چطور بارداری موفق داشته باشیم

 
helpkade
چطور بارداری موفق داشته باشیم
چطور بارداری موفق داشته باشیم

چگونه احتمال بارداری را افزایش دهیم

 

در این جلسات، معمولاً ازمایش هایی برای شما درخواست داده می شود و همچنين فولیک اسید و دیگر مکمل های موردنیاز حاملگی برای شما تجویز خواهد شد. در معاینات پیش از بارداری، دربارۀ داروهای مصرفی خویش با پزشکتان صحبت کنید. مطمئن شوید که استفاده از آن ها در باروری یا زمان بارداری شما تأثیری ندارد و بی خطر است. ملاقات با پزشک قبل از حاملگی میتواند به شانس شما برای داشتن یک بارداری سالم کمک کند.

 

بارداری موفق

چطور بارداری موفق داشته باشیم

 

چگونه احتمال بارداری را افزایش دهیم؟

برنامه ریزی برای بارداری سالم

لااقل یک ماه پیش از این که بخواهید باردار شوید باید از قرص های فولیک اسید استفاده نمایید. این ماده مغذی میتواند تا حد زيادي خطر بعضی از عیب های جنینی خاص را کاهش دهد. توصیه خوب دیگری که در این وضعیت میتوانید به یاد داشته باشید این است که عادات غیر سالم خویش مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا استفاده از مخدرها را کنار بگذارید. وزن سالمی داشته باشید و مصرف کافئین خویش را به کم تر از 300 ميلی گرم در روز کاهش دهید.

 

چکاپ کامل داشته باشید

نگرانی از وضع سلامت بدن امکان دارد سبب کاهش باروری شود؛ به عنوان مثال، داشتن اضافه وزن، استفاده از دخانیات، تغذیه نامطلوب، خستگی زیاد، استرس های شدید و… امکان دارد روی احتمال باروری تأثير منفی بگذارد؛ در نتیجه لازم است پیش از اقدام به باروری به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کامل شوید.

 

همچنین، در صورت وجود هر نوع بیماری مزمن یا ژنتیکی، درمانهای سنگین دارویی، کم کاری تیروئید، دیابت، فشار خون بالا یا سابقه خانوادگی بیماری های جدّي لازم است که پیش از حاملگی بررسی های لازم روی سلامت زن و شوهر انجام شود.

 

بهتر است ازمایش خون بدهید، هورمون هایتان بررسی شود و واکسن های لازم را بزنید. داشتن اگاهی از وضعیت سلامت تان سبب می شود با خیال راحت و ارامش بیشتری اقدام به حاملگی بکنید. حتماً با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا ازمایش های لازم را برایتان تجویز کند.

 

افزایش شانس بارداری

 

زمان تخمك گذاری و افزایش شانس بارداری

جالب بدانید چنانچه شما از زمان دقیق تخمک گذاری آگاه باشید، و در این موقع مقاربت و اقدام به بارداری داشته باشید شانس بارداری بیشتری دارید.

 

اگر پریود شما مرتب است معمولاً روز ۱۴ از نخستین روز قاعدگی تخمك گذاری انجام می شود.اگر پریود شما نامرتب است میتوانید از پزشک خویش یاری بگیرید.پزشک با معرفی شیوه های مختلف برای تعيين تخمك گذاری به شما کمک خواهد کرد.

 

گفتیم برای سرعت حاملگی، تخمک گذاری منظم و اسپرم کافی و با کیفیت و روابط جنسی مراقبت نشده احتیاج است.

 

در صورتی که تخمک گذاری انجام نشود و اسپرم به مقدار کافی و خوب نباشد، و همینطور لوله های فالوپ بسته باشند، احتمال حاملگی بسیار کاهش یافته و شانس بارداری صفر است.

 

بالا بردن شانس بارداری

 

رژیم بارداری سالم

تغذیه نقش بزرگی در داشتن بدن و سیستم تناسلی سالم بازی می کند. منبع ساخت و ساز هورمون ها، در غذاهایی است که می خوریم. آنتی اکسیدان ها که محافظ تخمك و اسپرم دربرابر رادیکال های ازاد هستند هم در غذاهایی که استفاده می کنیم وجود دارند. همان طور که این چنین ماده های مغذی برای حاملگی مفید هستند، برخی از موادغذایی و شیمیایی هم که به غذاها اضافه میشوند میتوانند برای سلامتی و بارداری مسئله ساز باشند.

 

همیشه باید با یک رژیم غذایی متعادل تغذیه کنید. غذا های مختلفی که به شما کمک می کند نیازهای روزانه از آهن، کلسیم، اسید فولیک، و پروتئین دریافت کنید را هدف قرار دهید. شما میتوانید این مواد مغذی را از کشمش، سبزیجات تیره، حبوبات، بروکلی، و غنی شده نان غلات کامل دریافت کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ هم مهم هستند. چنانچه شما گیاه خوار هستید، مجبور نیستید که ماهی را برای امگا ۳ استفاده کنید. میتوانید آن ها را از دانه های کتان و گردو دریافت کنید.

 

کنار گذاشتن استفاده از سیگار برای افزایش قدرت باردار شدن زوجین

چنانچه زوجی که در حال کوشش برای باردار شدن هستید، بدون هیچ علت و مشکل پزشکی باردار نمی شوید، بدانید که درصورتی که سیگاری هستید، احتمالا دلیل اساسی ناباروری شما همین سیگار کشیدن می باشد.

 

پس در اسرع وقت آنرا ترک کنید، زیرا نتایج مطالعه های اخیر دانشمندان نشان داده است که سیگار کشیدن میتواند قدرت باردار شدن زوجین را تا 50٪ کاهش دهد! چنانچه شما و یا شریک زندگیتان سیگاری هستید، احتمالا همین عادت دلیل اصلی عدم توانایی شما در باروری خواهد بود. پس میتوان ادعا کرد که ترک این عادت در زمان کوشش برای حامله شدن و پاک سازی بدن از تمام مواد شیمیایی زیان آور، گامی مهم بسوی افزایش شانس بارداری زوجین به شمار می رود.

 

چطور بارداری موفق داشته باشیم

چگونه حاملگی موفقی داشته باشیم

 

برنامه ورزشی منظم

بعضی از زنان دچار تنبلی تخمدان هستند و نسبت به زنانی که تخمدان های فعال دارند، مقدار تخمک گذاری ماهانه در آن ها به مراتب کم تر است.

 

پرداختن به ورزش هایی مثل ایروبیک، پیاده روی های سریع، شنا و غیره لااقل 3 بار درهفته بطور منظم و هر بار به مدت 1- 0/5 ساعت، علاوه بر حفظ نشاط و شادابی، سرعت رها شدن ماهانه تخمک ها و حفظ باروری را به مقدار زيادی افزایش می دهد.

 

لازم به یادآوری است انجام ورزش های مرتب در بین مردان هم با افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها و همینطور افزایش کیفیت آن ها همراه است.

 

به وزن سالم بدن برسید.

درصورتی که اضافه وزن دارید، دو برابر بیش از زنی که وزن طبیعی دارد طول میکشد که باردار شوید. درصورتی که کمبود وزن دارید، میتواند تا چهار برابر طول بکشد. با دکتر خویش در خصوص تمرین رژیمی حرف بزنید که به شما کمک کند تا به شاخص حجم بدن طبیعیBody Mass Index)( برسید.

 

درصورتی که وزن بدنتان مناسب است، رژیم خویش را سازگار و سلامت نگه دارید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

بارداری و زایمان راحت با…


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


مشاوره تلفنی طلاق


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان


انواع اکسسوری مردانه ویژه هدیه روز پدر


تعیین جنسیت پیش از بارداری


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

اگه میخوای برای زودانزالی کاری کنی،کلیک کن


پیشنهاد خرید آنلاین کفش زنانه


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

زود انزالی|باچند تمرین ساده مشکلت رورفع کن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

10 روش برای بارداری سالم

از اقدامات قبل از بارداری که باید حتما به آن توجه شود کنترل وزن و ورزش کردن می باشد زیرا تاثیر زیادی در سلامت مادر و جنین دارند و به بارداری سالم کمک می کنند.

 

در طول بارداری برخی از مسایل هستند که همچون شرایط فیزیکی و روحی اهمیت دارند. در کنار همه تغییراتی که در طول بارداری تجربه می کنید، سلامت شما و فرزندتان به توجه شما و نوع خوراکی هایی که میل می کنید بستگی مستقیم دارد. وقتی متوجه می شوید همه اعمال و خوراکی های شما تاثیر مستقیم روی جنین دارد، با احتیاط بیشتری غذاهای خود را انتخاب خواهید کرد.در کنار همه این نگرانی ها، 9 ماه بارداری مملو از تجربه های مختلفی همچون لذت و ترس است. در این دوران باید برای حفظ سلامت خود ورزش های دوران بارداری را انجام دهید و مواد غذایی مضر همچون قهوه را کنار بگذارید.اگر قصد باردار شدن دارید بد نیست 10 موردی که در ادامه توضیح داده ایم را با دقت مطالعه کنید.

10. آماده شدنآمادگی برای بچه دار شدن باید دست کم از سه ماه قبل آغاز شود. چرا اینقدر زود؟ هرچه شما سالم تر باشید، فرزند سالم تری به دنیا خواهید آورد.ملاقات با دکتر زنان نخستین قدم برای بارداری سالم است. در این ملاقات باید سوابق پزشکی خانوادگی خود و همسرتان و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید را به پزشک بگویید. پزشک زنان باید  مطمئن شود که شما واکسن های خود، مخصوصا سرخچه و آبله مرغان را به موقع زده اید. زیرا این واکسن ها، ویروس های ضعیف شده هستند و نمی توان در دوران بارداری آنها را تزریق کرد.

چطور بارداری موفق داشته باشیم

باید آمادگی لازم برای یکسری تغییرات در زندگی روزانه خود را داشته باشید. اگر گربه دارید سعی کنید ظرف شن او را دیگر شما تمیز نکنید. در مدفوع گربه ها انگل وجود دارد که می تواند منجر به بیماری توكسوپلاسموز شود که برای جنین در حال رشد خطر مرگ دارد. به همین دلیل باید هنگام گلکاری و باغبانی نیز حتما دستکش دست خود و از خوردن گوشت های نیم پز نیز خودداری کنید.

در طول بارداری باید قرص های ویتامین مصرف کنید. باید حداقل یک ماه پیش از بارداری، روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک به بدن خود برسانید.پیش از بارداری حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل دندان و لثه ندارید. برخی از شواهد نشان می دهند بیماری های دهان و دندان می تواند به تولد نوزاد با وزن کم منجر شود.

9. کنار گذاشتن داروهادر دوران بارداری نمی توانید به راحتی گذشته داروهای مسکن همچون ایبوپروفن برای سردردهای خود مصرف کنید. هر چیزی که می خورید، حتی دارو، بر رشد کودک شما تاثیر می گذارد. هنگامی که دارویی وارد جریان خون شما می شود از جفت می گذرد و وارد سیستم بدن کودک می شود.

 

 

 

 کدام داروها در طول بارداری بی خطر هستند؟ به این پرسش نمی توان پاسخ صریحی دارد. پزشک می تواند به شما کمک کند که چه داروهایی را در طول بارداری مصرف کنید. اگر تصور می کنید که داروهای گیاهی یا درمان های خانگی می تواند امن تر باشد، حتما به خاطر داشته باشید که آنها نیز از طریق جفت به جنین می رسند و روی رشد کودک شما تاثیر مستقیم دارند. بنابراین، اگر مطمئن نیستید کاری انجام ندهید و ابتدا از پزشک خود مشاوره بگیرید.

8. خوردن سبزیجاتدر دوران بارداری هر چه می خورید و می آشامید، منبع تغذیه جنین شماست. بنابراین، یخچال خود را از مواد غذایی سالم و پرانرژی و خوراکی هایی که سرشار از ویتامین های B6، B12، آهن، کلسیم و اسید فولیک هستند، استفاده کنید.موز و همه دانه های خوراکی مملو از ویتامین B6 هستند و باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شوند. سیب زمینی شیرین ویتامین آ دارد و برای رشد استخوان ها بسیار مفید است. اسفناج و ماهی سالمون سرشار از کلسیم هستند و از پوکی استخوان زن باردار جلوگیری می کنند و باعث تراکم بیشتر استخوان های جنین می شوند.به هیچ وجه تصور نکنید با خوردن قرص های ویتامین همه ویتامین های بدن شما کامل می شوند. باید از مواد خوراکی واقعی نیز برای ویتامین رسانی به بدن خود نیز استفاده کنید.

7. از مواد خطرناک دوری کنیددر دوران بارداری باید از خوراکی ها و مواد غذایی سمی و خطرناک پرهیز کنید. بسیاری از مواد سمی در غذاهایی که به طور روزانه مصرف می کنیم، پنهان هستند. باید از خوردن غذاهایی که حاوی باکتری لیستریا یا باکتری هایی که می توانند از جفت عبور کنند، خودداری کنید. این باکتری ها می توانند منجر به سقط جنین شوند. مگر پنیرهایی که خودتان با شیر هموژنیزه تهیه می کنید، پنیرهای سفید فرانسوی همچون بری و کاممبر و پنیر فتا جزو مواد غذایی مضر هستند. تخم مرغ ، ماهی، گوشت مرغ  و گوشت قرمز نیز نباید به صورت خام یا نیم پز مصرف شود.

برخی از غذاهای دریایی شامل مقادیر زیادی جیوه هستند که باید در دوران بارداری از مصرف آنها پرهیز کرد. در این دوران همچنین باید سیگار را ترک کنید. نوشیدن قهوه در دوران بارداری بحث های مختلفی دارد. برخی معتقد هستند که چون جریان خون جنین را افزایش می دهد پس مضر نیست. البته باید به مقدار بسیار کم مصرف شود.

6. تسلیم ویار شدنتعدادی از خانم ها ویار ترشی، بستنی و … دارند و کاملا نرمال است. اما پیش از آنکه بر اساس هوس های خود پیش بروید به رشد کودکتان بیندیشید. خوردن چیزهایی که برای آن ویار دارید بد نیست اما اگر حد تعادل را نگهدارید.گاهی هوس کردن می تواند در نتیجه کمبود بدن برای آن ماده غذایی باشد. اما گاهی هم اینگونه نیست. خانومی که مکعب های یخ را گاز می زند، ممکن است کم خونی داشته باشد و یخ به هیچ وجه آن را درمان نمی کند.

به طور کلی، ویار مساله خطرناکی در دوران بارداری نیست. اما اگر هوس مواد غیرخوراکی را داشته باشید، حتما مضر و خطرناک است. برخی ازخانم ها هوس گچ، زغال، خمیردندان، خاک و … دارند که در واقع نشانه های «پیکا» است. خوردن این مواد برای بدن شما و جنین شما ضرر دارد زیرا حاوی انگل و مواد سمی هستند و باعث می شود تا بدن شما و جنین مواد مغذی غذاها را به راحتی جذب نکند.

5. تحرک داشته باشیددر دوران بارداری خود ورزش کنید. روزانه 30 دقیقه ورزش در دوران بارداری می تواند به کاهش دردهای کمر و یبوست – دو بیماری رایج بارداری – کمک کند. ورزش همچنین کمک می کند خواب راحت و احساسات بهتری داشته باشید.

ورزش در بارداری همچنین موجب کاهش درد زایمان می شود و می توانید امید داشته باشید پس از زایمان دوباره به وضعیت قبل باز می گردید. ورزش های هوازی در کم کردن دل به هم خوردگی های دوران بارداری هنگام صبح نقش موثری دارند.برخی ورزش ها همچون پیاده روی، یوگا، شنا و ایروبیک های سبک بسیار خوب هستند.

 

4. زیاده روی نکنیدوقتی باردار هستید، زندگی به هیچ وجه نمی ایستد. زمانیکه با خستگی های سه ماهه نخست در حال جنگ هستید، ممکن است احساس کنید می توانید دنیا را بگیرید. بعلاوه، اشتیاق زیادی نیز برای انجام همه کارها دارید. شاید این انگیزه ای شود تا کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید. خوبی مشغول بودن ذهن و بدن این است که از عصبانیت های دوران بارداری کاسته می شود.

 

 

 

انجام اینگونه  کارهای اضافه بر سازمان در خانه یا محل کار هیچ ضرری ندارند. مهم این است که بدانید چه زمانی در آستانه زیاده روی – روحی و جسمی – قرار دارید. اگر احساس گیجی یا ضعف کردید، دست نگه دارید و استراحت کنید. این زمانی است که بدن شما به اکسیژن بیشتری نیاز دارد زیرا نمی تواند به این ترتیب به کار خود ادامه دهد.در این گونه موارد دمیدن و فوت کردن می تواند کمک کننده باشد. البته عدم توانایی در نفس کشیدن مقوله جداگانه ای است. اما اگر خسته شدید و ضربان قلب شما بالای 140 بار در دقیقه رسید، حتما به خود استراحت دهید تا تپش های قلب طبیعی شوند.

3. راحت بخوابیدخستگی بارداری در سه ماهه دوم تا مدتی ازبین می رود و دوباره در سه ماهه سوم باز می گردد که اصولا با خشم هم همراه است. شما باید در طول روز بین 8 تا 9 ساعت بخوابید تا انرژی لازم را در طول روز داشته باشید. خوب است اگر پس از ناهار نیز حدود 20 دقیقه چرت بزنید.اگر عادت دارید روی شکم خود بخوابید، باید در دوران بارداری آن را تغییر دهید. دراز کشیدن روی پهلوی چپ باعث افزایش جریان خون شما و جنین می شود. سعی کنید یک متکا بین زانوهای خود بگذارید و متکایی نیز کنار شکمتان بگذارید تا راحت تر بخوابید.

اگر به هر دلیلی شب خواب راحتی نداشتید، سعی کنید در طول روز کمبود خواب خود را جبران کنید. چرت زدن هنگام ناهار یا بعد از کار می تواند در آرامش ذهن شما موثر باشد. با این کار، شب هم راحت تر می خوابید.

2. شکایت نکردندر طول بارداری ناراحتی هایی همچون سوزش معده بسیار اذیت کننده هستند. سوزش معده ممکن است در هر دوره ای از بارداری سراغ شما بیاید اما وقتی شکمتان بزرگ تر شود، احتمال این ناراحتی نیز بیشتر خواهد شد. افزایش هورمون پرژسترون باعث به تاخیر افتادن روند گوارش و هضم غذا می شود و شل شدن دریچه ای می شود که مانع از ورود اسید معده به مری می شود.

برای مبارزه با سوزش معده بهتر است لقمه های کوچک بردارید و یک ساعت از اتمام غذا دراز نکشید. اگر هنگام شب دچار سوزش معده شدید، با استفاده از یک بالشت سر خود را بالاتر بگذارید و به حالت لمیده بخوابید. استفاده از داروهای مسکن سوزش معده در دوران بارداری ضرری ندارند اما برای اطمینان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گرفتگی پاها در سه ماهه دوم و سوم بسیار آزار دهنده است. دلایل مختلفی برای افزایش این درد وجود دارد از جمله باید به کم آبی کودک اشاره کرد که منجر به ایجاد فشار در اعصاب نخاعی می شود. البته خبر خوب این است که با کمی پیشگیری می توانید از بروز این دردها جلوگیری کنید. کشیدن پاها پیشگیری خوبی است اما انگشتان پای خود را نکشید زیرا منجر به گرفتگی عضلات می شود. ورزش کردن، مخصوصا پیاده روی و همچنین ماساژ دادن پاها و گرم نگه داشتن آنها نیز در پیشگیری این ناراحتی ها موثر هستند.

1. کم کردن استرس9 ماه انتظار هنگامی که برای دیدن نوزاد خود اشتیاق دارید، بسیار طولانی به نظر می رسد. اضطراب شما در مورد بارداری و تولد نوزاد، کارهای خانه و محل کار تاثیر مستقیم روی رشد جنین دارد.  استرس زیاد می تواند منجر به دردهای زایمان زودهنگام شود زیرا باعث ترشح هورمون های انقباض می شود. اضطراب های شدید منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدون شما و کم شدن وزن جنین می شود.

اینکه چه میزان استرس زیاد نامیده می شود کار ساده ای نیست. اما در برخی از خانم ها اجرای کارهایی که موعد مقرر دارند، پر از استرس است. اگر بیشتر اوقات دلواپس، گیج یا در حال گریه هستید باید از یک مشاور خوب کمک بگیرید. باید بیاموزید چگونه با نگرانی های خود کنار بیایید.منبع:bartarinha.ir

بارداری و زایمان راحت با…

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


بهترین قیمت رزرو هتل برای نوروز1400


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

چطور بارداری موفق داشته باشیم

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


ارسال محرمانه محصولات جنسی


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


انواع جراحی زیبایی سینه


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

چطور بارداری موفق داشته باشیم

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

اقدام به بارداری موفق – اگر می خواهید بچه دار شوید و یک فرشته کوچک را وارد این دنیا کنید،وب سایت “تو راهی” در کنار شماست تا جامع‌ترین اطلاعات بارداری را در اختیار شما قرار دهد.

لذت داشتن یک نوزاد و فرزند یک هدیه از جانب خداوند مهربان و کائنات است.بدون استرس زمان اقدام بارداری را سپری کنید و از آن لذت ببرید.زیرا استرس باعث می شود که غده ای که تخمک گذاری را تنظیم می کند (هیپوتالاموس) به خوبی عمل نکند.قبل از بارداری نکته‌ها و مسائل مهمی را بهتر است بدانیم که به آنها می پردازیم.

اگر شما تصمیم به اقدام به بارداری گرفته‌اید، حتما سوال می‌کنید برای بچه دار شدن چه کنیم؟در اینجا مطالب و نکاتی را خدمت شما مطرح می‌کنیم.انشاالله با آگاهی کامل خواهید شد; نوزادی سالم را به دنیا می‌آورید.از آنجا که دوران بارداری مهم‌ترین و زیباترین و خاطره‌انگیزترین دوران در زندگی هر خانم بشمار می‌رود،

این تصور اشتباه است که اگر نوزادی متولد شود اختلافات حل می‌شوند.این‌چنین نیست; معمولا بعد از بارداری، به دلیل استرس بالا و دغدغه‌ی والدین این اختلافات بیشتر می‌شود.متاسفانه اکنون کودک شماست که با اختلافات شما آسیب می‌بیند.اگر مشکلات بین خود و همسرتان یا مشکلات کاری خود را حل کردید،حالا اقدامات قبل بارداری را انجام دهید.

برای داشتن شرایط بارداری سالم، آمادگی روحی، نکته ای مهم قبل از حاملگی است که متاسفانه گاهی فراموش می شود.داشتن روحیه‌ای خوب و روانی آرام از مقدمات اصلی بارداری است.قبل از اینکه تاثیرات منفی نادیده گرفتن آمادگی روحی قبل از بارداری بر شما و خانواده و حتی نوزادتان تاثیر بگذارد، خودتان را از این نظر آماده کنید.

با خیالی آسوده با شفافیت و آرامی با همسرتان در باره اقدام برای بارداری حرف بزنید.بچه دار شدن مسئله ای نیست که گفتگو در باره آن را به آینده موکول کنید.برنامه ریزی برای باردار شدن مسیر شما را خیلی مشخص تر خواهد کرد.اگر از حرف زدن با همسرتان در این باره نگرانید، دلتان را به دریا بزنید و قبل از باردار شدن با همسرتان صحبت کنید.

برای راحت تر  صحبت کردن بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

با تهیه کتاب در باره آمادگی قبل از حاملگی و خودشناسی و خانواده خیلی بهتر می توانید به نتیجه برسید.2جنبه های مالی پیش از حاملگی۲-ص

شرایط مالی خودتان را قبل از اقدام بارداری در نظر بگیرید و برای دوران حاملگی و زایمان و نوزاد خود برنامه ریزی کنید.برنامه ریزی قبل از بارداری به شرایط مناسب روحی شما کمک می کند.

استرس و اضطراب قبل از بارداری اثرات منفی مخصوصا در زنان به وجود می آورد.استرس و افسردگی یکی از عوامل ناباروری در زنان است.همچنین باعث نامنظم شدن تخمک گذاری و حتی باعث می شود که در یک دوره هورمون هیپوتالاموس درست کار نکند و کلا تخمک ایجاد نشود.

کودکان مادرهایی که استرس دارند خیلی بیشتر گریه می کنند.البته این امر به نوع استرس و اضطراب (همیشگی یا موقتی –  شدید یا خفیف و غیره) شما بستگی دارد.کودکان مادرهایی که استرس دارند خیلی بیشتر گریه می کنند.از این رو به روانشناس خوبی رجوع کنید تا آرامش خود را بدست بیاورید.

برای کاهش استرس می توانید در صفحه ” آهنگ بارداری ” از مجموعه آهنگ های آرام بخش وب سایت توراهی استفاده کنید.

قبل از اقدام بارداری برای انجام آزمایش های روتین قبل از بارداری و معاینات پیش از حاملگی به پزشک مراجعه کنید.معاینات پیش از بارداری به شما کمک می کند تا موارد و داروهای مورد نیاز خود را بشناسید.صرف بعضی از داروها برای اقدام به بارداری و دوران بارداری می تواند مشکل ساز و خطر آفرین باشد.

حداقل ۳ ماه قبل از اقدام برای بارداری بهتر است به پزشک مراجعه کنیم.پزشک با گرفتن یک شرح‌حال دقیق به شما خواهد گفت که اجازه باردارشدن رادارید یا خیر؟

ابتدا پزشک معاینه‌تان می‌کند; برایتان آزمایش سرطان دهانه‌ی رحم یا پاپ اسمیر انجام می‌دهد; تا از عفونت‌های واژینال و مشکلات رحمی آگاهی پیدا کنید.درمان به‌موقع از مشکلات در بارداری پیشگیری شود.یک معاینه دقیق از پستان‌ها توسط پزشک انجام می‌شود.اگر سابقه بیماری سرطان پستان در خانواده شما باشد; ممکن است با توجه به شرایط سنی شما برایتان سونوگرافی یا ماموگرافی درخواست نماید.اگر مشکلی نداشته باشید به شما اجازه‌ی بارداری داده می‌شود.سپس یک سری موارد را بررسی می‌کند که ما در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد.

در مورد تمام داروهای مصرفی و بیماری و مشکلات خود با پزشک مشورت کنید.

قبل از اقدام، اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا مبتلا بودید به پزشک خود اطلاع دهید.اگر در حال حاضر بیماری زمینه‌ای دارید حتماً قبل از مشاوره با پزشک زنان و اقدام به بارداری، با پزشک خودتان در مورد بیماری صحبت کنید.از پزشک خودتان حتماً اجازه بارداری بگیرید.اگر دارویی مصرف می‌کنید حتماً پزشکتان را مطلع کنید; تا دوز و مقدار دارو را برای شما تنظیم یا دارو را قطع کند; چون مصرف بعضی داروها در بارداری تراتوژن‌زا است.بنابراین دوست عزیزی که قصد اقدام به بارداری رادارید، لازم است بیماری‌هایی که داشتید یا دارید رو به پزشک اطلاع دهید. مثل:

ضمناً اگر در حال حاضر دوره‌های پریودی شما نامرتب است، یا مشکلات قاعدگی دارید باید بررسی شوید و درمان شوید.

وجود هر نوع بیماری را در خانواده‌ی خود به پزشک اطلاع دهید. مثل:

پزشک اقدامات لازم را با توجه به سابقه‌ی خانوادگی و خصوصیات جسمی شما انجام می‌دهد.

هر نوع سابقه در حاملگی قبلی مثل:

برای اقدام به بارداری موفق ، سابقه‌ی هر نوع عمل جراحی در قبل یا حاملگی قبلی باید به پزشک اطلاع داده شود. مانند:

هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید می‌تواند بر نتیجه اقدام به باردار شدن شما موثر باشد.بنابراین داروهای مصرفی را باید به پزشک خودتان اطلاع دهید.ممکن است نیاز باشد دارو قطع شود و یا در مورد دوز و مقدار دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید.هیچوقت دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.البته از ۳ ماه قبل از بارداری باید قرص فولیک اسید که دوز آن توسط پزشک شما مشخص می‌شود بخورید.قرص یدوفولیک و مولتی‌ویتامین بدون آهن و معمولی هم از داروهایی هستند که برای اقدام به بارداری تاثیر بسیاری دارند.داروهای دیگر در صورت نیاز توسط پزشک شما در خواست می‌شود.قرص فولیک اسید یا یدوفولیک از یکسری مشکلات مثل نقایص لوله‌ی عصبی و مشکلات مغزی و نخاعی جلوگیری می‌کند.

سابقه‌ی مصرف دارو: هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید باید به پزشک خودتان اطلاع دهید ممکن است نیاز باشد دارو قطع شود و یا در مورد دوز و مقدار دارو با پزشک معالج خود مشورت کنید. هیچوقت دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. البته از ۳ ماه قبل از بارداری باید قرص فولیک اسید که دوز آن توسط پزشک شما مشخص می‌شود بخورید یا قرص یدوفولیک و مولتی‌ویتامین بدون آهن و معمولی. داروهای دیگر در صورت نیاز توسط پزشک شما در خواست می‌شود. قرص فولیک اسید یا یدوفولیک از یکسری مشکلات مثل نقایص لوله‌ی عصبی و مشکلات مغزی و نخاعی جلوگیری می‌کند.

حداقل ۳ ماه قبل از بارداری یک سری آزمایشات را انجام دهید.لیست آزمایشات ضروری که از اقدامات ضروری بارداری است عبارتند از:

برای اقدام به باردار شدن داشتن شرایط جسمانی مناسب (شرایط باردار شدن) قبل از بارداری امری مهم است.

آمادگی جسمانی به شما کمک می کند دوران بارداری را بهتر پشت سر بگذارید و بچه سالمی به دنیا بیاورید.

مشاوره تلفنی

مشکلات، سوالات و نگرانی‌های خود را با کارشناس باتجربه و دلسوز درمیان بگذارید.

مشاوره قبل از بارداری برای اقدام

چطور بارداری موفق داشته باشیم

وزن مناسب احتمال نتیجه‌ي مثبت اقدام به بارداری موفق را افزایش می دهد.اضافه وزن احتمال باردار شدن شما را کم می کند.کاهش وزن نیز باعث  دوره های قاعدگی نامنظم و در نتیجه کاهش احتمال حاملگی می شود.داشتن یک رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری کمک چشم گیری به شما خواهد کرد.اغلب زن‌ها خودشان به اندازه‌ی کافی نگران وزنشان هستند; آن‌ها دوست ندارند شخص دیگری هم این موضوع را به آنها بگوید. ولی این نکته مهم است.بارداری در زنانی که زیاد چاق یا لاغر نباشند،راحت‌تر پیش می‌رود.

زنانی قبل از بارداری اضافه‌وزن دارند، بیشتر در معرض خطر دیابت یا فشارخون بالا در دوران بارداری قرار می‌گیرند.خانم‌های چاق هستند یا اضافه وزن دارند، معمولاً احتمال بیشتری دارد که نوزادشان از طریق سزارین به دنیا بیاید.

زنانی که در بارداری کمبود وزن دارند، در معرض به دنیا آوردن نوزادانی بسیار کوچک (کمتر از وزن تولد) هستند.

سعی کنید قبل از بارداری به وزن طبیعی و سالم برسید.تلاش برای کاهش وزن پس از بارداری، حتی باوجود اضافه‌وزن، توصیه نمی‌شود.پس سعی کنید قبل از بارداری با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش به وزن ایده‌آل برسید.

اکثر ما به انواع عفونت‌ها مصون شده‌ایم.چه از طریق ابتلا به بیماری (به‌طور مثال اکثر ما نسبت به آبله‌مرغان مصون شده‌ایم چون وقتی بچه بودیم به آن مبتلا شده‌ایم).این باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن ما نسبت به ویروس آبله مرغان پادتن بسازد؛ که از طریق انجام واکسیناسیون با تزریق واکسن پاتن ساخته می‌شود. عفونت‌های ویروسی مثل سرخجه و ویروس گربه یا toxo قبل از بارداری توسط پزشک بررسی می‌شود.در صورت لازم درمان می‌شود، یا در صورت نیاز واکسینه می‌شوند.اکثر مردم نسبت به سرخک، اوریون، فلج اطفال و دیفتری واکسینه شده‌اند.

بعید است پزشک شما مصونیت شمارا در برابر تمام این بیماری‌ها کنترل کند.بعلاوه این بیماری‌ها، معمولاً عوارض نامطلوبی برای بچه ندارد.اما خطر کمی وجود دارد که ویروس آبله‌مرغان، از مادر به جنین منتقل شود.اگر می‌دانید هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید به پزشک خود بگویید; تا برای اقدام به بارداری، در مورد امکان واکسیناسیون مشورت کنید.

سیگار کشیدن می تواند مشکلاتی برای بچه دار شدن زوج‌ها به وجود بیاورد.سیگار مشکلاتی را برای مادر و جنین به وجود می آورد و احتمال سقت جنین را بالا می برد.آقایانی که روزانه سیگار می کشند در معرض ناباروری هستند و حتی با این کار به دی‌ان‌ای خود آسیب می رسانند.برعکس سیگار ورزش است که می تواند اسپرم مرد را سالم و بیشتر کند.

چربی بدن شما تاثیر مستقیمی بر تخمک گذاری و باروری در اقدام بارداری دارد.در حالت عادی پنج درصد وزن شما باید از چربی تشکیل شده باشد.چربی بدن شما قبل از بارداری روی هورمون های شما تاثیر دارند و تخمدان شما را تحریک کرده تا تخمک ها را بسازند.

سلامت دندان برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی برای مادر و جنین در زمان بارداری بسیار مهم است.یک دندان خراب برای مدت‌ها می تواند بدون ایجاد مشکلی در دهان شما به کار خود ادامه دهد.اما این روند در بارداری کاملا متفاوت خواهد بود!در دوران بارداری برخی از هورمون‌ها افزایش یافته و موجب می شوند تا تخریب و فساد دندان خراب سرعت بیشتری پیدا کند.

عفونت دهان رابطه مستقیمی با زایمان زودرس دارد. به همین خاطر می تواند برای جنین خطری جدی باشد.برای جلوگیری از زایمان زودرس و زایمان راحت‌تر آموزش ورزش کگل در بارداری را مطالعه کنید.قبل از اقدام به بارداری حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا از سلامت دندان خود مطمئن شوید.

اسید فولیک قبل از بارداری بیشتر برای جلوگیری از وجود نقض و بیماری در نوزاد است.اسید فولیک  مقدار مشخص شده‌ای از ویتامین برای سلامت سیستم عصبی جنین است.فولات یا فولیک‌اسید نام‌های دیگری هستند که گاهی از آن‌ها استفاده می‌شوند.هرچیز مفیدی در صورتی که بیش از اندازه استفاده شده ممکن است برای شما مضر باشد،

در استفاده از هر گونه دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.درباره ویتامین اسید فولیک و زمان مصرف یا خوردن بیش‌از اندازه اسیدفولیک و مطالبی دیگر در باره فولیک اسید در مقاله ” ویتامین‌های قبل از بارداری” نوشته شده است.

برای زنگ تفریح به موسیقی های آرام پیانو گوش کنید.آهنگ بارداری( مجموعه آهنگ های آرام ): موسیقی بارداریدر این قسمت از توراهی آهنگ های آرام و ساده را برای آرامش مادران و جنین در بارداری جمع‌آوری می‌کنیم.

شما برای بارداری موفق و عبور از دوران بارداری با موفقیت باید بدن خود را با خوراک مناسب تقویت کنید.هر چه زودتر بهتر است مشکلات دستگاه گوارشی خود را برطرف کنید.بعضی مواد مورد نیاز شما برای آمادگی قبل از بارداری مانند:

و دیگر مواد مورد نیاز بدن برای بارداری هستند.

خوراک مورد نیاز بدن با معرفی میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غیره را همراه با توضیحات در قالب یک مطلب در سایت توراهی قرار داده شده; برای خواندن آن روی عنوان همین پاراگراف (۷- تغذیه قبل بارداری) در بالا کلیک کنید.

تغذیه قبل برای بارداری برای زن و قدرت باروری مرد به یک اندازه مهم است.اگر می خواهید بچه‌ای سالم به دنیا بیاورید باید رژیم غذایی مناسبی برای این دوران در نظر بگیرید.تغذیه مناسب در هنگام اقدام بارداری از هر زمانی تاثیرگذارتر است.تغذیه درست قبل از باردار شدن روی دوران بارداری، زایمان و رشد جنین تاثیرگذار خواهد بود.

اگر الکل می نوشید، مصرف الکل را به طور کامل قطع کنید.کافئین را از رژیم غذایی خود خارج کنید و به جای آن از دم نوش های طبیعی(با مشورت پزشک) استفاده کنید.

مصرف سویا را تا جایی که برایتان امکان دارد کاهش دهید چرا که ممکن است باعث کاهش شدید قدرت باروری مادر شود.به هیچ وجه گوشت نیمه پخته نخورید، مطمئن شوید که گوشتی که می خورید کاملا به خوبی پخته شده است.لوبیا و آجیل و بعضی دانه های گیاهی می تواند جایگزین خوبی برای جیره پروتئین در تغذیه شما باشند.میوه‌ها سبزیجات غلات سبوس دار و حبوبات سرشار از فیبر هستند که هورمون های شما را تنظیم می کنند.

کربوهیدرات موجود در بعضی از مواد غذایی می توانند باعث ناباروری شوند.از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید. از کسنرو‌ها و مواد غذایی منجمد بپرهیزید.صبحانه بیشتر و کاملی میل نمایید.

این سؤال ممکن است برایتان پیش آید:چه مدت پس از ترک جلوگیری باردار می‌شوید؟ بیشتر مواقع بستگی دارد به روشی که برای جلوگیری استفاده می‌کنید.برای مثال داروهای هورمونی مثل قرص‌ها زمان بیشتری لازم دارد تا از بدن شما خارج شوند.تخمک گذاری ممکن است در زمان بسیار کوتاهی چند هفته یا چند روز پس از قطع قرص انجام شود.

هیچ قانونی وجود ندارد که مشخص کند که پس از قطع جلوگیری چه مدت باید صبر کنید تا باردار شوید.در حقیقت می‌توانید بلافاصله برای باردار شدن اقدام کنید.اگر مستعد بارداری باشید احتمالاً در اولین اقدام باردار می‌شوید.اما به خاطر داشته باشید اگر دوره‌ی قاعدگی شما نامنظم باشد، ممکن است هر ماه تخمک گذاری انجام نشود; و مشکل را می‌توان در زمان آمیزش شما را برای بارداری تعیین کرد.

ورزش سبک قبل از بارداری باعث افزایش احتمال لقاح پذیری و باروری می شود.مخصوصا اگر اضافه وزن داشته باشید یا تخمدان شما پلی کیستیک باشد.اگر ورزش را برای خود به یک عادت روزانه تبدیل کردید، دوران بارداری بهتری را تجربه خواهید کرد.

سلامت بدن مادر ارتباط مستقیمی با سلامت جنین دارد.بنابراین از همین امروز ورزش کردن را شروع کنید. ورزش‌هایی را انتخاب کنید که از انجام آن‌ها لذت می برید.برای سلامتی ورزش کنید نه برای کاهش وزن، زیرا زمان اقدام بارداری وقت مناسبی برای چربی سوزی نیست.

یادتان باشد در بارداری بدون مشورت با پزشک ورزش نکنید،برخی ورزش‌ها و حرکات بدنی سنگین می‌تواند موجب سقط‌جنین گردد.

√ ورزش در بارداری √ هدیه‌ای برای مارد و جنین

اگر دنبال راههای افزایش شانس برای بارداری سریع فکر می‌کنید; باید زمان تخمک گذاری خودتان را تشخیص دهید.زمان تخمک گذاری یک یا چند تخمک از تخمدان زنان جدا می شود و بهترین شرایط و زمان مناسب برای لقاح به وجود می آید.در هر دوره پروید (قاعدگی) تخمک شروع به وجود آمده و شروع به رشد می کند.هنگامی که به رشد کافی رسید از تخمدان جدا شده با سرعت به طرف لوله فالوپ در زهدان (رحم) به حرکت در می آید.

برای بالا بردن احتمال حاملگی و لقاح باید بتوانید زمان تخمک گذاری خود را تشخیص دهید.بدن شما در هنگام تخمک گذاری تغییرات فیزیکی و هورمونی را تجربه می کند.این تغییرات به شما کمک خواهند کرد تا زمان تخمک گذاری خود را پیدا می کنید.امروزه شما با استفاده از کیت های تشخیص تخمک گذاری هم می توانید استفاده کنید.

از دو روز قبل و یک روز بعد از تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنید.← علائم بارداری قبل از پریود → را مطالعه کنید.

نزدیکی روشی طبیعی برای ادامه نسل انسان‌ها می‌باشد.

بعضی از زنان بدون هیچ برنامه و آمادگی به صورت اتفاقی، بعد از رابطه جنسی و آمیزش حامله می شوند، بعضی دیگر مدت‌ها تلاش می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند، اما باز هم خیلی سخت باردار می‌شوند.به گفته متخصصان تعداد دفعات نزدیکی در یک زوج سالم دو تا سه بار در هفته است.

یادتان باشد که نزدیکی در زمان تخم گذاری بسیار موثر تر است.هرچند هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات نزدیکی هنگام اقدام بارداری وجود ندارد، اما دفعات زیاد و پی در پی گاهی می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

درباره نزدیکی در بارداری  بیشتر بدانید.

مثلا آقایانی که کم اسپرم هستند در صورت زیاد شدن تعداد دفعات نزدیکی، اسپرم آقایان کم می شود و باعث جلوگیری از بارداری می شود.سعی کنید عمل نزدیکی را صرفا برای بچه دار شدن انجام ندهید، لذت، عشق و محبت می توانند در بارداری شما تاثیرگذار باشند.

حالات و روش‌های مختلفی برای نزدیکی وجود دارد، بعضی از آنها شانس بارداری را افزایش می دهند و بعضی دیگر احتمال حاملگی را کم می کنند.اگر در این مورد احساس می‌کنید مشکلی دارید، حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

یک انیمیشن زیبا از حرکت اسپرم به طرف تخمک بعد از اقدام بارداری ⇓

بهتر است قبل از بارداری اطلاعاتی در این باره داشته باشیم.اتفاق بعد از نزدیکی یا مراحل لقاح را با هم مرور می کنیم.اسپرم‌ها از دهانه رحم به داخل رحم وارد می شوند، سپس به طرف لوله رحم حرکت می کنند.

کافی است یکی از اسپرم‌ها بعد از ورود به لوله رحم به تخمک برسد و وارد آن شود تا تخمک را بارور کند.بلافاصله بعد از ورود اسپرم به تخمک، دیواره تخمک تغییر شکل داده و هیچی اسپرم دیگری نمی تواند وارد آن شود.

تا اینجا ۱۱ مورد از مراحل اقدامات قبل از بارداری را با هم مرور کردیم.

در لحظه‌ی ورود اسپرم به تخمک جنسیت جنین تعیین می شود.اسپرمی که دارای کروموزوم Y باشد (پسر) و اسپرمی که کروموزوم X داشته باشد (دختر)

سه تا چهار روز تخمک در لوله رحم باقی می ماند، اما در تخمک بارور شده بعد از ۲۴ ساعت با سرعت شروع به تقسیم سلولی می کند.تخمک بارور شده به (بلاستوسیست) تبدیل می شود. بعد از چند روز تقسیم سلولی در لوله رحم حرکت خود را به رحم آغاز می کند.تقسیم سلولی همچنان ادامه دارد. مدتی بعد بلاستوسیست به دیواره رحم می چسبد. (لانه گزینی)

لکه بینی یا خونریزی کم به همین علت رخ می دهد.لطفا برای  حمایت از ما طریق یکی از آیکون های شبکه اجتماعی زیر این مطلب را به اشتراک بگذارید.

نوشته شده توسط وب سایت “توراهی” و “ویکیپدیا“

نویسنده:

اشتراک در خبرنامه توراهی: مطالب مفید سایت بارداری

ویدئو، عکس و مطالب جذاب در رابطه با سلامت زنان و نوزاد را در شبکه‌های اجتماعی توراهی دنبال کنید.

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

ایمیل خود را وارد کنید. لینک نمایش یا بازیابی گذرواژه برای شما ارسال خواهد شد.

بخش ورود

آیا کرونا از طریق رابطه‌‌ٔ جنسی منتقل می‌‌شود؟ چطور در دوران کرونا رابطهٔ جنسی داشته باشیم؟ در این مطلب با جواب این پرسش‌ها آشنا شوید….

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

آمدنتان همراه نوزاد به خانه، برای شما و همسرتان یک لحظۀ زیبا و به‌یادماندنی است. شما مادر و همسرتان پدر شده‌اید. اولین روز حضور نوزاد در خانه برای…

چطور بارداری موفق داشته باشیم

پدر و مادرها معمولاً نمی‌دانند باید انتظار چه چیزی را در پوشک کودکشان داشته باشند. مدفوع نوزاد رنگ‌ها و غلظت‌های متفاوتی دارد که حتی پدر و مادرهای…

بسیاری از والدین نگران این موضوع هستند که آیا کودک شیرخوارشان نسبت به سنش بزرگ‌تر است یا کوچک‌تر. سازمان بهداشت جهانی برای کودکان زیر یک سال داد‌ه…

وقتی کودکتان بزرگ می‌شود دلتان برای خیلی چیزها تنگ خواهد شد، اما به احتمال خیلی زیاد، عوض کردن پوشک یکی از این دلتنگی‌ها نیست. با این حال، یادتان…

کودک از چه سنی می‌داند غریبه‌ چه کسی است و چگونه باید در مورد تعامل با غریبه‌ها با فرزندتان صحبت کنید؟ در این مطلب با این موضوع بسیار مهم آشنا شوید…

احیای قلبی تنفسی CPR، یک اقدام نجات‌دهنده‌ است که در صورت آموزش آن از قبل، شما می‌توانید برای نجات جان شخصی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد،…

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چه زمانی باید زایمان سزارین را انتخاب کنید؟ در این ویدیو، خانم نیلوفر قاسمی، کارشناس ارشد مامایی و مدیر…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

برخی از زنان برای باردار شدن و تولد کودکشان در زمان مشخصی برنامه‌ریزی نمی‌کنند، اما برخی از زنان تمایل دارند که کودکشان در زمان خاصی از سال به دنیا بیاید. برای این کار لازم است که پیش از اقدام، شما و همسرتان آمادگی کافی برای بارداری را داشته باشید. یکی از اقدامات مهم برای این برنامه‌ریزی داشتن یک اپلیکیشن دقیق برای باردار شدن است که شما می‌توانید همیشه آن را همراه خود در گوشی موبایلتان داشته باشید. این اپلیکیشن همچنین بارداری هفته به هفته و رشد هفته به هفتهٔ جنین را با تصویر در اختیار شما می‌گذارد و با اطلاع دادن زمان مشخص انجام آزمایشات و غربالگری‌های بارداری کمک می‌کند تا دوران بارداری راحت‌تری را پشت سر بگذارید. در این مطلب با شناخت راه‌های افزایش شانس یک بارداری سریع و سالم، در زمان دلخواهتان آشنا شوید.

قبل از باردار شدن، زمینه را برای یک بارداری سالم فراهم کنید. در شرایطی که بدن شما مشکلی نداشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بارداری موفقی را تجربه کنید. بهتر است قبل از اقدام به بارداری یک وقت ملاقات با پزشک زنان و زایمان هماهنگ کنید تا وضعیت سلامت جسمی شما بررسی شود. در این جلسات، معمولاً آزمایش‌هایی برای شما درخواست داده می‌شود و همچنین فولیک اسید و سایر مکمل‌های مورد نیاز بارداری برای شما تجویز خواهد شد. در معاینات قبل از بارداری، دربارۀ داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید. مطمئن شوید که استفاده از آنها در باروری یا دوران بارداری شما تأثیری ندارد و بی‌خطر است. ملاقات با پزشک پیش از بارداری می‌تواند به شانس شما برای داشتن یک بارداری سالم کمک کند. در صورت امکان، لازم است که این جلسات را با همسر خود بروید، چون پزشک برای تکمیل پروندۀ سلامت شما نیاز به اطلاعاتی در مورد همسر شما نیز خواهد داشت. همچنین در صورت وجود هر نوع مشکلی پزشک می‌تواند سریع‌تر نسبت به رفع و درمان آن اقدام کند. مجموعۀ این اقدامات می‌تواند در افزایش شانس باردار شدن شما در زمان دلخواه مؤثر باشد.

هنگامی که در تلاش برای باردار شدن هستید، غذاهای مغذی بخورید. وزن خود را در محدودۀ سالم حفظ کنید. ورزش منظم داشته باشید و سعی کنید هر عادت بدی مانند مصرف سیگار و قلیان، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر را ترک کنید. بهتر است در دوران اقدام برای بارداری، میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌ها را تا حد امکان کاهش دهید. قهوه، چای و نوشابه حاوی کافئین است و پزشکان توصیه می‌کنند زمانی که برای بارداری اقدام می‌کنید، قهوه مصرف نکنید. مصرف مکمل‌های تجویزی توسط پزشک، در سه ماه پیش از بارداری می‌تواند به افزایش قدرت باروری شما و همچنین کاهش مشکلات احتمالی در بارداری کمک کند. اگر حداقل یک ماه پیش از اقدام به بارداری، مصرف فولیک اسید را شروع کنید، احتمال بروز برخی از نقص‌های مادرزادی در جنین به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند در افزایش شانس بارداری شما مؤثر باشد، رابطۀ جنسی به میزان کافی و در زمان مناسب است. با دانستن زمان تخمک‌گذاری می‌توانید با اقدام در روزهای نزدیک به زمان تخمک‌گذاری، شانس باروری خود را به میزان زیادی افزایش دهید. لازم است بدانید که در هر چرخۀ عادت ماهانه تنها یک بار تخمک‌گذاری انجام می‌شود و تخمک حداکثر ۲۴ ساعت زنده می‌ماند. به همین دلیل، اگر در زمان تخمک‌گذاری اسپرمی در رحم شما وجود نداشته باشد، شانس بارداری وجود نخواهد داشت. شما با تعیین زمان حدودی تخمک‌گذاری به روش‌های مختلف می‌توانید در روز‌های منتهی به زمان تخمک‌گذاری با رابطۀ جنسی، شانس حضور اسپرم هنگام آزاد شدن تخمک و در نتیجه باروری خود را افزایش دهید.

اگر دوره‌های نامنظم عادت ماهانه دارید یا حوصلۀ تعیین زمان تخمک‌گذاری را ندارید، بهتر است وقتی تصمیم به باردار شدن گرفتید، پس از پایان خونریزی حداقل هفته‌ای دو تا سه بار نزدیکی داشته باشید. با توجه به این که اسپرم می‌تواند به مدت سه تا شش روز در بدن زن زنده بماند. با این کار احتمال این که در زمان تخمک‌گذاری به میزان کافی اسپرم زنده در رحم شما وجود داشته باشد افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید اگر شما و همسرتان برنامه‌ریزی کرده‌اید که در زمان تخمک‌گذاری و روز‌های نزدیک به آن رابطۀ جنسی برقرار کنید، ابتدا مطمئن شوید که پیش از آن موعد، مدت زمان زیادی را بدون رابطۀ جنسی سپری نکرده‌اید. زیرا همسر شما باید در روزهای قبل از رسیدن زمان تخمک‌گذاری حداقل یک بار انزال را انجام داده باشد. این کار باعث می‌شود که اسپرم‌های تازۀ بیشتری هنگام نزدیکی جنسی شما در مایع منی وجود داشته باشد تا وارد رحم شما شود و شانس باروری را افزایش دهد. اگر هنگام رابطۀ جنسی از روان‌کننده‌‌ها استفاده می‌کنید، دقت کنید که برخی از روان‌کننده‌ها ممکن است خاصیت کشتن اسپرم داشته باشند. برخی از روان‌کننده‌های طبیعی یا بر پایۀ آب نیز می‌تواند در حرکت اسپرم به سمت رحم اختلال ایجاد کند. بهتر است با پزشک خود برای استفاده از روان‌کنندۀ مناسب مشورت بگیرید.

بهترین شرایط اسپرم برای بارور کردن تخمک زمانی است که آنها سالم، قوی و در تعداد زیادی باشد. برای این منظور، همسر شما چند اقدام را می‌تواند انجام دهد:

با وجود انجام تغییرات بالا در سبک زندگی مردان، مدتی زمان لازم است تا اسپرم رشد کند. بنابراین هر تغییری در زمان حال به ایجاد اسپرم‌هایی با ویژگی‌های بهتر در آینده منجر خواهد شد. بهتر است از شوهر خود بخواهید هرچه سریع‌تر عادت‌های غلط خود را ترک و مصرف مولتی‌ویتامین‌ها را آغاز کند تا شانس باروری شما هرچه سریع‌تر افزایش یابد.

اگر مشکل باروری نداشته باشید و در زمان مناسب و به میزان کافی نزدیکی داشته باشید، از زمان شروع به اقدام، به احتمال زیاد ظرف یک تا شش ماه آینده باردار می‌شوید. حدود هشت زوج از هر ده زوجی که به طور منظم نزدیکی داشته و مشکل باروری نداشته‌اند، طی این مدت باردار شده‌اند. اگر مدت زیادی ‌است که برای بارداری به طور منظم اقدام می‌کنید ولی هنوز موفق نشده‌اید، شاید لازم باشد به متخصص مراجعه کنید. مدت زمانی که لازم است پیش از کمک گرفتن از یک متخصص باروری به تلاش خود ادامه دهید، کاملاً با سن شما در ارتباط است. هرچه سن شما بیشتر باشد، قابلیت باروری کاهش می‌یابد.

زنان کمتر از ۳۵ سال، لازم است به مدت یک سال به طور منظم نزدیکی داشته باشند و در صورت موفق نشدن در طول یک سال، لازم است به پزشک مراجعه کنند. اما برای زنان بیشتر از ۳۵ سال، این زمان به شش ماه کاهش پیدا می‌کند. اگر بیشتر از ۳۵ سال و کمتر از ۴۰ سال دارید و شش ماه است که به صورت مداوم برای بارداری اقدام می‌کنید و نتیجه نگرفته‌اید، بهتر است برای مشاوره و بررسی بیشتر، هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص باروری مراجعه کنید. در مورد زنان بالای ۴۰ سال توصیه می‌شود پیش از اقدام تحت نظر یک پزشک متخصص باشند. اگر دلیلی وجود دارد که فکر می‌کنید شما یا همسرتان ممکن است مشکل باروری داشته باشید، می‌توانید بلافاصله یک وقت ملاقات با پزشک تنظیم کنید، زیرا در این شرایط دلیلی برای صبر کردن وجود ندارد.

تغذیه تأثیر مستقیمی روی کیفیت اسپرم مردان دارد. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی نامناسب و بدون ارزش غذایی لازم می‌تواند کیفیت و تعداد اسپرم‌های…

مصرف دخانیات اثر نامطلوبی در باروری دارد. میزان ناباروری در میان افراد سیگاری بالاتر از افراد غیرسیگاری است. اگرچه مصرف سیگار و قلیان لزوماً باعث…

بارداری مانند هر تغییر دیگری در زندگی نیاز به شناخت دارد. با اینکه بسیاری از زنان مشکلی در این زمینه ندارند، بهتر است دربارۀ مشکلات مؤثر در باروری…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

آگاهی از زمان مشخص و درست برای اطلاع از باردار بودن شما، باعث داشتن خیالی راحت‌ بر اساس اقدامی…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

اگر میخواهید باردار شوید یا مدتی است اقدام به بارداری کرده اید، در ادامه این مقاله برنامه سی روزه ای را برای آماده سازی بدن، ذهن و روح شما برای به دنیا آوردن زندگی جدیدی در این دنیا تهیه کرده ایم. در این مقاله، ما درباره روش های آمادگی بارداری، اقدامات لازم برای بارداری، آمادگی برای بارداری اول و آمادگی برای بارداری دوم صحبت می کنیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.


چطور بارداری موفق داشته باشیم

فهرستروز اول تا هفتم آمادگی برای بارداریروز هشتم تا پانزدهم آمادگی برای بارداریروز شانزدهم تا بیست و سوم آمادگی برای بارداریروز بیست و چهارم تا سی ام آمادگی برای بارداری 


 

• روز اول: روش های ضد بارداری را کنار بگذارید
اگر می خواهید باردار شوید، باید هر گونه روش ضد بارداری که از آن استفاده می کردید، را کنار بگذارید. در اغلب موارد می توانید بعد از کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری به سرعت بچه دار شوید. در واقع بسیاری از زنان اولین پریودشان دو هفته بعد از کنار گذاشتن قرص ها رخ می دهد.

هنگامی که پریود شروع شود، اولین چرخه قاعدگی شما و تخمک گذاری تان نیز شروع می شود. برخی زنان به سرعت باردار می شوند اما برخی دیگر ممکن است باردار شدن شان چندین ماه طول بکشد.

• روز دوم: مصرف قرص مولتی ویتامین را شروع کنید
طی کردن یک بارداری سالم به شدت مبتنی بر ذخایر مواد مغذی در بدن است. به پزشک متخصص زنان و بارداری مراجعه کنید و از وی بخواهید تا مولتی ویتامینی مناسب شما برایتان تجویز کند تا بتوانید بدنتان را برای طی کردن زمان بارداری تقویت کنید.
مصرف مولتی ویتامین پیش از شروع بارداری مانع هرگونه کمبود ویتامین یا مواد مغذی در اوایل بارداری می شود و همچنین فرصت دارید چند نوع مولتی ویتامین را امتحان کنید تا ببینید کدام یکی مناسب بدن شما است.

• روز سوم: مصرف فولیک اسید را شروع کنید
علاوه بر مولتی ویتامین، بهتر است از پزشکتان بخواهید تا فولیک اسید را برایتان تجویز کند زیرا فولیک اسید مانع ایجاد نقص های دستگاه اعصاب جنین در اوایل بارداری می شود.

• روز چهارم: تغذیه درستی داشته باشید
همچنین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی لازم را می توانید با رعایت رژیم غذایی درست و سالم به دست آورید. سعی کنید از غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و همچنین غذاهای آماده دوری کنید. اگر می توانید سعی کنید تا سبزیجات و میوه های ارگانیک را در برنامه غذایی تان جای دهید تا کمتر در معرض سموم و آفات کشاورزی قرار بگیرید.

• روز پنجم: ورزش کنید
ورزش کردن حداقل چهار تا پنج بار در هفته روش خوبی برای آمادگی برای بارداری است. سعی کنید حداقل 30 دقیقه فعالیت در هر بار ورزش کردن داشته باشید. می توانید در آغاز با پیاده روی آغاز کنید و از زمان های کوتاه مثل ده تا پانزده دقیقه شروع کنید و کم کم میزان فعالیت ورزشی خود را افزایش دهید.
اگر میخواهید ورزش بیشتری بکنید می توانید دوچرخه سواری، دویدن یا کوه نوردی یا تپه نوردی را امتحان کنید. هرچه بیشتر ورزش بکنید به نفع شما است.

• روز ششم: برای چکاپ سالانه به پزشک مراجعه کنید
حتما سالانه به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکلات مرتبط با سلامتی بتوانید آنها را پیش از دیر و شدید شدن درمان کنید. هنگامی که قصد بارداری دارید، اطمینان حاصل کردن از سلامت بدنتان بسیار مهم است. پزشک شما را معاینه می کند و آزمایشات خون را برای بررسی مواردی از جمله کلسترول و چوبی خون تجویز می کند.


• روز هفتم: مطمئن شوید که همه واکسن های لازم را زده اید
ویزیت شما با پزشک زمان خوبی است که درباره واکسن هایی که باید زده شوند نیز سوال کنید (مانند کزاز، سرخجه و غیره). واکسیناسیون در محافظت از سلامت شما و هم فرزندتان کمک کننده است.

مقاله ویژه سایت: مردان و زنان نابارور چه علائمی دارند؟ 


 

• روز هشتم: برای مشاوره و معاینه قبل از بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
بسته به تعداد عوامل تاثیر گذار (سن، سابقه مشکلات باروری قبلی و موارد دیگر) بهتر است که قبل از بارداری به پزشک متخصص زنان برای انجام معاینات و بررسی های لازم مراجعه کنید. با پزشک درباره هر چیزی که نگران آن هستید از غربال گری برای بیماری های مقاربت جنسی گرفته تا غربالگری برای آمادگی برای بارداری صحبت کنید. برای اینکه در مورد معاینات قبل از بارداری بیشتر بدانید می توانید این مقاله را بخوانید.

چنانچه شما هم قصد بچه دار شدن دارید به شما پیشنهاد می کنیم از خدمات کامل معاینات قبل از بارداری استفاده کنید. با گذراندن تست ها و آزمایشات کامل قبل از بارداری، نتیجه کار یک بارداری سالم و بی خطر خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت با شماره 02144463475 تماس بگیرید.

• روز نهم: چرخه قاعدگی خود را دنبال کنید.
چه از روش های ضد بارداری استفاده می کردید یا خیر، اکنون زمان بررسی و پیگیری چرخه قاعدگی تان فرا رسیده است. مشخص کردن زمان پنجره باروری به شما در زودتر باردار شدن کمک می کند. به علاوه داشتن درک کاملی از عملکرد چرخه قاعدگی می تواند به شما در تشخیص این مورد کمک کند که آیا مشکلی در این میان وجود دارد (لکه بینی، پریودهای نامنظم و غیره) یا خیر. به سادگی با شروع پریود چرخه قاعدگی تان را یادداشت کنید و ببینید ماه تا ماه چه تغییراتی می کند. متوسط چرخه قاعدگی 28 روز است اما حالت های طبیعی دیگر آن می تواند بین 21 تا 35 روز باشد. همچنین اپلیکیشن های موبایل زیادی وجود دارند که می توانند در پیگیری چرخه قاعدگی تان کمک کننده باشند.


• روز دهم: سعی از کنید از مواد سمی دوری کنید.
در معرض قرار گرفتگی در برابر مواد سمی میتواند برای رشد جنین خطرناک باشد. سعی کنید از مواد سمی با روش های زیر دوری کنید:

o از عطرهای مصنوعی استفاده نکنید
o از مواد پلاستیکی حاوی بیسفنول ای خودداری کنید و بیشتر از ظروف شیشه ای استفاده کنید.
o از محصولات پوستی خانگی استفاده کنید.
o از محصولات بهداشتی و زیبایی مصنوعی دوری کنید.
o غذای ارگانیک بخورید.
o از شوینده های غیر معطر استفاده کنید
o از محصولات حاوی پارابن، سدیم لورت سولفات و جیوه خودداری کنید
o از غذاهای تازه به جای کنسروی استفاده کنید زیرا غذاهای کنسروری حاوی بیسفنول-ای هستند که موجب مشکلات ناباروری می شوند.

• روز یازدهم: زندگی بدون استرس را تمرین کنید.
داشتن یک زندگی بدون استرس می تواند در طی بارداری و سال اول بچه داری بسیار کمک کننده باشد. اگر استرس دارید، سعی کنید پیاده روی های ریلکس کننده انجام دهید یا تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید یا هر کاری دیگری را انجام دهید که برایتان لذت بخش است.

• روز دوازدهم: تمرین های یوگا را انجام دهید.
یوگا مزایای زیادی برای باروری شما دارد. انجام مرتب تمرینات یوگا می تواند به احساسات و اضطراب مرتبط شما با بارداری کمک کند. همچنین بدنتان را برای بارداری آماده و تقویت می کند.

• روز سیزدهم: به دندان پزشک مراجعه کنید.
در حالی که تمام چک آپ های پزشکی لازم را انجام می دهید، بهتر است نگاهی هم به دندان هایتان بیندازید. در طی بارداری، هورمون ها می توانند بر لثه ها و دندان ها تاثیر بگذارند. مسواک زدن درست پیش از بارداری می تواند مانع التهاب لثه و پوسیدگی دندان در طی بارداری شود.

• روز چهاردهم: مصرف الکل و دخانیات را ترک کنید.
مصرف دخانیات و الکل می تواند به جنین آسیب بزند. مصرف دخانیات موجب وارد شدن مواد شیمیایی به بدن جنین می شود، مانع گردش درست خون می شود و همچنین ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.
مصرف الکل منجر به ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل می شود. استفاده از مواد مخدر مانند هروئین، کوکائین، شیشه، ماریجوانا و دیگر می توانند منجر به نقص جنین، سقط جنین یا مرده زایی می شود.

بیشتر بخوانید: آیا سقط جنین بدون خون ریزی امکان دارد؟

• روز پانزدهم: با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید
در نهایت این رابطه جنسی است که منجر به بارداری می شود. داشتن روابط جنسی درست و رمانتیک میتواند موجب مستحکم شدن رابطه بین زوجین شود. برای باردار شدن سعی کنید در مواقع مختلف چرخه قاعدگی رابطه جنسی بدون محافظت داشته باشید تا باردار شوید.

بیشتر بخوانید: چرا میل جنسی زنان کاهش می یابد؟ 


 

• روز شانزدهم: به وزن سلامت خود برسید.
آیا شاخص توده بدنی تان یا همان BMI خود را می دانید؟ در هنگام مشاوره پیش از بارداری پزشک معمولا BMI را شما محاسبه می کند و اگر در دسته دارای اضافه وزن یا چاق قرار بگیرید، بهتر است به دنبال راهکارهای سالم کاهش وزن با مشورت پزشک باشید. اگر BMI شما نیز در دسته دچار کمبود وزن قرار دارد، بهتر است با پزشکتان در این باره مشورت کنید.

• روز هفدهم: سابقه پزشکی خانواده تان را جمع آوری کنید.
سلامت کودک شما تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است که ریشه در خانواده شما دارند. پیش از اینکه باردار شوید، میتوانید از والدین یا اقوامتان درباره مشکلات ژنتیکی سوال کنید که ممکن است در خانواده تان دیده شده باشد. همسرتان نیز باید این کار را انجام دهد. در صورت نگرانی درباره مشکلات ژنتیکی، می توانید به یک متخصص ژنتیک مراجعه کنید و درباره نگرانی هایتان با وی مشورت کنید.

• روز هجدهم: درباره داروهای مصرفی تان با پزشکتان مشورت کنید.
در زمان مشاوره پیش از بارداری، با پزشکتان درباره داروهایی که مصرف می کنید، صحبت کنید تا مطمئن شوید داروهایتان ضرری برای بارداری و جنین نداشته باشند.

• روز نوزدهم: سعی کنید خوب و به اندازه کافی بخوابید.
بسیاری از والدین نگران خوابیدن در زمان پس از به دنیا آمدن کودک هستند. اما خواب در طی بارداری نیز می تواند مشکل ساز باشد. به همین دلیل تا فرصت هست به اندازه کافی بخوابید.

• روز بیستم: مصرف کافئین خود را محدود کنید.
آیا مصرف نوشیدنی های کافئین دار تان مانند قهوه زیاد است؟ میزان توصیه شده مصرف کافئین برای زنان باردار حدود 350 سی سی در روز است. اگر بیشتر از این مقدار مصرف می کنید، سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید.

• روز بیست و یکم: آب زیاد بنوشید.
حدود 60 درصد بدن از آب ساخته شده است. سعی کنید آب کافی بنوشید تا سلامت خود را حفظ کنید. زنان باید هر روز 9 لیوان آب بنوشند. هنگامی که باردار شوید، این مقدار ممکن است افزایش یابد که در این باره باید از پزشکتان مشورت بخواهید.


• روز بیست و دوم: درباره نحوه باردار شدن بیشتر مطالعه کنید.
برای این که شانس بارداری خود را افزایش دهید. بهتر است در زمان پنجره باروری رابطه جنسی داشته باشید که در واقع پنجره باروری همان زمان نزدیک به زمان تخمک گذاری است. پس بهتر است درباره زمان تخمک گذاری تان بیشتر بدانید. مقاله زیر به شما کمک می کند که زمان تخمک گذاری خود را تعیین کنید.

چطور بارداری موفق داشته باشیم

بیشتر بخوانید: زمان تخمک گذاری و نحوه محاسبه آن

درمان ناباروی یکی از تخصص های ویژه دکتر ذاکرین است و ایشان چندین سال است در این زمینه، یاری رسان زوجهای جوان بوده اند. درمان ناباروری نیازمند دسترسی به جدیدترین اطلاعات و متدهای روز دنیاست و دکتر ذاکرین با توجه به تجربه خود و تلاش برای به روز ماندن در این زمینه، درمان ناباروری را با استفاده از جدیدترین متدها و تکنیک های اروپا و امریکا انجام می دهد. شما می‌توانید برای تعیین وقت از طریق شماره 02144463475 اقدام نمایید.

• روز بیست و سوم: غذاهای تقویت کننده قدرت باروری را به رژیم تان بیفزایید
برخی از این غذاها شامل تخم مرغ، مارچوبه، بادام، ماهی سالمون، سبزیجات و محصولات ارگانیک هستند. 


 

• روز بیست و چهارم: همسرتان را نیز نزد دکتر ببرید
اگرچه بارداری سالم بیشتر بر عهده زنان است اما بهتر است همسرتان نیز مورد چک آپ قرار گیرد. حدود 40 درصد موارد ناباروری ناشی از مشکلات مردانه است. بهتر است مطمئن شوید که همسرتان موارد زیر را رعایت می کند:

o به پزشک برای چک آپ مراجعه کند
o تغذیه درستی داشته باشد
o ورزش بکند
o از مصرف دخانیات و الکل خودداری کند

• روز بیست و پنجم: سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید
در طی بارداری، بیشتر در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری ها آسیب پذیر هستید. با مصرف رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، مصرف ویتامین و استراحت به میزان کافی به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

• روز بیست و ششم: حواستان به باید ها و نبایدهای دوران بارداری باشد
موارد زیادی وجود دارد که شنیده اید انجام آنها در بارداری مضر است یا ضرری ندارد. برخی از نکته ها چندان علمی نیست در حالی که برخی دیگر برای رشد سالم کودک شما الزامی هستند. یکی از مهمترین موارد غذاهای مصرفی در طی بارداری است. زنان باردار 10 برابر دیگر افراد بالغ و سالم در معرض ابتلا به لیستریوسیس نوعی مسمومیت غذایی ناشی از غذاهای آلوده هستند. پس از سالم بودن غذای خود مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: مصرف چه غذاهایی در طی دوران بارداری موجب افزایش هوش جنین می شوند؟

• روز بیست و هفتم: سعی کنید کارهای خیلی سخت انجام ندهید.
شغل شما ممکن است از لحاظ فیزیکی پر مخاطره باشد و نیازمند حرکات خطرناکی باشد. بلندکردن چیزهای بسیار سنگین برای مدت زمان طولانی و خم شدن از کمر به میزان زیاد می تواند موجب مشکلات قاعدگی، مشکلات ناباروری و سقط جنین شود.
درباره نگرانی های درباره بلند کردن اجسام سنگین با پزشک تان مشورت کنید. هنگامی که باردار شدید، از بلندکردن هر گونه جسم سنگین از زمین و خم شدن مکرر از کمر خودداری کنید.

• روز بیست و هشتم: به شهربازی بروید.
هنگامی که باردار شدید، فعالیت های زیادی هستند که برای شما و جنین در حال رشد در بدنتان ایمن نیستند. پیش از اینکه باردار شوید به شهربازی رفته و هرچقدر دوست دارید رولر کوستر سواری کنید. نیروهای حرکتی که ناگهانی شروع شده یا ناگهان متوقف می شوند میتوانند منجر به جدا شدن جفت از دیواره رحم شوند.

• روز بیست و نهم: بیمه درمانی خود را بررسی کنید
پیش از باردار شدن مهم است که بدانید چه مواردی در بیمه نامه شما پوشش داده شده اند. تقریبا یک میلیون از زنان بدون دسترسی به مراقبت بارداری کافی هر ساله زایمان می کنند و کودکان آنها سه برابر بیشتر از زنانی که مراقبت بارداری مرتب دارند، با وزن کمتری به دنیا می آیند و احتمال زنده ماندنشان کمتر است.

• روز سی ام: ارتباط عاطفی تان را با همسرتان حفظ کنید.
ممکن است در اولین باری که برای بارداری تلاش کرده اید موفق شوید اما برای برخی از زوج ها ممکن است چند وقت طول بکشد تا به نتیجه مثبتی برسند. پیش از اینکه شروع به تلاش برای بارداری کنید، با همسرتان در این باره صحبت کنید. درباره هرگونه مشکل و نگرانی که درباره بچه دار شدن دارید با همسرتان گفت و گو کنید تا رابطه بین شما قوی و سالم بماند.

خانم دکتر ذاکرین، متخصص زنان و زایمان با استفاده از تاریخچه پزشکی زوجین و تست‌هایی مانند آزمایش اسپرم، تست تخمک‌گذاری، سونوگرافی، هیستروسالپنگوگرافی، یا لاپاراسکوپی، علت ناباروری زوج‌ها را تشخیص داده و بر اساس نتایج آزمایشات، ناباروری زوج‌ها را درمان می‌کنند. روش‌های درمان ناباروری ممکن است شامل دارو، جراحی، لقاح مصنوعی و یا تکنیک‌های نوین کمک باروری باشد. شما می‌توانید برای تعیین وقت از طریق شماره 02144463475 اقدام نمایید.

اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام عزیزم. اگر هنوز باردار نشدی بهتر برای مشاوره پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنی و همینطور بهترین آزمایش بتای خون هست.

به توصیه های این مقاله عمل کن و تحت نظر پزشک باردار شو.

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا

بر اساس توصيه‌ های سازمان جهانی بهداشت، بانوان باید بعد از سقط جنین و قبل از بارداری مجدد بیش از شش ماه استراحت کنند تا بدن کمبودهای جسمی و روحی اش را جبران کند و متعادل شود. اما تحقيقات جدید، پرده از مسائلی برداشته‌ که بر توصیه‌ های سازمان جهانی بهداشت تاثیر می‌ گذارد و آنها را تغییر خواهد داد.

سقط‌ جنين تجربه‌ای دردناك است و در نهايت با احساس مقصربودن، شكست و افسردگی همراه می‌شود. به عبارتی، مادر عزادار می شود. اما به هر حال نمی توان كاری كرد. دنبال مقصر نباشید. از ماساژ درمانی يا طب سوزنی يا جلسه های روا‌نپزشكی كمك بگيريد تا حالتان بهتر شود. اگر بقايای جنین را داريد می توانيد آن را به آزمايشگاه برسانيد تا دليل سقط جنین مشخص شود. اما فراموش نكنيد، سقط جنين به معنی ناباروری نيست و می توانيد دوباره باردار شويد. توصيه می شود 1 تا 2 عادت ماهانه را پشت سر بگذارید و سپس برای بارداری دوباره اقدام كنيد تا هم بدن و هم ذهنتان از اثرات بارداری قبلی پاكیزه گردد.

بر اساس پژوهشی انگلیسی، انتظار برای بارداری مجدد بعد از سقط، احتمال موفقیت بارداری را کاهش می‌ دهد. در این تحقیق، 30937 خانم كه بين سال‌های 1981 تا 2000 سقط جنين انجام داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. از آنها خواسته شد، فورا يك ماه پس از سقط، برای بارداری مجدد اقدام کنند (مگر اينكه از نظر پزشكی ممنوعيتی وجود داشت).

بررسی ها نشان داد؛ شانس «بارداری موفق» در بانوانی‌كه در فاصله زمانی «کمتر از 6 ماه» باردار شده بودند (از سقط)، بیشتر از خانم‌هایی بود که در فاصله 6 ماه تا یک سال بعد (از سقط) باردار شدنده بودند. تازه‌تر این که اکثر بانوانی‌ که دو سال بعد از بارداری ناموفق پيشين خود باردار شده بودند، مجددا دچار سقط شدند. نتايج بررسی ها نشان داد؛ هر چه بعد از سقط جنین برای بچه‌دار شدن بيشتر صبر كنيد، احتمال بچه‌دار شدن نیز كاهش می یابد.

چطور بارداری موفق داشته باشیم

نتايج این تحقیق برای بانوان امروزی بسیار قابل‌ توجه است. امروزه خانم‌ها خيلی دير براي بچه‌دار شدن اقدام می كنند، اگر بارداری ناموفق باشد و بخواهید بين دو بارداری مجددا فاصله‌ طولانی‌ تری را انتظار بکشید، شانس بچه‌ دار شدن شان به شدت افت می كند. قدرت باروری بانوان بعد از 35 سالگی كاهش چشمگيری خواهد داشت و بعد از 40 سالگی احتمال سقط جنين 30 درصد افزايش می يابد. در 45 سالگی از هر دو خانم يك نفر دچار سقط جنین می‌شود. بيشتر سقط جنين‌ها در سه ماهه نخست بارداری رخ می دهد و یک پنجم بارداری ها قبل از هفته 24 خاتمه می يابد.

برخی سقط جنين را مثل یک تابو می‌ دانند، اما واقعیت این است که این مسئله بيش از آن كه فکرش را می كنيد، عموميت دارد. سالانه 20 درصد بارداری ها به سقط ختم می شود، يعنی حدود 15 تا 25 درصد بانوان اين مساله را تجربه می كنند. بسياری از بانوان وقتی دچار سقط می شوند گوشه‌گير شده و نگرانی ها و سوال‌های بسیاری ذهن شان را گرفتار می كند، اما باید قبول کرد این مسئله نیز جزئی از روند طبیعی زندگی است. 

 

آماده نبودن رحم: معمولا در اولين بارداری، احتمال سقط‌ جنين افزایش می‌ یابد و رايج‌ تر خواهد بود، دليل آن هم ” آماده نبودن رحم ” است. البته اين مساله موقتی است و بارداری های بعدی معمولاً موفقيت‌آميز خواهند بود.

اختلالات ژنتيكی: سقط خود‌ به‌ خود جنين، معمولا زمانی رخ می دهد كه جنين يا رويان به اختلالات ژنتيكی مبتلا است و نمی تواند در رحم لانه‌گزينی كند. در 90 درصد موارد، بدن خانم باردار به طور طبيعی این نوع جنین را پس می‌زند.

مسائل مردانه: گاهی كيفيت اسپرم مرد پايين است و همين موضوع باعث بروز سقط‌ جنین مكرر می شود. در چنين شرايطی معمولا پزشك آزمايش اسپرم تجويز می كند.

اختلالات هورمونی: در صورتی كه سقط‌ مكرر در هفته 8-7 بارداری رخ دهد، متهم اصلي اختلالات هورمونی است. معمولا برای درمان، شياف پژوژسترون تجويز می شود كه بايد تا هفته 12 بارداری استفاده شود.

اختلالات رحمی: گاهی نیز مشکلاتی مثل نافرمی رحم يا دهانه رحم باعث سقط‌ جنين می‌شوند. ممکن است به دليل فشارهای رحمی، دهانه رحم باز شده و رويان، خود‌ به‌ خود دفع ‌شود. در اين شرايط پزشك با دوختن دهانه رحم به ختم موفق بارداری كمك می كند.

عفونت‌ها: برخی عفونت‌های داخل رحمی یا واژنی نیز می توانند عامل بروز سقط‌ جنين باشد.

سبك زندگی: به نظر می رسد سبك نادرست زندگی نیز در اين موضوع دخيل باشد، اما هنوز به اثبات علمی نرسيده است. به مادران توصيه می شود، زمانی كه باردار می شوند سبك زندگی سالم‌تری را برگزينند و از محرک ها دوری کنند. 

علائم سقط جنین با توجه به سن بارداری متفاوت است، اما برخی موارد مشابه است: 

خون ريزی: خون ريزي، اولين نشانه هشداردهنده است. ممكن است ميزان خون ريزي در حد لك كمرنگ يا خونریزی بسيار شديد باشد، در هر دو صورت بايد فورا به اورژانس مراجعه كنید و بعد از سونوگرافی و انجام بررسی‌های لازم، استراحت مطلق الزامی است.

درد و خونريزی: معمولا بانوان قبل از سقط‌ جنين دچار درد نمی شود، اما اگر درد همراه با انقباضات شكمی، اسهال،‌ حالت تهوع و درد ماهانه باشد، می تواند علامت ابتدايی سقط باشد. اگر درد با خونريزی همراه نبود، لازم نيست به پزشك مراجعه كنيد. به هر حال اگر قرار باشد جنين سقط شود،‌ پزشك نمی تواند برای پيشگيری كاری انجام دهد. اگر درد با خونريزی همراه شد بايد به اورژانس مراجعه كنيد تا كورتاژ انجام شود.

توقف علائم بارداری: اتمام علائم مربوط به بارداری نیز می تواند نشانه سقط جنين باشد. گاهی رويان از بين می رود اما همچنان 4 تا 10 هفته در رحم باقی می ماند و نشانه‌هایی مثل خونریزی یا درد بروز نمی کنند.

 

سقط‌ جنين ژنتيكی است؟ خير. اين باور پايه علمی ندارد. به دلیل اینکه مادر شما جنينش را سقط‌ کرده است، الزاماً شما نيز اين تجربه را نخواهيد داشت.

خستگی و استرس عامل سقط‌ جنين است؟ خير. اين باور اشتباه است و از نظر علمی به اثبات نرسيده. البته برخی شرايط مثل بلند كردن اجسام سنگين،‌ مواجهه با سرب، مسافرت‌های طولانی، انجام ورزش‌های شديد، مصرف سيگار و الكل و برخی داروها و كافئين اين احتمال را افزايش دهد. اما خستگی یا استرس یا شنیدن یک خبر بد، به خودی خود عامل بروز سقط نيست.

تعداد بانوانی‌كه دچار سقط‌ می شوند، بسيار كم است؟ بهتر است ” سقط‌ جنين تك ” را از ” سقط‌ جنين مكرر ” يعني سه سقط پشت هم جدا كنيم. تنها يك درصد بانوان دنيا دچار سقط جنين مكرر می شوند، اما تعداد بانوانی كه دچار ” سقط‌ جنين تك ” می شوند، كم نيستند و 25 تا 30 درصد بانوان اين موضوع را تجربه می كنند.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

ترجمه: سمیه مقصودعلی

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

این بخش در حال طراحی می باشد

شرایط و تغذیه شما از چندین ماه قبل از بارداری برسلامتی کودک تاثیر گذار است. کارهای مهمی وجود دارد که قبل از بارداری باید انجام شود تا بارداری و زایمان خوبی داشته باشید و کودک شما سلامت باشد. قبل از اقدام به باردار شدن ، کارهایی وجود دارد که بهتر است انجام دهید که در این قسمت از نمناک، به ذکر اقدامات لازم به منظور ایجاد آمادگی برای بارداری خواهیم پرداخت .

1. مراجعه به پزشک زنان و زایمان

بهتر است چند ماه قبل از اقدام به باردار شدن به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید . پزشک شما تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی ، سلامت فعلی و سایر داروها و مکمل های مصرفی تان را بررسی خواهد کرد. برخی از دارو ها و مکمل ها در دوران بارداری برای جنین مضر هستند.

پزشک همچنین با شما در مورد رژیم ، وزن ، ورزش و سایر عادات نا سالم دیگر نیز صحبت خواهد کرد (مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر) . ممکن است پزشک برای شما مولتی ویتامین تجویز کند، همچنین لازم است در مورد واکسیناسیون خود نیز اطمینان حاصل کنید.علاوه بر این در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی مانند آسم ، دیابت و یا فشار خون بالا ممکن است پزشکتان شما را به یک پزشک متخصص ارجاع دهد تا قبل از بارداری شرایط شما بررسی شود و همچنین بهتر است از نظر بیماری های مقاربتی نیز آزمایش شوید.

چطور بارداری موفق داشته باشیم

2. غربالگری حامل ژنتیکی

پزشک شما همچنین باید شما را از نظر بیماری های جدی مانند فیبروز کیستیک ، بیماری سلول داسی و .. نیز مورد بررسی قرار دهد و اگر هم شما و هم همسرتان ناقل این گونه بیماری ها باشید، فرزند شما نیز 25% احتمال ابتلا به اینگونه بیماری ها را خواهد داشت و شما همچنین می ‎توانید با یک مشاور ژنتیکی ملاقات کنید و راهنمایی های بیشتری در زمینه بارداری از او بخواهید.

این مهم ترین کاری است که می ‎توانید برای اطمینان از سالم بودن کودک خود انجام دهید و تنها چیزی که برای انجام این آزمایش نیازمندید، بزاق و یا نمونه خون از هر یک از شما دو نفر می ‎باشد که این آزمایشات تحت پوشش بسیاری از بیمه های درمانی هستند. 

3. اسید فولیک مصرف کنید و مراقب ویتامین A باشید

مصرف مکمل اسید فولیک بسیار مهم است و بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، با مصرف 400 میکروگرم ( میلی گرم ) اسید فولیک در روز حداقل یک ماه قبل از بارداری و در سه ماه اول بارداری می ‎توانید احتمال تولد کودک با نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را 50 تا 70 درصد کاهش دهید و مصرف اسید فولیک به جلوگیری از برخی نقایص هنگام تولد نیز کمک می‎ کند.

شما می ‎توانید مکمل های اسید فولیک را از داروخانه خریداری کنید و یا می توانید یک مولتی ویتامین بارداری و یا معمولی مصرف کنید. برچسب روی مولتی ویتامین ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک مورد نیاز شما است.

همچنین بررسی کنید تا مطمئن شوید که مولتی ویتامین شما حاوی بیشتر از میزان توصیه شده روزانه 770 میلی گرم، ویتامین A نیست، مگر این که بیشتر آن به شکلی به نام بتاکاروتن باشد . دریافت بیش از حد از انواع مختلف ویتامین A می ‎تواند باعث نقایص هنگام تولد شود.

 4. از استعمال سیگار و مواد مخدر خودداری کنید

در صورت نیاز به مصرف آن ها بهتر است که به فکر توقف مصرف آن ها باشید. بسیاری از مطالعات نشان می ‎دهند که استعمال سیگار و یا مصرف مواد مخدر ممکن است منجر به سقط جنین، تولد زودرس و یا نوزادانی با وزن کم شود و فراموش نکنید که بسیاری از مواد مخدر دارای ماندگاری طولانی مدت در بدن شخص هستند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می ‎دهد که مصرف دخانیات می ‎تواند روی باروری شما تاثیر بگذارد و تعداد اسپرم های همسرتان را نیز کاهش دهد و در واقع، دود سیگارنیز می ‎تواند باعث کاهش توانایی شما در باروری شود.

5. یخچال خود را با غذا های سالم پر کنید

درست است که شما هنوز به جای دو نفر تغذیه نمی ‎کنید اما از همین حالا باید به فکر تقویت بنیه خود باشید و غذا های سالم و مغذی میل کنید تا آمادگی لازم برای باردارشدن را کسب کنید و سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات تازه میل کنید . خوردن غلات و مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند شیر، آب پرتقال غنی شده با کلسیم و ماست را نیز نباید فراموش کنید و مواد پروتئینی مانند لوبیا آجیل، سویا، مرغ و گوشت نیز میل کنید . 

6. میزان مصرف کافئین خود را کنترل کنید

با اینکه هیچ ممنوعیتی برای مصرف کافئین در دوران بارداری وجود ندارد اما متخصصان اعتقاد دارند که زنان باردار و افرادی که احتمال می ‎دهند باردار باشند بهتر است از مصرف مقادیر زیاد کافئین خودداری کنند و برخی مطالعات نشان می ‎دهند که مصرف کافئین زیاد در دوران بارداری ممکن است منجر به سقط جنین شود .

میزان مجاز مصرف کافئین در زنان باردار حدود 200 گرم در روز است که این مقدار معادل مصرف یک فنجان قهوه دم کرده می‎ باشد .

7. کنترل وزن

در برخی از زنان ممکن است چاقی و یا لاغری مفرط شانس باردار شدن را کاهش دهد و بنابراین رسیدن به وزن ایده آل می ‎تواند به شما در بارداری راحت تر کمک کند . زنانی که داری BMI بالا هستند، بیشتر در معرض عوارض حاملگی و زایمان قرار دارند و درحالی که خانم هایی که BMI پایینی دارند ، از افزایش وزن کافی محروم اند و این امر ممکن است منجر به کم وزن بودن نوزاد شود . در مورد رسیدن به وزن مناسب در دوران بارداری با پزشک زنان و زایمان خود گفتگو کنید .

8. به نوع ماهی مصرفی خود توجه کنید

اگر علاقه مند به خوردن ماهی هستید ، بهتر است میزان آن را کنترل کنید ، اگرچه ماهی منبعی سرشار از اسید های چرب امگا 3 است ( که برای رشد مغز و چشم کودک بسیار مهم است )، پروتئین، ویتامین D و سایر مواد مغذی، حاوی جیوه هستند که می ‎تواند برای جنین مضر باشد.

اکثر متخصصان بر این باورند که زنان باردار باید مقداری ماهی بخورند و بهترین راه این است که در این دوران از مصرف ماهی های دارای مقدار زیاد جیوه خوددار شود و همچنین بهتر است که از خوردن ماهی هایی که در آب های محلی گرفتار شده اند خودداری کنید ، مگر در صورتی که مطمئن باشید ماهی مورد نظر بدون هیچ گونه آلودگی است .

سازمان غذا و دارو توصیه می ‎کند که خانم های باردار هفته ای دو وعده ماهی مصرف کنند . ماهی های مناسب برای مصرف خانم های باردار ماهی قزل آلا، ساردین و شاه ماهی است . 

9. ورزش کردن

بهتر است قبل از بارداری از یک رشته ورزشی به منظور تناسب اندام خود پیروی کنید . یک برنامه ورزشی سالم شامل 30 دقیقه یا بیشتر ورزش متوسط مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و کار با وزنه در بیشتر روزهای هفته است.

برای افزایش انعطاف پذیری خود حرکات کششی یوگا را امتحان کنید و بعد از بارداری نیز بهتر است ورزش خود را ادامه دهید. ( مگر در صورتی که ورزش کردن باعث آسیب رسیدن به شما و یا کودکتان شود.)

اگر تا کنون به انجام ورزش عادت نداشته اید، بهتر است با انجام فعالیت هایی مانند 10 تا 20 دقیقه پیاده روی و یا استفاده از پله به جای آسانسور بدن خود را برای شروع ورزش مستمر آماده کنید . 

10. به دندانپزشک مراجعه کنید

هنگام آمادگی برای بارداری، سلامتی دهان و دندان خود را فراموش نکنید که جا به جایی هورمونی در دوران بارداری می ‎تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری های لثه کند . سطح بالاتر پروژسترون و استروژن می ‎تواند باعث شود که لثه ها به طور متفاوتی نسبت به باکتری های موجود در پلاکت ها واکنش نشان دهند و در نتیجه لثه های شما در هنگام مسواک زدن متورم و قرمز شوند .

خبر خوب این است خانم هایی که قبل از بارداری مراقبت سلامت دهان و دندان خود هستند ، احتمال بروز بیماری های لثه در دوران بارداری برای آن ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و بنابراین اگر در 6 ماه گذشته این کار را انجام نداده اید ، بهتر است اکنون به دندانپزشک خود مراجعه کنید . 

11. به مسائل مالی توجه بیشتری داشته باشید

قبل از اقدام به بارداری باید هزینه های مختلف بارداری ، زایمان ، بیمه های مختلف و نحوه پوشش هزینه های بارداری و زایمان را بررسی کنید . 

12. به سلامت روان خود توجه کنید

متخصصان روانشناس بر این باورند زنانی که از افسردگی رنج می ‎برند ، در دوران بارداری و پس از زایمان افسردگی شدید تری را تجربه خواهند کرد و بنابراین بهتر است زنانی که سابقه شخصی و یا خانوادگی افسردگی دارند قبل از اقدام به بارداری ، در این مورد با پزشک خود گفتگو کنند و در صورت مشاهده علائم افسردگی مانند از دست دادن علاقه نسبت به کارهایی که قبلا از انجام آن ها لذت می‎ بردید، از دست دادن انرژی و یا احساس نا امیدی و بی فایدگی حتما به پزشک مراجعه کنید .

در بخش های قبلی سلامت روان نمناک گفته شد که دو درمان موثر برای افسردگی ، روان درمانی و مصرف دارو است و در برخی موارد درمان بیمار شامل ترکیب هر دو مورد ذکر شده خواهد شد . روانپزشک می ‎تواند به شما در پیدا کردن داروی مناسب برای مصرف در دوران بارداری کمک کند و همچنین از این طریق خواهید توانست تکنیک های مدیریت استرس مانند یوگا و سایر روش های دیگر را امتحان کنید زیرا تحقیقات نشان می‎ دهند که این گونه فعالیت ها کمک زیادی به درمان افسردگی در زنان خواهند کرد .

چطور بارداری موفق داشته باشیم

 13. جلوگیری کردن از بروز هرگونه عفونت

قبل از اقدام به بارداری بهتر است از بروز هرگونه عفونت جلوگیری کنید زیرا عفونت باعث آسیب رسیدن به کودک شما در دوران بارداری خواهد شد و به همین منظور لازم است که از خوردن ماهی و یا مرغ خام ، گوشت های مانده و یا آب میوه های غیر قانونی خودداری کنید زیرا در این گونه مواد غذایی باکتری هایی وجود دارند که ممکن است باعث بروز عفونت در شما شوند .

قبل از آماده سازی مواد غذایی حتما دستان خود را بشویید و از دمای مجاز یخچال خود اطمینان حاصل کنید و هنگام انجام فعالیت های باغبانی دستکش دست خود کنید تا از ورود باکتری های موجود در خاک به زیر ناخن هایتان جلوگیری شود و همچنین بهتر است برای بیماری نظیر آنفولانزا خود را واکسینه کنید، چرا که ابتلا به این بیماری در دوران بارداری می ‎تواند منجر به بیماری های جدی تر مانند ذات الریه و یا زایمان زودرس شود .

 14. خطرات زیست محیطی را کاهش دهید

درست است که شما نمی ‎توانید تمام خطرات محیطی را برطرف کنید اما می ‎توانید تمام تلاش خود را بکنید تا در حد امکان بسیاری از آن ها را از محل زندگی خود دور نگه دارید . برای مثال برخی مشاغل برای شما و فرزند متولد نشده تان مضر است که اگر به طور مرتب در معرض مواد شیمیایی و یا اشعه قرار دارید ، قبل از اقدام به بارداری باید این موضوعات را مورد بررسی قرار دهید .

همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از مواد تمیز کننده ، سموم دفع آفات ، حلال ها و سرب موجود در آب آشامیدنی برای کودک شما مضر هستند و در مورد کارهای روزمره خود با پزشک زنان و زایمانتان صحبت کنید تا بتوانید از عوامل پر خطر برای سلامت خود و فرزندتان جلوگیری کنید . 

15. به جوانب مختلف تصمیم خود فکر کنید

داشتن فرزند یک تعهد مادام العمر است . قبل از اقدام برای بارداری، خوب فکر کنید که آیا حاضرید مسئولیت های مختلف بزرگ کردن کودک خود را به عهده بگیرید یا خیر ؟

برای مثال:

آیا فکر کرده اید که چگونه مسئولیت مراقبت از کودک خود را با وظایف کاری و خانوادگی خود متعادل کنید ؟

آیا شریک زندگیتان نیز آمادگی پذیرش مسئولیت های مراقبت از کودک را دارد یا خیر ؟

و …

 

16. زمان تخمک گذاری خود را شناسایی کنید

برخی از خانم ها بعد از تصمیم گیری برای باردار شدن، زمان بارداری خود را به دست سرنوشت می ‎سپارند اما برخی دیگر با شناسایی زمان تخمک گذاری خود کنترل بهتری در زمان بارداری شان خواهند داشت که با مراجعه به پزشک خواهید توانست زمان تخمک گذاری خود را شناسایی کرده و در زمان مناسب باردار شوید . 

17. متوقف کردن روش های پیشگیری از بارداری

بعد از اتخاذ تصمیم نهایی در رابطه با باردار شدن باید روش هایی که قبلا برای پیشگیری از بارداری دنبال می ‎کردید را متوقف کنید . برخی از خانم ها بلافاصله بعد از متوقف کردن این روش ها باردار می ‎شوند و برخی دیگر ممکن است مدتی طول بکشد تا باردار شوند که این امر طبیعی است و نشان دهنده مشکل خاصی نیست که با مراجعه به پزشک زنان و زایمان قادر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خواهید بود .

چطور بارداری موفق داشته باشیم
چطور بارداری موفق داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *