چطور مزاج خود را تغییر دهیم

 
helpkade
چطور مزاج خود را تغییر دهیم
چطور مزاج خود را تغییر دهیم

چگونه طبع یا مزاج خود را تغییر دهیم؟ چرا اکثریت به دنبال تغییر مزاج خود از طبع سرد به طبع گرم هستند؟ چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم و اینکه آیا مهم است که اینکار را انجام دهیم؟ ما در این مقاله به سؤال‌های ذکر شده پاسخ ‌خواهیم داد؛ و اگر مزاج شما به سمت سردی سوق پیداکرده است توصیه می‌کنیم که با ما همراه باشید. ابتدا با یک مثال به اهمیت و ضرورت مزاج‌شناسی می‌پردازیم.

قبل از اینکه به دنبال پاسخ‌هایی برای سوال چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم برویم، در زیر با مثالی خلاصه‌ای از انواع مزاج‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

این خانواده بدون اطلاع از مزاج سرد فرزندشان و به خاطر ندانستن مزاج غذاها، دائماً با غذاهای سرد تغذیه کرده‌اند. یک خانواده ایرانی را در نظر بگیرید. صبح که فرزند از خواب بیدار می‌شود یک چای برای او می‌ریزند درحالی‌که طبع چای سرد و خشک است. سپس پنیر را آماده کرده و به‌عنوان صبحانه به فرزند می‌دهند. برای تغذیه‌ی مدرسه هم از همان پنیر، ساندویچ کرده همراه چند عدد خیار سرد و خشک از همان ابتدای صبح تا ظهر به‌عنوان تغذیه به فرزند خود می‌دهند.

ظهر که از مدرسه می‌آید، مادر غذای موردعلاقه‌ی فرزندش را با تمام عشق و علاقه فراهم می‌کند. برنج و مرغ‌ترش، درحالی‌که مزاج مرغ سرد است و برنج هم سرد و خشک است. عصر هم پدر خانواده با خرید بستنی و فالوده به خانه برمی‌گردد؛ که این‌ها همه سرد هستند. مادر شب برای شام؛ خوراک سیب‌زمینی و گوجه درست کرده است. در طول هفته ۹۰ درصد از غذاهایی که از صبح تا شب به این فرزند داده می‌شود؛ غذاهایی با مزاج سرد و غالباً سرد و خشک هست.

گرچه والدین، از سر محبت این رژیم غذایی را فراهم می‌کنند اما نتیجه این نحوه غذا خوردن این است که فرزند ازنظر رفتاری بسیار بی‌حال، کندذهن و خمود است و از جهت جسمی نیز همیشه مریض است، بدنش در مقابل سرما و ویروس‌ها ضعیف شده و به‌راحتی سرما می‌خورد و به‌آسانی هم خوب نمی‌شود. یبوست، وسواس و مانند آن از دیگر مشکلاتی است که گریبان گیر این کودک می‌شود. والدینی که این خانواده را اداره می‌کنند نه از مزاج فرزندشان آگاهی داشته (که طبع او سرد و خشک یعنی سودا بوده) و نه از طبع غذاهایی که به فرزند می‌داده‌اند.چطور مزاج خود را تغییر دهیم

خانواده دیگر، مزاج غذاها را می‌دانند و بعد از شنیدن ضررهای سردی‌ها، به‌صورت مداوم، فرزند را با غذاهای گرم تغذیه می‌کنند و به دنبال این سوال هستند که چگونه طبع خود و فرزندمان را گرم کنیم غافل از اینکه طبع فرزندشان بسیار گرم بوده است. این خانواده به طب سنتی علاقه‌مند بوده و سخنرانی‌های مختلفی را در این زمینه گوش می‌دادند. در جلسات طب سنتی اسلامی شنیده بودند غذاهای سرد فراوان به فرزندان خود ندهید چون بیشتر بیماری‌ها از سردی می‌باشد. ازاین‌رو یک رژیم غذایی با طبع گرم را برای کودکشان آغاز می‌کنند.

صبح‌ها، چای پونه دم‌کرده و صبحانه‌ی آن‌ها ارده‌شیره یا کره عسل می‌باشد. ظهر، خورشت فسنجان یا کباب با گوشت گوسفند. شب هم این رژیم غذایی گرم را با تخم‌مرغ محلی و روغن‌زیتون تکمیل می‌نمایند.در اثر استفاده‌ی بلندمدت از غذاهای بسیار گرم، بعد از مدتی این فرزند دچار پرخاشگری شده و انواع بیماری‌های پوستی، خارش، اگزما و جوش در بدنش ظاهر می‌شود. کبد فرزند بسیار گرم شده و همیشه احساس گرما و گرفتگی دارد؛ و حال برای درمان فرزندشان به دکتر و داروهای شیمیایی متوسل می‌شوند.علت این است که این خانواده از طبع گرم فرزند خود ناآگاه بودند و به خاطر دانش ناقص، این‌چنین تصور کرده که همه غذاهای سرد، بد و همه غذاهای گرم، خوب می‌باشد. لذا در خوراندن غذای گرم به فرزند با طبع گرم خود افراط کرده بودند.

خانواده‌ی دیگری در ایران، مطلع از طبع غذاها و آگاه از مزاج فرزند ولی نسبت به تأثیرگذاری طبع غیر خوردنی‌ها ناآگاه می‌باشند. این خانواده اقدام به یادگیری این دانش سودمند کرده‌اند و به اهمیت یادگیری طبع انسان و غذاها پی برده‌اند. بعد از علم به مزاج غذاها و اطلاع از سردی طبع فرزند خود، اقدام به تغذیه‌ی ۷۰ درصد خوراکی‌های گرم و ۳۰ درصد خوراکی‌های سرد کردند. اما این خانواده نیز بعد از طی دوره زمانی، نتیجه‌ای نگرفتند! چرا؟

آن‌ها فقط به طبع خوراکی‌ها و انسان‌ها پی برده بودند اما هنوز نمی‌دانستند که رفتارها، صداها، بوها، رنگ‌ها، فلزات، خانه‌ها، لباس‌ها، چهره‌ها و ساعات شبانه‌روز (همه‌ی این‌ها) مزاج دارند. فرزند این خانواده هرروز که از مدرسه برمی‌گشت در معرض سروصدای زیاد اتومبیل و رفت‌وآمد وسایل نقلیه بود. درنتیجه تحت تأثیر طبع سرد و خشک صدای اتومبیل قرار داشته است. در مدرسه‌ای که درس می‌خواند برخوردهای هم‌کلاسی‌ها و مدیر و معلم مناسب نبوده است. این فرزند در مدرسه دعوا می‌گیرد و تحت تأثیر برخورد توبیخ آمیز معلم و مدیر قرار می‌گیرد. لذا روزانه چندین رفتار سرد در مدرسه با او می‌شود. هنگام ورود به منزل، مادر و پدر عموماً جنگ‌ودعوا دارند. دائم فرزند را سرزنش و امرونهی می‌کنند. لذا در منزل تحت تأثیر رفتارهای والدین، سردی مضاعفی به بدنش وارد می‌شود. در منزل هم طبق معماری‌های خانه‌های آپارتمانی امروزی، دیوارها گچی می‌باشد که بسیار سرد خشک است.

مواد شیمایی‌ای مثل تینر و وایتکس که به‌صورت شایع در بعضی شستشو‌ها استفاده می‌شود نیز طبعشان سرد است و سردی مضاعفی را به‌ کل اعضاء خانواده تزریق می‌کند. ظروفی که در منزل قرار دارد و استفاده می‌کنند، روی و آلومینیوم هست که همگی سرد هستند. درمجموع مادر این شخص تصور کرده است که با آگاهی به غذاهای گرم، حدود ۷۰ درصد، از غذای او را گرم کرده است ولی غافل از این‌که غذاهای او اعم از خوردنی، شنیداری، پنداری دیداری و بویایی می‌باشد. ۷۰ درصد از ورودی‌های غذای این فرزند سرد بوده و فقط غذای خوردنی او گرم می‌باشد.

خانواده‌ای که اطلاعات کافی در مورد مزاج انواع غذاها و ورودی‌های بدن انسان اعم از خوراکی و غیرخوراکی دارند، در خوراکی‌ها سردی‌ها را با مصلح گرم و بالعکس و هرکدام را متناسب با مزاج شخص می‌خورند. طبع فرزند را می‌دانند، طبع رفتارها، گفتارها، رنگ‌ها و مانند آن را هم می‌دانند. چنین خانواده‌ای دچار مشکلات کمتری از جهت جسمی و حتی روحی و روانی هستند؛ بنابراین شناخت طبع بسیار مهم بوده و لازمه‌ی هر انسانی این است که طبع خود را بشناسد. طبع‌ها به چهار دسته‌ی اصلی دموی (گرم وتر)، صفراوی (گرم و خشک)، سوداوی (سرد و خشک) و بلغم (سرد وتر) تقسیم‌بندی می‌شوند؛ و با استفاده از تست های طبع شناسی می‌توانید طبع خود را بشناسید.

قبل از اینکه به جستجوی پاسخ‌هایی برای سوال چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم برویم، با حقیقت غذا آشنا می‌شویم. مجموعه‌ی بهره‌مندی انسان از جهان طبیعت را غذا می‌نامیم. اعم ازآنچه می‌پوشیم، می‌بلعیم، می‌بوییم، فکر، حس و لمس می‌کنیم و آنچه از طریق قلب و دل ادراک می‌کنیم. چون همه‌ی این‌ها در شکل‌گیری طبع دخالت دارند. این انرژی، توان و حرکت از کجا آمده است؟! این‌طور نیست که این سه مؤلفه همیشه و فقط از طریق خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باشد بلکه آنچه می‌شنویم یا می‌بینیم نیز غذا هستند.

غذاهای تأثیرگذار بر طبع‌ها، هفت مورد هستند:

وقتی‌که بیماری سراغ شما آمد، سراغ رد پای این هفت غذا را بگیرد و ببیند که ایراد دارد یا نه؟! همه‌ی غذاها را باید چک کرد.

در اینجا منظور از غذا، همان غذای خوراکی است؛ و هر کس با شناخت مزاج خودش و هم اطلاع از طبع غذاها باید تغذیه‌ی مناسب را انتخاب کند. در ارتباط با چهار طبع اصلی لازم است بدانیم غذاهای شیرین و چرب صفرا (طبع گرم و خشک) را زیاد می‌کند و غذاهای مانده، شور و نمک‌سود، سودا (سرد و خشک) را زیاد می‌کند.غذاهای سردی بخش، مثل لبنیات، ترشی و سرکه، بلغم را زیاد می‌کند؛ و نیز پرخوری حالت دموی (طبع گرم و تر) را زیاد می‌کند. امروزه دانشمندان یکی از علت‌های بروز بیماری‌های نقص ایمنی مانند آلزایمر، MS و پارکینسون را غلبه‌ی طبع سرد بر بدن انسان می‌دانند.

مهم‌ترین نکته این‌ است که هر غذایی را همراه با مُصلِح آن مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال شیر دارای طبع سرد است و باعث غلبه‌ی سردی بر بدن می‌شود و برای جلوگیری از این قضیه شما باید شیر را به همراه زنجبیل یا دارچین و یا نبات میل کنید. البته در آداب سنتی ما ایرانیان نیز این نکات رعایت شده است به‌طوری‌که به‌عنوان‌مثال دوغ با کاکوتی، عدسی با گلپر، نان گندم با رازیانه و سیاه‌دانه، تخم‌مرغ با دارچین، آبگوشت با آویشن، چای با لیمو، ماهی با گردو و فلفل سیاه، باقلا با گلپر، برنج با زیره، پنیر با گردو، شیر با گلاب یا دارچین، خیار با نعناع و گل سرخ، ماست با زنیان، گوشت با سماق و مانند آن مصرف می‌شده است.

از غذاهایی با طبع سرد می‌توان به گوشت گاو، نان جو، ماهی، مرغ ماشینی، کره، گل‌کلم، کرفس، گیلاس، مرکبات، زرشک، کشک، ماش، باقلا، قارچ، ریواس، زردآلو، آلو، سیب، گلابی، انار، بادمجان، نخودفرنگی، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، شلغم و مانند آن اشاره کرد.

برخی از غذاهایی با طبع گرم مانند مرغ خانگی، گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان گندم، انگور، عسل، تخم‌مرغ، نخود، گردو، طالبی، هویج، انجیر، توت، گوشت شترمرغ، گوشت بوقلمون، گوشت بز، شیر بز و مانند آن هستند.

اولین غذای غیرخوراکی از غذاهای هفت‌گانه، غذای فکری یا اعتقادی هست. یک فکر منفی می‌تواند اشتهای ما را کور کند. تکرار فکر منفی می‌تواند آسیب‌های زیادی بر ما وارد کند. پس اگر فکر را در نظر نگیریم در بحث تشخیص بیماری‌ها و درمان دچار مشکل می‌شویم. آنچه فکر و خیال می‌کنیم اعم از مثبت و منفی، نقش غذایی دارد. فکر ما در کیفیت، جذب، بلع و هضم غذا دخالت دارد. فکرهای منفی سبب سردی مزاج می‌شوند. پس برای داشتن طبع گرم باید از افکار منفی دوری‌کنید.

در تقسیم‌بندی انواع غذاها باید تقسیمات را به نحوی بیان کنیم که شامل همه‌ی ورودی‌های مادی، معنوی، فکری، اخلاقی و رفتاری شود. در قسمت خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها بحثی نیست ولی در بخش غیر خوردنی‌ها؛ باید تمام انرژی‌های مثبت یا منفی که از طریق حواس پنج‌گانه و از طریق افکار، اخلاق و رفتار جذب بدن ما می‌شود و مزاج را می‌سازد بررسی کنیم. بدگویی و ناسزا گفتن، ناسزاشنیدن، دروغ و مانند آن سبب دور شدن طبع شما از گرمی می‌شود.

جالب است بدانید، صداها حاوی پیام‌هایی هستند و پیام‌ها حامل انرژی و توان‌هایی هستند که به‌صورت پرتوهای مداوم و همیشه زنده و فعال، درحرکت هستند. کارایی و انرژی‌زایی صداها از تمامی عناصر طبیعت بیشتر است، اثرات مثبت اصوات بسیار اعجاب‌انگیز و روح‌بخش و اثرات تخریب‌کننده‌ی آن‌ها نیز بسیار عمیق، سریع و ماندگار است.

از صداهایی با طبع گرم می‌توان به تمامی صداهای آرام و مداوم طبیعت، اشاره کرد. صدای زمزمه برگ درختان بید هنگام وزش باد، صدای جریان آب جوی، کرکر کبک‌ها در دامنه کوه، صدای آوای خروس هنگام سحر، صدای صبحگاه پرندگان، جنجال گنجشکان بر سر درخت، جیرجیر شبانگاهی جیرجیرک‌ها، غور غور قورباغه‌ها، همگی صدایی گرم و امیدبخش هستند.

صداهای مهیب و ترسناک طبیعت، صدای مهیب رعدوبرق، همگی دارای طبع سرد می‌باشند ازاین‌رو پس از شنیدن چنین صداهایی باید غذاهای با طبع گرم تناول کرد و نوشیدنی‌های گرم نوشید. همچنین بعد از وقوع بعضی از این حوادث رعب‌انگیز طبیعت، نماز آیات واجب است؛ و یکی از اثرات نماز این است که تن و روان انسان را گرم کرده و به انسان آرامش می‌دهد.

تمامی صداهای صنعتی سرد و سودازا هستند و موجب خستگی جسم می‌شوند و غلظت خون می‌آورند و در یک کلمه، انرژی بدن انسان را می‌گیرند.

هر نوایی که موجب ایجاد واکنش سریع گردد و انسان را از حالت آرام بانشاط خارج سازد و باعث بروز واکنش‌های سریع گردد، نوای خشک تعریف می‌شود. اگر این واکنش از سر عشق و نشاط و امید و انرژی بود دارای مزاج گرم و خشک است؛ و اگر از سر غم، نومیدی، یأس باشد؛ سرد و خشک تعریف می‌شود. بر اساس این معیار، بیشتر نواهای موسیقی شرقی، دارای طبع گرم هستند.

انسان‌ها در طول شبانه‌روز غیر از ساعاتی که در خواب به‌سر می‌برند از نیروی بینایی خود برای دیدن امور مختلف نیز بهره می‌برند. هر چیزی که انسان می‌بیند دارای ویژگی‌هایی بوده و طبیعتاً تأثیری در انسان می‌گذارد.تماشای هر صحنه‌ای، هر رنگی و دیدن هر چهره‌ای، انعکاسی در ذهن پدید می‌آورد که هم می‌تواند حالت سرور و نشاط را ایجاد کند و یا موجب غم و تأسف و نگرانی و بی‌حالی و بی انگیزشی شود. به‌عنوان‌مثال نگاه به چهره‌ی پدر و مادر سبب می‌شود که مزاج شما گرم شود؛ و همچنین نگاه به طبیعت طبع شما گرم می‌کند.

رنگ‌ها روی طبع و چهره‌ها انرژی دارند. اولین چیزی که در غذای دیداری وجود دارد، رنگ‌ها هستند. به‌عنوان‌مثال رنگ آبی طبع معتدل و خنک دارد. رنگ سفید سرد است و موجب انعکاس سردی در روح و روان و بدن می‌شود. رنگ سیاه نیز طبع سرد دارد. رنگ قرمز، طبع گرم و مرطوب دارد. افراد باید به‌تناسب شرایط موجود، خود را در معرض تماشای رنگ‌های متفاوت قرار دهند و از تماشای دائمی به رنگ‌هایی خاص پرهیز نمایند.

خیلی وقت‌ها بیمار افسردگی شدید دارد، اگر فقط خوراک گرم به او بدهید زمان زیادی باید سپری شود تا نتیجه حاصل شود. لذا رنگ فضای زندگی‌اش، پرده‌ی خانه‌اش را عوض می‌کنید تا تأثیرگذاری غذا بیشتر شود. رنگ‌ها بر جسم و روح، میزان جذب غذا، ضربان نبض، غم، نشاط، افکار و احساسات تأثیرگذار هستند. برای اینکه مزاج خود را گرم ‌کنیم کافی است روزی نیم ساعت به آسمان نگاه کنیم و همچنین روزانه یک ساعت در پارک قدم بزنیم و به گیاهان نگاه کنیم. رنگ درمانی یکی از راه‌کارهای ساده برای درمان افسردگی می‌باشد. رنگ‌ها در بلندمدت اثر سردی یا گرمی می‌گذارند، رنگ‌هایی مثل قرمز، نارنجی، زرد، سبز نیز گرم‌کننده طبع هستند.

برای گرم کردن مغز از طریق خوراکی زحمت زیاد و فرآیند زمان‌بری لازم است؛ اما گاهی همین‌الان به گرم کردن مزاج خود نیاز داریم و می‌خواهیم تمرکز داشته باشیم. تمرکز، حرارت لطیف می‌خواهد، این گرمی فوری از طریق عطر یا دود مؤثر است. همین‌که استشمام کردیم، بلافاصله مغز گرم می‌شود، سردی روان و غم مرتفع می‌شود. این فلسفه‌ی غذای بویایی است.

به‌عنوان‌مثال عطر گل‌های محمدی، مریم، یاس، شب‌بوی زرد، نرگس، کاه، عود هندی، سنا و هل دارای طبع گرم و لطیف هستند. مشک، عنبر، زعفران و بوهای تند، گرم و خشک هستند. همچنین بوی سرکه، آب‌لیمو، ترشی، اسیدهای سرد و همچنین تینر، وایتکس، بنزین، نفت، ضدعفونی‌کننده، بوی تعفن دارای طبع خیلی سرد می‌باشند.

غذای جذبی، غذایی که از طریق پوست جذب می‌شود. مثلاً زالو درمانی، بادکش، حجامت، طب سوزنی، ماساژ و چرب کردن با روغن‌ها جزو غذاهای جذبی برای بدن هستند. چرب کردن پوست با روغن سیاه‌دانه که گرم و خشک است در علاج دردهای بلغمی و سوداوی بسیار دوای خوبی است. گاهی فصل زمستان در اثر غلبه‌ی مزاج سرد مفصل‌ها به‌خصوص زانو دچار ورم و درد شدید می‌شوند که چرب کردن با روغن‌های گرم، نظیر سیاه‌دانه این مشکل را برطرف می‌کند. همچنین روغن‌های کنجد، زیتون و بادام تلخ نیز به‌شدت گرمازا است.

اگر به دنبال پاسخ این سوال که چگونه طبع خود را گرم کنیم هستید، باید به شما بگویم که حتی فصل‌ها هم دارای مزاج هستند. به‌عنوان‌مثال فصل زمستان طبع سرد و مرطوب و فصل تابستان طبع گرم و خشک دارد. در فصل تابستان مصرف غذاهای پخته‌شده، گوشت کباب شده، گوشت شتر که دارای مزاج گرم می‌باشد برای تعادل طبع افراد بلغمی بسیار مفید می‌باشد.

غالباً افرادی که دارای طبع سرد هستند بیشتر بیماری‌های آنان در فصل سرد ظهور و بروز پیدا می‌کند و افراد با طبع گرم در فصل بهار و تابستان. برای اعتدال مزاج در این فصل خوردن نوشیدنی‌های خنک یا ترش‌مزه و میوه‌های تازه مثل هندوانه و خیار و کاسنی توصیه می‌شود. طبع فصل پاییز سرد و خشک است. خوردن میوه‌های پاییزی و مرکبات در فصل پاییز بسیار مفید است زیرا باعث رقیق شدن خون و تولید خون تازه و سالم در بدن می‌شود.

از دیگر پاسخ‌های سوال چگونه طبع خود را گرم‌ کنیم استفاده از سایر گرمازاهاست که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزاج‌شناسی می‌توانید به ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.

منابع:

سلام جدااا بذت بردم ازخوندنشون خیلیییی عاالییی بود ازتون ممنونم مطلبهای بینظیری رو گذاشته بودید که تاحالا نخونده بودم و به گوشمم نخورده بود ازتون ممنونم تشکر عالییی بود 👏👏🙏🙏🌺🌺

طبع بادمجون گرم و خشک هست سیب هم همنطور

بسیار عالی بود ، مخصوصا در مورد انواع غذاهای ۷ گانه بدن ، من مشکل آسم دارم ، دکتر داخلی گفت ناشی از سینوزیت و پولیپ هست ، عمل کردم بازم آسم من خوب نشد ، تو نت سرچ کردم دیدم غلبه بلغم دارم تا قبل از مطالب شما روی غذای خوراکی ، نوع خوابیدن و سریع خوردن غذا زوم کرده بودم ولی متاسفانه بواسط غذای گرم بیش از حد ، بدنم دونه ریخته و می ترسم گرمای زیاد به کبد و کلیه اثر کند ، لطفا اگر پیشنهادی دارید ارایه دهید ، ممنون از لطف شما

عالی بود دوست گرامی من طبع سودا دارم

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

خیلی عالی بود وبه بنده کمک فراوانی کرد
ممنونم از همه

روغن یا کره حیوانی روی ب نج بریزید طبعش گرم میشه

فوق العاده بود

وایی عالی بود ممنونم 🤩👍

خیلی خوب بود ممنون

مطالب خیلی خوبی بود ولی نه خیلی کامل .میتونستید مطالب بیشتری در مقاله بگنجونید
اگر کسی دچار اختلال طبع شده اونم به مرور زمان اون شخص چه کاری باید انجام بدهد که حالت وشرایط سابق برگردد.

مگه بادنجان گرم نیست؟ توی سردیها نوشته شده

دکتر غضنفری (طب سنتی)خودم وبستگانم رفتیم و نتیجه گرفتیم . شهرک غرب- بلوار دادمان – بلوار درختی – نبش خیابان حافظی – پلاک 45 – طبقه همکف – واحد 2 . کد پستی 1981617981 . سهولت دسترسی: یادگار شمال، خروجی حافظی، نبش درختی
تلفن : 22378698
22369341

تشكر مطالب عالي بود

مفصل بود رعایتش مشکل است

فوق العاده بود سپاس فراوان

برای معده درد دوستان یک لیوان عرق نعنا را با یک نبات چند دقیقه بجوشونید با یه قاشق بارهنگ..عالیه

عالی بود کامل ک جامع
ممنون

متخصص های طب سنتی هم ایقد زیاد شدن ادم نمیدونه به کی اعتماد کنه

تست تشخیص طبع خیلی هم درست نمیگه. آقای محمد صدرا کاش میشد اینجوری که شما میگید. چطوری طرف رو ببریم پیش متخصص طب سنتی…!!!

به قول خانم بهروزیان طبع سرد و خشک خیلی بده . خصوصا اگه شریک زندگیت این مدلی باشه. طبع گرم و سرد در ازدواج خیلی مهمه.

طبع سرد و خشک همون سودا هستش که خیلی هم بده

خیلی خیلی مفید بود

عالی

ام اس یکی از بیماریهای طبع سرد هستش. خداییش طبع سرد خیلی عواقب بدی به دنبال داره

مطلبتون خیلی عالی بود من به دنبال درمان طبع سرد میگشتم که اینجا پیداش کردم. ممنون واسط کالا

سلام
من هنوز توی تشخیص مزاج مشکل دارم،علائم همه مزاج هارو دارم،قبلا دست و پای سردی داشتم اما تعریق زیاد،کم اشتها و خواب الود،میل جنسی کم،عصبی،نفس تنگی ،اما تمرکز و حافظه خوبی داشتم،بیماری جسمی ندارم خداروشکر،فقط کمی اضطراب بود که حل شد و الان چندتا از اون علایم از بین رفتن ،الان دست و پام سرد نیست همه بدنم متعادل گرماش،تعریق رو همچنان دارم،سرم چربه و ریزش مو بالا،خشکی پوست بخصوص صورت دارم،عصبی نیستم دیگه،اشتهام تقریبا زیاد شده،خیلی غذا میخورم اما چاق نمیشم اصلا،مزاج من چیه طبق این علایم؟

سلام تشخیص مزاج بسیار تخصصی است. و باید حضوری به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.
هر شخص یک مزاج ذاتی داره و در طول زندگی ممکنه مزاجش بهم بخوره و علائم متفاوتی داشته باشد. با مراجعه به متخصص و رعایت یکسری رژیم غذایی این مشکل برطرف می شود. به اصطلاح می گویند نیاز به تعدیل مزاج دارد.

خانم هستی اگه دقت کرده باشین وقتی غذاهای با طبع سرد را می خورید. بیشتر سردتون میشه

ممنونم. بسیار مفید و کاربردی. خدا خیر بهتون بده

اینکه دائم سردت بشه و نتونی زمستون رو تحمل کنی یکی خصوصیات طبع سرد هستش. من تازه متوجه این موضوع شدم. اتفاقا منم شنیدم غذای گرم در پسردار شدن خیلی مهمه…خودم تجربه اش کردم

در پاسخ به خانم سریدونی : بله با تجربه ای که قدیمی ها دارن اره غذاهای گرم در پسر شدن فرزند کمک می کند

دوستان مواد غذایی که طبع گرم دارند و بهتره توی فصل بهار بخورید: ماست چکیده، شیر گوسفندی، کره، خیار چنبر، طالبی، گرمک و خربزه، آناناس انجیر تازه و خشک شده انگور خرما سیب های شیرین قیسی موز گلابی حتی توت ها هم که دیگه فصلشه گرم هستن.

سلام…میگن غذاهای طبع گرم و مقوی برای بارداری باعث می شود بچه پسر شود. کسی اطلاعاتی در این باره داره یا نه؟

دوستانی که به دنبال غذاهای رژیمی با طبع گرم هستند توجه داشته باشند .خوراکی هایی مانند گردو، نارگیل ، کاکائو ، ‏خرما ،‌ کنجد ، گوشت شتر ، گوشت کبوتر جزء غذاهای گرم و خوراکی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ، خیار ، توت فرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی و مرغ به نام غذاهای سرد هستند که نباید استفاده کنید. ولی دلیل نمیشه که اصلا حذفشون کنید بهترد است کم بخورید

سلام اطلاعات بسیار خوب و موثری است متشکرم.

همه میگن غذاهای گرم را برای کودکان استفاده کنید یعنی در تغذیه کودکانتون بیشتر از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید مثل عسل، مغزیجات یا خرما دلیلش اینه که برای رشد و تقویت آن ها مفیده.حدودی از کودکی تا 17 سالگی

غذاهای گرم وتر از نظر طب سنتی:عسل – سیاه دانه – شنبلیله – اسطوخودوس-دارچین- زنجبیل – انجیر- روغن زیتون – روغن کنجد– توت – چغندر – روغن دنبه – روغن حیوانی- هل- گلپر- گل گاوزبان – میخک – گوشت گوسفند – گوشت شتر – گوشت گنجشک- گوشت کبوتر -گوشت اردک- گوشت کبک-گوشت بلدرچین – به – کشمش –هویج- کرفس- انگور – خربزه – جعفری – تره – بومادران – ریحان – پیاز – کنجد – ارده – سیر- نخود – شیره خرما – شیره انگور– زرد چوبه – شلغم – پونه – نعناع – اسپند – آویشن – رازیانه – ترب بادرنجبوی

سلام ممنون از مطالب ارزندتون من مشکل دوقطبی دارم نزدیک ۲۰ ساله قرص لیتیم میخورم چطور سردی بدنم رو کنترل کنم پیش دکتر طب سنتی رفتم گفتن کاری از دس ما بر نمیاد تیرویید کم کارم گرفتم

میگن غذاهای گرم و خشک برای لاغری خوبن. منم بلغمی هستم و میخوام لاغر بشم

با سلام به عوامل سایت محترم، قویترین بلغم زدا داروی امام صادق ع هست که در طب سنتی اسلامی بهش توصیه شده است. به دوستان پیشنهاد می کنم استفاده کنند.

افراد مزاج بلغمی که باردار هستند باید ار خوردن غذاهای شدیدا گرم، تند و شدیدا سرد جلوگیری کنند. نباید ورزش های سنگینی انجام بدن و فقط پیاده روی در حد تعادل و آروم. کلا مراقبت های زیادی برای مزاج بلغمی و بارداری وجود دارد .ممنون از سایتتون

از آنجایی که افراد بلغمی دارای بدن درشت و چاق هستند خیلی سخته که بخوان لاغر بشن و من هم این مشکل را دارم. حالا میخوام بدونم کسی راه حلی یا دارویی برای اینکه بلغمی ها لاغر شوند میدونه یا نه؟

پیشنهاداتتون برای کسانی که مزاج دموی با غلبه بلغم دارن خیلی خوب بودن. یکی از دوستام سایت واسط کالا رو بهم معرفی کرد برای فروش یکسری وسایل خونم که میخواستم عوضشون کنم. خیلی زود تونستم وسیله هامو با قیمت خوب بفروشم و هم من راضی بودم هم خریدار.خدا خیرتون بده

یکی از مضرات مزاج دموی پر خوری و خوردن غذاهای فست فودی نشاسته ای و ادویه ایه. چون مزاج دموی گرم و تر هستش باید سعی کنن رژیم غذایی خشک و سرد داشته باشن

زن دموی مزاج خیلی خوبه که خوراکی های ترش طبیعی مثل لواشک طبیعی و ریواس بخوره گشنیز هم خیلی خوبه

بخور و نخور مزاج دموی شامل چیزهای زیادی میشه مثلا غذاهای سرخ کردنی و چرب و پرحجم رو بهتره که نخورن و استفاده زیاد از آب و انواع سبزیجات و سالاد برای دموی مزاج ها خیلی خوبه.
درمورد واسط کالا هم بگم که یه وبلاگ عالی و پر از مطالب خوب داره سایتشم عالیه من تجربه خرید یه بخارپز از واسط کالا دارم که هم چون دست دو بود قیمتش خیلی خوب دراومد و هم تمیز و سالمه

من مزاجم مزاج دموی گرم و مرطوب هستش و با مطلب شما چیزایی خوبی در موردش یاد گرفتم

من تست مزاج شناسی دکتر ناصری رو توصیه میکنم.خوندن مطالبی مثل همین مطلب ها خیلی خوبه اما هر چیزی یکسری فوت کوزه گری داره به نظرم باید حتما توی دوره های حضوری هم شرکت کرد.

کسی تا حالا تست تشخیص مزاج از روی گروه خونی انجام داده؟اعتبار داره؟اگر کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه.اخه عجیبه!همه کسایی گروه خونی مشابه دارن که مزاجشون یکی نیست!

به نظر من بهترین تست،تست مزاج شناسی بوعلی سینا هست که از قدیم الایام بوده.این دکترای امروزی هر کدوم یه حرفی میزنن.منکه به این قدیمیا بیشتر اعتماد دارم.

سلام.من تست مزاج شناسی انجام دادم و فهمیدم دموی مزاج با طبع گرم و تر هستم.راجع بهش سرچ کردم و خیلی برام جالب بود که کاملا تحلیل رفتاریش با من یکی بود.ممنون که با مطلبتون باعث شدین برم دنبالش

ممنون از وبلاگ خوبتون.ولی قبل از همه این کارها باید مزاج خودمون رو تشخیص بدیم تا بدونیم چه کارهایی باید انجام بدیم.من تست مزاج شناسی دکتر روازاده رو انجام دادم و بعدش مواردی که گفته شده رو رعایت کردم و خداروشکر کلی از مشکلات همیشگی که دیگه برام عادی شده بود حل شدن حتی آرامش اعصابم هم خیلی بیشتر شده.واقعا برای همه واجبه که مزاجشون رو بفهمن و متناسب با اون خوراک و رفتارشون رو برنامه ریزی کنن.

در جواب آقای مولایی می گویم که درسته که راههای متفاوتی برای تشخیص مزاج وجود دارد اما تشخیص اصلی با استفاده از یکسری سوال که با نام تست مزاج شناسی دقیق معروف را جواب بدیم در نهایت مشخص میشه که مزاج شما چیه.براتون بگم که من با استفاده از نرم افزار واسط کالا تونستم یک متخصص طب سنتی در شهرمون پیدا کنم. و برای تعدیل مزاجم دارو و دستور غذایی دریافت کنم. ممنون واسط کالا…

عالی بود . مرسی

تست تشخیص مزاج از راههای متفاوت انجام می شود. به عنوان مثال افراد با مزاج گرم از تابستان و گرمای آن متنفرند و دوستدار زمستان هستند. درواقع دمای بدن آنها همیشه بالا است. و اما افراد با مزاج سرد. وقتی که همه گرمشان است انها احساس سرما دارند مطلب جالبی بود. ممنون از واسط کالا

پرانرژی بودن و نیاز به تحرک بالا یکی از خصوصیات افراد گرم مزاج است. اینگونه افراد باید یک شغلی داشته باشن در غیر اینصورت افسرده میشن… خود منم همینطور هستم. و همش دنبال کار بودم که کار مورد نظر خودم رو در برنامه ی واسط کالا پیدا کردم. حتما نصبش کنید. و استفاده کنید. خداییش از زمانی که سرکار میرم خیلی حالم بهتره. موفق باشین

قدیما همش دنبال این سوال بودم. چگونه سرد رو گرم کنیم؟ حالا بس که مواد غذایی با طبع گرم خوردم. دیگه زیادی طبعم گرم شده!!!!!!!!!!!! حالا بهتون بگم که مواد غذایی معتدل بخورین که مثل من بدنتون پر از جوش نشه موفق باشین.

تست آنلاین سرد مزاجی و گرم مزاجی را میتونید در بسیاری از سایت ها پیدا کنید و بعد از شناخت طبعتون اگه طبعتون سرد بود این مقاله فوق العاده است براتون. ممنون از عوامل واسط کالا

خیلی ها میپرسن؛ چگونه طبع سرد خود را گرم کنیم؟ خودرن روزانه ی گلاب باعث میشه طبع شما گرم بشه. و همینطور یک دستمال رو با گلاب مرطوب کنید و روی بالش خودتون قرار دهید و اونموقع هست که یک خواب خیلی خوب را تجربه خواهید کرد. راستی گلاب های اصل کاشان رو میتونید از طریق واسط کالا بخرین. من خودم چند بار خریدم. به معنی واقعی گلاب خالص هستند

سلام آقای آرش؛ بله طبع طلا گرمه و پوشیدن آن فایده های خودش را دارد. اما طلا باعث افزایش بیش از گلبول های سفید در خون می شود که باعث کم خونی و سرطان میشه.در واقع زیانش بیش از سودشه.
جالبه که بدونین زیر پوست خانم ها یک بافت چربی هستش که از ورود بعضی اشعه ها مانند طلا جلوگیری میکنه و باعث میشه برای خانم ها ضرر نداشته باشه.

باسلام.اطاعاتی که شما دادیدبسیار مفید بود.فقط سوالی که ذهن منومشغول کرده اینه که طلاطبعش گرمه.ولی توی بعضی سایتاگفته شده که طلا برای بدن مخصوصا بدن مرد مضره.ایا واقعااینطوره؟

چگونه بفهمیمم سرد مزاجیم یا گرم مزاج؟ جوابش به این راحتی ها پیدا نمیشه و میگن یه پرسشامه ی طولانی رو باید پر کنیم. چمدونم والا !!! بی زحمت در این مورد هم چیزی بنویسین ممنون ولی خداییش مطلبتون خوب بود

تغییر طبع سرد به گرم در طب سنتی کار آسون ولی پروسه ی زمان بری هستش. میگن یکسالی طول میکشه. من الان دو ماهی هست که زیر نظر یه متخصص هستم هنوزم طبعم سرده…

برای تعدیل مزاج و درمان طبع سرد به مدت چند ماه و یا حتی یک سال باید از مواد غذایی که طبع گرم دارند، استفاده کنیم. در واقع تعدیل مزاج انجام دهیم. مواد غذایی مثل سیاه دانه،عسل، آویشن،پونه و … بسیار خوب و مناسب هستن. ممنون مطلب خوبی بود

چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟ تا حالا به این موضوع فک کردین. ما ایرانی ها مه هر روز برنج میخوریم. قطعا باید جواب این سوال رو پیدا کنیم. با اضافه کردن زیره، دارچین، شوید و یا ادویه های پلویی می توان به راحتی طبع برنج را گرم کرد. در کل مقالتون خیلی عالی بود

درمان طبع سرد ممکنه 6ماه تا یکسال طول بکشه. ولی با نکاتی که شما گفتین درمان طبع سرد شدنیه. خیلی جالب بود ممنون

در پاسخ به این سوال که چگونه طبع مرغ را گرم کنیم؟ بگم براتون با اضافه کردن دارچین و زنجبیل هنگام پخت می تونه طبع مرغ رو گرم کنه. راه حل دیگه اضافه کردن زیره است . اضافه کردن این چاشنی ها علاوه بر گرم کردن طبع مرغ باعث خوشمزه شدن غذاها هم میشه

تغییر مزاج می‌تواند به دنبال تاثیر عواملی باشد که به صورت طبیعی اتفاق می افتند؛

نظیر تغییر فصل یا افزایش سن و یا اینکه ناشی از تغذیه و عدم رعایت سبک صحیح زندگی باشد.

اگر تغییر مزاج در حدی باشد که موجب اختلال در عملکرد فرد شود؛ سوء مزاج نام دارد.

پس یک مرحله قبل از بروز سوء مزاج، تغییر مزاج است که می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر عملکرد فرد داشته باشد.

به عنوان مثال فردی که مزاج گرم داشته وقتی وارد سن میانسالی می‌شود، با تاثیر از مزاج سن، به اعتدال نزدیکتر می‌شودچطور مزاج خود را تغییر دهیم

و بر عکس گاهی تغییر مزاج در جهت اختلال عملکرد فرد است.

مانند فردی با مزاج گرم که با ورود به مرحله نوجوانی، به شدت حساس و پرخاشگر خواهد‌ شد.

اینجاست که سبک زندگی برای حفظ مزاج در محدوده سلامت نقش پررنگتری پیدا می‌کند.

به خصوص این روزها و با توجه به شیوع کرونا و آلودگی هوا، رعایت شرایطی که کنترلشان به دست خودمان است نظیر:

اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

اما در صورت رعایت نکردن سبک زندگی مناسب با یک تغییر مزاج بارز روبرو خواهیم بود که در جهت بروز سوء مزاج و علائم بیماری است.

این نکته نیز مهم است که بدانیم گاهی تغییر مزاج ناگهانی روی می‌دهد؛

به عنوان مثال پس از مصرف زیاد زنجبیل، که اتفاقاً مصرف آن نیز برای پیشگیری از کرونا توصیه شده بود،

در اثر افزایش حرارت مزاج کبد، علائمی نظیر:

بروز می‌کند.

اما معمولاً تغییر مزاج تدریجی است و ما متوجه نیستیم و بعد از گذشت مدت طولانی کافی است یک اتفاق کوچک موجب بروز زنجیره ای از علائم در بدن ما شود.

مثال ساده‌اش برخی از در هم خوری‌هاست که با یکی دو بار خوردن ممکن است بدنمان واکنش خاصی نشان ندهد اما در دراز مدت منجر به بیماری خواهد شد.

برای شناخت مزاج باید به چند نکته کلی توجه کنیم.

یکی این که همیشه شناخت مزاج به راحتی نیست و این موضوع به این دلیل است که هر چیز و هر عضوی مزاج منحصر به فردی دارد.

به عنوان مثال گاهی با علائمی که در یک راستا نیستند دچار سردرگمی می‌شویم

و ممکن است بعد از جستجوی زیاد در اینترنت و خواندن علائم مزاج‌‍‌های گوناگون در آخر متوجه نشویم که مزاجمان چیست؟

از جمله فردی که دستگاه گوارش او مزاج سرد شده اما مزاج پایه(ذاتی)گرم دارد با خوردن سردیجات ممکن است آب دهانش زیاد شود

و یا اصطلاحاً بیان کند که “سردیم میشه” و با خوردن گرمیجاتی نظیر خرما و گردو بیان کند “گرمیم می‌کنه و جوش میزنم”.

توجه داشته باشید که برخی علائم ناشی از مصرف مداوم برخی غذاها یا دمنوش‌های خاص است و علائم واقعی مزاج فرد نیست بلکه با قطع آنها علائم برطرف می‌شود.

روش‌های شناخت مزاج بدن در طب سنتی، در 10 دسته کلی طبقه بندی می‌شود که شامل موارد زیر است

یادتان هست دوران نوجوانی را که معمولا پدران ما تحمل زیاد خوابیدن و حواس پرتی و پرخاشگری و ماجراجویی ما را نداشتند و ما هم حوصله زندگی یکنواخت ایشان را؟

چه قدر خوب می شد هم ما و هم والدینمان کمی مزاج شناسی بلد بودیم تا هم، یکدیگر را بهتر درک می‌کردیم وهم می‌توانستیم خودمان را به سمت تعادل پیش ببریم.

مزاج جبلی، مزاجی است که نوزاد با آن مزاج متولد شده است.

این مزاج می‌تواند صحی باشد یا مرضی؛ مانند نوزادی که با بیماری‌های مادرزادی متولد می‌شود

یا از رفلاکس و کولیک شیرخوارگی رنج می‌برد. اینجا می‌توان به نوعی به مبحث اپی ژنتیک هم اشاره کرد.

ژنتیک یا توالی کروموزومی فرد ثابت است اما اینکه چه ژنی روشن یا خاموش شود تا برخی صفات در فرد بروز پیدا کند،

بستگی به یکسری عوامل محیطی دارد که در علم اپی ژنتیک به آن پرداخته می‌شود.

تغذیه و به طور کلی سبک زندگی پدر و بویژه مادر قبل از باردار شدن، طی بارداری و پس از آن نقش مهمی در مزاج جبلی نوزاد دارد.

مزاج فرد پس از تولد تحت تاثیر:

دائماً درحال تغییر است.

به مزاجی که بر اثر این عوامل ایجاد شده اصطلاحاً مزاج اکتسابی می‌گویند. این مبحث در پیشگیری از بیماریهای وراثتی نقش مهمی دارد.

اگر بدانیم در یک خانواده با سبک زندگی خاصی که دارند چه بیماری‌هایی به صورت وراثتی وجود داشته است،

می‌توان با تغییر سبک زندگی از ایجاد یک مزاج اکتسابی که احیاناً پایه بیماریهای وراثتی در این خانواده بوده است، پیشگیری کرد.

شاید برخی از شما فکر کنید بهترین مزاج، مزاج گرم و تر است و فکر کنید لازم است مزاج خود را تغییر دهید تا گرم و تر شوید.چطور مزاج خود را تغییر دهیم

چون این افراد:

هستند.

اما فراموش نکنید هر فرد با هر مزاجی دارای ویژگی‌های خاص، منحصر به فرد و دوست داشتنی است که ممکن است در فرد دیگری وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال فردی که مزاج گرم و تر دارد به اندازه یک فرد با مزاج سرد و خشک تیز بین و دقیق و حسابگر نیست.

همچنین فردی که دارای مزاج سرد و تراست آرام و صبور است و سازش بالایی دارد. این افراد می‌توانند مادران و مدیران آرام و باحوصله‌ای باشند.

افراد دارای مزاج گرم و خشک نیز:

مانند کار در اورژانس بسیار موفق تر هستند. بنابر این به حسن خلقت خداوند شک نکنید و همانطور که خداوند فرموده است خودمان و نقاط  قوت خودمان را بهتر بشناسیم.

توکل واقعی به خداوند و شناخت خودمان، در مدیریت بسیاری از استرس‌ها به خصوص در شرایط کرونایی امروز نقش موثری در ارتقاء سطح ایمنی بدنمان دارد.

پس با توجه به تنوع نیازها و توانایی‌های افراد در هر فرد بهترین مزاج، مزاج سلامتی یا صحی اوست که در آن شرایط بهترین عملکرد را خواهد داشت.

برای داشتن مزاج صحی و سلامتی لازم است با رعایت سبک صحیح زندگی متناسب با مزاج، جلوی بروز برخی بیماریها که استعداد بروز آن در هر مزاج بالاتر است؛ را بگیریم.

عوامل سبک زندگی در طب ایرانی در 6 قالب مطرح شده است که شامل:

با مزاج فرد است.

اگر چه امروزه برخی فاکتورها مثل منطقه زندگی و آب و هوا را خیلی نمی‌توان تغییر داد،

اما حداقل می‌توان تدابیر مناسب و سبک زندگی مخصوص این فصل را به کار گرفت.

به عنوان مثال الان که فصل پاییز هست، در صورت عدم رعایت تدابیر فصل پاییز، برخی علائم سردی و خشکی در بدن بیشتر بروز می‌کند

که این علائم در افراد با مزاج سرد و خشک و در سنین میانسالی پر رنگتر هم خواهد بود؛ از جمله:

در تدابیر مختلفی که برای هر کدام از این شش عامل در طب سنتی مطرح است، به طور مفصل راجع به این موضوع خواهیم نوشت.

وقتی احساس می‌کنیم که گویی مزاجمان تغییر کرده است، یا وقتی برخی علائم بیماری را داریم قدم اول شناسایی اسباب تغییر مزاج است.

گاهی با چند راهکار ساده جلوی تشدید علائم و رسیدن به حد بیماری‌های مزمن و پیشرفته را می‌گیریم.

مثلا بعضی وقتها بروز علائم خشکی مغز مثل بی خوابی یا اضطراب؛ ناشی از همین استفاده زیاد از تلفن همراه است

که تا نیمه شب با خودمان به رختخواب می‌بریم یا انجام ورزشهای سنگین رزمی که موجب آسیب و بروز علائم خشکی در بدن می‌شود.

برعکس،

باعث بروز علائم غلبه سردی و رطوبت در بدن نظیر:

و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

زمانی که همین موارد ساده را رعایت کنیم، خود به خود احساس سلامتی بیشتری می‌کنیم و به مزاج صحی خود بر می‌گردیم.

نکته قابل توجه دیگر این است که همه چیز فقط غذا نیست.

یادمان باشد افکار و حالات روحی، رنگها و بوها و حتی انتخاب رنگ لباسمان نیز می‌تواند روی تغییر مزاج تاثیر گذار باشد.

به عنوان مثال ترس از بیمار شدن در شرایطی مانند الان می‌تولند موجب سردی مزاج بدن ما شده و در عملکرد سایر اعضای بدن تاثیرگذار باشد

و در نهایت موجب ضعف سیستم ایمنی و طبیعت هوشمند بدن شده و مار ا مستعد بیماری بکند.

پس با شناخت درست مزاج خود و عوامل تغییر دهنده آن، سعی کنیم هوشمندانه انتخاب کنیم و آگاهانه و با کیفیت بالاتری زندگی کنیم.

در مقالات بعدی بیشتر راجع به نحوه سبک زندگی مناسب هر مزاج خواهیم نوشت.

برای همه‌ی شما همراهان عزیز سلامتی و شادی را آرزو می‌کنم.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 بهمن, 1399

بی اشتهایی در بارداری نشانه چیست؟

1 بهمن, 1399

دختر دار شدن ؛ تدابیر دختر شدن جنین در طب سنتی

30 دی, 1399

پسر دار شدن ؛ تدابیر پسر شدن جنین در طب سنتی

29 دی, 1399

تغذیه بارداری در طب سنتی

27 دی, 1399

میکرونیدلینگ چیست؟ مزایا و کاربرد آن

در دکتر بانوکا می‌توانید پاسخ هرگونه سوال و دغدغه خود را پیرامون مسائل و بیماری‌های زنان از بهترین متخصصان طب سنتی و نوین بگیرید.


علم مزاج‌‌‏شناسی در طب سنتی ایرانی در شناخت ویژگی‌های جسمی و روحی انسان بسیار موثر است. آشنایی با این علم به انتخاب درست نوع غذاها، ورزش‌ها و پوشش‌‌‏های مناسب برای افراد کمک‌ می‌‌‏کند. بنابراین اول به بررسی انواع طبع در این علم می‌پردازیم.

طبع گرم، طبع خشک، طبع سرد، طبع مرطوب

وجود عفونت دربدن، غم وشادیِ معتدل، خواب وبیداریِ معتدل، شنیدن خبر‌‌های خوش و شادی‌بخش، مصرف خوراکی‌هایِ گرمی‌‌‏بخش «مثل زنجبیل، عسل، فسنجان و…»، مشاغل گرم «مثل آهنگری و شاطری»، ماساژ درمانی، دوره بلوغ، حاملگی، یائسگی، پوشیدن لباس گرم یا روغن‌مالیِ بدن.چطور مزاج خود را تغییر دهیم

ترس شدید، غم واندوه بیش ازحد، استفاده ازگیاهان سرد مثل کاسنی و بید، پرخوری، شادی بیش ازحد، خواب زیاد، تحرک کم، لذت بیش ازاندازه «مثل خوردن قرص‌‌‏های روان گردان»، مشاغل سردی‌بخش مثل کار درقصابی یا سردخانه، استفاده زیاد ازوسایلی مثل کولر یا پنکه، خوردن خوراکی‌های سرد مثل سوپ جو، آب دوغ خیار، ماهی سرخ کرده، ترشی‌جات و …..

خواب، آرامش، پرخوری، سنگ کلیه، بودن در جاهای رطوبت‌بخش مثل کار در شالیزار و حمام کردن با شکم پر، خوردن غذاهایِ رطوبت‌بخش «مثل آش، دوغ، کاهو وخوردن آب زیاد»، تماس با کولر و نشستن روی زمین مرطوب و سرد، تماس با چیز‌هایی که گرمای لطیف می‌دهند و رطوبت را به جریان می‌اندازند مثل کارکردن درمزارع و گلخانه.

کم خوابی، کم خوردن غذا، روابط جنسی زیاد، استفاده زیاد از ملین‌ها، مصرف ادویه‌هایی مثل فلفل، دارچین و زنجبیل، استحمام بیش ازحد، استفاده ازخوراکی‌هایی که موجب یبوست می‌شوند «مثل نعناع، موز و…»، خوردن خوراکی‌هایی که موجب خشکی بدن می‌شوند؛ مثل بادمجان سرخ کرده، قهوه و آجیل، داشتن حالات روحی شدید مثل خشم، غم، شادی، لذت و ….

تماس با عوامل سردی که مانع رسیدن غذا به اندام‌ها می‌شود «مثل قرار گرفتن در آب سرد یا نشستن زیاد برروی زمین سرد»، تماس با هر چیزی که بسیار گرم است و بر اثر آن نیروی بدن ضعیف می‌شود مثل کارکردن دائمی در کنار تنور و کوره آهنگری.

از طریق کنترل هر یک از موارد بالا می توانید به تغییر طبعتان کمک کنید.

برگرفته از کتاب، شناخت طبع و مزاج تالیف احمد حبیب الهی و طیبه سلیمی

مطالب دیگر:

فالون دافا، تمرینی معجزه‌‏آسا برای سلامتی جسم و ذهن

خواص درمانی عدس

کمک های اولیه در زمان حملات آسم (فایل صوتی)


تدابیر و درمان های طب سنتی, مزاج شناسی
0

اصلاح مزاج یا متعادل کردن طبع فواید زیادی برای سلامت انسان خواهد داشت. برای متعادل کردن طبع خود ، ابتدا می بایست شناخت کامل از نوع مزاج خود داشته باشید. بهم ریختن مزاج و غالبیت مزاج سرد به گرم یا گرم به سرد بدن را در معرض ابتلا به بیماری …

ارتوکین تراپی – فوق تخصص درد – ارتوکین – ترالی اورژانس – آرتروز زانو – آندوسکوپی دیسک کمر – کابینت استیل

لابیاپلاستی – پرینورافی – واژینوپلاستی

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

برای انتشار رپورتاژ آگهی در سایت سلامت دات لایف اینجا کلیک کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

در این قسمت از مزاج شناسی به موضوع تشخیص مزاج از ظاهر پرداخته ایم.

اینکه چطور از هیکل افراد یا خودمان مزاج را تشخیص دهیم؟

هر انسانی ۲ مزاج دارد: مزاج پایه و حال

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

اینکه کدام یک تغییر می کند یا نمی کند و سایر توضیحات را در قسمت های قبلی مزاج شناسی توضیح داده ام.

هدف ما این است که فقط با دیدن افراد و یا دیدن خودمان بتوانیم مزاج را تشخیص دهیم.

با چند مثال شروع می کنم:

فرض کنید برنج خریده ایم. پس از خیساندن برنج در آب و یا دم کشیدن، وزن و حجم برنج بیشتر می شود.

به دلیل اینکه از آب یا بخار آب، رطوبت می گیرد.

فرض کنید یک هندوانه را که وزن زیادی دارد، ورقه ورقه کرده و خشک نماییم.

در این حالت وزن و حجم هندوانه به اندازه یک دفتر می شود. علت آن، کاهش رطوبت است.

قیسی یا پر زردالو چه تفاوتی با خود زردالو دارد؟ فقط در میزان رطوبت است.

یا گاهی افرادی هستند که مرغ ها را چند ساعت قبل از فروش در آب قرار داده که وزنشان بیشتر شود.

 

وجه مشترک این مثال ها رطوبت است. هرجا رطوبت زیاد شد، وزن و حجم هم زیاد می شود.

 

این قاعده برای ما هم وجود دارد.

افرادی که مزاجشان مرطوب است، دارای هیکلی پر و درشت هستند.

افرادی که مزاجشان خشک است، هیکلی لاغر دارند.

 

پس لاغرها، خشک و چاق ها، تر هستند.

 

اگر چاقی و درشتی هیکل به دلیل وجود گوشت و عضله باشد، فرد دارای مزاج گرم و تر یا اصطلاحا دموی مزاج است.

اگر این چاقی به دلیل چربی باشد، فرد دارای مزاج سرد و تر یا اصطلاحا بلغمی مزاج است.

 

افرادی که لاغر هستند ولی مقداری گوشت و عضله داشته و بدن مناسبی دارند، دارای مزاج گرم و خشک یا اصطلاحا صفراوی مزاج هستند.

اگر فردی با گوشت خیلی کم و جمع و جور و به نوعی لاغر مردنی باشد دارای مزاج سرد و خشک یا اصطلاحا سودایی مزاج است.

 

تشخیص مزاج به همین سادگی است.

در فیلم های بعدی مزاج شناسی به سایر موارد می پردازیم.

از انتشار مطالب سایت ایران مزاج بدون ذکر منبع و لینک صفحه پرهیز کنید.

 

سوال

آیا می توان یک فرد چاق را با کم کردن رطوبت و افزایش خشکی لاغر کرد؟

آیا می توان یک فرد لاغر را با افزایش رطوبت و کاهش خشکی چاق کرد؟

و در صورتی که بتوانیم این کار را انجام دهیم، آیا کار درستی است یا خیر؟

 

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

جواب سوالات و همچنین مزاج خود را در زیر این نوشته ارسال کنید.

منبع: iranmezaj.ir/?p=3755

از انتشار مطالب سایت ایران مزاج بدون ذکر منبع و لینک صفحه پرهیز کنید.

 

سللم آیا درطب سنتی راهی برای سفیدکردن پوست وجوددارد یا برای چندین درجه روشن کردن پوست؟!

خب حالا میشه مزاج رو تغییر داد و خوبه یا نه

قابل تغییر است. به شرطی خوب است و می توان انجام داد که غیرطبیعی نباشد.

سلام من مزاج سردی دارم متاسفانه…میشه راهکاری برای تغییر مزاج من بیان کنید?

سلام خدا قوت برای تغییر مزاج حال اول باید سرد کننده ها رو کاهش داده و کم کم به سمت گرمی ها بروید.

مزاج من سرد و خشک هست می تونم با تغییر مزاج کمی چاقتر بشم

با سلام. ببخشید سوال من اینه که تالاسمی مینور در طب سنتی کاملا قابل درمان است. و اگر کسی مبتلا به تالاسمی مینور باشه طبع مزاجش سوداوی یا بلغمی هستش با توجه به اینکه رنگ صورتش رنگ پریده است.

سلام. بله به راحتی قابل درمان است

باسلام،طبع من سرد وتره،برای اعتدال چ کارایی باید کنم،مخصوصا اینکه کسلی و معده درد و الرژی همیشگیه

سلام اول از همه باید از کارها و خوراکی های سرد کننده مقداری پرهیز کنید مثل ماهی و ماست و دوغ و ترشی… و سپس به سمت گرم شدن رفته تا زمانی که درد معده و کسلی برطرف شود. بحث آلرژی جداست و باید علت آن بررسی شود.

سلام من مزاج سرد دارم چگونه و با خوردن چه غذاهایی می تونم لاغر بشم؟ ممنون

سلام خوردنی ها یک قطعه از پازل لاغری هستند. اول باید سردکنتده های غیرطبیعی را برطرف کنید مثل زیاد خوردن آب…. و سپس کم کم از خوردنی های گرم استفاده کنید. فهرست مزاج مواد غذایی را در سایت نوشتیم.

سلام آیا اضطراب و استرس با طب سنتی قابل درمان است؟ راه حلی وجود دارد؟

سلام خدا قوت بله قابل درمان است. برای راهنمایی عرض کنم که ابتدا باید عوامل ایجاد آن را شناسایی و برطرف کنید. دارو خوردن کار درستی نیست.

با سلام…من بیماری بواسیر دارم و الان به شکل یه توده شده است ایا برا درمان ان در طب سنتی راهی هست با تشکر

سلام خدا قوت بله درمان دارد. باید حضورا به متخصص طب سنتی مراجعه کنید. تا زمان مراجعه می توانید از مقاله آموزشی ما برای درمان بواسیر استفاده کنید. iranmezaj.ir/?p=10862

سلام امکان دارد یک نفر مزاجش هم گرم و خشک و هم سرد وخشک باشد اگر امکان دارد همچین ادمی برای چاق شدن چکار کند؟

سلام وقت بخیر بله ممکن است. درمان و اصلاح مزاج مفصل است و قابل توضیح در اینجا نیست.

خیلی خوبه مزاجم گرم وتره 😁

با سلام مزاج من سرد و تره.میخوام مزاجم گرم بشه سعی میکنم از عذاهای گرم استفاده کنم اما…بخاطر سنگ کلیه ام مجبورم آب زیادی بخورم ….با این وضعیت من باید چیکار کنم??

سلام خدا قوت برای گرم کردن مزاج باید دو کار انجام دهید: اول کمتر کردن سرد کننده ها و دوم افزایش گرم کننده ها خب و اما برای سنگ کلیه باید دنبال درمان و داروها در طب سنتی بروید. زیاد خوردن آب برای رفع سنگ مفید نیست و عوارض دارد. هر چند که می توان همین آب را هم با نعنا و خارشتر و خارخاسک و غیره بسته به شرایط شما گرم کرد. برای آشنایی بیشتر درباره سنگ کلیه مقاله زیر را ببینید iranmezaj.ir/?p=5317

با سلام لطفا بفرمایید فرد تقریبا لاغر اندامی که بدنش گرم است و بعضا تعریق هم دارد، با این وجود احساس تشنگی نمی کند و آب نمی خورد، و یا در مقایسه با دیگران، بسیار کم آب می خورد، دارای چه نوع مزاجی است؟ و آیا آب نخوردن برای چنین فردی آسیب زا نیست؟

سلام خدا قوت تشنگی ملاک دقیقی نیست. نوع غذا مهم است مثلا یک نفر عاشق تندی و سرخ کردنی و خشکی هاست که باعث زیاد تشنه شدن می شود. یا یک نفر اهل خوردن چای و شربت است و تشنه نمی شود. یا خوردن غذاهای آبدار. همچنین شغل و شرایط روحی و گوارشی

با سلام من بدنم عضلانیه و درشته البته یکم چربی دور کمر دارم الان تکلیف مزاج من چیه از کدوم گروه محسوب میشم؟

سلام خدا قوت بدن عضلانی یعنی گرم و تر. اگر دور شکم و پهلوها چربی دارید به معنی سرد شدن آن ناحیه است.

با سلام ممنونم از مطلب مفیدتون امکان داره… از بدن مان عکس بفرستیم و نظر شما سرد یا گرم مزاج هستیم ممنون

سلام خدا قوت بسته به محل و نوع پوشش می توان به صورت نسبی یا کامل تشخیص داد.

درمان سلام ریزش سکه ای مو

سلام آموزش ریزش مو را در همین سایت ببینید

باسلام ،من مزاجم سردوترهستش میتونم بپرسم برا کاهش وزن بایدچیکارکنم؟ همچنین خیلی بدنم جوش میزنه برای اینم راه حلی دارین؟

سلام. با تغییر مزاج می توان تا حدودی وزن را کاهش داد. برای جوش ها باید علت را بررسی و رفع کرد.

سلام من مراجم صفراوی هست اما دچار غلبه سودا هستم . برای درمان باید چیکار کنم لطفا اگ ممکنه یه درمان خانگی پیشنهاد بدین ممنون میشم.برای پاک سازی کبد قرص همولاکس مصرف کنم بهتر جواب میده؟؟ یا سرکه انگبین؟ و اینکه مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک،و کم کاری تیروئید هستم داروی لووکسین و متفورمین و فیناستراید مصرف میکنم موی زائد روی چانه و شوره سر همراه باخارش هم دارم که البته شوره ها بیشتر شبیه پوست ریزه هستن مثل شوره سر نوزاد.

سلام خدا قوت این موارد نیاز به معاینه و شرح حال دارد و نمی شود به صورت غیر حضوری نظر داد. همچنین افزایش موهای زائد یکی از عوارض فیناستراید است.

سلام صفرای شما سوخته است که به غلبه سودا دچار شده اید ، بنابراین توصیه میکنم از گیاه آفتیمون و مسهل هایی که به آنها حساسیت ندارید جهت دفع سودای سوخته استفاده کنید و پس از ۴۰ روز حجامت و فصد را زیر نظر پزشک طب سنتی انجام دهید. موفق باشید

سلام ۲ تا سوال داشتم ۱- آیا برای تعادل یک شخص باید اونو به مزاج جبلی اش برگردونیم ۲- آیا مزاج جبلی قابل تغییره؟

سلام وقت بخیر تعادل باید در همان مزاج پایه و جبلی حفظ کرد. و این مزاج قابل تغییر نیست و فقط می توان مزاج حال و غلبه را تغییر داد.

آیا کسی که مزاجش گرم و خشکه باید سردی زیاد بخوره قدیمیا میگن سردی زیاد نخورید… آیا برای اعتدال در مزاج باید تغذیه و نکاتی که در مورد مزاج وطبع ما گفته شده است رو رعایت کنیم؟ چگونه بفهمیم دن ما به اعتدال رسیده؟

شما از طریق علایم متوجه میشوید فرد به اعتدال رسیده یا نه. باید فرد را در همان مزاج پایه خودش حفظ کرد.

سلام،من مزاجم بلغمیه وپا درد دارم،۲۶سالمه،لطفا راهنمایی کنید

سلام و درود برای این مورد باید حضورا به متخصص طب سنتی مراجعه کرد.

سلام راهی برای به صفر رساندن میل جنسی وجود دارد بدون مقاربت با جنس مخالف

سلام. لینک زیر را بیینید iranmezaj.ir/shahvat

سلام من مزاج سرد و خشک دارم و در روابط اجتماعی خیلی ضعیف هستم ، باید چی کار کنم ؟

سلام بحث ارتباطات بدون تغییر مزاج هم می تواند اصلاح شود که می توانید از اساتید مربوطه راهنمایی و تمرین بگیرید مانند استاد بهرامپور….

سلام طبق گفته های شما مزاج من سرد و خشکه

سلام کم کردن خواب می تونه مزاج را گرم کنه مزاج من سرد است چاق و چربی

سلام خواب فقط یکی از قطعات پازل است که در دوره آموزشی توضیح داده می شود.

سلام مزاج من سردو خشک هست،سودایی مزاج همونطور که گفتید لاغر مردنی،میخوام چاق بشم اما نمیشم دوبار هم باردار شدم اما اصلا افزایش وزن نداشتم،یعنی ممکنه مشکل از مزاجم باشه؟اگه اینطوره چکار کنم که تغییر کنه؟

سلام وقت بخیر برای این مورد بهتر است حضورا به متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

مزاج بدن خود را از بوعلی سینا بپرسیدشناسایی طبع یا مزاج انسان از جمله مباحثی است که نه تنها در طب سنتی ایران بلکه در سایر طب های سنتی جهان مثل طب سنتی چینی، رومی، یونانی و هندی نیز دیده می شود. از این رو شناسایی مزاج و پرداختن به آن در طول زندگی یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیوه ها برای حفظ سلامت، تندرستی و نشاط عمومی بدن است.

 

شناسایی ویژگی ها و خصوصیات بدنی و پرداختن به آنها نقش بزرگی در عملکرد صحیح و مناسب اندام ها و اعضای درونی بدن از قبیل مغز، دستگاه اعصاب، دستگاه گوارش، کلیه ها و دیگر اعضای بدن دارد.

 

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

مصرف مواد غذایی مناسب و همسو با مزاج و طبع افراد کمک می کند تا ما در زندگی کمتر با اختلال ها، بیماری ها و تنش های جسمی و روحی روبه رو شویم و در مقایسه با افراد دیگر سلامت بیشتری داشته باشیم. با مطالعه این مطلب، می توانید تا حدود زیادی با نوع مزاج و طبع خود آشنا شوید. اگرچه برای شناسایی دقیق تر و مطمئن تر مزاج و طبع بدن توصیه می کنیم با یک متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت کنید.

با ۱+۷ گام مزاج تان را شناسایی کنیدبرای شناسایی مزاج و طبع هر فرد لازم است ویژگی ها و خصوصیات جسمانی وی مورد بررسی قرار گیرد. این شیوه یکی از ساده ترین راه ها برای شناسایی طبع و مزاج هر فرد است که اگر چه روشی ساده به نظر می رسد اما در عین حال دقت و هوشیاری زیادی برای شناسایی مزاج و کیفیت آن لازم است به گونه ای که در بسیاری از موارد پیچیدگی هایی برای شناسایی طبع اتفاق می افتد که شاید تشخیص مزاج برای فرد عادی ممکن نباشد.

 

با وجود این برای شناسایی مزاج بررسی میزان گوشت و چربی بدن، بررسی ویژگی محل لمس شده در بدن از قبیل نرمی و سفتی، رنگ پوست، ویژگی های مو، شکل و خصوصیات اعضا، چگونگی خواب و بیداری،کیفیت و خصوصیات فضولات بدن و فعل و انفعالات حرکتی همگی از جمله مواردی است که برای تشخیص مزاج و طبع جبلی افراد مورد استفاده قرار می گیرد، اگر چه تک تک اندام و اعضای بدن علاوه بر مزاج جبلی که حاکم بر بدن است دارای مزاجی جداگانه هستند و گاهی ممکن است با غلبه یکی از اخلاط بدن در یکی از اندام ها روبه رو شوند و این مسئله اختلال هایی در عملکرد آنها پدید آورد.

 

با مطالعه هر یک از سرفصل هایی که در این شماره و شماره های بعدی مجله سیب ارائه می شود و با جمع زدن علامت هایی که در مقابل هر یک از انواع مزاجی می زنید تا حدود زیادی می توانید نوع مزاج خود را تشخیص دهید.

1- سردی و گرمی بدن را بررسی کنیدبرای شروع باید سردی و گرمی بدن را بررسی کنید. به کمک این روش می توانید نخستین قدم را برای شناسایی گرمی یا سردی مزاج تان بردارید. تنها کافی است بخشی از بدن مانند ساعد فرد را لمس کنید و دقت کنید که با لمس آن چه احساسی را تجربه می کنید.-در صورتی که با لمس بدن فرد مثلا لمس ساعد یا بازویش احساس گرما و حرارت کردید او دارای مزاج گرم است.-اما اگر هنگام لمس بدن فرد احساس سرما کردید این امر یکی از نشانه های سردمزاجی در آن فرد است.

۲. بافت بدنی نرم دارید یا سفت؟مرحله بعدی برای شناسایی نوع مزاج، بررسی میزان نرمی و سفتی بافت های بدن، عضلات و پوست فرد است. چرا که افراد مختلف در مقایسه با هم بافت های بدنی متفاوتی دارند که تشخیص و شناسایی دقیق آنها می تواند جزئیات کامل تری برای شناسایی نوع مزاج در اختیار فرد قرار دهد.

-در صورتی که با لمس بدن فرد گرما احساس کردید و علاوه بر گرما متوجه شدید بافت بدنی او نرم است و با فشار سرانگشتان بافت به راحتی فرو می رود این فرد علاوه بر گرمی مزاج دارای رطوبت نیز هست. بنابراین او ویژگی های مزاج گرم و مرطوب را دارد.

-اما در صورتی که با لمس کردن بدن فرد احساس گرما کردید اما خشکی و زبری خفیفی را زیر سرانگشتان دست تان احساس کردید او علاوه بر گرمی، خشکی مزاج نیز دارد. پس او یکی از علائم گرمی و خشکی مزاج که همان حس گرما و خشکی در بافت و پوست بدن است را دارد.

-ممکن است با لمس بدن فرد تجربه دیگری داشته باشید. در شرایطی که با لمس بدن فرد احساس سردی کردید اما این سردی با نرمی پوست و بافت گوشت آلود بدن نیز همراه بود او دارای یکی از علائم مزاج سرد و مرطوب است که در میان درمانگران طب سنتی با عنوان مزاج سرد و تر نیز معروف است.

-و اما در شرایطی که شما بدن فرد را لمس کردید و از آن سرما دریافت کردید و در عین حال با لمس بافت بدن با سختی و سفتی رو به رو شدید و احساس کردید بافت بدن او خشک است می توانید او را دارای ویژگی های مزاج سرد و خشک بدانید.

3- پوست شما چه رنگی است؟بررسی رنگ پوست در کنار بررسی بافت بدن و سردی و گرمی آن می تواند سومین گام برای نزدیک شدن به نوع مزاج و طبع هر فرد باشد. درمانگران طب سنتی برای شناسایی نوع مزاج علاوه بر بافت بدن و استخوان بندی به رنگ پوست نیز برای شناسایی نوع مزاج افراد توجه می کنند. از دیدگاه این درمانگران رنگ پوست می تواند نشانه خوبی برای بررسی نوع مزاج و طبع باشد.

-در شرایطی که پوست فرد سفیدرنگ و مایل به سفید باشد می تواند نشانه خوبی برای تشخیص سردمزاجی فرد باشد. البته این رنگ علاوه بر این می تواند نشانه کم خونی او نیز باشد.

-افرادی که پوست بدن آنها قرمز رنگ یا مایل به قرمز است از جمله افرادی هستند که دارای مزاج گرم هستند. این افراد پوست مایل به صورتی و قرمز دارند و علاوه بر گرمی مزاج در گروه افراد پرخون نیز قرار دارند.

-کسانی که پوست بدن شان زرد رنگ یا مایل به زردی است از جمله افرادی هستند که علاوه بر گرمی مزاج با خشکی مزاج نیز رو به رو هستند. این افراد در طول زندگی با مشکلات ناشی از غلبه صفرا در بدن رو به رو می شوند.

-در افرادی که پوست بدن آنها تیره و کدر است و به اصطلاح رنگ لب آنها بادمجانی رنگ است نشانه های مزاج سرد و خشک وجود دارد. این افراد با غلبه سودا نیز در بدن روبه رو هستند.مردان و زنانی که پوست آنها سفید رنگ و مایل به رنگ گچ است. در گروه مزاج های سرد و مرطوب یا سرد و تر قرار دارند. یکی از نشانه های بارز وجود این افراد غلبه بلغم است که بر زندگی روزانه آنها تاثیرگذار است.

۴. عضلانی هستید یا استخوانی؟یکی دیگر از مواردی که درمانگران طب سنتی به کمک آن برای شناسایی مزاج افراد مختلف اقدام می کنند، بررسی ظاهر و شکل اندام، عضلات و میزان عضلانی بودن بدن است.-افرادی که دارای بلاتنه ای فراخ و پهن هستند دارای گرمی مزاج اند.-افرادی که اندام های بدن آنها بزرگ است و عروق برجسته و نبض قوی دارند هم اصطلاحا دارای گرمی مزاج هستند.

-در صورتی که فردی عضلات کلفت و بزرگ و تاندون های ظریف تر داشته باشد این امر نیز نشانه گرمی مزاج است.-برخلاف موارد ذکر شده اگر فردی دارای اندام های کوچک و بلاتنه کوچک داشته باشد این امر نشانه سردی مزاج است.-داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف نیز از دیگر علائم سردی مزاج در افراد است.

-درمانگران طب سنتی افرادی را که دارای چهره لاغر و پوست به استخوان چسبیده دارند، دارای مزاج خشک می دانند.-افرادی که مفاصل قابل مشاهده و برجسته دارند و غضروف حنجره و بینی آنها نیز برجسته و واضح است در گروه افرادی که دارای مزاج خشک هستند، قرار می گیرند.

۵. چند ساعت در شبانه روز می خوابید؟یکی دیگر از روش های شناسایی مزاج و طبع هر فرد بررسی ساعت، کیفیت و چگونگی خواب هر فرد است. درمانگران طب سنتی با بررسی کیفیت و کمیت خواب و بررسی دیگر ویژگی های فردی می توانند مزاج افراد را شناسایی کنند. از دیدگاه این گروه افرادی که در طول شبانه روز به اندازه کافی می خوابند و افرادی که در خوابیدن افراط و تفریط می کنند طبع و مزاجی متفاوت دارند.

اگر در گروه افرادی هستید که ساعت خواب شما بیشتر از حد مجاز یعنی ۸ ساعت است در این صورت در گروه افرادی قرار دارید که دارای مزاج سرد و تر یا سرد و مرطوب هستید.ولی اگر ساعت خواب شما کمتر از ۸ ساعت است و شما در بیشتر ساعات روز بیدار هستید و کار می کنید یا خود را به کاری سرگرم و مشغول می کنید در گروه افرادی که دچار مزاج گرم و خشک هستند، قرار می گیرید.

 

۶. به موهای تان نگاه کنیدبرای تشخیص نوع مزاج نیاز به بررسی مو، جنس و کیفیت رشد آن دارید. به این ترتیب می توانید پنجمین فاکتوری را که به شناسایی نوع مزاج شما کمک می کند، بررسی کنید. جنس مو و میزان رشد آن در افراد مختلف که مزاج های متفاوتی دارند، فرق می کند.

-افرادی که سرعت رشد موهای شان زیاد است و در گروه افراد پرمو قرار می گیرند، از جمله افرادی هستند که به گفته درمانگران طب سنتی در گروه مزاجی گرم جای می گیرند.-اما افرادی که رشد موی آنها کم است به گونه ای که از این موضوع شکایت دارند در گروه افراد سردمزاج قرار می گیرند. این گروه علاوه بر آنکه موی سر و ابروی شان کم پشت است در دیگر اندام های بدن شان نیز موی زیادی ندارند.

 

-اگر رشد مو در مرد یا زنی خیلی سریع باشد به گونه ای که او احساس کند موهایش بیش از حد طبیعی زود رشد می کند و بلند می شود در صورتی که دیگر علائم را داشته باشد در گروه افرادی قرار می گیرد که مزاج گرم و خشک دارد. در کنار این مورد مجعد بودن و حالت دار بودن موها نیز نشانه گرمی و خشکی مزاج است و نباید از آن غافل بود.

-نازکی مو نیز یکی از دلایلی است که می تواند نشانه سردی و تری مزاج افراد باشد. بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کنید و بهتر است برای بررسی آن از مشورت یک متخصص طب سنتی استفاده کنید. چون ممکن است کم پشتی و نازکی مو نتیجه یک بیماری باشد. علاوه بر این داشتن موی صاف و لخت نیز یکی دیگر از علائم مزاج سرد و مرطوب در مردان و زنان است.

 

-افرادی که موی کلفت دارند نیز در گروه افرادی که مزاج گرم و خشک دارند محسوب می شود و این امر یکی از نشانه های گرمی مزاج در مردان و زنان است.-رنگ موی مردان و زنان نیز یکی دیگر از نشانه های تشخیص مزاج است. افرادی که رنگ موی آنها سیاه است معمولا در گروه افرادی که طبع گرم و خشک دارند قرار می گیرند.

-افرادی که رنگ موی آنها به سفیدی میل می کند و زودتر از بقیه تارهای سفید در سر آنها دیده می شود نیز از جمله افرادی هستند که مزاج سرد و تر دارند.

۷. اجابت مزاجرنگ مدفوع و کیفیت آن از دیگر مواردی است که توسط درمانگران طب سنتی برای تشخیص نوع مزاج استفاده می شود. برای این منظور بررسی کل فضولات بدن شامل ادرار، مدفوع، عرق، مو، ناخن و خون در تشخیص دقیق نوع مزاج و طبع موثر است.

-اگر رنگ مدفوع یا ادرار تیره تر از حد معمول یا بدبوتر از حد نرمال باشد این امر نشان دهنده گرمی مزاج و غلبه صفرا در بدن است.-بی رنگ بودن فضولات و کم بودن بوی آن از علائم سردی مزاج است.

۸. میزان سازگاری شما با محیط چگونه است؟اگر عضوی در برخورد با گرما، سرما، خشکی و رطوبت خیلی سریع آن را بپذیرد این موضوع نشان دهنده غلبه آن مزاج است. به عنوان مثال اگر در معرض گرما قرار بگیرید یا خوراکی با طبع گرم بخورید و زود احساس گرما درشما ایجاد شود این امر نشان دهنده گرمی مزاج شماست.-گرما-سرما-خشکی-رطوبت

منبع: مجله سیب سبز

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

aftabir.com

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


لاغری موضعی با لیزر

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ اساس پیشگیری و درمان در طب سنتی بر اساس شناخت “مزاج‌های چهارگانه” است و در واقع هر فردی برای حفظ تندرستی خود همچنین برای درمان خود باید مزاج پایه و مزاج عارضی خود را بشناسد تا بتواند تغذیه و سبک زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کند.

متأسفانه امروزه اکثر مردم کشورمان به‌دلیل عدم شناخت مزاج خود، به‌صورت روزانه از مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنند که هیچ سازگاری با مزاج آنها ندارد و همین امر باعث شده این دسته از افراد یا در معرض ابتلا به انواع و اقسام بیماریها قرار داشته باشند یا به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند؛ به‌طور مثال امروزه به‌دلیل تبلیغات متعدد و ناصحیحی که درباره لزوم مصرف “ماهی” شده، اکثریت مردم تصور می‌کنند که اگر در هر هفته چند وعده از غذای خود را به ماهی اختصاص دهند، این امر باعث تضمین سلامت آنها می‌شود!

این در حالیست که افراد برای مصرف گوشت ماهی باید به شرایط مزاجی، سنی، جنسی، زمان مصرف آن، گونه ماهی مصرفی و نوع پخت آن و… توجه داشته باشند.

مثلاً ممکن است مصرف ماهی دریای شمال توسط یک خانم مسن با مزاج پایه بلغم در وعده شام نه‌تنها هیچ سودی برای او نداشته باشد بلکه باعث ابتلا یا تشدید بیماری‌هایی با منشأ “سردی” در این فرد شود!

مواردی از این دست، اهمیت فراگیری و شناخت مزاج را گوشزد می‌کند؛ در ادامه به معرفی مختصر هر یک از مزاج‌های چهارگانه دم، صفرا، بلغم و سودا پرداخته‌ایم.چطور مزاج خود را تغییر دهیم

افراد دارای مزاج گرم و خشک؛ صفراوی

این افراد لاغر‌اندام بوده و رنگ چهره متمایل به زردی دارند، تحمل گرما را نداشته و خواب کمی دارند، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی شده و زود آرام می‌شوند، افرادی پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.

افراد دارای مزاج گرم و تر؛ دموی

افرادی هستند درشت‌اندام، دارای پوستی سرخ و سفید و موهایی پرپشت، تحمل گرما و سرمای زیاد را ندارند اما در کل تحمل سرما برایشان راحت‌تر است، انسان‌هایی شجاع و جسور و مهربان بوده و معمولاً پیشرو و رهبر گروه هستند.

افراد دارای مزاج سرد و تر؛ بلغمی

افراد چاق با پوست سفید و موهایی کم‌پشت هستند، کمتر تشنه می‌شوند و دهان مرطوبی دارند، افراد کم‌انرژی، صبور و آرام هستند.

افراد با مزاج سرد و خشک؛ سوداوی

افرادی لاغر‌اندام و کم‌خواب، معمولاً با پوست تیره و خشک هستند، دقیق، منظم و محاسبه‌گر هستند.

البته این خصوصیات کلی است و برای تشخیص دقیق‌تر حتماً در شهر محل سکونت خود به متخصص حاذق طب سنتی مراجعه کنید.

ادامه دارد… .

انتهای پیام/+

پارسینه نوشت: مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و گسترده برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی است، زیرا تمامی جنبه‌های زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدنمان قرار دارد.

به طور کلی دو نوع مزاج وجود دارد: مزاج گرم و مزاج سرد. گروه گرم مزاج، خود به دو طبع صفراوی و دموی و گروه سرد مزاج به دو طبع بلغمی و سوداوی تقسیم می‌شود.

البته طبع پنجمی هم به نام طبع معتدل وجود دارد که در افراد خاص معنوی و وابستگان به درگاه الهی دیده می‌شود. اما در میان طبایع چهارگانه غلبه دم اگرچه خود یک بیماری محسوب می‌شود، ولی تقریبا آن را معادل سلامتی می‌دانند و بقیه طبع‌ها به تناسب از اعتدال دور می‌شوند.

افراد گرم مزاج به مصرف غذاهای سرد تمایل دارند

چطور مزاج خود را تغییر دهیم

محققانی که در این زمینه تحقیق کرده اند معتقدند افراد گرم مزاج به مصرف مواد عذایی سرد تمایل دارند و در صورت مصرف عذاهای گرمی نظیر شکلات، عسل، خرما و … دچار التهاب و گرگرفتگی می‌شوند. همچنین افراد سردمزاج با مصرف غذاهای سردی مثل ماهی، ترشی، ماست و … دچار ناراحتی‌هایی نظیر استخوان درد، ضعف، سستی و بیحالی می‌شوند.

براین اساس است که توصیه می‌شود افرادی که طبیعت گرم صفراوی یا دموی دارند از غذاهای سرد استفاده کنند تا گرمی آن غذاها تعدیل شود و افرادی که طبع سرد بلغمی یا سوداوی دارند غذاهای گرم مصرف کنند و یا با مخلوط غذاهای سرد و گرم اثر سردی و گرمی غذاها را تعدیل کنند.

سردی و گرمی در طب جدید با عنوان غذاهای کم کالری و پرکالری نام برده می‌شود. پزشکان معتقدند هر فرد به صورت تجربی قادر است طبیعت خود را شناسایی کند. بسیاری از بیماری‌ها نیز طبع سرد و برخی از آن‌ها طبع گرم دارند؛ بنابراین به منظور کسب و حفظ سلامتی بهتر است طبع خود را بشناسید تا در مواقع بروز بیماری بتوانید از بهترین درمان برخوردار شوید. به منظور شناخت طبع، قاعده‌ای وجود دارد که تشخیص سردی مزاج را از گرمی مزاج آسان می‌کند.

افراد دارای طبع سرد تحمل سرما را ندارند

به طور کلی کسانی که طبع سردی دارند تحمل سرما را ندارند و زیاد لباس می‌پوشند. برعکس کسانی که طبع گرم دارند نسبت به گرما کم طاقت هستند و زیاد لباس نمی‌پوشند. به طور خلاصه باید گفت: صفراوی‌ها در تمام فصول سال خصوصا تابستان حرارت بدنشان بالاست (زیرا مزاج تابستان گرم و خشک است).

دموی‌ها فقط در فصل گرم سال (تابستان) حرارت بدنشان بالاست، ولی در پاییز و زمستان به لباس‌های گرم نیاز پیدا می‌کنند. بلغمی‌ها افرادی هستند که در تمام فصول سال خصوصا زمستان نیاز مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند. (زیرا مزاج زمستان سرد وتر است.)

سوداوی‌ها هم مانند دموی‌ها فقط در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) نیاز به لباس گرم دارند و در سایر فصول، برخلاف بلغمی‌ها خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند. بالاخره گروه پنجمی که وجود دارند (طبع معتدل) اگرچه با یکی از شرایط مذکور منطبق هستند، ولی قسمتی از بدنشان (نوک انگشت دست) همیشه سرد و یا (کف پا) همیشه گرم است.

خصیصه بیماری‌ها با طبع اشتباه گرفته نشود

لازم به ذکر است که خصیصه برخی بیماری‌ها این است که قسمتی از بدن را گرم و یا برعکس سرد می‌کنند. همین امر موجب اشتباه در تشخیص طبع می‌شود. مثلا خصوصیت کم خونی این است که نوگ انگشتان دست و پاها را سرد می‌کند.

چربی خون خصوصا کلسترول بالا موجب داغی و ورم سر معده موجب احساس سردی کف پا می‌شود. سینوزیت باعث احساس سردی شدید در پیشانی و وسط قفسه سینه می‌شود. لازم است اینگونه موارد استثناء شناسایی شده و با درنظر گرفتن آن‌ها اقدام به شناسایی طبع کرد.

مثلا ممکن است صفراوی مزاج باشید و در همه جای بدن و در همه فصول سال احساس گرما و حرارت کنید، ولی در عین حال وسط قفسه سینه تان سرد باشد. این بدان معناست که شما علاوه بر داشتن طبع صفراوی، ورم معده و رفلکس گوارشی هم دارید.

دانستن نوع طبع تشخیص و درمان بیماری را آسان می‌کند

ممکن است در همه جای بدن خود و در همه فصول سال احساس سردی کنید، ولی کف پاهایتان در اکثر مواقع داغ باشد و این بدان معناست که بلغمی مزاج هستید، ولی در عین حال چربی و کلسترولتان هم بالاست. معمولا درمان چنین افرادی باید به صورت درمان به اضداد مختلف صورت گیرد؛ بنابراین در مواجهه با تشخیص طبع غالب نباید فریب سردی و گرمی موضعی را خورد بلکه بهترین راه تشخیص سردی از گرمی همان پوشیدن و نپوشیدن دائمی لباس و در درجه بعد احساس گرگرفتگی افراد و در درجه سوم وجود حساسیت پوستی به خوراکی‌های گرم مزاج نزد آن هاست. فایده دانستن نوع طبع این است که تشخیص و درمان بیماری را آسان می‌کند.

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

پس از وقوع سیل در ماه های گذشته در استان خوزستان، علی الخصوص اهواز و برازجان  و وضعیت نا مناسب برخی روستاها  که بر اثر سیل خسارتهای بسیاری به آنها وارد آمده است، مردم این دیار، کماکان با مشکلات گوناگون درگیر هستند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

چطور مزاج خود را تغییر دهیم
چطور مزاج خود را تغییر دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *