عشق چگونه صورت می گیرد

 
helpkade
عشق چگونه صورت می گیرد
عشق چگونه صورت می گیرد

برخلاف باور بسیاری از ما که کار عشق مربوط به دل است، آنچه برای فرآیند عشق و عاشقی و عاشقانه ها می گذرد در مغز اتفاق می افتد و ترشح هورمون های مختلفی که فرمان شان را مغز به عنوان راهبر و فرمانده جسم و جان صادر می کند.

برخلاف باور بسیاری از ما که کار عشق مربوط به دل است، آنچه برای فرآیند عشق و عاشقی و عاشقانه ها می گذرد در مغز اتفاق می افتد و ترشح هورمون های مختلفی که فرمان شان را مغز به عنوان راهبر و فرمانده جسم و جان صادر می کند.دکتر بابایی زاد در این گفتگو تمام جنبه های علمی عشق از نظرگاه روانشناسی، جامعه شناسی، زیستی و …را به شکل مفصل بررسی کرده تا برخلاف نظر شهریار که:

«با آب عقل آتش عشق به یک جو نمی رود».تمام آتش افروزی های عاشقانه و احساسی زیر سر عقل و مغز است.مغز است که فرمان می دهد جایی ضربان قلب تان فراتر از تصور بزند و جایی به آرامش و خلسه ای عاشقانه برسید که پیش از آن تجربه اش نکرده اید.

با ما، دکتر بابایی زاد و تمام یافته های علمی در مورد پر بحث ترین مضمون دنیا یعنی عشق همراه باشید تا باور کنید که علم نه تنها ذرات اتم که دلایل عشق را هم می تواند بشکافد.

فرآیند عشق

عشق چگونه صورت می گیرد

می خواهیم در مورد فرآیند عشق که مفهومی انتزاعی بین انسان ها با خود و دیگران است، صحبت کنیم.در ابتدا باید یادآوری کنم در این مطلب منظور من از عشق، مهر اصیل که دوست داشتنی پخته و هدایت شده توسط بالغ و ناشی از تفکر و تعمق و همچنین از تجربه زیستی عشق ورزانه نیست، بلکه منظور من در این گفتگو، عشق در یک نگاه و اتفاقاتی است که باعث می شود دو نفر در درجه اول عاشق هم شوند و بعد فکر کنند که آیا آن را به مهر اصیل برسانند یا نه.

اگر بخواهیم به فرآیند عشق یطور دقیق و بادقت نگاه کنیم ، چه بهتر که ببینیم از نظر زیست شناسی چه اتفاقی در مغز یک عاشق می افتد که نسبت به دیگری، مفهومی یا چیزی، احساس عاشقی می کند.

از نگاه زیست شناسی نوع انسان نیاز دارد عاشق شود چون بچه انسان موجودی است نابالغ و زودرس که نیاز به پدر و مادر و کسی دارد که از او محافظت کند تا زنده بماند.برای این منظور کششی بین زوج اولیه (بشر بدوی) ایجاد می شود تا بخواهند در کنار هم باقی بمانند و این باقی ماندن به تکامل و رشد بچه آنها که امتداد ژنتیکی آنهاست ختم شود و بتوانند خط نسلی خود را ادامه دهند.به عبارت دیگر اگر ما بچه لاک پشت بودیم و در بدو تولد جهت بقای خود استقلال داشتیم، نیازی نبود که عاشق شویم.

در آن صورت ما به دنیا می آمدیم، پدر و مادری که برای ما ذخیره ژنتیکی خود را گذاشته بودند، وظیفه خود را انجام داده بودند و دیگر مسئولیتی در قبال ما نداشتند و ما می توانستیم مستقل جهت ادامه زندگی پیش برویم ولی از آنجایی که نوع انسان، اندازه سر بچه، لگن گونه انسانی و متابولیسم پایه اجازه نمی دهد مادر و جنین بیش از نه ماه در کنار هم باشند، ما زودرس به دنیا می آییم تا بتوانیم از کانال رحمی عبور کنیم و در عین حال متابولیسم توده مادر و جنین را تاب بیاوریم و چون زودرس به دنیا آمدیم نیاز به محافظ و مراقب داریم و نمی توانیم به تنهایی بقا حاصل کنیم.

یک کره اسب یک روز پس از تولد می تواند برای شیر خوردن اقدام کند.لاک پشت یا بچه ماهی بدون مادر هم می توانند به زندگی ادامه دهد، ولی نوع انسان همچون جوجه ها نیاز به مراقبت دارد.به این منظور مادر باید وجود داشته باشد تا از بچه مراقبت کند و از آنجایی که زایمان و پرستاری از بچه عملکردی است وقت گیر که شاید مادر نتواند به تنهایی جهت بقای خودش (در بشر اولیه) اقدام کند، نیاز به یک یار پیدا می کند تا به او کمک کند و او در حمایت و مراقبت از نوزادش بتواند خط ژنتیکی خود و همسرش را ممتد کند.

به این دلیل در نوع انسان عشق به وجود می آید.شاید خوانندگان عزیز انتظار داشته باشند که عشق را رویکردی فراانسانی، والا و ارزش زندگی بدانند که از نگاه دیگری می توانیم آن را والا و ارزشمند هم بدانیم ولی از نگاه زیستی، نوع نگاه به عشق متفاوت است.

محققان تحقیقی انجام داده اند تا دریابند در مغز عاشق چه می گذرد و برای آن مراحلی را در نظر گرفتند.هلن فیشر که انسان شناس تکاملی است به موضوع نگاه دقیقی داشته و عشق را در سه مرحله تقسیم بندی کرده است؛ مرحله اول جذب شدن (Attraction) به هم.در این مرحله ما و معشوق چنان به هم جذب می شویم که بخش مهمی از انرژی و ساخت زمان مان نسبت به هم یا حداقل در مفهوم با هم است.بعد از آن مرحله الحاق و الصاق (Attachment and bonding) به هم است که در این مرحله دو نفر تمایل پیدا می کنند در کنار هم باشند و رابطه را شروع می کنند و در این رابطه با هم مفهومعشق را تجربه می کنند.

مرحله سوم صمیمیت و تعهد (Intimacy and commitment) است.در هر یک از این مراحل در مغز ما با توجه به ناقلان عصبی اتفاقاتی می افتد که باعث می شود ما احساس عاشقی کنیم.

در تحقیق گسترده ای که در سوئد انجام شد به این نتیجه رسیدند که بین مغز عاشق و مغز فرد معتاد شباهت هایی وجود دارد و این شباهت ها را مورد سنجش قرار دادند و بدین ترتیب الگوی ثابتی پیدا کردند.در هر دوی این افراد یعنی فرد عاشق و فرد معتاد، تمایل زیادی به آنچه که به آن وابستگی وجود دارد، دیده می شود.آنچه که به آن عاشق یا معتادیم ما را به این سمت می برد که بخواهیم آن را برای خودمان تکرار کنیم.اسم یا بوی آن یا نزدیکی به آن، برایمان هیجان دارد و میل به تکرار، در ما رفتار ایجاد می کند که این رفتار در فرد معتاد رفتارهایی مربوط به اعتیاد و در فرد عاشق انواع عاشقی کردن هاست.

در مرحله یک، ما جذب کسی می شویم که ویژگی هایی دارد که منابع ناخودآگاه ما را تحریک کرده اند و عوامل زیستی هم در کنار آن وجود دارد که ما شاید در سطح خودآگاه مان آنها را تجربه نمی کنیم.

وقتی دو نفر همدیگر را می بینند، غیر از جنبه زیستی، چیزی در سطح ناخودآگاه آنها رخ می دهد که به آن انتقال (Transference) می گویند.این انتقال می تواند بازنمایی جنبه هایی از ناخودآگاه فرد در ارتباط با افراد مهم زمان بچگی باشد.برای مثال در ارتباط با مادر، چهره او، فرم ابرو، رنگ چشم، قد، مدل مو، حالت چهره پدر و …است که بدون اینکه فرد خودش بداند، روی فرد اکنون و اینجا انتقال پیدا می کند.انواع انتقال هایی که عشق در یک نگاه را ایجاد می کنند از این قرارند:

انتقال ایده آل نمایانه، انتقال فیزیکی، انتقال رمانتیک، انتقال هیجانی، انتقال دوقلونمایی.

انتقال لزوما جنبه فیزیکی و قیافه ای ندارد، می تواند انتقال شناختی باشد.برای مثال برداشتی که فرد از مادر امنش داشته و رفتارهای او بر دختری در اکنون و اینجا که جنبه هایی را نشان می دهد که شبیه او هستند و بدون اینکه بفهمد انتقال صورت می گیرد.انتقال می تواند حتی انتقال ایده آل نمایانه باشد، نه آنچه که واقعا در ارتباط با پدر و مادر داشته است بلکه ایده آلی از پدر و مادرگری که دوست داشته، به عنوان خود ایده آلی در ارتباط در ناخودآگاهش نگه داشته و طی فرآیند انتقال نمایانه روی فرد منعکس کرده و عاشق ایده آلی شده که آرزوی آمیختن و هم بودی با او را در زمان کودکی داشته یا در سطح ناخودآگاهش نگه داشته است.

می تواند انتقال دوقلونمایانه باشد.در طی این انتقال ما گمان می کنیم خیلی شبیه هم هستیم و نوعی عشق به خود، پذیرش خود و امنیت با خود در رابطه منعکس می شود و فکر می کنیم طرف مقابل آنقدر شبیه ما هست که موردعشق ما قرار بگیرد و یک روح در دو بدن و سیبی از وسط نصف شده و چنین هذیان های عاشقانه ای را حاصل می کند.می تواند انتقال رمانتیک و عاشقانه باشد.قصه های عاشقانه ای که در سطح ناخودآگاه داشتیم و در کودکی به آن فکر کردیم بر فردی در اکنون و اینجا منتقل می کنیم.می تواند انتقال هیجانی باشد.یعنی آنچه که در زمان های قبل تر برای ما جنبه هیجانی داشته بر اکنون و اینجای ما منعکس می شود و ما به سمت او حرکت می کنیم؛ بنابراین شروع عشق در یک نگاه پدیده انتقال است.

یکی از دلایلی که باعث می شود دو نفر به هم نزدیک شوند، پدیده زیبایی است به نام «بو».ما می بینیم که جانداران چطور بوهای خاصی را که وابسته به جنسیت هستند، ترشح می کنند؛ برای مثال یک بید نر می تواند از کیلومترها دورتر بوی بید ماده را دنبال کند و به آن برسد و جفت گیری کند.او رفتار یک بید عاشق را نشان می دهد، یا می بینیم که چطور اسب ها در بهار با بلند شدن طول روز، بوهایی را از خودشان ترشح می کنند و در عین حال رفتارهایی عاشقانه از خود نشان می دهند که در نهایت به جفت گیری ختم می شود.

می بینیم که چطور در پستانداران رده پایین همین بو موجب می شود قلمرو تعیین شود.این بود می تواند بوی بدن آن حیوان یا بوی ادرار آن باشد تا قلمرویی ایجاد شود و حیوان در آن قلمرو زوج خودش را قرار دهد و جفت گیری کند و رفتاری نشان دهد که همان رفتار عاشقی است، رفتاری که به جفت گیری ختم می شود.

در حشرات و بسیاری از پستانداران این بوها همچنان وجود دارند و عملکرد زیستی، جنسیتی، تولید مثلی و رفتارهای تولید مثل که می توانیم آنها را به عشق تفسیر کنیم دیده می شود.

در مورد انسان پیاز بویایی همچنان فعال است اگرچه بخشی از بینی که قرار است این بوها را تجربه کند، ضعیف شده است، اما همچنان وجود دارد.کمد دیواری اتاق مادر شما علی رغم اینکه به لباسش عطر می زند همچنان بوی او را می دهد.هر فردی بوی مخصوص خودش را دارد و این بوها در تماس نزدیک و عاشقانه از اولین جرقه هایی است که بین دو نفر موجب شروع اتفاقات فیزیولوژیک و عشق می شود.در واقع ما انسان ها امروزه عطر و ادکلن را جایگزین بو کرده ایم.

رفتارهای ما شامل رفتارهای کلامی و غیرکلامی هستند و مهمترین بخش رفتار غیرکلامی است که ۵۷ درصد زبان بدن است و ۳۵ درصد رفتار کلامی و لحن صدا است و فقط ۸ درصد محتوای کلام است.زبان بدن تا یک میلیون ریزبیان در هر لحظه از رابطه بین دو نفر مخابره می کند.بنابراین زبان بدن، استایل و چگونگی نشستن و راه رفتن، ایستادن و ریزبیان های زبان بدن اساسی هستند که ارتباط را تحت تاثیر قرار می دهند.

بعد از اینکه ارتباط شکل گرفت و فرد عاشق شد، در مرحله جذابیت ناقلان عصبی در مغز فرد شروع به تغییر می کنند.از مهمترین ناقل های عصبی «اپی نفرین» (Epinephrine) و «نور اپی نفرین» (Norepinephrine) هستند.اپی نفرین یا آدرنالین (Adrenaline) همان هورمونی است که باعث می شود ضربان قلب مان بالا برود، سوخت و ساز بدن مان بیشتر و خواب ما کمتر شود و هوشیارتر باشیم.

در نشانگان فرار یا جنگ وقتی کسی با تهدیدی ناگهانی روبرو می شود، جهت تجهیز بدن و مقابله با آن تهدید از غده فوق کلیوی آدرنالین ترشح می شود و باعث می شود فرد به خودش بیاید، جریان خونش بیشتر شود و برای نجات خودش اقدامی کند.

در مغز عاشق نیز اپی نفرین و نوراپی نفرین ترشح می شوند.عاشق حواسش به معشوق جلب می شود تا او را بیابد و در اختیار خودش بگیرد، سوخت و سازش بیشتر می شود و خوابش کمتر می شود.ما می بینیم که دوپامین (Dopamin) ترشح می شود، (دوپامین در مرحله الحاق و الصاق به هم به بالاترین میزان ترشح می رسد) که موجب می شود فرد احساس رخوت و سستی کند.

دوپامین در موارد مختلفی در مغز زیاد ترشح می شود؛ مثلا در وسواس می بینیم که سیکل «دوپامینرژیک» فعال است.برای همین است که فرد نسبت به کار یا موضوعی که روی آن وسواس دارد، میل به تکرار دارد.

در رفتارهایی مانند شستن مدام دست ها، چک کردم مدام درها، جمع کردن اعداد با هم، چک کردن موبایل همسر و…می بینیم که میل به تکرار وجود دارد و یکی از دلایل عمده آن دوپامین است.

داروهای ضد وسواس روی سیکل دوپامینرژیک تاثیر می گذارند.در فرد عاشق هم دوپامین ترشح می شود که میل به تکرار و نزدیکی به موضوع عاشقی را در فرد ایجاد می کند.از سوی دیگر درون ذهن فرد «فنیل اتیل آمین» (Phenylethylamine) ترشح می شود.فنیل اتیل آمین یک ناقل عصبی است که در طبیعت فقط و فقط در کاکائو وجود دارد.برای همین است که عشاق میل به خوردن شکلات بیشتری دارند یا به هم شکلات هدیه می دهند.

فنیل اتیل آمین میل به تکرار موضوع عشق را در فرد ایجاد می کند.همچنین اندکی «اکسی توسین» (Oxytocin) در خانم ها و «وازروپرسین» (Vasopressin) در آقایان در مغز ترشح می شود، که ناقل های عصبی با کارکردهای متفاوت هستند.اکسی توسین همان هورمونی که هنگام زایمان ترشح می شود و باعث می شود اندومتر رحم منقبض شود و بچه بیرون بیاید، هورمونی است که وقتی مادر به فرزندش شیر می دهد، ترشح می شود و موجب می شود عضلات صاف غدد شیری منقبض شوند.

اکسی توسین امید را هم بیشتر می کند.در تحقیقی دیده شد که در دو گروه در بازی که باید به همبازی خود اعتماد می کردند، گروهی که اکسی توسین دریافت کردند، دو یار همبازی به طرز معنی داری بیشتر به همبازی خود اعتماد می کردند.برای همین است که وقتی عاشق می شوید در ابتدای امر به او اعتماد می کنید؛ چون درون مغزتان اکسی توسین ترشح شده و به همین دلیل است که امید به زندگی در شما بالا می رود.

یک مادر بعد از زایمان و شیر دادن به نوزادش در عین ح-ال که سختی زیادی تحمل می کند اما امید به زندگی بالایی دارد و اعتماد در او بیشتر می شود.این هورمون ها همه در مرحله یک بالا می روند.در مرحله دو یعنی اتحاد و الصاق، میزان هورمون های دوپامین و اکسی توسین بسیار بالا می رود.یکی از دلایلی که اکسی توسین بالا می رود، ایجاد رابطه جنسی، ارگاسم و رسیدن به اوج لذت جنسی است.

اگر زن و شوهری با هم ارتباط جنسی داشته باشند و اوج لذت جنسی را تجربه کنند، در مغزشان اکسی توسین ترشح می شود و برای همین است که به هم معتمدتر هستند و به ادامه رابطه شان امید دارند؛ اما زوجی که بنا به اختلالات جنسی نمی توانند به ارگاسم برسند، بهانه جویی، ناامیدی و عدم اعتماد در آنها رشد می کند.پس می بینیم که اکسی توسین چقدر نقش مهمی در اتحاد و الصاق زوجین به هم ایفا می کند.همانطور که نقش آن را در وسواس نیز می بینیم.

تحقیقات نشان می دهند اگر فرد ارتباط خود با معشوقش را به سطح شناختی نیاورد و فقط بخواهد عشق زیستی را تجربه کند، بعد از سه سال رابطه اش به پایان می رسد؛ چون این هورمون ها سه تا چهار سال در مغز افراد بالا باقی می مانند و بعد از آن میزان آنها دوباره پایین می آید و به همین دلیل است که بیشتر جدایی ها و طلاق ها بعد از این مدت رخ می دهند.بعد از این مدت دیگر دو نفر نمی توانند صرفا به دلایل زیستی کنار هم بمانند.

در ابتدای مطلب گفتیم که نوزاد انسان نیاز به پدر و مادری دارد که از او مراقبت کنند و این پدر و مادر باید دلیلی داشته باشند که کنار هم باقی بمانند و به همین دلیل پدیده عشق به وجود می آید.اگر بشر بدوی را فرض کنید، می بینید که بچه سه یا چهار ساله دیگر می توانست از عهده زندگی خودش برآید و نیازی نبود که عشاق کنار هم باقی بمانندو او تنها با یکی از والدینش نیز می توانست بقا حاصل کند.

بعد از اینکه هورمون ها پایین آمدند، ما باید خودمان با آگاهی، شناخت و تمرکز روی رابطه، آن را به مرحله سوم که صمیمیت و تعهد است برسانیم.در غیر این صورت در ابتدا طلاق جنسی و بعد طلاق عاطفی و بعد از آن طلاق قانونی رخ می دهد.برای رفتن به مرحله سوم دیگر سطح شناختی و کورتکس مغز عمل می کند، نه لزوما سطح هیجانی و ساب کورتیکال یعنی زیرقشری مغز.

اینکه دو نفر چقدر با هم خاطرات مشترک دارند، پدیده ای به نام قدمت یک رابطه، پدیده دیگری به نام پیر شدن و از دست دادن جذابیت ها و کم شدن شانس جفت گزینی به طور واقعی موجب می شوند که دو نفر بخواهند همدیگر با بازشناسی کنند.طی این بازشناسی حالا دیگر فقط مفهوم زیستی آنها را کنار هم قرار نمی دهد بلکه مفهوم عاطفی و روانی که دیگر پخته شده موجب می شود آنها به سمت مهر اصیل و واقعی بروند و تجربه از هم بودی انسانی را که عشق نام دارد کنار خود داشته باشند.

در واقع عشق چیزی نیست جز ارضای نیاز و بستگی دارد که ببینیم نیاز ما چیست.اگر این نیاز صرفا فیزیولوژیک باشد ما عشق شهوانی را خواهیم داشت.اگر نیاز ما صرفا داشتن سرپناه و حمایت و مراقبت باشد، ما عشق کودکانه را خواهیم داشت و به والد مراقب نیاز داریم، نه معشوقی پخته.پس اگر به هرم مزلو و سلسله مراتب انسانی نگاه کنیم، می بینیم که ما در هر پله ای می توانیم عاشق شویم.در پله اول به دلیل نیازهای فیزیولوژیک، در پله دوم به دلیل امنیت و حمایت و پله سوم به دلیل تعلق، پله چهارم عزت نفس و پله پنجم شناخت؛ یعنی چقدر در پی درک مشترک دنیا و اصل زیبایی شناسی هستیم.

در چهار پله اول نیازهای کمبود را داریم، برای همین عشق در این مراحل چندان عشق والایی نیست اما وقتی انسان فرارونده را در انتهای هرم مزلو می بینیم، نیازهای شدن را می بینیم که این نیازهای شدنی آنقدر فرارونده هستند که دیگر کسی ما را از ترس نهمی رهاند، بلکه کسی سراغ مان می آید که ما با هم بودی کنار هم و تجربه عشق را داشته باشیم و آنجاست که عشق اصیل ایجاد می شود و هر دو نفر در عین تجربه استقلال شان، با هم بودن را یاد می گیرند و با هم زندگی می کنند.عشق چگونه صورت می گیرد

پس عشق پخته، عشقی است که فرد به آن زمان داده، در این زمان طرف مقابلش را شناخته، قدمت میل به تکرار در او ایجاد کرده و توانسته است از منظر ساختار نورولوژیک در هماهنگی بین سمت راست مغز یعنی مغز شناختی و بخش های زیرین مغز تعادلی برقرار کند و معشوق را در کنار خود نگه دارد تا از هم لذت ببرند.

خواننده عزیزی که عاشق است و عشق خود را مقدس می داند، شاید با خواندن این مطلب دچار سوءتفاهم شود و فکر کند که عشق فقط برای ارضای نیازها یا شرایط فیزیولوژیک یا انتقال ناخودآگاه ایجاد می شود و به همین دلیل دچار ناکامی شود.به یاد داشته باشید پدیده عشق بسیار زیبا و باارزش است، اما هر آنچه که باارزش است، در مغز ما تحت تاثر عوامل «نیروالکتروکمیکال» شکل می گیرد.یعنی عصبی، الکتریکی و شیمیایی.نگاه ما به عشق در این مطلب از این جنبه است و آنچه در این فرصت در مورد عشق گفتیم تنها از جنبه علمی و زیستی بود.

مجله موفقیت





©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد . طراحی سایت با آنلاینر

حداقل 8 کاراکتر

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عشق چگونه صورت می گیرد

در این نوشته از مجموعه مقالات فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP می خواهیم شما را با نحوه جفت گیری مرغ عشق و اقدامات لازم برای احیای شرایط جفت گیری مرغ عشق آشنا سازیم، لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مرغ عشق ها نیز همانند سایر پرندگان زینتی دارای ارزش و زیبایی خاص خودشان هستند و از این رو برخی از پرورش دهندگان به جهت تامین تخم های نطفه دار این پرنده اقدام به جفت سازی آنها می کنند. اگر چه که پرورش و نگهداری مرغ عشق در خانه نسبتا آسان می باشد ولی آشنایی با خلق و خو و رفتار این پرنده به تجربه و زمان نیاز دارد.

 

بسیاری از علاقه مندان به پرورش این پرنده زیبا برایشان سوال پیش می آید که از کجا میتوان متوجه شد که مرغ عشق آماده جفت گیری شده است یا خیر و علائم آن چیست ؟؟

در هر دو جنس نر و ماده ، آمادگی مرغ عشق برای جفت گیری قابل تشخیص می باشد . در صورتی که رنگ بینی آن ، آبی باشد نر بوده و به بلوغ رسیده است . البته در جنس نر زیاد آواز خواندن نیز میتواند نشانه آمادگی آن باشد . معمولا از این پرنده آواز خاصی مشاهده نشده است اما وقتی مشاهده کردید که اقدام به تقلید صدا میکند یعنی آماده برای تولید مثل می باشد .

در مرغ عشق ماده نیز اگر رنگ بینی سفید باشد به این معناست که به بلوغ رسیده است و در صورتی که رنگ بینی آن سفید مایل به صورتی باشد نشان از عدم بلوغ آن می باشد .

ممکن است شما یک جفت مرغ عشق نر و ماده در کنار یکدیگر دورن قفس قرار دهید، ولی نسبت به هم واکنشی نشان ندهند. یا شاید هم با همدیگر بازی کنند و نوک همدیگر را بخورند ولی جفت گیری نکنند. برای این منظور شما باید شرایط لازم جفت گیری را برای آنها فراهم سازید. این شرایط می تواند شامل موارد زیر شود:

اندازه قفس این پرنده باید مناسب بوده و بتوان فضا مناسبی را برای جفت گیری برایشان فراهم ساخت . اما ابعاد مناسب برای قفس جفت گیری مرغ عشق  چقدر می باشد ؟ و چه نکاتی را باید برای کاهش استرس و سرحال شدن این پرنده دوست داشتنی مد نظر داشت ؟

 باید در انتخاب قفس توجه داشته باشید تا طول و عرض قفس به ترتیب بیش از 75 و 60  سانتی متر و همچنین ارتفاع قفس نیز 100 سانتی متری باشد . در داخل قفس تجهیزات دانخوری و آبخوری که اساسی ترین بخش یک قفس مرغ عشق می باشد باید به صورت استاندارد تعبیه شده باشد تا پرنده بتواند به راحتی غذا و آب مورد نیاز خود را روزانه دریافت کند.

تاکنون به شکل پرواز مرغ های عشق توجه کرده اید ؟ این پرنده ها معمولا در خط افقی پرواز میکنند در نتیجه هرچقدر طول قفس بیشتر باشد بیشتر میتوانند خود را با محیط سازگار کرده و شاداب باشند .

از دیگر نکاتی که بایستی در انتخاب این لوازم به آن دقت کنید ، قابل شست و شو بودن آن ها می باشد تا بتوانید به راحتی در دوره های زمانی کوتاه اقدام به تمیزکاری و ضدعفونی آن ها اقدام نمایید زیرا رعایت بهداشت برای جفت گیری مرغ عشق بسیار با اهمیت می باشد که در ادامه به صورت تخصصی به این بحث نیز خواهیم پرداخت .

سعی کنید قفس پرنده را در فضای آرام و بسیار ساکتی قرار دهید . اما این بدان معنا نیست که آن ها را در یک اتاق کوچک و یا فضای بسته که باعث افسردگی پرنده میشود تنها بگذارید .

لانه یکی از موارد مهم در فصل جوجه کشی طبیعی از مرغ عشق می باشد . پرنده ماده پس ازجفت گیری در مراحل تخم گذاری نیاز به یک لانه خواهد داشت تا بتواند برای انجام فرایند جوجه آوری ، در داخل لانه بر روی تخم ها بخوابد . در این مدت باید محیطی آرام را برای پرنده ایجاد کنید تا هیچ گونه استرسی بر آن وارد نشود . برای تهیه لانه کافیست به فروشگاه های لوازم و تجهیزات پرورش طیور مراجعه کنید و در انتخاب لانه توجه داشته باشید تا مستطیلی شکل آن را تهیه نمایید .

داخل لانه مرغ عشق چه چیزی بریزیم؟:  شاید بگویید بهتر است کف لانه را با پنبه یا سایر الیاف نرم پر کنیم اما این کار نیاز نبوده و توصیه نمیشود . در این دوران دست درازی در لانه و یا باز و بسته کردن درب آن می تواند اثر منفی داشته باشد. همچنین کمی قوس دار بودن کف لانه بهتر است و دقت داشته باشید تا لانه شیب دار نبوده و در نتیجه تخم ها به بیرون از آن هدایت نشوند .

 

امروزه بیماری های گوناگونی در بین پرندگان رایج می باشد که اغلب می توانند یک پرنده سالم را از پا درآورد . زمانی که میخواهید پرنده خود را برای جفت گیری آماده کنید بایستی مراقب سلامتی آن ها نیز باشید زیرا اگر دچار بیماری شوند دیگر تمایلی برای جفت گیری از خود نشان نخواهند داشت و در صورت جفت گیری بیماری های واگیر دار می توانند به جوجه نیز منتقل شوند .

از جمله موارد پیشگیری از وقوع بیماری ، تمیزکاری قفس و تجهیزات داخل آن می باشد . بهتر است به صورت مکرر اقدام به خالی کردن سینی فضولات کرده و نسبت به شست و شو آن اقدام کنید . تعویض آب داخل قفس نیز بایستی روزانه دو بار انجام شود . در غیر این صورت آب آلوده شده و مشکلات بهداشتی جدی به همراه خواهد داشت.

در اکثر موارد مشاهده شده است که بیماری میتواند از طریق دان خریداری شده نیز انتقال یابد . برای مثال اگر در دان فروشی که معمولا پرنده نیز نگهداری میکنند ، یکی از پرنده ها دچار بیماری ویروسی شود ممکن است ویروس از طریق دان خریداری شده از  آن مغازه وارد خانه و تغذیه پرنده شما نیز شود . بنابراین در خرید دان نیز باید توجه کافی داشته باشید 

 

در فصل جفت گیری و تولید مثل مرغ عشق و تمامی پرندگان ، یکی از اساسی ترین نکات که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید تغذیه پرنده می باشد زیرا در این دوران به تغذیه مناسبی نیاز خواهند داشت . در اکثر پرنده فروشی ها دان و غذای های مخصوصی برای اکثر پرندگان مانند عروس هلندی و انواع طوطی ها موجود می باشد اما بهتر است با تغذیه صحیح این پرنده آشنا شده و برنامه غذایی کاملی را برای مرغ عشق خود تهیه نمایید .

 

 

پروتئین برای پرنده بسیار مفید می باشد و می توانید پروتئین مورد نیاز پرنده را از طرق مختلفی تامین کنید . شاید مشاهده کرده باشید اغلب پرورش دهندگان طیور برای پرندگان خود تخم مرغ آب پز شده نیز میدهند . اکثر مرغ عشق ها علاقه زیادی به تخم مرغ آب پز شده دارند . توجه داشته باشید بهتر است زرده تخم مرغ را جدا کنید و فقط سفیده آن را در اختیار پرنده قرار دهید زیرا زرده تخم مرغ برای پرنده مضر می باشد .

 

ویتامین یکی از اصلی ترین بخش های رژیم غذایی هر پرنده ای می باشد . برای تامین ویتامین میتوانید به سراغ انواع ترکیبات رفته و تنوع غذایی مرغ عشق خود را ایجاد کنید . توجه داشته باشید تنوع غذایی بسیار برای پرنده مفید می باشد زیرا با این کار تمامی مواد غذای سالم و مورد نیاز آن تامین شده و همچنین پرنده نسبت به غذا دچار عادت نشده و اشتیاق بیشتری به خوردن آن خواهد داشت .

برای تامین ویتامین میتوانید از انواع جواده دانه ها استفاده نمایید زیرا جوانه دانه هایی مانند گندم سرشار از ویتامین بوده و البته برای پرنده نیز محبوب می باشد . همچنین از دیگر منابع ویتامین میتوان به سبزیجات نیز اشاره کرد که بسیار مفید و البته برای پرنده خوش آیند خواهد بود . لذا بایستی در برنامه غذایی مرغ عشق چه در زمان جفت گیری و چه در سایر فصول باید به افزودن سبزیجات توجه داشته باشید .

راه های دیگری نیز برای تامین ویتامین مرغ عشق وجود دارد که میتواند در کنار غذای طبیعی ، مکمل خوبی نیز باشد . به عنوان مثال می توانید برای اطمینان خاطر از مولتی ویتامین ها نیز استفاده کنید اما زیاده روی در هر چیزی میتواند پاسخ عکس نیز در پی داشته باشد .

 

در جواب این سوال کافیست به خاطر بیاورید که ساختار پوسته تخم مرغ عشق از کلسیم می باشد . در نتیجه برای تخم گذاری مرغ عشق نیاز به کلسیم نیز خواهد داشت . برای تامین کلسیم میتوانید از کف دریا و حتی پودر پوسته تخم مرغ نیز استفاده کنید . کلسیم برای مرغ عشق ماده بسیار مفید و نیاز اساسی آن می باشد و توصیه میشود با افراد با تجربه نیز در باره تغذیه مناسب مشورت کنید. در بخش کامنت ها مقاله میتوانید نسبت به پرسش و پاسخ اقدام کرده و از تجربیات متخصصین گروه صنعتی EIG و سایر متخصصانی که اقدام به اشتراک تجربیات خود در کامنت ها می نمایند استفاده کنید .

 

عشق چگونه صورت می گیرد

 

نکته اول : اگر از افرادی می باشید که از تعداد زیادی مرغ عشق نگهداری میکنید بهتر است آن ها را با فاصله کم و به صورت جدا نگهداری کنید زیرا صدای دیگر پرنده ها تاثیر بسیار زیادی برای تحریک به جفت گیری آنها خواهد داشت . و بدین صورت احتمال تولید مثل آن ها افزایش خواهد یافت .

نکته دوم :از دیگر عوامل موثر دقت در نژاد مرغ عشق ها می باشد . زیرا پرنده های هم رنگ و هم نژاد نسبت به سایر رنگ ها بهتر با هم جفت می شوند . بنابراین تفکیک و جفت سازی آن ها بهتر است بر اساس هم نژادی و هم رنگی باشد .

نکته سوم :آخرین مورد توجه به سن مرغ عشق می باشد زیرا مرغ عشق هایی که اختلاف سنی بین آن ها زیاد می باشد در جفت گیری به مشکل بر میخورند . علاوه بر این توجه داشته باشید که پرنده این که به تازگی به بلوغ رسیده است و یا پرنده این که سن آن بالا می باشد قدرت باروری زیادی نخواهند داشت و بایستی این نکات را مد نظر داشته باشید .

دیگر شرایط مهم و پیشنهادی برای جفت گیری مرغ عشق :

1- آب تمیز و زلال در اختیارشان قرار دهید.

2- یک وان حمام کوچک در اختیار آنها قرار دهید تا در آن آب تنی کنند در اینصورت احتمال جفت گیری به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

3- مان نور دهی آنها را بین 10 الی 12 ساعت تنظیم کنید، سعی کنید از لامپ های فلوئورسنت استفاده کنید تا ویتامین D لازم در بدن آنها تولید شود. هم چنین لامپ باید مستقیما به داخل قفس بتابد.

4- طی تحقیقات انجام شده، دما، رطوبت و عصاره گیاه اکالیپتوس تاثیر شگرفی در جفت گیری و تولید مثل مرغ عشق ها دارد. بنابراین باید دمای محیط آنها همواره بین 22 الی 26 درجه و محیط آنها از رطوبت کافی برخوردار باشد و داشتن یک دستگاه بخور نیز از الزامات این کار خواهد بود زیرا بخار گیاه اکالیپتوس تا زمان برقراری یک جفت گیری موفق باید همواره در محیط آنها تولید شود.

قدم اول برای داشتن یک جفت گیری مرغ عشق موفق توجه به نکاتی می باشد که در بخش های قبلی به صورت کامل به آن ها اشاره کردیم . پس از آماده سای شرایط قدم بعدی انتخاب مرغ عشق سالم و قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر می باشد .با رعایت شرایط فوق، مرغان عشق در ظرف یک هفته اقدام به جفت گیری خواهند نمود و مرغ عشق ماده برای تخم گذاری به لانه چوبی از پیش تهیه شده پناه خواهد برد.

فرایند جفت گیری مرغ عشق ها مانند سایر پرندگان به سرعت صورت نخواهد گرفت و کمی زمان بر خواهد بود. مثلا شاید مرغ عشق ها در ابتدا با یکدیگر دوست شوند و حتی از نوک همدیگر نیز تغذیه کنند ولی هیچ کدام نسبت به جفت گیری پیش قدمی نکنند. در برخی مواقع نیز پرنده نر آماده جف گیری می باشد ولی پرنده ماده با دوری و پرخاشگری مانع از این کار می شود.

مرغ عشق نر برای تحریک مرغ عشق ماده در اطراف او می رقصد، سرش را مدام تکان می دهد، پر های قسمت سر خود را به حالت پف کرده در می آورد و همراه با رقصیدن در اطراف او آواز های مختلفی سر می دهد. نوکش را مداما به نوک مرغ عشق ماده می زند.

ولی طولی نخواهد کشید که پرنده ماده در برابر بازیگوشی ها و تحریکات مرغ عشق نر تسلیم خواهد شد و خود را برای جفت گیری آماده خواهد نمود. بدین صورت که مرغ عشق ماده هر دو پای خود را بر روی نشیمنگاه قرار خواهد داد و با خم کردن سر خود و بالا دادن دم خود به مرغ عشق نر می فهماند که آماده جفت گیری می باشد. در نهایت جفت گیری مرغ عشق ها شروع خواهد شد.

در صورتی که مرغ عشق ماده در دوره تخم گذاری قرار داشته باشد، چندین بار نسبت به جفت گیری اعلام آمادگی خواهد نمود. در این صورت هیچ اشکالی نخواهد داشت و در تولید تعداد تخم های بیشتری نیز تاثیر گذار خواهد بود. پس از انجام یک جفت گیری موفق، مرغ عشق ماده برای تخم گذاری به لانه می رود و شروع به تخم گذاری می کند.

توجه : از علایم یک جفت گیری موفق لرزش شدید پرندگان پس از جفت گیری می باشد هم چنین فضولات پرنده ماده پیش از تخم گذاری آبکی و زیاد خواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید میتوانید بعد از اقدام به تخم گذاری توسط پرنده عمل جوجه کشی را توسط دستگاه جوجه کشی انجام دهید تا فرایند جوجه کشی با موفقیت بیشتری انجام گیرد.

شما می توانید تخم ها را در لانه رها کنید تا پرنده ماده به صورت طبیعی بر روی آنها خوابیده و اقدام به جوجه کشی از انها نماید. در صورتی که می خواهید از تمامی تخم ها جوجه داشته باشید و حداکثر بهره وری را از آنها ببرید می توانید از یک دستگاه جوجه کشی خانگی و ارزان استفاده کنید.

همانطور که گفته شد عواملی مانند عدم رسیدن پرنده به سن بلوغ و یا بیماری می توانند در انجام جفت گیری عوامل بازدارنده ای باشند. ولی عوامل دیگری نیز وجود دارد که از انجام یک جفت گیری موفق جلوگیری می کند یعنی جفت گیری صورت می گیرد ولی تخم ها نطفه دار نمی شوند. مثلا در قسمت مخرج پرنده انبوهی از پر ها وجود دارد و از ورود منی به داخل بدن پرنده ماده جلوگیری می کند، یا مثلا نشیمنگاه پرنده دچار لقی بوده و پرنده ها هنگام برقراری تماس از تعادل کافی برخوردار نیستند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب، عفونت مجرای تخم بر و تخمدان، اختلالات ژنتیکی و … می تواند از نطفه دار شدن تخم ها جلوگیری نماید.

این مشکل معمولا در بین اکثر پرندگان مشاهده شده است و میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد . این اتفاق به گونه ای می افتد که پس از جفت گیری مرغ عشق و بعد چند روز از خوابیدن بر روی تخم ، ممکن است به تخم ها نوک زده و آن ها را بشکند. این عمل به هیچ وجه برایتان خوش آیند نخواهد بود لذا بایستی از بروز این مشکل در حد امکان جلوگیری به عمل آورید . یکی از اصلی ترین دلایل شکستن تخم توسط جنس ماده ، استرس و محیط نا آرام می باشد ! اگر دقت داشته باشید در بخش های مختلف مقاله تاکید کردیم که آماده سازی محیط آرام و بی استرس برای پرنده از ملزومات اولیه می باشد . زمانی که پرنده را در مکانی پر سر و صدا قرار میدهید ممکن است دچار استرس شود. این استرس زمانی که پرنده بر روی تخم ها نشسته است افزایش می یابد و در نتیجه باعث بروز چنین مشکلاتی خواهد شد .

از دیگر عواملی که اکثر افراد با تجربه به آن هم اشاره میکنند کمبود کلسیم در مرغ عشق می باشد . لذا بایستی برای پیشگیری از این مشکل پرنده خود را از کلسیم بی نیاز ساخته و در رژیم غذایی آن حتما دقت کافی را داشته باشید تا بتواند از طریق غذا و دانی که در اختیارش قرار میدهید مواد لازم خود را تامین نماید . پرنده ماده با تخم گذاری کلسیم زیادی را از دست میدهد و یکی از ریشه های بروز مشکل خورده شدن تخم توسط پرنده میتواند کمبود کلسیم باشد .

یکی از دلایل دیگر که ریشه در استرس پرنده دارد باز و بسته کردن بیش از حد قفس پرنده و نگاه کردن به آن یا دست زدن افراد به تخم ها می باشد . در این صورت مرغ عشق نسبت به شکستن تخم ها اقدام می نماید . بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این مشکل مدتی خود را از آن ها دور نمایید .

افراد برای رفع این مشکل اغلب از ماشین جوجه کشی برای جوجه کشی از مرغ عشق استفاده می نمایند . برای این کار دستگاه های گوناگون و با کیفیتی موجود می باشد که میتوانید از آن ها استفاده نمایید . توصیه ما برای شما استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی ایزی باتور 6 می باشد زیرا این ماشین های خانگی مخصوص پرندگان زینتی و خانگی طراحی شده اند و می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید . گروه صنعتی EIG بزرگترین   تولید کننده انواع دستگاه های جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی مانند عروس هلندی ، مرغ عشق و سایر پرندگان می باشد . برای دریافت آموزش ها و آشنایی  با محشصولات ما میتوانید به صفحه اصلی گروه صنعتی EIG مراجعه کنید .

سلام یه سوالی ک داشتم اینه ی مرغ عشق ماده و نر اماده رو بزاری تو قفس چند روزه جفت میشن؟

با سلام وقت بخیر
بستگی به مجیط و سن پرنده داره

با سلام
بنده یه جفت مرغ عشق دارم موقع جفت گیری ماده فرار میکنه علت چیه لونه داشتن برداشتم

با سلام وقت بخیر
در این زمینه با دامپزشک مشورت کنید.

سلام.
مرغ عشق هتی من دو تا تخم گذاشتن ول ی ماده هی از روشون بلند میشه و بعدش میاد با نر بازی میکنه .چی کار کنم؟

با سلام وقت بخیر
اگه میتونانی با خرید یک دستگاه جوجه کشی تخم ها رو به صورت مصنوعی به جوجه تبدیل کنین

سلام
خدا قووت
از اولین تخم مرغ عشقها ۲۵ روز میگذره و ماده همچنان روی تخم ها میخوابه ولی هیچ تاثیری روی تخم ها نداره و اینکه همچنان مقدار مدفوع ماده زیاد هست و مقعدش متورم هست(چندمین روز متوالی) انگار میخاد تخم بذاره. لطفا راهنمایی کنید، تخم ها رو بلند کنم یا خیر و اینکه متورم بودن مقعد برای چندمین روز متوالی و حجم مدفوع زیاد عادی هست؟ “البته عرض کنم که نر رو چند روز هست که بعلت مشاجره ماده جدا کردم”

با سلام وقت بخیر به هیچ عنوان دست به تخم ها نزنین و منتظر باشین اگه تخم ها به جوجه تبدیل نشدن از داخل قفس بردارین و بهتره تخم هارو بشکنین و ببینین آیا نطفه داشتن یا تخم ها بدون نطفه بودن
و در مورد بیشتر شدن مدفوع هم بهتره بگم که اول به تغذیه پرنده دقت کنین و بهتره که به دامپزشک مراجعه کنید.

سلام
من یک جفت مرغ عشق دارم که یک دفعه چهار تا تخم گذاشتن ولی هیچکدوم رو باز نکرد
الان تقریبا 2 یا 3 ماهه گذشته، تخم نذاشته
باید چیکار کنم که جفتگیری کند که بعد تخم بزارن؟
لطفا کمکم کنید

با سلام وقت بخیر
در تغذیه پرنده دقت زیادی رو داشته باشین و محیط رو فراهم کنین اگه تمایل به جفت گیری داشتن ، جفت گیری انجام میشه

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم ماده میره تو لونه سبز م فقط اواز میخونه نشان از چیه و کی جفت گیری میکنن

با سلام وقت بخیر اگه گرنده نر به سن مناسب برسه نشانه جفت گیری رو دریافت میگنه و شروع میکنی به جفت گیری

دو جفت مرغ عشق دارم ۶ ماهه آن همه جملات رو بهش می دم ولی باز جفت نمی شن مکان اورمی دارن ۲ جفت تو یه قفس باید جداشون کنم یا نه

بله بهترین راه اینه که جدا نگهداری بشن

سلام
من یک مرغ عشق تر داشتم که 3یا4ماه بوده که مادرها مرده ولی دماغ تر آبی پرنگه هی خودش را تمیز میکنه می خونه خلاصه آماده و مسته رفتم پرنده فروشی یه ماده سفید که دماغش هم سفید بود گرفتم ولی ماده بی حال بود بی محلی میکرد از اول به نر و پشتش هم کثیف بود یه روز دستشویی صفت بود روز بعد شل همش هم می خوابید دمش هم تو ویبره بود ترسیدم مریض باشه بردم پیش دادم یکی دیگه گرفتم این یکی دماغش سفید مایل به قهوهای کمرنگ این سرحال بود اولش که وارد قفس شد اصلا امون نر ه نداد زود رفیق شدن نوک به نوک ، خلاصه بعد از یک روز اینم خودش را هی تمیز میکنه و پشتش کثیف شده محل به نر ه نمیده پشتش را میکنه می شینه هی تو چرته ولی گهگاهی نوک به نوک میشه می خونه و با نر غذا میخوره بهم دوم میدن ولی بیشتر مواقع ساکتن تا صدای مرغ عشق براشون می زارم شروع میکنن خوندن خونه هم دارن یکی دوبار رفت تو خونه و دیگه نرفت همش باباشون خونه میخواهی امروز صبح هم دیدم مدفوع ها را پاک کرد با نوک خورد تعجب کردم دیروز سیب دا دم خوردن گفتم شاید با ارزن و کتان سیر نشدن براشون تخم مرغ آشپز رنده شده و گشنیز ریز شده ریختم با میل خوردن به نظرتان باهم مچ شدن جفت خوردن در حال استراحت و قبیله هم جفت خورده بوده یا نه به زمان نیاز دارن

با سلام وقت بخیر
دوست عزیز برای جفت گیری باید منتظر بمونین نمیشه چون با مچ شدن شاید جفت گیری انجام نشه

با سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که شب چله خریدم یعنی تازه خریدم بعد چند وقتی هست که ماده با نر وارد لونه میشن ولی جفت گیری نکردن خواستم بدونم دلیلش چیه؟

با سلام وقت بخیر
باید صبور باشین و شرایط رو براشون مهیا کنین در این صورت جفت گیری انجام میشه

مکمل هارو بهش بده تا جفت گیری کنن اگه نکردن تا ده روز از هم جدا شون کن اگه همدیگر را صدا کردنند یعنی دوباره جفت هستند

سلام مرغ عشق ماده من سعی داره نوکش رو سمت مخرجش ببره و با پاش به زیر شکمش ضربه میزند دلیل این کارش چیه ؟

با سلام وقت بخیر
حتما این مورد رو با دامپزشک در میان بگذارید

ممکنه انگل مجرایی داشته باشه ، ۵ قطره سرکه سیب داخل ابش بریزید و این کار رو هر ۵ روز انجام بدین ، دو روز هم اب معمولی بهش بدین

سلام من یه جفت مرغ عشق بالغ دارم اما مرغ عشق ماده پرهاش ریخته این نشونه چیه ؟ و اصلا به هم تمایل نشون نمیدن ولی مرغ عشق نر خیلی مآواز میخواند و کلافم کرده این ها نشانه چیست ؟

با سلام وقت بخیر
باید بررسی بشه پر ریختن امکان داره بیماری باشه امکان داره عادی باشه پرنده در سن خاصی پر ریزی میکنه

بسیار ممنون از مطالب بسیار خوبتون
سلام من ی جفت مرغ عشق دارم و تازه جفت شدن بعد همه بهم میگن چون دفعه اول تخم گذاربشه همه پوک میشه و از این موضوع خیلی ناراحتم
میشه کاری کرد تا پوک نشه تخم هایی که میزاره

با سلام وقت بخیر
این نوع از حرف نه تایید میشه و نه تکذیب چون ریشه ثابت شده ای نداره در تغذیه پرنده ها دقت کنین تا جفت گیری راندمان خوبی رو داشته باشه

سلام.وقت بخیر از کجا بفهمم جفت گیری موفق بوده.

تنها راه تشخیص باید صبور باشید

سلام خسته نباشید
میخواستم بدونم دلیل اینکه مرغ عشق نر میره داخل لونه و اونجا آواز میخونه چیه ؟

با سلام وقت بخیر
این راحتی پرنده هستش نمیشه براش دلیل آورد اگه پرنده نر و ماده نگهداری میشه امکان داره برای تخم گذاری بره داخل لونه

سلام خسته نباشید
من یه مرغ عشق دستی نر دارم که نزدیک 9 ماهشه و تازگی یه ماده وحشی براش گرفتم که حدودا 1 سالشه
چجوری میتونم این دوتا رو باهم جفت کنم که جوجه کنن؟؟؟

با سلام وقت بخیر
بهتره ابتدا دستی کنین تا جفت گیری راحت تر انجام بشه

سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق رو حدود یک ساله که دارم حدود یک هفته هست که مرغ عشق ماده رفتارش عجیب شده مثلاً می‌ره روی لونه و با نوکش سقف لونه رو نوک میزنه یا میله های قفس رو با نوکش میگره بعضی وقتا هم مرغ عشق نر رو نمی‌ذاره که وارد لونه بشه دلیل این رفتارش چیه؟

با سلام وقت بخیر
حالت استرس در پرنده به وجود اومده در صورت امکان به صورت جدا نگهداری کنین پرنده را تا کاملا خوب بشه

ممنون از شما دوست عزیز با این مطالب زیباتون
من ی نر از بچگی داشتم و الان بالغ شده 6 ماهه است بعد بداش یه ماده گرفتم که جفت کنند اما ماده به نر توجه نمیکنه.
ماده الان 4 ماهه است

با سلام وقت بخیر
صبور باشید

سلام خسته نباشید

من ی جفت دارم نر و ماده

اصلا توی لونه نمیرند

چه باید بکنم؟

توی لونه نمیره

اصلا با نر خوب نیست

سلام وقت بخیر
ابتدا باید بررسی کنین که پرنده ها وحشی هستن یا نه و دومین روش هم سعی کنین قفس و لانه را تعویض کنین

سلام منظورتون چیه یعنی وحشی باشن بهتر جوجه میدن یا دست آموزشون کنیم چون یه نفر بهم گفت دستیشون کنی جفت نمیخرون

با سلام وقت بخیر
وحش یا اهلی بودن فرقی برای جوجه آوری وجود نداره

سلام ببخشید از کجا باید فهمید جفت گیری پرندها موق بوده؟؟؟

سلام وقت بخیر
باید منتظر تخم گذاری پرنده باشین

سلام من دوتا مرغ عشق دارم و نوک هم دیگرو میخورند ومیرند تو لونه ولی تخم نمیزارند

سلام وقت بخیر باید شرایط مانند دما ، تغذیه ، قفس مناسب رو مهیا کنین
و منتظر باشین چون با یک بار جفت گیری مسلما تخم گذاری انجام نمیشه

سلام من دو تا ماده داشتم یکی رو دادم یه نر خریدم و بی حال ولی پیشه مادهش بود حالش حالی بود و الان کم کمک سعی می کنه ماده با نره جفت شع و نر هم همین طور ولی نر زیاد مایل نیست و ماده با نره دعوا می کنع نر منو می بینع از پیشه ماده می ره کنار فکر کنم خجالتی هست من نیستم می ببنشون یواشکی پیشه ماده باهاش حرف می زنع صداشون نمی یاد نمی دونم چی کار کنم نره جفت خودشو بیارم

در نظر داشته باشین که شما باید شرایط جفت شدن مانند غذا ، دمای اتاق و … رو مهیا کنین و منتظر بمونین به زودی جفت گیری رو انجام میدن

من دوتا مرغ عشق دارم که نر و ماده است آماده جفتن ولی تخم نمی زاره بهم بگید تا نمیرند،،😖😔😔

با سلام وقت بخیر
مهم ترین عامل سن پرنده هس
در صورتی که پرنده به سن بلوغ نرسه جفت گیری ناموفق میشه

سلام ما دو تا مرغ عشق داریم ماده هی میره تو لونه ولی تخم نمیزاره

با سلام وقت بخیر
ابتدا باید شرایط جفت گیری و تخم گذاری مهیا بشه مانند دمای مناسب ،تغذیه کامل ، قفس و لانه استاندارد
مرحله دوم باید از سن پرنده اگاه باشین که به سن جفت گیری رسیدن یا نه
در صورتی که تمامی موارد بررسی شد باید منتظر جفت گیری باشین و بعد تخم گذاری
در نظر داشته باشید اگه راندمان بالایی در جوجه کشی داشته باشین فرایند جوجه کشی رو به صورت مصنوعی انجام بدین و از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنین.

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم ماده تو لونه میره تازگیا با نره خیلی خوبن همدیگرو تمیز میکنن غذا میدن و…. ولی تا به حال ندیدم جفتی بزنن چیکار کنم تغذیه هم عالی هستش

با سلام وقت بخیر
مهم ترین عامل برای داشتن جفتگیری رسیدن پرنده به سن بلوغ هستش باید این عامل رو بررسی کنید

سلام من چند ماه دو جقت مرغ عشق دارم اوایل بیشتر جفت گیری میکنند ام الان مرغ عشق نرتمایل جفت گیری را دارد اما ماده نه بعد مرغ عشق ماده سر خود را به بقفس میکشد که سرش زخمی شد انگار یه بی قرا یا تنها ممنون میشم کمک کنیدبه نضر شما مریضی است

سلام و خسته نباشید سعی کنین به صورت چند مدت از هم جدا کنید و با استفاده از تغذیه مناسب و مقوی دوباره در یک قفس نگهداری کنید.

من دوتا مرغ عشق می و ماده دارم ۵روزه خریدم به بلوغ رسیدن هروتاشون نوک همدیگر رو میخورن و مرغ عشق نر میخونه همیشه پیش هم هستن آیا جفت گیری میکنن تازه پیش هم گذاشتم ؟لطفا زود جواب بدین ممنون میشم ؟

با سلام وقت بخیر
حتما شرایط رو براشون مهیا کنین
قفس استاندارد – تغذیه مناسب – دما و رطوبت محیط نگهداری
در این صورت جفت گیری با موفقیت انجام میشه و اگه هم بخواین تخم ها با راندمان زیادی به جوجه تبدیل بشن از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید.

من 5 ساله که 2 تا جفت مرغ عشق دارم 1 تخم گذاشتند که اونو خوردند من باید چه کار کنم

سلام من 5 ساله که دو تا جفت مرغ عشق دارم 1تخم کرده اند که آن را دیروز خوردند من باید چیکار کنم جواب بدید لطفا

سلام ببخشید مرغ عشق من دستی نر هستش هر روز تو حیاطمون پر از گنجیشک میشه و بعد که این مرغ عشقم می‌ره تو حیاط ازم فرار می‌کنه و دیگه نمیاد تو دستم و توی گوشیم براش فیلم مرغ عشق های دیگه رو می‌زارم بلند گوی گوشیمو گاز میگیره و در قفسش همیشه بازه خودش میره و میاد با این کاراش ینی داره از دستی بودن خارج میشه؟؟؟🥺

سلام من یه مرغ عشق دارم نر و ماده است اما ماده که می ره تو لونه اش بعدش میاد بالای لونه تخم میاد اما ازش خون میاد تو رو خدا بگید چیکار کنم تا نمیره😭

سلام من مرغ عشق دارم نر و ماده است اما ماده که می ره تو لونه اش بعدش میاد بالای لونه تخم میاد اما ازش خون میاد تو رو خدا بگید چیکار کنم تا نمیر😭😭

سلام من یک جفت مرغ عشقی

سلام ببخشید من یک جفت مرغ عشق دارم ولی مرغ عشق نره یکم پاهاش مشکل داره و پرواز کردن هم بلد نیست.میخواستم بدونم در عمل جفت گیری مشکلی پیش میاد یا نه؟

نه

سلام می خواستم بدونم مرغ عشق نر ام با مرغ عشق ماده ام مستی میکند ولی مرغ عشق ماده ام پاهاشو روی نر میزاره خیلی ممنون از سایت خوبتون

سعی کن یک بار دیگه تعیین جنسیت کنی تا مطمئن بشی

رفتار اون ها رو تحت نظر قرار بده

باسلام من یک جفت مرغ عشق دارم که باهم جفت هستن ولی می خوام بدونم تا کی طول میکشه تخم بزارن

ختما چند وقت نیوردیش بیرون باهاش کار کنی برای همین دیگه اثر دستی از بین رفته

سلام من یکی مرغ عشق داشتم یکی دیگه گرفتم اولیه دستی بود ولی دیگه این جوری نیست خشم گین شده چی کار کنم

با سلام و خسسته نباشید
برای اموزش دستی کردن مرغ عشق کلیک کنید

سلام میخاستم بدونم سن تخم گذاری مرغ عشق کی لطفا جواب بدید

با سلام و وقت بخیر
جفتگیری و تخم گذاری اگر زیر یک سال انجام بگیره ناموفق هستش

سلام ببخشید من یکسال مرغ عشق دارم ولی تخم میزاره باید چیکار کنم همه جی داره غذا شم فراهم تو ابشم ویتامین میرزم کف دریا هم میدم

با سلام ببخشید مرغ عشق ماده می تونه بدون جفتش تخماشو جوجه کنه ویا نه واینکه میتونم وقتی مرغ عشق ماده رو تخماش خوابیده براش یک مرغ عشق نر دیگه بخرم چون جفتش فرار کرده؟

سلام خدمت ادمین سایت ميخواستم بدونم من مرغ عشق نر داشتم و یک ماده ام خریدم الان چهار روز که با هم دعوا میکنند ماده ام جنب و جوش زیادی داره ولی رنگ بینی اش تمایل به قهویی میزنه آیا مرغ عشق ام ماده است

اره ماده هستش

سلام
من یه جفت مرغ عشق دارم جفت گیری می کنن ولی هنوز تخم نذاشتن علتش چیه

سلام دوست عزیز دماغ مرغ عشق هارو نگاه کن اگر ابی بود نره اگر سفید بود یعنی مادست

یه قفسن و اون نر جفت رو تنها گذاشتم تو قفس جدا
آیا ماده با نر جدید با هم جفت میشن؟
نظر شما چیه؟

سلام وقتتون بخیر چنتا سوال داشتم
من دو جفت مرغ عشق دارم یه جفت روی جوجه گوشتی هستن تغذیه مناسب براشون چیه بهشون بدم؟؟
یه جفت هم دارن جفتگیری میکنن الان 2روزه روزی چندبار جفتگیری میکنن برای اونا چه تغذییه بدم؟؟
و سوال آخر این که این جفتا هرکدوم تو یه قفس هستن اون جفتی که درحال جفتگیری هستن وقتی جفتگیری میکنن این یکی نر کلافه میشه هی جیغ میزنه تو قفس بی قرار میشه دلیلش چیه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام، خاهش میکنم جواب بدید
من یه جفت مرغ عشق دارم نره خوب مسته و میخونه و نوک همو میگیرن ماده هم گاهی توی لانه میره ولی نمدونم چرا غیر از ارزن لب به هیچی نمیزنن هرچی میوه و سبزی میزارم اصلا توجه نمکنن فقط ارزن میخورن چکار کنم بخورن و چکار کنم جفت گیری کنن تخم بزارن؟ لطفا بگید، متشکرم

سلام ببخشید من 3تا مرغ عشق دارم از کجا بفهمم کدوم نره وکدوم ماده میشه لطفا جواب بدید؟؟

سلام اگه دور چشم یکی سیاه باشه ماده است اگه دور چشم یکی سفید باشه نر است

سلام ببخشید علت قهوه‌ای نشدن نوک مرغ عشق چیست میتونه از کمبود نور خورشید باشه چون هیچ نوری به روشن نمیای و علت جفت گیری نگردنشون میتونه باشه

دلایل مختلف میتونه داشته باشید که یکی از این عدم رسیدن پرنده به سن بلوغ باشه و دیگری تغذیه یا نور خورشید

سلام ببخشید مرغ عشق ماده من وقتی آمادگی میده برای جفت گیری نر نمره روش و وقتی نمیده نر مستی میکنه و ماده نیزارها و تابستان میتونم تو حیاط بزارمش

بهتر با روش هایی که در سایت توضیح داده شده پرنده ها را ترغیب به جفت گیری کنید

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که لب میگیرند و نر داخل خانه میرود ولی تخمگذاری نکردند

سلام من ی مرغ عشق نر دارم که جوجست همش میاد لبمو میخوره و زبونمو آروم گاز میگیره و موقع خرید دو تیز پراشو زدیم ولی تا میاد پراش رشد کنه می‌کنه چیکار کنم به این کارش ادامه نده😩
راستی هر دو دقیقه سه بار پی پی می‌کنه این مریضه؟؟؟

سلام
من یه جفت مرغ عشق دارم ۴،۵ ماهی میشه باهم هستن الان چند وقته نره خیلی تو خودشه و تمایلی به جفت شدن نداره در حدی که ماده بیشتر سوار نر میشه تا اینکه نر ساور ماده بشه می خواستم بدونم از چی میتونه باشه

به تغذیه پرنده نر رسیدگی کنید از بخار اکالیپتوس استفاده کنید و در مواقع بارانی بودن هوا ، بر روی آنها اب اسپری کنید

چون شاید نر علاقه ای به ماده نداره و اصلا عمل جفت گیری صورت نمیگیره

سلام.ایا کوتوله رو با مرغ عشق میشه جفت زد

من دو تا مرغ عشق خریدم که نره بالغه اما مادهه تازه بالغ شده ولی نا زیاد مست نیستن و نوک به نوکم کم میشن. انگاری قهرن .ماده اکثرا نره رو میزنه.لطفا کمکم کنید

مدتی اونها رو از هم جدا کنید
هر کدوم رو توی یک قفس جداگانه در کنار هم قرار بدید

سلام من ۲جفت مرغ عشق اوردم ۲روزه ولی هنوز جفت گیری نمی کنند

اجاره بدید به محیط عادت کنن

داداش ما۴یا۵ ماهه داریم هنوز نکردن

سلام برای مرغ عشقی که بی حاله چیکار کنم؟؟؟باید بهش ویتامین بدم ؟از کدوم نوع ؟ ممنون مبشم اگه راهنماییم کنید…

به دامپزشک مراجعه کنید ، علت های مختلفی وجود داره

سلام ببخشید من ۲ جفت مرغ عشق را در قفس ۱ در ۱ متر انداختم ۲ تا لونه وسایل بازی درختچه بخار اکالیپتوس همچی هم هست تغذیشونم هرروز ی سبزی میوه یا تخم مرغ میدم ۲ هفتس دارمشون یکی از ماده هام چلاغه چرا جفتگیری نمیکنن

EوD

سلام من الان سه ماهه یه جفت مرغ عشق خریدم هردوام بالغن و به سن بلوغ رسیدن ولی خبری از تخمگذاری نیست من باید چکارکنم???

محیط گرم و ارامی رو فراهم کنید و به تغذیه پرنده ها رسیدگی کنید.

سلام
آیا میشه از یک مرغ عشق نَر جهت جفت گیری با دو مرغ عشق ماده در دو قفس مختلف استفاده کرد؟؟؟؟
یعنی یه مدت بزارم با یکیشون جفت گیری کنه بعد دربیارم بزارم تو قفس اون یکی بعد هی از اون قفس به این قفس کنم.

بله می توانید این کار رو بکنید.

من یه جفت مرغ عشق دارم که ماده مثل خفاش پاهاشو میگیره به بالای قفس و اویزیون میشه بعضی وقتا همونجوری میخوابه قضیش چیه

سلام مرغ عشق نر ماده را می زد و من جدا شوند کردم حالا که دوباره گذاشتم پیش هم دوباره دعوا می کنند چکار کنم

بذارید یه مدت جدا از هم باشند.

سلام مرغ عشق ماده با نر دعوا میکنه چکار کنم که جفت شوند

یه مدت از هم جدا کن
هر کدام را در یک قفس جداگانه و در کنار هم قرار بدید

چون شاید نر علاقه ای به ماده نداره و اصلا عمل جفت گیری صورت نمیگیره

سلام گذاشتن نی چوبی داخل قفس مرغ عشق ضرر دارد یا نه

با توجه به اینکه مرغ عشق ها مرتبا میله نمشین رو می جوند، بنابراین نی چوبی رو سریعا از بین خواهند برد و اصلا برای داخل قفس مناسب نیست. بهتره از یک میله چوبی محکم و البته نازک استفاده کنید تا هم به راحتی بر روی آن بنشینند و هم در مواقع لازم با ان سرگرم شوند.

سلام ببخشید نی چوبی گذاشتن تو قفسمرغ عشق برای نشیمنگاه مشکلی نداره؟ گاهی اوقات گوشه های نی رو میکنن

و من 7 ماه پیش مرغ عشق گرفتم هنوز تخم نزاشتن و جفت نیوفتادن
چیکار باید کرد

درباره نی چوبی توضیح داده شد که نازک هستش و اصلا برای نشیمن مناسب نیست.
برای اینکه پرنده های شما جفت گیری کنند باید در داخل قفس آنها یک لانه مناسب قرار دهید، هم چنین به تغذیه پرنده ها رسیدگی کنید و محیط رو براشون کاملا گرم و بدون سر و صدا کنید تا ترغیب به جفت گیری شوند.

سلام من دوتا مرغ عشق نر با یک عدد ماده در یک قفس گذاشتم ایا جفت میشه با یکیشون یا یکی از نرها رو جدا کنم

بهتره فقط یک نر و یک ماده در داخل قفس باشه
ببینید که پرنده ماده از کدام نر خوشش می آید، آن را در داخل قفس نگه دارید.

من دوتا مرغ عشق دارم که یک بار جفتگیری کردن دوباره می تونن جفتگیری کنن

بله امکانش هست
غذای کافی و محیط گرم رو براشون فراهم کنید.

سلام
من یه جفت مرغ عشق دارم از نظر تفذیه شرایط خوبی دارن فقط مرغ ماده اجازه نمیده مرغ نر باهاش جفت گیری کنه و میزنتش ولی غذا از هم میگیرن یا همدیگه رو تمیز میکنن تو لونه باهم هستن فقط گفتم مرغ ماده میزنه مرغ نرو از هم جداشون بکنم یه مدت؟؟یا تو همین وضعیت بمونن درست میشه؟؟
ممنون میشم راهنماییم کنین.

هر کدوم رو داخل یک قفس جداگانه و در کنار هم قرار بده تا مدتی از هم دور باشند.

سلام ببخشید برای تحریک مرغ عشق په نوع صدا پخش کنم صدای جفت گیری و …

بهتره از بخور اکالیپتوس و اسپری آب استفاده کنید. توی مقاله توضیح داده شده

سلام من دوتا مرغ عشق دارم الان حدود 5 ماه است که جفت گیری نمی کنند برای اینکه زودتر جفت گیری کنن باید چکار کرد؟

سلام
من یه جفت مرغ عشق دآرم با هم جفت شدند
نر چند بار پشت ماده نشده
ولی ماده هنوز تو لونه نمیره
از زمان جفت شدن تا تشکیل تخم تو بدن ماده چقدر طول میکشه

من از پرنده فروشی دو تا مرغ عشق گرفتم که نره به بلوغ رسیده اما ماده نه،چرا باهم نوک به نوک نمیشن و فقط میخورن و میخوابن تازه بعضی وقتا ماده نررو هم میزنه انگار با هم قهرن خیلیم وحشین،برای این که ابراز علاقه کنن من باید چیکار کنم؟؟لطفا بهم بگین.ممنون میشم

هر کدوم رو داخل یک قفس جداگانه ای قرار بدید و در کنار هم قرار بدید تا یک مدت از هم دور باشند
هر وقت مشاهده کردید از لای میله های قفس نوک همدیگر رو میخورن ، اونها رو داخل یک قفس قرار بدید.

بینی ماده سفیده ایا اماده جفت گیری هست لطفا جواب بدین

بینی ماده سفیده ایا اماده جفت گیری هست

در زم بینی نر تازه ابی شده بنفش بود حالا بالغ شده یا نه

بله اماده جفت گیری هست

تو قفس جا نیس باید لانه را جابه جا کنم تا بشه از بی تجربگی میتونه باشه

ببخشید میله چوچی گذاشتم ولی به صورت شیب هست و صاف نیست ممکنه از بی تجربگی باشه و میله های پلاستیگی هم خیلی محکمن

میله چوبی گزینه مناسبی است
لطفا میله رو صاف قرار بدید تا به راحتی روی اون قرار بگیرند.

سلام‌من‌یه‌2ماهی‌مرغ‌عشق‌دارم‌هنز‌جفت‌نشدن‌من‌هرچی‌میوه‌ سبزجات‌میزارم‌جلوشون‌اصلا‌نمیخورن‌جا‌ها‌شونم‌تغیر‌دادم‌اولا‌توی‌پاسیون‌بودن‌حالا‌آوردمشون‌تو‌اتاق‌من‌چیکار‌کنم‌جفت‌بشن‌هی‌باهم‌دواع‌میکنن‌

بهتره هر کدوم از اونها رو داخل یک قفس جدا ولی کنار هم قرار بدید تا مدتی دور از هم باشند.

من ی جفت مرغ عشق دارم بردم پرنده فروشی گفت هنوز به سن بلوغ نرسیدند ولی عید تخم میذارن ولی اینا بعضی موقع ها هم دیگرو بوس میکنند یا نر غذا بالا میاره میده به ماده یا همدیگرو میخارونند حتی یک بار نر خواست بره روی ماده اما ماده نذاشت با این علائم بازم باید تا عید صبر کنم؟

بله صبر کنید تا به سن بلوغ برسند.

چطور میله برای نشیمنگاه استفاده کنم تا نیفتادن

میله چوبی محکم

سلام مرغ عشق ماده هین جفت گیری نموتونه چاشو محکم کنه چه کار کنم

بهتره از میله نشیمن محکمتری استفاده کنید.

سلام وقتی مرغ عشق ماده اعلان امادکی میکنه نره میره پشتش و وقتی سوار پشتش میشه هر دو کف زمین می افتند علتش چیه چیکار کنم

سلام مرغعشغام ۲۲روز تخم کردن امروز نمیرن بخابن نگاہ کردم جوجہنشودہ بود

باسلام من یه جفت مرغ عشق دارم نره مثت مثت اواز خون چند روزه اوردم هر روزهم قطره ی ویتامین Eمیدم کی جفت میشن و کی جفت گیری می کنن

سلام و خسته نباشید من ی جفت مرغ عشق دارم صبح که میشه میرن داخل لونه و یکی دو ساعت بعد در میان ماده مست نره هم نیمه مست وقتی هم که من میرم پیششون نره زود میره داخل لونه وماده هم من میکنم تو لونه بعد چند دقیقه اونجا وای میستم تا نگاهشون کنم بعد اونا داخل لونه همدیگرو تمیز میکنن ونوک تو نوک هم میشن و نوک تو نوکشون در حد یک سانیه الی دو سانیه است

جای مرغ عشقام کوچیکه مشکلی پیش نمیاد

بزرگتر باشه بهتره
در اینده جوجه ها هم زیر پای والدین له نمی شوند.

سلام,مرغ عشقهای من یکسال هست که باهمندهمه چیزهم میدم بهشون اماتولیدمثل نمیکنند,کسی میدونه چیکاربایدبکنم؟

هر کدون از اونها رو داخل یک قفس جداگانه و کنار هم قرار بدید تا از هم دور باشند.
پس از مدتی خواهید دید که پرنده ها برای دیدن هم بی قراری می کنند، در این صورت دوباره می توانید اونها رو داخل یک قفس قرار بدید تا جفت گیری کنند.

سلام من یک جور مرغ عشق دارم نر از ماده خورد تره به نظر شما جفت گیری ممکن هست

سلام من مرغ عشقام تازه تخم گذاشتن میخام قفسشونو بذارم جای دیگه مشکلی پیش میاد یا نه؟لطفا راهنماییم کنیدممنون

به احتمال زیاد مشکلی پیش نمی یاد.

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نر میخاد سوارش شه ماده نمیزاره لطفن کمک کنید متشکرم✌

زمانی که در قفس مرغ عشق ها ، هیچ لانه ای وجود نداشته باشد و یا اینکه تغذیه کافی در اختیار پرنده ها قرار ندهید، مرغ عشق ماده از جفت گیری خودداری خواهد کرد.

برای نرت یه اسب بخر

سلام من ۴روزه مرغ عشق خریدم نر سعی میکنه که روی پر های مرغ عشق ماده بشینه ولی ماده نمی گذاره ولی داخل لانه میرن و همدیگه رو صدا میکنند چیکار کنم

به مرغ عشقات هفته ای یه بار سبزی بده.غذای اصلی ارزن به همراه ۱۰ درصد تخم‌کتان.و همچنین جوانه گندم. اگه بالغ باشن با اطمینان میگم یه ماه جفت گیری میکنن

من یه جفت مرغ عشق خریداری کرده ام 2ماهی میشه نوک همدیگه رو میگیرن ماه اول که هیچی ماه دوم مرغ عشق ماده تو لونه میرفت دیگه نمیره تخم هم نذاشتن دلیلش چی از الان دیگه تو لونه هم نمیره چرا ? تقویتم با جعفری،کف دریا، مولتی ویتامین هم کرده ام کی تخم میزارن جاشونم روی اپن خونه است مشکلی نی💙

سلام.مرغ عشقای من ۳ تا تخم گذاشتن که هیچکدوم نطفه دار نبودن.الانم ۳ تا تخم دیگه گذاشتن.از کجا از باروری پرنده ها و تخما مطمئن بشم؟

از جفت شدن پرنده ها مطمئن باشید
و پس از گذشت یک هفته از دوره جوجه کشی ، تخم ها را مورد نوربینی قرار ذهید.

سلام مرغ عشق های من دیوار میخورن چیکار کنم

به احتمال زیاد به علت کمبود کلسیم و سایر مواد معدنی در بدن آنهاست، بهتر است کف دریا در اختیارشان قرار دهید و از پلت های مخصوص استفاده شود که انواع مواد معدنی را دارد.

سلام من یجفت مرغ عشق خریدم هردوی انها هم مولد هستن ولی نمیدونم اوردمشون خونه اصلا نوک نودن به همم هیچ توجیی نمی کنند ولی تو مغازهه شاد و سر صدا داشتن ولی الان اصلا نوک نمیدن

چون محیط شون تازه عوض شده ، برای همین کمی استرس دارند و راحت نیستند. به مرور زمان به شما و محیط جدید عادت خواهند کرد.

سلام یک سوال دارم ایا موش جوجه مرغ عشق وفنج را میخورد ویا موجود دیگری هست که مخوره چون ذومرتبه مرغ عشقهام وفنچام جوجه میکنند بعد از چند روز میبینم چند تا شون نیستن

سلام
بله ، امکانش هست.

سلام یک سوال دارم ایا موش جوجه مرغ عشق وفنج را میخورد ویا موجود دیگری هست که مخوره چون ذومرتبه مرغ عشقهام وفنچام جوجه میکنند بعد از چند روز میبینم چند تا شون نیستن

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم هروز هم به هشون کاهو و سبزیجات میدم فقط یه سوال دارم اگه جواب بدین ممنون میشم
۱ : مرغ عشق ماده زیاد سرو صدا میکنه و مرغ عشق نر بعضی موقع ها سرو صدا میکنه بعد از ۱ ساعت دیگه سرشو میکنه تو پر هاش چیکار کنم هیچ بیماری مانند فظولات چسبیده یا ابریزش بینی یا عط سه هم نداره لطفا بگید چیکار کنم ببخشید طولانی بود

به مرغ عشقات هفته ای یه بار سبزی بده.غذای اصلی ارزن به همراه ۱۰ درصد تخم‌کتان.و همچنین جوانه گندم. اگه بالغ باشن با اطمینان میگم یه ماه جفت گیری میکنن

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم ساکته ساکتن بعد خیلی میترسن و یواشکی دون میخورن چیکار کنم نترسن

به احتمال زیاد هنوز به شما و محیط عادت نکرده اند.
بهتر است قفس شان را در گوشه اتاق قرار دهید تا بر محیط اطراف خود مسلط باشند.
اب و غذای تازه را مرتبا در اختیار آنها قرار دهید و از ایجاد سر و صداهای زیاد و ترسناک خودداری کنید و رفت و امد های اتاق پرنده ها به حداقل برسد.

سلام من یک جفت مرغ عشقی دارم لب میگیرن ولی بالا زن نمیره لطفا کمکم کنید

سلام.من مرغ عشق دارم زیاد بازی میکنن هردو تو لونشون میرن به نظرتون جفت گیری میکنن یا نه.

سلام دو جفت مرغ عشق دارم تو یک قفس انها هر دو تا نره با ماده بتزی می کنن و با نوک هم بازی میکنن دو تا سوال داشتم اول اینکه دو تا جفت تو قفس اشکال داره ؟و لازم هست بعضی وقت ها از قفس بیرون بیارمیشون

سلام من 3تا مرغ عشق تو قفس دارم دوتا ماده یه نر دوتا سوال دارم اول اینکه مشکلی برای جفت گیری ئیش میاد؟دوم اینکه نر یه با نداره میتونه بایکی از مادها جفت بشن که تخم بزارن یا نر نمیتونه کاری کنه بایدعوضش کنم؟

به هیچ عنوان دو مرغ عشق ماده با یک نر تو یک قفس نگذارید،چون بالأخره یکی از ماده ها دق میکنه و تلف میشه.

باسلام من ۲جفت مرغ عشق دارم ۲ماه خریدم کنارهم توگنجه بزرگ باجای اب ودون وغذای مقوی کی جفت میخورن؟کنارهم مشکلی نداره؟تقریبا۱۰ماهه هستن.راهنمایی کنیدممنون

به یه پرنده فروشه با تجربه مراجعه کنید و از نر و ماده بودن اونا مطمعن شید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گروه صنعتی و تولیدی EIG با بیش از 20 سال سابقه کاری توانسته است به یکی از برترین تولید کننده های دستگاه جوجه کشی ، محصولات سرمایشی ، گرمایشی ، و … تبدیل شده است. تمامی محصولات تولیدی با بهترین کیفیت ممکن به بازار داخلی و خارجی صادر میشود.


https://www.eig-shop.com/wp-content/uploads/2020/06/پادکشت-روش-و-عوامل-مهم-در-جفتگیری-مرغ-عشق.mp3Downloads-icon

 عکسی از افراد تعاریف متفاوتی از عشق واقعی دارند اعتقاد بعضی از مردم این است که عشق فقط در افسانه ها پیدا می شود و بعضی دیگه آن را در اشعار عاشقانه حافظ جستجو می کنند و بعضی از افراد نیز بر این باورند که این تنها یک مرحله است و در دنیای واقعی عشقی واقعی وجود ندارد. عشق واقعی عشقی میباشد که بسیاری از ما در جستجوی آن هستیم ولی تعداد کمی از ما واقعاً به آن دست پیدا کرده اند به یاد جوانی متوجه شدم که خیلی دیر شده پسر، پس عشق واقعی چیست؟

عشق واقعی را می توان نوعی عشق و محبت تلقی کرد که هر شخصی نسبت به دیگری دارد و به قوانین رفتاری انسان محدود نیست. همانطور که می دانید رفتارهای انسان قابل درک و فهمیدن هستند مثلا وقتی که کسی به شما لطمه وارد می کند از دستش عصبانی می شوید یا وقتی کسی موقعیت بهتری را کسب میکند نسبت به او حسادت می ورزید یا کسی که غرورتان را له می کند و شما تحقیر می شوید سعی بر انتقام گرفتن از او برمی آیید اینها همگی جزوه رفتارهای انسان محسوب می شوند و در وجودش ریشه دارند.

اما مواقعی که شما یک عشق حقیقی را در کنار کسی تجربه می کنید رفتار و غرایز اولیه خود را در مقابل شخصی که عشق در وجود شما ایجاد کرده تغییر می دهید این طور می توان بی آنکه به عشق واقعی فراتر از رفتارهای معمولی یک انسان می باشد چرا که همین عشق شمارا در مقابل یک شخص خاص به یک انسان بهتر و جدیدتری تبدیل می کند.

 

عشق چگونه صورت می گیرد

یک شخص امکان دارد با شریک عاطفی اش روابط جنسی خوبی داشته و کشش بسیار قوی نسبت به او حس کند ولی در واقع این کشش عشق محسوب نمی شود برکه در نتیجه ترشحات هورمون های جنسی او این احساس ایجاد شده است و در اکثر موارد یک طرف و یا هر دو طرف در جستجوی عشق پایدار و ثابت دچار اشتباه می شوند و بدون شک از بهای گزاف این اشتباهات اطلاع داریم. در مقاله ای یک مغز شناس معروف به دانافرم 3 سیستمی که مربوط به همسر ، تولید مثل و والدین می باشد را تفسیر و توضیح می دهد این سیستم ها شهوت ، کشش وابستگی نام دارند.

شهوت:

به طور غریزی راهی با نام شهوت برای تحریک مرد و زن وجود دارد که باعث می شود عمل جنسی بین آنها برقرار شود.

کشش:

این سیستم به طور شهوت آمیزی دو شریک را به سمت هم متمرکز می کند تا تلقیح صورت گیرد توجه فیشر در مورد سیستم کشش بین سمت معطوف شد که آن را یک راه ارتباطی برای انتخاب بهترین شریک دانست به افرادی که گمان می کردند به طور ژنتیکی برتری خاصی دارند و هنوز هم هستند شریک زناشویی مطلوبی نسبت به دیگران خواهند شد.

وابستگی دلیل به وجود آمدن این روش عاطفی این است که ضمانتی و از دولت و حیات نسل بوده باشد منظور این است که سطح هورمونهای اکسی توسین و وازوپرسین برای حفظ زندگی مشترک والدین افزایش یابد حداقل تا وقتی که فرزند توانایی مراقبت از خود را کسب کند.

 

عاشق شدن ، دوست داشتن است؟

زمانیکه افراد با یک نگاه و جذبه خاصی با همدیگر برخورد می کنند دیگر زندگی آنها متفاوت میشود و آن حس شادی را که دارند از دست می دهند.به چه دلیل؟چون آدمها این جذبه و برخورد را برای خود مثل عشق معنی کرده اند در حالی که اشتباه است.

همانطور که در نمناک گفته ایم دوست داشتن شخصی باعث میشود که شما به او ارزش ویژه ای قائل شوید و برای اینکه این رابطه را محکم تر و عاشقانه تر کنید کارهای زیادی انجام می دهید.برای اینکه عشقتان به آرامش و پیشرفت زیادی برسد او را در الویت قرار می دهید.وقتی که شما به دوست خود عشق و آسایش می دهید از ته دل زندگی شما شاد می شود.

انسان چه زمانی می تواند یک عشق واقعی را تجربه کند؟

برای اینکه عشق واقعی خودش را نشان دهد زمان زیادی لازم است.در اویل یک رابطه حسی که به شخص دست می دهد علاقه و جذبه ی جنسی است.

وقتی که این شیفتگی و علاقه با چند تا جرو بحث و گفتگوی کوتاه از بین می رود زمان آن است که عشق به میان می آید.همین مواقع هست که ارتباطات عاطفی کمرنگ شده یا احتمال شکست خوردن رابطه هم زیاد است.

اگر دو طرف همدیگر را واقعا بفهمند و در همه حال با هم سازگار باشند و یا به زبان دیگر عاشق همدیگر باشند به تجربه کردن زندگی و عشق واقعی رسیده اند.

آیا عشق واقعی در طول عمر فقط یک بار رخ می دهد؟در حقیقت خیر،انسان میتواند چندین بار عشق حقیقی را تجربه کند.که این عشق ممکن است در مورد افراد دیگری هم صدق کند.شما عشق حقیقی را ممکن است با فرزندان و همسر و یا هر فردی که با زندگی شما در ارتباط است تجربه کنید.

 

البته باید توجه داشت که عشق حقیقی هم ممکن است از بین برود.بیشتر افراد اولین باری که عاشق می شوند برای اینکه شخص مورد علاقه را دوست بدارند و آن را در قلب خود نگه دارند هیچ ترسی ندارند و اینها عشق نابی را در دل خود می گذرانند که حتی احتمال شکست هم به عشق خود نمی دهند.این علاقه با شور و حال خاصی در قلبشان وجود دارد و هیچ ترسی از عشق خود ندارند.

وقتی که ما برای اولین بار عشقمان محو میشود همان عشق حقیقی هم که به آن شخص اول زندگیمان داشتیم را ازدست می دهیم.ممکن است که این حالت خیلی طول بکشد اما در هر حال این اتفاق می افتد.در این میان افرادی هستند که به عشق حقیقی ایمان دارند و افرادی هم هستند که که اصلا اعتقادی به این حرف ندارند.اتفاقاتی که در مدت زمان عمر خود دارید هم تاثیر زیادی در اینکه شما عشق حقیقی را چطور درک کرده اید دارد.

اگر تصور میکنید که عشق حقیقی و عشق خیال انگیز با هم یکی هستند باید بدانید که اشتباه فکر میکنید.با اینکه ما همیشه رمانتیک بودن را با عشق حقیقی یکی می دانیم ولی در واقع عشق حقیقی واقعی ترین و خالص ترین حالت عشق است اما عشق خیال انگیز برای اینکه پایدار بماند نیاز به جذبه ی جنسی دارد.

عشق حقیقی را با توسل به زور و قدرت نمی توان کسب کرد

عشق حقیقی از ته قلب و به طور غیر ارادی رخ می دهد.حتی اگر سعی کنید نمی توانید عشق حقیقی را بازی کنید.اگر زن و شوهری نتوانند در مرحله ی شیفته و علاقمند شدن با هم کنار بیایند باید بگویم که هر دوی انها به سختی می توانند عشق حقیقی را امتحان کنند.

اگر طرفین بتوانند همدیگر را بفهمند و با هم رابطه برقرار کنند به همدیگر وابسته و علاقمند خواهند شد و این باعث میشود که عشق پاک و حقیقی در بین آنها ایجاد شود و آنها جدا ناپذیر از هم شوند.

چرا ما به عشق نیاز داریم

قبل از اینکه چشم به جهان باز کنیم خداوند در وجود ما عشق را نهادینه کرده که بنیه آن هم عشق مادری است.بدون عشق مادر زنده ماندن امکان پذیر نیست.عشق مادر با نگهداری و بزرگ کردن و حمایت کردن براری می کند.رابطه فرزند با «مادر» اولین مرحله ای از زندگی ما است که عشق را تجربه می کنیم.در طول مسیر زندگی پی میبریم که عشق می تواندبه معنای نگهداری و حفاظت از آرامش خود ما باشد.

 

نیازهای انسان به دو دسته تقسیم می شود:

نیازهای مادی و نیازهای معنوی.به خاطر براورده کردن همین نیازها هست که انگیزه پیدا میکنیم و برای این احساسات به دنبال جواب هستیم.برای رفع این نیازها، انسان به شکوفایی و رشد می رسد.سعی می کند به سمت کمال مطلق برسد و همه اشفتگی ها و سعی و تلاشش برای رسیدن به نقطه اوج یعنی همان کمال مطلق را متحمل می شود و تا وقتی به آن دست نیافته از پای نمی نشیند.

با همه ی اینها عشق و محبت اتفاقی است که اگر در قلب و روح یک موجود با شعور که با نیازها و خواسته هایش در ارتباط است به وجود می آید.

عشق مادری یک نوع عشق ماندگار برای زنگی است.عشقی که هدفش زنده نگه داشتن است.افراد دوست دارند که در مراحل دیگری از زندگی خود مثل دوره بلوغ یا دیگر دوران هم این عشق را داشته باشند ولی اینچنین نیست و عشق بخشیدن مادر در واقع یک طرفه است.درست است که در حالت متعارف افراد سعی میکنند که این عشق را با بخشیدن و دریافت عشق بین هم تقسیم کنند.در

این ارتباط هر دو نفر به هم دیگر نیاز دارند هم شخص وابسته هم فردی که از این عشق بهره می برد.این روابط تا وقتی که هر دو طرف در رابطه هستند به صورت متقابل وجود دارد.اما رابطه مادر و فرزندی کاملا یکسان نبوده و این عشق نابرار است.

همراهی و یاری

واضح است که داشتن همراه و یار یک نیاز اساسی در زندگی است،انسانها این نیاز خود را همیشه بیان می کنند.انسانها حداقل به یک شخص احتیاج دارند که محبت و اتفاق های مهم زندگی خود را با آن به اشتراک بگذارد.عشق چگونه صورت می گیرد

انسانها به گرفتن و بخشیدن چیزهایی احتیاج دارند که دل آنها را خوش کند و زندگی آنها را رونق بخشد در آخر دلیلی برای زندگی کردن می خواهند.

افرادی هم هستند که هیچ کسی را در کنار خود برای دوست داشتن ندارند و به همین دلیل حیوانات و گیاهانی را در خانه خود پرورش می دهند.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

آنها که طعم عاشقی را چشیده‌اند، خوب می‌دانند که این احساس پر تب و تاب با انسان چه می‌کند. اما عشق دقیقا چیست؟ آیا می‌توان آن را اندازه گرفت یا در بدن دید؟ دانشمندان سال‌هاست که به دنبال حل معمای عشق هستند.

آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است

در سال ۱۹۹۲ دکتر جان گری، نویسنده و مشاور خانوادگی، کتابی به نام “مردان مریخی‌، زنان ونوسی” به رشته تحریر درآورد که بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفت و برای ۱۲۱ هفته در فهرست کتاب‌های پرفروش جای داشت. این نویسنده آمریکایی در این کتاب مشکلات رایج در روابط زن و مرد را ناشی از اختلاف بنیادین روانشناختی میان جنس مذکر و مؤنث دانسته و از این استعاره استفاده می‌کند که مردان و زنان هر کدام از دو سیاره مختلف می‌آیند؛ مردان از مریخ و زنان از ونوس. اما مردان مریخی و زنان ونوسی اگر در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف داشته باشند، دستکم در یک برهه از زندگی شباهت بسیاری به هم پیدا می‌کنند و آن هم زمانی است که عاشق می‌شوند. عشق وقتی که می‌آید، روح و جسم را بی‌قرار می‌کند و به تسخیر خود در می‌آورد. انسان‌ها تا هزاران سال بر این باور بودند که عشق معمایی راز‌آلود و هدیه‌ای از جانب خدایان است. در دوران معاصر اما دانشمندان در تلاش برای پرده برداشتن از این سحر و جادوی عشق و “بلایی” بوده‌اند که این احساس بر سر بدن می‌آورد. عشق دقیقا چیست؟ آیا قابل اندازه‌گیری است؟ آیا می‌توان آن را از طریق اسکن کردن مغز یا آزمایش کردن خون بررسی کرد؟ آیا می‌توان مثلا با عکس‌برداری “ابتلای بیمار به عشق” را تشخیص داد؟ اصلا عشق با بدن ما چه می‌کند؟فرماندهی مغز بر عشق در ادبیات، هنر یا زبان عادی مردم کوچه و بازار هر گاه صحبت از عشق شده، پای قلب به میان آمده است؛ قلبی که با دیدن معشوق به تپش افتاده و در حال بیرون زدن از سینه است یا با از دست دادن معشوق، زخم خورده و شکسته شده است. هرچند در این تعبیر جاافتاده قلب و عشق پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند، اما در حقیقت آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است. دوناتلا مارازیتی، استاد دانشگاه پیزا، که خود دو بار عاشق شده و قدرتی را که عشق ایجاد می‌کند، به شخصه تجربه کرده بود، علاقمند شد که پدیده‌ی عشق را بیشتر کنکاش کند. او در سال ۱۹۹۹ نتایج تحقیقی را منتشر کرد که در آن نشان داده شده بود، سطح سروتونین، از ناقل‌های عصبی که نقش آرام‌بخش‌‌ دارد، در کسانی که به گفته خود عاشق هستند بسیار پایین‌تر از میزان طبیعی است. طبق این تحقیق سطح سروتونین در بدن این افراد درست در همان سطحی بوده است که در بدن افراد مبتلا به اختلال وسواس دیده می‌شود. در این تحقیق که در مجله New Scientist به چاپ رسید، ذکر شده بود که هر دو گروه (عاشق‌ها و مبتلایان به اختلال وسواسی فکری یا عملی) به طور افراط‌ گونه‌ای نسبت به یک چیز یا یک شخص احساس نگرانی و وسواس از خود بروز می‌دهند.عشق چگونه صورت می گیرد

پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستی‌های معشوق می‌بندد

این گروه تحقیقاتی با تکیه بر یافته‌های خود عنوان کردند که شیمی مغز کسانی که رفتارهای وسواس‌گونه از خود نشان می‌دهند، مثلا روزانه به دفعات بسیار زیاد دست‌هاشان را می‌شویند یا به‌طور غیرعادی تمایل به نظافت یا کنترل مدام شعله‌های گاز دارند، با افرادی که تازه عاشق شده‌اند، شباهت دارد. دوناتلا مارازیتی و تیمش ۲۴ زن و مرد را که در طول ۶ ماه پیش از این تحقیق عاشق شده بودند با ۲۴ زن و مرد داوطلب دیگر که یا تنها یا در رابطه عاشقانه طولانی مدت و با ثبات بودند، مقایسه کردند. نخستین یافته این دانشمندان این بود که در بدن زنان و مردان عاشق به طور قابل ‌توجهی میزان هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می‌شود، بالاتر از گروه دیگر است.مردان عاشق ملایم‌تر، زنان عاشق مهاجم‌تر دوناتلا مارازیتی همچنین دریافت که میزان تستوسترون، مهمترین هورمون مردانه، در مردان عاشق کمتر از دیگر مردان است. در عوض میزان ترشح این هورمون در بدن زنانی که عاشق هستند، در مقایسه با دیگر زنان بیشتر می‌شود. به گفته دکتر مارازیتی در این وضعیت مردان بیشتر شبیه زنان و زنان بیشتر شبیه مردان می‌شوند، “انگار که طبیعت می‌خواهد آنچه که می‌تواند میان زنان و مردان متفاوت باشد را از میان ببرد، زیرا در این مرحله زنده ماندن [و جفت‌یابی] مهمتر است.” هنوز دانشمندان موفق به توضیح علمی این تغییر میزان تستوسترون نشده‌اند اما یک فرضیه که مطرح شده، این است که ترشح پایین این هورمون در مردان، آنان را ملایم‌تر کرده و آرامش پیش‌شرطی است تا مرد وارد رابطه شود. در مقابل، طبق فرضیه، بالا رفتن میزان ترشح تستوسترون در زنان موجب افزایش میل جنسی آنها می‌شود. اما آیا عاشق شدن تنها دلیل ایجاد این تغییرات در بدن هستند؟ برخی پژوهشگران پس از انتشار این تحقیق، تغییرات هورمونی در بدن را به میزان بالای رابطه جنسی نسبت دادند که در این مرحله رخ می‌دهد. در مقابل با در نظر گرفتن این نکته که در حالت عادی میزان تستوسترون در مردان به هنگام افزایش رابطه جنسی بالا می‌رود، در ‌آن زمان در پژوهش‌های دیگر این نکته مطرح شد که اگر طبق گفته “منتقدان” تغییرات هورمونی در نتیجه افزایش رابطه جنسی به وجود می‌آید، پس بایستی در مردان عاشق میزان ترشح تستوسترون بالاتر برود و نه آنگونه که طبق پژوهش‌های دکتر مارازیتی نشان داده شده، کمتر شود.آیا عشق آتشین نوعی اعتیاد است؟ تا کنون تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که هنگام شکل گرفتن احساس عشق آتشین به وضوح بخش‌هایی از مغز فعال شده و فعالیت بخش‌های دیگر کمتر می‌شود. سمیر زکی و آندریاس بارتلز از کالج دانشگاهی لندن دو تن از نخستین پژوهشگرانی بودند که موفق به شناسایی این بخش‌ها شدند. آنها به داوطلبان شرکت‌کننده در این تحقیق عکس‌هایی از کسانی را که عاشق‌شان بودند، نشان دادند و همزمان مغز آنها را با دستگاه ام آر ای اسکن کردند. در این تحقیق دیده شد که بیش از همه ۴ نقطه در سیستم لیمبیک (سامانه عصبی احساسی) فعال بودند. پژوهشگران مشاهده کردند که این واکنش بسیار شبیه به واکنشی است که هنگام مصرف کوکائین در مغز ایجاد می‌شود. دکتر بارتلز می‌نویسد: «بین عشق و اعتیاد همپوشانی‌هایی وجود دارد. به نظر می‌رسد که اعتیاد از بخش‌هایی از مودول‌های مرتبط با عشق در مغز سوءاستفاده می‌کند.»

با توجه به تئوری‌های تکامل، اعتقاد بر این است که احساس جذابیت بین ۶ ماه تا ۳ سال عمر دارد که زمانی کافی است برای این که مرد در کنار زن بماند

یافته‌های علمی مشخص کرده‌اند که در دوران عاشقی دوپامین، از ناقل‌های عصبی، مرکز لذت مغز را فعال می‌کند. این درست شبیه به فرایندی است که مواد اعتیادآور نظیر کوکائین، هروئین، نیکوتین، آمفتامین یا دیگر داروهای اعتیادآور ایجاد می‌کنند. این پژوهشگران همچنین با شگفتی دریافتند، هنگامی که به مادران عکس کودکانشان را نشان می‌دهند، درست همان بخش‌هایی که در مغز افراد عاشق در اسکن به رنگ روشن درآمده بود، در مغز مادران نیز روشن می‌شود. البته نتیجه این “آزمایش عشق” را نمی‌توان صد در صد پذیرفت، زیرا اگر فرد داوطلب عاشق کس دیگری باشد و به هنگام دیدن عکس معشوق به آن فرد دیگر فکر کند، درست همان بخش‌های مغزی به رنگ روشن درمی‌آید. به این ترتیب نمی‌توان نتیجه قطعی گرفت که با ام آر ای مغز می‌توان عشق دیوانه‌وار فرد به معشوق را تخمین زد. به گفته دکتر بارتلز هر چند احساس در پی فرایندهای فیزیولوژیکی به وجود می‌آید، اما این فرایندها نمی‌توانند به طور کامل عشق را تعیین کنند.هورمون‌ها، موتور عشق قوه محرک عشق را شاید به درستی بتوان هورمون‌ها دانست، هرچند که با این حال نمی‌توان به تنهایی از یک یا دو هورمون معین و تغییرات آنها سخن گفت. در ارگانیسم بدن انسان سیستم کنترل هورمونی به هم پیوسته است به طوری که هر تغییر بر روی کل سیستم تأثیر می‌گذارد. کریستوف کک، پژوهشگر آلمانی، عاشقی را یک “احساس استرس مثبت” توصیف می‌کند که در آن بیش از همه غده تیروئید و هورمون‌های جنسی و استرس دخیل هستند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که احساس “عشق دیوانه‌وار” به طور میانگین تنها ۷ ماه طول می‌کشد

در موقعیت‌های اروتیک غده هیپوفیز که در زیر مغز قرار دارد، هورمونی به نام اکسی‌توسین را ترشح می‌کند که از جمله در ایجاد انقباضات رحمی، تسهیل ورود اسپرم به رحم و نیز تحریک اندام جنسی نقشی مهم ایفا می‌کند. اکسی‌توسین به هنگام ارگاسم و نیز وضع حمل باعث انقباض عضلانی می‌شود. تا کنون تحقیقات متعددی در مورد ویژگی‌های این هورمون که آن را “هورمون عشق”، “هورمون ارگاسم” یا “هورمون وفاداری” نیز می‌نامند، انجام شده است. این تحقیقات نشان داده‌اند که اکسی‌توسین موجب وابسته شدن و ایجاد احساس عشق و اعتماد میان دو نفر می‌شود و آنها را به داشتن یک رابطه مشترک با دوام و داشتن فرزند ترغیب می‌کند. یکی دیگر از هورمون‌های مطرح در زمان عاشقی، وازوپرسین است. این هورمون گردش شدیدتر خون در اندا‌م‌های جنسی را سبب می‌شود و نیز کمک می‌کند تا پس از ارگاسم فرد به خوابی عمیق فرو رود.رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون رنگ رخسار عاشق به خوبی از بی‌تابی درونی او خبر می‌دهد. هنگام مشاهده معشوق یا چیزی مرتبط با وی، تصویر به مغز عاشق مخابره و در آنجا آنالیز می‌شود. پس از آن مغز پیام‌هایی را به رگ‌های خونی در صورت می‌فرستد که موجب شل شدن عضلات آنها می‌شود.

به این ترتیب مویرگ‌ها منبسط شده، خون بیشتری در آنها به جریان می‌افتد و در نتیجه صورت قرمز می‌شود. عرق کردن کف دست‌ها نیز یکی دیگر از نکات جلب توجه‌کننده است. مغز پیام‌هایی را به غدد عرق به ویژه در ناحیه زیربغل و کف دست‌ها می‌فرستد تا عرق بیشتری تولید کنند. این واکنش‌ها به گفته دکتر کریستان زاندر، متخصص پوست، به هنگام تحریکات ذهنی در زمان دلباختگی متداول هستند.وقتی عشق چشم آدم را کور می‌کند این‌که قدیمی‌ها معتقد بودند، عشق انسان را کور می‌کند، ظاهرا بدون حکمت نبوده است. پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستی‌های معشوق می‌بندد. تیم پژوهشی دکتر آندریاس بارتلز دریافتند، زمانی که انسان‌ها به کسانی که عاشقشان هستند، می‌نگرند مدارهای عصبی که در حالت معمول با ارزیابی‌های انتقادی از دیگران مرتبط هستند، غیرفعال هستند.”عشق تنها سه سال طول می‌کشد” آنهایی که طعم عاشق شدن را چشیده‌اند، می‌دانند که این مرحله پر تب و تاب، مدت زمان محدودی دارد. دکتر هلن فیشر، انسان‌شناس و نژادشناس آمریکایی، که از وی به عنوان یکی از مشهورترین محققان پدیده عشق در جهان نام می‌برند، به همراه همکارانش آرتور آرون و لوسی براون، سال‌ها پیش به این نتیجه رسیدند که احساس “عشق دیوانه‌وار” به طور میانگین تنها ۷ ماه طول می‌کشد. پس از گذشت این زمان بالا و پایین رفتن‌های هورمونی آهسته کاهش می‌یابد. نتیجه آن‌که دورانی آغاز می‌شود که پیوند میان زن و مرد قوی شده و آنها وارد رابطه با یکدیگر می‌شوند. هورمون‌ها در این زمان به حد نرمال خود نرسیده‌اند اما مثل قبل نیز فعال نیستند. با توجه به تئوری‌های تکامل، اعتقاد بر این است که احساس جذابیت بین ۶ ماه تا ۳ سال عمر دارد که زمانی کافی است برای این که مرد در کنار زن بماند. این زمان لازم است تا زن بتواند باردار شده، وضع حمل کرده و نیازهای اولیه نوزاد را برآورده کند. عشق آمیزه‌ای از عملکرد ناقلان عصبی، هورمون‌ها، رفتار و تجربه است. دکتر بارتلز تأکید می‌کند که تنها اقلیت کوچکی از انسان‌ها برای تمام عمر در کنار شریک زندگی‌شان باقی می‌مانند. این عصب‌شناس کالج دانشگاهی لندن هیچ دستور‌العمل خاص علمی را برای طولانی‌تر کردن تاریخ مصرف عشق نمی‌شناسد.

در تازه‌های پزشکی هفته مرروی داریم بر این عنوان‌ها: روز جهانی شستشوی دست. چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند، حقایقی در باره پنومونی ریه و این پرسش که آیا «هورمون عشق» کلید درمان کووید ۱۹ است؟

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ سواد
عاطفی- بشر از ادوار آغازین تاریخ به عشق توجه داشته است. در فرهنگ های گوناگون نیز
این پدیده به صورت ها و واژه های گوناگون توصیف شده است با این حال تا دهه 90
میلادی تحقیقات علمی روی عشق انجام نشده بود.

 با
ایجاد علوم میان رشته ای، “عشق” موضوع کار دانشمندانی شد که در رشته های Evolutionary psychology یا روانپزشکی
تکاملی، علم اعصاب (نوروساینس) و انسان شناسی فعالیت می کردند. عشق چگونه صورت می گیرد

یکی از شناخته ترین آن ها
تحقیقاتی است که توسط هلن فیشر، روانشناس و انسان شناس آمریکایی با بررسی مغز
انسان های عاشق به وسیله MRI
انجام شده است. نتیجه مطالعات هلن فیشر و تیم همکارش در سال 2002 منتشر شد و فیشر
در کتابی به نام “مغز در عشق” نتایج تحقیقات خود منتشر کرد. این کتاب در ایران به نام “چرا عاشق می شویم” توسط
نشر ققنوس منتشر شده است.

شهوت، عشق، دلبستگی

* شهوت (Lust) شخص را به جستجوی هرکسی فقط به منظور ارضای جنسی
وادار می کند و در صورتی که کسی را نیابد یا با موانع فرهنگی مواجه شود ممکن است به
خودارضایی بینجامد.

  سطوح
بالای هورمون شهوت (تستوسترون) موجب فرونشاندن اثر هورمون دلبستگی (اکسی توسین و
وازوپرسین) می شود.

این دلیل خوبی برای این واقعیت است که چرا مردان
شهوتران (دارای سطوح بالای تستوسترون) کمتر تن به ازدواج می دهند یا کمتر به
ازدواج خود پایبند می مانند.

 و بر عکس مردان دارای سطوح پایین تستوسترون به
همسر خود وفادارترند. البته مردان دارای فرزند با کاهش سطح تستوسترون روبرو می
شوند که دلیل آن احتمالا بالا رفتن هورمون دلبستگی (اکسی توسین و وازوپرسین) است.

* عشق رمانتیک (Romantic love) باعث تمرکز انرژی و توجه به فرد خاص (معشوق) می
شود. فرایند شیمیایی و فیزیولوژیک مرتبط با آن از 2 تا 17 ماه ممکن است تداوم یابد
و پس از آن فروکش می کند. روابط جنسی سطوح هورمون های دلبستگی را افزایش می دهد. برای
همین ازدواج هایی که با عشق رمانتیک آغاز می شوند شانس تداوم بیشتری دارند.

* دلبستگی (Attachment) سبب می شود عاشق رابطه با معشوق خود را به مدت
کافی برای بزرگ کردن بچه ها حفظ کند. تحقیقات دکتر فیشر نشان داده که مقدار زیاد
هورمون های دلبستگی (اکسی توسین و وازوپرسین) روی راه های عبور هورمون های عشق
رمانتیک (دوپامین و نوراپی نفرین) اثر مسدود کننده دارد. این توجیه می کند که
چگونه دلبستگی عشق رمانتیک ر ا از بین می برد، امری که برای بقای نسل ضروری
است. ( یعنی همسران همدیگر را دوست دارند ولی در عین حال نقاظ ضعف هم را نیز می بینند و وابسته هم نیز هستند.)

نشانه های عاشق شدن 

ادبیات و هنر سرشار از نشانه های عشق و عاشقی
است اما تحقیقات دانشمندان 6 ویژگی و نشانه را برای عاشق بودن به ثبت رسانده است. منظور
از عشق در این مورد همان عشق رمانتیک است.

1- برجستگی: لحظه ای آغازین که یک “دیگری” برای شما
معنایی خاص می یابد.

2- افکار ناخوانده: مرحله بعد از برجستگی است که ذهن تان با اندیشه
هایی در باره معشوق تسخیر می شود. به طور معمول تا 85 در صد اوقات یک روز را افکار
ناخوانده راجع به معشوق در بر می گیرد.

3- خاص بودگی: در این مرحله هر نگاه و لبخند، سخن یا حرکت
معشوق در نگاه شما عمق و معنایی خاص پیدا می کند و “او” به مرکز دنیای
شما تبدیل می شود. 

4- تبلور یافتگی: در این مرحله شخص شروع می کند به تمرکز روی
عادی ترین جنبه های معشوق و بزرگ نمایی این خصایص. در این جا نقاط ضعف معشوق هر
چند در نظر عاشق انکار نمی شوند اما یا به چشم نمی آیند و نادیده گرفته می شوند یا حتی به عناصری جذاب و بی همتا تبدیل می شوند.

5-
امید و عدم قطعیت: این مرحله ای است که هر حرکت، حرف نگاه معشوق
مورد تعبیر و تفسیر از سوی عاشق قرار می گیرد. اگر اوضاع و رابطه بر وفق مراد باشد
موجب سرخوشی و اشتیاق شده و اگر اوضاع خراب باشد به تردید و ناکامی می انجامد.
لرز، عرق کردن، سرخ شدن و برافروختگی از نشانه های فیزیولوژیک این مرحله است.

6- آرمانی سازی: این مرحله اوج عشق رمانتیک است. در این مرحله تمام خصوصیات معشوق حتی اگر بر خلاف عرف و قانون باشد          از نظر عاشق مطلقا زیبا و پذیرفتنی است و هر رویدادی در دنیای بیرون از دریچه چشم معشوق دیده می شود. “اصطلاح عشق کور می کند” توصیفی از این مرحله است.

عشق با بدن ما چه می کند

عاشق شدن به دلیل تغییراتی که در ترشح میزان هورمونها در بدن ایجاد می کند موجب رویدادهای مثبتی در بدن می شود. برخی از مهم ترین تأثیراتی که با عاشق شدن در بدن ما روی می دهد به این شرح است:

– فعال شدن مرکز ضد درد

دیدن شخصی که عاشق او
هستیم همان قسمتی از مغز را فعال می کند که دارو های ضد دردی مثل مورفین فعال می
کنند یعنی  سیستم اوپیوئید را که مسؤول احساس دوست داشتن است. یک تحقیق
جدید نشان داده است مردانی که دوز پایینی مورفین دریافت کرده اند نسبت به مردانی
که مورفین دریافت نکرده اند عکس صورت زنان را جذاب تر تلقی می کنند. این موضوع
نشان می دهد سیستم اپیوید می تواند برای درک جذابیت یک چیز تحریک شود.

– افزایش جریان خون

عاشق بودن باعث می شود جریان خون به مرکز لذت مغز بیشتر شود، جایی در
مغز به نام هسته اکومبنس.  تصویر
برداری از مغز شخص عاشق (MRIبه روش)
نشان می دهد که این منطقه از مغز هنگام احساس عشق در انسان روشن تر می
شود ( یعنی میزان جریان خون در آن بیش تر می شود). بیش تر شدن جریان خون معمولا در
مرحله جذابیت عشق اتفاق می افتد، زمانی که احساس زوج به هم تثبیت شده است.

– محافظت از قلب اکسی‌توسین (هورمون عشق) سبب کاهش استرس، کاهش فشار خون و کاهش میزان
هیجانات منفی حاصل از اضطراب می‌شود. همچنین اعتمادبه‌نفس را افزایش داده و به فرد
کمک می‌کند تا به مبارزه با افسردگی بپردازد.عشق چگونه صورت می گیرد

– تقویت ایمنی عشق سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به به روند درمان بیماران
واکنش‌های مثبت‌تری نشان می‌دهد.

– درمان بی‌خوابی هورمون‌های عشق (اکسی‌توسین و اندروفین) ترشح کورتیزول را مسدود می‌کند.
کورتیزول مسئول استرس است. وقتی از ترشح این هورمون جلوگیری شود، فرد به لحاظ روحی
و فکری آرام‌تر خواهد بود و در نتیجه خواب راحت‌تری نیز خواهد داشت.

– پیشگیری از اعتیاد عشق، علاوه بر افزایش ترشح دوپامین، میزان ترشح تستوسترون و اکسی‌توسین
را نیز افزایش می‌دهد که بهترین ترکیب برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

 

همه آنهایی که با هم ازدواج می کنند، دوست دارند زندگی شان دوام داشته باشد. دانش امروز نشان می دهد، احتمالا نوع عمل هورمون های ما در داشتن یک زندگی سعادتمند دخیل است؛ هورمون هایی که احساس محبت و دیگر احساسات ارزشمند زندگی را به وجود می آورند.

سال هاست که علم در حال کاوش منشا عصبی- زیستی احساسات ماست. علم می خواهد کشف کند چرا ناگهان دو نفر آنقدر عاشق هم می شوند که حاضرند به خاطر هم، پا روی همه چیز بگذارند تا عشق شان را به هم ثابت کنند؟ چطور می شود که زوجی بعد از ازدواج هم تا سال ها و گاهی در تمام عمر عاشق هم باقی می مانند؟ و سؤالاتی از این قبیل. علم، تمام این حالت ها را به هورمون ها نسبت می دهد و می گوید این هورمون ها هستند که کنترل احساسات را به دست دارند و گاهی باعث احساس نفرت می شوند و گاهی باعث احساس عشق. اما این موضع علم موردپسند خیلی ها نیست و آنها می گویند این حرف کذب محض است، اما واقعا به جز خدا هیچ کس حقیقت ماجرا را نمی داند.

وقتی دو نفر به هم وابسته می شوند و اعتماد کامل بین آنها شکل می گیرد، ترشح هورمون عشق در بدن آغاز می شود و می توان گفت این هورمون جزو معدود هورمون هایی است که ترشح آن نه تنها دلایل فیزیولوژیک، بلکه احساسی دارد. اکسی توسین باعث وابسته شدن و عشق دو فرد به هم می شود و افراد را به داشتن یک زندگی بادوام، داشتن فرزندان و… ترغیب می کند.

شاید این سؤال در ذهنتان به وجود بیاید که با وجود ترشح هورمون اکسی توسین(عشق)، چطور گاهی همسران عشق را فراموش می کنند و جدا می شوند؟ باید گفت برای ترشح مداوم این هورمون لازم است که زوجین دینامیک و فعال باقی بمانند و سعی کنند از عشق شان مثل یک گل مراقبت کنند، چون به مرور زمان میزان دوپامین ترشحی بدن کاهش می یابد و از میزان اشتیاق کاسته می شود. برای افزایش آن لازم است زن و مرد خلاق باشند و مدام در مورد خاطرات یا آرزوهایشان صحبت کنند. هر جرقه ای می تواند سبب ترشح اکسی توسین شود. اگر جرقه ای نباشد، طبیعی است که به مرور آتش خاموش می شود. برای تداوم زندگی، ایجاد خلاقیت و تازگی لازم است در غیر این صورت عشق براحتی از بین می رود و کاری از دست هورمون ها برنمی آید.عشق چگونه صورت می گیرد

محققان می گویند اکسی توسین روی پاره ای از رفتارها تاثیر فراوان دارد: رفتارهایی از قبیل اطمینان و فداکاری، بروز رفتارهای کاملا متضاد مانند حسادت و غرور، افزایش احساس همدردی و پیوند به ویژه بین والدین و فرزندان، بهبود و تقویت مهارت های اجتماعی در افراد خجالتی و کم رو، افزایش میزان حس دلسوزی و همدلی انسان ها نسبت به یکدیگر، بهبود حافظه و عملکرد مغز، وقتی رابطه فرد مثبت باشد← هورمون عشق، رفتارهای اجتماعی را تقویت می کند.

وقتی ارتباط منفی باشد← هورمون عشق، احساسات منفی را افزایش می دهد.

این هورمون تاثیر بسیار ناچیزی روی افرادی دارد که به طور طبیعی اعتماد به نفس دارند. واکنش های متفاوت افراد در برابر ترس، به سطح گیرنده های اکسی توسین بستگی دارد. هرچه این گیرنده ها فعال تر باشد، افراد شجاع تر می شوند.

شاید این خبر خیلی رمانتیک نباشد اما دانشمندان توانسته اند به وسیله دارویی، یکی از مهمترین حس های انسانی را افزایش دهند. آنها ابتدا با مطالعه شیمی مغز انسان متوجه شدند که چرا احساسات پیچیده و خاص که باعث تمایل به جنس مخالف می شود در انسان به وجود می آید و بعد با آزمایش هایی که روی حیوانات انجام دادند درباره ترکیبات و هورمون های متفاوت مغز و اثر آن روی احساسات نتایجی را به دست آوردند.

پروفسور لری یانگ از دانشگاه جورجیای کانادا در مقاله ای در مجله علمی طبیعت نوشته است، اگر بتوان میزان هورمون اکسی توسین را دستکاری کرد در واقع سیستم مغزی تحت تاثیر قرار می گیرد و در نهایت احساس عشق نسبت به فرد دیگر کم و زیاد می شود. دانشمندان موفق شده اند یک اسپری بینی حاوی هورمون اکسی توسین یا همان هورمون عشق تولید کنند که می تواند باعث شود افراد نسبت به هم اعتماد و عشق بیشتری احساس کنند.

اسپری بینی عشق می تواند توانایی اشخاص را در تفسیر عواطف اطرافیان ارتقا دهد. این موفقیت می تواند به ارائه راهبردهای جدید برای درمان تعدادی از اختلالات روانی منجر شود. در مطالعه ای که توسط محققان نروژی صورت گرفت به 40 دانشجو اسپری های بینی حاوی دوز کنترل آب شور یا دوز اکسی توسین داده شد. در ادامه به این دانشجویان تصاویر چهره های عصبانی، خوشحال یا خنثی نشان داده شد. تعدادی از این چهره ها دارای حالات عاطفی ظریفی بودند که رمزگشایی آنها بسیار مشکل بود.

سیری لکنس، یکی از محققان این تحقیق و عصب شناس شناختی در دانشگاه اسلو درباره نتیجه آزمایش می گوید: «دوز اکسی توسین میزان آگاهی از عواطف بیان شده در تصاویر را افزایش داد به خصوص کسانی که قبل از استشمام این ماده دارای کمترین توانایی برای قضاوت درست عواطف بودند. در واقع این هورمون افراد را مجهز به تعبیر سیگنال های اطرافیان می کند.»

هورمون عشق در محبت مادری نیز تاثیر زیادی دارد. اینکه می گویند اگر مادر یک بار کودکش را ببیند دیگر نمی تواند از او دل بکند به همین دلیل است و معمولا توصیه می شود بلافاصله مادر کودک را شیر دهد تا ترشح هورمون عشق در مادر به بیشترین مقدار خود برسد و در نتیجه منقبض شدن رحم، سریع تر خارج شدن جفت و نیز کاهش میزان خونریزی پس از زایمان مادر را موجب می شود. زمانی که ترشح این هورمون افزایش می یابد به پیوستگی و همبستگی مادر و نوزاد کمک می کند.

محققان دانشگاه بن و موسسه بابراهام در کمبریج با استفاده از یک اسپری ساده هورمونی اکسیتوسین موفق شدند مردان را با احساس کنند. در این تحقیقات 48 مرد مورد آزمایش قرار گرفتند. برای نیمی از آنها یک اسپری بینی اکسی توسین و برای نیمی دیگر داروی بی اثر تجویز شد.

سپس برای ارزیابی میزان احساسات آنها به این داوطلبان تصاویری از موقعیت های احساسی مثل کودکی که گریه می کند، یک مرد غمگین و… نشان داده شد و از آنها خواسته شد که احساسات خود را از اعماق وجود بیان کنند. به این ترتیب مشاهده شد سطح احساسات همنوع دوستی مردانی که از اسپری اکسی توسین استفاده کرده بودند تا حد چشمگیری افزایش یافت.

بر اساس گزارش تایم، این محققان در این خصوص توضیح دادند: «این هورمون توانایی حس کردن تجربیات دیگران را افزایش می دهد. سطح احساسی مردانی که در این آزمایش شرکت کردند به سطح احساسی رسید که به طور طبیعی ما از زنان انتظار داریم. این هورمون حتی می تواند برای بیماری هایی مثل اسکیزوفرنی و اوتیسم مفید باشد چون می تواند سطح اجتماع ستیزی و اجتماع گریزی را به ترتیب در افراد مبتلا به اکسیزوفرنی و اتویسم کاهش دهد.»

اکسی توسین هورمونی پپتیدی است که از هیپوتالاموس ترشح می شود و عملکردهای مختلفی دارد. مهم ترین عملکرد این هورمون القای دردهای زایمان و تقویت رابطه احساسی میان مادر و نوزاد است. از دیگر عملکردهای این هورمون، توسعه احساسات، عشق و ایمان است و به طور کلی در رشد رفتارهای اجتماعی، واکنش های بین فردی و کنترل اضطراب نقش کلیدی ایفا می کند.

این احساس کشش توسط هورمون های زنانه و مردانه یعنی استروژن و تستسترون به وجود می آید، تستسترون فقط در مردها نیست که نقشی مهم بازی می کند بلکه در جذب خانم ها به سمت جنس مخالف نیز نقشی اساسی دارد.

فرومون ها -مواد شیمیایی هستند که پیام را از طریق بوی بدن منتقل می کنند. این مواد در جلب نظر جنس مخالف در انسان ها نقش دارند، همین فورمون ها هستند که در دیدار اول از کسی خوشمان می آید یا به دلمان مینشیند.

مهم ترین مرحله در عاشق شدن در اینجا اتفاق می افتد، وقتی افراد عاشق می شوند دیگر نمی توانند به هیچ چیز دیگری فکر کنند، آنها حتی ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند، دچار کم خوابی شوند و بیشتر ساعات روزشان را به رؤیاپردازی درباره معشوق شان طی کنند. در این مرحله یک گروه از انتقال دهنده های عصبی به نام مونوآمین نقش مهمی بازی می کنند.

با افزایش آدرنالین فعالیت مغزی افزایش می یابد، احساس محبت به وجود می آید اتیل آمین یا نوعی آمفتامین مغزی طبیعی افزایش می یابد فرد احساس خوبی پیدا می کند، فنیل اتیل آمین در شکلات هم وجود دارد و انرژی و اشتیاق فرد را افزایش می دهد. البته اثر فنیل اتیل آمین دوام چندانی ندارد.

این مرحله بعد از مرحله کشش است و اگر رابطه به سرانجام برسد پیش می آید. هیچ کس نمی تواند برای تمام عمر در مرحله کشش باقی بماند چون در این صورت در تمام طول زندگی نمی تواند هیچ کار مثبتی انجام دهد. همین مرحله وابستگی است که از زن و مرد یک زوج خوشبخت می سازد و آنها را به داشتن فرزند تشویق می کند.

دوپامین؛ حامل عصبی، مسبب حس خوشبختی و آرامش است.

اکسی توسین (هورمون عشق) صدای فرد مورد علاقه، خاطرات شیرین، حتی یک نگاه مهربان باعث ترشح این هورمون در بدن می شود.

واسوپرسین؛ این ماده شیمیایی هم در کارکرد کلیه ها نقشی مهم دارد و هم می تواند در یک رابطه طولانی مدت نقشی مهم ایفا کند.

سلام درود! سایت خوبی است تشکر از متن های زیبای تان.

سلام سایت خوبی دارید با تشکر از وب سایتخوبتون واقعا ممنونم از این همه زحماتتون!!

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

عشق یا دل‌دادگی حسی است که به معنای دوست داشتن شدید فرد یا چیزی است. [۱] هم‌چنین احساسی عمیق، علاقه‌ای لطیف یا جاذبه‌ای شدید است که محدودیتی در موجودات و مفاهیم ندارد اما در فکر و عملکرد محدودیت دارد و حتی می‌تواند در حوزه‌هایی غیرقابل تصور ظهور کند.[۲] هم‌چنین نوعی عاطفه در مورد دیگران یا جذابیت بی‌انتها برای دیگران است.

پیچیدگی مفهوم عشق

عشق دربردارنده دو نوع احساس است. عشق با حس شهوانی و عشق با حس معنوی یا (با عمق همیشگی. نامحدود life time) که می‌توانند جدا از هم یا با هم به عنوان عشق ظاهر شوند.

عشق شهوانی: زمانی بروز می‌یابد که علاقه شدید به فرد مقابل فقط به قصد برطرف نمودن شهوت است. احساس شهوت ممکن است هر روز تکرار شود یا همان عشق ثانیه‌ای باشد که با یک نگاه شهوت‌انگیز آغاز می‌شود. شهوت ممکن است به‌طور مستقل، از عشق رمانتیک برانگیخته شود. بدیهی است که شهوت می‌تواند هم‌زمان با عشق هم وجود داشته باشد، گر چه در مورد بعضی عاشقان ارضای بی‌بندوبار و غیرمتعهدانه شهوت می‌تواند عشق رمانتیک همراه آن را از بین ببرد.

عشق معنوی: این عشق با یک نگاه پاک و معصوم آغاز می‌شود و آرام آرام شدت می‌گیرد.[۳][۴]عشق چگونه صورت می گیرد

اما در کل عشق باور و احساسی عمیق، شدید و لطیفی است که با مفاهیم صلح و انسان‌دوستی مطابقت دارد.[۵] با این وجود کلمه «عشق» در شرایط مختلف معانی مختلفی را بازگو می‌کند: علاوه بر عشق رمانتیک که آمیخته‌ای از احساسات و میل جنسی است، انواع دیگر عشق مانند عشق عرفانی و عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده، عشق به همسر، عشق به فرزند، عشق به دوست و … را نیز می‌توان متصور شد؛ در واقع این کلمه را می‌توان در مورد علاقه به هر چیز دوست‌داشتنی و فرح‌بخش، مانند فعالیت‌های مختلف و انواع احساسات به کار برد.[۶][۷] جملهٔ «عشق چیست؟» به زبان انگلیسی، “?What is love”، در سال ۲۰۱۲ میلادی، پرتکرارترین عبارت جستجو شده به این زبان در جستجوگر گوگل بوده‌است.[۸][۹]

عشق. از عشقه گرفته شده‌است و آن گیاهی بدون ریشه است به نام لبلاب، چون بر درختی پیچد آن را بخشکاند. عشق صوری درخت جسم صاحبش را، خُشک و زردرو می‌کند، اما عشق معنوی بیخ درخت هستی عاشق را خشک سازد و او را از خود بمیراند. عشق را در لغت افراط در دوست داشتن و محبت تام معنی کرده‌اند.[۱۰]

مطالعه نشان داده‌است که هنگام احساس علاقه زیاد و عشق، تغییر و تحولات چشم‌گیری در بدن اتفاق می‌افتد و بدن واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهد.
در گذشته تصور می‌شد که واژهٔ عشق ریشهٔ عربی دارد؛ ولی عربی و عبری هر دو از خانوادهٔ زبان‌های سامی‌اند، و واژه‌های ریشه‌دار سامی همواره در هر دو زبان عربی و عبری معنی‌های یکسان دارند؛ و عجیب است که واژهٔ «عشق» همتای عبری ندارد و واژه‌ای که در عبری برای عشق به کار می‌رود اَحَو (ahav) است که با عربی حَبَّ (habba) هم‌خانواده است؛ ولی دیدگاه جدید پژوهشگران این است که واژهٔ «عشق» از (iška)اوستایی[۱۱] به معنی خواست، خواهش و گرایش ریشه می‌گیرد که آن نیز با واژهٔ اوستایی (iš)به معنی «خواستن، گراییدن، آرزو کردن و جست‌وجو کردن» پیوند دارد. هم‌چنین، به گواهی بهرام فره‌وشی، این واژه در فارسی میانه به شکلِ išt به معنی خواهش، گرایش، دارایی و توان‌گری است. خود واژه‌های اوستایی و سنسکریت نام‌برده‌شده در بالا از ریشهٔ هندی و اروپایی (زبان آریائیان) نخستین یعنی ais به معنی خواستن، میل داشتن و جُستن می‌آید که شکل آن aisskā به چم خواست، گرایش و جست‌وجو است. گذشته از اوستایی و سنسکریت، در چند زبان دیگر نیز برگرفته‌هایی از واژهٔ هندی و اروپایی نخستین ais بازمانده است.[۱۱]

فردوسی نیز که برای پاسداری از زبان فارسی از به‌کار بردن واژه‌های عربی آگاهانه و هوشمندانه خودداری می‌کند ولی واژهٔ عشق را به آسانی و باانگیزه به‌کار می‌برد و با آن‌که آزادی سرایش به او توانایی می‌دهد که واژهٔ دیگری را جایگزین عشق کند، واژهٔ حُب را به‌کار نمی‌برد.[نیازمند منبع]

در زبان فارسی به کسی که دارای احساس عشق نسبت به کسی دیگر است، دل‌داده یا عاشق و به کسی که مورد احساس عشق طرف دیگر است؛ دلبر، دلربا یا معشوق/معشوقه می‌گویند. واژه عشق در ادبیات فارسی به‌ویژه ادبیات غنایی، پایگاه و اهمیتی ویژه و والا دارد و بسیاری از شاعران پارسی، دربارهٔ عشق و عاشقی، وصف معشوق و سختی‌های عاشقی، اشعاری با ارزش ادبی والا دارند. هم‌چنین گاهی اوقات، این کلمه دربارهٔ عشق انسان به خدا نیز آمده‌است که در مقوله عرفان و مذهب می‌گنجد.[۱۲]

اگر چه تعریف دقیق کلمه «عشق» کار بسیار سختی است و نیازمند بحث‌های طولانی و دقیق است، اما جنبه‌های گوناگون آن را می‌توان از راه بررسی چیزهایی که «عشق» یا عاشقانه «نیستند» تشریح کرد. عشق به عنوان یک احساس مثبت و (شکل بسیار قوی «دوست داشتن») معمولاً درنقطه مقابل تنفر (یا بی‌احساسی محض) قرار می‌گیرد و در صورتی که در آن عامل میل جنسی کمرنگ باشد و یک شکل خالص و محض رابطه رمانتیک را متضمن باشد، با کلمه شهوت قابل قیاس است؛ عشق در صورتی که یک رابطه بین فرد و دیگر افراد را توصیف کند که در آن زمزمه‌های رمانتیک زیادی وجود دارد در مقابل دوستی و رفاقت قرار می‌گیرد؛ با وجود آنکه در برخی از تعریف‌ها «عشق» بر وجود رابطه دوستانه بین دو نفر در بافت‌های خاص تأکید دارد.[۱۳]

«عشق» در معنای عام خود بیشتر به وجود رابطه دوستانه بین دونفر دلالت دارد. عشق معمولاً نوعی توجه و اهمیت دادن به یک شخص یا شیء است که حتی گاهی این عشق محدود به خود نمی‌شود (مفهوم خودشیفتگی).
با این وجود در مورد مفهوم عشق نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای وجود عشق را نفی می‌کنند. عده‌ای هم آن را یک مفهوم انتزاعی جدید می‌دانند و تاریخ «ورود» این واژه به زبان انسان‌ها و در واقع اختراع آن را طی قرون وسطی یا اندکی پس از آن می‌دانند که این نظر با گنجینه باستانی موجود در زمینه عشق و شاعری در تضاد است. عده دیگری هم می‌گویند که عشق وجود دارد و یک مفهوم انتزاعی صرف نیست، اما نمی‌توان آن را تعریف کرد و در واقع کمیتی معنوی و متافیزیک است. برخی از روان‌شناسان اعتقاد دارند که عشق عمل به عاریه سپردن «مرزهای خودی» یا «حب نفس» به دیگران است. عده‌ای هم سعی دارند عشق را از طریق جلوه‌های آن در زندگی امروزی تعریف نمایند.[۱۴]

تفاوت‌های فرهنگی میان کشورها و اقوام مختلف امکان دستیابی به یک معنای همگانی و فراگیر در مورد کلمه عشق را تقریباً ناممکن ساخته‌است. در توصیف کلمه عشق ممکن است عشق به یک نفس یا عقیده، عشق به یک قانون یا مؤسسه، عشق به جسم (بدن)، عشق به طبیعت، عشق به غذا، عشق به پول، عشق به آموختن، عشق به قدرت، عشق به شهوت، یا عشق به انواع مفاهیم دیگر در نظر باشد و افراد مختلف برای افراد و چیزهای مختلف درجه دوست داشتن متفاوتی را بروز می‌دهند. عشق مفهومی انتزاعی است که تجربه کردن آن بسیار ساده‌تر از توصیفش است. به علت پیچیدگی مفهوم عشق و انتزاعی بودن آن معمولاً بحث در مورد آن به کلیشه‌های ذهنی خلاصه می‌شود و در مورد این کلمه ضرب‌المثل‌های زیادی وجود دارد، از گفته ویرژیل یعنی «عشق همه جا را تسخیر می‌کند» گرفته تا آواز گروه بیتلز یعنی «همه چیزی که به آن احتیاج داری عشق است».
برتراند راسل عشق را یک «ارزش مطلق» می‌داند که در برابر ارزش نسبی قرار دارد.[۱۵]

دست به هرکار زدن (حتی خودکشی به خاطر معشوق).

عشق از مسائل بنیادین عرفان و تصوف اسلامی است، چندانکه بدون در نظر گرفتن آن، عرفان و حکمت متعالیه قابل فهم نیست. البته عشق ار مقولاتی است که تعریفش به ذات، نامیسر است و کنه‌اش در غایت خفا و پوشیدگی است.

عشق از مصدر عَشق(=چسبیدن و التصاق) است. به گیاه پیچک عَشَقه گویند زیرا بر تنه درخت می‌پیچد و بالا می‌رود و آن را خشک می‌کند؛ و این تمثیل حالت عشق است که بر هر دلی عارض شود احوال طبیعی او را محو می‌کند.[۱۹]

مورخان از رشد تدریجی تصوف سخن گفته‌اند که باعرفان زهدی و خوفی آغاز و به‌تدریج به عشق و دل‌سپردگی تبدیل می‌شود و سرانجام بر معرفت و شناخت باطنی تأکید می‌کند. نویسندگان زیادی دربارهٔ عشق نوشته‌اند از رابعه وحلاج تا غزالی و به خصوص برادرش احمد غزالی و بعدها عین القضات همدانی وعطار نیشابوری، اما ابن عربی و جلال الدین محمد مولوی، هرچند در دو جریان متفاوت، در صدر شرح دهندگان عشق بوده‌اند.

افلاطون گوید: عشق، واسطه انسان‌ها و خدایان است و فاصله آن‌ها را پُر می‌کند.

همو گوید: عشق در همه کائنات جاری است.

او می‌گوید: عشق پیوند دهنده همه جهان است.[۲۰]

کلام مولانا اساساً چیزی بجز عشق نیست، عشق مانند سایر اجزاء جهان حقیقتی است سیال و مواج و توقف و درنگ ناپذیر، و در حقیقت عنایت و هدایتی است الهی و تفسیر آن در دفتر و کتاب نگنجد.

«عشق سیفی است که از عاشق سر حدوث برمی‌دارد. عشق کمالی است که از کمال حق است، چون در عاشق پیوندد، از صرف عبودیت و حدوثیت به جلال الهیت، ظاهر و باطنش ربّانی شود. ذکر موت بر ایشان روا نباشد. هر که به عشق حق زنده باشد دگر موت بر وی راه نیابد.»[۲۱]

«هرکه را محبت حق بکشد دیت او دیدار حق است، و هرکه را عشق حق او را بکشد دیت او همنشینی با حق است.» (به نقل از عوارف المعارف، سهروردی)

«صوفی در پیشگاه حق به تسلیم و رضا می‌ایستد که: من راضی به رضای توأم و بدون آنکه هیچ گونه توقعّی داشته باشم از روی محبت به تو عشق می‌ورزم و در اندیشه پاداشی نیستم. برهمین اساس است که عشق صوفیان نسبت به خدا بدون انتظار و چشم داشت و برکنار از ترس و وحشت است که صوفی خواست و تمنّایی ندارد و قهر و جفای او را همان اندازه می‌پسندد که وفایش را، معدودی از صوفیان در طریق عشق و دوستی به مرحله‌ای رسیده‌اند که در معشوق (حق) فنا شده‌اند و مولانا در حقشان فرموده‌است:

«عشق نتیجه محبت حق است و محبت صفت حق، اما در حقیقت محبت صفت ارادت حق است که از صفات ذات می‌باشد. چون عشق به عام تعلق گیرد، آن را ارادت گویند، و آفرینش موجودات نتیجه آن ارادت است. چون به خاص تعلق گیرد، آن را رحمت گویند، چون به اخص تعلق گیرد، آن را نعمت گویند و این نعمت ویژه انسان است و مرتبه تمامی نعمت منعم».[۲۵]

«عشق در ذهن غربیان معمولاً به عنوان کششی تلقی می‌شود که موجب محبت انسان به همنوعان او می‌گردد و در نوع عالی آن باعث جلب افراد انسان به سوی حقیقت است. از نظر غربی‌ها عاشق باید بیاموزد که چگونه دوست داشته باشد. اما این نحوه تلقی برای صوفیه بسیار ابتدایی است. عشق برای صوفی از جمله عواطف نیست، بلکه جذبه‌ای است الهی. در تصوف وقتی صحبت از عشق الهی به میان می‌آید منظور کششی است که از جانب حق متوجه صوفی می‌شود و صوفی را به حق می‌کشاند؛ بنابراین تأکید نه بر کوشش عاشق بلکه بر کشش حق است. به همین دلیل صوفیه گفته‌اند که: عشق آمدنی است و مانند سیلی است خروشان، و صوفی منتظر است تا این سیل در رسد و او را با خود ببرد. به قول مولوی:

ماهیت عشق از نگاه اسلام

فروغ فرخزاد، موضوع اصلی شعرهای فروغ عشق است و این عشق را از نگاه متفاوت و زنانه و بسیار شخصی خود به نمایش می‌گذارد؛ کاری که پیش از این هیچ زن شاعری نکرده بود. زنانگی طوری در تاروپود شعر فروغ تنیده شده که نمی‌توان آن را از شعر، یا شعر را از آن جدا کرد.

احمد شاملو، خود عاشق بود و این عشق تأثیر زیادی بر اشعار او داشت، در زمانی که شاملو در توقف کامل آفرینش هنری به سر می‌برد و تحت تأثیر آشنایی با معشوقه خود «آیدا» شعرهای مجموعه آیدا: درخت و خنجر و خاطره! و آیدا در آینه را می‌سراید. او دربارهٔ اثر آیدا در زندگی خود به مجله فردوسی گفت: «هر چه می‌نویسم برای اوست و به خاطر او… من با آیدا آن انسانی را که هرگز در زندگی خود پیدا نکرده‌بودم پیدا کردم».

فاضل نظری، در شعری می‌گوید: «شباهت تو به من هر چه بود ثابت کرد که فصل مشترک عشق و عقل تنهاییست».

پوریا ابراهیمیان، در شعری عشق را به بت تشبیه کرده و عاشق را یک کافر در نظر گرفته‌است که معشوق خود را می‌پرستد.

در طول تاریخ دو مقوله فلسفه و دین بیشترین مطالب را راجع به مفهوم عشق بیان کرده‌اند. درقرن گذشته روانشناسی در مورد عشق به وفور اظهار نظر کرده‌است. امروزه علوم روان‌شناسی تکاملی، زیست‌شناسی تکاملی، مردم‌شناسی، علم اعصاب و زیست‌شناسی در مورد ماهیت عشق و عملکرد آن بحث‌های زیادی را مطرح کرده‌اند.
در مدل‌های زیست‌شناسی مربوط به جنسیت، عشق به عنوان یک غریزه موجود در پستانداران همانند گرسنگی و تشنگی مطرح شده‌است. روانشناسی عشق را پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌کند. رابرت اشتنبرگ روانشناس معروف، مدل مثلثی عشق را مطرح کرد و عشق را شامل سه عنصر دانست: صمیمیت، تعهد و شهوت. افراد در مرحله صمیمیت رازها و جزئیات زندگی شخصی خود را برای یکدیگر بازگو می‌کنند. صمیمیت معمولاً در دوستی یا عشق رومانتیک بروز می‌کند. تعهد انتظار تداوم رابطه عاشقانه تا ابد است. شهوت یا رابطه جنسی سومین قالب عشق است که مهم‌ترین پارامتر محسوب می‌شود. یلا این مدل را اندکی تغییر داد و شهوت را به دو جزء شهوت نفسانی و شهوت رومانتیک تقسیم‌بندی کرد.[۲]

محققان دانشگاه شیکاگو می‌گویند؛ حرکات چشم نشان می‌دهد که به چه کسی به چشم شریک و معشوق آینده نگاه می‌کنید و چه کسی به عنوان شریک جنسی، نظرتان را گرفته‌است. تحقیقات قبلی که زیر نظر خانم کاسیوپو صورت گرفته نشان داده بود که عشق و میل جنسی نقاط مختلفی را در مغز فعال می‌کنند. تحلیل داده‌ها نشان داد در نگاه عاشقانه چشم روی صورت متمرکز و ثابت می‌ماند اما در نگاه شهوانی چشم، از صورت به سمت دیگر اعضای بدن حرکت می‌کند و بر روی بدن ثابت می‌شود. دکتر کاسیوپو می‌گوید این بررسی نشان می‌دهد کشش جنسی تا حدی محصول تجربیات صرفاً حسی (sensory) است اما عشق انعکاس انتزاعی‌تر این احساسات است.[۲۸]

در عقاید پیشینیان نیز همان‌طور که در ماهی (صورت فلکی) دیده می‌شود مردم دو ماهی جدا از هم را در نظر می‌گرفتند که یکی نماد عشق و دیگری نماد شهوت بوده و در آلفای این صورت فلکی، ستاره رشا (به معنی ریسمان)، در هم گره می‌خوردند.

بر اساس شواهد علم اعصاب هنگامی که فرد عشق خود را بروز می‌دهد، تعدادی عنصر شیمیایی در مغز فرد فعال می‌شوند. این مواد شیمیایی عبارتند از: تستسترون، استروژن، دوپامین، نوراپی نفرین، سروتونین، اکسی‌توسین و وازوپرسین. درهنگام برقراری رابطه جنسی یا احساسات شهوانی میزان تستسترون و استروژن در مغز افزایش پیدا می‌کند. معمولاً دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین در مرحله جذب نظر فرد مقابل، حضور پررنگ تری دارند. به نظر می‌رسد اوکسی توسین و وازوپرسین به روابط پردوام و قوی ارتباط دارند.
در دسامبر ۲۰۰۵، در دانشگاه پاویاواقع در ایتالیا دانشمندان متوجه شدند که وقتی فرد برای اولین بار عاشق می‌شود، میزان مولکولی که به عنوان NGF عامل رشد عصبی شناخته می‌شود افزایش می‌یابد اما پس از یکسال ارتباط بین طرفین مقدار این مولکول به حالت اول بر می‌گردد.
«سطح NGF در افرادی که عاشق بودند بسیار بیشتر بود (P<۰٫۰۰۱) [به‌طور متوسط ۲۲۷(۱۴)Pg/ml] و این مقدار در مورد افرادی که رابطه دراز مدتی را تجربه کرده‌اند و افرادی که هیچ ارتباط عاشقانه‌ای نداشته‌اند به ترتیب برابر [۱۴۹(۱۲)pg/ml], [۱۲۳(۱۰)pg/ml] بود. همچنین میان میزان NGF و شدت رابطه عاشقانه همبستگی معنی داری وجود داشت (r=۰٫۳۴ ,p=۰٫۰۰۷). درغلظت بقیه NTها هیچ تفاوتی مشاهده نشد. در ۳۹ مورد که فرد بعد از ۱۲ تا ۲۴ ماه هنوز رابطه عاشقانه را حفظ کرده بود اما به عقیده خودشان وضعیت روانی شان نسبت به زمان آشنایی تفاوت کرده بود سطح NGF کاهش یافته بود و تقریباً برابر سطح NGF گروه کنترل بود.»[۲۹]

عاشق شدن یک فرایند شیمیایی است. وقتی فردی عاشق می‌شود، مجموعه‌ای از واکنش‌ها در بدن او رخ می‌دهد. به عقیده کارشناسان این تغییر و تحولات شیمیایی تضمین‌کننده بقای گونه انسان هاست. نشانه‌های عاشق شدن، که شبیه بروز کردن علایم بیماری هاست، به وضوح قابل شناسایی است؛ از عرق کردن دست‌ها گرفته تا از بین رفتن اشتها و حس سرخوشی و همچنین سرخ شدن گونه‌ها و تپش قلب. عشق مراحل مختلف دارد. شروع شدن هر کدام از این مراحل با ترشح مجموعه‌ای از مواد شیمیایی همراه است که واکنش‌های فیزیکی خاصی را سبب می‌شود. محققان مجموعه‌ای از ترکیبات شیمیایی را شناسایی کرده‌اند که در هر کدام از این مراحل ترشح می‌شوند.[۳۰]

حس شهوت نتیجه ترشح هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن است. تستوسترون تنها ویژه مردان نیست و مشخص شده که این هورمون در نیروی جنسی زنان هم تأثیر عمده‌ای دارد.

این مرحله وقتی است که آدم‌ها عاشق می‌شوند و دیگر به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است حتی کم اشتها و کم خواب شوند و روزانه ساعت‌ها به عشق جدیدشان فکر کنند. در مرحله جذب شدن به فرد مقابل، گروهی از مواد شیمیایی از گروه پیام‌رسان‌های عصبی (neuro-transmitters) به نام مونو آمین نقش مهمی دارد. این مواد عبارتند از:
عشق چگونه صورت می گیرد

دوپامین: که با مصرف کوکائین و نیکوتین هم می‌تواند فعال شود.

نوراپی‌نفرین: که به نام آدرنالین هم شناخته می‌شود و افزایش آن در بدن می‌تواند سبب عرق کردن و تپش قلب شود.

سروتونین: یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی عشق است که می‌تواند ما را به‌طور موقت به حالت دیوانگی برساند.

اگر قرار باشد رابطه‌ای ادامه یابد، وابستگی، حسی است که بعد از جذب شدن به یک نفر ایجاد می‌شود و در صورتی که مرحله جذب شدن همچنان ادامه یابد، می‌تواند منجر به تولیدمثل شود.

در این مرحله دو هورمون توسط دستگاه عصبی ترشح می‌شود که در بروز حس وابستگی اجتماعی نقش دارد:

وازوپرسین: ماده شیمیایی ای که در مرحله تعهد طولانی مدت نقش دارد. آزمایش‌هایی که روی موش‌های آفریقایی انجام شده، نشان می‌دهد که کاهش وازوپرسین در مردان به سرعت سبب بدتر شدن رابطه بین شریک‌های زندگی و کاهش وفاداری می‌شود.

اکسی‌توسین: این ماده به هنگام زایمان از غده هیپوتالاموس ترشح می‌شود و به خروج شیر از پستان کمک می‌کند. از جمله کارکردهای دیگر این هورمون کمک به ایجاد پیوندی قوی بین مادر و فرزند است. این هورمون در لحظه اوج لذت جنسی در هر دو جنس ترشح می‌شود و اعتقاد بر این است که باعث محکم تر شدن رابطه بین بزرگسالان نیز می‌شود.

عشق دارای سه بعد است:[۳۱]

میزان عشق بستگی مستقیم به قدرت و باروری هر یک از این ابعاد سه‌گانه مثلت عشق دارد هر چقدر ابعاد این مثلث افزایش یابد، عشق قدرت و گستردگی و تأثیر بیشتری در زندگی دو طرف خواهد داشت.

براساس این نظریه انواع دیگر روابط میان افراد بشر نیز مورد نظر قرار گرفته‌اند:

ـ رابطه معمولی: فقدان همه ابعاد عشق که شامل تمام روابط بشر با دیگران می‌شود.

ـ دوست داشتن/ دوستی: دو طرف نوعی از صمیمیت را دارند این رابطه به دوستی صمیمی منجر می‌شود.

ـ عشق جنسی: در غیاب دو بعد دیگر عشق، تحریک جنسی و رابطه جنسی پس از مدتی ممکن است بدون ارتقاء با دو بعد دیگر بی هیچ نتیجه‌ای خاتمه یابد.

ـ عشق تهی: این نوع رابطه معمولاً در ازدواج‌های از پیش تعیین شده که خانواده‌ها بر دو طرف تحمیل می‌کنند رخ می‌دهد و تنها دارای بعد همدلی است.

ـ عشق رومانتیک: در این نوع رابطه بین دو نفر تمنا و ارضای جنسی به همراه صمیمیت وجود دارد اما هنوز منجر به همدلی نشده.

ـ عشق همدلانه: معمولاً رابطه‌ای بین فرزندان و والدین و برادران و خواهران یا برخی دیگر از اعضای نزدیک خانواده یا دوستان بسیار صمیمی است که دو بعد صمیمیت و همدلی را دارد.

ـ عشق ابلهانه: هنگامی که همدلی و ارضای جنسی وجود دارد اما صمیمیت و اعتماد متقابل وجود ندارد، این رابطه معمولاً دوام چندانی ندارد و منجر به تکامل و رشد زندگی دو زوج نمی‌شود.

ـ عشق بارور: تنها رابطه عاشقانه تکامل یابنده‌ای است که هر سه بعد عشق در روابط دو زوج به‌طور کامل و کافی وجود دارد و دو نفر با اتکاء به آن می‌توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

اگرچه در مورد تعریف عشق و ماهیت آن در بین فرهنگ‌های مختلف تشابهاتی وجود دارد و اغلب فرهنگ‌ها عشق را نوعی تعهد، دلسوزی، شفقت و شهوت می‌دانند که در همه انسان‌ها وجود دارد، اما میان این فرهنگ‌ها اختلافاتی هم وجود دارد. برای مثال در هند که معمولاً ازدواج طبق روال تعریف شده و سنتی صورت می‌گیرد اعتقاد برآن است که عشق ضرورت اولیه برای ازدواج نیست و عشق پس از ازدواج به وجود می‌آید؛ درحالیکه در فرهنگ غرب عشق لازمه ازدواج است.
در ایران برای بیان پدیده عشق واژگان زیادی بچشم می‌خورد، که برخی از زمان‌های دور وجود داشته‌است. در متون اوستا و در گاتاها بارها از مهر و دوستی سخن میان رفته و در متون به جای مانده از زبان پارسی میانه هم وجود دارد. واژگانی مانند آغاشه در اشعار رودکی بچشم می‌خورد. مهر و عشق و آغاشه و شیفتگی و ایشکای و دلدادگی و شیدایی همه از واژگانی هستند که در ایران زمین برای پدیده عشق به کار رفته یا می‌رود. در اشعار هم بخشی از داستان‌های شاهنامه یا اشعار نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی و عیوقی و جامی و وحشی بافقی و اهلی شیرازی و… به بیان داستان‌های عاشقانه پرداخته و بسیاری شعرا هم به بررسی ماهیت عشق در حالتی جدا از اوصاف صوفیه کارکرده‌اند مانند حافظ و سعدی و باباطاهر و خیام و رودکی که هم غزل و هم رباعی عاشقانه و سوزناک دارند و هم به بررسی ماهیت و کارآمدی عشق پرداخته‌اند. در ادبیات صوفیه هم که راه رسیدن به خدا و حق پاکی و محبت است برای جذب در راه خدا و جدایی از دنیا علاقه‌های ذاتی به خدا را در درون خود می‌پروردند و به حالتی از جذب در راه حق می‌رسیدند که بدان عشق عرفانی می‌گفتند و اشعار بیشماری در همین مورد عشق سراییده‌اند که معشوق خود را خدا می‌دانستند. مولوی و عطار و ابوسعید ابی الخیر و سنایی غزنوی از این دسته شاعران هستند. پاره‌ای از شاعران مدح گوی درباری در وصف ممدوحان خود از عبارات و مثل‌های عاشقانه زیادی استفاده نموده‌اند. انوری و عنصری و عسجدی و فرخی سیستانی هم ازین دست شاعران هستند.[۳۲]

عشق در ادیان اولیه ترکیبی از تعهد جاذبه‌ای و عبادی به نیروهای طبیعت بود (مشرکان چند خدایی). بعدها در ادیان جدیدتر این جذبه به سوی اشیاء واحد و انتزاعی مانند خداوند، قانون، کلیسا، و دولت سوق پیدا کرد (تک خدایی).
دیدگاه سوم در این زمینه به دیدگاه وحدت وجود معروف است و ادعا می‌کند همواره بین آنکه می‌پرستد و آن‌که پرستیده می‌شود تفاوت وجود ندارد. عشق حقیقتی است که ما بر اساس آن در طی زمان خود را ناصحیح به صورت موجودی منزوی تفسیر می‌کنیم.

قرآن در سورهٔ روم آیهٔ ۲۱ چنین آورده‌است:

و از نشانه‌های خداوند اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید، تا در کنار آن‌ها آرامش یابید، و در میانتان دلسوزی و دوست گرایی قرار داد، آری در این [نعمت] برای مردمی که می‌اندیشند قطعاً نشانه‌هایی است.

بر اساس دیدگاه مراجع شیعه، بیان عشق میان دختر و پسر (بدون قصد ازدواج) گناه است، چرا که ترس افتادن به گناه و ایجاد مشکلات دیگر در میان است، ولیکن خواستگاری برای ازدواج مانعی ندارد.[۳۳] تا وقتی که نگرانی از بروز گناه و فساد جنسی، در میان نباشد، داشتنِ صرفِ محبت و عشقِ قلبی اشکالی ندارد.

از احادیث پیامبر اسلام است که: «اگر مرد به زن خود بگوید «تو را دوست دارم» هرگز این کلام از دل و ذهن زن خارج نمی‌شود و همواره در خاطر او باقی می‌ماند»[۳۴]

در احادیثی که از امامان شیعه نقل شده که باید عشق و دوستی نسبت به همه موجودات داشته باشید تا آنجا که حتی اگر شما سوار بر اسب خود به چشمه و رود آبی رسیدید و هم شما و هم حیوان تشنه بودید ابتدا باید حیوان را سیراب نمایید و بعد خود آب بنوشید.

در انجیل از عشق به عنوان مجموعه‌ای از اعمال و رفتارها نام برده شده‌است که معنایی وسیع‌تر از ارتباط احساسی دارد. عشق مجموعه‌ای از رفتارهای انسان است که انسان بر اساس آن‌ها عمل می‌کند. در انجیل به افراد سفارش شده که علاوه بر معشوق خود و حتی دوستانشان دشمن خود را نیز دوست داشته باشند. در انجیل از این عشق فعال در قرنتیان ۸–۴: ۱۳ سخن به میان آمده‌است:

عشق صبور است، عشق مهربان است. هرگز حسادت نمی‌کند، هرگز به خود نمی‌بالد، مغرور نیست. گستاخ نیست و خودخواه نیست، به سادگی خشمگین نمی‌شود، خطاهای دیگران را به خاطر نمی‌سپارد. عشق از همدمی با شیطان لذت نمی‌برد بلکه دوست دار حقیقت است. همواره حافظ است، همواره به دیگران اعتماد دارد، همواره امیدوار است و همواره پاینده است. عشق هرگز شکست نمی‌خورد.

در اغلب لغت‌نامه‌ها «عشق» به عنوان علاقه شدید یا انس قلبی تعریف می‌شود.[۳۵]

توماس جای آورد عشق رایک عمل اختیاری می‌داند که پاسخی احساسی به دیگران (مانند خدا) است و با هدف ارتقاء شخصیت صورت می‌پذیرد. آورد تعریف خود را در زمینه‌های دینی، فلسفی، و علمی قابل استفاده می‌داند.
عشق یعنی با خدا تنها شدن.

معشوق در ادب فارسی نام فردی است که مورد عشق قرار گرفته و در مقابل وی عاشق قرار دارد. عموماً استنباط ما از معشوق در ادبیات فارسی اشعار شعرای پارسی گو خداوند است.
عشق در ادبیات دارای مراحل و سلسله مراتبی است و عاشق واقعی به شخصی اطلاق می‌شود که در راه شناخت معشوق دست از مادیات کشیده و معطوف به معشوق خویش گردد.

در پروژه‌های خواهر می‌توانید در مورد عشق اطلاعات بیشتری بیابید.

هلن فیشر (Helen fisher) ، محقق و انسان شناس دانشگاه روتگر نیوجرسی ، یکی از سرشناسترین…

 

 

 

عشق چگونه صورت می گیرد

هلن فیشر (Helen fisher) ، محقق و انسان شناس دانشگاه روتگر نیوجرسی ، یکی از سرشناسترین  محققین موضوع عشق در سطح جهان است . از او کتابهای متعددی در این مورد به چاپ رسیده ، از جمله “آناتومی عشق” ( ۱۹۹۲) و “جنس قوی” ( ۱۹۹۹) که به رل زنان در جامعه می پردازد . کتاب جدید او با عنوان “چرا عاشق می شویم” به موضوع عشق، شکست در عشق ، و نقش هورمونها در این مورد می پردازد.

 

مجله اشپيگل مصاحبه جالبي با اين پرفسور انجام داده :   مجله شپیگل : خانم فیشر ، زنان و مردان با ازدواج ، به یکدیگر قول عشق تا هنگام مرگ می دهند. طبق گفته شما ولی معمولا بعد از ۴ سال این قول به جدایی می انجامد ؟

 

فیشر: بله. من به مدارک جمع شده از ۵۸ کشور نگاه کرده ام، در آنها دیده می شود که نیمی از کسانی که از یکدیگر جدا می شوند، این کار را در طول ۴ سال اول دوران ازدواج خود انجام می دهند و بعد از آن به دنبال پارتنر جدید هستند

 

شپیگل: این نیاز به عوض کردن پارتنر از کجاست؟

 

فیشر: در واقع باید سوال شما بر عکس باشد: ” چرا ما اصولا به مدت طولانی با هم می مانیم؟ ” ۹۷٪ از جانواران پستاندار چنین تیمهای دو نفری درست نمی کنند. چرا پس انسان؟ این مساله ساده که ما یکدیگر را به عنوان پارتنر پیدا کرده و به هم وفادار هستیم، یک حادثه شگفت انگیز است، و دلیلش این جاذبه غریبیست که آنرا عشق می نامیم .

 

شپیگل: شما در مورد پدیده عشق تحقیق می کنید، اینکار را چگونه انجام می دهید؟

 

فیشر: ما تعدادی از زنان و مردانی را که در آنها نشانه های عاشق بودن دیده می شود توسط دستگاه MRI معاینه کرده ایم، تا بفهمیم احساس عشق در کدام قسمت مغز جای دارد .

 

شپیگل: از کجا می دانید که آیا کسی واقعا عاشق است یا نه ؟

 

فیشر: در این مورد کافیست که از او بپرسم در طول روز چه مدت به معشوق خود فکر می کند. معمولا جواب حدود ۹۵ ٪ از وقت روز است، خوب چون عشق همین مسخ شدن خالص است. این تمایل شدید، این جوشش، هسته اصلی عاشق بودن است. عشق بسیار سرسخت و به ندرت قابل کنترل است و بسیار به سختی می توان به آن پایان داد. به نظر من عشق قویترین میل جهان است، بسیار قویتر از میل به سکس. کسی که از رختخواب شریک جنسی خود رانده می شود، دست به قتل او نمی زند، اما تعداد کسانی که شریک خود را به خاطر رد کردن عشق آنها به قتل رسانده اند زیاد است، به خصوص در مردان

 

شپیگل: شما نوشته اید از هر سه زن مقتول در آمریکا یکی از آنها از سوی پارتنر سابق خود به قتل رسیده است. اما تعداد مردان مقتول از سوی شریک سابق آنها تنها ۴٪ است . آیا زنان هنگام شکست در عشق بیشتر دست به خودکشی می زنند ؟

 

فیشر : نه ، در مورد خودکشی هم تعداد مردان بیشتر است . سه چهارم کسانی که به خاطر سرخوردگی در عشق خودکشی کرده اند، مردان هستند. زنان معمولا رابطه بهتری با خانواده و دوستان خود دارند و در دوران بحرانی از سوی آنها بهتر پشتیبانی می شوند. بر عکس مردان معمولا وابستگی شدید به رابطه با آن یک شخص خاص دارند که این می تواند نتایج خطرناکی داشته باشد . ولی البته در زنان هم خودکشی از روی عشق دیده می شود.. من از افراد تحت معاینه خود سوال کرده ام که آیا حاضرند برای عشق خود بمیرند یا نه. بسیاری از آنان، به خصوص جوانان در گروه سنی حدود ۲۰ سال، به این سوال پاسخ مثبت دادند، فکر می کنم خود من نیز در آن مقطع زندگی همین پاسخ را می دادم .

 

شپیگل: در بدن افراد عاشق چه اتفاقی می افتد؟

 

فیشر: ما به افراد مورد آزمایش خود در حالیکه در دستگاه MRI قرار داشتند، یک بار عکس معشوق خود و یک بار یک عکس غریبه نشان دادیم و عکسهای مغزی آنها را در این دو حالت مقایسه کردیم. به نظر می آید که دو ناحیه در مغز که مسئول احساس عشق هستند را شناسایی کرده ایم. از علائم بارز دیگر، بالا رفتن میزان هورمون دوپامین (Dopamin) و نورآدرنالین (Noradrenalin ) و پایین آمدن میزان هورمون سروتونین (Serotonin) در مغز است. انرژی جوشان، تحریکات خوشحال کننده گاهی تا به حد رسیدن به خلسه، عرق کردن زیاد و طپش قلب نتیجه ترشح این سوپ هورمونی است

 

شپیگل: هومر (Hommer ) هم به این نتیجه رسیده بود که:” و نیروی عشق در آن درون بود که حتی از عاقلان نیز عقلشان را ربود”. این همه دیوانگی چه معنایی می دهد؟

 

فیشر: خود من هم مدتها تصور می کردم که طبیعت در مورد عشق اغراق کرده است. الان ولی فکر می کنم که عاشق شدن برای این به وجود آمده است که توجه ما (برای تولید مثل) متوجه یک پارتنر باشد و وقت و انرژی تلف نشود

 

شپیگل: آیا میل جنسی برای این منظور کافی نبود؟

 

فیشر: نه، میل جنسی به تنهایی توجه ما را به سوی شریکهای متعددی جلب می کند، عاشق بودن باعث تحریک این میل در رابطه با معشوق می شود. میزان بالای ترشح هورمون دوپامین باعث ترشح شدیدتر هورمون جنسی تستسترون هم می شود.. به همین دلیل است که عشاق میل ترک اطاق خواب را ندارند .

 

شپیگل: علت این شدت احساسات چیست؟ همانطور که خود در کتابتان نوشته اید، موشهای صحرایی فقط برای چند ثانیه جلب یکدیگر می شوند، فیلها مدت چند روز. حتی در شامپانزه ها نیز دوان عشق کوتاه است. چطور این احساس در ما تا به این حد پیش میرود که حاضر به مرگ برای دیگری هستیم؟عشق چگونه صورت می گیرد

 

فیشر: من تصور می کنم که راه رفتن بر روی دو پا همه چیز را در ما تغییر داد. تا قبل از اینکه نیاکان ما (که احتمالا شبیه شامپانزه های امروز بوده اند) راه رفتن روی دو پا را بیاموزند، ماده ها فرزندان خود را به پشت حمل می کردند، دستانشان آزاد بود و احتیاج به نرها برای حفاظت و همراهی نداشتند. ولی از حدود ۶ تا ۷ میلیون سال قبل که انسان شروع به راه رفتن به روی دو پا کرد، مشکل آغاز شد: چرا که حالا ماده ها باید فرزندان خود را بغل می گرفتند و من نمی توانم تصور کنم که آنها می توانستند با یک دست فرزندان خود را حمل کنند و با دست دیگر به دنبال آذوقه بگردند و یا از خود دفاع کنند، پس به یک شریک برای بزرگ کردن فرزندان خود احتیاج داشتند.

 

شپیگل: و مردان؟  فیشر: برای آنها هم تمرکز به روی یک شریک نفع داشته است. به عهده گرفتن وظیفه محافظت از چند شریک برای آنها هم کار سختی بوده است. بچه هایی که از سوی یک جفت محافظت می شده اند، شانس بهتری برای زنده ماندن پیدا می کردند و از همانجا ارتباطهای سلولهای عصبی برای ایجاد حس عاشق بودن شکل گرفته است.

 

شپیگل: مدت زمان عاشقی چقدر است؟

 

فیشر: طبق تحقیقات ما بین ۱۸ ماه تا سه سال. البته این مدت زمان می تواند طولانی تر هم بشود اگر در برابر رابطه عشقی موانعی وجود داشته باشند. این نیز از خصوصیات سیستم ترشحی دوپامین است: اگر مغز “پاداشی” دریافت نکند، این سیستم خیلی فعالتر میشود…

 

شپیگل: … و با ترشح بیشتر قابلیت رنجبری را بالا می برد .

 

فیشر: بله. البته کار این سیستم به هیچ وجه همیشگی نیست . اگر خوش شانس باشیم، این حس عاشقی تبدیل به دوست داشتن می شود. در آن صورت هورمونهای دیگری کارگردانی را به عهده می گیرند: اوکسیتوسین (Oxytocin) و واسوپرسین (Vasopressin) که باعث حس نزدیکی و رابطه نزدیک هستند و ترشح هورمونهای دوپامین و تستسترون را کم می کنند. و این خوب هم هست. کسی که صاحب فرزندی می شود، نمی تواند تمام شب در اطاق خواب به دنبال معشوق بدود !

 

شپیگل: ولی برای بسیاری از زوجها دقیقا همین از دست رفتن رابطه جنسی یک مشکل بزرگ است.

 

فیشر: برای همین توصیه من برای رابطه های دراز مدت این است که از داشتن مرتب رابطه زناشویی خود داری نکنند. ما جانوری هستیم که برای این ساخته شده ایم که مرتب با هم آمیزش داشته باشیم. انسانهایی که به صورت قبیله ای زندگی می کنند، اکثرا روزانه با یکدیگر رابطه جنسی دارند. ترشح هورمون تستسترون، باعث بالا رفتن هورمون دوپامین هم می شود که به برقراری رابطه کمک می کند . ولی البته من زوجهایی را می شناسم که بدون این ارتباط نزدیک جنسی هم با یکدیگر زندگی می کنند.. کیفیت داشتن ارتباط نزدیک کمی دست کم گرفته می شود. ما به دنبال عشق رمانتیک هستیم، که میلی ساده و یک جور دیوانگی کور است. احساس رابطه نزدیک ولی یک حس بسیار رنگارنگ مانند نقشهای یک قالی شرقی است، که پر از احترام، طنز و خاطرات مشترک است .

 

شپیگل: و با وجود همه اینها این سیستم می تواند خیلی آسان از هم بپاشد.

 

فیشر: درست است و قابل توضیح هم هست: این در طبیعت انسان است که تا زمانی با شریک خود همراه باشد که فرزند آنها از آب و گل در آمده باشد. زنهای قبیله ای در جنوب آفریقا هر چهار سال یک بار بچه دار می شوند و هر بار از مردی دیگر. در جامعه مدرن این مساله به شکل بالاتر رفتن میزان طلاق به خصوص در دوران ۴ سال اول شکل پیدا می کند . به نظر می آید طبیعت انسان برای این ساخته شده است که با شریک خود فرزندی داشته باشد، و بعد از مدتی برود. و من فکر می کنم زندگی ما کم کم به زندگی نیاکانمان شبیه تر می شود.

 

شپیگل: چرا؟  فیشر: در دوران زندگی قبیله ای، زنان ۸۰٪ آذوقه را تامین می کردند . به این ترتیب آنها قدرت “اقتصادی” داشتند و به همین خاطر وابسته نبودند. امروزه همسر یک رئیس بانک به عنوان مثال، که از خود تحصیلات یا در آمدی ندارد، همسرش را ترک نمی کند چون از نظر اقتصادی قادر به این کار نیست. ولی در بسیاری از جوامع دنیا این موقعیت تغییر می کند، زنان بیشتر صاحب استقلال اقتصادی می شوند و بیشتر توانایی آنرا پیدا می کنند که به رابطه های ناخواسته پایان دهند …

 

شپیگل: یا بیشتر رابطه های موازی داشته باشند ؟

 

فیشر: نه، نه الزاما. جالب اینجاست که امروزه نسبت به گذشته کمتر رابطه های موازی دیده می شود ، یکی به خاطر اینکه این امکان بیشتر هست که نوجوانان و جوانان تجربه های متعدد خود را داشته باشند ، و یکی دیگر به این دلیل که رابطه ها امروزی هم کوتاه تر شده اند.

 

شپیگل: آیا این جریان در آینده ادامه پیدا می کند؟ آیا آمار طلاق بالاتر نیز می رود ؟

 

فیشر: بله، در این مورد شک ندارم. و البته شکلهای جدید با هم زندگی کردن به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال یک نوع ازدواجهایی که بعد از مدت زمان خاصی خود به خود لغو می شوند. در آنصورت دو طرف تلاش بیشتری برای حفظ ارتباط خود خواهند کرد. البته انسانها در آینده نیز همچنان ازدواج خواهند کرد-حتی دوباره و سه باره . این به معنای پیروزی امید بر تجربه است. ما همچنان تلاش خود را خواهیم کرد-تقصیر به گردن سیستم عصبی و هورمونی ماست !

 

شپیگل: آیا ما واقعا اینقدر در برابر عشق بی اراده هستیم؟ تا چه حد آزادی انتخاب پارتنر خود را داریم ؟

 

فیشر: ما حداقل این توانایی را داریم که از عاشق شدن خود جلو گیری کنیم.  تصور کنید شما تازه صاحب فرزندی شده اید، همسر خود را دوست دارید و در عین حال شخصی را در محل کار خود بسیار جذاب می یابید. شما قادر هستید به خود بگویید:”نه،من خوشبخت هستم، این شخص نیز متاهل است، رابطه ما، موفق نخواهد بود”. چنین صرف نظر کردنی مشکل، ولی ممکن است. صرف نظر کردن از سکس خیلی ساده تر هم هست.

 

شپیگل: آیا عشق و دوست داشتن و دوست بودن در کنار هم ممکن است؟

 

فیشر: قاعدتا بله. قسمتها مختلف مغز که مسئول احساس عشق، رابطه ، دوستی و هوس هستند، می توانند موازی هم کار کنند. ما حتی قادریم با کسی زندگی کنیم و در عین حال عاشق شخص دیگری شویم. این توانایی از نظر تئوری تکامل هم قابل توضیح است، چرا که این کار یک استراتژی دوبرابر به حساب می آید: در یک سو رابطه دراز مدت که باعث ثبات اجتماعی می شود، از سوی دیگر پارتنر جدیدی که امکان انتقال ژنها به نسل بعدی را بیشتر می کند. واقعیت این است که حتی در رابطه های موفق نیز ، ما شبها در تخت خوابیده ایم و از خود سوال می کنیم که آیا نمی توانستیم انتخاب بهتری داشته باشیم. این یک نیروی تخریب کننده مغز ماست ….

 

شپیگل: و وقتی این نیروی تخریب کننده زمانی باعث جدایی شود، درد آن جدایی تقریبا به همان شدت شادابی زمان عاشق بودن است. آیا این اشخاص را هم تحت نظر داشته اید؟ در مورد آنها چه مشاهداتی داشتید؟

 

فیشر: در این اشخاص دو حس به شدید ترین شکل خود دیده میشود: خشم و ناامیدی. این دو احساس در دو فاز مختلف به سراغ فرد می آید: بعد از جدایی ابتدا زمان خشم یا اعتراض است، شخص سعی می کند پارتنر خود را دوباره به دست بیاورد. سیستم ترشحی دوپامین ، بسیار فعال میشود ،چون مغز باز هم “پاداشی” دریافت نمی کند. انرژیی که در این زمان صرف می شود بسیار زیاد است. دوباره پارتنر سابق محور همه چیز می شود و حس عشق باز هم قویتر می گردد که حتی ممکن است تبدیل به حس نفرت هم بشود.

 

شپیگل: …حس نفرت برای به دست آوردن دوباره پارتنر کمی عجیب به نظر می آید .

 

فیشر: این آخرین تلاش است. هر چه باشد، اینجا یک نفر دارد بر سر آینده ژنهای خود مبارزه می کند! و در واقع گاهی این روش کارساز نیز هست. گاهی دو نفر دوباره به سوی هم برمی گردند وقتی یکی از آنها دیگری را تحت فشار سخت احساسی، مثلا تهدید به خودکشی قرار می دهد.

 

شپیگل: ولی سوال این است که ارتباطی که با این روش دوباره بر قرار شود تا کی ادامه پیدا کند.

 

فیشر: درست است. ولی خشم و نفرت می تواند کمکی هم باشد برای اینکه شخص خود را راحتتر از پارتنر خود جدا کرده و به دنبال پارنتر جدید باشد. البته قبل از آن فاز افسردگی شدید سر می رسد. تمام دنیا خاکستری می شود، کسی زنگ نمی زند. و شخص دچار دپرسیون می شود.

 

شپیگل: چرا طبیعت جدایی را برای ما اینقدر مشکل کرده است؟ آیا بهتر نبود که خیلی راحتتر با نیرو و انرژی دوباره به زندگی بر می گشتیم ؟

 

فیشر: من فکر می کنم که این افسردگی هم فایده های خودش را دارد. کسی که ترک می شود، احتیاج به کمک دارد، چرا که همیاری پارتنر او یکباره از بین رفته است. مسلما کسی که با لبان خندان به سوی دوستان برای کمک خواستن می رود، زیاد قابل باور نیست. افسردگی یک نشانه خیلی خوب برای اطرافیان است که یک مشکل بزرگ این وسط وجود دارد. در ضمن، یک افسردگی خفیف در این موقعیت می تواند کمک کند که شخص خود و اطراف خود را واقعی تر ببیند.

 

شپیگل: آیا راههایی وجود دارد که ما عشق از دست رفته خود را راحتتر فراموش کنیم؟

 

فیشر: بزرگترین توصیه من این است که هر چیزی که ما را به یاد او می اندازد ، از بین ببریم و یا از زندگی خود دور کنیم. نامه ها، عکسها، کارتها ، و البته که هرگز به او تلفن نکنیم …

 

شپیگل: پس عشق مانند یک ماده مخدر است؟

 

فیشر: دقیقا، پس برای ترک اعتیاد باید از آن دوری کرد. نشانه های ترک اعتیاد عشق خیلی شبیه به ترک کوکائین است: خواهش بسیار شدید، مالیخولیا، خستگی، از دست دادن تعادل روحی. البته تفاوتهایی هم وجود دارد. کسی که به کوکائین معتاد است، هر روز همان خواهش روز قبل را احساس می کند، در حالیکه کسی که به عشق خود رسیده باشد، اکثرا بعد از مدتی این خواهش را ندارد که هر روز پارتنر خود را ببیند.

 

شپیگل: شما برای این مشکل تجویز قرص را نیز پیشنهاد می کنید .

 

فیشر: وقتی برای مقابله با افسردگی از دارو استفاده می شود، چرا برای مقابله با درد عشق از این روش استفاده نشود؟ البته با اینکار قادر نخواهید بود یک رابطه را نجات دهید، ولی می شود با اینکار مثلا جلوی خودکشی از سر عشق را گرفت. البته من اخطار می دهم که از این داروها به مدت زمان طولانی استفاده نشود، این داروها ترشح دوپامین و سروتونین در مغز را کم می کنند، و این در دراز مدت می تواند باعث شود که شخص میل به پیدا کردن رابطه( جدید) و میل به ارتباط جنسی را از دست بدهد .

 

شپیگل: برای استفاده از دارو تا کجا می توان پیش رفت؟ مثلا می توان برای کسانی که به دنبال عشق از دست رفته خود تا حد مزاحمت پیش می روند ( به اصطلاح: استاکر Stalker ) درمان با قرص را تجویز کرد؟

 

فیشر: چرا که نه؟ اینکه مواد شیمیایی چقدر رفتار ما را تغییر می دهند را هر کسی که یک آبجو هم خورده باشد ، می داند. البته نباید فراموش کرد که در مورد استاکر ها، اختلالات رفتاری دیگر نیز به مساله اضافه می شود.. من فکر می کنم که هر کسی دلش می خواهد به دنبال عشق از دست رفته اش برود، ولی اینکار را نمی کند چون یاد گرفته است که نباید این کار را بکند. ولی استاکرها قادر به کنترل این کشش خود نیستند.

 

شپیگل: داروهایی که میل جنسی را تشدید می کنند ، مدتهاست که ساخته شده اند. آیا زمانی علم قادر به ساختن ماده ای برای ایجاد عشق و برقراری یا تشدید آن خواهد بود؟

 

فیشر: فرمهای مخصوصی از LSD باعث میشود که شخص راحتتر عاشق شود. اما در کل من احتمال نمی دهم که چنین دارویی در آینده واقعا ساخته شود. باید پارامترهای مختلفی کنار هم جمع شوند که شخصی عاشق شود: زمان مناسب و تحریکات حسی مختلفی که پاسخ دادن به آنها از دوران کودکی ما شکل گرفته است. البته من فکر می کنم ماده ای ساخته خواهد شد که میزان ترشح دوپامین و نورآدرنالین را در مغز افزایش دهد و با اینکار آمادگی مغز را برای عاشق شدن بالا ببرد .

 

شپیگل: آیا ممکن است این آماده سازی مغز بدون دارو نیز انجام گیرد؟

 

فیشر: بله ، البته. من به تمام جوانانی که دلشان می خواهد عاشق شوند توصیه می کنم: بروید به بیرون، به سوی دنیای بیرون بروید، به دیگران نشان دهید که دنبال عشق هستید، و بازی عشق را بازی کنید. آماده سازی مغز، بر پایه به تحرک در آوردن سیستم ترشحی دوپامین است، وقتی کسی را پیدا می کنید که فکر می کنید می تواند پارتنر شما باشد، بهتر است با او کارهای جدید، مهیج و حتی خطرناک انجام دهید. نزدیکی نیز میزان ترشح دوپامین و تستسترون را بالا می برد، برای همین من همیشه به دانشجویان خود می گویم با کسی به رختخواب نروید که از او خوشتان نمی آید،چون ممکن است عاشقش بشوید !

 

شپیگل: آیا حقه های دیگری برای ایجاد عشق به ذهنتان می رسد؟

 

فیشر: همانطور که Baudelaire گفته است:”ما زنان را هر چه غریبه تر باشند، بیشتر دوست داریم” ، من به زنان توصیه می کنم که کمی مرموز باقی بمانند. و کلا این راه موثری است که علاقه های طرف مقابل را پیشبینی و ارضا کنیم. همانطور که مردان در هیچ زمان دیگری به اندازه چند هفته اول عاشق بودن خود میل به صحبت کردن ندارند، یا زنان هیچ زمان دیگری به اندازه آن زمان با شریک خود فوتبال تماشا نمی کنند!…البته کارسیستم مغزی مردان در این دوران هم با زنان متفاوت است، در مردان قسمتهایی از مغز که مربوط به تحریکات بینایی می شوند بیشتر فعال است .

 

شپیگل: و این تعجب آور نیست، درست است ؟

 

فیشر: درست است. ولی پیش ضمینه تکامل در این مورد جالب است. مردان به زنانی نگاه می کنند که قابلیت زایش داشته باشند  ، و زنان برای اینکه بدانند آیا پارنتر آنها می تواند از پس نگهداری از بچه ها خوب بر بیاید، سعی در شناختن شخصیت او دارند. اینکار به مراتب مشکل تر است و پیش از همه احتیاج به داشتن حافظه ای قوی دارد. برای همین زنان مرتب با دوستان خود از این صحبت می کنند که طرف مقابل چه گفته است، چه رفتاری داشته است و چکار کرده است. در زنان آن قسمت از مغز که مربوط به حفظ خاطرات است بیشتر فعال می شود .

 

شپیگل: اما خاطرات به تنهایی آتش عشق را روشن نگه نمی دارند.

 

فیشر: نه، در دراز مدت احتیاج به کار کردن دائمی روی رابطه هست .

 

شپیگل: توصیه شما در این مورد چیست ؟

 

فیشر: در اصل الان باید می گفتم سالی یک بار از پارتنر خود جدا شوید، رابطه های دیگری را تجربه کنید و بعد سعی کنید دوباره از اول شروع کنید !

 

شپیگل: این را جدی نمی گویید ! فیشر: البته که نه. مسلم است که کسی نمی خواهد واقعا اینطور زندگی کند. ولی توصیه من اینست که از اول انتخاب درست انجام دهید، شخصی را انتخاب کنید که برایتان در دراز مدت جالب باشد، به نوع خاص خودش. به طرف پارتنر خود بروید، با او صحبت کنید و به حرفهایش گوش دهید، از او سوال کنید، سعی کنید جذاب باقی بمانید و احتیاجات خود را بیان کنید. البته که با وجود همه اینها تضمینی وجود ندارد. چرا که متاسفانه واقعیت اینست: ما برای این در دنیا نیستیم که خوشبخت باشیم، ما در این دنیا هستیم که تولید مثل کنیم

منبع:فان پاتوق


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


سینما رو به خونت بیار!

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


با تشک خوشخواب لذت خوابت روچند برابرکن!


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


جراحی زیبایی سینه و شکم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


انواع جراحی زیبایی سینه

افرادی که واقعا عاشقند تمایل به تمرکز روی خصوصیات مثبت معشوق خود دارند

 

عشق چگونه صورت می گیرد

تغییر و تحولات مغز ” عاشق ” منحصر به فرد و دوره ای تعریف شده است که کاملا در مغز مشخص و قابل پی گیری است.13 نشانه برای این که نشان دهد عاشق شده اید وجود دارد.

 

نمی توانید آن دختر یا پسر را از سرتان بیرون کنید؟ 

زمانی که باید مشغول کار باشید درباره او خیالبافی می کنید؟ 

آینده خود را با هم تصور می کنید؟

 

این افکار گیج کننده ممکن است نشان عشق باشد.

 

در حقیقت دانشمندان این علایم را به ” عاشق شدن ” ربط می دهند.

محققان دریافته اند که یک مغز عاشق بسیار متفاوت از تجربه شهوت صرف است و شباهتی هم به مغز یک فرد متاهل، ندارد. مطالعات انجام شده توسط هلن فیشر Helen Fisher، انسان شناس دانشگاه راتگرز و یکی از کارشناسان برجسته بیولوژی عشق نشان داده است که تغییر و تحولات مغز ” عاشق ” منحصر به فرد و دوره ای تعریف شده است که کاملا در مغز مشخص و قابل پی گیری است.13 نشانه برای این که نشان دهد عاشق شده اید وجود دارد:

 

1. معشوق من فرد خاصی است 

وقتی عاشق می شوید، شروع به این فکر می کنید که معشوق شما بی همتا و منحصر به فرد است. این باور است که شما را در عشق به دیگران(به غیر از معشوق تان) ناتوان می کند. فیشر و همکارانش معتقدند که این واکنش نتیجه بالا رفتن سطح دوپامین مرکزی (یک ماده شیمیایی که باعث توجه و تمرکز می شود)در مغز شماست.

  

2. معشوق من عالی است 

افرادی که واقعا عاشقند تمایل به تمرکز روی خصوصیات مثبت معشوق خود دارند، در حالیکه از صفات منفی معشوق خود چشم پوشی می کنند.آنها همچنین حتی روی وقایع بی اهمیت و موضوعاتی که معشوقشان را به یادشان می آورد تمرکز می کنند، آنها درباره این لحظات و یادگاری های با ارزش خیالبافی می کنند.این توجهات هم ناشی از بالا رفتن سطح دوپامین مرکزی همزمان با بالا رفتن سطح نوراپی نفرین Norepinephrine مرکزی است (یک ماده شیمیایی افزایش دهنده حافظه به دلیل یک محرک جدید)

  

3. حالم خراب است 

عاشق شدن اغلب منجر به بی ثباتی عاطفی و فیزیولوژیکی(بدنی)می شود. شما بین نشاط، شادی و سرخوشی، افزایش انرژی، بی خوابی، از دست دادن اشتها، بی ثباتی، تپش قلب، نفس نفس زدن، همچنین اضطراب، هراس و احساس نا امیدی گیر افتادید، زمانی که با کوچکترین شکست رنجیده خاطر می شوید. این نوسانات خلقی شبیهه رفتار معتادان است. و در واقع وقتی افراد عاشق می شوند دیدن عکس عشقشان دقیقا همان منطقه ای که یک معتاد موقع کشیدن مواد فعال می کند را به آتش می کشد. محققان عنوان می کنند که عاشق شدن شکلی از اعتیاد است.

  

4. سختی ها من و عشقم را به هم نزدیک تر می کند 

به خاطر شخص دیگری به سختی افتادن جاذبه عاشقانه را بیشتر می کند.دوپامین مرکزی احتمالا مسئوول این واکنش است زیرا تحقیقات نشان می دهد زمانی که پاداش (رسیدن به معشوق)به تاخیر می افتد تولید سلول های عصبی تولید کننده دوپامین در منطقه مرکزی مغز افزایش می یابد.

 

5. من در افکار او غرق شده ام 

به گفته فیشر : افراد عاشق به طور متوسط بیش از 85 درصد ساعات بیداری خود را غرق در افکار ” معشوقشان ” هستند. تفکر فرو رونده (به زور داخل شونده)، عنوان این شکل از رفتار وسواسی است، ممکن است این اتفاق نتیجه کاهش سطح سروتونین مرکزی در مغز باشد، حالتی که با رفتار وسواسی در ارتباط است.

  

6. ای کاش می توانستیم همیشه با هم باشیم

افراد عاشق به طور معمول علایم وابستگی احساسی در رابطه خود دارند از جمله مالکیت، حسادت، ترس از طرد شدن و اضطراب جدایی. به عنوان مثال فیشر و همکارانش تصاویر مغز افرادی که عشقشان که آن ها را ترک کرده یا کسانی که هنوز بعد از ترک شدن عاشق هستند را بررسی کردند. تصویر برداری MRI فعالیت در مناطق مختلف مغز شامل قشر کمربندی مغز cingulate gyrus نشان داد که نقش اصلی در ولع مصرف کوکائین را بازی میکند.  محققان در سال 2010 در مجله فیزیولوژی اعصاب نوشتند: ” فعال سازی مناطق درگیر در اعتیاد به کوکائین ممکن است توضیح دهنده رفتارهای وسواسی در ارتباط با طرد شدن در عشق را نشان دهد.”

  

7. امیدوارم که برای همیشه با هم بمانیم

آنها همچنین برای پیوند عاطفی با معشوق شان اشتیاق دارند، آن ها به دنبال راهی برای نزدیک تر شدن هستند و در مورد آینده با هم بودنشان خیال بافی می کنند.

 

یکی دیگر از کارشناسان عشق، لوسی براون Lucy Brown، عصب شناس کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک می گوید این کشش ما نسبت به شخص دیگر مانند کشش ما نسبت به آب و سایر نیازهایمان برای زنده ماندن است.

 

” مطالعات MRI نشان می دهد سیستم عصبی این کشش در بیشتر افراد هنگامی که به چهره معشوقشان نگاه می کنند و در مورد عشق فکر میکنند، فعال می شود.عشق چگونه صورت می گیرد

 

افراد عاشق به طور معمول علایم وابستگی احساسی در رابطه خود دارند

 

8. می خواهم هر کاری برایش انجام دهم 

افرادی که عاشق هستند احساس قوی یکدلی با معشوقشان دارند، احساس درد دیگری انگار که درد خودشان است و تمایل به فداکاری برای شخص دیگر دارند.

  

9. از این لباس خوشش میاد؟ 

یکی از نشانه های عاشق شدن تمایل به مرتب سازی مجدد اولویت ها و/یا تغییر لباس، خصوصیات شخصی، عادات یا ارزش هاست به طوری که بهتر به خواسته های معشوق خود شبیه می شوند.

 

با این حال، اگر خودتان باشید شانستان بیشتر است: در یکی دیگر از مطالعات فیشر که در سال 2013 در کنفرانس ” انسان ” ارائه شد، متوجه شده بود که افراد جذب شخصیت های متضاد خودشان می شوند، حداقل با کسی که از نظر شیمیایی مغزش متضاد آن ها باشد. برای مثال، تحقیقات او نشان داد افرادی که به اصطلاح شخصیت تستوسترون غالب دارند ( تحلیلی، رقابتی، عاطفی) اغلب به سمت اشخاصی که سطح استروژن و اکسی توسین بالایی دارند (این افراد تمایل به همدلی، پرورش ، اعتماد و اجتماعی بودن و به دنبال معنا و هویت ” هستند)، کشیده می شوند.

  

10. آیا می توانیم منحصر به فرد باشیم؟

کسانی که عمیقا عاشق باشند معمولا تجربه حسادت نسبت به معشوق خود را دارند ولی رشته های عاطفی قوی ای هم بینشان وجود دارد: اشتیاق به انحصارطلبی و حسادت شدید وقتی معشوق شما مظنون به خیانت است، طبیعی است.به نظر می رسد این انحصار طلبی تکامل یافته تا فرد عاشق شریک زندگی خود را وادار به رد کردن دیگران نماید.

  

11. رابطه جنسی مقدم نیست

با این که میل به پیوند جنسی در افراد عاشق اهمیت دارد، ولع رسیدن به پیوند عاطفی برایشان مقدم است. یک مطالعه نشان داد 64 درصد از افرادی که عاشقند ( به همان میزان برای هر دو جنس ) با بیانیه ، ” رابطه جنسی مهم ترین بخش رابطه من با شریک زندگی است ” مخالفت کردند. 

 

12. احساس می کنم از کنترل خارج شده ام 

فیشر و همکارانش دریافتند افرادی که گزارش می کنند ” عاشق ” هستند معمولا می گویند علاقه شان غیر ارادی و غیر قابل کنترل است.

در کتابش که سال 1979 با عنوان ” Love and Limerence ” منتشر شده ، روان شناس مرحوم دوروتی تنوو از 400 مرد و زن خواسته بود که به 200 سوال درباره عشق رمانتیکشان پاسخ دهند. بسیاری از شرکت کنندگان احساس درماندگی داشتند و عنوان کردند که وسواسی که در این رابطه دارند غیر منطقی و غیر ارادی است. به گفته فیشر ، یکی از شرکت کنندگان در اوایل دهه 50 زندگی اش که مدیر اجرایی کسب و کارش بوده در مورد مشکلات دفتر کارش نوشته بود، ” نظریه من این است که این جاذبه ای که به امیلی دارم بیولوژیکی است مثل یک عمل غریزی است و تحت کنترل اراده یا منطق من نیست. … این حس من را هدایت می کند. تمام سعیم را برای کنار آمدن با این حس انجام دادم تا نفوذش را کم کنم ، تغییرش دهم ( مثلا به سمت رابطه جنسی ) انکارش کنم ، از آن لذت ببرم ، و ، بله ، لعنتی ، تا او را وادار به واکنش کنم! با این که میدانم من و امیلی هیچ شانسی برای زندگی با هم نداریم ولی در موردش وسواس فکری گرفته ام، “

  

13. جرقه عشق از بین رفته است 

معمولا عاشق بودن تا ابد ادامه ندارد. این حس حالتی ناپایدار است که در بلند مدت تکامل پیدا می کند. ارتباط وابسته که دانشمندان تحت عنوان ” وابستگی ” می شناسند. محو شده و در رابطه حل می شود.اگر موانع فیزیکی یا اجتماعی از دیدار دو نفر به طور منظم جلوگیری کند –به عنوان مثال یک رابطه از راه دور – عشق نسبت به سایر شرایط دوام بیشتری دارد.

  

منبع: سیمرغ

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


درمان اختلالات گفتاری کودکان


تست شنوایی و درمان وزوز گوش

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل


معرفی بهترین کتاب‌های کودک برای خرید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

عشق چگونه صورت می گیرد
عشق چگونه صورت می گیرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *