چگونه بعد از چند سال باردار شویم

 
helpkade
چگونه بعد از چند سال باردار شویم
چگونه بعد از چند سال باردار شویم

بسیاری از زوجین جوان از مدت زمان لازم برای باردار شدن اطلاعی ندارند و نمی دانند چه عواملی بر باردار شدن تاثیر گذار است و روند باردار شدن را به تاخیر می اندازد . هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا حامله شوید. حاملگی وقت می برد و هیچ وقت نباید برای این کار عجله کرد .

در این بخش از نمناک سوالاتی مانند چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟ تاثیر سن بر بارداری چیست؟ آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟ پاسخ داده شده است ، با ما همراه شوید.

بسیاری از زوجین در طول سه ماه باردار خواهند شد اما عوامل زیادی مانند بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط مانند سیگار کشیدن و… می تواند شانس بارداری در زوجین را کاهش دهد.

آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:چگونه بعد از چند سال باردار شویم

اگر بعد از یکسال اقدام به بارداری موفق به بارداری نشدید بهتر است به متخصص ناباروری مراجعه کنید زیرا ممکن است بدون مشکل باشید و با گذشت زمان باردار شوید. اگر برای باروری مشکل دارید، فرصت های خود را هدر ندهید و از متخصصین کمک بگیرید. اگر افراد بالای 35 سال،پس از 6 ماه باردار نشدند ،حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

90 درصد از زوجین بدون مشکل و به طور طبیعی و گاهی با داشتن تلاش مستمر و طولانی باردار می شوند اما 10 درصد باقی مانده مشکل باروری دارند.

کلمه ناباروری زمانی بکار می رود که زوجین پس از یکسال اقدام به بارداری ، هیچ نتیجه ای از آن نگرفته باشند و نیاز به کمک دارند. این افراد پس از طی دوره درمان، بچه دار می شوند. اما تعدادی نیز برای بچه دار شدن باید از روش های مانند لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست استفاده کنند.

احتمال باردار شدن با بالا رفتن سن پایین می آید. حدود 86 درصد از زنان سالم و بارور 20 تا 30 ساله پس از یکسال تلاش برای بارداری ،باردار می شوند. اما زنانی که در ابتدای دهه 40 سالگی قرار دارند36 درصد شانس بارداریشان کاهش می یابد . اوج باروری زنان 24 سالگی است و از سن 35 تا 40 سالگی شانس باروری کاهش پیدا می کند اما این بدین معنی نیست که زنان بالای 35 سال بارداری ناموفقی دارند.

برای اینکه سریعتر بچه دار شوید بهتر است زمان تخمک گذاری خود را با استفاده از روش هایی مانند تعیین تاریخ شروع پریود ماه بعد و دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال شما که کمی زمانبر است ، بدانید زیرا شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید.

زوج هایی که مقاربت آنها همزمان با دوران تخمک گذاری است سریع تر از زوج های دیگر بچه دار می شوند. دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز بهترین زمان برای تشکیل نطفه است.

برای بارداری سلامت تناسلی و تمام ارگان های بدن اهمیت زیادی دارد بنابراین باید برای با خبر شدن از سلامتی قبل از اقدام به بارداری نزد پزشک بروید و چک آپ کنید. رژیم غذایی مناسب و سالم و مواد غذاییمورد نیاز برای باردار شدن را بشناسید تا کمتر با مشکل روبرو شوید. همچنین، باید بدانید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.

تعداد نزدیکی کم

مقاربت کمتر موجب به وجود آمدن تأخیر در لقاح می گردد. بهترین زمان برای باروری در زمان تخمک گذاری است پس تعداد دفعات نزدیکی را به خصوص قبل از تخمک گذاری باید بیشتر کرد.

تعداد نزدیکی بسیار زیاد

مقاربت زیاد باعث کاهش قدرت اسپرم نمی شود اما افراط می تواند باعث مشکل نیز گردد. نزدیکی زیاد زوجین سبب کاهش میل جنسی در زمان تخمک گذاری در نتیجه پایین آمدن شانس باروری می شود.

پوزیشن نادرست

وضعیت سنتی برای لقاح نیز این حالت بهترین حالت برای باردار شدن است زیرا وقتی زن به پشت می خوابد، واژن رو به پایین است و رفتن اسپرم به داخل آن و گذشتن از گردنه رحم و وارد شدن به رحم راحت تر صورت می گیرد.

عدم تشخیص صحیح زمان تخمک گذاری

دانستن زمان دقیق تخمک گذاری کمی دشوار است ، استفاده از کیت های مخصوص برای تخمین زمان تخمک گذاری، گزینه مناسب تری بجای حدس و گمان است.

مقاربت در زمان تخمک گذاری

روز تخمک گذاری مناسب ترین زمان است اما باید بدانید تخمک پس از آزاد شدن تا 24 ساعت قابلیت بارور شدن دارد.

استفاده از مواد روان کننده

استفاده از برخی مواد روان کننده باعث تضعیف قدرت اسپرم ها می شود پس از روان کننده های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن مخصوص بچه استفاده کنید.

بی توجهی به سلامت عمومی

عواملی از قبیل وزن، مصرف دخانیات، مصرف دارو و استرس در لقاح بسیار مؤثر است پس زوجین پیش از آن برای معاینه عمومی به پزشک مراجعه کنند .

1. برای اقدام به بارداری ، حین مقاربت از مواد لغزنده کننده و یا بزاق دهان که موجب کشته شدن اسپرم میشوند ، استفاده نکنید.

2. رسیدن به مرحله ارگاسم در مردان ضروری است.

3. کشیدن سیگار جنبندگی و تحرک اسپرمها را کاهش ، مصرف الکل از کیفیت و کمیت اسپرم را کاهش و مصرف مواد مخدر شمار و کیفیت اسپرمها را تا 50 درصد کاهش میدهد پس 6 ماه قبل از حاملگی از استعمال سیگار، الکل، هر گونه مواد مخدر و کافئین جدا خودداری کنید.

4. حداقل از 6 ماه پیش از باردار شدن زنان نباید سیگار، مشروبات الکلی، کافئین و هر گونه مواد مخدر استفاده کنند و باید وزن ایده آل داشته باشند زیرا اضافه وزن و یا کاهش وزن در کیفیت زایمان تاثیر گذار است.

5. پیش از بارداری زن و مرد هر دو می بایست از سلامتی جسمی و روانی برخوردار باشند.

6. زنان باید پیش از بارداری واکسن سرخک وسرخجه، آبله مرغان، یادآور کزاز دیفتری و هپاتیت B را بزنند.

7. پس از دو هفته (10 تا 14 روز) از لقاح با آزمایش ادرار و تعیین سطح hCG خون میتوانید از باردار بودن خود مطمئن گردید.چگونه بعد از چند سال باردار شویم

8. زنان مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و صرع باید زیر نظر پزشک باردار شوند.

 

آشنایی با فرایند تخمک‌گذاری و علائم آن کمک می‌کند تا بتوانید با دقت بیشتری زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید و زمان‌های مناسب برای باروری را تشخیص…

استفاده از روش‌های کمک‌باروری، مرحلۀ بعدی درمان مشکلات باروری پس از انجام اقدامات اولیه برای درمان ناباروری است. روش‌های کمک‌باروری در ایران بسیار…

ملاقات‌های منظم با پزشک در دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردارند. انجام منظم مراقبت‌های بارداری می‌تواند از بروز عوارض بارداری و زایمان به شکل…

از زمان شروع بارداری، بدن با ترشح هورمون‌ها، خود را برای یک زایمان طبیعی آماده می‌کند. این هورمون‌ها روی عضلاتی مانند عضلات لگن، کمر و شکم تأثیر می…

بعد از تولد کودک و زایمان همسرتان، احتمالاً کمی اطرافتان شلوغ است و شاید یکی از اعضای خانوادۀ همسرتان یا نزدیکان شما در کنار همسر شما بماند، اما…چگونه بعد از چند سال باردار شویم

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

اگر دوست ندارید کودکتان را هنگام خواب تنها بگذارید تا گریه کند یا روش‌های ناپدید شدن تدریجی و گریه تا خواب را امتحان کرده‌اید ولی مؤثر نبوده‌ است،…

کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

فرض کنید دختر چهار ساله‌تان از شما بخواهد که برایش لوازم آرایش بخرید یا ماتیکتان را به او بدهید تا روی لبش بزند، شما هم درخواستش را رد می‌کنید، بعد…

احیای قلبی تنفسی CPR، یک اقدام نجات‌دهنده‌ است که در صورت آموزش آن از قبل، شما می‌توانید برای نجات جان شخصی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد،…

اگر نوزاد شما هم تازه به دنیا آمده است یا منتظر تولد کودکتان هستید، شاید بهتر باشد بدانید چطور ریفلاکس کودک را تشخیص دهید و عوارض آن را بشناسید تا…

لیوان مخصوص کودک می‌تواند کمکی برای فرایند انتقال کودکتان از شیر خوردن سینه یا شیشه‌شیر به یک لیوان معمولی باشد. لیوان مخصوص کودکان شیرخوار انواع و…

نزدیکی جنسی منظم و در زمان مناسب، اولین گام شما برای اقدام به بارداری است. هیچ‌کس نمی‌تواند با دقت پیش‌بینی کند که زوج‌ها بعد از چند ماه تلاش، موفق به بارداری خواهند شد. یک زوج ممکن است بعد از نزدیکی بدون پیشگیری در همان ماه اول باردار شوند و برای برخی، این زمان ممکن است از شش ماه تا یک سال طول بکشد. با این حال می‌توان با داشتن آگاهی، شانس بارداری را افزایش داد که یکی از این راه‌ها آگاهی از روزهای باروری و روز تخمک‌گذاری است که می‌توانید در اپلیکیشن بارداری ما هر ماه به طور خودکار آن را داشته باشید. در این مطلب می‌توانید با مدت زمان لازم برای باردار شدن بعد از اولین اقدام و راه‌هایی برای افزایش شانس بارداری آشنا شوید.

زوج‌ها به طور متوسط بعد از سه ماه اقدام موفق به بارداری می‌شوند. بالا بودن سن، سیگار کشیدن یا بیماری‌هایی که باعث اختلال در باروری می‌شود، در طولانی‌تر شدن این زمان مؤثر است. ۸۵ درصد زوج‌ها معمولاً بعد از یک سال اقدام موفق به بارداری می‌شوند. اگر یک زوج پس از یک سال تلاش، موفق به بارداری نشده‌‌‌اند، بهتر است با یک متخصص مشورت کنند. اگرچه با ادامه دادن این روند، باز هم امکان بارداری وجود دارد، اما مراجعه به متخصص کمک می‌کند تا زمان را از دست ندهند و مشکلاتی را بررسی کنند که باعث ناباروری در یک خانم شده است.

اگر سن خانمی بالای ۳۵ سال باشد، زمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند و باید در صورت باردار نشدن هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه شود. اگر در این محدودۀ سنی هستید، بهتر است در صورت باردار نشدن پس از شش ماه از زمان اقدام، حتماً به متخصص مراجعه کنید. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از زوج‌ها به طور طبیعی باردار می‌شوند و در نهایت ۱۰ درصد آنها نابارور تشخیص داده می‌شوند. حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد از زوج‌ها اگر به مدت طولانی برای بارداری تلاش کنند، به طور طبیعی باردار خواهند شد ولی برخی ترجیح می‌دهند به جای انتظار، از متخصصان کمک بگیرند. یک سال تلاش بی‌نتیجه برای بارداری در زنان زیر ۳۵ سال یا شش ماه تلاش در زنان بالای ۳۵ سال به معنای ناباروری است. پس از دریافت کمک‌های پزشکی، معمولاً بسیاری از زوج‌های نابارور به طور طبیعی باردار می‌شوند. برخی نیز از روش‌های کمک‌باروری مانند لقاح مصنوعی یا تخمک اهدایی استفاده می‌کنند.

روند بارداری با افزایش سن طولانی‌تر خواهد شد که علت آن عمدتاً کاهش کیفیت تخمک با افزایش سن است. تخمک‌ها از زمان تولد همراه شما هستند و با افزایش سن، تعداد تخمک‌هایی که توانایی ترکیب با اسپرم و لقاح دارند، کاهش پیدا می‌کند. حدود ۸۹ درصد زنانی که سن آنها بین ۲۰ تا ۳۰ است پس از یک سال تلاش باردار خواهند شد. این میزان در زنانی که ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند، حدود ۶۳ درصد و در زنانی که در اوایل دهۀ چهارم زندگی هستند یا تازه وارد ۴۰ سالگی شده‌اند به ۳۶ درصد کاهش می‌یابد. با رسیدن به سن ۴۵ سالگی، احتمال بارداری به شکل طبیعی نزدیک به صفر خواهد بود.

از آنجا که زمان به نفع بارداری نیست، بهتر است پس از تصمیم و اقدامتان هرچه سریع‌تر باردار شوید. برخی از نکته‌هایی که می‌تواند به شما در افزایش شانس بارداری کمک کند، در زیر آمده است:

تشخیص صحیح زمان تخمک‌گذاری: تنها زمانی می‌توانید باردار شوید که در حال تخمک‌گذاری یعنی آزادسازی تخمک توسط یکی از تخمدان‌ها هستید. زمان تخمک‌گذاری با توجه به طول دوره و زمان شروع آخرین عادت ماهانه با احتمال درصدی خطا قابل محاسبه خواهد بود. بهتر است دوره‌های عادت ماهانۀ خود را با دقت تحت نظر بگیرید و زمان شروع و مدت آن را ثبت کنید تا بتوانید دقیق‌تر زمان تخمک‌گذاری را محاسبه کنید.

انتخاب زمان‌های مناسب برای نزدیکی جنسی: با دانستن حدود زمان تخمک‌گذاری و برنامه‌ریزی درست می‌توان در زمان‌هایی نزدیک به زمان تخمک‌گذاری عمل نزدیکی را انجام داد. بهترین زمان شروع برای رابطۀ جنسی، معمولاً دو تا سه روز قبل از شروع تخمک‌گذاری تا روز محاسبه‌شدۀ تخمک‌گذاری است. بر اساس مطالعات انجام‌شده، میزان حاملگی زوج‌هایی که همزمان با تخمک‌گذاری رابطۀ جنسی داشته‌اند، بیشتر از زوج‌هایی است که بدون توجه به زمان تخمک‌گذاری برای بارداری تلاش می‌کنند. برنامه‌ریزی درست برای نزدیکی جنسی در زمان تخمک‌گذاری می‌تواند شانس بارداری را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

انجام مراقبت‌های پیش از بارداری: سلامت عمومی و جنسی زوج‌ها دو عامل مهم در باروری است، بنابراین اگر تصمیم به باردار شدن گرفته‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای معاینات پیش از بارداری به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، پزشک به شما مشورت‌های لازم برای افزایش شانس بارداری را خواهد داد. او به زوج‌ها پیشنهاد می‌کند که سیگار، مواد مخدر، الکل و مصرف بالای قهوه و چای را ترک کنند. او با بررسی وزن و قد مادر و تعیین شاخص تودۀ بدنی یا BMI نیز، راهنمایی‌های لازم برای تناسب اندام و وزن مادر پیش از بارداری را انجام می‌دهد. پزشک همچنین ممکن است مکمل‌هایی برای تقویت و بهبود باروری در زن و مرد تجویز کند.

برای خرید مکمل‌های مناسب آقایان اینجا کلیک کنید. یادتان باشد برای خرید هر مکملی، قبل از خرید با پزشکتان مشورت کنید.

ناباروری به معنای باردار نشدن پس از یک سال رابطۀ جنسی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری است. حدود ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی از ناباروری رنج می‌برند….

حدود ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند. یکی از علل ناباروری در زوج‌ها ناشی از ناباروری مرد است. پیگیری به موقع و انجام آزمایش‌های…

لقاح خارج از رحم یا ivf یک روش درمان کمک باروری است که در آن اسپرم و تخمک‌ها در آزمایشگاه با هم ترکیب می‌شوند. سپس رویان یا رویان‌های حاصل از این…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

هدف از بررسی ذخیرۀ تخمدان، اطلاع از وجود فولیکول‌های کافی در تخمدان برای باروری است. برای تشخیص…

دانستن زمان تخمک‌گذاری یکی از روش‌های اطلاع از وقت مناسب برای اقدام به بارداری است. در این ویدیو،…

مشکلات باروری در مردان یکی از دلایل بارور نشدن یک زوج است. به‌طورکلی هر چیزی که بتواند اختلالی در…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید.چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟ تاثیر سن بر بارداری چیست؟ آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟اطلاعاتی درباره این که چه مقدار زمان میبرد تا حامله شویم ، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا حامله شوید. حاملگی وقت می برد و هیچ وقت نباید برای این کار عجله کرد .چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چقدر طول می کشد تا نطفه بسته شود؟بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همچون سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:* ۳۰ درصد از زوج ها در دور اول باردار می شوند (حدود یک ماه)* ۵۹ درصد از زوج ها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)* ۸۰ درصد از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)* ۸۵ درصد از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)* ۹۱ درصد از زوج ها در دور ۳۶ باردار می شوند (حدود ۳ سال)* ۹۳ تا ۹۵ درصد از زوج ها در دور ۴۸ باردار می شوند (حدود ۴ سال)اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید. ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید و با گذشت زمانِ بیشتر باردار شوید اما اگر مشکل باروری داشته باشید، باید به جای هدر دادن فرصت های خود از متخصصین کمک بگیرید. برای افراد بالای ۳۵ سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر کمک بگیرید. در این سن اگر پس از ۶ ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟حدود ۹۰ درصد از زوج ها به طور طبیعی و بدون مشکل باردار می شوند. ۱۰ درصد باقی مانده نیز اصولا مشکل باروری دارند. (حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد از افراد با داشتن تلاش مستمر و طولانی بچه دار خواهند شد.)«ناباروری» عموما زمانی به کار می رود که پس از یک سال، هیچ نتیجه ای حاصل نشود. بیشتر این افراد پس از طی دوره درمان، موفق به بچه دار شدن می شوند. تعدادی نیز باید از روش های دیگر همچون لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست بچه دار شوند.تاثیر سن بر بارداری چیست؟هر چه سن بالاتر رود احتمال باردار شدن پایین می آید. پس از یکسال تلاش، حدود ۸۶ درصد از زنان سالم و بارور ۲۰ تا ۳۰ ساله باردار می شوند. این درصد تا ۳۶ درصد برای زنانی که در ابتدای دهه ۴۰ سالگی قرار دارند، کاهش پیدا می کند.به طور متوسط، اوج باروری زنان ۲۴ سالگی است و از حدود ۳۵ تا ۴۰ سالگی کاهش پیدا می کند. با اینکه با بالا رفتن سن باردار شدن دشوار است اما بیشتر زنان بالای ۳۵ سال حاملگی سالم و موفقی دارند.آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟خوشبختانه باید گفت بله. در اینجا چند مرحله که کمک می کند تا سریع تر بچه دار شوید را برایتان ذکر کرده ایم.ابتدا باید زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید: شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید. برای تشخیص این زمان روش های مختلفی وجود دارد. از جمله ساده ترین روش ها، تعیین تاریخ شروع پریود ماه بعد است. (البته اگر پریود نامنظم دارید این روش چندان کاربردی ندارد). راه مطمئن تر دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال است که به زمان و حوصله زیاد نیاز دارد.تطبیق زمان نزدیکی با دوره تخمک گذاری: یافته های علمی ثابت کرده اند زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می کنند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. بهترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است.آیا بدن شما آماده آبستن شدن هست: سلامت عمومی و تناسلی شما برای بارداری بسیار مهم هستند. بنابراین پیش از هر اقدامی، حتما پیش پزشک زنان بروید و چک‌آپ کنید. تحقیق کنید بدن شما به چه نوع مواد غذایی برای باردار شدن نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. همچنین، حتما در نظر داشته باشید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.منبع : دانشنامه سلامت

 

بارداری و زایمان راحت با…

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتیچگونه بعد از چند سال باردار شویم


لاغری موضعی با لیزر


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


ارسال محرمانه محصولات جنسی


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


بهترین قیمت رزرو هتل برای نوروز1400


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


تعیین جنسیت پیش از بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آیا تصمیم به باردار شدن گرفته‌اید؟ آیا می‌دانید برای بارداری چه کارهایی باید انجام دهید؟ امروزه اکثر افراد برای باردار شدن برنامه ریزی کرده و به دنبال راه‌هایی برای به دنیا آوردن کودک سالم هستند. والدین مسئول سلامت فرزندان خود هستند و باید در دوره قبل از بارداری نیز تمام موارد احتیاط را رعایت کنند. سلامت جسمی مادر و پدر برای بارداری هرچه سریع‌تر و سالم‌تر اهمیت زیادی دارد. گاهی افراد با وجود تلاش‌های بسیار در فرزندآوری با شکست مواجه می‌شوند. درحالی که شاید با توجه به برخی نکات ساده به راحتی موفق به بارداری شوید. برنامه ریزی برای بچه دار شدن در این زمینه کمک زیادی به والدین می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی برای بچه دارشدن کلیک کنید.

یک سری اصول ابتدایی برای بالارفتن احتمال باروری وجود دارد که ممکن است توسط زوجین در نظر گرفته نشود و در صورت عدم بارداری، به سراغ روش‌های نادرست سوق پیدا کنند. برخی از این اصول به شرح زیر هستند:

بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری، اثر طولانی تر و بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارند. همچنین زمان آمادگی برای باردار شدن پس از قطع داروهای ضدبارداری، در بدن هر خانمی متفاوت است. پس از قطع داروهای جلوگیری، 2 تا 3 ماه برای بارداری زمان لازم است.

حداکثر طول عمر تخمک بین 12 تا 24 ساعت و برای اسپرم اسپرم 48 تا 72 ساعت است. بنابراین لازم است که نزدیکی در زمان مناسب انجام شود. برای تشخیص زمان تخمک گذاری راهکارهایی وجود دارد که عبارتند از:چگونه بعد از چند سال باردار شویم

برای محاسبه زمان تخمک گذاری، زمان شروع عادت ماهیانه بعدی خود را حساب کرده و 12 تا 16 روز از آن کم کنید. در این دوره زمانی احتمال تخمک گذاری افزایش می‌یابد. در دوره‌های 28 روزه، معمولا تخمک گذاری در روز 14 اتفاق می‌افتد. با حساب دوره تخمک گذاری در تقویم تا حدودی از روز تخمک گذاری خود آگاه می‌شوید. البته این روش کاملا دقیق نیست چرا که تخمک گذاری تحت تاثیر عوامل بسیار متعددی تغییر می‌کند.

برای تشخیص دوره تخمک گذاری به ترشحات واژن خود توجه داشته باشید. هرچه از عادت ماهیانه می‌گذرد، ترشحات بیشتر شده و ساختار آن تغییر می‌کند. در تخمک گذاری ترشحات بسیار شفاف و چسبناک شده و حالتی شبیه به زرده تخم مرغ به خود می‌گیرند. این ترشحات در دوره تخمک گذاری مسیر حرکت اسپرم به سمت رحم را هموار می‌کنند

در دوره تخمک گذاری دمی بدن در حدود 0.4 تا 0.1 در جه بالا می‌رود. البته خود فرد متوجه این تغییر دما نمی‌شود پس لازم است که برای این منظور از دماسنج استفاده شود. در هنگام صبح و قبل از هرگونه فعالیتی دکا بدن خود را با دماسنج اندازه بگیرید تا از تخمین دوره تخمک گذاری خود مطمئن شوید.

برای تشخیص دوره تخمک گذاری کیت‌های مخصوصی وجود دارد که از طریق داروخانه‌ها و بدون نسخه قابل تهیه هستند. کیت‌ها با بررسی هورمون‌های قبل از تخمک گذاری، دوره شما را تشخیص داده و هشدار می‌دهند. با انجام دستور العمل کیت، می‌توانید دقیق ترین نتیجه را به دست آورید. این کیت‌ها ممکن است کمی گران باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کیت تخمک گذاری کلیک کنید.

1. چگونگی و پوزیشن جنسی مناسب در باردار شدن موثر است. قبل از شروع دوره تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید.

2.از محصولات شیمیایی که برای افزایش لذت یا افزایش احتمال باروری مصرف می‌شوند، اجتناب کنید.

بعد از رابطه جنسی، بلافاصله آلت را از واژن خارج نکنید.  برای ورود اسپرم به رحم چند دقیقه زمان لازم است.

تا حد امکان از بیرون ریختن اسپرم از واژن جلوگیری کنید. می‌توانید با دست دو طرف واژن را به هم نزدیک کرده تا اسپرم داخل بدن باقی بماند. بعد از رابطه کمی دراز کشیده و پاها را بالا بگیرید.

رابطه جنسی خود را در طول هفته افزایش دهید چراکه  آمیزش مداوم شانس بارداری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. البته با انجام رابطه جنسی مداوم، غلظت اسپرم مرد کمی کاهش می‌یابد. اما این مساله جای نگرانی ندارد چرا که از قدرت باروری مردان سالم کم نمی‌شود. با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری رابطه جنسی خود را تا روزی یکبار افزایش دهید.

بعد از عبور از دوره تخمک گذاری، زمان انتظار شروع می‌شود. تا قبل از شروع دوره پریود بعدی، لازم است که از تست‌های بارداری استفاده کنید. بالا نگه داشتن دمای بدن یکی از روش‌های مناسب برای بالا بردن احتمال ایجاد لقاح و بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست‌های بارداری کلیک کنید.

مناسب ترین پوزیشن رابطه جنسی برای بارداری، به شرایط جسمانی شما بستگی دارد. اما  به طور کلی بهترین حالات و پوزیشن‌ها برای رابطه جنسی، روش‌هایی است که آلت عمیق تر وارد واژن می‌شود.

یکی از بهترین حالت‌ها برای بارداری شیوه کلاسیک و سنتی رابطه است. در شیوه کلاسیک زن به پشت دراز کشیده، پاهای خود را باز و به سمت بالا نگه داشته و یا روی شانه‌های مرد می‌گذارد و مرد روی زن قرار می‌گیرد. زمانی که زن به پشت می‌خوابد، اسپرم به دلیل نیروی جاذبه، شرایط بهتری برای وارد شدن به رحم پیدا می‌کند. همچنین در این روش آلت به مقدار عمیق‌تر در واژن زن قرار می‌گیرد.

زن باید 20 تا 30 دقیقه بعد از رابطه، به پشت دراز بکشد. بهتر است که لگن او به وسیله یک بالش از زمین بلند شود. ممکن است پس از بلند شدن زن، مقداری از مایع منی بیرون بریزد اما مشکلی ندارد، چراکه این اسپرم‌ها به احتمال زیاد زنده نیستند و خوابیدن بیشتر از 30 دقیقه کمکی به باردار شدن نمی‌کند.

سعی کنید رابطه‌ای که برای باردار شدن برقرار می‌کنید، از عشق و احساس کافی برخوردار باشد. عشق ورزیدن در پوزیشن سنتی کمی سخت است؛ در این صورت شما می‌توانید از حالت‌های دیگر استفاده کنید. در هر صورت عمیق بودن دخول آلت به واژن، مهم ترین مسئله برای بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

افزایش اسپرم و میزان غلظت آن‌ها شانس بارداری را بیشتر می‌کند. برای این منظور می‌تواید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. اجتناب از مصرف مواد مخدر و الکل

2. دوری از سیگار و تنباکو

3. کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل

4. مصرف ویتامین‌هایی همچون فولیک اسید، ویتامین C و روی

5. خودداری از محیط‌های بسیار گرم همچون سونا

شرایط روانی و جسمی شما، در باردار شدن موثر است و باید برخی از آن ها را بدانید:

باردار شدن برای اکثر زوجین کار چندان راحتی نیست. از هر 100 زوجی که در ماه برای بارداری تلاش می‌کنند، تنها 15 تا 20 آن‌ها موفق می‌شوند. با این حال 95 درصد زوج‌ها پس از گذشت دو سال موفق به بارداری و فرزندآوری خواهند شد. 

حتی اگر هیچ قصد یا راه حلی برای بارداری ندارید، لازم است شرایط سلامت روحی و جسمی خود را بررسی کنید. ممکن است بعد از حاملگی، برخی از بیماری‌های شما بدتر شده و به خود و فرزندتان آسیب وارد شود. معاینه لگن، آزمایشات رحم، چک کردن دیابت، بیماری تیروئید، اختلالات خلقی مثل افسردگی، وسواس، اضطراب و … می‌تواند در دوران حاملگی یا بعد از زایمان به شما آسیب برساند.

شرایط سالم جسمانی و پرهیز از آسیب زاها، شانس بارداری شما را افزایش می‌دهد. برخی از این موارد شامل:

نداشتن رابطه عاشقانه و عدم لذت از معاشقه به شما و همسرتان فشار روحی زیادی وارد می‌کند. در این شرایط احمال باروری کاهش می‌یابد.

بخاطر بارور نشدن رابطه خود را تحت فشار قرار ندهید. بارداری به زور اتفاق نمی‌افتد.

سعی کنید بدون نیاز به یک بچه، از همدیگر و از رابطه خود لذت ببرید. بچه ای که حاصل عشق نبوده و فقط طبق عادت بقا و انجام وظیفه باشد، فرزند سالمی نخواهد بود.

استرس یکی از مهم ترین عوامل کاهش شانسِ بارداری است. سعی کنید اندیشه مثبت و سالمی درباره رابطه و خودتان داشته باشید.

افسردگی قبل از بارداری، در طول دوره بارداری و بخصوص پس از زایمان، باعث تولد فرزند ضعیف و افسردگی پس از زایمان می‌شود و احتمال بروز مشکل برای زوجین را افزایش می‌دهد.

در مورد تمام این مسائل می‌توانید با روانشناس خود در ارتباط باشید و از او کمک بخواهید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

در ابتدا تعیین یک زمان منظم و طبق برنامه برای رفتن به پزشک بسیار مهم است. این مسئله اضطراب را کاهش داده  و می‌تواند برای باردار شدن به شما کمک کند.

_زوج‌های سالم زیر 30 سال که دوبار در هفته رابطه جنسی دارند، باید در طول یک سال بارداری برای‌شان اتفاق بیفتد.

زنان بالای 30 سال، پس از 6 ماه تلاش به دکتر مراجعه کنند. ممکن است با افزایش سن، شانس باروری کم شود اما صفر نمی‌شود. تغییر در سبک زندگی و حالت‌های مقاربت جنسی نیز کمک کننده هستند. 

در صورت داشتن بیماری التهاب لگن، درمان‌های پیشگیری از سرطان، اندومتریوز، سابقه سقط جنین و سن بالای 35 سال، حتما با پزشک در ارتباط باشید.

تمام داروها و بیماری‌های روحی و جسمی احتمال باروری را کاهش می‌دهند و باید این مسائل را با پزشک یا روانشناس خود در میان بگذارید.چگونه بعد از چند سال باردار شویم

در صورت داشتن عفونت‌های نواحی جنسی و قابل انتقال حتما برای باردار شدن با پزشک مشورت کنید.

ممکن است بافت فیزیکی رحم یا آلت مردانه به شکلی باشد که امکان رسیدن اسپرم به تخمک را دشوار کند. این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد. 

گاهی در اسپرم مرد مشکلاتی وجود دارد، که از آزمایش‌های باروری مردانه مثل آزمایش خون یا انسداد مجاری ادرار برای تشخیص استفاده می‌شوند.

آزمایش و تست‌های هورمونی توسط پزشک انجام می‌شود.

قبل از انجام درمان‌های باروری، به دلیل هزینه‌ها و سختی‌هایش، حتما در مورد انجام و ادامه آن با همسر و روانشناس خود مشورت کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. مشاوره خانواده و مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند تا خودتان و شرایط را برای ورود یک عضو جدید آماده کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط و روش های باردار شدن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

مطالب پر بازدید


خانم دکتر! بسیاری از زوج های جوان بعد از ازدواج تمایلی ندارند برای چند سالی بچه دار شوند. ایمن ترین روشی که برای پیشگیری به این زوج ها پیشنهاد می کنید چه روشی است؟ایمن ترین روش برای پیشگیری از بارداری در هر زوجی متفاوت است. شاید روشی که برای یک زوج ایمن است برای دیگری نباشد. هر خانمی با توجه به مقتضیات بارداری، سلامت عمومی، سن و وضعیت بدنش، باید انتخاب کند کدام روش مناسب تر است. بهتر است خانم ها در مورد روش پیشگیری خود تصمیم نگیرند و با پزشکشان مشورت کنند تا با توجه به وضعیتشان، ایمن ترین روش به آنها پیشنهاد شود. گاهی لازم است روش مردانه مثل کاندوم داشته باشند. روش طبیعی یا منقطع، روش ایمنی است زیرا فرد هیچ دارویی مصرف نمی کند و عارضه ای ندارد اما یک راه جلوگیری محسوب نمی شود و ریسک بارداری در آن بالاست. جدی ترین روش برای پیشگیری از بارداری، قرص های پیشگیری و داروهای هورمونی است.

آیا این باور که پیشگیری از بارداری باعث ناباروری می شود صحت علمی دارد؟
خیر. با این حساب، تمام مردم دنیا به خصوص ساکنان کشورهای پیشرفته که اجازه نمی دهند خیلی سریع باردار شوند باید همگی نازایی داشته باشند. در مطالعه های علمی نیز این باور ثابت نشده است. البته اگر خانمی علایمی دال بر اختلال های هورمونی و تخمک گذاری یا بیماری که بر بارداری تاثیر منفی می گذارد، دارد نباید برای مدت طولانی جلوگیری کند و باید برای سریع تر باردار شدن اقدام کند.
چگونه بعد از چند سال باردار شویم

آیا مصرف طولانی مدت داروهای پیشگیری از بارداری یا داروهای هورمونی هم نازایی نمی آورد؟

واقعیت این مساله که مصرف طولانی مدت قرص های ضدبارداری، ناباروری می آورد اثبات شده نیست ولی توصیه می شود همه خانم ها بعد از ۲.۵ ۲ سال مصرف قرص جلوگیری، چند ماه به سیستم هورمونی خود استراحت دهند تا به روال عادی برگردد و از روش های دیگری جز دارو مثل کاندوم یا آی یودی برای پیشگیری استفاده کنند.

آیا نامنظم بودن عادت ماهیانه یا نزدیک شدن دوره ماهانه به هم می تواند نشانه مشکلات باروری در یک خانم باشد؟
اگر از شروع یک قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی، ۲۱ روز فاصله باشد این سیکل کاملا نرمال تلقی می شود و مشکلی وجود ندارد. به عبارتی اگر عادت ماهیانه تا ۷ روز جلو بیاید کاملا طبیعی است. با این حال چون فرم خونریزی ها تغییر می کند بهتر است یک بررسی هورمونی و یک سونوگرافی انجام شود و با توجه به جواب آزمایش و سونو تصمیم گرفته شود که اقدام درمانی خاصی لازم هست یا خیر. اگر سیکل قاعدگی ها زیر ۲۱ روز باشد ممکن است با عدم تخمک گذاری همراه شود و روی بارداری تاثیر منفی بگذارد.

در خانمی که قاعدگی ها به هم نزدیک می شود مسلما روز تخمک گذاری مشخص نیست. این خانم ها چگونه شانس بارداری خود را افزایش دهند؟
اگر خانمی سیکل قاعدگی اش بالای ۲۱ روز باشد و تخمک گذاری داشته باشد برای اقدام به بارداری لازم نیست به روز تخمک گذاری توجه کند. به تمام خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می کنم که یک شب یا دو شب در میان یا در هفته ۳ تا ۴ مرتبه رابطه زناشویی داشته باشند.

اگر خانمی سیکل کاملا مرتبی داشته باشد، می توان گفت که مطمئنا باردار می شود؟
خیر، تخمک گذاری تنها عامل دخیل در بارداری نیست. عوامل دیگری هم در ایجاد نازایی دخالت دارند که به هیچ عنوان در تخمک گذاری و قاعدگی تاثیر نمی گذارند. ممکن است خانمی لوله هایش بسته باشد یا دچار مشکلات لگنی، دهانه رحم یا رحمی باشد یا همسرش مشکل داشته باشد.

آیا به کمک روش خاصی می توان ابتدای زندگی مشترک، متوجه شد زوجین می توانند باردار شوند یا خیر؟
این سوالی است که بیشتر مراجعه کنندگان از پزشک خود می پرسند و می خواهند پزشک به آنها بگوید قطعا بچه دار می شوند یا نه. متاسفانه راهی قطعی برای جواب دادن به این سوال وجود ندارد. زوجین باید امتحان پس بدهند یعنی یک سال پیشگیری نداشته باشند تا ببینیم باردار می شوند یا نه. البته راه هایی وجود دارد مثلا مردان می توانند آزمایش نطفه بدهند. برای خانم ها هم با توجه به تاریخچه قاعدگی، می توان تا حدی متوجه مشکلات شد اما سایر موارد دخیل در ناباروری با شرح حال گرفتن مشخص نمی شود. زوج می تواند یک مشاوره جدی با پزشک داشته باشد و از تمام موارد سوال کند و علت ها را جویا شود، اما هیچ پزشکی نمی تواند به هیچ روشی بگوید صددرصد زوجی در آینده بچه دار می شوند یا خیر.

پس اگر زوجی در مشاوره های نخستین متوجه مشکلشان شوند، می توانند برای درمان اقدام کنند تا مثلا مطمئن شوند ۲ یا ۳ سال دیگر بچه دار خواهند شد و برنامه هایشان عقب نمی افتد!

خیر، بر فرض حتی اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، اگر زوجی نخواهند تا ۳ سال بچه دار شوند نیازی به درمان ندارند. بهترین کار این است که وقتی زوجی تصمیم گرفتند بچه دار شوند آن موقع درمان را شروع کنند. اگر مردی مثلا اصلا نطفه نداشته باشد فرقی نمی کند چه موقع درمان را شروع کند.

مطالب مرتبط

سلام حدود ۵ ساله که بدون مصرف قرص و …. از بارداری جلوگیری کردیم حالا میخوام باردار بشم ولی نمیشه.
چه کنم باید لطفا بگید

سلام لطفا مطلب زیر را مطالعه فرماییداین مواد غذایی به باردار شدن کمک میکنند (بخش اول)این مواد غذایی به باردار شدن کمک میکنند (بخش دوم)

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

صد زن

(۱) آیا سن مناسبی برای بچه دار شدن وجود دارد؟

در حالی که موضوع زنانی که در سنین بالا بچه دار می شوند، هنوز در سراسر جهان مورد توجه رسانه هاست، در طی دهه‌های اخیر سنی که زنان تصمیم به بچه دار شدن می گیرند به میزان قابل توجهی افزایش یافته؛ در بریتانیا مسن ترین زنی که حامله شده ۶۶ ساله بوده. ولی آیا می توان تعیین کرد چه سنی برای مادر شدن خیلی دیر است؟

برای زنانی که تصمیم به داشتن فرزند می گیرند، امکان منجمد کردن تخمک، به این معنی است که خواهند توانست مادر شدن را به زمانی موکول کنند که از نظر حرفه‌ای کاملا تثبیت شده باشند، زمانی که از نظر مالی تامین هستند و امکان صرف وقت با فرزندان یا شریک زندگی را دارند.

ما به عنوان پزشکان متخصص، می دانیم که با بالا رفتن سن، احتمال خطرات بارداری نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به همین جهت به جای این که به منجمد کردن تخمک تنها به عنوان یک گزینه دیگر نگاه کنید باید به سؤال تازه دیگری که مطرح می شود نیز توجه کرد: آیا سن من برای بچه دار شدن بیش از حد زیاد است؟چگونه بعد از چند سال باردار شویم

(۲) سن حاملگی در نقاط مختلف جهان

سنی که زنان برای اولین بار مادر می شوند، در سراسر جهان به طور متوسط از ۱۸ سال تا ۳۰ سال است. امروزه زنانی که در کشورهای ثروتمندتر زندگی می کنند، اولین فرزند خود را در مقایسه با گذشته، به مراتب دیرتر به دنیا می آورند و زنان بریتانیایی که برای اولین بار مادر شده اند در زمره سی کشوری اند که از این جهت در صدر قرار دارند. جوانترین مادرها در آنگولا، بنگلادش، نیجر، چاد، مالی، گینه، اوگاندا، موزامبیک و مالاوی زندگی می کنند. در این کشورها حد متوسط سن مادر شدن ۱۸ سال است.

(۳) نوزادانی که از طریق انجماد تخمک متولد می شوند

در بریتانیا اکنون حد متوسط طول عمر زنان ۸۳ سال است ولی زنان معمولا در حدود ۴۵ سالگی توانایی باروری را از دست می دهند. اما اگر تصور کنیم که زنی می تواند تخمک های خودش را در ۲۵ سالگی منجمد کند و این تخمک ها برای مدت نامحدود بدون این که آسیبی ببینند، منجمد باقی بمانند، و هنگام استفاده از این تخمک ها شانس باردار شدن این زن به همان اندازه ۲۵ سالگی اش باشد، این موضوع سبب می شود که او امکان کاملا تازه ای برای تعیین زمان تشکیل خانواده داشته باشد.

(۳) تخمک برداری

(۲) کاهش کیفیت سلول‌های تخمک

(۹) شانس باروری

(۸) تشکیل نطفه

(۱) کاهش تدریجی تخمک

(۵) منجمد کردن تخمک

(۴) سوراخ کردن تخمدان

(۱۰) تخمک جوانتر شانس بیشتر

(۶) حفظ کیفیت تخمک

(۷) عمر تخمک منجمد

زنان با تعداد بی‌نهایت زیادی تخمک متولد می‌شوند و در طول زندگی تخمک‌های جدیدی تولید نمی‌کنند. هر قدر سن زنان افزایش می‌یابد، تعداد سلول‌های تخمک کاهش می‌یابد تا آنجا که زمانی که به ۳۰ سالگی می‌رسند تنها حدود ۱۲ درصد این تخمک‌ها باقی مانده‌اند.

همانطور که به سن زنان افزوده می‌شود، کیفیت سلول‌های تخمک‌ها کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث کم شدن قدرت باروری و افزایش سقط جنین شود.

برای دسترسی به تخمک‌های مناسب، کلینیک‌های باروری به مدت دو هفته تخمدان‌های زن را با هورمون فعال می‌کنند و بعد تخمک‌ها را برمی‌دارند. برای برداشتن این تخمک‌ها یک سرنگ را از طریق دیواره واژن، (دستگاه تناسلی زن) وارد یکی از کیسه‌های کوچک داخل تخمدان می‌کنند. تخمک‌ها در آن کیسه قرار دارند .

با پیشرفتی که در تکنولوژی منجمد کردن تخمک حاصل شده، اکنون تخمک‌های منجمد تقریبا به همان اندازه تخمک‌های تازه قابل استفاده هستند. البته چون این روش هنوز جدید است، شمار بسیار کمی از زنان توانسته‌اند تخمک‌های منجمد شده خود را احیاء کنند. آمار زیادی در این مورد وجود ندارد.

بعدا تخمک‌ها را با استفاده از متدی که ویتریفیکیشکن خوانده می‌شود (انجماد در برودت منهای ۱۳۰ درجه سانتیگراد)، منجمد می‌کنند. در مقایسه با روش معمول قبلی، این روش پیشرفته‌تراست. با این تکنیک، منجمد کردن تخمک‌ها با سرعت بی‌نهایت زیادی صورت می‌گیرد و خطر آسیب احتم.الی به ماده ژنتیک تخمک به دلیل تشکیل تبلور یخ کاهش می‌دهد

با پیشرفتی که در تکنولوژی منجمد کردن تخمک حاصل شده، اکنون تخمک‌های منجمد تقریبا به همان اندازه تخمک‌های تازه قابل استفاده هستند. البته چون این روش هنوز جدید است، شمار بسیار کمی از زنان توانسته اند تخمک‌های منجمد شده خود را احیاء کنند. آمار زیادی در این وجود ندارد.

وتخمک‌ها را می‌توان برای مدت طولانی ذخیره کرد- در بدو امر، این مدت در بریتانیا ۱۰ سال بود- ولی طولانی کردن این مدت امکان‌پذیر است. هنگامی که یک تخمک را در درجه برودت بسیار زیاد منجمد می‌کنند، در طول ۱۰ هزار سال، تنها یک ثانیه به عمرش اضافه می‌شود.

وقتی زنی تصمیم می‌گیرد حامله شود- ماه‌ها و شاید سال‌ها بعد- پس از یخ زدایی تخمک، با سرنگ آن را به اسپرم تزریق می‌کنند و برای بارور شدن (تشکیل نطفه) آن را در یک محفظه مخصوص نگاهداری می‌کنند. پس از ۲ تا ۵ روز رویان (نطفه تازه تشکیل شده) را وارد رحم مادر می‌کنند.

شانس این که از تخمک‌های منجمد شده، یک نوزاد زنده به دنیا بیاید بستگی دارد به این که چه تعدادی از تخمک‌ها منجمد شده‌اند، هنگامی که زنی تخمک‌های خود را ذخیره می‌کرده چه سنی داشته، و این که نحوه منجمد کردن تخمک‌ها چگونه بوده است.

منجمد کردن تخمک‌ها هیچ تضمینی نمی‌دهد که روزی شما صاحب یک فرزند خواهید شد ولی هر چقدر هنگام منجمد کردن تخمک‌ها جوانتر باشید، احتمال زنده ماندن تخمک‌ها بیشتر خواهد بود.

______________________

(۴) مشکلات باروری؛

هر قدر که زنان حامله شدن را به تأخیر بیندازند، خطر نازایی ناشی از بالا رفتن سن افزایش می یابد. علاوه بر این خطر سقط جنین و سایر مشکلات حاملگی نیز در آنان بیشتر است و لقاح مصنوعی (آی وی اف) کمتر موفقیت آمیز خواهد بود. برای زنانی هم که که فرزند را دارند، ممکن است برای داشتن دومین یا سومین فرزند در سن بالا، با مشکلاتی روبرو شوند.

حتی برای زنان ۳۴ ساله که نسبتا جوان هستند، از ۳۰ درصد شانسی که برای حاملگی از طریق لقاح مصنوعی دارند هر سال ۳ درصد کاسته می شود. هنگامی که زنان وارد چهل سالگی می شوند، تنها امید واقعی آنها برای تشکیل خانواده، استفاده از تخمک یک زن جوان تر خواهد بود.

منبع تصویر، Alamy

پزشکان آگاهند که هر چه سن زن افزایش می یابد، مشکلات بارداری نیز زیادتر می شود و ممکن است خانواده های جوان بدون مادر بمانند. بنابراین اگر چه در بعضی کشورها زنانی که بیشتر از هفتاد سال دارند، توانسته اند با استفاده از منجمد کردن تخمک صاحب فرزند شوند، باید پرسید که آیا این کار صحیح است یا این که باید محدودیتی برای سن استفاده از این تخمک ها در نظر گرفت؟ در حال حاضر اجماع جهانی وجود ندارد ولی پزشکان و نهادهای تخصصی ملزمند خطرات را به بیماران یادآوری کرده و خودشان محدودیت سنی را برای این روش مداوا، در نظر بگیرند.

منجمد کردن تخمک ها ممکن است دوره قابلیت باروری زنان را طولانی تر کند، ولی مسن تر بودن والدین می تواند برای فرزندان خطرات دراز مدتی داشته باشد. و اگر چه امکان دارد منجمد کردن تخمک ها و اسپرم بر سن بیولوژیکی غلبه کند، انرژی فیزیکی که برای مراقبت از کودکان خردسال لازم است، ممکن است عامل محدود کننده ای برای بسیاری از والدین بالقوه باشد. شاید ۴۰ سالگی دوران گذشته به مثابه۳۰ سالگی کنونی باشد، ولی برای زنان، مردان و جامعه در مورد این که آیا باید فرزند داشت و نیز زمان داشتن آن، لازم است توازنی وجود داشته باشد.

______________

چگونه بعد از چند سال باردار شویم

صد زن

صد زن

فصل صد زن ۲۰۱۶ بی‌بی‌سی فارسی در مورد زنان، شخصیت‌های تاثیر‌گذار و دغدغه‌های آنها است. این مجموعه شامل مطالب متنوعی از جمله گفت‌‌وگو‌، گزارش و یادداشت از زنان در نقاط مختلف جهان است.

با ما همراه شوید، در تلویزیون، وب‌سایت و رادیو. همچنین ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید، فیسبوک، اینستگرام، توییترو یوتیوب.

با هشتگ #صدزن در بحث‌های ما شرکت کنید

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

شاید شما آمادگی برای بارداری دارید و مشتاق هستید باردار شوید و یا شاید می خواهید بچه شما در زمان خاصی به دنیا بیاید. دراینجا 4 ترفند وجود دارد که با انجام ان زودتر در حاملگی موفق می شوید. اگر حداقل یک ماه قبل از تلاش برای بارداری شروع به مصرف اسید فولیک نمایید، خطرات جدی تولد به طور چشم گیری کاهش خواهد یافت.

اگر فیزیک مناسبی برای بارداری داشته باشد به احتمال زیاد شما بارداری موفقی خواهید داشت. باید بدانید آیا فیزیک بدن شما مناسب بارداری هست یا خیر؟! ( یاد بگیرید چه تغییراتی در این راستا به شما کمک خواهد کرد. (یک برنامه ی چکآپ قبلی با دکتر یا ماما. می تواند مفید باشد. ممکن است قادر به گرفتن وقت از ماما یا حل مشکلات بهداشتی به طورسریع نشوید اما برداشتن این قدم ها در اسرع وقت به بارداری سریع کمک خواهد کرد.

بارداری میتواند به گذشته ی ژنتیکی و تاریخچه ی قومی بستگی داشته باشد بدین منظور پزشک از شما آزمایش غربالگری خواهد گرفت تا شاید که شما و یا همسرتان بیماری های ارثی مانند فیبروز کیستیک  -بیماری سلول داس  و بیماری های دیگر به ارث نبرده باشید. انجام این آزمایش ها  نیاز به بزاغ دهان یا نمونه خون هر کدام از شما دارد که میتواند تنها راه مطمئن و مهم برای کمک به اطمینان داشتن یک فرزند سالم باشد که شما میتوانید انجام دهید و البته از این لحاظ تحت پوشش بیمه سلامت هستید.

 

چگونه بعد از چند سال باردار شویم

بزرگترین راز بارداری دانستن زمان تخمک گذاری است (آزاد شدن تخمک از تخمدان) فکرکنید تخمک هدف و اسپرم ها به صورت تیری هستند. تخمک گذاری به هر بار دوره قاعدگی بستگی دارد فقط چند روز بعد از هر دوره زمانی که شما نزدیکی میکنید در واقع میتواند به حاملگی بیانجامد. دانستن زمان تخمک گذاری این معنا را میدهد که شما و همسرتان میتوانید قلب هدف را تشخیص دهید و به هدف بزنید به جای اینکه بی مقصود شلیک کنید و هیچ اتفاقی نیافتد. برای یافتن زمان تخمک گذاری چند راه حل وجود دارد. اگر شما دوره ی ماهانه ی نامنظم دارید نشانه ی تخمک گذاری سخت است و باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

 

حالا شما میدانید که زمان آزاد کردن تخمک از تخمدان چه زمانی است شما میتوانید برای نزدیکی در طول روز ازادانه برنامه ریزی کنید. از 3 روز قبل از زمان تخمک گذاری شروع کنید ضرری نخواهد داشت. بعضی از خانم ها با نزدیکی که 6 روز قبل از تخمک گذاری اتفاق افتاده بود باردار شده اند. (ما یک محدود زمانی برای بارداری داریم چون اسپرم ها میتوانند بین 3-6 روز در بدن شما زنده بمانند و تخمک  فقط برای یک روز زنده میماند). این به این معنی است اگر شما دوشنبه نزدیکی داشته اید اسپرم ها میتوانند در لوله های فالوپ زنده بمانند و انتظار تخمک شناور را تا حدود روز پنجشنبه یا شاید حتی یکشنبه بکِشند. اگر مطمئن نیستید محدوده باروری شما چه زمانی است هر روز نزدیکی کنید. داشتن نزدیکی در اغلب روز ها یعنی شما اسپرم های سالمی دارید که هرروز در لوله های فالوپ منتظر و حاضر به عملیات هستند تا زمانی که تخمک ازاد شود. (اگر شما میخواهید هرروز نزدیکی داشته باشید، این به حاملگی شما کمک نخواهد کرد. ولی ضرر هم نخواهد داشت.

 

اسپرم زمانی می تواند بهترین باروری را داشته باشد که سالم و قوی وفراوان باشند. مواردی که زوج شما به وسیله آن می تواند اسپرم هایش را تقویت کند درادامه آمده است :

در همین رابطه بخوانید: دلایل ناباروری در مردان

هرچه سریعتر همسر شما این تغییرات را انجام دهد بهتر است. اگر امروز شروع به انجام موارد فوق کنید تا 3 ماه آینده دارای اسپرم های قوی با قابلیت باروری بالا خواهید داشت.

اگرقصد بارداری به صورت طبیعی دارید معمولاً در 3 ماه اول این اتفاق خواهد افتاد.  کسانی که این روش را امتحان کرده اند از میان 10 جفت 6 جفت در 3 ماه اول باردار شده اند.

بعد از این سه ماه اینکه چه مدت باید تلاش کنید و بعد از آن به پزشک مراجعه نمایید دقیقاً به سن شما بستگی دارد. اگر 40 سال به بالا هستید همین الان به متخصص مراجعه کنید و اگر بین 35 تا 40 سال سن دارید بعد از 6 ماه تلاش و عدم موفقیت با پزشک خود تماس بگیرید. و اگر کمتر از 35 سال دارید قبل از گرفتن کمک تا یکسال تلاش کنید و در صورت عدم موفقیت کمک بگیرید.

البته اگر شما به توانایی باروری خود و یا شریکتان شک دارید یک وقت ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید. دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد. برای یادگیری مطالب مرتبط با بارداری، در کانال تلگرام بارداری عضو شوید. سوالات خود را نیز در بخش نظرات بنویسید تا کارشناس مامایی سایت، پاسخ دهد.

برای یادگیری چیزهای درباره نوزاد و کودکان نیز در کانال تلگرام نی نی کده و در اینستگرام با اکانت ninikadeh ما را فالو کنید.

سلام خانم دکتر 27 سالمه. دوساله که ازدواج کردم و اقدامی برای بارداری نداشتیم. تمام آزمایشات قبل بارداری رو انجام دادم و سالم بودم. 21ام شهریور پریود شدم و از 4 مهر تا 7مهر هم هر روز اقدام کردم برای بارداری اما 20مهر پریود شدم و باردار نشدم! شوهرم کمبود وزن داره و در نعوظ هم کمی با مشکل مواجه هست.شوهرم 32سالشه. لطفا راهنمایی کنید. اگه امکانش هست پاسخ من رو در شخصی و ایمیلم بفرمایید. بسیار ممنونم

سلام، با یک ماه نمیتوان گفت نابارور هستید پس چند ماه تلاش کنید،در ضمن اگر شوهر شما مشکل نعوظ دارند حتما ازمایش اسپرم انالیز انجام دهید

ببخشیدمیشه کمکم کنیدمن میخوام پسردارشم الان 4ماهه تغذیه سدیم پتاسیم دارم 2ماهه فقط دارم توروزتخمک گذاری یعنی 14سیکل ام فقطیک بارنزدیکی دارم نتیجه ای ندادراهنمایم کنین فقط یک بارکافیه

اگر سیکل قاعدگی شما 28روزه نباشد که روز 14تخمک گذاری ندارید ،از کیت تخمک گذاری یا سونو سریال استفاده کنید بعد طبق روز تخمک گذاری نزدیکی کتید

سلام.من21ساامه و شوهرم23سالشه.هفت ماهه اقدام ب بارداری کردم ولی هنوز باردارنشدم پری هام30روزس و منظم ماه پیش از دادم دکترگف فولیکول15دارم و قرص متفورمین وگلوکوفاژ داد مصرف کردم ولی بازم باردارنشدم.توروخداکمکم کنیدچیکارکنم؟؟؟؟؟

اول از سلامت شوهرتان مطمئن شوید بعد اقدام کنید در ضمن هنوز هم 5ماه فرصت دارید،بعد از ان اقدام به درمان کنید

سلام من دوساله ازدواج كردم و دكتر بهم گفت كه تخمدان هات تنبله واسم قرص كلوميفن تجويز كرد با متوفرمين و گفت بعد از تموم شد ن سونوگرافي بده سونو دادم و گفت تخم دان هات عالين گفت برا بارداري هيچ مشكلي نداري .و من امشب زير دلم وحشتناك درد ميكرد و تير ميكشيد يبوست دارم و احساس گرماي بيش از حد ميكنم و در همين حين نزديكي كردم چون احساس كردم زمان تخمك گزاريمه.توروخدا راهنماييم كنيد آيا باردار ميشم؟؟؟ و ناگفته نماند دكتر گفت از بيستوم زمان تخمك گذاريته تا بيست و هفتم .من دهوم به دهوم پريود ميشم توروخدااااا كمك كنيد آيا ممكنه درد زير شكم و يبوست و درد لگن و تير كشيدن مقعد و احساس گرما كردن دليل بارداري باشه يا دليل زمان تخمك گذاريه؟؟؟

این علائمی که گفتید میتواند علامت تخمک گذاری باشد ولی نه صد درصد!پس از 20-27حتما نزدیکی یک شب در میان داشته باشید تا باردار شوید

سلام من ۱۹ سال سن دارم ونزدیک ۳سال هست ازدواج کردم وبعد از ازدواج پریودم نامنظم شد ونزدیک یک سال نزدیکی به قصد بچه دارشدن کردیم ولی نشد ورفتم پیش پزشک وبعدازیک دوره قرص خوردن اسیدفولیک و لووتیروکسین سدیم وویتامین د۳ ماهی یک عدد خوردم و۱۹برج ۴ای یو ای شدم بعداز ۱۴روز پریود شدم ودوباره دوماه بعد ۱۵برج ۶دومین ای یو ای انجام دادیم واین بار هم بعداز ۱۶ روز پریود شدم پریودم هم ۱-۲تا۶بوده تا الان از برج ۴.هم من هم شوهرم هم هیچ مشکلی نداریم فقط من اضافه وزن دارم خیلی وتخم دان هام خیلی کم ظعیف هستند. اینم بگم که مامانم وخواهرام هم دیر باردار شدن مشکلی هم نداشتن به نظر شما من باید چیکار کنم خیلی دوست دارم زود باردارشمً؟؟

طبق گفته خودتان قرص لوویتروکسین مصرف میکنید که برای درمان تیروئید کم کار استفاده میشود، اگر تیروئید دارید کمی بارداری را به تعويق می اندازد،پس کمی صبر داشته باشید و ایکنه اضافه وزن بدترین عامل برای آزاد نشدن تخمک هاست،وزن خود را پایین بیاورید تا زودتر به نتیجه برسید

سلام خانم دکترایاقرص کلومیفن باعث دوقلوزایی میشود؟من مامارفتم برادوقلوزایی فقط کلومیفن داد.بعدپریودیم من ده تاشوخوردم باقرص ویتامین ای وقرص فیفول. ازمایش سنوهم دادم مشکلی نداشتم

بله،باعث ازاد شدن چند تخمک به طور همزمان میشود و باعث چند قلویی میشود

سلام من سه بارسقط داشتم وحالایک سال ازاخرین سقطم میگذره سنودادم تخم دونه هام خوبن ولی پرتاب اسپرم شوهرم ضعیمه ایامیشه بارداربشم

اگر شما سه بار حامله شده اید و سقط کردید پس باردارید میشوید نگران نباشید

سلام خسته نباشید من برادوقلوزایی رفتم دکتر.ب من قرص کلومیفن وویتامین ای داد.سن بیستودوهستم کلومیفن باعث دوقلوزایی میشه ممنون میشم جواب بدین

سلام
من 26 سالم 15ماه ازدواج کردم دوره قاعدگیم 23الی25روز.پریودی منظم دارم این ماه اقدام ب بارداری کردم دو روز بعد اتمام پریودی شروع به اقدام کردم از بعداولین اقدام درد زیرشکم و تکرر ادرار و سردرد و خستگی و… داشتم یک هفته بعداز اولین اقدامم رفتم پیش ماما گفتن باید تحمل کنم تا دوره قاعدگی بعدی تا آا
زمایش بدم طی دوهفته همچنان این درد باهام بودپزشک شک ب بارداری داشت اما بعد دوروز تاخیر پریود شدم و دردوحشتانکی در روز اول داشتم میخوام بدونم این درد ها ک بعد اقدامم شروع شد به چه علت بوده و روز تخمک گذاری حدودا چندروز بعد اتمام قاعدگیم هست؟

سلام این دردهای شما میتونه بعلت تخمک گذاری یا عفونت بعد از نزدیکی باشد اگر بارداری رد شده باشد

سلام دكترجان خسته نباشيد من يك بجه 7ساله دارم و الآن ٢ماهه أقدام برأي بارداري كردم 22/7عادت شدم دوروز خون قهوه اي رنك هميشه 5روزه مدت عادتم أين باردوروز بود. احتمال هست باردارباشم اكر نه كه لطف كنيدبكيد جندروز بعداز إتمام عادت بايد أقدام كنم دوباره ممنون

احتمال بارداری وجود دارد،حتما تست دهید،اگر باردار نبوید وسط سیکل قاعدگی نزدیکی داشته باشید

سلام خسته نباشین،من ۲۵ سالمه قصد بار داری دوم دارم الان ۳ ماهه اقدام کردم خبری نیست ،چکنم

سلام . شما تا یکسال تلاش کنید جا دارید. اگر به یکسال رسید و باردار نشدید باید برای معاینات به پزشک مراجعه کنید.

سلام.خسته نباشید.من ۲۶ سالمه و دو سال و نیم هست که ازدواج کردم پارسال یه سقط داشتم ۲ماهم بودکه خودش سقط شد دکتر گفت که ۶ ماه صبر کن بعد اقدام کن ۶ ماه صبر کردم الان حدود ۶، ۷ ماه هست داریم اقدام میکنیم ولی نتیجه نگرفتیم میشه راهنمایی کنید

اگر علت سقط ناهنجاری های رحم شما بوده باید اول درمان شوید،و اگر 6ماه جلوگیری از روش هرمونی استفاده کرده اید پس منتظر باشید و تلاش کنید،اگر بعد از یکسال تلاش باردار نشدید به پزشک متخصص مراجعه کنیدچگونه بعد از چند سال باردار شویم

سلام من ٩ساله ازدواج كردم و يك دختر٧ساله دارم و براي بارداري اولم زير نظر پزشك بودم و با مصرف قرص و آمپول ،هاش ان جي باردار شدم بعد از اون جلوگيري فقط طبيعي بوده و الان ٣ساله ك جلوگيري ندارم وبي باردار نميشم و پزيوديمم نامنظمه دكتر رفتم و آزمايش داديم و سونو چيزي مانع بارداريم نيس ولي جواب نگرفتم ،فقط دو سال پيش ايروييد داشتم كه رفع شد و كيست هاي ريز داتم درمان كردم ،ميشه راهنمايي كنيد هم واسه بارداريم و هم پسر دار شدن

سلام،اگر برای بچه دار شدن از امپول و دارو استفاده کردید پس به احتمال زیاد شما تنبلی تخمدان داشتید،اگر قصد مجدد بارداری دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با دارو بتوانید باردار شوید و خود تیروئید کمی بارداری را به تعویق می اندازد

سلام.خسته نباشید.من الان ۳سال ازدواج کردم وبرای بارداری ۱۵ ماهه اقدام کردم اما تاالان باردارنشدم وپریودیم نامنظمه لطفا راهنماییم کنید

سلام، شما باید حتما تحت نظر پزشک سونو گرافی از لگن و ازمایش هرمونی انجام دهید وبرای اطمینان بیشتر برای همسرتان ازمایش اسپرم انالیز انجام دهید.

سلام خسته نباشین
من ۳ساله ازدواج‌کردم بعد ۱سال تصمیم ب بارداری گرفتم اما هنوز ک هنوزه اتفاقی نیفتاده همسرمم سالمه
دکتر رفتم هم تیروئید پرکار دارم هم تخمدان پلی کیستیک
ب نظرتون امکانش هست من باردار شم؟؟؟؟؟!!!!!

به متخصص مراجعه کنید که تا حد امکان تخمدان پلی کیستیک درمان شود و از نظر تیروئید هم کنترل شده باشد تا باردار شوید،حتما امکانش هست

سلام دکتر خسته نباشید من ۱۸ سالمه و قلیون‌میکشم و متاهل هستم‌ همسرمم ۲۸ سالشه هرروز هم نزدیکی داریم الان دوماهه هرشب ما اقدام ب بارداری کردیم ولی خبری نشده و پریود شدم و طی این دوماه سرگیجه و حالت تهو و تند ب تند هم ادارمیگیرم ولی ۲ قطره اداربیشترهم‌نمیاد ایا من باردارمیشم ؟خواهش میکنم پاسخ بدید خیلی ممنونم

سلام،ممنون!اگر قصد بارداری دارید حتما قلیون را کنار بگذارید،و اشتباه دیگر شما این است که هر روز نزدیکی دارید،برای باردار شدن باید یک روز در میان نزدیکی کنید که کیفیت اسپرم پایین نیاید، اگر تست بارداری شما منفی بوده است این علائم به احتمال زیاد نشانه عفونت است

سلام خانم دکتر . من 31 سالمه و همسرم 42 سالشه . من بعد از هشت سال بچه دار شدم.چند بار کاشتم نشد طبیعی باردار شدم پریودامم نامنظمه الا دخترم دو سالشه اقدام کردم نشده پریودم نمیشم چه کار کنم امکان داره بازم طبیعی باردار شم

سلام،بله امکان داره باز طبیعی باردار شوید ولی برای درمان پریود نشدن و بی نطمی ها حتما به پزشک مراجعه کنید

سلام من شروع پریدم ۸ مهر ماه بوده پریودمم ۲۸ روزه است چند روز مونده به پریدم بی بی چک مثبت شد و روز ۷ آبان آزمایش دادم bchg 380 بود آزمایشگاه گفت مثبت رفتم دکتر ایشونم تائد کرد فقط گفتن دوباره ۱۳ آبان هم آزمایشو تکرار کن زود آزمایش دادی حالا من خیلی نگرانم ممکنه حاملگی خارج از رحم یا پوچ باشه؟

سلام،نگران نباشید، دکتر شما خواستند از سیر طبیعی بارداری و هفته ان مطمئن شوند،و اگر هم خارج رحمی یا چیزی باشد در مرحله اول مشخص شود،جای هیچ نگرانی نیست

سلام خسته نباشید خانم دکتر من الان من ۱۰ ماه میشه که ازدواج کردم اقدام به بارداری کردم ولی باردار نمیشم خیلی میترسم که یوقت بار دار نشم عفونت قارچی هم دارم الان ۷ ساله که لپوس دارم وقتی نزدیک می کنم مثل آب ریزش میکنم قایدگیم هم اول ۱۱ بود حالا ۶ شده ممنون از شما

سلام . شما باید برای درمان لوپوس تحت نظر باشید و تا یکسال فرصت دارید نزدیکی کنید،اگر بعد از ان باردار نشدید به متخصص مراجعه کنید

سلام من ۲۳سالمه ۵ساله ازدواج کردم میخوام بارداربشم اماهمسرم نمیخوادازکاندوم استفاده میکنیم چندبارباسرنگ منی رو داخل واژن ریختم اماباردارنشدم الان ۵ماهه نزدیکی تخمک گذاری یاروزش اما بی فایده بوده کمکم کنید

سلام،باید همسر خود را راضی کنید که بتوانید نزدیکی مکرر و منظم داشته باشید وگرنه با این روش احتمال بارداری کم است

سلام من ۲۰ سالمه و دوماهه که ازدواج کردم و خواستم بدونم اگه بخوام باردار شوم باید چیکار کنم؟ و برای باردار شدن باید هر روز جنابت کنم؟ عادت ماهیانه منظمی دارم. روز سوم آبان عادت شدم و خواستم بدونم زمان تخمک گذاری من کی هست؟

شما تا یکسال وقت دارید جهت بچه دار شدن اقدام کنید. (یک روز در میان در روزهای تخمک گذاری). مقاله ی محاسبه تخمک گذاری را بخوانید.

با سلام
چهل سالمه سه ماه ازدواج کردم از اولین روزم پیشیگیری نداشتیم ولی حامله نشدم در ضمن دوره پریودم هر ماه دو روزه ولی خیلی منظم پریود میشم.خیلی نگرانم حامه نشم

سلام، بعلت بالا بودن سن سه ماه دیگر مهلت دارید صبر کنید و بعد از آن حتما خود و شوهرتان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا چک و درمان شوید

سلام ببخشید منم پریودم 28 روزه بود الان ابن ماه 25 روزه شد هر ماه کمی جلو میندازم .پری هم 3 روز مداوم میاد و روز 4 قطع میشه روز 5 لک بینی هست آیا این طبیعی هس

عزیزم این طبیعی است و شما مشکلی ندارید

سلام من 29 ساله هستم. بعد از زایمان اولم 7سال قرص LD خوردم. الان 2ماه میشود که اقدام کردم اما باردار نشدم. بار اول در شهریور ماه فقط 1بار اقدام کردم زیر نظر دکتر هم بودم که بهم آمپول زد و قرص کلومیفن هم خوردم. ولی باردارنشدم و بعد در آبان ماه اقدام کردم ولی بدون آمپول و قرص اما باز هم باردار نشدم. پریودیم در 18 شهریور بود . در مهرماه 17 بود و در آبان ماه 20 که بیشتر از 2یا 3 روز بیشتر پریود نیستم. به نظر شما من مشکلی دارم؟ میشود بخاطر قرص LD باشد؟ احتمال دارد کیست داشته باشم؟

سلام
عزیزم شما مدت زمان زیادی از قرص استفاده کرده اید،احتمال اینکه 3-12ماه تخمک گذاری نداشته باشید وجود دارد،پس نگران نباشید تا تخمک گذاری بطور طبیعی اتفاق بیفتد و باردار شوید،در ضمن خونریزی کم هم از اثرات قرص LDبوده،غیر طبیعی نیست!

سلام خانم دکتر من شش ماه .پیش یه سقط دوماهه داشتم.از مردادماه درحال اقدامم وازاونموقع یک هفته پریودم جلو میفته از اینکه تو این شش ماه باردارنشدم خیلی نگرانم چیکار کنم؟همش میترسم که بارد ارنشم . ؛

نگران نباش عزیزم ،حتما باردار میشوید البته کمی زمان میبرد،از سونو یا کیت تخمک گذاری استفاده کنید تا زمان دقیق تخمک گذاری را بفهمید و در همان زمان نزدیکی داشته باشید

سلام من بیست سالمه یک ماهه اقدام کردم برای بارداری ماه پیش هجدهم پریود شدم روز سیزدهم این ماه یعنی یک هفته قبل از تاریخ پریودم لکه بینی داشتم و کمی ترشحات قهوه ای که یک روز بیشتر نبود و رفع شد فکر کردم خون لانه گزینی باشه تا بیست و یکم هم پریود نشدم ولی دل درد داشتم روز بیست و یکم دوباره ترشحات قهوه ای داشتم نمیدونم نشونه پریودیه یا چیز دیگه ای یکم نگرانم دوست دارم زود تر باردار شم درضمن تاریخ پریودم مرتبه و فولیکول هم داشتم.

سلام،عزیزم احتمال داره باردار باشید،حتما تست بارداری انجام دهید

سلام خسته نباشید
من 19سالمه و 8ماهه ک ازدواج کردم…از اول پریودی های نامنظمی داشتم رفتم دکتر ک متوجه شدم تخمدان سمت راستم دارای کیست نبوتین است.دکتر دارو داد در طی مدتی ک دارو میخوردم اقدام ب بارداری کردم حدود 4ماه پریود منظمی داشتم اما ماه پنجم 7روز عقب افتاد و لکه بینی خفیفی ب مدت 3روز داشتم من 9روز مونده بود ب پریودم اقدام ب بارداری کردم الان 2ماه و 5 روز از اقدامم میگذره ب جز اون لکه بینی چیز دیگه ای ندیدم ایا من باردارم و با کیست میشه باردارشد

سلام ممنون
بله که با کیست هم میشود باردار شد،چرا تا این زمان تست ندادید؟؟ شما باید حتما سونوگرافی انجام دهید تا مطمئن شوید

سلام خانم دکتر وقتتون بخیر…اول بابت راهنمایی های خوبتون تشکر میکنم دوما این که من 27 سالمه و حدود 2و نیم هست که عروسی کردم طی این مدت من کامل از کاندوم استفاده کردم الان حدود دوماه هست که تصمیم به بچه دار شدن گرفتم واز کاندوم استفاده نمیکنیم میخواستم بدونم استفاده از کاندوم امکان این رو داره که بارداری رو به تاخیر بندازه؟؟؟و اینکه من بعد رابطه با همسرم حدود 10 دقیقه دراز میکشم ولی بعدا که به دستشویی میرم یه مایع زیادی ازم خارج میشه این طبیعیه؟؟؟

سلام ممنون
نه عزیزم،کاندوم بارداری را به تعویق نمی اندازد.
بله طبیعیه،مایع منی مرد باید از بدن خارج شود که این همان مایع است،نگران نباشید

سلام من ۳۸ سالمه سه ماهه دارم با شوهرم سعی میکنیم حامله بشیم چند‌بار هم رفتیم دکتر ولی فایده ای نداشت. دکتر هم میگه هیچکدوم تون مشکلی ندارین و تا حالا ۳ تا بچه داریم اما بعد از ۱۰ سال جلوگیری که طبیعی‌بوده نمیتونم الان حامله بشم
اگه میشه لطفا کمکم کنید راه حل چیه ..

سلام، اگر هر دو سالم هستید و مشکلی ندارید پس حدود سه ماه دیگر اقدام کنید و استرس و نگرانی از خود دور کنید تا باردار شوید

سلام آیا مصرف زنجبیل برای زود باردار شدن تأثیر دارد؟؟؟

سلام خدمت مشاور عزیز و گرامی من آزمایش رو تکرار کردم بتا یک هفته بعد از آزمایش اول ۳۶۳۰ شده بود به دکترم اعلام کردم ایشون گفتن ۸ آذر ماه برم برای سنو قلب ولی نمیدونم الان تو هفته چند هستم ؟ و اینکه خیلی حالت تهوع ندارم نگران کننده نیست؟

عزیزم تاریخ حاملگی طبق اولین روز از آخرین قاعدگی محاسبه میشود و طبق سونو دکتر بهتون میگن چند هفته هستید،اینطوری نمیتوان گفت!
خیر،حالت تهوع که علامت حتمی از بارداری نیست

سلام خسته نباشي من در بيستم مرداد به علت سندرم ترنر سقط جنين داشتم در پانزده هفتگي ،بعد از سقط من تنبلي تخمدان گرفتم ودكتر به من قرص گلاي وانس روزي دو عدد و قرص دوفاستون داد و از اين ماه اجازه اقدام به بارداري دارم ماه گذشته با اين قرص گلاي وانس تخمكگذاري داشتم آيا امكان بارداي با اين قرصها است؟؟؟

سلام،بله حتما امکان بارداری وجود دارد

خسته نباشيد براي پسر دار شدن بايد چكار كنم آيا روش ها و رژيم هاي پزشكي جوابگو هستن؟

با سلام من از قرص ید فلویک پیش از بارداری استفاده میکنم الان تقریبا یک ماه هستش که دارم استفاده میکنم میخواستم بدونم آیا در حین مصرف ید فلویک میتونم باردار بشم یا ید فلویک مانع بارداری میشه

سلام،عزیزم این قرص ضروری هست برای بارداری و هیچ مانعی برای بارداری نیست و در طی بارداری هم ادامه دهید

سلام من ٣٤سالمه و همسرم ٤٣ساله ١١ساله كه ازدواج كردم فقط يك سال از قرص استفاده كردم و نه سال به صورت طبيعي و يا كاندوم جلوگيري كرديم الان تقريبا ٩ماه هست كه جلوگيري نكرديم پريود ها م هم منظمه ٢٢ يا٢٩روزه اما هنوز باردارنشدم علت چي مي تونه باشه؟ممنون از راهنمايي تون

سلام،عزیزم با توجه به سنتون باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا هردوتای شما ازمایش و سونو شوید که علت مشخص شود و تحت درمان قرار بگیرید زیرا همینطور نمیتوان گفت علت چی میتونه باشه

سلام دکتر من 2ساله ک ازواج کردم. تا الان بیشتر از 6 بار هم قرص اورژانسی مصرف کردم. میخواستم باردار شم. الان 2ماه هس ک اقدام ب بارداری کردم اما نتیجه ای نداشت. باید چیکار کنم تا باردار شم. خیلی دوس دارم زود باردارم شم

عزیزم شما قرص اورژانسی زیاد مصرف کردید،باعث بهم خوردن تعادل در هرمون ها و تخمک گذاری شده است ،پس باید چندین ماه صبر کنید تا باردار شوید

بإسلام و خسته نباشيد
من يك سال و پنج ماهه ازدواج كردم ٢١سالمه شوهرمم٢٦سالشه نزديك دوماهه برا بارداري اقدام كرديم ولي باردار نشدم لطفأ كمكم كنيد خيلي دلم بچه ميخواد

تا یکسال فرصت دارید اقدام کنید اگر باردار نشدید بعد به متخصص مراجعه کنید تا خودتان و همسرتان چک شوید،فعلا نیاز نیست مراجعه کنید

سلام و خسته نباشيد
من ٢٧ سالمه و ازدواج كردم فعلا قصد ندارم بچه دار شم ولي ٦ ماه پيش سونو دادم كه مشخص شد فيبروم دارم با يه كيست مشخصاتشم براتون مينويسم دكترا بهم گفتن برو باردار شو
به نظرتون با وجود اين كيست و فيبروم من ميتونم باردار شم؟خيلي ميترسم كه يه وقت نتونم بچه دار شم 🙁 الان دو ماهه قرص ياسمين ميخورم
ممنون ميشم ببينين..و اينكه من پريودام منظمه و خونريزي ندارم اصلا

سلام ممنون
بله عزیزم میتونید باردار شوید و سعی کنید تا اندازه فیبروم و کیست بزرگتر نشده باردار شوید

سلام.خسته نباشید.من ۴ ساله که ازدواج کردم و ۲۲ سالمه و همسرم ۲۶ سالشه.ما الان ۱ سال که جلوگیری نداریم.ولی باردار نشدم.هم خودم هم همسرم پیش پزشک رفتیم و گفتند که مشکی نداریم .من قرص آهن مصرف میکنم و زمانی که از قرص استفاده میکنم پریود هام منظمه ولی وقتی قطع میکنم پریود هام هم نامنظم و خونریزی قهوه ای رنگ دارم.۱ ساله که جلوگیری نداریم و من هنوز باردار نشدم.پیش پزشک هم میرم میگه مشکلی نیست.تست پاپ اسمیر هم دادم و جوابش منفی بوده.چند تا سوال داشتم.۱ سایز آلت تناسلی مرد تأثیری داره؟
۲ من بعد از نزدیکی شستشو میکنم آیا دلیل بر باردار نشدنم هست؟
واینکه نیاز هست به مراکز ناباروری برم؟

ممنون
سایز الت تاثیری ندارد ولی اختلال نعوظ تاثیر دارد،
شستشو معمولی با آب اشکال ندارد البته سعی کنید تا نیم ساعت بعد از نزدیکی تکان نخورید و واژن را با موادی مثل جوش شیرین و دیگر شوینده ها نشویید!
برای درمان ناباروری اقدام کنید چون از یکسال گذشته است

سلام خسته نباشیدمن20سالمه سه ساله اقدام به بارداری کردم ولی بی نتیجه بوده دکترم رفتم ولی…حالادوماهه که پزشکم بهم لتراکس بادوفاستون بهم داده همیشه که دوفاستون مصرف میکردم بعداینکه تموم میشدبعددوسه روزپری میشدم ولی این دفعه نمیدونم واسه چی به خاطرلتراکسه یاخدامیدونه بیبی چکم دوتااستفاده کردم منفی بودالان 20روزه که میگذره ازپریودم خیلی نگرانم احتمال حاملگی هست نیست کمکم کنیددرضمن شوهررمم سالمه

قرص لتراکس در تحریک تخمک گذاری نقش دارد و باعث این علت نیست ،یک سونو از لگن انجام دهید و بجای بی بی چک ازمایش خون انجام دهید

ممنون خانوم دکترعزیز.فقطسونولگن براچیه

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا

به لطف اقدامات پیشگیری از بارداری و در دسترس بودن گسترده فن آوری های تولید مثل، امروزه زوجین روی زمان فرزند دار شدن خود نسبت به گذشته کنترل بیشتری دارند.

انتظار برای تشکیل خانواده امکان پذیر است، اگرچه بارداری را کمی دشوار می کند.باروری به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و داشتن فرزند در اواخر زندگی می تواند خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش دهد.

گفته می شود برای باردار شدن چیزی به عنوان “بهترین سن” وجود ندارد. تصمیم گیری در مورد تشکیل خانواده باید بر اساس بسیاری از عوامل باشد – از جمله سن و آمادگی برای پذیرش مسئولیت پدر و مادری.

این که ۳۰ یا ۴۰ ساله هستید به این معنی نیست که نمی توانید یک کودک سالم داشته باشید. در دهه ۲۰ سالگی (دهه سوم زندگی) زنان بارورتر هستند و بیشترین شانس بارداری را دارند.. این زمانی است که تعداد تخمک مرغوب در دسترس بالاترین و خطرات بارداری کمترین است.

در ۲۵ سالگی، احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تلاش تقریباً کمتر از ۲۰ درصد است.چگونه بعد از چند سال باردار شویم

باروری در حدود ۳۲ سالگی به تدریج کاهش می یابد. پس از ۳۵ سالگی، این کاهش سرعت می گیرد. زنان با تمام تخمک هایی که قرار است در طول زندگی خود داشته باشند، تقریبا یک میلیون، به دنیا می آیند. با گذشت زمان به تدریج تعداد آن ها کاهش می یابد.

در ۳۷ سالگی تخمین زده می شود که حدود ۲۵،۰۰۰ تخمک باقی مانده باشد. در ۳۵ سالگی، احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تلاش حدود ۱۲ درصد است. (بارداری سالم در ۳۵ سالگی)

خطر سقط جنین و ناهنجاری های ژنتیکی نیز پس از ۳۵ سالگی افزایش می یابد. احتمال عوارض بارداری و زایمان در سنین بالا یشتر است. به همین دلیل پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است غربالگری و آزمایشات اضافی را برای شما و کودک توصیه کند. (علائم سقط جنین)

امکان باردار شدن زنان به شکل طبیعی پس از ۴۰ سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در ۴۰ سالگی احتمال بارداری بعد از ۳ ماه تلاش حدود ۷% است. با گذشت زمان، کمیت و کیفیت تخمک ها کاهش می یابد. مشکلات کروموزومی در تخمک های مسن تر بیشتر بوده که احتمال تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می دهد.

اکثر زنان ۴۰ ساله هنوز قادر به بارداری و داشتن نوزادی سالم هستند، اما در این زمان خطرات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این خطرات عبارتند از:

• عمل سزارین
• تولد زودرس
• وزن کم هنگام تولد
• نقائص هنگام تولد
• مرده زایی

مشکلات پزشکی، مانند دیابت و فشار خون بالا در زنان پس از ۳۵ سالگی بیشتر دیده می شود. اینها می تواند منجر به عوارض بارداری مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی شوند.

بعد از ۴۰ سالگی، پزشک برای کنترل عوارض احتمالی، ممکن است آزمایشات و نظارت بیشتری انجام دهد.

اگر سن شما ۳۵ سال یا بالاتر است و بیش از ۶ ماه است که قصد باردار شدن دارید، ممکن است با مشکلات باروری دست و پنجه نرم کنید. پزشک زنان، زایمان و نازایی می تواند به شما در تشخیص علت عدم موفقیت در بارداری کمک کند و مراحل بعدی را برای تلاش برای بارداری توصیه می کند.

فن آوری های کمک باروری (ART) به بارداری کمک می کند، اما نمی تواند کاهش باروری مرتبط با سن را به طور کامل جبران کند. پزشکان با استفاده از داروهای محرک تولید تخمک و روشهایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) ، مشکلات باروری زنان را درمان می کنند. اما احتمال موفقیت بارداری با این روش ها با افزایش سن کاهش می یابد.

گزینه دیگر استفاده از تخمک اهدا کننده سالم است. تخمک با اسپرم همسرتان بارور و سپس به رحم شما منتقل می شود.

اگر در حال حاضر آمادگی فرزند دار شدن نیستند و میخواهید این کار را به تعویق بیندازید، می توانید در طی سالهای اوج تولید مثل تخمک خود را فریز کنید. ابتدا هورمون هایی برای تحریک تولید تخمک مصرف می کنید. سپس تخمک ها بازیابی و منجمد می شوند. آنها چندین سال در حالت فریز قابل نگهداری هستند.

هنگامی که آماده استفاده از آنها هستید، تخمکها ذوب شده و با اسپرم لقاح داده می شوند. سپس رویان های حاصل در رحم شما کاشته می شوند. فریز تخمک ها حاملگی را تضمین نمی کند. بارداری – حتی با تخمکهای جوان تر – در اواخر ۳۰ و ۴۰ سالگی دشوارتر است. اما با این روش می توان اطمینان حاصل کرد که هنگام نیاز، تخمک های سالم در دسترس هستند.

قدرت باروری یک مرد نیز با افزایش سن کاهش می یابد. اما این روند نسبت به زنان دیرترً اتفاق می افتد و معمولاً شروع آن از ۴۰ سالگی است. بعد از آن سن، میزان مایع منی و تعداد و قدرت تحرک اسپرم مردان کاهش می یابد. احتمال وجود ناهنجاریهای ژنتیکی در سلولهای اسپرم یک مرد مسن بیشتر از مردان جوان است.

هرچه سن مرد بیشتر باشد، مدت طولانی تری طول می کشد تا همسر خود را باردار کند و خطر سقط نیز، صرف نظر از سن خانم، بیشتر است. این بدان معنا نیست که یک مرد در ۴۰ سالگی و بالاتر نمی تواند بچه دار شود، اما ممکن است کمی دشوارتر از اوایل زندگی او باشد.

عدم تعجیل برای بارداری علاوه بر اینکه به شما فرصت می دهد تا در حرفه و روابط خود دقت کنید، فواید دیگری هم برای شما و هم برای فرزندتان دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مادران مسن تر صبورتر هستند و میزان فریاد و تنبیه کودکان بین آن ها کم تر است. همچنین فرزندان آنها در مدارس ابتدایی مشکلات اجتماعی ، عاطفی و رفتاری کمتری دارند.

تحقیقات همچنین نشان داده است کودکانی که از مادران بزرگتر متولد می شوند، به طور کلی سالم ترند و در نهایت از تحصیلات بهتری نسبت به همسالان خود که از مادران جوان تر به دنیا آمده اند، برخوردار هستند. تعویق بارداری حتی در افزایش طول عمر نیز تاثیر دارد. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ نشان داد که احتمال زندگی تا ۹۰ سالگی در زنانی که بچه دار شدن را به تأخیر می اندازند، بسیار بیشتر است.

هیچ دلیلی وجود ندارد که تأخیر در باروری مستقیماً باعث ایجاد هر یک از این تأثیرات شود. ممکن است عوامل دیگری علاوه بر سن در مادران مسن نیز نقش داشته باشد. اما این یافته ها حاکی از این است که تعویق بارداری مزایایی دارد.

در صورت عدم مشاهده نتیجه پس از تلاش برای بارداری، وقت آن است که به یک دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید.

• پس از یک سال تلاش برای افراد زیر ۳۵ سال
• پس از ۶ ماه تلاش در افراد بالای ۳۵ سال

زوج هایی که بیماری های ژنتیکی شناخته شده دارند یا آنهایی که چندین سقط داشته اند نیز باید توسط پزشک یا متخصص باروری معاینه شوند.

گاهی باردار شدن می تواند چالش برانگیز باشد. با این وجود هنوز هم می توانید در ۳۰ یا ۴۰ سالگی یک کودک سالم به دنیا بیاورید.

در نهایت، زمان مناسب برای باردار شدن زمانی است که احساس آمادگی می کنید. صبر برای تشکیل خانواده جهت اطمینان از وضعیت کاری و مالی، مشکلی ندارد.

پس از اطمینان از آمادگی برای بارداری، می توانید برای بررسی وضعیت خود با پزشک یا متخصص زنان و زایمان و نازایی مشورت کنید.

منبع: healthline


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

اگر قصد دارید دومین فرزند خود را باردار شوید، ولی برای این تصمیم با تردید مواجه هستید و برای داشتن فرزند دوم سوال های مختلفی مثل، اقدامات لازم برای بارداری دوم چیست؟ بهترین زمان برای تولد فرزند دوم چه زمانی است! فاصله دو سزارین چه قدر باید باشد؟ چه زمانی بدن مادر برای بارداری دومین فرزند آمادگی کافی دارد! فاصله سنی دو فرزند باید چقدر باشد؟ چگونه باید فرزند اول را برای ورود فرزند دوم آماده کرد! ذهن شما را درگیر کرده است. موضوع اصلی این نوشته در مورد فرزند دوم خانواده است.

دکتر برانوین مور متخصص زنان و زایمان می‌ گوید: بهترین زمان برای بارداری دوم، حداقل 18 تا 23 ماه پس از زایمان اول است. اگر به روش سزارین یا طبیعی نوزاد اول خود را به دنیا آورده‌اید، این محدوده زمانی انتخاب مناسبی برای بارداری مجدد است. اگر با عمل سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده اید و یا زایمان طبیعی سختی را پشت سر گذاشته اید و هنوز از شوک زایمان اول رها نشده اید، برای بارداری دوم به زمان بیشتری نیاز دارید.

 

تا جایی‌که به دگرگونی‌های زیستی بدن، مثل: قلب و عروق مربوط می‌شود، شش هفته پس از زایمان سزارین، بدن شما به حالت عادی باز می‌گردد. اما درباره فشارهای اضافی وارد بر بدن شما مثل اپیزیوتومی (شکافی در ناحیه میان دوراه) و جای زخم سزارین، داستان کاملا فرق می‌کند. زیرا ترمیم جای زخم سزارین زمان زیادی برای التیام و تثبیت نیاز دارد، زایمانی دیگر بر این بافت های ترمیم شده فشار می‌آورد. هرچه فاصله زمانی بین زایمان‌ها کوتاه‌تر باشد، با خطر بیشتری برای پارگی رحم روبرو هستید.چگونه بعد از چند سال باردار شویم

به همین علت، اگر فاصله بین زایمان‌ها کمتر از 18 ماه باشد، متخصصین زنان و زایمان، دیگر زایمان طبیعی پس از سزارین (vaginal birth after Caesarea) یا به عبارتی VBAC را پیشنهاد نمی‌کنند، بنابراین اگر خواستار زایمان طبیعی هستید، این نکته را به یاد داشته باشید. اگر در زایمان قبلی خود عمل سزارین انجام داده‌اید و با فاصله کوتاهی دوباره باردار شدید، خطر بیشتری برای لانه گزینی نطفه جدید به ناحیه زخم سزارین وجود دارد که می‌تواند به پلاسنتاپرویا (جفت سرراهی) یا پاره شدن غیرطبیعی رحم به وسیله جفت منجر شود.

علاوه براین، فاصله کوتاه بین دو بارداری، با افزایش خطر زایمان نوزادی نارس یا با وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

 

البته همه ما دوستان و آشنایانی داریم که در ماه های اول بعد از زایمان، دوباره باردار شده ‌اند. پس چنین اتفاقی می‌ افتد. اگر با بارداری‌های پیاپی به بدن‌ مان فشار بیاوریم، چه خطرات دیگری بجز از دست دادن آرامش ذهنمان، در کمین ماست؟

همراه شرایط مختلفی باعث این تردید‌ها می‌شوند، مسائل مالی، نداشتن منزلی برای خود، ترس از مسئولیتی که به دوش ما خواهد افتاد یا سیاست های کلان کشور در مورد جمعیت و وضعیت سلامت بدن ما. در واقع همگی این‌ها می‌توانند به طور جدا گانه مورد بررسی قرار گیرند.

برخی از بانوان تنها چند ماه بعد از زایمانِ‌شان برای بارداری دوباره آمادگی کامل دارند. ولی برخی دیگر برای بهبود شوک اولین بارداری خود به زمان نسبتا طولانی ‌تری نیاز دارند.

اگر بلافاصله پس از زایمان اولین فرزندتان، دوباره باردار شدید، نگران نشوید. هر چقدر می ‌توانید استراحت کنید، خوراکی‌های مناسب و سالم میل کنید و از مکمل‌هایی مثل مولتی‌ ویتامین‌های بارداری استفاده کنید. علاوه بر این، از دوستان و خانواده خود بخواهید بیشتر شما را پشتیبانی کنند، زیرا به کمک آنها نیاز خواهید داشت.

 

ایده‌ آل‌ ترین زمان برای بارداری دوباره، یک سال پس از زایمان اولی است. زیرا بدن ذخایر آهن خود را بازسازی می کند و مقدار خون به حالت طبیعی باز می گردد، یعنی اصولی که برای بارداری مجدد ضروری است. بدن شما به ذخیره‌ سازی مجدد مواد مغذی بسیار کوچک نیاز دارد و به یاد داشته باشید، تا زمانی‌که شیردهی پستانی می‌کنید، مقدار زیادی از مواد مغذی از طریق شیر به فرزندتان منتقل می ‌شود.

در حقیقت بسیاری از مادران در دورانی‌ که شیردهی پستانی می‌کنند، تخمک‌گذاری نکرده و عادت ماهیانه ندارند. بنابراین اگر قصد حاملگی دو‌باره دارید، ممکن است در آغاز مجبور به از شیر گرفتن فرزندتان شوید. ولی بسیاری از مادران بلافاصله پس از زایمان، شروع به تخمک‌گذاری می کنند، بنابراین در دورانی ‌که شیردهی پستانی می‌ کنند نیز به قرص های ضد بارداری مناسبی نیاز دارند.

هر بارداری فشار زیادی را به ماهیچه‌های کف لگن وارد می‌آورد، بنابراین پیش از این‌که وارد مراحل بارداری آینده‌ خود شوید، بازسازی قوای ماهیچه‌ های کف لگن با تمرین کگل ایده خوبی خواهد بود.

اگر می‌خواهید در مسیر بارداری، سالم و شاد باشید، باید آن را با حداکثر توان شروع کنید. بنابراین زمان دادن به بدن تان برای بازگشت به وضعیت عادی، خوردن خوراکی‌های سالم، ورزش کردن، کنترل وزن و آرامش خاطر کافی قبل از بارداری مجدد، بسیار عاقلانه است.

  

فرزند اول شما تنها بین یک پدر و مادر به دنیا آمد، ولی فرزندان بعدی در میان خانواده به دنیا می‌آیند. بچه اول باید دورانی را به عنوان تک فرزند خانواده طی کند و شما نیز باید زمان مناسبی را برای ورود دومی انتخاب کنید. برای مثال، ممکن است مجبور باشید برای آمادگی ورود دومین فرزند، اولین فرزند را از شیر بگیرید و فرزند بزرگ تر خود را به مهد کودک بفرستید.

روان شناسان معتقدند، دو سال و نیم تا سه سال اختلاف سنی بین دو فرزند بزرگتر و کوچک تر بسیار مناسب است( البته باید سن مادر و خطرات بارداری در سنین بالا را نیز مد نظر قرار داد)، زیرا به کودک بزرگ تر فرصت بیشتری برای عزیز خانواده بودن (بچه بودن) می‌دهد. اما برای هر نکته مثبت، نکته منفی‌ ای نیز وجود دارد، بنابراین به یاد داشته باشید وقتی که با همسرتان در این مورد تصمیم گیری می کنید به مسائل فرزند بزرگ تر نیز توجه کنید.

  

در صورتی‌که آخرین بارداری شما با سقط جنین (حاملگی ختم شده در هفته 20 بارداری) یا مرده‌زایی (حاملگی ختم شده پس از هفته 20 بارداری) پایان یافته، تصمیم‌گیری درباره زمان تلاش دوباره برای فرزندی دیگر به مسائل دیگری نیز بستگی دارد. روش سوگواری و مدت آن فقط به خودتان ارتباط دارد.

دکتر مور می‌گوید: دوباره می‌گویم که این تصمیمی‌ بسیار شخصی است. برخی از زوج‌ها پس از این ضربه روحی، خیلی زود با این مشکل کنار می‌آیند و بعضی دیگر به زمان طولانی‌تری برای سوگواری نیاز دارند.

ممکن است بخواهید برای دریافت نتایج هرگونه آزمایشی که علت سقط جنین شما را آشکار می‌سازد، صبر کنید. گرچه اکثر بانوان در بارداری بعدی خود با سقط جنین روبرو نمی‌شوند. احتمالا درباره بارداری خود بسیار مضطرب خواهید بود و دیگر شادی‌ها و شگفتی‌های بارداری قبلی وجود نخواهند داشت. دکتر مور می‌گوید: از نظر پزشکی، انتظار برای سه ماه بسیار مناسب است. اغلب بانوان برای سه ماه پس از سقط جنین، تخمک‌گذاری نمی‌کنند. به زوج‌ها توصیه می‌کنم، تا زمانی‌که اولین عادت ماهیانه خود را ندیده‌اید، از این روش برای ضد بارداری استفاده کنید.

 

با تعجب، جواب خیر است…

 زوجی ‌که به تازگی ازدواج کرده بودند و به داشتن فرزند نیز بسیار مشاق، درست نه ماه پس از ازدواج فرزندشان به دنیا آمد. و از آنجایی که شدیدا به داشتن فرزند دوم نیز علاقه داشتند، زمانی‌که فرزند اول آنان فقط سه ماهه بود، شیردهی پستانی را متوقف کرده و برای لقاح جنین اقدام کردند. ولی بعد یک‌ سال، هنوز هم بارداری در کار نبود.

دکتر نیرواشنی دوارکا متخصص زنان و زایمان می‌گوید: این زوج دچار ناباروری دومی شدند. این ناباروری بسیار معمول است و از هر شش زوج، یک زوج به آن گرفتار می‌شوند. ناباروری دومی، ناتوانی در لقاح جنین پس از حداقل یک‌ بار بارداری است، بدون در نظر گرفتن این‌که بارداری قبلی با تولد موفق نوزاد، بارداری خارج از رحمی یا سقط جنین خاتمه یافته است یا خیر.

دکتر دوارکا می‌گوید: آسیب دیدن لوله‌ها tubal دلیلِ بیش از 50 درصد از موارد ناباروری، مَنی غیر عادی آقایان، علت بیش از 40 درصد و مشکلات تخمک‌گذاری عامل حدود 30 درصد از تمامی موارد این ناباروری است، به عبارت دیگر دلایل ناباروری دومی نیز مثل علت‌های کلی ناباروری است.

ممکن است، لوله ‌های فالوپ، تحت تاثیر جراحی یا عفونتی آسیب دیده باشند. و یا شاید جراحی رحمی باعث شود محفظه رحم، دچار چسبندگی شود. البته عدم تخمک‌گذاری نیز علتی دیگر برای ناباروری است، همان‌طور که عوامل مردانه مثل کاهش تولید اسپرم یا تولید اسپرمی غیرعادی یا کم تحرک می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 برای آقایان، عفونت‌هایی مثل گوشک (اوریون) می‌تواند باعث ناباروری شود. دکتر دوارکار می‌گوید: بانوان با سن کمتر از 35 سال، اگر پس از یک‌سال تلاش برای لقاح جنین، باردار نشدند و بانوانی که بیش از 35 سال سن دارند، پس از شش ماه اختلال در لقاح جنین، باید برای بررسی احتمال ناباروری دومی به پزشک مراجعه کنند.

 

مطالعه بیشتر: 

1- بهترین زمان برای بارداری فرزند دوم و فاصله سنی میان دو فرزند

2- ناباروری ثانویه یا ناباروری در بارداری دوم

3- مقایسه عوارض زایمان طبیعی با سزارین

4- مشکلات والدین برای بارداری دوم یا فرزند دوم

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

نی نی پلاس

چگونه بعد از چند سال باردار شویم

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

سقط جنین

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

این بخش در حال طراحی می باشد

چگونه بعد از چند سال باردار شویم
چگونه بعد از چند سال باردار شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *