چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

 
helpkade
چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم
چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

 

بعد از چهل و پنج سالگی احتمال بارداری کاهش می یابد

 

گاهی شغل شما به عنوان یک خانم بسیار مهم است و تصمیم می گیرید دیرتر باردار شوید. هنگامی که به همه هدف های کاری خود میرسید چهل ساله شده اید.

اما نگران نباشید. درست است که بارداری در سن چهل سالگی و پس از آن دشوار است اما امکان پذیر است.

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

احتمال بارداری در چهل سالگیدر سال های اول پس از چهل سالگی احتمال بارداری بیست درصد است و این مسئله به پریودی شما بستگی دارد. با رسیدن به اواسط دهه چهلم احتمال بارداری به پانزده درصد کاهش می یابد.

بعد از چهل و پنج سالگی احتمال بارداری کاهش می یابد. تعداد تخمک ها شروع به کاهش می کنند و سرعت باروری کم می شود. باروری شما نه تنها به تعداد تخمک ها بستگی دارد بلکه به کیفیت آن ها نیز بستگی دارد.

پس از چهل سالگی تخمک های آزاد شده از تخمدان به طور کامل سالم نیستند و ناهنجاری های کروموزومی دارند. این ناهنجاری ها در تخمک باعث افزایش احتمال سقط جنین و نقص تولد می شود. این مشکلات در خانم های مسن تر بیشتر است.

مزایای بارداری در سن چهل سالگی:با این که سرعت باروری شما با افزایش سن کاهش می یابد، مزایایی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد:

ثبات اقتصادییکی از مزایای بارداری در سن چهل سالگی ثبات اقتصادی شما است بنابراین می توانید مسئولیت فرزند را به خوبی به عهده بگیرید.

 همچنین می توانید خانواده خود را از نظر مالی به خوبی حمایت کنید.رشد کودک در محیطی مثبتهنگامی که زمان بیشتری با همسر خود زندگی کرده باشید بهتر یکدیگر را می شناسید. همچنین رابطه احساسی شما قوی تر است و ثبات زندگی شما بیشتر است بنابراین کودک در فضایی امن بزرگ می شود.

والدین جوان بیشتر بحث و جدل می کنند زیرا مشکلات اقتصادی بیشتری دارند. گاهی این مشکلات به جدایی و طلاق ختم می شود که بر کودک تاثیر منفی می گذارد.تصمیمات عاقلانه و بالغانه با توجه به سن، شما تصمیمات عاقلانه تر و درست تری می گیرید. معایب بارداری در سن چهل سالگی:در بارداری پس از چهل سالگی مشکلاتی وجود دارد. اگر در سن بالا باردار شوید باید تحت مراقبت باشید. مشکلاتی که در بارداری در سن چهل سالگی اتفاق می افتد عبارتند از:

بیماری ها:هنگامی که در چهل سالگی باردار می شوید بیماری های زیادی به سراغ شما می آیند به عنوان مثال دیابت بارداری، پره اکلامپسی، جدا شدگی جفت، فشار خون بالا و پایین بودن جفت.

 در چهل سالگی پریودی شما نامنظم است و مشکل باروری دارید. در این حالت با پزشک خود صحبت کنید تا این مشکلات پریودی شما را رفع سازد. برای حل این مشکل پزشک شما را به متخصص باروری معرفی می کند.   

پس از چهل سالگی تخمک های آزاد شده از تخمدان به طور کامل سالم نیستند

 مشکلات بارداری:مشکلاتی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد که عبارتند از سزارین، وزن کم نوزاد، زایمان زودرس و موقعیت نامناسب جنین. روش های جلوگیری از زایمان زودرس در مقاله ای دیگر ذکر شده است.

در سن چهل سالگی، تخمک ها مشکلات کروموزومی دارند که موجب سقط جنین و وزن کم نوزاد می شود.چه چیزی باعث کاهش باروری با افزایش سن می شود؟در سن چهل سالگی خانم ها مشکلات تخمدان دارند که باعث ناباروری می شود. با درمان این مشکلات، تخمدان به قابلیت کافی برای بارداری سالم می رسد. بعلاوه ترشحات هورمون در سن چهل سالگی در خانم ها کاهش می یابد. فرایند طبیعی تخمدان کاهش می یابد و سرعت باروری نیز کاهش می یابد.

نکات مهم برای افزایش سرعت بارداری در سن چهل سالگی:با تغییر عادات زندگی می توانید سرعت بارداری را در سن چهل سالگی افزایش دهید. نکات زیر را رعایت کنید:

با متخصص زنان مشورت کنید:بهتر است با متخصصی با تجربه مشورت کنید تا آزمایشات لازم برای باروری را انجام دهد. پزشک روش های درمانی را به شما معرفی می کند تا احتمال باروری در سن چهل سالگی افزایش یابد.

از پزشک بپرسید چگونه می توانید به صورت طبیعی احتمال باروری را افزایش دهید. همیشه با پزشک راحت حرف بزنید و سابقه پزشکی خود را به او بگویید.

اگر پزشک شما را از خوردن قرص و داروهای گیاهی منع می کند به حرفش توجه کنید.

پزشک به شما توصیه می کند واکسیناسیون انجام دهید. پیش از بارداری بیماری های خود را درمان کنید: اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید سعی کنید پیش از بارداری خود را درمان کنید.

 اگر وزن شما خیلی زیاد است سعی کنید با ورزش کردن و مصرف غذاهای مقوی وزن خود را کم کنید.

 قرص های مناسب برای بیماری هایی مانند فشار خون بالا و تیروئید مصرف کنید.

عفونت ها و بیماری های مقاربتی باعث کاهش احتمال باروری می شود. بنابراین به پزشک خود درباره این مشکلات بگویید و سعی کنید بیماری ها و عفونت های خود را بلافاصله درمان کنید.

 اگر مشکلی مانند کم کاری تیروئید داشته باشید پزشک آزمایش خون توصیه می کند. اگر نتیجه آزمایش نشان دهد بیماری شما تحت کنترل است می توانید باردار شوید. اما در این حالت نیز باید تحت مراقبت پزشک باشید.

وجود هرگونه بیماری احتمال باروری طبیعی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است با پزشک درباره بیماری های خود صحبت کنید. در این صورت پزشک درمان مناسب را پیشنهاد می دهد.رژیم غذایی سالم: اگر می خواهید سرعت باروری را افزایش دهید باید عادات نادرست زندگی خود را تغییر دهید و مثبت زندگی کنید.

 سعی کنید مشروب و سیگار را ترک کنید تا سرعت باروری افزایش یابد.

برای کاهش استرس، سعی کنید ورزش هایی مانند یوگا، دوچرخه سواری، شنا، دویدن و راه رفتن را تجربه کنید.

 بخوابید. استراحت کافی باعث کاهش مواد سمی بدن می شود و استرس را کاهش می دهد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای سالم بخورید. می توانید سبزیجات تازه، غلات، غذاهای غنی از فولات، حبوبات و مرکبات بخورید. برای افزایش پروتئین بدن سعی کنید تخم مرغ، لبنیات، ماهی و گوشت بدون چربی بخورید.  

مشکلاتی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد که عبارتند از سزارین، وزن کم نوزاد، زایمان زودرس

 روش های درمانی باروری:بارداری طبیعی بعد از چهل سالگی کار دشواری است بنابراین با استفاده از روش های باروری می توان سرعت باروری را افزایش داد. با پزشک خود درباره قرص ها و روش های درمانی صحبت کنید.

ممکن است پزشک قرص های خوراکی مانند کلوپیفن توصیه کند. این قرص ها سرعت تخمک گذاری و سرعت باروری را افزایش می دهند. اما این قرص ها احتمال بارداری چندقلو را نیز افزایش می دهند.

ممکن است پزشک توصیه کند تزریق هورمون گنادوتروپین را انجام دهید تا سرعت باروری افزایش یابد. در این حالت نیز احتمال باروری چند قلو افزایش می یابد.

 اگر سیستم تولید مثل شما آسیب دیده باشد و بر باروری تاثیر گذاشته باشد پزشک عمل جراحی را توصیه می کند. عمل جراحی باعث افزایش احتمال باروری می شود.وزن مناسب: چاقی بیش از حد باعث کاهش احتمال باروری می شود. از مصرف غذاهای نامناسب بپرهیزید. ورزش های مناسب برای کاهش وزن انجام دهید.مکمل های هورمونی برای کاهش وزن مصرف نکنید. این مکمل ها بر هورمون های تحریک فولیکول تاثیر می گذارند و باعث کاهش احتمال باروری می شوند. ورزش هایی مانند یوگا احتمال باروری را افزایش می دهد. زیرا باعث افزایش جریان خون در اندام های تناسلی خانم می شود.اهدای تخمک:در این سن، توانایی باروری به صورت طبیعی بسیار پایین است. بنابراین می توانید از اهدای تخمک استفاده کنید. احتمال باروری با تخمک های اهدایی بسیار بیشتر است. همچنین می توانید خانمی سالم انتخاب کنید تا جنین شما را حمل کند. روش های خانگی افزایش احتمال بارداری در سن چهل سالگی:روش های خانگی زیادی برای افزایش احتمال بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد: بهتر است زمان پریودی خود را به خوبی بدانید و روزهای باروری خود را نیز بدانید. روزهای باروری شما روز چهاردهم پریودی شروع می شود و تا ده روز دیگر ادامه خواهد داشت.

دمای بدن خود را اندازه گیری کنید و نزدیکی جنسی را در روزهای تخمک گذاری انجام دهید. افزایش دمای بدن شما نشان می دهد تخمک گذاری به صورت موفق انجام شده است و بهترین زمان برای نزدیکی جنسی می باشد.

 می توانید از کیت های پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید. این کیت ها روزهای تخمک گذاری موفق را نشان می دهد و احتمال باروری را افزایش می دهد.

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

 تغییرات ایجاد شده در دهانه رحم را ملاحظه کنید. این تغییرات به شما این توانایی را می دهد متوجه شوید نطفه به درستی در رحم لقاح انجام داده است یا خیر.

 فعالیت های فیزیکی استرس زا انجام ندهید به خصوص دویدن، بالا رفتن از پله و بلند کردن سنگینی.

نزدیکی جنسی را به شکل های مختلف انجام دهید تا احتمال باروری افزایش یابد. روش های گیاهی افزایش احتمال باروری در سن چهل سالگی:مکمل های باروری سالم مانند سیر تازه، ویتامین ث و گریپ فروت باعث افزایش احتمال باروری می شود. روش های گیاهی باعث افزایش خون ورودی به اندام های تناسلی و ترشح هورمون های باروری می شود. همچنین اسیدیته بدن در حالت نرمال باقی می ماند.

  

بارداری طبیعی بعد از چهل سالگی کار دشواری است

  در ادامه روش های گیاهی طبیعی برای افزایش باروری در چهل سالگی ذکر شده است: ساپلامتو: این گیاه به صورت کپسول نیز وجود دارد. این گیاه احتمال باروری را افزایش می دهد و بی نظمی پریودی را درمان می کند.

 یونیکورن: این گیاه باعث درمان ناباروری در خانم ها می شود. این گیاه برای خانم هایی که مشکل سقط جنین داشته اند نیز مناسب می باشد.

شبدر قرمز: این گیاه سرعت باروری در خانم ها را به صورت طبیعی افزایش می دهد. این گیاه ناهنجاری های هورمونی را برطرف می کند و خون را خالی از سم می کند و ویتامین های لازم را به بدن می رساند.

 ماکا: این گیاه میل جنسی را افزایش می دهد و از بیماری های تخمدان جلوگیری می کند.

 ویتکس: این گیاه بی نظمی پریودی را درمان می کند و کیست تخمدان را برطرف می کند. همچنین چرخه تخمک گذاری را منظم می کند.نکات مهم در خصوص بارداری در سن چهل سالگی:آب بخورید تا بدن کم آب نشود. آب باعث کاهش هوس غذا می شود و از افزایش وزن جلوگیری می کند. ترشح هورمون افزایش می یابد و احتمال باروری نیز به صورت طبیعی زیاد می شود.

مصرف آنتی اکسیدان را افزایش دهید. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند و از تخمک ها در برابر آسیب های کروموزومی محافظت می کنند.

 استرس و نگرانی تولید هورمون های باروری را کاهش می دهد و خون ورودی به اندام های تناسلی را نیز کم می کند. سعی کنید آرام باشید و یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا احتمال باروری شما در سن چهل سالگی به طور طبیعی افزایش یابد.منبع: ooma.ir

بارداری و زایمان راحت با…


پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


پیشنهاد خرید آنلاین ویژه روز مادر

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


دانستنی های سلامت واژن


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بارداری در سنین بالای ۴۰ سالگی موضوعی که هم اکنون برای بسیاری از زنان مطرح است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا  (CDC) تعداد زنانی که  بعد از 40 سالگی باردار می شوند در سال‌های اخیر به طور فزایندهای افزایش یافته است. طبق این آمار، تعداد زایمان های اول در زنان 40 تا 44 سال بین سال های 1990 تا 2012 بیش از دو برابر شده است. اما آیا بارداری در سنین بالای 40 سال، ریسک بالایی دارد؟

با توجه به پیشرفت فناوری های مرتبط با باروری، بارداری و زایمان در 40 سالگی

 امکان پذیر است. با وجود این، هر نوع حاملگی بعد از 40 سالگی، حاملگی پرخطر محسوب می شود. به همین دلیل، پزشک، شما و

جنین تان  را از نظر موارد زیر به دقت تحت نظر خواهد داشت:

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

– فشار خون بالا که ممکن است ریسک

 عارضه ای در حاملگی به نام پره اکلامپسی را افزایش دهد.

– دیابت بارداری

–  نقص نوزاد هنگام تولد (مانند سندروم داون)

– سقط جنین

– وزن کم نوزاد هنگام تولد

– حاملگی خارج از رحم

 سن چگونه بر باروری تاثیر می گذارد؟

با وجود این که پیشرفت فناوری گزینه هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)،  انجماد تخمک در سنین پایین تر، بانک اسپرم و رحم جایگزین را پیش روی زنان بالای 40 سال قرار می دهد اما باروری زنان بعد از 35 سالگی قطعا به میزان چشمگیری کاهش می یابد. طبق آمار یک سوم  زوج های جوان بعد از 35 سالگی، مشکلات باروری را تجربه می کنند.

 مشکلات  باروری:

کاهش تعداد تخمک هایی که می تواند بارور شود

– تخمک های ناسالم

– ناتوانی تخمدان ها در رها کردن تخمک

– افزایش خطر سقط جنین

– شرایط سلامت که ممکن است مانع باروری شود.

 چگونه می توان بعد از 40 سالگی باردار شد؟

صرف نظر از سن، باردار شدن می تواند مدتی به طول بینجامد. اما اگر سن شما بالای 40 سال است و به مدت شش ماه تلاش کرده اید باردار شوید اما ناموفق بوده اید ممکن است زمان مراجعه به یک متخصص باروری باشد. متخصص باروری آزمایش هایی انجام می دهد تا ببیند آیا عواملی وجود دارند که بر توانایی شما در بارداری تأثیر بگذارند یا خیر؟ این آزمایش ها ممکن است شامل سونوگرافی رحم و تخمدان ها یا آزمایش خون برای بررسی میزان ذخیره تخمدانی باشد.طبق اعلام دانشگاه زنان و زایمان آمریکا، بیشتر زنان بعد از 45 سالگی نمی توانند به طور طبیعی باردار شوند.

 اما همان طور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون بچه دار شدن در سنین بالای 40 سال بسیار معمول تر از گذشته است بنابراین با وجود چالش هایی که ممکن است وجود داشته باشد، صاحب فرزندشدن در دهه چهارم زندگی به طور قطع امکان پذیر است.

با این حال بهتر است قبل از هرگونه تصمیمی درباره تمام عوامل خطری که ممکن است تهدید کننده بارداری شما باشد با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


نه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

بارداری در سن چهل سالگی امروزه شیوع بیشتری پیدا کرده است. در واقع مرکز کنترل بیماری‌ها و پیشگیری (CDC) توضیح می‌دهد که میزان بارداری در سن چهل سالگی از دهه ۱۹۷۰ رو به افزایش است به طوری که تعداد زایمان‌های بار اول در بین بانوان در سنین ۴۰ تا ۴۴ سال در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۲ دو برابر شده است. در حالی که اغلب به بانوان گفته می‌شود که بهتر است قبل از ۳۵ سالگی باردار شوند، داده‌ها چیز دیگری نشان می‌دهند. دلایل مختلفی برای تاخیر در بچه دار شدن بانوان، حاملگی در سن چهل سالگی و حتی بعد از آن وجود دارد، که از جمله آنها به درمان ناباروری، شاغل بودن و تشکیل دیرهنگام زندگی زناشویی می‌توان اشاره کرد. اگر در مورد مادر شدن در سن ۴۰ سالگی کنجکاو شده‌اید، تمام مزایا و خطرات و سایر حقایق مرتبط با آن را می‌توانید در این مقاله بیابید.

با توجه به پیشرفت فناوری‌های مربوط به باروری، با بارداری در سن چهل سالگی نیز می توان یک فرزند سالم داشت. با این وجود هر نوع بارداری در سن چهل سالگی و بعد از آن پرخطر محسوب می‌شود. پزشک شما و جنین را از نظر موارد زیر تحت نظارت قرار می‌دهد:

سن چگونه روی باروری تاثیر می‌گذارد؟

پیشرفت در فناوری باروری عامل محرکی در افزایش سن بارداری بوده است. برخی از گزینه‌های زیر در دسترس بانوان است:

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

حتی با وجود همه این گزینه‌ها، شانس باروری زن بعد از سن ۳۵ سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به گفته دفتر بهداشت زنان، یک سوم زوج‌ها بعد از سن ۳۵ سالگی مشکلات باروری را تجربه می‌کنند و این ممکن است مربوط به عوامل خطر زیر باشد که با افزایش سن بالا می‌روند:

تعداد سلولهای تخمک (اوسیت‌ها) سالم شما نیز پس از ۳۵ سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابند. طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، این سلول‌ها از ۲۵۰۰۰ عدد در سن ۳۷ سالگی، به ۱۰۰۰ عدد در سن ۵۱ سالگی می‌رسند. در دوره بلوغ، شما بین ۳۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ اوسیت دارید.

مزیت بارداری در سن چهل سالگی چیست؟

بعضی اوقات مزایای داشتن فرزند در سنین بالاتر می‌تواند از فرزندآوری در سن ۲۰ یا ۳۰ سالگی بیشتر باشد. ممکن است شما زندگی شغلی‌تان را پایه‌گذاری کرده‌اید و به همین دلیل می‌توانید وقت بیشتری برای پرورش فرزندتان اختصاص دهید. یا از نظر مالی وضعیت مساعدتری داشته باشید. ممکن است زندگی زناشویی خود را تثبیت کرده و حالا وقت آن رسیده که نوزادی داشته باشید. اینها از جمله رایج‌ترین فواید فرزندآوری در سن ۴۰ سالگی است:

صرف نظر از سن، باردار شدن می‌تواند مدتی طول بکشد. اما اگر شما بیش از ۴۰ سال سن دارید و به مدت شش ماه برای بارداری طبیعی تلاش ناموفق داشته‌اید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک متخصص باروری را ببینید. پزشک متخصص باروری آزمایشاتی را انجام می‌دهد تا ببیند آیا عواملی وجود دارد که بر توانایی شما در باردار شدن تاثیر بگذارد یا خیر. این آزمایشات ممکن است شامل سونوگرافی برای بررسی رحم و تخمدان‌ها یا آزمایش خون برای بررسی میزان ذخیره تخمدان باشد. طبق گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان، بیشتر بانوان بعد از سن ۴۵ سالگی نمی‌توانند به طور طبیعی باردار شوند. اگر شما ناباروری را تجربه می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که کدامیک از گزینه‌های زیر برای شما مناسب هستند:

بارداری بعد از ۴۰ سالگی چگونه خواهد بود؟

درست همانطور که از نظر آماری باردار شدن بعد از سن ۴۰ سالگی دشوار است، خود بارداری نیز با افزایش سن می‌تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است به دلیل کاهش تراکم استخوان‌ها درد و رنج بیشتری را در استخوان و مفاصل تجربه کنید. همچنین ممکن است مستعد فشار خون بالا و دیابت بارداری باشید. خستگی ناشی از بارداری نیز ممکن است با بالا رفتن سن شدیدتر شود.

مهم است که با پزشک متخصص زنان در مورد آنچه که ممکن است در بارداری با سن بالا و سلامتی کلی برای شما پیش آید صحبت کنید.

سن چگونه بر زایمان تاثیر می‌گذارد؟

احتمال زایمان واژینال ممکن است بعد از ۴۰ سالگی کمتر باشد. همچنین ممکن است شما در معرض خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی باشید که انجام سزارین برای نجات مادر و نوزاد الزامی باشد. اگر قرار است نوزاد شما طبیعی به دنیا بیاید، مراحل زایمان در سن بالا چالش برانگیزتر است. در ضمن خطر افزایش مرگ و میر نیز وجود دارد.

بسیاری از بانوان در ۴۰ سالگی یا بالاتر از ۴۰ سالگی نوزادان سالم را با موفقیت به دنیا می‌آورند. در مورد آنچه انتظار دارید با پزشک خود صحبت کنید و یک برنامه پشتیبان آماده کنید. به عنوان مثال، اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای زایمان طبیعی هستید، با شریک زندگی خود و گروه پشتیبانی صحبت کنید تا در صورت نیاز به سزارین بدانید به چه چیزی نیاز دارید.

سن به خودی خود خطر چند قلو زایی را افزایش نمی‌دهد. با این حال، بانوانی که از داروهای باروری یا روش‌هایکمک باروری برای باردار شدن استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای چند قلو زایی هستند. این امر به دلیل تاثیری است که داروها بر روی تخمک گذاری دارند. بارداری دوقلویی خطر زایمان زودرس را نیز بیشتر می‌کند.

باردار شدن بعد از ۴۰ سالگی ممکن است برای برخی از بانوان نسبت به سایرین بیشتر طول بکشد. بنابراین میزان باروری شما به طور چشمگیری در دهه ۴۰ کاهش می‌یابد. بنابراین متخصصین باروری باید سریع‌تر شروع به کار کنند. اگر نمی‌توانید به طور طبیعی باردار شوید، می‌توانید با روش‌های کمک باروری برای بچه دار شدن تلاش کنید.

بارداری در سن چهل سالگی امکان پذیر هست یا نه؟

امروزه بچه دار شدن در سن چهل سالگی بسیار رایج‌تر از گذشته است، بنابراین اگر برای بچه دار شدن تا این سن صبر کرده‌اید، تنها نیستید.

با وجود چالش‌هایی که می‌تواند بر سر راه باردار شدن باشد، داشتن فرزند در این سن قطعا امکانپذیر است. لازم است شما قبل از تشکیل خانواده در این مرحله از زندگی خود، با پزشک‌تان در مورد همه عوامل خطر فردی خود صحبت کنید.

 مطالعه بیشتر:

بهترین سن برای بارداری چه زمانی است؟

تاثیر سن مادر بر بارداری

بارداری کم خطر پس از 35 سالگی

 منبع:healthline 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

تغذیه پیش از بارداری

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

این بخش در حال طراحی می باشد

بارداری زمان ایداه‌آل ندارد. برخی افراد معتقدند تا قبل از 35 سالگی باید باردار شد و حاملگی بعد از این زمان با خطرات فراوانی روبروست. اما بسیاری از زنان بعد از 35 سال باردار می‌شوند و فرزندان سالمی به دنیا می‌آورند. واقعیت این است که در حال حاضر اکثر زنان در دهه 40 زندگی‌شان باردار می‌شوند. در این مقاله به طور کامل در رابطه با اقدام به بارداری در چهل سالگی صحبت می کنیم.

آمار بارداری در چهل سالگی و بعد از آن؛ طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و به بالاترین نرخ خود در سال 2018 رسید. طبق آمار در این سال از هر 1000 زن 11 نوزاد در بین سال‌های 40 تا 45 زندگی مادرشان متولد شدند. در حالی که نرخ جهانی تولد در حال کاهش و پایین آمدن است، تعداد مادران جوان نیز روز به روز کم می‌شود.

یکی از موانع موجود برای بارداری بعد از 40 سالگی افت قدرت باروری در زنان است. البته برخی خانم‌‌ها بعد از این سن نیز هیچ مشکلی از نظر باردار شدن ندارند اما طبق آمار یک سوم زنان بعد از 35 سالگی برای باردار شدن به روش‌های کمک باروری متوصل می‌شوند و هر چه سن‌شان بالاتر می‌رود میزان نیاز به استفاده از این روش‌ها افزایش می‌یابد.

منظور از روش‌های کمک باروری استفاده از قرص‌‌‌های خوراکی یا تخمک و جنین اهدایی و IVF است. به طور کل اگر در 35 سالگی خانمی پس از 6 ماه رابطه بدون پیشگیریف باردار نشد لازم است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. بعد از این سن کمیت و کیفیت تخمک افت می‌کند. آزمایشاتی وجود دارد که به واسطه آن پزشک می‌تواند تشخیص دهد ذخایر تخمدانی خانم چقدر است و تخمک‌‌ها از نظر کیفیتی چقدر سالمند. در حالی که احتمال بارداری یک خانم در 30 سالگی حدود 75 درصد در هر سیکل ماهانه است این میزان در 40 سالگی به 50 درصد و در 43 سالگی به 2 درصد می‌رسد. توجه به این نکته نیز مهم است که سن مرد نیز در سلامت بارداری زن نقش دارد.

تمام بارداری‌‌ها با افزایش سن در معرض سقط جنین قرار دارند. دلیل آن هم افزایش احتمال بروز بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، پر فشاری خون و اختلالات تیروئیدی است و به همین دلیل مراقبت‌‌‌های پیش از بارداری اهمیت دارد.

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

در صورتی که بعد از 40 سالگی قصد بارداری دارید باید ابتدا از لحاظ این شرایط بررسی شوید و اگر بیماری مزمنی دارید حتما تحت کنترل قرار بگیرید. اگر دارویی مصرف می‌کنید باید مشخص شود که در بارداری مصرف آن مجاز است یا خیر و اگر لازم بود قبل از بارداری داروی جدیدی دریافت کنید که در بارداری مصرفش بدون اشکال است و چند وقتی تامل کنید و مشاهده کنید که آیا مصرف این دارو می‌تواند بیماری را کنترل کند یا خیر.

تغییرات بدنی بعد از 40 سالگی

بارداری بدن را تغییر می‌دهد. زنانی که در سنین قبل از 40 سالگی بارداری را تجربه کرده‌اند می‌گویند که بارداری در 40 سالگی از نظر جسمی سخت‌تر از بارداری در سنین 20 یا 30 سالگی است. یکی از مسایل مربوط به وزن می‌شود.

فردی که در دهه چهارم زندگی‌اش زندگی فعالی دارد و درد‌‌‌های جسمی کمی را حس می‌کند کمتر با علایم جسمی بارداری در 40 سالگی موجه خواهد شد اما فردی که با ورود به 40 سالگی درد‌های جسمی را هم تجربه می‌کند مسلما بارداری دشوارتری خواهد داشت و تغییرات بدنی برایش در بارداری مشهودترند. اگر شما اهل ورزش هستید توصیه می‌کنیم به این کار همچنان ادامه دهید. اینکار به داشتن یک بارداری سالم و راحت کمک می‌کند. در مورد نوع فعالیت اما بهتر است با متخصص زنان یا ماما مشورت کنید.

تحرک شیوه خوبی برای کاهش استرس و اضطراب است پس اگر اهل ورزش نبوده‌اید یا تازه کارید بهتر است برخی تمرینات بدنی نظیر شنا یا یوگا را پیش از بارداری آغاز کنید. ثابت شده است زنانی که در دهه چهارم زندگی خود ورزش می‌کنند در مقایسه با زنانی که زندگی نشسته و بی‌تحرک دارند بارداری سالم‌تری را پشت سر خواهند گذاشت.

هورمون‌های بارداری سبب بروز تغییراتی در هورمون‌های بدن می‌شوند. نوسانات خلقی ارتباط چندانی با افزایش سن ندارند اما توانایی زنان مسن‌تر برای مواجهه با این تغییرات به مراتب کمتر از زنان جوان‌تر است. امور مالی و روابط بین همسری از جمله مسایلی است که سبب تحریک پذیری عاطفی زنان در دوران بارداری می‌شود. زنان مسن‌تر شاید بیشتر در معرض این نوع مشکلات باشند. در عوض برخی استرس‌‌ها نظیر یافتن خانه یا پیدا کردن شغل و ثبات مالی دیگر دغدغه ذهنی آنها نیست.

 

برای مواجهه با تغییرات عاطفی در این دوران بهترین راه یافتن زنانی در سن و سال خودتان است که قصد بارداری دارند یا باردارند. بودن در یک گروه و مطرح کردن موضوعات مشابه، استرس بارداری را کاهش می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود زنان بارداری خود را تا دهه چهارم زندگی به تعویق بیاندازند اطمینان داشتن از ثبات مالی است. در جوانی، خانم‌‌ها به دنبال شادی و مسافرت هستند بعد به فکر شغل و ثبات مالی می‌افتند. می‌خواهند خود را به سطح خاصی از رفاه برسانند. دوست دارند وضعیت مالی‌شان در حدی باشد که بتوانند خانه و ماشین و حساب بانکی پر پول داشته باشند. بارداری را به عمد به تاخیر می‌اندازند تا با اطمینان خود را درگیر فرزندانشان کنند.

معاینات پزشکی بارداری در چهل سالگی

بارداری به هر حال با عوارضی همراه است و در 40 سالگی این عوارض بیشتر و پیچیده‌تر می‌شوند. عوارض ناشی از بارداری در چهل سالگی و بعد از آن با زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، کم وزنی نوزاد حین تولد و سزارین اجباری همراه است.

می‌توانید در مشورت با پزشک یا ماما و زیر نظر قرار گرفتن توسط کادر پزشکی و معاینه جسمی مرتب تا حد زیادی خطرات مربوط به عوارض بارداری را در این سن کاهش دهید

آزمایشات ژنتیکی برای زنان باردار در هر سنی لازم است. با این وجود غربالگری و آزمایش ژنتیک بعد از 40 سالگی اهمیت بالاتری خواهد داشت. بر اساس آمار انجمن ملی سندروم داون، در 40 سالگی از هر 100 زن یک نفر صاحب فرزندی با سندروم داون می‌شود. این تعداد در 49 سالگی به 10 درصد می‌رسند.

در آزمایش ژنتیک و غربالگری نتایج بر اساس احتمال تولد نوزادی با سندروم داون بر اساس سن مادر اعلام می‌شود. اگر در نتیجه آزمایش قید شود این احتمال یک در هر 200 نوزاد است یعنی پاسخ منفی است اما اگر قید شود یک در هر 80 نوزاد است یعنی پاسخ مثبت است( در 40 سالگی از هر 100 نوزاد یک نوزاد با سندروم داون متولد می‌شود). غربالگری ژنتیک نمی‌تواند با اطمینان بگوید که نوزاد شما مشکل ژنتیکی دارد بلکه صرفا خطرات را در مقایسه با گروه سنی شما تخمین می‌زند.

آزمایش ژنتیک می‌تواند تصویر دقیق‌تری از ژنتیک نوزاد و تشخیص مشکلات به شما ارائه دهد اما آمنیوسنتز یا نمونه گیری از جفت و کوریون با خطر سقط جنین همراه خواهد بود.

در صورتی که پیش از رسیدن به دهه 40 زندگی خود باردار شده باشید احتمال زیمان زودرس و تولد نوزادی با وزن پایین کاهش می‌یابد اما به هر حال سلامت مادر در این سن می‌تواند روند زایمان را سخت‌تر و پیچیده‌تر کند. باور عموم مردم این است که در دهه چهارم زندگی، زایمان تنها به روش سزارین یا القای زایمان ممکن است اما بهتر است پیش از قضاوت با پزشکی متبحر در این رابطه صحبت کنید.

آمار نشان می‌دهد در اواخر 20 سالگی حدود 26 درصد زنان به روش سزارین زایمان می‌کنند در حالی که این آمار در زنان بالای 40 سال به 52 درصد می‌رسد. سلامت مادر و تصمیم پزشک همگی در انتخاب روش زایمان تاثیر گذارند.

 

 

اصلی‌ترین موضوعی که موجبات نگرانی را در بارداری بالای 40 سال رقم می‌زند، سلامت نوزاد است. امروزه با مراقبت و زیر نظر گرفتن‌‌‌های مداوم مادران در طول دوران بارداری، اکثر نوزادان در مادران بالای 40 سال بدون هیچ عارضه‌ای متولد می‌شوند.

شاید بارداری و زایمان در دهه چهارم زندگی با چالش‌‌ها و عوارضی همراه باشد اما در حال حاضر تعداد زنانی که برای بارداری در این سن برنامه ریزی می‌کنند کم نیستند. با مراقبت صحیح از مادر در دوران بارداری و مراجعات مرتب به متخصص و زیر نظر داشتن جنین می‌توان مطمئن بود که زوجین صاحب فرزندی سالم خواهند شد.

دکتر داروساز و فعال در حوزه سلامت بانوان. چند سالی هست که از دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شدم و از همان روزهای نخست به فکر ایجاد تحولی بزرگ در زندگی بانوان ایرانی و جامعه سلامت آنلاین بودم. مینت ساخته شده تا بانوان ایرانی در سلامتی کامل به سر ببرند و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اپلیکیشن مینت ، اپلیکیشن تخصصی سلامت بانوان و اولین تقویم تخمک گذاری و پریود ترکر ایرانی.

اگر به هر دلیلی تا به حال بچه دار نشده اید و می خواهید بعد از 40 سالگی برای اولین بار بچه دار شوید. اما صادقانه بگوییم باید بدانید که احتمال باردار شدن شما نسبت به چندسال قبل بسیار کاهش یافته است و خطرات زیادی در دوران بارداری سلامت شما را تهدید می کند، در نتیجه به مراقبت های پزشکی بیشتری نیازدارید. کارشناسان بر این باروند که بعد از 45 سالگی، بارداری به روش طبیعی تقریبا غیرممکن است. قبل از باردار شدن ، به خوبی بیاندیشید و تمام مسائل را در نظر بگیرید.

برای داشتن بارداری موفق و تولد فرزندی سالم پس از سن 40 سالگی باید به نکاتی چند توجه نمود. یک متخصص زنان با اشاره به نکاتی که در بارداری های پس از سن 40 سالگی باید مورد توجه قرار گیرد گفت:بهترین سن برای بارداری بین 20 الی 25 سالگی است و در صورتی که بارداری بنا به دلایلی به تأخیر بیفتند و پس از سن 40 سالگی اقدام به بارداری نمایند باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود:در صورت اقدام به بارداری در سنین بالا باید قبل از بارداری یکسری از آزمایشات موردنیاز انجام گیرد و در صورت وجود بیماری های نظیر دیابت، کم کاری تیروئید، بیماری های قلبی عروقی، فشارخون و یا وجود پیش زمینه های ژنتیکی بیماری در فرد باید اقدامات و پیشگیری های لازم صورت گیرد. وی ادامه داد:باید این افراد در تغذیه خود نیز توجه بسیار داشته و از مصرف کنسرو، سوسیس و کالباس و مواد افزودنی خودداری نمایند و در صورت پیش زمینه ژنتیکی بیماری دیابت از مصرف قند خالص خودداری نمایند و بیشتر از قند خرما و کشمش و… و در مقدار کم استفاده نمایند. این پزشک متخصص در رابطه با اهمیت اسیدفولیک در سلامتی جنین گفت:باید 2 الی 3 ماه قبل از بارداری روزانه یک قرص 5 میلی گرم اسیدفولیک مصرف شود چرا که اسید فولیک پیش ساز DNA می باشد و هرچه اسیدفولیک به اندازه کافی در بدن باشد باعث تولد نوزاد سالم تری می شود. وی در پایان خاطرنشان کرد:باید این افراد به وزن خود نیز توجه نمایند و دقت داشته باشند که شاخص توده بدنی زیر 26 الی 30 باشد و البته کمتر از 17 نیز نباشد تا بارداری فوق و نوزادی سالم تر داشته باشند.

یکی از مهمترین دوران زندگی زنان، دوران بارداری است که به علت وجود عوامل خطرزا در این دوران برای هر مادر باردار ، سن بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . اگر آرزوی مادر شدن دارید و می خواهید از بهترین زمان برای بچه دار شدن و عوارض بارداری در سنین پایین و بالا اطلاع پیدا کنید، این بخش ازنکات بارداری نمناک را از دست ندهید.

سن متوسط بارداری در این روزها 28 سالگی است اما در دهه 70 مادران باردار در 24 سالگی صاحب فرزند می شدند . امروزه تعداد زایمان های بعد از سن 30 سالگی افزایش یافته و دو برابر گشته است . همچنین زنان زیادی با پیشرفت پزشکی و افزایش کیفیت زندگی بعد از 40 سالگی صاحب فرزند می شوند ولی این نوع زایمان ها پر خطرند و به مراقبت نیاز دارند.

اولین خطر:هرگز باردار نشدن

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

اگر تا قبل از 40 سالگی باردار نشده اید باید بدانید توانایی بارور شدن شما نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و در این سن خطرات زیادی در دوران بارداری پیش می آید و شما نیاز به مراقبت پزشکی دارید . باید بدانید بعد از سن 45 سالگی برای باردار شدن باید از روش های دیگری به جز روش طبیعی استفاده کنید زیرا بارداری به روش طبیعی تقریبا در این سن ممکن نیست.

کاهش قدرت باروری بعد از 30 سالگی

احتمال باروری در سن 40 سالگی حدود 50 درصد کاهش می یابد و اگر در سن 25 سالگی لازم است برای باردار شدن 6 ماه منتظر ماند در این سن باید 15 ماه برای بارداری منتظر بمانید. بارداری در سن 40 سالگی پر خطر و پر هزینه و زمان بر است اما زنانی وجود دارند که در این سن فرزندان سالمی به دنیا آورده اند. احتمال بارداری در 35 سالگی 53درصد، در 40 سالگی 35 درصد و بعد از 45 سالگی تنها 5 درصد است.

افزایش احتمال سقط جنین

احتمال سقط جنین در زنانی که در سن 40 سالگی باردار می شوند بیشتر است . سقط جنین در این زنان در 3 ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و ناهنجاری های کروموزومی نیز به افزایش این احتمال کمک میکند. اگر در این سن باردار شدید با وجودعلائم (درد، ترشحات قهوه ای یا قرمز، حالت تهوع، سینه درد) به پزشک مراجعه کنید .

افزایش اختلالات کروموزومی

با افزایش سن خطر بروزاختلالات کروموزومی مانند تری زومی 21 یا سندروم داون در جنین افزایش می یابد اما احتمال بروز این اختلالات در 20 سالگی کم است. امکان بروز بیماری های فراوان ژنتیکی در اثر سن بالای پدر نیز وجود دارد . برای بررسی میزان خطر و آسیب به جنین بهتر است با تشخیص پزشک آمینوسنتز انجام دهید.

مراقب دیابت و فشار خون بالا باشید

با افزایش سن بارداری احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون نیز بیشتر می شود و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. احتمال ابتلا به بیماری های مختلف در دوران بارداری با افزایش سن مرتبط است و این احتمال در زنان بالای 40 سال نسبت به زنان جوان تر تقریبا دو برابر می شود. بهتر است در سنین بالای 40 سال قبل از بارداری از بیماری های مختلف خود آگاه شوید و آن ها را درمان کنید.

با بالا رفتن سن مادر باردار احتمال مرگ و میر جنین بالا می رود و سلامت جنین به علت مشکلات خونریزی مکرر، احتمال چندقلو زایی، خونریزی جفت و زایمان زودرس به خطر می افتد. زایمان این مادران باردار ممکن است به دلیل ضعف عضلات و انعطاف پذیری استخوان لگن به روش سزارین انجام شود .

یک تصمیم بسیار مهم

قبل از تصمیم به بارداری بعد از 40 سالگی علاوه بر مشکلات جنین و خطرات احتمالی برای مادر به انرژی و توان خود برای نگهداری و تربیت کودک،نیز فکر کنید.

سوالاتی برای قبل از بارداری

قبل از بارداری حتما آزمایشات و بررسی های لازم را انجام دهید و دو ماه قبل از بارداری به بهداشت و سلامت زندگی خود مانند :تغذیه سالم و متعادل، نوشیدن یک لیتر و نیم آب در هر روز، ترک سیگار و الکل، ورزش متناسب و مستمر، عدم استفاده از هرگونه دارو بدون اجازه پزشک و در صورت لزوم کاهش وزن و…توجه کنید و سوالاتی نظیر این که آیا از نظر روحی، جسمی و مالی آمادگی بارداری و بزرگ کردن یک کودک را دارم و آیا می دانم با آمدن کودک زندگی چه قدر تغییر می کند؟

 

با توجه به پیشرفت فناوری‌های مرتبط با باروری، بارداری و زایمان در ۴۰ سالگی امکان پذیر است. با وجود این، هر نوع حاملگی بعد از ۴۰ سالگی، حاملگی پرخطر محسوب می‌شود. به همین دلیل، پزشک، شما و جنین تان را از نظر موارد زیر به دقت تحت نظر خواهد داشت:

– فشار خون بالا که ممکن است ریسک

عارضه‌ای در حاملگی به نام پره اکلامپسی را افزایش دهد.

– دیابت بارداری

– نقص نوزاد هنگام تولد (مانند سندروم داون)

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم

– سقط جنین

– وزن کم نوزاد هنگام تولد

– حاملگی خارج از رحم

سن چگونه بر باروری تاثیر می‌گذارد؟

با وجود این که پیشرفت فناوری گزینه‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، انجماد تخمک در سنین پایین تر، بانک اسپرم و رحم جایگزین را پیش روی زنان بالای ۴۰ سال قرار می‌دهد، اما باروری زنان بعد از ۳۵ سالگی قطعا به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. طبق آمار یک سوم زوج‌های جوان بعد از ۳۵ سالگی، مشکلات باروری را تجربه می‌کنند.

مشکلات باروری:

کاهش تعداد تخمک‌هایی که می‌تواند بارور شود

– تخمک‌های ناسالم

– ناتوانی تخمدان‌ها در رها کردن تخمک

– افزایش خطر سقط جنین

– شرایط سلامت که ممکن است مانع باروری شود.

چگونه می‌توان بعد از ۴۰ سالگی باردار شد؟

صرف نظر از سن، باردار شدن می‌تواند مدتی به طول بینجامد. اما اگر سن شما بالای ۴۰ سال است و به مدت شش ماه تلاش کرده اید باردار شوید، اما ناموفق بوده اید ممکن است زمان مراجعه به یک متخصص باروری باشد. متخصص باروری آزمایش‌هایی انجام می‌دهد تا ببیند آیا عواملی وجود دارند که بر توانایی شما در بارداری تأثیر بگذارند یا خیر؟ این آزمایش‌ها ممکن است شامل سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها یا آزمایش خون برای بررسی میزان ذخیره تخمدانی باشد. طبق اعلام دانشگاه زنان و زایمان آمریکا، بیشتر زنان بعد از ۴۵ سالگی نمی‌توانند به طور طبیعی باردار شوند.

اما همان طور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون بچه دار شدن در سنین بالای ۴۰ سال بسیار معمول‌تر از گذشته است بنابراین با وجود چالش‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، صاحب فرزندشدن در دهه چهارم زندگی به طور قطع امکان پذیر است.

با این حال بهتر است قبل از هرگونه تصمیمی درباره تمام عوامل خطری که ممکن است تهدید کننده بارداری شما باشد با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | فیسبوک | تلگرام

چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم
چگونه بعد از چهل سالگی باردار شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *