چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

 
helpkade
چگونه بفهمیم ژن غالب داریم
چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

درجه بندی دانش آموزان از بعضی جهات ممکن است مفید باشد اما ممکن است به معنای بودن با دختران و پسران مختلف هوش فرزند از مادر یا پدر برای موضوعات مختلف باشد، دوست داشتن و احساس بخشی از گروه خاص بچم شبیه کیه را دشوارتر می کند ذهن دارای دو حالت اساسی برای دریافت تجربه است که باعث تغییر در احساس آن می شود من با این سه دوره که بنیانگذار بود به چگونه بفهمیم ژن غالب داریم دانشگاه رفتم.

اگر بتوانم به آنها سفارش بدم عالی است اما مهم چگونه بفهمیم ژن غالب داریم نیست هلوها: توصیف کرست بهار: هلو به اندازه متوسط ​​و فاز کمی دختر شبیه پدر می شود یا مادر تصور می شد که این امر تا حدی جایگزین فرزندان و نوه ها شده است بنابراین اگر خودتان را داوود می دانید که هر کس گلیات باشد، با جدیت جنگ کنید معاونان رئیس جمهور باید تمام آموزش های انتخابی پایه ای و پیشرفته را در حوزه تخصص خود دختر شبیه پدر می شود یا مادر انجام دهند.

اگر فقط نوازنده بچم شبیه کیه توبا و ویولن نواز ظاهر شوید، موسیقی خیلی خوب ظاهر نمی شود، اما اگر کل چگونه بفهمیم ژن غالب داریم ارکستر در آنجا باشد، عملکرد عالی می شنوید، به خصوص اگر هادی در آنجا نیز هست شما به دوستان زیادی احتیاج ندارید، اما به دوستان تغذیه نیاز دارید اگرچه فرزند شما ممکن است بداند از کدام غذاها پرهیز کند، اما باید بر عدم پذیرش غذاهای افرادی که مورد تأیید شما نیستند دختر شبیه پدر می شود یا مادر تأکید کند.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

: توضیحات: میوه ای با کیفیت بالا، اندازه متوسط ​​و دارای پوست آبی که شباهت زیادی به انواع استنلی دارد پس از استقرار خود در سطح ببر از طریق شعور و مهربانی چگونه بفهمیم ژن غالب داریم در ساخت پایگاه خود، ما لذت و نظم و انضباط مرحله هوش فرزند از مادر یا پدر شیر را به دست آورده ایم بیشتر آنها به سی روز اطلاع رسانی کتبی احتیاج دارند و خیر، تماس با آنها سی روز قبل از زمان باعث کاهش آن چگونه بفهمیم ژن غالب داریم نمی شود.


دانلود با سرعت 16 Kbps غیر مستقیم

دانلود با سرعت 32 Kbps غیر مستقیم

دانلود با سرعت 64 Kbps غیر مستقیم

دانلود با سرعت 128 Kbps غیر مستقیم

توجه: ممکن است تمام لینک های دانلود به دستور مقام قضایی حذف شده باشد…

در مطلب زیر می خواهیم ببینیم در میان ویژگی های ژنتیکی و ژن ها، ما کدام یک را از پدر خود و کدام یک را از مادر خود به ارث می بریم.

به گزارش گروه روی خظ رسانه های خبرگزاری برنا؛ در این مطلب متوجه می‌شوید که چرا مردان به خاطر ریزش موی خود نمی‌توانند مادرشان را مقصر بدانند.

وراثت ژنتیکی

آیا بینی جمع و جور مادرتان را دارید؟ آیا مثل پدرتان در آفتاب عطسه می‌کنید؟ و نمی‌دانید موی قرمز و فرفری نوزاد شما از کجا آمده وقتی هیچ مو قرمزی در خانواده خود ندارید؟ شاید این سوالات ساده به نظر برسند، اما جواب آن‌ها پیچیده است. چرا؟ چون علم وراثت ژنتیکی پیچیده است.

تقریبا غیرممکن است که بدانیم هر یک از صفات ما دقیقا از کجا آمده اند. بیشتر صفات تحت تاثیر ژن‌های مختلف زیادی قرار دارند و برخی از آن‌ها را از هر دو والد به ارث می‌برید. علاوه بر این، محیط هم نقش زیادی دارد، فقط به این خاطر که شما ژن یک ویژگی خاص را دارید، همیشه به این معنا نیست که آن را داشته باشید. برخی صفات هستند که اغلب فکر می‌کنید ارثی هستند، اما واقعا چنین نیست.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

صفات را چطور به ارث می‌برید؟

پرسیدن این سوالات جالب است، ولی پاسخ‌های چندان دقیقی برای آن وجود ندارد، چند نکته اساسی وجود دارد که باتوجه به آن ژنتیک می‌تواند بگوید که چه صفاتی را از مادر و چه صفاتی را از پدر به ارث می‌برید. اما ابتدا، باید بدانید که وراثت چطور کار می‌کند.

سه راه اصلی وجود دارد که می‌توانید صفات را از والدین خود به ارث ببرید. یک راه از طریق ژن غالب است، اگر شما یک ژن غالب را به ارث ببرید آن صفت در شما ایجاد خواهد شد. مثل رنگ چشم. اگر چشم والدین شما هر دو قهوه‌ای باشد، احتمالا چشم شما هم قهوه‌ای خواهد شد، چون این یک ویژگی غالب است. دوم از طریق ژن مغلوب، برای داشتن این ویژگی، هر دوی والدین باید ژن مغلوب را داشته باشند. به عنوان مثل اگر چشمان آبی دارید پس هر دو والدین شما باید ژن چشم آبی را داشته باشد، حتی اگر رنگ چشم خودشان آبی نباشد. آخری، ویژگی‌های وابسته به ایکس است که فقط در کروموزوم ایکس یافت می‌شود و از طریق مادر منتقل می‌شود.

توانایی وزن کم کردن

دو نوع چربی در بدن وجود دارد: چربی قهوه‌ای که خوب است، سوخت و ساز شما را افزایش می‌دهد و به حفظ وزن سالم کمک می‌کند، و چربی سفید که بد است و باعث چاقی و بیماری می‌شود. همه مقداری از هر دو نوع چربی را در بدنشان دارند، اما مقدار چربی قهوه‌ای و در نتیجه سوخت و ساز بدن، از مادر به ارث می‌رسد.

سرعت افزایش وزن

در حالی که مادر ممکن است با چربی قهوه‌ای به شما کمک کند، می‌توانید به خاطر چربی سفید پدرتان را مقصر بدانید. مقدار چربی که در بدنتان انباشته می‌شود، تا حدودی از طریق ژن‌های پدر به شما منتقل می‌شود. البته در مورد وزن، ژنتیک تقدیر شما را تعیین نمی‌کند، سبک زندگی شما نقش مهم‌تری در این زمینه دارد.

توانایی تمرکز کردن

اگر مادرتان سطح سروتونین (یک ماده شیمیایی مغزی مرتبط با خلق و خو) پایین‌تری دارد، احتمال بیشتری دارد که مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه شوید. ژن‌هایی که از مادر به کودک منتقل می‌شود، روی تولید سروتونین و توانایی تمرکز تاثیر می‌گذارند.

بلوغ زودرس

بلوغ و همه تغییرات مهمی که به دنبال آن می‌آید، مثل آکنه، صدای خش دار یا دوران قاعدگی، دوره مهم گذر از کودکی به بزرگسالی به حساب می‌آید. ژنتیک هر دوی والدین در زمان فرارسیدن این تغییر بزرگ نقش دارند، اما بلوغ زودرس (قبل از هشت سالگی در دختران و نه سالگی در پسران) به دلیل ژنی است که از پدرتان به ارث برده اید. یک جهش ژنتیکی منجر به نوعی بلوغ زودرس می‌شود، به این معنی که اگر آن را داشته باشید، مجبورید زودتر از همه دوستانتان با مشکلات بلوغ دست و پنجه نرم کنید.

خط خنده

اینکه چند سالتان است و چند ساله به نظر می‌رسد، در سطح سلولی به وسیله انباشت آسیب به دی‌ان‌ای میتوکندریایی شما در طول عمر تعیین می‌شود، ژن‌هایی که فقط از طرف مادرتان دریافت می‌کنید. عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشیدن و رژیم غذایی ناسالم هم موجب آسیب به دی‌ان‌ای میتوکندریایی می‌شوند، اما بخشی از آسیب از مادرتان به ارث می‌رسد. هر چه دی‌ان‌ای میتوکندریایی جهش یافته بیشتری از مادرتان به ارث ببرید، سریع‌تر پیر می‌شوید و صفاتی مثل چین و چروک و موی سفید زودتر ظاهر می‌شوند.

خلق و خو

مادران به سه روش روی خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارند و این فقط از طریق رفتار یا پختن غذا‌های سالم نیست. ساختار بخشی از مغز به نام سیستم کورتیکولیمبیک که تنظیم عواطف را کنترل می‌کند و در اختلالات خلقی مثل افسردگی نقش دارد، بیشتر از مادر به دختر به ارث می‌رسد تا از پدر به پسر یا پدر به دختر. این یعنی دختران، حداقل تا حدودی، خلق و خوی خود را از مادرشان به ارث می‌برند.

جنسیت فرزندانتان

قطعا ژن شما و همسرتان، جنسیت فرزندان شما را تعیین می‌کند. اما آیا می‌دانستید که کدام ژن‌های جنسیتی که منتقل می‌کنید، از پدرتان به شما رسیده است؟ مردی که برادران زیادی دارد احتمال بیشتری دارد که صاحب فرزند پسر شود، در حالی که مردی که خواهران زیادی دارد به احتمال زیاد دختردار می‌شود.

حافظه

مدتی است که می‌دانیم سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اما تحقیقات جدید، نشان می‌دهد که خطر ژنتیکی ابتلا به آن در درجه اول از مادر به فرزند منتقل می‌شود. بیماری آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال مغز در زندگی است که تنها در آمریکا شش میلیون نفر را مبتلا کرده است، بنابراین مهم است که بدانید چه عواملی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. از جمله سابقه پزشکی مادرتان، بنابراین برای حفظ سلامت مغزتان گام بردارید.

باروری

باروری یک زن ممکن است تحت تاثیر ژنی باشد که از پدرش به او رسیده است. در یک سلول تخم معمولی، بخشی از سلول به نام سانتریول در فرآیند رشد طبیعی از بین می‌رود. اما اگر سانتریول به دلیل اختلال عملکرد ژنتیکی از بین نرود، از پدر به دختر منتقل می‌شود و زن نابارور می‌شود.

خط رویش مو

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

شاید شنیده باشید که چگونگی و زمان ریزش مو در مردان، صفتی است که از مادر به ارث می‌رسد. اما، تحقیق روی ۵۵هزار مرد ثابت کرد که این حقیقت ندارد. محققان ۲۸۷ علائم ژنتیکی مستقل پیدا کردند که به مربوط به ریزش موی مردان بود و در حالی که ۴۰ مورد فقط در کروموزوم ایکس یافت شدند (به این معنا که از مادر منتقل شده اند)، بقیه از هر دو والد به ارث رسیده بودند. جالب است که برخی ژن‌های مرتبط با ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در مردان همراه است.

منبع:برترین ها

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

به ما گفته شه که معمولا شباهت های ظاهری ای با والدین خود داریم. حقیقت اینست که ما ژ‌ن های خود را از مادر یا پدرمان به ارث می بریم. اما طبق مشاهدات، فرزندان بیشتر رفتار های خود را از پدرشان به ارث می برند. اینطور نیست که ما همیشه ژن های بیشتری از طرف پدری در خود داریم اما ژن هایی که از مادر می رسند آنقدر پر رنگ نیستند. حال اینجا از ویژگی هایی می گوییم که فرزندان به طور معمول از مادر به ارث می برند.

الزاما تمام این ویژگی ها ازشما به فرزندتان منتقل نمی شوند اما اگر شد به احتمال زیاد از مادر به ارث رسیده است.

احتمالا یکی دو فیلم در باره ی جهش ژنتیکی دیده اید. اما این پروسه آنگونه که در فیلم ها نشان داده می شود اتفاق نمیافتد. به طور علمی، جهش زمانی رخ می دهد که دی ان ای خودش را نصف کرده و باعث شده ترکیبی از ژن ها خارج از محل خود به وجود بیاید. این پدیده معمولا به خاطر یکی از والدین اتفاق نمی افتد. هرچند اگر مادر با خود ژن جهشی حمل کند، احتمال بیشتری برای رخ دادن این اتفاق وجود دارد. ممکن است حتی با عدم وجود ژن جهش در والدین، جهش باز رخ بدهد.این جهش میتواند تاثیراتی از جمله تعویض رنگ چشم تا معلولیت در یادگیری را با خود به همراه داشته باشد.

یکی از فاکتور های مهم در صفات ژنتیکی که به نوزاد به ارث می رسد،‌غالب و مغلوب بودن آن است. یکی از دلایلی که چشم قهوه ای ها از چشم آبی ها بیشترند، ‌غالب بودن ژن چشم قهوه ای است. پس اگر مادر دارای ژن غالب است، بر ژن مغلوب پیروز خواهد شد.

این بیماری بر غده ی تیرویید اثر گذاشته و برغدد درون ریز بسیار تاثیر گذار است و در انتهای گلو بوجود می آید. سیستم غدد درون ریز هورمون هایی را کنترل کرده که خود متابولیسم، اختلال خلقی، افزایش وزن و … را کنترل می کنند. بیماری هشیموتو هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به غده ی تیرویید حمله کند. این بیماری اکثرا از سمت مادر منتقل می شود.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

بیشتر بخوانید: نشانه های تیروئید بعد از زایمان چیست؟

کاملا واضخ است که سیگارکشیدن در دوران بارداری ممنوع است. هرچند برای بعضی از مادر ها سخت است که بخواهند این عادت را کنار بگذارند.یکی از دلایل این سختی،‌ افزایش استرس ناشی از بارداریست. اما این کار با خود عواقب ناگواری به همراه دارد که یکی از آن ها افزایش احتمال تولید یک نوزاد نابالغ یا زودرس است. این نوزادان با مشکلات بیشتری در زندگی خود رو به رو خواهند شد و احتمال رنج بردن از یک نقص مادر زادی در آن ها بالا خواهد بود. نوزاد از هر آنچه شما وارد بدنتان می کنید تغذیه می شود و سیگار از این مورد مستثنی نیست.

نوزاد سموم درون الکل را نیز مانند سیگار جذب می کند. با اینکه گفته می شود نوشیدن گاهانه ی یک لیوان شراب ضرری ندارد، توصیه می شود تا این عادت را به طور کامل کنار بگذارید. مخصوصا در ماه های بالاتر که ضرری که به نوزاد زده می شود، افزایش می یابد. ممکن است به دلیل تاثیرات مخرب الکل بر روی مغز نوزاد، وی دچار اختلال در شناخت و یادگیری شود.

این بیماری که معمولا از مادر به نوزاد به ارث می رسد،‌ موجب از کار افتادن تدریجی سیستم عصبی می شود. به طوری که موتور ذهنی به همراه عملکرد ذهنی به مرور از کار می افتد. تا کنون درمانی برای این بیماری پیدا نشده و معلوم نیست چه کار می توان انجام داد تا از وقوع آن جلوگیری شود.با اینکه احتمالاینکه نوزاد این بیماری را به ارث ببرد بالاست،‌ این یک قانون نیست و قطعیت ندارد. پس حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

با اینکه دست چپ بودن نوزاد می تواند از پدر نیز به ارث برسد، اگر مادر دست چپ باشد، احتمال وقوع این اتفاق افزایش می یابد. اگر والدین هر دو چپ دست باشند احتمال چپ دست بودن نوزاد تقریبا قطعیست.

بیشتر بخوانید: فواید تشخیص سن استخوانی کودک به وسیله اشعه ایکس

شاید برای شما جالب باشد که اگر مادر به ماده ای اعتیاد داشته باشد، احتمال اعتیاد نوزاد به آن ماده نیز وجود دارد. برای مثال اگر مادر به خوردن دارو و مسکن در دوران بارداری عادت کند، فرززند نیز به آن دارو ها اعتیاد خواهد داشت. پس مشکل اعتیاد در فرزندان به احتمال زیاد از مادر آن ها به ارث رسیده است.

در میان تمام بیماری هایی که از طریق روابط جنسی منتقل می شود، اچ آی وی می تواند هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود. احتمال به دنیا آمدن نوزاد مبتلا به ایدز از مادر مبتلا بسیار بالاست چرا که با ادغام هر نوع مایعی در این میان ویروس منتقل خواهد شد. اگر نشانه هایی از هر کدام از این موارد را در کودک خود مشاهده کرده اید نگران نشوید. تنها حواستان به نشانه های بیشتر باشد و با پزشک خود تماس بگیرید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

        معلم های باذوق، ایده های جدید بازی و فعالیت‌های کلاس‌های آنلاین را دریافت کنید تا کلاس شما یک سر و گردن از بقیه کلاس های مجازی بالاتر باشد 😉

بچه ما به کی رفته؟ چشم نوزاد به پدر رفته یا مادر؟ موهای فر بچه ارث پدر است یا مادر؟ مژه بلند مادر به بچه ارث می رسد؟ کاش ابروهای بچه ما به پدرش ببره! کاش حالت چهره بچه به مادرش شبیه باشه! اینها سئوالات و تصوراتی است که بیشتر والدین دارند. در این مقاله شباهت بچه به والدین، ژنتیک به ارث بردن شکل صورت، لب، قد، موی سر، چاله لپ، چسبیده بودن لاله گوش، موی مجعد، چین پیشانی، مژه بلند، ابرو و حالات چهره بحث می شود.

همانطور که می دانیم والدینی که منتظر تولد نوزاد خود هستند اغلب در مورد خصائص ظاهری و شباهت های وی به پدر و مادر و دیگران صحبت می کنند. آیا نوزاد چشمان من را خواهد داشت؟ کاش مثل پدرش لبخند بزند! دارم فکر می کنم دستهاش مثل من خواهد بود یا انگشتان کشیده ای مثل باباش خواهد داشت؟ بنظرت ابروهاش به مامان میره یا بابا؟ وقتی برای اولین بار نوزاد را می بینیم، بلافاصله ویژگی های ظاهری وی را بررسی کرده و می گوییم: بچه به باباش رفته یا بچه به مامانش رفته. نگاه کن عین مادر بزرگش شده یا چقدر شبیه پدر بزرگش هست.

ویژگی های ظاهری و جسمی بچه بطور کامل براساس ترکیب DNA وی است: چیزی که همه ما از آن ساخته شده ایم. DNA در یک رشته بلند گرد آمده و این رشته ها را به عنوان کروموزوم می شناسیم که در داخل سلول های انسان قرار دارد. ژن های موجود در کروموزوم مسئول شباهت بچه به والدین است.

اسپرم پدر و تخمک مادر هر کدام به رویان اولیه 23 کروموزم اهدا می کنند. این 23 کروموزم با هم ترکیب شده و یک سلول واحد تشکیل می دهند که حاوی 46 کروموزوم است. ژن ها بر روی کروموزوم ها میزبانی شده و حاوی اطلاعاتی هستند که پدر و مادر نوزاد مشتاق کشف آنها هستند، وقتی منتظر تولد نوزاد خود هستند: بچه به کی می ره! این تک سلول تریلیون بار تکثیر شده و بخش های مختلف نوزاد را می سازند، بخش هایی که تا حدودی شبیه مادر یا پدر هستند.

پدر و مادر هر کدام نقش خاصی در ایجاد ظاهر بچه دارند. بعضی از خصیصه های نوزاد از مادر به ارث می رسد و بخشی از پدر و مقداری هم ترکیب پیچیده ای از هر دو است. ممکن است بعضی از ویژگی های ظاهری نوزاد نیز به پدر و مادر بزرگش برود. بازتاب ویژگی های برجسته پدر و مادر در فرزند لذت ابدی است. وقتی پدر و مادر با اشتیاق برای اولین بار به بچه نگاه می کنند، با هیجان زیاد می گویند: نگاه کن انگشتان دستش مثل من است! وای چه خوب شد که بچه مژه های بلند پدرش رو داره و متوجه می شوند که این معجزه بزرگ چقدر آرامش بخش است.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

در اینجا 15 ویژگی ظاهری فرزند که از پدر و مادر به ارث می رسد، بحث می شود. در این مقاله می خوانیم:

ریس ویترسپون و دخترش، اوا یک نمونه از این پدیده هستند. چهره ای تخم مرغی یا بیضی شکل دارند که خصیصه غالب آنها است، در حالی که چهره مربع مانند یک خصیصه مغلوب است. چهره بیضی شکل اوا با استخوان گونه بلند و چانه باریک مشخص می شود که بیشتر شبیه پدرش رایان فیلیپه است که صورتی نسبتا مربع شکل دارد. از آنجایی که شکل بیضی مانند خصیصه غالب است، اوا با اطمینان می گوید که شکل صورتش را از مادرش به ارث برده است.

اگر هر دوی مادر و پدر دارای چهره بیضی شکل باشند، یا هر دو چهره مربعی داشته باشند، هنوز این شانس وجود دارد که بچه ژن مغلوب را از نسل های گذشته به ارث ببرد و شکل چهره اش متفاوت از پدر و مادرش باشد. اما شانس بالایی وجود دارد که فرزند چهره همسان پدر و مادر خود را به ارث ببرد.

لب پر و برجسته خصیصه غالب است، در حالی که لب نازک و باریک خصیصه مغلوب است. این بدین معنی است که اگر مادر یا پدر لب های پر و کامل داشته باشند، بچه نیز لب کامل خواهد داشت. اگر هر دو والد دارای لبی باشند که بیشتر در سمت باریک باشد تا کامل، فرزند آنها نیز لبی نازک خواهد داشت.

این بدین معنی است که فرزند لب خود را از پدر یا مادری به ارث می برد که لب های کامل دارد. اگر یکی از والدین دارای لب های نازک و یکی دارای لب های کلفت باشد، لب فرزند کلفت بوده و از سمتی ارث برده است که لب های کامل و کلفت دارد.

در حالی که علم ژنتیک توانسته است ژن های خاص مسئول بعضی از خصیصه های ظاهری و جسمی مثل رنگ چشم و رنگ مو را کشف کند، اما این مسئله برای قد به این سادگی نیست. برآورد شده است که بیشتر از 30 ژن مختلف در تعیین بلندای قد انسان درگیر می باشد. به همین دلیل است که دو بچه یک پدر و مادر با شرایط محیطی و اجتماعی مشابه دارای تفاوت قد چشمگیری هستند. پدر و مادر هر دو در تعیین قد فرزند نقش دارند، اما در این معادله ژن های متعددی درگیر است که و قد بچه به این بستگی دارد که کدام ژن ها را به ارث ببرد.

البته اگر هر دوی پدر و مادر خیلی بلندقد یا خیلی کوتاه قد باشند، شانس بیشتر این است که بچه به والدین شباهت داشته باشد. اگر مادر 2 متری و پدر 1.5 متری باشد، شانس زیادی وجود دارد که فرزند آنها نیز 2 متری باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، تغذیه نیز یکی دیگر از عواملی است که به تعیین قد بچه کمک می کند. علاوه بر عوامل ژنتیک، تغذیه دوران بارداری و شیردهی مادر و همچنین تغذیه چند سال اول زندگی بچه روی قد وی تاثیر دارد. بچه هایی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین های A و D مصرف می کنند، شانس بیشتری برای رسیدن به قد بالقوه خود دارند، در مقایسه با بچه هایی که تغذیه بد دارند.

می توانید ژنتیک موی سر و شرح علمی تعیین رنگ موی سر نوزاد را مطالعه کنید.

دیمپل یا فرورفتگی که بر روی گونه بعضی از افراد وجود دارد یک خصیصه ژنتیکی است. خبر خوب این است که دیمپل یک خصیصه غالب است. اگر مادر یا پدر دیمپل داشته باشند، شانس زیادی وجود دارد که بچه نیز داشته باشد و دیمپل پدر یا مادر خود را به ارث ببرد.

اگر هر دوی والدین دیمپل داشته باشند، احتمال ارث بردن بچه بیشتر می شود. هرچند این احتمال وجود دارد که خصیصه مغلوب بر خصیصه غالب فائق آمده و بچه دیمپل خود را از یکی از نیاکان خود به ارث ببرد. زیرا ژن این خصیصه به بچه ها منتقل می شود، حتی اگر چند نسل خودش را نشان ندهد.

مواردی وجود دارد که سه نسل یک خانواده دیمپل نداشته اند و نوزاد آنها با دیمپل به دنیا امده است. بنابراین ممکن است نوزاد شما هم در اولین لبخند خود چاله سحرآمیز لپش را نشان دهد و شما را محسور خود کند.

خصیصه غالب چشم بادامی شکل است، در حالی که چشمان گرد یک خصیصه مغلوب است. اگر یکی از والدین یا هر دو دارای چشمان بادامی باشند، شانس زیادی وجود دارد که بچه هم چشمان بادامی داشته باشد. البته چشمان انسان علاوه بر شکل، خصیصه های زیاد دیگری دارند و پنجره ای به روح شخص است. چشم ممکن است گود، برجسته، رو به بالا، درشت یا ریز باشد.

در مجموع عوامل زیادی روی تعیین شکل و ساختار چشم تاثیر دارند. به هر حال مقداری از چشمان پدر و مادر در چشم بچه ها دیده می شود. احتمال اینکه چشمان فرزند با چشمان پدر یا مادرش یکسان باشد، بیشتر است.

در صورت علاقمندی می توانید ژنتیک وراثت رنگ چشم بچه را بخوانید که به توضیح پایه های علمی ژنتیک و ژن های درگیر در تعیین رنگ چشم نوزاد پرداخته است.

شکاف چانه یک خصیصه جذاب است. متاسفانه شکاف چانه خیلی نادر است زیرا شکاف چانه یک خصیصه مغلوب است. بدین معنی که هر دوی پدر و مادر بایستی دارای ژن شکاف چانه باشند که فرزند آنها چانه ای دو تکه داشته باشد. شکاف چانه یک خصیصه غالب نیست که اگر حتی هر دو والد ژن آن را داشتند، بر ژنتیک فرد فائق آید.

به هر حال حتی اگر هیچکدام از والدین شکاف چانه نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که ژن این خصیصه از نسل های قبلی به آنها به ارث رسیده باشد و حامل ژن آن باشند و فرزند بعدی آنها با شکاف چانه به دنیا بیاید.

این خصیصه ارثی است. اگر والدین بتوانند با با عضلات قوی بدن خود حرکت جالبی انجام دهند، به احتمال زیاد بچه های آنها هم خواهند توانست. توانایی رول کردن زبان یک خصیصه غالب است، در حالی که ناتوانی در لوله کردن زبان یک خصیصه مغلوب است. این بدین معنی است که اگر مادر یا پدر بتوانند این حقه را انجام دهند، بچه آنها نیز خواهد توانست.

تا زدن زبان یک حقه جالب است که فقط عده معدودی می توانند انجام دهند. این یک خصیصه مغلوب است، در حالی که ناتوانی در تا و چین زدن زبان یک خصیصه غالب است. از آنجایی که تا زدن زبان یک خصیصه مغلوب است، حتی اگر هم پدر و هم مادر این ژن را داشته باشند، بچه ممکن است قادر به انجام آن نباشد.

خیلی از ستاره های سینما دارای لاله گوش چسبیده هستند مثل تام کروز یا آنجلینا جولی. اگر فرزند شما هم دارای لاله گوش چسبیده است، پس خوش شانس هستید. متاسفانه ژن چسبیده بودن لاله گوش یک ژن مغلوب است، در حالی که ژن آزاد بودن لاله گوش یک ژن غالب است. اگر مادر دارای لاله گوش چسبیده باشد اما پدر لاله گوش آزاد داشته باشد، شانس زیادی وجود دارد که فرزند آنها نیز دارای لاله گوش آزاد باشد.

درست است که چسبیده بودن لاله گوش یک خصیصه مغلوب است، اما این شانس وجود دارد که پدر ژن مغلوب را حمل کند و فرزند وی دارای لاله گوش چسبیده باشد.

علیرغم این گذشته تاریک کاکل بیوه، این خصیصه ژنتیک موجب می شود که شخص به شیوه ای جذاب در جمع ظاهر شود. تعدادی از متخصصان ژنتیک معتقدند که کاکل بیوه یک خصیصه غالب است که در اثر ارث بردن ژن خاصی ایجاد می شود؛ اما تحقیقات بیشتری برای این نظریه لازم است.

چیزی که علیرغم این واقعیت روشن است این است که اگر یکی از والدین دارای خط موی V شکل باشد، فرزند آنها نیز ان را به ارث خواهد برد. باور بر این است که خط موی صاف یک خصیصه مغلوب است، بدین معنی که اگر پدر دارای کاکل بیوه باشد، احتمال زیادی وجود دارد که پسر نیز این خط مو را داشته باشد.

موی سر مجعد یا فر و موی سر صاف خصیصه های ظاهری هستند که پلی ژنیک یا چند ژنی می باشند. این بدین معنی است که بیشتر از یک ژن در صاف بودن یا فر بودن موی سر شخص دخالت دارد. محققان زمانی یک ویژگی را پلی ژنیک می دانند که معتقد باشند چندین ژن در ارث بردن آن خصیصه دخالت دارد.

علیرغم اینکه تعیین ژن های عامل مجعد بودن یا صاف بودن موی سر مشکل است، عواملی وجود دارد که موجب می شود بعضی از بچه ها شانس بیشتری برای موهای فر و مجعد داشته باشند. باور براین است که ژن های مسئول فر بودن مو به صورت غالب ناقص است. اساسا اگر مادر دارای موهای مجعد و پدر موی صاف داشته باشد، احتمال اینکه فرزند موی فر داشته باشد از موی صاف بیشتر است.

اگر هر دوی والدین موی مجعد داشته باشند، شانس فر بودن موی فرزند خیلی زیاد است، در حالی که اگر هر دوی والدین موی صاف داشته باشند، احتمال فر بودن موی فرزند خیلی کم است.

در صورت علاقمندی می توانید ژنتیک موی سر: عوامل تعیین کننده رنگ مو را مطالعه کنید.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

کک و مک یا خال های صورت را بوسه آفتاب می نامند. نمی توان به چیزی جذاب تر از یک بوسه گرم آفتاب اندیشید. در حالی که زمانی کک و مک برای بسیاری آزارنده بود، در حال حاضر مد و مورد علاقه خیلی از افراد است. در حقیقت کک و مک قلابی هم وارد بازار شده است. زنان زیادی برای حضور در یک پارتی مهم برای خود کک و مک نقاشی می کنند تا جوانتر و شاداب تر به نظر برسند.

کک مک یک خصیصه غالب است. بدین معنی که اگر مادر یا پدر دارای کک و مک باشند، به احتمال زیاد به فرزند آنها به ارث می رسد. اما اگر هیچکدام از والدین این خصیصه را نداشته باشند، فرزندشان مطمئنا کک و مک نخواهد داشت.

شاید به مطالعه ژنتیک رنگ پوست علاقمند باشید.

خوشبختانه ژن مسئول مژه بلند یک ژن غالب است، در حالی که مژه کوتاه و معمولی یک خصیصه مغلوب است. یعنی اگر پدر دارای مژه های بلند باشد، اما مادر مژه معمولی یا کوتاه داشته باشد، فرزند آنها مژه پدر را به ارث خواهد برد.

اگر بچه دارای موی تیره باشد، مژه های وی نیز تیره و غالب تر از موی روشن خواهد بود. اگر والدین هر دو مژه های بلند و موی تیره داشته باشند، فرزند آنها دارای چشمان زیبایی خواهد بود حتی اگر اندازه چشمان وی به اندازه چشم خفاش باشد. مژه بلند و ضخیم یکی از موارد شباهت بچه به والدین است که مشتاق زیادی دارد.

ابروی پهن و بلند یک خصیصه غالب است، در حالی که ابروی نازک و کم پشت یک خصیصه مغلوب است. اگر یکی یا هر دوی والدین دارای ابروی کلفت باشند، فرزند آنها نیز ابروی کلفت خواهد داشت. ابروی جدا نیز یک سفت غالب است در حالی که ابروی پیوسته یک صفت مغلوب است.

اگر پدر دارای ابروی پیوسته باشد، فرزند نیز ابروی پیوسته خواهد داشت. اما اگر هیچکدام از والدین ابروی پیوسته نداشته باشند، شانس پیوسته بودن ابروی فرزند تقریبا وجود ندارد.

حالات چهره فرزند به پدر و مادرش شباهت دارد. ژن های کروموزوم های اهدایی پدر و مادر مسئول حالات چهره هستند. در حال حاضر ژنهای مسئول حالات چهره در حال بررسی و پژوهش است و بطور قاطع مشخص نشده اند. اما این حقیقت وجود دارد که حالات چهره افراد ارثی است و از والدین خود به ارث می برند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در شیراز – دکتر سولماز محمدی – دارای بورد تخصصی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، انجام دقیق ترین کنترل حاملگی های معمول و پرخطر، تشخیص به موقع سرطان بانوان، متخصص درمان نازایی، متخصص عمل های زیبایی ترمیمی زنان- متخصص زنان و زایمان و نازایی شیراز، (دكتر سولماز محمدی – متخصص لاپاراسكوپی تشخیصی و جراح و متخصص زنان و زايمان ، نازايي، درمان ناباروري

تماس باما

درباره ما

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در شیراز – دکتر سولماز محمدی – دارای بورد تخصصی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، انجام دقیق ترین کنترل حاملگی های معمول و پرخطر، تشخیص به موقع سرطان بانوان، متخصص درمان نازایی، متخصص عمل های زیبایی ترمیمی زنان- متخصص زنان و زایمان و نازایی شیراز، (دكتر سولماز محمدی – متخصص لاپاراسكوپی تشخیصی و جراح و متخصص زنان و زايمان ، نازايي، درمان ناباروري

مارا دنبال کنید

Copyright 2020 © تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به دکتر سولماز محمدی می باشد

همگی از پدر و مادر خود صفاتی‌ را به ارث برده‌ایم؛ اما چه صفاتی؟

همگی از پدر و مادر خود صفاتی‌ را به ارث برده‌ایم؛ اما چه صفاتی؟ ما نتتیجه‌ای از ژنتیک هر دو هستیم و برخی صفات منحصر به فرد خود را هم داریم. چیزی که قرار است به آن بپردازیم همان ریزش موی مردان است که به مادرانشان ربطی ندارد. مثلا حتی نوع وزن کم‌کردن شما دقیقا از این موارد است که از پدر یا مادرتان یه ارث برده‌اید. در این مطلب با «ایرنا زندگی» همراه باشید.

صفاتی که با عنوان ژنتیک به ارث می‌بریم

موهای مجعد قرمز کودک شما از کجا به وجود آمده است، که نسل‌های متمادی در خانواده شما وجود نداشته است؟ ممکن است این سوالات ساده به نظر برسند اما جواب‌ها سریع پیچیده هستند. چرا؟ داون آلن، مشاور ژنتیک مجاز و مدیر برنامه تحصیلات تکمیلی مشاوره ژنتیک در مرکز پزشکی دانشگاه وکسنر ایالت اوهایو، می‌گوید: «از آنجا که علم وراثت ژنتیک پیچیده خاص خود را دارد غیرممکن است، دقیقاً بدانیم که هریک از صفات شما از کدام منبع ژنتیک آمده است. بیشتر صفات تحت تأثیر بسیاری از ژنهای مختلف قرار دارند که از والدین را به ارث می‌برید. علاوه بر این، همچنین اثری که بر محیط شما دارد. فقط به این دلیل که شما یک ژن را برای یک ویژگی خاص دارید، همیشه به معنای این نیست که به این نتیجه برسید. پس صفاتی‌ هم وجود دارند که تصور می شوند ارثی هستند؛ اما در واقع چنین نیست.چگونه صفات از والدین به ما می‌رسد

پرسیدن این سؤال بسیار جالب است و اگرچه پاسخ مفصلی وجود ندارد، آلن می‌گوید: «چند نکته اساسی وجود دارد که ژنتیک می‌تواند در مورد صفاتی که از مادر خود به ارث می بریم و آنهایی که از پدر به ارث می بریم، باشد. اما ابتدا باید بدانیم که چگونه به ارث رسیدن، عمل می‌کند. او توضیح می دهد: «سه راه اصلی وجود دارد: اول از طریق یک ژن غالب، اگر یک ژن غالب را به ارث ببریم، آن صفت در ما را ایجاد خواهد شد، مثلاً رنگ چشم. اگر هر یک از والدین شما چشم قهوه ای دارند، احتمالاً چشم‌های قهوه‌ای خواهید داشت؛ زیرا این یک ویژگی غالب است. دوم این است که از طریق یک ژن مغلوب انجام می شود، هر دو والدین برای داشتن آن صفت باید ژن مغلوب داشته باشند. به عنوان مثال، اگر چشم آبی دارید، هر دو والدین شما باید یک ژن را برای چشم های آبی حمل کنند، حتی اگر رنگ چشم آنها آبی نباشد».  

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

توانایی در کاهش وزن

دو نوع چربی در بدن وجود دارد: «چربی قهوه ای یا همان چربی خوب، که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و به ما کمک می‌کند وزن ایده‌آل و بدنی سالم داشته باشیم، و چربی سفید یا همان چربی بد، که اگر زیاد از آن استفاده کنید، می‌تواند باعث چاقی و بیماری شود. طبق یک مطالعه منتشر شده در Nature Communications ، هر کس مقادیر مختلفی هر یک از انواع چربی را دارد؛ اما  هر چه چربی قهوه‌ای بدن شما زیادتر باشد میزان سوخت و ساز بدن شما بالاتر می‌رود. در اینجا نحوه یافتن برنامه مناسب برای کاهش وزن برای شما آورده شده است.  

چگونه به راحتی وزن کنیم

در حالی که ممکن است ژنتیک مادر در رفع چربی قهوه ای به شما کمک کند، می‌توانی پدر خود را به دلیل داشتن چربی سفید بدنمان مقصر بدانیم ، مطالعه ارتباطات طبیعت نشان داد، محققان گفتند: «چربی بدنتان تا حدودی توسط ژن‌های منتقل شده از پدرتان تعیین می شود. بهتر است بدانیم اگر تپلی می‌شویم بیشتر از ژنتیک، انتخاب سبک زندگیمان نقشی بزرگتر را بازی می‌کنند.  

توانایی تمرکز بر موضوعات

اگر ژنتیک مادر شما این چنین باشد که میزان سروتونین (همان ماده شیمیایی مغز که مرتبط با خلق و خوی است) پایین‌تر از حد متعادل ترشح کند، براساس مطالعه‌ای که در روانپزشکی JAMA منتشر شده است، احتمالا شما در زندگی دچار عدم توانایی تمرکز لازم می‌شوید و بیش فعالی خواهید داشت. ژن‌هایی که از مادر به کودک منتقل شده‌اند، اثر مستقیم بر تولید سروتونین یا همان توانایی تمرکز می‌گذارد. دلایل رایج که در تمرکز و چگونگی رفع آن مشکل دارید را بررسی کنید.  

بلوغ زودرس

بلوغ و تمام نقاط عطف سرگرم کننده که همراه آن هستند، مانند آکنه، تغییر صداها، یا دوره‌ی عادت ماهانه که بسیاری از کودکان در طی مسیر خود برای رسیدن به بزرگسالی می گذرانند. براساس مطالعه‌ای که در ژنتیک انجام شده است، ژنتیک والدین هر دو دقیقاً نقش عمده‌ای را در این تغییرات دارند. اما اگر دچار بلوغ زودرس شدید، قبل از هشت سالگی در دختران و نه سالگی در پسران در مجله پزشکی New England تشخیص دادند که جهش ژنتیک منجر به نوعی بلوغ زودرس می‌شود، به این معنی که اگر دچار این جهش باشید قبل از دوستان خود باید با همه موارد مقابله کنید.خط خنده کنار لبمان

این خط گاهی اوقات میزان درست سن و گاهی بیش از حد معمول را نشان می‌دهد. این خط با انباشت آسیب در طول زندگی به DNA میتوکندری ژن‌هایی که فقط از مادر خود دریافت می‌کنید در صورت شما پیدا می‌شوند. براساس مطالعه‌ای که در Nature منتشر شده است، عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب، استعمال سیگار و رژیم غذایی ناسالم می‌توانند باعث آسیب به mtDNA شوند اما برخی از این آسیب‌ها در ژنتیک شما که از مادرتانت به ارث رسیده است بر شما اثر می‌گذارد. شما پیرتر می‌شوید و در صفاتی مانند چین و چروک و موهای خاکستری بیشتر ظاهر می‌شود.

روحیه ما

مادران می‌توانند به طرق مختلف بر روحیه ما اثر بگذارند و این تنها با قربون صدقه رفتن شما یا سرو کردن کلم بروکلی سه بار در هفته نیست. ساختار بخشی از مغز معروف به سیستم کورتیکولیمبیک، که تنظیم عواطف را کنترل می‌کند و در اختلالات خلقی مانند افسردگی نقش دارد، بیشتر از مادران به پسران و دختران یا از پدران به پسران منتقل می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است‌ دختران حداقل تا حدودی روحیه خود را از مادران خود به ارث می برند.

جنس فرزندانمان

بدیهی است ژن‌های شما و همسرتان جنسیت فرزندان شما را تعیین می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که کدام ژن‌های جنسیتی از شما عبور می کنند؟براساس مطالعه‌ای که در زیست شناسی Evolutionary Biology منتشر شده است، مردی که دارای برادرهای زیادی است، به احتمال زیاد صاحب فرزند پسر می‌شود ، در حالی که یک مرد با خواهران زیادی به احتمال زیاد دختردار می‌شود.

میزان حافظه

مدتی شناخته شده است که سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ اما یک مطالعه جدید، که در روانپزشکی بیولوژیکی منتشر شده است، نشان داد که این خطر ژنتیکی در درجه اول از مادر شما ناشی می‌شود. بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل در طول زندگی است و تقریباً در آمریکا حدود شش میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین مهم است بدانیم چه عواملی این خطر را برای ما افزایش می‌دهد. تاریخچه پزشکی تنها یکی از سؤالاتی است که باید از والدین خود، قبل از اینکه خیلی دیر شود بپرسید.

باروری

براساس مطالعه ای که در Science منتشر شده است، باروری یک زن ممکن است تحت تأثیر ژنی باشد که از پدرش به ارث برده است. در یک سلول تخم معمولی، بخشی از سلول به نام سانتریول به عنوان بخشی از فرآیند توسعه طبیعی از بین می‌رود. با این حال، اگر مجرای مرکزی که اغلب به دلیل اختلال ژنتیکی توسط پدرش منتقل شده است از بین نروند پس محققان توضیح داده‌اند که این زن استریل است و توانایی باروری ندارند.  

موهایمان

شاید شنیده باشیم که چگونه وقتی مرد موهای خود را از دست می‌دهد می‌گویند: «یک صفت ارثی از طرف مادر است». با این حال، یک مطالعه منتشر شده در PLoS Genetics، ازآزمایش بر روی بیش از ۵۵۰۰۰ مرد ثابت کرده است که این یک افسانه است. محققان ۲۸۷ سیگنال ژنتیکی مستقل را پیدا کردند که مربوط به ریزش موی مردانه بود و در حالی که ۴۰ مورد فقط در کروموزوم X یافت می‌شدند، به این معنی که در سمت مادری به ارث رسیده‌اند. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد برخی از ژن‌های مرتبط با ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان نیز همراه است. در حالی که برخی از صفات به ارث می‌رسد، برخی دیگر از آنها اثر می‌گیرند.  

بلوغ یک انتخاب نیست بلکه سیر تکامل است. بهتر است بلد باشیم که چگونه به طور درست کودکان را با…

داشتن بچه مدرسه‌ای وقتی که شاغل باشیم، اضطراب زیادی را به ما وارد می‌کند. ما سعی می کنیم برنامه…

سوزش سر دل یا سوزش معده ناشی از عملکرد نامناسب مری است. گاهی اوقات علائم سوزش سر دل آنقدر قوی…

نه آنقدری قند خون شما بالا است که دیابت نام بگیرد و نه آنقدر سلامت هستید که بتوانید هرچه می‌خواهید…

تمامی اظهار نظرهای کاربران صرفا نظرات شخصی آنان بوده و تمامی مسئولیت متوجه اظهار کننده نظر می باشد.

انجمن های نوعروس وب سایتی است برای تبادل نظر عروس خانم های جوان درباره بهترین آرایشگاه ها ، لباس عروس ، آتلیه ها ، تشریفات ، تالارهای عروسی و هر آنچه برای برگزاری یک مراسم عروسی رویایی مورد نیاز میباشد.

کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد – قدرت گرفته از سرورهای نوعروس

برنامه نویسی و طراحی با توسط آرتاباز

 

وقتی یک بیماری ژنتیکی در خانواده ای تشخیص داده می‌شود، اعضای خانواده اغلب می‌خواهند بدانند که احتمال اینکه آنها یا فرزندانشان به این بیماری مبتلا شوند چقدر است. در برخی موارد پیش گویی آن دشوار است زیرا فاکتور‌های متعددی بر شانش ابتلا به یک بیماری اثر می‌گذارند. چگونگی به ارث رسیدن آن بیماری یک فاکتور مهم است. برای مثال:

فردی که تحت تاثیر یک بیماری اتوزوم غالب قرار دارد 50 % شانس انتقال ژن جهش یافته به هر فرزندش را دارد. شانس اینکه یک فرزند این ژن جهش یافته را به اثر نبرد نیز 50 % است. اما در برخی موارد بیمار‌های اتوزوم غالب ناشی از یک جهش جدید (دنوو) هستند که طی تشکیل تخمک و یا اسپرم یا اوایل تکامل جنینی رخ می‌دهند. در این موارد، والدین آن کودک متاثر نشده اند، اما آن کودک می‌تواند این بیماری را به فرزندان خودش منتقل کند.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم

دو فرد متاثر نشده (غیربیمار) هر یک نسخه ای از یک ژن جهش یافته‌ی بیماری اتوزوم مغلوب را حمل می‌کنند (حامل). 25 % احتمال دارد که در هر بارداری کودک مبتلا به این بیماری شود. این شانس با هر بارداری برای داشتن کودک سالم که او نیز حامل می‌شود 50 % است، و شانس تولد کودک سالم و غیر حامل نیز 25 % است.

شانس انتقال یک بیماری غالب وابسته به X بین مردان و زنان فرق می‌کند زیر مردان دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند، در حالیکه زنان دو کروموزوم X دارند. مرد یک کروموزوم Y خود را به تمامی پسرانش و کروموزوم X خود را به تمامی دخترانش انتقال می‌دهد. بنابراین پسران مردی که مبتلا به بیماری غالب وابسته به X هستند متاثر نخواهند شد، اما تمام دخترانش این بیماری را به ارث خواهند برد. زن یکی از کروموزم‌های X خود را به هر فرزندنش منتقل می‌کند. بنابراین زنی با یک بیماری غالب وابسته به X 50 % احتمال دارد که در هر بارداری دختر یا پسر بیمار داشته باشد.

به دلیل اختلال در کروموزوم X، احتمال انتقال یک بیماری مغلوب وابسته به X نیز بین مرد و زن فرق می‌کند. پسران یک مرد مبتلا به بیماری مغلوب وابسته به X متاثر نخواهند شد و دختران او یک نسخه از ژن جهش یافته را حمل خواهند کرد. یک زن حامل بیماری مغلوب وابسته به X در هر بارداری 50 % شانس داشتن پسرانی را دارد که مبتلا باشند و 50 % شانس دخترانی که حامل یک نسخه جهش یافته باشند.

از آنجا که فقط مردان یک کروموزوم Y دارند، فقط مردان به این بیماری‌ها مبتلا شده و آن را منتقل می‌کنند. تمام پسر‌های مردانِ مبتلا به بیماری مغلوب وابسته به Y آن را از پدرشان به ارث می‌برند.

در وارثت هم بارز هر والد یک نسخه متفاوت از یک ژن خاص را به فرزند می‌دهد، و هر دو نسخه روی صفت ژنتیکی حاصله تاثیر می گذارند. شانس بروز یک بیماری ژنتیکی با وراثت هم غالب و مشخصه های بارز آن بیماری بستگی دارد به اینکه کدام نسخه از ژن از والدین به فرزندان منتقل شده باشد. 

میتوکندری که مرکز تولید انرژی درون سلول است، حاوی مقدار کمی DNA  است. اختلالات مربوط به وراثت میتوکندریایی از جهش‌های DNA  میتوکندریایی ناشی می‌شود. هرچند این بیماری‌ها هم مرد و هم زن را متاثر می‌کند، اما فقط زنان می‌توانند جهش‌های DNA میتوکندریایی را به فرزندانشان منتقل کنند. یک زن مبتلا به بیماری ناشی از تغییرات DNA میتوکندریایی جهش را به دختران و پسرانش انتقال خواهد داد، اما فرزندان مردانی که مبتلا به این بیماری هستند این جهش را به ارث نخواهند برد.

حائز اهمیت است دقت کنیم که شانس انتقال یک بیماری ژنتیکی در هر بارداری برابر است. برای مثال اگر زوجی دارای یک کودک مبتلا به یک بیماری مغلوب اتوزوم هستند، شانس داشتن کودک دیگری با همان بیماری بازهم همان 25 % است (1 از 4). داشتن کودکی با یک اختلال از کودکان بعدی برای دچار شدن به آن بیماری«حفاظت» نمی کند. در مقابل داشتن کودکی بدون بیماری به این معنا نیست که کودکان بعدی قطعا بیمار خواهند بود.

هرچند شانس به ارث بردن یک بیماری به نظر ساده می‌رسد، فاکتورهایی نظیر سابقه خانوادگی فرد و نتایج تست‌های ژنتیکی گاهی این شانس‌ها را تغییر می‌دهد. به علاوه برخی از افرادی که جهش‌های بیماری زا دارند هرگز دچار مشکلات سلامت نمی شوند یا فقط علائم خفیف آن بیماری را تجربه می‌کنند. اگر یک بیماری ارثی در خانواده ای الگوی وراثت مشخص نداشته باشند، پیش گوییِ احتمال اینکه یک فرد در آینده به آن مبتلا شود بسیار دشوارتر است.

تخمین شانس بروز یا انتقال یک بیماری ژنتیکی می‌تواند پیچیده باشد. متخصصان ژنتیک می‌توانند برای فهم این احتمالات به افراد کمک کنند تا در مورد سلامتشان تصمیمات آگاهانه ای بگیرند.

آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روزترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید.
حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاهی می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود ما را در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدید ترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روز ترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید. حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاه می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود مارا در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

برای
ورود
یا
ثبت نام
شماره تلفن خود را وارد کنید.

گذرواژه
خود را وارد کنید.
چنانچه گذرواژه خود را به یاد نمی آورید روی دکمه ارسال گذرواژه جدید کلیک کنید.
شماره همراه وارد شده
{{account.authorizeModule.phone}}
می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

گذرواژه جدید برای شما ایجاد شده و به شماره
{{account.authorizeModule.phone}}
ارسال شد.

نام کامل و گذرواژه
ارسال شده به همراه خود را وارد کنید.
شماره همراه وارد شده
{{account.authorizeModule.phone}}
می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

چگونه بفهمیم ژن غالب داریم
چگونه بفهمیم ژن غالب داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *