مشاوره رشته روانشناسی

 
helpkade
مشاوره رشته روانشناسی
مشاوره رشته روانشناسی

@media (max-width:1008px) {
.noresp {
display: none !important
}
}
.form-control {
width: auto !important;
border-radius: 0px
}
.inner-contentbox {
margin-bottom: 15px !important
}
.alink img {
max-width: 100% !important;
width: auto !important;
height: auto !important
}
.alink h2 {
color: rgb(58, 109, 151);
font-size: 16px;
margin-bottom: 20px
}
.alink h3 {
font-size: 14px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink p {
line-height: 27px
}
.alink a {
font-size: 15px
}
.shoar {
background: rgb(249, 249, 249) none repeat scroll 0% 0%;
text-align: center;
padding: 30px 10px;
font-weight: bold;
font-size: 23px;
margin-bottom: 20px;
line-height: 32px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-top: 20px
}
.end {
border: 1px solid rgb(220, 222, 181);
background-color: rgb(254, 255, 232);
padding: 10px;
margin: 10px 0px;
line-height: 1.5;
}
.slo {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
margin-left: 20px;
}
.slo2 {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
position: relative;
top: 33px;
margin-right: 20px;
}
.mytable tr td {
border: 1px solid #ccc;
}
.mytable tr:nth-child(even) {
background: #ED7D31;
color: white
}
.mytable tr:nth-child(even) td {
color: white !important
}
.mytable tr:nth-child(odd) {
background: #FFF
}
.mytable tr:first {
background:#EBFC87
}
.mytable li:nth-child(5n+3) {
font-weight: bold
}
address, blockquote, dd, dl, p, pre, q {
margin-bottom: 1px;
}
.mb-5 {
margin-bottom: 3px !important
}
h4 {
font-size: 14px !important;
font-weight: bold;
color: rgb(58, 109, 151);
}

 توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

مشاوره رشته روانشناسی

ریاضی خوب و آمار قوی از ملزومات این رشته است چون آمار یکی از سنگ بناهای روان‌شناسی است و همچنین زبان انگلیسی قوی ، زیرا ما به زبان فارسی کتاب‌های روان‌شناسی زیادی نداریم. متأسفانه اکثر دروس اختصاصی آزمون علوم انسانی برای رشته روان شناسی هیچ ارتباطی با درس های دانشگاهی این رشته ندارد و نمی توان گفت که اگر داوطلبی در این آزمون رتبه خوبی به دست بیاورد، در دانشگاه نیز دانشجوی موفقی خواهد شد. البته خوشبختانه در چند سال اخیر داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز مجاز به انتخاب گرایش روانشناسی بالینی هستند و این باعث بالا رفتن کیفی کلاس های دانشگاهی رشته روانشناسی شده است، چون زیست شناسی و شیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد و باید پایه علوم زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد. از سوی دیگر آمار و ریاضی در این رشته کاربرد وسیعی دارد و متأسفانه پایه ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی تا حدودی ضعیف است و در دانشگاه نمی توانند کارهای آماری این رشته را به خوبی انجام دهند و بالاخره در آزمون این رشته باید زبان انگلیسی ضریب بالایی داشته باشد. زیرا ما به زبان فارسی تعداد زیادی کتاب روان شناسی نداریم و دانشجو لازم است که به کتب مرجع این رشته که به زبان اصلی است مراجعه کند تا بتواند به مطالب جدید این علم دسترسی داشته باشد.

دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف خود و جامعه خود دید عمیقی داشته باشد تا بتواند ظرافت‌های رفتاری افراد را درک کرده و در نهایت به ویژگی‌های روانی افراد پی ببرد.

معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی

1- گرایش بالینی

 2- آموزش کودکان استثنایی

 3- صنعتی ، سازمانی

 4- عمومی

هر چند که ظاهراً گرایش های مختلف روان شناسی در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند اما اگر بخواهیم هر یک از حوزه های فوق را معرفی کنیم، باید بگوییم که:

 روان شناسی بالینی خدمات تشخیصی و درمانی (روان درمانی) را به افرادی که دچار رفتارهای نابهنجاری مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و غیره هستند، ارائه می دهد که این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان و پیشنهاد روش هایی برای پیشگیری از معضلات و ناهنجاری های رفتاری ارائه می شود. روان شناسی بالینی را امروزه علم بهزیستی می نامند. چون این حوزه از روانشناسی به انسان یاد می دهد که چگونه فرض های غلط و ناکارآمد را در ذهن خود تصریح کرده و در نهایت زندگی خوب و مناسبی داشته باشد. به همین دلیل برخلاف تصور عامه این رشته با روان شناسی تفاوت بسیاری دارد. چون روان پزشکی به شیمی درمانی می پردازد و یک روان پزشک اجازه تجویز دارو را دارد اما یک روان شناس بالینی دارو تجویز نمی کند بلکه به ریشه یابی علت بیماری های روانی می پردازد و به روش رفتار درمانی، بیمار را معالجه می کند مگر در مراحل حاد بیماری که در این صورت بیمار باید به روانپزشک مراجعه کند.

روان شناسی بالینی اصول روانشناختی را در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری به کار می برد.

روان شناسی صنعتی و سازمانی نیز یافته های روان شناسی را در صنعت به کار می برد یعنی درباره این که محیط کار باید چگونه باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد و یا چه متغیرهایی در ارتباط بین کارفرما و کارگر مؤثر است و چه عواملی باعث عدم تفاهم بین کارفرما و کارگر می شود، مطالعه می کند. روان شناسی صنعتی و سازمانی به گزینش افراد متناسبی برای یک شغل و پرورش برنامه های آموزشی شغلی می پردازد و در آن دسته از تصمیم گیری های مدیریت که با روحیه کاری کارکنان ارتباط دارد، شرکت می کند.

  روان شناسی عمومی نیز به مطالعه کلیات روان شناسی می پردازد. البته باید توجه داشت که عنوان گرایش برای روان شناسی عمومی بی معنا است چون ما تخصصی به نام روان شناسی عمومی نداریم.

روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی کاربرد یافته های روان شناسی در رابطه با کودکان استثنایی (تیزهوشان و معلولین جسمانی) است، یعنی یک روان شناس آموزش کودکان استثنایی بررسی می کند که چگونه یادگیری یا حافظه کار خود را بهتر انجام می دهد؟ و یا کارکرد حافظه درباره کودکان استثنایی چگونه است؟ 

در مورد تفاوت دو رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی و علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی، باید گفت: بررسی این که کودکان استثنایی (کند ذهن یا باهوش) چه مطالبی را باید بیاموزند به علوم تربیتی باز می گردد. اما این که ذهن این گروه از کودکان چه   توانایی هایی را دارند و حافظه و یادگیری آنها در چه حدی است به روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ارتباط دارد. ولی در کل بین این دو رشته نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد.

 وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

 در دوره کارشناسی ارشد 4 شاخه بالینی ، عمومی ، تربیتی و استثنایی وجود دارد که همین 4 گرایش در دوره دکترا نیز تدریس می‌شوند.

آینده شغلی و بازار کار

 
–     مراحل رشد و تحول ذهنی و حرکتی کودکان چگونه است؟

–     کدام شرایط خانوادگی و اجتماعی مشوق پرخاش گری، از خودبیگانگی و بزهکاری است؟

–     بهترین شیوه درمان سیگار کشیدن یا چاقی کدام است؟

–     چه شرایط و ابزاری را برای مأموران برج مراقبت فرودگاه باید فراهم نمود تا خطای آنان به حداقل برسد؟

–     شکل و الگوی معماری منازل، ادارات و کارخانه ها چه اثری در بهداشت روانی افراد دارد؟

–     چگونه می توان بازدهی و کارایی کارگران و کارمندان را افزایش داد؟

هر یک از سؤال های فوق به یکی از شاخه های علم روان شناسی باز می گردد. در واقع، امروزه روان شناسی با همه جنبه های زندگی ما ارتباط داردو هر اندازه که جامعه پیچیده تر شود، روانشناسی نیز نقش مهمتری در حل مسائل آدمی بر عهده می گیرد. تا جایی که امروزه ما با حوزه های تخصصی جدیدی مثل روان شناسی مهندسی، روان شناسی محیطی، روان شناسی قانونی و روان شناسی کامپیوتر روبه رو هستیم. و این به معنای فرصت های شغلی متنوع و گسترده برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری است که می توانند به طور تخصصی در یکی از شاخه های این علم فعالیت کنند. البته در کشور ما بسیاری از حوزه های تخصصی روان شناسی ناشناخته باقی مانده اند و حتی حوزه های معروف و شناخته شده روان شناسی مثل روان شناسی بالینی، روان شناسی تربیتی، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی نیز جایگاه واقعی خود را در جامعه ما ندارند چرا که مؤسسات دولتی و خصوصی از نقش متخصصان روان شناسی در پیشبرد کارها اطلاعی ندارند.

اما با این وجود به گفته کارشناسان این رشته، آینده روان شناسی در کشور ما روشن و امیدبخش است و فارغ التحصیلان این رشته باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه است و بدون بهره گیری از شاخه های مختلف روانشناسی نمی تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.

از سوی دیگر کشور ما، کشور جوانی است و امروزه یکی از دغدغه های خانواده ها حفظ بهداشت روانی و بالا بردن سطح دانش فرزندان شان می باشد که این دو مهم نیز به یاری شاخه های مختلف روان شناسی از جمله روان شناسی رشد و روان شناسی تربیتی امکان پذیر است.

آنچه گفتیم در مورد فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان این رشته در آینده است. اما امروزه نیز فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می شوند و یا در شرکت ها و سازمان ها به عنوان کارشناس روان شناسی فعالیت می کنند و عده ای نیز به عنوان دستیار متخصص روان شناسی بالینی و یا روان پزشک مشغول به کار هستند.

عناوین درس های اصلی و اختصاصی 

روان‌شناسی عمومی 1 و 2 ، علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی ، آمار توصیفی ، فیزیولوژی عمومی (اعصاب و غدد) و روان‌شناسی،  مبانی جامعه‌شناسی ، روان‌شناسی احساس و ادراک ، روان‌شناسی یادگیری و تربیتی و پرورشی، روان‌سنجی ، بهداشت روانی، اصول روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی کودکان استثنایی، روان‌شناسی بالینی کودک، روان شناسی انگیزش و هیجان و روش تحقیق.

منبع : سایت کنکور

 

 

سلام من رشته انسانی هستم سال دوازدهم می خوام کنکور روانشناسی بدم ولی ریاضیم افتضاح هست می خوام بدونم میشه اگه ریاضی نزنم یا درصد خیلی پایین مثلا 5 درصد بزنم و زبان 20 درصد تقریبا بزنم می تونم روانشناسی یا وکالت بیارم؟؟!! سهمیه ایثارگری هم دارم ولی شما این حساب نکنید

مشاوره رشته روانشناسی

سلام . به درصد سایر دروس شما بستگی داره ، عبارت  کارنامه و حداقل درصد لازم برای قبولی روانشناسی سراسری 98 – 99 هیوا رو در گوگل سرچ کنین .

سلام. ایا رشته روانشناسی فقط تا لیسانس داره؟؟؟ یعنی تا بالاتر از لیسانس یعنی فوق لیسانس و دکتر نمی توان ادامه داد؟؟؟

سلام . می تونین در رشته روانشناسی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدین .

سلام من دیپلم کامپیوتر (کار و دانش دارم ) می خواستم بدونم می تونم رشته روانشناسی رو بخونم ؟؟؟  در دانشگاه آزاد و بدون ازمون وارد این رشته بشم ! به صورت کاردانی پیوسته یا کارشناسی پیوسته؟

سلام . برای تحصیل در رشته روانشناسی باید در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنین .

سلام من كارشناسي مترجمي زبان دارم برای شركت در اين رشته بايد چه كار كنم؟

سلام . می تونین هم از طریق کنکور سراسری و هم از طریق پذیرش بدون کنکور در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنین .

سلام…من نهمم هنوز رشتمو انتخاب نکردم ولی دوس دارم برم تجربی…از رشته تجربی میشه روانشناسی رفت؟…معدلمون در چه درسایی باید خوب باشه؟چه کتابایی می خونیم؟هرچه در مورد روانشناسی می خونم سر در نمیارم …. میشه یه توضیح کامل از وقتی بریم دبیرستان تا روانشناسی بدین!؟ ممنون

سلام . شما می تونین در رشته تجربی و یا رشته دیگری در دبیرستان تحصیل کنین بعد در دانشگاه در رشته روانشناسی ادامه تحصیل بدین .

با درود من ۳۵ سالمه و دیپلم برق هستم ؛ ترم اول پیش دانشگاهی هم پاس کردم ولی ترم ۲ مونده.می  خوام در رشته روانشناسی ادامه تحصیل بدم ؛میخواستم بپرسم دانشگاه پیام نور یا علمی کاربردی یا آزاد ، کدوم برام مناسبه  ؟ و اینکه بدون کنکور می تونم دانشجو بشم؟ و اینکه باید حتما پیش دانشگاهی رو پاس کنم  ؟  با سپاس

سلام . برای تحصیل در رشته روانشناسی باید مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی داشته باشین ، می تونین در پذیرش بدون کنکور رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد و … شرکت کنین .

سلام چند سوال داشتم من می خوام‌ روانشناسی ازاد بخونم ولی خانواده اجازه نمیدن میگن روانشناسی بازار کار درست حسابی در جامعه ما نداره نظر شما چیه دوم اینکه به نظرتون دانشگاه ازاد ارزش دانشگاه ملی داره یا خیر ممنون

سلام . شما باید با توجه به هدف ، علاقه و استعدادی که دارین یک رشته رو انتخاب کنین و ادامه تحصیل بدین در هر  رشته ای که بهترین باشین ، می تونین به موفقیت برسین مدرک دانشگاه آزاد معتبره .

سلام وقتتون بخیرمن خانم هستم و ۱۹ سالمه و دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی از دانشگاه لرستان ام. خواستم بدونم برای ادامه تحصیل در مقطح کارشناسی ارشد، با توجه به رشتم، چه کشوری برای ادامه تحصیل مناسب تره تا در طول دانشجوییم زبانش رو یاد بگیرم

سلام . بهترین دانشگاه ها  برای تحصیل در رشته روانشناسی در کشور آمریکا ، کانادا ، انگلیس و … قرار دارن .

سلام من سال دوازدهمم رشتم تجربیه میشه بدون کنکور رشته روانشناسی و بخونم در دانشگاه آزاد ؟ ممنون میشم جواب بدین

سلام . می تونین بدون شرکت در کنکور سراسری در رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد تحصیل کنین .

آخرین رتبه قبول شده روانشناسی رشته انسانی منطقه 3 دانشگاه دولتی لرستان سال98 چند هزار بوده ممنون

سلام. عبارت نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا رو در گوگل سرچ کنین ، با استفاده از نرم افزار رتبه قبولی رشته / محل مورد نظرتون رو به دست بیارین .


منتخب های هیوامگ

با رشته معماری بیشتر آشنا شوید

با رشته مهندسی صنایع بیشتر آشنا شوید

چگونه اراده قوی داشته باشیم

مقالات منتخب سردبیر

دسترسی سریع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071789 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری گروه آموزشی هیوا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره هیوا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از سازمان سنجش ، دانشگاه آزاد و …. هیچگونه وابستگی ندارد. جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن ۵۳۸۱۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دانلودها | وبلاگ | اخبار و اطلاعیه ها | هیوامگ | تماس با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به هیوا می باشد ©

درصورتی‌ که شما نیز از جمله داوطلبان کنکوری باشید، سردرگمی در خصوص انتخاب رشته، جزییات رشته‌های تحصیلی و بازار کار رشته مشاوره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایتان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مشاورانه، به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا رشته‌ی مشاوره را به‌صورت کامل به شما معرفی کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری دست به تصمیم‌گیری بزنید و انتخابی متناسب با توانمندی‌ها و استعدادهایتان داشته باشید.

رشته مشاوره چیست؟

مشاوره‌ یکی از رشته‌های انتخابی در رده‌ی علوم انسانی است که امروزه داوطلبان زیادی را به سمت خود جذب کرده است. همپوشانی این رشته با رشته‌ی روانشناسی باعث می‌شود تا داوطلبان علاقه‌مند به حوزه‌ی سلامت روان که با رتبه‌شان در رشته‌ی روانشناسی پذیرش نخواهد شد، به آن روی آورند. این رشته در مقطع کارشناسی بدون گرایش است و در مقطع ارشد دارای ۴ گرایش مشاوره‌ی خانواده، تحصیلی، شغلی و توان‌بخشی.

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش بیاید که تفاوت‌های رشته‌ی مشاوره با روانشناسی در عمل چگونه است و آیا این رشته می‌تواند در اولویت قرار گیرد یا خیر؟

مشاوره رشته روانشناسی

با پرس‌وجو از فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر کشور در رشته‌های مشاوره و روانشناسی متوجه خواهید شد که این رشته‌ها در عمل و بازار کار تفاوت چندانی نخواهند داشت.

فارغ‌التحصیلان رشته روانشناس و مشاور

فارغ‌التحصیلان روانشناس و مشاور هر دو به فعالیت در حیطه‌ی روان‌شناختی مشغول می‌شوند با این تفاوت که واحدهای درسی رشته‌ی مشاوره بر نظریه‌های روانشناسی، فنون مشاوره و نظریه‌های شخصیت متمرکز است اما در رشته‌ی روانشناسی تأکید بر مباحث آسیب‌شناسی و اختلالات روانی بیشتر است.

بنابراین درصورتی‌ که علاقه‌مندی اساسی‌تان کار در حوزه‌ی سلامت روان است، می‌توانید تفاوت‌های این دو را تا حد زیادی نادیده بگیرید و دست به انتخاب بزنید.

در مقاطع بالاتر نیز مشاوران به بررسی مسائل روانی نسبتاً خفیف‌تر با تأکید بر روش‌های درمانی می‌پردازند اما روانشناسان بالینی، با شناسایی و درمان اختلالات سر و کار بیشتری دارند.

گرایش‌های رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد

– مشاوره خانواده

مشاوره خانواده می‌تواند در زمینه‌های رفع دعوای زناشویی، افزایش صمیمیت میان زوجین، درمان مشکلات بین همسران، رفع دعوا با مادرزن و پدرزن و یا خواهرزن، رفع مشکلات با مادرشوهر و پدرشوهر، خیانت و دگرخواهی عاطفی، مشاوره پیش از طلاق و نجات زندگی و بهبود زندگی زناشویی به افراد مشاوره دهد.

– مشاوره تحصیلی

در زمینه روش‌ها و تکنیک‌های مطالعه و درس خواندن به کودکان و نوجوانان کمک کند. پیشرفت تحصیلی، روش برنامه‌ریزی درسی و ایجاد انگیزه مطالعه، موضوعاتی است که مشاور تحصیلی باید در مورد آن تخصص داشته باشد.

– مشاوره شغلی

آگاهی در مورد زمینه‌های شغلی و بسترهای موفقیت شغلی، ایجاد انگیزه و تکنیک‌های ارتباطی و انگیزشی از مهم‌ترین درس‌ها این رشته است.

– مشاوره توان‌بخشی

همان‌طور که از نام این گرایش نیز مشخص است، دانشجویان در آن به مطالعه‌ی وضعیت معلولان، سالمندان، معتادان و افراد توان‌یاب ارثی یا اکتسابی و نحوه‌ی بازتوانی آن‌ها خواهند پرداخت و درصورتی‌ که قصد کار با چنین گروه‌هایی را دارید، می‌توانید در مقطع ارشد وارد مشاوره‌ی توان‌بخشی شوید که نسبت به گرایش‌های دیگر، نوپاتر است و یکی از ضرورت‌های اساسی به‌حساب می‌آید.

دکتری مشاوره

برای تحصیل در مقطع دکتری این رشته می‌توانید دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، علامه طباطبایی، الزهرا، دانشگاه بیرجند، اردبیل، بندرعباس، مشهد و یا اصفهان را انتخاب کنید.

فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری می‌توانند علاوه بر فعالیت‌های بالینی، کار درزمینه آموزش، تدریس و پژوهش را به‌صورت جدی‌تری شروع کنند، هر چند در مقطع ارشد نیز امکان گرفتن مجوز از سازمان نظام روانشناسی و شروع فعالیت بالینی وجود دارد.

وضعیت بازار کار رشته‌ی مشاوره

امروزه نسبت به قبل، گرایش‌های مردمی برای افزایش آگاهی‌های روان‌شناختی افزایش‌یافته و پیچیدگی جامعه و آمیختگی آن با انواع استرس‌ها، لزوم کمک گرفتن از مشاوران را زیادتر کرده است.

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مشاوره می‌توانند در مراکز خصوصی و کلینیک‌ها، ادارات دولتی، آموزش‌وپرورش، شهرداری‌ها، مراکز نیروی انتظامی، مهدکودک‌ها و سرای محله‌ها فعالیت کنند.

همچنین کار در کارخانه‌ها از جمله گزینه‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان گرایش شغلی است و توان‌بخشی‌ها نیز می‌توانند در سرای سالمندان، بهزیستی، مراکز بازتوانی، زندان‌ها، کمیته امداد و یا مراکز ترک اعتیاد فعالیت بیشتری داشته باشند.

انتهای رپرتاژ خبری

برنامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی مشاوره – هنردرمانگری دانشگاه آدلر دانشجویان را برای کار در مشاغلی مانند مشاوره، هنردرمانگری و مربی گری در حوزه های خلاقانه ای که هنر و روانشناسی را برای بهبود سلامت جسمانی، روانی و عاطفی ترکیب می کنند، آماده می سازد. برنامه تحصیلی منحصر به فرد دانشگاه آدلر، به تربیت فارغ التحصیلان به عنوان متخصصانی مسئول می پردازد و به آن ها می آموزد که چگونه با بکارگیری کلمات و تصاویر، افرادی را که مبتلا به تروما، استرس و سایر مشکلات هستند، درمان کنند.

برنامه نوآورانه دانشگاه آدلر با الزاماتی که توسط انجمن مشاوران بالینی بریتیش کلمبیا و انجمن مشاوره و روان درمانی کانادا تنظیم شده، مطابقت دارد تا بدین ترتیب فارغ التحصیلان این دانشگاه به مشاوران بالینی ثبت شده در استان بریتیش کلمبیا یا مشاوران معتبر کانادایی تبدیل شوند. این برنامه تحصیلی همچنین با الزامات هنردرمانگران ثبت شده در انجمن هنردرمانگری بریتیش کلمبیا، انجمن هنردرمانگری کانادا و انجمن هنردرمانگری آمریکا تطابق دارد.

این برنامه تحصیلی، تجربه یادگیری گسترده ای را رائه می دهد که آموزش در دنیای واقعی را با تمرکز بر عمل مسئولانه اجتماعی که توسط کارشناسان این رشته هدایت می شود، به ارمغان می آورد. دانشجویان مهارت های کلامی و متا کلامی را از طریق برنامه درسی دقیق که بر تئوری ها و روش های متنوع مشاوره و همچنین بر جنبه های روانشناختی فرآیندهای خلاق و ساخت هنر متمرکز است، فرا خواهند گرفت.

دانشگاه آدلر، به عنوان یکی از پیشگامان تحصیلات تکمیلی و تربیت متخصصانی که متعهد به ساختن جامعه ای بهتر هستند، شهرت دارد.

برنامه تحصیلی نوآورانه دانشگاه، فارغ التحصیلان را به عنوان مشاوران و هنردرمانگران تربیت می کند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند برای خدمت رسانی به طیف وسیعی از افراد، در مجموعه های متنوعی به فعالیت مشغول شوند. این مجموعه ها عبارت اند از:

مشاوره رشته روانشناسی

۱٫ مدرک کارشناسی، ترجیحا در رشته روانشناسی یا رشته های مرتبط با مشاوره

۲٫ میانگین نمره ۳٫۰ یا بالاتر از مقیاس ۴ برای تمامی کورس های کارشناسی و بالاتر

۳٫ گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی در دوره کارشناسی روانشناسی با کسب نمره C یا بالاتر. این واحدها باید شامل روانشناسی مقدماتی، روانشناسی افراد نابهنجار، روش های تحقیق و روانشناسی توسعه باشد.

۴٫ گذراندن ۱۸ واحد درسی در هنر استودیویی که نشان دهنده مهارت و تعهد به نظم و انضباط در خلق هنر است.

۵٫ ارائه پورتفولیو از آثار هنری: ۱۵ نمونه در ۳ یا تعداد بیشتری رسانه های مختلف که نشان دهنده توانایی دانشجویان در کار با ابزار و ادوات هنری است.

۶٫ گذراندن دوره کاری یا تجربه کار داوطلبانه که شامل کاربرد مهارت های مرتبط با مشاوره است.

۷٫ تکمیل فرم پذیرش و پرداخت هزینه آن

۸٫ انگیزه نامه

۹٫ رزومه

۱۰٫ ترجمه ریزنمرات و مدرک تحصیلی

۱۱٫ دو توصیه نامه

اگر علاقمند به تحصیل در کالج ها و دانشگاه های کانادا هستید، فرم ارزیابی هوشمند موسسه جی اس آی را پر کنید و برای رزرو وقت مشاوره از همکاران ما در دفتر ونکوور اقدام نمایید.

رتبه بندی دانشگاهها

اخبار تحصیلی

ارزیابی تحصیل در کانادا

ارزیابی برای ویزای کانادا

اطلاعات تماس

معرفی رشته های روانشناسی تربیتی و مشاوره

 

شاید انتخاب رشته برای خیلی ها مشکل باشد و وقتی تصمیم می گیرند که برای کنکور کارشناسی ارشد انتخاب رشته کنند با این سوال مواجه می شوند که کدام گرایش را انتخاب کنند.در این قسمت من سعی میکنم تاحدودی شما را با گرایش های مختلف آشنا کنم. روانشناسی و مشاوره هرکدام شامل زیرگروه هایی هستند که در این مطلب معرفی می شود.

 روان شناسی تربیتی به طور کلی با یادگیری آموزشگاهی سرو کار دارد و نقش آن در موارد زیر دسته بندی می شود:
 

مشاوره رشته روانشناسی

این گرایش در کنکور 96 زیرگروه مجموعه روانشناسی محسوب می شود و داوطلبانی که به این رشته و کار آموزشگاهی علاقه دارند می توانند سراغ این رشته بروند.بازار کار این رشته مدارس، کانون های اصلاح تربیت و مکان های فرهنگی می باشد همچنین فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند اقدام به اخذ پروانه ی نظام مشاوره و روانشناسی برای مراکز مشاوره و روان درمانی یا مهد کودک، سرای سالمندان و بهزیستی نمایند.
 

این رشته در کنکور 96 یک گروه مجزا با عنوان مجموعه مشاوره تشکیل داده و شامل 4 گرایش می باشد.

فارغ التحصیلان رشته ی مشاوره هم میتوانند با توجه به تخصص خود اقدام به اخذ مجوز برای مرکز مشاوره نمایند.
 

در واقع مشاوران بیشتر روی پیش گیری کار میکنند و سرو کار آن ها با افراد سالم است تا بحران های آن ها را حل وفصل نمایند و در واقع حوزه ی فعالیت گسترده تری دارند چرا که با افراد سالم در اجتماع کار میکنند اما روانشناسان بیشتر با افراد دچار اختلال کار میکنندو بیشتر روی درمان تمرکز میکنند.در پایان به همه ی دوستان توصیه میشود با دید باز و مد نظر قرار دادن علاقه اقدام به انتخاب رشته نمایند.

موفق وپیروز باشید.
 
 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی

مطالب مرتبط:

 
 
 
 

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:

فیلم های درس مورد نظر را مشاهده کنید:ادبیاتعربیدینیزبانریاضیزیستفیزیکشیمی ورود به فروشگاه اینترنتی دی وی دی کنکوردریافت مشاوره درسی و برنامه ریزی کنکور


مشاوران 100
معرفی رشته های گروه انسانی
۴ نظرها

فیلم شماره ۱-معرفی رشته روانشناسی: ۱۲ دقیقه

فیلم شماره ۲-بازار کار رشته روانشناسی: ۱۶ دقیقه

 

مشاوره رشته روانشناسی

ورود به فروشگاه فیلم کنکور

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید
 

 روش اول: شما می توانید «نام و نام خانوادگی + پایه تحصیلی + مدت زمان مورد نظر خود را برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» مستقیما به شماره پیامک ۱۴ رقمی مخصوص هر مشاور که در جدول بالا در کنار تصویر چهره وی درج شده است ارسال نمایید. متن پیامک و شماره تلفن همراه شما بلافاصله توسط همان مشاور دریافت خواهد شد و ایشان با شماره موبایل خود به درخواست شما پاسخ خواهند داد. طی اولین تماس تلفنی مشاور با شما شرایط، روش کار و هزینه مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت به شما اعلام می گردد.

روش دوم: علاوه بر این، می توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۹۱۰۳۵۳۶۳-۰۲۱ درخواست مشاوره و برنامه ریزی بلند مدت خود را به مسئول ثبت نام اعلام کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا پس از هماهنگی، همان مشاور در اولین فرصت برای پاسخگویی به درخواستتان با شما تماس بگیرد.

روش سوم: علاوه بر دو روش فوق، جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می توانید درخواست برنامه ریزی و مشاوره بلند مدت خود را به آیدی moshaverane100_Admin@ در تلگرام ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مد نظر خود را نیز ذکر کنید.

کانال بهترین فیلم های آموزشی کنکور:

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

سلام من ترم دوم کارشناسی مهندسی متالوژی هستم ولی میخواستم به روانشناسی تغییر رشته بدم چون بهش علاقه دارم میخواستم بدونم چون یه سال عقب افتادم مشکلی در آینده پیش نمیاد؟

سلام نه مشکلی خاصی پیش نمیاد فقط برای آقایان در صورت انصراف از دانشگاه باید مراقب قوانین نظام وظیفه و مشمولیت باشند. البته اگر دانشجوی روزانه هستید باید برای شرکت در کنکور از دانشگاه انصراف بدین.

سلام من رشته تجربی بودم آیا رشته روان شناسی قابلیت ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را دارد؟

سلام بله بعد از کارشناسی روانشناسی، میتونید در آزمون کارشناسی ارشد و بعد از اون هم در آزمون دکتری روانشناسی شرکت کنید و در صورت قبولی ادامه تحصیل بدین.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

.دریافت کد تخفیف با ارسال پیامک به 09909380945

سلام..ممنونم بابت مطالب اموزنده ای که ارایه کردید..خیلی به من کمک کرد..من رشته مشاوره هستم.به نظر شما اگه بخوام تازه شروع کنم زمان واسه خوندن دارم؟؟با وجود اینکه روزی 4 ساعت هم بیشتر نمیتونم وقت بذارم

سلام وقتتون بخیر من لیسانس برق هستم ولی برای ارشد میخوام یکی از رشته های روانشناسی 2 بخونمبه نظر شما رشته مشاوره بهتره بخونم یا تربیتی؟

سلام بخشید من رشته مشاوره خانواده میخام کنکور بدم آیا دفترچه دو کتابشوبخانم مثل کودکان استثنایی یا سنجش تعلیم…اون که ضریب نداره بخانم یان رتبه تاثیر داره موندم کتاب هارا

سلام .خسته نباشید.من رشته ادبیات میخونم حالا برای ارشد میخوام یکی از گرایش های روان شناسی رو امتحان بدم.علاقه خودم به رشته بالینی .خواستم نظر شما رو هم بدونم. و اگه میشه رتبه قبولی در رشته های بالینی و تربیتی رو بیان کنید .ممنونم

سلام، کسی میتونه من رو در مورد درصدها برای تک رقمی شدن در روانشناسی تربیتی راهنمایی کنه؟در حال حاظر زبان رو 60 و خورده ای میزنم گاهی 70 ولی پایین ترینی که زدم 50 بودهآمارو 30 و خورده ایرشد و تربیتی 50 گاهی بیشترعمومی اصن ثبات نداره، نمیدونم هم چرا بین 20 تا 40 درصد متغیرهواقعا نمیدونم این چند روزه مونده رو کدوم تمرکز کنم چون وقت کمه واقعارتبه تک رقمی میخوام ک مطمئن باشم دانشگاه تهران روزانه قبول میشم، ظرفیتش 3 نفره چون

مشاوره رشته روانشناسی

بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند که رشته روانشناسی بالاتر از رشته مشاوره است و بدون هیچ اطلاعات دقیقی صرفا با اطلاعات عامه وارد رشته روانشناسی می شوند.

ارشد مشاوره یا روانشناسی؟ این سوالی است که بسیاری از داوطلبان تغییر رشته ای در مقطع ارشد که رشته کارشناسی آن ها غیر مرتبط است، از مشاوران تخصصی دپارتمان ارشد مشاوره 3گام می پرسند. به همین دلیل در این مطلب مشاوران تخصصی ما به مواردی که باید این داوطلبان در نظر بگیرند تا از شک و تردید خارج شوند، پرداخته اند.

دپارتمان ارشد مشاوره 3گام برای داوطلبان تغییر رشته ای برنامه ویژه ای دارد و اطلاعات جامع و دقیقی را در مورد منابع مناسب، نحوه برنامه ریزی و مطالعه دروس، نکات تستی، انگیزشی و مدیریت زمان در اختیار این داوطلبان قرار می دهند. 

 با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی هوشمند و منحصر بفرد ما می توانید از یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی رایگان با مشاور تخصصی این رشته نیز برخوردار شوید.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

 

رشته روانشناسی و مشاوره یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین رشته ها در کارشناسی ارشد است. بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند که رشته روانشناسی بالاتر از رشته مشاوره است و بدون هیچ اطلاعات دقیقی صرفا با اطلاعات عامه وارد رشته روانشناسی می شوند. اولین نکته ای که به داوطلبان در انتخاب کمک می کند، اطلاعات جامع در هر دو رشته است. در صورتی که داوطلب بدون اطلاع دقیق، رشته ای را انتخاب کند، صد در صد شکست خواهد خورد. 

 یکی دیگر از مواردی که به انتخاب رشته داوطلب کمک می کند، علاقه است. یعنی داوطلب حیطه علاقه خود را بداند و با توجه به استعداد و شخصیت خود، انتخاب رشته نماید. گاهی اوقات اشخاص با یک انگیزه قوی و با انتخابی هیجانی وارد مسیری می شوند که پایان آن پشیمانی است، چراکه نه به استعداد خود توجهی کرده اند و نه از پستی و بلندی های مسیر آگاهی داشته اند.

یکی از تفاوت های عمده میان روانشناسی و مشاوره این است که روانشناسی بیشتر روی افراد نابهنجار و اختلال های شخصیت کار می کند ولی در مشاوره تمرکز روی افراد بهنجار تری است. افراد به هر کدام علاقه بیشتری دارند می توانند آن را انتخاب کنند.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد مشاوره

 

تفاوت بازار کار ارشد مشاوره و روانشناسی و توانایی کار در این دو رشته، سومین نکته ای است که به داوطلبان برای انتخاب کمک می کند. بعضی به اشتباه فکر می کنند کار در این حیطه ها راحت است و صرفا با خواندن ارشد می توانند به رویاهای خود برسند؛ ولی کار با افراد نابهنجار سختی های خودش را دارد که دو سال ارشد کفایت نمی کند. در مجموع مشاوران با مشكلات خفيف و سطحي تر مانند مشكلات دانش آموزان، دانشجویان، افرادی که نیازمند راهنمایی در انتخاب رشته، شغل، همسر و برنامه ریزی می باشند و برای انتخاب های خود دچار سردرگرمی و فشار هستند، سر و کار دارند. معمولا جلسات مشاوره در يك يا دو جلسه به نتیجه مي رسد اما جلسات روان شناسی شايد در برخي اوقات به 15 جلسه و يا بيشتر برسد. 

چند مورد از نقاط ضعف و عدم موفقیت داوطلبان تغییر رشته ای در رشته روانشناسی عبارتند از:

1) فرسودگی رشته روانشناسی نسبت به رشته مشاوره بیشتر است؛ علت هم کار با افراد نابهنجار است.

2) شرکت کننده در رشته روانشناسی نسبت به رشته مشاوره بیشتر است و همین قبولی فرد را در این رشته سخت تر می کند.

3) یادگیری مطالب رشته روانشناسی نسبت به مشاوره سخت تر است و فهم آن برای افرادی با رشته های غیر مرتبط دشوارتر است؛ زیرا مطالب بیشتر مربوط به آسیب شناسی فرد می شود ولی مطالب مشاوره قابل فهم تر و کاربردی تر است.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی


Sara Rahimi‏ – 99/5/16

کدوم گرایش از رشته مشاوره اینده شغلی اش بیشتره


زهرا‏ – 99/3/29

الهی خیر ببینید…. بسیار سپاسگذارمهیچکس نبود که راهنماییم کنه.ممنونم😍


فرحناز شکوفکی‏ – 99/1/27

اگه ممکنه سوال منو جواب بدید


فرحناز شکوفکی‏ – 99/1/26

سلام.ممکنه بفرمائید کسی که روانشناسی بالینی میخونه میتونه تو زمینه مشاوره هم فعالیت کنه؟منظورم اینه یه کارشناس ارشد روانشناسی بالینی میتونه در زمینه های مشکلات قبل از نابهنجاری مشاوره بده؟


م.ع از تهران‏ – 98/11/8

ممنون که راهنمایی کردین منم توانتخاب یکی از این دو رشته گیر کرده بودم که با راهنماییهای شما راهم رو انتخاب کردم.

محمد مقدم درخشان‏ – 98/11/10

سلام خدمت شما خوشحالیم که تونستیم به شما و دوستای دیگه تو انتخاب بین رشته های مشاوره و روانشناسی کمکی کنیم


وحید داودی‏ – 98/3/7

مطالب کاربردی بود .تشکر خانم احمد خانی.


افسانه احمدخانی‏ – 98/3/11

مشاوره رشته روانشناسی


خواهش میکنم 


ر.م‏ – 97/9/25

بسیار عالیخدا خیرتان بدهد ان شاءالله🌷


افسانه احمدخانی‏ – 98/3/11

خواهش میکنم سلامت باشید

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

سلام..ممنونم بابت مطالب اموزنده ای که ارایه کردید..خیلی به من کمک کرد..من رشته مشاوره هستم.به نظر شما اگه بخوام تازه شروع کنم زمان واسه خوندن دارم؟؟با وجود اینکه روزی 4 ساعت هم بیشتر نمیتونم وقت بذارم

سلام وقتتون بخیر من لیسانس برق هستم ولی برای ارشد میخوام یکی از رشته های روانشناسی 2 بخونمبه نظر شما رشته مشاوره بهتره بخونم یا تربیتی؟

سلام بخشید من رشته مشاوره خانواده میخام کنکور بدم آیا دفترچه دو کتابشوبخانم مثل کودکان استثنایی یا سنجش تعلیم…اون که ضریب نداره بخانم یان رتبه تاثیر داره موندم کتاب هارا

سلام .خسته نباشید.من رشته ادبیات میخونم حالا برای ارشد میخوام یکی از گرایش های روان شناسی رو امتحان بدم.علاقه خودم به رشته بالینی .خواستم نظر شما رو هم بدونم. و اگه میشه رتبه قبولی در رشته های بالینی و تربیتی رو بیان کنید .ممنونم

سلام، کسی میتونه من رو در مورد درصدها برای تک رقمی شدن در روانشناسی تربیتی راهنمایی کنه؟در حال حاظر زبان رو 60 و خورده ای میزنم گاهی 70 ولی پایین ترینی که زدم 50 بودهآمارو 30 و خورده ایرشد و تربیتی 50 گاهی بیشترعمومی اصن ثبات نداره، نمیدونم هم چرا بین 20 تا 40 درصد متغیرهواقعا نمیدونم این چند روزه مونده رو کدوم تمرکز کنم چون وقت کمه واقعارتبه تک رقمی میخوام ک مطمئن باشم دانشگاه تهران روزانه قبول میشم، ظرفیتش 3 نفره چون

مشاوره رشته روانشناسی

داوطلبان برای تحصیل در یکی از دو رشته روانشناسی و مشاوره، باید در مرحله اول میزان علاقه و تطابق روحیات خود با رشته انتخابی را مدنظر داشته باشند.

یکی از سوالاتی که ذهن داوطلبان کنکور ارشد را در زمینه انتخاب رشته درگیر کرده است، تفاوت دو رشته روانشناسی و مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد است. یکی از مهم ترین دلایل ادامه تحصیل برای مقطع ارشد در یکی از این دو رشته، الزام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است که باید حتما شما دو مدرک پشت سر هم را در یکی از دو این رشته برای اخذ مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور داشته باشید. بنابراین ادامه تحصیل در ارشد این رشته و بالطبع دکترا بسیار حائز اهمیت است.

این دسته از داوطلبان دو دسته اند: دسته اول داوطلبانی هستند که در مقطع کارشناسی، رشته مشاوره خوانده اند و به دلیل علاقه ای که به کار بالینی دارند بین این دو رشته مرددند. دسته دوم داوطلبانی هستند که رشته کارشناسی شان غیرمرتبط است و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد این دو رشته قادر به تصمیم گیری و انتخاب بین این دو رشته نیستند.

در ادامه به تمایز این دو رشته و گرایش های مختلف آن می پردازیم تا برای انتخاب بین این دو رشته دید بازتری داشته باشید.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی

کارشناسی ارشد رشته مشاوره در گرایش مشاوره خانواده به بررسی مسائل و مشکلات موجود بین اعضای خانواده می پردازد. این مشکلات می تواند مشکلات بین زوجین و مشاوره های پیش از ازدواج و یا مشکلاتی باشد که بین والدین و فرزندان اتفاق می افتد. اگرچه بین این گرایش در رشته مشاوره و ارشد روانشناسی خانواده درمانی شباهت هایی دیده می شود و داوطلبان اغلب تفاوت این دو رشته را نمی دانند اما باید گفت ممکن است جمعیت هدف در این دو رشته یکی باشد و هردو به بررسی مسائل خانواده بپردازند اما نوع مسائل و عمق بررسی مشکلات بسیار متفاوت است. مشاوران خانواده به بررسی مشکلات ساده تری که بین اعضای خانواده رخ می دهند پرداخته و به ارائه راهکار می پردازند، از جمله مشکلات می توان به مواردی همچون طلاق های عاطفی، بروز سوء تفاهم در رفتارهای فردی بین زوجین، مشکلات دخالت والدین در امور زوج و … اشاره کرد، اما در روانشناسی خانواده درمانی، به بررسی ارتباط بین ایجاد یک مشکل با ریشه های مشکلات روانی یک فرد در گذشته پرداخته می شود. به ببیان ساده تر، یک مشاور خانواده، مشکل بین یک زوج را در مسئله ای مانند ایجاد طلاق عاطفی از رویکرد مشاوره ای و ارائه راهکار بررسی می کند ولی یک خانواده درمان، مشکل طلاق عاطفی را با بررسی روحیات و مشکلات روانی فرد آغاز کرده و با روان درمانی هر یک از زوجین، به برطرف کردن ریشه ای مشکل می پردازد.

فارغ التحصیلان در ارشد مشاوره شغلی وارد سیستم های اداری جهت جذب و استخدام نیروهای مستعد و جایگذاری افراد در سمت های شغلی مختلفی که متناسب با توانمندی هایشان می باشد، می شوند. این رشته با رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی شباهت زیادی دارد. اما گرایش صنعتی و سازمانی به بررسی روش هایی که از طریق آن می توان روابط بین اعضا و بهره وری افراد را افزایش داد می پردازند.

مباحث عمده ای که مشاوران تحصیلی با آن روبرو هستند نحوه برنامه ریزی برای دانش آموزان است و علاوه بر آن عواملی که موجب کاهش عملکرد افراد در وضعیت تحصیلی می شود، کنترل اضطراب و استرس در دانش آموزان و.. می باشد. بیشترین شباهت را با ارشد روانشناسی تربیتی دارد.

جمعیت هدف فارغ التحصیلان ارشد توانبخشی به نسبت سایر گرایش ها بسیار متنوع است. این فارغ التحصیلان با افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، نوجوانان بزهکاری که در کانون اصلاح و تربیت هستند و افرادی از این دست که در جامعه به لحاظ اجتماعی دچار آسیب هایی شده اند روبرو هستند.

 

عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی کارشناسی ارشد

 

رشته روانشناسی گرایش های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد دارد که عبارتند از: روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، خانواده درمانی، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی، روانشناسی صنعتی و سازمانی و روانسنجی دارد. در ادامه به توضیح هر کدام از این گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد می پردازیم.

ارشد رشته روانشناسی بالینی پرطرفدارترین گرایش در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی است که هم رقابت بالایی بین داوطلبان برای قبولی در این رشته وجود دارد و هم به دلیل ظرفیت پایین، قبول شدن در این گرایش سخت تر است.

روانشناسی بالینی در مقطع ارشد بیشتر به بررسی الگوهای رفتاری نادرست در انسان، تشخیص و درمان مشکلات رفتاری و اختلالات روانشناختی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و سایر بیماری ها می پردازد.

یکی از سوالاتی که اکثر داوطلبان پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی می پرسند، این است که آینده شغلی روانشناسی بالینی چه خواهد بود؟ برای کار کردن در این زمینه فرد باید به یکی از رویکردهای درمانی مسلط باشد و طی جلسات هفتگی منظم به درمان اختلالات بپردازد. منظور از رویکرد، دستورالعملی استکه شما تمایل دارید تا براساس ان، مراجع و یا بیمار خود را درمان کنید. هرچه مهارت و دانش فرد در زمینه درمان بیشتر باشد، مسلما در این زمینه موفق تر خواهد بود و بازار کار بهتر و وسیعتری خواهد داشت.

اکثر واحدهای دانشگاهی در این گرایش، رویکردهای درمانی مختلفی دارند تا دانشجو پس از اتمام تحصیل در مقطع ارشد، با داشتن دید باز نسبت به هر روش درمانی یکی از رویکردهای درمانی را انتخاب کرده و در آن زمینه مشغول به یادگیری تخصصی تر شود.

معمولا زمانی که نام گرایش بالینی به میان می آید یکی از ترس های اساسی داوطلبان این است که اگر در این گرایش مشغول به تحصیل و کار شوند باید با افرادی که مشکلات حاد روانشناختی دارند مثل اختلالات طیف اسکیزوفرنی کار کنند؛ درحالی که درمان اختلالات روانشناختی حاد بیشتر مربوط به حیطه روانپزشکان می شود تا روانشناسان. علاوه بر دانش فرد، یکی از مهارت هایی که موفقیت در روانشناسی بالینی را تضمین می کند توانایی فرد در درک مشکلات دیگران و دیدن مسائل از دید فرد مراجعه کننده است. ترکیب مهارت همدلی، هنر گوش دادن و تسلط و دانش در زمینه درمان در موفقیت فرد در این رشته تاثیر به سزایی دارد. در واقع شما حق تجویز دارو را به هیچ وجه نخواهید داشت و به شکل یک روان درمانگر و یا مشاور متخصص وارد عمل می شوید.

 

دریافت مشاوره رایگان

داوطلبانی که در کنکور ارشد در گرایش بالینی شرکت کنند، پس از مشخص شدن رتبه و مجاز شدن به انتخاب رشته در آزمون کراشناسی ارشد می توانند غیر از رشته بالینی در رشته های روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و همچنین خانواده درمانی نیز ادامه تحصیل دهند.

ارشد بالینی کودک و نوجوان، به نسبت رشته بالینی تخصصی تر است و به صورت خاص، به درمان مشکلات و اختلالات در طیف سنی کودک و نوجوان می پردازد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های متعددی از جمله مشکلات رفتاری ساده کودکان مثل پرخاشگری، لجبازی یا مشکلات جدی تر مثل انواع اختلالات اضطرابی در کودکان(مثل اضطراب جدایی)، افسردگی و یا اختلالات حاد کودکی مثل اختلالات طیف اوتیسم مشغول به کار شوند. همچنین در صورت علاقه فرد، مراکز بهزیستی و یا کانون اصلاح و تربیت نوجوانان می توانند به عنوان مراکزی که به روانشناس کودک و نوجوان نیاز دارند در نظر گرفته شوند.

می توان در مقطع ارشد روانشناسی، گرایش خانواده درمانی را همان رشته بالینی اما در ابعاد گستره تر دانست.

درحالی که رشته روانشناسی بالینی به بررسی الگوهای رفتاری نابهنجار در یک فرد و تشخیص و درمان آن می پردازد و روانشناس با  یک فرد روبرو است؛ رشته خانواده درمانی به بررسی الگوهای رفتاری و ارتباطی نابهنجار در یک خانواده و بین اعضای خانواده با هم می پردازد و روانشناس ممکن است حتی در جلسات درمانی با کل اعضای یک خانواده در ارتباط باشد. زوج درمانی یکی از زیرشاخه های خانواده درمانی است که بررسی مشکلات بین زوجین و حل سوء تفاهم بین آنها می پردازد. این رشته به نسبت رشته بالینی در ایران جدیدتر است و پذیرش پایین تری نیز دارد. این رشته در کارشناسی ارشد، بیشترین شباهت را با رشته مشاوره خانواده از مجموعه مشاوره در کارشناسی ارشد دارد.

روانشناسی عمومی همانطور که از نامش پیداست دایره المعارف رشته روانشناسی است. این گرایش دربرگیرنده چندین واحد درسی از گرایش های مختلف است.

 واحدهای درسی که دانشجویان در این گرایش پاس می کنند، چند واحد از گرایش بالینی (مثل آسیب شناسی)، چند واحد از گرایش استثنایی (مثل کودکان استثنایی) و برخی مباحث عمومی رشته روانشناسی مثل روانشناسی اجتماعی و.. است.

در واقع تحصیل در گرایش روانشناسی عمومی، دید بازی به دانشجو در مورد گرایش ها و حیطه های مختلف روانشناسی می دهد اما دانشجو در هیچکدام از این حیطه ها به طور تخصصی وارد نمی شود و پس از اتمام تحصیل می تواند با توجه به علاقه ای که در هرکدام از این زمینه ها دارد به طور تخصصی مشغول به یادگیری و فعالیت می شود.

آینده شغلی رشته روانشناسی عمومی پس از فارغ التحصیلی از کارشناسی ارشد، منوط به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای سازمان ها و نهادهای مختلف است. البته در صورت علاقه فرد به حوزه درمان، محدودیتی برای او وجود نداشته و می تواند با گذراندن دوره های آموزشی و شرکت در کارگاههای مخصوص مشاوره و روانشناسی در حوزه درمان، به کار درمان مشغول شود.

 

ثبت نام در پنل مشاوره و برنامه ریزی

 

ارشد روانشناسی تربیتی ترکیب رشته روانشناسی و علوم تربیتی است. این گرایش به بررسی و کاربرد نظریه های روانشناسی در مباحث آموزش و پرورش می پردازد. واحدهای درسی دانشجویان روانشناسی تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد، مربوط به نظریات تربیتی و روش های مختلف آموزشی است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند با ترکیب دانش روانشناسی و روش های تربیتی، بهترین روش آموزشی را متناسب با هر دانش آموز بکار برند. یکی دیگر از حوزه هایی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن وارد شوند اختلالات مربوط به سنین مدرسه مثل بیش فعالی و اختلالات یادگیری است.

ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، مابین رشته های مدیریت، بازاریابی، منابع انسانی و رشته روانشناسی است.

روانشناسی صنعتی و سازمانی به کاربرد علم روانشناسی در فضای کاری سازمان ها و ادارات می پردازد.

مشاوره رشته روانشناسی

وظیفه یک روانشناس سازمانی در سازمان، سنجش و ارزیابی استعدادهای کارکنان، گزینش کارکنان، گرفتن آزمون های شغلی جهت تخصیص کارکنان به بخش مربوطه و افزایش بازدهی کارکنان است. در واقع تشخیص استعدادهای افراد و قرار دادن هر فرد در بخش متناسب با استعدادهایش از مهم ترین وظایف فردی است که در این رشته مشغول به کار است. این گرایش در ایران کمترین پذیرش را دارد و به نسبت سایر کشورهای پیشرفته، هنوز در ایران اهمیت این رشته مورد توجه قرار نگرفته است.

روانسنجی از دیگر گرایش های روانشناسی در مقطع ارشد است. دروسی که دانشجویان روانسنجی در دانشگاه پاس می کنند بیشتر مربوط به دروس آمار و ابزارهایی است که از طریق آنها، می توان یک ابزار و یک آزمون روانی را انتخاب، بررسی و هنجاریابی کرد و بیشتر دروس در ارتباط با آزمون های روانی و کاربرد آنهاست. فارغ التحصیلان روانسنجی می توانند در کلینیک ها به انجام انواع آزمون های روانی از جمله آزمون های هوشی، آزمون های شناختی، آزمون های شخصیتی و.. بپردازند. قبول شدن در این گرایش مستلزم قوی بودن و علاقه به درس آمار است.

رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های مختلفی مانند مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی و توانبخشی دارد. در ادامه به توضیح هر کدام از این گرایش ها می پردازیم.

 

ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی


منصور‏ – 98/9/8

سلام ببخشید کارشناس ارشد مشاور خانواده میتونه دکتری روانشناسی بالینی شرکت کنه؟


افسانه احمدخانی‏ – 98/9/9

سلام وقت بخیر میتونید شرکت کنید ولی امکان داره توی مصاحبه دکترا رد بشید ولی از لحاظ ثبت نام مشکلی پیش نمیاد و میتونید ثبت نام کنید.

شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.

خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید


داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !

اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:

ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.


Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.

ایران مشاوره ۱۸ نظرها

یکی از رایج ترین تعریفی که برای معرفی ” رشته روانشناسی “ به کار برده می شود این است که روانشناسی را علم مطالعه رفتار و فرایند‌های ذهن موجود زنده علی الخصوص انسان بر اساس روش علمی می دانند.در واقع این رشته به مباحث رفتار و فرایندهای روانی از جمله احساس، ادراک، شخصیت، تفکر، هوش، حاقظه، هیجان و انگیزیش و … می‌پردازد. رشته روانشناسی یک رشته کاربردی است که با تمامی جنبه های زندگی انسان ها در ارتباط است و در جامعه امروزی روز به روز نیاز بیشتری به وجود این علم در زندگی مان احساس می شود به همین خاطر است که این رشته در بین داوطلبان کنکوری از محبوبیت خاصی برخوردار است.اما هدف از ایجاد این رشته چیست؟هدف از این رشته تربیت افرادی است که مفاهیم و اصول نظری و عملی  و روش های پژوهش در این علم را فرا بگیرند و در گرایش مربوطه به کار گیرند.

مشاوره رشته روانشناسی

از جمله مهارت ها و توانایی هایی که سبب موفقیت دانشجویان در این رشته می شود می توانیم به انعطاف پذیری، مهارت های تصمیم گیری و حل مساله، علاقه به انسان ها و کمک به آن ها در حل مشکلاتشان و … اشاره کنیم.اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید لازم است بدانید که رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی سه گرایش  1- روانشناسی بالینی 2- روانشناسی عمومی 3- روانسنجی را در بر می گیرد.تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی شامل  144 واحد درسی می باشد که 23 واحد مربوط به دروس عمومی، 71 واحد مربوط به دروس پایه و اصلی، 40 واحد مربوط به دروس اختصاصی و 10 واحد هم مربوط به دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش های این رشته می باشد. در جدول زیر لیست دروس مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی را در اختیارتان قرار داده ایم.

 

روانشناسان با توجه به گرایش و تخصص خود وظایف مختلفی را بر عهده دارند.برای مثال از وظایف روانشناس مشاوره ای می توانیم به این مورد اشاره کنیم که روانشناسان مشاوره ای وظیفه دارند که به مراجعان در حل مشکلات شان و تصمیم گیری ها به خصوص در زمان های پراسترس و تنش زای زندگی شان کمک کنند.وظایف روانشناس بالینی این است که مراجعانی را که در شرایطی سخت مانند نگرانی، اضطراب، افسردگی و بیماری های روانی قرار دارند را یاری نمایند.روانشناس شغلی می بایست به شرکت ها و سازمان ها در خصوص بهبود عملکرد و افزایش رضایت شغلی کارکنان مشاوره دهد.روانشناس جرم شناسی وظیفه دارد از تئوری های روانشناسی در شناسایی جرائم، بازسازی و بهبود مجرمین استفاده نماید. روانشناس سلامت نیز وظیفه ترویج رفتار و نگرش سالم و کمک به بیماران و خانواده های آن ها برای غلبه بر بیماری ها را بر عهده دارد. روانشناس ورزشی نیز وظیفه دارد که برای بهبود انگیزه و عملکرد در زمینه مربی گری، آموزش و رقابت و همچنین ترویج مشارکت ورزشی به مشاوره بپردازد.برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی روانشناسی دانشگاه سراسری و آخرین تراز و رتبه قبولی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد کلیک کنید.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی می توانند در مراکز دولتی از جمله بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت،بیمارستان ها، مراکز مشاوره ،در مهد کودک به عنوان مربی مهد و در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه مشغول به کار شوند.ضمن اینکه با دریافت مجوز از بهزیستی می توانند برای تاسیس مهد کودک و خانه سالمندان اقدام نمایند. در رابطه با بازار کار و موقعیت های شغلی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز لازم است بدانید که بازار کار در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت، یکسان است و فارغ التحصیلان می توانند به عنوان کارشناس در مراکز دولتی مثل بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت،به عنوان معلم یا مشاور مدرسه در آموزش و پرورش، در کلینیک های درمان اعتیاد – کلینیک های درمانی و مشاوره ای و همکاری با روانپزشکان در زمینه های تشخیصی و درمانی فعالیت کنند و یا با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی برای تاسیس کلینیک مشاوره اقدام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب هاانتخاب رشته رشته روانشناسی روانشناسی مشاوره انتخاب رشته

3 هفته پیش

تیر ۴, ۱۳۹۹

اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سلام من لیسانس گریم دارم ولی دیپلمم کارودانش است، میتونم با مدرک لیسانسم، کنمور ارشد روانشناسی ازاد بدم؟

با سلام. شما می توانید در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم شرکت کرده و بعد از کسب رتبه و تراز مناسب در رشته مذکور ادامه تحصیل دهید. همچنین شما با داشتن مدرک کارشناسی می توانید در آزمون فراگیر پیام نور شرکت کنید.

سلام با رتبه ۱۱۰۰۰ ریاضی منطقه ۳ میشه روانشناسی یا علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان قبول شد؟ اگه نمیشه به کدوم دانشگاه های دولتی میشه رفت؟ خواهش میکنم جواب بدین اگه جواب بدین لطف بزرگی در حقم کردین

با سلام خیر , با توجه به رتبه ی ذکر شده , شانس پذیرش برای رشته ی روانشناسی و علوم تربیتی در دوره ی روزانه , پایین می باشد .

سلام من امسال کنکور انسانی دارم خانواده ام میگن رشته تربیت معلم برو هم درآمد داره هم برای یه دختر خوبه اما خودم رشته روانشناسی رو دوست دارم بعضی ها شک به دلم انداختن میگن رشته روانشناسی به درد نمی خوره الان دو دلم که چکار کنم لطفا راهنمایم کنید

با سلام , شما در صورتی که در رشته های دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل دهید . در زمان تحصیل از مزایای دانشگاه , شامل ( خوابگاه . بیمه و حقوق دانشجویی و … ) بهره مند می شوید و پس از اتمام تحصیلات نیز میتوانید به تدریس در مدارس مشغول شوید . و در صورت تحصیل در رشته روان شناسی نیز می توانید به حل مشکلات روحی و روانی افراد مختلف بپردازید و همچنین در مدارس به عنوان آموزگار ابتدایی و یا دبیر روان شناسی و … تدریس انجام دهید . پیشنهاد می شود در انتخاب رشته به علاقه خود نیز توجه نمایید .

سلام کدوم دانشگاهها این رشته رو ارایه میکنن؟ با دیپلم ریاضی میتونم مشغول این رشته بشم؟ سپاس

من پشت کنکوری هستم و علاقه ی شدیدی ب رشته ی روان شناسی دارم اما اطرافیانم میگن ک این رشته شغلی نداره میخاستم بدونم حتما باید تا دکتری بخونم تا بتونم جایی مشغول ب کار بشم؟یا درحال تحصیل هم میتونم شاغل بشم لطفا کمکم کنید

سلام. سوالی ازتون داشتم. من امسال سال دوم کنکورم بود و رتبه ام ۱۱ هزار تجربی شد علاقه ام ب رشته روانشناسیه میخواستم ببینم اصلا شانسی برای سراسری دارم و اگه نه برای ازاد که با شرط معدل می گیره چی ؟ معدل دیپلمم کل ۱۹/۵۶ کتبی نهایی ۱۹/۱۱ و معدل پیش دانشگاهیم ۱۸/۰۴ . هدفم دانشگاه ازاد خوراسگانه

ممنون میشم سریع جواب بدین چون مهلت زیادی برای انتخاب رشته نداریم

با سلام بنده ارشد مکانیک دارم میخواستم ارشد رشته روانشناسی هم بخونم خواستم بدونم آیا این رشته بازار کار خوبی داره؟ چون الان من تو رشته خودم بیکارم.

سلام من الان سال نهم هستم و به روانشناسی علاقه دارم اما اطرافیانم میگن شغل روانشناسی درآمد خوبی نداره در ضمن من دوست دارم مطب بزنم و به مردم کمک کنم نه اینکه تو مدارس و بهزیستی و … کار کنم لطفا درمورد درآمد و اینکه چطوری مطب بزنم راهنماییم کنید

با سلام اگر هدف شما از تحصیل در رشته روانشناسی تاسیس مطب یا کلینیک باشد میبایست این رشته را از ابتدا و تا مقطع دکترا یا حداقل کارشناسی ارشد ادامه داده و در نظام روانشناسی عضو شده ،که در صورت احراز صلاحیت پروانه ی تاسیس کلینیک را خواهند گرفت.

باسلام… لطفاااا من و راهنمایی کنید واقعا نیاز دارم من بین رشته روانشناسی پیام نور و رشته تربیت بدنی پیام نور کارشناسی گیر کردم و به هر دو علاقه شدید دارم و استعدادشو در خودم میبینم اما واقعا نگرانم.. و بین دو راهی موندم خواهشاا راهنماییم کنید

سلام من لیسانس مکانیک دارم و میخوام روانشناسی بخونم با تحصیل در مقطع کاردانی به کارشناسی روانشناسی و همچنین ارشد روانشناسی بالینی میتونم پروانه اشتغال بگیرم ؟ و یه سوال دیگه هم دارم اگه نخوایم خودمون مطب بزنیم و بخواهیم در مطب یا کلینیک کس دیگه ای کار کنیم باز هم باید پروانه اشتغال بگیریم؟

سلام.میخواستم بدونم در چه شرایطی میتونم مجوز دفتر مشاوره و روانشناسی بگیرم؟ الان لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد دارم

باسلام. با مدرک کارشناسی شما نمیتونید دفتر روان شناسی و مشاوره تاسیس کنید چون باید حتما عضو نظام روان شناسی باشید،مدرک ارشد داشته باشید،یکی از مقاطع تحصیلی شما یعنی یا کارشناسی یا ارشدتون باید روان شناسی بالینی باشه و همچنین باید پروانه اشتغال هم داشته باشید.موفق باشید.

مشاوره رشته روانشناسی

سلام لطفا جوابمو به ایمیلم ارسال کنید.من الان کلاس نهم هستم برای انتخاب رشته به مشکل های گوناگون برخوردم میخام برم تجربی اما به چیز کم قانع نیستم میترسم پرستار بشم و میخام برم انسانی چون هم به رشته وکالت(کمتر)وبه رشته روانشناسی(بیشتر)علاقه دارم خیلیا رو دیدم که روانشناسی خوندن اما به جایی نرسیدن میخام بپرسم بازار کار و درامد روانشناسی در اینده چقدره؟ایا اینه خوبی داره یا نه؟

سلام من میخواستم بدونم روانشناسی شخصیت کارش چیه؟ ایا مجوز مطب میگیره ؟ و بعد روانشناسی شخصیت ازاد بهتره یا عمومی غیر انتفاعی؟

مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره با توجه به نیاز های موجود به مشاوره تحصیلی باکیفیت و کارآمد در سراسر کشور شروع به کار کرد و همیشه کیفیت در مشاوره را مدنظر قرار داده است.این مرکز به عنوان اولین و مجرب ترین مرکز مشاوره تحصیلی با پشتوانه تخصص مشاوران حرفه ای پاسخگوی سوالات تحصیلی شما دوستان عزیز در 7 روز هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب می باشد.شماره تماس ایران مشاوره 9099071647 از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور می باشد

 

اغلب مردم متاسفانه تفاوت بین رشته های مشاوره و رواشناسی را نمی توانند تشخیص دهند به همین دلیل در استفاده از این دو عنوان اغلب دچار اشتباه می شوند. اما برای فردی که مایل به انتخاب رشته کنکور می باشد، بسیار مهم است که تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی را بتوانید تشخیص دهد. همچنین اطلاع از تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی برای کلیه داوطلبان کنکور الزامی می باشد.

این مقاله از سایت ایران تحصیل را آماده نموده ایم تا بتوانیم به شما کمک کنیم تا در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی اطلاعات مفیدی را به به دست آورید. همچنین در ادامه قصد داریم تا در رابطه با اینکه رشته روانشناسی بالینی بهتره است یا مشاوره ؟ به این سوال پر تکرار داوطلبان پاسخ بگوییم.

 

 

مشاوره رشته روانشناسی

آینده شغلی رشته مشاوره بهتر است یا روانشناسی؟

فارغ التحصیل کدام یک از رشته ها می تواند با مدرک کارشناسی مشغول به درمان در کلنیک شود؟

برای قبولی در کدام یک از این رشته ها لازم است رتبه پایین تری داشته باشیم؟

من بسیار مایلم که در بیمارستان های روانی مشغول به کار شوم کدام یک از رشته های بالینی، روانشناسی و یا مشاوره را می توانم انتخاب نمایم؟

 

 

جهت اطلاع دقیق از تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی با مشاورین و متخصصین ایران تحصیل تماس حاصل نمایید.

9099072952 تماس از سراسر کشور و 9099072952 (تماس از استان تهران) پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

 

 

 

رشته مشاوره و روانشناسی تا حدود زیادی با یکدیگر همپوشانی دارند . بدین معنا که تعداد دروس مشترک این دو رشته بسیار زیاد می باشد. اما در برخی از از واحدهای درسی دانشگاهی این دو رشته را می توان از هم متمایز نمود. به عنوان مثال حتی در صورتی که این دو رشته کاملا در دو درس مشترک باشند، اما در تعداد واحد ها این دو رشته می توانند متمایز شوند. به عنوان مثال روانشناسی کودکان استثنایی از جمله دروسی است که برای مشاوره 2 واحد بوده و برای رشته روانسناسی 3 واحد می باشد و از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اما تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی تنها به نوع واحد ها ختم نمی شود. یکی از تفاوت های این دو رشته در تعداد ترم آنها می باشد. بدین معنا که چارت درسی رشته راهنمایی و مشاوره 7 ترمه بوده اما برای رشته هایی همچون روانشناسی این چارت 8 ترم می باشد . بنابراین شما برای فارغ التحصیل شدن در رشته مشاوره به سه سال و نیم تحصیل نیازمند خواهید بود و برای رشته روانشناسی به چهار سال تحصیل نیازمند هستید.

نوع دیگری از تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی را می توان به تفاوت در کار این دو رشته مربوط دانست. به عنوان مثال رشته های مشاوره عموما با مشکلات سطحی درگیر می باشند و اما برای رشته هایی همچون روانشناسی این موضوع کاملا متفاوت خواهد بود و عمده دروس و کار رشته روانشناسی در رابطه با مشکلات حاد روانی می باشد که پس از کار در کلینیک ها باید به آن بپردازند.

مورد دیگری که می توان در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی اشاره نمود؛ تفکیک نام راهنمایی و مشاوره می باشد. راهنمایی به معنای ارائه اطلاعات به افرادی است که نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوع و مشکل خود می باشند و مشاوره بدین معناست که در رابطه با مشکلاتی که ایجاد شده است شما به ارائه راهکار همراه با مشورت خواهید پرداخت. بنابراین کار یک مشاور کاملا دو جانبه می باشد.

 

 

 

 

 

 

یکی از  تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی که می توان به آن اشاره نمود، رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته مشاوره و روانشناسی دانشگاه های سراسری می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گاهی واقات هنگامی که داوطلبان این سوال را از ما می پرسند، ما در پاسخ به آنها می گوییم که هدف شما از ورود به دانشگاه و رشته روانشناسی چیست؟ بهتر بودن برای هر فردی می تواند تعریف متفاوتی داشته باشد. همجنین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید، تفاوت دروس و همچنین تفاوت در رتبه مورد نیاز برای ورود به این رشته ها می باشد. بنابراین بر اساس رویکرد مشاوره ما اطلاعات را به شما ارائه می نماییم و شما در رابطه با اینکه رشته روانشناسی بالینی بهتره یا مشاوره ، می توانید تصمیم گیری کنید.

رشته روانشناسی بالینی از جمله رشته هایی است که شما می توانید پس از فارغ التحصیل در آن، دارو تجویز نمایید. همچنین یکی از خبرهای خوب برای علاقه مندان به این رشته این است که می توانید پس از فارغ التحصیلی در این رشته یا در واقع با مدرک کارشناسی ، به صورت مستقل کلینیک داشته باشید. البته این موضوع پس از اخذ مجوزهای لازم امکان پذیر خواهد بود.

در واقع همانطور که در بخش تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی اشاره نمودیم، تفاوت رشته مشاوره و رواشناسی بالینی ، به نوع کار آنان نیز باز می گردد. در واقع پس از فارغ التحصیلی با افرادی سر و کار خواهید داشت که دچار اختلال می باشد می توانید کمک نمایید. همچنین تفاوت در گرایش های این دو رشته نیز به نوبه خود از جمله موارد مهم می باشد.

نتیجه گیزی : در پاسخ به سوال رشته روانشناسی بالینی بهتره یا مشاوره ؟ می توانیم بگوییم با توجه به اینکه کار روانشناس بالینی این است  که در بیمارستان های روانی مشغول به کار شوید، بنابراین این موضوع را باید حتما در نظر داشته باشید. همچنین در دوران دانشجویی رشته مشاوره شما برای دروس عملی لازم است در مدارس مشغول به کار شوید. پس از فارغ التحصیلی دوره لیسانس رشته روانشناسی بالینی با اختمال استخدام بیشتری روبه تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی خواهد بود.

مشاوره رشته روانشناسی

 

 

 

 

بهتر است کمی سوال را واضح تر کنیم. منظور شما آیا این است که ارشد مشاوره بهتر است یا روانشناسی؟ از چه نظر  این سوال را می می پرسید؟ خب. ما از چند جنبه به این سوال پاسخ می دهیم. رشته مشاوره و روانشناسی بالینی در تمامی دانشگاه های کشور وجود ندارند. به همین دلیل شما برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند تلاش بیشتر و کسب رتبه بهتری خواهید بود. همچنین ظرفیت این دو رشته بسیار کمتر از سایر رشته ها می باشد.

به نکته مهمی توجه داشته باشید. شما در صورت فارغ التحصیلی در هر یک از این رشته ها، وظیفه کمک به مراجعین را خواهید داشت. به همین دلیل در صورتی که فارغ التحصیل رشته بالینی باشید، با کودکان و نوجوانانی سر و کار خواهید داشت که مشکلات بسیار حادی دارند و به عنوان مثال اوتیسم و راه های بهبود آن از جمله وظایف شما خواهد بود و چنانجه به قول معروف دل کار کردن با این دسته از بچه ها را ندارید، توصیه می کنیم که به این رشته وارد نشوید.

در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد تعداد انتخاب های شما برای انتخاب گرایش های مشاوره بیشتر از روانشناسی بالینی می باشد. همچنین از دیگر تفاوت هایی که می توان به آن اشاره نمود، موضوع آزمون  کارشناسی ارشد بالینی می باشد که می توانید برای وزرات بهداشت و وزارت علوم می باشد .

 

 

 

 

 

چارت درسی در دانشگاه های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال چارت درسی دانشگاه اصفهان در رشته مشاوره با چارت درسی دانشگاه هایی که وزارت علوم می باشد متفاوت است.

دروس عمومی رشته مشاوره

 

دروس پایه و اصلی رشته کارشناسی مشاوره

 

 

 

دروس تخصصی

 

دروس اختیاری رشته کارشناسی مشاوره

 

 

دروس اصلی/ پایه

 

برنامه دوره کارشناسی روانشناسی دروس تخصصی

 

 

برنامه دوره کارشناسی روانشناسی دروس اختیاری

 

 

 

 

 

 

سوال بعدی در رابطه با تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی می باشد. در واقع تفاوت بین رشته بالینی و تربیتی بر خلاف تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی بسیار زیاد می باشد. زیرا رشته علوم تربیتی عموما با نوع یادگیری و همچنین نحوه تدریس ، آموزش دانش آموزان و … سر و کار دارد و به همین دلیل بسیار کمتر از سایر رشته ها با اختلالات می تواند درگیر باشد و شاید اطلاعات آنان در حد غربالگری اولیه فراتر نرود.

همچنین از دیگر مواردی که می توان در رابطه با تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی بدان اشاره نمود، در رابطه با رتبه مورد نیاز برای قبولی در هر یک از این رشته ها یمی باشد. در واقع شما برای قبولی در رشته روانشناسی تربیتی نیازمند رتبه بسیار خوب نخواهید بود. همچنین با توجه به اینکه تمامی دانشگاه ها دارای رشته تربیتی می باشندف این موضوع به نوبه خود امکان در دسترس بودن این رشته ها را افزای داده است.

چنانچه هنوز نتوانسته اید به پاسخ لازم و کافی در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین میزان تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی اطلاعاتی را به دست آورید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ایران تحصیل در ارتباط باشید. مشاوران ما همه روزه ، حتی ایام تعطیل ، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود. کافی است با شماره های مندرج در وب سایت تماس حاصل نمایید.

 

 

با توجه به تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی بنظر شما بهتر است کدام رشته را انتخاب نماییم؟

انتخاب رشته نسخه ای از قبل آماده ای ندارد که بتوانیم به شما ارائه نماییم. آنچه ما در این مقاله تلاش نمودیم تا به شما عزیزان ارائه نماییم با این هدف می باشد که بتوانید تفاوت این دو رشته را از یکدیگر تمییز دهید. اما یک موضوع مهم که توجه به آن بسیار ضروری است که هدف شما در وهله اول چیست؟ در وهله دوم این موضوع لازم است بدانید که کدام یک از رشته ها می تواند با علایق و استعداد شما یکسان باشد؟ زیرا این موضوع به نوبه خود بسیار مهم می باشد. بنابراین چنانچه ذهنیت شما بسیار به سمت استخدام پس از فارغ التحصیلی پیش می رود، ما رشته روانشناسی را به شما توصیه می نماییم و در صورتی که مایلید در مراکز خاصی مشغول به کار شوید، ما رشته مشاوره را به شما پیشنهاد می نماییم.

آیا رشته مشاوره در دانشگاه های بدون کنکور نیز وجود دارد؟

حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه های دولتی چند است؟

بهترین منابع برای قبولی در رشته مشاوره خانواده چیست؟

با توجه به تفاوت روانشناسی بالینی و تربیتی می توان در صورت دارا بودن مدرک یکی از این رشته ها در بیمارستان های پزشکی مشغول به کار شد؟

بهترین گرایش رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی و همچنین دریافت پاسخ سوالات مطرح شده با شماره های 9099072952 تماس از سراسر کشور و 9099072952 (تماس از استان تهران) پاسخگویی از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل تماس حاصل نمایید.

 

 

مطالب مرتبط

بودجه بندی کنکور انسانی 99

بودجه بندی کنکور انسانی

ضرایب دروس کنکور انسانی

برنامه‌ریزی هفتگی کنکور انسانی با استفاده از تجربه رتبه های برتر

شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری

تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی

رشته روانشناسی بالینی بهتره یا مشاوره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

12,000,000 +

بازدید کننده ایران تحصیل تاکنون

452,000 +

مخاطبان مشاوره تلفنی ایران تحصیل تاکنون

676780

تعداد سوالات سایت ایران تحصیل

15000

حدااقل بازدید روزانه سایت ایران تحصیل

در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه تحصیلی دارید می توانید از تجربیات مشاوران مرکز ایران تحصیل استفاده کنید هزینه هر دقیقه مشاوره 20000 ریال می باشد که می توانید ( از طریق تلفن ثابت از سراسر کشور با شماره 9099072952) تماس بگیرید و از خدمات مشاوره حضوری بهره مند گردید.

ایران تحصیل یک مرکز مشاوره تخصصی دارای مجوز فعالیت در زمینه تحصیلی می باشد که به صورت خصوصی و غیر انتفاعی فعالیت دارد و هیچ گونه وابستگی به هیچ ارگان خصوصی و دولتی ائم از دانشگاه آزاد ، سمپاد ، سازمان شاهد ، سنجش و … ندارد و تمامی مطالب مندرج در سایت تابع قوانین کپی رایت جمهوری اسلامی ایران و صرفا در راستای اطلاع رسانی و راهنمایی کاربران می باشد.

در صورتی که هر گونه پیشنهاد ، انتقاد یا شکایتی از نحوه عملکرد مجموعه دارید می توانید از طریق ایمیل info@irantahsil.org و یا شماره 02146018960 با ما در ارتباط باشید.

لینک مفید :

خدمات ساختمانی خوارزم سازه

پاسخگویی ۸ صبح الی ۱ شب حتی ایام تعطیل

مشاوره رشته روانشناسی
مشاوره رشته روانشناسی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *