چگونه تشخیص نوع مادربرد

 
helpkade
چگونه تشخیص نوع مادربرد
چگونه تشخیص نوع مادربرد

خوش آمدید، وارد اکانت خود شوید

بازیابی رمز عبور

رمز عبور برای شما ایمیل خواهد شد

آی تی رسان – مقالات روز تکنولوژی، موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر

اگر قصد خرید یک قطعه سخت‌افزاری جدید یا ارتقا کامپیوتر خود را دارید، یا اگر می‌خواهید درایورهای سخت‌افزار سیستم خود را آپدیت کنید، پیش از انجام هر کاری می‌بایست مدل مادربورد کامپیوتر را بدانید.چگونه تشخیص نوع مادربرد

اکثر افراد تصور می‌کنند که تنها راه دیدن نام و مدل مادربورد، باز کردن درب کیس کامپیوتر و خواندن اطلاعات مربوط به مادربورد از روی آن است. ولی یک راه حل ساده‌تر نیز وجود دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روش انجام این کار در سیستم عامل ویندوز را با هم مرور کنید.

اگر کار کردن با خط دستور Command Prompt برای‌تان آسان است، به سادگی می‌توانید اطلاعات بسیاری در خصوص مادربورد و به‌طور کلی سخت‌افزار سیستم خود به‌دست بیاورید. WMIC یا ابزار خط دستور مدیریت ویندوز، یک رابط کاربری مخصوص سیستم عامل ویندوز است که با استفاده از آن می‌توانید این کار را انجام دهید.

با استفاده از WMIC، می‌توانید با وارد کردن دستور baseboard و پس از آن عبارت get و سوییچ‌های مربوط به آن، اطلاعاتی از قبیل نام کارخانه سازنده، نام و مدل مادربورد، شماره سریال و مواردی از این قبیل را در مورد مادربورد سیستم مشاهده کنید.

ابتدا CMD را باز کنید. برای این منظور می‌توانید کلید Windows+R را فشار داده و در کادر پنجره باز شده عبارت cmd را تایپ کرده و Enter کنید. در خط دستور عبارت زیر را وارد کرده و کلید Enter را بزنید (توجه داشته باشید که بین سوییچ‌ها فاصله وجود ندارد و فقط با استفاده از کاراکتر “,” آن‌ها را از هم جدا کنید):

wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber

در خروجی دستور، اطلاعات مورد نظر شما نمایش داده می‌شود. همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، نام کارخانه سازنده و مدل مادربورد نمایش داده شده است ولی در خصوص شماره سریال و نسخه سخت‌افزار مادربورد، اطلاعاتی مشاهده نمی‌شود. دلیل این امر آن است که کارخانه سازنده (که در این مثال خاص کمپانی Gigabyte است)، اجازه دسترسی ابزار WMIC به شماره سریال مادربورد را نداده است. با این وجود، WMIC آن‌چه را ما نیاز داشتیم، در اختیار‌مان قرار داده است. در واقع بدون باز کردن کیس کامپیوتر، مدل و نام مادربورد را مشاهده کردیم.

اگر علاقه‌ای به استفاده از محیط خط فرمان (CMD) ندارید و کار با یک محیط گرافیکی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از برنامه رایگان Speccy استفاده کنید. با استفاده از این برنامه، می‌توانید در یک نگاه، بدون این‌که نیاز باشد دستور خاصی تایپ کنید، اطلاعات بسیاری در مورد سخت‌افزار سیستم خود بدست بیاورید.

برنامه را دانلود کرده و پس از نصب، آن را اجرا کنید. در پنجره سمت راست برنامه، اطلاعات مختصری در مورد سخت‌افزارهای موجود مشاهده می‌کنید. این اطلاعات شامل نام کارخانه سازنده، نام و مدل سخت‌افزار و همچنین دمای فعلی قطعه مورد نظر می‌شود.

اگر در پنجره سمت چپ، بر روی هر یک از سخت‌افزارها کلیک کنید، اطلاعات کامل مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر اطلاعات مربوط به مادربورد سیستم قابل مشاهده هستند. مواردی همچون چیپست‌ها و ولتاژ کاری آن‌ها و همچنین اسلات‌های موجود و این‌که در حال حاضر در حال استفاده هستند یا خیر، در این قسمت دیده می‌شوند.

سرمایه‌گذاری 3.6 میلیارد دلاری شرکت‌های اپل و کیا برای تولید خودروی برقی

چگونه ارور nvlddmkm.sys را در ویندوز 10 حل کنیم؟

هوش مصنوعی نباید جایگزین انسان شود!

اپل واچ با تشخیص کاهش ضربان قلب جان یک نفر را نجات داد

تشکر مفید بود

با سلام و عرض ادب و تشکر بی پایان از مجموعه وزین و بسیار ارزشمند تنزل وب . میخوام یه اعترافی را صادقانه خدمت شما عزیزان عرض بکنم .بنده با وارد شدن به دهه پنجم زندگیم اگر اغراق نباشه ۸۰ درصد وقت و هزینه خود را وقف تحصیل و تحقیق و مطالعه کرده ام . اما تقریبا از ۲ سال پیش که ضمن وبگردی با سایت منحصر بفرد و فوق العاده کارآمد شما آشنا شدم . تمام اموخته های گذشته ام از منابع متنوع دیگر را که با مطالب اخذ شده از سایت مورد اشاره در دو سوی کفه ترازوی منطبق بر عقل و انصاف قرار دادم با کمال حیرت متوجه تفاوت فاحش کفه وزین و بی مدعای شما شدم . امیدوارم خداوند متعال به گامهای استوار شما در زمینه بسط و گسترش علم و دانش قوام و استحکام بیشتری ببخشد . با کمال امتنان اسعد محمودزاده از شهرستان مهاباد آذربایجان غربی

صنعتگران در این جهان…..

احسنت .عالی بود

مرسی از سایت خوبتون

سلام با عرض خسته نباشید من ویندوز روی درایو cام رو پاک کردم بعد از روشن شدن مینویسه:missing operating system برای دست رسی به bios هم اسم مادر بوردمو نمیدونم چیکار کنم؟(البته یه ویندوز دیگه هم روی درایو دارم که نمیاد بالا) لطف کنید جواب بدید

برای رفتن به بایوس تو باید DELETE بر روی کامپیوتر خود را قبل از بالا امدن ویندوز بزنی تا توی بایوس بری پس ریست بکن کامپیوترتو بعد قبل از بالا امدن ۴ رنگ ویندوز پشت هم F2یا DELET رو بزن

خیلی مفید بود سپاسگزار موفق باشید

خیلی کاربردی بود ممنونم

ممنون از پست خوبتون

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد.

ذخیره اسم و ایمیل من

چگونه تشخیص نوع مادربرد

آخرین مطالب سایت

ویدیو پلاس: آموزش ساخت یک ماوس بی‌سیم چوبی

سامسونگ گلکسی F62 با پنل آمولد 6.7 اینچی و باتری 7000…

سرمایه‌گذاری 3.6 میلیارد دلاری شرکت‌های اپل و کیا برای تولید…

جشنواره نوروزی هوآوی با جوایز خیره‌کننده آغاز شد

چگونه ارور nvlddmkm.sys را در ویندوز 10 حل کنیم؟

آخرین قیمت‌ها

لیست قیمت گوشی‌های نوکیا در بازار ایران

لیست قیمت کنسول بازی در بازار ایران

لیست قیمت گوشی‌های هواوی در بازار ایران

لیست قیمت انواع ماشین لباسشویی در بازار ایران

لیست قیمت تلویزیون سامسونگ در بازار ایران

لیست قیمت آیفون در بازار ایران

سرگرمی

معرفی هفت تا از بهترین کتاب‌ها برای خودشناسی

تصاویری خنده‌دار و فتوشاپی از سناتور برنی سندرز در مراسم تحلیف جو…

معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی

ایمیل خود را وارد کنید

خوش آمدید، وارد اکانت خود شوید

بازیابی رمز عبور

رمز عبور برای شما ایمیل خواهد شد

مدل مادربورد یکی از چیزهاییه که خیلی ها نمی دونن چجوری باید پیداش کنن . خب مسلما این مسئله زمانی پیش میاد که شما کارتون مادربورد و یا DVD درایورش رو گم کرده باشید . حتما اگه تا انتهای این پست رو نخونده باشید و یا خیلی با کامپیوتر آشنا نباشین ، به My Computer می رید و در قسمت Properties دنبال مدل مادربورد تون می گردید اما غافل از اینکه اونجا اطلاعات اولیه مثل مقدار حافظه RAM و فرکانس پردازنده رو نشون میده .

بهتره که ساده ترین و سریع ترین راه رو اول بگم که وقت شما دوستان گلم هدر نره . برای تشخیص مدل مادربورد وقتی که کامپیوتر روشنه و در ویندوز مشغول به کار هستید ( هیچ فرقی نمی کنه چه ویندوزی باشه ، XP یا 7 یا 8 ) کافیه که در قسمت RUN ، عبارت CMD رو تایپ کنید ( CMD مخفف کلمه Command و یا Command DOS هست ) بعد از این کار پنجره ای به شکل زیر باز میشه که باید عبارت wmic baseboard رو تایپ کرده و Enter بزنید . به همین سادگی مدل مادربوردتون ظاهر میشه :

 

تشخیص مدل مادربورد با CMD

یه راه دیگه موقع بالا اومدن ویندوزه ، هر کامپیوتری موقع بالا اومدن و قبل از نمایش لوگوی ویندوز ، اطلاعات مادربورد رو نمایش میده حدود چند ثانیه هست که شاید نتونید به درستی بخونیدش . برای اینکه لوگو و مدل مادربورد متوقف بشه تا مدل مادربورد رو یادداشت کنید ،همون لحظه روی کیبورد دکمه Pause/Break رو بزنید ( سمت چپ Num Lock ) که با این کار مدل مادربورد ثابت می مونه و می تونید یادداشت کنید .چگونه تشخیص نوع مادربرد

خب همونطور که می دونید یا شاید هم نمی دونید برای تمام کارهای روی کره زمین نرم افزار وجود داره و اگه روزی نرم افزاری ساختن که بدون هیچ دلیل موجهی اسم و رسم شما رو بهتون گفت تعجب نکنید ، حالا از بحث دور نشیم منظورم اینه که قطعا برای پیدا کردن مدل مادربورد ، نرم افزار وجود داره و اون هم نرم افزار قدرتمندی مثل CPU-Z که با این نرم افزار می تونید مدل پردازنده ، نام و شماره آن، تعداد هسته ها و قدرت پردازش، ولتاژ هسته، کلاک داخلی و خارجی و کلیه سطوح کش پردازنده)، مدل مادربورد (شامل فروشنده، مدل و نسخه آن، تاریخ آپدیت و مدل بایوس، تراشه و سنسور و رابط گرافیکی)، حافظه رم (تعداد آن ها، فرکانس و میزان سرعت هر کدام، ماژول ها، شماره سریال و نام شرکت سازنده) رو به سادگی به دست بیارید .

 

 

تشخیص مدل مادربورد با نرم افزار CPU-Z

راستی دوستان ، پیشنهاد میکنم دوره های انگلیسی علم فردا رو تهیه کنید ، دنیاتون عوض میشه ! خیلی فرقه بین کسی که انگلیسی میدونه و نمیدونه !

محمدرضا امين زاده هستم ، مهندس الكترونيك و سردبير مجله علم فردا . علاقه زیادی به سخت افزار دارم ، اگه فرصتی بمونه در زمینه ادیت فیلم و تصویر و طراحی رابط کاربری وب و اندروید مطالعه و تمرین می کنم .

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! اگر براتون امکان داره لطفا با پرداخت مبلغ کمی در هزینه های سایت سهیم باشید تا ما هم بتونیم با خیال راحت براتون بنویسیم و به سوال ها تون پاسخ بدیم .
حمایت مالی از علم فردا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سوال امنیتی *
نُه
 + 

 = 
هفده

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

عالیه

دانلود فیلم

دانلود فیلم هندی جدید

خرید فالوور واقعی

خرید فالوور اینستاگرام

فهرست عناوین این مطلب

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که مشخصات مادربرد من چیه؟ مدل مادربرد را از کجا بفهمم یا مارک مادربرد من چیه؟ بررسی مشخصات سیستم کامپیوتری شما کار ساده ای است. پیدا کردن اکثر اطلاعات سخت افزاری که در جستجوی آن هستید بیشتر از چند کلیک زمان نمی‌برد اما متاسفانه در مورد پیدا کردن مشخصات مادربرد ممکن است کارتان کمی سخت تر شود.

 در نوار جستجوی ویندوز عبارت CMD را تایپ کنید و از نتایج Command Prompt را انتخاب کنید. به جای این کار می‌توانید دکمه‌های ویندوز و R صفحه کلید را با هم فضار دهید تا پنجره Run باز شود و بعد CMD را در آن تایپ کنید و اینتر کنید تا پنجره Command Prompt برای شما باز شود.

حالا دستور wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber را تایپ و اینتر کنید. اطمینان حاصل کنید که دستور را مطابق با شکل زیر وارد کرده اید. با این دستور شما می‌توانید تمام اطلاعات مادربرد خود را مشاهده کنید.چگونه تشخیص نوع مادربرد

کیس کامپیوتر خود را باز کنید و آن را بررسی کنید. شما می‌توانید مارک مادربرد و شماره مدل مادربرد که در کنار قطعات فیکزیکی قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که سیستم شما به برق وصل نیست و تمام کابل‌ها را از مادربرد جدا کرده اید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از لمس (بر اثر ترشحات استاتیک) از لمس کردن قطعات کامپیوتر خود خودداری کنید.

کامپیوتر را ترجیحا روی یک سطح کاری صاف قرار دهید. با باز کردن پیچ‌ها با استفاده از پیچ گوشتی مناسب و یا با دستتان کیس را باز کنید. شماره مدل مادربرد که معمولا روی خود مادربرد چاپ می‌شود را پیدا کنید. مکانی که این اطلاعات چاپ می‌شوند بسته به مادربرد می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین حتما نزدیکی اسلات‌های رم، سوکت پردازنده یا بین اسلات‌های PCI را بررسی کنید. امکان پیدا کردن شماره مدل بدون لوگوی برن تولید کننده (و بلعکس) وجود دارد. مادربردهای مدرن تر معمولا هر دو را خواهند داشت.

شماره مدل معمولا اطلاعاتی است که با بزرگترین فونت نوشتاری نوشته می‌شود و حاوی اعداد و حروف هستند. اگر قادر به پیدا کردن مدل مادربرد نیستید می‌توانید چیپست مادربرد را بررسی کنید که دارای یک کد ۴ رقمی است که با یک حرف شروع می‌شود و به دنبال آن سه رقم آمده است.

در صورتی که مشخصه چاپ شده ای را روی مادربرد پیدا نمی‌کنید از شماره مدل برای پیدا کردن سازنده استفاده کنید. این امر معمولا فقط با تایپ شماره مدل و سپس تایپ کلمه مادربرد در موتور جستجو به سادگی قابل انجام است.

در کادر نوار جستجو عبارت system information را تایپ کنید و از نتایج system information را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از کلید ویندوز و R پنجره Run را باز کنید و عبارت msinfo32 را در آن تایپ و اجرا کنید.

حالا به دنبال عبارت Motherboard Manufacturer یا BaseBoard Manufacturer باشید. در این بخش شما می‌توانید مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید. پنجرع System Information همچنین اطلاعاتی در مورد بایوس را در اختیار شما قرار می‌دهد که تنها هدف آن این است که بدانید که چه مادربردی دارید تا به راحتی بروزرسانی درایورها را انجام دهید.

شما می‌توانید اطلاعات مشخصات سخت افزاری سیستم‌های مک را هم به راحتی مشاهده کنید. برای تعیین مدل مادربرد یا شماره سریال، باید از بردهای لاجیک مک استفاده کنید، اما برای این کار هم شما نیاز به شماره سریال iMac دارید. شما می‌توانید شماره سریال iMac را از طریق گزینه About This Mac که بعد از کلیک روی لوگوی اپل ظاهر می‌شود پیدا کنید. آیکن اپل را می‌توانید در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش خود پیدا کنید.

برای بدست آوردن شماره سریال دوبار ورژن را کلیک کنید.  با شماره سریال بدست آمده، به این وب سایت بروید و آن را وارد کنید. حالا می‌توانید اطلاعات مک خود را از جمله مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید.

با استفاده از HardInfo  شما می‌توانید به راحتی تمام مشخصات مربوط به سیستم خود را در لینوکس اوبونتو مشاهده کنید. شما می‌توانید به یکی از دو روش زیر به این قسمت دسترسی پیدا کنید:

برای مشاهده مشخصات مادربرد از طریق کامند لاید، روی آیکن اوبونتو در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و Terminal را تایپ کنید و بعد اینتر کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از Ctrl+Alt+T به کامند لاین دسترسی پیدا کنید. دستور sudo apt-get install hardinfo را در ترمینال وارد کنید و اینتر را فشار دهید تا ابزار مورد نیاز ما باز شود. بعد از باز شدن ابزار به مسیر Device > DMI بروید و مارک مادربرد و مدل مادربرد خود را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

نرم افزارهای جانبی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و مشخصات مادربرد خود را مشاده کنید. نرم افزارهای CPU-Z و Speccy نرم افزارهای ساده و بسیار مناسبی هستند. در حالی که سیستم‌های مبتنی بر یونیکس مانند MacOS و لینوکس می‌توانند از برنامه‌های CPU-G و Neofetch برای مشاهده مشخصات مادربرد خود استفاده کنند.

CPU-Z بهترین نرم افزاری است که می‌توانید برای سیستم ویندوزی خود استفاده کنید و بر خلاف برنامه Speccy رایگان هم است. شما همچنین با استفاده از برنامه CPU-Z می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد سخت افزار خود بدست آورید.

Belarc Advisor مانند CPU-Z یکی دیگر از نرم افزارهای سازگار با ویندوز است. این برنامه سیستم شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و مشخصات کاملی از سخت افزارهی نصب شده را به شما ارائه می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند شما را در مورد مشخصات فعلی سیستم و در مورد هر گونه بروزرسانی امنیتی که ممکن است دست داده باشید شما را آگاه می‌سازد.

برای اینکه هر کدام از این برنامه‌های جنبی به طور مناسبی کار کنند شما باید این برنامه‌ها را به طور کامل دانلود و روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید. بدین ترتیب آنها اطلاعات دقیقی در مورد سیستم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تیم نارستان با بیش از 20 سال سابقه و تخصص در فروش لوازم کامپیوتری و شبکه این‌بار در سطح گسترده‌تر و در قالب فروشگاه اینترنتی محصولات برتر از بهترین برندهای بین‌المللی و ملی ایران را انتخاب و گردآوری کرده است. و حالا به راحتی چند کلیک می‌توانید از خرید خود در یک مولتی‌برند معتبر لذت ببرید. در نارستان می‌توانید از بین تجهیزات شبکه (مودم ADSL و VDSL، سوئیچ شبکه، اکسس‌پوینت و روتر و…)، قطعات کامپیوتری (موس، کیبورد، اسپیکر هارد اکسترنال و اینترنال و…)، لوازم جانبی (هدست، پاوربانک، انواع کابل و…) محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

فهرست عناوین این مطلب

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که مشخصات مادربرد من چیه؟ مدل مادربرد را از کجا بفهمم یا مارک مادربرد من چیه؟ بررسی مشخصات سیستم کامپیوتری شما کار ساده ای است. پیدا کردن اکثر اطلاعات سخت افزاری که در جستجوی آن هستید بیشتر از چند کلیک زمان نمی‌برد اما متاسفانه در مورد پیدا کردن مشخصات مادربرد ممکن است کارتان کمی سخت تر شود.

 در نوار جستجوی ویندوز عبارت CMD را تایپ کنید و از نتایج Command Prompt را انتخاب کنید. به جای این کار می‌توانید دکمه‌های ویندوز و R صفحه کلید را با هم فضار دهید تا پنجره Run باز شود و بعد CMD را در آن تایپ کنید و اینتر کنید تا پنجره Command Prompt برای شما باز شود.

حالا دستور wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber را تایپ و اینتر کنید. اطمینان حاصل کنید که دستور را مطابق با شکل زیر وارد کرده اید. با این دستور شما می‌توانید تمام اطلاعات مادربرد خود را مشاهده کنید.چگونه تشخیص نوع مادربرد

کیس کامپیوتر خود را باز کنید و آن را بررسی کنید. شما می‌توانید مارک مادربرد و شماره مدل مادربرد که در کنار قطعات فیکزیکی قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که سیستم شما به برق وصل نیست و تمام کابل‌ها را از مادربرد جدا کرده اید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از لمس (بر اثر ترشحات استاتیک) از لمس کردن قطعات کامپیوتر خود خودداری کنید.

کامپیوتر را ترجیحا روی یک سطح کاری صاف قرار دهید. با باز کردن پیچ‌ها با استفاده از پیچ گوشتی مناسب و یا با دستتان کیس را باز کنید. شماره مدل مادربرد که معمولا روی خود مادربرد چاپ می‌شود را پیدا کنید. مکانی که این اطلاعات چاپ می‌شوند بسته به مادربرد می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین حتما نزدیکی اسلات‌های رم، سوکت پردازنده یا بین اسلات‌های PCI را بررسی کنید. امکان پیدا کردن شماره مدل بدون لوگوی برن تولید کننده (و بلعکس) وجود دارد. مادربردهای مدرن تر معمولا هر دو را خواهند داشت.

شماره مدل معمولا اطلاعاتی است که با بزرگترین فونت نوشتاری نوشته می‌شود و حاوی اعداد و حروف هستند. اگر قادر به پیدا کردن مدل مادربرد نیستید می‌توانید چیپست مادربرد را بررسی کنید که دارای یک کد ۴ رقمی است که با یک حرف شروع می‌شود و به دنبال آن سه رقم آمده است.

در صورتی که مشخصه چاپ شده ای را روی مادربرد پیدا نمی‌کنید از شماره مدل برای پیدا کردن سازنده استفاده کنید. این امر معمولا فقط با تایپ شماره مدل و سپس تایپ کلمه مادربرد در موتور جستجو به سادگی قابل انجام است.

در کادر نوار جستجو عبارت system information را تایپ کنید و از نتایج system information را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از کلید ویندوز و R پنجره Run را باز کنید و عبارت msinfo32 را در آن تایپ و اجرا کنید.

حالا به دنبال عبارت Motherboard Manufacturer یا BaseBoard Manufacturer باشید. در این بخش شما می‌توانید مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید. پنجرع System Information همچنین اطلاعاتی در مورد بایوس را در اختیار شما قرار می‌دهد که تنها هدف آن این است که بدانید که چه مادربردی دارید تا به راحتی بروزرسانی درایورها را انجام دهید.

شما می‌توانید اطلاعات مشخصات سخت افزاری سیستم‌های مک را هم به راحتی مشاهده کنید. برای تعیین مدل مادربرد یا شماره سریال، باید از بردهای لاجیک مک استفاده کنید، اما برای این کار هم شما نیاز به شماره سریال iMac دارید. شما می‌توانید شماره سریال iMac را از طریق گزینه About This Mac که بعد از کلیک روی لوگوی اپل ظاهر می‌شود پیدا کنید. آیکن اپل را می‌توانید در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش خود پیدا کنید.

برای بدست آوردن شماره سریال دوبار ورژن را کلیک کنید.  با شماره سریال بدست آمده، به این وب سایت بروید و آن را وارد کنید. حالا می‌توانید اطلاعات مک خود را از جمله مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید.

با استفاده از HardInfo  شما می‌توانید به راحتی تمام مشخصات مربوط به سیستم خود را در لینوکس اوبونتو مشاهده کنید. شما می‌توانید به یکی از دو روش زیر به این قسمت دسترسی پیدا کنید:

برای مشاهده مشخصات مادربرد از طریق کامند لاید، روی آیکن اوبونتو در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و Terminal را تایپ کنید و بعد اینتر کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از Ctrl+Alt+T به کامند لاین دسترسی پیدا کنید. دستور sudo apt-get install hardinfo را در ترمینال وارد کنید و اینتر را فشار دهید تا ابزار مورد نیاز ما باز شود. بعد از باز شدن ابزار به مسیر Device > DMI بروید و مارک مادربرد و مدل مادربرد خود را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

نرم افزارهای جانبی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و مشخصات مادربرد خود را مشاده کنید. نرم افزارهای CPU-Z و Speccy نرم افزارهای ساده و بسیار مناسبی هستند. در حالی که سیستم‌های مبتنی بر یونیکس مانند MacOS و لینوکس می‌توانند از برنامه‌های CPU-G و Neofetch برای مشاهده مشخصات مادربرد خود استفاده کنند.

CPU-Z بهترین نرم افزاری است که می‌توانید برای سیستم ویندوزی خود استفاده کنید و بر خلاف برنامه Speccy رایگان هم است. شما همچنین با استفاده از برنامه CPU-Z می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد سخت افزار خود بدست آورید.

Belarc Advisor مانند CPU-Z یکی دیگر از نرم افزارهای سازگار با ویندوز است. این برنامه سیستم شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و مشخصات کاملی از سخت افزارهی نصب شده را به شما ارائه می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند شما را در مورد مشخصات فعلی سیستم و در مورد هر گونه بروزرسانی امنیتی که ممکن است دست داده باشید شما را آگاه می‌سازد.

برای اینکه هر کدام از این برنامه‌های جنبی به طور مناسبی کار کنند شما باید این برنامه‌ها را به طور کامل دانلود و روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید. بدین ترتیب آنها اطلاعات دقیقی در مورد سیستم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تیم نارستان با بیش از 20 سال سابقه و تخصص در فروش لوازم کامپیوتری و شبکه این‌بار در سطح گسترده‌تر و در قالب فروشگاه اینترنتی محصولات برتر از بهترین برندهای بین‌المللی و ملی ایران را انتخاب و گردآوری کرده است. و حالا به راحتی چند کلیک می‌توانید از خرید خود در یک مولتی‌برند معتبر لذت ببرید. در نارستان می‌توانید از بین تجهیزات شبکه (مودم ADSL و VDSL، سوئیچ شبکه، اکسس‌پوینت و روتر و…)، قطعات کامپیوتری (موس، کیبورد، اسپیکر هارد اکسترنال و اینترنال و…)، لوازم جانبی (هدست، پاوربانک، انواع کابل و…) محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

فهرست عناوین این مطلب

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که مشخصات مادربرد من چیه؟ مدل مادربرد را از کجا بفهمم یا مارک مادربرد من چیه؟ بررسی مشخصات سیستم کامپیوتری شما کار ساده ای است. پیدا کردن اکثر اطلاعات سخت افزاری که در جستجوی آن هستید بیشتر از چند کلیک زمان نمی‌برد اما متاسفانه در مورد پیدا کردن مشخصات مادربرد ممکن است کارتان کمی سخت تر شود.

 در نوار جستجوی ویندوز عبارت CMD را تایپ کنید و از نتایج Command Prompt را انتخاب کنید. به جای این کار می‌توانید دکمه‌های ویندوز و R صفحه کلید را با هم فضار دهید تا پنجره Run باز شود و بعد CMD را در آن تایپ کنید و اینتر کنید تا پنجره Command Prompt برای شما باز شود.

حالا دستور wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber را تایپ و اینتر کنید. اطمینان حاصل کنید که دستور را مطابق با شکل زیر وارد کرده اید. با این دستور شما می‌توانید تمام اطلاعات مادربرد خود را مشاهده کنید.چگونه تشخیص نوع مادربرد

کیس کامپیوتر خود را باز کنید و آن را بررسی کنید. شما می‌توانید مارک مادربرد و شماره مدل مادربرد که در کنار قطعات فیکزیکی قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که سیستم شما به برق وصل نیست و تمام کابل‌ها را از مادربرد جدا کرده اید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از لمس (بر اثر ترشحات استاتیک) از لمس کردن قطعات کامپیوتر خود خودداری کنید.

کامپیوتر را ترجیحا روی یک سطح کاری صاف قرار دهید. با باز کردن پیچ‌ها با استفاده از پیچ گوشتی مناسب و یا با دستتان کیس را باز کنید. شماره مدل مادربرد که معمولا روی خود مادربرد چاپ می‌شود را پیدا کنید. مکانی که این اطلاعات چاپ می‌شوند بسته به مادربرد می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین حتما نزدیکی اسلات‌های رم، سوکت پردازنده یا بین اسلات‌های PCI را بررسی کنید. امکان پیدا کردن شماره مدل بدون لوگوی برن تولید کننده (و بلعکس) وجود دارد. مادربردهای مدرن تر معمولا هر دو را خواهند داشت.

شماره مدل معمولا اطلاعاتی است که با بزرگترین فونت نوشتاری نوشته می‌شود و حاوی اعداد و حروف هستند. اگر قادر به پیدا کردن مدل مادربرد نیستید می‌توانید چیپست مادربرد را بررسی کنید که دارای یک کد ۴ رقمی است که با یک حرف شروع می‌شود و به دنبال آن سه رقم آمده است.

در صورتی که مشخصه چاپ شده ای را روی مادربرد پیدا نمی‌کنید از شماره مدل برای پیدا کردن سازنده استفاده کنید. این امر معمولا فقط با تایپ شماره مدل و سپس تایپ کلمه مادربرد در موتور جستجو به سادگی قابل انجام است.

در کادر نوار جستجو عبارت system information را تایپ کنید و از نتایج system information را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از کلید ویندوز و R پنجره Run را باز کنید و عبارت msinfo32 را در آن تایپ و اجرا کنید.

حالا به دنبال عبارت Motherboard Manufacturer یا BaseBoard Manufacturer باشید. در این بخش شما می‌توانید مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید. پنجرع System Information همچنین اطلاعاتی در مورد بایوس را در اختیار شما قرار می‌دهد که تنها هدف آن این است که بدانید که چه مادربردی دارید تا به راحتی بروزرسانی درایورها را انجام دهید.

شما می‌توانید اطلاعات مشخصات سخت افزاری سیستم‌های مک را هم به راحتی مشاهده کنید. برای تعیین مدل مادربرد یا شماره سریال، باید از بردهای لاجیک مک استفاده کنید، اما برای این کار هم شما نیاز به شماره سریال iMac دارید. شما می‌توانید شماره سریال iMac را از طریق گزینه About This Mac که بعد از کلیک روی لوگوی اپل ظاهر می‌شود پیدا کنید. آیکن اپل را می‌توانید در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش خود پیدا کنید.

برای بدست آوردن شماره سریال دوبار ورژن را کلیک کنید.  با شماره سریال بدست آمده، به این وب سایت بروید و آن را وارد کنید. حالا می‌توانید اطلاعات مک خود را از جمله مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید.

با استفاده از HardInfo  شما می‌توانید به راحتی تمام مشخصات مربوط به سیستم خود را در لینوکس اوبونتو مشاهده کنید. شما می‌توانید به یکی از دو روش زیر به این قسمت دسترسی پیدا کنید:

برای مشاهده مشخصات مادربرد از طریق کامند لاید، روی آیکن اوبونتو در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و Terminal را تایپ کنید و بعد اینتر کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از Ctrl+Alt+T به کامند لاین دسترسی پیدا کنید. دستور sudo apt-get install hardinfo را در ترمینال وارد کنید و اینتر را فشار دهید تا ابزار مورد نیاز ما باز شود. بعد از باز شدن ابزار به مسیر Device > DMI بروید و مارک مادربرد و مدل مادربرد خود را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

نرم افزارهای جانبی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و مشخصات مادربرد خود را مشاده کنید. نرم افزارهای CPU-Z و Speccy نرم افزارهای ساده و بسیار مناسبی هستند. در حالی که سیستم‌های مبتنی بر یونیکس مانند MacOS و لینوکس می‌توانند از برنامه‌های CPU-G و Neofetch برای مشاهده مشخصات مادربرد خود استفاده کنند.

CPU-Z بهترین نرم افزاری است که می‌توانید برای سیستم ویندوزی خود استفاده کنید و بر خلاف برنامه Speccy رایگان هم است. شما همچنین با استفاده از برنامه CPU-Z می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد سخت افزار خود بدست آورید.

Belarc Advisor مانند CPU-Z یکی دیگر از نرم افزارهای سازگار با ویندوز است. این برنامه سیستم شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و مشخصات کاملی از سخت افزارهی نصب شده را به شما ارائه می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند شما را در مورد مشخصات فعلی سیستم و در مورد هر گونه بروزرسانی امنیتی که ممکن است دست داده باشید شما را آگاه می‌سازد.

برای اینکه هر کدام از این برنامه‌های جنبی به طور مناسبی کار کنند شما باید این برنامه‌ها را به طور کامل دانلود و روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید. بدین ترتیب آنها اطلاعات دقیقی در مورد سیستم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تیم نارستان با بیش از 20 سال سابقه و تخصص در فروش لوازم کامپیوتری و شبکه این‌بار در سطح گسترده‌تر و در قالب فروشگاه اینترنتی محصولات برتر از بهترین برندهای بین‌المللی و ملی ایران را انتخاب و گردآوری کرده است. و حالا به راحتی چند کلیک می‌توانید از خرید خود در یک مولتی‌برند معتبر لذت ببرید. در نارستان می‌توانید از بین تجهیزات شبکه (مودم ADSL و VDSL، سوئیچ شبکه، اکسس‌پوینت و روتر و…)، قطعات کامپیوتری (موس، کیبورد، اسپیکر هارد اکسترنال و اینترنال و…)، لوازم جانبی (هدست، پاوربانک، انواع کابل و…) محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

فهرست عناوین این مطلب

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که مشخصات مادربرد من چیه؟ مدل مادربرد را از کجا بفهمم یا مارک مادربرد من چیه؟ بررسی مشخصات سیستم کامپیوتری شما کار ساده ای است. پیدا کردن اکثر اطلاعات سخت افزاری که در جستجوی آن هستید بیشتر از چند کلیک زمان نمی‌برد اما متاسفانه در مورد پیدا کردن مشخصات مادربرد ممکن است کارتان کمی سخت تر شود.

 در نوار جستجوی ویندوز عبارت CMD را تایپ کنید و از نتایج Command Prompt را انتخاب کنید. به جای این کار می‌توانید دکمه‌های ویندوز و R صفحه کلید را با هم فضار دهید تا پنجره Run باز شود و بعد CMD را در آن تایپ کنید و اینتر کنید تا پنجره Command Prompt برای شما باز شود.

حالا دستور wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber را تایپ و اینتر کنید. اطمینان حاصل کنید که دستور را مطابق با شکل زیر وارد کرده اید. با این دستور شما می‌توانید تمام اطلاعات مادربرد خود را مشاهده کنید.چگونه تشخیص نوع مادربرد

کیس کامپیوتر خود را باز کنید و آن را بررسی کنید. شما می‌توانید مارک مادربرد و شماره مدل مادربرد که در کنار قطعات فیکزیکی قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که سیستم شما به برق وصل نیست و تمام کابل‌ها را از مادربرد جدا کرده اید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از لمس (بر اثر ترشحات استاتیک) از لمس کردن قطعات کامپیوتر خود خودداری کنید.

کامپیوتر را ترجیحا روی یک سطح کاری صاف قرار دهید. با باز کردن پیچ‌ها با استفاده از پیچ گوشتی مناسب و یا با دستتان کیس را باز کنید. شماره مدل مادربرد که معمولا روی خود مادربرد چاپ می‌شود را پیدا کنید. مکانی که این اطلاعات چاپ می‌شوند بسته به مادربرد می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین حتما نزدیکی اسلات‌های رم، سوکت پردازنده یا بین اسلات‌های PCI را بررسی کنید. امکان پیدا کردن شماره مدل بدون لوگوی برن تولید کننده (و بلعکس) وجود دارد. مادربردهای مدرن تر معمولا هر دو را خواهند داشت.

شماره مدل معمولا اطلاعاتی است که با بزرگترین فونت نوشتاری نوشته می‌شود و حاوی اعداد و حروف هستند. اگر قادر به پیدا کردن مدل مادربرد نیستید می‌توانید چیپست مادربرد را بررسی کنید که دارای یک کد ۴ رقمی است که با یک حرف شروع می‌شود و به دنبال آن سه رقم آمده است.

در صورتی که مشخصه چاپ شده ای را روی مادربرد پیدا نمی‌کنید از شماره مدل برای پیدا کردن سازنده استفاده کنید. این امر معمولا فقط با تایپ شماره مدل و سپس تایپ کلمه مادربرد در موتور جستجو به سادگی قابل انجام است.

در کادر نوار جستجو عبارت system information را تایپ کنید و از نتایج system information را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از کلید ویندوز و R پنجره Run را باز کنید و عبارت msinfo32 را در آن تایپ و اجرا کنید.

حالا به دنبال عبارت Motherboard Manufacturer یا BaseBoard Manufacturer باشید. در این بخش شما می‌توانید مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید. پنجرع System Information همچنین اطلاعاتی در مورد بایوس را در اختیار شما قرار می‌دهد که تنها هدف آن این است که بدانید که چه مادربردی دارید تا به راحتی بروزرسانی درایورها را انجام دهید.

شما می‌توانید اطلاعات مشخصات سخت افزاری سیستم‌های مک را هم به راحتی مشاهده کنید. برای تعیین مدل مادربرد یا شماره سریال، باید از بردهای لاجیک مک استفاده کنید، اما برای این کار هم شما نیاز به شماره سریال iMac دارید. شما می‌توانید شماره سریال iMac را از طریق گزینه About This Mac که بعد از کلیک روی لوگوی اپل ظاهر می‌شود پیدا کنید. آیکن اپل را می‌توانید در گوشه بالا سمت راست صفحه نمایش خود پیدا کنید.

برای بدست آوردن شماره سریال دوبار ورژن را کلیک کنید.  با شماره سریال بدست آمده، به این وب سایت بروید و آن را وارد کنید. حالا می‌توانید اطلاعات مک خود را از جمله مشخصات مادربرد خود را مشاهده کنید.

با استفاده از HardInfo  شما می‌توانید به راحتی تمام مشخصات مربوط به سیستم خود را در لینوکس اوبونتو مشاهده کنید. شما می‌توانید به یکی از دو روش زیر به این قسمت دسترسی پیدا کنید:

برای مشاهده مشخصات مادربرد از طریق کامند لاید، روی آیکن اوبونتو در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید و Terminal را تایپ کنید و بعد اینتر کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از Ctrl+Alt+T به کامند لاین دسترسی پیدا کنید. دستور sudo apt-get install hardinfo را در ترمینال وارد کنید و اینتر را فشار دهید تا ابزار مورد نیاز ما باز شود. بعد از باز شدن ابزار به مسیر Device > DMI بروید و مارک مادربرد و مدل مادربرد خود را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه اتصال کانکتور و سیم‌های پنل جلویی کیس به مادربرد

نرم افزارهای جانبی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید و مشخصات مادربرد خود را مشاده کنید. نرم افزارهای CPU-Z و Speccy نرم افزارهای ساده و بسیار مناسبی هستند. در حالی که سیستم‌های مبتنی بر یونیکس مانند MacOS و لینوکس می‌توانند از برنامه‌های CPU-G و Neofetch برای مشاهده مشخصات مادربرد خود استفاده کنند.

CPU-Z بهترین نرم افزاری است که می‌توانید برای سیستم ویندوزی خود استفاده کنید و بر خلاف برنامه Speccy رایگان هم است. شما همچنین با استفاده از برنامه CPU-Z می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد سخت افزار خود بدست آورید.

Belarc Advisor مانند CPU-Z یکی دیگر از نرم افزارهای سازگار با ویندوز است. این برنامه سیستم شما را تجزیه و تحلیل می‌کند و مشخصات کاملی از سخت افزارهی نصب شده را به شما ارائه می‌دهد. این نرم افزار می‌تواند شما را در مورد مشخصات فعلی سیستم و در مورد هر گونه بروزرسانی امنیتی که ممکن است دست داده باشید شما را آگاه می‌سازد.

برای اینکه هر کدام از این برنامه‌های جنبی به طور مناسبی کار کنند شما باید این برنامه‌ها را به طور کامل دانلود و روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید. بدین ترتیب آنها اطلاعات دقیقی در مورد سیستم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تیم نارستان با بیش از 20 سال سابقه و تخصص در فروش لوازم کامپیوتری و شبکه این‌بار در سطح گسترده‌تر و در قالب فروشگاه اینترنتی محصولات برتر از بهترین برندهای بین‌المللی و ملی ایران را انتخاب و گردآوری کرده است. و حالا به راحتی چند کلیک می‌توانید از خرید خود در یک مولتی‌برند معتبر لذت ببرید. در نارستان می‌توانید از بین تجهیزات شبکه (مودم ADSL و VDSL، سوئیچ شبکه، اکسس‌پوینت و روتر و…)، قطعات کامپیوتری (موس، کیبورد، اسپیکر هارد اکسترنال و اینترنال و…)، لوازم جانبی (هدست، پاوربانک، انواع کابل و…) محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.


نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

اگر شما نیاز دارید که درایو‌های خودتان را آپدیت کنید لازم هست که مدل مادربورد خودتان را بدانید. گاهی نیز برای اجرا برنامه‌های سنگین لازم است ابتدا از شرایط سخت افزاری سیستم آگهی داشته باشید. در این مقاله ما قصد داریم چند روش مختلف به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن بتوانید مدل مادر بورد را در ویندوز پیدا کنید.

قطعا دانستن مدل مادربورد بسیار حائز اهمیت است. برای مثال شما اگر می‌خواهید درایور‌های خودتان را به صورت دستی آپدیت کنید باید این مشخصات را از قبل همراه داشته باشید. همچنین اگر می‌خواهید کامپیوتر را ارتقا بدید و یک سخت افزار جدید بر روی آن نصب کنید حتما لازم است که با شماره مدل مادربورد خود آشنا باشید.

اگر شما کاغذ و اسنادی که هنگام خرید یک سیستم از فروشنده دریافت کرده‌اید را هنوز در اختیار دارید می‌توانید مشخصاتی مانند مدل مادربورد را بر روی آن پیدا کنید. ولی این روش به دو دلیل مناسب نیست. اولا ممکن است خیلی از افراد از جمله خود من فاکتور و اسنادی که هنگام خرید سیستم از فروشنده دریافت کردیم را اکنون در دسترس نداشته باشیم. در ثانی در برخی موارد نادر ممکن است شماره مدلی که در مشخصات فروش نوشته می‌شود اشتباه باشد. در نتیجه بهتر است با روش‌های که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم حتما شماره مدل مادربورد را در ویندوز بررسی کنید.

 

چگونه تشخیص نوع مادربرد

شما در Command Prompt و با استفاده از خط فرمان Windows Instrumentation Handy به اصطلاح WMIC می‌توانید تمامی اطلاعات سخت افزاری سیستم خود را از جمله مدل مادربورد را مشاهده کنید. با استفاده از خط فرمان WMIC می‌توانید اطلاعات آماری مادربورد را مشاهده کنید. هچنین به ویژگی‌های مثل تولید کننده، نام، مدل، شماره قطعه، شماره سریال و …

برای مثال می‌خواهیم سازنده، شماره مدل و شماره سریال یک مادربورد را پیدا کنیم. اول لازم است که Command Prompt را باز کنید. برای این کار می‌تونید کلید ترکیبی Windows+R فشار دهید و عبارت Cmd در آن جست و جو کنید.

نکته مهم : دقت کنید که این پنل رو حتما با دسترسی administrator باز کنید. برای این کار در پنل جست‌و‌جو عبارت Cmd را وارد کنید. هنگامی که آیکون پنل Command Prompt نمایش داده شد بر روی آن کلیک راست کنید و Run as administrator را بزنید.

حالا وقتی وارد محیط Cmd شدید عبارت زیر را وارد کنید و سپس Enter را بزنید.

 

در این قسمت ما اطلاعات مادربوردی که استفاده می‌کنیم را مشاهده خواهیم کرد:

تولیدکننده: Gigabyte

مدل مادربورد: Z170x-Gaming 7

هر چند که خط فرمان cmd سعی کرده شماره سریال را شناسایی کند اما سیاست‌های گیگابایت به نحوه‌ی است که از نمایش دادن شماره سریال خودداری کرده است. ولی ما با همین دستور ساده توانستیم اطلاعاتی که درباره مدل مادربورد نیاز داریم را پیدا کنیم.

 

نرم‌افزار CPU-Z یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها برای شناخت مشخصات سخت افزاری سیستم است. همچنین با این برنامه می‌توانید مدل مادربورد و سازنده آن را نیز پیدا کنید. ابتدا به آدرس سایت سازنده آن cpuid.com بروید و فایل نصبی برنامه را دانلود کنید.

 

بعد از نصب برنامه را اجرا کنید. به تب Mainboard بروید. حالا در این قسمت تمام مشخصات سخت افزاری مادربورد شما اعم از نام سازنده و مدل مادربورد نمایش داده می‌شود.

 

همان طور که در تصویر مشاهد می‌کنید سازنده این مادربورد Asus می‌باشد و مدل مادربورد نیز P5K-E است. البته مشخصات تخصصی و دیگری نیز در اینجا نوشته شده است که در صورت نیاز می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید.

امیدوارم این آموزش برای شما کاربردی بوده باشد. اگر در فراگیری این آموزش سوالی داشتید می‌توانید از بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

پوریا گودرز هستم‌ علاقه مند به مباحث‌ و‌‌ مشکلات مربوط به تکنولوژی و فناوری. همچنین اندک آشنایی در زمینه گرافیک دارم. امیدوارم بتونم مشکلات شما رو در این مباحث حل کنم . انتقادات خود را از بخش نظرات با من در میان بگذارید 🙂

پست‌های بیشتر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

© تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت نزد بایت گیت محفوظ است. –
شرایط و ضوابط استفاده از وبسایت.

دلایل زیادی برای فهمیدن مدل مادربورد وجود دارد، از مهم ترین دلایل می توان به آپدیت BIOS مادربورد اشاره کرد، افراد زیادی هستند که می خواهند بایوس مادربورد رایانه شخصی خود را آپدیت کنند ولی به خاطر عدم اطلاع از مدل دقیق Motherboard کامپیوتر خود به مشکل بر می خورند، یا شاید هم شما بخواهید سیستم خود را آپگرید کنید و به دنبال سخت افزار سازگار با مادربورد خود می گردید و… دلایل دیگر.

در این مقاله سعی داریم ۴ روش رایج برای پیدا کردن مدل مادربورد را توضیح دهیم پس با «مای ترفند» همراه باشید.

به نظر می رسد که سریع ترین راه برای پیدا کردن مدل مادربورد استفاده از ابزار های پیش فرض ویندوز است. برای انجام این کار اگر کاربر ویندوز ۱۰ هستید به کمک کلید ترکیبی Windows + R سرویس «RUN» ویندوز را اجرا کنند و در این بخش کلمه «msinfo32» را تایپ کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید.

اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که از ویندوز ۷ استفاده می کنید می توانید از دستور بالا در RUN استفاده کنید و یا با کلیک بر روی دکمه Start از مسیر All Programs > Accessories > System Tools بر روی System Information utility کلیک کنید و مشخصات سیستم را مشاهده کنید.

اگر شما هم مثل من حوصله نصب کردن برنامه اضافی را در رایانه شخصی خود ندارید پیشنهاد می کنیم که از روش اول استفاده کنید ولی اگر وقت و حوصله نصب برنامه های جانبی را دارید علاوه بر به دست آوردن مدل مادربورد خود می توانید اطلاعات جامع و کامل دیگری از سیستم خود به دست بیاورید. یکی از محبوب ترین برنامه های نمایش اطلاعات سخت افزاری رایانه CPU-Z است که می توانید با کلیک بر روی دکمه زیر دانلود کنید.چگونه تشخیص نوع مادربرد

دانلود برنامه CPU-Z

پس از نصب و اجرای برنامه با کلیک بر روی تب «MainBoard» اطلاعات مادربورد خود را مشاهده کنید.

هم چنین این برنامه در بین برنامه نویسان نیز بسیار محبوب و کاربردی است.

برنامه بعدی که به وسیله آن می توانیم اطلاعات سخت افزار رایانه خود را به دست بیاوریم  Belarc Advisor است. این برنامه پس از اجرا در یک صفحه HTML ساده نمایش می دهد. این برنامه علاوه بر نمایش مشخصات سخت افزاری رایانه شما، می تواند سیستم شما را از لحاظ امنیتی آنالیز کند و نکات امنیتی و بد افزار ها و نرم افزار های جاسوسی را پیدا و به شما گوش زد کند. برای دانلود برنامه Belarc Advisor روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود برنامه Belarc Advisor

برنامه دیگری به نام Speccy از کمپانی Piriform وجود دارد، این کمپانی سازنده برنامه محبوب CCleaner است. شما با این برنامه علاوه بر مشاهده اطلاعات سخت افزاری لپ تاپ یا PC می توانید دمای هر یک از سخت افزار های موجود در رایانه خود را مشاهده کنید! برای دانلود این برنامه می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود برنامه Speccy

اگر شما به هر دلیلی نتوانستید به وسیله ترفند های بالا مدل mainboard خود را پیدا کنید، یکی از ساده ترین راه ها استفاده از محیط Command Prompt ویندوز است.

برای اجرای محیط Command Prompt می توانید در منوی استارت عبارت «CMD» را تایپ کنید. پیشنهاد می کنیم که بر روی CMD راست کلیک کنید و گزینه Run As Administrator را انتخاب کنید و سپس دستور زیر را تایپ کنید:

wmic baseboard get product,manufacturer,version,serialnumber

در این روش شما می توانید قاب کیس خود را باز کرده مادربورد خود را مشاهده کنید، معمولا اطلاعات دقیق سخت افزار بر روی آن درج می شود، پس باید با دقت به مادربورد خود نگاه کنید. البته ممکن است به خاطر گذر زمان مدل مادربورد از روی سخت افزار پاک شده باشد.

 

خوشحالیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید، اگر روش های بهتر و ساده تری برای نمایش مدل و شرکت سازنده مادربورد می دانید خوشحال می شویم در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. اگر به دنبال ترفند ها و آموزش های بیشتری از سیستم عامل ویندوز هستید از دسته بندی «آموزش ها و ترفند های ویندوز» دیدن کنید.

اگر در مورد نحوه فهمیدن مشخصات مادر برد سوالی داشتید

اگر در مورد نحوه فهمیدن مشخصات مادر برد سوالی داشتید

مادربرد یکی از اجزای اصلی سخت افزاری دستگاه های pc است . تمام قطعات کامپیوتر به صورت مستقیم نصب شده و یا به قطعات مادربرد متصل می شوند ، و تمام اطلاعات از طریق مادربرد منتقل می شود . کیفیت سیستم های pc به مشخصات مادربرد بستگی دارد . برای بسیاری از کاربران این سوال پیش می آید که مدل مادربرد را از کجا بفهمم ؟ و یا تشخیص مدل مادربرد لپ تاپ چگونه است ؟ در مقاله امروز گروه مشاوره هیواتک قصد داریم روش های فهمیدن مشخصات مادربرد و انواع مادر برد را به شما دوستان عزیز ارائه دهیم . همچنین مطالعه مقاله نصب کارت صدا را به شما پیشنهاد می کنیم .

همانطور که می دانید و گفتیم مادر برد یک قطعه اصلی در سیستم های pc است ، در این قسمت انواع مادربردها را برای شما شرح می دهیم . تا به امروز 4نوع مادربرد در بازار موجود است .

 

چگونه تشخیص نوع مادربرد

مادربرد AT :

قدیمی ترین مادربرد های اصلی این مادربرد ها هستند . که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند . مادربرد های AT در اوایل دهه 80 در دسترس بودند .

 

مادربرد ATX :

این مادر برد ها از دهه 90 ساخته شد و هنوز هم در دسترس هستند ، اتصال ATX در مادربرد شامل یک اتصال تک است ، این برد ها برای پردازنده های P2/P3 ویا P4 مورد استفاده قرار می گیرند . 

 

مادربرد AT Baby :

این مادربرد دارای ترکیبی از AT و XT است .

 

مادربرد XT :

مادربرد XT جزء مادربرد های قدیمی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر در مورد نحوه فهمیدن مشخصات مادر برد سوالی داشتید

اگر در مورد نحوه فهمیدن مشخصات مادر برد سوالی داشتید


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور با هزینه هر دقیقه 3000 تومان) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره تلفنی هیواتک بهره مند گردید.

سایت مشاوره هیواتک یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر هیچگونه وابستگی ندارد.
جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787800-021 تماس حاصل فرمایید.

تماس از کل کشور : ۹۰۹۹۰۷۱۶۶۷ — تماس از تــهران : ۹۰۹۲۳۰۵۶۹۵همه روزه حتی ایام تعطیل از :  ۸   صبح   الی   ۱  شب

ایده آل تک – جدیدترین اخبار تکنولوژی و فناوری موبایل ، تبلت ، سخت افزار ، نرم افزار و گجت های روز دنیا در وبسایت خبری ایده آل تکنولوژی | معرفی و دانلود برنامه های موبایل

مادربرد یکی از مهم‌ترین سخت‌افزارهای کامپیوتر به شمار می‌رود. مدل و مشخصات این سخت‌افزار بر روی جعبه آن موجود است. اما اگر جعبه مادربرد گم شود یا دسترسی به آن امکان‌پذیر نباشد، باید از روش‌های دیگری برای خواندن اطلاعات آن استفاده کنید.

امروز در ایده آل تک قصد داریم، روش‌های مشاهده نام و مدل مادربورد کامپیوتر را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای این با ما همراه باشید.

دانستن این موضوع که مادربرد ddr چند است، زمانی اهمیت پیدا می کند که قصد خرید یک قطعه سخت‌‌افزاری جدید یا ارتقای سیستم کامپیوتر خود را داشته باشید. همچنین اگر می ‌خواهید درایورهای ‌افزار سیستم خود را آپدیت کنید، قبل از انجام هر کاری باید مدل مادربورد کامپیوتر را مشخص کرده و سازگاری سخت‌افزاری قطعه جدید با قطعات قدیمی را مقایسه کنید.

اگر نمی دانید مادربورد چیست و چه کاری انجام می دهد، باید بگوییم که این قطعه، یکی از قطعات حیاتی کامپیوتر محسوب می‌شود.چگونه تشخیص نوع مادربرد

تمام قطعات کامپیوتر یا به صورت مستقیم بر روی مادربورد نصب شده و یا به قطعات آن متصل می‌شوند. تمام اطلاعات از طریق مادربرد منتقل می شود و کیفیت کلی سیستم نیز به مشخصات مادربرد بستگی دارد.

به طور کلی، شما برای فهم این موضوع که مادربرد ddr چند است، می‌توانید از ۳ روش زیر استفاده کنید.

شما با نصب نرم‌افزار CPU Z، می‌توانید اطلاعات سیستم خود را مشاهده کنید. این برنامه حجم کمی دارد و اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از سیستم شما نمایش می دهد.

بعد از نصب این برنامه، آن را باز کنید. بعد از کلیک بر روی برنامه، با این پیغام روی سیستم خود مواجه خواهید شد. بنابراین، باید صبر کنید تا برنامه به طور کامل بارگیری شود.

بعد از باز شدن کامل برنامه، با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شوید.

این صفحه دارای بخش‌های مخنلفی است که هرکدام اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. به طور کلی، می‌توانید اطلاعات کامل مربوط به  CPU ،Cache ،Mainboard ،Memory ،SPD ،Graphic و Bench است. انتخاب هر تب یا زبانه، اطلاعات مفیدی از بخش‌های مختلف سیستم کامپیوتری را به شما ارئه می‌دهد.

به عنوان مثال، در زبانه CPU، میانگین مصرف، مشخصات، دستورالعمل‌ها، سرعت هسته و اندازه حافظه نهان سطح ۲ نمایش داده می‌شود.

موارد مهم در این برگه شامل مقدار Max TDP است که نشان‌دهنده حداکثر دمای تولیدی پردازنده است. این موضوع، می‌تواند در انتخاب سیستم خنک‌کننده به شما کمک کند.

گزینه Core Voltage نیز میزان ولتاژ هسته پردازنده سیستم را نمایش می‌دهد. بخش Stepping شماره نسخه معماری پردازنده و Revision نسخه  بازبینی شده هسته پردازنده است. گزینه‌های Core Speed و Bus Speed به ترتیب نشان‌دهنده سرعت هسته و سرعت انتقال داده بین بخش‌های مختلف پردازنده است.

تب مربوط به کش (Cache)، اطلاعات مربوط به حافظه پنهان موجود در بخش پردازنده (CPU) را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اطلاعات موجود در تب Mainboard یا همان مادربرد، در هنگام به روزرسانی یا تعویض قطعات بسیار کمک‌کننده است. این تب مواردی مانند سازنده مادربرد، نوع چیپ‌ست، BIOS و رابط گرافیکی را در برمی‌گیرد. مهم‌ترین بخش‌های این تب، گزینه‌های Chipset و LPCIO هستند که به ترتیب شامل چیپ‌ست به کار رفته در مادربرد و ورودی و خروجی‌های پین‌های آن است.

تب Memory نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا اکثر افرادی که می‌خواهند کامپیوتر خود را ارتقا دهند، میزان حافظه آن را نیز مد نظر می‌گیرند. بیشتر اطلاعات موجود در این برگه، برای افرادی است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

برای مثال، می‌توان گفت که این اطلاعات در زمان اورکلاک کردن سیستم بسیار مفید است. در این قسمت همچنین، میزان رم و تعداد کانال‌های آن از طریق گزینه‌های Size و Channel مشخص شده‌اند.

در تب SPD نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد ماژول‌های رم پیدا کنید.

یکی از راه‌های ساده برای پیدا کردن مدل مادربورد کامپیوتر، باز کردن درب کیس و خواندن اطلاعات مربوطه از روی آن است. اما همیشه کار به این سادگی نیست. برای مثال؛ ممکن است سیستم شما لپ‌تاپ باشد که در این صورت باز کردن آن امکان‌پذیر نیست.

بعضی از شما ممکن است، با بخش Command Prompt در سیستم کامپیوتری آشنا باشید. CMD ابزاری است که برای کار با برنامه‌های دستوری ویندوز، درون سیستم کامپیوتری قرار گرفته است.

شما از طریق دستورات CMD، می‌توانید به سادگی اطلاعات کامل مادربورد و تمامی سخت افزار‌های سیستم خود را به‌ دست آورید. دستور WMIC، یک رابط کاربری مخصوص سیستم عامل ویندوز است که با استفاده از آن قادر خواهید بود، اطلاعات مربوط به مادربورد را به دست آورید.

برای استفاده از دستورات CMD، باید ابتدا کلید Windows+R را فشار داده و در کادر پنجره باز شده عبارت cmd را تایپ کنید.سپس با فشار دکمه Enter، دستورات CMD باز می‌شود. در مرحله بعد، دستور baseboard را وارد کنید، سپس با وارد کردن عبارت get، هر سوییچی که اطلاعات مربوط به آن را لازم دارید را بزنید.

اطلاعاتی از قبیل نام شرکت سازنده، نام و مدل مادربورد، شماره سریال و موارد دیگر در این بخش مشاهده است.

پست قبلی

کالبدشکافی چیست؟

پست بعدی

اطلاعات ترمینال های فرودگاه مهرآباد

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما :

اسم شما :

چگونه تشخیص نوع مادربرد

ایمیل شما :

وبسایت شما :

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

مطالب داغ

قابلیت Reels اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

قابلیت Reels اینستاگرام


مشخصات فنی گوشی Apple iPhone 11 Pro Max

گوشی آیفون ۱۱ پرومکس


معرفی چند شبیه ساز برتر اندروید

شبیه ساز اندروید


آیفون ۱۲ اپل | مشخصات و تاریخ عرضه

گوشی آیفون 12

پربازدیدهای تکنولوژی

آموزش اتصال گوشی سامسونگ به تلوزیون ال جی


تبدیل نرم افزار اندروید EXE به APK


دانگل بلوتوث چیست؟

آموزش تغییر زبان آی فیلم از عربی به فارسی

روش های حل مشکل دانلود نشدن فایل در گوشی سامسونگ

محبوبترین های هفته

سیر تا پیاز خرابی هارد دیسک [از علائم تا رفع و جلوگیری از…

بررسی کامل و تخصصی سوختن هارد PS4 [از دلایل تا علائم و…


ELI5 چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد ؟


تغییر وضوح صفحه نمایش در ویندوز 10

آموزش 9 ترفند برای استفاده از ماشین حساب ویندوز 10

نصب فونت فارسی در اندروید با 5 روش آسان و کاربردی

جدیدترین مدل گوشی


گوشی Xiaomi Redmi Note 9 Pro | بررسی مشخصات و قیمت


گوشی Galaxy M31 Prime Samsung معرفی شد

گوشی گلکسی F41 سامسونگ با باتری 6000 میلی آمپر ساعت معرفی شد


گوشی ارزان قیمت LG K31 معرفی شد


گوشی Xiaomi Redmi Note 9S | بررسی مشخصات و قیمت


گوشی Apple iPhone 12 Pro Max | بررسی مشخصات و قیمت

چگونه تشخیص نوع مادربرد
چگونه تشخیص نوع مادربرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *