چطور از تنهایی خود لذت ببریم

 
helpkade
چطور از تنهایی خود لذت ببریم
چطور از تنهایی خود لذت ببریم

کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم اثر سارا میتلند، نویسنده بریتانیایی است که در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده و اکنون ساکن اسکاتلند است. او تنها زندگی می‌کند. در واقع به گفته خودش بیش از ۲۰ سال است که تنها زندگی می‌کند.

این کتاب از سری کتاب‌های مدرسه زندگی – The School of Life – است که از جمله بنیان‌گذاران آن آلن دوباتن – نویسنده و فیلسوف سوئیسی – است. موسسه مدرسه زندگی هدف خود را «یافتن پاسخ‌هایی برای پرسش‌های اساسی زندگی» تعریف کرده است. پرسش‌هایی مانند اینکه: چگونه شغل رضایت‌بخشی پیدا کنیم؟ آیا اصلا می‌توانیم از گذشته‌مان سر دربیاوریم؟ چگونه روابط خوبی با دیگران برقرار کنیم؟ چگونه جهان را تغییر دهیم؟

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

آلن دوباتن در مورد کتاب‌های جدید مدرسه زندگی می‌نویسد:

با مطالعه مجموعه جدید کتاب‌های خودیاریِ مدرسه زندگی توان ما برای مقابله با برخی از سخت‌ترین مشکلات زندگی افزایش می‌یابد. این افزایش توان هم آگاه‌کننده است، هم مفید و آرامش‌بخش. کتاب‌های این مجموعه نشان می‌دهند که خودیاری واقعی به چه معناست.

پشت جلد کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم آمده است:

چرا در زمانه‌ای که به استقلال، آزادی شخصی و فردگرایی بها داده می‌شود، هنگامی که می‌خواهیم تنها باشیم عده‌ای فکر می‌کنند اجتماع‌گریز یا حتی گوشه‌گیر هستیم؟ نویسنده کتاب پیشینه نگرش مردم را به موضوع تنهایی بررسی می‌کند. او با ارائه راهکارهایی کمک می‌کند تا ترس‌مان از تنهایی بریزد و تشویق‌مان می‌کند که دریابیم وقت گذاشتن برای خودمان چه فواید و منافعی دارد. تنها بودن شاید باعث شود که استعدادها و توانایی‌های‌مان را بهتر کشف کنیم و زندگی پربارتری داشته باشیم.

[ مطلب مرتبط: کتاب درس‌های فروید برای زندگی – از مجموعه کتاب‌های مدرسه زندگی ]

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، سارا میتلند بیشتر از ۲۰ سال است که تنها زندگی می‌کند و شاید شاید عجیب نباشد که او کتابی با عنوان چگونه از تنهایی لذت ببریم بنویسد. سارا در مقدمه‌ای که نوشته است، گوشه‌ای از زندگی خودش را برای خواننده چنین توصیف می‌کند:

خانه‌ام در منطقه‌ای از اسکاتلند است که کمترین تراکم جمعیت را در سراسر اروپا دارد و تازه من در یکی از خلوت‌ترین بخش‌های این منطقه ساکنم. متوسط تراکم جمعیت در بریتانیا ۲۴۶ نفر در کیلومتر مربع است؛ اما در دره‌ای که من ساکنم، برای هر نفر (تقریبا) بیش از ۵ کیلومتر مربع فضا هست. نزدیک‌ترین مغازه حدود پانزده کیلومتر و نزدیک‌ترین سوپرمارکت بیش از سی کیلومتر با خانه‌ام فاصله دارد. آن‌جا هیچ تلفن همراهی آنتن نمی‌دهد و تک‌وتوک افرادی که اتومبیل دارند از جاده تک‌بانده‌ای که از خانه من چهارصد متر پایین‌تر است رفت و آمد می‌کنند. اغلب در تمام روز حتی یک نفر هم به چشم نمی‌خورد. من عاشق این نوع زندگی‌ام.

سارا شیفته سکوت نیز می‌باشد و حتی کتابی درباره سکوت نوشته است. اما بعد از اینکه کتاب سکوت را منتشر کرد، دوست داشت کتابی هم درباره تنهایی بنویسد. او دلیل خود را برای نوشتن کتابی درباره تنهایی چنین بیان می‌کند:

کتاب را نوشتم، چون به‌نظرم مفهوم تنهایی با مشکلات اجتماعی و روانی جدی و مهمی گره خورده و باید برای آن‌ها راه‌حلی بیابم؛ نوشتم چون دوست دارم ترس مردم از تنهایی بریزد و می‌خواهم کمک‌شان کنم که با میل و رغبت از تنها بودن لذت ببرند. ولی در اصل این کتاب را نوشتم چون هم نوشتن را دوست دارم و هم تنهایی را؛ یک تیر و دو نشان.

چگونه از تنهایی لذت ببریم در ۵ بخش نوشته شده است: مقدمه / تنها بودن در قرن بیست‌ویکم / چرخش به سمت تنهایی / لذت تنهایی / نتیجه‌گیری.

تنهایی در دنیای امروز شاید به پیچیده‌ترین حد ممکن رسیده باشد. هر فردی که یک حساب کاربری در یکی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، ممکن است ده‌ها، صدها و یا حتی هزاران دوست داشته باشد که اگر بخواهد می‌تواند با آن‌ها صحبت کند و از تنهایی فرار کند. اما در عین حال ممکن است در میان این افراد کاملا احساس تنهایی کند.

در این کتاب وقتی از تنهایی صحبت می‌شود منظور تنهایی اختیاری است. تنهایی که فرد آزادانه آن را انتخاب کرده باشد نه یک تنهایی اجباری. زیرا شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تنهایی اجباری برای سلامت فرد خطرناک است. به عنوان مثال زندانی شدن در سلول انفرادی را در نظر بگیرید.

در کتاب موضوع تنهایی به خوبی از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌شود و نویسنده نشان می‌دهد که وقتی فردی تنهایی را آزادانه انتخاب می‌کند، ممکن است واکنش‌های مختلف و یا حتی تندی از سوی جامعه و یا افراد نزدیک خود دریافت کند. همین واکنش‌ها شاید دلیل اصلی فرار از تنهایی باشد. اما سارا میتلند به ما نشان می‌دهد که تنهایی مزایای خاص خودش را دارد و هر فردی می‌تواند از تنهایی نهایت لذت را ببرد.

[ مطلب مرتبط: زندگی و آثار داستایفسکی – مدرسه زندگی ]

زیباترین قسمت کتاب از دیدگاه من، بخش چهارم کتاب یعنی بخش لذت تنهایی است. بخشی که در آن نویسنده هر خواننده‌ای را ترغیب می‌کند که به استقبال تنهایی برود و آن را در آغوش بگیرد. این بخش ۵ فصل دارد که در هر فصل یکی از لذت‌های تنهایی مورد بحث قرار می‌گیرد. فصل‌های بخش چهارم عبارتند از:

همه ما ممکن است روزی تنهایی شویم، بنابراین این کتاب می‌تواند به همه ما کمک کند. کتابی که به زبان ساده نوشته شده است و نویسنده دقیقا می‌داند از چه چیزی صحبت می‌کند! پیشنهاد ما این است که اگر از تنهایی فرار می‌کنید حتما این کتاب را مطالعه کنید، شاید با تنهایی دوباره آشتی کردید!

منتقدانِ تنها زندگی کردن دقیقا چه میزان از تنهایی را زیاده از حد قلمداد می‌کنند. از کجا به بعد حس می‌کنند یارو دیگر دارد دیوانه‌ای خطرناک یا مفسدی شرور می‌شود؟ چون آشکارا تفاوت است بین کسی که ترجیح می‌دهد تنهایی حمام کند و کسی که به جزیره غیرمسکونی دوردستی می‌رود که فقط در فصل بهار که آب دریا پایین می‌آید می‌شود به دیدنش رفت؛ فرق است بین کسی که تلفنی به دوستش می‌گوید به جمع دوستانه‌ای که شب دارند نمی‌رود، چون هوس کرده یک شب برای خودش تنها باشد، با کسی که تمام قرارهای اجتماعی چهار ماه آینده‌اش را لغو می‌کند تا تک‌وتنها در خانه بنشیند. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۳۴)

تنهایی اغلب غافلگیرانه سراغ‌مان می‌آید. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۶۳)

براساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۸، بیش از سیزده میلیون نفر در بریتانیا از این‌که امکان تماس با تلفن همراه را از دست بدهند وحشت دارند. این افراد وقتی دچار ترس و تشویش می‌شوند که شارژ گوشی‌شان یا اعتبار پولی آن تمام شود یا گوشی آنتن ندهد. این افراد مبتلا به «فوبیای بی‌موبایلی» هستند که نوموفوبیا نام گرفته است و می‌تواند بر بیش از پنجاه و سه درصد کاربران تلفن همراه تاثیر بگذارد. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۶۹)

واقعا عجیب است که یکی از انواع تنهایی که کمترین انتقاد را برانگیخته، شکلی است که از بسیاری جهات خطرناک‌ترین نوع تنهایی است؛ ماجراجویی تک‌نفره. به‌نظرم عجیب است که مردم کسانی را که تصمیم می‌گیرند در آرامش خانه‌های‌شان تنها باشند خل‌وچل می‌دانند و اغلب طوری با آن‌ها رفتار می‌کنند که انگار دیوانه‌اند، اما کسانی را که تصمیم می‌گیرند تنهایی یک کیلومتر بالاتر از برف مرز کوه بروند یا با قایقی کوچک به دل اقیانوس آرام بزنند قهرمان می‌نامند. دقیقا نمی‌دانم دلیلش چیست؛ شاید چون بسیاری از مردم درک نمی‌کنند – نمی‌خواهند درک کنند – که اصلا هدف از «تنها بودن» چیست، در حالی که اول بودن در انجام دادن کاری بسیار به هیجان‌مان می‌آورد. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۱۱۳)

برنارد شاو معتقد است: «کاری را که دوست داری دیگران برای تو بکنند تو برای آن‌ها نکن، شاید سلیقه آن‌ها با تو بسیار متفاوت باشد.» (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۱۲۹)

شرکت در کلاس یوگا در نظر اول شبیه تمرین تنهایی نیست، اما یادگیری تکنیک‌های سکون و سکوت و آگاهی واقعا تنهایی را آرامش‌بخش‌تر و ساده‌تر می‌سازند. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۱۸۶)

👤 نویسنده مطلب: سروش فتحی

کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم با توافق آلن دوباتن و با مجوز انتشارات مک میلان منتشر شده است. نظر شما در مورد این کتاب چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

» معرفی چند کتاب دیگر:

کافه‌بوک، پاتوقی برای عاشقان کتاب است. ما در کافه‌بوک اعتقاد داریم که باید کتاب خوب بخوانیم و به همین خاطر، در انتخاب کتاب خوب به شما کمک می کنیم. (در شبکه های اجتماعی هم، همراه ما باشید.)

کتاب خوبیه

هر فرد دیباچه ای بسیار زیباست دنیایی از زیبایی و قدرت و این دیباچه کلیدی جز تنهایی و جست و جو در درون خود ندارد از تنهایی خود لذت ببرید

انسان در تنهایی بیشتر خود را میشناسد، ما نتنها به فعالیت و کار در جامعه ضرورت داریم به تنهایی نیز ضرورت داریم، تمام دانشمندان، متفکرین، فیلسوفان و پیامران قبل ازینکه در اجتماع مسؤلیت خود را انجام بدهند در تنهایی متفکر بودند.

ممنون از کافه بوک

سلام کتابی هم در مورد تغییر شخصیت و زندگی با لحنی که خیلی ادبی نباشد و تاثیر شگفت بر خوانده بگذارد میشه معرفی کنید به من ممنون میشم .

سلام. کتاب سندروم جکیل و هاید کتاب خوبی در این زمینه است. برای آشنایی بیشتر با این کتاب می تونین توی گوگل سرچ کنین.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

ما در وب‌سایت معرفی کتاب کافه‌بوک اعتقاد داریم که باید کتاب خوب خواند و به همین خاطر در انتخاب آن به شما کمک می‌کنیم. هدف نهایی ما ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

بازنشر مطالب حتما باید با ذکر منبع باشد. در غیر این صورت قابل پیگیری است CopyRight &copy 2016. All Rights Reserved For kafebook.ir

تصور بسیاری از افراد این است که انسان زمانی تنها می‌ماند که اجتماعی نباشد و یا کسی مایل به معاشرت با او نباشد. هیچ یک از این دو وضعیت، مطلوب نیستند. شاید به همین دلیل است که تصور عموم درباره «تنها بودن» منفی و ناخوشایند است. اما حقیقت این نیست. تنهایی لزوما ناخوشایند نیست. در واقع تنها بودن مزایایی دارد که اگر با آن‌ها آشنا شوید، احتمالا هر از گاهی انتخاب می‌کنید که تنها باشید و از تنهایی‌تان لذت ببرید.

البته هیچگاه نمی‌توان لذت و احساس خوشایندی که می‌توانیم از روابط اجتماعی و وقت‌گذراندن با دیگران به دست آوریم را نادیده گرفت. اما این بدین معنا نیست که از تنهایی نمی‌توانیم لذت ببریم و همیشه نیاز داریم که دیگرانی باشند تا ما احساس تنهایی نکنیم. در واقع هنگامی که با تنهایی بیشتر آشنا شویم و یاد بگیریم که تنها بمانیم و از تنها بودن لذت ببریم، می‌توان گفت که رشد کرده‌ایم.

زمانی که بیاموزیم چگونه از تنها بودن لذت ببریم، اتفاقات شگفت‌آوری می‌تواند در زندگی‌مان رخ دهد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم:

ما معمولا هنگام معاشرت و وقت گذرانندن با دیگران، انرژی زیادی مصرف می‌کنیم. انرژی ما در روابط اجتماعی معمولا صرف تلاش برای خوشحال کردن دیگران، خنداندن آن‌ها، درک احساسات و هیجانات‌شان و چیزهای دیگری از این دست خواهد شد.

اگر بی‌وقفه در کنار دیگران باشیم و در حال صرف انرژی برای ارتباط با آن‌ها، ممکن است بعد از مدتی، به شدت خسته و درمانده شویم. فاصله گرفتن از دیگران و تنها بودن برای مدتی کوتاه، می‌تواند به ما کمک کند تا خستگی در کنیم و انرژی‌های صرف شده در روابط اجتماعی را بازیابیم.

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

۲. تنها بودن به تو کمک می‌کند بتوانی به خودت فکر کنی و بر درونت متمرکز شوی

سرعت زندگی معمولا آن‌قدر زیاد است که ما به ندرت فرصتی برای اینکه مدتی با خودمان تنها باشیم و به خود و زندگی‌مان فکر کنیم، پیدا می‌کنیم. زمانی که انتخاب می‌کنیم برای مدت کوتاهی تنها باشیم و از دیگران فاصله بگیریم، فرصت بسیار مناسبی پیدا می‌کنیم برای اینکه کمی به امور درونی بپردازیم. زمانی که تنها هستیم، نیازی نداریم به افکار و احساسات دیگران بپردازیم؛ بنابراین می‌توانیم بر درون‌مان متمرکز شویم.

۳. تنها بودن باعث می‌شود بهتر می‌توانی با احساسات و هیجاناتت ارتباط برقرار کنی

هنگامی که به صورت مداوم در ارتباط با دیگران هستیم، به صورت ناخودآگاه دائم در تلاشیم که  احساسات آن‌ها را درک کنیم تا بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. هنگامی که زمانی برای تنهایی با خود نداشته باشیم، ممکن است همه انرژی ما صرف احساسات و هیجانات دیگران شود و ارتباط‌مان را با احساسات و هیجانات خودمان از دست بدهیم.

اختصاص دادن زمانی برای تنها بودن با خودمان، به ما کمک می‌کند به دید وسیع‌تر و درک عمیق‌تری از هیجانات و احساسات خود برسیم. هنگامی که خودمان را بهتر درک کنیم، راحت‌تر می‌توانیم بفهمیم که چه نیازهایی داریم؛ مثلا چه چیزهایی ما را خوشحال یا ناراحت می‌کند و …

۴. می‌توانی در تنهایی به کارهایی بپردازی که واقعا از آن‌ها لذت می‌بری

هنگامی که در گروه‌های متفاوت انسانی حضور داریم، همواره تلاش می‌کنیم به دنبال فعالیت‌هایی باشیم که همه اعضای گروه از آن لذت می‌برند. گاهی ممکن است آنچه ما می‌خواهیم و از انجام دادن آن لذت می‌بریم، با آنچه دیگران می‌خواهند متفاوت باشد و ما فرصت پیدا نکنیم که در گروه و در کنار دیگران، به فعالیت‌هایی بپردازیم که می‌خواهیم.

تنها بودن، به ما این آزادی را می‌دهد که برای گذراندن وقت‌مان به تنهایی تصمیم بگیریم و بتوانیم کارهایی را انجام دهیم که واقعا ما را خوشحال می‌کنند.

۵. تنهایی باعث افزایش کارآمدی‌ و خلاقیتت می‌شود

بودن در اجتماع و معاشرت با دیگران می‌تواند سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد، اما با این حال هنگامی که در کنار دیگران هستیم، کارآمدی ما نیز کاهش یافته و کمتر از زمان‌هایی که تنها هستیم، می‌توانیم از توانایی‌های خود استفاده کنیم. گاهی حضور دیگران در کنارمان تنها باعث می‌شود نتوانیم کاملا روی کار و وظایف روزمره تمرکز کنیم.

زمانی که به تنهایی می‌گذرانیم، می‌تواند بیشترین کارآمدی و خلاقیت را برای ما داشته باشد.

۶. وقتی زمانی را به تنهایی با خود اختصاص می‌دهی، می‌توانی از روابطت بیشتر لذت ببری

هنگامی که زمانی را در طول روز یا هفته به تنها بودن با خودمان اختصاص دهیم و یاد بگیریم که از تنها بودن با خود لذت ببریم، کم کم متوجه خواهیم شد که می‌توانیم از رابطه با دیگران و بودن در کنار آن‌ها نیز لذت بیشتری ببریم.

تنها بودن و صرف انرژی و زمانی که فقط برای خودمان است، به ما کمک می‌کند که بیش از پیش قدردان خود باشیم و بتوانیم ارزش‌های خودمان را بهتر ببینیم. همچنین در تنهایی، می‌توانیم آنچه دیگران به ما می‌دهند و عشق، ارزش و انگیزه‌ای که از روابط اجتماعی، عاطفی، خانوادگی و غیره به دست می‌آوریم را نیز بهتر ببینیم و قدردان آن باشیم. زمانی که وقتی را به تنهایی با خود اختصاص نمی‌دهیم، احتمالا آنچه دیگران به ما می‌دهند و آنچه برای ما لذتبخش یا الهام‌بخش است را فراموش می‌کنیم.

۷. تنها بودن باعث می‌شود بیشتر احساس استقلال کنی

تنها بودن موجب می‌شود احساس استقلال بیشتری داشته باشیم، باور کنیم که می‌توانیم تنها باشیم، توانایی‌های خود را بهتر ببینیم و قلبا به این باور برسیم که بدون نیاز و وابستگی به دیگران هم می‌توانیم زندگی کنیم.

زمانی که تنها بودن را یاد می‌گیریم، اضطراب، ترس از دست دادن و احساس وابستگی و نیاز شدید به حضور دیگران در ما کمرنگتر خواهد شد. احساس نیاز مداوم برای حضور دیگران و برقراری ارتباط با آن‌ها اضطراب‌آور است؛ چرا که حتی اگر نخواهیم، به هر حال گاهی ممکن است مجبور باشیم که تنها بمانیم. اضطراب مداوم باعث خستگی و رخوت خواهد شد. اگر یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم از تنهایی لذت ببریم، این اضطراب در زندگی روزمره ما کم خواهد شد و حتی می‌تواند از بین برود؛ زیرا می‌دانیم حتی اگر مجبور به تنها ماندن باشیم، می‌توانیم تنها بمانیم.

۸. تنها بودن کمک می‌کند یاد بگیری نیازی نداری که دائم اطرافیانت را خوشحال و راضی نگه داری

بخشی از هویت ما انسان‌‌ها با روابطمان تعریف می‌شود. زندگی ما پر است از روابط اجتماعی مختلف. مثلا رابطه عاطفی، روابط خانوادگی، رابطه‌ای که با دوستانمان داریم، روابط شغلی و غیره. روابط زمانی پایدار خواهند بود که طرفین آن برقراری ارتباط موثر را بلد بوده و از رابطه راضی باشند. هنگامی که تمام زمان ما در طول زندگی روزمره صرف روابط شود، از تلاش برای برقراری ارتباط موثر و راضی و خوشحال کردن افرادی که با آن‌ها در رابطه هستیم، خسته می‌شویم.

هنگامی که با خود تنها هستیم، تنها کسی که لازم است برای خوشحال کردنش تلاش کنیم، خودمان هستیم. زمانی که تنها هستیم، می‌توانیم هر کاری که برایمان لذتبخش و شادی‌آفرین است انجام دهیم. بدون اینکه نگران باشیم دیگران را ناراحت کنیم یا آزار دهیم.

۹. وقتی با خودت تنها هستی به دنبال تایید گرفتن از دیگران نخواهی بود

ما در رابطه با دیگران معمولا به دنبال تایید گرفتن از آن‌ها برای انجام کارهای مختلف هستیم. زمانی که قرار است کاری انجام دهیم که به اطرافیان نیز مربوط می‌شود، سعی می‌کنیم از آن‌ها تایید بگیریم، با آن‌ها مشورت کنیم و به هر نحوی نظرشان را جلب کنیم. شاید اگر تاییدطلبی در ما به شکل افراطی باشد، نیاز داشته باشیم که به آن توجه کنیم و با انجام اقداماتی خاص و کمک گرفتن از رواندرمانگر آن را کاهش دهیم. اما به هر حال حد معمول و سالمی از نیاز به تایید در همه انسان‌ها وجود دارد. در بسیاری از شرایط پرسیدن نظر دیگران و تایید گرفتن از آن‌ها نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لازم است. اما برخی شرایط هم وجود دارد که ما بدون نیاز به تایید دیگران یا پرسیدن نظر آن‌ها و تنها با تکیه بر اطلاعات و توانایی‌های خودمان، می‌توانیم از پس کارها برآییم. زمانی که وقت بیشتری را برای تنها بودن با خود صرف می‌کنیم، یاد می‌گیریم که به دانسته‌ها، شهود و غرایز خود بیشتر اعتماد کنیم و تاییدی که برای انجام نهایی کارها به آن نیاز داریم، وابسته به حضور شخص دیگری نباشد.

به خاطر داشته باشید که «تنها بودن» با «احساس تنهایی» متفاوت است. احساس تنهایی می‌تواند با غم، شرم، حقارت، ناامیدی یا احساسات دیگر همراه باشد. تنها بودنی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، گذراندن زمانی با خود و بدون حضور دیگران است. اگر یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم تنها بمانیم و از تنهایی خود لذت ببریم، می‌توان گفت که یکی از قدم‌های مراقبت از خود را طی کرده‌ایم. یکی از قدم‌های مهم مراقبت از خود و رسیدگی به سلامت روان، این است که بدانیم مهمترین رابطه‌ای که در زندگی داریم، رابطه ما با خودمان است و زمانی می‌توانیم با دیگران رابطه موثر و لذتبخشی داشته باشیم، که رابطه‌مان با خودمان را ترمیم کرده باشیم.

مترجم: نغمه صیامی

منبع

1- تنهایی را قابل تحمل و خوشایند کنید:

تنهایی موجب ترس می‌شود. برای آنکه تنهایی را بهتر تحمل کنید و یا حتی آن‌را خوشایند کنید، از آن یک دوست بسازید. از لحظات تنهایی‌تان بهره ببرید، برای خودتان وقت بگذارید، یک استعداد هنری را در خودتان پرورش دهید، آشپزی کنید، کتاب بخوانید، یک فیلم خوب تماشا کنید. خواهید دید که دیگر از تنها ماندن در یک بعدازظهر روز تعطیل در زمستان دچار ترس نمی‌شوید. به مرور زمان، این عمل به یک تفریح و حتی بهتر از آن به یک نیاز تبدیل می‌شود.

2- در محیط خانه احساس راحتی کنید:

برای آنکه هر از گاهی از تنها ماندن در خانه نترسید، لازم است که در محیط خانه احساس خوبی داشته باشید. آپارتمان شما هر چقدر هم که کوچک باشد، باید تصویری مثبت را به شما منعکس کند.از محیط خانه‌تان کانونی گرم و کوچک بسازید تا در آن به راحتی زندگی کنید. از آنجایی‌که احتمالا تنها زندگی می‌کنید، این فرصت را دارید تا دکور خانه را بنا به میل و سلیقه‌‌تان تغییر دهید. از رنگ دیوارها گرفته تا مبلمان پرده‌ها و… هر چیزی که دوست دارید را انتخاب کنید و «محیط خانه» را به مکانی گرم و دلپذیر و راحت تبدیل کنید.

3- اعتماد به نفس داشته باشید:

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

افکار منفی را کنار بگذارید! چنانچه به هر دلیلی مجرد و تنها مانده‌اید این بدان معنا نیست که شما زشت، احمق و یا نچسب هستید. دوران حرف‌های قدیمی و تکراری مثل دختر ترشیده دیگر به سر آمده. به‌خودتان و توانایی‌هایتان اعتماد داشته باشید. وقتی خودتان، خود را دست کم می‌گیرید چطور می‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید از شما خوش‌شان بیاید. باید از ارزش جسمانی، ذهنی و به‌ویژه عاطفی خود آگاه باشید. یاد بگیرید به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که نزدیکانتان نسبت به شما دارند شاکر و سپاسگزار باشید. تصویر مثبتی از خودتان در ذهن داشته باشید، از خودتان مواظبت کنید، به زیبایی‌تان توجه کنید و لبخند بزنید و چنانچه متوجه شدید فردی از شما خوشش آمده، متعجب نشوید، چراکه حقیقتا ارزش آن ‌را دارید!

4- با دوستان و اقوام معاشرت کنید:

از انزوا و گوشه‌گیری اجتناب کنید. تلویزیون، DVD، اینترنت، حیوانات خانگی و… همگی خوب هستند اما نباید به آنها اکتفا کنید. انزوا افسردگی می‌آورد. برای آنکه در خودتان فرو نروید، دوستی‌هایتان را حفظ کنید، به دوستانتان پیشنهاد دهید با یکدیگر بیرون بروید، برای شام دعوتشان کنید. با ناامیدی منتظر آن نباشید تا زنگ تلفن به صدا در‌آید و فردی شما را دعوت کند، خودتان پیشقدم شوید و با دوستان و اقوام تماس بگیرید. به این ترتیب، یک شبکه اجتماعی مهم که کلید توازن روحی و عاطفی شما است را به‌وجود می‌آورید.

5- از لذت‌های زندگی بهره ببرید:

شما هم حق دارید خوشبخت باشید! برای لذت بردن از زندگی اجباری نیست که 2نفر باشید. می‌توان به تنهایی از زیبایی منظره‌ای، لذت برد و نیازی نیست که برای رفتن به سینما و یا خوردن غذایی خوشمزه 2نفر باشید و به بهانه اینکه تنها هستید خود را از لذت‌های کوچک روزانه محروم کنید. از همه چیز گذشته، جنبه‌های خوب زندگی فقط مختص زوج‌ها نیست!

6- به‌خودتان توجه کنید:

به‌خودتان فکر کنید. اهدافتان چیست؟ چه آرزوهایی دارید؟ آیا مدت‌هاست در آرزوی آن هستید که دور دنیا سفر کنید؟ بجنبید! تنها کافی است یک نفر را راضی کنید و آن‌هم خود شما هستید. این زمان فرصتی است که با آگاهی از خواسته‌های واقعی‌تان خودتان را بهتر بشناسید. فکر کنید و روی خودتان تمرکز کنید. هیچ‌چیز نباید جلوی تصمیمات مهم شما را بگیرد، و مانع شود تا موقعیت شغلی و یا حتی مکان زندگی‌تان را تغییر دهید. به اولویت‌هایتان بپردازید. خلاصه آنکه، قبل از هر چیز دیگری به فکر خوشحال کردن خودتان باشید.

7- دیگر زیر بار غم‌و‌غصه نروید:

بی‌تردید خودتان تصمیم نگرفته‌اید که مجرد و تنها باشید اما فایده‌ای ندارد که بدخلقی را پیش گیرید و زمین‌و‌زمان را مقصر بدانید. مرور مکرر خاطرات دورانی که متاهل بودید و یا حسادت به زوج‌های عاشق دردی را دوا نمی‌کند و سازنده نیست. درست است که گفتن این جملات آسان‌تر از عمل کردن به آن است اما نقش یک قربانی را بازی نکنید. زندگی فرد مجرد مثل هر موقعیت دیگری در زندگی، شامل فراز و نشیب‌ها و لحظات خوب و بد است و تنها هستید ، این بدان معنا نیست که محکوم شده‌اید تا بقیه روزهای زندگی‌تان را در تنهایی سپری کنید. بدانید که هر فردی مسئول خوشبختی خود است، بنابراین دیگر در زندگی خود یک تماشاچی نباشید بلکه همانند یک بازیگر عمل کنید.

8- بر فشارهای اجتماعی غلبه کنید:

«بالاخره کی عروسی می‌کنی؟». تحمل نگاه‌های دلسوزانه، سؤالات نابجا و یا انتقادهای عجیب سر میز غذا زمانی که افراد خانواده و یا فامیل دور هم جمع هستند، دشوار است و از اینکه مجبور هستید مرتب خودتان را تبرئه کنید، خسته شده‌اید اما این امر طبیعی است. نباید احساس گناه کنید! به‌خودتان بگویید شما تنها فردی نیستید که در این وضعیت قراردارید و در آخر، بهتر است که تنها و بشاش باشید تا اینکه ازدواج کرده باشید اما خوشبخت نباشید، اینطور نیست؟

Internaute.com

کد ساعت فلش

ابــزار وبــلاگ ها !

دریافت کد این آهنگ

ممکن است شما با یک شخصی مدت طولانی بوده اید و به دلایی از او جدا شده اید یا طلاق گرفته ایده و حال قصد دارید از تنهایی خود لذت برید. در مقاله که از عنوان آن معلوم است در مورد چگونه از تنهایی خود لذت ببرید میخواهیم صحبت کنیم و راه حل هایی برای شما کاربران بگوییم. مقاله راه مقابله با تنهایی دارای ۴ بخش می باشد.

فهرست بندی این مقاله

1تاکنون کتاب هایی زیادی با عنوان چگونه از تنهایی خود لذت ببریم منتشر شده است که اولین حرف آن این می باشد که بپذیرید تنها هستید. یاد بگیرید که می شود در تنهایی فکر و کارای بزرگی کرد و اینگونه به خود انرژی بدهید.

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

2سعی کنید خوشحال و خوش بین باشید. هرگز این فکر را نکنید که الان تنها هستید دیگر نمی توانید کاری کنید یا خوشحال باشید. به آینده و کار و زندگی خود خوش بین باشید.

3سعی کنید به اینکه چگونه تنهایی را تحمل کنیم زیاد فکر نکنید. خیلی انتقادی با خودتان برخورد نکنید اما یادتان باشد برای فکر کردن به خودتان و زندگی تان و آینده وقت بگذارید. این افکار می تواند در مسیر زندگی هدایتتان کند.

4بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید. این آسان است که به تجربیات، احساسات، افکار و نگرشهای دیگران بپردازید و قضاوت هایی را انجام دهید که پایه و اساسی ندارد و این کار باعث می شود، به یک فعالیت منفی تبدیل شود و شما حس تنهایی کنید.

5یکی از راههای دیگر برای لذت بردن از تنهایی خود این می باشد به بیرون بروید و کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید. برای مثال به سینما بروید و فیلم مورد علاقه خود را ببینید.

6راه مقابله با تنهایی ورزش می باشد. ورزش کردن یکی از بهترین راهها برای اینکه از فکر تنها بودن بیرون بیاید و انرژی خود را صرف ورزش کنید. بهتر است در خانه ورزش نکنید و به یک باشگاه در نزدیکی خانه تان بروید تا در آنجا با چند نفر دیگر هم صحبت شوید.

7با طبیعت در ارتباط باشید. یکی دیگر از راه مقابله با تنهایی آشتی کردن با طبیعت می باشد. طبیعت، زمین، هوا، آب، درخت، علف، کوه… دقیقا همان چیزی است که شما در خال حاضر بدان احتیاج دارید. زمانی که تنهایی به شما فشار می آورد، ارتباط خود را با طبیعت افزایش دهید.

8کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه انجام دهید. انجام برخی کارهای خیریه می تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. این نیز یک راه عالی برای بازگشت به جامعه و کمک به افراد نیازمند است. اگر به ذهنتان آمد که چگونه از تنهایی خود لذت ببریم، یک کار خیر یا داوطلبانه انجام دهید تا احساس آرامش کنید.

1برای بیان احساسات خود یک داستان، مجله یا وبلاگ بنویسید. نوشتن نه تنها تخیل شما را افزایش می دهد، بلکه باعث خوشحالی شما می شود و خوشبینی شما را افزایش می دهد.

2کتاب خواندن یکی از بهترین راه حل ها برای پاسخ سوال چگونه تنهایی را تحمل کنیم، می باشد. همه ما بهانه مشابهی داریم: کاش وقت بیشتری برای مطالعه داشتم. خوب، وقتی کسی در زندگی تان نیست که وقتتان را بگیرد، آن وقت اضافه را با یک کتاب بگذرانید.

3به موزیک هایی گوش کنید که احساس شما را بهتر می کند. مهم نیست که چه نوع موسیقی را دوست دارید، می توانید لذت ببرید وقتی که به یک آهنگ عالی گوش می دهید. موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنید یا موسیقی که خاطرات مربوط به وقایع خاص را به ارمغان می آورد.

4یکی از بهترین راه مقابله با تنهایی، خواندن، رقصیدن و بازی کردن می باشد. اگر آواز خواندن را دوست ندارید، برای خودتان برقصید. رقصیدن کمک می کند تا ذهن شما شود و تحقیقات نشان می دهد که تمرین یا رقص احساسات بد را از شخص دور می کند.

5نقاشی کشیدن نیز یکی از روش های خوب تحمل تنهایی می باشد. نیاز نیست مثل پیکاسو نقاشی بکشید. فقط کافیست یه چیز ساده بکشید تا ذهن شما آرام شود.

1سعی کنید چیزهای جدید یاد بگیرید. برای مثال دوست دارید که کلاس تئاتر بروید و یا علاقه زیادی به موسیقی دارید. علاقه خود را دنبال کنید و سعی کنید کاری که دوست دارید در آن حرفه ای شوید را برید یاد بگیرید. می توانید با رفتن به کلاس های مورد علاقه خود، خودتات سوال چگونه از تنهایی خود لذت ببریم جواب دهید.

1برای خودتان یک حیوان خانگی بیاورید و بزرگ کنید. حیوانات خانگی بخش مهمی از زندگی انسان ها را تشکیل می دهند و همنشین و دوست آن ها هستند. در ایفای این عملکردها، آن ها یک نقشی را بعهده می گیرند که برای سلامتی روان انسان ها جنبه درمانگر دارد.

2در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه کمک می کند که شما دوستان بیشتری پیدا کنید باعث می شود به تنهایی خود فکر نکنید و شما را سرگرم می کند.

۱- روش صحبت کردن خود را تغییر دهید. به جای جمله « من چقدر احمق بودم » بگویید « من بهترین تصمیم را گرفتم. »

۲- از انزوا و گوشه گیری اجتناب کنید. تلویزیون، DVD، اینترنت، حیوانات خانگی و… همگی خوب هستند اما نباید به آنها اکتفا کنید. انزوا افسردگی می آورد. برای آنکه در خودتان فرو نروید، دوستی هایتان را حفظ کنید، به دوستانتان پیشنهاد دهید با یکدیگر بیرون بروید، برای شام دعوتشان کنید.

۳چگونه از تنهایی خود لذت ببریم : فقط خودتان می توانید حد و حدود این تعادل را مشخص کنید، این کار را می توانید با موثر بودن در اوقات تنهایی انجام دهید بعد از این حالت است که می توانید تشخیص دهید چه مقدار تنهایی و چه مقدار فعالیت اجتماعی برای شما لازم است.

یعنی بهترین سایتی که تو کل عمرم دیدمی … لطفا مقالاتتون رو بیشتر کنید. من سایتتون رو سیو کردم و دوباره به اینجا سر میزنم. ضمناْ یادم رفت بگم اگه درخواست همکاری دارین با نهایت کمال میل مایل هستم(کارای گرافیکی مقالات و …).

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منم ندارم…

سلام پاور کامپیوتر من آسیب دید. یک پاور نو روی کامپیوتر نصب…

درسته مهراب تسکین روح و روانمه…

سلام خسته باشید میخواستم بدونم مادر برد asus z490-p از قابلی…

من موندم این همه روانشناس بیکار تا الن کجا بودن…

منم ندارم…

سلام پاور کامپیوتر من آسیب دید. یک پاور نو روی کامپیوتر نصب…

درسته مهراب تسکین روح و روانمه…

سلام خسته باشید میخواستم بدونم مادر برد asus z490-p از قابلی…

من موندم این همه روانشناس بیکار تا الن کجا بودن…


Downloads-icon


چگونه یک صفحه از pdf را حذف کنیمDownloads-icon


pdf (6)Downloads-icon

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

در واقع نام بسیاری از سندروم های روانی، ریشه در تحلیل روانشناختیِ شخصیت های داستانی دارد

«روانشناسی» برای بسیاری از نویسندگان، موهبتی بزرگ است و بینشی ارزشمند را درباره ی چگونگی کارکرد ذهن انسان به آن ها می بخشد.

وقتی یاد میگیریم از اوقات تنهاییمان لذت ببریم متوجه می شویم نگاه به زندگی تغییر کرده است در ابتدا احساس تنهایی سخت اما با گذر زمان عادی میشود؛ در روزهای تنهایی خود بهترین همراه خودتان هستید و تجاربی کسب می کنید که بعدها از آنها استفاده خواهید کرد . برای شناخت راه لذت بردن از تنهایی این بخش از نمناک را دنبال کنید.

مطالعه کنید

مطالعه کردن یکی از بهترین روش ها برای سرگرم کردن و آموزش دیدن است همه ما با بهانه های مختلف از مطالعه کردن دور میشویم در حالی که می توانیم زمانمان را به جای اتلاف کردن با خواندن کتاب خوب سپری کنیم .

 

صرف زمان با کسانی که برایتان مهم هستند

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

درست است می گوییم زمان تنهایی اما شما رد همین زمان هم می توانید فکر کرده و فردی را که بودن با او برایتان لذت بخش است را بشناسید . روابط می آیند و می روند اما دوستان و خانواده اغلب در اطراف هم هستند اکنون یک فرصت طلایی دارید که وقت و زندگی تان را با چه کیفیتی و با کسی که برایتان مهم است سپری کنید تا یک روز با نگاه به گذشته در حسرت نبودن زمان کافی برای همراهی کسی که برایتان ارزش داشته نباشید

بیابید آن (چیز) را

هرکس از یک چیز در لحظه لذت می برد آن را انجام دهید شما شانس تمرکز بر روی آن را دارید و لذت بردن از آن شروع کنید این قابلیت برای شماست و لازم نیست آن را باکسی شریک شوید.

هواخوری

یک… هوای تازه به سبک زندگی در هواخوری

 

افراد کمی از تنهایی لذت می برند، برخی احساس می کنند اگر تنها باشند از جامعه طرد شده اند. علی رغم این احساسات و تعریف عام از تنهایی، تنها بودن، اعتماد به نفس و اتکای به نفس را زیاد می کند، ، و کمک می کند تا خود را بهتر بشناسید. چنانچه تنهایی شما را می ترساند، حوصله تان را سر می برد، یا اصلا از تنهایی خوشتان نمی آید؛ با خواندن این پست می توانید نگرش تان را نسبت به تنهایی تغییر دهید و از زمان تان بیشتر لذت ببرید.

شما هم مانند سایرین، بر این باور هستید که اگر در تنهایی اسیر شده اید و تنها مانده اید مثل این است که دچار نوعی بیماری شده اید؛ حتی اگر شخصی باشید که تنهایی را دوست دارید. به طور مثال چون تنها هستید از رفتن به سینما خودداری می کنید یا ترجیح می دهید به جای نهار خوردن در خانه، با دوستان یا همکاران نهار بخورید. ما بیشتر وقت خود را در بیرون با سایرین صرف می کنیم چراکه نمی دانیم در تنهایی باید چطور وقت خود را با خودمان بگذرانیم. با کمی وقت گذاشتن و کار کردن روی خودتان، می توانید از اوقات تنهایی خود لذت ببرید.

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

گرایش به درون (بازگشت به خود)

 

تنهایی که می تواند ترسناک باشد می تواند به ما کمک کند. وقتی تنها هستید کسی کنارتان نیست تا حواس شما را پرت کند، بنابراین فرصت این را دارید تا به درون خود سفر کنید. البته شما هم مثل سایرین دوست ندارید لحظات این چنینی را تجربه کنید. این جمله را حتما شنیده اید که «خودتان بدترین دشمن خودتان هستید» این جمله بر این دلالت دارد که ما شدیدترین و خشن ترین انتقادات را از خودمان می کنیم و آنقدر که با بقیه خوب هستیم با خودمان این رابطه خوب را نداریم. این احساس دقیقا به این دلیل است که به درون خود توجه نمی کنیم. بنابراین اگر بازگشت به خود را تجربه کنید و به درون خود سفر کنید بهترین احساس را راجع به خود خواهید داشت. طبق نظریه روانشناسان «با صرف زمان در این مورد که هسته باورهای ما راجع به خودمان، سایرین، و دنیایمان چیست می توانیم به بینش بزرگتری راجع به فکر و کارکرد ذهن دست پیدا کنیم. زمان تنهایی به ما کمک می کند تا در سکوت، بدون سر و صدای سایرین، شروع به بررسی چمدان احساسات خود بکنیم.»

به جای ایراد گرفتن از رفتارهای فعلی تان یا نگرانی در مورد آینده، به درون خود چشم بدوزید و در مورد اعتقادات و اولویت های خود فکر کنید. با صرف کمی وقت به اقدامات مثبت خود در روز یا هفته سپری شده بیندیشید. زمانیکه ضعف های شخصی تان را تجزیه و تحلیل می کنید، به این فکر کنید که چطور می توانید آنها را تقویت کنید. درست است که وقتی چیزی حواس ما را پرت نمی کند، افکار منفی اولین چیزی هستند که به ذهن ما هجوم می آورند؛ ولی نگران نباشید فقط کافی است به این افکار نزدیک شوید آنوقت خواهید دید زمان تنهایی بهترین زمان برای حل همین مسائل است و به جای اینکه با خودتان در مورد نقاط ضعف تان دوئل کنید، با سفر به درون، خودتان را بهتر خواهید شناخت. پس چمدان عقاید و احساسات را بردارید و چشم هایتان را ببندید.

در اوقات تنهایی هر کاری که می خواهید می توانید انجام  دهید

 

 

برخی افراد، تنهایی را کسل کننده می دانند و به همین دلیل از تنهایی متنفر هستند. وقتی با دیگران هستیم می توانیم از انجام یک فعالیت لذت بخش بهره مند شویم. ولی وقتی تنها هستیم، به طور کامل با کاری که داریم تنها می مانیم. زمانیکه این شرایط برای من پیش می آید، برای انجام کاری که دارم مکانی را انتخاب می کنم که قبلا به آنجا نرفته ام و زمانیکه برنامه خاصی ندارم به گشت و گذار در آن مکان می پردازم و همیشه اتفاقی جالب نظرم را جلب می کند. در این حالت نه تنها یک چیز جدید را امتحان می کنم بلکه آن را بدون نظر سایرین تجربه خواهم کرد.

طبق نظریه روانشناسان: «تأثیر نظر دیگران نقش بسیار بزرگی در ایجاد گرایش ها و احساسات خوب و بد در ما دارد. تنها بودن، تمامی این تعصبات را که دیگران بر نظرات ما پیاده می کنند از بین می برد. ایجاد کردن یک باور در مورد چیزی، اگر با دیگران به اشتراک گذارده نشود، تصویر روشن تری از آن باور را به ما می دهد و آنوقت است که می دانیم چه چیزی را می خواهیم و چه چیزی را دوست داریم. مثال بارزی که در این زمینه وجود دارد انتخاب شریک زندگی مان است. فرض کنید برای این مورد نظر دوستمان را بپرسیم مسلما اگر به نظر آنها برای شکل گیری زندگی مان تکیه کنیم، سایه تعصبات و نظرات آنها در هر لحظه بر ترجیجات و نظرات ما گسترده می شود. خطری که این حالت برای ما دارد این است که ما کسی را که برای زندگی مان مناسب است نادیده می گیریم و تمرکز خود را بر روی نظرات مردم و پذیرش های جامعه خود می گذاریم.»

همین مثال در مورد اکثر کارهایی که انجام می دهیم صادق است. اگر شما هم مانند اکثریت باشید حتما تنها به سینما نمی روید حتی اگر احساس کنید با دوستانتان از تماشای فیلم لذت نمی برید باز هم ترجیح می دهید تنها به سینما نروید. چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید نظر سایرین در دایره اجتماعی تان بر نظر شما تأثیر می گذارد به صورتیکه حتی ممکن است از تماشای فیلمی که دوستتان از آن لذت نمی برد، دست بردارید. ولی اگر فیلم را به تنهایی ببینید به شما اجازه می دهد بدون تأثیر نظر سایرین راجع به فیلم فکر کنید. این کار نه تنها لذت شما را از تماشای فیلم بیشتر می کند بلکه تصویر دقیق تری را از آنچه که لذت می برید و آنچه که برای شما اهمیت دارد برای تان ایجاد می کند.

بیشتر به خودتان متکی می شوید

تنهایی بیشتر، مساوی است با اتکای به نفس بیشتر. اگر نمی توانید در مورد انجام کارهایتان روی کسی حساب کنید، باید یاد بگیرید خودتان کارهایتان را انجام دهید. البته همه ما گاهی به همدیگر نیاز داریم، اما زمان تنهایی به ما کمک می کند بین کمک گرفتن از دیگران و تکیه کردن بر خودمان یک تعادل برقرار کنیم. چنانچه از دسته افرادی هستید که بدون کمک دیگران نمی توانند کاری انجام دهند بهتر است از راه حل تنهایی استفاده کنید. طبق نظریه روانشناسان: «وابسته بودن زیاده از حد به دیگران، باعث می شود مهارت های ضروری زندگی را یاد نگیرید. تنها بودن باعث می شود خود را مجبور کنید تا کارهای تان را انجام دهید و همین کار، بهترین روش برای شروع آزادی از روابط بدون حد و مرز و نا مشخص است. حتی اگر نتیجه کاری که انجام دادید رضایت بخش نبود، واقعیت موجود این است که سعی کرده اید این کار را خودتان انجام دهید و کمک نگرفتن از دیگران احساس راحتی بیشتری را در انجام کارهای بعدی به شما می دهد.»

به یاد داشته باشید که تعادل را حفظ کنید

اگر چه تمام صحبت هایی که در این پست با هم داشتیم در مورد تنهایی و صرف زمان تنهایی بود، ولی همیشه نیاز به تعادل هست. ما نمی توانیم بدون دیگران به زندگی ادامه دهیم، حالا چه این تعاملات با دیگران سطحی باشد چه صمیمی، باز هم نیاز به این تعادل وجود دارد. طبق نظریه روانشناسان: «مسلما همه ما می دانیم منزوی بودن و جدا بودن از اجتماع خطرناک است، بنابراین باید بین تنهایی و فعالیت های اجتماعی به صورتیکه مناسب با شخصیت و منش خودتان باشد، تعادل برقرار کنید. به قول امرسون هدف از تنهایی، عقب نشینی از دنیا نیست، بلکه آماده سازی برای برگشت مؤثرتر به دنیاست.»

تنها بودن به معنی بی بهره بودن از ارتباطات انسانی نیست، امروزه می توان از طریق تکنولوژی نیز با دیگران در ارتباط بود؛ اگرچه تکنولوژی به مزایای تنهایی صدمه می زند. طبق نظریه روانشناسان: «تکنولوژی در ارتباط با دیگران به ما کمک می کند ولی تنها بودن را برای ما مشکل می کند. در دنیای امروز شما می توانید در خانه خود بنشینید و در فعالیت های اجتماعی به شدت فعال باشید. این حالت هم یک چالش است و هم یک فرصت، و هنوز ما نمی دانیم این وضعیت چطور ما را تغییر می دهد.»

فقط خودتان می توانید حد و حدود این تعادل را مشخص کنید، این کار را می توانید با موثر بودن در اوقات تنهایی انجام دهید بعد از این حالت است که می توانید تشخیص دهید چه مقدار تنهایی و چه مقدار فعالیت اجتماعی برای شما لازم است. مسلما نمی خواهید تبدیل به آدمی تنها شوید ولی این را هم نمی خواهید تا وارد روابط بدون حد و مرز با دیگران شوید. در هر صورت اگر فعالیت های اجتماعی و تنهایی را با هم در آغوش بگیرید، می توانید مشتاقانه به انجام کارهایتان بپردازید.  

 

لذت بردن از تنهایی

مسافرت برای لذت بردن از تنهایی

صرف زمان با کسی که دوستش داری برای لذت بردن از تنهایی

مطالعه برای لذت بردن از تنهایی

کار و بازی هر دو سخت است

چطور از تنهایی خود لذت ببریم

آن چیست؟

آزادی

 

هیچی مثل تنهایی حال نمیده خودتیو خودت
کسی نیست به سلیقه‌ات احترام نذاره
هر کاری بخای میکنی
هر جایی که بری خرجت کمه
و …..
و در آخر تنهایی باارزشه چون خالی از آدمهای بی‌ارزشه

👍😊😊😊

خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب
کاربردی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ضمن تقدیر وسپاس از کلیه عزیزانی که به هر دلیل ترخون را مورد اعتماد و استقبال خود قرار داده اند امیدواریم از مطالب این سایت رضایت کافی داشته باشید و نکات ارائه شده در مقالات بتواند به بهبود زندگی شما کمک کند از شنیدن صدای تمامی دوستان خوشحال خواهم شد و با آغوش باز انتقادات و پیشنهادات شما را پذیرا خواهم بود
ارتباط با ترخون:
موبایل:
09128521477
ایمیل:
Info@Tarkhun.ir
دیگر راهای ارتباطی:
وایبر.بی تالک.واتس آپ و لاین از طریق سیو کردن شماره موبایل امکان پذیر خواهد بود

چطور از تنهایی خود لذت ببریم
چطور از تنهایی خود لذت ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *