چطور به بلغم غلبه کنیم

 
helpkade
چطور به بلغم غلبه کنیم
چطور به بلغم غلبه کنیم

بلغم یکی از خلط های چهارگانه( اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است و به علت سبک زندگی غلط و مصرف غذاهای سرد این خلط در بدن افزایش می یابد. غلبه بلغم مشکلی مزاجی شایعی است که متأسفانه در بیشتر افراد وجود دارد. اگر دارای اندامی لاغر اما شکم بزرگی هستید شما دچار غلبه بلغم می باشید . با این بخش از بهداشت و سلامت نمناک همراه باشید تا بدانید بلغم چیست و راه درمان آن چگونه است.

در بدن همه ما 4 خلط (دم، صفرا، بلغم و سودا) وجود دارد. مزاج بلغم، سرد و مرطوب است. با افزایش بلغم رطوبت و سردی افزایش می یابد و حجم به وجود می آید . این خلط سنگین است و تمایل به ته نشین شدن دارد بنابراین افراد بلغمی مزاج چاق و اندامی گلابی شکل دارند و یا دارای شکم هستند.

یک فرد یا ذاتا بلغمی بوده ویا به علت سبک زندگی غلط دچار غلبه بلغم می شود. در هر دو حالت فرد دچار غلبه بلغم باید بلغم اضافه و تجمع یافته در بدن را خارج کند و سبک زندگی مناسب را بیاموزد و غذاهایی را میل کند تا بدن از حالت بلغمی خارج شود.

چطور به بلغم غلبه کنیم

7 جلسه بادکش برای فرد بلغمی مزاج لازم است تا بلغم او دفع و خونش زیاد شود.

در ناحیه ای که بلغم تجمع پیدا کرده روغن های گرم بمالیم تا این بلغم به اصطلاح پخته و تبدیل به خون شود. بهتر است به مدت 40 شب به سر خود روغن سیاهدانه بمالید .

اگر بلغمی مزاج هستید غذاهایی مانند لبنیات، سرکه، ترشی و لیته، شور، سیب زمینی، عدس، قارچ، چای، قهوه، نسکافه، میوه ترش و نرسیده، نارنگی، کیوی، خیار پوست کنده، لیمو شیرین، سوپ جو با زنجبیل روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج، سوسیس و کالباس نخورید .

در مطالب قبلی بهداشت و سلامت نمناک گفتیم که گوشت گاو و گوساله، گوشت سفید( برای رماتیسمی ها بد بوده و درد را زیاد می کند) برای افراد بلغمی مزاج مضر و این افراد باید به جای این نوع گوشت ها ، گوشت( شتر، گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک) مصرف نمایند.

ادویه جات( هل – دارچین – زنجبیل – زیره- زعفران – زنیان- سیر- موسیر – خردل) برای دفع بلغم مفیدند.

سبزیجات( کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه) کلم و دیگر مواد غذایی مانند مارچوبه، نخود، گردو هندی، قدومه شیرازی، کدو حلوایی، لیمو ترش، گندم برای افراد بلغمی مفید هستند.

به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش , دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنید.

بذرهای ملین شامل تخم ریحان، تخم شربتی، قدومه شیرازی، خاکشیر و بارهنگ نیز می توان استفاده نمایید.

زمستان فصل غلبه بلغم است پس در زمستان مواد غذایی سرد مانند سالاد کاهو، الویه و ماست مصرف نکنید و همراه غذا ادویه جات، زعفران و یا سرکه شیره استفاده کنید. افراط در استفاده سردی ها موجب چاقی، کند ذهنی و کاهش اعتماد به نفس و ترس میشود. در صورت استفاده از ماست از مصلح مزاجی آن مانند پونه, نعناع, آویشن, زیره، زنیان و… استفاده شود.

زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهی، سالاد الویه و ماکارونی سبب ایجاد بلغم می شوند پس این نوع غذاها را با ادویه جاتی مانند فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن یا زعفران استفاده نمایید.

آرام غذا بخورید زیرا تند غذا خوردن موجب تولید بلغم و سودای زیان آور میشود.

امام صادق ع می فرماید:سه کف سویق خشک، به صورت ناشتا، بلغم و مره(غلبه صفراء و سودا) را از ریشه خشک میکند طوریکه که انگار اصلا نبود.( الکافی 6:ص 306 ح 8)

بعد از خوردن غذا نخوابید زیرا خوابیدن بعد از غذا و به خصوص بعد از خوردن وعده ناهار باعث افزایش بلغم میشود.

افراد بلغمی مزاج بهتر است موقع خواب یک قاشق غذاخوری عسل بخورند.

تحرک داشته باشید و روزانه ورزش کنید و یک روز در میان به حمام بروید.

به مدت یک هفته روزانه 14 عدد پسته بخورید و 5 وعده در هفته را ارده و شیره انگور مصرف نمایید.

نقل طبرسی از امام صادق ع درباره درمان بلغم :4 چیز نفع دارند اما ضرر ندارند. آویشن و نمک زمانیکه باهم جمع (استفاده) میشوند، و زنیان و مغز گردویی که باهم استفاده شوند. آویشن و نمک بادها را طرد میکنند یعنی دردها را از قلب طرد کرده و سُدد را باز میکنند بلغم را میسوزانند.(مکارم الأخلاق:191)

امام رضا (ع) در رساله ذهبیه میفرمایند:

کسی که بخواهد بلغم از بدنش خارج شود باید هر روز ناشتا در صبح یک مثقال از طریفل زرد استفاده کند.(الرساله الذهبیه :42)

وقتی مسواک میزند، بلغم نازل میشود و سبب میشود که بینایی جلا یابد و اگر سرمه بکشد بلغم از بین میرود و موجب خوشبو شدن دهان میشود.(مکارم الاخلاق:47)

رسول اکرم ص میفرمایند:

( آب فاتر، کبد و معده را پاکسازی میکند؛ همچنین بوی بد بدن و دهان را نیز برطرف مینماید. دندان های آسیاب را تقویت نموده و بینایی را جلا میبخشد. گناهان را غسل میدهد چه غسل دادنی. عروق به هیجان آمده و مره غلبه کرده را ساکن میکند. بلغم را قطع مینماید، حرارت معده را خاموش میکند و میگرن را میبرد. (الکافی4:153 ح 4)

(بهترین خرما، خرمای برنی است که درد و مرض را برده و هیچ گونه عوارضی ندارد. خستگی را از بین میبرد و ضرری برایش نیست. بلغم را از بین میبرد؛ و البته باهر خرمایی که میخورد حسنه و ثوابی نوشته میشود (الکافی 6:345 ح 5)

زمانیکه شکر نیشکر را دو مرتبه صاف کنند، به طبرزد تبدیل میشود. شکر طبرزد چون نبات کلوخی شکل است و احتمالا به همین دلیل که میبایست با چیزی چون قندشکن آن را شکست، به این نوع شکر، طبرزد گویند.امام رضا ع میفرمایند:شکر طبرزد، بلغم را میخورد، آنهم چه خوردنی.(الکافی 6:333 ح 4) 

تغییر حالت روز و شب

امیر رضا جلالی کامل

2015-10-07
اخلاط چهارگانه و تشخیص مزاج, طب سنتی و مکمل

۱۲۰ دیدگاه
895,972 بازدید

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

برای حفظ سلامتی باید در بدن اخلاط را به تعادل نگه داشت، یعنی برای نگهداری آنها باید اخلاط (صفرا، سودا، بلغم ، دم) را در حالت تعادل نگاه داشت.

برای تقویت هر کدام لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند. از این رو به این کار (تقویت به عین) می گویند.

چطور به بلغم غلبه کنیم

هر گاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری می شود. برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی باید از ضد آن استفاده کرد.

مثلا برای کاهش حرارت (صفرا) باید رطوبت را افزایش داد (از صفرا زدا بهره گرفت) و برای کاهش سردی و خشکی باید از حرارت و رطوبت استفاده کرد ( سودا زدا).
از این رو به این قاعده درمان به ضد و تقویت به عین می گویند.

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات و خوردن ترشی جات و مصرف غذاهای سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذاهای گرمی بخش مانند : ارده , عسل , شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده نمایند.

همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش، دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند: هل، دارچین و زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند.

روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند و یک روز در میان به حمام بروند.

گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند.

از ادویجاتی مانند هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و سفید، دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه ترخون، تره و شوید نیز کنار غذاها حتما استفاده کنند.

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و … بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

ترشی جات، سرکه، شوری، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه های گازدار، قهوه، نسکافه، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریز شده، کدو خورشتی، غذاهای فریز شده، آش رشته، ماکارونی، پفک، ادامس، بیسکویت و چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد.

بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف تر می شود و در نتیجه بدن ادمی در مقابل انواع پارازیت ها آسیب پذیر تر می شود.

در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل می شود که در اصطلاح پزشکی ان را اتوایمیون می نامند بهترین درمان برای بیمارن بلغمی پرهیز از غذاهای نام برده شده و اصلاح مزاج می باشد.

با رعایت مسائل فوق به زودی طبع آنان اصلاح و از کسالت و بیماری نجات خواهند یافت. چنین اشخاصی حتی می توانند از مواد بلغم زا که برایشان مضر است میل کنند! ولی با کمی تغییر، تبدیل یا همراهی مصلح آن.

مثلا خوردن آب یخ برای این افراد بسیار مضر است و کبد چرب ایجاد می کند لذا بهتر است که همواره از آب ولرم و یا حتی آب جوش کمی سرد شده میل نمایند.

یا اینکه هنگام استفاده از ماست که مقادیر کم ان بلغم زا و مقادیر زیادش سودا زاست، بهترین کار آن است که از مصلح مزاجی ماست مثل پونه، نعناع، آویشن، زیره و … و یا حتی از مصلح تخصصی ماست یعنی زنیان استفاده شود.

پس در مجموع بهترین کار آن است که شما از خوردن مولد تولید کننده بلغم (مثل ماست، دوغ، شیر، سر شیر، خامه، آب یخ دار، شیرینی، مرکبات، جو، آب دم کرده جو و … ) یا به کلی صرف نظر کنید که این امکان تقریبا وجود ندارد و یا اینکه حتی الامکان این گونه مواد را کمتر خورده و هر بار همراه با مصلح ان میل شود (مصلح ماده ایست خوراکی یا غیر خوراکی که از آن به منظور مرتفع کردن عوارض سایر مواد مصرف شده استفاده می شود)

اگر سوالی درباره مشکلات بلغمی داشته و مایل به اصلاح مزاج هستید میتوانید با این پزشک در ارتباط باشید و بدون نیاز به مراجعه حضوری دوره درمان خود را شروع کنید.

برچسباخلاط چهارگانه

3 روز پیش

2020-11-05

2020-09-05

تقویم حجامت ۹۹ : تقویم حجامت ۹۹ در دو عکس و به صورت شش ماهه …

سلام
من موندم چیکار کنم خونه ما پدرسالاریه نمیزاره بخاری روشن کتیم من همش زیر پتو ام تا یه وقت سرما نخورم تازه در حیاط رو هم باز میکنه دمایخونمون با بیرون فرقی نداره
چیکار کنم مث خودش گرماییشم
ظلمه ظلم

شما اصفهان زندگی نمیکنی احیانا شبیه بابا منه😂😂

سلام شما از گرامیجات استفاده کنید مثل بو مادران مثل زنجبیل مثل دارچین مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز علاوه بر این مسایل شما باید پیش دکتر داخلی برید و بکوبید براتون آزمایش عفونت دستگاه گوارش و انگل شناسی بنویسد

ازدواج کن هرچه زودتر

سلام
خانمی هستم ۳۴ساله، موقع عصبی بودن اشتها به خوردن در من زیاد است،خیلی زود خسته میشم،کف پاهام بعضی مواقع سوزش داره،زیرشکمم حالت افتاده داره که هر کاری کردم نتونستم آبش کنم،تازگی صورتم جوش میزنه که من رو خیلی اذیت میکنه،پشت کتف طرف چپم خیلی خارش شدید داره که به متخصص قلب مراجعه کردم گفت ایراد از قلبت نیست،نسبت توده بدنم به قدم چاقتره (قدم تقریبا۱۵۶سانت و وزنم۸۵کیلو)که باعث درد پاهام فکر کنم همین مورد باشه.
لطفاً راهنمایی فرمایید.

سلام
در اولین مرحله و برای آماده سازی بدن، دو نکته بسیار مهم برای شما وجود داره:
سعی کنید همیشه روزی یکبار دفع کامل مدفوع داشته باشید.
مصرف روغن های نباتی مایع و جامد بازاری رو کنار بگذارید تا کبدتون بتونه نفس راحتی بکشه! الان به شدت دچار فشار هست.
اگر واقعا مصمم به درمان هستید، مشکلاتی که دارید با این پزشک در میون بذارید، تا کارهایی که باید انجام بدید رو بهتون بگن.
موفق باشید

سلام من زن ۳۸ساله باقد۱۵۶ووزن۷۰بشدت شبها خلط دارم که زیاد غلیظ نیست اسید معده دارم که با دارو چند وقت کنترل کردم تا حدی نفخ واروق زیاد دارم قرص فاموتیدین مصرف میکنم

سلام
فاکتورهای زیادی هستند که باید بررسی بشه
برای شروع سعی کنید مشکل یبوست رو درمان کنید و حداقل روزی یک بار دفع کامل داشته باشید.
نتیجه رو اعلام کنید

سلام.
مرد ۴۰ ساله متاهل هستم.
قد ۱۸۳ وزن ۷۴
خلط گلوی دارم سالهاست.
بینی م همیشه پره و تند تند باید فین کنم و تمیزش کنم.
از ۱۶ سالگی موهام شروع کرده به سفید شدن.
از ۲۵ سالگی ریزش شدید مو دارم(سرم دیگه داره خالی میشه).
حدود ۱۰ ساله که خارش شدید پوستی تو ناحیه زیر بیضه تا مقعد دارم.
نفخ شدید دارم.
رگهای روی پاهام خیلی پرحجم و بزرگ شدن(حدود ۵ ساله) و مویرگهای اطراف مچ پاهام پررنگ شدن.

پارسال طب اسلامی ویزیت شدم و گفتن مزاج صفراوی بلغمی دارم.

ممنون میشم برای ایجاد تعادل در مزاج و رفع موارد بالا،راهنماییم کنید.

سلام
توصیه میکنم برای اینکه نیاز به مراجعه به جاهای مختلف نداشته باشید یکبار برای همیشه با این پزشک مشاوره انجام بدید.
مشکلات شما در یک دوره سه تا چهار ماهه به شرط اهمیت دادن به مواردی که پزشک بهتون میگه درمان خواهد شد.
موفق باشید

کدوم دکتر لطفا اسم دکتر را بگید ممنونم

اینجا کلیک کنید

چطور به بلغم غلبه کنیم

درود فراوان
متشکرم بابت مقالتون خیلی عالی و مفید بود
اگر امانش هست من مزاحم بلغم هستش
مرتب خلط دارم و باعث شده زود خسته شوم خوابم زیاد شده
عصبی و حالات افسردگی گرفتم
موهای سرم در حال سفید شدن هستش
یعنی با رعایت این موارد غذایی مشکل منم حل میشود و تا چه مدت باید رعایت کنم.

سلام و ممنون از توجهتون
علائم ظاهری که در شخص بروز میکنه علائم غالب هستند، برای تشخیص دقیق علت بیماری و از بین بردن اونها توصیه میکنم مشکلاتی دارید رو با این پزشک در میون بذارید تا وضعیت مزاجیتون مشخص بشه. بعد کاملا راهنماییتون خواهند کرد که چه غذاها و داروهایی استفاده کنید تا مشکلات برطرف بشه.
با آرزوی سلامتی و موفقیت

سلام من ۴۲سالمه سن ۱۶۵قد و ۹۴وزن دارم یبوست، میوم دارم دوبار عمل شدم همش خسته ، سردرد و کسل هستم دیسک کمر، ارتروز دارم، ریزش موی شدید همش بدن و زیر شکمم یخ کرده و سرده، بیشتر غذا با طبع گرم می خورم، و به مصلح غذاها توجه دارم و استفاده میکنم ولی باز با این مشکلات درگیرم، ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
مشکلاتی که شما فرمودید دو راه درمان داره
درمان موقت اما با نتیجه سریع
درمان دائم اما نیازمند به یک دوره سه یا چهار ماهه
مایل به کدوم روش درمان هستید؟

توضیحات کامل و جامع. ممنون و سپاس.

ممنون از نظر لطفتون

سلام برا بلغمی ها دارو گیاهی خاصی هست

سلام
بله

سلام من ۳۰سالمه قدم۱۶۰وزنم۸۹است دور کمر چاقوسردتر از همه جا،زیاد می خورم،زیاد می خوابم،کسل وتنبل هستم،طبم چیه ،چه کنم

سلام برای تشخیص مزاج میتونید از سرویس چکاپ آنلاین ایزو ویزیت استفاده کنید.
موفق باشید

سلام ۲۳سالمه قد۱۶۳وزن۵۹ خیلی کسلم اصلا حالو حوصله ندارم
یکمم شکم دارم میخام اب بشه چیکارکنم

سلام وقت بخیر لطفا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم چی بخورم تا خوب بشم من همش ته گلوم خلط دارم صورتم هم جوش زیر پوستی دارم برام عذاب آور شده یبوست هم دارم البته ترشی میخورم جوش‌های زیر پوستیم بیشتر میشه روی گونه هام هم کم ونک قهوه ای ظاهر شده پوستم گندمی هستش

سلام
وقت بخیر
مصرف روغن های نباتی مایع و جامد رو قطع کنید و جایگزین اونها از روغن های سالم مانند روغن کنجد و زیتون استفاده کنید.
استفاده از بخور اکالیپتوس براتون بسیار مناسبه.
برای شروع درمان طبیعی یک شرح حال از بیماری و مشکلاتی که دارید با این پزشک در میون بذارید تا کاملا راهنماییتون کنن.
موفق باشید

سلام ،تحقیقاتی ک کردم و شنیدم بلغمی هستم،بدنم و شکمم وپشتم همیشه سرده،یبوست شدید دارم،ریزش مودارم،شکمم بزرگ شده،بیشتر وقتا کسلم و خوابم میاد،پشت کمرم همیشه سردشه،صورتم لک زده،سرم شوره داره سفید سفیدی من چکارکنم ممنون

سلام در این لینک یک شرح کامل از مشکلاتی که دارید به پزشک بدید تا به صورت کامل و با راهکارهای طبیعی درمان بشید.
با آرزوی سلامتی و موفقیت

سلام وقت بخیر ، من فکر میکنم بلغم شدید دارم چون خیلی پر خواب هستم و همش دلم میخواد بخوابم. آلرژی هم دارم ، یبوست ، بواسیر ، نفخ ، تنگی نفس، تپش قلب و استرس هم دارم البته قرص پروپرانول و کلونازپام استفاده میکنم. حافظه م خیلی ضعیف شده جوری که بعضی وقتها در لحظه حرفم را فراموش میکنم. ریزش مو هم دارم و بعضی وقتها شوره سر . عاشق خوردن شیرینی جات هستم مثل شکنجه ست برام اگر قرار باشه خوردن شیرینی و بستنی رو ترک کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه بر بلغم غلبه کنم . با تشکر

سلام وقت بخیر
تمام مشکلاتی که عنوان کردید در صورتی که توسط پزشک طب سنتی بررسی بشه با رعایت یک سری نکات غذایی در یک دوره درمانی سه ماهه کاملا از بین خواهد رفت. میتونید با خانم دکتر مریم رضایی در ارتباط باشید.

دقیقا مثل منی من بدنم هم سریع کبود میشه

سلام شما مشکوک به تیرویید کم کار هم هستید چون از طبع بلغم میاد یه ازمایش tsh بدین

منم دقیقا شرایط شما رو دارم اصن نمیدونم چیکار کنم کند ذهنی شدید دارم

عزیز شما که نباید اگه ده مورد هست ده موردش باشه که شما ۶ یا ۷ موردش که باشه بلغمی حتما نباید ۱۰تاش رو باشی

سلام وقتتون بخیر ببخشید به جز خوردن غذاهای گرم و پرهیز از سردیها… داروی هست که مصرف بشه در کنارش که سردی بدن کمتر بشه؟من دست و پای سردی دارم همیشه خستم و خواب آلوده و زیاد میخابم فراهم دیر هضم میشه اندارمم کشیده و بلند هست یه کم شکم دارم پوستم روشن و رنگ پریده هست در طول روزانه یه فعالیت غیراز فعالیت روزمره داشته باشم پشت گردنم درد میگیره و میسوزه زودتراز وقتش موهام سفید شده عضلات ظریفی دارم و شل هستن بالاتنم نسبت به پایین تنم چاقتر هست زود عصبانی میشم از کوره در میرم تازگیا خیلی چیزا رو یادم می‌ره از سرماهم بدم میاد یه سال پیش هم تپش قلب داشتم الان خداروشکر ندارم ناخنامم شکننده شدن ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام ببخشید دخالت میکنم ولی تست تیروئید دادید
چون علایم کم کاری دارید

با سلام حدودا باید چه مدت این موارد رو رعایت کنم که بلغم ازبین بره؟

با سلام
برای اصلاح مزاج خود میتونید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

مدت درمان بیماری بلغم چند مدت میباشد باتشکر

سلام دوستان من خیلی از بچگی به پیاز و سیر و فلفل و ماست و دوغ داشتم و هنوزم دارم اضافه وزن ام یه دوره داشتم، ولی الان نه
ولی وقتی ورزش می کنم با اون که کم می کنم ازهمه کندتر میدو ام
نوک انگشتام در فصل سرما یخ میشه میل به تغذیه های شور دارم ولی ترش نه
هر تغذیه شیرین ام دوست ندارم
ولی یبوست دارم

سلام. آیا طبع سر متفاوت هست؟ و اگر متفاوت هست چگونه متوجه بشویم؟

با سلام
برای این مورد می توانید از طریق سایت http://www.isovisit.com مشاوره داشته باشید.

درود فراوان
میخاستم بپرسم ممکنه آدمی باشه ک تو حد واسط این چهار طبع باشه . من الان خودم نمیدونم طبعم چیه .علائم همه رو باهم دارم . فک میکردم بلغمی باشم ک وختی ب خواب و اشتها میرسه نقض میشه این حالت. ولی اکثرا دردام رو حول همون محور بلغمی و مخصوصا همین کندذهنی و از یاد رفتن موضوعات الان خیلی اصطلاح ها بود میخاستم بنویسم همشون نوک زبوتمه یادم نمیاد . ی راه کار برا دونستن مزاج خودم میخاستم لطفا راهنمایی کنید بتونم ب یه نتیجه برسم ممنون .

برای مشاوره آنلاین میتونید به سایت http://www.isovisit.com مراجعه فرمائید.

با درود
من چهار نقطه از سرم را حجامت کردم
پیشانی ، ملاج نخست ، ملاج دوم و پشت سر و جلوی سر سودا زیاد بود و هرچه به پشت سر نزدیک میشد بلغم زیاد می شد
راهکاری دارید
آیا روغن مالی سر کاربرد دارد
سپاس

تمام این موارد رو دارم شکمم بزرگ سده و بی حواسی رنجم‌میده درد پا و ران پا و کمر و سرد و گرم شدن بدنم چه راهکاری وجود داره آیا شما درمان شدید یا نه

سلام و وقت بخیر ، من به شدت تبم سرد هستش به طوری که چای دارچین یا حتی یک دونه خرما میخورم سریع بدنم واکنش نشون میده شروع به خارش میکنه و گلو درد میگیرم، از طرفی دائما دل درد دارم (که منجر به اسهال قطره ای میشه )و حتی درد شدیدی در قفسه سینه و سمت چپ شکمم احساس میکنم ، یک سنگینی روی سینم هست احساس خستگی میکنم و هرچی بخوابم از خواب سیر نمیشم، تمرکز حواس ندارم و وقتی میخونم مطالعه کنم یا با رایانه کار کنم خیلی سریع خسته میشم، هیچگونه تحرکی ندارم قدم ۱۶۵ و وزنم هم حدود ۸۱ هستش.
ممنون میشم راهنماییم کنید

کی گفته اینو؟؟؟؟؟!!!!!!!!
با عقل من که جور درنمیاد!????

شما احتمالا طبعتون سرد نیست خرما و دارچین برای طبع سرد بسیار خوبه.یکی از دوستان من هم مثل شماست.شما آلرژی دارید به طب سنتی مراجعه کنید و غذاهای کارخونه و کنسروی و فست فود اصلا نخورید .

این چیزایی ک میگی یعنی طبعت گرمه،باید سردی بخوری

میشه لطفا بفرمایید با قرائت قرآن چطوری طبع انسان از سردی به گرمی میره ؟ بدون تغییر در نوع خورد و خوراک روزانه ؟ فقط قرآن بخونیم خودش درست میشه یعنی ؟

من خیلی افکار جنسی تحریک کننده شدید دارم که بیشتر موقعها باعث خو..دا..رضاییم ..این به خاطر چیه چطور و با چه غذاهایی میشه درمانش کرد؟ لطفا راهنماییم کنید

توکل بر خدا کنی
شما بهتر است استفاده از گوشی موبایل را برای خود محدود کنی،وخوراکی هایی که موجب تحریک میشوند راکنار بگذاری(ازجمله پیاز،سیر،گوجه و…)غذا های پرچرب اصلا مصرف نشود.درآخر هروعده غذایی قاشقی تخم کاهو میل کنید.در زمان های تحریک دست و صورت خود راباآب سرد بشویید(وضو باآب سرد) اندام ندام تناسلی خود را درهنگام تحریک باآب سرد بشویید.داخل حمام آب شستشو را بیش از۳۵درجه گرمتر نکنید(با آب داغ حمام نکنید)
غذای خودتون روکاهش بدید،ومتوجه باشید که با افزایش سن حدودا به۱۸یا۱۹سال که برسید اگر توصیه هارو عمل کنید قوه جنسی خودتون رو تحت فرمان خودت قرار میدی

حجامت کن . ورزش مداوم هم عالیه
خوردنی فقط کافور ه که هیج جا ندارن من خیلی دنبالش گشتم

سلام وقتتون بخیر باشه، غیر از عرایض دوستان، شما می تونید از سرکه انگور برای کاهش گناهان ناشی از شهوات جنسی استفاده کنید.

سلام.
ممنون از مطالبتون. می خواستم بدونم علت خواب بیش از اندازه من چی می تونه باشه. قد ۱۷۰ و وزن ۷۱ . احساس کرختی و ضعف در پا ها همیشه وجود داره. جدیدا همش حالت تهوع دارم. نسبت به بو ها فوق العاده حساس و قدرت تشخیص بالایی دارم. این خواب الودگی بیش از اندازه روی فعالیت های بدنی من تاثیر گذاشته و برای هیچ کاری تمرکز ندارم. حافظه ام هم بسیار کم شده است.هر کاری هم می کنم وزن کم کنم نمیشه حتی با ورزش. اگه لطف کنید کمکم کنید یه دنیا ممنون می شم.

شما سردی شدید دارید بهتره غذاهای سرد رو کمترکنیدوعی کنید روبه غذاهای گرم بیارید،صبح هاارده وشیره مصرف کنیدو…
برای اصلاعات بیشتر به پزشک طب سنتی مراجعه کنید،این فقط توصیه موقتی بودکه امکان رسیدن به نتیجه مطلوب رو هم داره

سلام
چند سالی بود که هرازگاهی معده ام یکجوری می شد. بصورت تجربی متوجه شده بودم که خوردن عسل و خرما و کشمش و … در کاهش حالاتم مفیده. در نهایت دوبار مخصوصا زمانی که مدتی در استرس کاری بودم و یک غذای سرد مثل ماهی و یا سالاد الویه خوردم، معده ام تاب نیاورد و غذا رو بالا آوردم و از فرداش اشتهام صفر می شد. به دکتر که رفتم برای دو هفته، هر صبح یک آنتی اسید پنتاپرازول ناشتا می نوشت که بعد ۱۰ روز تمام علائم موجودم از بین می رفت و خوب و خوب میشدم. علائم بصورت یکسری دردهای مبهم در معده و احساس کم اشتهای زیاد و یه جورایی احساس کرختی و بعضا بی قراری. یه حس های بد که حس انجام هیچ کاری رو نداشتم تا خوب بشم. حتی روزای اول نسبت به بوها هم احساس تهوع میکردم که اینا بعدا حذف میشد. تا اینکه این بار بعد خوردن سالاد الویه برای ناهار و شام اونم مفصل، شام استفراغ کردم و تصمیم گرفتم دکتر نرم و با داغ نبات خوددرمانی کنم. اشتها که نداشتم تا چهار پنج روز نتونستم تقریبا چیزی بخورم و یهو فردای پنج روز دیدم معدم میسوزه، رفلاکس میکنم و سوزش سردل ایجاد میکنه و شبها زود زود بیدارم میکنه و فقط باید معده ام پر باشه تا راحت باشم. خیلی ترسیده بودم. تا این سن تقریبا بیمار نشده بودم. دکتر رفتم و علائم رفلاکس و سوزش معده تا حد زیادی خوب شد اما حالات اسپاسم وار معده، بی اشتهایی و … یه جوری شدن همواره بود. رژیم های سختی گرفتم. پیش انواع دکترا رفتم و حتی آندوسکوپی هم کردم که وضعیت معده و اثنی عشر همش نرمال بود. نه زخمی و نه التهابی. فقط کمی رفلاکس و سرخ شدگی جزئی دهانه ی مری. پیش چند تا طب سنتی که رفتم، مزاجم رو صفراوی گفتن (گرچه کمی در خودم خصوصیات سوداوی میبینم) و گفتن معده ام سردی کرده و بلغم درگیرش کرده. بازم رژیم هایی دادن. تقریبا از پنج ماه پیش پنج الی شش کیلو وزن کم کردم که خیلی عصبیم کرده مخصوصا که بدن عضلانی دارم و براش زحمت کشیدم. دمنوش بارهنگ و عرق نعنا و عسل خیلی برام مفید واقع شد و هر روز سعی میکنم سیاه دانه، چای بابونه و گرمیجات بخورم. چهار روزی هم هستش که روزه میگیرم. اکثر اذیت هام بعد خوردن غذاست. معده ام سنگینی میکنه و آروغ که هی میزنم بهتر و بهتر میشه. یکی هم موقع هایی که صبح میشه. نمیزاره بیشتر از ساعت ۶:۳۰ بخوابم هی بیدارم میکنه و وقتی بیدار میشم مدتی طول میکشه تا خودمو پیدا کنم. از طرفی چون گرم و خشک هستم و ظاهرا معده ام سرد و تر شده باید گرمیجات خشک بخورم که خود اینا اشتها بر هستن. دلم سردیجات میخواد. نمیدونم دقیقا چم شده. قبل این اتفاق، ۲ ماه قبلشم معدم به هم ریخت اما با ۲ هفته آنتی اسید یهو کلا خوب شد اما بازم هرازگاهی اذیتم میکرد. احساس میکنم انگاری یه مرزی رو از سردی نباید رد میکردم ولی رد کردم. زندگیم قبلا خیلی روتین بود اما الان خیلی حساس شدم نسبت به خوراکی ها و حالات معده و روده هام. این حساسیت هم ناراحتم میکنه. روزه میگن برای تنظیم اخلاط چهارگانه خیلی خوبه. دست و پاهام خیلی گرمند. مدتی هم هستش که قاروقور شکمم رو میشنوم. میگم شاید بخاطر لاغر شدن دور شکمم هستش. در ضمن در تمام آزمایشات سونوگرافی، نوار قلبی، خون و ادرار همه چیزم نرمال بود جز آلکالین فسفات کبد که در اولین آزمایشم ۴۴۰ بود که بعد یه ماه که دوباره دادم ۴۰۳ بود که حداکثراش باید ۳۰۶ باشه ظاهرا. ببخشید که اینقدر طولانی شد. نمیدونم محصول مقطر گیاهی ضدبلغم شما برای من میتونه مفید باشه یا نه. روزه و حجامت چطور؟ ورزش بدنسازی و والیبال میرفتم، اینا چطور؟ مدتیست پیاده روی میکنم البته. شبها قبلا موقع خواب شیرعسل میخوردم که خیلی در خواب شبانم تاثیر داشت. هم گرسنگی بیدارم نمیکرد و هم شیر خواب آوره، بعد بیماریم گذاشتمش کنار. میتونم دوباره ادامه بدم؟؟؟ چقدر طول میکشه طبع معده ام درست بشه و درستش چیه واقعا؟؟؟ گرم و خشک یا معتدل؟؟؟ این سردی احساس میکنم کمی در روده هام هم هستش اما خوشبختانه یبوست ندارم. شاید بخاطر دمنوش بارهنگ و نعناست. البته مدت چهار سالی هم بود که تو یه منطقه ی سردسیر زندگی میکردم. تا سن ۲۶ سالگی هیچ بیماری و هیچ مشکلی در معده ام و هیچ جای دیگم نداشتم. لطفا راهنمایی بفرمایید

با سلام فکر میکنم بسیار آدم حساس و عصبیی باشین.به نظر من خیلی دنبال دوا درمان و بررسی جسمتون نباشید.سعی کنین آرامش داشته باشین و توجه تونو از وضعیت بدنی بردارین و روی آرامش روحی روانی خودتون کار کنین.چون ما اول روحی در یک بدن هستیم،نه جسمی دارای روح.پس اگه روان حالش خوب باشه جسمم ازش تبعیت میکنه.

سلام ب نظرم اگر کمی شل بگیرین درست میشه چ وضعشه،اینطوری ک شما نگرانی ادم سالمم مریض میکنه چ برسه ….

سلام
من مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک هستم
از تعریق زیاد بدن بخصوص کف دست و پا رنج میبرم
بینهایت خسته و خوابالوده ام و نمیتوانم به طور مناسب درسم را بخوانم
تمرکز ندارم
ریزش مو دارم
از درد شانه ها و کمر رنج میبرم
قد بلند لاغر و سفیدپوستم
میشه لطفا راهنماییم کنید

سلام
مشخصات من به شرح ذیل میباشد.
ممنون میشم بفرمایید چه نوع طبعی دارم؟
۱) اشتهای بسیار زیاد و همیشه گرسنه
۲) حدود ۳۰ کیلو اضافه وزن دارم
۳) تعریق زیاد علی الخصوص در قسمت سرو صورت
۴) ترشحات بینی زیاد. به طوریکه همیشه خلط پشت حلق دارم.
۵ ) افزایش ترشحات بینی بلافاصله با خوردن گرمیجات.
۶) علاقه و میل زیاد به خوردن شکلات و شیرینی جات
۷) میل زیاد به خوابیدن. به طوریکه ۱۳ الی ۱۴ ساعت باید در شبانه روز بخوابم. با این وجود بازم خسته ام.
۸) بی حوصلگی و کسالت زیاد
۹) خیلی زود خسته میشم
۱۰) کم انرژی و بیزار از هر گونه فعالیت فیزیکی
۱۱) علیرغم داشتن قاعدگی نامنظم, بدنم بسیار مستعد باروری هست.. به طوریکه طی ۱۰ سال اخیر سه بارداری پشت سر هم , هر یک به فاصله ۱/۵ سال از یکدیگر داشتم.
۱۲) با وجود مراقبت زیاد, با شیوع ویروس آنفولوآنزا, به جرات میتونم بگم جزو اولین نفراتی هستم که مبتلا به بیماری های واگیر دار میشم.
۱۳ ) علیرغم تقویت سیستم ایمنی با مصرف مکمل های گوناگون, اما سالی یک الی دو مرتبه تبخال گوشه لب میزنم

منم ۹۰% این علائمی رو گفتین دارم؛ البته من مجردم؛ شما متوجه شدین بلاخره طبعتون چیه و چیکار میتونین بکنین که بهتر بشین؟ اگه میتونین به منم کمک کنین لطفا دریغ نکنین

سلام
تو گوگل بنویس طبایع ،تست بده میفهمم مزاجت چیه

سلام.شما صد درصد دموی هستید و باید از خوردن غذا، میوه، ادویه و گیاهانی با طبع گرم و تر و حتی سرد و تر پرهیز کنید و بجاش غذاهایی با طبع سرد خشک مصرف کنید و اگر مصرف سردی اذییتون کرد حتما با مصلح مصرف کنید.سعی کنید شبها فقط ۷ ساعت بخوابید و خواب در طول روز اصلا برای شما مناسب نیست.حتما حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید.از محیطهای گرم و مرطوب یا شرجی دوری کنید.حمام با آب داغ نروید. ضمنا اگر همه ی پرهیزات مربوط به دموی ها را رعایت کنید حدود ۶ ماه زمان میبرد تا مزاجتان کمی معتدل شود.احتمالا کبد چرب هم داشته باشید.

سلام و خسته نباشید
من چند وقتی هست که بدنم میخاره و حرارت بدنم میاد بالا آیا طبع بدنم گرم شده؟

قابل توجه دوستانیکه لکه سفید( پیسی – برص ) دارن:

سلام علیکم

من امسال (اوایل سال ۹۶) لکه های سفید داشتم روی دستام. رفتم پزشک پوست
گفت که سیستم ایمنی بدنت ضعیف شده . یک قرص داد و یک پماددست ساز.
تا دو ماه دقیق مصرف کردم.
خوب نشده بود
رفتم پیش مشاورطب سنتی
گفت غلبه بلغم بر صفراست و =>
نبایدها:
گوشت گاو.گوساله.بز.عدس.لبنیات.ترشیجات.خیارشور.چای.قهوه
بایدها:
صبحانه= (شیره انگور ۵ قاشق مرباخوری + ۲قاشق مرباخوری حلوا ارده)
طی روز = ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز
طی روز=چنداستکان ترکیب (استوخودوس+سنبل الطیب+گل گاوزبان+کمی لیموخشک)
هر شب = ۵ انجیر در آب خیس شده
هرشب= غورت دادن ۱۰ تا ۱۲ دانه اسپند
یک ساعت بعد از شام = یک لیوان ترکیب (سرکه انگبین ۱/۳ لیوان + ۲/۳ آب)
صبح و شب = ترکیب دوسین = یک قاشق مرباخوری

* من این پرهیزات رو بلافاصله بعد از اجرای ۲ ماهه اون دستورات پزشک صنعتی شروع کردم به مدت حدود ۴ هفته. در کمال تعجب دیدم ۹۷ درصدخوب شدم و ول کردم.

گفتم اطلاعات خودمو در اختیار عزیزانی بذارم که بدردشون بخوره.

الان که حدود ۳ ماه گذشته از اون ماجرا و پرهیزات و … رعایت نکردم. دوباره برگشت.

امیدوارم همیشه خوب و خوش باشین.

یا الله مدد. یا شافی

سلام
ممنون از اطلاع رسانی

میشه بگید طب سنتی که براتون اینارو تجویز کرده کی بود و ادرسشون رو بدید؟؟ممنون

سلام دوست خوبم . از کجای ترکمن صحرا هستین؟ نمیدونم اینجا میشه آیدی وشماره تلفن گذاشت یا ن . دوس دارم با این رفیقمون ارتباط برقرار کنم .

بعد اینکه دوباره برگشت پرهیزارو شروع کردیم یانه و اینکه الان وضعیتتون چطوره؟؟

باسلام من ۳۰ ساله امه دارای روماتیسم عضلانی که داروها روند کند درمان میکنن طبع هم بلغم سودا است چه غذاهایی باید بخورم چه غذاهایی نه ممنون

سلام
کبدى چرب ،ورم معده بر گشت أسید معده به مرى ،کم کارى تیرویید ،و طبعى سرد و تَر دارم لطفا بفرمایید چه کنم

سلام مدت زیادیه بینیم ترشحات نداره.خلط چسبناکی پشت حلقمه زبونم سفید شده و بدبو.همش احساس میکنم مدام باعث میشهدهانم بدبو باشه موذب هستم باید چیکار کنم یه راه حل درمان لطفا بهم میدید حتی روم نمیشه برم دکتر مشکلمو عنوان کنم ایا درمانی داره؟با تشکر

از پیامبر حدیث است که سه چیز بلغم را از بین میبرد ۱_مسواک زدن البته بهتره با چوب اراک باشه
۲_قرائت قرآن
۳_خوردن و یا جویدن کُندر

سلام توی گلوم مرتب خلط دارم و احساس خارش گلو میکنم . دردی در سنیه سمت چپ حس میکنم که هنگام بلند کردن وزن سنگین یا خوردن غذای چرب . دردش بیشتر میشود و هنگام که استرس دارم بیشتر هم میشود احساس نفس تنگی پیدا میکنم لطفا راهنمایی کنید۰

سلام و خسته نباشید
من بلغمی مزاج شدم دو شبانه روز کم خوری کردم و از دم نوش نعناع و دمنوش دارچین استفاده کردم روزه سوم بهبود یافتم به شمام توصیه میکنم اگه بلغمی هستین شمام امتهان کنین
نا گفته نماند اگه پر خوری کنین بهبود نمی یابین

برای درمان لکه های سفید چه باید کرد

سلام من باردارهستم و هرازگاهی حس میکنم وی گلویمیه چیزی سففت گرفته .نه میتونم ببلعم نه بیرون بیارم .حتی باعث میشه هوق بزنم چکنم مه خوب شه اصلا درمانش هست؟توماه چهارهستم .خسه شدم دیگه ازش.همش انگارتوی گلویم چیزی گرفته ودارم خفه میشم توروخداکمکم کنید .مامانم میگه بلغم حاملگیه.

با عرض سلام وخسته نباشید
اقای هستم ۴۰ساله ازطبع غذایی خود مطمن نبوده وفقط این میدونم که غذاهای باطبع سرد خیلی اذیتم میکندکه از۵سال پیش دچاربیماری رماتیسمی as شده ام که در این مدت ازداروهای شیمیایی استفاده کرده که هیچ فایده ای حاصل نشده،لطفا مرا راهنمایی کنید ؟

سلام.
لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

شما پیش طب سنتی برید.غذاهای طبع سرد اگه اذیت میکنه نخور بیماریهای خودایمنی از طبع سرد ایجاد میشه

سلام من قدم ۱۶۰ووزنم ۷۸پوستم روشنه ولک دار موهام یکم مجعدولی نازک ودیر رشد میکنه ناخن هامم زرد میشه وتندمیشکنه کبدم چربه وکیست آندیمتیوزتخمدان دارم دهنم همیشه پرآبه وتشنه نمیشم شکم وپهلوم بزرگه غذاهای شیرین رو خیلی دوست دارم وازترشیجات متنفرم بسختی خواب میرم ولی زیاد میخوابم مدفوعمم همیشه بدون شکل ونرمه و خیلی کمه برای رفع مشکل تخمدانم وکبدوناخنم چکارباید بکنم وآیا طبعم بلغمه یانه

سلام. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

با سلام جواب کامت های دوستان رو فقط با شماره تلفن و آدرس ندهید یخ خورده توضیح بدید ملتم یاد بگیرن

دوست عزیز، برای این آدرس داده می شه تا بررسی بیشتری صورت بگیره و با توجه به وضعیت هر فرد توصیه هایی ارایه بشه.

من نمیدونم بلغمی هستم یا سوداوی یا هر خلط دیگه ولی مشکل من اینه که دهنم و لبام خشک میشه ولی احساس تشنگی ندارم تموم زبونم سفید میشه و دهنم خیلی بو میده هر روز هم این مشکل هست یبوست هم دارم و وقتی که این مواد غذایی را میخورم خیلی بد تر میشم چای نارنگی پرتقال ماست شیر پیاز سیر غذاهای ابدار وسایر مواد غذایی که حضور ذهن ندارم خواهشا خلط منو بگید و راه درمانو بگید

سلام آقا امیر از قضا منم شرایطم مثل شماست منتهی یبوست ندادم چاره ی پیدا کردید ممنون می شم راهنمایی کنید.

سلام.من بیشتر عوامل بلغمو دارم .لاغرم، شانه هام افتاد ، لخَتم ،خیلی کندم، دارم واقعا زجر میکشم.۲۰ سالم هست هیچ کاری نمیتونم کنم ۱۸۶ سانتم ۵۵کیلو وزن دارم .خوابم هم خیلی زیاده همش خوابم میاد.ابه دهانم هم زیاد هست. لطفا کمکم کنید برای رفعش .خیلی دارم زجر میکشم .اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیجا نمیرم .افسرده شدم. لطفا ایمیل کنید جوابتان را. مرسی

سلام دوست عزیز با اجازه مدیر سایت …… به نظرم مزاجتون سودا بلغم باشه به طبیب سنتی حاذق مراجعه کنید من خودم برای جوشهای صورتم درمان شدم هیچ درمان شیمیایی جواب نداد …..

من ۲۷ سالمه و شدیدا بلغمی هستم. از خوردن سبزیجات و میوه‌جات خودداری میکنم چون دستگاه گوارشم فورا واکنش نشوند میده . چه راه حلی پیشنهاد میکنید

با سلام دخترم من ۱۷ ساله می باشد بسیار سرمایی است وامسال خیلی بیمار شد خیلی درس می خواند وبا اینکه بچه با هوش است ولی حافظه ظعیفی دارد من به اوغذا سرد نمی دهم اگر استفاده کنم مسهل ان را به او می دهم ولی با این حال باز هم خیلی سرمایی و خیلی خوابش می اید چون برای کنکور می خواهد درس بخواند لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون

با عرض سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتان من مزاجم بلغمی با سوداوی حاد هستم گوشت نرم و سفید و کم مو دارم و درد شدید مفاصل دارم دکتر طب سنتی گفته خولنجان و سورنجان هر روز دم کنم بخورم ولی تو اینترنت نوشتهکه امکان دارد این گیاه سمی باشد لطفا راهنمای بفرمایید چه دارویی مصرف کنم از غذاهای بلغم زا هم سعی می کنم استفاده نکنم

سلام
من یه مدته دچار رفلاکس شدم یعنی ممکنه غذاهایی که مناسب طبعم نیس میخورم باشه؟ چن شب چای دارچین خوردم بهتر شدم
اینم ویژگیمه اگه ممکنه بگین طبعم چیه؟
لاغرم بیشتر دوس دارم غذاهای تند بخورم کم حوصله زود عصبانی میشم فسنجون و بادمجون خیلی دوس دارم نسکافه قهوه شکلات همیشه اینارو میخورم

سلام، من مزاجم بلغمی است، همیشه بیحال و بی حوصله هستم، دوست دارم فعال باشم ولی اصلا حال ندارم و کلا بدنی سنگین دارم. چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید

سلام . شما از خوردن گوشت گاو ، ماهی ، ماست و دوغ و لبنیات سرد ، عدس میوه های سرد کلا پرهیز کنید. گرمیجات دارچین ، زنجبیل و عسل رو تو رژیم غذاییتون بگنجونید.میتونید از شربت ۵ گیاه پارسی طب هم استفاده کنید.https://fa.parsiteb.com/shop/

اگه مزاج من بلغمی باشه (که تست زدم و بلغمی بود) پس چرا من از غذاهای گرم و شیرینی که نوشتید بدم میاد و گرایشم به غذاهای تر و سرده ؟!!

منم همینجورم
خوردنیهایی که طبعشون سرده به نظرم خوشمزه تره

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم .لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟؟؟؟؟

با سلام من بلغم مزاجی هستم و میخواستم درمان داعمی اش را بدونم چون اگه این مواردی رو که گفتید رو رعایت کنم و غذا های سرد نخورم و به جاش غذا های گرم بخورم بعد از اینکه این روند رو قطع کنم بلغمم دوباره بر میگرده…

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم.لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟

عالی بود ممنون

باسلام و خسته نباشید.این مشخصات منه،لطفابفرمایید مزاج من چیه:لاغر-حساس-منظم-عدم تمرکز-مدفوع تیره-دارای یبوست-زودخشم-دیرآرام میشوم-حرکت کند-راه رفتن تند-بدبین-برون گرا-زود جوش-رنگ ادرار زرد-عدم سوزش ادرار-لجباز-پوست گندمی و خشک-رگهاگاهی پنهان وگاهی پیدا-اهل پس انداز-سفیدی چشم روشن-مردمک میشی-موی سر کم-نه خیلی لخت نه خیلی مجعد-کم تشنه میشوم-کم اشتها-دیرهضم-علاقه به سردیجات و ترشیجات-علاقمندشعر-بوی بد دهان-قاروقورشکم ندارم-حالت تهوع ندارم-خارش بدن ندارم-حساس به صدا-میل جنسی بالا(البته چون میل جنسی همسرم صفره)جدیدا بنده هم بی میل شده ام-گذشته نگر-عدم تنگی نفس-راحت میخابم-نیاز خواب بدنم زیاده-بینی خشک-عدم جاری شدن آب ازدهان در خواب-عدم مصرف غذاهای فست فودی-بی دقت-اشتها متوسط-گرفتگی عضلات پشت گردن-بد بهار و بد زمستان(شدیدا سرمایی)خودم اهل زنجانم امامتاسفانه سه ساله ازواج کردم واومدم خوزستان و دچار مشکل ازدیاد آنزیم کبدی و چربی خون شدم.مدتیست(چربی،شیرینی جات،ترشی جات،گوشت قرمز و سردی جات مصرف نمیکنم و(مغزها:گردو-فندق-پسته-بادام-کشمش-انجیر-توت- عسل-ادویه جات گرم-گوشت مرغ(کبابی یا پخته)مصرف میکنم.

دوست عزیز مزاج طبیعی شما سودایی است که بعدها بدلایلی مزاج بلغم نیز به آن اضافه شده که سودایی بلغمی گفته میشود.

سلام مطالبتون جامع بود بالکه های سفیدروی پوستم که به خاطر مزاج بلغمی منه چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

با سلام خسته نباشی از شما، ببخشید من ۳ ساله زخم روده دارم همراه با بلغم خون ریزی قرص کروتن۵۰ با آزورام۵۰ میخورم باید چیکار کنم این بلغم از بین بره سر گیج دارم سنگنی سر دارم دست و پا هام سرده کم خونم هستم استخوان دردم دارم بی حوصله هستم کفتگی بدنم دارم زیاد نمیتونم راه برم خسته میشم با اینکه لاغرم اشتها به غذام خوبه ، دستشویم میرم دیر بیرون میرم باید چه قرصی یا چیکار کنم این بلغم ازبین بر چون الان نکته اصلی من بلغم که چجوری از بین بره با چه قرصی چه کار باید کنم ممنون میشم راهنمایم کیند. دکترم میرم ولی نتونسته بلغمو ازبین ببره سنم ۱۸

تا جایی که من میدونم و تجربه کردم. ساعت خوای مناسب و زود خوابیدن و زود بیدار شدن٬ قبل از طلوع خورشید و در معرض نو خورشید صبخ قرار گرفتن. تاثیر خیلی خوبی داره و بلغمو کاهش میده. امتحان کنید. به امید خدا نتیجه خوب بگیرید.

در بسیاری از سایتها خوانده ام که زیادروی در خوردن ترخون باعث کاهش قوه باء و قوه جنسی میشود . آیا برای افراد سر مزاج (بلغمی یا سودایی) هم این موضوع صحت دارد .

لطفا راهنمایی کنید برای از بین بردن مزاج بلخمی باید چکارکنم ؟

با عرض سلام و ادب پس از مطالعه سایت متوجه شدم که دارای طبع بلغمی مزاج هستم حتی به دلیل بالا بودن فاکتورهای التهابی بدنم مبتلا به روماتیسم مفصل هستم اما چرا بعد از خوردن مواد غذایی که طبع گرم دارند مثل موز و گردو و …. بدنم واکنش نشان میدهد (زدن کهیر و آفت دهان ) با تشکر

با سلام و تبریک سال ۹۲٫ مرسی جالب و کافی بود.لااقل برای ما!

سلام آیا مسائل زناشویی باعث تعدیل مزاج بلغمی میشود؟

با سلام. از شما سوالی داشتم. در یکی از مطالب سایت خواندم که بلغم ممکن است باعث لکه های قهوه ای در سفیدی چشم شود؟ آیا درست است و اگر درست است راه درمان آن چیست زیرا که من دچار این مشکل شده ام وراه درمان آن از طریق پزشکی ممکن نیست. خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید. بسیار ممنونم چون این مشکل برایم ناراحتی روحی ایجاد کرده است.

من فردی هستم سرد مزاج که اخیراً دکتر قند خون مرا لب مرز گزارش کرده و با توجه به توضیحات شما مزاج من بین سودا و بلغمی می باشد در کنار این کوایت روده بزرگ از نوع رونده دارم . دکتر گفته کبد شما نیز کمی کم کار است در این صورت چه نوع مواد غذایی توصیه می کنید تا اینجانب استفاده نمایم . باتشکر از سایت خوبتان

پسری دارم ۱۰ ساله شب ادراری دارد تا به حال دکترهای زیادی برده ام اما تآثیری نداشته خواستم راهنمای کنید چکار کنم وچه داروی گیاهی استفاده کنم

کمرش رو با روغن کنجد یا روغن زیتون محلی ماساژ بدید شبها. طبعش سرده

با سلام ممنون از توضیحات کاملتون.من یک فرد بلغمی مزاج هستم و مدتی است که سرفه خشک ناشی از این طبع را دارم . راهنمایی کنید که چگونه سرفه را درمان کنم . با تشکر

با سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از اطلاعات مفید سایت خوبتان چند سوال داشتم خدمتتان . من یه فرد بلغمی مزاج هستم و باید آب و غذاهای عنوان شده کم مصرف کنم و بیشتر از غذاهای گرمی بخش که شامل گوشتای گرمی بخش هم می شود ! ۱- من دارای سنگ کلیه از نوع اوریک اسیدی هستم اگه آب کم مصرف کنم تشکیل سنک کلیه میدم و با مصرف گوشت قرمز نیز به تشکیل سنگ کمک بیشتری میکنه حال چاره چیه !! ممنون

آب کم مصرف نکنید آب ولرم مصرف کنید. گوشت قرمز هم حتما نباید مصرف کنید

با عرض سلام وخسته نباشید بی نهایت از سایت مفید وارزشمند شما استفاده کرده ام وامیدوارم اجر معنوی آن شامل حالتان شود و خداوند برایتان خیر وبرکت وتندرستی عطا فرماید …. من به دنبال درمان موثر شب ادراری کودکان به سایت شما مراجعه نمودم …خواهش می کنم من را راهنمایی فرمایید.

سلام

من بعد از چند مدت تنگی نفس بهم دست میده که هر موقع تنگی نفس بهم دست میده فکر میکنم از طریق بلغم گلوم هست ک البته بعد از خودرن چند روزی دمنوش بهتر میشه و میره تا چند ماه بعد…

راهکار چیه ممنون میشم جواب بدین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

تغییر حالت روز و شب

امیر رضا جلالی کامل

2015-10-07
اخلاط چهارگانه و تشخیص مزاج, طب سنتی و مکمل

۱۲۰ دیدگاه
895,974 بازدید

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

برای حفظ سلامتی باید در بدن اخلاط را به تعادل نگه داشت، یعنی برای نگهداری آنها باید اخلاط (صفرا، سودا، بلغم ، دم) را در حالت تعادل نگاه داشت.

برای تقویت هر کدام لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند. از این رو به این کار (تقویت به عین) می گویند.

چطور به بلغم غلبه کنیم

هر گاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری می شود. برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی باید از ضد آن استفاده کرد.

مثلا برای کاهش حرارت (صفرا) باید رطوبت را افزایش داد (از صفرا زدا بهره گرفت) و برای کاهش سردی و خشکی باید از حرارت و رطوبت استفاده کرد ( سودا زدا).
از این رو به این قاعده درمان به ضد و تقویت به عین می گویند.

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات و خوردن ترشی جات و مصرف غذاهای سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذاهای گرمی بخش مانند : ارده , عسل , شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده نمایند.

همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش، دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند: هل، دارچین و زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند.

روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند و یک روز در میان به حمام بروند.

گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند.

از ادویجاتی مانند هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و سفید، دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه ترخون، تره و شوید نیز کنار غذاها حتما استفاده کنند.

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و … بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

ترشی جات، سرکه، شوری، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه های گازدار، قهوه، نسکافه، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریز شده، کدو خورشتی، غذاهای فریز شده، آش رشته، ماکارونی، پفک، ادامس، بیسکویت و چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد.

بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف تر می شود و در نتیجه بدن ادمی در مقابل انواع پارازیت ها آسیب پذیر تر می شود.

در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل می شود که در اصطلاح پزشکی ان را اتوایمیون می نامند بهترین درمان برای بیمارن بلغمی پرهیز از غذاهای نام برده شده و اصلاح مزاج می باشد.

با رعایت مسائل فوق به زودی طبع آنان اصلاح و از کسالت و بیماری نجات خواهند یافت. چنین اشخاصی حتی می توانند از مواد بلغم زا که برایشان مضر است میل کنند! ولی با کمی تغییر، تبدیل یا همراهی مصلح آن.

مثلا خوردن آب یخ برای این افراد بسیار مضر است و کبد چرب ایجاد می کند لذا بهتر است که همواره از آب ولرم و یا حتی آب جوش کمی سرد شده میل نمایند.

یا اینکه هنگام استفاده از ماست که مقادیر کم ان بلغم زا و مقادیر زیادش سودا زاست، بهترین کار آن است که از مصلح مزاجی ماست مثل پونه، نعناع، آویشن، زیره و … و یا حتی از مصلح تخصصی ماست یعنی زنیان استفاده شود.

پس در مجموع بهترین کار آن است که شما از خوردن مولد تولید کننده بلغم (مثل ماست، دوغ، شیر، سر شیر، خامه، آب یخ دار، شیرینی، مرکبات، جو، آب دم کرده جو و … ) یا به کلی صرف نظر کنید که این امکان تقریبا وجود ندارد و یا اینکه حتی الامکان این گونه مواد را کمتر خورده و هر بار همراه با مصلح ان میل شود (مصلح ماده ایست خوراکی یا غیر خوراکی که از آن به منظور مرتفع کردن عوارض سایر مواد مصرف شده استفاده می شود)

اگر سوالی درباره مشکلات بلغمی داشته و مایل به اصلاح مزاج هستید میتوانید با این پزشک در ارتباط باشید و بدون نیاز به مراجعه حضوری دوره درمان خود را شروع کنید.

برچسباخلاط چهارگانه

3 روز پیش

2020-11-05

2020-09-05

تقویم حجامت ۹۹ : تقویم حجامت ۹۹ در دو عکس و به صورت شش ماهه …

سلام
من موندم چیکار کنم خونه ما پدرسالاریه نمیزاره بخاری روشن کتیم من همش زیر پتو ام تا یه وقت سرما نخورم تازه در حیاط رو هم باز میکنه دمایخونمون با بیرون فرقی نداره
چیکار کنم مث خودش گرماییشم
ظلمه ظلم

شما اصفهان زندگی نمیکنی احیانا شبیه بابا منه😂😂

سلام شما از گرامیجات استفاده کنید مثل بو مادران مثل زنجبیل مثل دارچین مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز علاوه بر این مسایل شما باید پیش دکتر داخلی برید و بکوبید براتون آزمایش عفونت دستگاه گوارش و انگل شناسی بنویسد

ازدواج کن هرچه زودتر

سلام
خانمی هستم ۳۴ساله، موقع عصبی بودن اشتها به خوردن در من زیاد است،خیلی زود خسته میشم،کف پاهام بعضی مواقع سوزش داره،زیرشکمم حالت افتاده داره که هر کاری کردم نتونستم آبش کنم،تازگی صورتم جوش میزنه که من رو خیلی اذیت میکنه،پشت کتف طرف چپم خیلی خارش شدید داره که به متخصص قلب مراجعه کردم گفت ایراد از قلبت نیست،نسبت توده بدنم به قدم چاقتره (قدم تقریبا۱۵۶سانت و وزنم۸۵کیلو)که باعث درد پاهام فکر کنم همین مورد باشه.
لطفاً راهنمایی فرمایید.

سلام
در اولین مرحله و برای آماده سازی بدن، دو نکته بسیار مهم برای شما وجود داره:
سعی کنید همیشه روزی یکبار دفع کامل مدفوع داشته باشید.
مصرف روغن های نباتی مایع و جامد بازاری رو کنار بگذارید تا کبدتون بتونه نفس راحتی بکشه! الان به شدت دچار فشار هست.
اگر واقعا مصمم به درمان هستید، مشکلاتی که دارید با این پزشک در میون بذارید، تا کارهایی که باید انجام بدید رو بهتون بگن.
موفق باشید

سلام من زن ۳۸ساله باقد۱۵۶ووزن۷۰بشدت شبها خلط دارم که زیاد غلیظ نیست اسید معده دارم که با دارو چند وقت کنترل کردم تا حدی نفخ واروق زیاد دارم قرص فاموتیدین مصرف میکنم

سلام
فاکتورهای زیادی هستند که باید بررسی بشه
برای شروع سعی کنید مشکل یبوست رو درمان کنید و حداقل روزی یک بار دفع کامل داشته باشید.
نتیجه رو اعلام کنید

سلام.
مرد ۴۰ ساله متاهل هستم.
قد ۱۸۳ وزن ۷۴
خلط گلوی دارم سالهاست.
بینی م همیشه پره و تند تند باید فین کنم و تمیزش کنم.
از ۱۶ سالگی موهام شروع کرده به سفید شدن.
از ۲۵ سالگی ریزش شدید مو دارم(سرم دیگه داره خالی میشه).
حدود ۱۰ ساله که خارش شدید پوستی تو ناحیه زیر بیضه تا مقعد دارم.
نفخ شدید دارم.
رگهای روی پاهام خیلی پرحجم و بزرگ شدن(حدود ۵ ساله) و مویرگهای اطراف مچ پاهام پررنگ شدن.

پارسال طب اسلامی ویزیت شدم و گفتن مزاج صفراوی بلغمی دارم.

ممنون میشم برای ایجاد تعادل در مزاج و رفع موارد بالا،راهنماییم کنید.

سلام
توصیه میکنم برای اینکه نیاز به مراجعه به جاهای مختلف نداشته باشید یکبار برای همیشه با این پزشک مشاوره انجام بدید.
مشکلات شما در یک دوره سه تا چهار ماهه به شرط اهمیت دادن به مواردی که پزشک بهتون میگه درمان خواهد شد.
موفق باشید

کدوم دکتر لطفا اسم دکتر را بگید ممنونم

اینجا کلیک کنید

چطور به بلغم غلبه کنیم

درود فراوان
متشکرم بابت مقالتون خیلی عالی و مفید بود
اگر امانش هست من مزاحم بلغم هستش
مرتب خلط دارم و باعث شده زود خسته شوم خوابم زیاد شده
عصبی و حالات افسردگی گرفتم
موهای سرم در حال سفید شدن هستش
یعنی با رعایت این موارد غذایی مشکل منم حل میشود و تا چه مدت باید رعایت کنم.

سلام و ممنون از توجهتون
علائم ظاهری که در شخص بروز میکنه علائم غالب هستند، برای تشخیص دقیق علت بیماری و از بین بردن اونها توصیه میکنم مشکلاتی دارید رو با این پزشک در میون بذارید تا وضعیت مزاجیتون مشخص بشه. بعد کاملا راهنماییتون خواهند کرد که چه غذاها و داروهایی استفاده کنید تا مشکلات برطرف بشه.
با آرزوی سلامتی و موفقیت

سلام من ۴۲سالمه سن ۱۶۵قد و ۹۴وزن دارم یبوست، میوم دارم دوبار عمل شدم همش خسته ، سردرد و کسل هستم دیسک کمر، ارتروز دارم، ریزش موی شدید همش بدن و زیر شکمم یخ کرده و سرده، بیشتر غذا با طبع گرم می خورم، و به مصلح غذاها توجه دارم و استفاده میکنم ولی باز با این مشکلات درگیرم، ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
مشکلاتی که شما فرمودید دو راه درمان داره
درمان موقت اما با نتیجه سریع
درمان دائم اما نیازمند به یک دوره سه یا چهار ماهه
مایل به کدوم روش درمان هستید؟

توضیحات کامل و جامع. ممنون و سپاس.

ممنون از نظر لطفتون

سلام برا بلغمی ها دارو گیاهی خاصی هست

سلام
بله

سلام من ۳۰سالمه قدم۱۶۰وزنم۸۹است دور کمر چاقوسردتر از همه جا،زیاد می خورم،زیاد می خوابم،کسل وتنبل هستم،طبم چیه ،چه کنم

سلام برای تشخیص مزاج میتونید از سرویس چکاپ آنلاین ایزو ویزیت استفاده کنید.
موفق باشید

سلام ۲۳سالمه قد۱۶۳وزن۵۹ خیلی کسلم اصلا حالو حوصله ندارم
یکمم شکم دارم میخام اب بشه چیکارکنم

سلام وقت بخیر لطفا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم چی بخورم تا خوب بشم من همش ته گلوم خلط دارم صورتم هم جوش زیر پوستی دارم برام عذاب آور شده یبوست هم دارم البته ترشی میخورم جوش‌های زیر پوستیم بیشتر میشه روی گونه هام هم کم ونک قهوه ای ظاهر شده پوستم گندمی هستش

سلام
وقت بخیر
مصرف روغن های نباتی مایع و جامد رو قطع کنید و جایگزین اونها از روغن های سالم مانند روغن کنجد و زیتون استفاده کنید.
استفاده از بخور اکالیپتوس براتون بسیار مناسبه.
برای شروع درمان طبیعی یک شرح حال از بیماری و مشکلاتی که دارید با این پزشک در میون بذارید تا کاملا راهنماییتون کنن.
موفق باشید

سلام ،تحقیقاتی ک کردم و شنیدم بلغمی هستم،بدنم و شکمم وپشتم همیشه سرده،یبوست شدید دارم،ریزش مودارم،شکمم بزرگ شده،بیشتر وقتا کسلم و خوابم میاد،پشت کمرم همیشه سردشه،صورتم لک زده،سرم شوره داره سفید سفیدی من چکارکنم ممنون

سلام در این لینک یک شرح کامل از مشکلاتی که دارید به پزشک بدید تا به صورت کامل و با راهکارهای طبیعی درمان بشید.
با آرزوی سلامتی و موفقیت

سلام وقت بخیر ، من فکر میکنم بلغم شدید دارم چون خیلی پر خواب هستم و همش دلم میخواد بخوابم. آلرژی هم دارم ، یبوست ، بواسیر ، نفخ ، تنگی نفس، تپش قلب و استرس هم دارم البته قرص پروپرانول و کلونازپام استفاده میکنم. حافظه م خیلی ضعیف شده جوری که بعضی وقتها در لحظه حرفم را فراموش میکنم. ریزش مو هم دارم و بعضی وقتها شوره سر . عاشق خوردن شیرینی جات هستم مثل شکنجه ست برام اگر قرار باشه خوردن شیرینی و بستنی رو ترک کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه بر بلغم غلبه کنم . با تشکر

سلام وقت بخیر
تمام مشکلاتی که عنوان کردید در صورتی که توسط پزشک طب سنتی بررسی بشه با رعایت یک سری نکات غذایی در یک دوره درمانی سه ماهه کاملا از بین خواهد رفت. میتونید با خانم دکتر مریم رضایی در ارتباط باشید.

دقیقا مثل منی من بدنم هم سریع کبود میشه

سلام شما مشکوک به تیرویید کم کار هم هستید چون از طبع بلغم میاد یه ازمایش tsh بدین

منم دقیقا شرایط شما رو دارم اصن نمیدونم چیکار کنم کند ذهنی شدید دارم

عزیز شما که نباید اگه ده مورد هست ده موردش باشه که شما ۶ یا ۷ موردش که باشه بلغمی حتما نباید ۱۰تاش رو باشی

سلام وقتتون بخیر ببخشید به جز خوردن غذاهای گرم و پرهیز از سردیها… داروی هست که مصرف بشه در کنارش که سردی بدن کمتر بشه؟من دست و پای سردی دارم همیشه خستم و خواب آلوده و زیاد میخابم فراهم دیر هضم میشه اندارمم کشیده و بلند هست یه کم شکم دارم پوستم روشن و رنگ پریده هست در طول روزانه یه فعالیت غیراز فعالیت روزمره داشته باشم پشت گردنم درد میگیره و میسوزه زودتراز وقتش موهام سفید شده عضلات ظریفی دارم و شل هستن بالاتنم نسبت به پایین تنم چاقتر هست زود عصبانی میشم از کوره در میرم تازگیا خیلی چیزا رو یادم می‌ره از سرماهم بدم میاد یه سال پیش هم تپش قلب داشتم الان خداروشکر ندارم ناخنامم شکننده شدن ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام ببخشید دخالت میکنم ولی تست تیروئید دادید
چون علایم کم کاری دارید

با سلام حدودا باید چه مدت این موارد رو رعایت کنم که بلغم ازبین بره؟

با سلام
برای اصلاح مزاج خود میتونید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

مدت درمان بیماری بلغم چند مدت میباشد باتشکر

سلام دوستان من خیلی از بچگی به پیاز و سیر و فلفل و ماست و دوغ داشتم و هنوزم دارم اضافه وزن ام یه دوره داشتم، ولی الان نه
ولی وقتی ورزش می کنم با اون که کم می کنم ازهمه کندتر میدو ام
نوک انگشتام در فصل سرما یخ میشه میل به تغذیه های شور دارم ولی ترش نه
هر تغذیه شیرین ام دوست ندارم
ولی یبوست دارم

سلام. آیا طبع سر متفاوت هست؟ و اگر متفاوت هست چگونه متوجه بشویم؟

با سلام
برای این مورد می توانید از طریق سایت http://www.isovisit.com مشاوره داشته باشید.

درود فراوان
میخاستم بپرسم ممکنه آدمی باشه ک تو حد واسط این چهار طبع باشه . من الان خودم نمیدونم طبعم چیه .علائم همه رو باهم دارم . فک میکردم بلغمی باشم ک وختی ب خواب و اشتها میرسه نقض میشه این حالت. ولی اکثرا دردام رو حول همون محور بلغمی و مخصوصا همین کندذهنی و از یاد رفتن موضوعات الان خیلی اصطلاح ها بود میخاستم بنویسم همشون نوک زبوتمه یادم نمیاد . ی راه کار برا دونستن مزاج خودم میخاستم لطفا راهنمایی کنید بتونم ب یه نتیجه برسم ممنون .

برای مشاوره آنلاین میتونید به سایت http://www.isovisit.com مراجعه فرمائید.

با درود
من چهار نقطه از سرم را حجامت کردم
پیشانی ، ملاج نخست ، ملاج دوم و پشت سر و جلوی سر سودا زیاد بود و هرچه به پشت سر نزدیک میشد بلغم زیاد می شد
راهکاری دارید
آیا روغن مالی سر کاربرد دارد
سپاس

تمام این موارد رو دارم شکمم بزرگ سده و بی حواسی رنجم‌میده درد پا و ران پا و کمر و سرد و گرم شدن بدنم چه راهکاری وجود داره آیا شما درمان شدید یا نه

سلام و وقت بخیر ، من به شدت تبم سرد هستش به طوری که چای دارچین یا حتی یک دونه خرما میخورم سریع بدنم واکنش نشون میده شروع به خارش میکنه و گلو درد میگیرم، از طرفی دائما دل درد دارم (که منجر به اسهال قطره ای میشه )و حتی درد شدیدی در قفسه سینه و سمت چپ شکمم احساس میکنم ، یک سنگینی روی سینم هست احساس خستگی میکنم و هرچی بخوابم از خواب سیر نمیشم، تمرکز حواس ندارم و وقتی میخونم مطالعه کنم یا با رایانه کار کنم خیلی سریع خسته میشم، هیچگونه تحرکی ندارم قدم ۱۶۵ و وزنم هم حدود ۸۱ هستش.
ممنون میشم راهنماییم کنید

کی گفته اینو؟؟؟؟؟!!!!!!!!
با عقل من که جور درنمیاد!????

شما احتمالا طبعتون سرد نیست خرما و دارچین برای طبع سرد بسیار خوبه.یکی از دوستان من هم مثل شماست.شما آلرژی دارید به طب سنتی مراجعه کنید و غذاهای کارخونه و کنسروی و فست فود اصلا نخورید .

این چیزایی ک میگی یعنی طبعت گرمه،باید سردی بخوری

میشه لطفا بفرمایید با قرائت قرآن چطوری طبع انسان از سردی به گرمی میره ؟ بدون تغییر در نوع خورد و خوراک روزانه ؟ فقط قرآن بخونیم خودش درست میشه یعنی ؟

من خیلی افکار جنسی تحریک کننده شدید دارم که بیشتر موقعها باعث خو..دا..رضاییم ..این به خاطر چیه چطور و با چه غذاهایی میشه درمانش کرد؟ لطفا راهنماییم کنید

توکل بر خدا کنی
شما بهتر است استفاده از گوشی موبایل را برای خود محدود کنی،وخوراکی هایی که موجب تحریک میشوند راکنار بگذاری(ازجمله پیاز،سیر،گوجه و…)غذا های پرچرب اصلا مصرف نشود.درآخر هروعده غذایی قاشقی تخم کاهو میل کنید.در زمان های تحریک دست و صورت خود راباآب سرد بشویید(وضو باآب سرد) اندام ندام تناسلی خود را درهنگام تحریک باآب سرد بشویید.داخل حمام آب شستشو را بیش از۳۵درجه گرمتر نکنید(با آب داغ حمام نکنید)
غذای خودتون روکاهش بدید،ومتوجه باشید که با افزایش سن حدودا به۱۸یا۱۹سال که برسید اگر توصیه هارو عمل کنید قوه جنسی خودتون رو تحت فرمان خودت قرار میدی

حجامت کن . ورزش مداوم هم عالیه
خوردنی فقط کافور ه که هیج جا ندارن من خیلی دنبالش گشتم

سلام وقتتون بخیر باشه، غیر از عرایض دوستان، شما می تونید از سرکه انگور برای کاهش گناهان ناشی از شهوات جنسی استفاده کنید.

سلام.
ممنون از مطالبتون. می خواستم بدونم علت خواب بیش از اندازه من چی می تونه باشه. قد ۱۷۰ و وزن ۷۱ . احساس کرختی و ضعف در پا ها همیشه وجود داره. جدیدا همش حالت تهوع دارم. نسبت به بو ها فوق العاده حساس و قدرت تشخیص بالایی دارم. این خواب الودگی بیش از اندازه روی فعالیت های بدنی من تاثیر گذاشته و برای هیچ کاری تمرکز ندارم. حافظه ام هم بسیار کم شده است.هر کاری هم می کنم وزن کم کنم نمیشه حتی با ورزش. اگه لطف کنید کمکم کنید یه دنیا ممنون می شم.

شما سردی شدید دارید بهتره غذاهای سرد رو کمترکنیدوعی کنید روبه غذاهای گرم بیارید،صبح هاارده وشیره مصرف کنیدو…
برای اصلاعات بیشتر به پزشک طب سنتی مراجعه کنید،این فقط توصیه موقتی بودکه امکان رسیدن به نتیجه مطلوب رو هم داره

سلام
چند سالی بود که هرازگاهی معده ام یکجوری می شد. بصورت تجربی متوجه شده بودم که خوردن عسل و خرما و کشمش و … در کاهش حالاتم مفیده. در نهایت دوبار مخصوصا زمانی که مدتی در استرس کاری بودم و یک غذای سرد مثل ماهی و یا سالاد الویه خوردم، معده ام تاب نیاورد و غذا رو بالا آوردم و از فرداش اشتهام صفر می شد. به دکتر که رفتم برای دو هفته، هر صبح یک آنتی اسید پنتاپرازول ناشتا می نوشت که بعد ۱۰ روز تمام علائم موجودم از بین می رفت و خوب و خوب میشدم. علائم بصورت یکسری دردهای مبهم در معده و احساس کم اشتهای زیاد و یه جورایی احساس کرختی و بعضا بی قراری. یه حس های بد که حس انجام هیچ کاری رو نداشتم تا خوب بشم. حتی روزای اول نسبت به بوها هم احساس تهوع میکردم که اینا بعدا حذف میشد. تا اینکه این بار بعد خوردن سالاد الویه برای ناهار و شام اونم مفصل، شام استفراغ کردم و تصمیم گرفتم دکتر نرم و با داغ نبات خوددرمانی کنم. اشتها که نداشتم تا چهار پنج روز نتونستم تقریبا چیزی بخورم و یهو فردای پنج روز دیدم معدم میسوزه، رفلاکس میکنم و سوزش سردل ایجاد میکنه و شبها زود زود بیدارم میکنه و فقط باید معده ام پر باشه تا راحت باشم. خیلی ترسیده بودم. تا این سن تقریبا بیمار نشده بودم. دکتر رفتم و علائم رفلاکس و سوزش معده تا حد زیادی خوب شد اما حالات اسپاسم وار معده، بی اشتهایی و … یه جوری شدن همواره بود. رژیم های سختی گرفتم. پیش انواع دکترا رفتم و حتی آندوسکوپی هم کردم که وضعیت معده و اثنی عشر همش نرمال بود. نه زخمی و نه التهابی. فقط کمی رفلاکس و سرخ شدگی جزئی دهانه ی مری. پیش چند تا طب سنتی که رفتم، مزاجم رو صفراوی گفتن (گرچه کمی در خودم خصوصیات سوداوی میبینم) و گفتن معده ام سردی کرده و بلغم درگیرش کرده. بازم رژیم هایی دادن. تقریبا از پنج ماه پیش پنج الی شش کیلو وزن کم کردم که خیلی عصبیم کرده مخصوصا که بدن عضلانی دارم و براش زحمت کشیدم. دمنوش بارهنگ و عرق نعنا و عسل خیلی برام مفید واقع شد و هر روز سعی میکنم سیاه دانه، چای بابونه و گرمیجات بخورم. چهار روزی هم هستش که روزه میگیرم. اکثر اذیت هام بعد خوردن غذاست. معده ام سنگینی میکنه و آروغ که هی میزنم بهتر و بهتر میشه. یکی هم موقع هایی که صبح میشه. نمیزاره بیشتر از ساعت ۶:۳۰ بخوابم هی بیدارم میکنه و وقتی بیدار میشم مدتی طول میکشه تا خودمو پیدا کنم. از طرفی چون گرم و خشک هستم و ظاهرا معده ام سرد و تر شده باید گرمیجات خشک بخورم که خود اینا اشتها بر هستن. دلم سردیجات میخواد. نمیدونم دقیقا چم شده. قبل این اتفاق، ۲ ماه قبلشم معدم به هم ریخت اما با ۲ هفته آنتی اسید یهو کلا خوب شد اما بازم هرازگاهی اذیتم میکرد. احساس میکنم انگاری یه مرزی رو از سردی نباید رد میکردم ولی رد کردم. زندگیم قبلا خیلی روتین بود اما الان خیلی حساس شدم نسبت به خوراکی ها و حالات معده و روده هام. این حساسیت هم ناراحتم میکنه. روزه میگن برای تنظیم اخلاط چهارگانه خیلی خوبه. دست و پاهام خیلی گرمند. مدتی هم هستش که قاروقور شکمم رو میشنوم. میگم شاید بخاطر لاغر شدن دور شکمم هستش. در ضمن در تمام آزمایشات سونوگرافی، نوار قلبی، خون و ادرار همه چیزم نرمال بود جز آلکالین فسفات کبد که در اولین آزمایشم ۴۴۰ بود که بعد یه ماه که دوباره دادم ۴۰۳ بود که حداکثراش باید ۳۰۶ باشه ظاهرا. ببخشید که اینقدر طولانی شد. نمیدونم محصول مقطر گیاهی ضدبلغم شما برای من میتونه مفید باشه یا نه. روزه و حجامت چطور؟ ورزش بدنسازی و والیبال میرفتم، اینا چطور؟ مدتیست پیاده روی میکنم البته. شبها قبلا موقع خواب شیرعسل میخوردم که خیلی در خواب شبانم تاثیر داشت. هم گرسنگی بیدارم نمیکرد و هم شیر خواب آوره، بعد بیماریم گذاشتمش کنار. میتونم دوباره ادامه بدم؟؟؟ چقدر طول میکشه طبع معده ام درست بشه و درستش چیه واقعا؟؟؟ گرم و خشک یا معتدل؟؟؟ این سردی احساس میکنم کمی در روده هام هم هستش اما خوشبختانه یبوست ندارم. شاید بخاطر دمنوش بارهنگ و نعناست. البته مدت چهار سالی هم بود که تو یه منطقه ی سردسیر زندگی میکردم. تا سن ۲۶ سالگی هیچ بیماری و هیچ مشکلی در معده ام و هیچ جای دیگم نداشتم. لطفا راهنمایی بفرمایید

با سلام فکر میکنم بسیار آدم حساس و عصبیی باشین.به نظر من خیلی دنبال دوا درمان و بررسی جسمتون نباشید.سعی کنین آرامش داشته باشین و توجه تونو از وضعیت بدنی بردارین و روی آرامش روحی روانی خودتون کار کنین.چون ما اول روحی در یک بدن هستیم،نه جسمی دارای روح.پس اگه روان حالش خوب باشه جسمم ازش تبعیت میکنه.

سلام ب نظرم اگر کمی شل بگیرین درست میشه چ وضعشه،اینطوری ک شما نگرانی ادم سالمم مریض میکنه چ برسه ….

سلام
من مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک هستم
از تعریق زیاد بدن بخصوص کف دست و پا رنج میبرم
بینهایت خسته و خوابالوده ام و نمیتوانم به طور مناسب درسم را بخوانم
تمرکز ندارم
ریزش مو دارم
از درد شانه ها و کمر رنج میبرم
قد بلند لاغر و سفیدپوستم
میشه لطفا راهنماییم کنید

سلام
مشخصات من به شرح ذیل میباشد.
ممنون میشم بفرمایید چه نوع طبعی دارم؟
۱) اشتهای بسیار زیاد و همیشه گرسنه
۲) حدود ۳۰ کیلو اضافه وزن دارم
۳) تعریق زیاد علی الخصوص در قسمت سرو صورت
۴) ترشحات بینی زیاد. به طوریکه همیشه خلط پشت حلق دارم.
۵ ) افزایش ترشحات بینی بلافاصله با خوردن گرمیجات.
۶) علاقه و میل زیاد به خوردن شکلات و شیرینی جات
۷) میل زیاد به خوابیدن. به طوریکه ۱۳ الی ۱۴ ساعت باید در شبانه روز بخوابم. با این وجود بازم خسته ام.
۸) بی حوصلگی و کسالت زیاد
۹) خیلی زود خسته میشم
۱۰) کم انرژی و بیزار از هر گونه فعالیت فیزیکی
۱۱) علیرغم داشتن قاعدگی نامنظم, بدنم بسیار مستعد باروری هست.. به طوریکه طی ۱۰ سال اخیر سه بارداری پشت سر هم , هر یک به فاصله ۱/۵ سال از یکدیگر داشتم.
۱۲) با وجود مراقبت زیاد, با شیوع ویروس آنفولوآنزا, به جرات میتونم بگم جزو اولین نفراتی هستم که مبتلا به بیماری های واگیر دار میشم.
۱۳ ) علیرغم تقویت سیستم ایمنی با مصرف مکمل های گوناگون, اما سالی یک الی دو مرتبه تبخال گوشه لب میزنم

منم ۹۰% این علائمی رو گفتین دارم؛ البته من مجردم؛ شما متوجه شدین بلاخره طبعتون چیه و چیکار میتونین بکنین که بهتر بشین؟ اگه میتونین به منم کمک کنین لطفا دریغ نکنین

سلام
تو گوگل بنویس طبایع ،تست بده میفهمم مزاجت چیه

سلام.شما صد درصد دموی هستید و باید از خوردن غذا، میوه، ادویه و گیاهانی با طبع گرم و تر و حتی سرد و تر پرهیز کنید و بجاش غذاهایی با طبع سرد خشک مصرف کنید و اگر مصرف سردی اذییتون کرد حتما با مصلح مصرف کنید.سعی کنید شبها فقط ۷ ساعت بخوابید و خواب در طول روز اصلا برای شما مناسب نیست.حتما حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید.از محیطهای گرم و مرطوب یا شرجی دوری کنید.حمام با آب داغ نروید. ضمنا اگر همه ی پرهیزات مربوط به دموی ها را رعایت کنید حدود ۶ ماه زمان میبرد تا مزاجتان کمی معتدل شود.احتمالا کبد چرب هم داشته باشید.

سلام و خسته نباشید
من چند وقتی هست که بدنم میخاره و حرارت بدنم میاد بالا آیا طبع بدنم گرم شده؟

قابل توجه دوستانیکه لکه سفید( پیسی – برص ) دارن:

سلام علیکم

من امسال (اوایل سال ۹۶) لکه های سفید داشتم روی دستام. رفتم پزشک پوست
گفت که سیستم ایمنی بدنت ضعیف شده . یک قرص داد و یک پماددست ساز.
تا دو ماه دقیق مصرف کردم.
خوب نشده بود
رفتم پیش مشاورطب سنتی
گفت غلبه بلغم بر صفراست و =>
نبایدها:
گوشت گاو.گوساله.بز.عدس.لبنیات.ترشیجات.خیارشور.چای.قهوه
بایدها:
صبحانه= (شیره انگور ۵ قاشق مرباخوری + ۲قاشق مرباخوری حلوا ارده)
طی روز = ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز
طی روز=چنداستکان ترکیب (استوخودوس+سنبل الطیب+گل گاوزبان+کمی لیموخشک)
هر شب = ۵ انجیر در آب خیس شده
هرشب= غورت دادن ۱۰ تا ۱۲ دانه اسپند
یک ساعت بعد از شام = یک لیوان ترکیب (سرکه انگبین ۱/۳ لیوان + ۲/۳ آب)
صبح و شب = ترکیب دوسین = یک قاشق مرباخوری

* من این پرهیزات رو بلافاصله بعد از اجرای ۲ ماهه اون دستورات پزشک صنعتی شروع کردم به مدت حدود ۴ هفته. در کمال تعجب دیدم ۹۷ درصدخوب شدم و ول کردم.

گفتم اطلاعات خودمو در اختیار عزیزانی بذارم که بدردشون بخوره.

الان که حدود ۳ ماه گذشته از اون ماجرا و پرهیزات و … رعایت نکردم. دوباره برگشت.

امیدوارم همیشه خوب و خوش باشین.

یا الله مدد. یا شافی

سلام
ممنون از اطلاع رسانی

میشه بگید طب سنتی که براتون اینارو تجویز کرده کی بود و ادرسشون رو بدید؟؟ممنون

سلام دوست خوبم . از کجای ترکمن صحرا هستین؟ نمیدونم اینجا میشه آیدی وشماره تلفن گذاشت یا ن . دوس دارم با این رفیقمون ارتباط برقرار کنم .

بعد اینکه دوباره برگشت پرهیزارو شروع کردیم یانه و اینکه الان وضعیتتون چطوره؟؟

باسلام من ۳۰ ساله امه دارای روماتیسم عضلانی که داروها روند کند درمان میکنن طبع هم بلغم سودا است چه غذاهایی باید بخورم چه غذاهایی نه ممنون

سلام
کبدى چرب ،ورم معده بر گشت أسید معده به مرى ،کم کارى تیرویید ،و طبعى سرد و تَر دارم لطفا بفرمایید چه کنم

سلام مدت زیادیه بینیم ترشحات نداره.خلط چسبناکی پشت حلقمه زبونم سفید شده و بدبو.همش احساس میکنم مدام باعث میشهدهانم بدبو باشه موذب هستم باید چیکار کنم یه راه حل درمان لطفا بهم میدید حتی روم نمیشه برم دکتر مشکلمو عنوان کنم ایا درمانی داره؟با تشکر

از پیامبر حدیث است که سه چیز بلغم را از بین میبرد ۱_مسواک زدن البته بهتره با چوب اراک باشه
۲_قرائت قرآن
۳_خوردن و یا جویدن کُندر

سلام توی گلوم مرتب خلط دارم و احساس خارش گلو میکنم . دردی در سنیه سمت چپ حس میکنم که هنگام بلند کردن وزن سنگین یا خوردن غذای چرب . دردش بیشتر میشود و هنگام که استرس دارم بیشتر هم میشود احساس نفس تنگی پیدا میکنم لطفا راهنمایی کنید۰

سلام و خسته نباشید
من بلغمی مزاج شدم دو شبانه روز کم خوری کردم و از دم نوش نعناع و دمنوش دارچین استفاده کردم روزه سوم بهبود یافتم به شمام توصیه میکنم اگه بلغمی هستین شمام امتهان کنین
نا گفته نماند اگه پر خوری کنین بهبود نمی یابین

برای درمان لکه های سفید چه باید کرد

سلام من باردارهستم و هرازگاهی حس میکنم وی گلویمیه چیزی سففت گرفته .نه میتونم ببلعم نه بیرون بیارم .حتی باعث میشه هوق بزنم چکنم مه خوب شه اصلا درمانش هست؟توماه چهارهستم .خسه شدم دیگه ازش.همش انگارتوی گلویم چیزی گرفته ودارم خفه میشم توروخداکمکم کنید .مامانم میگه بلغم حاملگیه.

با عرض سلام وخسته نباشید
اقای هستم ۴۰ساله ازطبع غذایی خود مطمن نبوده وفقط این میدونم که غذاهای باطبع سرد خیلی اذیتم میکندکه از۵سال پیش دچاربیماری رماتیسمی as شده ام که در این مدت ازداروهای شیمیایی استفاده کرده که هیچ فایده ای حاصل نشده،لطفا مرا راهنمایی کنید ؟

سلام.
لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

شما پیش طب سنتی برید.غذاهای طبع سرد اگه اذیت میکنه نخور بیماریهای خودایمنی از طبع سرد ایجاد میشه

سلام من قدم ۱۶۰ووزنم ۷۸پوستم روشنه ولک دار موهام یکم مجعدولی نازک ودیر رشد میکنه ناخن هامم زرد میشه وتندمیشکنه کبدم چربه وکیست آندیمتیوزتخمدان دارم دهنم همیشه پرآبه وتشنه نمیشم شکم وپهلوم بزرگه غذاهای شیرین رو خیلی دوست دارم وازترشیجات متنفرم بسختی خواب میرم ولی زیاد میخوابم مدفوعمم همیشه بدون شکل ونرمه و خیلی کمه برای رفع مشکل تخمدانم وکبدوناخنم چکارباید بکنم وآیا طبعم بلغمه یانه

سلام. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

با سلام جواب کامت های دوستان رو فقط با شماره تلفن و آدرس ندهید یخ خورده توضیح بدید ملتم یاد بگیرن

دوست عزیز، برای این آدرس داده می شه تا بررسی بیشتری صورت بگیره و با توجه به وضعیت هر فرد توصیه هایی ارایه بشه.

من نمیدونم بلغمی هستم یا سوداوی یا هر خلط دیگه ولی مشکل من اینه که دهنم و لبام خشک میشه ولی احساس تشنگی ندارم تموم زبونم سفید میشه و دهنم خیلی بو میده هر روز هم این مشکل هست یبوست هم دارم و وقتی که این مواد غذایی را میخورم خیلی بد تر میشم چای نارنگی پرتقال ماست شیر پیاز سیر غذاهای ابدار وسایر مواد غذایی که حضور ذهن ندارم خواهشا خلط منو بگید و راه درمانو بگید

سلام آقا امیر از قضا منم شرایطم مثل شماست منتهی یبوست ندادم چاره ی پیدا کردید ممنون می شم راهنمایی کنید.

سلام.من بیشتر عوامل بلغمو دارم .لاغرم، شانه هام افتاد ، لخَتم ،خیلی کندم، دارم واقعا زجر میکشم.۲۰ سالم هست هیچ کاری نمیتونم کنم ۱۸۶ سانتم ۵۵کیلو وزن دارم .خوابم هم خیلی زیاده همش خوابم میاد.ابه دهانم هم زیاد هست. لطفا کمکم کنید برای رفعش .خیلی دارم زجر میکشم .اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیجا نمیرم .افسرده شدم. لطفا ایمیل کنید جوابتان را. مرسی

سلام دوست عزیز با اجازه مدیر سایت …… به نظرم مزاجتون سودا بلغم باشه به طبیب سنتی حاذق مراجعه کنید من خودم برای جوشهای صورتم درمان شدم هیچ درمان شیمیایی جواب نداد …..

من ۲۷ سالمه و شدیدا بلغمی هستم. از خوردن سبزیجات و میوه‌جات خودداری میکنم چون دستگاه گوارشم فورا واکنش نشوند میده . چه راه حلی پیشنهاد میکنید

با سلام دخترم من ۱۷ ساله می باشد بسیار سرمایی است وامسال خیلی بیمار شد خیلی درس می خواند وبا اینکه بچه با هوش است ولی حافظه ظعیفی دارد من به اوغذا سرد نمی دهم اگر استفاده کنم مسهل ان را به او می دهم ولی با این حال باز هم خیلی سرمایی و خیلی خوابش می اید چون برای کنکور می خواهد درس بخواند لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون

با عرض سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتان من مزاجم بلغمی با سوداوی حاد هستم گوشت نرم و سفید و کم مو دارم و درد شدید مفاصل دارم دکتر طب سنتی گفته خولنجان و سورنجان هر روز دم کنم بخورم ولی تو اینترنت نوشتهکه امکان دارد این گیاه سمی باشد لطفا راهنمای بفرمایید چه دارویی مصرف کنم از غذاهای بلغم زا هم سعی می کنم استفاده نکنم

سلام
من یه مدته دچار رفلاکس شدم یعنی ممکنه غذاهایی که مناسب طبعم نیس میخورم باشه؟ چن شب چای دارچین خوردم بهتر شدم
اینم ویژگیمه اگه ممکنه بگین طبعم چیه؟
لاغرم بیشتر دوس دارم غذاهای تند بخورم کم حوصله زود عصبانی میشم فسنجون و بادمجون خیلی دوس دارم نسکافه قهوه شکلات همیشه اینارو میخورم

سلام، من مزاجم بلغمی است، همیشه بیحال و بی حوصله هستم، دوست دارم فعال باشم ولی اصلا حال ندارم و کلا بدنی سنگین دارم. چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید

سلام . شما از خوردن گوشت گاو ، ماهی ، ماست و دوغ و لبنیات سرد ، عدس میوه های سرد کلا پرهیز کنید. گرمیجات دارچین ، زنجبیل و عسل رو تو رژیم غذاییتون بگنجونید.میتونید از شربت ۵ گیاه پارسی طب هم استفاده کنید.https://fa.parsiteb.com/shop/

اگه مزاج من بلغمی باشه (که تست زدم و بلغمی بود) پس چرا من از غذاهای گرم و شیرینی که نوشتید بدم میاد و گرایشم به غذاهای تر و سرده ؟!!

منم همینجورم
خوردنیهایی که طبعشون سرده به نظرم خوشمزه تره

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم .لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟؟؟؟؟

با سلام من بلغم مزاجی هستم و میخواستم درمان داعمی اش را بدونم چون اگه این مواردی رو که گفتید رو رعایت کنم و غذا های سرد نخورم و به جاش غذا های گرم بخورم بعد از اینکه این روند رو قطع کنم بلغمم دوباره بر میگرده…

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم.لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟

عالی بود ممنون

باسلام و خسته نباشید.این مشخصات منه،لطفابفرمایید مزاج من چیه:لاغر-حساس-منظم-عدم تمرکز-مدفوع تیره-دارای یبوست-زودخشم-دیرآرام میشوم-حرکت کند-راه رفتن تند-بدبین-برون گرا-زود جوش-رنگ ادرار زرد-عدم سوزش ادرار-لجباز-پوست گندمی و خشک-رگهاگاهی پنهان وگاهی پیدا-اهل پس انداز-سفیدی چشم روشن-مردمک میشی-موی سر کم-نه خیلی لخت نه خیلی مجعد-کم تشنه میشوم-کم اشتها-دیرهضم-علاقه به سردیجات و ترشیجات-علاقمندشعر-بوی بد دهان-قاروقورشکم ندارم-حالت تهوع ندارم-خارش بدن ندارم-حساس به صدا-میل جنسی بالا(البته چون میل جنسی همسرم صفره)جدیدا بنده هم بی میل شده ام-گذشته نگر-عدم تنگی نفس-راحت میخابم-نیاز خواب بدنم زیاده-بینی خشک-عدم جاری شدن آب ازدهان در خواب-عدم مصرف غذاهای فست فودی-بی دقت-اشتها متوسط-گرفتگی عضلات پشت گردن-بد بهار و بد زمستان(شدیدا سرمایی)خودم اهل زنجانم امامتاسفانه سه ساله ازواج کردم واومدم خوزستان و دچار مشکل ازدیاد آنزیم کبدی و چربی خون شدم.مدتیست(چربی،شیرینی جات،ترشی جات،گوشت قرمز و سردی جات مصرف نمیکنم و(مغزها:گردو-فندق-پسته-بادام-کشمش-انجیر-توت- عسل-ادویه جات گرم-گوشت مرغ(کبابی یا پخته)مصرف میکنم.

دوست عزیز مزاج طبیعی شما سودایی است که بعدها بدلایلی مزاج بلغم نیز به آن اضافه شده که سودایی بلغمی گفته میشود.

سلام مطالبتون جامع بود بالکه های سفیدروی پوستم که به خاطر مزاج بلغمی منه چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

با سلام خسته نباشی از شما، ببخشید من ۳ ساله زخم روده دارم همراه با بلغم خون ریزی قرص کروتن۵۰ با آزورام۵۰ میخورم باید چیکار کنم این بلغم از بین بره سر گیج دارم سنگنی سر دارم دست و پا هام سرده کم خونم هستم استخوان دردم دارم بی حوصله هستم کفتگی بدنم دارم زیاد نمیتونم راه برم خسته میشم با اینکه لاغرم اشتها به غذام خوبه ، دستشویم میرم دیر بیرون میرم باید چه قرصی یا چیکار کنم این بلغم ازبین بر چون الان نکته اصلی من بلغم که چجوری از بین بره با چه قرصی چه کار باید کنم ممنون میشم راهنمایم کیند. دکترم میرم ولی نتونسته بلغمو ازبین ببره سنم ۱۸

تا جایی که من میدونم و تجربه کردم. ساعت خوای مناسب و زود خوابیدن و زود بیدار شدن٬ قبل از طلوع خورشید و در معرض نو خورشید صبخ قرار گرفتن. تاثیر خیلی خوبی داره و بلغمو کاهش میده. امتحان کنید. به امید خدا نتیجه خوب بگیرید.

در بسیاری از سایتها خوانده ام که زیادروی در خوردن ترخون باعث کاهش قوه باء و قوه جنسی میشود . آیا برای افراد سر مزاج (بلغمی یا سودایی) هم این موضوع صحت دارد .

لطفا راهنمایی کنید برای از بین بردن مزاج بلخمی باید چکارکنم ؟

با عرض سلام و ادب پس از مطالعه سایت متوجه شدم که دارای طبع بلغمی مزاج هستم حتی به دلیل بالا بودن فاکتورهای التهابی بدنم مبتلا به روماتیسم مفصل هستم اما چرا بعد از خوردن مواد غذایی که طبع گرم دارند مثل موز و گردو و …. بدنم واکنش نشان میدهد (زدن کهیر و آفت دهان ) با تشکر

با سلام و تبریک سال ۹۲٫ مرسی جالب و کافی بود.لااقل برای ما!

سلام آیا مسائل زناشویی باعث تعدیل مزاج بلغمی میشود؟

با سلام. از شما سوالی داشتم. در یکی از مطالب سایت خواندم که بلغم ممکن است باعث لکه های قهوه ای در سفیدی چشم شود؟ آیا درست است و اگر درست است راه درمان آن چیست زیرا که من دچار این مشکل شده ام وراه درمان آن از طریق پزشکی ممکن نیست. خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید. بسیار ممنونم چون این مشکل برایم ناراحتی روحی ایجاد کرده است.

من فردی هستم سرد مزاج که اخیراً دکتر قند خون مرا لب مرز گزارش کرده و با توجه به توضیحات شما مزاج من بین سودا و بلغمی می باشد در کنار این کوایت روده بزرگ از نوع رونده دارم . دکتر گفته کبد شما نیز کمی کم کار است در این صورت چه نوع مواد غذایی توصیه می کنید تا اینجانب استفاده نمایم . باتشکر از سایت خوبتان

پسری دارم ۱۰ ساله شب ادراری دارد تا به حال دکترهای زیادی برده ام اما تآثیری نداشته خواستم راهنمای کنید چکار کنم وچه داروی گیاهی استفاده کنم

کمرش رو با روغن کنجد یا روغن زیتون محلی ماساژ بدید شبها. طبعش سرده

با سلام ممنون از توضیحات کاملتون.من یک فرد بلغمی مزاج هستم و مدتی است که سرفه خشک ناشی از این طبع را دارم . راهنمایی کنید که چگونه سرفه را درمان کنم . با تشکر

با سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از اطلاعات مفید سایت خوبتان چند سوال داشتم خدمتتان . من یه فرد بلغمی مزاج هستم و باید آب و غذاهای عنوان شده کم مصرف کنم و بیشتر از غذاهای گرمی بخش که شامل گوشتای گرمی بخش هم می شود ! ۱- من دارای سنگ کلیه از نوع اوریک اسیدی هستم اگه آب کم مصرف کنم تشکیل سنک کلیه میدم و با مصرف گوشت قرمز نیز به تشکیل سنگ کمک بیشتری میکنه حال چاره چیه !! ممنون

آب کم مصرف نکنید آب ولرم مصرف کنید. گوشت قرمز هم حتما نباید مصرف کنید

با عرض سلام وخسته نباشید بی نهایت از سایت مفید وارزشمند شما استفاده کرده ام وامیدوارم اجر معنوی آن شامل حالتان شود و خداوند برایتان خیر وبرکت وتندرستی عطا فرماید …. من به دنبال درمان موثر شب ادراری کودکان به سایت شما مراجعه نمودم …خواهش می کنم من را راهنمایی فرمایید.

سلام

من بعد از چند مدت تنگی نفس بهم دست میده که هر موقع تنگی نفس بهم دست میده فکر میکنم از طریق بلغم گلوم هست ک البته بعد از خودرن چند روزی دمنوش بهتر میشه و میره تا چند ماه بعد…

راهکار چیه ممنون میشم جواب بدین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

تغییر حالت روز و شب

امیر رضا جلالی کامل

2015-10-07
اخلاط چهارگانه و تشخیص مزاج, طب سنتی و مکمل

۱۲۰ دیدگاه
895,975 بازدید

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

برای حفظ سلامتی باید در بدن اخلاط را به تعادل نگه داشت، یعنی برای نگهداری آنها باید اخلاط (صفرا، سودا، بلغم ، دم) را در حالت تعادل نگاه داشت.

برای تقویت هر کدام لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند. از این رو به این کار (تقویت به عین) می گویند.

چطور به بلغم غلبه کنیم

هر گاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری می شود. برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی باید از ضد آن استفاده کرد.

مثلا برای کاهش حرارت (صفرا) باید رطوبت را افزایش داد (از صفرا زدا بهره گرفت) و برای کاهش سردی و خشکی باید از حرارت و رطوبت استفاده کرد ( سودا زدا).
از این رو به این قاعده درمان به ضد و تقویت به عین می گویند.

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات و خوردن ترشی جات و مصرف غذاهای سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذاهای گرمی بخش مانند : ارده , عسل , شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده نمایند.

همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش، دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند: هل، دارچین و زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند.

روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند و یک روز در میان به حمام بروند.

گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند.

از ادویجاتی مانند هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و سفید، دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه ترخون، تره و شوید نیز کنار غذاها حتما استفاده کنند.

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و … بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

ترشی جات، سرکه، شوری، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه های گازدار، قهوه، نسکافه، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریز شده، کدو خورشتی، غذاهای فریز شده، آش رشته، ماکارونی، پفک، ادامس، بیسکویت و چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد.

بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف تر می شود و در نتیجه بدن ادمی در مقابل انواع پارازیت ها آسیب پذیر تر می شود.

در واقع سیستم ایمنی بدن علیه خود وارد عمل می شود که در اصطلاح پزشکی ان را اتوایمیون می نامند بهترین درمان برای بیمارن بلغمی پرهیز از غذاهای نام برده شده و اصلاح مزاج می باشد.

با رعایت مسائل فوق به زودی طبع آنان اصلاح و از کسالت و بیماری نجات خواهند یافت. چنین اشخاصی حتی می توانند از مواد بلغم زا که برایشان مضر است میل کنند! ولی با کمی تغییر، تبدیل یا همراهی مصلح آن.

مثلا خوردن آب یخ برای این افراد بسیار مضر است و کبد چرب ایجاد می کند لذا بهتر است که همواره از آب ولرم و یا حتی آب جوش کمی سرد شده میل نمایند.

یا اینکه هنگام استفاده از ماست که مقادیر کم ان بلغم زا و مقادیر زیادش سودا زاست، بهترین کار آن است که از مصلح مزاجی ماست مثل پونه، نعناع، آویشن، زیره و … و یا حتی از مصلح تخصصی ماست یعنی زنیان استفاده شود.

پس در مجموع بهترین کار آن است که شما از خوردن مولد تولید کننده بلغم (مثل ماست، دوغ، شیر، سر شیر، خامه، آب یخ دار، شیرینی، مرکبات، جو، آب دم کرده جو و … ) یا به کلی صرف نظر کنید که این امکان تقریبا وجود ندارد و یا اینکه حتی الامکان این گونه مواد را کمتر خورده و هر بار همراه با مصلح ان میل شود (مصلح ماده ایست خوراکی یا غیر خوراکی که از آن به منظور مرتفع کردن عوارض سایر مواد مصرف شده استفاده می شود)

اگر سوالی درباره مشکلات بلغمی داشته و مایل به اصلاح مزاج هستید میتوانید با این پزشک در ارتباط باشید و بدون نیاز به مراجعه حضوری دوره درمان خود را شروع کنید.

برچسباخلاط چهارگانه

3 روز پیش

2020-11-05

2020-09-05

تقویم حجامت ۹۹ : تقویم حجامت ۹۹ در دو عکس و به صورت شش ماهه …

سلام
من موندم چیکار کنم خونه ما پدرسالاریه نمیزاره بخاری روشن کتیم من همش زیر پتو ام تا یه وقت سرما نخورم تازه در حیاط رو هم باز میکنه دمایخونمون با بیرون فرقی نداره
چیکار کنم مث خودش گرماییشم
ظلمه ظلم

شما اصفهان زندگی نمیکنی احیانا شبیه بابا منه😂😂

سلام شما از گرامیجات استفاده کنید مثل بو مادران مثل زنجبیل مثل دارچین مثل فلفل سیاه و فلفل قرمز علاوه بر این مسایل شما باید پیش دکتر داخلی برید و بکوبید براتون آزمایش عفونت دستگاه گوارش و انگل شناسی بنویسد

ازدواج کن هرچه زودتر

سلام
خانمی هستم ۳۴ساله، موقع عصبی بودن اشتها به خوردن در من زیاد است،خیلی زود خسته میشم،کف پاهام بعضی مواقع سوزش داره،زیرشکمم حالت افتاده داره که هر کاری کردم نتونستم آبش کنم،تازگی صورتم جوش میزنه که من رو خیلی اذیت میکنه،پشت کتف طرف چپم خیلی خارش شدید داره که به متخصص قلب مراجعه کردم گفت ایراد از قلبت نیست،نسبت توده بدنم به قدم چاقتره (قدم تقریبا۱۵۶سانت و وزنم۸۵کیلو)که باعث درد پاهام فکر کنم همین مورد باشه.
لطفاً راهنمایی فرمایید.

سلام
در اولین مرحله و برای آماده سازی بدن، دو نکته بسیار مهم برای شما وجود داره:
سعی کنید همیشه روزی یکبار دفع کامل مدفوع داشته باشید.
مصرف روغن های نباتی مایع و جامد بازاری رو کنار بگذارید تا کبدتون بتونه نفس راحتی بکشه! الان به شدت دچار فشار هست.
اگر واقعا مصمم به درمان هستید، مشکلاتی که دارید با این پزشک در میون بذارید، تا کارهایی که باید انجام بدید رو بهتون بگن.
موفق باشید

سلام من زن ۳۸ساله باقد۱۵۶ووزن۷۰بشدت شبها خلط دارم که زیاد غلیظ نیست اسید معده دارم که با دارو چند وقت کنترل کردم تا حدی نفخ واروق زیاد دارم قرص فاموتیدین مصرف میکنم

سلام
فاکتورهای زیادی هستند که باید بررسی بشه
برای شروع سعی کنید مشکل یبوست رو درمان کنید و حداقل روزی یک بار دفع کامل داشته باشید.
نتیجه رو اعلام کنید

سلام.
مرد ۴۰ ساله متاهل هستم.
قد ۱۸۳ وزن ۷۴
خلط گلوی دارم سالهاست.
بینی م همیشه پره و تند تند باید فین کنم و تمیزش کنم.
از ۱۶ سالگی موهام شروع کرده به سفید شدن.
از ۲۵ سالگی ریزش شدید مو دارم(سرم دیگه داره خالی میشه).
حدود ۱۰ ساله که خارش شدید پوستی تو ناحیه زیر بیضه تا مقعد دارم.
نفخ شدید دارم.
رگهای روی پاهام خیلی پرحجم و بزرگ شدن(حدود ۵ ساله) و مویرگهای اطراف مچ پاهام پررنگ شدن.

پارسال طب اسلامی ویزیت شدم و گفتن مزاج صفراوی بلغمی دارم.

ممنون میشم برای ایجاد تعادل در مزاج و رفع موارد بالا،راهنماییم کنید.

سلام
توصیه میکنم برای اینکه نیاز به مراجعه به جاهای مختلف نداشته باشید یکبار برای همیشه با این پزشک مشاوره انجام بدید.
مشکلات شما در یک دوره سه تا چهار ماهه به شرط اهمیت دادن به مواردی که پزشک بهتون میگه درمان خواهد شد.
موفق باشید

کدوم دکتر لطفا اسم دکتر را بگید ممنونم

اینجا کلیک کنید

چطور به بلغم غلبه کنیم

درود فراوان
متشکرم بابت مقالتون خیلی عالی و مفید بود
اگر امانش هست من مزاحم بلغم هستش
مرتب خلط دارم و باعث شده زود خسته شوم خوابم زیاد شده
عصبی و حالات افسردگی گرفتم
موهای سرم در حال سفید شدن هستش
یعنی با رعایت این موارد غذایی مشکل منم حل میشود و تا چه مدت باید رعایت کنم.

سلام و ممنون از توجهتون
علائم ظاهری که در شخص بروز میکنه علائم غالب هستند، برای تشخیص دقیق علت بیماری و از بین بردن اونها توصیه میکنم مشکلاتی دارید رو با این پزشک در میون بذارید تا وضعیت مزاجیتون مشخص بشه. بعد کاملا راهنماییتون خواهند کرد که چه غذاها و داروهایی استفاده کنید تا مشکلات برطرف بشه.
با آرزوی سلامتی و موفقیت

سلام من ۴۲سالمه سن ۱۶۵قد و ۹۴وزن دارم یبوست، میوم دارم دوبار عمل شدم همش خسته ، سردرد و کسل هستم دیسک کمر، ارتروز دارم، ریزش موی شدید همش بدن و زیر شکمم یخ کرده و سرده، بیشتر غذا با طبع گرم می خورم، و به مصلح غذاها توجه دارم و استفاده میکنم ولی باز با این مشکلات درگیرم، ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
مشکلاتی که شما فرمودید دو راه درمان داره
درمان موقت اما با نتیجه سریع
درمان دائم اما نیازمند به یک دوره سه یا چهار ماهه
مایل به کدوم روش درمان هستید؟

توضیحات کامل و جامع. ممنون و سپاس.

ممنون از نظر لطفتون

سلام برا بلغمی ها دارو گیاهی خاصی هست

سلام
بله

سلام من ۳۰سالمه قدم۱۶۰وزنم۸۹است دور کمر چاقوسردتر از همه جا،زیاد می خورم،زیاد می خوابم،کسل وتنبل هستم،طبم چیه ،چه کنم

سلام برای تشخیص مزاج میتونید از سرویس چکاپ آنلاین ایزو ویزیت استفاده کنید.
موفق باشید

سلام ۲۳سالمه قد۱۶۳وزن۵۹ خیلی کسلم اصلا حالو حوصله ندارم
یکمم شکم دارم میخام اب بشه چیکارکنم

سلام وقت بخیر لطفا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم چی بخورم تا خوب بشم من همش ته گلوم خلط دارم صورتم هم جوش زیر پوستی دارم برام عذاب آور شده یبوست هم دارم البته ترشی میخورم جوش‌های زیر پوستیم بیشتر میشه روی گونه هام هم کم ونک قهوه ای ظاهر شده پوستم گندمی هستش

سلام
وقت بخیر
مصرف روغن های نباتی مایع و جامد رو قطع کنید و جایگزین اونها از روغن های سالم مانند روغن کنجد و زیتون استفاده کنید.
استفاده از بخور اکالیپتوس براتون بسیار مناسبه.
برای شروع درمان طبیعی یک شرح حال از بیماری و مشکلاتی که دارید با این پزشک در میون بذارید تا کاملا راهنماییتون کنن.
موفق باشید

سلام ،تحقیقاتی ک کردم و شنیدم بلغمی هستم،بدنم و شکمم وپشتم همیشه سرده،یبوست شدید دارم،ریزش مودارم،شکمم بزرگ شده،بیشتر وقتا کسلم و خوابم میاد،پشت کمرم همیشه سردشه،صورتم لک زده،سرم شوره داره سفید سفیدی من چکارکنم ممنون

سلام در این لینک یک شرح کامل از مشکلاتی که دارید به پزشک بدید تا به صورت کامل و با راهکارهای طبیعی درمان بشید.
با آرزوی سلامتی و موفقیت

سلام وقت بخیر ، من فکر میکنم بلغم شدید دارم چون خیلی پر خواب هستم و همش دلم میخواد بخوابم. آلرژی هم دارم ، یبوست ، بواسیر ، نفخ ، تنگی نفس، تپش قلب و استرس هم دارم البته قرص پروپرانول و کلونازپام استفاده میکنم. حافظه م خیلی ضعیف شده جوری که بعضی وقتها در لحظه حرفم را فراموش میکنم. ریزش مو هم دارم و بعضی وقتها شوره سر . عاشق خوردن شیرینی جات هستم مثل شکنجه ست برام اگر قرار باشه خوردن شیرینی و بستنی رو ترک کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه بر بلغم غلبه کنم . با تشکر

سلام وقت بخیر
تمام مشکلاتی که عنوان کردید در صورتی که توسط پزشک طب سنتی بررسی بشه با رعایت یک سری نکات غذایی در یک دوره درمانی سه ماهه کاملا از بین خواهد رفت. میتونید با خانم دکتر مریم رضایی در ارتباط باشید.

دقیقا مثل منی من بدنم هم سریع کبود میشه

سلام شما مشکوک به تیرویید کم کار هم هستید چون از طبع بلغم میاد یه ازمایش tsh بدین

منم دقیقا شرایط شما رو دارم اصن نمیدونم چیکار کنم کند ذهنی شدید دارم

عزیز شما که نباید اگه ده مورد هست ده موردش باشه که شما ۶ یا ۷ موردش که باشه بلغمی حتما نباید ۱۰تاش رو باشی

سلام وقتتون بخیر ببخشید به جز خوردن غذاهای گرم و پرهیز از سردیها… داروی هست که مصرف بشه در کنارش که سردی بدن کمتر بشه؟من دست و پای سردی دارم همیشه خستم و خواب آلوده و زیاد میخابم فراهم دیر هضم میشه اندارمم کشیده و بلند هست یه کم شکم دارم پوستم روشن و رنگ پریده هست در طول روزانه یه فعالیت غیراز فعالیت روزمره داشته باشم پشت گردنم درد میگیره و میسوزه زودتراز وقتش موهام سفید شده عضلات ظریفی دارم و شل هستن بالاتنم نسبت به پایین تنم چاقتر هست زود عصبانی میشم از کوره در میرم تازگیا خیلی چیزا رو یادم می‌ره از سرماهم بدم میاد یه سال پیش هم تپش قلب داشتم الان خداروشکر ندارم ناخنامم شکننده شدن ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام ببخشید دخالت میکنم ولی تست تیروئید دادید
چون علایم کم کاری دارید

با سلام حدودا باید چه مدت این موارد رو رعایت کنم که بلغم ازبین بره؟

با سلام
برای اصلاح مزاج خود میتونید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

مدت درمان بیماری بلغم چند مدت میباشد باتشکر

سلام دوستان من خیلی از بچگی به پیاز و سیر و فلفل و ماست و دوغ داشتم و هنوزم دارم اضافه وزن ام یه دوره داشتم، ولی الان نه
ولی وقتی ورزش می کنم با اون که کم می کنم ازهمه کندتر میدو ام
نوک انگشتام در فصل سرما یخ میشه میل به تغذیه های شور دارم ولی ترش نه
هر تغذیه شیرین ام دوست ندارم
ولی یبوست دارم

سلام. آیا طبع سر متفاوت هست؟ و اگر متفاوت هست چگونه متوجه بشویم؟

با سلام
برای این مورد می توانید از طریق سایت http://www.isovisit.com مشاوره داشته باشید.

درود فراوان
میخاستم بپرسم ممکنه آدمی باشه ک تو حد واسط این چهار طبع باشه . من الان خودم نمیدونم طبعم چیه .علائم همه رو باهم دارم . فک میکردم بلغمی باشم ک وختی ب خواب و اشتها میرسه نقض میشه این حالت. ولی اکثرا دردام رو حول همون محور بلغمی و مخصوصا همین کندذهنی و از یاد رفتن موضوعات الان خیلی اصطلاح ها بود میخاستم بنویسم همشون نوک زبوتمه یادم نمیاد . ی راه کار برا دونستن مزاج خودم میخاستم لطفا راهنمایی کنید بتونم ب یه نتیجه برسم ممنون .

برای مشاوره آنلاین میتونید به سایت http://www.isovisit.com مراجعه فرمائید.

با درود
من چهار نقطه از سرم را حجامت کردم
پیشانی ، ملاج نخست ، ملاج دوم و پشت سر و جلوی سر سودا زیاد بود و هرچه به پشت سر نزدیک میشد بلغم زیاد می شد
راهکاری دارید
آیا روغن مالی سر کاربرد دارد
سپاس

تمام این موارد رو دارم شکمم بزرگ سده و بی حواسی رنجم‌میده درد پا و ران پا و کمر و سرد و گرم شدن بدنم چه راهکاری وجود داره آیا شما درمان شدید یا نه

سلام و وقت بخیر ، من به شدت تبم سرد هستش به طوری که چای دارچین یا حتی یک دونه خرما میخورم سریع بدنم واکنش نشون میده شروع به خارش میکنه و گلو درد میگیرم، از طرفی دائما دل درد دارم (که منجر به اسهال قطره ای میشه )و حتی درد شدیدی در قفسه سینه و سمت چپ شکمم احساس میکنم ، یک سنگینی روی سینم هست احساس خستگی میکنم و هرچی بخوابم از خواب سیر نمیشم، تمرکز حواس ندارم و وقتی میخونم مطالعه کنم یا با رایانه کار کنم خیلی سریع خسته میشم، هیچگونه تحرکی ندارم قدم ۱۶۵ و وزنم هم حدود ۸۱ هستش.
ممنون میشم راهنماییم کنید

کی گفته اینو؟؟؟؟؟!!!!!!!!
با عقل من که جور درنمیاد!????

شما احتمالا طبعتون سرد نیست خرما و دارچین برای طبع سرد بسیار خوبه.یکی از دوستان من هم مثل شماست.شما آلرژی دارید به طب سنتی مراجعه کنید و غذاهای کارخونه و کنسروی و فست فود اصلا نخورید .

این چیزایی ک میگی یعنی طبعت گرمه،باید سردی بخوری

میشه لطفا بفرمایید با قرائت قرآن چطوری طبع انسان از سردی به گرمی میره ؟ بدون تغییر در نوع خورد و خوراک روزانه ؟ فقط قرآن بخونیم خودش درست میشه یعنی ؟

من خیلی افکار جنسی تحریک کننده شدید دارم که بیشتر موقعها باعث خو..دا..رضاییم ..این به خاطر چیه چطور و با چه غذاهایی میشه درمانش کرد؟ لطفا راهنماییم کنید

توکل بر خدا کنی
شما بهتر است استفاده از گوشی موبایل را برای خود محدود کنی،وخوراکی هایی که موجب تحریک میشوند راکنار بگذاری(ازجمله پیاز،سیر،گوجه و…)غذا های پرچرب اصلا مصرف نشود.درآخر هروعده غذایی قاشقی تخم کاهو میل کنید.در زمان های تحریک دست و صورت خود راباآب سرد بشویید(وضو باآب سرد) اندام ندام تناسلی خود را درهنگام تحریک باآب سرد بشویید.داخل حمام آب شستشو را بیش از۳۵درجه گرمتر نکنید(با آب داغ حمام نکنید)
غذای خودتون روکاهش بدید،ومتوجه باشید که با افزایش سن حدودا به۱۸یا۱۹سال که برسید اگر توصیه هارو عمل کنید قوه جنسی خودتون رو تحت فرمان خودت قرار میدی

حجامت کن . ورزش مداوم هم عالیه
خوردنی فقط کافور ه که هیج جا ندارن من خیلی دنبالش گشتم

سلام وقتتون بخیر باشه، غیر از عرایض دوستان، شما می تونید از سرکه انگور برای کاهش گناهان ناشی از شهوات جنسی استفاده کنید.

سلام.
ممنون از مطالبتون. می خواستم بدونم علت خواب بیش از اندازه من چی می تونه باشه. قد ۱۷۰ و وزن ۷۱ . احساس کرختی و ضعف در پا ها همیشه وجود داره. جدیدا همش حالت تهوع دارم. نسبت به بو ها فوق العاده حساس و قدرت تشخیص بالایی دارم. این خواب الودگی بیش از اندازه روی فعالیت های بدنی من تاثیر گذاشته و برای هیچ کاری تمرکز ندارم. حافظه ام هم بسیار کم شده است.هر کاری هم می کنم وزن کم کنم نمیشه حتی با ورزش. اگه لطف کنید کمکم کنید یه دنیا ممنون می شم.

شما سردی شدید دارید بهتره غذاهای سرد رو کمترکنیدوعی کنید روبه غذاهای گرم بیارید،صبح هاارده وشیره مصرف کنیدو…
برای اصلاعات بیشتر به پزشک طب سنتی مراجعه کنید،این فقط توصیه موقتی بودکه امکان رسیدن به نتیجه مطلوب رو هم داره

سلام
چند سالی بود که هرازگاهی معده ام یکجوری می شد. بصورت تجربی متوجه شده بودم که خوردن عسل و خرما و کشمش و … در کاهش حالاتم مفیده. در نهایت دوبار مخصوصا زمانی که مدتی در استرس کاری بودم و یک غذای سرد مثل ماهی و یا سالاد الویه خوردم، معده ام تاب نیاورد و غذا رو بالا آوردم و از فرداش اشتهام صفر می شد. به دکتر که رفتم برای دو هفته، هر صبح یک آنتی اسید پنتاپرازول ناشتا می نوشت که بعد ۱۰ روز تمام علائم موجودم از بین می رفت و خوب و خوب میشدم. علائم بصورت یکسری دردهای مبهم در معده و احساس کم اشتهای زیاد و یه جورایی احساس کرختی و بعضا بی قراری. یه حس های بد که حس انجام هیچ کاری رو نداشتم تا خوب بشم. حتی روزای اول نسبت به بوها هم احساس تهوع میکردم که اینا بعدا حذف میشد. تا اینکه این بار بعد خوردن سالاد الویه برای ناهار و شام اونم مفصل، شام استفراغ کردم و تصمیم گرفتم دکتر نرم و با داغ نبات خوددرمانی کنم. اشتها که نداشتم تا چهار پنج روز نتونستم تقریبا چیزی بخورم و یهو فردای پنج روز دیدم معدم میسوزه، رفلاکس میکنم و سوزش سردل ایجاد میکنه و شبها زود زود بیدارم میکنه و فقط باید معده ام پر باشه تا راحت باشم. خیلی ترسیده بودم. تا این سن تقریبا بیمار نشده بودم. دکتر رفتم و علائم رفلاکس و سوزش معده تا حد زیادی خوب شد اما حالات اسپاسم وار معده، بی اشتهایی و … یه جوری شدن همواره بود. رژیم های سختی گرفتم. پیش انواع دکترا رفتم و حتی آندوسکوپی هم کردم که وضعیت معده و اثنی عشر همش نرمال بود. نه زخمی و نه التهابی. فقط کمی رفلاکس و سرخ شدگی جزئی دهانه ی مری. پیش چند تا طب سنتی که رفتم، مزاجم رو صفراوی گفتن (گرچه کمی در خودم خصوصیات سوداوی میبینم) و گفتن معده ام سردی کرده و بلغم درگیرش کرده. بازم رژیم هایی دادن. تقریبا از پنج ماه پیش پنج الی شش کیلو وزن کم کردم که خیلی عصبیم کرده مخصوصا که بدن عضلانی دارم و براش زحمت کشیدم. دمنوش بارهنگ و عرق نعنا و عسل خیلی برام مفید واقع شد و هر روز سعی میکنم سیاه دانه، چای بابونه و گرمیجات بخورم. چهار روزی هم هستش که روزه میگیرم. اکثر اذیت هام بعد خوردن غذاست. معده ام سنگینی میکنه و آروغ که هی میزنم بهتر و بهتر میشه. یکی هم موقع هایی که صبح میشه. نمیزاره بیشتر از ساعت ۶:۳۰ بخوابم هی بیدارم میکنه و وقتی بیدار میشم مدتی طول میکشه تا خودمو پیدا کنم. از طرفی چون گرم و خشک هستم و ظاهرا معده ام سرد و تر شده باید گرمیجات خشک بخورم که خود اینا اشتها بر هستن. دلم سردیجات میخواد. نمیدونم دقیقا چم شده. قبل این اتفاق، ۲ ماه قبلشم معدم به هم ریخت اما با ۲ هفته آنتی اسید یهو کلا خوب شد اما بازم هرازگاهی اذیتم میکرد. احساس میکنم انگاری یه مرزی رو از سردی نباید رد میکردم ولی رد کردم. زندگیم قبلا خیلی روتین بود اما الان خیلی حساس شدم نسبت به خوراکی ها و حالات معده و روده هام. این حساسیت هم ناراحتم میکنه. روزه میگن برای تنظیم اخلاط چهارگانه خیلی خوبه. دست و پاهام خیلی گرمند. مدتی هم هستش که قاروقور شکمم رو میشنوم. میگم شاید بخاطر لاغر شدن دور شکمم هستش. در ضمن در تمام آزمایشات سونوگرافی، نوار قلبی، خون و ادرار همه چیزم نرمال بود جز آلکالین فسفات کبد که در اولین آزمایشم ۴۴۰ بود که بعد یه ماه که دوباره دادم ۴۰۳ بود که حداکثراش باید ۳۰۶ باشه ظاهرا. ببخشید که اینقدر طولانی شد. نمیدونم محصول مقطر گیاهی ضدبلغم شما برای من میتونه مفید باشه یا نه. روزه و حجامت چطور؟ ورزش بدنسازی و والیبال میرفتم، اینا چطور؟ مدتیست پیاده روی میکنم البته. شبها قبلا موقع خواب شیرعسل میخوردم که خیلی در خواب شبانم تاثیر داشت. هم گرسنگی بیدارم نمیکرد و هم شیر خواب آوره، بعد بیماریم گذاشتمش کنار. میتونم دوباره ادامه بدم؟؟؟ چقدر طول میکشه طبع معده ام درست بشه و درستش چیه واقعا؟؟؟ گرم و خشک یا معتدل؟؟؟ این سردی احساس میکنم کمی در روده هام هم هستش اما خوشبختانه یبوست ندارم. شاید بخاطر دمنوش بارهنگ و نعناست. البته مدت چهار سالی هم بود که تو یه منطقه ی سردسیر زندگی میکردم. تا سن ۲۶ سالگی هیچ بیماری و هیچ مشکلی در معده ام و هیچ جای دیگم نداشتم. لطفا راهنمایی بفرمایید

با سلام فکر میکنم بسیار آدم حساس و عصبیی باشین.به نظر من خیلی دنبال دوا درمان و بررسی جسمتون نباشید.سعی کنین آرامش داشته باشین و توجه تونو از وضعیت بدنی بردارین و روی آرامش روحی روانی خودتون کار کنین.چون ما اول روحی در یک بدن هستیم،نه جسمی دارای روح.پس اگه روان حالش خوب باشه جسمم ازش تبعیت میکنه.

سلام ب نظرم اگر کمی شل بگیرین درست میشه چ وضعشه،اینطوری ک شما نگرانی ادم سالمم مریض میکنه چ برسه ….

سلام
من مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک هستم
از تعریق زیاد بدن بخصوص کف دست و پا رنج میبرم
بینهایت خسته و خوابالوده ام و نمیتوانم به طور مناسب درسم را بخوانم
تمرکز ندارم
ریزش مو دارم
از درد شانه ها و کمر رنج میبرم
قد بلند لاغر و سفیدپوستم
میشه لطفا راهنماییم کنید

سلام
مشخصات من به شرح ذیل میباشد.
ممنون میشم بفرمایید چه نوع طبعی دارم؟
۱) اشتهای بسیار زیاد و همیشه گرسنه
۲) حدود ۳۰ کیلو اضافه وزن دارم
۳) تعریق زیاد علی الخصوص در قسمت سرو صورت
۴) ترشحات بینی زیاد. به طوریکه همیشه خلط پشت حلق دارم.
۵ ) افزایش ترشحات بینی بلافاصله با خوردن گرمیجات.
۶) علاقه و میل زیاد به خوردن شکلات و شیرینی جات
۷) میل زیاد به خوابیدن. به طوریکه ۱۳ الی ۱۴ ساعت باید در شبانه روز بخوابم. با این وجود بازم خسته ام.
۸) بی حوصلگی و کسالت زیاد
۹) خیلی زود خسته میشم
۱۰) کم انرژی و بیزار از هر گونه فعالیت فیزیکی
۱۱) علیرغم داشتن قاعدگی نامنظم, بدنم بسیار مستعد باروری هست.. به طوریکه طی ۱۰ سال اخیر سه بارداری پشت سر هم , هر یک به فاصله ۱/۵ سال از یکدیگر داشتم.
۱۲) با وجود مراقبت زیاد, با شیوع ویروس آنفولوآنزا, به جرات میتونم بگم جزو اولین نفراتی هستم که مبتلا به بیماری های واگیر دار میشم.
۱۳ ) علیرغم تقویت سیستم ایمنی با مصرف مکمل های گوناگون, اما سالی یک الی دو مرتبه تبخال گوشه لب میزنم

منم ۹۰% این علائمی رو گفتین دارم؛ البته من مجردم؛ شما متوجه شدین بلاخره طبعتون چیه و چیکار میتونین بکنین که بهتر بشین؟ اگه میتونین به منم کمک کنین لطفا دریغ نکنین

سلام
تو گوگل بنویس طبایع ،تست بده میفهمم مزاجت چیه

سلام.شما صد درصد دموی هستید و باید از خوردن غذا، میوه، ادویه و گیاهانی با طبع گرم و تر و حتی سرد و تر پرهیز کنید و بجاش غذاهایی با طبع سرد خشک مصرف کنید و اگر مصرف سردی اذییتون کرد حتما با مصلح مصرف کنید.سعی کنید شبها فقط ۷ ساعت بخوابید و خواب در طول روز اصلا برای شما مناسب نیست.حتما حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید.از محیطهای گرم و مرطوب یا شرجی دوری کنید.حمام با آب داغ نروید. ضمنا اگر همه ی پرهیزات مربوط به دموی ها را رعایت کنید حدود ۶ ماه زمان میبرد تا مزاجتان کمی معتدل شود.احتمالا کبد چرب هم داشته باشید.

سلام و خسته نباشید
من چند وقتی هست که بدنم میخاره و حرارت بدنم میاد بالا آیا طبع بدنم گرم شده؟

قابل توجه دوستانیکه لکه سفید( پیسی – برص ) دارن:

سلام علیکم

من امسال (اوایل سال ۹۶) لکه های سفید داشتم روی دستام. رفتم پزشک پوست
گفت که سیستم ایمنی بدنت ضعیف شده . یک قرص داد و یک پماددست ساز.
تا دو ماه دقیق مصرف کردم.
خوب نشده بود
رفتم پیش مشاورطب سنتی
گفت غلبه بلغم بر صفراست و =>
نبایدها:
گوشت گاو.گوساله.بز.عدس.لبنیات.ترشیجات.خیارشور.چای.قهوه
بایدها:
صبحانه= (شیره انگور ۵ قاشق مرباخوری + ۲قاشق مرباخوری حلوا ارده)
طی روز = ۱۰ تا ۱۲ عدد مویز
طی روز=چنداستکان ترکیب (استوخودوس+سنبل الطیب+گل گاوزبان+کمی لیموخشک)
هر شب = ۵ انجیر در آب خیس شده
هرشب= غورت دادن ۱۰ تا ۱۲ دانه اسپند
یک ساعت بعد از شام = یک لیوان ترکیب (سرکه انگبین ۱/۳ لیوان + ۲/۳ آب)
صبح و شب = ترکیب دوسین = یک قاشق مرباخوری

* من این پرهیزات رو بلافاصله بعد از اجرای ۲ ماهه اون دستورات پزشک صنعتی شروع کردم به مدت حدود ۴ هفته. در کمال تعجب دیدم ۹۷ درصدخوب شدم و ول کردم.

گفتم اطلاعات خودمو در اختیار عزیزانی بذارم که بدردشون بخوره.

الان که حدود ۳ ماه گذشته از اون ماجرا و پرهیزات و … رعایت نکردم. دوباره برگشت.

امیدوارم همیشه خوب و خوش باشین.

یا الله مدد. یا شافی

سلام
ممنون از اطلاع رسانی

میشه بگید طب سنتی که براتون اینارو تجویز کرده کی بود و ادرسشون رو بدید؟؟ممنون

سلام دوست خوبم . از کجای ترکمن صحرا هستین؟ نمیدونم اینجا میشه آیدی وشماره تلفن گذاشت یا ن . دوس دارم با این رفیقمون ارتباط برقرار کنم .

بعد اینکه دوباره برگشت پرهیزارو شروع کردیم یانه و اینکه الان وضعیتتون چطوره؟؟

باسلام من ۳۰ ساله امه دارای روماتیسم عضلانی که داروها روند کند درمان میکنن طبع هم بلغم سودا است چه غذاهایی باید بخورم چه غذاهایی نه ممنون

سلام
کبدى چرب ،ورم معده بر گشت أسید معده به مرى ،کم کارى تیرویید ،و طبعى سرد و تَر دارم لطفا بفرمایید چه کنم

سلام مدت زیادیه بینیم ترشحات نداره.خلط چسبناکی پشت حلقمه زبونم سفید شده و بدبو.همش احساس میکنم مدام باعث میشهدهانم بدبو باشه موذب هستم باید چیکار کنم یه راه حل درمان لطفا بهم میدید حتی روم نمیشه برم دکتر مشکلمو عنوان کنم ایا درمانی داره؟با تشکر

از پیامبر حدیث است که سه چیز بلغم را از بین میبرد ۱_مسواک زدن البته بهتره با چوب اراک باشه
۲_قرائت قرآن
۳_خوردن و یا جویدن کُندر

سلام توی گلوم مرتب خلط دارم و احساس خارش گلو میکنم . دردی در سنیه سمت چپ حس میکنم که هنگام بلند کردن وزن سنگین یا خوردن غذای چرب . دردش بیشتر میشود و هنگام که استرس دارم بیشتر هم میشود احساس نفس تنگی پیدا میکنم لطفا راهنمایی کنید۰

سلام و خسته نباشید
من بلغمی مزاج شدم دو شبانه روز کم خوری کردم و از دم نوش نعناع و دمنوش دارچین استفاده کردم روزه سوم بهبود یافتم به شمام توصیه میکنم اگه بلغمی هستین شمام امتهان کنین
نا گفته نماند اگه پر خوری کنین بهبود نمی یابین

برای درمان لکه های سفید چه باید کرد

سلام من باردارهستم و هرازگاهی حس میکنم وی گلویمیه چیزی سففت گرفته .نه میتونم ببلعم نه بیرون بیارم .حتی باعث میشه هوق بزنم چکنم مه خوب شه اصلا درمانش هست؟توماه چهارهستم .خسه شدم دیگه ازش.همش انگارتوی گلویم چیزی گرفته ودارم خفه میشم توروخداکمکم کنید .مامانم میگه بلغم حاملگیه.

با عرض سلام وخسته نباشید
اقای هستم ۴۰ساله ازطبع غذایی خود مطمن نبوده وفقط این میدونم که غذاهای باطبع سرد خیلی اذیتم میکندکه از۵سال پیش دچاربیماری رماتیسمی as شده ام که در این مدت ازداروهای شیمیایی استفاده کرده که هیچ فایده ای حاصل نشده،لطفا مرا راهنمایی کنید ؟

سلام.
لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

شما پیش طب سنتی برید.غذاهای طبع سرد اگه اذیت میکنه نخور بیماریهای خودایمنی از طبع سرد ایجاد میشه

سلام من قدم ۱۶۰ووزنم ۷۸پوستم روشنه ولک دار موهام یکم مجعدولی نازک ودیر رشد میکنه ناخن هامم زرد میشه وتندمیشکنه کبدم چربه وکیست آندیمتیوزتخمدان دارم دهنم همیشه پرآبه وتشنه نمیشم شکم وپهلوم بزرگه غذاهای شیرین رو خیلی دوست دارم وازترشیجات متنفرم بسختی خواب میرم ولی زیاد میخوابم مدفوعمم همیشه بدون شکل ونرمه و خیلی کمه برای رفع مشکل تخمدانم وکبدوناخنم چکارباید بکنم وآیا طبعم بلغمه یانه

سلام. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

با سلام جواب کامت های دوستان رو فقط با شماره تلفن و آدرس ندهید یخ خورده توضیح بدید ملتم یاد بگیرن

دوست عزیز، برای این آدرس داده می شه تا بررسی بیشتری صورت بگیره و با توجه به وضعیت هر فرد توصیه هایی ارایه بشه.

من نمیدونم بلغمی هستم یا سوداوی یا هر خلط دیگه ولی مشکل من اینه که دهنم و لبام خشک میشه ولی احساس تشنگی ندارم تموم زبونم سفید میشه و دهنم خیلی بو میده هر روز هم این مشکل هست یبوست هم دارم و وقتی که این مواد غذایی را میخورم خیلی بد تر میشم چای نارنگی پرتقال ماست شیر پیاز سیر غذاهای ابدار وسایر مواد غذایی که حضور ذهن ندارم خواهشا خلط منو بگید و راه درمانو بگید

سلام آقا امیر از قضا منم شرایطم مثل شماست منتهی یبوست ندادم چاره ی پیدا کردید ممنون می شم راهنمایی کنید.

سلام.من بیشتر عوامل بلغمو دارم .لاغرم، شانه هام افتاد ، لخَتم ،خیلی کندم، دارم واقعا زجر میکشم.۲۰ سالم هست هیچ کاری نمیتونم کنم ۱۸۶ سانتم ۵۵کیلو وزن دارم .خوابم هم خیلی زیاده همش خوابم میاد.ابه دهانم هم زیاد هست. لطفا کمکم کنید برای رفعش .خیلی دارم زجر میکشم .اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیجا نمیرم .افسرده شدم. لطفا ایمیل کنید جوابتان را. مرسی

سلام دوست عزیز با اجازه مدیر سایت …… به نظرم مزاجتون سودا بلغم باشه به طبیب سنتی حاذق مراجعه کنید من خودم برای جوشهای صورتم درمان شدم هیچ درمان شیمیایی جواب نداد …..

من ۲۷ سالمه و شدیدا بلغمی هستم. از خوردن سبزیجات و میوه‌جات خودداری میکنم چون دستگاه گوارشم فورا واکنش نشوند میده . چه راه حلی پیشنهاد میکنید

با سلام دخترم من ۱۷ ساله می باشد بسیار سرمایی است وامسال خیلی بیمار شد خیلی درس می خواند وبا اینکه بچه با هوش است ولی حافظه ظعیفی دارد من به اوغذا سرد نمی دهم اگر استفاده کنم مسهل ان را به او می دهم ولی با این حال باز هم خیلی سرمایی و خیلی خوابش می اید چون برای کنکور می خواهد درس بخواند لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون

با عرض سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتان من مزاجم بلغمی با سوداوی حاد هستم گوشت نرم و سفید و کم مو دارم و درد شدید مفاصل دارم دکتر طب سنتی گفته خولنجان و سورنجان هر روز دم کنم بخورم ولی تو اینترنت نوشتهکه امکان دارد این گیاه سمی باشد لطفا راهنمای بفرمایید چه دارویی مصرف کنم از غذاهای بلغم زا هم سعی می کنم استفاده نکنم

سلام
من یه مدته دچار رفلاکس شدم یعنی ممکنه غذاهایی که مناسب طبعم نیس میخورم باشه؟ چن شب چای دارچین خوردم بهتر شدم
اینم ویژگیمه اگه ممکنه بگین طبعم چیه؟
لاغرم بیشتر دوس دارم غذاهای تند بخورم کم حوصله زود عصبانی میشم فسنجون و بادمجون خیلی دوس دارم نسکافه قهوه شکلات همیشه اینارو میخورم

سلام، من مزاجم بلغمی است، همیشه بیحال و بی حوصله هستم، دوست دارم فعال باشم ولی اصلا حال ندارم و کلا بدنی سنگین دارم. چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید

سلام . شما از خوردن گوشت گاو ، ماهی ، ماست و دوغ و لبنیات سرد ، عدس میوه های سرد کلا پرهیز کنید. گرمیجات دارچین ، زنجبیل و عسل رو تو رژیم غذاییتون بگنجونید.میتونید از شربت ۵ گیاه پارسی طب هم استفاده کنید.https://fa.parsiteb.com/shop/

اگه مزاج من بلغمی باشه (که تست زدم و بلغمی بود) پس چرا من از غذاهای گرم و شیرینی که نوشتید بدم میاد و گرایشم به غذاهای تر و سرده ؟!!

منم همینجورم
خوردنیهایی که طبعشون سرده به نظرم خوشمزه تره

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم .لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟؟؟؟؟

با سلام من بلغم مزاجی هستم و میخواستم درمان داعمی اش را بدونم چون اگه این مواردی رو که گفتید رو رعایت کنم و غذا های سرد نخورم و به جاش غذا های گرم بخورم بعد از اینکه این روند رو قطع کنم بلغمم دوباره بر میگرده…

من بلغمی مزاج هستم به تازگی ازدواج کردم و دچار روماتیسم مفصلی شدید شدم.لطفا کمکم کنید چهطور بلغمم رو دفع کنم و اگه بلغمم دفع بشه بیماریم درمان میشه؟

عالی بود ممنون

باسلام و خسته نباشید.این مشخصات منه،لطفابفرمایید مزاج من چیه:لاغر-حساس-منظم-عدم تمرکز-مدفوع تیره-دارای یبوست-زودخشم-دیرآرام میشوم-حرکت کند-راه رفتن تند-بدبین-برون گرا-زود جوش-رنگ ادرار زرد-عدم سوزش ادرار-لجباز-پوست گندمی و خشک-رگهاگاهی پنهان وگاهی پیدا-اهل پس انداز-سفیدی چشم روشن-مردمک میشی-موی سر کم-نه خیلی لخت نه خیلی مجعد-کم تشنه میشوم-کم اشتها-دیرهضم-علاقه به سردیجات و ترشیجات-علاقمندشعر-بوی بد دهان-قاروقورشکم ندارم-حالت تهوع ندارم-خارش بدن ندارم-حساس به صدا-میل جنسی بالا(البته چون میل جنسی همسرم صفره)جدیدا بنده هم بی میل شده ام-گذشته نگر-عدم تنگی نفس-راحت میخابم-نیاز خواب بدنم زیاده-بینی خشک-عدم جاری شدن آب ازدهان در خواب-عدم مصرف غذاهای فست فودی-بی دقت-اشتها متوسط-گرفتگی عضلات پشت گردن-بد بهار و بد زمستان(شدیدا سرمایی)خودم اهل زنجانم امامتاسفانه سه ساله ازواج کردم واومدم خوزستان و دچار مشکل ازدیاد آنزیم کبدی و چربی خون شدم.مدتیست(چربی،شیرینی جات،ترشی جات،گوشت قرمز و سردی جات مصرف نمیکنم و(مغزها:گردو-فندق-پسته-بادام-کشمش-انجیر-توت- عسل-ادویه جات گرم-گوشت مرغ(کبابی یا پخته)مصرف میکنم.

دوست عزیز مزاج طبیعی شما سودایی است که بعدها بدلایلی مزاج بلغم نیز به آن اضافه شده که سودایی بلغمی گفته میشود.

سلام مطالبتون جامع بود بالکه های سفیدروی پوستم که به خاطر مزاج بلغمی منه چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

با سلام خسته نباشی از شما، ببخشید من ۳ ساله زخم روده دارم همراه با بلغم خون ریزی قرص کروتن۵۰ با آزورام۵۰ میخورم باید چیکار کنم این بلغم از بین بره سر گیج دارم سنگنی سر دارم دست و پا هام سرده کم خونم هستم استخوان دردم دارم بی حوصله هستم کفتگی بدنم دارم زیاد نمیتونم راه برم خسته میشم با اینکه لاغرم اشتها به غذام خوبه ، دستشویم میرم دیر بیرون میرم باید چه قرصی یا چیکار کنم این بلغم ازبین بر چون الان نکته اصلی من بلغم که چجوری از بین بره با چه قرصی چه کار باید کنم ممنون میشم راهنمایم کیند. دکترم میرم ولی نتونسته بلغمو ازبین ببره سنم ۱۸

تا جایی که من میدونم و تجربه کردم. ساعت خوای مناسب و زود خوابیدن و زود بیدار شدن٬ قبل از طلوع خورشید و در معرض نو خورشید صبخ قرار گرفتن. تاثیر خیلی خوبی داره و بلغمو کاهش میده. امتحان کنید. به امید خدا نتیجه خوب بگیرید.

در بسیاری از سایتها خوانده ام که زیادروی در خوردن ترخون باعث کاهش قوه باء و قوه جنسی میشود . آیا برای افراد سر مزاج (بلغمی یا سودایی) هم این موضوع صحت دارد .

لطفا راهنمایی کنید برای از بین بردن مزاج بلخمی باید چکارکنم ؟

با عرض سلام و ادب پس از مطالعه سایت متوجه شدم که دارای طبع بلغمی مزاج هستم حتی به دلیل بالا بودن فاکتورهای التهابی بدنم مبتلا به روماتیسم مفصل هستم اما چرا بعد از خوردن مواد غذایی که طبع گرم دارند مثل موز و گردو و …. بدنم واکنش نشان میدهد (زدن کهیر و آفت دهان ) با تشکر

با سلام و تبریک سال ۹۲٫ مرسی جالب و کافی بود.لااقل برای ما!

سلام آیا مسائل زناشویی باعث تعدیل مزاج بلغمی میشود؟

با سلام. از شما سوالی داشتم. در یکی از مطالب سایت خواندم که بلغم ممکن است باعث لکه های قهوه ای در سفیدی چشم شود؟ آیا درست است و اگر درست است راه درمان آن چیست زیرا که من دچار این مشکل شده ام وراه درمان آن از طریق پزشکی ممکن نیست. خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید. بسیار ممنونم چون این مشکل برایم ناراحتی روحی ایجاد کرده است.

من فردی هستم سرد مزاج که اخیراً دکتر قند خون مرا لب مرز گزارش کرده و با توجه به توضیحات شما مزاج من بین سودا و بلغمی می باشد در کنار این کوایت روده بزرگ از نوع رونده دارم . دکتر گفته کبد شما نیز کمی کم کار است در این صورت چه نوع مواد غذایی توصیه می کنید تا اینجانب استفاده نمایم . باتشکر از سایت خوبتان

پسری دارم ۱۰ ساله شب ادراری دارد تا به حال دکترهای زیادی برده ام اما تآثیری نداشته خواستم راهنمای کنید چکار کنم وچه داروی گیاهی استفاده کنم

کمرش رو با روغن کنجد یا روغن زیتون محلی ماساژ بدید شبها. طبعش سرده

با سلام ممنون از توضیحات کاملتون.من یک فرد بلغمی مزاج هستم و مدتی است که سرفه خشک ناشی از این طبع را دارم . راهنمایی کنید که چگونه سرفه را درمان کنم . با تشکر

با سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از اطلاعات مفید سایت خوبتان چند سوال داشتم خدمتتان . من یه فرد بلغمی مزاج هستم و باید آب و غذاهای عنوان شده کم مصرف کنم و بیشتر از غذاهای گرمی بخش که شامل گوشتای گرمی بخش هم می شود ! ۱- من دارای سنگ کلیه از نوع اوریک اسیدی هستم اگه آب کم مصرف کنم تشکیل سنک کلیه میدم و با مصرف گوشت قرمز نیز به تشکیل سنگ کمک بیشتری میکنه حال چاره چیه !! ممنون

آب کم مصرف نکنید آب ولرم مصرف کنید. گوشت قرمز هم حتما نباید مصرف کنید

با عرض سلام وخسته نباشید بی نهایت از سایت مفید وارزشمند شما استفاده کرده ام وامیدوارم اجر معنوی آن شامل حالتان شود و خداوند برایتان خیر وبرکت وتندرستی عطا فرماید …. من به دنبال درمان موثر شب ادراری کودکان به سایت شما مراجعه نمودم …خواهش می کنم من را راهنمایی فرمایید.

سلام

من بعد از چند مدت تنگی نفس بهم دست میده که هر موقع تنگی نفس بهم دست میده فکر میکنم از طریق بلغم گلوم هست ک البته بعد از خودرن چند روزی دمنوش بهتر میشه و میره تا چند ماه بعد…

راهکار چیه ممنون میشم جواب بدین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت‌ترین راه برای شناخت مزاج افراد است

 

بلغمی مزاج ها از منظر طب اسلامی:همان طور که ميدانيد در بدن همگی ما ۴ خلط( دم، صفرا، بلغم و سودا) موجود است . هر یک از این اخلاط که ميزان شان از حد طبيعي بیش تر شود می گوییم آن خلط غلبه نموده است . غلبه اخلاط مشکلات بسياري براي بدن ایجاد ميکند که این مشکلات می توانند خودشان را در اندام های مختلف به طرق گوناگون نشان دهند. حال می خواهیم بدانیم غلبه بلغم چیست و در هر یک از اندام ما چه مشکلاتی ایجاد می کند؟بلغم یکی از خلط های چهارگانه( اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است. به نظر پزشکان سنتی این خلط طبعی سرد و مرطوب دارد و استفاده زیاد خوراکي های سردي بخش سبب ازدیاد این خلط در بدن ميشود .می دانید غلبه بلغم چیست که تمامی پزشکان طب سنتی از آن حرف ميزنند و منعش می کنند؟ غلبه بلغم مشکلی مزاجی است که متأسفانه در بیش تر اشخاص جامعه موجود است . درصورتی که شما هم با وجود اندامی لاغر، شکم بزرگی دارید بدانید که این شکم ناشی از غلبه بلغم است.

 

افراد بلغمی دچار چاقی شکمی و مقداری هم چاقی از ناحیه پهلو می‌باشند

چطور به بلغم غلبه کنیم

  

بلغم چیست و مشخصات بلغمی ها چیست؟

ميزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک تر از سودا و دم است معمولاً حجام در نخستین خونگیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه ای است، بلغم مانند کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است، اشخاص بلغمی به دلیل سردي این مزاج دارای رنگ پوستی روشن، بور و یا چه بسا پوست سفید و موهای بور یا سفید میباشند.به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت ترین راه براي شناخت مزاج اشخاص است و موی تیره و خشن علامت شخصی با مزاج گرم و موی روشن و نازک( لَخت) علامت شخصی با مزاج سرد است. دم و صفرا گرم هستند، سودا و بلغم سرد هستند. اشخاص بلغمی علاوه بر پوست و موی روشن و شفاف دچار چاقی شکمی و قدری هم چاقی از ناحیه پهلو می باشند که البته با تعدیل بلغم خود و روی آوردن به استفاده موادی که گرم و خشک هستند مانند خرما و زیره و اسپند و… می توانند از چاق شدن مفرط جلوگيري به عمل آورند و با استفاده ماده های مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند.

اشخاص بلغمی اغلب از نفخ معده و سردي سر دل رنج می برند که می توانند با ترک سردي ها و استفاده گرمی جات به سلامت معده و بطور کلی سلامت جسم خود کمک کنند، زیرا بر مبنای طب یونان که طب اسلام هم تا حدودی برگرفته از طب یونان است و قدمتی بالغ بر ۴۰۰۰ سال دارد منشأ تمام بیماریها در معده پنهان است و با تندرستی معده تمام امراضی از بدن دفع خواهد شد.( طب اسلامی، خون+ معده را منشأ تندرستی و بیماري می داند) در منبع های طب اسلامی از یبوست بعنوان یکی از امراض معده به امّ الامراض تعبیر شده، بنابراین یک پزشک ماهر قبل از این که سفارش به حجامت بعنوان درمان خونی داشته باشد به تجويز مسهل و خالی کردن معده بیمار توجه ميکند که در منابع طبی، شیوه های قی و تنقیه پیشنهاد شده است.

 

بلغم یکی از خلط‌های چهارگانه در طب اخلاطی است

 

غلبه بلغم

زمانی که در فردی خلط بلغم بیشتر شود زبان به رنگ سپیدی می گراید و فرد حس سرما ميکند و در موقع غلبه بلغم تمامی یا برخی از حالات زیر هم در فرد دیده ميشود :ترشی دهانسپیدی بدنپوست شل و آبدارزود سفید شدن موهاسردي دست و پادیر هضم شدن غذا( توقف زیاد غذا در معده و آروغ زدن ترش)خواب الودگی و زیاد خوابیدنجاری شدن آب از دهان در خوابرقیق بودن آب بينی ( ترشح زیاد بینی)فراموشی و کند ذهنيکم حواسیزيادي دفع ادرارسستی و ضعفدفع ادرار با فشار زیادریزش مو زودتر از زمان مقرردرد معدهقولنج( درد کمر و گردن و شانه ها)گرفتگی ماهیچه های پشت و گردنزانو درد و پا دردبیماري پارکینسونبیماري پیسینقرس (gout)تنگی نفستپش قلب( بالاخص در موقع بلند شدن از خواب)سرفه زیادضعف مثانهلک های قهوه ای در چشم

برخی از علایم فوق تند ظاهر شده و برخی ديگر در اثر توجه نکردن به خلط بیشتر و در طولانی مدت بروز ميکنند .پزشکان سنتی علل آن را خوردن غذاها و موادی که مزاج سرد دارند میدانند؛ و براي اصلاح و درمان خوردن گوشت گوسفند و شتر، ادویه جات و گرمی جات و استفاده نکردن سردي جات سفارش ميکنند .

 

 غلبه بلغم باعث سفیدی مو و موجب آرتروز و رماتیسم در اندام‌های تحتانی می‌شود

 

غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها

غذاهای لبنیات، سرکه، ترشی و لیته، شور، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت گاو و گوساله، گوشت سفید( براي رماتیسمی ها بد بوده و درد را زیاد می کند)، چای، قهوه، نسکافه، میوه ترش و نرسیده، نارنگی، کیوی، خیار پوست کنده، لیمو شیرین، سوپ جو با زنجبیل روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج، سوسیس و کالباس و فراورده های این چنینی.

 

غذاهای مفید برای بلغمی مزاج ها

گوشت( شتر، گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک)، ادویه جات( هل – دارچین – زنجبیل – زیره- زعفران – زنیان- سیر- موسیر – خردل)، سبزیجات( کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه)، کلم، مارچوبه، نخود، گردو هندی، قدومه شیرازی، کدو حلوایی، لیمو ترش، گندم.

 

زمستان فصل غلبه بلغم است و استفاده سردي ها مانند سالاد کاهو، الویه و ماست زیان آور بوده و در صورت استفاده، مسلما باید با مسهل خورده شود.سرد مزاج ها بهتر است همراه غذا ادویه جات، زعفران و یا سرکه شیره استفاده کنند.زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهی، سالاد الویه و ماکارونی بلغم زا هستند و باید با ادویه جاتی مانند فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن یا زعفران استفاده شوند.تند غذا خوردن موجب تولید بلغم و سودای زیان آور ميشود ، خوابیدن بعد از غذا باعث افزایش بلغم ميشود . وعده ناهار و به ویژه خوابیدن بعد از آن سبب افزایش بلغم ميشود .غلبه بلغم سبب سپیدی مو و موجب آرتروز و رماتیسم در اندام های تحتانی ميشود ، افراط در استفاده سردي ها موجب چاقی، کند ذهني و کاهش اعتماد به نفس و ترس ميشود .

غلبه بلغم باعث درد عضلات می‌شود و در گوش هم موجب خستگی زودرس می‌شود 

 

غلبه بلغم در اندام

چرخش چشم از بلغم است و درصورتی که بلغم داخل چشم بلور شود کم بينايي به وجود میاید . درصورتی که بلغم در بینی زیاد شود اختلال در بویایی پدید میاید . بلغم لزج هر وقت بر پوست بیفتد بیماري برص به وجود مي‌ايد . همان طور که ناراحتی مو و پوست را سفید ميکند و موجب برص ميشود .

 

غلبه بلغم سبب ایجاد عرق سرد ميشود . پوست نرم، تعریق سرد زیاد، کف دست و پا مرطوب، خواب زیاد، پف اندام و صورت، خستگی زودرس، اذیت شدن در سرما و پنهان بودن رگ ها از ديگر علامت های غلبه بلغم است.

 

غلبه بلغم سبب درد عضلات ميشود و در گوش هم موجب خستگی زودرس ميشود و گوش گاهی دچار درد های مقطعی ميشود . گاهی کمردرد، گاهی پادرد، گاهی زانودرد. زیرا حضور بلغم مقطعی است و بلغم خلطی در جریان است.

 

درصورتی که بلغم در روده غلبه کند موجب دفع بی اختیار ميشود . حالتی که بیش تر در پیری پیش میاید . در این وضعیت فرد نخست گاز دفع ميکند درصورتی که بدتر شود دچار یبوست سردي ميشود که چاره اش صرفا سالاد با آلوئه ورا است. بدتر از این اسهال سرد است. اسهالی که آن هم همراه با گاز است. معمولاً این بیماری اسهال ها عفونی میشوند . بالاتر از تمامی این ها اسهال وبایی است که در آن بدن می خواهد فضولات را سریع بیرون بدهد. درصورتی که این سردي در مثانه باشد بی اختیاری ادرار پدید میاید و فرد زیاد به دستشویی میرود یا در گریه ها و خنده های شدید امکان دارد ادرار کند.

 

سردي در اندام جنسی موجب احتلام زیاد ميشود و فرد تراوش های جنسی بی اختیار دارد. درصورتی که سردي از این هم بیش تر شود فرد دچار زودارضایی ميشود . بالاتر از تمامی سوزش جنسی مستمر و لاغري عضلانی( افت عضلات) یا آتروفی است. در زنان هم افتادگی سینه علامت غلبه بلغم است. همين‌ طور که غلبه بلغم پیش برود رحم شان هم سرد ميشود و در پایان می تواند منجر به ناباروری شود.

 آب بيش ترین جا را در بدن اشغال ميکند و بیش تر بدن ما از آب است، در خاک رخنه ميکند و حرکتی رو به پائین دارد. براي همین یک فرد بلغمی مزاج یا شخصی با غلبه بلغم دائم در خاطره های گذشته سیر ميکند و از آنجایی که آب به جا های ریز هم نفوذ ميکند این فرد ریزبین هم است. درصورتی که بلغم در مفصل ها بی اندازه متعارف شد ورم و در نتيجه آرتروز به وجود می آید . به عنوان مثال آرتروز گردن که با ورم همراه است و در سن ۳۵ سالگی معمولاً بروز ميکند .درصورتی که سردي در ستون فقرات بروز کند رماتیسم به وجود مي‌ايد . رماتیسم در اثر رطوبت زیاد و سردي به وجود مي‌ايد و درصورتی که مفصل ها خشک شوند ساییدگی به وجود مي‌ايد .

درصورتی که در سیستم گوارش غلبه بلغم داشته باشیم اشتها زیاد شده و شکم بزرگ ميشود . در چنين مواردی درمان باید بسیار آهسته پیش برود.

 

چطور به بلغم غلبه کنیم

درصورتی که سردي در معده زیاد شود نخست خود را به شکل آروغ زدن نشان ميدهد ، بعد دیر هضم کردن غذا، بعد نفخ شکم و نهایتا استفراغ. زیرا بلغم در معده بیش از حد اش شده و غذا اصلاً هضم نمی شود، بدین ترتیب این غذا در معده تولید گاز ميکند و علامتش هم بوی بد دهان است. درصورتی که کودکی معده اش سرد شده باشد با عصاره انگور می توان معده اش را گرم کرد. اصلاً این سردي در معده چه بسا در تکلم کودک هم اختلال ایجاد ميکند .

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


اسلایس براونی آلبالو


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


انواع تشک طبی و خوشخواب/خرید مستقیم

نوبت دهی آنلاین دندانپزشک های برتر تهران


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


خرید مستقیم فرش از کارخانه


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بلغم همان سیستم ایمنی بدن و از جنس آب و سرد و تر است. که دو گونه است:

نکته: بلغمی ها سعی کنند از هشت ساعت بیشتر نخوابند، البته کمتر شدن این میزان هم، مطلوب است. سعی کنند قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافه خودداری شود. خوابیدن در طی روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب بسیار مضر است و موجب افزایش بلغم می‌گردد و سنگینی سر و التهاب سینوس ها و کند شدن رفتارهای مغزی را موجب می شود.

به کار بستن متعادل روش‌های زیر در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای و مشکلات گوارشی، مفید است:

.wp-review-3569.review-wrapper { font-family: ‘Open Sans’, sans-serif; }

مشاوره طبایع

چطور به بلغم غلبه کنیم

همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

آکادمی طبایع

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با گواهینامه معتبر انجمن علمی به لینک زیر مراجعه نمایید…

اپلیکیشن طبایع

برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

من بلغمی هستم قبلا به دکتر طب سنتی مراجعه کرده بودم اکثر نشانه ها رو دارم.مطلب بسیار مفید بود با سپاس

بسیاربسیار مفیدو قابل ایتفاده بود.ممنونم باعث تلاش و اطلاعات مفیدتون.

ممنون از لطفا شما، امیدوارم کارساز بوده باشه

سلام خسته نباشید بابت مطالب مفید و راهنمایی شما

ممنون از لطف شما

سلام عالی و مفید بود ممنون از زحمتتون و اینکه از آثار و نشانه های غلبه بلغم افتادگی سینه در زنان هست

سپاسگزاریم و ممنون از نقطه نظر و توجه شما؛ بله در پست آشنایی با خلط بلغم و عوارض ناشی از غلبه بلغم بر روی اندام ها تمامی آثاری که غلبه بلغم بر اندام ها داره به تفکیک و جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته

سلام من همه حالات روحی روانی و بدنی صفراوی را دارم اما چاق هستم ؟ ایا صفراوی هستم با غلبه بلغم ؟ راه کار چیست ؟ که لاغر شوم چطور این غلبه بلغم را از بین ببرم ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

| طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

شاید بارها اصطلاح بلغم یا غلبه بلغم به گوشتان خورده باشد، اما جز غلبه سردی و تری و مجموعه‌ای از اطلاعات پراکنده، آیا به طور کامل می‌دانید غلبه بلغم چیست که همه پزشکان طب سنتی از آن حرف می‌زنند و آن را عامل اکثر بیماری‌ها دانسته و منعش می‌کنند؟ آیا می‌دانید که غلبه بلغم چه مشکلات و بیماری‌هایی را در پی دارد؟ با ما همراه باشید تا به طور کامل درباره این دو اصطلاح و عوارض ناشی از ازیاد بلغم صحبت کنیم:

«این پستمون کمی طولانیه اما ارزش خوندن داره، از دستش ندید»

بدن انسان از ترکیب چهار خلط دم، صفرا، سودا و بلغم ساخته می‌شود. بلغم خلط و مایعی است لزج و سفید که مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و طبعی سرد و تر دارد و مطابق فصل زمستان و آب در طبیعت است. بلغم دو نوع می‌باشد:

زمانی که در فردی خلط بلغم بیشتر شود زبان به رنگ سپیدی می‌گراید و فرد حس سرما می‌کند و در موقع غلبه بلغم تمامی یا برخی از حالات زیر هم در فرد دیده می‌شود:

چطور به بلغم غلبه کنیم

نکته: برخی از علائم فوق تند ظاهر شده و برخی دیگر در اثر توجه نکردن به خلط بیشتر و در طولانی مدت بروز می‌کنند.

هر گاه بلغم در چشم افزایش پیدا کند پر اشکی و ریزش از چشم به وجود می‌آید و اگر بیشتر شد کاهش بینایی و هنگامی که بلغم در چشم تبلور پیدا کرد تبدیل به آب سفید (آب مروارید) می‌شود. از داروهای خوب برای چشم سورمه است.

هر چه که چشم درشت‌تر باشد، بلغم در آن بیشتر است و غلبه بلغم در پلک‌ها باعث پف آلودگی و ورم پلک‌ها می‌شود و باز اگر غلبه بلغم از این هم بیشتر شد پلک ها می‌افتد (افتادگی پلک).

اگر بلغم در دهان و گلو افزایش پیدا کند، خرناسه ایجاد می‌کند که معمولاً از ۲۵ سالگی با افزایش بلغم در گلو و نای بوجود می‌آید.

افزایش بلغم در لوزه‌ها باعث بزرگ و متورم شدن آن‌ها می‌شود.

وقتی که سردی مزاج بیشتر شد یا غذاهای سرد مزاج مصرف کرده لکنت ایجاد می‌شود و زمانی که سردی کمتر شده و مزاج زبان معتدل گردید خوب صحبت می‌کنند.

بلغم لزج هر وقت بر پوست بیفتد بیماری برص به وجود می‌آید. همانطور که غم، مو و پوست را سفید می‌کند و موجب برص می‌شود.

اگر بلغم در زیر پوست از یک حدی بیشتر شد تبدیل به قسمت‌های بلغمی شبیه کیست‌های چربی و معمولاً در اندام انتهایی دست یا پا ظاهر می‌شود.

اگر بلغم بیشتر تبلور یافت و سفت شد، شکل استخوان به خود می‌گیرد مانند آب که یخ می‌زند و ایجاد مشکلاتی می‌کند مانند خار پاشنه پا که تبلور بلغم سفت شده است.

سردی زیاد در سر و در ریشه موها، باعث ریزش مو، سفیدی مو یا موخوره می‌گردد.

افزایش رطوبت در گوش ایجاد کری می‌کند (کری سنین کهنسالی). نوعی از سنگینی گوش است که صداهای دور را خوب نمی‌شنود.

مفاصل برای کارکرد خود نیاز به بلغم دارند. آب بین مفاصل و مایع لزج بین آن‌ها بلغم است که باعث نرم و بهتر کار کردن مفاصل می‌شود. اگر بلغم از حد طبیعی خود بیشتر شود، ورم و در نتیجه آرتروز ایجاد می‌شود. مثلا آرتروز گردن که با ورم همراه است و در سن ۳۵ سالگی معمولاً بروز می‌کند.

اگر این بلغم در اندام تحتانی و در زانو ایجاد شود، باعث ایجاد آرتریت شده و در معاینه پوست زانو سرد می‌باشد و متورم است.

گاهی در زانو آب جمع می‌شود که بعضی از پزشکان این آب را می‌کشند و تخلیه می‌کنند. ولی بعد از مدتی مجدداً در زانو آب جمع می‌شود این آب همان بلغم است که در زانو افتاده و ایجاد درد و ورم مفاصل می‌کند.

این بیماران با مصرف غذاهای سرد مزاج و یا با مصرف ترشیجات دردشان تشدید پیدا کرده و با مصرف غذاهای گرم مزاج بهتر می‌شوند. در هوای سرد یا تماس با آب سرد یا محیط‌های مرطوب مانند نشستن در چمن یا محل‌های خیس و مرطوب دردشان افزایش پیدا کرده و با گرم کردن پا درد بهبود پیدا می‌کند.

در غلبه بلغم در عضلات به علت رطوبت بیش از حدی که در بافت عضلات ایجاد می‌شود، قطر عضله زیاد شده و حجیم می‌گردد.

 اگر سردی در ستون فقرات بروز کند رماتیسم به وجود می‌آید. رماتیسم در اثر رطوبت زیاد و سردی به وجود می‌آید و اگر مفاصل خشک شوند ساییدگی به وجود می‌آید.

اگر بلغم در مغز غلبه کند می‌بینیم که شخص مرتب به یک جایی خیره می‌شود و حرکتی نمی‌کند. او نه مسئولیت‌پذیر است و نه واکنش نشان می‌دهد. حتی شاید نتواند کلمات را هم به خوبی ادا کند. اگر این غلبه بلغم بیشتر شد حتی می‌بینیم که در این حالت دهانش هم اندکی باز می‌ماند.

اگر مغز سرد شود باعث فراموشی می‌شود و اگر بیش از حد سرد شود آلزایمر می‌آورد. برای بهبود این مورد باید سر را با روغن های گرم ماساژ داد، گلاب استشمام  کرد و از عطسه آور استفاده نمود.

در کل سردی مغز باعث بدبینی و منفی بافی، افسردگی و کم حافظه شدن می‌شود.

سردردهای بلغمی که بیشتر در پشت سر بوده و معمولاً با تهوع و استفراغ همراه هستند با مصرف غذاهای سرد مزاج و در شب بدتر می‌شود و با بالا رفتن سن نیز بهبود پیدا نمی‌کنند.

سینوس‌ها بصورت طبیعی باید رطوبت داشته باشند تا هوایی که تنفس می‌شود مرطوب گردد و اگر این رطوبت از بین برود باعث خشکی و سوزش ناراحت کننده و آزار دهنده‌ای می‌شود. اگر رطوبت در سینوس‌ها بیشتر شود باعث ایجاد آب ریزش بینی و افزایش ترشحات بینی می‌شود و اگر باز هم بیشتر شد باعث ایجاد عدم بویایی و عدم تشخیص بوهای مختلف می‌شود.  با افزایش بلغم نیز سینوزیت به وجود می‌آید.

اگر بلغم ناحیه بینی بیشتر شود باعث ایجاد اختلال در بویایی یا پولیپ بینی می‌شود. با افزایش بیشتر بلغم، تبلور پیدا کرده و به صورت استخوان در می‌آید و انحراف بینی به وجود می‌آورد. در درمان این افراد علاوه بر درمان سیستمیک باید از بادکش گرم و همچنین حجامت در محل سینوس‌ها و گونه استفاده کرد. همچنین از روغن‌های گرم در اطراف سینوس‌ها و داخل بینی استفاده شود که بلغم را ذوب کند.  استفاده از بوهای گرم و بخورات مخصوص در طول درمان بسیار مفید است.

ریه، سرد و تر و دارای رطوبت است. بیماری‌های ریه یا سرد و تر است یا سرد و خشک و بیماری گرم ریه کم دیده می‌شود.

البته بیماری‌های دیگر ریه نیز مانند آسم، خلط زیاد ریه برونشیت و سرفه‌های خلطی به علت افزایش بلغم بوده که برای درمان آن‌ها باید از داروهای بلغم زدا استفاده کرد.

اگر در سیستم گوارش غلبه بلغم داشته باشیم اشتها زیاد شده و شکم بزرگ می‌شود. در چنین مواردی درمان باید بسیار آرام پیش برود.

اگر بلغم در معده زیاد شد ایجاد بوی بد دهان می‌کند. البته بوی دهان ۳علت عمده دارد ۱-ریزش ترشحات سرد سینوس‌ها ۲- فضای دهان، خرابی دندان و لثه و… ۳- اختلال در عملکرد گوارش.

دیر هضم شدن غذا ناشی از افزایش سردی معده است.

وقتی در رحم سردی افزایش پیدا کرد میزان خونریزی در دوران عادت ماهیانه زیاد شده  که نشان دهنده غلبه سردی و بلغم در رحم است.

از طرفی هنگامی که رحم سرد باشد استعداد ابتلا به بیماری های عفونی بیشتر شده و با اندک تغییر آب و هوا و تغییر آب مورد استفاده جهت نظافت مثلاً استفاده از دستشویی‌های بین راه در مسافرت‌ها، آلودگی پیدا کرده و عفونی می‌شود.

افزایش بلغم میل جنسی را کاهش داده و سرد مزاجی جنسی به وجود می‌آورد. در این حالت زن تمایل به زناشویی ندارد و ممکن است دستگاه تناسلی او به راحتی برای مقاربت آمادگی پیدا نکند.

اگر بلغم زیاد شود نطفه یخ می‌زند و ناباروری ایجاد می‌شود و یا برعکس اگر گرمی بیش از حد در رحم ایجاد شود، ناباروری ناشی از گرمی ایجاد می‌شود که به علت ایجاد گرمی بیش از اندازه است که به اصطلاح نطفه می‌سوزد.

چطور به بلغم غلبه کنیم

افتادگی سینه در خانم ها یکی دیگر از نشانه‌های غلبه بلغم و افزایش سردی در ناحیه سینه است.

اولاً امیدواریم هیچ‌وقت دچار غلبه بلغم نشوید (اگرچه در جامعه ما بسیار شایع است، چون رژیم غذایی ایرانیان، بیشتر خوردن غذا‌های سرد است).

اما اگر با خواندن این پست متوجه شدید که غلبه بلغم دارید حتما با مشورت پزشک طب سنتی در جهت درمان آن اقدام و روش زندگی‌تان را اصلاح کنید.

در مورد غلبه بلغم خود درمانی در منزل جایز نیست و حتماً تدابیر پزشک طب سنتی با توجه به نوع مزاج پایه و مزاج غالب شما را می‌طلبد. فقط با راهکارهایی که در پست ذیل اشاره می‌کنیم می‌توانید خلط بلغم بدن خود را تنظیم نمایید.

منبع: گردآوری شده توسط تیم محتوایی طبایع و با تشکر از دکتر فرهاد عبداله زاده

مشاوره طبایع

همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

آکادمی طبایع

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با گواهینامه معتبر انجمن علمی به لینک زیر مراجعه نمایید…

اپلیکیشن طبایع

برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

بسیار عالی.درمورد سایر مزاج ها هم مطلب بگذارید.

سلام وقت بخیر در مورد بقیه مزاج ها مطلب هست، کافیه در سایت جستجو کنید.

بسیار عالی و جامع✔️

سلام، خیلی ممنون از لطف شما

بسیار عالی و مفید . متشکرم

سلام ممنون از لطف شما

عالی .کامل و پر بار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

| طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

مجله باسلام

مجله » درباره یک محصول » این شما و این بلغم زدا؛ مکانیک ماهر!

آیا کولر برای شما هم عذابی الهی است؟ در گرمای تابستان احساس سرما می‌کنید؟ رنگ موهای سرتان یکی بعد از دیگری می‌پرد؟ از شدت خواب، کوآلاها را رو سفید کرده‌اید؟ پس در این مقاله همراه بلغم زدا باشید.

چشم‌هایتان را ببندید و تصور کنید در جاده‌ای جلو می‌روید. ماشین جلویی مدام چپ‌‌ و راست می‌رود و در دست‌اندازها به آسمان عروج می‌کند. بالاخره معلوم می‌شود یکی از لاستیک‌هایش کم باد یا پرباد است. بلغم نیز یکی از لاستیک‌های بدن است که کم یا زیاد شدنش باعث گیرپاژ و  اتصالی می‌شود. دیگر نگران نباشید، این شما و این بلغم‌ زدا یک مکانیک ماهر! 

چطور به بلغم غلبه کنیم

قبل از هرچیز باید بلغم و بقیه‌ی چرخ‌ها را بشناسیم. خلط‌های چهارگانه‌ی بدن؛ صفرا، سودا، بلغم و دم، نقش لاستیک‌های بدن را دارند. کم یا زیاد شدن میزان هرکدام از این خلط‌ها باعث ریپ زدن و خاموش شدن بدن می‌شود.

بلغم، خلط سرد و تر است و در سیستم ایمنی بدن نقش پررنگی دارد. میزان طبیعی بلغم، یک درصد است. افزایش یا کاهش این میزان برای بدن مضرات و عواقب زیادی دارد. از علائم نامتعادل بودن بلغم، می‌توان به رنگ‌پریدگی صورت، سستی بدن، تنگی نفس، سفیدی مو، نفخ معده، خواب‌آلودگی، خواب بیش از حد، نقرس، احساس سرما، تپش قلب و غیره اشاره کرد. اگر این نشانه‌ها را دارید، دچار افزایش و غلبه‌ بلغم هستید.

این مطلب را هم از دست ندهید: کندر چیست و فوایدش کدام است؟

خب حتما برایتان سوال شده که حالا چاره چیست؟ نگران نباشید،
مکانیکی را سراغش بفرستید تا باد چرخ‌ها را تنظیم کند و جاده‌ها را به تسخیر خود
دربیاورد.

بلغم‌ زدا به محض بلعیده شدن توسط شما، لباس کارش را تن می‌کند؛ آچارها و وسایلش را بیرون می‌آورد و سراغ چرخ‌های بدن یا همان خلط‌ها می‌رود. کم‌بادها را باد می‌کند و پرباد‌ها را خالی و بعد سری به تمام سیستم‌های بدن می‌زند و کاری می‌کند تا بتوانید مدعی مدال طلای مسابقات رالی باشید.

بلغم زدا یا داروی امام صادق (ع)، یکی از داروهای طب اسلامی است که برای سلامتی، تنظیم میزان بلغم و جلوگیری از عوارض‌های بلغم توصیه می‌شود.

البته باید بگویم هنرهای جناب بلغم ‌زدا تنها به تنظیم میزان بلغم محدود نمی‌شود. این دارو هنرهای فراوان و شگفت‌ انگیزی دارد. بلغم زدا، ریزش مو را درمان می‌کند، حافظه‌تان را مثل بنز راه می‌اندازد، پوستتان را مثل هلو نرم و مثل شیشه شفاف می‌کند، سلول‌های سرطانی را کنده و به سطل زباله می‌ریزد؛ گلو را غبارروبی می‌کند و مفصل‌هایتان را مثل روز اول جا می‌اندازد. این داروی بی‌نظیر، حسابی خانه‌تکانی کرده و رنو را تبدیل به لامبورگینی می‌کند.

این مطلب را هم از دست ندهید: همه چیزهایی که باید درباره «هاضوم» بدانید

بلغم‌زدا علاوه بر تنظیم میزان بلغم و به تعادل رساندن آن، عوارض و مشکلات ناشی از افزایش این خلط را برطرف می‌‌کند و خواص زیادی برای بدن دارد.

داروی بلغم ‌زدا دارویی کاملاً گیاهی است. این دارو میزان بلغم را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود بدن به تعادل و سلامتی برسد.

داروی بلغم‌ زدا، از آسیاب کردن مصطکی، کندر، سیاهدانه، آویشن، زنیان و ترکیب آن‌ها با عسل تشکیل می‌شود. این دارو جز درمان بیماری غلبه بلغم، فواید دیگری هم برای بدن دارد و برای درمان افراد سرد مزاج توصیه می‌شود.

داروی بلغم زدا باعث تقویت بینایی، تقویت رشد مو، تقویت سیستم حرکتی و درمان سردی دست و پا می‌شود. طب اسلامی توصیه کرده داروی بلغم‌زدا، هر شب به اندازه‌ی یک مغز فندق مصرف شود تا میزان بلغم را متعادل کند.  

همان‌طور که می‌دانید بدون تعادل سنگ‌ روی سنگ بند نمی‌شود. برج‌های خانه‌سازی زمان بچگی را به یاد دارید؟ با تکان دادن یک تکه فرو می‌ریختند، یا ماشین کم‌باد داستان ما که ریپ می‌زد و در جاده بندری می‌رقصید.

خلط‌های چهارگانه هم نقطه‌های تعادل بدن هستند و اگر کمی جلو و عقب شوند و تکان بخورند، بدن مثل برج خانه‌سازی، کج‌وکوله می‌شود یا مثل ماشین سه چرخ از جاده خارج می‌شود.

با بلغم ‌زدا، مکانیکی ماهر را به گوشه‌گوشه‌ی بدنتان بفرستید و خیالتان را از بابت پیچ‌ و مهره‌های شل و هرز شده و لاستیک‌های کم باد راحت کنید. با بازدید از غرفه‌های باسلام، مکانیک خود را به خانه ببرید و جاده‌ها را تسخیر کنید.باسلام کجاست؟ کلیک رنجه بفرمایید تا بیشتر آشنا شوید.

سلام من از خیلی وقت پیش درگیر بلغم بودم واین خصوصیات جسمی ورو حی عذابم می دادتا الان که 48 ساله هستم از بیماریم خبر نداشتم یعنی نمی دونستم بلغمی هستم میترسم از بلغم آسیب جدی روی بدنم ذهن وحافظه ام گذاشته باشد وآیابارفع آن می تونم به زندگی عادی برگردم

سلام دوست گرامی
خیالتون راحت باشه، ماهی رو هر وقت از آب بگیرید تازه‌س.
قطعا هر وقت مصرف رو شروع کنید متوجه اثرات مثبت این دارو میشید

سلام و عرض ادب
دموی مزاج هستم با غلبه بلغم
ایا این مفیده برام؟؟ ممنون
سن ۳۰ وزن ۱۱۰ قد ۱۸۰

سلام و درود
اگر از طبعتون مطمئن هستید، میتونید استفاده کنید.

داروی بلغم زدا برای طبع گرم هم استفاده می شود؟

ميترسم اين حالت ها بهم دست بده؟؟؟چيكار كنم خطرناك نيست؟كاش نوشته بوديد كه چه كسايي نبايد استفاده كنن

سلام دوست عزیز
کدوم حالت ها؟
عوارض مصرف این دارو منظورتونه؟

سلام. دوست عزیزم. من دوماا پیش یهویی .افتادم رو معده درد و گلاب بروتون استفراغ های شدید .ورم معده. هر چی میخوردم بالا میاوردم. چند دکتر رفتم. آندوسکپی انجام داد گفت ورم معده و رفلاکس اسید معده شدید دارم.حتی اب بالا میاوردم. اینم بگم از قبل کا معدم اینطور بشه. من حافظه قوی داشتم و چیزی فراموش نمیکردم.کم کم فراموش کار شدم. یهو مثلا گاز روشن بود فک کردم خاموش کردم. یادم میومد میرفتم خاموش میکرد. بدنم بی حس و جون. رفتم دکتر طب سنتی مشاوره انجام دادم .تا همه اینا از سردی و تری زیاد بدنم هست که به رفلاکس معده دچار شدم. دو ماه درگیر هستم .زندگی پیش چشمم سخت شده بود. و این که بلغمی ها سرد و ترد مثل من به مشکلات جدی تری هم برامون پیش میاد اگه درمان نکنیم. ولی نمیدونم درمان قطعی داره یا نه. بخاطر رفلاکس معده سرفه های خشک شدید دارم. برنامه غذاییتون رو تغییر بدید.

باسلام،من اندازه یک فندق بلغم زدا خوردم،نتونستم بخوابم،حالم به هم خورده،احساس میکنم فشارم بالاپایین میره،بدنم داغ شده چیکارکنم؟؟؟

آیا داروی بغلم زدا برای کسانیکه مشکلات معده و آسم دارند مشکلی ایجاد نمیکند؟؟

شما باسلامی‌های عزیز، می‌توانید با عضویت در خبرنامه مجله‌ی باسلام، از آخرین قصه‌های موفقیت غرفه‌داران، محصولات معرفی شده، آموزش‌های روز، مطالب جذاب مرتبط با سلامتی و زیبایی و تغذیه و کلی مطالب مفید دیگر مطلع شوید. برای این کار فقط کافی‌ست آدرس ایمیل‌تان را وارد کنید و منتظر ما باشید.

هرگاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری می شود. برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی از ضد آن باید استفاده کرد. افزایش بیش از حد هر یک از اخلاط چهارگانه بدن انسان میتواند سبب بیماری و اختلال در عملکرد طبیعی بدن انسان گردد.
خلط بلغم به علت اینکه طبیعت سرد و تر دارد در صورت تولید بیش از حد در بدن می تواند مشکلات جدی برای انسان ایجاد کند. غلبه بلغم سرآمد بسیاری از بیماریهای جسمی و روحی است که درمان آنها به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد و باید زیر نظر یک پزشک مسلط بر طب سنتی انجام شود. در این بخش به بیماریهای که از غلبه بلغم بوجود می آید می پردازیم.

افزایش بلغم در مو بصورت سفید شدن مو تظاهر میکند .

 

اگر خلط بلغم به حدی افزایش یابد که غلیظ شود بشکل یک نوع بلغم لزج مانند سفیده تخم مرغ در می آید که اگر در پوست رسوب کرد به آن برص یا پیسی یا ویتیلیگو (Vetiligo) گفته می شود .

 

چطور به بلغم غلبه کنیم

اگر بلغم در زیر پوست از یک حدی بیشتر شد تبدیل به قسمتهای بلغمی شبیه کیست های چربی( lipoma ) و معمولاً در اندام انتهایی دست پا می شود.

بلغم وقتی در سراسر بدن افزایش پیدا کرد تعریق زیاد می شود و عرق سرد ایجاد می شود .

اگر بلغم بیشتر تبلور یافت و سفت شد، شکل استخوان به خود می گیرد مانند آب که یخ می زند و ایجاد مشکلاتی میکند مانند خار پاشنه پا که تبلور بلغم سفت شده است و درمان آن داروهای بلغم زداست که یکی از بهترین داروها اسفند می باشد که گرم و خشک می باشد و بلغم زدا و سودا زدای قوی می باشد.

مفاصل برای کارکرد خود نیاز به بلغم دارند. آب بین مفاصل و مایع لزج بین آنها بلغم است که باعث نرم و بهتر کار کردن مفاصل می شود. اگر بلغم از حد طبیعی خود بیشتر شد مفصل ورم می کند.

اگر این بلغم در اندام تحتانی و در زانو ایجاد شود باعث ایجاد آرتریت می شود در معاینه پوست زانو سرد می باشد و متورم است .

گاهی در زانو آب جمع می شود که بعضی از پزشکان این آب را می کشند و تخلیه می کنند. ولی بعد از مدتی مجددا در زانو آب جمع می شود این آب همان بلغم است که در زانو افتاده و ایجاد درد و ورم می کند.

این بیماران با مصرف غذاهای سرد مزاج و یا با مصرف ترشیجات دردشان تشدید پیدا کرده و با مصرف غذاهای گرم مزاج بهتر می شوند در هوای سرد یا تماس با آب سرد، یا محیط های مرطوب مانند نشستن در چمن یا محلهای خیس و مرطوب دردشان افزایش پیدا کرده و با گرم کردن پا درد بهبود پیدا می کند. در عکس رادیولوژی که از مفصل این افراد گرفته می شود، بین مفاصل فاصله  ایجاد شده است. اگر بلغم بیشتر شده و در تمام مفاصل دست، پا و کتف منتشر گردد تبدیل به روماتیسم می شود.

بلغم محلی برای ذخیره شدن ندارد و در تمام بدن در جریان است اگر این بلغم بیش از اندازه باشد در تمام بدن منتشر می گردد و تمام بدن درد می گیرد. اگر در کسی بلغم بیشتر شد درد مهاجر ایجاد می کند چون بلغم در بدن می چرخد و هر جا ساکن شد همانجا درد می کند بنابراین انتشار این نوع بلغم در هر قسمت از بدن درد همان قسمت را بوجود می آورد چه در مفصل و چه در عضلات.

این بیماران مراجعات متعدد و مکرر به پزشکان مختلف دارند و انواع و اقسام آزمایشات، عکس ها و اسکن ها دارند که تمامی آنها طبیعی و خوب است و تمام پزشکانی که به آنها مراجعه کرده اند می گویند شما سالم هستید و بیماری ندارید ولی بیمار همچنان از درد رنج می برد و داروهایی که به آنها داده می شود مسکن بوده و درد را بطور موقت تسکین داده و چون درمان اساسی انجام نشده درد دوباره برگشت پیدا می کند. و در نهایت به این بیماران گفته می شود که درد شما عصبی است و مربوط به اعصابتان می شود و یکسری داروهای اعصاب تجویز می شود که با مصرف این داروها دچار ضعف و بی حالی شده و درد نیز درمان پیدا نمی کند و حتی چون بعضی از داروهای اعصاب و روان طبع سرد دارند مانند آمی تریپتیلین درد و بی حالی را در این افراد تشدید می کند.

در درمان این افراد باید بلغم ناسالم را که بوجود آمده دفع کرد که با انجام حجامت موضعی بلغم آن موضع دفع شده، همچنین باید از مصرف غذاهای سرد مزاج خودداری نمایند و باید از داروها و غذاهای گرم و خشک استفاده نمایند و باید از داروهایی استفاده نمایند که بلغم را نضج داده و پخته و از محلی که رسوب کرده خارج نمایند (مانند خلط سینه که بعد از عفونتها و درمان این عفونت پخته شده و نضج پیدا می کند و از محل کنده شده و بصورت خلط در می آید و توسط سرفه از بدن دفع می شود) بعد از تضج پیدا کردن خلط باید آن را توسط مسهل از بدن دفع کرد. همچنین باید با مصرف خوراکیهای گرم بلغم را آب کرد تا از بدن خارج شود. البته مصرف غذاهای گرم مزاج باید به ملایمت باشد. و بدن باید به آهستگی گرم شود. استفاده از روغن های گرم در این افراد بسیار موثر است و باعث دفع و آب شدن بلغم موجود در مفاصل می شود. به این افراد باید توصیه استفاده از لباس مناسب، زیرانداز مناسب و محیط زندگی مناسب نمود مثلا کسی که در زیرزمین نمناک زندگی می کند یا در خانه ای زندگی می کند که در و دیوار آن از گچ بوده یا در محیط مرطوب کار می کند مانند کارگران شهرداری که در فضای سبز کار می کنند محیط خود را اصلاح نموده و از وسایل و تجهیزاتی استفاده کنند که مانع رسیدن رطوبت و سرما به بدن آنها بشود. حمام های گرم و مرطوب برای سیاتیک و درد مفاصل زیانبخش هستند زیرا اخلاط را ذوب کرده و در منافذ و مسامات بدن گسترش می دهند ولی استحمام در آب های گرم معدنی مفید است.

این افراد باید از زیاد استحمام کردن خودداری نمایند و در حمام زیاد نمانند و بعد از شستشوی بدن وقتی می خواهند از حمام خارج شوند کف تا مچ پا را در زیر آب سرد بگیرند تا بلغم سرد شده و بداخل منافذ و مفاصل رسوب نکند

البته نباید بعد از استفاده از حمام گرم یا بعد از استفاده از سونا یکدفعه وارد آب سرد شد و یا کل بدن را یکدفعه سرد کرد . چون بلغمی که بر اثر گرما رقیق شده و آب گرم دیده یکدفعه سفت و خشک شده و در نقاط مختلف بدن رسوب کرده و ایجاد بیماری می نماید ، بلکه باید سرما تدریجی به بدن داده شود که بهترین حالت آن گرفتن کف پا زیر آب سرد است تا گرمای اضافی بدن تدریجا گرفته شده و بلغم یکدفعه سرد نشود تا ایجاد بیماری کنند.

در درمان این افراد باید به مسائل روحی آنها نیز توجه داشت و به آنها توصیه های لازم داده می شود، چون افکار منفی، ناامیدی و غم سرد هستند و باعث تشدید بیماری می شود (به کرات در این بیماران می بینیم که می گویند بعد از اتفاق ناراحت کننده ای که برایشان رخ داده پا یا دستشان شروع به درد کردن گرفته است).

سردردهای بلغمی که بیشتر در پشت سر بوده و معمولا با تهوع و استفراغ همراه هستند با مصرف غذاهای سرد مزاج و در شب بدتر می شود و با بالا رفتن سن نیز بهبود پیدا نمی کند و بدتر می شود.

سینوسها بصورت طبیعی باید رطوبت داشته باشند تا هوایی که تنفس می شود مرطوب گردد و اگر این رطوبت از بین برود باعث خشکی و سوزش ناراحت کننده و آزار دهنده ای می شود. اگر رطوبت در سینوسها بیشتر شد ایجاد آب ریزش بینی و افزایش ترشحات بینی می کند و اگر باز هم بیشتر شد ایجاد عدم بویایی و عدم تشخیص بوهای مختلف می شود و با افزایش بلغم سینوزیت بوجود می آید.

اگر بلغم ناحیه بینی بیشتر شد ایجاد پولیپ بینی می کند و باز اگر بلغم بیشتر شد تبلور پیدا کرده و بصورت استخوان در می آید و انحراف بینی بوجود می آورد. در درمان این افراد علاوه بر درمان سیستمیک باید از بادکش گرم و همچنین حجامت در محل سینوسها و گونه استفاده کرد همچنین از روغن های گرم در اطراف سینوسها و داخل بینی استفاده شود که بلغم را ذوب کند . همچنین استفاده از بوهای گرم و بخورات مخصوص در سول درمان بسیار مفید است.

افزایش رطوبت باعث کاهش بویایی می شود .

اگر بلغم در دهان و گلو افزایش پیدا کند خرناسه ایجاد می کند که معمولا از ۲۵ سالگی با افزایش بلغم در گلو و نای بوجود می آید.

افزایش بلغم در لوزه ها باعث بزرگ و متورم شدن لوزه ها می شود که این بزرگی بعلت افزایش بلغم در لوزه ها است.

در غلبه بلغم در عضلات بعلت رطوبت بیش از حدی که در بافت عضلات ایجاد میشود قطر عضله زیاد شده و حجیم می گردد.

اگر بلغم در زبان زیاد شد حجم زبان بیشتر شده سنگینی و کندی زبان بوجود می آید، در طفولیت دیر زبان باز می کنند که این بعلت افزایش بلغم در زبان است که ممکن است مادر غذاهای سرد مزاج خورده و شیرش سرد شده است بنابراین برای درمان این اطفال باید از غذاهای گرم هم به مادر و هم به طفل استفاده کرد.

وقتی بلغم در دهان زیاد شد آب دهان را نمی توانند جمع کنند و آب ریزش دهان دارند بخصوص اگر غذاهای سرد مزاج مصرف کرده باشند آب ریزش بیشتر می شود. اگر این بلغم بصورت لزج در عضلات زبان جای گرفت لکنت زبان سرد پدید می آید که در این نوع لکنت زبان روی حروف خاصی نمی توانند تمرکز پیدا کنند.

وقتی که سردی مزاج بیشتر شد یا غذاهای سرد مزاج مصرف کرده لکنت ایجاد می شود و زمانی که سردی کمتر شده و مزاج زبان معتدل گردید خوب صحبت می کنند.

هر گاه در نای میزان رطوبت بیشتر شد صدا زیر می شود و هر گاه گرمی زیاد شد صدا بم می گردد. در بچه ها و زنان بعلت رطوبت بیشتر صدا زیر است ولی در مردان بعلت گرمی بیشتر صدا کلفت تر می شود.

اندام گوارش معده است. معده برای اینکه بتواند غذا را هضم کند نیاز به گرمی و حرارت دارد.

حال اگر معده سرد شد اول آروغ ایجاد می شود و گاهی ایجاد رفلاکس (ترش کردن) می شود. با بیشتر شدن سردی تهوع بوجود می آید که این تهوع بعد از مصرف غذاهای سرد مزاج بیشتر می شود. تهوع و استفراغ واکنش طبیعی بدن برای دفع مواد اضافی است که برای دفع بلغم و صفرا این اتفاق می افتد و این گونه تهوع نباید کنترل شود و باید کمک کرد تا دفع شود.

اگر سردی و رطوبت بیشتر شد نفخ و گاز پدید می آید بخصوص بعد از مصرف غذاهای سرد مزاج دفع بی اختیار گاز ناشی از سردی معده و روده است و هر چه گاز بیشتر دفع شود نشان میدهد که سردی بیشتر است. هر چه طبیعت دستگاه گوارش گرمتر باشد میزان تولید گاز کمتر می باشد.

اگر بلغم در معده زیاد شد ایجاد بوی بد دهان می کند . البته بوی دهان ۳علت عمده دارد ۱-ریزش ترشحات سینوسها ۲- فضای دهان، خرابی دندان و لثه و… ۳- اختلال در عملکرد گوارش)

دیر هضم شدن غذا ناشی از افزایش سردی معده است.

در این حالت ابتدا روده بلغم اضافه را دفع می کند. هر چه بلغم افزایش پیدا کند با توجه به اینکه استعداد خشکی دارد ایجاد یبوست می کند. برای درمان اول باید مزاج را گرم کرد و هر گاه مزاج گرم باشد یبوست ایجاد نمی شود.

با افزایش بلغم دفع متعفن بوجود می آید (بوی بد دهان بوی بد مدفوع) و دفع مواد هضم نشده متبلور و دانه های درشت ایجاد می شود. در دفع روده، بوی ترش متعفن مدفوع ناشی از سردی است و بوی تند آن ناشی از گرمی است و هر گاه میزان رطوبت معده و روده زیاد شد زمینه ایجاد انگل پیش می آید. در حالیکه افزایش حرارت معده و روده اجازه تولید انگل نمی دهد.

وقتی میزان بلغم اضافه تر شد، ظرف نگاه دارنده ادرار یعنی مثانه شل می شود و توانایی نگه داشتن ادرار را ندارد، در نتیجه ریزیش ادرار مکرر بدون اختیار، ادرار شبانگاهی و شب ادراری بوجود می آید که نشان دهنده افزایش بلغم است.

اگر سردی در غده پروستات بیشتر شد باعث ورم آن غده می شود و BPH به وجود می آید. پزشک مسلط بر طب سنتی میتواند با تجویز گرمی مناسب خوراکی و موضع پروستات را گرم کرده بلغم لزج ایجاد شده را ذوب کند که در نتیجه غده کوچک می شود.

اگر بلغم در دستگاه تناسلی افزایش پیدا کرد باعث سردی تناسلی می شود.

رحم: سرد شدن رحم سبب مشکلات زیادی در زنان خواهد شد. رحم گرم آسیب پذیری کمتری دارد.

چطور به بلغم غلبه کنیم

وقتی در رحم سردی افزایش پیدا کرد میزان خونریزی در دوران عادت ماهیانه زیاد شده و به اصطلاح  hypermenorrhea ایجاد میشود که نشان دهنده غلیه سردی و بلغم در رحم است.

از طرفی هنگامی که رحم سرد باشد استعداد ابتلا به بیمایهای عفونی بیشتر شده و با اندک تغییر آب و هوا و تغییر آب مورد استفاده جهت نظافت مثلاً استفاده از دستشویی های بین راه در مسافرت ها آلودگی پیدا کرده و عفونی می شود. همچنین رحم سرد ترشح زیادتری دارد.

افزایش بلغم میل جنسی را کاهش داده و سرد مزاجی جنسی بوجود آورد. در این حالت زن تمایل به زناشویی ندارد و ممکن است دستگاه تناسلی او به راحتی برای مقاربت آمادگی پیدا نکند.

اگر بلغم زیاد شد نطفه یخ می زند و ناباروری ایجاد می شود و یا برعکس اگر گرمی بیش از حد در رحم ایجاد شود، ناباروری ناشی از گرمی ایجاد میشود که به علت ایجاد کرمی بیش از اندازه است که به اصطلاج نطفه می سوزد.

کیستها غده های موجود در بدن هستند که وقتی بلغم محیطی بیشتر شد بزرگ می شوند و ایجاد کیست می کند. یعنی وقتی رطوبت بیش از اندازه شده چه رطوبت داخلی و چه رطوبتی که از محیط جذب کرده مثلا شستشوی زیاد یا نشستن در مکان مرطوب بخصوص در دوران عادت ماهیانه ، این افزایش رطوبت باعث ایجاد کیستهای تخمدان می شود.به همین علت باید توجه شود که در زمان پریود باید شستشو به حداقل و فقط در حد رفع نیاز انجام گیرد. درمان کیستهای تخمدان نیز درمانی گرم است، که این گرما بصورت موضعی از بیرون و همچنین استفاده از داروهای گرم از داخل واژن انجام میشود.

اگر رطوبت زیاد شد از ریزش بی اختیار ادرار شروع شده سپس به کاهش تمایلات جنسی و انزال زودرس و در نهایت ریزش بی اختیار جنسی که اوج سردی است بوجود می آید.
اختلال در تولید اسپرم (Azosperm)  نیز در همین مقوله تعریف می شود. برای درمان فقط داروهای گرم و خوراک های گرم و روغن های گرم کافی نیست بلکه باید از دانه ها نیز استفاده کرد. دانه ها دارای یک نقطه ریزی در قسمت بالای خود می باشند که رشد گیاه از این محل انجام می گیرد، در این ناحیه توانایی حاصی وجود دارد که به آن “قوه نامیه” می گویند. قوه نامیه دانه ها برای تقویت قدرت باروری مفید است. هر چه که بخواهیم باروری را بیشتر بکنیم از این دانه ها باید بیشتر استفاده کنیم مثل بادام ، کنجد ، انجیر . ترکیبی از دانه های گرم و سرد خوراکی باعث افزایش اسپرم بهبود کیفیت اسپرم و بهبود انزال می شود. بعد از دانه ها در درجه دوم اهمیت کپسول ها قرار دارند که در اصطلاح طب سنتی بیضه ها (که همان تخم های جانوران مانند تخم مرغ) می باشد که هر چه کپسول کوچکتر باشد ارزشمند تر است مثلا تخم گنجشک ارزش بیشتری دارد.

ایجاد سنگ کلیه یا ناشی از سردی کلیه است و یا به علت افزایش میزان آهک دریافت شده از طریق غذاهای خورده شده میباشد. مشکل سردی کلیه جدی تر است. محموعه داروهای دافع سنگ کلیه باید دارو های با خاصیت گرم و تیز یا سرد و تیز (شکننده) و همچنین داروهای با خاصیت گشادگنندگی در جهت کمک به سهولت دفع باشند. بعضی از چشمه های آب معدنی دارای آب تیز و برنده هستند که نوشیدن آب آنها در دفع سنگ کلیه بسیار موثر است. سرکه بعلت توان برندگی و شکنندگی در تمام سنگها چه کبد، مثانه و کلیه و غیره موثر است.

 

مغز از خلط بلغم آفریده شده و باید سرد باشد. اما اگر به علت غلبه بلغم این سردی بیش از اندازه شد کندی در فهم و کندی در تجزیه و تحلیل پیش می آید و اگر باز هم بلغم بیشتر شد حماقت بوجود می آید که فرد اطلاعات کافی دارد ولی نمی تواند آنها را به هم پیوند دهد و استناج غلط می کند. خریت و حماقت نشانه همین سردی مغز است.
وقتی سردی در مغز فردی بیش از اندازه شد و خشک شد فراموشی ایجاد می شود و بعضی از مطالب که همیشه در ذهن بوده را یک دفعه فراموش می کند، مثلا شماره تلفن خانه ی فرد یا نام نزدیکترین شخص به فرد را برای مدتی فراموش می کند به تناسب اینکه کدام قسمت از مغز درگیر شود (بخش جلویی یا پشتی مغز ) فراموشی خاطرات جدید یا قدیم ایجاد می شود . غلبه بلغم در بخش جلویی مغز فراموشی خاطرات جدید به وجود می آورد. اوج سردی و بلغم در مغز می شود آلزایمر .

M.S نتیجه ی تبلور بلغم است. وقتی بلغم تبلور پیدا کرد و یخ زد به شکل پلاک های M.S خود را نشان می د هد و سپس این سردی به داخل بدن کشیده شود و علائم M.S را ایجاد می کند که در طب سنتی تحت عنوان ” لختی و سستی اندام (رخوه) ” تعریف می شود. M.S در مناطق سردسیر شمال اروپا و در خانم ها بیشتر است

 حمله ی صرع از گرمی یا سردی می تواند باشد صرع سرد: غلبه یک نوع بلغم در مغز ایجاد صرع سرد می کند که ایجاد سستی در خواب می کند و خود شخص متوجه تشنج نمی شود، نبض کند شده و رنگ چهره سفید می شود . صرع گرم : چهره و رنگ صورت برافروخته می شود ، چشم قرمز می گردد و حتی لب می ترکد ، حرکت می کند و پیچش شدید دارد . در جامعه بیشتر صرع سرد داریم صرع سرد با حجامت تشدید می شود پزشک طب سنتی باید باید ابتدا بدن را گرم کند و سپس حجامت انجام دهد درمان صرع یک درمان آرام است و در سیر درمان باید روی بویایی های گرم توجه بیشتری کرد.

گاهی سردی معده هم باعث تشنج و غش کردن می شود. همچنین نوعی از صرع به نام ” صرع جنسی” وجود دارد که از غلبه سودا است . وقتی تحریک جنسی صورت گیرد ولی رفع نشود، ترشحات در بدن می ماند، دفع نشده و تبلور پیدا می کنند و به صورت سودا مجاری جنسی را مسدود می کنند و ایجاد صرع می کنند این نوع کمتر دیده می شود و بیشتر در زنان اتفاق می افتد.

Belspalsy رسوب بلغم در ناحیه عصب صورتی است که درمان آن حجامت است که تخلیه ی بلغم باعث بهبودی می شود و همچنین استفاده از داروهای بلغم زدا .

DVT تبلور بلغم و دم است. بلغم در رگ رسوب می کند، ولی دم حرکت می کند و ممکن است آمبولی دهد .

(Elephntiasis) ناشی از تبلور بلغم در پاها است و درمان آن شامل ذوب بلغم از طریق خوراک و با حمایت مکرر است تا بلغم تخلیه شود .

هر گاه بلغم در چشم افزایش پیدا کند پر اشکی و ریزش از چشم بوجود می آید و اگر بیشتر شد کاهش بینایی و هنگامی که بلغم در چشم تبلور پیدا کرد تبدیل به آب سفید ( آب مروارید ) می شود. از داروهای خوب برای چشم سورمه است .

هر چه که چشم درشتر باشد بلغم در آن بیشتر است و غلبه بلغم در پلکها باعث پف آلودگی و ورم پلکها می شود و باز اگر غلبه بلغم از این هم بیشتر شد پلکها می افتد (افتادگی پلک).

افزایش بلغم در گوش باعث ایجاد صدای گوش (Tinitus ) می شود که این صدا شبیه صدای پنکه است .

هنگامی که غلبه بلغم خیلی تبلور پیدا کرد تبدیل به سودا می شود. صدایی که بر اثر سودا در گوش و سر ایجاد می شود صدای سوت است.

افزایش رطوبت در گوش ایجاد کری می کند (کری سنین کهنسالی ) . نوعی از سنگبی گوش است که صداهای دور را خوب نمی شنود.

اگر بلغم در عروق عمقی نفوذ پیدا کرد که مرکز آن در قلب است سبب انسداد سرد و در نهایت سکته ی قلبی می شود. دو نوع سکته  قلبی داریم سکته ی قلبی سرد و سکته ی قلبی گرم که بیشتر در دموی ها دیده می شود و سکته-های قلبی بیشتر در دموی ها دیده می شود.

همچنین انسداد بلغمی در هر عضوی ممکن است باعث فلج آن عضو شود . سکته مغزی بیشتر در بلغمی ها دیده می شود .

بلغم وقتی سرد شود منبسط می شود و حجم بیشتری را می گیرد به این خاطر بدن پف می کند و پشت پلاکها ورم می کند و وقتی  بلغم در عروق سرد و منبسط شد فشار خون بالا می رود . در افراد با غلبه بلغم بیشتر فشار دیاستول بالا می رود .

اگر سطح بلغم بالا رفت سیستم ایمنی افراد ضعیف شده و مستعد به انواع بیماری ها می شوند. همچنین این افراد دچار سرماخوردگی مکرر می شوند . راه دفع بلغم منتشر در خون تعریق است که از طریق پیاده روی (راه رفتن بیش از یک ساعت )و حمام و غیره بدست می آید . (راحتی در پر کاری است نه در کم کاری)

اگر بلغم منتشر در سینه متبلور شد سینه پهلو ایجاد می شود که یکی از راه های درمان آن تعریق است که بوسیله ی پوششها ی گرم و خوراکهای گرم وادار به عرق کردن می کنیم . ریه سرد و تر است و دارای رطوبت. بیماریهای ریه یا سرد و تر است یا سرد و خشک و بیماری گرم ریه کم دیده می شود. اگر بلغم در ریه افزایش پیدا کرد بافت ریه مملو از خلط سرد می شود و حجم هوا گیری کم می شود که اصطلاحا گفته می شود ریه آب اورده که درمان آن حجامت قاعده و قله ریه و تکرار حجامت گرم فراگیر ریه و استفاده از داروهای تبخیر کننده و گرم کننده ریه مانند پیاز و عسل ، عرق نعناع و عسل . دود برگ زیتون (مانند سیگار کشیده میشود) که گرم کننده آرام و دفع کننده ی اخلاط است . استفاده از گلاب یا عرق نعناع درقلیان بدون ذغال و کشیدن آن که باعث گرم شدن ریه می شود (گلاب خاصیت خواب آوری دارد و عرق نعناع خواب را می برد ) البته بیماری های دیگر ریه نیز مانند آسم ، خلط زیاد ریه برونشیت و سرفه های خلطی به علت افزایش بلغم بوده که برای درمان آنها باید از داروهای بلغم زدا استفاده کرد .

اگر سردی در روان افزایش پیدا کرد غم زدگی و افسردگی ایجاد می شود (در شرایط غم زا گلاب و خرما می دهند و بویایی و خوراکی گرم باید داد ) سردی از این حد که بالاتر رفت تصویر گرایی منفی می دهد و افکار و رفتارها منفی می شود مرحله ی بعد نگرانی و دل شوره بیجا دائما منتظر اتفاقات نا گوار است مثلا اگر بچه اش به مدرسه یا دانشگاه رفته مرتب فکر می کند برای او اتفاقی افتاده یا اگر دیر کند افکار منفی به سراغش می آید یا اگر تلفن زنگ بزند فکر می کند می خواهند اتفاق ناگواری را به او اطلاع دهند .

اگر سردی از این حد بالاتر رفت ایجاد فوبیا و ترس می کند مثل ترس از آسانسور ( فوبیا بلغم لزج در روان است )

اگر بلغم در ریه و روان هر در رسوب می کند احساس می کند کسی رویش افتاده و می خواهد او را خفه کند (بختک)

سردی در روان باعث خیال های منفی می شود تمام شکست های زندگی را به یاد می آورد مانند آب که در سرازیری پایین می رود بلغم هم وا پس گرایی می دهد و هر چه سردی بیشتر شود شتاب بیشتر شده و واپس گرایی و خیالهای منفی بیشتر می شود . درمان با گرمای خوراکی ، بویایی و مالیدن روغن های گرم به سر و گرمی روان می باشد. تصویر گرایی منفی در بلغم حد بالاتر دارد حتی این افراد در خواب هم تصویرهای منفی می بینند مثلا خواب مرده و رفتارهای منفی آنها را می بینند و پیام های منفی از مردگان دریافت می کنند . هر گاه بلغم در روان رسوب کرد بیمار مات می شود و به یک چیز نگاه می کند و نه واکنش مثبت و نه واکنش منفی از خود نشان می دهد که این حالت اوج سردی بلغم در روان است (اسکیزوفرنی از بلغم و صفرا است ) کل افسردگی ها سردی است و شادابی ها گرمی است سردی موجب دیر تصمیم گیری می شود وقتی سردی در کل زیاد شد ابداع و خلق و تنوع نیست اعتماد به نفس و جرأت تصمیم گیری نیست.

فرد با طبیعت بلغمی خودگرا است کارهای خود را در ذهن دارد و هر کاری حتی اگر کار کوچکی برای کس انجام داده باشد در ذهنش است ولی کار دیگران را بسرعت فراموش کند و لطف دیگران را نمی بیند ولی کارهای منفی دیگران همیشه جلوی چشمش است. اگر کسی هزار بار کار خوب برای او انجام داده باشد ولی یکبار کار منفی انجام داده باشد فقط آن کار منفی را می بیند. بلغم سرد و سنگین است اول اندام انتهایی پا و دست و انتهای ریه سرد می شود. و در نهایت ناحیه سر سرد می شود. از اندام انتهایی سردی به تدریح بالا می آید. در زنان در سنین بالا دردها از پائین به بالا می آید. این اتفاق در افراد صفراوی بیشتر دیده می شود. در این افراد زمانی که غلبه بلغم پیدا می کنند، چون صفرا سبک است بالا می رود و بلغم سنیگین است و پایین می آید و در اندام تحتانی رسوب می کند، جسم به گَرد رویاها و ذهن نمی رسد و توانایی کم است ولی ذهن هنوز گرم است. گاهی پرشور و گاهی سرد و بی حال می شوند. برای درمان اول بلغم را درمان می کنیم حتی اگر گرمی باعث ناراحتی شد درمان را ادامه می دهیم: زمانی به درمان رسیده ایم که در لمس احساس گرمی بیشتر کنیم، صبحها از خواب بهتر بلند شوند و رطوبت بدن کمتر شده گرمی در مچ دست و پا و ساق داشته باشیم. اگر گرمی خیلی اذیت کرد کمی سردی بکار بکار می بریم. در مزاج ترکیبی اخلاط اولویت درمان با سردی است در درمان این بیماران باید گرمی را تدریجی داد و دارو را نمی توان قوی تر کرد چون عارضه می دهد ولی باید روان را گرم کنیم تا درمان ادامه یابد.

بلغم جزئی از خون است که به خون (دم) تبدیل نشده است بنابراین در بیماران بلغمی ما کم خونی مشاهده می کنیم که بعلت غلبه بلغم خون است این افراد با درمان های متداول مثل مصرف قرص آهن کم خونی بهتر نشده و دائماً دچار ضعف بدن بیحالی سردی بدن و رنگ پریدگی و نبض ضعیف و Hb پائین و  غیره می باشند در درمان این افراد باید از داروهای بلغم زدا استفاده کرد و شروع به دفع خلط بلغم نمود. همچنین باید بلغم محیطی را تبدیل به خون کرد که یکی از بهترین راهها استفاده از حجامت گرم و خشک می باشد (بادکش) که بسیار موثر بوده وضعیت بیمار شروع به تغییر کرده ضعف و بی حالی بهتر شده رنگ صورت و بدن از حالت رنگپریدگی به سمت سرخ شدن می رود و بدن شروع به خونسازی می کند که حتی این تغییرات را در جلسات اول هم مشاهده می کنیم. البته باید در کنار این درمان حتی از داروهای اصلاح بلغم خون نیز استفاده کرد.

اعمال جراحی متعدد بعلت طبیعت داروهای بیهوشی، خونریزی و ضعف .. که بعد از عمل ایجاد می شود باعث غلبه بلغم می شود و هر چه تعداد عملها بیشتر باشد این غلبه بیشتر دیده می شود. بخصوص در خانمها و افراد مسن و افراد ضعیف. در خانمها سزارین باعث غلبه بلغم در آنها شده و هر چه تعداد و اعمال جراحی در خانمها بیشتر باشد غلبه بلغم طی سالهای آینده (۵ الی ۱۰ ساله) در آنها بیشتر می شود بنابراین اصلی ترین عارضه سزارین بلغمی تر شدن خانمها است که باعث ایجاد مشکلات متعددی مثل فراموشی، چاقی، کم شدن توان بدنی، شعف، افسردگی، دردهای مفاصل، زانو عفونتهای مکرر ادراری، رحمی، کیستهای تخمدان و غیره می شود.

به نام خدا، پزشک عمومی هستم که به مکاتب مختلف درمانی معتقدم.

برای درمان بیمارانم از طب کلاسیک و طب سنتی کمک می گیرم. در زمینه بیماریهای داخلی، اطفال، پوست، اعصاب و مهارتهایی همچون حجامت، ختنه و جراحیهای سرپایی بیشتر کار میکنم …

نشانی مطب

کلیه حقوق سایت متعلق به آقای دکتر فرهاد عبداله زاده می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

بدن انسان شامل چهار خلط است. بلغم یکی از خلط‌های چهارگانه و مایعی است که در معده تولید می‌شود و در بدن جایگاه به خصوصی ندارد، در تمام سطح بدن همراه با خون در جریان است. بلغم در روند طبیعی خود به خون تبدیل خواهد شد. در واقع بلغم خون خامی است که در صورت پخته شدن به خون تبدیل می‌شود. این نوع بلغم شیرین و طبع آن سرد و تر است. وجود بلغم برای اندام‌های بلغمی مثل مغز و اندام‌های پرحرکت مانند مفاصل ضروری است. زیرا وقتی اندام‌های بدن از جذب مواد غذایی محروم می‌شوند به وسیله حرارتی که بلغم ایجاد می‌کند، نیرو می‌گیرند. به عبارت دیگر بلغم خلطی مایل به زرد یا بی‌رنگی است که از سیر و حرکت گلبول‌های سفید به دست می‌آید و در رگ‌های لنفی جریان دارد. بلغم دو نوع طبیعی و غیرطبیعی دارد.

بلغم طبیعی: استعداد آن را دارد که به خون تبدیل شود، زیرا این ماده خون خام و ناپخته بوده و همچنین شیرین و کمی سرد است.

بلغم غیرطبیعی: بلغمی که نسبت به بلغم طبیعی رقیق‌تر، خام‌تر یا خیلی رقیق یا بسیار غلیظ یا گرم و خشک (شور) یا خشک (صفرائی) یا ترش یا تلخ و گس یا غلیظ و تند است.

به گفته دکتر روازاده بلغم خاصیت رطوبی دارد و در طی غلبه بلغم در بدن، بدن آب زیادی دارد و در نتیجه شخص چاق می‌شود. در اثر غلبه خلط بلغم بدن سرد است و صورت به سفیدی می‌زند. روش درمان غلبه بلغم دکتر روازاده توصیه بیماران به خوردن مواد غذایی گرم و خشک مانند گوشت شتر و گوشت گنجشک است. درمان با گوشت گوسفند نیز امکان پذیر است؛ اما به دلیل طبع مرطوبی که دارد زیاد توصیه نشده است. در درمان غلبه بلغم دکتر روازاده مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند ماست و ماهی اکیدا ممنوع اعلام شده و توصیه می‌شود غذا در ظروف مسی طبخ شود.

به گفته دکتر خیراندیش، قرص درمان بلغم نیاک به دلیل دارا بودن ترکیباتی که از رفلاکس معده جلوگیری می‌کنند، سبب کاهش سرفه ناشی از اسید معده می‌شود. همچنین به دلیل وجود ترکیباتی از جمله آویشن شیرازی و زنیان (به دلیل وجود تیمول)، این فرآورده تا حد زیادی خاصیت ضد سرفه دارد و به خوبی سرفه‌های خشک و حساسیتی و سرفه با منشا نامشخص را کاهش می‌دهد. در روش درمان بلغم دکتر خیر اندیش این فرآورده جهت درمان سستی و ورم معده و سردی مزاج و ضد استرخا و جهت رفع بلغم استفاده می‌شود. قرص درمان بلغم نیاک از آویشن شیرازی، زنیان، سیاه دانه، مصطکی و عسل تشکیل شده است.داروی ضد بلغم طب سنتی یکی از قوی‌ترین بلغم زداها برای درمان بلغم حاد است که هیچ‌گونه ضرر و عارضه‌ای ندارد. در صورت لزوم و مفید نبودن نحوه درمان بلغم و اصلاح رژیم غذایی، پزشک سنتی داروی ضد بلغم تجویر می‌کند. داروی رفع بلغم نباید با آب مصرف شود. اگر داروی ضد بلغم با دارویی دیگر هم‌زمان و در یک وعده قرار گرفته بود حتما ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بین آن‌ها فاصله قرار دهید.نعنا که به عنوان گیاه دارویی گرم شناخته می‌شود، كنترل كننده تن انسان و بیماری‌های ناشی از عدم كنترل و تعادل چهار ماده اصلی بدن (سودا، صفرا، بلغم و دم) است كه افزایش یا كاهش هر یك از این چهار عنصر در بدن می‌تواند عامل بیماری جسمی و روحی شود.دکتر خیراندیش بلغم را عامل سركشی و طغیانگری دانست و گفت با طغیان بلغم بدن سرد و در نتیجه باعث بیماری حتی در انسان‌های گرم مزاج می‌شود. فقط یك درصد از بیمارانی كه در طول سال به مطب مراجعه می‌كنند از بیماران با مزاج گرم و بقیه همه از مزاج سرد هستند.وی مصرف خوراك گرم را بهترین كنترل كننده سردی دانست و گفت طبقه بندی و منشا بروز بیماری‌های سرد در معده و دستگاه گوارش است.حکیم خیراندیش افزود که عدم توجه افراد به نحوه مصرف غذا و زمان مناسب آن و موافق فصل، جنس و حال آن‌ها باعث سردی گوارش و در نتیجه ایجاد خلط، سردی كبد، خون و عضلات و بروز بیماری‌های تن و روان می‌شود كه ساده‌ترین آن سستی، كرختی و بی‌حالی و پیچیده‌ترین آن روماتیسم است.

چطور به بلغم غلبه کنیم

برای افرادی که مزاج بلغمی دارند یا دچار غلبه بلغم شدند، هفت جلسه بادکش مناسب است.

در قسمت‌هایی از بدن که بلغم جمع شده است، باید روغن‌های گرم را به شکل موضعی بمالید. این کار باعث می‌شود بلغم در اصطلاح پخته شود. برای نمونه می‌توانید به مدت 40 شبانه‌روز با استفاده از روغن سیاهدانه این کار را انجام دهید.

به طور کل ادویه‌هایی که گرم باشند می‌توانند در دفع بلغم کمک‌رسانی کنند. این ادویه‌ها شامل هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر و خردل می‌شوند.

کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون، مرزه، کلم برای این کار کاربرد دارند. همچنین موادی دیگر مانند مارچوبه، نخود، گردو هندی، قدومه شیرازی، کدو حلوایی، لیمو ترش، گندم فواید بسیاری دارد.

همان‌طور که می‌دانید مصرف زیاد چای یکی از اشتباهاتی است که این روزها تمامی افراد آن را انجام می‌دهند. شما می‌توانید به جای استفاده از این نوشیدنی از چای طبیعی مانند دم کرده دارچین و اندگی دارچین استفاده کنید که برای درمان بلغم بسیار کاربرد دارد.

تعدادی از بذر گیاهان خاصیت ملین داشته و برای درمان در طب سنتی کاربرد دارد. این بذرها برای رفع بلغم شامل تخم ریحان، تخم شربتی، قدومه شیرازی، خاکشیر و بارهنگ می‌شود.

یکی از مواردی که باعث افزایش بلغم و سودا در بدن‌های مستعد این موارد می‌شود، سرعت میل کردن غذا است. تند خوردن غذا می‌توانید باعث بلغم و سودا شده که برای بدن زیان دارد.

یکی از راه‌های درمان استفاده از سویق خشک است. این مسئله در کلام امام صادق نیز وجود دارد.امام صادق (ع) فرمودند: سه کف سویق خشک را در زمانی که ناشتا هستید استفاده کنید، این کار بلغم و مره (غلبه صفراء و سودا) را از ریشه خشک می‌کند، به طوری که انگار اصلا نبوده  است. (الکافی 6:ص 306 ح 8)

پس از غذا خوردن به سرعت نخوابید. پس از میل کردن غذا، به خصوص وعده ناهار نباید خوابید، زیرا این کار باعث افزایش بلغم خواهد شد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید افراد دارای مزاج بلغم، بهتر است پیش خواب یک قاشق عسل میل کنند. همچنین این افراد می‌توانند در مدت زمان 14 روز، به شکل روزانه 14 عدد پسته میل کنند. همچنین برای پنج وعده در طول یک هفته، ارده و شیره انگور مصرف کنند.

از امام صادق (ع) برای درمان بلغم نقل شده است که چهار چیز نفع دارند؛ اما ضرر ندارند. آویشن و نمک زمانی که باهم استفاده می‌شوند و زنیان و مغز گردویی که باهم استفاده شوند. آویشن و نمک بادها را طرد می‌کنند، یعنی دردها را از قلب طرد کرده و سُدد را باز می‌کنند و بلغم را می‌سوزانند. (مکارم الأخلاق:191)

امام رضا (ع) در رساله ذهبیه فرمودند کسی که بخواهد بلغم از بدنش خارج شود، باید هر روز ناشتا در صبح یک مثقال از اطریفل زرد استفاده کند. (الرساله الذهبیه :42)

وقتی مسواک میزنید، بلغم نازل (کم) می‌شود و موجب خوشبو شدن دهان می‌شود. اگر سرمه بکشید بلغم از بین می‌رودو سبب می‌شود که بینایی جلا یابد. (مکارم الاخلاق:47)

پزشکان سنتی علل آن را خوردن غذاها و موادی که مزاج سرد دارند می‌دانند و براي اصلاح و درمان غلبه بلغم خوردن گوشت گوسفند و شتر، ادویه و گرمی‌ و استفاده نکردن سردي‌ را سفارش مي‌کنند.*توجه داشته باشید که تمامی راه‌کارهای ارائه شده برای درمان در طب سنتی باید براساس نظر پزشک طب سنتی باشد.

باتشکر فراوان ازشما که زحمت می‌کشید وراهنمایی خیلی خوبتون سپاسگزارم

سپاس و تشکر فراوان از شما دوست عزیز بابت همراهیتون

سلام من ۵۵ سالمه وقدم ۱۷۲ ووزنم ۷۳ هستم پشتم قولنج میکنم کف زبونم سفیده وگاهی گرم وگاهی سردم میشه بالاتنه چاق وپایین تنه لاعر هستم نفخ معده ورفلاکس معده دارم من به داروی طب سنتی علاقه دارم وتشکر میکنم از دکتر خیر اندیش ودکتر روازاده اگر درمانی هست لطفا بگید

درودرمان مشکلات مری و معده از قبیل (زخم مری ـ زخم معده ـ نفخ ـ آروغ ـ ترش کردن ـ ورم معده ـ ریفلاکس معده ـ هلیکوپاکتر معده ) :1یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته پس از جوش آمدن ده دقیقه ملایم بجوشد بعد از ولرم شدن با کمی عسل شبها موقع خواب میل شود . طول درمان بسته به نوع بیماری ۴۰ الی ۱۲۰ روز میباشد. لازم به ذکر است در بیماری زخم معده میتوان برای نتیجه سریعتر از یک قاشق غذاخوری تخم بارهنگ استفاده نمود.توجه: این نسخه در عین سادگی بسیار عالی جواب میدهد امتحان کنید.توجه : برای نتیجه بهتر و سریعتر در مشکلات معده باید موارد زیر به طور جدی رعایت شود.لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم رعایت همین موارد است: الف) هیچگاه آب یخ ننوشید.(خیلی سرد)ب) ترک آب بین غذا (بهترین وضعیت نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن است.)ج) کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه (ماست ـ شیرـ دوغ ـ نوشابه ـ چایی )توجه :سعی شود سردیها با مصلحات آن مصرف شود.مثلا: ماست و دوغ با نعنا و کاکوتی ـ شیر با عسل یا خرما ـ …درمان اسهالالف) اگر اسهال معمولی باشد : همان نسخه بالا است فقط بسته به شدت آن باید که هر ۴ الی ۶ ساعت یکبار مصرف گردد تا نتیجه مطلوب بدست آید.ب )اگر اسهال خونی باشد : مقداری نبات را ذوب کرده دو الی سه قاشق غذاخوری تخم بارهنگ را داخلش ریخته بعد از یک الی دو دقیقه با آب مخلوط کرده بگذارید تا جوش بیاید پس از ده قیقه جوش خوردن ملایم از آن استفاده نمایید. هر ۶ ساعت یک استکان میل شود.درمان مشکلات در روده از قبیل (باد روده ـ کولیت روده ـ زخم روده ) :استفاده از همان نسخه عرق نعنا و بارهنگ فقط با این تفاوت که به جای عرق نعنا از یک لیوان گلاب استفاده گردد.توجه : اگر مشکلات روده همراه با مشکلاتی از معده باشد در نسخه بالا از نصف لیوان گلاب و نصف لیوان عرق نعنا استفاده میشود.شربت اکسیر معده بسیار مفید میباشد.اگرفشارخون بالایی ندارید. ازخوردن مواد غذایی خام.میوه خام.ترشی.مرکبات ولیموعمانی خوداری شود.

سلام ببخشید سینه بزرگ هم ربطی به بلغم بودن دارد و چگونه میشه سینه را کوچک کرد با چه روشی. لطف میکنید راهنمای کنید

سلام و احترام.خیر ریطی ندارد//درطب سنتی درمانی وجود ندارد/

سلام وقتتون به خیرمادر من 65 سال داره، اندامی لاغر و پوستی گندمگون داره، خدارو شکر جنب و جوشش هم خوبه کلا ظاهرش شبیه افراد گرم مزاجه، خیلی ببخشید، ادرارشون هم زرده. ولی صبح ها که از خواب بیدار میشه خلط پشت حلق داره و باید سرفه کنه تا یه تکه کوچک سفید از حلقش خار ج بشهآیا خوردن پرتقال تاثیری در این تفاق داره، چ ا اینجوری میشه، لطفاً راهنمایی کنید

سلام.استشمام انفیه انجام شود سپس اخلاط با عطسه خارج شود.قطره نازیل و قطره بنفشه مفید است.صبح جوش شیرین و نمک دریا استنشاق شود.زالو لثه مفید است.حب نزله مفید است.

سلام،من 24سالمه و 98کیلو وزن دارم با قد 186،بی حوصلگی،خواب آلودگی،ریزش آب دهن در خواب،ریزش مو و سفیدی مو،و چاقی شکم و پهلو دارم،میخواستم بدونم از بلغمی بودن بدنمه؟

درودبراي لاغري با داروهاي شيميايي به خود آسيبهاي جبران ناپذير نزنيد، به اين صورت عمل كنيد و جواب سريع بگيريد.عرق بومادران و رازيانه از هر كدام يك استكان صبح و شب بنوشيد (بجز عادت ماهانه)خانمها)آش آبغوره و زنجبيل بدون گوشت يك هفته مداوم ميل كنيدبين انجير و انگور يكي را انتخاب كنيد(انجير بهتر است) با نان سالم با نمك و اب سالم يك ماه ميل كنيد. اگر شكم داريد حوله روي شكم بندازيد و با اتو روي شكم يا كمر خود بكشيدبراي لاغري موضعي نيز مايع چربي سوز لاغري مفيد استاز مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز شود.مایع چربی سوز،سفوف ضد چاقی و عرق ضد چاقی مجموعه نیز مفید است.

سلام.مرد ۴۰ ساله و متاهل هستم.قد ۱۸۳ وزن ۷۴ و کمی شکم دارم.از ۱۶ سالگی موهام شروع به سفید شدن کرده و از ۲۵ سالگی ریزش موی شدید دارم(دیگه سرم داره خالی میشه).خلط پشت گلو دارم و بینی م همیشه پره و تند تند باید فین کنم و تمیزش کنم.درضمن بینی م همیشه کیپ هست.۱۰ سال هست که خارش شدی ناحیه زیر بیضه تا مقعد دارم.اخیرا یه سری لک های قهوه ای توی صورت و دستهام داره ظاهر میشه.رگهای روی پاهام ۵ ساله که خیلی پرباد و ضخیم شدن و مویرگهای اطراف مچ پاهام معلوم و پررنگ شدن.یک سال پیش طب اسلامی ویزیت شدم،گفتن مزاجت صفراوی بلغمی هست.ممنون میشم برای ایجاد تعادل در بدنم راهنماییم کنید.

سلام وقت شما بخیر.به متخصص حاذق طب سنتی مراجعه بفرمایید.

سلام و عرض ادب من نزدیک یک ماه هست که آروغ میزنم و سر دلم وقتی غذا میخورم سنگین هست و با تنگی نفس و سرفه همراه هست در ضمن شکمم بزرگه و نفخ دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام وقتتون بخیر خانم یوسفی.درمان مشکلات معده از قبیل (زخم مری ـ زخم معده ـ نفخ ـ آروغ ـ ترش کردن ـ ورم معده ـ ریفلاکس معده ـ هلیکوپاکتر معده ) :1یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته پس از جوش آمدن ده دقیقه ملایم بجوشد بعد از ولرم شدن با کمی عسل شبها موقع خواب میل شود . طول درمان بسته به نوع بیماری ۴۰ الی ۱۲۰ روز میباشد. لازم به ذکر است در بیماری زخم معده میتوان برای نتیجه سریعتر از یک قاشق غذاخوری تخم بارهنگ استفاده نمود.توجه: این نسخه در عین سادگی بسیار عالی جواب میدهد امتحان کنید.توجه : برای نتیجه بهتر و سریعتر در مشکلات معده باید موارد زیر به طور جدی رعایت شود.لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم رعایت همین موارد است: الف) هیچگاه آب یخ ننوشید.(خیلی سرد)ب) ترک آب بین غذا (بهترین وضعیت نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن است.)ج) کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه (ماست ـ شیرـ دوغ ـ نوشابه ـ چایی )توجه :سعی شود سردیها با مصلحات آن مصرف شود.مثلا: ماست و دوغ با نعنا و کاکوتی ـ شیر با عسل یا خرما ـ …

سلام ..من شکم دارم که بهم گفتن بلغم معده داری ..چه روشی برا ازبین بردن این بلغم معده دارین؟

سلام وقت شما بخیرسردیجات رو اگر میخورید حتما با مصلح بخوریدنمک دریای مرود تایید قبل و بعد غذا حتما میل شودبراي لاغري با داروهاي شيميايي به خود آسيبهاي جبران ناپذير نزنيد، به اين صورت عمل كنيد و جواب سريع بگيريد.عرق بومادران و رازيانه از هر كدام يك استكان صبح و شب بنوشيد (بجز عادت ماهانه)خانمها)آش آبغوره و زنجبيل بدون گوشت يك هفته مداوم ميل كنيدبين انجير و انگور يكي را انتخاب كنيد(انجير بهتر است) با نان سالم با نمك و اب سالم يك ماه ميل كنيد. اگر شكم داريد حوله روي شكم بندازيد و با اتو روي شكم يا كمر خود بكشيدبراي لاغري موضعي نيز مايع چربي سوز لاغري مفيد است

سلام۳۷ سال سن دارم . به محض اینکه چیزی وارد معده میشه احساس می کنم شکم و پهلوهام پف کردن . اسید معده دارم . اجابت مزاج دیر و به سختی انجام میشه . حتی بعد از دوش گرفتن هم دوچار نفخ معده میشم ‌. همیشه احساس خستگی دارم . خواهش می کنم راهنمایی کنید از این وضعیت دربیام .

درود؛درمان مشکلات مری و معده از قبیل (زخم مری ـ زخم معده ـ نفخ ـ آروغ ـ ترش کردن ـ ورم معده ـ ریفلاکس معده ـ هلیکوپاکتر معده ) :1یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته پس از جوش آمدن ده دقیقه ملایم بجوشد بعد از ولرم شدن با کمی عسل شبها موقع خواب میل شود . طول درمان بسته به نوع بیماری ۴۰ الی ۱۲۰ روز میباشد. لازم به ذکر است در بیماری زخم معده میتوان برای نتیجه سریعتر از یک قاشق غذاخوری تخم بارهنگ استفاده نمود.توجه: این نسخه در عین سادگی بسیار عالی جواب میدهد امتحان کنید.توجه : برای نتیجه بهتر و سریعتر در مشکلات معده باید موارد زیر به طور جدی رعایت شود.لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم رعایت همین موارد است: الف) هیچگاه آب یخ ننوشید.(خیلی سرد)ب) ترک آب بین غذا (بهترین وضعیت نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن است.)ج) کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه (ماست ـ شیرـ دوغ ـ نوشابه ـ چایی )توجه :سعی شود سردیها با مصلحات آن مصرف شود.مثلا: ماست و دوغ با نعنا و کاکوتی ـ شیر با عسل یا خرما ـ …درمان اسهالالف) اگر اسهال معمولی باشد : همان نسخه بالا است فقط بسته به شدت آن باید که هر ۴ الی ۶ ساعت یکبار مصرف گردد تا نتیجه مطلوب بدست آید.ب )اگر اسهال خونی باشد : مقداری نبات را ذوب کرده دو الی سه قاشق غذاخوری تخم بارهنگ را داخلش ریخته بعد از یک الی دو دقیقه با آب مخلوط کرده بگذارید تا جوش بیاید پس از ده قیقه جوش خوردن ملایم از آن استفاده نمایید. هر ۶ ساعت یک استکان میل شود.درمان مشکلات در روده از قبیل (باد روده ـ کولیت روده ـ زخم روده ) :استفاده از همان نسخه عرق نعنا و بارهنگ فقط با این تفاوت که به جای عرق نعنا از یک لیوان گلاب استفاده گردد.توجه : اگر مشکلات روده همراه با مشکلاتی از معده باشد در نسخه بالا از نصف لیوان گلاب و نصف لیوان عرق نعنا استفاده میشود.شربت اکسیر معده بسیار مفید میباشد.اگرفشارخون بالایی ندارید. ازخوردن مواد غذایی خام.میوه خام.ترشی.مرکبات ولیموعمانی خوداری شود.

سلام وقت بخیر ممنون از راهنمایی های خوبتونببخشید ۳۳ سال دارم قدم ۱۶۸ و وزنم ۷۳کیلو هست کلا بدنم لاغره فقط چاقی شکم وپهلو دارم با مشخصاتی که دارم میگن طبع بلغم وتر هستم تو غذا و تنقلات هم پرخوری نمیکنم ولی چند ساله وزنم همینطور ثابته و شکم و پهلوهام هم تغییری نکرده میخواستم برای ازبین بردن شکم وپهلوهام من را راهنمایی کنید باتشکر

چطور به بلغم غلبه کنیم

سلام من ۲۰سالمه.قبلا اندامی عالی داشتم ولی الان شکم و پهلو زدم و علائم بلغم رو دارم چرا ک شبها اب دهنم میریزه رو بالشت.خیلی میخوابم.بیحوصله و کسلم.بنظرتون چ راهیو برای درمانم پیش بگیرم.خواهش میکنم کمکم کنید

سلام و احترامدفع بلغممنع مصرف:گوشتها: انواع ماهیمیوه ها: آلو ، آلوچه ، انارشیرین، پرتغال ، زردآلو ، شفتالو ، شلیل ، کیوی ، لیموترش ، نارنگی ، هلو ، آب فشرده انارصیفی جات: اقسام کدو، هندوانه ، کدو حلوائیسبزی ها: اسفناج ، بامیه ، خرفه ، قارچ خوراکی ، کاسنی ، کاهو ،لوبیا سبزلبنیات: پنیر تازه ، خامه ، دوغ ، ماست ، سرشیر، شیرپاستوریزهمتفرقه: اسفرزه ، ماءالشعیرحبوبات: باقالا تازه ، نخود سبزمغزهای گیاهی: تخم کدو ، تخم هندوانه ، خشخاش ، به دانهاستفاده از نمد و کرسی برقی مفید استحب سورنجان، کد 124، حب سینا، حب درد و مفاصل و کد 118 جهت شما مناسب است.موارد مصرف مجاز:لبنیات : کره ، ماست چکیده ، شیر محلی تازه گاو (شیر گاو با درجه گرمی ملایم )شیر گوسفند با گرمی ملایم صیفی جات: خربزه ، خیارچنبر ، طالبی ، گرمکمیوه ها : آناناس ، انجیر تازه و خشک ، انگور، خرما ، سیب شیرین ، قیسی ، گیلاس ، گلابی ، موز، مویز، بالنگو ، اقسام توت ، کشمشریشه ها: انواع ترب ، زردک ، سیب زمینی ترشی ، شلغم ، هویجسبزی ها: شبدر ، تربچه ، تربحبوبات: گندم ، اقسام لوبیاگوشتها: جگرسیاه و سفید ، پاچه ، گوشت گوسفند(بره) ، بوقلمون ، مرغ محلی ، میگو ، زبان ، چشممغزهای گیاهی: بادام درختی شیرین بادام زمینی ، تخم طالبی ، تخم خربزه ، کنجدمتفرقه: شیره انگور ، روغن کنجد ، روغن بادام تلخ ، ارده ، سمنو ، خاکشیر ، مغزگوسفند

سلام خسته نباشید من ۳۶ سالمه وزن ۹۸ کیلو قد۱۷۰ ازبالاتنه خیلی چاقم مخصوصن شکم پهلو میدونم که بلغم دارم یه روش درمان به من بدین ممنون میشم

سلام و آرزوی سلامتی دفع بلغممنع مصرف:گوشتها: انواع ماهیمیوه ها: آلو ، آلوچه ، انارشیرین، پرتغال ، زردآلو ، شفتالو ، شلیل ، کیوی ، لیموترش ، نارنگی ، هلو ، آب فشرده انارصیفی جات: اقسام کدو، هندوانه ، کدو حلوائیسبزی ها: اسفناج ، بامیه ، خرفه ، قارچ خوراکی ، کاسنی ، کاهو ،لوبیا سبزلبنیات: پنیر تازه ، خامه ، دوغ ، ماست ، سرشیر، شیرپاستوریزهمتفرقه: اسفرزه ، ماءالشعیرحبوبات: باقالا تازه ، نخود سبزمغزهای گیاهی: تخم کدو ، تخم هندوانه ، خشخاش ، به دانهاستفاده از نمد و کرسی برقی مفید استحب سورنجان، کد 124، حب سینا، حب درد و مفاصل و کد 118 جهت شما مناسب است.موارد مصرف مجاز:لبنیات : کره ، ماست چکیده ، شیر محلی تازه گاو (شیر گاو با درجه گرمی ملایم )شیر گوسفند با گرمی ملایم صیفی جات: خربزه ، خیارچنبر ، طالبی ، گرمکمیوه ها : آناناس ، انجیر تازه و خشک ، انگور، خرما ، سیب شیرین ، قیسی ، گیلاس ، گلابی ، موز، مویز، بالنگو ، اقسام توت ، کشمشریشه ها: انواع ترب ، زردک ، سیب زمینی ترشی ، شلغم ، هویجسبزی ها: شبدر ، تربچه ، تربحبوبات: گندم ، اقسام لوبیاگوشتها: جگرسیاه و سفید ، پاچه ، گوشت گوسفند(بره) ، بوقلمون ، مرغ محلی ، میگو ، زبان ، چشممغزهای گیاهی: بادام درختی شیرین بادام زمینی ، تخم طالبی ، تخم خربزه ، کنجدمتفرقه: شیره انگور ، روغن کنجد ، روغن بادام تلخ ، ارده ، سمنو ، خاکشیر ، مغزگوسفند

سلام زن هستم۳۴ سالمه شکم وپهلو دارم میخام بدونم بلغمی هستم

سلام بر شما برای تشخیص مزاج دقیق خود باید نزد متخصص حاذق طب سنتی برید.نبضتون رو میگیرند و بهتون میگن چه مزاجی دارید.

با سلام و وقت بخیربنده یک مرد 37 ساله هستم ترشح مایع بی رنگ و شفاف قسمت حلق و گلو دارم ( احساس میکنم از سینوس ها ترشح داره ) که گاهی اوقات بینیم هم کیپ میشه .

سلام وقت شما بخیر و خوشی اگر ترشحات پشت حلق دارید:استشمام انفیه انجام شود سپس اخلاط با عطسه خارج شود.قطره نازیل و قطره بنفشه مفید است.صبح جوش شیرین و نمک دریا استنشاق شود.حب نزله مفید است.اگر مشکل سوزش و رفلاکس معده ندارید 1 نوبت 1 قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه بخورید و مانع عطسه نشوید تا عفونت سر خارج شود.1واحد سرکه انگور طبیعی + 3واحد آب شب قبل از خواب قرقره شود.

باسلام من22سال سن دارم وباقد168وزنم 51هست قبل ازدواجم 64کیلوبودم ولی ناگهانی وزنم افت کردوبه 51کیلویی رسیدم والان زیردلم که مطمئن هستم بخاطرروده ام است(چون وقتی میشینم و موقع نزدیکی دقیفا همون قسمت زیردلم دردمیکنه ووقتی همون قسمت روازروشکم فشارمیودم حس میکنم روده ام رو ودردمیکنه)وبه دکترهم رفتم وتاوقتی دارومصرف میکنم خوبموبعدازقطع دارو بازدردم شروع میشه ودکترگفته که روده تحریک پذیردارم ایااین تشحیص درسته یاازمشکل بلغمم هست روی زبانم سفیدهست ومدام سردم هست ودست وپام یخ وعرق سردهم دارم حالابرای روده ام چکارکنم وبلغمم را چگونه درمان کنم؟امیدوارم براهردومشکلم درمان قطعی بدید من علاقه زیادی به طب سنتی دارم ممنون میشم کمک کنید

سلام وقت شما بخیردرمان روده تحریک پذیر:☢️آب کلردار مطلقاً خورده نشود (حتی جوشیده آن) و از آب چشمه یا چاه به صورت جوشیده استفاده نمایند.☢️ حدود یک ماه، ناشتا آب جوشیده چشمه را به صورت ولرم میل کنند.☢️ غذایی که می خورند باید سالم، لطیف و خوب پخته شده باشد و مانده نباشد. ☢️ از سیرابی استفاده نمایید.☢️ غذای خام و پخته را با هم نخورند و بهتر است از خوردن مواد خام پرهیز نمایند.☢️ بهتر است از میوه های ترش از جمله مرکبات و همچنین لیموی عمانی پرهیز نمایند.☢️ اصلاً از روغنهای سوخته، فست فودها و چیپس میل نکنند.☢️ یک سری از باین یماران اسهالی و یک سری یبوست دارند که حتماً باید یبوست آنها درمان شود.☢️ نباید خودشان را خسته کنند و کار پر استرس و خستگی زا نباید داشته باشند چرا که علی رغم رعایت تغذیه، می تواند باعث تشدید بیماری شود.☢️ باید زندگی ثابت و آرامی داشته باشند و از مسافرتهای مدام و طولانی پرهیز نمایند. تغییر آب و هوا و اقلیم آنها را اذیت می کند.☢️ کد125مجموعه راحتمااستفاده کند.برای تشخیص مزاج و غلبه مزاجی میتوانید به یک متخصص طب سنتی مراجعه فرمایید.


ممنون از توضیح کاملتون🌹

سلامت باشید دوست عزیز.ممنون که همراه مایید


ممنون از پست خوبتون.


زنده و سلامت باشید دوست عزیز.

باسلام وخسته نباشیدهمسرمن خیلی تعرق داره طوری که متکایش شبانه خیس میشه دلیل ودرمانشولطف کنید بگید واینکه خیلی زود عصبی میشه به این موضوع ربطی داره؟ تیروئید هم نرماله ممنونازوقتی که میزارید

سلام دوست عزیز وقتتون بخیر و خوشیاصول تغذیه سالم را رعایت نمایید.مصرف مواد غذایی با طبع گرم و ادویه جات ،کاکائو و سس مایونز ممنوع است.حجامت،سماق و آش سماق،عرق کاسنی و شاتره و ماءالجبن مفید است.به پزشک حاذق طب سنتی مراجعه فرمایید تا علت دقیق بررسی شود.


ممنون ومچکرازپاسختون🌹


سلامت باشید.

سلام خسته نباشید من ۲۴ سالمه خیلی لاغرم مخصوصا صورتم ایا ربطی ب مزاج داره ؟ چ راهکاری دارینممنون

سلام به شما دوست عزیزبله افرادی که طبع گرم و خشک یا سرد و خشک دارندلاغر اندام هستند.این نه جای نگرانی داره نه خجالت و حالت طبیعی بدن شماست.(مگر اینکه از ابتدا اینگونه نبودید و بر اثر حادثه یا اتفاقی دچار لاغری غیر طبیعی شدید که در اونصورت علت رو باید پیدا و درمان کنید)برای چاقی موضعی میتونید از روغن زالو استفاده کنید.راهکارهای کلی درمان لاغرانالف-یافتن علت لاغری و درمان آنب-استعمال مرطبات (غذاها و اقداماتی که موجب افزایش رطوبت بدن می شود.)توجه به این نکات نیز مهم است:1-آب و هوا:-سکونت در هوای مرطوب-پرهیز از سردی و گرمی شدید2-اغذیه و اشربه:-خوردن غذاهای کثیر الغذا مثل غذاهای چرب و شیرین-خوردن غذاهای رطوبت دهنده بدن مثل گوشت گوساله و بزغاله،کله پاچه،هلیم،ماهی تازه،حریره از برنج یا نشاسته و شیر و روغن کنجد و ….-پرهیز از استفاده زیاد از غذاهای شور و ترش و تند و تلخ-حداقل 2-3 بار در روز غذا خوردن -خوردن میوه های رطوبت دهنده همراه با ادویه مناسب آنها3-خواب:-خوابیدن و استراحت زیاد و پرهیز از بی خوابی مرط -خوابیدن در مکانهایی که رطوبت داشته باشند و نیز بستر خواب،نرم باشد.4-حمام:-هر روز 2 ساعت بعد از غذا،به حمام با رطوبت بالا بروند.بعد از حمام هم مقداری غذا بخورند.-قبل از رفتن به حمام،بدن را ماساژ دهند تا سرخ شود.-هنگام خروج از حمام،آبرسانی بدن با روغن های رطوبت دهنده مثل روغن بادام و بنفشه

با سپاس از مطالب مفیدتون من 28سالمه 170 قدمه 85 کیلو وزنمه. گاهی اوقات پاهام یخن گاهی اوقات سرد یه مدته بشدت عصبی شدم چاقیم بیشتر بالاتنمه پاهام لاغره پزشک بهم گفت دچار قلبه بلغم شدم گفت صبحا یه قاشق عسل و زنجبیل بخورم باخوردن اونم هم جوش میزنم هم بعدش صبحانه میخورم معدم ترش میکنه بعضی اوقات هم درد میکنه کمی هم رفلاکس معده دارم ریزش موهم دارم استخونامم درد میکنه هرکاری میکنم وزنم پایین نمیاد میخاستم بدونم بجز اون راه حل راهی دیگه ایی هم برای درمان غلبه بلغم هست و اینکه مزاج من ممکنه صفراوی باشه چون نشونه هاشم دارم تشکر

سلام خانم اسعدی عزیزبله ممکنه هم دچار سوء مزاج گرم باشید هم سردبرای درمان حتما نزد پزشک طب سنتی حاذق مراجعه کنید.

سلام من 27سالمه وزنم 80کیلو بالا تنه ام کوچک پایین تنه ام چاق شده خیلی زخم اثنی عشر داشتم دکتر هم رفتم معدم ورم خیلی داره خیلی نفخ معده دارم بی حوصلم خیلی میخوابم موهام هم میرزه شبا هم گاهی اوقات اب دهنم میریزه خیلی هم از دارو عطاری استفاده کردم که لاغر بشم ولی جواب نگرفتم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

سلام و احترام خانم مرادی عزیزدرمان مشکلات مری و معده از قبیل (زخم مری ـ زخم معده ـ نفخ ـ آروغ ـ ترش کردن ـ ورم معده ـ ریفلاکس معده ـ هلیکوپاکتر معده ) :1یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته پس از جوش آمدن ده دقیقه ملایم بجوشد بعد از ولرم شدن با کمی عسل شبها موقع خواب میل شود . طول درمان بسته به نوع بیماری ۴۰ الی ۱۲۰ روز میباشد. لازم به ذکر است در بیماری زخم معده میتوان برای نتیجه سریعتر از یک قاشق غذاخوری تخم بارهنگ استفاده نمود.توجه: این نسخه در عین سادگی بسیار عالی جواب میدهد امتحان کنید.توجه : برای نتیجه بهتر و سریعتر در مشکلات معده باید موارد زیر به طور جدی رعایت شود.لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم رعایت همین موارد است: الف) هیچگاه آب یخ ننوشید.(خیلی سرد)ب) ترک آب بین غذا (بهترین وضعیت نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن است.)ج) کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه (ماست ـ شیرـ دوغ ـ نوشابه ـ چایی )توجه :سعی شود سردیها با مصلحات آن مصرف شود.مثلا: ماست و دوغ با نعنا و کاکوتی ـ شیر با عسل یا خرما ـ …برای تقویت موها میتوانید از این دستور استفاده کنیدمیتوانید مورد و مازو را به نسبت مساوی کوبیده و مخلوط نمایید،با مقداری آب خمیر کرده و به مدت 5ساعت به سر ببندید و بعد از آن سر را آبکشی نموده،سپس سر را با جوشانده هلیله سیاه بشویید1قاشق چایخوری حنا را با نصف استکان روغن زیتون و 1عدد زرده تخم مرغ محلی مخلوط کرده و هفته ای 1الی 2بار به کف سر و ریشه موها بمالید و به مدت 5ساعت بماند، سپس موها را بشوییدموها را نشسته شانه کنید، استحمام را به طور نشسته انجام دهید، صورت را روزانه با آب بشویید، برای شستشوی پوست و مو از صابون قهوه ای (برای پوست و موی چرب)و شغاری زیتون (برای پوست و موی خشک)و لیف پشمی استفاده کنید.گل سرشور را با آب ولرم مخلوط و موها را با آن شستشو دهید(درصورتیکه موهای چربی دارید).اکلیل کوهی دم کرده روزی یک فنجان میل شود. محلول ضد ریزش مو مجموعه مفید است.سیر را نصف کرده روی موضع بمالید.دم کرده افتیمون و آب طلا خورده شود.گرده گل،شربت حیات و روزانه 10 عدد مویز مفید است.گزنه دم کرده به سر بزنید.دود تنه درخت مو به سر داده شود..آدامس استفاده نشود.

سلام.اینکه درمورد درمان زخم معده و …گفتید که یک لیوان عرق نعنا و یک قاشق بارهنگ و عسل.آیا هر شب یک لیوان باید خورده بشه؟یا مقداری ؟با تشکر.

سلام وقتتون بخیرشبی یک لیوان میل بفرمایید.

سلام و ادب وقتتون بخیر19 سالمه امسال سال کنکورمه ولی همش خوابم میاد و اصلا نمیتونم بیدار بشم از خواب بیدار هم هستم اصلا تمرکزی روی درسم ندارم .هیچ کاری نمیتونم بکنم خودمم از این وضع که همش خوابم میاد خسته شدم ممنون میشم راهنماییم کنبد بیزحمت.

سلام و احتراماز مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز شود.سر را با روغن شونیز گرم نمایید.افتیمون+اسطخودوس دم کرده،کندر،کد 118،دم کرده گل گاوزبان + بابونه،کنجد + خشخاش استفاده شود.مصرف مرغ ماشینی و یخ در آب و ترشیجات ممنوع است.شربت حیات و گرده گل،حب تقویت حافظه و عسل فراوان استفاده شود.

سلام؛ وقت شما بخیردختر ۹ ساله من گرمایی هست و به قول معروف یهو گُر میگیرد و گرمش میشود و دائم به دنبال خوردن خیار و کاهو و آب سرد و … هست ؛ صبح ها به شدت بوی بد دهان دارد ؛آیا مشکل غلبه بلغم است؟ خواهش میکنم من رو راهنمایی بفرمایید

سلام خانم اکبری عزیزوقتتون بخیر،از مصرف مواد غذایی با طبع گرم ،ادویه جات،کاکائو و سس مایونز پرهیز شود.ماءالجبن،سماق و آش سماق،عرق کاسنی و شاتره استفاده شود.اصول تغذیه سالم رعایت شود.کد99 مجموعه مفید استبوی بد دهانبد بویی دهان از چند علت می تواند باشد :دندان خراب که باید اصلاح شود.عفونت لثه که معمولا همراه با خونریزی لثه است. درمان این قسم شامل فصد و مضمضه سرکه در دهان و خوردن جوشانده هلیله است.افزایش حرارت معده که علامتش این است که با غذا خوردن کمتر شده و دندان هم ممکن است تیره شود و درمانش خوردن خیسانده زردآلو صبحها و خیار و آلو و سکنجبین است.تجمع بلغم عفونی در معده که علامتش این است که با خوردن و شستن دهان، تغییری نمی کند مگر خیلی کم و درمانش قی کردن با خوردن جوشانده شوید و تخم ترب و خوردن زنجبیل و گلقند عسلی و سکنجبین عسلی و… و غذا باید غذاهای خشک کننده چون کباب باشد و از خوردن ماست و دوغ و… پرهیز شود. ترشحات پشت حلق که از سر به محوطه دهان می ریزد و علامتش این است که اگر چیزهای شور و ترش مضمضه کنند، رطوبات لزج بدبو از لثه و سر جدا می شود اما بوی دهان موقتا برطرف میشود و کاملا رفع نمی شود. و باید با مصرف حب ایارج سر و مغز پاکسازی شود. جهت تقویت لثه سرکه شیره ای که داخلش مورد و گلنار جوشانده اید مزه مزه کنید.

با سلاممن ۳۵ سالمه حدودا از ۲۰ سالگی با خوردن سبزی و سالاد و چیزهایی از این دست دچار اسهال می‌شدماز چند سال قبل دچار معده درد شدم اما اسهالم بهبود پیدا کرد معده درد شدیدی می‌گیرم تا زمانی که به توصیه پزشک دارم مصرف می‌کنم درد ندارم اما به محض اتمام داروها دردم بر می‌گردههم باد گلو و هم گاز معده اذیتم می‌کنه پاهام سرد میشه دائما خسته و بی حالم، خوابم زیاده، گاهی با سر درد از خواب بیدار میشم، اصلا واق نیستم اما قسمت شکمم چاق شده، ورم معده دارم تیرویید کم کار و پیش دیابت گرفتم و دکتر منو از خوردن شیرین جات هم منع کردنواقعا به کمک نیاز دارم ممنون میشم راهنماییم کنین.

سلام وقتتون بخیرانجام این دستورات براتون مفیده:درمان مشکلات مری و معده از قبیل (زخم مری ـ زخم معده ـ نفخ ـ آروغ ـ ترش کردن ـ ورم معده ـ ریفلاکس معده ـ هلیکوپاکتر معده ) :1یک لیوان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته پس از جوش آمدن ده دقیقه ملایم بجوشد بعد از ولرم شدن با کمی عسل شبها موقع خواب میل شود . طول درمان بسته به نوع بیماری ۴۰ الی ۱۲۰ روز میباشد. لازم به ذکر است در بیماری زخم معده میتوان برای نتیجه سریعتر از یک قاشق غذاخوری تخم بارهنگ استفاده نمود.توجه: این نسخه در عین سادگی بسیار عالی جواب میدهد امتحان کنید.توجه : برای نتیجه بهتر و سریعتر در مشکلات معده باید موارد زیر به طور جدی رعایت شود.لازم به ذکر است که بسیاری از مشکلات ناشی از عدم رعایت همین موارد است: الف) هیچگاه آب یخ ننوشید.(خیلی سرد)ب) ترک آب بین غذا (بهترین وضعیت نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از آن است.)ج) کاهش سردیها مخصوصا شبانگاه (ماست ـ شیرـ دوغ ـ نوشابه ـ چایی )توجه :سعی شود سردیها با مصلحات آن مصرف شود.مثلا: ماست و دوغ با نعنا و کاکوتی ـ شیر با عسل یا خرما ـ …درمان اسهالالف) اگر اسهال معمولی باشد : همان نسخه بالا است فقط بسته به شدت آن باید که هر ۴ الی ۶ ساعت یکبار مصرف گردد تا نتیجه مطلوب بدست آید.ب )اگر اسهال خونی باشد : مقداری نبات را ذوب کرده دو الی سه قاشق غذاخوری تخم بارهنگ را داخلش ریخته بعد از یک الی دو دقیقه با آب مخلوط کرده بگذارید تا جوش بیاید پس از ده قیقه جوش خوردن ملایم از آن استفاده نمایید. هر ۶ ساعت یک استکان میل شود.درمان مشکلات در روده از قبیل (باد روده ـ کولیت روده ـ زخم روده ) :استفاده از همان نسخه عرق نعنا و بارهنگ فقط با این تفاوت که به جای عرق نعنا از یک لیوان گلاب استفاده گردد.توجه : اگر مشکلات روده همراه با مشکلاتی از معده باشد در نسخه بالا از نصف لیوان گلاب و نصف لیوان عرق نعنا استفاده میشود.شربت اکسیر معده بسیار مفید میباشد.اگرفشارخون بالایی ندارید. ازخوردن مواد غذایی خام.میوه خام.ترشی.مرکبات ولیموعمانی خوداری شود.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: برای دور کردن بلغم از خود، هر روز در اول ساعت آن مقداری از جوارش حریف (ترکیبی از داروهای خوش‌طعم که برای تسهیل عمل هضم به‌کار می‌بردند) میل کنید، حمام زیاد بروید، در آفتاب بیشتر بنشینید و از مصرف غذاهای سرد و مرطوب پرهیز کنید.

علامه مجلسی(ره) می‌فرماید مراد از «جوارش حریف» جوارش فلافلی است که مشتمل بر فلفل و دارای فلفل است.

جوارش‌ها نیز در کتابهای طبی قدیم مختلف است، از جمله جوارش، شکری است که در کتاب تحفه حکیم مؤمن است، که جوارش شکری برای گرم کردن معده و تقویت هاضمه، رفع بلغم و دفع رطوبات سودمند است.

ترکیب آن به این شکل است:

کبابه، قاقله، دارچین، زنجبیل، دارفلفل، زعفران از هر کدام یک مثقال، عود، فلفل از هر کدام نیم مثقال با پنجاه مثقال شکر قوام‌آمده بیامیزند، جوارش کافور، زنجبیل، دارچین، قرفه، ساذج هندی، جوزبوا (بار درختی مخصوص به بلاد یمن و هند)، صندل زرد عود بلسان هیل، قرنفل، نارمشگ، طالسیفرم، طباشیر هندی، از هر یک سه مثقال و نیم و کافور و مشک از هر یک یک مثقال و نیم ــ با نود مثقال قند قوام‌آورده ساییده شود، این دارو علاوه بر خواص ذکرشده برای خفقان خیلی مفید است.

چطور به بلغم غلبه کنیم

برای نابودی غلبه بلغم از مزاج خود، بامداد هر روز یک مثقال اطریفل صغیر (دارویی تشکیل‌شده از گیاهان دارویی هلیله زرد، هلیله سیاه، هلیله کابلی، بلیله، آمله، عسل و روغن بادام شیرین می‌باشد و به‌عنوان مقوی معده و جلوگیری از سفیدی مو بسیار مفید و مؤثر است) مصرف کنید.

پوست هلیله کابلی، پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، پوست بلیله و امله مقشر را مساوی هم کوبیده شود و با روغن گاو یا روغن بادام آمیخته و با سه برابر همه آنها از عسل آمیخته شود.

اطریفل‌ها انواع مختلفی هستند که در کتابهای طبی قدیم ذکر شده است و ترکیب آنها تماماً دارای خاصیت فوق هستند، علاوه در مورد سستی بر ضعف معده، علاج بواسیر و تقویت مغز و اعصاب سودمند است.

منبع: قدس آنلاین

انتهای پیام/*

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

چطور به بلغم غلبه کنیم
چطور به بلغم غلبه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *