چگونه ایدز را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه ایدز را تشخیص دهیم
چگونه ایدز را تشخیص دهیم

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، بیماری ایدز و یا همان ویروس HIV باید در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص داده شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود 16 روش شناسایی HIV /ایدز را بشناسید که در مطلب زیر به آن پرداخته شده است.

1.علائم اولیه

در برخی از مواقع بعد از یک یا دو ماه ابتلا به ویروس HIV ممکن است برخی از علائم شبیه به ابتلا به آنفولانزا در بدن مبتلا به این ویروس مشاهده شود اما در بسیاری از موارد تا چند سال یا حتی یک دهه هیچ گونه علامتی در فرد مبتلا مشاهده نشود.

2.تب

از دیگر علائم ابتلا به این ویروس می‌تواند این باشد که فرد در بدو ابتلا به این بیماری با ورود ویروس به خون او، تب کند که درجه حرارت بدن وی به 102 درجه فارنهایت (38،8  درجه سانتیگراد) می‌رسد.

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

3.خستگی و کوفتگی بدن

از دیگر عوامل شناسایی این ویروس خستگی زود هنگام و کاهش ایمنی بدن مبتلا است به طوری که برخی از مبتلایان گفته اند بعد از ابتلا دیگر به انجام پیاده‌روی شبیه به روزهای قبل از ابتلا نبودند به طوری که بعد از طی کردن مسافت کوتاهی به نفس نفس افتادند.

4. بدن درد، درد مفاصل، تورم غدد لنفاوی

گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و تمایل به التهاب در آن‌ها زمانی که عفونت وجود دارد مشاهده می‌شود. بسیاری از آن‌ها در زیر بغل، کشاله ران، و گردن واقع شده است. از این جهت که در بیماری‌های دیگری نظیر هپاتیت نیز این عوامل کوفتگی بدن وجود دارند، این ویروس در بسیاری موارد با هپاتیت اشتباه گرفته می‌شود.

5.گلو درد و سردرد

احساس درد در نواحی گلو و سر درد در موارد ابتلا به این ویروس مشاهده شده است.

6.خارش پوست

خارش پوست می‌تواند از دیگر نشانه‌های شناسایی این ویروس باشد که ممکن است در برخی نواحی بدن با پدیدار شدن جوش و التهاب سطحی اطرف آن همراه شود و در صورتی که توضیح و دلیل قانع کننده‌ای برای توجیه آن نداشتید می‌بایست احتمال ابتلا به این بیماری را بدهید.

7. تهوع، استفراغ، اسهال

همواره 30 الی 60 درصد افراد مبتلا در مراحل بدوی ابتلا، به تهوع و یا اسهال و استفراغ دچار می‌شوند که این 3 بیماری گوارشی بعد از خوردن داروهای متداول و مرسوم باز هم مداوا نمی‌شوند و ادامه پیدا می‌کنند.

8.کاهش وزن

کاهش وزن در افراد مبتلا مشاهده می‌شود به طوری که حتی اگر میزان غذای آن‌ها کم نشود ولی این کاهش وزن در این افراد رخ می‌دهد که می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به این ویروس باشد.

9.سرفه خشک

سرفه خشک مداوم شاید به مدت یک سال یا دو سال می‌تواند از دیگر عوامل شناسایی این ویروس باشد و به‌صورت مشکوکی روز به روز بدتر شود.

10.عرق ریختن شبانه

بسیاری از مبتلایان به این ویروس در مراحل اولیه بیماری؛ شب‌ها علیرغم خنک بودن فضای اتاق احساس گرما می‌کنند و بدنشان تعریق غیر عادی انجام می‌دهد.

11.تغییرات ناخن

تغییر شکل ناخن‌ها (ضخیم تر شدن آنان و یا منحنی شدن ناخن‌ها و یا تغییرات رنگ آنان و پدیدار شدن خطوط افقی و یا عمودی سیاه و یا قهوه ای رنگ) از دیگر نشانه‌های ابتلا به این ویروس هستند.

12.عفونت و قارچ دهان و مری

پدیدار شدن برفک سفید و یا قارچ‌هایی در داخل دهان و روی زبان و داخل مری می‌تواند نشانه ابتلا به ویروس HIV به حساب آید.

13. سردرگمی و یا اشکال در تمرکز

مشکلات شناختی می‌تواند نشانه‌ای از زوال عقل مرتبط با HIV باشند که معمولاً در اواخر دوره بیماری رخ می‌دهند. همچنین علاوه بر سردرگمی و مشکل در تمرکز، زوال عقل مرتبط با ایدز نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلات حافظه و مسائل رفتاری مانند خشم و تحریک پذیری شود حتی ممکن است باعث اختلال در رفتارهای حرکتی و یا نوشتن شود.

14.تبخال لب و دهان

در بسیاری از موارد مبتلایان بعد از مشاهده تبخال‌های مشکوک روی لب خود به پزشک مراجعه می‌کند و متوجه بیماری خود شده اند.

15. سوزن سوزن شدن و ضعف

بعد از مدتی از ابتلا به HIV می‌توانید بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها را مشاهده کنید که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند که همچنین در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز رخ می‌دهد. دکتر مالوستوتو می گوید: این زمانی است که اعصاب در واقع آسیب دیده است. این علائم می‌توانند با مسکن‌هایی مانند Neurontin (گاباپنتین) درمان شوند.

16.بی‌نظمی‌های عادات ماهیانه خانم‌ها

افراد مبتلا ممکن است با بی‌نظمی‌هایی در عادات ماهیانه خود روبرو شوند که این بی‌نظمی‌ها با کاهش وزن و سلامت ضعیف بدن خانم ها همراه هستند.

انتهای پیام/

چگونه بدانیم ایدز داریم یا نه؟ایدز بیماری است که توسط ویروسی به نام اچ.آی.وی منتقل می‌شود. این ویروس به‌تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند، طوری‌که فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت به مرگ او منجر می‌شود. از زمانی که فرد به ویروس ایدز مبتلا می‌شود تا آغاز بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد. در این مدت فرد در ظاهر سالم است و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه بدهد اما احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

اچ.آی.وی چگونه وارد بدن می‌شود؟تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از کاندوم، استفاده مشترک از وسائل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خال‌کوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده، از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی از راه‌های انتقال این ویروس است.

اچ.آی.وی از چه راه‌هایی منتقل نمی‌شود؟نیاز نیست که افراد مبتلا از سایرین جدا گردند بلکه آنان نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند و این ویروس از راه‌های دست دادن، بغل کردن و در آغوش گرفتن، روبوسی، عطسه و سرفه، استفاده از توالت و حمام مشترک، استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود.

چگونه بدانیم که مبتلا شده‌ایم یا نه؟ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود و از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده شود، ممکن است بین دو هفته تا چند ماه طول بکشد بنابراین بهتر است پیش از انجام آزمایش با یک مشاور صحبت شود.

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

آیا ایدز درمان دارد؟هم‌اکنون درمان قطعی که ویروس را از میان ببرد وجود ندارد اما خوشبختانه طول عمر بیمار را بسیار افزایش داده و کیفیت زندگی را بهتر کنند به شرطی که افراد آلوده به ویروس زودتر شناسایی شوند.

چگونه خود را در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنیم؟خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده از سرنگ و سوزن مشترک برای تزریق، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خال‌کوبی و… به صورت مشترک و استفاده از کاندوم در روابط جنسی می‌تواند افراد را از ابتلا به این ویروس محفوظ کند.منبع : isna.ir

در ادامه بخوانید


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


واسه همه چی جا هست!


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک


اسلایس براونی آلبالو


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


لاغری موضعی با لیزر


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آزمایش HIV جهت تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی، ویروسی که عامل ایدز انجام می‌شوند و می‌توانند میزان پادتن، پادگن یا آران‌ای را شناسایی کنند.

بیماری ایدز و HIV با توجه بروز علایم و نشانه‌های بیمار، از طریق آزمایش و بررسی آن در آزمایشگاه تشخیص داده می‌شود.[۲] آزمایش HIV به همه کسانی که در معرض خطر قرار دارند توصیه می‌شود، که شامل هر فرد مبتلا به هر نوع بیماری آمیزشی است می‌شود. در بسیاری از مناطق دنیا، یک سوم حاملان HIV زمانی متوجه می‌شوند که در مرحله پیشرفته‌ای از این بیماری هستند و AIDS یا نقص شدید دستگاه ایمنی آشکار می‌شود.

پس از گذشت سه ماه[۳] از رفتار پرخطر یا رویدادی که مشکوک به انتقال ویروس به بدن فرد است، اگر نتیجهٔ آزمایش او منفی باشد، می‌توان به‌طور قطعی به عدم آلودگی او به ویروس اچ‌آی‌وی اطمینان یافت. یعنی باید سه ماه پس از رفتار پرخطر یا رویداد خطرزا، آزمایش داد تا نتیجهٔ منفی اطمینان‌آور باشد. آزمایش انجام شده سه ماه پس از رفتار یا رویداد پرخطر نیز تا حد زیادی اطمینان‌آور است. دربارهٔ این ویژگی تشخیص اچ‌آی‌وی/ایدز، مدت زمان سه[۳] ماهه پس از آخرین رفتار یا رویداد پرخطر مد نظر است، یعنی باید رفتار پرخطر کنار گذاشته شود و رویداد پرخطر دیگری رخ ندهد و سه[۳] ماه پس از آخرین رفتار یا رویداد پرخطر، آزمایش انجام شود. مدت زمانی را که ویروس به بدن شخص وارد شده اما به دلیل آن که مقدار کافی پادتن یا همان انتی بادی از گلوبولهای سفید (سلولهای دفاعی) در خون شخص ترشح نشده، نتایج آزمایش ممکن است منفی باشد، که اصطلاحاً دوره نهفتگی یا “window period” می‌نامند.به عبارت دیگر: ممکن است شخص مبتلا باشد ولی بعلت تولید ناکافی انتی بادی، ازمایش هنوز مثبت نشده باشد.لذا جهت اطمینان، ازمایش را سه ماه دیگر تکرار کنید. [۴][۵][۶][۷][۸]

به‌طور کلی برای تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز، سه گروه اصلی آزمایش وجود دارد. این سه نوع عبارتند از آزمون آنتی‌بادی (پادتن)، آزمون آنتی‌ژن و آزمون سنجش مقدار. در آزمون آنتی‌بادی، وجود آنتی‌بادی یا پادتن تولید شده و ترشح شده در خون توسط گلبول‌های سفید دستگاه ایمنی بررسی می‌شود. در آزمون آنتی‌ژن، خون از نظر حضور خود ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش آنتی‌بادی یا پادتن دو گونهٔ اصلی است که عبارتند از الایزا (Elisa) و وسترن بلات (Western blolt). اگر در آزمایش الایزا، نتیجهٔ مثبت به دست آید، برای اطمینان و نتیجهٔ قطعی، باید آزمون وسترن بلات هم انجام شود. در مجموعهٔ آزمایش‌های آنتی‌بادی، آزمایش سریع یا رپید تست (Rapid test) نیز وجود دارد که نتیجهٔ آن در ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آماده می‌شود و برای اطمینان، باید د وبار انجام شود یک نتیجهٔ مثبت یا منفی، دو بار به دست آید. آزمایش‌های آنتی‌ژن نیز دو گروه هستند: RT-PCR و P24. آزمایش پی‌سی‌ار، ژنوم ویروس در خون فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد و اندکی گران‌تر است و امکان جواب کاذب نیز در آن وجود دارد.[۹][۱۰][۱۱]

در اکثر افراد آلوده به HIV، در طول سه تا دوازده هفته پس از عفونت اولیه، یک سری آنتی‌بادی‌های خاص ایجاد می‌گردد.[۱۲] تشخیص اولیه HIV قبل از تغییر آنتی‌بادی، با اندازه‌گیری اچ‌آی‌وی-آران‌ای یا آنتی‌ژن P24 انجام می‌شود.[۱۲] نتایج مثبت به دست آمده توسط آنتی‌بادی یا آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)، توسط PCR یا توسط آنتی‌بادی دیگری تأیید می‌شوند.[۲]

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

آزمایش آنتی‌بادی در کودکان کمتر از ۱۸ ماه، به دلیل وجود مداوم آنتی‌بادی‌های مادری معمولاً نتیجه درستی نمی‌دهند.[۱۳] بنابراین عفونت HIV تنها توسط آزمایش PCR مربوط به HIV RNA یا DNA یا از طریق آزمایش آنتی‌بادی P24 قابل تشخیص است.[۲] در اکثر نقاط دنیا دسترسی به آزمایش PCR قابل اعتماد وجود ندارد و افراد باید تا زمانی صبر کنند که علائم پیشرفت کند یا سن کودک به اندازه کافی باشد و آزمایش آنتی بادی درستی نتیجه دهد.[۱۳] در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد مردم، از وضعیت HIV خود آگاه بوده‌اند.[۱۴] در سال ۲۰۰۹، بین ۴ تا ۴۲ درصد مردم مورد آزمایش قرار گرفتند.[۱۴] این ارقام نشان دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به ده سال گذشته‌است.[۱۴]

از دو طبقه‌بندی اصلی برای مرحله‌بندی HIV و ایدز استفاده می‌شود، یکی توسط سازمان بهداشت جهانی[۲] (WHO) و دیگر توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری[۱۵] (CDC). برنامه CDC بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته‌استفاده می‌شود. از آنجا که برنامه WHO احتیاجی به آزمایش ندارد، بیشتر مناسب کشورهای در حال توسعه‌است که با کمبود لوازم روبرو هستند. علی‌رغم تفاوت‌های که این دو با هم دارند، اما می‌تواند هر دوی آن‌ها را از لحاظ آماری مقایسه نمود.[۲][۱۵]

سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ تعریفی برای ایدز ارائه نمود.[۲] از آن زمان به بعد، مرحله‌بندی WHO برای چندین بار تغییر کرده و گسترش یافت، که نسخهٔ اخیر آن که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده‌است.[۲] رده‌بندی مراحل تعیین شده توسط WHO به شکل زیر است:

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نیز ایجاد یک سیستم طبقه‌بندی برای HIV ارائه نموده و آخرین بار آن را در سال ۲۰۰۸ به روز رسانی کرده‌است.[۱۵] در این سیستم عفونت HIV بر اساس شمارش CD4 و علائم بالینی می‌باشد،[۱۵] عفونت را در سه مرحله توصیف می‌کند:

اگر پس از درمان، تعداد سلول‌های CD4 خون به بیش از ۲۰۰ در هر میکرولیتر افزایش یابد یا بیماری دیگری به جز ایدز احتمال رود یا حتی درمان گردد هنوز هم تشخیص اینکه بیماری ایدز بوده باشد پابرجا خواهد بود.


WHO case definitions of HIV for surveillance and revised clinical staging and immunological classification of HIV-related disease in adults and childrenDownloads-icon


انواع آزمایش HIVDownloads-icon


آزمایش در خانهDownloads-icon

ایران اچ آی وی » ویروس ایدز » چگونه ایدز را تشخیص دهیم؟

تشخیص بیماری ایدز می تواند فرآیندی زمان بر باشد زیرا در همه شرایط پاسخ منفی آزمایش ایدز، به معنی مبتلا نبودن فرد به ایدز نیست!

بیماری ایدز، یکی از بیماری های کشنده محسوب می شود که کسب آگاهی درباره آن اهمیت بسیاری دارد و متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به این بیماری و مباحث آن اطلاعات کامل ندارند. به طور مثال تشخیص ایدز از مواردی است که افراد بسیاری به دنبال روش های آن هستند. در صورتی که بیماری ایدز از همان ابتدا نشانه های شفافی ندارد. در این مقاله از بلاگ ایران hiv وی قصد داریم به طور کامل به بررسی موضوع تشخیص ایدز و اهمیت آن بپردازیم.

مهم ترین مسئله ای که درباره تشخیص ایدز باید بدانید این است که این بیماری می تواند مدت زمانی بدون اینکه شما آگاه شوید، در بدنتان وجود داشته باشد. قطعا شناخت نشانه های بیماری ایدز می تواند در روند تشخیص سریع و درمان آن بسیار موثر باشد اما معمولا افراد بدون آگاهی به مبحث دوران پنجره ای، تنها نشانه ها را مدرکی برای مبتلا شدن به ایدز می دانند.

در صورتی که ممکن است ویروس ایدز وارد بدن فرد شده باشد اما هنوز نشانه ای به وجود نیامده باشد. پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر این مسئله مقاله ی دوره پنجره ایدز را مطالعه کنید. اگر توضیح مختصری در این باره بخواهیم ارائه کنیم باید بگوییم که بیماری ایدز از همان ابتدا قابل شناسایی نیست.

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

افراد برای تشخیص بیماری ایدز می توانند آزمایش ایدز را انجام دهند. اما نکته ی مهمی که درباره چگونگی تشخیص بیماری ایدز باید بدانید این است که در برخی موارد آزمایش اچ آی وی برای اثبات آلوده نبودن فرد کافی نیست! در صورتی که پاسخ آزمایش ایدز مثبت باشد، واضح است که فرد به ویروس ایدز مبتلا شده است. اما در زمانی که پاسخ آزمایش منفی اعلام شود نمی توان به صورت صد در صد مطمئن شد که فرد به ویروس ایدز مبتلا نیست.

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما حقیقت این است که ویروس ایدز می تواند در بازه زمانی ابتدایی که وارد بدن شده، هیچ علائمی نداشته باشد و حتی تغییراتی در پاسخ آزمایش ایجاد نکند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم ممکن است فرد در دوران پنجره ای باشد و به همین دلیل پاسخ آزمایش منفی شود و فرد حتی دیگر به مرحله ی درمان ایدز هم فکر کند.

دوران پنجره ای به دورانی می گویند که ویروس وارد بدن شده است اما هنوز نمی توان آن را تشخیص داد. به همین دلیل افرادی که در رابطه های جنسی پر خطر هستند یا شرکای جنسی متعدد دارند نباید تنها به پاسخ آزمایشی که به تازگی داده اند اکتفا کنند. شاید این سوال برایتان پیش آید که با این حال چطور می توانیم مطمئن شویم که به ایدز مبتلا نشده ایم. در این قسمت به این سوال، پاسخ خواهیم داد.

قطعا شناسایی علائم ایدز می تواند در تشخیص این بیماری و شروع سریع درمان موثر باشد. اما شناسایی نشانه های بیماری به تنهایی کافی نیست. بلکه شما باید با مباحثی مانند دوره پنجره ای و دوره کمون بیماری ایدز آشنا باشید. البته نوع عملکرد افراد مختلف با هدف تشخیص مبتلا شدن یا نشدن به بیماری ایدز می تواند متفاوت باشد.

به طور مثال افرادی که با فرد غیر مطمئن رابطه جنسی داشته اند ممکن است در معرض آلوده شدن به این ویروس قرار گرفته باشند. به همین دلیل در چنین شرایطی تکرار انجام آزمایش اچ ای وی طی دو ماه پیاپی باید صورت گیرد. زیرا این احتمال وجود دارد که فرد در دوران پنجره ای آزمایش داده باشد. به همین دلیل با تکرار آزمایش ایدز به صورت پیاپی می توان نسبت به صحت پاسخ منفی آزمایش مطمئن شد.

همچنین در صورتی که انجام آزمایش های تشخیص ایدز به صورت پیاپی انجام نشود و فرد تنها به پاسخ منفی آزمایش اول اکتفا کند این احتمال وجود دارد که ویروس ایدز کم کم به قسمت های مختلف بدن نفوذ کرده و نشانه های مبتلا شدن به ایدز کم کم ایجاد شود.

افرادی که رابطه های محافظت نشده دارند یا به هر شکل دیگر در معرض مبتلا به بیماری ایدز هستند، باید نسبت به تشخیص بیماری ایدز حساسیت بیشتری داشته باشند. زیرا یکی از رایج ترین راه های انتقال ایدز، تجربه رابطه های غیر سالم است. معمولا افرادی که رابطه های محافظت شده و ایمن را تجربه می کنند نهایتا بعد از دو مرتبه آزمایش پیاپی نسبت به سلامت خود اطمینان پیدا میکنند.

حال افرادی که سبک زندگی آن ها بدین گونه نیست و به هر دلیلی مدام در معرض مبتلا شدن به بیماری ایدز هستند، راه سخت تری برای تشخیص بیماری ایدز دارند. زیرا بعد از هر رابطه غیر ایمن باید این موضوع را در ذهن خود داشته باشند که پاسخ منفی آزمایش نمی تواند دلیل قطعی برای آلوده نبودن آن ها به ایدز باشد.

فردی که رابطه های ناسالم دارد بعد از هر رفتار جنسی پر خطر باید این احتمال را در ذهن خود داشته باشد که اکنون ممکن است در دوران پنجره ای قرار گرفته باشد. به همین دلیل پاسخ سوال “چگونه ایدز را تشخیص دهیم” می تواند برای افراد مختلف با توجه به سبک زندگیشان متفاوت باشد! آنچه که در موضوع تشخیص بیماری ایدز اهمیت دارد این است که با انتخاب شیوه ای سالم برای زندگی کردن، استرس بیماری ایدز و مبتلا شدن به آن را از خود و شریک زندگیتان دور کنید.

خیر. این احتمال وجود دارد که فرد در دوران پنجره ای ایدز باشد و به همین دلیل پاسخ آزمایش منفی شود. به همین دلیل افرادی که اخیرا در معرض مبتلا شدن به ایدز قرار گرفته اند باید چند بار در فاصله زمانی یک ماه، آزمایش ایدز بدهند.

قطعا با توجه به نشانه های به وجود آمده می توان نسبت به آلوده شدن فرد به بیماری ایدز شک کرد اما برای اطمینان از مبتلا شدن باید آزمایش انجام شود.

رابطه جنسی پر خطر با افرادی که اطلاعی از سلامت جنسی آن ها ندارید رایج ترین راه مبتلا شدن به ایدز است. به طور کلی با شناخت راه های انتقال ایدز و جلوگیری از آن ها، سلامت خود را در برابر ویروس ایدز حفظ کنید.

ارسال

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

تهران – میدان درکه – دانشگاه شهید بهشتی

©2020 – Iranhiv | All right reserved

ایدز یا اچ آی وی بیماری است که اگر شخصی به آن مبتلا باشد ممکن است تا 10 سال هم از ابتلا به این بیماری بی خبر باشد و به آسودگی زندگی کند. اما ناقل ایدز می باشد و ممکن است دیگران را آلوده کند. افرادی که به ویروس ایدز مبتلا هستند ، معمولاً علائمی را در مراحل اولیه در خود مشاهده نمی کنند اما اکثریت این افراد هیچ علائمی ندارند.

تنها راه مطمئن تشخیص ابتلا به این ویروس ، آزمایش می باشد که با فرد مبتلا به ویروس ایدز زندگی می کنند . این افراد معمولاً سالم به نظر می رسند و می توانند مانند بقیه در اجتماع حضور داشته باشند و زندگی معمولی خود را پیش ببرند.

هرگز نمی توان بدون آزمایش متوجه شد که فردی که در اطراف شماست، به این ویروس مبتلا است یا خیر . در حقیقت اغلب این افراد هیچ علامت فیزیکی ندارند و فردی که به آن مبتلا باشد ، هیچ وقت متوجه آن نخواهد شد.

ممکن است فرد مبتلا به این ویروس در عرض چند هفته با علائمی رو به رو شود که این علائم شبیه به بیماری های رایج دیگر می باشد و شامل موارد زیر هستند :

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

اما باز هم تاکید می کنیم که این علائم ممکن است تا سال ها خودشان را نشان ندهند. در کشور سنگاپور اکثریت مردم فقط در مراحل اخر ابتلا به این بیماری ، متوجه ویروس ایدز شدند.

دقیقاً زمانی که علائم شروع به ظاهر شدن می کنند، فرد کاملاً درگیر بیماری شده است . مرحله نهایی عفونت HIV است . ممکن است که افراد در مراحل آخر این عفونت ، علائم عنوان شده در این بخش از سلامت نمناک را مشاهده کنند :

زمانی که فرد به ویروس اچ آی وی مبتلا شود ، مکانیزم دفاعی بدن او شروع به ضعیف شدن می کند . مرحله نهایی ویروس اچ آی وی باعث می شود که فرد مشکلاتی را در خود احساس کند . این عفونت از طریق ویروس ، باکتری و قارچ ایجاد می شود و سیستم دفاعی فرد را درگیر خواهد کرد.

یکی از رایج ترین عفونت های مربوط به ویروس HIV، بیماری سل می باشد که این عفونت اساسا ریه ها را درگیر می کند و سرفه ، تب ، کاهش وزن و عرق شبانه را ایجاد می کند . ویروس HIV با تضعیف تدریجی سیستم ایمنی کم کم به ایدز تبدیل می شود.

تنها راهی که می توان گفت فرد به ویروس اچ آی وی مبتلاست یا نه ، آزمایش می باشد که حضور پادتن های تولید شده در بدن را برای پاسخ به ویروس اچ آی وی شناسایی می کند.

این آزمایش بیشتر از 3 ماه زمان می برد . بعد از این آزمایش نیز یک آزمایش دیگر از فرد گرفته می شود تا نتیجه نهایی را تایید کند . در طول این دوره هرگز نباید با کسی هیچ گونه رابطه جنسی برقرار کرد.

در حال حاضر درمان صد در صدی برای از بین بردن و ریشه کن کردن این بیماری وجود ندارد . تنها می توان مدت عمر بیمار را افزایش داد و کیفیت زندگی وی را بهبود بخشید.

به طور کلی داروهایی که برای درمان و بهبودی ایدز به کار می روند ، شامل دو گروه می باشند که عبارتند از :

این ویروس از طریق مایعات بدن مثل خون ، شیر مادر ، منی ، ترشحات قبل از انزال و مایعات واژن انتقال پیدا می کند . پس اگر رابطه جنسی شما محافظت نشده باشد و یا فرد مبتلا به این ویروس با شما از سوزن مشترک استفاده کند ، در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهید گرفت.

پس اگر احساس کردید که شما و یا همسرتان به این ویروس مطلع می باشید ، حتما آزمایش بدهید.

برای افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی، درمان هایی نیز در دسترس می باشد که می تواند زندگی سالم را به آن ها برگرداند . همچنین حداقل کاری که با تشخیص این آزمایش انجام می دهید ، محافظت کردن از خودتان و کسی است که دوستش دارید.

از بین بیماران مبتلا به ایدز، ۱۶ % از بیماری شان مطلع نیستند. علاوه بر عدم دریافت درمان مورد نیاز، این احتمال وجود دارد که آن ها ایدز را به طور ناخواسته به دیگران انتقال بدهند. در واقعیت امر، ۴۰ % موارد جدید ابتلا به ایدز ، بوسیله بیماران تشخیص داده نشده سرایت نموده اند.

مطابق توصیه های راجع به آزمایش ایدز، به عنوان یک منبع مطمئن، از ارائه دهندگان خدمات درمانی خواسته می شود تا غربالگری ایدز را به یک بخش دائمی از مراقبت های درمانی استاندارد خود تبدیل بکنند. آن ها باید این عمل را مستقل از هرگونه مخاطرات بالقوه انجام بدهند.

پیشنهاد: آزمایش در خانه / محل کار

علیرغم این توصیه ها، بسیاری هرگز آزمایش ایدز را انجام نداده اند.

تمامی کسانی که آزمایش تست را پُشت سر نگذاشته اند، باید درخواست این آزمایش را بدهند. آن ها می توانند در نزدیک ترین مرکز درمانی، به صورت رایگان و ناشناس آزمایش بشوند.

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

توصیه این است که آزمایش ایدز در تمامی محیط های ارائه دهنده خدمات درمانی در دسترس باشد. به طور خاص، باید آزمایش ایدز را همزمان با آزمایش سایر بیماری های مقاربتی/ منتقله از طریق جنسی (STI) انجام داد.

آندسته از افرادی که از طریق یکسری رفتارها در معرض ریسک بالاتر ابتلا به ایدز قرار می گیرند، باید حداقل یکبار در سال تست بشوند.

شناخته شده ترین عوامل مخاطره آمیز به شرح زیر هستند :

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

آزمایش ایدز به ازای حالت های زیر توصیه می شود :

در حال حاضر به عفونت ایدز به چشم یک بیماری قابل مدیریت نگریسته می شود، علی الخصوص در مواقعی که درمان سریعاً آغاز بشود.

در صورتی که فرد از قبل ایدز داشته باشد، تشخیص و درمان زودرس می تواند برای اهداف زیر مفید واقع بشود :

این اقدامات خطر سرایت دادن بیماری از یک فرد به فردی دیگر را کاهش می دهند.

طول عمر مورد انتظار برای افرادی که ایدزشان تشخیص داده بشود و سریعاً تحت درمان قرار بگیرد، مشابه افراد فاقد ویروس است. افرادی که به هر نحوی در معرض ابتلا به ایدز باشند، باید در سریعترین زمان ممکن تحت مراقبت قرار بگیرند.

در برخی مواقع، هنگامی که درمان طی ۷۲ ساعت صورت گرفته باشد، آنگاه درمانگران پیشگیری پس از ابتلا (PEP) را توصیه می کنند.

یکسری اقدامات اضطراری می توانند احتمال مبتلا شدن به ایدز، پس از قرارگرفتن در معرض تهدید مربوطه را کاهش بدهند.

آزمایشات متعددی برای تشخیص و شناسایی ایدز در دسترس هستند. می توان این آزمایشات را روی نمونه های خون یا بزاق انجام داد. نمونه های خون از سوراخ کردن انگشت در محیط کار، یا نمونه گیری در محیط آزمایشگاه بدست می آیند.

تمامی آزمایشات نیازی به نمونه خون، یا مراجعه به کلینیک ندارند.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرون

در سال ۲۰۱۲، منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ؛ کیت آزمایش خانگی ایدز با عنوان Oraquick را تایید کرد. این نخستین تست خانگی ایدز است که با قرار دادن سواب داخل دهان انجام می شود.

اگر شخصی احساس بکند به ایدز مبتلا شده است، یک تست استاندارد به مدت زمان ۱-۶ ماه پس از ورود عفونت به بدن نیاز دارد، تا نتایج مثبتی حاصل بشوند.

این آزمایشات استاندارد،آنتی بادی های ایدز را شناسایی می کنند، و از تشخیص خود ویروس محروم هستند. آنتی بادی یک نوع پروتئین است که با عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) می جنگد.

مطابق گزارش سازمان avert، نسل سوم از آزمایشات ایدز این قدرت را دارند که وجود ایدز را تنها ۳ ماه پس از ورود به بدن شناسایی بکنند (آزمایشات ELISA).

علت این است که حداقل سه ماه طول می کشد که بدن آنتی بادی های قابل تشخیص را تولید بکند.

نسل چهارم از آزمایشات ایدز ، با بررسی آنتی بادی ها و آنتی ژن p24، این توانایی را دارند که ایدز را یک ماه پس از انتقال شناسایی بکنند. آنتی ژن ها موادی هستند که واکنش ایمنی را در بدن ایجاد می کنند.

مطابق پروژه از آلیس بپرسید ، که توسط دانشگاه کلمبیا تهیه شده است، ۹۷  % افراد ایدزی ، طی ۳ ماه سطح آنتی بادی هایشان به حد مشخصی می رسد. البته ممکن است سطح قابل تشخیص آنتی بادی برای برخی افراد ۶ ماه باشد. این حالت بشدت نادر است.

اگر فردی تصور بکند که در معرض ایدز قرار گرفته است، باید موضوع را با پزشکان عفونی به اشتراک بگذارد. آزمایش بار ویروسی که مستقیماً حجم ویروس ها را می سنجد، برای تشخیص جدیدترین موارد ابتلا به ایدز کاربرد دارد.

اگر تشخیص این باشد که فردی به ایدز مبتلا شده است، مهم است که وضعیت شان به صورت پیوسته مورد نظارت قرار بگیرد.

مراقبان سلامت قادر هستند به طرق مختلفی این عمل را انجام بدهند. دو شاخص متداول برای اندازه گیری ابتلا به ایدز عبارتند از : ۱- شمارش CD4 ، ۲- بار ویروسی

ایدز سلول های CD4 را هدف گیری کرده، و آن ها را نابود می سازد. CD4 یک نوع خاص از گلبول های سفید خون است که داخل بدن یافت می شود. بدون درمان، تعداد سلول های CD4 کاهش می یابد. علت این است که ویروس به مرور زمان به این سلول ها حمله می کند.

اگر تعداد سلول های CD4 یک فرد به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میلی متر مکعب از خون کاهش یابد ، آنگاه ایدز درجه ۳ برای آن ها تشخیص داده می شود.

درمان زودرس و موثر، به فرد کمک می کند تا تعداد سلول های CD4 خود را در حد مطلوبی قرار بدهد. بدین ترتیب از ورود بیماری به مرحله ۳ (ایدز نوع ۳) جلوگیری می شود.

در صورتی که درمان کارساز باشد، تعداد سلول های CD4 ثابت مانده یا افزایش می یابد. همچنین تعداد این سلول ها نشانه خوبی از عملکرد کُلی سیستم دفاعی بدن است.

در صورتی که تعداد CD4 یک فرد به کمتر از سطوح مشخصی برسد، خطر ابتلای وی به برخی بیماری ها بشدت افزایش می یابد.

پزشکان متخصص بیماری های عفونی با توجه به تعداد CD4، آنتی بیوتیک های پروفیلاکتیک را برای پیشگیری از این عفونت ها تجویز می کنند.

بار ویروسی معیاری از میزان گسترش عفونت ایدز داخل خون است. یک خدمات دهنده سلامت با سنجش بار ویروسی، میزان اثربخشی روش درمانی اتخاذی، و وضعیت بیماری را می سنجد.

هنگامی که بار ویروسی فرد کم یا غیرقابل تشخیص باشد، احتمال گسترش بیماری به ایدز درجه ۳، یا مواجهه با نواقص احتمالی سیستم ایمنی بیشتر می شود.

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

ضمناً در مواقعی که بار ویروسی غیرقابل تشخیص باشد، احتمال انتقال ایدز به دیگران بشدت کاهش می یابد.

افرادی که بار ویروسی شان در حد غیرقابل تشخیصی قرار دارد، باید کماکان به استفاده از کاندوم و سایر روش های پیشگیری در حین رابطه جنسی ادامه بدهند.بدین ترتیب از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری می شود.

 

 

ارائه دهنده خدمات سلامت می تواند گونه های مختلف ایدز را از نظر مقاومت به درمان های دارویی تست بکند. بدین ترتیب مشخص می شود که چه روش دارویی بهترین گزینه درمان ایدز است.

ارائه دهنده خدمات سلامت این قدرت را دارد که از سایر تست ها برای نظارت بر عوارض یا آثار جانبی ایدز، در افراد بیمار استفاده بکند. به عنوان مثال، می توان تست های منظمی را روی موارد زیر انجام داد :

علاوه بر این، بررسی ها و آزمایشات بدنی نیز برای تعیین وضعیت سایر بیماری ها و عفونت های مرتبط با ایدز در دسترس هستند :

تعداد CD4 کمتر از ۲۰۰ سلول به ازای میلی متر مکعب ، تنها نشانه پیشرفت بیماری به مرحله ۳ نیست. ایدز نوع ۳ بر اساس وجود بیماری ها یا عفونت های فرصت طلبانه نیز قابل توصیف است :

با پیشرفت روش های آزمایش، محققان امیدوارند در سال های آینده ، مسیرهایی را برای تشخیص واکسن یا درمان، کشف بکنند.

تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۰ داروی ضد رتروویروس در بازار موجود بودند. روش ها و فرمول بندی های جدید همواره مورد تحقیق قرار می گیرند.

آزمایشات فعلی فقط نشانگرهای ویروس را تشخیص می دهند، نه خود ویروس را. البته محققان درصدد کشف راه هایی هستند که ویروس از طریق آن ها در سلول های سیستم ایمنی مخفی می شود. چنین کشفی به درک بهتر، و دستیابی به اطلاعات بیشتر و نهایت کشف واکسن کمک می کند.

ویروس با سرعت خیلی بالایی جهش پیدا می کند، و به همین دلیل است که حذف آن چالش برانگیز است. درمان های مبتنی بر آزمایش از جمله کشت مغز استخوان برای درمان سرطان لنفاوی با استفاده از سلول های بنیادی قابل اعتماد ، به عنوان یک روش درمانی بالقوه در حال تست هستند.

اگر فردی مبتلا به ایدز تشخیص داده بشود، مهم است که دقیقاً بر وضعیت سلامتش نظارت بکند و هرگونه تغییر را به مراقب سلامت خود اعلام بکند.

علایم جدید می توانند نشانه هایی از شکل گیری عفونت یا بیماری فرصت طلبانه باشند. در برخی موارد، این علایم نشان دهنده این هستند که روش های درمانی فاقد کارایی مطلوب هستند، یا اینکه وضعیت بیماری وخیم تر شده است.

تشخیص به موقع و درمان موثر، می توانند آسودگی خاطر و ریسک کمتر پیشرفت ایدز را در پی داشته باشند.

برای مشاوره درباره بیماری ایدز می توانید از بهترین متخصصین عفونی تهران آنلاین نوبت بگیرید یا آنلاین مشاوره کنید.

 

 

form#sib_signup_form_5 {
padding: 5px;
-moz-box-sizing:border-box;
-webkit-box-sizing: border-box;
box-sizing: border-box;
direction:rtl;
font-size: 16px;
}
form#sib_signup_form_5 input[type=text]{
width: 100%;
border: 1px solid #bbb;
height: auto;
margin: 5px 0 0 0;
display: inline;
}
form#sib_signup_form_5 input[type=email], form#sib_signup_form_5 select {
width: 100%;
border: 1px solid #bbb;
height: auto;
margin: 5px 0 0 0;
}
form#sib_signup_form_5 .sib-default-btn {
margin: 5px auto;
padding: 6px 12px;
color:#fff;
background-color: #1780df;
border-color: #2E2E2E;
font-size: 16px;
font-weight:bold;
line-height: 1.4285;
text-align: center;
cursor: pointer;
vertical-align: middle;
-webkit-user-select:none;
-moz-user-select:none;
-ms-user-select:none;
user-select:none;
white-space: normal;
border:1px solid transparent;
border-radius: 5px;
width: 100%;
}

form#sib_signup_form_5 .sib-default-btn:hover {
background-color: #fb815e;
}
form#sib_signup_form_5 p{
margin: 10px 0 0 0;
}
form#sib_signup_form_5.sib-bold{
font-weight: bold;
margin-bottom: 15px;
}

.dr-form-img {
width: 100%;
margin-bottom: 1rem;
}form#sib_signup_form_5 p.sib-alert-message {
padding: 6px 12px;
margin-bottom: 20px;
border: 1px solid transparent;
border-radius: 4px;
-webkit-box-sizing: border-box;
-moz-box-sizing: border-box;
box-sizing: border-box;
}
form#sib_signup_form_5 p.sib-alert-message-error {
background-color: #f2dede;
border-color: #ebccd1;
color: #a94442;
}
form#sib_signup_form_5 p.sib-alert-message-success {
background-color: #dff0d8;
border-color: #d6e9c6;
color: #3c763d;
}
form#sib_signup_form_5 p.sib-alert-message-warning {
background-color: #fcf8e3;
border-color: #faebcc;
color: #8a6d3b;
}


با سلام من بعد از رابطه واژینال محافظت نشده رفتم مرکز تست ایدز و بهم گفتن شخصی که باهاش رابطه داشتم رو بیارم تا تست بدن تست دادیم هردو منفی شدیم و هیچ دارویی بهم ندادن از مرکز الان یک ماه گذشته و من گلو درد سردرد و احساس کشیدگی و سوزش در سمت چپ گلوم و پشت سرم رو دارم آیا می‌تونه مربوط به ایدز باشه؟خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنین

سلام
وقت بخیر
اول این که این علائم که گفتید در شرایط فعلی در قدم اول می تونه بخاطر کرونا باشه. و باید حتما بررسی بشید و قرنطینه رو شروع کنید.
برای این که خیالت از نظر آلوده شدن با HIV هم راحت بشه می تونید مجددا به مرکز بیماری های رفتاری مراجعه کنید.

سلام آقای دکتر ….من ۹ ماه بعد از رفتار پرخطر تست دادم ک ب صورت elfa(الفا)بوده و تو همه بخش هاش نوشته نگتیو (البته کلا ۳ ۴ بخش داشت)میخوام بدونم شنیدم که دقت آین تست ها صد درصد نیست و ممکنه منفی کاذب بشه.میخاستم بدونم با توجه به اینکه آزمایش من ۹ ماه بعد از رفتار پرخطر بوده..ممکنه منفئ کاذب باشه؟آیا لازمه دوباره آزمایش بدم یا نگران باشم؟خواهشا کامل توضیح بدید ممنون میشم

سلام
وقت بخیر
اگر خیلی نگران هستید چهار ماه دیگه می تونید تست مجدد بدید. و به متخصص عفونی هم مراجعه کنید.

/سلام من رابطه پرخطر داشتم..۲۴ساعت بعد داروی پیشگری شروع کردم به خوردن..اگه یکماه از رابطه گذشته باشه میتونم آزمایش بدم تا یکم از استرسم کم بشه؟

سلام
بله می تونید برای انجام آزمایش به مرکز بیماری های رفتاری مراجعه کنید تا تست براتون رایگان انجام بشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

ما از کوکی‌ها Cookies استفاده می‌کنیم تا پیشکش‌های خود به شما را بهبود ببخشیم. معلومات بیشتر در این رابطه می‌توانید در اعلامیه حفظ داده‌ها بیابید.

زمان انتظار و ترس ابتلا به بیماری ایدز کمتر شده است. آزمایش های مدرن حالا به صورت مطمئن، بعد از شش هفته نشان می دهند که آیا کسی با سرایت ویروس “اچ.آی.” به بیماری ایدز مبتلا شده است یا خیر.

وقتی کسی اتفاقاً با سوزن خون آلودی زخمی می شود، به هراس می افتد که مبادا به مرض کشنده ایدز مبتلا شده باشد. آزمایش ها برای تشخیص این بیماری حالا حساس تر از گذشته هاست. این آزمایش ها می توانند کوچکترین مقدار ویروس عامل این بیماری را در خون تشخیص بدهند. به این دلیل به زودی رسماٌ اعلام خواهد شد که اگر کسی شش هفته قبل مبتلا به ایدز شده باشد، آزمایش ها به صورت مطمئن آن را تشخیص می دهند و یا دقیقاً می توان بعد از شش هفته مطمئن شد که کسی به این بیماری مبتلا شده است، یا خیر.

چگونه ایدز را تشخیص دهیم

تا حال زمان تشخیص ابتلا به ایدز مدت دوازده هفته را در بر می گرفت. داکتر هولگر ویشت از سازمان آلمانی کمک ها برای ایدز در گفتگو با دویچه وله گفت: “در جریان این ماه ها، انسان ها مجبور به تحمل عذاب بودند، زیرا انتظار برای تشخیص، با ترس همراه بود.”

براساس تخمینات، در حال حاضر 14 هزار انسان در آلمان به بیماری ایدز مبتلا هستند، بسیاری از آنها از سال ها به این سو، بدون آنکه خود بدانند. داکتر ویشت می افزاید: هرقدر که آزمایش برای تشخیص این بیماری به صورت مطمئن زود تر صورت گیرد، به همان اندازه برای اقدامات در برابر آن بهتر است.

ویروس اچ.آی. در پوشش خود پروتئین دارد، که قابل تشخیص است

تشخیص به مراتب بهتر از گذشته است آزمایش های ایدز “انتی بادی” ها را به هم وصل می کنند که توسط بدن انسان علیه ویروس های ایدز تولید می شوند، و به این ترتیب در اثر این آزمایش ها تشخیص داده می شوند. اما بدن به زمان نیاز دارد تا مقدار بزرگ تر یعنی قابل شناسایی انتی بادی را تولید کند. به این ترتیب باید کسی پیش از آزمایش مدتی انتظار بکشد. امروز آزمایش ها مقدار کمی غلظت انتی بادی را نیز تشخیص میدهند. یک نوآوری دیگر نیز در این ارتباط وجود دارد: آزمایش های مدرن ایدز، که داکتر ویشت از آن به عنوان نسل چهارم یاد می کند، ویروس های ایدز را مستقیماً تشخیص می دهند. این آزمایش ها آلبومین را در غلاف ویروس شناسایی می کنند، یعنی “انتی ژن پی 24 ” را که همراه با ویروس در بدن انسان چندین برابر می شود.

استثناء ها مانند همه قاعده ها، در این زمینه نیز استثناء ها وجود دارند. از یک طرف شش هفته زمان انتظار برای تشخیص بیماری ایدز فقط در لابراتوار های مدرن امکان پذیر است. برعکس آزمایش های فوری در این مورد به اندازه کافی حساس نیستند. در این جا نیز باید مانند گذشته باید برای تشخیص مدت دوازده هفته انتظار کشید.

آزمایش فوری اچ.آی.وی. پس از شش هفته مثل گذشته قابل اطمینان نیست

نوار های آزمایش فقط به یک قطره خون نیاز دارند و نتیجه آزمایش بعد از کمتر از یک ساعت به دست می آید. امدادگران مواد مخدر، بسیاری از نهاد های صحی و قبل از همه سازمان های امدادی که در مناطق دوردست جهان فعالیت می کنند، از چنین آزمایش های فوری استفاده می کنند.

استثنای دیگر در این مورد این است که بعد از شش هفته همه انواع ویروس های عامل ایدز مثلا “ویروس اچ.آی.2” قابل تشخیص نیستند. این نوع ویروس، حامل “انتی ژن پی24” نیست و به این دلیل فقط به صورت غیر مستقیم از طریق انتی بادی قابل تشخیص است. به این ترتیب بعد از شش هفته، سرایت با “ویروس اچ.آی.2” را نمی توان غیر ممکن پنداشت، حتی اگر آزمایش ایدز منفی باشد.

اما “ویروس اچ.آی.2” در مقایسه با “ویروس اچ.آی.1” خیلی به ندرت پیش می آید. براساس گزارش سازمان آلمانی کمک ها برای ایدز، فقط 0،3 درصد همه انسان های مبتلا به ایدز در آلمان، با ویروس “ایدز-2” به این بیماری مبتلا شده اند.

در سال 2014 میلادی در سطح جهان 37 میلیون نفر ایدز داشته اند، اما شمار مبتلایان جدید کاهش یافته است. با وجود این کمتر از نصف افراد مصاب به ویروس “اچ آی وی” به دوا دسترسی دارند. (25.07.2015)
 

مقام های حکومت افغانستان روز جهانی مبارزه با ایدز را زیر عنوان «تداوی دوامدار، حفاظت زندگی» تجلیل کردند. براساس آمار سازمان صحی جهان، 4500 نفر در افغانستان به مریضی ایدز مبتلا اند و 58 تن براثر این بیماری جان باخته اند. (01.12.2014)
 

یک دیپلومات رسمی سابق سفارت ایران در ویانا به اتهام طراحی بمب‌گذاری توسط یک محکمه در بلجیم مقصر شناخته شده و به زندان محکوم شد. همدستان او نیز به ۱۵ تا ۱۸ سال حبس محکوم شدند.

درادامه اعتراضات مردم میانمار علیه کودتای نظامی، نظامیان این کشور با بستن فیس بوک، مهمترین راه ارتباطی مخالفان را مسدود کردند. نظامیان میانمار روز دوشنبه این هفته، درنخستین روزاجلاس پارلمان جدید این کشور، کودتا نمودند.

دیوان بین المللی عدلی شکایت ایران علیه تحریم های وضع شده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را موجه خواند. حکومت ایالات متحده در برابر این موقف دیوان بین المللی عدلی با ناخوشی واکنش نشان داده است.

وزارت داخله ایران به مهاجران افغان برای آخرین بار یک ماه مهلت داد تا “کد شهاب” دریافت کنند. این مهلت جدید پس از اعتراضات گسترده به غیرفعال کردن کارت‌های بانکی برخی اتباع افغانستانی در ایران داده شده است. 
 

مسافرانی که از اروپا به ایران برسند باید دو هفته در قرنطینه بمانند. از این به بعد برای ورود به این کشور باید گواهی آزمایش منفی کرونا به همراه داشت؛ این امر برای مسافران از کشورهای همسایه به شمول افغانستان نیز صدق می کند. 
 

سازمان ملل متحد خواسته ۲۷ هزار کودک خانواده های داعشی به کشور اصلی شان منتقل شوند؛ اما این کشورها آنان را خطر امنیتی پنداشته و علاقمندی نشان ندادند. مسئول مبارزه با تروریزم در سازمان ملل این ادعاها را بی بنیاد می خواند. 
 

کارت‌ های بانکی برخی مهاجرین افغان در ایران دوباره مسدود شده است. مقام ها دلیلش را عدم اعلام شماره شناسایی اتباع خارجی به بانک خوانده اند. مهاجران افغان در اعتراض به این اقدام در مشهد و تهران تجمع کردند.  
 

مقام‌های ایران روز چهارشنبه با هیئتی از دفتر سیاسی گروه طالبان در تهران دیدار کردند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، دبیر شورای امنیت ملی این کشور در این دیدار امریکا را به تلاش به ادامه جنگ افغانستان متهم کردند.  
 

© 2021 Deutsche Welle |
حفظ داده ها |
یادداشت حقوقی |
تماس
| نسخه موبایل

چگونه ایدز را تشخیص دهیم
چگونه ایدز را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *