چطور خود را کنترل کنیم

 
helpkade
چطور خود را کنترل کنیم
چطور خود را کنترل کنیم


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

 

 

 

چطور خود را کنترل کنیم

 

مسلط شدن بر اعصاب کار سختی است. می‌توانید از این نکات استفاده کنید تا بتوانید عصبانیتتان را کنترل کنید.

 

وقتی کسی در خیابان با رانندگی بد خود، سد راه شما می‌شود، خونتان به جوش می‌آید؟ وقتی فرزندتان در خانه همکاری نمی‌کند، اعصابتان خرد می‌شود؟ عصبانیت احساسی کاملاً طبیعی و حتی سالم است. اما خیلی مهم است که به طریقی مثبت با آن کنار بیایید. عصبانیتی که کنترل نشود می‌تواند هم به سلامتتان و هم به روابطتان آسیب بزند.

 

برای کنترل عصبانیتتان آماده‌اید؟ با این 10 نکته شروع کنید.

 

1 – وقفه بیندازید

تا 10 شمردن فقط برای بچه‌ها نیست. قبل از اینکه در یک موقعیت پیچیده واکنش نشان دهید، چند لحظه صبر کنید، نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمرید. کُند کردن واکنش می‌تواند کمکتان کند اعصابتان آرام‌تر شود. در صورت لزوم، کمی از فرد یا موقعیت مورد نظر دور شوید تا کمی عصبانیتتان فروکش کند.

 

2 – وقتی آرام شدید، عصبانیتتان را بروز دهید

به محض اینکه توانستید خود را کنترل و درست فکر کنید، ناراحتی و عصبانیتتان را به طریقی قاطع اما غیرمقابله‌ای ابراز کنید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را واضح و مستقیم بیان کنید، بدون اینکه بخواهید کسی را ناراحت یا کنترل کنید.

 

3 – ورزش کنید

ورزش کردن برای آرامش اعصاب بسیار مفید است. فعالیت فیزیکی می‌تواند راه خروجی احساسات باشد، مخصوصاً اگر در حال انفجار هستید. اگر احساس می‌کنید عصبانیتتان شدیداً بالا رفته است، به پیاده‌روی یا دو بروید یا زمانی را به انجام فعالیت فیزیکی موردنظرتان اختصاص دهید. فعالیت‌جسمانی موادشیمیایی مختلفی را در مغز فعال می‌کند که باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته و خیلی بیشتر از قبل احساس آرامش کنید.

 

4 – قبل از حرف زدن فکر کنید

در آن لحظه که از عصبانیت داغ کرده‌اید، خیلی راحت اتفاق می‌افتد که چیزی به زبان بیاورید که بعد احساس پشیمانی کنید. قبل از اینکه حرفی بزنید، زمانی وقت صرف کنید تا هم خودتان خوب فکر کنید و هم اجازه دهید افراد دیگر درگیر در آن موقعیت خوب فکر کنند.

 

5 – راهکارهای ممکن را مشخص کنید

به جای اینکه روی موضوعی که عصبانیتان کرده تمرکز کنید، به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن مشکل را حل کنید.

 

اتاق نامرتب فرزندتان عصبانیتان کرده است؟ در آن را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر به خانه می‌رسد؟ برنامه شام را عقب‌تر بیندازید — یا توافق کنید که خودتان چند روز هفته را به تنهایی شام بخورید. به خودتان یادآور شوید که عصبانیت هیچ چیز را حل نمی‌کند و فقط ممکن است همه چیز را بدتر کند.

 

6 – جملات “من” دار استفاده کنید

برای جلوگیری از انتقاد کردن و تقصیر را به گردن کسی انداختن — که ممکن است فشار موقعیت را بیشتر کند —برای توصیف وضعیت از جملات “من” دار استفاده کنید. محترمانه و مشخص صحبت کنید. مثلا به جای اینکه بگویید، “تو هیچ وقت در کارهای خانه به من کمک نمی‌کنی”، بگویید، “من ناراحتم که بدون اینکه به من برای جمع کردن ظرف‌ها کمک کنی، میز غذا را ترک کردی.”

 

7 – کینه به دل نگیرید

بخشش ابزار بسیار قدرتمندی است. اگر اجازه دهید عصبانیت و سایر احساسات منفی، احساسات مثبت را در شما از بین ببرد، خواهید دید که غرق در تلخی حس بی‌انصافی می شوید. اما اگر بتوانید کسی که عصبانیتان کرده را ببخشید، هر دوی شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. واقعبینانه نیست که انتظار داشته باشید همه درست همانطور که شما دوست دارید رفتار کنند.

 

8 – برای از بین بردن فشار موقعیت، از شوخ طبعی استفاده کنید

شوخی کردن می‌تواند کمی از فشار را کم کند. البته منظور ریشخند و مسخره کردن نیست چون می‌تواند به احساسات طرف مقابل آسیب زده و همه چیز را بدتر کند.

 

9 – مهارت‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید

چطور خود را کنترل کنیم

وقتی از کوره در می‌روید، مهارت‌های تمدد اعصاب را وارد کار کنید. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک صحنه آرامش‌ بخش، تکرار یک کلمه یا جمله تسلی‌ بخش می‌تواند کمکتان کند. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، در دفترخاطراتتان بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید.

 

10 – بدانید چه زمان باید کمک بگیرید

یاد گرفتن کنترل عصبانیت برای همه سخت است. اگر عصبانیتتان خارج از کنترل به نظر می‌رسد، می‌توانید کمک بگیرید تا کاری نکنید که بعد پشیمان شوید یا به اطرافیانتان صدمه بزنید. کلاس‌های کنترل اعصاب یا یوگا و همچنین مشاوره گرفتن از یک روانشناس می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد.

 

کلاس‌های کنترل عصبانیت به شما کمک می‌کند تا

 

• یاد بگیرید عصبانیت چیست

 

• بفهمید چه چیزهایی عصبانیت را در شما تحریک می‌کند

 

• علائم عصبانی شدنتان را بشناسید

 

• یاد بیگرید به عصبانیت و ناراحتیتان به طریقی سالم واکنش دهید

 

• احساسات پنهان خود مثل ناراحتی یا افسردگی را بشناسید

منبع : mardoman.net

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


سینما رو به خونت بیار!


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


مشاوره تلفنی طلاق


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


خرید ماست ساز پونته


طراحی و بازسازی فضای داخلی

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

راههای کنترل خشم به سبک مانترا روشی کاملا ساده است اما تاثیری فوق العاده خواهد داشت چرا که این روش ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و مورد تایید قرار گرفته اند. عصبانیت یکی از واکنش های عاطفی اساسی ما است و گاهی اوقات یک نشانه هشدار خوبی است که همه چیز در زندگی ما خوب نیست. در برخی موارد خشم “حق” شماست که احساسش کنید. خشم حس ما را از عدالت و مسئولیت اجتماعی کنترل می کند. این کار به ما کمک می کند تا به یکدیگر انگیزه دهیم تا مسئولیت پذیری، رفتاری انسانی تر و اخلاقی تر داشته باشیم. طبق یافته های یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه ایالتی آمریکا نشان می دهد که خشم می تواند به اندازه انگیزه دادن مردم به داوطلب به عنوان همدردی موثر باشد.چند مرحله و قدمی که در این بخش از نمناک وجود دارد می تواند به شما کمک کند تا در مورد پاسخ های خود به تفکر بیشتری بپردازید.تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به شیوه عصبانی واکنش نشان دهید و اینکه آیا آن واکنش به بهترین شکل به شما خدمت خواهد کرد پس برای کنترل خشم با ما همراه شوید.

علت را شناسایی کنید:

چه چیزی دکمه عصبانیت شما را فشار می دهد؟ به عنوان مثال، وقتی خسته هستید، ناراحت هستید، شب خوب نخوابیده اید، یا کسی که با شما رفتار گستاخانه ای کند؟عوامل خارجی (دوست بی ادب) و عوامل داخلی (خود خسته شما) وجود دارند که وارد بازی می شوند.شما باید از این محرک ها آگاه باشید تا بفهمید چه شرایطی شما را به یک کشور عصبانی می فرستند.این مرحله اول مستلزم این است که تا حدی از آنچه در حال رخ دادن است آگاه باشید و تشخیص دهید که چه چیزی شما را خاموش می کند.

یک مانترا پیدا کنید که برایتان کارساز باشد.

چطور خود را کنترل کنیم

وقتی انگیزه خود را تشخیص دادید، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به شکل منفی واکنش نشان دهید یا خیر ؛ اگر این کار را نکنید، باید یک جایگزین برای عصبانیتتان داشته باشید. توسعه مانترا آرام شخصی تان به جایگزین کردن عصبانیت و منفی ها با چیزهای دیگر کمک خواهد کرد. ذهن شما روی چیزی مثبت تر متمرکز می شود و زمانی که آرام و راحت هستید، مانترا خود را تمرین کنید تا هر زمان که نیاز دارید، توجه خود را به آن معطوف کنید.

تجربیات خود را تغییر دهید.

همه فیلترهای دنیا متفاوت هستند. این فیلترها باید به شما بگویند که کدام چارچوب ها، یا تفسیرهایی را باید برای هر رویداد داشته باشید.شما ممکن است دوست داشته باشید فریم های اطرافتان را فراموش کنید و بخواهید متفاوت باشید.یادگیری نحوه تغییر “فریم” می تواند به تغییر شکل یک تجربه کمک کند. شما می توانید یاد بگیرید که اهمیت چیزهایی را که در آنها استرس دارید، عصبانی می شوید یا ناراحت می شوید را با دیدی متفاوت در یک فریم جدید، به حداقل برسانید.

مراقب صحبت های منفی خود باشید:

این تفکر منفی است که منجر به طغیان های خشم بسیاری می شود. اغلب اوقات وقتی چیزی اتفاق می افتد که شما را ناراحت کند، ممکن است بعد از مدتی که به آن فکر می کنید دیگر مسئله بدی برایتان نباشد. بیایید یک مثال ساده را انتخاب کنیم؛ شما به خرید خواربار می روید و در محوطه پارکینگ یک فروشنده دیگر ، ناگهانان فضایی را که انتخاب کرده بودید، واردش می شود.

چه بی ادب! شما می خواهید چیزی به راننده بگویید، اما چون آن ها کمی ترسناک به نظر می رسند، در تمام مدت زمانی که از این “بی عدالتی” عصبانی می شوید، به کارهای خود ادامه می دهید.

حالا حواس خود را از تمام چیزهایی که می خواهید به آن فرد بگویید ، پرت می کنید، و فراموش کرده اید که بستنی مورد علاقه دخترتان را بخرید! وقتی او را می بینید و این را به او می گویید، به گریه می افتد و به شما می گوید که چه قدر پدر و مادری بدی هستید!شما این حادثه و فردی را که جای پارک شما را گرفت و این مشکلات را درست کرد را سرزنش می کنید سپس یک عضو خانواده می آید و کار دیگری انجام می دهد که شما را ناراحت می کند و اینجاست! خشم منفجر می شود.

اگر صحبت خود را در محوطه پارکینگ تغییر دهید، این چرخه می تواند متوقف شود “مردم گاهی بی ادبی می کنند، و فرد جای پارک مرا ندید و یا وانمود کرد که ندیده است. مجبور نیستم به او اجازه دهم روز مرا خراب کند ؛ من می توانم یک انتخاب دیگر داشته باشم. بله،این آزار دهنده است، اما ارزش ندارد مسائل مهم زندگی مرا خراب کند.”

 

اجازه دهید دیروز بگذرد:

دیروز واقعا گذشته است ؛ کاری که دیروز اتفاق افتاده لازم نیست روی امروزتان تاثیر بگذارد.اگر شما به درد، تنفر و یا عصبانیت خود فکر کنید، با گذشت هر روز بیشتر احساس تلخ و بدی خواهید کرد. کاری انجام شده ، انجام شده، رها کردنش نه تنها از لحاظ فیزیکی می تواند احساس خوبی داشته باشد، بلکه اگر انجام ندهید شما تنها خود را آزار می دهید. هر چه طولانی تر خشم خود را در درون جای دهید، بیشتر به شما نفوذ خواهد کرد. از خود بپرسید آیا این چیزی است که شما واقعا برای خود و افراد مهم زندگیتان اهمیت می دهید می دانید که ارزشش را ندارد، پس زندگی خود را با زندگی در گذشته هدر ندهید!

تمرین تنفس عمیق :

به جای اینکه به عصبانیت خود اجازه دهید تا خارج از کنترل شما قرار گیرد، هر بار که احساس عصبانیت می کنید، برای آرام کردن بدن و ذهنتان، به تمرین تکنیک های تنفس ساده عادت کنید.

این کاری است که باید در هنگام عصبانیت انجام دهید:

-آهسته نفس بکشید، اما نفس های عمیق بکشید تا واکنش استرسی که معمولا همراه با عصبانیت همراه است را خنثی کنید.

-یک کلمه یا عبارت آرامش بخش را تکرار کنید، که می تواند این موارد باشد ” آرام باش”، “بیخیال” یا “من کنترل خشم خود را در دست دارم”.

-بر روی عضلات خود فشار دهید و سپس آن ها را رها کنید.

از 1 تا 100 یا 100 تا 1 بشمارید:

شمارش معکوس می تواند مانع از اوج گرفتن شما شود این کار ذهن شما را از علت عصبانیت دور می کند و باعث می شود که شما در مورد چیز دیگری فکر کنید.عمل شمردن همچنین زمان عصبانیت را به تاخیر می اندازد که اغلب احساسات را کنترل می کند.شما حتی می توانید این کار را با نفس کشیدن آرام و عمیق انجام دهید که موثرتر می شود.

روی زمان حال تمرکز کنید:

هر وقت عصبانی میشوید، به گذشته نگاه نکنید ؛ با انجام این کار، ممکن است شکایات گذشته را به الان خود بیاورید در عوض توجه خود را بر آنچه در حال حاضر می توانید انجام دهید تمرکز کنید تا این مساله را حل کنید.

ماهیچه های سخت را آرام کنید:

نکته دیگر که می تواند به شما کمک کند به سرعت آرام شوید، ماساژ آرام مناطق تنشی است که معمولا شانه ها، گردن و پوست سر هستند.برای شانه ها، به سادگی آن ها را بچرخانید تا آرام شوند.برای رهایی از تنشی که در ناحیه گردن و سر شما ایجاد می شود، یک ماساژ ساده را انجام دهید تا گردش خون را بهبود ببخشید و در نتیجه ذهن خود را آرام کنید.

گوش دادن به موسیقی:

گوش دادن به موسیقی می تواند اعصاب خرد شده را تسکین دهد و شما را آرام کند.این کار با کمک به شما برای غربال کردن احساسات خشم و ناامیدی به شیوه ای سازنده کار می کند.

تغییر وضعیت:

دور کردن خود از منبع عصبانیت، چه مکان و چه شخص، یک مهارت مدیریت عصبانیت است که می توانید از آن برای آرام کردن خود استفاده کنید.برای انجام این کار، شما می توانید چشمان خود را ببندید و خود را به یک مکان آرام منتقل کنید و یا به سادگی حرکت کنید تا خشم شما بسوزد.

 

کنترل فردی و مدیریت بر خود از جمله عادت های مثبتی است که می تواند زندگی هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد، به نوعی که یک زندگی بی برنامه و سرشار از افسوس و ندامت را به یک زندگی مفید توأم با برنامه ریزی دقیق تبدیل کند.

اگر یک عکس را که داخل گوشی موبایل مان داریم بیش از حد بزرگ کنیم و روی آن زوم کنیم هم کیفیتش پایین می آید، هم از آن جذابیت لازم برخوردار نمی شود و هم ما از آن عکس لذت نمی بریم. یعنی با یک اقدام کوچک دو طرف دچار ضرر و صدمه می شویم.

این رفتار را بعضی از ما به طور ناخودآگاه یا آگاهانه یا شاید از روی عادت در برخی موارد با آدم های اطراف خودمان انجام می دهیم و نتیجه اش خسران هر دو طرف است. بیاییم چند راهکار را برای مدیریت این وضعیت با هم مرور کنیم:

1. اندازه آدم ها را درک کنیم

چطور خود را کنترل کنیم

چقدر پدر و مادرهای دوره های گذشته مدیر بودند و از این توانمندی شان برای مدیریت چند فرزند استفاده می کردند. آنها با هر کدام از بچه های شان یک نوع رفتار خاص داشتند. با یکی سختگیر و با یکی مهربان بودند. به یکی زیاد توجه می کردند، با یکی جدی بودند و بالاخره با هر کدام یک جوری رفتار می کردند و وقتی از آنها می پرسیدند که چرا بین بچه ها فرق می گذارید، می گفتند:«من بر اساس ظرفیت شان با آنها رفتار می کنم.» من و شما هم به عنوان کارفرما، ولی، کارمند، دوست باید این مهارت را در خودمان پرورش بدهیم.

اگر از جمله آدم هایی هستیم که همه به ما دروغ می گویند یا سرمان کلاه می گذارند، یا همه ما را دور می زنند یا همه به ما خیانت می کنند یا این که هر کسی با ما خودمانی می شود و دیگر برای مان ارزش و احترام قائل نمی شود، باید بدانیم که مشکل از خود ماست. چون ما خودمان هستیم که آن آدم را نمی توانیم در قاب خودش نگه داریم. سایز رفتارمان با آن آدم را نمی توانیم مدیریت کنیم. جوگیر می شویم و زیادی آن عکس را بزرگ می کنیم یا گاهی اوقات زیادی کوچکش می کنیم و به خاطر همین کنترلش از دست مان در می رود. پس بپذیریم که این ما هستیم که باید این وضعیت را مدیریت کنیم.

2. موفقیت ما بستگی به تعداد دوستان مان دارد

هر آدم موفقی که در حوزه ای سراغ داریم، دور و برش تعدادی آدم دارد. راحت تر بگویم آنها آدم های زیادی دارند، یار زیاد دارند، رفیق شفیق زیاد دارند. آنها می توانند با یک اشاره یک لشگر جمع کنند

سرمایه انسان های موفق، توانمند و قدرتمند، آدم های شان هستند نه فقط پول شان. شاید شما بگویید پول شان بوده که آدم ها را دوروبرش جمع کرده، در صورتی که خیلی پولدار می شناسیم که تنها هستند، آدم ندارند، رفیق ندارند، یار ندارند. پس اینها نتوانسته اند سایز آدم ها را درک کنند.

اگر می خواهید جزو آدم های قدرتمند، توانگر، ثروتمند، مشهور و موفق باشید از امروز با این نگاه خلاقانه به اطراف خودتان نگاه کنید و از خودتان بپرسید مهارت من در یارگیری چطور است؟! و برای پاسخ این سوال حتما زمان بگذارید و به خودتان نمره بدهید و به فکر چاره باشید و حتما مشورت بگیرید و از اطرافیان بخواهید که شما را نقد کنند.

3. خلاقانه تغییر کنید

اگر تا به حال در این زمینه نتوانسته اید آدم موفقی باشید، خبر خوش این است که مهارت کارمندگزینی، دوستیابی، نفوذ در دل ها و برقراری ارتباط موثر با دیگران، مهارتی آموختنی است و می شود با آموزش، تمرین و پیروی از یک مربی توانمند به این مهارت دست پیدا کرد به شرط آن که خلاقانه آنچه که تا به حال ساختیم را تخریب کنیم و یک بازسازی جدید را در برنامه و نقشه راهمان قرار بدهیم و با این طرح جدید بتوانیم به اهداف جدید و والاتری دست پیدا کنیم و این مستلزم این است که به سوال بالا صادقانه جواب بدهیم که مهارت من چیست و نمره من چند است؟

و بعد برای این که نقاط ضعف مان را برطرف کنیم، مشورت بگیریم، الگو بگیریم، درس بگیریم و بر اساس سرمشق مان تمرین کنیم و حواس مان باشد که نخواهیم یک شبه ره صد ساله را برویم.

در این مسیر باید بدانیم که با آدم های متفاوت چطور رفتارهای متفاوت داشته باشیم. حتی لحن صدا و صحبت کردن ما با آدم های متفاوت باید فرق داشته باشد. به کسانی که با همه آدم ها مثل ربات یک جور صحبت می کنند، دقت کنید. اینها آدم هایی هستند که یاران و دوستان زیادی ندارند ولی آن آدم موفقی که با هر کسی یک جور صحبت می کند، با یکی شوخی می کند، با یکی جدی است، با یکی رسمی است، با یکی با تکبر رفتار می کند چون آن طرف متکبر است و خلاصه این که با هر کسی دارد یک جور صحبت و رفتار می کند، عمیق دقت نمی کنیم و می گوییم این چقدر راحت است.

اتفاقا راز موفقیتش همین ویژگی اش است که ما فکر می کنیم راحت است ولی او بسیار هنرمندانه دارد کار را پیش می برد. او با ویژگی خلاقانه ای که در خودش دارد می تواند با آدم های متفاوت بر اساس شایستگی و ظرفیت شان رفتار گوناگون داشته باشد و هر عکسی را به اندازه ای که می تواند، ظرفیت دارد و تحمل دارد، بزرگ می کند یا گاهی اوقات کوچک می کند. چون او می خواهد در آن قاب مناسبش زیبا به نظر برسد و کارایی و اثربخشی داشته باشد. حالا این می تواند یک کارمند باشد یا یک دوست، یک رئیس، فرزند، فامیل، همسایه، شهروند یا…

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که در جمعی خانوادگی ، دوستانه و یا محل کار خونسردی خود را از دست بدهید و رفتاری پرخاشگرانه نشان دهید ؟ آیا مدیریت خشم برای شما دشوار است ؟ عصبانی بودن برای شما چه دردسر هایی داشته است ؟

همه انسان ها از احساسی به نام خشم برخوردار هستند ، غریزه خشم یکی از هیجان های اصلی است که از کودکی تا آخر عمر همراه فرد است و در مواقعی که او ناکام می شود و یا تهدیدی را احساس می کند ، فعال شده و به صورت رفتار های پرخاشگرانه بروز می یابد .

افراد به دو صورت خشمگین می شوند , در حالت اول فرد خشم را درون ریزی کرده و اجازه بروز آن را نمی دهد و در حالت دوم آن را به صورت رفتارهای تهاجمی و یا فریاد زدن تخلیه می کند . از نشانه های خشم تغییر رنگ چهره ، افزایش فشار خون و ضریان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم و تکرر ادرار می باشد .

گاهی افراد نمی توانند خشم خود را به درستی مدیریت و از عواقب آن جلوگیری کنند ، در این صورت باید از مهارت های کنترل عصبانیت و پرخاشگری استفاده کرده و خونسردی خود را حفظ کنند . در این مقاله عواملی که مانع خود کنترلی در بروز خشم می شوند ، مهارت های کنترل و مدیریت خشم و مزایای آن ارائه شده است .

گاهی انسان ها در برخورد با مشکلات و ناکامی ها به جای بررسی و پاسخ دادن ، واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ، افراد در ذهن خود یک علامت چراغ قرمز ، مانند چراغ راهنما دارند که به آن ها هنگام تحریک شدن اجازه ی پرخاشگری و رفتار تند نمی دهد ، اما این چراغ در برخی افراد وجود نداشته و با تحریک های محیطی از خود عکس العمل پرخاشگرانه نشان می دهند .

چطور خود را کنترل کنیم

گاهی به دلیل وجود برخی عوامل مانند وجود فکر های فراوان در مغز ، مشغله های زیاد در روزمره ، انعطاف پذیری و آستانه تحریک پذیری کم ، تمرکز زیاد بر روی احساسات ، تجربیات گذشته و کودکی ، افسردگی و استرس ؛ کنترل خشم سخت است .

بنابراین زمانی که افراد به احساساتشان اجازه تسلط بر ذهن را بدهند راحت تر درگیر غریزه خشم می شوند و نمی توانند آن را کنترل کنند . برای کنترل و مهار عصبانیت خود ابتدا باید عوامل بروز آن را پیدا کنیم و سپس برای رفع آن مهارت های لازم را کسب کنیم .

 

 

 

راه های مختلفی برای کنترل غریزه خشم وجود دارد ولی قبل از به کار گرفتن هر مهارتی ، باید به خود یاد آوری کنید که شما خشم درونتان نیستید ، شما خودتان هستید در حالی که احساس خشم را تجربه می کنید و به این غریزه اجازه تسلط پیدا کردن بر ذهنتان را نمی دهید ، در ادامه برخی از مهارت های مهم کنترل خشم را مشاهده می کنید .

 

فکر کردن قبل از صحبت

در لحظه ای که مسئله یا مشکلی برای شما به وجود می آید احتمال بروز پرخاشگری بسیار بالاتر می باشد ، بنابراین زمانی را صرف فکر کردن برای کاری که می خواهید انجام دهید کنید و عجولانه رفتار نکنید زیرا خیلی اوقات رفتارمان برای ما پشیمانی های جبران ناپذیر دارد ، تمرین تنفس برای آرامش ما و بهتر فکر کردن تاثیر زیادی دارد .

 

از احساسات خود آگاهی داشته باشید

احساسات و هیجانات خود را در لحظه زیر نظر داشته باشید و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد ، برای مثال بگویید من در این لحظه ناراحت هستم ، استرس دارم و یا عصبانی هستم . آگاهی از احساسات و هیجانات به کنترل و مهار آن ها کمک می کند و منجر به درست فکر کردن و تصمیم گرفتن می شود .

 

تغییر باور های نادرست

گاهی افراد باورهایی را در ذهنشان پرورش داده اند که موجب بروز خشم و عصبانیت بیشتری در آن ها می شود ، برای مثال فردی عقیده دارد که اگر با خشم صحبت نکند کسی به او توجه نمی کند و یا اگر با آرامش صحبت کند روی افراد تاثیر نمی گذارد . تغییر این باور های غلط در ذهن فرد می تواند کنترل او را بر احساساتش افزایش دهد .

 

ببخشید !

کینه گرفتن از دیگران می تواند آسیب های روحی زیادی به ما وارد کند و خشم ما را افزایش دهد ، بنابراین هنگام کینه گرفتن از دیگران سعی کنید آن ها را ببخشید و احساسات منفی را از خود دور کنید . با این کار نه تنها آرامش درونی شما بیشتر شده بلکه روابطتان با افراد بهتر و قوی تر می شود و هر دو از موقعیت پیش آمده مطالبی را یاد می گیرید .

 

تمرین آرمیدگی

هیجانات ما فیزیولوژی ما را تحت تاثیر قرار می دهد ، بنابراین تمرکز بر فیزیولوژی و عضلاتمان می تواند یکی از راهکارهای خوب برای تنظیم هیجانات و آرامش ما باشد . تمرین آرمیدگی راهکار بسیار خوبی برای این امر می باشد ، به این صورت که شما در مکانی بی سر و صدا و کم نور بر روی زیر اندازی نرم دراز می کشید و بدن خود را در حالت راحت و بدون فشار قرار می دهید ، طوری که دردی را در ناحیه ای از بدن خود حس نکنید سپس تمرکز خود را بر روی عضلات بدن قرار دهید و آرام و شمرده نفس بکشید و تصور کنید اعضای بدنتان رها می شوند ، این کار را از ناحیه ی کف پا تا سر به نوبت انجام دهید .

 

ورزش را فراموش نکنید

ورزش کردن برای داشتن سبک زندگی سالم و کنترل هیجانات بسیار مفید است ، به خصوص ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری ، شنا ، دویدن ، پیاده روی ، طناب زدن می توانند باعث کاهش ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول شده که در آرامش و کاهش خشم ما تاثیر بسزایی دارند .

 

حتما بخوانید: ورزش ضامن سلامتی شما

 

از دیگر راهکار های کنترل خشم که می توانید آن ها را به کار بگیرید ، استفاده از طنز و شوخی ، ترک موقعیت که در آن خشمگین شده اید ، شمارش اعداد و پیش بینی موقعیت هایی که ممکن است غریزه خشم ما را فعال کند می باشد .

کنترل خشم از جهات بسیار زیادی برای سلامت روانی و جسمی ما و برای بهتر زندگی کردن و داشتن سبک زندگی سالم مفید می باشد که در ادامه چندین مورد را نام بردیم .

 

1. عصبانی و خشمگین بودن روابط ما را با آدم های اطرافمان ضعیف می کند ، زیرا زمانی که شما در بیشتر مواقع عصبانی باشید و آن را به صورت فریاد و یا حرف های ناسزا و یا حتی درگیری فیزیکی بروز دهید ، افراد از ارتباط با شما دوری می کنند .

2. پرخاشگری زیاد بر روی سلامت شما تاثیرات منفی زیادی دارد ، از اثرات منفی آن سردرد های میگرنی ، افسردگی ، مشکلات گوارشی و بی خوابی می باشد و در دراز مدت می تواند منجر به افزایش فشار خون ، مشکلات قلبی و یا حتی ایست قلبی گردد .

3. اگر شما فردی هستید که زیاد عصبی می شوید ، این عصبانیت در دراز مدت به صورت بر چسبی بر روی اسم شما خواهد بود که توسط خانواده ، دوستان و همکارانتان می شنوید .

4. خشم زیاد شما را پیر می کند ، افرادی که لبخند بر روی لب دارند معمولا عمر بیشتری دارند و انرژی مثبت زیادی را به اطراف خود می دهند در حالی که افراد عصبی انرژی منفی از خود ساطع می کنند و پیرتر و بی حوصله تر به نظر می رسند .

چطور خود را کنترل کنیم

5. خشم و عصبانیت می تواند بر روی تمرکزتان به عوامل مهم زندگی مانند خانواده ، همسر و فرزندانتان و یا شغل شما تاثیرات منفی بگذارد و به جای وقت گذرانی و تجربه حس خوب از آن ها غافل شوید . 

 

 

توصیه آخر

اگر شما نمی توانید خشم خود را کنترل کنید و رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهید هر چه سریع تر با استفاده از مهارت های مناسب و مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص برای سلامت جسم و روان خود و تقویت روابطتتان آن را مهار کنید و از عواقب بعدی آن جلوگیری کنید.

 

 

✔️خشم یکی از هیجانات اصلی انسان می باشد که در مواقع ناکامی بروز پیدا کرده و منجر به پرخاشگری می شود که در متن مقاله توضیحات کامل تری ارائه شده است .

✔️از راه های کنترل خشم ورزش کردن ، تغییر باور های نادرست ، آگاهی از احساسات را می توان نام برد که در متن مقاله راه های بیشتری ارائه شده است .

✔️از مزایای کنترل خشم حفظ روابط ، سلامتی جسمی و روانی می باشد که با می توانید با مراجعه به متن مزایای دیگر کنترل خشم را ببینید را ببینید .


کانال تلگرام مشاوره جنسی و خانواده

راه های شناخت مردان قبل از ازدواج

پرده بکارت مسدود

راه های شناخت زنان قبل از ازدواج

ترس از ازدواج

همسر شناسی

دلایل عدم علاقه به رابطه دهانی

پرده بکارت حلقوی

نیاز به جلب توجه

هفته بیستم بارداری

مصاحب یک سایت روانشناسی درباره موضوعات کودک ، خانواده ، ازدواج ، روان شناسی فردی و شغلی است . محتوای مقالات سایت بر اساس کتب روانشناسی معتبر و توسط کارشناسان و روانشناسان مجرب تولید می شود . امید است که با مطالعه محتوای تولید شده در این سایت مشکلات شخصی ، خانوادگی و اجتماعی کاربران مرتفع شود

تمامی حقوق برای این سایت محفوظ است.

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی-  آیا شما تندخو
و عصبانی هستید؟ آیا این عصبانیت بر زندگی و روابط شما تأثیر منفی گذاشته است؟ آیا
از این عصبانیت خود عصبانی هستید و می‌خواهید آن را تغییر دهید؟ این درس به شما کمک
می‌کند تا بتوانید بر عصبانیت و خشم خود را مدیریت کنید و احساساتتان را به شیوه سالم‌تری
بیان کنید و روابطتان را با این توانمندی فردی توسعه دهید.

خشم چیست؟

چطور خود را کنترل کنیم

خشم، احساسی
سالم و طبیعی است که نه خوب است و نه بد و مانند هر احساس دیگری، حاوی پیامی است که
به شما هشدار می‌دهد وضعیت موجود نگران‌کننده، ناعادلانه یا تهدیدآمیز است. برخلاف
این باور غلط که باید خشم خود را سرکوب کنید یا اجازه ندهید که عصبانی شوید، بروز
خشم مثل دفع سموم از بدن است، اما اگر عصبانیت، شما را زمین‌گیر کند و کنترلتان را
از دست بدهید آنگاه روابط و حیثیتتان آسیب می‌بیند و همه‌چیز علیه شما رقم می‌خورد.
بنابراین، هرچند زمانی که ظلمی به شما روا شده یا با شما بدرفتاری شده است، عصبانیت
امری بسیار طبیعی است، اما اگر آن را به شیوه‌ای ابراز کنید که به خود یا دیگران آسیب
برسانید آنگاه این احساس طبیعی به معضلی تبدیل می‌شود که ممکن است زندگی شما را کاملاً
تغییر دهد.

عدم
مدیریت خشم چه مشکلاتی پدید می‌آورد؟

اگر
نتوانید عصبانیت خود را به روشی مناسب مدیریت کنید نه‌تنها روابط اجتماعی و خصوصی
شما که سلامتی‌تان نیز به خطر می‌افتد. موارد زیر تنها بخش کوچکی از نتایج
تحقیقاتی است که پیامدهای عدم مدیریت خشم و عصبانیت را نشان می‌دهد.

این‌ها فقط چند مورد از مطالعات بسیاری است
که مشکلات جسمی و روحی ناشی از عصبانیت را نشان می‌دهد.ازآنجاکه ضعف در مدیریت عصبانیت در بسیاری
از زمینه‌های زندگی مشکلات مهمی را ایجاد می‌کند، لازم است با یادگیری و استفاده
از تکنیک‌های مدیریت عصبانیت و خشم در زندگی روزمره از بروز چنین مشکلاتی اجتناب
کنیم.

مهم‌ترین
مشکلات ناشی از عصبانیت مزمن

تندخویی و
عصبانیت وقتی مدام شعله‌ور شود یا مدام از کنترلتان خارج می‌شود، می‌تواند نتایج بدی
برای شما به بار بیاورد:

• عواقب جسمی: کار مداوم تحت‌فشار عصبانیت و خشم بالا، شما را مستعد بیماری‌های قلبی، دیابت، ضعف
سیستم ایمنی، بی‌خوابی و فشارخون بالا می‌کند.

• عواقب ذهنی: عدم کنترل خشم و عصبانیت بخش عمده انرژی ذهنی شما را صرف خود می‌کند، بر تفکر شما سایه
می‌اندازد، تمرکز ذهنی را دشوار می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا از زندگی لذت ببرید.
تندخویی و عصبانیت همیشگی همچنین منجر به افسردگی، استرس و دیگر اختلالات روانی می‌شود.

• عواقب شغلی: عصبانیت و عدم کنترل خشم در محیط کاری شما را با همکاران، مدیران یا مراجعین شما بیگانه
می‌کند و احترام موردنیاز محیط کاری را در میانتان از بین می‌برد.

• عواقب
خانوادگی: عدم کنترل خشم می‌تواند زخم‌هایی ماندگار در قلب کسانی که دوستشان دارید
به یادگار بگذارد و به روابط زناشویی شما و همسرتان آسیب جدی وارد کند. کودکان شما
شاید تا کودک‌اند از خشم شما بترسند و حساب ببرند اما دیگر به شما احترام نخواهند
گذاشت و به شما اعتمادی نخواهند کرد و حرف دلشان را با شما نمی‌زنند.

برای
مدیریت خشم و عصبانیت چه‌کار کنیم؟

اکثر
افرادی عصبانی مزاج می‌گویند که کنترل خشم و عصبانیت از عهده آنان خارج است و هرچقدر
هم که تلاش می‌کنند نمی‌توانند خود را کنترل کنند. اغلب اوقات این باور ناشی از درست
نبودن شیوه مدیریت و بی‌اطلاعی از دلایل خشم است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که
اگر تکنیک‌های کنترل خشم را بیاموزید و تمرین کنید می‌توانید تا حد مؤثری خشم و
عصبانیت خود را کنترل و مدیریت کنید و از عواقب آن در امان بمانید.

برای تسلط
در هنر کنترل خشم باید بیشتر تمرین کنید. هرچه بیشتر تلاش کنید، کنترل خشم آسان‌تر
می‌شود و آنچه در انتها به دست می‌آورید، بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار دارید.
فراگیری کنترل خشم و ابراز آن باعث می‌شود بتوانید روابط بهتری بسازید، به اهدافتان
دست‌یابید و زندگی را در آرامش و رضایت خاطر تجربه کنید.

دلیل اصلی
خشمتان را بیابید

اغلب
اوقات که ما به خاطر مسائل ناچیزی عصبانی می‌شویم دلیل اصلی عصبانیتمان را ندیده
باقی می‌گذاریم. درواقع عصبانیت ما از جایی دیگر آب می‌خورد و مسائل پیش‌پاافتاده
باعث بروز و فوران خشم ما می‌شوند. پس این بار که عصبانی شدید از خود بپرسید که
دلیل اصلی عصبانیت شما چیست؟ این واکاوی به شما کمک می‌کند که با شناسایی آن دلیل
اصلی و اقدام برای حل و مرتفع ساختن آن از بروز عصبانیت به خاطر مسائل ناچیز
جلوگیری کنید.

ببینید آیا
احساساتی مانند خجالت، ناامنی، آزار و آسیب‌پذیری در پس خشم شما پنهان‌شده‌اند؟ اگر
در اکثر موقعیت‌ها اولین واکنشی که ابراز می‌کنید خشم است، این امکان وجود دارد که
خوی عصبانی مزاج شما بر احساس اصلی شما سایه افکنده باشد. این اتفاق زمانی بیشتر رخ
می‌دهد که شما در خانواده‌ای پرورش‌یافته باشید که بیان احساسات به‌شدت تقبیح شده است،
در بزرگ‌سالی برای شناخت احساسات غیر از خشم زمان زیادی را باید سپری کنید.

همچنین خشم
می‌تواند پوششی برای اضطراب باشد. زمانی که احساس می‌کنید مورد تهدید واقع‌شده‌اید
(چه واقعی چه در تصورتان)، بدن شما با ترشح هورمون کورتیزول حالت جنگی را در شما فعال
می‌کند. درنتیجه در شما حالت خشم و پرخاشگری ظهور می‌کند. برای تغییر این واکنش باید
دریابید دلیل احساس ترس و اضطراب شما از چیست.

در بسیاری
از ما ممکن است مشکلات خشم از آموخته‌های دوران کودکی نشئت‌گرفته باشد. مثلاً در
کودکی با مشاهده دادوفریاد و دعوا و عصبانیت والدین ما نیز عصبانیت و خشم را به‌عنوان
نحوه بروز احساساتمان آموخته‌ایم. آگاهی به دلایل بروز خشم می‌تواند در مدیریت و
کنترل آن بسیار مفید و مؤثر باشد.

نشانه‌های
هشداردهنده خشم را در خودتان بشناسید

شاید تابه‌حال
توجه نکرده باشید اما همه ما قبل از خشمگین و عصبانی شدن نشانه‌هایی در خود بروز می‌دهیم
که شناخت و آشنایی با آن‌ها می‌تواند ما را در مدیریت و کنترل خشم یاری دهد. شناختن
نشانه‌های شخصی در لحظه‌ای که عصبانیت در شما شکل می‌گیرد، به شما امکان می‌دهد تا
بتوانید قبل از اینکه خشم غیرقابل‌کنترل شود گام‌هایی برای مدیریت آن بردارید.

پس به حس خشم
در بدنتان توجه کنید، به:

 احساس درد
در معده

 قفل شدن
دست یا فک

 احساس لرز
یا تب

 تنفس سریع

 سردرد

 قدم زدن
و نیاز به آن

 حواس پرتی

 تپش قلب

عرق کردن
زیر بغل

با شناخت
و اطلاع از این نشانه‌ها که ممکن است از 30 ثانیه تا 2 دقیقه قبل از بروز عصبانیت
در بدن ما فعال شوند می‌توانیم از بروز خشم خود پیش‌آگاهی پیدا کنیم و برای کنترل
آن آماده‌باشیم.

چطور خود را کنترل کنیم

فعال کننده‌های
خشمتان را بشناسید

معمولاً
رویدادها یا محیط‌ها یا رفتارهایی موجب بروز خشم می‌شوند. دانستن این مطلب که چگونه
این رویدادها بر شما اثر می‌گذارند می‌تواند به شما کمک کند تا محیط خود را تحت کنترل
درآورده و از خشم غیرضروری بپرهیزید. به کارهای روزمره خود نگاهی بیندازید و سعی کنید
تا فعالیت‌ها، زمانی در روز، مکان‌ها و موقعیت‌هایی را شناسایی کنید که عصبانیت را
در شما برمی‌انگیزاند. ببینید چه چیزهایی “خون شما را به جوش” می‌آورد.

ممکن است هر
وقت که مطلب یا واژه یا رفتاری را می‌بینید یا می‌شنوید بیشتر عصبانی شوید، یا شاید
ترافیک در مسیر رفت‌وآمد روزانه شما را عصبی می‌کند، یا حتی نوع آرایش همسر یا
بازی فرزندتان؟ وقتی فعال‌کننده‌های خشمتان را شناسایی کردید به راه‌هایی برای پرهیز
از آن‌ها فکر کنید. می‌توانید موقعیت‌های متفاوتی را بررسی کنید که خون شما را به جوش
نمی‌آورد.

الگوهای فکری
منفی فعال‌کننده خشم را بشناسید

شاید شما تصور
کنید که عوامل خارجی – مانند بی‌تفاوتی دیگران یا موقعیت‌های ناعادلانه و نومیدکننده
– علت برانگیختن خشم شماست. اما مشکلات خشم بیش ازآنچه با وقایع و رویدادها در ارتباط
باشد، به تعبیر و تفسیر شما از آن واقعه ارتباط دارد. برخی از الگوهای فکری منفی که
خشم را برمی‌انگیزند و آتش خشم را شعله‌ور می‌کنند عبارت‌اند از:

• تعمیم
دادن بیش‌ازحد: به‌عنوان‌مثال تعمیم دادن یک مورد به همیشه: “همیشه حرف مرا قطع
می‌کنید”، “هیچ‌وقت مرا نمی‌بینید”، “هیچ‌وقت احساس مرا در نظر
نمی‌گیرید”، “هیچ‌کس به من احترام نمی‌گذارد”، “لیاقت من هیچ‌وقت
شناخته نخواهد شد” و … .

• وسواس فکری
در مورد انجام کارها: وسواس فکری یعنی این‌که برای انجام هر کار حتماً باید به شیوه‌ای
خاص عمل کرد، و اگر نتوانی به آن شیوه عمل کنید، عصبانی و خشمگین می‌شوید.

• ذهن‌خوانی
و نتیجه‌گیری فوری: شما فکر می‌کنید می‌دانید دیگران چه فکر و احساسی راجع به شما
یا مسائل دارند و بر اساس آن و قبل از آنکه حرف یا رفتار دیگران را بشنوید یا
ببینید، قضاوت و نتیجه‌گیری می‌کنید. مثلاً: دیگران عمداً شما را ناراحت می‌کنند، خواسته‌هایتان
را نادیده می‌گیرند، یا به شما بی‌احترامی می‌کنند.

• تمرکز (و
جستجوی) بر امور منفی: در هر مسئله و رفتار و حرفی تمرکز می‌کنید و می‌گردید تا موردی
برای ناراحتی پیدا کنید. در این‌گونه موارد، هر نکته مثبتی را نادیده می‌گیرید.

• سرزنش کردن: قطعاً وقتی اشتباهی رخ می‌دهد یا اتفاق بدی می‌افتد، کسی مقصر است. اما شما به‌جای
اینکه مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید، یا زندگی را سرزنش کرده و می‌گویید «زندگی
عادلانه نیست» یا دیگران را به خاطر مشکلاتتان مورد شماتت قرار می‌دهید.

وقتی پی
بردید که این الگوی فکری است که موجب عصبانیتتان می‌شود، می‌توانید الگوی تفکرتان را
درباره امور دوباره بازسازی کنید. از خودتان بپرسید: کدام شواهد و مدارک صحت این طرز
فکر را تأیید می‌کنند؟ آیا دیدگاهی مثبت‌تر و واقع‌بینانه‌تر برای این موقعیت وجود
ندارد؟ به دوستی که این‌گونه فکر می‌کند چه می‌توانم بگویم؟

تکنیک‌های
آرام‌سازی و کنترل خشم

هنگامی‌که
توانستید علائم هشداردهنده‌ای که شما را خشمگین می‌کنند، بشناسید، و نیز فعال‌کننده‌های
عصبانیت خود را تشخیص دهید، می‌توانید قبل از آنکه عصبانیت از کنترلتان خارج شود برای
مدیریت آن وارد عمل شوید. تکنیک‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها خونسردی
خود را حفظ کرده و کنترل خشم خود را به دست بگیرید.

نفس‌های عمیق
شکمی بکشید: تنفس عمیق به مقابله با تنش کمک می‌کند. نکته اصلی این است که نفس‌های
عمیق شکمی داشته باشید، سعی کنید تا حد ممکن هوای تازه وارد ریه‌های خود کنید.

راه بروید: پیاده‌روی تند در اطراف ساختمان یا حتی داخل اتاق بسیار مؤثر است. فعالیت جسمی انرژی
حبس شده را آزاد می‌کند و شما می‌توانید در کمال خونسردی و بافکری آزاد موقعیت را بررسی
کنید.

بر حواس پنج‌گانه
متمرکز شوید: تمرکز بر حواس و آنچه در لحظه می‌شنوید، می‌بینید، استشمام یا لمس می‌کنید
می‌توانید موجب کاهش استرس شود تا شما خونسردی خود را به دست آورده‌اید. گوش دادن
به قطعه‌ای موسیقی، نگاه کردن به عکس محبوبتان، نوشیدن لیوانی آب یا فنجانی چای یا
نوازش کردن حیوان خانگی به شما در کنترل خشم کمک می‌کند.

عضلات خود
را بکشید یا ماساژ دهید: عصبانیت و خشم اغلب موجب انقباض عضلانی در بدن می‌شود.
برخی شانه‌ها یا گردن و برخی دست‌ها یا صورتشان به‌سختی منقبض می‌شود. این مناطق
را ماساژ یا کشش دهید تا با ریلکس شدت عضلات آرامش به شما بازگردد.

بشمارید: به‌آرامی
تا 10، 20 یا 50 بشمارید و با تمرکز برشمارش اجازه دهید تا بخش منطقی ذهنتان نیز با
احساساتتان هم مسیر شود.

__________

منابع: https://www.helpguide.orghttps://www.apa.org/https://au.reachout.com

کانال سواد زندگی در تلگرام:savadzendegi@

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چطور خود را کنترل کنیم

معرفی کتاب

صفحه اصلی > موفقیت / انگیزشی > چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟

خشم‌ یکی از احساسات انسان است که در صورتی که به خوبی کنترل نشود تبعات بسیار نامناسبی خواهد داشت. رفتاری با عصبانیت همواره یکی از موارد ناهنجار در زندگی افراد است. کنترل خشم از طریق راهکارهای مختلفی صورت می‌گیرد.

در کنار این موضوع باید به عوامل ایجاد خشم نیز توجه کرد و از این موارد دور شد. موقعیت‌های تنش‌زا و استرس‌زا، از جمله محیط‌هایی است که باعث خشم و عصبانیت افراد می‌شود. روش‌های مدیریت و کنترل خشم را یاد بگیرید.

توجه به ساختارهای آموزشی و ارائه منابع مناسب برای کنترل خشم کمک زیادی به فرهنگ سازی در این زمینه می‌کند. در این مقاله به نکاتی در مورد چگونگی کنترل خشم صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: کنترل خشم را در فیلم «بازی تقلید» بیاموزید

یکی از تکنیک‌هایی که برای کنترل خشم استفاده می‌شود توجه به عواقب رفتار خشونت بار است. در اکثر مواقع پس از رفتارهای خشونت بار افراد دچار پشیمانی و ناراحتی می‌شوند.

این ناراحتی و پشیمانی می‌تواند باعث افسردگی و سرخوردگی افراد شود. معمولا پیشنهاد می‌شود قبل از بیان کلمات خشونت بار، چند لحظه‌ای صبر کنید و در ذهن خود تحلیل کنید. دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد صبر شما را به انسانی مفیدتر تبدیل ‌می‌کند.

کلمات نامناسب و ناسزا به صورت پنهانی باعث افزایش عصبانیت و خشونت افراد می‌شود. کنترل خشم در این مواقع با توجه به ایجاد موقعیتی پر تنش سخت می‌شود.

استفاده از این کلمات می‌تواند خود به خود باعث ایجاد حس ناخوشایند و عصبانیت در افراد شود. صبر و تمرکز بیشتر بر روی کلمات کمک زیادی به کنترل خشم و کاهش تنش در اجتماع می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل برای کنترل خشم، کشف دلیل خشونت است. این دلیل خشونت می‌تواند فرد یا موقعیت خاص باشد. این موارد را می‌توانید در زمان آرامش خود پیدا کنید. اگر عامل عصبانیت شما فرد خاصی است سعی کنید با مشورت و صحبت با وی آن را حل کنید.

استاد احمد محمدی

عالی شو، دنیا پر است از افراد معمولی و متوسط.

در صورتی که این موضوع جوابگو نبود تلاش کنید تا موقعیت شغلی خود را تغییر دهید. در صورتی که هیچ کدام از این موارد امکان پذیر نبود باید توانایی کنترل خشم خود را در هنگام برخورد با اینگونه افراد داشته باشید. با چه تیپ افرادی معاشرت و دوستی می‌کنید؟ این سوال بسیار مهم است.

سعی کنید مسائلی که در نظر دارید با وی در میان بگذارید را هر چه سریع‌تر و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. از ارتباط گسترده با وی بپرهیزید. خود را برای ایجاد یک ارتباط منفی و نامناسب آماده کنید.

عذر خواهی کردن یکی از بهترین روش‌ها برای رفع ناراحتی و سو تفاهم به وجود آمده بین افراد می‌باشد. این کار را سعی کنید بدون واسطه و با شوخی به فرد مورد نظر برسانید. اما آیا همه ما جرات عذرخواهی کردن را داریم؟

همواره به این موضوع توجه کنید حتی در بهترین شرایط کنترل خشم گاهی عصبانیت افراد بروز پیدا می‌کند. طبق تحقیقات عذر خواهی‌هایی که همراه با کمی شوخ طبعی همراه باشد می‌تواند تاثیر بیشتری روی افراد بگذارند.

در واقع این شوخ طبعی کمک می‌کند فضای تنش‌دار تلطیف شده و با آرامش بیشتری مکالمه کنید. خشونت نیز همانند سایر احساسات انسان دارای علت خاصی می‌باشد. حفظ تعادل، لازمه داشتن زندگی سالم و رضایت‌بخش است.

عوامل مختلفی می‌تواند بر روی میزان خشونت شما تاثیر بگذارد. عوامل محیطی و شرایط سخت زندگی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث افزایش خشونت افراد در جامعه شود.

در هر صورت بروز هر کدام از دلایل بالا می‌تواند باعث بروز خشم شود. توانایی عذر خواهی کردن از جمله بهترین روش‌ها برای رفع کدورت است.

ورزش کردن و فعالیت بدنی یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل خشم و عصبانیت است. این روش کمک می‌کند تا افکار منفی و استرس از شما دور شود. این روش کمک می‌کند که در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و از زندگی خود لذت کافی را ببرید. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد کنترل خشم راهکارهای مختلفی دارد.

استفاده از روش‌هایی مانند ماساژ درمانی و مدیتیشن نیز به کنترل خشم کمک می‌کند. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است. روز خود را با افکار مثبت شروع کنید و مطمئن باشید این انرژی مثبت باعث رشد فکری و قدرت تفکر بالای شما می‌شود و همچنین از بروز تنش و عصبانیت برای شما جلوگیری می‌کند.

توجه کنید که بروز تجربه‌های تلخ در زندگی همواره ناگوار نیستند بلکه این موارد به مرور باعث رشد فکری افراد شده و می‌تواند عامل بروز اتفاقات خوب در زندگی باشند.

کنترل خشم و عصبانیت یکی از موضوعاتی است که ما هر روز با آن روبه‌رو هستیم. آکادمی بازار با تلاش زیاد بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» را برای شما فراهم کرده است. این بسته متد‌های افراد موفق را با شما در میان می‌گذارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چطور خود را کنترل کنیم
چطور خود را کنترل کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *