روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

 
helpkade
روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

آبی یک رنگ مقدس، بخصوص در فرهنگ اسلامی است، همچون گنبد آبی مساجد و آسمان آبی که جایگاه فرشتگان و موجودات پاک می باشد.

یکی از سه رنگ اصلی چرخه رنگ، رنگ آبی است. رنگ آبی جزء رنگ های سرد می باشد. این رنگ اولین و مهمترین رنگ آرامش دهنده است. رنگی كه آرامش فكری و جسمی، اطمینان خاطر درونی و اعتماد به نفس را گسترش می دهد. امام جعفر صادق (ع) خطاب به مفضل می فرمایند: تفکر شما در رنگ آسمان خداوند، که موافق ترین رنگها است، دیده و نور بصر را تقویت می کند.

در روانشناسی، افرادی که رنگ آبی را انتخاب می کنند به نظر می رسد که افراد با نشاطی هستند. افرادی که تمایل به پوشیدن لباس آبی تیره دارند، به عنوان افرادی باهوش، مستقل و مسئولیت پذیر شناخته می شوند. این افراد در پی آرامش هستند و دوست دارند که توسط محبت و مهربانی احاطه شوند. آبی تیره، رنگ حقیقت و اعتدال می باشد. رنگ آبی محض، رنگ الهام بخشی، صداقت و معنویت می باشد. رنگ آبی، غالبا رنگ انتخابی افراد محافظه كار است. افرادی كه لباس آبی روشن می پوشند، اغلب خلاق، حساس و دارای قدرت تخیل بالا هستند. این افراد نیازمند یك محیط آرام می باشند. آبی روشن باعث گسترش خلاقیت می شود. به این دلیل است كه توصیه می شود ادارات و سالن های مطالعه را با رنگ آبی تزئین نمایند و به طور ایده آل آبی را باید با رنگ زرد به كار برد تا باعث تحریك فكر و ذهن گردد.

 

آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می کند به عنوان رنگ اصلی است که شبکه های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیس بوک و تویتر از آن استفاده کرده اند. از رنگ آبی هم به عنوان رنگ های پیش زمینه و هم رنگ های تاکیدی می توان استفاده کرد و همچنین رنگی است که مردم با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند و البته می توانیم بگوییم که این رنگ، یک رنگ مردانه نیز هست. از آبی تیره تر در رنگ متن استفاده می شود. از رنگ های تیره تر در چرخه رنگ بیشتر برای وب سایت های شرکتی استفاده می شود. آبی به آب و آسمان نیز ارتباط دارد که به وب سایت حس طبیعت را می دهد. رنگ های آبی به ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذایی و بسته بندی غذاها استفاده می شوند؛ زیرا بعضی از مطالعات نشان داده است که تاثیر آرامشی که از این رنگ گرفته می شود جلوی اشتهای افراد را می گیرد. بنابراین نمی تواند رنگی مناسب برای اتاق ناهارخوری و آشپزخانه باشد؛ مگر اینکه شما در یک رژیم غذایی باشید!

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

آبی سبب بهبود بی خوابی می شود، البته می‌تواند احساس غم، درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد. رنگ آسمان و اقیانوس آبی است، نگاه به اقیانوس، دریا و آسمان، حس آرامش و توازن در افکار انسان ایجاد می کند. رنگ آبی یکی از بارزترین رنگ های آرام است که نقطه مقابل رنگ قرمز از نظر تندی و ایجاد حساسیت و برانگیزاننده احساسات قرار دارد.

 

چکیده خصوصیات رنگ آبی: 1- آبی روشن سلامتی، عمق، ثبات و ایمان را القا می کند.2- آبی تیره تر دانش، قدرت، اعتماد و کمال را القا می کند.

رنگ آبی در دکوراسیون منزلرنگ آبی در طراحی داخلی فضای منزل، به منظور توسعه و گشودگی فضاها استفاده می شود. به عبارت دیگر، استفاده از این رنگ در دیوارها، کف و مبلمان باعث می شود فضا بزرگتر به نظر آید. در دکوراسیون اتاق هایی که نور شمالی دارند، استفاده از این رنگ توصیه نمی شود، ولی در اتاق هایی که کاملا نورگیر هستند و در تابستان بسیار گرم می ‎شوند، این رنگ می تواند گرما و دمای اتاق را تا حدی پایین بیاورد.

 

آبی رنگی است که به طور محسوسی می تواند عمق و فرم زیرکانه ای را تولید کند و یک محیط معنوی و آرام به ارمغان آورد. وقتی شما در یک جعبه مداد رنگی، انواع تنالیته های آبی را ببینید، به نظرتان زیبا می رسد، ولی وقتی که همان رنگ ها را روی دیوار و مبلمان و کف مشاهده می کنید، خصوصا در اتاق هایی که دارای نور کم هستند، شاید به همان اندازه جذاب به نظر نیایند. اگر از تنالیته آبی روشن به عنوان رنگ اصلی و زمینه در اتاق استفاده می کنید، می توانید با به کارگیری تنالیته های گرم در مبلمان یا پارچه های مبل ها، این رنگ را متعادل کنید.

 

برای ایجاد آرامش در اتاق های خانوادگی، پذیرائی، آشپزخانه های بزرگ و فضاهایی که محل تجمع افراد می باشد، پیشنهاد می شود از آبی گرمتر (آبی نیلی – فیروزه ای) استفاده کنید.

 

آبی تیره اثری متضاد دارد و حس دلتنگی و تاریکی را در افراد به وجود می آورد، بنابراین استفاده از این رنگ به هیچ وجه توصیه نمی شود، ولی اگر این رنگ از رنگ های مورد علاقه شما است، می توان اثر تاریکی آن را با رنگ های گرم تا حدی تعادل بخشید.

رنگ آبی اقیانوسی، وقتی که با سفید ترکیب می شود، حس نظافت فکری و روحی را در هر اتاقی ایجاد می ‎کند. در نظر بگیرید اتاقی را که سقفهای آن با رنگ آبی اقیانوسی نقاشی شده باشد، دیوارها هم با این رنگ و رنگ سفید، رنگ آمیزی شده اند و کاشی های کف نیز به رنگ آبی-سفید در آمده اند، خلق این فضا حس تاکید پاکی و نظافت را در ذهن شما تداعی می کند. یک اتاق خواب را در نظر بگیرید که کف آن با موکتی به رنگ آبی اقیانوسی فرش شده. پنجره های اتاق دارای پرده هائی از این رنگ ولی با درجه سیرتر آبی اقیانوسی مزین شده (به این دلیل که تا حدودی اتاق را گرم کنند)، تختخواب این اتاق دارای بالش هائی از همین رنگ و روتختی آن با ترکیبی از این رنگ و رنگ سفید است. در این اتاق حس آرامش و سکوت موج می زند، ولی اگر تا حدودی سرد است، خنکی آن را با رنگهای گرم متعادل کنید.

رنگ آبی برای قسمت های پذیرش مناسب است و محیطی اداری و متعادل ایجاد می کند. رنگ آبی معمولا برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تحقیقات نشان داده که افراد در اتاق های آبی کارآیی بیشتری دارند. البته از رنگ های آبی تیره و یا بسیار روشن نباید در فضاهای کاری استفاده کرد (مثل اتاق کار، دفاتر خانگی و یا آشپزخانه)، چون این کار واقعا می تواند فعالیت شما را سرکوب کند. در عوض، گزینه هایی چون فیروزه ای، آبی رنگ پریده، آبی های متالیک یا آبی آسمانی مناسب هستند. آبی آسمانی در کلاس های مدارس بسیار محبوب است، برای اینکه بهره وری، شعور و میزان خلاقیت فکری را بالا می برد. این رنگ تاثیر آرامش دهنده ای دارد و سوخت و ساز بدن را کاسته و اشتها را از بین می برد. زمانی که جلوی هیجانات بیش از اندازه زندگی شما گرفته شود، آن وقت زمان زیادی برای اندیشیدن به جزئیات مهم خواهید داشت.

رنگ آبی، رنگی با خاصیت قدرت و متمرکز کننده برای افراد بیش فعال و یا پریشان خاطر است که می توان در سرتاسر اتاق از آن (در شکل ملایم تر) در سایه های مختلف و در ترکیب با رنگ های دیگر استفاده کرد. آبی به تنهایی به صورت طیف ها و سایه های مختلف، محیطی زیبا، آرام، ایده آل و آسمانی را ایجاد می ‌کند که برای اتاق خواب و سرویس های بهداشتی مناسب است. در کل برای محل هایی که به نظر باید خنک و آرام بخش باشند، استفاده می شود. همچنین، رنگ آبی می تواند یک انتخاب خوب برای رنگ حمام باشد. به این دلیل که تداعی کننده رنگ دریا است. رنگی بسیار آرام بخش و تسکین دهنده است که در انسان ایجاد امنیت و آرامش می کند، به همین دلیل در اکثر مطب های پزشکی و اتاق های جراحی از آن بهره می گیرند.

دانلود کتاب های سبک شناسی

دانلود پکیج تصاویر سبک شناسی

سطح دانش معماری و طراحی داخلی خود را محک بزنید با:

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

آزمون رایگان طراحی داخلی

خودتان و سبک تان را بهتر بشناسید با:

آزمون رایگان تعیین سبک

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

آیا شما هم نیاز به مشاوره طراحی و دکوراسیون داخلی با بهترین طراحان داخلی را دارید؟!

ما در فراترز، بهترین خدمات مشاوره آنلاین طراحی و دکوراسیون داخلی را برای شما فراهم نموده ایم.

سفارش در فرامشاوره

تاثیر شگفت انگیز رنگ ها بر زندگی و ادارک انسانها، هرگز قابل چشم پوشی نیست. لذا توجه به مبحث رنگ ها چه در معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و چه در دیگر مباحث انسانی قابل اهمیت می باشد.

برای تصدیق این نکته مبنی بر ضرورت شناخت صحیح و کاربرد هر یک از رنگ ها در زندگی و اینکه بتوانیم قدرت باورنکردنی رنگ ها را تا حدی در زندکی خود درک کنیم، می توانیم با هم هم اکنون نگاهی به یکی از انواع رنگ ها بیندازیم. رنگ آبی رنگی است که قصد داریم به آن به صورت جزیی بپردازیم، پس با ما در فراترز تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: ارتباط بین رنگ، شخصیت و دکوراسیون

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

 آبی اصولاً با احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز همراه است. همچنین نشانه زیبایی، عقل، اعتماد و رضایت خاطر و حسن رابطه با دوستان و نزدیکان است. به طور کل آبی نشان از بزرگی و سخاوت و مناعت طبع دارد.

 

 آبی موجب افزایش فعالیتهای حیاتی سلول ها می گردد، انسان در مواجهه با این رنگ احساس آرامش مطبوعی می کند، حرارت اضافی بدن را کاهش می دهد، آرام کننده و طراوت بخش سیستم اعصاب است. این رنگ درهای رحم و شفقت و فهم را باز می کند. رنگ آبی بدلیل اینکه جز دسته رنگ های سرد قرار می گیرد؛ دمای بدن و نیز ضربان قلب را کاهش می دهد.

آبی روشن حس سلامتی، عمق، ثبات و ایمان بوجود می آورد.

آبی تیره دانش، قدرت، اعتماد و کمال را القا می کند.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ تا از برترین رنگهای خنثی دکوراسیون داخلی کدام هستند؟

آبی یکی از رنگ های اصلی RGB ، که ما در طراحی های دیجیتالی در ترکیب رنگ های مختلف از آنها استفاده می کنیم، را می سازد.  آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می کند به عنوان رنگ اصلی است که شبکه های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیس بوک وتویتر از آن استفاده کرده اند. از رنگ آبی هم به عنوان رنگ های پیش زمینه و هم رنگ های تاکیدی می توان استفاده کرد و همچنین رنگی است که مردم با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند و البته مرخی بر این باورند که این رنگ، یک رنگ مردانه است.

این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد چنانچه در بسته بندی مواد غذایی آورده شود جذابیت محصول را کم می کند. همچنین باید خاطر نشان شد که این رنگ بدلیل حس آرامش بخش بودنش، جلوی اشتهای افراد را می گیرد. به همین خاطر آبی به ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذایی و بسته بندی غذا ها استفاده می شوند.

در آمریکا رنگ آبی محبوبیت زیادی دارد و نشانه صداقت و امانت است. از این رو در نماد همه بانک های آمریکا از رنگ آبی استفاده می شود. در چین رنگ آبی نشانه ابدیت است. برای یهودی ها این رنگ مقدس است.  در کشور های عربی رنگ آبی به معنی ایمنی و محافظت است. در کلمبیا رنگ بیشتر صابون ها آبی است. در کشور های مسیحی رنگ آبی مفهوم صلح و بهشت را همراه دارد.  در هنگ کنگ رنگ آبی مورد علاقه مردم نیست و نباید از آن در طراحی بسته بندی ها استفاده کرد.

رنگ آبی به مردم کمک می کند که مشکلات خود را با اعتماد به نفس حل کنند. استفاده از رنگ آبی در وسایل کاهش دهنده وزن مناسب است. این رنگ نشانه وقار است و رنگ مورد علاقه خانم ها و آقایان است.  این رنگ مناسب شرکت های مسافرتی، شرکت های آب، دفتر پزشکان، داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل ها، روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است.

مطلب پیشنهادی: ۱۲ ایده کاربردی و خلاقانه برای زیر راه پله در خانه

تماس مداوم با این رنگ حتی در سطح وسیع ایجاد خستگی یا اثر سوء ندارد، لذا می توان از این رنگ در محیط کار و زندگی استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: ایده های مدرن طراحی دفتر کار و اتاق کار خانگی

به طور کل باید توجه داشت که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پویاتر و پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.

مطلب پیشنهادی: خلاقانه ترین ایده های طراحی ستون در خانه و فضاهای داخلی

به دلیل آرامش بخشی، تسکین دهندگی و ریلکس کننده بودن رنگ آبی، پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. همچنین رنگ آبی برای قسمتهای پذیرش، دفاتر اداری و سازمان ها و محیط های کاری مناسب است؛ زیرا محیطی اداری و متعادل ایجاد می کند .

مطلب پیشنهادی: نکات آسان و ضروری برای فنگ شویی دفتر کار

بهتر است که از رنگ آبی بدلیل خلق محیطی زیبا، آرام، ایده آل و آسمانی در فضاهایی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. اما از آنجایی این رنگ جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذاخوری و رستوران ها گزینه مناسبی نمی باشد.

مطلب پیشنهادی: ایده هایی عالی برای کاشی سرویس بهداشتی

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

ترکیب رنگ آبی به همراه رنگ نارنجی در طراحی و دکوراسیون داخلی فضا می تواند موثر باشد. به عنوان مثال در فضای نشمین اگر مبلی به رنگ آبی دارید، می توانید با انتخاب کوسن های به رنگ نارنجی و تنالیته های مختلفی از آن، این فضا را تزیین نمایید. همین ترکیب رنگی را می توانید در فضاهای دیگر نیز برای دکوراسیون و اکسسوری های دیگر به کار ببرید.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

ویژگی: رنگ آرامش، التیام و رهاییست . آبی رنگی است که بیشمار طرفدار در جهان دارد که همواره در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و باعث ارتقای روابط می گردد.

کاربرد: در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی، اتاق نشیمن و اتاق خواب. آبی رنگ آرامش است بنابراین می بایست از آن بصورت هوشمندانه و محتاطانه در هال و پذیرایی و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت های بیشتر صورت میگیرد، استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: چطور بیشترین بهره را از کنج و گوشه خانه خود ببریم؟

شما در مورد این رنگ و ویژگی های آن، چطور فکر می کنید؟ آیا از این رنگ در فضاهای خود استفاده کرده اید؟ آیا به کسی این رنگ را توصیه می کنید؟ ازتجربه شخصی خود برای ما و دیگر کاربران فراترز بنویسید. ما در وبسایت فراترز خوشحال می شویم که از نظراتتان مطلع شویم. اگر این مطلب برایتان خوشایند بود، لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق مهمان لوکس چگونه است؟

منبع: فراترز با کمک از کتاب معماری، رنگ و انسان – مقاله بررسی تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی

منبع تصاویر: pinterest

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

 

سایت فراترز به ارائه خدمات در زمینه معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و نیز مشاغل وابسته به آن می پردازد که قصد دارد فراتر از حد معمول و انتظارات مخاطبان خود، قدم هایی را در راستای یک زندگی ایده آل بر دارد.

 


طراحی سایت و
توسعه توسط
وب شهر

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

نقش مهم رنگ در دکوراسیون خانه بر هیچ کسی پوشیده نیست و از طرفی نیز در بین همه رنگ‌ها، آبی از محبوبیت خاصی در بین افراد برخوردار است. با توجه به این امر در این پست از مجله مبل و دکوراسیون توکامگ، به بررسی تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون خانه و سایر فضاها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

برای روانشناسان، رنگ از اهمیت زیادی در ساختار شخصیت شناسی بر خوردار است و از طریق دسته‌بندی‌های شخصیتی (تیپ شخصیتی) می‌توان به ابعاد ذهنی افراد دست پیدا کرد. رنگ نیز یکی از این پارامترها است. اهمیت رنگ در سایر موارد و مسایل فردی و اجتماعی نمود خاص خود را دارا می باشد. یکی از این موارد طراحی دکوراسیون و صنعت مد می‌باشد. در اینجا ما سعی داریم به بررسی تأثیر رنگ آبی در دکوراسیون بپردازیم. البته خود همین موضوع گستردگی فراوانی دارد و به طیف‌های رنگ آبی و مکان‌هایی که این رنگ در آن‌ها به کار می‌رود، جزء بخش‌هایی است که در موردشان به طور کلی برای شما توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

از میان رنگ‌های موجود در طیف رنگ آبی، بی شمار رنگ ترکیبی و خالص می‌توان استخراج کرد. ما قصد نداریم تمامی رنگ‌های آبی را مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که این امر تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. ولی با در نظر گرفتن دسته‌های اصلی این رنگ، آن‌ها را تشریح خواهیم کرد.

در ابتدا رنگ آبی را به دو بخش آبی روشن و آبی تیره تقسیم بندی می کنیم. آبی‌های روشن را به دسته آبی فیروزه‌ای، آبی دریایی ( به رنگ دریا )، سبز آبی، آبی آسمانی و آبی فسفری دسته بندی می‌کنیم.

همچنین آبی‌های تیره نیز به دسته آبی نفتی، لاجوردی، سرمه ای و آبی کدر تقسیم می‌شوند. در بخش مکان مورد استفاده نیز به محیط داخلی و خارجی، مسکونی و اداری اشاره می‌کنیم.

در بخش مسکونی مواردی همچون: اتاق نشیمن به رنگ آبی، اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق کودک، اتاق کار، سرویس بهداشتی – حمام و دکوراتیوها به منظور استفاده از رنگ آبی در این مکان‌ها بررسی خواهند شد. از کنار تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون نباید به راحتی گذشت.

ابتدا انواع رنگ‌های آبی را به جهت کاربرد در اتاق نشیمن بررسی می کنیم.

بهترین رنگ از میان دسته‌های رنگی برای اتاق نشیمن آبی فیروزه‌ای روشن و آبی آسمانی و سفید می‌باشد. دلیل این موضوع ایجاد حس آرامش و کاهش هیجانات درونی بدن است، به خصوص این که میهمانان شما باید در محیطی قرار بگیرند که حس اطمینان و آرامش برای آن‌ها تداعی شود. بهتر است در استفاده از رنگ آبی برای نشیمن زیاده روی نشود؛ چون سردی بیش از حد محیط را در پی دارد. مبلمان خود را همگام و همراه با رنگ دیوارها ست کنید. بدین صورت که اگر از رنگ آبی فیروزه ای استفاده کردید، یعنی به سمتِ رنگ‌هایی راه پیدا کرده‌اید که چیدمان شما حال و هوای کلاسیک به خود می‌گیرد. مبلمان کلاسیک با رنگ پارچه فیروزه ای و مبلهای استیل با پارچه‌های طرح دار آبی روشن، مکمل این اتاق نشیمن خواهند بود.

اگر بخواهید سبک مدرن را در خانه حفظ کنید و در کنار آن از تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون بهره ببرید، بهترین پیشنهاد استفاده از دسته رنگ‌های آبی تیره است. آبی نفتی و سرمه‌ای با دکوراتیو و مبلمان راحتی سفید یک ترکیب بی نظیر پدید می‌آورد. استفاده از ترکیب سفید و آبی تیره در اتاق نشیمن حس نظم و یکپارچه بودن محیط را به میهمان و مخاطب شما القا می‌کند.

کاغذ دیواری با پترن آبی ( الگوهایی که در آن رنگ‌های آبی به کار رفته است )، رنگ کردن دیوار، استفاده از دیوار پوش‌ها، پرده‌ها و موارد این چنینی روش‌هایی هستند که شما می‌توانید محیط را به رنگ مورد نظر (رنگ آبی در این مطلب ) بیارایید.

اتاق خواب به دلیل این که همواره محلی برای کسب آرامش است، چیدمان و رنگ بندی آن از اهمیت بسیاری بر خوردار است. بیشتر خانم ها از رنگ های گرم و به خصوص صورتی و نارنجی به عنوان رنگ اتاق خواب استفاده می‌کنند. اما در بین خانم‌ها کسانی نیز هستند که از رنگ‌های سرد و ترکیب آن با دکوراسیون گرم، طرح خود را بر می‌گزینند. اگر خواستید از رنگ آبی برای اتاق خواب استفاده کنید، بهتر است آبی معمولی استفاده شود. دلیل این موضوع این است که این رنگ در طولانی مدت باعث تکراری بودن نخواهد شد. هر چند سلیقه‌ها در انتخاب رنگ اتاق خواب بی‌نهایت متفاوت هستند.

به نظر شما تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون آشپزخانه به چه صورت است؟ کمتر آشپزخانه‌ای را می‌بینید که از رنگ آبی استفاده کرده باشد. آشپزخانه‌ها به دلیل ماهیت پخت و پزشان و وجود حس حرارت در آن‌ها، در ذهن رنگ‌های گرم را تداعی می‌کنند. اما سبک‌های مدرن امروزی از رنگ‌های سبز و آبی نیز در آشپز خانه‌ها استفاده می‌کنند که نمونه آن را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید. رنگ آبی در آشپزخانه و طراحی آن نقش کم رنگی دارد، مگر در لوازم و ابزار موجود در آن. آبی صدفی و آبی متالیک جز رنگ‌هایی است که می‌توان به عنوان یک رنگ خنثی روی آن حساب کرده و از آن به عنوان رنگ آشپزخانه استفاده کرد.

اگر اتاق کودکی دارید که نمی دانید چه رنگی برای آن مناسب است ادامه مطلب را دنبال کنید. پیشنهاد می‌شود اتاق پسرانه را به رنگ آبی رنگ آمیزی کنید؛ چرا که ایجاد حس اعتماد به نفس و سرزندگی به فرزندتان دست می‌دهد. دخترها نیز با رنگ صورتی احساسات دخترانه‌شان بروز می‌کند. حال اگر برای دخترتان خواستید از رنگ آبی استفاده کنید، آبی‌های روشن بهترین انتخاب هستند. برای اتاق پسر، آبی‌های غلیظ‌تر بهتر است. استفاده از رنگ سفید مکمل خوبی برای اتاق دخترانه است و استفاده از رنگ زرد هم مکمل مناسبی برای اتاق پسرانه است.

از میان رنگ‌های آبی، آبی کدر و آبی لاجوردی به همراه خاکستری رنگ‌هایی هستند که علاوه بر ایجاد حس تمرکز در اتاق کار باعث جلوگیری از پرت شدن حواس در محیط می‌شوند. پرده‌های آبی در اتاق کار هم می‌توانند همان تاثیر را در محیط بگذارند. تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون اتاق کار پس از مدتی کامل مشهود خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم مطلب رنگ مناسب اتاق کار را نیز در این رابطه مطالعه کنید.

تاثیر آبی در دکوراسیون حمام و سرویس بسیار پر رنگ‌تر از سایر نقاط منزل است. این رنگ یادآور رنگ آب دریا، زلالی آب و خنکی محیط است. رنگ‌های روشن آبی در محیط سرویس‌های بهداشتی پرکاربردتر هستند و رنگ‌های آبی تیره در حمام. هر چند آبی تیره جز رنگ‌هایی است در سبک‌های مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آبی روشن در نمایش آلودگی‌ها و کثیفی‌ها نیز نقش مهمی دارد.

دکوراتیوهای کوچک به رنگ آبی برای اینکه بهتر به چشم بیاییند، باید به همراه رنگ‌های متضاد و خاص کنار هم قرار گیرند تا نشان خونسردی و اعتماد به نفس موجود در خود را به رخ بکشند. اما در دکوراتیوهای بزرگ، رنگ کناری و مکمل مناسب باید از هم خانواده آن رنگ استفاده شود. یعنی برای آبی تیره از آبی روشن استفاده شود. در مطالب قبلی توکامگ توضیح دادیم که چه رنگ‌هایی با هم ست می‌شوند و از چه رنگ‌هایی می‌توان در کنار هم استفاده کرد.

در محیط‌های اداری و تجاری موضوع مورد بحث کمی تفاوت دارد. آبی‌ها کاملا روشن و حتی در بعضی مواقع کم رنگ استفاده می‌شوند و رنگ‌ها به سمت خنثی بودن تمایل دارند. در فضاهای تجاری آبی‌هایی که باعث جلب توجه مخاطبین و مراجعین می‌شوند، باید مورد استفاده قرار گیرند، آبی‌های به شدت غلیط و آبی فسفری رنگ‌های عام پسند و مورد پسند برای تبلیغات هستند.

از رنگ آبی برای طراحی نمای خارجی ساختمان‌هایی که با امور مالی سر و کار دارند، شرکت‌های تابعه نفتی هستند و یا به امور دریایی و شیلات مربوط می‌شوند استفاده می‌کنند.

ساختار نماهای خارجی نیز شیشه‌های آبی رنگ هستند؛ چرا که جذابیت بصری بهتری به وجود می‌آورند. آبی در نمای بیرونی محیط نشان از تمیزی و آراستگی ساختمان است. هر چه این رنگ به آبی روشن نزدیک‌تر باشد احساسات شما با محیط بیشتر درگیر خواهد شد.

آبی؛ رنگ سردی، اطمینان و اعتماد به نفس، بوجود آورنده حس رخوت و کاهنده فشارهای هیجانی است. با توجه به مطالب گفته شده در مورد تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون منزل و سایر محیط‌ها، شما کدام رنگ آبی را برای چه محیط‌هایی پیشنهاد می‌دهید؟ منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

به این مطلب امتیاز بدهید: (6 رای, امتیاز: 2٫50 از 5)
Loading…

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

به نوشتن خیلی علاقه دارم، قلم که دست می گیرم دنیام عوض میشه
برای دکوراسیون نوشتن رو دوست دارم چرا که دارم برای سبک زندگی مردمم می نویسم…

مطلب قبلی

نو کردن مبل کهنه تنها با چند ترفند ساده

مطلب بعدی

ایده‌هایی برای سازمان‌دهی اتاق‌های نشیمن کوچک

مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون با رنگ آبی

رنگ آبی در اتاق نشیمن ؛ دکوراسیون و ترکیب رنگ آبی و وسایل خانه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

از تاثیر روانی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی برای خلق آرامش و روشن شدن  فضای خانه خود استفاده کنید. احتمالا تاثیرات روانی رنگ آبی، همگانی و عمومی است. تقریبا همه از تماشاکردن آسمان و ساحل دریا و دریاچه لذت می‌برند، زیرا حس آرامش بخشی در گستره آبی وجود دارد. به نظر می‌رسد رنگ آبی، ذهن را رها و آرام می‌سازد. در طراحی می‌توانید از رنگ آبی برای خلق فضایی با بازتاب معنوی استفاده کنید ؛ زیرا برانگیختن احساسات و ایجاد نگرانی و عصبانیت در فضای آرام و خونسرد، به سادگی امکان‌پذیر نیست، در واقع نشان داده شده است که رنگ آبی فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. رنگ آبی آسمان سبب می‌شود آسمان دور به نظر برسد. اثر روانی رنگ آبی در طراحی بر روی دیوارها این است که فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر می‌رساند البته در نظر داشته باشید که در منزل نباید تمام دیوارها را به رنگ آبی پررنگ، رنگ‌آمیزی کنید. شما همچنین  در معماری می‌توانید از رنگ آبی برای خنک کردن اتاق‌های آفتاب‌گیر استفاده کنید، در حقیقت، رنگ آبی گرما را کاهش نمی‌دهد بلکه سبب ایجاد این حس در منزل  می‌شود و این برای اتاق‌های شمالی (رو به شمال) برعکس است. دیوارها، سقف یا مبلمان آبی هرکدام می‌تواند حس سردی را ایجاد کند.

در کشورهای غربی، رنگ آبی به طور عموم به عنوان رنگ لباس کودکان پسر در نظر گرفته شده است، مانند رنگ دیوار نوزادگاه است.

اگر می‌خواهید این فرضیه را امتحان کنید.اتاق نوزاد پسرتان را به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کنید و برایش تخت صورتی خریداری کنید، سپس به کناری بنشینید و واکنش فامیل و همسایگان خود را تماشا کنید!

تنها یک قرن پیش، همین مردم اگر می‌دیدند شما اتاق پسر کوچکتان را با رنگ آبی کرده‌اید و این رنگ را ظریف و مقبول می‌بینید، وحشت می‌کردند،

چراکه در گذشته های دور نظر مردم در خصوص این رنگ کاملا متفاوت بود و آن را رنگی دخترانه می پنداشتند.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

نقطه‌نظر پیش رو این است که «من هرگز خود را آزمایش نمی‌کنم»!

من خوانده‌ام که اثر روانی رنگ آبی کمک می‌کند که اشتها کم شود و وزن کاهش یابد.

پس تصمیم می‌گیرید که رنگ  ، اتاق پذیرایی و ظرف غذایتان را آبی کنید.

اگر چنین تصمیمی دارید اجازه دهید چند نکته را برایتان بازگو کنم.

درخصوص کمک رنگ آبی به  کاهش اشتها، خانواده من سال‌ها در ظرف آبی غذا می‌خوردند

و در این تجربه، رنگ آبی هیچ کمکی به کاهش اشتهای آنها نکرد.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی نیز مانند رنگ بنفش، مربوط به رنگ‌های سلطنتی و شاهانه است.

لاجورد، سنگی نیمه قیمتی است که از سرزمین‌های دور وارد می‌شد که نقاشان در رنسانس اروپا آن را به سختی پودر می‌کردند و از آن رنگ آبی سیر می‌ساختند.

نقاشان از این رنگ برای رنگ‌آمیزی لباس مردان پرهیزکار و افراد سلطنتی استفاده می‌کردند

و البته برای آبی‌های مختلف آسمان آن را به کار می بردند.

از هزاران سال و در تمام جهان، مردم، این رنگ را دوست دارند.

شیشه‌های آبی شگفت‌انگیز، رنگ‌ها و نقاشی‌ها به همین علت پیشرفت کرد.

رنگ نیلی، رنگ سبزی است که می‌تواند به طرز باشکوهی رنگ‌های عمیق، پرقدرت و بسیار مناسب طیف‌های آبی را بسازد.

میل شخصی من رنگ نیلی است ، چیزی که من می‌توانم با میلیون‌ها آدم در سراسر جهان و با  فرهنگ‌های مختلف  آفریقا، آسیا و اروپا،

از رنگ‌های مختلف و طیف‌های گوناگون نیلی در و پارچه‌های لباس‌ها شریک شوم و از آن  استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید از تاثیرات روانی رنگ آبی برای ایجاد فضای مراقبه و فضایی معنوی و روحانی بهره ببرید، رنگ نیلی گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب است.

در فلسفه باستانی هندی ها این رنگ، مربوط به چشم سوم (توانایی ما برای درک مستقیم) بود.

رنگ آبی نشانه ی فر و شکوه آسمانی است و در طراحی ، معماری جهان و ، غوغا می کند .

تاثیر روانی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

تاثیر روانی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

تاثیر روانی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

شعبه یک: تهران شریعتی نرسیده به مطهری خیابان پلیس – پلاک 30 طبقه 4 واحد 15 تلفن: 88400794 – 88442607 شعبه دو: تهران نیاوران خیابان شهید باهنر خیابان شهید امیدوار پلاک ۱۷۴ تلفن: 22802931

استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون خانه موجب انتقال احساسات مختلف به فرد میشود. هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است. ترکیب درست و زیبای رنگ ها تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل و زیبایی آن خواهد داشت. هر رنگ تاثیرات روانی ویژه ای را روی روحیه افراد می گذارد. در طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب رنگ برای دیوارها، سقف و وسایل منزل از لحاظ روان شناسی بسیار مهم است. زیبایی و تاثیر روانی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ برای وسایل منزل و بخش ها مختلف آن است و هر رنگ نشانه ای را به منزل شما می دهد.

 

رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند رنگ‌های گرم و سرد : انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند و با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.  رنگ ها در دکوراسیون داخلی به سه روش اساسی عمل می کنند: فعال، غیر فعال و خنثی. شما به راحتی می توانید رنگ هر اتاق را با خواست خودتان، سلیقه تان، و استفاده تان از اتاق تطبیق دهید. رنگ های روشن، پر نوری و گستردگی را دارا هستند و ترکیب اتاق ها به نظر بزرگ تر و روشن تر می آید. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق های بزرگ را با ظاهری صمیمی تر ارائه می دهند.

 

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

 

نقش رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون منزل می تواند آرامش بخش باشد .رنگ آبی در دکوراسیون در ترکیب با رنگ زرد، رنگ باز و گیرایی خواهد داشت و در ترکیب با رنگ‌های صورتی کم‌رنگ، سبز نعنایی و با آبی کم‌رنگ‌تر، آرامش ‌کامل و محیطی بی‌سروصدا را برای کودکان فراهم می‌کند.آبی مناسب قسمت‌های پذیرش است و محیطی رسمی، محافظه‌کارانه و متعادل ایجاد می‌کند. بیشترین استفاده از آبی زمانی است که به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که مناسب اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی است.آبی سرد، آرام‌کننده، شفابخش، صلح آمیز، رسمی و نشانه ذکاوت است.رنگ آبی ایجاد آرامش و اعتبار می‌کند.آبی موجب کاهش فشار خون، کاهش میزان تنفس، حفظ تعادل، ایجاد محیطی بی‌سروصدا، انصاف و عدالت می‌شود و این است که اغلب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب و حمام توصیه می شود از رنگ آبی استفاده شود.

 

 

 

0

 

کاربرد : در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی ، اتاق نشیمن و اتاق خواب . آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در هال و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت میگیرد استفاده کنید.

در دکوراسیون داخلی رنگ بنفش ، با آن که رنگ باشکوهی است، کمتر دیده شده و بیشتر به شکل کم‌رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم و آرام‌بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است.بنفش رنگ خلاقی است و در محیط‌های کار و آموزش کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی داشته، حس قوی‌ای ایجاد می‌کند. اگر از این رنگ در روکش مبلمان استفاده کنید خیره کننده و جذاب خواهد بود. بنفش موزون، آرام‌بخش، سلطنتی و باشکوه بوده، باعث کاهش فشار خون، کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می‌شود.ظرافت، معنویات و وقار را القا می‌کند. به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سروصدا کمک می‌نماید.گفتگوی ذهنی و فلسفی را به دنبال دارد.حس ششم و خلاقیت را تقویت می‌کند. رنگ بنفش آرامش رنگ آبی را دارد بدون ایجاد سردی در فضا.

       

رنگ بنفش در تیره ترین نمونه هایش ( برای مثال بادمجانی) گرانبها، دراماتیک و ارزشمند است. این رنگ با تجمل و خلاقیت در ارتباط است؛ در طراحی داخلی رنگ بنفش به عنوان یک تاکید یا رنگ ثانویه به طرح عمق می بخشد. ورژن های روشن تر بنفش مثل بنفش کم رنگ اسطخودوسی و یاسی، همان خصوصیت آرامش بخش آبی را به اتاق خواب می دهد، اما بدون خطر احساس سردی و بی روحی.

 

کاربرد : در اتاق خواب و اتاق نشیمن . هم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز براي اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس هاي بهداشتی مناسب می باشد.

رنگ نارنجی در دکوراسیون رنگ گرم و شادی است و برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان مفید است. خاصیت ضد افسردگی آن کج‌خلقی و زود‌رنجی را کم می‌کند.از بین رنگ‌ها، نارنجی رنگ مناسبی برای اجتماعات است. تحریک‌پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند. با آن که نارنجی رنگی شاد و سرگرم‌کننده است اما اغلب از به کار بردن آن به دلیل روشن و براق بودنش غفلت می‌کنیم. نارنجی در کلاس‌های درس یا مکان‌هایی که افراد زیادی حضور دارند، رفتارهای اجتماعی را ارتقاء می‌دهد.نارنجی برای تشدید رنگ‌ها فوق‌العاده ‌است.در یک طرح یکنواخت و کسل‌کننده کافیست چند کوسن نارنجی کم‌رنگ را جاهای مختلف قرار دهید و فضا را روشن کنید یا چند گل نارنجی را داخل گلدان گذاشته، روحی تازه به اتاق دهید.

 

 

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تداعی کننده ی هیجان و شور و شوق است، و یک رنگ انرژی زاست. هرچند این رنگ برای دکوراسیون داخلی اتاق نشمن یا اتاق خواب ایده ی خوبی نیست اما یک انتخاب عالی برای سالن ورزشی است؛ این رنگ تمام احساساتی را که شما در طول جریان تناسب اندام خود نیاز به رهاسازی آن دارید، به ارمغان می آورد. در فرهنگ های باستانی، این باور وجود دارد که رنگ نارنجی به درمان شش ها کمک می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد.

 

 

 

کاربرد:  در ورودي و راهروها ، اتاق غذاخوري و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرك است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود.

بسیاری از افراد به رنگ صورتی علاقه دارند اما آن را برای دکوراسیون منزل شان نمی پسندند. در دکوراسیون داخلی رنگ صورتی در ترکیب با قهوه‌ای شکلاتی تاثیر قوق‌العاده‌ای دارد.صورتی رنگی است که بعضی‌ها بسیار به آن علاقمندند. صورتی رنگ نرم و لطیفی است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن برانگیزنده احساسات است. صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس گرم، محافظ و لطیفی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.صورتی بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان مناسب است.صورتی موجب تضعیف عضلات، شیرینی‌کام و شوخ طبعی می‌شود و محافظت و صمیمیت را القا می‌کند.

 

                

                

 

کاربرد : در اتاق خواب ،اتاق کودك ، اتاق نشیمن ، سرویس هاي بهداشتی و هال . صورتی تا حدودي باعث کم شدن اشتها میگردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز را آرام ترین رنگ برای چشم ها مطرح می کنند.رنگ سبز برای دکوراسیون منزل بسیار زیبا است. این رنگ با تمام رنگ ها ترکیب می شود و ظاهر فوق العاده ای می گیرد. سبز به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق‌العاده است.  این رنگ به دلیل آرامش بخش بودن برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی مناسب است. رنگ سبز مشوق باز کردن گره های روحی ست و گرمای کافی برای ترویج آسودگی و با هم بودن را نیز داراست. رنگ سبز زمانی که به عنوان زمینه ی اصلی برای دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود دارای اثر آرام بخش است. این یک باوراست که سبز استرس را می کاهد و برای تمدد اعصاب به افراد کمک می کند.اگر این رنگ در کنار رنگ بنفش و نقره ای قرا رگیرد احساس رفا و غنی بودن به شخص می دهد. رنگ سبز رنگ پوست را خوب منعکس نمی کند و به همین دلیل در سالن های آرایشی وبوتیک ها و فروشگاه ها استفاده نکنید. سبز بهتر است با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش ترکیب شود.سبز آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را به همراه دارد.سبز نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه‌خوردن و همدردی است. سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت، عادی و گران بودن را می‌رساند.

          

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

 

           

 

کاربرد:  این رنگ در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ هاي دیگر ترکیب کرد.

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی به خصوص در دکوراسیون منزل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.قهو‌ه‌ای هیچ وقت از مد نمی‌افتد. زیبایی این رنگ بستگی به هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این رنگ اگر با رنگ های زرد، سفید و صورتی چرک ترکیب شود ثبات و آرامش را می رساند. قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌کننده است و ثبات را می‌رساند. اکثر چوب‌ها رنگ قهوه‌ای را خوب به خود می‌گیرند، رنگ طبیعی قهوه‌ای به خصوص اگر مایل به کارامل باشد در کنار صورتی چرک خیره‌کننده خواهد بود.رنگ قهوه‌ای گرمی، آسایش، خونسردی، ایمنی، اطمینان، پایداری، همزمان‌بودن، در‌ برداشتن و خاکی بودن را می‌رساند.قهوه‌ای نشانه زمین، طبیعت خاکی، هوش، فشردگی، استحکام، غنی بودن، آرامش و محافظه کار بودن است.

 

 

کاربرد : در بسیاري از اتاق ها مخصوصا در اثاثیه و مبلمان.

در دکوراسیون داخلی مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای دکوراتورهاست.اگر بخواهید چیزی را بی‌توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید.مشکی به دلیل خنثی‌بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. مشکی اگر با رنگ های متالیک نقره ای، طلایی، مسی و برنج ترکیب شود جلوه ی بی نظیری خواهد داشت.  اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت استفاده می‌شود.یک نیمکت که روی آن گرانیت مشکی قرار گرفته باشد، ظاهر دلفریب و زیبایی به آشپزخانه می‌دهد. این رنگ اگر با قرمز ترکیب شود زیبایی خاصی خواهد داشت.

 

 

مشکی رنگ خوبی برای کف‌پوش است. رنگ سیاه و سفید معمولا به صورت کاشی یا موزاییک مناسب کف سرویس‌های بهداشتی است چون با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.مشکی به تنهایی به عنوان رنگ‌ دیوار چندان مرسوم نیست، محیط را بسته می‌کند. اما برای اهمیت دادن و تاکید یک طرح، در زمینه‌های رنگی به کار می‌رود. غالبا در چراغ‌ها، دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌دهد، استفاده می‌شود.رنگ مشکی نشانه قدرت، شان و مقام، برجسته بودن، قطعیت و محصور بودن است.

در دکوراسیون داخلی رنگ زرد را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است به کار بردن رنگ زرد البته نه خیلی تند، مثلا طلایی، در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است.کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاق دارد. رنگ زرد برای اتاق نوجوانان مناسب است و رنگ مثبتی است که حافظه را تقویت می کند وبه مطالعه کمک می کند.زرد برای مغازه‌های کوچک فوق‌العاده است، جلب‌نظر کرده و حالت خوشامدگویی دارد.اما چون به کار بردن صرفا زرد در یک محیط ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.آبی و زرد، کنار دریا بودن را تداعی می‌کند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.زرد گرم وآفتابی، درخشان، منبع نور، مثبت، شادی‌آور، گیرا، امیدوارکننده، اشتهاآور، خلاق، الهام‌بخش و نشانه استقبال است. رنگ زرد حافظه را تقویت می‌کند، جرات می‌دهد و موجب درون‌نگری می‌شود.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است و در عین حال تحریک‌پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می‌دهد. این رنگ یک انتخاب عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است، جایی که انرژی زا و امید بخش است. در راهروها و ورودی ها و فضاهای کوچک، رنگ زرد می تواند احساس گستردگی و استقبال را القا کند.

 

       

 

کاربرد:  در آشپزخانه، اتاق کارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرد استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.

استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون منزل نشانه جشن، جدید بودن و علاقه است. این رنگ هیجان انگیز است و احساس قدرت ایجاد می کند. قرمز در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود. اگر در دکوراسیون منزل می خواهید از رنگ قرمز استفاده کنید بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در منزل استفاده کنید. اگر دیوارها را قرمز کنید محیط بسته تر به نظر می رسد و حس صمیمیت ایجاد می شود. قرمز مناسب اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می‌کند.در طرح‌های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز تماشایی خواهد بود. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، گرما را تداعی می‌کند و به کار بردن آن در ورودی خانه استطاعت مالی را می‌رساند.از قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید.قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت‌انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد.رنگ قرمز تیره خود یک سبک را ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس را می‌رساند.قرمز گرم، پر حرارت، رمانتیک، نشانه خطر و توقف است.قرمز هیجان، نشاط، پیشرفت، توانگری، قدرت و شجاعت را می‌رساند. قرمز موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن تنفس، افزایش مقاومت، پرخاشگری و خشم می‌شود و رنگ پوست را خوب منعکس می‌کند.

 

 

 

                    

 

 

کابرد  : در اتاق غذاخوري ،آشپزخانه ، راهروها و اتاق بازي کودکان . از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این شرکت در زمینه های طراحی و دکوراسیون داخلی محیط های اداری، منازل مسکونی،دکور محل کار، دکور فروشگاه و نمایشگاه،سالن زیبایی ،بازسازی و ….. فعالیت دارد.
همچنین داشتن نمایندگی کفپوش اپوکسی 3D سقف و دیوار و اجرای آن از دیگر تخصص این شرکت می باشد.

با تجربه ترین طراحی و دیزاین همچنین اجرای دقیق با مهارت لازم و اقتصادی بودن هدف این شرکت می باشد.

16 دی 1394

رنگ: روانشناسی صنعتی یا ارگونومی ادراکی شاخه ای از دانش ارگونومی است که اهمیت هر رنگ و کاربرد آن در محیط را بر کاهش یا افزایش ادراکات افراد مورد بررسی قرار می دهد. اگر به دنبال رنگ مناسبی برای دکوراسیون منزل خود هستید با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

گروه معماران مدام

نارنجی، رنگی صمیمی و گرم است و استفاده از آن به مقدار کم در محیط می تواند باعث رفع خستگی در افراد شود .این رنگ اشتها و دستگاه هاضمه را تحریک می کند و برای فضاهای مانند آشپزخانه و رستوران بسیار مناسب است. اما استفاده ی زیاد از آن در محیط حس بی قراری را در افراد به وجود می آورد پس باید آن را به طور متعادل در فضا به کار بگیریم.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

سبز، آرامش و سکون در افراد را به وجود می آورد. اضطراب را دور می کند و موجب رفع تنش و گرفتگی های عضلانی در افراد می شود. در نتیجه بیشتر در بیمارستان ها، اتاق های جراحی و حتی در مکان های آموزشی شاهد این رنگ هستیم . البته بهتر است در محیط های کاری و فضاهایی مثل اتاق کار به مقدار زیاد استفاده نشود، زیرا این فضاها نیازمند هوشیاری، نشاط و آرامش هستند. و برای فضای داخلی منزل، رنگ سبز برای اتاق خواب ها مناسب اند.

استفاده ی کم از رنگ زرد، نشاط و شادی در افراد به وجود می آورد و تمرکز را تقویت می کند. اما استفاده ی زیاد از آن ایجاد خستگی و ترس می کند. در نتیجه بهتر است رنگ های ملایم تر و روشن تر نارنجی را به کار بگیرید، مانند زرد هلویی که برای رستوران ها مناسب است.

شرکت معماری دکوکو

این رنگ با ایجاد احساس هیجان در افراد، فعالیت امواج مغزی را تحریک کرده، ضربان قلب را زیاد و ناآرامی وبی قراری ایجاد می کند. اما به کار بردن مشتقات معتدل تر این رنگ مانند سرخابی و صورتی گرم، باعث آرامش عضلات و رفع رفتگی و خستگی در افراد می شود. حتی به کارگیری رنگ قرمز به صورت نقطه ای و یا به مقدار محدود در محیط خستگی افراد را از بین می برد.

مبلمان کودک و نوجوان آپادانا

این رنگ ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد و باعث آرامش، قدرت و سلامتی در افراد می شود. استفاده از رنگ آبی در اتاق خواب ها، به خصوص اتاق کودک و مطب های پزشکان بسیار مناسب است.

این رنگ هیجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را با هم دارد. بنفش نمادی از عرفان و حالات معنوی است و به طور کلی طیف هایی از این رنگ، اثری آرام کننده روی قلب دارد.

خوشحال می شویم ایده های رنگارنگ خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر : جادوی رنگ های فرعی در دکوراسیون داخلی۵ ترکیب رنگ خیره کننده در دکوراسیون منزل                                             رنگ سبز و ترکیب های با طراوت آن در دکوراسیون منزل ۷ رنگ خوش ترکیب با بنفش در دکوراسیون منزل!
 ۷ترکیب رنگی جذاب با نارنجی
 مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !معرفی ۴ کتاب درباره رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

7217 بازدید

0 نظر

16 دی 1394

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script); var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0]; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async=1; script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/bartarinha.ir/loader.js” ; head.appendChild(script);

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *