روانشناسی شخصیت زن و مرد

 
helpkade
روانشناسی شخصیت زن و مرد
روانشناسی شخصیت زن و مرد



بعضی از رفتارهای ذهنی و فکری زنان و مردان ، با هم تفاوت دارد

 

بخشی از تفاوت های مردان و زنان را به صورت زیر می توان عنوان نمود:1- دیدگاه زنان و مردان نسبت به مسائل زناشویی کاملا متفاوت استحتما شنیده اید که رابطه زناشویی در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده است در حالی که در مردها، بیشتر جنبه های فیزیولوژیک دارد. این شاید مهم ترین تفاوت زن و مرد باشد که خیلی وقت ها در زندگی مشترک نادیده می ماند و دلخوری هایی را به وجود می آورد.2 – زنان تشریفات را دوست دارند.مردان کمتر تشریفاتی هستند.3 – استقلال برای مردان اهمیت بسیاری داردمردها می خواهند که در مورد مسائل مالی و معاملات و سایر موارد مشابه، مستقل عمل کنند. مخالفت همسر یا عدم توجه او به این نکته، می تواند مشکلات و موانعی در زندگی مشترک ایجاد کند زیرا مرد تصور می کند که به احساس استقلالش، لطمه خورده است.4 – زنان، رابطه گرا بوده و تمایل به تماشا و نظر دارند و استعداد بیشتری برای بینش و شهود از خود نشان می دهند.

روانشناسی شخصیت زن و مرد

مردان، هدف گرا بوده و به عمل و آزمایش، بیشتر تمایل نشان داده و استعداد بیشتری برای ارائه دلیل و منطق دارند.5 – زنان می خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می دهنداگر زن حس کند از طرف همسرش مورد بی توجهی و بی مسئولیتی قرار گرفته، به شدت آزرده می شود و واکنش های عاطفی شدید نشان می دهد. زیرا آنچه برای زن ها اهمیت دارد، آن است که حس کنند همسرشان به آنان احترام می گذارد، بی وقفه به آنها توجه دارد و سلامت، شادابی، عقاید و حتی تغییرات او برایش مهم است.6 – زنان نفوذ همسران خود را راحت تر می پذیرند.

مردان در مقابل نفوذ زنان از خود مقاومت نشان می دهند.7 – مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم استتقریبا در تمام فرهنگ ها مرد به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است. مردها می خواهند هسته و ستون اصلی خانواده باشند و در خانواده هایی که زن بدون نظرخواهی و مشورت همسرش درباره مسائل خانوادگی تصمیم می گیرد، معمولاً مشکلات زیادی مشاهده می شود که سرکوب شدن اعتماد به نفس مرد را می توان یکی از این ناراحتی ها دانست. البته این که مرد، قدرت اول خانواده باشد بدان معنا نیست که مرد، در یک نقش دیکتاتوری ظاهر شود بلکه منظور از این مسئله مدیریتی است که باید بر عهده مرد قرار بگیرد.

مهم ترین تفاوت زن و مرد تفاوت در دیدگاه آنها نسبت به مسائل زناشویی است

 

8 – ترس زنان بیشتر است تا خشم شان.

مردان بیشتر از این که بترسند، خشمگین می شوند.9 – صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم استزن ها با دور هم جمع شدن و صحبت کردن، بسیاری از نگرانی ها، استرس ها و ناراحتی های خود را تعدیل وتخلیه می کنند. تمایل به ارتباطات اجتماعی و حرف زدن در زنان بیشتر از مردان است. به همین دلیل چنانچه درک و آگاهی زن و مرد، نسبت به این خصوصیت ضعیف باشد، مطمئناً آنان را دچار سوء تفاهمات جدی در زندگی مشترک خواهد کرد.10- زنان تحمل بیشتری در برابر رنج بدنی نشان می دهند تا رنج روحی.مردان در برابر رنج روحی، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.11- نگاه مردان به مسائل، کلی تر استمردها معمولاً وارد جزئیات و نکات ظریف نمی شوند، در حالی که زن ها به عمق مسائل و اجزاء ریز در ارتباطات و دیگر موارد، توجه زیادی دارند. معمولا این خصوصیات زن و مرد، موجب می شود زن تصور کند مرد در باره بسیاری از مسائل بی دقت و بدون توجه است و مرد نیز همسرش را فردی حساس و ریزبین بداند که همیشه ذهن خود را برای موارد و مسائل پیش پا افتاده و کم اهمیت، درگیر و مشغول می کند.12 – زنان سعی دارند فرزندانشان، همواره راضی و راحت باشند.مردان، فرزندانشان را برای استقلال، مقابله با خطر و سختی ها آماده می سازند.۷ جذابیت های جسمی و آراستگی برای مردها بسیار اهمیت دارد13 – جذابیت های جسمی و آراستگی برای مردها بسیار اهمیت داردمردها بیش از زن ها تحت تأثیر جذابیت های جسمی و آراستگی زن قرار می گیرند که این نیز یکی دیگر از تفاوت های مهم آنهاست.14 – مادر، همه فرزندان خود را به طور تقریبی یکسان دوست دارد؛ مهر و محبت او مشروط به اطاعت و بروز استعداد نیست.پدران، فرزندانی را که از آنان حرف شنوی داشته و در امر تحصیل، اجتماعی و حرفه اش موفق تر باشند، بیشتر دوست دارند.15 – زن ها عاطفی تر از مردها هستندیکی دیگر از تفاوت های عمده بین زن و مرد، عاطفی تر بودن زنان است و این انتظاری است که زن ها، از مردها نیز دارند! مثلاً زنی که همواره تاریخ دقیق روز ازدواج ، تاریخ تولد همسر، مکان آشنایی و … را به یاد دارد و چه بسا به مناسبت آنها، برای همسر خود، هدیه هایی هم تهیه کند، وقتی با شوهری روبه رو می شود که نسبت به این مسائل بی اعتنا یا فراموشکار است، پیش از هر چیز فکر می کند که همسرش نسبت به او بی علاقه و بی اهمیت است.16 –  زنان در انتخاب همسر، مسایل بسیاری از جمله: وضع مالی، آینده، موقعیت اجتماعی، شغلی و … را در نظر می گیرند.

مردان سریع تر و راحت تر از زنان، درصدد ازدواج با همسر مورد علاقه شان برمی آیند.17 – در چهره زنان، هنگام گفت و گو حالت های ترس، خشم، تعجب، آرامش، اضطراب و لذت به خوبی قابل رویت است.مردان در هنگام گوش دادن، خونسرد بوده و چهره شان دچار تغییرهای زیادی نمی شود.18 – زنان هنگامی که اندیشه های غم انگیز و ناراحت کننده ای دارند، واکنش های هیجانی تر و احساسی تری را نسبت به مردان از خود بروز می دهند.مردان در برخورد با افکار غم انگیز و رویدادهای ناراحت کننده، احساس های خود را بروز نداده یا کمتر بروز می دهند.

وجود تفاوت ها در زن و مرد باعث کامل شدن آنها میشود

 

از مقایسه خصوصیات و ویژگی های زنان و مردان، می توان نتیجه های زیر را به دست آورد:1 – زنان و مردان، مکمل یکدیگر هستند؛ ویژگی مردان، کمبودهای زنان و ویژگی های زنان، کمبودهای مردان را تکمیل می کند.2 – وقتی زن و مرد تفاوت های یکدیگر را بدانند و آنها را بپذیرند، ارتباط قوی و موثری بین آنان برقرار می شود و عشق، فرصت شکوفایی پیدا می کند. 3 – یکی از علت های اصلی ستیزه ها و کشمکش های دائمی، عذاب آور و جان فرسا بین زن و شوهرها، این است که مردان، زنان را با “ویژگی های خود” ارزیابی می کنند و زنان، مردان را با “مقیاس خود” می سنجند. سنجش مایعات با متر و منسوجات با لیتر، همان قدر صحیح است که مردان و زنان، خصوصیات خود را با یکدیگر مقایسه کرده و به سنجش و ارزیابی هم بپردازند. 4 – زنان در برخورد با مسایل و مشکلات، به جزئیات، توجه بیشتری داشته و احساسی تر عمل می کنند، ولی مردان در مقابله با مشکلات و مسایل، کلی نگری کرده و منطقی تر عمل می کنند.5 – در قیاس بین ویژگی های زنان و مردان، نبایستی فکر کنیم که خصوصیات مردان، از خصوصیات زنان بهتر است و یا برعکس.ممکن است هرکدام دریک ویژگی برتر باشد و در ویژگی دیگر اینطور نباشد.

گردآوری:بخش روانشناسی بیتوته

منابع:hamshahrionline.irasriran.com

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

از رشد بورس جا نمانید!

حل مشکلات زناشویی/دریافت نوبت مشاوره

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

کودکتان از درس فراریست؟

فریم های خاص عینک برای انواع فرم صورت

بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

مشتری هاتو چند برابر کن!

کاملا رایگان مشاوره بگیر!

سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی

تخفیف های داغ اجناس زنانه شیک و متنوع

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

روانشناسی شخصیت زن و مرد

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



 

 

 

روانشناسی شخصیت زن و مرد

 

در بسیاری از موازد ریشه اختلافات زناشویی در تفاوتهای جسمی و روانی زن و مرد نهفته است. بنابر این شناخت بهتر زن و مرد از خود و از یکدیگر مبنای صحیح تفاهم بین آن دو است. لازمه داشتن ارتباط و مناسبات مطلوب شناخت کیفیتها و خصوصیات زن و مرد است. جنسیت زن و مرد موضوعی است که دارای عناصر متشکله بیولوژیکی و روانشناختی است که در قسمتهای بعدی به طور مختصر مورد بررسی قرار می گیرند.

عامل ارثی و ژنتیکی جنسیت

در انسانهای بهنجار و سالم تقریباً هر سلول بدن شامل 23 جفت کروموزوم یا مجموع 46 کروموزوم است که از این مجموع 22 جفت حامل هزاران ژن است که خصوصیات بدن انسان چون رنگ مو، نوع خون و دیگر ویژگیها را تعیین می کند. و یک جفت باقیمانده کروموزوم جنسی است که تعیین کننده جنسیت زن و مرد است. جنس مؤنث دارای یک جفت کروموزوم جنسی به نام . . و جنس مذکر دارای یک جفت کروموزوم جنسی به نام . . است. همچنین جنسیت قبل از تولد تعیین می شود. تحقیقات بسیاری در زمینه جنسیت نوزاد درباره این موضوع که مبنای تفاوت جنسیت بیولوژیکی در طبیعت است یا حاصل تجارب گوناگون تربیتی و پرورشی دختر و پسر است، صورت گرفته است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که در رشد نوع جنسیت، عامل تربیت و پرورش از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

 

توانایی های شناختی

زن و مرد در هوش کلی مانند توانایی یادگیری، حافظه، مفهوم سازی، استدلال، حل مسأله و خلاقیت بیشتر به یکدیگر شباهت دارند تا اینکه تفاوت داشته باشند. با این همه بعضی از استدلالهای خاص در یکی از دو جنس قوی تر و رشدیافته تر از دیگری است که به مهمترین آنها اشاره می شود:

 

1) توانایی کلامی: برتری دختران در توانایی کلامی نسبت به پسران یکی از زمینه های بارز تفاوت بین دو جنس است. این تفاوت از دوران طفولیت شکل می گیرد. دختر بچه ها زودتر از پسر بچه ها فرا میگیرند و دارای خزانه لغات بیشتری هستند و صداهای مربوط به زبان را نیز سریعتر یاد می گیرند. در حدود نوجوانی از نظر دیکته نویسی، دقیقتر نوشتن، درک مفاهیم دشوارتر و حرف زدن، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند. همچنین در مهارتهای خواندن که آشکارا با مهارتهای کلامی در ارتباط است، مشکلات پسران به مراتب از دختران بیشتر است.

 

2) توانایی های فضایی :توانایی های فضایی شامل مهارت در مشاهده کردن و دست کاری کردن اشکال و ارقام، تصور شی پس از جابه جا کردن ذهنی آن، تشخیص اشکال مختلف، خواندن نقشه و نظایر آن می باشد. از آغاز دوره نوجوانی تا بزرگسالی، پسران در تست های مختلف توانایی فضایی، عملکرد بهتری در مقایسه با دختران دارند.

3) توانایی های ریاضی:به طور نسبی مردان از نظر توانایی ریاضی قویترند. این برتری در آزمونهایی است که استدلال ریاضی جای محاسبات ساده را می گیرد و از حدود 11 سالگی نمایان می شود. بر اساس بیشتر تحقیقات، پسران و دختران از نظر ریاضیات تا پایان کودکی شبیه یکدیگرند اما در نوجوانی پسران بر دختران پیشی می گیرند.

4) عوامل زیباشناسی: در این دسته می توان موردی چون تشخیص رنگها، مشخص کردن سنین ، عوامل ظاهری و نظایر آن قرار داد که زنان نسبت به مردان دارای برتری هستند.

 

ویژگی های روانی

همانگونه که میان دو جنس از نظر ساختمان بدنی تفاوت وجود دارد، از لحاظ ویژگی های روانی نیز تفاوتهایی بین زن و مرد مشاهده می شود که بعضی از آنها در این قسمت مطرح می گردند:

 

1- اعتماد به نفس: تحقیقات انجام شده حاکی از این است که زنان در قیاس با مردان از اعتماد به نفس کمتری برخوردار هستند. حتی تحقیقاا انجام شده در مورد کودکان پیش دبستانی در مقطع سنی 4 – 4/5 سالگی نیز نتایج مشابهی را به دست آورده است. به عبارت دیگر جنس مؤنث تلقی چندان مثبتی از کارکردهای خویش ندارد. البته نکات چندی در این رابطه حائز اهمیت است.

اول اینکه زنان در مقوله های وابسته به جنسیت خود اعتماد به نفس بیشتری نشان می دهند. دوم زنان به هنگام مقایسه با دیگران اعتماد به نفس کمتری نشان می دهند و سوم اینکه به دلیل هنجارهای فرهنگی، بسیاری از اوقات رفتار حاکی از اعتماد به نفس برای زنان ممکن است لاف زنی تلقی گردد و پسندیده نیست.

 

 

2- عزت نفس:عزت نفس ارزش و احترامی است که فرد برای خود قائل است. در سنین کودکی از این لحاظ تفاوتی بین پسر و دختر مشاهده نمی شود اما در سنین نوجوانی دختران نسبت به پسران از عزت نفس ضعیفتری برخوردارند.

 

3- سبک زندگی:مجموعه عادتها و رفتارها در زندگی و چگونگی زیستن را سبک زندگی گویند. بر اساس مطالعات، در مجموع سبک زندگی زنان سالمتر و مثبت تر از شیوه زندگی مردان است. زنان به تغذیه مناسب، خواب به موقع و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی پایبندتر از مردان هستند و رفتارهایی که به آسیب های جسمی و روانی می انجامد مانند استفاده از مواد مخدر و الکل، در مردان شیوع بیشتری دارد.

 

 

4- پرخاشگری: پرخاشگری رفتاری است که با انگیزه آسیب رساندن به دیگران انجام می شود. مطالعات نشان می دهد که جنس مذکر پرخاشگرتر از جنس مؤنث می باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که پسران از کودکی پرخاشگرتر و تندخوتر از دختران هستند و در مقابل دختران رفتار ملایم تر و صلح آمیزتری از خود بروز می دهند. همچنین شیوه های خشونت نیز در میان دو جنس متفاوت است. در جنس مرد پرخاشگری بدنی بیشتری و در جنس زن پرخاشگری اغلب به صورت کلامی است.

 

 

روانشناسی شخصیت زن و مرد

5- یادگیری: مطالعات نشان می دهد که میزان یادگیری مردان بیشتر از زنان است. این ممکن است تعجب انگیز باشد زیرا انتظار داریم که زنان از ماهیت یاری رسانی و غمخوارگی بیشتری برخوردار باشند. تحقیقات نشان می دهد که میزان یاری رسانی مردان و زنان در موقعیتهای خاص با یکدیگر متفاوت است.

مثلاً مردان در موقعیت قهرمانانه مانند نجات یک انسان از خطر به ویژه در حضور دیگران ایفای نقش می کنند، حال آنکه زنان در رابطه با غمخواری برای دیگران و همدردی با آنان بهتر عمل می کنند.

 

 

6- احساسات و عواطف:در این زمینه تفاوتهای محسوسی بین دو جنس مشاهده می شود. زنان از مردان عاطفی تر هستند. سریعتر تحت تأثیر عواطف قرار می گیرند و راحت تر از مردان عواطف خود را آشکار می سازند.

 

 

علائق و انگیزه ها

مطالعات نشان می دهد که از لحاظ علائق و انگیزه ها نیز میان دو جنس تفاوت به چشم می خورد. احتمالاً مقدار زیادی از آن ناشی از عوامل فرهنگی و اجتماعی باشد. برخی از آنها احتمالاً مورد اشاره قرار می گیرند:

1) رهبری تحقیقات سنتی موید بر آن است که مردان نقشهای رهبری را بهتر ایفا می کنند. با این وجود با توجه به اینکه امروزه زنان بیشتری وارد تشکیلات و سازمانهای سیاسی و اقتصادی می شوند، تحقیقات جدیدتر حاکی از دو نوع سبک رهبری زنانه و مردانه می باشد به نظر می رسد که زنان گرایشات قوی تری نسبت به رهبری دموکراتیک و لیبرالیستی دارند.

2) دوستی دوستان مؤنث بیشتر بر روی حرف زدن و سهیم گشتن عاطفی تکیه می کنند، حال آنکه دوستان مذکر بر روی فعالیتها و انجام کارهای مشترک تأکید می ورزند. گذشته از این نحوه صحبت کردن دو جنس با هم تفاوت دارد. مردان صمیمی عمدتاً راجع به مسائل روز و بیرونی حرف می زنند در حالی که زنان عمدتاً مسایل و احساسات شخصی را مطرح می کنند.

3) مذهب و دینداری گرایش به دین در میان زنان بیشتر از مردان است و آنها در امور دینی فعالیت بیشتری دارند. مطابق تحقیقات، زنان در ارزشهای ذوقی، اجتماعی و دینی نمره بهتری می گیرند و پسران در ارزشهای اقتصادی، سیاسی و نظری نمرات بالاتری می گیرند.

4) عشقعشق از زیباترین مفاهیم زندگیست که همه آدمیان با این واژه آشنایند. تفاوتهای جنسی در این زمینه وجود دارد. بر اساس تحقیقات عشق برای زنان یک ارزش است. در روابط جنسی آنان به آغوش گرم و آکنده از محبت نیاز دارند. پوست زنان 10بار حساس تر از پوست مردان است و با نوازش نشاط روانی می یابند. به طور کلی جنس زن به عشق و ارتباط و زیبایی بها می دهد. به حمایت و کمک و پرورش دیگران می پردازد و کمال را در سهیم بودن و روابط داشتن تجربه می کند.

بر اساس یک تحقیق، علایق زیباشناختی، اجتماعی و مذهبی در زنان بیشتر است. آنان به زیبایی و هنر، معاشرت با مردم و تجربه های عرفانی گرایش شدیدتری دارند، در حالی که مردان به امور سیاسی و تئوریک علاقمندند و به قدرت یا نفوذ بر مردم و پیگیری حقیقت با ابراز عقل و خود گرایش دارند. از دیگر علاقه ها در زنان، گرایش به کارهای خانه، اشیا و کارهای ذوقی است و نیز مشاغلی که نیاز به تحریک کم داشته باشند و کارهایی که مواظبت و دلسوزی بسیار بخواهد مثل مراقبت از کودکان و سالمندان. از آن سوی مردان به داد و ستد و فعالیتهایی چون شکار، ماهیگیری، اتومبیل رانی و اخبار علاقمند هستند.

 

 

مهارتهای ارتباطی

به نظر می رسد که زنان و مردان همواره از شیوه های ارتباطی یکسانی استفاده نمی کنند و به همین خاطر گرفتار مشکلات ارتباطی می شوند. مردان بیشتر از اظهارات قاطع، آمرانه و قدرت نمایانه استفاده می کنند و اطلاعات فردی خود را ارائه می کنند و هدف آنان از گفتگو حفظ پایگاه شخصی است در حالی که زنان بیشتر از کلمات آزمایشی و تأییدجویی استفاده می کنند.حمایت عاطفی ارائه می دهند و هدف آنان از گفتگو برقراری و حفظ ارتباط است. زنان بیشتر از الگوی آهنگی، تعجب، بشاشت و ادب استفاده می کنند و میزان پایبندی آنان به درستی کلمات بیشتر است. مردان بیشتر از زنان صحبت شخص مقابل را قطع می کنند. زنان به اندازه مردان حرف هم جنسهای خود را قطع می کنند اما به ندرت حرف مردان را قطع می کنند. همینطور با کمال تعجب مردان بیشتر از زنان در گروه صحبت می کنند.زنان نسبت به پیامهای غیر کلامی حساس تر هستند و پیام های صمیمانه تری را منتقل می کنند.

 

 

زن و مرد از دیدگاه اسلام

در دیدگاه اسلام زن و مرد علی رغم تفاوتهایی که دارند در اصل و حقیقت انسانیت یکی هستند و فرق و تفاوتی بین ماهیت زن و مرد وجود ندارد. آیا بسیاری گویای آن هستند که گوهر وجودی زن و مرد یکی است و زوج آدم از جنس خود او آفریده شده است. بر اسن اساس زن و مرد هر دو قابلیت دارند تا مورد خطاب ربوبیت قرار گیرند. هر دو قابلیت انجام اعمال نیک و بد دارند و هر کس عمل صالح انجام دهد خواه مرد باشد یا زن، پاداش عمل خود را خواهد دید.

سخنران: استاد میکائیلی

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

فریم های خاص عینک برای انواع فرم صورت

تبادل پرسش و پاسخ های روانشناسی

از برنامه ریزی تا رتبه برتر کنکور

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

از رشد بورس جا نمانید!

هوشمند سرمایه گذاری کنید

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

کودکتان از درس فراریست؟

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

تخفیف های داغ اجناس زنانه شیک و متنوع

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

آزادی عمل و توانایی‌های بالقوه انسان تنها با بروز خود حقیقی افراد آشکار می‌شود با این وجود از همان دوران کودکی خانواده و جامعه آینه‌ای می‌شود که ما خود را در آن تماشا کرده و بر اساس ارزش‌های آنها خود را می‌پذیریم؛ به عبارت دیگر با زدن نقابی دروغین بر چهره‌مان نقشی ایفا می‌کنیم که با “خود” واقعی ما بیگانه است اما در این حالت مورد پذیرش جامعه قرار گرفته و همان کسی می‌شویم که به “من” اصلی هیچ شباهتی ندارند. اما به واقع شخصیت حقیقی ما که پشت نقاب‌هایی پنهان شده چیست و ما کیستیم؟.

به گزارش ایسنا، براساس علم شخصیت‌شناسی، “کهن‌الگوها” رفتارهای غریزی هستند که به منظور درک پدیده‌ها به صورت ازلی و ناآشکار در انسان وجود دارند؛ به عبارت دیگر کهن الگوها ساختار بنیادین شخصیت هر فرد چون پایگاه طبقاتی، مذهب، تجارب زندگی، ظاهر جسمانی، رنگ و بوی خاص و هوش را شرح می‌دهد. شناخت این شاخه از علم روانشناسی موجب می‌شود تا بتوانیم شناخت بهتری از خصوصیات درونی خود پیدا کنیم. در همین راستا دکتر گوهریسنا انزانی- روانشناس متخصص در گفت‌وگو با ایسنا معتقد است که شناخت کهن الگوهای مردان و زنان موجب درک هر فرد از خود و نوع برقراری ارتباطش با دیگران می‌شود، این الگوهای رفتاری وسیله‌ای برای فهم انگیزه‌های اجباری، اضطراب‌ها، افسردگی‌ها، رضایت‌مندی‌ها و… را برای هر فرد فراهم می‌کند.

به گفته رئیس کلینیک تنفس دوباره رفتارها و نگرش‌های فرد ابتدا با استعدادهای درونی و ذاتی در قالب شیوه‌های کهن الگویی شکل می‌گیرند و سپس مورد تایید یا تکذیب دیگران قرار می‌گیرند و باعث اضطراب، غرور یا شرمندگی فرد می‌شوند. اگر کهن الگوی فرزند با کهن الگوی والدین مطابقت نداشته باشد باعث ناامیدی و خشم والدین می‌شود که این خشم موجب منزوی شدن فرزندان خواهد شد، البته اگر والدین بتوانند کهن الگوها را بشناسند و مهارت‌های زندگی لازم را برای پرورش فرزند خود آموزش ببینند می‌توانند اعتماد به نفس فرزندان را افزایش دهند و باعث رشد تمام استعدادهای درونی فرزند خود شوند که در نهایت رضایت‌مندی و آرامش را برای فرزندشان به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش ایسنا، افراد معمولا بیش از یک تیپ شخصیتی دارند و کهن الگوها در شرایط متفاوت زندگی به شیوه های متفاوت ظاهر میشود که برای رسیدن به تعادل نیاز است با کهن الگوها آشنا شده و تمام کهن‌الگوها را با تعادل در درون خود رشد دهیم و در مواقع نیاز از آنها استفاده کنیم. کهن الگوها به دو گروه اصلی “مردانه” و “زنانه” تقسیم می‌شوند که دکتر انزانی هر یک از زیر مجموعه‌های گروه‌ها را اینطور تشریح کرد:

روانشناسی شخصیت زن و مرد

1- گروهی از مردان ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی بسیار بالایی دارند. آنها به راحتی سخن‌وری می‌کنند بطوریکه در مکالمه و مذاکره بسیار پر قدرت هستند اما گاها حقه‌باز به نظر می‌رسند. آنها ذهنی سریع و پویا دارند و اغلب خوش‌شانس و عاشق رویاپردازی هستند، روان و ساده سخن می‌گویند، موقعیت‌های مختلف را به راحتی درک می‌کنند، از هوشی بیش از حد نرمال برخوردارند، معمولا در جمع‌های غمگین با سخنانی دلچسب و دلنشین دیگران را خوشحال می‌کنند، بازیگران موفقی هستند که به محض ورود در هر جمعی همه را شاد و خوشحال می‌کنند، به راحتی زبان‌های مختلف را یاد می‌گیرند و بسیار خوش سفر هستند. اما این تیپ شخصیتی علاقه‌ای به ازدواج ندارند و از تاهل و مسئولیت، حس مالکیت و وابستگی به زنان گریزان‌اند زیرا دوست ندارند قید و بندی در روابط زناشویی داشته باشند و ترجیح می‌دهند که در لحظه زندگی کنند. آنها چندان به نتایج کارهای خود فکر نمی‌کنند و نمی‌توانند نظم و قاعده را به فرزندان خود آموزش دهند اما با فرزندان‌ خود به خوبی بازی می‌کنند و زندگی آنها در کنار فرزندانشان سرشار از هیجان خواهد بود.

2- در کهن الگوهای مردانه دسته‌ای از مردان هستند که در گروه “برادرانه” قرار می‌گیرند، این افراد بسیار منظم، قانونمند، مبادی آداب، برنامه‌ریز، هدفمند، پیگیر، با اراده، متفکر، منطقی و برونگرا هستند. آنها بسیار رسمی صحبت می‌کنند، در زمان‌های مختلف تعادل خود را حفظ می‌کنند، سعی می‌کنند همیشه خود را با قوانین و مقررات جامعه تطبیق دهند و تلاش می‌کنند در هر زمینه‌ای به استادی برسند. آنها به تفکر بیش از احساس بها می‌دهند و حتی اگه درآمد کمی داشته باشند می‌توانند به خوبی آن را بودجه‌بندی کنند. این تیپ از شخصیت مردان در زمان ازدواج سعی می‌کند در رابطه زناشویی برای همسرشان امنیت ایجاد کنند. آنها پدران خوبی هستند و سعی می‌کنند با قوانین منصفانه با فرزندشان ارتباط برقرار کنند. سخت‌کوشی و اراده از ویژگی‌های بارز این مردان است.

3-گروه دیگری از مردان دارای تیپ شخصیتی “جنگجو” هستند. این دسته از مردان با دیگران به صورت عصبانی و تند برخورد می‌کنند. به نظر می‌رسد آنها از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند این درحالیست که آنها گستاخ، فعال و احساساتی هستند و در موقعیت‌های مختلف واکنش بسیار سریعی از خود بروز می‌دهند و این رفتار غالبا برای آنها مشکل ساز می‌شود. آنها اغلب عصبانی می‌شوند، فریاد می‌کشند و در درگیری‌ها کتک‌کاری و فحاشی می‌کنند. بدن قوی و نیرومندی دارند و بدون اینکه متوجه باشند معمولاً دست‌هایشان در حالت گره کرده قرار دارد. آنها بسیار پر انرژی، عاشق هیجان و کارهایی مثل موتور سواری و بدلکاری هستند. این دسته از مردان مهارت بسیار بالایی در رانندگی دارند بسیار مهیج و به نظر دیگران خطرناک هستند. با تمام وجود غذا می‌خورند، ولخرج هستند و همه درآمد خود را برای دوستانشان خرج می‌کنند. این تیپ شخصیتی به ازدواج چندان فکر نمی‌کنند و بعد از ازدواج فورا بچه‌دار می‌شوند. آنها با همسر خود رابطه بسیار صمیمانه‌ای برقرار می‌کنند و سن همسرشان برای آنها هیچ اهمیتی ندارد،  هنگام عصبانیت ممکن است ناخودآگاه همسر خود را کتک بزنند و در ارتباط با فرزندان نیز زود عصبانی شوند. با این وجود آنها از نظر احساسی و مالی فرزندان خود را حمایت می‌کنند.

4-گروه دیگری از مردان به دنبال عرفان، فلسفه و معنویت هستند. آنها معمولا روح لطیفی دارند، زیبایی‌ها را خوب درک می‌کنند، در زمان حال زندگی می‌کنند، از ذهن و امورات ذهنی فراری هستند و علاقه‌ای به فکر کردن و تحصیل ندارند. این گروه از مردان ممکن است به مصرف مواد مخدر تمایل بیشتری داشته باشند، به راحتی احساسات خود را بروز می‌دهند، به سازهای کوبه‌ای، طبیعت و تفریح بسیار علاقه‌مندند. آنها معمولا با مادر خود رابطه بسیار صمیمی و عمیقی دارند و دوست دارند در آغوش مادر خود به آرامش برسند. تعهدات اجتماعی برایشان بی‌معنی است، تمایل دارند همسرشان نیازهای آنها را برآورده کند اما از او به عنوان همسر توقع زیادی نداشته باشند تا بتوانند فضای شخصی و خصوصی خود را در زمان ازدواج نیز داشته باشند، در واقع این افراد دوست دارند که همسر آنها به عنوان مادر برای آنها ایفای نقش کند. این دسته از مردان رفتارهای کودکانه‌ای دارند و نمی‌توانند به امورات فرزندانشان چندان رسیدگی کنند. آنها گاهی افسرده و گاهی شاد هستند به همین دلیل نمی‌توان به عنوان پدری باثبات و قابل اتکا به آنها تکیه کرد.

5- برخی دیگر از مردان بسیار درونگرا هستند. آنها ترجیح می‌دهند تنها، منزوی، گوشه‌گیر و به دور از اجتماع باشند و معمولا هر حادثه‌ای را از قبل پیش‌بینی می‌کنند. این دسته از مردان به نظر سنگ‌دل و بی‌رحم‌اند، درک عجیبی از زندگی دارند و به فلسفه تمایل خاصی دارند. از نظر دیگران آنها غمگین و سرشار از تنهایی هستند و بودن در کنار این افراد بعد از مدت کوتاهی اطرافیانشان را خسته می‌کند. درک آنها در تاریکی و سکوت اتفاق می‌افتد و معمولا از لمس شدن به شدت فراری هستند، این درحالیست که آنها برخلاف ظاهرشان ارتباط عاطفی عمیقی با اطرافیان خود برقرار می‌کنند و می‌توانند خود را با همه زشتی‌ها و زیبایی‌هایی که دارند به راحتی ببینند و بپذیرند. ازدواج برای این مردان چندان مهم نیست اما اگر عاشق زنی باشند می‌توانند در کنار او با آرامش زندگی کنند. این افراد در رابطه با فرزندان معمولا پدری غمگین هستند که احساساتی از خود بروز نمی‌دهند. آنها به نظم اهمیت بسیاری می‌دهند و شاید نتوانند به دلیل درونگرایی‌شان ارتباط فرزندانشان را با جامعه به خوبی تنظیم کنند.

6- در علم روانشناسی تیپ دیگری از شخصیت مردان به “نوابغ خلاق” معروف‌ هستند. آنها به دنبال صنعت‌گری، استادکاری و اختراع هستند و خیلی زود عصبانی می‌شوند. این دسته از مردان بیزار از جنگ، زودرنج، گوشه‌گیر، احساسی، درونگرا، زحمت‌کش، عاشق تعمیرات و غرق در کارهای خودشان هستند، آنها معمولا وفادارترین تیپ شخصیتی از گروه مردان هستند که گاها خشم درونی دارند و نسبت به تیپ‌های دیگر از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و علاقه شدیدی به صلح و آرامش دارند. این دسته از مردان در برخی موارد یک‌دنده و لجباز می‌شوند و معمولا از ارتباط با والدینشان چندان رضایت ندارند، در بیشتر موارد درگیر سو مصرف مواد و الکل خواهند شد. در حیطه مجسمه‌سازی، نقاشی و خلق آثار هنری بسیاری توانمندند. برای این گروه از مردان ازدواج در عین مهم بودن مشکل ساز است و همسر آنها تنها شخصی است که برای آنها اهمیت دارد بطوریکه بعد از فوت همسرشان وارد رابطه جدیدی نمی‌شوند البته کسب درآمد برای این تیپ بسیار مشکل‌ساز است و ترجیح می‌دهند همسر یا فرزندی نداشته باشند تا مجبور به تامین هزینه‌هایشان نباشند در غیر این صورت نوع ارتباط متناسب با فرزند را نمی‌دانند و اغلب با متلک‌گویی با او ارتباط برقرار می‌کنند.

این دسته از مردان بیشتر احساسی عمل می‌کنند

۷-شخصیت دیگری از مردان با خشم و کینه‌ورزی شناخته شده‌اند. آنها بیشتر احساسی عمل می‌کنند، پدر، حامی و مهربان هستند، به ورزش‌های آبی، غذاهای دریایی و مشاغل مربوط به دریا بسیار علاقه‌مند هستند، اغلب به دیگران کمک می‌کنند اما در این کمک کردن دیگران را به خود مدیون می‌کنند .این تیپ شخصیتی می‌تواند در شعر، نمایشنامه‌نویسی، موسیقی و روانشناسی‌ موفق باشد. این گروه از مردان علاقه‌مند هستند شخصی مهم و در برخورد با دشمن‌هایشان کینه‌توز باشند. در زمان عصبانیت همه‌چیز را به هم می‌ریزند و از حافظه طولانی مدت برای نگهداری مواردی که آنها را اذیت کرده برخوردارند. غذا خوردن برای این دسته از مردان بسیار مهم است و ترجیح می‌دهند به رستوران‌هایی بروند که همه آنها را بشناسند. آنها علاقه زیادی به تشکیل خانواده دارند و در ازدواج به دنبال زنان زیبایی هستند که بتوانند بر آنها تسلط و برتری داشته باشند تا این گونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. این تیپ از مردان فرزندان خود را به خوبی حمایت می‌کنند اما در زمان عصبانیت، گاهی نمی‌توانند خود را کنترل کنند و ممکن است با فرزند خود درگیری فیزیکی داشته باشند.

۸-تیپ دیگری از شخصیت مردان مظهر “قدرت” هستند. آنها رهبر، رئیس و مدیرند، از کنترل و منطق بالایی برخوردارند، به راحتی می‌توانند کسب درآمد و سرمایه‌گذاری کنند. این دسته از مردان از نظر اخلاقی با درایت و جدی هستند و سعی می‌کنند روابط احساسی خاصی با دیگران برقرار نکنند. آنها به محیط پیرامون زندگی‌شان اشراف کامل دارند، تصمیمات خود را قاطعانه عملی‌ می‌کنند، لباس‌های رسمی می‌پوشند و از دید دیگران صاحب‌نظر و باتجربه هستند. برای این تیپ از مردان، تشکیل خانواده یکی از مهمترین هرم‌های قدرت به شمار می‌رود چراکه خانه از نظر آنها قلعه‌ای است که می‌توانند به راحتی نیازهای همسر و فرزندان خود را فراهم کنند تا خانواده‌شان در رفاه کامل زندگی کند. آنها تمایل دارند فرزندان زیادی داشته باشند درحالیکه از نظر احساسی با فرزندان رابطه صمیمانه‌ای برقرار نمی‌کنند.

۱-در کهن الگوهای زنانه گروهی از زنان مرتب، منظم، آراسته، شاداب،‌ عاشق زیبایی، منحصر به فرد، خالق مد، تنوع‌طلب، عاشق نور، رنگ و شادی هستند. این دسته از زنان همیشه با شور و نشاط درونی خود در تعامل با دیگران هستند به طوری که برای انجام کارهای تکراری نیز از خود خلاقیت نشان می‌دهند. آنها در انتخاب لباس و رنگ دکور خانه رنگ‌های شاد را انتخاب می‌کنند و همیشه در مهمانی‌ها در مرکز توجه قرار دارند با این وجود اما در بسیاری مواقع این تیپ از شخصیت زنان توسط زنان دیگر مورد قبول نیست، چراکه به نظر می‌رسد آنها بسیار جلب توجه می‌کنند و شاید گرایش خاصی نسبت به سایر شخصیت‌ها داشته باشند. ازدواج برای این دسته از زنان سرشار از هیجان اما توام با مشکل به نظر می‌رسد زیرا رعایت قوانین و چهارچوب‌های رابطه‌ای برایشان سخت است. آنها فرزندان خود را دوست دارند، بدون قضاوت با آنها برخورد می‌کنند و می‌توانند روح فرزندان دختر خود را به خوبی درک کنند.

۲-تیپ دیگری از زنان در گروه “خواهرانه” قرار دارند. آنها مستقل، هدف‌گذار، عاشق طبیعت، تند خلق، عجول، لجباز، مدافع حیوانات و حقوق زنان و کودکان هستند.  خصوصیات مردانه زیادی دارند، در برابر هرچیز عکس‌العمل‌های آنی و گاهی خشن از خود بروز می‌دهند، عاشق ورزش هستند، در بیشتر مواقع ترجیح می‌دهند از لباس‌های راحتی استفاده کنند و از هر راهی برای رسیدن به اهداف‌شان استفاده می‌کنند. این تیپ شخصیت زنان فاصله زیادی با دیگران برقرار می‌کنند و معمولا علاقه‌ای به ازدواج ندارند، چراکه نمی‌خواهند آزادی آنها تحت سلطه قرار گیرد اما بعد از ازدواج همسر آنها یکی از مهم‌ترین اشخاص زندگی آنها به‌شمار می‌رود به گونه‌ای که نمی‌توانند بعد از ازدواج بدون همسرشان زندگی کنند.

۳-گروه دیگری از زنان تنها زمانی به ازدواج و تشکیل خانواده فکر می‌کنند که در این رابطه فرزنددار شوند. آنها خود را مادری نمونه می‌دانند که جز عاقبت فرزند مسئله دیگری برایشان اهمیت ندارد، البته رفتار آنها باعث می‌شود فرزندانشان در سنین جوانی و بزرگسالی قادر به انجام هیچ کاری نباشند. این تیپ شخصیتی برای همه مادر هستند و حتی برای همسرشان نیز مادری می‌کنند.آنها مادرانی خستگی‌ناپذیر، با استقامت، بخشنده اما ویرانگر و در معرض افسردگی هستند. دستپخت بسیار خوبی دارند و از تهیه غذا برای دیگران بسیار لذت می‌برند. ازدواج تنها حکم رسیدن به فرزند را دارد و با ازدواج فرزندان‌شان دچار بیماری‌های شدید جسمانی می‌شوند و تمایل زیادی برای کنترل شدید آنها دارند.

 ۴- برای این گروه از خانم‌ها مهم‌ترین هدف زندگی ازدواج و پیوند زناشویی است. این دسته از زنان همیشه نسبت به همسرشان وفادار هستند و در صورت از دست دادن همسرشان هیچگاه با مرد دیگری ازدواج نخواهند کرد. روز عروسی برای این دسته از زنان مهم‌ترین روز زندگی‌شان به‌شمار می‌رود چراکه احساس می‌کنند در این روز وارد هویت جدیدی می‌شوند. این تیپ شخصیتی بسیار باسلیقه، کدبانو و خانه‌دار هستند، فرزنددار شدن را جزو وظایف همسری خود می‌دانند اما از نظر عاطفی روابط صمیمانه‌ای با فرزندشان ندارند، بعد از ازدواج از تمام اعضای خانواده و دوستان‌شان فاصله می‌گیرند، برای انجام هر کاری از همسرشان نظر می‌خواهند، هر لحظه همسر خود را کنترل می‌کنند و ترس شدیدی برای از دست دادن همسرشان دارند.

۵- تعداد دیگری از زنان درون‌گرا، ساکت، آرام، خانه‌دار، کدبانو، دانا، صبور و شکیبا هستند، آنها ساده لباس می‌پوشند و ساده زندگی می‌کنند، احساس کمال و یگانگی درونی در خود دارند و در برابر حوادث و اتفاقات زندگی منطقی و آگاهانه برخورد می‌کنند،  در کار دیگران دخالت نمی‌کنند، عشق بی‌قید و شرطی را برای همسر و فرزندانشان به ارمغان می‌آورند، نگهداری و مراقبت از خانه برایشان امری مقدس به شمار می‌آید و برای بچه‌های فامیل عمه و خاله‌های بی‌نظیری هستند. وظیفه کدبانویی برای این دسته از زنان اولویت زیادی دارد اما برای ازدواج هیچ‌ برنامه‌ریزی خاصی ندارند البته بعد از ازدواج فضا و محیط مناسبی را برای همسران خود فراهم می‌کنند این گروه مادران فوق‌العاده‌ای هستند و با تمام وجود عشق بی‌قید و شرط به فرزندان‌شان هدیه می‌دهند ولی آنها را آزاد می‌گذارند تا در آرامش راه زندگی خود را پیدا کنند.

۶-تیپ دیگری از زنان مظهر “بهار”ند. آنها دختر، مادر و خواهر هستند، جدایی از مادر یکی از دغدغه‌های اصلی آنها به شمار می‌رود، ترس شدیدی برای از دست دادن مادر خود دارند. آنها انعطاف‌پذیر، آرام، ملایم، دوست‌داشتنی، گاها بی‌مسئولیت، سربه‌هوا و وابسته به مادران خود هستند. این تیپ شخصیتی به رنگ‌های صورتی کمرنگ علاقه دارند، معمولا در اجتماع اظهارنظر نمی‌کنند، نمی‌دانند به چه چیز علاقه‌مند هستند و در هر موردی منتظر اظهار نظر از سوی مادرشان هستند. آنها از پذیرش مسئولیت به شدت فراری‌اند، در مورد ازدواج چندان از خود اطمینان ندارند اما اگر مردی مورد تایید مادرشان باشد وارد رابطه مشترکی می‌شوند ولی همچنان به ازدواج علاقه‌ای ندارند و نمی‌خواهند بار مسئولیت زناشویی را به دوش بکشند. آنها در زمان فرزنددار شدنشان مادران خود را مادران اصلی فرزندشان می‌دانند و خود را دختری می‌دانند که تنها نمایش مادربودن را اجرا می‌کنند به همین دلیل در رسیدگی به امورات فرزندان خود احساس ناتوانی و بی‌عرضگی دارند.

۷-گروه دیگری از زنان سرشار از عقل و مهارت هستند. آنها دختران تحصیل‌کرده، منظم، مقرراتی، عاقل، منطقی، مدیر، مدبر، نماینده و مدرک‌گرا هستند که تحت فرمان عقل خود عمل می‌کنند و انگیزه رفتاری‌شان از اولویت‌های اصلی آنها به شمار می‌رود. این دسته از دختران معمولا عزیز کرده پدرشان هستند، دوستان و همکارانشان به راحتی با آنها درد و دل می‌کنند، افراد را فارغ از جنسیت در کنار خود می‌بینند، درگیر روابط احساسی نمی‌شوند، در اوج بحران‌های عاطفی با منطق عمل می‌کنند و در انتخاب همسر کاملا منطقی و هوشیار هستند. این تیپ شخصیتی ترجیح می‌دهند با مردان موفق، پرقدرت و فهمیده ازدواج کنند تا امکان فعالیت در عرصه‌های اجتماعی و ادامه‌ تحصیل برایشان فراهم باشد. این دسته از زنان در جهت پیشرفت و ترقی به شدت تلاش می‌کنند و برای تربیت فرزندان خود نیز برنامه‌های هدفمندی دارند و اگر فرزندشان دچار مشکلی شود سعی می‌کنند سریعا با کنترل احساسات آنها را از مشکل دور کنند.

روانشناسی شخصیت زن و مرد

انتهای پیام

تفاوت های زن و مرد در بخش های مختلف سال ها متخصصان در زمینه روانشناسی و عصب شناسی را وادار به تحقیق و بررسی نمود. شاید به نظرتان برسد که شوهرتان بی‎‌توجه است و به جزئیات دقت نمی‌کند، وقتی دارد کارش را انجام می‌دهد بداخلاق می‌شود. خانم شما همیشه می‌خواهد در مورد یک موضوع چندین بار صحبت کند یا وقتی به خرید می‌روید چند ساعت در بازار می‌گردد و در آخر از همان مغازه اول خرید می‌کند. این تفاوت‌ها را اگر بشناسید و برخورد با آن را یاد بگیرید مطمئن باشید نه تنها باعث اختلاف بین شما و همسرتان نمی‌شود بلکه رابطه شما را جذاب‌تر هم می‌کند.

تفاوت زیستی مردان و زنان از ماه سوم جنینی آغاز می‌شود. با ترشح هورمون‌های مردانه و شکل‌گیری دستگاه جنسی در این زمان شکل‌گیری دستگاه عصبی و مغز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این تاثیرات باعث تغییراتی در رشد مغز و ذهن کودکان از همان دوره جنینی و بعد از تولد می‌شود. دختران از همان آغاز کودکی علاقه دارند از دیگران مراقبت کنند و این رفتار را در بازی با عروسک‌هایشان نشان می‌دهند. در حالی که پسران از آسیب زدن به اسباب‌بازی‌هایشان خیلی هم احساس ناراحتی نمی‌کنند. پس از بلوغ و چالش های دوران نوجوانی تفاوت‌ها فاحش‌تر می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چالش های دوران نوجوانی کلیک کنید.

 

تفاوت‌های اجتماعی از آموزش نقش‌های جنسیتی به کودکان شروع می‌شود و در هر جامعه متفاوت است. برخی جوامع از پسران انتظار دارند که احساساتشان را بروز ندهند، خشن‌تر عمل کنند و مسئولیت‌پذیرتر باشند و از دختران انتظار دارند که با اسباب‌بازی خاصی بازی کنند، آرام بخندند و در کارهای خانه کمک کنند. در کل جوامع از رفتارهای کلیشه پسرانه بیشتر استقبال می‌کند و دخترانی که پسرانه رفتار می‌کنند از پسرانی که دخترانه رفتار می‌کنند بیشتر پذیرفته می‌شوند. بخشی از تبعیض‌های جنسیتی ریشه در همین نقش پذیری‌های جنسی دارند. برای آگاهی بیشتر در زمینه تبعیض جنسیتی کلیک کنید. 

روانشناسی شخصیت زن و مرد

 

تفاوت‌های ذهنی مردان و زنان تحت تاثیر تفاوت‌های زیستی و تاثیر محیط اجتماعی، از کودکی شکل می‌گیرند. این تفاوت‌های ذهنی خودشان را در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهند که در ادامه شرح داده ایم:

می‌توان گفت قدیمی‌ترین تفاوتی که بین زنان و مردان توسط عامه مردم شناخته شده بود، احساسی بودن زنان و منطقی بودن مردان است. در حقیقت این تفاوت هم درست است و هم آن طور که فکر می‌کنید نیست.

احساسات برای مردان مانند زنان اهمیت دارد. اما به گفته روانشناسان احساسات در پشت سر مردان و در پیش روی زنان قرار دارد. یعنی زنان عاطفه خود را بیشتر بروز می‌دهند و مردان به دلیل خصوصیات ذهنی و یادگیری اجتماعی، یاد گرفته‌اند تا عاطفه خود را کمتر نشان دهند. به اضافه آن که مردان احساساتشان زمانی فعال می‌شود که تایید شوند و یا احساس قدرت کنند و چون این فرایند با نحوه فعال شدن احساسات زنان متفاوت است، به نظر می‌رسد که مردان کمتر احساسی و بیشتر منطقی هستند. گریه کردن مردان یا عاشق شدن‌شان دلیلی بر بعد احساسی بودن آن‌هاست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گریه کردن مردان کلیک کنید. 

شکل‌گیری کلام در کودکان دختر و پسر از همان آغاز متفاوت پیش می‌رود. تحقیقات نشان داده که دختران در آغاز تعداد واژگان بیشتری را در دایره کلامی خود جای می‌دهند. در بزرگسالی زنان روزانه حدود 20 هزار کلمه را به کار می‌برند که تقریبا 1.5 برابر مردان است. پس مردان تعداد کمتری کلمات برای بیان احساسات و نظراتشان دارند.

همین مسئله می‌تواند این تصور را برای شما ایجاد کند که مردان کمتر عاطفی و کل‌نگرتر هستند. وقتی از یک مرد می‌پرسید لباسم چطوره؟ او برای پاسخ شما چند کلمه مثل خوبه یا قشنگه را در اختیار دارد. اما شما برای توصیف زیبایی یک لباس شاید از چندین کلمه دیگر مثل فوق‌العادس، خیلی نازه، عالیه و… استفاده کنید و پاسخ خوبه شوهرتان را توهین تلقی کنید. اما مطمئن باشید که او قصد توهین ندارد. اگر در اثر این مشکلات جزئی دچار اختلاف شدید، توصیه می‌شود مقاله راه‌های پایان دادن به دعواهای خانوادگی را مطالعه نمایید.

مردان به صورت تکاملی مانند همه هم‌جنسان خود در گونه‌های دیگر برای خود قلمرویی دارند. در صورت عدم اجازه به قلمرو کاری مردان نزدیک نشوید. مردان معمولا علاقه ندارند در مورد مسائل کاری خود با شما صحبت کنند، اگر هم این کار را بکنند از شما انتظار راهکار ندارند.

زن‌ها بیشتر مواقع علاقه دارند تا درمورد مسائل، بدون هدف و نه برای رسیدن به نتیجه خاصی صحبت کنند. در این شرایط تنها یک چیز از شما می‌خواهند؛ گوش دهید. پس ترسی از این جمله خانمتان نداشته باشید “بیا می‌خوام باهات حرف بزنم”. تنها کافی است نشان دهید که گوش می‌کنید، به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید و احساساتش را درک می‌کنید.

مردان چند تکلیف با موضوع متفاوت را نمی‌توانند به صورت هم‌زمان انجام دهند. این هم تنها به دلیل یک تفاوت فیزیکی در مغز است. رابطه بخش‌های عاطفی و منطقی مغز مردان ضعیف‌تر است و جابجایی آن‌ها بین این دو چندین برابر بیشتر از زنان طول می‌کشد. شاید برای یک مرد پیش بیاید که وقتی در محل کارش مشغول است با تماس خانمش روبرو می‌‌شود که از او انتظار دارد در مورد یک موضوع خصوصی عاطفی صحبت کند. اما آقا توانایی این کار را ندارد یا به نظر می‌رسد همراهی نمی‌کند. به مردها برای جابجا شدن بین کارهایشان فرصت دهید.

مردان کل‌نگر و زن‌ها جزءنگر هستند. معمولا مردام از نظر خانم‌ها بی‌دقت و بی‌توجه به نظر می‌رسند اما این‌طور هم نیست. اگر از آرایشگاه برمی‌گردید همسر شما می‌فهمد که شما زیباتر شده‌اید. اما این که نمی‌تواند تک تک تغییرات مو و ابروهایتان را تشخیص دهد تنها به ساختار مغز و ذهنش مرتبط است. در صورتی که به هر دلیلی با همسرتان جروبحث کردید، توصیه می‌شود مقاله آشتی بعد از قهر را مطالعه نمایید.

 

بسیاری از تفاوت‌های زنان و مردان به نقش‌های جنسیتی که آن‌ها در جامعه ایفا می‌کنند بستگی دارد. هرچقدر زن و مرد دیدگاه سنتی‌تری در مورد نقش‌های خود داشته باشند، تفاوت‌های موجود میان آن ها نیز بیشتر خواهد بود. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در این سبک زندگی دیده می‌شود، می‌توان به تفاوت در استقلال طلبی و وابستگی اشاره کرد.

اگر شما سبک زندگی سنتی را می‌پسندید احتمالاً متوجه خواهید شد که مردان در این شرایط از استقلال بیشتری برخوردارند که این مسئله تا حد زیادی از استقلال مالی آن‌ها نشات می‌گیرد. در این شرایط به عنوان یک زن اگر از وابستگی خود به همسر احساس نارضایتی می‌کنید، لازم نیست که به طور کل سبک زندگی خود را تغییر دهید. بلکه می‌توانید در زمینه‌های دیگری نیاز به استقلال خود را ارضا کنید. پرداختن به یک فعالیت مورد علاقه و رسیدن به توانایی در آن احساس کنترل شما را در زندگی افزایش می‌دهد و به سازگاری بیشتر با این سبک زندگی کمک می‌کند. با این حال اگر خود و همسرتان در مورد تغییر سبک زندگی توافق دارید، می‌توانید نحوه تقسیم وظایف را میان خود تغییر داده و مشارکت بیشتری را امتحان کنید.

 

بسیاری از تفاوت‌های زن و مرد به دلیل آموزش‌ها و تربیت متفاوتی است که آن‌ها در کودکی دریافت می‌کنند. برای مثال در مورد تفاوت‌های مغزی گفته می‌شد که زنان در مهارت‌های کلامی توانایی بیشتری دارند که فعالیت بیشتر نیمکره چپ این مسئله را تصدیق می‌کند. در مقابل مردان در فعالیت‌های ریاضی و فضایی توانایی بیشتری دارند که ناشی از عملکرد بهتر نیمکره راست مغز در آن‌ها است.

با این حال امروزه تحقیقات عصب شناختی نشان می‌دهد که مغز انسان انعطاف‌پذیر بوده و تا حد زیادی تحت تأثیر محیط پیرامون قرار دارد. در واقع علت تفاوت‌های مغزی زنان و مردان بیش از آنکه مسئله‌ای ذاتی و طبیعی باشد به آموزش‌ها و روش‌های تربیتی آن‌ها بستگی دارد. از آنجایی که دختران به دلیل نقش‌های جنسیتی تعریف شده در جامعه، دوران کودکی خود را بیش‌تر به فعالیت‌هایی نظیر قصه گویی یا خاله بازی می‌پردازند، نیمکره چپ بیش از نیمکره راست در آن‌ها فعال می‌شود. این در حالی است که بازی‌هایی مثل کار با مکعب‌ها، خانه سازی یا بازی با ماشین‌ها به تقویت نیمکره راست کمک می‌کنند. 

بسیاری از افراد بر این باورند که عملکردهای شناختی نظیر تفکر و تصمیم گیری در مردان با دقت بیشتری انجام می‌شود. اما علم در این باره چه می‌گوید؟ دقت عملکردهای شناختی تا حد زیادی به این بستگی دارد که فرد تا چه حد تحت تأثیر احساسات و عواطف قرار دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام اضطراب، همه چیز از ذهنتان بپرد یا موقع عصبانیت، تصمیم‌های اشتباهی بگیرید. در حقیقت آنچه مهم است بیش از جنسیت به توانایی مدیریت انسان در کنترل هیجانات بستگی دارد. مردانی که در مدیریت خشم خود دچار مشکل هستند یا زنانی که نمی‌توانند احساساتی نظیر غم و اندوه را در خود کنترل کنند، هردو در حفظ عملکرد خود در زمینه‌هایی نظیر تفکر، یادگیری و تصمیم گیری دچار مشکل خواهند شد.

امروزه مفهومی در روانشناسی تحت عنوان ذهنیت زنانه و مردانه مطرح می‌شود که به انعطاف‌پذیری مغز، توانایی زنان و مردان برای ایجاد صفات جنس مخالف در خود و بهبود درک متقابل از جنس دیگری اشاره دارد. ذهنیت زنانه مردانه به ما می‌آموزد که زنان و مردان در ورای تمام تفاوت‌هایی که دارند، انسان هستند و می‌توانند از تسلط نقش‌های جنسیتی که فرهنگ یا جامعه بر آن‌ها تحمیل می‌کند، خارج شوند.

برای مثال اینکه مردان نباید احساسات خود را بروز دهند یا گریه کنند همواره فشار بسیاری را به آن‌ها وارد کرده و عدم ابراز احساسات، زمینه بروز اختلالات روانی در بلند مدت را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. هم چنین القای خانواده‌ها در زمینه اینکه دختران نمی‌توانند به اندازه پسران در رشته‌های ریاضی موفق باشند، تا حد زیادی می‌تواند سرنوشت آن‌ها را تغییر دهد. این در حالی است که شما مجبور به پذیرش این موارد نیستید و می‌توانید باورهای ذهنی جدید را تمرین نمایید.

استفاده از یافته‌های انعطاف‌پذیری مغز و ذهنیت زنانه- مردانه به خصوص در زمینه زندگی زناشویی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با تمرین نقش‌های جنسیتی متفاوت، گاهی از دریچه چشم همسر خود به دنیا نگاه کنند و سختی‌های زن بودن یا مرد بودن را بیشتر درک کنند. این مسئله صمیمیت زوجین را افزایش داده و به آن‌ها کمک می‌کند تا در زندگی همدلی بیشتری با هم داشته باشند و از دعواهای خانوادگی پیشگیری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات خانوادگی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت های زن و مرد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

روان شناسی

روان شناسی

پرسشنامه ، مشاوره ، روان درمانی ، نظریه ها ، کارگاه آموزشی ، اختلالات روانی

تفاوتهای شخصیتی زن و مرد

شخصیت از بنیادی ترین مفاهیم روانشناسی است که موجب تمایز فرد از دیگران می شود. امروزه شخصیت، به مجموعه ویژگی ها و گرایش های پایداری گفته می شود که رفتارهای متفاوت و مشابه روانشناختی افراد ( افکار، هیجانات، کنش ها ) را تعیین میکند. هم چنین به عنوان عامل تعیین کننده می تواند تمامی رفتارهای انسانی را در عرصه ی زندگی شخصی و اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد و گاهی در اثر صفات و ویژگی های ناسازگارانه، فرد و اطرافیان وی را با مشکل مواجه کند.

روانشناسی شخصیت زن و مرد

یکی از کارآمدترین و جامعه ترین نظریه های مطرح شده درباره شخصیت نظریه پنج عاملی کوستا و مک کری است. الگوی پنج عاملی الگوی نظری است که پنج عامل را به عنوان تمایلات مبنایی که زمینه زیستی دارند شامل می شود، یعنی تفاوت های رفتاری مربوط به پنج عامل به ژن ها، ساختار مغز و مانند آن بر می گردد.کوستا و مک کری شخصیت را در امتداد پنج عامل اصلی شامل روان آزردگی، برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر بودن و مسئولیت پذیری توصیف کردند.

تحقیقات انجام شده درباره تفاوتهای شخصیتی زن و مرد در حوزه پنج عاملی شخصیت :

تحقیقات کاستا و مک کری:  با هدف مطالعه الگوی تفاوت‌های جنسیتی در صفات شخصیت نشان داد که مردان در برخی از وجوه عامل پذیرش از قبیل پذیرش عقاید جدید نمره بالایی به دست آوردند. در مقابل زنان در عامل پذیرش در زیبایی شناسی و احساسات نمره بالایی داشتند. در عامل برونگرایی مردان در هیجان خواهی و زنان در گرم بودن نمره بالایی داشتند.

 نظریه ی زیستی تفاوت های جنسیتی را ناشی از تفاوت درخلق و خوی ذاتی و فطری بین دو جنس می‌دانند که با انتخاب های طبیعی، رشد می‌یابد. از جمله روانشناسان زیستی روانشناسان تکاملی هستند که معتقدند تفاوت زن و مرد ناشی از رویارویی آنان با مسائلی است که مطابق جنسیت و مقتضای تکامل آنها است. برای مثال به دلایل زیستی مانند بارداری و فرزند آوری و شیردهی، زنان بیشتر از مردان و کودکان درگیرند به همین دلیل زنان سازگارتر و پرورش دهنده ترند. برخی دیگر این تفاوت‌ها در شخصیت را ناشی از غدد درون ریز می دانند.

نظریه پردازان اجتماعی معتقدند تفاوتهای شخصیتی زن و مرد ناشی از نقش‌های جنسیتی است که برای هر کدام از زن و مرد تعریف شده است. نقش های جنسیتی از توقعات و رفتارهای اجتماعی نشات می گیرد و این نقش ها در دوره رشد درونی می گردند. نقش های جنسیتی بر اساس آداب و فرهنگ و تربیت متفاوت زن و مرد نیز شکل می‌گیرند

مطالب مرتبط با تفاوتهای شخصیتی زن و مرد

 دانلود کتاب شخصیت در بزرگسالی (چشم اندازی به تئوری پنج عاملی شخصیت)

تست نئو یا پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO

برچسب‌ها مراحل


آذر ۱۶, ۱۳۹۷


آبان ۴, ۱۳۹۷


مرداد ۴, ۱۳۹۷

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مطالب روانشناسی روان راهنما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

روان شناسی © 2020. حق کپی رایت محفوظ است



Downloads-icon

روانشناسی شخصیت زن و مرد
روانشناسی شخصیت زن و مرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *