پروستات چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
پروستات چگونه تشخیص داده میشود
پروستات چگونه تشخیص داده میشود

ابتدا دکتر در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال میکند و سپس ممکن است:

با پوشیدن یک دستکش لاستیکی دکتر از طریق دیواره راست روده پروستات شما را احساس میکند.او می تواند توده ها ، تورم یا ناراحتی که نشانگر بیماری باشد را تشخیص دهد و گرچه بسیاری از آقایان از انجام معاینه مقعدی طفره می روند ولی این معاینه فقط ناراحتی مختصری ایجاد کرده و تنها چند ثانیه طول می کشد.

پروستات بزرگ شده یک پروتئین را به میزان بیشتری ترشح میکند و این آزمایش میزان آن پروتئین را در خون اندازه میگیرد.این آزمایش صد در صد دقیق نیست و ممکن است همرا با سایر آزمایشات مورد استفاده قرار گیرد.

ممکن است لازم باشد آزمایشات دیگری نیز انجام شود:برای مثال ممکن است دکتر شما دستور آزمایش سیستوسکوپی ، سی تی اسکن یا MRI را بدهد تا درون مجرا و پروستات را ببینید. یا قدرت جریان ادرار را اندازه بگیرد.(نوار ادرار Uroflowmtoy)

پروستات و عوارض ناشی از تشخیص دیر هنگام آن:

پروستات چگونه تشخیص داده میشود

تشخیص دیر هنگام پروستات و درمان دیر آن ممکن است سبب بزرگی بیش از حد آن و ابتلا به سرطان پروستات شود و برخی روشهای درمانی نیز احتما بروز عوارضی چون بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی را افزایش دهد.این امر نشان دهنده ی ضرورت انجام آزمایش PSA در مردان است.

درمان پروستات از طریق جراحی رادیکال پروستاتکتومی ممکن است سبب بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی در مردان شودکه با روش های درمانی جدید این دو مشکل به صورت جراحی و سرپایی قابل رفع است.

پروستات غده ای است که در همه مردان وجود دارد و از سن 35 سالگی به بالا رشد میکند که این رشد در 60سالگی با عارضه همراه است.

بزرگی پروستات به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم شده که نوع خوش خیم از 60سال به بالا باعث افت فشار و قطر ادرار و همچنین پرش میشود.

همچنین ناپیوسته بودن ادرار ،دفع قطره ای ادرار و تاخیر در شروع ادرار از دیگر علایم و نشانه های بزرگی پروستات از نوع خوش خیم است.

این مشکل با درمان دارویی قابل رفع است ولی اگر وزن پروستات به دلیل بزرگی بیش از 100 گرم باشد،عوارض نیز بیشتر شده و برای درمان نیاز به جراحی یا لیزر داریم.

بزرگی پروستات از نوع بدخیم سرطان پروستات نام دارد که یکی از شایع ترین سرطان ها در آقایان محسوب میشود که البته با انجام غربالگری از طریق انجام آزمایش PSA میتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.لذا بهتر است آقایان از سن 35 تا 40 سال سالانه یکبار نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند.

سرطان در صورت تشخیص به موقع با دارو قابل درمان است،تشخیص با تاخیر سبب پیشرفت سرطان و انتقال آن به غدد لنفاوی و استخوان فرد می شود.

درمان پروستات از طریق جراحی پروستاتکتومی ممکن است سبب بی اختیاری ادراری و ناتوانی جنسی در مردان شود که با روش های درمانی جدید این دو مشکل به صورت جراحی و سرپایی قابل رفع است.ناتوانی جنسی نیز اگر به درمان دارویی پاسخ نداد با جراحی های نوین میتوان آن را برطرف کرد.

سرطان پروستات

این بیماری ،جدی ترین بیماری پروستات است .این شکل از سرطان در میان آقایان  کمتر از 40 سال نادر است ولی در آقایان بالای 60 سال شایع می باشد.علت این بیماری نامشخص است.

دو نوع اصلی سرطان پروستات عبارتند از :

با پیشروی کند:

این سرطان آن قدر آرام پیشروی میکند که معمولا موجب مرگ زودرس نمیشود.در آقایان مسن تر درمان غالبا غیر ضروری است یا توصیه نمیشود.

با پیشروی سریع :

سلولهای سرطانی به سرعت رشد کرده و از پروستات به اندامهای دیگر پیشروی کرده موجب آسیب بیشتر می شوند.سلواهای سرطانی به بافت طبیعی پروستات هجوم آورده و آنرا تخریب کرده و جایگزین آن میشوند. اگر سرطان تشخیص داده نشود ممکن است به سایر قسمتهای بدن انتشار یابد.

علایم کنسر پروستات عبارتند از :

نشانه های عمومی سرطان که ممکن است مربوط به سرطان پروستات نیز باشند عبارتند از، تهوع ،استفراغ،درد ممتد،کاهش شدید وزن و خستگی.

درمان شامل یک یا چند روش ذیل می باشد:

جراحی – برداشتن پروستات برای جلوگیری از انتشار سرطان

پرتو درمانی – درمان با پرتو های اشعه ایکس برای از بین بردن غده

هورمون از جمله استروژن برای کند کردن انتشار سرطان

اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود درمان آن امید بخش است.

 

آدرس : زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، پلاک100، طبقه اول

شماره تماس : 02122023225-02122035573

ایمیل : dr@mehrimehrad.ir

پروستات یک غده کوچک در مردان است که به تولید منی کمک می کند

 

پروستات یک غده کوچک در مردان است که به تولید منی کمک می کند. درست در زیر مثانه در جلوی راست روده قرار دارد و به دور لوله ای می رود که ادرار و منی را از بدن خارج می کند. هرچه پیرتر می شوید بزرگتر می شود. اگر پروستات شما بیش از حد بزرگ شود ، می تواند باعث تعدادی از مسائل بهداشتی شود.

 

همه مردان در معرض مشکلات پروستات هستند. به این دلیل که همه مردان پروستات دارند. نگاهی به این بررسی کلی از مشکلات پروستات بیندازید تا خطر ابتلا به پروستات را ارزیابی کنید.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

 

سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است

 

اغلب هیچ علائمی در ارتباط با سرطان پروستات در مراحل اولیه وجود ندارد. با این حال ، بیشتر موارد سرطان پروستات قبل از ایجاد علائم از طریق غربالگری تشخیص داده می شود. انجمن سرطان آمریکا علائم زیر را از علائم سرطان پروستات در مراحل بعدی ذکر کرده است: 

– ناتوانی در ادرار کردن

– جریان ادرار ناپیوسته یا ضعیف

– مشکل در شروع یا توقف جریان ادرار

– تکرر ادرار ، به خصوص در شب

– خون در ادرار

– درد یا سوزش با دفع ادرار

– درد مداوم پشت ، لگن یا قسمت فوقانی ران

در صورت ادامه بیماری باید با پزشک مشورت شود. توجه به این نکته مهم است که این علائم ممکن است توسط عواملی غیر مرتبط با سرطان پروستات ایجاد شود.

 

• هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH): که همچنین به عنوان بزرگ شدن پروستات در مردان شناخته می شود، رشد غده پروستات تا اندازه ناسالم است. احتمال افزایش BPH در هر مرد با افزایش سن بیشتر می شود. با این حال ، فقط حدود نیمی از مردان علائم BPH دارند که نیاز به درمان دارند. BPH منجر به سرطان پروستات نمی شود ، اگرچه هر دو در مردان مسن شایع است.

 

• سرطان پروستات : سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است (علاوه بر سرطان پوست). تقریباً از هر شش نفر یک مرد در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا خواهد شد. مانند BPH ، خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد. از هر سه مرد مبتلا به سرطان پروستات ، تقریباً دو نفر بالای 65 سال دارند. 

 

• پروستاتیت : برخلاف بیشتر مشکلات پروستات ، پروستاتیت (التهاب یا عفونت پروستات) بیشتر در مردان جوان و میانسال رخ می دهد. فقط 5٪ تا 10٪ از مردان در طول زندگی خود دچار پروستاتیت می شوند.

 

اینکه آیا مردان سالم و بدون علائم از نظر سرطان پروستات بررسی شوند بحث برانگیز است. سازمان های پزشکی در مورد مسئله غربالگری و اینکه آیا مزایایی دارد یا نه توافق ندارند.

برخی از سازمان های پزشکی به مردان توصیه می کنند که غربالگری سرطان پروستات در 50 سالگی یا زودتر برای مردانی که عوامل خطر سرطان پروستات دارند ، انجام شود.

 

در مورد وضعیت خاص خود و مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود مشورت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری سرطان پروستات برای شما مناسب است یا خیر.

 

راههای تشخیص بیماریهای پروستات

 

آزمایشات غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

• معاینه رکتال دیجیتال (DRE): در طی DRE ، پزشک یک انگشت با دستکش و چرب شده را به راست روده وارد می کند تا پروستات را که در مجاورت رکتوم است ، معاینه کند. اگر پزشک شما در بافت ، شکل یا اندازه غده ناهنجاری پیدا کند ، ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید.

 

• آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): یک نمونه خون از ورید بازوی شما گرفته می شود و برای PSA ، ماده ای که به طور طبیعی توسط غده پروستات تولید می شود ، تجزیه و تحلیل می شود. وجود مقدار کمی PSA در جریان خون طبیعی است. با این حال ، اگر سطح بالاتر از حد طبیعی یافت شود ، ممکن است نشانگر عفونت پروستات ، التهاب ، بزرگ شدن یا سرطان باشد.

آزمایش PSA همراه با DRE به شناسایی سرطان های پروستات در مراحل اولیه کمک می کند. 

 

• سونوگرافی: اگر آزمایش های دیگر نگرانی هایی را ایجاد کند ، پزشک ممکن است از سونوگرافی ترانس رکتال برای ارزیابی بیشتر پروستات شما استفاده کند. یک دوربین کوچک ، در راست روده شما قرار می گیرد. این دوربین با استفاده از امواج ، تصویری از غده پروستات شما ایجاد می کند.

 

پروستات چگونه تشخیص داده میشود

• جمع آوری نمونه ای از بافت پروستات : اگر نتایج آزمایش اولیه سرطان پروستات را نشان می دهد ، پزشک ممکن است روشی را برای جمع آوری نمونه ای از سلول ها از پروستات (بیوپسی پروستات) توصیه کند. نمونه برداری از پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک که برای جمع آوری بافت در پروستات قرار داده می شود ، انجام می شود. نمونه بافت در آزمایشگاه برای تعیین وجود سلول های سرطانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

 

آسیب به کلیه یکی از عوارض بزرگی پروستات می باشد

 

بسیاری از مردان علائم بزرگی پروستات خود را نادیده می گیرند. با این حال ، درمان زود هنگام می تواند به شما کمک کند از عوارض بالقوه خطرناک جلوگیری کنید. در صورت مشاهده علائم BPH با پزشک خود تماس بگیرید. مردانی که سابقه طولانی مدت BPH دارند ممکن است دچار عوارض زیر شوند:

– عفونت های دستگاه ادراری

– سنگهای ادراری

– آسیب کلیه

– خونریزی در دستگاه ادراری

– ناتوانی در ادرار کردن

بعضی اوقات انسداد ادراری ناشی از BPH به قدری شدید است که هیچ ادراری نمی تواند مثانه را ترک کند. به این حالت انسداد خروجی مثانه گفته می شود. این می تواند خطرناک باشد زیرا ادرار محبوس در مثانه می تواند باعث عفونت ادراری شود و به کلیه ها آسیب برساند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

  

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


راحتی در هر قدم احساس می کنید

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


دانستنی های سلامت واژن

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اغلب موارد تشخیص سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی ( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری)، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

فهرست موضوعات

اینکه تست سلامت مردان بی هیچ نشانه ای از سرطان پروستات انجام شود جای بحث دارد. برخی از پزشکان با مسئله ی غربالگری و اینکه آیا مفید واقع میشود یا نه مخالف اند.

بعضی از پزشکان به مردان در 50 سالگی توصیه به غربالگری می کنند ، و برای مردانی که عوامل خطر را دارا می باشند این کار در 40 سالگی توصیه می شود. از طرفی برخی پزشکان نظری مخالف نسبت به انجام غربالگری دارند.

با پزشک خود درباره ی شرایط خاص خود و فواید و خطرات غربالگری بحث کنید. با یکدیگر می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مفید است یا خیر.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

تست های غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشک برای انجام DRE دستکش می پوشد و با چرب کردن انگشت خود آن را به داخل راست روده شما فرو می برد تا پروستات شما را لمس و معاینه کند، چرا که پروستات نزدیک راست روده می باشد. اگر پزشک هر چیز غیر طبیعی را در بافت، شکل، و یا قوام پروستات شما پیدا کند ، ممکن است به تست های بیشتری نیاز داشته باشید.

یک نمونه ی خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود. PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده ی پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از 4 طبیعی تلقی می شود. البته بالاتراز حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مثل عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات، احتباس ادراری، سوند گذاری، انزال نیز می توانند PSA را تا حدی بالا ببرند.

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای 60 تا 65 سال کم تر از 4 ng/ml می باشد ولی این مقدار محل اختلاف است و برای افراد جوان تر از 60 تا 65 سال برای کشف 95 درصد سرطان ها، این میزان کمتر از 2.5 می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

25% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.

در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی و اثبات آن بایستی بیوپسی انجام شود.

PSA همراه با DRE می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. اما مطالعات از اینکه آیا این تست ها خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش داده اند یا خیر موافق نیستند. به همین خاطر است که هنوز پیرامون غربالگری سرطان پروستات بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اگر نکته غیر طبیعی در تست های DRE یا PSA یافت شد، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ همانند:

اگر تست های دیگر احتمال سرطان را ازفزایش داد ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از طریق راست روده (ترانس رکتال) استفاده کند تا پروستات شما را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد. یک میله ی کوچک در شکل و اندازه ی یک سیگار، در راست روده ی شما قرار داده می شود. این میله از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از غده ی پروستات شما استفاده می کند.

اگرنتایج تست های اولیه احتمال سرطان پروستات را بدهند، پزشک شما پیشنهاد می دهد که می بایست از سلول های پروستات شما نمونه گرفته شود. (بیوپسی پروستات). بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک انجام می شود که برای نمونه گیری از بافت در داخل پروستات فرو می رود. نمونه بافت در آزمایشگاه آنالیز می شود تا تعیین شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر؟

بعد از اینکه بیوپسی مشخص کرد که شما سرطان دارید، گام بعدی تعیین میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی است(درجه یا گرید). در آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمونه ی سلول های سرطانی شما را بررسی می کند تا تعیین کند که چقدر سلول های سرطانی با سلول های سالم فرق دارند؟ درجه ی بالاتر نشان می دهد که سرطان شما تهاجمی تر است و احتمالا به سرعت گسترش می یابد.

متداول ترین شاخصی که برای ارزیابی درجه تهاجم سلول های سرطان استفاده میشود نمره ی گلیسون نامیده میشود. نمره گلیسون شامل دو عدد می باشد که حداقل آن 2 (سرطان فاقد تهاجم ) و حداکثر آن 10 (سرطان به شدت مهاجم) می باشد.

📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام

علائم تان بیشتر به نفع التهاب و عفونت پروستات هست. بهتره سونوگرافی و‌آزمایش ادرار و پروستات بدهید و‌براساس آن درمان شوید

سلامآزمایشات نرمال هست. کپسول تامسولوسین شبی یک عدد بخورید و قرص تولترودین 1 میلی صبح ها بخورید

با پزشک قلب تان مشورت کنید چون تامسولوسین کمی افت فشار میدهد

سلامبله با یک بیضه هم میشه بچه دار شدآب سرد برای فعالیت بیضه ها خوبه

سلام

درد میتونه ناشی از التهاب بیضه باشه یا اسپاسم باشه

بهتره سونوگرافی از بیضه انجام دهید

فعلا قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلی هر ۱۲ ساعت و کپسول سلکسیب ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت بخورید

بله ممکنه

برای تشخیص نیاز به سونوگرافی است

سلام

نیازی به ادامه دارو‌نیست

اغلب موارد تشخیص سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی ( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری)، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

فهرست موضوعات

اینکه تست سلامت مردان بی هیچ نشانه ای از سرطان پروستات انجام شود جای بحث دارد. برخی از پزشکان با مسئله ی غربالگری و اینکه آیا مفید واقع میشود یا نه مخالف اند.

بعضی از پزشکان به مردان در 50 سالگی توصیه به غربالگری می کنند ، و برای مردانی که عوامل خطر را دارا می باشند این کار در 40 سالگی توصیه می شود. از طرفی برخی پزشکان نظری مخالف نسبت به انجام غربالگری دارند.

با پزشک خود درباره ی شرایط خاص خود و فواید و خطرات غربالگری بحث کنید. با یکدیگر می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مفید است یا خیر.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

تست های غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشک برای انجام DRE دستکش می پوشد و با چرب کردن انگشت خود آن را به داخل راست روده شما فرو می برد تا پروستات شما را لمس و معاینه کند، چرا که پروستات نزدیک راست روده می باشد. اگر پزشک هر چیز غیر طبیعی را در بافت، شکل، و یا قوام پروستات شما پیدا کند ، ممکن است به تست های بیشتری نیاز داشته باشید.

یک نمونه ی خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود. PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده ی پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از 4 طبیعی تلقی می شود. البته بالاتراز حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مثل عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات، احتباس ادراری، سوند گذاری، انزال نیز می توانند PSA را تا حدی بالا ببرند.

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای 60 تا 65 سال کم تر از 4 ng/ml می باشد ولی این مقدار محل اختلاف است و برای افراد جوان تر از 60 تا 65 سال برای کشف 95 درصد سرطان ها، این میزان کمتر از 2.5 می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

25% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.

در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی و اثبات آن بایستی بیوپسی انجام شود.

PSA همراه با DRE می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. اما مطالعات از اینکه آیا این تست ها خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش داده اند یا خیر موافق نیستند. به همین خاطر است که هنوز پیرامون غربالگری سرطان پروستات بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اگر نکته غیر طبیعی در تست های DRE یا PSA یافت شد، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ همانند:

اگر تست های دیگر احتمال سرطان را ازفزایش داد ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از طریق راست روده (ترانس رکتال) استفاده کند تا پروستات شما را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد. یک میله ی کوچک در شکل و اندازه ی یک سیگار، در راست روده ی شما قرار داده می شود. این میله از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از غده ی پروستات شما استفاده می کند.

اگرنتایج تست های اولیه احتمال سرطان پروستات را بدهند، پزشک شما پیشنهاد می دهد که می بایست از سلول های پروستات شما نمونه گرفته شود. (بیوپسی پروستات). بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک انجام می شود که برای نمونه گیری از بافت در داخل پروستات فرو می رود. نمونه بافت در آزمایشگاه آنالیز می شود تا تعیین شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر؟

بعد از اینکه بیوپسی مشخص کرد که شما سرطان دارید، گام بعدی تعیین میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی است(درجه یا گرید). در آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمونه ی سلول های سرطانی شما را بررسی می کند تا تعیین کند که چقدر سلول های سرطانی با سلول های سالم فرق دارند؟ درجه ی بالاتر نشان می دهد که سرطان شما تهاجمی تر است و احتمالا به سرعت گسترش می یابد.

متداول ترین شاخصی که برای ارزیابی درجه تهاجم سلول های سرطان استفاده میشود نمره ی گلیسون نامیده میشود. نمره گلیسون شامل دو عدد می باشد که حداقل آن 2 (سرطان فاقد تهاجم ) و حداکثر آن 10 (سرطان به شدت مهاجم) می باشد.

📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام

علائم تان بیشتر به نفع التهاب و عفونت پروستات هست. بهتره سونوگرافی و‌آزمایش ادرار و پروستات بدهید و‌براساس آن درمان شوید

سلامآزمایشات نرمال هست. کپسول تامسولوسین شبی یک عدد بخورید و قرص تولترودین 1 میلی صبح ها بخورید

با پزشک قلب تان مشورت کنید چون تامسولوسین کمی افت فشار میدهد

سلامبله با یک بیضه هم میشه بچه دار شدآب سرد برای فعالیت بیضه ها خوبه

سلام

درد میتونه ناشی از التهاب بیضه باشه یا اسپاسم باشه

بهتره سونوگرافی از بیضه انجام دهید

فعلا قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلی هر ۱۲ ساعت و کپسول سلکسیب ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت بخورید

بله ممکنه

برای تشخیص نیاز به سونوگرافی است

سلام

نیازی به ادامه دارو‌نیست

اغلب موارد تشخیص سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی ( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری)، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

فهرست موضوعات

اینکه تست سلامت مردان بی هیچ نشانه ای از سرطان پروستات انجام شود جای بحث دارد. برخی از پزشکان با مسئله ی غربالگری و اینکه آیا مفید واقع میشود یا نه مخالف اند.

بعضی از پزشکان به مردان در 50 سالگی توصیه به غربالگری می کنند ، و برای مردانی که عوامل خطر را دارا می باشند این کار در 40 سالگی توصیه می شود. از طرفی برخی پزشکان نظری مخالف نسبت به انجام غربالگری دارند.

با پزشک خود درباره ی شرایط خاص خود و فواید و خطرات غربالگری بحث کنید. با یکدیگر می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مفید است یا خیر.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

تست های غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشک برای انجام DRE دستکش می پوشد و با چرب کردن انگشت خود آن را به داخل راست روده شما فرو می برد تا پروستات شما را لمس و معاینه کند، چرا که پروستات نزدیک راست روده می باشد. اگر پزشک هر چیز غیر طبیعی را در بافت، شکل، و یا قوام پروستات شما پیدا کند ، ممکن است به تست های بیشتری نیاز داشته باشید.

یک نمونه ی خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود. PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده ی پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از 4 طبیعی تلقی می شود. البته بالاتراز حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مثل عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات، احتباس ادراری، سوند گذاری، انزال نیز می توانند PSA را تا حدی بالا ببرند.

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای 60 تا 65 سال کم تر از 4 ng/ml می باشد ولی این مقدار محل اختلاف است و برای افراد جوان تر از 60 تا 65 سال برای کشف 95 درصد سرطان ها، این میزان کمتر از 2.5 می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

25% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.

در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی و اثبات آن بایستی بیوپسی انجام شود.

PSA همراه با DRE می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. اما مطالعات از اینکه آیا این تست ها خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش داده اند یا خیر موافق نیستند. به همین خاطر است که هنوز پیرامون غربالگری سرطان پروستات بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اگر نکته غیر طبیعی در تست های DRE یا PSA یافت شد، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ همانند:

اگر تست های دیگر احتمال سرطان را ازفزایش داد ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از طریق راست روده (ترانس رکتال) استفاده کند تا پروستات شما را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد. یک میله ی کوچک در شکل و اندازه ی یک سیگار، در راست روده ی شما قرار داده می شود. این میله از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از غده ی پروستات شما استفاده می کند.

اگرنتایج تست های اولیه احتمال سرطان پروستات را بدهند، پزشک شما پیشنهاد می دهد که می بایست از سلول های پروستات شما نمونه گرفته شود. (بیوپسی پروستات). بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک انجام می شود که برای نمونه گیری از بافت در داخل پروستات فرو می رود. نمونه بافت در آزمایشگاه آنالیز می شود تا تعیین شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر؟

بعد از اینکه بیوپسی مشخص کرد که شما سرطان دارید، گام بعدی تعیین میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی است(درجه یا گرید). در آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمونه ی سلول های سرطانی شما را بررسی می کند تا تعیین کند که چقدر سلول های سرطانی با سلول های سالم فرق دارند؟ درجه ی بالاتر نشان می دهد که سرطان شما تهاجمی تر است و احتمالا به سرعت گسترش می یابد.

متداول ترین شاخصی که برای ارزیابی درجه تهاجم سلول های سرطان استفاده میشود نمره ی گلیسون نامیده میشود. نمره گلیسون شامل دو عدد می باشد که حداقل آن 2 (سرطان فاقد تهاجم ) و حداکثر آن 10 (سرطان به شدت مهاجم) می باشد.

📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوال پزشکی دارید ؟!؟


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام

علائم تان بیشتر به نفع التهاب و عفونت پروستات هست. بهتره سونوگرافی و‌آزمایش ادرار و پروستات بدهید و‌براساس آن درمان شوید

سلامآزمایشات نرمال هست. کپسول تامسولوسین شبی یک عدد بخورید و قرص تولترودین 1 میلی صبح ها بخورید

با پزشک قلب تان مشورت کنید چون تامسولوسین کمی افت فشار میدهد

سلامبله با یک بیضه هم میشه بچه دار شدآب سرد برای فعالیت بیضه ها خوبه

سلام

درد میتونه ناشی از التهاب بیضه باشه یا اسپاسم باشه

بهتره سونوگرافی از بیضه انجام دهید

فعلا قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلی هر ۱۲ ساعت و کپسول سلکسیب ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت بخورید

بله ممکنه

برای تشخیص نیاز به سونوگرافی است

سلام

نیازی به ادامه دارو‌نیست

سلامت نیاز نخست

سرطان پروستات

7 مرداد 1399

تشخیص سرطان پروستات و درجه بندی آن، نقش اساسی در مراقب های بالینی بیمار دارد. در برخی مواقع، ممکن است بیمار با وجود ابتلا به سرطان پروستات. هیچ گونه علائم و نشانه ای را مشاهده نکند. بنابراین، انجام معاینه و چکاب سالیانه برای مردان امری واجب و ضروری است. با انجام آزمایش هایی مانند آزمایش خون، غربالگری، تصویر برداری و… سرطان پروستات تشخیص داده می شود و تشخیص زود هنگام این بیماری تأثیر بسزایی در روند درمان آن خواهد داشت. اگر اورولوژیست در آزمایش های اولیه به وجود سرطان پروستات مشکوک شود، برای اطمینان از تشخیص خود بسته به شرایط بیمار آزمایش های متفاوتی را پیشنهاد می کند. در این مطلب، به راه های تشخیص سرطان پروستات می پردازیم و اطلاعات کافی در این راستا در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. به امید آنکه با تشخیص به موقع این بیماری و پیگیری  راه های درمان پروستات بتوانبد بر آن غلبه نمایید. 

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات کمک بسزایی به روند درمان این بیماری کرده  و دستیابی  به بهبودی فرد مبتلا به سرطان پروستات را دو چندان می نماید. پروستات چگونه تشخیص داده میشود

اگر پزشک شما تشخیص دهد که شما به سرطان پروستات مبتلا شده اید، از شما در مورد مشکلاتی که دارید، پرس و جو می کند. نشانه های کانسر پروستات در هر فردی می تواند متفاوت باشد. از جمله دیده شدن خون در ادرار، مشکلات جنسی و درد در ناحیه لگن و کمر و…. همچنین، ممکن است در مورد سابقه خانوادگی شما که جز عوامل مبتلا شدن به این سرطان می باشد، سؤالاتی پرسیده شود. معاینه فیزیکی به این صورت انجام می پذیرد که دکتر به وسیله دستکش که به روغن مخصوص آغشته شده، انگشت خود را وارد مقعد بیمار کرده و هر گونه برآمدگی یا تغییرات غیر طبیعی روی غده پروستات بررسی می کند. به این معاینه یا آزمایش دیجیتال رکتوم (DRE) گفته می شود. پس از انجام این معاینه در صورت وجود تومورهای سرطانی، دکتر آزمایشات دیگر را برای تشخیص نهایی تجویز می کند.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) پروتئینی است که توسط سلول های موجود در غده پروستات، هم سلول های طبیعی و هم سلول های سرطانی ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی است و مقدار کمی از آن در خون موجود می باشد. آزمایش خون PSA به طور عمده برای غربالگری سرطان پروستات در مردان، بدون علائم کانسر پروستات استفاده می شود. این آزمایش جز اولین آزمایش هایی می باشد که برای فرد مبتلا به این سرطان تجویز می شود.

PSA در خون را با واحدی به نام نانوگرم در میلی لیتر اندازه گیری می کنند. با افزایش سطح PSA در خون احتمال ابتلا به سرطان پروستات افزایش میابد، اما هیچ نظریه قطعی وجود ندارد که با آنجام این آزمایش، بگوییم فرد به سرطان پروستات دچار شده است یا خیر. برخی از پزشکان نقطه شروع سرطان را از ۴ نانوگرم می سنجند، در حالی که برخی دیگر از سطح پایین تری مانند ۲.۵ تا ۳ نانوگرم را مد نظر می گیرند.

بیشتر مردانی که سطح PSA زیر ۴ نانوگرم در هر میلی لیتر خون آن ها باشد، به سرطان پروستات مبتلا نیستند ولی تضمینی نیست که فرد مبتلا به سرطان نباشد.

مردان با سطح PSA بین ۴ تا ۱۰ که اغلب محدوده مرزی نامیده می شود، حدود ۱ در ۴ احتمال ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

اگر PSA بیش از ۱۰ باشد، احتمال وجود کانسر پروستات بیش از ۵۰ درصد است.

 

اگر سطح PSA خون در بیمار زیاد باشد، ممکن است پزشک آزمایش های دیگری را برای تشخیص دقیق پیشنهاد کند.

 

اگر نتایج آزمایش خون DRE، PSA یا سایر آزمایشات نشان دهد که فرد سرطان پروستات دارد، به احتمال زیاد به بیوپسی پروستات احتیاج است. بیوپسی روشی است که در آن نمونه های کوچک پروستات برداشته می شود و سپس زیر میکروسکوپ قرار می دهند و مورد بررسی قرار می گیرد. بیوپسی هسته سوزنی اصلی ترین روش برای تشخیص سرطان پروستات می باشد که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود.

در حین انجام نمونه برداری، پزشک معمولاً با آزمایش تصویر برداری مانند سونوگرافی یا MRI یک سوزن تو خالی را وارد غده پروستات می کنند. این کار از طریق دیواره رکتوم یا از طریق مقعد صورت می پذیرد. پزشک این کار را حدود ۱۲ بار انجام می دهد تا از قسمت های مختلف پروستات نمونه برداری کند. شاید این روش دردناک به نظر برسد، اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. پزشک ابتدا ناحیه کنار پروستات را بی حس کرده (بی حسی موضعی) و نیدل یا سوزن باریک کسری از ثانیه به غده پروستات وارد و خارج می شود.

معمولاً عملیات بیوپسی در مطب پزشک انجام می شود و کل زمان نمونه برداری ۱۰ دقیقه می باشد. قبل از انجام بیوپسی، بیمار برای ۱ یا ۲ روز آنتی بیوتیک مصرف می کند تا خطر عفونت کاهش یابد. بیمار چند روز بعد از انجام بیوپسی ممکن است در این ناحیه احساس درد شدید داشته باشد یا در ادرار خود خون ببیند. حتی ممکن است دچار خونریزی در روده شود، بخصوص اگر فرد بواسیر داشته باشد. بسیاری از مردان هم بعد از انجام نمونه برداری در مایع منی خون را مشاهده می کنند یا منی به رنگ تیره در می آید. این روند ممکن است چند هفته بعد از انجام بیوپسی دوام بیاورد. باید این نکته را مد نظر داشته باشد که بعد از انجام نمونه برداری در صورت داشتن رابطه جنسی حتماً از کاندوم استفاده کرده تا از بیماری های مقاربتی جلوگیری شود.

نمونه های بیوپسی بیمار به آزمایشگله فرستاده می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. گرفتن نتایج آزمایش، معمولاً ۱ تا ۳ روز زماان می برد. نتایج به شرح زیر گزلرش می شود:

مثبت: سلول های سرطانی در نمونه های بیوپسی مشاهده شده و فرد مبتلا به سرطان می باشد.

منفی: هیچ سلول سرطانی در نمونه های بیوپسی مشاهده نشده و فرد سرطان پروستات ندارد.

مشکوک: در نمونه های بیوپسی مورد غیر عادی دیده شده ولی ممکن است سرطان نباشد.

اگر نتایج بیوپسی پروستات منفی باشد یعنی سرطان را نشان ندهند. در این صورت انجام آزمایش های دیگر از جمله نمونه خون، ادرار یا گرفتن نمونه های دیگر بیوپسی پروستات پیشنهاد می شود. تست هایی شامل سلامت پروستات (PHI)، تست 4Kscore و تست PCA3 همه این آزمایشات پزشکان را برای درک بهتر سرطان پروستات کمک می کنند. پزشک ممکن از نمونه برداری را دوباره تکرار کند و نمونه های دیگری از قسمت های مختلف پروستات بگیرد یا با کمک MRI مناطق غیر طبیعی را به طور دقیق بررسی کند.

سیستم گلیسون سال ها مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس میزان ظاهری سرطان از نظر بافت طبیعی پروستات نمرات را تعیین می کند. در نمونه برداری، پزشک نمونه بافت را از مناطق مختلف پروستات جمع آوری می کند زیرا، سرطان همیشه در یک قسمت پروستات ایجاد نمی شود. بنابراین، برای بیوپسی چند نمونه گرفته می شود و پس از بررسی نمونه در زیر میکروسکوپ پزشک دو منطقه که بیشترین سلول های سرطانی را دارد پیدا می کند و به هر یک از این مناطق نمره گلیسون جداگانه ای را اختصاص می دهد. هر کدام از آن ها یک امتیاز بین ۱ تا ۵ را می گیرند.

 این ها در مرحله بعد با هم جمع شده و به نمره ترکیبی می رسند که اغلب به عنوان مجموع گلیسون شناخته می شود. در اغلب موارد نمره گلیسون بر روی دو منطقه که بافت های سرطانی زیادی دارند و در بالا شرح داده شد، متکی است. با این حال، چند استثنا نیز در درجه بندی وجود دارد.به عنوان مثال هنگامی که نمونه سلول های سرطانی بسیاری را با درجه بالا نشان داده یا سه منطقه مختلف با نمرات مختلف وجود داشته باشد، نمره گلیسون اصلاح شده تا منعکس کننده چگونگی تهاجمی بودن سرطان را نشان دهد.

هنگامی که پزشک نمره گلیسون را به شما می گوید، این نمره عددی بین ۲ تا ۱۰ است. البته همیشه بالاتر بودن این عدد نشان دهنده تهاجمی بودن سرطان نیست. اما به طور معمول نمرات پایین تر نشان می دهد که سرطان کمتر تهاجمی است. در اغلب موارد نمرات بین ۶ تا ۱۰ قرار دارند. نمونه بیوپسی که نمره ۱ یا ۲ به آن تعلق می گیرد نشان دهنده این است که غالب مناطق سرطانی نیستند.

نمره گلیسون ۶ معمولاً پایین ترین نمره ممکن است و سرطان پروستات با نمره ۶، سرطانی است که در درجه پایین قرار دارد. بدان معناست که سرطان به آرامی رشد کرده و گسترش کمی در بدن دارد.

نمرات بین ۸ تا ۱۰ به عنوان سرطان پروستات درجه بالا تفکیک می شوند. در این موارد، سرطان به احتمال زیاد گسترش و رشد سریعی دارد و احتمال رشد و گسترش نمرات ۹ تا ۱۰، نسبت به نمرات ۸ دو برابر است.

در مورد نمره ۷، نتایج می تواند یکی از دو روش زیر باشد:

۳ + ۴ = ۷
۴ + ۳ = ۷

این تمایز، چگونگی تهاجمی بودن تومور را نشان می دهد و نمرات ۳ + ۴ معمولاً دارای نتیجه خوبی هستند. نمره ۴ + ۳ در مقایسه با نمره ۳ + ۴ احتمال گسترش سلول های سرطانی بیشتر می باشد. این احتمال هنوز هم وجود دارد که نمره ۷، کمتر از نمره ۸ گسترش یابد.

در برخی موارد، فرد ممکن است چند نمره گلیسون دریافت کند و دلیل این موضوع ممکن است درجه از داخل تومور و یا بین دو یا چند تومور متفاوت به دست آمده باشد. در این موارد، پزشک از بالاترین نمره به عنوان راهنما برای درمان فرد مبتلا به سرطان استفاده می کند.

گاهی اوقات، وقتی سلول های پروستات مورد بررسی قرار می گیرند نه شبیه سلول های سرطانی هستند، نه شبیه سلول های طبیعی.

در حالت PIN با مشاهده سلول های پروستات در زیر میکروسکوپ تغییراتی رویت می شوند، اما این تغییرات مشابه وضعیت سلول های سرطانی نبوده و برخلاف آن ها PIN به سایر بخش های پروستات انتشار نمی یابد. برحسب الگوی ظاهر غیرطبیعی سلول ها آن ها را به انواع زیر طبقه بندی می کنند:

درجه پایین: در این حالت عموماً سلول های بافت پروستات طبیعی به نظر می رسند.

درجه بالا: در این حالت اکثریت سلول های بافت پروستات ظاهر غیر طبیعی دارند.

گاهی علائم PIN در مردان جوان نیز ظاهر می شود. بسیاری از مردان علائم PIN را در سنین پایین نشان می دهند اما این به معنای بروز سرطان در سنین بالاتر نمی باشد. در واقع ارتباط بین سرطان پروستات و PIN درجه پایین هنوز مشخص نشده است. اگر PIN درجه بالا در نمونه فرد مشاهده شود، احتمال ابتلای آن شخص به سرطان پروستات به میزان ۲۰ درصد بالاتر می رود.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

در حالت PIA سلول ها ظاهری کوچک تر از حد طبیعی داشته و نشانه هایی از التهاب در آن محل دیده می شود. PIA به معنای سرطان نیست، اما محققان معتقدند که این حالت ممکن است به PIN درجه بالا و یا سرطان منجر شود.

در حال حاضر، برخی پزشکان به مردان مبتلا به سرطان پروستات آزمایش های ژنتیکی را توصیه می کنند. این آزمایش شامل مردانی است که مبتلا به سندروم سرطان خانواده مانند جهش ژن BRCA یا به سندروم لینچ مشکوک هستند. همچنین، این آزمایش ها برای مردانی که سرطان پروستات داشته و برخی از ویژگی های خطرناک را به همراه دارند و تومور سرطانی در قسمت های دیگر بدن شیوع پیدا کرده، پیشنهاد می شود.

آزمایش های تصویر برداری از اشعه ایکس، میدان مغناطیسی، امواج صوتی یا مواد رادیو اکتیو برای ایجاد تصاویری از بدن شما استفاده می شود. ممکن است برای تشخیص سرطان از یک یا چند نوع تصویر برداری استفاده شود. کاربرد آزمایش های تصویر برداری به شرح زیر است:

آزمایش های تصویر برداری که برای جست و جو سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

برای این آزمایش کاوشگر کوچکی روغن کاری شده و از طریق مقعد وارد روده فرد می گردد. این کاوشگر امواج صوتی را به غده پروستات وارد و پژواک ایجاد می کند. این وسیله پژواک را جمع کرده و یک کامپیوتر آن ها را به تصویر سیاه و سفید از غده پروستات تبدیل می کند. این روش کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شده و در مطب و به صورت سرپایی انجام می شود. این سونوگرافی معمولاً دردناک نمی باشد.

TRUS در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد:

در بعضی از روش های درمانی مانند براکی تراپی یا کرایوتراپی به عنوان راهنما مورد استفاده قرار می گیرد.

اسکن های MRI با استفاده از امواج رادیویی و آهنربا های قوی تصاویر دقیقی از بافت های نرم بدن ایجاد می کند. اسکن MRI می تواند تصویری کاملاً واضح از پروستات و مناطق مجاور به پزشکان ارائه دهد. یک ماده حاجب به نام گادولینیوم قبل از اسکن به صورت وریدی تزریق می شود تا پزشک جزئیات را بهتر ببیند.

MRI چند قطبی: این روش جدید MRI می تواند برای تعریف بهتر مناطق احتمالی سرطان در پروستات و همچنین بررسی روند رشد تومورهای سرطانی به کار گرفته شود. این آزمایش رشد سرطان را خارج از غده پروستات نشان می دهد.

بیوپسی MAT / سونوگرافی با هدایت فیوژن: در این روش، بیمار چند روز یا چند هفته قبل از نمونه برداری، اسکن MRI را انجام می دهد. در طول بیوپسی از TRUS برا مشاهده پروستات استفاده می شود و از یک برنامه ویژه یارانه ای برای تولید تصاویر MRI و TRUS در صفحه کامپیوتر استفاده می شود. این روش این امکان را به ارولوژیست می دهد که قسمت های مشکوک به سرطان را روی تصاویر مشاهده کرده و انجام بیوپسی راحت تر صورت گیرد.

اگر سرطان پروستات در قسمت های دور بدن گسترش یابد، اغلب ابتدا به استخوان ها می رود. اسکن استخوان می تواند نشان دهد که سرطان به استخوان رسیده است یا خیر. برای انجام این اسکن، مقدار کمی از مواد رادیواکتیو با دوز پایین به بیمار تزریق می شود تا نواحی آسیب دیده به خوبی مشخص شوند. یک دوربین خاص رادیواکتیویته را تشخیص داده و تصویری از اسکلت منطقه مورد نظر ایجاد می کند. اسکن استخوان نشان دهنده سرطان در است که برای اطمینان از وجود سرطان در استخوان آزمایش های دیگر ضروری است.

سی تی اسکن از اشعه ایکس برای ساخت تصاویر دقیق از نقاط مختلف بدن استفاده می شود. در صورتی که وجود سرطان بر اساس نتیجه آزمایش های دیگر چون DER، سطح PSA و نمره گیلسون مشخص شده باشد، انجام CT اسکن ضروری نمی باشد. گاهی اوقات، سلول های سرطان پروستات به غدد لنفاوی مجاور رسیده و انجام اسکن توموگرافی تشخیص را آسان می نماید.

سالانه بسیاری از مردان در سرتاسر دنیا درگیر سرطان پروستات می شوند، به همین دلیل تشخیص و راهنمایی بیمار توسط  گروه متخصص کمک بسزایی به فرد خواهد کرد. راه های تشخیص سلول های سرطانی در فرد بسته به شرایط گوناگون، متفاوت است. انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات لازم در راستای تشخیص سرطان پروستات همیشه در کنار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه تشخیص به موقع این کانسر و پیگیری راه های درمان، بهبودی و تندرستی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود.


ارسال نظر

نام

ایمیل

نظر

جست و جو

دسته بندی مطالب

بیشترین بازدید

علائم سرطان روده بسته به مرحله و شدت سرطان می تواندمتفاوت باشد.در این مطلب،با علائم سرطان روده از علائم اولیه گرفته تا علائم سرطان متاستاتیک روده آشنا خواهید شد

پیشگیری از سرطان سینه مجموعه اقداماتی است که در راستای کاهش خطر ابتلا به این سرطان انجام می پذیرد. با ریسک فاکتورها و راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه آشنا شوید

انواع سرطان خون بر اساس نوع گلبول های سفید خون که تحت تأثیر قرار گرفته و سرعت پیشرفت بیماری طبقه بندی می شود. انواع لوسمی، نشانه ها و درمان آنها را بشناسید

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

شیراز ، تقاطع باهنر جنوبی ، ابتدای بلوار رحمت ، انستیتو کانسر پردیس برنامه کاری مرکز : شنبه تا چهار شنبه ساعت 8 تا 20 پنج شنبه 8 تا 13 شماره تماس مستقیم مشاوره : 09200713880

071-3880

 پروستات، غده ای به اندازه یک گردوی کوچک در زیر مثانه و جلوی مقعد است. شایع ‌ترین مشکل پروستات، بزرگ شدن آن می ‌باشد. این مسئله با افزایش سن طبیعی است، ولی گاهی مشکلاتی ایجاد می کند.

پروستات چگونه تشخیص داده میشود

پروستات یک غده بسیار مهم در مردان است. مایع منی در پروستات ساخته می ‌شود، بنابراین سلامت پروستات رابطه مستقیمی با سلامت باروری در مردان دارد.

هنگامی که پروستات بزرگ می‌شود، بر مجاری ادراری فشار وارد می‌کند و باعث بروز مشکلات ادراری می‌شود.

بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند خوش‌خیم باشد و به سرطان پروستات منجر نشود.

با نزدیک شدن سن مردان به سنین میانسالی (حدود 50 سالگی به بعد)، احتمال بزرگ شدن پروستات بیشتر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این افراد با آن روبرو می‌شوند، مشکلات ادراری می‌باشد. این افراد در شروع ادرار کردن دچار مشکل می‌شوند. برای توقف ادرار کردن نیز ممکن است دچار مشکل شوند و یا با جریان ضعیف ادرار روبرو شوند. ممکن است با مشکل تکرر ادرار و نیاز فوری برای تخلیه ادرار نیز مواجه شوند.

هر چه بزرگ شدن پروستات بیشتر شود، مشکلات مربوط به آن نیز بزرگ‌تر می‌شود؛ مثلا در مراحل پیشرفته‌تر، بزرگ شدن پروستات می‌تواند تا آن جا پیش برود که خون وارد ادرار شود و احتمال ابتلای فرد به عفونت‌های ادراری را افزایش دهد.

نقش پروستات چیست؟

نقش پروستات تولید مایع منی و روان کردن حرکت اسپرم ها به خارج بدن است.

بزرگ شدن پروستات مهم است؟

اگرچه بزرگ شدن پروستات در ابتدا مسئله حادی به نظر نمی‌رسد، اما باید به مردان جامعه آموزش‌های لازم داده شود تا در صورت مشاهده علایم اولیه آن، به پزشک متخصص مراجعه کنند تا جلوی پیشرفت آن گرفته شود.

مردان بالای 45 تا 50 سال به محض مشاهده علایم ادراری حتی در سطح خفیف، باید به اورولوژیست مراجعه کنند تا بررسی‌های بیشتر برای آن‌ها انجام بگیرد.

مشکلات ادراری می‌ تواند سبب عفونت مثانه، التهاب پروستات و یا حتی در صورت سهل انگاری سرطان پروستات شود.

بر اساس گفته انجمن اورولوژی ایران، بهتر است بدانید بزرگی خوش خیم پروستات علت سرطان پروستات نیست. اما احتمال دارد بزرگی خوش خیم و بدخیم پروستات با هم وجود داشته باشند.

بنابراین لازم است در تمام بیمارانی كه با علام بزرگی خوش خیم پروستات مراجعه می‌كنند، آزمایش PSA خون و معاینه پروستات انجام شود.

علایم بزرگ شدن پروستات

تب و لرز علائمی هستند که خیلی زود در این بیماری بروز پیدا می‌کنند، اما متأسفانه به علت وجود این دو علامت در سایر بیماری‌ها، معمولا مورد غفلت مردان قرار می‌گیرند و کمتر کسی بین این دو علامت با بزرگ شدن پروستات ارتباط برقرار می‌ کند.

علائم اولیه: درد ناشی از بزرگ شدن پروستات نیز از دیگر علائم است.

اگر علاوه بر درد، به تب و لرز نیز مبتلا باشید علامت روشن‌تری از بزرگ شدن پروستات به شما خواهد داد. این دردها در ناحیه شکم، منطقه بین ناحیه تناسلی و مقعد و درد و سوزش هنگام ادرار کردن می‌ باشد.

پروستات چگونه تشخیص داده میشود

علایم پیشرفته‌ تر: اگر تا این مرحله این بیماری تشخیص داده نشود، این درد گسترده‌ تر می‌شود و باعث می‌شود که عادات ادرار کردن شما تغییر پیدا کند و نیاز فرد به مکرر ادرار کردن با فواصل کم را زیاد می‌کند. ممکن است ادرار شما جهنده باشد.

علایم دیگر: بزرگ شدن پروستات می‌تواند سبب عفونت ادراری نیز شود.

تذکر: اگر مرد میانسالی هستید که حداقل با یکی از این علایم روبرو هستید، نزد متخصص اورولوژیست بروید تا بررسی‌های لازم برای شما انجام شود.

اورولوژیست چه تست‌هایی را برای تشخیص این بیماری انجام می‌دهد؟

1- معاینه و مشاهده مستقیم: اورولوژیست از ناحیه مقعد تا پروستات فرد را معاینه می‌کند تا هر گونه مشکل غیر طبیعی در این ناحیه را بررسی کند. پزشک هر گونه بزرگ شدن، عفونت و یا برجستگی در این ناحیه را گزارش می ‌دهد.

2- تستPSA  خون: برای بررسی اینکه آیا سرطان پروستات وجود دارد یا نه، تستPSA   خون از فرد گرفته می‌شود. اگر میزان پروتئینی که پروستات می‌ سازد در خون بالا باشد، پزشک به سرطان پروستات مشکوک می‌ شود. برای اطمینان از آن آزمایش‌های دیگری را نیز انجام می‌دهد.

3- تجزیه شیمیایی ادرار: در اغلب موارد تجزیه ادرار بهترین و مناسب‌ترین روش برای بررسی سلامت پروستات می ‌باشد. نمونه ادرار از فرد گرفته می‌شود و زیر قوی‌ترین میکروسکوپ‌ها آزمایش می‌شود. معمولا تغییر رنگ ادرار، بیانگر نوعی عفونت باکتریایی می‌باشد. مشاهده خون در ادرار نشان دهنده وجود سنگ کلیه و یا عفونت می‌باشد.

4- سونوگرافی مقعدی: اگر بیمار مشکوک به سرطان پروستات باشد، پزشک سونوگرافی را برای او تجویز می‌کند. پروب با فرکانس بالا از طریق مقعد وارد بدن فرد مشکوک می‌ شود. این امواج، تصویری از پروستات فرد بر روی مانیتور ارائه می ‌دهد. پزشک می ‌تواند با مشاهده این تصاویر، هر گونه بی نظمی، برآمدگی و یا تومور را تشخیص دهد. اگر توده‌ای نظر پزشک را به خود جلب کند، می ‌تواند از آن نمونه برداری کند و آن را برای بررسی‌ های بیشتر به آزمایشگاه بفرستد.

5- تصویربرداریMRI : اگر در مرحله قبل، پس از انجام بیوپسی معلوم شد که تومور سرطانی است، پزشک از  MRI استفاده می ‌کند تا میزان گسترش و حجم تومور را اندازه گیری کند. تصاویر بدست آمده از MRI در سه جهت مختلف می ‌توانند محل ضایعه را بررسی کنند و تصویر سه بعدی از اندام داخلی و تومورهای آن بدست آورند.

این تست بسیار گران می‌ باشد، اما قدرت و حساسیت خوبی برای تشخیص افراد مبتلا به سرطان دارد و می‌ تواند اندام‌ های درگیر شده در اطراف پروستات را نیز به پزشک نشان دهد.

چرا انجام آزمایش پروستات ضرورت دارد؟

– چون عوارض بیماری های پروستات دردناک و رنج آور است .

– چون با تشخیص به موقع ، نتیجه درمان موفق تر خواهد بود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

مطالب مرتبط:

کار غده پروستات در آقایان

بزرگ شدن طبیعی پروستات در مردان

بزرگ شدن پروستات همیشه خطرناک نیست

سرطان پروستات در آقایان

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

عفونت پروستات (پروستاتیت) هنگامی رخ می دهد که پروستات و ناحیه اطراف آن ملتهب می شوند. برخی از مردان مبتلا به پروستاتیت هیچ نشانه ای از علائم پروستات ندارند، در حالی که بعضی دیگر علائمی مثل درد شدید دارند.

فهرست موضوعات

اگر یک یا چند نشانه از علائم پروستات را دارید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. حتی شرایط خوش خیم (غیر سرطانی) پروستات مانند بزرگ شدن پروستات، نیاز به مراقبت به موقع پزشکی دارد، بنابراین درمان پروستات را به تعویق نیندازید. سرطان پروستات معمولاً به راحتی قابل درمان است و در مراحل اولیه تشخیص داده می شود.

درد یکی از شایع ترین علائم پروستات است که به طور ناگهانی و همراه با تب شدید، لرز، دردهای مفصلی و عضلانی و خستگی عمیق آغاز می شود. علاوه بر این، ممکن است در ناحیه آلت تناسلی و پشت بیضه، درد در ناحیه کمر و احساس پر رکتوم داشته باشید.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

توجه داشته باشید که در ابتدا، سرطان پروستات علائمی ایجاد نمی کند. با رشد سرطان، ممکن است در ادرار کردن نیز مشکل داشته باشید. بعضی از مردان به خصوص در شب به دفعات زیاد ادرار می کنند. برخی نیز درد یا سوزش در حین دفع ادرار، خون در ادرار یا مایع منی، درد در پشت ، باسن یا لگن و انزال دردناک دارند.

2-بیوپسی پروستات یا آزمایش خون برای آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

عفونت پروستات می تواند تولید اسپرم در غده پروستات را مختل کند که این امر بر قدرت باروری مرد تأثیر می گذارد. در برخی از مردان، پروستاتیت ممکن است سطح آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) را افزایش دهد. اگر عفونت پروستات مزمن ناشی از باکتری باشد، آنتی بیوتیک ها ممکن است التهاب و ناباروری را کم کنند.

کاهش تعداد اسپرم می تواند با تعدادی از شرایط مختلف از جمله سرطان بیضه، سرطان پروستات و برخی از انواع سرطان خون همراه باشد. تعداد کم اسپرم نیز با بیماری عروق کرونر در مردان مرتبط است.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

مطلب بعدی

علائم بزرگی خوش خیم پروستات و بهترین راه های درمان آن

افلوكساسين ٣٠٠

روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد و زگيل در مجرا بوجود نمي أيد

روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد و روزي يك عدد قرص پرازوسين ١ ميلي گرم ميل كنيد

بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود زردي اسپرم درماني ندارد و براي ادرار روزي يك عدد قرص ترازوسين ٢ ميلي گرم ميل كنيد

روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

كپسول لازم نيست

يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

طبيعي است نيازي به رفتن دكتر نيست

روزي يك عدد قرص تاوانكس٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن٢٥٠ ميلي گرم ميل كنيد ده روز

روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ميل كنيد ده روز و هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ميل كنيديك هفته

رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

آیا التهاب پروستات باعث ناباروری می شود؟

آیا ورزش سبب بهبود پروستات مردان می شود؟

درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستات چگونه تشخیص داده میشود

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

سرطان پروستات سومین بیماری بدخیم در بین مردان ایرانی است و در صورت تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، احتمال بهبودی 95 تا 90 درصد خواهد بود.

به دنبال کشف PSA که یک هورمون تولید شده از پروستات می‌باشد و به هنگام سرطان مقدار آن در خون بالا می‌رود و استفاده آن در غربالگری سرطان پروستات به کار می‌رود، تقریبا 50 درصد سرطان‌ های پروستات در مرحله اول بیماری، زمانی که سرطان از غده خارج نشده است تشخیص داده می‌شود.

در این صورت درمان سرطان پروستات در مرحله ای که سرطان از غده خارج نشده بسیار عالی با احتمال 95 تا 90 درصد بهبودی می‌باشد. قبل از کشف PSA، از هر 3 بیمار مبتلا به سرطان پروستات  1 نفر می‌مرد ولی اکنون از هر 100 نفر مبتلا یک نفر به علت سرطان جان خود را از دست می‌دهد. PSA یک سرین پروتئاز است که در مایع شدن منی بعد از انزال نقش دارد، و عمدتا توسط سلول‌ های اپی تلیال (غدد آسينى) موجود در پروستات ترشح می‌شود، و پس از تخریب سلول‌های پروستات و غشای پایه آسینی‌ های پروستات وارد سرم می‌شود.

البته باید توجه داشت که ورود PSA به داخل سرم نیز در موارد سرطان و هم در موارد خوش خیم نظیر هیپرپلازی خوش پروستات، التهاب، عفونت، انزال و معاینه پروستات دیده می‌شود اما در عمل پزشکان در کلینک به عنوان یک نشانه برای وجود سرطان از آن استفاده می‌کنند.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

بنابراین باید توجه داشت فردی که قرار است مورد بررسی وجود سرطان پروستات قرار گیرد، اگر شب قبل عمل جنسی داشته دو روز بعد معاینه شود و چنانچه معاینه پروستات انجام شده باشد 3 روز بعد و در مواقع پروستاتیت حاد (عفونت حاد پروستات) 4 هفته بعد آزمایش PSA عمل جنسی داشته باشد.

مقدار PSA در مایع منی هزاران بار بیشتر از آن در غده پروستات می‌باشد. PSA به مقادیر اندکی توسط پانکراس و غده بزاقی ترشح می‌شود. انجام آزمایش PSA به طور سالیانه در افراد بالای سن 50 سالگی باید مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار گیرد، ولی اگر چنانچه سابقه فامیلی سرطان پروستات وجود داشته باشد باید فرد از سن 40 سالگی به طور سالیانه این آزمایش را انجام دهد. مقدار PSA سرم با افزایش سن افزایش می‌یابد.

بنابراین جهت تشخیص سرطان پروستات در افراد جوانتر در مقایسه با افراد مسن‌تر بایستی سطح کمتری از حد نرمال در نظر گرفته شود. انجام این آزمایش بعد از سن 75 سالگی ضرورتی ندارد.

باید توجه داشته باشیم در فردی اگر به طور ناگهانی سطح سرمی PSA افزایش غیر طبیعی نشان دهد، الزاما به معنی وجود سرطان پروستات نمی‌باشد، در غیر این صورت در چنین فردی با شک یا یقین وجود التهاب یا عفونت پروستات، بیمار به مدت 4 هفته تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می‌گیرد و مجددا آزمایش تکرار می‌گردد. در صورت پایین آمدن مقدار PSA سرم خون نشانه وجود التهاب یا عفونت بوده و سرطان پروستات نمی‌باشد. با مثال فوق به این واقعیت پی برده می‌شود که مقدار PSA اختصاصی برای وجود سرطان پروستات نمی‌باشد، ولی نشان دهنده آن است که PSA اختصاصا از پروستات ترشح می‌شود و به پروستات اختصاص دارد.

یک نکته مهم کلینیکی که جراح اورولوژیست باید به آن توجه داشته باشد، این است که 18 تا 20 درصد افرادی که پروستات کوچک دارند و مبتلا به سرطان پروستات هستند، ممکن است مقدار PSA سرم خون بالایی نداشته باشند و در چنین مواقعی معاینه انگشتی رکتوم برای بررسی سفت بودن پروستات از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار می‌باشد.

در 50 درصد افراد مبتلا به سرطان پروستات در معاینه پروستات از راه رکتوم ندول‌های سفت در پروستات قابل لمس است که برای تایید وجود سرطان پروستات نمونه‌برداری باید صورت گیرد. در بسیاری از موارد PSA سرم خون مردان بالاتر از حد طبیعی بوده ولی معاینه پروستات طبیعی می‌باشد.

در این حالت انجام سونوگرافی ترانس رکتال که به آن Trus می‌گویند، توسط یک پزشک حاذق و متبحر کمک چشمگیری به وجود یا عدم وجود سرطان پروستات کمک می‌کند. بنابراین تشخیص سرطان بر اساس سنجش و اندازه‌گیری PSA، معاینه پروستات و بالاخره سونوگرافی پروستات می‌باشد.

ویتامین E، سلنیوم و لیکوپن اثر شناخته شده‌ای روی سطح سرمی PSA ندارد. نشان داده شده مقدار PSA سرم با افزایش سن افزایش می‌یابد. برخی از محققین جهت بهبود اختصاصی شدن تشخیص بدخیمی در پروستات‌ های بزرگ و افزایش تشخیص بدخیمی در پروستات‌ های کوچک از دانسیته PSA (تقسیم PSA بر حجم پروستات) استفاده کرده‌اند، اگر چه در برخی مطالعات این موضوع اثبات نشده است.

این واقعیت که برخی شرایط نظیر هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و عفونت پروستات قادر به افزایش PSA می‌باشند. سبب شده است از اختصاصیت PSA به عنوان تست تشخیص سرطان پروستات کاسته شود. جهت افزایش اختصاصیت PSA از یک آزمایش دیگری تحت عنوان PSA VELOCITY و میزان PSA آزاد استفاده می‌شود.

PSA VELOCITY به سرعت افزایش PSA گفته می‌شود. مطالعات نشان داده که زمانی که محدوده PSA بین 4 تا 10 باشد، افزایش PSA بیشتر از 7/0 در سال دارای اختصاصی بودن به میزان 90 درصد در سرطان پروستات نقش دارد.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

چگونه بیماری واریکوسل بر ناباروری تاثیر می گذارد؟

مطلب بعدی

علت عدم نعوظ ناگهانی چیست؟

قرص پروستاتان را قطع كنيد و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

طبيعي است

درماني ندارد

أزمايش طبيعي مي باشد

اگر اسكن طب هسته اي استخوان ها طبيعي باشد بايد عمل راديكال پروستات انجام دهند

كپسول تامسولوزين حتما ميل شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي ده روز استعمال كنيد ،، و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته

اسكن طب هسته اي استخوان ها هم انجام دهيد تا مشخص شود متاستاز وجود دارد يا خير و درمان شما عمل جراحي راديكال پروستات است

شما تمام دارو هاي لازم را استفاده كرده ايد ،،، يك ماه روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم استعمال كنيد دو هفته

يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيديك ماه و روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ ميلي سه ماه ميل كنيد

پروترال را قطع كنيد روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد براي هميشه

رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

آیا التهاب پروستات باعث ناباروری می شود؟

آیا ورزش سبب بهبود پروستات مردان می شود؟

درمان پروستاتیت با آنتی بیوتیک (التهاب پروستات)

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟ پروستات چگونه تشخیص داده میشود


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

علائم عفونت پروستات چیست و چه درمانی دارد؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

پروستات غده‌ای به اندازه‌ی گردو است که زیر مثانه قرار دارد. این غده به تولید مایع منی کمک می‌کند. در سنین بالای ۵۰ می‌تواند درگیر سرطان شایع بین مردان، یعنی سرطان پروستات شود. در ادامه با درمانکده همراه باشید.

پزشک متخصص جراح کلیه و مجاری ادرار با معاینه‌ی پروستات می‌تواند ورم یا التهاب پروستات را تشخیص دهد. همچنین در تشخیص سرطان پروستات، که دومین نوع شایع سرطان در بین مردان آمریکا است، موثر است.

این معاینه معمولا شامل معاینه‌ی دیجیتالی مقعد (DRE) و تست میزان آنتیژن مخصوص پروستات (PSA) می‌شود. اگر علائم ورم پروستات داشته باشید، پزشک از شما می‌خواهد معاینه شوید. بعضی از پزشکان این کار را به عنوان بخشی از چکآپ روتین انجام می‌دهند.

تمام مردان باید از سن ۵۰ سالگی تحت معاینه‌ی سرطان پروستات قرار بگیرند. انجمن سرطان آمریکا (ACS) به مردانی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند توصیه می‌کند از ۴۵ سالگی در این مورد با پزشک اورولوژی مشورت کنند.

اگر از نژاد آفریقایی-آمریکایی باشید یا یکی از اقوام درجه یک شما قبل از ۶۵ سالگی دچار سرطان پروستات شده باشد، بیشتر در معرض خطر قرار دارید. اگر بیشتر از یک نفر از اقوام درجه یک شما قبل از ۶۵ سالگی دچار سرطان پروستات شده باشد، بهتر است زودتر تحت معاینه قرار بگیرید.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

طبق برآوردهای انجمن سرطان آمریکا، تعداد مبتلایان جدید به سرطان پروستات در سال ۲۰۱۶ در ایالت متحده ۱۸۰,۸۹۰ نفر بود. حدود ۲۶,۱۲۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

درمان سرطان پروستات قبل از اینکه شیوع پیدا کند راحت‌تر است. با این حال، روند رشد بعضی از سرطان‌های پروستات آنقدر آهسته است که معمولا نیاز به درمان ندارد. بخش زیادی از آن به سن و عوامل دیگر بستگی دارد.

درمورد عوامل پرخطر با پزشک صحبت کنید و از او بپرسید آیا باید هر سال تحت معاینه‌ی پروستات قرار بگیرید یا نه.

شایع‌ترین راه برای معاینه‌ی سلامت پروستات از طریق DRE انجام می‌شود. این فرایند نسبتا سریع و ساده است.

برای انجام این معاینه، باید در حالت ایستاده از کمر خم شوید یا به پهلو بخوابید و زانوها را به سمت قفسه‌ی سینه داخل ببرید.

پزشک با پوشیدن دستکش انگشت خود را چرب و به آرامی وارد مقعد می‌کند. با یک دست به پروستات فشار می‌آورد و با دست دیگر لگن را لمس می‌کند. این کار فقط چند لحظه طول می‌کشد.

ممکن است لحظه‌ای دچار احساس ناخوشایند شوید. همچنین به‌خصوص اگر پروستات شما ملتهب باشد، احساس نیاز به دفع ادرار می‌کنید.

پزشک می‌تواند تشخیص دهد اندازه و شکل پروستات طبیعی است یا خیر. درمجموع، DRE خطری ندارد.

پزشک اورولوژیست می‌تواند برای ارزیابی میزان PSA از شما خون بگیرد تا سرطان پروستات بررسی شود. آنتی‌ژن مخصوص پروستات نوعی پروتئین است که به مایع شدن منی کمک می‌کند.

ورود بعضی از آنتی‌ژن‌های مخصوص پروستات به خون طبیعی است. عوامل زیادی باعث بالا رفتن میزان PSA می‌شود، مانند:

بعضی از انواع سرطان پروستات باعث پایین آمدن میزان PSA می‌شود.

قبل از انجام این آزمایش، درمورد مزایا و معایب این روش با پزشک صحبت کنید. ممکن است نتیجه‌ی تست PSA درمورد سرطان پروستات به اشتباه مثبت یا منفی شود. درنتیجه به آزمایش و درمان بیشتر نیاز پیدا می‌کنید که باعث بالا رفتن اضطراب می‌شود.

اگر دچار بواسیر، پارگی مقعد یا مشکلات دیگر در ناحیه‌ی مقعد هستید، باید با پزشک در میان بگذارید. اگر به حالت طبیعی نفس بکشید و سعی کنید آرام باشید، معاینه برایتان راحت‌تر خواهد بود.

اگر از دارو یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید، قبل از انجام تست PSA به پزشک اطلاع دهید. به‌علاوه، اگر اخیرا دچار انزال شده باشید، روی میزان PSA تاثیر می‌گذارد. از پزشک بپرسید آیا لازم است قبل از انجام تست از فعالیت جنسی بپرهیزید یا خیر.

نمونه خون باید برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده شود بنابراین نتیجه فورا آماده نمی‌شود. به‌محض دریافت نتایج، پزشک به شما خبر می‌دهد.

گزارش آزمایشگاه میزان PSA خون را به این صورت نشان می‌دهد:

زیر ۴ ng/mL

طبیعی

۴ تا ۱۰ ng/mL

متوسط

بالای ۱۰ ng/mL

بالا

پزشک متخصص جراح کلیه و مجاری ادرار علاوه بر بررسی میزان PSA در خون، سرعت تغییر این میزان را هم ارزیابی می‌کند. عوامل زیادی روی PSA تاثیر دارد بنابراین نتایج آزمایش باید به‌دقت توسط متخصص ارزیابی شود. پزشک تمام اطلاعات پزشکی شما را در نظر می‌گیرد.

اگر نتیجه‌ی تست PSA غیرعادی باشد، به‌منزله‌ی سرطان پروستات نیست. بالا بودن میزان PSA در اکثر مردان نشانه‌ی سرطان پروستات نیست. طبق منابع موثق، حدود ۲۵ درصد از مردانی که به دلیل بالا بودن میزان PSA بافت‌برداری انجام می‌دهند دچار سرطان پروستات هستند.

همچنین ممکن است نتیجه‌ی DRE و آزمایش PSA در مردان مبتلا به سرطان پروستات نرمال باشد.

اگر پزشک در معاینه‌ی مقعد به چیزی بربخورد که موجب نگرانی است، آن را با شما در میان می‌گذارد. ورم پروستات، به‌خصوص با بالا رفتن سن، امری نسبتا شایع است.

درصورت غیر عادی بودن نتایج PSA به آزمایشات بیشتر نیاز است. ممکن است پزشک از شما بخواهد آزمایش را تکرار کنید. اگر به سرطان پروستات مشکوک شود، تست‌های تشخیصی دیگری را پیشنهاد می‌کند.

مثلا، در سونوگرافی ترانسرکتال میتوان با استفاده از امواج صدا از پروستات عکسبرداری نمود. در این آزمایش، پزشک ابزار کوچکی را وارد مقعد می‌کند. این تست معمولا ده دقیقه طول می‌کشد به‌همین دلیل می‌تواند ناخوشایند باشد اما معمولا درد یا عوارض جانبی دائمی ندارد.

بافت‌برداری هم به تایید یا حذف احتمال سرطان کمک می‌کند. پزشک در این روش با استفاده از سوزن چند نمونه بافت از پروستات میگیرد. ممکن است برای راهنمایی سوزن در جهت مناسب از سونوگرافی ترانسرکتال استفاده شود. نمونه بافت زیر میکروسکوپ معاینه می‌شود تا علائم سرطان مشخص شود.

بافت‌برداری حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. ممکن است بعد از بافت‌برداری سوزش یا خونریزی جزئی داشته باشید.

نتایج بافت‌برداری، قدم بعد را مشخص می‌کند.

درباره آزمایش پروستات خواندید و اکنون می‌دانید برای اطمینان از درگیر نشدن با این سرطان باید هر از چند گاهی آزمایش پروستات بدهید. در همین راستا برای اطلاعات بیشتر و یا مراحعه به پزشک متخصص اورولوژی برای انجام آمایش پروستات، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید.

منبع: Healthline

form#sib_signup_form_1 {
padding: 5px;
-moz-box-sizing:border-box;
-webkit-box-sizing: border-box;
box-sizing: border-box;
direction:rtl;
font-size: 16px;
}
form#sib_signup_form_1 input[type=text]{
width: 100%;
border: 1px solid #bbb;
height: auto;
margin: 5px 0 0 0;
display: inline;
}
form#sib_signup_form_1 input[type=email], form#sib_signup_form_1 select {
width: 100%;
border: 1px solid #bbb;
height: auto;
margin: 5px 0 0 0;
}
form#sib_signup_form_1 .sib-default-btn {
margin: 5px auto;
padding: 6px 12px;
color:#fff;
background-color: #1780df;
border-color: #2E2E2E;
font-size: 16px;
font-weight:bold;
line-height: 1.4285;
text-align: center;
cursor: pointer;
vertical-align: middle;
-webkit-user-select:none;
-moz-user-select:none;
-ms-user-select:none;
user-select:none;
white-space: normal;
border:1px solid transparent;
border-radius: 5px;
width: 100%;
}

form#sib_signup_form_1 .sib-default-btn:hover {
background-color: #fb815e;
}
form#sib_signup_form_1 p{
margin: 10px 0 0 0;
}
form#sib_signup_form_1.sib-bold{
font-weight: bold;
margin-bottom: 15px;
}

.dr-form-img {
width: 100%;
margin-bottom: 1rem;
}form#sib_signup_form_1 p.sib-alert-message {
padding: 6px 12px;
margin-bottom: 20px;
border: 1px solid transparent;
border-radius: 4px;
-webkit-box-sizing: border-box;
-moz-box-sizing: border-box;
box-sizing: border-box;
}
form#sib_signup_form_1 p.sib-alert-message-error {
background-color: #f2dede;
border-color: #ebccd1;
color: #a94442;
}
form#sib_signup_form_1 p.sib-alert-message-success {
background-color: #dff0d8;
border-color: #d6e9c6;
color: #3c763d;
}
form#sib_signup_form_1 p.sib-alert-message-warning {
background-color: #fcf8e3;
border-color: #faebcc;
color: #8a6d3b;
}


پروستات چگونه تشخیص داده میشود


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

خانه » پروستات » آزمایش پروستات ( PSA) چگونه انجام می‌شود ؟

تست فوق یک آزمایش خون بوده كه نخستین بار در دهه ی ۷۰ میلادی ابداع و انجام شد، اما از دهه ۸۰ میلادی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

PSA نوعی گلیكوپروتئین است كه علاوه بر پروستات بصورت جزئی در بافت های دیگر بدن مانند پستان، غدد شیری پستان و غدد فوق كلیه نیز ترشح میشود، گرچه عمده ترشح PSA از بافت های پروستات بوده و وابسته به هورمون های اندروژن ( مردانه ) است.

در خون مردان مقدار کمی PSA وجود دارد. افزایش مقدار PSA ممکن است نشان دهنده ی مشکلی در غده پروستات باشد، اما الزاما به منظور سرطان پروستات نیست.

ترشح آن با بلوغ شروع شده و با قطع اندروژن متوقف می شود. وظیفه ی این آنزیم، مایع كردن لخته منی و كمک به باروری بوده و به ٢ شكل آزاد (Free) و باند شده، با سایر پروتئین‌های خون (complex) در گردش خون وجود دارد.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

میزان PSA موجود در خون با واحد نانوگرم در میلی لیتر (ng/ml) بیان میشود و بسته به سن، نژاد و حجم پروستات متفاوت است. جدول زیر بطور تقریبی مقدار طبیعی PSA در هر سن را بیان میكند. گرچه بطور كلی، مقدار طبیعی PSA را كمتر از ng/ml ٤ در نظر میگیرند.

افزایش PSA لزوما به معنای سرطان پروستات نیست و عوامل محیطی و سایر بیماری های پروستات، نظیر پروستاتیت یا التهاب پروستات نیز میتوانند بر میزان PSA خون تأثیر بگذارند.

طبق تحقیقات ٨٠٪ افزایش PSA، در فاصله ی ng/ml ١٠-٤ بوده و از طرفی عمده ترین دلیل افزایش PSA در این فاصله، بزرگی پروستات (BPH) است و نه سرطان پروستات (Prostate Cancer).

در واقع هر گونه دستكاری پروستات، درمان های تهاجمی، پروستاتیت، عفونت پروستات، نمونه برداری و بیوپسی از پروستات، احتباس ادراری و سونداژ، بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان، میزان PSA را افزایش می دهد.

معاینه ركتال (مقعدی) پروستات، باعث افزایش قابل توجه PSA نشده و منجر به اشكال در تشخیص نمی شود. فعالیت شدید فیزیكی، نزدیكی و انزال، منجر به افزایش میزان PSA به مدت ٤٨ ساعت میشوند و بهتر است آزمایش پروستات بعد از این زمان انجام شود.

همچنین در بیمارانی كه به علت احتباس ادراری سونداژ شده‌اند بهتر است آزمایش پروستات پس از ٣ روز و ترجیحا پس از گذشت ١ هفته انجام شود. چاقی، داروهای استاتینی، درمان های هورمونی، رادیوتراپی و جراحی پروستات ، PSA را كم می كنند.

هم چنین داروی فیناستراید با دوز ٥ میلی گرم روزانه، باعث نصف شدن عدد PSA طی مدت ٦ ماه پس از مصرف آن میشود. نمونه برداری از پروستات نیز باعث افزایش PSA تا ٦ هفته پس از آن میشود.

بهتر است تمامی آقایان از ٥٠ سالگی به بعد، به صورت منظم و سالیانه تحت بررسی آزمایش پروستات قرار بگیرند. در آقایانی كه سابقه ی فامیلی سرطان پروستات وجود دارد (وجود سرطان پروستات در پدر بزرگ، پدر و یا برادر بیمار)، انجام آزمایش پروستات از ٤٥ سالگی می باشد.

در صورتیكه شخص دارای مقادیر بالاتر PSA نسبت به سن باشد و یا میزان افزایش سالیانه PSA بیش از ٠/٧٥ نانوگرم باشد، در صورت رد افزایش PSA بخاطر دلایل ذكر شده، بیمار كاندید نمونه برداری از پروستات میشود.

در بیماران با سابقه نمونه برداری قبلی و یا هر گونه ابهام در تشخیص، بهتر است قبل از انجام نمونه برداری، MRI از پروستات جهت تشخیص نواحی مشكوک انجام شود.

هم چنین از میزان نسبت PSA آزاد ‏(Free PSA) به مقادیر كلی PSA، جهت حدس زدن احتمال بدخیمی پروستات بهره گرفته میشود، بطوریكه در مقادیر PSA بین ng/ml ١٠-٤، اگر میزان PSA آزاد به PSA كلی، كمتر از ١٠٪ باشد به نفع بدخیمی پروستات و اگر مقادیر بیش از ٢٥٪ به نفع بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا التهاب پروستات ‏(Prostatit) می باشد.

نمونه برداری از پروستات تحت گاید سونوگرافی، به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن بوده و تحت بی حسی موضعی قابل انجام است.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

متخصص ارولوژی و جراح کلیه، مجاری ادراری و تناسلی، عضو انجمن ارولوژی اروپا، عضو انجمن ارولوژی ایران و مدیر گروه ارولوژی بیمارستان آتیه.

ما در این مقاله قصد داریم به درمان خانگی التهاب پروستات بپردازیم. پروستاتیت که…

به طور سنتی، زنجبیل در درمان اختلالات دستگاه گوارش استفاده می شود. زنجبیل تأثیرات…

تقریباً ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال دارای بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم…

تماس با ما

با ما در تماس باشید


آدرس مطب

تهران – جنب بیمارستان آتیه – ساختمان پزشکان آتیه – طبقه ۴


ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:30 الی 13 و 17 الی 20


شماره تماس

02188367353
|

09129727780

دسترسی سریع

مطالب تصادفی

روش های درمانی بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگ شدن خوش خیم پروستات – برنامه به خانه بر می گردیم

دلایل ایجاد سنگ کلیه چیست؟

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی –

مردان بالای ۵۰ سال برای بررسی وضعیت پروستات و سالم بودن آن حتما باید به دکتر ارولوژ مراجعه کنند. روش های مختلفی برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد که در ادامه به تک تک آنها اشاره شده است.

اگر شما بالای 50 سال هستید یا اگر پدر، عمو و یا برادرتان مبتلا به سرطان پروستات بوده است حتماً بعد از 40 سال به دکتر ارولوژی جهت چکاپ مراجعه نمایند.

فهرست موضوعات

در حالت کلی سه روش برای  تشخیص پروستات وجود دارد.پروستات چگونه تشخیص داده میشود

اولین اقدام اندازه گیری میزان PSA خون شما می باشد. PSA ماده ای است که از پروستات ترشح و وارد خون می گردد که اندازه آن در خون بسته به حجم پروستات، دستکاری های اخیر پروستات از قبیل معاینه انگشتی، سیستوسکوپی و ورم پروستات متغیر می باشد.

اندازه PSA عمدتاً بر اساس سن بیمار و حجم پروستات بررسی می گردد. مثلاً در یک فرد 50 ساله اندازه PSA باید زیر 2 باشد ولی در یک فرد 65-70 ساله تا 4 را طبیعی تلقی می کنیم.

نقطه مهم افزایش تدریجی سطح PSA می باشد که به آن PSA Rising یا افزایش یابنده اطلاق می شود. نکته بسیار مهم هر PSA افزایش کننده تدریجی سرطان پروستات است مگر اینکه خلافش را با نمونه برداری ثابت کنیم. نتیجه اینکه اگر در آزمایشات مختلف سطح PSA خون شما روند صعودی دارد حتماً آن را جدی گرفته و به پزشک ارولوژیست یا مجاری ادرار مراجعه نمایید.

دومین راه  تشخیص سرطان پروستات که پزشک شما انجام خواهد داد، معاینه انگشتی است که در این روش از طریق مقعد اندازه حجم و قوام پروستات شما معاینه می شود. در حالت طبیعی قوام پروستات مثل قوام کف دست در حالت انقباض می باشد.

زمانی که پروستات سرطانی می شود قوام آن سفت و مثل سنگ می گردد که در صورت چنین یافته ای، قدم بعدی  تشخیص سرطان پروستات که همان نمونه برداری از پروستات است، می باشد. در فیلم زیر چگونگی انجام بیوپسی از پروستات را با توضیحات دکتر حسین کرمی میبینید.

سومین و قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از طریق مقعد  به کمک سونوگرافی می باشد. هر فردی که

1- PSA آن حالت افزاینده تدریجی دارد.

2- اندازه PSA آن بالاتر از نرمال است.

3- علی رغم PSA نرمال ولی در معاینه انگشتی پروستات سفت شده است.

باید تحت نمونه برداری سوزنی با سونوگرافی قرار گیرد که در این روش با تعیین وقت قبلی و آمادگی های زیر انجام می گردد:

1- حتماً سه روز آنتی بیوتیک لازم جهت جلوگیری از عفونت را قبل از نمونه برداری باید شروع کنید.

2- یک هفته قبل آسپرین، پلاویکس و داروهای رقیق کننده خون را باید قطع کنید.

3- شب قبل از نمونه برداری فقط از مایعات استفاده نمایید.

4- روز قبل از نمونه برداری جهت تخلیه خوب مقعد از شیاف های ملین استفاده نمایید.

5- نمونه برداری به صورت سرپایی و در عرض 10-15 دقیقه انجام و تعداد 12 قطعه از پروستات نمونه برداری شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود و جواب قطعی از نظر سرطانی و غیرسرطانی بودن پروستات مشخص می شود.

اگر جواب پاتولوژی سرطانی باشد بسته به سطح و مرحله سرطان، پزشک پیشنهادات درمانی خود را با شما هماهنگ خواهد کرد. در رابطه با درمان های سرطان پروستات با شما در قسمت بعدی صحبت خواهم کرد.

توصیه های پایانی

1- جهت تشخیص و درمان به موقع سرطان پروستات توصیه می شود که همه مردان بالای 50 سال باید تست PSA خون را اندازه گیری نمایند.

2- اگر در خانواده شما پدر، عمو و یا برادر مبتلا به سرطان پروستات دارید شانس شما نسبت به افراد طبیعی 5 برابر می باشد و لذا بالای 40 سال تحت نظر دکترتان باشید.

3- هر گونه PSA افزایش یابنده باید نمونه برداری شود. مثلاً 1 ← 2 ← 3

4- در صورت  تشخیص سرطان پروستات به موقع سرطان پروستات و درمان به موقع آن عمر طبیعی خواهید داشت و لذا فرصت طلائی مراجعه و تشخیص به موقع سرطان را از دست ندهید.

5- قطعی ترین روش تشخیص سرطان پرستات نمونه برداری از طریق مقعد می باشد که در فیلم زیر می بینید.

در صورت نیاز جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

 دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

مطلب قبلی

علائم سرطان پروستات پیشرفته

مطلب بعدی

بهترین و کم عارضه ترین روش درمانی انحناء آلت تناسلی مردان

تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات

ورم پروستات چیست | علائم التهاب پروستات کدامند؟

تاثیر بزرگ شدن پروستات بر روی رابطه ى جنسى

پروستات چگونه تشخیص داده میشود

متاستاز سرطان پروستات چیست؟

آدرس مطب دکتر حسین کرمی
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

شماره های تماس مطب

02122642744 یا 02122647404

آخرین مطالب


برای عفونت کلیه چی بخوریم؟


تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان


تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات

پروستات چگونه تشخیص داده میشود
پروستات چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *