چگونه احساس پیری نکنیم

 
helpkade
چگونه احساس پیری نکنیم
چگونه احساس پیری نکنیم


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

 

 

چگونه احساس پیری نکنیم

اما حالا اين شما هستيد که در انتظار اولين نوه‌ تان هستيد. گذر زمان خيلي جالب است و بازگشت به گذشته امکان ‌پذير نيست. چه احساسي داريد از تصوري که از ذهن ‌تان گذشت؟ ترسيديد؟ خنده به لب‌ تان آمد؟ يا افسوس خورديد از اين که سن و سالي از شما گذشته و همين روزها است که کسي شما را پدربزرگ و مادربزرگ خطاب کند؟ شايد هم برعکس، نه تنها نترسيديد و افسوس نخورديد؛ بلکه خيلي ساده و عادي از کنار اين تصوير و تصور گذشتيد، چون گذر عمر را امري طبيعي مي‌ دانيد و از اين که سن و سال ‌تان را به ديگران بگوييد واهمه ‌‌اي نداريد.

 

روي صحبت‌ ما با گروه اول است، گروهي که از پيري مي ‌ترسند، افسوس روزهاي رفته را مي ‌خورند و مدام به دنبال مخفي کردن سن ‌شان هستند. حقيقت اين است که گذر زمان به عمر همه ما اضافه مي ‌کند اما اين پير شدن به معني از کارافتادگي و رو به زوال رفتن نيست؛ چون راه‌ هايي وجود دارد که مي‌ تواند شما را براي هميشه جوان نگاه دارد، راه‌ هايي که خرجي ندارند و لازم نيست که مثلا تن به تيغ جراح بسپاريد يا از ژل ‌هاي مختلف و البته گران ‌قيمت استفاده کنيد. فقط کافي است بخواهيد و مغز و دل‌ تان را با آن ها همراه کنيد.

 

 

1- سن ‌تان را در حاشيه نگه داريد:

 

سن و سال هيچ اهميتي ندارد و چيزي نيست جز يک عدد! خيلي موارد در زندگي ما هستند که نمي‌ توانيم کنترلي روي آن داشته باشيم مثل زمان، خانواده و شرايط فيزيکي ‌اي که با آن متولد مي ‌شويم. در اين ميان اهميت سن ما مثل اهميت رنگ چشم‌ ها يا نام پدر و مادر ما است. چه فرقي مي ‌کند که با چشم‌ هاي آبي، مشکي يا قهوه‌ اي متولد شويم؟ مهم اين است که بتوانيم با آن چشم ‌ها ببينيم. چه اهميت دارد که نام پدر و مادر ما چه باشد؟ مهم اين است که آن ها چه‌ جور آدم‌ هايي باشند. سن هم اين ‌گونه ساده و بي ‌اهميت است. مهم نيست 20 ساله باشيد يا 40 ساله يا 80 ساله. سن و سال، شخصيت شما را تعيين نمي ‌کند و خيلي چيزهاي مهم ديگري وجود دارد که شما را شکل مي‌ دهد؛ مثل رفتار تان، تلاش ‌تان، هدف‌ هاي شما و تمام آن چيزهايي که در کنترل شما است؛ مثل طرز فکر و عملکردتان.

 

 

2- از هر روز زندگي ‌تان لذت ببريد:

 

شک نکنيد که با تمام تيرگي ‌هاي موجود در زندگي، خصوصا در شرايط سخت، نقاط روشني هم وجود دارد. نقاطي که بايد توان ديدن آن ها را داشته باشيد. مي ‌پرسيد مثلا؟ جواب مي‌ دهم مثل طلوع آفتاب، آخرين باري که طلوع آفتاب را ديديد چه زماني بود؟ آخرين باري که به نور روي درخت‌ ها نگاه کرديد چه زماني بود؟ آخرين باري که ماه و ستاره‌ ها را ديديد چه زماني بود؟ اهل طبيعت نيستيد؟ از آن ها لذت نمي‌ بريد؟! ايرادي ندارد. آخرين فيلمي که ديديد، چه بود؟ آخرين کتابي که از خواندن آن لذت برديد؟ زندگي با همين کارهاي ساده مي ‌تواند زيباتر شود. با کارهايي چون يک مهماني دوستانه. شايد احساس پيري شما ناشي از تنهايي‌ تان باشد. شايد تنها مانده‌ ايد فکر مي ‌کنيد من 52 ساله شدم اما اگر در جمع دوستان ‌تان برويد، از حس تنهايي و افسردگي سن و سال بيرون بياييد و به خودتان بخنديد که درگير اعداد و رقم ‌ها شده‌ ايد. خودتان را محبوس تنهايي ‌تان نکنيد. ديوار تنهايي را با دوستان‌ تان بشکنيد، دوستاني که روزهاي زيادي است از آن ها بي ‌خبر هستيد. اگر دسترسي به آن ها مشکل است لباس بپوشيد و راهي مغازه سرکوچه شويد و براي خودتان يک خوردني که مربوط به روزهاي کودکي ‌تان است را بخريد. نمي ‌دانيد اين کار در حد معجزه مي ‌تواند به شما کمک کند و حس خوبي را به شما بازگرداند.

 

 

3- زمان ‌تان را با اين فکر نگذرانيد که براي انجام اين کار پير هستيد:

 

تا زماني که شما سالم هستيد و مشکل خاصي نداريد، مي ‌توانيد تمام کارهايي را که در سال ‌هاي قبل انجام مي ‌داده ‌ايد و براي شما جالب بوده را انجام دهيد. حتي کارهايي را که دوست داشتيد، انجام بدهيد اما موقعيت آن را پيدا نکرديد مثل استفاده از کامپيوتر. نگران نباشيد، نترسيد قرار نيست هوش فوق‌ العاده‌اي داشته باشيد، براي کار با کامپيوتر يا يادگيري يک زبان تازه… کافي است آرزوهاي تان را بخواهيد و تلاش کنيد به آن ها برسيد.

 

شما مي‌ توانيد براي خودتان يک کامپيوتر بخريد و به دنيا متصل شويد. مي ‌توانيد به کلاس زبان برويد و خيلي کارهاي ديگر که حتي شايد لازم نباشد براي به دست آوردن‌ شان پول خرج کنيد، بلکه مي ‌توانيد از آن ها پول به دست بياوريد مثل مهارتي که داريد و مي ‌توانيد از راه آن کسب درآمد کنيد، معلم بوده ‌ايد و مي‌ توانيد در آموزشگاهي کار کنيد، مي ‌توانيد به نوه ‌تان خطاطي ياد بدهيد و خيلي موارد ديگر که کافي است کمي سر بچرخانيد تا آن ها را ببينيد. کارهاي تازه ‌اي که پيش از اين به سوي آن ها نرفته‌ ايد چون وقت و جرات آن را نداشتيد. نگران نباشيد شما به اندازه کافي جوان هستيد! کافي است خودتان اين موضوع را باور کنيد.

 

 

4- بيشتر مواظب خودتان باشيد:

 

ويتامين‌ هاي لازم را به بدن‌ تان برسانيد و غذاي سالم بخوريد. در خانه يا ورزشگاه برنامه ‌اي براي فعاليت بدني ‌تان بريزيد. در تنهايي ‌تان موسيقي ملايمي گوش کنيد.

 

به سلامت خيلي اهميت بدهيد و آخر هر ماه سعي کنيد دندانپزشک ‌تان را ببينيد و چند ماه يک بار چکاپ کنيد. يادتان باشد خيلي وقت‌ ها ضعف و احساس بيماري است که موجب پيري زودرس مي ‌شود. پيري که در جسم شما رخ مي ‌دهد و به احساس ‌تان راه پيدا مي‌ کند.

 

 

5- مدام به گذشته نگاه نکنيد:

 

گذشته مهم است اما نه به اندازه امروز و زمان حال. مدام به آن چيزي که در گذشته اتفاق افتاده فکر نکنيد، براي امروز زندگي کنيد. تنها چيزي که نمي‌ توان تغيير داد گذشته است. با بازگشتن به گذشته چه کاري را از پيش مي ‌بريد جز از دست دادن زمان حال؟ آينده هم که هنوز نيامده و در راه است، بنابراين تنها من و شما امروز را داريم. پس بياييد از امروز لذت ببريم. بگذاريد گذشته بگذرد و براي آينده برنامه ‌ريزي کنيد.

 

 

چگونه احساس پیری نکنیم

6- ذهن ‌تان را زنده نگه داريد:

 

حل جدول، چيدن پازل، يادگيري زبان، جور کردن يک سرگرمي هميشه ممکن نيست اما راه‌ هايي هستند براي ورزش دادن مغز. گشت و گذار در وب‌ سايت‌ ها و کسب اطلاعات جديد مي ‌تواند مغز شما را تکان بدهد، در حالي که اگر هر‌ روزتان مثل ديروز بگذرد ناگهان به خودتان مي ‌آييد و مي ‌بينيد شما مغزي داريد که 20 سالي است به روز نشده. شما با اين مغز کهنه نمي ‌توانيد همپاي آدم‌ هاي امروز باشيد. آدم‌ هاي به روز که تفاوت سني با شما ندارند اما به دليل اطلاعاتي که دارند با شما فاصله گرفته ‌اند، همين فاصله است که موجب مي ‌شود احساس پيري و کهنگي به شما دست بدهد.

 

 

7- مروري بر اخبار داشته باشيد:

 

لازم نيست ريز به ريز جزييات اخبار اقتصادي، سياسي و فرهنگي را بدانيد اما با مروري کلي بر اخبار مي‌ توانيد موضوعاتي براي صحبت کردن با ديگران پيدا کنيد. به روز بودن در زمينه سلامت، مد، کامپيوتر، سياست و اقتصاد جالب است. شما مي‌ توانيد خبرهاي جديد درباره روش ‌هاي جديد پزشکي را به اعضاي خانواده و همسايه ‌تان منتقل کنيد و هميشه حرفي تازه براي گفتن داشته باشيد، حرف‌ هايي که شما را در يادشان ثبت مي ‌کند و آن ها هميشه شما را با خبرهاي تازه به ياد مي ‌آورند. شما آدمي به روز و تازه هستيد و هيچ وقت پير نمي ‌شويد.

 

 

8- هر روز، کار تازه ‌اي بکنيد:

 

روزنامه ‌ها معمولا فهرستي از برنامه‌ هايي که قرار است در روزهاي آينده برگزار شود را دارند. مثل برنامه سينماها، تئاتر، سالن‌ هاي موسيقي و حتي برنامه‌ هاي رايگان مربوط به شهرداري مثل نمايشگاه گل و گياه. يکي از اين برنامه‌ ها مي ‌تواند براي شما لذت ‌بخش باشد و وقتي شما از زندگي لذت ببريد ديگر به فکر سن و سال‌ تان و حساب روز و ماه و سال نمي ‌افتيد.

منبع: wikihow

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


همین حالا وکیل بگیر

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

پرداخت شهریه آموزشگاه زبان در صورت رضایت


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


انواع جراحی زیبایی سینه

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

هيچكس نميتواند دوباره جوان شود ولي مي توان باز هم مثل يك جوان زندگي كرد :همان انرژي، متابوليسم و توانايي انجام هر كاري كه فكرش را بكنيد!دوباره جوان شويدكارولينا آدامزميلر نويسنده كتاب ” بهترين زندگي را براي خود بسازيد” مي گويد: كاملا مطمئن باشيد كه مي توانيد خوش بيني و احساس جواني كه در 21 سالگي خود داشتيد را دوباره تجربه كنيد”. ” در حقيقت بدست آوردن دوباره آن احساسات شما را به سمت يك زندگي سالم تر و شادتر در درازمدت هدايت مي كند” .اين اقدامات ساده را براي بازگرداندن ساعت درون خود به عقب جهت رسيدن به اوج جواني انجام دهيد.خوب بخوابیدخواب كافي داشتن بهترين نكته براي برگرداندن سرزندگي انسان است. نويسنده كتاب ” هرسال جوانتر شدن براي زنان” Henry Lodge مي گويد: تنها زماني كه در خواب هستيم ، بدن ما مي تواند انرژي از دست رفته را دوباره بازپس گيرد. خوابيدن به بدن و مغز انسان كمك مي كند تا به جنب و جوش بيافتد.” شما مي توانيد هر چيزي را كه لايقش هستيد، بدست آوريد “

برای جبران کمبود خواب سعی کنید که زودتر به بسترخواب بروید تا 8 ساعت کامل چشمانتان استراحت کند ( برنامه های تلویزیون را از برنامه خود حذف کنید و حتی ظرف ها را هم در سینک ظرفشویی رها کنید ) بعد از 6 هفته اگر این کارها را مستمر انجام دهید ، می بینید که تبدیل به یک عادت سالم و پایدار می شود و تغییراتی را مشاهده خواهید کرد ( انرژی بیشتری خواهید داشت و تیرگی دور چشم کمتر می شود)چگونه احساس پیری نکنیم

غذاهاي احيا كننده بخوريدهمنيطور كه سعي داريد كمبود خواب را جبران كنيد، غذاهاي احیا كننده را هم فراموش نكنيد. با خوراكي هاي سالم غذا را شروع كنيد، هر وعده غذايي را با سبزيجات يا ميوه و يا يك ليوان بزرگ آب شروع كنيد. شروع كردن با ويتامين ها و آنتي اكسيدان موجود در ميوه ها و سبزيجات به شما احساس سرزندگي و طراوت مي دهد.

هميشه هم لازم نيست كه دسر را از غذا حذف كنيد. تا زماني كه 90% غذاهايي كه ميل مي كنيد غذاهايي سالم هستند ، مي توانيد برای بقیه 10% به خود آزادي بیشتری بدهيد. مثلا وقتي كه يك بستني مي خوريد ، سعي كنيد كه درست مثل زمان كودكي از خوردن آن لذت ببريد.

قدرتتان را زیاد کنیدانجام دادن ورزشهای قدرتی بطور صحیح به شما این حس را می دهد که انگار 10، 20 و یاحتی 30 سال جوانتر شده اید. وقتی که این ورزش ها بدرستی انجام شوند، رشته های باریک عضلانی که باعث قوی شدن عضلات می شوند در ماهیچه ها تشکیل می گردد.قوی کردن عضلات بدن میزان استقامت بدن را زیاد کرده و از بروز برخی صدمات شما را مصون نگه می دارد.

پزشکان پیشنهاد می کنند که در ورزش بیشتر روی عضلات نواحی پایینی و مرکزی بدن تمرکز داشته باشیم : موقع ورزش کردن از دمبل ها استفاده کنید و یا ترکیبی از وزنه و دو سرعت و ورزش هایی برای تقویت عضلات ساق پا انجام دهید . دو یا سه بار در هفته این ورزشها را انجام دهید. خیلی طول نمی کشد که شما به آن 20 ساله هایی که در باشگاه های ورزشی کار می کنند برسید.کمی خاص باشیدخاص بودن کلید طلایی جوان بودن نیست ولی باید سعی کنید که مواظب ظاهر خود باشید. (رنگ کردن موها و استفاده از کرم های ضد چروک )تفاوت زیادی بین جنون جوانی و جذاب کردن خود وجود دارد. افزایش شادابی پوست ، مو و بدن خود به شما حس جوانی و اعتماد بنفس بالاتری می دهد. پس: بدون اینکه احساس خجالت کنید، وارد سالن های آرایش شوید.شوک درمانیحتی اگر تغذیه مناسب و قدرت بدنی خوب دارید واز کرم های مناسبی برای پوست استفاده می کنید انجام همگی این کارها بطور روزانه و در کنار هم بعد از مدتی کسالت آور می شوند . چون مغز همیشه به سمت نو آوری گرایش دارد. برای اینکه احساس جوانی بکنید باید این کارها را همراه با نو آوری و چیزهای تازه تری همراه کنید.اسم این کار شوک درمانی است اما به همان بدی که اسمش به نظر می رسد نیست. فقط در حد ایجاد تغییراتی در روند معمولی زندگی مثل رفتن به رستوران های جدید و یا با یافتن مسیر جدیدی برای رسیدن به سینمای محله خود می توانید این نو آوری را در برنامه روزانه خود اعمال کنید.کمی به گذشته برگردیدآیا شما در دوران دبیرستان از موسیقی های راک یا پانک خوشتان می آمد؟ سعی کنید چند تا از آهنگهایی که در قدیم دوست داشتید را درون گوشی خود ذخیره کنید. شاید فکر کنید که این کار به شما حس نستالژیک و دلتنگی نسبت به خاطرات گذشته خواهد داد.اما تحقیقات نتیجه عکس این مساله را نشان میدهد.

در یکی از تحقیقات در دانشگاه هاروارد روی افرادی که در جوانی در یک محیط ( از نظر فیلم ، موسیقی و خاطرات گذشته) در کنار هم رشد کرده بودند ، نشان داد که میزان حافظه، بینایی ، نشاط و سلامت عمومی بدن آنها بخاطر در کنار هم بودن افزایش یافته است. این مساله نشان می دهد که این ذهن است که شما را محدود می کند. بنابراین باید کاری انجام دهید که شما را واقعا به گذشته وصل کند.(مثل خواندن یک روزنامه قدیمی)مثبت نگر باشیدطبیعی است که نسبت به 18 سالگی تان افکارتان کمی تیره باشد. از آنجایی که گذشت زمان همراه خود وقایع تلخی همراه دارد ( بلایای طبیعی ، طلاق ، از دست دادن شغل ) . به همین خاطر است که قدم اصلی برای داشتن حس جوانی این است که افکار منفی را از خود دور کنیم.

هدف ما این نیست که وقایع ناخوشایند زندگی را انکار کنیم اما بهتر است روی وقایع خوب زندگی تمرکز بیشتری داشته باشیم. بطور مثال اگر پرواز شما برای یک تعطیلات رمانتیک تاخیر دارد ، فقط به این فکر کنید که شما و همسرتان در راه رسیدن به مقصد قرار دارید.پرورش حس خوشبینی در خود به شما انرژی مثبت تزریق می کند تا انگیزه ای شود برای کارهایی که در جوانی انجام می دادید.منبع:آی بانو

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


خرید ماست ساز پونته


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

گاهی در اوج جوانی احساس پیری می‌کنیم و گاهی برعکس در اوج پیری احساس جوانی داریم؛ این سوال به وجود می‌آید که راز جوانی چیست؟

آلن لانگر (Ellen Langer) روانشناس و استاد دانشگاه هارواد در سال ۱۹۷۹ آزمایشی انجام داد که در آن از یک گروه از مردان ۷۰ ساله خواسته شد درباره‌ی خاطراتشان در سال ۱۹۵۹ صحبت کنند و گروهی دیگر باید مانند سال ۱۹۵۹ زندگی می‌کردند. دو گروه به مدت یک هفته به گونه‌ای زندگی کردند که گویی ۲۰ سال جوان‌تر هستند. در پایان هر دو گروه در شنیدن ، عملکرد مستقل و حافظه پیشرفت‌هایی (در تست هوش، گروه اول ۴۴% و گروه دوم ۶۳% پیشرفت داشتند) نشان دادند و گروه دوم در عکس‌ها
یی که بعد از آزمایش گرفته شد نسبت به عکس‌های قبل از آزمایش جوان‌تر به نظر می‌رسیدند.

مطالعات متعدد نشان می‌دهند افکار مثبت درباره‌ی پیری، علاوه بر سلامتی، ۷٫۵ سال طول عمر را افزایش می‌دهد. زنانی که موهایشان را رنگ می‌کنند بیش‌تر احساس جوانی کرده، کمتر دچار فشار خون شده و در عکس‌ها جوان‌تر به نظر می‌رسند.

لانگر می‌گوید زنانی که همسران جوان دارند بیش‌تر عمر می‌کنند و زنانی که همسر پیر دارند طول عمر کمتری دارند؛ طرز فکر ما درباره‌ی سن و پیری بر احساس پیری و جوانی در ما تاثیر می‌گذارد.

ما رفتارها و کارهایمان را براساس باورهای اجتماعی که درباره‌ی رفتارهای مناسب برای یک سن خاص وجود دارد، ارزیابی می‌کنیم و شدیداً تحت تاثیر این باورها هستیم. ذهن و افکار ما بیش از آنچه تصور می‌کنیم بدنمان را کنترل می‌کند؛ در واقع فرآیندهایی نظیر فشار خون و ضربان قلب که تصور می‌کنیم خارج از کنترل ما هستند، را با ذهنمان کنترل می‌کنیم.چگونه احساس پیری نکنیم

باورها و اعتقادات در زندگی ما چقدر تاثیر دارند؟ آیا با تغییر نگرش و باورهایمان، می‌توانیم زندگیمان را تغییر دهیم؟ چه عواملی تاثیر مثبت بر احساس جوانی در ما دارد؟ در ادامه چند عامل موثر بر احساس جوانی را شرح می‌دهیم.

همه ما درباره‌ی تلقین یا اثر پلاسبو شنیده‌ایم. اثر پلاسبو به این معنا است که شما باور دارید با قرص استامینوفن معده درد شما خوب می‌شود یا با یک اسپری معمولی شما جذاب‌تر به نظر می‌رسید. اثر پلاسبو در ورزش و سلامتی نیز تاثیر دارد. در مطالعه‌ای به زنان گفته شد کار کردن نوعی
ورزش است، بعد از ۴ هفته این زنان در مقایسه با یک گروه کنترل شده، سالم‌تر بوده و وزن کم کرده بودند. در آزمایشی دکتر لانگر نشان داد وقتی بیمار به یک درمان دارویی اعتقاد دارد %۹۰-۷۰% آن درمان موثر است ولی اگر بیمار درمان را قبول نداشته باشد، دارو درمانی ۴۰%-۳۰% تاثیر دارد.

پس هنگامی که درباره‌ی پیری مثبت‌نگر باشید و احساس جوانی را به خود تلقین کنید، جوان‌تر به نظر می‌رسید.

 پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه دنیا را زیباتر ببینید وب یاد «ذهن زیبا داشتن» ارائه شده توسط رضا بهرامی‌نژاد را حتما تماشا کنید.

وقتی ناخودآگاه به چیزی اعتقاد دارید، باور شما درباره‌ی آن مسئله بر رفتارتان تاثیر می‌گذارد. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند چطور اصطلاحات و نظرات گوناگون در محیط اطراف بر رفتار و اعمال ما تاثیر دارند:

احساس شادی پیش از یک مسابقه یا آزمون، بر عملکرد ما تاثیر مثبت دارد. فکر کردن درباره‌ی استاد دانشگاه قبل از آزمون، باعث می‌شود نمره‌ی بهتری کسب کنید.

ویدیوهای آموزشی مرتبط

تغییر در مسیر زندگی

مهندسی زندگی شخصی

ذهن زیبا داشتن

کمی خیال‌پردازی می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد:

هنگامی که باور دارید باهوش هستید و می‌توانید در مذاکرات خوب عمل کنید، عملکرد بهتری خواهید داشت. خوش‌بینی با سلامتی و طول عمر بیش‌تر ارتباط دارد و می‌تواند شما را شادتر کند. امید، بسیار بیش‌تر از نمره، هوش و شخصیت بر موفقیت‌های تحصیلی تاثیر دارد.

خوش‌بینی اجتماعی یعنی وقتی انتظار دارید مردم دوستتان داشته باشند، باعث می‌شود مردم شما را بیش‌تر دوست داشته باشند.

بدیهی است که خیال‌پردازی بیش از حد یا اعتقاد به مسائل غیر واقعی و خیالی، اشتباه است. شادترین و بااعتماد به‌نفس‌ترین افراد نیز ممکن است اشتباه کنند. افرادی که تصور می‌کنند اراده‌ی بسیار زیادی دارند احتمال بیش‌تری وجود دارد دچار وسوسه شوند. یکی از دلایلی که ما می‌توانیم رفتار دوستانمان را بهتر از خودشان پیش‌بینی کنیم این است که ما درباره‌ی کارهای آن‌ها واقع‌بین و درباره‌ی خودمان خوش‌بین هستیم.

متن‌های آموزشی پیشنهادی :

چگونه تغییر کنیم؟

یادگیری چگونه مغز شما را تغییر می دهد؟

 ۴ عادتی که شما را خوشحال و شاد می‌کند

 

چگونه با تغییر باورها زندگیمان را بهتر کنیم؟ برای این کار چند توصیه‌ی کوچک داریم:

در صورتی که به دنبال تغییر خودتان هستید ارائه‌ی ارزشمند محمدرضا شعبانعلی را در وب یاد «تغییر مسیر زندگی» از دست ندهید.

آموزش زبان خوندم و این روزها در کنار تیم وب یاد درحال یادگیری هستم.


Current ye@r *


Leave this field empty

روزنامه زاینده‌رود نوشت: چندی پیش مسئله ای با عنوان «سونامی پیری در ایران» در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده بود. این که جوانان ایرانی زودتر از آن چه سن آن هاست، احساس کسالت، ناراحتی، ناامیدی و در نهایت پیری می کنند. در این گزارش با برخی مشاوران و روان شناسان در این باره گفتگو کرده ایم.

روزنامه زاینده‌رود نوشت: چندی پیش مسئله ای با عنوان «سونامی پیری در ایران» در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده بود. این که جوانان ایرانی زودتر از آن چه سن آن هاست، احساس کسالت، ناراحتی، ناامیدی و در نهایت پیری می کنند. در این گزارش با برخی مشاوران و روان شناسان در این باره گفتگو کرده ایم.

احساس پیری چیست؟

اصلی ترین پارامترهایی که می توان با آن «احساس پیری در جوانان» را بررسی کرد چه هستند؟ مرضیه رحمانیان، مشاور خانواده با کنار هم قرار دادن «افسردگی زودرس» و «احساس پیری» می گوید: چندین عامل در احساس پیری در جوانان دخیل است. اول رشد تکنولوژی و بالتبع کاهش تحرکات بدنی. دوم کاهش روابط اجتماعی. سوم کاهش صمیمیت سالم که زیر شاخه ی روابط اجتماعی است اما به دلیل اهمیتش به عنوان یک شاخص جدا در نظر گرفته می شود. در این باره باید جوان در هر حیطه از زندگی یک فرد صمیمی را انتخاب کند. یعنی با توجه به نقش های مختلفی که در زندگی دارد افراد صمیمی را انتخاب کند.

این مشاور خانواده با اشاره به تحقیقی که بین دانشجویان ایران و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی صورت گرفته است می گوید: طبق این پژوهش، جوانان ایرانی مرزبندی در بحث صمیمیت را یاد نگرفته اند. یعنی تمام نقش های خود را با یک فرد صمیمی در میان می گذارند. بلکه برای هر نقش اجتماعی خود، یک فرد خاص را در نظر بگیرند. رحمانیان همچنین چهارمین عامل احساس پیری در جوانان را کم رنگ شدن مذهب و خداگرایی در جوانان می داند.
چگونه احساس پیری نکنیم


آیا جوانان ایرانی حس پیری دارند؟

آیا ادعای اولیه ی این گزارش درست است؟ آیا واقعا جوانان در ایران احساس پیری می کنند؟ دکتر کج باف می گوید: مسئله ی تحقیق شده ای در این زمینه نداریم. و من هم در جوانان مشاهده نکردم.

سیدمهدی صدری، سرپرست سابق سازمان ملی جوانان در اصفهان نیز در پاسخ می گوید: این ادعا هیچ صحتی ندارد اما یک ملاحظه دارد و آن این که نوع توانمندی جوانان ما متناسب با شرایط سنی آن ها نیست. یعنی نوع تربیت خانواده ها و تربیت های اجتماعی به گونه ای است که جوانان به میزانی که لازم است توانمند نمی شوند و این باعث وابستگی بیش از حد معمول به دیگران می شود اما نمی شود بر این اساس آن ها را پیر محسوب کرد. این نگاه کاملا غیرمنطقی به نظر می آید.

صدری ادامه می دهد: ناامیدی و احساس پیری دو مقوله ی متفاوت هستند. اجمالا می توان گفت که ناامیدی در جوانان وجود دارد و شاید به نسبت سال های قبل افزایش داشته است. اما این مشکل فقط به عملکردها مربوط نمی شود. بخشی از آن مربوط به افزایش سن جوانی در کشور است. کشور ما در طول چند سال اخیر، در حال طی کردن اوج سنین جوانی خود است و تا آخر سال 91 به نقطه ی اوج خود می رسد و از سال 92 نمودار معکوس می شود و سن جوانی رو به کاهش می رود. پس یقینا در مورد مسائل مربوط به جوانان مانند اشتغال، تحصیل و تفریح، تقاضاها زیاد است اما عرضه ثابت مانده است. ما باید بتوانیم این عدم تعادل را مدیریت کنیم.

محمد صالح طیب نیا، مشاور و استاد دانشگاه نیز در پاسخ به این سوال می گوید: من در برخورد اول وجود احساس پیری در جوانان را قبول ندارم. ممکن است گفته شود با نشاط مورد نظر ما فاصله دارند اما باید شاخص ها مشخص باشد و این مسئله باید مستند به یک تحقیق علمی باشد. من واژه ی «احساس پیری» را به کار نمی برم چون واژه ی خوبی نیست و شاخصی هم برایش نداریم. اما این سوال قابل طرح است که آیا بین جوانان یاس و ناامیدی نسبت به آینده در جوانان هست؟ طیب نیا در همین باره با تقسیم بندی مسائل جوانان به دو بخش خُرد و کلان می گوید: فضای کشور در مجموع، فضای سردی نیست. به خصوص در سطح کلان کشور که افق های روشنی را می تواند برای جوانان زنده کند. مثلا در مسائل علمی، جنبش نرم افزاری و مانند این ها بین جوانان امیدهای زیادی وجود دارد به شرطی که این بحث ها را توجیه و اطلاع رسانی کنیم. اما در مسائل خرد مانند بحث ازدواج و مسکن، به خاطر بی نظمی هایی که در کشور وجود دارد، دغدغه های زیادی برای جوانان وجود دارد. وقتی یک جوان پنج سال است شغلی ندارد یا پس از ازدواج نتوانسته مسکنی تهیه کند باید قبول کرد که این ناامیدی به او رو می آورد.

تفاوت اقشار مختلف جوانان در امیدواری و شادابی

طیب نیا در مورد تفاوت فضای امیدواری در بین نخبگان و دانشجویان و جوانان غیر دانشجو با اشاره به تجربه های خود در برخورد با دانشجویان و غیر دانشجویان می گوید: در کسانی که با فضاهای کلان بیش تر ارتباط دارند، بیش تر امید به آینده وجود دارد و ناامیدی ناشی از ناآگاهی در بین اقشار غیردانشجو بیش تر به خاطر عدم اطلاع رسانی کافی است.

رحمانیان نیز در مقایسه ی احساس پیری در میان پسران و دختران می گوید: تا قبل از سن بلوغ این حس در بین هر دو جنس برابر است. اما بعد از دوران بلوغ با افزایش سن، این احساس در دختران بیش تر می شود.

چگونه ناامیدی و احساس پیری را کاهش دهیم؟

طیب نیا با اشاره به آیه ی «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (رعد- آیه 11) مهم ترین راه حل در مسئله ی ناامیدی را «آغاز تغییر از خود» و امیدواری و تشویق همه به ایجاد این روحیه در خود می داند. وی ادامه می دهد: در روان شناسی هم این مسئله تحت عنوان «مثبت اندیشی» مطرح می شود که باعث حل خیلی از معضلات می گردد. شاید یکی از دلایل توفیق کشورهای دیگر هم همین آغاز از خود باشد. مثلا در ژاپن، حکومت، مردم را تشویق می کند که هرکس در حوزه ی فعالیت خودش کار خود را خوب انجام دهد. اما فرهنگ ما این گونه نیست و سعی داریم به دیگران نگاه کنیم.

مرضیه رحمانیان نیز تاکید بر زمان حال و عدم نگرانی برای آینده را یکی از تکنیک های غلبه بر احساس پیری می داند. او همچنین داشتن برنامه ریزی برای لحظه لحظه ی زندگی را موجب ایجاد حس نشاط می داند.

به گزارش ايسنا، محمدباقر کج باف، روان شناس نیز معتقد است: پارامترهای احساس شادابی در جوانان از طرفی هدف دار بودن و جهت دار کردن زندگی با درک معنای زندگی و از سوی دیگر داشتن برنامه ریزی و گنجاندن تفریحات سالم در برنامه است.


انتهاي پيام

ایده جذابی به ذهنم می‌رسد، برنامه و سفری در پیش دارم، می‌خواهم ادامه تحصیل بدهم و… اما هر وقت به او پیشنهاد همراهی می‌دادم به من می‌گفت سر پیری و معرکه‌گیری‌؟ یادت رفته چند ساله هستی‌؟ می‌دیدم که یکسره ناله می‌کند، جلوی آینه نمی‌رود و به ظاهر خود نمی‌رسد. دائم می‌گوید پیر شده‌ام، همه جایم درد می‌کند، خسته‌ام و بی‌حوصله‌ام، دیگر توان ندارم….

جام جم سرا:

او کیست؟ همسرم‌؟ دوستم، خواهرم، برادرم…..‌؟ نه او همان من و تویی است که سال‌ها بی‌هدف و برنامه تنها گذران عمر کرده‌ایم و حالا که بچه‌ها را به سرانجام رسانده و به قولی آردها را الک کرده‌ایم آنچه که همیشه از آن می‌ترسیدیم به سراغمان آمده است. به میان سالی رسیده‌ایم و سراشیبی عمر را با سرعت طی می‌کنیم و حالا حسرت سال‌های ابتدایی جوانی و ازدواج را می‌خوریم.

بله، شما هم شاید خیلی از افراد را بشناسید که از پیری می‌ترسند حتی برخی نیز از بیان سن واقعی‌شان طفره می‌روند. این موضوعی رایج در خانواده‌هاست که مرد و زن هم ندارد، شاید خانم‌ها خیلی بیشتر نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند، اما آقایان هم با کمی خودداری و سیاست ترس خود از پیری را عنوان می‌کنند.

زن‌ها نگران آن هستند که زیبایی، توان و سلامتی دوران جوانی را از دست داده و به قولی، دیگر ستاره درخشان خانواده نباشند و مردها هم علاوه بر این امور، نگران حفظ قدرت و اقتدار خود هستند و می‌خواهند همچنان تنها قهرمان زندگی خانواده باقی بمانند؛ اما چه زن و چه مرد نمی‌دانند که چگونه این امر میسر می‌شود. چگونه احساس پیری نکنیم

راه‌های زیادی برای رسیدن به این نتیجه وجود دارد. اگر برای اصلاح رفتارهایی که به سال‌های عمر می‌افزاید و به سلامتی صدمه می‌زند توجه کنید، می‌توانید موفق باشید. با وجود این یادمان باشد که مشکل به تعویق انداختن پیری این است که باید بسیاری از کارها را نکنیم؛ زیرا این محدودیت ممکن است در کوتاه‌مدت چندان خوشایند نباشد به هر حال هرکه طاووس باید جور هندوستان کشد! باور نمی‌کنید ادامه مطلب را بخوانید.

بودن یا نبودن مساله این است

برای خیلی‌ها وقتی صحبت از به تعویق انداختن پیری به میان می‌‌آید، اولین اقدامی که به ذهنشان می‌رسد، جراحی پلاستیک، بوتاکس، کرم ضد چروک و… است.

اما پیری تنها به معنای چروک‌شدن پوست و تغییر ظاهر نیست، بلکه منظور عوارضی است که در بسیاری افراد پیش از موعد خودنمایی می‌کند.

به گفته کارشناسان با رسیدن به سی تا سی و پنج سالگی سالانه حدود یک درصد انرژی ما افت می‌کند، بیشتر ما تصور می‌کنیم اضافه وزن در چهل سالگی ابتلا به بیماری‌های مزمن متعدد در شصت سالگی و متکی بودن به دیگران در هفتاد سالگی امری کاملا عادی است. این در حالی است که می‌توان با اتخاذ شیوه زندگی سالم سلامت خود را در دوره‌های مختلف زندگی حفظ کرد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان احساس پیری نکرد و چه عوامل فیزیکی و ذهنی باعث احساس پیری می‌شود؟باید از خودمان بپرسیم ترس ما از چیست؟ پوست صورت و دست‌هایمان شل و چروکیده می‌شود و زنان دیگر قادر به بچه دار‌شدن نیستند. اما آیا اینها تنها واهمه‌‌های ما هستند؟ خیر.

خیلی وقت‌ها می‌ترسیم که هرچه پیرتر شویم شانس کمتری برای عشق ورزیدن و دوست‌ داشته‌شدن داشته باشیم، و دیگران به دلیل سن‌مان تمایلی به برقراری ارتباط با ما نداشته باشند. اما فراموش نکنیم که عوامل زیادی می‌تواند روی سن ما تاثیر بگذارد مثلا چند تغییر ساده در شیوه زندگی، می‌تواند سال‌ها پیری ما را به تاخیر بیندازد. همه پزشکان در اولین گام توصیه می‌کنند که معنویت را فراموش نکنید. عبادت یا تجربیات انسانی که انسانیت ما را به ما نشان می‌دهد، به زندگی ما معنا و مفهوم می‌بخشد و ما احساس می‌کنیم فراتر از آن چیزی که نشان می‌دهیم، هستیم.

در عین حال باید همراه با ارتباط معنوی با خالق هستی، تفاوت‌هایی را در زندگی خود ایجاد کنید، قدرت و استعداد درونی خود را بازیابی، آن را دنبال و خود را متحول کنید. مطالعه زیاد و خوب گوش دادن، زندگی درونی ما را تقویت می‌کند و با کنجکاوی، نظم، یادگیری، پذیرش و ساخت چیزهای تازه شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. یادمان نرود از نیروی ذهن استفاده کنیم و بعد از سپری‌کردن یک روز کاری به جای تماشای تلویزیون، به فعالیت‌های مغزی از جمله حل جدول، مطالعه و… بپردازیم.

با ارتباط برقرار‌کردن با زیبایی‌های جهان و لذت بردن از طبیعت، راه‌حل‌های تازه را در خود آزمایش کنید. در این صورت چه در هنر باشد، چه در باغبانی، چوب‌بری یا در ارتباطاتمان، حس می‌کنیم چیزی قوی‌تر ما را سرشار می‌کند، از ذهن و فکرمان می‌گذرد که همراه با خود جوانی را به ارمغان می‌آورد.

چقدر خوب است که بیشترین زمانمان را با بچه‌هایمان بگذرانیم و تا می‌توانیم با آنها خوش باشیم. با این‌کار احساس و روح ما در آنها ریشه می‌دواند و آنها هم تا آخر عمر با آن زندگی می‌کنند. با این‌کار ممکن است حتی متوجه پیر شدنمان نشویم.

قابل توجه همسران

یکی از مواردی که همواره یادآور احساس ناخوشایند پیری، بخصوص در خانم‌هاست، پایان سن بیولوژیکی، یائسگی است. اما باید بدانید که برای مقابله با این احساس یکی از این شیوه‌ها همراهی روحی و جسمی با همسرتان است. اجازه ندهید که گذشت زمان روابط شما را سرد کند و شما برای همسرتان عادی و تکراری شوید. به ظاهر و لباس خود اهمیت بدهید و از استعمال عطر غافل نشوید. بهانه نگیرید، غر نزنید و گاهی بدون بچه‌ها و به یاد روزهای ابتدایی زندگی به گردش یا سینما بروید تا احساسات روزهای ابتدایی زندگی را فراموش نکنید.

این موضوع بخصوص در مورد خانم‌ها مهم است که آنها با بالا رفتن سن در گروه خودشان کنار بیایند و این موضوع را به کل جامعه بویژه گروه مردان سرایت دهند.

هرچه پیرتر می‌شویم، این‌که برای کسی مهم باشیم و حداقل با یک نفر احساس ارتباط عمیق کنیم هم مهم‌تر می‌شود. این افراد چه خانواده و چه دوستانتان باشند، اگر به طور مداوم با آنها در تماس باشید، مرتب به آنها تلفن کنید و با آنها بیرون بروید، دیگر برایشان مهم نخواهد بود که ظاهرتان چه شکلی باشد و آنچه در عمق وجود شماست برای آنها مهم می‌شود. از سوی دیگر لازم است که بدانید نبود روابط جنسی منظم و دوری از آن موجب تسریع روند پیری می‌شود، پس از همسرانتان دوری نکنید. این روابط موجب ترشح هورمونی به نام DHEA می‌شود که با کاهش وزن و تقویت عضلات ارتباط دارد. در زنان رابطه جنسی سبب ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود که می‌تواند نوسانات خلقی را کمتر کند. از سوی دیگر در مردان نیز تولید هورمون تستوسترون می‌کند و این هورمون سبب کندی تغییرات مرتبط با پیری می‌شود.

وعده‌های غذایی مناسب

بسیاری از خوراکی‌هایی که ما روزانه مصرف می‌کنیم نیز در سلامت ما و جلوگیری از پیری بسیار موثر هستند. شاید باور نکنید که می‌توان پیری را با خوردن برخی از مواد خوراکی جبران کرد و به تاخیر انداخت. به عنوان مثال خستگی مفرط، نشانه بارز کمبود ویتامین B12 است بنابراین اگر شما به میزان کافی گوشت یا لبنیات یا مکمل حاوی B12 مصرف نمی‌کنید، ولی انرژی‌تان کم است بهتر است روزی دو وعده لبنیات بدون چربی و ۱۱۲ گرم گوشت بدون چربی مصرف کنید.

شاید برای برخی که بتازگی دردهای مفصلی را تجربه می‌کنند بد نباشد که بدانند بدن برای حفظ غضروف مفاصل و انعطاف‌پذیری آن به منگنز و مس نیاز دارد. در بیشتر موارد مصرف مکمل روند فرسودگی مفاصل را کند می‌کند و درد را نیز از بین می‌برد. مغز میوه‌ها، گوشت گاو و اسفناج منابع خوب مس و منگنز است، اما از آنجا که نمی‌توان از طریق خوردن، مس و منگنز کافی وارد بدن کرد، بهتر است از مکمل استفاده کنید.

یادمان نرود که اسیدهای چرب جزئی از ساختار مغز هستند واگر میزان دریافت بدن از این گونه اسیدها کافی نباشد ساختار مغز ضعیف شده و عملکرد آن ازجمله حافظه آسیب می‌بیند. مصرف امگا 3 و ​ 6 با حفظ تعادل در این زمینه اهمیت زیادی دارد. آنچه لازم است بدانید این است که روغن ماهی، گردو، دانه کتان تازه از جمله موادی هستند که امگا۳ به بدن می‌رسانند و از روند پیر‌شدن سلول‌ها جلوگیری و در مقابل استرس هم محافظت می‌کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا3 از تخریب DNA هم جلوگیری می‌کند و این به معنی کند‌شدن روند پیری است.

به گفته پزشکان مصرف یک یا دو وعده میوه و سبزیجات نیز حدود 30 درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. دریافت ویتامین D نیز می‌تواند در کنترل پوکی استخوان موثر باشد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به این امر کمک می‌کند.

دریافت ویتامین C که هم از طریق خوردن میوه‌ها، سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، پرتقال و پیازچه می‌توان آن را تامین کرد باعث شادابی پوست و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود و کسب ویتامین‌های گروه E و مواد معدنی شامل کلسیم، آهن و روی دارای اهمیت ویژه‌ای است به عنوان مثال کمبود کلسیم در دوره سالمندی به ایجاد پوکی استخوان منجر می‌شود. کمبود روی باعث ایجاد بی‌اشتهایی، مشکلات بینایی و کندی ترمیم زخم‌ها شده و سبب می‌شود که مزه و طعم غذاها کمتر احساس شود. در نهایت یادمان باشد که آب بخوریم. مصرف آب کلید جوانی است. آب رطوبت پوست را حفظ می‌کند و برای دفع مواد زائد و سموم بدن ضروری است. کمبود آب باعث خشکی، کشیدگی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست می‌شود. پوست خشک، حالت ارتجاعی کمتری دارد و برای ایجاد چین و چروک مستعدتر است.

پرهیز از چاقی

همیشه وقتی افراد هم‌سن چاق با لاغر را مقایسه می‌کنید، می‌بینید که لاغرها جوان‌تر به نظر می‌رسند. این فقط ظاهر قضیه نیست، بلکه به لحاظ پزشکی چاقی موجبات فرسودگی بیشتری را فراهم می‌آورد، بنابراین با حفظ یک وزن مناسب جوان بمانید. کم و زیاد‌کردن مکرر وزن با تخریب بافت نگه‌دارنده پوست صورت، فرم آن را تغییر داده و سبب پیری زود‌تر آن می‌شود.

خوردن هله‌هوله یا غذاهای آماده و سرشار از نمک، چربی و کلسترول روند پیری و چاقی مفرط را تسریع می‌کند. همچنین کاهش و افزایش متوالی وزن، خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد، باعث سفت‌شدن دیواره رگ‌ها شده و زمینه را برای پیر‌تر‌شدن فراهم می‌کند.

دانشمندان از مدت‌ها پیش می‌دانستند کم‌کردن میزان کالری دریافتی می‌تواند از سرعت پیر‌شدن انسان‌ها بکاهد و سلامت او را افزایش دهد.در این میان مصرف زیاد شیرینی نه‌تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه امکان بروز بیماری دیابت و حتی ناراحتی پوستی بویژه آکنه و چین و چروک را افزایش می‌دهد.

اگر خیلی شیرینی دوست دارید بهتر است گاهی از شکلات تلخ یا قند پایین استفاده کنید. همچنین بدانید که مصرف عسل باعث کاهش روند پیری می‌شود و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد. چرا که ویتامین D موجود در عسل، قادر است میزان کلسیم و فسفر را به خوبی تنظیم کند، در نتیجه اعصاب با مصرف عسل به حداکثر کارایی خود می‌رسند. گفتنی است، صمغ موجود در عسل نیز​ اجازه نمی‌دهد، جدار عروق سفت شود و حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد به همین علت مواد مغذی راحت‌تر از طریق عروق به مغز می‌رسند.

اما از مصرف مواد غذایی تغییر شکل یافته که حاوی قندهای پنهان هستند بپرهیزید ،چرا که خطر ابتلای به دیابت را بشدت افزایش می‌دهند. نوشابه‌ها (که چیزی جزآب شکر و رنگ نیستند)، شکر سفید (به دلیل ساختار ساده‌اش)، کمپوت‌ها، شکلات‌های شیرین، آبمیوه‌های مصنوعی، مربا و…. شما را به سوی کهنسالی می‌برند. همچنین اگر می‌خواهید چاق نشوید از خوردن غذاهای آماده دوری کنید و به غذاهای سبوس‌دار و میوه و سبزی روی بیاورید. وزن خود را ثابت نگه دارید و با تغذیه درست و انجام تمرینات بدنی و ورزش از کم و زیاد‌شدن مداوم آن پیشگیری کنید.

کنترل استرس

شاید باور نکنید که استرس عامل کاهش عمر است. استرس با بیماری‌های متعددی​ از جمله بیماری قلبی- عروقی، آسم و اختلال خود ایمنی ​ ارتباط مستقیم دارد و کاهش آن آرامش را به زندگی شما بر می‌گرداند. بررسی‌ها نشان داده انسان‌هایی که در زندگی با استرس بالا روبه‌رو هستند معمولا به پوست خود توجهی ندارند و همین موضوع وضع ظاهری را بدتر می‌کند.

تنش اضافی ایمنی را می‌کاهد، خطر بیماری قلبی را می‌افزاید و عموما موجب می‌شود که احساس بی‌حوصلگی کنیم.

سعی کنید بدی‌های دیگران را فراموش کنید و کینه‌ای نباشید در غیر این صورت به تدریج احساس فرسودگی خواهید کرد. نتایج بررسی‌های متعدد، ارتباط بین بخشش و سلامت جسمی را نشان می‌دهد. نبخشیدن، فعالیت عصبی را افزایش داده و باعث می‌شود کیفیت خواب شما پایین بیاید. کینه داشتن، استرس را افزایش می‌دهد. پس دیگران را ببخشید تا عمر طولانی‌تری داشته باشید.

یک راه آسان برای جلوگیری از پیری، خنده است، خنده باعث کاهش هورمون استرس در بدن شده و واکنش تن را به هنگام وقوع فشارهای عصبی تغییر می‌دهد و باعث بالارفتن کیفیت عملکرد انسان می‌شود. خندیدن همچنین سامانه ایمنی را بهبود می‌بخشد و باعث دریافت سطح بالاتری از اکسیژن شده فشارخون را می‌کاهد و عاملی برای ورزش قلب در بیماران بی‌تحرک و سوخت کالری و کاهش‌وزن اضافی بدن است. یکی از بهترین اثرات خنده بالا رفتن هوش و کارکرد خوب حافظه است.

ورزش​کنید

شاید دروغ نباشد اگر بگوییم زندگی شهری و مدرن به اعتیادی تبدیل شده که همه را تنبل کرده و افراد را مدت‌ها بدون فعالیت نگه می‌دارد. ساعت‌ها نشستن در اتومبیل، محیط کار، جلوی تلویزیون و… نشان می‌دهد که ما کم‌تحرکی را پذیرفته‌ایم و همین امر شانس زندگی طولانی را از ما می‌گیرد.

کمی فعالیت می‌تواند عمر ما را دراز کند، شانس ابتلا به اضافه وزن و تنش رابکاهد و حتی مانع از آلزایمر شود. پس در نخستین مرحله برای دوری از کم‌تحرکی فقط تصمیم بگیرید که فعال‌تر باشید.

نتایج پژوهش‌ها نشان داده که پیاده‌روی 40 دقیقه‌ای، سه بار در هفته پیری مغز را به تاخیر می‌اندازد.

لازم نیست ورزش‌های سنگین انجام دهید، بلکه کافی است کمی تکان بخورید به عنوان مثال از آسانسور استفاده نکنید، مسیرهای کوتاه را پیاده طی کنید. متکی به کمک دیگران نباشید اگر بتدریج شیشه‌ها را پاک کنید، زمین را جارو و تی بکشید، دیوارها را دستمال بکشید و هزاران کار دیگر را که معمولا از آنها دوری می‌کنید، می‌تواند به سلامت شما کمک کند.چگونه احساس پیری نکنیم

سیگار ممنوع

سیگار و قلیان و هر گونه دود ممنوع. این شعار شما برای تندرستی و ماندن در جوانی باشد. اگر سیگاری هستید همین حالا سیگار خود را خاموش کنید و اگر سیگاری نیستید پیش سیگاری‌ها نمانید.

آیا می‌دانید موادشیمیایی موجود در سیگار، سبب می‌شود سلول‌های مغز به خواب بروند. فراموش نکنید در کوتاه‌مدت، سیگارکشیدن توانایی مغز را در جذب و تحلیل اطلاعات کاهش داده و در درازمدت موجب آسیب نورون‌ها و از دست رفتن حافظه می‌شود و تمرکز را ضعیف می‌کند.

کشیدن سیگار و هر نوع دخانیات موجب کم‌شدن گردش خون در پوست شده که این امر پیری زودرس را به‌دنبال دارد. همه می‌دانند که از دیگر اثرهای بد سیگار پیری قلب و آلودگی شش‌ها و ضعیف‌شدن جداره‌رگ‌هاست. در هر صورت سیگاری‌ها بدانند اگر دست از سیگار بر ندارند زودتر می‌میرند!

اما فقط دود دخانیات نیست که ما را پیر می‌کند، بلکه آلودگی هوا نیز می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل پیری زودرس باشد و مانند سمی ذره‌ذره جان و زیبایی و جوانی را از بین ببرد.

اگر در هوای آلوده خارج از منزل رفتید بدانید که ذرات ریز ناشی از آلودگی روی پوست می‌نشیند، بنابراین هنگام بازگشت به منزل برای شستن دست و صورت از شست‌وشو‌دهنده‌های ملایم یا صابون‌های گلیسیرنه استفاده کنید، چرا که این ذرات وقتی با آب آمیخته می‌شوند با آب ماده اسیدی ضعیفی ایجاد می‌کنند که به مرور باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

همچنین برای کاهش اثرات ناشی از آلودگی باید از ماسک‌های فیبری استفاده کنید. ماسک‌های پارچه‌ای مناسب نیستند. به یاد داشته باشید که پس از هربار استفاده از ماسک آن را دور بیندازید. مصرف شیر و ماست کم‌چرب و تازه، میوه‌ها و سبزی‌های تازه هم برای دفع مسمومیت بدن بویژه مسمومیت ناشی از سرب مفید است.

به هالیوودی‌ها فکر نکنید

جراحی پلاستیک پیر‌شدن هنرپیشه‌ها​بخصوص هنرپیشه‌های زن را پنهان کرده است. الان دیگر خیلی عادی شده است که برای خلاص‌شدن از شر چین و چروک‌ها دست به جراحی پلاستیک بزنیم، اما اگر روش زندگی خود را عوض کنیم می‌بینیم که شادابی طبیعی احساس جوانی را با ظاهر همراه می‌کند. یادمان نرود اشکالی ندارد که سن ما پنجاه سال باشد، اما نباید پنجاه ساله به نظر برسیم یا خود را پنجاه ساله تصور کنیم. تصور ما سن ما را می‌سازد بنابراین اولین جایی که باید تغییرها را بررسی کرد، درونمان است. باید دیدگاهمان را درمورد پیر‌شدن به طور کلی تغییر دهیم. اگر بتوانیم لذت و شور جوانی را دوباره به خودمان برگردانیم و زندگی خود را سرشار از ممکن‌ها، فرصت‌ها و هیجان ببینیم آن وقت دوباره جوان می‌شویم؟

شیرینی خواب را احساس کنید

خوابیدن را فراموش نکنید، اگر کمتر از 8 ساعت بخوابید نه تنها احساس خستگی می‌کنید بلکه به استقبال دیابت، حملات قلبی و سکته رفته‌اید. کمبود خواب موجب افزایش هورمون گرین می‌شود که اشتها را افزایش می‌دهد. فقدان خواب همچنین سبب سرکوب هورمون لپتین می‌شود که موجب ایجاد احساس سیری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از 8 ساعت می‌خوابند بیشتر دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

اما، یادتان نرود اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. غده تیروئید شما سیستم متابولیکی شما را تنظیم می‌کند وقتی این غده به خوبی عمل نکند شما دچار افزایش وزن می‌شوید و همیشه احساس خستگی می‌کنید و میل جنسی خود را از دست می‌دهید. انجام آزمون‌های تیروئیدی می‌تواند عملکرد تیروئیدتان را مشخص کند و داروها می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

آفتاب نگیرید

شاید ندانید که بزرگ‌ترین عاملی که پوست شما را تخریب می‌کند، افزایش سن نیست بلکه، نورآفتاب است. طی سال‌ها و به مرور زمان تابش نورخورشید باعث چروک‌های سطحی و عمیق درپوست می‌شود، پوست را شل و متورم کرده، رنگ کدر و زردی به آن می‌دهد. آفتاب احتمال ایجاد سرطان پوست را هم می‌افزاید. نورآفتاب کلاژن را کم کرده و باعث ایجاد و افزایش بعضی خال‌ها و لک‌های پوستی می‌شود.

البته این روزها که برنزه‌‌شدن مد شده می‌توانید از کرم‌های برنز استفاده کنید، اما از سولاریم استفاده نکنید که دست کمی از نور آفتاب ندارد. به یاد داشته باشید در برابر آفتاب قرار نگرفتن و مصرف کرم ضدآفتاب با SPF، خطر سرطان پوست و نیز چروک انداختن پوست را دست‌کم تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. (جام جم/ضمیمه چاردیواری)

درباره برجام و چگونگی مواجهه با آن راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده اما نکته اصلی این است که مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها به تصویب رساند و از سوی شورای نگهبان هم مورد تایید قرار گرفته است و نوع مواجهه ما با برجام باید دقیقا منطبق با مفاد قانون تصویب شده از سوی مجلس باشد.

آمریکا برای بازگشت به برجام باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند چرا که بدون لغو تحریم‌ها بازگشت معنایی ندارد، همان‌طور که رهبری تاکید داشتند ابتدا همه تحریم‌ها لغو شده و پس از آن باید خواستار بازگشت به برجام باشند.

تجربه گذشته نشان داده هرگاه جمهوری‌ اسلامی ایران در مقابل آمریکا دچار ضعف و تردید شده آنها به بدترین شکل علیه ایران رفتار کرده‌اند.

گفت‌وگو با قدرت‌الله ایزدی، آقا رشید معروف تلویزیون

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و پژوهشگر دینی

گفت‌وگو با مرد جوانی که دوستش را کشت

بررسی پدیده افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز در نوجوانان همزمان با ادامه فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

احساس پیری کردن یک بار روانی منفی است که فرد را به این شکل وانمود می کند که
روحیات و فکر خود را به سمت منفی گرایی سوق دهند بنابراین باید کاری کنید که این حس
با راهکارهای مناسب دور شود زیرا این تفکر باعث می شود که مغز شما خود به خود خود را پیر
و فرتوت فرض کند ما در این مطلب از پرشین وی قصد داریم نکاتی جالب پیرامون احساس پیری 
را برایتان به اشتراک بگذارید

سوال : با سلام و تشکر من مجرد و کارمند هستم چند وقتی است که احساس پیری می کنم ۴
ماه دیگر وارد ۲۹ سال می شوم دلم میخواهد زمان متوقف شود تا سن من از این بیشتر نشود چون
فکر میکنم هر چقدر به ۳۰ نزدیک شوم پیرتر می شوم از جوانی فاصله گرفته و وارد دوره میانسالی میشوم
و دوره جوانی ۲۰ تا ۳۰ سال است که من هیچ لذتی از آن نبردم وقتی دختران کوچکتر از خودم
را میبینم حتی خواهرم که ۳ سال از من کوچکتر است در مقابل آنها احساس پیری میکنم و دلم میخواهد
همسن آنها باشم به کمک و راهنمایی شما خیلی احتیاج دارم .
با تشکر .

پاسخ : با سلام دوست عزیز این احساس در خیلی از همسن های شما متداول است و حال انکه این
افراد از این مسئله غافلند که زمان از ما اجازه عبور و گذر را نمی گیرد و این ما هستیم
که می توانیم با کیفیت دادن به حال و اکنون بعث شویم که بعد از این عامل پشیمانی را فراهم
نسازیم .

امروز ما همان گذشته فرداست که می تواند خشنود کننده باشد و یا باعث پشیمانی و حسرت بنابراین به جای
انکه با حسرت گذشته خود را اذیت کنید و اکنون را هم از دست بدهید بهترین استفاده را از حال
بکنید و از ان لذت ببرید امروزه جوانی به سن و سال نیست به احساس درونی افراد است سعی کنید
احساس درونی را شاداب کنید به داشته هاتون ببالید و شکر گذار باشید و خوشحال از داشتن انها .
تمام تلاش خود را برای شاد بودن و لذت بردن از اکنو ن بکنید و رابطه تون رو با خداوند
تقویت کنید تا ارامش بیشتری را تجربه کنید.

مغز، پیچیده‌­ترین عضو بدن است. دانشمندانِ مغز ­و اعصاب تا حدودی نسبت به عملکرد نیم‌کره­‌های مغز
مطمئن هستند، اما با این حال هنوز هم نمی­توانند دلیل یک­سری از اتفاقات مانند آلزایمر را به درستی تشخیص دهند.چگونه احساس پیری نکنیم

اطلاعات اشتباه بسیاری در رابطه با مغز وجود دارد، اما چیزی که مسلم است، سالم و جوان نگه­ داشتن آن حیاتی­ است و تمریناتی نیز برای این منظور ساخته شده اشت.

با توجه به مقاله­ای که به تازگی در مجله Frontiers منتشر شده است، راه دیگری برای جوان نگه­داشتن مغز وجود دارد و آن “ذهنیت” است.

Jeanyung Chey از دانشگاه سئول در کره­ جنوبی در رابطه با سن واقعی فرد و سن مغز او تحقیقاتی را انجام داد.
بدین منظور او یک گروه متشکل از ۶۸ نفر را بین سنین ۵۹ و ۸۴ انتخاب کرد و از آن­ها اسکن MRI مغز،
گرفت تا میزان سلول­های خاکستری را در نقاط مختلف مغز شناسایی کند.

شرکت­ کنندگان در این اسکن، همچنین به یک پرسشنامه را در رابطه با سن و اینکه مسن­تر یا جوان­تر
از سن خود هستند نیز پاسخ دادند. افرادی که در این پرسشنامه گفتند جوان­تر از سنشان هستند،
نتیجه بهتری در اسکن بدست آوردند و به نظر می­رسد که سالم­تر هستند و کمتر احتمال افسرده شدن
در آن­ها وجود دارد. در این افراد حجم سلول­های خاکستری در نواحی مختلف مغز مانند gyrus­های پیشانی
افزایش یافته که با زبان، گفتار و صدا ارتباط داشتند.

محققان مطمئن نیستند که آیا ویژگی­های یک مغز جوان­ تاثیری بر روی سن واقعی فرد نیز دارد یا نه.
اما آن­ها فکر می­کنند افرادی که احساس پیری می­کنند، بیشتر از روند پیری مغزشان آگاهی دارند.از طرفی دانشمندان احتمال می­دهند افرادی که جوان­تر از سنشان هستند و خود را مشغول فعالیت­های فیزیکی و ذهنی می­کنند، از سلامت مغزی بالاتری برخوردارند.

در نهایت می­توان گفت، اگر کسی احساس مسن­تری نسبت به سن واقعی خودش دارد،
بهتر است که شیوه زندگی و عادات خود را تغییر دهد.

مشاوره سایت تبیان / rokna

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

شاید باورتان نشود که اشتباهات در مصرف رژیم غذایی نادرست می تواند موجب پیری زودرس گردد،8 اشتباه باعث این اتفاق می شود اما آیا یکی از این 8 اشتباه رژیم غذایی را انجام می دهید یا خیر؟یاد بگیرید به جای آن چه کار کنید.

وقتی صبح به آینه نگاه می کنید، آیا احساس می کنید سریع تر از سن خود پیر شده اید؟ اگر دوست ندارید چیزی که در آینه می بینید را داشته باشید، شاید زمان آن رسیده که برخی از عادات روزمره و روتین خود را دوباره ارزیابی کنید ؛ عاداتی که اصلی ترین آنها را در این بخش از سلامت پوست و موی نمناک خواهیم گفت.

1. لم دادن و خمیده بودن:

وقتی که ساعت ها جلوی یک کیبورد هستید، این کار می تواند باعث شود که ستون فقرات شما غیر جذاب شود، لم دادن و خمیده بودن به طور بالقوه در طول زمان مضر است.چگونه احساس پیری نکنیم

ستون فقرات ما طبیعتاً یک منحنی “S” شکل خوبی دارد که به حمایت از بدن کمک می کند.لم دادن به عقب، ستون فقرات را از موقعیت طبیعی خود دور می کند و بر ماهیچه ها، دیسک ها و استخوان ها فشار می آورد.

2. برنامه ریزی چند وظیفه ای:

اگر لیست بلندی داشته باشید، پس زندگی بسیار آشفته شما ممکن است بیش از حد از بدنتان خسته شود.اگر چه وظایف زیاد در رسانه ها به عنوان چیزی برای تلاش کردن مورد ستایش قرار می گیرد، اما شما به ندرت کاری را سریع تر انجام می دهید، بلکه تنها استرس بیشتری برای خود ایجاد می کنید.

برای بدن تان بهتر است که در یک زمان روی یک کار تمرکز کنید و قبل از حرکت به سمت بعدی، آن را تمام کنید.

3.حذف تمام چربی ها از رژیم غذایی:

برای حفظ ظاهر سالم و جوان، شما به کمی چربی نیاز دارید. اسیدهای چرب امگا 3 سالم، که در ماهی و آجیل ها یافت می شوند، پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارند، بنابراین جوان تر به نظر می رسید.هم چنین پوست خوب از چین و چروک و همچنین بیشتر شدن آن ها جلوگیری می کند.

4. شما همیشه برای دسر آماده هستید و بیش از حد دسر می خورید:

حتی اگر بخواهید قند اضافی را رد کنید، عشق شما به شیرینی ممکن است چند سال به صورت شما اضافه کند. مولکول شکر به فیبرها در سلول ها می چسبد.

این فرآیند به عنوان گلیسیری شناخته می شود و باعث می شود که آن حلقه های تیره زیر چشم ها، از دست دادن تن رنگی، پفی و چین و چروک و نیز افزایش اندازه منافذ را ایجاد کنند.

بر طبق مطالعات خواب، علاوه بر حلقه های سیاه و کیسه هایی که در زیر چشم ها قرار دارند، خواب کافی به زندگی کلی کمتری نسبت داده نشده است. انسان هر روز به حداقل 7 ساعت خواب نیاز دارد.

چنانچه در بخشسلامت نمناک گفته شده است اگر علائم محرومیت از خواب را دارید، مانند مشکلات بی توجهی، کمبود انرژی، اختلالات ذهنی، خوابتان را درست کنید.

6.دوست دارید خانه تان گرم باشد:

هنگامی که هوای بیرون وحشتناک سرد است، ممکن است وسوسه انگیز باشد که خانه را گرم کنید، اما بدون توجه به این که بخاری را آتشی که می زنید، هوا را خشک خواهند کرد.

هوای خشک می تواند منجر به پوست خشک شود، که در طول زمان تاثیرات بسیاری بر روی پیری دارد.از بخور در داخل خانه برای مقابله با اثرات هوای خشک استفاده کنید.

7. شما یک ماراتون تلویزیون را دوست دارید:

اگرچه مقاومت در برابر سریال ها و فیلم های تلویزیون دشوار است، اما به معنای واقعی بودن می تواند زندگی شما را کوتاه کند. مطالعه ای که با بیش از 11.000 بزرگ سال انجام شد، نشان داد که برای هر ساعت استفاده از تلویزیون، بزرگسالان 22 دقیقه زندگی خود را کاهش می دهند.

افرادی که بیش از 6 ساعت در روز به تماشای تلویزیون می پردازند، در مقایسه با کسانی که تلویزیون کمتری تماشا می کنند، 5 سال تمام طول عمر خود را از دست می دهند.

وقتی که بر روی شکم خود می خوابید یا برخی افراد به پهلو، صورت خود را روی بالش می گذارید و چین و چروک روی پوستتان ایجاد می کنید.

کلاژن و بافت در صورت شما با گذشت زمان ضعیف تر می شود، بنابراین وقتی که صورت خود را روی بالش می گذارید، این خطوط می توانند دائمی شوند.سعی کنید به پشت بخوابید یا یک روبالشی اطلسی خریداری کنید تا راحت تر باشد.

حتی آن هایی که یک برنامه مراقبت از پوست ندارند هم باید از کرم چشم با کیفیت خوب برای جلوگیری از این چروک ها استفاده کنند.پوست اطراف چشمان شما بسیار نازک است و به همین دلیل چین و چروک را سریع تر نشان می دهد.

صاف کردن پوست اطراف چشمانتان می تواند باعث شود که شما سال ها جوان تر به نظر برسید.

10.بیشتر روز خود را نشسته سپری می کنید:

خطرات زندگی نشسته به خوبی شناخته شده است. افرادی که بیشتر روزهای خود را چسبیده به صندلی سپری می کنند، در معرض خطر بالاتری برای انواع بیماری ها هستند؛ همه نوع از بیماری های قلبی گرفته تا سرطان.

ورزش منظم می تواند به شما کمک کند تا از این بیماری ها و همچنین طولانی تر کردن عمر خود جلوگیری کنید.مطالعات نشان می دهد افرادی که حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش می کنند،حداقل 10 سال بیشتر عمر می کنند. 

11. از کرم ضد آفتاب فقط در تعطیلات استفاده می کنید:

ممکن است فکر نکنید که فقط چند دقیقه در زیر نور خورشید می تواند چه آسیب های زیادی را به پوست شما وارد کند. این دلیل شماره 1 پیری زودرس پوست ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید است.چگونه احساس پیری نکنیم

12. عاشق آرایش هستید:

منظور ما استفاده از این سایه چشم آبی فلزی نیست، یعنی استفاده از آرایش بیش از حد به روش های دیگر و کم تر مشهود است.آرایش پایه روغنی، منافذ پوست شما را مسدود می کند و می تواند باعث ایجاد جوش شود.

هم چنین بیشتر محصولات آرایشی پوست را خشک کرده و یا تحریک می کنند، که باعث چین و چروک زودرس و خطوط در طول زمان خواهد شد.همه دوست دارند زیبا به نظر برسند، اما از حداقل مقدار آرایش برای موقعیت های روزمره استفاده می کنند.

 

چگونه احساس پیری نکنیم
چگونه احساس پیری نکنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *