روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

 
helpkade
روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات
روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

وبلاگ آکادمی اینفوگرام – برای آموزش‌های رایگان در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ با وبلاگ آکادمی اینفوگرام همراه باشید

رواشناسی رنگ شاخه‌ای از روانشناسی است که هدف آن نشان دادن تاثیر رنگ ها بر تصمیم‌گیری‌های روزانه است مانند روانشناسی شکل 

رنگ‌ها دارای قدرت هستند. شما می‌توانید از قدرت رنگ‌ها در برند سازی خود یا کسب‌وکار استفاده کنید.

لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکل‌ها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر می‌سپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش می‌دهد.

رنگ‌ها می‌توانند بر احساس مشتری در هنگام نگاه کردن به هویت بصری یک برند تأثیرگذار باشد و باعث شود در بین گروه بزرگی از برندها به یادماندنی باشد.روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

چه طراح باشید و چه صاحب یک کسب‌وکار، دانستن معانی رنگ و نمادها مفید است تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اگر رنگی را به معنای “آرامش” برای لوگوی تجاری یک کسب‌وکار با موضوع ورزش‌های سخت و شدید انتخاب کنید، ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب خودالقا کنید.

مغز ما از رنگ‌ها برای شناسایی ویژگی‌های محصولات و برندهای تولید کننده محصولات استفاده می‌کند. به همین دلیل است که رنگ زرد فسفری برای کامپیوتر مناسب ولی برای کاپ‌کیک تهوع‌آور است. به طور خلاصه می‌توان گفت که این تصورات ذهنی همان روان‌شناسی رنگ‌ها در کار است. در این‌جا راهنمایی کاملی راجع به نحوه استفاده از رنگ‌ها در تبلیغات و بازاریابی ارائه شده است.

ارتباطاتی که مغزهای ما با رنگ‌های خاصی برقرار می‌کند راه‌حل مناسبی برای ایجاد ارتباط میان بازاریابی مواد مختلف و مخاطبان هدف آن‌هاست. اگر به دقت رنگ‌های مورد استفاده در تبلیغات صنعت خود را بررسی کنید متوجه خواهید شد که رنگ‌های یکسانی به طور مکرر ظاهر می‌شوند. این مشاهده اتفاقی و این رنگ‌ها مورد علاقه رقیبان شما نیست! مطابق روانشناسی رنگ این رنگ‌ها موجب ارتباط نیازها و انتظارات مخاطبان شما با برند صنعتتان می‌شود.

انتخاب رنگ ایده‌آل برای بازاریابی و تبلیغات تا حدودی بر اساس زیبایی شناسی، آزمودن و علمی است. البته تأثیر این سه مورد بیشتر از آن چیزی است که متوجه شوید. روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی آن‌چیزی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت تا به شما برای بهتر و موثرتر رساندن پیامتان کمک کنیم.

رنگ‌ها به زبانی سخن می‌گویند که قابل تکرار نیست. به این معنا که به کمک احساسات با ما ارتباط برقرار می‌کنند و به همین دلیل تأثیر بیشتری در ترغیب دارند.

رنگ محصول ما را متقاعد می‌کند که جنس فعلی تازه‌تر از جنس مشابه با رنگ دیگری است. انتخاب رنگ می‌تواند بر احساس مؤثر بودن دارو (حتی در حد دلخوش کردن و بی اثر بودن) نیز اثر بگذارد. تولیدکنندگان دارو برای تأثیر بیشتر قرص‌های خواب‌آور از رنگ‌های آبی و محرک‌های زرد و قرمز استفاده می‌کنند زیرا این مصرف کنندگان متأثر از تأثیر این رنگ‌ها هستند.

با این‌که ممکن است جادو به نظر برسد ولی اطلاعاتی برای حمایت از این مطالب وجود دارد. ۸۵ درصد از مصرف کنندگان رنگ را به عنوان اولین دلیل انتخاب یک محصول برای خرید عنوان کرده‌اند. علاوه بر این، تا ۹۰ درصد از تصمیمات راجع به محصولات تنها بر اساس رنگ محصولات است. به گفته محققان روان‌شناسی رنگ، ۴۲ درصد از مصرف کننده‌ها بر اساس رنگ و طراحی وبسایت، ایده خود را نسبت به آن شکل می‌دهند و رنگ آن‌ها بیش از هر عامل دیگری بر نظرشان تاثیرگذار است. در ۵۲ درصد مواقع انتخاب رنگ ضعیف و سایر موارد طراحی دارای جذابیت کمتر به کاربران این پیام را می‌دهد که هرگز برنگردید.

اهمیت رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات واضح است اما چالش اصلی مربوط به روان‌شناسی رنگ‌ هایی است که به شما کمک کند با خریداران صحبت کنید. ممکن است اصول اولیه روان‌شناسی رنگ‌ مانند قرمز=شور و شوق و سفید=پاکیزگی را بدانید، اما این آگاهی تنها آغاز راه پیچیده‌ای است که تأثیر رنگ بر نحوه تفکر و احساس خریدار نسبت به یک محصول را نشان می‌دهد.

برای مثال محققان ارتباطاتی بین رنگ‌های خاصی مانند قرمز، آبی سلطنتی، مشکی و نارنجی را با رفتارها شناسایی کرده‌اند که به سادگی بر انگیزه خریداران تأثیر می‌گذارد. انتخاب رنگ کسانی که به دنبال شکار مشتریان هستند، کله غازی و آبی سیر است. برخی از رنگ‌های کمرنگ مانند صورتی، آبی آسمانی و سایر رنگ‌های روشن احساسات زیادی را برمی‌انگیزد و احساس ارتباط با خریداران لباس‌های سنتی را به فرد منتقل می‌کند. به همین ترتیب می‌توان گفت که مطابق روانشناسی رنگ ، قهوه‌ای انتخاب خوبی برای بسته‌بندی نیست زیرا این حس را منتقل می‌کند که به سبزیجات و میوه‌های پوسیده و ترشیده فکر کنیم.

روان‌شناسی رنگ‌ ها تنها به معنای برانگیختن احساسات نیست. این روان‌شناسی راجع به استفاده از رنگ‌ها برای محصولات و برندها با هدف برآورده کردن انتظارات مصرف‌کننده‌هاست. تمام رنگ‌هایی که برای یک محصول خاص یا نوعی از خدمات غیر مناسب هستند مانند لوگوی زرد روشن و نارنجی برای بانک یا قهوه‌ای یا طوسی برای محصولات بهداشتی زنانه را تصور کنید. این رنگ‌ها از نظر ما انتخاب اشتباهی هستند زیرا مطابق انتظاراتمان نیستند.

انتظارات ما از رنگ‌ها تا حدی زیادی ریشه بیولوژیکی دارد. قرمز، رنگ محبوبی برای برندهای مواد غذایی است زیرا میوه‌های قرمز روشن رسیده و آماده خوردن هستند و گوشت تازه برش خورده نیز به این رنگ است. طبیعت به ما آموخته است که معنای برخی از رنگ­های خاص چیست و بهترین روش انتخاب رنگ در طراحی­، توجه به طبیعت است. افراد تصمیم­های خرید خود را بر اساس آنچه از دیدن رنگ­ها حس می­کنند، نهایی می­سازند.

تأثیر روانشناسی رنگ­ ها بر درک ما از دنیا همیشه واضح و حتی همیشه عقلانی نیست. ارتباط ما با رنگ­ها حتی می­تواند تأثیر زیادی از پیش­زمینه­ی فرهنگی، پیشینه­ی فردی و علایق شخصی ما بگیرد. اما می­توانیم بر اساس علم روان­شناسی رنگ­ها تعمیم کلی دهیم. این تعمیم را با تحقیق مخاطبان ترکیب کنید تا بینش عمیق­تری نسبت به ترجیحات یک مصرف‌کننده‌ی خاص به دست آورید.

رنگ‌ها بر خریداران تأثیر می­گذارند و هر رنگ فهرستی خاصی از ویژگی­ها را دارد که می­توانید از آن برای انواع بازاریابی مثل بازاریابی محتوا، چیدن استراتژی محتوا و تبلیغ محصولات خود بهره بگیرید. در این­ بخش روانشناسی رنگ­ ها را مورد به مورد بررسی می­کنیم تا بهترین گزینه با توجه به شرایط خود و اهداف بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کنید.

معمولاً آبی به عنوان یک رنگ مردانه شناخته می­شود ولی این تمام چیزی نیست که راجع به آبی احساس می­شود. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ آبی عبارتند از:

آبی رنگ محبوبی برای بانک­هاست زیرا حس قدرت و ثبات را منتقل کرده و برای انتظار مشتریان راجع به حفاظت از پولشان ارزش قائل است. استودیوی یوگا از رنگ آبی در تابلوهای خود استفاده می­کند تا حس آسایش را به بازدیدکنندگان منتقل کند. یک برند حفاظتی مانند کلاه و عینک ایمنی از آبی برای بیان اعتماد خریداران به برند برای حفاظت از آن­ها بهره می­گیرد.

سبز رنگ سردی برای برندهای آرام، بالغ و حرفه­ای است. در واقع این رنگ به عنوان کاهش‌دهنده‌ی فشار خون و ضربان قلب شناخته ‌شده است.. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ سبز عبارتند از:

سبز به بسیاری از مردم علامت بازیافت را یادآوری می­کند که آن را بهترین انتخاب برای برندهایی می­کند که قصد دارند خود را دوستدار محیط زیست یا ارگانیک معرفی کنند. این رنگ انتخاب خوبی برای چشمه‌های آب گرم و مرکزهای درمانی است زیرا بر تسکین و تجدید روحیه­ی مشتریان تاکید دارد.

بنفش، رنگ افسانه­ای، مرموز و احساسی است. رنگی است که در طبیعت فراوان نیست. برخی دیگر از معنی‌های روانشناسی رنگ بنفش عبارتند از:

این معانی بر اساس تجارت شما می­توانند تغییر کنند.

یک موسسه­ی برنامه­ریزی مالی را در نظر بگیرید که به طور ویژه در ارتباط با آسیب دیدگان جنگی و خانواده­هایشان است تا شرایطی اقتصادی آن­ها را مدیریت کند. بروشور بنفش ثروت و تجمل را همراه با قلب بنفش به ذهن خوانندگان می­آورد.

قرمز رنگی جذاب، پر جنب و جوش و گرم است که معمولاً معانی زیر را تداعی می­کند:

یک سرویس دوست­یابی که قرار با افراد ناشناخته را تنظیم می­کند می­تواند از رنگ قرمز در صفحه­ی وب­گاه خود استفاده کند تا بر خدمات جذاب، وسوسه انگیز و مختص افراد جسور تاکید کند. مشخص شده است که قرمز سوخت و ساز و فشار خون بینندگان را افزایش می­دهد که انتخاب مناسبی برای رستوران­دارها به نظر می­رسد زیرا اشتهای مشتریان را افزایش می­دهد.

نارنجی رنگی صمیمی و شاد است که چند صفت مشترک مانند گرمی و انرژی زیاد با قرمز دارد. سایر معانی که رنگ نارنجی تداعی می­کند عبارتند از:

نارنجی رنگی است که می­توانید برای ترامپولین کودک خود از آن استفاده کنید زیرا آن­ها را پر جنب و جوش و پرانرژی می­کند. این رنگ انتخاب فوق­العاده­ای برای برندهای زیبایی است نشان­گر مفید بودن محصولات برند برای همه­ افراد است.

مشتریانی که با زرد در ارتباط هستند احساس خوش­بینی و استطاعت مالی دارند. این رنگ مزیت روشن و چشمگیر بودن را دارد. برخی از معانی تداعی­گر این رنگ عبارتند از:

توجه کنید که این معانی مانند سایر رنگ­ها نیست و حسی مشابه آن­ها را منتقل نمی­کند.

خطراتی مانند آتش و جنگ که با زرد و در ترکیب با قرمز نشان داده شوند از همان ابتدا جنبه­ی منفی دارند. اما گاهی اوقات این تداعی معنی دقیقاً همان چیزی است که برندهایی مانند ابزارهای قدرت می­خواهند تا اعلام کنند که «با احتیاط حمل شود».

صورتی رنگ کنایه آمیزی است. نزدیک این رنگ نشوید: نسبت به رنگ آبی که برای پسرهاست، صورتی اختصاصیت بیشتری برای دختران دارد و تنها در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد اما برخی از معانی رنگ صورتی در دنیای تبلیغات و بازاریابی را برای شما شرح خواهیم داد. صورتی می­تواند نشان­گر موارد زیر باشد:

صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشی­هاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینی­هایی است که می‌فروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانه­ای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده می­کنند تا نشان دهند که زنان می­توانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.

طوسی نشان­گر حرفه­ای بودن و فعالیت است. ممکن است احساس خسته کننده بودن را نسبت به طوسی داشته باشید که در بسیاری از موارد این­گونه است. اما طوسی نمی­تواند نشان­گر خسته کننده بودن باشد. با استراتژی مناسب بازاریابی طوسی می­تواند نشان گر معانی زیر باشد:روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

تمامی این موارد عواملی هستند که یک سرویس حقوقی می­خواهد بر آن­ها تاکید کند. طوسی می­تواند دوری برند شما از دودویی بودن را نشان دهد. به این معنا که قابل استفاده برای سایت­هایی مانند فروش لباس­های کودکانه است که خود را از دریای صورتی و آبی جدا کرده است.

سیاه از نظر فنی به معنای نبود رنگ است اما به معنای قدرت نیز هست. در این­جا برخی از تداعی معانی مشکی آورده شده است:

مشکی تقریباً سرد و مدرن است اما اگر به درستی از آن استفاده نکنید ظاهر زشتی خواهد داشت. این رنگ برای برخی از برندها مانند سمپاش­ها، شمع­ها و سایر محصولات خوشبو کننده به شدت نامناسب است. مشکی به معنای قدرت است که انتخاب خوبی برای باشگاه­هایی است که اعضای خود را به چالش می­کشند.

سفید یک رنگ خالی است. تازه، جدید و نعنایی است که معانی زیر را تداعی می­کند:

سفید رنگ دیری است که معنی «منفی» را می­تواند به مثبت تبدیل کند. از آن­جا که سفید سردترین رنگ است برف و قطب شمال را برای ما یادآور می­شود. سفید رنگ مناسبی برای بستنی­ فروشی­هاست که بر رهایی از گرمای روز تاکید دارد.

قهوه­‌ای رنگی است که می­توانید به آن اعتماد کنید. قهوه‌­ای پشتیبان شماست و با گذشت سال­ها نیز همچنان برقرار است. UPS از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده است تا نشان دهد به شما قول می­دهد که بسته را به سلامت به مقصد برساند. قهوه­‌ای در تبلیغات و بازاریابی به این معناست:

قهوه‌­ای احساس کثیف بودن دارد که آن را به انتخاب نامناسبی برای هتل­‌ها تبدیل می­کند. اما برای یک مغازه­ عرضه کننده­ وسایل باغبانی یا مارک مالچ چطور؟

هروقت که به دنبال انتخاب یک طرح رنگی هستید پیشینه­ی فرهنگی مخاطبانتان را در نظر داشته باشید. بسیاری از رنگ­ها ارتباط خاصی با فرهنگ­ها دارند که در سایر فرهنگ­ها معنی متفاوتی دارد. بعضی رنگ­ها حتی ارتباط با مذهب دارند.

برای مثال زرد در ژاپن با شجاعت در ارتباط است اما در بخش­هایی از آمریکای جنوبی نشان­گر ترسو بودن است. در بسیاری از فرهنگ­های آمریکای لاتین رنگی است که نشان­گر عزاداری و مرگ است. در چین زرد نشان­گر مفاهیم مبتذل است. در آلمان با حسادت به جای سبز، زرد رنگ می­شوید. در خاورمیانه سبز امپراطوری و مقدس است (بنفش مختص سلطنت در اروپاست) که معمولاً افراد حاکم آن را می­پوشند.

هرجا که به دنبال بازاریابی و تبلیغات محصولات خود بودید راجع به مخاطبان هدف خود تحقیق کنید. رنگی که مطابق با فرهنگ مخاطبان شما نباشد پیش از رسیدن به بازار موجب افول برندتان خواهد شد.

در روانشناسی رنگ ، قرمز بهترین رنگ برای دعوت به عمل است زیرا به معنای انجام کارها در حال است. البته الزاماً اینطور نیست. اگرچه قرمز رنگی فوق­العاده­‌ای برای کال تو اکشن است (CTA) و به خوبی توسط بسیاری از شرکت­ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما تنها انتخاب و بهترین انتخاب شما نیست.

در بعضی موارد خریدار پس از جستجو به این نتیجه رسیده است که محصول شما بهترین انتخاب است، در این مورد سبز رنگ خوبی است که او را دعوت به اقدام کنید و به او به جای انتقال حس «همین حالا بخر» اعلام کنید که «مشاوره­ی خود را رزرو کنید» یا «بیشتر صحبت کنیم».

سایر قوانین ساده­‌ی کال تو اکشن عبارتند از:

رنگ دعوت به اقدام شما باید به سادگی قابل تشخیص باشد اما چشمگیر نباشد. باید طراحی سایت را تکمیل کند و به گونه­ای در تضاد با سایر رنگ­ها باشد که نیازی به جستجوی آن نباشد.

گزینه­‌های دعوت به اقدام باید بزرگ، واضح و ساده باشند و متمایز از پس زمینه­ی سایت انتخاب شوند.

اگر قصد انتقال پیام «همین حالا بخر» را دارید از رنگ­های گرم استفاده کنید. روان­شناسی رنگ ­ها نشان می­دهد که قرمز و سبز و ترکیبی از نارنجی متمایل به زرد بهترین انتخاب­ها هستند. قرمز بر فوریت تاکید دارد، سبز آرامش بخش و هدایت­گر مودبانه‌­ی تصمیم‌­هاست، و زرد آتشی احساس گرما و شادی دارد. با این کار به خریدار حس آنی شادی و رضایت از خرید را منتقل می­کنید.

روان­شناسی رنگ روش خوبی برای طراحی آگاهانه­ی تبلیغات است اما امتحان کردن انتخاب شما تنها را اطمینان از انتخاب صحیح است.

به این منظور چند بار باید شرایط را امتحان کنید. ترکیب رنگ­ها و استفاده­ی منفرد از آن­ها را بیازمایید تا تعیین کنید کدام حالت بیشترین تأثیر را دارد. زمانی که رنگ نهایی خود را انتخاب کردید (رنگی که هیچ ارتباط منفی با تجارت شما نداشته باشد و در تضاد با هویت آن نباشد) باید به «مسابقه­‌ی براکت» برود.

مسابقه‌ی براکت روش دیگری برای بیان «تست جداگانه» است که یکی از رنگ­ها را نسبت به رنگ دیگر می­سنجید تا تأثیر مثبت آن بر مشتری را ببینید. برای پیشگیری از بهم ریختن نتایج یکسان بودن استراتژی در کل فرآیند تست را حتماً در نظر داشته باشید.

پس از آزمایش به راحتی رنگ برگزیده را در سایت استفاده کنید و آن را در سایت پیاده‌­سازی کنید.

رنگ­ها پیام بازاریابی را تقویت می­کنند

امیدوارم درک بهتری از روان­شناسی رنگ ­ها داشته باشید تا آن­ها را برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید. با تفکر بیشتر راجع به رنگ­ها انتخاب بهتری را برای انتقال مفهوم برند خود به مشتریان خواهید داشت.

انتخاب رنگ از لحاظ استراتژیک فراتر از آن چیزی است که به نظر شما می‌رسد. در پایان افرادی هستند که می­اندیشند سبز زیتونی و فوجیایی رنگی بهشتی است. شاید این­گونه باشد!

منبع: ۹۹designs.nl

چگونه واتس‌اپ تحت وب را راه‌اندازی کنیم؟ آموزش کامل استفاده…

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ معرفی ۶ روش بازاریابی عملکردی

روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندسازی بسیار مهم است. رنگ‌ها اولین تاثیر و مهمترین تاثیر را روی مخاطبان دارند زیرا روی ضمیر ناخودآگاه آنها اثر می‌گذارند. اگر می‌خواهید تبلیغات با بازدهی بالاتری داشته باشید یا برند خود را بهتر در ذهن مخاطبان ثبت کنید باید با توجه به کسب و کارتان از بهترین رنگ‌ها استفاده کنید.

البته برای هر کمپین باید به مخاطبان خود توجه کنید و بر اساس پرسونا تدوین شده رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید. زیرا ممکن است در هر کمپین بازاریابی مخاطبان شما از لحاظ ویژگی‌ها و … متفاوت باشند.

ایمدواریم از مطالعه این مقاله آکادمی اینفوگرام لذت برده باشید.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ معرفی ۶ روش بازاریابی عملکردی

بازاریابی چیست؟ چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

بازسازی برند چیست؟ ۵ دلیل برای ریبرندینگ

تحلیل SWOT چیست؟ معرفی تحلیل و ماتریس SWOT

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

جدیدترین‌ها


بازاریابی عصبی چیست و چه کاربردی دارد؟

کسب درآمد از اینترنت و همه آنچه که درباره آن باید بدانید

چگونه واتس‌اپ تحت وب را راه‌اندازی کنیم؟ آموزش کامل استفاده…

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ معرفی ۶ روش بازاریابی عملکردی


همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

این مقالات را حتما بخوانید!

بازاریابی محتوایی چیست ؟ راهنمای جامع بازاریابی محتوایی

بازاریابی درونگرا چیست؟ ۳ مرحله بازاریابی درونگرا چه هستند؟

اینفوگرافیک چیست؟ با انواع اینفوگرافی ها آشنا شوید

تقویم محتوا چیست؟ معرفی ۴ ابزار برای ساخت تقویم محتوایی

استراتژی محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا از پایه


پرسونا چیست ؟ آموزش کامل تدوین پرسونا مشتری

تعریف داستان سرایی در محتوا و بررسی اهمیت آن در بازاریابی…

الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۰ : الگوریتم جدید اینستاگرام چیست؟

نرم افزار پرزی چیست ؟ آشنایی با امکانات و قابلیت های Prezi…


اهمیت روانشناسی رنگ در تبلیغات و برندینگ

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

یکتانت – بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین – بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران

از آنجا که روانشناسی رنگ‌ها با متقاعد
کردن دیگران در ارتباط است، یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی
است. روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ معمولاً در اینفوگرافی‌ها، طراحی
لوگو، هویت برند و بنرهای تبلیغاتی اهمیت پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که تا ۹۰ درصد از تصمیم‌گیری
مشتریان برای خرید کردن، تنها بر اساس رنگ صورت می‌گیرد. در اینجا اهمیت روانشناسی
رنگ در برندینگ و بازاریابی مشخص می‌شود.

اگر قصد برندینگ یا برندسازی داشته باشید
یا حتی بخواهید یک لوگو برای شرکتتان بسازید، اولین کاری که طراحتان باید انجام
دهد یا شاید نظر شما را جویا شود، انتخاب رنگ است. چرا انتخاب رنگ تا این اندازه
اهمیت دارد؟

هر رنگ پیام متفاوتی به بیننده ارسال می‌کند.
بنابراین با شناخت روانشناسی رنگ‌ها می‌توانیم رنگی برای برندمان انتخاب کنیم که
پیام موردنظرمان را به مخاطب انتقال دهد.روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

از طرفی همان
طور که ما با انتخاب رنگ لباس یا رنگ لوازممان شخصیتمان را به دیگران نشان می‌دهیم،
با انتخاب رنگ برندمان نیز هویت برندمان را می‌سازیم. هویت برند نقش مهمی در
برندسازی دارد. شما باید ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و سپس اقدام به
برندسازی کنید. یک برند شیک و جذاب باید بر اساس روانشناسی رنگ‌ها رنگی مختص و
متناسب با هویتش را برگزیند، همان طور که یک برند شاد و سرزنده نیز رنگی منحصر به
خود خواهد داشت.

با انتخاب صحیح رنگ برند به برندتان
اعتبار می‌بخشید. به عبارت دیگر با اینکه در بخش بعدی پیام‌های هر رنگ را به طور مجزا
بررسی خواهیم کرد؛ باید بدانید در بحث برندینگ آنچه مهم است و مشتریان را به سمت
شما جلب می‌کند، متناسب بودن رنگ برند با چیزی است که می‌فروشید.

حتی اگر به تازگی قصد تأسیس برندی را
دارید، بهتر است با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد، بین خود و رقیبانتان تفاوت ایجاد
کنید!

با توجه به زمینه کاری خود، مخاطبان هدف،
محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید و اهداف و شعارهای برندتان، رنگی را انتخاب
کنید که نه تنها پیام مد نظر شما را به مخاطبان القا کند، بلکه برای مخاطب هدف شما
نیز جذابیت داشته و از طرفی تداعی کننده محصولات یا نوع خدماتتان باشد.

آنچه در ادامه ملاحظه می‌کنید، رنگ‌هایی
است که بیش از همه در برندها مورد استفاده قرار گرفته است:

رنگ سفید دقیقاً
برخلاف مشکی که تمام نور را جذب می‌کند و تمام رنگ‌ها را در بردارد، سفید نور را
بازتاب داده و هیچ رنگی را در خود ندارد! به همین
دلیل همیشه سمبل خلوص و بی‌گناهی بوده است.

سایر پیامدهای احساسی رنگ سفید (پیامدهای
مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ سفید (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

رنگ مشکی بیشترین جذابیت را در میان همه رنگ‌ها
دارد. همین حقیقت به تنهایی بسیاری از مفاهیم روانشناسی رنگ‌ها را بناکرده است.

سایر پیامدهای احساسی رنگ سیاه (پیامدهای
مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ سیاه (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

تأثیرات روانشناسی رنگ قرمز بر روی مردم
بسیار پررنگ و زیادند؛ از همین جهت باید برای اهداف برندینگ با دقت و احتیاط مورد
استفاده قرار گیرد.

سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای
مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

برخلاف رنگ قرمز که رنگی جسمانی است، آبی
ذهن را فرامی‌خواند. تحقیقات نشان داده‌اند، کارگران در اتاق‌های آبی بازدهی
بیشتری دارند.

طبق تحقیقات روانشناسی، رنگ آبی بیشترین
طرفدار را در بین مردم جهان دارد و از این میان، بیشترین طرفداران آن مردان هستند.

سایر پیامدهای احساسی رنگ آبی (پیامدهای
مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ آبی (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

سبز بهترین رنگ برای چشم است و اصلاً چشم
را اذیت نمی‌کند؛ چون وقتی به شبکیه چشم برخورد می‌کند نیاز به هماهنگی ندارد. از
همین رو آرام بخش نیز هست.

به علاوه، چشم طیف بیشتری از رنگ سبز را
نسبت به رنگ‌های دیگر دریافت می‌کند و از همین رو در تاریکی بهتر دیده می‌شود.

از سوی دیگر، از آنجا که رنگ سبز در وسط
طیف رنگ‌ها قرار می‌گیرد، رنگی متعادل است.

سایر پیامدهای احساسی رنگ سبز (پیامدهای
مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ سبز (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

رنگ زرد کمترین طرفدار را از بین همه رنگ‌های
دیگر دارد. در عوض طرفداران رنگ زرد نسبت به انتخابشان بسیار حساس‌اند. باید دقت
داشته باشید با اینکه رنگ زرد یک طیف شاد است، استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند
باعث برانگیختن احساساتی نظیر عصبانیت، ترس، استرس یا ناامیدی شود.

حتی در برخی تحقیقات ثابت‌شده، رنگ زرد
باعث گریه کردن نوزادان می‌شود.

سایر پیامدهای احساسی رنگ زرد (پیامدهای
مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ زرد (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

رنگ قهوه‌ای از ترکیب رنگ‌های اصلی قرمز
و زرد –با درصد زیادی از مشکی- ساخته می‌شود؛ به
همین دلیل مانند مشکی تا حد زیادی یک رنگ جدی است، البته با تون گرم‌تر و نرم‌تر.

سایر پیامدهای احساسی رنگ قهوه‌ای
(پیامدهای مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ قهوه‌ای
(پیامدهای منفی) عبارت‌اند از:

ارغوانی نه کاملاً قرمز است و نه کاملاً
بنفش. ارغوانی طیف رنگی خاص خودش را دارد با پیچیدگی‌های روانشناسی مخصوص به خودش.

در واقع ارغوانی رنگ تعادل احساسی و
هماهنگی فیزیکی است. با اینکه پیچیده است، در عین حال برنامه ریزی شده نیز هست و
منطق، فراست و زیرکی را فرامی‌خواند.

سایر پیامدهای احساسی رنگ ارغوانی
(پیامدهای مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ ارغوانی
(پیامدهای منفی) عبارت‌اند از:

بنفش در تقاطع دو رنگ زنانه قرمز و رنگ
مردانه آبی قرار دارد با ترکیبی از طیف‌های سرد و گرم، حالی که نه گرم است و نه
سرد! این ترکیب رنگی می‌تواند آرامش آبی و تحریک‌پذیری قرمز را خنثی کند، مگر
اینکه یکی از این دو رنگ غالب‌تر باشد. بنفش رو به آبی کمی سرد است و بنفش رو به
قرمز کمی گرم.روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

سایر پیامدهای احساسی رنگ بنفش (پیامدهای مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ بنفش (پیامدهای
منفی) عبارت‌اند از:

از آنجا که رنگ نارنجی معمولاً باعث
ایجاد نشاط، انگیزه و تحرک در بیننده می‌شود، در بسیاری از برندها و تیم‌های ورزشی
مورد استفاده قرار گرفته است.

سایر پیامدهای احساسی رنگ نارنجی
(پیامدهای مثبت) عبارت‌اند از:

سایر پیامدهای احساسی رنگ نارنجی
(پیامدهای منفی) عبارت‌اند از:

یک بازاریاب خوب همیشه از روانشناسی در روش‌های
بازاریابی استفاده می‌کند؛ چراکه شما بازاریاب‌های عزیز باید بتوانید ذهن مشتری را
بخوانید، علایق، نیازها، خواسته‌ها، ترجیحات و … مشتریان را بدانید و بر اساس آن‌ها
عمل کنید.

پیش از انتخاب رنگ برای برند و
بازاریابی، از خودتان بپرسید آیا این رنگ برای محصول من مناسب است؟ مشتریانم نسبت
به این رنگ چه عکس‌العملی نشان خواهند داد؟ پاسخ این سؤالات را پیش‌بینی کنید.

همان طور که پیش‌تر گفته شد، رنگ‌ها –آرام و بی‌صدا- پیامی را به بیننده منتقل می‌کنند
یا حتی احساسی را در وی برمی‌انگیزند. برای مثال رنگ قرمز باعث عکس العمل سریع می‌شود؛
بنابراین چرا از این رنگ برای دکمه‌های خرید در سایت خود استفاده نکنیم؟ در
فروشگاه و مغازه چگونه می‌توان از رنگ‌ها بهره برد؟

می‌توانید برای روانشناسی رنگ در خرید از
تست A/B
استفاده کنید و بر اساس واکنش مشتریان به هر رنگ، بهترین تصمیم را بگیرید. البته
باید توجه داشته باشید که پیش از اجرای چنین تست‌هایی یک معیار مناسب برای سنجش
میزان موفقیت خود تعریف کنید.

تحقیقات زیادی در مورد تمایلات رنگی
مردان و زنان انجام شده است. نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که:

انتخاب نام رنگ نیز در میزان خرید محصول
تأثیر به سزایی دارد. تحقیقات نشان داده، انتخاب نام‌های فانتزی برای رنگ محصولات
منجر به فروش بیشتر آن‌ها می‌شود. برای مثال اسم رنگ موکا برای مشتریان بسیار جذاب‌تر
از رنگ قهوه‌ای است در حالی که هر دو یک طیف رنگی را نشان می‌دهند.

هر چه نام رنگ‌ها خاص‌تر و عجیب‌تر باشند
بیشتر مورد پسند مشتریان واقع خواهند شد.

برای اینکه آنچه تا کنون گفته شد برایتان
ملموس‌تر شود، در ادامه رنگ چند نمونه از برندهای بزرگ را بررسی خواهیم کرد تا
ببینیم آن‌ها چطور از روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی بهره برده‌اند.

رنگ‌های برند اپل با تنوع محصولات جدید
هر سال تغییر می‌کرد. لوگوی سیب گاز خورده اپل به رنگ‌های مشکی، سفید و نقره‌ای
مشاهده شده است.

این رنگ‌ها همگی خنثی هستند و می‌توانند
نشان دهنده شفافیت و کیفیت باشند. سفید و سیاه نشان دهنده سادگی در عین پیچیدگی
طراحی محصولات اپل هستند.

گوگل یکی از استثناهای نادری است که خلاف
قانون نانوشته عدم استفاده از رنگ‌های زیاد در برند عمل کرده و در عین حال موفق
شده است. طبق این قانون نانوشته، استفاده از رنگ‌های زیاد مانع از شناخته شدن برند
خواهد شد.

در لوگوی گوگل بیشتر از رنگ‌های اصلی
استفاده شده است. هرچند رنگ فرعی سبز نیز در حرف L به چشم می‌خورد. طراح لوگوی گوگل کارش را
این گونه تعبیر می‌کند که گوگل «از قوانین پیروی نمی‌کند».

رنگ قرمز مشهور کوکاکولا به دوران افتتاح
کارخانه برمی‌گردد. در آن زمان قرمز یک رنگ مدرن تبلیغاتی به شمار می‌آمد.

به علاوه این رنگ قرمز برای تمایز این
نوشیدنی از نوشیدنی‌های الکلی به خوبی جلب توجه می‌کرد.

از طرفی برخی معتقدند خود محصول کوکاکولا
هیچ خاصیتی برای بدن ندارد و حتی برای سلامتی نیز مضر است؛ به همین دلیل شرکت
کوکاکولا با بهره‌گیری از رنگ قرمز که دارای خاصیت فریبندگی، جذابیت، وسوسه‌انگیز
بودن، عکس العمل سریع و زیاد کردن اشتهاست سعی در افزایش فروش محصولاتش داشته است.

رنگ غالب برند آمازون مشکی است که یک
سایه از رنگ زرد به شکل پیکان آن را همراهی می‌کند.

رنگ مشکی در لوگوی آمازون بر روی متن
تأکید می‌کند. متن نیز مجدداً با استفاده از یک فونت برجسته مورد تأکید قرار گرفته
تا خوانایی آن افزایش یابد.

خط زرد نیز برای شاد کردن مشتریان و
افزودن روشنایی به طراحی به کار رفته است.

خیلی از برندها از ترکیب رنگی مشکی و زرد
استفاده کرده‌اند. این ترکیب رنگی به خوبی توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند.

جمع بندی

با وجود تمام آنچه گفته شد، تأثیر رنگ بر
هر فرد تا حد زیادی به تجربیات شخصی افراد و در وهله بعدی به فرهنگ هر جامعه بستگی
دارد و نمی‌توان یک نسخه جهانی برای ترجمه احساسات پیچید.

بنابراین علاوه بر در نظر گرفتن مسائل
روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی باید به جنبه‌های فرهنگی یا تجربیات مشترک جامعه
خود در مورد رنگ‌ها نیز توجه کنید. برای مثال رنگ سبز در روانشناسی آرام بخش است؛
اما در یک برند می‌تواند نشان دهنده مسائل زیست‌محیطی باشد یا در یک برند مالی به
عنوان نماد پول به کار رود.

شما چه مثال‌های دیگری می‌شناسید؟
تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید تا از نظر کارشناسان ما نیز
باخبر شوید.

اتریبیوشن (Attribution) چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکترها می‌کند؟

چگونه بلاگر شویم؛ راهنمای کامل درباره بلاگر شدن

بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing چیست؟

بازار هدف یا Target market چیست؟

سلام
رنگ بنفش از معدود رنگهایی است که در طبیعت وجود «ندارد»
لطفا اصلاح نمایید.

سلام دوست عزیز نمیدونم شاید در طبیعت وجود نداشته باشه ولی بین برندها رنگی شناخته شده است برای همین لازمه که از نظر روانشناسی رنگ هم بررسی بشه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اگر این دیدگاه پاسخ داده شد، به من ایمیل بزنید.

جدیدترین مطالب بلاگ

اتریبیوشن (Attribution) چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکترها…

چگونه بلاگر شویم؛ راهنمای کامل درباره بلاگر شدن


استراتژی کشش (Pull) و رانش (Push) در بازاریابی


بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing چیست؟

آخرین مطالب دیجیتال مارکتینگ

اتریبیوشن (Attribution) چیست و چه کمکی به دیجیتال مارکترها…

چگونه بلاگر شویم؛ راهنمای کامل درباره بلاگر شدن

بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing چیست؟

بازار هدف یا Target market چیست؟

یکتانت بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران است که با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به تبلیغ‌کنندگان، بیشترین درآمدزایی را برای رسانه‌های دیجیتال فراهم می‌کند تا آنها بتوانند محتوای بهتری به مخاطبان فارسی‌زبان ارائه کنند.

آدرس: شهرک غرب، خیابان ایران‌زمین، خیابان گلستان جنوبی، پلاک ۳۵، ساختمان میثاق، طبقه سه


شماره تلفن: ۴۵۱۹۵۰۰۰-۰۲۱

تماس با ما

روانشناسی رنگ در برندسازی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مقاله ( روانشناسی رنگ در برند – قسمت اول ) به تشریح مفهوم سایر رنگ‌ها در روانشناسی رنگ در برندسازی می‌پردازیم.

اگر رنگ قرمز ، رنگ بدن فرض شود ، آبی رنگ ذهن است. مرطوب و آرام‌بخش، رنگ وضوح و ارتباط است. با توجه به مطالعات روانشناسی رنگ، رنگ آبی ، رایج‌ترین رنگ در میان جمعیت جهان است و به ویژه توسط مردان ترجیح داده می‌شود. البته، رنگ آب در همه‌جا در زندگی روزمره حضور دارد. این رنگ آسمان، اقیانوس‌ها و دریاچه‌هاست. به عنوان اولویت جهانی و همه‌جانبه زیست‌محیطی باعث می‌شود. آبی غیر خطرناک، محافظه‌کارانه و سنتی است. رنگ آبی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی ، هرگز برند را  در معرض خطر قرار نمی‌دهد و هر طیف رنگ آبی  برای هویت بصری برند بسیار بی‌خطر است. رنگ آبی به عنوان نشانه‌ای از ثبات و قابلیت اطمینان به چشم می‌آید و تحقیقات نشان داده است که کارگران در اتاق‌های آبی کارایی بیشتری دارند. البته، آبی نیز رنگ ناراحتی و سرماخوردگی نیز است. رنگ آبی یکی از محدود رنگ‌هایی است که رنگ اشتهاآور است امانشان دهنده خراب شدن و سم نیز است. در برنامه‌های کاهش وزن، مواد غذایی که نباید خورده شود در یک صفحه آبی نوشته می‌شود زیرا شما مسئول کاهش مصرف آن‌ها هستید. رنگ آبی ویژگیهای احساسی نیز در بر دارد :

معانی مثبت رنگ آبی :

روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

معانی منفی رنگ آبی :

 

از ترکیب رنگ قرمز و رنگ آبی، رنگ بنفش ایجاد می‌شود . رنگ بنفش تعادل جذابی از ویژگی‌های مردانه و زنانه است – هم‌زمان گرم و سرد. در کنار هم بودن آرامش آبی و تحریک‌کنندگی قرمز می‌تواند باعث نگرانی شود، مگر اینکه سلطه یکی بر دیگری روشن و مشخص باشد. بنفش مایل به آبی، سرد است ، درحالی‌که بنفش مایل به قرمز به گرم است. رنگ بنفش، رنگ وفاداری و شجاعت است و به ثروت، لوکس و پیچیدگی اشاره دارد. این یکی از عجیب‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است و به همین ترتیب می‌تواند به خاص یا مصنوعی بودن اشاره دارد. در کوتاه‌ترین طول موج قرار دارد و آخرین رنگ قابل مشاهده است. به همین دلیل، بنفش با زمان، فضا و کیهان ارتباط دارد. رنگ بنفش با معنویت، تفکر و واسطه‌گری همراه، که خلاقیت و تخیل را پیشنهاد می‌نماید. ارزش‌های همراه رنگ بنفش عبارت‌اند از:

معانی مثبت رنگ نفش :

معانی منفی رنگ نفش :

 

رنگ ارغوانی نه کاملا قرمز و نه کاملا بنفش است. ارغوانی از نظر روانشناسی رنگ در برندسازی دارای پیام‌های متمایز و معانی روان‌شناختی بسیاری است. رنگ ارغوانی ، رنگ تعادل احساسی و هماهنگی فیزیکی است. رنگ ارغوانی عملگراست و محرک منطق و آگاهی و نماینده شفقت، حمایت و مهربانی و با احساسات احترام به خویشتن و رضایت همراه است. این یک رنگ تحول‌خواه است. گرایش به کنار گذاشتن قواعد قدیمی و به استقبال نظرات جدید رفتن. سطح مشخصی از جسارت را رنگ قرمز حفظ نموده است و به همین خاطر بسته به زمینه استفاده می‌تواند ظالمانه و تکان دهنده یا نوآورانه و تخیلی باشد. رنگ ارغوانی به خوبی برای تلاش‌های خلاقانه و هنجارشکنانه مناسب است. معانی روان‌شناختی رنگ ارغوانی شامل موارد زیر است.

معانی مثبت رنگ ارغوانی :

معانی منفی رنگ ارغوانی :

 

رنگ سیاه ، جاذب تمام رنگ‌هاست. رنگ سیاه به تنهایی دارای معانی روان‌شناختی عمیق است. سیاه نماد قدرت است. این یک رنگ مانع است: انرژی را جذب می‌کند. سیاه اساسا به معنای فقدان نور و تاریکی است. تفاوتی بین رنگ‌های سیاه وجود ندارد. رنگ سیاه شریک رنگ سفید در جرم و جنایت است. سیاه مترادف با پیچیدگی، سنگینی و جدی بودن است. سیاه بی‌نظیر است و بدون شک، شیک است. رنگ عزاداری است. ویژگی‌های روان‌شناختی کامل رنگ سیاه شامل موارد ذیل است.

معانی مثبت رنگ سیاه :

معانی منفی رنگ سیاه :

 

رنگ خاکستری خالص ، رنگی است که هیچ ویژگی روان‌شناختی غالبی ندارد. اما این بدان معنای عدم وجود قدرت در این رنگ نیست. رنگ خاکستری مدرن و پیچیده است. رنگ خاکستری برای برندهای حوزه فن‌آوری و لاکشری به خوبی کار کرده است. به‌کارگیری ماهرانه از رنگ خاکستری می‌تواند بیانگر قدرت و کمال باشد. رنگ خاکستری ، بیانگر آب و هوایی شوم اما قدرتمند است . رنگ خاکستری به عنوان رنگ پوشش دهنده اولیه سطوحی که رنگ نداشته‌اند ( مثل رنگ ضدزنگ). این رنگ عمیقا بر روی رنگ‌های اطراف خود اثر می‌گذارد، هم برای تعادل و هم برای ایجاد فضای منفی به جای سفید. ویژگی‌های خاکستری شامل :

معانی مثبت رنگ خاکستری :

معانی منفی رنگ خاکستری :

 

برعکس رنگ سیاه، که جذاب تمام رنگ‌های طیف نور و تجسم همه رنگ‌هاست ، رنگ سفید بازتاب دهنده تمام طیف نور و نشانی از نبود هیچ نوع رنگی است. به همین دلیل، رنگ سفید نمادی از خلوص ، پاکی و بی‌گناهی است. در تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی، سفید، دلالت بر پاکیزگی و عدم بی‌نظمی است. رنگ سفید مترادف با ازدواج و عروسی است. رنگ سفید، رنگی مدرن است که برندی نظیر اپل آن را به عنوان نماد شیکی براقی استفاده می‌نماید. نمادی از طراوت و نوآوری، بی‌نظیری است. سفید می‌تواند سرماخوردگی، ناپاکی و انزوا را نیز نمایندگی نماید.

نتایج مثبت رنگ سفید :

نتایج منفی رنگ سفید :

 

نتیجه

هویت بصری برند ، نحوه درک شما توسط مشتری را شکل می‌دهد. رنگ ، جزء جدایی‌ناپذیر برای ادراک است. انتخاب رنگ مناسب موجب خواهد شد که شخصیت برند شما را بهتر درک شود. این تصمیم نیست که بتوان بر اساس هوا و هوس گرفته شود. با درک روانشناسی رنگ در برندسازی ، می‌توانید بر اساس بینش‌های ناشی از نظرسنجی‌های علمی در مسیر انتخاب رنگ گام درست بردارید. بنابراین، کدام رنگ برای برند شما مناسب است؟

 

مطالب مرتبط :

 

 

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم میباشد و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

دفتر ايران : تهران – تهران پارسدفتر اتریش : سالزبورگ – فوشلم سیدفتر استرالیا : نیوسات ولز – نیوکسل

رزومه انگلیسی و فارسی خود را ایمیل نمایید.صفحه تخصصی در Linkedin

در ابتدا باید از گروه طراحی هیراد به خاطر این مطلب کارشناسانه تشکر کنم و سپس توصیه می کنم که کلیه مطالب درباره رنگها را ، چه در اینجا و چه در هرکجا ، حتما مطالعه کنید . با رنگ می توانید محبوب القلوب شوید یا همه از شما متنفر شوند.

تئوری و مفهوم رنگ ها

طراحی کردن رنگ ها یک کار ذهنی و درونی و فردی است . چیزی که باعث ایجاد و بروز یک عکس العمل در یک فرد می شود ممکن است در افراد دیگر باعث ظهور واکنش های متفاوتی گردد. گاهی این واکنش ها به دلیل اولویت بندی های شخصی است و گاهی به دلیل پس زمینه ی فرهنگی فرد. تئوری رنگ به نوبه ی خود یک علم به حساب می آید. مطالعه ی این که رنگ ها چگونه روی افراد مختلف اثرات متفاوت می گذارد، هم به صورت فردی هم به صورت گروهی، چیزی است که ممکن است در بعضی افراد باعث شود تا شغل خود را گسترش و بهبود ببخشند. کاری به آسانی تغییر دادن ته رنگ (hue) و اشباع رنگ (saturation) یک رنگ می تواند یک احساس کاملا متفاوت ایجاد کند. تفاوت های فرهنگی به این معنا است که گاهی اوقات مواردی که برای یک فرد در یک کشور خوشحال کننده و هیجان برانگیز است می تواند برای فرد دیگری از یک کشور دیگر نا امید کننده و باعث دلتنگی و افسردگی شود. این بخش قسمت اول از تئوری و مفهوم رنگ ها و کاربرد آن در طراحی سایت می باشد که در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده شده است.

در این بخش از تئوری رنگ ها در رابطه با معنای و مفهومی که در پس رنگ های مختلف قرار دارد بحث خواهیم کرد و به دنبال آن ها مثال هایی را برای روشن تر شدن آن ارائه می کنیم.

رنگ های گرم

روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

رنگ های گرم شامل رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و طیف های بین این سه رنگ می باشد. این سه رنگ , رنگ آتش، برگ های پاییزی و طلوع آفتاب هستند و عموما محرک، پر حرارت و داراب انرژی مثبت هستند.

 رنگ های زرد و قرمز هر دو از رنگ های اصلی هستند و رنگ نارنجی در بین این دو قرار گرفته است و این یعنی رنگ های گرم , ذاتا گرم هستند و از ترکیب یک رنگ سرد با یک رنگ گرم بدست نمی آیند. برای القای اشتیاق، شادی، حرارت و انرژی در طرح های خود از رنگ های گرم استفاده کنید.

 قرمز (رنگ اصلی)

 رنگ قرمز یک رنگ بسیار گرم است . با این رنگ آتش، پیروزی و میدان جنگ تداعی می شود. همچنین نشانه ی عشق و علاقه نیز هست . در تاریخ این رنگ هم بیانگر شیطان و هم نشانه ی خداوند عشق می باشد. رنگ قرمز می تواند تاثیرات جسمی زیادی روی افراد بگذارد، مثلا باعث بالا رفتن فشار خون و سرعت دم و باز دم می شود، همچنین سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد.

رنگ قرمز می تواند عصبانیت به همراه داشته باشد، البته در کنار آن از اهمیت زیادی برخوردار است. این رنگ نشانه ی خطر نیز هست.

 این رنگ در خارج از دنیای غرب معانی متفاوتی دارد مثلا در کشور چین رنگ موفقیت، کامیابی و شادمانی است. این رنگ می تواند باعث جذب خوشبختی و موفقیت شود. در سایر فرهنگ های شرقی لباس عروسان در روز عروسی به رنگ قرمز است. در آفریقای جنوبی قرمز رنگ سوگواری و عزا است. به علاوه رنگ قرمز نشانه ی مسلک کمونیسم می باشد. در آفریقا به دلیل اینکه رنگ قرمز جنبه ی هشدار دهنده دارد نشان بیماری AIDS را با این رنگ طراحی کردند.

مثال:

سایه های تیره ی رنگ قرمز در این طرح ه سایت قدرت و زیبایی زیادی بخشیده است. 

وقتی رنگ قرمز تیره با رنگ های سفید و خاکستری ترکیب شود حس زیبا و حرفه ای بودن طرح را القا می کند.

نارنجی (رنگ ثانویه) :

رنگ نارنجی رنگ بسیار با طراوت و انرژی زایی است . این رنگ در حالات مات (mute) می تواند تداعی کننده ی کره زمین و فصل پاییز باشد. به دلیل همراه بودن آن با تغییرات فصل ها، رنگ نارنجی می تواند نشانه ی تغییر و حرکت باشد.

چون میوه ای با همین نام وجود دارد، پس این رنگ می تواند علامت سلامتی، سرزندگی و حیات باشد. (Orange)در زبان فارسی به معنای پرتقال است . در طراحی ها رنگ نارنجی بدون داشتن تاثیر پذیری زیاد رنگ قرمز می تواند باعث جلب توجه شود. این رنگ بیشتر دوستانه و جذاب است و کمتر هم چشم را می زند.

مثال:

کادر نارنجی روشن به همراه رنگ های قرمز باعث جلب توجه می شود.

زرد ( رنگ اصلی) :

رنگ زرد غالبا به عنوان انرژی بخش ترین رنگ های گرم به شمار می رود. این رنگ تداعی بخش شادابی و طلوع خورشید است . رنگ زرد همچنین نشان گر ترسویی، نامردی و حیله و تقلب نیز میباشد.

 رنگ زرد در برخی موارد به عنوان رنگ امید نیز شناخته می شود، چون دیده شده در بعضی از کشورها روبان های زرد توسط خانواده هایی به نمایش گذاشته می شود که یکی از اعضای آنها در جنگ شرکت دارد. این رنگ همچنین برای نشان دادن خطر نیز بکار می رود اما نه به شدت و تاکید رنگ قرمز.

در برخی از کشورها رنگ زرد معانی متفاوتی و مختلفی دارد. مثلا در مصر رنگ زرد را در سوگواری ها و مراسم عزاداری استفاده می کنند. در ژاپن رنگ زرد نشان گر شجاعت و در هند نماینده ی تجارت است.

رنگ زرد روشن در طراحی می تواند احساس شادابی و خوشی را القا کند. رنگ های زرد ملایم تر معمولا به عنوان رنگ خنثی برای کوکان و بچه ها بکار می رود (به جای رنگ های آبی و صورتی). زردهای روشن حس شادابی را بیشتر از رنگ های زرد براق القا می کنند. زردهای تیره و زردهای طلایی نماد کهنگی و آنتیک بودن هستند و در طرح هایی بکار می روند که هدف استمرار و پایداری است.

مثال:

 

سر صفحه یا هدر وگرافیکهای زرد روشن در این سایت انرژی های مثبت را به بیننده منتقل می کنند.

 رنگ های سرد

رنگ های سرد عبارتند از سبز، آبی و ارغوانی و اغلب از رنگ های گرم آرام تر هستند. آن ها رنگ آب، شب طبیعت و گاهی رنگ سکون و آرامش و تا حدی خاموش و محتاط هستند.

رنگ آبی در چرخه ی رنگ های سرد تنها رنگ اصلی است که این بدین معناست که سایر رنگ ها از ترکیب آبی با یک رنگ گرم ساخته شده اند. رنگ های سبز تا حدی دارای ویژگی های رنگ زرد هستند و رنگ ارغوانی تعدادی از خصوصیات رنگ قرمز را داراست. برای ایجاد حس آرامش و نمای حرفه ای در طرح های تان از رنگ های سرد استفاده کنید.

سبز

رنگ سبز رنگ واقع بینی، حقیقت و واقعیت است . این رنگ می تواند نمایانگر شروع تازه و رشد و نمو و پیشرفته باشد، همچنین دلالت بر بازسازی و وفور و فراوانی نیز دارد. رنگ سبز می تواند نشانه ی حسادت و کمبود تجربه و تحمل نیز باشد.

 رنگ سبز بیشتر ویژگی های رنگ آبی را داراست، اما این رنگ آمیخته با حس پر انرژی بودن رنگ زرد است. رنگ زرد می تواند در طراحی ها تعادل و هماهنگی ایجاد کند. این رنگ تا حد زیادی پایدار و با ثبات است. رنگ سبز بیشتر مناسب طرح هایی مرتبط با سلامتی، امنیت و ثبات، نوسازی و طبیعت می باشد. حس انرژی بخشی و پویایی رنگ های سبزهای براق بیشتر است، در حالی که رنگ سبز زیتونی بیشتر نمایانگر طبیعت است. سبزهای تیره با ثبات ترند و نمایانگر وفور نعمت می باشند.

مثال

 

 رنگ سبز روشنی که در این سایت بکار رفته است حس تازگی و انرژی را در بیننده بوجود می آورد.

 

آبی (رنگ اولیه)

در زبان انگلیسی رنگ آبی اغلب با احساس دلتنگی همراه است. همچنین این رنگ در همه جا برای نشان دادن آرامش، ملایمت و مسئولیت بکار می رود. رنگ های آبی روشن نیروبخش، شادی آور و دوستانه هستند. آبی های تیره بیشتر قدرتمند، قابل اتکا و معتبر هستند. رنگ آبی رنگ صلح است و در بسیاری از فرهنگ ها و سنن به مذهب، دین و امور معنوی دلالت دارد برای مثال مریم مقدس همیشه با یک جامه ی بلند آبی رنگ نشان داده می شود.

 مفهوم رنگ آبی بستگی به سایه و رنگ عینی دارد. در طراحی، سایه عینی و دقیق رنگ آبی که شما انتخاب می کنید به اینکه طرح های شما چطور دیده می شوند مناسبت دارد. رنگ های آبی روشن اغلب آرامش بخش و ساکن هستند. رنگ ها آبی براق انرژی بخش و تازه کننده هستند. رنگ های آبی تیره برای سایت ها یا طراحی هایی که در آن ها دوام و استحکام و پایایی اهمیت دارد بسیار مناسبند.روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

 مثال:

 رنگ های آبی تیره احساس پایایی و دوام را به بیننده القا می کنند، در حالی که رنگ های آبی روشن و براق از القای این احساس جلوگیری می کنند.رنگ آبی روشن و مات این سایت احساس آرامش و سکون را به کاربر منتقل می کند.

 ارغوانی (رنگ ثانویه)

 رنگ ارغوانی نمایانگر تجملات و اشرافیت است. این رنگ از ترکیب رنگ های آبی و قرمز بوجود می آید و دارای ویژگی های هر دو رنگ می باشد. این رنگ با خلاقیت و تخیل نیز همراه است.

در کشور تایلند رنگ ارغوانی رنگ لباس عذاداری و سوگواری زن های بیوه است. رنگ های ارغوانی تیره به صورت سنتی نمایانگر سلامتی و اشرافیت هستند، در حالی که رنگ های ارغوانی روشن تر بیشتر رمانتیک و خیال پردازانه هستند.

در طراحی، رنگ های ارغوانی تیره می توانند حس ثروت و خوشی و عیش و نوش را القا کنند. ارغوانی های روشن ملایم ترند و حس بهار و عشق را انتقال می دهند. 

سایه تیره ای که در اینجا بکار رفته است حالت سلطنتی و مجلل بودن رنگ ارغوانی را به نمایش می گذارد که بیشتر برای نشان تجاری کالاهای Asprey luxury مناسب است.

رنگ ارغوانی روشن تر که میزان رنگ قرمز در آن بیشتر است به این سایت نیرو بخشی و غنا را بخشیده است.

 تئوری و مفهوم رنگ ها در طراحی وب

 طراحی کردن رنگ ها یک کار ذهنی و درونی و فردی است. چیزی که باعث ایجاد و بروز یک عکس العمل در یک فرد می شود ممکن است در افراد دیگر باعث ظهور واکنش های متفاوتی گردد. گاهی این واکنش ها به دلیل اولویت بندی های شخصی است و گاهی به دلیل پس زمینه ی فرهنگی فرد. تئوری رنگ به نوبه ی خود یک علم به حساب می آید. مطالعه ی این که رنگ ها چگونه روی افراد مختلف اثرات متفاوت می گذارد، هم به صورت فردی هم به صورت گروهی، چیزی است که ممکن است در بعضی افراد باعث شود تا شغل خود را گسترش و بهبود ببخشند. کاری به آسانی تغییر دادن ته رنگ (hue) و اشباع رنگ (saturation) یک رنگ می تواند یک احساس کاملا متفاوت ایجاد کند. تفاوت های فرهنگی به این معنا است که گاهی اوقات مواردی که برای یک فرد در یک کشور خوشحال کننده و هیجان برانگیز است می تواند برای فرد دیگری از یک کشور دیگر نا امید کننده و باعث دلتنگی و افسردگی شود. این پست قسمت دوم از تئوری و مفهوم رنگ ها و کاربرد آن در طراحی سایت می باشد که در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده شده است 

–—˜™–—Neutral ها یا رنگ های خنثی و بی اثر

 رنگ های Neutral یا خنثی در طراحی اغلب به عنوان پس زمینه ایفای نقش می کنند. آن ها معمولا با رنگ های accent روشن تر ترکیب می شوند. اما این رنگ ها را می توان به تنهایی هم در طراحی استفاده کرد و طرح های بسیار ماهرانه و پیچیده ای را بوجود آورد. مفهوم و احساس رنگ های خنثی بیشتر تحت تاثیر رنگ هایی که در محیط اطراف آن ها قرار دارد می باشد تا سرد یا گرم بودن رنگها.

 سیاه

 رنگ سیاه قدرتمندترین رنگ خنثی است . از جنبه ی مثبت این رنگ با احساس قدرت، ظرافت و زیبایی و رسمیت همراه است . از جنبه ی منفی، این رنگ حس شیطان، مرگ و رمز و راز را منتقل می کند. رنگ سیاه در بسیاری از کشورها رنگ عزا و سوگ است. این رنگ در بعضی از فرهنگ ها نشانه ی یاغیگری، شورش سرکشی و تمرد است ، همچنین نماد هالوین نیز می باشد.

رنگ سیاه معمولا در طراحی های هیجانی و ناراحت کننده بکار می رود. بسته به رنگی که با آن ترکیب می شود می تواند نمای مدرن یا سنتی ایجاد کند. به دلیل خنثی بودن این رنگ معمولا در طراحی ها از آن برای تایپوگرافی و سایر قسمت های کاربردی استفاده می شود. رنگ سیاه کمک می کند تا حس مرموز بودن را به آسانی در طرح ایجاد کرد

 مثال: 

زمانی که رنگ سیاه با آبی روشن ترکیب شوند سردتر به نظر می رسد.

در ایجا رنگ سیاه با رنگ های خاکستری و سبز لیمویی ترکیب شده است که باعث شده هیجان طرح افزایش پیدا کند.

 سفید

 

 

 

 

 رنگ سفید در موقعیتی مقابل رنگ سیاه قرار دارد، اما مانند رنگ سیاه می تواند در کنار رنگ های دیگر به خوبی عمل کند . این رنگ با حس خلوص و پاکی، تمیزی و پاکدامنی همراه است . در کشورهای غربی عروسان در روز عروسی لباس سفید به تن می کنند. این رنگ همچنین نمایانگر کارخانه های تولید لوازم بهداشتی، پزشکان ، پرستاران و دندان پزشکان می باشد . رنگ سفید همراه با خوبی است و فرشته ها اکثرا با جامه ی بلند سفید رنگ نشان داده می شوند.

عموما رنگ سفید در طراحی ها یک پس زمینه ی بی اثر و خنثی است که به سایر رنگ های طرح اجازه می دهد تا بهتر ظهور پیدا کنند. این رنگ کمک می کند تا سادگی و تمیزی را انتقال دهیم. رنگ سفید در طراحی ها می تواند فصل زمستان و یا تابستان را به تصویر بکشد، البته بسته به سایر نقش و نگارها و رنگ های اطراف آن.

مثال:

رنگ سفید روی سایت Fuelhaus برای ایجاد کنتراست در مقابل رنگ آبی کهربایی بکار رفته است .

 

 

 

 

ترکیب رنگ سفید با رنگ خاکستری حس لطافت و پاکیزگی را به این طرح اضافه کرده است.

خاکستری

رنگ خاکستری یکی از رنگ های خنثی است و عموما در طیف رنگ ها در قسمت رنگ های سرد قرار می گیرد. گاهی این رنگ القا کننده ی حس بد خلقی، اخم و یا دلتنگی و افسردگی است. در بعضی از طراحی ها می توان از رنگ خاکستری روشن به جای رنگ سفید و از رنگ خاکستری تیره به جای رنگ سیاه استفاده کرد.

رنگ خاکستری عموما رنگ محافظه کاری و تشریفاتی و رسمی است، اما می تواند مدرن هم باشد. گاهی این رنگ به عنوان رنگ عزا و سوگواری بکار برده می شود. این رنگ معمولا در طراحی های صنفی و شرکتی که رسمیت در آن ها اهمیت دارد بکار برده می شود. رنگ های خاکستری خالص و یک دست سایه هایی از رنگ سیاه هستند. در بعضی از آن ها نیز مخلوطی از رنگ های آبی یا قهوه ای دیده می شود. در طراحی ها پس زمینه های خاکستری متداول هستند.

مثال: 

خاکستری روشن یک حس آرامش بخش به این طرح داده است.

رنگ خاکستری روی این سایت یک حس جدید و غیر طبیعی و مصنوعی در بیننده ایجاد می کند.

 قهوه ای

 

 رنگ قهوه ای القاگر زمین، چوب و سنگ است . این رنگ یک رنگ کاملا خنثی و گرم است . رنگ قهوه ای می تواند با قابلیت اعتماد و پایایی و استحکام ، ثبات و خودمانی بودن نیز همراه باشد، همچنین می توان آن را خسته کننده و ملال آور در نظر گرفت.

در طراحی ها از رنگ قهوه ای معمولا در پس زمینه استفاده می کنند . این رنگ را در بافت های چوبی و گاهی در بافت های سنگی نیز می توان دید . این رنگ کمک می کند تا حس گرما ، آرامش و خوشی به طرح اضافه شود . این رنگ در درجات تیره تر به جای رنگ سیاه هم در پس زمینه و هم در تایپوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

رنگ قهواه ای متمایل به نارنجی در اینجا حس خاکی بودن و قابل اعتماد بودن را ایجاد می کند. 

طرح های شبیه چوب یکی از کاربردهای رنگ قهوه ای هستند. در اینجا رنگ قهوه ای گرم بکار رفته باعث ایجاد حس دوستی در این سایت شده است. 

قهوه ای روشن مایل به زرد و قهوه ای سوخته 

 رنگ قهوه ای روشن در طیف رنگ ها یک رنگ منحصر به فرد است چون بسته به رنگ هایی که در محیط اطراف آن قرار دارد هم می تواند سرد باشد وهم گرم . این رنگ گرمای رنگ قهوه ای و سردی رنگ سفید را داراست و گاهی مانند رنگ قهوه ای یک رنگ کسل کننده و ملالت آور است . این رنگ در بیشتر موارد یک رنگ محافظه کار و سنتی است و معمولا به عنوان رنگ پس زمینه بکار برده می شود. گاهی هم نماد پرهیزگاری و تقوا و پارسایی است.

رنگ قهوه ای روشن عموما در پس زمینه ها بکار می رود و معمولا در پس زمینه با یک بافت کاغذی دیده می شود. این رنگ ، ویژگی های رنگ های اطراف خود را می گیرد، یعنی زمانی که در کنار سایر رنگ ها بکار برده می شود به خودی خود تاثیری در نتیجه نهایی یک طرح ندارد. 

مثال: 

 رنگ قهوه ای متمایل به زرد این پس زمینه به همراه رنگ نارنجی و قهوه ای منظره و نمای سایت را گرم تر کرده اند .

در اینجا از رنگ قهوه ای روشن به عنوان یک بافت کیف کاغذی استفاده شده است و در حالت متمایل به خاکستری به عنوان بافت بتنی و یا بافت سنگی بکار رفته است .

 رنگ کرم و عاجی رنگ 

رنگ های عاجی و کرم رنگ های مصنوعی هستند که دارای گرمی رنگ قهوه ای و سردی رنگ سفید هستند. آن ها رنگ های آرام و سکنی هستند و اغلب حس تاریج و کهنگی را القا می کنند . رنگ عاجی یک رنگ آرامش بخش است.

کاربرد رنگ عاجی در طراحی ها حس ظرافت ، زیبایی و آرامش را به سایت می دهد . وقتی این رنگ با یک رنگ خاکی مثل قهوه ای ترکیب شود می تواند کیفیت رنگ خاکی را بالا ببرد. می توان از این رنگ برای روشن کردن رنگ های تیره نیز استفاده کرد.

 مثال: 

 پس زمینه ی کرم متمایل به خاکستری این سایت با وجود accent های نارنجی/قهوه ای موجود گرم تر شده است.

 

پس زمینه ی کرم رنگ این سایت آنتیک بودن آن را تقویت می کند. 

 در این بخش توضیحات مختصری در مورد رنگ ها و مفاهیم آن ها در کشورها و فرهنگ های مختلف داده شد، اما نئوری رنگ ها در همین جا ختم نمی شود. در این قسمت خلاصه ای از مطالب بالا در مورد معنای و مفاهیم متداول رنگ ها وجود دارد که می توانید آن ها را مطالعه کنید:

قرمز:اشتیاق و علاقه ، عشق ، عصبانیت

نارنجی :انرژی ، شادی ، سرزندگی و حیات

زرد: شادی، امید، فریب و حیله

سبز: شروع دوباره، فراوانی، طبیعت

آبی: آرامش، مسئولیت, دلتنگی

ارغوانی :خلاقیت ، مجلل، ثروت و دارایی

سیاه : راز، ظرافت و زیبایی، شیطان

خاکستری : بد خلقی، سنتی و محافظه کاری ، رسمیت

سفید:خلوص، پاکیزگی، پاکدامنی

قهوه ای : طبیعت ، سرحالی ، قابلیت اطمینان

قهوه ای سوخته :سنتی و محافظه کاری ، پرهزگاری ، خسته کننده و ملال آور

کرم : آرامش بخش ، ظرافت و زیبایی ، خلوص و پاکی

 

تعاریف

accent color چیست؟ accent color به رنگ هایی گفته می شود که برای تاکید در یک رنگ بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بازاريابان بايستي رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند زيرا بر ادراك مشتري مؤثر مي باشد.هممچنین رنگها میتوانند برافزايش فروش تاثیر بگذارند. 

بازتاب تشعشعات نور از اشياء رنگ آنها را تشكيل مي دهد، رنگ هاي اجسام بر حسب اينكه بازتاب يك رنگ اصلي از نور سفيد باشد يا تركيبي از چند رنگ اصلي يا فرعي، مي تواند آثار و خواص فيزيكي، فيزيولوژيكي و رواني مخصوص به خود داشته باشد.

بشر از ديرباز با تأثير پذيري از محيط رنگي طبيعت پيرامون خويش، نسبت به رنگ حساس بوده و از رنگ در زمينه هاي مختلف استفاده فراواني كرده است علاوه بر آنكه رنگ در ايجاد ارتباط و پيام رساني نقش مهم و چشمگيري دارد، در جوامع مختلف به عنوان نماد عاطفي، فرهنگي، قومي و ملي به كار رفته است. 

بازاريابان بايستي رنگ محصولاتشان را مورد توجه قرار دهند، رنگ بسته بندي و هر رنگ را كه مربوط به محصولات در تبليغات مي شود، به عنوان بخشي از استراتژي بازاريابي خود تحت نظر داشته باشند. اين عوامل تحت كنترل بازارياب است. 

صنعت به تدريج در مي يابد كه رنگ بايد نقشي اساسي تر در فرايند طراحي تا توليد، بازي كند، مردم نيز با احساس نياز شديدتري نكته سنج و باريك بين شده اند، به گونه اي كه رنگ را در قالب طراحي محصول مي بينند اين بيداري عمومي، جوي را مي سازد كه در روند طراحي تا فروش احساس مي شود و در شيوه انتخاب خريدار تأثير مي گذارد. 

سير تكاملي

اگر به سير تكاملي شركت ها نگاه كنيم مراحل زير را در آن خواهيم ديد 

مرحله داد و ستد

تمايز كالا

خدمات مشتريان

قسمت بندي بازار مشتري

مرحله پايگاه اطلاعاتي مشتري منفرد

 

همان طور كه در اين مسير مشاهده مي كنيد جهت گيري ها كم كم در مسير تكامل به سمت مشتري منفرد سوق يافته و شناخت كامل او در راس قرار گرفته است.

اكثر مزيت هاي رقابتي ناشي از احساس است، در واقع در اين اصل به سازمان ها توصيه مي شود كه اگر در عصري كه فناوري آن را هدايت مي كند خواهان پيشي گرفتن از رقبا هستند بايد به جاي فكر از احساس مدد بگيرند.

کاربرد رنگ‌ها در جایگاه‌یابی و نام تجاری 

هنگامی که یک شرکت درصدد معرفی محصول یا خدمتی است که یکی از ویژگی‌های اصلی آن با خاصیت روانی یکی از رنگ‌ها سازگاری دارد، بهتر است که در نام‌گذاری آن از رنگ متناسب استفاده شود. برای اثربخش کردن جایگاه محصول یا خدمت در ذهن مشتري ، هماهنگی میان تمامی عوامل مربوط به آن جایگاه، می‌تواند در بلندمدت تاثیرات عمیق‌تری بر جای بگذارد. هر اقدامی که موافق با احساس افراد از رنگ آن محصول یا خدمت باشد، می‌تواند باعث یاداوری بهتر آن در ذهن مخاطبان شود. لكن قبل از هر اقدامي‌مي‌بايست به ويژگي هاي بازار هدف توجه كامل داشت اينكه بازار هدف مورد نظر متشكل از چه افرادي با چه ويژگي هاي سني ، جنسي ، رواني ، اجتماعي و … است مي‌تواند راهنماي موثري براي بهره گيري از ابزار قدرتمند رنگ در بازاريابي باشد . رنگ‌ها نيز مي‌بايست در كنار ساير عناصر بازاريابي به دقت مورد استفاده قرار گيرند .

از ميان كاربردهاي مختلف رنگ‌ها در بازاریابی، حفظ هويت تصویری برند، از بقيه مهمتر است چرا كه در اكثر مواقع، دارايي اصلي شركت توليدكننده محصول مصرفي، نام تجاری آن است و مهمترین چیزی که این نام را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند، رنگ برند است. رنگها، مجسم‌کننده برندها هستند و به یادآوری یک نام تجاری در ذهن مخاطب کمک می کنند. اهمیت زیادی که به رنگ در بسته بندی محصولات داده می‌شود نشان می‌دهد که سازندگان پاسخ سریعی از مشتریان نسبت به بسته‌بندی و رنگ آن مشاهده کرده‌اند تا به آنچه که بر روی آن نوشته شده است.

استفاده از رنگ‌ها در طراحی فضای ارائه خدمت 

یکی از ویژگی‌هایی که در بازاریابی خدمات اهمیت زيادي پیدا می کند، فضایی است که در آن به ارائه خدمت پرداخته می‌شود و یا لباسی که کارکنان به تن می‌کنند. این عامل حتی در توزیع محصولات نیز به چشم می‌خورد و می‌توان در طراحی فضای فروشگاهی که محصولات خاصي را مي‌فروشند از رنگ متناسب با آن استفاده کرد. برای مثال، می‌دانیم که رنگ قرمز به دلیل تأثیر بر متابولیسم بدن، اشتها را تحریک می‌کند. به همین دلیل اکثر رستورانهای غذای آماده یا فست فود از این رنگ استفاده می‌کنند. گاهی نیز استفاده از رنگ زرد باعث می‌شود توجه مشتری را جلب کرده، اشتهای آنها را بالا برده و آنها را تشویق به خوردن بيشتر می‌کند. این روش بهترین راه برای ساندويجي ها و محل هاي عرضه ذاي آماده است تا بتوانند فروش خود را بالا ببرند. بالعكس در رستوران‌های سنتی مي‌توان از رنگ آبی استفاده كرد تا مشتریان حس کنند که در حال آرامش و استراحت هستند. این وضعیت آرامش بخش باعث می‌شود که مشتریان وقت بیشتری در رستوران صرف کنند. هرچه بیشتر در رستوران بمانند تمایل بیشتری به خوردن غذا، نوشیدنی، قهوه و یا دسر خواهند داشت و در نتیجه فروش رستوران افزایش خواهد یافت. این یک روش مفید برای رستورانهای سنتی در جهت افزایش فروش می‌باشد. این نکته را نیز باید در خاطر داشت که زیاده روی در استفاده از رنگ‌ها، مانند هر چیز دیگر، کار درستی نیست و اگرچه آبی حس آرامش را به فرد القا می‌کند اما استفاده بیش از حد از آن اشتها را کور می‌کند و چنین نتیجه‌ای مطلوب رستوران‌های سنتی نیست. با این حال بعضی از رستوران‌ها وجود دارند که تا حدی می‌توانند از رنگها برای کاهش اشتها استفاده کنند. این نوع رستوران‌ها «تمام آنچه که می‌توانید بخورید» نام دارند که سرویس خود را با تعرفه یکسان و نرخ یکسان ارائه می‌کنند. گرچه این استراتژی موثر است، اما سایر جنبه‌های رستوران نیز مثل سرویس خوب، کیفیت خوب و محیط اطراف رستوران نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

انتخاب مشتري

فرآيند تصميم گيري مشتري 2 قسمت مي باشد: خود فرايند و عوامل موثر در فرايند، فرايند تصميم گيري 6 مرحله دارد: انگيزش، آگاهي از مشكلات، جستجوي اطلاعات، ارزيابي جايگزين ها، خريد، رفتار پس از خريد. عوامل اثر گذار در فرآيند، جمعيت شناختي و چرخه ي زندگي مشتري مي باشد كه با مطالعه ي اين امر مي توان شخصيت و نيازهاي او را تعيين كرد. تعيين جمعيت شناختي راحتتر و قابل اندازه گيري مي باشد منظور از چرخه ي زندگي راه هايي كه مشتري زمان و پول را صرف مي اين اطلاعات از رفتار مصرف كننده و انتخاب او كه چه چيز، كجا، چگونه و از چه كسي كالا يا خدمات را خريد مي كند لازم مي باشد 

تأثير رنگ در انتخاب برند در تعدادي از تحقيقات تشخيص داده شده است گزارش شده كه رنگ يكي از موارد انگيزاننده در انتخاب برند مي باشد 

ترجيحات رنگ براي محصولات پراهميت و كم اهميت

محصول بسيار ضروري براي يك مصرف كننده محصولي است كه خريد آن براي مصرف كننده بسيار لازم است و احتمالاً تصميم خريد آن نيز با دقت فراوان اخذ مي شود اين نوع محصولات توجه قابل ملاحظه اي را در رفتار مصرف كننده سبب مي شوند، زيرا تصميم گيري براي خريد آنها كاملاً متفاوت از محصولات كم اهميت است. مصرف كننده در خريد اين نوع محصولات علاوه بر دقت و توجه، زمان بيشتري را صرف ارزيابي راهكارهاي مختلف مي كنند. 

محققان معتقدند كه، تصميم به خريد چنين محصولاتي مستلزم يك واكنش هيجاني و نيز هزاران عامل ديگر است كه نقش مهمي در خريد ايفا مي كنند بر عكس تصميم گيري براي خريد محصولات كم اهميت به صورت خودكار انجام مي گيرد اغلب براي تصميم گيري در مورد محصولات كم اهميت عوامل ساده اي نقش دارند كه به اطلاعات خيلي زيادي نياز ندارند، بنابراين نقش رنگ در تصميم گيري براي خريد محصولات بسيار ضروري، بيشتر از محصولات كم اهميت است بر اين اساس احتمالاً رنگ هاي محصولات ضروري، بهتر از رنگ محصولات كم اهميت به خاطر سپرده مي شوند در نتيجه استفاده از رنگ هاي استاندارد براي اين نوع محصولات توصيه مي شود. 

گزينش رنگ متناسب با محصول

عواملي از قبيل صدا، سايز، شكل و رنگ مي توانند به جلب توجه و خلق احساسات كمك كنند كه احتمال خريد را افزايش دهند. يك فاكتور كليدي در گزينش رنگ، بررسي بازار است تحقيق و بررسي بازار كه شامل رنگ هم مي شود در فروش محصول به كار مي آيد. مشتريان، توليد كنندگان، تيم هاي بازاريابي و فروش و هم مصرف كنندگان يا استفاده كنندگان مخاطب آن هستند. بازاريابي پديده اي واكنش پذير و نه واكنش زاست و با جمع آوري و پردازش اطلاعات حاصل از خريد مردم كه براساس پاسخ هاي آنها به پالت هاي رنگي موجود صورت مي پذيرد انجام مي شود در روان شناسي رنگ ها به خلوص آنها توجه مي شود مثلاً توصيه مي شود كه تون مياني رنگ انتخاب شود، زيرا تون روشن يا تيره رنگ ها تأثير مطلوب را نخواهد داشت. 

در برخي از توليدات صنعتي رعايت اصول طراحي فرم كلي و رنگ انتخابي، از محصولات هم خانواده و هم رده آن محصول تبعيت مي نمايد و ضروري است تا طرحي با رنگي خاص پيشنهاد گردد كه ميل خريد را در جهت خريد كالا به عنوان كالاي تكميلي ابزار مصرفي يا كالاي خريداري شده از قبل تحريك نموده و همگن بودن وسيله را بيان نمايد. بازارياب ها به بخش اجرايي براي تعيين رنگ محصولات، مشاوره مي دهند رنگي كه به نظر بيايد و مشتري آن را درك كند 

هرگز يك ته مايه ي قرمز رنگ روي پلاستيك اثر همين رنگ روي پارچه را نخواهد داشت حتي اگر آن رنگ سايه هاي يكسان و يكنواختي را پديدار سازد و حتي بر سطح براق و صاف فلزي اعمال شود. مسلماً اثرات كاملاً متفاوتي را نسبت به زماني كه رنگ ريشه هاي يك فرش را تشكيل مي دهد القا خواهد كرد 

اگرچه تفاوت هاي بسيار و آشكار فرهنگي، سياسي و مالي بين كشورها و قاره هاي جهان، مشكلات عديده اي را به همراه مي آورد ولي توانايي دسترسي قريب الوقوع بين المللي، گونه اي از طراحي جهان و درون جهان را نويد مي دهد تا واكمن سوني بتواند در سرتاسر گيتي بدون اندكي تغيير رنگ يا طراحي به فروش چشمگيري برسد

علاوه بر گزينش رنگ با نورپردازي مي توان تأثير رواني مثبتي را فراهم كرد به عنوان مثال زير نور قرمز زمان به آرامي و زير نور اندكي زمان سريع تر مي گذرد 

تحليلي از متغيرها در مورد اثر رنگ و نور در فروش

وقتي به اطراف خود نگاه كنيم شواهدي در مورد استراتژي بازاريابي هست كه رستوران هاي فست فود معمولاً رنگ قرمز يا نارنجي انتخاب مي كنند، قرمز بر متابوليك ما اثر دارد و زرد هم براي مشتريان جالب است و مك دونالد را مي توان به عنوان مثال بيان كرد 

رستوران هاي رسمي از رنگ آبي استفاده مي كنند تا مشتريان آرامش داشته باشند، بيشتر بخورند و سفارش دهند و در كل فروش بيشتري داشته باشند 

رنگ آبي براي بانك ها و مكان هاي مالي، مناسب مي باشد محصولات لوكس در بسته هاي مشكي و نشان از اين دارد كه سهم بازارشان براي افراد با درآمد بالا مي باشد 

نتيجه گيري

مديران بايد رنگ ترجيح داده شده و نرمال را در بازار هدفشان تعيين كنند استفاده از رنگ مي تواند يك راهنماي بالقوه قوي محسوب شود، به ويژه وقتي كه براي يك نشان منحصر به فرد مورد استفاده قرار مي گيرد. آگاهي از ترجيحات رنگ مصرف كنندگان داراي پيامدهاي منطقي است زيرا بازاريابي كه پي مي برند كدام رنگ ها بهترين تأثير را بر روي فروش دارند احتمالاً ضمن ارائه محصولات مورد نظر هزينه توليد را نيز كاهش مي دهند. رنگ مي تواند از عواملي باشد كه باعث افزايش فروش شده در نتيجه در آمد جديد ايجاد كند.

November 8, 2019

August 15, 2018

October 5, 2016

یکی از عوامل تاثیرگذار در شناخت برند و یا محصول شما استفاده از تابلوهای تبلیغاتی از جمله تابلو چلنیوم و تابلو استیل و … می باشد رنگ استفاده شده در این تابلوهای تبلیغاتی و انواع دیگر تبلیغات در دیده شدن تبلیغ شما تاثیر به سزایی دارد، در واقع رنگ ها می توانند بر روی تفکر مشتری در مورد کسب و کار شما تاثیر بگذارند. روانشناسان معتقدند برخی رنگ ها تاثیر بیشتری در ایجاد واکنش های مثبت مشتری دارد.

در انتخاب رنگ تبلیغاتی به این نکته توجه داشته باشید که می خواهید رنگ مد نظر شما کیفیت، قدرت، زنانه و یا مردانه بودن محصول شما را تحت تاثیر قرار دهد.

رنگ قرمز :

می توانید از رنگ قرمز برای تبلیغ خودروها، بازی ها، نوشیدنی های انرژی زا و ورزش استفاده نمایید. رنگ قرمز انرژی را منتقل کرده و باعث افزایش فشارخون شده و امکان بیشتر دیده شدن تبلیغ را افزایش می دهد. این رنگ افراد را به تصمیم گیری های سریع ترغیب می کند از این رو شرکت ها و موسسات برای این منظور از رنگ قرمز در تابلوهای تبلیغاتی خود استفاده می نمایند.

رنگ قرمز کم رنگ احساس عشق ، اشتیاق ، حساسیت و رنگ صورتی احساس دوستی و تحمل را منتقل می کند.روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

صورتی رنگی زنانه بوده و برای تبلیغ محصولات زنانه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت ، تصمیم جدی ، خشم ، رهبری ، دلاوری ، اشتیاق ، سوء نیت ، غضب و نهایتاً رنگ قهوه ای ایجاد احساس ثبات کرده و رنگی مردانه است.

رنگ نارنجی :

رنگ نارنجی در انتقال احساس شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزش موثر است. این رنگ همانند رنگ قرمز تحریک گر نیست اما باعث افزایش فعالیت های ذهنی می شود. از آن جا که رنگ نارنجی باعث افزایش اشتها می شود می توان در بسته بندی و تابلوهای تبلیغاتی مواد غذایی از آن بهره جست.در تبلیغات اسباب بازی فروشی نیز رنگ نارنجی بسیار کارآمد می باشد.

 

این رنگ انرژی رنگ قرمز و ثبات رنگ آبی را داراست. این رنگ نماد سلطنتی بودن، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال و خلاقیت می باشد. بچه ها و بانوان رنگ ارغوانی را به رنگهای دیگر ترجیح می دهند از این رو استفاده از رنگ ارغوانی در تبلیغات محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است. رنگ ارغوانی تیره معنای افسردگی و ناکامی و رنگ ارغوانی

روشن احساس رومانتیک و دلتنگی را می دهد.

رنگ زرد:

این رنگ یکی از انرژی بخش ترین رنگ های گرم و به عنوان رنگ امید شناخته می شود. رنگ زرد روشن در طراحی می تواند احساس شادابی و خوشی را القا کند.

 

Copyright © 2020 All Rights Reserved by imen noortab

 

در این مطلب از سری مطالب سایت تابلوگر قصد داریم تا ترکیب رنگ های زیبایی که استفاده از آنها در طراحی پوستر ها و بنرهای تبلیغاتی بسیار موثر بوده است را بیان نماییم. همچنین به بحث روانشناسی رنگ ها در کسب و کار نیز میپردازیم. در این مطلب 39 ترکیب رنگ آورده شده است که توسط شرکت ها و برندهای مطرح دنیا در بستر تبلیغات و بازاریابی به کار گرفته شده و استفاده از آنها با موفقیت برندها همراه بوده است (توجه کنید که این ترکیب رنگ ها محدود به استفاده در بنرها ، پوستر های تبلیغاتی و طراحی لوگو نمیباشد بلکه میتواند در طراحی دکوراسیون و دیزاین محل کسب و کار شما نیز به کار گرفته شود.). مطمئن باشید با کمی دقت در انتخاب یکی از این ترکیب رنگ ها میتوانید تبلیغات تاثیر گذاری را بر روی مخاطبان داشته  باشد. شاید این سوال ها برای خیلی از شما پیش آمده باشد که : 

و چندین سوال مشابه دیگر ، در این مطلب به صورت کامل شما را با ترکیب رنگ هایی آشنا میکنیم که از آن ترکیب ها میتوانید در طراحی پوسترها اعم از پوسترهای تبلیغاتی ، پوسترهای همایش ها ، پوسترهای ورزشی و سایر پوستر و همچنین در طراحی بنر ها تبلیغات و به طور کلی در جذب مشتری و تبلیغات برند خود استفاده نمایید.

همانطور که میدانید در استفاده از رنگ ها چه برای تبلغات نظیر پوستر و بنر باشد و چه برای طراحی دکوراسیون منزل یا مغاز باید دقت کافی را داشته باشید چرا که در روانشناسی رنگ ها هر یک از رنگ ها مفهوم و احساسی را به استفاده کنندگان از فضا و یا مخاطبان شما منتقل میکند برای مثال رنگ نارنجی حس سرزندگی و جوانی را به مخاطب منتقل میکند ، پس بنابراین میتوان گفت که استفاده از یک رنگ مناسب و زیبا با توجه به مخاطبان میتواند در موفق و بازده بودن یک پوستر و بنر به اندازه بسیار زیادی موثر باشد. با این توضیحات شما از اهمیت ترکیب رنگ ها در بنرها و پوستر های تبلغاتی و جذب مشتری مطلع شدید.

مطلب مرتبط : نکات مهم در طراحی بنر

روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

 با توجه به بازار پر رقابت تبلیغات نمایشی اعم از بنر و پوستر تلاش برای انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای آگهی های آنلاین شما می تواند یک کار دلهره آور باشد بنابراین در اینجا ، شما سعی در ایجاد یک بنر خیره کننده دارید که انتظارات مشتری شما را اندازه گیری می کند ، تا از برند های بزرگتر پیشی بگیرد و از کاربران آنلاین برای کلیک بر روی دکمه ارتباط با شما، درخواست کند. جای نگرانی نیست ، ما بهترین ترکیب رنگ ها را به شما معرفی میکنیم.!

 

 طراحی دیجیتال ممکن است فرزندی از قرن بیستم باشد ، اما همان اصول رنگی را به عنوان علم قدیمی نقاشی به کار می برد. در اینجا ، به طور خلاصه:

در اینجا یک نقل قول به یاد ماندنی از نقاش مشهور ، مارک شاگال وجود دارد که به شما کمک می کند اصول چرخ رنگ را به خاطر بسپارید و رنگ ها را در طرح های خود ترکیب کنید:

“همه رنگ ها دوستان همسایگان و دوستداران مخالف خود هستند.”

 استفاده از سایه های کم رنگ آبی ، آبی و قهوه ای خاکی راهی مطمئن برای القاء وضعیت آرامش و آسایش میباشد. جای تعجب نیست که شرکت Airbnb از این ترکیب رنگ ها در طراحی بنرها و پوستر های تبلیغاتی خود استفاده کرده است حتی صفحه نخست وبسایت Airbnb نیز از همین رنگ ها استفاده شده است. شعار این شرکت نیز عبارت است از : زندگی و تجربیاتی آرامش بخش با رزرو و اسکان توسط شرکت ما در ساحلی جدا شده و به دور از دیوانگی (جمعیت شهری). استفاده از رنگ های آبی با قهوه ای خاکی و همچنین رنگ صورتی که نقش بازیگرایی را ایفا میکند باعث ایجاد آرامشی وصف نشدنی در طراحی شما میشود پس اگر شما هم به دنبال القای حس آرامش به مخاطبان پوستر و تبلیغات خود هستید توصیه مکنیم این ترکیب از پالت رنگی را هم امتحان کنید.

 

خیلی از ما که این سایه تیره-آبی را با لباس افسران نیروی دریایی میشناسیم و آن را به موسسات دولتی ارتباط دهیم. در حقیقت ، از سال 1748 هنگامی که پادشاهی نیروی دریایی انگلیس برای اولین بار آن را معرفی کرد ، از رنگ آبی-تیره به عنوان یک رنگ برای لباس افسران نیروی دریایی استفاده شده است. در حقیقت رنگ تیره (سیاه) رنگ نجابت و ظرافت میباشد. شرکت ادوبی نیز از این پالت رنگی در طرح هایش به خوبی استفاده کرده است. یعنی از رنگ قرمز و آبی (جوان) ، آبی-تیره(آموزش) ، مهارت و کلاس کاری بالا(رنگ مشکی). اگر شما هم به دنبال ترکیب رنگ زیبا و تاثیر گذار برای تبلیغات آموزشی میگردید میتوانید از این پالت رنگی استفاده نمایید.

 

نارنجی ازدواج شاد ، رنگ های زرد و قرمز میباشد و حس گرمی ، مثبت ، شادی و شور و شوق را منتقل می کند. به همین ترتیب ، آمازون آن را برای شادی تب خریداران مناسب دانست و از این ترکیب رنگ برای جذب مشتری استفاده کرد. علاوه بر این ، آنها از رنگ سفید و سیاه برای تعادل این افراط شیرین استفاده کرده و کمی تبلیغ را در یک فضای جدی تر برده اند. رنگ سفید ، جشن را به تعادل می رساند در حالی که سیاه عنصری از رفتارهای برتر را معرفی می کند. شما هم میتوانید از رنگ نارنجی به عنوان پوسته کار استفاده کرده و برای تایپوگرافی و متن ها از رنگ سفید ، تبلیغات درون پوسته هم با رنگ مشکی طراحی کنید این پالت رنگی یکی از بهترین رنگ ها برای جذب مشتری میباشد.

 

اگر به دنبال یک ترکیب رنگ زیبا برای طراحی پوستر ها ، بنرها ، لوگوها و تبلیغات محصولات بهداشتی میباشید این پالت رنگی را حتما امتحان کنید. همواره تمایل داریم رنگ سبز را با طبیعت ارتباط دهیم ،  سبز رنگ چمن ، درختان و جنگلها ، بهار و زراعی است. در فرهنگ اخیر ما (قرن بیستم و بیست و یکم) از سبز برای نماد بهزیستی ، سالم یا ارگانیک استفاده شده است. از طرف دیگر ، خاکستری رنگ فولاد (و به طور کلی فلزات) انقلاب صنعتی و فناوری و چشم انداز شهری است. ترکیب این دو رنگ با توضیحاتی که درباره روانشناسی رنگ ها سبز و خاکستری دادم شاید تعجب آور باشد  اما آنها برای ایجاد یک جهان جدید متحد می شوند ، دنیای فناوری سلامت. این دقیقاً پیام Dove است: فناوری که برای مراقبت از پوست به عنوان طبیعت در نظر گرفته شده است.

 

این پالت آبی تحریک کننده ، آرامش ساحل را به دنبال دارد. ترکیبی از ماسه های آبی و طلایی نرم ، فضایی تابستانی را با احساس آرامش نسبت به آن ایجاد می کند. این ترکیب رنگ آرامش بخش میتواند به شما در تبلیغ محصولات خانگی ، خدمات طراحی داخلی ، به عنوان ترکیب رنگ طراحی لباس ، تبلیغات آب و برندهای مربوط به کودکان کمک کند. باید گفت که این رنگ زیبا یکی از رنگ های موثر در تبلیغات به شمار میرود.

 

همان طور که از روانشناسی رنگ در گرافیک میدانید رنگ قرمز همواره نماد اشتیاق و شور بوده است اما ما ترکیب رنگی را به شما معرفی میکنیم که به عنوان یک ترکیب رنگ موثر در تبلیغات به شمار میرود. این ترکیب رنگ بیشتر در این تعبیر جالب به کار رفته است که اگر این دو رنگ با هم جمع می شوند ، “کریسمس” با صدای بلند فریاد می زند.

رنگ قرمز با کد #E51E2B

رنگ سبز با کد #E495B53

 

این پالت کم رنگ خاکستری مینیمالیستی و همراه با آبی روشن ، در دنیای خسته کننده و باریک بینایی ، راحتی را به چشم می بخشد. همان طور که فضای ذخیره سازی دیجیتال یعنی DropBox هم از این ترکیب رنگ استفاده میکند. ما استفاده از این پالت رنگی را برای استفاده در طراحی وبسایت به شما پیشنهاد میدهیم.

 

این نوع از رنگ زرد ، با الهام از عسل شیرین ، برای زمانی مناسب است که شما نیاز به ایجاد زمینه ای روشن برای تبلیغ محصولات خود داشته باشید. رنگ زرد مثبت را نشان می دهد و با خورشید و تابستان همراه است. این می تواند تبلیغ شما را زنده کند و آن را از حالت عادی به موارد خارق العاده تبدیل کند. از این پالت رنگی استفاده کنید همچنین برای هر چیزی را که مربوط به تابستان است مانند محصولات زنبور عسل ، مارک های زنانه و کودکانه ، شیرینی و مکمل های طبیعی را تبلیغ کنید. این پالت میتواند به عنوان رنگ بنرهای تبلیغاتی هم مورد استفاده قرار گیرد. همان طور که در تصویر مشاهده مکنید از این پالت رنگی در یک پوستر تبلیغاتی  

 

ترکیب رنگ های آبی و بنفش صحنه را برای ایجاد یک فضای سرگرم کننده رقم آماده میکنند و انفجار رنگ صورتی در آنها این ترکیب را چشم نواز میکند و در تصویر زیر رنگ آبی تیره در آنجا قرار دارد تا ترکیب را خنک کند و به آن فضای جادویی بدهد. ما می توانیم از این ترکیب رنگ منحصر به فرد یعنی آبی و بنفش و صورتی در دکوراسیون منازل و مهمانی ها ، تبلیغات ظروف غذاخوری و تبلیغات آتش بازی به خوبی بهره ببریم.

 

اگر می خواهید طراوت و تمیزی را منتقل کنید ، از رنگ آبی روشن ، سبز و سفید استفاده کنید. این دسته از رنگ ها وقتی صحبت از محصولات بهداشتی یا تمیز کننده می شود برنده هستند. به طور ناخودآگاه ، آبی و سبز طبیعت ، اقیانوس ها و رودخانه ها را به ما یادآوری می کنند و میل به استحمام یا شستشو را بوجود می آورند. در این حالت ، رنگ قرمز رنگ اصلی مارک است ، اما قرمز نیز جفت مکمل سبز است. قرمز تبلیغ را فعال و جذاب می کند.از این پالت رنگی میتوانید برای رنگ بندی بنر و پوستر استفاده نمایید.

 

سیاه و زرد احتمالاً یکی از متضادترین جفت رنگ ها هستند و به همین نام یعنی رنگ های متضاد معروف اند. زرد گرمی را ابراز می کند و توجه را طلب می کند ، در حالی که رنگ سیاه و سفید هوشیار و درون گرا است. با این حال ، هنگامی که با هم استفاده می شوند ، یکدیگر را کامل می کنند  توجه به یاد داشته باشید این ترکیب برای علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود. توجه دقیق را می طلبد و آنچه مورد توجه قرار می گیرد ، مهم میباشد. این پالت رنگی یکی از بهترین ترکیب رنگ برای لوگوها به شمار میرود گرچه استفاده از آن در طراحی وبسایت های آموزشی هم مناسب میباشد.

 

اگر در حال طراحی بنر و یا پوستر فروش مواد غذایی یا نوشیدنی هستید از این ترکیبات رنگی استفاده کنید و فراموش نکنید که آن را با یک دکمه قرمز جسورانه مطابقت دهید تا تبلیغات شما جلب توجه بکند.

 

این پالت کم رنگ دعوت به سرگرمی و آرامش است. هنگامی که به عنوان رنگ اصلی یک ترکیب استفاده می شود ، خاکستری روشن بار را از روی شانه های بیننده سوق می دهد. باعث می شود فضای خنثی و سبک به نظر برسد. مطمئناً ، زندگی می تواند خیلی خسته کننده باشد ، به همین دلیل گرفتن ضربه ای پر جنب و جوش از فضایی به این رنگ و سبک میتواند بسیار باعث تغیرات حس شما شود. استفاده از این ترکیب رنگ میتواند برای دکوراسیون های منزل و اتاق خواب مناسب باشد و همچنین از آن برای ساخت بنرهای تبلیغاتی زیبا هم استفاده کرد.

 

رنگ زرد با خورشید ، گرما ، شادی ، خوشبختی و مثبت همراه است. همچنین نمادی از اشتیاق ، بازیگوش بودن است و می توان به راحتی با کودکی در ارتباط بود. رنگ زرد مطمئناً یک رنگ بازیگوش است و بسیاری از مارک های کودک از مارک های زرد رنگ استفاده می کنند: کودک جانسون ، داستان اسباب بازی ، وینی پوه ، لگو و پلی استور. با این حال ، رنگ زرد می تواند صنایع زیادی را از اسباب بازی های کودکان گرفته تا آژانس های گردشگری و مارک های پوشاک را پوشش دهد. همه اینها به طراحی و رنگ های اضافی بستگی دارد. اگر می خواهید از یک پالت زرد برای بنر خود استفاده کنید ، حتماً 1-2 رنگ قوی را نیز برای برجسته کردن قسمت های اساسی مانند دکمه ، تیتر یا متن بدن خود درج کنید. این ترکیب رنگ زیبا را میتوان جزء رنگ های موثر در تبلیغات به شمار آورد.

 

روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات

از ترکیب رنگ های پاستلی میتوان برای لوازم دخترانه از قبیل مانتو ، شلوار و کیف و. . . و یا برای تبلیغ شیرینی فروشی ها و برای بنرهایی با تصاویر دسر شیرین مناسب هستند. پاستیل ها دارای رنگ های سبک ، ظریف و زیبا هستند. آنها جو یک دنیای رویایی ، مشتاق را ایجاد می کنند و باعث ایجاد احساسات گرم می شوند. آنها در حال ذوب شدن هستند. ما به طور روزانه در محیط خانه و محیط کارمان با رنگ های پاستیل روبرو نمی شویم ، به همین دلیل یک بنر پاستلی پتانسیل ایستادگی و تأثیرگذاری بر مخاطبان مناسب را دارد.

 

برای رنگ پس زمینه خود ، نارنجی  ، زرد گرمسیری را با هم ترکیب کنید ، کمی از رنگ آبی آسمان اضافه کنید ، و یک پالت تابستانی مناسب خواهید داشت. این ترکیب از رنگها ، زمینه تابستانی گرمسیری ایده آل را برای محصول یا مارک شما ایجاد می کند و به شما در انتقال احساس مثبت کمک خواهد کرد. اگر در حال تبلیغ محصولات مرتبط با تابستان ، مارک های و دکوراسیون های اتاق نوجوانان هستید ، از آن استفاده کنید همچنین به عنوان یک  ترکیب رنگ در بنر میتواند جلوه ای متفاوت را ایجاد کند.

 

مارک ها و برندهای زنانه برای رسیدن به قلب مخاطبان خود نیاز به لمس احساسات آنها دارند. زنان به تمام سایه های صورتی و قرمز جذب می شوند در واقع ، همه ما جذب این رنگها می شویم و این یک روند ناخودآگاه است. صورتی و قرمز جذاب هستند و در ترکیبی از آنها رنگ گلبهی شکل میگیرد خانم ها لب ها و ناخن های خود را به رنگ قرمز رنگ می کنند و گونه هایشان را سرخ می کنند تا جذاب تر به نظر برسند. اگر به طبیعت نگاه کنیم ، بسیاری از میوه های خوشمزه سایه های متنوعی از صورتی ، قرمز و آلو دارند: توت فرنگی ، هلو ، آلو ، گیلاس و هندوانه. در طراحی بنر شما نیاز به حدود 4-5 رنگ دارید تا یک ترکیب جذاب ایجاد کنید. به همین دلیل است که هنگام طراحی بنر و یا پوستر های تبلیغاتی در استفاده از سایه های صورتی ،رنگ دکمه یا تیتر خود را مانند آبی تیره یا سیاه انتخاب کنید جذاب به نظر می آید.

 

رنگ بنفش ترکیبی از قرمز پرشور و آبی آرام است. بنفش یک رنگ ثانویه است و بندرت در طبیعت یافت می شود . بنفش به دلیل عدم وجود رنگ طبیعی و هزاران سال جایگاه والایی همراه بوده و روند دستیابی به این رنگ گران بوده و  و به همین دلیل برای افراد و برند های خاص رزرو شده است. با این حال ، انقلاب صنعتی آن را محبوب کرد و آن را در دسترس همگان قرار داد. امروز ، رنگ بنفش را در همه جا می توانیم پیدا کنیم ، از استفاده در طراحی رنگ لباس ها گرفته تا مارک های مواد غذایی. بسته به لحن ، بنفش معنی های مختلفی را منتقل می کند: بنفش تیره حساسیت بالا همراه است در تصویر بالا می بینید که چگونه Milka از بنفش روشن برای انتقال حساسیت و ظرافت استفاده می کند. شعار آنها در واقع می گوید: “جرات منصفانه بودن!” . استفاده از بنفش بر اساس روانشناسی رنگ ها در تبلیغات میتواند تحویلی گسترده را برای برند شما به همراه داشته باشد.

 

اگر قصد استفاده از رنگ آبی کمرنگ را برای یکی از آگهی های خود دارید ، باید بدانید این رنگ چیست. در حالی که آبی رنگ سرد است ، آبی روشن با یک تابستان آفتابی همراه است. حالت آرامش را فراهم می آورد. هر چه رنگ آن سبک تر باشد ، بازیگوش تر می شود. به خصوص اگر رنگهای بازیگوش دیگری در ترکیب وجود داشته باشد تا آن را همراهی کند. مثلاً مانند صورتی

این پالت رنگی برای بنرهای تبلیغاتی شرکت های مرتبط با لوازم کودک و همچنین بنرهای تبلیغاتی شرینی فروشی ها ایده آل است. 

 

رنگهای آبی ، قرمز و زرد همه رنگهای اصلی هستند ، به این معنی که هنگام ترکیب ، سایر رنگهای، چرخ رنگ را به وجود می آورند. آنها رنگهای اصلی هستند و چشم آنها را دوست دارد. استفاده از یک پس زمینه سفید و تکه های کوچک از رنگ های اولیه بصری آرامش بخش است. فقط چند برند در خارج از کشور وجود دارد که جرات استفاده از این سبک حداقلی را دارند و حقیقت این است که وقتی به ارزش ذاتی محصول خود تکیه کنید می توانید به دنبال این نوع ارتباط بصری بروید.

 

آبی با آسمان ، اقیانوس و یخ در ارتباط است. این نشانگر عمق ، بی نهایت و رمز و راز است. هرچه رنگ تیره تر باشد ، شدیدتر ، جدی تر و عمیق تر می شود. آبی بسیار تیره یک رنگ مردانه است و همچنین به عقل و مهارت های بالا متصل است. هنگامی که در ترکیب رنگی مانند آنچه در بالا یافت می شود ، آبی از زیبایی های باشکوه طبیعت ، عالم بزرگ و همچنین قدرت قطبیت مردانه برانگیخته می شود. این پالت می تواند به عنوان رنگ بندی بنر یا پوسترهای تبلیغاتی توسط خطوط هوایی ، آژانس های گردشگری ، برند های مردانه (پوشاک ، مراقبت از پوست و مو ، اصلاح) ، مواد تمیز کننده و شرکت هایی که مصالح ساختمانی بخصوص (سقف) استفاده می کنند ، استفاده شود.

 

این پالت رنگ زنانه از رنگ های صورتی ، درباره حس و زیبایی است. این ترکیب با الهام از گلهای (طبیعت گلهای رز) و میوه ها (آلو) از نظر چشم مطبوع است. این ترکیب را میتوان رنگ مناسب برای پوستر برند های زیبایی ، محصولات پوشاک زنانه و همچنین غذاهای خوشمزه مانند شکلات یا شیرینی  دانست.

 

سفید به طور سنتی نمادی از پاکی ، بهشت ، الهی ، کمال و پاکی است. این رنگ برف ، ابرهای کرکی و لباس عروس است. اگرچه از نظر فنی سفید رنگی غیر رنگ محسوب می شود ، اما در یک ترکیب ، سفید فضا را ایجاد می کند ، تعادل ایجاد می کند و اجازه می دهد رنگ های دیگر مرحله محوری باشند. استفاده از رنگ سفید در طرح رنگی به شما کمک می کند تا چیدمانی ایجاد کنید که سادگی و ظرافت را منتقل می کند. رنگ سفید نیز رنگ تواضع یا افرادی است که ارزش خود را می دانند اما لاف نمی زنند. یک ذن قدیمی وجود دارد که می گوید: “کسانی که صحبت می کنند نمی دانند. کسانی که می دانند صحبت نمی کنند. ” این ضرب المثل به طور خلاصه جوهره رنگ سفید را خلاصه می کند. و به یاد داشته باشید که رنگ سفید (یا فضا) در هسته سنت نقاشی ذن قرار دارد. استفاده از رنگ سفید در تبلیغات به معنای کیفیت عالی ، لوکس بودن و خونسردی است. مارک های پریمیوم می توانند از این رو استفاده کنند که از رنگ سفید در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کنند زیرا قدرت آنها در محصولشان نهفته است. همه آن را می دانند. نیازی به لاف زدن در مورد آن نیست.

 

دکمه های قرمز در بنرهای تبلیغی توجه مخاطبان را بیشتر جلب خود میکنند.

زمایش انجام شده توسط Performable.com ثابت کرد که دکمه های قرمز برای کاربران جذاب ترین هستند: در یک تحلیل مقایسه ای ، یک دکمه قرمز از 21 درصد تبدیل دکمه سبز رنگ بهتر است. قرمز مغناطیسی است و عمیقا در ذهن ناخودآگاه ما تعبیه شده است. از نظر عملکرد بنر ، قرمز عبارت کلیک شماست که باید افراد را به سمت وب سایت خود هدایت کنید. برای ترویج غذا و نوشیدنی ، لباس ، محصولات زیبایی ، لباس و اسباب بازی های کودکان ، گل فروشی ها یا ماشینها از یک طرح رنگی مانند آنچه در بالا استفاده شده است (قرمز ، سیاه ، سفید ، خاکستری روشن) استفاده کنید. برای انجام کار خود روی قرمز حساب کنید. و با مشکی ، خاکستری و سفید خلاق شوید. با آنها بازی کنید تا پیش زمینه را پر کنید ، عناصر خود را تحریک کنید یا متن ها را زنده کنید. از این رنگ میتوانید در طراحی و ساخت بنرهای تبلیغاتی استفاده کنید و باید گفت که رنگ قرمز در دکمه های هدایت بنرها یکی از بهترین رنگ ها در زمینه بازاریابی و جذب مشتری از طریق بنرها میباشد.

 

آبی و نارنجی که جزو رنگ های جذاب به حساب می آیند زمانی که با هم ترکیب شوند رنگی ایده آل جهت استفاده در بنر را تشکیل میدهند.

نارنجی و آبی به دلیل مکمل بودن مشهور هستند. در حالی که آبی رنگ سرد است ، نارنجی گرم و آفتابی است. وقتی این دو رنگ با هم ترکیب مشوند ، تصویری چشم نواز ایجاد می کنند ، که از آن چشم پوشی نمی شود. این که آیا شما یک مارک کودک هستید ، یا در صنعت مواد غذایی ، مسافرت یا صنعت مد هستید ، می توانید از این رنگ بندی برای ایستادگی و ایجاد سروصدا استفاده کنید.

 

این طرح رنگی تابستانی ما را به عقب نشینی و لذت بردن از خورشید و دریای فیروزه دعوت می کند. رنگ آبی کمرنگ باعث آرامش آسمان می شود در حالی که خاکستری شنی ترکیب را با صدای پایین به زمین می اندازد. اگر در حال فروش و تبلی غات بسته های تعطیلات ، اسباب بازی های کودکان یا محصولات مراقبت از کودک یا اگر یک شرکت هواپیمایی هستید ، از این ترکیب رنگها برای بنر خود استفاده کنید.

 

 رنگهای قهوه ای ما را به یاد شیرینی خانگی و بیسکویت و شیر کاکائو داغ  می اندازد.اگر می خواهید از این رنگ های قهوه ای استفاده کنید ، حتما رنگ مشکی را برای متن خود و رنگ خاکستری سفید / روشن در نظر بگیرید تا قهوه ای را در کانون توجه بیننده قرار دهد.

 

با وجود طیف گسترده ای از رنگ های آبی ، این پالت رنگی آبی انتخاب قطعی برای برند های مرتبط با آب است و از آن میتوان برای طراحی بنرهای آکواریوم و شرکت های فروش ماهی و آبزیان و آکواریوم استفاده نمود.

 

ما قبلاً در مورد نماد رنگ قرمز صحبت کرده ایم و همانطور که مشاهده کردیم ، این رنگ تا حد زیادی در تبلیغات برای تحریک میل مورد استفاده قرار می گیرد. از محصولات زیبایی گرفته تا رستوران های پیتزا ، طراحان از رنگ قرمز استفاده می کنند تا از صمیمی ترین و اساسی ترین نیازهای ما استفاده کنند: رابطه جنسی و گرسنگی. این پالت رنگی احتمالاً از کچاپ (بهترین دوست پیتزا) الهام گرفته شده است ، اما می توانید از آن برای تبلیغ نام تجاری / محصول خود استفاده کنید و با کد های مختلف رنگ این پالت بازی کنید تا جلوه ای خیره کننده داشته باشید. از این ترکیب رنگ میوان در طراحی بنر و پوستر پیتزا فروشی ها و یا رستوران ها و آشپزخانه ها استفاده کرد. برای متن و یا دکمه خود از رنگ سفید استفاده کنید تا آنها را برجسته کنید.

 

بنفش طیف سخاوتمندانه از رنگ را ارائه می دهد. حاصل ترکیب بین قرمز و آبی روی چرخ رنگ ، رنگ بنفش را تولید میکند. انرژی قرمز و یکپارچگی آبی. در یک طرف ، قرمز همسایه ، ماوروی زنانه ای پیدا می کنیم ، در حالی که در انتهای دیگر ، کنار آبی ، نیلی سرد وجود دارد. شما می توانید از این ترکیب رنگ بنفش برای انتقال اسراف و اشتیاق استفاده کنید. بسته به اینکه کدام سایه را به عنوان رنگ اصلی خود انتخاب کنید ، می توان از آن برای نشان دادن نشاط و سرخوشی استفاده کرد. از این رو استفاده از این رنگ در تبلیغات بازاریابی شرکت های بزرگ بسیار موثر میباشد.

 

در اینجا یک پالت رنگی خوشمزه دیگر وجود دارد که ما را برای فرار شیرین به فروشگاه شیرینی پزی در گوشه و کنار تشویق می کند. در عین حال ، از این تنهای اغوا کننده قهوه ای و قرمز می توان برای ترویج مبلمان ، دکوراسیون داخلی ، آرایش یا لباس استفاده کرد. این رنگ یکی از بهترین رنگ ها برای مغازه های کوچک و دکوراسیون آنها به حساب می آید.

 

این طرح رنگی طراوت برای ترویج محصول / مارک شما در طول تابستان یا برای تبلیغ محصولات مرتبط با تابستان ایده آل است: نوشیدنی ، غذا ، استراحتگاه ، معاملات تعطیلات ، فعالیت های اوقات فراغت و … . این ترکیب از رنگ ها میتواند در طراحی بنرهای تبلیغاتی بسیار موثر باشد و همچنین از این پالت میتوان در ترکیب رنگ لوگو نیز بهره گرفت.

 

این سایه های خام و خاکی قهوه ای کاملاً با خاکستری تیره و خاکستری مایل به آبی  کار می کنند. نتیجه ، یک پالت الهام بخش از طبیعت است که ما را به یاد  پیاده های باریک و گل آلود حومه شهرها می اندازد. استفاده از این ترکیب رنگ ها در طراحی رنگ انواع مبل های راحتی و کلاسیک و . . . و همچنین در طراحی و ساخت پوستر ها و بنر های مبل نیز میتوانند مفید باشند.

 

همان گونه که در بنر تبلیغاتی زیر مشاهده میکنید این ترکیب رنگ ها در یعنی آبی و نارنجی چه ترکیب زیبایی میباشد از این کد رنگ ها میتوانید جهت طراحی پوستر ها و بنرهای خود به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

 

در روانشناسی رنگ ، رنگ آبی تیره با دانش ، قدرت ، صداقت ، اعتماد ، اقتدار و مردانگی همراه است. این یک رنگ سرد و قوی است و می توان از آن برای گفتگو با مخاطبان علاقه مند به مطالعه و کسب مهارت های جدید استفاده کرد. در آغاز این مقاله ، ما دیده ایم که آبی تیره قرن ها است که رنگ رسمی لباس افسران نیروی دریایی بوده است ، و به همین دلیل با مهارت های بالا ، اقتدار ، قدرت و مؤسسات ارتباط برقرار کرده است. هنگام استفاده از رنگ آبی نیمه شب در طراحی بنر خود ، مطمئن شوید که 1-2 دکمه ، رنگ تر و گرم تر را برای دکمه ، تایپوگرافی و نمادهای خود انتخاب کنید. شما می توانید به رنگ زرد و سفید بروید ، دقیقاً مانند طراحان VISA در اینجا. در بنر فوق رنگ های آبی تیره و زرد به چه زیبایی با هم ترکیب شده اند.

 

شاید بتوان گفت که این ترکیب رنگ یکی از ترکیب رنگ های جذاب در دنیای طراحی به حساب می آید. این ترکیب شیرین از رنگ های پاستیل حتی در پرتلاطم ترین صفحه وب نیز مورد توجه قرار می گیرد. این شیرین ، جذاب است و از همه مهمتر ، ما را به یاد شادی های کودکی ما می اندازد: بازدید از فروشگاه شیرینی . همه چیز در کاغذ صورتی با روبان فرفری پیچیده شده است. این پالت از ترکیب رنگ بسیار جسورانه است ، به خصوص وقتی می خواهید از آن برای طراحی پوستر و بنر تبلیغ محصولاتی مانند اتومبیل استفاده کنید. شما می توانید از این طرح برای تبلیغ فروشگاه شیرینی پزی ، نانوایی ، مارک بچه ها ، لوازم آرایش زنانه یا برند لباس استفاده کنید.

 

اگر می خواهید از طرحی استفاده کنید که از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود، حتماً آن را به درستی با سایر رنگ های مورد استفاده در بنر تعادل برقرار کنید. روش دیگر برای متعادل کردن رنگ آبی ضمن جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن با نارنجی ، استفاده از قهوه ای در ترکیب و رنگهای نرمتر زرد است. این ترکیب زیبا که در طراحی بنر عمودی یک شرکت تهیه فست فود استفاده شده است نشان دهند رنگ بنر تبلیغاتی جذابی میباشد که همواره باعث جذب مخاطبان زیادی خواهد شد.

 

آنچه ما در اینجا به دست آوردیم در اصل یک پالت آبی شیب دار است که از سایه های مختلف آبی استفاده می کند ، از آبی تیره تا آبی مدیترانه و نیلی برای ایجاد جلوه عمق / سایه. این طرح رنگ تجاری سایت یاهو است ، اما می تواند برای برقراری ارتباط از لباس های مردانه ، کتاب ها یا آب بطری استفاده شود. رنگ اصلی خود را انتخاب کنید و با لحن ها بازی کنید ، یا مانند یک بنر بالا ، یک طرح شیب ایجاد کنید ، به هر صورت ، نتیجه شسته و رفته و شفاف خواهد بود. تم های رنگی شیب می تواند ضمن ارائه جلوه ای بصری دلپذیر ، زندگی شما را بسیار راحت تر کند. بنابراین ، هر زمان که فرصتی برای شما فراهم شود از ترکیب رنگی تک رنگ استفاده کنید ، این طرح را در خاطر داشته باشید

 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید













دانلود فایل راهنما هنرمندانDownloads-icon

روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات
روانشناسی رنگ زرد در تبلیغات
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *