چطور بفهمیم ریه درگیر شده

 
helpkade
چطور بفهمیم ریه درگیر شده
چطور بفهمیم ریه درگیر شده

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه کرونا قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند، گفت: درگیری ریوی در بیماران مبتلا به کرونا سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ مهدی سلیمی با اشاره به نحوه عملکرد ویروس کرونا در بدن انسان، گفت: بیماری کووید-۱۹ ارگان‌ها و قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند همانند ریه، قلب، عروق، دستگاه گوارش، مغز و درگیری‌های ریوی در این بیماران بارزتر است.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در حدود ۲۰ درصد از بیماران دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند که این امر می‌تواند بصورت تنگی نفس، گاهی سرفه و کاهش سطح اکسیژن خون خودش را نشان دهد و از طرفی نیز درصد کمی وارد فازهای شدیدتر بیماری شده که نیاز به دستگاه ونتیلاتور دارند.

وی با بیان اینکه کرونا با مکانیزم‌های مختلف سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، افزود: یکی از علل مهم آن نیز ایجاد لخته‌های کوچک در عروق ریه که باعث افت اکسیژن و افزایش فشار شریان ریه می‌شود.

سلیمی ادامه داد: بیماران مبتلا به ویروس کرونا که از ناحیه ریه دچار مشکل شده اند ویژگی‌های خاصی دارند و در مراحل اولیه و گاهی در موارد شدید بدون علائم تنگی نفس، درگیری ریوی شدید و اکسیژن‌های پایین دارند.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: درگیری ریوی از روز ششم و هفتم از ابتدای شروع علائم آغاز می‌شود و تا روز دهم و یازدهم دچار درگیری ریوی است که توصیه می‌کنیم بیماران مبتلا پس از تشخیص ابتلا اقدام به اندازه گیری سطح اکسیژن خود کنند و اگر زیر ۹۳ درصد سطح اکسیژن بود باید بستری شود.

وی تاکید کرد: درست است که درمان اختصاصی برای مقابله با این ویروس نداریم، اما در فاز التهابی درمان‌های موثری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد.

سلیمی با بیان اینکه برخی از بیماران وارد فاز شدیدتری از درگیری ریوی می‌شوند که نیاز به دستگاه ونتیلاتور پیدا می‌کنند، افزود: اغلب این بیماران با درمان بهبود می‌یابند و در مقابل برخی به درمان‌های طولانی تری نیاز دارند.

وی گفت: با توجه به این موضوع که این درگیری‌های شدید قابل جبران نیست، بهترین راه رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست هاست و همچنین پیگیری افت اکسیژن در روزهای ششم و هفتم است.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی در پایان تاکید کرد: این فکر که اگر دچار ویروس کرونا شویم و به قرنطینه برویم و اتفاقی نمی‌افتد کاملا غلط است و باید وضعیت خود را تحت نظر قرار دهیم.

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

دو شنبه 13 بهمن 1399

کرونا بیماری‌ای است با علائم گسترده و در ماه‌های اخیر مشخص شده این ویروس بسیاری از ارگان‌های بدن و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد،

شبکه سلامت:

نکته اینجاست که این درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می‌کند!

– شروع علائم بالینی مانند سرفه نشانه درگیری دستگاه تنفسی است.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

 

– بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می‌شود.

 

– هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت‌های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی‌دهد.
– در کنار این علائم، درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می‌شود هم می‌تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.

 

– یکی دیگر از راه‌های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.
– در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.

 

– بطور مثال مواردی داشته ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.
– در حال حاضر برخی این نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آن‌ها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست، چون اینگونه درگیری‌های بدون علامت به تدریج بهبود می‌یابند.
– چنانچه درگیری‌های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد مرحله علامت دار می‌شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد.
– برخی افراد جهت اطلاع از وضعیت ریه خود درخواست سی تی اسکن می‌دهند اما استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می‌تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.

 

– افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و … به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پیوندها

صفحات سایت

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .


همان طور که می دانید موضوع ویروس کرونا بسیار پیچیده است. به طور مثال بعضی از افراد به آن مبتلا هستند اما هرگز این موضوع را نمی دانند اما بعضی از افراد نیز به شدت دچار درگیری تنفسی شده و نیاز به دستگاه های تهویه دارند. پس باید به دنبال چه چیزی بگردیم؟ در این قسمت از سلامت نمناک علائمی را به شما معرفی می کنیم تا نگرانی های شما کاهش پیدا کند و به شما اعلام می کنیم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید و بیشتر مراقب ریه های خود باشید.

اول باید میزان شدت عفونت را متوجه شوید. اگر بد شانس بودید و به کووید 19 مبتلا شدید، احتمالا این بیماری برای موارد خفیف دو هفته طول می کشد و در موارد شدید تر 3 تا 6 ماه به طول می انجامد. شدت عفونت کووید 19 به پنج گروه زیر تقسیم می شود :

تجربیات موجود از شهر ووهان در کشور چین که ویروس کرونا از آن جا شیوع پیدا کرده است، نشان می دهد که 81 درصد بیماران کووید 19 بیماری خفیف، 14 درصد از افراد مبتلا به ذات الریه شدید و 5% نیاز به مراقبت های ویژه در بیمارستان دارند.

اگر ریه ها دچار نارسایی شوند، ممکن است که فرد حتی از حالت خفیف معمولی و شدید بیماری عبور کرده و دچار مشکلات ریوی شود. بیماری های خفیف و یا حتی معمولی را می توان به راحتی در منزل پشت سر گذاشت. افرادی که بیماری را از نوع شدید گرفتند و مشکلات ریوی پیدا کردند، حتما نیاز به بستری دارند. در این قسمت 5 علامت به شما معرفی می کنیم که کمک می کند تا بفهمید آیا بیماری شما از حالت خفیف و معمولی به شدید رسیده و نیاز به مراجعه اورژانسی به بیمارستان دارد یا خیر.

 

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

بیش از 82 درصد از بیماران مبتلا به کووید 19 سرفه می کنند. این سرفه ها معمولاً خشک همراه با سوزش هستند. متخصصان این گونه توضیح دادند که سرفه در مراحل اولیه بیماری فقط ممکن است یک ساعت طول بکشد اما در 24 ساعت آینده افزایش پیدا می کند.

سرفه به دلیل التهاب راه هوا در ریه ها ایجاد می شود و یک نوع واکنش برای محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی مثل باکتری و ویروس است. اگر ریه ها ملتهب شده باشد، سرفه می تواند ترشحات و آلودگی ها را خارج کند. پس سرفه چیز خوبی است.

اگر چه که سرفه زیاد بسیار زجر آور است و گاهی اوقات منبع تغذیه ریه که همان اکسیژن است را متوقف می کند و باعث آسیب دیدگی هایی در مغز می شود. البته این سرفه ها کمیاب هستند. اگر سرفه هایتان بدتر شده، می تواند یک علامت هشدار دهنده عفونت به معنی پیشرفته شدن بیماری و یک ذات ریه شدید باشد.

نفس نفس زدن توسط 31 درصد از بیماران در شهر ووهان گزارش شده است. این که نتوانیم نفس بکشیم، بسیار وحشتناک است. درجه تنگی نفس و یا سختی نفس احتمالاً مهم ترین عامل نشان دهنده شدت بیماری است. میزان تنفس در حالت طبیعی برای افراد جوان 12 الی 18 دم و بازدم در هر دقیقه است. بیش از 20 دم و بازدم در هر دقیقه به معنای تند بودن تنفس است.

ناتوانی در نفس کشیدن می تواند فعالیت های روتین و معمولی روزانه را به هم بریزد. به همین دلیل هم زمان که عفونت کووید 19 پیشرفت می کند، ممکن است که فرد بیشترین تنگی نفس را داشته باشد.

اگر به دلیل این نفس نفس زدن ها نتوانید کارهای روزانه خود را انجام دهید؛ مثلاً قادر نباشید یک جمله را بدون اینکه صدای نفستان شنیده شود به اتمام برسانید و یا خوردن و نوشیدن برایتان سخت شود، علامت بدی است. گاهی اوقات حتی راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و انجام فعالیت های بسیار معمولی روزانه هم برای فرد سخت می شود.

اگر تا به حال فرد مبتلا به تنگی نفس را مشاهده کرده باشید، متوجه شده اید که این فرد از عضلات گردن و قفسه سینه برای بالا کشیدن هوا از ریه ها استفاده می کند تا بتواند نفس بکشد. افرادی که مشکلات تنفسی شدید دارند ، اغلب از درد قفسه سینه، دل درد و یا حتی کمر درد شکایت می کنند که علت آن هم استفاده از آن ها برای مکش هواست. اگر این علائم را دارید، حتما باید به اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است کووید 19 از حالت خفیف و معمولی به عفونت شدید تبدیل شده باشد.

خستگی یکی از رایج ترین علائم گزارش شده از کشور چین برای افراد مبتلا به کووید 19 است . تقریباً 70 درصد بیماران کرونایی آن را تجربه می کنند. زمانی که مریض می شوید، قطعاً طبیعی است که احساس خستگی داشته باشید اما خستگی به کل بدن سرایت می کند اما در مورد کرونا خستگی به قدری شدید است که حتی قادر نیستید دوش بگیرید و به هیچ وجه نمی خواهید از تخت خواب بیرون بیایید و یا حتی لباستان را عوض کنید، سپس اشتهای خود را از دست می دهید و نمی خواهید غذا یا نوشیدنی میل کنید و در نتیجه این ها همگی نشان دهنده خستگی شدید هستند.

خستگی بسیار شدید نشان دهنده افزایش ویروس ها در بدن است. بدن شما در حال تولید پاسخ ایمنی بسیار قوی است که اغلب با واکنش هایی مثل تب، عرق، سرفه و کم آبی خودش را نشان می دهد. خستگی هم می تواند به دلیل تلاش بدن شما برای تنفس باشد.

همزمان که خستگی شدید تر می شود، شما نیز نسبت به اطراف خود بی توجه می شوید و حتی نمی توانید کارهایی مثل تلویزیون نگاه کردن و یا تمرکز کردن برای ارتباط با اطرافیان را انجام دهید.

در این بین ممکن است عفونت باکتریایی ثانویه هم اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد بستری، افراد دچار یک نوع شوک عفونتی می شوند و اگر خستگی پیشرفت کند و بیش از حد شدید شود، می تواند یکی از علائم شدید شدن ویروس کرونا باشد و این که درگیری ریه شما بیش از حد زیاد شده است و حتماً نیاز اورژانسی به مراجعه به بیمارستان خواهید داشت.

اگر لب ها، انگشتان دست و انگشتان پا رنگ آبی پیدا کنند، همه این ها می تواند یک علامت جدی از درگیری ریه باشد و حتماً باید به بیمارستان مراجعه کنید. زمانی که عمل دم انجام می دهید، ریه شما اکسیژن را از قلب و دیگر قسمت های بدن تحویل می گیرد. ریه ها در عمل بازدم کربن دی اکسید را بیرون می دهند. زمانی که ذات الریه یا همان عفونت کووید 19 پیشرفته شود، بدن شما با کمبود اکسیژن مواجه می شود و در نتیجه نمی تواند از شر کربن دی اکسید خلاص شود.

اکسیژن رسانی مناسب خون زمانی مشخص است که پوست شما تناژ صورتی و یا مایل به قرمز داشته باشد اما اکسیژن رسانی نامطلوب، پوست افراد را تیره تر نشان می دهد و زمانی که آفتاب به این پوست ها برخورد می کند، رنگی شبیه به آبی و کبود پیدا خواهد کرد. این ردپای کبودی و رنگ آبی روی لب ها، نوک انگشتان دست و پا و یا حتی کل ناخن قابل رویت هستند.

البته این علامت از سمت افراد زیاد مبتلا به کرونا گزارش نشده است اما در هر صورت ذات الریه بر اثر هر بیماری می تواند عاملی برای درد قفسه سینه باشد. اگر ذات الریه روی بافت ریوی تاثیر بگذارد، باعث ورم ریه خواهد شد. درد قفسه سینه بر اثر ورم ریه یک دردی است که در قفسه سینه هنگام نفس کشیدن احساس می شود. گاهی اوقات افراد آن را در شکم، گردن یا شانه هم احساس می کنند. ذات الریه همچنین می تواند باعث آب آوردن ریه شود.

با هر سرفه نیز افراد این درد را احساس می کنند. سرفه های شدید می تواند عاملی برای شکستگی دنده ها هم باشد که به کلی ریه را از بین خواهد برد. معمولاً این علامت در بین افراد کرونایی که سابقه آسم داشته اند، بیشتر دیده می شود.

کووید 19 در حال حاضر تهدیدی برای افرادی محسوب می شود که از قبل دچار مشکلات و بیماری هایی بودند که این بیماری ها شامل موارد زیر هستند :

– بیماری قلبی عروقی : عفونت شدید کووید 19 مشکلات قلبی را افزایش می دهد، ضربان قلب سخت تر انجام می شود و فرد بر اثر عفونت دچار تپش قلب می گردد زیرا تلاش دارد که به اکسیژن رسانی کمک کند. بدن همچنین با کم آبی مواجه می شود و دیگر نمی تواند پمپاژ خون را به خوبی در قلب مدیریت کند و در نتیجه با کمبود خون رسانی مواجه خواهد شد و مشکلاتی مثل گرفتگی عروق و یا حملات قلبی افزایش پیدا می کند.

– دیابت : معمولاً افراد دیابتی به نوع شدید کرونا مبتلا می شوند و به سختی می توانند این بیماری را مدیریت کنند.

– بیماری تنفسی مزمن : هر گونه مسدودیت در ریه ها بر اثر اقداماتی مثل سیگار کشیدن باعث می شود که افراد در معرض جذب آلودگی بیشتری باشند.

– فشار خون بالا : فشار خون بالا با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است و می تواند بر اثر ویروس کرونا فرد را به مشکلات قلبی هم دچار کند.

اگر فکر می کنید به کووید 19 مبتلا شده اید، پیشنهاد ما این است که در منزل بمانید. اگرچه این عفونت ویروسی بسیار جدی است و می تواند باعث ذات الریه شود اما در صورتی که احساس کردید وضعیت تان بدتر شده و نمی توانید این شرایط را تحمل کنید، به پزشک مراجعه کنید. این که بخواهید قضاوت کنید تا چه میزان ریه های شما خوب و یا بد عمل می کنند، کار بسیار سختی است. اگر هر کدام از 5 نشانه در مورد کووید 19 شدید را داشتید، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید.

سلام و خسته نباشیدمادر بنده مبتلا به ویروس کرونا شده اوایل درد بدن و کمر داشت ولی امروز هیچگونه دردی نداره اما به سختی نفس میکشه. از یک طرف برای بیمارستان بردن واهمه داریم که ویروس اش توی بیمارستان تشدید نشه از طرف دیگه هر راه حل تقویت بدنی و استفاده از مایعات و آب میوه را کامل انجام دادیم. امیدوارم یه راهنمایی کنید که الان باید چیکار کنم؟

برای راهنمایی بهتر کاربران لطفا جواب ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه ای ثبت کنید.

توجه داشته باشید که توضیحات مفصل باعث افزایش تعداد بازدید کنندگان این پاسخ خواهد شد .

با سلام. دوست عزیز پیشنهاد می‌کنیم مقاله مجله سلامتی پذیرش24 در مورد ویروس کرونا رو مطالعه کنید. این مطلب جامع هست و سعی شده است به تمام سوالاتی که در مورد این ویروس پرسیده شده است، پاسخ بدهد. امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

همچنین در صورتی که این مطلب برای شما کاربردی بود، لطفا با دوستان و آشنایانتون به اشتراک بگذارید.

با آرزوی سلامتی برای شما

سلام

سیده عالمه یوسف نژاد هستم


متخصص
زنان و زایمان

اگر در خصوص موضوع فوق سؤالی دارید همین الان آماده پاسخگویی هستم

ساقط شدن پهپاد رژیم صهیونیستی توسط حزب الله لبنان
نحوه ویزیت بدون دفترچه تأمین اجتماعی اعلام شد
قتل ناموسی دختر ۲۲ ساله توسط برادر و پسرعمویش در سردشت
آخرین وضعیت علی انصاریان از زبان پزشک معالجش + ویدیو
پنجره نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس از امروز بسته شد
همه‌گیری بعدی احتمالا شیوع یک قارچ کشنده است

درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می کند! حال سوال این است که چطور باید بفهمیم ریه‌هایمان درگیر کرونا شده ، یا نه؟

دکتر حمیدرضا مرتضوی فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی اظهار کرد: افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و … به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند.

وی در پاسخ به این سوال که چطور بفهمیم ریه‌هایمان درگیر کرونا شده بیان کرد: بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می شود.

دکتر مرتضوی تشریح کرد: هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی دهد.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

این فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به تفاوت ظرفیت تنفسی افراد، خاطرنشان کرد: در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.

وی تصریح کرد: بطور مثال مواردی داشته ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی بیان کرد: درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می‌شود می‌تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.

دکتر مرتضویی افزود: یکی دیگر از راه های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی این‌ نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آنها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست چون اینگونه درگیری های بدون علامت به تدریج بهبود می یابند.

مرتضویی در ادامه اظهار کرد: چنانچه درگیری های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد فاز علامت دار می شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد.

مرتضوی درباره خطرات سی تی اسکن بی رویه بیان داشت: استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می‌تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت محفوظ می باشد.

همه افراد مبتلا به کرونا مشکل ریوی را تجربه نمی‌کنند، اما از کجا بدانیم که ویروس کرونا به ریه های ما حمله کرده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، اغلب افراد با علائم رایج کرونا مانند تب، تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، سرفه و خستگی آشنا هستند. اما چگونه می‌توانید بفهمید ویروس در سیستم تنفسی شما نفوذ کرده است؟

بسیاری از افراد تجربه ابتلا به کرونا یا دیدن علائم کرونا در اطرافیان خود را دارند، اما همه افراد مبتلا به کرونا مشکل ریوی را تجربه نمی‌کنند، یا شدت تجربه این مشکلات در افراد مختلف تا حد زیادی متفاوت است.

شما دچار تنگی نفس می‌شوید

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

تنگی نفس یکی از علائم شناخته شده در کرونا است و به طور کلی هنگامی که مایعات شروع به پر کردن ریه‌ها می‌کنند، تنفس را دشوار می‌کنند و ریه‌ها پر از مایع و التهاب و در نهایت منجر به مشکلات تنفسی می‌شوند.

شما نمی‌توانید سرفه کنید

یکی دیگر از علائم رایج وجود کرونا در ریه‌ها، سرفه خشک همراه با کرونا است. حتی شاید بتوان گفت سرفه کردن درواقع رایج‌ترین نشانه ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. وقتی درد شدید در هنگام سرفه کردن را تجربه می‌کنید و سخت سرفه می‌کنید، احتمالا

شما نمی‌توانید نفس بکشید

مبارزه برای نفس کشیدن از علائم آسیب ریه مربوط به کرونا است. با پیشرفت کرونا، بیشتر کیسه‌های هوا پر از مایعاتی می‌شود که از رگ‌های خونی ریز در ریه‌ها نشت می‌کند. در نهایت، تنگی نفس ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) شود: نوعی از نارسایی ریه. بیماران مبتلا به ARDS اغلب قادر به تنفس نیستند و برای کمک به گردش اکسیژن در بدن ممکن است به پشتیبانی پزشکی نیاز داشته باشند ARDS می‌تواند کشنده باشد.

سایر عفونت‌ها ظاهر می‌شوند

بیماری کرونا، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن انرژی یادی را برای مبارزه صرف کند، این موضوع می‌تواند بدن را در برابر عفونت با باکتری یا ویروس دیگری، آسیب پذیرتر کند و عفونت بیشتر می‌تواند منجر به آسیب بیشتر ریه شود.

میرنیوز

 نکته عجیب اینجاست که این درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می کند! حال سوال این است که چطور باید بفهمیم ریه هایمان درگیر کرونا شده، یا نه؟

دکتر حمیدرضا مرتضوی فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شروع علائم بالینی مانند سرفه نشانه درگیری دستگاه تنفسی است، گفت: بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می شود.

وی افزود: هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی دهد.

مرتضوی افزود: در کنار این علائم، درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می‌شود هم می‌تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

این فوق تخصص آسم و آلرژی عنوان کرد: یکی دیگر از راه های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت ظرفیت تنفسی افراد، گفت: در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بطور مثال مواردی داشته ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر برخی این‌ نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آنها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست چون اینگونه درگیری های بدون علامت به تدریج بهبود می یابند.

وی افزود: چنانچه درگیری های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد فاز علامت دار می شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد.

مرتضوی با بیان اینکه برخی افراد جهت اطلاع از وضعیت ریه خود درخواست سی تی اسکن می‌دهند، گفت: استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می‌تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.

وی توصیه کرد: افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و … به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دشمن در پی فلج کردن اقتصاد کشور است

تبلیغ جریان انقلاب و افزایش فرهنگ زندگی/راهبری فرهنگی و دینی

صادرات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری از سیستان و بلوچستان‌

خدمت فرهنگی بالاترین نوع خدمت ها/ دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است

پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت ۸۰ هزار واحد مسکن محرومان

صدای زنگ موج جدید کرونا در فارس شنیده می‌شود

بیستمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می شود

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه سال آینده افتتاح می شود

۲۱۴ بیمار جدید کرونایی در مازندران پذیرش شد

خود اتکایی و تجهیز بیمارستان ها دستاورد مهم کرونا در اردبیل است

پرچم حاج قاسم را زمین نخواهیم گذاشت/ رویکرد آمریکا با تغییر رئیس جمهورشان تغییر نمی کند

سرلشکر باقری: تقاص و انتقام خون “حاج قاسم” را از عاملان، مجریان و آمران خواهیم گرفت

نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می شود

سرلشکر باقری: تقاص و انتقام خون “حاج قاسم” را از عاملان، مجریان و آمران خواهیم گرفت / اگر ‌سستی کنیم دشمن‌ در حمله به ایران تردید نمی‌کند

عطر شهید در مازندران می پیچد/ تشییع ۱۰ آلاله دفاع مقدس

بهره برداری و کلنگ زنی ۱۲۴۳ پروژه گازرسانی در خراسان جنوبی

شباهت عجیب بیماری روماتیسم به کووید – ۱۹

افزایش آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی خوزستان

ماندگاری: مداحان از سیاه‌نمایی دوری کنند

اولویت‌های مسکن مددجویان در خوزستان کدامند؟

افزایش تعداد بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا در خراسان شمالی

کلاس های خشت و گلی از فضای آموزشی کرمان حذف شد

افتتاح ۲ طرح اشتغالزایی بهزیستی در خراسان جنوبی

کرمانشاه سرچشمه “جشن انار” در دنیاست/ نگذاریم این جشن به نام کشوری دیگر ثبت جهانی شود

لزوم احیا و بازتولید عناصر هویتی/ دهه فجر؛ بخشی از هویت ملی ایران

ساخت واکسن کرونا در ایران، حاصل هدایت های رهبری و تکیه بر توان داخلی

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

اعلام جرم علیه دو مدیر در البرز

اجرای پروژه زیرگذر میدان جمهوری کرج لغو شد

ارتباط دانشگاه با سیاست، ارتباطی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است

فیروزی: تمرکز بازیکنان‌مان در جاده کرمان تا رفسنجان از بین رفت

با عنایت به اینکه سایت «میرنیوز» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

طراحی شده توسط سید محمد میرعالی
پیام به تلگرام پشتیبان
«میرنیوز» نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.


به گزارش پیک نکا، کرونا بیماری است با طیفی از علائم گسترده و طی ماه های اخیر مشخص شده این ویروس بسیاری ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنچه از ابتدای بیماری تاکنون در عمده موارد متوسط و شدید بیماری مشاهده شده درگیری دستگاه تنفسی توسط این ویروس است. نکته عجیب اینجاست […]

به گزارش پیک نکا، کرونا بیماری است با طیفی از علائم گسترده و طی ماه های اخیر مشخص شده این ویروس بسیاری ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنچه از ابتدای بیماری تاکنون در عمده موارد متوسط و شدید بیماری مشاهده شده درگیری دستگاه تنفسی توسط این ویروس است.

نکته عجیب اینجاست که این درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می کند! حال سوال این است که چطور باید بفهمیم ریه هایمان درگیر کرونا شده، یا نه؟

دکتر حمیدرضا مرتضوی فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه شروع علائم بالینی مانند سرفه نشانه درگیری دستگاه تنفسی است، گفت: بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می شود.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده

وی افزود: هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی دهد.

مرتضوی افزود: در کنار این علائم، درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می شود هم می تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی عنوان کرد: یکی دیگر از راه های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت ظرفیت تنفسی افراد، گفت: در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بطور مثال مواردی داشته ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر برخی این نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آنها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست چون اینگونه درگیری های بدون علامت به تدریج بهبود می یابند.

وی افزود: چنانچه درگیری های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد فاز علامت دار می شود و به نحوی خود را نشان می دهد.

مرتضوی با بیان اینکه برخی افراد جهت اطلاع از وضعیت ریه خود درخواست سی تی اسکن می دهند، گفت: استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.

وی توصیه کرد: افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و … به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند.

Sorry. No data so far.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي پیک نکا مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

چطور بفهمیم ریه درگیر شده
چطور بفهمیم ریه درگیر شده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *