چگونه احساس باارزش بودن کنیم

 
helpkade
چگونه احساس باارزش بودن کنیم
چگونه احساس باارزش بودن کنیم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

تشویق و تحسین کردن مداوم دیگران را به یک عادت تبدیل کنیم. هرچه بتوانیم رفتارهای سازنده و مثبت دیگران را بیشتر تشویق و تحسین نماییم در ذهن خود هم انسان موفقی خواهیم بود و دیگران هم همین کار را برای ما انجام می دهند.

۷ راه برای اینکه دیگران حس مهم‌ و با ارزش بودن داشته باشند.(قانون جذب)

۱- از افراد به خاطر هر کاری که انجام می دهند قدردانی کنیم

همیشه شادمانی خودمان را از رفتار های مثبت دیگران اعلام کنیم. هر بار که ما از دیگران تشکر کنیم، باعث می شود آنها حس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند. ما باعث افزایش عزت نفس و بهبود درک از خود در آنها خواهیم شد. ما باعث می شویم آنها احساس مهم بودن کنند. ما کاری می کنیم که آنها احساس کنند کاری که انجام داده‌ اند با ارزش و مفید بوده و نتیجه اش این می شود که  ما به آنها قدرت می دهیم تا کارهای مفید بیشتر انجام دهند.

۲- با تشکر از دیگران، عزت نفس خودمان را هم بالا می بریم

موضوع جالب دیگر درباره تشکر کردن از دیگران این است که زمانیکه ما جمله ی “از شما متشکرم” را می گوییم، احساس بهتری هم نسبت به خودمان خواهیم داشت. وقتی تشکر خود را ابراز می کنیم، انرژی مثبت ما از درون مان در تمام روابطی که با دیگران داریم تأثیر میگذارد و متعجب خواهیم شد چطور محبوب تر شده و چطور دیگران برای کمک به ما در هر کاری که انجام می دهیم مشتاق تر می شوند.

۳-همیشه دیگران را تحسین و تأیید کنیم

راه دیگری که می توانیم به دیگران حس مهم بودن، قدرت و انرژی بدهیم، تحسین و تأیید سخاوتمندانه است. آزمایشهای روانشناسی نشان می دهند که، وقتی کودکان توسط دیگران تحسین شوند، سطح انرژی شان بالا رفته، ضربان قلب و میزان تنفس شان افزایش پیدا کرده و احساس بهتری نسبت به خودشان دارند.

۱۱ چیزی که باید در مورد قانون جذب و چگونگی استفاده از آن…

۹ روش از قانون جذب که می تواند زندگی شما را بهبود ببخشد.

۹ تکنیک تجلی قانون جاذب که باید بلد باشید

۷ راه برای اینکه زندگی موفق و بدون محدودیتی داشته باشید

۱۰ دلیلی که چرا ترک عادات بد خیلی سخت و مشکل است


راهنمای اساسی برای روتین های صبحگاهی

۴-“تحسین یک دقیقه‌ ای” را امتحان کنیم

شاید با ارزشترین درسی که از کتاب “مدیر یک دقیقه‌ ای” کن‌ بلانچارد یاد بگیریم این باشد که، پیشنهاد ابراز “تحسین یک دقیقه‌ ای” در هر فرصت ممکن است. اگر در روابط خانوادگی و اجتماعی‌ مان دقت کنیم متوجه خواهیم شد که تحسین و تأیید صادقانه دیگران به خاطر کارهایی که انجام داده‌ اند، چه کوچک و چه بزرگ بر روی روابط ما تأثیر خواهد داشت و در پایان از اینکه چقدر دیگران ما را دوست دارند و حاضرند به ما در کسب اهداف مان کمک کند متعجب خواهیم شد .

۵-قانون عمل متقابل را تمرین کنیم

قانون روانشناسانه عمل متقابل می گوید:”اگر شما باعث شوید که من نسبت به خودم احساس بهتری پیدا کنم، من هم راهی پیدا خواهم کرد تا شما نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا کنید.” به عبارت دیگر، افراد همیشه به دنبال راهی هستند تا محبت ما نسبت به خودشان را جبران کنند. وقتی که ما به دنبال فرصتی هستیم تا دیگران را تشویق کنیم و چیزی بگوییم که دیگران نسبت به خودشان احساس بهتری پیدا کنند، نه تنها احساس بهتری نسب به خودمان خواهیم داشت، بلکه از اتفاقات فوق‌ العاده‌ ای که در کنار ما و توسط اطرافیانمان رخ خواهند داد متحیّر خواهیم شد.

۶- به دیگران توجه و گوش کنیم

راه دیگر برای قدرت بخشیدن، افزایش اعتماد به نفس و دادن حس مهم بودن به دیگران، در زمانی است که آنها صحبت می کنند و ما باید به دقت به آنها توجه کنیم. بسیاری از افراد آنقدر پرمشغله هستند که اصلاً وقت شنیدن ندارند و وقتی دیگران صحبت می کنند بی حوصله می شوند. حتماً به خاطر داشته باشیم، مهمترین و متعدد ترین موقعیت تشویق دیگران که بارها اتفاق می افتند زمانی است که اطرافیانمان صحبت می کنند، تشویق ما در این زمان گوش دادن دقیق به آنهاست.

۷- از هر فرصتی برای ارتقاء دیگران استفاده کنیم

۳ قانون مهم و کلی برای قدرت دادن به افرادی که اطراف ما هستند وجود دارد این سه قانون تحسین، تأیید و توجه به آنها می باشد.
جمله “از شما متشکرم” را همیشه بگوییم و قدردانی‌ خود را در هر زمان که می توانیم نسبت به دیگران ابراز کنیم. به خاطر هر کاری که انجام می دهند، آنها را تحسین کنیم. وقتی صحبت می کنند و قصد تعامل با ما را دارند به دقت به آنها توجه کنیم. این سه رفتار به تنهایی باعث افزایش مهارت ارتباطی ما می شوند و به افرادی که دوروبر ما هستند حس قدرت اعطا می کند.

مطلب قبلی

جهش «جف بزوس» به سوی سلطه جهانی

مطلب بعدی

10 کمپانیِ تکنولوژی که بیشترین حقوق را پرداخت می‌ کنند

چالش 21 روزه: برنامه قانون‌ جذب برای تجلی شادی

چرا تفکر مثبت میتواند سلامت جسمی را بهبود بخشد

شکست را به موفقیت تبدیل کنید: استفاده از قانون جذب برای غلبه بر موانع

موفقیت به معنای اتخاذ یک انتخاب بزرگ نیست، بلکه به معنای اتخاذ میلیون ها تصمیم کوچک…

چگونه شروع به استفاده از قانون جذب کنیم؟ 8 موردی که همین…

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

10 راهی که قانون جذب می تواند به شما کمک کند تا زندگی تان را…


چگونه در مراقبه تجلی مهارت پیدا کنیم؟

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

احساس ارزشمندی به معنی این است که چه قدر خودمان را دوست داریم و چه ارزشی قائل هستیم. این کاملا بستگی به هر شخصی دارد و یک موضوع درونی ست.

این احساس ربطی به توانایی های ما ندارد و باید این دو موضوع را جداگانه از هم در نظر گرفت. ممکن است در زمینه هایی توانایی بالایی نداشته باشیم، اما احساس ارزشمندی ما بالا باشد.

وقتی این احساس را نداشته باشیم کل زندگی ما تحت تاثیر قرار می گیرد و ارتباطی خوبی با خود و دیگران نخواهیم داشت و دائما دچار مشکلات مختلفی می شویم. به همین دلیل است که باید آن را حیاتی در نظر گرفت.

 

عوامل مختلف در احساس ارزشمندی ما تاثیرگذار هستند اما یک سری موارد تاثیرگذارتر هستند که نقش آنها را با هم بررسی می کنیم.

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

خانواده نقش خیلی مهم در این زمینه دارد. اگر فردی در خانواده ای بزرگ شده باشد که دائما از او انتقاد می کردند و یا اینکه مورد قضاوت قرار می گرفته، مطمئنا از احساس ارزشمندی او کم شده است و باورهای منفی نسبت به خود دارد.

در مقابل فردی که در محیط مناسبی بزرگ شده که آن افراد هم احساس ارزشمندی بالایی داشته اند، مطمئنا بیشتر رشد داشته و در این زمینه شرایط بهتری دارد.

معمولا سیستم آموزشی نقش منفی در این زمینه دارد. از همان کودکی فرد عادت می کند که با یک نمره ارزشیابی شود. نمره بالا به منزله تشویق شدن فرد است و اگر نمره پایینی بگیرد احتمالا ارزش کمتری دارد و مواخذه خواهد شد!

همچنین فرد دائما خود را با هم کلاسی های خود مقایسه می کند و از همین دوران مقایسه کردن را یاد می گیرد. مقایسه کردن یکی از بلاهایی که باعث احساس کم ارزشی در ما می شود.

اینکه نسبت به خودمان چه ذهنیتی داریم کاملا تاثیرگذار در احساس ارزشمندی ما است. اشتباه متداول این است که افراد خود را با بقیه مقایسه می کنند و می بینند آنها از نظرهای مختلف بهتر هستند. به خاطر همین فکر می کنند که بی ارزش هستند و پر از ترس می شوند!

شاید مورد اول و دوم تا قسمتی دست ما نبوده است، اما ذهنیت قابل کنترل است و این ما هستیم که انتخاب می کنیم که چه واکنشی نسبت به افکار داخل ذهنمان داشته باشیم.

 

راز موفقیت ثابتی برای بالات بردن احساس ارزشمندی ندارد، اما از طریق راه های مختلف می شود این احساس را تقویت کرد. در اینجا قصد داریم با هم ۳ مورد از مهمترین را بررسی کنیم که می توانند خیلی موثر باشند.

باید خودمان را همان طور که هستیم با هر خصوصیتی بپذیریم. این را بدانیم که انسان زاده شده ایم ارزشمندیم و این طور نیست که حتما نیاز به عامل بیرونی دیگری باشد.

احترام گذاشتن به خود خیلی اهمیت دارد. هر کسی برای خود یک فردی محترم است و جدا از داشته های خود باید به وجود انسانی خود احترام بگذارد.

نیازی نیست که حتما به هدف یا دارایی خاصی رسید که تا این موضوع را اجرا کرد. (البته این دلیل بر این نمی شود که هدف گذاری نکرد)

یک تمرینی که می تواند موثر باشد این است که خصوصیات مثبت و منفی خود را از لحاظ های مختلف نوشت و آنها را در کنار هم قرار داد. پذیرفت که ما دارای این خصوصیات هستیم. می توانیم تغییر مثبت داشته باشیم، اما باید در شرایط فعلی هم خودمان را بپذیریم.

هر کسی در طول زندگی به موانع مختلفی بر می خورد و باید قبول کنیم که همیشه وجود دارند. هنر ما این است که از قبل موانع احتمالی را پیش بینی می کنیم تا موقعی که رخ دادند آماده تر باشیم.

در مورد مسائل هم باید گفت که اجتناب ناپذیرند و بدانیم هر مسئله ای اگر یکبار اتفاق بیافتد طبیعی است و اگر بیشتر تکرار شود باید مهارت حل مسئله خود را تقویت کرد. به طور کلی این مسائلی که رخ می دهند بدون شک یک راه حلی دارند و این طور نیست که آنها را غیرقابل حل در نظر گرفت.

اینکه در شرایط مختلف چه نوع مدل ذهنی یا طرز فکری را انتخاب می کنیم در احساس ارزشمندی ما تاثیر زیادی دارد.

موضوع مدل ذهنی خیلی گسترده است و جا دارد مفصل در مورد آن توضیح داده شود، اما باید به طور خلاصه اشاره کنم که ما در شرایط مختلف زندگی طرز فکر مختلفی را انتخاب می کنیم که یک نوع باعث رشد ما و نوع دیگر باعث عقب ماندن ما و ضررهای مختلف مثل همین احساس کم ارزشی می شود.

مثلا وقتی شکست می خوریم یک مدل ذهنی این است که فکر می کنیم همه چیز تمام شده و یک فرد شکست خورده هستیم و به خاطر همین هیچ تلاشی نمی کنیم.

اما مدل ذهنی دیگر می گوید که من از این موقعیت چه چیزی می توانم یاد بگیرم؟ در اصل شکست خوردنی وجود ندارد و می توان از هر موقعیتی به نفع خود استفاده کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

در این محفل یاد می‌گیرید چطور عادت‌های عمیقی ایجاد کرده و به جایگاه بالاتری در زمینه‌های مختلف زندگی برسید.

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

آیا احساس ارزشمندی می کنید؟ چقدر برای خودتان ارزش قائلید؟ آیا به خودتان احترام می گذارید؟ اگر مقاله ی «احساس ارزشمندی چیست؟ راهکارهایی برای افزایش احساس ارزشمندی» را خوانده باشید، حتماً می دانید که ارزشمندی چیست. هم چنین مطمئنا از اهمیت آن در زندگی آگاه هستید! حالا در این مقاله از فرافکر می خواهیم ۵ تمرین مهم و تاثیرگذار برای تقویت احساس ارزشمندی را ارائه کنیم. مطمئن باشید، اگر با دقت و پشتکار این تمارین را انجام دهید، حتماً تاثیر فوق العاده ی آن را در ارتباطتان با خود و دیگران احساس می کنید! پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

یک فعالیت مهم در راه تقویت احساس ارزشمندی ، ایجاد و افزایش خودآگاهی است. قبل از اینکه درک کنید که یک انسان شایسته هستید، باید یاد بگیرید و بدانید که چه کسی هستید و چه می خواهید.

این تمرینات ساده ی فکری برای افزایش خودآگاهی شما پیشنهاد می شوند:

مهم نیست چه اتفاقی در خارج رخ می دهد و مهم نیست چه چیزی از من گرفته شده است؛ من از نظر درونی، تأثیری نمی پذیرم!

در هر مرحله مدتی را صرف تفکر کنید! به خصوص در مراحلی که ارزش خودتان را به عنوان یک شخص یادآوری می کند (مثلاً مرحله نقاط قوت).

هنگامی که شما تصور بهتری راجع به اینکه چه کسی هستید، پیدا کردید، قدم بعدی افزایش پذیرش از خودتان است. با بخشش خود برای هر آنچه در مورد شماره ۵ در بالا ذکر کردید، شروع کنید. به هرگونه تلاش، نیاز به بهبود، اشتباهات و عادت های بدی که دارید، فکر کنید. متعهد شوید که خود را ببخشید و خود را بدون قضاوت و بهانه قبول کنید.

به همه چیزهایی که در اولین تمرین درباره خودتان آموخته اید فکر کنید و این گفته ها را تکرار کنید:

اکنون که تلاش کرده اید خودتان را بپذیرید که چه کسی هستید، می توانید عشق و مراقبت از خود را ایجاد کنید. این را هدفی برای رسیدن به خود دوستی و صبوری، سخاوت و شفقت با خودتان قرار دهید. برای تقویت عشق به خودتان، به لحنی که با خود استفاده می کنید توجه کنید. متعهد شوید که هنگام صحبت با خودتان مثبت تر و بانشاط تر باشید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، به این گفته های ساده فکر کنید یا آنها را با صدای بلند تکرار کنید:

پس از درک، پذیرفتن و دوست داشتن خود، به جایی خواهید رسید که دیگر برای احساس ارزشمندی، به افراد، دستاوردها یا سایر عوامل بیرونی وابسته نیستید. در این مرحله، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ارزش خود را بشناسید و از خودتان بخاطر کارهایی که برای رسیدن به اینجا انجام داده اید، قدردانی کنید. همچنین مثل گذشته به خودآگاهی، خودپذیری، عشق ورزیدن به خود و ارزشمندی تان اهمیت دهید. برای تقویت احساس ارزشمندی تان، به خود یادآوری کنید که:

در این مرحله تمرین خواهید کرد که مسئولیت خودتان، شرایط و مشکلاتتان را بر عهده بگیرید. برای اطمینان از اینکه این تمرین را به درستی انجام می دهد، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

آنچه را که در طول تمام این تمرینات آموخته اید، به خود یادآوری کنید! بدانید که قدرت کافی را در زندگی خود دارید. از حس ارزشمند بودن خود لذت ببرید. به تقویت احساس ارزشمندی خود بپردازید و حتماً آن را حفظ کنید.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

[مشاهده همه]

[مشاهده همه]

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

 

 

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

 

روانشناسی- وقتی کسی با شما طوری برخورد می‌کند که انگار فقط یکی از چندین و چند انتخاب هستید، به آنها کمک کنید با بیرون آوردن شما از آن تساوی انتخاب‌هایشان را محدود کنند.

 

خودتان باشید. اگر سعی کنید یک نفر دیگر باشید، فقط خودتان را تلف کرده‌اید. خودِ درونیتان را در آغوش بکشید و بدانید که هیچکس ایده‌ها، توانایی‌ها و زیبایی شما را ندارد. همانی باشید که از خودتان می‌شناسید یعنی بهترین مدل خودتان. و از اینها گذشته، با خودتان صادق باشید.

 

از همین امروز شروع کنید…

 

1 – اولویت‌هایتان را مشخص کنید

 

20 سال دیگر واقعاً مهم نیست که امروز چه کفشی پوشیده بودید، موهایتان چه مدلی بود یا مارک شلوار جینتان چه بوده است. چیزی که مهم است این است که دیگران چقدر دوستتان داشته‌اند، چه چیزهایی یاد گرفته‌اید و چطور از این دانش استفاده کرده‌اید.

 

2 – مسئولیت کامل اهدافتان را گردن بگیرید

 

اگر واقعا دوست دارید در زندگیتان به چیزهای خوبی برسید و اتفاقات خوبی برایتان بیفتد، باید خودتان باعث این اتفاقات شوید. نمی‌توانید یک گوشه بنشینید و آرزو کنید که یک نفر دیگر کمکتان کند. خودتان باید آینده‌تان را بسازید و فکر نکنید که سرنوشت باعث همه اعمال و انتخاب‌های شماست.

 

3 – ارزش خودتان را بشناسید

 

وقتی کسی با شما طوری برخورد می‌کند که انگار فقط یکی از چندین و چند انتخاب هستید، به آنها کمک کنید با بیرون آوردن شما از آن تساوی انتخاب‌هایشان را محدود کنند. بعضی وقت‌ها باید سعی کنید برایتان مهم نباشد، حال هرچقدر هم که اهمیت داشته باشد چون ممکن است گاهی اوقات برای کسی که ارزش خیلی زیادی برایتان دارد، هیچ ارزشی نداشته باشید. این غرور نیست بلکه احترام به خود است. اگر دور و برتان را با افراد منفی پر کنید نباید انتظار داشته باشید که زندگیتان تغییرات مثبت داشته باشد. به افراد نیمه‌وقت، موقعیت تمام‌وقت در زندگیتان ندهید. ارزش خودتان را بشناسید و هیچوقت به کمتر از آنچه لیاقتتان است راضی نشوید.

 

4 – رویکرد مناسب را انتخاب کنید

 

نگرش مهمترین چیز است. وقتی با صف‌های طولانی و ترافیک سنگین روبرو می‌شوید و یا یک ساعت از ساعت قرارتان با کسی گذشته است، دو انتخاب پیش رو دارید: می‌توانید خسته و کلافه شوید و می‌توانید به آن به شکل فرصت و زمان کوتاهی که زندگی برای فکر کردن، آرام‌تر شدن و خیالپردازی به شما داده است نگاه کنید. اولین انتخاب فشارخونتان را بالا می‌برد. دومین انتخاب هوشیاریتان را بیشتر می‌کند.

 

5 – اجازه ندهید اشتباهات گذشته رویاهایتان را خراب کند

 

یاد بگیرید که همه چیزهایی که کنترل آن به دست شما نیست را رها کرده و از یاد ببرید. دفعه بعدی که وسوسه شدید درمورد موقعیتی که فکر می‌کنید ناعادلانه تمام شد، بیهوده‌گویی کنید، این را به خودتان یادآور شوید: هیچوقت با فکر کردن به این موضوع تا زمان مرگ نمی‌توانید عصبانیت مربوط به آن را از بین برید. پس دهانتان را بسته نگه دارید، مشتتان را باز کنید و به افکارتان یک مسیر دوباره دهید.

 

6 – چیزهایی را انتخاب کنید که واقعاً مهم هستند

 

بعضی چیزها اهمیت زیادی ندارند، مثل نوع ماشینی که سوار می‌شوید. اگر به تصویر بزرگ زندگی نگاه کنید، چقدر این مسئله می‌تواند اهمیت داشته باشد؟ شادتر کردن یک انسان جطور؟ بله، این اهمیت دارد. مشکل بزرگ و اصلی اکثر آدمها این است که می‌دانند چه چیزهایی مهم است اما آن را انتخاب نمی‌کنند.حواسشان پرت می‌شود. چیزهای اول را اول نمی‌گذارند. سخت‌ترین و هوشمندانه‌ترین راه‌ها برای زندگی، انتخاب چیزهایی است که واقعاً مهم است.

 

7 – خودتان را دوست داشته باشید

 

بگذارید یک نفر درست همانطور که خودتان را دوست دارید شما را دوست بدارد، با همه نقص‌ها، زشتی‌ها و مشکلات. بگذارید باوجود همه اینها یک نفر دوستتان داشته باشد؛ و بگذارید آن یک نفر خودِ شما باشد.

 

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

8 – توانایی‌ها و ضعف‌های خود را بپذیرید

 

با خودتان راحت باشید و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. ما معمولاً زمان زیادی را برای مقایسه خودمان با دیگران تلف می‌کنیم و افسوس می‌خوریم که کاش کس دیگری بودیم. هر کسی توانایی ها و ضعف‌های خودش را دارد و فقط زمانیکه همه آنچه که هستیم را بپذیریم، خواهیم توانست از توانایی‌هایمان استفاده کنیم.

 

9 – برای خودتان بایستید

 

شما به دنیا آمده‌اید که واقعی باشید، نه ایدآل. به دنیا آمده‌اید که خودتان باشید نه چیزی که کس دیگری که می‌خواهد باشید. برای خودتان بایستید، به چشمان آنها نگاه کنید و بگویید، “تازمانیکه من را نشناخته‌ای درموردم قضاوت نکن. تا زمانیکه با من وارد چالش نشده‌ایی، ارزشم را پایین نیاور و تازمانیکه با من حرف نزده‌ای درموردم حرف نزن.”

 

10 – از دیگران درس بگیرید و زمانی که لازم است، بگذرید

 

نمی‌توانید توقع داشته باشید که بتوانید دیگران را تغییر دهید. یا همانی که هستند را می‌پذیرید یا بدون آنها زندگی می‌کنید. و فقط بخاطر اینکه چیزی تمام می‌شود به این معنی نیست که هیچوقت وجود نداشته است. شما زندگی کرده‌اید، درس گرفته‌اید، رشد کرده‌اید و گذشته‌اید. وجود بعضی آدمها در زندگی برای شما نعمت هستند و بعضی از آنها فقط درس.

 

11 – در روابطتان صادق باشید

 

خیانت نکنید! اگر شاد نیستید، صادق باشید و از آن رابطه بگذرید. وقتی واقعاً عاشق باشید، وفادار بودن اصلاً سخت نیست، توام با لذت است.

 

12 – با راحت بودن راحت باشید

 

همانطور که می‌دانیم زندگی می‌تواند در یک چشم برهم زدن از این رو به آن رو شود. دوستی‌هایی که امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسید آغاز می‌شود، کارهای مهم کنار گذاشته می‌شود و یک امید دیرینه دوباره زنده می‌شود. شاید گاهی‌اوقات راحت به نظر نیاید اما بدانید که زندگی در انتهای منطقه آرامش شما شروع می‌شود. پس اگر در حال حاضر احساس راحتی ندارید، بدانید که تغییری که در زندگیتان رخ داده است انتهای کار نیست، بلکه یک شروع تازه است.

 

13 – همانی باشید که برای تبدیل شدن به آن به دنیا آمده‌اید

 

نگذارید به آخر زندگیتان برسید و بفهمید که فقط طول زندگی را زندگی کرده‌اید. عرض آن را هم زندگی کنید. وقتی بعنوان یک انسان مشتاق به دنیا می‌آیید، تنها مشکلی که بزرگتر از یاد گرفتن راه رفتن در کفش دیگران است، این است که یاد بگیرید با خودتان راحت باشید. از قلبتان پیروی کنید و مغزتان را هم همیشه همراه داشته باشید. وقتی واقعاً با خودتان راحت بودید، شاید همه آدمها دوستتان نداشته باشند اما برای شما اصلاً اهمیتی نخواهد داشت.

 

14 – هیچوقت از خودتان نا امید نشوید

 

این زندگی شماست. آن را شکل دهید و اگر این کار را کنید، کسی دیگر اینکار را می‌کند. قدرت نه تنها در میزان تحمل شما دیده می‌شود بلکه در توانایی شما برای شروع دوباره نمود می‌کند. هیچوقت برای تبدیل شدن به آنچه که می‌خواهید باشید دیر نیست. مدام یاد بگیرید، سازگار شوید و رشد کنید. شاید هنوز به مقصدتان نرسیده باشید اما مطمئناً از دیرروز به مقصدتان نزدیک‌تر هستید.

منبع : mardoman.net

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

پکیجی که شما را به هدف تحصیلی‌تان میرساند


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟


درمان اختلالات گفتاری کودکان


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

پادکست

موفقیت و انگیزشی

بازاریابی و فروش

کار آفرینی و کسب و کار

زندگی نامه افراد موفق

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

معرفی کتاب

صفحه اصلی > ذهن قدرتمند > احساس ارزشمندی ما چگونه تقویت یا تخریب می شود؟

احساس ارزشمندی با میزان توانمندی های ما تفاوت دارد. شما امکان دارد که فردی توانمند در یک حوزه مشخص باشید در این شرایط شما در آن حوزه دوره اعتماد به نفس بالایی دارید ، اما احساس ارزشمندی ارتباطی با اعتماد به نفس کودکان شما ندارد. بدون در نظر گرفتن اینکه  اعتماد به نفس و توانمندی داریم یا نداریم احساس ارزشمندی میتواند در ما کم یا زیاد باشد.

تکامل فردی انگیزه طبیعی درونی همه انسان ها است. همه ی افراد دوست دارند که منحصر به فرد باشند و این حس کاملا درستی است اما صبر می خواهد و اینکه در کودکی این حس در ما زیاد است ولی طاقتمان کم است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه احساس ارزشمندی آرام آرام پیش می رود؟ ساختاری وجود دارد برای درک این ارزشمندی. با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با ساختار ارزشمندی بیشتر آشنا کنیم.

در سنین 12_10 سال ما دائما به دنبال این هستیم که ارزشمندی را از پدر و مادرمان بگیریم و آنها این ارزشمندی را به ما بدهند. ما از کودکی نظام ارزشی والدین خودمان را کشف می کنیم یعنی ما از همان کودکی متوجه می شویم که چه چیزهایی پدر و مادرمان را خوشحال یا ناراحت می کند و بعد شروع به حرکت در این راستا می کنیم. ما می فهمیم که با ناراحتی آنها چیزهایی را از دست می دهیم که خودمان توانایی به دست آوردن آن ها را نداریم و احساس نا امنی، طرد شدن و دوست نداشتن ما را فرا می گیرد.

انسان ها احساس ارزشمندی را از هم راستایی با نظام ارزشی به دست می آورند. ما اینگونه آرام آرام می آموزیم که انسان آرمانی یعنی چه. ما این ها را از طریق مولفه های اقتصادی، اجتماعی، رفاقتی، دینی و…درک می کنیم. اما ما در کودک تعریفی از مولفه ها نداریم وتنها تصویری در ذهنمان وجود دارد.

گاهی تعاریفی که از مفاهیم صورت می گیرد با ذهنیت ما همخوانی ندارد در این لحظه تعارض به وجود می آید. گاهی ما تعارضات را بروز می دهیم، مهم است که در اینجا با تعارضات ما چه برخوردی خواهد شد. به عنوان مثال زمانی که ما می گوییم ساعت 6 صبح بیدار شدن برای من خیلی سخت است، ما تعارضمان را بروز داده ایم. برخورد دیگران با این تعارض به این صورت است که اول از همه ما را قضاوت می کنند. وقتی قضاوت ها در مورد ما بد باشد حس بی ارزشی به ما دست می دهد. وقتی احساس بی ارزشی کنیم اول از همه شادی ما در زندگی کم می شود. در این زمان ممکن است اطرفیان متوجه شوند که شما مثل قبل انرژی ندارید و شاد نیستید.

زمانی که فردی با شکاف تفاوت دیدگاه با دیگران برخورد می کند، متوجه می شود که دارای خصوصیات فردی است که تنها در جمع دوستان خاص خود احساس راحتی می کند و  ممکن است حتی در خانواده خود هم این احساس را نداشته باشد.

در اینجا ممکن است سبک زندگی شما مورد تایید خانواده نباشد و همواره شما را به خاطر ویژگی های رفتاری دوستانتان سرزنش کنند. بنابراین فرد با دو تصمیم رو به رو می شود یا اینکه می پذیرد آدم بده داستان است و از این جا به بعد راه خود را جدا می کند و تبدیل به یک ضد ارزش می شود و یا اینکه قربانی ارزش ها می شود و تبدیل به فرد آرمانی مورد نظر دیگران می شود. ممکن است فرد انسان آرمانی خود را رشد دهد و بعد هرچیزی که با ویژگی ها این انسان آرمانی همخوانی ندارد را در نیمه ی تاریک وجود خود قرار دهد و در واقع آن ها را از خود، خانواده و جامعه پنهان می کند.

مثلا ممکن است مردی بعد از سالها زندگی در میانسالی خود به این نتیجه برسد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. او به کودک خود نیز می آموزد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. این کودک با همچین تفکری رشد می کند و ممکن است با هر فردی وارد رابطه شود و در آخر ضربات زیادی بخاطر این شیوه از تفکر خود از دیگران بخورد. او همچنان خود را آدم خوب داستان می داند زیرا باور دارد همه خوب هستند و هیچ انسان بدی وجود ندارد، او همچنان خود را فرد منصفی می داند. این دید نسبت به دیگران ممکن است لطمات جبران ناپذیری به او وارد کند.

در واقع در اینجا فرد تمام تلاش خود را می کند تا انسان آرمانی درون ذهن خود را حفظ کند و از آن فاصله نگیرد اما در درون خود به شدت در رابطه با آدم ها انسان مضطربی است. چون همواره با خود فکر می کند که هر لحظه ممکن است وجه بد او بیرون بزند و بعد واکنش نشان دهد.

احساس ارزشمندی طرز نگاه و باوریست که ما نسبت به خود داریم. میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم. انسان وقتی احساس ارزشمند بودن واقعی را تجربه می کند که خودش را همانطور که هست بپذیرد.

آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند جهت فراگیری مهارت های فردی و دستیابی به توسعه فردی از محصولات کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید. در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

Gahi oghat valedein b chizaye ghalati eteghad darn v ma bayad eteghadat khodemoono dashte bashim

سلام کاربر عزیز ممنون از اینکه نطرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

من همیشه طوری رفتار کردم که مورد قبول مادرپدرم باشم اما در عین حال خیلی از تجربیات خوبی که میتونستم داشته باشم از دست دادم

سلام علی عزیز ممنون از اینکه تجربه خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی

این دوره معجزه ذهن قدرتمند رو خودتون توصیه میکنید ؟؟ به نظرتون خوبه؟؟

سلام نادر عزیز بله بسیار دوره خوبیه و موثر واقع میشه

Merci babat in maghale awlie🙏

سلام محمد عزیز خوشحالیم که راضی هستید

باید همیشه طوری رفتار کنیم که کودک ما به توانایی هاش باور داشته باشه و اینطوری اعتماد به نفسشو تقویت کنه

سلام کاربر عزیز ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

بچه ها از والدین خودشون الگو میگیرن سعی کنیم که الگوهای خوبی باشیم

سلام شریفه عزیز ممنون از ارایه دیدگاهتون

والدین خیلی باید مراقب رفتارشون باشن تا بتونن الگوهای خوبی برای فرزندانشون باشن

سلام کاربر عزیز بسبار درسته

Mn dore zehn ghodratmand ro gozaroondm kheili khoub boid mmnon azatoon

سلام کاربر عزیز سپاس از همراهی شما

سلام خدمت شما خیلی برای من جالب توجه بود ممنون از شما

سلام ثمین عزیز خوشحالیم که راضی بودید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

احساس ارزشمندی چیست؟ بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار احساس بی‌ارزشی می‌شوند. یکی از دلایل مهمی که دچار احساس بی‌ارزشی می‌شویم این است که دروغ‌هایی که می‌شنویم را باور می‌کنیم. چه این دروغ‌ها را از دیگران بشنویم و چه خودمان در ذهن‌مان این دروغ‌ها را با خود تکرار کنیم. افرادی که احساس بی‌ارزشی می‌کنند نمی‌توانند ارزش، قدرت، توانایی و زیبایی‌های وجود خود را ببینند.

اگر احساس بی‌ارزشی می‌کنید و این احساس در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده و باعث می‌شود نتوانید آنچه واقعا هستید را ببینید و از توانایی‌های خود استفاده کنید، می‌توانید با کمک گرفتن از روان‌درمانگر و یا شروع مسیر خودشناسی، رشد و تغییر احساس ارزشمندی را در خود افزایش دهید. علاوه بر این‌ها چندین راه ساده وجود دارد که با پیش گرفتن آن‌ها، می‌توانید خودتان به خودتان کمک کنید تا احساس ارزشمندی را در خود بالا ببرید.

ما توقع داریم که اطرافیان‌مان و همه افرادی که ما را می‌شناسند، ارزش واقعی ما را بدانند. اما چطور می‌توانیم از دیگران توقع داشته باشیم ارزش درونی ما را معتبر شمرند، زمانی که خودشان ارزش خود را نمی‌دانند؟ علاوه بر این زمانی که خودمان برای خود ارزش قائل نباشیم و خود را ارزشمند ندانیم، از دریافت اعتباری که دیگران برای ارزش درونی ما قائل هستند، اجتناب می‌کنیم و هرچقدر دیگران تکرار کنند که «تو ارزشمندی» ما این را از آن‌ها نخواهیم پذیرفت.

جهان آیینه ماست  و همان چیزی را به ما می‌دهد، که خود را لایق آن می‌دانیم. اگر می‌خواهید که دنیا با شما همانند انسانی ارزشمند رفتار کند، باید اول خودتان همانگونه رفتار کنید و ارزش حقیقی خود را به عنوان یک انسان، بشناسید.

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از کودکی به ما آموخته، نوع بودن ما به آنچه می‌گوییم و آنچه انجام می‌دهیم، بستگی دارد و ارزش درونی ما را افکار و احساس‌مان تعیین می کند؛ در حالیکه حقیقت این نیست. اگر باور ندارید، نگاهی به اطراف خود بیاندازید. اطراف شما احتمالا پر است از انسان‌هایی که کارهای ارزشمند بسیاری انجام داده‌اند و دارایی‌های زیادی دارند، اما اگر از آن‌ها بپرسید که احساس‌شان به خودشان چیست احتمالا خواهند گفت که احساس می‌کنند کافی و ارزشمند نیستند.

هرگز در دنیای بیرون، به دنبال ارزش درونی خود نباشید. برای پی بردن به ارزش حقیقی‌تان، باید به درون سفر کنید. با سفر به درون می‌توانید هر آنچه به آن نیاز دارید و هرآنچه واقعا هستید را پیدا کنید.

افرادی که با آن‌ها معاشرت می‌کنیم تاثیر به سزایی در اینکه ما چه احساسی به خود داریم و خود را چگونه می‌بینیم و می‌شناسیم، دارند. متاسفانه دوستان و خانواده ما بسیاری از اوقات، شک و تردید و احساس ناامنی ما نسبت به خودمان را تقویت می‌کنند. البته ممکن است که آن‌ها این کار را به صورت ناخودآگاه انجام دهند؛ اما به هر حال باعث می‌شوند احساس بی‌ارزشی کنیم و دوست داشتن خود برای‌مان سخت‌تر شود.

در انتخاب افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید، دقت کنید. افرادی را برای دوستی و معاشرت انتخاب کنید که شما را بالا می‌برند و کمک می‌کنند احساس بهتری به خودتان داشته باشید. سعی کنید همیشه به اینکه در کنار افراد مختلف، چه احساساتی را تجربه می‌کنید، توجه کنید. به هیچکس اجازه ندهید باعث شود به احساس ارزشمندی شما نسبت به خودتان، لطمه وارد کند.

بخوانید: آیا می‌توانیم از تنهایی لذت ببریم؟

همه افکارتان را باور نکنید. بسیاری از افکار ما، باعث تقویت شک و تردید و احساس ناامنی ما نسبت به خودمان و دنیا می‌شوند. این باور نادرست که شما انسان ارزشمندی نیستید، ممکن است از برخی افکارتان سرچشمه بگیرد. به افکاری که به ذهن‌تان خطور می‌کند، شک کنید.

شما انسان ارزشمندی هستید. شما با وجود همه افکار، احساسات، خطاها و نقص‌های‌تان کافی هستید.

این جملات را گاه و بی‌گاه با خود تکرار کنید. آنقدر تکرار کنید تا حقیقت آن‌ها را باور کنید.

فاصله گرفتن از هیاهو و پیچیدگی‌های این دنیا برای مدتی کوتاه، می‌تواند به ما کمک کند که در آرامش با خودمان وقت بگذرانیم  و خودمان را پیدا کنیم. برای این کار می‌توانیم مدتی تلفن همراه‌مان را خاموش کنیم، از اطرافیان فاصله بگیریم و فقط برای مدتی کوتاه بنشینیم و با خود تنها باشیم. در مدتی که از دنیا فاصله گرفته‌ایم، می‌توانیم خود را پیدا کنیم و به ارزش و اعتبار درونی خود بیاندیشیم. با تنها بودن و گذراندن زمانی فقط و فقط با خودمان، می‌توانیم بفهمیم که واقعا که هستیم و برای هر آنچه که هستیم ارزشمندیم؛ نه برای آنچه که دنیا از ما توقع دارد که باشیم.

به جای آنکه منتظر بنشینی تا دیگران احساس ارزشمندی تو را تقویت کنند و به تو بگویند که ارزشمند هستی، خودت این کار را برای خودت بکن. به خودت چیزهایی را بگو که عمیقا می‌دانی درست هستند و درموردت صدق می‌کنند. به خودت بگو که ارزشمند هستی، قوی هستی، کافی هستی، زیبا  و دوست داشتنی هستی و لایق این هستی که دوست داشته شوی. هر آنچه نیاز داری از دیگران بشنوی تا باور کنی را به خودت بگو و این را بدان که کلمات بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده هستد.

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به خودی خود، سختگیر و خشن هست. دیگر نیازی نیست که خودمان فشار و سختی‌های زندگی در این دنیا را برای خودمان بیشتر کنیم. با خودتان مهربان باشید. خود را به خاطر اشتباهات و نقص‌هایی که دارید ببخشید و یاد بگیرید که از نیاز ترسناک بشر برای کامل و بی‌نقص بودن، فاصله بگیرید.

 

به این فکر کنید که همین امروز برای اینکه از احساس بی‌ارزشی، حداقل یک قدم به سمت احساس ارزشمندی برداری، چه کار می‌توانی بکنی؟

نویسنده: نغمه صیامی

منبع

می‌خواهم انقدر شما را تشویق ‌کنم تا از من قدردانی کنید و بگویید “متشکرم” و به کارمند، دوست، فرزند و همکارانتان هم چنین واکنشی را نشان دهید  و آنها را تشویق کنید تا در زندگی و کارشان بهتر باشند.

تشویق و تحسین کردن مداوم دیگران را به یک عادت تبدیل کنید. هر چه رفتارهای سازنده و مثبت دیگران را بیشتر تشویق و تحسین کنید در ذهن خود هم انسان موفقی خواهید بود و دیگران هم همین کار را برای شما انجام خواهند داد .

همیشه خشنودی خود را از رفتار های مثبت دیگران اعلام کنید . هر بار که شما از دیگران تشکر می‌کنید، باعث می‌شود آنها حس بهتری نسبت به خودشان پیدا کنند. شما باعث افزایش عزت نفس و بهبود درک از خود در آنها می‌شوید. شما باعث می‌شوید آنها احساس مهم بودن کنند. شما کاری می‌کنید که آنها احساس کنند کاری که انجام داده‌اند با ارزش و مفید بوده و نتیجه اش این می شود که  شما به آنها قدرت تا کارهای مفید بیشتر انجام دهند .

موضوع جالب دیگر درباره تشکر کردن از دیگران این است که وقتی شما جمله ی “از شما متشکرم” را می‌گویید، احساس بهتری هم نسبت به خودتان خواهید داشت . وقتی  تشکر خود را ابراز می‌کنید، انرژی مثبت شما از درون‌تان در تمام روابطی که با دیگران دارید تاثیر می گذارد  و متعجب خواهید شد چطور محبوب تر شده و چطور دیگران برای کمک به شما در هر کاری که انجام می‌دهید مشتاق‌تر می‌شوند.

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

راه دیگری که می‌توانیم به دیگران حس مهم بودن، قدرت و انرژی بدهیم؛ تحسین و تایید سخاوتمندانه است. آزمایش‌های روانشناسی نشان داده‌اند که، وقتی کودکان توسط دیگران تحسین می‌شوند، سطح انرژی‌شان بالا رفته، ضربان قلب و میزان تنفس‌شان افزایش می‌یابد و احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا می‌کنند.

شاید با ارزشترین درسی که از کتاب “مدیر یک دقیقه‌ای” کن‌بلانچارد یاد گرفتم، پیشنهاد ابراز “تحسین یک دقیقه‌ای” در هر فرصت ممکن است. اگر در روابط خانوادگی و اجتماعی‌تان دقت کنید متوجه خواهید شد که تحسین و تایید صادقانه دیگران به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند، چه کوچک و چه بزرگ بر روی روابط شما تاثیر خواهد داشت و در پایان از اینکه چقدر دیگران شما را دوست دارند  و حاضرند به شما در کسب اهدافتان کمک کند متعجب خواهید شد .

قانون روانشناسانه عمل متقابل می‌گوید:”اگر شما باعث شوید که من نسبت به خودم احساس بهتری پیدا کنم، من هم راهی پیدا خواهم کرد تا شما نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا کنید.” به عبارت دیگر، افراد همیشه به دنبال راهی هستند تا محبت شما نسبت به خودشان را جبران کنند. زمانی که  شما به دنبال  فرصتی هستید تا دیگران را تشویق کنید و چیزی بگویید که دیگران نسبت به خودشان احساس بهتری پیدا کنند، نه تنها احساس بهتری نسب به خودتان خواهید داشت ، بلکه از اتفاقات فوق‌العاده‌ای که در کنار شما و توسط اطرافیانتان رخ خواهند داد  متحیّر خواهید شد.

روش دیگر برای قدرت بخشیدن ، افزایش اعتماد به نفس  و دادن حس مهم بودن به دیگران، در زمانی است که آنها صحبت می‌کنند و شما باید به دقت به آنها توجه کنید. بسیاری از افراد آنقدر پرمشغله هستند که اصلاً وقت شنیدن نداشته و وقتی دیگران صحبت می‌کنند بی حوصله می‌شوند. به خاطر داشته باشید، مهمترین و متعدد ترین موقعیت تشویق دیگران که بار ها اتفاق می افتند زمانی است که اطرافیانتان صحبت میکنند ، تشویق شما در این زمان گوش دادن دقیق به آنهاست.

سه قانون کلی برای قدرت دادن به افرادی که دوروبر  ما هستند وجود دارد این سه قانون تحسین، تایید و توجه به آنهاست . جمله “از شما متشکرم” را همیشه بگویید و قدردانی‌ خود را در هر زمان که توانستید نسبت به دیگران ابراز کنید. به خاطر هر کاری که انجام می‌دهند، آنها را تحسین کنید. وقتی صحبت می‌کنند و قصد تعامل با شما را دارند به دقت به آنها توجه کنید. این سه رفتار به تنهایی باعث افزایش مهارت ارتباطی شما میشوند و به افرادی که دوروبر شما هستند حس قدرت اعطا می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ به این مطلب چه امتیازی می دهی؟

سمینار ما یک وب سایت تخصصی در زمینه موفقیت فردی و معرفی برنامه های آموزشی و اساتید برگزیده ایران می باشد، ما در سمینارما با گرد هم آوردن جوانان پرانرژی (متخصص) و خلاق و اساتید درجه اول آمده ایم تا مسیری جدید پیش و روی شما علاقمندان قرار دهیم، تا این خلا آموزش مهارت های فردی و کسب و کاری را پر کنیم.

یکی از بزرگ‌ترین عقیده‌های اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که قرار دادن خودمان به عنوان اولویت اول، خودخواهانه و مغرورانه است. حقیقت این است که این امر عاشقانه‌ترین کاری است که می‌توانیم برای خودمان و دیگران انجام دهیم. در ادامه با یوکن همراه باشید.

“شما می‌توانید در سراسر جهان برای پیدا کردن کسی که بیشتر از شما سزاوار عشق و محبت  است جستجو کنید و این شخص را در هیچ جا پیدا نخواهید کرد. شما، خودتان، همانند هر کس در جهان، سزاوار عشق و محبت هستند. “- بودا

عزیزانمان و کسانی که دوستشان داریم هنگامی که در یک فضای خوب هستیم و از انرژی زیادی برخورداریم، به دست می‌آیند. زمانی که کامل هستیم به نفع افراد اطرافمان است و زمانی که ما رشد می‌کنیم زندگی خوشایند می‌شود. با این حال، ما متقاعدیم که همه چیز در نهایت از هم می‌پاشد و درست نیست که شخصی که در قلب، بدن و ذهن ما زندگی می‌کند را در وهله‌ی اول قرار دهیم.

اولندا میبره می‌گوید، به یاد دارم قبل از اینکه شوهرم را ملاقات کنم، شروع به کنار گذاشتن برخی از روابط سمی در زندگی‌ام کردم؛ در آن زمان اجازه می‌دادم از من سوءاستفاده شود. آن‌ها تقاضاهای زیادی داشتند اما در عوض کاری برای من انجام نمی‌دادند؛ زمانم، داراییم، احساسم را برای آن‌ها گذاشتم.

هنگامی که اولویت‌هایم تغییر پیدا کرد،  شروع به دادن عشق بیشتری به خود کردم. نه تنها احساس شگفت انگیزی به من دست داد، بلکه قبل از اینکه بتوانم به شخص دیگری عشق بورزم، باید این عشق را در درون خودم به وجود می‌آوردم. خوشبختی جدیدی در من به وجود آمد و به جای تلاش برای درست کردن این روابط، به خودم گفتم که “من دوست داشتنی و ارزشمند” هستم. من بر روابط شکوفا تمرکز کردم و از روابط سمی بیرون آمدم.

چگونه احساس باارزش بودن کنیم

اولویت دادن به خود، شما را قادر می‌سازد به فردی بهتر برای خودتان تبدیل شوید و همچنین در روابطی که در طول مسیر ایجاد می‌کنید نیز بهتر خواهید بود. تصمیماتی که ما در یک فضای دوستانه می‌گیریم بسیار بهتر از انتخاب‌هایی هستند که در گناه و کمبود  انجام می‌دهیم.

در ادامه به معرفی هفت روش برای شروع ارزش دادن به خود و تبدیل کردن خود به شخصی مهم در زندگی می‌پردازیم. همه چیز با شما آغاز می‌شود.

مقایسه خودمان با دیگران، کار بسیار بی‌فایده‌ای است. ما نه تنها به دنبال چیزهایی که نداریم هستیم، بلکه خودمان را در این احساس کمبود می‌بینیم. زمانی زندگی دیگران را  تجربه نکردیم، احساسات آن‌ها را نمی‌دانیم‌ و تجربیاتشان را نداشته‌ایم خود را با اطلاعاتی مقایسه می‌کنیم که واقعیت ندارند.

 مقایسه کردن تمرکز را از شما برمی‌دارد و بر روی آن شخص قرار می‌دهد، با این حال، قدرت شما بر چیزهایی است که می‌تواند در زندگی شما تأثیر بگذارید. شما یک شخص منحصر به فرد هستید و هیچ کس در دنیا مانند شما وجود ندارد.

 تمرکز خود را بر چیزهایی که در زندگی شما هستند قرار دهید و به فردی که در آینه است توجه کنید. او دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. کمال گرائی درونی را کنار بگذارید و از لبخند خود، استعدادهایتان، آنچه که ارائه می‌دهید، قدردانی کنید. دیدن ارزش خود سریع‌ترین راه برای تغییر تمرکز برای قرار دادن در جای مناسب آن است.

برخی افراد فقط به خاطر حقوق آن در شغلی می‌مانند که دوست ندارند. دیگران در روابطی می‌مانند که دیگر احساسی برای آن ندارند. بعضی از ماها با دوستانی داریم که برای ما مفید نیستند. به هر چیزی که قانع شوید، ارزشش را ندارد. شما شایسته صلح و آرامش هستید.

اگر به طور دائمی به خودتان می‌گویید “باید چیزی بهتر از این باشد”، احتمالاً  در حال قناعت هستید. به کم قانع نباشید. تلاش کنید تا بهترین‌ها را به دست بیاورید.

 قدر تختی که در آن‌ می‌خوابید را بدانید. قدر همسر خود را بدانید. قدر لباس‌هایی که بر تن دارید، ماشین خود؛ غذا که می‌خورید را بدانید. اما فراموش نکنید که قدر آنچه را که به جهان می‌آورید‌ را نیز بدانید. شادی که به دیگران منتقل می‌کنید را مشاهده کنید. به تأثیر این شادی و اثرات آن فکر کنید. فقط به این دلیل که شما آگاه نیستید، به این معنا نیست که نمی‌توانید بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید، گسترش و رشد داشته باشید.

هرچه بیشتر از خود قدردان باشید، شادی بیشتری در زندگی شما جاری می‌شود.

خودتان را از هر چیزی که به شما احساس بدی را القا می‌کند دور کنید. در کنار افرادی باشید که زندگی شما را معنی‌دارتر می‌کنند. خود را در موقعیتی قرار دهید که حداقل دو نفر به شما انرژی داده، شما را سمت آرزوهایتان سوق داده و شما را به خاطر کسی که هستید، بدون هیچ تغییری، بپذیرند. روابط توسعه دهنده و توانمند ساز به ما یادآوری می‎‌کنند که تنها نیستیم و قلب ما را به روی دیگران باز نگه‌ می‌دارد.

در حالی که ما اینجا هستیم که به یکدیگر کمک کنیم گاهی این کار به بهای سلامتمان تمام می‌شود. گاهی اوقات ما بیشتر‌ از آنچه می‌توانیم به دیگران کمک می‌کنیم و به‌ آن‌ها اجازه نمی‌دهیم تا از تجربیات خود چیزی  بیاموزند. کمک کردن به طور مداوم با تعهد ی بی قید و شرط منجر‌ به ناراحتی می‌شود. در عوض با انجام کاری که حس می‌کنید درست‌ است به‌ خودتان احترام بگذارید. نه گفتن‌ می‌تواند عامل رهایی‌ و آزادی باشد زیرا هنگامی که به دیگران‌ نه می‌گوییم، در اصل به‌ خودمان و خواسته‌هایمان بله می‌گوییم و در این صورت با ارزش‌های خود هماهنگ خواهیم بود. به خودتان اجازه دهید تا‌ گاهی نه بگویید. این‌ تمرین باعث می‌شود تا اعتماد به نفس شما افزایش‌ یافته و دیگران‌ ارزش‌ و احترام بیشتری‌‌‌ را برای شما قائل باشند.

تعیین مرز برای داشتن روابطی دو طرفه و قابل احترام ضروری است. ممکن است باور این موضوع سخت باشد اما تعیین مرز، آزادی را به همراه دارد زیرا هنگامی که تمامی آرزوهای ما به وضوح مشخص است دیگر نیازی به ایجاد دیواری بین طرفین نخواهد بود. مرزها اعتماد به نفس و ارزش ما را نشان خواهند داد. یک عزت نفس سالم چگونگی برخورد دیگران با شما را به آن‌ها نشان می‌دهد و هنگامی که شخصی خاص شما را مجبور می‌کند تا مرزهای خود را بشکنید، شما نسبت به مرزهای خود استوار باقی خواهید ماند.

همه ما چیزی داریم که به زندگی ما امید و معنی می‌بخشد. گوش دادن به ندا درونی  که عامل سعادت و خوشبختی تان است را فراموش نکنید و نسبت به خواسته‌های بیهوده و چیزهای کوچکی که حواس شما را پرت می‌کنند، آگاه باشید. بر روی هدف خود متمرکز باشید زیرا رویاها هرگز از بین نمی‌روند، بلکه تنها به تعویق می‌افتند.

اشتیاق‌های ما به هر اندازه‌ای که هستند می‌توانند کوچک و یا بزرگ باشند و ما می‌توانیم در زندگی خود یک یا چند اشتیاق و علاقه داشته باشیم. به ندا و خواسته‌های قلب خود گوش فرا دهید و هرکدام را، اگر می‌توانید، در زمان خود انجام دهید. خود را تشویق کنید تا تمامی آن کارها را انجام دهید و راهی برای زندگی خود پیدا کنید تا هنگام به تحقق رساندن رویاهایتان از خود پشتیبانی کنید. همه چیز در زندگی‌مان با ما شروع می‌شود و روابط ما را می‌سازد و به آن‌ها شکل می‌دهد. بنابراین با عقل جور در می‌آید تا به اندازه‌ای که به دیگران عشق می‌ورزید و از آن‌ها مراقبت می‌کنید و به آن‌ها شادی می‌بخشید برای خود نیز این خواسته‌ها را در نظر بگیرید. با بودن به بهترین شکل خود می‌توانید با عشق، زیبایی و مهربانی زندگی کنید.

منبع: Possibilitychange

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

اره خوب بود




واقعا واقعا عالی بود.به این مطلب احتیاج داشتم و توسط همین مطلب با نرم افزار عالیتون اشنا شدم. تشکررر




بسیار عالی توضیح دادید




واقعا عالی وکاربردی مچکر از زحمتاتون




متشکراززحمات شما. بسیارهوشمندانه وکاربردی نوشته شده است.



چگونه احساس باارزش بودن کنیم





مجله موفقیت یوکن، مجله ای است ویدیویی که تلاش می کند هر آنچه انسان های موفق درباره موفقیت از دیروز تا به امروز تجربه کسب کرده اند را به آسان ترین شکل ممکن در اختیار شما بگذارد. هدف ما در یوکن گردآوری بروزترین روش های موفقیت فردی، سازمانی و تجاری است تا مرجع کاملی باشیم برای مخاطبین و افرادی که سعی دارند موفق شوند.

چگونه احساس باارزش بودن کنیم
چگونه احساس باارزش بودن کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *