چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

 
helpkade
چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم
چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

در این مقاله ابتدا به بررسی ثبت ازدواج موقت و موارد الزام به ثبت ازدواج موقت خواهیم پرداخت . 

برای مشاوره ثبت ازدواج موقت

برای مشاوره ثبت ازدواج موقت

 

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد موقت می باشد که در برخی از احکام و آثار با ازدواج دائم متفاوت است . به عنوان مثال ، قانونگذار در قانون حمایت خانواده ثبت ازدواج دائم را در تمامی موارد الزامی نموده است و برای عدم ثبت آن نیز مجازات در نظر گرفته است . اما در خصوص عقد موقت ، الزامی به ثبت کردن آن وجود ندارد . لکن در قانون حمایت از خانواده ، مواردی پیش بینی شده است که مرد ملزم به ثبت ازدواج موقت شده است . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی ثبت ازدواج موقت و موارد الزام به ثبت ازدواج موقت خواهیم پرداخت . 

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

در ماده 49 قانون حمایت خانواده مقرر شده است که هرگاه مرد عقد نکاح را در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت نرساند ، علاوه بر اینکه ملزم به انجام ثبت نکاح می شود ، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت نیز محکوم خواهد شد . جزای نقدی درجه پنج بیش از هشت میلیون تومان الی هجده میلیون تومان است و حبس تعزیری درجه هفت ، شامل حبس از 91 روز تا 6 ماه خواهد بود . اما این مجازات صرفا مربوط به نکاح دائم است و نه عقد موقت . بنابراین ، متوجه می شویم که ثبت ازدواج موقت علی الاصول الزامی نمی باشد . چرا که قانونگذار در قانون حمایت خانواده تنها در خصوص عقد دائم مجازات عدم ثبت ازدواج را در نظر گرفته است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن کلیک کنید . 

 

 

همانگونه که گفته شد ، قاعدتا ثبت کردن ازدواج موقت یا همان صیغه الزامی نمی باشد . به همین دلیل ، قانونگذار مجازاتی هم برای عدم ثبت آن در نظر نگرفته است . اما در همین قانون ، در برخی موارد مرد موظف شده است تا صیغه موقت را به ثبت برساند . بنابراین ، موارد الزام به ثبت ازدواج موقت بر اساس قانون حمایت از خانواده عبارت است از باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موارد الزامی ثبت صیغه کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت ازدواج موقت به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ازدواج موقت پاسخ دهند .

 

 

 

برای مشاوره ثبت ازدواج موقت

برای مشاوره ثبت ازدواج موقت


درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071667 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری سایت مشاوره دینا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره دینا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از قوه قضاییه ، کانون وکلا ، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و …. هیچگونه وابستگی ندارد.

جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن 54787900-021 تماس حاصل فرمایید.


قانون مجازات اسلامی جدیدDownloads-icon


دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییهDownloads-icon


فرم پیش نویس ثبت نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستریDownloads-icon


ظرفیت پذیرش آزمون اخذ پروانه مشاوره خانوادهDownloads-icon

شرایط ازدواج موقت : متاسفانه در عصر حاضر به آن دیدگاه بدی داریم و بعضا ازدواج موقت را برابر با کار خلاف شرع میدانیم .در حالی که اصلا خلاف شرع نیست بلکه توصیه های زیادی هم به آن شده است.

آیا هر فردی میتواند ازدواج موقت کند و از چه سنی ازدواج مناسب است؟

نکاح موقت از نیازهاى ضرورى جامعه اسلامى است که متأسفانه بنا به دلایل فرهنگى و آمادگى لازم در جامعه، تاکنون نتوانسته است جایگاه قانونى خود را بیابد.

مسلماً ازدواج موقّت مى‏تواند مقدارى از مشکلات جنسى جوانان را حل نماید؛ ولى چنانچه این کار بدون اتخاذ تدابیر و قانونمندى‏هاى لازم صورت پذیرد، بى‏شک عوارض نامطلوب بهداشتى و روحى براى جامعه در بر خواهد داشت. مسلماً شرایط ازدواج موقت از نظر هزینه و نیازهاى دیگر، همانند ازدواج دائم نیست و طبیعتاً براى اکثر جوانان قابل دسترسى خواهد بود. ولى متاسفانه در حال حاضر چنین زمینه‏هایى وجود ندارد. در هر صورت تقوا و عفاف در مواردى که ارضاى غریزه جنسى از راه‏هاى مشروع میسّر نیست، ازدواج موقت بهترین راه نجات و قرب به خداست. ضمناً براى شرایط ازدواج موقت سن معینى شرط نیست ولى بهتر است زودتر از ۱۸ سالگى نباشد.

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

پرداخت مهریه در ازدواج موقت در شرایط ازدواج موقت باید مقدار وقت و مقدار مهر تعیین شده باشد و بدون آن باطل است و به محض این که عقد خوانده شد مرد مهریه را مدیون است واگر مرد مدّت صیغه را ببخشد، چنان چه با او نزدیکى کرده، باید تمام چیزى را که قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیکى نکرده باید نصف آن را بدهد.اما اگر مقدار مهر در عقد مشخص شد و مرد بنا به دلایلی قصد پرداخت آن را نداشته باشد عقد آنها صحیح است، ولی مهر را باید بدهد، و اگر نپردازد، کار حرام کرده و شرعاً مدیون و بدهکار است و  مثل کسی است که مال دیگری را غصب کرده یا تصرف کرده و از پرداخت آن امتناع می کند قطعاً چنین کاری حرام و گناه است . بله اگر قصد پرداخت مهریه را داشت، ولی به یک علت غیر قابل پیش بینی؛ مثل سرقت، سیل، آتش سوزی یا …، مال خود را از دست داد و اکنون توانایی پرداخت مهر را ندارد مرتکب حرام و گناه نشده، ولی باز شرعاً مدیون و بدهکار است و در اولین فرصت که توانایی مالی پیدا کرد باید دین خود (مهریه) را بپردازد. در هر صورت شوهر نمی تواند از اصل پرداخت مهریه امتناع ورزد، مگر آن که زن مهر خود را ببخشد.

حدود لذت جنسی در ازدواج موقت زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند در دوران عقد موقت دو طرف می توانند از یک دیگر همانند دوران عقد دائم لذت ببرند مگر آن که زن در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکى نکند، در این صورت عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط مى‏تواند لذت هاى دیگر از او ببرد، ولى اگر بعداً به نزدیکى راضى شود، شوهر مى‏تواند با او نزدیکى نماید.

اگر عرف مردم به گونه ای باشد که با این فرض به عقد موقت اقدام می کنند که در این دوران عمل نزدیکی صورت نگیرد و صرفاً زمینه ای باشد برای این که آشنایی و داشتن ارتباطات جزیی فراهم  شود، و پدر هم بر این اساس اجازه می دهد، نباید نزدیکی صورت گیرد.

اگر کسی ۴سال در عقد موقت مرد۵۸ساله باشد ولی مرد ببهانه عشق و دوست داشتن حقوق زن را ندهد و هر کدام جداگانه برای خودشون زندگی کنن و فقط از زن رابطه جنسی بخاد اونم هر موقعی که خودش خاست و اسلا شرایط کاری و فیزیکی زن رو درک نکند و خاسته خودش مهم باشد ضمناچون زن خودش کار میکند مرد پولی به او نمیدهد آیا جایز است زن در این رابطه باشد و ادامه دهد یا تمام کند
ضمناا مرد همسر و دو بچه دارد و زن مطلقه میباشد

به نظر بنده عشق و دوستی در درجه اول اینه که نگذاره به طرف مقابلش سخت بگذره… خصوصا اینک توان مالی داشته باشه.. انسانها در بیان و حرف بدون عمل زدن بسیار آراسته اند…اگر روزی غم غمهات رو خورد و به فکر این بود که باری از مشکلاتت بر داره،میتونه ادعای دوست داشتن کنه…از نظرم داره سو استفاده میکنه

این زن دیوانه است با چنین مردی که مشکل روانی داره بخواد ادامه رابطه بده

دوستی دارم که با پیامک و نوشتن در صفحه مجازی با مردی صیغه عقد موقت یکساله خواندند و یکبار هم رابطه داشته اند . مرد زن و بچه دارد ولی دوستم مطلقه هست و حالا از اینکار پشیمان شده . سوالی دارند میپرسند زن میتواند صیغه عقد را باطل کند و دیگه ادامه ندهد??

فقط از اون خانوم داره استفاده جنسی میشه پس جدابشه خیلی بهتره چون درحال سواستفاده کردن هم از خود اون خانوم میکنه هم داره عذابش میده

بیا بامن آن مردیکه پیررارهاکن.

به نظر من مرد داره از خانم رقیه سو استفاده میکنه. با جدایی شخصیت و شان خودتون رو حفظ کنید.

حدود یک سال است که با یک پسر آشنا شده ام و قصد ازدواج دارد ولی فعلا مشکلاتی هست که نمیتونیم ازدواج کنیم آیا میشه ازدواج موقت کرد در ضمن من پدرم فوت شده پدر بزرگ هم ندارم آیا اجازه شخص دیگری لازم است یا خیر

خیر نیازی به اجازه نخواهید داشت و میتوانید عقد موقت کنید.

سلام با این شرایط توی دفاتر ازدواج طلاق هم امکان پذیره

سلام اگه دونفر خودشون صیغه محرمیت رو بخونن و دو روز دیگه گیر پلیس بیوفتن چه جوری میتونن ثابت کنن که این دو نفر صیغه ی یک دیگرند

همه چیز به توافقی که قبل از عقد وجاری شدن خطبه بستگی دارد

کار حلالی انجام میدهید ولی اعتماد نکنید

من خانمی را صیغه کردم الان که به شناخت از ایشون رسیدم به درد هم نمیخوریم (خیلی مشکلات دارن)
تهدید میکنن که برات مشکل درست میکنم اذیتت میکنم ، میتونم از ایشون شکایت کنم

خیر در صورت هرگونه تهدید و مزاحمت میتوانید شکایت کنید.

سلام مدتی بایه خانم آشنا شدم اوایل ادعا داشت بیوست بخاطر همین شرایط صیغه فراهم گردید امابعد ازمدتی فهمیدم شوهردار وبابت منافع مالی دروغ گفته است و واسه اینجانب مشکلات زیادی بوجودآورده آیا میتوانم شکایت کنم

سلام اگه بکارت توسط خوده شخصی که قصد به عقد در اومدن اونو دارین رفته شده باشه (قبل از عقد کردن )
و شخص دیگه باکره نباشه ایا برای عقد با اون شخص اجازه پدر لازمه؟

برای ازدواج بار اول بله

اگه بکارت تو زنا از بین رفته باشه اجازه پدر و جد لازمه ؟

برای ازدواج بار اول بله.

با رجوع از سيد سيستاني به ايت الله وحيد اجازه لازم نيست.

سلام خانم امیرهاشمی….
یه سوال ؟
برای ازدواج موقت طرفین هرکجا که باشند میتونند خودشون صیغه عقدموقت رو بخونند؟یانه

ممنون

سلام اگه قبلا ازدواج کرده باشه اما باکره و بالغ باشه بازم اجازه پدر لازمه؟؟؟

اگر مرد و زن هر دو تا به حال ازدواج نکرده باشند و میخواهند باهم عقد موقت داشته باشند و پدر، راضی به این کار نیست، آنها خود میتوانند بدون اجاره پدر عقد موقت داشته باشند

من با دختری آشنا شده ام و تنها قصدم این است که با صیغه موقت توانایی دست زدن به دستان اورا در خیابان داشته باشیم چرا که مسافرم و میخوام به مدت ۳ ساعت از یک مکانی عمومی و تاریخی ای دیدن کنیم و می‌خواهم در این مدت باهم راحت باشیم، آیا برای این صیغه موقت، بدون نزدیکی رضایت پدرش لازم است؟

سلام می خواستم بپرسم صیغه جایی ثبت میشه یانه اگر زن قصد ازدواج دائم داشته باشداستعلام بگیرن متوجه عقد موقت وی می شوند یا نه؟؟

سلام می خواستم بپرسم صیغه جایی ثبت میشه یانه اگر زن قصد ازدواج دائم داشته باشداستعلام بگیرن متوجه عقد موقت وی می شوند یا نه؟؟ لطفا یکی جواب بده ممنون میشم

سلام اگه شخصی بیست ساله به مدت دو سال ازدواج کرده باشه و طلاق گرفته باشه ولی هنوز باکره باشه..میتونه بدون اجازه پدر ب عقد موقت شخص دیگری دربیاد؟

سلام بنده این۱سال که با یه دختر مطلقه صیغه موقت کردم و وقت خوانده خطبه صیغه پول رو پرداخت کردم وآشناهستش! و هروقت برای همبستر قرار میذاریم هزارتا بهونه میاره و وقت نمیذاره برای من!آیا میتونم پولا رو ازش پس بگیرم یانه؟!

آیا اگر با دختر در طول مدت صیغه نزدیکی انجام بگیرد و خود دختر نخواهد مهریه رو دریافت کند. آیا میشود مهریه رو پرداخت نکرد و عقد را باطل کرد؟

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

تکرار میکنم اگر خود دختر اسرار بر نگرفتن مهریه کند.

اگر پدر و مادر دختر جدا شده باشند و پدر هیچ خبری از دختر نداشته باشد و جد پدری فوت شده باشه امکان عقد موقت هست؟

یک مرد درعقد موقت وقتی میخادبقیه مدت را ب زن ببخشه باید زن هم بشنوه یا تو دلش بگه کافیه

سلام
ببخشید اگر مردی با خانم مطلقه ای بخواهند ازدواج موقت کنند .. صیغه رو خودشون میتونن بخونن ؟
و اگر در جایی باهم توسط گشت یا پلیس دستگیر بشن چه مراحل قانونی خواهد داشت ؟ از نظر شرعی درست باشه پلیس گیر نمیده ؟ چون چیز ثبت شده ای نیست و فقط صیغه خونده شده

من با دختری دوست شدم تا حالا هم ارتباط نزدیکی نداشتیم .دختر قبلا نامزدی داشته که الان جدا شدن میتونیم صیغه موقت بخونیم خودمون ؟؟؟از وجود بکارت طرفم اطلاعی ندارم که دارد یا خیر ممنون از راهنمایی خوبیتون

من میخوام یه خانم مجرد رو که پدر و پدر بزرگ پدری اش فوت کردن ، صیغه کنم
آیا به لحاظ شرعی یا قانونی مانعی نداره؟

سلام آیا دختر باکره ای که به عقد موقت بدون اجازه پدر درآمده و لذت جنسی بدون دخول بوده و ارتباط پسر و دختر در حال حاضر قطع شده و مهریه هم پرداخت نشده عقد در حضور وکیل انجام و نوشته شده ولی پسر میگه صیغه نامه رو سوزانده در صورتی که می‌گوید دختر را خیلی دوست دارم و دختر نمیدونه واقعا اینکارو کرده یا دروغ گفته دختر الان چیکار کنه با توجه به اینکه حس ضرر و زیان و همینطور احساس گناه داره

سلام اگر دختر باکره رشیده ای به عقد موقت با مدت و مهر معلوم درآید که نوشته شده و لذت جنسی بدون دخول صورت گرفته و در حال حاضر ارتباط طرفین قطع شده ولی مدت عقد تمام نشده و پسر میگه صیغه نامه را سوزونده و دختر نمیدونه پسر دروغ میگه یا نه ولی احساس ضرر و زیان و گناه میکنه دختر باید چیکار کنه؟؟

سلام دختر باکره رشیده ای که بدون اجازه پدر به عقد موقت دراومده و عقد در حضور وکیل انجام شده و لذت جنسی بدون دخول صورت گرفته و در حال حاضر طرفین با هم ارتباط ندارند و پسر میگه صیغه نامه رو سوزونده و دختر نمیدونه راست میگه یا دروغ ولی پسر خیلی دختر رو دوست داره و دختر الان چیکار باید کنه با توجه به اینکه هم احساس گناه داره و هم احساس ضرر و زیان

اگه فعلا شرایط ازدواج دائم نباشه از طرفی اگه پدر دختر متوجه ارتباط دخترش و اون پسر بشه با ازدواجشون میکنهایا میشه بدون اجازه پدر صیغه خوند ولی حد رابطه رو مشخص کرد؟

با سلام من خانمی ۴۴ ساله هستم که بنا به دلایلی از همسرم دور هستم و در یک کشور دیگر مشغول کار و تحصیل می باشم الان حدود یکساله میشه که از همسرم دورم و همسرم هم نمیتونه بیاد به این کشور ایا من در غیاب ایشان می توانم ازدواج موقت داشته باشم .

سلام.اگه برای صیغه موقت نزدیکی عنوان نشه و فقط برای راحت بودن ارتباطات خونده بشه بین دختر و پسر اجازه پدر لازمه؟یعنی بدون اطلاع خانواده میشه اینکارو کرد؟

سلام
بنده یک خانوم رو به مدت ۵۲ سال صیغه کرده ام ولی حالا بعد از یک ماه که منجر به فروپاشی زندگی سابقم شده دیگه نمیخوام باهاشون باشم و میخوام صیغه رو باطل کنم ۵تا سکه مهریه کردم ولی از سادگی من سواستفاده کرده و اقدام به اخاذی من کرده و حالا میگه من نمیخوام ازت جدا شم
چطور میتونم از شرش خلاص شم لطفا کمکم کنید

اگر زن در ازدواج موقت با مردی باشه و مرد هیچوقت حضور نداشته باشه و مهریه ای هم نپردازه اگر زن تا پایان تاریخ عقد محرمیت را ادامه بدو و نبخشه آیا از نظر قانونی میتونه در پایان دوره کل مهریش رو در خواست کنه ؟

اگر دختری با پسری زنا کرده باشه و بکارتشو از دست داده میتونه بدون اجازه پدر با همون پسر صیغه موقت انجام بده؟

خیر امکان پذیر نیست.

سلام من بیستوپنج سالمه تاکنون ازدواج نکردم والان بایخانوم چهل ساله میخوایم بریمازدواج موقت کنیم باهم ولی حقیقتش چون زیادنمیشناسمشون میترسم که بعدادردسربشه.اولانیازبه اجازه پدرم هست یانه.ثانیا اگه مارفتیم محضرایشون گفتن مهریش مثلا ده هزارتومان زمان موقت هم حدودیکماه.خب منم قبول کردم اگرتواین یکماه منوایشون باههم نساختیم ایشون میتونن برن شکایت کننوبیشترازمهریه ثبت شده روبگیرن ازم؟ثالثاگیریم که ایشون تومحضرگغتن مهریه مثلا فلان هزارسکه.منم قبول نکردم ایامشکلی پیش میادیانه؟خواهشاکمکم کنین.تحربشوندارم میترسم

اگر قصد داشتن نزدیکی نداشته باشند اجازه پدر لازم است؟

بله لازم است.

شما جایی که موارد صیغه رو معرفی کنند میشناسین؟

خیر

در بالا گفته شده که اگر زنی از شوهرش طلاق بگیرد، باید زمان عده را رعایت کند. آیا زنی که زنا کرده است نیز نیاز به رعایت عده میباشد؟

بله عده باید نگه داشته شود.

اگر در ازدواج موقت، قصد نزدیکی نداشته باشند چه؟ باز هم عده ی زنی که با مرد دیگری زنا کرده باید رعایت شود؟

سلام در زنا که رعایت عده لازم نیست.

سلام زنا عده نداره.

شرایط وسایلی که مرد در مدت صیغه برای زن خریداری نموده اعم از طلا و پوشاک… چیست ؟؟؟؟؟

سلام خسته نباشید . با یه آقایی صیغه موقت محضری کردم صیغه نامه گمش کردم چجوری میتونم مهریمو بگیرم.

اگر در محضر ثبت شده باشد میتوانید رونوشت بگیرید.

سلام من ۲۰ سالمه میتونم دختری ک باکره اس و ۱۶ سالشه رو صیغه کنم بدون اجازه پدر و مادر دختر؟

بدون اجازه پدر و قانونا خیر.

سلام چند وقت هست با خانومی ۳۸ساله اشنا شدم و او ادعای باکره بودن دارد ایا می تونم بدون اجازه پدرش ازدواج موقت انجام بدم

سلام من با دختری آشنا شدم که پدرش و پدر بزرگش فوت کرده آیا برای عقد موقت اختیار با خود ایشون هست یا اجازه کسی لازمه؟

طرف۱۷سالشه و بکارتش توسط یه پسر دیگه بدون اینکه ازدواج کنه از بین رفته و حالا من میتونم بدون اجازه کسی عقد موقتش کنم؟

اگر زنی صیغه کسی باشد و مرد مهریه و مقدار پول تعیین شده در صیغه نامه را نپردازد و زن ناراضی باشد میتواند خودش به محضر رفته و صیغه نامه را فسخ کند؟

زن میتواند برای مطالبه مهریه اقدام کند و زمانی میتواند طلاق بگیرد که این حق را داشته باشد.

سلام صیغه یه نفرشدم که نه مهریه میده نه خرجی،تازه بجای اینکه اون کمک کنه من بهش کمک میکنم،صیغه نامه دستشه و پس نمیده و طلاق نمیده میتونم برم محضر خودم باطلش کنم؟

خیر برای طلاق باید این حق را داشته باشید.

ولی می تونین از محضر رو نوشت بگیرین و طلب مهریه کنین و حتی شکایت کنین

سلام اگر دختری بامردی که زمین گیر و مریض است وگواهی های پزشکی موجود باشه عقد کند فقط برای پرستاری وازاون خواسته بشه که عقد موقت بشه وهزینه های زندگی دختر رو به عنوان همسر پرداخت میکنه تحصیلی و زندگی به اجازه پدر نیاز است؟

یک پسر ۱۷ ساله میتونه بدون اجازه پدر و مادر یک دختر یا زن رو صیغه کنه؟؟؟

برای صیغه کردن به کجا ها باید مراجعه کرد؟ موسسه داره چجوریه؟ از کجا باید پیدا کرد

سلام من ۱۸ سالمه و باکرم میتونم با پسری ۲۳ ساله بدون اجازه پدر صیغه کنم؟

خیر باید اجازه پدر را داشته باشید.

چرا نمیشه؟چطور مرد نیاز اجازه نداره؟

سلام شوهرم دزدکی ازدواج موقت کرده و بچه هم داره ایا وقت معینی برای عقد موقت هست یاباید شوهرم طلاقش بده؟؟

در عقد موقت مدت دارد. لذا شما نیز میتوانید درخواست طلاق کنید.

شاید این بدبخت نخواد طلاق بگیره داری تشویقش میکنی.عیششش

میتونه مدت صیغه رو به اون خانوم ببخشه و از هم جدا بشن

سلام من ۱۸ سالمه اگه بخوام صیغه نیاز به اجازه پدر خودم نیست

برای بار اول نیاز به اجازه پدر دارید.

مگه دختری

منم ۱۸سالمه توسط یه پسربکارتمو ازدست دادم ومیخوام صیغه کنم باهاش…دیگه اجازه پدر واسه چیه …هیچ راهی وجود نداره یعنی…هیچ آیت اللهی نمیگه عیب نداره؟

سلام من به عقد ۹۹ ساله مردی در محضر درامدم و عقدنامه موقت داریم. اما همسر ایشان عقدنامه ما را پاره کرده اند و فقط کپی عقدنامه موقت نزد من است. همسرم همچنان با من در ارتباط است و عقد را باطل نکرده و بنده نیز اختیار فسخ عقد را دارم اما بابت پاره شدن عقدنامه نگرانم آیا میتوانم به تنهایی به محضر مراجعه کنم و برایم مجددا عقدنامه صادر کنند؟ همسرم معتقدند کپی عقدنامه ها کفایت میکند و به محضر نمی آیند چون فرد سرشناسی هستند و همسر اولشان به شدت کنترل و تعقیبشان میکند.

میتوانید برای گرفتن رونوشت اقدام نمائید.

درود
۲۸ سالمه و مجردم و قصد مهاجرت کاری دارم ک در این حین با خانومی مطلقه ک دوفـرزند دختر ۱۳ ساله و پسر ۲۰ ساله داره و قرار شد ک از طریق ازدواج سوری خانم رو تا کشور مقصد همراهی کنم و خانم هم در قبال این کار هزینه های سفرمن رو تقبل بکنه
بنظر شما برای این ازدواج سوری ک میخاییم انجام بدیم چیکار کنم ک موقع جدا شدن ب مشکلی برنخورم و متضرر نشوم و خانم گفتن حق طلاق با خودم باشه ــ سپاسگذارم.

همه چیز به توافقی که قبل از عقد وجاری شدن خطبه بستگی داردمن جوان ۳۴ ساله از خوزستانم وبرای دوری از گناه مایلم خطبه جاری کنم هر بانویی که شرایط صیغه را دا را باشد من را در جریان بگزارد

سلام من برای رفع نیازها جنسی و روحی نیاز دارم تا دختری رو صیغه کنم تا از تنهایی در بیام و دختر هم راضی هست و ۱۸ ساله . اجازه پدرش واجبه یا نه؟

سلام خودم ۱۸ سالمه میخوای دختری که باکره هسته و اونم ۱۸ سالشه اگه بدون اجازه پدر صیغه موقت انجام بدیم از لحاظ شرعی صیغه باطل هسته ؟

میشه با دختر ۲۰ ساله بدون اجازه پدر و مادرش صیغه محرمیت جاری کرد .از لحاظ قانونی میدونم نمیشه فقط میخوام بدونم از لحاظ شرعی چه حکمی داره اگه میشه کامل توضیح بدید

خیر ازدواج موقت هم نیاز به اجازه پدر ایشان خواهد داشت.

آیا زن در عقد موقت بدون توافق میتونه جدا بشه از لحاظ شرعی چه حکمی داره .

سلام با زن مطلقه ای که چندین بار صیغه ی موقت داشته و معلوم نیست عده هم نگه میدارد یا نه(اعتقادی به نگه داشتن عده نارد)، میتوان به او اعتماد داشت او را صیغه موقت کرد؟

سلام با زن مطلقه ای که چندین بار صیغه ی موقت داشته و معلوم نیست عده هم نگه میدارد یا نه(اعتقادی به نگه داشتن عده ندارد)، میتوان به او اعتماد داشت و او را صیغه موقت کرد؟

اجازه از پدر مادر دختر چگونه باید گرفته بشه ایا مکتوب باید باشه ؟
قانون در رابطه با صیغه چگونه برخورد می کنه یعنی چطور تشخیص می ده ک طرفین به هم محرم هستن یا خیر

اگه جاری نشدن صیغه موجب گناه بشه چی؟

سلام،اگه صیغه یک ساله ی مردی باشیم،میتونیم تو این مدت صیغه فرد دیگه ای شیم؟؟؟

اگه صیغه یک ساله مردی باشیم،میتونیم تو این یک سال صیغه فرد دیگه ای بشیم؟؟؟

سلام ببخشید اگه دختری بکارتشو از دست داده و بخواد با مرد متاهل صیغه موقت بخونن باید پدر دختر اجازه بده؟؟

سلام بنده ۷ سال پیش نامزدی شدم و صیغه جاری شد بینمون اما داخل خونه و توسط مادرم…مدت زمانش درست مشخص نشد و نیت بر این بود که تا پایان دوران نامزدی باشه…۴ ماه بعد به مشکل خوردیم و مثلا نامزدی بهم خورد اما بلافاصله بعدش آشتی کردیم و ۲۲ ماه نامزد بودیم که بعد از اون به طور جد نامزدی بهم خورد و اون آقا هم دو سال بعدش ازدواج کردن و الان ۳ ساله که متاهل هستند…میخواستم بدونم صیغه درست بوده یا نه و اینکه اگر درست بوده الان نیازی به باطل کردنش هست یا باطل شده است؟و اگر درست نبوده با این حساب که بنده اون زمان باورم این بوده که صیغه جاری شده درسته مرتکب گناه شدم؟

سلام دوماه است باخانومی بیوه صیغه خواندیم حالاتمام شده میتونیم مجددادامه دهیم

بله باید مجددا نکاح موقت منعقد شود.

سلام یه سوال داشتم من دخترم با یک مرد زن دار به مدت یکسال عقد کردم تقریبا دوماه ونصف گذشته از عقد که عقد رو بخشید و رابطه جنسی هم داشتیم آیا من میتونم مهریه ام رو بگیرم تمامش رو؟

مهریه صیغه موقت به صورت جنس بوده آیا میشه به پول تبدیل کرد و پرداخت نمودیا حتما باید خود جنس را داد

اگر دختر و پسر نوزده ساله بين خودشون ايه ي محرميت بخونن محرم ميشن يا باطله؟
البته بدون اجازه پدر دختر

از لحاظ شرعی محرم میشوند ولی قانونی خیر.

از لحاظ شرعی هم باطله

اولویت با شرع هست بعد برادر از برادر درکی نداره پس نمیتونه قضاوت کنه که اون چه حسی داره مخصوصاً یک پدر پس اگه از لحاظ شرعی محرم میشوند از نظر من کفایت میکند چون مقداری از درصد ازدواج نکردن را پدر ها و مادران شکل میدهند.

خب اگه پسر جدا بشه يعني بدون اطلاع دختر با يكي ديگه ارتباط داشته باشه و كلا به جدايي بكشه تكليف چي ميشه؟

يعني من به عنوان يك دختري كه پسر بهم خيانت كرده و جدا شدم چجوري ميتونم از محرميت اون پسر دربيام؟

اصلا از اولش بدون اجازه پدر محرم نبودید

اينكه ايت الله خامنه اي گفتن بنابر احتياط واجب بايد اذن پدر در ازدواج موقت باشه يعني چي؟ يعني اگه اذن پدر گرفته نشه و صيغه خونده بشه باطل ميشه؟

سلام ی خانوم هست که دو ساله از شوهرش جدا زندگی میکنه کارشون به طلاق کشیده الان مراحل داداگاهی رو دارن طی میکنن میشه این خانوم رو صیغه کرد

دختری ۲۷ ساله هستم که ۴ سال پیش با مرد ۳۲ ساله ای صیغه محرمیت خوندیم. قصد ازدواج داشتیم و چون خانواده بنده راضی نمیشدن ناچارا برای اشکال نداشتن ارتباطاتمون بین خودمون آیه رو خوندیم.(بدون اطلاع خانواده و بدون اجازه پدر) در این مدت با ایشان ارتباط جنسی هم داشته ام (بکارت حفظ شده). بعد از گذشت ۴ سال هنوز خانواده بنده به این ازدواج رضایت ندادن و مشکلات بسیاری پیش امد و ناچار به جدایی از این آقا هستم. اولا میخواستم مطمئن بشم که این مدت ارتباط من با ایشان از لحاظ شرعی مشکلی نداشته؟؟ دوما برای جدا شدن از ایشان نیاز به خواندن صیغه یا آیه ای هست؟ سوما آیا نیاز هست که بعد از جدایی عده نگه دارم؟ چهارما مهریه ای که تعیین کردم رو بخاطر ندارم و کلا چیزی از ایشون طلب ندارم. ایا باز هم اشکالی وارده؟

با عرض سلام و خسته نباشید یکسال است که در عقد موقت هستم و الان از هم جدا شدیم بخاطر مشکلاتی که داشتیم.من عقد موقت کردن که نوشته شد ۱۵عدد سکه برای صیغه ای که نوشتیم.همسرم میتواند شکایت کند و با پیگیری قانون ازم بگیرد

شیش ماه نامزدی بودم تو این مدت فهمیدم ک به درد هم نمیخورم بعد از بهم زدن نامزدی از طرف من خانواده طرف ادعای گرفتن وسیله هاشونو کردن منم طلب مهریمو کردم کار به دادگاه کشیده میخام بدونم که آیا برای گرفتن مهریم گواهی بکارت لازمه؟

خیر نیاز به گواهی بکارت نیست.

اگر زن اول هیچ مشکلی از لحاظ جسمی نداشته باشدبرای ازدواج موقت یا دائم اجازه همسر اول لازمه

آیا امکانش هست مردی که متاهل هست و در شهر خودش یک زن دیگر صغیه موقت کند

خب یه دفعه بگین نمیشه صیغه کرد دیگ
کدوم پدری اجازه میده ک بکارت دخترش از بین بره؟!

سلام
من با دختری آشنا شدم که قبلا ازدواج کرده اما به گفته خودش نزدیکی نکرده آیا میتونیم صیغه جاری کنیم بین خودمون؟ چون برای ازدواج اولش اجازه پدر روگرفته

سلام اگر دخترو پسر بين خودشان ايه ي محرميت بخوانند بدون اجازه ي پدر دختر و دختر باکره باشد از نظر شرعي باطل است؟

سلام اگر دخترو پسر باهم ايه ي محرميت بخوانند و دختر باکره باشد ولي بدون اجازه ي پدر دختر باشد نه از نظر قانوني بلکه از نظر شرعي باطل است يا درست؟

سلام من دختری ۳۵ساله بدون پدرو حد پدری فوت شده اند با پسری. بین خودمون صیغه محرمیت خوندیم با تعیین زمان مشخص مهریه اما در محضر نرفتیم جایی ثبت نشده آیا این درسته یا اشتباه انجام دادیم آیا حتما باید عقد موقت در محضر باشه؟

سلام دختری که خودش عقد دائم کس دیگری است ولی باکره است میتواند صیغه کس دیگری شود و حلال است از لحاظ شرعی نه قانونی

با سلام و وقت بخیر.دختری ۴۷ ساله که دارای تحصیلات عالیه هست و تا بحال سکس نیز نداشته اند( باکره می باشند) بدون اذن پدر امکان صیغه شدن هست؟ آیا داشتن سکس مشکل شرعی داره؟ ممنونم

سلام میخواستم بدونم وقتی زنی رو صیغه کردی اصلا باهات رابطه نزاشت ویا مهریه روگرفت رفت چه کاری میشه انجام داد

این امکان هست زن شوهر دار به عقد موقت کس دیگه ای در بیاد؟

اگه یه دختر و پسره ۲۲ ساله و ۲۶ ساله ک هردو باکره هستن و واقعا قصد ازدواج دارن و خالصانه باهمن شرایط ازدواجشون محیا نباشه و یه صیغه موقت خودشون بین خودشون بخونن(بدون اطلاع و اجازه پدر) برای اجتناب از گناه ایا ب هم محرم میشن ب لحاظ شرعی؟ و شرعی و قانونی فرقش چیه

با سلام دختري ۳۳ ساله هستم باكره كه از طرف فرد متاهلي به من پيشنهاد عقد موقت داده شده كه خود بنده نيز تمايل دارم ولي با پدرم زندگي نمي كنم و پدربزرگ هم ندارم آيا ميتوانم عقد موقت بكنم . البته من با اين شخص رابطه دارم ولي نه رابطه جنسي

سلام
میخواهم با دختر خانومی که در شهر ما دانشجو است عقد موقت انجام بدم
که پدر و جد پدریشون فوت کرده.
خودمون میتونیم انجام بدیم یا نیاز به اجازه ی کس دیگه ای هست؟

نمیدونم

واقعا اطلاعات مفیدی در زمینه صیغه دادید ممنون. موفق باشید

سلام. میشه بدون اطلاع پدر صیغه خوانده بشه. بین دختر پسر ۳۲ ساله. ایا با خواندن صیغه محرم میشوند یا خیر باطل است؟

سلام من دختری باکره هستم که یکبار عقد دائم داشتم
الان سوالی دارم میتونم با فردی صیغه محرمیت داشته باشم؟

سلام خسته نباشین پسر ۱۷ ساله میتونه بدون اجازه پدرش با دختر غیر باکره عقد موقت کنه؟

دو ماهه از همسرم جدا شدم…الان فهمیدم با کس دیگه عقد یکساله کرده…ایا از لحاظ قانونی میتونم شکایت کنم که چرا عده نگه نداشته..اخه بچه هم داریم.

سلام از لحاظ شرعی اجازه پدر دختر باکره برای ازدواج موقت الزامی است؟تاکید میکنم شرعی ن قانونی؟

سلام
میخوام بدونم کسی که باکره باشه از لحاظ “شرعی” میتونه ازدواج موقت کنه؟ حرام نیست؟

دوستان اینو توجه کنین صیغه و عقد فرق میکنند

سلام
کسی که عقد کرده و در دوره عقد جدا شده، و الان باکره است، ایا میتواند الان بدون اجازه پدر به صیغه کسی دیگه دربیاد؟

مطالبتان زیبا و قابل تامل هست خداوند خیرتان بده

سلام من ۱۸سالمه برای صیغه باید اجازه بگیرم و اگه صیغه نامه رو خودمون نوشتیم کسی حق دخالت داره؟؟

من دختري رو دوست دارم، پدرشون و پدر بزرگشون فوت شدن.اگه بخواهيم براي آشنايي بيشتر بدون اينكه خانواده ها بدونن صيغه كنيم نياز به اجازه خانواده هامون داره؟؟

سلام خدمت مدیر محترم سایت لطفا سوالات مخاطبین را با ذکر منبع از ایات اعظام پاسخ دهید
زیرا در پاسخ ها ضدو نقیض بسیار است مثلا سوال شده در مورد زنا هنگامی که خانم در عده به سر می برد که پاسخ شما حرمت ابدی زن و مرد زانی است در صورتی که دو جنبه دارد اگر در عده عقد موقت باشد حرمت ابدی ندارد و فقط در صورتی که در عده عقد دائم باشد حرمت ابدی می شود
با تشکر

سلام من با پسری ۲۰ ساله صیغه موقت خواندیم ولی بدون اجازه پدر من
آیا بهم محرم میشویم؟

سلام اگر کسی بکارتش را بدون اینکه ازدواج کرده باشد از دست بدهد و بدون اجازه‌ی پدر صیغه بخواند صیغه باطل است؟

سلام من میتونم با دختر باکره بدون اذن پدر و بدون پاره کردن پرده بکارت ازدواج موقت کنم

میخوام با دختری۱۸ساله صیغه کنم اما قصد دخول نداریم خواستم ببینم اجازه پدر حتما لازمه یا نه

سلام ببخشید ایا مدت صیغه موقت باید الزاما ۹۰ روز یعنی ۳ ماه باشد؟زیر ۳ ماه باطل است؟بنده با اقایی صیغه کردیم ۱ماهه ایا اشتباه است؟و در مدت صیغه ایا باید به بنده تحفه ،نقدی یا غیر نقدی بپردازند؟

سلام اگه دختر نوعی از بکارت رو داشته باشه که با آلت از بین نره میشه ازدواج موقت کرد بدونه اجازه پدر؟؟کلا هیچ راهی برای اجازه نگرفتن از پدر وجود نداره در ازدواج موقت اول؟

سلام
میخوام با زنه مطلقه ای رابطه برقرار کنم‌‌
آیاا صیغه موقت لازم
و میتونیم خودمون شفاهی عقدو بخونیم؟

دختری بیست و هشت ساله هم اجازه پدر واس صیغه موقت نیاز داره؟

سلام. من یه سوال داشتم و اونم اینه که آیا توی صیغه موقت اجازه پدر از لحاظ شرعی واجب است یا قانونی؟

برای خواندن صیغه نیاز به پاک بودن و وضو نیست؟
من باکرم و صیغه خوندیم با یه پسر که دوسش دارم.
میتونم به مرجعی که حکمش بدون اذن پدر باطل نیست مراجعه کنم در صورتیکه مرجعم آیت الله خامنه ایه؟

با سلام سال ۹۲ خانمی که با کره نبود و نامه دکتر مبنی بر با کره نبودن داشت را صیغه کردم به مدت یک سال و بعد دو سه سال هم صیغه را خودشان اجرا میکردند و مهریه ۱۴ سکه بودبعد سال ۹۷ ایشان را به عقد دائم در آوردم بعد یک سال با توجه به مشکلات روحی و روانی ایشان مجبور به طلاق شدن تا به خودش و من و دخترهای خانم اولم آسیب نرسانند. اکنون خانوم تقاضای مهریه صیغه را بعد آن مدت کرده اند. و من مدارکی ندارم که ثابت شود ۱۴ سکه را به ایشان داده ام. لطفا راهنمایی بفرمائید. الان هم توان مالی پرداخت ۲۸ سکه را ندارم. البته حکم توقیف ماشینم را گرفته و خیلی مستاسل شده ام.

سلام . بعضیا میگن خود پسر دختر هم میتوانند صیغه بخونن. ایا صحت داره؟

سلام.کسی ک عقد موقت کرده ولی نمیدانست ک اجازه پدر لازم است برای عقد موقت و با کسی ک عقد اوست نزدیکی کرده؛کاری حرامی انجام داده؟

سلام من مادرم فوت کرده پدرم درقید حیات هس ولی ازدواج کرده با مادبزرگم تنها زندگی میکنم ۱۹سالمه با پسری ۲۳ساله برا اشنایی صیغه درست یا اجازه پدر لازم؟

چرا با کسی زنا کنه کسی بهش حروم میشه یعنی هیچ راهی نداره بعد اینکه طلاق گرفت با اون مرد ازدواج کنه

خوهشا جواب منو بدین اگ با کسی زنا کنه یه زن .بعد از شوهرش طلاق بگیره نمیتونه زن اون شخص بشه ک باهاش زنا کرده .هیچ راهی نداره ??

سلام من بدون اجازه پدرم با یک پسر ۲۰ساله صیغه محرمیت خوندم و بکارتمو از دست دادم
الان نمیدونم چیکار کنم
میخام بدونم میشه شکایت کرد یا هر کار دیگه ای؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


صدایش پشت تلفن کم سن و سال‌تر از ۲۵ سال به گوش می‌آمد ولی از نزدیک به نظر زنی چهل ساله با شکمی برآمده بود. شیما نه ماه پیش در یکی از روزهای سرد دی ماه سال گذشته با سعید که به خواستگاریش آمده بود، نامزد کرد. پیش از آن در مراسم خواستگاری وقتی صحبت‌های اولیه به پایان رسید و قرار بر آشنایی بیشتر شد به خواست خانواده‌ها قرار شد این دو جوان برای مدت ۶ ماه به یکدیگر «محرم» شوند. صیغه محرمیت را فردای آن روز روحانی محله برایشان خواند. شیما دست‌هایش را در دستان سعید گذاشت و با هزاران امید و آرزو پا در راهی گذاشت که البته پایان خوشایندی برایش نداشت.

فقط دو ماه و نیم از نامزدیشان گذشته بود که خانواده سعید در تماسی تلفنی با خانواده شیما ضمن عذر خواهی و با این دلیل که سعید قرار است به خارج از کشور برود نامزدی را به هم زدند. در عرض یک روز همه آنچه بین دو خانواده رد و بدل شده بود باز پس گرفته شد. در همین روز پدر سعید جلوی چشمان متحیر شیما که تازه وارد ۲۵ سالگی شده بود گفت که سعید باقیمانده مدت محرمیت را بخشیده و ۲ سکه طلایی که به عنوان مهریه تعیین شده بوده را در دست شیما گذاشت و رفت.

هنوز چند هفته از این ماجراها نگذشته بود که شیما هر روز حالت تهوع و سرگیجه داشت و گمان می‌کرد که این موضوع به دلیل استرس و بهت ناشی از به هم خوردن نامزدیشان است اما در مراجعه به پزشک متوجه شد که باردار است و این تازه شروع راه مبهم آینده‌اش بود.

صیغه محرمیت در عرف قراری است که اغلب بین دختر و پسری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند و در اکثر مواقع به اصرار خانواده‌ها برای آشنایی بیشتر، گذاشته می‌شود. صیغه محرمیت به اصطلاح «خوانده» می‌شود تا معاشرت دختر و پسر در مدت آشنایی از نظر شرعی، حلال باشد. هر چند که برخی از فقها معتقدند که می‌توان در ضمن صیغه محرمیت برای آشنایی پیش از ازدواج شرط «عدم استمتاع جنسی» گذاشت اما از نظر اکثر فقها چنین شرطی به دلیل اینکه خلاف مقتضی عقد نکاح ، یعنی علت اصلی ازدواج است، پذیرفته نیست.

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

بنابراین از نظر قانونی و شرعی آثار و تبعات حقوقی که از این رابطه به وجود می‌آید همچون ازدواج موقت است که در اصطلاح فقهی به آن «متعه»هم می‌گویند. از منظر قانونی پدیده‌ای به نام صیغه محرمیت در قوانین کشور ما وجود ندارد. به همین جهت لازم است دختران و پسران و اولیای آنان از تمام آثار حقوقی این رابطه مطلع باشند تا پس از آن دچار دردسر نشوند، چراکه صیغه محرمیت از نظر حقوقی چیزی نیست جز ازدواج آنهم از نوع موقت اش.

پویان فدایی، وکیل پایه دادگستری و مشاور حقوقی در این باره می‌گوید: «در قانون دو نوع عقد نکاح بیشتر نداریم نکاح دائم و منقطع و آنچه تحت عنوان صیغه محرمیت یا سایر موارد مشابه در بین مردم رایج است در عالم حقوق همان نکاح منقطع نامیده می‌شود. ازدواج موقت یا به تعبیر حقوقی «نکاح منقطع» برابر ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی عبارت است از ایجاد علقه زوجیت میان زن و مردی که مانعی برای نکاح نداشته باشند برای مدت معین با این قید که در عقد موقت تعیین میزان معین مهریه از شرایط صحت عقد محسوب می‌شود.»

شیما با گریه‌هایی که شبیه هق هق است می‌گوید: «من نمی‌دانستم با صیغه محرمیت، همسر موقت سعید خواهم بود. بعد از جاری شدن صیغه محرمیت سعید به من گفت که ما با هم زن و شوهر هستیم و برای آشنایی بیشتر باید با یکدیگر رابطه داشته باشیم.»

عدم ثبت صیغه محرمیت (ازدواج موقت) و اینکه قانونگذار الزامی برای این کار در نظر نگرفته است زنان جوانی را بعضاً بیش از آنکه لذت و شیرینی زندگی مشترک را بچشند، دچار مخمصه‌های حقوقی کرده است. فرزند ملحق به این رابطه اگرچه مشروع است اما به دلیل عدم ثبت بعضاً برای مادر دردسرساز است و اثبات مشروعیت آن چالش بزرگی برای زنان جوانی است که با این مسأله دست به گریبان هستند.

شیما که در عرض چند ماه از دختری آزاد و رها با هزاران امید و آرزو تبدیل به یک همسر و سپس یک مادر شده لحظه‌ای نمی‌تواند اشک‌های خود را کنترل کند. می‌گوید: «هر چه به پدر همسرم می‌گویم که این بچه فرزند پسر شماست زیر بار نمی‌روند و می‌گویند شما محرم شدید که با هم بیشتر آشنا شوید و هرگز پسر ما چنین رفتاری نمی‌کند. به خود سعید هم دسترسی ندارم، صیغه ما هم در جایی ثبت نشده است. صرف بیان یک سری کلمات برای پدر و مادرم کافی بود تا من را به دستان مردی بسپارند که آشنایی با او نداشتیم. به خود سعید هم که دسترسی ندارم و نمی‌دانم به کدام کشور رفته است.»

پویان فدایی وکیل دادگستری در این باره می‌گوید: «اثرات ثبت نکاح منقطع بیش از همه در حفظ حقوق زوجه خود را نشان می‌دهد اولاً اگر چه در نکاح موقت اصل این است که نفقه به زوجه تعلق نمی‌گیرد اما اگر این شرط در ضمن عقد لحاظ شود، زوج موظف است که نفقه بپردازد. دوما زوجه عقد موقت از همسر خود ارث نمی‌برد باز هم مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد. در خصوص فرزندان به وجود آمده از عقد موقت هم باید گفت این فرزندان از تمام حقوقی که قانون برای اولاد در نظر گرفته بهره‌مند خواهند بود و در این خصوص تفاوتی میان اولاد ناشی از عقد دائم و موقت وجود ندارد. با توجه به موارد بالا ثبت واقعه عقد موقت به نحوی که در دادگاه قابل استناد باشد اعم از ثبت محضری در دفترخانه یا به نحو مکتوب می‌تواند آثار حقوقی ناشی از سه مورد فوق را برای زوجه و اولاد ناشی از این نوع عقد فراهم آورد در غیر این صورت اثبات واقعه عقد موقت در دادگاه بسیار سخت و در پاره‌ای از موارد غیر ممکن می‌کند.»

هر چند به نظر می‌رسد از نظر قانونی ازدواج موقت مانند ازدواج دائم نیاز به ثبت ندارد اما قانونگذار در ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند ۱۳۹۱ در بعضی از موارد ثبت واقعه ازدواج موقت را الزامی کرده است. ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده مقرر می‌دارد: نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی، نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می‌دهد. نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:

تبصره ـ ثبت وقایع موضوع این ماده و ماده (۲۰) این قانون در دفاتر اسناد رسمی ازدواج یا ازدواج و طلاق مطابق آیین نامه‌ای است که ظرف یک سال با پیشنهاد وزیر دادگستری به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد و تا تصویب آیین نامه مذکور، نظام نامه‌های موضوع ماده (۱) اصلاحی قانون راجع به ازدواج مصوب ۲۹/۲/۱۳۱۶ کماکان به قوت خود باقی است.»

لازم به ذکر است آیین نامه اجرایی این ماده قانونی در بهمن ماه سال ۹۳ تصویب شده است. ضمانت اجرای الزام مرد به ثبت این موارد نکاح هم در ماده ۴۹ همین قانون بیان شد‌ه که مقرر می دارد: «چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.»

اکنون شیما قصد دارد به دادگاه مراجعه کند تا ضمن اثبات نکاح موقت خود با سعید پدر کودکی که چند روز دیگر به دنیا خواهد آمد را به گرفتن شناسنامه برای فرزندش ملزم کند، اما پدر در ایران نیست و خانواده‌اش هم به دلیل رفت و آمد زیاد شیما و پدر و مادرش برای یافتن رد پایی از سعید، به محل دیگری نقل مکان کرده‌اند و آدرس جدیدشان را به شیما نداده‌اند.

پویان فدایی وکیل دادگستری در این خصوص می‌گوید: «رسیدگی به این موارد بر اساس ماده ۸ قانون حمایت از خانواده و بر اساس اصول آیین دادرسی در صلاحیت دادگاه خانواده محل اقامت خوانده یا آخرین محل سکونت وی در صورت خروج از کشور یا مشخص نبودن محل اقامت وی خواهد بود. مادر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و اثبات واقعه ازدواج موقت که به تبع آن الحاق فرزند به پدر ثابت خواهد شد پدر را ملزم به اخذ شناسنامه برای فرزند نماید این عمل باعث تعلق ارث و سایر حقوق به چنین فرزندی خواهد شد.»

این وکیل دادگستری می‌گوید حتی اگر به پدر فرزند هم دسترسی نباشد جای نگرانی نیست؛ چراکه تبصره ماده شانزده قانون ثبت احوال مقرر کرده است اگر ازدواج پدر و مادر شرعی باشد، اما به ثبت رسمی نرسیده باشد، در صورتی که پدر به هر دلیل حضور نداشته باشد و به مدارک وی نیز دسترسی وجود نداشته باشد، مادر باید برای صدور شناسنامه یک طرفه از دادگاه حکم «امین موقت» دریافت کند. با دریافت حکم امین موقت، مادر سمت قانونی پیدا کرده و می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه یک طرفه مادری، با نام خانوادگی خود اقدام کند.»

هر چند که شکل رابطه شیما و سعید کاملاً شرعی بوده و شیما هم می‌تواند با استناد به شهادت شهود رابطه زوجیت خود را با سعید ثابت کند و به حکم دادگاه به عنوان امین موقت با نام خانوادگی خود برای فرزندش شناسنامه بگیرد اما به نظر می‌رسد قانونگذار باید برای پدیده‌های حقوقی رایج در جامعه تمهید جدی تری بیندیشد. چه بخواهیم و چه نخواهیم پدیده‌ای تحت عنوان صیغه محرمیت در جامعه ما رواج دارد و عاملی است که رافع بسیاری از دغدغه های خانواده هایی است که بنا به اعتقاداتشان کوچکترین معاشرت دختر و پسر قبل از ازدواج را هم شرعی نمی‌دانند اما تفسیر و برچسب حقوقی که به رابطه طرفین صیغه محرمیت وارد می شود واجد آثاری است که احتمالاً نه تنها مقصود آنها نبوده بلکه آگاهی از آنها نگرانی خانواده‌ها را نیز چند برابر خواهد کرد.

مثل همیشه احتمالاً اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بهترین راهکار خواهد بود، بویژه آنکه نهادهای مسئول می توانند دفترداران ازدواج یا روحانیونی که محل رجوع مردم قرار می‌گیرند را موظف کنند که در این زمینه به مراجعان خود آگاهی کافی داده و آثار حقوقی به اصطلاح صیغه محرمیت را برای آنها شرح دهند.

عاطفه خلفی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

یکی‌ دیگر از تفاوت‎های صیغه و ازدواج دائم لزوم تعیین مهریه در هنگام عقد است.

در عقد دائم دو طرف می‎توانند تعیین مهریه را به بعد از عقد موکول کنند و با نامعلوم بودن میزان مهریه نیز می‌‎توان خطبه عقد را جاری کرد و رابطه محرمیت و زوجیت برقرار می‌‎شود، اما در عقد موقت در هنگام عقد باید میزان مهریه معلوم باشد و بدون تعیین میزان آن، خطبه عقدی که جاری می‌ شود، باطل است.

مطابق با قانون ایران، دو نوع ازدواج شرعی و قانونی محسوب می‎شود؛ ازدواج دائم و ازدواج موقت، که در اصل حکم با یکدیگر مشترک هستند و در مواردی انگشت‎شمار با یکدیگر تفاوت دارند.

در این مطلب به بررسی تفاوت‎های ازدواج دائم و موقت یا به عبارت عامیانه “صیغه” می‎پردازیم.

مطابق با ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی: نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد.

همان‎طور که از نام‎گذاری این ازدواج مشخص است، بر‌ خلاف ازدواج دائم، صیغه برای مدت مشخصی ایجاد می‎شود و با پایان یافتن مدت زمانی که دو طرف مشخص کرده‌اند، خودبه‎خود رابطه زوجیت بین زن و مرد تمام می‎شود.

شایان ذکر است که فقط تعیین زمان کلی برای ازدواج موقت کفایت نمی‌کند و حتما باید به صورت دقیق مشخص شود، به عنوان مثال باید قید شود که برای مدت دو سال از تاریخ عقد.

موضوع تعیین مدت در عقد موقت بسیار اهمیت دارد.

در قانون صراحتی مبنی بر این‎که عدم ذکر مدت در ازدواج موقت باعث باطل شدن عقد است وجود ندارد و عقیده غالب بر این است که عدم ذکر مدت در ازدواج، باعث باطل شدن عقد نیست و در نتیجه، ازدواج دائم محسوب می‌شود.

بنابراین اولین تفاوت عقد موقت با دائم همین موضوع مدت و اهمیت آن است که در عقد دائم اصلا موضوعیت ندارد و عقد به قصد مادام‌العمر بودن و تمام نشدن ایجاد می‎شود.

ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی: در ازدواج موقت، عدم تعیین مهریه موجب باطل شدن ازدواج است.

یکی‌ دیگر از تفاوت‎های صیغه و ازدواج دائم، لزوم تعیین مهریه در هنگام عقد است.

در عقد دائم دو طرف می‎توانند تعیین مهریه را به بعد از عقد موکول کنند و با نامعلوم بودن میزان مهریه نیز می‌‎توان خطبه عقد را جاری کرد و رابطه محرمیت و زوجیت برقرار می‌‎شود، اما در عقد موقت در هنگام عقد باید میزان مهریه معلوم باشد و بدون تعیین میزان آن، خطبه عقدی که جاری می‌ شود، باطل است.

شرایطی که مهریه باید داشته باشد، مانند همان شرایط مهریه در عقد دائم است.

نکته قابل توجه این‎است که آنچه در عقد موقت شرط است، تعیین میزان مهریه در هنگام عقد است و نه پرداخت آن؛ یعنی مرد بعد از عقد و زمانی‎که زن مهر خود را مطالبه کرد، می‎تواند مهریه را پرداخت کند.

در ازدواج دائم نفقه زن به عهده مرد است اما در ازدواج موقت، همان‎طور‌ که قانون تاکید کرده است، مرد الزامی به پرداخت نفقه ندارد، مگر این‎که به‌ عنوان شرط ضمن عقد مطرح شود یا دو طرف بر اساس این موضوع عقد را جاری کنند.

نیازی به ثبت ازدواج موقت نیست.

در عقد دائم مرد موظف است که عقد را ثبت کند و در صورت عدم ثبت به مجازاتی که در متن قانون ذکر شده است محکوم می ‌شود، اما در مورد صیغه، الزامی به ثبت آن نیست، مگر در سه مورد زیر که در صورت عدم ثبت ازدواج، مرد به مجازات محکوم می شود:

تفاوت آخر این دو ازدواج در نگه داشتن عده است ( عده، به مدتی گفته می‌شود که زن باید برای ازدواج مجدد صبر کند).

در عقد دائم عده، سه طهر است؛ اما در مورد صیغه، عده‎ای که زن باید نگه دارد، دو طهر است (طهر به معنی پاک شدن از عادت ماهانه است).

ضمنا، این شرایط مربوط به وقتی است که زن باردار نباشد.

 

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با تشکر از مشارکت شما در بهبود محتوا سایت، بازخورد شما با موفقیت ثبت شد.

جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید:

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

Facebook

Twitter

مشاوره با وکلا: 09103501470

اینستاگرام

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم


تماس با ما

ازدواج موقت که عموم مردم آن را صیغه می نامند ، نوعی ازدواج بر اساس قرارداد مدت دار است که با جاری شدن صیغه ی عقد بین زن و مرد ایجاد می شود ، در ازدواج موقت زن تنها حق مهریه را دارد و از حق نفقه ، همخوابگی با شوهر و حق ارث محروم است اما اگر در ضمن عقد چنین شروطی داشته باشد و مرد نیز پذیرفته باشد ، عمل به پرداخت و انجام آن برد مرد واجب خواهد بود ، ثبت ازدواج موقت امری اختیاری است و معمولا تنها در موارد خاص و و وجود اجبار ثبت می شود .

ازدواج موقت راه مشروع برای تامین نیاز جنسی افرادی است که امکان ازدواج دائم را ندارد و به دلیل مزیت ها و شرایط خاص خود با رابطه ی ناپسند و نامشروع زنا بسیار متفاوت است .

زنا آثار تخریبی فراوانی بر جسم و روح فرد دارد ، در حالی که به دلیل مشروعیت و قانونمند بودن روابط زن و مرد و مسئولیت های آنها نسبت به یکدیگر در ازدواج موقت ، فرد از آرامش خاطر روحی و روانی بالایی برخوردار است .

آزادی عمل زن و شوهر در ازدواج موقت بیشتر از ازدواج دائم است .

مدت دوام ازدواج موقت با توجه به شرایط و خواسته ی طرفین ازدواج می تواند از یک ساعت تا چندین سال باشد که در این صورت نیازی به  ثبت ازدواج موقت نیز نخواهد بود .

به دلایل مختلف از سوی مرد و زن ، معمولا ازدواج موقت را در شناسنامه ثبت نمی کنند .

در صورتی که اختیار بخشیدن مدت زمان باقی مانده از عقد به زن سپرده شده باشد ، زن می تواند با بخشیدن آن بر خود ، سبب بطلان عقد موقت گردد .

متاسفانه امکان درج دیدگاه در حال حاضر وجود ندارد.

آدرس: کرج. سه راه گوهردشت. نبش بلال 7. برج نور هشتم. طبقه 5. واحد 8

تلفن ثابت: 02634252137

کانال تلگرام: vakilkaraj@

مشاوره حقوقی: 09103501470

اینستاگرام

لینکداین


طراحی سایت: طراحی سایت در کرج

وکالت در ویکیپدیا

کانال آپارات: aparat.com

کانال mp4.ir :mp4

کانال نماشا: namasha.com

کانال تماشا: tamasha.com

 

پرسش: آیا تلفنی هم می‌شود از خانمی‌تقاضای صیغه کرد و حاج اقا در دفتر ازدواج از لحاظ قانونی صیغه محرامیت خواند؟ یعنی یکی از ما حضور داشته باشد. نبود خانم در محضر که شهرستان تشریف دارد مشکل ساز نیست؟

پاسخ: مشخص بودن زوجه و زوج شرط صحت عقد است. بنابراین اگر عاقد دو طرف را می‌شناسد و مطمئن است که آن شخص پشت تلفن خود زوجه است مشکلی ندارد.

پرسش: با خانمی‌آشنا شدم که ۸ ماه از همسرشون جدا زندگی می‌کنند و رابطه‌ای نداشتند. اینکه سه ماه عده‌شون خیلی وقته که گذشته است، می‌توانیم به محض طلاق، صیغه کنیم؟ یا اینکه حتما باید از زمان طلاق‌شون سه ماه بگذرد؟

پاسخ: بعد از ثبت و اجرای طلاق عده شراع می‌شود.

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

پرسش: آیا نکاح موقت بدون ثبت در محضر ارزش قانونی دارد. آیا زوجه می‌تواند از طریق دادگاه نسبت به حق وحقوق خود شکایت کند؟

پاسخ: برگه صیغه‌نامه و یا دفترچه صیغه و یا شواهد و مدارکی دال بر این نکاح موقت داشته باشد، می‌تواند از طریق دادگاه اقامه دعوی کند.

پرسش: برگه صیغه نامه یا دفترچه صیغه تنها به زوجه داده می‌شود و یا نسخه دیگری هم موجود است؟ آیا عقد موقت ثبت محضری می‌شود؟ درصورت فقدان اوراق صیغه نامه زوجین یا به هر دلیل ثانویه امکان استعلام فردی و یا قضایی محفوظ است یا خیر؟

پاسخ: صیغه‌نامه یا یک برگ هست و یا دفترچه‌ای که معمولا دفترخانه و یا عاقد شرعی بایگانی از آنها نگه داری نمی‌کند که بعدا به مراجعه کننده بدهد. این صیغه‌هایی که در جامعه انجام می‌شود ثبت محضری نمی‌شود، یعنی زوجین نمی‌خواهند ثبت رسمی‌مانند عقد دایم شود، چون باید آزمایش داده شود و در ثبت احوال گزارش عقد موقت مانند دایم ارسال شود، تا قابلیت استعلام از ثبت احوال را داشته باشد. فقط بصورت شرعی عقد موقت خوانده می‌شود و برگه یا دفترچه‌ای به زوجین داده می‌شود. اگر مفقود گردد یا پاره شود المثنی یا رانوشتی ندارد.

پرسش: جوانی مجرد هستم که قصد ازدواج موقت با خانمی‌مطلقه و ۳۰ ساله را دارم و البته فقط به دلیل طول کشیدن راضی کردن خانواده‌ها و پاک بودن رابطه و همچنین قانونی بودن آن قصد این کار را داری؟ مدارک لازم برای عقد موقت چیست؟ آیا این عقد در شناسنامه ثبت می‌شود؟ آیا این صیغه‌نامه از نظر مراجع قانونی دارای رسمیت می‌باشد؟ مهر قوه قضاییک برای ارائه آن به هتل نیاز دارد؟

پاسخ: برای عقد موقت یک قطعه عکس از زوجین و شناسنامه آنها کافیست. این عقد‌های موقت در شناسنامه و یا ثبت احوال ثبت نمی‌شود. صیغه‌نامه‌ای که دارای مهر برجسته عاقد شرعی باشد در تمامی‌موارد معتبر است. مهر قوه قضاییک، مهر رسمی‌دفتر ازدواج است که باید در سند رسمی‌درج شود اما صیغه‌نامه سند رسمی‌است و بنابراین مهر برجسته عاقد شرعی در تمامیکتل ها هواپیمایی راه آهن و کلانتری ها دارای اعتبار است. برای انجام صیغه موقت معتبر با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: در صیغه موقت بعد از اتمام مدت صیغه، مقدار مهریه تعیین شده باید پرداخت شود؟

پاسخ: مهریه مربوط به زوجه هست. اگر ببخشند نیازی به پرداخت نیست، در غیر اینصورت می‌بایست پرداخت شود.

پرسش: هزینه ثبت صیغه‌نامه موقت به مدت مثلا ۶ماهه چقدر است؟

پاسخ: هزینه و تعرفه خاصی از طرف سازمان ثبت اعلام نشده است. برای انجام صیغه موقت معتبر با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا اجازه پدر برای صیغه موقت یک دختر خانم ۴۷ساله نیاز هست؟

پاسخ: در این خصوص بعضی از مراجع اجازه پدر را برای دختر رشیده بالای ۳۰ سال لازم نمی‌دانند بطور مثال آیت الله مکارم شیرازی. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا ازدواج موقت دختری که باکره نیست و مقلد ایشان گفتند موردی ندارد، می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج عقدموقت کند و صیغه‌نامه دریافت کنه؟

پاسخ: برای دوشیزه بودن ملاک شناسنامه است. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: هزینه‌ى صیغه‌ى موقت چقدر است؟ و اینکه پدرم از مادرم جدا شده و خبرى از ایشان نداریم. نمیدانم کجاست؟ جد پدرى هم ندارم براى صیغه باید چیکار کنم؟

پاسخ: صیغه موقت هزینه‌ی مشخصی ندارد و تعرفه‌ی خاصی از طرف سازمان ثبت برای صیغه‌هایی که در شناسنامه‌ها ثبت نمی‌شود و فقط برگه صیغه‌نامه داده می‌شود، مشخص نشده است. در خصوص اجازه پدر، کلا در عقد دائم یا موقت برای دختر باکره شرط است. با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک می‌تواند حکم ازدواج بگیرید. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده با خانمی‌آشنا شدم و می‌خواهم با هم صیغه کنیم و برگ صیغه‌نامه داشته باشیم برای سفر و جاهای دیگه. کجا می‌توان انجام داد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: درخصوص ازدواج موقت، مورد مطلقه و مومن جهت معرفی وجود دارد؟

پاسخ: در خصوص همسریابی دفاتر رسمی‌ازدواج سراسر کشور هیچگونه فعالیتی ندارند.

پرسش: لطفا مدارک برای ازدواج موقت را بفرمایید؟ و آیا اگر مرد متاهل باشد برای ازدواج موقت به لحاظ ثبتی مشکلی نیست؟ دفترخانه شما صیغه موقت می خوانند؟

پاسخ: در خصوص اینکه متاهل هستید اگر زن اول شما متوجه‌این عقد گردد می‌تواند از طریق مراجع قضایی هم درخواست طلاق کند، چون بدون اجازه صورت گرفته و هم طلب مهریه کند. برای صیغه، عکس زوجین و شناسنامه و کارت ملی زوجین و طلاقنامه زوجه نیاز است و جایی ثبت نمی‌شود. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: برای صیغه موقت در دفاتر هـیچ کاری انجام نمی‌شود و باید به عاقد شرعی مراجعه کرد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر دختر مجردی باکره نباشد برای ازدواج نیاز به اذن پدر نیست، حال سوال بنده این‌است که این دختر اگر قصد ازدواج موقت داشته باشد آیا حتما باید از پزشکی قانونی گواهی عدم باکره‌گی را همراه داشته باشد؟ آیا گواهی متخصصان زنان می‌تواند جایگزین گواهی پزشکی قانونی باشد؟ آیا این مدرک مورد قبول مراجع انتظامی و قضایی است؟

پاسخ: ملاک به باکره بودن یا نبودن دختر برای سردفتر شناسنامه است.در مورد اینکه اگر دختر باکره باشد یا نباشد (سابقه ازدواج برای سردفتر مهم است که شخص سابقه ازدواج دارد یا خیر؟ اذن و اجازه پدر در صورت حضور برای عقد دائم و موقت لازم است خواه باکره باشد یا نباشد البته بعضی از عاقدهای شرعی طبق نظر مرجع محترم مکارم شیرازی برای دختر رشیذه باکره حدود ۳۰ سال سن اجازه پدر لازم نیست

پرسش: آیا برای ازدواج موقت نیاز به شاهد هست؟

پاسخ: اگر منظور شما ثبت رسمی‌ازدواج موقت در دفتر و شناسنامه‌ها و صدور سند نکاحیک هست ابتدا می‌بایست آزمایش ازدواج انجام شود و سپس ثبت رسمی‌با ۳ شاهد انجام گیرد. اگر منظور شما ازدواج موقتی است که عرفا بین افراد جامعه هست، آزمایش ازدواج نیار ندارد در شناسنامه‌ها وارد نمی‌شود و سند نکاحیک هم صادر نمی‌شود. در ازدواج موقت نیازی به شاهد نیست و در برگه و یا دفترچه‌ای که عاقد شرعی شخصا چاپ کرده اطلاعات زوجین نوشته می‌شود. برای انجام ازدواج موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: ازدواج موقت قابل ‍پیگیری و استعلام است؟ یعنی می‌توان برای شخصی استعلام گرفت که قبلا ازدواج موقت داشته یا نه؟

پاسخ: ازدواج موقتی که عرفا بین افراد انجام می‌شود، در شناسنامه‌ها ثبت نمی‌شود و در سوابق شناسنامه‌ای فرد ثبت نمی‌شود. اگر بخواهند ازدواج موقت بصورت رسمی‌در شناسنامه‌ها ثبت شود و سند نکاحیک برای آن صادر شود جزو سوابق فرد می‌شود.

پرسش: در صورت ازدواج موقت آیا مدرکی دال بر محرمیت به زوجین داده می‌شود؟ این مدرک آیا پس از منقضی شدن قابل پیگیری و استعلام است؟

پاسخ: بله برگه‌ای یا دفترچه‌ای که معمولا عاقد شرعی چاپ کرده است به زوجین داده می‌شود. معمولا پس از انقضاء مدت آن از بین می‌راد و سابقه آن ازدواج موقت همان دفترچه‌ای بوده است که صادر شده است. برای انجام ازدواج موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: من و همسرم ازدواج موقت شده‌ایم در یکی از دفاتر ثبت ازدواج. در دفترچه ازدواج موقت‌مان شماره ترتیب نوشته نشده است. اشکالی نداره؟

پاسخ: ازدواج‌های موقت یا اصطلاحا صیغه در جایی ثبت نمی‌شود که شماره ترتیب داشته باشند. فقط همان صیغه‌نامه صادر می‌شود.

پرسش: وقتی صیغه ۹۹ساله خونده شود، داخل شناسنامه نوشته می‌شود یا نه؟ بنده اطلاعات کاملی ندارم، لطفا توضیح کامل دهید.

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

پاسخ: صیغه یا عقد موقتی که در جامعه امراز انجام می‌شود و معراف به صیغه است، نه در شناسنامه ثبت می‌شود و نه ثبت احوال اطلاعی از آن دارد و نه در سوابق شما درج می‌گردد. مدت آن هم محدودیتی ندارد. در خصوص صیغه ۹۹ ساله اگر منظور شما این مورد است نه در شناسنامه ثبت می‌شود و نه ثبت احوال از آن اطلاعی دارند. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر ازدواج موقت‌مان در ‌دفتری ثبت شود، فقط اسنادش داخل همان دفتر است یا در سیستم کامپیوتری ثبت می‌شود؟ اگه ثبت می‌شود، می‌توان ثبت کامپیوتری نکرد؟

پاسخ: اگر دفترثبتی که به امضا شما رسیده است توسط دادگاه پلمپ شده و برای شما سند نکاحیک (همانند عقد دائم )صادر شده و در شناسنامه‌هایتان مشخصات همسر درج شده‌است. در این صورت آمار آن به ثبت احوال ارسال می‌گردد. اما اگر دفتر معمولی به امضا رسیده و سند نکاحیک (همانند عقد دائم) را امضا نکرده‌اید و شناسنامه‌هایتان در قسمت همسر سفید است، بنابراین بصورت رسمی‌و ثبتی عقد موقت شما ثبت نگردیده است و فقط یک کاغذ یا دفترچه صیغه به شما داده شده است.

پرسش: بنده یک دختر غیرباکره را بدون اجازه پدرش صیغه کرده‌ام. از نظر دادگاه اعتبار دارد؟

پاسخ: پدر زوجه اگر قصد بهم زدن عقد را دارد، چون بدون اجازه‌ی او انجام شده است، می‌تواند عقد را باطل کند.

پرسش: آیا ارائه دفترچه عکس‌دار صیغه‌ی موقت برای هتل‌ها و مراکز انتظامی‌سندیت دارد؟

پاسخ: دفترچه و یا برگه صیغه‌نامه که عکس‌دار و دارای مهر برجسته عاقد شرعی می‌باشد، برای هتل ها و کلانتری ها معتبر است. برای انجام صیغه موقت معتبر و قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا صیغه موقت به مدت طولانی هست؟ صیغه موقتی که حکم عقد دائم داشته باشد، صیغه ۹۹ ساله.

پاسخ: صیغه برای هر مدت زمانی که تعیین کنید امکان دارد اما اینکه مثل عقد دائم نفقه داشته باشد و یا ارث ببرد زوجه از زوج می‌بایست، شرط شود. این دو مورد در صیغه‌نامه، در غیر این‌صورت، فقط صیغه موقت است و فقط یک مهریه دارد و یک زمان.در عقد موقت یا همان صیغه، زن و شوهر از هم ارث نمی‌برن، حتی اگه شرط شده باشد. ضمنا عقد موقت حتی ۹۹ساله هم باشد. مرد هراقت بخواهد، می‌تواند، با بذل مدت به آن خاتمه دهد و حکم ازدواج دائم را ندارد.

پرسش: بنده حدود یک سال پیش صیغه‌ام با فردی تمام شده است. حالا که می‌خواهم، ازدواج کنم، میگوید به دادگاه میرام و می‌گویم تو آن زمان از من دزدی کردی، در حالیکه، دفترچه صیغه را از بین بردیم. آیا دادگاه می‌تواند از دفترخانه سوابق تاریخ صیغه‌ام را در بیاورد، یا خود فرد می‌تواند این کار رابکند؟

پاسخ: معمولا کسانی که صیغه می‌کنند فقط یک صیغه‌نامه بعنوان بایگانی هست و هیچ جایی ثبت نمی‌شود و قابل استعلام نیست. مطلب دیگر بدون دلیل کسی نمی‌تواند ادعای دزدی کند. احتمالا برای ترساندن شما باشد، که‌این ادعا را الان بیان می‌کنند. دقت کنید مهم این است که دلایل کافی برای اثبات دزدی داشته باشد نه‌اینکه بحث صیغه شدن را بیان کند.

پرسش: اگر خانمی‌به عقد موقت یک ساله شخصی درآمده باشد، و دفترچه هم داشته باشد و ۴ ماه از مدت عقدشان گذشته باشد و آقا به دلایلی، خانم را اذیت کند و خانم تصمیم جدایی داشته باشد و آقا حاضر به جدایی و طلاق نباشد، چکاری از دست خانم بر می‌آید که صیغه باطل شود؟ البته دفترچه هم دست آقا است.

پاسخ: در خصوص عقد موقت همانطور که می‌دانید، طلاقی مانند عقد دائم صورت نمی‌گیرد. بلکه بذل مدت از طرف زوج و دریافت یا بذل مهریه از طرف زوجه انجام می‌شود. در خصوص مورد شما معمولا صیغه‌نامه‌هایی که از طرف عاقد‌های شرعی صادر می‌شود، یک بند در آن نوشته شده است که زوج به زوجه وکالت داده تا مدت باقیمانده را از طرف زوج ببخشد یا بذل نماید، یعنی شما می‌توانید به عاقد شرعی که عقد شما را انجام داده مراجعه نمایید و آنجا مدت باقیمانده را از طرف زوج ببخشید و مهریه را هم ببخشید و کلا خود را از عقد موقت آن شخص خارج نمایید. فقط لازم بذکر است که حتما آن عاقد شرعی در برگه‌ای یا مدرکی که دارای همان مهر برجسته‌ای که راز عقد موقت به برگه شما زده‌این برگه را هم ممهور به مهر برجسته نماید.

پرسش: بنده می‌خواهم با خانمی‌ازدواج موقت کنم که جایی ثبت نشود. آیا شما عاقد‌شرعی می‌شناسید که معرفی کنید؟ آیا اختلاف سنی در عقد موقت مشکلی ندارد؟

پاسخ: عقدهای موقتی که در حال حاضر در جامعه اتفاق می‌افتد در هیچ جایی ثبت نمی‌شود نه در ثبت احوال و نه در شناسنامه‌ها و جزو سوابق شما نمی‌شود. اختلاف سن هیچ مشکلی ندارد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده و همسرم در چند سال قبل در منزل و با حضور عاقد عقد دائم انجام دادیم اما بدلیل مشغله کاری نشد به محضر مراجعه کنیم و عقدنامه دریافت کنیم. تقریبا ۳ماه بعد اقرار به زوجیت گرفتیم و عقد را به همان در شناسنامه‌ها ثبت کردیم. برای دریافت عقدنامه باید چکار کنیم و مراحل به چه صورت است؟ آیا همان تاریخ در عقدنامه ثبت می‌شود؟ یا تاریخ جدید نوشته می‌شود؟ ملاک برای اتمام مهلت ثبت نام وام ازدواج تاریخ راز عقد هست یا راز صدور عقدنامه؟

پاسخ: با توجه به‌اینکه سامانه صندوق مهر امام رضا در سایت اینترنتی ۱- شماره چاپی عقدنامه ۲- شماره دفتر ازدواج را می‌خواهد بنابراین امکان وارد نمودن این موارد را ندارید. سند ازدواج دفترچه‌ای برای شما صادر نمی‌شود و آن اقرارنامه سند ازدواج شما تلقی می‌شود.

پرسش: برای ازدواج موقت اگر دختر باکره نباشد، نیاز به گواهی متخصص زنان و بزشک قانونی دارند تا بدون اذن پدر بتوانند برگه ازدواج موقت بگیرند؟

پاسخ: بعضی از مراجع تقلید اذن پدر در این مورد را لازم نمی‌دانند می‌بایست عاقد شرعی که قصد انجام عقد موقت زوجین را دارد و خود زوجین از مرجع تقلیدشان در این خصوص سوال نمایند برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید..

پرسش: بنده با خانمی‌ که در گذشته ازدواج داشته و طلاق گرفته‌اند، برای صیغه موقت می‌توانیم به دفتر شما مراجعه کنم؟ آیا صیغه موقت ثبت و قابل پیگیری در آینده هست یا نه؟

پاسخ: عقد‌های موقتی که صیغه‌نامه دارند دارای یک برگ دفترچه صیغه‌نامه هستند که تمام مدارک و بایگانی همان برگه یا دفترچه می‌باشد. بنابراین نه در شناسنامه و نه در سیستم ثبت احوال در هیچ جایی ثبت رسمی‌نمی‌شود. اما اگر زن باردار شود، با آن صیغه‌نامه می‌تواند از طریق دادگاه درخواست ثبت عقد دایم نماید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: می‌خواهم صیغه موقت، انجام دهم، ولی شناسنامه ندارم. فقط کارت ملی دارم. دفتر شما کارت ملی‌ را برای ازدواج موقت قبول می‌کند؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت که عاقد‌های شرعی انجام می‌دهند، معمولا شناسنامه زوجه نیاز است و ضراریست و برای زوج کارت ملی کافیست. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده یک جوان ۳۴ ساله و مجرد هستم. می‌خواهم با یک خانم که طلاق گرفته، صیغه موقت کنم. آیا در شناسنامه‌ام ثبت می‌شود؟ هزینه عقد موقت چقدر است؟ آیا مدرک جهت محرم بودن می‌دهند که بتوانیم به هتل و مسافرخانه برایم؟

پاسخ: صیغه موقتی که عرفا در جامعه هست در شناسنامه ثبت نمی‌شود و جزو سوابق نیست مگر صیغه رسمی‌که مانند ازدواج دائم باید آزمایش ازدواج انجام شود و سپس مانند ازدواج دائم در دفتر اصلی ثبت و برای آن سند نکاحیک صادر می‌شود اما آن صیغه‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد، در هیچ جایی رسمی‌ثبت نمی‌شود. در اینگونه صیغه‌ها برگه A4 و یا دفترچه‌ای که چاپ شده به زوجین داده می‌شود. دقت نمایید این برگه و یا دفترچه می‌بایست دارای عکسهای زوجین و ممهور به مهر برجسته توسط عاقد شرعی گردد. لازم بذکر است این مهر جدای از مهر اصلی دفترخانه ازدواج است و معمولا در آن نوشته شده عاقد شرعی چراکه دفاتر رسمی‌ازدواج مجاز به زدن مهر اصلی در دفترخانه در این موارد نیستند. اما در هتل ها و هواپیما و قطار و… این مهر برجسته عاقد شرعی که توضیح داده شد دارای اعتبار است و مشکلی برای شما بوجود نمی‌آید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: جهت ازدواج موقت یک ساله متاسفانه‌ایران نبودم و شناسنامه‌ام گم شده است. با کارت ملی انجام می‌شود؟

پاسخ: معمولا برای عقد موقت محدودیتی (متاهل باشند یا مجرد) برای آقایان وجود ندارد بنابراین می‌توانید با کارت ملی هم ثبت عقد موقت نمایید.

پرسش: ما صیغه محرمیت خواندیم و یک سال صیغه بودیم اما منجر به ازدواج نشد. الان قراره که با یک پسر دیگه عقد کنم و نمی‌خواهم چیزی از گذشته بداند. امکانش هست که راز عقد متوجه شود که من قبلا با یکی یک سال صیغه محرمیت خوانده‌ام؟

پاسخ: صیغه محرمیت بایگانی نمی‌شود و جزو سوابق نیست و فقط برگه یا دفترچه‌ای که به زوجین می‌دهند، توسط عاقد شرعی آن بایگانی می‌شود. نه در شناسنامه ثبت می‌شود و نه جزو سوابق شما در ثبت احوال است و نه قابل استعلام است.

 

پرسش: گر دختر گواهی عدم باکرگی از درمانگاه دولتی بیاورد، می‌تواند، بدون اجازه پدر عقد کند؟ موقت یا دائم.چون وکیل گفتند فقط به واسطه‌ی بکارت اجازه پدر واجب است.

پاسخ: در خصوص اذن پدر در ازدواج دوشیزه چه دائم و یا موقت طبق قانون :شناسنامه ملاک است و در صورت داشتن سابقه ازدواج در شناسنامه و ثبت طلاق (خلع و مبارات)اجازه پدر ساقط می‌شود. طبق قانون دختری که باکره نیست (به هر دلیلی) اما سابقه ازدواج ندارد برای ثبت رسمی‌عقد دائم یا موقت نیاز به اجازه پدر دارد. طبق شرع: این مساله اختلافی است. بین مراجع گراهی از مراجع اجازه پدر را لازم می‌دانند گراهی از مراجع اجازه پدر را لازم نمی‌دانند بنابراین اگر قصد ازدواج موقت شرعی دارید باید به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید یعنی زوج و زوجه به مرجع تقلید خود مراجعه نمایند و همینطور عاقد شرعی را پیدا کنند که مقلد آن مرجع باشد تا اینکه نهایتا بدون اجازه پدر عقد موقت شرعی شما را انجام دهد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر دختری بدون اذن پدر با توجه به مرجع تقلیدش با پسری صیغه کند، بکارت دختر از بین برود، دختر می‌تواند بدون اذن پدر ازدواجش را ثبت کند؟ اگر نه، چکار باید کند؟

پاسخ: بله با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک دال بر صیغه‌ی بین زوجین و وجود رابطه زوجیت دادگاه اجازه ازدواج بدون اذن پدر را صادر می‌کند.

پرسش: بنده قصد ازدواج موقت (صیغه) با خانمی‌را دارم، به جهت دوری از گناه و همچنین مشکلات قانونی احتمالی. این خانم باکره نیستند، البته قبلا ازدواج نکردند. آیا امکان ثبت ازدواج موقت بدون اذن پدر هست یا خیر؟ با توجه به باکره نبودن خانم. هزینه ثبت ازدواج موقت چقدر هست؟

پاسخ: در خصوص اذن پدر در ازدواج دوشیزه چه دائم و یا موقت طبق قانون :شناسنامه ملاک است و در صورت داشتن سابقه ازدواج در شناسنامه و ثبت طلاق (خلع و مبارات)اجازه پدر ساقط می‌شود. طبق قانون: دختری که باکره نیست (به هر دلیلی) اما سابقه ازدواج ندارد برای ثبت رسمی‌عقد دائم یا موقت نیاز به اجازه پدر دارد. طبق شرع:این مساله اختلافی است بین مراجع گواهی از مراجع اجازه پدر را لازم می‌دانند.گواهی از مراجع اجازه پدر را لازم نمی‌دانند. بنابراین اگر قصد ازدواج موقت شرعی دارید باید به مرجع تقلید خود مراجعه نمایید. یعنی زوج و زوجه به مرجع تقلید خود مراجعه نمایند و همینطور عاقد شرعی را پیدا کنند که مقلد آن مرجع باشد تا اینکه نهایتا بدون اجازه پدر عقد موقت شرعی شما را انجام دهد برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید..

پرسش: یکی از اقوام بعداز مدتی آمد و می‌گوید عقد دائم شدم. آیا سامانه‌ای هست که بشود نام عروس را دید که آیا عقد دائم یا موقت هست؟

پاسخ: فقط اداره ثبت احوال با وارد کردن کدملی می‌تواند سوابق ازدواج شخص را ببیند. صیغه‌ای که انجام می‌شود، جزو سوابق اشخاص در جایی درج نمی‌شود.

پرسش: بنده با یک خانمی ‌در یکی از دفاتر ثبت ازدواج عقد موقت انجام دادیم و دفترچه عکس دار با مهر عاقد دریافت کردیم، ولی مهری که روی دفترچه عقد موقت زده شده برجسته نیست. آیا این مشکلی ایجاد نمی‌کند

پاسخ: بهتر است به مهر برجسته ممهور باشد. معمولا نیروی انتظامی‌و هتل ها و هواپیمایی و.. دفترچه‌های با مهر معمولی را نمی‌پذیرند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: می‌خواستم با خانمی‌مطلقه صیغه طولانی مثلا ۹۹ ساله کنم و در شناسنامه ثبت نشود. امکان پذیر است؟

پاسخ: صیغه موقت عادی در شناسنامه‌ها و بعنوان سوابق شما در ثبت احوال ثبت نمی‌شود معمولا عاقد شرغی و یا بعضی دفاتر ازدواج که عاقد شرعی دارند موارد صیغه موقت را انجام میدهند این دفترخانه صیغه موقت عادی را انجام نمی‌دهد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: مدارک لازم برای صیغه موقت برای دختری که پدر و پدربزگش فوت شدند، چیست؟ با شناسنامه باطل شده‌ی پدر می‌شود صیغه کرد؟

پاسخ: وقتی پدر و جد پدری فوت کرده باشد، دیگر اذن ولی در ازدواج برای آن دختر منتفی است. بنابراین شما با داشتن گواهی فوت یا شناسنامه که در صفحه آخر آن از طریق ثبت احوال پر شده است و اقرار به‌اینکه جد پدری هم ندارید برای شما صیغه موقت عادی را انجام می‌دهند.

پرسش: در صورتیکه دختری ازدواج نکرده ولی باکره نباشد در صورت ازدواج موقت می‌تواند از طرف مقابل خود شکایت مبنی بر برداشتن بکارت خود کند؟ جهت جلوگیری از چنین موردی آیا می‌توان در صیغه نامه دختر ذکر کند که بکارت ندارد؟

پاسخ: اگر ادله و دلایل کامل برای ارائه به دادگاه دارید می‌توانید از طریق دادگاه شکایت کنید و باید ثابت کنید که برداشتن بکارت توسط زوج اتفاق افتاده است. در خصوص سوال دوم اگر دختر مدرکی رسمی‌دال بر عدم بکارت داشته باشد می‌تواند به عاقد شرعی ارائه دهد که در زمان عقد دوشیزه نبوده است.

پرسش: آیا من برای ازدواج موقت اگه به محضری مراجعه کنم به دلیل اختلاف سنی؟ خانم حدود پانزده سال بزرگتر هستند به ما گیر نمی‌دهند؟ من اگر بخواهم، صیغه یک ساله کنم و برگه صیغه‌نامه را کنار خودم داشته باشم و بعد از دوماه پشیمان شوم و صیغه‌نامه را پاره کنم ایا اون خانم می‌تواند شکایت کند که ده ماه مانده است؟ آیا بعد از پاره کردن صیغه‌نامه همه چیز تمام است؟ اگر در صیغه‌نامه ذکر شود، مثلا دو سکه مهریه خانم می‌باشد، من با ایشان اختلاف پیدا کنم ایشان می‌توانند دو سکه را از من طلب کنند و از من شکایت کنند؟

پاسخ: در ازدواج دائم یا موقت سن مطرح نیست و محدودیتی ندارد. صیغه‌نامه چون سند عادی است بایگانی نمی‌شود و همان برگه یا دفترچه صیغه‌نامه مدرک است. در صورت گم شدن و یا … المثنی ندارد و صیغه‌نامه جدید باید صادر شود که امضاء زوجین را دوباره می‌خواهد.اگر زوج زودتر از اینکه زمان صیغه تمام شود می‌خواهد بدون رضایت زوجه صیغه را باطل کند یک طرفه نمی‌تواند بنابراین زوجه می‌تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه هر مدرکی و شاهدی که دارد، در دادگاه زوجیت خود را با آن زوج ثابت نماید و درخواست مهریه و یا خسارت نماید. در صورتی که شما قصد پرداخت مهریه را دارید باید به همان عاقد شرعی مراجعه نمایید و با همان مهری که در صیغه‌نامه زده و گرفتن امضا و اثرانگشت از زوجین در همان صیغه‌نامه اشاره می‌کند مهریه پرداخت شد و یا در دفتر اسناد رسمی ‌اقرارنامه بگیرد که مهریه به زوجه پرداخت گردید با این کار زوجه نمی‌تواند از شما شکایتی نماید.

پرسش: من استرس دارم به محضر برای صیغه موقت بروم و می‌ترسم اون محضر من و خانم را بازجویی کند یا گزارش دهند به کلانتری آیا این چنین مواردی پیش آمده است؟ به ما فقط یک برگه یا دفترچه می‌دهند یا به هردو زوج یک برگه جدا می‌دهند؟ آیا شناسنامه هردو طرف و یک قطعه عکس سه درچهار و مبلغی پول کافیست؟

پاسخ: انجام صیغه کاملا عادی و روال شرعی است و در جامعه مشکلی ندارد. کلا یک برگ صیغه‌نامه و یا یک دفترچه صادر می‌شود که ممهور به مهر برجسته عاقد شرعی است. شناسنامه‌ها و یک قطعه زوجین و هزینه به عاقد کافیست. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا یک دختر به صرف داشتن یک صیغه‌نامه می‌تواند از زوج خود شکایت مبنی بر برداشتن بکارت خود کند؟

پاسخ: ازاله بکارت می‌بایست، در پزشکی قانونی یا مرجع رسمی‌ثابت شود و مدارک و شواهدی که ثابت کندکه زوج این عمل را انجام داده است. باید توسط زوجه در دادگاه ثابت شود فقط با وجود صیغه‌نامه خیر چیزی ثابت نمی‌شود.

پرسش: امروز به یک محضر مراجعه کردم اما گفت ما صیغه موقت انجام نمی‌دهیم. علت چیست؟ من ازکجا بدانم کدام محضر انجام می‌دهد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: مرد ۵۸ ساله هستم وحدود ۵ سال است که همسرم فوت شده و بدلایلی فقط می‌تونم ازدواج موقت داشته باشم وزمانش خیلی مهم نیست. اخیرا خانمی ‌۳۸ ساله که همسرش فوت شده حاضر به‌این نوع ازدواج هست منتهی تقاضای هم مهریه و هم مبلغ قابل توجهی ماهیانه وهم مخارجی از قبیل خرید بوشاک وخوراکی به فراخور موقعیت‌ش را دارد. سوال این است که ‌ایشان باتوجه به موقت بودن ازدواج قانونا چنین حقی دارند یاخیر؟

پاسخ: قانونا در عقد موقت نه نفقه تعلق می‌گیرد و نه زن از مرد ارث می‌برد، اما اگر در همان عقد موقت این موارد و یا مواردی که شما بیان کردید، شرط ضمن عقد شود. زن می‌تواند صاحب این حقوق شود و اگر پرداخت نشود در دادگاه اقدام به شکایت از شما کند. در خصوص مهریه هم محدودیتی وجود ندارد. در عقد موقت معمولا پیشنهاد می‌شود با توجه به موقت بودن این عقد اصلا به صلاح نیست این مواردی که شما بیان کردید، اضافه شود. همچنین حداکثر مهریه یک سکه یا مبلغ پایینی باشد و همچنین زمان طولانی را از ابتدا انتخاب نکنید. دقت بفرمایید در عقد موقت مرد یک طرفه نمی‌تواند عقد موقت را از بین ببرد ولی زن با توجه به وکالتی که از مرد در آن زمان می‌گیرد می‌تواند یکطرفه عقد را باطل کنند.

پرسش: من با خانمی‌صیغه‌نامه‌ای نوشتم و تاریخ اون ۱۲ آذر ماه هست. مهریه و شرایطی درج شده و امضا کردیم الان می‌خواهیم، اون قرارداد را محضری کنی.م چکار باید کنیم و چقدر هزینه دارد؟

پاسخ: اگر منظورتان ثبت رسمی‌آن است مانند عقد دایم، باید آزمایش ازدواج دهید و در شناسنامه‌ها وارد می‌شود و سند نکاحیه صادر می‌شود. اگر منظورتان دفترچه صیغه‌نامه است که باید با دفترخانه‌ای مراجعه نمایید که دفترچه صیغه و یا برگه صیغه‌نامه عادی صادر نمایید یک قطعه عکس از طرفین و اصل شناسنامه ضروری است، آن صیغه‌نامه و عکس‌ها باید ممهور به مهر برجسته شود. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: مردی هستم ۲۸ ساله، با خانم جوانی صیغه موقت انجام دادم و مهریه معین شده را ضمن جاری شدن صیغه پرداخت نمودم، دفترچه صیغه‌نامه دست خانم بوده و همان روز متواری شده‌اند، آیا راهی هست برای شکایت؟ یا اثبات صیغه‌نامه.

پاسخ: اگر صیغه‌نامه شما چاپی یا دفترچه بوده معمولا یک وکالت از زوج برای زوجه در آن نوشته شده که هر زمان زوجه خواستند بتوانند بدون حضور شما مابقی مدت را ببخشد و خود زوجه صیغه را باطل کنند. بنابراین راهی وجود ندارد.

پرسش: من دختر مجردی هستم که ازدواج نکردم ولی باکره نیستم. مدت ۱سال هست با آقایی که در حال جدایی هست، ارتباط دارم و از ابتدا صیغه خواندیم اما به دلیل اینکه همسرش متوجه رابطه ما شد، رفتیم و از تاریخ ۷ ماه پیش صیغه‌نامه گرفتیم. آیا همسر این آقا می‌تواند، بابت این رابطه بحث رابطه نامشروع را پیش بکشد. آیا اگر ما صیغه‌نامه‌ای از ابتدای آشنایی ارائه دهیم، مشکل دعوی رابطه نامشروع برطرف می‌شود؟ آیا ‌این صیغه‌نامه حق طلاق برای زنش ایجاد می‌کند؟

پاسخ: شما اگر برگه صیغه‌نامه و یا دفترچه صیغه دارید، که زمان آن تمام نشده و دارای مهر برجسته است بنابراین نیروی انتظامی ‌و هتل‌ها هم آنرا قبول دارد، پس بحث روابط نامشروع برای شما دیگر موضوعیت ندارد. اما در خصوص سوال دوم زن اول اگر متوجه شود همسرش چه زن دایم و یا موقت بدون رضایت او گرفته طبق بند ۱۲ سند نکاحیه هم می‌تواند، درخواست مهریه و حق و حقوق خود و هم درخواست طلاق کند.

پرسش: بنده به تازگی با خانمی آاشنا شدم و می‌خواهم، صیغه محرمیت بین‌مان خوانده شود. آیا نیاز به طلاق نامه هست یا شناسنامه که تو قسمت مربوطه توضیح داده شده و تاریخ و شماره ثبت محضر طلاق خورده کفایت می‌کنه؟

پاسخ: اگر دفتر طلاق صفحه طلاق را در شناسنامه پر کرده است همان کفایت می‌کند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: زنی ادعا می‌کند، صیغه‌ی ۹۹ ساله‌ی همسرم می‌باشد. ولی همسرم میگوید، صیغه‌ی ۹۹ ساله کلا حذف شده است و صیغه‌ی ما عادی بوده و وکیل من توانسته برود و صیغه را باطل کند. آیا صیغه‌ی ۹۹ ساله داریم؟ و فسخ‌ش به چه صورت است؟ وکیل می‌تواند، به تنهایی برود و صیغه را فسخ کند؟ ‌این زن بر چه اساسی از همسرم شکایت کرده (ثبت نکردن ازدواج) با این شکایت می‌تواند کاری کند یا نه؟ همسرم دیگر نمی‌خواهدش و این زن ‌ایجاد مزاحمت می‌کند؟

پاسخ: در خصوص صیغه ۹۹ ساله بعضی از مراجع طلاق را لازم دانستن و بعضی هم تمام شدن مدت یا بخشیدن مابقی مدت از طرف مرد را کافی دانستند. بنابراین اختلاف هست در این خصوص. اگر شوهر شما مابقی مدت را بخشیده باشد و زن هم مهرش را گرفته باشد باید به عاقدی که‌اینکار را انجام داده مراجعه نمایند و زن و شوهر آنرا امضاء نمایند و کلا بحث صیغه تمام شود. وکیل شما می‌بایست وکالت از شوهر شما داشته باشد و با مراجعه به عاقد و آن زن می‌تواند وکالتا این عقد موقت را وکیل و آن زن امضاء کنند و تمام شود. اگر در صیغه شرط شده باشد که باید این صیغه ثبت رسمی‌شود و یا فرزندی پیدا شده از آن دو نفر و مهریه را شخص پرداخت نکرده، می‌تواند زن شکایت کند.

پرسش: یک پسرمجرد هستم وازدواج هم نکردم. الان می‌خواهم یک زن مطلقه راصیغه کنم برای مسافرت وغیره. آیا نیاز به شاهد هست و تو شناسنامه ثبت می‌شود؟ اصلا می‌توانم صیغه کنم؟

پاسخ: نیاز به شاهد نیست در شناسنامه و یا سابقه ازدواج شمادر ثبت احوال ثبت نمی‌شود. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: زنی که صیغه من می‌باشد مثلا ده سال، تواین مدتی که صیغه بنده هستند، قانونا می‌تواند، ازدواج کند؟ اگر جایی ثبت نمی‌شود، پس چطور می‌شود، متوجه صیغه آن زن شد؟

پاسخ: وقتی یک زن را به عقد موقت خود در می‌آورید تا زمانی که مدت آن عقد تمام نشده قانونا و شرعا همسر شماست. اما چند نکته را توجه فرمائید، در عقد موقت و صیغه که دفترچه و یا برگه صیغه‌نامه به شما می‌دهند، در یک بند آن نوشته شده که زوجه از زوج وکالت می‌گیرد که هر زمان خواست با مراجعه به عاقد مابقی مدت را از طرف زوج بذل نماید و خود را رها سازد. پس در عقد موقت چنین اختیاری در بعضی از صیغه‌نامه ها به زوجه داده شده است. در خصوص اینکه زمانی که زن در عقد موقت شما باشد با شخص دیگری صیغه نکند، بستگی به‌ایمان و اعتقاد آن زن دارد چون همانطور که گفتید در شناسنامه ثبت نمی‌شود.

پرسش: بنده می‌خواهم یک زن را به صیغه موقت خودم در بیاورم، اگر مراجعه کنم به دفتر شما هزینه ‌این صیغه‌نامه چقدره؟ آیا نیاز به آوردن شاهد دارم؟

پاسخ: نیازی به شهود نیست و برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده با خانمی‌که قصد آشنایی و شناختن هم را داریم، می‌توانیم محرم بشیم و صیغه محرمیت، بدون دخول بین‌مان خوانده شود. چون هدف روابط زناشویی نیست.

پاسخ: در ضمن عقد شرط عدم دخول را شرط نمایید.

پرسش: بنده با مردی صیغه ۹۹ ساله، انجام دادیم و یک دفترچه به عنوان سند دست من هست. در این دفترچه ۲۰ میلیون سفته به عنوان مهریه برای من در نظر گرفته شده است. حالا سوال من این هست با توجه به وکالتی که توی دفترچه، زوج به من داده است، برای باطل کردن این صیغه، آیا موقع باطل کردن یک طرفه باید سفته‌ها را به آقا پس دهم؟

پاسخ: اگر مهریه شماست پس بنابراین برای شماست نیازی به برگرداندن ندارید.

پرسش: برای صیغه موقت، که در دفترخانه و با ارائه صیغه‌نامه انجام می‌شود، شاهد لازم است؟ مدارک مورد نیاز برای صیغه موقت چیست؟ آیا حتما باید عاقد شرعی صیغه را جاری کند؟

پاسخ: شاهد نیاز نیست. مدارک لازم یک قطعه عکس از زوجین و شناسنامه زوجین لازم است خود زوجین هم می‌توانند صیغه را جاری نمایند اما برای دریافت دفترچه و صیغه‌نامه که دارای مهر باشد نیاز به عاقد شرعی دارید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر صیغه به مدت کوتاه، مثلا یک‌ماه باشد، برگه کفایت می‌کند یا بهتره که دفترچه باشد؟ البته بنده می‌خواهم وقتی با ایشون هستم خیالم از بابت نیرای انتطامی‌و کلانتری و غیره…. راحت باشه.

پاسخ: تفاوتی ندارد فقط با مهر برجسته باشد.

پرسش: اگر صیغه نامه را خودمان نوشته باشیم و شاهد امضا کند، اعتبار قانونی دارد؟

پاسخ: معمولا مراجع انتظامی‌و هتل ها صیغه‌نامه یی که دارای مهر برجسته باشد را قبول می‌کنند.

پرسش: براى صیغه محرمیت داشتن شناسنامه الزامیست؟ من براى تعویض اسمم، شناسنامه‌م هنوز نیامده است، مشکل پیش می‌آید؟ بدون شناسنامه امکان دارد؟

پاسخ: صیغه محرمیت و عقد موقت و یا صیغه، اصطلاحاتی است که در این خصوص استفاده می‌شود و برای انجام آن، معمولا عاقدهای شرعی داشتن شناسنامه برای خانم را الزامی ‌می‌دانند ولی برای زوج کارت ملی هم کفایت می‌کند.

پرسش: من ۴ سال پیش با آقایی ازدواج موقت دوساله داشتم و دفترچه گرفتم، بعد از پایان مدت به درخواست ایشون، خودمان صیغه ازدواج دائم را خواندیم، آیا این ازدواج صحت دارد؟ با توجه به ‌اینکه‌ ایشان اکنون به شدت بیمار هستند و از همسر قبلی‌شان هم دو فرزند بزرگ دارند. آیا از نظر قانونی ارثی به من می‌رسد؟ آیا می‌توان مدعی عقد دائم با ایشان بود؟ یا چون مدرکی ندارم ابن ازدواج باطل است؟

پاسخ: ازدواج دائم اگر درست جاری شده باشد حتی اگر خود زوجین هم بخوانند واقع می‌شود، اما مشکل اینجاست که شما شرعا زن و شوهر هستید و نه قانونا. می‌بایست کلیه مدارک و شواهدی که دارید که اثبات کند صیغه عقد دایم بین شما جاری شده به دادگاه برده تا بتوانید آن عقد را ثبت قانونی نمایید و یا از طریق اقرارنامه در دفتر اسناد رسمی که دو (زوج و زوجه) حاضر شوند و نسبت به وقوع این عقد اقرار نمایند، شرعا عقد دایم انجام شده و قانونا خیر. در صورتی که قصد جدایی دارید باید صیغه طلاق برای شما جاری شود.

پرسش: آیا راهی هست که آدم متوجه شود، یک شخص چند بار در طول عمر خود سابقه صیغه شدن برای ازدواج با افراد مختلف را دارد؟

پاسخ: با توجه به ‌اینکه هیچگونه بایگانی ندارد و ثبت احوال هم کاملا از آن بی اطلاع است پس بنابراین راهی برای استعلام ندارد.

پرسش:  دختری ۳۷ ساله هستم که مجرد می باشم و تصمی به عقد موقت با یک آقایی دارم می خواستم بدونم در این سن اجازه پدر لازم است یا خیر و آیا می‌شود عقد موقت خواند و هزینه ثبت آن چقدر است؟

پاسخ: بعضی از مراجع و آقای مکارم نظر بر این دارند که اجازه برای دختر رشیده بالای ۳۰ سال نیاز نیست. تعرفه خاصی نداره و سازمان تعرفه خاصی را اعلام نکرده. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: برای ازدواج موقت زوجه که پدرشان فوت کرده و مطلقه نیز نمی‌باشند و سن‌شان ۳۳ سال باشد. شرایط و مدارک ثبت صیغه‌نامه موقت چگونه است؟

پاسخ: گواهی فوت پدر و نبود جد پدری کافیست.

پرسش: برای ثبت ازدواج دائم اگر به پدر دسترسی نداشته باشیم و جد پدری هم فوت شده باشد ولی قبلا یک بار ازدواج موقت کرده باشد و عقد نامه انقطاعی شرعی هم داشته باشد، عقد دائم یا عقد موقت انجام می‌گیرد؟

پاسخ: حضور پدر و یا وکالت از ولی زوجه برای دوشیزه لازم است. البته بعضی از مراجع و آقای مکارم نظر بر این دارند که اجازه برای دختر رشیده بالای ۳۰ سال نیاز نیست.

پرسش: دوستم صیغه کرده، زن اول‌ش فهمیده و کپی صیغه راپیداکرده الانم دادگاه می‌تواند باکپی ثابت کند؟

پاسخ: بستگی به مدارک و ادله ارائه شده توسط مدعی (زن اول) و نظر قاضی دارد. ادله و شواهد و مدارکی که زن اول به همراه دارد اگر قابل استناد باشه و قاضی کافی بداند جایی برای انکار آن نیست.

پرسش: بنده متاهل هستم و حدود یکسال پیش با خانمی‌ازدواج موقت داشتم. ایشان در حال حاضر باردار هستند و تصمیم داریم که آن ازدواج موقت را به ازدواج دائم تغییر دهیم به گونه‌ای که نام ایشان و فرزند نیز در شناسنامه من و همینطور بالعکس ذکر شود. برای انجام آن چه اقداماتی باید بشود؟ آیا با مراجعه به دفتر شما و درخواست فوق الذکر قابل انجام است؟

پاسخ: باید از طریق دادگاه اقدام نمایید.

پرسش: من باکره نیستم. البته ازدواج نکردم و براساس رابطه باکره‌گی‌م از دست رفت. می‌خواهم با آقایی عقد موقت کنیم. می‌خواستم بدونم که برای عقد موقت آیا باید برای عقد موقت باید برگه باکره نبودن با محضر ارائه بدم؟ و پیش دکتر زنان برم کافیست؟ یا باید حتما به پزشک قانونی برم؟

پاسخ: در عقد دائم که عقد رسمی‌و قانونی است ملاک شناسنامه‌ها هست که اگر دارای سابقه ازدواج باشد اجازه پدر لازم نیست. اگر دارای سابفه ازدواج نباشد اجازه پدر لازم است. ما در عقد موقت که عاقد شرعی انجام می‌دهد و جنبه رسمی‌ندارد، می‌بایست با خود عاقد شرعی از این موضوع اطلاع پیدا کنید. بعضی از مراجع برای دختر ۳۰ سال به بالا (رشیده) حتی اگر دوشیزه هم باشد اجازه پدر را لازم نکرده است. اما در ازدواج دائم قانون ملاک عمل است. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: من با آقایی که همسر اول دارن عقد دائم کردیم ولی محضری نکردیم. الان بعد داشتن رابطه و از بین رفتن بکارتم، می‌تونیم بدون رضایت همسر این آقا عقد را ثبت رسمی‌کنیم؟ اگه صیغه‌نامه ارائه بدیم چطور؟ میشه ثبت رسمی ‌بکنیم؟ در هر دو صورت راهنمایی کنید هردو تصمیم داریم در شناسنامه‌ها ثبت شود.

پاسخ: با ارائه صیغه‌نامه و یا اثبات عقد دائم در دادگاه می‌توانید اجازه ثبت عقد دائم را از دادگاه بگیرید اما چون بدون رضایت همسر اول زوج بوده همسر اول هم حق طلاق و هم حق اخذ مهریه را دارد.

پرسش: مهر برجسته در صیغه نامه کفایت می‌کند؟ همون مهر که فلزی هست و با فشار دست رای کاغذ جا می اندازد؟ و اینکه نیاز به نامه حراست و …ندارد؟

پاسخ: مهر برجسته‌ای که معمولا در آن نوشته می‌شود عاقد شرعی کافیست.و صیغه‌نامه‌ای که ممهور به آن مهر باشد اعتبار دارد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

 

 

پرسش: برای عقد موقت خانم (بانو) ۲۸ ساله آایا نیاز به اذن پدر هست؟ همه‌ی دفاتر ازدواج، ازدواج موقت هم انجام میدهند؟

پاسخ: اگر در شناسنامه طلاق ثبت شده است، معمولا اکثرا صیغه موقت را انجام می‌دهند، اما اگر بانو هستند ولی در شناسنامه اثری از طلاق نیست باید با عاقد شرعی صحبت کنید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: می خواستم بدونم من اگر بخواهم با دختر خانم بالغی صیغه موقت داشته باشم بعد پدر و پدر بزرگ خانم فوت شدند و طبق فتوای برخی علما بدون اجازه شخص دیگری می‌توانم با این خانم صیغه کنم؟

پاسخ: در صورت فوت ولی زوچه یا جد پدری اجازه کلا ساقط می‌شود و می‌توانید با وی عقد نمایید.

پرسش: حق و حقوق قانونی زوجه در صیغه موقت بر گردن زوج را شرح دهید؟

پاسخ: در عقد موقت فقط مهریه برای زوجه هست و نه نفقه دارد و نه ارث می‌برد.

پرسش: اگر پدردختر با ازدواج دخترمخالفت کند، درحالی که خوده دختر با این ازدواج موافق باشد، .آیاخواندن صیغه محرمیتِ موقت بین ختر و پسر، نیاز به اجازه پدر دارد؟

پاسخ: در این خصوص نظر‌ها متفاوت است. بعضی مراجع مانند آیت الله مکارم شیرازی معتقدند اگر دختر بالای ۳۰ سال سن و رشیده یاشد نیازی به اذن پدر ندارد بعضی از مراجع دیگر هم نظر دیگری دارند می‌بایست با عاقد شرعی در این خصوص هماهنگ نمایید. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: خانمی‌ را به مدت ۱ سال صیغه موقت کردم، حالا باردار شده می‌تواند از من شکایت کند که با من ازدواج دائم کنه؟

پاسخ: طبق قانون جدید خانواده می‌تواند از طریق دادگاه درخواست ثبت رسمی‌عقد موقت در شناسنامه را انجام دهد که جزو سوابق شما هم می‌شود و نام فرزند هم در شناسنامه‌ها ثبت می‌شود

پرسش: آیا من می‌توانم با خانمی‌که یکبار ازدواج کرده باشند و طلاق بائن غیر مدخوله گرفته باشند ولی الان بکارت نداشته باشند ازدواج موقت نمایم؟ برای صیغه آایا شناسنامه‌شان کفایت می‌کند یا نیاز به طلاق نامه هم‌ می‌باشد؟ پاسخ: ایشان هنوز طبق شناسنامه دختر محسوب می‌شوند و نیاز به اذن پدر دارند ولی در عقد موقت بستگی به عاقدی دارد که قصد انجام آنرا را دارد چون طبق نظر بعضی از مراجع می‌شود و طبق نظر برخی دیگر نمی‌شود. وقتی طلاق بائن غیر مدخوله است دفتر طلاق نامه‌ای به دختر می‌دهد و با مراجعه به ثبت احوال نام همسر قبلی را پاک می‌کند و بنابراین ایشان نیازی به طلاقنامه ندارد بخواهد به جایی ارائه دهد. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر من با خانمی‌که باکره نباشند و قبلا نیز ازدواج نکرده باشند صیغه کنم. آیا ایشان می‌تواند بعدا مدعی شوند که بکارت من توسط تو زایل شده است؟ آیا بعدا مشکلی متوجه من خواهد شد؟ در چنین وضعیتی من چگونه باید اثبات کنم که‌ایشان در زمان صیغه با من بکارت نداشته‌اند و بکارت ایشان توسط فرد دیگری زایل شده است؟

پاسخ: کلا ازدواج موقت مسائل و مشکلات خود را دارد بطور مثال این مورد که فرمودید باید در دادگاه و در مراجع پزشکی قانونی ثابت شود که شما مسئول اینکار بودید یعنی این مراجع قضایی می‌توانند تشخیص دهند در چه زمانی این اتفاق افتاده‌. آیا شما در آن زمان با ایشان بودید و در عقد شما بودند و آیا شما این کار را انجام دهید یا خود شخص و از بین رفتن این بکارت دقیقا در چه راز و تاریخی اتفاق افتاده است و … . در کل مسائل ازدواج موقت چون از طریق مراجع قانونی انجام نمی‌شود هر گونه انتقال بیماری های خطرناک و همزمان در عقد شخص دیگر بودن و.. از مسائلی است که ممکن است اتفاق بیافتد.

پرسش: آیا در ماه رمضان میشه عقد موقت انجام داد یا نه؟

پاسخ: عقد دائم یا موقت در هیچ رازی حرام یا مکروه نمی‌باشد. ازدواج مستحب موکد است.

پرسش: حداقل سن دختر برای عقد موقت چقدر است؟

پاسخ: طبق قانون برای ازدواج دختر سن ۱۳ سال و اجازه پدر هم لازم است.

پرسش: بنده چند سالی است که همسر دارم. مدتی است با دختری آشنا شدم که باکره هست و عاشق بنده شده و می‌خواهد با بنده ازدواج کند و راضی است با زن اول بنده کنار بیاید و می‌گوید پدرش و خوانواده‌اش را راضی می‌کند. ولی مشکل بنده‌این است نمی‌خواهم خانواده و همسرم از این موضوع اطلاع پیدا کند. حال سوال این است که امکان دارد، دختر باکره با اجازه پدر را صیغه کنم؟ ولی در شناسنامه‌ام ثبت نشود که با همسر اولم و خونوادم مشکل بخورم؟

پاسخ: انجام صیغه در شناسنامه‌ها ثبت نمی‌شود و اگر پدر دختر باکره راضی به انجام صیغه موقت دخترش با شما باشد مشکلی نیست.

پرسش: امکان دارد با دختر باکره‌ای که صیغه موقت هست، خونه وزندگی تشکیل داد و رابطه برقرار کرد؟ از لحاظ قانونی که‌ ایرادی ندارد؟ یا ارگان دولتی نمی‌تواند مانع شود یا دخالت کند که چگونه با صیغه موقت در خانه جدا زندگی می‌کنید؟ اگه دختر حامله شود چگونه می‌شود؟ اگر بچه بدنیا بیاد و شناسنامه صادر شود باید اسم بچه در شناسنامه بنده هم ثبت شود؟ برای بچه شناسنامه جدا صادر می‌شود؟ اونموقع از صیغه موقت تبدیل به صیغه دایمی می‌شود؟

پاسخ: صیغه موقت هم دارای دفترچه یا برگه‌ای است که دارای مهر برجسته عاقد شرعی است و مانند عقد دائم در همه جا دارای اعتبار است. اگر هم فرزندی بوجود بیاد طبق صیغه‌نامه برای فرزند شناسنامه صادر می‌شود. تبدیل به دائمی ‌نمی‌شود. همان عقد موقت در سوابق شما در ثبت احوال و شناسنامه‌ها ثبت می‌گردد. نام فرزند در شناسنامه پدر و مادر ثبت می‌شود.

پرسش: بنده با یک خانم صیغه موقت کردم به مدت یک سال. سند ازدواج که به ما داده شده، گم شده است. می‌خواستم بدونم می‌شود دوباره سند صادر کرد؟ و اگر می‌شود سند صادر کرد هزینه‌ای دارد؟ و هزینه‌ش چقدر می‌باشد؟

پاسخ: صیغه‌نامه المثنی ندارد باید دوباره کلا برای شما صیغه‌نامه صادر کنند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: من دختری ۲۴ساله هستم که حدود یک سال پیش صیغه موقت خوانده شد و خانواده‌ها امضا کردند. ما قصد ازدواج دائم داریم. پدر من در این یکسال فوت شدند. با جد پدری م ارتباطی نداریم و ایشون خیلی پیرهستند‌. آیا برای خواندن عقد دائم به اجازه ‌ایشون نیاز هست؟ در صورتی ک با اجازه کامل پدرم نامزدی کردم باز هم نیاز به اجازه جد پدری هست؟ حضور پدر و مادر پسر برای عقد دائم الزامی‌است؟

پاسخ: در صورت وجود جد پدری باید او حاضر شود و امضاء نماید و در صورت مشکلات در این زمینه باید از طریق دادگاه درخواست اجازه ازدواج نمایید. اجاره پدر و مادر زوج طبق قانون ملاک نیست و لزومی‌ندارد.

پرسش: آیا قبل از اینکه بخواهیم صیغه شویم، میشه نامه از محضر گرفت و با همون نامه آزمایشات را انجام داد؟

پاسخ: برای صیغه نیازی به آزمایش نیست، اما اگر بخواهید می‌توانید معرفی‌نامه بگیرید و آزمایش لازم را انجام دهید.

پرسش: موقع صیغه مقداری سکه مشخص می‌شود و موقع عقد دائم هم همین طور، که موقع عقد دائم این مهریه صیغه را خانما معمولا می‌بخشند. آیا این سکه که بخشیده می‌شود. از تعداد سکه مهریه دائم کم می‌شود؟

پاسخ: مهریه در صیغه محرمیت یا عقد موقت جدا از مهریه عقد دایم می‌باشد و ربطی به هم ندارد که از مقدار مهریه در عقد دایم کم شود.

پرسش: قصد ازدواج موقت داریم. فقط طلاق نامه خانم دست پدر ایشان می‌باشد و به جهت اینکه قصد نداریم کسی متوجه شود، امکان دسترسی به آن میسر نیست. آیا با شناسنامه که دارای مهر برجسته طلاق می‌باشد، امکان ازدواج موقت می‌باشد؟

پاسخ: اگر دارای مهر است و عده وی تمام شده است بلا اشکال است‌

پرسش: می‌خواستم بپرسم من با خانمی‌که مطلقه است قرار ازدواج موقت گذاشتیم. البته به گفته خودشان هنوز باکره می‌باشند. آیا بعد از مراجعه به دفترخانه ازدواج برای خواندن صیغه، دفترخانه با اینکه خانم مطلقه می‌باشد، از ما مدرک باکره نبودن می‌خواهد یا نه؟ لازم به ذکر که هردو راضی هستیم عقد بدون دخول باشد.

پاسخ: ملاک شناسنامه است اگر طلاق در شناسنامه ثبت شده و در طلاقنامه نوع طلاق خلع نوشته شده است زوجه دیگر باکره نیست و با همین مدارک ذکر شده ازدواج موقت انجام می‌شود. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: بنده قصد ازدواج با دختری که مطلقه هست را دارم. می‌خواهیم برای قبل ازدواج صیغه محرمیت بخوانم. آیا خودم می‌توانم بخوانم یا عاقد لازم است؟ نمی‌دونم دوشیزه هستن یا بانو؟

پاسخ: اگر قصد مسافرت و یا بیرون رفتن ندارید، خودتان هم می‌توانید بخوانید. اما هتل‌ها و نیروی انتظامی ‌از شما مدرک (صیغه‌نامه )می‌خواهند. اگر دوشیزه باشد، اجازه پدر لازم است. اگر دختر نباشد اجازه پدر منتفی است. از طریق شناسنامه و یا طلاق‌نامه، از نوع طلاق می‌توانید اطلاع پیدا کنید.

پرسش: بنده با دختری که باکره است، قصد ازدواج موقت داریم. مرجع تقلید ما اذن پدر را الزام و واجب نکرده است. چکار باید کرد تا صیغه‌نامه دریافت کنیم که نیروی انتظامی ‌و هتل‌ها قبول داشته باشند. عاقد باید مقلد مرجع ما باشد؟ یا هر عاقدی که اذن پدر شرط نمیداند می‌تواند باشد؟

پاسخ: برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: اگر در ازدواج موقت زوجه باردار شوند و بخواهند ازدواج‌شان ثبت شود، دادگاه اجازه ثبت دائمی‌ ازدواج را به زوجین می‌دهد یا فقط ثبت ازدواج موقت را؟

پاسخ: یکی از شرایط ثبت ازدواج موقت در شناسنامه‌ها از طریق دادگاه بارداری زوجه است، اما همان عقدی که باعث بارداری شده است. بنابراین اگر در عقد موقت بوده‌اند، عقد موقت در شناسنامه‌ها ثبت می‌شود.

پرسش: بنده مدارک شناسایی م را دزدیدند و فقط گواهینامه رانندگی موجود است. با همین مدرک شناسایی عقد موقت ثبت می‌شود؟ البته خانمی‌که می‌خواهد به عقد موقت من در بیاد مدارک‌ش کامل است.

پاسخ: برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: آیا صیغه هم مثل عقد وام به آن تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: خیر چون سند رسمی ‌نیست. وام ازدواج فقط به عقد دائم رسمی‌تعلق می‌گیرد.

پرسش: من بخاطر مشکلاتی که با زنم دارم می‌خوام با یک خانم دیگه صیغه کنم. می‌خواستم. آیا اجازه زن اولم ‌نیازه واسه صیغه‌نامه رسمی؟ اگر صیغه‌نامه محضری داشته باشیمف جایی ثبت می‌شود و قابل استعلام است؟ از شهرستان می‌توانیم مراجعه کنیم واسه صیغه محضری و اگه می‌شود چقدر طول می‌کشد صیغه‌نامه را به ما بدهند؟

پاسخ: برای انجام صیغه، رضایت همسر اول لازم نیست. چون عقد شرعی هست اما اگر همسر اول بفهمد می‌تواند طلاق بگیرد با گرفتن مهریه. صیغه جایی ثبت نمی‌شود نه در ثبت احوال و نه در شناسنامه‌ها. معمولا بلافاصله صیغه‌نامه را به شخص می‌دهند. برای انجام صیغه موقت و ازدواج موقت و عقد موقت معتبر و ارزان و با قیمتی مناسب با دفتر ازدواج ۲۴۰ تهران تماس حاصل نمایید.

پرسش: نحوه گرفتن رضایت نامه از همسر اول برای ازدواج موقت را توضیح دهید؟

پاسخ: با مراجعه به دفتر اسناد رسمی‌و تنظیم سند، رضایت‌نامه از طرف زن اول در خصوص ازدواج موقت زوج با هر فرد دیگر در هر مدت زمان و به صورت مکرر.

پرسش: آیا دختری که عقد ساعتی می‌کند، عده باید نگه دارد؟

پاسخ: صیغه موقت عده ی ۲ ماهه دارد.

Comments are closed.

تمامی حقوق متعلق به دفتر ازدواج 240 و طلاق 175 تهران


در اصطلاح ازدواج موقت ( صیغه ) عقد زناشویی است که برای مدت محدودی واقع شده باشد. به آن ازدواج منقطع، نکاح منقطع و یا متعه نیز می گویند و در اصطلاح عامه به صیغه معروف است.

در ماده‌ 1075 قانون مدنی ازدواج موقت در قوانين ايران به رسميت شناخته‌ شده‌ است.

در ماده 1075 آمده است: نكاح وقتی منقطع است كه برای مدت معينی واقع شده باشد.

بنابراین تفاوت ازدواج دائم با ازدواج موقت در این است که در ازدواج دائم برای ازدواج زمانی تعیین نمی‌شود؛ ولی صیغه باید برای مدت معلوم منعقد شود. البته باید یادآوری کنیم که این مدت موقت از چند دقیقه تا چند سال می‌تواند باشد و دراین‌باره محدودیتی وجود ندارد. اما به‌هرحال این مدت باید کاملا روشن و معین باشد و ابهامی در آن وجود نداشته باشد.

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

1- درازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.

2- خود زن و مرد می‌توانند صیغه عقد را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهر (مثلاً از هزار تومان تا …) را معین کنند و بعد صیغه عقد را بخوانند.


زن می‌گوید :

«زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّهِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم» (خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین.)


بعد مرد می‌گوید:


«قَبِلْتُ» (قبول کردم)

تبصره: اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. اما باید لفظی را بگویند که معنیزَوَّجْتُ و قَبِلْتُرا بفهماند.

زن زمانی که در عقد دیگری بوده، با مردی که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند، زنا نکرده باشد؛ زیرا اگر مردی با زن شوهرداری زنا کند برای همیشه آن زن بر او حرام می شود

3- عقد موقت طلاق ندارد بلکه جدا شدن زن و مرد بواسطه تمام شدن مدت عقد و یا بخشیدن مدت (مرد باقیمانده زمان عقد را به زن می‌بخشد) می‌باشد.

4- کسی که صیغه را می خواند باید بالغ و عاقل باشد.

5- دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است؛ یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد اگر بخواهد شوهر کند چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش به وسیله شوهر کردن از بین رفته باشد اجازه پدر و جد لازم نیست.

6- زن در زمان اجرای عقد موقت، در حباله نکاح کس دیگری درنیامده باشد (همسر شخص دیگری نباشد)

7- همچنین زن هنگامی که می خواهد به عقد مردی در آید، اگر قبلا در عقد دیگری بوده و طلاق گرفته یا مدت عقد موقتش به سر آمده، مدت عده خود را نیز گذرانده باشد.

8- شرط دیگر آن است که زن زمانی که در عقد دیگری بوده، با مردی که قصد دارد در آینده با او ازدواج کند، زنا نکرده باشد؛ زیرا اگر مردی با زن شوهرداری زنا کند برای همیشه آن زن بر او حرام می شود.

همانگونه که در ماده ی قانونی فوق آمده است، ازدواج موقت اگرچه اسمش موقت است اما بیشتر احکام مربوط به نکاح و زوجیت در آن جاری است اما در ازدواج موقت دو نکته مهم وجود دارد. در ازدواج موقت شرط تعیین مهریه و تعیین مدت عقد یک شرط اساسی محسوب می شود و در صورتیکه مدت یا مهریه قید نشود، عقد دچار اشکال می شود.

ثبت ازدواج موقت (صیغه) برای زن و مرد الزامی نیست اما بر اساس ماده 21 قانون حمایت از خانواده ثبت ازدواج موقت در مواردی الزامی و اجباری می‌گردد.

در ماده 21 قانون حمایت از خانواده آمده است: نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی، نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می‌دهد. نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:


1ـ باردارشدن زوجه


2ـ توافق طرفین


3ـ شرط ضمن عقد

تبصره ـ ثبت وقایع موضوع این ماده و ماده (۲۰) این قانون در دفاتر اسناد رسمی ازدواج یا ازدواج و طلاق مطابق آیین ‌ نامه ‌ ای است که ظرف یک ‌ سال با پیشنهاد وزیر دادگستری به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد و تا تصویب آیین ‌ نامه مذکور، نظام ‌ نامه ‌ های موضوع ماده (۱) اصلاحی قانون راجع به ازدواج مصوب ۱۳۱۶/۰۲/۲۹ کماکان به قوت خود باقی است.

با توجه به موارد فوق ثبت ازدواج موقت در صورت تحقق موارد ذکر شده در بالا الزامی می گردد و در غیر اینصورت الزامی برای ثبت آن وجود ندارد. در سه مورد ذکر شده ثبت ازدواج موقت مورد حمایت قانونگذار است و می‌توان در صورت استنکاف مرد از پذیرش ثبت ازدواج موقت، هم ضمانت اجرای حقوقی و هم ضمانت اجرای کیفری قایل شد.

این موارد مشکل فرزند دار شدن و زیر بار نرفتن مرد در ازدواج موقت را تا حدی حل نموده است. اما مشخص نیست، در صورت استنکاف مرد از ثبت ازدواج موقت پس از بارداری، تکلیف زن چیست و چگونه می‌تواند اثبات زوجیت و سپس اثبات نسب نماید.

شاید بتوان از ضمانت اجرای کیفری، در مواردی که ثبت ازدواج، الزامی است، در اینجا بهره بگیریم. اما نظام حقوقی ایران، در تعریف جایگاه حقوقی ازدواج موقت، بنا به ملاحظاتی، تاکنون عاجز مانده است. چون ازدواج موقت یا صیغه، عموما از سوی مردان متاهل انجام می‌شود و ثبت ازدواج موقت، می‌تواند موجب فروپاشی بسیاری از خانواده ها شود.

بر خلاف عقد دائم، تعیین مهریه یکی از ارکان اصلی عقد موقت است.

بر طبق قانون عدم وجود مهر و یا بیان نشدن آن مشکلی در نکاح دائم به وجود نمی آورد، اما در ازدواج‌موقت عدم اعلام مهر موجب بطلان عقد خواهد شد.

مشخص بودن مهریه زن در عقد موقت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قانون به آن تاکید فراوانی دارد و اهمیت آن در مواد ۱۰۹۵ الی ۱۰۹۸ قانون آورده شده است تا ترتیبات لازم برای تسلیم مهریه زن در ازدواج‌موقت داده شود. پس از عقد، زن مالک مهریه خواهد شد و بخشیدن زمان عقد از سوی شوهر، عدم نزدیکی شوهر تا پایان مدت عقد و فوت زن مهر را ساقط نخواهد کرد.

ماده1095- در نكاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است .

ماده1096- در نكاح منقطع موت زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نميشود و همچنين است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزديكي نكند.

ماده1097- در نكاح منقطع هر گاه شوهر قبل از نزديكي تمام مدت نكاح را ببخشد بايد نصف مهر را بدهد.

ماده1098- در صورتي كه عقد نكاح اعم از دائم يا منقطع باطل بوده و نزديكي واقع نشده زن حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته شوهر ميتواند آن را استرداد نمايد.

مطابق ماده 1095 قانون مدنی تعیین مهریه و میزان آن در عقد موقت یکی از شرایط صحت این عقد است و در صورتی که مهریه در عقد موقت ذکر نشود، عقد باطل است. این بدلیل ویژگی خاص عقد موقت است. به همین دلیل تعیین مهریه و میزان آن و همچنین تعیین مدت در عقد موقت جزء شرایط صحت این عقد است. این ویژگی بر خلاف عقد دائم است.

در عقد دائم تعیین مهر ضروری نیست و زوجین می توانند بعد از عقد نیز نسبت به تعیین مهریه به توافق برسند. حتی اگر مهریه ای هم تعیین نشود، باز هم زن می تواند از مهر المثل و مهر المتعه استفاده کند. اما تعیین مهر و میزان آن در عقد موقت لازم و ضروری است و عدم تعیین آن سبب بطلان عقد می شود.

برای مطالبه مهریه در ازدواج موقت، اگر سند رسمی ازدواج موجود باشد، می توان به اداره رسمی اجرای ثبت مراجعه نمود. در این حالت ابتدا از دفتر ازدواج درخواست صدور اجراییه و ابلاغ به شوهر خواهد شد. در صورت عدم پرداخت مهریه ظرف مهلت مقرر در اجراییه، مراتب از طریق اجرای اسناد رسمی ثبت ابلاغ و امکان ممنوع الخروج کردن شوهر و توقیف اموال وی وجود دارد. اما در سایر موارد با مدارک اثباتی، در صورتی که مبلغ مهریه در ازدواج موقت تا بیست میلیون تومان باشد از طریق تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج موقت به شورای حل اختلاف، و در صورتی که مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد، از طریق دادگاه خانواده، مطالبه مهریه در ازدواج موقت انجام خواهد شد. تمامی مراحل رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه در ازدواج موقت، مانند مطالبه مهریه در ازدواج دایم است.

مشکل مطالبه مهریه در ازدواج موقت در جایی قابل تصور است که طرفین صرفا مبادرت به خواندن صیغه محرمیت نموده اند و سند رسمی برای مطالبه مهریه در ازدواج موقت ندارند.

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

راه اثبات میزان مهریه در ازدواج موقت در مواقعی که سند رسمی وجود ندارد، ابتدا اقرار و پس از آن در صورت وجود شهود، شهادت آنها می باشد. البته در این گونه موارد اقرار طرفین مهم ترین مدرک اثبات میزان مهریه در ازدواج موقت می باشد.

در خصوص احکام مربوط به مهریه در عقد موقت چند نکته حائز اهمیت است :

مهر المتعه و مهر المثل صرفا مخصوص عقد دائم است. این دو نوع مهر در صورتی به زن تعلق می گیرند که مهریه به موجب عقد دائم تعیین نشده باشد و مرد قبل یا بعد از رابطه زناشویی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد. اما به دلیل اینکه عدم ذکر مهریه در عقد موقت سبب بطلان عقد است، این دو نوع مهریه نیز به زن تعلق نمی گیرند.

همچنین، به موجب ماده 1096 قانون مدنی در نکاح منقطع موت زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند. بنابراین، اگر زن در طول مدت عقد موقت فوت کند یا مرد با او زناشویی نکند، باز هم مهر از بین نخواهد رفت.


   instagram facebook telegram rss

© تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به حقوق نیوز می باشد.هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع و لینک سایت بلامانع است.

هدف بخش

«سایت‌خوان دنیای اقتصاد»

گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

اگرچه حالا اکثر پایتخت نشینان موضوع صیغه را با سایت‌های اینترنتی پیوند می‌دهند، اما بحث ازدواج موقت از مدت‌ها قبل رواج داشته، به خصوص در شهرهای مذهبی این امر به عنوان امری شرعی مورد نظر بوده است. موضوع به قبل از سال ۱۳۳۵ باز می‌گردد، زمانی که زنان خواهان ازدواج موقت به معتمدین محل مراجعه می‌کردند و ایشان نیز مردان را به این زنان معرفی می‌کردند.

بعد از سال ۱۳۳۵ به گفته یکی از روحانیون قدیمی مشهد، با دخالت فرح دیبا (همسر محمدرضا پهلوی) صدور اوراق صیغه‌نامه متوقف می‌شود. اما موضوع به صورت غیررسمی، ولی شرعی ادامه می‌یابد.

هم‌اکنون در شهرهای مقدس که جامعه حساسیت بیشتری روی روابط زن و مرد دارد، بحث ازدواج موقت بیشتر مورد توجه است، ازدواج‌های موقت به دو شیوه قانونی مثل سراسر کشور و به شیوه شرعی در این شهرها رایج است.

عقد موقت: آغاز مثل عقد دائم؛ پایانی متفاوت محضرداران در شهرهای مذهبی با مراجعات برای ازدواج موقت بیگانه نیستند. اکثر آنها روزانه مراجعاتی در این خصوص دارند، یکی از محضرداران در شهر قم درباره مراجعات می‌گوید: «ما در روز مواردی از پسران و مردانی را داریم که با مراجعه به ما برای ازدواج موقت جویای مورد می‌شوند. زنان بیوه یا مطلقه هم برای ازدواج موقت مراجعه می‌کنند، اما تا به حال دوشیزه‌ای برای این موضوع مراجعه نکرده است.»

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم

این محضردار در ادامه به راه‌های قانونی ثبت ازدواج موقت اشاره و می‌افزاید: «ما مجوز نوشتن عقدنامه ازدواج موقت را نداریم و فقط می‌توانیم در قباله ازدواج به جای دائم بنویسیم انقطاع. در این صورت اسم‌های طرفین در شناسنامه درج می‌شود و مراحل قانونی‌ای را که ازدواج دائم نیاز دارد، داراست؛ یعنی گواهی عدم اعتیاد، اجازه پدر در صورت دوشیزه بودن، گواهی مبنی بر مطلقه یا بیوه بودن و غیره باید طی شود. اگر مرد هم دارای همسر اول باشد باید از دادگاه اجازه همسر اول را به همراه داشته باشد»

وی در خصوص بعد از پایان مدت ازدواج موقت یادآوری می‌کند: «اما بعد از تمام شدن عقد و عده زن طرفین می‌توانند به ثبت احوال مراجعه کرده و نام‌ها را از شناسنامه‌ها به طور کامل حذف کنند»

صیغه‌نامه‌هایی که معمولا به صورت یک برگی یا دفترچه‌ای می‌باشند بر خلاف تصور عموم، جزو اوراق رسمی و قانونی نیستند و بیشتر گواهی است مبنی بر اینکه دو نفر با هم برای مدت مشخصی محرم هستند. تمام محضرداران اعلام می‌کنند که از نظر قانونی اجازه مهر این عقدنامه‌ها را ندارند. زیرا هنوز قانونی مبنی بر این رویه وجود ندارد.

در قم به صورت رسمی مکان یا شخصی برای تنظیم صیغه نامه اعلام نشده است، اما اشخاصی هستند که با چاپ کارت، بروشور و حتی اعلامیه به دیوار مدعی تنظیم این اوراق هستند!

این گواهی‌ها را برخی روحانیون یا اشخاصی که سابقه در محضر داری دارند، به‌وسیله مهر برجسته یا مهر شخصی صادر می‌کنند و از طرفی این گواهی‌ها مورد پذیرش اداره اماکن نیز هست.

یکی از روحانیونی که چنین گواهی‌هایی را صادر می‌کند در این باره می‌گوید: «حسن تکمیل صیغه‌نامه برای جوانان، مردان و زنان به این است که اولا ارتباط آنان به صورت کاملا شرعی و قانونی است و تشویش در مکان و زمان ارتباط بین آنان از بین می‌رود و دوم آن که دیگر مرد نمی‌تواند از کفالت زن فرار کند. با وجود این صیغه‌نامه‌ها زن می‌تواند در صورت بروز مشکل حق خود را بگیرد.»

او ادامه می‌دهد: «شرع و دین این اجازه را به متولیان دینی می‌دهد که این امکان را برای جامعه فراهم آورند. این برگه‌ها هم گواهی شرعی برای مردم است. اما در مواردی که مشکلات حقوقی ایجاد می‌شود، ما باید جوابگو باشیم. لذا بعضی از دوستان مبالغ بیشتری را دریافت می‌کنند که جبران مافات شود»

این روحانی یادآور می‌شود: «دفاتر ثبت ازدواج هم بعضا چنین گواهی‌هایی را صادر می‌کنند، اما این گواهی‌ها را با مهر محضر مستند نمی‌کنند بلکه با مهرهای شخصی این کار را انجام می‌دهند» وی سپس درباره مدارک مورد نیاز ادامه می‌دهد: «صیغه نامه برای زنان بیوه و مطلقه نوشته می‌شود. اگر هم دوشیزه است، اجازه پدر لازم است.»

این صیغه‌نامه‌ها به طور کلی به دو صورت ارائه می‌شوند یکی به صورت تک برگی و دیگری در دفترچه‌هایی شبیه به شناسنامه.

در این برگه‌ها عکس طرفین، به انضمام مدارک مورد نیاز، مدت و مهریه درج می‌شود. یک کپی از آن نزد شخص تنظیم کننده و اصل آن به زوجه(زن) داده می‌شود تا در موقع لزوم بتواند از آن استفاده کند.

هزینه تنظیم این صیغه‌نامه‌ها مشخص نیست و بین 50 تا 400 هزار تومان متغیر است و بستگی به تنظیم کننده و زمان صیغه نامه دارد.

وی در ادامه به میزان مهریه ازدواج موقت اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجا که بعد از اتمام مدت عقد موقت، زن باید عده نگه دارد عده هم در زمان عقد محاسبه می‌شود، معمولا مهریه‌ها بین 50 تا 200 هزار تومان است که با توجه به زمان و توافق طرفین مشخص می‌شود»

دختر و پسر باید بتوانند روابط شرعی داشته باشند

یکی از روحانیون قدیمی مشهد در رابطه با لزوم سازوکار ازدواج‌های موقت می‌گوید: «ازدواج موقت پیش درآمد ازدواج دائم است، پیش‌تر به دلیل ارتباط کم دختر و پسر، ازدواج موقت این ضعف را جبران می‌کرد. اما برای ممانعت از بروز روابط ناسالم و غیرشرعی، این مقوله باید دوباره سر و سامان داده شود.»

او عقیده دارد «اگر مراکزی دایر شود که دختر و پسر بتوانند به جای کوچه و خیابان، از طریق قانون و ظابطه با هم آشنا شده و روابط حسنه و شرعی داشته باشند، این اتفاق خوبی است.»

در گذشته دختران و زنان مطلقه و بیوه که قصد ازدواج داشتند موضوع را با معتمدینی مثل امام جماعت مسجد در میان می‌گذاشتند، این‌طور که قدیمی‌ها می‌گویند پیش از سال 1335 هم موضوع ازدواج موقت مطرح بود و محضر‌ها قباله و عقد نامه موقت داشتند و ارائه می‌دادند. اما در سال 1335 و بعد از ممنوعیت چند همسری و درج عقد انقطاع در عقدنامه‌ها توسط فرح (در عقدنامه‌های حال و گذشته در قسمت نوع عقد می‌توان نوشت، دائم یا انقطاع)، این امر به صورت رسمی برچیده شد.

نمونه‌ای از اسناد ازدواج موقت

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم
چگونه ازدواج موقت را ثبت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *