سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

 
helpkade
سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد
سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

فشارخون وقتی بالا می‌رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود؛ همین عامل آغازی است برای بروز سکته قلبی…

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ‌ها رسوب می کند و فرد بیشتر در معرض فشارخون بالا قرار می‌گیرد. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشارخون تاثیر دارند.

فشارخون بالا معمولا علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشارخون بالا سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت درد در قفسه سینه داشته باشند.

باید توجه کرد که تنها راه تشخیص و اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج است. برای اطلاع از وضعیت فشارخون خود می‌توانیم به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنیم و از پزشکان، پرستاران و ماماها بخواهیم تا فشارخون ما را اندازه بگیرند.

در افرادی که فشارخون بالا دارند، به علت فشار وارد بر قلب به تدریج عضله قلب آنها ضخیم می‌شود. این ضخیم شدن می‌تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت، عمر فرد را کم کند.

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

فشارخون بالا همچنین باعث می‌شود تا چربی در دیواره سرخرگ‌ها سریع‌تر رسوب کند. رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شوند و خون کمتری به عضله قلب می‌رسد. حال اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون اصلا به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می‌دهد. رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌های مغزی نیز باعث کم شدن جریان خون به مغز می‌شود. اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملا بسته شوند، سکته مغزی رخ می‌دهد.

فشارخون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغز شود و خونریزی‌ مغزی ایجاد کند که ممکن است باعث مرگ شود و یا باعث اختلال در حرکت اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم شود. در عین حال فشارخون بالا می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها شود. همچنین در فشارخون بالا، چشم ممکن است مشکل پیدا کند و باعث خونریزی ته چشم، تاری دید و حتی کوری شود.

لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه کنندگان خدمات سلامت مراجعه می‌کنیم، از آنها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه‌گیری کنند. اگر فشار خون از حد طبیعی بالاتر باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ‌در عین حال توجه کنید که حداقل نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون خود، غذا نخورید، قهوه و چای ننوشید، فعالیت بدنی انجام ندهید، سیگار یا قلیان نکشید، ادرار خود را کاملا تخلیه کنید و عصبانی نباشید.

انتهای پیام


Downloads-icon


Downloads-icon

چطور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟فشردگی و درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن مهم ترین علائم سکته قلبی هستند، اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید.شناخت علائم سکته قلبی و مراجعه فوری به پزشک،  فرد را از خطر مرگ حفظ می کند.مطلب زیر را بخوانید تا علائمی را که باید مراقب آن ها باشید، یاد بگیرید.

 

 

1- به درد قفسه سینه توجه کنید.درد قفسه سینه، رایج ترین علامت سکته قلبی است، چه تند و تیز باشد و چه کند.اغلب کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، موقع سکته قلبی احساس می کنند کسی مرکز قفسه سینه شان را فشار می دهد. احساس فشردگی قفسه سینه چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد، و یا اینکه مدتی از بین می رود و دوباره بر می گردد.

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

الف- درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که کاملا ضعیف است. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نباید نادیده گرفت.اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.ب- معمولا هنگام سکته قلبی، درد پشت استخوان سینه یا جناغ سینه احساس می شود.

ج- البته باید گفت همیشه هنگام سکته قلبی، درد قفسه سینه رخ نمی دهد. برخی افراد هنگام حمله قلبی دچار درد قفسه سینه نمی شوند. ولی با این همه، وقتی ضربه ای به قفسه سینه شما وارد نشده است، نباید احتمال سکته قلبی را نادیده بگیرید.

 

 2- درد قسمت بالای بدن خود را بررسی کنید.گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه است و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست ها می شود. درد این قسمت ها کند و خسته کننده است.اگر اخیرا کار شدیدی انجام نداده اید و یا کاری انجام نداده اید که باعث درد قسمت بالایی بدن شما شود، در این صورت این نوع دردها می تواند نشانه سکته قلبی باشد.

 

 3- مراقب سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن باشید.سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نیز از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.الف) همانند سایر علائم سکته قلبی، این علائم نیز می توانند در اثر سایر بیماری ها رخ دهند. لذا ممکن است مورد غفلت واقع شوند. ولی این علائم را جدی بگیرید، مخصوصا اگر درد قفسه سینه هم دارید.

ب) زنان بیشتر از مردان دچار این علائم می شوند، هر چند که همه زنان هم این علائم را تجربه نمی کنند.

 

 

4- تنفس خودتان را بررسی کنید.تنگی نفس نیز یکی از علائم سکته قلبی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود. این نوع تنگی نفس با تنگی نفس ناشی از سایر بیماری ها متفاوت است، زیرا به نظر می رسد از جایی بیرون نمی آید.افرادی که قبل از حمله قلبی دچار تنگی نفس می شوند، می گویند مثل این است که آن ها به سختی ورزش کرده اند، با اینکه نشسته اند و استراحت می کنند.

 

 

5- مراقب علائم حالت تهوع باشید.حالت تهوع ممکن است منجر به ایجاد عرق سرد و استفراغ شود.اگر این علائم را مشاهده کردید، به خصوص اگر همراه با سایر علائم سکته قلبی بود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید.

 

 6- نگرانی و اضطراب خودتان را بررسی کنید.خیلی از افراد در معرض خطر سکته قلبی، خیلی مضطرب و دلواپس می شوند.این احساس اضطراب و نگرانی زیاد به طور ناگهانی ایجاد می شود. در چنین حالتی فورا به اورژانس زنگ بزنید.

 

 

7- اگر احساس کردید خودتان و فرد دیگری که نزد شماست، در معرض خطر بروز سکته قلبی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید.هر چقدر سریع تر تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرید، شانس زنده ماندن شما بیشتر است. لذا در این گونه مواقع معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

 

 بیماری آنژین را درمان کنیدآنژین، درد قفسه سینه است که در مرکز آن رخ می دهد. این درد به شکل فشار ناچیز، سوزش و یا سنگینی قفسه سینه احساس می شود و اغلب با درد ناشی از سوزش سر دل (ترش کردن غذا) اشتباه گرفته می شود.آنژین می تواند علامت بیماری کرونر قلبی باشد که شایع ترین علت سکته قلبی است. لذا اگر هر نوع دردی در ناحیه قفسه سینه خود احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید و یا به اورژانس زنگ بزنید.

الف) آنژین همیشه علامت بیماری یا حمله قلبی نیست. برخی افراد بعد از ورزش، دچار آنژین می شوند. بروز تغییر در روال طبیعی بدن مهم ترین چیزی است که باید مراقب آن باشید.ب) اگر فکر می کنید درد ناحیه قفسه سینه شما در اثر سوء هاضمه و سوزش سردل است، شاید این درد ها در اثر آنژین باشد. لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت این درد را تشخیص دهد.

 

 

آیا دچار آریتمی هستید؟آریتمی شامل ضربان غیرطبیعی قلب است که حداقل در 90 درصد افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، وجود دارد.اگر شما دچار ضربان تند قلب، احساس لرزش در قفسه سینه و یا ضربان کند قلب باشید، ممکن است مبتلا به آریتمی باشید.لذا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش های مختلف، علت این مشکل شما را پیدا کند.

 

 

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

از حالت سرآسیمگی، گیجی و علائم مشابه سکته قلبی آگاه باشیدعلائم گفته شده در بالا در افراد مسن، واقعا می توانند نشان دهنده مشکلات قلبی باشند.اگر بدون دلیل دچار مشکلات رفتاری و شناختی گشتید، به پزشک مراجعه کنید.

نکات1- اگر درمان طی یک ساعت بعد از شروع علائم سکته قلبی انجام شود، موثر است.2- اگر همه علائم شما طی 5 دقیقه از بین رفتند، باز هم به پزشک مراجعه کنید.3-اگر دیدید فردی دچار سکته قبلی شده است، قبل از هر کاری ابتدا به اورژانس زنگ بزنید.

هشدارها1- اگر یک بار دچار سکته قلبی شوید و جان سالم به در برید، احتمال ابتلای شما به سکته دوم زیاد است. پس مراقب باشید.2- سکته قلبی خاموش که ایسکمی خاموش نیز نامیده می شود، ممکن است بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای رخ دهد.

منبع:tebyan.net

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


فروشگاه سیسمونی آنلاین


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


لیست بهترین های تغذیه و آشپزی

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت از بین‌ رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته قلبی، بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، استنت گذاری و یا جراحی قلب باز (تغییر مسیر از رگ مسدود شده یا بای‌پس) نیز ممکن است انجام شود.
سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد. اصلاح زندگی یکی از عوامل پیشگیری از سکته قلبی است.[۱]

در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی، جنسیت (آقایان بیشتر در خطرند) و سن (موربیدیتی بالاتر در سنین بالا و مورتالیتی بالاتر در سنین پایین) قابل ذکراند.
به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۸ میلادی، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

اغلب آترواسکلروز عروق کرونری و در نتیجه انسداد عروق تغذیه‌کنندهٔ ماهیچه قلب، منجر به آنفارکتوس میوکارد می‌شود که درمان آسان نخواهد بود. اگر شریان بسته‌شده شریان کرونر اصلی باشد احتمال مرگ انسان بسیار بالاست.

عوامل متعدد مساعدکننده‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، سیگار، زیادی کلسترول خون و غیره وجود دارند که باعث بروز تصلب شرائین می‌شوند.

در اکثر موارد آنفارکتوس میوکارد همراه با تظاهرات معمولی و تیپیک است که تشخیص را آسان می‌سازد. یک درد موضعی قفسه سینه که در مرکز قفسه صدری (سینه) با قابلیت انتشار به‌طرف آرواره، بازوها، پشت و گردن، سمپتوم ویژه در ام‌آی است و بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.[۲] اگر درمان نشود این درد آزاردهنده و بحرانی است و مدت‌ها به طول می‌انجامد.

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

گاهی چندین ساعت با مصرف تری نیتروگلیسرین مقاومت می‌کند، داروی دوپرواترین درد آنژین را آرام می‌کند. هم‌چنین علائم دیگری که آشکارکننده هستند عبارتند از الکتروکاردیوگرام اورژانس و فوری می‌تواند تشخیص را آسان سازد. در تعداد زیادی از موارد انواع آنفارکتوس وجود دارد که به‌صورت تشویش و اضطراب تظاهر می‌کند.

به عنوان مثال اشکال هاضمه‌ای و احساس کاذب آروغ‌زدن، عصبی بودن، تنگی نفس (به علت اشکال در بطن چپ و در نتیجه ادم ریوی)، خیز و تورم در دست و پا که گاهی بدون تشخیص است و تنها اتفاقی در آزمایش قلبی و آزمایش روتین و منظم پزشکی با تشخیص آن برخورد می‌شود.
باید بخاطر داشت که هنگام مراجعه یک بیمار مسن با فشار خون بالا، سن بیش از ۴۰ سال، زندگی مشوش و پراضطراب که دچار درد شدید و ناگهانی و ممتد قفسه سینه، به فکر آنفارکتوس بود و الکتروکاردیوگرام درخواست نمود.

شناسایی یک بیمار از نظر رویداد واقعه سکته قلبی حاد می‌تواند ساده، دشوار یا در حد وسط این دو حالت باشد. معمولاً تشخیص ساده سکته قلبی حاد در افرادی است که تعدادی از عوامل خطر آترواسکلروز را به همراه علائم و نشانه‌هایی دال بر فقدان جریان خون به قلب را دارند. معمولاً بیماران مشکوک به رویداد سکته قلبی را به اورژانس انتقال می‌دهند. زمانی که تصویر بالینی بیمار دال بر بروز سکته قلبی باشد بلافاصله چندین آزمایش تشخیصی به مرحله اجرا در خواهد آمد این آزمون‌ها شامل: نوار قلب، آزمایش خون و اکوکاردیوگرافی است.

الکتروکاردیوگرام: نخستین تست تشخیصی الکتروکاردیوگرام است که ممکن است نشان دهد سکته قلبی در حال روی دادن است یا اینکه قبلاً روی داده‌است.

تست‌های آزمایشگاهی: سلول‌های زنده حاوی آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی (همانند کراتین کیناز، تروپونین و میوگلوبین) هستند که در ارتباط با عملکرد تخصصی آن‌ها می‌باشند. هنگامی که یک سلول قلبی می‌میرد، غشاء سلولی یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و در این شرایط آنزیم‌ها و پروتئین‌ها آرام‌آرام به جریان خون راه می‌یابند. این آنزیم‌ها و پروتئین‌ها را می‌توان با روش‌های آزمایشگاهی شناسایی نمود.

تصویر برداری (اکو): در اکو کاردیوگرام به مقایسه بطن چپ از نظر وضعیت انقباض نرمال یا غیر نرمال پرداخته می‌شود. یکی از نخستین اقدامات حفاظتی سلول‌های میوکارد در هنگام کاهش جریان خون، خاموش نمودن مکانیسم نیاز به انرژی برای انقباض است. این مکانیسم بلافاصله پس از کاهش جریان خون آغاز می‌گردد. اکوکاردیوگرام می‌تواند در شناسایی نقاطی از قلب که تحت تأثیر سکته قلبی بوده‌اند و تشخیص عروقی که به احتمال زیاد مسدود شده‌اند مفید واقع شود.[۳]

اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است. معمولاً داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک‌کننده‌های گیرندهٔ بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می‌شود. روش‌های باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان عبارتند از داروهایی ترومبولیتیک مانند استرپتوکیناز و اوروکیناز و یا فعال کننده پلاسمینوژن بافتی(TPA)، آنژیوپلاستی(PCI) و جراحی اورژانس عروق کرونر.

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم، می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود.[۴] عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت از بین‌ رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته قلبی، بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، استنت گذاری و یا جراحی قلب باز (تغییر مسیر از رگ مسدود شده یا بای‌پس) نیز ممکن است انجام شود.
سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد. اصلاح زندگی یکی از عوامل پیشگیری از سکته قلبی است.[۱]

در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی، جنسیت (آقایان بیشتر در خطرند) و سن (موربیدیتی بالاتر در سنین بالا و مورتالیتی بالاتر در سنین پایین) قابل ذکراند.
به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۸ میلادی، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

اغلب آترواسکلروز عروق کرونری و در نتیجه انسداد عروق تغذیه‌کنندهٔ ماهیچه قلب، منجر به آنفارکتوس میوکارد می‌شود که درمان آسان نخواهد بود. اگر شریان بسته‌شده شریان کرونر اصلی باشد احتمال مرگ انسان بسیار بالاست.

عوامل متعدد مساعدکننده‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، سیگار، زیادی کلسترول خون و غیره وجود دارند که باعث بروز تصلب شرائین می‌شوند.

در اکثر موارد آنفارکتوس میوکارد همراه با تظاهرات معمولی و تیپیک است که تشخیص را آسان می‌سازد. یک درد موضعی قفسه سینه که در مرکز قفسه صدری (سینه) با قابلیت انتشار به‌طرف آرواره، بازوها، پشت و گردن، سمپتوم ویژه در ام‌آی است و بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.[۲] اگر درمان نشود این درد آزاردهنده و بحرانی است و مدت‌ها به طول می‌انجامد.

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

گاهی چندین ساعت با مصرف تری نیتروگلیسرین مقاومت می‌کند، داروی دوپرواترین درد آنژین را آرام می‌کند. هم‌چنین علائم دیگری که آشکارکننده هستند عبارتند از الکتروکاردیوگرام اورژانس و فوری می‌تواند تشخیص را آسان سازد. در تعداد زیادی از موارد انواع آنفارکتوس وجود دارد که به‌صورت تشویش و اضطراب تظاهر می‌کند.

به عنوان مثال اشکال هاضمه‌ای و احساس کاذب آروغ‌زدن، عصبی بودن، تنگی نفس (به علت اشکال در بطن چپ و در نتیجه ادم ریوی)، خیز و تورم در دست و پا که گاهی بدون تشخیص است و تنها اتفاقی در آزمایش قلبی و آزمایش روتین و منظم پزشکی با تشخیص آن برخورد می‌شود.
باید بخاطر داشت که هنگام مراجعه یک بیمار مسن با فشار خون بالا، سن بیش از ۴۰ سال، زندگی مشوش و پراضطراب که دچار درد شدید و ناگهانی و ممتد قفسه سینه، به فکر آنفارکتوس بود و الکتروکاردیوگرام درخواست نمود.

شناسایی یک بیمار از نظر رویداد واقعه سکته قلبی حاد می‌تواند ساده، دشوار یا در حد وسط این دو حالت باشد. معمولاً تشخیص ساده سکته قلبی حاد در افرادی است که تعدادی از عوامل خطر آترواسکلروز را به همراه علائم و نشانه‌هایی دال بر فقدان جریان خون به قلب را دارند. معمولاً بیماران مشکوک به رویداد سکته قلبی را به اورژانس انتقال می‌دهند. زمانی که تصویر بالینی بیمار دال بر بروز سکته قلبی باشد بلافاصله چندین آزمایش تشخیصی به مرحله اجرا در خواهد آمد این آزمون‌ها شامل: نوار قلب، آزمایش خون و اکوکاردیوگرافی است.

الکتروکاردیوگرام: نخستین تست تشخیصی الکتروکاردیوگرام است که ممکن است نشان دهد سکته قلبی در حال روی دادن است یا اینکه قبلاً روی داده‌است.

تست‌های آزمایشگاهی: سلول‌های زنده حاوی آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی (همانند کراتین کیناز، تروپونین و میوگلوبین) هستند که در ارتباط با عملکرد تخصصی آن‌ها می‌باشند. هنگامی که یک سلول قلبی می‌میرد، غشاء سلولی یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و در این شرایط آنزیم‌ها و پروتئین‌ها آرام‌آرام به جریان خون راه می‌یابند. این آنزیم‌ها و پروتئین‌ها را می‌توان با روش‌های آزمایشگاهی شناسایی نمود.

تصویر برداری (اکو): در اکو کاردیوگرام به مقایسه بطن چپ از نظر وضعیت انقباض نرمال یا غیر نرمال پرداخته می‌شود. یکی از نخستین اقدامات حفاظتی سلول‌های میوکارد در هنگام کاهش جریان خون، خاموش نمودن مکانیسم نیاز به انرژی برای انقباض است. این مکانیسم بلافاصله پس از کاهش جریان خون آغاز می‌گردد. اکوکاردیوگرام می‌تواند در شناسایی نقاطی از قلب که تحت تأثیر سکته قلبی بوده‌اند و تشخیص عروقی که به احتمال زیاد مسدود شده‌اند مفید واقع شود.[۳]

اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است. معمولاً داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک‌کننده‌های گیرندهٔ بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می‌شود. روش‌های باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان عبارتند از داروهایی ترومبولیتیک مانند استرپتوکیناز و اوروکیناز و یا فعال کننده پلاسمینوژن بافتی(TPA)، آنژیوپلاستی(PCI) و جراحی اورژانس عروق کرونر.

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم، می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود.[۴] عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت از بین‌ رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته قلبی، بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، استنت گذاری و یا جراحی قلب باز (تغییر مسیر از رگ مسدود شده یا بای‌پس) نیز ممکن است انجام شود.
سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد. اصلاح زندگی یکی از عوامل پیشگیری از سکته قلبی است.[۱]

در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی، جنسیت (آقایان بیشتر در خطرند) و سن (موربیدیتی بالاتر در سنین بالا و مورتالیتی بالاتر در سنین پایین) قابل ذکراند.
به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۸ میلادی، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

اغلب آترواسکلروز عروق کرونری و در نتیجه انسداد عروق تغذیه‌کنندهٔ ماهیچه قلب، منجر به آنفارکتوس میوکارد می‌شود که درمان آسان نخواهد بود. اگر شریان بسته‌شده شریان کرونر اصلی باشد احتمال مرگ انسان بسیار بالاست.

عوامل متعدد مساعدکننده‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، سیگار، زیادی کلسترول خون و غیره وجود دارند که باعث بروز تصلب شرائین می‌شوند.

در اکثر موارد آنفارکتوس میوکارد همراه با تظاهرات معمولی و تیپیک است که تشخیص را آسان می‌سازد. یک درد موضعی قفسه سینه که در مرکز قفسه صدری (سینه) با قابلیت انتشار به‌طرف آرواره، بازوها، پشت و گردن، سمپتوم ویژه در ام‌آی است و بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.[۲] اگر درمان نشود این درد آزاردهنده و بحرانی است و مدت‌ها به طول می‌انجامد.

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

گاهی چندین ساعت با مصرف تری نیتروگلیسرین مقاومت می‌کند، داروی دوپرواترین درد آنژین را آرام می‌کند. هم‌چنین علائم دیگری که آشکارکننده هستند عبارتند از الکتروکاردیوگرام اورژانس و فوری می‌تواند تشخیص را آسان سازد. در تعداد زیادی از موارد انواع آنفارکتوس وجود دارد که به‌صورت تشویش و اضطراب تظاهر می‌کند.

به عنوان مثال اشکال هاضمه‌ای و احساس کاذب آروغ‌زدن، عصبی بودن، تنگی نفس (به علت اشکال در بطن چپ و در نتیجه ادم ریوی)، خیز و تورم در دست و پا که گاهی بدون تشخیص است و تنها اتفاقی در آزمایش قلبی و آزمایش روتین و منظم پزشکی با تشخیص آن برخورد می‌شود.
باید بخاطر داشت که هنگام مراجعه یک بیمار مسن با فشار خون بالا، سن بیش از ۴۰ سال، زندگی مشوش و پراضطراب که دچار درد شدید و ناگهانی و ممتد قفسه سینه، به فکر آنفارکتوس بود و الکتروکاردیوگرام درخواست نمود.

شناسایی یک بیمار از نظر رویداد واقعه سکته قلبی حاد می‌تواند ساده، دشوار یا در حد وسط این دو حالت باشد. معمولاً تشخیص ساده سکته قلبی حاد در افرادی است که تعدادی از عوامل خطر آترواسکلروز را به همراه علائم و نشانه‌هایی دال بر فقدان جریان خون به قلب را دارند. معمولاً بیماران مشکوک به رویداد سکته قلبی را به اورژانس انتقال می‌دهند. زمانی که تصویر بالینی بیمار دال بر بروز سکته قلبی باشد بلافاصله چندین آزمایش تشخیصی به مرحله اجرا در خواهد آمد این آزمون‌ها شامل: نوار قلب، آزمایش خون و اکوکاردیوگرافی است.

الکتروکاردیوگرام: نخستین تست تشخیصی الکتروکاردیوگرام است که ممکن است نشان دهد سکته قلبی در حال روی دادن است یا اینکه قبلاً روی داده‌است.

تست‌های آزمایشگاهی: سلول‌های زنده حاوی آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی (همانند کراتین کیناز، تروپونین و میوگلوبین) هستند که در ارتباط با عملکرد تخصصی آن‌ها می‌باشند. هنگامی که یک سلول قلبی می‌میرد، غشاء سلولی یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و در این شرایط آنزیم‌ها و پروتئین‌ها آرام‌آرام به جریان خون راه می‌یابند. این آنزیم‌ها و پروتئین‌ها را می‌توان با روش‌های آزمایشگاهی شناسایی نمود.

تصویر برداری (اکو): در اکو کاردیوگرام به مقایسه بطن چپ از نظر وضعیت انقباض نرمال یا غیر نرمال پرداخته می‌شود. یکی از نخستین اقدامات حفاظتی سلول‌های میوکارد در هنگام کاهش جریان خون، خاموش نمودن مکانیسم نیاز به انرژی برای انقباض است. این مکانیسم بلافاصله پس از کاهش جریان خون آغاز می‌گردد. اکوکاردیوگرام می‌تواند در شناسایی نقاطی از قلب که تحت تأثیر سکته قلبی بوده‌اند و تشخیص عروقی که به احتمال زیاد مسدود شده‌اند مفید واقع شود.[۳]

اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است. معمولاً داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک‌کننده‌های گیرندهٔ بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می‌شود. روش‌های باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان عبارتند از داروهایی ترومبولیتیک مانند استرپتوکیناز و اوروکیناز و یا فعال کننده پلاسمینوژن بافتی(TPA)، آنژیوپلاستی(PCI) و جراحی اورژانس عروق کرونر.

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم، می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود.[۴] عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

به طور کلی نشانه ها و علائم حمله قلبی در زنان و مردان به همدیگر مشابه است ولی برخی از نشانه ها در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. از طرف دیگر بسیاری از خانم ها به دلیل ترسی که از بیماری های قلبی دارند، شاید نشانه ها را ندیده بگیرند و به آن ها بی توجهی کنند.

رایج ترین نشانه بیماری قلبی، احساس فشار ناخوشایند ، سنگینى یا درد در وسط قفسه ى سینه است و معمولا بیش از چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و دوباره به وجود می آید.

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

گاهی اوقات این حس به شما دست می دهد که شی ء سنگینی روی قفسه سینه شما فشار می آورد. همچنین ممکن است این درد به شانه ها و گردن، فک و صورت نیز گسترش پیدا کند.

سه نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!!!

یکی از نشانه های بیماری قلبی، تنگی نفس در هنگام فعالیت های عادی یا نیمه سنگین مثل پیاده روی یا بالا رفتن از پله هاست، اگر نسبت به سال های قبل زودتر به نفس نفس می افتید یا حتی هنگام استراحت نیز سختی در تنفس دارید باید به فکر باشید و به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، درد قفسه سینه می تواند به اندام های دیگر نیز سرایت کنند. این درد ها رو می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

عرق سرد در شرایطی که فعالیت کمی داشته اید می تواند یکی از دیگر نشانه های نزدیکی حمله قلبی باشد. این تعریق معمولا با احساس حالت تهوع همراه است.

حمله قلبی موجب قطع جریان خون به اندام های حیاتی از جمله مغز می گردد و موجب از دست دادن هوشیاری و به اصطلاح غش کردن می شود.

علائم سکته قلبی را جدی بگیرید.

 حمله قلبی مى تواند بدون فشار قفسه سینه نیز رخ دهد.در عوض ممکن است تنگى نفس، فشار یا درد در قسمت پایین قفسه سینه یا بالاى شکم ، سرگیجه، حساسیت به نور ، غش کردن ، فشار خون بالا یا خستگی شدید ایجاد شود.حتی وقتی علائم خفیف هستند، اگر به فرد کمک نرسد عواقب آن می تواند کشنده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را بیشتر از 5 دقیقه تجربه کردید، با آمبولانس تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

بدن انسان روش های مختلفی برای خنک کردن اندام ها دارد که رایج ترین آن تعریق پوستی است، ولی هنگامی که مغز حرارت بیشتری تولید می کند یا نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، بدن با خمیازه کشیدن سعی می کند تا اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کرده و حرارت مغز را کاهش دهد.

در بدن سالم، هنگام ورزش، بدن نیازی به خمیازه کشیدن برای کاهش دما پیدا نمی کند ولی امکان دارد به دلیل مشکل در گردش خون و بیماری قلبی خون رسانی به مغز در هنگام ورزش کم شود و فرد برای جبران کمبود اکسیژن، هنگام ورزش خمیازه بکشد.

اگر کلسترول خون بیش از حد بالا باشد، عروق نزدیک به سطح پوست به علت ضخامت کمتر خود نمی توانند آن را از خود عبور دهند و برای حفظ تعادل جریان خون، این چربی اضافه را به زیر پوست منتقل می کنند. این چربی زیر پوستی به شکل لکه های چربی کوچک در آرنج و زانو، پلک ها و دیگر نقاط دیده می شوند که به آن زانتوما Xantoma گفته می شود.

هنگامی که در دهان فرد بوی ناخوشایندی احساس می شود علت آن وجود عفونت در لثه یا بافت نرم دهانی می تواند باشد. عوارض عفونت باکتریایی فقط به دهان محدود نمی شود و این باکتری ها ممکن است به سیستم گردش خون نیز نفوذ کرده و موجب التهاب در بافت قلب نیز بشوند.

پس بوی بد دهان و عفونت ها و التهاب های لثه را جدی بگیرید و پیش از پیشروی آن و تبدیل به عارضه قلبی به کمک دندانپزشک خود آن را درمان کنید.

در تحقیقی که سال 2005 در مجله اپیدمولوژی آمریکا به چاپ رسید، ارتباط بین ریسک کمتر بیماری های قلبی و داشتن آکنه و جوش در دوران بلوغ اثبات شده است. یعنی در میان افرادی که در دوران نوجوانی و بلوغ جوش و آکنه نداشتند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی 33 % بیشتر است.

این رابطه عجیب به تاثیر هورمون تستوسترون در اعضای بدن باز می گردد. با اینکه نوجوانانی که سابقه آکنه دارند ریسک کمتری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند، اما از سوی دیگر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

در حالت عادی، پدیده هایی مثل سرمای شدید می توانند خون رسانی به لب ها را کم کرده و باعث متمایل شدن رنگ لب به آبی شوند. ولی هنگامی که در زندگی روزمره این اتفاق رخ می دهد، می تواند نشان دهنده اختلال در خون رسانی و بیماری قلبی باشد. این مورد یکی از اصلی ترین علائم درد قلب در زنان می باشد.

خم شدن ناخن ها رو به پایین و متورم شدن نوک انگشتها، یا دیدن خطوط بنفش و کبود زیر ناخن ها، معمولا می تواند نشانه عفونت قلبی، بیماری قلبی و یا مشکل در ریه باشد.

 

خطوط بنفش وقتی با نشانه های دیگر مثل تب بالا، ضربان قلب ضعیف یا غیر عادی ( این مورد یکی از نشانه های قلب ضعیف میباشد.) همراه شوند باید جدی گرفته شوند و فرد برای چک کردن سلامت قلبی خود باید به پزشک مراجعه کند. زیرا این موارد می تواند علامت سکته قلبی باشد!

بسیاری از بیمارانی که عارضه قلبی در آنها تشخیص داده شده است. از احساس ضعف و خستگی مفرط و کمبود انرژی برای فعالیت های روزمره خود شکایت کرده اند.

با وجود این که بیماری قلبی، قاتل شماره 1 زنان است، زنان اغلب عوامل سکته قلبی را به شرایط کم خطر تر مثل اسید معده و یا پیرى ربط مى دهند. آن ها این کار را به خاطر آنکه می ترسند انجام می دهند. هنوز بسیاری از زنان وجود دارند که  از حمله ى قلبى خود شوکه مى شوند.

در هر ۴٣ ثانیه حمله قلبی فردى را تحت تاثیر قرار مى دهد . این اتفاق زنانى می افتد که جریان خونى که اکسیژن را به عضله قلب مى رساند شدیدا کاهش می یابد و یا کاملا قطع می شود. این امر به این دلیل است که شریان هایی که خون قلب را تامین می کنند، به آرامی به علت افزایش چربی، کلسترول و سایر مواد (پلاک) باریک می شوند.

بسیاری از زنان تصور می کنند که نشانه های حمله قلبی بسیار مشهود هستند ، اما در واقع می توانند زیرکانه تر و گاه گیج کننده باشند.

برخی از زنان مبتلا به حمله قلبی، از فشار بیش از حد در پشت شکایت مى کنند. سیاهى رفتن چشم ها، سرگیجه و یا خستگی شدید ممکن است علایم سکته قلبی باشند، که باید مورد توجه قرار گیرند.

بسیاری از زنان زمانى که فکر می کنند دچار حمله ى قلبی شدند یک آسپیرین مصرف مى کنند و به بیمارستان نمى روند  که کار اشتباهى است .

آیا بدن شما قبل از حمله قلبی به شما هشدار می دهد؟ چه مدت قبل از حمله قلبی می تواند علائم رخ دهد؟ علائم اولیه سکته یا اولین نشانه های سکته قلبی چیست؟ و … .

در پاسخ به سوالات بالا باید گفت که اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید یا قلب شما دچار کمی مشکل است اگر با یکی از علایم زیر رو به شدید به سرعت با اورژانس یا دکتر قلب خود تماس حاصل نمایید:

امروزه نسبت به گذشته جوانان و حتی نوجوانان زیادی دچار سکته قلبی می شوند. اما در این بین زنان بالای 50 سال به خصوص افرادی که سیگار مصرف می کنند بیشتر دچار سکته قلبی و حملات قلبی می شوند.

سکته قلبی یا انفارکدوس میوکارد (MI) می تواند کشنده باشد، مهم ترین فاکتور در جلوگیری از عوارض ماندگار سکته قلبی و مرگ، سرعت عمل و رساندن مراقبت های اولیه در سریع ترین زمان ممکن به بیمار است. در مقاله زیر هر آنچه که نیاز است در مراقبت های ساعات اولیه پس از حمله قلبی بدانید گردآوری کرده ایم.

اقدامات اولیه در سکته قلبی

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

در اینجا نکات برجسته برای پیشگیری از بیماری قلبی را گردآوری کرده ایم.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟ (+ تفسیر آزمایش )

نوشته بعدی

علت و درمان درد زیر سینه چپ

قرص برای سکته قلبی | داروهای سکته قلبی چیست؟

اقدامات پرستاری در سکته قلبی (MI)

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

قلب درد چه زمانی خطرناک است؟

استرس با تپش قلب و بیماری های قلبی چه رابطه ای دارد؟

تفسیر جواب اکو قلب

عوامل ایجاد سوراخ قلب در بزرگسالان

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود شود ، انسداد اغلب باعث ایجاد چربی، کلسترول و سایر مواد می شود که پلاک را در شریان هایی که قلب را تغذیه می کنند (عروق کرونر)، مسدود میکند پلاک در نهایت از بین می رود و لخته تشکیل می شود ، جریان خون متوقف شده می تواند به بخشی از قلب آسیب بزند یا آنرا نابود کند.

حمله قلبی، انفارکتوس میوکارد نامیده می شود، می تواند مرگبار باشد، اما درمان آن در طول سال ها به طور چشمگیری بهبود یافته است اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید، تماس با 115 یا کمک های اورژانسی ضروری است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

علائم حمله قلبی متفاوت است و همه افراد مبتلا به حمله قلبی علائم مشابهی ندارند و یا همان شدت نشانه ها را دارند.برخی افراد درد کمتری دارند برخی دیگر درد شدیدتری دارند.

برخی از افراد علائمی ندارند اما برای برخی دیگر اولین علامت ممکن است حمله قلبی ناگهانی باشد با داشتن علائم و نشانه های بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر می شود.

برخی از حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق میافتد، اما بسیاری از مردم علائم و نشانه های هشدار دهنده را ساعت ها، روزها یا هفته ها پیش داشته باشند ؛

اولین هشدار ممکن است درد یا فشار قفسه سینه (آنژین) باشد که به وسیله استرس ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد آنژین ناشی از کاهش موقت جریان خون به قلب است.

چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنیم:

به محض مشاهده علائم فورا دست به کار شوید ؛ بعضی از مردم طولانی مدت صبر می کنند زیرا علائم و نشانه های مهم را تشخیص نمی دهند. این مراحل را انجام دهید:

درخواست کمک اورژانسی کنید؛ اگر حدس می زنید دچار حمله قلبی شده اید، تردید نکنید. بلافاصله با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر به خدمات اورژانسی دسترسی ندارید، یک نفر شما را به نزدیک ترین بیمارستان ببرد.

تنها در صورتی که گزینه های دیگری وجود نداشته باشد، خود هدایت کنید از آنجا که وضعیت شما می تواند بدتر شود، رانندگی خود شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

در صورت تجویز پزشک برای حمله قلبی آسپرین مصرف کنید:

مصرف آسپیرین در طی حمله قلبی می تواند با جلوگیری از لخته شدن خون ،آسیب های قلبی را کاهش دهد. آسپرین می تواند با سایر داروها تداخل پیدا کند، بنابراین آسپرین را مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک یا پرسنل پزشکی اورژانس آن را توصیه کنند .

اگر فردی را دیدید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد چه باید بکنید؟

اگر فردی را دیدید که بیهوش است و فکر می کنید حمله قلبی است، ابتدا برای کمک با اورژانس تماس بگیرید سپس بررسی کنید که آیا فرد نفس می کشد یا خیر. اگر فرد نفس نمی کشد یا نبض ندارد فقط باید تنفس مصنوعی را شروع کنید تا جریان خون را حفظ کنید.

فشار شدید و سریع در یک ریتم نسبتا سریع روی سینه شخص در حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه فشار دهید اگر شما تنفس مصنوعی را آموزش دیده باشید، پزشکان توصیه می کنند فقط فشار قفسه سینه را انجام دهید می توانید راه تنفس مصنوعی را باز کنید و تنفس را نجات دهید.

یک حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک یا چند عروق کرونری شما مسدود می شوند با گذشت زمان، یک عروق کرونری می تواند از انباشته کردن مواد مختلف از جمله کلسترول (آترواسکلروز) محدود کند این وضعیت که به عنوان بیماری عروق کرونری شناخته می شود، باعث بیشتر حملات قلبی می شود.

در طی حمله قلبی، یکی از این پلاکها میتواند کلسترول و مواد دیگر را به جریان خون جاری کند و لخته خون در محل پارگی ایجاد می شود.اگر به اندازه کافی بزرگ باشد لخته می تواند از طریق شریان عروق کرونری را مسدود کند، عضله قلب اکسیژن و مواد مغذی (ایسکمی) را از بین می برد.

شما ممکن است دچار انسداد کامل یا جزئی شده باشید. انسداد کامل به این معنی است که شما یک انفارکتوس میوکارد با افزایش دارید. یک انسداد جزئی به این معنی است که شما انفارکتوس میوکارد بدون افزایش دارید. مراحل تشخیص و درمان ممکن است بسته به آنچه که داشته اید متفاوت باشد.

یکی دیگر از دلایل حمله قلبی، منقبض شدن عروق کرونری است که جریان خون را به بخشی از ماهیچه قلب بسته می کند. استفاده از تنباکو و مواد مخدر غیر مجاز، مانند کوکائین، می تواند موجب اسپاسم تهدید کننده زندگی شود.

بعضی از عوامل باعث ایجاد ناخواسته ذخایر چربی (آترواسکلروز) می شوند که شریانها را در سراسر بدن شما محدود می کنند ؛ شما می توانید بسیاری از این عوامل خطر را بهبود یا حذف کنید تا احتمال شما برای ابتلا به حمله قلبی کاهش یابد.

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

سن:

مردان بالای 45 سال یا بالاتر و زنان 55 ساله یا بالاتر احتمال دارد که حمله قلبی این افراد از مردان و زنان جوان بیشتر باشد.

توتون و تنباکو:

این شامل سیگار کشیدن و در دراز مدت در معرض دود بودن است.

فشار خون بالا:

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به شریان هایی که قلب شما را تغذیه می کند آسیب برساند.فشار خون بالا که با سایر شرایط مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می دهد ریسک شما را بیشتر افزایش می دهد.

سطح کلسترول خون یا سطح تری گلیسرید بالا:

سطح بالای کلسترول LDL (کلسترول LDL) (کلسترول “بد”) به احتمال زیاد به شریان ها محدود می شود.سطح بالای تری گلیسیرید، نوعی چربی خون که به رژیم غذایی شما مرتبط می شود، همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد. با این حال، سطح بالای کلسترول چربی لیپوپروتئین HDL (کلسترول خوب) خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد.

چاقی:

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

چاقی با سطح کلسترول بالا، میزان تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و دیابت همراه است ، از دست دادن فقط 10 درصد از وزن بدن شما می تواند این خطر را کاهش دهد.

دیابت:

تولید کافی از هورمونی که توسط پانکراس شما ترشح می شود (انسولین) یا عدم پاسخ به انسولین به درستی باعث افزایش سطح قند خون بدن شما می شود، و خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک:

این اتفاق می افتد زمانی که شما چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا دارید. داشتن سندرم متابولیک احتمال بیماری قلبی شما را دوبرابر افزایش می دهد، اگر شما آن را ندارید.

اگر خواهر و برادران شما، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما حملات اولیه قلب (سن 55 سالگی برای بستگان مرد و 65 ساله برای بستگان زن)، شما ممکن است در معرض خطر افزایش قرار داشته باشید.

فقدان فعالیت فیزیکی:

غیر فعال بودن باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می شود افرادی که ورزش منظم می کنند، آمادگی قلبی عروقی را کمتر می کنند، از جمله فشار خون بالا.

فشار:

شما ممکن است به راه هایی که خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد، پاسخ دهید.

استعمال مواد مخدر:

استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین یا آمفتامین می تواند باعث انقباض عروق کرونری شما شود که باعث ایجاد حمله قلبی می شود.

سابقه پره اکلامپسی:

این وضعیت موجب فشار خون بالا در دوران بارداری می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

یک وضعیت ایمنی:

داشتن بیماری مانند ورم مفاصل یا التهاب مفاصل می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.

عوارض ناشی از آسیب به قلب شما در طی یک حمله، می تواند منجر به:

ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی):

“مدارهای کوتاه” الکتریکی می توانند توسعه یابند و موجب ریتم های غیر طبیعی قلب شوند، که بعضی از آنها می توانند جدی و حتی کشنده باشند.

نارسایی قلبی :

حمله ممکن است به بافت قلب آسیب برساند که عضله قلب باقی مانده نمی تواند خون کافی را از قلب شما پمپ کند. نارسایی قلبی می تواند موقتی باشد، یا وضعیت مزمن ناشی از آسیب مداوم و دائمی به قلب شما باشد.

ایست قلبی ناگهانی:

بدون هشدار، قلب شما به دلیل اختلالات الکتریکی متوقف می شود که باعث بی نظمی می شود. حملات قلبی خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش می دهند که بدون درمان فوری می تواند مرگبار باشد.

هرگز برای جلوگیری از حمله قلبی دیر نیست- حتی اگر قبلا یکی از آنها را داشته اید ، در این بخش از سلامت نمناک راه هایی برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد.

داروها:

مصرف داروها می تواند خطر حمله قلبی بعدی را کاهش دهد و به بهبود عملکرد قلب آسیب دیده کمک کند ؛ آنچه را که پزشک شما تجویز می کند ادامه دهید و از پزشک خود بپرسید که تا کی شما باید تحت نظر باشید.

عوامل تغییر در سبک زندگی شما :

ویتامین ها راهی برای پیشگیری از ابتلا به حمله قلبی است ؟

آیا مصرف ویتامین ها در جلوگیری از بیماری قلبی یا حمله قلبی کمک می کند؟

هنوز مشخص نیست که مصرف ویتامین ها خطر ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی را کاهش می دهد اما چیزی که مشخص است این است که اگر شما عوامل دیگر خطر خود را کنترل نکنید، مانند رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن، کلسترول بالا و دیابت را کنترل نکنید، هیچ ویتامینی نمیتواند از رشد بیماری های قلبی جلوگیری کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین C و E ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند، اما آزمایش های بالینی بزرگ نشان داده اند که منابع آنها به اثبات رسیده است با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داد که ویتامین E، وقتی به تنهایی مصرف شود ممکن است به جلوگیری از حمله قلبی کمک کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که ارتباط بین مقدار پایین ویتامین D و بیماری قلبی وجود دارد اما تحقیقات بیشتری لازم است اگر شما در مورد سطح ویتامین D خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

اکثر مردم که به طور کلی سالم هستند و مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند، نیازی به مصرف ویتامین های روزانه ندارند. حتی یک مولتی ویتامین روزانه به نظر نمی رسد از بیماری قلبی جلوگیری کند.

اگر نگران تغذیه خود هستید، با پزشک درباره مصرف ویتامین روزانه که ممکن است برای شما مناسب باشد، صحبت کنید یا بهتر است مواد غذایی غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات و میوه ها، روغن های گیاهی یا روغن دانه، حبوبات کامل و حداقل دو بار ماهی در هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از قلب خود محافظت کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، اگرچه ایست قلبی در بسیاری از موارد، مرگ‌های غیرمنتظره‌ای را رقم می‌زند اما با رعایت چند شرط و آزمایش می‌تواند قابل‌پیشگیری باشد. در این مطلب به پاسخگویی 10 سوال مهم درمورد سکته و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.

1- سکته قلبی چگونه رخ می‌ دهد؟

سکته قلبی (انفارکتوس) یکی از مهم‌ترین اورژانس‌های سلامت است. انفارکتوس وضعیتی است که در آن خونرسانی به بخشی از عضله قلب متوقف و بافت آن ناحیه دچار مرگ می‌شود. برای توضیح بیشتر در این مورد ابتدا باید با ساز و کار قلب آشنا شوید. قلب را می‌توان به دو قسمت چپ و راست تقسیم‌ کرد. بخش چپ قلب حاوی بطن چپ و دهلیز چپ است و وظیفه مهم‌تری را نسبت به بخش راست قلب ایفا می‌کند. درواقع بطن چپ تقریبا 80 درصد از بافت قلب را تشکیل می‌دهد. بخش راست قلب، خون استفاده‌شده را از بدن می‌گیرد و به ریه می‌فرستد تا در آنجا تصفیه شود. پس از آن خون از ریه به بخش چپ قلب جریان می‌یابد و از آنجا به کل بدن پمپاژ می‌شود.

قلب دارای 3 رگ اصلی است که یکی از مهم‌ترین آنها در بخش چپ قلب قرار دارد. سکته زمانی اتفاق می‌افتد که هر یک از این رگ‌ها دچار تنگی و انسداد شوند. عامل این تنگی، پلاک‌هایی هستند که به مرور زمان بر اثر عوامل مختلف روی دیواره داخلی رگ تشکیل می‌شوند. محتویات پلاک از 70 تا 80 درصد چربی و بقیه آن از گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی تشکیل می‌شود. روی پلاک، پوسته‌ای قرار دارد که معمولا نازک است. اگر تنگی رگ بیش از 50 درصد باشد، احتمال پاره شدن پوسته پلاک بالا می‌رود. با پاره شدن این پوسته، محتویات آن بیرون می‌ریزد و رگ را می‌بندد. در این وضعیت، خونرسانی به عضله قلب مختل می‌شود و سکته اتفاق می‌افتد.

2- علائم و تظاهرات سکته قلبی کدام‌اند؟

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

اولین علامت سکته قلبی، درد سینه است. البته خیلی از دردهای سینه منشاء قلبی ندارند. برای مثال اگر درد فقط در ناحیه محدودی از سینه احساس شود و با فشار افزایش یابد یا به صورت لحظه‌ای و خنجری ایجاد شود، نشانه سکته قلبی نیست. همچنین درد سینه در افراد جوان به‌خصوص خانم‌های جوان اغلب منشاء قلبی ندارد. افرادی که دچار درد قلبی می‌شوند معمولا برای نشان دادن آن، دست خود را مشت می‌کنند و روی سینه چپ قرار می‌دهند.

درد این افراد عمقی و طولانی است، نه موضعی و کوتاه‌مدت. درد قلبی معمولا بیش از 5 دقیقه طول می‌کشد و حتی گاهی به ناحیه گردن، فک، دندان‌ها و دست‌ها انتشار پیدا می‌کند. برخلاف تصور عموم، درد قلبی نه‌تنها می‌تواند به دست چپ منتشر شود، بلکه دست راست را هم می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد. درواقع این درد می‌تواند به هر ناحیه‌ای از بالای ناف تا فک منتشر شود. البته بعضی از افراد مثل بیماران دیابتی ممکن است اصلا درد سکته یا گرفتگی رگ را احساس نکنند و آن را با علائم دیگری مثل تنگی نفس و عرق سرد تجربه کنند. به این نوع سکته، «سکته خاموش» می‌گویند. افراد مسن نیز ممکن است هنگام سکته به جای درد و تنگی نفس دچار تهوع، استفراغ و بی‌قراری شوند.

3- عوامل خطر سکته قلبی کدام‌اند؟

سکته قلبی دارای 5 عامل خطر مهم است؛ دیابت، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و استعمال دخانیات. عوامل استرس‌زا نیز در بروز سکته‌های قلبی نقش دارند. حتما اصطلاح «دق‌مرگ شدن» را شنیده‌اید. منظور از این اصطلاح همان سکته است که بر اثر فشارهای روانی، استرس‌های زندگی ماشینی، مشکلات اقتصادی و اخبار دلهره‌آفرین ایجاد می‌شود. برای مثال بعد از یک حادثه مثل زلزله، آمار سکته‌های قلبی تا چند ماه بالا می‌رود. جالب است بدانید که آقایان 10 سال زودتر از خانم‌ها در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند. این خطر برای آقایان از حدود 50 سالگی و برای خانم‌ها از 60 سالگی آغاز می‌شود. علت این است که هورمون‌های زنانه از بدن در برابر عوامل خطرساز سکته محافظت می‌کنند اما با آغاز یائسگی و کاهش ترشح هورمون‌های زنانه، خانم‌ها نیز به‌تدریج در معرض خطر سکته قرار می‌گیرند.

سکته قلبی در فصل‌های سرد و ساعت‌های اولیه صبح بیشتر اتفاق می‌افتد. برای مثال خیلی از افراد در فصل زمستان و حدود ساعت 5 و 6 صبح در خواب یا هنگام بیدار شدن از خواب دچار سکته می‌شوند. استفاده از ساعت‌های زنگ‌دار برای بیدار شدن یا بیدار کردن فرد به‌طور ناگهانی نیز خطر سکته را افزایش می‌دهد. احتمال سکته در روز اول هفته یعنی شنبه‌ها نیز بیشتر است زیرا در این روز افراد معمولا استرس‌های کاری بیشتری دارند. درکل هر فعالیتی که با هیجان بالا و شوک همراه باشد، خطر سکته را در افراد مستعد افزایش می‌دهد. برای مثال آمار سکته‌های قلبی در زمان بازی‌های مهم فوتبال بیشتر می‌شود.

 4- هنگام سکته باید چه کار کرد؟

بیمار یا اطرافیان او باید به محض مشاهده علائم سکته با اورژانس تماس بگیرند. در این شرایط بیمار باید از فعالیت خودداری کند و در حالت استراحت قرار بگیرد. اورژانس بلافاصله با رسیدن به محل، از بیمار نوار قلب می‌گیرد و داروهای اولیه مثل قرص زیرزبانی یا نیتروگلیسیرین را در اختیار او قرار می‌دهد.

به همه افراد توصیه می‌شود همیشه این دارو را در خانه یا همراه با خود داشته باشند بلکه روزی بتوانند جان خود یا اطرافیان را با آن نجات دهند. ممکن است شما مشکل قلبی نداشته باشید اما با همراه داشتن قرص زیرزبانی می‌توانید جان یک فرد را در خیابان، اتوبوس و… نجات دهید. البته افرادی که در 48 ساعت گذشته از داروی سیلدنافیل یا ترکیبات مشابه استفاده کرده‌اند نباید نیتروگلیسیرین مصرف کنند زیرا دچار افت شدید فشار خون خواهند شد. علاوه بر قرص زیرزبانی، مصرف آسپیرین نیز می‌تواند هنگام بروز علائم سکته مفید باشد. در این شرایط فرد باید 1 قرص آسپیرین 325 میلى‌گرمی جویدنى یا 4 قرص آسپیرین بچه (80 میلی‌گرمی) را یکجا مصرف کند تا آمبولانس به محل برسد.

5- ماساژ قلبی را چگونه انجام دهیم؟

گاهی سکته باعث ایست قلبی می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که رگ راست قلب دچار گرفتگی شود و رگ فرعی برای خونرسانی به آن وجود نداشته باشد. در صورت وقوع ایست قلبی باید عملیات احیا یا CPR انجام شود. این عملیات را می‌توان از طریق شوک الکتریکی در بیمارستان و ماساژ قلبی انجام داد. با استفاده از شوک، سیستم الکتریکی قلب برای چند لحظه قطع می‌شود و قلب فرصت پیدا می‌کند تا دوباره فعالیت طبیعی خود را از سر گیرد اما اگر شوک الکتریکی در دسترس نباشد می‌توان از ماساژ قلبی استفاده کرد. این ماساژ برای کسانی کاربرد دارد که بیهوش شده‌اند و نبض ندارند. این افراد ممکن است تنفس نداشته باشند یا به‌طور غیرطبیعی نفس بکشند. ماساژ قلبی باعث می‌شود خون به حیاتی‌ترین عضو بدن یعنی مغز پمپاژ شود. درواقع اگر فعالیت قلب بیش از 6 دقیقه متوقف شود و فرد ماساژ قلبی دریافت نکند، دچار مرگ مغزی خواهد شد. در این وضعیت حتی با رسیدن اورژانس و احیای قلب، فعالیت مغز برنمی‌گردد.

احیا از طریق ماساژ قلبی 3 مرحله دارد؛ مرحله اول آن باز کردن راه هوایی است. با خم شدن سر، مجاری هوایی روی هم می‌خوابند و راه تنفس بسته می‌شود. بنابراین باید چانه بیمار را به سمت بالا گرفت و دهانش را باز نگه داشت. مرحله بعدی، تنفس دهان به دهان است. مرحله سوم نیز به ماساژ قلبی مربوط می‌شود (2 بار تنفس به ازای 30 بار ماساژ قلبی). ماساژ قلب باید به قدری محکم باشد که به ماهیچه قلب فشار وارد شود و خون به گردش بیفتد. گاهی حتی ماساژ باعث شکستن دنده‌ها می‌شود اما جان بیمار مهم‌تر از این موضوع است. ماساژ قلبی باید آنقدر ادامه پیدا کند تا خون به مغز برسد. گاهی اوقات هم می‌توان با وارد کردن یک مشت محکم به ناحیه قلب، بیمار را برگرداند زیرا این مشت می‌تواند به اندازه یک ژول الکتریسیته ایجاد کند.

6- در اورژانس بیمارستان از چه حقوقی برخورداریم؟

در زمان مراجعه به اورژانس، بیماران قلبی باید در اولویت قرار بگیرند. هر اورژانس دارای یک بخش تریاژ است که در آن بیماران قبل از معاینه توسط پزشک، با توجه به علائمشان دسته‌بندی می‌شوند. مسوول تریاژ باید فردی که با علائم سکته و درد قلبی مراجعه کرده را زودتر از بیماران دیگر نزد پزشک متخصص بفرستد و بلافاصله از او نوار قلب بگیرد. مردم نیز باید با وظایف کادر پزشکی و حقوق خود آشنا باشند. فردی که علائم قلبی دارد نباید در صف بیماران منتظر بماند زیرا جانش در خطر است و باید موضوع را سریعا با مسوول تریاژ درمیان بگذارد. متاسفانه خیلی اوقات بیماران از بی‌اطلاعی خود ضربه می‌خورند.

7- سکته قلبی را چگونه درمان کنیم؟

مهم‌ترین معضل در بحث سکته قلبی مراجعه دیرهنگام بیماران است. با وقوع سکته و علائم آن بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شاید درد از معده یا ناحیه دیگری از بدنشان باشد. به همین دلیل مراجعه به اورژانس را به تعویق می‌اندازند، در صورتی که بحث قلب شوخی‌بردار نیست. وقتی رگ بسته می‌شود، زمان بسیار محدودی برای باز کردن آن وجود دارد. اگر در 20 دقیقه اول درمان انجام شود، قلب هیچ آسیبی نمی‌بیند اما بعد از آن به‌تدریج عضله‌های قلب از بین می‌روند، به‌طوری که بعد از 2 ساعت حدود 50 درصد از سلول‌ها و عضلات قلبی دچار مرگ می‌شوند. درواقع تا 6 ساعت پس از سکته می‌توان به درمان آن پرداخت اما هرچه زمان بیشتر بگذرد، قلب دچار نارسایی بیشتری خواهد شد.

سکته را می‌توان در اغلب موارد با تزریق دارو و قرار دادن استنت در رگ درمان کرد. داروهای جدید تا 90 درصد می‌توانند گرفتگی رگ را باز کنند. اگر تخمین زده می‌شود بیمار طی 2 ساعت بعد از سکته به بیمارستان برسد، می‌توان از تزریق دارو صرف‌نظر و مستقیم او را برای استنت‌گذاری به بخش آنژیوپلاستی در بیمارستان منتقل کرد اما اگر رسیدن بیمار به بیمارستان بیش از 2 ساعت طول بکشد، بهتر است داروی بازکننده رگ توسط مسوول اورژانس برای او تزریق شود تا در نهایت به بیمارستان برسد و درمان لازم را ادامه دهد. امروزه مسوولان اورژانس به راحتی می‌توانند قبل از رسیدن به بیمارستان از بیمار نوار قلب بگیرند و نتیجه آن را از طریق اینترنت به متخصص قلب مستقر در بیمارستان بفرستند تا مشخص شود آیا فرد واقعا سکته کرده یا نه. در این صورت متخصص قلب دستور می‌دهد برای فرد داروی بازکننده عروق تزریق شود یا نشود.

8- برای پیشگیری از سکته چه آزمایش‌هایی انجام دهیم؟

تست‌های تشخیصی گرفتگی عروق زمانی ضرورت پیدا می‌کنند که فرد دارای علائمی مانند درد سینه، احساس خفگی و تنگی نفس باشد. البته این علائم ممکن است در حالت استراحت وجود نداشته باشند و حین فعالیت‌هایی مثل بالا رفتن از پله، دویدن و ورزش کردن ایجاد شوند. سلامت عروق قلب را می‌توان از راه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ از جمله نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، اسکن هسته‌ای، سی‌تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی. نوار قلب؛ آریتمی‌ها، نامنظمی‌های قلب و آثار سکته را نشان می‌دهد اما نمی‌تواند گرفتگی رگ را مشخص کند. اکوی قلب نیز در نیمی‌ از موارد، آثار گرفتگی رگ را نشان نمی‌دهد، مگر اینکه فرد اخیرا یا قبلا سکته کرده باشد. البته اگر اکو همراه با استرس انجام شود، قدرت تشخیصی آن بالا می‌رود. این نوع اکو را می‌توان با تزریق داروی افزایش‌دهنده فشار خون و ضربان قلب یا با دویدن روی تردمیل انجام داد. اگر اکو مشکلی در فعالیت قلب نشان دهد، فرد باید بررسی‌های بعدی مثل آنژیوگرافی را انجام دهد.

از میان روش‌های تشخیصی گرفتگی عروق، تست ورزش کم‌خرج‌ترین و ساده‌ترین روش است. این تست را در مطب نیز می‌توان انجام داد. میزان حساسیت و اختصاصی بودن تست ورزش برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر بین 70 تا 80 درصد است. یکی دیگر از روش‌های تشخیصی گرفتگی عروق، سی‌تی‌آنژیوگرافی است. برای انجام این تست، ماده حاجب به رگ دست تزریق می‌شود. سپس با سی‌تی اسکن از رگ‌های قلب عکسبرداری می‌شود. در روش آنژیوگرافی نیز یک کاتتر (لوله باریک و قابل‌انعطاف) از طریق شریان پا یا دست به سمت عروق قلب هدایت می‌شود و امکان تزریق یا مکش مایعات را فراهم می‌کند. پس از کاتترگذاری، ماده حاجب در محل مورد نظر تزریق می‌شود و به‌طور مستقیم از رگ عکسبرداری خواهد شد. قدرت تشخیصی آنژیوگرافی تقریبا صد درصد است. با کمک این روش می‌توان به‌طور همزمان به درمان گرفتگی رگ نیز پرداخت. درواقع اگر آنژیوگرافی مشخص کند که رگ گرفتگی دارد می‌توان همان لحظه با فرستادن استنت به ناحیه مورد نظر، گرفتگی را باز کرد.

اگر چه آنژیوگرافی دقت تشخیصی بسیار بالایی دارد اما یک روش تهاجمی ‌محسوب می‌شود؛ یعنی ممکن است با عوارضی هرچند اندک و کمتر از 1 درصد همراه باشد. بنابراین نباید برای بررسی همه افراد از ابتدا آنژیوگرافی تجویز کرد. درواقع این مهارت پزشک است که با گرفتن شرح‌حال، معاینه اولیه و توجه به مجموعه علائم و عوامل خطرساز بیمار تشخیص دهد کدام تست مناسب‌تر است. شاید برای یک بیمار فقط تست ورزش تجویز شود و بعد پزشک به نتیجه آن قانع نشود و آنژیوگرافی انجام دهد. شاید هم برای یک بیمار مستقیما بدون انجام تست ورزش، آنژیوگرافی تجویز شود.

9- تنگی رگ را چگونه برطرف کنیم؟

پلاک‌هایی که در عروق تشکیل می‌شوند اوایل نرم و پر از نسج چربی هستند و پوسته نازکی دارند. بنابراین ممکن است به‌راحتی پاره شوند. برای جلوگیری از این حالت، داروهایی مثل آتورواستاتین تجویز می‌شود؛ حتی اگر گرفتگی رگ 30 تا 40 درصد باشد و فرد علائمی ‌نداشته باشد. آتورواستاتین علاوه بر اینکه چربی خون را پایین می‌آورد، پلاک را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. با گذر زمان، پوسته روی پلاک ضخیم‌تر می‌شود و روی آن را کلسیم می‌گیرد. کلسیفه شدن پوسته مانع از پاره شدن پلاک می‌شود. در این وضعیت بیمار معمولا علائم تنگی رگ مثل درد سینه و تنگی نفس را احساس می‌کند اما خیلی در معرض خطر سکته قرار ندارد.

حتی اگر رگ 70 تا 90 درصد دچار تنگی شود، خون به مقدار کم از آن عبور کرده و نیازهای اساسی فرد را تامین می‌کند. جالب است بدانید وقتی رگ اصلی دچار تنگی می‌شود، قلب به سمت اصلاح و بهبود خود قدم برمی‌دارد و رگ‌های فرعی ریزی را کنار رگ اصلی تشکیل می‌دهد تا به خونرسانی کمک کند. این رگ‌ها خیلی ظریف هستند اما به فرد فرصت می‌دهند و سکته را به تعویق می‌اندازند. با این حال تنگی رگ باید حتما تحت درمان قرار بگیرد.در بعضی موارد، تنگی رگ به حدی است که فرد علاوه بر مصرف دارو باید از استنت‌گذاری استفاده کند. استنت وسیله‌ای فنرمانند است که در آنژیوپلاستی از طریق شریان ران به رگ قلب هدایت می‌شود. سپس در محل مورد نظر باز می‌شود و پلاک را روی رگ می‌خواباند. خیلی از بیماران به محض قرار دادن استنت در رگ احساس می‌کنند فشار و سنگینی از روی قلبشان برداشته شده و به راحتی می‌توانند نفس بکشند. استنت‌ها اوایل فلزی بودند اما به‌دلیل عوارضی که داشتند به‌تدریج با استنت‌های دارویی جایگزین شدند.

استنت دارویی تا 1 سال ماده‌ای از خود ترشح می‌کند که مانع از گرفتگی استنت می‌شود. در حال حاضر با تکنولوژی جدید، هیچ استنتی دچار گرفتگی نمی‌شود؛ البته به شرطی که بیمار تا 1 سال از داروی پلاویکس استفاده کند. این دارو از تجمع پلاکت در اطراف استنت جلوگیری می‌کند. اگر هم استنت دچار گرفتگی شود، استنت دوم روی آن سوار می‌شود. درواقع استنت قبلی را نمی‌توان خارج کرد زیرا استنت خارهایی دارد که در بافت رگ فرومی‌روند تا استنت را در جای خود ثابت نگه دارند. البته امروزه استنت‌هایی جذبی نیز در دسترس هستند.

این استنت‌ها به مرور زمان جذب رگ می‌شوند و در عین حال آن را باز نگه می‌دارند. اگر هم پلاک و تنگی رگ خیلی طولانی باشد و رگ برای استنت‌گذاری مناسب نباشد، بیمار داوطلب عمل قلب باز یا بای‌پس می‌شود. در این جراحى، شریان داخل سینه‌اى به محل بعد از تنگى پیوند زده می‌شود (روى مهم‌ترین رگ تنگ). براى سایر رگ‌هاى تنگ نیز از وریدهاى پا برداشته شده و از شریان آئورت به رگ تنگ پیوند زده می‌شود.

10- چگونه با تغذیه مناسب از سکته پیشگیری کنیم؟

مواد غذایی چرب مثل کله‌پاچه یکدفعه و به سرعت سطح کلسترول خون را بالا می‌برند. به همین دلیل احتمال سکته قلبی بعد از مصرف این خوراکی‌ها افزایش می‌یابد. در مقابل، رژیم غذایی کم‌نمک و سرشار از پتاسیم، میوه و سبزیجات تازه می‌تواند از بروز سکته قلبی پیشگیری کند. برای کاهش خطر سکته و بیماری‌های قلبی باید کمبود ویتامین D را نیز با مصرف مکمل‌های دارویی برطرف کرد. متاسفانه در کلانشهری مانند تهران تقریبا همه افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.

بین سکته و سکسکه چه رابطه‌ای وجود دارد؟

سکسکه به‌طور خیلى نادر می‌تواند از تظاهرات سکته قلبی باشد. درواقع موارد خیلی نادری از این اتفاق به صورت گزارش موردی در مجلات علمی چاپ شده‌اند. به‌طور کلی هر بیمارى که با شکایت درد از ناحیه دندان و فک گرفته تا ناف به اورژانس مراجعه می‌کند باید تحت بررسی نوار قلب قرار بگیرد. سوء‌هاضمه نیز می‌تواند یکى از معادل‌هاى سکته قلبى باشد. سکسکه هم خود می‌تواند از تظاهرات سوء‌هاضمه باشد. در این موارد، پزشک باید شرح حال دقیقی از بیمار بگیرد.

البته درمورد آقای لرستانی باید بررسى شود که آیا مرحوم علائم دیگری مثل احساس خفگى یا سنگینى سینه هم داشته یا نه. مرگ در خواب می‌تواند به دلایل دیگری مثل بیماری‌هاى ارثى نیز اتفاق بیفتد. بنابراین برای تشخیص علت دقیق فوت نیاز به کالبدشکافی وجود دارد. اگر تشخیص نهایی، سکته بوده و متوفی فقط از سکسکه شکایت داشته، خیلی نمی‌توان پزشک معالج را مقصر دانست. لازم به ذکر است یکى از درمان‌های سکسکه آرام‌بخش تزریقى است.

منبع:میزان

انتهای پیام/

ماهیچه‌های قلب شما برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود. این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز براثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.

هنگامی‌که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی‌قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌‌شود.

آیا شما در خطر حمله قلبی هستید؟

عوامل خطری که می‌توانید کنترل کنید، عبارتند از:

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

عوامل خطری که غیر قابل کنترل هستند، عبارتند از:

پره اکالمپسی یا مسمومیت حاملگی: این وضعیت در زمان بارداری ممکن است ایجاد شود. دو مورد از علائم اصلی مسمومیت حاملگی، بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین بالا در ادرار است.

 

فهرست مطالب

دانستن علائم حمله قلبی بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که حتی اگر مطمئن نیستید که علائمی ‌که مشاهده می‌کنید، علائم حمله قلبی هستند، باید این موضوع را چک کنید. وقتی حمله قلبی اتفاق می‌افتد، هر دقیقه‌ای که می‌گذرد، بسیار حیاتی و تعیین کننده است و اقدام سریع و به موقع می‌تواند جان فرد یا جان خود شما را نجات دهد. بنابراین با مشاهده علائم احتمالی حمله قلبی، به هیچ عنوان معطل نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

برخی از حملات قلبی، ناگهانی و شدید هستند (مانند آنچه در فیلم‌های سینمایی می‌بینید)، اما بیشتر حملات قلبی به آرامی ‌اتفاق می‌افتند و با درد و ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. علائمی‌ که می‌تواند به معنای بروز حمله قلبی باشد، عبارتند از:

درد قفسه سینه، هم در مردان و هم در زنانی که دچار حمله قلبی شده‌اند، شایع است، اما بروز سایر علائم، خصوصا تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ و درد کمر و فک در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که انجام فعالیت‌های بدنی عادی و روزمره در شما علائم زیر را ایجاد می‌کند، ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده باشید:

در صورت بروز حمله قلبی چه اقدامی‌کنید؟

بعد از بروز حمله قلبی، اقدام سریع برای باز کردن عروق گرفته، برای کم کردن میزان آسیب بسیار حیاتی است. با مشاهده اولین علائم حمله قلبی فورا با اورژانس تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی، طی یک تا دو ساعت پس از بروز اولین نشانه‌ها در بیمار است. با گذشتن زمان میزان آسیب به قلب افزایش و شانس زنده ماندن بیمار کاهش می‌یابد.

 

درست است که قبل از بروز حمله قلبی، شما علائم آن را مشاهده می‌کنید و حمله قلب باعث بروز عوارضی در بدن شما می‌شود اما ممکن است خود حمله قلبی، از عوارض ناشی شده از یک بیماری زمینه ای دیگر در بدن شما باشد. بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونری قلب که باعث تنگ شدن عروق و تصلب شرایین می‌شود، از شایع ترین عوامل زمینه ای حمله قلبی است.

با کاهش عوامل موثر بر ابتلا به بیمار عروق کرونری قلب، می‌توان احتمال بروز حمله قلبی را نیز کاهش داد. حتی در صورتی که به بیماری عروق کرونری قلب مبتلا هستید، می‌توانید برای پیشگیری از حمله قلبی، اقدامانی انجام دهید؛ این اقدامات شامل داشتن سبک زندگی سالم و تحت نظر پزشک بودن به طور منظم و مداوم است.

باید مطمئن باشید که برای اقدام صحیح در صورت بروز حمله قلبی در یکی از افراد خانواده یا خودتان، از قبل طرح و نقشه‌ای دارید. این موضوع، خصوصا در صورتی که خودتان یا یکی از افراد خانواده، در خطر بروز حمله قلبی هستند، یا قبلا دچار حمله قلبی شده اند، بسیار مهم است.

لیست داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، داروهایی که به آن آلرژی دارید، شماره پزشکتان و شماره تلفن یکی از نزدیکان و دوستانتان را جایی یادداشت کنید و این یادداشت را در جایی که به راحتی قابل دسترس است بگذارید؛ به عنوان مثال در جای کارت‌ها در کیف پولتان، تا در مواقع ضروری به کار اطرافیانتان بیاید.

درمان سریع و به هنگام حمله قلبی، می‌تواند از آسیب‌های وارده به ماهیچه‌های قلب پیشگیری کند یا این آسیب‌ها را تا حد ممکن، محدود کند. تماس با اورژانس با مشاهده اولین علائم احتمالی حمله قلبی، می‌تواند جان شما را نجان دهد. تیم پزشکی اورژانس، تشخیص و انجام مراقبت‌های ویژه حمله قلبی را قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌کنند.

–         آسپرین

–         نیتروگلیسرین

–         اکسیژن درمانی

–         درمان درد قفسه سینه

داروهای ترومبولیتیک یا لخته زدا یا ضد انعقاد خون، برای حل شدن و از بین رفتن لخته‌های خونی که باعث مسدود شدن عروق قلبی شده اند به کار می‌روند.

مداخله‌ی کرونری، یک روش درمانی نوین است که در آن، بدون انجام جراحی باز قلب عروق مسدود شده یا تنگ شده، باز می‌شوند.

سایر روش‌های درمانی برای درمان حمله قلبی عبارتند از:

پزشک ممکن است یکی از داروهای زیر را تجویز کند:

 روشی به نام جراحی باز پیوند عروق کرونر قلب (بای پس قلبی) برای درمان حمله قلبی به کار می‌رود. در این روش جراح، قسمتی از عروق قلبی را که دچار آسیب شده، جدا می‌کند و از عروق دیگر در بدن به جای آن پیوند می‌زند.

توانبخشی قلبی و عروقی، یک برنامه است که تحت نظر پزشک و به منظور افزایش سلامت و قدرت جسمانی افرادی انجام می‌شود که به مشکلات قلبی دچار هستند.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد
سکته ی قلبی چگونه رخ می دهد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *