آورند. این در حالی است که باید فرزندتان را با غم، ناامیدی، شادی، عشق و دیگر احساسات آشنا کنید. وقتی حادثه ای برایش رخ می دهد، به او بگویید، احساس غم می کنی؟ ناراحتی؟ هیجان زده ای؟ استرس داری؟ ناامید شده ای؟

در بسیاری از موارد، از ترس قضاوت یا تحقیر شدن، بچه ها از حرف زدن در مورد وقایع روزمره می ترسند. ارتباط و گفتگو مطمئن ترین راه از سلامت جسم و روان فرزندتان است. او را تشویق کنید تا در مورد افکار و علایقش با شما حرف بزند. این به شما کمک می کند تا او را بهتر بشناسید و فاصله والد-فرزندی بین شما کمتر شود.

هر بار که پسرتان گریه می کند یا از خود ضعف نشان می دهد از چسباندن القابی مانند لوس، دختر، بچه موش و هر چیزی دیگری که نشانی از ترسو بودن دارد خودداری کنید. اگر از چنین القابی برای تربیت پسران استفاده می کنید، باید از خودتان خجالت بکشید.

والدین باید احترام به زنان و دختران را به پسران خود آموزش دهند و این از خانه شروع می شود. نحوه رفتار با مادر و خواهر تاثیر زیادی بر رفتار او با زنان به طور کلی خواهد داشت. فرزندتان باید یاد بگیرد که با همه، فارغ از جنسیتشان، به احترام و همدلی رفتار کند. نمی توانید چیزی را که به او نداده اید، از او انتظار داشته باشید. اگر هرگز احترام و مهربانی را به فرزندتان یاد نداده باشید، چطور انتظار دارید این طور باشد؟

به فرزندتان یاد بدهید که کتک زدن و پرخاشگری نه تنها مشکلی از مشکلاتش حل نمی کند، بلکه به آن اضافه می کند. به او مهارت حل مسئله و یافتن راه حل مشکل از طریق مسالمت آمیز را آموزش دهید.

فرزندتان باید یاد بگیرد که برای داشتن یک زندگی سالم تمام نقش های ممکن را یاد بگیرد. علا.ه بر آموزش مهارت های فنی، او را با آشپزی و کار کردن با وسایل آشپزخانه نیز آشنا کنید. اگر معتقدید پسران نباید در خانه کار کنند، اشتباه می کنید. زندگی مدرن بر پایه همدلی و همکاری زن و مرد شکل گرفته است. اگر پسرتان فاقد این مهارت ها باشد در آینده به مشکل برخورد می کند.

نقش دختران و پسران از بدو تولد تعریف می شود. آبی برای پسر و صورتی برای دختر. ست وسایل آشپزخانه برای دختر و انواع ماشین ها برای پسر. کودکی سراسر اکتشاف و داشتن تجربه های جدید است. اجازه ندهید تعریف های سختگیرانه نقش، او را از نیمی از این تجربه محروم کند. برای پسرتان عروسک بخرید و داستان های افسانه ای برایش بگویید.

قصه گویی یکی از ساده ترین روش های تربیت پسران است. در کنار مردانگی، به پسرتان آموزه های اخلاقی ارزنده و احترام به جنس مخالف را آموزش دهید.

اجازه دهید آزادانه بازی کند. پسران شیطنت و خرابکاری بیشتری دارند. اجازه دهید در دنیای کودکی خود غرق شود، آن را کشف کند و شاد باشد. گرفتن فرصت کودکی از پسران و اجبار آنها به ورود زودهنگام به بزرگسالی، مانند اجبار فرزند به همراهی پدر در محل کار، شور کودکی را از او می گیرد و او را به فرد خشنی تبدیل می کند.


پسرها معمولا به دلایل بیولوژیکی اکثرا شیطنت بیشتر و کارهای خطرناک بیشتری نسبت به دخترها انجام می‌ دهند و معمولا از استقلال و آزادی بیشتر نیز برخوردارند و با توجه به خانواده معمولا با جامعه بیشتر سر و کار دارند و از آنجا که حرف پدر مادر را گوش ‌ندادن و لجبازی‌ کردن در اکثر آنان دیده می ‌شود بنابراین تربیت آنان نیز باید با توجه به این خصوصیات شکل بگیرد.

در این مقاله درمورد تربیت فرزند پسر از بدو تولد، چگونگی تربیت فرزند پسر و معرفی کتاب درمورد تربیت فرزند پسر صحبت می کنیم.

برای پاسخ به این سوال که چگونه فرزند پسر خود را تربیت کنیم؟

باید به نکات زیر توجه کنید

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

البته لازم به ‌ذکر است که این نکات، نکاتی کلی و بسیار مهم در بحث تربیتی چه درمورد پسر و چه درمورد دختر است و باید قابل توجه والدین قرار بگیرد.

سعی کنید با فراهم کردن محیطی امن موقعیتی جهت شکوفایی استعدادها و کنجکاوی هایی که منجر به یادگیری است فراهم کنید و بگذارید با تخلیه انرژی و بازی کردن دنیای اطرافش را کشف کند، لذت ببرد و از سلامت روان برخوردار شود.

همدلی یک مهارت ارزشمند و مهم اجتماعی است
مردانی که یادبگیرند احساسات و خواسته‌های دیگران را درک کنند و به‌آنان احترام بگذارند، قادر به همدلی و بیان احساسات خود باشند مردان بسیار موفقی در زندگی و روابط خود هستند.

با الگوی مناسب بودن، احترام گذاشتن به خواسته‌ها، علایق و تصمیمات فرزندان، همدلی‌کردن و بیان احساسات و برقراری یک رابطه‌ی صمیمی و سالم، همدلی و احترام را به فرزندانتان بیاموزید و به آنان کمک کنید تا احساسات خود را بیان کنند و درمورد هیجانات خود صحبت کنند و حرف زدن را به‌جای دعوا کردن و دادزدن یا کتک‌کاری انتخاب کنند.

اعتماد به نفس از مهم‌ترین و کارمند‌ترین موارد تربیتی است که بسیار برای سلامت روان فرزند در هر سنی تأثیرگذار و حائز اهمیت است.
تقویت حس با ارزش بودن، شایسته بودن و لیاقت بهترین هارا داشتن، توانمند بودن و منحصربه فرد بودن در فرزند و اطمینان داشتن به او بسیار در تقویت حس اعتماد به نفس کمک‌کننده است.

با ابراز علاقه‌ی راحت والدین چه نسبت به فرزندان چه نسبت به همدیگر و بیان جملات زیبای محبت‌آمیز، ابراز علاقه کردن و معنی عشق را به فرزندانتان بیاموزید
فرزندانی که محبت کافی و سالمی را دریافت کرده‌باشند در روابط خود موفق‌تر عمل می‌کنند و از بسیاری خطرات مصون خواهند بود

انتقاد بیش از حد همراه با مقایسه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه بسیار مخرب نیز هست بنابراین با تذکر دادن، راهنمایی کردن و توضیح علت با زبانی مناسب، جملات واضح، منطقی و به دور از حاشیه در جهت فهم فرزند خود تلاش کنید نه اینکه آن‌ را تخریب کنید.

به ابعاد مختلف شخصیت فرزند خود توجه کنید و ظاهر را فراموش نکنید بنابراین به او مرتب بودن، آراستگی و پاکیزگی را بیاموزید.

همه‌ی کارهای فرزند خود را انجام ندهید به او مسئولیت واگذار کنید چه در اجتماع و چه درخصوص کارهای شخصی و همینطور با الگوی مناسبی بودن در اجتماع رفتار درست و برقراری رابطه، بدست آوردن هویت و جایگاه اجتماعی را به او آموزش دهید.

وضع قوانین سالم و به ‌اندازه و همینطور درصورت سرپیچی در نظر گرفتن تنبیه مناسب

اعمال محدودیت درجهت تربیت کارساز است و تنبیه سالم تنبیهی است درجهت فهم یک حقیقت که در شخصیت فرزند مهم است که باید از روش های درست و منطقی استفاده کرد تا نتیجه‌ی درستی دریافت شود.

تربیت پسر به دلیل اینکه ممکن است پسران ارتباط سخت‌تری با والدین برقرار کنند کمی متفاوت ‌تر از دختران خواهد بود تربیت نوزاد پسر نیز با توجه به اینکه پسران دارای سیکل رشدی متفاوت ‌تری نسبت به دختران هستند متفاوت خواهد بود اما با انجام کارهایی از قبیل شنونده خوبی بودن، کم ‌تر نصیحت کردن، تخریب نکردن و اطمینان داشتن، خشونت و تنبیه کم ‌تر، به دست آوردن آگاهی درخصوص رشد کودک پسر در برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی تلاش کنند، تربیت بهتری حاصل می‌ شود.

کودکان پسر معمولا کم ‌تر از دختران مطیع والدین خود هستند، دراین سن کودک بیشتر بیرون از خانه می ‌رود و درمراحل آغازین روابط اجتماعی به سر می ‌برد و ممکن است لجبازی و سرپیچی را زیاد مشاهده کنید بنابراین تربیت کمی چالش برانگیز تر می ‌شود.

اعتماد به نفس درکودک این سنی که تازه پا به عرصه‌ ی اجتماع و روابط اجتماعی گذاشته از مهم ترین موارد است و والدین باید اهمیت این موضوع را به فرزندشان که قرار است در جامعه باشد آموزش دهند بنابراین آنان باید با تشویق ‌کردن و ارزشمند ‌شمردن کودک، تحقیر نکردن، پرهیز ازخشونت و رابطه ‌ی خشونت ‌آمیز،کمک به بیان هرچه بیشتر احساسات و دغدغه ‌ها، و عکس العمل درست نشان‌ دادن در مقابل مشکلات و کارهای اشتباه و راهنمایی‌ کردن در ازای تحقیر و فریاد زدن به افزایش اعتماد به نفس و ایجاد رابطه‌ی هرچه صمیمی ‌تر با فرزند خود تلاش کنند.

در این سن کودک در حال گسترش روابط اجتماعی خود است و بیشتر در ارتباط با جامعه و به طبع خطرات آن قرار می‌ گیرد بنابراین آموزش نکات اخلاقی و انسانی از مهم‌ترین موارد تربیتی دراین سن به‌شمار می ‌رود

داشتن انتظارات و اعطای مسئولیت‌ های بیشتر در مسئولیت پذیری و ایجاد حس اعتماد به نفس و استقلال کودک و کمک ‌کننده است. دراین سن که فورانی از ایده و خلاقیت درذهن کودک وجود دارد والدین باید با پرداختن به این موضوع و به ‌وجود اوردن محیطی جهت شکوفایی و پرورش این توانمندی‌ ها و استعدادها تلاش کنند. همچنین به فرزند خود چگونه نه گفتن را بیاموزید.

اصلاح تفکر والدین درباره‌‌‌ی تک فرزندی به عنوان اولین گام در تربیت است
تفکرات و اقدامات افراطی سبب به‌بارگذاشتن نتایج منفی درشخصیت فرزند می‌شود والدین باید کودک خودرا مستقل تربیت کنند

از اقداماتی همچون در اختیار گذاشتن هرآنچه که کودک می ‌خواهد بدون حدو مرز و محدودیت که سبب خودخواهی فرزند می ‌شود، حساسیت بیش از حد نشان دادن، انجام تمام کارها و مسئولیت های فرزند، بخشش‌های بی‌منطق و عدم وجود قوانین پابرجا و نبود قاطعیت و…. خودداری کنند

اصول تربیتی یک خانواده تک فرزند با یک خانواده چند فرزند نباید فرق داشته باشد.
قراردادن کودک در مهد کمک کننده است و در آخر والدین باید با به‌ کارگیری روش های تربیتی سالم درجهت جلوگیری از اینگونه مشکلات در کودکان تک فرزند تلاش کنند.

کتابی به نام تربیت پسران نوشته‌ ی استیوبیدولف نکاتی درمورد تربیت جسمی و روانی پسران بیان می‌ کند. مباحث عمده‌ی این کتاب درباره‌ ی مراحل رشدی متفاوت پسران، تفاوت‌های مغزی و نقش مادر و پدر به‌طور جداگانه در تربیت، رشد جنسی سالم، ارتباط با درس و مدرسه است.

انسان‌ ها برای مواجهه با یک دستگاه یا ماشین باید مطالعه کنند تا بتوانند عملکردی داشته باشند حال والدین با یک انسان مواجه اند نه ماشین بنابراین مطالعه و به‌ دست ‌آوردن آگاهی جزء مهم‌ ترین، بدیهی ‌ترین و ابتدایی ‌ترین کارهایی است که یک والدین باید برای تربیت فرزندانشان انجام دهند.

تربیت فرزند چه پسر و چه دختر با مسائل و مشکلات خاص خود همراه است و توجه به این موضوع و به ‌کارگیری روش های درست از طریق بالابردن آگاهی کم ‌ترین کاری است که یک والدین موظف ‌اند انجام دهند آنان به‌شدت مسئول ‌اند چراکه قرار است یک انسان را به جامعه تحویل دهند.

مایندولوژی

مایندولوژی

مایندولوژی

نویسنده:
مایندولوژی

مارا دنبال کنید….

چگونه پسر خود را تربیت کنیم

کلیه حقوق این سایت متعلق به پلتفرم جامع روانشناسی، مایندولوژی می‌باشد.

چگونه پسر خود را تربیت کنیم
چگونه پسر خود را تربیت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *