چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

 
helpkade
چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده
چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زخم دهانه رحم یا سرویسیت نوعی التهاب دهانه رحم است و در اکثر مواقع بدون علامت است. البته اگر این بیماری شایع بدون درمان بماند می تواند منجر به عفونت لگن شود که می تواند عوارض زیادی از جمله ناباروری، درد مزمن لگن یا حتی سرطان را در بر داشته باشد. در این مقاله ما درباره زخم دهانه رحم و درمان قطعی آن، داروهای زخم دهانه رحم، درمان زخم دهانه رحم بدون فریز، کاندوم و زخم دهانه رحم، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

فهرستزخم دهانه رحم چیست؟علائم زخم دهانه رحمعلت زخم دهانه رحمتشخیص زخم دهانه رحمدرمان زخم دهانه رحمعوارض زخم دهانه رحمپیشگیری از زخم دهانه رحم 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده


 

دهانه رحم پایین ترین قسمت رحم است و تا واژن ادامه دارد. دهانه رحم همان قسمتی است که خون پریود از طریق آن از رحم خارج می شود. هنگام زایمان، برای خارج شدن بچه و عبور از مجرای تولد، دهانه رحم باز می شود. مانند هر بافت دیگر بدن انسان، دهانه رحم هم به دلایل متعددی ممکن است دچار زخم شود. به زخم دهانه رحم اصطلاحاً سِرویسیت می گویند.



 

بعضی از خانمها هنگام زخم دهانه رحم هیچ علایمی ندارند؛ اما گاهی علائم زیر را می توان در زنان مبتلا به زخم دهانه رحم مشاهده کرد:

• خونریزی غیرطبیعی واژن یا لکه بینی
• ترشحات دائمی واژن به رنگ سفید و یا خاکستری که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند.
• درد در ناحیه واژن
• درد در هنگام دخول
• احساس درد در لگن
• کمردرد
• لکه بینی در هنگام رابطه جنسی

هرچه سرویسیت بیشتر شود، زخم دهانه رحم شدیدتر می شود تا جایی که در بعضی موارد موجب زخم باز شود. ترشحات چرکی از نشانه های زخم بسیار شدید دهانه رحم است.

تشخیص به موقع زخم دهانه رحم، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. بهترین روش برای تشخیص زخم دهانه رحم، کولپوسکوپی است. مطب خانم دکتر ذاکرین مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاه های کولپوسکوپی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمائید.


 

شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند، ممکن است هنگام رابطه جنسی منتقل شده باشند، اما همیشه دلیل زخم رابطه جنسی بدون محافظت نیست. زخم دهانه رحم یا حاد است و یا مزمن. زخم حاد زمانی است که علایم به صورت ناگهانی خود را نشان دهند ولی علائم زخم مزمن به مدت چند ماه ادامه دارند.
زخم حاد معمولا از طریق عفونتهای ناشی از رابطه جنسی منتقل می شود. مانند:

• تبخال یا تبخال ناحیه تناسلی
• کلامیدیا
• تریکومونا
• سوزاک

عفونتهای ناشی از HPV نیز باعث زخم دهانه رحم میشود که از نشانه های سرطان دهانه رحم و دیسپلازی دهانه رحم است که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.
زخم دهانه رحم همچنین می تواند به دلیل عفونتهای ناشی از عوامل دیگر باشد. مانند:

• حساسیت به اسپرم کشها یا پلاستیک کاندومها
• حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون ها
• باکتریهایی که معمولا در واژن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: بهداشت جنسی و بهداشت آمیزشی در زنان 


 

اگر علایم زخم را در خود مشاهده می کنید، برای تشخیص دقیق به پزشک زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علایمی که مشاهده می کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه واژن یا رحم باشد. همچنین ممکن است پزشک شما در هنگام معاینه ساده ای وجود زخم را تشخیص دهد؛ حتی اگر شما هیچ علائمی نداشته باشید. راههای زیادی برای تشخیص زخم دهانه رحم وجود دارد.

معاینه لگنی
در این روش، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز کردن کامل واژن استفاده می کند تا بتواند هر چیز غیر عادی و نابهنجار را در لگن، دهانه رحم و رحم شما شناسایی کند.

آزمایش پاپ اسمیر
برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از سلول های واژن و دهانه رحم شما نمونه برداری می کند. سپس به منظور تشخیص موارد غیر عادی، بر روی این سلول ها آزمایشهای مختلف انجام می دهند.


بیوپسی ( بافت برداری ) دهانه رحم
این آزمایش فقط در صورتی انجام میشود که آزمایش پاپ اسمیر شما وجود موارد غیرعادی را تایید کند. برای این آزمایش، که به آن کولپوسکوپی نیز می گویند، پزشک یک اسپکولوم ( وسیله ای برای باز نگه داشتن دهانه رحم) را درون واژن شما قرار می دهد و سپس به کمک گوش پاک کن از ترشحات واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کند.
پزشک به کمک یک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، دهانه رحم شما را مشاهده کرده و آن را مورد آزمایش قرار می دهد. سپس از هر قسمتی که موارد غیر طبیعی در آن مشاهده شد، بافت برداری می کند.

بررسی ترشحات دهانه رحم
ممکن است پزشک بخواهد از ترشحات دهانه رحم شما نمونه برداری کند. پزشک این نمونه ها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد تا عفونت را شناسایی کند. این عفونت ها می توانند شامل کاندیدیازیس (عفونت قارچی) و واژینوز (عفونت باکتریایی واژن) و سایر مشکلات باشد. همچنین ممکن است برای تشخیص بیماریهای آمیزشی مانند تریکومونا نیز مورد آزمایش قرار بگیرید.


 

درمان خاص و استانداردی برای زخم دهانه رحم وجود ندارد. پزشک شما بسته به عوامل مختلفی که در زیر گفته شده، بهترین روش درمان را برای شما تشخیص می دهد:

• سلامت عمومی
• سابقه پزشکی
• شدت علایم
• شدت زخم

معمول ترین روش درمان، تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت ها است. روش دیگر زمان دادن به بیماری و بررسی آن با گذشت زمان به خصوص بعد از زایمان است. اگر دلیل زخم دهانه رحم سوزش و ناراحتی ناشی از یک جسم خارجی (مانند تامپونی که مدت طولانی در واژن قرار داده شده) و یا حساسیت به محصولی خاص (مانند کاندوم) است، عدم استفاده از محصول در طول درمان تا بهبود زخم توصیه می شود.

اگر زخم دهانه رحم شما ناشی از سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد، بسته به شدت پیشرفت بیماری پزشک ممکن است از روش های LEEP، کونیزاسیون و … استفاده شود. فریز زخم دهانه رحم روش مرسومی نیست و به دلیل عوارض زیاد آن تنها در موارد خاصی استفاده می شود.
پزشک شما بعد از آن که علت زخم شما را تشخیص داد، می تواند آن را درمان کند. بدون درمان، زخم ممکن است سالها باقی بماند و باعث رابطه جنسی دردناک و بدتر شدن علایم آن شود.


 

زخم دهانه رحم که در اثر سوزاک و یا کلامیدیا ایجاد می شوند، ممکن است به داخل رحم و لوله های فالوپ راه پیدا کنند و باعث عفونت لگن شوند. عفونت لگن باعث درد، ترشحات و تب می شود و اگر درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.


 

راههای متعددی برای کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم وجود دارد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهد. عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی شیمیایی هستند، مانند: محلول شستشوی بانوان و تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر، خطر واکنشهای حساسیتی را کم می کند. اگر شما چیزی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی را وارد واژن خود می کنید، ، دستورالعملهای لازم برای زمان خارج کردن و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

در ضمن شما می توانید جهت دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه زخم دهانه رحم، سوالات خود را زیر همین مقاله و در بخش نظرات بپرسید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام بله عزیزم حتما داروهاتون مصرف کنید تا درمان بشین. 

سلام. یه روش تشخیص میکروسکوپی و قوی برای زخمهای دهانه رحم و عفونتهای واژیناله. مقاله کولپوسکوپی رو مطالعه کنید. مفیده.

سلام عزیزم حتما سه ماه دیگه بروکولپوسکوپی حتی شده شهر دیگه و کولپوسکوپی بده. هیچ وقت نباید زخم رحم را بدون کولپوسکوپی فریز کرد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

سلام حتی اگه شده برین یه شهر دیگه برین و کولپوسکوپی رو انجام بدین.

سلام. فریز که کلا پیشنهاد نمیشه. اما اگر کولپوسکوپی دادید و مشکلی نبوده و داروها جواب نمیده بعضی وقتها دیگه راهی وجود نداره و “فریز همراه کولپوسکوپی” انجام میشه. البته این نکته رو هم اضافه کنم که باید بعد از فریز اگرلکه بینی یا عفونتی داشتید بیشتر مراقب باشین و حداقل اینکه پاپ اسمیر سالیانه رو انجام بدین تا انشاا… مشکلی پیش نیاد.

سلام. بله میتونه باعث ضربه دیدن و آسیب به دهانه رحم بشه. به همین دلیل پیشنهاد میشه که از چنین رابطه ای خودداری شه و به آقایون توصیه میشه که در صورتی که آلت با دهانه رحم برخورد میکنه از داخل کردن آن بطور کامل خودداری کنند. البته در ای باره و کلا درباره سایز واژن در مقاله طول واژن چقدر است بطور کامل صحبت کردم.

سلام یعنی تو کل این دو سال شما مشکل داشتین و همیشه خارش داشتین؟ برای زخم دهانه رحم بهتره حتما کولپوسکوپی انجام بدین و علت سوزش و خارشتون هم بستگی به محلش داره و حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس معاینه بهتون دارو بده.

سلام. بله. اما ابتدا باید زخم درمان شه چرا که مشکلاتی در طی بارداری ایجاد میکنه. مثلا ریسک سقط جنین رو بالا میبره.

سلام. بسته به نظر پزشک تست باید تکرار شه یا بهتره برای تشخیص بهتر، کولپوسکوپی انجام شه. دلایل مختلفی برای التهاب دهانه رحم وجود داره که در همین مقاله و مقاله عفونت دهانه رحم به اون پرداختیم.

سلام. فریز کردن که اصلا توصیه نمیشه. فریز زخم دهانه رحم یه حرکت کاملا اشتباهه که اگر خدایی ناکرده سلولهای پیش سرطانی داشته باشید بهشون فرصت داده میشه تا تبدیل به سرطان دهانه رحم بشن. حتما باید کولپوسکوپی می کردید و با توضیحاتی که دادید، بنظرم به یک پزشک دیگه هم مراجعه کنید که در این زمینه متبحرتر باشه.

سلام. نه عزیزم لیزر برای بچه دار شدن مشکلی ایجاد نمیکنه. اما زخم دهانه رحم باید درمان شه تا بارداری بدون ریسکی داشته باشید. معمولا درمانهای دارویی همراه با لیزر اگر به درستی انجام شن، مشکل زخم رو حل می کنن و برگشت ناپذیرن.

سلام حتما به پزشک مراجعه کنید و هم پاپ اسمیر و سونو بدین. لکه بینی در حالت غیر از پریود کاملا غیر طبیعیه و باید علتش مشخص بشه.

سلام ممکنه باشه اما نه مطمئنا بهتره برای معاینه به پزشک مراجعه کنید همچنین این مقاله رو درباره درد هنگام نزدیکی مطالعه کنید.

سلام بله لیزر بهتر از فریز هست و فریز ملا روش منسوخ شده ای هست اما شما قبل از لیزر باید کولپوسکوپی بدین و بر اساس جواب اون برای درمان اقدام کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زخم دهانه رحم یا سرویسیت نوعی التهاب دهانه رحم است و در اکثر مواقع بدون علامت است. البته اگر این بیماری شایع بدون درمان بماند می تواند منجر به عفونت لگن شود که می تواند عوارض زیادی از جمله ناباروری، درد مزمن لگن یا حتی سرطان را در بر داشته باشد. در این مقاله ما درباره زخم دهانه رحم و درمان قطعی آن، داروهای زخم دهانه رحم، درمان زخم دهانه رحم بدون فریز، کاندوم و زخم دهانه رحم، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

فهرستزخم دهانه رحم چیست؟علائم زخم دهانه رحمعلت زخم دهانه رحمتشخیص زخم دهانه رحمدرمان زخم دهانه رحمعوارض زخم دهانه رحمپیشگیری از زخم دهانه رحم 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده


 

دهانه رحم پایین ترین قسمت رحم است و تا واژن ادامه دارد. دهانه رحم همان قسمتی است که خون پریود از طریق آن از رحم خارج می شود. هنگام زایمان، برای خارج شدن بچه و عبور از مجرای تولد، دهانه رحم باز می شود. مانند هر بافت دیگر بدن انسان، دهانه رحم هم به دلایل متعددی ممکن است دچار زخم شود. به زخم دهانه رحم اصطلاحاً سِرویسیت می گویند.



 

بعضی از خانمها هنگام زخم دهانه رحم هیچ علایمی ندارند؛ اما گاهی علائم زیر را می توان در زنان مبتلا به زخم دهانه رحم مشاهده کرد:

• خونریزی غیرطبیعی واژن یا لکه بینی
• ترشحات دائمی واژن به رنگ سفید و یا خاکستری که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند.
• درد در ناحیه واژن
• درد در هنگام دخول
• احساس درد در لگن
• کمردرد
• لکه بینی در هنگام رابطه جنسی

هرچه سرویسیت بیشتر شود، زخم دهانه رحم شدیدتر می شود تا جایی که در بعضی موارد موجب زخم باز شود. ترشحات چرکی از نشانه های زخم بسیار شدید دهانه رحم است.

تشخیص به موقع زخم دهانه رحم، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. بهترین روش برای تشخیص زخم دهانه رحم، کولپوسکوپی است. مطب خانم دکتر ذاکرین مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاه های کولپوسکوپی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمائید.


 

شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند، ممکن است هنگام رابطه جنسی منتقل شده باشند، اما همیشه دلیل زخم رابطه جنسی بدون محافظت نیست. زخم دهانه رحم یا حاد است و یا مزمن. زخم حاد زمانی است که علایم به صورت ناگهانی خود را نشان دهند ولی علائم زخم مزمن به مدت چند ماه ادامه دارند.
زخم حاد معمولا از طریق عفونتهای ناشی از رابطه جنسی منتقل می شود. مانند:

• تبخال یا تبخال ناحیه تناسلی
• کلامیدیا
• تریکومونا
• سوزاک

عفونتهای ناشی از HPV نیز باعث زخم دهانه رحم میشود که از نشانه های سرطان دهانه رحم و دیسپلازی دهانه رحم است که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.
زخم دهانه رحم همچنین می تواند به دلیل عفونتهای ناشی از عوامل دیگر باشد. مانند:

• حساسیت به اسپرم کشها یا پلاستیک کاندومها
• حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون ها
• باکتریهایی که معمولا در واژن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: بهداشت جنسی و بهداشت آمیزشی در زنان 


 

اگر علایم زخم را در خود مشاهده می کنید، برای تشخیص دقیق به پزشک زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علایمی که مشاهده می کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه واژن یا رحم باشد. همچنین ممکن است پزشک شما در هنگام معاینه ساده ای وجود زخم را تشخیص دهد؛ حتی اگر شما هیچ علائمی نداشته باشید. راههای زیادی برای تشخیص زخم دهانه رحم وجود دارد.

معاینه لگنی
در این روش، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز کردن کامل واژن استفاده می کند تا بتواند هر چیز غیر عادی و نابهنجار را در لگن، دهانه رحم و رحم شما شناسایی کند.

آزمایش پاپ اسمیر
برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از سلول های واژن و دهانه رحم شما نمونه برداری می کند. سپس به منظور تشخیص موارد غیر عادی، بر روی این سلول ها آزمایشهای مختلف انجام می دهند.


بیوپسی ( بافت برداری ) دهانه رحم
این آزمایش فقط در صورتی انجام میشود که آزمایش پاپ اسمیر شما وجود موارد غیرعادی را تایید کند. برای این آزمایش، که به آن کولپوسکوپی نیز می گویند، پزشک یک اسپکولوم ( وسیله ای برای باز نگه داشتن دهانه رحم) را درون واژن شما قرار می دهد و سپس به کمک گوش پاک کن از ترشحات واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کند.
پزشک به کمک یک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، دهانه رحم شما را مشاهده کرده و آن را مورد آزمایش قرار می دهد. سپس از هر قسمتی که موارد غیر طبیعی در آن مشاهده شد، بافت برداری می کند.

بررسی ترشحات دهانه رحم
ممکن است پزشک بخواهد از ترشحات دهانه رحم شما نمونه برداری کند. پزشک این نمونه ها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد تا عفونت را شناسایی کند. این عفونت ها می توانند شامل کاندیدیازیس (عفونت قارچی) و واژینوز (عفونت باکتریایی واژن) و سایر مشکلات باشد. همچنین ممکن است برای تشخیص بیماریهای آمیزشی مانند تریکومونا نیز مورد آزمایش قرار بگیرید.


 

درمان خاص و استانداردی برای زخم دهانه رحم وجود ندارد. پزشک شما بسته به عوامل مختلفی که در زیر گفته شده، بهترین روش درمان را برای شما تشخیص می دهد:

• سلامت عمومی
• سابقه پزشکی
• شدت علایم
• شدت زخم

معمول ترین روش درمان، تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت ها است. روش دیگر زمان دادن به بیماری و بررسی آن با گذشت زمان به خصوص بعد از زایمان است. اگر دلیل زخم دهانه رحم سوزش و ناراحتی ناشی از یک جسم خارجی (مانند تامپونی که مدت طولانی در واژن قرار داده شده) و یا حساسیت به محصولی خاص (مانند کاندوم) است، عدم استفاده از محصول در طول درمان تا بهبود زخم توصیه می شود.

اگر زخم دهانه رحم شما ناشی از سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد، بسته به شدت پیشرفت بیماری پزشک ممکن است از روش های LEEP، کونیزاسیون و … استفاده شود. فریز زخم دهانه رحم روش مرسومی نیست و به دلیل عوارض زیاد آن تنها در موارد خاصی استفاده می شود.
پزشک شما بعد از آن که علت زخم شما را تشخیص داد، می تواند آن را درمان کند. بدون درمان، زخم ممکن است سالها باقی بماند و باعث رابطه جنسی دردناک و بدتر شدن علایم آن شود.


 

زخم دهانه رحم که در اثر سوزاک و یا کلامیدیا ایجاد می شوند، ممکن است به داخل رحم و لوله های فالوپ راه پیدا کنند و باعث عفونت لگن شوند. عفونت لگن باعث درد، ترشحات و تب می شود و اگر درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.


 

راههای متعددی برای کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم وجود دارد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهد. عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی شیمیایی هستند، مانند: محلول شستشوی بانوان و تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر، خطر واکنشهای حساسیتی را کم می کند. اگر شما چیزی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی را وارد واژن خود می کنید، ، دستورالعملهای لازم برای زمان خارج کردن و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

در ضمن شما می توانید جهت دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه زخم دهانه رحم، سوالات خود را زیر همین مقاله و در بخش نظرات بپرسید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام بله عزیزم حتما داروهاتون مصرف کنید تا درمان بشین. 

سلام. یه روش تشخیص میکروسکوپی و قوی برای زخمهای دهانه رحم و عفونتهای واژیناله. مقاله کولپوسکوپی رو مطالعه کنید. مفیده.

سلام عزیزم حتما سه ماه دیگه بروکولپوسکوپی حتی شده شهر دیگه و کولپوسکوپی بده. هیچ وقت نباید زخم رحم را بدون کولپوسکوپی فریز کرد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

سلام حتی اگه شده برین یه شهر دیگه برین و کولپوسکوپی رو انجام بدین.

سلام. فریز که کلا پیشنهاد نمیشه. اما اگر کولپوسکوپی دادید و مشکلی نبوده و داروها جواب نمیده بعضی وقتها دیگه راهی وجود نداره و “فریز همراه کولپوسکوپی” انجام میشه. البته این نکته رو هم اضافه کنم که باید بعد از فریز اگرلکه بینی یا عفونتی داشتید بیشتر مراقب باشین و حداقل اینکه پاپ اسمیر سالیانه رو انجام بدین تا انشاا… مشکلی پیش نیاد.

سلام. بله میتونه باعث ضربه دیدن و آسیب به دهانه رحم بشه. به همین دلیل پیشنهاد میشه که از چنین رابطه ای خودداری شه و به آقایون توصیه میشه که در صورتی که آلت با دهانه رحم برخورد میکنه از داخل کردن آن بطور کامل خودداری کنند. البته در ای باره و کلا درباره سایز واژن در مقاله طول واژن چقدر است بطور کامل صحبت کردم.

سلام یعنی تو کل این دو سال شما مشکل داشتین و همیشه خارش داشتین؟ برای زخم دهانه رحم بهتره حتما کولپوسکوپی انجام بدین و علت سوزش و خارشتون هم بستگی به محلش داره و حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس معاینه بهتون دارو بده.

سلام. بله. اما ابتدا باید زخم درمان شه چرا که مشکلاتی در طی بارداری ایجاد میکنه. مثلا ریسک سقط جنین رو بالا میبره.

سلام. بسته به نظر پزشک تست باید تکرار شه یا بهتره برای تشخیص بهتر، کولپوسکوپی انجام شه. دلایل مختلفی برای التهاب دهانه رحم وجود داره که در همین مقاله و مقاله عفونت دهانه رحم به اون پرداختیم.

سلام. فریز کردن که اصلا توصیه نمیشه. فریز زخم دهانه رحم یه حرکت کاملا اشتباهه که اگر خدایی ناکرده سلولهای پیش سرطانی داشته باشید بهشون فرصت داده میشه تا تبدیل به سرطان دهانه رحم بشن. حتما باید کولپوسکوپی می کردید و با توضیحاتی که دادید، بنظرم به یک پزشک دیگه هم مراجعه کنید که در این زمینه متبحرتر باشه.

سلام. نه عزیزم لیزر برای بچه دار شدن مشکلی ایجاد نمیکنه. اما زخم دهانه رحم باید درمان شه تا بارداری بدون ریسکی داشته باشید. معمولا درمانهای دارویی همراه با لیزر اگر به درستی انجام شن، مشکل زخم رو حل می کنن و برگشت ناپذیرن.

سلام حتما به پزشک مراجعه کنید و هم پاپ اسمیر و سونو بدین. لکه بینی در حالت غیر از پریود کاملا غیر طبیعیه و باید علتش مشخص بشه.

سلام ممکنه باشه اما نه مطمئنا بهتره برای معاینه به پزشک مراجعه کنید همچنین این مقاله رو درباره درد هنگام نزدیکی مطالعه کنید.

سلام بله لیزر بهتر از فریز هست و فریز ملا روش منسوخ شده ای هست اما شما قبل از لیزر باید کولپوسکوپی بدین و بر اساس جواب اون برای درمان اقدام کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زخم دهانه رحم یا سرویسیت نوعی التهاب دهانه رحم است و در اکثر مواقع بدون علامت است. البته اگر این بیماری شایع بدون درمان بماند می تواند منجر به عفونت لگن شود که می تواند عوارض زیادی از جمله ناباروری، درد مزمن لگن یا حتی سرطان را در بر داشته باشد. در این مقاله ما درباره زخم دهانه رحم و درمان قطعی آن، داروهای زخم دهانه رحم، درمان زخم دهانه رحم بدون فریز، کاندوم و زخم دهانه رحم، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

فهرستزخم دهانه رحم چیست؟علائم زخم دهانه رحمعلت زخم دهانه رحمتشخیص زخم دهانه رحمدرمان زخم دهانه رحمعوارض زخم دهانه رحمپیشگیری از زخم دهانه رحم 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده


 

دهانه رحم پایین ترین قسمت رحم است و تا واژن ادامه دارد. دهانه رحم همان قسمتی است که خون پریود از طریق آن از رحم خارج می شود. هنگام زایمان، برای خارج شدن بچه و عبور از مجرای تولد، دهانه رحم باز می شود. مانند هر بافت دیگر بدن انسان، دهانه رحم هم به دلایل متعددی ممکن است دچار زخم شود. به زخم دهانه رحم اصطلاحاً سِرویسیت می گویند.



 

بعضی از خانمها هنگام زخم دهانه رحم هیچ علایمی ندارند؛ اما گاهی علائم زیر را می توان در زنان مبتلا به زخم دهانه رحم مشاهده کرد:

• خونریزی غیرطبیعی واژن یا لکه بینی
• ترشحات دائمی واژن به رنگ سفید و یا خاکستری که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند.
• درد در ناحیه واژن
• درد در هنگام دخول
• احساس درد در لگن
• کمردرد
• لکه بینی در هنگام رابطه جنسی

هرچه سرویسیت بیشتر شود، زخم دهانه رحم شدیدتر می شود تا جایی که در بعضی موارد موجب زخم باز شود. ترشحات چرکی از نشانه های زخم بسیار شدید دهانه رحم است.

تشخیص به موقع زخم دهانه رحم، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. بهترین روش برای تشخیص زخم دهانه رحم، کولپوسکوپی است. مطب خانم دکتر ذاکرین مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاه های کولپوسکوپی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمائید.


 

شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند، ممکن است هنگام رابطه جنسی منتقل شده باشند، اما همیشه دلیل زخم رابطه جنسی بدون محافظت نیست. زخم دهانه رحم یا حاد است و یا مزمن. زخم حاد زمانی است که علایم به صورت ناگهانی خود را نشان دهند ولی علائم زخم مزمن به مدت چند ماه ادامه دارند.
زخم حاد معمولا از طریق عفونتهای ناشی از رابطه جنسی منتقل می شود. مانند:

• تبخال یا تبخال ناحیه تناسلی
• کلامیدیا
• تریکومونا
• سوزاک

عفونتهای ناشی از HPV نیز باعث زخم دهانه رحم میشود که از نشانه های سرطان دهانه رحم و دیسپلازی دهانه رحم است که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.
زخم دهانه رحم همچنین می تواند به دلیل عفونتهای ناشی از عوامل دیگر باشد. مانند:

• حساسیت به اسپرم کشها یا پلاستیک کاندومها
• حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون ها
• باکتریهایی که معمولا در واژن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: بهداشت جنسی و بهداشت آمیزشی در زنان 


 

اگر علایم زخم را در خود مشاهده می کنید، برای تشخیص دقیق به پزشک زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علایمی که مشاهده می کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه واژن یا رحم باشد. همچنین ممکن است پزشک شما در هنگام معاینه ساده ای وجود زخم را تشخیص دهد؛ حتی اگر شما هیچ علائمی نداشته باشید. راههای زیادی برای تشخیص زخم دهانه رحم وجود دارد.

معاینه لگنی
در این روش، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز کردن کامل واژن استفاده می کند تا بتواند هر چیز غیر عادی و نابهنجار را در لگن، دهانه رحم و رحم شما شناسایی کند.

آزمایش پاپ اسمیر
برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از سلول های واژن و دهانه رحم شما نمونه برداری می کند. سپس به منظور تشخیص موارد غیر عادی، بر روی این سلول ها آزمایشهای مختلف انجام می دهند.


بیوپسی ( بافت برداری ) دهانه رحم
این آزمایش فقط در صورتی انجام میشود که آزمایش پاپ اسمیر شما وجود موارد غیرعادی را تایید کند. برای این آزمایش، که به آن کولپوسکوپی نیز می گویند، پزشک یک اسپکولوم ( وسیله ای برای باز نگه داشتن دهانه رحم) را درون واژن شما قرار می دهد و سپس به کمک گوش پاک کن از ترشحات واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کند.
پزشک به کمک یک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، دهانه رحم شما را مشاهده کرده و آن را مورد آزمایش قرار می دهد. سپس از هر قسمتی که موارد غیر طبیعی در آن مشاهده شد، بافت برداری می کند.

بررسی ترشحات دهانه رحم
ممکن است پزشک بخواهد از ترشحات دهانه رحم شما نمونه برداری کند. پزشک این نمونه ها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد تا عفونت را شناسایی کند. این عفونت ها می توانند شامل کاندیدیازیس (عفونت قارچی) و واژینوز (عفونت باکتریایی واژن) و سایر مشکلات باشد. همچنین ممکن است برای تشخیص بیماریهای آمیزشی مانند تریکومونا نیز مورد آزمایش قرار بگیرید.


 

درمان خاص و استانداردی برای زخم دهانه رحم وجود ندارد. پزشک شما بسته به عوامل مختلفی که در زیر گفته شده، بهترین روش درمان را برای شما تشخیص می دهد:

• سلامت عمومی
• سابقه پزشکی
• شدت علایم
• شدت زخم

معمول ترین روش درمان، تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت ها است. روش دیگر زمان دادن به بیماری و بررسی آن با گذشت زمان به خصوص بعد از زایمان است. اگر دلیل زخم دهانه رحم سوزش و ناراحتی ناشی از یک جسم خارجی (مانند تامپونی که مدت طولانی در واژن قرار داده شده) و یا حساسیت به محصولی خاص (مانند کاندوم) است، عدم استفاده از محصول در طول درمان تا بهبود زخم توصیه می شود.

اگر زخم دهانه رحم شما ناشی از سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد، بسته به شدت پیشرفت بیماری پزشک ممکن است از روش های LEEP، کونیزاسیون و … استفاده شود. فریز زخم دهانه رحم روش مرسومی نیست و به دلیل عوارض زیاد آن تنها در موارد خاصی استفاده می شود.
پزشک شما بعد از آن که علت زخم شما را تشخیص داد، می تواند آن را درمان کند. بدون درمان، زخم ممکن است سالها باقی بماند و باعث رابطه جنسی دردناک و بدتر شدن علایم آن شود.


 

زخم دهانه رحم که در اثر سوزاک و یا کلامیدیا ایجاد می شوند، ممکن است به داخل رحم و لوله های فالوپ راه پیدا کنند و باعث عفونت لگن شوند. عفونت لگن باعث درد، ترشحات و تب می شود و اگر درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.


 

راههای متعددی برای کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم وجود دارد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهد. عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی شیمیایی هستند، مانند: محلول شستشوی بانوان و تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر، خطر واکنشهای حساسیتی را کم می کند. اگر شما چیزی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی را وارد واژن خود می کنید، ، دستورالعملهای لازم برای زمان خارج کردن و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

در ضمن شما می توانید جهت دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه زخم دهانه رحم، سوالات خود را زیر همین مقاله و در بخش نظرات بپرسید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام بله عزیزم حتما داروهاتون مصرف کنید تا درمان بشین. 

سلام. یه روش تشخیص میکروسکوپی و قوی برای زخمهای دهانه رحم و عفونتهای واژیناله. مقاله کولپوسکوپی رو مطالعه کنید. مفیده.

سلام عزیزم حتما سه ماه دیگه بروکولپوسکوپی حتی شده شهر دیگه و کولپوسکوپی بده. هیچ وقت نباید زخم رحم را بدون کولپوسکوپی فریز کرد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

سلام حتی اگه شده برین یه شهر دیگه برین و کولپوسکوپی رو انجام بدین.

سلام. فریز که کلا پیشنهاد نمیشه. اما اگر کولپوسکوپی دادید و مشکلی نبوده و داروها جواب نمیده بعضی وقتها دیگه راهی وجود نداره و “فریز همراه کولپوسکوپی” انجام میشه. البته این نکته رو هم اضافه کنم که باید بعد از فریز اگرلکه بینی یا عفونتی داشتید بیشتر مراقب باشین و حداقل اینکه پاپ اسمیر سالیانه رو انجام بدین تا انشاا… مشکلی پیش نیاد.

سلام. بله میتونه باعث ضربه دیدن و آسیب به دهانه رحم بشه. به همین دلیل پیشنهاد میشه که از چنین رابطه ای خودداری شه و به آقایون توصیه میشه که در صورتی که آلت با دهانه رحم برخورد میکنه از داخل کردن آن بطور کامل خودداری کنند. البته در ای باره و کلا درباره سایز واژن در مقاله طول واژن چقدر است بطور کامل صحبت کردم.

سلام یعنی تو کل این دو سال شما مشکل داشتین و همیشه خارش داشتین؟ برای زخم دهانه رحم بهتره حتما کولپوسکوپی انجام بدین و علت سوزش و خارشتون هم بستگی به محلش داره و حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس معاینه بهتون دارو بده.

سلام. بله. اما ابتدا باید زخم درمان شه چرا که مشکلاتی در طی بارداری ایجاد میکنه. مثلا ریسک سقط جنین رو بالا میبره.

سلام. بسته به نظر پزشک تست باید تکرار شه یا بهتره برای تشخیص بهتر، کولپوسکوپی انجام شه. دلایل مختلفی برای التهاب دهانه رحم وجود داره که در همین مقاله و مقاله عفونت دهانه رحم به اون پرداختیم.

سلام. فریز کردن که اصلا توصیه نمیشه. فریز زخم دهانه رحم یه حرکت کاملا اشتباهه که اگر خدایی ناکرده سلولهای پیش سرطانی داشته باشید بهشون فرصت داده میشه تا تبدیل به سرطان دهانه رحم بشن. حتما باید کولپوسکوپی می کردید و با توضیحاتی که دادید، بنظرم به یک پزشک دیگه هم مراجعه کنید که در این زمینه متبحرتر باشه.

سلام. نه عزیزم لیزر برای بچه دار شدن مشکلی ایجاد نمیکنه. اما زخم دهانه رحم باید درمان شه تا بارداری بدون ریسکی داشته باشید. معمولا درمانهای دارویی همراه با لیزر اگر به درستی انجام شن، مشکل زخم رو حل می کنن و برگشت ناپذیرن.

سلام حتما به پزشک مراجعه کنید و هم پاپ اسمیر و سونو بدین. لکه بینی در حالت غیر از پریود کاملا غیر طبیعیه و باید علتش مشخص بشه.

سلام ممکنه باشه اما نه مطمئنا بهتره برای معاینه به پزشک مراجعه کنید همچنین این مقاله رو درباره درد هنگام نزدیکی مطالعه کنید.

سلام بله لیزر بهتر از فریز هست و فریز ملا روش منسوخ شده ای هست اما شما قبل از لیزر باید کولپوسکوپی بدین و بر اساس جواب اون برای درمان اقدام کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زخم دهانه رحم یا سرویسیت نوعی التهاب دهانه رحم است و در اکثر مواقع بدون علامت است. البته اگر این بیماری شایع بدون درمان بماند می تواند منجر به عفونت لگن شود که می تواند عوارض زیادی از جمله ناباروری، درد مزمن لگن یا حتی سرطان را در بر داشته باشد. در این مقاله ما درباره زخم دهانه رحم و درمان قطعی آن، داروهای زخم دهانه رحم، درمان زخم دهانه رحم بدون فریز، کاندوم و زخم دهانه رحم، صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

فهرستزخم دهانه رحم چیست؟علائم زخم دهانه رحمعلت زخم دهانه رحمتشخیص زخم دهانه رحمدرمان زخم دهانه رحمعوارض زخم دهانه رحمپیشگیری از زخم دهانه رحم 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده


 

دهانه رحم پایین ترین قسمت رحم است و تا واژن ادامه دارد. دهانه رحم همان قسمتی است که خون پریود از طریق آن از رحم خارج می شود. هنگام زایمان، برای خارج شدن بچه و عبور از مجرای تولد، دهانه رحم باز می شود. مانند هر بافت دیگر بدن انسان، دهانه رحم هم به دلایل متعددی ممکن است دچار زخم شود. به زخم دهانه رحم اصطلاحاً سِرویسیت می گویند.



 

بعضی از خانمها هنگام زخم دهانه رحم هیچ علایمی ندارند؛ اما گاهی علائم زیر را می توان در زنان مبتلا به زخم دهانه رحم مشاهده کرد:

• خونریزی غیرطبیعی واژن یا لکه بینی
• ترشحات دائمی واژن به رنگ سفید و یا خاکستری که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند.
• درد در ناحیه واژن
• درد در هنگام دخول
• احساس درد در لگن
• کمردرد
• لکه بینی در هنگام رابطه جنسی

هرچه سرویسیت بیشتر شود، زخم دهانه رحم شدیدتر می شود تا جایی که در بعضی موارد موجب زخم باز شود. ترشحات چرکی از نشانه های زخم بسیار شدید دهانه رحم است.

تشخیص به موقع زخم دهانه رحم، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. بهترین روش برای تشخیص زخم دهانه رحم، کولپوسکوپی است. مطب خانم دکتر ذاکرین مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاه های کولپوسکوپی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمائید.


 

شایع ترین علت این زخم، عفونت است. عفونتهایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند، ممکن است هنگام رابطه جنسی منتقل شده باشند، اما همیشه دلیل زخم رابطه جنسی بدون محافظت نیست. زخم دهانه رحم یا حاد است و یا مزمن. زخم حاد زمانی است که علایم به صورت ناگهانی خود را نشان دهند ولی علائم زخم مزمن به مدت چند ماه ادامه دارند.
زخم حاد معمولا از طریق عفونتهای ناشی از رابطه جنسی منتقل می شود. مانند:

• تبخال یا تبخال ناحیه تناسلی
• کلامیدیا
• تریکومونا
• سوزاک

عفونتهای ناشی از HPV نیز باعث زخم دهانه رحم میشود که از نشانه های سرطان دهانه رحم و دیسپلازی دهانه رحم است که در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.
زخم دهانه رحم همچنین می تواند به دلیل عفونتهای ناشی از عوامل دیگر باشد. مانند:

• حساسیت به اسپرم کشها یا پلاستیک کاندومها
• حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون ها
• باکتریهایی که معمولا در واژن قرار دارند.

بیشتر بخوانید: بهداشت جنسی و بهداشت آمیزشی در زنان 


 

اگر علایم زخم را در خود مشاهده می کنید، برای تشخیص دقیق به پزشک زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علایمی که مشاهده می کنید ناشی از مشکلات دیگری در ناحیه واژن یا رحم باشد. همچنین ممکن است پزشک شما در هنگام معاینه ساده ای وجود زخم را تشخیص دهد؛ حتی اگر شما هیچ علائمی نداشته باشید. راههای زیادی برای تشخیص زخم دهانه رحم وجود دارد.

معاینه لگنی
در این روش، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز کردن کامل واژن استفاده می کند تا بتواند هر چیز غیر عادی و نابهنجار را در لگن، دهانه رحم و رحم شما شناسایی کند.

آزمایش پاپ اسمیر
برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از سلول های واژن و دهانه رحم شما نمونه برداری می کند. سپس به منظور تشخیص موارد غیر عادی، بر روی این سلول ها آزمایشهای مختلف انجام می دهند.


بیوپسی ( بافت برداری ) دهانه رحم
این آزمایش فقط در صورتی انجام میشود که آزمایش پاپ اسمیر شما وجود موارد غیرعادی را تایید کند. برای این آزمایش، که به آن کولپوسکوپی نیز می گویند، پزشک یک اسپکولوم ( وسیله ای برای باز نگه داشتن دهانه رحم) را درون واژن شما قرار می دهد و سپس به کمک گوش پاک کن از ترشحات واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کند.
پزشک به کمک یک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، دهانه رحم شما را مشاهده کرده و آن را مورد آزمایش قرار می دهد. سپس از هر قسمتی که موارد غیر طبیعی در آن مشاهده شد، بافت برداری می کند.

بررسی ترشحات دهانه رحم
ممکن است پزشک بخواهد از ترشحات دهانه رحم شما نمونه برداری کند. پزشک این نمونه ها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد تا عفونت را شناسایی کند. این عفونت ها می توانند شامل کاندیدیازیس (عفونت قارچی) و واژینوز (عفونت باکتریایی واژن) و سایر مشکلات باشد. همچنین ممکن است برای تشخیص بیماریهای آمیزشی مانند تریکومونا نیز مورد آزمایش قرار بگیرید.


 

درمان خاص و استانداردی برای زخم دهانه رحم وجود ندارد. پزشک شما بسته به عوامل مختلفی که در زیر گفته شده، بهترین روش درمان را برای شما تشخیص می دهد:

• سلامت عمومی
• سابقه پزشکی
• شدت علایم
• شدت زخم

معمول ترین روش درمان، تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت ها است. روش دیگر زمان دادن به بیماری و بررسی آن با گذشت زمان به خصوص بعد از زایمان است. اگر دلیل زخم دهانه رحم سوزش و ناراحتی ناشی از یک جسم خارجی (مانند تامپونی که مدت طولانی در واژن قرار داده شده) و یا حساسیت به محصولی خاص (مانند کاندوم) است، عدم استفاده از محصول در طول درمان تا بهبود زخم توصیه می شود.

اگر زخم دهانه رحم شما ناشی از سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد، بسته به شدت پیشرفت بیماری پزشک ممکن است از روش های LEEP، کونیزاسیون و … استفاده شود. فریز زخم دهانه رحم روش مرسومی نیست و به دلیل عوارض زیاد آن تنها در موارد خاصی استفاده می شود.
پزشک شما بعد از آن که علت زخم شما را تشخیص داد، می تواند آن را درمان کند. بدون درمان، زخم ممکن است سالها باقی بماند و باعث رابطه جنسی دردناک و بدتر شدن علایم آن شود.


 

زخم دهانه رحم که در اثر سوزاک و یا کلامیدیا ایجاد می شوند، ممکن است به داخل رحم و لوله های فالوپ راه پیدا کنند و باعث عفونت لگن شوند. عفونت لگن باعث درد، ترشحات و تب می شود و اگر درمان نشود، ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود.


 

راههای متعددی برای کاهش خطر ابتلا به زخم دهانه رحم وجود دارد. استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی را کاهش میدهد. عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیباتی شیمیایی هستند، مانند: محلول شستشوی بانوان و تامپون ها و نوار بهداشتی های معطر، خطر واکنشهای حساسیتی را کم می کند. اگر شما چیزی مانند تامپون یا کاپ قاعدگی را وارد واژن خود می کنید، ، دستورالعملهای لازم برای زمان خارج کردن و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

در ضمن شما می توانید جهت دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه زخم دهانه رحم، سوالات خود را زیر همین مقاله و در بخش نظرات بپرسید.

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

سلام بله عزیزم حتما داروهاتون مصرف کنید تا درمان بشین. 

سلام. یه روش تشخیص میکروسکوپی و قوی برای زخمهای دهانه رحم و عفونتهای واژیناله. مقاله کولپوسکوپی رو مطالعه کنید. مفیده.

سلام عزیزم حتما سه ماه دیگه بروکولپوسکوپی حتی شده شهر دیگه و کولپوسکوپی بده. هیچ وقت نباید زخم رحم را بدون کولپوسکوپی فریز کرد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

سلام حتی اگه شده برین یه شهر دیگه برین و کولپوسکوپی رو انجام بدین.

سلام. فریز که کلا پیشنهاد نمیشه. اما اگر کولپوسکوپی دادید و مشکلی نبوده و داروها جواب نمیده بعضی وقتها دیگه راهی وجود نداره و “فریز همراه کولپوسکوپی” انجام میشه. البته این نکته رو هم اضافه کنم که باید بعد از فریز اگرلکه بینی یا عفونتی داشتید بیشتر مراقب باشین و حداقل اینکه پاپ اسمیر سالیانه رو انجام بدین تا انشاا… مشکلی پیش نیاد.

سلام. بله میتونه باعث ضربه دیدن و آسیب به دهانه رحم بشه. به همین دلیل پیشنهاد میشه که از چنین رابطه ای خودداری شه و به آقایون توصیه میشه که در صورتی که آلت با دهانه رحم برخورد میکنه از داخل کردن آن بطور کامل خودداری کنند. البته در ای باره و کلا درباره سایز واژن در مقاله طول واژن چقدر است بطور کامل صحبت کردم.

سلام یعنی تو کل این دو سال شما مشکل داشتین و همیشه خارش داشتین؟ برای زخم دهانه رحم بهتره حتما کولپوسکوپی انجام بدین و علت سوزش و خارشتون هم بستگی به محلش داره و حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس معاینه بهتون دارو بده.

سلام. بله. اما ابتدا باید زخم درمان شه چرا که مشکلاتی در طی بارداری ایجاد میکنه. مثلا ریسک سقط جنین رو بالا میبره.

سلام. بسته به نظر پزشک تست باید تکرار شه یا بهتره برای تشخیص بهتر، کولپوسکوپی انجام شه. دلایل مختلفی برای التهاب دهانه رحم وجود داره که در همین مقاله و مقاله عفونت دهانه رحم به اون پرداختیم.

سلام. فریز کردن که اصلا توصیه نمیشه. فریز زخم دهانه رحم یه حرکت کاملا اشتباهه که اگر خدایی ناکرده سلولهای پیش سرطانی داشته باشید بهشون فرصت داده میشه تا تبدیل به سرطان دهانه رحم بشن. حتما باید کولپوسکوپی می کردید و با توضیحاتی که دادید، بنظرم به یک پزشک دیگه هم مراجعه کنید که در این زمینه متبحرتر باشه.

سلام. نه عزیزم لیزر برای بچه دار شدن مشکلی ایجاد نمیکنه. اما زخم دهانه رحم باید درمان شه تا بارداری بدون ریسکی داشته باشید. معمولا درمانهای دارویی همراه با لیزر اگر به درستی انجام شن، مشکل زخم رو حل می کنن و برگشت ناپذیرن.

سلام حتما به پزشک مراجعه کنید و هم پاپ اسمیر و سونو بدین. لکه بینی در حالت غیر از پریود کاملا غیر طبیعیه و باید علتش مشخص بشه.

سلام ممکنه باشه اما نه مطمئنا بهتره برای معاینه به پزشک مراجعه کنید همچنین این مقاله رو درباره درد هنگام نزدیکی مطالعه کنید.

سلام بله لیزر بهتر از فریز هست و فریز ملا روش منسوخ شده ای هست اما شما قبل از لیزر باید کولپوسکوپی بدین و بر اساس جواب اون برای درمان اقدام کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره برای عمل های زیبایی می توانید از طریق واتساپ زیر با مشاورین ما در تماس باشید.


09909236065

جهت دریافت مشاوره برای لیزر پیشرفته موهای زائد و اطلاع از پکیج های ویژه ما به واتساپ زیر پیام دهید.


09032431616

اشرفی اصفهانی- بالاتر از پونک- نبش کوچه نوزدهم- ساختمان بانک سامان- پلاک 24- طبقه 4- واحد 7


021-44463475 09909236065


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به ” دکتر ذاکرین ” می باشد

طراحی سایت، توسعه و پشتیبانی توسط آتی دیتا

مصرف دارو یکی از روشهای درمان زخم دهانه ی رحم است

 

درمان زخم دهانه ی رحم

دهانه ی رحم کجاست؟

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

انتهای واژن، توسط گردن رحم (دهانه ی رحم یا سرویکس ) به جسم رحم راه دارد. در نتیجه در معاینات زنان با اسپکلوم،  بخش بیرونی آن کاملا قابل مشاهده و ارزیابی است. هم چنین هنگام نزدیکی، آلت با قسمت بیرونی دهانه رحم برخورد می کند.

 

زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم یا دیسپلازی دهانه رحم به رشد غیر طبیعی سلولهای پیش سرطانی در سطح دهانه رحم یا سرویکس گفته می شود. درجه شدت این بیماری  زخم دهانه ی رحم بستگی به میزان رشد سلولهای غیر طبیعی دارد. دیسپلازی یا زخم دهانه رحم بسته به شدت به دو دسته تقسیم بندی می شود:

– زخم دهانه رحم با درجه شدت پایین: این نوع از  زخم دهانه ی رحم به کندی پیشرفت کرده و غالبا بهبود می یابند.

 

– زخم دهانه رحم با شدت بالا: ای نوع از  زخم دهانه ی رحم می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود.

زخم های دهانه رحم با شدت بالا،  اگر بدون درمان رها شوند، در 30 تا 50 درصد موارد پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند. خطر سرطان برای زخم های دهانه رحم با شدت ملایم پایینتر می باشد.

 

تشخیص  زخم دهانه ی رحم با تست پاپ اسمیر 

زخم دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، نوعی ویروس منتقله آمیزشی، همراه می باشد. برای محافظت در برابر ابتلای به این ویروس انجام واکسیناسیون توصیه می شود و تست پاپ اسمیر منظم نیز  می تواند زخم دهانه رحم را تشخیص داده و بنابراین می توان این مشکل را در مراحل اولیه درمان نمود. در واقع تست پاپ اسمیر یک ابزار پیشگیرانه با درجه موفقیت بالاست که غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم را در زنان نشان می دهد.

 

دلایل ایجاد زخم دهانه رحم

علت دقیق زخم دهانه رحم شناخته نشده است. ولی مطالعات ارتباط قوی بین زخم های دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی را اذعان نموده اند.

 

نشانه ها و علایم زخم دهانه رحم

 

ترشحات غیر طبیعی واژن از علایم زخم دهانه ی رحم است

 

زخم دهانه ی رحم یا دیسپلازی دهانه رحم غالبا نشانه ای ندارد. و معمولا در هنگام انجام تست پاپ اسمیر سالانه مشخص می شود. علائم و نشانه هایی که برخی مواقع مشاهده می گردند شامل:

 ◊ زگیل تناسلی

◊ خونریزی غیر عادی

◊لکه بینی و خونریزی بعد رابطه جنسی

◊ ترشحات غیر طبیعی واژن

◊ درد در قسمت پایینی کمر

این علائم و نشانه ها همچنین می تواند توسط دیگر مشکلات و بیماری ها نیز ایجاد گردد. برای تشخیص دقیق زخم دهانه ی رحم بسیار مهم است که حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

تشخیص زخم دهانه رحم

زخم دهانه ی رحم را می توان با تست پاپ اسمیر تشخیص داد

 

اگر شما هر کدام از نشانه های زخم دهانه رحم را داشته باشید، پزشک شما یک معاینه فیزیکی شامل معاینه شکمی، کمر و لگن را انجام خواهد داد. همچنین پزشک برای تشخیص سلولهای پیش سرطانی یا سرطانی در دهانه رحم یک تست پاپ اسمیر نیز برای شما تجویز می کند.

حتی اگر علائم زخم دهانه رحم وجود نداشته باشد، بایستی تست پاپ اسمیر سالانه با هدف آزمایش سلولهای دهانه رحم انجام گردد. بسته به تاریخچه وضعیت شما، تست پاپ اسمیر ممکن است با فواصل زمانی کوتاه یا طولانی توصیه گردد.  اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی یا مشکوک باشد، متخصص زنان یکی از تست های زیر را برای شما انجام می دهد:  

 

• کولپوسکوپی: از روشهای تشخیص زخم دهانه ی رحم است و در واقع روندی است که در آن پزشک با استفاده از یک لوله که دارای یک لنز بزرگ کننده است رشد غیرطبیعی سلولهای دهانه رحم را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

 

• بیوپسی: یک نمونه کوچک از بافت دهانه رحم برداشته شده و در زیر میکروسکوپ، برای نشانه های سرطانی شدن سلولها،  بررسی می شود.

 

درمان زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه رحم عفونی، به راحتی با دارو امکان پذیر است

 

با توجه به اینکه این بافت مخملی، بافت طبیعی خود دهانه رحم است که فقط کمی به بیرون کشیده شده است، اگر هیچ عفونتی بر آن سوار نباشد، نیازی به اقدام خاصی برای درمان زخم دهانه ی رحم نیست.  اما اگر زخم دهانه رحم دچار ترشح چرکی و عفونت شود یا باعث خونریزی پس از هر بار نزدیکی شود، بهتر است درمان با دارو انجام شده و تست پاپ اسمیر نیز انجام شود. در پاپ اسمیر، اگر سلولهای غیر طبیعی دیده شد، اولین اقدام، کولپوسکوپی است. هرگز چشم بسته، فریز نکنید.

 

درمان زخم دهانه رحم عفونی (سرویسیت)، به راحتی با دارو امکان پذیر است. در صورت جواب ندادن به یک دوره، می توان بار دوم نیز برای درمان زخم دهانه ی رحم از داروهای دیگری استفاده کرد. مثل هر عفونت دیگری در بدن (عفونت گلو…دندان و …)، دهانه ی رحم هم به دارو جواب خوبی می دهد.

 

در نهایت اگر علایم آزار دهنده داشتید و با 2-3 دوره مصرف دارو درمان زخم دهانه ی رحم صورت نگرفت،  می توان اعمالی مثل فریز(کرایو) یا سوزاندن (کوتر)  را برای درمان زخم دهانه ی رحم انجام داد. (بعید است که چنین عفونتی به 2 دوره دارو جواب ندهد.)

 

کرایو (فریز یا انجماد دهانه رحم ) چیست ؟

فریز یا کرایو، یک روش درمان زخم دهانه ی رحم جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه ی رحم است. در مواردی استفاده می شود که لازم باشد یک یا چند لایه از بافت دهانه ی رحم بطور کامل تخریب شود.  در این روش درمان زخم دهانه ی رحم با استفاده از گاز ، با ایجاد دمای بسیار پایین، سولهای سطحی از بین رفته و پس از مدتی انتظار رشد سلوهای طبیعی را داریم. استفاده ی اصلی کرایو، در تغییرات پیش سرطانی دهانه ی رحم است. اما، مورد استفاده ی فرعی ِ کرایو ، همین زخم دهانه ی رحم می باشد.

 

دستگاه فریز:

استفاده از کرایوتراپی برای درمان زخم دهانه ی رحم باعث بد شکل شدن دهانه ی رحم می شود

 

کرایوتراپی برای درمان زخم دهانه ی رحم، معمولا در مطب و بدون بیهوشی و … انجام می شود و در کل بیش از 2-3 دقیقه طول نمی کشد. در روز انجام کرایو برای درمان زخم دهانه ی رحم، نیاز است که یک همراه داشته باشید. ممکن است تا 1 هفته بعد از کرایو، ترشحات زیاد و خونابه ای داشته باشید.

 

معمولا پانسمانی در محل تعبیه می شود و به شما توصیه می شود نهایتا تا 2-3 هفته نزدیکی واژینال نداشته باشید.

 یکی از شایعترین عارضه های فریز برای درمان زخم دهانه ی رحم ، بد شکل شدن دهانه ی رحم و هم چنین تداخل در نتایج پاپ اسمیر خواهد بود. چون سلولهای طبیعی از بین می رند و سلولهای جدید که جایگزین می شوند هیچ گاه مثل اول نخواهند شد. بنابراین با نمونه برداری از این ناحیه ی و تهیه پاپ اسمیر، در نتایج پاپ اسمیر ، تداخل ایجاد خواهد شد.

 

علاوه بر آثار روحی روانی حاصل از این کار برای درمان زخم دهانه ی رحم، اگر این حرکت، بدرستی انجام نشود، یا بیش از حد انجام شود، می تواند باعث تنگی دهانه ی رحم و مشکلات بعدی ناشی از آن شود.  ضمن اینکه رابطه ی زناشویی فرد نیز تحت تاثیر این قضیه، رو  به سردی می رود و اعتماد بنفس خانم در برابر همسرش از بین می رود.

 

کوتر (سوزاندن) زخم دهانه ی رحم

در این روش درمان زخم دهانه ی رحم، با استفاده از جسمی با دمای بالا، بافتهای به نظر غیر طبیعی، کاملا سوزانده می شوند. عوارض آن، مانند کرایو می باشد. البته استفاده از کوتر رایج نمی باشد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

منابع:

mamasite.ir

parsivenus.com

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان


سینما رو به خونت بیار!


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


فروشگاه سیسمونی آنلاین


راحتی در هر قدم احساس می کنید

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


طراحی و بازسازی فضای داخلی


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

 همه چیز درباره یک زخم زنانهزخم دهانه رحم است معمولا نگران کننده نیست.یکی از بیماری‌های زنانه که خانم‌ها در دوران باروری و قبل از باردارشدن باید به آن توجه داشته باشند و در معاینه‌های معمول مورد توجه قرار گیرد، زخم دهانه رحم است که اگرچه مشکل چندان نگران‌کننده‌ای نیست اما نباید به آن بی‌توجه بود. برای آشنایی بیشتر با زخم دهانه رحم و اینکه بدانیم ممکن است چه خطرهایی در دوران بارداری ایجاد کند، با دکتر قائم‌مقامی، متخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

ابتدا در مورد علت زخم دهانه رحم برای خانم هایی که آن را نمی شناسند توضیح دهید.دهانه رحم در پایین‌ترین بخش رحم و در بالاترین بخش واژن قرار گرفته است. زخم دهانه رحم، در حقیقت حالتی غیرطبیعی در دهانه‌رحم و تغییر شکل مخاط آن و با چشم قابل‌تشخیص است؛ سلول‌های زیاد به رنگ قرمز و مخملی شکل. این حالت زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی کانال دهانه رحم به بیرون رشد ‌کند.

 

به نظر می‌رسد که این مشکل، حالتی فیزیولوژیک و طبیعی باشد و به اشتباه به آن زخم گفته می‌شود. در خانم‌های جوان که سطح هورمون‌ها در آنها بالاست، در خانم‌هایی که قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند و در خانم‌های باردار، ممکن است مخاط داخل دهانه رحم به بیرون گستردگی پیدا کند که به آن «اکتروپیون» می‌گویند. زخم دهانه رحم را نباید علامت بیماری دانست زیرا گاهی در زنان کاملا سالم هم مشاهده می‌شود و به دلیل اینکه بافت آن کمی نازک‌تر از قسمت‌های دیگر است، خود را بیشتر به رنگ قرمز روشن نشان می‌دهد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

 

این وضعیت منجر به سرطان نمی‌شود. متاسفانه برخی پزشکان به بیمار می‌گویند به «زخم دهانه رحم» مبتلا شده است بدون اینکه توضیح ‌دهند واقعا زخمی درکار نیست و با عمل جراحی سوزاندن یا انجماد اقدام به از بین بردن این بافت می‌کنند تا بافت «اسکواموس» که بافت طبیعی خود دهانه رحم است، ایجاد شود، در حالی که با گذشت زمان و به مرور و با افزایش سن در مدت ۴ تا ۵ سال این فرایند خود به خود اتفاق می‌افتد و اگر عفونت یا مشکلی وجود نداشته باشد، نیازی به انجام این اقدام‌ها نیست.

چرا انجماد را پیشنهاد نمی‌کنید؟همان‌طور که گفتم اگر این حالت بدون عفونت باشد، نیازی به کرایو نیست. از طرفی انجماد، دقت تست پاپ‌اسمیر را که نوعی آزمون تشخیص سلول‌های سرطانی‌ است، کم می‌کند و ممکن است جواب مثبت یا منفی کاذب ایجاد کند. متاسفانه در برخی مراکز بهداشتی این نوع درمان نادرست انجام می‌شود که اصلا توصیه نمی‌شود. بیرون‌زدگی به خودی خود درمان هم ندارد و پیگیری و معاینه‌های روتین معمول نباید باعث ایجاد ترس در بیمار شود.

در چه صورتی باید آن را جدی تلقی کرد؟اگر این بیرون‌زدگی یا به اصطلاح عموم «زخم دهانه رحم»، باعث افزایش ترشحات واژن شود یا هنگام روابط زناشویی باعث خونریزی شود، باید مورد بررسی بیشتر و «کولپوسکوپی» قرار گیرد. کولپوسکوپی، معاینه ذره‌بینی مخاط گردن رحم است و پزشک در آن با میکروسکوپ سه بعدی، مخاط را مشاهده می‌کند و با استفاده از محلول‌های خاصی مثل اسید استیک در محل می‌تواند زخم فیزیولوژیک را از نوع غیرطبیعی تشخیص دهد. برخی مواقع این زخم‌ها حالت پیش‌سرطانی دارند که البته احتمال آن خیلی کم است. به خصوص در سنین نزدیک یائسگی یا یائسگی که ما انتظار بیرون‌زدگی مخاط را نداریم، اهمیت انجام معاینه ذره‌بینی مخاط گردن رحم بیشتر است.

 

زخم‌ دهانه رحم علامتی هم دارد؟این حالت در بیشتر زنان سالم هم وجود دارد و علامتی ندارد و در معاینه‌های معمول، پزشک متوجه این مشکل می‌شود. فقط گاهی باعث بروز ترشحات می‌شود. در زنان جوان (به دلیل روابط زناشویی بیشتر) و مخصوصا زنانی که قرص‌های ترکیبی خوراکی مصرف می‌کنند، امکان ایجاد این مشکل بیشتر است. می‌توان گفت ترشحات واژینال بدون سابقه عفونت می‌تواند علامتی از زخم دهانه رحم باشد. برخی خانم‌های مبتلا هنگام روابط زناشویی ممکن است دچار خونریزی شوند که باید بعد از بررسی دقیق دهانه رحم، برایشان کولپوسکوپی انجام شود یعنی معاینه ذره‌بینی مخاط گردن رحم.

آیا ممکن است این زخم یا همان بیرون‌زدگی بافتی باعث ناباروری شود؟اگر زخم دهانه رحم فیزیولوژیک و به علت بالابودن استروژن ایجاد شده باشد، باعث ناباروری نمی‌شود زیرا هیچ مساله فیزیولوژیکی مانع بارداری نخواهد شد مگر اینکه عفونت روی آن برآمدگی ایجاد شده باشد که با درمان معمولی بهبود پیدا نکند. در این صورت لازم است کرایوتراپی یا انجماد انجام شود که البته آن هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

بعضی ها می گویند در بارداری این خانم ها احتمال دوختن رحم وجود دارد؟خیر. دوختن دهانه رحم برای خانم‌هایی انجام می‌گیرد که دچار مشکلات مربوط به دهانه رحم از جمله سابقه سقط بالای ۳ ماه هستند، در سونوگرافی آنها مشخص شده باشد که طول گردن رحمشان کوتاه است یا بزرگی رحم احتمال زایمان زودرس را ایجاد کند. در این صورت هم وقتی در ۳ ماهگی معلوم شد جنین سالم است و به علت مسایل کروموزومی احتمال سقط نیست، دهانه رحم دوخته می‌شود و ربطی به زخم دهانه رحم ندارد.

اگر زخم دچار عفونت شود و خانمی در بارداری و با معاینه‌های پزشکی متوجه این عفونت شود، مصرف داروها مشکلی برای مادر یا جنین ایجاد نمی‌کنند؟وقتی باروری ایجاد شده باشد یعنی عفونت حادی وجود نداشته است، چون عفونت حاد معمولا مانع بارداری است. برای عفونت‌های معمول می‌توان از کرم‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای بارداری و جنین ضرر ندارد استفاده کرد.

آیا این زخم‌ها احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهند؟بله، اگر زخم عفونی شود ممکن است زایمان زودرس ایجاد کند. در این صورت مراجعه منظم به پزشک و بیشتر تحت‌نظر بودن مادر باردار بیشتر توصیه می‌شود. علاوه بر این، مادر باید داروها را تا اتمام دوره درمانی مصرف کند.

چه مدت بعد از درمان زخم دهانه رحم، یک خانم می‌تواند اقدام به بارداری کند؟معمولا دو ماه بعد از کرایو و درمان عفونت با دارو می‌توان برای بارداری اقدام کرد.

منبع: سلامتیران

آنچه بانوان باید بدانند

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


انواع کفش و صندل چرمی مردانه

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سلامت دهانه رحم، چرا دهانه رحم زخم می‌شود؟   –  ضربه  –  مواد شیمیایی  –  عفونت‌های طولانی مدت رحم  –  سرطان دهانه رحم  –  زایمان‌های متعدد  –  سطح بالای هورمون‌های زنانه  –  استفاده از تامپون  –  استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در خانم‌های جوانسلامت دهانه رحم، علائم زخم دهانه رحم چیست؟اگر زخم دهانه رحم داشته باشید هیچ نشانه ای مشاهده نخواهید کرد و تا زمان ملاقات با پزشک نیز متوجه نخواهید. احتمالا علائم عبارتند از:  –  ترشحات مخاطی روشن  –  لکه بینی بین پریودی ها  –  درد و خونریزی در طی یا بعد از رابطه جنسی  –  درد و خونریزی ممکن است در طی یا پس از آزمایش لگن دیده شود.برای برخی از زنان این علائم شدید هستند. ترشحات مزمن می شود و درد با لذت جنسی مواجه می شود. زخم دهانه رحم شایع ترین علت خونریزی در طول ماه های آخر بارداری است.- دلیل این علائم این است که سلول های غدد لنفاوی نسبت به سلول های اپیتلیال ظریف تر هستند. آنها مخاط بیشتری تولید می کنند و به راحتی خونریزی می کنند.- اگر علائم خفیفی داشتید فکر نکنید زخم دهانه رحم دارید، اما بهتر است آزمایشات را انجام دهید.- اگر بین پریودی ها خونریزی، ترشحات غیرطبیعی یا درد در طول یا بعد از رابطه جنسی دارید به پزشک مراجعه کنید. زخم دهانه رحم جدی نیست، اما این علائم و نشانه ها می تواند به خاطر بیماری دیگری باشد که باید درمان شود. این علائم عبارتند از:  –  عفونت  –  فیبروئید یا پولیپ  –  بیماری آندومتریوز  –  مشکلات مربوط به IUD  –   مشکلات حاملگی شما  –  سرطان دهانه رحم، رحم یا سایر انواع سرطان

عوارض زخم دهانه رحم چیست؟خانم‌هایی که باردار هستند، در صورت عفونی شدن زخم، ممکن است زایمان زودرس پیش رو داشته باشند.برخی مواقع این زخم‌ها حالت پیش سرطانی دارند که البته احتمال آن خیلی کم است.

سلامت دهانه رحم، تشخیص زخم دهانه رحماین بیماری در طول معاینه لگن معمولی و آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می شود. این وضعیت در حین آزمون لگنی قابل مشاهده است، زیرا دهانه رحم شما به رنگ قرمز ظاهر می شود و ممکن است در طول آزمون کمی خونریزی کند. گر چه هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد، سرطان اولیه دهانه رحم بسیار شبیه به زخم دهانه رحم است. آزمایش پاپ می تواند به جلوگیری از سرطان دهانه رحم کمک کند.   –  اگر علائمی ندارید و نتایج آزمایش پاپ شما طبیعی هستند، احتمالا نیازی به آزمایش بیشتر ندارید.   –  اگر علائم شما شدید است، مانند درد در هنگام رابطه جنسی یا ترشحات سنگین، از پزشک بخواهید آزمایشاتی برای تشخیص وضعیت انجام دهد.- گام بعدی روشی به نام کولپوسکوپی است که در مطب دکتر انجام می شود. این روش شامل نورپردازی و یک ابزار بزرگنمایی ویژه برای درک دقیق تر بر روی دهانه رحم است. در طی همین روش، یک نمونه بافت کوچک را می توان برای آزمایش سلول های سرطانی (بیوپسی) جمع آوری کرد. 

درمان زخم دهانه رحمروش‌هایی که پزشکان برای درمان این عارضه از آن استفاده می‌کنند شامل سوزاندن (کوتر یا لیزر) یا فریز کردن (کرایوتراپی) است.مخاطی که در اثر این عارضه در داخل دهانه رحم به بیرون گسترش پیدا می‌کند، “اکتروپیون” نام دارد. پزشکان با استفاده از روش‌های درمان زخم دهانه رحم که در بالا به آن اشاره شد، اقدام به از بین بردن این بافت می‌کنند تا بافت “اسکواموس” که بافت طبیعی خود دهانه رحم است، ایجاد شود.

از طرف دیگر پزشکان توصیه می‌کنند که اگر این عارضه همراه با عفونت یا مشکل دیگری نباشد، نیازی به انجام این اقدام‌ها نیست و به مرور زمان و افزایش سن، در مدت 4 تا 5 سال این فرایند (تشکیل مجدد بافت اسکواموس) خود به خود اتفاق می‌افتد.اگر زخم دهانه رحم، باعث افزایش ترشحات واژن شود یا هنگام روابط زناشویی باعث خونریزی شود، باید مورد بررسی بیشتر و «کولپوسکوپی» قرار گیرد.کولپوسکوپی، معاینه ذره بینی مخاط گردن رحم است و پزشک در آن با میکروسکوپ سه بعدی، مخاط را مشاهده می‌کند و با استفاده از محلول‌های خاصی مثل اسید استیک در محل می‌تواند زخم را از نوع غیرطبیعی تشخیص دهد. استفاده از روش‌های درمانی ذکر شده (سوزاندن و فریز کردن) در بسیاری از موارد، بیمار را در آینده از امکان انجام یک کولپوسکوپی رضایتبخش (که نوعی معاینه داخل رحمی است و به وسیله آن می‌توان ضایعات پیش سرطانی را تشخیص داد) محروم می‌کند.فریز زخم دهانه رحمنگرانی اصلی در مورد زخم دهانه رحم این است که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. با این حال پزشکان بر این باورند که احتمال بروز سرطان دهانه رحم در اثر این عارضه بسیار کم است. در روش فریز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فریز می‌شود. فریز زخم که در دو مرحله و به فاصله پنج دقیقه انجام می‌گیرد، باعث تخریب سلول‌های غیرطبیعی می‌شود. فریز کردن اغلب زمانی انجام می‌شود که تست سرکه یا تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد. پیش از انجام فریز زخم دهانه رحم، از پزشک خود بخواهید یک داروی مسکن به شما پیشنهاد کند تا در روز معین پیش از شروع فریز برای کاهش درد و گرفتگی مصرف کنید. 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

در این موارد فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد نمی‌شود   –  در زمان بارداری   –  در صورت ابتلا به التهاب اندام‌های لگنی   –  در هنگام قاعدگی (اگر خونریزی شدید باشد)فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ اسمیر انجام دهد.شخص بعد از فریز می‌تواند فعالیت‌های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می‌شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراری رابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود. ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.

زخم دهانه رحم عارضه ای است که معمولا قرمز و مخملی شکل بوده و نواحی بیرونی سرویکس و یا دهانه رحم را درگیر می کند. مشاهده شدن عکس زخم رحم در معاینات زنان می تواند پزشک را برای یافتن علت آن و نیز درمان زخم ملزم کند.

زخم دهانه رحم در بسیاری از موارد علامت خاصی ندارد اما گاهی اوقات با نشانه هایی همچون تغییر در ترشحات واژن همچون ترشحات بودار، درد در هنگام نزدیکی و … خود را نشان می دهد. ماما و یا پزشک متخصص زنان بعد از کارگذاری اسپکولوم (وسیله معاینه) و مشاهده دهانه رحم می توان وجود زخم را تشخیص دهد و در بسیاری از موارد این عارضه مدت ها هیچ علامتی را از خود نشان نمی دهد و بانوان در هنگام معاینه برای انجام تست پاپ اسمیر به وجود آن پی می برند.

ابتلا به زخم دهانه رحم در سنین باروری در میان بانوان بسیار شایع است. این زخم ها می توانند در اثر آسیب فیزیکی، عفونت های مضمن، مواد شیمیایی، سرطان و … ایجاد شوند. استفاده طولانی مدت از تامپون، مصرف دراز مدت قرص های ضد بارداری، و داشتن طولانی مدت و بدون کنترل آی یو دی می تواند از دلایل بروز زخم دهانه رحم در بانوان باشد.

 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

اکتروپیون سرویکس عارضه ای است که در آن عکس زخم رحم به شکل بافت قرمز رنگ و مخملی شکلی در اطراف سوراخ خارجی سرویکس دیده می شود. این بافت مخملی درواقع همان سلول های استوانه نواحی داخلی کانال دهانه رحم هستند که به سمت بیرون پیشرفت کرده و روی بخش هایی از سلول های سنگفرشی را پوشانده اند. امروزه متخصصان بر این باورند که اگر هیچ گونه عفونتی بر آن سوار نباشد نیازی به هیچ گونه اقدام درمانی نخواهد بود. 

 

عکس زخم رحم (1)

اگر در هنگام معاینه و مشاهده شدن عکس زخم رحم، پزشک علائم عفونت را نیز در درون واژن ببیند، همانند ترشحات غیر معمول و … در ابتدا لازم است علت بروز عفونت مشخص شده و درمان گردد، سپس درمان ادامه یابد تا زمانی که هیچ گونه نشانه ای از عفونت بر روی سرویکس قرار نداشته باشد. بعد از مدتی لازم است دهانه رحم مجدد معاینه شود تا پزشک کنترل کند که آیا زخم دهانه رحم از بین رفته است یا نه. درصورت پایداری زخم، لازم است درمان های لازم همچون بیوپسی و … برای یافتن علت زخم دهانه رحم در دستور کار قرار داده شود. 

عکس زخم رحم (2) – عکس فریزکردن زخم دهانه رحم

 

یکی از راهکارهای درمانی برای زخم دهانه رحم کرایوتراپی و یا فریز زخم است. در این روش که معمولا در مطب پزشک و بدون بی حسی انجام می شود، پزشک با استفاده از گاز با دمای بسیار پایین یک لایه سطحی از بافت دهانه رحم را منجمد کرده و آن را از بین می برد. در این روش سلول های سطحی از بین رفته و بعد ها سلول های جدید جایگزین آن خواهند شد. این روش بیش از 2 تا 3 دقیقه طول نمی کشد و ممکن است بعد از انجام آن مقدار زیادی ترشحات و خون آبه از واژن شما خارج شود. احتمالا پانسمانی در محل قرار داده شده و از شما خواسته می شود که تا دو الی سه هفته نزدیکی نداشته باشید. 

 عکس زخم رحم (3)

 

مطالعه بیشتر:

1- چگونگی گرفتن عکس رنگی از رحم و لوله های فالوپ

2- ناهنجاری های رحمی چه تاثیری بر جنین و بارداری دارد؟

3- نشانه ها و علائم فیبروم رحم چیست و با چه روش های قابل درمان است؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

این بخش در حال طراحی می باشد

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

انتهای واژن ، توسط گردن رحم (دهانه ی رحم  ،یا سرویکس ) به جسم رحم راه دارد . در نتیجه در معاینات زنان با اسپکلوم ،  بخش بیرونی آن کاملا قابل مشاهده و ارزیابی است . هم چنین هنگام نزدیکی ، آلت با قسمت بیرونی دهانه رحم برخورد میکند . 

در عکس زیر ، موقعیت دهانه رحم به خوبی نشان داده شده است :

 

 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

دهانه ی رحم در معاینه با اسپکلوم :

زخم دهانه ی رحم ، یک عبارت آشنا و ترسناک برای خانمهای ایرانی است !

اما این اصطلاح کاملا عامیانه و غیر علمی است . این اصطلاحِ زخم ، نشان دهنده ی  هر گونه تغییر شکل دهانه رحم ، از مخاط صورتی به بافت مخملی و قرمز می باشد. غالبا، این قرمزی زمانی رخ میدهد که لایه داخلی دهانه رحم ، تا بیرون آن کشیده شود . به عکس زیر نگاه کنید تا متوجه شوید :

 

 

این بافت قرمز و مخملی که بسیاری از شما را آشفته ونگران کرده ، چیست ؟ علت آن چه چیز است ؟

یکی از شایعترین علل این مخملی شدن ،” اکتروپیون سرویکس ” یا ” بیرون زدگی ” بافت دهانه رحم است که می تواند یک حالت کاملا طبیعی در خانمهای جوان  باشد ! این مساله مخصوصا در خانمهایی که باردار هستند یا هورمون مصرف میکنند (مثل قرصهای ضد بارداری ) به وفور دیده می شود. در واقع این بافت، فقط قرمز تر و نازک تر از بافتهای اطرافش است و بنابراین در معاینات  چشمی ، نام هولناک “زخم ” را برای آن بکار می برند.

در صورتیکه حین معاینه ، خروج موکوس چرکی از داخل دهانه رحم دیده نشود ، یا این زخم باعث ایجاد خونریزی در هر نزدیکی نشود ، و پاپ اسمیر از نظر وجود سلولهای پیش سرطانی و …منفی باشد  ، وجود این بافت قرمز و مخملی ، اهمیتی ندارد .

عکس زیر ، یک  دهانه رحم  را نشان میدهد که در آن زخم دهانه رحم مشخص است .

دکتر فاطمه قائم مقامی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ) در مصاحبه ای بیان کردند :

” متاسفانه برخی پزشکان به بیمارانشان می گویند: به زخم دهانه ی رحم مبتلا شده ای . بدون اینکه توضیح بدهند واقعا زخمی در کار نیست! و با کرایو (انجماد )(فریز) دهانه رحم ، اقدام به از بین بردن این بافت قرمز مخملی میکنند . از عوارض فریز دهانه ی رحم ، از بین بردن سلول های طبیعی آن ناحیه رخ داده و دقت تست پاپ اسمیر را کاهش داده و ممکن است نتایج منفی و مثبت کاذب را افزایش دهد “.

چون این اکتروپیون در بسیاری از خانمهای طبیعی و سالم وجود دارد ، در نتیجه اکثر خانمها خیلی اتفاقی طی معاینه زنان با اسپکلوم، متوجه آن می شوند . یعنی در واقع هیچ علامتی ندارند ، و در مراجعه جهت چکاپ ، ناگهان با تشخیص ” زخم ” روبرو می شوند !

همینجا از همکاران خودم خواهش میکنم در این طور مواقع ، مبالغه نکنند و زندگی بیمار را تحت تاثیر یک اکتروپیون ساده قرار ندهند. افرادی را می شناسم که فقط بدلیل همین اکتروپیون، ماه هاست که رابطه ی زناشویی خود را قطع کرده اند…

با توجه به اینکه این بافت مخملی ، بافت طبیعی خود دهانه رحم است که فقط کمی به بیرون کشیده شده است ، اگر هیچ عفونتی بر آن سوار نباشد ، نیازی به اقدام خاصی نیست . 

اما اگر زخم دهانه رحم دچار ترشح چرکی و عفونت شود یا باعث خونریزی پس از هر بار نزدیکی شود، بهتر است درمان با دارو انجام شده و تست پاپ اسمیر نیز انجام شود . در پاپ اسمیر ، اگر سلولهای غیر طبیعی دیده شد ، اولین اقدام ، کولپوسکوپی است . هرگز چشم بسته ، فریز نکنید . 

درمان زخم دهانه رحم ِ عفونی (سرویسیت) ، به راحتی با دارو امکان پذیر است. در صورت جواب ندادن به یک دوره، می توان برای بار دوم از داروهای دیگری استفاده کرد . مثل هر عفونت دیگری در بدن (عفونت گلو…دندان و …) ، دهانه ی رحم هم به دارو جواب خوبی میدهد . در نهایت اگر علایم آزار دهنده داشتید و با 2-3 دوره درمان دارویی درمان صورت نگرفت ،  می توان اعمالی مثل فریز(کرایو) یا سوزاندن (کوتر)  را انجام داد . (بعید است که چنین عفونتی به 2 دوره دارو جواب ندهد.)

فریز یا کرایو، یک روش درمانی جهت از بین بردن یک لایه از بافت دهانه ی رحم است. در مواردی استفاده می شود که لازم باشد یک یا چند لایه از بافت دهانه ی رحم بطور کامل تخریب شود .  در این روش با استفاده از گاز ، با ایجاد دمای بسیار پایین ، سولهای سطحی از بین رفته و پس از مدتی انتظار رشد سلوهای طبیعی را داریم. استفاده ی اصلی کرایو ، در تغییرات پیش سرطانی دهانه ی رحم است . اما خب ، مورد استفاده ی فرعی ِ کرایو ، همین زخم دهانه ی رحم می باشد .

دستگاه فریز :

صحنه ای از انجام دادن فریز دهانه ی رحم برای درمان زخم دهانه رحم:

کرایوتراپی دهانه رحم ، معمولا در مطب و بدون بیهوشی و …انجام می شود و در کل بیش از 2-3 دقیقه طول نمی کشد. در روز انجام کرایو ، نیاز است که یک همراه داشته باشید .ممکن است تا 1 هفته بعد از کزایو ، ترشحات زیاد و خونابه ای داشته باشید . معمولا پانسمانی در محل تعبیه می شود و به شما توصیه می شود نهایتا تا 2-3 هفته نزدیکی واژینال نداشته باشید .

یکی از شایعترین عارضه های فریز  ، بد شکل شدن دهانه ی رحم و هم چنین تداخل در نتایج پاپ اسمیر خواهد بود . چون سلولهای طبیعی از بین می رند و سلولهای جدید که جایگزین می شوند هیچ گاه مثل اول نخواهند شد . بنابراین با نمونه برداری از این ناحیه  ی و تهیه پاپ اسمیر ، در نتایج پاپ اسمیر ، تداخل ایجاد خواهد شد .

علاوه بر آثار روحی روانی حاصل از این کار ، اگر این حرکت ، بدرستی انجام نشود ، یا بیش از حد انجام شود ، می تواند باعث تنگی دهانه ی رحم ومشکلات بعدی ناشی از آن شود .  ضمن اینکه رابطه ی زناشویی فرد نیز تحت تاثیر این قضیه ، رو  به سردی می رود و اعتماد بنفس خانم در برابر همسرش از بین می رود .

در این روش ، با استفاده از جسمی با دمای بالا  ،بافتهای به نظر غیر طبیعی ، کاملا سوزانده می شوند . عوارض آن ، مانند کرایو می باشد . البته استفاده از کوتر رایج نمی باشد .

 

 

 

 

دوستان به عنوان یک مقاله ی علمی ، پیشنهاد میدم حتما و حتما این مقاله رو که توسط دکتر شیرین گودرزی چاپ شده ، حتما مطالعه کنید . 

 

در صورت داشتن هر گونه سوالی ، آن را در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح نموده و یا با شماره های مشاوره ی اینجانب ( با تلفن ثابت ) تماس بگیرید : 

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

9092305014 از تهران

909070533 از سایر شهرها


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

ابزارهای رشد کودک

ابزارهای سنجش سلامت

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها

 


این مقاله روDownloads-icon

شفاآنلاین نوشت: زخم دهانه رحم در زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند شایع‌تر است همچنین در زنان باردار و دختران نیز به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است به وجود آید، اما زخم دهانه رحم بعد از سن یائسگی بسیار نادر است.

آزاده اکبری سنه درباره زخم دهانه رحم اظهار کرد: زخم دهانه رحم، زمانی که سلول‌های نرم غدد لنفاوی در داخل کانال دهانه رحم به سطح بیرونی آن رشد کنند به وجود می‌آید. او با بیان اینکه دهانه رحم در گردن رحم یعنی جایی که رحم به مهبل (واژن) متصل است قرار دارد، افزود: شایع‌ترین نشانه‌های زخم دهانه رحم ترشحات مخاطی روشن و بدبو، لکه بینی بین پریود، درد و خونریزی در هنگام رابطه جنسی یا بعد از آن است همچنین در برخی از افراد بدون نشانه بوده که تنها با معاینه ‍‍‍پزشک قابل تشخیص است. این متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان کرد: در برخی از مواقع زخم دهانه رحم می‌تواند به خاطر بیماری‌های دیگری همچون عفونت، فیبروئید یا پولیپ، آندومتریوزُ مشکلات مربوط به IUD، حاملگی یا احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد که برای تشخیص فرد باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرد و تست پاپ‌اسمیر برای تشخیص بیماری انجام شود. اکبری سنه خاطر نشان کرد: زخم دهانه رحم در زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند شایع‌تر است همچنین در زنان باردار و دختران نیز به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است به وجود آید، اما زخم دهانه رحم بعد از سن یائسگی بسیار نادر است. او گفت: برای فرد مبتلا به زخم دهانه رحم اولین گام دارو درمانی است، اما اگر مصرف دارو موجب بهبود فرد نشد بنابر تشخیص پزشک معالج باید از سایر روش‌ها همچون فریز کردن دهانه رحم یا سوزاندن آن استفاده کرد.

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

شاید در گذشته، اینکه در ایران زندگی کنیم و درآمد دلاری داشته باشیم و به ریال خرج کنیم یک رویا بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امر به کاری روتین تبدیل شده است. در صورتی که به نرم‌افرار تری دی مکس مسلط باشید این امکان برای شما فراهم می‌باشد که با دریافت پروژه‌های دلاری و فروش مدل‌های سه بعدی در مارکت های جهانی کسب درآمد نمایید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

وب‌سایت نی‌نی‌بان: دهانه رحم محلی مابین رحم و واژن است که در پایین‌ترین نقطه رحم و در بالاترین نقطه واژن قرار گرفته است. زمانی که مخاط صورتی رنگ داخل گردنه رحم به بافت مخملی و قرمز تغییر پیدا کند، به آن زخم دهانه رحم گفته می‌شود.

(غالبا این قرمزی زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی دهانه رحم، تا بیرون آن کشیده شود)، اما اصطلاح زخم که به این عارضه اطلاق می‌شود، یک اصطلاح کاملا عامیانه و غیر علمی است.

با این حال زخم دهانه رحم یکی از عارضه‌های شایعی است که هم در خانم‌های باردار و هم در خانم‌هایی که باردار نیستند ممکن است اتفاق بیفتد. اما این عارضه بیشتر در دوران بارداری شایع است و اغلب هنگام معاینات دوره‌ای تشخیص داده می‌شود. زخم دهانه رحم زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی کانال دهانه رحم به بیرون رشد کند. اگرچه این عارضه، مشکل چندان نگران کننده‌ای نیست، اما نباید به آن بی‌توجه بود.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده

این عارضه می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد گردد:

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

اگر زخم دهانه رحم داشته باشید هیچ نشانه‌ای مشاهده نخواهید کرد و تا زمان ملاقات با پزشک نیز متوجه نخواهید. احتمالا علائم عبارتند از:

برای برخی از زنان این علائم شدید هستند. ترشحات مزمن می‌شود و درد با لذت جنسی مواجه می‌شود. زخم دهانه رحم شایع‌ترین علت خونریزی در طول ماه‌های آخر بارداری است.

دلیل این علائم این است که سلول‌های غدد لنفاوی نسبت به سلول‌های اپیتلیال ظریف‌تر هستند. آن‌ها مخاط بیشتری تولید می‌کنند و به راحتی خونریزی می‌کنند.

اگر علائم خفیفی داشتید فکر نکنید زخم دهانه رحم دارید، اما بهتر است آزمایشات را انجام دهید.

اگر بین پریودی‌ها خونریزی، ترشحات غیرطبیعی یا درد در طول یا بعد از رابطه جنسی دارید به پزشک مراجعه کنید. زخم دهانه رحم جدی نیست، اما این علائم و نشانه‌ها می‌تواند به خاطر بیماری دیگری باشد که باید درمان شود.

این علائم عبارتند از:

عوارض زخم دهانه رحم چیست؟

خانم‌هایی که باردار هستند، در صورت عفونی شدن زخم، ممکن است زایمان زودرس پیش رو داشته باشند.

برخی مواقع این زخم‌ها حالت پیش سرطانی دارند که البته احتمال آن خیلی کم است

تشخیص زخم دهانه رحم

این بیماری در طول معاینه لگن معمولی و آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود. این وضعیت در حین آزمون لگنی قابل مشاهده است، زیرا دهانه رحم شما به رنگ قرمز ظاهر می‌شود؛ و ممکن است در طول آزمون کمی خونریزی کند. گرچه هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد، سرطان اولیه دهانه رحم بسیار شبیه به زخم دهانه رحم است. آزمایش پاپ می‌تواند به جلوگیری از سرطان دهانه رحم کمک کند.

اگر علائمی ندارید و نتایج آزمایش پاپ شما طبیعی هستند، احتمالا نیازی به آزمایش بیشتر ندارید.

اگر علائم شما شدید است، مانند درد در هنگام رابطه جنسی یا ترشحات سنگین، از پزشک بخواهید آزمایشاتی برای تشخیص وضعیت انجام دهد.

گام بعدی روشی به نام کولپوسکوپی است که در مطب دکتر انجام می‌شود. این روش شامل نورپردازی و یک ابزار بزرگنمایی ویژه برای درک دقیق‌تر بر روی دهانه رحم است. در طی همین روش، یک نمونه بافت کوچک را می‌توان برای آزمایش سلول‌های سرطانی (بیوپسی) جمع آوری کرد.

درمان زخم دهانه رحم

روش‌هایی که پزشکان برای درمان این عارضه از آن استفاده می‌کنند شامل سوزاندن (کوتر یا لیزر) یا فریز کردن (کرایوتراپی) است.

مخاطی که در اثر این عارضه در داخل دهانه رحم به بیرون گسترش پیدا می‌کند، “اکتروپیون” نام دارد. پزشکان با استفاده از روش‌های درمان زخم دهانه رحم که در بالا به آن اشاره شد، اقدام به از بین بردن این بافت می‌کنند تا بافت “اسکواموس” که بافت طبیعی خود دهانه رحم است، ایجاد شود.

از طرف دیگر پزشکان توصیه می‌کنند که اگر این عارضه همراه با عفونت یا مشکل دیگری نباشد، نیازی به انجام این اقدام‌ها نیست و به مرور زمان و افزایش سن، در مدت ۴ تا ۵ سال این فرایند (تشکیل مجدد بافت اسکواموس) خود به خود اتفاق می‌افتد.

اگر زخم دهانه رحم، باعث افزایش ترشحات واژن شود یا هنگام روابط زناشویی باعث خونریزی شود، باید مورد بررسی بیشتر و «کولپوسکوپی» قرار گیرد.

کولپوسکوپی، معاینه ذره بینی مخاط گردن رحم است و پزشک در آن با میکروسکوپ سه بعدی، مخاط را مشاهده می‌کند و با استفاده از محلول‌های خاصی مثل اسید استیک در محل می‌تواند زخم را از نوع غیرطبیعی تشخیص دهد. استفاده از روش‌های درمانی ذکر شده (سوزاندن و فریز کردن) در بسیاری از موارد، بیمار را در آینده از امکان انجام یک کولپوسکوپی رضایتبخش (که نوعی معاینه داخل رحمی است و به وسیله آن می‌توان ضایعات پیش سرطانی را تشخیص داد) محروم می‌کند.

فریز زخم دهانه رحم

نگرانی اصلی در مورد زخم دهانه رحم این است که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. با این حال پزشکان بر این باوردن که احتمال بروز سرطان دهانه رحم در اثر این عارضه بسیار کم است. در روش فریز کردن، با استفاده از سرما زخم دهانه رحم فریز می‌شود. فریز زخم که در طی دو مرحله و به فاصله پنج دقیقه انجام می‌گیرد، باعث تخریب سلول‌های غیرطبیعی می‌شود. فریز کردن اغلب زمانی انجام می‌شود که تست سرکه یا تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد.

پزشکان توصیه می‌کنند که از انجام فریز زخم بپرهیزید، زیرا این عمل خود باعث دقت تست پاپ اسمیر را که نوعی آزمون تشخیص سلول‌های سرطانی است، کم می‌کند و ممکن است جواب مثبت یا منفی کاذب ایجاد کند.

در این موارد فریز زخم دهانه رحم پیشنهاد نمی‌شود:

فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ اسمیر انجام دهد.

شخص بعد از فریز می‌تواند فعالیت‌های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می‌شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراری رابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود. از عوارض فریز، ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.

چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده
چطور بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *