چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

 
helpkade
چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است
چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران

تست هوش استاندارد بین المللی

 

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

با ایـن “تست آی کیو” و تست هوش، IQ خـود را مشخـص کنیـد:

1. بعضی از ماه ها 30 روز دارند بعضی 31 روز چند ماه 29 روز دارد؟

 

2. درصورتی که دكتر به شما 3 قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت 1 قرص بخور چه قدر طول میكشد تا تمام قرصها خورده شود؟

 

3. من ساعت 8 شب به رخت خواب رفتم و ساعتم را كوك كردم كه 9 صبح زنگ بزند هنگامی که با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟

 

4. عدد 30 را به نیم تقسیم كنید و عدد 10 را به حاصل آن اضافه كنید چه عددی بدست می آید؟

 

5. مزرعه داری 17 گوسفند زنده داشت تمام گوسفند هایش به جز 9 تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟

 

6. درصورتی که تنها یك كبریت داشته باشید و وارد یك اتاق سرد و تاریك شوید كه در آن یك بخاری نفتی یك چراغ نفتی و یك شمع باشد نخست كدامیك را روشن میكنید؟

 

7. شخصی خانه ای ساخته كه هر چهار دیوار آن به طرف جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این منزل نزدیك مي شود این خرس چه رنگی است؟

 

8. درصورتی که 2 سیب از 3 سیب بردارین چند سیب دارید؟

 

9. حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خویش به كشتی برد؟

 

10. درصورتی که اتوبوسی را با 43 مسافر از مشهد به طرف تهران برانید و در نیشابور 5 مسافر را پیاده كنید و 7 مسافر تازه را سوار كنید و در دامغان 8 مسافر پیاده و 4 نفر را سوار كنید و سرانجام پس از 14 ساعت به تهران برسید حالا اسم راننده اتوبوس چیست؟

 

ضریب هوشی من چند است

 

پاسخ تست iq:

1. تمام ماه ها حداقل 29 روز را دارند.

2. یك ساعت( شما یك قرص را در ساعت 1 و دیگری را در ساعت 1/ 5 و بعدی را در ساعت 2 می خورید).

3.  تنها یك ساعت. ساعت كوكی نمیتواند شب و روز را تشخیص دهد بنابراين به نخستین ساعت 9 كه برسد زنگ مي زند كه ساعت همان 9 شب است.

4. حاصل 70 است( تقسیم بر نیم معادل ضرب در 2 است)

5. او 9 گوسفند خواهد داشت.

6. اول باید كبریت را روشن کرد.

7. سفید زیرا خانه ای كه هر چهار دیوارش رو به سمت جنوب پنجره داشته باشد باید در نوك قطب جنوب باشد.

8. همان 2 سیب.

9. هیچ (حضرت نوح بود نه حضرت موسی)

10. خوب خودتونید دیگه (اسم خودتان)

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

 

ارزيابی تست هوش روانشناسی بر اساس تعداد جوابهای نادرست :

7 پاسخ نادرست و بیش تر:دانش آموز دبستان

6 پاسخ اشتباه:دانش آموز دبیرستان

5 پاسخ اشتباه:دانشجو

2 تا 4 پاسخ اشتباه:استاد دانشگاه

1 پاسخ اشتباه:آی کیو فوق العاده

 

منبع:فان دون

 

راه های شناخت خود و دیگران


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


ست حلقه نقره هدیه برای زوجین


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

وبلاگ

ضریب هوشی از اوایل قرن بیستم تبدیل به یک بحث داغ جهانی شد. اولین تست‌های مربوط به اندازه‌گیری ضریب هوشی آنچنان اهمیت پیدا کرد که تقریباً تمام موفقیت و سعادت انسان‌ها به بهره هوشی آن‌ها نسبت داده می‌شد.

بسیار طول کشید تا جامعه جهانی به اشتباهات خود درباره ضریب هوشی افراد پی ببرد. هنوز هم افرادی هستند که موفقیت انسان‌ها را در گرو ضریب بالای هوشی آنان می‌دانند اما همین افراد اگر جدیدترین منابع موجود در این زمینه را مطالعه کنند، به اشتباه خود پی خواهند برد.

در این مطلب به تعریف ضریب هوشی و هیجانی افراد و مقایسه این دو می‌پردازیم. همچنین موضوعات دیگری را نیز در رابطه با ضریب هوشی بررسی خواهیم کرد که در دنیای امروز جای تأمل دارند. لطفاً با ما همراه باشید.

مطمئنا همگی ما می‌خواهیم بدانیم ضریب هوشی چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود. ممکن است بارها این سوال را از خود کرده باشیم که: ضریب هوشی من چند است ؟چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

برای پاسخ به این سوال میتوان گفت: ضریب هوشی یا بهره هوشی معیاری برای قدرت یادگیری و درک انسان‌ها است. هرچقدر ضریب هوشی یک فرد بالاتر باشد، آن فرد از درک و قدرت یادگیری بالاتری هم برخوردار است. ضریب هوشی در واقع با حروف اختصاری IQ نشان داده می‌‌شود که مخفف عبارت «Intelligence Quotient» است.

بیشتر افراد آی‌کیو را تنها هوش ریاضی افراد در نظر می‌گیرند. در قرن بیستم آزمون‌های زیادی برای اندازه‌گیری ضریب هوش افراد ارائه شد و کتاب‌های مشهوری نیز در این باره به چاپ رسیدند. امروزه با کشف معیارهای جدید برای موفقیت، ضریب هوشی اهمیت گذشته را از دست داده است. آزمون‌های ضریب هوش براساس افراد با فرهنگ‌های مختلف، جنسیت و سن‌ و سال با هم تفاوت دارند.

اولین سوال در مورد هوش و اولین آزمون‌های اندازه‌گیری ضریب هوشی به دانشمند فرانسوی «آلفرد بینه» برمی‌گردد. بینه با «تئودور سیمون» دیگر دانشمند فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم به تحقیق درباره اندازه هوش انسان‌ها پرداختند.

سوالی که بینه از خود پرسید، این بود: «یک بچه‌ی پنج ساله چه چیزهایی را باید بفهمد که بتوانیم بگوییم توانایی ذهنی خوبی در یادگیری دارد؟» بینه و سیمون همچنین این سوالات را در مورد افراد با سنین مختلف پرسیدند.

نتیجه حاصل از آن پرسش این شد که: «ما زمانی می‌توانیم بگوییم فردی از توانایی یادگیری خوبی برخوردار است که نسبت به سایر افراد هم‌ سن و سال و خود فهم قابل قبولی نسبت به مسائل مختلف داشته باشد» بنابراین وقتی می‌توانیم بگوییم که فهم یک بچه پنج یا هفت ساله خوب است که بتوانند دیگر مسائلی که کودکان پنج یا هفت ساله می‌فهند را بفهمند.

بینه و همکارش بر همین اساس هوش افرادی که مانند دیگر همسالان خود (به‌صورت میانگین) بودند را 100 در نظر گرفتند. افرادی که از افراد هم‌سن خود درک بالاتری داشتند، بهره هوشی بالای 100 و افرادی که از بقیه کمتر می‌فهمدند در زیر 100 قرار می‌گرفتند.

بینه خود از نتیجه آزمون که طراحی کرده بود راضی نبود؛ او بارها در تحلیل‌های خود به این نکته اشاره کرد که آزمون ضریب هوشی‌اش به پیشینه فرهنگی بستگی دارد. در سال 1916 فردی به نام «لوییس ترمن» یافته‌های هوشی بینه را تحت آزمایش و اصلاح قرار داد. در واقع آن‌چه که امروزه با عنوان ضریب هوشی یا IQ می‌شناسیم، حاصل اصلاحات ترمن روی تحقیقات بینه است.

ترمن تا اواخر عمر خود بارهای بار تست ضریب هوشی را مورد اصلاح و بازبینی قرار داد. آن آزمون‌هایی که امروزه برای اندازه‌گیری تست هوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمونه‌های جدیدتری هستند که پس از ترمن توسط سایر محققان ارائه شده‌اند و به شکل امروزی درآمده‌اند.

در گذشته این ‌چنین تصور می‌شد که تمام موفقیت‌های آینده فرزندان را می‌توان از روی ضریب هوشی آن‌ها پیش‌بینی کرد. بعدها تحقیقات ثابت کردند که ضریب هوشی نمی‌تواند ارتباط مستقیمی با موفقیت آینده کودکان داشته باشد؛ چراکه بعضی از افراد دارای ضریب هوشی بالا، از زندگی سطح پایینی برخوردار بودند و افراد با ضریب هوشی پایین‌تر زندگی بهتری داشتند.

نتیجه همین تحقیقات دانشمندان و روان‌شناسان را به فکر فرو برد. بنابراین در عصر حاضر این موضوع کاملاً مشخص شده است که ضریب هوشی هیچ تضمینی برای موفقیت آینده یک فرد نیست.

ضریب هوشی یا آی‌کیو یک شخص به ‌صورتی محاسبه می‌شود که در آن سن عقلی (نتیجه آزمون‌های محاسبه سن عقلی) تقسیم بر سن تقویمی فرد شده و سپس در عدد 100 ضرب می‌شود.

نتیجه به دست آمده از این ضرب و تقسیم، ضریب هوشی یا IQ فرد خواهد بود. اگر سن عقلی و تقویمی فرد هردو یک عدد باشند، فرد موردنظر از ضریب هوشی متوسط یعنی 100 برخوردار است.

اگر سن عقلی از سن تقویمی بیشتر باشد، حاصلضرب و تقسیم از عدد 100 بیشتر بوده و ضریب هوشی فرد بالاتر از حد متوسط خواهد بود. اگر احیاناً سن عقلی فرد دیگری کمتر از سن تقویمی وی باشد، نتیجه حاصل شده کمتر از 100 بدست خواهد آمد؛ یعنی ضریب هوشی وی پایین‌تر از حد متوسط خواهد بود.

افرادی که ضریب هوشی آن‌ها بین 85 تا 114 بدست آمده باشد، از هوش متوسطی برخوردارند. اگر نتیجه ضریب هوشی کسی بین 115 تا 129 باشد، فرد باهوش در نظر گرفته می‌شود. اگر بین 130 تا 145 باشد، فرد باهوش بوده و افراد با ضریب هوشی بالاتر از 145، نابغه محسوب می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که ضریب هوشی افراد در طول زندگی تغییر می‌کند. البته در طول سالیان ضریب هوشی کل انسان‌های دنیا نسبت به گذشته تقویت شده است. مثلاً از چندین سال قبل تا به امروز میانگین ضریب هوشی انسان‌ها از 100 به 130 افزایش پیدا کرده است.

یک محقق اتریشی به نام «جیمز فلاین» در پی مطالعات و تحقیقات خود به این مهم دست پیدا کرده است که: «هرچه اطلاعات در زندگی مردم بیشتر می‌شود، مردم به همان اندازه باهوش‌تر می‌شوند.»

بنابراین به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که اگر افراد به‌صورت آگاهانه در صدد تلاش برای بالا بردن هوش خود باشند، سرانجام موفق می‌شوند از یک فرد با هوش متوسط به یک فرد بسیار باهوش تبدیل شوند.

براساس آمار ارائه شده، باهوش‌ترین مردم جهان، مردم کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن، تایوان، چین، سنگاپور، هنگ‌کنک و کره جنوبی هستند. پس از آن‌ها نیز کشورهای کانادا، هلند و فنلاند قرار دارند. متاسفانه کشورماندر رتبه‌بندی‌های هوش جهانی جایگاه والایی ندارد. در واقع بر اساس آمار قدیمی ارائه شده، میانگین ضریب هوشی مردم کشور ایران در جایگاه 57 جهانی قرار داشت.

اگر بخواهیم بیشتر از حد بین‌المللی زوم کرده و برترین هوش را در افراد جهان بررسی کنیم، می‌توانیم به بهره هوشی بالای افراد زیر در طول تاریخ اشاره کنیم:

این نمونه‌ها از جمله افرادی بودند که همگی کمابیش با آن‌ها و فعالیت‌هایشان آشنا هستیم. افراد بسیار زیاد دیگری نیز هستند که در گذشته از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند و هنوز هم افراد مشهور زیادی هستند که  آی‌کیو بالایی دارند. گفته می‌شود پرداختن به هنر و موسیقی می‌تواند بهره هوشی را تقویت کند.

البته نظر دیگری حاکی از آن است که پرداختن به کارهای موردعلاقه و هیجان‌انگیز هم می‌تواند در تقویت آی‌کیو مؤثر باشد. پرداختن به کارهای موردعلاقه در مورد هرکدام از افراد فوق وجود داشته است، بنابراین شاید دلیل هوش بالای آن‌ها، فعالیت‌ها و کانون توجه‌شان باشد.

شاید اگر داوینچی نقاش نمی‌شد، گوته شاعر نمی‌شد، گالیله به رصد کردن ستارگان مشغول نمی‌شد یا اگر بیل گیتس برنامه نویسی یاد نمی‌گرفت، بهره هوشی برتری نصیب آن‌ها نمی‌شد و ما هم هرگز آن‌ها را نمی‌شناختیم!

در گذشته باهوش بودن بسیار حائز اهمیت بود؛ حتی معلم‌ها براساس ضریب هوشی دانش‌آموزان در مورد آینده آن‌ها قضاوت می‌کردند. خوشبختانه امروز این ‌چنین نیست و تست‌های مشخص کننده ضریب هوشی به اندازه گذشته در نزد مردم مهم نیستند.

لذت باهوش بودن را نمی‌توان انکار کرد؛ مطمئناً شخصی که بداند از ضریب هوشی بالایی برخوردار است، احساس  رضایت بیشتری نسبت به خود خواهد داشت مانند رئیس جمهور فعلی آمریکا (ترامپ) که بسیار به ضریب هوشی بالای خود می‌نازد و مدام هوش خود را با هوش سایر رؤسای جمهور آمریکا در گذشته مقایسه می‌کند.

بنابراین باهوش بودن مهم است اما نه به آن اندازه که تمام جنبه‌های شخصیت ما را در بر بگیرد. نکته مهم‌تر قابل ارتقا بودن هوش است که می‌توان برای تقویت و رشد آن تلاش کرد. البته با اطلاعات عمیق و گسترده‌ای که در دنیای امروز وجود دارد، افراد به‌راحتی می‌توانند مهارت‌های موردنظر خود را فرا بگیرند، بدون اینکه نگران ضریب هوشی خود باشند.

تست‌ها و جدول‌های زیادی برای محاسبه مقدار ضریب هوشی افراد طراحی شده است اما در این مطلب صرفاً به معرفی جدول ضریب هوشی استنفود – بینه می‌پردازیم که توسط لوییس ترمن ارائه شد و بعدها به شکل کاملتر درآمد. این جدول به‌صورت زیر است:

اگر دنبال یک جواب صریح هستید تا هوش خود را مورد سنجش قرار دهید و بدانید که یک ضریب هوشی نرمال چند است باید عنوان کنیم که ضریب هوشی 125 برای افراد بسیار ایده‌آل است.

اگر ضریب هوشی شما 125 یا نزدیک به آن (120 الی 130) است، شما از بهره هوشی نرمال و خوبی برخوردار هستید. همانطور که در جدول طبقه بندی ضریب هوشی فوق هم مشاهده می‌کنید، بهره هوشی بین 120 تا 129 در حد برتر قرار دارد. در واقع این جدول ضریب هوشی می‌تواند دید بسیار وسیعی درباره انواع ضریب‌های هوشی مختلف در اختیارمان قرار دهد.

آزمون‌های زیادی وجود دارند که با انجام آن‌ها می‌توانید به ضریب هوشی خود یا سن عقلی‌تان پی ببرید. بیشتر این آزمون‌ها کمتر از هفت دقیقه زمان می‌برند اما قابل اعتماد نیستند. بهتر است برای ارزیابی ضریب هوشی خود از تست‌های استاندارد مانند «تست ریون» استفاده کنید.

در تست ریون یک تصویر به شما نشان داده می‌شود که قسمتی از آن خالی است. شما باید یک الگو در سایر تصاویر پیدا کنید تا بتوانید در ادامه آن‌ها جای تصویر خالی را حدس بزنید.

این تست در سال 1936 توسط «جان ریون» طراحی شد که همچنان تا به امروز کاربردی باقی مانده است و شما می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. سایت‌های زیادی این تصاویر (60 تصویر) را قرار داده‌اند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید ضریب هوشی خود را بدست بیاورید.چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

با توجه به اینکه ضریب هوشی در سال‌های اخیر  توسط برخی از محققان رشد شده است، جایگاه خود را در بین جامعه جهانی تا حد زیادی از دست داده است. مهم‌ترین انتقادهایی که به ضریب هوشی وارد شده است به قرار زیر است:

تست‌هایی که برای اندازه‌گیری ضریب هوشی افراد وجود دارد، تنها می‌تواند قدرت محاسبه افراد را اندازه بگیرد. این در حالی است که عوامل بسیار زیادی از جمله خلاقیت، توان رهبری و مدیریت، هوش کلامی، استعدادهای هنری و…. همگی در موفقیت افراد نقش دارند. پس ضریب هوشی نمی‌تواند معیار اندازه‌گیری ارزش انسان‌ها باشد.

تست‌های ضریب هوشی براساس استاندارد خاصی طراحی شده‌اند که در آن به تفاوت‌های انسان‌ها مانند سطح فرهنگ، مهارت‌های ارتباطی ملل مختلف، ارزش‌ها و مهارت‌های شناختی بی‌توجه است.

این در حالی است که تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر مقدار درک و یادیگری انسان‌ها داشته باشد. به ‌علاوه موضوع «باور» در سال‌های گذشته موضوع پیشرفت و عدم پیشرفت انسان‌ها را به‌ شیوه‌ای علمی به اثبات رسانده است. وقتی ملل مختلف عقاید و باورهای مختلفی هم دارند، موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها به باورهایشان برمی‌گردد حتی اگر بسیار باهوش یا بسیار کند ذهن باشند.

این مورد یکی از شدیدترین انتقادهایی است که در سطح جهان به اندازه‌گیری ضریب هوشی وارد شده است. نادیده گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی در اندازه‌گیری آی‌کیو می‌تواند بزرگترین ضعف این سیستم باشد.

آیا کودکی که دچار سوءتغذیه است، می‌تواند به اندازه یک کودک مرفه به تست‌های هوش خوب پاسخ بدهد؟ آیا شاگردان یک مدرسه بدون هیچ امکانات با شاگردان مدرسه‌ای دیگر که از تمام امکانات آموزشی استفاده می‌کنند، قابل مقایسه است؟ تست‌های اندازه‌گیری ضریب هوشی نمی‌توانند پاسخی برای این‌سوال‌ها داشته باشند.

پس از کاهش اهمیت ضریب هوشی یا IQ برای مردم، موضوع EQ (Emotional intelligence) یا هوش هیجانی جذابیت بیشتری برای مردم پیدا کرد. البته با توجه به ویژگی‌های این نوع از هوش، جذابیت آن کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

اما سوال این است که هوش هیجانی چیست؟ هوشی هیجانی در واقع اندازه‌گیری سطح اطلاعات و توانایی‌های عاطفی افراد است. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که اگر در گذشته هوش به ریاضیات نسبت داده می‌شد، در عصر حاضر هوش به احساسات نسبت داده می‌شود. اگر بخواهیم بیشتر در مورد ویژگی‌های EQ  و تقویت هوش هیجانی بدانیم، باید مهارت‌های زیر را بررسی کنیم:

اعتماد به نفس یک فرد، می‌تواند حاکی از خودآگاهی و هوش اجتماعی بالای وی باشد. علاوه بر آن، خودارزیابی، آگاهی و توجه به احساسات و خلق و خوی خود می‌تواند هوش هیجانی افراد را بالاتر ببرد.

شناخت نقاط قوت و ضعف نیز از دیگر خاصیت‌های خودآگاهی در هوش هیجانی است. افرادی که در مقابله با مشکلات و سختی‌ها دوام می‌آورند و ناامید نمی‌شوند، از خودآگاهی بالایی برخوردار هستند که یکی از تکه‌های اصلی پازل هوش هیجانی است.

کنترل احساسات در شرایط سخت مانند از دست دادن عزیزان، شکست‌های عاطفی و …. نیز از خصوصیات خودآگاهی افرادی است که هوش هیجانی بالایی دارند.

به مدیریت عواطف، خودمدیریتی یا Self Management هم گفته می‌شود. این مهارت هیجانی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند عصبانیت، استرس، ترس و ناراحتی خود را در برابر دیگران به شیوه درستی کنترل و مدیریت کنند وسبب توسعه فردی در خود شوند.

افرادی که در مواجهه با شرایط دشوار، ضمن حفظ آرامش خود، به فکر ارائه راه‌حل هستند، مدیریت احساسات قوی دارند که نشان از هوش هیجانی بالای آن‌ها است.

آگاهی اجتماعی، در روابط بین فردی نقش بسزایی دارد. فردی که هوش هیجانی بالایی دارد از مهارت آگاهی اجتماعی برخوردار است؛ یعنی می‌تواند با دیگران همدلی کرده و با ایشان در شرایط دشوار کنار بیاید.

این مهارت به‌خصوص در زندگی مشترک افراد نقش بسزایی دارد. البته شناخت احساسات دیگران در کنار شناخت احساسات خود به افراد کمک می‌کند تا بتوانند روابط خوبی را تجربه کنند.

فردی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که هم موجبات رضایت دیگران را مهیا کند و هم خودش راضی و خشنود باشد. اگر فردی تنها در فکر جلب رضایت دیگران باشد، مهارت اجتماعی کافی ندارد.

اگر هم فردی تنها به فکر خودش باشد و عواطف و احساسات دیگران برایش بی‌اهمیت باشد، باز هم از مهارت اجتماعی کافی برخوردار نیست. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که رفتار متعادل یک شخص نشان دهنده مهارت‌ اجتماعی بالای وی است.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، می‌توانند در جامعه ارتباطات بهتری برقرار کرده و موفقیت‌های بیشتری کسب کنند. تحقیقات 75 ساله گروهی از دانشمندان غربی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل شادی و خوشحالی انسان‌ها در روابط درست آن‌ها نهفته است.

بنابراین برای دستیابی به مهم‌ترین عامل شادی در زندگی، باید روابط درستی ایجاد کنیم و این روابط درست در سایه هوش هیجانی بالا ایجاد می‌شوند. در گذشته تصور می‌شد که ثروت یا شهرت می‌تواند مهم‌ترین عوامل خوشبختی و رضایت از زندگی افراد باشد اما با کشف هوش هیجانی و اصلی‌ترین عامل خوشبختی انسان، این نظریه کاملاً منسوخ شده است.

در واقع در طول تاریخ معاصر افراد زیادی را دیده‌ایم که ضمن داشتن شهرت و ثروت دست به خودکشی زده‌اند. البته منظور از این بحث داشتن روابط زیاد و دوستان متعدد نیست، در واقع داشتن روابط باکیفیت با افراد نزدیک همان عامل شادی اصلی در زندگی است.

نتیجه نهایی

قضاوت کردن در مورد زندگی و آینده انسان‌ها براساس ضریب هوشی آن‌ها بسیار ناعادلانه به ‌نظر می‌رسید. خوشبختانه در عصر حاضر این موضوع به کلی فراموش شده است.

در حال حاضر ضریب هوشی تنها یک معیار برای اندازه‌گیری درک و قدرت یادگیری افراد است. امروزه در برابر ضریب هوشی یا آی‌کیو، ای‌کیو یا هوش هیجانی قرار گرفته است که به راحتی با فراگیری مهارت‌های فردی و اجتماعی قابل بهبود و ارتقا است.

فرزندان فردا می‌توانند به جای پرسیدن سوال درباره اینکه ضریب هوشی چیست و چطور می‌توان آن را بالا برد، می‌توانند مهارت‌های مختلفی همچون : مهارت های ارتباطی  کسب کنند تا بتوانند شادی، آرامش و رضایت بیشتری را در زندگی خود تجربه کنند.

برخی سوالات رایج

ضریب هوشی چیست؟

ضریب هوشی یا بهره هوشی معیاری برای قدرت یادگیری و درک انسان‌ها است. هرچقدر ضریب هوشی یک فرد بالاتر باشد، آن فرد از درک و قدرت یادگیری بالاتری هم برخوردار است. ضریب هوشی در واقع با حروف اختصاری IQ نشان داده می‌‌شود که مخفف عبارت «Intelligence Quotient» است.

ضریب هوشی چگونه محاسبه می‌شود؟

ضریب هوشی یا آی‌کیو یک شخص به ‌صورتی محاسبه می‌شود که در آن سن عقلی (نتیجه آزمون‌های محاسبه سن عقلی) تقسیم بر سن تقویمی فرد شده و سپس در عدد 100 ضرب می‌شود. نتیجه به دست آمده از این ضرب و تقسیم، ضریب هوشی یا IQ فرد خواهد بود.

آیا ضریب هوشی تغییر می‌کند؟

تحقیقات نشان داده است که ضریب هوشی افراد در طول زندگی تغییر می‌کند. البته در طول سالیان ضریب هوشی کل انسان‌های دنیا نسبت به گذشته تقویت شده است

دکتر پدرام شهدوست علاوه بر تحصیلات عالیه فنی مهندسی در دانشگاه علم و صنعت ایران و ارائه مقالات علمی فراوان در این زمینه، با تحقیق و تفحص و تحصیلات آکادمیک در زمینه خود شناسی و با برگزار کردن بیش از 2000 ساعت دوره های تخصصی در ایران و خارج از ایران. ایشان معتقد است که انسانها می‌توانند به تمام اهداف و آرزوهایی که حتی از فکر کردن به آن هم ترس بر وجودشان حاکم می‌شود دست پیدا کنند و تنها نیاز به داشتن آموزه‌های مناسب دارند که در این سلسله سمینارها و کارگاه‌ها ارائه می‌شود.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

قبولی‌درآزمون‌تیزهوشان

منم امسال تیزهوشان دارم

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

دکتر وِیز برای اولین بار با همت دکتر پدرام تاسیس گردید و هدف آن ایجاد سطحی جدید در کسب و کار و سبک زندگی است.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


شاید برایتان پیش آمده باشد بعد از حل یک معمای پیچیده از خود بپرسید که ضریب هوشی من چند است؟ «آی کیو» یا «ضریب هوشی» معیاری برای سنجش توانایی استدلال منطقی و حل مسئله است. ضریب هوشی به شما می گوید که در مقایسه با سایر افراد در چه سطحی قرار دارید.

تست‌های هوش به شما کمک می‌کنند تا به این پرسش پاسخ دهید که: «میزان ضریب هوشی من چند است؟».

اگر به دنبال یافتن تفسیر نتیجهٔ تست هوش خود هستید می‌توانید با کلیک روی دکمه‌های زیر به بخش مورد نظر خود بروید:

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

تست‌های هوش متنوعی در دنیا وجود دارد، بااین‌حال در بسیاری از تست‌های استاندارد متوسط ضریب هوشی ۱۰۰ است. بااینکه IQ می‌تواند پیش‌بینی کننده موفقیت تحصیلی باشد اما متخصصان این حوزه عقیده دارند که لزوماً داشتن یک زندگی موفق را تضمین نمی‌کند.

در این مطلب به بررسی این موضوعات می‌پردازیم:

‌IQ مخفف عبارت Intelligence Quotient است که در زبان فارسی به آن «ضریب هوشی» یا «هوشبهر» گفته می‌شود. آی کیو معیاری برای سنجش هوش است و در قالب عددی بیان می‌شود.

‌‌

ضریب هوشی معیاری برای سنجش بعضی از توانایی‌های شناختی انسان است. این معیار بیشتر توانایی‌های نیمکرهٔ چپ مغز را ارزیابی می‌کند؛ یعنی توانایی‌های مربوط به استفاده از استدلال منطقی برای حل مسائل.

آی کیو را به وسیلهٔ تست‌های هوش استاندارد اندازه‌گیری می‌کنند. این تست‌ها توانایی‌های مختلفی را مثل حل مسائل ریاضی، دانش زبان، حافظه، استدلال و سرعت تجزیه و تحلیل اطلاعات اندازه می‌گیرند.

سپس همهٔ امتیازات به دست آمده در این تست‌ها با هم جمع شده و نمرهٔ‌ آی کیو به دست می‌آيد.

«پل بروکا» و «سر فرانسیس گالتون» از اولین دانشمندانی بودند که به فکر اندازه‌گیری هوش انسان افتادند. تصور آن‌ها این بود که اندازهٔ جمجمهٔ هر فرد نشان‌دهندهٔ میزان هوش او است و هرچه جمجمهٔ فرد بزرگتر باشد، هوش بیشتری دارد.

این نظریه‌ها امروزه منسوخ شده‌اند و جایگاهی در اندازه گیری هوش ندارند. اما بهرحال شروعی برای ایجاد تست‌های هوش امروزی بودند.

‌اولین تست هوش استاندارد و واقعی در سال ۱۹۰۴ توسط دو روانشناس به نام «آلفرد بینه» و «تئودور سایمون» طراحی شد. در آن زمان وزارت آموزش و پرورش فرانسه از آن‌ها خواسته بود تستی را طراحی کنند تا به وسیلهٔ آن بتوانند دانش‌آموزان دارای مشکل ذهنی را از دانش‌آموزان تنبل، اما باهوش جدا کنند.

نتیجهٔ این کار تحقیقاتی تست هوش «آلفرد – بینه» بود. در این تست توانایی‌هایی مثل یافتن کلمات هم‌قافیه، نام‌گذاری اشیا و استدلال منطقی سنجیده می‌شد.

این تست هوش محبوبیت زیادی به ویژه در اروپا و آمریکا به دست آورد. در این تست، دانش‌آموز در مقایسه با همسالانش سنجیده می‌شد تا مشخص شود که سطح هوش او نسبت به آن‌ها در چه سطحی است. فرمول محاسبه ضریب هوشی در این تست اینگونه بود:

(سن عقلی تقسیم بر سن واقعی دانش‌آموز) ضرب در ۱۰۰

امروزه معروف‌ترین تست‌های هوش استاندارد «تست هوش کتل» و «تست هوش ریون» هستند.

سال‌هاست که سنجش آی کیو به‌عنوان یک مبحث جذاب در روانشناسی مطرح شده است. تست‌های هوش یکی از پرطرفدارترین تست‌های روانشناسی هستند که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از همان زمانی که اولین تست‌های هوش ابداع شدند، تلاش برای دسته‌بندی ضریب هوشی‌های مختلف هم شروع شد.

انجام تست‌های هوش به شما در پاسخ به این سوال که «ضریب هوشی من چند است» کمک می‌کنند. «تست هوش ریون» یکی از انواع این تست‌ها است.

تست هوش ریون که نوعی تست هوش تصویری است، به شما در فهمیدن میزان بهره هوشی‌تان کمک می‌کند.

برای انجام این تست روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

دو فرمول محاسبه هوشبهر (آی کیو) که بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از:

وقتی تست هوش را انجام دادید نیاز به یک راهنمای تفسیر تست هوش دارید. در غیر این صورت نمی‌توانید بفهمید که بهره هوشی شما پایین، متوسط یا بالا است.

‌معیار بهره هوشی به شما می‌گوید که در یک تست استاندارد هوش چه امتیازی به دست آورده‌اید. معمولاً این امتیاز را در مقایسه با یک جامعهٔ خاص (مثلاً گروه همسالان) ارزیابی می‌کنند.

نمودار هوش افراد جامعه نموداری زنگی شکل (نرمال استاندارد) است که میانگینی برابر ۱۰۰ و انحراف معیاری برابر با ۱۵ دارد.

انحراف معیار ۱۵ در نمودار هوش به این معنی است که ۶۸ درصد افراد جامعه دارای آی کیوی بین ۸۵ تا ۱۱۵ هستند و ۹۵ درصد افراد جامعه آي کیوی بین ۷۰ تا ۱۳۰ دارند.

براساس نتایج به دست آمده از تست‌های هوش انجام شده در جامعه آماری‌های مختلف، جدول ضریب هوشی زیر ایجاد شده است. این جدول طبقه‌بندی افراد را بر اساس آی‌کیوی آن‌ها مشخص می‌کند.

‌بنابراین با پیدا کردن بهره هوشی در جدول بالا می‌توانید بفهمید نسبت به سایر افراد جامعه در چه سطحی قرار دارید.

واقعیت این است که چیزی به نام بهره هوشی خوب یا بد وجود ندارد! روانشناسان برای سنجش هوش افراد سؤالات مختلفی را در یک تست می‌گنجانند. هر کدام از این سؤالات روی یک توانایی خاص متمرکز هستند.چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

ممکن است فردی در بخشی از سؤالات خوب عمل کند و در پاسخگویی به برخی دیگر از سؤالات خوب عمل نکند.

هر فردی دارای توانمندی‌های منحصر به فردی است. این توانایی‌ها آنقدر گسترده هستند که با یک تست نمی‌توان آن‌ها را سنجید.

با توجه به نظریه‌های مختلف هوش، انواع مختلف هوش برای انسان معرفی شده است. یکی از این نظریه‌ها، «نظریهٔ هوش‌های چندگانهٔ گاردنر» است. در این نظریه ۹ هوش برای انسان معرفی شده است.

هر فردی می‌تواند با تلاش و آموزش دیدن، در هر کدام از هوش‌های چندگانه پیشرفت کند و هوش خود را بالا ببرد.

برای آشنایی بیشتر با این نظریه روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

وقتی در حال نوشتن این مقاله بودم، به سایت World Population Review رسیدم که اطلاعات و داده‌های جالبی را دربارهٔ کشورهای مختلف ارائه می‌کند.

طبق اطلاعات این سایت، بهره هوشی کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۰ به شکل زیر است:

‌وقتی روی ایران کلیک کنید، بهره هوشی ایرانیان را در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که برابر با ۸۴ است.

همانطور که می‌بینید ضریب هوشی ایرانیان در میان ملتهای جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد.

از زمانی که تست‌های هوش ابداع شده‌اند، روانشناسان و محققان دانشگاهی روی تأثیر عوامل مختلف (مثل نژاد، ملیت و جنسیت) بر مقدار بهره هوشی بحث و اختلاف‌نظر داشته‌اند.

در دهه‌ٔ ۱۹۲۰ میلادی ارتش آمریکا از تست‌های هوش در استخدام افراد استفاده کرد. بعد از مدتی اعلام شد که افراد از نژادهای مختلف ضریب هوشی‌های متفاوتی دارند. این مسئله باعث شد جنبش‌های نژادپرست با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

بااین‌حال تحقیقات آتی نشان داد که اگرچه ژنتیک می‌تواند در میزان ضریب هوشی تعیین‌کننده باشد، اما عوامل محیطی هم نقش مهمی در تعیین آن بازی می‌کنند.

همچنین هیچ ارتباطی بین ضریب هوشی و نژاد (مثل نژاد سیاه و سفید) وجود ندارد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که آی کیوی افراد در جهان به‌صورت خطی در حال افزایش است. این پدیده «اثر فلین» نام‌گذاری شده است.

برخی عوامل محیطی تعیین‌کننده در ضریب هوشی عبارت‌اند از:

بیش از نیمی از افراد در جهان ضریب هوشی متوسط دارند. بااینکه در مورد ضریب هوشی چندان نمی‌توان کلی‌گویی کرد، اما نکات زیر را به یاد داشته باشید:

بعد از دریافت نتیجه تست هوش متوجه شده‌اید که ضریب هوشی بالایی دارید؛ اما آیا تیزهوش یا نابغه بودن به این معنی است که شما تحت هر شرایطی از افراد با هوش متوسط بهتر عمل می‌کنید و موفق‌تر هستید؟

جواب منفی است!

متخصصان عقیده دارند عوامل دیگری مثل هوش عاطفی هم مهم هستند. شاید حتی مهم‌تر از آی کیو. برای مثال هوش بالای ۱۲۰ وقتی «هوش میان فردی» بالایی نداشته باشید چندان کمکی به شما نخواهد کرد.

درواقع تست‌های هوش بیشتر توانایی‌های منطقی و حل مسئله شما را می‌سنجند. همان توانایی‌هایی که در موفقیت تحصیلی مهم هستند، اما زمینه‌های دیگری نیز در زندگی وجود دارند که شاید افراد با ضریب هوشی پایین‌تر در آن‌ها بهتر عمل می‌کنند و فردی با ضریب هوشی ۱۲۵ هم در آن حوزه حرفی برای گفتن نداشته باشد.

شاید شنیده باشید که ضریب هوشی افراد مشهور مثل «آلبرت انیشتین» و «استیون هاوکینگ» بالای ۱۶۰ بوده است، اما واقعیت این است که این اعداد تنها تخمین هستند و هیچ شواهدی وجود ندارد که از آن‌ها واقعاً تست هوش گرفته شده باشد.

بنابراین به آنچه با عنوان «بهره هوشی افراد مشهور» در اینترنت می‌خوانید چندان اعتماد نکنید.

طبق جدول طبقه‌بندی هوش، می‌دانیم که که افرادی با ضریب هوشی زیر ۷۰ دارای هوش کم هستند و افرادی که ضریب هوشی بالای ۱۲۰ دارند نابغه‌اند.

در این جدول بعد از ۱۲۰ عدد دیگری آورده نشده است. ولی جالب است بدانید که بهره هوشی انسان تا مرز ۲۰۰ هم می‌رود!

بیشترین ضریب هوشی دنیا متعلق به «ویلیام جیمز سیدیس» بود که بهرهٔ هوشی او را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخمین می‌زنند!

‌ویلیام در سن پنج سالگی به ۵ زبان زندهٔ دنیا مسلط بود و در سن یازده سالگی وارد دانشگاه هاروارد شد.

او در سن ۴۶ سالگی از دنیا رفت. اما هنوز هم کسی نتوانسته است رکورد او را در هوش بزند. در حال حاضر باهوش ترین فرد جهان «ترنس تائو» است که آی کیوی او ۲۳۰ است.

او در سن بیست سالگی مدرک دکترای خود را دریافت کرد و در سن ۲۴ سالگی به عنوان جوان‌ترین استاد UCLA شناخته شد.

آی کیوی پایین می‌تواند با نقص در توانایی‌های ذهنی در ارتباط باشد. توانایی‌هایی که عملکرد تحصیلی و شغلی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. همچنین آي کیوی خیلی پایین می‌تواند بر استقلال فرد در زندگی روزمره اثرگذار باشد.

در گذشته آی کیوی زیر ۷۰ نشانه اصلی عقب‌ماندگی ذهنی قلمداد می‌شد؛ اما امروزه معیارهای تشخیص این اختلال عبارت‌اند از:

درواقع روانشناسان برای تشخیص اختلال ذهنی تنها به عدد IQ اکتفا نمی‌کنند. رویکردهای نوین روانشناسی عملکرد فرد را در زندگی روزمره هم در نظر می‌گیرند.‌ چیزهایی مثل توانایی مراقبت از خود و ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران.

قبل از هر چیز باید بگوییم بالا یا پایین بودن ضریب هوش وابستگی زیادی به توانایی شما در حل تست‌های هوش دارد. بسیار مهم است که بدانید تست‌های هوش استاندارد فقط بخش کوچکی از قابلیت های شما را اندازه‌گیری می‌کنند.

اگر کنجکاو هستید بدانید که کمترین ضریب هوشی جهان چند است؟ باید بگوییم پاسخ به این سؤال کار ساده‌ای نیست.

ما تنها می‌دانیم که متوسط ضریب هوشی ۱۰۰ است و افرادی که آی کیوی زیر ۷۰ دارند هوش کمی دارند.

ضریب هوشی زیر ۷۰ که کمترین ضریب هوشی است، معمولاً توسط افرادی با معلولیت‌ ذهنی کسب می‌شود.

ضریب هوشی صفر، از لحاظ تئوری کمترین عددی است که فرد می‌تواند به دست آورد. اما این عدد فقط در تئوری ممکن است و در عمل تاکنون کسی با بهره هوشی صفر دیده نشده است.

آی کیوی بین ۷۰ تا ۸۰ رابه افرادی با «هوش مرزی» نسبت می‌دهند. دلیل اینکه به آن مرزی گفته می‌شود آن است که این ضریب هوشی، مرزی بین تشخیص معلولیت ذهنی و سلامت ذهن است.

‌‌

ضریب هوشی زیر ۷۰ (مرزی ضعیف) را می‌توان به مشکلات شناختی و معلولیت‌های ذهنی نسبت داد. البته دارا بودن ضریب هوشی ۷۰ و پایین‌تر تنها یک دلیل برای شک کردن به مشکلات ذهنی است.

امروزه می‌دانیم که برای تشخیص معلولیت‌های ذهنی موارد دیگری را هم باید بررسی کرد.

بنابراین بهره هوشی تنها یک راه سنجش توانایی‌های ذهنی است و پزشک برای تشخیص اختلال‌های جدی موارد دیگری را هم بررسی می‌کند. دانستن مقدار این معیار به فرد در درک نیازهایش کمک می‌کند، اما به‌تنهایی تعیین‌کنندهٔ موفقیت او در زندگی نیست.

‌همانطور که گفته شد ضریب هوشی نمی‌تواند تنها معیار شکست یا موفقیت در زندگی باشد. ممکن است فردی با بهره هوشی پایین در زندگی‌اش به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند و برعکس، فردی با بهره هوشی بالا دستاورد چندانی نداشته باشد.

وقتی از موفقیت صحبت می‌کنیم، در کنار عوامل محیطی و هوش، باید از تلاش و پشتکار هم یاد کنیم. چیزی که «آنجلا داک ورث» در یک سخنرانی تد از آن صحبت می‌کند.

در پایان این مقاله از شما دعوت می‌کنیم به این سخنرانی جذاب گوش کنید.

به نظر شما ضریب هوشی تا چه اندازه در زندگی افراد موفق نقش دارد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کارنکن داستان زندگی آدمهاییست که با شغلشان زندگی می‌کنند.



سن مغزی یک عدد نسبی است که به هیچ وجه نمی توان رقم دقیق و درستی برای آن در نظر گرفت. این عدد درست مانند سن روح شما می تواند با سن بیولوژیکی شما مطابقت نداشته باشد. از شما دعوت می کنیم که تست های جالب و مفرح زیر را انجام داده و تیزهوشی و خلاقیت و کارآیی مغزی خود را بسنجید. تنها کاری که باید بکنید این است که در سریع ترین زمان ممکن به این سوالات پاسخ دهید و جواب را در ادامه ی مطلب نگاه کنید تا ببینید که سن مغزی شما چه تفاوتی با سن بیولوژیکی تان دارد.

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

۶- اگر هنوز جواب سوال را پیدا نکرده اید بهتر است تصاویر را برعکس کرده و با وحشت روبرو شوید. چشم ها و لب های هر دو زن واژگون هستند اما مغز انسان این موضوع را به سرعت تشخیص نخواهد داد. این موضوع بدان دلیل است که مغز عادت کرده این بخش های صورت را در جایگاه دقیقشان ببیند.

۵- سوال مشخص نکرده کدام سوراخ ها مد نظر است بنابراین جواب ۸ خواهد بود. این هشت سوراخ عبارتند از سوراخ گردن، آستین ها، پایین تی شرت و دو سوراخی که در تی شرت وجود داشته و در هر دو طرف تی شرت ایجاد شده اند.

۴- اگر متوجه یک پرنده استتار کرده روی ساقه ی درخت شده باشید شما این چالش را با موفقیت حل کرده اید. اگر هم متوجه نشده و هنوز دنبال اسمی برای درخت می گردید بهتر است با دقت بیشتری به این درخت نگاه کنید.

۳- اشتباه این است که واژه ی «spot» دو بار تکرار شده است.

۲- اگر شاخه های نازک درخت را تعقیب کنید می توانید خطوط اطراف بدن کودک را پیدا کنید که در حالت جنین قرار داشته و پاها و انگشت های پایش در سمت راست تصویر،  دست ها در وسط و سرش نیز در قسمت چپ تصویر واقع شده است.

۱- مایک وازوفسکی را در این عکس می بینید.

.

.

.

.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 3.5 / 5. تعداد رای: 37

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

با سوال ۳ موافق نیستم اگ عدد ۶با ۸ جاش عوض بشه ترکیب رنگ د۳تا اولی و ۳تای اخری یکجور و ۳تای وسطی متفاوت این تستا زیاد ملاک خوبی نیست همونجور که قبلا گفتن روانشناسا خودشون اکثرا ملنگ و مشکل دار هستند

اینترنت کتابخانه

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

توجه داشته باشید که باید بدون مکث جواب بدید. 

۱ ) یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می کنند؟

کانادا – آمریکا – هیچ کدام 

۲) یک خروس در بام خانه ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می گذارد. این تخم از کدام طرف می افتد؟ چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

شمال – جنوب – هیچ کدام 

۳ ) خانمی عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می کند. صندلی و میز او قرمزرنگ است.تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش ها نیز قرمزرنگ هستند.تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله های آپارتمان چه رنگی هستند؟ 

قرمز – آبی – هیچ کدام 

۴ ) پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می برند.پدر در راه بیمارستان فوت می کند ولی پسر را به اتاق عمل می برند. پس از مدتی دکتر می گوید من نمی توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است.آیا به نظر شما این داستان می تواند صحت داشته باشد؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۵ ) اگر چهار تخم مرغ، آرد، وانیل، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با همدیگر مخلوط کنید، آیا کیک خواهید داشت؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۶) آیا می توانید از منزلتان بالاتر پرش کنید؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۷ ) یک کیلوگرم آهن چند گرم سنگین تر از یک کیلو گرم پنبه است؟ 

۱گرم – ۱۰۰گرم – هیچ کدام 

۸ ) مردی به طرف یک پلیس که در حال جریمه کردن اتومبیل بود، می رود و التماس می کند که پلیس جریمه نکند ولی آقای پلیس قبول نمی کند. به پلیس نه یک بار بلکه هشت بار بد دهنی می کند.جواب دهید که این مرد چند بار جریمه خواهد شد؟ 

۸ بار – ۹بار – هیچ کدام 

۹ ) اگر تمام رنگ ها را با هم مخلوط کنید، آیا رنگین کمان خواهیم داشت؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۰ ) گرگی به بالای کوه می رود تا غرش شبانه اش را آغاز کند.چه مدت طول می کشد تا به بالای کوه برسد؟ 

دو شب – پنج شب – هیچ کدام 

۱۱) اگر به طور اتفاقی وارد کودکستان دوران کودکی تان شوید، آیا قادر به خواندن نوشتن و انجام جدول ضرب خواهید بود؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۲) آیا امکان دارد یک نفر سریع تر از رودخانه می سی سی پی شنا کند؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۳) آقای بیل اسمیت و خانم ژانت اسمیت از هم طلاق می گیرند. پس از مدتی خانم ژانت اسم اولیه خود را پس می گیرد.با این حال، پس از پنج سال با اینکه هنوز از آقای بیل اسمیت طلاق گرفته است، دوباره خانم ژانت اسمیت می شود. آیا این قضیه امکان پذیر است؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۴) آقای جیم کوک مشکوک به قتل است ولی وقتی که پلیس از او سوال می کند که در موقع قتل کجا بوده است، آقای جیم می گوید در خانه مشغول تماشای سریال مورد علاقه ام بوده ام. حتی جزئیات سریال را برای پلیس شرح می دهد.آیا این موضوع ثابت می کندکه آقای جیم بی گناه است؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۵) یک شترمرغ تصمیم می گیرد که به وطنش بازگردد.چه موقع برای پرواز او به جنوب مناسب است؟ 

بهار – پاییز – هیچ کدام 

۱۶ ) جمله بعدی صحت دارد.جمله قبلی غلط است.آیا این قضیه منطقی است؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۷) آیا امکان دارد که یک اختراع قدیمی قادر باشد که پشت دیوار را به ما نشان دهد؟ 

آری – خیر – هیچ کدام 

۱۸ ) اگر بخواهید یک نامه به دوست تان بنویسید، ترجیح می دهید با شکم پر یا با شکم خالی بنویسید؟ 

پر – خالی – هیچ کدام 

پاسخ سوالات در لینک زیر 

● پاسخنامه 

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

۱) هیچ کدام. بازماندگان که زنده هستند نیازی به دفن کردن ندارند. 

۲) هیچ کدام.خروس که تخم نمی گذارد! 

۳)هیچ کدام.آپارتمان یک طبقه که راه پله ندارد! 

۴) آری. اگر این سوال را نتوانستید جواب دهید، وای بر شما.دکتر یک خانم جراح است یعنی این شخص مادر پسر است! 

۵) خیر، شما پیش از اینکه کیک داشته باشید باید آن را بپزید ! 

۶) آری،.بپرید و ببینید که خانه شما چقدر می پرد! 

۷) هیچ کدام. یک کیلوگرم آهن با یک کیلوگرم پنبه به طور دقیق برابر هستند. 

۸) هیچ کدام. خودرو به آن مرد تعلق ندارد. 

۹) خیر.رنگ خاکستری خواهید داشت. 

۱۰) هیچ کدام. گرگ پیشتر بالای کوه است. 

۱۱) آری، شما فقط از کودکستان دیدن می کنید و با همین شرایطی که الان دارید فقط وارد کودکستان شده اید. 

۱۲) آری، چون که رودخانه ها که قادر به شنا کردن نیستند! 

۱۳) آری ژانت با یک آقای دیگر که فامیل اش اسمیت بوده، ازدواج کرده است. 

۱۴) خیر.چون که ممکن است این سریال تکراری باشد و او پیشتر این سریال را دیده باشد. 

۱۵) هیچ کدام.شتر مرغ که قادر به پرواز نیست. 

۱۶) هیچ کدام. چون که جملات متضاد هم هستند. 

۱۷) آری.پنجره یک اختراع قدیمی است که به وسیله آن می توان پشت دیوار را مشاهده کرد! 

۱۸) هیچ کدام.بهتر است که یک نامه عاشقانه را با قلم و کاغذ بنویسید و با شکم نمی توان نامه نوشت! 

 

● تفسیر آزمون 

▪ اگر تعداد جواب های صحیح شما بین صفر تا ۵ بود، معنایش این است که شما به طرز وحشتناکی به جزئیات بی توجهید. حواستان کجاست؟ 

▪ اگر تعداد جواب های درست بین ۶ تا ۱۰ بود، نسبتاً بد نیست، اگرچه این نشان می دهد که چندان به جزییات توجه نمی کنید. شاید دارید به مسایلی توجه می کنید که بقیه به آنها توجه نمی کنند. خدا کند این طور باشد! 

▪ اگر تعداد جواب های درست شما بین ۱۱ تا ۱۵ بود، بسیار خوب است.شما خوب به جزییات توجه می کنید. خدا خیرتان بدهد! 

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

به وب سایت پاکزادیان خوش آمدید                              welcome  to pakzadian.com                                   نقل مطلب با ذکر منابع آزاد است                             جواب ایمیل را در منوی دیدگاه بخوانید         

             

      یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور 

کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور         

      چرخ گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت 

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور         

 

  

      

           هیچ زخمی در آدمی نیست که با گذشت زمان التیام پیدا نکند         

 

 

  

             شکست خوردن مهم نیست  مهم دوباره شروع کردن است

 

 

  

   

                      جهان بشریت به تلاش بها میدهد  نه به بهانه 

 

 

 

  

         در ذهن نیافرینمت می میرم

  از شاخه اگر نچینمت می میرم       

        ای عادت چشم های بی حوصله ام  

یک روز اگر نبینمت می میرم        

 

 

           آفت خلاقیت عذر تراشی ست ،

                                  برای موفق شدن هزار راه نرفته وجود دارد .

 

 

  

       برای حل مشکلات و گرفتاریها یک راه اساسی بیشتر نداریم :

                              دانائی مان را بیشتر کنیم تا به توانائی برسیم 

 

 

 

       دست از طلب ندارم تا کام من بر آید

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آید        

 

 

    

 

 

ایده و فکر ، برنامه ریزی و سازماندهی ، تلاش و کوشش ، استقامت و پایداری 4 عامل موفقیت اند .

 

 

 

 

                                   بحران یعنی فرصتی تازه 

 

 

 

 

          در برخورد با محیط تازه به خود فرصت دهیم ،

                                                   زمان به ما کمک خواهد کرد . 

 

 

 

         رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

چنان نمانده است و چنین هم نخواهد ماند    

 

 

 

                    در مشورت همه را به همکاری دعوت می کنیم .

 

 

 

     سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت  

      تنم  از  واسطه  دوری  دلبر  بگداخت

جانم  از  آتش مهر رخ جانانه بسوخت  

 

   

 

                          دور اندیشی آری ،   دیر اندیشی نه ! 

 

      

 

 

« مردان جوان برای اختراع مناسب ترند تا برای داوری ،

 برای اجرا مناسب ترند تا برای مشورت ،

برای پروژه های نو مناسب ترند تا امور روزمره »

                                                                     فرانسیس بیکن     

   

 

 

      بیقرار توام و  در دل تنگم گله هاست

آه بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست         

      مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب

در دلم هستی و بین من و تو فاصله هاست        

      بی تو هر لحضه مرا بیم فرو ریختن است

  مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست        

   

        

 

 

                         زندگی سخت است ، و من از آن سخت تر  

    

 

 

 

               لیاقت الماس شدن را داریم از فشارهای سخت نهراسیم

 

 

 

 

 

                    سه کلمه را بهتر است بیاد داشته باشیم :

                                    خندیدن ، بخشیدن ، فراموش کردن .

  

                

 

 

 

          لایق تندیس شدن هستیم ، طاقت تیشه پیکرتراش را هم داریم      

 

 

 

 

 

                   غصه خوردن بر نداشته ها هدر دادن داشته هاست    

     

طبقه بندی و تحلیل وضعیت هوشی افراد 1- ضریب هوش 0 تا 20 عقب ماندگی عمیق هوشی ( profound mental retardation ) این افراد آموزش پذیر یا تربیت پذیر نیستند و فقط زندگی نباتی دارند .2- ضریب هوش 21 تا 35 عقب ماندگی شدید هوشی ( sever mental retardation ) این افراد در حد ابتدایی تربیت پذیرند مثلا غذا خوردن یا لباس پوشیدن ، ولی آموزش پذیر نیستند .3- ضریب هوش 36 تا 50 عقب ماندگی متوسط هوشی(moderate mental retardation ) این افراد تربیت پذیرند وآموزش پذیربسیارضعیف.در حد خواندن و نوشتن خیلی ابتدایی .4- ضریب هوش 51 تا 70 عقب ماندگی خفیف هوشی ( mild mental retardation ) این افراد آموزش پذیرند می توانند با حمایت اطرافیان تا 5-4 کلاس درس بخوانند .5- ضریب هوش 71 تا 80 در حد مرزی ( borderline mental retardation ) این افراد میتوانند 7-6 کلاس درس بخوانند .6- ضریب هوش 81 تا 90 بهنجار ضعیف ( weak normal ) این افراد می توانند حد اقل تا سیکل تحصیلات داشته باشند و اگر تلاش کنند می توانند دیپلم بگیرند .7- ضریب هوش 91 تا 110 بهنجار یا نرمال ( normal ) این افراد 66 درصد اجتماع را تشکیل می دهند ومی توانند تا کارشناسی یا بالاتر پیشرفت تحصیلی داشته باشند . 8- ضریب هوش 111 تا 130 جزء افراد باهوش ( smart ) این افراد می توانند تا مدارج بالای دانشگاهی و علمی پیشرفت نمایند و جزء موفقین اجتماع هستند.9- ضریب هوش 131 تا 150 جزء افراد تیزهوش ( sharp-clever ) این افراد درصد بسیار کمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند مثلا هر چند هزار نفر یک نفر .10- ضریب هوش 150 به بالا جزء افراد نابغه ( genius ) بندرت در جامعه یافت می شوند.البته تصوری که عامه از افراد نابغه دارند و افراد با حافظه قوی را جزء افراد نابغه به حساب می آورند از دید علمی صحیح نیست .


علایم و تشخیص اختلالات روانی Downloads-icon

منبع تصویر، Getty Images

در روزهای گذشته گزارشی درباره “ضریب هوشی ترامپ” داشتیم. این که رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود که ضریب هوشی‌ او از رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌اش بالاتر است و آقای تیلرسون را به چالش هوش دعوت کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۳ توییت کرده بود که ضریب هوشی‌اش “بسیار بیشتر” از باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، روسای جمهور قبلی آمریکا است.

بیشتر بخوانید: ضریب هوشی ترامپ چقدر است؟

تقریبا همه ما می‌خواهیم باهوش باشیم و تقریبا همه ما می‌خواهیم ضریب هوشی فرزندمان بالا باشد. برای همین برای‌ مان مهم است بفهمیم بهره هوشی خودمان یا فرزندمان چیست، مگر نه اینکه هوش ما آینده ما را 09رقم می‌زند؟

در این مطلب دکتر مهبد ابراهیمی به سوال‌های مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی درباره ضریب هوشی بر اساس جدیدترین یافته‌ها پاسخ گفته است.چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

در این مطلب سعی شده بدون پرداختن به نظریه‌ها و مبانی آماری پیچیده‌ای که ضریب هوشی (IQ) بر اساس آن تعریف شده، به سوال‌های مخاطبان پاسخ دهیم.

تعاریف مختلفی از هوش وجود دارد اما در این‌جا ما هوش را مجموعه توانایی‌ها و مهارتهای شناختی در نظر می‌گیریم که فرد را قادر به جذب، پردازش و بکارگیری اطلاعات می‌کند تا از آن برای یادگیری، تولید فکر و مفاهیم تازه، حل مسأله و ایجاد تغییر در محیط اطراف خود استفاده کند.

ذهن ما برای پردازش اطلاعات از این مهارتهای شناختی استفاده می کند: توجه، حافظه، قضاوت و ارزیابی، استدلال و استنتاج، حل مسأله، محاسبه، تصمیم گیری، تفکر انتزاعی، یادگیری از تجربه و اطلاعات، درک مطلب و مهارتهای زبانی و کلامی و برنامه ریزی. به این ترتیب طیف این توانایی‌ها بسیار وسیع است.

و اما بهره هوشی؛ از دیرباز این سوال برای بشر وجود داشته که چرا بعضی افراد خوب یاد می‌گیرند و ایده‌های عالی خلق می‌کنند اما برخی دیگر نه. چرا برخی کند و دیر یاد می‌گیرند و برخی تند و سریع.

منبع تصویر، Getty Images

در اواخر قرن نوزدهم به دنبال راهی می گشتند که بتوانند آنها را که خوب یاد می‌گیرند از آنها که خوب یاد نمی‌گیرند تمیز بدهند. یکی از انگیزه‌های اصلی هم این بود می‌خواستند آنچه را آن موقع “عقب ماندگی ذهنی”می‌دانستند با روشی شناسایی کنند و مثلا از سال‌های اول زندگی بفهمند که چه کودکانی خیلی یاد خواهند گرفت و کدام دچار”عقب ماندگی ذهنی” می‌شوند.

از این طراحی تست‌هایی برای اندازه گیری توانایی‌های شناختی یا پیش‌بینی این توانایی‌ها آغاز شد. تست هوش، که بهره هوشی را اندازه می‌گیرد، کار روانشناس انگلیسی چارلز اسپرمن در ابتدای قرن بیستم است.

اساس نظریه اسپرمن این است که یک هوش عمومی وجود دارد که تعیین کننده توانایی و مهارت‌های ذهنی و فکری افراد است. او متوجه شده بود که مثلا کسانی که مهارت‌های کلامی خوبی دارند در استدلال هم خوب هستند و به این نتیجه رسید که بین این مهارت‌ها ارتباط متقابلی وجود دارد، اما برای برقراری این ارتباطات متقابل نیاز به یک مبنای کلی هست که همه چیز دیگر بر آن بنا شود. اگر بتوانیم این مبنای کلی یا همان هوش عمومی را اندازه‌گیری کنیم می‌توانیم بقیه عملکرد آن را هم پیش‌بینی کنیم. به زبانی ساده اگر پی ساختمان را اندازه بگیری تکلیف بقیه ساختمان روشن می‌شود.

منبع تصویر، Getty Images

و به این ترتیب بر پایه مدل‌های آماری راه اندازه‌گیری این هوش عمومی (نظریه g) پیدا شد و بهره هوشی نام گرفت.

از همان زمان تا به امروز نظریه‌ای بحث برانگیز بوده و مخالفان و موافقان خود را دارد. تحقیقات بسیاری آن را تایید کرده‌اند و تحقیقات بسیاری آن را رد کرده‌اند. تحقیقات بسیاری هم که بر اساس همین نظریه انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که آی کیو نژادها، طبقات اجتماعی و اقتصادی و جنسیت‌های مختلف با هم تفاوت دارند.

از همه معروفتر شاید کتاب منحنی زنگی-شکل، هوش و ساختار طبقاتی در زندگی آمریکایی است که در ۱۹۹۴ منتشر شد و شاید اساس باور بسیاری از مردم را تشکیل می‌دهد. نویسندگان با استفاده از منحنی توزیع جمعیتی آی کیو استدلال کردند که هوش بهترین معیار پیش‌بینی تحصیل، آینده شغلی، درآمد و موفقیت افراد است که بر اساس عوامل ژنتیکی و محیطی شکل می گیرد و قابل تغییر نیست.

آنها همچنین بین هوش و نژاد (یا ژن) رابطه‌ای می‌دیدند و نگران بودند که “کم‌هوشان” با زاد و ولد بیشتر تعدادشان از “باهوشان” بیشتر شود و به این ترتیب آمریکا “خنگ‌تر” شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره ضریب هوشی این‌جا کلیک کنید

منبع تصویر، Getty Images

این تست‌ها در واقع انواع مختلف همان تست‌های هوشی است که در مدرسه یا کنکور دانشگاه با آن روبرو شده‌ایم که معمولا مهارتهای مشخصی را ارزیابی می‌کند.

بسیاری از مخاطبان از ما خواسته‌اند که تست هوش استاندارد معرفی کنیم، چنین تستی وجود ندارد.

تعداد بیشماری از این تست‌ها وجود دارند که از روش و متدولوژی آماری مختلفی استفاده می‌کنند، برخی شناخته‌شده‌تر هستند و مدعی دقت و کیفیت. ادعایی که نمی‌توان آن‌را ثابت کرد. با این حال اساس همه این تست‌ها یکسان است. در اینترنت تست‌های رایگان زیادی وجود دارد، اینکه کدام دقیق‌تر است روشن نیست.

منبع تصویر، Getty Images

برخی محققان می‌گویند که مجموعه ژن‌هایی را کشف کرده‌اند که بر “آی کیو” تاثیر می‌گذارند و حتی مدعی شده‌اند ۷۵ درصد آی کیو ژنتیکی است. این همان انتقادی است که به بهره هوشی وارد است. اگر توانایی‌های ذهنی را به بهره هوشی محدود کنیم نتیجه این می شود که هوش ژنتیکی است و به محیط، آموزش، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و غیره ربط کمی دارد. اینکه چنین نگاه محدودی را بتوان معتبر دانست سوالی است که هر کس خود می‌تواند به آن پاسخ دهد اما چنین تحقیقاتی مثل این است که کسی کارآیی ماشین خود را فقط با بوقش ارزیابی کند و به هیچ چیز دیگر کاری نداشته باشد حتی به اینکه آیا ماشین بنزین دارد یا چرخ‌هایش باد دارد یا نه.

مثل بسیاری ویژگی‌های دیگر به احتمال زیاد توانایی‌های شناختی (نه آی کیو) نیز نتیجه تعامل متقابل ژن و محیط است.

همانطور که با رفتن به کلاس یا تمرین می‌توان نمره تست هوش کنکور را بهتر کرد احتمالا می‌توان ضریب هوش (نه خود هوش) را بالا برد.

دانشمندان هوش را به دو نوع سیال و متبلور تقسیم می‌کنند. هوش سیال ایده‌های نو و راه حل‌های نو و روش‌های نو تولید می کند و هوش متبلور به کار گرفتن اطلاعات و تجربیات از پیش دانسته است. شواهدی علمی وجود دارند که با تمرین می‌توان مهارت‌های شناختی مثل حافظه یا تمرکز را بهتر کرد و بخصوص هوش متبلور را می‌توان بهتر کرد.

تصور بر این است که با افزایش سن، هوش متبلور معمولا تقویت اما هوش سیال معمولا تضعیف می‌شود.

منبع تصویر، Cambridge brain sciences

نمونه نتیجه تست سلامت ذهن دانشگاه کمبریج

ضریب هوشی نشانه باهوش بودن است. نه به تنبلی ربطی ندارد.

تست آی کیو هیچ‌گونه مهارت و توانایی لازم برای شغل خاصی را اندازه نمی‌گیرد و ارزیابی بسیار محدود و حتی “معیوبی” است.

ممکن است برخی افراد که آی کیو بالا دارند وضع شغلی و مال خوبی داشته باشند و بر عکس. نکته این است که آی کیو را با باهوش بودن نباید یکی گرفت.

تقریبا تمام افراد به هوش خود فکر می‌کنند و هر کس نوعی ارزیابی شخصی از هوش خودش دارد، مثلا رئیس‌جمهوری آمریکا به بهره هوشی خود می‌بالد و آن را معیار می‌داند، برخی هم از “ژن خوب” سخن می گویند، که به نظر می‌رسد منظور همان باهوش بودن باشد. مسئله این است که آیا تست آی کیو را معادل هوش بدانید یا نه و ذهن پیشرفته خود را بخواهید به آن تقلیل دهید یا نه.

از میان تحقیقات متعددی که در باره بهره هوشی انجام شده و نتایج مختلفی هم داشته تحقیقی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که از جهات مختلف از جمله از نظر بزرگی جمعیت مورد مطالعه، شاخص بود . چهار پژوهشگری که آن را انجام دادند می‌خواستند روشن کنند این فاکتور هوش عمومی وجود دارد یا نه.

آنها از ۱۱۰ هزار نفر ۱۲ تست هوش آنلاین گرفتند و در نهایت اساس کار را بر ۴۶ هزار نفر قرار دادند. اطلاعاتی که از این تست‌ها گردآوری شد با استفاده از یک متد تحلیل آماری که خود اسپرمن از پیشروان آن بود بررسی شد. نتیجه روشن بود، آی کیو نمی‌توانست تفاوت نتیجه تست این ۴۶ هزار نفر را توضیح دهد. برای این کار باید حداقل سه عامل اساسی را باید همزمان در نظر گرفت: حافظه کوتاه مدت، استدلال، مهارت‌های کلامی.

منبع تصویر، Getty Images

اما آنها می خواستند مطمئن شوند این یافته آنها صحت دارد یا نه. از این رو از مغز ۱۶ نفر حین انجام تمام آن ۱۲ تست “ام آر آی” کردند و دیدند که نشان دادند هر یک از سه جزء حافظه کوتاه مدت، استدلال، و کلام یکی مدارهای عصبی مجزا و مستقل را در مغز فعال می‌کند. به عبارت دیگر تست آی‌کیو به تنهایی نمی‌تواند عملکرد این سه مدار را ارزیابی کند.

آدام همپشر یکی از این چهار پژوهشگر می‌نویسد: “ارزیابی منفرد مثل آی‌کیو نمی‌تواند تمام تفاوت‌هایی را که بین مهارت‌های شناختی افراد وجود دارد، توضیح دهد. در واقع مدارهای عصبی مختلفی در شکل گیری هوش نقش دارند که هر یک توانایی های خاص خود را دارد. کسی که ممکن در حوزه‌هایی عملکرد خوبی داشته باشد، ممکن است در دو حوزه دیگر عملکرد ضعیفی داشته باشد.”چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است

راجر هایفیلد یکی از این چهار پژوهشگر، در گفتگویی با ایندیپندنت در باره این تحقیق توضیحاتی داده که به بسیاری سوال‌ها در باره ضریب هوش پاسخ می‌دهد: “چندین دهه است که از تست آی کیو برای اندازه‌گیری هوش استفاده می‌شود اما این تست از اساس معیوب است چرا که ماهیت پیچیده ذهن بشر و اجزای مختلف آن را به حساب نمی‌آورد.”

منبع تصویر، Getty Images

“این خیلی عجیب است که ما دوست داریم مغز بشر را پیچیده‌ترین چیز عالم بدانیم اما هنوز خیلی از ما می‌پذیریم که می توان کارکرد مغز را با این تست به اصطلاح آی‌کیو اندازه گرفت.”

“تقریبا یک قرن یا کمی بیشتر است که مردم فکر می‌کنند بر اساس این هوش عمومی که اغلب در باره‌اش فقط بصورت یک عدد صحبت می‌شود بین افراد و مردم تمایز قائل شد. ما نشان دادیم که این اشتباه است.”

“مطالعاتی که در پنجاه سال گذشته با استفاده از آی کیو انجام شده تفاوت‌های ذاتی بین بهره هوشی نژادها، طبقات اجتماعی و زن و مرد نشان داده‌اند اما یافته‌های ما این نتایج را زیر سوال می‌برد.”

منبع تصویر، Getty Images

در سال‌های اخیر ارزش تست آی کیو بی اندازه کم شده و در تشخیص های پزشکی و روانشناسی اغلب جایی ندارد یا کاربرد بسیار محدودی دارد. اکنون از تست‌های دیگری استفاده می‌شود که رویکرد همه‌جانبه‌تری دارند.

اما برای کسانی که مهارتهای شناختی خود را اندازه بگیرند اکنون تست‌هایی مثل این تست دانشگاه کمبریج وجود دارد که سه معیار استدلال، حافظه کوتاه مدت و مهارت‌های کلامی را می‌سنجد و به کاربر می‌گوید در این سه معیار در بین کسانی که تست داده‌اند در کجا قرار می‌گیرد. البته این تست خود را تست هوش نمی‌داند بلکه خود را تست سنجش سلامت کارکرد ذهن می‌داند.

این مطلب برای پاسخ به سوال‌های شماری از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی که از طریق صفحه #ازمابپرس فرستاده‌اند، تهیه شده است.

شما هم می‌توانید سوال‌های خود را از طریق این صفحه یا فرم‌هایی در مطالب دیگر وبسایت برای ما بفرستید، تا سوال‌های شما به مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی تبدیل شوند.

اینجا درباره #ازمابپرس بیشتر بخوانید.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است
چطور بفهمیم ضریب هوشی ما چند است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *