چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم
چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

علل سنگ کلیه۱- پسماند‌های خونی گاهی کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهد که داخل کلیه‌ها انباشته می‌شود. این کریستال‌ها به مرور جمع می‌شود و توده‌ی سنگ مانندی را شکل می‌دهد.

۲- اگر دارو‌های خاصی مصرف می‌کنید یا به عارضه‌هایی مبتلا هستید که میزان مواد معینی را در ادرار بالا می‌برد و آب کافی نیز نمی‌نوشید، احتمال ایجاد سنگ کلیه افزایش خواهد یافت

۳- کلیه برخی بیماران سنگ ساز است و مدام سنگ تولید می‌کند، افراد زیر در این گروه قرار می‌گیرند:

۴- شواهدی در دست است که بعضی دارو‌ها احتمال عود کردن سنگ کلیه را افزایش می‌دهد، این دارو‌ها عبارت‌اند از:

چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

۳- سنگ‌های سیستئینیسنگ‌های سیستئینی نادرترین نوع سنگ‌های کلیه هستند و منشأ آن‌ها عارضه‌ای ارثی به نام سیستینوری است که بر میزان اسید دفع شده از راه ادرار اثر می‌گذارد.


پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تیتربرتر؛ سنگ کلیه می‌تواند باعث ایجاد اختلال در جریان طبیعی ادرار و باعث وَرَم و درد مثانه شود. همچنین ممکن است در اثر تجمع موادی که رسوب کرده‌اند، فرد برای دفع ادرار با مشکل مواجه شود.آسیب‌های ناشی از سنگ کلیه معمولا موقتی‌اند، اما بعضی از آنها ممکن است دائمی باشند. سنگ کلیه می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد و به عمل جراحی فوری نیاز داشته باشد


 

سنگ کلیه،‌ رایج‌ترین اختلال مجاری ادراری  است. سنگ های کلیه مواد معدنی کریستالی سخت هستند که وقتی ادرار بیش از حد غلیظ می‌شود، در کلیه تشکیل می‌شوند. اندازه و شکل سنگ کلیه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و اغلب برای افراد ۲۰-۴۰ ساله رخ می‌دهد.

عملکرد اصلی کلیه از بین بردن سموم موجود در خون و دفع آب اضافی و مواد زائد از طریق ادرار است. ادرار از هر یک از کلیه‌ها به مثانه می‌رود و بعد از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می‌شود. معمولا سموم به صورت محلول هستند اما گاهی بلورهای ریزی تشکیل می‌دهند که می‌توانند تشکیل توده بدهند و تبدیل به سنگ کلیه شوند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم


بیشتر بخوانید: سریعترین راه تشخیص قلب سالم

درد سنگ کلیه – که به کولیک کلیوی نیز معروف است – یکی از شدیدترین انواع دردهاست. برخی از افرادی که سنگ کلیه را تجربه کرده‌اند، این درد را با زایمان یا فرورفتن چاقو در بدن مقایسه می‌کنند. این درد آن‌قدر شدید است که هر سال باعث می‌شود بیش از ۱ میلیون نفر به اورژانس مراجعه کنند.

درد سنگ کلیه اغلب به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود. همان‌طور که سنگ حرکت می‌کند، محل و شدت درد نیز تغییر می‌کند.

درد اغلب حالت موجی دارد، یعنی به‌اصطلاح می‌گیرد و ول می‌کند و وقتی حالب‌ شروع به منقبض شدن می‌کند تا سنگ را به‌سمت مثانه حرکت دهد، این درد شدیدتر می‌شود. هر موج درد ممکن است چند دقیقه طول بکشد، ناپدید شود و سپس دوباره برگردد.

شما این درد را در امتداد پهلو و پشت، زیر دنده‌ها‌یتان احساس خواهید کرد. هنگامی که سنگ از طریق دستگاه ادراری شما به‌سمت پایین حرکت کند، ممکن است این درد به شکم و کشاله‌ی ران‌تان نیز گسترش یابد.

سنگ‌های بزرگ می‌توانند دردناک‌تر از سنگ‌های کوچک باشند اما شدت درد لزوما به اندازه‌ی سنگ مربوط نمی‌شود. حتی یک سنگ کوچک نیز در هنگامی که حرکت کند یا باعث انسداد شود، می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند.


 

هنگامی که سنگ به محل اتصال بین حالب و مثانه برسد، شما در هنگام دفع ادرار احساس درد خواهید کرد. پزشکان به این وضعیت، دیسوری می‌گویند.

این درد می‌تواند تیز یا سوزان باشد. اگر اطلاع نداشته باشید که سنگ کلیه دارید، ممکن است این وضعیت را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات ممکن است شما به همراه سنگ کلیه، عفونت نیز داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سینوزیت خود را چگونه در خانه درمان کنیم؟

نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار (دستشویی رفتن بیش‌ازحد معمول)، علامت دیگری است که نشان می‌دهد سنگ به طرف بخش پایین‌تر دستگاه ادراری شما حرکت کرده است. ممکن است مجبور شوید به‌سمت دستشویی بدوید یا در طول روز و شب دائما به دستشویی بروید. نیاز فوری به دفع ادرار ممکن است باعث شود که فکر کنید عفونت ادراری دارید، چون این یکی از علائم عفونت ادراری نیز هست.

وجود خون در ادرار، یک علامت رایج در افرد مبتلا به سنگ‌های دستگاه ادراری است. این علامت، «هماچوری» نیز نامیده می‌شود.

این خون می‌تواند قرمز، صورتی یا قهوه‌ای باشد. گاهی اوقات سلول‌های خون آن‌قدر کوچک هستند که بدون میکروسکوپ دیده نمی‌شوند که به آن هماچوری میکروسکوپی می‌گویند. اما پزشک‌تان می‌تواند با یک آزمایش ادرار ساده، وجود خون در ادرار را بررسی کند.

ادرار سالم، شفاف است و بوی تندی ندارد. ادرار ابری یا بدبو می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در کلیه‌ها یا بخش دیگری از دستگاه ادراری شما باشد.

یک پژوهش نشان داده است که حدود ۸ درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد، عفونت دستگاه ادراری نیز داشتند.

کدر بودن نشانه‌ی وجود پاس (pus) یا همان گلبول‌های سفید در ادرار است که به آن پیوری می‌گویند. این بو می‌تواند از باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شوند، نشئت بگیرد. همچنین ممکن است این بو به‌خاطر غلیظ بودن بیش‌ازحد ادرار نیز باشد.

گاهی اوقات سنگ‌های کلیه‌ی بزرگ در یک حالب گیر می‌کنند. این انسداد می‌تواند جریان ادرار را کُند یا متوقف کند.

اگر یک انسداد یا گرفتگی در دستگاه ادراری‌تان اتفاق بیفتد، در هر بار فقط می‌توانید مقدار کمی ادرار کنید. قطع شدن کامل جریان ادرار، یک وضعیت اورژانسی است و در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به سنگ کلیه معمولا دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این علائم به‌علت رشته‌های عصبی مشترک بین کلیه‌ها و دستگاه ادراری اتفاق می‌افتد. سنگ‌های موجود در کلیه می‌توانند عصب‌های دستگاه ادراری را تحریک کنند و باعث بهم ریختن معده شوند. همچنین ممکن است این تهوع و استفراغ، عکس‌العملی باشد که بدن شما در واکنش به درد شدید نشان می‌دهد.


 

تب و لرز نشانه‌ی آن است که شما در کلیه یا بخش دیگری از دستگاه ادراری‌تان، عفونت دارید. این می‌تواند یک عارضه‌ی جدی برای سنگ کلیه باشد. همچنین ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلات جدی دیگری در کنار سنگ کلیه باشد. در صورت بروز هرگونه تب به همراه درد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

تب‌هایی که به همراه عفونت اتفاق می‌افتند، معمولا بالا هستند – ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد یا بالاتر. تب ناشی از عفونت معمولا با لرز همراه است.

سنگ های کلیه باعث علائمی مانند درد، ادرار کردن سخت، ادرار ابری یا بدبو، تهوع و استفراغ می‌شوند.

برخی از سنگ‌ها خودبه‌خود از دستگاه ادراری عبور می‌کنند و دفع می‌شوند اما بقیه‌ی سنگ‌ها به مداخله‌ی پزشکی نیاز دارند و گاهی اوقات لازم است برای شکستن یا برداشتن آنها از امواج صوتی یا جراحی استفاده شود.

اگر هریک از علائم سنگ کلیه را دارید، با پزشک‌تان تماس بگیرید. اگر علائم زیر را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید؛ چون آنها نشان‌دهنده‌ی عفونت یا یک عارضه‌ی جدی دیگر در دستگاه ادراری هستند:

برای درمان سنگ کلیه درمان های زیادی وجود دارد که متخصص طب سنتی با توجه به شرایط بیمار و نوع سنگ یکی از درمان ها را پیشنهاد می کند. یکی از درمان هایی که برای از بین بردن سنگ کلیه پیشنهاد می شود، استفاده از خربزه است. خربزه می تواند به عنوان یک دارو در درمان سنگ های کلیه موثر باشد و به بهبود عملکرد سیستم ادراری و کلیوی کمک کند.

یکی از راه هایی که در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد استفاده از تخم خربزه است. برای این منظور باید تخم خربزه را خشک کرد و بعد از بودادن آن را آسیاب کرد و خورد.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی تنگی نفس

یکی دیگر از راه های استفاده از تخم خربزه این است که مقدار یک سیر (75 گرم) تخم خربزه را در یک پارچه توری مانند که می توان بالای آن را گره زد، ریخت و بعد آن را در یک و نیم تا 2 لیتر آب ریخت و جوشاند. جوشیدن این مخلوط تا زمانی که آب نصف شود باید ادامه داشته باشد، بعد از آن باید پارچه را از داخل آب درآورد و فشار داد تا شیره تخم خربزه از پارچه خارج شود. بعد از آن باید به این شیره یک قاشق غذاخوری پودر رازیانه اضافه شود. این ترکیب را باید در آش ریخت و می توان به آش، سیرک و والک (سبزی های کوهی) هم اضافه کرد.

خوردن یک قاچ (حدفاصل 2 خط روی خربزه یک قاچ محسوب می شود) خربزه با پوست، یکی دیگر از راه های از بین بردن سنگ کلیه است. افرادی که نمی توانند خربزه را با پوست بخورند می توانند آن را رنده کنند و بخورند. خربزه علاوه بر اینکه در درمان سنگ کلیه مفید است، می تواند به درمان مشکلات پروستات هم کمک کند.

افرادی که نارسایی کلیه دارند هم می توانند پس از مشورت با متخصص طب سنتی از خربزه استفاده کنند، مصرف خربزه به مدت 3 روز پشت سر هم می تواند تا حدود زیادی به درمان سنگ کلیه کمک کند.

خربزه ای که برای درمان سنگ کلیه استفاده می شود باید ارگانیک باشد در غیر این صورت، مقدار زیادی سموم وارد بدن می شود که می تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد. علاوه بر خربزه می توان برای درمان سنگ کلیه از پرتقال هم کمک گرفت.

برای این منظور باید 3 روز پشت سر هم از پرتقال به عنوان غذا استفاده کرد و در این مدت فرد نباید هیچ نوع ماده غذایی دیگری را بخورد، البته پرتقالی که برای این منظور انتخاب می شود باید شیرین باشد تا معده را اذیت نکند.

پرتقال حاوی ماده ای به نام «اگزالات» است و سنگ کلیه هم از «کلسیم اگزالات» ساخته شده است و زمانی که اگزالات پرتقال در کنار «کلسیم اگزالات» سنگ کلیه قرار می گیرد، باعث جداشدن کلسیم می شود و کلسیم جداشده از اگزالات از بدن خارج می شود.


 

چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

یکی از راه های درمان سنگ کلیه خوردن طالبی است. افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند باید به مدت 14 شب به جای شام فقط طالبی بخورند. طالبی را نباید در صبح زود مصرف کرد و حتما باید در وعده عصر یا شام از آن استفاده شود. علاوه بر طالبی برای درمان سنگ کلیه می توان از روغن بادام شیرین استفاده کرد. یکی لیوان آب ولرم را باید با یک استکان کوچک (20 سی سی) روغن بادام شیرین ترکیب کرد و آن را نوشید، البته باید از اصل بودن روغن بادام شیرین اطمینان پیدا کرد.

برگ توت فرنگی می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند 40 گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت 3 تا 4 دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر 5 ساعت یک بار بنوشند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند نصف استکان آب کرفس را با عرق بهارنارنج ترکیب کنند و قبل از هر غذا بنوشند.

استفاده از دانه بوداده خرمالو یکی دیگر از درمان های سنگ کلیه است باید دانه خرمالوی بو داده شده را آسیاب کرد و یک قاشق چای خوری از پودر آن در یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرد. خوردن این نوشیدنی به مدت 3 روز برای رفع سنگ توصیه می شود.

قولنج کلیوی می تواند همراه با سنگ یا بدون سنگ باشد، این قولنج درد بسیار شدیدی را برای بیمار ایجاد می کند. برای رفع قولنج بدون تورم کلیوی، باید بعد از هر غذا 6عدد مغز فندق خام خورده شود. اگر قولنج همراه با سنگ باشد می تواند از گل ختمی، بابونه و پنیرک استفاده کرد. برای این منظور باید از هر گیاه به مقدار 100 گرم در 7 تا 8 لیتر آب ریخت و جوشاند، سپس باید این ترکیب را صاف کرد و در وان ریخت و در آن نشست. انجام این کار باعث خروج سنگ از حالب می شود و درد از بین می رود.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی گوش درد

برای تشخیص اندازه سنگ باید حتما سونوگرافی انجام داده و برای درمان سنگ کلیه باید از متخصص طب سنتی کمک گرفت. برخی از افراد از گیاهانی استفاده می کنند که مدر (ادرارآور) هستند، گیاهان مدر فقط برای درمان سنگ های کوچک کاربرد دارند و در صورت استفاده در مورد سنگ های بزرگ، این کار باعث جا به جایی سنگ می شوند و مشکلات بیشتری را به وجود می آورند.

استفاد از برگ مو می تواند به درمان سنگ های کوچک کمک کند و باعث خارج شدن سنگ از طریق مثانه شود. نوشیدن ماءالشعیر یکی دیگر از راه هایی است که می تواند به دفع سنگ های کوچک کمک کند، البته ماءالشعیر بیشتر حالت مدر دارد.

برگ پنیرک خاصیت نرم کننده دارد و در درمان گلودرد و سرفه کاربرد دارد. پنیرک را می توان برای از بین بردن سنگ کلیه هم استفاده کرد. افرادی که سنگ کلیه دارند، باید 100 گرم از برگ پنیرک را در یک و نیم لیتر آب بجوشانند و بعد از 2 تا 3 دقیقه جوشیدن، آن را صاف کنند و در یک لیوان بریزند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به این نوشیدنی توصیف می شود، پنیرک را باید قبل از هر غذا نوشید.

اگر سنگ کلیه باعث ایجاد درد شود و در کلیه یا حالب جا به جا شده باشد، باید 100 گرم برگ پنیرک را با 100 گرم گل بابونه ترکیب کرد و جوشاند، سپس به آن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرد و قبل از غذا نوشید. این نوشیدنی سنگ را کاملا خرد می کند و سنگ بدون هیچ دردی از بدن خارج می شود.


گردآورنده : مریم بالوی فیلی

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

متخصص کلیه

زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

خانه » سنگ کلیه » علائم دقیق سنگ کلیه در زنان و مردان

دل درد شوخی نیست، به خصوص وقتی که مشقت بار می شود و هرچه تقلا می کنید نمی توانید حالت نشسته یا خوابیده ای را پیدا کنید که اندکی راحت باشید. اینجاست که باید نگران چیزی به جز دل درد باشید. ممکن است دچار سنگ کلیه شده باشید در این مقاله می خواهیم راجع به علائم دقیق سنگ کلیه صحبت کنیم.

سنگ های کلیه مجموعه هایی سخت از نمک، شن و مواد معدنی هستند که اغلب از کلسیم یا اوریک اسید تشکیل شده اند. این سنگ ها در درون کلیه تشکیل شده و می توانند به دیگر بخش های مجاری ادرار جا به جا شوند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

فهرست موضوعات

یک سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که مقادیر بیش از حدی از یک ماده معدنی خاص که در بدن وجود دارد، در درون ادرار تجمع یابد. هنگامی که بدن به مقدار کافی آب نداشته باشد، ادرار با مقادیر بیشتری از مواد معدنی خاص غلیظ می شود. هنگامی که مقادیر مواد معدنی بیشتر می شوند، احتمال تشکیل سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

ابتلا به سنگ های کلیه در مردان بیشتر از زنان شایع است و در افراد چاق و مبتلایان به دیابت شیوع بیشتری دارد.سنگ های کوچک تر که در کلیه باقی می مانند اغلب سبب ایجاد هیچ گونه علائم سنگ کلیه نمی شوند. امکان دارد تا زمانی که سنگ در میزنای حرکت نکرده است، فرد متوجه وجود هیچ مورد نامناسبی نشود. میزنای لوله ای است که ادرار به وسیله آن از کلیه به مثانه می رسد.

سنگ های کلیه معمولا بسیار دردناک هستند. اغلب سنگ ها بدون درمان به صورت خود به خود دفع می شوند. با این حال، امکان دارد فرد جهت شکستن یا برداشتن سنگ هایی که دفع نمی شوند به یک عمل (فرایند پزشکی) نیاز داشته باشد.

افرادی که قبلاً یک بار سنگ کلیه داشته اند با احتمال 50 درصد باز هم در طول ده سال، سنگ دیگری خواهند داشت. اما از کجا باید بدانید دردی که دارید کمردرد و دل درد است یا درد سنگ کلیه؟ از کجا بفهمیم سنگ کلیه داریم؟ در ادامه علائم سنگ کلیه را با هم بررسی می کنیم.

این علامت به علت بلوك شدن حالب ها، لوله هاى کوچکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند، توسط سنگ ايجاد مى شود. این حالت می تواند درد شدید در اطراف کلیه ها (که در وسط پشت شما قرار دارند) ایجاد كند، می تواند به پايين شكم و ران پاها منتشر شود. 

درد سنگ کلیه که به کولیک کلیوی نیز شناخته می شود یکی از شدید ترین درد هایی است که می توان تصور کرد. معمولا درد در هنگامی شروع می شود که یک سنگ درون میزنای تنگ جا به جا می شود. این مورد سبب یک انسداد شده که آن نیز به نوبه خود موجب افزایش فشار بر روی کلیه می شود. این فشار فیبر های عصبی را فعال می کند که پیام درد را به مغز می فرستند.

درد سنگ کلیه اغلب به صورت ناگهانی شروع می شود. محل و شدت این درد همزمان با جا به جایی آن تغییر می کند. درد اغلب به صورت دوره ای بروز داده و برطرف می شود. هنگامی که میزنای ها جهت بیرون راندن سنگ منقبض می شوند این درد بدتر می شود. هر دوره درد ممکن است به مدت چند دقیقه طول کشیده، برطرف شده و دوباره بازگردد.

فرد مبتلا، درد کلیه را در پهلو و کمر خود در ناحیه زیر دنده ها احساس خواهد کرد. این درد می تواند همزمان با حرکت رو به پایین سنگ در مجاری ادرار به شکم و ناحیه کشاله ران منتشر شود. سنگ های بزرگ می توانند بیش از سنگ های کوچک دردناک باشند اما با این حال، شدت درد الزاما به اندازه سنگ بستگی ندارد. حتی یک سنگ کوچک نیز می تواند با حرکت خود یا ایجاد یک انسداد، دردناک باشد.

هنگامی که یک سنگ در حال عبور از حالب ها به مثانه مى باشد باعث سوزش حين ادرار مى شود. این عمل مثانه را تحریک می کند. بدیهی است عفونت هاى دستگاه ادرارى و دیگر عفونت هاى ناحيه تناسلى می توانند موجب احساس سوزش در حين ادرار شوند. پس به پزشك متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه كنيد تا مشكل را حل كند.

این درد می تواند تیز یا سوزناک باشد. در صورتی که فرد از ابتلای خود به سنگ کلیه اطلاع نداشته باشد، ممکن است آن را با یک عفونت مجاری ادرار اشتباه گیرد. گاهی اوقات، فرد می تواند همزمان با ابتلا به سنگ کلیه به یک عفونت نیز دچار شود.

برای اطلاع بیشتر درباره دفع سریع سنگ کلیه از لوله حالب کلیک کنید.

همانند داخل دهان، پوشش داخل کلیه و مثانه نيز بسیار حساس است. بنابراین اگر سنگ، بافت آن را خراشیده یا تحریک کند، خون می تواند وارد ادرار شود. اگر ادرار قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد و دهيدراته نيستيد به پزشك مراجعه كنيد.

وجود خون در ادرار یک علامت شایع در افراد مبتلا به سنگ های مجاری ادرار است. این علامت، هماچوری نیز نامیده می شود. این خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد. گاهی اوقات، سلول های خونی بسیار کوچک تر از آن هستند که بتوان آن ها را بدون میکروسکوپ مشاهده کرد (هماچوری میکروسکوپیک). اما با این حال پزشک فرد می توان وجود این علامت را آزمایش کند.

البته زنان ممکن است در دوره عادت ماهانه خود، لخته های خون را همراه ادرار خود مشاهده کرده و با آن آشنا باشند. اما هماچوری یا خون در ادرار، خارج از زمان نرمال پریود رخ می دهد و در صورتی که مربوط به سنگ کلیه باشد، با علائم دیگر همراه است. 

اگر احساس می کنید که جديدا در هر بار ادرار كردن فقط مقدار كمى از ادرار را تخليه مي كنيد، ممکن است سنگ کلیه در حال عبور از مثانه باشد. وقتی این اتفاق می افتد، سنگ باعث تحریک مثانه شده، و شما احساس می کنید که باید دفعات زيادى ادرار كنيد . یک سنگ بزرگ می تواند به طور کامل حالب را بلوک  کند. اگر این علامت را داريد به پزشك مراجعه كنيد، حتی اگر علائم سنگ کلیه نداشته باشید.

تهوع و استفراغ می تواند نشانه ای از انسداد كليه، انسداد كامل يا نيمه حالب باشد كه مانع از ورود ادرار به مثانه شده است. اعصاب به روده و کلیه مشترک است، و انسداد کلیه می تواند بر دستگاه گوارش نيز تأثیر بگذارد و باعث ايجاد احساس تهوع و حتی استفراغ شود. اگر تهوع و استفراغ همراه با علائم ديگر سنگ کلیه داشتيد به پزشك مراجعه كنيد.

ادرار سالم شفاف بوده و بویی قوی ندارد. ادرار کف آلود یا بد بو می تواند یک نشانه از وجود عفونت در کلیه ها یا دیگر نواحی مجاری ادرار، یا یکی از نشانه های سنگ کلیه در زنان باشد. یک مطالعه یافت کرد که در حدود 8 درصد افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد به یک عفونت مجاری ادرار دچار بوده اند.

از دیگر علائم سنگ کلیه کف آلود بودن ادرار است که نشانه وجود عفونت در ادرار است که به آن پیوره گفته می شود. این بو می تواند ناشی از باکتری باشد که سبب ایجاد عفونت های مجاری ادرار شده است. همچنین، ادراری که بیش از حد غلیظ شده است نیز امکان دارد حاوی بو باشد.

بدیهی است که داشتن تب و لرز به تنهایی علائم شن کلیه در زنان و مردان نیست. اما اگر شما علائم دیگری از سنگ کليه داشتيد، این نشانه ای است که به عفونت مبتلا شده ايد (سنگ ها می توانند به عنوان پناهگاه امنى برای باکتری ها عمل کنند). این حالت یک اورژانس پزشکی است و باید فورا درمان شود. اگر تب و لرز همراه با سایر علائم سنگ کلیه داشتيد، به بخش اورژانس مراجعه كنيد. تنها زمانی که سنگ برداشته می شود پزشکان قادر به درمان عفونت با آنتی بیوتیک ها هستند.

نیاز برای رفتن به دستشویی با شدت و دفعات بیشتر از حد معمول، علامت دیگری از جا به جایی سنگ کلیه به ناحیه پایینی مجاری ادرار می باشد. امکان دارد فرد متوجه شود که در طول روز و شب، عدم تحمل ادرار داشته و یا دائما نیاز دارد تا به دستشویی برود. ادرار اورژانسی (ضرورت در دفع ادرار) می تواند علائم یک عفونت مجاری ادرار باشد.

سنگ های کلیوی بزرگ گاهی اوقات در درون یک میزنای گیر می کنند. این انسداد می تواند جریان ادرار را آهسته و یا متوقف کند. در صورتی که فرد به یک انسداد دچار باشد، امکان دارد در هر بار تنها مقدار کمی ادرار دفع کند. جریان ادرار که به صورت کامل متوقف شده است یک اورژانس پزشکی به شمار می آید.

نیاز فوری برای دسشویی رفتن یا تکرر ادرار یکی دیگر از نشانه های سنگ کلیه می باشد. البته این علائم می تواند نشانه های عفونت ادراری هم باشد.

اغلب علائم سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوت چندانی نمی کند.

تعداد کمی از زنان دچار سنگ کلیه در دوران بارداری می شوند، و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات مرتبط با بارداری احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد. عواملی که ممکن است در تشکیل سنگ در دوران بارداری نقش داشته باشد شامل کند شدن عبور ادرار به دلیل افزایش سطح پروژسترون و کاهش مصرف مایعات به دلیل کاهش ظرفیت مثانه از رحم بزرگ کننده است. دفع ادرار کلسیم در زنان باردار سالم همچنین به میزان خفیف کاهش می دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا تغییرات بارداری مستقیماً مسئول تشکیل سنگ کلیه هستند یا خیر، آیا زنان عامل اصلی دیگری دارند که آنها را مستعد تشکیل سنگ کلیه می کند.

در اکثر افراد، داشتن مایع کافی اين كريستال ها را دفع می کند و یا ديگر مواد شیمیایی موجود در ادرار مانع تشکیل سنگ مي شوند. مواد تشکیل دهنده سنگ عبارتند از کلسیم، اگزالات، اورات، سیستئین، زانتین و فسفات.

پس از تشکیل، سنگ ممکن است در کلیه باقی بماند یا از داخل دستگاه ادراری به داخل حالب ها برود. گاهی اوقات سنگ های کوچک بدون ايجاد درد از ادرار دفع می شوند. اما سنگ هایی که حرکت نمی کنند، ممکن است باعث بازگشت ادرار به کلیه، حالب ها، مثانه یا پيشابراه شوند. این حالت باعث ايجاد درد می شود.

علل احتمالی عبارتند از نوشیدن آب کم، ورزش (بیش از حد یا خیلی کم)، چاقی، جراحی کاهش وزن یا خوردن غذاى پر نمك يا پر شکر. عفونت ها و سابقه خانوادگی نيز ممکن است در برخى افراد بى تاثير نباشد. خوردن فروکتوز بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه است. فروکتوز در شكر و كنسرو ذرت یافت مي شود. 

چرا احتمال وقوع سنگ کلیه در زنان بیشتر است؟ احتمال بروز سنگ کلیه به عواملی نظیر چاقی، رژیم های غذایی پر نمک، پر از شکر و بیماری دیابت بستگی دارد. تمام این فاکتورها در 30 سال اخیر در زنان بیشتر شده است. برخی مطالعات اخیراً نشان داده است که زنانی که مقدار زیادی فیبر و میوه و سبزیجات مصرف می کنند و رژیم غذایی آن ها شامل قند کمتری است، کمتر در معرض خطر گرفتن سنگ کلیه هستند.

متاسفانه زنانی که در حال حاضر مستعد کلیه سنگ ساز و شن ساز هستند اغلب رژیم غذایی خود را عوض نمی کنند و مصرف میوه و سبزیجات و فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش نمی دهند.

یکی از راه هایی که به کمک آن می توان به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کرد، نوشیدن آب فراوان است چون کم آبی یکی از دلایل تشکیل سنگ کلیه است. نوشیدن آب می تواند به دفع راحت تر نمک ها و پروتئین های حیوانی هم کمک کند.

نتیجه گیری

سنگ های کلیه مجموعه هایی سخت از نمک و مواد معدنی هستند که در درون کلیه تشکیل شده و می توانند به دیگر بخش های مجاری ادرار جا به جا شوند. سنگ ها سبب ایجاد علائمی مانند درد، مشکل در ادرار، کف آلود و بد بو بودن ادرار، حالت تهوع و استفراغ می شوند. برخی سنگ ها به صورت خود به خود دفع می شوند. دیگر سنگ ها جهت شکسته شدن یا برداشته شدن به درمان توسط امواج صوتی یا جراحی نیاز دارند. در صورت داشتن هر کدام از علائم سنگ کلیه باید با پزشک خود تماس گرفته شود. در صورت داشتن علائم زیر باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود:چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

درد شدیدی که تسکین نمی یابد

حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز به همراه درد

وجود خون در ادرار

مشکل در ادرار

این علائم می توانند بیانگر ابتلا به یک عفونت یا دیگر مشکلات جدی سلامتی باشند.

سنگ کلیه معمولاً با استفاده از پرتو ایکس، سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود و به طور معمول وقتی می توان به وجود آن پی برد که فرد در اثر درد شدید به اورژانس یا پزشک مراجعه کرده است.

بعضی افراد سنگ را دفع می کنند و نشانه های آن ها شدید نیست. اما بعضی از سنگ ها برای خروج نیاز به جراحی دارند. پزشکان گاهی دارو تجویز می کنند تا درد مربوط به سنگ را کنترل یا به دفع آن کمک کنند. سنگ های کوچک با احتمال بیش تری خود به خود و بدون نیاز به جراحی دفع می شوند.

  برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت تشخیص سنگ کلیه و آزمایش های لازم در تشخیص سنگ کلیه بر روی دکمه زیر کلیک کنید

شاید باورش برایتان مشکل باشد اما سریع ترین راه برای دفع و درمان سنگ کلیه تماس با پزشک است. زیرا سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که عدم شناخت آنها تنها می تواند به درمان غلط و بدتر شدن اوضاع شما کمک کند. پس بلافاصله با پزشک تماس بگیرید و علائم خود را اعلام کنید. 

اندازه ی سنگ های کلیه فرق دارد، اما اندازه ی متوسط یک سنگ حدوداً 5 میلیمتر است. اندازه سنگ لزوماً با میزان دردی که ایجاد می کند در ارتباط نیست. حتی یک سنگ خیلی کوچک هم می تواند دردی شدید ایجاد کند. درد سنگ ها می تواند تا حدی باشد که فرد از خواب بیدار شود، و نتواند بایستد، بنشیند یا دراز بکشد. این درد می تواند هر زمانی شروع شود و آن قدر آزاردهنده است که فرد نمی تواند در هیچ حالتی از دست آن راحت شود.

در برخی موارد، مشکلاتی بعد از دفع سنگ کلیه در فرد به وجود می آید که می تواند باعث بروز درد بعد از دفع سنگ کلیه شود. این مشکلات عبارتند از:

گاهاً نوعی قرص برای دفع سنگ کلیه به نام قرص سیستون توسط پزشکان تجویز می شود. هرچند این قرص یکی از قوی ترین قرص های سنگ کلیه است اما باید پس از تشخیص نوع سنگ کلیه مصرف شود. 

سنگ های کلیه برای دفع شدن باید به حدی کوچک باشند که بتوانند از حالب به سمت مثانه و سپس مجاری ادراری حرکت کنند. این حرکت به همراه احساس درد شدید در پهلو و پشت و حالت استفراغ و تهوع صورت می گیرد. بدیهی است که پس از رسیدن سنگ به مثانه و عدم حرکت، این درد قطع می شود. همچنین دفع شدن سنگ مثانه به وسیله جریان ادرار نیز با درد همراه است.

هرچه سنگ کوچکتر باشد، بیمار درد کمتری را نیز حس خواهد کرد. همچنین این فرآیند ممکن است بین چند ساعت الی چند روز به طول بیانجامد. یکی دیگر از علائم دفع سنگ کلیه تغییر رنگ ادرار به قرمز یا قهوه ای یا صورتی و عمدتاً تیره شدن رنگ ادرار است. همه آنچه ذکر شد درباره سنگ های کلیه کوچک صادق است و سنگ کلیه های بزرگ ابتدا باید خورد شده و سپس خارج شود یا آنکه با یکی از روش های جراحی pcnl یا سنگ شکنی با موج شوک و … خارج شود.

🛑مطالب مرتبط: علائم افتادن سنگ کلیه

در صورتی که نشانه های سوزش ادرار و درد پهلو در شما رفع شده باشد به احتمال زیاد سنگ کلیه شما دفع شده است اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است عکس سونوگرافی از کلیه های خود بگیرید. 

دکتر کلیه

زیر نظر متخصص سنگ کلیه و مجاری اداری دکتر حسین کرمی

همه روزه از ساعت 16 تا 20 شب آماده ویزیت بیماران محترم در مطب می باشند. آدرس: تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ، کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران عضو انجمن ارولوژی اروپا، امریکا و آسیا

متخصص کلیه

زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

خانه » سنگ کلیه » علائم دقیق سنگ کلیه در زنان و مردان

دل درد شوخی نیست، به خصوص وقتی که مشقت بار می شود و هرچه تقلا می کنید نمی توانید حالت نشسته یا خوابیده ای را پیدا کنید که اندکی راحت باشید. اینجاست که باید نگران چیزی به جز دل درد باشید. ممکن است دچار سنگ کلیه شده باشید در این مقاله می خواهیم راجع به علائم دقیق سنگ کلیه صحبت کنیم.

سنگ های کلیه مجموعه هایی سخت از نمک، شن و مواد معدنی هستند که اغلب از کلسیم یا اوریک اسید تشکیل شده اند. این سنگ ها در درون کلیه تشکیل شده و می توانند به دیگر بخش های مجاری ادرار جا به جا شوند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

فهرست موضوعات

یک سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که مقادیر بیش از حدی از یک ماده معدنی خاص که در بدن وجود دارد، در درون ادرار تجمع یابد. هنگامی که بدن به مقدار کافی آب نداشته باشد، ادرار با مقادیر بیشتری از مواد معدنی خاص غلیظ می شود. هنگامی که مقادیر مواد معدنی بیشتر می شوند، احتمال تشکیل سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

ابتلا به سنگ های کلیه در مردان بیشتر از زنان شایع است و در افراد چاق و مبتلایان به دیابت شیوع بیشتری دارد.سنگ های کوچک تر که در کلیه باقی می مانند اغلب سبب ایجاد هیچ گونه علائم سنگ کلیه نمی شوند. امکان دارد تا زمانی که سنگ در میزنای حرکت نکرده است، فرد متوجه وجود هیچ مورد نامناسبی نشود. میزنای لوله ای است که ادرار به وسیله آن از کلیه به مثانه می رسد.

سنگ های کلیه معمولا بسیار دردناک هستند. اغلب سنگ ها بدون درمان به صورت خود به خود دفع می شوند. با این حال، امکان دارد فرد جهت شکستن یا برداشتن سنگ هایی که دفع نمی شوند به یک عمل (فرایند پزشکی) نیاز داشته باشد.

افرادی که قبلاً یک بار سنگ کلیه داشته اند با احتمال 50 درصد باز هم در طول ده سال، سنگ دیگری خواهند داشت. اما از کجا باید بدانید دردی که دارید کمردرد و دل درد است یا درد سنگ کلیه؟ از کجا بفهمیم سنگ کلیه داریم؟ در ادامه علائم سنگ کلیه را با هم بررسی می کنیم.

این علامت به علت بلوك شدن حالب ها، لوله هاى کوچکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند، توسط سنگ ايجاد مى شود. این حالت می تواند درد شدید در اطراف کلیه ها (که در وسط پشت شما قرار دارند) ایجاد كند، می تواند به پايين شكم و ران پاها منتشر شود. 

درد سنگ کلیه که به کولیک کلیوی نیز شناخته می شود یکی از شدید ترین درد هایی است که می توان تصور کرد. معمولا درد در هنگامی شروع می شود که یک سنگ درون میزنای تنگ جا به جا می شود. این مورد سبب یک انسداد شده که آن نیز به نوبه خود موجب افزایش فشار بر روی کلیه می شود. این فشار فیبر های عصبی را فعال می کند که پیام درد را به مغز می فرستند.

درد سنگ کلیه اغلب به صورت ناگهانی شروع می شود. محل و شدت این درد همزمان با جا به جایی آن تغییر می کند. درد اغلب به صورت دوره ای بروز داده و برطرف می شود. هنگامی که میزنای ها جهت بیرون راندن سنگ منقبض می شوند این درد بدتر می شود. هر دوره درد ممکن است به مدت چند دقیقه طول کشیده، برطرف شده و دوباره بازگردد.

فرد مبتلا، درد کلیه را در پهلو و کمر خود در ناحیه زیر دنده ها احساس خواهد کرد. این درد می تواند همزمان با حرکت رو به پایین سنگ در مجاری ادرار به شکم و ناحیه کشاله ران منتشر شود. سنگ های بزرگ می توانند بیش از سنگ های کوچک دردناک باشند اما با این حال، شدت درد الزاما به اندازه سنگ بستگی ندارد. حتی یک سنگ کوچک نیز می تواند با حرکت خود یا ایجاد یک انسداد، دردناک باشد.

هنگامی که یک سنگ در حال عبور از حالب ها به مثانه مى باشد باعث سوزش حين ادرار مى شود. این عمل مثانه را تحریک می کند. بدیهی است عفونت هاى دستگاه ادرارى و دیگر عفونت هاى ناحيه تناسلى می توانند موجب احساس سوزش در حين ادرار شوند. پس به پزشك متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه كنيد تا مشكل را حل كند.

این درد می تواند تیز یا سوزناک باشد. در صورتی که فرد از ابتلای خود به سنگ کلیه اطلاع نداشته باشد، ممکن است آن را با یک عفونت مجاری ادرار اشتباه گیرد. گاهی اوقات، فرد می تواند همزمان با ابتلا به سنگ کلیه به یک عفونت نیز دچار شود.

برای اطلاع بیشتر درباره دفع سریع سنگ کلیه از لوله حالب کلیک کنید.

همانند داخل دهان، پوشش داخل کلیه و مثانه نيز بسیار حساس است. بنابراین اگر سنگ، بافت آن را خراشیده یا تحریک کند، خون می تواند وارد ادرار شود. اگر ادرار قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد و دهيدراته نيستيد به پزشك مراجعه كنيد.

وجود خون در ادرار یک علامت شایع در افراد مبتلا به سنگ های مجاری ادرار است. این علامت، هماچوری نیز نامیده می شود. این خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد. گاهی اوقات، سلول های خونی بسیار کوچک تر از آن هستند که بتوان آن ها را بدون میکروسکوپ مشاهده کرد (هماچوری میکروسکوپیک). اما با این حال پزشک فرد می توان وجود این علامت را آزمایش کند.

البته زنان ممکن است در دوره عادت ماهانه خود، لخته های خون را همراه ادرار خود مشاهده کرده و با آن آشنا باشند. اما هماچوری یا خون در ادرار، خارج از زمان نرمال پریود رخ می دهد و در صورتی که مربوط به سنگ کلیه باشد، با علائم دیگر همراه است. 

اگر احساس می کنید که جديدا در هر بار ادرار كردن فقط مقدار كمى از ادرار را تخليه مي كنيد، ممکن است سنگ کلیه در حال عبور از مثانه باشد. وقتی این اتفاق می افتد، سنگ باعث تحریک مثانه شده، و شما احساس می کنید که باید دفعات زيادى ادرار كنيد . یک سنگ بزرگ می تواند به طور کامل حالب را بلوک  کند. اگر این علامت را داريد به پزشك مراجعه كنيد، حتی اگر علائم سنگ کلیه نداشته باشید.

تهوع و استفراغ می تواند نشانه ای از انسداد كليه، انسداد كامل يا نيمه حالب باشد كه مانع از ورود ادرار به مثانه شده است. اعصاب به روده و کلیه مشترک است، و انسداد کلیه می تواند بر دستگاه گوارش نيز تأثیر بگذارد و باعث ايجاد احساس تهوع و حتی استفراغ شود. اگر تهوع و استفراغ همراه با علائم ديگر سنگ کلیه داشتيد به پزشك مراجعه كنيد.

ادرار سالم شفاف بوده و بویی قوی ندارد. ادرار کف آلود یا بد بو می تواند یک نشانه از وجود عفونت در کلیه ها یا دیگر نواحی مجاری ادرار، یا یکی از نشانه های سنگ کلیه در زنان باشد. یک مطالعه یافت کرد که در حدود 8 درصد افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد به یک عفونت مجاری ادرار دچار بوده اند.

از دیگر علائم سنگ کلیه کف آلود بودن ادرار است که نشانه وجود عفونت در ادرار است که به آن پیوره گفته می شود. این بو می تواند ناشی از باکتری باشد که سبب ایجاد عفونت های مجاری ادرار شده است. همچنین، ادراری که بیش از حد غلیظ شده است نیز امکان دارد حاوی بو باشد.

بدیهی است که داشتن تب و لرز به تنهایی علائم شن کلیه در زنان و مردان نیست. اما اگر شما علائم دیگری از سنگ کليه داشتيد، این نشانه ای است که به عفونت مبتلا شده ايد (سنگ ها می توانند به عنوان پناهگاه امنى برای باکتری ها عمل کنند). این حالت یک اورژانس پزشکی است و باید فورا درمان شود. اگر تب و لرز همراه با سایر علائم سنگ کلیه داشتيد، به بخش اورژانس مراجعه كنيد. تنها زمانی که سنگ برداشته می شود پزشکان قادر به درمان عفونت با آنتی بیوتیک ها هستند.

نیاز برای رفتن به دستشویی با شدت و دفعات بیشتر از حد معمول، علامت دیگری از جا به جایی سنگ کلیه به ناحیه پایینی مجاری ادرار می باشد. امکان دارد فرد متوجه شود که در طول روز و شب، عدم تحمل ادرار داشته و یا دائما نیاز دارد تا به دستشویی برود. ادرار اورژانسی (ضرورت در دفع ادرار) می تواند علائم یک عفونت مجاری ادرار باشد.

سنگ های کلیوی بزرگ گاهی اوقات در درون یک میزنای گیر می کنند. این انسداد می تواند جریان ادرار را آهسته و یا متوقف کند. در صورتی که فرد به یک انسداد دچار باشد، امکان دارد در هر بار تنها مقدار کمی ادرار دفع کند. جریان ادرار که به صورت کامل متوقف شده است یک اورژانس پزشکی به شمار می آید.

نیاز فوری برای دسشویی رفتن یا تکرر ادرار یکی دیگر از نشانه های سنگ کلیه می باشد. البته این علائم می تواند نشانه های عفونت ادراری هم باشد.

اغلب علائم سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوت چندانی نمی کند.

تعداد کمی از زنان دچار سنگ کلیه در دوران بارداری می شوند، و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات مرتبط با بارداری احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد. عواملی که ممکن است در تشکیل سنگ در دوران بارداری نقش داشته باشد شامل کند شدن عبور ادرار به دلیل افزایش سطح پروژسترون و کاهش مصرف مایعات به دلیل کاهش ظرفیت مثانه از رحم بزرگ کننده است. دفع ادرار کلسیم در زنان باردار سالم همچنین به میزان خفیف کاهش می دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا تغییرات بارداری مستقیماً مسئول تشکیل سنگ کلیه هستند یا خیر، آیا زنان عامل اصلی دیگری دارند که آنها را مستعد تشکیل سنگ کلیه می کند.

در اکثر افراد، داشتن مایع کافی اين كريستال ها را دفع می کند و یا ديگر مواد شیمیایی موجود در ادرار مانع تشکیل سنگ مي شوند. مواد تشکیل دهنده سنگ عبارتند از کلسیم، اگزالات، اورات، سیستئین، زانتین و فسفات.

پس از تشکیل، سنگ ممکن است در کلیه باقی بماند یا از داخل دستگاه ادراری به داخل حالب ها برود. گاهی اوقات سنگ های کوچک بدون ايجاد درد از ادرار دفع می شوند. اما سنگ هایی که حرکت نمی کنند، ممکن است باعث بازگشت ادرار به کلیه، حالب ها، مثانه یا پيشابراه شوند. این حالت باعث ايجاد درد می شود.

علل احتمالی عبارتند از نوشیدن آب کم، ورزش (بیش از حد یا خیلی کم)، چاقی، جراحی کاهش وزن یا خوردن غذاى پر نمك يا پر شکر. عفونت ها و سابقه خانوادگی نيز ممکن است در برخى افراد بى تاثير نباشد. خوردن فروکتوز بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه است. فروکتوز در شكر و كنسرو ذرت یافت مي شود. 

چرا احتمال وقوع سنگ کلیه در زنان بیشتر است؟ احتمال بروز سنگ کلیه به عواملی نظیر چاقی، رژیم های غذایی پر نمک، پر از شکر و بیماری دیابت بستگی دارد. تمام این فاکتورها در 30 سال اخیر در زنان بیشتر شده است. برخی مطالعات اخیراً نشان داده است که زنانی که مقدار زیادی فیبر و میوه و سبزیجات مصرف می کنند و رژیم غذایی آن ها شامل قند کمتری است، کمتر در معرض خطر گرفتن سنگ کلیه هستند.

متاسفانه زنانی که در حال حاضر مستعد کلیه سنگ ساز و شن ساز هستند اغلب رژیم غذایی خود را عوض نمی کنند و مصرف میوه و سبزیجات و فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش نمی دهند.

یکی از راه هایی که به کمک آن می توان به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کرد، نوشیدن آب فراوان است چون کم آبی یکی از دلایل تشکیل سنگ کلیه است. نوشیدن آب می تواند به دفع راحت تر نمک ها و پروتئین های حیوانی هم کمک کند.

نتیجه گیری

سنگ های کلیه مجموعه هایی سخت از نمک و مواد معدنی هستند که در درون کلیه تشکیل شده و می توانند به دیگر بخش های مجاری ادرار جا به جا شوند. سنگ ها سبب ایجاد علائمی مانند درد، مشکل در ادرار، کف آلود و بد بو بودن ادرار، حالت تهوع و استفراغ می شوند. برخی سنگ ها به صورت خود به خود دفع می شوند. دیگر سنگ ها جهت شکسته شدن یا برداشته شدن به درمان توسط امواج صوتی یا جراحی نیاز دارند. در صورت داشتن هر کدام از علائم سنگ کلیه باید با پزشک خود تماس گرفته شود. در صورت داشتن علائم زیر باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود:چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

درد شدیدی که تسکین نمی یابد

حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز به همراه درد

وجود خون در ادرار

مشکل در ادرار

این علائم می توانند بیانگر ابتلا به یک عفونت یا دیگر مشکلات جدی سلامتی باشند.

سنگ کلیه معمولاً با استفاده از پرتو ایکس، سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود و به طور معمول وقتی می توان به وجود آن پی برد که فرد در اثر درد شدید به اورژانس یا پزشک مراجعه کرده است.

بعضی افراد سنگ را دفع می کنند و نشانه های آن ها شدید نیست. اما بعضی از سنگ ها برای خروج نیاز به جراحی دارند. پزشکان گاهی دارو تجویز می کنند تا درد مربوط به سنگ را کنترل یا به دفع آن کمک کنند. سنگ های کوچک با احتمال بیش تری خود به خود و بدون نیاز به جراحی دفع می شوند.

  برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت تشخیص سنگ کلیه و آزمایش های لازم در تشخیص سنگ کلیه بر روی دکمه زیر کلیک کنید

شاید باورش برایتان مشکل باشد اما سریع ترین راه برای دفع و درمان سنگ کلیه تماس با پزشک است. زیرا سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که عدم شناخت آنها تنها می تواند به درمان غلط و بدتر شدن اوضاع شما کمک کند. پس بلافاصله با پزشک تماس بگیرید و علائم خود را اعلام کنید. 

اندازه ی سنگ های کلیه فرق دارد، اما اندازه ی متوسط یک سنگ حدوداً 5 میلیمتر است. اندازه سنگ لزوماً با میزان دردی که ایجاد می کند در ارتباط نیست. حتی یک سنگ خیلی کوچک هم می تواند دردی شدید ایجاد کند. درد سنگ ها می تواند تا حدی باشد که فرد از خواب بیدار شود، و نتواند بایستد، بنشیند یا دراز بکشد. این درد می تواند هر زمانی شروع شود و آن قدر آزاردهنده است که فرد نمی تواند در هیچ حالتی از دست آن راحت شود.

در برخی موارد، مشکلاتی بعد از دفع سنگ کلیه در فرد به وجود می آید که می تواند باعث بروز درد بعد از دفع سنگ کلیه شود. این مشکلات عبارتند از:

گاهاً نوعی قرص برای دفع سنگ کلیه به نام قرص سیستون توسط پزشکان تجویز می شود. هرچند این قرص یکی از قوی ترین قرص های سنگ کلیه است اما باید پس از تشخیص نوع سنگ کلیه مصرف شود. 

سنگ های کلیه برای دفع شدن باید به حدی کوچک باشند که بتوانند از حالب به سمت مثانه و سپس مجاری ادراری حرکت کنند. این حرکت به همراه احساس درد شدید در پهلو و پشت و حالت استفراغ و تهوع صورت می گیرد. بدیهی است که پس از رسیدن سنگ به مثانه و عدم حرکت، این درد قطع می شود. همچنین دفع شدن سنگ مثانه به وسیله جریان ادرار نیز با درد همراه است.

هرچه سنگ کوچکتر باشد، بیمار درد کمتری را نیز حس خواهد کرد. همچنین این فرآیند ممکن است بین چند ساعت الی چند روز به طول بیانجامد. یکی دیگر از علائم دفع سنگ کلیه تغییر رنگ ادرار به قرمز یا قهوه ای یا صورتی و عمدتاً تیره شدن رنگ ادرار است. همه آنچه ذکر شد درباره سنگ های کلیه کوچک صادق است و سنگ کلیه های بزرگ ابتدا باید خورد شده و سپس خارج شود یا آنکه با یکی از روش های جراحی pcnl یا سنگ شکنی با موج شوک و … خارج شود.

🛑مطالب مرتبط: علائم افتادن سنگ کلیه

در صورتی که نشانه های سوزش ادرار و درد پهلو در شما رفع شده باشد به احتمال زیاد سنگ کلیه شما دفع شده است اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است عکس سونوگرافی از کلیه های خود بگیرید. 

دکتر کلیه

زیر نظر متخصص سنگ کلیه و مجاری اداری دکتر حسین کرمی

همه روزه از ساعت 16 تا 20 شب آماده ویزیت بیماران محترم در مطب می باشند. آدرس: تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ، کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران عضو انجمن ارولوژی اروپا، امریکا و آسیا

متخصص کلیه

زیر نظر متخصص جراحی: دکتر حسین کرمی

خانه » سنگ کلیه » علائم دقیق سنگ کلیه در زنان و مردان

دل درد شوخی نیست، به خصوص وقتی که مشقت بار می شود و هرچه تقلا می کنید نمی توانید حالت نشسته یا خوابیده ای را پیدا کنید که اندکی راحت باشید. اینجاست که باید نگران چیزی به جز دل درد باشید. ممکن است دچار سنگ کلیه شده باشید در این مقاله می خواهیم راجع به علائم دقیق سنگ کلیه صحبت کنیم.

سنگ های کلیه مجموعه هایی سخت از نمک، شن و مواد معدنی هستند که اغلب از کلسیم یا اوریک اسید تشکیل شده اند. این سنگ ها در درون کلیه تشکیل شده و می توانند به دیگر بخش های مجاری ادرار جا به جا شوند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

فهرست موضوعات

یک سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که مقادیر بیش از حدی از یک ماده معدنی خاص که در بدن وجود دارد، در درون ادرار تجمع یابد. هنگامی که بدن به مقدار کافی آب نداشته باشد، ادرار با مقادیر بیشتری از مواد معدنی خاص غلیظ می شود. هنگامی که مقادیر مواد معدنی بیشتر می شوند، احتمال تشکیل سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

ابتلا به سنگ های کلیه در مردان بیشتر از زنان شایع است و در افراد چاق و مبتلایان به دیابت شیوع بیشتری دارد.سنگ های کوچک تر که در کلیه باقی می مانند اغلب سبب ایجاد هیچ گونه علائم سنگ کلیه نمی شوند. امکان دارد تا زمانی که سنگ در میزنای حرکت نکرده است، فرد متوجه وجود هیچ مورد نامناسبی نشود. میزنای لوله ای است که ادرار به وسیله آن از کلیه به مثانه می رسد.

سنگ های کلیه معمولا بسیار دردناک هستند. اغلب سنگ ها بدون درمان به صورت خود به خود دفع می شوند. با این حال، امکان دارد فرد جهت شکستن یا برداشتن سنگ هایی که دفع نمی شوند به یک عمل (فرایند پزشکی) نیاز داشته باشد.

افرادی که قبلاً یک بار سنگ کلیه داشته اند با احتمال 50 درصد باز هم در طول ده سال، سنگ دیگری خواهند داشت. اما از کجا باید بدانید دردی که دارید کمردرد و دل درد است یا درد سنگ کلیه؟ از کجا بفهمیم سنگ کلیه داریم؟ در ادامه علائم سنگ کلیه را با هم بررسی می کنیم.

این علامت به علت بلوك شدن حالب ها، لوله هاى کوچکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند، توسط سنگ ايجاد مى شود. این حالت می تواند درد شدید در اطراف کلیه ها (که در وسط پشت شما قرار دارند) ایجاد كند، می تواند به پايين شكم و ران پاها منتشر شود. 

درد سنگ کلیه که به کولیک کلیوی نیز شناخته می شود یکی از شدید ترین درد هایی است که می توان تصور کرد. معمولا درد در هنگامی شروع می شود که یک سنگ درون میزنای تنگ جا به جا می شود. این مورد سبب یک انسداد شده که آن نیز به نوبه خود موجب افزایش فشار بر روی کلیه می شود. این فشار فیبر های عصبی را فعال می کند که پیام درد را به مغز می فرستند.

درد سنگ کلیه اغلب به صورت ناگهانی شروع می شود. محل و شدت این درد همزمان با جا به جایی آن تغییر می کند. درد اغلب به صورت دوره ای بروز داده و برطرف می شود. هنگامی که میزنای ها جهت بیرون راندن سنگ منقبض می شوند این درد بدتر می شود. هر دوره درد ممکن است به مدت چند دقیقه طول کشیده، برطرف شده و دوباره بازگردد.

فرد مبتلا، درد کلیه را در پهلو و کمر خود در ناحیه زیر دنده ها احساس خواهد کرد. این درد می تواند همزمان با حرکت رو به پایین سنگ در مجاری ادرار به شکم و ناحیه کشاله ران منتشر شود. سنگ های بزرگ می توانند بیش از سنگ های کوچک دردناک باشند اما با این حال، شدت درد الزاما به اندازه سنگ بستگی ندارد. حتی یک سنگ کوچک نیز می تواند با حرکت خود یا ایجاد یک انسداد، دردناک باشد.

هنگامی که یک سنگ در حال عبور از حالب ها به مثانه مى باشد باعث سوزش حين ادرار مى شود. این عمل مثانه را تحریک می کند. بدیهی است عفونت هاى دستگاه ادرارى و دیگر عفونت هاى ناحيه تناسلى می توانند موجب احساس سوزش در حين ادرار شوند. پس به پزشك متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه كنيد تا مشكل را حل كند.

این درد می تواند تیز یا سوزناک باشد. در صورتی که فرد از ابتلای خود به سنگ کلیه اطلاع نداشته باشد، ممکن است آن را با یک عفونت مجاری ادرار اشتباه گیرد. گاهی اوقات، فرد می تواند همزمان با ابتلا به سنگ کلیه به یک عفونت نیز دچار شود.

برای اطلاع بیشتر درباره دفع سریع سنگ کلیه از لوله حالب کلیک کنید.

همانند داخل دهان، پوشش داخل کلیه و مثانه نيز بسیار حساس است. بنابراین اگر سنگ، بافت آن را خراشیده یا تحریک کند، خون می تواند وارد ادرار شود. اگر ادرار قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد و دهيدراته نيستيد به پزشك مراجعه كنيد.

وجود خون در ادرار یک علامت شایع در افراد مبتلا به سنگ های مجاری ادرار است. این علامت، هماچوری نیز نامیده می شود. این خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد. گاهی اوقات، سلول های خونی بسیار کوچک تر از آن هستند که بتوان آن ها را بدون میکروسکوپ مشاهده کرد (هماچوری میکروسکوپیک). اما با این حال پزشک فرد می توان وجود این علامت را آزمایش کند.

البته زنان ممکن است در دوره عادت ماهانه خود، لخته های خون را همراه ادرار خود مشاهده کرده و با آن آشنا باشند. اما هماچوری یا خون در ادرار، خارج از زمان نرمال پریود رخ می دهد و در صورتی که مربوط به سنگ کلیه باشد، با علائم دیگر همراه است. 

اگر احساس می کنید که جديدا در هر بار ادرار كردن فقط مقدار كمى از ادرار را تخليه مي كنيد، ممکن است سنگ کلیه در حال عبور از مثانه باشد. وقتی این اتفاق می افتد، سنگ باعث تحریک مثانه شده، و شما احساس می کنید که باید دفعات زيادى ادرار كنيد . یک سنگ بزرگ می تواند به طور کامل حالب را بلوک  کند. اگر این علامت را داريد به پزشك مراجعه كنيد، حتی اگر علائم سنگ کلیه نداشته باشید.

تهوع و استفراغ می تواند نشانه ای از انسداد كليه، انسداد كامل يا نيمه حالب باشد كه مانع از ورود ادرار به مثانه شده است. اعصاب به روده و کلیه مشترک است، و انسداد کلیه می تواند بر دستگاه گوارش نيز تأثیر بگذارد و باعث ايجاد احساس تهوع و حتی استفراغ شود. اگر تهوع و استفراغ همراه با علائم ديگر سنگ کلیه داشتيد به پزشك مراجعه كنيد.

ادرار سالم شفاف بوده و بویی قوی ندارد. ادرار کف آلود یا بد بو می تواند یک نشانه از وجود عفونت در کلیه ها یا دیگر نواحی مجاری ادرار، یا یکی از نشانه های سنگ کلیه در زنان باشد. یک مطالعه یافت کرد که در حدود 8 درصد افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد به یک عفونت مجاری ادرار دچار بوده اند.

از دیگر علائم سنگ کلیه کف آلود بودن ادرار است که نشانه وجود عفونت در ادرار است که به آن پیوره گفته می شود. این بو می تواند ناشی از باکتری باشد که سبب ایجاد عفونت های مجاری ادرار شده است. همچنین، ادراری که بیش از حد غلیظ شده است نیز امکان دارد حاوی بو باشد.

بدیهی است که داشتن تب و لرز به تنهایی علائم شن کلیه در زنان و مردان نیست. اما اگر شما علائم دیگری از سنگ کليه داشتيد، این نشانه ای است که به عفونت مبتلا شده ايد (سنگ ها می توانند به عنوان پناهگاه امنى برای باکتری ها عمل کنند). این حالت یک اورژانس پزشکی است و باید فورا درمان شود. اگر تب و لرز همراه با سایر علائم سنگ کلیه داشتيد، به بخش اورژانس مراجعه كنيد. تنها زمانی که سنگ برداشته می شود پزشکان قادر به درمان عفونت با آنتی بیوتیک ها هستند.

نیاز برای رفتن به دستشویی با شدت و دفعات بیشتر از حد معمول، علامت دیگری از جا به جایی سنگ کلیه به ناحیه پایینی مجاری ادرار می باشد. امکان دارد فرد متوجه شود که در طول روز و شب، عدم تحمل ادرار داشته و یا دائما نیاز دارد تا به دستشویی برود. ادرار اورژانسی (ضرورت در دفع ادرار) می تواند علائم یک عفونت مجاری ادرار باشد.

سنگ های کلیوی بزرگ گاهی اوقات در درون یک میزنای گیر می کنند. این انسداد می تواند جریان ادرار را آهسته و یا متوقف کند. در صورتی که فرد به یک انسداد دچار باشد، امکان دارد در هر بار تنها مقدار کمی ادرار دفع کند. جریان ادرار که به صورت کامل متوقف شده است یک اورژانس پزشکی به شمار می آید.

نیاز فوری برای دسشویی رفتن یا تکرر ادرار یکی دیگر از نشانه های سنگ کلیه می باشد. البته این علائم می تواند نشانه های عفونت ادراری هم باشد.

اغلب علائم سنگ کلیه در زنان و مردان تفاوت چندانی نمی کند.

تعداد کمی از زنان دچار سنگ کلیه در دوران بارداری می شوند، و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات مرتبط با بارداری احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد. عواملی که ممکن است در تشکیل سنگ در دوران بارداری نقش داشته باشد شامل کند شدن عبور ادرار به دلیل افزایش سطح پروژسترون و کاهش مصرف مایعات به دلیل کاهش ظرفیت مثانه از رحم بزرگ کننده است. دفع ادرار کلسیم در زنان باردار سالم همچنین به میزان خفیف کاهش می دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا تغییرات بارداری مستقیماً مسئول تشکیل سنگ کلیه هستند یا خیر، آیا زنان عامل اصلی دیگری دارند که آنها را مستعد تشکیل سنگ کلیه می کند.

در اکثر افراد، داشتن مایع کافی اين كريستال ها را دفع می کند و یا ديگر مواد شیمیایی موجود در ادرار مانع تشکیل سنگ مي شوند. مواد تشکیل دهنده سنگ عبارتند از کلسیم، اگزالات، اورات، سیستئین، زانتین و فسفات.

پس از تشکیل، سنگ ممکن است در کلیه باقی بماند یا از داخل دستگاه ادراری به داخل حالب ها برود. گاهی اوقات سنگ های کوچک بدون ايجاد درد از ادرار دفع می شوند. اما سنگ هایی که حرکت نمی کنند، ممکن است باعث بازگشت ادرار به کلیه، حالب ها، مثانه یا پيشابراه شوند. این حالت باعث ايجاد درد می شود.

علل احتمالی عبارتند از نوشیدن آب کم، ورزش (بیش از حد یا خیلی کم)، چاقی، جراحی کاهش وزن یا خوردن غذاى پر نمك يا پر شکر. عفونت ها و سابقه خانوادگی نيز ممکن است در برخى افراد بى تاثير نباشد. خوردن فروکتوز بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه است. فروکتوز در شكر و كنسرو ذرت یافت مي شود. 

چرا احتمال وقوع سنگ کلیه در زنان بیشتر است؟ احتمال بروز سنگ کلیه به عواملی نظیر چاقی، رژیم های غذایی پر نمک، پر از شکر و بیماری دیابت بستگی دارد. تمام این فاکتورها در 30 سال اخیر در زنان بیشتر شده است. برخی مطالعات اخیراً نشان داده است که زنانی که مقدار زیادی فیبر و میوه و سبزیجات مصرف می کنند و رژیم غذایی آن ها شامل قند کمتری است، کمتر در معرض خطر گرفتن سنگ کلیه هستند.

متاسفانه زنانی که در حال حاضر مستعد کلیه سنگ ساز و شن ساز هستند اغلب رژیم غذایی خود را عوض نمی کنند و مصرف میوه و سبزیجات و فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش نمی دهند.

یکی از راه هایی که به کمک آن می توان به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کرد، نوشیدن آب فراوان است چون کم آبی یکی از دلایل تشکیل سنگ کلیه است. نوشیدن آب می تواند به دفع راحت تر نمک ها و پروتئین های حیوانی هم کمک کند.

نتیجه گیری

سنگ های کلیه مجموعه هایی سخت از نمک و مواد معدنی هستند که در درون کلیه تشکیل شده و می توانند به دیگر بخش های مجاری ادرار جا به جا شوند. سنگ ها سبب ایجاد علائمی مانند درد، مشکل در ادرار، کف آلود و بد بو بودن ادرار، حالت تهوع و استفراغ می شوند. برخی سنگ ها به صورت خود به خود دفع می شوند. دیگر سنگ ها جهت شکسته شدن یا برداشته شدن به درمان توسط امواج صوتی یا جراحی نیاز دارند. در صورت داشتن هر کدام از علائم سنگ کلیه باید با پزشک خود تماس گرفته شود. در صورت داشتن علائم زیر باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود:چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

درد شدیدی که تسکین نمی یابد

حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز به همراه درد

وجود خون در ادرار

مشکل در ادرار

این علائم می توانند بیانگر ابتلا به یک عفونت یا دیگر مشکلات جدی سلامتی باشند.

سنگ کلیه معمولاً با استفاده از پرتو ایکس، سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود و به طور معمول وقتی می توان به وجود آن پی برد که فرد در اثر درد شدید به اورژانس یا پزشک مراجعه کرده است.

بعضی افراد سنگ را دفع می کنند و نشانه های آن ها شدید نیست. اما بعضی از سنگ ها برای خروج نیاز به جراحی دارند. پزشکان گاهی دارو تجویز می کنند تا درد مربوط به سنگ را کنترل یا به دفع آن کمک کنند. سنگ های کوچک با احتمال بیش تری خود به خود و بدون نیاز به جراحی دفع می شوند.

  برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت تشخیص سنگ کلیه و آزمایش های لازم در تشخیص سنگ کلیه بر روی دکمه زیر کلیک کنید

شاید باورش برایتان مشکل باشد اما سریع ترین راه برای دفع و درمان سنگ کلیه تماس با پزشک است. زیرا سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که عدم شناخت آنها تنها می تواند به درمان غلط و بدتر شدن اوضاع شما کمک کند. پس بلافاصله با پزشک تماس بگیرید و علائم خود را اعلام کنید. 

اندازه ی سنگ های کلیه فرق دارد، اما اندازه ی متوسط یک سنگ حدوداً 5 میلیمتر است. اندازه سنگ لزوماً با میزان دردی که ایجاد می کند در ارتباط نیست. حتی یک سنگ خیلی کوچک هم می تواند دردی شدید ایجاد کند. درد سنگ ها می تواند تا حدی باشد که فرد از خواب بیدار شود، و نتواند بایستد، بنشیند یا دراز بکشد. این درد می تواند هر زمانی شروع شود و آن قدر آزاردهنده است که فرد نمی تواند در هیچ حالتی از دست آن راحت شود.

در برخی موارد، مشکلاتی بعد از دفع سنگ کلیه در فرد به وجود می آید که می تواند باعث بروز درد بعد از دفع سنگ کلیه شود. این مشکلات عبارتند از:

گاهاً نوعی قرص برای دفع سنگ کلیه به نام قرص سیستون توسط پزشکان تجویز می شود. هرچند این قرص یکی از قوی ترین قرص های سنگ کلیه است اما باید پس از تشخیص نوع سنگ کلیه مصرف شود. 

سنگ های کلیه برای دفع شدن باید به حدی کوچک باشند که بتوانند از حالب به سمت مثانه و سپس مجاری ادراری حرکت کنند. این حرکت به همراه احساس درد شدید در پهلو و پشت و حالت استفراغ و تهوع صورت می گیرد. بدیهی است که پس از رسیدن سنگ به مثانه و عدم حرکت، این درد قطع می شود. همچنین دفع شدن سنگ مثانه به وسیله جریان ادرار نیز با درد همراه است.

هرچه سنگ کوچکتر باشد، بیمار درد کمتری را نیز حس خواهد کرد. همچنین این فرآیند ممکن است بین چند ساعت الی چند روز به طول بیانجامد. یکی دیگر از علائم دفع سنگ کلیه تغییر رنگ ادرار به قرمز یا قهوه ای یا صورتی و عمدتاً تیره شدن رنگ ادرار است. همه آنچه ذکر شد درباره سنگ های کلیه کوچک صادق است و سنگ کلیه های بزرگ ابتدا باید خورد شده و سپس خارج شود یا آنکه با یکی از روش های جراحی pcnl یا سنگ شکنی با موج شوک و … خارج شود.

🛑مطالب مرتبط: علائم افتادن سنگ کلیه

در صورتی که نشانه های سوزش ادرار و درد پهلو در شما رفع شده باشد به احتمال زیاد سنگ کلیه شما دفع شده است اما برای اطمینان بیشتر، بهتر است عکس سونوگرافی از کلیه های خود بگیرید. 

دکتر کلیه

زیر نظر متخصص سنگ کلیه و مجاری اداری دکتر حسین کرمی

همه روزه از ساعت 16 تا 20 شب آماده ویزیت بیماران محترم در مطب می باشند. آدرس: تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ، کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

جراح و متخصص کلیه مجاری ادراری و تناسلی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران عضو انجمن ارولوژی اروپا، امریکا و آسیا

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی –

فهرست موضوعات

پاسخ: سنگ های کلیوی در اثر تجمع مواد معدنی حاصل می شوند. یک سنگ کلیه معمولا تا زمانی که به درون میزنای حرکت نکرده است بدون علامت است. هنگامی که علائم سنگ کلیوی پدیدار می شوند معمولا شامل موارد زیر می شوند:

پاسخ: از طریق روش‌های درمانی، کوچک‌ترین سنگ‌ها که معمولاً کمتر از 5 یا 6 میلی‌متر هستند، ظرف چند روز تا چند هفته دفع می شوند.

پاسخ: بله باید به پزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است دفع سنگ کلیه همراه با ادرار باشد و شما متوجه آن نشده باشید، اما باید به این نکته توجه کرد که در مواقعی ممکن است درد تسکین یابد درحالی‌که سنگ همچنان داخل کلیه است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً به اورولوژیست مراجعه کرده و از وضعیت این سنگ‌های خفته که ممکن است موجب آسیب به کلیه شوند مطلع شوید.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

پاسخ: به‌طور کلی زمانی که سنگ می‌خواهد خارج شود، علائمی از خود بروز می‌دهد. زمانی که سنگ در بالا کلیه قرار دارد، درد در ناحیه پشت است. هنگامی‌که سنگ پایین‌تر می‌آید، درد در اطراف پهلو و شکم بیشتر می‌شود. وقتی سنگ در قسمت پایین میزنای می آید، درد در جلو شکم ظاهر می‌گردد.

موقعیت اورژانسی مربوط به زمانی است که سنگ می‌خواهد وارد مثانه شود و از طریق ادرار خارج شود که درد در ناحیه کشاله ران احساس می‌شود. زمانی که سنگ داخل مثانه شد درد کاهش می‌یابد و علائم در افراد مختلف به شکل‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کند.

نوشیدن آب ایده خوبی برای باز شدن راه سنگ و دفع سنگ کلیه است. بهتر است بدانید نوشیدن بیشتر از یک لیتر آب در ساعت توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است فرد را به مسمومیت دچار کند.

مصرف داروهایی مانند tamsulosin موجب کوتاه‌تر شدن مسیر خروج سنگ می‌شوند. مصرف این دارو برای این منظور توصیه نمی‌شود و در صورت مصرف باید با توجه به تجویز پزشک باشد.

عوامل دیگری نیز مانند سایز و موقعیت سنگ در خروج آن تأثیر دارند. خروج سنگ 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد و در صورت عدم خروج آن، باید برای خارج کردن آن توسط پزشک، اقدام کرد.

دو سال پیش از طریق سی تی اسکن متوجه شدم که سنگ کلیه دارم. پزشک داروی مورفین و رگ گشا تجویز کرد و بعد از دو روز دردم تمام شد، هفته بعد درد دوباره ظاهر شد و بعد برای همیشه از بین رفت. آیا این امکان وجود دارد که سنگ باقی مانده باشد؟ و سوال دیگر این که چرا این درد به صورت نوسانی است؟

پاسخ: سنگ کلیه ممکن است دفع شده باشد و یا در قسمتی باشد که فرد درد کمتری را احساس کند. درصورتی‌که سنگ، مسیر میزنای را سد کند، موجب درد می‌شود. زمانی که سنگ به داخل کلیه برگردد، درد از بین می‌رود.

پاسخ: دفع سنگ کلیه از طریق اسکن قابل‌بررسی است و در صورت مشاهده هرگونه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد. در ضمن نوشیدن آب را نباید از یاد برد، زیرا موجب تسهیل در خروج سنگ و جلوگیری از بزرگ شدن آن می‌شود.

پاسخ: چندین آزمایش متفاوت می توانند وجود سنگ کلیوی را تایید کنند. یک معاینه جسمانی می تواند وجود درد کولیکی را در ناحیه کشاله ران و نزدیک به کلیه ها آشکار کند. این نشانه ها، اغلب علائم هشدار دهنده در ارتباط با وضعیت فرد می باشند. یک آزمایش ادرار می تواند وجود یا عدم وجود خون و یک عفونت متعاقب از این وضعیت را در ادرار بیان کند.

آزمایش های خون می توانند برای تشخیص عوارض مرتبط با سنگ کلیوی و همچنین بررسی درستی تشخیص پزشک انجام شوند. آزمایش سی تی اسکن از ناحیه شکمی، راهی برای ارزیابی وجود سنگ های کلیوی است. یک آزمایش سی تی اسکن وضعیت میزنای، مثانه، کلیه ها، وجود یا عدم وجود سنگ، اندازه و موقعیت دقیق سنگ کلیوی، وجود یا عدم وجود انسداد و وضعیت دیگر اعضای موجود در آن ناحیه را مانند آپاندیس، آئورت و پانکراس نشان می دهد.

همچنین، نشان داده شده است که آزمایش های سونوگرافی دقت تشخیصی بالایی داشته و می توانند عوارض بسیاری را در ارتباط با سنگ های کلیوی تشخیص دهند. زنان باردار جهت دوری از تشعشعات غیر لازم، بهتر است به جای استفاده از سی تی اسکن از سونوگرافی استفاده کنند. هنگامی که فرد مبتلا به سنگ کلیوی تشخیص داده شد، تصویر برداری های ساده ای به وسیله اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرند تا پیشرفت سنگ در سیستم دفع ادرار پیگیری شود.

پاسخ: درمان سنگ های کلیوی در درجه اول بر روی مدیریت علائم متمرکز است. دفع یک سنگ می تواند بسیار دردناک باشد.

در صورتی که فرد سابقه ابتلا به سنگ کلیه را داشته باشد، درمان خانگی می تواند برای او مناسب باشد. افرادی که تا به حال سنگ کلیوی دفع نکرده اند باید با پزشک صحبت کنند. در صورتی که درمان در بیمارستان مورد نیاز باشد، ممکن است به وسیله یک لوله درون رگی به فرد مایعات رسانده شود. همچنین، ممکن است به این بیمار دارو های ضد التهاب نیز داده شوند.

اغلب، دارو های مسکن نارکوتیک (مخدر) برای قابل تحمل کردن دفع سنگ کلیوی استفاده می شوند. دارو های ضد تهوع می توانند برای افرادی استفاده شوند که حالت تهوع و استفراغ دارند. در برخی موارد، یک متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) می تواند یک درمان با استفاده از امواج شوک به نام لیتوتریپسی برای بیمار انجام دهد.

این یک روش درمانی است که سنگ های کلیوی را به قطعات کوچک تر می شکند و به این صورت به آن ها اجازه عبور می دهد. افراد مبتلا به سنگ های بزرگ کلیوی در نواحی که امکان انجام لیتوتریپسی وجود ندارد می توانند از عمل های جراحی مانند خارج کردن سنگ از طریق برشی در کمر یا وارد کردن یک لوله به میزراه استفاده کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص لاپاراسکوپی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

مطلب قبلی

فریز کردن زگیل تناسلی یا کرایو چیست؟

مطلب بعدی

تاثیر بزرگ شدن پروستات بر روی رابطه ى جنسى

سنگ شکن کلیه با ESWL

پاسخ به سوالات شایع در مورد سنگ کلیه

یازده راه خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه

توصیه های قبل و بعد از درمان سنگ کلیه با استفاده از عمل PCNL

آدرس مطب دکتر حسین کرمی
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

شماره های تماس مطب

02122642744 یا 02122647404

آخرین مطالب


تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان


تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات


علل شایع درد مثانه در مردان + درمان

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

سنگ کلیه یکی از بیماری های رایجی است که مردم در سراسر دنیا به آن مبتلا می شوند. در این مقاله توضیحات کاملی درباره ی انواع سنگ کلیه ، تشخیص و درمان کلیه آورده شده است.

فهرست موضوعات

سنگ های سیستم دستگاه ادراری یا همان سنگ کلیه زمانی تشکیل می شوند که حجم ادرار کم شود و مواد تشکیل دهنده سنگ در ادرار افزایش یابد. خوردن مایعات کم و در نتیجه کاهش مایعات بدن شانس ابتلا به سنگ ها را افزایش می دهد.

1 نفر از 20 نفر در طول زندگی خود مبتلا به سنگ کلیه و یا سنگ های سیستم ادراری می شود. در بعضی شرایط پزشکی نظیر نقرس در فرد و بعضی داروها، شانس بیمار برای ابتلا به سنگ کلیه بالا می برد. سنگ کلیه اگر زود درمان شود، ضایعه ای به کلیه نمی رساند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

خوردن غذای کم نمک، پروتئین های حیوانی، کلسیم و اگزالات مانع از تشکیل سنگ کلیه می شود.

بطور کلی انواع سنگ های کلیه به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند. اما برای ارائه ی مطالب بیشتر در پایین این موارد هر کدام را توضیح دادیم.

دانستن انواع سنگ کلیه در شناخت علت بروز آن ها مفید بوده و به کمک این اطلاعات می توان از بروز موارد بیشتر پیشگیری کرد. افراد در صورت امکان باید سنگ های دفع شده را جمع آوری کرده و جهت انجام آزمایش، در هنگام مراجعه به پزشک با خود به همراه ببرند. انواع سنگ های کلیوی شامل موارد زیر می شوند:

اغلب سنگ های کلیوی از جنس کلسیم بوده و معمولا به صورت کلسیم اگزالات شکل می گیرند. اگزالات یک ماده شیمیایی است که روزانه توسط کبد ساخته شده یا از طریق رژیم غذایی جذب می شود. برخی میوه ها و سبزیجات همانند آجیل یا شکلات حاوی مقادیر فراوانی از اگزالات هستند.

عوامل تغذیه ای، مصرف مقادیر بالای ویتامین D، جراحی بای پس گوارشی و برخی اختلالات متابولیک می توانند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش دهند.

سنگ های کلیوی همچنین می توانند به صورت فسفات کلسیم نیز تشکیل شوند. این نوع سنگ در بیماری های متابولیک همچون اسیدوز توبولار شیوع بیشتری دارد. این نوع سنگ کلیه می تواند با مصرف برخی دارو های مخصوص درمان میگرن یا صرع همچون توپیرامات ارتباط داشته باشد.

سنگ های استروویتی در پاسخ به یک عفونت ادراری شکل می گیرند. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و اندازه نسبتا بزرگی پیدا کنند. گاهی اوقات، سنگ های استروویتی علائم اندک و معدودی دارند.

سنگ های اسید اوریکی می توانند در افرادی شکل گیرند که به دلایل زیر آب زیادی از دست می دهند:

علاوه بر این موارد، عوامل ژنتیکی خاص نیز می توانند خطر ابتلا به سنگ های اسید اوریکی را افزایش دهند.

این سنگ ها در افراد مبتلا به یک اختلال ژنتیکی به نام سیستئینوری تشکیل می شوند. این اختلال سبب دفع بیش از حد آمینو اسید ها توسط کلیه ها می شود.

بیمارانی که مبتلا به سنگ های ادراری هستند، ممکن است به علت درد پهلو (کولیک کلیوی)، تهوع، استفراع و گاهی اوقات تب مراجعه کنند و ممکن است بدون هیچگونه علامتی باشند. برای تشخیص بیماری، بررسی استاندارد قابل قبول، گرفتن شرح حال و امتحان بالینی بیمار الزامی باشد.

تشخیص کلینیکی به گرفتن عکس امکان پذیر می باشد. چنانچه سونوگرافی در دسترس باشد، باید به عنوان اولین قدم تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد. اگر درد تسکین یابد، ارزیابی های تصویری نباید به تاخیر افتد.

سونوگرافی در حدود 85 تا 100 درصد دقیق می باشد. عکس ساده 70 تا80 درصد اختصاصی می باشد. سی تی اسکن بدون تزریق برای تشخیص وجود سنگ استاندارد بوده و جایگزین عکس رنگی تزریقی شده.

اگر سی تی اسکن بدون تزریق ، سنگ نشان نداد، باید به فکر علت دیگری برای درد بیمار شد و علت آن بررسی شود. سی تی اسکن در مقایسه با عکس رنگی 100 درصد دقیق تر می باشد. سی تی اسکن با ماده حاجب سنگ های بزرگتر از 3 میلی لیتر را 100 درصد تشخیص می دهد. تجزیه و آنالیز سنگ در تمام بیماران باید انجام شود.

اندازه سنگ های کلیوی می تواند از چند میلی متر (همانند یک دانه شن) تا چند سانتی متر متغیر باشد. اندازه و محل سنگ نیز به تعیین بهترین روش درمان سنگ، امکان دفع شدن یا نشدن و پیشگیری احتمالی از بروز سنگ های بیشتر کمک کند.

سنگ های کلیوی معمولا سخت بوده و لبه هایی دندانه دار دارند. در حالی که لبه برخی از سنگ ها دندانه دار است، برخی دیگر دارای لبه صاف تری هستند.

اندازه سنگ ها به ترتیب 5 میلی متر، 5 تا 10 میلی متر، 10 تا 20 میلی متر و بیشتر از 20 میلی متر طبقه بندی می شوند. طول میزراه (حالب) بر حسب قد افراد تفاوت دارد، ولی در مورد 25 سانتی متر اتفاق نظر وجود دارد.

حالب بخشی از سیستم مجاری ادرار بوده که به شکل یک لوله باریک از جنس فیبر های عضلانی صاف می باشد. حالب دارای طول 25 تا 30 سانتی متر و قطر 3 تا 4 میلی متر است. وظیفه این لوله انتقال ادرار از کلیه ها به مثانه می باشد.

از آنجایی که این بخش دارای بافت عضلانی است، مقداری توانایی منقبض و منبسط شدن را نیز دارد. سنگ های کلیوی که قطر 5 میلی متر یا کمتر دارند می توانند از میزنای عبور کنند.

سنگ های کلیوی 6 تا 7 میلی متری یا بزرگتر امکان عبور از میزراه را نداشته و باید به روش دیگری برداشته شوند. نوع و اندازه سنگ های کلیوی می توانند تعیین کننده نوع و روش های درمانی باشند.

وقتی سنگ در کلیه تشکیل شد، 90 درصد امکان دفع آن از میزراه (حالب) وجود دارد. در هنگام دفع سنگ از حالب، درد شدید پهلو (کولیک کلیوی) ایجاد می شود، که تنها راه تسکین درد تزریق مورفین می باشد.

در جدول زیر سعی شده است که رنگ برخی از سنگ های کلیه با جزئیات آورده شود.

مقداری از اکسالات موجود در ادرار توسط بدن ساخته می شود. کلسیم و اکسالات موجود در رژیم غذایی با اینکه در تشکیل سنگ های کلسیم اکسالاتی نقش دارند اما تنها عوامل بروز این سنگ ها نیستند. اکسالات غذایی در بسیاری از سبزیجات، میوه ها و آجیل ها یافت می شود. کلسیم ناشی از استخوان نیز می تواند در تشکیل سنگ های کلیوی نقش داشته باشد.

این نوع سنگ معمولا در ادرار قلیایی مخصوصا در صورت حضور باکتری پروتئوس به وجود می آید.

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین های حیوانی و پورین ها از عوامل بروز این سنگ ها هستند. پورین ها موادی هستند که به طور طبیعی در همه مواد غذایی مخصوصا گوشت، ماهی و صدف یافت می شوند.

پیشگیری از سنگ های استروویتی به عدم ابتلا به عفونت بستگی دارد. تحقیقات تاکنون ارتباطی بین رژیم غذایی و تشکیل سنگ های استروویتی یافت نکرده اند.

سیستئین یک آمینو اسید است که از طریق کلیه ها به داخل ادرار وارد شده و کریستال تشکیل می دهند. آمینو اسید یکی از واحد های تشکیل دهنده پروتئین ها است.

با گرفتن عکس ساده شکم، سنگ در کلیه، میزراه، مثانه و گاهی در مجرای ادرار دیده می شود. بر حسب مواد تشکیل دهنده سنگ، ممکن است سنگ در عکس به خوبی دیده نشود و یا اصلا دیده نشود.

سنگ هایی که در زمینه اختلال ژنتیک بوجود می آیند، سیستین و گزانتین می باشند. سنگ های عفونی مثل سنگ آمونیوم اورات و غیرعفونی مثل اوگزالات کلسیم هستند. جنبه های متابولیک در تشکیل سنگ های سیستم دستگاه ادراری (سنگ کلیه) بسیار با اهمیت می باشد.

وضعیت شانس و ریسک تشکیل سنگ کلیه موضوع مهمی است؛ چون احتمال عود و رشد سنگ وجود دارد و درمان داروئی لازم الاجرا می باشد. 50 درصد افراد مستعد سنگ سازی، یک بار در طول عمر خود مبتلا به عود سنگ می شوند. بیماری عود سنگ سیستم ادراری(سنگ کلیه)در بیش از 10 درصد بیماران مشاهده می شود.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

بچه ها و افراد جوانی که دچار سنگ سیستم ادراری می شوند، در معرض شانس ابتلا به عود سنگ می باشند. سنگ هایی که در زمینه عفونت مثل سنگ های اسید اوریکی و سنگ های ارثی بوجود می آیند؛ شانس عود در آنها بالا می باشد.

سنگ کلیه در ابتدا هیچ علائمی ندارد تا زمانیکه سنگ در کلیه شما حرکت کند. در این مرحله، ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

سدیم در نمک و فلفل وجود دارد. نمک در سوپ، کنسرو، غذاهای بسته بندی شده و  FAST FOOD سبزیجات و گوشت وجود دارد. شیوع و شانس سنگ کلیه در دنیا رو به افزایش است. تغییر در رژیم غذایی ممکن است، کلید اصلی در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه باشد.

شیوع و شانس این سنگ ها از سال 1964 تا 1972 دو برابر شده است. با سن، نژاد شیوع و شانس ابتلا به سنگ کلیه تفاوت می کند. سن شیوع سنگ های کلیه 30-50 سالگی می باشد. تشکیل سنگ به فاکتورهای محیطی و ژنتیکی ارتباط دارد.

فاکتورهای محیطی شامل رژیم غذایی، آب و هوا هستند. غذاهای ذرت دار شانس ابتلا به سنگ کلیه را بالا می برد. افزایش درجه حرارت محیط باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.

افزایش سنگ در سنین بالا کاهش می یابد. دیابت، چاقی، فشار خون، نارسایی مزمن کلیه و بیماری های قلبی عوامل مساعد کننده هستند. سنگ کلیه بر حسب اندازه، محل، مشخصات رادیولوژیکی، علت و اتیولوژی، ترکیب سنگ و شانس عود و برگشت سنگ تقسیم بندی می شوند.

مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی همچون گوشت قرمز، ماکیان، تخم مرغ و غذا های دریایی می تواند سطح اسید اوریک موجود در بدن را افزایش داده و به بروز سنگ کلیوی منجر شود. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین همچنین مقدار سیترات را نیز کاهش می دهد.

نوشیدنی های مفید برای درمان و رفع سنگ کلیه

سیترات یک ماده شیمیایی در ادرار است که به پیشگیری از تشکیل سنگ ها کمک می کند. در صورتی که فرد مستعد ابتلا به سنگ کلیوی باشد باید مصرف گوشت خود را کاهش دهد.

 

تسکین درد، اولین قدم درمانی در بیماران مبتلا به درد پهلو می باشد. داروهای ضد درد و التهاب(NSAIDS) در بیماران با درد پهلو موثر می باشد. این دسته داروها دارای اثر ضد درد بهتری نسبت به مواد مخدر می باشند، در کوتاه مدت بیماری که این داروها را استفاده می کند، نیازی به استفاده از داروی دیگری نخواهد داشت.

برای سنگ هایی که در میزراه (حالب) هستند و انتظار می رود که خود به خود دفع شوند، شیاف یا قرص NSAID مثل (دیکلوفناک) ممکن است التهاب را کاهش داده و مانع از عود شود.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

زگیل تناسلی در مرد و زن

مطلب بعدی

همه چیز درباره سرطان بیضه

روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

سنگ بزرگ است بايد عمل باز شود

با جراح عمومي مشورت كنيد

سي تي اسكن اتجام شود

گريه و بي تابي ارتباطي به سنگ ها ندارد توسط جراح اطفال ويزيت شود

 

جواب دادم

سنگ كاليس درد ندارد

 

علت نا معلوم است حتما توسط نفرولوژيست ويزيت شود

سنگ كاليس اذيت نمي كند ،،روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد دو هفته

أنژيوميوليپوما درماني نياز ندارد

نوشیدنی های مفید برای درمان و رفع سنگ کلیه

علت درد کلیه بعد از دفع سنگ چیست؟

10 راهکار برای درمان خانگی درد کلیه

هیدرونفروز کلیه در زنان باردار

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

دکتر برای درمان اختلال نعوظ (درمان ناتوانی جنسی مردان)

اورولوژی چیست و متخصص اورولوژی کیست؟

اورکیت يا عفونت بیضه چیست؟

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟ یکی از موضوعات اصلی در مسیر درمان سنگ کلیه، تشخیص آن است. در این مقاله به چگونگی تشخیص سنگ کلیه توسط پزشکان می‌پردازیم.

سنگ‌های کلیه‌ی اصطلاحا «خاموش» یا سنگ‌های کلیوی که هیچ نشانه یا علامت مشخصه‌ای ندارند، در اغلب موارد با آزمایش تصویربرداری با اشعه ایکس تشخیص داده می‌شوند.

در سایر افراد نیز احساس درد در هنگام عبور سنگ از مجاری ادراری خود علامت مشخصه‌ی سنگ کلیه است. این دست افراد باید از مراقبت‌های پزشکی مناسب برخوردار شوند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

هنگامی که در ادرار خون وجود داشته باشد یا اینکه فرد درد ناگهانی را در شکم و پهلوی خود حس کند، آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی یا سی‌تی اسکن احتمالا برای تشخیص سنگ کلیه به کار می‌روند. این تصویربرداری ها، بزرگی سنگ و محل آن را تشخیص می‌دهند. 

عموما فهمیدن علت شکل‌گیری سنگ کلیه می‌تواند به درمان آن نیز کمک کند. پزشک ممکن است از آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی علل تشکیل سنگ کلیه بهره ببرد.

پس از اینکه پزشک علت تشکیل سنگ کلیه را تشخیص داد، به بیمار توصیه‌ و دستورالعمل‌هایی می‌دهد تا از عود مجدد سنگ کلیه ممانعت به عمل بیاورد. برخی از آزمایش‌هایی که پزشک ممکن است تجویز کند در ادامه ذکر می‌شوند.

پزشک معالج ممکن است از بیمار در موارد سوابق بیماری و همچنین سابقه خانوادگی آن سوالاتی بپرسد. پزشک احتمالا سوالاتی از این دست را از بیمار می‌پرسد:

اطلاع از عادات غذایی نیز می‌تواند برای پزشک مفید باشد. ممکن است بیمار غذاهایی را بخورد که بدون اینکه بداند، احتمال تشکیل سنگ‌های کلیوی را افزایش دهند.

همین‌طور در مقابل بیمار ممکن است، از مواد غذایی مناسب برای ممانعت از تشکیل سنگ کلیه به اندازه کافی در رژیم غذایی خود بهره نبرد یا اینکه مایعات کافی را در طول شبانه‌روز ننوشد. اطلاع از سوابق پزشکی، خانوادگی و رژیم غذایی به پزشک کمک می‌کند تا احتمالا تشکیل دوباره‌ی سنگ کلیه را ارزیابی کند. 

پس از اینکه پزشک از سوابق پزشکی و خانوادگی بیمار اطلاع پیدا کرد و معاینات لازم را نیز به عمل آورد، احتمالا نیاز به آزمایش خون و ادرار خواهد داشت.

آزمایش خون می‌تواند به پزشک در تشخیص علت تشکیل سنگ کلیه کمک کند. نمونه ادرار نیز می‌تواند عفونت ادراری یا بلورهای سنگی که نمونه‌های سنگ‌های کلیوی هستند را مشخص کند.

اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار در آینده نیز احتمال تشکیل سنگ کلیه را دارد، آزمایش جمع‌آوری 24 ساعته ادرار را انجام می‌دهد. این آزمایش میزان مواد مختلف سنگ‌ساز در ادرار را مشخص می‌کند. نتایج این آزمایش به پزشک کمک می‌کند، رژیم غذایی و داروهای خاصی را برای ممانعت از تشکیل سنگ کلیه برای بیمار تجویز کند. 

وقتی پزشک بیماری که سابقه‌ی سنگ کلیه را داشته معاینه می‌کند، از او عکس‌های اشعه ایکس قبلی را خواسته یا اینکه تصویربرداری مجدد را توصیه می‌کند.

در این مورد پزشک می‌خواهد مشخص کند که هنوز سنگ‌های کلیوی در دستگاه ادراری باقی مانده یا خیر. تصویربرداری‌های احتمالا به مرور تکرار مي‌شوند تا روند رشد سنگ کلیوی به درستی ارزیابی شود. همین‌طور در صورتی که بیمار درد، خون در ادرار (هماچوری) یا عفونت‌های مکرری دارد، این آزمایش توصیه می‌شود.

در صورتی که سنگ‌های کلیوی با استفاده از روش‌های مختلف برداشته شوند، بازهم پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را تجویز کند تا از نوع سنگ کلیه اطلاع پیدا کند. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا بهترین روش را برای ممانعت از تشکیل سنگ کلیه در آینده به کار ببرد.

اگر سوالی درباره‌ی تشخیص سنگ کلیه دارید می‌توانید از طریق فرم نظردهی که در پایین همین مقاله است اقدام کنید، پرسش خود را بنویسید تا در کمترین وقت ممکن پزشکان و کارشناسان دکتر دکتر به سوالات شما پاسخ دهند

منبع:

urologyhealth.org

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص ارولوژي روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص ارولوژي دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام سنگ کلیه اگه کلیه سنگ ساز باشه میشه تو مدت سه ماه دوباره سنگ بسازه

سلام بله ، بايد روزي ١٠ ليوان حداقل آب بخوريد

چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

سلام چرا ارمایش خون و ادرار میدم سنگ ندارم ولی سونوگرافی میدم میگه سنگ ۴ میلی داری؟

سلام سنگ ٤ ميلي ليتر مشكلي نداره اونو هركسي ممكنه داشته باشه روزي حداقل دو ليتر آب بخوريد

سلام و قت بخیر من به علت عفونت ادراری مراجعه کردم پزشک و آزمایش کشت ادرار دادم که میزان خیلی اندک باکتری در ادرارم داشتم و با مصرف دارو و آمپول خوب شدم. اما باز بوی ادرارم تغییر کرده و دو طرف میزانای هام تیر میکشن امکان داره سنگ داشته باشم؟ دو ماه هست پریودم یکی دو روز عقب میفته و درد نزدیک پریودم بیشتر میشه! اقدام لازمی که باید شه چیه؟

سلام سنگ نيست عفونتتون درمان مشده بايد آزمايش انتي بيوگرام بديد

سلام وقتتون ب خیر من برای سومین بار سنگ کلیه دفع کردم این بار سنگ را نگه داشتم برای بردن ب آزمایشگاه باید پزشک متخصص درخواست بده یا درخواست پزشک عمومی در دفترچه بیمه مورد قبول هست؟

سلام درخواست پزشک عمومی کفایت می کند

سلام، سمت چپ پایین شکمم درد شدید داشتم و چند روز بعدش دو تا سنگ سیاه به اندازه گندم دفع کردم و ادرارم صورتی همراه با لخته خون بود،سنگ ها رو چینی رنگ سیاه از خود بجا گذاشتن نوع این سنگ ها چیه،چه غذاهایی رو نباید بخورم

سلام سونوگرافی از کلیه ها و مجاری ادرار برای بررسی از نظر باقی ماندن سنگ های کلیه انجام دهید

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

سنگ کلیه (کلیه سنگ ساز، نفروتیلاسیون)مجموعه ای از مواد معدنی و نمک ها است که با شکل گیری در داخل کلیه ها می توانند در سراسر مجرای ادرار حرکت کرده ، در آن جا به جا شوند و یا یکجا بماند که موجب عفونت یا عوارض می گردد. سنگ کلیه ها متفاوت هستند و حتی می تواند به اندازه چندین سانتی متر بزرگ شود.

پیش گیری از سنگ کلیه مستلزم تغییرات سبک زندگی است. آب آشامیدنی و هیدراته ماندن برای جلوگیری از تشکیل سنگ، کلیدی است. وقتی بدن کم آب می شود، ادرار مواد معدنی بیشتری را دفع می کند. هر چه غلظت ادرار بیشتر شود، خطر توسعه سنگ های کلیه افزایش می یابد. انتخاب یک رژیم غذایی کم سدیم نیز می تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

درد حرکت یک سنگ به سمت پیشاب راه با درد زایمان مقایسه شده است. این حرکت سنگ باعث انسداد و فشار در کلیه می شود.

درد می تواند به طور ناگهانی شروع شود و در شدت / مکان متفاوت باشد، امواجی می آید و چند دقیقه طول می کشد و کمردرد به تدریج پخش می شود.

لطفا توجه کنید: وجود کمردرد یا حتی دردی که در نزدیکی کلیه ها دارید، به این معنا نیست که ممکن است سنگ کلیه داشته باشید. لطفا هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.پزشکان با لمس موضع ،مشخص کنند که آیا درد از ناحیه اطراف کلیه ها و یا اطراف ستون فقرات است یا نه.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

خون در ادرار

خون ادرار معمولا صورتی، قهوه ای و یا قرمز است. گاهی اوقات سلول های خونی با چشم انسان دیده نمی شود، اما از پزشک بخواهید که شما را برای این مساله آزمایش کند.

درد متناوب در طول ادرار

هنگامی که سنگ به تقاطع بین مثانه و پیشاب راه می رسد، در طول دفع ادرار ، درد شدید و سوزناکی احساس می شود که اغلب با عفونت های دستگاه ادراری اشتباه گرفته می شود. ادرار نامنظم، نشانه اصلی سنگ کلیه است.

ادرار بو دار و تیره

ادرار بو دار می تواند نشانه ای از عفونت در دستگاه ادراری یا کلیه باشد. همچنینادرار تیره می تواند نشانه عفونت در ادرار باشد.

عدم توانایی در کنترل مثانه

انسداد ناشی از سنگ کلیه می تواند جریان ادرار را متوقف کند.اگر نمی توانید ادرار کنید، به نزدیک ترین مرکز پزشکی بروید.

تهوع / استفراغ

در اتصالات عصبی مشترک بین دستگاه گوارش و کلیه ها سنگ کلیه ایجاد می شود که حالت تهوع ،تب و لرز را به همراه دارد.

عفونت در دستگاه ادراری و کلیه ها

اگر تب و لرز را به همراه هر درد دیگری تجربه کردید به نزدیک ترین مرکز پزشکی مراجعه کنید.

اگر نگرانی هایی دارید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شدید و همراه با حالت تهوع و استفراغ، تب، خون در ادرار است.

سنگ های کلیه اغلب هیچ دلیل قطعی ندارند اما چندین عامل ممکن است ریسک ابتلا را افزایش دهد.

سنگ کلیه وقتی شکل می گیرد که ادرار حاوی مواد کریستالی بیشتری مانند کلسیم، منیزیم و اسید اوره نسبت به مایعات موجود در ادرار هستند. در عین حال، ادرار ممکن است فاقد موادی باشد که از چسبیدن کریستال ها به هم جلوگیری می کند تا یک محیط ایده آل برای ایجاد سنگ کلیه شکل بگیرد.

دانستن نوع سنگ کلیه به تشخیص علت آن کمک می کند و ممکن است در مورد نحوه کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه های بیشتر سرنخ هایی به دست آورید.

انواع سنگ های کلیه عبارتند از:

سنگ های کلسیم :

اغلب سنگ های کلیه، سنگ کلسیم به شکل اکسید کلسیم هستند. اکسالیت یک ماده طبیعی است که در غذا وجود دارد و هر روز توسط کبد شما تولید می شود. برخی میوه ها و سبزیجات و همچنین آجیل و شکلات، دارای محتوای اکسالیت بالایی هستند.

عوامل رژیمی، دوزهای بالای ویتامین د، عمل جراحی دور روده و چندین اختلال متابولیک می توانند غلظت کلسیم و اکسالیت را در ادرار افزایش دهند.

همچنین سنگ های کلسیم ممکن است به شکل فسفات کلسیم ایجاد شوند. این نوع سنگ در شرایط متابولیک، مانند لوله کلیوی اسیدوز رایج تر است. هم چنین این بیماری ممکن است با سردردهای شدید میگرن و یا با مصرف داروهای خاص صرع مرتبط باشد.

سنگ های استروویت :

سنگ های استروویت در پاسخ به یک عفونت مانند عفونت دستگاه ادراری شکل می گیرند. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و بزرگ شوند، بعضی اوقات علائم و هشدارهای کمی دارند.

سنگ های اوریک اسیدی :

سنگ اسید اوریک می تواند در افرادی شکل بگیرد که مایعات کافی نمی نوشندو یا مایعات زیادی را دفع می کنند،افرادای که رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا دارند و کسانی که مبتلا به نقرس هستند. عوامل ژنتیکی خاص نیز ممکن است ریسک سنگ اسید اوره را افزایش دهند.

سنگ های سیستئین :

این سنگ ها در افرادی با یک اختلال ارثی شکل می گیرند و باعث می شود کلیه ها بیش از حد اسیدهای آمینه دفع کنند.

عواملی که ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهند عبارتند از:

سابقه خانوادگی یا شخصی :

اگر کسی در خانواده شما سنگ کلیه دارد احتمال ایجاد سنگ در شما بیشتر است .همچنین اگر قبلا یک یا چند سنگ کلیه داشته اید، در خطر ابتلا مجدد قرار دارید.

دی هیدراته :

عدم نوشیدن آب کافی روزانه می تواند ریسک ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند و یا تعریق زیادی دارند ،ممکن است در خطر بالاتری نسبت به دیگران باشند.چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

رژیم غذایی خاص :

داشتن یک رژیم غذایی حاوی پروتئین، سدیم (نمک)و شکر زیاد ممکن است ریسک برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش دهد. نمک زیاد در رژیم غذایی شما میزان کلسیم و کلیه ها را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی ریسک ایجاد سنگ کلیه را زیاد می کند.

چاقی :

شاخص توده بدنی بالا، اندازه زیاد سایز کمر و افزایش وزن با افزایش خطر سنگ کلیه مرتبط می باشد .

بیماری های گوارشی و جراحی :

جراحی کوچک کردن معده ، بیماری التهاب روده و یا اسهال مزمن می تواند باعث ایجاد تغییراتی در فرآیند گوارشی شود که بر جذب کلسیم و آب تاثیر می گذارد و میزان مواد تشکیل دهنده سنگ را در ادرار افزایش می دهد.

بیماری های دیگر :

بیماری ها و شرایطی که ممکن است ریسک سنگ کلیه را افزایش دهند شامل هیپرپاراتیروئیدیسم ،اسیدوز کلیه ، داروهای خاص و برخی عفونت های دستگاه ادراری می شود.

اگر از نظر پزشک مشکوک به داشتن سنگ کلیه باشید، باید آزمایش ها و روش های تشخیصی را انجام دهید، مانند:

آزمایش خون :

آزمایش خون ممکن است مقدار زیادی کلسیم یا اسید اوره را داخل خون نشان دهد. نتایج آزمون خون بر نظارت سلامت کلیه ها و بیماری های دیگر کمک می کند.

آزمایش ادرار :

تست ادراری که در طول 24 ساعت جمع آوری شده ممکن است نشان دهد که شما بیش از حد از مواد معدنی تشکیل سنگ مصرف کرده یا خیلی کم از مواد جلوگیری در ایجاد سنگ استفاده می کنید.

برای این آزمایش، پزشک ممکن است درخواست کند که دو تست ادرار را در طی دو روز متوالی انجام دهید.

تصویر برداری :

تست های تصویر برداری از داخل دستگاه ادراری، ممکن است سنگ کلیه را نشان دهند. یک گزینه برای تصویر برداری ، استفاده از اشعه ساده ایکس است، که شاید سنگ کلیه کوچک را نشان ندهد، گزینه دیگر پرتونگاری کامپیوتری (CT)با سرعت بالا یا دوگانه است که حتی سنگ های ریز را نشان دهد.

سایر گزینه های تصویر برداری شامل سونوگرافی، تست تشخیصی بدون ورود در حفره ی بدنی یا رسوخ در پوست و وریدی است که شامل تزریق رنگ به رگ بازو و گرفتن اشعه ایکس یا تصاویر به هنگام حرکت رنگ از طریق کلیه ها و مثانه می باشد.

آزمایش سنگ :

می توانید سنگ هایی را که از مجاری ادرار عبور می کند را داخل آزمایشگاه تست کنید.

روش درمان برای سنگ کلیه بسته به نوع سنگ و علت متفاوت است.

اکثر سنگ های کوچک کلیه به درمان تهاجمی نیاز ندارند و می توانید آنها را دفع کنید:

نوشیدن آب :

نوشیدن آب به اندازه 1.9 تا 2.8 لیتر روزانه ممکن است به پاکسازی سیستم ادرار کمک کند اگرچه پزشک به شما می گوید که مایعات بخصوص آب را به اندازه کافی بنوشید تا ادرار شفافی داشته باشید.

مسکن ها :

عبور یک سنگ کوچک می تواند باعث ناراحتی شود. برای تسکین درد های خفیف، پزشک ممکن است داروهای مسکن مانند ایبوپروفن ، استامینوفن یا ناپروکسن سدیم را توصیه کند.

درمان های پزشکی :

پزشک ممکن است برای کمک به عبور سنگ کلیه، دارو تجویز کند . این نوع داروها که به عنوان مسدود کننده آلفا شناخته می شود، ماهیچه های را تسکین داده و به فرد کمک می کند که سنگ کلیه را سریع تر و با درد کمتری دفع کنند.

سنگ کلیه ای که نمی توان آن را با اقدامات محافظه کارانه درمان کرد به این دلیل که برای عبور بسیار بزرگ هستند یا به دلیل خونریزی، آسیب کلیه و یا عفونت های مجاری ادراری – ممکن است به درمان گسترده تری نیاز داشته باشند. درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها. برای برخی از سنگ های کلیه – بسته به اندازه و مکان – پزشک ممکن است یک روش به نام موج ضربه ای خرد کردن برون پیکری (ESWL)را توصیه کند.

(شوک)استفاده می کند که سنگ ها را به قطعات کوچکی می شکنند و تا در مجاری ادرار عبور کنند. این روند حدود 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و می تواند باعث درد متوسطی شود، بنابراین ممکن است تحت داروهای مسکن و یا بی حسی سبک قرار بگیرید تا آسوده باشید

ESWL می تواند باعث ایجاد خون در ادرار، کبودی روی کمر و یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه و دیگر اندام ها شود.

جراحی باید سنگ های بزرگ را در کلیه از بین ببرد. یک روش به نام زیر پوستی نفرولیوتومی شامل برداشتن سنگ کلیه با استفاده از تلسکوپ کوچک و ابزار وارد شده از طریق یک شکاف کوچک در کمر می باشد.

در طی جراحی، بی هوش خواهید شد و یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شوید. پزشک ممکن است در صورت عدم موفقیت امواج صوتی ، این جراحی را توصیه کند.

استفاده از اسکوپ برای از بین بردن سنگ ها :

برای برداشتن یک سنگ کوچک تر در پیشاب راه و یا کلیه، پزشک می تواند یک لوله با نور باریک (اورتروسکوپی)که مجهز به دوربین است از طریق مجرای پیشاب و مثانه تان عبور دهد.

زمانی که سنگ دیده شد، ابزارهای ویژه ای می توانند سنگ را به دام بیاندازند یا آن را خرد کنند تا از ادرار عبور کند. سپس پزشک شما ممکن است یک لوله کوچک برای بهبود تورم در پیشاب راه ایجاد کند . ممکن است در طی این روند به بی هوشی عمومی یا موضعی نیاز داشته باشید.

برخی از سنگ های فسفات کلسیم توسط غدد مثانه بیش فعال ایجاد می شوند که در اطراف غده تیروئید، درست زیر سیب آدم (سیب گلو) قرار گرفته اند. وقتی این غده ها خیلی هورمون پاراتیروئید تولید می کنند (پرکاری پاراتیروئید)، میزان کلسیم می تواند خیلی بالا برود و در نتیجه ممکن است سنگ کلیه شکل بگیرد.

پرکاری پاراتیروئید زمانی اتفاق می افتد که یک تومور کوچک و خوش خیم در یکی از غدد گوارش شما شکل می گیرد و یا یک بیماری دیگر را ایجاد می کند که منجر به هورمون پاراتیروئید بیشتر می شود. از بین بردن رشد غده، تشکیل سنگ کلیه را متوقف می کند. یا ممکن است پزشک درمانی را توصیه کند که باعث می شود غده پاراتیروئید هورمون بیشتری تولید کند.

آنهایی که درد سنگ کلیه را تجربه کرده باشند می دانند که این درد بسیار وحشتناک است
و تا دفع کردن سنگ مشکلاتی برایشان پیش خواهد آمد حال از کجا و چگونه بفهمیم سنگ کلیه داریم ؟ما
در این مطلب از پرشین وی قصد داریم علائمی را که باعث بروز سنگ کلیه می شود را برایتان شرح دهیم
و همچنین خوراکی هایی که باعث تشدید سنگ کلیه می شود را به شما بگوییم

بیمار بودن کلیه ها

اگر کلیه از کار بیفتد، تولید هورمون اریتروپوئیتین که عامل حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون است،
متوقف خواهد شد.
این مساله منجر به کاهش میزان اکسیژن در گلبول های خون و نهایتا سلول های مغز و ماهیچه های
بدن می شود.
کمبود اکسیژن در سلول های بدن نیز خستگی آنها و بدن را در پی خواهد داشت.

این علائم و نشانه ها بسیار شاید آنقدر جزئی و کم اهمیت به نظر برسند که افراد چندین سال با
آنها زندگی کنند و حتی شکایتی هم نداشته باشند.
اما همین مشکلات کوچک، می توانند به نارسایی کلیوی منجر شوند.

تغییرات در ادرار

چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

اگر مشکلی در کارکرد کلیه ها ایجاد شود، اولین نشانه های آن در وضعیت ادرار مشاهده می شود.

تجربه بیماران

دفعات مکرر ادرار در شب

مشاهده ادرار کف آلود و رنگ پریده
ادرار تیره رنگ

دفع ادرار به همراه خون

احساس درد و فشار به هنگام ادرار

تورم

اختلال در عملکرد کلیه

ها منجر به جمع شدن مایعات در آن و تورم شان می شود.
این تورم در نقاطی مانند پاها، مچ دست و پا، و حتی صورت نیز ایجاد شده و با درد همراه
است.
تجربه بیماران از این قرار است:

مچ دست و پاها تا حدی ورم می کنند که ممکن است حتی فکر
کنید کفش هایتان تنگ شده اند.

ممکن است در کنار علایمی مانند ریزش مو و کاهش وزن بدن، صورت تان چاق تر به نظر برسد.
این در واقع تورم صورت است.

تورم در مچ پاها، احساس درد و خستگی را به حدی می رساند که حتی نمی توانید راه رفتن را
تا کوچه بعد ادامه دهید.

خستگی

اگر کلیه از کار بیفتد، تولید هورمون اریتروپوئیتین که عامل حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون است، متوقف
خواهد شد.
این مساله منجر به کاهش میزان اکسیژن در گلبول های خون و نهایتا سلول های مغز و ماهیچه های بدن
می شود.
کمبود اکسیژن در سلول های بدن نیز خستگی آنها و بدن را در پی خواهد داشت.

تجربه بیماران

احساس خستگی به طور مداوم همراه شماست و هیچ نیرویی در بدن خود حس نمی کنید.

تمایل به خوابیدن، بیشتر و بیشتر می شود.
به محض اینکه از محل کار به خانه می رسید، اولین چیزی که احساس می کنید، نیاز شدید به خواب
است.

حتی اگر هیچ کاری انجام ندهید، همیشه احساس خستگی می کنید؛ درست به مانند اوقاتی که کار زیادی انجام داده
و خستگی امان شما را بریده است.

جوش های پوستی و خارش پوست

اگر کلیه ها کم کار شده یا از کار بیفتند، مواد زائد وارد خون
می شوند که می تواند بثورات پوستی و حس خارش شدید را ایجاد کند.

تجربه بیماران

این وضعیت، یه خارش عادی در بخشی از پوست نیست.
احساس می کنید تمام بخش های سطحی و زیرین پوست، می خارند!

برای رفع خارش، ممکن است حتی از برس
نیز استفاده کنید و به سبب خاراندن بسیار، به پوست خود صدمه بزنید.

حس کردن طعم آهن در دهان

تجمع اوره و سایر مواد زائد در بدن، باعث می شود که طعم مواد
غذایی را متفاوت حس کنید.
ممکن است این مساله حتی علاقه شما را به خوردن گوشت و سایر مواد غذایی کم کند و وزن تان
به شدت کاهش یابد.

تجربه بیماران

هر چقدر هم اشتها داشته باشید، علاقه ای به غذا خوردن ندارید.

تهوع و استفراغ

مواد زائدی که به خاطر کم کاری یا نارسایی کلیوی در بدن انباشت شده است منجر به
بروز حالت تهوع و استفراغ می شود.

تجربه بیماران

علاوه بر خارش شدید، حالت تهوع نیز غالب است.

حالت تهوع نمی گذارد شما چیزی بخورید.

تنگی نفس

تنگی نفس به دو دلیل به مشکلات کلیوی مربوط می شود.
اول اینکه سرریز مایعات اضافی در بدن منجر به کاهش عملکرد ریه ها می شود.
و عامل دوم کاهش میزان اکسیژن در خون است که علاوه بر سایر سلول های بدن، سلول های بافت ریه
را نیز با مشکل مواجه می کند.

تجربه بیماران

چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

خوابیدن مشکل می شود.
تنگی نفسی احساس غرق شدن را به بیمار القا می کند.

اگر بخواهید مسیر طولانی راه روید یا از چند پله بالا روید احتمالا دچار مشکل خواهید شد و به شدت
خسته و بیحال می شوید.

احساس سرما

کم خونی ناشی از نارسایی کلیوی باعث افزایش احساس سرما در شما می شود.
ممکن است حتی در یک اتاق گرم هم سردتان شود.

تجربه بیماران

گاهی به حد لرز سردتان می شود.

احساس سرمای زیاد در هر شرایطی ممکن است پیش آید.
حتی زمانی که هوا بسیار بسیار گرم است، سرما برایتان غیر قابل تحمل خواهد بود.

به یاد داشته باشید، برای آگاهی از جزئیات بروز هر نشانه، باید به پزشک مراجعه کنید.
در اغلب موارد آزمایش خون و ادرار نیز توسط پزشک برای تان تجویز می شود.

لبنیات

کلیه ها برای اینکه سالم بمانند باید بین مقدار کلسیم و فسفر توازن ایجاد کرده و از ازدیاد این نوع
مواد معدنی جلوگیری کنند. همچنین کلیه های بیمار به راحتی نمی توانند مقدار اضافی کلسیم
یا فسفر را کاملا از بدن خارج کنند. از طرف دیگر، کلیه برای پاکسازی فسفر اضافی بدن، به جای
دفع آنها از بدن، از کلسیم موجود در مغز استخوان استفاده کرده و بدین ترتیب سعی می کند
بین این دو ماده معدنی توازن ایجاد نموده و فسفر زیاد موجود در محصولات لبنی را کنترل کند.
بنابراین، مصرف زیاد لبنیات برای بیماران کلیوی زیاد ایمن نیست و لازم است مقدار مصرف لبنیات در این بیماران توسط متخصص تغذیه تعیین شود.

گوشت

با اینکه مصرف گوشت چندان مضر نیست، مصرف بیش از آن در رژیم غذایی برای کلیه ها بسیار
مضر است. وجود پروتئین بیش از حد لازم در رژیم غذایی می تواند کلیه ها را بیمار کرده و یا
بیماری های کلیوی را تشدید نماید. معمولا بار پروتئین اضافی روی دوش کلیه هاست.

چنین باری؛ دفع اوره از بدن را بسیار سخت می کند. همچنین مصرف زیاد گوشت باعث ایجاد
سنگ اگزالات کلسیم می شود؛ زیرا گوشت حیوانات مقداری مواد اسیدی در بدن به صورت
ته نشین باقی می گذارد. بدن تمایل به قلیایی بودن دارد؛ بنابراین، سعی می کند
تا کلسیم ایجاد شده را دفع نماید. این کار نه تنها وضعیت استخوان های بدن را به مخاطره می اندازد بلکه وضعیت سنگ های کلیه ایجاد شده را نیز بدتر می کند.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی در بیشتر محصولات شیرین شده امروزی دیده می شود. باید گفت
این نوع خوراکی ها به هیچ وجه ارزش غذایی ندارند و در عین حال مضر هم هستند.
به طور مثال مصرف دو وعده نوشابه گازدار حاوی شیرین کننده مصنوعی در روز،
به مرور باعث بروز بیماری های کلیوی می شوند. بنابراین، به جای مصرف شیرین کننده های
مصنوعی و مشتقات آنها از جایگزین های مناسب مثل انواع میوه ها، خرما و یا توت استفاده کنید.

آوای سلامت / yjc

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

بیماری سنگ کلیه (به انگلیسی: urolithiasis) و یا (به انگلیسی: Kidney stone disease)، جسم سختی است که از کانی‌های موجود در ادرار تشکیل می‌شود. سنگ کلیه به‌طور معمول در کلیه تشکیل می‌شود و از طریق جریان ادرار از بدن خارج می‌شود. سنگ کوچک ممکن است بدون ایجاد علائم خاصی عبور کند. اگر یک سنگ به میزان بیش از ۵ میلی‌متر (۰٫۲ اینچ) رشد کند، می‌تواند منجر به انسداد مجرای ادراری شود که درد در قسمت پشت و شکم ایجاد می‌کند. این درد که کولیک یا قولنج کلیوی نام دارد، به صورت درد عودکننده‌ای است که هر ۲۰ تا ۶۰ دقیقه تکرار می‌شود. همچنین خون ادراری، استفراغ و ادرار دردناک ممکن است اتفاق افتد.[۱]

اکثر سنگ‌ها به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی شکل می‌گیرند. عوامل خطر شامل کلسیم بالای ادرار، چاقی و کم‌تحرکی، غذاهای خاص، برخی داروها، مکمل‌های کلسیم، هیپرپاراتیروئیدیسم، نقرس و نوشیدن مایعات ناکافی است. سنگ‌ها در کلیه به خاطر غلظت بالای مواد معدنی در ادرار تشکیل می‌شوند. تشخیص معمولاً بر اساس علائم، آزمایش ادرار و تصویربرداری پزشکی است. آزمایش خون همچنین ممکن است مفید باشد.[۲] سنگ‌ها به‌طور معمول براساس موقعیت آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند: سنگ کلیه (nephrolithiasis)، سنگ مجاری (ureterolithiasis)، سنگ مثانه (cystolithiasis). طبقه‌بندی دیگر بر اساس ماده‌ای است که سنگ از آن تشکیل می‌شود: اگزالات کلسیم، اسید اوریک، استرویت، سیستین؛ البته اغلب سنگ‌ها از جنس کلسیم اُگزالات هستند.[۱]

اغلب بیماران معمولاً در سال‌های اولیهٔ بلوغ جنسی و حداکثر شیوع سنی حدود ۲۸ سالگی مبتلا به سنگ‌های کلیه می‌شوند. به‌طور کلی سنگ‌های کلیه در مردان ۴ برابر زنان است، نسبت مرد به زن ۲ به ۳ است.[۳]

نخستین گزارش‌های سنگ ادراری احتمالاً مربوط به سنگ‌هایی است که در اسکلت یک مومیایی مصری (۴٬۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) یافت شده‌است. جراحی‌هایی که برای سنگ ادراری انجام شده‌اند نیز جزو نخستین اعمال جراحی محسوب می‌شوند.[۴]

نشانهٔ بارز سنگی که باعث انسداد مجرای ادرار شده باشد، درد مبهم و ناگهانی است که از پشت و پهلو به کشالهٔ ران و حتی بیضه‌ها کشیده می‌شود. این درد، به نام کولیک کلیوی، به عنوان یکی از شدیدترین انواع درد شناخته شده‌است و با درد زایمان مقایسه می‌شود. کولیک کلیوی ناشی از سنگ کلیه اغلب با فوریت در ادرار، بی‌قراری، هماچوری، تعریق، حالت تهوع و استفراغ همراه است. مدت درد به‌طور معمول بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه بوده و ناشی از انقباضات پریستالتیک مجرای ادراری است که تلاش می‌کند سنگ را خارج کند.[۱][۵]چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم

ارتباط جنینی میان دستگاه ادراری، سیستم تناسلی و دستگاه گوارش، علت ارجاع درد به گونادها (غدد جنسی) و همچنین ایجاد حالت تهوع و استفراغ است. ازوتمی و هیدرونفروز به علت انسداد یک یا هر دو میزنای ممکن است دیده شود.[۱]

(pH کاهش یافته)[۶]

حمام یا بخار آب گرم و مصرف مایعات در صورت عدم منع مفید است. بیماران باید رژیم غذایی را رعایت کنند و در طول روز یک تا دو لیتر آب بنوشند، با مشاهدهٔ نخستین عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنند، هر چند وقت یک بار آزمایش ادرار انجام دهند و مراقب افزایش میزان اوره و کراتینین و نیتروژن اوره خون خود باشند.
داروی گیاهی عصارهٔ اورتیکا، خاصیت ضد التهاب، مدر و آنتی باکتریال دارد و به دفع سنگ کلیه و کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری کمک می‌کند. مواد مؤثر این عصاره شامل کوئرستین و کافئوئیل مالیک اسید از پیکر رویشی گیاه گزنه است. ترکیب کوئرستین موجود در گزنه، آزادسازی هیستامین از بازوفیل‌ها و ماستوسیت‌ها را کاهش داده و تولید فاکتورهای التهابی TNF-α، IL1-β، نیتریک اکسید و آنزیم‌های دخیل در التهاب مانند سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز را مهار می‌کند.[۹][۱۰] این عصاره سبب کاهش وزن کلیه و سطح کراتین ادرار شده و موجب برگرداندن سطح pH ادرار به حالت طبیعی می‌شود. همچنین استفاده از این عصاره، ساخت کریستال اگزالات کلسیم و تخریب بافت کلیه را کاهش داده و سبب ساخت مجدد توبول‌ها و گلومرول‌های کلیه می‌شوند. وجود فیتوکمیکال‌های فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و آنتوسیانین‌ها در این عصاره، می‌تواند دلیل کاهش ساخت و تشکیل کلسیم و اگزالات در کلیه باشد.[۱۱]

در صورتی که سنگ بزرگ‌تر از یک سانتی‌متر باشد از عمل جراحی استفاده می‌کنند. برای درمان از لیزر، ESWL, TUL، سیستوسکوپی، نفرولیتوتومی و کمولیز استفاده می‌کنند.

هنگام ایجاد درد حاد (اغلب ناشی از گیرکردن سنگ در مجاری) مسکن‌های مخدر و غیراستروئیدی مفید هستند. معمولاً در چنین مواقعی درمان بر اساس انتظار برای دفع سنگ از طریق جریان ادرار است.

چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم
چطور بفهمیم سنگ کلیه داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *