چگونه عاشق مطالعه شویم

 
helpkade
چگونه عاشق مطالعه شویم
چگونه عاشق مطالعه شویم


Username or email *


Password *


Log in

اغلب ما از درس خواندن متنفریم و یا واقعا علاقه‌ای به آن نداریم. این موضوع باعث پایین آمدن میزان مطالعه ما شده و در نهایت به ناکامی تحصیلی ختم خواهد شد. اما چگونه باید عاشق درس خواندن شویم ؟ و سوال مهمتر از آن اینکه آیا چنین چیزی ممکن است؟ مهمترین چیزی که می‌تواند علاقه شما را نسبت به درس خواندن بیشتر کند، انگیزه است. داشتن انگیزه به شما کمک می‌کند تا با دیدی باز برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید. ما هم در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی به شما معرفی کنیم، که استفاده از آنها علاوه بر افزایش انگیزه برای درس خواندن، می‌تواند شما را عاشق درس خواندن بکند.

 

چگونه عاشق مطالعه شویم

 

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌هایی که می‌تواند باعث افزایش علاقه شما به درس خواندن شود، استفاده از رنگ‌های مختلف است. مغز ما نسبت به رنگ‌ها واکنش مثبتی نشان می‌دهد. به همین علت هم بهتر است که هنگام مطالعه و درس خواندن، حتما از مداد، خودکار و یا حتی دفتر رنگی استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های مختلف علاوه بر اینکه از خسته شدن مغز و بی حوصلگی در درس خواندن جلوگیری می‌کند، به شما کمک خواهد کرد تا ذهن خلاق تری داشته باشید. یک ذهن خلاق قادر است مطالب را بهتر و سریعتر از گذشته تجزیه و تحلیل کند و آنها را به خاطر بسپارد.

فقط اگر فکر می‌کنید که استفاده از مداد و خودکار و دفتر رنگی مال بچه‌هاست و خدای نکرده غرور شما را لکه دار خواهد کرد، بهتر است به این فکر کنید که ۱۰ سال بعد هیچ کس رنگ دفتر و خودکار شما را به خاطر نخواهد آورد و تنها دستاوردهای شما هستند که اهمیت خواهند داشت.

 

استفاده از موسیقی راهکار دیگری برای عاشق درس خواندن شدن است. تاثیر موسیقی بر یادگیری در بیشتر موارد کاملا مثبت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از موسیقی مثل یک شمشیر دو لبه است. این یعنی به همان اندازه که گوش کردن به موسیقی می‌تواند یادگیری ما را افزایش دهد و علاقه به درس خواندن ما را بیشتر کند، به همان اندازه هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای ما شود. اما چگونه می‌توان تاثیر منفی آن را خنثی کرد؟

برای اینکه بتوانید از موسیقی در هنگام مطالعه کردن بهره ببرید، بهتر است که به قطعه‌هایی از آن گوش دهید که متن ندارند. موسیقی کلاسیک بهترین انتخاب برای چنین مواقعی است. چرا؟ چون تحقیقات ثابت کرده است که این نوع از موسیقی علاوه بر اینکه حواس ما را پرت نمی‌کند، باعث فعالیت بیشتر سلول‌های مغزی هم می‌شود.

 

اگر هنوز از حال و هوای موسیقی و آهنگ بیرون نیامده‌اید، وقت آن رسیده که با یک تکنیک دیگر آشنا شویم. بعد از این که مطالب را یک بار مطالعه کردید، وقت آن می‌رسد که آنها را به شکل یک شعر یا داستان در بیاوردید. یادگیری یک شعر به دلیل وزن و قافیه و ریتم آن بسیار ساده‌تر از حفظ کردن متن خشک کتاب است. به علاوه ساختن یک داستان ترجیحا خنده‌دار هم به همان اندازه می‌تواند برای افزایش میزان یادگیری شما مفید باشد. فقط فراموش نکنید، قبل از انجام این کار، حتما خلاصه نویسی کنید. مطالعه مقاله روش های خلاصه نویسی به شما در انجام این کار کمک خواهد کرد.

بعد از شعر و آهنگ و داستان، نوبت به شاخه دیگری از هنر یعنی نقاشی می‌رسد! راهکار بعدی که می‌تواند ما را عاشق درس خواندن کند، این است که سعی کنیم از مطالبی که مطالعه کرده‌ایم نقاشی بکشیم. خنده دار به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما بد نیست بدانید که ذهن ما تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارد. به همین علت هم نقاشی کشیدن از مطلبی که مطالعه کرده‌ایم به تقویت حافظه دیداری ما هم کمک خواهد کرد.

 

اما برای اینکه بهتر از حافظه دیداری خود استفاده کنید، راه دیگری که در پیش روی شما قرار دارد استفاده از نقشه کشی ذهنی است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا حجم زیادی از مطالب را به خوبی در یک نمودار به شکل زیر دسته بندی کنید. نقشه‌های ذهنی علاوه بر خلاصه کردن حجم زیادی از مطالب، ارتباط بین بخش‌های مختلف آن را هم نشان می‌دهند. شکل زیر نمونه‌ای از یک نقشه ذهنی است.

قطعا هیچ کسی از امتحان گرفتن و امتحان شدن خوشش نمی‌آید. اما اگر شما هم دوست دارید درس خواندن را به یک فعالیت چالشی برای خود تبدیل کنید، بهترین راه برای امتحان کردن خودتان این است که از یک دوست کمک بگیرید.

همراه دوست خود به کتابخانه بروید و هردو بخش مشخصی از یک کتاب را مطالعه کنید. سپس برگه‌ای برداشته و از یکدیگر یک آزمون کوچک یا کوئیز بگیرید. بعد از تمام شدن آزمون هم وقت تصحیح کردن آن است. این استراتژی علاوه بر اینکه به ما یاد می‌دهد چگونه عاشق درس خواندن شویم ، از دو جهت دیگر هم مهم است. اول اینکه طرح کردن سوال باعث می‌شود که ما با بخش‌هایی از کتاب که اهمیت بیشتری دارند آشنا شویم. علاوه بر این ما نقاط ضعف خود را پیدا کرده و برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

 

خوردن و نوشیدن مواد غذایی در زمان استراحت به شما کمک خواهد کرد تا انرژی از دست رفته خود را بازیابید. همچنین اگر احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه داشتید، می‌توانید چند قدم راه بروید و در صورت امکان کمی هوای تازه تنفس کنید. استراحت کردن در بین درس خواندن را حتما جدی بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا عملکرد و بازده خود را بهبود ببخشید . علاوه بر این، اینگونه شما از درس خواندن خسته نخواهید شد.

آخرین راهکاری که برای لذت بردن و عاشق درس خواندن شدن می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم این است که دروس را به قسمت‌های کوچکتری تقسیم‌بندی کنید. این اتفاق سبب می‌شود که انرژی شما در همان ابتدای کار تمام نشود و بتوانید به خوبی و با کیفیت ثابت تمام دروس خود را مطالعه کنید . همچنین شما می‌تواند بعد از انجام دادن هر بخش کوچک، کمی هم استراحت کنید.

 

منبع: کتاب‌هایHow to Win at College
How to Become a Straight‑A Student

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

 

وبلاگ

منبع : سایت WikiHow

در هر زمینه ای فعالیت می کنید، تبدیل به یک متخصص شوید. فقط به حرفه ای بودن فکر کن…. این شعار همه مدیر جوانی هاست. بیشتر درباره من

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

ممنون. نکات خوبی بود

چگونه عاشق مطالعه شویم

ممنون از توجه شما

بسیار عالی

سپاسگذارم

خوب بود دمتون گرم

بسیار عالی بود. ممنون بابت مطالب خوبتون و افزایش فرهنگ مطالعه در کشور

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سایت مدیر جوان در سال 1391 با هدف افزایش مهارت های فردی بویژه در زمینه مطالعه متولد شد و اکنون چند سالی است تمرکز خود را بر روی موضوع تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی گذاشته و آموزش های بسیار کاربردی تولید کرده است.

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه عاشق مطالعه شویم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

مرکز مشاوره دکتر شکری – مشاوره و برنامه ریزی کنکور 1400 با دکتر شکری

درس خواندن خیلی کسالت باره! شاید بارها برای همه ما پیش آمده که: تا کتاب را به جهت مطالعه باز می کنیم، به سرعت خسته و خواب آلود می شویم؛ به نظر شما باید چکار کرد تا به درس و مطالعه علاقه مند شویم و با شور و اشتیاق درس بخوانیم و از درس خواندن لذت ببریم ؟ در این مقاله آموزشی می خواهیم راهکارهای صد در صدی را برای شما بازگو کنیم که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟

 

فایل انگیزشی 9 فروردین 97 نیز همانند تمامی فایل های ویدیویی و صوتی موجود در سایت به صورت رایگان در دسترس شما عزیزان قرار گرفته تا از آن استفاده بفرمایید.

 

چگونه عاشق مطالعه شویم

 

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که چرا فقط هنگام درس خواندن حالت خواب آلودگی به شما دست می دهد؟! در پاسخ به این سوال باید بگوییم حالت های ساکن و زمان نامناسب درس خواندن شما را به این وضعیت دچار می کند.هنگامی که شروع به درس خواندن می کنید، در چه حالتی هستید؟ نشسته اید؟ ایستاده اید؟ و یا بر روی مبل یا تخت خواب خود دراز کشیده اید؟ در چه ساعتی از روز درس می خوانید؟ صبح زود؟ بعد از صرف ناهار؟ در ساعت های پایانی شب؟!بیشتر دانش آموزان هنگام مطالعه درس فقط یک حالت بدنی دارند و این حالت باعث جلوگیری از فعالیت بدنی می شود، به همین خاطر اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شده، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند و در نتیجه بدن احساس خستگی می کند؛ به همین دلیل است که به مغز فرمان خستگی بدن می رسد و شما هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

 

انگیزشی شروع برای کنکور از مهر

از الان شروع به درس خواندن کنم قبول می شوم

نگران نباشید، راه حل هایی برای این مورد وجود دارد. شما باید به درس خواند علاقه مند شوید و این مورد فقط با راهکارهای اصولی قابل انجام است.هنگامی که درس می خوانید به چه جیزهایی فکر می کنید؟ هواستان پرت می شود؟ در این هنگام باید مطالعه را قطع نمایید، چراکه باعث ایجاد عدم علاقه به مطالعه در شما می شود. درسی را یاد نمی گیرید؟ نکته هایی از درس برای شما مبهم است؟ سریعاً آن درس را رها کنید؛ در مجموع اگر در هنگام مطالعه درسی نتوانستید ذهن خود را بر روی آن درس متمرکز کنید باید آن را رها کرده و به فعالیت دیگری مشغول شوید.یکی از عواملی که باعث عدم اشتیاق به درس خواند می شود، سخت بودن و قابل فهم نبودن درس مورد نظر است، برای مثال به سراغ درسی مانند ریاضی رفته اید. پایه درسی شما در این کتاب ضعیف است، پس با مطالعه سرسری و بی برنامه علاقه خود را به این درس کاهش داده و زود خسته می شوید.

در این مطلب به طور مفصل به شما می گوییم که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟ در ادامه راهکارهای عملی و ثابت شده ای را به شما آموزش خواهیم داد و شما باید به آنها عمل کنید و نتیجه آن را بعد از تمرین های فراوان ببینید:

1- مطالعه منظم و با برنامه ریزی: قبل از اینکه شروع به مطالعه درسی کنید باید برنامه ریزی مشخصی را داشته باشید و هدف خود را از آن مطالعه حتی برای مدتی کوتاه مشخص نمایید. برای مثال: می خواهم مبحث ژنتیک درس زیست شناسی را یک بار کامل روخوانی کنم.2- انتخاب ساعت مطالعه مشخص: یکی از مهمترین عواملی که باعث عدم یادگیری درس و در نتیجه دلسری دانش آموزان می شود، مطالعه در زمان های نامناسب است. مطالعه درس های سخت و دشوار در ساعات پایانی شب و یا مطالعه درس های حفظ کردنی در ساعت های بعد از صرف ناهار کاری عبث و بیهوده است و نتیجه ای جز «خواب» نخواهد داشت.3- مطالعه با پیش زمینه قبلی: اگر تازه شروع به مطالعه کرده اید، به سرعت به سراغ درس های مفهومی و سخت نروید، اگر در پیشنیاز درسی ضعیف هستید، ابتدا پایه را به خوبی فرا بگیرید و سپس ادامه درس را بخوانید تا بتوانید به صورت مفهومی به سوالات درسی خود پاسخ دهید.4- برنامه ریزی برای تمام فعالیت های روزانه: طی سال های اخیر با دانش آموزان زیادی مواجه شده ام که یکسال تمام خود را وقف درس خواندن می کنند و جز درس فعالیت دیگری ندارند؛ دوستان عزیزی که به این روش درس می خوانید نتیجه کار شما خوب نخواهد بود و در صورتیکه در کنکور قبول نشوید مطمئناً دیگر به درس خواندن علاقه ای نخواهید داشت! پس در طول یکسال مطالعه برای تمام کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید. مطالعه درس، ورزش، بازی، تفریح، مهمانی، مسافرت و حتی کار کردن. هر کاری باید سر جای خودش انجام شود. مطمئناً بعد از یک تفریح عالی با علاقه ی بیشتری به درس خواندن می پردازید.5- دمای محیط خود را متعادل کنید: هوای گرم و سرد در نتیجه درس خواندن شما تأثیر مستقیم دارد. در زمستان کنار شومینه و بخاری شروع به درس خواندن می کنید و به دلیل حس خوب گرما در زمستان بر روی کتاب خود به خواب می روید. این کار مدت ها انجام می شود، درس ها تلنبار شده و شما از درس خواندن به دلیل ایجاد حس خواب آلودگی متنفر می شوید. اما عامل اصلی عدم تعادل در دمای محیط مطالعه بوده است.

6- طرز نشستن خود را تغییر دهید: اگر عادت کرده اید که هنگام مطالعه دراز بکشید، مغز شما فرمان خستگی را دریافت می کند و تمرکز شما کم شده و به حالت خواب می روید. پس به طرز نشستن خود دقت فرمایید؛ با کمری صاف و مناسب مطالعه بنشینید مانند زمانی که در کتابخانه مشغول مطالعه هستید.7- پرخوری ممنوع: هنگامی که غذای زیادی را میل کرده اید، به هیچ عنوان به سمت درس خواندن نروید، سنگینی بیش از حد باعث خواب آلودگی هنگام درس خواندن می شود و راندمان مطالعه شما را به شدن کاهش می دهد.8- پیاده روی کنید: اگر اکثر مواقع دچار خواب آلودگی در مطالعه می شوید، درس را رها کرده و در فضای سبزی شروع به پیاده روی کنید تا انرژی حود را احیا کنید.9- ورزش کنید: به هیچ عنوان ورزش را ترک نکنید؛ ورزش باعث تخلیه هیجان و از بین رفتن استرس می شود و مغز . بدن شما را برای یک مطالعه عالی آماده می کند.10- دوش آب ولرم بگیرید: اگر هنگام مطالعه با خستگی و خواب آلودگی روبرو شدید، یک دوش آب ولرم می تواند شما را دوباره سرزنده و شاداب کند.

11- خواب کافی: یکی از مهمترین عوامل در عدم خستگی هنگام مطالعه و ایجاد انگیزه و علاقه برای درس خواندن، داشتن خواب کافی است؛ حتماً در طول شب در زمان مناسب بخوابید و صبح ها بیدار شوید و در مجموع حداقل 8 ساعت مفید بخوابید. اگر عادت دارید که ظهرها هم بخوابید، حداکثر نیم ساعت بخوابید تا بدنتان قوای خود را بدست بیاورد. پس به خواب خود بسیار اهمیت دهید.12- نرمش در بین مطالعه: هنگام مطالعه به دلیل عدم فعالیت بدن، ممکن است دچار اسپاسم، خواب رفتگی دست و پا، سردرد، گردن درد و بدن درد شوید، لازم است هر نیم ساعت چند حرکت کششی را انجام دهید و بعد مطالعه خود را ادامه دهید.13- گاهی با صدای بلند مطالعه کنید: لازم است گاهی با صدای بلند درسی را مطالعه کنید مانند درس های ادبیات، زبان فارسی و انگلیسی؛ البته باید در مکانی باشید که مزاحم کسی نباشید.14- مطالعه غیردرسی داشته باشید: لازم است حتماً در طول هفته ساعاتی را به مطالعه غیر درسی اختصاص دهید و مغز خود را فقط به درس های مفهومی و حفظی عادت ندهید.

عاشق درس خواندن شویدکنکوری های عزیز با رعایت نکات هوشمندانه زیر می توانند عاشق درس خواندن شوند، این نکات کاملاً کارشناسی شده هستند و شما را در جهت رشد و رسیدن به هدفتان یعنی ورود به دانشگاه در رشته مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.در روزهای نزدیک امتحانات سراسری کنکور، دانش آموزان و پشت کنکوری ها شروع به جستجوی اینترنتی عباراتی از قبیل: کارنامه کنکور، قبولی های پارسال و… می کنند، که این کار هیچ سودی جز وقت تلف کردن، ندارد. هیچ وقت به آینده درسی خود فکر نکنید و فقط تلاش کنید و در درس خواندن پشتکار داشته باشید. اگر از تلاش خودتان راضی باشید موفقیت های آینده از آن شماست.رتبه یک رقمی آوردن هیچ ذوقی نخواهد داشت، اشتباه نکنید! خوشحالی دارد اما ذوق زدگی نخواهد داشت. رتبه صد هزار هم ناراحتی دارد اما ناامیدی ندارد! تنها چیزی که ناامیدی دارد، عدم تلاش برای موفقیت است و تنها چیزی که باعث ذوق زدگی می شود این است که از لحظاتم به درستی استفاده کرده ام. تفریح خود را داشته باشید، ورزش کنید، با دوستان خود به گردش بروید، به علایق دیگر خود مثل هنر، ورزش، موسیقی، کار و… بپردازید و درس خود را نیز با برنامه ریزی مدون مطالعه و تمرین کنید. مطمئن باشید موفقیت از آن شماست.غر نزنیم! با دانش آموزان زیادی که در اولین امتحان سراسری کنکور با عدم موفقیت مواجه شده بودند، صحبت ها کرده ام و اکثراً نداشتن بودجه کافی برای رفتن به کلاس های کنکور، خرید کتاب های آمادگی، عدم وجود امکانات کافی علی الخصوص برای شهرستان ها شکایت داشته اند؛ اما در همه سال ها بعد از اعلام نتایج کنکور با نفرات برتر از شهرها و روستاهایی مواجه می شویم که با امکانات صفر و تنها با اتکا بر تلاش خودشان به هدف خود رسیده اند. پس لطفاً غر زدن را کنار بگذاریم و به فکر تلاش بیشتر باشیم.مطالعه درس خود را برای امتحان پایان سال نخوانید برای کنکور بخوانید، در مفهوم تمام درس ها معنای دومی نیز وجود دارد، سعی کنید نکات درس ها را یادداشت کرده و جملات را برای خود معنا کنید تا به صورت مفهومی با آن درس آشنا شوید.از اشتباه جواب دادن نترسید، زیرا غلط زدن در آزمون ها باعث می شود نکات بیشتری را یاد بگیرید و از تکرار آن اشتباه جلوگیری کنید؛ خود اشتباه جواب دادن راهکاری برای یادگیری کامل تر یک مبحث است.در صورتیکه هنوز دانش آموز هستید و در عین حال برای کنکور نیز آماده می شوید، درس هر روز را همان روز مطالعه کنید، برای مثال اگر امروز درس شیمی و فصل یک را یاد گرفته اید همان روز و در منزل یا کتابخانه علاوه بر مطالعه و یادگیری عمیق تر همان درس، به تمرینات آن درس هم بپردازید. جواب خوبی خواهید گرفت.هیچ وقت از ابتدای درس خواندن به حجم کتاب توجه نکنید و کتاب را ورق نزنید. سعی کنید براساس زمان بندی خود همان قسمت هایی را که باید مطالعه کنید، یاد بگیرید. یادگیری جز به جز و دقیق خیلی لذت بخش تر است. پس لازم نیست به کلیت چیزی توجه کنید، کارهای خود را جزء به جزء انجام دهید تا پیشرفت خود را مشاهده کنید.

نتیجه گیری:همه ما می دانیم درس خواندن و مطالعه سخت و طاقت فرساست! اما با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم می توانیم آن را لذت بخش نماییم، در مقاله آموزشی چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟ سعی کردیم مهمترین نکات را برای شما بازگو کنیم تا بدانید چگونه یک دانش آموز عاشق درس خواندن می شود و در نهایت در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود تحصیل می کند.اگر به رهنمودهای این مقاله گوش فرا دهید، تضمین می کنم که علاقه شما به درس خواندن چندین برابر خواهد شد و از نتیجه آن شگفت زده می شوید.در آخر ذهن خود را تغییر داده و درس خواندن را یک تفریح بدانید نه یک ضرورت برای قبولی در دانشگاه. به امید موفقیت تک تک شما کنکوری ها و دانش آموزان عزیز.

پست قبلی

فرمول های مشتق

پست بعدی

بررسی تخصصی وبسایت دبیرستان صنعتی شریف ( آلاء )

انگیزشی شروع برای کنکور از مهر

از الان شروع به درس خواندن کنم قبول می شوم

چگونه از درس خواندن خسته نشویم!

چگونه از درس خواندن لذت ببرم؟ { انگیزشی }

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی

این حرفا تا حدودی کمک میکنه،بعضا اتفاق افتاده که ما یک کاری که‌واقعا دوست داریم رو در یک حالت خاص مثلا نشسته ساعتها انجام میدیم اما خسته نمیشیم،چون عاشق اون کاریم باید به درس هم عشق واقعی پیدا کنیم و الا بالاخره کم میاریم

سلام.خیلی خوب بود ممنون

سلام.ممنون.عالی بود .فقط من علاقم تو فیزیوتراپی خیلی از دانشگاه میترسم.بعد فکر میکنم نمیتونم موفق بشم

نخور

عالی بود! مرسی 😗

سلام عیدیه هستم از افغانستان من وقتیکه در مکتب هستم انگیزی درس خواندن را دارم اما خانه که آمدم انگیزی من از بین میرود لطفا کومک کنین لطفا درس زیاد میخوانم اما نتیجه صفر است 😰😰😰😰😰😥😥😥لطفا کومکم کنین

باید علاقه داشته باشید

به درس عشق بورزی

برای خودت هدف تعیین کنی

سلام. در سال کنکور درسته تفریح لازمه ولی در نه حدی که شما گفتین . اخه مسافرت یا مهمونی برای چیه . تو مصاحبه های رتبه های برتر خودشون گفتن که ۱۲ساعت روزی مطالعه کردن «روزای تعطیل» پس چطوری میشه این همه تفریحی که شما گفتی انجام داد درحالی که باید ۱۲ ساعت درس بخونیم!!!!

کاملأ حرف شما درست هستش اما اینم توجه کنید که اکثر دانش آموزان مثل شما فکر نمیکنند ، بعضی از بچه ها در سال کنکور تفریح هم میخوان برای اینکه بتونیم یک پادکستی تهیه بشه که برای هفته مفید باشه اون نکات گفته شده است

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت مشاور عزیز بنده پشت کنکوری هستم و پارسال کنکور دادم و با معدل رشته آوردم ولی نرفتم به دلایلی امسال دارم میخونم که سال بعد انشالله دولتی بیارم اما نمیدونم چرا انگیزه ندارم دوست دارم با اشتیاق کامل درس بخونم اما میشه راهنماییم کنید؟

باید حداکثر تلاشتو انجام بدی اگر خوب کار کنی قطعا میتونی به هدفت برسی اما اگر ضعیف کار کنی قطعا شکست میخوری

salam

چگونه عاشق مطالعه شویم

are vali mamane man hamsh mige faghat dars na dastan na hichi :((

من الان رشته ی کاردانش پرورش ماهی می خوانم می توانم دردانشگاه تغییر رشته کنم

من

سلام من مامانم اصلا از درس خوندنم راضی نیست میگه الان وقت درس خوندنته پاشو درس بخون چیکار کنم اینا رو هم کردم جواب نداد

سلام به نظر من اینها فقط ۲۰ درصد یا کمتر از این می تونه موثر باشه مهم علاقه ی ما به اون کاره من خودم یه دانش آموز کنکوریم تمومه اینارو امتحان کردم ولی چون علاقه ی ندارم الانم فرقی نکردم ما برای کاری که دوس داریم ممکنه سعاتا دست از اون کار نکشیم حتی وختی که می خوایم استراحت کنیم فکرمون پیش ادامه ی کارمونه به نظرم هیچ مشاور یا حرفی نمی تونه تاثیر گزار باشه تا وختی که علاقه ی اون چیز تو وجودتون نباشه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

جهت ثبت نام در طرح مشاوره و برنامه ریزی کنکور با دکتر شکری عبارت ” مشاوره ماهیانه ” را به شماره تماس 09303591049 پیامک کنید.

ایمیل *

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

اولین روش از سه روش پیشنهادی: مطلبی که انتخاب می‌کنید مناسب شما باشد

1. به انگیزه‌تان برای مطالعه کردن فکر کنید.

امتحان کنید.

2. چیزی که دنبالش هستید را پیدا کنید.

چگونه عاشق مطالعه شویم

از کتابفروشی‌هایی محله‌تان مشورت بگیرید.

3. ژانری که بیشتر از آن لذت می‌برید را در نظر بگیرید.

4 از بین نویسنده‌هایی که در ژانرهای مورد علاقه‌‌تان می‌نویسند، آن‌هایی را انتخاب کنید که با شما حرف می‌زنند.

5. مطالعه کردن و علایق دیگر را به هم پیوند بزنید.

6. اگر کتابی را دوست نداشتی، نخوان!

7 یادتان باشد مطالعه کردن کاری است بسیار شخصی.

امتحان کنید.

دومین روش از سه روش پیشنهادی: روالی را دنبال کنید که برایتان لذت بخش باشد

1. مکانی دنج برای مطالعه پیدا یا ایجاد کنید.

2. زمانی مخصوص مطالعه کردن در نظر بگیرید.

3. همیشه کتاب همراه خودتان داشته باشید.

4. لیست مطالعه داشته باشید.

5. نویسندگان و کتابهایی که دوست دارید را دنبال کنید.

6. با کسانی که اهل مطالعه هستند، معاشرت کنید.

7. به کتابهای صوتی گوش کنید.

8. به کتابخانه‌ی محله بروید.

9. سری به کتابفروشی بزنید.

سومین روش پیشنهادی: کاری کنید کودکان به مطالعه علاقمند بشوند.

1. حق انتخاب بدهید.

2. جوی بسازید که شوق مطالعه ایجاد کند.

3. مشوق خلاقیت کودکانه باشید.

4. پشتیبان و مشوق باشید.

ورود و ثبت نام

وبلاگ

چطور عاشق مطالعه شویم؟ موضوعی است که شاید بسیاری از ما با آن مشکل داشته باشیم.زیرا در دوران تحصیل مطالعه کردن از نظر ما کار فوق العاده دشواری می آمد.در دوران کودکی همه ما کنجکاو و تشنه دانستن چیزهای جدید بودیم.اما با گذشت سال ها اشتیاق یاد گرفتن نیز فروکش کرد.زیرا فرآیند یادگیری به یک برنامه روزانه تبدیل می شود.اما اکثر ما این جلمه را به کار می بریم: «من در کلاس های زیادی شرکت می کنم اما هیچ چیزی یاد نمی گیرم».

ممکن است شما به مطالعه به عنوان یک اصل در زندگی نگاه کنید، با این حال می توانید طوری رفتار کنید که از مطالعه لذت ببرید.مثلا نشستن در گوشه دنج یک اتاق می تواند باعث شود لذت بیشتری از مطالعه ببرید.روش دیگر یافتن همراهان مناسب برای مطالعه می باشد،به این ترتیب می توانید فعالیت اجتماعی مفیدی نیز داشته باشید.کاهش استرس از طریق اندکی استراحت یا دادن پاداش به خود پس از یک دوره مطالعه سخت،روش های دیگری است که عاشق مطالعه شوید. با مقاله چطور عاشق مطالعه شویم؟همراه باشید تا مطالعه را همچون یک اصل در زندگی انجام دهید و از آن لذت ببرید.

چگونه عاشق مطالعه شویم

معمولا انتخاب مکان مناسب که بتوانید تمرکز کنید؛گام بسیار مهمی برای این که چطور عاشق مطالعه شویم؟ می باشد.همچنین مکان های متعددی برای برطرف کردن نیازتان وجود دارد، از خانه تا مکان های عمومی.

• اتاق خوابتان می تواند بهترین جا برای مطالعه باشد.

تنها اطمینان داشته باشید که میز مطالعه مناسب در اخیتار دارید.

زیرا مطالعه کردن بر روی تخت خواب شما را خواب آلود می کند. • اگر میز مطالعه در اتاقتان ندارید، می توانید میز آشپزخانه یا میز کامپیوتر خانه را امتحان نمایید.

همچنین از خانواده خود درخواست کنید تا با صدای آرام با یک دیگر صحبت کنند. • کتابخانه عمومی، مدرسه یا دانشگاه را امتحان کنید.

این مکان ها اغلب دارای محیط مناسبی برای مطالعه هستند.

حتی ممکن است جاهایی را پیدا کنید که بتوانید برای چند ساعت رزرو نمایید. • بعضی مردم می توانند در محیط هایی با مقداری سر و صدا نیز مطالعه کنند.

اگر شما از این دسته هستید، می توانید کافی شاپ را امتحان کنید.

محیط شلوغ، نا مرتب و کثیف می تواند کاری کند تا از مطالعه کردن لذت کافی نبرید.بنابراین میز مطالعه یا هر محیطی که انتخاب کرده اید مرتب نموده و ابزار مطالعه خود را نیز تمیز کنید.اطمینان داشته باشید که مکان مورد نظرتان فضای کافی برای نگه داری کتاب ها داشته باشد.

برای این که در مدت مطالعه کردن دقت کافی داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی نمی تواند مزاحمتان شود.رادیو، تلویزیون و کامپیوتر را خاموش کرده و تلفن همراه را از خود دور نگه دارید.اگر ابزار مناسب را به همراه داشته باشید می توانید کاملا عاشق مطالعه شوید.

• اگر از کامپیوتر برای مطالعه استفاده می کنید،

می توانید اپلیکیشن های ویژه برای فیلتر کردن سایت های مزاحم در حین کار مانند FocusMe یا Freedom را امتحان نمایید.

هر قدر که امکان پذیر باشد، مکان های جدید را برای مطالعه کردن انتخاب کنید.کتاب های خود را به جاهایی مثل کافه، پارک و یا ساحل ببرید.محیط های جذاب می توانند حالات روحی شما را تقویت نماید.

به این ترتیب می توانید احساس تکرار کمتری داشته باشید.اگر در هنگام مطالعه به راحتی حواستان پرت می شود؛می توانید کتابخانه یا محیطی که بدور از مزاحمت باشد را انتخاب کنید.

وقتی در حال مطالعه کردن هستید خود را با استفاده از لوازم تحریر رنگی و یادداشت کردن نکات هوشیار نگه دارید.ابزار مطالعه مانند خودکار، کاغذ، کارت های یادداشت، استیکرها و ماژیک های شبرنگ برای جذاب کردن مطالعه می توانند به کار گرفته شوند.استفاده از ابزارهای رنگی در حین مطالعه کردن می تواند بخش خلاق مغزتان را فعال کرده و شما را در به خاطر سپردن بهتر مطالب یاری نماید.

انتخاب موزیک مناسب در هنگام مطالعه کردن می تواند محیط جذابتری برای شما ایجاد کردهو ذهنتان را بدون مزاحمت، فعال نگه دارد.توجه داشته باشید که صدای موسیقی را در حالت مناسب قرار دهید تا تمرکزتان مختل نشود.

مطالعه کردن از روی یادداشت ها می تواند بسیار خسته کننده باشد، بنابراین فرآیند مطالعه خود را با تماشای ویدئوهای آموزشی مرتبط با موضوع بهبود ببخشید.محتوای ویدئویی می تواند ابزار موثری برای یادگیری و بهبود فهم مطالب شود.پس سعی کنید ویدئوهای مناسب برای خود بیابید:

افرادی را بیابید و از آن ها در مورد روش های مطالعه کردن خود سوال بپرسید.به این منظور افرادی را بیابید که علاقه مند به مطالعه در زمان مشابه و روش های شبیه شما باشند.از آن ها بپرسید که آیا علاقه دارند بعضی وقت ها با شما مطالعه کنند؟زیرا با این روش می توانید فرآیند مطالعه خود را از یکنواختی و کسالت آور بودن خارج کنید:

• بطور مثال، اگر شما ترجیح می دهید شب ها در کتابخانه مطالعه کنید،

همراهی را پیدا کنید که روش مشابه شما را به کار می برد. • از دوستان خود در مورد عادات مطالعه سوال هایی به این مضمون بپرسید،

“من همیشه کتابخانه را برای مطالعه انتخاب می کنم. آیا این روش برای تو جواب می دهد؟ • از مطالعه به همراه دوستانی که مزاحم تمرکزتان می شود پرهیز کنید.

بحث در مورد موضوع مطالعه با همراهتان می تواند رویکرد تازه ای در مطالعه کردن باشد و فهم مطالب را بهتر کند.از آن ها در مورد مطالبی که آموخته اند سوال کنید،و از آن ها بخواهید کار مشابه را با شما انجام دهند.

چگونه عاشق مطالعه شویم

نتیجه گیری

این ها برخی روش های مفید برای پاسخ به سوال چطور عاشق مطالعه شویم؟ می باشند.با مطالعه کردن مقاله های متعدد می توانید مناسب ترین راه را برای خود بیابید

مقاله برنامه ریزی موثر در دوران کرونا برای ماهایی که بدلیل شرایط پاندمی مجبور به زندگی طولانی مدت در خانه هایمان هستیم، بسیار می تواند مفید باشد.کشور ما هم مثل بسیاری دیگر از کشورها به خطر شیوع بیماری واگیردار کرونا از آثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن در امان نماند و همه ما تا مدت ها در شوک آن بودیم.

مقاله برنامه ریزی درسی در دانشگاه نگاهی به نحوه برنامه ریزی موفقیت آمیز برای دانشجویان داشته است. این روزها خیلی از جوانان پس از تمام شدن مدرسه تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه می گیرند، اما پس از ورود به آن خیلی وقت ها به خاطر نداشتن برنامه ریزی صحیح درسی با مشکلات زیادی رو به رو می شوند.

مقاله برنامه ریزی موفق قصد دارد دلیل موفقیت افراد موفق را بیشتر بررسی و در اختیار خوانندگان قرار دهد. شاید شما هم با مشابه ما فکر کنید و نظم را عامل مهمی در رسیدن به موفقیت بدانید.

البته که برای بدست آوردن نتایج فوق العاده و همیشگی باید کارها را بارها و بارها درست انجام دهیم، حتی با وجود این که سختی زیادی بکشیم.

در مقاله 6 پیشنهاد شگفت انگیز ایجاد عادات مثبت سعی کردیم نکاتی جالب در مورد این که چطور عادات مثبت در زندگی خودمان ایجاد کنیم، را ارائه داده ایم. شاید بسیاری از ما در طول زندگی با روزهای بسیار سختی مواجه شده باشیم.

روزهایی که ساعت خوابمان بسیرا کم شده یا اصلا در کل نمی خوابیدیم. دلیل این موضوع عادت دیر خوابیدن بود. به این ترتیب در خیلی از اتفاقات و قرارهای مهم بخاطر دیر بیدار شدن از خواب دچار مشکل شدیم.

چطور در سال 2021 برنامه ریزی بهتری داشته باشیم؟ سالی که گذشت بدلیل بیماری کرونا برای بسیاری از ما روزهای دشواری بودند و خیلی از ما بخاطر مشکلات قرنطینه و تعظیلی کسب و کارها در برنامه ریزی های کاری و شخصی دچار مشکل شدیم.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

با همدیگر برای تغییر همراه میشویم،

چون موفقیت حق شماست.

 

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

درخشان باشید به سبک سحرخیز

هیچ ابزارکی در جایگزین نوار کناری پیدا نشد!

هیچ ابزارکی در جایگزین نوار کناری پیدا نشد!

یک سوال: آخرین کتابی که خواندید و دوستش داشتید چه کتابی بوده است و کی آن را خوانده اید ؟

اگر شما هم مثل خیلی از افراد پاسخ سوال بالا را نمی دانید و یا خیلی باید فکر کنید تا جوابش را پیدا کنید پس این مقاله برای شما نوشته شده است ما میخواهیم به این سوال جواب دهیم که چه کنیم که علاقه‌مند به مطالعه شویم و با شور و شوق کتاب بخوانیم و یاد بگیریم و نه صرف اینکه این مطالب برای کار یا امتحان  لازم است باید بخوانم 🙁 

چگونه عاشق مطالعه شویم

از زمانی که یادم می‌آید خواندن بعضی از کتاب برایم آسان و لذت بخش بود و اصلا در هنگام مطالعه آنها احساس خستگی نمی‌کردم مثل زمانی که یک رمان ۴۰۰ صفحه‌ای را در دو روز خواندم ولی وقتی نوبت کتاب‌های درسی که می‌رسید خواندن یک خط از کتاب درسی کافی بود تا چند ساعت با خیال راحت به خواب روم و این در حالی بود که آن زمان با تکنیک‌های تندخوانی آشنا نبودم . 😉

شما هم مطمئنا درسی بوده که در دوران تحصل آن را دوست داشته اید و یا کتابی از خواندن آن لذت می ‌بردید و بدون هیچ سختی و می توانستید هر وقت که خواستید به مطالعه آن بپردازید برعکس دروس خسته کننده دیگر!!!😉

ولی چه کنیم که همیشه با علاقه و شور و اشتیاق مطالعه کینم چون اگر اینگونه باشد علاوه بر این که از خواندن و یادگیری لذت خواهیم برد میزان یادگیری و تمرکز و دقت ما در هنگام خواندن افزای چشمگیری خواهد داشت .

 راهکارهای زیر به شما کمک میکند که علاقه خود به مطالعه را افزایش دهید :

داشتن دوستان اهل مطالعه : داشتن دوستانی که اهل مطالعه باشند بسیار کمک کننده است حتما شما هم این مثل را شنیده که انسان هماهنند دوستان خویش است , شما شبیه کسانی میشوید که بیشتر با آنها همنشین هستید پس اگر میخواهید ویژگی مثبتی را در خود ایجاد کنید با کسانی دوست شوید که آن ویژگی در آنها وجود دارد شما ناخودآگاه همان ویژگی ها را در یافت خواهید کرد.

به همین دلیل است که در خانواده ای که همه اهل مطالعه اند فرزندان استعداد بیشتری برای یادگیری دارند , پس اطراف خود را از افرادی پرکنید که اهل کتاب و کتابخوانی باشند .

داشتن هدف : هدف داشتن یکی از موثر ترین راهکارهایی که به شما انگیزه میدهد که کتاب بخوانید پس قبل از اینکه کتابی را در دست بگیرید هدف خود را از خواندن آن کتاب مشخص نمایید آیا خواندن این کتاب در راستای اهداف کاریتان است و به شما در بدست آوردن موفقیت شغلی کمک خواهد کرد و یا در جهت بهبود زندگی شما است هر چه که باشد وقتی هدفمند باشید با اشتیاق بیشتری به مطالعه می پردازید و از تمرکز بیشتری هم حین مطالعه برخوردار خواهید بود و یادگیری شما چندین برابر خواهد شد.

مکان  مطالعه : محلی که فقط برای مطالعه باشد , محلی داشتهباشید که در آن فقط مطالعه میکنید ذهن شما در آن محل آماده یادگیری و مطالعه است مثلا توجه کرده که در کتابخانه ها مطالعه آسان تر از پشت میز رایانه است و یا هنگامی که در نمایشگاه کتاب هستید بیشتر تمایل دارید تا کتاب بخوانید ذهن ما نسبت به مکان شرطی میشود , پس جایی را برای مطالعه خود انتخاب کنید و عادت کنید که در آنجا به مطالعه بپردازید . آنگاه خواهید دید که  به محض اینکه به آنجا وارد شوید مغز شما آماده میشود که مطالعه کند .

زمان مطالعه : همانطور که در مورد مکان مطالعه گفتیم در مورد زمان نیز چنین است , زهن ما نسبت به زمان هم شرطی میشود پس اگر عادت کنیم که در زمان خاصی به مطالعه بپردازیم در آن ساعت ما خواهیم توانست با تمرکز و راحتی بیشتری مطالعه کنیم .

ولی اغلب ما این تجربه را داشته ایم که در شب و یا در روز یادگیریمان بهتر می باشد به عبارتی ما شب و یا روز فراگیر می باشیم با توجه به این موضوع و موکول کردن زمان مطالعه به این ساعات میتوانیم با لذت و بازدهی بیشتری مطالعه نماییم.

خواندن کتاب های دلخواه : در ابتدا که میخواهیم عادت مطالعه را در خودمان ایجا کنیم بهتر است از کتاب هایی استفاده کنیم که به موضوع آن علاقه داریم و دارای حجم زیادی نمی باشد و طی چندین روز در زمان و مکان که برای مطالعه انتخاب کرده ایم به مطالعه آن کتاب ها بپردازیم و بهتر است از میزان کم شروع کنیم و رفته رفته بر زمان مطالعه بیافزاییم تا باعث دلزگی نشود.

پشتکارداشتن : پشتکار داشته باشید و بدانید عادت ها یک روزه ساخته نمیشوند پس با صبرو حوصله میتوانید هر عادتی را در خود ایجاد نمایید .

یادگیری مهارت های مطالعه : اغلب ما به این دلیل از مطالعه خوشمان نمی آید که تکنیک ها صحیح مطالعه را به ما نیاموخته اند و به همین دلیل مطالعه به یک امر زجر آور خسته کننده برای ما تبدیل شده است یادگیری به شیوه غلط و کسل کننده همراه با حفظ نادرست مطالبی که به دردمان نیمخورد از عوامل زدگی ما از مطالعه بوده است ولی خوشحالم که بگویم شما میتوانید با یادگیری مهارت های مطالعه , تندخوانی , تمرکز و حافظه فصل جدیدی در زند خور رقم بزنید فصلی پر از موفقیت و نشاط که با آموختن صحیح آغاز میشود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

وبلاگ طاقچه


معرفی و بررسی کتاب و رمان

اگر دوست دارید کتاب‌های بیشتری بخوانید، راهش این نیست که کتاب‌ها را سریع‌تر تمام کنید. کارهایی مثل برنامه‌ریزی، تعیین هدف، درست کردن چک لیست، استفاده از اپلیکیشن‌های جدید و عضو شدن در گروه‌های کتاب‌خوانی هم ممکن است کمکی به شما نکند. برای کتاب‌خوان شدن، نباید سعی کنید خودتان را گول بزنید. کافی است عاشق کتاب‌ها شوید. در این یادداشت توضیح می‌دهیم که چگونه عاشق کتاب‌ها شوید.

در یادداشت‌های قبلی در مورد کتاب‌خواندن برای لذت‌بردن صحبت کردیم.

اصلا قرار نیست سراغ کتاب‌های کلاسیک یا پرفروش بروید. نه کسی انتظار دارد که عمیق‌ترین کتاب‌ها را بخوانید و نه بهترین عاشقانه‌ها را. مهم این است که ببینید دقیقا چه موضوعی شما را برمی‌انگیزد و باعث لذتتتان می‌شود. ممکن است رمان‌های جنایی و ترسناک را ترجیح دهید، شاید از فلسفه و علوم اجتماعی خوشتان بیاید یا به سادگی خواندن شعرهای کلاسیک، حلقه‌ی گمشده‌تان باشد. راهش این است که فکر کنید که چه موضوعاتی باعث می‌شود  در بین یک جمع، دست از سکوت بردارید و حتما وارد گفت و گو و نظر دادن شوید؟ آن وقت می‌توانید بفهمید که دقیقا چه چیزی جذبتان می‌کند.

چگونه عاشق مطالعه شویم

جهان به سمتی پیش می‌رود که همه چیز را سریع و حاضر و آماده می‌خواهیم. ساندویچ ژامبونمان را به قورمه‌سبزیِ جا افتاده ترجیح می‌دهیم، چون هم آماده کردنش وقت کمتری می‌برد و هم خوردنش. اما لذت بردن از یک کتاب، بسته به این است که چشممان به ماندن روی بیش از ۲۸۰ کاراکتر (حداکثر تعداد کاراکتر هر توییت) عادت کند. شرط می‌بندیم که دیدن سریال غرور و تعصب، خیلی آسان‌تر از خواندن رمان آن است. اما تفاوت لذت غرق شدن در کلمات، به اندازه‌ی لذت بردن از همان قورمه‌سبزیِ جا افتاده است.

باید تمرین کنید از راه‌های آسان و فست فودی فاصله بگیرید. طبیعتا اول کار، سخت است. اما همین تمرین، شما را در معرض لذت بزرگ‌تری قرار می‌دهد.

کتاب خواندن، نباید برایتان شبیه به بلعیدن یک قاشق شربت سینه باشد! خواندن وظیفه نیست، درست مثل مسواک زدن، باید جزئی از برنامه‌ی روزمره‌تان باشد. هر طور شده، بخشی هر چند کوچک و غیر قابل توجه از روز را به کتاب خواندن اختصاص دهید. ساعت‌های طولانی نشسته در مترو یا کمی قبل از خواب، می‌تواند شروع خوبی باشد. به این ترتیب، دیگر مجبور نیستید آن پروژه‌ی بزرگ و دست نیافتنی را همیشه توی کتابخانه در حال خاک خوردن ببینید. کافی است به مرور، مزه مزه‌اش کنید.

وقتی بین انبوهی از کتاب‌ها گم می‌شوید، جز سردرگمی و احساس گناه از این همه کتاب ناخوانده، چیزی برایتان باقی نمی‌ماند. راستش اصلا مهم نیست چه کتابی را انتخاب می‌کنید. مهم این است که بالاخره آن را بخوانید! بهترین کار این است که به یک کتاب‌فروشی کوچک بروید یا در فروشگاه اینترنتی بگردید و نگاهی به دور و برتان بیاندازید. بعد، اولین چیزی که نظرتان را جلب کرد بخرید و مشغول شوید. راه دیگر این است که با یک کتاب‌خوان حرفه‌ای مشورت کنید. در این وبلاگ نیز سعی می‌کنیم کتاب‌های برای خواندن پیشنهاد بدهیم. کافی است به قسمت «پیشنهادیی برای خواندن» بروید و توضیحات هر یادداشت را بخوانید.

به این ترتیب، اگر از اول لیست شروع کنید به خواندن، همه چیز حل خواهد شد. کتاب خواندن، درست مثل هر فعالیت دیگری، خودش را تشدید می‌کند. هر چه کتاب‌های بیشتری بخوانید، بیشتر می‌فهمید که انتخاب بعدیتان چیست و باید سراغ چه عنوان‌هایی را بگیرید.

در یادداشت «۶ نکته قبل از خرید کتاب» توضیح دادیم که چطور می‌توانید کتاب مورد علاقه‌ی خودتان را پیدا کنید.

خرید کتاب

در مدرسه‌ بچه‌ها را مجبور می‌کنند داستان‌های قدیمی و کلاسیک را بخوانند. درصورتی که مدرسه باید جایی باشد که یاد بدهد «چطور بخوانیم» نه اینکه بگوید «چه چیزی بخوانیم» مدرسه لذت خواندن را در بچه‌ها می‌کشد. اگر زیر جمله‌ای خط نکشیم، فکر می‌کنیم که به اندازه‌ی کافی از متن استفاده نکرده‌ایم. فکر می‌کنیم در تک تک جمله‌های کتاب باید دنبال چیز مهم و مفیدی بگردیم. همین است که خواندن را به کابوس تبدیل می‌کند و از آن یک تکلیف سخت می‌سازد. همان طور که اِستفن کینگ می‌گوید، «کتاب‌ها، جادوی قابل حمل هستند!»

دنیایی که کتاب‌ها پیش روی ما می‌گذارند، آن‌قدر جذاب و لذت‌بخش است و به قدری می‌تواند به نگاه و رویکردمان در زندگی وسعت بخشد، که اگر وقت با ارزشی که می‌توان از غوطه‌ور شدن در جهانشان گذراند، صرف تلاش برای بیرون کشیدن یک نکته‌ی مهم کنیم، بازی را باخته‌ایم.

برای اینکه از خواندن لذت ببریم باید عاشق کتاب‌ها شویم. با تمرین «خواندن» و نه «چه چیزی خواندن» وقتی لذتِ خواندن، زیر پوستتان نفوذ کرد و به استخوان‌ها رسید، حتی یک روز بدون کتاب‌ها، تلف کردن عمر به نظر می‌رسد.

در یادداشت چگونه از کتاب‌خواندن لذت ببریم؟ چند راهکار برای لذت بردن از خواندن پیشنهاد داده‌ایم.

این یادداشت ترجمه‌ی آزادی است از مقاله‌ای به همین عنوان در سایت Rosie Leizrowice

شما برای عاشق کتاب شدن، چه پیشنهادی دیگری دارید؟

برای شروع
عقاید یک دلقک
سمفونی مردگان
شازده کوچولو
مزرعه حیوانات
میتونه خوب باشه

سلام سعید
ممنون از پیشنهادهای خوبت 🙂

درسته بسیار خوبه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


Proudly powered by WordPress |
Theme: Envo Blog

سلام خدمت کاربران عزيز به سايت جستير خيلي خوش آمديد؛ چگونه عاشق درس خواندن شویم در اين مطلب ميخواهيم درباره ي این موضوع اطلاعات مفيدي در اختيار شما قرار دهيم ما را تا انتهاي مطالب همراهي بفرماييد.

یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌هایی که می‌تواند باعث افزایش علاقه شما به درس خواندن شود، استفاده از رنگ‌های مختلف است. مغز ما نسبت به رنگ‌ها واکنش مثبتی نشان می‌دهد. به همین علت هم بهتر است که هنگام مطالعه و درس خواندن، حتما از مداد، خودکار و یا حتی دفتر رنگی استفاده کنید.

چگونه عاشق درس خواندن شویم

استفاده از رنگ‌های مختلف علاوه بر اینکه از خسته شدن مغز و بی حوصلگی در درس خواندن جلوگیری می‌کند، به شما کمک خواهد کرد تا ذهن خلاق تری داشته باشید. یک ذهن خلاق قادر است مطالب را بهتر و سریعتر از گذشته تجزیه و تحلیل کند و آنها را به خاطر بسپارد.

فقط اگر فکر می‌کنید که استفاده از مداد و خودکار و دفتر رنگی مال بچه‌هاست و خدای نکرده غرور شما را لکه دار خواهد کرد، بهتر است به این فکر کنید که ۱۰ سال بعد هیچ کس رنگ دفتر و خودکار شما را به خاطر نخواهد آورد و تنها دستاوردهای شما هستند که اهمیت خواهند داشت.

چگونه عاشق مطالعه شویم

 

استفاده از موسیقی راهکار دیگری برای عاشق درس خواندن شدن است. تاثیر موسیقی بر یادگیری در بیشتر موارد کاملا مثبت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از موسیقی مثل یک شمشیر دو لبه است. این یعنی به همان اندازه که گوش کردن به موسیقی می‌تواند یادگیری ما را افزایش دهد و علاقه به درس خواندن ما را بیشتر کند، به همان اندازه هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای ما شود. اما چگونه می‌توان تاثیر منفی آن را خنثی کرد؟

برای اینکه بتوانید از موسیقی در هنگام مطالعه کردن بهره ببرید، بهتر است که به قطعه‌هایی از آن گوش دهید که متن ندارند. موسیقی کلاسیک بهترین انتخاب برای چنین مواقعی است. چرا؟ چون تحقیقات ثابت کرده است که این نوع از موسیقی علاوه بر اینکه حواس ما را پرت نمی‌کند، باعث فعالیت بیشتر سلول‌های مغزی هم می‌شود.

چگونه عاشق درس خواندن شویم

دقت کنید یک راه بسیار  موثر برای تقویت عشق مطالعه  وجود دارد و آن هم پاداش دادن به خود بابت تلاش‌های‌تان است. این روش یک بخش مهمی از فرآیند لذت‌بخش‌تر کردن درس خواندن و انگیزه دادن به خودتان  را هموار می‌کند.

به طور مثال سعی کنید هنگام درس خواندن خوراکی‌های سالم و کم حجمی را به همراه خود داشته باشید، مانند تکه‌های کوچک میوه تازه، میوه خشک یا آجیل که میل کنید.

یک برنامه خوب این است در صورتی که در حال مطالعه درس بسیار سختی هستید، مطالب کتاب خود را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و پس از اتمام هر بخش، یک تکه میوه یا یک عدد آجیل را به عنوان هدیه و تقویت حافظه خود بخورید.

در هنگامی که درس خواندن شما به درازا می‌کشد و مدت زمان بیشتری شما را درگیر خود می‌کند، می‌توانید برای زمان استراحت خود نیز برنامه‌ای تدارک ببینید. مثلا ملاقات با دوستان، رفتن به سینما برای دیدن فیلم مورد علاقه‌تان یا هر کار دیگری که پس از یک جلسه طولانی و سخت مطالعه، به مغز و فکر شما امکان استراحت برای مدت زمان کوتاهی را می‌دهد.

بهتر است پس از یک و نیم الی ۲ ساعت مطالعه، حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای خود وقت استراحت در نظر بگیرید.

به‌طور مثال درس‌هایی مانند درس شیمی که نیاز به انرژی و مدت زمان بالایی جهت یادگیری دارد برای افراد خیلی خوشایند نیست و اکثر افراد از آن دوری می‌کنند و بزرگ‌ترین دغدغه دانش‌آموزان این است که چگونه به شیمی علاقه‌مند شویم؟

با استفاده از آنتراک‌های کوتاه در زندگی و هدیه دادن به خود بعد از پایان هر بخش از کتاب می‌توانید به درس شیمی نیز علاقه‌مند شوید.

بعد از شعر و آهنگ و داستان، نوبت به شاخه دیگری از هنر یعنی نقاشی می‌رسد! راهکار بعدی که می‌تواند ما را عاشق درس خواندن کند، این است که سعی کنیم از مطالبی که مطالعه کرده‌ایم نقاشی بکشیم. خنده دار به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما بد نیست بدانید که ذهن ما تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارد. به همین علت هم نقاشی کشیدن از مطلبی که مطالعه کرده‌ایم به تقویت حافظه دیداری ما هم کمک خواهد کرد.

 

اما برای اینکه بهتر از حافظه دیداری خود استفاده کنید، راه دیگری که در پیش روی شما قرار دارد استفاده از نقشه کشی ذهنی است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا حجم زیادی از مطالب را به خوبی در یک نمودار به شکل زیر دسته بندی کنید. نقشه‌های ذهنی علاوه بر خلاصه کردن حجم زیادی از مطالب، ارتباط بین بخش‌های مختلف آن را هم نشان می‌دهند. شکل زیر نمونه‌ای از یک نقشه ذهنی است.

توصیه ما به شما این است که هیچ‌گاه کاری را که علاقه‌ای به آن ندارید از حجم بالا آغاز نکنید. مثلا اگر به درس هندسه علاقه زیادی ندارید، مطالعه خود را از روزی ۱۵ دقیقه آغاز کنید؛ زیرا تحمل ۱۵ دقیقه مطالعه برای شما دشوار نخواهد بود و شما می‌توانید با ین برنامه قدرت تحمل خود را و انگیزه درس خواندن را در خود تقویت کنید. در نهایت حجم مطالعه شما نیز افزایش می‌یاید.

اگر در کل شما علاقه به  مطالعه ندارید، بهتر است مطالعه را از دروسی که برای‌تان لذت‌بخش است شروع کنید. زمان مطالعه را ابتدا از ساعات کم در طول روز آغاز کنید.

دقت داشته باشید که همه قهرمانان حوزه ورزشی از تمرین‌های کوتاه و سبک شروع کرده و سپس حرفه‌ای می‌شوند. شما هم از گام‌های کوچک شروع کنید و این گام‌ها را به صورت مستمر انجام دهید.

 

اميدوارم مطالب براي شما سودمند واقع شده باشد از همراهي شما با جستير سپاس گزاريم.

بیشتر بخوانید:

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

در فصل تابستان فرصت های تازه ای برای مطالعه و تفکر مهیا می شود و همزمان با گشایش اوقات فراغت، در دستان پرنشاط و
پرانرژی جوانان کتاب و نشریه جای تازه ای باز می کند . به قول آدریل جانسون، مطالعه خواه مفید و خواه مضر یکی از موضوعات
بسیار وسیع برای فعالیت است . درس هایی که می توان از آن آموخت هیچ گاه پایان نمی پذیرد و به عبارتی همیشه می توان چیزی
راجع به آن گفت .

از این رهگذر گلگشت این شماره قصد دارد از دریای بی انتهای مطالعه نکاتی نغز و آموزنده به خوانندگان کتابخوان پرسمان هدیه
کند و چند نکته کلیدی و مشکل گشا را ارمغان تعطیلات تابستانی جوانان سازد .

مطالعه و کتابخوانی کاری بسیار حساس و مهم است . جانسون در کتاب «هنر کتاب خواندن » می گوید: «کتب می توانند در شمار
دوستان ما در آیند . ما می توانیم به جست و جوی آن ها برویم تا ما را به خودمان بشناسانند . اما این توانایی را نیز دارند که در ما
تاثیر کنند و درهای زندگی را به روی ما بگشایند یا ببندند . می توانند ما را در پناه خود گیرند یا از میان بردارند . از ما پشتیبانی
کنند یا منکوبمان سازند . کتاب ها چون زبانند که بهترین و در عین حال بدترین چیزها است » .

1 . حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: یک ساعت تفکر از شصت سال عبادت برتر است .

2 . کاردیل می گوید: آنچه را می توان بعد از بیست سال تجربه آموخت، مطالعه صحیح در یک ساعت به ما می آموزد .

چگونه عاشق مطالعه شویم

3 . دکتر مانفرد وسپل در کتاب «چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه مند کنم؟» به نکته بسیار زیبایی در ارزش مطالعه اشاره
می کند . یادگیری، آموزش، رشد و تکامل شخصیت حتی در جوامع مدرن، با خواندن و نوشتن مرتبط است . در سده های اخیر که
وسائل صوتی – تصویری پیشرفته و وسائل الکترونیکی مانند کامپیوتر و امکاناتی چون اینترنت و . . . یک حرکت دسته جمعی را
برای قبضه نمودن جهان آغاز کردند، برخی از متخصصان، خبر از پایان دوره کتاب و کتابخوانی دادند . اما چه در مورد بزرگسالان و
چه در مورد کودکان، با وجود افزایش توجه به وسایل ارتباط جمعی مذکور، میزان مطالعه عمومی کاهش نیافته است . این نکته
بسیار قابل تاملی است .

4 . بارباراکینگ می گوید: نباید مطالعه روزانه را ترک کنیم; زیرا بدین وسیله می توانیم از میان ازدحام شتاب آلود زندگی روزمره،
لحظه ای آرامش به دست آوریم .

5 . شکسپیر: کتاب بزرگ ترین اختراع بشر است .

6 . ریچارد استیل: مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می کند .

7 . مونتسکیو: مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعات سلامت بار به ساعات لذتبخش .

8 . همو می گوید: کتاب عمر دوباره است که می توان با مقداری پول تجربه تمام عمر بزرگ ترین عقلای عالم را تصرف کرد .

دکتر فیل ریس در کتاب «500 نکته درباره مطالعه » و دکتر عین الله خادمی در کتاب «مطالعه روشمند» آورده اند:

1 . برخی افراد ترجیح می دهند در سکوت مطالعه کنند و برخی در سروصدا . بعضی صندلی راحتی را می پسندند و بعضی دراز
کشیدن یا نشستن رسمی را . اصلا وسواس به خرج ندهید و در هر حالتی که راحت تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید .

2 . اگر مکان مطالعه شما کمی آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید; چرا که در
این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبی که مطالعه کرده اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدی را از دست نخواهید داد .

3 . گاهی اوقات از مکان های استثنایی و هیجان انگیز استفاده کنید تا مطلبی که مطالعه می کنید همراه آن خاطره در ذهن شما
ماندگار شود; مثلا در یک شب بارانی با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخی و
قدیمی به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید .

4 . اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانی که انتخاب می کنید هماهنگی و سنخیت داشته باشد، به افزایش
بهره وری شما کمک بسیار می کند . این هماهنگی همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز می شود .

5 . قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده آل برای مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت تر
بتوانید آن را بیابید .

6 . در مکان مطالعه شما راهی برای خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد; چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به
بی نهایت در افزایش کارآیی مطالعه بسیار سودمند است . حداقل گاه گاهی به سقف اتاق خیره شوید!

7 . هیچ گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصی مشروط نکنید; زیرا در این صورت بهانه ای می یابید که در سایر مکان ها از
مطالعه بگریزید . به یاد داشته باشید که در حقیقت «مکان مطالعه جایی است که شما هستید» .

8 . دقت کنید میزان نور، دمای محیط، فرم صندلی و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه ای نباشد که شما را خواب آلوده
کند .

9 . تهویه خوب و هوای پراکسیژن در مکان مطالعه شرطی حیاتی است .

1 . به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمی توان از خواص مادرزادی دانست . برای قرائت، بدون شک پرورش خاصی
لازم است .

2 . بهترین روش کتابخوانی در مجموع روشی است که خواننده در این کار بتواند زیبایی های چیزی را که می خواند دریابد و به
هنگام لزوم معایب آن ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست حاصل می گردد .

3 . در معانی کلماتی که برای نخستین بار به آن ها بر می خورید دقت کنید . بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانی را برای
ما کشف می کند . همان زمان بهترین وقت برای رفتن به سراغ فرهنگ لغت است .

4 . امیل فاگه، نویسنده فرانسوی، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم . استقامت لجاجت نیست بلکه
نوعی بردباری است که ذوق ما را می پرورد و درک ما را عمیق می کند .

5 . مون تنی، دانشمند شهیر فرانسوی، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانی نظرهایی بسیار بدیع و زیبا دارد . یکی از این عقاید
آن است که برای وصول به عمق معنای یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمی داشته باشیم . یک اثر پربها ما
را مدت ها سعادتمند می سازد . نمی توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختی برسیم; هر چند در این یک بار دقت فوق
العاده به کار بریم .

6 . همچنین وی معتقد است، اگر بخواهیم از کتابی که خوانده ایم نظر صائبی پیدا کنیم باید راجع به آن گفت و گو کنیم . کتب
خوب باب گفت وگوهای پرثمر را به روی ما می گشایند . این همان چیزی است که ما آن را مباحثه می نامیم .

7 . در کتاب «500 نکته درباره مطالعه » آمده است که یکی از روش های خوب مطالعه استفاده از یادداشت برداری است . فقط توجه
کنید که به جای یادداشت، رونویسی نکنید! طرح های گوناگون بریزید . نکات مهم یادداشت را برجسته تر بنویسید . اگر مطلبی را
درک نمی کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید .

8 . در کتاب «روش های تسریع در خواندن و درک » پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتدای
مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید . سپس عنوان ها و فهرست اجمالی کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتدای هر عنوان
را مطالعه کنید; زیرا مهم ترین مطالب معمولا در همین خطوط اولیه هستند . در نهایت سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر
اطلاعات خود بیفزایید .

9 . از همان زمان مطالعه، برای به کار بستن آنچه می آموزید برنامه ریزی کنید . به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم
زدن و بذر نپاشیدن است » .

10 . بیکن جمله زیبایی در این باره دارد: «برخی کتب را باید چشید، بعضی دیگر را باید بلعید و قلیلی را هم باید جوید و هضم کرد! .

1 . امام علی (ع) جستن دانشی را نیکو می شمارند که موجب اصلاح وجود آدمی گردد . «دانشی که تو را اصلاح نکند گمراهی است

2 . دکتر آدریل جانسون می گوید: ما وقت نداریم و نمی توانیم هر چه را که منتشر می شود بخوانیم . باید انتخاب کنیم; ولی اگر در
این انتخاب خود را به دست تصادف بسپاریم، ممکن است به راه های پیموده شده برسیم و اگر در انتخاب خود بینا نباشیم، ممکن
است در راهی بیفتیم که دیگران فرسنگ ها از آن را پیموده اند . بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب موضوع مطالعه خود به چکیده
مقالات و خلاصه آثار مهم در زمینه علمی که به آن علاقه مندیم سری بزنیم تا جایگاه خود را در موضوع مطلوب خود دریابیم .

3 . همچنین او عقیده دارد، هنگام انتخاب یک کتاب ابتدا از خود بپرسیم خصوصیات فکری ما و طبع کنجکاو و حساس ما که
منبع بسیاری از شعف ها و حزن های ما است طالب چیست؟ شعر؟ روان شناسی؟ حکمت؟ هنر؟ بدین ترتیب، زمینه ای برای کار
در موضوعی که بدان علاقه داریم فراهم می آوریم و حدودی برای خود ترسیم می کنیم; چه همان طور که گفتیم دانستن همه چیز
غیر ممکن است .

4 . آندره مورو عقیده دارد، بعد از کتب آسمانی شریف ترین و مفیدترین کتاب ها بیوگرافی ها هستند . به قول رنه دکارت مطالعه
یگانه راه آشنایی با بزرگان روزگار است که قرن ها پیش از این در دنیا به سر برده اند و اکنون زیر خاک منزل دارند .

5 . ارل . اف – رسکامون می گوید: چنان که در انتخاب دوست برای خود دقت می کنید، در انتخاب نویسنده نیز برای خواندن خود
دقت کنید .

1 . کیفیت مطالعه را بالا ببرید . به روخوانی سطحی در حالت پراکندگی فکر قناعت نکنید . با مفهوم ومعنای مطلب ارتباط برقرار
سازید تا آنچه را که مورد نیاز است به خوبی درک کنید .

2 . حجم مطالعه حواس شما را پرت نکند . مطالعه بیش تر و سریع تر تنها بهانه هایی برای بیش تر دانستن است . پس ابتدا آنچه را
می خواهید بدانید و بفهمید برداشت کنید و آن گاه با کلمات «سرعت » و «بیش تر» وسوسه شوید .

3 . قبل از آن که از موضوع اصلی کتاب منحرف شوید و به مطلب دیگری بپردازید، قسمت هایی را که دوست دارید به خاطر
بسپارید، مشخص کنید .

4 . حتما برای مطالعه خود برنامه ریزی داشته باشید . این که قصد یادداشت برداری دارید یا خیر، در مورد چه موضوعی باید
تمرکز کنید، چه سؤالاتی در ذهن دارید که در این کتاب جواب آن ها را می جویید و . . . همه باید از قبل برنامه ریزی شده باشد .

چگونه عاشق مطالعه شویم

5 . باید کتابی که مطالعه می کنید مختص به خود شما باشد تا به راحتی در آن علامت گذاری و نکته نویسی کنید . استفاده از مداد
یا ماژیک رنگی به شما امکان می دهد تا در مراجعه مجدد به کتاب بهره بیش تر ببرید . هر چند نباید این خطوط رنگی استفاده
شما از سایر خطوط کتاب را کاهش دهد .

6 . هنگام مطالعه همواره یک قلم در دست داشته باشید; زیرا مطالعه آنگاه کارآیی مطلوب می یابد که همراه با مطالعه سؤالات
ذهن خود را با آموزه های کتاب تطبیق دهید و در حاشیه آن یادداشت کنید .

7 . میان مطالعه و سایر کارهای خود تعادلی به وجودآورید که هم از خواندن خسته و دلزده نشوید و هم تجربه و عمل را به
بهره وری مطالعه خود بیفزایید .

8 . مطالعه پراکنده باموضوعات متنافر و متناقض موجب کاهش بهره وری شما می شود . حتی الامکان در نوع کتابی که برای
مطالعه انتخابی می کنید مطالعات قبلی خود را در نظر آورید تا نظم فکری شما به هم نخورد .

9 . اگر بتوانید از هر کتابی که می خوانید نکات مهم و کلیدی آن را خلاصه برداری کنید، بر کارآیی مطالعه شما می افزاید . این
راهکار آنگاه ارزشمندتر می شود که خواننده به زبان و عبارات خودش مطالب را یادداشت کند .

10 . به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبی که برای مطالعه انتخاب کرده اید به بهره وری شما از آنچه می خوانید بسیار
می افزاید .

11 . گاه مقرر ساختن یک پاداش مشروط برای مطالعه حجم خاصی از کتاب به هیجان و لذت مطالعه می افزاید و نوعی اثر
تشویقی بر فرد می گذارد . این پاداش ها می تواند دیدن یک برنامه تلویزیونی، رفتن به مکانی خاص، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا
حتی خوردن یک خوراکی محبوب باشد; مشروط بر آن که میزان تعیین شده مطالعه شده باشد!

12 . رنگ کاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله چشم با کتاب، نور محیط و سایر شرایط مکانی نیز – همان گونه که می دانید – در
کارآیی مطالعه شما کاملا مؤثر است .

دکتر خادمی در کتاب «مطالعه روشمند» به نکاتی چند را برای ایجاد تمرکز حواس لازم می داند:

1 . علاقه به موضوع مورد مطالعه یکی از علل مهم ایجاد تمرکز و دقت در حین مطالعه است .

2 . هماهنگی اراده و تخیل نیز در این رابطه کارساز است; به عبارت دیگر، چشمان فرد بر صفحه کتاب و افکار ش در حال پرواز به
دور دست ها نباشد!

3 . برخی مسائل جسمی و روحی نیز می تواند تمرکز فرد را بر هم زند; مانند گرسنگی، تشنگی، سردرد یا سایر دردها، نگرانی و
اضطراب .

4 . برخی مسائل محیطی نیز از عوامل برهم زننده تمرکزند: سروصدای زیاد، نور زیاد یا کم، لباس نامناسب و . . . .

آقای حقجو در کتاب «روش های تسریع در خواندن و درک » چند نکته مهم دیگر را نیز بر این لیست می افزاید:

5 . یکی از مهم ترین عوامل بر هم خوردن تمرکز عجله و شتاب است . این حالت سطح مطالعه را نازل می کند و تمرکز را بر هم
می زند .

6 . یکی از مسائل قابل توجه دیگر سنگینی معده و سیری بیش از حد است . به قول حضرت رسول اکرم (ص) «پری معده و
سیری زیاد به وجود آورنده حماقت است!» این همان خواندن و نفهمیدن و به عبارتی عدم تمرکز و ارتباط با مفهوم کتاب است .

7 . انتخاب زمان مناسب از عوامل ایجاد تمرکز است; مثلا پس از استراحت خصوصا در صبحگاهان بهترین تمرکز و در ساعات
خستگی و کسالت نامناسب ترین تمرکز وجود دارد . البته در صبحگاهان لازم است قدری ورزش کرد تابدن آمادگی لازم را به دست
آورد .

8 . نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مکان مطالعه همگی از عوامل ایجاد کننده تمرکز مطلوب ترند .

1 . دکتر فیل ریس پیشنهاد می کند، اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتما ابتدا به فهرست مندرجات کتاب نظری
دقیق بیندازید تا کلیت کتاب را به دست آورید .

2 . تند خوانی همیشه مناسب نیست . در مطالبی که به تعمق و تامل نیاز دارد اصلا نباید به کار گرفته شود .

3 . مغز ما همیشه تندتر از بیان ما کلمات را دریافت می کند . برای افزایش سرعت سعی کنید عادت بلند خوانی کتاب راترک کنید .

4 . تمرین کنید، به جای درک لغت به لغت یک جمله، به درک گروهی لغات عادت کنید .

5 . به نظر نویسنده کتاب «تسریع در خواندن و درک » یکی از عوامل کندخوانی برگشت است; یعنی آن که فرد مرتب نگاه خود را
به خطوط پیشین بر گرداند . این کار تمرکز فرد را از میان می برد و وقت زیادی را تلف می کند . هنگام مطالعه چشم باید به طور
مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطور بالا و پایین دوری جوید .

6 . کسانی که با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال می کنند، باید این عادت را ترک گویند; زیرا در تند خوانی فقط چشم کار
می کند نه دست و نه زبان .

7 . نویسنده کتاب «مطالعه روشمند» بر این باور است که حتی تکان دادن سر هنگام مطالعه از سرعت مطالعه می کاهد . پس بهتر
است این گونه بگوییم: در تند خوانی فقط چشم کار می کند نه دست، نه زبان و نه سر . برای دیدن همه صفحه کتاب اصلا به
رکت سر نیازی نیست . صفحه، خود در دامنه بینایی قرار دارد .

8 . ایشان از مشکل دیگری به نام «خالی خوانی » نام می برد که عبارتست از سرگردانی چشم در حاشیه سفید کتاب یا لابه لای
خطوط و یا هر قسمت غیر مفید صفحه . این حالت را دیدن غیر مفید نیز می گویند و موجب کاهش سرعت مطالعه می شود .

9 . حتی نوع ورق زدن نیز به صرفه جویی در وقت کمک می کند . ورق زدن درست آن است که با دست چپ واز گوشه بالایی صفحه
صورت گیرد و چند لحظه قبل از پایان صفحه برای تورق آماده باشد . کسانی که با دست راست و از گوشه پایینی صفحه ورق
می زنند، از سرعت و تمرکز خود می کاهند .

در کتاب «هنر کتاب خواندن » به چند نکته جالب توجه اشاره شده است:

1 . کتابی که جلد شده باشد، از کتاب بدون جلد بهتر و سالم تر باقی می ماند . این احتیاط را فوری و به محض خرید کتاب انجام
دهید .

2 . کتاب های خودرا در قفسه های شیشه دار نگه داری کنید تا گرد و غبار هوا کم تر به کتاب ها آسیب برسانند .

3 . اگر چاره ای جز استفاده از یک کتابخانه روباز ندارید، حداقل گاه کتاب ها را از گرد و غبار پاک کنید و برای کاهش آسیب رسانی
حشره بید کتاب ها را ورق بزنید و هوا دهید .

4 . استفاده از هواکش و تهویه مناسب در محل کتابخانه به عمر مفید کتاب های شما می افزاید .

5 . هنریش هین می گوید: هر کجا کتاب را بسوزانند، روزی انسان ها را خواهند سوزاند .

× × ×

در این دنیای شتاب زده که با «بحران قرائت » روبه رو شده است، دردی از این عمومی تر نمی توان یافت که مردم کم می خوانند،
سریع و شتاب زده می خوانند، بد می خوانند و . . . . این عبارت را دکتر جانسون در کتاب خویش به کار برده و بسیار ابراز نگرانی
کرده است . واقعا سرنوشت کتاب و کتابخوانی به کجا خواهد کشید؟ او می گوید: «مردم گویی امروز از کتاب می ترسند . این
بیماری متاسفانه عمومی و همه گیر شده و شاید بهتر باشد آن را بیماری ترس از کوشش نام نهاد .»

این آرزویی کهن و دیرینه بوده است که روزی بشر با تفکر و مطالعه انس گیرد و ساعات عمر خویش را با مطالعه پربرکت سازد;
شاید حتی پیش تر از آن که سقراط بگوید: «جامعه وقتی به سعادت و فرزانگی می رسد که مطالعه کار روزانه اش باشد» .

ما نیز این گلگشت را با همان آرزو به پایان می بریم و به عنوان حسن ختام سخن دو تن از بزرگ ترین نویسندگان جهان و جمله ای
زیبا از مولای متقیان علی (ع) را زینت بخش نوشتار می سازیم .

امام علی (ع) : هر کس اهل مطالعه باشد در سایه مطالعه کتب، به آرامشی بسیار والا دست می یابد که هرگز از او سلب نمی شود .

ویکتور هوگو: خوشبخت کسی است که به یکی از دو چیز دسترسی دارد: یا کتاب های خوب و یا دوستانی که اهل مطالعه کتاب
باشند .

تولستوی: در دنیا لذتی نیست که با لذت مطالعه برابر باشد .

هنر کتاب خواندن، آدریل جانسون .

500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس .

مطالعه روشمند، عین الله خادمی .

روش های تسریع در خواندن و درک، محمد حسین حقجو .

چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه مند کنم؟ ، مانفرد وسپل .

سلسله مقالات (دانش، مطالعه، کتاب)، حسین خنیفر .

4500 سخن از بزرگان، مجید اصلان پرویز .

اندیشه بزرگان، حسین رحمت نژاد .

در فصل تابستان فرصت های تازه ای برای مطالعه و تفکر مهیا می شود و همزمان با گشایش اوقات فراغت، در دستان پرنشاط و @@N@@پرانرژی جوانان کتاب و نشریه جای تازه ای باز می کند . به قول آدریل جانسون، مطالعه خواه مفید و خواه مضر یکی از موضوعات @@N@@بسیار وسیع برای فعالیت است . درس هایی که می توان از آن آموخت هیچ گاه پایان نمی پذیرد و به عبارتی همیشه می توان چیزی @@N@@راجع به آن گفت .

از این رهگذر گلگشت این شماره قصد دارد از دریای بی انتهای مطالعه نکاتی نغز و آموزنده به خوانندگان کتابخوان پرسمان هدیه @@N@@کند و چند نکته کلیدی و مشکل گشا را ارمغان تعطیلات تابستانی جوانان سازد .

مطالعه و کتابخوانی کاری بسیار حساس و مهم است . جانسون در کتاب «هنر کتاب خواندن » می گوید: «کتب می توانند در شمار @@N@@دوستان ما در آیند . ما می توانیم به جست و جوی آن ها برویم تا ما را به خودمان بشناسانند . اما این توانایی را نیز دارند که در ما @@N@@تاثیر کنند و درهای زندگی را به روی ما بگشایند یا ببندند . می توانند ما را در پناه خود گیرند یا از میان بردارند . از ما پشتیبانی @@N@@کنند یا منکوبمان سازند . کتاب ها چون زبانند که بهترین و در عین حال بدترین چیزها است » .

1 . حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: یک ساعت تفکر از شصت سال عبادت برتر است .

2 . کاردیل می گوید: آنچه را می توان بعد از بیست سال تجربه آموخت، مطالعه صحیح در یک ساعت به ما می آموزد .

3 . دکتر مانفرد وسپل در کتاب «چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه مند کنم؟» به نکته بسیار زیبایی در ارزش مطالعه اشاره @@N@@می کند . یادگیری، آموزش، رشد و تکامل شخصیت حتی در جوامع مدرن، با خواندن و نوشتن مرتبط است . در سده های اخیر که @@N@@وسائل صوتی – تصویری پیشرفته و وسائل الکترونیکی مانند کامپیوتر و امکاناتی چون اینترنت و . . . یک حرکت دسته جمعی را @@N@@برای قبضه نمودن جهان آغاز کردند، برخی از متخصصان، خبر از پایان دوره کتاب و کتابخوانی دادند . اما چه در مورد بزرگسالان و @@N@@چه در مورد کودکان، با وجود افزایش توجه به وسایل ارتباط جمعی مذکور، میزان مطالعه عمومی کاهش نیافته است . این نکته @@N@@بسیار قابل تاملی است .

4 . بارباراکینگ می گوید: نباید مطالعه روزانه را ترک کنیم; زیرا بدین وسیله می توانیم از میان ازدحام شتاب آلود زندگی روزمره، @@N@@لحظه ای آرامش به دست آوریم .

5 . شکسپیر: کتاب بزرگ ترین اختراع بشر است .

6 . ریچارد استیل: مطالعه همان اثری را در وجود آدمی می گذارد که ورزش در بدن انسان ایجاد می کند .

7 . مونتسکیو: مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعات سلامت بار به ساعات لذتبخش .

8 . همو می گوید: کتاب عمر دوباره است که می توان با مقداری پول تجربه تمام عمر بزرگ ترین عقلای عالم را تصرف کرد .

دکتر فیل ریس در کتاب «500 نکته درباره مطالعه » و دکتر عین الله خادمی در کتاب «مطالعه روشمند» آورده اند:

1 . برخی افراد ترجیح می دهند در سکوت مطالعه کنند و برخی در سروصدا . بعضی صندلی راحتی را می پسندند و بعضی دراز @@N@@کشیدن یا نشستن رسمی را . اصلا وسواس به خرج ندهید و در هر حالتی که راحت تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید .

2 . اگر مکان مطالعه شما کمی آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید; چرا که در @@N@@این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبی که مطالعه کرده اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدی را از دست نخواهید داد .

3 . گاهی اوقات از مکان های استثنایی و هیجان انگیز استفاده کنید تا مطلبی که مطالعه می کنید همراه آن خاطره در ذهن شما @@N@@ماندگار شود; مثلا در یک شب بارانی با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخی و @@N@@قدیمی به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید .

4 . اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانی که انتخاب می کنید هماهنگی و سنخیت داشته باشد، به افزایش @@N@@بهره وری شما کمک بسیار می کند . این هماهنگی همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز می شود .

5 . قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده آل برای مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت تر @@N@@بتوانید آن را بیابید .

6 . در مکان مطالعه شما راهی برای خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد; چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به @@N@@بی نهایت در افزایش کارآیی مطالعه بسیار سودمند است . حداقل گاه گاهی به سقف اتاق خیره شوید!

7 . هیچ گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصی مشروط نکنید; زیرا در این صورت بهانه ای می یابید که در سایر مکان ها از @@N@@مطالعه بگریزید . به یاد داشته باشید که در حقیقت «مکان مطالعه جایی است که شما هستید» .

8 . دقت کنید میزان نور، دمای محیط، فرم صندلی و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه ای نباشد که شما را خواب آلوده @@N@@کند .

9 . تهویه خوب و هوای پراکسیژن در مکان مطالعه شرطی حیاتی است .

1 . به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمی توان از خواص مادرزادی دانست . برای قرائت، بدون شک پرورش خاصی @@N@@لازم است .

2 . بهترین روش کتابخوانی در مجموع روشی است که خواننده در این کار بتواند زیبایی های چیزی را که می خواند دریابد و به @@N@@هنگام لزوم معایب آن ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست حاصل می گردد .

3 . در معانی کلماتی که برای نخستین بار به آن ها بر می خورید دقت کنید . بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانی را برای @@N@@ما کشف می کند . همان زمان بهترین وقت برای رفتن به سراغ فرهنگ لغت است .

4 . امیل فاگه، نویسنده فرانسوی، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم . استقامت لجاجت نیست بلکه @@N@@نوعی بردباری است که ذوق ما را می پرورد و درک ما را عمیق می کند .

5 . مون تنی، دانشمند شهیر فرانسوی، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانی نظرهایی بسیار بدیع و زیبا دارد . یکی از این عقاید @@N@@آن است که برای وصول به عمق معنای یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمی داشته باشیم . یک اثر پربها ما @@N@@را مدت ها سعادتمند می سازد . نمی توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختی برسیم; هر چند در این یک بار دقت فوق @@N@@العاده به کار بریم .

6 . همچنین وی معتقد است، اگر بخواهیم از کتابی که خوانده ایم نظر صائبی پیدا کنیم باید راجع به آن گفت و گو کنیم . کتب @@N@@خوب باب گفت وگوهای پرثمر را به روی ما می گشایند . این همان چیزی است که ما آن را مباحثه می نامیم .

7 . در کتاب «500 نکته درباره مطالعه » آمده است که یکی از روش های خوب مطالعه استفاده از یادداشت برداری است . فقط توجه @@N@@کنید که به جای یادداشت، رونویسی نکنید! طرح های گوناگون بریزید . نکات مهم یادداشت را برجسته تر بنویسید . اگر مطلبی را @@N@@درک نمی کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید .

8 . در کتاب «روش های تسریع در خواندن و درک » پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتدای @@N@@مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید . سپس عنوان ها و فهرست اجمالی کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتدای هر عنوان @@N@@را مطالعه کنید; زیرا مهم ترین مطالب معمولا در همین خطوط اولیه هستند . در نهایت سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر @@N@@اطلاعات خود بیفزایید .

9 . از همان زمان مطالعه، برای به کار بستن آنچه می آموزید برنامه ریزی کنید . به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم @@N@@زدن و بذر نپاشیدن است » .

10 . بیکن جمله زیبایی در این باره دارد: «برخی کتب را باید چشید، بعضی دیگر را باید بلعید و قلیلی را هم باید جوید و هضم کرد! .@@N@@

1 . امام علی (ع) جستن دانشی را نیکو می شمارند که موجب اصلاح وجود آدمی گردد . «دانشی که تو را اصلاح نکند گمراهی است @@N@@.»

2 . دکتر آدریل جانسون می گوید: ما وقت نداریم و نمی توانیم هر چه را که منتشر می شود بخوانیم . باید انتخاب کنیم; ولی اگر در @@N@@این انتخاب خود را به دست تصادف بسپاریم، ممکن است به راه های پیموده شده برسیم و اگر در انتخاب خود بینا نباشیم، ممکن @@N@@است در راهی بیفتیم که دیگران فرسنگ ها از آن را پیموده اند . بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب موضوع مطالعه خود به چکیده @@N@@مقالات و خلاصه آثار مهم در زمینه علمی که به آن علاقه مندیم سری بزنیم تا جایگاه خود را در موضوع مطلوب خود دریابیم .

3 . همچنین او عقیده دارد، هنگام انتخاب یک کتاب ابتدا از خود بپرسیم خصوصیات فکری ما و طبع کنجکاو و حساس ما که @@N@@منبع بسیاری از شعف ها و حزن های ما است طالب چیست؟ شعر؟ روان شناسی؟ حکمت؟ هنر؟ بدین ترتیب، زمینه ای برای کار @@N@@در موضوعی که بدان علاقه داریم فراهم می آوریم و حدودی برای خود ترسیم می کنیم; چه همان طور که گفتیم دانستن همه چیز @@N@@غیر ممکن است .

4 . آندره مورو عقیده دارد، بعد از کتب آسمانی شریف ترین و مفیدترین کتاب ها بیوگرافی ها هستند . به قول رنه دکارت مطالعه @@N@@یگانه راه آشنایی با بزرگان روزگار است که قرن ها پیش از این در دنیا به سر برده اند و اکنون زیر خاک منزل دارند .

5 . ارل . اف – رسکامون می گوید: چنان که در انتخاب دوست برای خود دقت می کنید، در انتخاب نویسنده نیز برای خواندن خود @@N@@دقت کنید .

1 . کیفیت مطالعه را بالا ببرید . به روخوانی سطحی در حالت پراکندگی فکر قناعت نکنید . با مفهوم ومعنای مطلب ارتباط برقرار @@N@@سازید تا آنچه را که مورد نیاز است به خوبی درک کنید .

2 . حجم مطالعه حواس شما را پرت نکند . مطالعه بیش تر و سریع تر تنها بهانه هایی برای بیش تر دانستن است . پس ابتدا آنچه را @@N@@می خواهید بدانید و بفهمید برداشت کنید و آن گاه با کلمات «سرعت » و «بیش تر» وسوسه شوید .

3 . قبل از آن که از موضوع اصلی کتاب منحرف شوید و به مطلب دیگری بپردازید، قسمت هایی را که دوست دارید به خاطر @@N@@بسپارید، مشخص کنید .

4 . حتما برای مطالعه خود برنامه ریزی داشته باشید . این که قصد یادداشت برداری دارید یا خیر، در مورد چه موضوعی باید @@N@@تمرکز کنید، چه سؤالاتی در ذهن دارید که در این کتاب جواب آن ها را می جویید و . . . همه باید از قبل برنامه ریزی شده باشد .

5 . باید کتابی که مطالعه می کنید مختص به خود شما باشد تا به راحتی در آن علامت گذاری و نکته نویسی کنید . استفاده از مداد @@N@@یا ماژیک رنگی به شما امکان می دهد تا در مراجعه مجدد به کتاب بهره بیش تر ببرید . هر چند نباید این خطوط رنگی استفاده @@N@@شما از سایر خطوط کتاب را کاهش دهد .

6 . هنگام مطالعه همواره یک قلم در دست داشته باشید; زیرا مطالعه آنگاه کارآیی مطلوب می یابد که همراه با مطالعه سؤالات @@N@@ذهن خود را با آموزه های کتاب تطبیق دهید و در حاشیه آن یادداشت کنید .

7 . میان مطالعه و سایر کارهای خود تعادلی به وجودآورید که هم از خواندن خسته و دلزده نشوید و هم تجربه و عمل را به @@N@@بهره وری مطالعه خود بیفزایید .

8 . مطالعه پراکنده باموضوعات متنافر و متناقض موجب کاهش بهره وری شما می شود . حتی الامکان در نوع کتابی که برای @@N@@مطالعه انتخابی می کنید مطالعات قبلی خود را در نظر آورید تا نظم فکری شما به هم نخورد .

9 . اگر بتوانید از هر کتابی که می خوانید نکات مهم و کلیدی آن را خلاصه برداری کنید، بر کارآیی مطالعه شما می افزاید . این @@N@@راهکار آنگاه ارزشمندتر می شود که خواننده به زبان و عبارات خودش مطالب را یادداشت کند .

10 . به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبی که برای مطالعه انتخاب کرده اید به بهره وری شما از آنچه می خوانید بسیار @@N@@می افزاید .

11 . گاه مقرر ساختن یک پاداش مشروط برای مطالعه حجم خاصی از کتاب به هیجان و لذت مطالعه می افزاید و نوعی اثر @@N@@تشویقی بر فرد می گذارد . این پاداش ها می تواند دیدن یک برنامه تلویزیونی، رفتن به مکانی خاص، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا @@N@@حتی خوردن یک خوراکی محبوب باشد; مشروط بر آن که میزان تعیین شده مطالعه شده باشد!

12 . رنگ کاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله چشم با کتاب، نور محیط و سایر شرایط مکانی نیز – همان گونه که می دانید – در @@N@@کارآیی مطالعه شما کاملا مؤثر است .

دکتر خادمی در کتاب «مطالعه روشمند» به نکاتی چند را برای ایجاد تمرکز حواس لازم می داند:

1 . علاقه به موضوع مورد مطالعه یکی از علل مهم ایجاد تمرکز و دقت در حین مطالعه است .

2 . هماهنگی اراده و تخیل نیز در این رابطه کارساز است; به عبارت دیگر، چشمان فرد بر صفحه کتاب و افکار ش در حال پرواز به @@N@@دور دست ها نباشد!

3 . برخی مسائل جسمی و روحی نیز می تواند تمرکز فرد را بر هم زند; مانند گرسنگی، تشنگی، سردرد یا سایر دردها، نگرانی و @@N@@اضطراب .

4 . برخی مسائل محیطی نیز از عوامل برهم زننده تمرکزند: سروصدای زیاد، نور زیاد یا کم، لباس نامناسب و . . . .

آقای حقجو در کتاب «روش های تسریع در خواندن و درک » چند نکته مهم دیگر را نیز بر این لیست می افزاید:

5 . یکی از مهم ترین عوامل بر هم خوردن تمرکز عجله و شتاب است . این حالت سطح مطالعه را نازل می کند و تمرکز را بر هم @@N@@می زند .

6 . یکی از مسائل قابل توجه دیگر سنگینی معده و سیری بیش از حد است . به قول حضرت رسول اکرم (ص) «پری معده و @@N@@سیری زیاد به وجود آورنده حماقت است!» این همان خواندن و نفهمیدن و به عبارتی عدم تمرکز و ارتباط با مفهوم کتاب است .

7 . انتخاب زمان مناسب از عوامل ایجاد تمرکز است; مثلا پس از استراحت خصوصا در صبحگاهان بهترین تمرکز و در ساعات @@N@@خستگی و کسالت نامناسب ترین تمرکز وجود دارد . البته در صبحگاهان لازم است قدری ورزش کرد تابدن آمادگی لازم را به دست @@N@@آورد .

8 . نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مکان مطالعه همگی از عوامل ایجاد کننده تمرکز مطلوب ترند .

1 . دکتر فیل ریس پیشنهاد می کند، اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتما ابتدا به فهرست مندرجات کتاب نظری @@N@@دقیق بیندازید تا کلیت کتاب را به دست آورید .

2 . تند خوانی همیشه مناسب نیست . در مطالبی که به تعمق و تامل نیاز دارد اصلا نباید به کار گرفته شود .

3 . مغز ما همیشه تندتر از بیان ما کلمات را دریافت می کند . برای افزایش سرعت سعی کنید عادت بلند خوانی کتاب راترک کنید .@@N@@

4 . تمرین کنید، به جای درک لغت به لغت یک جمله، به درک گروهی لغات عادت کنید .

5 . به نظر نویسنده کتاب «تسریع در خواندن و درک » یکی از عوامل کندخوانی برگشت است; یعنی آن که فرد مرتب نگاه خود را @@N@@به خطوط پیشین بر گرداند . این کار تمرکز فرد را از میان می برد و وقت زیادی را تلف می کند . هنگام مطالعه چشم باید به طور @@N@@مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطور بالا و پایین دوری جوید .

6 . کسانی که با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال می کنند، باید این عادت را ترک گویند; زیرا در تند خوانی فقط چشم کار @@N@@می کند نه دست و نه زبان .

7 . نویسنده کتاب «مطالعه روشمند» بر این باور است که حتی تکان دادن سر هنگام مطالعه از سرعت مطالعه می کاهد . پس بهتر @@N@@است این گونه بگوییم: در تند خوانی فقط چشم کار می کند نه دست، نه زبان و نه سر . برای دیدن همه صفحه کتاب اصلا به @@N@@رکت سر نیازی نیست . صفحه، خود در دامنه بینایی قرار دارد .

8 . ایشان از مشکل دیگری به نام «خالی خوانی » نام می برد که عبارتست از سرگردانی چشم در حاشیه سفید کتاب یا لابه لای @@N@@خطوط و یا هر قسمت غیر مفید صفحه . این حالت را دیدن غیر مفید نیز می گویند و موجب کاهش سرعت مطالعه می شود .

9 . حتی نوع ورق زدن نیز به صرفه جویی در وقت کمک می کند . ورق زدن درست آن است که با دست چپ واز گوشه بالایی صفحه @@N@@صورت گیرد و چند لحظه قبل از پایان صفحه برای تورق آماده باشد . کسانی که با دست راست و از گوشه پایینی صفحه ورق @@N@@می زنند، از سرعت و تمرکز خود می کاهند .

در کتاب «هنر کتاب خواندن » به چند نکته جالب توجه اشاره شده است:

1 . کتابی که جلد شده باشد، از کتاب بدون جلد بهتر و سالم تر باقی می ماند . این احتیاط را فوری و به محض خرید کتاب انجام @@N@@دهید .

2 . کتاب های خودرا در قفسه های شیشه دار نگه داری کنید تا گرد و غبار هوا کم تر به کتاب ها آسیب برسانند .

3 . اگر چاره ای جز استفاده از یک کتابخانه روباز ندارید، حداقل گاه کتاب ها را از گرد و غبار پاک کنید و برای کاهش آسیب رسانی @@N@@حشره بید کتاب ها را ورق بزنید و هوا دهید .

4 . استفاده از هواکش و تهویه مناسب در محل کتابخانه به عمر مفید کتاب های شما می افزاید .

5 . هنریش هین می گوید: هر کجا کتاب را بسوزانند، روزی انسان ها را خواهند سوزاند .

× × ×

در این دنیای شتاب زده که با «بحران قرائت » روبه رو شده است، دردی از این عمومی تر نمی توان یافت که مردم کم می خوانند، @@N@@سریع و شتاب زده می خوانند، بد می خوانند و . . . . این عبارت را دکتر جانسون در کتاب خویش به کار برده و بسیار ابراز نگرانی @@N@@کرده است . واقعا سرنوشت کتاب و کتابخوانی به کجا خواهد کشید؟ او می گوید: «مردم گویی امروز از کتاب می ترسند . این @@N@@بیماری متاسفانه عمومی و همه گیر شده و شاید بهتر باشد آن را بیماری ترس از کوشش نام نهاد .»

این آرزویی کهن و دیرینه بوده است که روزی بشر با تفکر و مطالعه انس گیرد و ساعات عمر خویش را با مطالعه پربرکت سازد; @@N@@شاید حتی پیش تر از آن که سقراط بگوید: «جامعه وقتی به سعادت و فرزانگی می رسد که مطالعه کار روزانه اش باشد» .

ما نیز این گلگشت را با همان آرزو به پایان می بریم و به عنوان حسن ختام سخن دو تن از بزرگ ترین نویسندگان جهان و جمله ای @@N@@زیبا از مولای متقیان علی (ع) را زینت بخش نوشتار می سازیم .

امام علی (ع) : هر کس اهل مطالعه باشد در سایه مطالعه کتب، به آرامشی بسیار والا دست می یابد که هرگز از او سلب نمی شود .

ویکتور هوگو: خوشبخت کسی است که به یکی از دو چیز دسترسی دارد: یا کتاب های خوب و یا دوستانی که اهل مطالعه کتاب @@N@@باشند .

تولستوی: در دنیا لذتی نیست که با لذت مطالعه برابر باشد .

هنر کتاب خواندن، آدریل جانسون .

500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس .

مطالعه روشمند، عین الله خادمی .

روش های تسریع در خواندن و درک، محمد حسین حقجو .

چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه مند کنم؟ ، مانفرد وسپل .

سلسله مقالات (دانش، مطالعه، کتاب)، حسین خنیفر .

4500 سخن از بزرگان، مجید اصلان پرویز .

اندیشه بزرگان، حسین رحمت نژاد .

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

چگونه عاشق مطالعه شویم
چگونه عاشق مطالعه شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *