چطور بفهمیم واریکوسل داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم واریکوسل داریم
چطور بفهمیم واریکوسل داریم

وقتی خون در گروهی از سیاهرگ‌های بزرگ‌شده کیسه بیضه تجمع یابد، فرد دچار «واریکوسل» شده است. کیسه بیضه، کیسه‌ای از جنس پوست است که از بیضه‌ها نگهداری می‌کند. واریکوسل‌ معمولا در نتیجه دریچه‌های ناکارآمد یا معیوبی که در رگ‌های تخلیه کننده خون موجود در بیضه فرد قرار دارند، ایجاد می‌شود. این بیماری در بیشتر موارد هیچ نشانه و علامتی ندارد. اگر نشانه و علامتی وجود داشته باشد، نشانه‌های آن در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند.

معمولا علائم و نشانه‌های واریکوسل در یکی از دسته‌بندی‌های زیر جای می‌گیرد:

-ظاهر کیسه بیضه

-احساس درد در کشاله ران یا کیسه بیضه ناشی از واریکوسل

-ناباروری مردانه یا کاهش سطح تستوسترون

چطور بفهمیم واریکوسل داریم

در ادامه 9 نشانه اصلی بروز واریکوسل را بررسی خواهیم کرد. در ابتدا راجع به علائمی صحبت خواهیم کرد که در دسته‌بندی ظاهری کیسه بیضه قرار می‌گیرند.

فهرست موضوعات

گروهی از رگ‌های بزرگ‌شده‌ که ظاهر کِرم مانند دارند، باعث ایجاد اختلال واریکوسل می‌شوند. این علامت در نوع شدید یا به اصصطلاح درجه 3 واریکوسل دیده می شود.

معمولا در بیماری واریکوسل شدید، سمتی که واریکوسل دارد کیسه بیضه بزرگ تر و بیضه همان سمت هم کوچک‌تر از دیگری است. این اختلال در بیشتر موارد (85% موارد) در سمت چپ کیسه بیضه رخ می دهد (به دلیل موقعیت رگ‌های آن سمت).

هر وقت مشاهده کردید که توده‌ای در بیضه یا کیسه آن به وجود آمده است، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنید. البته اگر این برآمدگی به وجود آمده واقعا واریکوسل باشد، هیچ دردی نخواهید داشت.

اگرچه معمولا بیماری واریکوسل با درد همراه نیست، اما باز هم ممکن است این بیماری دردناک شود (به‌خصوص با پیشرفت بیماری). معمولا درد ایجاد شده با مشخصه‌های زیر همراه است.

 این درد در اثر تجمع خون در کیسه بیضه ایجاد می‌شود. بهتر است به جای پوشیدن لباس‌های زیر پاچه دار، لباس‌های زیری بپوشید که بیضه‌بند داشته باشند؛ بعبارتی کمی جذب بدن باشند تا از آویزان شدن بیضه ها جلوگیری کند. پوشیدن این گونه لباس‌های زیر می‌تواند به کاهش حس ناراحتی و درد کمک کند.

 هر چقدر بیشتر بایستید، خون بیشتری در واریکوسل جمع می‌شود. با دراز کشیدن، خون تجمع‌یافته در کیسه بیضه تخلیه شده و درد نیز کاهش می‌یابد.

 ورزش طولانی‌مدت و سخت باعث گردش خون وریدی شده و به این ترتیب میزان تجمع خون نیز بیشتر خواهد شد.

هوای گرم باعث بزرگ‌تر شدن یا انبساط رگ‌ها می‌شود. در نتیجه رگ‌های بیمار نمی‌توانند به راحتی خون را به سمت قلب بازگردانند. دو نوع اختلال دیگر ناشی از واریکوسل نیز ممکن است ایجاد شود که می‌توانند برای برخی مردان پیچیده‌تر باشند. این موارد به مشکلات سیستمی بدن مانند تولید اسپرم و تستوسترون مربوط می‌شوند. البته این احتمال هم وجود دارد که هر دوی این موارد برای بیضه‌ها رخ دهد.

 اسپرم در بیضه‌ها تولید می‌شود. به نظر می‌رسد رگ‌های بزرگ‌شده که باعث تشکیل واریکوسل می‌شوند، میزان دمای داخل و اطراف بیضه‌‌ها را بالا ببرند. متخصصان معتقدند این موضوع بر میزان تولید اسپرم، تحرک و کارایی آن‌ تاثیر می‌گذارد. در نتیجه میزان پتانسیل باروری هم کاهش یافته یا از بین می‌رود.

 در واقع از هر 10 مردی که مشکل نازایی دارند، 4 نفر از آن‌ها مبتلا به واریکوسل هستند. می‌توان گفت بدن خود فرد، اسپرم‌های او را از بین می‌برد. با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده شانس این که بدن فرد، اسپرم‌هایش را بکشد، در افراد مبتلا به واریکوسل بیشتر از افرادی است که دچار این اختلال نیستند.

مورد دیگری که متخصصان به آن باور دارند این است ‌که واریکوسل می‌تواند در میزان تولید واقعی تستوسترون نیز اختلال ایجاد کند. سطح پایین تستوسترون علاوه بر ناباروی، عواقب دیگری هم دارد. از جمله این عواقب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠️ ناتوانی در نعوظ

⚠️ افسردگی

⚠️ کمبود انرژی یا خستگی شدید

⚠️ کمبود حس بلندپروازی

⚠️ اختلال‌های مربوط به خواب

⚠️ مشکلات مربوط به تمرکز

⚠️ کاهش تحمل در انجام فعالیت‌های ورزشی

⚠️ گُر گرفتگی

⚠️ کاهش توده عضلانی

⚠️ کاهش میزان چربی

البته میزان کاهش تستوسترونی که در اثر واریکوسل رخ می دهد، اینقدر شدید نیست که باعث بروز علائم فوق شود و بعبارتی نمی توان علائم فوق را به واریکوسل نسبت داد. بدیهی است که برخی نشانه‌های واریکوسل از برخی دیگر جدی‌ترند. مثلا میزان تولید پایین اسپرم و تستوسترون می‌تواند برای آن دسته از مردانی که قصد تشکیل خانواده یا گسترش آن را دارند؛ خطری جدی محسوب شود. به هرحال، علائم دیگر اختلال واریکوسل بیشتر ممکن است از لحاظ زیبایی‌شناسی مشکل‌آفرین باشد؛ مثل تشکیل توده‌ای روی کیسه بیضه که از لحاظ حسی و ظاهری شبیه یک کیسه کرم مانند است.

اگر نشانه‌های واریکوسل از بین نروند و دردسرآفرین شده یا بدتر شوند یا اگر نگران تولید اسپرم یا تستوسترون هستید، بهتر است به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. آن دسته از اختلالات واریکوسل که دارای علامت خاصی هستند، می‌توانند با انجام جراحی درمان شوند. بهترین شیوه جراحی، روش میکروسرجری یا همان روش میکروسکوپیک هست که هم میزان عود در این روش کمتر است و هم میزان عوارض جراحی مثل هیدروسل و آسیب عروق شریانی بیضه.

👈👈👈 شاید دوست داشته باشید بخوانید: جراحی میکروسکوپیک واریکوسل👉👉👉

 البته برای افرادی که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی قرار گیرند، روش‌ درمانی دیگری وجود دارد که با کم‌ترین میزان تهاجم اجرا ‌شود که به آن «آمبولیزاسیون واریکوسل» می‌گویند. این روش در 90% موارد موفقیت آمیز است و دوران ریکاوری کوتاه‌مدتی دارد. البته این روش خیلی بندرت انجام می شود و روش مرسومی نیست و کمتر رادیولوژیستی حاضر است این کار را انجام دهد. لازم نیست با واریکوسل زندگی خود را بگذرانید، گزینه‌های درمانی موثر و ایمنی وجود دارند که می‌توانند این اختلال را از بین ببرند.

دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوال پزشکی دارید ؟!؟

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی –

فهرست موضوعات

بر اساس کتاب های مرجع ارولوژی، تشخیص واریکوسل به صورت قطعی با معاینه می باشد. در روش معاینه توسط پزشک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار از بیمار خواسته می شود که سرپا در مقابل پزشک ایستاده و بینی خود را گرفته و فشار دهد که به آن مانور والسالوا گفته می شود. همزمان با بالا بردن فشار شکمی، بیضه ها معاینه می شود.

بر اساس یافته های زیر، واریکوسل به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.چطور بفهمیم واریکوسل داریم

زمانی است که در حالت طبیعی رگ سالم است وقتی بیمار بینی را گرفته و فشار می دهد رگ خراب شده برجسته می شود که به این واریکوسل نوع Ι گفته می شود.

در معاینه رگ خراب شده کاملاً گشاد و مشخص است و نیاز به فشار شکمی ندارد ولی اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد برجستگی رگ 2 الی 3 برابر می شود که به آن واریکوسل نوع Π می گویند.

در این حالت برجستگی رگ های بیضه با نگاه کاملاً مشخص و مثل کیسه پر از کرم در بالای بیضه دیده می شود و در معاینه بالای بیضه پر از رگ های گشاد شده می باشد و اگر بیمار بینی خود را گرفته و فشار دهد چند برابر خواهد شدکه به آن واریکسل گرید Ш می گویند.

هزینه عمل جراحی واریکوسل بسته به شدت بیماری و یکطرفه یا دو طرفه بودن آن متفاوت است.

همچنانکه ذکر کردم تنها روش تشخیص واریکوسل به طور قطعی معاینه توسط انگشتان یک پزشک جراح کلیه و مجاری ادراری می باشد. سونوگرافی در بعضی موارد فقط نقش کمک کننده دارند و بدون انجام معاینه نباید تنها به سونوگرافی اعتماد کرد.

و لذا اینجانب به همه مردان جوان پیشنهاد می کنم که هر از چند گاهی بیضه های خود و رگ های بالا و آویزان کننده بیضه ها را معاینه کنند و در صورت شک به واریکوسل به پزشک جراحی کلیه مراجعه نمایند.

سونوگرافی رنگی داپلر تقریبا در تمامی موارد ابتلا به واریکوسل انجام شده و آزمایش تشخیصی انتخابی می باشد. ورید های متسع و پیچ خورده در این سونوگرافی (با مقیاس خاکستری) دیده می شوند. انجام مانور والسالوا می تواند قطر ورید را افزایش دهد. در واریکوسل هایی که بدون علامت و تحت بالینی هستند امکان دارد قطر داخلی ورید اسپرماتیک 2 تا 3 میلی متر باشد.

در مواردی که واریکوسل بسیار کوچک یا تحت بالینی می باشد، نمی توان جهت تشخیص ابتلا به واریکوسل قطر ورید ها را به عنوان معیاری مطمئن در نظر گرفت. این قطر ها تنها جهت مستند سازی و بررسی های پاتولوژی به کار گرفته می شوند. سونوگرافی رنگی داپلر جهت بررسی تغییرات همودینامیکی مرتبط با این بیماری به کار گرفته می شود. در صورتی که قطر ورید کوچک باشد این تغییرات را می توان معیار تشخیص قرار داد.

اغلب در هنگام تنفس آرام، ایستادن یا انجام مانور والسالوا بازگشت جریان خون در این ورید ها دیده می شود. در تحلیل طیفی داده ها الگو های مختلفی از جریان خون در این ورید های متسع نشان داده می شود. با این حال، اختصاصی ترین الگوی تشخیصی الگوی جریان خون وریدی است که به بیضه ها رسیده و با افزایش فشار شکمی افزایش می یابد. در یک مطالعه از یک سیستم امتیاز دهی جهت تشخیص واریکوسل استفاده شد.

برای آگاهی از بیماری واریکوسل و صحبت هایی که در مورد درمان واریکوسل با یخ، نخ و از این قبیل موارد در میان مردم شایع شده است بر روی لینک درمان واریکوسل کلیک کنید.

این سیستم به طور کلی یافته های انفرادی ذکر شده را در بر گرفته و به هر کدام از آن ها امتیاز دهی می کند. تصور بر این است که این فرایند نسبت به معاینه فیزیکی نتایج اختصاصی تری ارائه می دهد.سونوگرافی داپلر در بازه زمانی پس از عمل نیز جهت بررسی اثرات درمانی جراحی و پایش بروز مجدد بیماری اهمیت فراوانی دارد.

در اغلب موارد، ترمیم میکروسرجیکال (جراحی میکروسکوپی) واریکوسل انجام می شود. همچنین تحقیقات بیان دارند که سونوگرافی رنگی داپلر در ترسیم آناتومی و نمایش الگو های جریان آناستوموز میکروسرجیکال مفید است. به همین دلیل معمولا جهت تشخیص و پیگیری واریکوسل انجام سونوگرافی رنگی داپلر از کیسه بیضه پیشنهاد می شود.

در صورتی که پزشک به وجود واریکوسل مشکوک شود، انجام یک آزمایش سونوگرافی را درخواست خواهد داد. سونوگرافی یک آزمایش تصویر برداری بدون درد بوده که امکان مشاهده ورید های درون کیسه بیضه را به پزشک می دهد. در صورتی که فرد با مشکلات باروری مواجه باشد، پزشک جهت بررسی کیفیت اسپرم ها انجام یک آزمایش اسپرم را برای او تجویز می کند.

میانگین تحرک اسپرم ها در افراد بیمار و گروه کنترل به ترتیب 21.1 تا 61.9 درصد و 49.3 تا 70 درصد بود. 9 مطالعه بیان داشتند که واریکوسل اثر نامطلوب و چشم گیری بر میزان تحرک اسپرم ها داشته است. به طور کلی، واریکوسل یک عامل خطر برای تحرک اسپرم به شمار رفته و آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

ویزیت تلفنی

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

مطلب قبلی

آمپول سرطان پروستات و داروهای سرطان پروستات

مطلب بعدی

فیلم عمل واریکوسل به روش میکروسرجری یا میکروسکوپی واریکوسل

اسپرم ها تا چند روز زنده می مانند؟

راه های تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

همه چیز درباره آزمایش اسپرم (اسپرموگرام)

آدرس مطب دکتر حسین کرمی
تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

شماره های تماس مطب

02122642744 یا 02122647404

آخرین مطالب


تاثیر کرونا بر اختلال نعوظ آقایان


تاثیر خودارضایی بر سرطان پروستات


علل شایع درد مثانه در مردان + درمان

سه شنبه 14 بهمن 1399

پیوندها

صفحات سایت

چطور بفهمیم واریکوسل داریم

تمامی حقوق سایت محفوظ است . استفاده در جهت بهبود سلامت جامعه بلامانع است .


دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی – متخصص و فوق تخصص اورولوژی

عوارض شدید نوشیدنی های انرژی زا و کافئین بر کلیه ها


دیابت و تاثیر آن بر کلیه ها و مجاری ادراری


رژیم غذایی مرتبط با سنگ کلیه

آیا انزال معکوس یا انزال رتروگراد باعث ناباروری می شود؟ چطور بفهمیم واریکوسل داریم


علت وجود خون در منی یا هماتوسپرمی و درمان آن


ختنه خدادادی یا هیپوسپادیاس چیست؟

آلت تناسلی دفن شده چیست و چگونه درمان می شود؟

آزواسپرمی (اسپرم صفر) دلیل اصلی ناباروری در مردان


درمان آلت تناسلی پرده دار

علائم و درمان افتادگی مثانه (سیستوسل) در زنان

درباره سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چه میدانید؟


داروی سولیفناسین : درمان مثانه پرکار

مشکل واریکوسل زمانی رخ می دهد که رگ های موجود در داخل کیسه بیضه های شما بزرگ شوند. بیضه های آقایان در یک کیسه ظریف با نام اسکرودم قرار دارند. به این رگ ها پامپینیفورم پلکسوس نیز گفته می شود. بین ده تا ۱۵ نفر از هر ۱۰۰ مرد مشکل واریکوسل را پیدا می کند. این مشکل شبیه به زمانی است که در پای خود یک رگ واریکوس داشته باشید.

فهرست موضوعات

تصور بر این است که واریکوسل در حدود ۱۵ درصد از مردان را مبتلا می کند که این مردان معمولا سنی بین ۱۵ تا ۲۵ سال دارند.

سیستم تولید مثل در آقایان مسئول تولید، ذخیره کردن و جابجا کردن اسپرم ها است. کیسه اسکرودم یک لایه نسبتا باریک حاوی بیضه های افراد است. اسپرم و هورمون تستسترون هر دو در داخل دو بیضه آقا تولید می شوند. اسپرم ها در حالی که از یک لوله پیچ در پیچ به نام اپیدیدیمیس در پشت هر بیضه عبور می کنند به بلوغ و کامل شدن می رسند.

اسپرم ها به کمک یک لوله دیگر به نام واز دفرنس از داخل هر اپیدیدیمیس به سمت پروستات فرد می روند. وقتی که شما به ارگاسم می رسید، مایعی به نام منی با اسپرم ها در داخل پروستات ترکیب می شود تا مایع نهایی منی تولید شود. این مایع منی از طریق مجرای ادراری شما به سمت آلت تناسلی رفته و از آن خارج خواهد شد.

بند ناف بدن شما لوله واز دفرنس را به همراه شریان بیضوی نگه می دارد که مسئول رساندن خون به بیضه ها است. همچنین پامپینیفورم پلکسوس که گروهی از رگ های به هم مرتبط است که خون را از بیضه ها خارج می کنند در همینجا قرار گرفته است. پامپینیفورم پلکسوس قبل از این که خون بخواهد وارد بیضه ها شود، آن را در شریان بیضوی سرد می کند. این به دستگاه تولید مثل کمک می کند تا با دمایی مناسب بتواند به تولید اسپرم بپردازد.

واریکوسل تورم سیاهرگ های کیسه بیضه است. این سیاهرگ ها مانند سیاهرگ های موجود در پاهای افراد مبتلا به واریس هستند. واریکوسل نوعی سیاهرگ را تحت تاثیر قرار می دهد که به pampiniform plexus شناخته می شود.

چنین سیاهرگی در طناب اسپرم دیده می شود. این طناب شامل مجرای وازو دفران و شریان بیضه نیز می باشد. مجرای وازو دفران و شریان بیضه به ترتیب مجرای اسپرم بر و رگ آورنده خون به بیضه هستند.

کار آمد ترین دما برای تولید اسپرم در حدود ۳۴.۵ درجه سلسیوس یا ۹۴.۱ درجه فارنهایت بوده و دمای استاندارد بدن یعنی ۳۷ درجه سلسیوس برای این کار مناسب نیست.

این همان دلیلی است که بیضه ها از تنه جدا هستند. نقش اصلی سیاهرگ pampiniform plexus خنک کردن خون شریانی قبل از رسیدن به اسپرم ها می باشد. سیاهرگ این کار را به وسیله سیستمی به نام مبادله کننده گرما انجام می دهد. واریکوسل می تواند سبب اختلال در این سیستم خنک کننده شده و مانع تولید اسپرم با کیفیت توسط بیضه ها شود.

بیشتر بخوانید

اگر بر روی دستگاه تناسلی خود ضایعه های گوشتی مشاهده کردید ممکن است شما زگیل تناسلی داشته باشید. برای درمان زگیل تناسلی به لینک زیر مراجعه کنید.

درمان زگیل تناسلی

واریکوسل به ندرت سبب درد می شود اما در آن صورت درد ممکن است موارد زیر را شامل شود:

۱) هنگام ایستادن یا در حین فعالیت جسمانی درد افزایش می یابد.

۲) این درد ممکن است دردی شدید تا مبهم باشد.

۳) هنگام دراز کشیدن به پشت درد کاهش می یابد.

۴) درد با گذشت زمان بد تر می شود.

واریکوسل معمولا بدون علامت رشد می کند اما یک پزشک ممکن است در حین معاینه جسمانی متوجه وجود آن شود.

با این حال، فرد باید در صورت تجربه علائم پایین به پزشک مراجعه کند:

تاکنون دلایل مختلفی برای بروز مشکل واریکوسل معرفی شده اند. ممکن است دریچه های درون رگ ها به خوبی کار نکنند و یا وجود نداشته باشند. اگر جریان خون کند شود، احتمال جمع شدن آن در داخل رگ ها وجود دارد. همچنین رگ های خونی که بیضه ها را به قلب متصل می کنند در سمت چپ و راست با ساختار متفاوتی قرار دارند.

بنابراین برای سمت چپ از این بخش بدن فشار بیشتری نیاز است تا جریان خون را بین بیضه ها و قلب برقرار کند. اگر خون به عقب برگردد و یا در رگ ها جمع شود، همین عامل منجر به بزرگ شدن رگ ها می شود. به ندرت پیش می آید که تورم غدد لمفاوی و یا اجرام غیر نرمال در پشت شکم فرد عامل مسدود شدن جریان خون شوند. این می تواند منجر به ورم ناگهانی در رگ های موجود در کیسه بیضه های فرد شود. این معمولا می تواند دردناک باشد.

در برخی موارد، واریکوسل می تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

ناباروری جدی ترین عارضه ای است که می تواند اتفاق افتد. این عارضه معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که افزایش مقدار خون در آن ناحیه سبب افزایش دمای بیضه ها می شود. بین ۳۵ تا ۴۴ درصد از مردان مبتلا به ناباروی اولیه به واریکوسل ابتلا دارند. ناباروری اولیه زمانی است که یک زوج پس از ۱۲ ماه تلاش، موفق به بچه دار شدن نمی شوند.

واریکوسل ۴۵ تا ۸۱ درصد از مردان مبتلا به ناباروری ثانویه را تحت تاثیر قرار می دهد. ناباروری ثانویه زمانی است که یک زوج حداقل یک بار بچه دار شده اما دیگر قادر به داشتن فرزند بیش تر نیستند. تحقیقات در سال ۲۰۱۶ یافت کردند که از میان ۷۰۳۵ مرد جوان که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ ارزیابی شدند، ۱۵.۷ درصد به واریکوسل مبتلا بودند. همچنین، مردان مبتلا به واریکوسل اسپرم هایی با کیفیت پایین تر داشتند. کارآمد ترین دما برای تولید اسپرم کمی پایین تر از دمای بدن است.چطور بفهمیم واریکوسل داریم

واریکوسل می تواند به آتروفی یا کوچک شدن بیضه منجر شود. توبول های تولید کننده اسپرم قسمت اعظم بیضه ها را تشکیل می دهند. در صورت آسیب دیدن این توبول ها، ممکن است بیضه کوچک تر و نرم تر شود.

در اثر واکنش سلول ها به افزایش فشار، ممکن است تغییراتی در هورمون ها اتفاق افتد و سطخ هورمون LH افزایش یابد. این هورمون هم در مردان و هم در زنان وجود دارد اما مقدار آن در زنان بیش تر است. همچنین، ممکن است در این وضعیت، سطح هورمون تستوسترون غیر عادی شده و یا عادی باقی بماند.

یک توضیح برای ابتلا به واریکوسل اختلال عملکرد دریچه های مجاری طناب اسپرم بر می باشد. این مجاری خون را به بیضه ها برده و از آن خارج می کنند.

دلیل رخداد این مشکل کاملا مشخص نیست اما شبیه به علت واریس پا می باشد. دریچه های یک طرفه در سیاهرگ ها باید همواره به خون اجازه دهند تا به سمت قلب حرکت کند. دریچه هایی که مشکل دارند می توانند جریان خون را مختل کنند. در این وضعیت، خون به جای داشتن حرکتی روان به سمت قلب درون این رگ ها تجمع می یابد.

این تجمع خون سبب اتساع یا بزرگ شدن سیاهرگ ها می شود. اختلال در جریان خون می تواند بیضه ها را مانند هر عضو دیگری از کارکرد مناسب خود بازدارد.

واریکوسل می تواند بر اساس موارد زیر طبقه بندی شود:

در این وضعیت، سیاهرگ بیضه از خون پر شده و سبب به وجود آمدن سطح ۱ واریکوسل می شود.

یک تجمع شدید خون سبب رسیدن آسیب به سیاهرگ بیضه و دیگر سیاهرگ ها شده که این آسیب سبب بزرگ تر شدن آن ها و ابتلا به واریکوسل سطح ۲ و ۳ می شود.

بیضه چپ احتمال بیش تری جهت ابتلا دارد. با این حال، در صورتی که حتی یک بیضه به واریکوسل دچار شود، این وضعیت می تواند تولید اسپرم در دو بیضه را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل خطر خاصی برای ابتلا به واریکوسل شناخته نشده است اما این بیماری معمولا بیش تر در دوران بلوغ رخ می دهد. در حالی که به نظر می رسد داشتن قدی بلند ابتلا به واریکوسل را افزایش می دهد، داشتن اضافه وزن ممکن است این خطر را کاهش دهد.

قبلا تصور بر این بود که در صورت بچه دار شدن یک مرد، او دیگر به ناباروری دچار نخواهد شد اما در سال ۱۹۹۳، محققان به این نتیجه رسیدند که این گفته احتمالا نادرست است. همچنین، آن ها بیان کردند که خطر ناباروری می تواند همراه با گذشت زمان افزایش یابد. در صورتی که یک مرد بالای ۴۰ سال به واریکوسل دچار شود، به احتمال زیاد علت آن ناشی از مسدود شدن یک سیاهرگ بزرگ تر در ناحیه شکمی می باشد. این انسداد می تواند در اثر یک تومور کلیوی ایجاد شده باشد.

رگ های ورم کرده واریکوسل معمولا در آزمایش های شخصی بر روی کیسه بیضه در حین یک ویزیت عادی پزشک مشخص می شوند. به خاطر شکل و شمایل و حسی که می دهند به آن ها کیسه ای از کرم ها می گویند.

متخصص اورولوژی معمولا در حالتی واریکوسل را بررسی می کنند که بیمار ایستاده باشد. ممکن است از شما بخواهند که نفسی عمیق بکشید، نفس خود را نگه داشته و یا آن را رها کنید تا اورولوژ بتواند به خوبی کیسه بیضه های شما را در حین این اعمال حس کند. به این تکنیک، مانور والزالوا نیز می گویند که به پزشک اورولوژ شما این اجازه را می دهد تا هر گونه رگ بزرگ شده را شناسایی کنند.

پزشک معالج شما ممکن است یک آزمایش سونوگرافی از کیسه بیضه ها را نیز تجویز کند. سونوگرافی از امواج صدا برای ساختن تصویری از آن چه در بدن شما وجود دارد استفاده می کند. نشانه های واریکوسل در تصاویر سونوگرافی همان رگ هایی هستند که بیش از ۳ میلی متر پهنا دارند و جریان خون در آن ها حین انجام مانور والزالوا برعکس است.

آزمایش سونوگرافی همچنین می تواند اندازه بیضه ها را نیز به خوبی نمایش دهد. نتایج آزمایش سونوگرافی واریکوسل برای درمان کردن نوجوانان بسیار کاربردی هستند. در صورتی که هیچ گونه مشکلی در حین انجام آزمایش بدنی حس نشد، نیازی به آزمایش سونوگرافی نخواهد بود.

معمولا واریکوسل در آقایان درمان نمی شود. درمان به آقایانی پیشنهاد می شود که مشکلات زیر را داشته باشند:

پسرهایی که دارای بیضه های چپ کوچکی هستند ریسک بیشتری برای داشتن مشکلات باروری در آینده و وقتی بزرگ می شوند خواهند داشت.
هیچ دارویی برای درمان کردن و یا جلوگیری از بروز واریکوسل وجود ندارد. اما مسکن های درد نظیر استومینوفن و یا ایبوپروفن می توانند در این زمینه کارساز باشند.

در صورت نیاز و تشخیص پزشک معالج، عمل جراحی اصلی ترین روش درمانی واریکوسل است. آمبولیزه کردن (مسدود کردن موقت رگ ها) یک روش پیشنهادی بدون نیاز به جراحی است و تهاجم کمی دارد.

سه روش جراحی واریکوسل برای این افراد موجود است:

این مورد از جراحی واریکوسل که تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش جراح از طریق کشاله ران یا در برخی موارد از طریق شکم یا بالای ران به ناحیه مورد نظر دسترسی پیدا خواهد کرد. جراحان با استفاده از سونوگرافی و میکروسکوپ های جراحی، سیاهرگ های مشکل دار را بسته و خون را به وسیله عروق سالم دیگر هدایت می کنند. درد پس از جراحی معمولا خفیف بوده و فرد می تواند پس از مدت کمی به فعالیت های عادی خود بازگردد.

در این جراحی، جراح برشی کوچک در ناحیه شکم ایجاد کرده و یک ابزار جراحی کوچک را به درون آن وارد می کند.

پروسه درمانی آمبولیزاسیون یا همان آمبولیزه کردن توسط یک رادیولوژیست انجام می شود. یک لوله مخصوص و باریک وارد رگ های بدن در ناحیه کشاله ران و یا گردن می شود. از یک دستگاه اشعه ایکس استفاده می شود تا با آن بتوان رگ های بزرگ شده پانپینیفورم پلکسوس مشاهده شوند.

سپس فنر ها و یا بالون ها در داخل این لوله باز می شوند تا رگ های مورد نظر مسدود شوند. این کار جریان خون در رگ های پامپینیفورم پلکسوس را مسدود می کند و واریکوسل فرد کوچک خواهد شد. آمبولیزه کردن پوستی معمولا به کمک بی هوشی عمومی فرد پیگیری می شود و تا چندین ساعت به طول می انجامد. از جمله برخی مشکلات این روش می توان به موارد زیر اشاره داشت:

از آن جایی که پزشکان جراح اخیرا استفاده از برش های کوچک تر بر روی پوست برای انجام عمل جراحی را آغاز کرده اند، مدت زمان بهبود و همچنین پایداری درد در هر دو روش عمل جراحی باز و یا لاپروسکوپی یکسان است. بروز مشکلات و عوارض جانبی پس از هر کدام از این دو روش جراحی بسیار نادر هستند. از جمله این مشکلات احتمالی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

یک احتمال بسیار کوچک وجود دارد که عمل جراحی نتواند مشکل را حل کند. در برخی موارد بسیار نادر، آسیب رسیدن به شریان بیضه ها می تواند منجر به از دست دادن بیضه شود. مشکل باز ماندن واریکوسل و یا بازگشت دوباره آن در کمتر از ۱ در ازای هر ۱۰ نفری که عمل را انجام می دهند رخ می دهد. ضریب وقوع دوباره واریکوسل و یا باز ماندن آن در کیسه بیضه در زمانی که عمل جراحی با ذره بین های پزشکی انجام می شود بسیار پایین است.در اکثر شرایط، افراد پس از دو روز می توانند با کمی درد به زندگی عادی و فعالیت های روزمره خود برسند.

ترومبوز وریدی کلیوی نیز می تواند به ندرت اتفاق افتد. این وضعیت می تواند کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به جراحی بیش تر باشد.

گاهی اوقات عروقی که برای انتقال خون انتخاب شده اند پس از جراحی متورم می شوند که در این صورت درمان های بیش تری ممکن است نیاز باشد.

حتما بخوانید

آیا شما نیز جز ۱۵ درصد از مردانی هستید که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده اند؟ در صورتی که دکتر شما جراحی واریکوسل را به شما پیشنهاد داده است حتما بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جراحی واریکوسل

اگر واریکوسلی دارید که ناراحتی کوچکی برایتان به وجود آورده است اما تاثیری بر باروری شما ندارد، می توانید گزینه های زیر را برای کم کردن درد و مشکلات در نظر داشته باشید:

در صورتی که وخامت واریکوسل به حدی نیست که نیازمند جراحی باشد، پوشیدن یک لباس زیر حمایت کننده می تواند به کاهش درد کمک کند. با این که روش های درمانی جایگزین متعددی برای درمان تعداد کم اسپرم ها وجود دارند اما بهترین راه مشورت با یک پزشک است.

دکتر ولی پور، جراح و متخصص کلیه و اورولوژی

دكتر رضا ولی پور، متولد سال ٦٠ ، رتبه كل ١٠٠ كنكور علوم تجربی سال ٧٨ و نفر اول كشوری امتحان پره انترنی (پیش كارورزی) درشهریور ماه سال ٨٤ می باشند.ایشان فارغ التحصیل رشته پزشكی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی تهران در سال ٨٦ و نفر اول كشوری بورد تخصصی ارولوژی در سال ٩١ می باشند. همچنین اینشان فلوشیپ فوق تخصصی اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی بوده و عضو هیأت علمی دانشگاه و استادیار دانشكده پزشكی هستند و داری بیش از ١٥ مقاله در مجلات لیرانی و بین المللی

مطلب قبلی

سندرم نفروتیک چیست؟

مطلب بعدی

موثر ترین روش درمان سرطان کلیه

برای بچه دار شدن به مراکز ناباروری جهت IVF مراجعه کنید 

برای بچه دار شدن به مراکز ناباروری جهت IVF مراجعه کنید 

ولش کن مشکلی نیست 

مراجعه حضوری داشته باشید 

سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین و آزمایش اسپرم 

مراجعه حضوری جهت معاینه واریکوسل داشته باشید تشخیص واریکوسل با معاینه است نه سونوگرافی 

سلکسیب ۲۰۰ مصرف کنید و به جراح اعصاب جهت بررسی دیسک کمر مراجعه کنید 

معاینه حضوری 

سونوگرافی رنگی از بیضه ها انجام بدین

سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات انجام بدین و کانال اینگوئینال دو طرف از جهت فتق و آزمایش اسپرم 

آلت تناسلی دفن شده چیست و چگونه درمان می شود؟

آزواسپرمی (اسپرم صفر) دلیل اصلی ناباروری در مردان

درمان آلت تناسلی پرده دار

آیا تفاوت اندازه بیضه ها عادی است؟

مطالب پر بازدید

زگیل های تناسلی خفیف تا چه مدت باقی می مانند؟


انواع پماد زگیل تناسلی


لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

جناب آقای دکتر رضا ولی پور متخصص جراح کلیه و مجاری ادراری هستند. ایشان علاوه بر تخصص در این زمینه دارای مدرک فلوشیپ در رشته آندیورولوژی هم می باشد.

آدرس : شهرک قدس (غرب) فاز ۶ ، انتهای بلوار ایوانک غربی
شنبه ، یکشنبه ، چهارشنبه : کلینیک قدس | ساعت ۱۸ تا ۱۹٫۳۰
شماره تماس جهت رزرو وقت : ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲مشاهده مطب بر روی نقشه

آخرین پست ها

عوارض شدید نوشیدنی های انرژی زا و کافئین بر کلیه ها


دیابت و تاثیر آن بر کلیه ها و مجاری ادراری

آیا انزال معکوس یا انزال رتروگراد باعث ناباروری می شود؟

آلت تناسلی دفن شده چیست و چگونه درمان می شود؟

ویزیت آنلاین

دکتر هوشنگ قوامی – متخصص کلیه و مجاری ادراری

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

فهرست موضوعات

چطور بفهمیم واریکوسل داریم

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

اینجانب دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان را در سال 63اخذ نموده ام و پس از گذراندن امتحان تخصصی و گرفتن دانشنامه از دانشگاه اصفهان شروع به کار کردم.

مطلب قبلی

درد کشاله ران را جدی بگیرید!

مطلب بعدی

قرص دفع سنگ کلیه رواتینکس (Rowatinex)

أزمايش اسپرم انجام شود اگر غير طبيعي بود بايد عمل كنيد و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد ده روز

أزمايش اسپرم اگر غير طبيعي باشد بايد عمل كنيد عمل بايد با ميكروسكوپ انجام شود

از سه ماه بعد از عمل اميد وار باشيد درد محل عمل تا شش ماه ممكن است باشد

تا ٦ ماه بعد از عمل ممكن است درد وجود داشته باشيد و عود نمي كند

كوچك شدن بيضه ها درماني يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ٢٠ ميل كنيد ده بار نزديكي با قرصچطور بفهمیم واریکوسل داریم

هرگز عمل مناسب نيست

درمان جراحي است

روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

واريكوسل عمل شود و سه ماه بعد أزمايش تكرار شود

پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

از عمل واریکوسل چه انتظاری داشته باشیم؟

چگونه بیماری واریکوسل بر ناباروری تاثیر می گذارد؟

دکتر هوشنگ قوامی بورد تخصصی جراحی کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

آخرین مطالب


ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

احتمال بارداری بعد از عمل وازکتومی چقدر است؟


علت خارش و سوزش واژن چیست + علائم و درمان


احساس ادرار کاذب در زنان


ابعاد پروستات سالم چقدر است؟

مطالب بروزرسانی شده

ادرار اسیدی در بارداری نشانه چیست؟

دکتر برای درمان اختلال نعوظ (درمان ناتوانی جنسی مردان)

اورولوژی چیست و متخصص اورولوژی کیست؟

اورکیت يا عفونت بیضه چیست؟

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

واریکوسل (Varicocele) واژه ای است که به اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه ها دور طناب اسپرم بر اتلاق میشود به عبارت دیگر به واریکوز (واریس) سیاهرگهای داخل کیسه ی بیضه واریکوسل میگوییم.

واریکوسل هنگامی شکل میگیرد که دریچه های درون سیاهرگهایی که اطراف طناب بیضوی پیچ خورده اند، نتوانند جریان خون را به درستی بازگشت دهند. این مساله باعث میشود تا خون در ناحیه ی دریچه های لانه کبوتری عبور کرده و به عقب بازنگردد که نتیجه ی این عمل تورم و بزرگتر شدن سیاهرگها است. مشابه این موضوع در واریس (به خصوص در پاها) نیز مشاهده میشود.

چطور بفهمیم واریکوسل داریم

واریکوسل معمولا به آرامی تشدید شده و وسعت پیدا میکند و بیشتر در مردان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال رخ میدهد و عمدتا عروق بیضه ی چپ درگیر میشود. واقعه در افراد مسن تر ممکن است به دلیل تومورهای کلیوی، که باعث انسداد جریان خون سیاهرگی میشوند رخ دهد. به طور کلی واریکوسل در سمت چپ کیسه ی بیضه ( وریدهای بیضه ی چپ) بسیار شایعتر از سمت راست است.

علائم واریکوسل زیاد نیستند و شامل موارد زیر میباشند:

همچنین ممکن است علامت خاصی نیز مشاهده نشود.

گرید ۱ : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند گرید ۲ : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند گرید ۳ : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

اگر شما برای این بیماری نزد پزشک مراجعه کنید، پزشک احتیاج دارد تا ناحیه ی کشاله ران و بیضه ها را معاینه کند، در ملامسه ی کیسه ی بیضه، حالتی شبیه کیسه ای پر از کرم لمس میشود که به دلیل تورم و جداتر شدن رگها میباشد. با اینحال اگر در حال دراز کشیده باشید امکان دارد نتوانید چنین حالتی را تشخیص دهید. همچنین بیضه ای که در سمت واریکوسل قرار گرفته است کوچکتر از بیضه ی دیگر است.

با استفاده از نگهدارنده ها و یا پوشیدن لباس زیر مناسب (شرتی که تنگ نباشد) میتوان تا حدی از درد و ناآرامی کاست. در صورتی که با رعایت این شرایط درد کاسته نشود و یا علائم دیگری مشاهده شود باید درمانهای دیگری را مد نظر قرار داد.

به جراحی اصلاح کردن واریکوسل، واریکوسلکتومی (Varicocelectomy) گفته میشود و معمولا فرد در همان روز بعد از جراحی از بیمارستان ترخیص میشود. عمل واریکوسلکتومی در نیاز به بی حسی دارد و حتی میتوان آن را تحت بیهوشی عمومی انجام داد. اورولوژیست یا جراح برشی در قسمت تحتانی شکم ایجاد میکند و عروق سیاهرگی معیوب را میبندد. با اینکار خون فقط در عروق سالم و طبیعی جریان میابد. بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی کیسه یخی بر روی ناحیه قرار دهید تا میزان تورم کاهش پیدا کند.

تکنیک آمبولیزه کردن (مسدود کردن) واریکوسل، روش جایگزین جراحی است. این روش نیز نیاز به استراحت در بیمارستان ندارد و بیمار چند ساعت بعد از عمل، ترخیص میشود. برش ایجاد شده در این روش کوچکتر از روش جراحی است بنابراین بهبودی سریعتر حاصل میشود. حفره ی کوچکی توسط کاتتر در ناحیه گردن یا کشاله ایجاد میشود و کاتتر (لوله ی پلاستیکی) را وارد سیاهرگ میکنند.

با کمک و راهنمایی اشعه X کاتتر را وارد واریکوسل میکنند، سپس حلقه ی کوچکی از درون کاتتر عبور داده میشود و درون واریکوسل جاسازی میشود. با اینکار، سیاهرگهای معیوب مسدود شده و خون فقط از طریق سیاهرگهای سالم منتقل میشود. بعد از اتمام کار به شما توصیه میشود تا از کیسه یخ استفاده کنید و از حمایت کننده ی بیضه ها استفاده کنید.

واریکوسل عموما بدون عوارض است و نیازی به درمان ندارد. در صورت انجام جراحی میزان اسپرم شمارش شده افزایش میابد ولی این بدان معنی نیست که شانس بارور کردن در شما افزایش یافته است. در اکثر موارد، تحلیل بیضه ها اصلاح نمیشود مگر اینکه جراحی در مراحل ابتدایی و در دوران نوجوانی انجام شود.

مهمترین مشکلی که بواسطه ی واریکوسل ایجاد میشود عقیمی است. در صورت اقدام برای درمان، برحسب نوع واریکوسل و درمان انجام شده ممکن است موارد زیر حادث شوند:

برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و تشخیص سریع باید بیضه ها را به صورت منظم معاینه کنید (» نحوه انجام معاینه بیضه ها) و در صورتی که بر روی بیضه ها توده ی متورم و یا غیر طبیعی لمس کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

© از ۱۳۸۸، تمامی حقوق مادی و معنوی نزد سایت عصرعلم محفوظ می‌باشد.

کیسه ی بیضه، کیسه ای پوستی است که بیضه ها را درون خود نگه می دارد. این کیسه همچنین شامل سرخرگ ها و سیاهرگ هایی است که خون را به غدد تناسلی می رسانند. اختلال در عملکرد یک سیاهرگ درون کیسه ی بیضه می تواند منجر به واریکوسل شود. در واقع واریکوسل به معنی گشاد شدن سیاهرگ های درونی کیسه ی بیضه است که به آنها شبکه پیچکی نیز می گویند.

حتما ببینید

واریکوسل بیماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد.

این بیماری معمولا در سنین بلوغ اتفاق می افتد و احتمال بروز آن در بیضه چپ بیشتر است و این به دلیل یکسان نبودن آناتومی سمت راست و چپ بدن انسان است. به ندرت واریکوسل در هر دو بیضه رخ می دهد اما امکان آن صفر نیست. همچنین باید گفت همه ی انواع واریکوسل ها نمی توانند بر تولید اسپرم تاثیر گذارند.چطور بفهمیم واریکوسل داریم

 

 

واریکوسل  تنها در کیسه ی بیضه رخ می دهد و بسیار شبیه به واریس پا می باشد. این مشکل می تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد می تواند باعث ناباروری مردانه و کوچک شدن بیضه ها شود.

بسیاری از مردان نمی دانند که مبتلا به واریکوسل هستند زیرا اغلب هیچ علائمی ندارد. اما در حقیقت واریکوسل بسیار شایع بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به آن مبتلا هستند.

با اینکه بسیاری از بیماران مبتلا به واریکوسل هیچ نشانه ای ندارند اما در واقع این بیماران علائم مشترک بسیاری دارند که اغلب به آن بی توجه هستند. برخی از این علائم عبارت است از:

دستگاه تولید مثلی مردانه، طناب منوی یا اسپرماتیک(spermatic cord)، خون را به درون و بیرون بیضه منتقل می کند. با اینکه هنوز مشخص نیست که علت اصلی واریکوسل چیست، اما بسیاری از متخصصین معتقدند که واریکوسل زمانی شکل می گیرد که دریچه های رگ های درون طناب اسپرماتیک، مانع از جریان صحیح خون می شوند. در نتیجه رگ ها برای جبران این مشکل، گشاد می شوند. گشاد شدن رگ ها می تواند به بیضه ها آسیب بزند و باعث سخت شدن باروری مردان شود.

این بیماری زمانی می تواند خطرناک باشد و نیاز به درمان قطعی داشته باشد که مشکلات زیر را ایجاد کند:

مطالعات نشان می دهد که درصد ناباروری در مردان مبتلا به واریکوسل نسبت به مردانی که واریکوسل ندارند، بسیار بالاتر است. البته هنوز دلیل آن به درستی مشخص نیست. اما نظریه ای در این باره وجود دارد که علت را بالا رفتن دمای کیسه ی بیضه به علت تجمع خون، بیان می کند که می تواند منجر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها و در نهایت ناباروری شود. حتی اگر یکی از بیضه ها مبتلا به واریکوسل باشد، ممکن است به دلیل تجمع خون در رگ های گشاد شده، دمای هر دو بیضه افزایش پیدا کند.

تحقیقات نشان می دهد که ۲۵ درصد مردانی که در آزمایشات اسپرمی شان، مشکلی دیده می شود، واریکوسل دارند و با درمان آن، کیفیت اسپرم هایشان نیز بهبود پیدا می کند. به خاطر داشته باشید که تمام مردان مبتلا به واریکوسل نابارور نیستند و می توانند صاحب فرزند شوند.

امروزه توصیه شده است که واریکوسل تنها زمانی نیاز به درمان دارد که ویژگی های زیر را داشته باشد.

در صورتی که نوجوانی به یک واریکوسل بزرگ مبتلا شود، ممکن است بیضه های او به اندازه ی کافی رشد نکنند. در این مواقع ممکن است پزشک صلاح ببیند که بیضه ها سالیانه اندازه گیری شوند. با این حال بیضه ها ممکن است برای همیشه از حالت طبیعی خود کوچک تر بمانند که این نیز می تواند یکی از دلایل ناباروری باشد.

ابتلای ناگهانی به واریکوسل می تواند از علائم گرفتگی یکی از رگ های بزرگ شکمی باشد. این حالت تنها در مردان بالای ۴۰ سال اتفاق می افتد که البته بسیار نادر است.

ممکن است واریکوسل اصلا نیاز به درمان نداشته باشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل می توانند بدون هیچ درمانی صاحب فرزند شوند. با این حال اگر واریکوسل موجب درد، خشکی پوست بیضه و ناباروری شود و یا فرد به دنبال روش های کمکی باروری باشد، باید جراحی شود.

جراحی واریکوسل عبارت است از بستن رگ مشکل دار و به جریان انداختن خون در رگ های سالم دیگر. در صورتی که فرد نابارور باشد، جراحی می تواند باعث بهبود کیفیت اسپرم ها یا درمان ناباروری فرد شود.

نشانه های واریکوسل جدی در نوجوانان شامل خشکی پوست بیضه، درد یا نتایج غیر طبیعی آزمایش منی می باشد. به طور کلی درمان واریکوسل باعث بهبود ویژگی های اسپرم می شود اما هنوز مشخص نیست که عدم درمان واریکوسل می تواند منجر به بدتر شدن کیفیت اسپرم شود یا خیر.

جراحی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد مانند:

برای درمان واریکوسل به سه روش می توان جراحی را انجام داد:

عمل باز واریکوسلکتومی تحت بیهوشی یا بیحسی موضعی صورت می گیرد. جراح از طریق کشاله ران و یا در برخی موارد نادر، از شکم به محل واریکوسل دسترسی پیدا می کند. با استفاده از فراصوت (اولتراساوند) و میکروسکوپ های جراحی، رگ مشکل دار بسته می شود و جریان خون از طریق بقیه رگ های سالم به جریان در می آید. پس از جراحی، بیمار درد بسیار کمی حس می کند و می تواند به زودی فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد.

در این روش جراح برش کوچکی در شکم ایجاد می کند و از طریق آن سوراخ، ابزار کوچکی به درون بدن وارد می کند که به بستن رگ می پردازد.

 

متخصص رادیولوژی یک لوله یا سوند را از گردن یا کشاله ی ران به درون بدن وارد می کند. وسایل جراحی از لوله عبور می کنند و جراح از فنر ها و مواد شیمیایی به منظور زخم کردن و در نهایت بستن رگ مورد نظر استفاده می کند. این نوع جراحی حداقل تهاجمی بوده و می تواند سرپایی انجام شود. دوره ی بهبود این نوع جراحی نیز بسیار کوتاه است.

پس از جراحی بیمار ممکن است به مدت ۳ تا ۶ هفته در کشاله ران احساس درد کند. همچنین کیسه ی بیضه و کشاله ران فرد ممکن است متورم و کبود شود که این حالت با گذشت ۳ تا ۴ هفته از بین خواهد رفت.

احتمالا بیمار می تواند پس از ۲ تا ۳ روز پس از جراحی لاپاراسکوپی سرکار خود برگردد که البته این نیز بستگی به شغل وی دارد. اگر شغل بیمار شامل فعالیت های شدید یا بلند کردن وسایل سنگین باشد، باید حداقل یک هفته از انجام آن خودداری کند. اگر جراحی باز انجام داده اید بازگشت به برنامه روزانه و کارتان ممکن است زمان بیشتری ببرد.

بهتر است تا ۲ هفته پس از جراحی از شورت های محافظ که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید.

 

ویکی‌ پدیا ، دانشنامه آزاد

30.12 · چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟ درد بیضه; پر شدگی رگ های آویزان کننده بیضه; احساس کیسه کرم در بالای بیضه; بی علامتی کامل می تواند از نشانه های واریکوسل باشد. مانور والسالوا واریکوسل چیست؟4,3/5(133)

19.1 · اما واریکوسل در یک بیضه بر تولید اسپرم در هر دو بیضه تاثیر می گذارد. در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین احتمال بروز بیماری واریکوسل وجود دارد. از کجا بفهمیم واریکوسل داریم؟5/5(4)

چطور بفهمیم واریکوسل داریم

از کجا بفهمیم واریکوسل داریم. کلیه و مجاری ادراری تناسلی. تشخیص بیماری واریکوسل در حین ارزیابی ناباروری 30 دی 1395. حدود یک ششم مردان واریکوسل دارند.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟ [9 نشانه] وقتی خون در گروهی از سیاهرگ‌های بزرگ‌شده کیسه بیضه تجمع یابد، فرد دچار «واریکوسل» شده است.

از کجا بدانیم واریکوسل داریم یا وقتی مکانیسم واریکوسل را بفهمیم متوجه می شویم که تنها روش درمان واریکوسل گرید 2 و گرید 3 فقط و فقط جراحی و بستن رگ های خراب و گشاد شده چگونه آزمایش ادرار

واریکوسل (Varicocele واریکوسل چیست و درجات آن چگونه تعیین سلام.من ٣٣سالمه.قصد بچه دار شدن داریم.آزمایش اسپرم که دادم ٩٠درصد آزمایشم خوب بود.فقط گفت که اسپرم هات مرده.دکتر گفت واریکوسل درجه٢

Jul 23, 2020 . انواع درجه و علائم واریکوسل چه هستند؟ واریکوسل خفیف یا گرید 3 یعنی چه و چه عوارضی دارد؟ درمان قطعی واریس رگ های بیضه چیست؟ انواع درجه و علائم واریکوسل . جراحی های واریکوسل چگونه .

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟ [9 نشانه] وقتی خون در گروهی از سیاهرگ‌های بزرگ‌شده کیسه بیضه تجمع یابد، فرد دچار «واریکوسل» شده است.

چگونه بفهمیم به موس پد نیاز داریم کامپیوترهای اطراف ما در 30 سال گذشته همواره دارای ماوس بوده اند و ماوس ها نیز دارای ماوس پد هستند.

واریکوسل: حدود 10% مردان جوان را مبتلا میکند.زمینه اکتسابی نداره و مادرزادی و ژنتیکی هست. بیشتر در سمت چپ دیده میشه.در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند ممکنه دردناک شود.بروز ناگهانی واریکوسل در یک مرد مسن نشانه سرطان کلیه

چگونه بفهمیم مشخصات قطعات کامپیوترمان چیست؟ (سریع‌ترین و کامل‌ترین راه) این آموزش مربوط است به موضوع آموزش سخت افزار (Hardware)‏ که توسط Hamid در تاریخ: Friday, 2009 March 06 ارسال شده است.

چگونه بفهمیم تخمک چطور بفهمیم تخمک گذاری داریم و خسته نباشید من همسرم مشکل اسپرم داره نزدیک به دوسال قبل هم عمل واریکوسل دو طرفه انجام داده بدون هیچ جلوگیری باردار نشدم چقدر طول میکشد

چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟ ۱) به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟ در حالت کم خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب های شما، کمرنگ موضوع 14139

چطور بفهمیم که واقعا سرطان بیضه داریم؟ توسط دکتر رضا ولی پور آخرین بروزرسانی آبان 3, 1399 هورمون های جنسی مردانه و اسپرم در بیضه تولید می شوند.

دلایل موثر نازایی , از کار افتادن زودرس در تخمدان ها هم یکی دیگر از عوامل خطر نازایی است که به صورت ژنتیکی منتقل می شود.و

14.12.2013 · چطوری خودمان سرطان بیضه را تشخیص دهیم و از ناباروری جلوگیری کنیم,: چک کردن بیضه ها به عنوان وسیله ای برای تشخیص زود هنگام سرطان بیضه و شرایط غیر سرطانی که ممکن است بیضه ها را تح

سرطان بيضه شایعترین بدخيمي مردان میانسال مي باشد.اين سرطان يک درصد انواع سرطان هاي آقايان را تشکيل مي دهد، لذا بسياري از افراد غير پزشک با آن آشنايي ندارند.

چگونه در زمان پریود ساله ازدواج کردیم پنج سالم اقدام میکنیم دو ماه هست فهمیدیم شوهرم واریکوسل داره عمل کرد بعد دوماه عمل کردنش رفتیم پیش دکتر گفتم اسپرمش از دو میلیون شده شش میلیون

پاسخ:بعید است این اتفاق (عقیم شدن و نازایی) برای شما افتاده باشد. البته از جمله آسیب‌های خوارضایی، نقص در شکل ظاهری سلول‌های جنسی است که با ترک این عادت ناپسند، خیلی زود از میان خواهد رفت. امکان نعوظ (بلند و محکم شدن آلت

چگونه بفهمیم دختری دوستمان دارد؟ روزانه کرونا در کشور به ۴۳۴ نفر رسید/ آذرماه سختی پیش رو داریم . قرارداد یورویی استقلال با بازیکن پرسپولیسی/عکس

چطور بفهمیم واریکوسل داریم
چطور بفهمیم واریکوسل داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *