چگونه احساس پشیمانی نکنیم

 
helpkade
چگونه احساس پشیمانی نکنیم
چگونه احساس پشیمانی نکنیم

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین

درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد

 

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

اگر همیشه همیشه تصمیم های درستی بگیریم زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت. اما اگر تصمیم های نادرست بگیریم یک زندگی افسرده و بدون پاداش خواهیم داشت. پس درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد.

 

هم شما و هم همسرتان عاشق سگ های خانگی هستید. بنابراین تصمیم می گیرید یکی از آن سگ های بامزه کوچولو را بخرید و نگهداری کنید. در ابتدا سرگرم بازیگوشی های او می شوید. اما بعد از چند روز اشتیاق شما نسبت به او کم تر می شود. چون بهترین کفش تان را گاز گرفته یا روی کف پوش خانه خط انداخته یا روی مبل ادرار کرده است. بعد از این اتفاق های ناخوشایند از کاری که کرده اید پشیمان می شوید.

 

احساس پشیمانی امری بسیار عادی و رایج است. 

وقتی خودتان را برای یک پیامد بد سرزنش می کنید و یا به خاطر نتیجه یک انتخاب نادرست غصه می خورید یعنی پشیمان شده اید. پشیمانی چندین شکل دارد: حس باخت بعد از شکست یک رابطه، حس ناامیدی بعد از شکست در بدست آوردن یک فرصت شغلی، و حس غم و اندوه شدید بعد از ندیدن پدر و مادر در واپسین روزهای زندگی.

 

تحقیقات نشان داده است که ۹۰ درصد ما درباره مسئله ای در زندگی مان دچار احساس پشیمانی شده ایم. رایج ترین پشیمانی مربوط به مسائل عاشقانه و به دنبال آن خانواده، آموزش، شغل و ماسئل مالی است.

 

پشیمانی علاوه بر این که به ما نشان می دهد کجای راه را اشتباه رفته ایم، باعث می شود همیشه دودل و مردد باشیم و از تصمیم گیری بترسیم.

 

آیا پشیمانی به ما آسیب می رساند؟ 

پاسخ این سوال را می توان با یک کلمه داد: بله.

 

به لحظه ای فکر کنید که تصمیم بزرگی در زندگی گرفته اید اما بعدا پشیمان شده اید. شاید این تصمیم گیری مربوط به مسیر شغلی باشد که انتخاب کرده اید یا این که به رویایی کودکی تان که هنرمند شدن یا موسیقی دان شدن بود هرگز نرسیدید. این نوع پشیمانی سلامت ذهن را برای باقی عمر به خطر می اندازد. حتی ممکن است به خاطر فرصت های از دست رفته و شکست در توسعه استعدادهای درونی افسرده شوید. تمام این ها بستگی به نوع تصمیم گیری مان دارد. تصمیم گیری قلب تمام چیزهایی است که انجام می دهیم.

 

اگر همیشه همیشه تصمیم های درستی بگیریم زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت. اما اگر تصمیم های نادرست بگیریم یک زندگی افسرده و بدون پاداش خواهیم داشت. پس درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد.

 

احساس پشیمانی امری بسیار عادی و رایج است

 

برای جلوگیری از پشیمانی این گام ها را بردارید

 

اگر کاری از دست تان بر نمی آید آن را رها کنید 

برنده شدن شامل باخت های زیادی است. این باخت ها شامل شکست شغلی، ورشکستگی، و یا حتی رسوایی می شود. علت هر چه باشد کارآفرینان موفق می دانند که چگونه شکست ها را رها کرده و به سوی پیروزی حرکت کنند. اگر آن ها وقت و انرژی خود را صرف ابراز پشیمانی می کردند روحیه کارآفرینی شان را از دست می دادند. برای شما هم همینطور است. اگر به خاطر تصمیمی که ماه ها یا سال ها پیش گرفته اید پشیمان هستید اما نمی توانید کاری انجام دهید آن را رها کنید.

 

خودتان را بیش از حد سرزنش نکنید 

باور همه ما این است که بخشیدن دیگران آسان تر از بخشیدن خودمان است. این یعنی خودمان را بیشتر از آن چه باید سرزنش می کنیم. به عنوان مثال تصادفی داشتید که مقصر شما بودید. اما از کجا مطمئن هستید که ۱۰۰ در صد مقصر خود شما هستید؟ شاید نور، هوا و یا وضعیت جاده هم در این تصادف نقش داشته اند. شاید راننده مقابل هم در این اتفاق نقشی داشته. اگر بدانید که این سرزنش کردن ها چه تاثیراتی روی روان و شخصیت شما دارد منصف تر و واقع بین تر خواهید شد.

 

از اشتباهات تان یاد بگیرید 

پشیمانی به راحتی شادی های تان را از بین می برد و رویاهای تان را در هم می شکند. پس راه دیگری هم به جز پشیمانی وجود دارد. به جای پشیمانی دلیل اشتباه تان را پیدا کنید و از آن درس بگیرید. به عنوان مثال یک پست احمقانه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اید و بعد نگران می شوید که شاید این پست در موقعیت شغلی شما تاثیر بگذارد. بنابراین تمام تلاش تان را می کنید اما باز هم نمی توانید تمام ردپای آن پست را از بین ببرید.

 

در این جا یک قدم به عقب برگردید و ابتدا قبول کنید که اشتباه کرده اید. زمانی که متوجه می شوید نمی توانید اشتباهتان را اصلاح کنید از آن چیزهایی بیاموزید. از این زمان به بعد سعی می کنید از گذاشتن پست های بحث برانگیز جلوگیری کنید.

  

اشتباهات تان را اصلاح کنید 

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

هر چه سن بالاتر می رود احتمال این که پشیمانی را تجربه کنید بیشتر می شود. دلیلش این است که هر چه سن بالاتر می رود اصلاح اشتباهات سخت تر می شود بنابراین بیشتر احساس پشیمانی خواهید کرد. بنابراین قبل از دیر شدن باید با پشیمانی مقابله کنید. به عنوان مثال کتابی از کتابخانه مدرسه امانت گرفته اید و آن را به کتابخانه پس نداده اید و از این کارتان پشیمان هستید. به جای این که دست روی دست بگذارید وارد عمل شوید. اگر هنوز کتاب را دارید آن را به کتابخانه بازگردانید اگر هم آن را ندارید یک کتاب وقف کتابخانه کنید. اصلاح اشتباهات به سرعت احساس پشیمانی را از بین می برد.

 

تصمیم گیری های تان را بهتر کنید 

در زندگی لازم است که هر روز تصمیم های بی شماری بگیرید. چه لباسی بپوشید؟ چه غذایی بخورید؟ و به کدام یک از دوستان تماس بگیرید؟

 

تصمیم های مهم تری هم هستند که باید در طول زندگی گرفته شوند. به عنوان مثال انتخاب همسر، انتخاب رشته تحصیلی یا حرفه و یا انتخاب مکانی برای خرید خانه. ساده تر بگوییم یکی از مهارت های ضروری برای داشتن یک زندگی شاد و موفق این است که بدانیم چگونه تصمیم گیری کنیم. هر چه تصمیم های مطلوب تری در زندگی بگیرید کمتر دچار پشیمانی می شوید.

 

با نوشتن یک نامه برای خود احساسات منفی را کم کنید 

ممکن است در گذشته کاری انجام داده باشید که چندان به آن افتخار نمی کنید. این کارها ممکن است شما را به هراس بیندازد. یک روش برای این که خودتان را از این پشیمانی ها رها کنید این است که برای خودتان نامه ای بنویسید. این نامه یک نامه کاملا شخصی است که بزرگ ترین پشیمانی ها و دلایل آن ها را شامل می شود.

 

پشیمانی بعد از عشق دومین احساس قوی ما انسان ها است. این را در نظر بگیرید که احساس پشیمانی تا چه اندازه شما را از زندگی عقب می اندازد و برای جلوگیری از آن اقدام کنید.

 

منبع: بدونیم/برترینها

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


صفر تا صد یک شغل پولساز برای خانم ها


خرید ماست ساز پونته

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


سینما رو به خونت بیار!


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


واسه همه چی جا هست!


همین حالا وکیل بگیر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

با اشتباهات گذشته زندگی کردن ، راحت است ، این‌که چه باید می‌کردیم و چه می‌توانستیم بکنیم. اما آن تجربیات ، مارا شکل می‌دهند. ترفندی که می‌توانیم به‌کار گیریم ، استفاده از آن‌ها برای رشد است.

با این طرز فکر ، در اینجا چند نکته را می‌آوریم که بتوانید افسوس چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید رها کرده و در عوض روی نوع زندگی امروزتان متمرکز شوید.

چیزی را که باعث تفاوت شما می‌شود ، با رغبت بپذیرید و به نفع خودتان استفاده کنید. شما در دنیا منحصربفردید ، از دیدگاه قانون عرضه و تقاضا ، معرکه و پُرشورید ، با خودتان اینگونه رفتار کنید !

شما نمی‌توانید عقاید دیگران در مورد خودتان را کنترل کنید. می‌توانید تمام زندگی‌تان را صرف این کنید که تاثیر و نقش خوبی برای دیگران داشته باشید و همچنان هم ناموفق باشید.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

وقت‌تان را صرف راضی کردن کسانی نکنید که عقایدشان از عقاید خود شما اهمیت کمتری دارد. انتخاب‌هایی را که احساس می‌کنید درست است انجام دهید تا اعتمادبنفس‌تان رشد کند.

هر وقت وسوسه شدید که از روی خشم و آزردگی واکنش نشان دهید ، سه ثانیه آرام بگیرید و فکر کنید اگر به کس دیگری آسیب برسانید چه احساسی خواهید داشت. هیچ‌وقت ارزشش را ندارد و موجب افسوس و پشیمانی در آینده خواهد شد.

کاملا روشن است. اما هر چند وقت یک‌بار در مهمانی‌هایی شرکت می‌کنید یا کارهایی را انجام می‌دهید که دلیلش ” اجبار ” است ؟ زمان ، بارزش‌ترین ثروت ماست ، و نباید صرف فعالیت‌ها یا افرادی شود که دوست نداریم.

در سالهای آخر زندگی ، بیشتر افراد افسوس این را می‌خورند که چرا برای افراد مورد علاقه‌شان وقت بیشتری نگذاشتند. همین الان آنها را در الویت قرار دهید ، همیشه بابت این‌کار شاد و راضی خواهید بود.

ما بیشتر از هر چیز دیگری ، وقت‌مان را سر کارمان می‌گذرانیم. اگر کارتان توان‌تان را تحلیل می‌برد ، خسته و دلزده‌تان می‌کند ، و یا باعث غم و اندوه‌تان می‌شود ، کار مناسب شما نیست.

اگر مطمئن نیستید که دوست دارید چه کاری انجام دهید ، برای بازبینی و بررسی خوتان وقت بگذارید. حالا وقتش است که به سوی رویای‌تان قدم بردارید ، چه چیزی جلوی شما را می‌گیرد ؟

اشتباهات ما ، به ما درس می‌دهند. شکست چیزی نیست که به‌خاطرش خودتان را سرزنش کنید و عقب بیاندازید ، شکست را باید جشن بگیرید ، شما تلاش کرده‌اید ، از شکست درس بگیرید ، خودتان را ببخشید و به جلو حرکت کنید.

انجام هر کاری اگر همراه با توقع تحسین باشد ، تقریبا حتما به ناامیدی و تلخی منتهی می‌شود. باید روی زمان‌تان بر اساس خشنودی و لذتی که از انجام آن کار نصیب‌تان می‌شود ، سرمایه گذاری کنید. سپس ، عقاید مثبت تبدیل به پاداش و عقاید منفی ، نامربوط می‌شوند.

دادن دلگرمی‌های بیخود وعده‌های تو خالی ، مطمئنا باعث رنجش و ناامیدی آنهایی که دوست‌شان دارید می‌شود. تا جایی که امکان دارد به قول خود وفا کنید.

اگر در موقعیتی خاص ، مسئله اجتناب ناپذیری پیش آمد ، شرایط را توضیح دهید و سعی کنید یک جایگزین پیشنهاد دهید. این باعث می‌شود افراد احساس الویت داشتن بکنند ، حتی زمانی که مجبورید بهایش را بپردازید.

شما می‌دانید که در هواپیما به شما می‌گویند چطور ماسک اکسیژن‌تان را استفاده کنید قبل از آن‌که هر کس دیگری به شما کمک کند. این مفهوم را به سلامت‌تان تعمیم دهید. اگر مراقب خودتان باشید ، انسانی بسیار بهتر و خلاق‌تر خواهید بود.

مهم نیست در لحظه‌ای ، چقدر همه چیز بد به‌نظر برسد ، همیشه چیزی برای قدردان بودن وجود دارد. آیا امروز آب آشامیدنی سالم در دسترس دارید ؟ در یخچال‌تا غذا هست ؟

توجه مدام به چیزهایی که می‌توانید بابت آنها سپاس‌گزار باشید ، می‌تواند جنبه‌های منفی را کوچک‌تر جلوه داده و از شدت و توان‌شان کم کند. آرزو کردن چیزی که ندارید ، وقت تلف کردن است. زمانی که برای قدردانی و سپاس امروز صرف می‌کنید ، به شما امتیاز و پاداش خواهد داد.

عالی

ممنون جالب بود

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

مگی > سبک زندگی > چگونه احساس پشیمانی نکنیم؟

چرا پشیمانی؟ ایا میتوان جلوی احساس پشیمانی را گرفت و با وقایع بدون پشیمانی کنار آمد؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ هم شما و هم همسرتان عاشق سگ های خانگی هستید. بنابراین تصمیم می گیرید یکی از آن سگ های بامزه کوچولو را بخرید و نگهداری کنید. در ابتدا سرگرم بازیگوشی های او می شوید. اما بعد از چند روز اشتیاق شما نسبت به او کم تر می شود. چون بهترین کفش تان را گاز گرفته یا روی کف پوش خانه خط انداخته یا روی مبل ادرار کرده است. بعد از این اتفاق های ناخوشایند از کاری که کرده اید پشیمان می شوید.

احساس پشیمانی امری بسیار عادی و رایج است.

وقتی خودتان را برای یک پیامد بد سرزنش می کنید و یا به خاطر نتیجه یک انتخاب نادرست غصه می خورید یعنی پشیمان شده اید. پشیمانی چندین شکل دارد: حس باخت بعد از شکست یک رابطه، حس ناامیدی بعد از شکست در بدست آوردن یک فرصت شغلی، و حس غم و اندوه شدید بعد از ندیدن پدر و مادر در واپسین روزهای زندگی.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

تحقیقات نشان داده است که ۹۰ درصد ما درباره مسئله ای در زندگی مان دچار احساس پشیمانی شده ایم. رایج ترین پشیمانی مربوط به مسائل عاشقانه و به دنبال آن خانواده، آموزش، شغل و ماسئل مالی است.

پشیمانی علاوه بر این که به ما نشان می دهد کجای راه را اشتباه رفته ایم، باعث می شود همیشه دودل و مردد باشیم و از تصمیم گیری بترسیم.

آیا پشیمانی به ما آسیب می رساند؟
پاسخ این سوال را می توان با یک کلمه داد: بله.

به لحظه ای فکر کنید که تصمیم بزرگی در زندگی گرفته اید اما بعدا پشیمان شده اید. شاید این تصمیم گیری مربوط به مسیر شغلی باشد که انتخاب کرده اید یا این که به رویایی کودکی تان که هنرمند شدن یا موسیقی دان شدن بود هرگز نرسیدید. این نوع پشیمانی سلامت ذهن را برای باقی عمر به خطر می اندازد. حتی ممکن است به خاطر فرصت های از دست رفته و شکست در توسعه استعدادهای درونی افسرده شوید. تمام این ها بستگی به نوع تصمیم گیری مان دارد. تصمیم گیری قلب تمام چیزهایی است که انجام می دهیم.

اگر همیشه همیشه تصمیم های درستی بگیریم زندگی شاد و موفقی خواهیم داشت. اما اگر تصمیم های نادرست بگیریم یک زندگی افسرده و بدون پاداش خواهیم داشت. پس درست است که پشیمانی به ما آسیب می رساند اما در واقع نباید چنین باشد.

برای جلوگیری از پشیمانی این گام ها را بردارید

 

 

اقامت 24 رتبه اول بیشترین تخفیف در رزرو هتل های مشهد

در این مقاله ۱۰ برند برتر خودرو جهان در ۲۰۱۷ را که در یکی از معتبرین گزارش‌های سالانه موسسه تحقیقاتی…

فهرست منتشر شده ۱۰ خودرو را برای فهرست بهترین خودرو ۲۰۱۷ انتخاب کرده‌است – تمامی این خودروها نماینده‌ی بخش‌های مختلفی…

در این مقاله می خواهیم از بهترین روش خانگی درمان سردرد تنشی با طب فشاری برای شما بگوییم که بسیار اسان…

کشمش در طول بارداری مزایای متفاوتی دارد. بنابراین، مصرف آن توسط زنان باردار ایده‌ی بسیار خوبی است.در ادامه این نوشتار…

میکرو یادگیری (خُرد آموزی)، آموزش بر پایه واحدهای یادگیری خُرد، که در زبان انگلیسی به آن مایکرو لرنینگ (Microlearning) می‌گویند،…

ما به دلیل خواص برنج برای سلامتی، تقریبا هر روز برنج می‌خوریم. چه برنج قهوه‌ای باشد چه سفید، فوایدش برای…

در طول سالیان عمر بشریت همواره انسانها از انواع گیاهان داروی برای درمان بیماری ها استفاده کرده‌اند. در این نوشتار…

گرفتن آب سبزیجات و میوه ها و مصرف آن‌ها هنگامی که به درستی انجام می‌شود، می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای…

چه این موضوع را تجربه کرده باشید چه تا به حال چنین مشکلی نداشته باشید دانستن این ۱۰ بدترین اشتباه…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مگی یک موتور جستجوی نیمه خودکار است که برای فهرست کردن مطالب مجله های فارسی آنلاین طراحی شده است.

مگی در تمام وب فارسی به دنبال مطالب جذاب ، پر اهمیت و کاربردی و آموزنده می گردد و فهرست آن را در دسترس کاربران قرار می دهد تا از یک سایت واحد به تمامی دسته بندی های مطالب مجله های فارسی دسترسی داشته باشند و مطالب را با لینک سایت منبع مشاهده و در صورت پسندیدن با استفاده از لینک مطلب کامل را در سایت منبع مشاهده کنند.

© 2020 مگی – موتور جستجوی مطالب مجله های فارسی آنلاین

© 2020 مگی – موتور جستجوی مطالب مجله های فارسی آنلاین

Login to your account below

Fill the forms bellow to register

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

Please enter your username or email address to reset your password.

چگونه احساس گناه را ازبین ببریم؟ هرکسی در طول زندگی احساس گناه را تجربه می‌کند. احساس گناه، به دلیل داشتن حس مسئولیت نسبت به یک اتفاق بد یا یک اشتباه به وجود می‌آید؛ این احساس می‌تواند سرچشمه‌های متعددی داشته باشد. برای مثال، ممکن است چون فکر می‌کنید کاری که انجام داده‌اید (یا انجام نداده‌اید)، باعث […]

هرکسی در طول زندگی احساس گناه را تجربه می‌کند. احساس گناه، به دلیل داشتن حس مسئولیت نسبت به یک اتفاق بد یا یک اشتباه به وجود می‌آید؛ این احساس می‌تواند سرچشمه‌های متعددی داشته باشد. برای مثال، ممکن است چون فکر می‌کنید کاری که انجام داده‌اید (یا انجام نداده‌اید)، باعث رنجش خاطر کسی شده احساس گناه می‌کنید. حتی ممکن است از این موضوع منشأ بگیرد که درحالی که دیگران شکست خورده‌اند، شما موفق شده‌اید (احساس گناه بازمانده). احساس گناه همیشه احساس بدی نیست، چراکه سبب پشیمانی، تغییرات رفتار درآینده و تقویت احساس هم‌دردی با دیگران می‌شود. درعین حال، در صورتی که این احساس غیر سازنده بوده و بر تغییر رفتار در آینده تأثیری نداشته و باعث بروز چرخه معیوب «حدس و گناه» شود، می‌تواند بروز مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد.

احساس گناه می‌تواند سازنده باشد، می‌تواند به رشد و بلوغ شخصیت ما و از همه مهم‌تر به افزایش یادگیری ما از رفتارمان، وقتی خود و یا دیگران را آزار می‌دهیم، کمک شایانی کند. به بیان دیگر، به کمک این احساس از اشتباهاتمان درس می‌گیریم. در این حالت، احساس گناه نقشی مثبت و سازنده را در بهبود رفتار و شخصیت ما بازی کرده است.

این احساس می‌تواند غیرسازنده و مخرب نیز باشد؛ در این حالت حتی وقتی رفتارتان مناسب بوده و نیازمند هیچ تغییری نیست هم احساس گناه می‌کنید. این احساس غیر منطقی، می‌تواند سبب ایجاد چرخه‌ای شود که حتی وقتی کار اشتباهی نکرده‌اید هم احساس گناه کنید، و هربار بیشتر و بیشتر این احساس را «نشخوار» و تکرار کنید.

این نکته اهمیت بالایی دارد که درک کنیم داشتن احساس گناه درباره مسائلی که نقشی در آنها نداشته‌ایم، غیرسازنده و اشتباه است. مسائلی مانند تصادف ماشین، دیر رسیدن و خداحافظی نکردن با عزیزی که درگذشته و غیره. گاهاً افراد دخیل در اینگونه مسائل، مسئولیت خود را بسیار سنگین‌تر از چیزی که هست تصور می‌کنند. آنان احساس می‌کنند که باید کاری انجام می‌دادند، اما درواقع نمی‌توانستند. این احساس گناه شدید می‌تواند ایجاد احساسات درماندگی و از دست دادن کنترل را به همراه داشته باشد.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

سعی کنید خودتان را بهتر بشناسید. در خودتان جست و جو کرده و به احساسات و افکار خود نزدیک تر شوید تا بتوانید مطمئن شوید که احساسی که دارید احساس گناه است نه احساسی دیگر. مطالعات انجام شده با MRI نشان می‌دهند که احساس گناه با احساساتی نظیر ناراحتی و شرمندگی متفاوت بوده و بخش‌های متفاوتی از مغز را درگیر می‌کند. همچنین، این تحقیقات نشان داده‌‌اند که احساس شرم و ناراحتی با احساس گناه مربوط بوده و حتی گاهاً باهم ظاهر می‌شوند. پس این موضوع بسیار اهمیت دارد که بر احساسات خود تمرکز و تأمل کنید و ریشه و منشأ آنها را برای خود مشخص کنید.

راجع به منشأ این احساسات فکر کنید. دوباره، نوشتن می‌تواند راه حل خوبی برای پیدا کردن دلایل و روشن سازی باشد. مثلاً:

باید قبول کنید که نمی‌توانید گذشته و هرآنچه که اتفاق افتاده را تغییر دهید. قبول کردن وجود این حس با درک سختی واقعه و این موضوع همراه است که شما می‌توانید با درد امروزتان کنار بیایید. این اولین قدم برای کنارآمدن با احساس گناه است. بسیار مهم است که به خود جملاتی بگویید که به قبول کردن و کنار آمدن کمک کند. چنین جملاتی عبارت‌اند از:

 

اگر احساس گناهتان از آنجا منشأ میگیرد که کاری کردید که تأثیر منفی بر کسی داشته، قدم اول جبران کردن این کار است. هرچند عذرخواهی کردن احساس گناه شما را کاملاً از بین نمی‌برد، اما می‌تواند روش مناسبی برای شروع فرآیند عذرخواهی تان باشد.

در مواردی که احساس گناه سازنده است، به خود قول دهید که رفتارتان را تغییر داده و از چنین موقعیت‌هایی دوری کنید. برای مثال، نمی‌توانید سگی که از دست دادید را دوباره برگردانید، اما می‌توانید به خود قول دهید که دیگر به حیوانات خانگی آینده خود اجازه‌ خروج از خانه را ندهید. یا درمورد امتحانی که خراب کردید، می‌توانید خود را مجبور کنید که از حالا به بعد بیشتر مطالعه کنید تا زحمات پدرومادرتان از بین نروند.

افراد با احساس گناه راجع به چیزهایی که انجام داده‌اند یا نباید انجام می‌دادند احساس شرمندگی می‌کنند. ممکن است حتی وقتی کارهای خود را جبران کردید هم احساس گناه را تجربه کنید. پس باید به جبران خسارتی که به خود زده‌اید هم بپردازید. یادگیری بخشیدن خود می‌تواند ابزاری مهم برای بدست آوردن اعتماد به نفسی، که احتمالاً به خاطر احساس گناه آسیب دیده است، باشد.

 

احساس گناه می‌تواند ابزار سازنده‌ای برای کمک به تغییر و بهبود رفتارتان و افزایش هم‌دردی با دیگران باشد؛ پس تبدیل جملات مملو از گناه به جملات قدرشناسی، به تجربیات‌تان ارزش بخشیده و دیدتان نسبت به گذشته را تغییر می‌دهد. همچنین به فرآیند ترمیم احساس گناه و تبدیل آن به موضوعی مفید و سازنده می‌تواند سبب بهبود زندگی‌تان شود.

این جملات برای تشویق کردن و بالابردن روحیه کاربرد دارند. به کارگیری این روش می‌تواند به دستیابی دوباره به ارزش خود (که بر اثر وجود احساس گناه آسیب دیده است) و مراقبت بیشتر از خودتان کمک کند. هرروز با نوشتن، گفتن و فکرکردن راجع به نکات مثبت، در خود انگیزه و حس مثبت ایجاد کنید. چنین جملاتی عبارت‌اند از:

جملاتی که گفته می‌شود می‌تواند به پیدا کردن معانی جایگزین برای رفتارها و تجربیات گذشته، که احساس گناه را تحریک می‌کنند، به شما کمک کند. درمقابل، این فرآیند می‌تواند سبب تغییر در نحوه تفکر شما در راستای حذف احساس گناه شود. سعی کنید زمانی که در تله‌ی الگوهای غیرسازنده فکری و نشخوار کردن وقایع گذشته افتادید، این جملات را به خاطر داشته باشید.

دنبال کردن ایده‌آل‌ها در هر بخشی از زندگی، توقعی غیرمنطقی و غیرواقعی است. اشتباهات بخشی از زندگی ما هستند و به ما در یادگیری کمک می‌کنند. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که مثبت و مشوق هستند، جایی که فرصت انجام کار خوب دارید. به خود اجازه دهید تا ببینید که چگونه همان اشتباهی که سبب احساس گناه شد، امروز از شما آدم بهتر و آگاه‌تری ساخته است.

نشخوارکردن افکار منفی و پر از گناه، می‌تواند به سطح نامناسبی از شرم و نفرت از خود بیانجامد. اگر حس کردید که نشخوار احساس گناه‌تان به حدی زیاد شده است که سلامت روانی و عملکرد روزانه‌تان را تحت تأثیر قرار داده، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

 

مترجم: امیررضا اشرفی

  خودآگاهی به این معنی است که هر یک از ما چگونه به خود نگاه می‌کنیم و بر اساس نگاهی که به خود داریم، چه احساسی پیدا می‌کنیم. آگاهی از خود و خصوصیات مختلف آن، به انسان کمک می‌کند با توانایی‌ها و ضعف‌ها و سایر خصوصیات خود آشنا شود. این خودآگاهی به شخص نشان می‌دهد […]

چه افرادی دارای احساس حقارت هستند در این شماره میخواهیم درباره ی نشانه هایی صحبت کنیم که اگر در رفتار کسی مشاهده شد نشانگر این است که این فرد دچار احساس حقارت است: این افراد به شدت نسبت به نقد دیگران در حوزه ای که ضعف دارند حساس هستند افرادی که بسیار زیاد خود را […]

مهارت های اساسی گوش دادن :در هنگام گوش دادن، هر چیزی که باعث حواس پرتی میشود را کنار بگذارید. گوش کردن به حرف دیگران نیازمند تمرکز است و این تمرکز کردن زمانیکه شما درحال انجام کار دیگری هستید بسیار مشکل است. قبل از اینکه شخص شروع به صحبت کند برای لحظه ای هر آنچه که […]

تحصیلات و تفاوت های تحصیلی در ازدوج ملاحظاتی در بایسته ها وشایسته ها نگاهی دیگر به مسئله میزان تحصیلات خانم ها و آقایان در ازدواج بدون تردید توجه به ویژگی های شناختی، هوشمندی، مهارت های ارتباطی، تعاملات اجتماعی و تجارب ارزشمند حرفه ای داوطلبان ازدواج در امر کفویت و همسانی از صرف مدارج تحصیلی و […]

نکاتی درباره افکار منفی که اعتماد به نفس‌تان را تحت تأثیر قرار می دهد   اعتماد به نفس قسمتی لازم و ضروری در شخصبت هر انسان است. افراد دارای اعتماد به نفس عموما خود را دوست دارند و نسبت به انجام هر ریسکی برای نائل شدن به اهداف حرفه ای و شخصی اش مشتاق هستند […]

پاسخ گویی به سوال ها و مشکلات در زمینه روانشناسی

برای ورود اینجا کلیک کنید

درباره ما

ارتباط با ما

برای دریافت کتاب رایگان معجزه در دهان توست نوشته جان اوستین  ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و کتاب را دریافت کنید

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

اشتراک ویژه یکساله رو از سایتتون خریداری کردم. کتاب جویس مایر و جول اوستین رو دو بار خوندم. حیرت کردم از جملات توی کتاب. اقیانوسی از اطلاعات در اشتراک سایت هست

با سلام. هر کتاب و سمینار از سایت مثل خورشید پنجره‌هایی رو به دانایی و ادراک باز کرده و باعث بهبود کیفیت زندگی و روابط شده و تنها کسانی می توانند تأثیر این سایت را درک کنند که خودشان از مطالب آن استفاده کرده باشند و کسانی که استفاده نکرده اند، چون در سطح های خیلی پایین تری از زندگی و آگاهی هستند، نمی توانند درک کنند.

آشنایی با مثل خورشید بهترین روز زندگیم بود. دقیقاً وسط همه ناراحتی هام و روزای بدم، افتاد تو زندگیم و مثل معجزه بود. داشتم توی گوگل سرچ میکردم و خدا منو خیلی دوست داشت با مثل خورشید آشنا کرد. دقیقاً چیزایی که بهش نیاز داشتم. کتاب الطاف خداوند در تاریکی های زندگی. کتاب چگونه صدای خداوند را بشنویم…. تی دی جیکس و…

چگونه حسرت گذشته را نخوریم و احساس پشیمانی نکنیم؟ این سؤال را ماروین، یکی از شنوندگان پادکست‌های ما، برایمان ارسال کرده است.

«سلام جناب آقای جان. من مردی ۷۲ ساله هستم که چهار فرزند بالغ دارم. همسرم از دنیا رفته است. روی هم رفته زندگی خوبی داشته‌ام و فکر میکنم در بسیاری از سال‌های عمرم به خداوند خدمت کرده‌ام.

اما میتوانم فرصت‌های گذشته‌ زندگی‌ام که از دست رفته‌اند را به یاد بیاورم: مأموریت‌ها، سفرهای کوتاهی که آنها را رد کرده‌ام، مأموریت‌هایی که آنها را پشتیبانی نکردم، حتی فرصت‌هایی تخصصی و حرفه‌ای که آنها را نپذیرفتم و احتمالا باید در هر مرحله از آن مسیر را‌ه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری و جبران وقتم داشته باشم.

اکنون در این سن و سال، حسرت‌ها و پشیمانی‌هایی از گذشته‌ام را مدت‌های طولانی است که در ذهنم نگه داشته‌ام.

همه‌ این حسرت‌های کوچک روی هم انبار شده‌اند و  ذهنم را اینطور درگیر کرده‌اند که مدام با خودم میگویم: آیا برای پیرمردی مثل من ممکن است که گذشته‌ خود را مرور کند و به این نتیجه برسد که آیا من مکررا در طول آن سال‌ها اراده‌ خداوند را از دست داده‌ام؟

یا آیا کسی که امروز هستم اراده خداوند است که به طور کامل در تمام تصمیمات من متجلی شده و بنابراین ابدا هیچ حسرتی نباید داشته باشم؟

یک مرد مسن ایماندار به خداوند و مقدرات و قدرت مطلق او، باید چگونه به شکست‌ها، تقصیرات و فرصت‌های از دست رفته‌ گذشته‌اش نگاه کند؟»

 

 

 

در ایمان خود ثابت قدم بمانید تا به پاداش برسید. بسیار خب، همانطور که می‌توانید تصور کنید، این دقیقا به هدف میزند. او ۷۲ ساله است و من (نویسنده= جان پایپِر) ۷۳ ساله. من آن مرد هستم درسته؟ من و ماروین هر دویمان در دهه‌ هفتاد زندگیمان هستیم.

ما هر دو بیشتر عمرمان را به گذشته‌ زندگی‌مان فکر می‌کنیم. و هیچ چیزی وجود ندارد، مطلقا هیچ چیزی وجود ندارد که بتوان گذشته را عوض کرد و این گاهی اوقات خیلی من را ناراحت میکند. این گاهی اوقات به شدت من را آزرده می‌کند.

 

 

سی و سه سال دوران خدمت من به عنوان معلم معنوی کامل شده است. من خدمت خود را در سال ۱۹۸۰ آغاز کردم و در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شدم.

هر ثانیه از خدمتم، هر کلامی که بر زبان آوردم، هر نگرشی که داشته‌ام، هر کاری که انجام داده‌ام یا انجام نداده‌ام، در ملکوت و مقدرات الهی ثبت شده‌است و آنها از کوه اورست ثابت‌تر و تغییرناپذیرتر هستند.

هر کاری بکنم، هر کاری، آن سال‌ها را بهتر یا بدتر نمیکند. این فکر خوبی است. منظورم این است که تا آنجا که امکان دارد واضح و روشن است. درست است؟

اما این فکر تا زمانی که کارتان با زندگی تمام نشده است و به گذشته نگاه نکرده‌اید، شما را ناراحت نمیکند. من عادت داشتم که به چیزهایی مانند: «میخواهم کمی بهتر باشم. میخواهم بهتر شوم» فکر کنم.

بسیار خب، اینها همه تمام شده است. قرار نیست شما چیز ی را بهتر کنید. تمام شده و رفته است. قرار نیست آن سی و سه سال بهتر یا بدتر شود.

و خب، ماروین فقط دارد به این مسئله دوباره نیرو می‌دهد. ممنونم از تو ماروین. سؤال خوبی پرسیده‌ای. واقعا خوب است. با این درک و آگاهی که اکنون نسبت به نحوه‌ نگاه به گذشته دارم، چند چیز است که می‌توانم برایتان بگویم:

 

خاطرات گذشته‌ ما کاملا و مطلقا غیر قابل اعتماد هستند. اگر سعی کنید که میزان موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته‌ خود را بسنجید – خوبی در مقابل بدی، دوست داشتن در مقابل نفرت داشتن، مفید بودن در مقابل مفید نبودن قرار می‌گیرد و به این شکل گویی دارید با خودتان شوخی می‌کنید. خاطرات ما کاملا بی‌فایده هستند، به چهار دلیل.

 

خوب است که اشتباهات و گناهان‌مان را به یاد بیاوریم و احساس پشیمانی کنیم. احساس پشیمانی فقط برای همین خوب است. این حس پشیمانی هم به چهار دلیل خوب است.

۱) زندگی بدون حسرت‌ و پشیمانی‌ یک سراب است. اگر به گذشته‌تان نگاه کنید و اشتباه و گناهی در آن نبینید و از اشتباهات و گناهان‌تان احساس ندامت و پشیمانی نکنید، پس واقعیت را نمیبینید.

واقعیت را احساس نمیکنید. شما سراب میبینید. همه‌ی ما گناهکار هستیم و در زندگی مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم. نگرش‌ها، کلام و اعمالی داشته‌ایم که خداپسندانه نبوده‌اند بلکه خودخواهانه بوده‌اند، از روی محبت نبوده‌اند بلکه از روی سنگدلی بوده‌اند، از سر ایمان نبوده‌اند بلکه از سر ترس بوده‌اند.

چیزهای بسیار زیادی بوده‌اند که از دهان‌تان بیرون آمده‌اند و قصدشان ساختن نبوده‌اند و مسیرهای خوب بسیار زیادی بوده‌اند که با انگیزه‌های اشتباه طی شده‌اند. زندگی بدون حسرت، سراب است.

۲) روزهایی که کارهایی انجام داده‌اید که شما را از خدا جدا کرده است را به یاد بیاورید. روزهایی که نا امید و بدون خدا بوده‌اید.

۳) مطمئنا دلیل این خاطره این است که به سپاسگزاری ما از فضل و رحمت خداوند وابسته است و حس قدردانی ما را تشدید میکند.

۴) و آخرین دلیل برای به یاد آوردن اشتباهات و گناهانمان در زندگی. انسان درستکار هرگز گذشته‌ی حسرتبار خود را فراموش نمیکند. او خدا را شکر میکند که راه نجات و جبران اشتباهاتش را پیدا کرده است.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

بنابراین، من چنین نتیجه‌گیری میکنم که به یاد آوردن اشتباهات و گناهان و احساس پشیمانی و ندامت از آنها خوب است.

 

 

 

زمانی برای فراموشی-چه هست؟ دوستان، آنچه را که پشت سر گذاشته‌اید به دست فراموشی بسپارید و چشم به راه آینده باشید، برای اهداف و کمال خود تلاش کنید.

زندگی بدون حسرت، سراب است.

هر زمان که اشتباهات‌مان را به یاد آوردیم به محبت و مهربانی خداوند فکر کنیم و با یاد او آرام بگیریم. برای رحمت و فضل او شادمان و خوشحال باشیم.

او را ستایش کنیم و به او خدمت کنیم، سپس به بخاطر آوردن و حسرت خوردن خود ادامه دهیم، اما هرجا این بخاطر آوردن با سنگینی شکست و احساس تأسف شروع به فلج کردن ما نمود به گونه‌ای که دیگر محبتی به خداوند احساس نکنیم، یا از رحمت خداوند شاد نباشیم یا با انرژی بیشتر به خداوند خدمت نکنیم، آنگاه باید آن را فراموش کنیم و باقی عمرمان را با قدرت رحمت خداوند سپری کنیم.

 

در مقاله “چگونه حسرت گذشته را نخوریم و احساس پشیمانی نکنیم” یاد گرفتید که این خود شما هستید که دارید به این مسئله و خاطراتتان نیرو می‌دهید. یاد گرفتید که خاطرات شما را فریب می‌دهند و متوجه شدید به ۴ دلیل خاطرات گول زننده و بی‌فایده هستند.

یاد گرفتید که حسرت‌ها و پشیمانی‌ها را فقط بخاطر یک چیز به یاد بیاورید. یاد گرفتید که در ایمان خود ثابت قدم بمانید. اگر به یادآوری خاطرات گذشته باعث آزار و اذیتتان می‌شود، ذهن خود را کنترل کنید و سعی کنید همه افکار، ترس‌ها، پشیمانی‌ها و … را از خود دور کنید و فقط در مدار شکرگزاری قرار بگیرید.

محتواهای رایگان

علت دعوای زن و شوهر چیست؟ دعوا می‌تواند رابطه ها را از هم بپاشد. کل قانون جهان هستی تنها در یک حکم خلاصه شده است: همسایه‌ات را همچون خودت دوست بدار….

محتواهای رایگان

چگونه رابطه عاشقانه برقرار کنیم ؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد و به دنبال پاسخ آن باشید. حفظ رابطه عاشقانه از ابتدای رابطه و…

محتواهای رایگان

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم ؟ افکار، تبدیل به اشیا می شوند. جیم کویک متخصص حافظه و تندخوانی و سخنران بین المللی، معتقد است که اگر مردم می دانستند…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ثبت کردن نظر

اولین رسانه زندگی معنوی و ازدواج در ایران تیم تحقیقاتی مثل خورشید، گروهی از جوانان مترجم، نویسنده و محقق درزمینۀ زندگی شخصی، شغلی معنوی و ازدواج موفق و پایدار است. نبود این محتواها (کتاب‌ها، سمینارها و وبینارها) در دنیای وب فارسی، باعث شد که گروه مثل خورشید وب سایتی معتبر با محتوای با کیفیت و نایاب و به روز برای کاربران فارسی زبان راه اندازی کند.

کلیه حقوق این اثر متعلق به مثل خورشید میباشد @ طراحی و توسعه توسط محمد سجاد عرفا

بنظر شما راهکار مقابله با پشیمانی چه می باشد؟

10 راه برای پشیمانی و حسرت کمتر در پایان هفته:

تحقیقات نشان می دهد که مردم دنیا در پایان زندگیشان اکثرا یک سری حسرت های مشترک دارند، گاهی در پایان زندگی و گاهی در پایان یک هفته. این حسرت ها کدام اند ؟ چطور با برنامه ریزی آن ها را تبدیل به اتفاق خوب زندگیمان کنیم؟ 

 

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در اخر هفته به خودتان بگویید: “من این هفته به کارهایی که انتظار داشتم انجام دهم نرسیدم”ویا “من این هفته باید بیشتر با خانواده ام وقت میگذراندم”، شما تنها نیستید. بسیاری از مردم در پایان هر هفته از آنچه در طول هفته انجام داده اند ویا کارهایی که میخواستند انجام دهند و ندادند پشیمان هستند.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

فرهنگ لغت مریام وبستر می گوید: پشیمانی به معنی “احساس بسیار متاسف است.” این احساس تاسف ممکن است راجع به یک مسئله جزئی مانند فراموش کردن یک قرار ملاقات باشد ویا می تواند یک موضوع عمده، مانند ارتکاب جرم باشد.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در بولتن روانشناسی شخصی و اجتماعی، شش موضوع اساسی وجود دارد که در این شش مورد آمریکایی ها بزرگترین پشیمانی هایشان  را تجربه می کنند:

1- تحصیلات2- حرفه شغلی3- مسائل عاشقانه4- خانواده5- خود بهبود سازی6- اوقات فراغت

بسیاری از مردم زمانی که به پایان عمرشان نزدیک می شوند پشیمانی های عظیمی را تجربه می کنند. آن ها اغلب جملات تکراری و کلیشه ای از نظیر “من باید در تمام این سال ها با برادر خود در ارتباط میبودم” ویا “من باید بیشتر تلاش می کردم تا ازدواجم را حفظ کنم.” و ….بیان می کنند.متأسفانه، برای بسیاری از مردم، خیلی دیر شده است تا تغییرات مثبت را در زندگیشان ایجاد کنند و یا انکه بتوانند خسارات وارد شده به زندگیشان را جبران کنند.

اما خبر خوب این است که با توجه به نارضایتی های کوچکتری که در پایان هر هفته تجربه می کنید، می توانید از پشیمانی های بزرگ تر در پایان زندگیتان جلوگیری کنید. توانا به شا ده روش را معرفی می کند تا بتوانید پشیمانی هایتان را به حداقل برسانید.

این که آیا نارضایتی شما ناشی از انجام ندادن کار است، مانند صحبت نکردن برای دفاع ازخودتان ویا آنکه اشتباه انجام دادن کاری است، مانند شتابزده رها کردن کارتان، باید بدانید هر کس اشتباه می کند. اما گاهی اوقات، غرور مانع از پذیرش اعتراف به اشتباه می شود.

اگرخودتان را برای اشتباهی که انجام داده اید مجازات کنید و یا آنکه به جای شناخت بهتر مشکل صورت مسئله را پاک کنید، باید بگویم این کار کمکی به شما نمیکند و مفید واقع نخواهد شد،شما می توانید با صرف چند دقیقه برای اعتراف به اشتباهاتتان از اشتباهات خود یاد بگیرید.

پشیمانی از اسیب رساندن به دیگران، زندگی کردن درحاشیه امن و تنهایی خود و یا  نتیجه مطلوب  نگرفتن از ریسک کردن و… احساسات خود را علامتگذاری کنید چرا که پذیرفتن و تشخیص پشیمانی می تواند لحظات تاسف بار شما را به فرصتی برای رشدتان تبدیل کند.

دوره مرتبط | دوره عزت نفس توانا | چطور خودمان را دوست داشته باشیم ؟ 

بدون اهداف مشخص درازمدت، احتمالا پایان هفته تان با پشیمانی به پایان خواهد رسید. آیا می خواهید از سلامتی خود مراقبت بیشتری داشته باشید؟ آیا می خواهید یک مدرک تحصیلی بگیرید؟ آیا می خواهید با فرزندان ویا پدر  و مادر خود بیشتر وقت بگذرانید؟

 آنچه که می خواهید در 5 10 و20 سال اینده در زندگیتان رقم بخورد را مشخص کنید. فکر کردن به جلو، کلید ساختن زندگی آرمانی تان است،زندگی ای که با تاسف وپشیمانی کمتری همراه است.

 

ایجاد اهداف هفتگی به شما کمک می کند تا ایده های خود را به عمل تبدیل کنید. از خود بپرسید: “انتظار دارم چه چیزی در هفت روز آینده انجام شود، تا در اخر هفته احساس ناکامی نکنم؟”شاید می خواهید یک کیلو وزن کم کنید و یا شاید هم دوست دارید تمام هفته را بدون انکه عصبانی شوید و کنترلتان را از دست بدهید بگذرانید.

هنگامی که هدف خود را می نویسید شانس موفقیت را افزایش می دهید. بنابراین میتوانید یک پوستر از اهدافت هفتگی خود درست کنید و به اتاقتان بچسبانید و یا انکه این اهداف را بر صفحه ای تایپ کنید و پس زمینه لپ تاپتان بگذارید و یا می توانید ان را در تقویمتان یادداشت کنید.به هر صورت که برایتان راحت تر است اهدف هفتگی خود را بنویسید ودائما آن را چک کنید.

مطالب مرتبط | هشت نکته طلایی برای سخت ذهنی و هدف گذاری موفق 

روزانه یک گام را که می تواند شمارا به اهداف هفتگیتان نزدیک تر کند را مشخص کنید.برای مثال این اهدف روزانه می تواند شامل 20 دقیقه ورزش کردن باشد ویاآنکه 15 دقیقه را مشخص می کنید برای مرتب کردن کمدتان.

دقت کنید که اهدافتان عملی باشد. این اهداف می تواند به اندازه ای که بخواهید کوچک یا بلند پروازانه باشد، اما انتظارات خود را در یک سطح  منطقی نگه دارید چرا که تجربه موفقیت های روزانه می تواند انگیزه ای برای ادامه دادن باشد.

برای رسیدن به موفقیت، امکانات لازم را در دسترستان قرار دهید تا انجام اهداف برایتان راحت تر باشد.برای مثال :اگر می خواهید قبل از کار تمرین کنید، قبل از اینکه به خواب بروید، کفش های ورزشی خود را بپوشید و یا کفش های خود را در کنار تخت بگذارید. اگر می خواهید یک کتاب بنویسید، لوازم کارتان را اماده کنید(کاغذ، قلم، تحقیقاتتان، لپ تاپ و…) و زمانی رابرای نوشتن کتابتان برنامه ریزی کنید ودر تقویم خود علامت بزنید. یادتان نرود که وسوسه ها همیشه در کمین اند! اگر به جای کار بر روی کتابی که قصد داشتید بنویسید وسوسه شدید که روی مبل بنشینید و تلویزیون تماشا کنید، کنترل تلوزیون را در جای سخت و دوراز دسترسی قرار دهید تا کمتر برای روشن کردنش وسوسه شوید.تنظیم محیط اطراف و روحیاتتان برای موفقیت می تواند شانس براورده شدن اهدافتان را افزایش دهد. چند تغییرکوچک استراتژیک میتواند به شما کمک کند تا توانایی شما برای موفقیت افزایش پیدا کند.

دوره مرتبط | چگونه تصمیم بگیریم تا دچار پشیمانی نشویم ؟ 

دوره مرتبط | مدیریت زمان چیست و چگونه در زندگی به ما کمک می کند ؟

6-برنامه ریزی برای موانع و چالش ها:

 

در مورد مانعی که برسر راه اهدافتان وجود دارند فکر کنید. شاید یک مهمانی اداری مانعی برای حفظ رژیم غذایی شما باشد.ویا انکه پیش رو داشتن هفته ای شلوغ به این معنا باشد که فرصت کمی دارید تا با فرزندانتان وقت بگذرانید.

در مورد موانعی که احتمالا درهفته پیش رویتان با آن ها مواجه می شوید فکر کنید. برنامه ای تنظیم کنید تا در برابرمقابله با وسوسه ها و یا غلبه برچالش های پیش رویتان به شما کمک کند. هنگامی که برنامه ای روشن و واضح دارید،اماده تر و مجهزتر در برابر چالش های آنی عمل می کنید.

مسئولیت پذیری می تواند یک جنبه کلیدی برای انگیزه مند ماندن باشد و روش های مختلفی وجود دارد تا خودتان را مسئولیت پذیر نگه دارید. و بسیار مهم است که استراتژی هایی را انتخاب کنید که برای شما مناسب تر است.

شاید علامت گذاری تقویمی که بر در یخچال قرار دارد به منظور یاداوری ساعات ورزش و رفتن به باشگاه تمام ان چیزی باشد که شما برای ثابت قدم بودن به آن نیاز دارید. ویا ممکن است برنامه ای پیدا کنید که به شما امکان پیشرفت روزانه را دهد.

برخی دیگر ازافراد ممکن است به دیگران احتیاج داشته باشند تا آن ها را در مسیر نگه دارد، در واقع این افراد تمایل دارند یک اهرم فشار خارجی ان ها را به سمت انجام کارهایشان سوق دهد. این ممکن است به معنای هر روز کار کردن با یک دوست باشد ویا ممکن است به معنای ارسال یک عکس از خود در ورزشگاه در رسانه های اجتماعی باشد. در واقع بازخوردی که از دیگران دریافت میکنند آن ها را در مسیر اهدافشان ثابت قدم نگاه می دارد.

در نظر بگیرید که در طول هفته چه چیزی باعث میشود تا شما در برابر اهدافتان مسئولیت پذیر و پاسخگو باشید، از این موضوع به عنوان انگیزه و نوعی اهرم فشار استفاده کنید تا از مسیر اهدافتان دور نشوید.

 

جشن نقطه عطف کوچکی در طول مسیرسخت وطولانی ای که پیش رو دارید می تواند سخت کار کردنتان را لذت بخش کند. پیش از این تصمیم بگیرید که چگونه به خودتان بابت انجام دادن درست کارها جایزه بدهید.برای مثال شاید بعد از اینکه 30 بار به باشگاه رفتید، یک پیراهن جدید را برای خود خریداری کنید. یا شاید بخواهید زمانی که موفق شدید مقدار زیادی پول صرفه جویی کنید دوستان خود را برای یک مهمانی شام دعوت کنید.فقط اطمینان حاصل کنید که جایزه هایی که برای خودتان تعیین میکنید بر سر راه اهدافتان قرار نگیرد و تمام تلاشتان را پوچ نکند برای مثال خود را به رستوران مهمان نکنید وقتی تمام هفته در یک رژیم سخت غذایی بودید.باور کنید آخرین چیزی که می خواهید این است که جشن موفقیتتان ،خود مانع پیشرفت شما شود.

در حالی که اهمیت دادن به تلاش و موفقیت شما مهم است، تشخیص مراحلی که می توانید انجام دهید برای عملکرد بهتر مهم تر است.

برای شناسایی آنچه که می خواهید هفته آینده بهتر انجام دهید، وقت بگذارید. آیا می خواهید به مدت 10 دقیقه بیشتر ورزش کنید؟ آیا می خواهید 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید؟ مواردی را مشخص کنید که می خواهید در آن زمینه عملکرد بهتری نسبت به هفته قبلتان داشته باشید و یک برنامه اهداف هفتگی جدید تنظیم کنید.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

با تلاش مستمر و سخت کارکردن ممکن است در انتهای هر هفته پشیمانی کمتری را تجربه کنید ولی دانستن اینکه شما تلاش می کنید در آینده بهتر شوید، می تواند به شما کمک کند که پشیمانی های خود را به فرصت های یادگیری تبدیل کنید تا به اهداف خود برسید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

ورود به سیستم با:

آیا حساب کاربری ندارید؟

گاهی اوقات خجالت زدگی و شرمندگی برای بعضی از افراد به قدری زیاد است که کل ذهن آن ها را درگیر می کند. در این قسمت از سایت نمناک راه هایی را به شما آموزش می دهیم که از طریق آن بتوانید به احساس گناه خود غلبه کنید و آرامش بیشتری داشته باشید.

1. بازی شرمنده شدن را تمام کنید.

زمانی که کار اشتباهی انجام می گیرد، طبیعتا همه ما به دنبال مقصر می گردیم که آن فرد مقصر معمولا خودمان هستیم اما احساس گناه هیچ کمکی به بهبود شرایط نمی کند و فقط به یاد داشته باشید که جهان بسیار پیچیده است و ممکن است اتفاقات زیادی برای هرکس رخ دهد که تمام آنها را نتوانیم به درستی پیش ببریم و مدیریت کنیم. اصلا مهم نیست که اشتباهی انجام داده اید و فقط باید این موضع را قبول کنید که این احساس منفی هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی کند و هرچه سریع تر باید آن را کنار بگذارید.

2. ریشه گناه خود را پیدا کنید.

کمی در خودتان جستجو کنید و ببینید که دقیقا احساس گناه شما از چه چیزی نشات می گیرد، مثلا اگر باید پیگیری بیشتری برای درس های کودک خود داشتید و این کار را انجام ندادید، از خودتان بپرسید که علت و ریشه این بی توجهی از کجا نشات می گیرد و ببینید که چه عواملی باعث این اتفاق و اشتباه شما شده است ؟ این کار باعث می شود که از احساس گناهی که دارید دور شوید و منطقی تر مسئله را بررسی کنید.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

3. یک دفترچه برای این کار اختصاص دهید.

همزمان که احساس گناه به شما غلبه می کند، سریعا دفترچه مخصوص را برداشته و تمام احساسات، اتفاقات و اشتباهات خود را روی کاغذ بنویسید. دلایل این احساس گناه را با تمام جزئیاتی که در سر دارید، بنویسید. این کار ذهن شما را آرام می کند.

4. کمی عقب نشینی کنید.

زمانی که ذهنتان پر از احساس گناه و پشیمانی شده باید به خودتان زمان بدهید و خود را از مهلکه دور کنید که برای این کار می توانید به تعطیلات بروید و ذهنتان را از تمام مسائل آشفته زندگی خود دور کنید.

5. خودتان را در اولویت قرار دهید.

خود خواه نبودن یکی از نشانه های سلامت ذهن است اما مراقبت از خود را نمی توان به خود خواهی ربط داد ، پس حتما به فکر سلامت روح خود باشید و همیشه خودتان و حال خوبتان را در اولویت قرار دهید.

6. اشتباهات خود را تصحیح کنید.

گاهی اوقات انرژی و زمان زیاد را صرف فکر کردن به اشتباهات می کنیم هیچ کاری برای حل آن ها انجام نمی دهیم . چنانچه در نمناک اشاره شده است به جای این افکار بهتر است که کمی خودتان را آرام کنید و بررسی کنید که چگونه می توانید اشتباهات گذشته را اصلاح کنید.

7. با خودتان دوست باشید.

یکی از راه های بخشیدن خود این است که خودتان مثل یک دوست به اشتباهات خود نگاه کنید. یک دوست صمیمی و خیر خواه هرگز به شما نیش و کنایه نمی زند و شما را سرزنش نمی کند ، بلکه به شما کمک می کند که چگونه بهتر از قبل باشید .

8. به این فکر کنید که شما یک تنه این اشتباه را انجام نداده اید.

عکس العمل منفی دیگران نسبت به شما می تواند این احساس گناه را چند برابر کند ، حتی اگر کار اشتباهی انجام نداده باشید. پس در چنین شرایطی بهتر است که خودتان را در معرض نظرات دیگران قرار ندهید و به این فکر کنید که این گناه و اشتباه فقط بر دوش شما نیست و عوامل مختلفی باعث این اتفاق شده است .

9. خودتان را ببخشید.

اکنون زمانی است که باید مهربانی را در حق خود تمام کنید و خود را ببخشید و یک نامه برای خود بنویسید و از خودتان عذرخواهی کنید و سپس خودتان را عفو کنید. اگر این گناه یا کار اشتباه را در حق کسی انجام داده اید نیز به همین روش از او عذرخواهی کنید.

10. نه بگویید.

نه گفتن را تمرین کنید که ریشه بسیاری از اشتباهات ما انسان ها این است که در وهله اول نتوانستیم نه بگوییم .

11. به آینده نگاه کنید نه به گذشته.

به جای این که به خودتان بگویید که ای کاش فلان کار را نمی کردم، باید بگویید که اکنون می توانم چه کار بهتری انجام دهم.

12. با دیدگاه دیگران آشنا شوید.

می توانید مستقیم یا غیر مستقیم وضعیت خود را برای چند نفر شرح دهید و دیدگاه آن ها را جویا شوید. گاهی اوقات متوجه می شوید که از دید دیگران اصلا گناهی انجام نداده اید و بیش از حد خودتان را آزار می دادید .

13. ویژگی های خوب خود را یادداشت کنید.

حال بعد از سرزش ها و یادآوری پشیمانی ها و خطا ها، زمان آن است که لیستی را از ویژگی های خوب خود تهیه کنید که با این کار احساس اعتماد بنفس و امنیت بالاتری می کنید.

14. اولویت های خود را بررسی کنید.

در یک کاغذ سه تا از مهم ترین اولویت های خود را یادداشت کنید. این اولویت ها می توانند همسر، فرزندان، شغل، تحصیل یا هر چیز دیگری باشد و اگر کاری که اشتباه انجام داده بودید ، ربطی به اولویت های شما نداشت، پس همین جا آن را نادیده بگیرید.

15. به خودتان هدیه دهید.

بله. برای شکست ها و اشتباهات زندگی نیز باید به خودتان هدیه دهید و به این معنا که توانستید از شکست خود درس بگیرید و در پی جبران آن باشید که این کار حس ارزشمند بودن را به شما القا می کند.

16.گناه خود را نادیده بگیرید.

تنها کسی که می تواند شما را کنترل کند، خودتان هستید . اگر رئیس، والدین، همسر یا هر کس دیگری حس گناه را به شما القا کرد، فقط خودتان هستید که می توانید کنترل افکار خود را داشته باشید ، پس اجازه ندهید که هیچ کس این احساس گناه را به شما القا کند و ان ها را نادیده بگیرید.

17. میانه رو باشید.

سعی کنید که در زندگی با هر چیزی بیش از حد خوشحال نشوید و از طرفی با هر اشتباهی بیش از حد ناراحت و سرزنش گر نباشید و همیشه احساس تعادل را در خود زنده نگه دارید.

18. زمانی را به احساس گناه اختصاص دهید.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم

اگر افکار منفی دست از سر شما برنمی داشت، بهترین راه خلاص شدن از آن ها این است که پنج دقیقه یا بیشتر به ذهنتان اجازه دهید که تمام سرزنش هایش را انجام دهد و با آن مقابله نکنید و بعد از آن دیگر آن احساسات را کنار بگذارید و به خودتان یادآوری کنید که وقت سرزنش کردن تمام شده است.

19. از چیزهای تحت کنترل خودتان آگاهی پیدا کنید.

شما فقط یک نفر هستید و نمی توانید تمام مشکلات جهان را به عهده بگیرید، پس همانطور که در نمناک می خوانید ببینید که تا کجا کنترل و احاطه دارید و در نتیجه خواهید دید که یک سری کارها از عهده شما به طور کل خارج است.

20. سوال های خود را بی جواب نگذارید.

احتمالا در مورد خطاهایی که کرده اید، حس گناه و سرزش و همچنین سوالات زیادی به سراغ شما آمده است. این سوالات را بی جواب نگذارید و به تمام آن ها پاسخ دهید تا راحت تر از افکار سرزنشی خلاص شوید.

21. خود نجوایی داشته باشید.

از معجزه کلام استفاده کنید و اگر احساس حقارت و شرمندگی بیش از حد به شما غلبه کرد، از کلام مثبت بهره بگیرید و مدام با خودتان تکرار کنید که لایق چه چیزهایی در زندگی هستید.

22. برای فردا برنامه ریزی کنید.

قرار نیست که همیشه زانوی غم بغل بگیرید و حسرت بخورید. بعد از کنار گذاشتن احساسات منفی با انرژی از جای خود برخیزید و برای فردای تان برنامه ریزی کنید.

چگونه احساس پشیمانی نکنیم
چگونه احساس پشیمانی نکنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *