چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

 
helpkade
چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم
چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

اولین بار که یک انگلیسی زبان در مقابلتون شروع به صحبت کرد رو به یاد دارید؟

یا اولین بار که یک فیلم زبان اصلی (انگلیسی) رو بدون زیرنویس دیدید؟

چه احساسی داشتید؟ سردرگم شدید؟ بعد از این که یادگیری زبان رو شروع کردید و یک مقدار زبان یاد گرفتید چطور؟ باز هم سردرگم بودید؟

همین حالا، با هر سطح زبانی که دارید اگر به یک مکالمه واقعی (مکالمه‌ای که برای آموزش تولید نشده باشد) گوش کنید، چه احساسی خواهید داشت؟

به نظر شما بین دو مهارت Reading و Listening (شنیداری) کدام سطح دشورای بالاتری دارد؟ یا بهتر بگم، برای شما درک کدام دشوارتر است؟

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

اکثر دانشجویان در جواب این سوال، listening رو انتخاب می‌کنند و همیشه دنبال تقویت Listening خود هستند.

مهارت listening یکی از پر استرس‌ترین بخش‌های آزمون‌های مختلف محسوب میشه و اکثر افراد در مواجهه با افراد انگلیسی زبان، همواره نگران این هستند که متوجه منظور طرف مقابل نشده و در مقابل نتوانند جواب مناسبی بدهند. از طرفی لهجه‌های مختلف و نحوه و سرعت حرف زدن افراد کار را از این هم مشکل‌تر می‌کند.

همیشه سر کلاس دانشجویان از استاد درخواست دارند تا روش‌هایی رو با دانشجویان به اشتراک بگذارند که بتوانند به واسطه آنان مهارت Listening خود را تقویت کنید، به همین دلیل امروز تصمیم گرفتم تا با معرفی ۵ روش جذاب، تقویت شنیداری یا لیسنینگ را به شما آموزش دهیم.

یکی از دلایلی که دانشجویان در بخش Listening نمره کمی می‌گیرند این است که آنان با نحوه انجام یک آزمون Listening آگاهی ندارند.

به نظر شما بهتر است که همزمان با پخش فایل صوتی سوالات را مطالعه و پیش برویم؟ به چه بخش‌هایی باید گوش بدهیم؟ آیا باید تمام جملات را درک و ترجمه کنیم؟

پاسخ این سوالات را در بخش‌های بعدی مطرح خواهم کرد.

پیش از این که بحث اصلی و پنج قدم تقویت مهارت شنیداری رو با هم پیش ببریم، لازم است که چند پیش نیاز برای تقویت Listening را مطرح کنم.

واقعا گوش کردن یعنی چه؟ چرا گوش دادن واقعی منجر به تقویت مهارت Listening شما می‌شود؟ بهتر است جواب این سوال را با پاسخ به سوال دیگری مطرح کنم، در واقع، واقعا گوش نکردن یعنی این که تمام تمرکز شما بر روی فایل صوتی در حال پخش و برگه امتحانی نباشد.

برای مثال زمانی که مشغول رانندگی هستید یا این که در حال شستن ظروف آشپزخانه هستید و همزمان رادیو انگلیسی در حال پخش است و یا در حال گوش کردن به جدیدترین آهنگ‌های انگلیسی زبان هستید، در واقع شما واقعا گوش نمی‌کنید.

اجازه دهید تا با یک نمونه این مسئله را واضح‌تر بیان کنیم، فرض کنید که شما یک زن خانه‌دار و در حالِ آشپزی هستید، در همین حال برنامه رادیوییِ مورد علاقه‌تان را گوش می‌کنید که به زبان شیرین فارسی در حال پخش است، حال اگر در پایان آشپزی و در پایان برنامه ، یک سری سوال در مورد مواردی که در برنامه مطرح شده بود در مقابل شما قرار دهند،

آیا می‌توانید به تمامی آنان به صورت کامل پاسخ دهید؟ شاید موضوع کلی صحبت را درک کرده باشید اما جزئیات صحبت را به خاطر می‌آورید؟ آدرس یا شماره تلفن‌ها؟ محل نگهداری غذا در یک کارخانه چطور؟ نحوه دسترسی از نقطه‌ای از شهر به بخش دیگر شهر را چطور؟

بله، در آزمون‌های استاندارد، در مورد جزئیات شنیداری از شما سوال می‌شود نه از کلیات بحث، حال فرض کنید که این فرایند را در یک زبان به غیر از زبان مادری خود (انگلیسی در بحث امروز ما) اجرا کنید، چند سوال را می‌توانید به درستی پاسخ دهید؟

تا جایی که می‌توانید و در هر فرصتی فایل‌های صوتی انگلیسی گوش بدهید. در ماشین، مترو و یا ترافیک فرقی ندارد و حتی مهم نیست که همه چیز را متوجه بشوید. فقط و فقط گوش بدهید تا باعث تقویت مهارت لیسنینگ شما شود.

مغز انسان، هرآنچه که با دقت مورد بررسی قرار دهد، به‌خاطر می‌سپارد. زمانی که یک فایل صوتی را بارها و بارها گوش می‌کنید، در واقع این پیغام را برای مغز خود ارسال می‌کنید که این فایل صوتی مهم است و مغز به صورت اتوماتیک دست به کار شده و آن متن ملکه ذهن شما می‌شود.

این مسئله در مورد لغات نیز صادق است، برای همین است که شما لغاتی که به شدت با آنان سرکار دارید را به خاطر می‌سپارید، حتی اگر لغت بسیار سختی باشد، و در عین حال یادگیری آن لغت برای همکلاسی شما که در حیطه دیگری مشغول به کار است، بسیار دشوار است.

دلیل دیگر این که نیاز است به صورت فعال (با دقت) به یک فایل صوتی گوش کنیم، تلفظ است. معمولا نوع تلفظ یک لغت به تنهایی و در زمانی که لغت در یک متن قرار می‌گیرد متفاوت است.

برای مثال جمله “But in blue” در زمان تلفظ توسط یک انگلیسی زبان به صورت میکس شده تلفظ می‌شود (باتین بلو * * butin blue) که این مسئله به دلیل وجود “t” در انتهای “but” به عنوان یک حرف بی صدا و “i” در ابتدای “in” به عنوان یک حرف صدا دار است.

با شنیدن فایل‌های مختلف می‌توانید این نوع تفاوت تلفظ‌ها را درک نمایید. از نظر یک انگلیسی زبان این نوع میکس شدن‌ها کاملا طبیعی است اما از نظر ما این نوع میکس شدن‌ها می‌تواند باعث گمراهی کامل فرد شود.

یک فایل به همراه متن آن آماده کنید، بدون این که متن را مطالعه کنید به فایل صوتی گوش دهید، به هیچ عنوان در مرحله اول متن را مطالعه نکنید یا حتی در زمان گوش دادن به فایل صوتی، به صورت همزمان آن را مطالعه نکنید.

هدف از مرحله اول درک بخشی از فایل صوتی فقط به واسطه گوش دادن می باشد. بعد از این که یک بار به صورت کامل و با دقت به متن گوش کردید یک قلم و کاغذ بردارید و هر آنچه که از متن متوجه شده بودید را یاداشت کرده و برای خود توضیح دهید.

به هیچ عنوان در این مرحله از دیکشنری استفاده نکنید

بسیاری از دانشجویان بلافاصله بعد از مرحله اول به سراغ متن رفته و شروع به مطالعه متن می‌کنند که کاملا اشتباه است. در مرحله دوم باید حداقل سه یا چهار بار به متن گوش دهید و سعی کنید متنی که در مرحله اول بعد از پایان فایل صوتی یاداشت کرده بودید را کامل‌تر کنید.

به یاد داشته باشید که فقط و فقط بعد از پایان فایل صوتی می‌توانید دست به قلم شده و فایل خود را اصلاح کنید. بعد از چندبار تکرار و زمانی که مطمئن بودید می‌توانید فایل صوتی که چند بار به آن گوش داده‌اید را برای شخص دیگری تشریح کنید (فارسی یا انگلیسی) و نکته دیگری نمی‌توانید به متن یاداشتی خود اضافه کنید، به این معناست که مرحله دوم به پایان رسیده است.

به سراغ متن بروید و متن را کامل مطالعه نمایید، در مرحله اول آنچه که خود از متن درک کرده بودید را با متن مقایسه کنید.

در این مرحله باید از خود این سوال را بپرسید که متن شما که در واقع خلاصه‌ای است از متن اصلی به چه میزان به نکات اصلی و جزئیات پرداخته است و به چه میزان شباهت میان متن شما و متن اصلی وجود دارد.

لغات جدید موجود در متن را در دیکشنری چک کنید و اگر از نظر شما لغتی که پیدا کرده اید کاربردی ست ، آن را به لیست لغات انگلیسی پرکاربرد خود اضافه کنید.

در این مرحله ممکن است لغت یا لغاتی را مشاهده کنید که در فایل صوتی به هیچ عنوان متوجه آنان نشده باشید، این مسئله طبیعی است و وابسته به نوع تلفظ لغت در زمان قرار گیری در یک جمله است،

می‌توانید نحوه تلفظ این نوع لغات را زمانی که در یک جمله قرار می‌گیرند تمرین کنید.

بعد از خواندن متن و درک متن به صورت کامل (نه ترجمه) جهت تقویت لیسنینگ، این بار به‌صورت همزمان متن را خوانده و فایل صوتی را پخش کنید. در این مرحله می‌توانید نوع تلفظ لغات را زمانی که در یک جمله قرار می‌گیرند بررسی کرده و همزمان با متن تکرار کنید تا تلفظ لغت انگلیسی را نیز به خاطر بسپارید.

اگر تعداد لغات جدید در متن بسیار بالا بود، فایل صوتی را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را چند بار تکرار کنید، گوش کردن یک‌باره به تمام متن فقط در زمانی مناسب است که شما تسلط کامل به متن دارید و هیچ لغت جدید برای شما در متن وجود ندارد

.سعی کنید از اطلاعات قبلی خودتان هوشمندانه استفاده کنید و چیزی که گوینده خواهد گفت را پیش‌بینی کنید. این کار خیلی می‌تواند به شما کمک کند‌.

حالا در انتهای مسیر قرار دارید، متن و لغات و دست نوشته‌های خود را کنار گذاشته و فایل صوتی را پخش کنید، پس از پایان دوباره شروع به نکته‌برداری کنید، این فرایند را دو یا سه بار تکرار کنید و هربار دست نوشته جدید خود را تکمیل‌تر نمایید و در نهایت متن خود را با متن اصلی مقایسه کنید.

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان از دیکشنری یا دست نوشته‌های قبلی خود در این بخش استفاده نکنید. اگر کلمه و یا حتی جمله‌ای را متوجه نمی‌شوید، مشکلی نیست؛ نگران نباشید و با استفاده از مفهوم کلی، نقاط مبهم را حدس بزنید.

اگر فرصت کافی دارید، سعی کنید جملاتی که می‌شنوید را بنویسید. این کار شاید خیلی وقت‌گیر باشد ولی در تقویت لیسنینگ شما بسیار موثر است.

بهترین منابع برای تقویت listening به پیشنهاد من، منابع‌ای است که به‌صورت همزمان فایل صوتی و متن را در اختیار شما قرار می‌دهند که در زیر به آن ها اشاره می‌کنم:

استفاده از پادکست‌های آموزشی در  فرایند تقویت لیسنینگ می‌تواند بسیار مفید باشد. در مطلب ۱۵ پادکست عالی برای یادگیری زبان انگلیسی تعدادی از این پادکست‌های انگلیسی را معرفی کرده‌ایم.

همچنین استفاده از اخبار وب سایت‌های خبری که همیشه با زیرنویس در اختیار بینندگان قرار می‌گیرد نیز می‌توایند مفید باشد. مجموعه پادکست‌های BBC English in 6 Minutes که به سادگی قابل دانلود شدند هستند می‌توانند برای شروع مناسب باشند. در مطلب آموزش انگلیسی با اخبار به‌همراه زیرنویس فارسی و انگلیسی نیز منابعی برای تقویت listening اشاره شده است.

همچنین می‌توانید از ویدیوهای YouTube که با متن انگلیسی همراه هستند استفاده نمایید.

بهتر است در مورد موضوعی به مشاهده ویدیو یا گوش دادن به پادکست بپردازید که به آن علاقه دارید. خودتان را به یک سبک فایل صوتی و یا یک سری موضوعات خاص محدود نکنید.

موضوعات متنوعی مثل اخبار، فیلم، آهنگ، مستندات، سخنرانی‌ها، مکالمات و … در شکل‌های مختلف (رسمی و غیر رسمی) گوش کنید تا با سبک‌های مختلف آشنا بشوید.

برای تقویت لیسنینگ یا شنیداری، شما می توانید روش هایی که در اینفوگرافیک زیر به آن ها اشاره شده را انجام دهید تا مهارت خود را افزایش دهید.

در تدریس زبان عمومی و دوره های آمادگی آزمون آیلتس فعالیت دارم. مدت ها به فکر این بودم که دانش زبانیم رو با بقیه به اشتراک بزارم و در نهایت سفیر این فرصت رو ایجاد کرد. هر سوالی داشتید میتونید همین جا یا در صفحه اینستاگرام من مطرح کنید و من درخدمتتون خواهم بود.

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند


۳۹۶

16:18, 2020-11-07

۱۸۵۲

علیرضا صفری

09:31, 2020-10-10

۱۸۶۸

تحریریه سفیرمگ

15:52, 2020-10-06

۴۲۷۰

تحریریه سفیرمگ

14:13, 2020-10-06

۱۸۰۳

تحریریه سفیرمگ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

 اشتراک در خبرنامه ایمیلی سفیرمگ

سلام عالی بود ممنون جالبش اینه که قبل از خوندن این متن هم من تا حد زیادی با این روش پیش میرفتم فکر میکردم یه روش من دراوردیه 🙂

Thank you sir 😊😉

سلام
ممنون میشم سوالامو جواب بدید.
۱٫مرحله دوم میشه مجدد بگید من متوجه نشدم.
یعنی ی پاراگراف رو ۳ الی ۴ بار گوش بدیم و تکرار کنیم برای خودمون، بعد از سه چهار بار تکرار یادداشتمون تغییر بدیم؟ و تو هیچ کدوم از این قسمتهادر مرحله دوم از pause استفاده نکنیم؟ حتی زمان تکرار؟
۲٫مراحل ۴ و ۵ برای تقویت لغت و تکرار و تمرینش از pause استفاده کنیم؟
۳٫ من کاملا بعد از دیدن متن متوجه میشم که چطور مخفف میکنه کلمات رو، ولی متاسفانه نمیتونم ی جمله مثلا ۸ کلمه ای رو مثل اونا بگم و با تکرار هم درست نمیشه(در حالی که از رو متن سریع میتونم بخونم) و باید کلی مکث کنم وسطتش و حرفای اشتباهی هم وسطش میگم، برای تقویت اسپیکینگ، نه اینکه چطور منظورمو برسونم، اینکه چطور جملات طولانی رو مثل اونا تکرار کنم باید چیکار کنم؟

سلام
۱٫ در مرحله دوم، هدفتان اصلاح و تکمیل یادداشتتان است. از این رو متن را به‌طور کامل گوش دهید، آن را متوقف کنید و یادداشت برداری کنید. در این مرحله، هر بار به‌طور کامل متن را گوش دهید و فقط در پایان هر بار گوش دادن می‌توانید آن را pause کنید.
۲٫ مرحله ۳ بهترین فرصت برای یادگیری لغت است چرا که از روی متن پیش می‌روید. از آنجا که در مرحله ۳ از متن استفاده می‌کنید و نه از فایل صوتی، نیازی به pause کردن هم نیست.
۳٫ تبدیل متن به گفتار همواره با مکث همراه خواهد بود. برای بهبود speaking fluency به‌خصوص در جملات بلندتر بهتر است گوش کنید و تکرار کنید. به این طریق با شیوه بخش‌بندی کردن متن توسط افراد بومی آشنا می‌شوید و متوجه می‌شوید که الگوهای استرس جمله به چه صورت است.

هدف از مرحله اول درک بخشی از فایل صوتی فقط به واسطه گوش دادن می باشد. بعد از این که یک بار به صورت کامل و با دقت به متن گوش کردید یک قلم و کاغذ بردارید و هر آنچه که از متن متوجه شده بودید را یاداشت کرده و برای خود توضیح دهید.

سلام؛ در اینجا منظور تون از نوشتن فهم مون؛ به انگلیسی هست یا به فارسی؟

سلام، ترجیحا تا حد امکان سعی کنید از زبان انگلیسی استفاده نمایید.

Thanks for sharing your knowledge

The method I used for studying the listening, was too elementary
Applying your method, I realized that how much it is effective

Adel or Halsey

من اهنگ های johnny orlando رو گوش میکدم هم اهنگ های مربوط به past داره هم ingدار و برای تقویتlistinig عالین

لطفا اهنگ هایش را گوشدهید

به نظرم آهنگ های ادل خیلی خوبه برای تقویت زبان انگلیسی

hello power to you
my problem is that when i want to listen to an audio i cant get what are they saying i mean about a sententence
but i can hear the words and diagnose them well
can you help me?
what can i do to keep out this problem?

سلام،
پیشنهاد میکنم برای بهبود درک متون شفاهی، از متون طولانی‌تر استفاده کنید. آین کار باعث میشود به مرور زمان تمرکزتان از لغت به متن متمرکز شود. برای این منظور میتوانید از پادکست‌ها استفاده کنید، چرا که آنها معمولا یک موضوع مشخص دارند و از این رو، کلیت مطلب را میتوانید راحت‌تر متوجه شوید.
به طور مثال، اگر سطح زبانتان در حد میانی یا intermediate است، می‌توانید از پادکست Ted Talks Daily استفاده کنید که هر قسمت آن حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است.

You can download your music lyrics

Hello every one
Fine.I think so listining is a important thing if english
And we have to use it for our self
listining is heard by me
Thanks for your god things they had a lots of bnefit

سلام دیدن سریال چطوره؟؟ مثلا فرندز
من خیلی علاقه دارم به این کار

اول با زیر نویس فارسی میبینم
بعد با زیر نویس انگلیسی بعد بدون زیرنویس
البته تا زمانی ک راه بیفتم مثلا ۵ سریال خوب رو میخوام اینجوری ببینم و یه جورایی راه بیفتم که البته‌ تا حد زیادی ب این هدف رسیدم

من واقعیت بزرگ ترین ارزوم اینه ک فیلم و سریال هارو با زبان اصلی ببینم و در واقع بزرگ ترین انگیزم واسه یادگیری زبان همینه
از کتاب و… هم وقت ندارم استفاده کنم فقط زمانی ک سرکارم بصورت صوتی سریال رو گوش میدم و روز به روز برام درک جملات راحت تر میشه…
میخوام بدونم منطقیه این کار یا نه؟ البته پایه زبانم خوبه مثلا گرامر و… مشکلی ندارم

بهتون پیشنهاد می‌کنم مطلب مربوط به یادگیری زبان با سریال فرندز رو هم بخونیدحتما!

لطفا تعدادی از منابع تقویت لیسنینگ رو هم بهش اشاره کنید

سلام، ممنون از نظرتون.
حتما به زودی منابع معتبر تقویت لیسنینگ رو معرفی خواهیم کرد.

7 نفر در حال مطالعه این مطلب هستند.

کدوم مهارت زبانی رو دوست داری تقویت کنی؟

View Results

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

برای عضویت در خبرنامه و
دریافت
مطالب ایمیل خود را وارد کنید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

درباره ما

«سفیرمگ» مجموعه‌ای محتواییست با هدف آموزش مفاهیم مفید و کاربردی زبان انگلیسی.
20 سال تجربه آموزشی موسسه زبان سفیر گفتمان و اساتید این موسسه، پشتوانه‌‌ی معتبری بر فعالیت ماست!
در «سفیرمگ» سعی داریم تا با ارائه محتوای به‌روز و کاربردی شما را در مسیر یادگیری همراهی کنیم!

تقویت Listening انگلیسی

Improving English Listening

 

همانطور که در مقاله تقویت زبان انگلیسی گفتیم، برای تمرین و تقویت Listening هر کسی می تواند از منابع خاصی استفاده کند: موسیقی، پادکست، دیدن فیلم و غیره که البته ما هم این منابع رو تایید می کنیم. اما نکته مهمی که حتما باید به آن توجه کنیم این است که تمرین ما باید ترکیبی هدفمند و برنامه ریزی شده از دو روش Active و Passive باشد. وقتی شما یک محتوای شنیداری (موسیقی، پادکست، فیلم) را صرفا، و با هدف تفریح گوش می دهید، این یک تمرین Passive یا غیرفعال است؛ چون شما فقط گوش می دهید که لذت ببرید – که البته بعضی مواقع به علت پرت شدن حواستان تبدیل می شود به شنیدن – و حتی ممکن است کار دیگری انجام دهید (مثلا ظرف هارا بشویید یا روی مبل لم بدهید و تخمه بشکنید). اما وقتی علاوه بر گوش دادن، یادداشت برداری می کنید، یا لغت و اصطلاحی از محتوا را در دیکشنری جستجو می کنید، و درکل، با آن قطعه لیسنینگ کُشتی می گیرید تا بیشتر و بیشتر یاد بگیرید، این تمرین Active یا فعال است.

ممکن است استاد زبان شما در کلاس زبان که شما می روید، به شما بگوید که فقط Transcribe کنید. این یک روش خوب است اما آموزشگاه زبان اکسیر، پیشنهادش یک فرایند ترکیبی است که می تواند مهارت شنیداری شما را متحول کند.

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

 

تمرین:

اولین باری که به یک صوت به زبان انگلیسی گوش می دهید، بعد از اینکه دکمه play را فشار دادید، بروید پی کارتان! یعنی مشغول کار دیگری شوید؛ مثلا آشپزی، مرتب کردن اتاق، پیاده روی و یا حتی چشمانتان را ببندید و آماده خواب شوید. در این حالت ممکن است بیشتر محتوایی را که می شنوید را متوجه نشوید؛ ولی نگران نباشید! این تمرین برای فهمیدن عمیق و با جزئیات کامل نیست. همین که گوش شما با اصوات انگلیسی آشنا شود و به شنیدنشان عادت کند کافیست.

با این تمرین شما به طور طبیعی در فضای زبان غوطه ور می شوید. کودک در فضایی رشد می کند که دائم در حال شنیدن مکالمه بین پدر و مادرش است. همین امر به مرور باعث می شود که بدون هیچ تدریسی ساختارهای زبانی و لغات را یاد بگیرد و در موقعیت های مشابه از آنها استفاده کند. با گوش دادن در پس زمینه دقیقا همین اتفاق برای شما می افتد. این تمرین به شما کمک می کند تا با صداها و ریتم انگلیسی آشنا شوید. بزرگترین حسن این تمرین این است که برای انجامش نیاز به وقت و مکان خاصی ندارید. در حال انجام هر کاری و در هر جایی که باشید می توانید خود را در انگلیسی غرق کنید!

 

تمرین:

لحن یا آهنگ صدا در انگلیسی (intonation) به معنای تغییرات زیر و بمی در حین صحبت کردن است. در زبان انگلیسی این تغییر تمایزی بین کلمات ایجاد نکرده و صرفا برای برای تأکید، رساندن حالت شگفت زدگی یا طعنه / کنایه و یا در مطرح کردن یک سوال کاربرد دارد. البته جالب است بدانید زبان‌های آهنگین نظیر زبان چینی و هایوسا (زبانی در نیجریه) برای تمایز بین کلمات از زیر و بمی صدا استفاده می‌کنند.

در این تمرین، باید به طور مستقیم و انحصاری به زیر و بمی صدا و لحن افراد توجه کنید. سعی کنید دلیل بالا یا پایین رفتن لحن را متوجه شوید: آیا شخص سوال می پرسد؟ آیا تعجب می کند؟ آیا هدفش تاکید است؟ عصبانی است؟ و …

 

لحن یا Intonation فاکتور منحصر به فرد هر زبان است. بخاطر این فاکتور است که شما بدون متوجه شدن حتی یک کلمه، می توانید مثلا زبان ایتالیایی را از زبان انگلیسی تشخیص دهید!

 

تمرین:

استرس کلمه یا تکیه لغات در زبان انگلیسی (Word Stress) به فشار یا تاکیداتی گفته می شود که به صورت برجسته خود را در تلفظ بخش یا بخش هایی از یک واژه نشان می دهد؛ استرس در هر زبانی شاه کلید فهمیدن فرم شفاهی (spoken) آن زبان است. اگر با قوانین استرس آشنا نباشید وقتی به native speaker ها گوش می دهید به سختی متوجه می شوید که چه می گویند؛ مخصوصا اگر تند صحبت کنند. این مشکل می تواند برعکس هم اتفاق بیافتد؛ یعنی اگر قوانین استرس را رعایت نکنید، ممکن است native speaker ها حرف شما را متوجه نشوند، مثل تفاوت عدد سیزده و سی.

یکبار دیگر گوش کنید؛ اینبار به استرس جمله دقت کنید. ببینید کدام کلمه یا کلمات در جمله محکم تر و با تاکید بیشتری ادا می شوند؟ کدام کلمه یا کلمات بدون هیچ تاکید و شدتی ادا می شوند؟ به عنوان مثال اگر به استرس جمله در جملات پرسشی دقت کنید متوجه می شوید که همه کلمات پرسشی (مثل what, why, when) با تاکید بیشتری ادا می شوند.

 

به احتمال خیلی خیلی زیاد برایتان پیش آمده که مکالمه ای را در یک فیلم متوجه نشده اید ولی بعد از دیدن زیرنویس آن کاشف به عمل آمده اید که تمام کلمات آن مکالمه را بلد بودید! قول می دهیم که با تکرار این تمرین همچین لحظه ای را کمتر تجربه خواهی کرد.

 

تمرین:

یک صوت را که قرار است برای اولین بار گوش کنید به جای گوش کردن از ابتدا، از میانه آن گوش کنید. سعی کنید موضوع را حدس بزنید. ببنید می توانید رسمی یا غیر رسمی بودن آن را تشخیص دهید؟ توجه به intonation و stress می تواند کمکتان کند.

 

این تمرین تقویت Listening انگلیسی در حقیقت تمرین تمرکز است. با این تمرین ذهنتان را تیز کنید تا هر مکالمه ای را در هر مرحله ای که باشد بقاپید!

 

تمرین:

یک دقیقه از یک فایل صوتی را گوش کنید. (البته هر چه سطحتان بالاتر رفت، می توانید این میزان را افزایش دهید)؛ در این یک دقیقه هر فعلی را که تشخیص دادید بنویسید. بعد بلافاصله pause را بزنید و سعی کنید جلوی لغات انگلیسی که نوشته اید، جمله مربوط به آن را که در فایل شنیده اید بنویسید. دوباره گوش کنید؛ اینبار بعد از هر جمله pause کنید و جمله خود را با فایل مقایسه کنید. ببینید جمله شما چقدر شبیه جمله اصلی است. این تمرین را با ویدیو های زیرنویس دار هم می توانید انجام دهید. بار اول گوش کنید و فعل ها را یادداشت کنید و بار دوم با زیرنویس آن مقایسه کنید.

 

این تمرین تقویت Listening انگلیسی یک تمرین پیشرفته است که توانایی درک مطلب شنیداری شما را ارتقا داده و در موقعیت های مختلفی به دردتان می خورد؛ مثلا وقتی به عنوان دانشجو از سخنرانی استاد یادداشت برداری می کنید. شما با این تمرین می توانید از کلمات و ساختارهایی که به آنها مسلط هستید استفاده کنید.

 

تمرین:

بحث گرامر انگلیسی است. قسمتی از یک ویدیو با زیرنویس یا فایل صوتی که متن نوشتاری آن در دسترس است را انتخاب کرده و یکبار با نگاه کردن به متن و یکبار بدون نگاه کردن به متن گوش کنید. روی شنیدن a، an، و the تمرکز کنید. بار دوم که گوش می دهید، این حروف را در متن پیدا کرده و دور آنها خط بکشید. به تعداد تکرار و تاثیر آنها بر مفهوم جملات توجه کنید.

 

این تمرین در حقیقت برای تمرکز و دقت در قسمت های بدون استرس جمله است. معمولا در ابتدا که تمرین های شنیداری خود را شروع می کنید قسمت های بدون استرس جمله را به راحتی تشخیص نمی دهید. با این تمرین می توانید به مرور این مشکل را حل کنید.

 

تمرین:

یک فایل صوتی کوتاه را با استفاده از یک نرم افزار پخش صدا که قابلیت تغییر سرعت پخش دارد، با سرعت بالا گوش کنید. سعی کنید هر کلمه ای را که تشخیص می دهید یادداشت کنید. بعد با سرعت پایین تر گوش کنید و ببنید چند کلمه دیگر به لیستتان اضافه می شود. آخرین باری که می خواهید گوش کنید حتما با سرعت نرمال باشد. آیا در این مرحله هنوز کلمه ای هست که نتوانسته اید تشخیص دهید؟ چقدر از موضوع را متوجه شده اید؟ اگر هنوز نمی توانید بعضی کلمات را تشخیص دهید سرعت را از حد نرمال پایین تر بیاورید و دوباره گوش کنید. همینطور سرعت را پایین بیاورید و تمرین را تکرار کنید تا به جایی برسید که قادر باشید بیشترین مقدار از فایل را متوجه شوید.

 

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

در این تمرین شما به این نکته می رسید که “سرعت مهم است”. با این تمرین شما صداها، استرس، لحن و تلفظ را با سرعت های مختلف تمرین می کنید. این تمرین برای Speaking هم می تواند مفید باشد؛ به همین منظور بعد از این که با هر سرعتی گوش کردید با همان سرعت تکرار کنید.

 

تمرین:

قسمتی از یک ویدیو با زیرنویس یا فایل صوتی که متن نوشتاری آن در دسترس است را انتخاب کرده و بدون نگاه کردن به زیرنویس یا متن سعی کنید با چندبار گوش دادن حداکثر کلمات و جملاتی که متوجه می شوید را یادداشت کنید. در پایان زیر نویس را با یادداشت خودتان مقایسه کنید و ببینید چقدر به متن اصلی نزدیک شده اید. تقویت Listening انگلیسی

 

بینید کدام کلمه یا عبارت ها را اصلا متوجه نمی شوید؛ آنها را بیشتر تمرین کنید. همانطور که می دانید بسیاری از کلمات هستند که همانطور که شنیده می شوند نوشته نمی شوند. لذا این تمرین توجه شما را به Spelling بیشتر کرده و کمک می کند که املای کلمات را هم تمرین کرده باشید! چقدر خوب برای آمادگی کلاس IELTS!

 

تمرین:

به یک جمله بارها و بارها گوش کنید. هر کلمه از جمله را به محض شنیدن تکرار کنید. (دقت کنید قرار نیست جمله را پس از تمام شدن نگه دارید و تکرار کنید.) به این روش اصطلاحا Shadowing می گویند. آنقدر تمرین را تکرار کنید که سرعت و لحنتان به شبیه ترین شکل به منبع اصلی برسد.

 

تکنیک Shadowing یکی از بهترین تمرین ها برایListening  و Speaking بطور همزمان است. با این تمرین علاوه بر تقویت مهارت شنیداری، به مرور ریتم، لحن و تلفظ خود برای مهارت Speaking را نیز ارتقا می دهید.

 

 یک تایم حداقل 15دقیقه ای را اختصاص دهید به تمرین Listening. در این تایم هر چیزی که حواستان را پرت می کند را از خود دور کنید. تمام تمرین های بالا را می توانید انجام دهید. تمرین طولانی زمانی مفید واقع می شود که شما به انواع تمرین های بالا مسلط باشید. بنابراین تمرین فشرده و متمرکز را زمانی انجام دهید که تمرینات بالا را چندین بار انجام داده باشید.

 

محتوای این مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سلام کسانی که زبان انگلیسی شون ضعیف هست من با هزینه ی خیلی مناسب برای مقطع دهم رو تدریس میکنم خوشحال میشم ثبت نام کنید

آکادمی زبان اکسیر مجموعه ایست که با عشق در حوزه آموزش زبان انگلیسی و آزمون های بین المللی مثل آیلتس، تافل، PTE و GRE فعالیت دارد.

آکادمی زبان اکسیر فقط یک شعبه داره:تشریف میارین تهران، میدان انقلاب، خیابان آزادی، کوچه خالقی، پلاک ۴، ساختمان اکسیر

۰۲۱-۶۶۹۴۶۹۵۸

۰۲۱-۶۶۹۲۵۷۰۱

 

 پاسخگوی واتسپ اکسیر

تقویت Listening انگلیسی

Improving English Listening

 

همانطور که در مقاله تقویت زبان انگلیسی گفتیم، برای تمرین و تقویت Listening هر کسی می تواند از منابع خاصی استفاده کند: موسیقی، پادکست، دیدن فیلم و غیره که البته ما هم این منابع رو تایید می کنیم. اما نکته مهمی که حتما باید به آن توجه کنیم این است که تمرین ما باید ترکیبی هدفمند و برنامه ریزی شده از دو روش Active و Passive باشد. وقتی شما یک محتوای شنیداری (موسیقی، پادکست، فیلم) را صرفا، و با هدف تفریح گوش می دهید، این یک تمرین Passive یا غیرفعال است؛ چون شما فقط گوش می دهید که لذت ببرید – که البته بعضی مواقع به علت پرت شدن حواستان تبدیل می شود به شنیدن – و حتی ممکن است کار دیگری انجام دهید (مثلا ظرف هارا بشویید یا روی مبل لم بدهید و تخمه بشکنید). اما وقتی علاوه بر گوش دادن، یادداشت برداری می کنید، یا لغت و اصطلاحی از محتوا را در دیکشنری جستجو می کنید، و درکل، با آن قطعه لیسنینگ کُشتی می گیرید تا بیشتر و بیشتر یاد بگیرید، این تمرین Active یا فعال است.

ممکن است استاد زبان شما در کلاس زبان که شما می روید، به شما بگوید که فقط Transcribe کنید. این یک روش خوب است اما آموزشگاه زبان اکسیر، پیشنهادش یک فرایند ترکیبی است که می تواند مهارت شنیداری شما را متحول کند.

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

 

تمرین:

اولین باری که به یک صوت به زبان انگلیسی گوش می دهید، بعد از اینکه دکمه play را فشار دادید، بروید پی کارتان! یعنی مشغول کار دیگری شوید؛ مثلا آشپزی، مرتب کردن اتاق، پیاده روی و یا حتی چشمانتان را ببندید و آماده خواب شوید. در این حالت ممکن است بیشتر محتوایی را که می شنوید را متوجه نشوید؛ ولی نگران نباشید! این تمرین برای فهمیدن عمیق و با جزئیات کامل نیست. همین که گوش شما با اصوات انگلیسی آشنا شود و به شنیدنشان عادت کند کافیست.

با این تمرین شما به طور طبیعی در فضای زبان غوطه ور می شوید. کودک در فضایی رشد می کند که دائم در حال شنیدن مکالمه بین پدر و مادرش است. همین امر به مرور باعث می شود که بدون هیچ تدریسی ساختارهای زبانی و لغات را یاد بگیرد و در موقعیت های مشابه از آنها استفاده کند. با گوش دادن در پس زمینه دقیقا همین اتفاق برای شما می افتد. این تمرین به شما کمک می کند تا با صداها و ریتم انگلیسی آشنا شوید. بزرگترین حسن این تمرین این است که برای انجامش نیاز به وقت و مکان خاصی ندارید. در حال انجام هر کاری و در هر جایی که باشید می توانید خود را در انگلیسی غرق کنید!

 

تمرین:

لحن یا آهنگ صدا در انگلیسی (intonation) به معنای تغییرات زیر و بمی در حین صحبت کردن است. در زبان انگلیسی این تغییر تمایزی بین کلمات ایجاد نکرده و صرفا برای برای تأکید، رساندن حالت شگفت زدگی یا طعنه / کنایه و یا در مطرح کردن یک سوال کاربرد دارد. البته جالب است بدانید زبان‌های آهنگین نظیر زبان چینی و هایوسا (زبانی در نیجریه) برای تمایز بین کلمات از زیر و بمی صدا استفاده می‌کنند.

در این تمرین، باید به طور مستقیم و انحصاری به زیر و بمی صدا و لحن افراد توجه کنید. سعی کنید دلیل بالا یا پایین رفتن لحن را متوجه شوید: آیا شخص سوال می پرسد؟ آیا تعجب می کند؟ آیا هدفش تاکید است؟ عصبانی است؟ و …

 

لحن یا Intonation فاکتور منحصر به فرد هر زبان است. بخاطر این فاکتور است که شما بدون متوجه شدن حتی یک کلمه، می توانید مثلا زبان ایتالیایی را از زبان انگلیسی تشخیص دهید!

 

تمرین:

استرس کلمه یا تکیه لغات در زبان انگلیسی (Word Stress) به فشار یا تاکیداتی گفته می شود که به صورت برجسته خود را در تلفظ بخش یا بخش هایی از یک واژه نشان می دهد؛ استرس در هر زبانی شاه کلید فهمیدن فرم شفاهی (spoken) آن زبان است. اگر با قوانین استرس آشنا نباشید وقتی به native speaker ها گوش می دهید به سختی متوجه می شوید که چه می گویند؛ مخصوصا اگر تند صحبت کنند. این مشکل می تواند برعکس هم اتفاق بیافتد؛ یعنی اگر قوانین استرس را رعایت نکنید، ممکن است native speaker ها حرف شما را متوجه نشوند، مثل تفاوت عدد سیزده و سی.

یکبار دیگر گوش کنید؛ اینبار به استرس جمله دقت کنید. ببینید کدام کلمه یا کلمات در جمله محکم تر و با تاکید بیشتری ادا می شوند؟ کدام کلمه یا کلمات بدون هیچ تاکید و شدتی ادا می شوند؟ به عنوان مثال اگر به استرس جمله در جملات پرسشی دقت کنید متوجه می شوید که همه کلمات پرسشی (مثل what, why, when) با تاکید بیشتری ادا می شوند.

 

به احتمال خیلی خیلی زیاد برایتان پیش آمده که مکالمه ای را در یک فیلم متوجه نشده اید ولی بعد از دیدن زیرنویس آن کاشف به عمل آمده اید که تمام کلمات آن مکالمه را بلد بودید! قول می دهیم که با تکرار این تمرین همچین لحظه ای را کمتر تجربه خواهی کرد.

 

تمرین:

یک صوت را که قرار است برای اولین بار گوش کنید به جای گوش کردن از ابتدا، از میانه آن گوش کنید. سعی کنید موضوع را حدس بزنید. ببنید می توانید رسمی یا غیر رسمی بودن آن را تشخیص دهید؟ توجه به intonation و stress می تواند کمکتان کند.

 

این تمرین تقویت Listening انگلیسی در حقیقت تمرین تمرکز است. با این تمرین ذهنتان را تیز کنید تا هر مکالمه ای را در هر مرحله ای که باشد بقاپید!

 

تمرین:

یک دقیقه از یک فایل صوتی را گوش کنید. (البته هر چه سطحتان بالاتر رفت، می توانید این میزان را افزایش دهید)؛ در این یک دقیقه هر فعلی را که تشخیص دادید بنویسید. بعد بلافاصله pause را بزنید و سعی کنید جلوی لغات انگلیسی که نوشته اید، جمله مربوط به آن را که در فایل شنیده اید بنویسید. دوباره گوش کنید؛ اینبار بعد از هر جمله pause کنید و جمله خود را با فایل مقایسه کنید. ببینید جمله شما چقدر شبیه جمله اصلی است. این تمرین را با ویدیو های زیرنویس دار هم می توانید انجام دهید. بار اول گوش کنید و فعل ها را یادداشت کنید و بار دوم با زیرنویس آن مقایسه کنید.

 

این تمرین تقویت Listening انگلیسی یک تمرین پیشرفته است که توانایی درک مطلب شنیداری شما را ارتقا داده و در موقعیت های مختلفی به دردتان می خورد؛ مثلا وقتی به عنوان دانشجو از سخنرانی استاد یادداشت برداری می کنید. شما با این تمرین می توانید از کلمات و ساختارهایی که به آنها مسلط هستید استفاده کنید.

 

تمرین:

بحث گرامر انگلیسی است. قسمتی از یک ویدیو با زیرنویس یا فایل صوتی که متن نوشتاری آن در دسترس است را انتخاب کرده و یکبار با نگاه کردن به متن و یکبار بدون نگاه کردن به متن گوش کنید. روی شنیدن a، an، و the تمرکز کنید. بار دوم که گوش می دهید، این حروف را در متن پیدا کرده و دور آنها خط بکشید. به تعداد تکرار و تاثیر آنها بر مفهوم جملات توجه کنید.

 

این تمرین در حقیقت برای تمرکز و دقت در قسمت های بدون استرس جمله است. معمولا در ابتدا که تمرین های شنیداری خود را شروع می کنید قسمت های بدون استرس جمله را به راحتی تشخیص نمی دهید. با این تمرین می توانید به مرور این مشکل را حل کنید.

 

تمرین:

یک فایل صوتی کوتاه را با استفاده از یک نرم افزار پخش صدا که قابلیت تغییر سرعت پخش دارد، با سرعت بالا گوش کنید. سعی کنید هر کلمه ای را که تشخیص می دهید یادداشت کنید. بعد با سرعت پایین تر گوش کنید و ببنید چند کلمه دیگر به لیستتان اضافه می شود. آخرین باری که می خواهید گوش کنید حتما با سرعت نرمال باشد. آیا در این مرحله هنوز کلمه ای هست که نتوانسته اید تشخیص دهید؟ چقدر از موضوع را متوجه شده اید؟ اگر هنوز نمی توانید بعضی کلمات را تشخیص دهید سرعت را از حد نرمال پایین تر بیاورید و دوباره گوش کنید. همینطور سرعت را پایین بیاورید و تمرین را تکرار کنید تا به جایی برسید که قادر باشید بیشترین مقدار از فایل را متوجه شوید.

 

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

در این تمرین شما به این نکته می رسید که “سرعت مهم است”. با این تمرین شما صداها، استرس، لحن و تلفظ را با سرعت های مختلف تمرین می کنید. این تمرین برای Speaking هم می تواند مفید باشد؛ به همین منظور بعد از این که با هر سرعتی گوش کردید با همان سرعت تکرار کنید.

 

تمرین:

قسمتی از یک ویدیو با زیرنویس یا فایل صوتی که متن نوشتاری آن در دسترس است را انتخاب کرده و بدون نگاه کردن به زیرنویس یا متن سعی کنید با چندبار گوش دادن حداکثر کلمات و جملاتی که متوجه می شوید را یادداشت کنید. در پایان زیر نویس را با یادداشت خودتان مقایسه کنید و ببینید چقدر به متن اصلی نزدیک شده اید. تقویت Listening انگلیسی

 

بینید کدام کلمه یا عبارت ها را اصلا متوجه نمی شوید؛ آنها را بیشتر تمرین کنید. همانطور که می دانید بسیاری از کلمات هستند که همانطور که شنیده می شوند نوشته نمی شوند. لذا این تمرین توجه شما را به Spelling بیشتر کرده و کمک می کند که املای کلمات را هم تمرین کرده باشید! چقدر خوب برای آمادگی کلاس IELTS!

 

تمرین:

به یک جمله بارها و بارها گوش کنید. هر کلمه از جمله را به محض شنیدن تکرار کنید. (دقت کنید قرار نیست جمله را پس از تمام شدن نگه دارید و تکرار کنید.) به این روش اصطلاحا Shadowing می گویند. آنقدر تمرین را تکرار کنید که سرعت و لحنتان به شبیه ترین شکل به منبع اصلی برسد.

 

تکنیک Shadowing یکی از بهترین تمرین ها برایListening  و Speaking بطور همزمان است. با این تمرین علاوه بر تقویت مهارت شنیداری، به مرور ریتم، لحن و تلفظ خود برای مهارت Speaking را نیز ارتقا می دهید.

 

 یک تایم حداقل 15دقیقه ای را اختصاص دهید به تمرین Listening. در این تایم هر چیزی که حواستان را پرت می کند را از خود دور کنید. تمام تمرین های بالا را می توانید انجام دهید. تمرین طولانی زمانی مفید واقع می شود که شما به انواع تمرین های بالا مسلط باشید. بنابراین تمرین فشرده و متمرکز را زمانی انجام دهید که تمرینات بالا را چندین بار انجام داده باشید.

 

محتوای این مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سلام کسانی که زبان انگلیسی شون ضعیف هست من با هزینه ی خیلی مناسب برای مقطع دهم رو تدریس میکنم خوشحال میشم ثبت نام کنید

آکادمی زبان اکسیر مجموعه ایست که با عشق در حوزه آموزش زبان انگلیسی و آزمون های بین المللی مثل آیلتس، تافل، PTE و GRE فعالیت دارد.

آکادمی زبان اکسیر فقط یک شعبه داره:تشریف میارین تهران، میدان انقلاب، خیابان آزادی، کوچه خالقی، پلاک ۴، ساختمان اکسیر

۰۲۱-۶۶۹۴۶۹۵۸

۰۲۱-۶۶۹۲۵۷۰۱

 

 پاسخگوی واتسپ اکسیر

تقویت Listening انگلیسی

Improving English Listening

 

همانطور که در مقاله تقویت زبان انگلیسی گفتیم، برای تمرین و تقویت Listening هر کسی می تواند از منابع خاصی استفاده کند: موسیقی، پادکست، دیدن فیلم و غیره که البته ما هم این منابع رو تایید می کنیم. اما نکته مهمی که حتما باید به آن توجه کنیم این است که تمرین ما باید ترکیبی هدفمند و برنامه ریزی شده از دو روش Active و Passive باشد. وقتی شما یک محتوای شنیداری (موسیقی، پادکست، فیلم) را صرفا، و با هدف تفریح گوش می دهید، این یک تمرین Passive یا غیرفعال است؛ چون شما فقط گوش می دهید که لذت ببرید – که البته بعضی مواقع به علت پرت شدن حواستان تبدیل می شود به شنیدن – و حتی ممکن است کار دیگری انجام دهید (مثلا ظرف هارا بشویید یا روی مبل لم بدهید و تخمه بشکنید). اما وقتی علاوه بر گوش دادن، یادداشت برداری می کنید، یا لغت و اصطلاحی از محتوا را در دیکشنری جستجو می کنید، و درکل، با آن قطعه لیسنینگ کُشتی می گیرید تا بیشتر و بیشتر یاد بگیرید، این تمرین Active یا فعال است.

ممکن است استاد زبان شما در کلاس زبان که شما می روید، به شما بگوید که فقط Transcribe کنید. این یک روش خوب است اما آموزشگاه زبان اکسیر، پیشنهادش یک فرایند ترکیبی است که می تواند مهارت شنیداری شما را متحول کند.

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

 

تمرین:

اولین باری که به یک صوت به زبان انگلیسی گوش می دهید، بعد از اینکه دکمه play را فشار دادید، بروید پی کارتان! یعنی مشغول کار دیگری شوید؛ مثلا آشپزی، مرتب کردن اتاق، پیاده روی و یا حتی چشمانتان را ببندید و آماده خواب شوید. در این حالت ممکن است بیشتر محتوایی را که می شنوید را متوجه نشوید؛ ولی نگران نباشید! این تمرین برای فهمیدن عمیق و با جزئیات کامل نیست. همین که گوش شما با اصوات انگلیسی آشنا شود و به شنیدنشان عادت کند کافیست.

با این تمرین شما به طور طبیعی در فضای زبان غوطه ور می شوید. کودک در فضایی رشد می کند که دائم در حال شنیدن مکالمه بین پدر و مادرش است. همین امر به مرور باعث می شود که بدون هیچ تدریسی ساختارهای زبانی و لغات را یاد بگیرد و در موقعیت های مشابه از آنها استفاده کند. با گوش دادن در پس زمینه دقیقا همین اتفاق برای شما می افتد. این تمرین به شما کمک می کند تا با صداها و ریتم انگلیسی آشنا شوید. بزرگترین حسن این تمرین این است که برای انجامش نیاز به وقت و مکان خاصی ندارید. در حال انجام هر کاری و در هر جایی که باشید می توانید خود را در انگلیسی غرق کنید!

 

تمرین:

لحن یا آهنگ صدا در انگلیسی (intonation) به معنای تغییرات زیر و بمی در حین صحبت کردن است. در زبان انگلیسی این تغییر تمایزی بین کلمات ایجاد نکرده و صرفا برای برای تأکید، رساندن حالت شگفت زدگی یا طعنه / کنایه و یا در مطرح کردن یک سوال کاربرد دارد. البته جالب است بدانید زبان‌های آهنگین نظیر زبان چینی و هایوسا (زبانی در نیجریه) برای تمایز بین کلمات از زیر و بمی صدا استفاده می‌کنند.

در این تمرین، باید به طور مستقیم و انحصاری به زیر و بمی صدا و لحن افراد توجه کنید. سعی کنید دلیل بالا یا پایین رفتن لحن را متوجه شوید: آیا شخص سوال می پرسد؟ آیا تعجب می کند؟ آیا هدفش تاکید است؟ عصبانی است؟ و …

 

لحن یا Intonation فاکتور منحصر به فرد هر زبان است. بخاطر این فاکتور است که شما بدون متوجه شدن حتی یک کلمه، می توانید مثلا زبان ایتالیایی را از زبان انگلیسی تشخیص دهید!

 

تمرین:

استرس کلمه یا تکیه لغات در زبان انگلیسی (Word Stress) به فشار یا تاکیداتی گفته می شود که به صورت برجسته خود را در تلفظ بخش یا بخش هایی از یک واژه نشان می دهد؛ استرس در هر زبانی شاه کلید فهمیدن فرم شفاهی (spoken) آن زبان است. اگر با قوانین استرس آشنا نباشید وقتی به native speaker ها گوش می دهید به سختی متوجه می شوید که چه می گویند؛ مخصوصا اگر تند صحبت کنند. این مشکل می تواند برعکس هم اتفاق بیافتد؛ یعنی اگر قوانین استرس را رعایت نکنید، ممکن است native speaker ها حرف شما را متوجه نشوند، مثل تفاوت عدد سیزده و سی.

یکبار دیگر گوش کنید؛ اینبار به استرس جمله دقت کنید. ببینید کدام کلمه یا کلمات در جمله محکم تر و با تاکید بیشتری ادا می شوند؟ کدام کلمه یا کلمات بدون هیچ تاکید و شدتی ادا می شوند؟ به عنوان مثال اگر به استرس جمله در جملات پرسشی دقت کنید متوجه می شوید که همه کلمات پرسشی (مثل what, why, when) با تاکید بیشتری ادا می شوند.

 

به احتمال خیلی خیلی زیاد برایتان پیش آمده که مکالمه ای را در یک فیلم متوجه نشده اید ولی بعد از دیدن زیرنویس آن کاشف به عمل آمده اید که تمام کلمات آن مکالمه را بلد بودید! قول می دهیم که با تکرار این تمرین همچین لحظه ای را کمتر تجربه خواهی کرد.

 

تمرین:

یک صوت را که قرار است برای اولین بار گوش کنید به جای گوش کردن از ابتدا، از میانه آن گوش کنید. سعی کنید موضوع را حدس بزنید. ببنید می توانید رسمی یا غیر رسمی بودن آن را تشخیص دهید؟ توجه به intonation و stress می تواند کمکتان کند.

 

این تمرین تقویت Listening انگلیسی در حقیقت تمرین تمرکز است. با این تمرین ذهنتان را تیز کنید تا هر مکالمه ای را در هر مرحله ای که باشد بقاپید!

 

تمرین:

یک دقیقه از یک فایل صوتی را گوش کنید. (البته هر چه سطحتان بالاتر رفت، می توانید این میزان را افزایش دهید)؛ در این یک دقیقه هر فعلی را که تشخیص دادید بنویسید. بعد بلافاصله pause را بزنید و سعی کنید جلوی لغات انگلیسی که نوشته اید، جمله مربوط به آن را که در فایل شنیده اید بنویسید. دوباره گوش کنید؛ اینبار بعد از هر جمله pause کنید و جمله خود را با فایل مقایسه کنید. ببینید جمله شما چقدر شبیه جمله اصلی است. این تمرین را با ویدیو های زیرنویس دار هم می توانید انجام دهید. بار اول گوش کنید و فعل ها را یادداشت کنید و بار دوم با زیرنویس آن مقایسه کنید.

 

این تمرین تقویت Listening انگلیسی یک تمرین پیشرفته است که توانایی درک مطلب شنیداری شما را ارتقا داده و در موقعیت های مختلفی به دردتان می خورد؛ مثلا وقتی به عنوان دانشجو از سخنرانی استاد یادداشت برداری می کنید. شما با این تمرین می توانید از کلمات و ساختارهایی که به آنها مسلط هستید استفاده کنید.

 

تمرین:

بحث گرامر انگلیسی است. قسمتی از یک ویدیو با زیرنویس یا فایل صوتی که متن نوشتاری آن در دسترس است را انتخاب کرده و یکبار با نگاه کردن به متن و یکبار بدون نگاه کردن به متن گوش کنید. روی شنیدن a، an، و the تمرکز کنید. بار دوم که گوش می دهید، این حروف را در متن پیدا کرده و دور آنها خط بکشید. به تعداد تکرار و تاثیر آنها بر مفهوم جملات توجه کنید.

 

این تمرین در حقیقت برای تمرکز و دقت در قسمت های بدون استرس جمله است. معمولا در ابتدا که تمرین های شنیداری خود را شروع می کنید قسمت های بدون استرس جمله را به راحتی تشخیص نمی دهید. با این تمرین می توانید به مرور این مشکل را حل کنید.

 

تمرین:

یک فایل صوتی کوتاه را با استفاده از یک نرم افزار پخش صدا که قابلیت تغییر سرعت پخش دارد، با سرعت بالا گوش کنید. سعی کنید هر کلمه ای را که تشخیص می دهید یادداشت کنید. بعد با سرعت پایین تر گوش کنید و ببنید چند کلمه دیگر به لیستتان اضافه می شود. آخرین باری که می خواهید گوش کنید حتما با سرعت نرمال باشد. آیا در این مرحله هنوز کلمه ای هست که نتوانسته اید تشخیص دهید؟ چقدر از موضوع را متوجه شده اید؟ اگر هنوز نمی توانید بعضی کلمات را تشخیص دهید سرعت را از حد نرمال پایین تر بیاورید و دوباره گوش کنید. همینطور سرعت را پایین بیاورید و تمرین را تکرار کنید تا به جایی برسید که قادر باشید بیشترین مقدار از فایل را متوجه شوید.

 

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

در این تمرین شما به این نکته می رسید که “سرعت مهم است”. با این تمرین شما صداها، استرس، لحن و تلفظ را با سرعت های مختلف تمرین می کنید. این تمرین برای Speaking هم می تواند مفید باشد؛ به همین منظور بعد از این که با هر سرعتی گوش کردید با همان سرعت تکرار کنید.

 

تمرین:

قسمتی از یک ویدیو با زیرنویس یا فایل صوتی که متن نوشتاری آن در دسترس است را انتخاب کرده و بدون نگاه کردن به زیرنویس یا متن سعی کنید با چندبار گوش دادن حداکثر کلمات و جملاتی که متوجه می شوید را یادداشت کنید. در پایان زیر نویس را با یادداشت خودتان مقایسه کنید و ببینید چقدر به متن اصلی نزدیک شده اید. تقویت Listening انگلیسی

 

بینید کدام کلمه یا عبارت ها را اصلا متوجه نمی شوید؛ آنها را بیشتر تمرین کنید. همانطور که می دانید بسیاری از کلمات هستند که همانطور که شنیده می شوند نوشته نمی شوند. لذا این تمرین توجه شما را به Spelling بیشتر کرده و کمک می کند که املای کلمات را هم تمرین کرده باشید! چقدر خوب برای آمادگی کلاس IELTS!

 

تمرین:

به یک جمله بارها و بارها گوش کنید. هر کلمه از جمله را به محض شنیدن تکرار کنید. (دقت کنید قرار نیست جمله را پس از تمام شدن نگه دارید و تکرار کنید.) به این روش اصطلاحا Shadowing می گویند. آنقدر تمرین را تکرار کنید که سرعت و لحنتان به شبیه ترین شکل به منبع اصلی برسد.

 

تکنیک Shadowing یکی از بهترین تمرین ها برایListening  و Speaking بطور همزمان است. با این تمرین علاوه بر تقویت مهارت شنیداری، به مرور ریتم، لحن و تلفظ خود برای مهارت Speaking را نیز ارتقا می دهید.

 

 یک تایم حداقل 15دقیقه ای را اختصاص دهید به تمرین Listening. در این تایم هر چیزی که حواستان را پرت می کند را از خود دور کنید. تمام تمرین های بالا را می توانید انجام دهید. تمرین طولانی زمانی مفید واقع می شود که شما به انواع تمرین های بالا مسلط باشید. بنابراین تمرین فشرده و متمرکز را زمانی انجام دهید که تمرینات بالا را چندین بار انجام داده باشید.

 

محتوای این مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سلام کسانی که زبان انگلیسی شون ضعیف هست من با هزینه ی خیلی مناسب برای مقطع دهم رو تدریس میکنم خوشحال میشم ثبت نام کنید

آکادمی زبان اکسیر مجموعه ایست که با عشق در حوزه آموزش زبان انگلیسی و آزمون های بین المللی مثل آیلتس، تافل، PTE و GRE فعالیت دارد.

آکادمی زبان اکسیر فقط یک شعبه داره:تشریف میارین تهران، میدان انقلاب، خیابان آزادی، کوچه خالقی، پلاک ۴، ساختمان اکسیر

۰۲۱-۶۶۹۴۶۹۵۸

۰۲۱-۶۶۹۲۵۷۰۱

 

 پاسخگوی واتسپ اکسیر

لیسنینگ، مادر همه مهارتهای زبان محسوب می شود. هر چند در سیستم سنتی آموزش این مهارت چندان مورد توجه کافی قرار نگرفته است. همیشه در مدارس خواندن و نوشتن را به ما می آموزند حتی بحث کردن و ارایه سخنرانی را یاد می گیریم اما هیچکس به ما نحوه گوش کردن را نمی آموزد. اگر بخواهیم در یک زبان سلیس و روان شویم باید به صورت جدی روی مهارت لیسنینگ کار کنیم.

 

چرا لیسنینگ اینقدر مهم است؟ چون وقتی در لیسنینگ ضعیف باشید یک مکالمه حالت دو طرفه نخواهد داشت و مکالمه یک طرفه هم چندان لذت بخش نیست. همواره باید در نظر داشته باشیم که گویش ها و لهجه ها نه تنها از کشوری به کشور دیگر بلکه حتی از شهری به شهر دیگر با هم متفاوتند. حتی ممکن است در یک شهر بین یک طبقه اجتماعی یا گروه سنی خاص با لهجه های مختلفی برخورد کنید. در ادامه به معرفی ۵ راز تقویت سریع لیسنینگ می پردازیم.

 

1- تمرین لیسنینگ را به طور منظم و متمرکز انجام دهید.
دنبال هیچ راهکار جادویی نباشید. به نظر من یادگیری زبان از یک معادله ساده پیروی می کند و آن عبارت است از:

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

علاقه + انگیزه + تلاش = موفقیت در یادگیری!

 

زبانها بسیار گسترده و غنی هستند. تقویت لیسنینگ نیازمند گوش کردن مداوم است. این تمرین را می توان با تماشای فیلمهای مستند، مصاحبه، مسابقات تلوزیونی و یا گوش کردن به پادکست ها و آهنگها انجام داد. نکته مهم این است که باید به طور مرتب و البته با تمام دقت گوش کنید. برای این منظور باید موارد زیر را انجام دهید:

 

از اعضای خانواده خود بخواهید که حداقل به مدت ۱۵ دقیقه مزاحمتان نشوند. اگر هم این کار امکان پذیر نیست به مکانی ساکت بروید زیرا وقتی با نصف مغزتان تمرین لیسنینگ را انجام می دهید قطعا کمترین بهره را خواهید برد.

 

برای اینکه چیزی را عمیقا یاد بگیریم باید از آن چیز لذت ببریم. بنابراین کتابهای خسته کننده را رها کنید و روی مطالبی متمرکز شوید که به آن علاقه مند هستید.

 

همه ما روزهای خوب و بد را تجربه می کنیم. منحنی یادگیری در ابتدا به صورت صعودی است اما پس از مدتی نزولی شده و پیشرفت شما سخت تر می شود. سعی کنید همواره رو به جلو حرکت کنید.

هر روز به مقدار کم اما منظم تمرین کنید. این روش موثرترین راه برای حفظ انگیزه است. اگر هر روز فقط ۱۵ دقیقه مطالعه کنید صدها بار بهتر از این است که بخواهید هر دو هفته یکبار ۴ ساعت تمرین کنید. پیشنهاد می کنم در هر جلسه بیشتر از ۴۵ دقیقه کار نکنید زیرا موجب حواس پرتی می شود.

 

2- برای خود اهداف لیسنینگ مشخص کنید.
وقتی اهداف خود را مشخص می کنید بعد از رسیدن به هر مرحله حس خوبی نسبت به خودتان پیدا می کنید. سعی کنید با اهداف کوچک شروع کنید و با رسیدن به هر هدف به خودتان جایزه بدهید. هر بار که به چیز جدیدی گوش می کنید سعی کنید یک یا دو لغت یاد بگیرید بعد اهداف بزرگتری تعیین کنید. مثلا درک کامل یک مکالمه و یا گوش کردن به یک آهنگ انگلیسی و خواندن همراه با آن آهنگ. اگر از سطح پیشرفته تری برخوردارید می توانید مطالب دشوارتری انتخاب کنید و به یادگیری اصطلاحات جدید و تقویت لهجه خود بپردازید.

 

3-  تصویر بزرگتر را ببینید.

 

صرفا به صداها گوش کنید. این تکنیک برای شروع بسیار مناسب است. زیرا از این طریق با ملودی زبان آشنا می شوید. کاری که دقیقا کودکان در دوره “سکوت اسفنجی” خود انجام می دهند این است که ساکت مانده و به جذب اصوات، سیلاب ها، سکوت و ریتم زبان می پردازند. به تغییرات زبان هنگام صحبت کردن دقت کنید. اگر بدانید که صداها چگونه با هم ترکیب می شوند سریعتر پیشرفت می کنید. همانطور که می دانید در زبان انگلیسی معمولا بین کلمات مکث نمی کنیم بلکه کلمات به همدیگر متصل شده و برخی اوقات از ترکیب دو صدا صدایی جدید تولید می شود. مثلا جمله “?What are you going to do” به صورت این صورت تلفظ می شود: “?Whaddya gonna do”

 

افراد در زبان فارسی عموما در مکالمات خود پایان جملات را حذف می کنند. اما از آنجاییکه الگوهای مکالمات روزمره الگوهایی کلی هستند، اغلب بی آنکه خودمان متوجه باشیم ادامه جملات را در ذهن خودحدس می زنیم. برای یادگیری یک زبان جدید نیز به همین منوال عمل می کنیم فقط با این تفاوت که باید کمی خلاقتر عمل کنیم و از قوه تخیل بیشتری برخوردار باشیم. مثلا فرض کنید در حال تماشای فیلم هستید و مادر در حالیکه داخل یخچال را بررسی می کند چیزی به پدر خانه می گوید و شما این کلمات را می شنوید:

“…go…shops…some things we…dinner?”

خب، مشخصا از فحوای جمله می توانید حدس بزنید که این جمله سوالی است و از فضای مکالمه می توانید کلمات جا افتاده را حدس بزنید:

“Can you go to the shops to pick up some things we need for dinner?”

 

حتی اگر این کلمات دقیقا همان چیزهایی نباشند که در جمله اصلی به کار رفته اند باز هم شما تا حد زیادی متوجه آن جمله شده اید.

 

 

 

وقتی به فضای کلی جملات پی بردید حالا می توانید دقیق تر به دنبال جملات بگردید. اگر به طور صد در صد از چیزی مطمئن نیستید می توانید آنرا چندین بار با خود تکرار کنید. یا می توانید با استفاده از اپلیکیشن Audacity یا VLC سرعت مکالمه را پایین بیاورید و به طور واضح تر به آن متن گوش کنید. اگر باز هم مشکلی وجود دارد از یک دوست انگلیسی زبان کمک بخواهید.

 

4-  هیچ یک از مهارتهای یادگیری زبان را نمی توان در انزوا فرا گرفت.
همه این مهارتها عمیقا در هم تنیده هستند. باید همچنان که به مهارت لیسنینگ توجه می کنید مهارتهای ریدینگ و اسپیکینگ را هم مد نظر قرار بدهید. برای این منظور موارد زیر را انجام دهید:

 

 

 

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

 

5-  آرام آرام مطالب را دشوارتر کنید.
همواره مطالب را به دقت انتخاب کنید. چیزهایی که انتخاب می کنید باید قابل فهم باشند. باید قادر باشید بیش از ۷۵ درصد مطلبی را که گوش می کنید بفهمید. اگر درک شما کمتر از این میزان است یعنی این که اصلا گوش نمی کنید. ابتدا به مطالبی بین ۳ تا ۵ دقیقه گوش کنید بعد که پیشرفت کردید این میزان را به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یا حتی چند ساعت افزایش دهید. اما نباید مطالبی را انتخاب کنید که آنقدر دشوار باشند که موجب گیج شدن یا نا امیدی شما شوند.

 

ابتدا به بخشهای کوتاه گوش کنید و چندین بار تکرار کنید. وقتی به یک بخش مسلط شدید سراغ بخش بعدی بروید. مهمترین مطالبی که می توانید برای تقویت لیسنینگ استفاده کنید به شرح زیر می باشند:

 

 

 

 

همواره این ۵ راز را در نظر داشته باشید تا به سرعت بتوانید مهارتهای لیسنینگ خود را تقویت کنید.

بینهایت سپاسگذارم از ارایه مطالب آموزنده و راهکارهای خوبتان . با آرزوی سلانتی و شادکامی برای شما

سپاس از توجه شما دوست عزیزم

از این همه سخاوت در ارائه مطالب آموزنده و راهکارها سپاسگزارم … امیدوارم خود و خانواده محترمتون همواره صحیح و سلامت و غرق در نعمت باشید

ممنون از لطف و محبت سرکار

سلام
خیلی ممنون از مطالب خوب و آموزنده شما .

سلام ممنونم از راهکارهاتون امیدوارم بتونم درست استفاده کنم و پیشرفت کنم

خیلی خیلی ممنون
تکنیک سایه و فضا عالی بود

با سلام ، چقدر طول می کشد تا به مهارت بالای شنیداری زبان دست یابیم؟ شما خودتان به طور منظم چقدر مطالعه کردید؟

درود بر شما

اگر به صورت متمرکز و با برنامه کار کنید در یکسال. رشته تخصصی بنده زبان هست و همینطور کارم در ارتباط با زبان است اما دانشجویان ما با تمرینات متمرکز توانسته اند ظرف یک سال به مهارت شنیداری بالایی برسند.

سلام…ممنون از راهنمایی های خوبتان
بنده به طور منظم تقریبا سه سال است انگلیسی مطالعه میکنم منتها از سطح صفر شروع کرده بودم ولی در یک سال اخیر کمی اتفاقات و شرایط بد باعث افت بسیار در انگلیسی شد برام در واقع میتونم بگم هرچی رشته بودم تو اون دوسال پنبه شد 🙂 اما در این یک سال هم زبان رو کامل کنار نذاشتم و مطالعه داشتم و تقریبا به سطح 5.5 آیلتس رسیدم فقط یک نمره با نمره ایی ک میخوام فاصله دارم و چون در دروس حفظی ضعیف هستم واقعا خیلی کند دیگه پیش میرم جلو …. میخواستم ببینم راهنمایی برای بنده دارین چون میخوام تا قبل عید امتحان اصلیمو بدم ممنون میشم

درود بر شما

شما در حال حاضر پری آیلتس هستید. برای رسیدن به سطح آیلتس باید یک دوره متمرکز را بگذرانید. قطعا اگر از الان با جدیت شروع کنید ظرف این مدت می تونید به هدفتون برسید.

سلام شاید جای سوالم اینجا نباشه بیان میکنم امیدوارم جواب بگیرم،آموزش زبان رو از صفر شروع کردم و برای تقویت شنیدار از کتاب تکتیس بیسیک استفاده میکنم متاسفانه فایل صوتی کتاب رو نتونستم دانلود کنم که داخل گوشی داشته باشم،راهی هست بتونم دانلود و استفاده کنم؟

سلامی دوباره، گذراندن دوره متمرکز برام مقدور نیست
در واقع زبان رو به صورت خودخوان میخونم…..

سلام
منم زبانو به صورت خودخوان میخوونم
شما لسینیگی که بتوونه برای آیلتس مفید باشه معرفی میکنین؟

سلام نسا جان
می تونید از پادکست ها شروع کنید. نمونه های آن در سایت و کانال تلگرام ما هم موجودهhttps://drzaban.com/podcast/

Thank you dear professor

Thanks dear Rashid

hi
my name is farzan and as you see, i can write english, in fact i have no problem in speaking and writing skill
unfurtanatly, its not true about lessening
for example when i look at a film, without subtitles, i cant understand at all, while i am looking same film with subtitle much part of it easy to understand.
this problem changed my conversation into on way completely.
i whuld be tank if u help me to find an effective way to solve this problem

Hi Dear Farzan
You need to boost your comprehension listening through watching movies. The following product can be of great help to reach this goal. Good luck!

https://drzaban.com/live-with-friends/

ممنون ولی برای من کاربردی نداره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

کد امنیتی *– بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.


ما را دنبال کنید…

 

ایمیل: drzaban@gmail.com

تماس با بخش اداری:

02188487845

تماس از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر

تماس با مدیریت:

09023792226

اپلیکیشن مقالات دکتر زبان

 

مکالمه آنلاین فرمول 1

نقشه راه یادگیری زبان انگلیسی

9 استراتژی یادگیری سریع

گرامر زبان انگلیسی به روایت دکتر زبان

بهترین فیلم ها برای یادگیری انگلیسی

 

ما با ارائه جدیدترین و کاربردی ترین دوره ها، محصولات آموزشی و مشاوره اختصاصی متناسب با نیازتان به شما کمک می کنیم. هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

©
تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت دکتر زبان می باشد. این سایت در زمینه آموزش زبان انگلیسی و تحت قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می کند.


دانلود فایل صوتی این مقاله Downloads-icon


دانلود فایل PDf این مقالهDownloads-icon

آیا شما این مشکلات آزاردهنده را دارید؟ چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم

اگر این مشکلات را دارید، این مقاله را بخوانید چون نه تنها به تقویت لیسنینگ شما منجر می‌شود، بلکه مکالمه زبانی انگلیسی شما را نیز تقویت می‌کند.

 

در این مقاله شما یاد خواهید گرفت که:

خب حالا شروع کنیم.

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

 

تنها یک دلیل برای این مسئله وجود دارد: آن‌ها به اندازه کافی به انگلیسی گوش فرا نمی‌دهند

اگر 1000 ساعت به انگلیسی گوش دهید، قطعاً listening  شما تقویت خواهد شد.

متاسفانه، اکثر اشخاص این کارها را برای تقویت listening خود انجام می‌دهند:

این عملکردها ضعیف هستند و به اندازه کافی برای تقویت مهارت‌های شما مهم هستند.
در این باره فکر کنید. اگر روزانه فقط 15 دقیقه به انگلیسی گوش دهید، در طول یک سال فقط 91 ساعت انگلیسی شنیده‌اید. اما این کافی نیست. با این روش سال‌ها طول می‌کشد که در مهارت‌های خود بهبودی ببینید.

 

برخی از مردم، روزانه ساعت‌ها به انگلیسی گوش فرا می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که برای تقویت listening خود باید زیاد تمرین کنند.

متاسفانه، این افراد نیز در تقویت مهارت‌های شنیداری خود با شکست مواجه می‌شوند.

چرا؟

معمولاً، این مشکلات پیش می‌آید:

به همین دلایل است که زبان‌آموزان باانگیزه نیز با شکست مواجه می‌شوند. آن‌ها در ابتدا سخت تمرین می‌کنند، اما سریعاً از این کار دست می‌شکند چون نمی‌توانند به آن نوع تمرین ادامه دهند.
اینجا نکته‌ای است که به آن گوشزد می‌کنیم: برای تقویت listening خود بایستی به‌طور مداوم و به مدت طولانی به انگلیسی گوش فرادهیم.
اگر به مدت یک ماه نیز روزانه چند ساعت به انگلیسی گوش فرادهید کافی نیست. باید برای ماه‌ها (حتی بیش از یک سال) این کار را به‌طور مداوم انجام دهید.

 

آیا می‌خواهید listening خود را “با موفقیت” تقویت کنید؟

اگر این دو کار را انجام دهید، موفقیت 100 درصدی شما تضمین است:

 

در اینجا توصیه‌هایی برای حل این مشکل ارائه خواهم داد. 

ابتدا باید تعدادی فایل انگلیسی برای گوشی خود دانلود کنید. با این کار، هرجا که باشید میتوانید به انگلیسی گوش فرادهید.

چه فایل هایی را دانلود کنید؟
 

پادکست‌ها مکالمات صوتی انگلیسی هستند که می‌توانید به‌صورت رایگان از اینترنت دانلود کنید.

برای دانلود پادکست باید اپلیکیشن پادکست را روی گوشی خود داشته باشید.

به نرم افزار app store خود بروید و “podcast app” را سرچ کرده و از بین آن‌ها نرم‌افزاری که رتبهبندی بهتری دارد را انتخاب کنید. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم

زمانی که اپلیکیشن شما نصب شد، آن را باز کنید و پادکست هایی که دانلود کرده‌اید را سرچ کنید.

از این پس میتوانید پادکست هایی دلخواهتان را دانلود کرده و گوش دهید. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم

 

به فعالیت‌های زیر نگاه کنید. چه چیزی در آن‌ها مشترک است؟

تمام این فعالیت‌ها یک چیز مشترک دارند: به تمرکز و تفکر عمیق نیاز ندارند. 
در طول روز، فعالیت‌های زیادی مانند مثال‌های بالا ممکن است وجود داشته باشد. بنابراین زمان مناسب برای تقویت مهارتهای شنیداری انگلیسی شما هستند!

Feeling bored? Listen to something in English!

از گوش فرادادن به انگلیسی هنگام انجام این فعالیت‌ها اطمینان حاصل کنید. با این کار، روزانه یک یا دو ساعت گوش‌دادن به انگلیسی برایتان کاملاً راحت خواهد بود. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم
تیزبینی این روش را دریافتید؟ این روشی است که حتی افراد با مشغلههای زیاد در طول روز می‌توانند listening خود را تقویت کنند.

 

اکثر ما تفریح‌هایی در طول روز داریم: بازی و ویدیو گیم، ملاقات‌های دوستانه، اینترنت‌گردی و…
ما زمان زیادی برای این کارها اختصاص می‌دهیم چون جذاب و اعتیادآور هستند.
بنابراین، اگر می‌خواهید زمان زیادی را برای گوش‌دادن به انگلیسی اختصاص دهید، برای خود این کار را جذاب کنید. اگر این کار را بکنید، مهارتهای listening  تان راحت‌تر تقویت می‌شوند. (و نیازی نخواهد بود برای این کار به خودتان فشار بیاورید) 
اما چگونه listening را جذاب و لذت بخش بکنید.
در اینجا چند ایده برای این کار مطرح می کنم.

 

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

دیدن ویدیوهای یوتیوب یک راه عالی برای تقویت listening انگلیسی شماست.

از آنجایی‌که یوتیوب همیشه ویدیوهای جالب مطابق با سلیقۀ بینندگان خود پیشنهاد می‌دهد، نیازی نیز دنبال ویدیوهای جدید خود بگردید. تنها کاری که باید بکنید این است که با انگشت خود ویدیو را لمس کرده، آن را پلی کنید و ببنید. 
به همین دلیل است که یوتیوب خیلی اعتیادآور است، و می‌توانید از آن به‌طور مفید استفاده کنید.
کانال‌هایی را فالو کنید که در راستای علایق شما باشد. (کانال‌ها باید به انگلیسی باشند)
 یک چیز جالب دیگر دربارۀ یوتیوب زیرنویس است. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم
اگر در فهم ویدیویی دچار مشکل شدید، می‌توانید زیرنویس آن را روشن کنید.

توجه: تنها زمانی که ضروری است زیرنویس را روشن کنید. اگر 80 الی 90 درصد محتوا را متوجه می‌شوید نباید زیرنویس را روشن کنید چراکه بهتر است تمرکزتان روی listening باشد.

 

در گذشته، پیداکردن سریال‌های آمریکایی یا بریتانیایی مقداری سخت بود.
اما دیگر این مشکل وجود ندارد. با وجود خدماتی همچون نتفلیکس، شما می‌توانید به هزاران فیلم و سریال از طریق سرویس این شبکه دسترسی داشته باشید. 
بهترین موضوع این است که نتفلیکس بسیار ارزان است.
اگر به دلیل تورم نرخ ارز در کشورتان برایتان خرید ماهانه این سرویس مشکل است می‌توانید فیلم و سریال‌های این شبکه و شبکههای دیگر را از طریق وب‌سایت‌های محل زندگیتان دانلود کرده و تماشا کنید. برای اطلاعات بیشتر، روی این لینک آموزش زبان از طریق فیلم را مطالعه کنید.

 

اگر زیرنویسی وجود نداشت، یا در حال رانندگی بودید و نمی‌توانستید همزمان با گوش‌دادن زیرنویس را بخوانید، چه کار باید بکنید؟ 
سه گزینه پیش روی شماست.

 

تا زمانی که اصل مطلب را متوجه می‌شوید خیلی نگران این نباشید که قسمت‌هایی از مکالمه را نمی‌فهمید. نیازی نیست برای چند کلمه یا جمله مدام به زیرنویس روی  بیاورید.
حالا ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که ” اگر زیرنویس را نخوانم، چگونه می‌توانم معنای واژگان جدید را یاد بگیرم؟”
این یک نگرانی رایج است. برخی از زبان‌آموزان انگلیسی فکر می‌کنند تنها راه یادگیری کلمه جدید، پیدا‌کردن معنای آن‌ها در فرهنگ لغت (دیکشنری) است. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم
اما این کار بسیار درستی نیست! حقیقت این است که مغز شگفت‌انگیز انسان توانایی بالایی در یادگیری کلمات جدید در زمینۀ متنی (context) آن‌ها دارد. شما زبان مادری خود را نیز اینگونه یاد گرفتهاید ( بدون زیرنویس و دیکشنری).
بنابراین، اگر کلمه یا کلماتی را هنگام گوش‌دادن متوجه نشدید نگران نشوید. اگر استفاده از این کلمات را بارها و بارها با زمینه‌ها و افراد مختلف بشنوید، ذهنتان درنهایت معنای آن کلمات را کشف خواهد کرد. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم
اما اگر محتوا خیلی سخت بود چه؟ و اصل مطلب را متوجه نشدید؟ چه کار باید کرد؟
در این خصوص به گزینۀ دوم توجه کنید.

 

برخی از زبان آموزان شروع به گوش‌دادن به چیزهایی می‌کنند که جدای از سختی بیش از حد آن سعی در تمام‌کردن و فهماندن آن دارند. خب این کار بسیار زجرآور است. پس از مدت کوتاهی سرد می‌شوند و تقویت listening خود را کنار می‌گذارند! این رفتار بسیار مضحک است. فایل‌های انگلیسی رایگان بیشماری در سایت‌های اینترنتی وجود دارد. و روزانه محتوای بیشماری در حال تولید است. بنابراین، به‌طور قطع هیج نیازی برای “تمام کردن” چیزی که شروع کردید وجود دارد. اگر محتوایی که به آن گوش می‌دهید خیلی سخت (یا کسل‌کننده) است، آن را حذف کنید و چیز دیگری دانلود کنید.

اما اگر تقریباً همه چیز برای شما سخت بود چه باید بکنید؟ 
دراین صورت، برویم سراغ گزینه ی بعد.

 

اگر تقریباً هر چیزی که گوش می‌دهید برایتان خیلی دشوار است، بنابراین دایره واژگان شما محدود است. به همین دلیل است که در فهم مکالمات انگلیسی دچار مشکل هستید.

دراین خصوص به شما پیشنهاد می‌کنم که جدای از “گوش‌دادن” به انگلیسی، متنهای انگلیسی نیز بخوانید تا عبارات و کلمات رایج در مکالمات را بیاموزید. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم

 

اگر مبتدی هستید، توصیه ی خود را برای شما مطرح میکنم…

 

در ابتدا، کاری نکنید که شما را دلزده کند و یادگیری زبان را کنار بگذارید. اگر یادگیری را کنار بگذارید، هرکاری که کردید بی‌نتیجه خواهد ماند.
در ابتدا گفتم که باید زیاد به انگلیسی گوش فرادهید. اما در شروع یادگیری درگیر این مسئله نباشید. درعوض، بر گوش‌دادن “روزانه” تمرکز کنید. ( حتی اگر 10 الی 15 دقیقه باشد) 
در این مرحله، هدف شما تقویت مهارت شنیداری نیست بلکه عادت به گوش‌دادن مداوم است. زمانی که این عادت ثبات پیدا کرد، تقویت listening برای شما راحت‌تر می‌شود.
در اینجا چیزهایی که نباید در شروع یادگیری‌تان انجام دهید مطرح می‌کنم (چون ممکن است باعث کنار گذاشتن شما شوند):

در ابتدا (ماه اول) گوش‌دادن به اندازه 10 الی 15 دقیقه کافی است. خیلی عادی است به چیز راحتی در ابتدای یادگیری گوش دهید. فقط از گوش‌دادن “روزانه” اطمینان حاصل کنید.
اگر چند روزی نتوانستید گوش دهید، اشکالی ندارد. خودتان را اذیت نکنید. آن را بهانه‌ای برای کنار گذاشتن یادگیری نکنید. ریلکس باشید و به خودتان قول دهید که در روز بعد یا روزهای آینده به انگلیسی گوش خواهید داد. 

این یک مشکل رایج بین زبان‌آموزان سطوح متوسط است.
اکثر زبان‌آموزان سطوح متوسط (Intermediate) همیشه احساس می‌کنند که listening آن‌ها سال هاست که در یک سطح باقی مانده، گرچه به‌طور مداوم به انگلیسی گوش می‌دهند.
این مشکلی است که خود من هم آن را تجربه کرده ام.
زمانی که شروع به تقویت مهارت‌های شنیداری خود کردم، طولی نکشید که پیشرفت را در خودم دیدم. اما، با گذر زمان پیشرفت برای من سخت‌تر و سخت‌تر شد. من هر روز به انگلیسی گوش می‌دادم اما listening ام به نظر با سرعت خیلی پایینی پیش می‌رفت. 
در آن زمان علتش را نمی‌دانستم. اما الان می‌دانم. اگر مدت طولانی است که هیچ پیشرفتی در مهارت‌های شنیداری خود نداشته‌اید، دلیلش اینجاست:

 

مثال‌هایش نیز در اینجا مطرح شده‌اند:

اشتباه متوجه نشوید. خوب است که به چیزهای راحت‌تر برای تقویت listening خود گوش فرادهید. اما مراقب باشید. اگر فقط و فقط به چیز راحت و آسان گوش دهید، پیشرفت سریعی نخواهید داشت.

مثل این می‌ماند که بخواهید در نواختن پیانو با آهنگ‌های آسانی مانند “happy birthday to you”

پیشرقت کنید. موثر نیست. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم

بله، هست. اینجا را مطالعه کنید:

بگذارید بیشتر توضیح دهم.

اول، محتوای فایل‌های انگلیسی را بر اساس درجۀ سختی به سه دسته تقسیم کنیم:

بیایید ببینیم کدام یک از این 3 بهترین است. چگونه لیسنینگ را تقویت کنیم

در این نوع محتوا شما اصل مطلب را متوجه نمی‌شوید.

اگر به چیزی گوش دهید و با خود بگویید که ” اصلاً نمی‌دانم دربارۀ چه چیزی صحبت می‌کنند”، پس دارید به یک زبان بیگانه از منظر ذهنی‌تان گوش می‌دهید.

این کار وقت تلف‌کردن است. بنابراین، باید از گوش‌دادن به چنین چیزهایی پرهیز کنید. 

در این نوع محتوا شما همه چیز را کلمه به کلمه متوجه می‌شوید.

یکی از دلایل اصلی که زبان‌آموزانِ سطوح متوسط، پیشرفتی در listening خود نمی‌بینند نیز گوشدادن به این نوع محتوا است.

محتواهای چالش برانگیز محتواهایی هستند که در مکالمات تمام کلمات و جملات را متوجه نمی‌شوید، اما می‌دانید اصل مطلب چیست.

مثال‌هایی از محتواهای چالش برانگیز:

بنابراین مورد شمارۀ 3 بهترین مورد برای یادگیری است.

برای ثبت نام در دوره های مکالمه زبان انگلیسی و آمادگی آزمون آیلتس ، تماس بگیرید

برای بهره بردن از ویدئوهای آموزشی حرفه ای اساتید خانه زبان دید، پیج های اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید :

آدرس: خیابان مطهری، نرسیده به لارستان، ساختمان ادبا، پلاک 436

09332061561 | 02166895207

info@deedlanguage.ir

اگر تمایل دارید در جریان جدیدترین اخبار و آموزش‌های رایگان «استاد مرتضی جاوید» قــرار بگیرید‌، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم؟

استاد مرتضی جاوید در زمینه یادگیری لیسنینگ مطالب نابی را مطرح می کنند که در هیچ کتاب و مجموعه ای پیدا نشده و نمی شود. اکنون به نکاتی درباره اینکه  چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم؟ نکاتی که در اینجا درباره لیسنینگ بیان شده است در هیچ کتاب و مقاله ای پیدا نخواهید کرد زیرا همگی این مطالب از تجارب خود استاد مرتضی جاوید بوده و بسیار ناب و ارزشمند هستند پس با ما همراه باشید تا به شما درباره اینکه چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم نکات و ترفندهایی را بیان کنیم.

بیایید در اینجا تنها با چند نکته مختصر اما بسیار مفید ببینیم که چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم و در امتحانات آیلتس و تافل و غیره موفق شویم؟

مثلا هر روز یک کانال خارجی را نگاه کنیم یا مثلا معتقد به این باشیم در محیط یاد میگیریم.  یک مجموعه کتاب هایی با عنوان  tactics for listening  که در هر کجای دنیا سراغ آن را بگیرید می توانید خریداری فرمائید.

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

اما

تنها داشتن همین کتاب ها آیا کافی است؟

 خیر، وقتی نحوه ی استفاده از آنها را بلد نباشیم و ندانیم که چگونه با آنها کار کنیم، فایده ای ندارد.

یعنی قرار نیست ما همه کلمات را متوجه شویم اگر در هر جمله یا چند جمله، یکی دو کلمه ی کلیدی را متوجه شویم، کافی است .

اما داشتن تفکر مثبت در listening  به چه معناست؟ یعنی با حس فهمیدن گوش کنیم، به این معنا که مطمئن باشید متن و محتوایی را که قرار است بشنوید می فهمید. حتی اگر گاهی متوجه هم نشدید، حس بدی نسبت به خودتون نداشته باشید و وانمود کنید که محتوا را متوجه شدید.

گاهی اوقات حال و حوصله درست و حسابی نداریم، حال خوشی نداریم و اگر بخواهیم لیسنینگ هم کار کنیم چیزی متوجه نمی شویم. در چنین شرایطی بهترین کار این است که اصلا listening  گوش نکنیم و یا اینکه قبل شروع کردن به تمرین، تفکر و حال خود را مثبت و خوب کنیم اما چگونه تفکر خود را مثبت کنیم؟چگونه لیسنینگ خود را قوی کنیم

مثلا از یک مجموعه که شامل 90 تراک است، و ما امروز باید تراک مثلا 20 را گوش کنیم، یکبار از اول یا آخر تراک 19 را گوش می دهیم در حد دو یا سه دقیقه آن را و سپس سراغ تراک بعدی می رویم و به محض اینکه مغزمان افتاد روی غلتک و متوجه تراک روز قبل شدیم، سریع آن را قطع کرده و سراغ تراک جدید امروز خود می رویم.

یک قسمتی در مغز ما وجود دارد به نام لیمبیک که آموخته و تجربه های ما را تعمیم می دهد، مثلا وقتی یک امتحان را خوب پاس می کنیم در امتحان بعدی موفق تر عمل می کنیم ولی اگر تصویر ذهنی ما در یک زمینه ای منفی شود، ممکن است در آن زمینه اعتماد به نفس ما پایین بیاید.

پس اگر ما با پیش فرض نفهمیدن چیزی شروع کنیم این امر گسترش پیدا می کند، اما اگر بتوان با فهمیدن شروع کرد، یعنی اولین چیزی را که گوش می کنیم بفهمیم، بقیه موارد را بهتر متوجه خواهیم شد.

وقتی یک متنی را می خوانی، خیلی مواقع ممکن است بخشی از آن را متوجه نشوید، و بخواهید که برگردید و دوباره آن را مطالعه کنید، اما بهتر است متن را تا انتها ادامه دهید و در پایان متوجه می وشید که بخشی را که قابل فهم نبود و جا نیفتاده بود، برای شما جا افتاد.

در مورد لیسنینگ هم همین امر صدق می کند.

با رها کردن یک مطلب، ضمیر ناخودآگاه سراغ آن می رود و بعد از مدتی متوجه می شویم که کاملا مطلب را یاد گرفته ایم. مثلا گاهی اوقات اسم و یا فامیل کسی را فراموش کرده ایم و با وجدو اینکه خیلی به آن فکر می کنیم بازهم چیزی به خاطر ما نمی آید، به محض اینکه آن را رها کردیم و دیگر به ان فکر نکردیم، یادآوری آغاز می شود.

بهترین پکیجی که می توانید برای یادگیری زبان با جدیدترین متد و در کوتاه ترین زمان یاد بگیرید در همین لینک در اختیار شما قرار داده ایم. تنها با یک کلیک از این آموزش عالی بهره مند شوید. 

ضمیر ناخودآگاه ما در هنگامی که ما روح داریم فعال می شود یعنی از زمان 4 ماهگی جنینی و هنوز به دنیا نیامده ایم و اگر مادر در این دوران کتاب بخواند، قرآن گوش کند، ربان گوش کند و بخواند و همه اینها روی ضمیر ناخودآگاه جنین تأثیر می گذارد.

وقتی بچه به دنیا می آید، می توانید برای کودک کارتون هایی با زبان اصلی بگذارید که او ببیند، تمام این موارد روی ضمیر ناخودآگاه بچه تأثیر می گذارد و این موارد در سن 3 ا 4 سالگی برون ریزی می کند.

 خب سؤال این است که اکنون و در زمان حال برای فعال شدن ضمیر ناخودآگاه خود چه کنیم؟

یکبار شب به صورت سر سری و قبل از خواب، مهم نیست اگر چیزی نفهمیدید و متوجه مطالب نشدید و یا حتی اگر به خواب رفتید.

یکبار هم صبح روز بعد در اولین فرصت همان تراک را کار کنید.

این کار باعث می شود که ضمیر ناخودآکاه شما روی آن تراک در فاصله زمانی شب تا صبح کار کند، و فردا که می خواهید آن را یاد بگیرید، یادگیری شما چند برابر خواهد شد.

گاهی پیش می آید یک تراک را به هیچ عنوان متوجه نمی شوید و حتی با وجود اینکه چندین بار به آن گوش داده اید و احساس کرده اید سخت است؛ چه کار کنیم یاد بگیریم؟

 بهتر است این تراک را بین الطلوعین یاد بگیریم یعنی بین ساعت 4 تا 7 صبح که یادگیری مغز در این ساعات چند برابر بیشتر است.

نام محصول: پکیج آمپول مکالمه انگلیسی جاوید (تسلط به کل مکالمات روزمره انگلیسی بدون نیاز به گرامر)
نوع …

مرتضی جاوید ملقب به سلطان حافظه‌ی ایران؛ تنها ایرانی رکورددار حافظه جهان در گینس ، بنیانگذار آموزش واژگان خارجی بدون فراموشی با روش LWF و IMT به شماره ثبت ۱۴۲۹، مبتکر سریع ترین روش یادگیری مکالمه بدون فراموشی با متد Substitution Drill و مبتکر تکنیک های نوین پرورش حافظه، هوش و خلاقیت در ایران است که تا کنون بیش از ۳۰ محصول پرفروش در زمینه‌های زبان‌، حافظه و روان‌شناسی داشته است.

همچنین خالق جامع ترین دوره پرورش مغز و مهارتهای ذهنی با عنوان «دوپینگ مغز» است که میتواند مغز هر انسانی را به یک ابرمغز تبدیل کند تا با بهره گیری از بیش از ۲۰۰ تکنیک کاربردی اعم از حافظه ، خلاقیت ، تمرکز ، تجسم ، محاسبات ذهنی ، مهارتهای مطالعه و تندخوانی ، پرورش دو نیمکره و حواس پنجگانه ، از اوجا ظرفیت و توانمندیهای مغز خود استفاده نماید.

حضور در برنامه های مختلف صداوسیما؛ تدریس در دانشگاه‌های صنعتی شریف تهران، امیرکبیر تهران، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز و دانشگاه‌های آزاد از دیگر سوابق ایشان می‌باشد و تا امروز در بیشتر شهرها و استانهای کشور از جمله: تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان، بندرعباس، تبریز، ارومیه، کرج، قم، همدان، یزد، کاشان، زنجان، رشت، اهواز، کرمان ، کرمانشاه و حتی در کشورهای مختلف ، دوره‌ها، کلاس‌ها، سمینار‌ها و کارگاه‌های ایشان برگزار شده است.

در خبرنامه‌ی ما عضو شوید تا از تازه‌ترین مقالات، آموزش‌های رایگان و تخفیف‌های تکرارنشدنی مطلع شوید.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به استاد مرتضی جاوید می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

طراحی و پیاده سازی توسط: مهیار وب

دسته بندی ها
همه دسته هاUncategorizedcyber videosItalkآزمون جامعآموزش زبان با فیلمآموزش زبان با موسیقیبازی فکریباشگاه کتابخوانیپادکست انگلیسیپادکست فرانسهپک خود آموز زبان انگلیسیدانلود کتاب زبان انگلیسیدیکشنریرمان انگلیسی بزرگسالانرمان انگلیسی نوجوانانرمان فارسیکارتون ‌های ویژه نوجوانانکارگاه آیلتسکارگاه انگلیسی تجاریکارگاه انگلیسی کاربردیکتاب american english fileکتاب Family and Friendsکتاب prepareکتاب Projectکتاب speak outکتاب supermindsکتاب آمادگی آزمون تافلکتاب آموزش listening انگلیسیکتاب آموزش Reading انگلیسیکتاب آموزش Writing انگلیسیکتاب آموزش ترجمه زبانکتاب آموزش تلفظ انگلیسیکتاب آموزش زبان آلمانیکتاب آموزش زبان بزرگسالانکتاب آموزش زبان ترکی استانبولیکتاب آموزش زبان فرانسهکتاب آموزش زبان کودکانکتاب آموزش گرامر انگلیسیکتاب آموزش لغت انگلیسیکتاب آموزش مکالمه انگلیسیکتاب آیلتسکتاب اسپیکینگ آیلتسکتاب انگلیسی تجاریکتاب پری آیلتسکتاب تاپ ناچ و سامیتکتاب تاچ استون و ویوپوینتکتاب خود آموز آیلتسکتاب خودآموز سطح پیشرفتهکتاب خودآموز سطح فوق متوسطهکتاب خودآموز سطح مبتدیکتاب خودآموز سطح متوسطهکتاب داستان advancedکتاب داستان elementaryکتاب داستان intermediateکتاب داستان pre intermediateکتاب داستان starterکتاب داستان upper intermediateکتاب داستان انگلیسیکتاب داستان انگلیسی کودکانکتاب داستان انگلیسی نوجوانانکتاب داستان زبان فرانسهکتاب دانشگاهی زبان انگلیسیکتاب رایتینگ آیلتسکتاب ریدینگ آیلتسکتاب سطح 101 تا 106کتاب سطح 201 تا 206کتاب سطح 301 تا 306کتاب سطح 401 تا 406کتاب سطح 501 تا 506کتاب سطح 601 تا 606کتاب سطح CPE1 تا CPE6کتاب سطح Decoکتاب سطح E1 تا E5کتاب سطح G1 تا G5کتاب سطح H1 تا H5کتاب سطح I1 تا I5کتاب سطح IELTS1 تا IELTS3کتاب سطح IELTS4 تا IELTS6کتاب سطح IELTS7 تا IELTS9کتاب سطح M1 تا M5کتاب سطح Pre IELTS1 تا Pre IELTS2کتاب سطح Pre IELTS3 تا Pre IELTS5کتاب سطح Pre IELTS7 تا Pre IELTS9کتاب سطح S1 تا S5کتاب سطح Teen1 تا Teen3کتاب سطح Teen10 تا Teen12کتاب سطح Teen13 تا Teen15کتاب سطح Teen4 تا Teen6کتاب سطح Teen7 تا Teen9کتاب سطح Tend1 تا Tend5کتاب سطح Tend11 تا Tend15کتاب سطح Tend16 تا Tend20کتاب سطح Tend6 تا Tend10کتاب سطح U1 تا U5کتاب صوتی انگلیسیکتاب کمبریج آیلتسکتاب لغت و گرامر آیلتسکتاب لیسنینگ آیلتسکتاب نشر سفیرکتاب های سعید چمنیکلاس آنلاینمجله انگلیسیمنابع کمک آموزشی مدارسمنابع کمک آموزشی و نمونه سوالات انگلیسی پایه دهممنابع کمک آموزشی و نمونه سوالات انگلیسی پایه دوازدهممنابع کمک آموزشی و نمونه سوالات انگلیسی پایه نهممنابع کمک آموزشی و نمونه سوالات انگلیسی پایه هشتممنابع کمک آموزشی و نمونه سوالات انگلیسی پایه هفتممنابع کمک آموزشی و نمونه سوالات انگلیسی پایه یازدهمنرم افزار خودآموز رزتا استوننمایشنامه انگلیسیوبینار آیلتسوبینار انگلیسی تجاریوبینار بین المللیوبینار تربیت مدرسوبینار یادگیری زبان انگلیسیویدئو آموزش زبان بزرگسالانویدئو آموزش زبان کودکان

وضعیت محصول
همه محصولاتفقط موجود ها

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که مستقیما روی کیفیت برقراری ارتباط با سایر اشخاص به زبان دیگر اثر می‌گذارد، مهارت لیسنینگ است. اگر شما نتوانید درست و کامل بشنوید مسلما نخواهید توانست پاسخ درستی به سوال مطرح شده بدهید و در نهایت ارتباط یا یک طرفه خواهد بود و یا قطع خواهد شدو یا ممکن است منجر به سوء برداشت و یا سوء تفاهم شود. برای تقویت مهارت لیسنینگ باید به طور مداوم گوش کنید و خود را در معرض لهجه‌های متفاوت قرار دهید. از منابع زبان اصلی تقویت لیسنینگ مثل فیلم‌ها و کارتون‌های زبان اصلی استفاده کنید و برای تقویت گام به گام این مهارت از سطح مبتدی تا پیشرفته از کتاب‌های تقویت لیسنینگ که به همین منظور طراحی و نوشته شده اند، استفاده نمایید.

علاقه + انگیزه + تلاش و ممارست = موفقیت در یادگیری!

خرید کتاب listening

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع مکالمه انگلیسی

بیشتر بخوانید: تقویت مهارت شنیداری

حتما از زیرنویس یا متن  و هر آنچه می‌توانید برای درک بهتر فایل صوتی  استفاده کنید. وقتی به فضای کلی جملات پی بردید حالا می‌توانید دقیق تر به دنبال جملات بگردید. اگر به طور صد در صد از چیزی مطمئن نیستید می‌توانید آنرا چندین بار با خود تکرار کنید. از معلم زبان خود یا یک دوست انگلیسی زبان کمک بخواهید.

همه مهارت‌های زبان انگلیسی اعم از رایتینگ، ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ عمیقا در هم تنیده هستند. باید همچنان که به مهارت لیسنینگ توجه می‌کنید مهارت‌های ریدینگ و اسپیکینگ را هم مد نظر قرار بدهید. برای این منظور موارد زیر را انجام دهید:

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی خودآموز

سعی کنید با فاصله چند صدم ثانیه همراه با گوینده جملات را عینا با همان لحن و حالت بیان کنید.

از صدای درونی خود استفاده کنید. همه ما در سر خود یک صدا داریم. سعی کنید برای یادگیری زبان از این صدا استفاده کنید. حتی از این طریق می‌توانید به انگلیسی فکر کنید. در مغز خود  به انگلیسی تمرین کرده با خودتان حرف بزنید. منتها سعی کنید حتما  این صحبت‌ها را به انگلیسی انجام دهید و البته خوبی این روش این است کسی صدای شما را نمی‌شنود و شما را قضاوت نمی‌کند ولی تاثیر این کار شگفت انگیز است.

همواره مطالب را به دقت انتخاب کنید. چیزهایی که انتخاب می‌کنید باید قابل فهم باشند. باید قادر باشید بیش از ۷۵ درصد مطلبی را که گوش می‌کنید بفهمید. اگر درک شما کمتر از این میزان است یعنی این که اصلا گوش نمی‌کنید. در سطح مقدماتی کتاب درسی‌تان بهتربن منبع برای شماست. در سطوح بالا تر ابتدا به مطالبی بین ۳ تا ۵ دقیقه گوش کنید بعد که پیشرفت کردید این میزان را به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یا حتی چند ساعت افزایش دهید. اما نباید مطالبی را انتخاب کنید که آنقدر دشوار باشند که موجب گیج شدن یا نا امیدی شما شوند.

انواع کتاب‌های صوتی انگلیسی، پادکست‌‌های انگلیسی و همچنین دو مجموعه ویدئویی Ted Talk در سفیرمال با تخفیف ویژه موجود هستند و با چند کلیک ساده در اختیار شما قرار می‌گیرند. برای مشاوره تلفنی با کارشناسان آموزش ما با شماره تلفن 84347223 و 84347233 تماس حاصل فرمایید.

حراج!

ویدئو تدتاک 2-TED talks

حراج!

ویدئو تدتاک 1-TED talks

چطور میشه از لیسنینگ برای تقویت و یادگیری تلفظ انگلیسی استفاده کرد؟

سلام میتوانید جملات را بارها و بارها تکرار کنید.

TED Talks عالی هستن. من ازتون خریدم و گوش دادم و واقعا لیسنینگم خیلی خوب شده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه


نام شما (اجباری)


ایمیل شما (اجباری)

اطلاعات مرا در مرورگر ذخیره کن

بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟

معرفی بهترین پکیج خودآموز زبان انگلیسی

آنچه در مورد آزمون تعیین سطح باید بدانیم

چگونه املای زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

تکنیک های برنامه ریزی یادگیری زبان

چند بازی ساده ولی موثر در تقویت زبان

یادگیری زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان

آیا آموزش زبان در 50 روز ممکن است؟

جستجو در بین محتوای وبلاگ

تماس با سفیرمال

نحوه خرید از سفیرمال

خدمات مشتریان

برای تقویت زبان و اطلاع از تخفیف های ویژه کافیست ایمیلتان را وارد کنید

Email

Please wait…

از ثبت نام شما سپاسگزاریم

window.addEventListener(“load”, function (event) {
var jQuery = window.jQueryWP || window.jQuery;

jQuery(document).ready(function () {
var form_container = jQuery(“#mailerlite-form_1[data-temp-id=600f7a2c1135d] form”);
form_container.submit(function (e) {
e.preventDefault();
}).validate({
submitHandler: function (form) {

jQuery(this.submitButton).prop(‘disabled’, true);

form_container.find(‘.mailerlite-subscribe-button-container’).fadeOut(function () {
form_container.find(‘.mailerlite-form-loader’).fadeIn()
});

var data = jQuery(form).serialize();

jQuery.post(‘https://safirmall.com/wp-admin/admin-ajax.php’, data, function (response) {
form_container.find(‘.mailerlite-form-inputs’).fadeOut(function () {
form_container.find(‘.mailerlite-form-response’).fadeIn()
});
});
}
});
});
}, false);

از ثبت نام شما سپاسگزاریم

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

فروشگاه اینترنتی سفیرمال عرضه کننده محصولات فرهنگی آموزشی بوده و تمرکز اصلی آن بر روی کتاب‌ها، ویدئوها و پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی، فرانسه، ترکی و آلمانی است. علاوه بر این، بازی‌های فکری که در تقویت هوش و یادگیری موثر هستند در این فروشگاه به فروش می‌رسند. ارسال در سطح شهر تهران رایگان بوده و ارسال به سراسر کشور از طریق پست (خرید بالای ۲۰۰ هزار تومان رایگان) انجام می‌شود.

تمامی حق و حقوق این وب سایت برای فروشگاه اینترنتی سفیرمال محفوظ است.

خانه » بلاگ » آموزش زبان انگلیسی (رایگان) » آموزش اصولی انگلیسی مقدماتی » بهترین راه تقویت لیسنینگ (جدیدترین تحقیقات موسسات معتبر دنیا)

آیا شما این مشکلات را دارید: تقویت لیسنینگ برایتان بسیار دشوار است؟ شما وقت کافی برای بهبود لیسنینگتان ندارید؟ لیسنینگ شما با وجود اینکه مرتب تمرین میکنید، در همان سطح قبلی مانده است و پیشرفتی نکرده اید؟ اگر شما این مشکلات را دارید، متن زیر را بخوانید.

تنها یک دلیل وجود دارد: آنها به اندازه ی کافی به انگلیسی گوش نمیدهند. اگر شما ۱۰۰۰ ساعت برای لیسنینگ وقت بگذارید، قطعا پیشرفت خواهید کرد. متاسفانه بسیاری از مردم برای بهبود لیسنینگشان اینکارها را میکنند:

به این فکر کنید که اگر شما فقط روزی ۱۵ دقیقه انگلیسی گوش کنید، در طول یکسال از الان، شما به ۹۱ ساعت انگلیسی گوش کرده اید؛ که این واقعا کافی نیست و سالهای زیادی طول میکشد که پیشرفت کنید.

روشی که بنده به عنوان نویسنده این مطلب پیشنهاد می کنم متدی ست که با کمک آن نمره ماکزیمم هم در آزمون تافل و هم آیلتس کسب کردم! آنهم حتی بدون یک ساعت کلاس رفتن (بهترین روش یادگیری زبان بدون کلاس را بخوانید!). این روش در واقع نتیجه ۹ سال تجربه در آموزش و یادگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی ست. به زبان کاملا ساده، برای یادگیری مهارت شنیداری باید دو کار انجام دهید (تا می توانید متن با صدای بلند بخوانید و تا می توانید به فایل های صوتی با زیرنویس/متن گوش کنید. همین!):

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

نکته مهم موقع تمرین نکات بالا: به نکته ی اصلی و منظور اصلی هر صحبت توجه کنید، این که گوینده چه هدفی از این صحبت دارد؟ آیا میخواهد ایده ای را توضیح دهد، اطلاعاتی در اختیار شنونده قرار دهد، حادثه ای را گزارش یا چیزی را توصیف کند؟ در کل صحبت گوینده راجب چه موضوعی است؟

اگر برای آزمون تافل یا آیلتس تمرین می کنید حتما در درجه اول باید به مفهوم اصلی گوش کنید. مفاهیم جزئی همان مثال ها و اعداد و رقم ها هستند که برای توضیح بیشتر راجب مفهوم اصلی بیان میشوند. مثلا بهترین روش گرفتن نمره عالی در شنیداری تافل را در اینجا توضیح دادیم!

منابع آموزشی زیادی وجود دارد اما تعدادی از آنها برگزیده اند. اعتقاد براین است که داشتن یک متن صوتی برای تقویت مهارت شنیداری بسیار ارزشمند است. همانطور که در بالا اشاره شد، به هر صوت یا ویدیویی که انتخاب میکنید چندین بار گوش کنید. اینکار تمرین نامیده میشود. متاسفانه بسیاری از زبان آموزان به این امر توجه نمیکنند.آنها تمایلی برای کار و تمرین جهت ایجاد یک مهارت ندارند.

حتما دانلود کنید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

این گفتگوها فوق العاده هستند زیرا به شما کمک میکنند با مردم طبیعی و راحت صحبت کنید.آنها سخنرانی خود را آماده کرده اند اما آنرا کلمه به کلمه نمیخوانند.پس باید وقفه های معمول و حالت های طبیعی انگلیسی سخن گفتن را بیاموزید. شما نه تنها یک رونوشت دریافت میکنید، بلکه میتوانید زیرنویس انگلیسی را نیز فعال کنید و در بسیاری از موارد میتوانید یک ترجمه به زبان خود داشته باشید. این امر به شدت در پیدا کردن لغاتی که معنی آنرا نمیدانید کمک کننده است. برای ورود به سایت کلیک کنید

جواب این است: به ابزارهای انگلیسی چالش برانگیز گوش کنید. ابتدا باید به ۳ دسته تقسیم بندی شوند:

این دسته شامل متن هایی است که وقتی به آن گوش میکنید حتی موضوعش را هم متوجه نمیشوید. گوش دادن به چیزی که آن را متوجه نمیشوید، اتلاف وقت است. پس باید از این دسته اجتناب کنید.

این دسته متن هایی هستند که به راحتی هر کلمه و جمله در آن را متوجه میشوید (مثلا مکالمه ی واضح بین دو نفر) اینکار دلیل اصلی عدم پیشرفت در بسیاری از افراد است.

متن های چالش برانگیز متن هایی هستند که شما همه ی لغات و عبارات را متوجه نمیشوید اما موضوع متن را میفهمید. برای مثال:

۱-گوش دادن به مکالمات سریع درحالیکه موضوع مکالمه را متوجه شوید.

۲-مکالماتی که بعضی کلمات و عبارت نامفهوم برای شما دارد اما هنوز شما مفهوم و موضوع متن را متوجه میشوید.

۳-مکالماتی که شما ۸۰-۹۰ درصد جملات را متوجه شوید.

این بهترین متن برای گوش دادن است. اگر میخواهید بدانید چرا مبتدی ها پیشرفت میکنند، دلیل آن این است که همه ی متن ها برایشان چالش برانگیز است. در اینجا ایده هایی برای پیشرفت شما از طریق متن های چالش برانگیز داریم:

۱-به گوینده هایی گوش کنید که خیلی واضح صحبت نمیکنند: به صداهایی که خیلی واضح هستند اکتفا نکنید. نحوه ی صحبت کردن بعضی افراد چالش برانگیزتر است.

۲-به متن هایی با موضوعات متفاوت گوش کنید: به متن هایی با موضوع یکسان گوش نکنید. همچنین بهتر است به متن هایی گوش کنید که اطلاعاتتان در مورد آن کم و محدود است.

۳- به هر دو لهجه ی American و British گوش کنید: اگر در یکی از این لهجه ها خوب هستید، به لهجه ی دیگر هم تسلط پیدا کنید. البته فقط وقتی که مهارت شنیداری را فقط برای اهداف عمومی (نه آزمون تافل یا آیلتس) نیاز دارید.

از دست ندهید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

همه مطالبی که در اینجا گفته شد یک راهنماست و یک قانون نیست که نتوان آن را تغییر داد. اگر با بعضی از توصیه ها موافق نیستید میتوانید از آنها چشم پوشی کنید. برای مثال ما در این متن گفتیم که فیلم و سریالها برای تقویت لیسنینگ سخت هستند، اما اگر شما سریالی پیدا کردید که بنظرتان برای تمرین خوب است از آن استفاده کنید! یا برای مثال ما به تقویت هر دو لهجه ی آمریکایی و انگلیسی توصیه میکنیم اما اگر شما در کشوری زندگی میکیند که فقط به یک لهجه نیاز دارد-مثلا آمریکا- میتوانید روی آن تمرکز کنید. منظور من این است که متن ما یک راهنماست نه یک قانون کلی.

سلام.من سطح مبتدی هستم میخواستم بدونم از کجا شروع کنم برای تقویت شنیداری ؟

عالی بود. ممنون

سلام
متن های موضوعات ۷ گانه زبان انگلیسی چه موضوعاتی هستن؟؟

نجوم زیست طراحی فلسفه تاریخ ادبیات تجارت (البته موضوعات دیگری هم هستند ولی موضوعات ۷ گانه عمده همین هان)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

افزایش اعتماد به نفس

روشهای موفقیت

طرز تهیه کیک و شیرینی

طرز تهیه انواع قهوه

طرز تهیه دسر و گلاسه

تماس با ما

تهران-خیابان انقلاب  تلفن تماس ۰۹۱۹۱۲۱۰۰۰۸ تلفن ثابت ۲۸۴۲۶۹۲۹ -۰۲۱

ایمیل maxer.ir@gmail.com

تبلیغـات    فروشـگاه

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم

شرکت لوتوس

با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در امر آموزش و فروش محصولات آموزشی، تنها به کیفیت و رضایت مشتری می اندیشیم !

© نشر مطالب چـــرب زبـــان تنها با دادن لینک مستقیم به عنوان منبع امکان پذیر است. سلامتی-زیبایی

چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم
چطور لیسنینگ خود را تقویت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *