چطور در خانه ابغوره بگیریم

 
helpkade
چطور در خانه ابغوره بگیریم
چطور در خانه ابغوره بگیریم

The online version of the Iranian daily Hamshahri

آبغوره خانگی چاشنی‌ محبوب ایرانی‌هاست که در انواع غذا استفاده می‌شود. در این مطلب همه آنچه باید از مراحل تهیه آبغوره و نگهداری از آن بدانید آمده است.

آبغوره خانگی یکی از چاشنی‌های محبوب ایرانی‌هاست و از دیرباز مورد استفاده ایرانیان بوده و اغلب خانواده‌ها آن را در خانه درست می‌کرده‌اند. آبغوره فواید زیادی دارد و درمان بسیاری از بیماری‌هاست و نگهداری از آن بسیار مهم است، زیرا آبغوره فاسد می‌تواند موجب خطرات زیادی مثل مسمومیت و حتی ابتلا به سرطان شود.

در این مطلب روش نگهداری آبغوره از ابتدای تمیز کردن غوره‌ها، استریل کردن شیشه، ریختن آبغوره در شیشه و روش و محل مناسب نگهداری‌ بعد از آن را به‌خوبی برای شما شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: 

چطور در خانه ابغوره بگیریم

طرز تهیه رب‌ خانگی | فوت کوزه‌گری درست‌کردن رب گوجه‌فرنگی در خانه

طرز تهیه حلوای زعفرانی | نکات کلیدی پخت پرطرفدارترین دسر سنتی ایرانی

چطور ماهی را مزه‌دار کنیم؟ | فوت‌وفن خوش‌طعم کردن ماهی‌کبابی

طرز تهیه فلافل خوشمزه | فوت‌وفن پخت فلافل لبنانی در خانه

► غوره عسکری یا شیرازی به میزان دلخواه ► نمک به میزان لازم

آبغوره خانگی را می‌توانید از انواع غوره تهیه کنید، فقط کافی است غوره انتخابی شما کاملا ترش و نارس باشد تا آبغوره ترشی داشته باشید.

ابتدا غوره‌ها را دانه کنید و در یک ظرف مناسب بشویید، سپس در صافی بریزید و اجازه دهید آب آنها کشیده شود. پس از آن، آب آنها را بگیرید و در یک ظرف مناسب بریزید و صبر کنید که لِردهای آن ته‌نشین شود. آن‌گاه آنها را در بطری‌های مناسب بریزید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

توجه کنید که بطری‌ها چند سانتیمتر سر خالی باشند تا هنگام جوشیدن آبغوره در مقابل نور خورشید سرریز نشوند. پس از متوقف شدن جوشش، مقداری آبغوره به آن بیفزایید و در آخر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن کنجد نیز به آن اضافه کنید تا هوا به مواد نرسد و کپک نزند. برای جلوگیری از کپک‌زدن، بطری‌ها باید خشک و تمیز باشند.

از غوره‌های خراب برای درست کردن آبغوره استفاده نکنید.

غوره‌ها را پس از دانه کردن به خوبی بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک بشوند (حدود ۱۴ الی ۲۴ ساعت صبر کنید تا خشک شوند) زیرا اگر آبی روی آنها بماند بعد از آبگیری موجب فاسد شدن و کپک زدن سریع آبغوره می‌شود.

در قدیم کپکی را که روی آبغوره می‌بست برمی‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست.

برخی کپک‌ها، سمومی مانند مایکوتوکسین‌ها را تولید می‌کنند و برخی از این سموم در گروه مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرند و می‌توانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان کبد شوند. از آنجا که نمی‌توان با چشم غیرمسلح، کپک‌های خوب و بد را تشخیص داد، توصیه می‌شود که در صورت مشاهده کپک‌زدگی در سطح آبغوره از مصرف آن خودداری کنید.

برای نگهداری آبغوره از شیشه‌های کوچک استفاده کنید و پس از باز کردن هر شیشه آن را زود مصرف کنید. سعی کنید شیشه‌ای انتخاب کنید که دهانه آن تنگ باشد تا به‌راحتی کپک نزند.

نکته قابل توجه: از ظروف یا بطری‌های پلاستیکی برای نگهداری آبغوره استفاده نکنید زیرا مواد اسیدی موجود در آبغوره با دیواره ظروف پلاستیکی واکنش‌های نامطلوبی ایجاد می‌کند و باعث سمی یا سرطان‌زا شدن آن می‌شود. برای نگهداری آبغوره از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید و بهتر است این ظروف شیشه‌ای، تیره باشند تا کمتر نور را از خود عبور دهند.

از تماس قاشق‌های چرب یا مرطوب با آبغوره خودداری کنید و حتی درِ شیشه را هم چرب یا مرطوب نکنید.

► روش اول: با استفاده از آبجوش

ابتدا شیشه‌ها را بشویید و به صورت افقی داخل قابلمه بگذارید (برای این‌که آب قابله داخل شیشه نیز برود) سپس داخل قابلمه را با آب هم دما با شیشه‌ها پر کنید و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید. اگر شیشه درِ فلزی دارد، آن را نیز در قابلمه بیندازید تا استریل شود.

صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه‌ها به مدت یک ربع داخل آب در حال جوش بمانند. سپس شیشه را از آب درآورید و صبر کنید خشک بشود.

توجه: در این روش شیشه و آب دائما هم دما هستند و با هم دچار افزایش دما می‌شوند و به همین دلیل از شکستن شیشه جلوگیری می‌شود.

► روش دوم: با استفاده از فر

بعد از شستن شیشه‌ها آنها را به مدت حداقل یک ساعت در فر از قبل گرم شده بگذارید، فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه‌ها بشکنند.

► روش سوم: با استفاده از مایکروفر

شیشه‌ها را خوب بشویید و به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا قرار بدهید.

بعد از این‌که شیشه کاملا خشک شد به‌آرامی آبغوره را داخل شیشه بریزید، طوری که شیشه تا لبه پر نشود و مقدار خیلی کمی از لبه شیشه خالی بماند تا با ایجاد خلا، اکسیژن به داخل آبغوره راه نیابد و امکان رشد کپک‌ها وجود نداشته باشد. سپس روی سر شیشه را با نایلون یا سلفون بپوشانید و درِ شیشه را محکم ببندید.

بعد با استفاده از نوار چسب برق کاری دور تا دور درپوش شیشه را چند دور بپیچید. با این کار راه نفوذ هوا درون شیشه بسته می‌شود و مدت طولانی می‌توانید آبغوره را نگهدارید. برای مهر و موم کردن درِ شیشه به صورت سنتی می‌توانید با آب و آرد خمیر درست کرده و آن را دور درپوش شیشه قرار دهید.

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره، آن را با کمی نمک بجوشانید و گرفتن کف‌های روی آبغوره را نیز فراموش نکنید. به یاد داشته باشید حرارت گاز باید کم باشد و بعد از ۱۵ دقیقه قابلمه را بردارید. بگذارید مواد آبغوره ته‌نشین شود و سپس درون بطری‌ها بریزید و در آن را محکم ببندید.

► غوره باکیفیت تهیه کنید؛ غوره عسکری برای این کار کاملا مناسب است، زیرا هسته ندارد و برای تهیه پودر غوره نیز در غذا مطلوب است. ► دم غوره‌ها را حتما بگیرید در غیر این صورت طعم آبغوره شما گس خواهد شد. ► با جوشاندن بیشتر آبغوره می‌توانید آن را غلیظ‌تر و ترش‌تر کنید و این کار به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آبغوره‌تان نگهداری کنید. ► آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید تا بعد باز کردن درب آن را سریع مصرف کنید تا تمام شود و کپک نزند. ► شیشه‌هایی که می‌خواهید آبغوره را درون آن بریزید، از قبل استریل کنید.

آبغوره خانگی برای دفع کرم روده و تقویت معده بسیار مفید است و می‌تواند در طولانی‌مدت درمان‌کننده پادرد و کمردرد نیز باشد و چربی‌های اضافی غذاهای چرب و سنگین را از بین ببرد و در درمان چاقی موثر است.

غوره سرد و قابض بوده و برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها توصیه شده است. آبغوره خوردن بلوغ دختران را جلو می‌اندازد، برای درمان سیاتیک و رماتیسم، کم‌کردن حرارت و صفرای بدن، برای از بین بردن ورم گلو و… بسیار مفید است.

► تفاله‌های غوره را دور نریزد و آنها را در سینی پهن کنید و جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند و به عنوان چاشنی در غذاهایتان استفاده کنید و از آن لذت ببرید. ► به آبغوره نمک کمی اضافه کنید تا هم بتوانید به صورت شربت از آن استفاده کنید و هم فشار خونتان زیاد نشود.

با این نکات ساده اما مهم حتما آبغوره خانگی خوبی تهیه خواهید کرد که خراب نمی‌شوند و می‌توانید در طولانی‌مدت از آن استفاده کنید.

منابع: همشهری آنلاین، چند و چون، باشگاه خبرنگاران جوان

چطور در خانه ابغوره بگیریم

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

با رعایت ۱۶ نکته ساده یک آبغوره هیجان انگیز درست کنید.

۱. ابتدا غوره‌ها را پاک کرده و دم آنها را بگیرید.

۲. غوره‌ها را در یک ظرف بزرگ آب ریخته، تمیز بشویید و آبکشی کنید.

۳. پس از اینکه آب آن گرفته شد، غوره‌ها را روی یک دستمال نخی تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

۴. غوره‌ها را پس از خشک شدن در آبمیوه‌گیری ریخته و آب آنها را بگیرید و یا در مخلوط کن بریزید و سپس غوره‌های له شده را در یک صافی ریخته و صاف کنید.

چطور در خانه ابغوره بگیریم

۵. آبغوره را در یک پارچ شیشه‌ای ریخته و چند ساعتی صبر کنید تا املاح و پوسته‌هایی که از صافی رد شده‌اند ته‌نشین شوند.

۶. آبغوره را در بطری شیشه‌ای مورد نظر ریخته و در آن را محکم ببندید. برای اینکه هوا به داخل بطری نفوذ نکند می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

– با استفاده از آب و آرد، خمیری درست کرده و در بطری را با خمیر بپوشانید.

– با نوار چسب، درب بطری را محکم کنید.

– یک قاشق روغن زیتون در بطری بریزید تا روی آبغوره را بپوشاند و مانع نفوذ هوا به داخل آبغوره شود، سپس یک تکه پلاستیک روی در بطری قرار داده و محکم ببندید.

۷. برای نگهداری طولانی مدت آبغوره و خوشرنگ‌تر شدن آن، آبغوره را با کمی نمک بجوشانید و در طی جوشیدن، کف‌های جمع شده روی آن را بردارید. حرارت را ملایم کرده و پس از حدود ۱۵ دقیقه، از روی حرارت برداشته، اجازه دهید تا خنک شده و املاح آن ته‌نشین شوند. سپس آبغوره را به آرامی از روی املاح ته‌نشین شده برداشته، پس از صاف کردن در بطری شیشه‌ای بریزید و در آن را محکم ببندید.

 ۸. نوع غوره مورد استفاده برای تهیه آبغوره با کیفیت، بهتر است از نوع عسگری باشد که هسته ندارد و برای تهیه پودر غوره و استفاده در غذا هم بهتر است، ولی غوره های دانه درشت آب بیشتری دارند.

۹. دم غوره‌ها و حتی چوب‌های ریز آن را به خوبی جدا کنید تا آبغوره طعم گس پیدا نکند.

۱۰. اگر میزان ترشی آبغوره به اندازه دلخواه نباشد، با جوشاندن آن به مدت چند دقیقه کمی غلیظ‌تر و ترش‌تر خواهد شد و مدت نگهداری آن نیز بیشتر می‌شود.

۱۱. قرار دادن آبغوره در معرض نور خورشید باعث ایجاد تغییرات شیمیایی زیان‌باری در آن می‌شود، بنابراین آبغوره را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

۱۲. آبغوره و مواد ترش را در ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید، زیرا اسید موجود در آن باعث تجزیه پلاستیک و ایجاد مواد مضر می‌گردد.

۱۳. بهتر است آبغوره را در شیشه‌های نسبتا کوچک نگهداری کرده و پس از باز کردن در آن، هر چه سریع‌تر مصرف کنید.

۱۴. آبغوره را در شیشه‌های دهانه باریک نگهداری کنید تا به آسانی کپک نزند.

۱۵. شیشه‌ای که آبغوره را در آن نگهداری می‌کنید باید کاملا خشک باشد.

۱۶. برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره، بهتر است شیشه‌ها را قبل از مصرف، استریل کنید.

هرچند رب انار کارخانه‌ای با برندهای مختلف در بازار هست اما بی‌شک ناخالصی‌هایی در آن وجود دارد.…

حالا که فصل کنگر آمده بهترین فرصت است که خورشت‌ش را درست کنیم و از طعم آن لذت ببریم.

تا فصل گوجه‌سبز تمام نشده، دست به کار شوید و ترشی‌اش را درست کنید. بدون شک از طعم جذاب این…

سیر ترشی از محبوب‌ترین ترشی‌ها بین ایرانی‌هاست که هم درست‌کردن آن راحت است و هم سختی زیادی…

آبغوره دارای فواید زیادی است و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند ، بسیاری از خانم های ایرانی در خانه به تهیه آبغوره اقدام می کنند تا از بی ضرر بودن آن اطمینان داشته باشند و یک آبغوره سالم و طبیعی تهیه کنند . بعد از تهیه آبغوره نکته ای که حائز اهمیت می باشد نگهداری آن است زیرا آبغوره فاسد موجب خطراتی مانند مسمومیت و ابتلا به سرطان می شود. در پاسخ به درخواست شما کاربران نمناکی در این بخش از نکات خانه داری نمناک می خواهیم به طرز تهیه آبغوره از ابتدا تا انتها و همچنین نگهداری آن بپردازیم پس با ما همراه شوید تا بتوانید یک آبغوره عالی خانگی درست کنید و طریقه نگهداری از آن را بدانید.

قبل از درست کردن آبغوره ، غوره های خراب را از غوره های سالم جدا کنید و سپس غوره های سالم را در ظرفی بریزید و بشویید و صبر کنید خشک شوند ، برای خشک شدن غوره ها به 14 الی 24 ساعت زمان نیاز است . مرحله خشک کردن غوره اهمیت زیادی دارد زیرا اگر آبی روی غوره بماند آبغوره کپک می زند.

از شیشه های کوچک برای نگهداری آبغوره استفاده کنید تا پس از باز کردن هر شیشه محتوی آن زود مصرف شود . شیشه انتخابی برای نگهداری آبغوره باید دهانه تنگ باشد تا آبغوره کپک نزند.

نکته : برای نگهداری آبغوره از بطری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث واکنش مواد اسیدی آبغوره با دیواره بطری می شود و موجب سرطان زا شدن آن می گردد. بهتری ظروف برای نگهداری آبغوره ، ظروف شیشه ای تیره هستند زیرا این ظرف نور کمی از خود عبور می دهند.

چطور در خانه ابغوره بگیریم

روش اول:با استفاده از آبجوش

شیشه نگهداری آبغوره را بشویید و در قابلمه به صورت افقی بگذارید سپس داخل قابلمه را آب هم دمای شیشه پر کنید و روی شعله اجاق گاز بگذارید ، درب شیشه را نیز به داخل قابلمه جهت استریل شدن بیاندازید.

صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه ها یک ربع در آب جوش بماند اکنون شیشه را در آورید و صبر کنید تا خشک بشود.

توجه: در این روش افزایش دمای شیشه و آب یکسان است به همین علت شیشه نمی شکند.

روش دوم:با استفاده از فر

شما می توانید شیشه نگهداری آبغوره را بعد از شستن به مدت یک ساعت در فربگذارید، باید توجه کنید فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه ها بشکند.

روش سوم:با استفاده از مایکروفر

شیشه نگهداری آبغوره را بعد از شستن به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا بگذارید.

پس از استریل کردن و خشک شدن شیشه ، آبغوره را آرام داخل شیشه بریزید و سعی کنید شیشه تا لبه پر نشود و کمی از لبه شیشه خالی بماند ؛ این کار سبب می شود اکسیژن به داخل آبغوره را پیدا نکند و آبغوره کپک نزند ، پس از ریختن آبغوره در ظرف روی آن نایلون یا سلفون بکشید و در شیشه را محکم ببندید.

برای جلوگیری از ورود هوا به داخل آبغوره و کپک زدن آن می توانید بصورت سنتی از خمیر استفاده کنید و دور تا دور آن را خمیر بزنید و یا اینکه دور تا دور درپوش شیشه را چند دورنوار چسب برق کاری بچسبانید.

در قدیم ظرف نگهداری آبغوره را به خاطر خوشرنگ شدن جلوی نور مستقیم آفتاب می گذاشتند اما امروزه این کار را مضر می دانند زیرا قرار دادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می شود. علت های دیگر قرار ندادن آبغوره در آفتاب ، از بین رفتن ویتامین cآبغوره در گرما و نورآفتاب و اسیدیته شدن آن است.

ظرف نگهداری آبغوره خانگی را در جای خشک و خنک نگهداری کنیدو یا پس از باز کردن درب ظرف آبغوره می توانید آن را به مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید.

توجه:در شیشه آبغوره را چرب و مرطوب نکنید و از زدن قاشق های چرب یا مرطوب به داخل آن خودداری کنید.

در قدیم کپک آبغوره را می گرفتند و سپس آن را مصرف می کردند اما امروزه استفاده از آبغوره کپک زده را صحیح نمی دانند زیرا برخی از کپک ها، سموم سرطان زایی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می کنند که موجب ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان کبد می شود بنابراین بهتر است آبغوره کپک زده را دور بریزید و از مصرف آن اجتناب کنید.

 

برای تهیه آبغوره ، نوع غوره مورد استفاده زیاد مهم نیست، ولی اگر از نوع عسگری استفاده شود، بهتر است. توجه به این نکته لازم است که بعضی از انواع غوره ها ترش تر از برخی دیگر هستند.

چطور در خانه ابغوره بگیریم

در صورتی که میزان ترشی آب غوره به دست آمده به اندازه دلخواه نباشد ، می توان آن را به مدت چند دقیقه جوشانید تا کمی غلیظ تر و ترش تر شود. در ضمن با این عمل مدت نگهداری آبغوره هم بیشتر خواهد شد.

 

برای تهیه آبغوره ابتدا غوره ها را پاک کرده ، دم آن ها را می گیریم. سپس چند بار چنگ زده ، می شوییم و آبکشی می کنیم.

چند ساعتی روی پارچه تمیز پهن می کنیم تا خشک شود. سپس آنها را درون آبمیوه گیری می ریزیم و آب آنها را می گیریم.

البته می توان غوره ها را درون مخلوط کن ریخته و پس از آن غوره های له شده را که دارای پوست و هسته هستند، درون یک تنظیف و یا صافی ریخته و به طور کامل صاف کرد.

آبغوره را در پارچ شیشه ای ریخته مدتی در جایی دور از گرد و غبار می گذاریم تا کف روی آن بایستد و املاح و دانه ها و پوست هایی که از صافی رد شده اند ته نشین شوند.

آب غوره را در بطری مورد نظر می ریزیم و درب آن را به طور کامل می بندیم تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.

در صورتی که بخواهیم آن را برای مدت طولانی نگهداری کنیم ، از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور درب را با خمیر می پوشانیم.

همچنین می توانیم با نوار چسب های بسیار محکم درب بطری را به طور کامل پلمپ کنیم.

می توان برای نگهداری بهتر آبغوره ، آن را در ظرف مناسب جوشاند. در طول جوشیدن آب غوره با کفگیر کف ها و زایدات را می گیریم.

اگر می خواهید آبغوره شفافی داشته باشید بایستی بعد اینکه آب نصف شد از روی اجاق برداشته بگذارید سرد شود.

املاح آن که ته نشین شد آب صاف را جدا کرده در شیشه بریزید.

آبغوره را هرگز در معرض آفتاب قرار ندهید. قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب اثرات زیانباری به همراه دارد.

قراردادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در ترشی می‌شود و لازم است در قرار دادن مواد غذایی در آفتاب جداً جلوگیری شود.

در صورت نگهداری آبغوره و آبلیمو در ظروف پلاستیکی و با توجه به اسیدی بودن این مواد، اسید، مواد پلاستیکی را تجزیه می‌کند و این مواد داخل آب لیمو و آبغوره شده و مصرف آن خطرناک است.

هنگامی که ترشیجات، آبغوره و آبلیمو را در ظروف پلاستیکی ریخته به مرور زمان به صورت رگه رگه می‌شود و در نهایت باعث فساد آن شده و مصرف آنها برای سلامتی خطرناک است.

آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.

غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.

آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد می باشد . برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف نمود .

در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.

ترشی غوره نیز برای معالجه رماتیسم و سیاتیک مفید است .

خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند

حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .

آبغوره تقویت کننده است.

برای برطرف کردن ورم گلو ، آب غوره قرقره کنید .

برای دفع کرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید. البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .

چطور در خانه ابغوره بگیریم

آبلیمو و آبغوره از آن دسته مواد غذایی است که اگر به درستی نگهداری نشود، خیلی زود کپک زده و غیرقابل استفاده می شود.

کارشناسان مواد آشامیدنی و بهداشتی، می گویند پس از این که آبلیمو و آبغوره را داخل شیشه ریختید، بهتر است شیشه را داخل آب جوش قرار دهید تا آنزیم و باکتری های موجود در آن، از بین برود. با انجام این کار، قارچ ها امکان رشد را از دست می دهند و در نتیجه احتمال کپک زدن این مواد هم کاهش چشم گیری می یابد.

آبلیمو یا آبغوره را باید حتما داخل شیشه تمیز بریزید و تا نزدیکی لبه ظرف پر کنید. بهتر است به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس درپوشی روی آن قرار دهید تا با ایجاد خلاء، اکسیژن به داخل محصول راه نیابد و جایی برای رشد کپک ها وجود نداشته باشد.

در رابطه با نگهداری آبلیمو و آبغوره باید گفت که قراردادن این مواد در آفتاب، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن ها می شود. با توجه به این که ویتامین c موجود در آبلیمو یا آبغوره، به نور و حرارت حساس است و در برابر نور آفتاب از بین می رود؛ بنابراین باید از قراردادن این مواد در مقابل نور آفتاب به طور جدی خودداری شود.

از ظروف پلاستیکی یا بطری های آب معدنی برای نگهداری آبلیمو استفاده نکنید؛ زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می تواند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کند و سمی و سرطان زا شود. بنابراین از ظروف شیشه ای استفاده کنید و بهتر است این ظروف شیشه ای، تیره باشند تا کمتر نور را از خود عبور دهند.

آبغوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند. ازآنجایی که آبغوره محتوی ویتامینC است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد. به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست. آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان پا درد و کمر‌درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است. آبغوره مدر است و هم‌چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم‌ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

آبغوره مصارف غیر‌خوراکی نیز دارد. استعمال آبغوره و آب‌تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج برای این بیماری مفید است. غرغره کردن آبغوره به منظورکاهش تورم گلو نیز توصیه می‌شود. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می‌تواند به کاهش خونروش کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه نیز می‌تواند در درمان عفونت گوش موثر باشد.

از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند، زیرا آبغوره خاصیت مدر دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد. از آن جایی‌که گاهی‌اوقات برای جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک اضافه می‌کنند، در این صورت مصرف آن برای بیمارانی‌که باید مصرف نمک را محدود کنند مانند بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون، بیماران قلبی و کلیوی توصیه نمی‌شود. استفاده از این چاشنی برای بیمارانی که زخم معده دارند و یا مبتلا به التهاب روده هستند نیز منع مصرف دارد.

این طور به نظر می‌رسد که آبغوره به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند باعث کاهش چربی و فشارخون شود. البته ذکراین نکته ضروری است که گرچه این چاشنی می‌تواند تا حدودی از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و افزایش فشارخون جلوگیری کند ولی در موارد پرفشاری‌خون و چربی‌خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی پزشک نباید کم یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره می‌تواند در کنار درمان‌های استاندارد این بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد. ذکر این نکته نیزحائز اهمیت است که نگهداری و حرارت طولانی مدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین C و به تبع آن از خواص مفید آن می‌کاهد.

گاهی اوقات افراد به منظور کاهش وزن به‌طور ناشتا آبغوره مصرف می‌کنند، این افراد باید بدانند که مصرف ناشتا و مداوم آبغوره می‌تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن را مستعد زخم کند. تغییر شیوه زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی کم کالری می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. اما افزودن آبغوره به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می‌کند و از آن جایی که این غذا کم کالری بوده می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

در زمان‌های قدیم مرسوم بود که کپکی که روی آبغوره می‌بست را بر می‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند. گرچه تاکنون مسمومیت و یا بیماری دیگری که در اثر مصرف کوتاه مدت آن ایجاد شده باشد گزارش نشده است، مخصوصا اگر مقدار کپک ناچیز باشد، اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست. لازم به‌ ذکر است که هرگز نباید لایه کپک با آبغوره داخل بطری مخلوط و مصرف شود. از آن جایی که مصرف دراز مدت آبغوره کپک زده می‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد، لذا توصیه می‌شود که از مصرف باقی‌مانده آبغوره کپک زده اجتناب شود.

به نظر می‌رسد آبغوره‌هایی که در کارخانه‌های معروف و معتبر تولید می‌شوند، از نظر بهداشت و سلامتی مشکلی نداشته باشند. درخصوص تهیه خانگی آبغوره و نگهداری آن رعایت نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد؛ بعد ازپاک کردن غوره‌ها و گرفتن دم و شستن آنها می‌توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید و پس از آن درصورت وجود هسته‌های غوره در آبغوره، آن را در توری ریخته و هسته‌ها را جدا کنید تا مزه آن تلخ نشود. هم چنین بهتر است از مخلوط‌کن برای آبگیری استفاده نکنید زیرا هسته غوره هم خرد‌شده و داخل آبغوره می‌شود و آن را تلخ می‌کند. سپس درکوتاه‌ترین فرصت آبغوره را در شیشه ریخته و تا مرحله نزدیک جوش حرارت داده شود تا آنزیم‌ها و باکتری‌ها از بین بروند. البته این کارباعث تغییررنگ آبغوره می‌شود اما با انجام این کار، کپک‌ها امکان رشد را از دست می‌دهند. توصیه می‌شود زمانی که آبغوره داخل شیشه ریخته می‌شود، ظرف تا نزدیکی لبه آن پرشود. همچنین می‌توانید به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس در‌پوشی روی آن قرار دهید که با ایجاد خلا، هوا داخل محصول راه نمی‌یابد و جایی برای رشد کپک‌ها وجود نخواهد داشت. روش دیگر این است که از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور در ظرف را با خمیر بپوشانید تا از ورود هوا به داخل ظرف جلوگیری شود. بستن در بطری با نوارچسب‌های بسیارمحکم نیزمی‌تواند در ظرف را به طور کامل پلمپ کند. برای نگهداری طولانی‌مدت آبغوره می‌توانید آن را در شیشه‌های کوچک نگه‌ دارید تا بتوانید پس از بازکردن هر شیشه را در مدت کوتاهی مصرف کنید. هم‌چنین در صورتی که مایل به استفاده ازغوره در فصل‌هایی که غوره وجود ندارد هستید می‌توانید مقداری غوره را در آبغوره بریزید و بعدا ازآن استفاده کنید.

قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می‌شود، بنابراین لازم است از انجام این ‌کار اجتناب شود. هم‌چنین نگهداری آبغوره در ظروف پلاستیکی باعث تجزیه تدریجی این ظروف و ورود مواد‌ شیمیایی به داخل آبغوره و ظاهر رگه ‌رگه آن می‌شود که برای سلامتی بسیارخطرناک است. برای تهیه آبغوره نوع غوره مورد استفاده زیاد مهم نیست اما بهتر است از غوره عسگری استفاده شود زیرا غوره‌هایی که دارای هسته‌های بزرگ هستند می توانند مزه آبغوره را تلخ و گس کنند. از آن‌جایی که بعضی از غوره‌ها ترش‌تر از برخی دیگر هستند، اگر میزان ترشی آبغوره به میزان دلخواه نباشد می‌توانید آن را به مدت چند دقیقه بجوشانید تا کمی غلیظ‌تر و ترش‌تر شود. این عمل به نگهداری طولانی‌تر آن نیزکمک می‌کند. در صورتی که علیرغم موارد توصیه شده نگران کپک‌زدن آبغوره خانگی هستید می‌توانید از محصولات صنعتی استفاده کنید و آن را به‌مدت طولانی نگهداری کنید. زیرا در صنعت برای جلوگیری از کپک‌زدن این محصول، مواد نگهدارنده به آن اضافه می‌شود و هم چنین آبغوره تحت فرایند پاستوریزه شدن قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

سلام عالیه عزیزان *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

صفحه نخست » 👨‍🍳 آموزش آشپزی آسان » نکات آشپزی » طرز تهیه آبغوره خانگی سالم و بهداشتی

برای تهیه آبغوره ، نوع غوره مورد استفاده زیاد مهم نیست، ولی اگر از نوع عسگری استفاده شود، بهتر است. توجه به این نکته لازم است که بعضی از انواع غوره ها ترش تر از برخی دیگر هستند.

در صورتی که میزان ترشی آب غوره به دست آمده به اندازه دلخواه نباشد ، می توان آن را به مدت چند دقیقه جوشانید تا کمی غلیظ تر و ترش تر شود. در ضمن با این عمل مدت نگهداری آبغوره هم بیشتر خواهد شد.

 

چطور در خانه ابغوره بگیریم

 

برای تهیه آبغوره ابتدا غوره ها را پاک کرده ، دم آن ها را می گیریم. سپس چند بار چنگ زده ، می شوییم و آبکشی می کنیم.

چند ساعتی روی پارچه تمیز پهن می کنیم تا خشک شود. سپس آنها را درون آبمیوه گیری می ریزیم و آب آنها را می گیریم.

البته می توان غوره ها را درون مخلوط کن ریخته و پس از آن غوره های له شده را که دارای پوست و هسته هستند، درون یک تنظیف و یا صافی ریخته و به طور کامل صاف کرد.

آبغوره را در پارچ شیشه ای ریخته مدتی در جایی دور از گرد و غبار می گذاریم تا کف روی آن بایستد و املاح و دانه ها و پوست هایی که از صافی رد شده اند ته نشین شوند.

آب غوره را در بطری مورد نظر می ریزیم و درب آن را به طور کامل می بندیم تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.

در صورتی که بخواهیم آن را برای مدت طولانی نگهداری کنیم ، از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور درب را با خمیر می پوشانیم.

همچنین می توانیم با نوار چسب های بسیار محکم درب بطری را به طور کامل پلمپ کنیم.

می توان برای نگهداری بهتر آبغوره ، آن را در ظرف مناسب جوشاند. در طول جوشیدن آب غوره با کفگیر کف ها و زایدات را می گیریم.

اگر می خواهید آبغوره شفافی داشته باشید بایستی بعد اینکه آب نصف شد از روی اجاق برداشته بگذارید سرد شود.

املاح آن که ته نشین شد آب صاف را جدا کرده در شیشه بریزید.

 

 

آبغوره را هرگز در معرض آفتاب قرار ندهید. قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب اثرات زیانباری به همراه دارد.

قراردادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در ترشی می‌شود و لازم است در قرار دادن مواد غذایی در آفتاب جداً جلوگیری شود.

در صورت نگهداری آبغوره و آبلیمو در ظروف پلاستیکی و با توجه به اسیدی بودن این مواد، اسید، مواد پلاستیکی را تجزیه می‌کند و این مواد داخل آب لیمو و آبغوره شده و مصرف آن خطرناک است.

هنگامی که ترشیجات، آبغوره و آبلیمو را در ظروف پلاستیکی ریخته به مرور زمان به صورت رگه رگه می‌شود و در نهایت باعث فساد آن شده و مصرف آنها برای سلامتی خطرناک است.

 

آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.

غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.

آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد می باشد . برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف نمود .

در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.

ترشی غوره نیز برای معالجه رماتیسم و سیاتیک مفید است .

خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند

حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .

آبغوره تقویت کننده است.

برای برطرف کردن ورم گلو ، آب غوره قرقره کنید .

برای دفع کرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید. البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .

 

 

گردآوری و ویرایش : گروه خانواده مجله تصویر زندگی 

منایع :وبلاگ قدوسی/آکاایران

 

چطور در خانه ابغوره بگیریم

عالی بود مرسی

خیلی عالی بود نتیجه داشت

نام:


 


همه مطالب در این شاخه >>>

چطور در خانه ابغوره بگیریم

 

برای تهیه آبغوره از انواع غوره ها استفاده می شود که بنا بر نوع غوره، کیفیت آبغوره متفاوت است. غوره باید در زمانی تبدیل به آبغوره شود که کاملا ترش و نارس باشد در غیر اینصورت آبغوره شیرین تر از حالت معمول می شود.

غوره عسگری آبغوره با کیفیت تری می دهد ولی غوره های دانه درشت تر آب بیشتری می دهند و به صرفه تر هستند.

غوره ها را کاملا پاک کنید یعنی دم آن ها را دانه دانه جدا کنید اینکار زمانبر است ولی باعث می شود که آبغوره کیفیت بهتری پیدا کند و در اصطلاح زمخت نشود. در بسیاری موارد برای اینکه حجم بالایی آبغوره می گیرند و زمان و نیروی کمتری برای پاک کردن غوره ها دارند، فقط شاخه اصلی هر خوشه را جدا می کنند به گونه ای که با یک دست شاخه انگور را نگه می دارند و با دست دیگر غوره ها را از بالا به پایین هل می دهند. که در این روش دم های کوچک چسبیده به غوره ها نیز وجود دارند.

غوره ها را شسته و داخل آب کش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

در روش سنتی باید غوره ها را داخل قابلمه یا ظرف محکمی با کمک گوشتکوب یا وسیله ای مانند آن له کنید بایستی تمام غوره ها له شوند پس از آن، غوره های له شده را از صافی عبور دهید تا آب آن گرفته شود و مجددا غوره های له شده را بکوبید تا تمامی آب آن خارج شود. در آبغوره بدست آمده نباید پوره یا ذره های غوره وجود داشته باشد. برای اینکار یک یا دو بار باید از صافی های ریز مانند صافی های پارچه ای عبور دهید.

روش بعدی استفاده از دستگاه آب لیمو گیری است که برخی میوه فروشان اینکار را انجام می دهند ولی تعداد این دستگاه ها محدود است چون معمولا فروشنده ابراز می کند که این دستگاه برای تهیه آب لیمو طراحی شده است و آب غوره گیری عمر دستگاه را کوتاه می کند. قابل ذکر است که برای تهیه آبغوره با دستگاه نیازی به پاک کردن دانه دانه غوره ها نیست بلکه همان شاخه های اصلی که جدا شود کافی است. آبغوره ای که به این روش بدست آمده است را همانند مرحله قبل از صافی های ریز عبور دهید.

آبغوره ای که گرفته اید را داخل بطری شیشه ای بریزید و کاملا بطری را پر کنید تا سرخالی نباشد روی آن یک یا دو قطره روغن بریزید سپس پلاستیک کوچکی روی درب گذاشته و درب آنرا محکم ببندید، اینکار برای این است که هوا وارد آبغوره نشود و کپک نزند. روش دیگر برای جلوگیری از رسیدن هوا به داخل بطری وجود دارد در این روش از چسب نواری استفاده کنید دورتا دور درب بطری را با چسب نواری محکم کنید.

آبغوره را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید بعد از اینکه جوش آمد حدود  15 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید سپس آنرا از روی حرارت بردارید و اجازه دهید پوره های آن ته نشین شود، سپس به آرامی آبغوره را از روی پوره ها برداشته و بعد از عبور از صافی ریز دانه، داخل بطری شیشه ای بریزید سپس درب آنرا محکم ببندید و بطری را جایی که نور آفتاب به آن می رسد قرار دهید در این روش رنگ آبغوره قرمز ارغوانی می شود.

در بعضی از مناطق برای برخی غذاها مانند خورشت بادمجان، خورشت سبزی و دلمه علاوه بر آبغوره، از غوره نیز استفاده می کنند. بنابراین لازم است که مقداری غوره را برای مصرف سالانه نگهداری کنند.

برای اینکه در طول سال زمانی که غوره در بازار نیست، به غوره دسترسی داشته باشید غوره ها را ابتدا پاک کنید سپس با آب سرد بشویید و داخل آبکش بریزید نکته مهم اینکه غوره ها قبل از نگهداری باید کاملا خشک شوند برای این منظور غوره ها را داخل پارچه ای تمیز بریزید و اجازه دهید آب آن کامل گرفته شود طوری که هیچ آبی روی غوره ها نباشد یا اینکه مدت کوتاهی در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند و یا مدتی در مقابل پنکه یا جریان باد قرار دهید تا خشک شوند. بعد از اینکه مطمئن شدید کاملا خشک شده اند می توانید به اندازه مصرف خود غوره ها را داخل کیسه فریزر بریزد و آنها را در فریزر نگهداری کنید.

روش دیگر نگهداری غوره این است که غوره های پاک و شسته شده که کاملا خشک شده اند را داخل بطری های پلاستیکی یا شیشه ای ریخته و روی آنرا تا پرشدن بطری، آبغوره بریزید. برای نگهداری آن در فصول گرم سال در یخچال و در فصول سرد می توانید در خارج از یخچال نگهداری کنید.

روش دیگری که در بین مادربزرگ ها رایج است استفاده از عصاره انگور است که در زبان محلی به آن زقوم می گویند. زقوم برای ترش کردن برخی خورشت ها و آش ها کاربرد دارد البته چون غلیظ است به مقدار بسیار کمتری نسبت به آبغوره استفاده می شود. در این روش انگورهایی که ترش و قابل خوردن نیست و یا انگورهایی که مزه ملس دارند یعنی بین ترش و شیرین هستند و هنوز کاملا شیرین نشده اند را جمع آوری کرده وآن ها را دانه دانه از دم جدا می کردند سپس با آب سرد شسته و داخل هاون یا قابلمه محکمی له می کردند طوریکه تمام انگورها له شده سپس آنرا از داخل صافی عبور می دادند.

آبی که از این روش تهیه شده را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می دادند تا بجوشد وغلیظ شود، اینکار کمی زمانبر بوده در این فاصله کف سفید رنگی که بالای آن قرار می گرفت قابل استفاده نبوده و آنرا دور می ریختند. آنقدر صبر می کردند تا به غلظت مورد نظر برسد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از اینکه سرد می شد داخل ظرف درب دار می ریختند و درب آنرا محکم می کردند سپس آنرا در یخچال یا بیرون از یخچال درجای خنک نگهداری می کردند. همانطورکه اشاره شد عصاره بدست آمده در خورشت ها و آش قابل استفاده بوده است.

همانند مراحل قبل غوره ها را از دم آن جدا کنید سپس بشویید و برای پارچه تمیزی پهن کنید یک یا چند هفته طول می کشد تا غوره ها کاملا خشک شوند برای اینکه گرد وغبار و حشرات روی آن ها ننشینند توری روی آن قرار دهید. هر چند روزغوره ها را پشت و رو کنید تا تمامی غوره ها خشک شوند.

غوره های خشک شده را آسیاب کنید و در قوطی کنار ادویه ها در منزل نگهداری کنید. گرد غوره را بیشتر برای روی کتلت یا کباب استفاده می کنند. بسیاری افراد طمع گرد غوره را به سماق ترجیح می دهند.

ایران نامجو

مطالب مرتبط:


 


عالی😘 دمتون گرم

سلام.یک لیتر ابغوره چه مقدارنمک لازم دارد؟


پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

* نام  

چطور در خانه ابغوره بگیریم

* ایمیل


سه
 × 
دو
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


تبلیغات اینترنتی

رپورتاژ آگهی

تماس با ما | پست الکترونیکی یا email ما :
<!–
var name = "contact";var domain = "yadbegir.com";document.write('‘);document.write(name + ‘@’ + domain + ”);// –>
| تبلیغات در یاد بگیر دات کام

تمامی حقوق برای یاد بگیر دات کام محفوظ است.
Powerd by: WP

چطور در خانه ابغوره بگیریم
چطور در خانه ابغوره بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *