چطور احساس ارزشمندی کنم

 
helpkade
چطور احساس ارزشمندی کنم
چطور احساس ارزشمندی کنم

احساس ارزشمندی به معنی این است که چه قدر خودمان را دوست داریم و چه ارزشی قائل هستیم. این کاملا بستگی به هر شخصی دارد و یک موضوع درونی ست.

این احساس ربطی به توانایی های ما ندارد و باید این دو موضوع را جداگانه از هم در نظر گرفت. ممکن است در زمینه هایی توانایی بالایی نداشته باشیم، اما احساس ارزشمندی ما بالا باشد.

وقتی این احساس را نداشته باشیم کل زندگی ما تحت تاثیر قرار می گیرد و ارتباطی خوبی با خود و دیگران نخواهیم داشت و دائما دچار مشکلات مختلفی می شویم. به همین دلیل است که باید آن را حیاتی در نظر گرفت.

 

عوامل مختلف در احساس ارزشمندی ما تاثیرگذار هستند اما یک سری موارد تاثیرگذارتر هستند که نقش آنها را با هم بررسی می کنیم.

چطور احساس ارزشمندی کنم

خانواده نقش خیلی مهم در این زمینه دارد. اگر فردی در خانواده ای بزرگ شده باشد که دائما از او انتقاد می کردند و یا اینکه مورد قضاوت قرار می گرفته، مطمئنا از احساس ارزشمندی او کم شده است و باورهای منفی نسبت به خود دارد.

در مقابل فردی که در محیط مناسبی بزرگ شده که آن افراد هم احساس ارزشمندی بالایی داشته اند، مطمئنا بیشتر رشد داشته و در این زمینه شرایط بهتری دارد.

معمولا سیستم آموزشی نقش منفی در این زمینه دارد. از همان کودکی فرد عادت می کند که با یک نمره ارزشیابی شود. نمره بالا به منزله تشویق شدن فرد است و اگر نمره پایینی بگیرد احتمالا ارزش کمتری دارد و مواخذه خواهد شد!

همچنین فرد دائما خود را با هم کلاسی های خود مقایسه می کند و از همین دوران مقایسه کردن را یاد می گیرد. مقایسه کردن یکی از بلاهایی که باعث احساس کم ارزشی در ما می شود.

اینکه نسبت به خودمان چه ذهنیتی داریم کاملا تاثیرگذار در احساس ارزشمندی ما است. اشتباه متداول این است که افراد خود را با بقیه مقایسه می کنند و می بینند آنها از نظرهای مختلف بهتر هستند. به خاطر همین فکر می کنند که بی ارزش هستند و پر از ترس می شوند!

شاید مورد اول و دوم تا قسمتی دست ما نبوده است، اما ذهنیت قابل کنترل است و این ما هستیم که انتخاب می کنیم که چه واکنشی نسبت به افکار داخل ذهنمان داشته باشیم.

 

راز موفقیت ثابتی برای بالات بردن احساس ارزشمندی ندارد، اما از طریق راه های مختلف می شود این احساس را تقویت کرد. در اینجا قصد داریم با هم ۳ مورد از مهمترین را بررسی کنیم که می توانند خیلی موثر باشند.

باید خودمان را همان طور که هستیم با هر خصوصیتی بپذیریم. این را بدانیم که انسان زاده شده ایم ارزشمندیم و این طور نیست که حتما نیاز به عامل بیرونی دیگری باشد.

احترام گذاشتن به خود خیلی اهمیت دارد. هر کسی برای خود یک فردی محترم است و جدا از داشته های خود باید به وجود انسانی خود احترام بگذارد.

نیازی نیست که حتما به هدف یا دارایی خاصی رسید که تا این موضوع را اجرا کرد. (البته این دلیل بر این نمی شود که هدف گذاری نکرد)

یک تمرینی که می تواند موثر باشد این است که خصوصیات مثبت و منفی خود را از لحاظ های مختلف نوشت و آنها را در کنار هم قرار داد. پذیرفت که ما دارای این خصوصیات هستیم. می توانیم تغییر مثبت داشته باشیم، اما باید در شرایط فعلی هم خودمان را بپذیریم.

هر کسی در طول زندگی به موانع مختلفی بر می خورد و باید قبول کنیم که همیشه وجود دارند. هنر ما این است که از قبل موانع احتمالی را پیش بینی می کنیم تا موقعی که رخ دادند آماده تر باشیم.

در مورد مسائل هم باید گفت که اجتناب ناپذیرند و بدانیم هر مسئله ای اگر یکبار اتفاق بیافتد طبیعی است و اگر بیشتر تکرار شود باید مهارت حل مسئله خود را تقویت کرد. به طور کلی این مسائلی که رخ می دهند بدون شک یک راه حلی دارند و این طور نیست که آنها را غیرقابل حل در نظر گرفت.

اینکه در شرایط مختلف چه نوع مدل ذهنی یا طرز فکری را انتخاب می کنیم در احساس ارزشمندی ما تاثیر زیادی دارد.

موضوع مدل ذهنی خیلی گسترده است و جا دارد مفصل در مورد آن توضیح داده شود، اما باید به طور خلاصه اشاره کنم که ما در شرایط مختلف زندگی طرز فکر مختلفی را انتخاب می کنیم که یک نوع باعث رشد ما و نوع دیگر باعث عقب ماندن ما و ضررهای مختلف مثل همین احساس کم ارزشی می شود.

مثلا وقتی شکست می خوریم یک مدل ذهنی این است که فکر می کنیم همه چیز تمام شده و یک فرد شکست خورده هستیم و به خاطر همین هیچ تلاشی نمی کنیم.

اما مدل ذهنی دیگر می گوید که من از این موقعیت چه چیزی می توانم یاد بگیرم؟ در اصل شکست خوردنی وجود ندارد و می توان از هر موقعیتی به نفع خود استفاده کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

در این محفل یاد می‌گیرید چطور عادت‌های عمیقی ایجاد کرده و به جایگاه بالاتری در زمینه‌های مختلف زندگی برسید.

زندگی با مشکلات گوناگون و جلوه های رنگارنگش آنچنان ما را گرفتار کرده است که هر چه بیشتر تلاش می‌کنی کمتر به هم میرسیم. دائما احساس می‌کنیم گمشده‌ای داریم. آنقدر روزمرگی‌ها غرق شده ایم که از همه چیز و همه کس غافل مانده ایم مدت‌ها است که فرهنگ مراقبه را به دست فراموشی سپرده ایم. نمی‌دانیم کیستیم ،  کجاییم و چه می‌خواهیم.  بسیاری را می بینیم که به شدت افسرده اند و در زندگی کمتر احساس شادی می‌کنند. این ها کسانی اند که به خود دیگران و محیطی که در آن زندگی می کنند بی توجه اند.مراجعه به یک روانشناس خوب در اصفهان به شما کمک میکند احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنید.

باید پذیرفت که این دست کشیدن از خود ، موجب بروز مسائل زیادی برای فرد و اطرافیانشان می‌شود. در درجه اول احساس بی کفایتی و بی لیاقتی می کند. پدید آمدن این زمینه عاطفی سبب می‌شود که فرد در جریان فکری خود را به کار نیاندازد و هیچگاه خود را برای فهم درک و عمل آماده نبیند. چنین انسانی در شناخت توانایی ها و نقاط ضعف و قوت خود آگاهی ناقص تری دارد ، لذا در تنظیم اعمال و رفتار خویش نا موفق تر است و از فعالیت های مثبت امتناع می ورزد و در نتیجه دچار یاس و افسردگی میشود.

احساس لیاقت و ارزشمندی زیر بنای اعتماد به نفس قدرتمند است. اعتماد به نفس یعنی من توانایی انجام هر کاری را دارم.

شما زمانی احساس قدرت و توانایی می کنید که بدانید انسان ارزشمندی هستید و لایق رسیدن به بهترین ها و زمانی که همین حس را نداشته باشید انگیزه  ، قدرت و توانایی لازم یعنی اعتماد به نفس قدرتمند برای رسیدن  به سطح لیاقت و ارزشمندی خود را ندارید.

مانند یک انسان ارزشمند و لایق زندگی کنید

چطور احساس ارزشمندی کنم

اگر میخواهید که دنیا خوب با شما تا کند ، باید با خود خوب تا کنید. شما باید در  ظریف ترین و کوچکترین امور برای خودتان احترام قائل شوید.

انرژی های ارزشمند و لایق بودن را به محیط اطراف ساطع کنید. زمانی که تلاش می کنیم در همه جایی زندگی به خود احترام بگذارید کائنات با شما همراه می‌شود و سطح زندگی تان را ارتقا می‌دهد.

اگر خود شما غرور و عزت نداشته باشید هیچ کس دیگری نمی تواند آن را به شما دهد.  خانه ما بر نوع احساس ما تاثیر می‌گذارد. محیط زندگی خود را به گونه ای بسازیم که با قدم زدن در آن احساس شادابی و اشتیاق کنیم. با توجه کردن به خانه مان شخصیت خود را نشان می دهیم ، پاکیزگی هیچ خرجی ندارد.  زندگی کردن در یک آپارتمان کوچک و پاکیزه بهتر از زندگی کردن در یک قصر نامرتب و کثیف است.

 احساس ارزشمندی چیست ؟

احساس ارزشمندی طرز نگاه و باوری است که ما نسبت به خود داریم. میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم. انسان زمانی احساس ارزشمند بودن واقعی را تجربه می‌کند که خودش را همان‌طور که هست بپذیرد.کلینیک مشاوره موفقیت احساس ارزشمندی را به طور صحیح در شما تقویت میکند.

احساس ارزشمندی با میزان توانمندی های ما متفاوت است. شما امکان دارد که فردی توانمند در یک حوزه مشخص باشید در این صورت شما در آن حوزه اعتماد به نفس خوبی دارید ، اما احساس ارزشمندی ارتباطی با اعتمادبه‌نفس شما ندارد. فارغ از این که اعتماد به نفس و توانمندی داریم یا نداریم احساس ارزشمندی می‌تواند در ما کم یا زیاد باشد. میزان ارزشی که برای خود قائل هستیم به مقدار زیادی به طرز نگاهی است که اول به خودمان و سپس به جهان پیرامون داریم.

 احساس ارزشمندی چه تاثیری در زندگی ما دارد ؟

وقتی احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم دیگران و دنیا را هم خوب می بینیم ، انتظار رفتارهای دوستان هم از سوی خود و هم از سوی دیگران داریم. حتی اگر فردی با ما تند یا رفتار ناشایست داشته باشد قدرت تحمل و صبر و بردباری ما بیشتر خواهد شد. زمانی که احساس ارزشمندی ما دچار مشکل باشد نگاه منفی نگر و بدبینانه ای به دیگران و جهان هستی خواهیم داشت. دنیا و دیگران برای ما تاثیر نامطلوبی دارد و منتظر رخ دادن حوادث و اتفاقات بد خواهیم بود و در برابر مشکلات و سختی های اولیه جا می زنیم.

 افرادی با احساس ارزشمندی بالا چه ویژگی هایی دارند ؟

احساس ارزشمندی یک منبع درونیست

زمانی که منبع احساس ارزش به خود را وابسته به دیگران کنیم و تصور کنیم که وقتی شایستگی داریم که دیگران ما را خوب و شایسته و قابل تحسین و تمجید بدانند. ارزش و اعتبار ما وابسته به تعریف دیگران خواهد بود در این صورت با توقف تشویق و یا آغاز انتقادات با مشکل مواجه می شویم.در واقع احساس ارزشمندی یک منبع درونی است که فرد فارغ از تعریف و تحسین دیگران در خود به وجود می‌آورد. در این حالت دیگر نه از تعریف اطرافیان به شدت هیجان زده می گردد و نه از انتقاد آنها ناامید و سرخورده خواهد شد. با مراجعه به یک مرکز مشاوره اصفهان میتوانید احساس ارزشمندی را به طور صحیح در خود تقویت کنید.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

دارای مجوز رسمی به شماره ثبت 1287

تحت نظارت سازمان بهزيستی استان اصفهان

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چطور احساس ارزشمندی کنم

معرفی کتاب

صفحه اصلی > ذهن قدرتمند > احساس ارزشمندی ما چگونه تقویت یا تخریب می شود؟

احساس ارزشمندی با میزان توانمندی های ما تفاوت دارد. شما امکان دارد که فردی توانمند در یک حوزه مشخص باشید در این شرایط شما در آن حوزه دوره اعتماد به نفس بالایی دارید ، اما احساس ارزشمندی ارتباطی با اعتماد به نفس کودکان شما ندارد. بدون در نظر گرفتن اینکه  اعتماد به نفس و توانمندی داریم یا نداریم احساس ارزشمندی میتواند در ما کم یا زیاد باشد.

تکامل فردی انگیزه طبیعی درونی همه انسان ها است. همه ی افراد دوست دارند که منحصر به فرد باشند و این حس کاملا درستی است اما صبر می خواهد و اینکه در کودکی این حس در ما زیاد است ولی طاقتمان کم است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه احساس ارزشمندی آرام آرام پیش می رود؟ ساختاری وجود دارد برای درک این ارزشمندی. با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با ساختار ارزشمندی بیشتر آشنا کنیم.

در سنین 12_10 سال ما دائما به دنبال این هستیم که ارزشمندی را از پدر و مادرمان بگیریم و آنها این ارزشمندی را به ما بدهند. ما از کودکی نظام ارزشی والدین خودمان را کشف می کنیم یعنی ما از همان کودکی متوجه می شویم که چه چیزهایی پدر و مادرمان را خوشحال یا ناراحت می کند و بعد شروع به حرکت در این راستا می کنیم. ما می فهمیم که با ناراحتی آنها چیزهایی را از دست می دهیم که خودمان توانایی به دست آوردن آن ها را نداریم و احساس نا امنی، طرد شدن و دوست نداشتن ما را فرا می گیرد.

انسان ها احساس ارزشمندی را از هم راستایی با نظام ارزشی به دست می آورند. ما اینگونه آرام آرام می آموزیم که انسان آرمانی یعنی چه. ما این ها را از طریق مولفه های اقتصادی، اجتماعی، رفاقتی، دینی و…درک می کنیم. اما ما در کودک تعریفی از مولفه ها نداریم وتنها تصویری در ذهنمان وجود دارد.

گاهی تعاریفی که از مفاهیم صورت می گیرد با ذهنیت ما همخوانی ندارد در این لحظه تعارض به وجود می آید. گاهی ما تعارضات را بروز می دهیم، مهم است که در اینجا با تعارضات ما چه برخوردی خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که ما می گوییم ساعت 6 صبح بیدار شدن برای من خیلی سخت است، ما تعارضمان را بروز داده ایم. برخورد دیگران با این تعارض به این صورت است که اول از همه ما را قضاوت می کنند. وقتی قضاوت ها در مورد ما بد باشد حس بی ارزشی به ما دست می دهد. وقتی احساس بی ارزشی کنیم اول از همه شادی ما در زندگی کم می شود. در این زمان ممکن است اطرفیان متوجه شوند که شما مثل قبل انرژی ندارید و شاد نیستید.

زمانی که فردی با شکاف تفاوت دیدگاه با دیگران برخورد می کند، متوجه می شود که دارای خصوصیات فردی است که تنها در جمع دوستان خاص خود احساس راحتی می کند و  ممکن است حتی در خانواده خود هم این احساس را نداشته باشد.

در اینجا ممکن است سبک زندگی شما مورد تایید خانواده نباشد و همواره شما را به خاطر ویژگی های رفتاری دوستانتان سرزنش کنند. بنابراین فرد با دو تصمیم رو به رو می شود یا اینکه می پذیرد آدم بده داستان است و از این جا به بعد راه خود را جدا می کند و تبدیل به یک ضد ارزش می شود و یا اینکه قربانی ارزش ها می شود و تبدیل به فرد آرمانی مورد نظر دیگران می شود. ممکن است فرد انسان آرمانی خود را رشد دهد و بعد هرچیزی که با ویژگی ها این انسان آرمانی همخوانی ندارد را در نیمه ی تاریک وجود خود قرار دهد و در واقع آن ها را از خود، خانواده و جامعه پنهان می کند.

مثلا ممکن است مردی بعد از سالها زندگی در میانسالی خود به این نتیجه برسد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. او به کودک خود نیز می آموزد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. این کودک با همچین تفکری رشد می کند و ممکن است با هر فردی وارد رابطه شود و در آخر ضربات زیادی بخاطر این شیوه از تفکر خود از دیگران بخورد. او همچنان خود را آدم خوب داستان می داند زیرا باور دارد همه خوب هستند و هیچ انسان بدی وجود ندارد، او همچنان خود را فرد منصفی می داند. این دید نسبت به دیگران ممکن است لطمات جبران ناپذیری به او وارد کند.

در واقع در اینجا فرد تمام تلاش خود را می کند تا انسان آرمانی درون ذهن خود را حفظ کند و از آن فاصله نگیرد اما در درون خود به شدت در رابطه با آدم ها انسان مضطربی است. چون همواره با خود فکر می کند که هر لحظه ممکن است وجه بد او بیرون بزند و بعد واکنش نشان دهد.

احساس ارزشمندی طرز نگاه و باوریست که ما نسبت به خود داریم. میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم. انسان وقتی احساس ارزشمند بودن واقعی را تجربه می کند که خودش را همانطور که هست بپذیرد.

آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند جهت فراگیری مهارت های فردی و دستیابی به توسعه فردی از محصولات کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

Gahi oghat valedein b chizaye ghalati eteghad darn v ma bayad eteghadat khodemoono dashte bashim

سلام کاربر عزیز ممنون از اینکه نطرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

من همیشه طوری رفتار کردم که مورد قبول مادرپدرم باشم اما در عین حال خیلی از تجربیات خوبی که میتونستم داشته باشم از دست دادم

سلام علی عزیز ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی

این دوره معجزه ذهن قدرتمند رو خودتون توصیه میکنید ؟؟ به نظرتون خوبه؟؟

سلام نادر عزیز بله بسیار دوره خوبیه و موثر واقع میشه

Merci babat in maghale awlie🙏

سلام محمد عزیز خوشحالیم که راضی هستید

باید همیشه طوری رفتار کنیم که کودک ما به توانایی هاش باور داشته باشه و اینطوری اعتماد به نفسشو تقویت کنه

سلام کاربر عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

بچه ها از والدین خودشون الگو میگیرن سعی کنیم که الگوهای خوبی باشیم

سلام شریفه عزیز ممنون از ارایه دیدگاهتون

والدین خیلی باید مراقب رفتارشون باشن تا بتونن الگوهای خوبی برای فرزندانشون باشن

سلام کاربر عزیز بسبار درسته

Mn dore zehn ghodratmand ro gozaroondm kheili khoub boid mmnon azatoon

سلام کاربر عزیز سپاس از همراهی شما

سلام خدمت شما خیلی برای من جالب توجه بود ممنون از شما

سلام ثمین عزیز خوشحالیم که راضی بودید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

چطور احساس ارزشمندی کنم

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

احساس ارزشمندی چیست؟ بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار احساس بی‌ارزشی می‌شوند. یکی از دلایل مهمی که دچار احساس بی‌ارزشی می‌شویم این است که دروغ‌هایی که می‌شنویم را باور می‌کنیم. چه این دروغ‌ها را از دیگران بشنویم و چه خودمان در ذهن‌مان این دروغ‌ها را با خود تکرار کنیم. افرادی که احساس بی‌ارزشی می‌کنند نمی‌توانند ارزش، قدرت، توانایی و زیبایی‌های وجود خود را ببینند.

اگر احساس بی‌ارزشی می‌کنید و این احساس در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده و باعث می‌شود نتوانید آنچه واقعا هستید را ببینید و از توانایی‌های خود استفاده کنید، می‌توانید با کمک گرفتن از روان‌درمانگر و یا شروع مسیر خودشناسی، رشد و تغییر احساس ارزشمندی را در خود افزایش دهید. علاوه بر این‌ها چندین راه ساده وجود دارد که با پیش گرفتن آن‌ها، می‌توانید خودتان به خودتان کمک کنید تا احساس ارزشمندی را در خود بالا ببرید.

ما توقع داریم که اطرافیان‌مان و همه افرادی که ما را می‌شناسند، ارزش واقعی ما را بدانند. اما چطور می‌توانیم از دیگران توقع داشته باشیم ارزش درونی ما را معتبر شمرند، زمانی که خودشان ارزش خود را نمی‌دانند؟ علاوه بر این زمانی که خودمان برای خود ارزش قائل نباشیم و خود را ارزشمند ندانیم، از دریافت اعتباری که دیگران برای ارزش درونی ما قائل هستند، اجتناب می‌کنیم و هرچقدر دیگران تکرار کنند که «تو ارزشمندی» ما این را از آن‌ها نخواهیم پذیرفت.

جهان آیینه ماست  و همان چیزی را به ما می‌دهد، که خود را لایق آن می‌دانیم. اگر می‌خواهید که دنیا با شما همانند انسانی ارزشمند رفتار کند، باید اول خودتان همانگونه رفتار کنید و ارزش حقیقی خود را به عنوان یک انسان، بشناسید.

چطور احساس ارزشمندی کنم

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از کودکی به ما آموخته، نوع بودن ما به آنچه می‌گوییم و آنچه انجام می‌دهیم، بستگی دارد و ارزش درونی ما را افکار و احساس‌مان تعیین می کند؛ در حالیکه حقیقت این نیست. اگر باور ندارید، نگاهی به اطراف خود بیاندازید. اطراف شما احتمالا پر است از انسان‌هایی که کارهای ارزشمند بسیاری انجام داده‌اند و دارایی‌های زیادی دارند، اما اگر از آن‌ها بپرسید که احساس‌شان به خودشان چیست احتمالا خواهند گفت که احساس می‌کنند کافی و ارزشمند نیستند.

هرگز در دنیای بیرون، به دنبال ارزش درونی خود نباشید. برای پی بردن به ارزش حقیقی‌تان، باید به درون سفر کنید. با سفر به درون می‌توانید هر آنچه به آن نیاز دارید و هرآنچه واقعا هستید را پیدا کنید.

افرادی که با آن‌ها معاشرت می‌کنیم تاثیر به سزایی در اینکه ما چه احساسی به خود داریم و خود را چگونه می‌بینیم و می‌شناسیم، دارند. متاسفانه دوستان و خانواده ما بسیاری از اوقات، شک و تردید و احساس ناامنی ما نسبت به خودمان را تقویت می‌کنند. البته ممکن است که آن‌ها این کار را به صورت ناخودآگاه انجام دهند؛ اما به هر حال باعث می‌شوند احساس بی‌ارزشی کنیم و دوست داشتن خود برای‌مان سخت‌تر شود.

در انتخاب افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید، دقت کنید. افرادی را برای دوستی و معاشرت انتخاب کنید که شما را بالا می‌برند و کمک می‌کنند احساس بهتری به خودتان داشته باشید. سعی کنید همیشه به اینکه در کنار افراد مختلف، چه احساساتی را تجربه می‌کنید، توجه کنید. به هیچکس اجازه ندهید باعث شود به احساس ارزشمندی شما نسبت به خودتان، لطمه وارد کند.

بخوانید: آیا می‌توانیم از تنهایی لذت ببریم؟

همه افکارتان را باور نکنید. بسیاری از افکار ما، باعث تقویت شک و تردید و احساس ناامنی ما نسبت به خودمان و دنیا می‌شوند. این باور نادرست که شما انسان ارزشمندی نیستید، ممکن است از برخی افکارتان سرچشمه بگیرد. به افکاری که به ذهن‌تان خطور می‌کند، شک کنید.

شما انسان ارزشمندی هستید. شما با وجود همه افکار، احساسات، خطاها و نقص‌های‌تان کافی هستید.

این جملات را گاه و بی‌گاه با خود تکرار کنید. آنقدر تکرار کنید تا حقیقت آن‌ها را باور کنید.

فاصله گرفتن از هیاهو و پیچیدگی‌های این دنیا برای مدتی کوتاه، می‌تواند به ما کمک کند که در آرامش با خودمان وقت بگذرانیم  و خودمان را پیدا کنیم. برای این کار می‌توانیم مدتی تلفن همراه‌مان را خاموش کنیم، از اطرافیان فاصله بگیریم و فقط برای مدتی کوتاه بنشینیم و با خود تنها باشیم. در مدتی که از دنیا فاصله گرفته‌ایم، می‌توانیم خود را پیدا کنیم و به ارزش و اعتبار درونی خود بیاندیشیم. با تنها بودن و گذراندن زمانی فقط و فقط با خودمان، می‌توانیم بفهمیم که واقعا که هستیم و برای هر آنچه که هستیم ارزشمندیم؛ نه برای آنچه که دنیا از ما توقع دارد که باشیم.

به جای آنکه منتظر بنشینی تا دیگران احساس ارزشمندی تو را تقویت کنند و به تو بگویند که ارزشمند هستی، خودت این کار را برای خودت بکن. به خودت چیزهایی را بگو که عمیقا می‌دانی درست هستند و درموردت صدق می‌کنند. به خودت بگو که ارزشمند هستی، قوی هستی، کافی هستی، زیبا  و دوست داشتنی هستی و لایق این هستی که دوست داشته شوی. هر آنچه نیاز داری از دیگران بشنوی تا باور کنی را به خودت بگو و این را بدان که کلمات بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده هستد.

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به خودی خود، سختگیر و خشن هست. دیگر نیازی نیست که خودمان فشار و سختی‌های زندگی در این دنیا را برای خودمان بیشتر کنیم. با خودتان مهربان باشید. خود را به خاطر اشتباهات و نقص‌هایی که دارید ببخشید و یاد بگیرید که از نیاز ترسناک بشر برای کامل و بی‌نقص بودن، فاصله بگیرید.

 

به این فکر کنید که همین امروز برای اینکه از احساس بی‌ارزشی، حداقل یک قدم به سمت احساس ارزشمندی برداری، چه کار می‌توانی بکنی؟

نویسنده: نغمه صیامی

منبع

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

آیا احساس ارزشمندی می کنید؟ چقدر برای خودتان ارزش قائلید؟ آیا به خودتان احترام می گذارید؟ اگر مقاله ی «احساس ارزشمندی چیست؟ راهکارهایی برای افزایش احساس ارزشمندی» را خوانده باشید، حتماً می دانید که ارزشمندی چیست. هم چنین مطمئنا از اهمیت آن در زندگی آگاه هستید! حالا در این مقاله از فرافکر می خواهیم ۵ تمرین مهم و تاثیرگذار برای تقویت احساس ارزشمندی را ارائه کنیم. مطمئن باشید، اگر با دقت و پشتکار این تمارین را انجام دهید، حتماً تاثیر فوق العاده ی آن را در ارتباطتان با خود و دیگران احساس می کنید! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چطور احساس ارزشمندی کنم

یک فعالیت مهم در راه تقویت احساس ارزشمندی ، ایجاد و افزایش خودآگاهی است. قبل از اینکه درک کنید که یک انسان شایسته هستید، باید یاد بگیرید و بدانید که چه کسی هستید و چه می خواهید.

این تمرینات ساده ی فکری برای افزایش خودآگاهی شما پیشنهاد می شوند:

مهم نیست چه اتفاقی در خارج رخ می دهد و مهم نیست چه چیزی از من گرفته شده است؛ من از نظر درونی، تأثیری نمی پذیرم!

در هر مرحله مدتی را صرف تفکر کنید! به خصوص در مراحلی که ارزش خودتان را به عنوان یک شخص یادآوری می کند (مثلاً مرحله نقاط قوت).

هنگامی که شما تصور بهتری راجع به اینکه چه کسی هستید، پیدا کردید، قدم بعدی افزایش پذیرش از خودتان است. با بخشش خود برای هر آنچه در مورد شماره ۵ در بالا ذکر کردید، شروع کنید. به هرگونه تلاش، نیاز به بهبود، اشتباهات و عادت های بدی که دارید، فکر کنید. متعهد شوید که خود را ببخشید و خود را بدون قضاوت و بهانه قبول کنید.

به همه چیزهایی که در اولین تمرین درباره خودتان آموخته اید فکر کنید و این گفته ها را تکرار کنید:

اکنون که تلاش کرده اید خودتان را بپذیرید که چه کسی هستید، می توانید عشق و مراقبت از خود را ایجاد کنید. این را هدفی برای رسیدن به خود دوستی و صبوری، سخاوت و شفقت با خودتان قرار دهید. برای تقویت عشق به خودتان، به لحنی که با خود استفاده می کنید توجه کنید. متعهد شوید که هنگام صحبت با خودتان مثبت تر و بانشاط تر باشید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، به این گفته های ساده فکر کنید یا آنها را با صدای بلند تکرار کنید:

پس از درک، پذیرفتن و دوست داشتن خود، به جایی خواهید رسید که دیگر برای احساس ارزشمندی، به افراد، دستاوردها یا سایر عوامل بیرونی وابسته نیستید. در این مرحله، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ارزش خود را بشناسید و از خودتان بخاطر کارهایی که برای رسیدن به اینجا انجام داده اید، قدردانی کنید. همچنین مثل گذشته به خودآگاهی، خودپذیری، عشق ورزیدن به خود و ارزشمندی تان اهمیت دهید. برای تقویت احساس ارزشمندی تان، به خود یادآوری کنید که:

در این مرحله تمرین خواهید کرد که مسئولیت خودتان، شرایط و مشکلاتتان را بر عهده بگیرید. برای اطمینان از اینکه این تمرین را به درستی انجام می دهد، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

آنچه را که در طول تمام این تمرینات آموخته اید، به خود یادآوری کنید! بدانید که قدرت کافی را در زندگی خود دارید. از حس ارزشمند بودن خود لذت ببرید. به تقویت احساس ارزشمندی خود بپردازید و حتماً آن را حفظ کنید.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

[مشاهده همه]

[مشاهده همه]

برای مشاهده لیست وارد شوید…

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد احساس ارزشمندی

نسبت به خودمان صحبت می کند.

 

چطور احساس ارزشمندی کنم

موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین:

چطور احساس ارزشمندی کنیم؟

مدت:

10 دقیقه و 48 ثانیه

 

این کلیپ انگیزشی را همینجا آنلاین تماشا کنید یا از طریق دکمه زیر دانلود کنید:

 

 

 

ما قرار نیست در زندگی مان مدام در حال جنگیدن باشیم، نتوانیم به رؤیاهایمان برسیم یا نتوانیم به دیگران لطف و رحمت برسانیم. کمبود سرنوشت نهایی شما نیست، شما ساخته شده اید تا یک زندگی سرشار از فراوانی داشته باشید.

اما اگر برای مدتی طولانی در حال جنگیدن هستید، به راحتی ذهنیت کمبود را در خود پرورش می دهید. مثلا فکر می کنید که:

✔ من هیچوقت نمی توانم خانه ای زیبا بخرم،

✔ من هیچوقت آنقدر پول نخواهم داشت تا بتوانم واقعا خانواده ام را خوشبخت کنم.

اما تا زمانی که به کمبود فکر می کنید به «ثروت بیش از حد» دست پیدا نمی کنید. شما باید باور کمبود را در خود از بین ببرید و باور فراوانی را در خود به وجود بیاورید.

اکثر اوقات ما ارزش خودمان را در اینکه دیگران چگونه با ما رفتار می کنند یا چقدر در زندگی موفق بوده ایم یا اینکه چقدر زندگی بی نقصی داشته ایم، می دانیم.

مسأله اینجاست که تمام این موضوع ها می توانند تغییر کنند. اگر شما ارزش خود را در اینکه دیگران چطور با شما رفتار می کنند، بدانید، اگر زمانی به شما آسیب بزنند یا شما را ناامید کنند  آنوقت شما احساس بی ارزش بودن می کنید.

 

 

اگر شما ارزش خود را از دستاوردهای خود بگیرید مثل اینکه:

✔ چقدر درآمد دارید؟

✔ چه ماشینی دارید؟

✔ یا چه القابی برای خود درست کرده اید؟

آنوقت اگر مشکلی پیش بیاید و جایگاه قبلتان را از دست بدهید، مثلا اگر کسب و کارتان شکست بخورد، آنوقت شما نیز احساس بی ارزشی می کنید.

 

بعضی افراد به خاطر اینکه در زندگی شان اشتباهات مختلفی کرده اند احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند. مثلاً در موقعیتی قرار ندارند که انتظارش را داشتند و حالا در زندگی شان احساس ناامنی و حقارت می کنند.

اینجور افراد ارزش خود را در عملکرد خود می دانند، اینکه دیگران چگونه با شما رفتار می کنند، ارزش شما را تغییر نمی دهد. اینکه در مورد شما چه می گویند یا با شما چه کاری می کنند، شخصیت شما را خراب نمی کند. اشتباهاتی که مرتکب شده اید، از ارزش شما کم نمی کند.

آنها کارهایی هستند که صرفا شما انجام دادید و نشان دهنده ی شخصیت شما نیست.

 

شما می توانید خانه بزرگتری بخرید یا ماشین بهتری داشته باشید، اما این ها شما را ارزشمندتر نخواهد کرد. این چیزها فقط میزان دارایی شما را افزایش می دهد نه میزان ارزش درونی شما را.

شما با داشتن یک آپارتمان کوچک و بدون هیچ لقبی هم ارزشمند بودید. یک موقعیت شغلی خوب ممکن است به شما اعتبار ببخشد،  اما تأثیری در میزان احساس ارزشمندی شما ندارد.

شما ممکن است یک مادر خانه دار باشید که در هر حال بزرگ کردن بچه هایش هست، ممکن است اعتبار یک مدیر را نداشته باشید، اما همان قدر ارزشمند هستید.

ارزش شما در اینکه چه می کنید، چه درآمدی دارید یا چه کسانی را می شناسید، نیست. این ها معیارهایی ظاهری هستند که قابل تغییر می باشند.

 

چطور احساس ارزشمندی کنم

 

اما دشمن تمام مدت تلاش می کند تا ما را بی ارزش جلوه دهد. او عاشق این است که:

✔ شما اجازه دهید حرفی که دیگران در مورد شما می زنند، به شما احساس حقارت بدهد یا

✔ اینکه زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه کنید یا

✔ وقتی احساس خوب نسبت به خودتان داشته باشید که به جایگاه آنها برسید یا در همسایگی آنها زندگی کنید یا عملکرد بی نقصی داشته باشید یا

✔ حتما وقتی اعتیادتان را ترک کردید، بعد احساس ارزشمندی کنید.

اما بدانید که انجام دادن هیچ کاری باعث نمی شود که شما ارزشمندتر شوید، نه چیزی که بدست می آورید نه چیزی که بر آن غلبه می کنید، شما همین الان هم ارزشمند هستید.

خداوند شما را اشرف مخلوقات آفریده است، شما بی نظیر هستید. از شما فقط یکی در جهان موجود است، شما خاص هستید و خداوند شما را بی همتا آفریده است. هیچوقت مثل شما در جایی وجود نخواهد داشت.

پس شانه هایتان را عقب ببرید و با اعتماد به نفس حرکت کنید، چون شما خارق العاده آفریده شده اید.

بسیاری از مردم همیشه می خواهند خودشان را ثابت کنند. آنها نمی توانند نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند مگر اینکه به دیگران ثابت کنند که چقدر مهم هستند.

به همکاران شان ثابت کنند که چقدر بااستعداد هستند، به منتقدانشان ثابت کنند که آنها در مورد او اشتباه می کنند.

اینگونه افراد مدام در حال جنگیدن هستند، آنها همیشه مجبورند که بهتر از دیگران کار کنند، بهتر از بقیه رانندگی کنند یا بهتر از بقیه لباس بپوشند.

بسیار حس آزادی بخشی است وقتی متوجه می شوید که نیازی ندارید چیزی را به کسی اثبات کنید. مجبور نیستید دیگران را تحت تأثیر قرار بدهید، اینگونه فشارها را از روی دوش خود بردارید.

رقابت کردن، ثابت کردن چیزی به دیگران یا تحت تأثیر قرار دادن آنها انرژی بسیار زیادی می خواهد. اگر همواره در حال ثابت کردن خود به دیگران هستید مثل این است که روی تردمیل بدوید.

به محض اینکه خودتان را به یک نفر ثابت کنید می بینید که افراد دیگری هم هستند که باید آنها را هم تحت تأثیر قرار بدهید و این یک چرخه ی پایان ناپذیر است.

پس از این تردمیل پیاده شوید. شما سخت تلاش می کنید اما به هیچ جایی نمی رسید. بدانید که مجبور نیستید چیزی را به کسی ثابت کنید.

 

 

این روزها استفاده از برندهای معروف خیلی مهم شده است. خیلی علاقه داریم فلان کفش را بپوشیم، فلان عینک را بزنیم، فلان کیف را داشته باشیم یا فلان ماشین را داشته باشیم و فلان گوشی موبایل را بخریم.

اگر خیلی باحال تر از این حرف ها باشید حتی می خواهید زیرپوش تان هم برند باشد و اینگونه می توانیم احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم.

گاهی اوقات آنقدر اسم برندهای دیگر را روی خودمان می گذاریم که اسم خودمان را هم فراموش می کنیم.

می خواهم به شما بگویم که اسم شما بسیار مهم تر از اسم تمام آن برندهایی هست که روی خود می گذارید و هیچ مشکلی در داشتن این برندها یا راندن ماشین های لوکس و پوشیدن لباس های مارک نیست.

اما اجازه ندهید که آنها دلیل احساس خوبتان نسبت به خودتان باشند. به خاطر اینکه چیزی که امروز برایتان خیلی جذاب هست و به نوعی آخرین و جدیدترین مدل هست، چندوقت دیگر قدیمی خواهد شد.

اگر شما ارزش خود را در دارایی های خود بدانید. باید مدام دنبال برندها، موقعیت ها و دوست های جدید باشید و این کار انرژی را از شما می گیرد.

انقدر سخت نگیرید. شما نمی توانید ارزشمندتر از الان تان شوید. شما می توانید لباس های بیشتری بخرید، دوستان بیشتری داشته باشید، اما این چیزها ارزش شما را تغییر نخواهند داد.

 

 

اگر ارزش خود را از حمایت، تأیید و دلگرمی های دیگران بگیرید، آنگاه اگر به هر دلیلی آنها آن کارها را برای شما انجام ندهند شما احساس بی ارزشی می کنید.

تا زمانی که آنها به شما بگویند عالی هستید، شما احساس عالی بودن می کنید. اما مشکل این است که اگر آنها نظرشان را عوض کنند و دیگر از شما تعریف نکنند، شما هم دیگر احساس عالی بودن ندارید.

نمی توانید ارزش خود را بر اساس چیزی که دیگران به شما می دهند، قرار دهید.

کار مردم خیلی جالب است. یک روز به شما می گویند که زیبا هستی و روز بعد می گویند هیچ اهمیتی برایم نداری. یک روز با دیدن مسیح خدا را سپاس می گویند و روز بعد می گویند که او به صلیب کشیده شود.

اگر بدون وجود دیگران نمی دانید که چه کسی هستید پس وقتی آنها شما را ترک کنند، سردرگم خواهید شد.

آنها شما را در گمراهی قرار می دهند چون هویت شما در گروی چیزی بود که آنها از شما ساخته بودند. سپس شما تلاش خواهید کرد تا فردی دیگر را پیدا کنید تا به شما بگوید که چه کسی هستید.

بدانید که شما به دیگران احتیاج ندارید تا به شما بگویند که چه کسی هستید. آنها شما را ناامید می کنند، به شما حسادت می کنند، آنها همچنین مشکلات خودشان را دارند.

اجازه بدهید تا خدایتان به شما بگوید که شما چه کسی هستید. ارزش و قدر و منزلت خود را از خدای خود بگیرید. او به شما می گوید که شما اشرف مخلوقات هستید، شما بی نظیر هستید، شما یک ثروت ارزشمند هستید.

 

 

ممکن است کسی دقیقا برخلاف این حرف ها را به شما بگوید، تو استعداد نداری، جذاب نیستی، شخصیت خوبی نداری. شما باید این حرف ها را با یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید. آنها نمی توانند میزان ارزش شما را مشخص کنند.

چیزی که آنها می گویند یا کاری که آنها می کنند چیزی از اشرف بودن مخلوقات شما کم نمی کند.

دیگر اجازه ندهید که طرز رفتار دیگران با شما باعث شود که شما احساس کوچکی و حقارت بکنید. آنها سرنوشت شما را کنترل نمی کنند، آنها به شما زندگی نبخشیده اند.

آنها شما را وارد این جهان نکردند، آنها شما را به برتری انتخاب نکرده اند، آنها شما را تأیید نکرده اند. ارزش و هویت خودتان را در اختیار دیگران قرار ندهید. حتی انسان های خوب اطرافتان هم نمی توانند هر چیزی که شما به آن نیاز دارید را به شما بدهند.

کسی که شما را خیلی دوست دارد نمی تواند همواره به شما حس تأیید، ارزش و اعتبار و احساس امنیت بدهد.

مشکل این که می گویم از مردم این چیزها را نخواهید این است که مردم مشکلات خودشان را دارند.

آنها هم در حال دست و پنجه نرم کردن با احساس ناامنی، ترس، آسیب و زخم و ناکارآمدی هستند. آنها نمی توانند بهتر از این عمل کنند، این برایشان عادی است.

 

 

کسانی که زندگی خودشان خوب نیست می توانند زندگی شما را هم خراب کنند. اگر شما ارزش خود را در چیزی که آنها به شما می دهند، بدانید شما هم مثل آنها ناکارآمد خواهید شد. اجازه ندهید که اینگونه افراد بقیه زندگی شما را هم خراب کند.

اگر کسی به شما آسیبی بزند یک میلی به درونی کردن این احساس وجود دارد که فکر کنید حتما مشکل از من است، اگر من جذاب تر بودم او مرا ترک نمی کرد. اگر کمی باهوش تر بودم دوران کودکی بدی نداشتم.

اما بدانید که این موضوع هیچ ربطی به شما ندارد، رفتار دیگران با شما ناشی از آسیب ها و زخم های گذشته خودشان است. صدمه زدن به آدم ها باعث صدمه زدن به آدم های دیگر هم می شود.

اجازه ندهید چیزی که آنها می گویند شخصیت شما را تعریف کند. اجازه ندهید چیزی که نتوانستید بدستش بیاورید، باعث شود خود را سرزنش کنید.

بدانید که اگر کسی به شما می گوید شما لایق این نیستید که کسی شما را دوست داشته باشد، این یک دروغ است. اگر به شما می گویند که شما جذاب نیستید، این هم یک دروغ دیگر است.

اما اگر شما ارزش خودتان را بر مبنای این دروغ ها قرار دهید آنوقت شما هیچ ارزشی برای خود قائل نخواهید بود.

اگر کسی به شما بدی کرده، به جای اینکه به خودتان بگیرید، تا حالا اینگونه فکر کردید که شاید آنها به زندگی خود گند زده باشند، شاید آنها احساس بدی نسبت به خود داشته باشند یا شاید آنها خود را لایق دوست داشتن کسی نمی دانند.

الان به این دلایل می خواهند کاری کنند تا شما هم همین احساس را داشته باشید.

 

 

ممکن است فکر کنید که هیچوقت پدر و مادر یا اطرافیان تان شما را نپذیرفته اند. حتی از وجود شما خوشحال نیستند و شما را تأیید نمی کنند.

حقیقت این است که این موضوع هیچ ربطی به شما ندارد، بلکه ناشی از مشکلات و احساس ناامنی هست که خودشان در زندگی دارند.

وقت خودتان را صرف گرفتن چیزی از آنها نکنید که نمی توانند به شما بدهند.

من افرادی را می شناسم که 80 ساعت در هفته کار می کنند تا فقط به پدر و مادرشان ثابت کنند که آدم موفقی هستند، تا به اطرافیان شان ثابت کنند که به اندازه کافی خوب هستند.

دست از این کارها بردارید، وگرنه به زودی ناامید خواهید شد. دیگر تلاش نکنید افرادی را که قرار نیست برای شما باشند را مجبور کنید که به نفع شما کار کنند. به خاطر اینکه افراد نزدیک به شما از وجود شما خوشحال نیستند، احساس حقارت نکنید.

اگر نیاز به تأیید آنها داشتید، تا الان گرفته بودید. اگر نگرفتید به این معناست که شما برای تبدیل شدن به کسی که خدا شما را برای آن خلق کرده است، نیازی به تأیید آنها ندارید.

گاهی اوقات ما نمی دانیم که چه کسی هستیم. ممکن است احساس کنید معمولی و متوسط هستید و هیچ چیز بزرگی در وجودتان نیست.

اما به خاطر خالق تان چیزی در وجود شما هست که شما را بسیار ارزشمند ساخته است.

 

اگر از این کلیپ انگیزشی لذت بردید، حتما آدرس زیر را برای دوستان خود بفرستید:

https://negareshenik.ir/value

 

من سید محمد باقرپور هستم، قصد دارم خلاصه ای از مطالب آموزشی و مفیدی که یاد می گیرم را با شما در این سایت به اشتراک بگذارم. خیلی خوشحالم که این فرصت در این وبسایت برای من فراهم شده است.

کلیپ انگیزشی تاثیر نگرش مثبت به زندگی از جول اوستین – قسمت سوم   موضوع کلیپ انگیزشی: نگرش مثبت به زندگی – قسمت سوم مدت: 2 دقیقه و 50 ثانیه…

کلیپ انگیزشی بهترین خودت باش از جول اوستین   موضوع کلیپ انگیزشی: بهترین خودت باش مدت: 5 دقیقه و 23 ثانیه   این کلیپ انگیزشی را همینجا آنلاین تماشا کنید…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد محدودیتهای ذهنی صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: از بین بردن محدودیت های ذهنی مدت: 6 دقیقه و 36…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد اینکه شاید ما هم الان در دوران اثبات و امتحان قرار داشته باشیم، صحبت می کند.    موضوع: دوران اثبات و امتحان…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد رسیدن به رویاها صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: رسیدن به رویاها مدت: 4 دقیقه و 54 ثانیه  …

جول اوستین در این کلیپ انگیزشی در مورد اینکه هیچ چیز تصادفی نیست صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: هیچ چیزی اتفاقی نیست مدت: 6 دقیقه و…

جول اوستین در این کلیپ انگیزشی اول صبح در مورد اینکه چگونه روز خوبی را شروع کنیم، صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: برای شروع صبح مدت:…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد قدرت کلام مثبت صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: قدرت کلام مدت: 5 دقیقه و 4 ثانیه   این…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد از بین بردن خستگی صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: غلبه بر خستگی مدت: 3 دقیقه و 6 ثانیه…

دوستان، نگرانی مثل یک دزده، شب ها خواب رو از شما می دزده، احساس لذت رو از شما می دزده، خلاقیت تون رو می دزده، وقتی نگران هستید، نمی تونید…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد تعادل در زندگی صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی: تعادل در زندگی مدت: 6 دقیقه و 50 ثانیه   این کلیپ…

در این کلیپ انگیزشی، جول اوستین در مورد رسیدن به خواسته ها صحبت می کند.   موضوع کلیپ انگیزشی جول اوستین: چگونه به خواسته هایمان برسیم؟ مدت: 3 دقیقه و…

نظر شما برای ما خیلی مهم است و تک به تک نظرات شما خوانده و بررسی خواهد شد.

عالی بود، ممنونم??

زنده باشید، خداروشکر

فوق العاده ???
ممنون بخاطر زحماتی که می کشید.

مرسی که دیدگاه ارزشمندتون رو با ما در میون میذارید

لطف دارید، خداروشکر که راضی هستید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

شماره تماس پشتیبانی: 09387278642


شماره پشتیبانی در واتساپ: 09901136085

site@negareshenik.ir

© کليه حقوق محصولات و محتوای اين سایت متعلق به نگرش نیک می باشد و هر گونه کپی برداری از محتوا و محصولات سایت پیگرد قانونی دارد.

0

0


سلام کاربر میهمان


ورود و عضویت

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید – حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

احساس ارزشمندی درونی دیدگاه و نظری است که با نسبت به خودمان داریم. به این معنا که چقدر به خودمان احترام می‌گذاریم و چطور مسائل مرتبط با خودمان را حل می‌کنیم. افرادی که احساس خود ارزشمندی را دارند می‌دانند چطور ارزش و احترام به خود بگذارند.

چطور احساس ارزشمندی کنم

بسیاری از مردم بنا به دلایلی به ارزش‌های خود احترام نمی‌گذارند و خود را شایسته احترام نمی‌بینند و در نتیجه کسی که به خود نمی‌تواند احترام بگذارد توانایی احترام گذاشتن به عقاید و نظرات دیگران را ندارد. اینکه چطور بتوانیم احساس ارزشمندی نسبت به خودمان داشته باشیم موضوعی است که به آن با ذکر چند تکته اشاره خواهیم کرد.

جهان ما مانند آینه می‌باشد و آنچه را که فکر می‌کنیم و هستیم به ما نشان می‌دهد. اگر شما می‌خواهید در مقابل دنیا احساس بی‌ارزش بودن یا ناچیز بودن داشته باشید چیزی که از جهان هستی خواهید گرفت احترام و ارزشمندی نخواهد بود. ما به این علاقه داریم که اطرافیان بدانند که چه آدم مهم و تاثیرگذاری هستیم اما تا زمانی که خودتان نتوانید این حس را در وجودتان داشته باشید دیگران نیز نمی‌توانند. اگر توقع دریافت احساس ارزشمندی از سوی دیگران را دارید با چیزی فراتر از بی‌ارزش بودن از خود نشان دهید.

اینکه تصور داشته باشید حس ارزشمندی به شما در خارج از چیزی که هستید تعلق گیرد کاملا اشتباه است. اگر شما درک کنید که می‌توانید فردی با ارزشمند باشید زمانی است که به این باور رسیده‌اید ارزش‌ها در ابتدا از خودتان شروع می‌شود و بعد دیگران می‌توانند به آن بها دهند.

برای اینکه بدانیم احساس کامل خودارزشمندی را دارا هستیم یا خیر باید بدانیم چقدر به خود احترام می‌گذاریم و اینکه خودمان را لایق چیزهایی که هنوز به آن نرسیده‌ایم ‌می‌دانیم یا خیر. افرادی که خود را لایق بهترین چیزها نمی‌دانند در واقع احساس خود ارزشمندی نمی‌کنند. شما به اندازه‌ای که باید برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهید خوب هستید و اگر این حس را در خودتان ایجاد کنید که لیاقت آن را دارید می‌توانید به آن برسید. چرا شما نباید لایق خودرو یا تفریح خوب باشید؟

یک رابطه عاشقانه درست و صحیح در افزایش خودارزشمندی کمک خواهد کرد. شخص مقابل شما باید این توانایی را داشته باشد حس ارزشمند بودن‌تان را چه در زندگی مشترک و چه در زندگی شخصی به شما یادآوری کند. ایجاد یک رابطه عاشقانه به شما کمک می‌کند ابتدا خودتان را دوست داشته باشید و سپس حس عشق را در رابطه تجربه کنید. اکثر افرادی که حس خود ارزشمند بودن را ندارند علاقه‌ی بسیار کمی به خود دارند و نمی‌توانند در ایجاد یک رابطه یا حفظ آن موفق باشند.

مطالعه کنید: ایجاد یک رابطه موفق

در سال ۲۰۰۳ سه محقق به نام‌های Crocker, Luhtanen, Cooper بر روی ۳۵ نفر تحقیقاتی انجام داند و متوجه شدند که این افراد چند عامل را برای حس خود ارزشمندی مهم می‌دانند:

همان‌طور که در مورد اول گفته شد این افراد به شدت نیازمند تایید اطرافیان برای انجام یا عدم انجام آن هستند که زندگی آن‌ها را در برگرفته است.

نوعی اعتماد به نفس در آن‌ها با ظاهرشان شکل می‌گیرد. باز هم این موضوع وابسته به نکته‌ی قبل می‌باشد که دیگران چه نگاهی به شخص دارند.

مدرک تحصیلی داشتن یا نداشتن آن برای این افراد بسیار مهم بود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای حفظ شان خود باید مدارج بالای آکادمیک را سپری کرده باشند.

تمام نکاتی که ذکر شد صرفا نتایجی را به دنبال دارد که ما خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم و بتوانیم برای آنچه که هدف‌مان است مصمم‌تر شویم. شما از چه روش‌هایی برای دوست داشتن خودتان استفاده می‌کنید؟ نظر خود را زیر همین پست با ما درمیان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین آموزش‌ها را در اینستاگرام ببینید

آموزش‌ها را در کانال تلگرام دنبال کنید

کلمات و عبارات مختلفی وجود دارند که احساسات و افکار ما را در مورد خودمان توصیف می‌کنند. احساس ارزشمندی یکی از این اصطلاحات است که به تنهایی دربرگیرنده فاکتورهای مهمی نظیر اعتماد به نفس و عزت نفس نیز می‌باشد. میزان این احساس در هر فرد به او کمک می‌کند تا بتواند گام‌های مؤثرتری در زندگی خود بردارد و به احتمال بیشتری به موفقیت دست یابد. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم که در مورد این احساس و راه‌های افزایش آن اطلاعات بیشتری ارائه کنیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

احساس ارزشمندی به این معناست که فرد چقدر در زندگی برای خود ارزش و اعتبار قائل است. هرچقدر افراد احساس خود ارزشمندی بالاتری داشته باشند می‌توانند فعالیت‌های مثبت‌تر و موفقیت‌آمیزتری را انجام دهند و با تسلط و کارایی بیشتری اوضاع را پیش ببرند. اهمیت این احساس تا این حد است که اساس تمام افکار و احساسات ما را تشکیل می‌دهد و مفاهیمی نظیر اعتماد به نفس و عزت نفس نیز حول محور میزان خود ارزشمندی ما تعریف می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

چطور احساس ارزشمندی کنم

 

نظریه خود ارزشمندی به طور جامع به مفهوم احساس ارزشمندی در انسان پرداخته است. این نظریه این مسئله را مطرح می‌کند که اولویت اصلی انسان‌ها در زندگی پذیرفتن و قبول کردن خود می‌باشد. این پذیرش از طریق دستیابی به موفقیت به دست می‌آید که در نتیجه رقابت با دیگران ایجاد می‌گردد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت رقابت با دیگران به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هنگام رسیدن به اهداف خود احساس کنیم که به موفقیت چشمگیری دست یافته‌ایم و در نتیجه خودمان را پذیرفته و به خود افتخار کنیم. این احساسات مثبت در نهایت میزان خود ارزشمندی را در ما تعیین می‌کنند. این نظریه به طور کلی 4 مؤلفه اصلی را برای احساس ارزشمندی تعیین می‌کند که شامل توانایی، تلاش، عملکرد و کارایی و رسیدن به خود ارزشمندی است.

2 فاکتور توانایی و تلاش در تعامل با یکدیگر میزان عملکرد فرد را تا حد بسیاری پیش بینی کرده و سپس این 3 عامل در کنار یکدیگر میزان خود ارزشمندی را تعیین می‌کنند. این نظریه در درک احساس ارزشمندی کمک بسیاری به مخاطبان روانشناسی کرده است.

در حقیقت تنها عملکرد ما در برابر دیگران نیست که میزان ارزشمندی ما را شکل می‌دهد بلکه عوامل درون فردی بسیاری می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. در واقع ارزشمندی نباید صرفاً به رفتار و عملکرد ما نسبت به دیگران گره بخورد بلکه لازم است ما به طور ذاتی برای شخصیت انسانی خود ارزش قائل باشیم و در جهت رشد آن تلاش کنیم.

برای شناخت بیشتر در زمینه موفقیت در زندگی کلیک کنید.

 

میزان احساس خود ارزشمندی می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی انسان تأثیرگذار باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به برقراری روابط عاطفی با دیگران و میزان عملکرد و رضایت شغلی اشاره کرد. افرادی که احساس ارزشمندی پایینی را در خود شکل داده‌اند اغلب تنها به یک بعد خاص از زندگی خود وابسته هستند و در صورت نداشتن عملکرد خوب و نرسیدن به موفقیت در آن زمینه احساس شکست کرده و نا امید می‌شوند. برای مثال بسیاری از افراد تمام ارزشمندی خود را در گروی داشتن یک ارتباط عاطفی صمیمانه و عاشقانه می‌دانند. به همین خاطر هنگامی که در رابطه عاطفی شکست می‌خورند، احساس پوچی شدیدی می‌کنند و دست خوش تنش‌های روانی بسیاری می‌شوند.

مشابه این امر را در رابطه با شغل نیز شاهد هستیم. بسیاری از افراد تمام هویت و اعتماد به نفس خود را پیرامون شغلشان تعریف می‌کنند و به این ترتیب خود ارزشمندی محدود و ضعیفی را پرورش می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود که آسیب‌پذیری بالاتری نسبت به دیگران داشته باشند و هنگام روبه‌رو شدن با مشکلات شغلی فشارهای روانی زیادی را متحمل شوند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه حفظ عزت به نفس کلیک کنید.

 

اولین قدم برای آنکه بتوانید میزان احساس ارزشمندی را در خود افزایش دهید این است که بتوانید دست از مقایسه خود با دیگران بردارید و تنها به دنبال مقایسه خود با خودتان در طول زمان باشید. در حقیقت لازم است که بتوانید نوعی ندای درونی در خود ایجاد کنید که دائماً به شما هشدار بدهد تنها کسی که همیشه باید از او سبقت بگیرید خودتان هستید. این امر به شما کمک می‌کند که در طول زمان همواره رو به پیشرفت باشید و احساس رضایت‌مندی بیشتری را نیز تجربه کنید.

البته ممکن است ندای درونی‌تان سرشار از افکاری منفی و مخرب باشد که دائماً شما را زیر سؤال ببرد و اعتماد به نفس شما را تخریب کند. این افکار که به صورت خودآیند و خودکار در ذهن حرکت می‌کنند، اگر به موقع شناسایی شوند و با افکار مناسبی جایگزین گردند به مرور زمان عملکرد شما نیز افزایش خواهد یافت و مهم‌تر از هر چیز احساس شما نسبت به زندگی نیز تغییر خواهد کرد. 

علاوه بر این‌ها برای اینکه بتوانید احساس ارزشمندی را در خود تقویت کنید لازم است که شفقت و مهربانی بیشتری با خود داشته باشید و به پذیرش بالاتری نسبت به ویژگی‌های خود دست یابید. افزایش مهارت‌هایی نظیر خودآگاهی به شما کمک می‌کند که در ابتدا به شناخت دقیق‌تری از خود دست یابید و سپس در جهت افزایش پذیرش نسبت به آن گام بردارید. مراجعه به روانشناسان، شرکت در کارگاه‌های خودیاری و مطالعه کتاب‌هایی که در این زمینه تألیف شده می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی نیز احساس ارزشمندی را در خود افزایش دهید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

خود ارزشمندی و اعتماد به نفس مفاهیم بسیار نزدیک به هم می‌باشند که تفاوت‌های ظریفی با یکدیگر دارند. برای مثال اعتماد به نفس به معنای نگرش کلی در مورد خود نیست بلکه میزان احساس کارایی ما در زمینه‌های خاص را نشان می‌دهد. برای مثال ممکن است شما به طور کلی احساس ارزشمندی مناسبی را در خود پرورش داده باشید اما در زمینه ورزشی اعتماد زیادی به توانایی‌های خود نداشته باشید و اعتماد به نفس پایینی را در این باره احساس کنید.

همه انسان‌ها به طور طبیعی متناسب با ضعف‌های خود ممکن است در برخی زمینه‌ها کمبود اعتماد به نفس را احساس کنند و در حقیقت می‌توان گفت احساس ارزشمندی مفهومی فراگیرتر و کلی‌تر نسبت به خود ارزشمندی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس ارزشمندی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

چطور احساس ارزشمندی کنم
چطور احساس ارزشمندی کنم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *