روانشناسی کودکان ۳ ساله

 
helpkade
روانشناسی کودکان ۳ ساله
روانشناسی کودکان ۳ ساله

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

 

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید. 

کودک سه ساله کنجکاو، خلاق، و مستقل است. ولی آنها همچنین می توانند غیر قابل کنترل باشند. در اینجا 5 نکته بیان شده است که در رابطه با چالش های دوران کودکی یاری دهنده ی شما می باشند.روانشناسی کودکان ۳ ساله

به مثال زیر توجه کنید:

در یک مهمانی که در آن بچه های من که به عنوان نوجوان در آن شرکت دارند، دیگر مهمانها درگیر بچه ها و نوزادان و کودکان مهدکودکی بودند که شرایط به هم ریخته و مختلفی را به وجود آورده بود. من اعتراف می کنم که احساس می کردم که از خودم راضی هستم زیرا می توانم بدون هیچ زحمتی با دیگران وارد گفتگو شده و مکالمه را ادامه دهم و می توانم یک فنجان شیرکاکائوی داغ بخورم در حالی که همسایه هایم با دوقلوهای سه ساله حتی هنوز نتوانسته اند صبحانه بخورند. زمانی که یکی از آنها تزئینات درخت کریسمس را خراب می کند مادرش با عصبانیت فریاد می زند، «من فکر می کنم که درگیری با دو تا از آنها واقعا دردسر ساز است. و هیچ چیزی را نمی توان با این شرایط مقایسه کرد!»

بله، و سه تا از آنها دیگر چیز بدتری است!

مادر توانمند آنجا بود، و هشت برابر بیش از دیگران دچار این زحمت شده است من صادقانه می توانم بگویم که سه سالگی کودک می تواند دلهره آورترین و خسته کننده ترین زمان از رشد یک کودک می تواند باشد – و بدتر از آن این که باید با دو تا از آنها سر و کله زد و این چیزی بود که خیلی مرا می ترساند. سه سالگی ذاتا زمانی است که کودک کنجکاو می باشد و زمانی است که کودک آماده ی کشف کردن و تسخیر دنیا به روش خودش است. قریب به اتفاق این سن می تواند همچنین زمان شگفت انگیزیباشد  که آنها به صورت شگفت اوری وارد دوره ی استقلال و استقلال طلبی می شوند.

در مورد رفتار با کودک سه ساله بیشتر بخوانید:

چالش های رفتاری کودک سه ساله

مادر توانا پنج نکته را معرفی می کند که می توان در چالش با کودکان سه ساله از آنها بهره برد:

نکته ی اول: درک کردن اینکه کار و وظیفه ی کودک سه ساله چه چیزی است

کار کودک سه ساله کشف کردن است.

آنها به صورت مداوم مهارت جدیدی را رشد می دهند، مثالی برای درک بهتر می تواند استفاده از زبان و وارد شدن به یک گفتگو باشد. آنها در این سن شروع به شناسایی کلمات در کتابها می کنند و بازی های تخیلی آنها شروع به شکوفه شدن می کند. آنها استقلال طلبی شان را در بازی هایشان نشان می دهند، بنابراین سرسختی و کج خلقی عکس العمل های طبیعی است که کودک از خود نشان می دهد، با درک این مسئله که کودک سه ساله شما می خواهد که کنجکاو باشد و ماجراجویی کند می تواند یک نتیجه گیری برای زمانی باشد که او سعی می کند با رفتارهایش با ما مقابله کند.

به عنوان مثال، اگر شما به در خانه ی دوستتان مهمان هستید، انتظار نداشته باشید که کودک سه ساله ی شما گوشه ای ساکت بنشیند و در حالی که شما با مادر دوستش قهوه می نوشید به آرامی و با آرامش صحبت کنید و او به نقاشی کردن و بازی با بلوک های اسباب بازی اش بپردازد. این یک رویای دست نیافتنی است.

به جای آن شما باید انتظار داشته باشید که کودک بخواهد که در گوشه و کنار پرسه بزند و سرک بکشد و قلمروهای جدیدی را قبل از اینکه بنشیند و به بازی کردن بپردازد کشف کند. به جای اینکه  برای او منطقه ی ممنوعه تعیین کنید، بگذارید که او در حاهایی که برای بازی کردن کودک مناسب است به بازی کردن بپردازد. این کار باعث می شود که کودک مکتشف بر محیط های جدیدش کنترل بیشتری داشته باشد، زیرا شما برای بازی کردن او را محدود به یک میز با مداد شمعی و نقاشی کردن نمی کنید.

نکته ی دوم: جدال تان را مشخص کنید

بگذارید مثالی بزنیم زمانی که شما در یک مکان عمومی هستید و پسرتان مکررا دماغش را بالا می کشد. اولین عکس العمل شما چیست؟ قطعا به او می گویید هیس، «دماغتو بالا نکش. این کار حال به هم زن است!» یا وقتی که دخترتان برای مهمانی تولد مادربزرگش یک شلوار پشمی تنگ را با یک شلوارک را به جای دامن زیبایی را که شما برای او انتخاب کرده اید برای پوشیدن بر می گزیند چه کار می کنید؟

قطعا شما می خواهید که کودکتان رفتاری مودبانه، مناسب و درخور داشته باشد. و هر زمانی برای آموزش دادن به کودک مناسب نیست. اگر برخی از مسائل جزئی و بی خطر هستند جای نگرانی نیست، بگذارید کودک کارش را انجام دهد. یادبگیرید که جاهایی را که باید با کودک به جدال بپردازید را انتخاب کنید. اگر شما بتوانید برخی از مسائل جزئی را نادیده بگیرید، شما میزان زیادی از استرستان را از بین می برید. قطعا نمی توانید رفتارها و عادت های بد کودک را نادیده بگیرید، ولی سعی کنید که چیزهای آزار دهنده ی کوچک ادامه داشته باشند و خودتان را درگیر آنها نکنید.

این روش برای شما فایده ی مضاعفی را در بر خواهد داشت: زمانی که شما توجهتان را نسبت به مسائل کوچک منفی متوقف می کنید، این مسائل نهایتا خودشان رفع می شوند. بگذارید کودک با انها مواجه شده و به کارش ادامه دهد، هر چه شما بیشتر در رابطه با لباس پوشیدن کودک به او اصرار کنید و با او درگیر شوید او بیشتر کاری را که می خواهد انجام می دهد.

نکته ی سوم: منحرف کردن حواس و بازگردانی توجه

زمانی که کودک سه ساله ی شما تصمیم می گیرد که یک مشت از سنگ ریزه هایی که در مسیر خانه ی مادربزرگ است را بر دارد و همانطور که توپ را به هوا پرتاب می کند سنگ ها را پرتاب کند، از این فرصت استفاده کنید و به جای اینکه بخواهید او را متوقف کنید و سر او داد بکشید سعی کنید تن صدایتان را کنترل کنید و بگذارید که کودک متوجه شود که سنگ ریزه ها باید در همان جایی که هستند بمانند و با ماندن سنگ ریزه ها قسمت های دیگر را کثیف نمی کنند.

به این دلیل که شما با صدای نرم و اهسته با کودک حرف می زنید، زمانی که به کودک می گویید که برای سر زدن به غورباغه هایی که در باغ مادربزرگ پنهان شده است به انجا بروید پیشنهاد شما را قبول می کند. به وسیله ی پرت کردن حواس کودک از یک چیز و جلب توجه او به چیز دیگر شما از یک درگیری بزرگ برای منصرف کردن کودک از بازی کردن با سنگ ریزه ها اجتناب می کنید.

در مورد کودک سه ساله بیشتر بخوانید:

رشد مغز کودک، دو و نیم تا سه سالگی

نکته ی چهارم: ارائه ی انتخاب ها با تعیین محدودیت ها

کودک سه ساله بسیار مشغول و فعال است. او می تواند از یک فعالیت به انجام فعالیت دیگری بپردازد که این مسئله بستگی به حالت روحی و حال و هوای او دارد. و این انجام کارها برای کودک مهدکودکی باید با محدودیت ها و دستورالعمل هایی صورت گیرد که باید به صورت عادتی در رفتارهای آنها قرار داده شود. آنها باید یاد بگیرند که در طول مدت خاصی بتوانند آرام بنشینند، اسباب بازی هایشان را با دیگر کودکان به اشتراک بگذارند، در صورت فعالیت های گروهی نوبت را رعایت کنند، این مهارت از مهارت هایی است که کودک باید در این سن یاد بگیرند. همه ی این نوع فعالیت ها باید به صورت قوانین جدیدی باشند که در خانه به مورد اجرا گذاشته می شود، قانونی مانند تمیز کردن و مرتب کردن اسباب بازی ها قبل از رفتن به رختخواب.

این کار به صورتی است که به او گفته شود که در زمان خاصی باید چه کاری را انجام دهد. شما نمی خواهید که این کار را نسبت به همه ی فعالیت های کودک انجام دهید! پس بهترین راه این است که راهی را پیدا کنید که بتوانید به کودک سه ساله تان انتخاب هایی بدهید در حالی که مرزها و محدودیت هایی نیز برای او قائل می شوید، و سعی داشته باشید که نسبت به رفتارها و فعالیت های کودکتان کنترل داشته باشید.

برای مثال، اگر کودکتان صبح چرت می زند، چون شما دیرتان شده است، از او بخواهید که با در اوردن لباسی که می خواهید فردا صبح بپوشید به شما کمک کند. انتخاب هایی در اختیار او قرار دهید. صبح، به او یادآوری کنید که شما چقدر به او افتخار می کنید که به شما کمک کرده است. از این فرصت استفاده کنید و برای تقویت رفتارش به او پاداش بدهید و برای این کار کودک به او اجازه بدهید که در حالی که شما لباس می پوشد تلویزیون نگاه کند و با این کار رفتار مثبت او را تقویت کنید.

نکته ی پنجم: پاداش به رفتارهای مثبت:

یکی از ابزارهای معمول برای کودک این است که والدین به او توجه کنند و مورد توجه والدین باشد. در این صورت کودک واقعا کاری را انجام می دهد که شما دوست دارید او انجام دهد. ولی اگر کودک با انجام دادن کارهای مثبت نتواند توجه شما را جلب کند، پس کودک کارهایی را انجام می دهد که شما او را توبیخ کنید، توجه توجه است، و برای کودک اهمیتی ندارد که به چه صورت این توجه را به دست آورد.

برای اینکه بتوانید جلب توجه کودک با انجام رفتارهای منفی را کاهش دهید، به کارهای خوبی که کودک انجام می دهد توجه کنید و به کارهای او پاداش بدهید، در این زمان با سرگرمی های آگاهانه ای که برای کودک به وجود می آورید، زیرا در این سن شما می توانید پایه ی اعتماد به نفس کودک را برای انتخاب های درست در آینده شکل دهید.

«سارا، این کارت که به مریم کمک کردی که مداد رنگی هایش را از روی زمین جمع کند کار خیلی خوبی بود. و بعد هم مداد قرمزمت را به او دادی چون مداد قرمزش شکسته بود. کارت عالی بود!»

برچسب‌ها تربیت کودک سه ساله, رفتار با کودک سه ساله, روانشناسی رشد, روانشناسی رشد کودک سه ساله, روانشناسی کودک سه ساله, فایل صوتی, مشاوره کودک سه ساله

روانشناسی کودکان ۳ ساله


اینجا Downloads-icon

تلفن تماس جهت رزرو یا کسب اطلاعات بیشتر : شعبه سعادت آباد ۲۲۳۵۴۲۸۲ – ۰۲۱ | شعبه قیطریه ۲۲۶۸۹۵۵۸ – ۰۲۱ | شعبه شریعتی ۸۸۴۲۲۴۹۵ – ۰۲۱

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.

آنچه باید در مورد کودک سه ساله خود بدانید:

یکی از بزرگترین لذت ها برای پدر و مادر تماشای یادگیری وترقی کودکشان است. ولی آیا می دانید به کدام سمت می رود و چه نقاط عطف رشدی دارد؟ آیا می دانید برای کمک به کسب اعتماد به نفس از توانمندی هایش جهت رفتن به مرحله بعدی زندگی چه کاری از شما ساخته است؟روانشناسی کودکان ۳ ساله

در سه سالگی، کودک نسبت به چند ماه قبل تحرک و بی پروایی بیشتری دارد. هنگام دویدن و راه رفتن کنترل بیشتری بر مسیر حرکتش دارد. و ممکن است بتواند روی انگشت یک پا راه برود و یا لی لی کند. او می تواند در هر گام به کمک یک پا از راه پله بالا برود و حتی ممکن است چنان به خود مطمئن باشد که بتواند بدون گرفتن جایی از راه پله استفاده کند. اغلب اوقات او می تواند توپ را از پایین به بالا پرتاب کند و یک توپ بزرگ را در بین دست های کشیده اش نگه دارد. کودک می تواند توپ را به سمت جلو شوت کند.

شما می توانید با دادن فرصت بازی در فضای باز مثل پارک و یا زمین بازی صاف و بی خطر به کودکتان کمک کنید تا مهارت هایش به شکل کامل پرورش یابد.

مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز کم کم پیشرفت می کند. در سه سالگی کودک باید این توانایی را داشته باشد که غذایش را با قاشق بخورد بدون اینکه غذا بریزد و نیز باید بتواند دست هایش را خودش بشوید و خشک کند و لباس هایش را به تنهایی و تنها با کمی کمک از جانب شما بپوشد.

کودک می تواند مداد شمعی را به شکل صحیح تر و محکم در دستانش نگه دارد و آنچه که ترسیم می کند نسبت به قبل قابل تشخیص تر است. او می تواند از تیزی اسباب بازی‌هایش برای بریدن اشیا استفاده کند.

هر چیزی که این فرصت را در اختیار کودک بگذارد تا مهارت هایش را تقویت وتمرین کند بسیار با ارزش است. وقتی کاغذ و مدادشمعی و مداد دراختیار کودک قرار می دهید موجب تقویت چالاکی کودک می شوید که این چالاکی هنگامی که او می خواهد مهارت نوشتن را بیاموزد به او کمک می کند.

با اینکه برای نوشتن به کودک کاغذ داده اید ممکن است نوشتن بر روی دیوار ها برایش جذاب تر از صفحه کاغذ باشد.

اکنون نوبت شماست که شرایطی فراهم کنید و مشوق کودکتان باشید تا استفلال بیشتری کسب کند. اجازه دادن به کودک برای تنهایی غذا خوردن و لباس پوشیدن، حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد عامل کمک کننده مهمی است چون فرصت زیادی تا  قبل از اینکه او مدرسه را شروع کند وجود ندارد.

در این سن، مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک به سرعت پیشرفت می کند. او می تواند تعدادی از رنگ ها را بر هم منطبق کند و نیز نام برخی از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اکنون همان زمانیست که ممکن است مجبور شوید یک داستان را بارها برای کودک بخوانید. دایره لغات او هر روز وسیع تر می شود، با اینکه ممکن است از خیلی از این لغات جدیدی که یاد گرفته  استفاده نکند.

گفتگو با کودک بسیار مهم است زیرا به او کمک می کند چیز هایی مثل ساختارجمله، ضمیر و زمان ها را یادبگیرد.

وقتی کودک تلاش می کند مهارت های کلامی که تازه کسب کرده است را تمرین کند حتما به او گوش دهید.

در این سن روش بازی کردن کودک مدام در حال تغییر است. زمانیکه در حال تمرین بر روی مهارت حل مساله، مهارت کلامی و خلاقیت است، دارای قوه تخیل بیشتری است و در این هنگام داستان هایی که به زبان می آورد بیشتر بر مبنای داستان کتاب هایی است که خوانده و یا برنامه های تلویزیونی است که دیده است.

اگر تا به حال چنین کاری انجام نداده اید باید بدانید اکنون بهترین زمان است تا کودک را با مهارت در آوردن لباس و نیز فعالیت های ابتکاری مثل خمیربازی، آب و شن و رنگ آمیزی یا پخت و پز آشنا کنید.

کارهایی که کودکتان انجام می دهد شاید چندان احساس خاصی را در شما بر انگیخته نکند ولی این کارها به عنوان یک خروجی مهم برای اوست که ایده های درونی اش را به شکل عینی و واقعی تبدیل می کند.

واجب است  کودک فرصت بازی با سایر بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت های اجتماعی را در خود تقویت کند. این مهارت ها اورا توانمند می کند تا برای قرار گرفتن در محیط مدزسه آماده شود. سه سالگی بهترین زمان برای ایجاد بستری مناسب جهت کسب مهارت های اجتماعی، شناختی و فیزیکی است که او هنگام شروع مدرسه به آنها نیاز دارد.

کسب این مهارت ها تنها برای زنده ماندن کودک نیست، بلکه این مهارت ها موجب پیشرفت کودک در محیط آموزشی رسمی می شود ونقش شما در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است.

مطالب مرتبط:

پیش بسوی یک سالگی: آنچه باید در مورد کودک یک ساله بدانید

پیش به سوی دو سالگی: انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

 

منبع:کانون مشاوران ایران

برچسب‌ها آموزش کودک, تربیت کودک, فایل صوتی, مشاوره کودک, کودک سه ساله


اینجا Downloads-icon

سارا نظری مقدم هستم روانشناس

دوران طلایی تربیت را از دست ندهید!

بر اساس روانشناسی رشد کودک، 5 سال اول زندگی از جمله مهم ترین و تاثیرگذارترین دوره های رشدی هستند.

کودک در این سن، پایه های اساسی شخصیت خود را در تعامل با اطرافیان و به ویژه والدین شکل می دهد و می توان گفت طلایی ترین سنین تربیت کودک، 5 سال ابتدایی رشد است.

لازم است بدانید که در این سن، کودک به لحاظ شناختی، دارای تفکر عینی است.روانشناسی کودکان ۳ ساله

به این معنی که او نمی تواند مفاهیم انتزاعی را درک کند و لازم است با او کاملا شفاف و واضح صحبت کنید.

اگر به عنوان والد بتوانید الفبای صحیح تربیتی را از همین سن، اجرا کنید، فرزندتان در سنین بالاتر کاملا خودتنظیم و مسئولانه رفتار خواهد کرد .

بدین طریق از بسیاری از مشکلات رفتاری مانند لجبازی، بدرفتاری، دیگر آزاری، بی نظمی و خودمحوری دور خواهد ماند.

اگرچه امروزه شروع هر کاری، نیازمند داشتن حدی از تخصص و مدرک است، اما فرزند پروری به عنوان سخت ترین و حساس ترین امر، مدرک خاصی را نمی طلبد.

همین مساله باعث شده است تا تعداد زیادی از افراد، بدون توجه به مهارت های خود اقدام به فرزند آوری کنند و به دلیل بی مهارتی و نداشتن سواد تربیتی کافی، در تربیت کودک کلافه شده و در اغلب موارد او را مقصر بدانند.

باتوجه به جدیدترین اصول تربیتی کودک،اگر از اصول گانه ی زیر آگاه باشید و در عمل به رعایت آن ها بپردازید.

می توانید اطمینان داشته باشید که مسیر تربیتی کودک به خوبی طی خواهد شد و بحران های رشدی را یکی پس از دیگری با موفقیت طی خواهید کرد.

آیا شما نیز از ان دسته والدینی هستید که اعتقاد دارید، تنبیه، کودک را حرف شنو و مطیع می کند؟

به عنوان متخصص امر فرزند پروری لازم است این باور نخ نما شده را برای همیشه از ذهن تان بیرون کنم.

در حقیقت تنبیه مانند آتش زیر خاکستر عمل می کند.

کودک تنبیه شده صرفا در حضور پدر یا مادر تنبیه کننده رفتار مورد انتظار را نشان می دهد و بلافاصله پس از غیبت آن ها، رفتارهای قانون شکنانه را آغاز می کند.

بر اساس اصول تغییر و اصلاح رفتار، بزرگ ترین ضرر تنبیه، مخدوش کردن “ارتباط” شما با فرزندتان است.

اگر رابطه را به عنوان مهم ترین کلید فرزندپروری در نظر بگیریم، از دست دادن آن می تواند مسیر تربیت فرزندتان را روز به روز سخت تر و مبهم تر کند.

بنابراین لازم است به عنوان اولین اصل، تنبیه را برای همیشه فراموش کنید و به دنبال راه حلی به جز آن باشید.

جدیدترین روش های روانشناسی کودک

برخی از والدین که از اثرات ویرانگر تنبیه آگاه شده اند، آن را از عادت های رفتاری خود حذف کرده اند اما برای کوچک ترین کاری کودک را تشویق می کنند.

این دسته از والدین کودک را مانند رباتی فرض می کنند که باید برای هر حرکتی تشویق شود و این باور منجر به فرسودگی آن ها در امر فرزند پروری خواهد شد.

والدین معتقد به تشویق، گاهی تا حدی از این ابزار استفاده می کنند که کودک به طور کلی نسبت به هرگونه تشویق مادی و غیرمادی مقاوم می شود و هیچ چیز برایش جذابیتی نخواهد داشت.

جدیدترین اصول تربیت فرزند در حال ترویج این اعتقاد هستند که تشویق نیز دارای اصول مخصوص به خود است.

به عنوان مثال ممکن است مادری را دیده باشید که به فرزندش می گوید ” اگر غذاتو خوب بخوری، برات فلان عروسک رو می گیرم”.

مادر ممکن است چنین استدلال کند که من در حال به کاربردن اصول تشویق هستم در حالی که سخت در اشتباه است.

کودکی که غذایش را به خوبی بخورد، از پیامد طبیعی ان که احساس سیری است، لذت خواهد برد، بنابراین استفاده از تشویق های بیرونی مانند شکلات و عروسک و …

نه تنها بی فایده است بلکه بسیار مخرب خواهد بود و کودکی لجباز، روشه گیر و زورگو به بار می آورد.

به یادداشته باشید که تشویق نیز می تواند به اندازه ی تنبیه، مخرب باشد مگر آنکه از آن به درستی استفاده کنید.

برای این منظور، چند نکته ی اساسی زیر را بخاطر داشته باشید:

از قبل به کودک قول جایزه و تشویق ندهید: جملاتی از قبیل “اگر توی مهمونی ساکت باشی، برات عروسک می خرم”، فرزندتان را رشوه گیر خواهد کرد.

به جای آن می توانید پس از پایان مهمانی، به صورت اتفاقی به فرزندتان هدیه ای دهید و از رفتار خوب او در مهمانی تشکر کنید.

اجازه دهید کودک تان “پیامدهای طبیعی” رفتارش را تجربه کند: اگر کودک سه ساله ی شما در برابر غذا خوردن مقاوم است، سعی نکنید با قول جایزه، او را غذاخور کنید.

پیامد طبیعی غذا نخوردن، گرسنه ماندن است.

به عنوان والد هوشمند، آنچه نیاز دارید کنترل عواطف مادرانه تان است.

نگران گرسنه ماندن کودک نباشید و اجازه دهید گرسنگی را به عنوان پیامد غذا نخوردن تجربه کند.

پس از چند مرتبه خواهید دید که او بدون لج بازی و نق زدن، در خوردن غذا با شما همکاری می کند.

از تشویق های متنوع استفاده کنید: استفاده مکرر از نوع خاصی از تشویق مانند تشویق های مادی می تواند بسیار آسیب زا باشد.

لازم است لیست متنوعی از انواع مختلف تشویق داشته باشید و از آن ها بدون هماهنگی قبلی استفاده کنید.

استفاده از تشویق های کلامی می تواند بسیار موثرتر از تشویق های مادی باشد.روانشناسی کودکان ۳ ساله

به عنوان مثال در صورتی که فرزندتان در امتحانات قبول شده است بجای هدایای مادی می توانید به او بگویید ” به تو افتخار می کنم. توی این مدت تلاشت عالی بود”.

هر آنچه لازم است در مورد کودک خجالتی بدانید

با کودک پرخاشگر چگوه برخورد کنم؟

بازی هایی برای تقویت مهارت خودآگاهی کودکان

لجبازی کودک دو ساله

یکی از اصول اساسی تربیت فرزند آن است که بپذیرید ” هر کودک، دنیایی خاص و منحصر به فرد است”.

کودکان از همان سال های ابتدایی زندگی، مقایسه شدن را به خوبی درک می کنند و از آن اثر می پذیرند.

بر اساس پژوهش ها، مقایسه مهلک ترین سمی است که عزت نفس فرزندتان را خواهد کشت.

کودکانی که در سال های اولیه ی زندگی مورد مقایسه قرار گرفته اند، نسبت به همسالان خود از احساس ارزشمندی، خودکارآمدی و امیدواری کمتری برخوردارند و با خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی و افت تحصیلی مواجه اند.

بهتر است از ابتدا بر ویژگی های مثبت فرزندتان تمرکز کنید و آن ها را به او بازخورد دهید تا از این طریق به سلاحی منحصر به فرد و قوی در برابر آسیب های روانی مجهز شود و سلامت روانی اش را از دست ندهد.

کودک در محدوده ی سنی 4 تا 5 سال به همانند سازی با والد همجنس خود خواهد پرداخت و سعی می کند شبیه به شما رفتار و عمل کند.

لازم است بدانید که والدین موفق، در برخورد با کودک به عنوان “انسانی طبیعی” عمل می کنند.

این انسان می تواند در مواقعی ناراحت، عصبانی، بی حوصله و یا سردرگم باشد و هرگز نقش اسطوره ی خالی از اشتباه را بازی نمی کند.

در این صورت فرزندتان خواهد آموخت که اشتباه کردن، لازمه ی انسان بودن است و بدون دچار شدن به کمال گرایی مخرب، به رشد طبیعی خود ادامه خواهد داد.

اگر قصد دارید در مسیر پر پیچ و خم تربیت فرزند به خوبی عمل کنید، پیشنهاد می کنیم از همین لحظه دست به کار شوید و اصول چهارگانه ی گفته شده را اجرا کنید.

ممکن است در ابتدا احساس کنید رعایت آن ها به سادگی آنچه خواندید نیست، اما با کمی تمرین و ممارست می توانید از نتایج خارق العاده ی آن در زندگی خانوادگی تان شگفت زده شوید و از والد بودن لذت ببرید.

منبع:روانشناسی کودک و نوجوان ، روانشناسی کودک سه ساله – مشاوره

سارا نظری مقدم هستم روانشناس

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع

افزایش بازدید بر اساس علاقه‌مندی‌های شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

تربیت کودک 3 ساله مستلزم توانایی های بخصوصی از جانب والدین است . همانطور که بچه دار شدن برای والدین یک امر بسیار زیبا و هیجان انگیز است . این زمان نیز دوره ای حساس و مهم نیز میباشد زیرا کودک دیگر از دوران نوزادی خود عبور کرده و نیازمند یادگیری قوانین و مهارت های بسیاری میباشد .برای تربیت کودکان 3 ساله باید این نکته مهم را بدانیم که کودک اکنون وارد دوره ی خردسالی شده و بسیاری از اتفاقات و حوادث اطراف خود را بخوبی درک میکند او حالا میتواند خشم و عصبانیت را بفهمد ، ترس را درک کند ، بسیاری کارهای خود را انجام داده و اتفاقات زندگی اش را کنترل کند . در این زمینه مشاوره خانواده می تواند یاری رسان شما والدین عزیز باشد.

کودک 3 ساله مفهوم کلمات مختلف را درک میکند و به مقدار قابل توجه ای توانمندی برای قانونمداری دارد .درمبحث تربیت کودکان 3 ساله باید بدانیم تمامی کودکان در این محدوده سنی معمولا قوانین را زیر پا میگذارند و چون علاقه بسیاری به استقلال خود دارند یا از قانونمندی خسته میشوند این امری بسیار طبیعی است . بسیاری از والدین با استفاده از مشاوره کودک این مشکلات را براحتی حل میکنند .روانشناسی کودکان ۳ ساله

بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی

تربیت کودک 3 ساله پسر کمی مشکل تر است . پسران در سن 3 سالگی پر از انرژی هستند و به راحتی میتوان آنها را تعلیم داد چرا که آنها شروع به توسعه ی مهارت های بیشتری میکنند و توجه خود را افزایش میدهند . در این دوران استفاده از لوازم آموزشی و گاها اسباب بازی ها تاثیر بسزایی در یادگیری کودک خردسال شما دارد .  در تربیت کودکان 3 ساله باید این نکته مهم را مورد توجه قرار دهیم که کودک در این سن شروع به کشف احساسات خود میکند . او شخصیت های مورد علاقه ی تلویزیونی اش را قهرمان خود میداند مفهوم ورزش را درک میکند و به آن علاقه مند میشود .

تربیت کودکان 3 ساله پسر نیازمند دانستن نکاتی مهم و آشنایی با تفاوت های فردی کودک پسر می باشد ، کودک پسر در هنگام ورود به 3 سالگی شخصیت ها و قهرمانان خیالی بسیاری از کارتون ها و مسابقات ورزشی که میبیند میسازد زیرا قوه ی تخیل او در اوج شکوفایی خود قرار دارد و بسیار الگو پذیر میباشد .

بیشتر بخوانید: مراحل تربیت کودک در سنین مختلف

تربیت کودکان 3 ساله دختر باید با در نظر گرفتن عواطف حساس آنان صورت گیرد . کارشناسان و والدین بر سر این نکته که برای تربیت کودکان 3 ساله ، کودک باید آمادگی آموزش را داشته باشند توافق دارند، کودک 3 ساله میتواند آمادگی خود را برای استحمام اعلام کند یا میتواند درخواست یک پوشک جدید را داشته باشد و یا درخواست بازی کردن ا ی آموختن شعر یا داستان را بکند ، بطور کل شما باید برای کودک 3 ساله دخترتان بسیار صبور باشید مانند تربیت کودک 3 ساله پسر دشواری های خود را دارد و باید هر وقت او آمادگی داشته باشد به او آموزش بدهید . این امر ممکن است چند روز یا حتی چند ماه بطول انجامد .

هنگامی که دختربچه خردسال آماده یادگیری باشد شما باید آموزشتان را با کلمات ستایش وار شروع کنید مثلا به او بگویید دختر بزرگ یا دختر توانمند و زیبا ، بسیاری والدین از طریق رشوه و پاداش این امر را امکان پذیر میکنند اما به یاد داشته باشید که این روش چندان کاربردی ندارد و از نظر تربیتی کودک را اغنا نمیکند  . تربیت کودکان 3 ساله دختر نیازمند احساس و قوه ی تخیلی به مراتب بیشتر از تربیت کودکان 3 ساله پسر است . دختران نیازمند بازی های پرنسس وار و شخصیت پردازی های لطیف و با ظرافت بیشتر اند . آنها معمولا وابستگی بیشتر به پدر را از ی بن والدین خود دارند و اولین شخصیت حمایت کننده و سازنده ی امنیت آنها را پدر بر عهده دارد . اما نباید از نقش مهم مادر در شکل گیری ابعاددخترانه شخصیت دختر خردسال غافل شد .

بیشتر بخوانید: روش تربیت کودک از نظر روانشناسی

نحوه تربیت کودکان 3 ساله بسیار مهم و حساس است . درمورد تولد سوم فرزندتان، ممکن است تغییری در نحوه ارتباط آنها با دیگر فرزندان داشته باشید. این اغلب نقطه ای است که بسیاری از کودکان را از بازی موازی )که در آن بچه ها در نزدیکی یکدیگر بازی می کنند ( به بازی گروهی یا تعاملی )جایی که آنها در واقع همکاری و بازی با دیگران را یاد میگیرند( حرکت میدهد . این به این معنی است که آنها همچنین نیاز به کمک دارند که یاد بگیرند چگونه این روابط را هدایت کنند.  در حالی که هنوز ممکن است یک فرد بالغ در زندگی فرزند شما وجود داشته باشد که دوست ندارند از بین ببرند، کودک 3 ساله قادر به ایجاد دوستی واقعی با دوستان جدید ) و گاهی اوقات تخیلی ( است و تحت تاثیر چیزهایی است که آنها دوست دارند .

بنابراین برای آنها یک امر بسیار معمول است که شخصیت های مورد علاقه خود را از تلویزیون یا کتاب ها نیز کپی کنند پس والدین نیز باید بتوانند الگوهای سازنده را به کودک خود نشان بدهند . ذهن و تخیل فرزند شما در این محدوده سن شکوفا خواهد شد.  همانطور که آنها حافظه خود را توسعه می دهند و شروع به درک بیشتر در مورد جهان اطراف میکنند ذهن پرسشگری هم دارند و برای تربیت کودکان 3 ساله شما باید بسیاری از سوالات مورد انتظار آنها را پاسخگو باشید ممکن است زمانی پیدا کنید که نمی دانید چگونه پاسخ دهید ، سعی کنید نسبت به سوالات مداوم فرزندتان صبور باشید زیرا این روش آنها ر بای یادگیری بیشتر در مورد جهان و کائنات اطرافشان است.

نحوه تربیت کودکان 3 ساله امریست که با استفاده از مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی تا حد بسیار زیادی قابل یادگیریست . این می تواند یک چالش باشد که بدانید که فرزند شما واقعا چه چیزی را درک می کند و چه چیزی باید یاد بگیرد، اما این ها بعضی از نقاط عطف کودک شما هستند که تا پایان سه سالگی به آنها می رسد . اطلاعات کودک 3 ساله در حال رشد است از آنجا که آنها اکنون قادر به نشستن و تمرکز برای مدت زمان طولانی هستند، آنها می توانند حتی بیشتر از گذ ت شه در اطراف خود کند و کاو کنند و والدین باید چه برای تربیت کودکان 3 ساله پسر چه تربیت کودکان 3 ساله دختر بسیار صبور باشند .

بیشتر بخوانید: روش های تربیت کودک 2 ساله و 3ساله

راه های تربیت کودک 3 ساله را باید از منابع معتبر جویا شویم . صرفا تکیه به غریزه خود و تجربیات دیگران کافی نیست . نگرش قدردانی به ما کمک می کند که شخصیت کودک خردسالمان تا حدود بسیار مثبتی رشد کند . یک روش در نحوه تربیت کودکان 3 ساله بدین شرح است که مثلا ذهنیت قدردانی کودک خردسال خود را در موارد کوچکتر تحریک کنید :

بیشتر بخوانید: روش تربیت کودک از بدو تولد

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:  Teaching children how to behave: 5 essential principles

براي مشاوره در زمينه تربیت کودک 3 ساله و چگونگی رفتار والدین

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت ? صبح تا ?? شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

تاثیر مادر بر پسر | نقش مادر در تربیت پسر خانواده چیست؟

تربیت کودک یک ساله و چگونگی رفتار با آنها

روش های تربیت کودک 2 ساله و 3ساله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت


avijeee@ 

روانشناسی کودکان ۳ ساله


info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران —-

021-91022688 (سراسری) – مشاوره تلفنی

به زودی – تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری



 

تربیت کردن بچه‌ها، کار درستی است و اتمام حجت کردن، بعضی وقت‌ها، خیلی هم لازم است، اما قرار نیست همیشه، شما دستور بدهید و او هم گوش به فرمان‌تان باشد.

– «همین الان لباست رو بپوش؛ وگرنه اصلا بیرون نمی‌ریم»روانشناسی کودکان ۳ ساله

– «باشه، پس خونه می‌مونیم!»

مکالمه عجیب و غریبی نیست. ممکن است شما هم از دو، سه سالگی فرزندتان به بعد، چندین و چند بار در همین موقعیت قرار گرفته باشید و وقتی می‌خواستید با پسر و دختر بازیگوش‌تان اتمام حجت کنید، آن‌ها با واکنش‌شان، شما را حیرت‌زده کرده باشند. تربیت کردن بچه‌ها، کار درستی است و اتمام حجت کردن، بعضی وقت‌ها، خیلی هم لازم است، اما قرار نیست همیشه، شما دستور بدهید و او هم گوش به فرمان‌تان باشد. در ادامه، با بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که هنگام تربیت فرزندان مرتکب می‌شوید و هم‌چنین روش درست جایگزین آن، آشنا می‌شوید.

 

1.دروغ گفتن

یکی از تله‌های تربیتی که والدین در آن می‌افتند، دروغ گفتن برای ترساندن بچه‌هاست. شاید شما هم برای این‌که فرزندتان، کاری را که از آن سرپیچی کرده، انجام دهد، به دروغ، محلی ترسناک را برایش توصیف کنید که همه بچه‌های بد و حرف‌گوش‌نکن به آن‌جا می‌روند. بعد، تهدید کنید که اگر آن کار را انجام ندهد، او را به آن مکان می‌فرستید. این موضوع، ذهن کودک شما را پر از ترس می‌کند و باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی، از نزدیک شدن به بعضی مکان‌ها یا آدم‌های خاص، واهمه داشته باشد.  مادری را در نظر بگیرید که مجبور است سر کار برود و چون نمی‌خواهد دختر خواب‌آلودش، صبح زود و قبل از رسیدن به خانه مادربزرگ، یک گریه و زاری درست و حسابی راه بیندازد، به او می‌گوید: «اگر همین حالا ساکت نشی، می‌گم آقاپلیسه بیاد و ببردت زندان»! واضح است که از آن به بعد، دختر او، از تمام پلیس‌های شهر می‌ترسد.

 

روش درست: دروغ‌های مصلحتی، ممکن است گاهی به یاری‌تان بیایند و ترساندن کودک، به شما کمک کند تا او، حرف‌شنوی بیش‌تری داشته باشد، اما توصیه همیشگی کارشناسان تربیت کودک این است که با کودک‌تان صادق باشید. به‌عنوان مثال، این مادر می‌توانست به دخترش بگوید: «می‌فهمم که دلت نمی‌خواهد صبح زود بیدار شوی و تا خونه مادربزرگ، توی اتوبوس سرپا بایستی، من هم دوست ندارم سر کار بروم، اما مجبورم و چاره دیگری ندارم.» این روش باعث می‌شود او، احساس بهتری درباره صبح زود بیدار شدن و… داشته باشد.

 

 

2.تهدید کردن

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که والدین مرتکب می‌شوند، تهدید کردن بچه‌هاست. به او نگویید «اگر دوباره زبانت را دربیاوری، تنبیه‌ات می‌کنم»؛ زیرا وقتی کودک را در چنین شرایطی قرار می‌دهید، علاقه او را برای لجبازی با خودتان، دوبرابر می‌کنید و مطمئن باشید او، کار بدش را تکرار خواهد کرد.

 

روش درست: تکرار جمله «اگر باز هم به خواهرت لگد بزنی، دیگه هیچ وقت نمی‌آییم پارک»، رفتار کودک شما را تغییر نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود فکر کند هنوز تا قبل از این‌که او را از محل بازی بیرون کنید، می‌تواند با چندتا لگد حسابی دیگر، خدمت خواهرش برسد. پس، بهتر است به او تذکر بدهید که اگر رفتارش را درست نکند، به خانه برمی‌گردید و در صورتی که آن را نادیده گرفت، بدون درنگ، به حرفی که زده‌اید، عمل کنید. این موضوع باعث می‌شود او، از جدیت شما مطمئن باشد.

 

3. خراب کردن وجهه پدر ومادر توسط یکدیگر

پشت هم را خالی کردن مقابل خواسته‌های بچه‌ها، یکی دیگر از خطاهایی است که هر پدر و مادری ممکن است انجام دهند. به‌عنوان مثال، اگر پدر خانواده، شرط بستنی خوردن را تمیز کردن اتاق قرار داده، شما هم پیرو این شرط باشید و از روی دل‌سوزی، در صورتی که فرزندتان، اتاقش را مرتب نکرده، به او بستنی ندهید.

روش درست: متحد بودن پدر و مادر، یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید توسط والدین رعایت شود. ممکن است شما روش‌های مختلفی برای تربیت و تنبیه کردن فرزندتان داشته باشید و می‌توانید در مورد آن‌ها با یکدیگر صحبت کنید، اما هرگز سعی نکنید مقابل فرزندتان، تلاش دیگری را کم‌تر جلوه دهید.

 

4. رشوه دادن

رشوه دادن به کودکان، آن هم وقتی باید وظیفه‌شان را انجام دهند، باعث می‌شود همیشه، از شما توقع جایزه داشته باشند. مادر یک دختر دو ساله، در این‌باره می‌گوید: «دختر من، هیچ وقت خوب غذا نمی‌خورد. به همین دلیل، یک بار به او پیشنهاد دادم که اگر غذایش را کامل بخورد، به او شکلات می‌دهم. از آن پس، او، هر بار پس از اتمام غذایش، از من انتظار شکلات یا آب‌نبات دارد.»

 

روش بهتر: گاهی کار خوب،  مستحق جایزه است، اما تشویق کردن بچه‌ها برای خوب رفتار کردن، بهتر از دادن وعده جایزه است. بهتر است به‌جای به کار بردن جمله «اگر امروز که رفتیم خانه خاله، پسر خوبی باشی، برایت اسباب‌بازی می‌خرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار می‌کنم که امروز، خانه خاله، پسر خوبی بودی و من را خوش‌حال کردی» استفاده کنید.

 

راه‌کارهای پیشنهادی ما

اگر فرزندتان، هنگام صحبت با شما، فریاد بزند و شما هم در مقابل، فریاد می‌زنید یا به او هشدار می‌دهید و عصبانی می‌شوید؟

همه اشتباه می‌کنند. به همین دلیل، خودتان را سرزنش نکنید و در مقابل، به فرزندتان بگویید از کاری که انجام داده‌اید یا حرفی که زده‌اید، پشیمان هستید و از این پس، قانون‌های جدید در خانه بگذارید.

حتی اگر شما فکر می‌کنید که روش تربیتی که داشته‌اید، باید به‌طور کل تغییر کند، در ابتدا، با دو قانون جدید شروع کنید و فرزندتان را با 20 قانون جدید، غافل‌گیر نکنید.

برای فرزندتان، بیش‌تر از دو یا سه حق انتخاب نگذارید. به این ترتیب، می‌توانید همیشه او را در کنترل‌تان داشته باشید.

به خودتان و فرزندتان زمان دهید. تغییر یک رفتار بد، همیشه، زمان می‌خواهد.

 

فنری که گاهی درمی‌رود!

وقتی دختر خردسالم، از سفر جادویی به خانه پدربزرگ و مادربزرگش برمی‌گردد، مثل فنری می‌شود که از جا در رفته؛ باید با همان تقلا، او را به زندگی برگردانیم. در این سفر جادویی، او هر کاری می‌خواهد، می‌تواند انجام دهد؛ حتی می‌تواند برای چندین ساعت غذا و خوراکی نخورد، کسی هم با قاشق دنبالش ندود. حالا من و همسرم را تصور کنید که باید با تلاش بسیار، او را دوباره به قوانین زندگی خودمان عادت دهیم.

 

این حرف‌های تکراری، دردسرهای همیشگی همه والدین است؛ چون همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فکر می‌کنند که بچه‌هایشان، با روش‌های تربیتی که در پیش گرفته‌اند، حتما نوه‌های عزیزتر از جان‌شان را می‌کُشند. این وسط، نوه‌ها، از موقعیت پیش آمده نهایت سوءاستفاده! را می‌کنند و حسابی، پنبه پدر و مادر را پیش پدربزرگ و مادربزرگ می‌زنند.

تنها راه والدین برای بهتر کردن اوضاع، نه درست کردن آن، حرف زدن است؛ آن هم با احترام، اما قاطعانه. ما هم همین راه  را در پیش گرفته‌ایم و هم‌چنان تلاش می‌کنیم تا  این دو جبهه! را به تعادل برسانیم. هیچ‌وقت از حرف زدن خسته نشوید؛ سرانجام، نتیجه خواهد داد.روانشناسی کودکان ۳ ساله

 

منبع:bartarinha.ir

آنچه والدین باید بدانند

مینی کولر آبی رو میزی دارای موتور قوی

آبسردکن 3شیر رو بابهترین قیمت ازاینجابخر

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

چگونگی برخورد صحیح با فرزند

بهترین مدل کنسول بازی با پایین‌ترین قیمت

تور کیش را گران نخرید!!

متنوع ترین اسباب بازیها/تمامی رده های سنی

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

تور هیجان انگیز کیش با تخفیف استثنائی

تفریحات آبی کیش دراین تابستان داغ/رزرو

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

آبسردکن یخچالدار با کیفیت و ارزان

خرید گیفت کارت xbox

مدلهای جدید شومیز اسپرت و مجلسی

محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020



 

فکر می‌کردم فرزندانم رفتار درستی دارند تا این‌که مادربزرگم که همیشه الگوی خانواده است، چند ماه قبل برای شام پیش ما آمد و من جلوی چشمان او شاهد رفتارهای بد آنها بودم.  پسر 6 ساله‌ام تقریبا روی میز لم داده بود و دختر 3 ساله‌ام مدام وسط حرف دیگران می‌پرید و فرزند یک ساله‌ام همه چیز را به اطراف می‌ریخت. تا دیر نشده باید کاری برای این رفتارها انجام می‌دادم اما من دقیقا نمی‌دانستم از چه سنی باید شروع کنم. آیا کودک پیش دبستانی من به اندازه کافی بزرگ شده که بیاموزد باید صبر کند تا نوبت حرف زدنش بشود؟ آیا من می‌توانم انتظار داشته باشم فرزند 3 ساله‌ام مدام با غذایش بازی نکند؟ راهنمای پیش رو سن مناسب هر رفتار را به شما توضیح می‌دهد.

 

روانشناسی کودکان ۳ ساله

یک تا 2 سالحدود 18 ماهگی کودک درمی‌یابد که چند تایید اجتماعی وجود دارد. حالا وقت آن است که به کودک کمک کنید درباره احساسات و نگرانی‌های دیگران فکر کند.

سلام و خداحافظی را یاد دهیدقبل از آنکه شروع به صحبت کند به او بیاموزید با دست سلام و خداحافظی کند. این اولین قدم در آموزش معاشرت با دیگران است. یک کار دیگر این است که هر روز صبح به او «صبح به خیر» بگویید.

 مادامی که در حال خوردن هستید بنشینیدبه جای این‌که به کودک اجازه دهید کل خانه را با میوه‌‌ای که آبش همین‌جور می‌چکد قدم بزند به او یاد دهید تا زمانی که در حال خوردن است در صندلی‌اش بنشیند. در این سن کودکان توجه کمی به زمان دارند اما 10 تا 15 دقیقه ماندن در صندلی به آنها درس بزرگی می‌دهد. بنابراین شما هم باید مادامی که غذا می‌خورید پشت میز بنشینید. اگر او غذایش را پرت می‌کرد به او اجازه دهید بداند که این موضوع تبعاتی دارد. «فکر می‌کنم دیگه گرسنه نیستی اگر یه بار دیگه غذات را پرت کنی دیگر از خوراکی خوشمزه خبری نیست.»

از کلمات اعجاب‌انگیز استفاده کنیدفرزند شما تا زمانی که کمی بزرگتر شود به طور کامل معنی «خواهش می‌کنم» و «متشکرم» را نمی‌آموزد اما از حالا این عادت را به او بدهید. می‌توانید از راه‌های بامزه استفاده کنید. برای «خواهش می‌کنم» دست‌های‌تان را روی قلب‌تان به صورت دایره‌وار بکشید. برای «متشکرم» دست‌های‌تان را روی لب‌های‌تان بگذارید و به سمت فردی که می‌خواهید از او تشکر کنید دراز کنید.

3 تا 4 سالاین اولین دوره آموزش رفتارهای مودبانه به بچه‌هایی است که می‌خواهند ادای بزرگ‌ترها را دربیاورند.

 معاشرت‌های ساده را دنبال کنیدتا 3 سالگی کودک باید قادر به خوردن با قاشق و چنگال باشد. حالا زمان اجرای اصول اولیه‌ است: «از دستمال استفاده کن نه از آستینت»، «با دهان پر صحبت نکن»، «درست بنشین.» هر بار روی یکی دو رفتار تمرکز کنید و به این ترتیب او راحت‌تر به رفتارها عادت می‌کند. پلیس بازی درنیاورید و مدام سر فرزندتان داد نزنید.

 کلمات مودبانه را زیاد کنیدبا کودک خود کار کنید و از جملات بیشتری استفاده کنید مثلا این‌که «میشه یه خواهشی بکنم!» وقتی یادش رفت به او یک فرصت دیگر بدهید. به این ترتیب او فرصت دارد خودش را اصلاح کند. همچنین می‌توانید تمام انواع معذرت‌خواهی را به او یاد دهید و وقتی به مهمانی می‌رود از میزبان و بچه‌هایی که با او همبازی شدند، تشکر کند.

 مهربان باشیداین به این معناست که فقط از کلمات محبت‌آمیز استفاده نکنید، بلکه با کودک صحبت کنید و به او یاد دهید در برخورد با دیگران چه کار کند. بنابراین خود به خود کلماتی را که باید استفاده کند، پیدا می‌کند.

 

5 تا 6 سالاین قبیل بچه‌ها دوست دارند مدام رفتار خوب‌شان را به رخ بکشند اما نمی‌توانند برای مدت طولانی این کار را انجام دهند آنها وقتی که تحت فشارند دیگر تحمل‌شان را از دست می‌دهند.

 براساس سن‌تان  رفتار کنیدزمانی که با آنها صحبت می‌کنید یا جواب‌شان را می‌دهید یادتان باشد که شما بزرگسال هستید و باید براساس سن‌تان رفتار کنید. این از جمله مهارت‌های اجتماعی بنیادینی است که کودک باید بیاموزد اما حتی بچه‌های با اعتماد به نفس هم چندان مشخص و واضح حرف نمی‌زنند.

وسط حرف نپریدخبر خوب این که بچه‌های 6-5 ساله بالاخره آموخته‌اند که صبر کنند تا نوبت صحبت کردن‌شان برسد. حالا اگر بعضی وقت‌ها یادشان می‌رود می‌توانید برای آنها کلمات رمز یا نشانه‌هایی در نظر بگیرید تا هر زمان لازم بود به او یادآوری کنید. وقتی با صبوری تحمل کرد و حرف نزد خیلی سریع به او توجه کنید. یادتان باشد کودکان در این سن بیشتر از 5 دقیقه نمی‌توانند صبر کنند.

 رفتارهای بیشتری را با او تمرین کنیدبچه ها در این سن خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند بنابراین می‌توانید از این راه رفتارهای مودبانه بیشتری را با او تمرین کنید.7تا8 سالبچه‌های بزرگ‌تر ظرفیت درک احساسات دیگران را دارند

مهارت جواب دادن تلفناز آنجا که این روزها بیشتر از موبایل استفاده می‌شود شاید بچه‌ها کمتر با آداب تلفن صحبت کردن آشنا باشند. باید به او یاد دهید وقتی تلفن را برمی‌دارد سلام کند و اگر شما نمی‌توانستید جواب دهید به او یاد دهید بگوید «ببخشید به مادرم بگم کی زنگ زده بود؟» یا «ببخشید میتونین پیغام بذارین؟»

 

  بازی‌هایی که می‌توانید انجام دهیدکارت جایزهلیستی از رفتارهای خوب را در یک جدول تهیه کنید. انداختن دستمال سفره روی پا، استفاده کردن از قاشق و چنگال، با دهان بسته غذا خوردن، با دهان پر صحبت نکردن. وقتی کودک یکی از این رفتارها را هنگام خوردن شام انجام داد به او یک کارت بدهید. هر چه تعداد این کارت‌ها بیشتر شد، جایزه می‌گیرد.

شام راحتبه کودک قول دهید اگر برای چند روز پشت سر هم رفتار مناسبی انجام داد یک روز را تعطیل اعلام می‌کنید. او می‌تواند روی میز لم دهد یا با دهان پر صحبت کند یا حتی با دستش غذا بخورد. به این ترتیب او می‌فهمد که داشتن ادب چقدر مهم است.

مهمانی خیالییک بار میز را برای یک شام خیالی با وسایل پلاستیکی اسباب بازی بچینید. چراغ ها را خاموش کنید و روی میز شمع بگذارید و یک مهمانی خیالی ترتیب دهید. بچه‌ها از این کار خوششان می‌آید.

تشکر کردن را تمرین کنیدبچه‌ها همیشه کادوهایی برای تولد یا عیدی از والدین و دوستان می‌گیرند. هدیه هرچه که باشد نباید اگر و اما داشته باشد. به او یاد دهید همان لحظه تشکر کند و آن را به روز یا هفته بعد موکول نکنید. هرچه زودتر بهتر. به فرزندتان کمک کنید یک پیغام تشکر بنویسد و آن را با نقاشی تزئین کند. وسایل خانه را بردارید و کادو کنید و به فرزندتان بگویید که آنها را باز کند و درباره آنها هر چیزی که به ذهنش می‌رسد بگوید. چیزی مثل اینکه «مرسی برای این بسته دستمال کاغذی. این رنگ مورد علاقه من است.»

منبع:shahrzadpress.com

آنچه والدین باید بدانند

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

خرید گیفت کارت xbox

دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

برترین بازی های ایکس باکس و پلی استیشن

چگونگی برخورد صحیح با فرزند

بیشترین تخفیف کالای مورد نظر شما

بدون بخیه و خونریزی ایمپلنت کن!

مدل های پرفروش تلفن بی سیم

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

هوشمند سرمایه گذاری کنید

از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

رزرواسیون آنلاین هتل/تضمین کمترین قیمت

روانشناسی کودکان ۳ ساله

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید

تخفیف های داغ اجناس زنانه شیک و متنوع

کفش اسپرت و صندل تابستانه زنانه

مشخصات، قیمت و خرید انواع محصولات دیجیتال

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

تربیت کودک 3 تا 4 سال مانند هر دوره سنی باید متناسب با نیازها و سطح رشدی او صورت بگیرد. هرچقدر آگاهی شما در مورد قابلیت های فرزندتان و مراحل رشدی او در سنین مختلف بیشتر باشد در تربیت و آموزش او بهتر عمل خواهید کرد. کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی به سرعت در حال رشد و تغییر هستند. رفتاری که شما با آن ها انجام می دهید می تواند این فرایند رشدی را به میزان زیادی سهولت بخشد. اگر شما هم کودکی در این سن دارید و به افزایش آگاهی خود در مورد تربیت کودک سه ساله علاقمند هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید و یا با مشاوره کودک آشنا شوید.

 

کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی در جنبه های مختلف شناختی، هیجانی، جسمی و یادگیری به سرعت در حال تغییر هستند. آگاهی از نکات مربوط به سن تربیت کودک به شما کمک می کند تا متناسب با سن او بدانید چه رفتاری داشته باشید. در ادامه به برخی از این تغییرات رشدی 3 تا 4 سالگی اشاره خواهیم کرد.

در 3 تا 4 سالگی، کودک شما شروع به شناخت بدن، ذهن و هیجانات خود می کند. در حقیقت کودک در این سن به سطحی از خودآگاهی دست می یابد. او می تواند فرق هیجانات مختلف نظیر عصبانیت، غم، شادی و… را تشخیص دهد. به همین خاطر واکنش های هیجانی شما به رفتارهای او در این سن اهمیت بیشتری پیدا می کند.روانشناسی کودکان ۳ ساله

همچنین در 3 تا 4 سالگی فرزند شما ممکن است نسبت به چیزهای خیالی نظیر هیولاها از خود ترس نشان دهد. به همین خاطر شما باید مراقب واکنش های او در این زمینه باشید. بسیار اهمیت دارد زمانی که او از چیزی می ترسد ترس های او را تقویت نکنید، در کنار او بمانید و به او اطمینان دهید که مراقب او هستید.

زبان در 3 تا 4 سالگی با تغییرات بسیار زیادی رو به رو می شود. کودک با گوش دادن به حرف های شما و دیگران دایره ی لغات وسیعتری پیدا می‌کند. در این دوران فرزند شما بسیار به ارتباط کلامی نیاز دارد. در هر فرصتی با او صحبت کنید، برای او کتاب و مجله بخوانید. کودک در این دوره علاقه زیادی به ارتباط و مکالمه با شما نشان می دهد که این موضوع می تواند ارتباطات میان شما را عمیق کند. او متوجه اکثر کلماتی که شما می گویید خواهد شد، حتی اگر نتواند همه این کلمات را به درستی ادا کند.

در 3 سالگی کودک می تواند جملاتی با حداقل 3 تا 5 کلمه بسازد و اطرافیان معمولا متوجه اکثر حرف های او می شوند. در 4 سالگی فرزند شما دیگر قادر خواهد بود از جملات طولانی تری استفاده کند. او در جملات خود حداقل از 5 تا 6 کلمه می سازد. او در این سن قادر است صفات و ویژگی‌ها را بفهمد. برای مثال او معنای کلماتی نظیر: زشت، زیبا، مهربان، بداخلاق و… را درک می کند. پس در انتخاب صفاتی که برای توصیف او به کار می برید، دقت کنید.

تربیت کودک از آن موضوعاتی است که بدون مطاله نمی‌توان وارد آن شد و باید به نکات حساس برای تربیت فرزند خود توجه داشته باشند. کودک در سن 3 تا 4 سالگی جذب دنیای اطراف خود می شود. و با پرسیدن سوالات زیاد سعی در فهم آن دارد. رشد شناختی او در این زمان به او کمک می کند تا مفاهیم متضاد نظیر بزرگ-کوچک، بالا- پایین یا چاق- لاغر را درک کند. از تغییرات شناختی مهم دیگری که در سطح فکر کودک اتفاق می افتد رشد بیشتر حافظه است. او در این سن می تواند قافیه ها را به خوبی به یاد بسپارد و شعر های زیادی را حفظ کند.

 

با توجه به نکاتی که درباره رشد و تربیت کودک در سنین 3 تا 4 سال مطرح شد، رعایت یکسری نکات تربیتی در این دوره ضرورت می یابد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد. در این راهنما تنها به تربیت کودک های ۳ تا ۴ ساله پرداختیم، پس بهتر است مقاله تربیت کودک را برای آشنایی به بهترین روش های تربیتی بخوانید.

پرورش هنر و تفکر خلاق می تواند از طریق فعالیت های ساده ای نظیر رنگ آمیزی و نقاشی صورت بگیرد. انجام بازی های موزیکال با کودک نیز از کارهایی است که حسِ خوبی ایجاد می‌کند و موجب صمیمیت میان والدین و فرزندان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروش خلاقیت کودک با هنر کلیک کنید.

از آن جایی که زبان در 3 تا 4 سالگی به طرز شگفتی در حال رشد است و کودک علاقه به گسترش دایره لغات خود دارد، پس باید با انجام یکسری فعالیت های مشترک به فرزندتان در این زمینه کمک کنید. از جمله فعالیت هایی که به رشد زبان در کودکان کمک می کند می توان به کتاب خوانی برای کودکان و تمرین آموزش شعر به کودک اشاره کرد. این فعالیت ها به تقویت رشد زبان، تفکر و تخیل کوک کمک بسیاری خواهند کرد.

وقت بیشتری برای بازی با کودک خود بگذارید. در طول بازی ها به فرزندتان اجازه دهید تا بتواند آزادانه احساسات مختلف خود نظیر لذت، خشم، غم و… را آزادانه بروز دهد. این کار در رشد هیجانی فرزندتان تاثیر بسزایی خواهد داشت. شما برای آموزش هر مسئله ای، در قالب بازی راحت تر می توانید مفهوم را منتقل کنید.

کارهای خانه مخصوصاً آشپزی برای بچه‌ها جالب است. با همدیگر غذا درست کنید و برخی کارهای ساده را برعهده فرزندتان بگذارید. این کار به کودک شما کمک می کند که به غذا خوردن بیشتر علاقه مند شود،با کلمات جدیدی آشنا شود و با برخی از مفاهیم ساده ریاضی نظیر نصف، دقیقه و یا پیمانه آشنا شود و حتی مواد غذایی را بشناسد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت کودک 3 تا 4 سال و مشکلات تربیت کودک در هر سنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

لجبازی در کودکان 2 و 3 ساله بسیار شایع است و بیشتر اوقات این رفتار والدین را کلافه کرده و آن‌ها را وادار به تسلیم می‌کند. اما واقعا کوتاه آمدن در برابر لجبازی‌های کودک صحیح است؟ کودک در این سن می‌خواهد تا استقلال خود را تثبیت کند و کارها را با لجبازی به شیوه‌ی خودش انجام دهد. اگر والدین رفتار مناسبی در این موقعیت‌ها نداشته‌باشند کودک در آینده دچار مشکل می‌شود و یاد می‌گیرد با لجبازی و پرخاشگری قادر است هر کاری انجام دهد. پس زمانی که در اجتماع تقاضاهای او برآورده نشود، دچار یاس و ناامیدی نسبت به توانایی‌های خود می‌شود. اگر شما هم کودک لجبازی دارید می‌توانید با مشاوره کودک به رفتار صحیح با او پی ببرید. 

 

کودک دو ساله خودشیفته است! اگر می‌خواهید بیشتر دراین‌باره بدانید مقاله تربیت کودک 2 تا 3 سال را بخوانید. کودکان دو و سه ساله در سطحی از دوره‌ی رشدی قرار دارند که تمام دنیا را متعلق به خود می‌دانند و می‌خواهند سریعا همه چیز برای آن‌ها فراهم شود. بنابراین زمانی که چیزی را از او سلب می‌کنید و یا محدودش می‌کنید با رفتارهایی همچون لجبازی و جیغ زدن سعی می‌کند تا حق خود را بگیرد. ممکن است احساساتش آنقدر برانگیخته شود که راهی برای بروز آن‌ها نیابد و شروع به لجبازی کند. علت دیگر آن است که کودک نمی‌تواند کاری که می‌خواهد را به درستی انجام دهد و از طرفی ناامیدی خود را با لجبازی نشان می‌دهد. در هر صورت لجبازی به هر علتی که باشد پذیرفتنی نیست و شما بهتر است این رفتار را در کودک خود تغییر دهید. به او بفهمانید که با لجبازی کاری از پیش نمی‌برد.

 

روانشناسی کودکان ۳ ساله

در مقاله علت و درمان لجبازی کودکان به ریشه‌های لجبازی در کودکان پرداخته‌ایم. در واقع واکنش صحیح در مقابل لجبازی‌های کودک بی‌اعتنایی است. این روش در طولانی مدت بهترین روش تغییر رفتار لجبازی در کودک است، در بسیاری از مواقع لجبازی کودک برای جلب توجه شماست. فرض کنید کودک از شما آبمیوه درخواست می‌کند و آن را در خانه ندارید. در این صورت شروع به داد و فریاد می‌کند و از شما می‌خواهد تا همین الان برایش فراهم کنید. برآورده‌کردن خواسته‌ی او در این موقعیت سبب تشویق رفتار لجبازانه او می‌شود. طبق اصول روانشناسی بی‌توجهی سبب خاموشی رفتار می‌شود. زمانی که کودک شروع به جیغ و فریاد می‌کند و یا خود را به زمین می‌کوبد، محل را ترک کنید و به کار خود بپردازید؛ تلویزیون تماشا کنید، با دیگری صحبت کنید و به او نشان دهید که توجهی به رفتارش ندارید. 

در بیشتر اوقات لجبازی و بهانه‌گیری کودک همزمان است. در مقاله دیگری با عنوان کودک بهانه‌گیر به آن مسأله هم پرداخته‌ایم. ممکن است کودکی دو ساله در رسیدن به خواسته‌ی خود اصرار بورزد و ساعت‌ها به جیغ و فریاد بپردازد. شما هم بهتر است همانقدر در بی اعتنایی به او مصمم باشید. اگر از اتاق بیرون آمدید و او به دنبال شما راه افتاد بدانید که کار خود را درست انجام داده‌اید چرا که او به دنبال شنونده است. واکنشی دیگر این است که او را مجبور کنید روی یک صندلی بنشیند و از اتاق بیرون نیاید. خود نیز بیرون از اتاق بروید جایی که او شما را نبیند. به او بفهمانید که حق ندارد صندلی خود را ترک کند و باید برای دقایقی که شما تعیین می‌کنید همانجا بماند. اجازه دهید همانجا به جیغ و فریاد خود ادامه دهد.

 

گاهی لجبازی کودکان هدف‌دار است، اگر بدانند که با این کار به هدف خود نمی‌رسند آن را تکرار نمی‌کنند.  زمانی که کودک رفتار درستی از خود نشان می‌دهد، بداخلاقی نمی‌کند و جیغ و فریاد نمی‌زند او را تشویق کنید. چیزی که دوست دارد و آن را صلاح می‌دانید به او بدهید تا یاد بگیرد با خوشرفتاری می‌تواند پاداش بگیرد. توجه داشته باشید که پاداش شما نباید به صورت رشوه باشد. به کودک بفهمانید وقتی کاری را به کودک محول می‌کنید باید آن را انجام دهد و جیغ و فریاد او نباید مانع شود. اجازه ندهید لجبازی کودک بر تصمیمات شما تاثیر بگذارد و نظر شما را تغییر دهد. در صورتی که هیچ کدام از راه‌ها موثر نبود ممکن است لجبازی کودک شما علتی ریشه‌ای داشته باشد، در این صورت از مشاور روانشناس کمک بگیرید. همچنین توصیه می شود مقاله های  رفتار با کودک وآموزش پدر و مادر را نیز مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه لجبازی در کودکان ۲ و ۳ ساله می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره  9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

روانشناسی کودکان ۳ ساله
روانشناسی کودکان ۳ ساله
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *