چطور دعانویس شویم

 
helpkade
چطور دعانویس شویم
چطور دعانویس شویم

دعانویسی و دعای گشایش / برای موفق شدن از کجا شروع کنیم؟

۱۳۹۲/۰۲/۳۰


۵۵۰۷۷ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

زنگ خانه «حاج‌آقا» را پی‌درپی و ممتد فشار می‌دهد. در که باز می‌شود، با عجله و در حالی که مدام پشت سرش را نگاه می‌کند، وارد اتاق می‌شود: «شوهرم داره تعقیبم می‌کنه؛ تو رو خدا اجازه بدید، اول من برم تو. به خدا فقط یه نقطه حرف با حاج‌آقا دارم. برم کارم رو بهش بگم، زود میام بیرون. ایشالا خدا مشکل همتونو حل کنه…»

خانمی که معرف من است، وقتی آدرس را برایم روی کاغذ می‌نویسد، تاکید می‌کند قبل از ساعت ۹ صبح به خانه «حاج‌آقا» برسم؛ چون سرش آنقدر شلوغ است که اگر دیر برسم، مرا به عنوان مراجعه‌کننده نمی‌پذیرند و باید دوباره کلی منتظر نوبت بمانم.

بر اساس یک قرار از پیش تعیین‌شده، صبح خیلی زود از سر کنجکاوی راهی یکی از محله‌های جنوب تهران می‌شوم؛ برای دیدن «حاج‌آقا» و یک تجربه خبری که با شما به اشتراک گذاشته می‌شود. حاج‌آقا کار اصلی‌اش «سرکتاب» باز کردن است؛ بر اساس آنچه می‌گوید از «علوم غریبه» می‌داند و از رازهایی می‌گوید که ما آدم‌های عادی به این راحتی‌ها از آن سر در نمی‌آوریم.

ساعت ۸ صبح است که خودم را در کوچه‌ای خلوت و باریک می‌بینم. از آن کوچه‌ها که پرنده هم در آن پر نمی‌زند. پلاک خانه را با آدرسی که در دست دارم، مطابقت می‌دهم. یک خانه شخصی سه طبقه که اولین طبقه آن به مراجعه‌کنندگان اختصاص دارد. زنگ را فشار می‌دهم، بدون اینکه کسی نامم را بپرسد، در باز می‌شود. یک راهروی باریک موکت شده روبریم است که به اتاق مربع و خیلی کوچکی ختم می‌شود.

زن‌های زیادی از من زرنگ‌تر بوده و خیلی زودتر آمده‌اند. همه‌شان به پشتی‌های قرمزی که دورتا دور اتاق چیده شده، تکیه زده‌اند. مشغول درد دل کردن با یکدیگرند و منتظر هستند صدای «حاج‌آقا» را از پشت در چوبی بزرگ بشنوند تا به نوبت، شنونده مشکلاتشان باشد و برایشان دعا بنویسد.چطور دعانویس شویم

یکی از زن‌ها در حالی که چهره‌ای بغض‌آلود به خود گرفته چادرش را جمع می‌کند تا من هم بتوانم کنارش در نوبت بنشینم. بدون اینکه چیزی بپرسم، شروع می‌کند به درد دل کردن: «به خدا خسته شدم از دست پسرم. بیکار افتاده تو خونه. نه سربازی می‌ره. نه اهل درس و دانشگاست. هیچ هدفی نداره. اصلا نمی‌دونه می‌خواد چیکار کنه؟ خیلی ناراحتم…» یک‌دفعه خانمی که کنارش نشسته، برای دلداری‌اش می‌گوید: «نگران نباش خانم. حاج‌آقا درستش می‌کنه. هرچند که باید توکلت به خدا باشه. اول خدا، بعدم حاج‌آقا.»

زنگ در مداوم به صدا در می‌آید و تعداد مراجعه‌کنندگان هم هر لحظه بیشتر می‌شود. حاج‌آقا اولین مراجعه‌کننده را از پشت در صدا می‌زند. زن میانسال با موهای بلوند در حالی که کیف پولش را زیر بغل گرفته آرام داخل اتاق می‌شود و کارش ۱۰ دقیقه‌ای هم طول می‌کشد. یکی از زن‌ها به نظر می‌رسد از شدت استیصال دائم در جایش می‌ایستد، با لهجه آذری غلیظ و با صدای بلند می‌گوید: «ای بابا! چقدر لفتش می‌دن. به خدا به هوای نون بربری خریدن صبح کله سحر از خونه زدم، بیرون. نه شوهرم خبر داره، نه دخترم. هیچ روزی انقد شلوغ نبود..»

صدای زنگ در که پی در پی و مداوم نواخته می‌شود، جمله‌اش را ناتمام می‌گذارد. زن میانسال در حالی که چادرش را به دندان گرفته و مدام پشت سرش را نگاه می‌کند، وارد اتاق می‌شود: «تو رو خدا بذارید من زود برم تو. به خدا فقط یه نقطه حرف با حاج‌آقا دارم. شوهرم تعقیبم می‌کنه. اگه بفهمه اینجام، به خاک سیاه می‌شونه منو. ایشالا خدا مشکل همتونو حل کنه.»
صدای زن‌های دیگر بلند می‌شود تا اجازه ندهند او بدون نوبت به اتاق برود و یکی هم در پاسخ می‌گوید: «تو هر روز همین جایی. هر روزم همینو می‌گی. می‌بینی که همه گرفتارن. مثل بقیه بشین تو نوبت.» اعتراض‌ها جواب می‌دهد و او هم در نوبت می‌رود. آرام کنارش می‌روم و می‌پرسم:

ـ ببخشید خانم! اگر شما از دعاهای حاج‌آقا جواب نگرفتید، پس چرا هر روز می‌یاید؟
ـ هر روز که نمی‌یام. اینا هم حرف مفت می‌زنن. مثلا دیروز نیومده بودم؛ رفته بودم یه جا فال قهوه بگیرم. نمی‌دونی چقدر گرفتارم. می‌فهمی شوهرت هر روز صبح بفرستت تو خیابون یعنی چی؟

سر دردل‌ همه‌شان باز می‌شود. یک‌نفر به خاطر پسرش آمده که همه دارایی‌اش را به نام همسرش کرده و آن زن هم پسرش را ترک کرده و خبری از او نیست. یک نفر دیگر به گفته حاج‌آقا جادو شده و بختش بسته شده و حالا مدت‌ها به این خانه می‌آید تا حاج‌آقا طلسمش را باطل کند. زن جوانی آمده است تا دعای «زبان‌بند» برای مادرشوهرش بگیرد و…

بیشتر مراجعه‌کنندگان البته دارای نوعی عقاید مذهبی هم هستند، اما رجوع به دعانویس را از مراجعه به فالگیر معتبرتر می‌دانند. اغلب آن‌ها به فال قهوه و تاروت معتقد نیستند و ترجیح می‌دهند از طریقی که نامش را «ادعیه‌ معتبر و آیات قرآنی» گذاشته‌اند، مشکلشان را حل کنند؛ این را از میان صحبت‌هایشان می‌فهمم.

وقتی از چند نفرشان می‌پرسم که چقدر از این راه جواب گرفته‌اند، متفق‌القول می‌گویند: «حاج‌آقا کارش خیلی خوبه. اگه دستورایی که می‌گه درست انجام بدی، حتما مشکلت حل می‌شه. ما که جواب گرفتیم. حاجی آدم خوبیه. اصلا وسیله خدا برای ماست. اهل طلسم کردن و کارای بد نیست. فقط مشکل‌گشاست. خدا خیرش بده که گره باز می‌کنه.»

سه ساعتی می‌گذرد و هنوز نوبت من نشده. در این سه ساعت سعی می‌کنم برای زن‌ها صف درست کنم تا سر نوبت با هم دعوا نکنند. حاج‌آقا تقریبا هیچ مراجعه‌کننده مردی ندارد و دور تا دور اتاق پر است از زنان دردمند که چشم به نسخه‌ها و دعاهای او دارند.

ساعت ۱۱:۳۰ بالاخره نوبت من می‌شود. در می‌زنم و سلام می‌کنم. با صدای بلندی جواب می‌دهد:‌«علیکم‌السلام»‌

اتاق کوچکی را فرش قرمز کرده و در گوشه آن روی تشک نشسته است. کنارش قرآن، یک کتاب قطور با جلد نامعلوم و تعداد زیادی کاغذ است. به غیر از این‌ها و آینه کوچکی که روی دیوار آویزان است، هیچ چیز دیگری در اتاق نیست. کت و شلوار مشکی مرتب پوشیده با پیراهن سفید یقه ایستاده. تقریبا ۷۰ ساله به نظر می‌رسد و تندتند حرف می‌زند.

از آنجا که بیشتر زن‌هایی که دیده بودم، دارای عقاید مذهبی بودند، درباره حکم شرعی دعانویسی و جن‌گیری هم جست‌وجو می‌کنم. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این‌باره فتوا داده است: « نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد، ولی دعانویسی حرفه‌ای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد. این امر اگر چه ممکن است ولی شرعا جایز نیست و بسیاری از مدعیان آن، افرادی دروغگو یا خطاکارند.»

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی هم فتوا داده است: «دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال‌گیری و جن‌گیری مورد تایید نیست؛ البته دعانویسی که فعلا در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند، جایز نیست زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پول‌هایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوءاستفاده این‌گونه افراد قرار دهیم.»

در بخش استفتائات وب‌سایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در  پاسخ به این پرسش‌ها که آیا پرداخت و دریافت پول در قبال دعانویسی جایز است و دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‌کنند که در کتاب‌های قدیمی دعا نقل شده‌اند، چه حکمی دارد؟ آمده است: «دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکالی ندارد. درباره سوال دوم هم اگر دعاها از ائمه اطهار (ع) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرک جستن به آنها اشکالی ندارد؛ همان‌گونه که تبرک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم (علیه‌السلام) باشند، اشکالی ندارد.»

البته مشخص نیست افرادی که به عنوان «دعانویس» در کشور فعالیت می‌کنند دقیقا مطابق با نظرات و حدود تعیین‌شده از سوی مراجع عظام تقلید فعالیت می‌کنند یا نه و آیا استنباط از «ادعیه مجاز» در بین همه آنها یکی است یا خیر؟ از ظاهر امر برمی‌آید که نظارت مشخصی بر فعالیت‌ آنها نمی‌شود و بنابرین نمی‌توان به صورت مطلق درباره جایز بودن یا نبودن فعالیت آنها نظر داد.

در دنیای علم و عصر تکنولوژی تمایل به سمت این امور جای تعجب دارد
هرچند من هم یک بار تجربه کردم ویا بارها شاهد اسارت بندگان خدا به این امور بودم

سلام
دوستان عزیز بنده با چنین اشخاصی برخورد داشته ام حتی یکی مشکل بینایی بنده را رفع کرد. اما این طور نبود که طلب پول کند و اصولا گمنام هستند حتی به بنده به صورت خیلی غیر مستقیم پیشنهاد ورود به این وادی را داد که متوجه منظورش نشدم الانم از دنیا رفته . خداوند رحمتش کنه

سلام خانم صدیقی
من نه دعا نویس هستم و نه فامیلمون اینجوری هس
اما اونقدر که اطمینان دارم الان روز هست و خورشید تو آسمون هست میتونم بگم دعا نویس هایی وجود دارند که میتونند کاری کنند آنچنان سرگردون بشید که دست چپ و راست هم تشخیص ندید. این توصیه نیازی به تایید شدن و نمایش در سایت نداره اما امیدوارم به عنوان پندی و نصیحتی شنیده بشه…

همه جا پر شده و زندگی مردم را فلج کردند .بسیاری از مردم هم خرافاتی . یکی کاش همه را جمع میکرد .یکی از اینها را شنیدم که به دختران دست درازی میکرد و میگفت بختتون باز میشه ..اخر یکی لو داد و گرفتنش .دیگه نشنید یم چی شد.

نوع پیشرفته شده آن هم میتوان به مغناطیس درمانی،انرژی درمانی،بازبینی هاله اطراف انسان،سنگ درمانی،اهرام وچاکراه وغیره اشاره کرد که اینبار توسط افراد باهوش تحصیل کرده برای افراد ناآگاه تجویز میشود.فراموش نکنید که درآمدهای شگفتی آوری هم دارند وفقط درانگلستان رمالهای پشرفته درآمدی معادل 4میلیارد پوند دارند که اکثرا مشتریانشان هم خانمها هستند.

واااای منم تجربه کردم ی جا توی میدون شهدا
ی اقای خیلی پیر
با دوستم از سر کنجکاوی رفتم
دیگه فکر نمیکردم زنده برگردم خونه داشت خراب میشد
ی اقای تریاکی ما رو برد پیشش
وقتی نشستم گفت زنم میشی ؟برات چادر می خرم
بعدم ی چیزایی از همین عکسا داد ، گفت تو جادو نداری ی نعل اسب میدم واسه محبت
اصن زندگیم زیر و رو شد ، با اینکه همه رو انداختم تو رودخونه ولی خب گره افتاد تو کارم
دفعه بعد رفتم بگم چکار کردی که گفتن گرفتنش
اصلن اعتقادی به این دعا نویسا و فالگیرا ندارم
اگه واقعی بودن پول نمیگرفتن

خدا خودش همه ما از شر خرافه ها حفظ کند…

ای کاش آدرشو منم داشتم بلکه گره از مشکلات من هم باز میشد.

با سلام. خدمت آقای شعبانی عرض کنم که قرارگرفتن در عصر علم و تکنولوژی منافاتی با اتکال و اتکا به دعا و یاری خواستن از حضرت معصومین علیهم السلام ندارد. اتفاقا” در همین دنیای علم زده و گرفتار در پیچیدگی های تکنولوژی، نیاز به این امور بیشتر احساس می شود. البته دعا و مددخواستن از این چشمه های فیاض مهر و محبت، هیچ میانه و مناسبتی با رمالی و عوام فریبی ندارد.

در جامعه ای که به گفته بعضی از کارشناسان مشکلات روانی زیادی داره این جور چیزا عجیب نیست. آموزش هم که تعطیله

با تشکر از مطلب مفیدتون از خانم صدیقی تقاضا دارم ادرس این دعانویس رو برام ایمیل کنید خدا خیرتون بده دختر مریضی دارم تشنج داره اگر محبت کنید برام ایمیل کنید ممنون میشم

این فقط مختص جنوب تهران نیست پدیده‌ای است که در کل کشور وجود دارد. باید دولتمردان فکر اساسی در این باره بکنند. من خانواده هایی می شناسم که محتاج نان شب هستند از کمیته امداد کمک می‌گیرند و مردم و اقوام کمکشان میکنند باز پول‌ها رو به دعانویس می‌دهند‌ که مشکلشان حل شود.

درود
متاسفانه این عبارت هم نادرست هست! کدام عبارت؟!
“از راه‌های علمی به هیچ‌وجه اثبات‌پذیر نیست”.
در علم هم چیزی اثبات پذیری ندارد.

در محله هایی از شمال شهر مثل تجریش هم از این جور دعا نویس ها هستند در کل مناطق تهران وکشور پخش هستند

کارم از گریه گذشته است به این میخندم

دعانویس به فردی می‌گویند که با استفاده از نوشتن متونی به ظاهر مذهبی روی اجسامی مانند قفل کلید و کاسه یا روی کاغذ سعی در برطرف نمودن مشکل مراجعه کنندگانشان دارد.

دعانویس‌ها، در ازای نوشتن ادعیه و تعویذات، مبلغی با عنوان نیاز از مراجعه کنندگان اخذ می‌کنند.[۱] برخی از اینگونه افراد، مدعی هستند که با «علوم غریبه» آشنا بوده و «وسیله‌ای برای ابراز قدرت خداوند» می‌باشند.
گروهی دیگر با ادعای دانستن علم رمل و خبرداشتن از مجهولات عالم و خیر و شر، رمال نامیده می‌شوند. اسباب کار این گروه، اشکال شانزده‌گانه‌ای است که به دانیال نبی نسبت داده می‌شود.[۲][۳] گروهی دیگر نیز برای مشتریانشان کف‌بینی و فالگیری می‌کنند.

عده‌ای دعانویسی را خرافه می‌دانند و عده‌ای به آن معتقد اند، برخی از مسلمانان دعاهای مذهبی را بر تسکین یا بهبود بیماری‌ها مؤثر می‌دانند.[۴].در نظر بسیاری دعا نویسی کاری مذهبی و دینی است ،اما به واقع اینگونه نیست.اغلب مشاهده شده که دعا نویسان خود را فردی مذهبی به عموم مردم نشان میدهند،اما در حقیقت عکس این موضوع است.دعا نویسان و رمالان واقعی به کار های عجیبی دست میزنند،برای مثال به کتب مذهبی اهانت میکنند تا با این کار جانیان و شیاطین خود که به آنان موکل میگویند،ارتباط برقرار کنند.

برخی از دعانویسان با ادعای‌های دروغ از اعتقادات سوءاستفاده نموده و از آنان اخاذی می‌نماید[۵] و حتی گاهی فرد دعانویس از مشتری خود سوءاستفاده جنسی نیز می‌نماید.می گویند اگر باشما تجاوز کنیم بهتر و موثر تر است در تعویض بهتر عمل می کند دعا[۶] اغلب مشتریان دعانویس‌ها، زنان جوان هستند.[۷]

به گفته البرز نیوز خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای ای دعانویسی را به اعتقادات شیعه نسبت داده.[۷]چطور دعانویس شویم

در اسلام برای سوره‌های قرآنی هرکدام خواص و قواعدی برای خواندن تعریف شده و مناجاتی که حضرات معصومین (علیهم السلام) با پروردگار داشته‌اند موجود است ولی امر سود جویی و دعانویسی که به رمالی نیز شبیه می‌شود هیچ‌گاه مورد تأیید دین اسلام نبوده‌است.[۴] از این رو افراد زیادی برای کسب درآمد در تاریخ اسلام به جمع‌آوری دعاهای خیر و شری که اکثر آن‌ها هیچ ریشه دینی و قرآنی ندارند پرداختند و آن دعاها را به قرآن و امامان نسبت دادند و همه آن‌ها در غالب نوشته‌های جسته گریخته نسل به نسل به آیندگان منتقل شده‌است.[۷]برخی معتقداند شخصی به نام درویش محمد یکی از[بزرگان] دعانویسی بوده و همچنین طمطم الهندی که مجموعه کاملی از این دعاها را نوشته بوده‌است. در خصوص دعانویسان پر واضح است این افراد اکثراً بسیار فقیر هستند و کار یومیه ندارند و هرچه مردم از آن‌ها بیشتر رو می‌گردانند آن‌ها فقیرتر می‌شوند و اگر کسی هم گذرش به پیش آن‌ها بیفتد با مبالغ بسیار بالا آن‌ها را تلکه می‌کنند.[۷]

افرادی که در زندگی خود درماندگی حس می‌کنند و نمی‌توانند با تدبیر و توکل به خداوند متعال مشکلاتی از قبیل (بیماری، فقر، سرقت شدن مال، ترس و وحشت و …) را حل کنند به دعانویس روی میآورند و بر این باورند که با سرکتاب‌گیری که شروع فعالیت دعانویس است دلیل مشکلات آن‌ها مشخص می‌شود.[۸]

دعانویس در ابتدا تأکید بر باورِ خودش و دعا می‌کند و [می‌گوید] اگر ذره ای شک بیاورید همه چیز باطل می‌شود[.] سپس نام فرد [،] نام مادر و سن او را می‌پرسد و سپس با فرمول جمع ابجد به عددی می‌رسد که آن را بر ۱۲ تقسیم می‌کند و جواب آن عدد برحسب جنسیت فرد مبدل به تعبیری است که دعانویس در دست‌نویس‌های فال ابجد می‌بیند و برداشتی که دعانویس از شرح حال فرد دارد را با برداشت خود از تعبیر فال ابجد درمی‌آمیزد و برای فرد به گونه قابل قبول و هوشمندانه ای شرح می‌دهد و هرجا که شنونده شک بیاورد به او می‌گویند موکل‌های من اینگونه گفته‌اند، موکل در دعانویسی به معنی اجنه ای می‌باشد که با دعانویس دوست است و برای او از عالم غیب خبر می‌آورد. فرد درمانده که فکر می‌کند تنها راه بازمانده همین راه است تمامی شرح ماجرا را می‌پذیرد و در پایان هر سرکتاب مشخص می‌شود که فرد می‌بایست دعاهایی جهت رفع چشم بد و حسود و جادو و گشایش روزی و … و غیره از دعانویس خریداری کند و فرد درمانده هر جور که شده دعاها را [خریداری] می‌کند و به دستورات عمل می‌کند.

در برخی موارد فرد دعانویس با شیادی کامل برای حل مشکلات زنان آن‌ها را مجبور به صیغه شدن می‌کرد که دور ناف آن‌ها و سینه آن‌ها دعانویسی کند و با این بهانه از آن‌ها لذت جنسی ببرد.

نکته قابل توجه این است که با توجه به این مطالب که کاملاً با عقل جور در نمی‌آید هر فرد در هرسال یک سرکتاب دارد و کلا ۱۲ سرکتاب تا آخر عمر خود دارد و اگر هرسال در طول عمر خود سرکتاب بگیرد تا آخر عمر برای محفوظ ماندن از (چشم بد و زن کوتاه قد و جادو طلسم و …) باید همه ساله همانند مالیات پول به دعانویس بپردازد تا از شر ایمن شده و رزق و روزی او با برکت شود.[۸]

به سایت ما خوش آمدید

چگونه به یک دعانویس موفق و حرفه ای تبدیل شویم ؟ + تصاویر

چگونگی باطل کردن طلسم از دیدگاه ائمه و پیامبران

**برای دیدن آموزش دعانویسی و اینکه چگونه یک دعانویس شویم با سایت تفریحی آنتی فاز همراه باشید**چطور دعانویس شویم

عضو خبرنامه سایت شـوید و از امکانات ویــژه بهره مند شـده واز مطالب جدید زود با خبر شوید … !

درود بر شما بازدیدکننده گرامی ،

سایت AntiFaz هیچ گونه پشتیبانی یا وابستگی به نهاد و یا درآمدی ندارد.

از طرفی مطالب ما کپی از هیچ سایتی نبوده و همگی حاصل ساعت ها وقت مدیریت و گهگاه همکاری کاربران می باشد. کوشش ما همیشه در جهت ارائه ی محتوای غنی و دست اول برای شما بوده. ما برای وقت بازدید کننده هایمان ارزش به سزایی قایلیم و نمی توانیم به خود اجازه بدهیم که آن را هدر دهیم.

اگر مطالب ما مورد پسند شما بود، لطفا با ذکر منبع در سایت خود قرار دهید، ولی اگر منبع را هم ذکر نکردید اشکالی ندارد. گرچه با همه این ها بهترین کمک شما به ما کمک معنوی است و این که همیشه از سایت ما دیدن کنید.

پیشنهاد ها و درخواست های خود را با ما در میان بگذارید. به یقین به همه آن ها پاسخ داده خواهد شد. رضایت شما یگانه هدف ماست. مرورگر سازگار با سایت نیز گوگل کروم می باشد. برای نمایش بهتر سایت پیشنهاد می شود که از این مرورگر بهره مند شوید. آرزوی گذراندن لحظه های خوبی را برای شما داریم.

در پایان باید گفت که به جهت آپدیت های روزانه بسیار، امکان این که همه مطالب در صفحه اول وب دیده شوند نیست، پس بد نیست که از آرشیو و انجمن سایت هم بازدید نمایید.

باتشکر:مدیریت وب تفریحی آنتی فاز

…::www.AntiFaz.ir::…

/ همیشه علاقه داشتم گرفتاری مردم را حل کنم و کارشان را راه بیاندازم/ یک دعا را باید دم صبح نوشت، یکی را نصف شب، یکی را روی پشت بام!!/ سرگذشت شخصی را از اول زندگی تا آخر برایش توضیح می‌دهیم/ شبهایی که خانه نیستم، اَنتاس را مأمور می‌کنم دور خانه نگهبانی دهد!!/ جن اجازه نمی‌دهد آینده زندگی افراد را فاش کنم/ ما ١٠٠ تا دعا هم بنویسیم، اگر خدا نخواهد، اتفاقی نمی‌افتد/ زن قبلی‌ام اجازه نمی‌داد دعا بنویسم/ دختران دم بخت می‌خواهند دعایی بنویسم که خواستگار خوب برایشان بیاید/ در این کار باید دلت پاک باشد/  همه می‌گویند دستت خوب است/  آیت‌ا… مکارم: دعانویسی حرفه‌ای …  شرعاً جایز نیست و بسیاری از مدعیان آن، افرادی دروغگو یا خطاکارند

 

خیلی چیزها را از جن سؤال می‌کنم و با او در ارتباطم. وردی می‌خوانم و اَنتاس حاضر می‌شود؛ البته نه همه موقع؛ وقتی که دور و برم خلوت باشد.

تلفن همراهش زنگ می‌خورد و صدای کبک می‌دهد. بیلش را کنار می‌گذارد. کمرش را راست می‌کند و دستهای خاکی‌اش را می‌تکاند. گوشی‌اش را که جواب می‌دهد، از آن طرف خط صدای زنی پریشان حال به گوش می‌رسد. ظاهراً دعا می‌خواهد. دعایی برای این که رابطه پسرهایش با شوهرش بهتر شود. او برای زن وقتی معین می‌کند و سفارش دعا را می‌گیرد. دعایی که به گفته او باید زن بتواند بوسیله غذا به خورد پسران جوانش دهد.

محمد – الف مرد ٤٥ ساله نی‌ریزی است که هم کار بنایی ساختمان را انجام می‌دهد و هم دعانویس است. از ١٥ سال پیش به این کار روی آورده؛ زمانی که برای خودش مشکلی پیش آمد و سراغ یکی از دعانویسان رفت.چطور دعانویس شویم

ابتدا حاضر به مصاحبه نمی‌شود؛ اما با اصرار زیاد می‌گوید: «پدربزرگم دعانویس بود و یک کتاب دعا از او به من ارث رسیده است. کتابی که بیشتر برای رفع مریضی، دعوای زن و شوهر و به هم رسیدن افراد از آن استفاده می‌شود. همچنین برای این که گوسفندان کسی را نظر نکنند.»

او آن زمان چند ماهی را نزد یک دعانویس یزدی رفت و چیزهایی یاد گرفت؛ اما به گفته خودش بعد از آن که چندین دعا برای مردم نوشت و رضایتشان را دید، علاقه‌اش به این کار دو چندان شد.

محمد که به طور متوسط هفته‌ای ١٠ مراجعه کننده دارد، می‌گوید:‌ «همیشه علاقه داشتم گرفتاری مردم را حل کنم و کارشان را راه بیاندازم. مردم هم وقتی نتیجه کارم را می‌بینند، من را به دوستان و اقوامشان معرفی می‌کنند.»

بیشتر کسانی که به دعانویس‌ها مراجعه می‌کنند، دارای عقاید مذهبی هستند؛ اما مشخص نیست افرادی که به عنوان «دعانویس» فعالیت می‌کنند دقیقاً مطابق با نظرات و حدود تعیین‌شده از سوی مراجع عظام تقلید(١) فعالیت می‌کنند یا نه. هر چند از ظاهر امر برمی‌آید که نظارت مشخصی بر فعالیت‌ آنها نمی‌شود.

به گفته محمد، تا حالا نشده کسی از او شاکی شود؛ بجز یک پیرزن که فکر می‌کرد او برای پسر معتادش دعایی نوشته‌ و باعث شده مرتب در خانه دعوا راه بیندازد و شیشه‌های خانه‌اش را خرد کند. اما کلانتری که رفتند، مأمورها به پیرزن گفتند اینها خرافات است. برو فکری بحال پسر معتادت کن؛ دعای کسی باعث این چیزها نمی‌شود.

او می‌گوید هیچ وقت دعای بد نمی‌نویسد و از کسانی نام می‌برد که بعد از گرفتن نتیجه دعا برایش گوسفند آورده‌اند؛ از جمله زوج جوانی که به هم رسیده بودند یا صاحب مرغداری که او برایش دعا نوشته بود تا مرغهایش تلف نشوند و بعد برایش تعدادی مرغ هدیه آورده بود.

می‌گوید: «هر دعایی وقت و مکان و دستورالعمل معینی دارد؛ یک دعا را باید دم صبح نوشت، یکی را نصف شب، یکی را روی پشت بام و…  بعضی دعاها را باید خواند، بعضی را خورد، بعضی را دود کرد و برخی دیگر را جایی گذاشت.»

دلیلش را که می‌پرسم، اما اظهار بی‌اطلاعی می‌کند!!! 

محمد حروف ابجد اسم درخواست دهنده دعا و مادرش را جمع و تقسیم بر ١٢ می‌کند. طالع شخص که به دست می‌آید، بر اساس آن برایش دعا می‌نویسد.

–  «سرکتاب برداشتن همین است؟»

– «بله، یعنی سرگذشت شخصی را از اول زندگی تا آخر برایش توضیح می‌دهیم.»

– «یعنی به همین راحتی؟ خب بیا و شش ماه آینده من را هم پیشگویی کن.»

اما متوجه می‌شوم رمالی، پیش‌گویی و غیب‌گویی نمی‌کند. این طور که او می‌گوید، جن اجازه نمی‌دهد آینده زندگی افراد را فاش کند یا اسم کسی را بگوید که برای شخص مراجعه کننده دعای بد گرفته است و او می‌خواهد نامش را بداند.

– «مگر می‌شود برای کسی دعای بد گرفت و بدبختش کرد؟»

– «بله.»

– «امکان ندارد. خدا همیشه خیر بندگانش را می‌خواهد و اگر بخواهد دعای بد کسی را مستجاب کند، عدالتش زیر سؤال می‌رود.»

– «نمی‌دانم، اما معتقدم باز هم بر اساس خواست خداست. ما ١٠٠ تا دعا هم بنویسیم، اگر خدا نخواهد، اتفاقی نمی‌افتد.»

او بسته به نوع دعا بین ٢٠ تا ٥٠ هزار تومان هزینه می‌گیرد و به گفته خودش، یک دهم آن را زکات می‌دهد تا دعایش اثر کند؛ در حالی که در استفتاء مراجع تقلیدآمده است پولی که از این راه به دست بیاید حرام است. (٢)

او اما می‌گوید: «پولی که من می‌گیرم، در حد یک ویزیت دکتر و آب‌باریکه‌ای است که کفاف خرجم را هم نمی‌دهد.»

فتوای آیت‌ا… صافی گلپایگانی در ذهنم مرور می‌شود که گفته‌اند: «مراجعه به فال‌گیرها یا دعانویسانی که به صورت‌های مختلف از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل می‌کنند یا می‌نویسند، جایز نیست و پول گرفتن این‌گونه، اکل مال به باطل و حرام است.»(٣)

طبیعتاً اگر پول خوبی داشت، بنایی و کارگری نمی‌کرد؛ هر چند می‌گوید به بنایی هم علاقه دارد. 

– «دعا برای پولدار شدن هم داریم؟»

– «بله»

– «پس چرا برای خودت انجام نمی‌دهی تا از این کارگری و بنایی نجات پیدا کنی؟»

– «انجام اعمال آن خیلی سخت است و از عهده من بر نمی‌آید؛ کارهایی مثل ٢١ روز روزه و انجام اعمالی خاص مثل گذاشتن ٢١ روزه دعا زیر سجاده امام جماعت؛ به طوری که کسی آن را بر ندارد و…»

منبع دعاهایش را که می‌پرسم، چند کتاب قدیمی عجیب و غریب از خورجین موتورسیکلتش بیرون می‌آورد و نشانم می‌دهد. کتابهایی با خط هندی و پاکستانی که پر است از تصاویر دیو و جن و پری که مثل نقاشیهای عهد باستان کشیده شده است.  او اما  از منبع و نویسنده‌اشان چیزی نمی‌داند. 

به یاد فتوای آیت‌ا…مکارم می‌افتم که گفته‌اند: «دعانویسی حرفه‌ای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد.»(٤) 

کارگر دعا نویس می‌گوید: «خیلی چیزها را از جن سؤال می‌کنم و با او در ارتباطم. وردی می‌خوانم و اَنتاس حاضر می‌شود؛ البته نه همه موقع؛ وقتی که دور و برم خلوت باشد. اسم شخص و مادرش را می‌دهم به جن و او  می‌گوید چه دعایی بنویسم و این که کارش انجام می‌شود یا نه.»

– «پس تا به حال زیاد جن دیدی؟!»

– «بله. جن مثل انسان، ولی خیلی کوچکتر و کمی بور است. غذایش نیز یک پنجم انسان است. البته هم جن کافر داریم و هم مسلمان. جن مسلمان شبیه انسان است؛ ولی جن کافر به جای پنجه سم دارد که ما با آنها در ارتباط نیستیم!! آنها بیشتر کارهای بد را انجام می‌دهند. من خودم با یک جن مسلمان به نام اَنتاس در ارتباطم و شبهایی که خانه نیستم، مأمورش می‌کنم دور خانه نگهبانی دهد!!!»

گفته‌های محمد در حالی است که آیت‌ا… علوی گرگانی گفته‌اند: «دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد، ولی فال‌گیری و جن‌گیری مورد تأیید نیست؛ البته دعانویسی که فعلاً در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند، جایز نیست. زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پول‌هایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوءاستفاده این‌گونه افراد قرار دهیم.»(٥)

این دعانویس می‌گوید: «جنها به هر شکلی از جمله حیوانات ممکن است در بیایند و جلوی کسی که بترسد، ظاهر نمی‌شوند.»

ولی هر چه به او می‌گویم وردی بخوان تا الآن جلوی من ظاهر شود، این کار را نمی‌کند.

محمد ادعا می‌کند که با همین دعانوشتن چندمشکلش را حل کرده و دخترش را با رتبه خوب به دانشگاه فرستاده و شاغل کرده است!!! این طور که او می‌گوید اگر دعایش جواب ندهد، کوتاهی از خود شخص بوده که دستور آن را درست انجام نداده یا این که وقت انجام آن گذشته است. جالب است که دعا هم مثل خوراکی تاریخ انقضا دارد و اگر وقت آن گذشت، باید دوباره نوشته و طبیعتاً هزینه‌ای دیگر پرداخت شود.

دعانویس مورد مصاحبه ما سه زن دارد و دو فرزند. می‌گوید زن قبلی‌اش اجازه نمی‌داد دعا بنویسد. کتابهایش را مخفی می‌کرد و نمی‌گذاشت کسی به خانه بیاید؛ با وجودی که خودش اهل دعا و مسجد بود. چطور دعانویس شویم

دلیلش را که می‌پرسم، می‌گوید: «نمی‌دانم، شاید به دلیل وسواسی که داشت یا این که می‌گفت این کارها مزخرف است و دوست نداشت با کسی ارتباط داشته باشم.»

٧٠ درصد مراجعه‌کنندگان او را زنان ٤٠ سال به بالا یا دختران دم بخت تشکیل می‌دهند؛ کسانی که معمولاً سطح سواد پایینی دارند و از قشر ضعیف جامعه‌اند؛ شاید به دلیل این که فکر می‌کنند می‌توانند با هزینه نه چندان زیادی مشکلشان را حل کنند.

دختران دم بخت از او می‌خواهند دعایی بنویسد که خواستگار خوب برایشان بیاید یا فلان خواستگار که رفته، برگردد و کار تمام شود.

مراجعه مردها هم بیشتر به خاطر کارشان است یا رسیدن به عشقشان و یا ازدواج مجدد.

برخی از دعانویسان با ادعا‌های دروغ از اعتقادات مردم سوءاستفاده نموده و از آنان اخاذی می‌نمایند. حتی اخباری در برخی رسانه‌ها خواندم که گاهی فرد دعانویس از مشتریان خود که بیشترشان را زنان جوان تشکیل می‌دهند، سوءاستفاده می‌کند.‌

اما او می‌گوید: «در این کار باید دلت پاک باشد و راز مردم را نگه داری. معمولاً به دست من زیاد اعتقاد دارند و همه می‌گویند دستت خوب است.»

این را که می‌گوید، بیلش را بر می‌دارد و صدای ریختن نخاله‌های ساختمان درون فرغون و خاک دوباره فضا را پر می‌کند…

منابع: ١و٢و٣و٤و٥- آیت‌ا… العظمی مکارم شیرازی در این‌باره فتوا داده است: « نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد. ولی دعانویسی حرفه‌ای که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند، اعتباری ندارد. این امر اگر چه ممکن است، ولی شرعاً جایز نیست و بسیاری از مدعیان آن، افرادی دروغگو یا خطاکارند.»

آیت‌ا… العظمی سیستانی نیز معتقد است: «مراجعه به دعانویس اشکال ندارد؛ ولی سحر و جادو جایز نیست. سحر و جادو از محرمات و معاصی کبیره است و جایز نیست.»

آیت‌ا… العظمی صافی گلپایگانی هم معتقد است: «نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین (علیهم‌السلام) نقل شده و اجرت‌ گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد. ولی مراجعه به فال‌گیرها یا دعانویسانی که به صورت‌های مختلف از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل می‌کنند یا می‌نویسند، جایز نیست و پول گرفتن این‌گونه، اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم.»

آیت‌ا… العظمی علوی گرگانی هم فتوا داده است: «دعانویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال‌گیری و جن‌گیری مورد تأیید نیست؛ البته دعانویسی که فعلاً در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند، جایز نیست. زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پول‌هایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوءاستفاده این‌گونه افراد قرار دهیم.»

در بخش استفتائات وب‌سایت آیت‌ا… خامنه‌ای نیز در  پاسخ به این پرسش‌ها که آیا پرداخت و دریافت پول در قبال دعانویسی جایز است و دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‌کنند که در کتاب‌های قدیمی دعا نقل شده‌اند، چه حکمی دارد؟ آمده است: «دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکالی ندارد. درباره سؤال دوم هم اگر دعاها از ائمه اطهار(ع) نقل و روایت شده باشد و یا مضامین آنها حق باشد، تبرک جستن به آن اشکالی ندارد؛ همان‌گونه که تبرک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(ع) باشد، اشکالی ندارد.»

چطور دعانویس شویم
چطور دعانویس شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *