وبلاگ آکادمی اینفوگرام – برای آموزشهای رایگان در حوزههای مختلف دیجیتال مارکتینگ با وبلاگ آکادمی اینفوگرام همراه باشید
رواشناسی رنگ شاخهای از روانشناسی است که هدف آن نشان دادن تاثیر رنگ ها بر تصمیمگیریهای روزانه است مانند روانشناسی شکل
رنگها دارای قدرت هستند. شما میتوانید از قدرت رنگها در برند سازی خود یا کسبوکار استفاده کنید.
لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکلها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر میسپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش میدهد.
رنگها میتوانند بر احساس مشتری در هنگام نگاه کردن به هویت بصری یک برند تأثیرگذار باشد و باعث شود در بین گروه بزرگی از برندها به یادماندنی باشد.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
چه طراح باشید و چه صاحب یک کسبوکار، دانستن معانی رنگ و نمادها مفید است تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر رنگی را به معنای “آرامش” برای لوگوی تجاری یک کسبوکار با موضوع ورزشهای سخت و شدید انتخاب کنید، ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب خودالقا کنید.
مغز ما از رنگها برای شناسایی ویژگیهای محصولات و برندهای تولید کننده محصولات استفاده میکند. به همین دلیل است که رنگ زرد فسفری برای کامپیوتر مناسب ولی برای کاپکیک تهوعآور است. به طور خلاصه میتوان گفت که این تصورات ذهنی همان روانشناسی رنگها در کار است. در اینجا راهنمایی کاملی راجع به نحوه استفاده از رنگها در تبلیغات و بازاریابی ارائه شده است.
ارتباطاتی که مغزهای ما با رنگهای خاصی برقرار میکند راهحل مناسبی برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی مواد مختلف و مخاطبان هدف آنهاست. اگر به دقت رنگهای مورد استفاده در تبلیغات صنعت خود را بررسی کنید متوجه خواهید شد که رنگهای یکسانی به طور مکرر ظاهر میشوند. این مشاهده اتفاقی و این رنگها مورد علاقه رقیبان شما نیست! مطابق روانشناسی رنگ این رنگها موجب ارتباط نیازها و انتظارات مخاطبان شما با برند صنعتتان میشود.
انتخاب رنگ ایدهآل برای بازاریابی و تبلیغات تا حدودی بر اساس زیبایی شناسی، آزمودن و علمی است. البته تأثیر این سه مورد بیشتر از آن چیزی است که متوجه شوید. روانشناسی رنگ ها در بازاریابی آنچیزی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت تا به شما برای بهتر و موثرتر رساندن پیامتان کمک کنیم.
رنگها به زبانی سخن میگویند که قابل تکرار نیست. به این معنا که به کمک احساسات با ما ارتباط برقرار میکنند و به همین دلیل تأثیر بیشتری در ترغیب دارند.
رنگ محصول ما را متقاعد میکند که جنس فعلی تازهتر از جنس مشابه با رنگ دیگری است. انتخاب رنگ میتواند بر احساس مؤثر بودن دارو (حتی در حد دلخوش کردن و بی اثر بودن) نیز اثر بگذارد. تولیدکنندگان دارو برای تأثیر بیشتر قرصهای خوابآور از رنگهای آبی و محرکهای زرد و قرمز استفاده میکنند زیرا این مصرف کنندگان متأثر از تأثیر این رنگها هستند.
با اینکه ممکن است جادو به نظر برسد ولی اطلاعاتی برای حمایت از این مطالب وجود دارد. ۸۵ درصد از مصرف کنندگان رنگ را به عنوان اولین دلیل انتخاب یک محصول برای خرید عنوان کردهاند. علاوه بر این، تا ۹۰ درصد از تصمیمات راجع به محصولات تنها بر اساس رنگ محصولات است. به گفته محققان روانشناسی رنگ، ۴۲ درصد از مصرف کنندهها بر اساس رنگ و طراحی وبسایت، ایده خود را نسبت به آن شکل میدهند و رنگ آنها بیش از هر عامل دیگری بر نظرشان تاثیرگذار است. در ۵۲ درصد مواقع انتخاب رنگ ضعیف و سایر موارد طراحی دارای جذابیت کمتر به کاربران این پیام را میدهد که هرگز برنگردید.
اهمیت رنگها در بازاریابی و تبلیغات واضح است اما چالش اصلی مربوط به روانشناسی رنگ هایی است که به شما کمک کند با خریداران صحبت کنید. ممکن است اصول اولیه روانشناسی رنگ مانند قرمز=شور و شوق و سفید=پاکیزگی را بدانید، اما این آگاهی تنها آغاز راه پیچیدهای است که تأثیر رنگ بر نحوه تفکر و احساس خریدار نسبت به یک محصول را نشان میدهد.
برای مثال محققان ارتباطاتی بین رنگهای خاصی مانند قرمز، آبی سلطنتی، مشکی و نارنجی را با رفتارها شناسایی کردهاند که به سادگی بر انگیزه خریداران تأثیر میگذارد. انتخاب رنگ کسانی که به دنبال شکار مشتریان هستند، کله غازی و آبی سیر است. برخی از رنگهای کمرنگ مانند صورتی، آبی آسمانی و سایر رنگهای روشن احساسات زیادی را برمیانگیزد و احساس ارتباط با خریداران لباسهای سنتی را به فرد منتقل میکند. به همین ترتیب میتوان گفت که مطابق روانشناسی رنگ ، قهوهای انتخاب خوبی برای بستهبندی نیست زیرا این حس را منتقل میکند که به سبزیجات و میوههای پوسیده و ترشیده فکر کنیم.
روانشناسی رنگ ها تنها به معنای برانگیختن احساسات نیست. این روانشناسی راجع به استفاده از رنگها برای محصولات و برندها با هدف برآورده کردن انتظارات مصرفکنندههاست. تمام رنگهایی که برای یک محصول خاص یا نوعی از خدمات غیر مناسب هستند مانند لوگوی زرد روشن و نارنجی برای بانک یا قهوهای یا طوسی برای محصولات بهداشتی زنانه را تصور کنید. این رنگها از نظر ما انتخاب اشتباهی هستند زیرا مطابق انتظاراتمان نیستند.
انتظارات ما از رنگها تا حدی زیادی ریشه بیولوژیکی دارد. قرمز، رنگ محبوبی برای برندهای مواد غذایی است زیرا میوههای قرمز روشن رسیده و آماده خوردن هستند و گوشت تازه برش خورده نیز به این رنگ است. طبیعت به ما آموخته است که معنای برخی از رنگهای خاص چیست و بهترین روش انتخاب رنگ در طراحی، توجه به طبیعت است. افراد تصمیمهای خرید خود را بر اساس آنچه از دیدن رنگها حس میکنند، نهایی میسازند.
تأثیر روانشناسی رنگ ها بر درک ما از دنیا همیشه واضح و حتی همیشه عقلانی نیست. ارتباط ما با رنگها حتی میتواند تأثیر زیادی از پیشزمینهی فرهنگی، پیشینهی فردی و علایق شخصی ما بگیرد. اما میتوانیم بر اساس علم روانشناسی رنگها تعمیم کلی دهیم. این تعمیم را با تحقیق مخاطبان ترکیب کنید تا بینش عمیقتری نسبت به ترجیحات یک مصرفکنندهی خاص به دست آورید.
رنگها بر خریداران تأثیر میگذارند و هر رنگ فهرستی خاصی از ویژگیها را دارد که میتوانید از آن برای انواع بازاریابی مثل بازاریابی محتوا، چیدن استراتژی محتوا و تبلیغ محصولات خود بهره بگیرید. در این بخش روانشناسی رنگ ها را مورد به مورد بررسی میکنیم تا بهترین گزینه با توجه به شرایط خود و اهداف بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کنید.
معمولاً آبی به عنوان یک رنگ مردانه شناخته میشود ولی این تمام چیزی نیست که راجع به آبی احساس میشود. برخی دیگر از معنیهای روانشناسی رنگ آبی عبارتند از:
آبی رنگ محبوبی برای بانکهاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است. استودیوی یوگا از رنگ آبی در تابلوهای خود استفاده میکند تا حس آسایش را به بازدیدکنندگان منتقل کند. یک برند حفاظتی مانند کلاه و عینک ایمنی از آبی برای بیان اعتماد خریداران به برند برای حفاظت از آنها بهره میگیرد.
سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفهای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهشدهندهی فشار خون و ضربان قلب شناخته شده است.. برخی دیگر از معنیهای روانشناسی رنگ سبز عبارتند از:
سبز به بسیاری از مردم علامت بازیافت را یادآوری میکند که آن را بهترین انتخاب برای برندهایی میکند که قصد دارند خود را دوستدار محیط زیست یا ارگانیک معرفی کنند. این رنگ انتخاب خوبی برای چشمههای آب گرم و مرکزهای درمانی است زیرا بر تسکین و تجدید روحیهی مشتریان تاکید دارد.
بنفش، رنگ افسانهای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست. برخی دیگر از معنیهای روانشناسی رنگ بنفش عبارتند از:
این معانی بر اساس تجارت شما میتوانند تغییر کنند.
یک موسسهی برنامهریزی مالی را در نظر بگیرید که به طور ویژه در ارتباط با آسیب دیدگان جنگی و خانوادههایشان است تا شرایطی اقتصادی آنها را مدیریت کند. بروشور بنفش ثروت و تجمل را همراه با قلب بنفش به ذهن خوانندگان میآورد.
قرمز رنگی جذاب، پر جنب و جوش و گرم است که معمولاً معانی زیر را تداعی میکند:
یک سرویس دوستیابی که قرار با افراد ناشناخته را تنظیم میکند میتواند از رنگ قرمز در صفحهی وبگاه خود استفاده کند تا بر خدمات جذاب، وسوسه انگیز و مختص افراد جسور تاکید کند. مشخص شده است که قرمز سوخت و ساز و فشار خون بینندگان را افزایش میدهد که انتخاب مناسبی برای رستوراندارها به نظر میرسد زیرا اشتهای مشتریان را افزایش میدهد.
نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. سایر معانی که رنگ نارنجی تداعی میکند عبارتند از:
نارنجی رنگی است که میتوانید برای ترامپولین کودک خود از آن استفاده کنید زیرا آنها را پر جنب و جوش و پرانرژی میکند. این رنگ انتخاب فوقالعادهای برای برندهای زیبایی است نشانگر مفید بودن محصولات برند برای همه افراد است.
مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوشبینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد. برخی از معانی تداعیگر این رنگ عبارتند از:
توجه کنید که این معانی مانند سایر رنگها نیست و حسی مشابه آنها را منتقل نمیکند.
خطراتی مانند آتش و جنگ که با زرد و در ترکیب با قرمز نشان داده شوند از همان ابتدا جنبهی منفی دارند. اما گاهی اوقات این تداعی معنی دقیقاً همان چیزی است که برندهایی مانند ابزارهای قدرت میخواهند تا اعلام کنند که «با احتیاط حمل شود».
صورتی رنگ کنایه آمیزی است. نزدیک این رنگ نشوید: نسبت به رنگ آبی که برای پسرهاست، صورتی اختصاصیت بیشتری برای دختران دارد و تنها در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد اما برخی از معانی رنگ صورتی در دنیای تبلیغات و بازاریابی را برای شما شرح خواهیم داد. صورتی میتواند نشانگر موارد زیر باشد:
صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشیهاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینیهایی است که میفروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانهای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده میکنند تا نشان دهند که زنان میتوانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.
طوسی نشانگر حرفهای بودن و فعالیت است. ممکن است احساس خسته کننده بودن را نسبت به طوسی داشته باشید که در بسیاری از موارد اینگونه است. اما طوسی نمیتواند نشانگر خسته کننده بودن باشد. با استراتژی مناسب بازاریابی طوسی میتواند نشان گر معانی زیر باشد:
روانشناسی رنگ در تبلیغات
تمامی این موارد عواملی هستند که یک سرویس حقوقی میخواهد بر آنها تاکید کند. طوسی میتواند دوری برند شما از دودویی بودن را نشان دهد. به این معنا که قابل استفاده برای سایتهایی مانند فروش لباسهای کودکانه است که خود را از دریای صورتی و آبی جدا کرده است.
سیاه از نظر فنی به معنای نبود رنگ است اما به معنای قدرت نیز هست. در اینجا برخی از تداعی معانی مشکی آورده شده است:
مشکی تقریباً سرد و مدرن است اما اگر به درستی از آن استفاده نکنید ظاهر زشتی خواهد داشت. این رنگ برای برخی از برندها مانند سمپاشها، شمعها و سایر محصولات خوشبو کننده به شدت نامناسب است. مشکی به معنای قدرت است که انتخاب خوبی برای باشگاههایی است که اعضای خود را به چالش میکشند.
سفید یک رنگ خالی است. تازه، جدید و نعنایی است که معانی زیر را تداعی میکند:
سفید رنگ دیری است که معنی «منفی» را میتواند به مثبت تبدیل کند. از آنجا که سفید سردترین رنگ است برف و قطب شمال را برای ما یادآور میشود. سفید رنگ مناسبی برای بستنی فروشیهاست که بر رهایی از گرمای روز تاکید دارد.
قهوهای رنگی است که میتوانید به آن اعتماد کنید. قهوهای پشتیبان شماست و با گذشت سالها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول میدهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوهای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:
قهوهای احساس کثیف بودن دارد که آن را به انتخاب نامناسبی برای هتلها تبدیل میکند. اما برای یک مغازه عرضه کننده وسایل باغبانی یا مارک مالچ چطور؟
هروقت که به دنبال انتخاب یک طرح رنگی هستید پیشینهی فرهنگی مخاطبانتان را در نظر داشته باشید. بسیاری از رنگها ارتباط خاصی با فرهنگها دارند که در سایر فرهنگها معنی متفاوتی دارد. بعضی رنگها حتی ارتباط با مذهب دارند.
برای مثال زرد در ژاپن با شجاعت در ارتباط است اما در بخشهایی از آمریکای جنوبی نشانگر ترسو بودن است. در بسیاری از فرهنگهای آمریکای لاتین رنگی است که نشانگر عزاداری و مرگ است. در چین زرد نشانگر مفاهیم مبتذل است. در آلمان با حسادت به جای سبز، زرد رنگ میشوید. در خاورمیانه سبز امپراطوری و مقدس است (بنفش مختص سلطنت در اروپاست) که معمولاً افراد حاکم آن را میپوشند.
هرجا که به دنبال بازاریابی و تبلیغات محصولات خود بودید راجع به مخاطبان هدف خود تحقیق کنید. رنگی که مطابق با فرهنگ مخاطبان شما نباشد پیش از رسیدن به بازار موجب افول برندتان خواهد شد.
در روانشناسی رنگ ، قرمز بهترین رنگ برای دعوت به عمل است زیرا به معنای انجام کارها در حال است. البته الزاماً اینطور نیست. اگرچه قرمز رنگی فوقالعادهای برای کال تو اکشن است (CTA) و به خوبی توسط بسیاری از شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است، اما تنها انتخاب و بهترین انتخاب شما نیست.
در بعضی موارد خریدار پس از جستجو به این نتیجه رسیده است که محصول شما بهترین انتخاب است، در این مورد سبز رنگ خوبی است که او را دعوت به اقدام کنید و به او به جای انتقال حس «همین حالا بخر» اعلام کنید که «مشاورهی خود را رزرو کنید» یا «بیشتر صحبت کنیم».
سایر قوانین سادهی کال تو اکشن عبارتند از:
رنگ دعوت به اقدام شما باید به سادگی قابل تشخیص باشد اما چشمگیر نباشد. باید طراحی سایت را تکمیل کند و به گونهای در تضاد با سایر رنگها باشد که نیازی به جستجوی آن نباشد.
گزینههای دعوت به اقدام باید بزرگ، واضح و ساده باشند و متمایز از پس زمینهی سایت انتخاب شوند.
اگر قصد انتقال پیام «همین حالا بخر» را دارید از رنگهای گرم استفاده کنید. روانشناسی رنگ ها نشان میدهد که قرمز و سبز و ترکیبی از نارنجی متمایل به زرد بهترین انتخابها هستند. قرمز بر فوریت تاکید دارد، سبز آرامش بخش و هدایتگر مودبانهی تصمیمهاست، و زرد آتشی احساس گرما و شادی دارد. با این کار به خریدار حس آنی شادی و رضایت از خرید را منتقل میکنید.
روانشناسی رنگ روش خوبی برای طراحی آگاهانهی تبلیغات است اما امتحان کردن انتخاب شما تنها را اطمینان از انتخاب صحیح است.
به این منظور چند بار باید شرایط را امتحان کنید. ترکیب رنگها و استفادهی منفرد از آنها را بیازمایید تا تعیین کنید کدام حالت بیشترین تأثیر را دارد. زمانی که رنگ نهایی خود را انتخاب کردید (رنگی که هیچ ارتباط منفی با تجارت شما نداشته باشد و در تضاد با هویت آن نباشد) باید به «مسابقهی براکت» برود.
مسابقهی براکت روش دیگری برای بیان «تست جداگانه» است که یکی از رنگها را نسبت به رنگ دیگر میسنجید تا تأثیر مثبت آن بر مشتری را ببینید. برای پیشگیری از بهم ریختن نتایج یکسان بودن استراتژی در کل فرآیند تست را حتماً در نظر داشته باشید.
پس از آزمایش به راحتی رنگ برگزیده را در سایت استفاده کنید و آن را در سایت پیادهسازی کنید.
رنگها پیام بازاریابی را تقویت میکنند
امیدوارم درک بهتری از روانشناسی رنگ ها داشته باشید تا آنها را برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. با تفکر بیشتر راجع به رنگها انتخاب بهتری را برای انتقال مفهوم برند خود به مشتریان خواهید داشت.
انتخاب رنگ از لحاظ استراتژیک فراتر از آن چیزی است که به نظر شما میرسد. در پایان افرادی هستند که میاندیشند سبز زیتونی و فوجیایی رنگی بهشتی است. شاید اینگونه باشد!
منبع: ۹۹designs.nl
چگونه واتساپ تحت وب را راهاندازی کنیم؟ آموزش کامل استفاده…
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ معرفی ۶ روش بازاریابی عملکردی
روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندسازی بسیار مهم است. رنگها اولین تاثیر و مهمترین تاثیر را روی مخاطبان دارند زیرا روی ضمیر ناخودآگاه آنها اثر میگذارند. اگر میخواهید تبلیغات با بازدهی بالاتری داشته باشید یا برند خود را بهتر در ذهن مخاطبان ثبت کنید باید با توجه به کسب و کارتان از بهترین رنگها استفاده کنید.
البته برای هر کمپین باید به مخاطبان خود توجه کنید و بر اساس پرسونا تدوین شده رنگهای مناسب را انتخاب کنید. زیرا ممکن است در هر کمپین بازاریابی مخاطبان شما از لحاظ ویژگیها و … متفاوت باشند.
ایمدواریم از مطالعه این مقاله آکادمی اینفوگرام لذت برده باشید.
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ معرفی ۶ روش بازاریابی عملکردی
بازاریابی چیست؟ چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟
بازسازی برند چیست؟ ۵ دلیل برای ریبرندینگ
تحلیل SWOT چیست؟ معرفی تحلیل و ماتریس SWOT
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم
جدیدترینها
بازاریابی عصبی چیست و چه کاربردی دارد؟
کسب درآمد از اینترنت و همه آنچه که درباره آن باید بدانید
چگونه واتساپ تحت وب را راهاندازی کنیم؟ آموزش کامل استفاده…
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ معرفی ۶ روش بازاریابی عملکردی
همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست؟
این مقالات را حتما بخوانید!
بازاریابی محتوایی چیست ؟ راهنمای جامع بازاریابی محتوایی
بازاریابی درونگرا چیست؟ ۳ مرحله بازاریابی درونگرا چه هستند؟
اینفوگرافیک چیست؟ با انواع اینفوگرافی ها آشنا شوید
تقویم محتوا چیست؟ معرفی ۴ ابزار برای ساخت تقویم محتوایی
استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه
پرسونا چیست ؟ آموزش کامل تدوین پرسونا مشتری
تعریف داستان سرایی در محتوا و بررسی اهمیت آن در بازاریابی…
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۰ : الگوریتم جدید اینستاگرام چیست؟
نرم افزار پرزی چیست ؟ آشنایی با امکانات و قابلیت های Prezi…
اهمیت روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندینگ
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد
روانشناسی رنگ در برندسازی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مقاله ( روانشناسی رنگ در برند – قسمت اول ) به تشریح مفهوم سایر رنگها در روانشناسی رنگ در برندسازی میپردازیم.
اگر رنگ قرمز ، رنگ بدن فرض شود ، آبی رنگ ذهن است. مرطوب و آرامبخش، رنگ وضوح و ارتباط است. با توجه به مطالعات روانشناسی رنگ، رنگ آبی ، رایجترین رنگ در میان جمعیت جهان است و به ویژه توسط مردان ترجیح داده میشود. البته، رنگ آب در همهجا در زندگی روزمره حضور دارد. این رنگ آسمان، اقیانوسها و دریاچههاست. به عنوان اولویت جهانی و همهجانبه زیستمحیطی باعث میشود. آبی غیر خطرناک، محافظهکارانه و سنتی است. رنگ آبی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی ، هرگز برند را در معرض خطر قرار نمیدهد و هر طیف رنگ آبی برای هویت بصری برند بسیار بیخطر است. رنگ آبی به عنوان نشانهای از ثبات و قابلیت اطمینان به چشم میآید و تحقیقات نشان داده است که کارگران در اتاقهای آبی کارایی بیشتری دارند. البته، آبی نیز رنگ ناراحتی و سرماخوردگی نیز است. رنگ آبی یکی از محدود رنگهایی است که رنگ اشتهاآور است امانشان دهنده خراب شدن و سم نیز است. در برنامههای کاهش وزن، مواد غذایی که نباید خورده شود در یک صفحه آبی نوشته میشود زیرا شما مسئول کاهش مصرف آنها هستید. رنگ آبی ویژگیهای احساسی نیز در بر دارد :
معانی مثبت رنگ آبی :
روانشناسی رنگ در تبلیغات
معانی منفی رنگ آبی :
از ترکیب رنگ قرمز و رنگ آبی، رنگ بنفش ایجاد میشود . رنگ بنفش تعادل جذابی از ویژگیهای مردانه و زنانه است – همزمان گرم و سرد. در کنار هم بودن آرامش آبی و تحریککنندگی قرمز میتواند باعث نگرانی شود، مگر اینکه سلطه یکی بر دیگری روشن و مشخص باشد. بنفش مایل به آبی، سرد است ، درحالیکه بنفش مایل به قرمز به گرم است. رنگ بنفش، رنگ وفاداری و شجاعت است و به ثروت، لوکس و پیچیدگی اشاره دارد. این یکی از عجیبترین رنگها در طبیعت است و به همین ترتیب میتواند به خاص یا مصنوعی بودن اشاره دارد. در کوتاهترین طول موج قرار دارد و آخرین رنگ قابل مشاهده است. به همین دلیل، بنفش با زمان، فضا و کیهان ارتباط دارد. رنگ بنفش با معنویت، تفکر و واسطهگری همراه، که خلاقیت و تخیل را پیشنهاد مینماید. ارزشهای همراه رنگ بنفش عبارتاند از:
معانی مثبت رنگ نفش :
معانی منفی رنگ نفش :
رنگ ارغوانی نه کاملا قرمز و نه کاملا بنفش است. ارغوانی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی دارای پیامهای متمایز و معانی روانشناختی بسیاری است. رنگ ارغوانی ، رنگ تعادل احساسی و هماهنگی فیزیکی است. رنگ ارغوانی عملگراست و محرک منطق و آگاهی و نماینده شفقت، حمایت و مهربانی و با احساسات احترام به خویشتن و رضایت همراه است. این یک رنگ تحولخواه است. گرایش به کنار گذاشتن قواعد قدیمی و به استقبال نظرات جدید رفتن. سطح مشخصی از جسارت را رنگ قرمز حفظ نموده است و به همین خاطر بسته به زمینه استفاده میتواند ظالمانه و تکان دهنده یا نوآورانه و تخیلی باشد. رنگ ارغوانی به خوبی برای تلاشهای خلاقانه و هنجارشکنانه مناسب است. معانی روانشناختی رنگ ارغوانی شامل موارد زیر است.
معانی مثبت رنگ ارغوانی :
معانی منفی رنگ ارغوانی :
رنگ سیاه ، جاذب تمام رنگهاست. رنگ سیاه به تنهایی دارای معانی روانشناختی عمیق است. سیاه نماد قدرت است. این یک رنگ مانع است: انرژی را جذب میکند. سیاه اساسا به معنای فقدان نور و تاریکی است. تفاوتی بین رنگهای سیاه وجود ندارد. رنگ سیاه شریک رنگ سفید در جرم و جنایت است. سیاه مترادف با پیچیدگی، سنگینی و جدی بودن است. سیاه بینظیر است و بدون شک، شیک است. رنگ عزاداری است. ویژگیهای روانشناختی کامل رنگ سیاه شامل موارد ذیل است.
معانی مثبت رنگ سیاه :
معانی منفی رنگ سیاه :
رنگ خاکستری خالص ، رنگی است که هیچ ویژگی روانشناختی غالبی ندارد. اما این بدان معنای عدم وجود قدرت در این رنگ نیست. رنگ خاکستری مدرن و پیچیده است. رنگ خاکستری برای برندهای حوزه فنآوری و لاکشری به خوبی کار کرده است. بهکارگیری ماهرانه از رنگ خاکستری میتواند بیانگر قدرت و کمال باشد. رنگ خاکستری ، بیانگر آب و هوایی شوم اما قدرتمند است . رنگ خاکستری به عنوان رنگ پوشش دهنده اولیه سطوحی که رنگ نداشتهاند ( مثل رنگ ضدزنگ). این رنگ عمیقا بر روی رنگهای اطراف خود اثر میگذارد، هم برای تعادل و هم برای ایجاد فضای منفی به جای سفید. ویژگیهای خاکستری شامل :
معانی مثبت رنگ خاکستری :
معانی منفی رنگ خاکستری :
برعکس رنگ سیاه، که جذاب تمام رنگهای طیف نور و تجسم همه رنگهاست ، رنگ سفید بازتاب دهنده تمام طیف نور و نشانی از نبود هیچ نوع رنگی است. به همین دلیل، رنگ سفید نمادی از خلوص ، پاکی و بیگناهی است. در تنظیمات مراقبتهای بهداشتی، سفید، دلالت بر پاکیزگی و عدم بینظمی است. رنگ سفید مترادف با ازدواج و عروسی است. رنگ سفید، رنگی مدرن است که برندی نظیر اپل آن را به عنوان نماد شیکی براقی استفاده مینماید. نمادی از طراوت و نوآوری، بینظیری است. سفید میتواند سرماخوردگی، ناپاکی و انزوا را نیز نمایندگی نماید.
نتایج مثبت رنگ سفید :
نتایج منفی رنگ سفید :
نتیجه
هویت بصری برند ، نحوه درک شما توسط مشتری را شکل میدهد. رنگ ، جزء جداییناپذیر برای ادراک است. انتخاب رنگ مناسب موجب خواهد شد که شخصیت برند شما را بهتر درک شود. این تصمیم نیست که بتوان بر اساس هوا و هوس گرفته شود. با درک روانشناسی رنگ در برندسازی ، میتوانید بر اساس بینشهای ناشی از نظرسنجیهای علمی در مسیر انتخاب رنگ گام درست بردارید. بنابراین، کدام رنگ برای برند شما مناسب است؟
مطالب مرتبط :
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
دفتر ايران : تهران – تهران پارسدفتر اتریش : سالزبورگ – فوشلم سیدفتر استرالیا : نیوسات ولز – نیوکسل
رزومه انگلیسی و فارسی خود را ایمیل نمایید.صفحه تخصصی در Linkedin
یکتانت – بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین – بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران
از آنجا که روانشناسی رنگها با متقاعد
کردن دیگران در ارتباط است، یکی از مهمترین و بحثبرانگیزترین جنبههای بازاریابی
است. روانشناسی رنگها در بازاریابی و برندینگ معمولاً در اینفوگرافیها، طراحی
لوگو، هویت برند و بنرهای تبلیغاتی اهمیت پیدا میکند.
تحقیقات نشان دادهاند که تا ۹۰ درصد از تصمیمگیری
مشتریان برای خرید کردن، تنها بر اساس رنگ صورت میگیرد. در اینجا اهمیت روانشناسی
رنگ در برندینگ و بازاریابی مشخص میشود.
اگر قصد برندینگ یا برندسازی داشته باشید
یا حتی بخواهید یک لوگو برای شرکتتان بسازید، اولین کاری که طراحتان باید انجام
دهد یا شاید نظر شما را جویا شود، انتخاب رنگ است. چرا انتخاب رنگ تا این اندازه
اهمیت دارد؟
هر رنگ پیام متفاوتی به بیننده ارسال میکند.
بنابراین با شناخت روانشناسی رنگها میتوانیم رنگی برای برندمان انتخاب کنیم که
پیام موردنظرمان را به مخاطب انتقال دهد.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
از طرفی همان
طور که ما با انتخاب رنگ لباس یا رنگ لوازممان شخصیتمان را به دیگران نشان میدهیم،
با انتخاب رنگ برندمان نیز هویت برندمان را میسازیم. هویت برند نقش مهمی در
برندسازی دارد. شما باید ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و سپس اقدام به
برندسازی کنید. یک برند شیک و جذاب باید بر اساس روانشناسی رنگها رنگی مختص و
متناسب با هویتش را برگزیند، همان طور که یک برند شاد و سرزنده نیز رنگی منحصر به
خود خواهد داشت.
با انتخاب صحیح رنگ برند به برندتان
اعتبار میبخشید. به عبارت دیگر با اینکه در بخش بعدی پیامهای هر رنگ را به طور مجزا
بررسی خواهیم کرد؛ باید بدانید در بحث برندینگ آنچه مهم است و مشتریان را به سمت
شما جلب میکند، متناسب بودن رنگ برند با چیزی است که میفروشید.
حتی اگر به تازگی قصد تأسیس برندی را
دارید، بهتر است با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد، بین خود و رقیبانتان تفاوت ایجاد
کنید!
با توجه به زمینه کاری خود، مخاطبان هدف،
محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید و اهداف و شعارهای برندتان، رنگی را انتخاب
کنید که نه تنها پیام مد نظر شما را به مخاطبان القا کند، بلکه برای مخاطب هدف شما
نیز جذابیت داشته و از طرفی تداعی کننده محصولات یا نوع خدماتتان باشد.
آنچه در ادامه ملاحظه میکنید، رنگهایی
است که بیش از همه در برندها مورد استفاده قرار گرفته است:
رنگ سفید دقیقاً
برخلاف مشکی که تمام نور را جذب میکند و تمام رنگها را در بردارد، سفید نور را
بازتاب داده و هیچ رنگی را در خود ندارد! به همین
دلیل همیشه سمبل خلوص و بیگناهی بوده است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ سفید (پیامدهای
مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ سفید (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
رنگ مشکی بیشترین جذابیت را در میان همه رنگها
دارد. همین حقیقت به تنهایی بسیاری از مفاهیم روانشناسی رنگها را بناکرده است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ سیاه (پیامدهای
مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ سیاه (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
تأثیرات روانشناسی رنگ قرمز بر روی مردم
بسیار پررنگ و زیادند؛ از همین جهت باید برای اهداف برندینگ با دقت و احتیاط مورد
استفاده قرار گیرد.
سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای
مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
برخلاف رنگ قرمز که رنگی جسمانی است، آبی
ذهن را فرامیخواند. تحقیقات نشان دادهاند، کارگران در اتاقهای آبی بازدهی
بیشتری دارند.
طبق تحقیقات روانشناسی، رنگ آبی بیشترین
طرفدار را در بین مردم جهان دارد و از این میان، بیشترین طرفداران آن مردان هستند.
سایر پیامدهای احساسی رنگ آبی (پیامدهای
مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ آبی (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
سبز بهترین رنگ برای چشم است و اصلاً چشم
را اذیت نمیکند؛ چون وقتی به شبکیه چشم برخورد میکند نیاز به هماهنگی ندارد. از
همین رو آرام بخش نیز هست.
به علاوه، چشم طیف بیشتری از رنگ سبز را
نسبت به رنگهای دیگر دریافت میکند و از همین رو در تاریکی بهتر دیده میشود.
از سوی دیگر، از آنجا که رنگ سبز در وسط
طیف رنگها قرار میگیرد، رنگی متعادل است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ سبز (پیامدهای
مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ سبز (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
رنگ زرد کمترین طرفدار را از بین همه رنگهای
دیگر دارد. در عوض طرفداران رنگ زرد نسبت به انتخابشان بسیار حساساند. باید دقت
داشته باشید با اینکه رنگ زرد یک طیف شاد است، استفاده بیشازحد از آن میتواند
باعث برانگیختن احساساتی نظیر عصبانیت، ترس، استرس یا ناامیدی شود.
حتی در برخی تحقیقات ثابتشده، رنگ زرد
باعث گریه کردن نوزادان میشود.
سایر پیامدهای احساسی رنگ زرد (پیامدهای
مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ زرد (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
رنگ قهوهای از ترکیب رنگهای اصلی قرمز
و زرد –با درصد زیادی از مشکی- ساخته میشود؛ به
همین دلیل مانند مشکی تا حد زیادی یک رنگ جدی است، البته با تون گرمتر و نرمتر.
سایر پیامدهای احساسی رنگ قهوهای
(پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ قهوهای
(پیامدهای منفی) عبارتاند از:
ارغوانی نه کاملاً قرمز است و نه کاملاً
بنفش. ارغوانی طیف رنگی خاص خودش را دارد با پیچیدگیهای روانشناسی مخصوص به خودش.
در واقع ارغوانی رنگ تعادل احساسی و
هماهنگی فیزیکی است. با اینکه پیچیده است، در عین حال برنامه ریزی شده نیز هست و
منطق، فراست و زیرکی را فرامیخواند.
سایر پیامدهای احساسی رنگ ارغوانی
(پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ ارغوانی
(پیامدهای منفی) عبارتاند از:
بنفش در تقاطع دو رنگ زنانه قرمز و رنگ
مردانه آبی قرار دارد با ترکیبی از طیفهای سرد و گرم، حالی که نه گرم است و نه
سرد! این ترکیب رنگی میتواند آرامش آبی و تحریکپذیری قرمز را خنثی کند، مگر
اینکه یکی از این دو رنگ غالبتر باشد. بنفش رو به آبی کمی سرد است و بنفش رو به
قرمز کمی گرم.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
سایر پیامدهای احساسی رنگ بنفش (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ بنفش (پیامدهای
منفی) عبارتاند از:
از آنجا که رنگ نارنجی معمولاً باعث
ایجاد نشاط، انگیزه و تحرک در بیننده میشود، در بسیاری از برندها و تیمهای ورزشی
مورد استفاده قرار گرفته است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ نارنجی
(پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
سایر پیامدهای احساسی رنگ نارنجی
(پیامدهای منفی) عبارتاند از:
یک بازاریاب خوب همیشه از روانشناسی در روشهای
بازاریابی استفاده میکند؛ چراکه شما بازاریابهای عزیز باید بتوانید ذهن مشتری را
بخوانید، علایق، نیازها، خواستهها، ترجیحات و … مشتریان را بدانید و بر اساس آنها
عمل کنید.
پیش از انتخاب رنگ برای برند و
بازاریابی، از خودتان بپرسید آیا این رنگ برای محصول من مناسب است؟ مشتریانم نسبت
به این رنگ چه عکسالعملی نشان خواهند داد؟ پاسخ این سؤالات را پیشبینی کنید.
همان طور که پیشتر گفته شد، رنگها –آرام و بیصدا- پیامی را به بیننده منتقل میکنند
یا حتی احساسی را در وی برمیانگیزند. برای مثال رنگ قرمز باعث عکس العمل سریع میشود؛
بنابراین چرا از این رنگ برای دکمههای خرید در سایت خود استفاده نکنیم؟ در
فروشگاه و مغازه چگونه میتوان از رنگها بهره برد؟
میتوانید برای روانشناسی رنگ در خرید از
تست A/B
استفاده کنید و بر اساس واکنش مشتریان به هر رنگ، بهترین تصمیم را بگیرید. البته
باید توجه داشته باشید که پیش از اجرای چنین تستهایی یک معیار مناسب برای سنجش
میزان موفقیت خود تعریف کنید.
تحقیقات زیادی در مورد تمایلات رنگی
مردان و زنان انجام شده است. نتایج آنها نشان میدهد که:
انتخاب نام رنگ نیز در میزان خرید محصول
تأثیر به سزایی دارد. تحقیقات نشان داده، انتخاب نامهای فانتزی برای رنگ محصولات
منجر به فروش بیشتر آنها میشود. برای مثال اسم رنگ موکا برای مشتریان بسیار جذابتر
از رنگ قهوهای است در حالی که هر دو یک طیف رنگی را نشان میدهند.
هر چه نام رنگها خاصتر و عجیبتر باشند
بیشتر مورد پسند مشتریان واقع خواهند شد.
برای اینکه آنچه تا کنون گفته شد برایتان
ملموستر شود، در ادامه رنگ چند نمونه از برندهای بزرگ را بررسی خواهیم کرد تا
ببینیم آنها چطور از روانشناسی رنگها در بازاریابی بهره بردهاند.
رنگهای برند اپل با تنوع محصولات جدید
هر سال تغییر میکرد. لوگوی سیب گاز خورده اپل به رنگهای مشکی، سفید و نقرهای
مشاهده شده است.
این رنگها همگی خنثی هستند و میتوانند
نشان دهنده شفافیت و کیفیت باشند. سفید و سیاه نشان دهنده سادگی در عین پیچیدگی
طراحی محصولات اپل هستند.
گوگل یکی از استثناهای نادری است که خلاف
قانون نانوشته عدم استفاده از رنگهای زیاد در برند عمل کرده و در عین حال موفق
شده است. طبق این قانون نانوشته، استفاده از رنگهای زیاد مانع از شناخته شدن برند
خواهد شد.
در لوگوی گوگل بیشتر از رنگهای اصلی
استفاده شده است. هرچند رنگ فرعی سبز نیز در حرف L به چشم میخورد. طراح لوگوی گوگل کارش را
این گونه تعبیر میکند که گوگل «از قوانین پیروی نمیکند».
رنگ قرمز مشهور کوکاکولا به دوران افتتاح
کارخانه برمیگردد. در آن زمان قرمز یک رنگ مدرن تبلیغاتی به شمار میآمد.
به علاوه این رنگ قرمز برای تمایز این
نوشیدنی از نوشیدنیهای الکلی به خوبی جلب توجه میکرد.
از طرفی برخی معتقدند خود محصول کوکاکولا
هیچ خاصیتی برای بدن ندارد و حتی برای سلامتی نیز مضر است؛ به همین دلیل شرکت
کوکاکولا با بهرهگیری از رنگ قرمز که دارای خاصیت فریبندگی، جذابیت، وسوسهانگیز
بودن، عکس العمل سریع و زیاد کردن اشتهاست سعی در افزایش فروش محصولاتش داشته است.
رنگ غالب برند آمازون مشکی است که یک
سایه از رنگ زرد به شکل پیکان آن را همراهی میکند.
رنگ مشکی در لوگوی آمازون بر روی متن
تأکید میکند. متن نیز مجدداً با استفاده از یک فونت برجسته مورد تأکید قرار گرفته
تا خوانایی آن افزایش یابد.
خط زرد نیز برای شاد کردن مشتریان و
افزودن روشنایی به طراحی به کار رفته است.
خیلی از برندها از ترکیب رنگی مشکی و زرد
استفاده کردهاند. این ترکیب رنگی به خوبی توجه مشتریان را به خود جلب میکند.
جمع بندی
با وجود تمام آنچه گفته شد، تأثیر رنگ بر
هر فرد تا حد زیادی به تجربیات شخصی افراد و در وهله بعدی به فرهنگ هر جامعه بستگی
دارد و نمیتوان یک نسخه جهانی برای ترجمه احساسات پیچید.
بنابراین علاوه بر در نظر گرفتن مسائل
روانشناسی رنگها در بازاریابی باید به جنبههای فرهنگی یا تجربیات مشترک جامعه
خود در مورد رنگها نیز توجه کنید. برای مثال رنگ سبز در روانشناسی آرام بخش است؛
اما در یک برند میتواند نشان دهنده مسائل زیستمحیطی باشد یا در یک برند مالی به
عنوان نماد پول به کار رود.
شما چه مثالهای دیگری میشناسید؟
تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید تا از نظر کارشناسان ما نیز
باخبر شوید.
اتریبیوشن (Attribution) چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکترها میکند؟
چگونه بلاگر شویم؛ راهنمای کامل درباره بلاگر شدن
بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing چیست؟
بازار هدف یا Target market چیست؟
سلام
رنگ بنفش از معدود رنگهایی است که در طبیعت وجود «ندارد»
لطفا اصلاح نمایید.
سلام دوست عزیز نمیدونم شاید در طبیعت وجود نداشته باشه ولی بین برندها رنگی شناخته شده است برای همین لازمه که از نظر روانشناسی رنگ هم بررسی بشه
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
اگر این دیدگاه پاسخ داده شد، به من ایمیل بزنید.
جدیدترین مطالب بلاگ
اتریبیوشن (Attribution) چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکترها…
چگونه بلاگر شویم؛ راهنمای کامل درباره بلاگر شدن
استراتژی کشش (Pull) و رانش (Push) در بازاریابی
بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing چیست؟
آخرین مطالب دیجیتال مارکتینگ
اتریبیوشن (Attribution) چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکترها…
چگونه بلاگر شویم؛ راهنمای کامل درباره بلاگر شدن
بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing چیست؟
بازار هدف یا Target market چیست؟
یکتانت بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران است که با ارائه باکیفیتترین خدمات به تبلیغکنندگان، بیشترین درآمدزایی را برای رسانههای دیجیتال فراهم میکند تا آنها بتوانند محتوای بهتری به مخاطبان فارسیزبان ارائه کنند.
آدرس: شهرک غرب، خیابان ایرانزمین، خیابان گلستان جنوبی، پلاک ۳۵، ساختمان میثاق، طبقه سه
شماره تلفن: ۴۵۱۹۵۰۰۰-۰۲۱
تماس با ما
ویدئوی زیر را مشاهده کنید و سپس ادامهی مقاله را مطالعه نمایید.
در هر زمینه¬ای که فعالیت می¬کنید قطعاً رقیبانی دارید که اون¬ها هم دارن همان خدمات شما ارائه میدهند،
همان محصولات شما رو می¬فروشند و تلاش میکنند که سهم بیشتری رو از بازار به دست آورند. در بازار رقابتی آن افرادی موفق میشوند که بتوانند روی مخاطبانشون تأثیر مثبت بگذارند و شما می¬توانید با استفاده از ابزارهای بازاریابی تاثیر مثبتی روی مخاطبانتون بزارید.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
اما یکی از مهم¬ترین ابزارهایی که داخل ایران اصلاً بهش توجه نمیشود و خیلی از شرکت¬های بزرگ اصلاً از آن استفاده نمی¬کنند بحث روانشناسی رنگها است. خیلی از مدیران و صاحبان مشاغل هستند که برای طراحی سایتشون برای طراحی لوگو، طراحی تصاویر محصول یا بنرهای تبلیغاتیشون، اون چیزی رو سفارش میدهند که خودشون دوست دارند،
آن رنگبندی را انتخاب میکنند که مورد علاقه خودشونه، اما موضوع مهم اینه که شما به عنوان مدیر یک کسبوکار یا بهعنوان سرپرست یک شغل میتوانید آن چیزی رو سفارش بدهید که خودتون دوست دارید. اما این مشتریه که باید تصمیم بگیره، آیا محصولِ شما رو بخره یا نه آیا از خدمات شما استفاده کنه یا نه.
پس به¬جای اینکه با بحث روانشناسی رنگها سلیقهای رفتار کنید، پیشنهاد می¬کنم که با استفاده از اصول علمی و ثابت¬شده از روانشناسی رنگها استفاده کنید و محصولاتتون را طوری طراحی کنید،
آن رنگبندی رو انتخاب کنید که متناسب با نیاز و سلیقه مشتریانتون هست.
اما حالا ممکنه بپرسید که چه عواملی در انتخاب رنگبندی مناسب تأثیرگذاره؟
عوامل زیادی هست:
هر چند که امروزه خیلی از افراد به تساوی حقوق زن و مرد عقیده دارن. اما در بحث بازاریابی و فروش و در بحث استفاده کردن از روانشناسی رنگ¬ها این موضوع صادق نیست و شما باید بین زن و مرد تفاوت قائل بشید.
در نمودار زیر رنگهای مورد علاقهی مردان را مشاهده میکنید.
مورد بعد که خیلی مهمه و باید بهش دقت کنید، بازهی سنی مخاطبانتون هست.
قطعاً اگر شما یک محصول رو بخواید به هر کدوم از این رده¬های سنی بفروشید باید از رنگ¬بندی مناسبی برای طراحی جلد، برای طراحی تصویر محصول یا حتی برای تبلیغاتتون باید استفاده کنید.
آیا محصولاتتون برای افراد پولدار طراحی شده یا برای قشر متوسط و روبه¬پایین طراحی شده. قطعاًرنگبندی¬ای که بر این حالت¬ها باید برای تبلیغات یا طراحی سایت یا حتی طراحی تصویر محصول انتخاب کنید باید کاملاً متفاوت باشه نسبت به حال دیگه و همینطور که متوجه شدید، مهم¬ترین عامل اینه که مخاطبان شما چه ویژگیهای شخصیتی دارند.
در نمودار زیر میتوانید رنگهایی که برای محصولات ارزان قیمت استفاده میشوند را مشاهده کنید.
وقتی که مخاطبانتان را خوب شناختید اون موقع باید بیاید سراغ محصولتون که محصولات یا خدمات شما قراره چه نیازی از مشتری رو برطرف کنه. پس سعی کنید از رنگی استفاده کنید که با ماهیت محصولتون همخوانی داشته باشه.
خب امیدوارم که از این مطالب استفاده برده باشید. کتابی که الان می¬خوام بهتون معرفی کنم کتابِ روانشناسی رنگ¬ها در کسب¬وکار اینترنتی هست که این کتاب رو برای اولین بار در سایت موج رادیکال منتشر کردیم و هم نسخهی الکترونیکی اون موجود هست و هم نسخه چاپ شدهی آن.
داخل این کتاب برای اولین بار در ایران، ما اومدیم دربارهی بهترین رنگ برای جذب مشتری، اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات، تاثیر رنگ در تبلیغات و فروش …توضیح دادیم و سعی کردیم اصولی رو به شما یاد بدیم که عملی باشن و بتونید از آنها به¬راحتی در کسبوکار آنلاین خودتون استفاده کنید. براتون آرزوی موفقیت می¬کنم.
اگر نظر یا سوالی دارید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.
گرافیک کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی (نسخه چاپی) + ارسال 0 out of 547,000 تومان افزودن به سبد خریدمشاهده اجمالی گرافیک دوره آموزشی روانشناسی رنگها 4.60 out of 559,000 تومان افزودن به سبد خریدمشاهده اجمالی گرافیک, محصولات آموزشی آموزش فوتوشاپ، ویژه مدیران فروشگاه اینترنتی (به سبک 20-80) 4.57 out of 599,000 تومان افزودن به سبد خریدمشاهده اجمالی
سلام خدمت شما….من یه محصول جدید می فروشیم که این محصول جایگزین ایزوگام ساختمان هست و مخاطب هدف ما پیمانکاران،مهندسین و صنعت ساختمان هست .روی لیبل محصول و رنگ سایت و لگو و تبلیغات از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟؟؟؟
سلام. پیشنهاد می کنم کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی را بخوانید.
سلام میتونم pdf دریاقت کنم
بله از طریق لینک زیر میتوانید نسخه pdf کتاب را تهیه کنید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/
دیدگاه
نام *
ایمیل *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
پاسخی که به کامنت من داده می شود برایم ایمیل شود.
با ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل چقدر آشنا هستید؟
آیا فکر می کنید با وجود شبکه های اجتماعی… ادامه مطلب
Social signals (سیگنالهای شبکههای اجتماعی) چیست و چرا بر موفقیت سئو تأثیرگذار است؟
Social signals (سیگنالهای شبکههای اجتماعی) به سیگنالها… ادامه مطلب
60 درصد از فروش خود را از دست میدهید…اگر فروشگاهتان رسپانسیو نباشد.
رسپانسیو یا واکنشگرا بودن صفحات وب یکی از… ادامه مطلب
چگونه می توانید برای فروشگاه اینترنتی خود بازاریابی کنید؟
برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی روش های زیادی وجود دارد.شما می توانید… ادامه مطلب
در موج رادیکال به شما کمک میکنیم تا بتوانید وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و به کسب درآمد از فضای مجازی مشغول شوید.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
ساخت فروشگاه اینترنتی
راههای کسب درآمد از اینترنت
روانشناسی رنگها
آموزش تولید محتوا
انتخاب نام دامنه
در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.
در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.
ویدئوی زیر را مشاهده کنید و سپس ادامهی مقاله را مطالعه نمایید.
در هر زمینه¬ای که فعالیت می¬کنید قطعاً رقیبانی دارید که اون¬ها هم دارن همان خدمات شما ارائه میدهند،
همان محصولات شما رو می¬فروشند و تلاش میکنند که سهم بیشتری رو از بازار به دست آورند. در بازار رقابتی آن افرادی موفق میشوند که بتوانند روی مخاطبانشون تأثیر مثبت بگذارند و شما می¬توانید با استفاده از ابزارهای بازاریابی تاثیر مثبتی روی مخاطبانتون بزارید.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
اما یکی از مهم¬ترین ابزارهایی که داخل ایران اصلاً بهش توجه نمیشود و خیلی از شرکت¬های بزرگ اصلاً از آن استفاده نمی¬کنند بحث روانشناسی رنگها است. خیلی از مدیران و صاحبان مشاغل هستند که برای طراحی سایتشون برای طراحی لوگو، طراحی تصاویر محصول یا بنرهای تبلیغاتیشون، اون چیزی رو سفارش میدهند که خودشون دوست دارند،
آن رنگبندی را انتخاب میکنند که مورد علاقه خودشونه، اما موضوع مهم اینه که شما به عنوان مدیر یک کسبوکار یا بهعنوان سرپرست یک شغل میتوانید آن چیزی رو سفارش بدهید که خودتون دوست دارید. اما این مشتریه که باید تصمیم بگیره، آیا محصولِ شما رو بخره یا نه آیا از خدمات شما استفاده کنه یا نه.
پس به¬جای اینکه با بحث روانشناسی رنگها سلیقهای رفتار کنید، پیشنهاد می¬کنم که با استفاده از اصول علمی و ثابت¬شده از روانشناسی رنگها استفاده کنید و محصولاتتون را طوری طراحی کنید،
آن رنگبندی رو انتخاب کنید که متناسب با نیاز و سلیقه مشتریانتون هست.
اما حالا ممکنه بپرسید که چه عواملی در انتخاب رنگبندی مناسب تأثیرگذاره؟
عوامل زیادی هست:
هر چند که امروزه خیلی از افراد به تساوی حقوق زن و مرد عقیده دارن. اما در بحث بازاریابی و فروش و در بحث استفاده کردن از روانشناسی رنگ¬ها این موضوع صادق نیست و شما باید بین زن و مرد تفاوت قائل بشید.
در نمودار زیر رنگهای مورد علاقهی مردان را مشاهده میکنید.
مورد بعد که خیلی مهمه و باید بهش دقت کنید، بازهی سنی مخاطبانتون هست.
قطعاً اگر شما یک محصول رو بخواید به هر کدوم از این رده¬های سنی بفروشید باید از رنگ¬بندی مناسبی برای طراحی جلد، برای طراحی تصویر محصول یا حتی برای تبلیغاتتون باید استفاده کنید.
آیا محصولاتتون برای افراد پولدار طراحی شده یا برای قشر متوسط و روبه¬پایین طراحی شده. قطعاًرنگبندی¬ای که بر این حالت¬ها باید برای تبلیغات یا طراحی سایت یا حتی طراحی تصویر محصول انتخاب کنید باید کاملاً متفاوت باشه نسبت به حال دیگه و همینطور که متوجه شدید، مهم¬ترین عامل اینه که مخاطبان شما چه ویژگیهای شخصیتی دارند.
در نمودار زیر میتوانید رنگهایی که برای محصولات ارزان قیمت استفاده میشوند را مشاهده کنید.
وقتی که مخاطبانتان را خوب شناختید اون موقع باید بیاید سراغ محصولتون که محصولات یا خدمات شما قراره چه نیازی از مشتری رو برطرف کنه. پس سعی کنید از رنگی استفاده کنید که با ماهیت محصولتون همخوانی داشته باشه.
خب امیدوارم که از این مطالب استفاده برده باشید. کتابی که الان می¬خوام بهتون معرفی کنم کتابِ روانشناسی رنگ¬ها در کسب¬وکار اینترنتی هست که این کتاب رو برای اولین بار در سایت موج رادیکال منتشر کردیم و هم نسخهی الکترونیکی اون موجود هست و هم نسخه چاپ شدهی آن.
داخل این کتاب برای اولین بار در ایران، ما اومدیم دربارهی بهترین رنگ برای جذب مشتری، اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات، تاثیر رنگ در تبلیغات و فروش …توضیح دادیم و سعی کردیم اصولی رو به شما یاد بدیم که عملی باشن و بتونید از آنها به¬راحتی در کسبوکار آنلاین خودتون استفاده کنید. براتون آرزوی موفقیت می¬کنم.
اگر نظر یا سوالی دارید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.
گرافیک کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی (نسخه چاپی) + ارسال 0 out of 547,000 تومان افزودن به سبد خریدمشاهده اجمالی گرافیک دوره آموزشی روانشناسی رنگها 4.60 out of 559,000 تومان افزودن به سبد خریدمشاهده اجمالی گرافیک, محصولات آموزشی آموزش فوتوشاپ، ویژه مدیران فروشگاه اینترنتی (به سبک 20-80) 4.57 out of 599,000 تومان افزودن به سبد خریدمشاهده اجمالی
سلام خدمت شما….من یه محصول جدید می فروشیم که این محصول جایگزین ایزوگام ساختمان هست و مخاطب هدف ما پیمانکاران،مهندسین و صنعت ساختمان هست .روی لیبل محصول و رنگ سایت و لگو و تبلیغات از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟؟؟؟
سلام. پیشنهاد می کنم کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی را بخوانید.
سلام میتونم pdf دریاقت کنم
بله از طریق لینک زیر میتوانید نسخه pdf کتاب را تهیه کنید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/
دیدگاه
نام *
ایمیل *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
پاسخی که به کامنت من داده می شود برایم ایمیل شود.
با استفاده از تبلیغات بنری در سطح شهر و بیلبوردها سرمایه خود را هدر ندهید!هرچند که در داخل این… ادامه مطلب
تکنیک های افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی:
در این مقاله 9 تکنیک افزایش فروش را به شما معرفی می کنم که… ادامه مطلب
حالا که تلگرام فیلتر شده باید چه کار کرد؟https://mojeradical.com/wp-content/uploads/2018/05/telegram.mp3پیشنهاد میکنم بعد از گوش دادن به فایل صوتی بالا، مقالهی… ادامه مطلب
آیا با کاربرد الگوریتم فروش در فروشگاه های اینترنتی آشنا هستید؟
آیا تا بحال در مورد الگوریتم فروش چیزی شنیده… ادامه مطلب
در موج رادیکال به شما کمک میکنیم تا بتوانید وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و به کسب درآمد از فضای مجازی مشغول شوید.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
ساخت فروشگاه اینترنتی
راههای کسب درآمد از اینترنت
روانشناسی رنگها
آموزش تولید محتوا
انتخاب نام دامنه
در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.
در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.
شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.
یکی از عوامل تاثیرگذار در شناخت برند و یا محصول شما استفاده از تابلوهای تبلیغاتی از جمله تابلو چلنیوم و تابلو استیل و … می باشد رنگ استفاده شده در این تابلوهای تبلیغاتی و انواع دیگر تبلیغات در دیده شدن تبلیغ شما تاثیر به سزایی دارد، در واقع رنگ ها می توانند بر روی تفکر مشتری در مورد کسب و کار شما تاثیر بگذارند. روانشناسان معتقدند برخی رنگ ها تاثیر بیشتری در ایجاد واکنش های مثبت مشتری دارد.
در انتخاب رنگ تبلیغاتی به این نکته توجه داشته باشید که می خواهید رنگ مد نظر شما کیفیت، قدرت، زنانه و یا مردانه بودن محصول شما را تحت تاثیر قرار دهد.
رنگ قرمز :
می توانید از رنگ قرمز برای تبلیغ خودروها، بازی ها، نوشیدنی های انرژی زا و ورزش استفاده نمایید. رنگ قرمز انرژی را منتقل کرده و باعث افزایش فشارخون شده و امکان بیشتر دیده شدن تبلیغ را افزایش می دهد. این رنگ افراد را به تصمیم گیری های سریع ترغیب می کند از این رو شرکت ها و موسسات برای این منظور از رنگ قرمز در تابلوهای تبلیغاتی خود استفاده می نمایند.
رنگ قرمز کم رنگ احساس عشق ، اشتیاق ، حساسیت و رنگ صورتی احساس دوستی و تحمل را منتقل می کند.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
صورتی رنگی زنانه بوده و برای تبلیغ محصولات زنانه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت ، تصمیم جدی ، خشم ، رهبری ، دلاوری ، اشتیاق ، سوء نیت ، غضب و نهایتاً رنگ قهوه ای ایجاد احساس ثبات کرده و رنگی مردانه است.
رنگ نارنجی :
رنگ نارنجی در انتقال احساس شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزش موثر است. این رنگ همانند رنگ قرمز تحریک گر نیست اما باعث افزایش فعالیت های ذهنی می شود. از آن جا که رنگ نارنجی باعث افزایش اشتها می شود می توان در بسته بندی و تابلوهای تبلیغاتی مواد غذایی از آن بهره جست.در تبلیغات اسباب بازی فروشی نیز رنگ نارنجی بسیار کارآمد می باشد.
این رنگ انرژی رنگ قرمز و ثبات رنگ آبی را داراست. این رنگ نماد سلطنتی بودن، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال و خلاقیت می باشد. بچه ها و بانوان رنگ ارغوانی را به رنگهای دیگر ترجیح می دهند از این رو استفاده از رنگ ارغوانی در تبلیغات محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است. رنگ ارغوانی تیره معنای افسردگی و ناکامی و رنگ ارغوانی
روشن احساس رومانتیک و دلتنگی را می دهد.
رنگ زرد:
این رنگ یکی از انرژی بخش ترین رنگ های گرم و به عنوان رنگ امید شناخته می شود. رنگ زرد روشن در طراحی می تواند احساس شادابی و خوشی را القا کند.
Copyright © 2020 All Rights Reserved by imen noortab
روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی
روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی امروزه به موضوع مهم و قابل بحث در تمام شرکت ها تبدیل شده است. روانشناسی و بازاریابی دو مقولهای هستند که همیشه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.رنگ در هر جنبه از فرآیند برندسازی و تبلیغات حضور موثر دارد. خواه در لوگویتان باشد، یا برچسب محصول، نشان و مهر، یا تبلیغات. رنگ یکی از مهمترین جنبهّهایی است که به برندتان شخصیت میبخشد و در ترفیع و حفظ جایگاه آن به شما کمک میکند بنابراین به موضوع روانشناسی رنگ ها دربازاریابی و برندسازی توجه ویژه ای داشته باشید.رنگ به عنوان یک پیام خاموش برای مشتری عمل میکند. اگر کسب و کارتان دارای یک رنگ خاص باشد، مشتری آن را به عنوان نشانی از مشخصههای خاص کسب و کارتان میپندارد. هرهفته به اختصار به یکی از رنگها می پردازیم .
رنگ قرمز پرانرژی، تهاجمی و در عین حال پر از هیجان است؛ قرمز رنگ قدرتمندی است. این رنگ بیشترین طول موج را دارد، و دارای ویژگی خاصی است که باعث میشود خود را نزدیکتر از آنچه واقعا هست، به شما نشان دهد.قرمز نشاندهندهی :• عشق• تهاجم• قدرت• انرژی• تهییج• و هیجان است.تقریبا همهی شرکتها در هر صنفی از رنگ قرمز در فعالیتهای بازاریابیشان استفاده میکنند.کوکاکولا در آغاز راه باید خود را در میان رقبا برجستهتر نشان میداد، از این رو در فرآیند برندسازی خود از رنگ قرمز استفاده کرد. هر چیزی که با قرمز رنگآمیزی شود از دیگران متمایز میشود. قرمز رنگ کاملی است که کوکاکولا در همان آغاز، آن را برای ایجاد شور و هیجان در لوگوی خود به کار برد.فانسکول یک شرکت تولیدکنندهی اسباببازی است که در لوگوی خود از رنگ قرمز استفاده کرده است؛ و با این کار میخواهد عشق را گسترش دهد!از آنجا که این رنگ دارای ویژگی است که باعث میشود آن را نزدیکتر از فاصلهی واقعیتان مشاهده کنید، برای جملههای تحریککنندهای نظیر ”همین الان سفارش دهید” یا “اینجا را کلیک کنید” بسیار مناسب است.
روانشناسی رنگ در تبلیغات
بنفش همزمان قدرت قرمز و هوش و ثبات آبی را دارد. بنفش آرامشبخش است.
رنگ بنفش نشاندهندهی
• معنویت
• تجمل
• افسون
• بصیرت
• آرامش
• حقیقت
• و اصالت است.
بسیاری از شرکتهایی که خود را اصیل و متفاوت نشان دادهاند از رنگ بنفش در لوگوهایشان استفاده کردهاند. برای نمونه میتوان به کدبری، یاهو!، وتاکوبل اشاره کرد و تاثیر روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی را مشاهده کنید.
رنگ طبیعت؛ سبز نمایندهی تعادل است. درست مثل طبیعت، رنگ صلح و آرامش است.
سبز نشاندهندهی :
• صلح
• اطمینان
• عشق جهانی
• انرژی
• هماهنگی
• تعادل
• عدالت
• رشد
• و سلامتی است.
سبز همچنین یکی از رنگهایی است که بیش از سایر رنگها دور و برمان میبینیم. معمولا آن را با طبیعت مرتبط میدانیم. از این رو، از نظر ما تمام خصوصیتهای طبیعت را دارا است.
لوگوی شبکهی تلویزیونی انیمال پلانت که برنامههای مستند پخش میکند، سبز زنگ است.
صاحبان برند تروپیکانا، برند تولیدکنندهی آب میوه، میخواهند به مشتریان القا کنند محصولاتشان طبیعی است، از این رو لوگوی سبز رنگ برای خود انتخاب کردند.
شرکت اسپاتیفای دارای انواع موسیقی از سراسر دنیا است. این شرکت با انتخاب رنگ سبز میخواهد نشان دهد همه جا هست!
آبی درست مثل آسمان، پهناور و گسترده است. آبی رنگ خرد و عقل است، و درست برخلاف قرمز، ذهن را آرام میکند. آبی واقعا متضاد قرمز است؛ و دارای ویژگی است که باعث میشود دورتر از فاصلهی واقعیاش مشاهده شود.
آبی نشاندهندهی :
• هوش
• خونسردی
• ثبات
• اعتماد
• خلوص
• گستردگی
• آرامش و سکون است.
آبی آرامش است. ذهنتان را آرام میکند. این رنگ با آگاهی و هوش در ارتباط است.
آبی مثل قرمز یک رنگ همهکاره است. ولی استفاده از آن، بیشتر در شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات رواج دارد. فیسبوک آبی است. آیبیام یک شرکت بزرگ آبیرنگ است. سامسونگ، اچپی، دِل و غیره، هر یک در لوگویشان به نوعی از رنگ آبی استفاده کردهاند.
رنگ خورشید. زرد یعنی شادی. زرد رنگ قدرتمندی است که القاکنندهی اعتماد به نفس، عزت نفس، و دیگر هیجانهای مثبت است.
زرد نشاندهندهی :
• شادی
• دوستی
• اعتماد به نفس
• خوشبینی
• گرما و زندگی
• خلاقیت
• و روحیه است.
زرد طول موج بلندی دارد و پیش از هر رنگ دیگری دیده میشود.
زرد همچنین رنگ خلاقیت است. شرکتهایی که در زمینهی محصولات مربوط به کودکان فعالیت میکنند بیشتر تمایل دارند از رنگ زرد استفاده کنند.
لوگوی مکدونالد زرد رنگ است؛ و نشان از شادابی و سرزندگی آن دارد.
فِراری نیز روحیهی رقابتیاش را با لوگوی زرد رنگ خود نشان داده است.
به کانال تلگرام برتر شو بپیوندید
کلیه حقوق برای شرکت زاگرس فیلم محفوظ است
0