مشاور رئیس جمهور فرانسه

 
helpkade
مشاور رئیس جمهور فرانسه
مشاور رئیس جمهور فرانسه

یک منبع در کاخ الیزه اعلام کرده است که مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه برای رایزنی درباره تحولات اخیر منطقه و در تلاش برای کاهش تنش‌ها، راهی تهران شده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه شب به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که «امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه در تلاش برای کاهش تنش، راهی تهران شده است.

به گفته یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، «این مشاور دیپلماتیک روز ۱۹ ژوئن (امروز) به ایران سفر کرده… تا گفت‌وگوهای سطح بالا با هدف کمک به کاهش تنش در آن منطقه، انجام دهد.»

بیشتر بخوانید:

مشاور رئیس جمهور فرانسه

بن زمانی در سفارت فرانسه در تهران فعالیت می‌کرده و از مشاوران دولت فرانسه در امور غرب آسیا است.

رویترز روز گذشته گزارش داده بود که دولت‌های اروپایی در حال انجام برنامه‌ریزی برای اقدامات جدید جهت مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای (برجام) هستند.

این خبرگزاری نوشته بود که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ممکن است برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام به تهران سفر کنند.

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه امروز پس از نشست کابینه فرانسه گفته بود: «می‌خواهیم تلاش‌هایمان را یکی کنیم تا فرایند تنش زدایی در منطقه شروع شود. هنوز زمان وجود دارد و امیدواریم همه بازیگران آرام‌تر شوند. هنوز هم زمان وجود دارد، اما زمانی اندک.»

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان دیدار خود با مشاور رئیس جمهور فرانسه را خوب توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: شب گذشته گفت‌وگوهای خوبی با امانوئل بون داشتم. ما درباره جنگ اقتصادی فعلی و این‌که یک آتش‌بس متعادل و پایانی منطقی چگونه می‌تواند باشد، رایزنی کردیم.

امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه که به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه نیز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

این دیپلمات فرانسوی حدود سه هفته پیش نیز به تهران سفر کرد و با تعدادی از مقامات وزارت خارجه رایزنی داشت.

وی در حالی با مقامات کشورمان دیدار کرده است که جمهوری اسلامی ایران در هفته جاری از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در ایران بالاتر از حد تعیین شده در برجام خبر داد و اعلام کرد که این، دومین گام در راستای کاهش اجرای تعهدات برجامی تهران است.مشاور رئیس جمهور فرانسه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به تازگی تائید کرد که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۵.‏۴ درصد است که بالاتر از میزان ۶۷.‏۳ درصد تعیین شده در توافق هسته‌ای به شمار می‌آید. آژانس همچنین تائید کرد که ذخیره اورانیوم ایران در حال حاضر ۵.‏۲۱۳ کیلوگرم است که این، بالاتر از حد تعیین شده ۸.‏۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم در برجام و همچنین بیشتر از ۲۰۵ کیلوگرم اورانیوم تأیید شده در یکم ماه ژوئیه است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بند ۲۶، جمهوری اسلامی حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

بر اساس بند ۳۶ برجام نیز اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت، شاکی می‌تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق “عدم پایبندی اساسی” به شمار می‌آید.

انتهای پیام

خبرها را در تلگرام تابناک دنبال کنید:

تازه ترین آمار ابتلا به کرونا در جهان (کلیک کنید)

لوازم التحریر در سال جاری چقدر گران شد؟ (کلیک کنید)

دیدار مشاور رئیس جمهور فرانسه با ظریف

20 / 1

«امانوئل بون» مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دیدار و پیرامون سازوکارهای اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در برجام و مسائل منطقه‌ای و دوجانبه با وی گفتگو کرد.

شفقنا- کاخ الیزه اعلام کرد: امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به منظور آرام کردن تنش میان واشنگتن و تهران، روزهای سه شنبه و چهارشنبه فرستاده خود را به ایران می فرستد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسپوتنیک عربی، یک مسئول فرانسوی با اعلام این خبر گفت: مشاور ارشد دیپلماتیک امانوئل مکرون به منظور توقف تنش ها میان واشنگتن و تهران به ایران سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.مشاور رئیس جمهور فرانسه

یک منبع در کاخ الیزه اعلام کرده است که مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه برای رایزنی درباره تحولات اخیر منطقه و در تلاش برای کاهش تنش‌ها، راهی تهران شده است.

به گزارش فارس، خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه شب به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که «امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه در تلاش برای کاهش تنش، راهی تهران شده است.

به گفته یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، «این مشاور دیپلماتیک روز ۱۹ ژوئن (امروز) به ایران سفر کرده… تا گفت‌وگوهای سطح بالا با هدف کمک به کاهش تنش در آن منطقه، انجام دهد.»

بن زمانی در سفارت فرانسه در تهران فعالیت می‌کرده و از مشاوران دولت فرانسه در امور غرب آسیا است.

رویترز روز گذشته گزارش داده بود که دولت‌های اروپایی در حال انجام برنامه‌ریزی برای اقدامات جدید جهت مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای (برجام) هستند.مشاور رئیس جمهور فرانسه

این خبرگزاری نوشته بود که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ممکن است برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام به تهران سفر کنند.

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه امروز پس از نشست کابینه فرانسه گفته بود: «می‌خواهیم تلاش‌هایمان را یکی کنیم تا فرایند تنش زدایی در منطقه شروع شود. هنوز زمان وجود دارد و امیدواریم همه بازیگران آرام‌تر شوند. هنوز هم زمان وجود دارد، اما زمانی اندک.»

 

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

بلومبرگ نوشت: آقای امانوئل بونه، مشاور جدید رئیس جمهور فرانسه در اولین ماموریت خود وظیفه دارد که ایران و آمریکا را به پای میز مذاکره بازگرداند. او ماه گذشته نقش مهمی در برنامه ریزی سفر آقای جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به اجلاس سران جی-۷ در شهر بیاریتز داشت. اما مقامات آمریکایی نسبت به نحوه مدیریت اجلاس ناراضی بودند و ابتکار عمل ماکرون برای میانجیگری بین دو کشور بی نتیجه ماند.مشاور رئیس جمهور فرانسه

در ادامه این مطلب آمده است: آقای بونه تجربه بالایی در حوزه مسائل خاورمیانه دارد و به زبان فارسی و عربی مسلط است. رئیس جمهور فرانسه در ماه مه مشاور جدید خود را به عنوان جانشین آقای فیلیپ اتین برگزید. آقای اتین کارشناس مسائل اروپا است و در حال حاضر به عنوان سفیر فرانسه در آمریکا انجام وظیفه می‌کند. انتصاب امانوئل مانه نشان می‌دهد که اولویت‌های رئیس جمهور فرانسه در مورد سیاست خارجی تغییر کرده اند.

آقای مارتین کونسز، نایب رئیس اندیشکده جرمن مارشال فاند در پاریس در این ارتباط گفت: «به نظر می‌رسد که دولت ماکرون قصد دارد نقش فعال تری در خاورمیانه ایفا کند. بدون شک در ماه‌های آینده پاریس بر روی اولویت‌های جدیدی تمرکز خواهد کرد».

آقای ماکرون در کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۷ وعده داده بود که کشورش نقش فعالی را در حوزه سیاست خارجی ایفا خواهد کرد. افزایش محبوبیت او در داخل فرانسه نیز به پیشبرد این هدف کمک کرده است. آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان بیشتر درگیر مسائل داخلی است و بریتانیا نیز تلاش می‌کند راه حلی برای بحران برگزیت پیدا کند. اما مشاوران آقای ماکرون تایید میکنند که فرانسه در ماه‌های آتی بیشتر بر روی مسائل خارج از اتحادیه اروپا تمرکز خواهد کرد.

آقای ماکرون در سخنرانی خود در تاریخ ۲۷ آگوست در جمع سفرای فرانسه سیاست خارجی کشور را اینگونه توصیف کرد: «ما از تمام ابزار‌های خود برای تاثیرگذاشتن بر نظم جهانی استفاده می‌کنیم و هرگز تسلیم سرنوشت نخواهیم شد». آقای ماکرون در طول سخنرانی خود ۱۸ بار از واژه شجاعت استفاده کرد.

بدون شک دعوت کردن آقای ظریف به اجلاس جی-۷ اقدام شجاعانه‌ای بود. این کنفرانس در تاریخ ۲۴ آگوست شروع شد. آمریکا و متحدان اروپایی بر سر نحوه حل و فصل بحران هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف داشتند.

مطابق با سخنگوی دولت فرانسه، آقای جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در اجلاس سران جی-۷ حضور نداشت. دیپلمات‌های اروپایی این موضوع را به عنوان نشانه خوبی تفسیر کرده بودند. در نهایت اخراج آقای بولتون در تاریخ ۱۰ سپتامبر فرصت‌های جدیدی را برای پیشبرد برنامه‌های دیپلماتیک در مجمع سالانه سازمان ملل در ماه آینده ایجاد کرد.

مطابق با طرح پیشنهاد شده توسط دولت فرانسه، دولت ترامپ به ایران اجازه می‌دهد که دوباره بخشی از نفت خود را صادر کند. تهران نیز به تمام تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند و به طور رسمی به مذاکرات ملحق می‌شود. چندین منبع نزدیک به دولت آمریکا اشاره کرده اند که آقای ترامپ از کاهش تحریم‌های اقتصادی حمایت می‌کند. ظاهرا آقای بولتون به شدت با این موضوع مخالفت کرده بود.

دولت ماکرون ابتکار عمل جدید خود را در ماه ژوئن شروع کرد. مشاور جدید او برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرد. ماه بعد ایران اعلام کرد که محدودیت سقف غنی سازی در برجام را نقض کرده است. متعاقبا آقای ماکرون دوباره مشاور خود را برای گفت و گوی مستقیم با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تهران اعزام کرد.

آقای هنری روم، تحلیلگر اندیشکده گروه اوراسیا در مصاحبه با ما گفت: «آقای ماکرون در حال ارزیابی خواسته‌های ایران است».

تهران محل ناآشنایی برای آقای امانوئل بونه نیست. او دوران حرفه‌ای خود را به عنوان مشاور سفارت فرانسه در اوایل دهه ۲۰۰۰، در ایران شروع کرد. او در سال‌های بعد به عنوان سفیر فرانسه در لبنان انجام وظیفه کرده است.

مشاوران آقای ماکرون می‌گویند که رئیس جمهور فرانسه در کنار توافق هسته‌ای برجام بر روی احیای روابط غرب با روسیه نیز تمرکز کرده است. او می‌داند که برای پیدا کردن راه حلی برای بحران‌های لیبی و سوریه به کمک پوتین نیاز دارد. ماکرون مداخله‌های سایبری روسیه در کشور‌های دیگر و سرکوب مخالفان داخلی پوتین را محکوم کرده است، اما تاکید می‌کند که پیشبرد ابتکارات جهانی بدون مسکو امکان پذیر نیست.

او در جمع سفرای فرانسه گفته بود: «روسیه نیز همچون ما در اروپا واقع شده است. در صورتی که نتوانیم همکاری‌های سازنده‌ای با مسکو داشته باشیم، تنش‌ها و درگیری‌ها ادامه پیدا خواهند کرد».

آقای ماکرون تاکنون به دستاورد مهمی در حوزه سیاست خارجی دست نیافته است. او نتوانست دولت ترامپ را برای باقی ماندن در توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای ایران قانع کند. همچنین تلاش‌های او برای ایجاد آتش بس بین گروه‌های مخالف در لیبی نیز شکست خورده اند.

آزمون بعدی رئیس جمهور فرانسه در تاریخ ۲۴ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. رهبران ایران، فرانسه و آمریکا در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

بعید به نظر می‌رسد که رهبران ایران و آمریکا در این اجلاس دیدار کنند. ملاحظات سیاسی در داخل دو کشور احتمال وقوع چنین سناریویی را کاهش داده است. در هر صورت رئیس جمهور فرانسه به تلاش‌های خود برای میانجیگری بین دو کشور ادامه خواهد داد.

منبع: انتخاب

کلید واژه ها:
فرانسه برجام

مشاور رئیس جمهور فرانسه
مشاور رئیس جمهور فرانسه
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *