چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

 
helpkade
چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم
چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

تهیه آب لیمو در منزل یکی از روش های سالم و مطمئن برای حفظ و نگهداری خواص لیمو است چرا که آب لیموهای خانگی فاقد هرگونه مواد افزودنی و کاملا طبیعی هستند. خوب است بدانید برخی تولیدکنندگان غیرمتعهد مقداری آبلیموی طبیعی را با جوهرلیمو یا اسیدسیتریک، رنگ های خوراکی و آب مخلوط مکرده و به عنوان آب لیموی خالص و طبیعی وارد بازار می کنند. به همین منظور در این بخش از نمناک طرز تهیه آب لیموی تازه و خانگی را آموزش می دهیم.

اولین مرحله انتخاب لیموهای مناسب و سنگین است، هرچه لیمو سنگین تر باشد آبدار تر است، همچنین لیموهای کوچکتر ترش تر هستند. لیموهای خریداری شده را به مدت یک شب تا صبح درون ظرفی پر از آب ولرم خیس کنید. با این ترفند آب لیموها بیشتر گرفته می شود و لیموها خشک نیز نرم تر می گردند. 

اگر لیمویی به شکل کپک زده و گندیده در میان لیموها بود آن را جدا کرده و دور بریزید. 

اگر مقدار لیموهای شما کم است سعی کنید که در منزل آب آنها را توسط آب میوه گیری دستی تهیه کنید چرا دستگاه های آب میوه گیری، هسته لیمو را نیز له کرده و موجب تلخ شدن آب لیمو می شوند.چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

 

دستگاه آب گیری را قبل از شروع کار به طور کامل شستشو داده و خشک کنید تا امکان وجود هرگونه میکروب و آلودگی از بین برود.

اگر می خواهید که آب لیمو را برای مدت طولانی نگه داری کنید باید پس از آب گیری، آب لیمو را از صافی عبور دهید زیرا تفاله های موجود در آب لیمو باعث زودتر خراب شدن آن می شود. از این تفاله ها نیز می توان بار دیگر استفاده کرد، بدین صورت که آنها را در بسته های کوچک قرار داده و در فریزر بگذارید. در تهیه غذا و یا شربت لیمو می توانید از این تفاله ها استفاده کنید، این تفاله ها موجب خوشمزه تر شدن شربت و غذا می شوند. 

آب لیموی تهیه شده را در بطری نگه داری کنید. بطری ها را از قبل خوب بشوئید و سپس خشک کنید. بعد آبلیمو را در بطری بریزید و درب آن را کاملاً محکم کنید. در صورتی که هوا وارد بطری شود آب لیمو خراب و سیاه خواهد شد.

برخی افراد برای پیشگیری از خراب شدن آب لیمو ، آن را می جوشانند که کاملا اشتباه است زیرا موجب از بین رفتن خواص و ویتامین C لیمو می شود. جدا کردن هسته و تفاله ها برای جلوگیری از خراب شدن آب لیمو و رعایت نکات زیر کافی است. 

دستگاه هایی که آب لیمو تهیه می کنند موجب له شدن هسته لیمو می شوند. اگر آب لیموی شما بسیار تلخ است برای رفع آن یک هویج متوسط را پوست گرفته و در داخل شیشه آب لیمو قرار دهید و بعد از یک شبانه روز آن را از شیشه خارج کنید. هویج تلخی آب لیمو را به خود جذب می کند. 

گاه فشاری که برای تهیه آب لیمو به پوست لیمو وارد می شود می تواند باعث ترکیب روغن های اسانسی موجود در آن با آبلیمو شود و چون ترکیب برخی از این روغن ها تلخ است منجر به تلخ شدن آب لیمو می شود. البته باید توجه داشت که این ترکیبات تلخ آسیبی به بدن وارد نمی کند. 

داخل آب لیمو نباید هسته یا تفاله ای باقی بماند. پس از اتمام آب گیری، آب لیمو را از یک صافی تمیز و خشک عبور دهید تا خالص شود.

به هنگام پر کردن بطری ها به اندازه یک قاشق از سر بطری را خالی نگه دارید و روی آب لیمو به ازای هر لیتر یک قاشق مرباخوری نمک بریزید تا علاوه بر رفع تلخی آب لیمو موجب ماندگاری بیشتر آن شود. سپس درب بطری را محکم ببندید تا هوای وارد آن نشود. 

برای استفاده طولانی مدت از آب لیمو، پس از اینکه آب لیموها را در بطری ریختید، چند عدد سیاه دانه در بطری بریزد تا ماندگاری آب لیمو را بیشتر کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کند.

برای نگهداری آب لیمو هرگز از ظرف یا بطری های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا ترشی آنها باعث اکسیده شدن ظروف و سمی شدن آب لیمو می شود.

 

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

آبلیمو اکثرا بصورت ماشینی و با دستگاه آب گرفته میشه و دیگه خانما سنتی اینکارو انجام نمیدن هسته های،لیمو هم کمی له میشه و باعث تلخی آب لیمو میشه برای رفع این مشکل بعداز گرفتن آب لیمو دو تا سه عدد هویج. بستگی بمیزان آبلیمو داره. برای۱۵ کیلو لیمو ۴ عدد هویج متوسط پوست کنده درسته بندازید تو لیمو ۲۴ ساعت بمونه بعد صاف کنید، هویجها تلخی آب لیمو رو بخودش میگیره و بعد از صاف کردن آبلیمو میتونید گوشت لیمو رو برای خورشتها استفاده کنید بدونه اینکه نگران تلخیش باشید
√ضمنا برای اینکه آبلیمو تا سال آینده یا بیشتر رنگش کدر یا سیاه نشه حتمن تو جای تاریک نگهداری بشه روی شیسه های آبلیمو مشماع مشکی بکشید رنگش عالی می مونه

نکته آخر هیچ موقع آبلیمو و آبغوره و آب نارنج……و کلا ترشیجات رو تو ظرف یا بطریهای پلاستیکی نریزید چون ترشی آنها باعث اکسیده شدن ظروف و سمی شدن اونا میشه
نووووووش جونتون…..وبه سلامتی استفاده کنید

ما اون گوشت لیمو که نوشتید را می کنیم ترشی وقتی ابلیمو را صاف می کنید بدست می اید البته ابلیمو فروشی ها اونها را جدا گانه به گاوداری و مرغ داری ها می فروشند

 

لیمو را پیش از گرفتن آب آن، کمی حرارت دهید و برای پیشگیری از کپک زدن آبلیمو ، آن ها را خوب خشک کنید

از آنجا که امکان اکسیده شدن روغن موجود در پوست لیمو در صورت تهیه آب لیموی خانگی هم وجود دارد، باید آب لیمو را پس از صاف کردن، حتماً در یخچال و جای تاریک قرار دهید، مثلاً می توانید دور شیشه آبلیمو را یک ورق آلومینیوم بپیچید تا محیط نگهداری آن تاریک شود. حداکثر ظرف مدت یک ماه آب لیمو را مصرف کنید

نور و گرما می توانند به سادگی باعث اکسیده شدن روغن های موجود در آب لیمو و نامطلوب شدن رنگ و طعم آن شوند.

گاهی فشار به پوست لیمو، باعث ترکیب روغن های اسانسی موجود در آن با آبلیمو می شود

از آنجا که ترکیب های برخی از این روغن ها تلخ است، امکان تلخ شدن آبلیمو هم به وجود می آید

البته این ترکیب های تلخ هیچ ضرری برای بدن ندارند.

 

یکی از آنزیم های موجود در لیمو، «تکستیناز» است که باعث ته نشین شدن پالپ لیمو در آبلیمو می شود

از آنجا که این آنزیم در صنعت، پیش، هنگام یا پس از پرس و با حرارت دهی لازم غیرفعال می شود، آبلیمو های صنعتی ته نشین نمی شود

این آنزیم کشی در تهیه آبلیمو  های خانگی انجام نمی شود و به همین دلیل انواع خانگی آن ها رسوب نمی کند.

ظرف های شیشه ای به خصوص انواع تیره شان، بهترین ظرف ها برای نگهداری آبلیمو ها هستند

به دلیل اسیدی بودن آبلیمو ، باید از نگهداری آن ها در ظرف های پلاستیکی و فلزی خودداری کرد تا ترکیب های فلز و پلاستیک وارد آبلیمو نشوند

بهتر است از خرید آبلیمو های خانگی هم که در بطری های پلاستیکی عرضه می شوند، خودداری کرد

در صنعت، لیموهای ریز یا درشت را وارد کارخانه می کنند و پس از شستشو، تمیز و خشک کردن، برشی به آن ها می زنند و کمی حرارتشان می دهند

این حرارت دهی باعث از بین رفتن میکروب ها و آلودگی های احتمالی باقیمانده و نرم شدن بافت لیموها برای آبگیری بهتر و ساده تر می شود

سپس این لیموهای نرم را تحت فشار قرار می دهند و آبشان را می گیرند

برای یکدست و یکنواخت شدن آبلیمو ، آن را از صافی رد می کند تا دانه ها و پالپ هایش کاملاً جدا شوند

برای از بین بردن میکروب های احتمالی باقیمانده هم عمل پاستوریزاسیون انجام می شود

در نهایت آبلیموهای پاستوریزه، داخل شیشه بسته بندی و بعد از برچسب خوردن، آماده عرضه به بازار فروش می شوند

البته گاهی آبلیمو را پس از ریختن در شیشه پاستوریزه می کنند و برچسب می زنند.

چون آبلیمو جزو خوراکی های ترش و با pH پایین است و امکان رشد میکروب ها و باکتری های بیماری زا در محیط اسیدی آن وجود ندارد البته گاهی کپک ها حتی در محیط اسیدی آبلیمو هم رشد می کنند که در صنعت برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی، آبلیمو را پاستوریزه می کنند برخی کارخانه ها هم مقداری مواد آنتی اکسیدانی به آبلیمو می افزایند. پوست لیمو حاوی روغن هایی است که ممکن است در طول نگهداری آبلیمو، اکسید و باعث تغییر طعم و رنگ آن شوند و افزودن آنتی اکسیدان ها به آبلیمو باعث حفظ رنگ و طعم مطلوب آن می شود.

 

مدتی است که در برخی رسانه ها بحث هایی درباره تقلب در صنعت آبلیمو و مقایسه آبلیموهای خانگی و صنعتی مطرح می شود و برخی عنوان کرده اند که آبلیموهای صنعتی را با مقدار کمی از آبلیمو در ترکیب با آب کاه تهیه می کنند! برخی دیگر هم بر تولید آبلیمو به کمک اسید سیتریک یا همان جوهر لیمو در کارخانه ها اشاره کرده اند.
در برخی از رسانه ها هم عنوان شده است که آبلیموهای صنعتی اصلا حاوی آب لیمو نیستند، وگرنه قیمتشان تا این اندازه پایین نبود! این در حالی است که متخصصان صنایع غذایی و تولیدکنندگان آبلیمو این شایعات را به کلی رد می کنند. در ادامه، ضمن پرداختن به این موضوع، نگاهی به برخی از مهم ترین بایدها و نبایدها درخصوص آبلیمو خواهیم انداخت.

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

 

یکی از مشکلاتی که گاهی هنگام نگهداری آبلیمو پیش می آید، زنگ زدگی در ظرف آن است. معمولا در صنعت غذا از لاک هایی خنثی برای پوشش داخلی در محصولات اسیدی مانند آبلیمو استفاده می کنند تا خوردگی در فلزی در اثر تماس با این مواد اسیدی، ایجاد نشود. اگر در آبلیموی صنعتی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شد، یعنی از لاک مرغوبی برای پوشش داخلی در آن استفاده نشده یا اصلا لاکی به در زده نشده است.

این مشکل، مستقیم به کارخانه تولیدکننده بر می گردد و باید درصدد رفع آن برآیند. خوردگی یا زنگ زدگی در آبلیمو به معنای ایجاد ترکیب های شیمیایی در این محصول مایع است و بهتر است که از مصرف آبلیموهایی که با درهای زنگ زده در تماس بوده اند، خودداری کرد. اگر در آبلیموهای خانگی هم زنگ بزنند یا باید بلافاصله پس از دیدن کوچک ترین اثری از زنگ زدگی در ظرف را عوض کنید یا از مصرف آبلیمو در صورت مشاهده زنگ زدگی شدید در آن، خودداری کنید.

نکته دیگر درباره مصرف کردن یا نکردن آبلیموهایی است که لایه ای از کپک سطح آنها را پوشانده است. برخی کپک ها، سمومی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می کنند و برخی از این سموم، در گروه مواد سرطان زا قرار می گیرند و می توانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان کبد شوند. از آنجا که نمی توانیم با چشم غیرمسلح، کپک های خوب و بد را از هم تشخیص بدهیم و محیط مایع آبلیمو هم شرایط لازم برای تکثیر کپک و سموم را دارد، توصیه می شود که در صورت مشاهده کپک زدگی در سطح آبلیمو از مصرف آن خودداری کنید.

آبلیمو، دارای PH اسیدی است و امکان رشد میکروب و کپک زدن آن در صورتی که تمامی نکات بهداشتی رعایت شود، حداقل است؛ یعنی اصولا میکروارگانیسمی در محصولی که PH آن کمتر از ۴٫۶ باشد، رشد نمی کند اما اگر بخواهید آبلیمو را سالم و به دور از عوامل میکروبی یا کپک ها نگه دارید، باید از تماس آن با قاشق های چرب یا مرطوب خودداری کنید. در شیشه آبلمیو را هم چرب یا مرطوب نکنید. شیشه آبلیموی خانگی را قبل از پرکردن، کاملا خشک کنید. آبلیمو را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. استفاده از درهای پلاستیکی که Food Grade هستند هم می تواند برای پیشگیری از زنگ زدگی در آبلیمو و افزایش عمر آن موثر باشد.

 

به هیچ وجه آبلیموهای به اصطلاح خانگی که منشاء تولید و بسته بندی مشخصی ندارند، نخرید. این محصولات، دارای ترکیب های نامعلوم و به شدت خطرناکی هستند که می توانند سلامتتان را به خطر بیندازند. بهترین کار این است که خودتان لیموی تازه آب بگیرید و تازه تازه مصرف کنید.

 

 

 

 

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تهیه آبلیمو در خانه یکی از سالم ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای بهره بردن از خواص لیمو است. چراکه آبلیمو خانگی بدون هیچ گونه مواد افزودنی بوده و کاملاً طبیعی است. اما چگونه آبلیمو درست کنیم ؟ طریقه نگهداری از آبلیمو طبیعی چیست؟ و برای جلوگیری از خراب شدن و سیاه شدن آبلیمو چه ترفند هایی وجود دارد؟ مواردی است که در این پست قرار است با آن آشنا شویم. 

برای گرفتن آبلیمو اول از همه لیموهایی را انتخاب کنید که باتوجه به حجمشان سنگین تر هستند. هرچه سنگین تر باشند آبدار تر هستند.

۱– حالا برای درست کردن آبلیمو طبیعی یک شب تا صبح لیموها را در آب ولرم خیس کنید. لیموها را داخل تشت بریزید و روی آن‌ها را تا حدی که آب روی همه لیموها را بگیرد، آب بریزید. با این ترفند شما می‌توانید از لیموها آب بیشتری بگیرید و همچنین لیموهایی که خشک شدن دوباره نرم و آبدار می‌شوند. برای آشنایی با سایر ترفندهای موثر برای گرفتن آب بیشتر از لیمو پست ۶ ترفند برای گرفتن آبلیمو بیشتر از لیمو را بخوانید.

۲– با انجام مرحله اول، لیموها برای آب گیری آماده شدند. اگر مقدار آن‌ها کم است، خودتان در خانه با آبمیوه‌گیری دستی، لیموها را که از وسط قاچ کرده‌اید؛ آب بگیرید و اگر مقدار آنها زیاد است معمولاً در هرشهر یا محله‌ای مغازه هایی هست که دستگاه آبلیموگیری دارند. شما با هزینه کم می‌توانید آب تمام لیموها را بگیرید.چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

توجه: برای اینکه آبلیمو ترش داشته باشید بهتر است از لیموهای کوچک برای درست کردن آبلیمو طبیعی استفاده کنید. لیموهای کوچک ترش تر از لیموهای بزرگ هستند.

اگر قصد دارید آبلیمو را برای مدت طولانی نگه دارید (بیشتر از یک ماه) وجود تفاله لیمو در داخل آبلیمو باعث می شود آبلیمو زودتر خراب شود. بنابراین برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو حتماً تقاله های لیمو را از آبلیمو جدا کنید. و آبلیمو را صافی تمیز و خشک با سوراخ های کوچک  مقل الک عبور دهید. 

یک ترفند: تفاله‌ها را دور نریزید آنها را داخل پلاستیک فریزر قرار دهید، مثل گوشت چرخکرده آنها را پهن کنید و داخل فریزر بگذارید. برای درست کردن شربت آبلیمو می‌توانید تیکه‌ای از آن‌ها را داخل پارچ شربت بیندازید. با این ترفند یک شربت آبلیمو خوشمزه خواهید داشت. وجود تیکه های لیمو در شربت لیمو حس خوبی دارد و البته شربت شما را هم خوشمزه تر می کند.

همچنین می توانید از پوست لیمو ها هم یک خوراکی خوشمزه درست کنید. دستور پخت پوست لیمو شکری را بخوانید.

۳– بطری‌هایی که می‌خواهید آبلیمو را در آن بریزید؛ خوب بشویید، بگذارید در معرض آفتاب تا کاملاً خشک شوند.

بعد آبلیمو را در بطری بریزید و درب آن را کاملاً محکم کنید. اگر درب بطری را محکم نکنید، اکسیژن هوا باعث خراب و سیاه شدن آبلیمو می‌شود.

گفته می شود برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو بعد از گرفتن آب لیمو آن را بجوشانید اما اینکار خواص و ویتامین C لیمو را از بین می برد. همین که تفاله های لیمو را بگیرید و ترفندهایی که در ادامه خواهم گفت را رعایت کنید. آبلیمو اصلاً خراب نمی شود نیاز به جوشاندن ندارد.

حتما بخوانید: ۳ روش برای درست کردن رب گوجه خونگی عالی

۱- داخل آبلیمو نباید به هیچ وجه هسته باشد.

۲- وقتی بطری آبلیمو را پر کردید اندازه یک قاشق از سر بطری را خالی بگذارید. داخل هر بطری یک لیتری آبلیمو یک قاشق مربا خوری پُر نمک بریزید تا تلخی آبلیمو را بگیرد و ماندگاری آن را بیشتر کند. بعد درب آنها را محکم ببندید تا هوا وارد بطری نشود.

۳- ممکن است وقتی با دستگاه آبلیمو می گیرید هسته ها له شوند و موجب تلخی آبلیمو می شود. اگر آبلیمویی که گرفتید خیلی تلخ است برای گرفتن تلخی در هر یک شیشه یک لیتری یک هویچ متوسط را پوست بکنید داخل شیشه آبلیمو بیندازید. یک شبانه روز داخل شیشه بماند ،بعد آن را از آبلیمو خارج کنید. هویچ تلخی آبلیمو را می گیرد و به خودش جذب می کند.

بعد از درست کردن آبلیمو طبیعی کاری که باید انجام دهیم باید از خراب شدن آن جلوگیری کرد و ماندگاری آن را بالا ببریم. برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو طبیعی ۸ نکته زیر را حتماً رعایت کنید:

۱-تفاله‌های آبلیمو را از آبلیمو جدا کنید. همانطور که گفتم وجود تفاله ها اگر زیاد باشد باعث می شود آبلیمو زود خراب شود. اما کمی تفاله اشکال ندارد.

۲-برای اینکه مدت زمان بیشتری از آبلیموی طبیعی استفاده کنید، بعد از گرفتن آبلیمو، و ریختن آن در شیشه داخل شیشه چند عدد سیاه دانه بیندازید. با این ترفند ساده ماندگاری آبلیمو بیشتر شده و خراب نمی‌شود.

۳- درب ظرف را خیلی محکم ببندید تا هوا وارد آبلیمو نشود و آن را سیاه و خراب نکند. بعلاوه ظرفی که قصد دارید آبلیمو را در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.

۴- بهتر است از بطری پلاستیکی برای ریختن آبلیمو در آن استفاده نکنید. چون آبلیمو اسیدی است و با مواد بطری واکنش داده و می تواند مضر و سرطان زا باشد.

۵- از شیشه کدر استفاده کنید تا آبلیمو در معرض نور قرار نگیرد. نور و گرما باعث از بین رفتن ویتامین C موجود در آبلیمو می شود و البته موجب خراب و سیاه شدن آن هم میشوند. اگر شیشه روشن دارید حتی المکان دور آن را با روزنامه یا فویل بپوشانید.

۶- برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو کمی از بطری را خالی بگذارید و درب بطری را خیلی محکم ببندید؛ تا با ایجاد خلاء مانع از رسیدن اکسیژن به آبلیمو، در نتیجه مانع از خراب شدن آن شود.

۷- برای گرفتن تلخی آبلیمو به ازای هر یک لیتر آبلیمو یک قاشق مربا خوری نمک در بطری بریزید.

۸– برای اینکه آبلیمو بعد از یک مدت کدر و سیاه نشود:

راستی بعد از گرفتن آبلیمو پوست لیمو را بیرون نریزید و با اون یک شربت موهیتو حرفه ای و خانگی درست کنید.

با رعایت نکات بالا که برای درست کردن آبلیمو طبیعی گفته شده می توانید تا مدت خیلی طولانی آبلیمو را نگه دارید. اما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به مصرف سالانه خود آبلیمو بگیرید و هر سال آبلیمو طبیعی تازه درست کنید. تا طعم و خواص کامل لیمو را داشته باشد.

شما چه ترفندهایی برای درست کردن آبلیمو طبیعی و جلوگیری از خراب شدن آن بکار می گیرید؟ روش ها و تجربیات مفید خودتون برای درست کردن آبلیمو را برای همه ما بنویسید.

مطالعه این مطالب را هم از دست ندهید:

خیلی نکات خوبی بود، ممنون

خواهش می کنم 🙂

سیب پوست کنده شده هم تلخی رو میگیره ولی بعد از چند ساعت برداریم

سلام ممنون که از تحربتون برامون نوشتید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منو هر وقت به دیگاهم پاسخ داده شد از طریق ایمیلم آگاه کن. شما میتوانید بدون نظردادن، دیدگاه‌های این پست را دنبال کنید. از اینجا مشترک شوید.

عضویت در خبرنامه چاره‌دان: جدیدترین مطالب چاره‌دان را برای من هم بفرست.

سلام خواهش می کنم خدارو شکر براتون مفید بوده خوش اومدید به چ…

سلام واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نر…

سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر ه…

سلام محبت دارید 🙂 ممنون از شما بابت این پیام سرشار از انرژی…

راحیل عزیز ممنون که لطف کردی و وقت گذاشتی در مورد تجربت نوشت…

سلام خیلی تبریک میگم بابت توانایی شما در نوشتن مقاله ای به ا…

چاره دان از 1396 تا 1399 فعال بوده است و تمام حقوق محفوظ است.

کپی کردن و نقل مطالب چاره دان به هر شیوه و با هر عنوان، حتی با ذکر منبع مجاز نیست.

سلام خواهش می کنم خدارو شکر براتون مفید بوده خوش اومدید به چ…

سلام واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نر…

سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر ه…

سلام محبت دارید 🙂 ممنون از شما بابت این پیام سرشار از انرژی…

راحیل عزیز ممنون که لطف کردی و وقت گذاشتی در مورد تجربت نوشت…

سلام خیلی تبریک میگم بابت توانایی شما در نوشتن مقاله ای به ا…

*سرکه و مایع ظرفشویی* من این روش رو امتحان کردم،و کاملا لکه…

خواستم دعوتت کنم چاره دان رو دنبال کنی و تازه‌ترین مطالب ما در زمینه آشپزی، خانه‌داری و ترفندهای کاربردی دیگه رو هرهفته داغ در ایمیلت بخوانی…

ایمیل ندارید! از اینستاگرام ما را دنبال کنید.(کلیک کنید) 

بهتر است هر مواد غذایی به صورت طبیعی تهیه و مصرف شود و تا حدالامکان از
خرید محصولات صنعتی خود داری کنید و آبلیمو یکی از این محصولات است که بهتر
است طبیعی تهیه و مصرف شود. ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم نکاتی
پیرامون طرز تهیه آبلیموی خانگی را برایتان آماده کنیم

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به سۆالاتی پیرامون این موضوع پاسخ داده‌اند.
با ما همراه باشید…

روش تولید آبلیموهای صنعتی چگونه است؟

در صنعت، لیموهای ریز یا درشت را وارد کارخانه می‌کنند و پس
از شستشو، تمیز و خشک کردن، برشی به آن‌ها می‌زنند و کمی حرارتشان می‌دهند.
این حرارت دهی باعث از بین رفتن میکروب‌ها و آلودگی‌های احتمالی باقیمانده و نرم شدن بافت لیموها برای آبگیری بهتر
و ساده‌تر می‌شود طرز تهیه آبلیموی خانگی .
سپس این لیموهای نرم را تحت فشار قرار می‌دهند و آبشان را می‌گیرند.

برای یکدست و یکنواخت شدن آبلیمو، آن را از صافی رد می‌کند تا دانه‌ها و پالپ‌هایش کاملاً جدا شوند.
برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی باقیمانده هم عمل پاستوریزاسیون انجام می‌شود.
در نهایت آبلیموهای پاستوریزه، داخل شیشه بسته‌بندی و بعد از برچسب خوردن، آماده عرضه به بازار فروش می‌شوند.
البته گاهی آبلیمو را پس از ریختن در شیشه پاستوریزه می‌کنند و برچسب می‌زنند.چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

افزودنی یا نگه‌دارنده خاصی هم به آبلیموهای صنعتی اضافه می‌شود؟

نه.
چون آبلیمو جزو خوراکی‌های ترش و با pH پایین است و امکان رشد میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در محیط اسیدی
آن وجود ندارد.
البته گاهی کپک‌ها حتی در محیط اسیدی آبلیمو هم رشد می‌کنند که در صنعت برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی،
آبلیمو را پاستوریزه می‌کنند.
برخی کارخانه‌ها هم مقداری مواد آنتی‌اکسیدانی به آبلیمو می‌افزایند.

چرا؟

پوست لیمو حاوی روغن‌هایی است که ممکن است در طول نگهداری آبلیمو، اکسید و باعث تغییر طعم و
رنگ آن شوند و افزودن آنتی‌اکسیدان‌ها به آبلیمو باعث حفظ رنگ و طعم مطلوب آن می‌شود.

مصرف آب‌لیموهایی که با عنوان «آب‌لیموی خانگی» عرضه می‌شوند بهتر است یا صنعتی؟

در تولید آب‌لیموی خانگی هیچ استانداردی
رعایت نمی‌شود و هیچ کدام از نهادهای بهداشتی کشور نظارتی بر تولید چنین محصولاتی ندارند بنابراین فقط اگر خود شما
در جریان تهیه آب‌لیموهای خانگی قرار دارید و مطمئن هستید که تولیدکننده آن از لیموهای تازه و سالم تحت شرایط
بهداشتی مناسب استفاده می‌کند، مصرف آن اشکالی ندارد اما اگر از چگونگی تولید چنین محصولاتی خبر ندارید، به هیچ‌وجه خرید
و مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود .

نگفتید بالاخره آبلیموی صنعتی بهتر است یا خانگی؟

اگر از شرایط تولید آب‌لیموهای خانگی اطلاع نداشته باشید، حتماً مصرف
آبلیموی صنعتی که مجوزهای لازم بهداشتی و مهر استاندارد دارند، بهتر است.
ضمن اینکه آبلیموهای صنعتی استاندارد، پاستوریزه می‌شوند و آنتی‌اکسیدان هم به آن‌ها افزوده می‌شود، اما حتی اگر خودتان در منزل
آب‌لیمو تهیه کنید، امکان پاستوریزه کردن یا افزودن آنتی‌اکسیدان به آن را نخواهید داشت.

ظرف مدت یک ماه آب‌لیمو را مصرف کنید.
نور و گرما می‌توانند به سادگی باعث اکسیده شدن روغن‌های موجود در آب‌لیمو و نامطلوب شدن رنگ و طعم آن
شوند

چه کنیم کیفیت آب‌لیموی خانگی بالا برود؟

لیمو را پیش از گرفتن آب آن، کمی حرارت دهید و
برای پیشگیری از کپک زدن آب‌لیمو، آن‌ها را خوب خشک کنید.
از آنجا که امکان اکسیده شدن روغن موجود در پوست لیمو در صورت تهیه آب‌لیموی خانگی
هم وجود دارد، باید آب‌لیمو را پس از صاف کردن، حتماً در یخچال و جای تاریک قرار دهید، مثلاً می‌توانید دور شیشه آب‌لیمو
را یک ورق آلومینیوم بپیچید تا محیط نگهداری آن تاریک شود .
حداکثر ظرف مدت یک ماه آب‌لیمو را مصرف کنید.
نور و گرما می‌توانند به سادگی باعث اکسیده شدن روغن‌های موجود در آب‌لیمو و نامطلوب شدن رنگ و طعم آن
شوند.

اکسید شدن روغن موجود در آبلیمو ضرری دارد؟

مصرف خوراکی‌های اکسیدشده به هر حال می‌تواند در طولانی مدت عوارض
مختلفی داشته باشد.
به همین دلیل در صنایع غذایی به موادی مانند آبلیمو یا روغن‌های مخصوص سرخ کردن، مواد آنتی‌اکسیدان می‌زنند تا جلوی
ایجاد این عوارض را تا حد ممکن بگیرند.

دلیل تلخ شدن آب‌لیموهای خانگی یا حتی برخی از انواع صنعتی آن چیست؟

گاهی فشار به پوست لیمو،
باعث ترکیب روغن‌های اسانسی موجود در آن با آبلیمو می‌شود.
از آنجا که ترکیب‌های برخی از این روغن‌ها تلخ است، طرز تهیه آبلیموی خانگی امکان تلخ شدن آبلیمو هم به وجود می‌آید.
البته این ترکیب‌های تلخ هیچ ضرری برای بدن ندارندطرز تهیه آبلیموی خانگی .

علت ته‌نشین شدن آبلیموهای خانگی چیست؟ چرا برای انواع صنعتی این اتفاق نمی‌افتد؟

یکی از آنزیم‌های موجود در لیمو،
«تکستیناز» است که باعث ته‌نشین شدن پالپ لیمو در آبلیمو می‌شود.
از آنجا که این آنزیم در صنعت، پیش، هنگام یا پس از پرس و با حرارت‌دهی لازم غیرفعال می‌شود، آبلیموهای
صنعتی ته‌نشین نمی‌شود.
این آنزیم‌کشی در تهیه آب‌لیموهای خانگی انجام نمی‌شود و به همین دلیل انواع خانگی آن‌ها رسوب نمی‌کند.

تقلب‌های احتمالی موجود در صنعت تولید آبلیمو چیست؟

ممکن است کارخانه‌ها،‌ آبلیموی طبیعی را با جوهرلیمو (اسید سیتریک) و
رنگ‌های مجاز خوراکی و آب مخلوط کنند و با کم و زیاد کردن ترکیب‌ها، طعم و رنگ آبلیموی طبیعی را
به وجود بیاورند.
البته چنین آبلیمویی دیگر آبلیموی خالص محسوب نمی‌شود و این کار هم نوعی تخلف و تقلب است.
معمولاً این نوع تقلب با مهارت کامل انجام می‌شود و مصرف‌کننده به هیچ‌وجه نمی‌تواند متوجه آن بشود بنابراین فقط باید
آبلیموهایی با مارک و نشان معتبر و استاندارد تهیه کرد.

بهترین ظرف برای نگهداری آبلیمو چه ظرفی است؟

ظرف‌های شیشه‌ای به خصوص انواع تیره‌شان، بهترین ظرف‌ها برای نگهداری آبلیموها
هستند.
به دلیل اسیدی بودن آبلیمو، باید از نگهداری آن‌ها در ظرف‌های پلاستیکی و فلزی خودداری کرد تا ترکیب‌های فلز و
پلاستیک وارد آبلیمو نشوند.
بهتر است از خرید آبلیموهای خانگی هم که در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، خودداری کرد.

۱- آبلیمو در افزایش دید تاثیر دارد.

۲- آبلیمو از تاسی سر جلوگیری کرده و در تقویت مو موثر است.

۳- لیموترش سرشار از ویتامینهای آ,ب ,ث ,آهن ,کلسیم ,سدیم ,منیزیم ,فسفر و پتاسیم است.

۴- آبلیمو منبع مهم اسید سیتریک و اسکوربیک است که کنترل‌کننده اسید اوریک است.

۵- آبلیمو باسیلهای مختلف حصبه و اسهال خونی و….نابود کرده و از بین می‌برد.

۶- اگر در سلامت آب آشامیدنی شک دارید چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید
که باعث ضد عفونی شدن آن میگردد.ضمنا در بسیاری از کشورهای پیشرفته این عمل برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی مرسوم است.

۷- آبلیمو در هضم غذا ونیز درمان بسیاری از بیماریهای معدی تاثیر دارد.

۸- در درمان سرماخوردگی، تب، تنگی نفس، رماتیسم، التهاب، دیابت، ناتوانی جنسی،
ذکام ذات‌الریه،گلودرد چرکی،غلظت خون، تب، خال سردرد،دردهای کلیه و شکم ،
سنگهای کلیوی و کبدی، چربی خون،دفع آبهای اضافی و سموم بدن، کم خونی،
ترش کردن،دفع سموم کبدی، تقویت اعصاب، پیشگیری و درمان بسیاری از سرطانها،
,پوکی استخوان،نقرس،سفیدی موی سر و درمان بسیاری از بیماریهای پوستی تاثیر مستقیم دارد.

۹- در خنثی سازی زهر حشرات،عقرب و مار تاثیر دارد.

۱۰- از بین برنده جوشهای و دمل چرکی است.

۱۱- از پیری زودرس جلوگیری میکند.

هفته نامه سلامت / info

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

آب لیمو یکی از با ارزش ترین مواد برای طعم دهی و پاکسازی و سم زدایی بدن می باشد. همچنین می توانید دستورالعمل های مختلفی را از طریق آب لیمو برای از بین بردن سوزش گلو، سرفه یا پاکسازی بدن مورد استفاده قرار دهید.

بهترین حالت این است که از آب لیموی تازه استفاده کنید که به راحتی از لیمو های کاملاً رسیده به دست می آید. تنها کاری که برای گرفتن آب لیمو باید انجام دهید، این است که آن را از وسط نصف کنید و سپس آب آن را بگیرید. آب لیمو از طریق فشار دادن به راحتی بیرون خواهد زد.

فشار دادن آب لیموی تازه آسان است اما می‌ توانید از این آبلیمو در مدت زمان طولانی استفاده کنید. به همین دلیل هر چه سریع‌ تر می‌ توانید آن را با کمی شکر ترکیب کنید و از آن شیره بسازید و بعد برای آشپزی از آن استفاده کنید.

۱-لیمو را از قسمت طول به دو قسمت تقسیم کنید: این کار را با یک چاقوی تیز انجام دهید. بیشتر افراد لیمو را از پهنا برش می‌ دهند اما بهتر است که این دفعه برش شما از طول لیمو باشد زیرا باعث می‌ شود که آب بیشتری از گوشه‌‌ های لیمو بگیرید.چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

۲-لیمو ها را داخل کاسه با دست فشار دهید: لیموها را بالای کاسه مورد نظر بگیرید و آب آن را فشار دهید. یک فشار کوچک، باعث می شود تا آب بیشتری از لیمو بیرون بزند.

۳-لیمو را فشار دهید: مانند عکس، لیمو را بین دو چنگک قرار دهید. سپس دسته ها را بالا پایین کنید تا آب آن گرفته شود. اگر آبمیوه گیر شما سر گردی دارد، هنگام فشار دادن کمی لیمو را جلو عقب کنید. این آبمیوه گیر های مخصوص مرکبات، ساده‌ ترین نوع برای استفاده می باشند. زیرا با یک فشار می توانید آب لیمو را از آن ها خارج کنید.

۴-اگر پالپ لیمو برایتان مهم نیست، بهتر است که از آبمیوه گیری برقی استفاده کنید: آبمیوه گیر های برقی نسبت به آبمیوه گیرهای دستی ساده تر کار می کنند. کافی است لیمو های بریده شده را داخل محل مورد نظر قرار دهید. سپس تیغه های آن می چرخند و آب لیمو را می گیرد.

۵-آب و شکر را برای طعم بهتر به آبلیمو اضافه کنید: زمانی که پروسه فشار دادن تمام شد، کار شما نیز به پایان رسیده است اما در این مواقع باید مزه آبلیمو را بچشید. اگر دیدید که طعم آب لیمو بسیار ترش و اسیدی می باشد، در چنین حالتی می توانید یک قاشق چای خوری شکر به هر لیمویی که آب آن را ک گرفتید، اضافه کنید.

۶-آبلیمو را می توانید در یخچال تا بیشتر از سه روز نگهداری کنید‌: آب لیمو را در یک محفظه کاملاً در بسته قرار دهید. ممکن است بعد از سه روز طعم آبلیمو تلخ شود. بنابراین اگر هم اکنون قصد استفاده از آن را ندارید، بهتر است که آن را فریز کنید.

۱-۶ عدد لیمو را داخل یک لیوان یا کاسه شیشه ای فشار دهید: لیموها را فریز کنید. سپس آن ها را داخل مایکروویو گذاشته و کمی جابجا کنید تا آب آن راحت‌ تر خارج شود. بعد از این که لیموها را از طول برش دادید، تا جایی که می توانید آن ها را فشار دهید تا آب آن به طور کامل گرفته شود.

۲-لیمو ها را داخل ماهیتابه رنده کنید: اگر به یک قاشق غذاخوری حدود ۶ گرم آبلیمو نیاز دارید، می توانید به راحتی آن ها را روی یک رنده بکشید. به این صورت که رنده را روی ماهتابه بگیرید و سپس آب آن را جدا کرده و از آب آن استفاده کنید.

۳-کمی‌ آب با شکر به پوست لیمو اضافه کنید: حدوداً یک فنجان آب را داخل ماهیتابه به آبلیمو اضافه کنید. سپس دو عدد فنجان شکر را به این ترکیب اضافه کنید. اگر می‌ خواهید آب لیموی شما طعم شیرین تری پیدا کند، ۵۰ گرم یا یک چهارم فنجان شکر را دوباره اضافه کنید.

۴-ماهتابه را کمی گرم کنید: زیر گاز را روشن کنید و اجازه دهید که بخار از آن خارج شود. اگر نمی خواهید آب آن را به طور کامل بگیرید، بهتر است کمی صبر کنید تا فقط آب کمی گرم شود. فقط مراقب باشید که آب بیش از حد نجوشد، فقط کمی حباب تولید کند.

۵-حدوداً باید ۴ دقیقه صبر کنید تا شکر داخل آب کاملاً حل شود: به آرامی باید ترکیب را هم بزنید. تا جایی صبر کنید که دیگر نتوانید ذرات شکر را داخل آب مشاهده کنید. زمانی که این اتفاق افتاد، ماهتابه را از روی گاز بردارید و به یاد داشته باشید که حتماً زیر گاز را خاموش کنید. با این ترکیب می توانید شهد بسازید و برای شربت از آن استفاده کنید. می توانید این ترکیب را داخل فریزر هم نگه دارید.

۶-آب لیمو رو داخل ماهیتابه بریزید: آب لیموی تازه را اضافه کنید و مواد را به طور کامل هم بزنید . ‌باید مطمئن شوید که مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب شدند و سپس یک بار دیگر آن را بنوشید . حالا شهد شما آماده است. اگر می خواهید طعم ترش آن را کم کنید، یک فنجان آب ولرم به آن اضافه کنید.

۷-شهد را داخل فریزر یا یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود: شهد را داخل یک محتوای کاملاً در بسته قرار دهید. البته این کار را زمانی انجام دهید که قصد ندارید همان لحظه از آن استفاده کنید. این ظرف را داخل یخچال بگذارید. این ترکیب می ‌تواند تا سه روز داخل یخچال سالم باقی بماند.

۸-بعد از این که این مخلوط را خنک کردید، می توانید به راحتی آن را میل کنید: بعد از اینکه آن را با آب ترکیب کردید، می توانید از طعم تازه آن حدوداً بعد از خنک شدن لذت ببرید.

۱-لیموهایی با وزن سنگین تر را برای گرفتن آب استفاده کنید: هر چقدر که لیمو سنگین تر باشد، یعنی آب بیشتری دارد. برای این که آب بیشتری از آن به دست آورید و همچنین طعم شیرین تری داشته باشد ، از لیموهایی استفاده کنید که معمولاً رنگ کاملاً زردی دارند .

۲-لیمو های نرم تر انتخاب کنید اما مراقب باشید لیموها حالت خمیری و له شده نداشته باشند: لیمو را در دست خود نگه دارید. به آرامی آن را بین انگشتانتان فشار دهید.

۳-لیموها را تا زمانی که قصد گرفتن آبشان را ندارید، فریز کنید: لیمو ها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا بتوانید در آن را محکم ببندید. قبل از این که لیموها را داخل کیسه قرار دهید، باید به آن ها هوا برسد. با این کار لیمو ها آمادگی بهتری برای آبگیری پیدا می‌ کنند.

۴-لیمو ها را حدود ۳۰ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید: زمانی که آماده استفاده از لیموهای فریز شده هستید، آن ها را از کیسه پلاستیکی خارج کنید و داخل مایکروویو قرار دهید. تنظیمات گرما را در پایین ترین حالت بگذارید؛ تا جایی که به دمای محیط برسد.

۵-یک تخته آشپزی آماده کنید: لیمو ها را روی آن ها قرار دهید و برش بزنید تا جایی که می توانید به لیمو فشار وارد کنید. همچنین می توانید با حرکات چرخشی تا آخرین قطره آب آن را خارج کنید.

اگر مطالب بالا برای تان مفید نبود ویدیوی زیر نیز آموزش گرفتن آب سیب با دستگاه را آموزش می دهد:

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

یه سوال؟دقیقا چرا اسم وینگ چون رو یادتون رفت😐طرف اگه وینگ چو…

Hello, my name is Gary. I liked your training from Barcelona…

سلام در بخش فروشگاه. یا اینکه در قسمت جستجوی سایت سرچ کنید…

سلام من مجتبی هستم اهل ورامین 16سالمه خیلی بازیکن حرفه نینطن…

ببخشین میشه شیوه دفاع استاد “لاسکر” رو تو سایتتون بزارین یا…

سلام کجا میتونیم پکیج کامل آموزشی را بخریم ؟…

مرکز کاشت مو

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

درباره ما

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم.

هنرفردی    سالم زیبا 

تهران-خیابان انقلاب

تماس 09191210008

تلفن ثابت 28426929-021      ایمیل maxer.ir@gmail.com

تبلیغات    تماس با ما 

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!

 

هویج ها تلخی آب لیمو را به خودش می گیرد

 

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

دوستان الان فصل لیمو و آب لیمو هست و چون اکثرا بصورت ماشینی و با دستگاه آب گرفته می شود و دیگر خانم ها سنتی اینکار را انجام نمی دهند هسته های، لیمو هم کمی له می شود و باعث تلخی آب لیمو می شود برای رفع این مشکل بعد از گرفتن آب لیمو دو تا سه عدد هویج، بستگی به میزان آبلیمو دارد.

 

برای ۱۵ کیلو لیمو ۴ عدد هویج متوسط پوست کنده درسته بندازید داخل لیمو ۲۴ ساعت بماند بعد صاف کنید، هویج ها تلخی آب لیمو را به خودش می گیرد و بعد از صاف کردن آبلیمو می توانید گوشت لیمو را برای خورشت ها استفاده کنید بدون اینکه نگران تلخی آن باشید.

 

• ضمنا برای اینکه آبلیمو تا سال آینده یا بیشتر رنگ آن کدر یا سیاه نشود حتما در جای تاریک نگهداری شود روی شیشه های آبلیمو مشماع مشکی بکشید رنگ آن عالی می ماند.

 

• نکته آخر هیچ موقع آبلیمو و آبغوره و آب نارنج و کلا ترشیجات را داخل ظرف یا بطری های پلاستیکی نریزید چون ترشی آنها باعث اکسیده شدن ظروف و سمی شدن آن ها می شود.

 

منبع : iranbanou.com

رازهای آشپزی


کاغذدیواری چسبی در طرحهای شیک ولاکچری


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی

خرید کاغذ دیواری قابل شستشو |مشاهده طرحها

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت

خریدمستقیم جدیدترین مدلهای میزاتو ازتولیدی


خرید فرش تا 25میلیون بدون سود و ضامن


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

قطعات یدکی انواع لوازم خانگی رواینجاپیداکن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آبلیمو یا آب لیمو ترش یکی از معروف ترین چاشنی های ایرانی ها است که در انواع غذاها استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت سرگرمی چی شی همراه باشید.

برای تهیه آب لیمو ترش خانگی ابتدا لیموی مناسب آبگیری تهیه کنیم. مناسب ترین نوع لیمو برای آبگیری لیمویی است که رنگش سبز و زرد باشد. اگر رنگ پوست لیمو فقط زرد باشد ممکن است کمی تلخی داشته باشد.

در صورتی که پوست لیمو فقط سبز باشد ممکن است آب خیلی کمی بدهد. پس از اینکه لیموها را شستیم، آنها را یک روز کنار می گذاریم تا پوست شان کمی خشک باشد، این کار باعث می شود لیمو آب بیشتری بدهد.

در این مرحله لیموها را به وسیله آبمیوه گیری دستی یا برقی آبگیری می کنیم. در صورتی که آبمیوه گیری نداشتیم می توانیم لیموها را بدهیم بیرون آبگیری کنند. پس از آبگیری آبلیمو را داخل صافی می ریزیم و صاف می کنیم.چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

پالپ های باقیمانده از آب لیمو را می توانیم داخل کیسه فریزر نگهداری کنیم و برای استفاده در شربت آبلیمو استفاده کنیم. در ادامه آبلیموی تازه را درون ظرف های شیشه ای می ریزیم و درون یخچال نگهداری می کنیم.

لیمو ترش یکی از میوه های بسیار محبوب در سراسر جهان است که علاوه بر اینکه به عنوان طعم دهنده استفاده می شود، خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. توصیه می کنیم. برای آشنایی بیشتر با خاصیت ها و مضرات لیمو ترش مقاله زیر را مطالعه نمایید.

آبلیمو یا آب لیمو ترش یکی از معروف ترین چاشنی های ایرانی ها است که در انواع غذاها استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت سرگرمی چی شی همراه باشید.

برای تهیه آب لیمو ترش خانگی ابتدا لیموی مناسب آبگیری تهیه کنیم. مناسب ترین نوع لیمو برای آبگیری لیمویی است که رنگش سبز و زرد باشد. اگر رنگ پوست لیمو فقط زرد باشد ممکن است کمی تلخی داشته باشد.

در صورتی که پوست لیمو فقط سبز باشد ممکن است آب خیلی کمی بدهد. پس از اینکه لیموها را شستیم، آنها را یک روز کنار می گذاریم تا پوست شان کمی خشک باشد، این کار باعث می شود لیمو آب بیشتری بدهد.

در این مرحله لیموها را به وسیله آبمیوه گیری دستی یا برقی آبگیری می کنیم. در صورتی که آبمیوه گیری نداشتیم می توانیم لیموها را بدهیم بیرون آبگیری کنند. پس از آبگیری آبلیمو را داخل صافی می ریزیم و صاف می کنیم.چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

پالپ های باقیمانده از آب لیمو را می توانیم داخل کیسه فریزر نگهداری کنیم و برای استفاده در شربت آبلیمو استفاده کنیم. در ادامه آبلیموی تازه را درون ظرف های شیشه ای می ریزیم و درون یخچال نگهداری می کنیم.

لیمو ترش یکی از میوه های بسیار محبوب در سراسر جهان است که علاوه بر اینکه به عنوان طعم دهنده استفاده می شود، خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. توصیه می کنیم. برای آشنایی بیشتر با خاصیت ها و مضرات لیمو ترش مقاله زیر را مطالعه نمایید.

ساعت 24- با دانستن طرز تهیه آبلیمو خانگی به راحتی می توانید آن را با کیفیت مناسب و سالم تر از آب لیموهای صنعتی تهیه کنید. برای آشنایی با روش تهسه آب لیمو در خانه و نحوه گرفتن تلخی آبلیموی تازه ادامه مطلب ساعت 24 را بخوانید.

درست کردن آبلیمو در منزل یکی از بهترین راه های بهره بردن از خواص آبلیمو می باشد، که با رعایت نکات بسیار ریزی می توانید از آبلیمویی کاملا طبیعی استفاده نمایید. اما برای بسیاری از عزیزان ممکن است این سوال پیش آید که چگونه باید آبلیمو را در منزل درست کنیم. با ما همراه باشید در ادامه مطلب طرز تهیه آبلیمو خانگی را برای شما توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه آبلیمو در  خانه

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم

آبلیمو یکی از معرف ترین چاشنی های ایرانی ها می باشد که در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه آبلیمو تازه و خوشرنگ باید لیموهایی را خریداری نماییم که خراب نشده باشند. برای درست کردن آبلیمو در خانه نیازی به وسایل خاصی نداریم.

مواد لازم تهیه آبلیمو عبارت است از:

مواد مورد نیاز آبلیمو

لیموترش

5 کیلو گرم یا به مقدار دلخواه

 

 

 

مرحله اول:

برای درست کردن آبلیمو خانگی اولین کاری که باید انجام دهیم این است که مرغوب ترین لیمو را تهیه کنیم، باید بگوییم مناسب ترین نوع لیمو برای آب گرفتن لیمویی می باشد که رنگ آن سبز و زرد باشد، اگر لیمویی را تهیه کنیم که فقط دارای رنگ زرد باشد ممکن است آبلیمو با کمی تلخی همراه باشد، از طرفی هم اگر پوست لیمو فقط سبز باشد دارای آب خیلی کمی است.

مرحله دوم:

بعد از اینکه لیمو ها را تهیه نمودیم باید چند بار آن ها را شسته و آب بکشیم، سپس تمامی لیموها را درون ظرفی قرار داده و بر روی آن ها آب می ریزیم و لیموها را کنار می گذاریم به مدت یک شبانه روز که آب روی آن ها را بگیرد. این کار باعث می شود آب لیمو بیشتر شود.

مرحله سوم:

در این مرحله باید لیمو ها را از آب بیرون بیاوریم و آن را به وسیله آبمیوه گیری دستی یا برقی آب بگیریم، در صورتی که آبمیوه گیری در اختیار نداشته باشیم می توانیم لیموها را آماده کنیم و ببریم بیرون و با دستگاه های آبلیمو گیری آب آن ها را بگیریم.  بعد از اینکه آب لیموها را گرفتیم باید آن ها را به مدت یک شبانه روز داخل بطری بگذاریم.

مرحله چهارم:

در این مرحله از طرز تهیه آبلیموی خانگی  بعد از اینکه به مدت یک شبانه روز به آبلیمو استراحت دادیم باید آن را از صافی رد کنیم و پالپ های لیمو را بگیریم. بعد اینکه نباید پالپ آبلیمو را دور ریخت  می توانیم آن را در نایلون فریزر بگذاریم و داخل یخچال نگهداری کنیم می توانیم از پالپ لیمو داخل غذا ها هم استفاده نماییم. در ادامه کار باید آب لیمو ها را داخل ظرف های شیشه ای بریزیم و درون یخچال نگهداری کنیم، اما اگر تعداد شیشه های زیاد باشند می توانیم آن ها را در جایی که نور نباشد نگهداری کنیم. بعد از پایان کار نکاتی وجود دارد که باعث می شود آبلیمو ما تازه بماند. این نکات شامل موارد زیر می شوند:

آبلیموها را نباید در بطری های پلاستیکی نگهداری نماییم چرا که ترش بودن آن باعث اکسیده شدن می شود و این امر عامل بیماری های سرطانی خواهد شد.

یکی از آنزیم های داخل لیمو تکستیناز نام دارد که دلیل بر ته نشین شدن پالپ لیمو می شود، این آنزیم در آبلیموهای صنعتی با حرارت دادن و پرس از بین می رود و غیر فعال می شوند، این آنزیم کشی در طرز تهیه آبلیمو در خانه انجام نمی شود به همین علت باعث ته نشین شدن آبلیمو می شود.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام نگهداری از آبلیمو پیش آید زنگ زدن درب آن می باشد. در تهیه آبلیموهای صنعتی از لاک هایی خنثی برای پوشش داخلی در محصولات اسیدی استفاده می شود  تا باعث ایجاد زنگ زدگی نشود. اگر در آبلیموهای خانگی زنگ زدگی درب آن ها را مشاهده کردیم باید بلافاصله بعد از دیدن درب ظرف را عوض نماییم  و یا از مصرف آن خود داری نمایید.

با توجه به اینکه آبلیمو دارای PH است و ممکن است در صورت رعایت نکردن مسائل بهداشتی کپک بزنند و میکروب ها در آن رشد کنند، اگر قصد داشته باشید آبلیموهای خانگی را به دور از میکروب نگهداری کنید باید قاشق های چرب را در تماس با آبلیمو قرار ندهیم، همچنین باید شیشه هایی را که قرار است آبلیمو را در آن نگهداری کنیم کاملا خشک نماییم و در جاهای خشک نگهداری نماییم.

برای اینکه آبلیموها کپک نزنند در طرز تهیه آبلیمو خانگی می توانیم آن را کمی حرارت دهیم اما توجه داشته باشید که حرارت دادن آبلیمو باعث می شود ویتامین C آن از بین برود. تابش نور  به شیشه های آبلیمو باعث می شود که رنگ و طعم آن تغییر کند.

نحوه گرفتن تلخی آبلیمو

با رسیدن فصل لیمو و هنگام آبلیمو گرفتن ممکن است آبلیمو تلخ شود دلیل آن هم این است که هسته های لیمو هنگام گرفتن آب لیمو با دستگاه کمی له می شود که مزه تلخی را به لیمو می دهد، برای رفع نمودن این مشکل می توانیم بعد از گرفتن آب لیمو از چند عدد هویج استفاده نماییم. به عنوان مثال برای 15 کیلو لیمو باید 4 عدد هویج متوسط را پوست بگیریم  و آن را به صورت کامل داخل آبلیمو بیاندازیم، در نهایت اجازه دهیم آبلیمو همراه با هویج به مدت 24 ساعت استراحت کند این کار باعث می شود تلخی آبلیمو گرفته شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این می باشد که اگر قصد داریم آبلیمو را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنیم باید دور آن ها را پوشش دهیم تا رنگ آن ها تیره نشود.

هنگامی که آبلیمو را داخل بطری می ریزیم باید اندازه یک قاشق از آن را خالی بگذاریم  و یک قاشق مربا خوری نمک هم به آن اضافه کنیم تا ماندگاری آبلیمو بیشتر شود این کار برای جلوگیری از تلخی آبلیمو بسیار مناسب می باشد، سپس باید درب ظرف مورد نظر را محکم ببنیم تا هوا داخل آن جریان پیدا نکند.

 با رعایت نمودن نکاتی که در این مطلب برای طرز درست کردن آبلیمو طبیعی گفته شد می توانید به مدت خیلی طولانی از آبلیمو مورد نظر خود استفاده نمایید و همواره طعم طبیعی خود را حفظ می کند.

چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم
چطور در خانه اب لیموترش را بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *