چطور در خانه لایه برداری کنیم

 
helpkade
چطور در خانه لایه برداری کنیم
چطور در خانه لایه برداری کنیم

لایه‌ برداری پوست فرآیند جدا کردن سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است. این فرآیند حساس را نباید ساده گرفت. لایه بردار باید مناسب پوست شما باشد. در این مطلب، هفت اسکراب لایه برداری به شما معرفی می‌‍شود که به‌آسانی می‌توانید آنها را در خانه تهیه کنید.

هنگام انتخاب محصول لایه‌بردار باید مطمئن باشید محصول آسیبی به پوست شما نمی‌رساند یا منجر به افزایش قرمزی یا آکنه نمی‌شود. هر محصول لایه برداری برای هر نوع پوستی مناسب و مؤثر نباشد، قبل از انتخاب روش لایه برداری، نوع پوست خود را در نظر بگیرید:

از سوی دیگر، دو روش عمده مکانیکی و شیمیایی برای لایه‌ برداری پوست در خانه وجود دارد. روشی را که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع پوست‌تان باشد. در لایه‌برداری مکانیکی از برس، اسفنج یا اسکراب استفاده می‌شود که برای از بین بردن فیزیکی سلول‌های مرده پوست کاربرد دارند.

در لایه‌برداری شیمیایی از مواد شیمیایی، مانند آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید، برای حل کردن تدریجی سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست هنگام لایه‌برداری، متخصصان پوست رعایت نکات زیر را حین انجام آن توصیه می‌کنند:

چطور در خانه لایه برداری کنیم

بعضی از داروها، مثل کرم‌های رتینوئید تجویزشده توسط پزشک یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پروکساید، یا حتی محصولات بدون نسخه ممکن است باعث پوسته‌ریزی یا حساسیت بیشتر پوست شوند. لایه‌ برداری پوست حین استفاده از این داروها یا محصولات می‌تواند منجر به بدتر شدن خشکی پوست یا ایجاد آکنه شود.

اگر پوست شما حساس، خشک یا مستعد آکنه است، شستشوی پوست با لیف و یک لایه‌بردار شیمیایی ملایم را در دستور کار خود قرار دهید؛ نه لایه‌برداری مکانیکی که ممکن است برای این نوع پوست بسیار تحریک‌کننده و سنگین باشد. اگر پوست شما چرب و ضخیم است می‌توانید از روش‌های شیمیایی قوی‌تر یا لایه‌برداری مکانیکی استفاده کنید.

البته اگر رنگ پوست شما تیره است یا پس از سوختگی متوجه لکه‌های تیره روی پوست شدید یا جای نیش حشرات روی پوست‌تان زیاد است یا آکنه‌های پوستی دارید، از انجام لایه‌ برداری پوست به صورت مکانیکی یا شیمیایی قوی خودداری کنید. برای برخی افراد به‌ویژه کسانی که پوست تیره دارند انواع شدیدتر لایه‌برداری ممکن است به ایجاد لکه‌های تیره روی پوست منجر شود.

اگر شما برای لایه برداری پوست از محصولات شیمیایی استفاده می‌کنید، محصول را به آرامی و با استفاده از حرکت‌های دایره‌ای کوچک روی پوست ماساژ دهید. این کار را حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید و بعد با آب ولرم، نه آب داغ، پوست‌تان را بشویید. هنگام استفاده از برس یا اسفنج، ضربات کوتاه ملایم به پوست وارد کنید. در صورت داشتن زخم باز یا بریدگی روی پوست‌تان یا آفتاب‌سوختگی، به هیچ‌وجه از لایه‌بردار استفاده نکنید.

طبق تحقیقات انجام شده لایه‌ برداری پوست می‌تواند باعث خشکی پوست شود؛ بنابراین، پس از لایه‌برداری بلافاصله از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست‌تان سالم و مرطوب باشد.

اینکه پوست شما به چند‌بار لایه‌برداری نیاز دارد به نوع آن و روش لایه برداری بستگی دارد. به‌طور کلی، هرچه لایه‌ برداری پوست سنگین‌تر و تهاجمی‌تر باشد، دفعات کمتری باید انجام شود. مراقب باشید که بیش از اندازه از پوست لایه‌ برداری نشود؛ زیرا این کار به قرمزی و تحریک پوست منجر می‌شود.

لایه‌ برداری پوست به جدا شدن سلول‌های مرده پوست و دیگر ناخالصی‌های باقی‌مانده روی پوست شما و همچنین تمیز نگه داشتن صورت و سلامت پوست‌تان کمک می‌کند. صنعت زیبایی محصولات فراوانی به بازار عرضه کرده است که می‌توانند به لایه‌ برداری پوست شما کند. محصولات تجاری که حاوی پلاستیک، رایحه‌های حساسیت‌زا، گلیسرین، پارابن‌ها، فتالات‌ها و سایر مواد مؤثره مشکل‌آفرین هستند، می‌توانند آسیبی جدی به پوست لطیف صورت بزنند.

با این همه، جای نگرانی نیست. شما می‌توانید اسکراب‌های لایه‌بردار صورت را به سادگی در خانه درست کنید. آنها کم‌هزینه و برای پوست شما مناسب هستند. اگر به اسکراب صورت نیاز دارید، موارد زیر را در نظر بگیرید. در ادامه نحوه تهیه بهترین اسکراب‌های صورت را برای لایه برداری پوست با شما در میان گذاشته‌ایم.

یک قاشق چای‌خوری شکر دانه‌ریز، دو قطره آب، یک یا دو قطره اسانس روغنی لیمو، پرتقال، درخت چای و یا اسطوخودوس (اختیاری)

تمام مواد را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. با نوک انگشتان به آرامی اسکراب را روی پوست تمیز صورت ماساژ دهید. مراقب باشید اسکراب با چشم تماس پیدا نکند. بعد پوست را با آب خنک بشویید و با یک حوله تمیز به‌آرامی خشک کنید. بعد از لایه برداری پوست در صورت لزوم، از کمی روغن به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، دو قاشق غذاخوری شکر

روغن نارگیل و شکر را در یک کاسه کوچک بریزید و هم بزنید تا به‌خوبی ترکیب شوند. برای لایه برداری پوست مدت ۶۰ ثانیه اسکراب را با حرکات دایره‌ای و ملایم روی پوست تمیز صورت و گردن ماساژ دهید. سپس پوست را با آب گرم شستشو داده و خشک کنید. زمانی‌که فرصت زیادی ندارید با این دستورالعمل آسان، یک لایه‌ بردار پوست برای خودتان تهیه کنید.

می‌توانید برای تهیه اسکراب بیشتر، نسبت مواد مورد نیاز را هم افزایش دهید و آن را برای سه ماه نگه دارید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، آن را در یخچال نگه دارید؛ زیرا روغن نارگیل نقطه ذوب نسبتا پایینی دارد.

یک‌چهارم فنجان شکر قهوه‌ای، یک‌هشتم فنجان روغن زیتون، یک‌قاشق غذاخوری پودر کاکائو، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل

تمام مواد را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. برای لایه برداری پوست مقدار زیادی از اسکراب را روی پوست تمیز صورت به مدت ۶۰ ثانیه ماساژ دهید و در صورت تمایل، بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

یک‌دوم فنجان بلوبری تازه، دو قاشق غذاخوری عسل (عسل خام و محلی بهتر است)، یک تا دو قاشق غذاخوری شکر

تمام مواد را در یک غذاساز کوچک ترکیب کنید تا یکدست و نرم شوند. برای لایه برداری پوست  یک لایه ضخیم اسکراب را به پوست تمیز صورت بزنید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند. سپس صورت خود را با آب گرم شستشو دهید.

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک، آبِ نصفِ یک عدد لیمو، یک‌دوم فنجان شکر دانه‌ریز

برای لایه برداری پوست روغن زیتون، عسل و آب لیمو را در یک کاسه کوچک هم بزنید تا ترکیب شوند. سپس شکر را اضافه کرده و مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شوند. ماده به‌دست‌آمده را به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای به مدت یک دقیقه روی پوست صورت‌تان ماساژ دهید و بعد پوست را با آب گرم بشویید.

یک‌دوم فنجان جو پخته‌نشده، دو قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چای‌خوری جوز هندی، ۱۵ قطره اسانس اسطوخودوس، ۱۵ قطره اسانس درخت چای، یک قاشق چای‌خوری اسطوخودوس خشک (اختیاری)

جو دو سر را با استفاده از مخلوط‌ کن ریز کنید. دقت کنید که به‌صورت پودر در نیاید؛ فقط ریز شود. بلغور جو دوسر را به همراه باقی مواد در یک کاسه کوچک بریزید و هم بزنید تا ترکیب شوند. برای لایه برداری پوست آن را به‌ آرامی و با حرکات دایره‌ای‌ شکل روی پوست‌تان ماساژ دهید. آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان باقی نگه دارید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

عسل، جو دوسر، جوز هندی، اسانس اسطوخودوس و اسانس درخت چای علاوه بر لایه برداری پوست به کم شدن بروز جوش و مرطوب شدن پوست کمک می‌کند.

یک‌ چهارم فنجان جو پخته‌ نشده، یک‌هشتم فنجان عسل، یک‌هشتم فنجان روغن زیتون

نحوه تهیه این اسکراب شبیه عسل و جو دوسَر است و برای پوستی که نیاز به رطوبت دارد عالی عمل می‌کند.

شما برای پاکسازی و لایه برداری پوست  از چه محصولاتی استفاده می‌کنید؟ اگر احیانا هر یک از اسکراب‌های لایه‌بردار خانگی بالا را تهیه و استفاده کردید، تجربه خودتان را از آنها با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع:


راز های داشتن لبخند زیبا چیست؟

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

 

در عرض 10 دقیقه پوست تان را لایه برداری کنید

چطور در خانه لایه برداری کنیم

لازم نیست که برای لایه برداری و تمیز کردن پوست تان پول خرج کنید ؛ برخی اوقات می توانیم در خانه خودمان با متد ساده و با هزینه ناچیز صورتمان را تمیز و لایه برداری کنیم. در این مقاله لایه برداری را به شما آموزش می دهیم فقط درعرض 10 دقیقه بدون صرف وقت و پول  صورت را تمیز می کند1 – پوست خود را کاملا پاک و تمیز کنید. کاملا مطمئن شوید که پوست شما تمیز شده است و هیچگونه آرایش و یا گرد و غباری بر روی آن نیست. برای شستشوی پوست خود، می توانید از شستشو دهنده های مطمئن مانند صابون های مناسب استفاده نمایید.2 – دو فنجان آب بجوشانید و یک عدد چای سبز کیسه ای را در آن بگذارید و ۳ دقیقه صبر کنید تا کمی آن خنک شود.3 – یک حوله کوچک تمیز و نرم را بردارید و آن را در چای فرو ببرید.4 – حوله زیاد گرم نخواهد شد اما آن را به مدت ۱ دقیقه و یا تا زمانی که گرم است، بر روی پوست خود قرار دهید. ۳ تا ۵ بار این عمل را تکرار نمایید.5 – آب یک لیمو را گرفته و آن را با ۴ تا ۵ قاشق شکر قهوه ای مخلوط کنید. مخلوطی تقریبا غلیظ به دست خواهید آورد.6 – این ترکیب را بر روی تمام قسمت های پوست، به جز دور چشم خود، قرار دهید و به مدت ۲ دقیقه پوست خود را با آن، ماساژ دهید.7 – صورت خود را با آب سرد بشویید. سپس از یک تونر به عنوان یک مرطوب کننده استفاده نمایید.توجه :1 – این لایه برداری را در شب انجام دهید زیرا در روز به خاطر وجود نور خورشید، احتمال دارد پوست شما لک شود.2 – حتما با آب سرد صورت خود را بشویید زیرا با این کار منافذ پوست خود را می بندید.3 – سعی نمایید پوست خود را بیش از حد ماساژ ندهید زیرا ماساژ بیش از حد ترکیب لیمو و شکر به پوست آسیب می رساند.منبع :hidoctor.ir

 

رازهای زیبایی


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


فروش قطعات انواع سشوار اتو مو و بابلیس

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


سرویس های نقره زنانه هدیه ویژه روز مادر


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


قاعدگی دردناک زنان و دختران

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


سینما رو به خونت بیار!


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

لایه برداری پوست بدن متاسفانه بخشی از نکات آرایشی بهداشتی است که خانم ها زیاد به ان توجه نمی کنند و به همین دلیل با گذشت زمان دچار پیری پپوست بدن می شوند. اکثر ما به شدت در مورد رژیم مراقبت از پوست، تمرین و تحقیق می کنیم ؛ پاکسازی و مرطوب نگه داشتن پوست، یکی از رکن های اساسی داشتن پوستی سالم است، پوست شما گاهی اوقات نیاز به درمان دارد، امروز در بخش سلامت پوست و موی نمناک چند اسکراب بدن را برای داشتن پوستی سالم شما به شما معرفی خواهیم کرد.

چند نکته پیش از شروع

اسکراب های خانگی به راحتی در دسترس هستند و ارزان قیمت می باشند و اسکراب های درستی که پوست شما را تقویت کند و آن را بی عیب و نقص کند، باعث نرم، صاف و جوان تر شدن پوست می شود. بسیاری از مواد تشکیل دهنده ای که می توانید برای ساختن اسکراب داشته باشید، در خانه شما وجود دارد و در لیست زیر چند این دستورالعمل اسکراب بدن را که مطکئنا شما هم دوست دارید، برایتان آورده ایم: 

مواد لازم:

طرز تهیه:

چطور در خانه لایه برداری کنیم

همه مواد تشکیل دهنده را مخلوط کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید. پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب گرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. این اسکراب را حدود 2 تا 3 بار در هفته تکرار نمایید.

مواد لازم:

طرز تهیه:

همه مواد فوق را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

استفاده از این اسکراب، یک بار در هفته برای پوست های خشک، دو بار در هفته برای پوست نرمال و سه بار در هفته برای پوست های چرب توصیه میشود. 

مواد لازم:

طرز تهیه:

مواد را ترکیب کنید،( فقط روغن را گرم نکنید که باعث ذوب شدن شکر میشود)، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

این اسکراب را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید. 

مواد لازم:

طرزتهیه:

موارد ذکر شده در بخش سلامت پوست و موی نمناک را با یکدیگر ترکیب کنید، ( فقط روغن را گرم نکنید که باعث ذوب شدن شکر میشود)، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

این اسکراب را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

مواد لازم:

طرز تهیه:

همه مواد فوق را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

استفاده از این اسکراب، یک بار در هفته برای پوست های خشک، دو بار در هفته برای پوست نرمال و سه بار در هفته برای پوست های چرب توصیه میشود.

مواد لازم:

طرز تهیه:

تمام مواد تشکیل دهنده را که خشک هستند، به خوبی پودر کنید، تا بتوان با مایع ترکیب کرد.

سپس باقیمانده مواد را به آن اضافه کنید، تا زمانی که یک ماسک غلیظ به دست آورید و چنانچه در نمناک گفته شده است پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

این اسکراب را دو بار در هفته تکرار کنید. 

مواد لازم:

طرز تهیه:

مواد مورد نظر را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب معرفی شده در بخش سلامت نمناک را که بسیار مشهور است را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

این اسکراب را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

مواد لازم:

چطور در خانه لایه برداری کنیم

طرز تهیه:

مواد مورد نظر را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

این اسکراب را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید. 

مواد لازم:

طرز تهیه:

مواد مورد نظر را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. 

این اسکراب را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید. 

مواد لازم:

طرز تهیه:

ابتدا لیمو را نصف کنید و آب آن را بگیرید و در یک کاسه بریزید و در نهایت تمام مواد را با هم ترکیب کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید.

پوست خود راتمیز کنید و این اسکراب را روی آن بمالید و با انگشتان دست به آرامی به صورت حرکت دایره ای ماساژ دهید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بدن خود را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

این اسکراب را دو بار در هفته تکرار کنید.

وسایل مورد نیاز برای لایه برداری:

1. پوست خشک خود را قبل از حمام با یک لیف، برس بدن یا دستکش های لایه برداری از کف پا تا بالای بدن پاک کنید تا پوست برای لایه برداری آماده شود و پوسته های سطحی از بین برود .

2. قبل از لایه برداری پوستتان دوش بگیرید و تمام بدنتان را مرطوب نمایید . توجه داشته باشید اگر دچار آفتاب سوختگی یا بریدگی و زخم باز در بدن هستید به لایه برداری پوستتان نپردازید.

3. برای از بین بردن ذرات و لکه های زبر و پینه پاهایتان از یک سنگ پا استفاده نمایید. برای نرم تر شدن پاها نیز بهتر است قبل از حمام پاها را به مدت نیم ساعت در تشتی از آب گرم و شیر قرار دهید.

4. برای شستشوی بدنتان با استفاده از یک لایه بردار از لیف و یا دستکش استفاده کنید و بدن خود را از کف پا با یک حرکت چرخشی بشویید و این روش را تا بالا ادامه دهید. پوست در نواحی حساس آسیب پذیر است بنابراین در این نواحی پوستتان را به سختی تمیز نکنید .

5. برای لایه برداری پشت و جاهایی از بدن که قابل دسترس نیست از یک برس یا لیف استفاده کنید.

6. لایه برداری را روی صورت مخصوصا اطراف چشم و دهان به آهستگی انجام دهید .برای لایه برداری صورت از یک لایه بردار مخصوص که ملایم تر از محصولات لایه برداری بدن است ، استفاده کنید .

7. برای صاف و نرم تر شدن دستهایتان آنها را فراموش نکنید .

8. بدنتان را با آب ولرم بشویید هر چه آبی که برای این کار استفاده می کنید سردتر باشد بهتر است.

9. بعد از حمام برای همه قسمت های بدنتان از یک لوسیون مرطوب کننده بدن استفاده نمایید . اگر می خواهید بهترین لوسیون بدن و مرطوب کننده های صورت را انتخاب کنید لوسیونی را انتخاب نمایید که حاوی اسید هیدروکسی آلفا و یا بتا باشند زیرا این اسیدها سبب از بین بردن سلول های مرده پوست می شود.

10. لایه برداری موجب خشکی پوست می شود بنابراین پوست خود را هیدراته نگه دارید و هر روز یک مرتبه از مرطوب کننده بدن استفاده نمایید. 

 



ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


چطور در خانه لایه برداری کنیم

وبلاگ

لایه برداری پوست صورت باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به لایه های زیرین پوست و افزایش گردش خون درآن می شود این خصوصیت علاوه بر بهبود وضعیت سلامت پوست و آن را شاداب تر و جذاب تر نشان می دهد.با پرچم همراه باشید.
لایه برداری در واقع از بین بردن سلول های مرده پوست می باشد , که پوست شما را درخشان و صاف میکند.لایه برداری با برداشتن لایه بیرونی پوست، روند پوست اندازی را سریع تر می کند. اما انجام زیاد از حد آن یا استفاده از محصلات نامناسب ممکن است موجب آسیب دیدن یا خشکی پوست شود.

احتمالا تا به حال چیز هایی درباره پیلینگ یا لایه برداری پوست شنیده اید شاید هم تا به حال از کرم های لایه بردار یا اسکراب استفاده کرده باشید اما شاید ندانید که پیلینگ و لایه برداری روش های مختلف با مکانیسم های متفاوت دارد که هرکدام از این روش ها را پزشک با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می کند.

لایه برداری در واقع از بین بردن سلول های مرده پوست می باشد , که پوست  شما را درخشان و صاف میکند

به عنوان یک قانون کلی باید گفت هرچه لایه برداری کمتر انجام شود، بهتر است. هدف از لایه برداری به هیچ وجه باقی گذاشتن لکه‌های قرمز و یا پوست متورم و ملتهب نیست بلکه هدف این است که پروسه طبیعی جایگزینی پوست تسریع شود و در نهایت پوستی شفاف برای شما باقی بماند. فاصله زمانی تعیین شده بین لایه برداری پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد

مصرف جوش شیرین به خوبی میزان ph پوست تان را تنظیم می کند، همین موضوع یکی از مهمترین عوامل در پاکسازی و زیبایی پوست محسوب می شود. اگر شما هم با وجود انواع مختلف جوش، آکنه و لک و پیس روی پوست صورت خود دست به گریبان هستید به هیچ وجه ترفند های موثری که استفاده از آن ها بسیار سریع نتیجه بخش خواهند بود را از دست ندهید. داشتن پوست بی عیب و نقص رویای بسیاری از ما است.

 از بین بردن تیرگی های روی پوست و کم کردن تاثیرات سن و سال یکی از هوشمندانه ترین روش هایی است که برای بهتر جلوه دادن زیبایی طبیعی خود می توانیم از آن استفاده کنیم. در ادامه مطلب امروز با چند راه کار ساده خانگی آشنا خواهید شد که برای پاکسازی کامل پوست تان بسیار تاثیر گذار هستند.

گاهی اوقات احساس می‌کنیم که پوست صورت شادابی و براق بودن همیشگی را ندارد و باید لایه مزاحم و زشتی را از روی پوست صورت برداریم. در لایه برداری صورت یا پیلینگ صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود.

در صورتی که پیلینگ پوست بیش از اندازه معمول انجام شود، آنچه باقی می‌ماند پوستی قرمز است که پوسته می‌دهد. شاید برخی افراد با دیدن این علائم پوستی تصور کنند که لایه برداری به درستی انجام شده و در حال مشاهده نتایج رضایت‌بخش لایه برداری هستند! یا حتی شاید فکر کنند لایه برداری بیشتر، پوست‌های جدیدتر و شفاف‌تری را روی صورتشان باقی می‌گذارد! ولی این باور کاملا غلط است.

با مشاهده پوست قرمز و پوسته‌های ریز روی آن، در واقع هشداری به شما است برای اینکه باید لایه برداری را متوقف کنید و با فواصل زمانی طولانی‌تری پیش بروید ، یک برس تمیز بردارید و یک اسکراب مناسب انتخاب کنید.

برس و اسکراب را به آرامی و به صورت دایره‌های کوچک در تمام سطح پوست صورت بمالید. تصور کنید گلبرگ‌های لطیف یک گل را لمس می‌کنید! سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید چون آب داغ پوست را اذیت می‌کند. صورتتان را خشک کنید و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. این مرحله مهم را فراموش نکنید، چون لایه برداری باعث خشک شدن پوست می‌شود.

زمانی که می‌خواهید از ماسک‌های شیمیایی لایه بردار استفاده کنید هم مرحله اول استفاده را مانند مورد قبلی و به صورت دورانی و با ملایمت روی پوست انجام دهید. با توجه به دستورالعمل ماسک لایه بردار، ممکن است مجبور شوید زمانی را صبر کنید تا ماسک خشک گردد تا به صورت یک پوسته کامل از روی پوست برداشته شود. سپس پوست را آب ولرم بشویید و بعد از خشک شدن صورت، از مرطوب‌کننده استفاده کنید

پوست های حساس: این نوع پوست باید با لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. ماسک‌های شیمیایی ملایم با درصد کمی از مواد فعال هم برای پوست حساس در صورتی مجاز است که یک یا نهایت دو بار در هفته انجام شود. استفاده از اسکراب و لایه بردار قوی پوست صورت برای پوست‌های حساس باعث اذیت شدن لایه پوستی می‌شود و باید از استفاده آنها صرف نظر کرد.

پوست  های چرب: اگر پوست چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیشتری نسبت به ابزار و محصولات قوی دارد و می‌توانید تا ۵ بار در هفته هم از لایه بردارها استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه پاک‌سازی صورت در زمان صبح و از سرم و ماسک‌های لایه بردار در زمان شب استفاده کنید.

پوست های معمولی و ترکیبی : افرادی که دارای این نوع پوست هستند، دستشان باز است و می‌توانند از هر نوع روش لایه برداری استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که نهایت دفعات استفاده از این لایه بردارها برای پوست شما ۳ بار در هفته باشد.

پوست های خشک: برای لایه برداری پوست خشک بهتر است روش‌های غیر شیمیایی و به صورت گیاهی انتخاب شود

1- استفاده از ترکیب لیمو خیار:

اولین روش پاکسازی پوست که امروز با آن آشنا خواهید شد استفاده از دو ترکیب طبیعی لیمو و خیار است. هر دو ماده خوراکی دارای ترکیبات خاصی هستند که به بهترین شکل پوست شما را تمیز و پاکسازی می کنند. با از بین رفتن سلول های مرده روی سطح پوست سلول های جدید جایگزین می شوند و بدین شکل پوست تان دوباره سرزنده و جوان خواهد شد.

{ یک عدد لیمو تازه را آب گیری کنید و روی پوست تان بمالید. بگذارید 10 تا 12 دقیقه روی پوست بماند و بعد با آب گرم آن را بشویید، نصف 1 عدد خیار را به شکل حلقه ای برش بزنید و روی پوست خود قرار دهید. برای مرطوب شدن و آب رسانی پوست تان، برش های خیار را به آرامی روی سطح پوست خود ماساژ دهید. زمانی که احساس کردید پوست به اندازه کافی خنک شده، آن را با آب ولرم بشویید و مرطوب کننده بزنید. تا انجام شدن نتیجه دلخواه تان هر روز از این ترفند ساده استفاده کنید {.

2- استفاده از جوش شیرین:

لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از مشهورترین روش‌های لایه برداری پوست به روش خانگی است. به دلیل ساختار دانه‌ای شکل جوش شیرین، به عنوان اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست جدا می‌کند. بهتر است برای لايه برداري پوست صورت با جوش شيرين این ماده را با ترکیبی که دارای ویتامین ای است، به کار ببرید تا به پوستتان آسیب نرساند.

مصرف جوش شیرین می تواند به خوبی میزان pH پوست تان را تنظیم و کنترل کند. همین مسئله یکی از مهم ترین عوامل در پاکسازی پوست محسوب می شود. علاوه بر این جوش شیرین خاصیت ضد التهابی دارد که برای از بین بردن جوش و آکنه و به طور کلی سلامتی و مراقبت از پوست ما بسیار حائز اهمیت است. استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن جوش و آکنه

{ کافی است تا 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با 1 قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. پوست خود را کمی با آب مرطوب کنید و بعد ماسک را روی صورت تان بگذارید و 1 دقیقه ماساژ دهید.

صورت تان را با آب سرد بشویید تا تمامی منافذ آن از هر نوع آلودگی پاک شوند. برای رسیدن به نتیجه مورد نظر، هفته ای یکبار از این ترفند موثر استفاده کنید{.

3_ استفاده از سیب زمینی:

بنابراین، استفاده از چند تکه سیب زمینی می تواند باعث رفع تغییر رنگ چهره، از بین رفتن لک ها و به طور کلی آسیب های پوستی شود.

سیب زمینی حاوی آنزیم هایی است که دارای خاصیت سفید کنندگی پوست هستند. بنابراین، استفاده از چند تکه سیب زمینی می تواند باعث رفع تغییر رنگ چهره، از بین رفتن لک ها و به طور کلی آسیب های پوستی شود. سیب زمینی دارای خاصیت سفید کنندگی پوست

{ یک عدد سیب زمینی تازه را به شکل حلقه ای برش بزنید.سپس برای مدت زمان 3 تا 5 دقیقه به آرامی سیب زمینی ها را روی سطح پوست ماساژ دهید. بعد از گذشت مدت زمان لازم و آرام شدن پوست تان، آن را با آب سرد بشویید، خشک کنید و مرطوب کننده بزنید. } فراموش نکنید تا رسیدن به نتیجه دلخواه، حتما روزی یکبار از این روش استفاده کنید.صرف نظر از استفاده از این ماسک های مفید توصیه می شود برای پاکسازی صحیح پوست خود به نکات زیر توجه کنید:

– هر روز، صبح و شب پوست خود را بشویید.

– تلفن شخصی شما به طور مداوم با پوست تان تماس دارد، پس مرتب آن را تمیز کنید و یا از هدفون (هند زفری) استفاده کنید.

– قلمو های آرایشی را به طور منظم و مرتب تمیز کنید.

–  از مصرف نوشیدنی های شکر دار (شیرین) مثل نوشابه خودداری کنید.

–  پوست خود را به شکل صحیح آب رسانی کنید، برای مثال زیاد چای سبز بنوشید.

چطور در خانه لایه برداری کنیم

–  استفاده از روغن نارگیل، ویتامین E و روغن درخت چای را فراموش نکنید.

 – میوه های سالم مصرف کنید و از خوردن بیش از اندازه شکلات پرهیز کنید.

 – در طول روز زیاد به پوست تان دست نزنید.

3-  پاکسازی با جو دو سر :

جو دو سر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای لایه برداری خانگی پوست صورت به کار برده شود

جو دو سر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای لایه برداری خانگی پوست صورت به کار برده شود. این ماده غذایی به دلیل اینکه چربی را جذب می‌کند، لایه بردار مناسب پوست چرب نیز هست. این ماده را می‌توانید به صورت جداگانه با عسل، شیر، موز، سیب، توت‌فرنگی و جوش شیرین به کار ببرید

4- پاکسازی با نمک دریایی:

لایه برداری پوست صورت با نمک دریایی هم به دلیل دانه‌های درشت نمک موجب پیلینگ صورت می‌شود. این روش لایه برداری پوست خانگی، برای پوست‌های حساس و آسیب‌دیده پیشنهاد نمی‌شود چون باعث التهاب و سوزش در این افراد می‌گردد.

5- پاکسازی و لایه برداری با لیمو :

لیمو به عنوان لایه بردار گیاهی پوست صورت شناخته می‌شود. ترکیب لیمو با شکر، به دلیل خاصیت اسکرابی و همچنین نرم‌کنندگی و روشن کردن پوست به عنوان لایه بردار قوی پوست بدن مناسب است. برای لایه برداری پوست دست و لایه برداری پوست پا هم می‌توانید همه این مواد خوراکی ذکر شده را با دستورالعمل مشابه استفاده کنید.

6- پاکسازی پوست صورت با شکر:

شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد غیر شیمیایی، لایه برداری پوست با مواد طبیعی را به صورت خانگی انجام دهید. یکی از موادی که به عنوان لايه برداري پوست در خانه اثرگذار استفاده می‌شود، شکر است. شکر به دلیل اینکه دارای ساختار دانه‌ای و ریز است، مانند اسکراب عمل می‌کند و می‌تواند موجب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود. شکر را می‌توانید با عسل، آب‌لیمو و گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و روی پوست صورت بمالید

7- پاکسازی با روغن زیتون و شکر قهو ه ای :

مقداری از لایه بردار را به آرامی به شکل دایره‌ای روی پوست خود بمالید.

چند قطره از روغن زیتون خالص را به‌خوبی با شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. قبل از مصرف حتما صورت خود را پاک کنید تا هیچ‌گونه آلودگی یا مواد آرایشی روی پوست نباشد. مقداری از لایه بردار را به آرامی به شکل دایره‌ای روی پوست خود بمالید. این کار را در حدود ۲ تا ۳ دقیقه انجام بدهید. این کار باعث می‌شود سلول‌های مرده از روی پوست برداشته شوند. بعد صورت خود را با آب گرم بشویید و اجازه بدهید که منافذ مسدود، باز شوند.

8- پاکسازی با کیوی

کیوی چربی پوست را از بین می برد کسانی که پوست خیلی چرب دارند و از جوش‌های ریز شاکی‌اند، باید کیوی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانند

یک عدد کیوی؛ دو قاشق چای‌خوری شکر؛ چند قطره روغن آفتابگردان. کیوی، چربی پوست را از بین می‌برد. کسانی که پوست خیلی چرب دارند و از جوش‌های ریز شاکی‌اند، باید کیوی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانند یا از ماسک لایه بردار آن استفاده کنند. ابتدا یک کیوی را پوست بکنید و آن را بکوبید و له کنید. طوری که با اضافه کردن شکر و چند قطره روغن آفتابگردان مخلوطی یک‌دست ایجاد بشود. مخلوط را روی پوست صورت و گردن خود بگذارید و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه آن را بشویید و پس از خشک کردن پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

9-  آووکادو و بلغور جو دوسر

دو قاشق چای‌خوری بلغور جو دوسر آسیاب‌شده؛ یک قاشق چای‌خوری آووکادو؛ چند قطره عسل.

بلغور جو را با آووکادو ترکیب کنید و چند قطره عسل روی آن بریزید. با یک قاشق آنها را هم بزنید و خمیری یکپارچه و همگن بسازید. خمیر را روی پوست بمالید و بعد از دقایقی با آب، صورت خود را بشویید. بعد از لایه برداری پوست با استفاده از این ماسک، پوست شما مرطوب، شفاف و درخشان می‌شود

خصوصیات پوست سالم :

پوستی سالم است که بدون جوش، آکنه و لکه های تیره بوده و در نظر دیگران درخشنده و شفاف به نظر برسد. گاهی پوست به علت عواملی نظیر رژیم غذایی، مشکلات هورمونی و داخلی و آلودگی هوا ، شفافیت و درخشندگی طبیعی خود را از دست داده و نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارد. از روش های پاکسازی پوست یا پلینگ پوست می توان به بخور دادن، روغن مالی، استفاده از ماسک و… اشاره کرد. در قدم اول پرهیز از مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض استرس است. مصرف میوه و سبزی و نوشیدن آب کافی به سلامت وشادابی پوست کمک فراوانی می کند.

کرم های اسکراب : این کرم ها به عنوان خراشنده و ساینده پوست استفاده می شوند.کرم ها و صابون های اسکراب حاوی دانه های خشن هستند تا سلول های مرده سطح پوست را بردارند. کاربرد: در درمان ضایعات پوستی مثل آکنه های کومدونال (جوش های سرسیاه یا سفید)، چربی پوست، خشونت پوست و افزایش اثر داروهای موضعی

پلینگ و لایه برداری

فرآیندی كه سلول‌های مرده از روی سطح پوست برداشته می‌شوند را لایه‌برداری می‌گویند چون قدرت پوست برای دفع این سلول‌های مرده با افزایش سن كاهش می‌یابد و باید با یك عامل خارجی كار را انجام داد تا هم مشكلات پوستی حل شوند و هم پوست صاف و زیبا شود. این فرایند به روش انجام می‌شود: شیمیایی، مكانیكی با لیزر و روش‌های خانگی. در بسیاری از موارد استفاده از روش های مختلف پیلینگ برای صاف کردن پوست و از بین بردن لک ها و مشکلات پوستی راه حل اول و آخر است و نتایج حاصل از آن نیز کاملا قابل پیش بینی است و عوارض چندانی هم ندارد، البته اشتباه نکنید پیلینگ و لایه برداری فقط برای درمان مشکلات پوستی نیست بلکه گاهی برای از بین بردن چین و چروک ها یا حتی درخشان کردن پوست از این روش استفاده می شود

پلینگ صورت  چیست ؟

اگر می‌خواهید بدانید که پیلینگ صورت چیست باید گفت پیلینگ یا همان لایه برداری پوست روشی است که می‌توان توسط آن سلول‌های مرده را از لایه سطحی پوست پاک کرد. در واقع در حین لایه برداری با جدا کردن این لایه پوستی، پوست صورت روشن‌تر می‌شود. این فرآیند موجب می‌شود محصولات مراقبتی مانند کرم، سرم و … در عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

فواید لایه برداری( پیلینگ ) چیست ؟

با بالا رفتن سن و کم شدن تعویض سلولی (رشد سلول‌های جدید و جایگزین شدن با سلول‌های قبلی)، پیلینگ صورت یکی از روش‌هایی است که از پوست رنگ پریده جلوگیری می‌کند، رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند و موجب می‌شود پوست شاداب و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین پیلینگ صورت باعث کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی و جای جوش، از بین رفتن جوش‌های سر سیاه روی پوست و نرم شدن پوست صورت هم می‌شود.

لایه برداری پوست به صورت فیزیکی و مکانیکی توسط ابزاری مانند برس مخصوص، دستگاه پاک‌سازی صورت، لیف حمام یا حتی اسکراب‌های مخصوص انجام می‌شود. این نوع از لایه برداری با ایجاد سایش، سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کنند. سفیدآب که در زمان‌های قدیم بیشتر باب بوده است، در واقع نوعی اسکراب است که به پاک‌سازی پوست و جدا شدن سلول‌های مرده کمک می‌کند. لایه برداری پوست با سفیداب یکی از روش‌های ارزان برای پیلینگ صورت در خانه است و لایه برداری پوست صورت با دستگاه پرهزینه‌تر است که در دسته لایه بردارهای غیر شیمیایی قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از لایه برداری پوست، به صورت شیمیایی انجام می‌شود و به کمک موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید که در محصولات لایه بردار به کار برده شده‌اند، سلول‌های پوستی از سطح پوست جدا می‌شوند. کرم پیلینگ صورت و ماسک پیلینگ از جمله محصولات تجاری برای لایه برداری قوی پوست در منزل هستند. انتخاب بهترین نوع برای لایه برداری، چه به صورت فیزیکی باشد و چه شیمیایی، به ترجیح شما و البته نوع پوستتان بستگی دارد.

یکی دیگر از روش‌های لایه برداری صورت که توسط متخصص و در مطب انجام می‌شود، میکرودرم نام دارد. میکرودرم لایه بردار عمیق پوست است. این روش توسط دستگاه و با استفاده از کریستال‌های ریزی که توسط دستگاه روی پوست ریخته می‌شود، لایه برداری صورت را انجام می‌دهد.

اسیدها و آنزیم های خاصی باعث از بین رفتن سلول های مرده می شوند در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به وجود می آید و سلول های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول های سالم و جوان می دهند، لایه برداری براساس نوع ماده به کار رفته، غلظت آن و مدت زمانی که مواد فوق روی پوست باقی می مانند متفاوت است.

لایه‌برداری شیمیایی پوست :

اسیدها و آنزیم‌های خاصی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند در حقیقت یك سوختگی شیمیایی خفیف و كنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند، لایه‌برداری براساس نوع ماده به كار رفته، غلظت آن و مدت زمانی كه مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند است.

لایه برداری عمیق پوست :

این فرآورده‌ها قوی‌ترین لایه بردارهای پوست را شامل می‌شوند.كاربرد: درمان چین‌های خشن پوستی، آثار عمیق ناشی از افزایش سن و آفتاب، اسكار پوستی و ضایعات رشد یافته پیش سرطانی. تركیبات اصلی: در این محلول‌ها از تركیبات فنل استفاده می‌شود و عوارضی مانند بیهوشی و نیاز به بستری شدن را نیز به همراه دارد.

لایه برداری متوسط پوست

نسبت به لایه‌بردارهای سطحی با عمق بیشتری درون پوست نفوذ می‌كنند و بهتر است فقط در پوست سایر قسمت‌های بدن به‌جز صورت به كار رود.كاربرد: درمان ضایعاتی مانند اسكار آكنه، خطوط پوستی، تغییرات رنگ پوست و تغییرات پوست بر اثر آفتاب.تركیبات اصلی: از تری كلرو استواستیك (TCA) با غلظت‌های متوسط، استفاده می‌شوند.

لایه برداری سطحی پوست :

آسیب در اپیدرم یا لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود.كاربرد: برای رفع كدورت و تیرگی پوست، چروك‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی.تركیبات اصلی: معمولا از دسته هیدروكسی اسیدها(آلفا هیدروكسی اسید و بتا هیدروكسی اسید) با غلظت‌های 20 تا 70 درصد.

 در این روش‌ها از محلولی با یك پایه اسیدی برای جداسازی لایه خارجی و آسیب دیده پوست استفاده می‌شود. به این‌ ترتیب، در حقیقت یك سوختگی شیمیایی خفیف و كنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند. این محلول‌ها همچنین تحریك لایه‌های زیرین را برای تولید كلاژن و الاستین پوست تحریك می‌كنند. این 2 عامل در طراوت و جوانی پوست نقش اساسی ایفا می‌كنند.

چگونه در خانه پلینگ را انجام دهیم:

اگر پوست صورت شما دارای جوش و آکنه است، برای درمان آکنه به سراغ لایه برداری نروید، چون می‌تواند پوست را دچار مشکل بیشتری کند. آکنه باعث التهاب و تورم پوست می‌شود و اگر از محصولات قوی هم استفاده کنید، عوارض لایه برداری پوست صورت را به شکل التهاب و تورم و باقی ماند لکه‌های تیره روی پوست مشاهده می‌کنید. خصوصاً در زمانی که در حال درمان پوست چرب و دارای جوش و آکنه خود هستید، پوست حساس‌تر است و لایه برداری توصیه نمی‌شود.

 اگر پوست خود را برنزه کرده‌اید، این ماسک پیلینگ و محصولات لایه بردار، لکه‌های تیره‌تری روی پوست شما باقی می‌گذارند. در پوست‌های معمولی که نه جوش دارند و نه حساس هستند، زمانی که پوستتان دارای جراحت‌های کوچک و زخم است، لایه برداری را متوقف کنید. خصوصاً اگر عفونتی روی پوست صورتتان به وجود آمده است، لایه برداری موجب پخش شدن عفونت می‌شود. حتی زمانی که پوستتان در معرض آفتاب، دچار سوختگی شده باشد، لایه برداری التهاب و تورم را افزایش می‌دهد. در این شرایط آب‌رسانی و درمان‌های پوستی را پیش بگیرید.

لیزر کردن :

لیزر در لایه برداری نیز موثر است

یکی از درمان های رایج در مطب های متخصصان پوست و موست و کاربردهای وسیعی در درمان برخی بیماری های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه گرفتگی )، بهبود زخم های برجسته و کلوئید، بهبود اسکارهای مختلف، بهبود برخی لک ها مثل کک ومک، لکه های قهوه ای و جوان سازی پوست دارد. لیزر در لایه برداری نیز موثر است.

روش های سنتی برای لایه برداری پوست

در زمان قدیم کیسه کشیدن در حمام های سنتی رایج بوده که این مثالی از لایه برداری مکانیکی است که وقتی با سفید آب همراه می شود، میزان لایه برداری آن بیشتر هم می شود و این عمل موثرتر خواهد شد. حتی استفاده از سنگ پا برای کاستن از زبری کف پا مثالی دیگر از لایه برداری مکانیکی است.

میکرودم  چیست ؟

توسط دستگاهی، پودر کریستال های سخت اکسیدآلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می شود. بعد این دستگاه، یک فشار منفی به پوست وارد می کند و عملی شبیه بادکش انجام می دهد. از ترکیب این ساباندن و ایجاد فشار منفی یک لایه برداری مکانیکی خوب روی پوست صورت اتفاق می افتد. کاربرد: بهبود منافذ باز پوست، بهبود جوش های سرسیاه و سرسفید، کم رنگ شدن لک های صورت و حتی بدن، بهبود چین و چروک های ظریف.

در آخر مواظب باشید که برای نتیجه سریعتر و بهتر به پوست خود آسیب نزنید لایه برداری پوست صورت اگر درست و به اندازه انجام شود می تواندنتایج عالی برای پوست داشته باشد.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تیم پرچم در تمامی ساعت شبانه روز جهت پشتیبانی آماده ارائه خدمات می باشد.

گاهی اوقات احساس می‌کنیم که پوست صورت شادابی و براق بودن همیشگی را ندارد و باید لایه مزاحم و زشتی را از روی پوست صورت برداریم. در لایه برداری صورت یا پیلینگ صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود. آیا لایه برداری پوست خوب است؟ چگونه پوست صورت را لایه برداری کنیم؟ چگونه لایه بردار خانگی بسازیم؟ اگر دوست دارید همه چیز را در مورد لایه برداری پوست صورت بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

در صورتی که پیلینگ پوست بیش از اندازه معمول انجام شود، آنچه باقی می‌ماند پوستی قرمز است که پوسته می‌دهد. شاید برخی افراد با دیدن این علائم پوستی تصور کنند که لایه برداری به درستی انجام شده و در حال مشاهده نتایج رضایت‌بخش لایه برداری هستند! یا حتی شاید فکر کنند لایه برداری بیشتر، پوست‌های جدیدتر و شفاف‌تری را روی صورتشان باقی می‌گذارد! ولی این باور کاملا غلط است. با مشاهده پوست قرمز و پوسته‌های ریز روی آن، در واقع هشداری به شما است برای اینکه باید لایه برداری را متوقف کنید و با فواصل زمانی طولانی‌تری پیش بروید.

اگر می‌خواهید بدانید که پیلینگ صورت چیست باید گفت پیلینگ یا همان لایه برداری پوست روشی است که می‌توان توسط آن سلول‌های مرده را از لایه سطحی پوست پاک کرد. در واقع در حین لایه برداری با جدا کردن این لایه پوستی، پوست صورت روشن‌تر می‌شود. این فرآیند موجب می‌شود محصولات مراقبتی مانند کرم، سرم و … در عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

با بالا رفتن سن و کم شدن تعویض سلولی (رشد سلول‌های جدید و جایگزین شدن با سلول‌های قبلی)، پیلینگ صورت یکی از روش‌هایی است که از پوست رنگ پریده جلوگیری می‌کند، رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند و موجب می‌شود پوست شاداب و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین پیلینگ صورت باعث کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی و جای جوش، از بین رفتن جوش‌های سر سیاه روی پوست و نرم شدن پوست صورت هم می‌شود.

چطور در خانه لایه برداری کنیم

لایه برداری پوست به صورت فیزیکی و مکانیکی توسط ابزاری مانند برس مخصوص، دستگاه پاک‌سازی صورت، لیف حمام یا حتی اسکراب‌های مخصوص انجام می‌شود. این نوع از لایه برداری با ایجاد سایش، سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کنند. سفیدآب که در زمان‌های قدیم بیشتر باب بوده است، در واقع نوعی اسکراب است که به پاک‌سازی پوست و جدا شدن سلول‌های مرده کمک می‌کند. لایه برداری پوست با سفیداب یکی از روش‌های ارزان برای پیلینگ صورت در خانه است و لایه برداری پوست صورت با دستگاه پرهزینه‌تر است که در دسته لایه بردارهای غیر شیمیایی قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از لایه برداری پوست، به صورت شیمیایی انجام می‌شود و به کمک موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید که در محصولات لایه بردار به کار برده شده‌اند، سلول‌های پوستی از سطح پوست جدا می‌شوند. کرم پیلینگ صورت و ماسک پیلینگ از جمله محصولات تجاری برای لایه برداری قوی پوست در منزل هستند. انتخاب بهترین نوع برای لایه برداری، چه به صورت فیزیکی باشد و چه شیمیایی، به ترجیح شما و البته نوع پوستتان بستگی دارد.

یکی دیگر از روش‌های لایه برداری صورت که توسط متخصص و در مطب انجام می‌شود، میکرودرم نام دارد. میکرودرم لایه بردار عمیق پوست است. این روش توسط دستگاه و با استفاده از کریستال‌های ریزی که توسط دستگاه روی پوست ریخته می‌شود، لایه برداری صورت را انجام می‌دهد.

به عنوان یک قانون کلی باید گفت هرچه لایه برداری کمتر انجام شود، بهتر است. هدف از لایه برداری به هیچ وجه باقی گذاشتن لکه‌های قرمز و یا پوست متورم و ملتهب نیست بلکه هدف این است که پروسه طبیعی جایگزینی پوست تسریع شود و در نهایت پوستی شفاف برای شما باقی بماند. فاصله زمانی تعیین شده بین لایه برداری پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد.

پوست حساس: این نوع پوست باید با لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. ماسک‌های شیمیایی ملایم با درصد کمی از مواد فعال هم برای پوست حساس در صورتی مجاز است که یک یا نهایت دو بار در هفته انجام شود. استفاده از اسکراب و لایه بردار قوی پوست صورت برای پوست‌های حساس باعث اذیت شدن لایه پوستی می‌شود و باید از استفاده آنها صرف نظر کرد.

پوست چرب: اگر پوست چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیشتری نسبت به ابزار و محصولات قوی دارد و می‌توانید تا ۵ بار در هفته هم از لایه بردارها استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه پاک‌سازی صورت در زمان صبح و از سرم و ماسک‌های لایه بردار در زمان شب استفاده کنید.

پوست معمولی و مختلط: افرادی که دارای این نوع پوست هستند، دستشان باز است و می‌توانند از هر نوع روش لایه برداری استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که نهایت دفعات استفاده از این لایه بردارها برای پوست شما ۳ بار در هفته باشد.

پوست خشک: برای لایه برداری پوست خشک بهتر است روش‌های غیر شیمیایی و به صورت گیاهی انتخاب شود.

اگر پوست صورت شما دارای جوش و آکنه است، برای درمان آکنه به سراغ لایه برداری نروید، چون می‌تواند پوست را دچار مشکل بیشتری کند. آکنه باعث التهاب و تورم پوست می‌شود و اگر از محصولات قوی هم استفاده کنید، عوارض لایه برداری پوست صورت را به شکل التهاب و تورم و باقی ماند لکه‌های تیره روی پوست مشاهده می‌کنید. خصوصاً در زمانی که در حال درمان پوست چرب و دارای جوش و آکنه خود هستید، پوست حساس‌تر است و لایه برداری توصیه نمی‌شود. اگر پوست خود را برنزه کرده‌اید، این ماسک پیلینگ و محصولات لایه بردار، لکه‌های تیره‌تری روی پوست شما باقی می‌گذارند.

در پوست‌های معمولی که نه جوش دارند و نه حساس هستند، زمانی که پوستتان دارای جراحت‌های کوچک و زخم است، لایه برداری را متوقف کنید. خصوصاً اگر عفونتی روی پوست صورتتان به وجود آمده است، لایه برداری موجب پخش شدن عفونت می‌شود. حتی زمانی که پوستتان در معرض آفتاب، دچار سوختگی شده باشد، لایه برداری التهاب و تورم را افزایش می‌دهد. در این شرایط آب‌رسانی و درمان‌های پوستی را پیش بگیرید.

بیشتر بخوانید: من چه نوع پوستی دارم؟ شناخت انواع پوست

یک برس تمیز بردارید و یک اسکراب مناسب انتخاب کنید. برس و اسکراب را به آرامی و به صورت دایره‌های کوچک در تمام سطح پوست صورت بمالید. تصور کنید گلبرگ‌های لطیف یک گل را لمس می‌کنید! سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید چون آب داغ پوست را اذیت می‌کند. صورتتان را خشک کنید و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. این مرحله مهم را فراموش نکنید، چون لایه برداری باعث خشک شدن پوست می‌شود.

زمانی که می‌خواهید از ماسک‌های شیمیایی لایه بردار استفاده کنید هم مرحله اول استفاده را مانند مورد قبلی و به صورت دورانی و با ملایمت روی پوست انجام دهید. با توجه به دستورالعمل ماسک لایه بردار، ممکن است مجبور شوید زمانی را صبر کنید تا ماسک خشک گردد تا به صورت یک پوسته کامل از روی پوست برداشته شود. سپس پوست را آب ولرم بشویید و بعد از خشک شدن صورت، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد غیر شیمیایی، لایه برداری پوست با مواد طبیعی را به صورت خانگی انجام دهید. یکی از موادی که به عنوان لايه برداري پوست در خانه اثرگذار استفاده می‌شود، شکر است. شکر به دلیل اینکه دارای ساختار دانه‌ای و ریز است، مانند اسکراب عمل می‌کند و می‌تواند موجب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود. شکر را می‌توانید با عسل، آب‌لیمو و گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و روی پوست صورت بمالید.

جو دو سر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای لایه برداری خانگی پوست صورت به کار برده شود. این ماده غذایی به دلیل اینکه چربی را جذب می‌کند، لایه بردار مناسب پوست چرب نیز هست. این ماده را می‌توانید به صورت جداگانه با عسل، شیر، موز، سیب، توت‌فرنگی و جوش شیرین به کار ببرید.

لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از مشهورترین روش‌های لایه برداری پوست به روش خانگی است. به دلیل ساختار دانه‌ای شکل جوش شیرین، به عنوان اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست جدا می‌کند. بهتر است برای لايه برداري پوست صورت با جوش شيرين این ماده را با ترکیبی که دارای ویتامین ای است، به کار ببرید تا به پوستتان آسیب نرساند.

لایه برداری پوست صورت با نمک دریایی هم به دلیل دانه‌های درشت نمک موجب پیلینگ صورت می‌شود. این روش لایه برداری پوست خانگی، برای پوست‌های حساس و آسیب‌دیده پیشنهاد نمی‌شود چون باعث التهاب و سوزش در این افراد می‌گردد.

لیمو به عنوان لایه بردار گیاهی پوست صورت شناخته می‌شود. ترکیب لیمو با شکر، به دلیل خاصیت اسکرابی و همچنین نرم‌کنندگی و روشن کردن پوست به عنوان لایه بردار قوی پوست بدن مناسب است. برای لایه برداری پوست دست و لایه برداری پوست پا هم می‌توانید همه این مواد خوراکی ذکر شده را با دستورالعمل مشابه استفاده کنید.

 − 
3
 = 
5

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

چطور در خانه لایه برداری کنیم
چطور در خانه لایه برداری کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *