روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

 
helpkade
روانشناسی رنگ برای اتاق کودک
روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

رنگ اتاق تاثیر بسزایی در زندگی داشته و این اثر از نظر روانشناسی خود را در کودکان بیشتر نشان می‌دهد. در این مطلب به بررسی انواع رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی پرداخته‌ایم. با توکامگ همراه شده و با تاثیر انواع رنگ‌ها بر رفتار کودکان آشنا شوید.

رنگ‌های گرم معمولا ذهن را تحریک کرده، باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی خوشایند و پرحرارت را بوجود می‌آورند. اما این نوع رنگ‌ها برای خواب، و به خصوص برای کودکان پرانرژی مناسب نیستند. در ادامه می‌توانید تعدادی از این رنگ‌ها و اثری که بر روی افراد دارند را همراه با عکس مشاهده کنید. گفتنی است که پیش بینی‌های انجام شده در مورد رنگ سال ۲۰۱۹ و سال ۱۳۹۸ هم حاکی از آن است که در سال‌های آینده نیز شاهد رنگ‌های شاد در دکوراسیون خانه‌های خود خواهیم بود.

 

پر حرارت، گرم و راحت ویژگی‌هایی هستند که رنگ نارنجی به افراد القا می‌کند. استفاده از این رنگ در برخی جاهای اتاق شاید جالب باشد، اما استفاده زیاد از آن، به خصوص نارنجی پررنگ، ممکن است زیاد جالب نباشد.

زرد نیز یکی از رنگ‌های انرژی‌زا و خوشایند است که جلوه‌ای درخشان به اتاق می‌بخشد؛ رنگی که نام آن با شادی گره خورده است. بسته به شدت و سایه رنگ زرد استفاده شده، زرد پررنگ باعث افزایش تمرکز شده و سایه‌های کم رنگ زرد نیز باعث تحریک حافظه می‌شود.

قرمز به عنوان رنگ اتاق کودک توصیه نمی‌شود؛ چرا که معمولا رنگ قرمز با خشونت همراه بوده و از طرفی نیز باعث عدم تمرکز و ایجاد سردرد می‌شود. البته این امر زمانی اتقاق می‌افتد که در استفاده از رنگ قرمز در اتاق زیاده‌روی کنید. در واقع اگر از قرمز به طور صحیح و جزئی در قسمت‌هایی از دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید، باعث القای احساس شادابی و افزایش انرژی نیز خواهد شد.

صورتی رنگی است که در همه جا به عنوان یک رنگ دخترانه شناخته شده است و این امر تصادفی نیست. صورتی رنگی آرام‌بخش بوده و با احساسات لطیف دخترانه نیز تلفیق می‌شود. توجه داشته باشید که صورتی شاید در ابتدا آرامش‌بخش باشد، اما استفاده بیش از حد نیز می‌تواند باعث آشفتگی و اضطراب شود؛ پس بهتر است تمام اجزای اتاق را صورتی انتخاب نکرده و از آن همانند رنگ‌های دیگر به صورت مناسب استفاده کنید.

در رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی رنگ‌های سرد در برابر رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند. در مقایسه با رنگ‌های گرم، رنگ‌های سرد اثری آرامش‌بخش بر روی ذهن و بدن دارند و معمولا باعث می‌شوند که اتاق بزرگ‌تر و راحت‌تر به نظر برسند. البته بایستی در استفاده از سایه‌های تیره رنگ‌های سرد زیاده‌روی نکرد تا فضای اتاق غم‌انگیز نشود.

رنگ آبی را می‌توان نقطه مقابل رنگ قرمز دانست. رنگی که اثر آرام‌بخش دارد، گفته می‌شود که فشار خون را کاهش داده و از استرس و اضطراب نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از رنگ آبی می‌تواند مکانی آرام‌بخش را در خانه ایجاد کند، اما بایستی در استفاده از سایه‌های آن دقت کرد؛ چرا که برای مثال استفاده از رنگ طوسی-آبی می‌تواند فضایی نسبتا غریب و غم‌انگیز را بوجود می‌آورد.

رنگ سبز همواره با طبیعت، سلامت و خوشی همراه بوده و اثری تسکین دهنده روی بدن دارد. استفاده از رنگ سبز در اتاق باعث افزایش تمرکز شده و مطالعات نشان می‌دهند که توانایی خواندن را نیز افزایش می‌دهند. به همین دلیل گفته می‌شود که رنگ سبز یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای فضاهایی است که از آن‌ها به عنوان محیط یادگیری و مطالعه استفاده می‌شود.

بنفش رنگی لوکس به حساب آمده معمولا همراه با مفاهیمی مانند خرد و معنویت نیز همراه است. سایه‌های ملایم و کم رنگ بنفش نیز همانند رنگ آبی اثری آرام‌بخش دارد. جالب است که رنگ سال ۲۰۱۸ نیز طیفی از رنگ بنفش به نام ماوراء بنفش (ultra violet) است.

سفید یکی از رنگ‌های پرطرفدار در طراحی دکوراسیون منازل، مخصوصا در بین ایرانیان است. این رنگ به دلیل ساده بودن و ایجاد حس آرامش در افراد طرفداران بسیاری دارد.

اگرچه طوسی به عنوان یک رنگ غم‌انگیز و کسل کننده شناخته می‌شود، اما این رنگ می‌تواند باعث برانگیخته شدن سایر احساسات در افراد شود. استفاده از رنگ طوسی در اتاق می‌تواند اثری آرامش‌بخش داشته باشد، اما معمولا آن را همراه با طیف رنگ‌های گرم استفاده می‌کنند تا اثر کسل کنندگی‌اش کمتر شود.

رنگ مشکی به ندرت در اتاق کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این رنگ بیشتر در دکوراسیون‌های مدرن و در مکان‌هایی با پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی فراوان  استفاده می‌شود. چیزی که در اتاق‌های کوچک مخصوص کودکان کمتر دیده می‌شود.

از رنگ قهوه‌ای نیز می‌توان به عنوان رنگ اتاق کودک استفاده کرد. البته بهتر است این رنگ را همراه با رنگ‌های دیگر و رنگ‌های روشن استفاده کنید تا جلوه یکدست و ناخوشایندی نداشته باشد.

در این مقاله سعی کردیم انواع رنگ‌های گرم و سرد مناسب برای اتاق کودکان را از نظر روانشناسی بررسی کنیم. امیدواریم که با خواندن آن بتوانید مناسب‌ترین رنگ را برای اتاق کودک دلبندتان پیدا کنید.روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

برگرفته از: homedit

به این مطلب امتیاز بدهید: (28 رای, امتیاز: 3٫86 از 5)
Loading…

دانشجوی تجارت الکترونیک هستم و عاشق مطالعه، گردش و فیلم و سریال. چند ساله که کار نویسندگی و تولید محتوا انجام میدم و خوشحالم این بار مطالبی رو آماده میکنم که قراره به خوشگل‌تر شدن خونه‌هاتون کمک کنه!

مطلب قبلی

چگونه مبل ال را بچینیم؟ سه نمونه زیبا از چیدمان مبل ال شکل

مطلب بعدی

دکوراسیون عاشقانه برای ولنتاین در سال جدید

رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی ؛ 30 مدل رنگ آمیزی پذیرایی

رنگ مناسب اتاق نشیمن چه رنگی است؟

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست و چه تاثیری روی افراد دارد؟

رنگ اتاق مطالعه باید چگونه باشد؟ مناسب‌ترین رنگ ها برای اتاق مطالعه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

انتخاب رنگ مناسب اتاق ‌خواب کودکان می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ برای والدین باشد. اگر این انتخاب هوشمندانه و علمی نباشد. هر دو خانواده رنگ‌های سرد و گرم طرفداران خاص خود را دارد اما زمانی که به استفاده از آن‌ها برای اتاق‌خواب کودکان و تأثیراتی که به همراه دارند، صحبت می‌شود باید با تأمل بیشتری انتخاب شوند. به دلیل اینکه کودک شما بیشتر زمان سال‌های اولیه خود را در اتاق‌خواب می‌گذراند انتخاب رنگ گرم یا رنگ سرد اتاق‌خواب کودکان اهمیت ویژه‌ای به خود می‌گیرد.
رنگ گرم در اتاق کودک به او هیجان و انرژی لازم را منتقل می‌کند درحالی‌که رنگ‌های سرد برای زمان آرامش مناسب هستند. رنگ سرد در اتاق کودک میزان کافی استراحت و خواب که برای رشد بسیار مهم و حیاتی است، را فراهم می‌کند. سؤال اصلی در این زمان مطرح می‌شود که کدام‌ یک از این رنگ‌ها می‌تواند تمام آنچه موردنیاز کودک برای رشد و سازگاری با محیط است را فراهم کند؟
در ادامه با سرفصل‌های زیر به بررسی رنگ مناسب اتاق ‌خواب کودک از جنبه‌های مختلف علمی و روانشناسی برای انتخاب بهینه می‌پردازیم:

انتخاب رنگ مناسب اتاق کودکان همان‌طور که گفته شد به موارد مختلفی وابسته است. از جمله موارد مهم و تأثیرگذار در رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان می‌توان به سن و جنسیت کودک اشاره کرد. رنگ گرم انرژی ، هیجان و بی‌قراری را همیشه با خود همراه دارد. طیف‌های گسترده رنگ‌های گرم از تیره به سمت رنگ‌های روشن و خنثی پیش می‌روند. رنگ گرم اتاق کودک ، ذهن او را تحریک کرده و خصوصاً برای کودکانی که انرژی زیادی دارند مناسب نخواهد بود. بنابراین به‌طور کامل نمی‌توان گفت که از رنگ‌های کرم در اتاق‌خواب کودک نباید استفاده کرد. زیرا این خانواده از رنگ‌ها در مقابل برای زمان بازی و تفریح کودک بسیار به‌جا و مناسب هستند. برای استفاده از رنگ گرم اتاق کودک را می‌توان به نواحی کوچکی تقسیم کرد که شامل محل بازی کودک باشد. البته این انتخاب باید فاصله مناسبی با محل خواب کودک داشته باشد.

رنگ‌های سرد برخلاف رنگ‌های گرم به دلیل خاصیت ذاتی‌شان فضایی آرام و ساکت ایجاد می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشید که اگر میزان آن زیاد باشد باعث ایجاد حس افسردگی و دل‌تنگی نیز می‌شوند. رنگ سرد اتاق کودک را می‌توان در محل خواب و استراحت بیشتر به کار برد. استفاده از ترکیبات رنگ سرد اتاق کودک باعث بزرگ‌تر نشان دادن فضا است و می‌توان برای اتاق‌های کوچک از آن استفاده کرد. استفاده معتدل از رنگ‌های سرد و ترکیب آن با رنگ‌های خنثی و گرم در دکوراسیون اتاق ‌خواب نیز ایده‌ای کاربردی خواهد بود. از این خانواده رنگ‌های کلاسیکی مانند صورتی برای دخترخانم‌ها و ترکیبات آبی برای پسرها معمولاً استفاده می‌شود. اما می‌توان با انتخاب مناسب رنگ اتاق کودکان پا را از این فراتر نهاده و تنها به این دورنگ اکتفا نکرد.روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

با کمک گرفتن از هر دو خانواده رنگ سرد و گرم می‌توانید اتاق ایدئال برای کودک خود را طراحی کنید. عموماً در این روش از رنگ سرد به‌عنوان رنگ اصلی استفاده ‌شده و از ترکیبات رنگ‌های گرم برای نقوش و طراحی قسمتی از اتاق استفاده می‌کنند. انتخاب اینکه چه رنگی از هر خانواده رنگ مناسب اتاق کودکان است را بر اساس علاقه‌مندی‌های کودکان و والدین همچنین سن کودک صورت می‌گیرد. در سنین زیر ۳ سال به دلیل عدم درک صحیح از رنگ‌ها و محیط پیرامون والدین می‌توانند با توجه به نمودار رشد کودک رنگ مناسب اتاق کودکان را انتخاب کنند.
علاوه بر تمام آنچه گفته شد کاغذدیواری‌های طرح دار که رنگ پس‌زمینه سرد با شکلک‌ها و نقوشی که به رنگ گرم هستند در برخی از اتاق‌خواب کودک می‌تواند انتخاب بهینه‌ای باشد.

انتخاب رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان می‌تواند به‌صورت ترکیبی از هر دو خانواده رنگ‌های سرد و گرم صورت گیرد.

والدینی که در انتخاب رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان دچار سردرگمی شده‌اند می‌توان با استفاده از نکات زیر به نتیجه مطلوبی برسند:

شاید به نظر عموم کمی عجیب به نظر برسد که بگوییم بهتر است اتاق ‌خواب کودک تازه متولد شده را به رنگ سیاه‌ و سفید طراحی کنید. اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کودک در ماه‌های نخست زندگی خود فقط سایه‌هایی از رنگ سیاه، خاکستری و سفید را می‌تواند ببیند. به همین علت می‌توانید اتاق‌خواب کودک تازه متولد شده را با این ترکیب رنگی و اشکال مختلف هندسی متأثر از این رنگ‌ها طراحی کنید.
البته این انتخاب به دلیل موقتی بودن محدودیت دید کودک شاید به نظر منطقی نرسد. عموماً وقتی اتاقی طراحی می‌شود انتظار می‌رود که حداقل تا دو سال بعد از آن نیاز به تغییر نداشته باشد. بنابراین استفاده از رنگ‌هایی مانند کرم ، طلایی و حتی صورتی در این ترکیب می‌توانند به‌عنوان رنگ مکمل استفاده شوند.
از آنجائی که هنوز رشد چشمی کودک به کمال نرسیده رنگ‌های سفید و سیاه می‌توانند تأثیر زیادی در درک و دریافت دیداری کودک داشته باشند. سیگنال‌های قوی بصری که از محیط اطراف به مغز را می‌یابند در درک مفاهیم دیداری به کودک کمک می‌کنند.

بنابراین رنگ‌های روشن مانند سفید با ترکیبی از طرح‌ها و اشکال مختلف هندسی یا تصویری شناخت کودک از محیط پیرامون را توسعه می‌دهد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب می‌توانید از تابلوهای تصویری و پرده‌های طرح دار حتی کف‌پوش‌هایی با طرح‌های سیاه‌وسفید نیز بهره ببرید.

با توجه به اینکه در مراحل مختلف سنی دید کودک شما از محیط اطراف در حال رشد و شکل‌گیری است می‌توانید از وسایل پرتابل و ارزان در هر مرحله برای طراحی اتاق استفاده کنید. در این روش انتخاب رنگ اصلی اتاق از میان رنگ‌های سرد و خنثی به‌طور متعادل می‌تواند راهگشا باشد. بنابراین در کنار رنگ سرد اتاق کودک وسایل مختلفی ازجمله پرده ، اسباب‌بازی، تابلوها و.. می‌توانند طرح اصلی اتاق را تشکیل دهند. اکثر نوزادان در سه‌ ماهگی قادر به دیدن رنگ هستند که رنگ‌های روشن نقشی اساس را در تحریک مغز کودک برای شناسایی آن، ایفا می‌کنند. بنابراین در این زمان می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مختلف روشن در اتاق‌خواب کودک آن را به فضایی لذت‌بخش تبدیل کنید.
با استفاده از رنگ‌هایی مانند زرد و صورتی در اجزای دکوراسیون اتاق‌خواب کودک آشنایی بارنگ‌ها را می‌توان آغاز کرد. نیاز به‌صرف هزینه‌های بسیاری در این رابطه نیست و با استفاده از کوسن‌ها ، تابلوهای کوچک یا حتی اسباب‌بازی نیز می‌توان به این مهم دست‌یافت.
استیکرهای ارزان نیز در سقف اتاق‌ خواب می‌توانند همین تأثیر را روی مغز کودک شما بگذارند. این برچسب‌ها را به ‌راحتی می‌توان استفاده و متناسب با شرایط و سن کودک تعویض کرد.

سن کودک در انتخاب رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان بسیار مهم و تأثیرگذار است بنابراین آشنایی با رشد بصری کودک در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کند.

در سن ۶ تا ۸ ماهگی درک بصری کودک شما ازلحاظ رنگ ‌شناسی به‌اندازه کافی رشد پیدا کرده و قادر به دیدن آن‌ها است. بنابراین استفاده از المان‌های رنگی در اتاق‌خواب کودک با استفاده از رنگ‌ها متنوع می‌تواند به درک صحیح کودک از فضا کمک کند. برای این منظور می‌توانید با تغییر کوچک حتی در رختخواب کودک نیز به نتیجه اصلی دست پیدا کنید. عموماً والدین در ماه‌های مختلف برای خرید وسایل بازی فکری و سرگرمی برای کودک خود اقدام می‌کنند بنابراین با انتخاب این وسایل در رنگ‌های مختلف می‌توانید تغییر عظیمی در اتاق کودک خود دهید. چیدمان صحیح رنگ‌ها به‌طوری‌که همگی قابل‌مشاهده برای کودک باشند نیز بسیار راهگشا خواهد بود.

نکته بسیار مهم در این دوران حفظ تعادل برای رنگ‌های تحریک‌کننده و آرامش‌بخش در نقاط مختلف اتاق کودک است. به‌عنوان‌مثال رنگ سرد اتاق کودک باید درجایی استفاده شود که کودک در آن به خواب و آرامش بیشتری نیاز دارد. همچنین رنگ گرم اتاق کودک نیز در محل‌هایی که کودک به بازی و جست‌وخیز مشغول است بسیار حائز اهمیت است.
همچنان طرح‌های هندسی و تصویرهای فانتزی می‌تواند در درک و دریافت کودک ازآنچه در پیرامون او رخ می‌دهد، کمک کند. به‌منظور ایجاد تغییر در فضای اتاق کودک نیاز به‌صرف هزینه‌های بالا نیست و شما به‌راحتی باکمی خلاقیت می‌توانید به رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان دست پیدا کنید.

در این دوران کودک در حال رشد زبانی بوده و تا پایان این سن دایره لغات خود را گسترش می‌دهد. اما همچنان این دایره محدود به کلمات خاصی خواهند بود و کودک با تکرار آن‌ها به ثبت شدن در مغز خود کمک می‌کند. به همین جهت استفاده از طرح‌های تکرارشونده مانند پرندگان روی کاغذدیواری در بخشی از اتاق می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. برای انتخاب رنگ مناسب اتاق‌خواب کودک نیز می‌توان از خود آن‌ها کمک گرفت . حال کودک شما تا حد زیادی رنگ‌ها می‌شناسد و از دیدن آن‌ها لذت می‌برد. بسیاری از محققان توصیه می‌کنند که والدین وارد بازی رنگ‌ها با فرزند خود در این سن شوند. به همین جهت می‌توانید طرح‌های مختلف و رنگ‌ها را به کودک خود نشان داده و از آن‌ها برای طراحی دکوراسیون اتاقشان نظر بخواهید.

تشخیص، شناسایی و نامیدن رنگ‌های اصلی در این سن برای کودک شما امکان‌پذیر است. دیوارهای رنگی اتاق یا استفاده از طرح‌هایی مانند مداد رنگی یا رنگین‌کمان به افزایش خلاقیت کودک شما کمک می‌کند. بازی تشخیص رنگ‌ها در این سن به اوج خود رسیده و حالا کودک شما درک درستی از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف پیرامون خود دارد. در این سن حتی می‌توانید به علاقه‌مندی‌های کودک خود توجه کرده و طرح‌های کاغذ دیواری یا برچسب‌ها را از میان آن‌ها انتخاب کنید. این طرح‌ها می‌توانند از میان شخصیت‌های کارتونی یا وسایل و مشاغل موردعلاقه کودکتان انتخاب شوند. این امر به نقش حمایتی شما و اعتماد به ‌نفس کودک برای انتخاب طراحی اتاق خود کمک می‌کند.

در این سن کودکان سعی در ابراز علاقه به رنگ‌ها یا طرح‌هایی خاص کرده و تمایل دارند خودشان تصمیم‌گیرنده باشند. عموماً در این سن دخترخانم‌ها و آقاپسرها پی به تفاوت‌های شخصیتی خود از یکدیگر برده و سعی در اثبات آن‌ها دارند . به همین جهت است که اکثر دختران در این سن رنگ صورتی یا بنفش کمرنگ را به‌عنوان رنگ موردعلاقه خود انتخاب می‌کنند. آن‌ها با طرح‌هایی الهام گرفته از قصه‌ها و افسانه شاهزاده درونی خود را بیدار می‌کنند. پسرها نیز توجه خاصی به رنگ‌های آبی و قرمز نشان داده و تمایل به رنگ‌های گرم دارند و از طرح‌های ماشین و امثال آن لذت می‌برند. در این مرحله والدین باید با آگاهی و صبر به خواسته‌های کودکان خود احترام گذاشته و آن‌ها را در انتخاب دکوراسیون اتاق یاری کنند.

والدین می‌توانند با مراجعه به مجله‌های دکوراسیون یا طرح‌های پرطرفدار دنیا که به‌دقت انتخاب‌شده‌اند نیز الهام بگیرند. رنگ مناسب اتاق‌خواب کودک عموماً ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم است که با توجه به سن و سلیقه والدین انتخاب می‌شوند. در زیر چند طرح پر طرفدار برای سنین مختلف کودکان آورده شده است.
ازجمله مهم‌ترین این طرح‌ها ترکیبی از رنگ گرم و سرد و طرح‌های هندسی و فانتزی مختلف است.

استفاده از رنگ سرد برای طراحی اتاق کودک به‌عنوان رنگ اصلی در سال‌های اخیر بسیار طرفدار پیداکرده است. رنگ سرد اتاق کودک را می‌توان با المان‌هایی رنگی شور و هیجان بیشتری داد.

رنگ بنفش و یاسی کاربرد زیادی در اتاق‌خواب کودکان دختر دارد. ترکیب رنگ بنفش با سفید و صورتی نیز می‌تواند در جذاب شدن دکوراسیون اتاق‌خواب کودک تأثیرگذار باشد.

رنگ‌های خنثی و حتی پاستل به‌صورت ترکیبی از شکل‌های هندسی نیز از طرح‌های مناسب برای اتاق‌خواب کودک است.

همان‌طور که گفته شد می‌توان از رنگ‌های گرم برای تزئین اتاق کودک به‌صورت ترکیبی بارنگ‌های سرد نیز استفاده کرد.

رنگ خاکستری در کنار رنگ‌های سردی مانند آبی نیز برای آرامش کودک انتخاب مناسبی خواهد بود.

با استفاده از طرح‌های پرطرفدار طراحی اتاق کودک در مجله‌های دکوراسیون، می‌توانید رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان را از آن‌ها الهام بگیرید.

انتخاب رنگ مناسب اتاق‌خواب کودکان یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در طراحی دکوراسیون اتاق کودک است. رنگ‌ها علاوه بر زیبایی خاصیت‌های متنوعی بر رفتار و حتی مغز کودک دارند. بااطلاع از این خواص می‌توانید رنگ متناسب با اتاق‌خواب کودکان را با توجه به ویژگی‌های شخصی کودک خود انتخاب کنید. رنگ سرد اتاق کودک او را به آرامش دعوت می‌کند در مقابل رنگ گرم اتاق کودک شور و هیجان او را افزایش می‌دهد. رنگ ایدئال برای اتاق کودک می‌تواند ترکیبی از این دو خانواده با توجه به سلیقه و علایق والدین و فرزند باشد. کاغذدیواری‌های طرح دار در بخشی از اتاق نیز در ایجاد محیطی زنده و آرامش‌بخش تأثیر خواهد داشت. توجه به سن کودک و نیازهایی که در هر مرحله از رشد دارد برای ایجاد نتیجه مطلوب بسیار مؤثر خواهد بود.

۱۷ تیر ۱۳۹۹

۱۱ تیر ۱۳۹۹

۰۳ تیر ۱۳۹۹

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

اگر در حال درست کردن سیسمونی و تزیین اتاق فرشته کوچکتان هستید، احتمالا یکی از اولین گام ها انتخاب رنگ مناسب برای اتاق نوزاد است. احتمالا شنیده اید که از نظر روان شناسی رنگ اتاق نوزاد بر روی روحیات او موثر خواهد بود. با این وجود بهترین رنگ اتاق نوزاد و کودک از نظر روانشناسی کدام است؟ در هنگام انتخاب رنگ در و دیوار و وسایل نوزاد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در دوران بارداری والدین به مسایل گوناگونی فکر می‌کنند و سئوالات زیادی در ذهن‌شان نقش می‌بندد. سوالاتی مثل اینکه با چه بطری‌ای‌ به نوزادم شیر دهم و چه پوشکی استفاده کنم و … رنگ اتاق نوزاد نیز از جمله مسایل مهمی است که والدین باید در موردش صحبت کنند و تصمیم بگیرند.

چندین دهه است که محققان در مورد رنگ‌ها و تاثیرش بر خلق و خو و رفتار کودکان تحقیق کرده‌اند و والدین می‌توانند از این تحقیقات استفاده کنند.

شخصیت نوزادان را حتی قبل از تولد و در زندگی دوران رحمی می‌توان تشخیص داد. بعضی جنین‌ها ‌مرتبا در حال تکان خوردن و لگد زدن هستند و برخی دیگر آرم و خواب‌آلوده به نظر می‌رسند. در هر حال داشتن شناختی نسبی می‌تواند به شما در انتخاب رنگ اتاق نوزاد کمک کند. اما چطور؟روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

رنگ بر جسم و روان همه آدم‌ها ‌تاثیر گذار است. این تاثیر بر مغز نوزادان شدیدتر خواهد بود. مثلا زرد روشن به شرطی که تا زمان راه افتادن نوزادتان آن را تغییر ندهید تاثیر قابل توجهی بر آینده او خواهد داشت. رنگ دیوارهای اتاقی که مادر در آن به نوزادش شیر می‌دهد نه تنها بر نوزاد و شیرخوار بلکه بر سلامت جسمی و روانی مادر و پدر هم تاثیر گذار است. پس در انتخاب این رنگ دقت بیشتری داشته باشید.

 

قرمز

قرمز رنگ قدرت است، رنگ شور و اشتیاق، گل سرخ، بوسه و خون است. برای نوزاد تازه متولد شده، استفاده از این رنگ کمی افراطی است اما می‌توان به طور سلیقه‌ای از برخی تناژ رنگ قرمز روی رنگ سفید، خاکستری و آبی استفاده کرد تا یک اتاق مرده را به فضایی شاد و با ذوق تبدیل کند.

 نارنجی

پرتقالی رنگ غذاهای فست فود است. ثابت شده است که ترکیب‌های قرمز و زرد انسان را گرسنه می‌کند. اگر یک کودک خواب آلود و لاغر دارید که در افزایش وزن مشکل دارد نارنجی رنگ تحریک کننده اشتها برایش خواهد بود. اما اگر کودکی خوش خوراک با اضافه وزن بالا دارید هرگز به سمت پرتقالی نروید.

  زرد

زرد رنگ شادی است. اما بیش از حد از آن استفاده نکنید. دقیقاً همانند آفتاب که برای زندگی و خوشبختی لازم است اما چشمان ما نمی‌توانند نور زیاد را تحمل کنند، رنگ زرد نیز در حجم بالا به چشم آسیب می‌رساند و روی اعصاب اثر منفی دارد و سبب تحریک و گریه بیشتر نوزادان می‌شود.

سبز

سبز به عنوان برجسته ترین رنگ طبیعت، حس زندگی را القا می‌کند. سبز ترکیبی از آبی و زرد است.

آبی

رنگ آبی انواع و اقسام دارد. برخی از انواع آبی افسرده کننده است. آبی سلطنتی نیز رنگ مناسبی برای اتاق نیست مگر اینکه تزئینات سفید بیشماری در اتاق داشته باشید. بهترین رنگ آبی مخلوطی از سبز و خاکستری است. اگر رنگ آبی اتاقتان زیبا نیست می‌توانید با تزئینات زرد و نارنجی و قرمز زیبایش کنید.

بنفش

بنفش رنگ طبیعی و اصلی نیست. استفاده از آن می‌تواند خواص رنگ قرمز و آبی را همزمان داشته باشد.

سفید

رنگ سفید رنگ ایده آل طلبی است اما در عین حال حس پنهان کاری و ناایمن بودن را القا می‌کند.

قهوه‌ای

رنگ قهوه‎ای برای اتاقی با تم  کابویی هم برای دختران و هم پسران مناسب است. فقط سعی کنید رنگ قهوه ای ساده و طبیعی را انتخاب کنید و زرق و برق زیادی به آن نیافزایید.

بهترین رنگ اتاق بچه به سلیقه شما نیز بستگی دارد. اگر هنوز هم می پرسید که بهترین رنگ اتاق نوزاد و کودک از نظر روانشناسی کدام است، با دریافت اطلاعات کافی درمورد هر رنگ، مشورت با پدر نی نی و افزودن کمی چاشنی سلیقه می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

  منبع:childsafetyexperts 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

روانشناسی نوزاد

سلامت، مراقبت و رشد نوزاد

روانشناسی نوزاد

ویدیو های شیردهی

روانشناسی نوزاد

روانشناسی نوزاد

روانشناسی نوزاد

این بخش در حال طراحی می باشد

هلدینگ ايليا دکور از سال 1378 فعاليت خود را به صورت كاملا حرفه ای در زمينه طراحی و اجرای دكوراسيون مبلمان اتاق كودک و نوجوان آغاز نمود.

تاثیر رنگ در کودکان

طبق تحقیقات و مطالعات اثرات رنگ ها بر شخصیت و شکل گیری روحیات کودکان و سلامتی آن ها به قرار زیر است:

طبق تحقیقات و مطالعات رنگ اتاق خواب کودک تاثیرات متفاوتی بر شخصیت و شکل گیری روحیات کودکان و سلامتی آن ها دارد .برای همین انتخاب رنگ اتاق خواب کودک – تختخواب نوزاد – اسباب بازیها – آویز تخت – مبل کودک- صندلی کودک – اهمیت زیادی پیدا می‌کند.روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

رنگ اتاق و سیسمونی کودک و تخت خواب کودک نیز در روح و روان نوزادان تاثیر بسزایی دارد. اتاق یک نوزاد، نخستین دنیای رنگارنگ و روشنی است که نوزاد در آغاز تولد در آن سکنی می‌گزیند و از این‌رو باید به اندازه کافی برای او جذاب و دوست‌داشتنی باشد.

نکته : نکته ی قابل توجه این است که هرچه تعداد رنگ‌های مورد استفاده در اتاق نوزاد بیشتر باشد، نیاز به استفاده از اکسسوری در دکوراسیون اتاق کمتر می‌شود و این کمک بسیاری به بودجه شما می‌کند.

در این مطلب تاثیر رنگ‌های مختلف را روی شخصیت کودک به طور خلاصه می گویم و امیدوارم اگر قرار باشد رنگ اتاق کودکتان را انتخاب کنید فقط به سلیقه خودتان فکر نکنید.

روانشناسی رنگ و تاثیرات آن برشخصیت کودک

رنگ اتاق کودکان بهتر است رنگ‌هایی با طیف ملایم چون آبی، سبز و صورتی باشد به دلیل انتقال آرامش به کودکان برایشان مناسب‌تر است. همچنین این رنگ‌ها بر روی پرخاشگری اضطراب و استرس بسیار اثر گذارند.

رنگها به 2دسته گرم و سرد تقسیم میشوند که هر کدام خواص و ویژیگهای خود را دارند و ما با ترکیب رنگهای گرم و سرد میتوانیم اتاق مطلوب و دوست داشتنی برای کودک خود بسازیم

استفاده از رنگ‌های گرم در اتاق کودک

استفاده از رنگ‌های گرم رنگ‌های گرم معمولا ذهن را تحریک کرده، باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی خوشایند و پرحرارت را بوجود می‌آورند. این رنگ‌ها علاوه بر اینکه فضای اتاق را بزرگ جلوه داده و به کودک احساس امنیت می‌دهد،

رنگ های گرم آرام‌بخش نبوده و بنابراین برای اتاق‌خواب توصیه نمی‌شود، به‌خصوص که تأثیر آن‌ها روی انرژی کودک زیاد است و احتمالاً باعث بدخوابی و بی‌خوابی آن‌ها می‌شود؛و اصلا برای کودکان پر انرژی مناسب نیست اما برای اتاق بازی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

نارنجی

نارنجی گرم و دل‌نشین ارتباطات اجتماعی کودک را تقویت می‌کند؛

اما استفاده زیاد از این رنگ در اتاق‌خواب ممکن کودکتان را به یک کودک بیش‌فعال تبدیل کند. شاید این رنگ برای کلاس درس و مهدکودک انتخاب بهتری باشد .

رنگ نارنجی اشتهای کودک را افزایش داده و رشد توانایی های خلاقانه را تحریک می کند.

.ضمناً نارنجی احساس گرما و شوق را به ذهن می آورد،. بنابراین استفاده از آنها در اتاق خواب توصیه نمی شود.

زرد

زرد هم از آن دسته رنگ‌های گرم است که نور اتاق را زیاد و احساس شادی را بیشتر می‌کند.

فعالیت مغز کودک را شدت می بخشد و دید را بهتر می کند.البته در استفاده از رنگ زرد باید این نکته را در نظر گرفت که چشم را خسته می کند .

بستگی به میزان پررنگی و یا کم‌رنگی رنگ زرد پررنگ یا لیمویی تمرکز را بالا می‌برد درحالی‌که زرد کم‌رنگ عملکرد حافظه را بهتر می‌کند و آرامش‌بخش است.

قرمز

قرمز از آن رنگ‌هایی است که به‌هیچ‌وجه به‌عنوان رنگ غالب برای اتاق کودک پیشنهاد نمی‌شود. به این دلیل که این رنگ ارتباط زیادی با خشونت و تحریکات عصبی و مانع تمرکز می‌شود و حتی باعث سردرد می‌گردد؛

رنگ قرمز در ذهن کودک تاثیر منفی ایجاد می کند و باعث سردرد و کابوس می شود.

اما اگر این رنگ به‌درستی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود تاثیرات مثبتی مثل افزایش انرژی و حتی افزایش تمایلات ورزشی می‌شود. بخصوص برای اتاق بازی گروهی و مهدکودک‌ها.

صورتی

دکور صورتی ممکن است در نگاه اول زیبا به نظر برسد اما در مدت کوتاهی به‌شدت خسته‌کننده می‌شود. بهترین راه ترکیب رنگ صورتی با رنگ‌های دیگر است.

صورتی همیشه در همه جای زمین یک رنگ دخترانه به حساب می‌آمد. دلیلش هم این است که صورتی یک رنگ آرام‌بخش است و احساسات انسان را برمی‌انگیزد.

با همه اینکه یک رنگ کاملاً آرامش‌بخش است میزان زیاد آن باعث افزایش عصبانیت و هیجان کاذب می‌شود. این رنگ را با رنگ سفید برای اتاق دختر کوچولو ترکیب کنید . ترکیب دو رنگ سفید و صورتی باعث تعادل عاطفی می شود و بر ذهن کودک اثرات مثبتی دارد.

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد برخلاف رنگ‌های گرم یک فضای آرام و ساکت ایجاد می‌کنند. اگر میزان آن زیاد باشد باعث ایجاد حس افسردگی و دل‌تنگی می‌شود.

آبی

آبی برخلاف قرمز رنگ آرامش بخش است. فشار خون را پایین می‌آورد و خشونت را کاهش می‌دهد.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید رنگ آبی خنکی بیشتری به اتاق می‌دهد.

همچنین رنگ آبی برخلاف قرمز و نارنجی اشتها را هم کم می‌کند و مانع پرخوری می‌شود.

آبی باعث افسردگی می شود و جنب و جوش کودک را کم می کند .رنگ آبی را با سفید ترکیب کنید تا اتاق بیش‌ازحد افسرده و سرد نباشد.

سبز

سبز رنگ آرام و دلپذیر است. رنگ سبز با طبیعت و سلامتی گره خورده و احساس خوب و آرام بخشی به بدن می‌دهد.روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

این رنگ دید را بهبود می بخشد و به درمان بی خوابی در کودکان کمک خواهد کرد.

رنگ سبز گستره توجه را بیشتر کرده ,همچنین برخی مطالعات نشان داده است که رنگ سبز تمایل به یادگیری و خواندن را بیشتر می‌کند. این رنگ برای اتاق کودک گزینه بسیار مناسبی است اگر بخواهید یک کودک زرنگ و درس‌خوان و عاشق طبیعت داشته باشید.

بنفش

بنفش به نسبت آنکه به آبی و یا قرمز نزدیک باشد خصوصیات آن‌ها را منتقل می‌کند.

این رنگ همچنین یک حس رؤیایی و جادو به انسان می‌دهد و اگر به دنبال فضای جادویی هستید بنفش همان رنگ است.

این رنگ با وفاداری و وظیفه‌شناسی ارتباط دارد. بنفش روشن و یاسی حس آرامش دارد و بنفش تیره فضای اتاق را لوکس و تجملی می‌کند.

سفید

تاثیر مثبت روی کودکان کم حرف دارد و عزت نفس را بالا می برد.

رنگ سفید به‌تنهایی یک فضای روحانی و درعین‌حال دل‌باز به اتاق می‌دهد. این رنگ همچنین در طراحی‌های داخلی مدرن بسیار استفاده می‌شود اما بعد از یک مدت خسته‌کننده می‌شود کمی از رنگ‌های گرم در دکوراسیون وسایل اتاق استفاده کنید. کمی صورتی و آبی و بنفش با سفید زیبایی دل‌نشینی به اتاق کودک می‌دهد.

طوسی

هرچند رنگ طوسی بیشتر به عنوان یک رنگ سرد افسرده و مات شناخته‌شده است اما این رنگ ویژگی‌های دیگری نیز دارد مثل حس آرامش و تفکر.

رنگ طوسی ذهن را به فکر کردن تشویق می‌کند؛ برای اتاق کودک مناسب نیست زیرا کودک را افسرده و گوشه گیر می کند. زرد و رنگ‌های گرم زیبایی خاصی به رنگ طوسی می‌دهد.

سیاه

رنگ سیاه اغلب در وسایل اتاق استفاده می‌شود تا رنگ دیوارها. معمولاً وسایل سیاه با رنگ سفید و یا رنگ‌های روشن دیوار ترکیب خوبی از آب درمی‌آید.

برای اتاق کودک اصلاً گزینه خوبی نیست؛ اما برای اتاق‌های دیگر اگر پنجره‌های بزرگ باشد و تنها از سایه روشن سیاه در برخی دیوارها استفاده شود فضای مدرنی ایجاد می‌کند.

قهوه‌ای

رنگ خاک و طبیعت، برای اتاق کودک رنگ مناسبی است. سعی کنید از ترکیب قهوه‌ای روشن و تیره استفاده کنید تا همه‌چیز یکدست و یکنواخت نشود. رنگ قهوه‌ای و کرم رنگ تعادل‌اند به‌خصوص برای کمتر کثیف شدن اتاق کودک گزینه عالی‌ای است.

این تاثیرات رنگ‌ها فقط برای کودکان نیست بزرگ‌ترها هم می‌توانند به شدت تحت تأثیر رنگ اتاق قرار بگیرند. بزرگ‌ترها می‌توانند رنگ اتاق خواب خود را هم بر اساس روانشناسی رنگ‌ها انتخاب کنند اما چون این مسئله برای کودک در حال رشد بیشتر و مهم‌تر است باید دقت بیشتری در تزئین و رنگ اتاق کودک داشته باشیم.

هلدینگ ايليا دکور از سال 1378 فعاليت خود را به صورت كاملا حرفه ای در زمينه طراحی و اجرای دكوراسيون مبلمان اتاق كودک و نوجوان آغاز نمود.

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

روانشناسی رنگ ها یکی از مهمترین موضوعات در علم روانشناسی می باشد. به عقدیه روانشناسان رنگ ها اثرات مختلفی در روح و روان افراد می گذارند. به همین دلیل امروزه اهمیت بیشتری به آن ها داده می شود. در این مطلب با بهترین رنگ اتاق کودک دختر و پسر آشنا می شویم.

روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

رنگ اتاق کودکان می تواند تاثیر بسزایی در تقویت اعتماد به نفس, رفع بی قراری و پرورش احساسات کودکان دختر و پسر داشته باشد. بررسی های بسیاری نشان داده است رنگ ها توانایی بسیاری در تحریک, هیجان, تسکین و حتی درمان افراد دارند. به همین دلیل توجه به رنگ دیوار و دکوراسیون اتاق کودک اهمیت ویژه ایی دارد. در ادامه با بهترین رنگ اتاق خواب کودک دختر و پسر به همراه نمونه هایی از آن ها آشنا می شویم.

یکی از رنگ های مناسب برای اتاق کودکان, رنگ نارنجی می باشد. اگرچه از این رنگ به ندرت استفاده می شود اما این رنگ یکی از مناسب ترین رنگ های اتاق کودک به شمار می رود. این رنگ به رنگ گرم و دوستانه و جوان شهرت دارد و موجب افزایش اعتماد به نفس, برونگرایی و استقلال در کودکان می شود. همچنین این رنگ حس ارتباطات و همکاری در کودک را تقویت می کند.

رنگ سبز برای اتاق خواب یکی از طبیعی ترین رنگ ها به شمار می رود که دارای اثرات آرام بخش به خصوص روی کودکان است. تحقیقات نشان داده است رنگ سبز می تواند سرعت خواندن و درک مطلب در کودکان را افزایش دهد. از آن جایی که این رنگ اضطراب را کاهش می دهد, یکی از بهترین رنگ ها برای رنگ اتاق کودک محسوب می شود.

از نظر روانشناسی رنگ آبی آرام بخش است و اضطراب و استرس را کاهش می دهد. از آن جایی که اغلب کودکان پسر پر هیجان هستند, رنگ آبی گزینه مناسبی برای اتاق آن ها می باشد. رنگ آبی اضطراب و پرخاشگری و فشار خون کودکان را کاهش می دهد. از این رو برای اتاق کودکانی که کج خلق هستند و یا از دیگر مشکلات رفتاری رنج می برند, مناسب است.

صورتی یکی از رنگ های مورد علاقه کودکان دختر است که تصور می شود نمی توان از آن برای کودکان پسر استفاده نمود. در حالی که این طور نیست. در واقع رنگ صورتی القاء کننده حس آرام بخش است و برای همه کودکان اعم از دختر و پسر مناسب است.

رنگ های گرم موجب القای احساس شادی, شور و شوق و هیجان در اکثر افراد می شوند. رنگ هایی مانند رنگ قرمز و زرد از جمله رنگ های گرم محسوب می شوند. از آن جایی که این رنگ ها موجب تحریک هیجانات می شوند, استفاده بیش از حد آن ها در اتاق خواب کودکان توصیه نمی شود. از طرفی رنگ های سرد القا کننده احساس آرامش در اغلب افراد هستند. رنگ آبی نمونه ای از رنگ های سرد به شمار می رود. این رنگ ها برای کودکانی که سطح انرژی پایینی دارند و از هیجان کمی برخوردار هستند مناسب نیست.

رنگ اتاق کودک باید براساس روحیات کودکانه انتخاب شود. همچنین بهترین رنگ برای اتاق خواب کودکان ترکیبی از رنگ های سرد و گرم است.


دسامبر 28, 2016 در 4:14 ب.ظ


سبز


پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.


سقف کاذب و دیوارپوش آذران


مبلمان اداری


مجری دکوراسیون مغازه


کابینت آشپزخانه


مبلمان اداری آفن

ورود

روانشناسی رنگ برای اتاق کودک


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

چگونه رنگ بر رفتار تاثیر می‌گذارد؟

حساسیت غذایی، مواجهه با ناآرامی، تقویت اعتماد به نفس … همگی می توانند ناشی از تاثیرات رنگ ها باشند. اثرات رنگ ها را یاد بگیرید تا اتاق کودک خود را شاد و سالم کنید.

رنگ قابلیت الهام ‌بخشی، نشاط آوری، آرامش ‌بخشی، درمان و تحریک را دارد. این امر به خصوص برای کودکان بیشتر صدق می کند، که ممکن است نسبت به تاثیرات رنگ حساس باشند. بنابراین اهمیت انتخاب رنگ صحیح برای اتاق کودک نباید دست کم گرفته شود. با اینکه دانشمندان مطالب زیادی در مورد نحوه تاثیرگذاری رنگ بر ذهن و جسم ما آموخته اند، به یاد داشته باشید که هر کودک متفاوت است و این تعمیم دهی برای همه کاربرد ندارد. در صورتی که شما در مورد اینکه چگونه رنگ را به اتاق کودک خود بیاورید، کنجکاو هستید، این اطلاعات از” کتاب کامل رنگ” نوشته سوزی کیازار می‌تواند به شما در شروع امر کمک کند.

برای مطالعه بیشتر:

روانشناسی رنگ برای اتاق کودک

ده اسباب بازی مناسب و جذاب برای کودکان

منبع:e-teb.com

برچسب‌ها تزئین اتاق کودک, دکوراسیون اتاق, روان شناسی اتاق کودک, روان شناسی کودک, روانشناسی رنگ برای کودک, طراحی اتاق کودک, مشاوره کودک

روانشناسی رنگ برای اتاق کودک
روانشناسی رنگ برای اتاق کودک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *