چگونه پیسی را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه پیسی را تشخیص دهیم
چگونه پیسی را تشخیص دهیم

کد فعال سازی به شماره شما پیامک
گردید

کد فعال سازی شما صحیح نمی باشد

پیسی به حالتی گفته میشود که درآن، لکه‌ها سفید رنگی روی پوست پدید می‌آیند. هر قسمتی از پوست ممکن است تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرد. افرادی که مبتلا به پیسی هستند، لکه‌های سفیدی در بسیاری از قسمت‌های مختلف بدن خود دارند.

ملانین رنگدانه‌ایست که به پوست، رنگ طبیعی میبخشد. پیسی به علت از بین رفتن رنگدانه های پوست و همچنین به دلیل تخریب سلول‌های تولید کننده ملانین که ملانوسیت نامیده میشوند به وجود می‌آید. علت اصلی تخریب این سلول‌ها هنوز مشخص نیست. یکی از علت ها میتواند تخریب سلول های ملانوسیت توسط سیستم ایمنی باشد، همانطور که در سایر بیماری‌های خود ایمنی اتفاق می‌افتد. اگرچه پیسی برای همه رنگ پوستی میتواند اتفاق بیفتد ولی در پوست‌های تیره مشهودتر است.

پیسی دو درصد جمعیت انسان‌ها را تحت تأثیر قرار میدهد و گفته میشود که بین دو تا پنج میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. در اکثر موارد، افراد در سال‌های اولیه زندگی و بین ده تا سی سالگی به این حالت دچار میشوند. در واقع نود و پنج درصد کسانی که تحت تأثیر این اختلال هستند تا قبل از سن چهل سالگی به این حالت دچار خواهند شد. احتمال پیسی در زنان و مردان برابر است. پیسی میتواند ارثی باشد. کسانی که سابقه خانوداگی لک و پیس یا سفید شدن زود رس مو را دارند بییشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. فاکتورهای دیگری که شانس ابتلا به پیسی را بالا میبرند، مبتلا شدن به سایر بیماری‌های خود ایمنی مثل بیماری خود ایمنی تیروئید (کم‌کاری تیروئید هاشیموتو) است.

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

علامت پیسی از بین رفتن رنگدانه های پوست در قسمت‌های مختلف بدن است. پس از ظهور اولین لکه‌های سفید ممکن است تا مدتی هیچگونه گسترش یا تغییری رخ ندهد. بعد از گذشت این دوره ثبات، لکه‌های بیشتری قابل مشاهده خواهند بود. پیسی اغلب قسمت‌هایی از پوست را که بیشتر در معرض نور آفتاب هستند و یا خمیدگی های بدن مثل زیر بغل، محل زخم‌های قدیمی، اطراف خا‌ل‌ها و همچنین اطراف قسمت‌های قابل باز شدن بدن(مثل دهان) را تحت تأثیر قرار میدهد. لکه‌های سفیدی که رنگدانه خود را از دست داده‌اند، به ندرت به حالت اولیه بازمیگردند. پیسی همچنین ممکن است روی پلک ها و مو تاثیر بگذارد.

پزشک با معاینه فرد میتواند این بیماری را تشخیص دهد. هیچ راهی برای پیشگیری یا درمان پیسی وجود ندارد. باوجود این، راه‌های مختلفی مثل استفاده از لوازم آرایش، بازگرداندن دوباره رنگدانه‌ها به کمک نور درمانی با اشعه UV، کرم‌های کورتیکواستروئید، بی‌رنگ کردن قسمت‌هایی که تحت تأثیر پیسی قرار نگرفته‌اند و پیوند پوست وجود دارند که میتوانند به بهبود ظاهر لک و پیس‌های پوست کمک کنند.

پزشکان مرتبط

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این
بخش بیان
کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب
کاربری خود
شوید.

نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین
باشید

علائم بیماری زونا شامل درد، راش ها و اختلالات پوستی شبیه با تاول و جوش در روی سینه و پشت و در یک طرف…

تاثیر برخورد اول همیشه مهم است. در اینجا به برخی از سرنخ هایی که مدل موها در مورد شما می توانند به…

برای داشتم موهایی سالم و درخشان از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

با انجام دادن یک سری کارهای ساده میتوانید زیبایی چشمانتان را بیشتر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

لطفا با اشتراک گذاری دیدگاهتان در بخش نظرات ما را در بهبود کیفیت مقالات یاری فرمایید

اگر‌ مشکلی دارید و نمی دونید به چه پزشکی مراجعه کنید، ما می تونیم کمکتون کنیم.
مشکلتون رو کامل برای ما توضیح بدید، ما بعد ‌از بررسی مشکل شما، پزشک مناسب رو به شما
معرفی می کنیم.



همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید

https://clinic.niniban.com

معاینه با لامپ وودمعاینه با لامپ وود ( Wood’s lamp ) آزمایشی است که در آن از نور فرابنفش برای معاینه دقیق پوست استفاده میشود. لامپ وود را میتوان برای شناسایی پیسی یا وتیلیگو (vitiligo) در مراحل بسیار ابتدایی مورد استفاده قرار داد تا پیش درمانی صورت بگیرد.

لامپ وود چیست ؟لامپ وود ابزار ساده و بیخطری است که پرتوهای فرابنفش با طول موج 320 تا 400 نانومتر ساطع میکند. نور این لامپ با چشم انسان قابل مشاهده نیست. این ابزار توسط رابرت وود اختراع شد. رابرت وود در سال 1903 در بالتیمور به حرفه پزشکی اشتغال داشت. از این لامپ ابتدا در سال 1903 برای درماتولوژی استفاده شد. استفاده از این لامپ برای برای تشخیص بسیاری از مشکلات پوستی مانند عفونتها و اختلالات رنگدانه مفید است. اخیراً مشخص شده است لامپ وود حتی در تشخیص برخی انواع سرطان پوست نیز مفید است.

لامپ وود چگونه برای شناسایی پیسی استفاده می شود ؟معاینه با لامپ وود در تاریکی مطلق انجام میشود. نباید هیچ پنجره ای در اتاق وجود داشته باشد و در صورت وجود پنجره، باید کاملاً پوشیده شود به صورتی که هیچ نوری از سمت پنجره وارد نشود.- پیش از معاینه لامپ گرم میشود. لامپ حداقل یک دقیقه پیش از معاینه باید روشن شود.- پزشک باید با تاریکی سازگاری پیدا کند به این معنی که حداقل 20 دقیقه پیش از معاینه پوست باید در اتاق تاریک بماند. این کار به او کمک میکند راحتتر بتواند تمایز رنگها را شناسایی کرده از بروز خطا جلوگیری نماید.- لامپ باید در فاصله 10 تا 12 سانتیمتری از پوست نگه داشته شود.- باید هرگونه کرم، پماد یا دارویی که به پوست مالیده شده، پیش از معاینه تمیز شود، نباید پوست شسته شود تا تاثیر منفی بر تفسیر نتایج نگذارد.

از بین رفتن رنگدانه پوست مشخصه اصلی بیماری پیسی یا وتیلیگو است که معمولاً به سهولت با چشم غیر مسلح دیده میشود به خصوص در افرادی که پوست تیره ای دارند. اما در افرادی که پوست خیلی روشن دارند، به علت تفاوت بسیار ناچیز پوست طبیعی و پوست غیرطبیعی بدون رنگدانه، شناسایی این وضعیت دشوار است. در چنین شرایطی از لامپ وود برای شناسایی استفاده میشود.

عملکرد طبیعی ملانین جذب کردن نور و جلوگیری از نفوذ آن به داخل پوست است. از آنجایی که در لکه های پیسی هیچ رنگدانه ای وجود ندارد یا تعداد آنها بسیار کم است، نور از این بخش گذر کرده و به لایه های عمیقتر پوست میرسد. پوستی که دچار لکه های پیسی شده است همانند پنجره ای از نور سفید آبی با حاشیه بسیار متمایز و مشخص است. از این رو لامپ وود در تشخیص پیسی به خصوص در افرادی که پوست تیره دارند مفید است.لامپ وود را میتوان برای شناسایی پیسی در مراحل بسیار ابتدایی مورد استفاده قرار داد. همچنین میتوان از آن برای ارزیابی اولیه موفقیت درمان بهره گرفت.

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

مراقبتهای پوستی در بیماران پیسیاین نواحی پوست رنگ پریده شده و موهای این ناحیه سفید یا خاکستری میشود. پیسی هیچ دردی در بیمار ایجاد نمیکند و این اختلال رنگدانه هیچ خارشی به دنبال ندارد. در این نواحی کلا ملانوسیت و همچنین تیروزیناز تشکیل دهنده ملانین وجود ندارد. پیسی بیشتر از این که چالش درمانی در نظر گرفته شود، وضعیتی آزار دهنده برای بیمار می باشد.

مهمترین نکته : محافظت از پوستدر صورتی که دچار پیسی هستید، به خصوص اگر پوستی روشن دارید از ضد آفتاب حاوی اکسید روی و اکسید تیتانیوم با اس پی اف حداقل 30 استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب باید همیشگی و روزانه باشد تا تاثیری در بهبودی داشته باشد.ضد آفتاب محافظی در مقابل پرتوهای فرابنفش خورشید است و اجازه نمیدهد این پرتوهای زیان بخش به پوست آسیب بزنند. به خصوص برای نواحی که رنگدانه خود را از دست داده اند و بیشتر مستعد آفتاب سوختگی و سرطان پوست هستند، ضد آفتاب جلوی آفتاب سوختگی پوست را میگیرد. استفاده از این محصولات آسیبهای بلند مدت مانند پیری زود رس و برنزه شدن نواحی سالم پوست را به حداقل میرسانند تا بین نواحی بدون رنگدانه و نواحی سالم پوست تمایز زیادی ایجاد نشود.

تجدید و احیای پوستویتامینها تاثیر شگفت انگیزی بر پوستهای بیمار و مشکل دار بر جای میگذارند. در تحقیقات پوست شناسی، مکمل ویتامین ب کمپلکس ، ویتامین ث و اسید فولیک تاثیر رنگدانه زایی مجدد نشان داده اند و ممکن است در صورتی که روزانه در دوز توصیه شده مصرف شوند موثر واقع شوند.

زیبایی پوست با مواد آرایشیپوشاندن لکه های پیسی با مواد آرایشی میتواند تا حد زیادی لکه ها را پنهان کرده و اعتماد به نفس بیمار را بهبود ببخشد. کرمهای برنزه کننده معمولا پوشش نسبتا طولانی داشته و به تدریج محو میشوند.

معاینه با لامپ وود چگونه است ؟معاینه با لامپ وود یک روش تشخیصی است که در آن پوست در حالی که تحت تشعشع لامپ با نور سیاه قرار گرفته است، معاینه میشود. نور لامپ نامرئی بوده و در طیف فرابنفش قرار دارد به این معنی که طول موج آن کوتاهتر از طول موج نور بنفش میباشد. لامپ در محیط تاریک به رنگ بنفش دیده میشود چرا که نورهایی در طول موج بنفش طیف الکترومغناطیس نیز ساطع میکند.

لامپ وود چیست ؟لامپ وودهای قدیمی و مرسوم، قوس جیوه با قدرت پایین هستند که با فیلتر وود پوشانده شده اند ( سیلیکات باریم و نه در صد اکسید نیکل) و طول موج 320 تا 450 نانومتر ساطع می کنند.منابع مدرن نور سیاه ممکن است برای لامپهای فلورسانس BLB، لامپهای بخار جیوه، دیودهای نوری و یا لامپهای رشته ای طراحی شوند. لامپ سیاه از نوع مهتابی فلورسانس فیلتر آبی تیره دارد که سطح شیشه مهتابی را پوشانده است و بیشتر نورهای مرئی را فیلتر میکند. چند مدل لامپ سیاه وجود دارد که خواص آنها متفاوت است. از جمله آنها لامپ پزشکی وود است.

روش معاینه پوست با لامپ وودشرایط ایده آل معاینه این است که پوست اخیراً شسته نشده و به مواد آرایشی، مرطوب کننده یا ضد عرق آغشته نشده باشد چرا که این مواد ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب شوند.ممکن است استفاده از شوینده ملایم صورت لازم باشد.لامپ وود روشن میشود تا حدود یک دقیقه گرم شود.تمام منابع نوری دیگر از جمله لامپها و پنجره باید خاموش و بسته شوند و معاینه تحت تاریکی مطلق انجام شود.پس از این که پزشک به تاریکی عادت کرد، چند ثانیه با لامپ وود پوست را معاینه میکند.لامپ باید در فاصله 10 تا 30 سانتی متری از پوست نگهداشته شود.معاینه کاملاً بدون درد و بی خطر است.از لامپ وود برای تعیین میزان رنگدانه ها و لکه های بدون رنگدانه و شناسایی فلورسانس استفاده میشود. در حالت طبیعی پوست سالم در زیر نور این لامپ، کمی آبی دیده میشود اما در نواحی که پوست ضخیم شده لکه های سفید، در نواحی که چرب است زرد و در نواحی دهیدراته لکه های بنفش دیده میشود.در صورتی که هنگام معاینه با این لامپ، اختلال رنگدانه محسوستر شود یا فلورسانس دیده شود نتیجه مثبت ارزیابی میشود.

فلورسانس چیست ؟فلورسانس نوعی درخشش رنگی است و هنگامی دیده میشود که برخی مواد مانند کلاژن و پرفیرین نور سیاه را جذب کرده و آن را با طول موج بلند و در طیف نور مرئی ساطع میکنند. فاکتورهایی مانند بافت پوست، داروهای موضعی و بقایای صابون میتوانند باعث فلورسانس شوند.

چه بیماریهای پوستی با استفاده از لامپ وود تشخیص داده می شود ؟افزایش رنگدانه (مانند ملاسما و رنگدانه های پس از التهاب) و تشخیص این که آیا رنگدانه مربوط به اپیدرم است (رنگدانه با معاینه لامپ وود افزایش یافته) یا درم (رنگدانه با معاینه لامپ وود تغییری نکرده است) – ضایعات رنگدانه دار حاشیه مشخصی در زیر لامپ وود نشان میدهند. علت این است که نور با افزایش ملانین جذب میشود.

از بین رفتن رنگدانه (مانند پیسی و هیپوملانوز ایتو) – برای شناسایی لکه های بدون رنگدانه در افرادی که پوست روشن دارند. پوستی که رنگدانه کمی دارد حاشیه های بسیار مشخصی در زیر نور نشان میدهد و به علت تجمع بیوپترین، فلورسانس سفید – آبی روشن (یا گاهی اوقات سبز مایل به زرد) دارد. نواحی که گردش خون محدود دارند بدون تغییر می مانند.

پیتیریازیس ورسیکالر (Pityriasis versicolor) که جوشهای پوستی اندکی پوسته پوسته ماندگار بر روی سینه و کمر است که در اثر قارچهای مالاسزیا ایجاد میشود. در این بیماری در حالت فعال پوسته ها درخشش نارنجی یا مایل به زرد از خود ساطع میکنند.قارچ کچلی سر (Tinea capitis) که نواحی پوسته پوسته و کچلی است که به علت عفونت قارچی ایجاد میشود. ریز هاگها (M canis, M audouinii, M ferrugineum, M distortum) فلورسانس سبز – آبی نشان میدهند.

تریکوفیتون شوئنلینی که فلورسانس رنگ آبی کدر دارد. این عفونت قارچی در اثر ارگانیسمهای دیگری که فلورسانس ندارند ایجاد میشود.شپش سر و گالاریتراسما که در آن کورینه باکتریها باعث تحریکا پوستی رنگدانه دار در چینهای پوست میشوند. این ضایعات رنگ صورتی مرجانی فلورسانس میکنند.پسودوموناز در فولیکولیت آب داغ و عفونت زخم که فلورسانس سبز تولید میکند.آکنه که به علت کوتی باکتریها (cutibacteria) در فولیکولهای مو، فلورسانس قرمز – نارنجی ایجاد میکند.

پورفیری که فلورسانس صورتی – قرمز در پوست (porphyria cutanea tarda) یا دندانها (erythropoetic porphyria) ایجاد میکند. پورفیرین به عنوان ماده حساس به نور در درمان فتودینامیک عمل میکند.تاثیر داروها بر سطح پوست مانند تتراسایکلین و مپاکرین که در صورت مصرف خوراکی فلورسانس ایجاد میکنند.استعمال لایه بردار شیمیایی حاوی اسید سالیسیلیک به صورت یکدست، فلورسانس سبز ایجاد میکند.

نویسنده : دکتر مریم ملکی – متخصص پوست ، مو و زیبایی در اصفهانتاریخ انتشار : 1396-06-10تاریخ بروز رسانی : 1398-10-07تعداد بازدید از این مطلب : 6950

سالک یا ليشمانيوز جلدی يكی از بيماری‌‌های است با عامل انگلی و مشخصه بارز آن زخم‌هایی آشکار است. شایع‌ترین‌ محل‌ ضایعات‌ که حاشیه‌های نامنظمی دارد و کمی از سطح پوست فرورفته‌تر می‌باشد. درمان سالک به صورت دارویی و موضعی است. جراحی، لیزر، درم ابرژن و غیره برای درمان جای زخم سالک کاربرد دارد. ادامه مطلب

روند پیری پوست صورت با تغییرات ساختاری سطحی و عمقی از جمله پوست، چربی، عضله و استخوان آغاز می‌شود. عوامل پیرشدن مثل کاهش کلاژن و الاستین پوست، کاهش حجم چربی زیر پوست، کاهش حجم استخوان جمجمه و حرکات میمیکی صورت است که درمان جراحی و غیرجراحی دارد. ادامه مطلب

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، برخی از انواع پرخطر آن باعث ایجاد زگیل نمی‌شوند ولی سبب بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ها، سرطان پروستات، مقعد و آلت تناسلی در آقایان می‌شوند. پاپ‌اسمیر دقیق‌ترین راه برای تشخیص و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. ادامه مطلب

موثرترين روش جهت درمان قطعی گودی زیر چشم تزریق ژل یا چربی می‌باشد. گودی و سیاهی زیر چشم می‌تواند ژنتیکی یا به دلایلی همچون لاغری بیش از حد، افزایش سن و در نتیجه کاهش چربی زیر چشم و یا حتی در پی جراحی‌های زیبایی چشم به ‌وجود آید. انتخاب روش درمان بستگى به خود شما، وضعيت شدت گودى زير چشم و غیره دارد. ادامه مطلب

كهیر یک واكنش عروقی در پاسخ به تحریكات مختلف است كه به صورت مناطق متورم به رنگ پوست یا صورتی رنگ با خارش و احساس سوزش مشخص می‌شود. کهیر به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می‌گردد. نوع مزمن القایی شامل کهیر سرمایی، فشاری تاخیری، گرمایی، کولیژنیک، فشاری فوری، ارتعاش، آفتابی و آب می‌باشد. ادامه مطلب

در یک کلام پزشک پوست بی نظیر و متبحر
از سال ۹۵ بیمارشون هستم
کل کارای پوستیم مطب ایشون انجام دادم و عااااالی بوده
پوست چرب و جوش دار و پر از لک داشتم که عالی شده
لیزر کیوسوییچ جنسیس فرکشنال
میکرو مزوتراپی هم پیششون این مدت انجام دادم که خیلیییی راضی بودم
جدیدا هم تزریق داشتم پیششون که دقیق و عااالی بدون هیچ کبودی
و نکته مهم اینه که با یک نگاه میگن باید برا این پوست چه کاری انجام بشه

من پیش خانم دکتر لیزر کک و مک انجام دادم خیلی راضیم هم از اخلاق و برخورد خودشون هم پرسنلشون مخصوصا خانم کریمی

این حجم از تعریف و تمجید یکم عجیب و غیر قابل باور نیست؟؟؟

ممنونم از خانم دکتر عزیز و مهربونم ،ب خاطر شرایط کرونا ویزیت آنلاین داشتم و خیلی راضی هستم . ممنون ک تو این شرایط ویزیت انلاین و دارید تا افرادی ک مثل ما کیلومترها دورن بتونن استفاده کنند از تجربیات بسیار خوب خانم دکتر .

خیلی راضی بودم، ممنونم از خانم دکتر ملکی و باقری عزیز و باقی همکارانشون.

استفاده از مطالب این سایت فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد

الک یک دهه آرزو می‌کرد که درمانی پیدا کند ولی اکنون پوستش را به همه نشان می‌دهد.

اولین بار که متوجه شدم پوستم مشکلی دارد شش ساله بودم. با مادرم برای تعطیلات به تنریف رفته بودیم. یک شب احساس گرمای شدیدی می‌کردم، عرق کردم و نمی‌توانستم بخوابم. روز بعد لکه‌های کوچک سفیدی روی انگشتانم پدیدار شد.

مادرم نمی‌دانست چه شده. او پرستار است و حدود ۴۰ سال در بخش خدمات درمانی بریتانیا کار کرده ولی قبلا چنین چیزی ندیده بود. از من پرسید آیا حاضرم دستانم را توی ماده سفید کننده (بلیچ) بگذارم.

واقعا می‌خواستم کسی به من بگوید که این لکه‌ها از بین خواهند رفت. پیش متخصصان پوست رفتم که به من توصیه می‌کردند از کرم استروید و پرتو درمانی یو وی استفاده کنم. ولی هیچکدام از این روش‌ها در مورد من موثر نبود. بالاخره وقتی هشت ساله بودم پزشک متخصص من تشخیص داد که پیسی (ویتیلیگو) و یک نوع بیماری پوستی است که درمان ندارد. ممکن است بهتر شود ولی دوباره بدتر خواهد شد.

مادرم این خبر را به من داد. پزشک با او صحبت می‌کرد و او نیز به زبان ساده‌تری برای من توضیح می‌داد. این مشکل اعتماد به نفس در مورد ظاهر پسرش به خصوص در آن سنین کم برای مادرم خیلی دشوار بود ولی او به بهترین نحو با آن برخورد کرد.

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

یک دهه طول کشید تا من پیسی (ویتیلیگو) را به عنوان بخشی از وجودم بپذیرم. دست‌هایم اولین قسمت از پوست بدنم بود که دیگر آن‌ را نپوشاندم. اما صورتم زمان بیشتری طول کشید و برایم خیلی سخت‌تر بود که مردم چهره واقعی مرا ببینند. اکنون ۲۰ ساله‌ام و طی دو سال گذشته حتی یکبار هم آرزو نکردم که درمانی پیدا شود. در این مدت وضعیت پوستم نیز در مجموع باثبات بوده.

کسانی که پیسی (ویتیلیگو) دارند معمولا آن را با آرایش می‌پوشانند. حدود یک درصد از مردم جهان به این عارضه مبتلا هستند. ولی واقعا در مورد آن صحبت چندانی نمی‌شود. بخش‌هایی از پوست، بخصوص اطراف چشم‌ها، بینی و دهان رنگ طبیعی خود را از دست داده و سفید می‌شوند. هم زنان و هم مردان از تمامی نژادها ممکن است مبتلا شوند ولی قاعدتا تشخیص آن در کسانی که پوست تیره دارند ساده‌تر است.

یک دهه طول کشید تا من پیسی (ویتیلیگو) را به عنوان بخشی از وجودم بپذیرم

هیچکس نمی‍داند عاملش چیست. برخی معتقدند استرس می‌تواند عامل تحریک اولیه باشد. ولی وقتی من مبتلا شدم کودک خردسالی بودم و درتعطیلات خوش می‌گذراندم.

وقتی اتفاق افتاد یکی از دشوارترین نکات برای من این بود که گویا دارم بخشی از هویتم را از دست می‌دهم. مادرم سفید پوست و پدرم اهل باربادوس است. ابتلا به پیسی (ویتیلیگو) مثل این بود که بخشی از تبار و نژادم را دارم از دست می‌دهم.

آزار در مدرسه گاهی خیلی سخت بود. مردم حرف‌های نژادپرستانه می‌زدند مثل “رنگ سیاهش داره می‌پره.” گاهی اوقات عصبانی می‌شدم و تلافی می‌کردم ولی معمولا چشم پوشی می‌کردم. نمی‌خواستم بیش از این خودم را منزوی کنم. همینطوری هم احساس تنهایی شدیدی می‌کردم.

در سن ۱۲ سالگی تصمیم گرفتم لکه‌ها را با آرایش بپوشانم. پزشکم مرا به یک دوره آموزشی آرایش استتاری فرستاد و آنجا یاد گرفتم چطور ۶ پودر و کرم آرایشی مختلف را برای انطباق با رنگ پوستم با هم ترکیب کنم. اوایل حدود یک ساعت طول می‌کشید ولی بعدها سریع‌تر شدم و کار آرایش در ۱۵ دقیقه تمام می‌شد.

برای من آرایش نقش یک حفاظ آرامش بخش را داشت. برای پیدا کردن دوست و رفتن به مهمانی به من اعتماد به نفس می‌داد. ولی هنوز هم پارانوید بودم. همیشه نگران بودم که نکنه پوست صورتم لکه زده باشه و یا آرایش پاک شده باشه. در طول روز مرتب کنترل می‌کردم.

و در مورد آزار به من کمکی نکرد. بچه‌ها تو مدرسه به این خاطر متلک می‌گفتند. بدترین موضوع این بود که لب‌های من بطور طبیعی خیلی صورتی هستند بنابراین وقتی پوست اطراف دهانم سفید می‌شد رنگ لب‌هایم برجسته‌تر می‌شد و مثل این بود که ماتیک مالیده‌ام.

آلان با دوستانم رابطه بسیار نزدیکی دارم و می‌توانم همه چیز را به آنها بگویم. ولی آن وقت‌ها نمی‌خواستم بفهمند که وضعیت پوست من واقعا چطور است. هیچ‌وقت شب‌ها خانه دوستانم نمی‌ماندم. اگر بعد از مهمانی خوابم می‌گرفت روی مبل می‌خوابیدم و حتما بالشتی پیدا می‌کردم که سفید نباشد و جای لوازم آرایشی روی آن باقی نماند.

یک بار شب خانه یکی از دوستانم خوابیدم و ملافه بالشت‌ها سفید بود. فردا صبح که بیدار شدم عکس برگردان کاملی از صورتم روی آن نقش بسته بود.

در سن ۱۵ سالگی بدترین وضعیت را داشتم. یک روز صبح وقتی به مدرسه می‌رفتم تگرگ می‌بارید. موهایم که فر ریزی داشت خیس شد و روی صورتم افتاد و کرم و پودر آرایش از صورتم چکه می‌کرد. شده بودم شبیه یک مجسمه مومی که در حال ذوب شدن است. یواشکی رفتم دستشویی تا آرایش صورتم را درست کنم. فکر کردم درستش کردم ولی بعد دیدم روی تی‌شرت سفیدم یک لکه افتاده. افتادم روی زمین و زدم زیر گریه.

به تنها چیزی که می‌توانستم فکر کنم این بود “که چرا زندگی من اینطوری است؟”

در آن لحظه متوجه شدم که چیزی باید تغییر کند. چند هفته بعد در تعطیلات تابستانی وقتی‌که دوستان مدرسه را نمی‌دیدم تصمیم گرفتم دیگر آرایش نکنم. قبل از آن لکه‌های پیسی (ویتیلیگو) را به دوستان نزدیکم نشان داده بودم. مادرم آنها را برای شام دعوت می‌کرد و احسا س می‌کردم که در خانه خودم مجبور نیستم ظاهرم را بپوشانم.

بالاخره یک روز برای رفتن به مهمانی همه دوستانم را دیدم و برای اولین بار لکه‌های پوستم را نپوشاندم. دوستانم طوری برخورد کردند که اصلا هیچ موضوعی در بین نیست. خیالم خیلی راحت شد. ولی بخشی از وجودم می‌خواست سر آنها فریاد بزند “آیا واکنش شما فقط همین است؟ می‌توانید تصور کنید من چه مصیبتی کشیدم؟” بهترین دوستم آنقدر خونسرد و عادی رفتار کرد که نزدیک بود او را بزنم. و بعد به خاطر آن همه نگرانی در مورد این موضوع احساس حماقت می‌کردم.

از آن زمان اوضاع تغییر کرد. در مورد معاشرت با دخترها نیز اعتماد به نفس پیدا کردم. هیچکس موضوع پیسی (لکه‌های پوستی) من را مطرح نمی‌کرد و وقتی که سنم به مرحله برقرار کردن رابطه رسید این موضوع دیگر برایم حل شده بود. بدترین اظهار نظرها را از زبان والدین دوستان می‌شنیدم. مثلا سر میز شام نشسته بودیم و یکی از آنها می‌گفت “الک، روی صورتت چیه؟”

بعضی در مدرسه هنوز سعی می‌کردند مرا اذیت کنند ولی دوستانم همیشه از من دفاع می‌کردند. چند ماه بعد یک جوینده استعدادهای مدلینگ مرا انتخاب کرد و با یک موسسه مدلینگ قرارداد بستم. این موضوع خیلی کمکم کرد و اعتماد به نفس مرا به شدت تقویت کرد. کمک کرد که به لکه‌های پیسی پوستم به عنوان یک سرمایه مثبت نگاه کنم، چیزی که مرا به نحو مثبتی متمایز می‌کند. اخیرا در شرق لندن چهره من با لکه‌های پیسی کاملا واضح روی بیلبوردها بود. لحظه عجیب و پر غروری بود.

اکنون به خاطر اینکه مشغول کار مدلینگ هستم می‌توانم در مورد تجاربم در محیط‌های عمومی صحبت کنم و به دیگران هم کمک کنم. حتی والدین بچه‌هایی که پیسی (ویتیلیگو) دارند از طریق شبکه‌های اجتماعی برایم پیام می‌فرستند و توصیه‌های من را می‌پرسند.

هنوز هم روزهای خوب و گاه روزهای بدی دارم. ولی اگر روزی از خواب بیدار شوم و ببینم که لکه‌های پیسی (ویتیلیگو) از بین رفته‌اند دلخور خواهم شد. آنها بخشی از وجود من هستند و همیشه خواهند بود.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

پیسی، بَرَص، لک و پیس یا ویتیلیگو (Vitiligo) یک اختلال تولید رنگدانه است که در آن ملانوسیت‌ها (سلولهایی که رنگدانه تولید می‌کنند) در قسمت‌هایی از پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند. در نتیجه لکه‌های سفیدپوست درنواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند[۱]. مویی که در نواحی مبتلا به پیسی رشد می‌کند معمولاً سفید می‌شود.

پزشکان چندین نظریه متفاوت مطرح کرده‌اند. یک تئوری این است که افراد پادتنهایی (آنتی‌بادی‌هایی) تولید می‌کنند که ملانوسیت‌های بدن خودشان را تخریب می‌کند. تئوری دیگر این است که ملانوسیتها خود به خود تخریب می‌شوند. در نهایت بعضی افراد گزارش کرده‌اند که یک رخداد منفرد از قبیل آفتاب سوختگی یا فشار روحی باعث بروز پیسی شده‌است ولی مورد اخیر از نظر علمی ثابت نشده‌است.

حدود ۳ تا ۴ درصد جمعیت دنیا یا (۵۰–۴۰ میلیون نفر)، به بیماری پیسی مبتلا هستند. ۹۵٪ افراد قبل از ۴۰ سالگی علائم را نشان داده‌اند. بیماری تمام نژادها و هر دو جنس را یکسان تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌نظر می‌رسد پیسی در افراد مبتلا به بیماری‌های اتوایمیون شایعتر است. این بیماری‌های اتوایمیون عبارت‌اند از: پرکاری غده تیروئید، نارسایی قشر غده فوق کلیه، آلوپسی آره آتا و آنمی پرنسیوز.

پیسی می‌تواند بیماری ارثی باشد یعنی در بین افراد فامیل بروز کند کودکانی که والدینشان مبتلا به این بیماری هستند بیشتر احتمال ابتلا به پیسی دارند. با این حال بیشتر کودکانی که یکی از والدینشان مبتلا به پیسی باشند به بیماری مبتلا نمی‌شوند و بیشتر افراد مبتلا به پیسی سابقه‌ای از این بیماری را در فامیل ندارند.

معمولاً افراد مبتلا به پیسی اول از همه به رنگدانه‌دار شدن (پیگمانتاسیون) به حالت لکه‌های سفید روی پوستشان توجه می‌کنند. این لکه‌ها بیشتر از همه در مناطق در معرض نور از قبیل دست‌ها پاها بازوها، صورت و لب‌ها شایع هستند. دیگر نقاط شایع لکه‌های سفید عبارت‌اند از زیر بغل و کشاله ران، اطراف دهان و چشم، پره‌های بینی، ناف و نواحی تناسلی.

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

پیسی معمولاً به یکی از سه الگوی زیر ظاهر می‌شود:

محققان ایرانی در پژوهشکده رویان با جداسازی سلول‌های ملانوسیت از نواحی سالم پوست و تفکیک آن‌ها در آزمایشگاه، آن‌ها را به محل‌های فاقد رنگدانه تزریق می‌کنند. پس از ۲–۳ هفته، رنگدانه‌سازی در پوست شروع می‌شود. این در حالی ست که در روش‌های خارجی برای درمان این بیماری، تزریق از طریق تاول ایجاد شده و ایجاد خراش روی نقاط فاقد رنگدانه و استفاده از اشعهٔ ماورای بنفش استفاده می‌شود که ممکن است منجر به سرطان شود.[۲] به گفتهٔ دکتر حمید گورایی این روش کاملاً بی‌خطر بوده و رد پیوند آن منتفی است.[۳]

حدود ۶۰۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که ۲۰۰ هزار نفر از آنان به هیچ دارویی پاسخ مناسب نمی‌دهند. [نیازمند منبع]

هدف اصلی در درمان‌های رایج ویتیلیگو، بهبود وضعیت ظاهری پوست است و روند درمان نیاز به زمان طولانی دارد که معمولاً ۶ تا ۱۸ ماه به طول می‌انجامد، انتخاب نوع درمان به تعداد، محل و گستردگی ضایعات بستگی دارد.

استروئید موضعی می‌تواند در برگرداندن رنگ پوست به لکه‌های سفید کمک کند، به خصوص اگر این درمان در مراحل اولیه بیماری شروع شود. درمان باید حداقل تا ۳ ماه ادامه یابد تا بهبود قابل ملاحظه ایجاد شود.

با وجود آن که استفاده از لیزر و نور درمانی (فتوتراپی) می‌تواند عوارضی را برای شخص به همراه داشته باشد (بخصوص بر روی پوست نواحی سالم)، در مواردی که بیماری شکل گسترده‌ای دارد، انتخاب دیگری برای درمان لکه‌های پوستی باقی نمی‌ماند.

یک روش دیگر در موارد مقاوم به درمان عبارت است از بی‌رنگ کردن باقی‌مانده پوست بدن تا با لکه‌های سفید همرنگ شود. این روش درمانی برای بیمارانی که حداقل ۵۰٪ پوست آن‌ها گرفتار است، توصیه می‌شود. به علاوه روش‌های دیگری هم به صورت موقت می‌توانند در این بیماران مؤثر باشند مانند استفاده از پوشاننده‌های پوست با مواد آرایشی یا خالکوبی کردن منطقه درگیر تا همرنگ پوست شود.

۲۵ ژوئن به عنوان روز جهانی ویتیلیگو نام‌گذاری شده است. انتخاب این روز به عنوان روز جهانی ویتیلیگو به خاطر ادای احترام به مایکل جکسون (مشهورترین انسانی که به این بیماری مبتلا بود) بود. مایکل جکسون، هنرمند آمریکایی در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ درگذشت. این روز از سال ۲۰۱۱ به تقویم اضافه شده است.[۴][۵]

ويتيليگو (پيسي يا برص) يك بيماري پوستي است كه در آن لك هاي سفيد رنگ به دليل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود مي آيند و درنواحی مختلف بدن ظاهر می شوند.

فهرست

از هر صد نفر، يك يا دو نفر به اين بيماري مبتلا مي شوند. (حدود ۱ـ۲ درصد جمعیت دنیا یا ۴۰-۵۰ میلیون نفر ) حدود نيمي از افرادي كه به اين بيماري دچار مي شوند، قبل از بيست سالگي علايم آن را در خود خواهند يافت.

(۹۵% افراد قبل از ۴۰ سالگی علائم را نشان داده اند .) حدود يك پنجم از مبتلايان نيز يكي از افراد خانواده شان به اين بيماري مبتلا بوده اند. بیماری تمام نژادها و هر دو جنس را یكسان تحت تاثیر قرار می دهد .بنظر می رسد ویتیلیگو در افراد مبتلا به بیماریهای اتوایمیون شایعتر است .

(بیماریهای اتوایمیون بیماریهایی هستند كه در آنها سیستم ایمنی شخص علیه ارگانها یا بافتهای بدن خودش واكنش نشا ن می دهد).

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

این بیماریهای اتو ایمیون عبارتند از : پركاری غده تیروئید، نارسایی قشر غده فوق كلیه ، آلوپسی آره آتا و أنمی پرنسیوز . البته در کل بيشتر كساني كه پيسي دارند، از نظر سلامتي عمومي در وضعيت خوبي بسر مي برند.

ویتیلیگو می تواند بیماری ارثی باشد یعنی در بین افراد فامیل بروز كند اطفالی كه والدینشان مبتلا به این بیماری هستند بیشتر احتمال ابتلا به ویتیلیگو دارند .

بااین حال یشتر اطفالی كه یكی از والدینشان مبتلا به ویتیلیگو باشند به بیماری مبتلا نمیشوند و بیشتر افراد مبتلا به ویتیلیگو سابقه ای از این بیماری را در فامیل ندارند. غالباً در پوست پشت دست ها، صورت و زير بغل ايجاد مي گردد. در اواخر دوران كودكي (۱۲-۹ سالگي ) تا ميانسالي شايع تر است .

ملانين، رنگدانه اي است كه عامل تعيين كننده رنگ پوست، مو و چشم هاي ما مي باشد و توسط سلول هايي به نام ملانوسيت (سلول هاي رنگدانه ساز) توليد مي شود. اگر اين سول ها از بين بروند و يا نتوانند رنگدانه ملانين را توليد كنند، رنگ پوست روشن تر شده و يا بطور كلي سفيد مي شود.

پيدايش پيسي نتيجه از بين رفتن سلول هاي رنگدانه ساز پوست است كه دليل آن ناشناخته است. ولي چهار تئوري اصلي دراين زمينه وجود دارد:

۱- سلول هاي عصبي كه بطور غيرطبيعي فعال شده اند ممكن است با توليد مواد سمي به سلول هاي رنگدانه ساز آسيب برسانند.

۲- سيستم ايمني بدن ممكن است در موقع دفاع از بدن در مقابل يك ماده خارجي، رنگدانة پوست را نيز از بين ببرد.

۳- سلول هاي رنگدانه ساز ممكن است عامل از بين رفتن خودشان باشند. يعني زماني كه رنگدانه در حال ساخته شدن است، مواد زايدي نيز در كنار آن توليد مي شوند كه سمي بوده و قادر به از بين بردن خود سلول ها است.

۴- وجود يك نقص ارثي موجب حساس شدن سلول هاي رنگدانه ساز به آسيب و در نتيجه از بين رفتن ها مي شود.

ویتیلیگو در هر سنی ممکن است ظاهر شود. در هر دو جنس زن و مرد دیده می شود. آغاز بروز ویتیلیگو ممکن است از دوران شیرخوارگی باشد، اما تا اوایل دهه دوم عمر فرصت ظهور و بروز دارد.

ویتیلیگو شروع ناگهانی دارد. ضایعات آن به صورت لکه‌های سفید در نواحی دستها، پاها، صورت و تنه ممکن است به وجود آید. این لکه‌های سفید فوق العاده به آفتاب حساسیت نشان می دهند.

شکل و اندازه لکه‌ها متغیر است. سیر عارضه ویتیلیگو از ماهها تا سالها ممکن است ادامه داشته باشد. پیشرفت و پسرفت لکه‌های سفید تابع قانون خاصی نیست و در هر حال ممکن است بهبودی خودبه‌خودی وجود داشته باشد.

معمولاً افراد مبتلا به ویتیلیگواول از همه به لكه های سفید (پیگمانتاسیون) روی پوستشان توجه می كنند . این لكه ها بیشتر از همه در مناطق در معرض نور از قبیل دستها پاها بازوها ، صورت و لبها شایع هستند .

دیگر نقاط شایع لكه های سفید عبارتند از زیر بغل و كشاله ران ، اطراف دهان و چشم ، پره های بینی ، ناف و نواحی تناسلی .

ویتیلیگو معمولاً به یكی از سه الگوی زیر ظاهر می شود : در یك الگو (الگوی كانونی) ناحیه بدون رنگدانه به یك یا تعداد معدودی ناحیه محدود می شود .

بعضی افراد نواحی بدون رنگدانه را در یك سمت بدن خود دارند (الگوی سگمنتال). اما در بیشتر افراد مبتلا به ویتیلیگو نواحی فاقد رنگدانه در قسمتهای مختلف بدن بوجود می آید (الگوی ژنرالیزه).

علاوه بر لكه های سفید روی پوست، ممكنست افراد مبتلا به ویتیلیگو سفید شدن زودرس موهای سر، ابروها و ریش را داشته باشند. افراد با پوست تیره ممكنست متوجه فقدان رنگ در ناحیه ای در داخل دهانشان بشوند.

ماكول ها (نواحي كوچكي بارنگ متفاوت از پوست ) يا لكه هايي با مشخصات زير:

– صاف ، سفيد و غيرقابل لمس با انگشتان هستند.

– گسترش يافته ، نواحي بسيار بزرگ ، با شكل نامنظم و بدون رنگي را تشكيل مي دهند.

– معمولاً در هر دو طرف بدن و تقريباً در جاي مشابهي قرار دارند.

– قطر آنها از ۳-۲ ميلي متر تا چند سانتي متر متفاوت است .

– باعث آزار و خارش نمي شوند.

– اختلال باعث خاكستري شدن زود هنگام مو مي گردد.

هدف از درمان ویتیلیگو بازگرداندن عملكرد پوست و بهبود بخشیدن به ظاهر بیمار می باشد . درمان ویتیلیگو زمان طولانی می طلبد (۶ الی ۱۸ ماه) . درمان انتخابی بستگی به تعداد لكه های سفید و نحوه توزیع آنها روی بدن و نیز انتخاب بیمار دارد .

بیماران به اشكال مختلف به درمان پاسخ می دهند و یک درمان معین برای تمامی بیماران توصیه نمی شود . انتخابهای درمانی متداول ویتیلیگو شامل درمان طبی، جراحی و درمانهای کمکی می باشند .

البته گاهي بهترين درمان براي پيسي اين است كه اصلاٌ هيچ درماني انجام نشود. در افرادي كه پوست روشني دارند اجتناب از برنزه شدن پوست طبيعي بدن، مانع از پيدايش تضاد رنگ و در نتيجه مخفي ماندن لك هاي پيسي خواهد شد.

پوست سفيد مناطق مبتلا به اين بيماري هيچگونه دفاعي در برابر نور خورشيد ندارند. اين نواحي خيلي به راحتي دچار آفتاب سوختگي مي شوند.

روي تمام نواحي مبتلا به ويتيليگو كه توسط لباس پوشانيده نمي شوند بايد يك ضد آفتاب مناسب با SPF حداقل برابر ۱۵ ماليده شود و براي جلوگيري از آفتاب سوختگي، از قرار گرفتن در معرض خورشيد در ساعات حداكثر تابش (۱۰ صبح تا ۴ عصر) خودداري شود.

پنهان كردن لك هاي پيسي توسط كرم پودر، فرآورده هاي برنزه كننده (كه بدون نياز به نور آفتاب پوست را برنزه مي كنند) يا ساير رنگ ها، كاري آسان و بي خطر است كه سبب مي شود اين بيماري كمتر به چشم بيايد.

امروزه مواد آرايشي مقاوم در برابر شستشو (واترپروف) كه تقريباٌ با تمام انواع رنگ پوست قابل انطباق هستند، در فروشگاه هاي عرضه محصولات بهداشتي آرايشي وجود دارند.

مهارت در استفاده از اين مواد به تدريج به دست مي آيد و افراد به خوبي قادر خواهند بود پوست ناحيه مبتلا را به رنگ اطراف درآورند. اين رنگها به تدريج از روي پوست محو مي شوند و بنابراين نياز به تدريج كاربرد دارند.

شيرها و كرم هاي برنزه كننده محتوي يك مادة شيميايي به نام «دي هيدروكسي استون» كه براي رنگين كردن پوست نيازي به وجود ملانوسيت ها ندارند. رنگ ناشي از اين فرآورده ها هم به تدريج محو مي شوند، زيرا با هر بار ريزش سلول هاي مرده از روي پوست، بخشي از اين رنگ نيز با آنها از پوست جدا مي شود.

۱٫ روان درمانی و بهبود بخشیدن به وضعیت روحی مبتلا به ویتیلیگو.

۲٫ استفاده از عوامل پیگمانته کننده نظیر ۸ـ متوکسی پسورالن (متوکسالن و دیگر نامهای تجارتی) از راه خوراکی و سپس قرار گرفتن در معرض اشعه اولتراویوله و سایر روشهای درمانی مانند آن.

چگونه پیسی را تشخیص دهیم

۳٫ استعمال عوامل محرک پیگمانتاسیون نظیر استروئیدهای قوی.

۴٫ روشهای طب سنتی (مکمل): مبتنی بر تشخیص و موافقت پزشک معالج شما و تکمیل اقدامات درمانی از طریق بهره‌گیری از خواص گیاهان دارویی و شفابخش و روشهای سنتی و علمی گیاه درمانی.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

چگونه پیسی را تشخیص دهیم
چگونه پیسی را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *