چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

 
helpkade
چگونه با همسر حسود رفتار کنیم
چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

اگر از کنترل های وقت و بی وقت همسرتان خسته شده اید و نمی دانید علت این رفتار او چیست و یا دقیقا نمی دانید همسرتان حسود است یا حساس؛ چون احساس می کنید ایرادهایی که از شما می گیرد به دلیل حسادتش به شماست اما خودش معتقد است شما را دوست دارد و به همین دلیل روی تان تعصب دارد و حساس است!

این بخش از آموزه های مربوط به روابط عاطفی همسران نمناک را مطالعه کنید تا بفهمید همسرتان جزو کدام دسته از این افراد است تا بدانید طرز صحیح رفتار با همسر حسود یا حساس چگونه باید باشد.

برای درک بهتر ابتدا به تعریف حسادت می پردازیم. به طور کلی 2 نوع حسادت داریم. حسادت مخرب که در آن فرد به فرد دیگری به علت داشتن توانایی بالاتر از او حسادت می کند و دوست ندارد آن فرد از تواناییش استفاده کند مانند کسی که همسرش در صحبت کردن توانا تر از اوست و او دوست ندارد همسرش در جمع صحبت کند پس مانع از صحبت او در جمع می شود.

حسادت مثبت یا غیر مخرب به حسادتی می گویند که در آن فرد به فرد دیگری که توانایی بالاتری نسبت به او دارد غبطه می خورد و دوست دارد خودش نیز این توانایی را کسب کند . این نوع حسادت به پیشرفت فرد می انجامد.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

مثلا همسرتان نسبت به شما در صحبت کردن توانا تر است و دیگران از مصاحبتش لذت می برند، در مجالس همه توجه ها به او جلب می شود و … به همین دلیل او نیز سعی می کند مانند همسرش شود و این توانایی را کسب کند.

در برخی از مواقع زوجین بر روی رفتار یکدیگر حساسند. مثلا آقایان بر روی نوع رفتار همسرشان با دیگران حساسند و یا خانم ها پی در پی با تلفن از همسرشان می پرسند کجایی و کی می رسی چرا که آنان بر روی رفت و آمد همسرشان حساسند و می خواهند مطمئن شوند او در محلی غیر از محل کارش نیست.

اما گاهی برخی از حسادت های زوجین به یکدیگر به پای حساسیتشان حساب می شود در حالی که در این مواقع یکی از همسران به دیگری به خاطر توانایی بالاترش حسادت می کند.

مثلا همسری که مانع از ادامه تحصیل همسرش می شود و به او می گوید «حق ادامه تحصیل نداری.» به دلیل حسادت به همسرش او را از این کار منع می کند زیرا احساس می کند خودش نمی تواند به جایگاه او برسد، بنابراین این رفتار را نباید به پای حساسیت گذاشت.

یا وقتی خانمی همسرش را از پوشیدن لباسی منع می کند این رفتار نشان دهنده این است که این خانم می داند همسرش خوش پوش است و چون خودش نمی تواند به خوش پوشی همسرش باشد، او را هم از پوشیدن یک لباس زیبا منع می کند. اما دیگران به غلط تصور می کنند این رفتار به علت حساس بودن این خانم نسبت به همسرش است.

در برخ از موارد فرد درباره علت کارهایش چیزی نمی داند مثلا نمی دانند نام رفتاری که از خود بروز می دهند حسودی است یا حساسیت و یا بدبینی و شکاکی . مثلا وقتی فردی وقتی همسرش را از صحبت در جمع منع می کند گاهی اسم اسم «حساسیت»، «اهمیت» و گاهی حتی «تعصب یا غیرت» بر این رفتارها می گذارد.

نوع حساسیت ریشه در فرهنگ خانوادگی ما دارد به همین دلیل بهتر است افراد قبل از ازدواج و در دوره نامزدی به این حساسیت ها توجه کنند و در این دوران دقت لازم را داشته باشند.

در برخی از مواقع در اوایل ازدواج حساسیت خانم و یا آقا در برابر رفتارهای یکدیگر از سوی افراد دیگر به عنوان اهمیت تلقی می شوند . یعنی خانم علت رفتارهای همسرش را وقتی می گوید :« فلانجا تنها نرو / فلان کار را انجام نده و … به دوست داشتن تعبیر می کند.»یا آقا پیش خودش فکر می کند:«اینکه همسرم مدام با من تماس می گیرد و می خواهد بداند کجا هستم، برای این است که برایش مهم هستم.» اما شاید دلیل این رفتار چیزی بیشتر از این تعابیر باشد یعنی وقتی کسی بیش از حد روی موضوع هایی حساسیت به خرج می دهد، ممکن است آدم شکاک و بدبینی باشد که در ادامه زندگی بخواهد شما را کنترل کند . همه این ریشه ها می تواند به شکل های مختلف تعبیر شود بنابراین مهم است که ریشه این رفتارها مشخص گردد.

در دوران آشنایی هنگامی که با همسر آینده تان صحبت می کنید کمی گوشهایتان را تیز کنید و به همه رفتارهای هم دقت کنید . مثلا واکنش همسرتان را در مورد پیشرفت (کاری، تحصیلی و …) ببیند.

آیا همسرتان از پیشرفت شما خوشحال می شود ویا سوالاتی مانند حالا منظور رییس ات از این تعریف چی بود؟/ یعنی هیچ کس جز تو توی دانشگاه معدلش بالا نشده؟ از شما می پرسد. با این واکنش او باید کمی به حسود، شکاک، حساس بودن همسرتان شک کنید اما برای رسیدن به جواب قطعی باید بقیه رفتارهای او را نیز در نظر بگیرید.

در شناخت طرف مقابل توجه به حرف های اومی تواند کمک کننده باشد. اگر حواسمان جمع باشد، می توانیم از صحبت های همسرمان در مورد موقعیت هایی که برای خانواده اش یا خودش پیش آمده است ، چیزهایی در مورد خصوصیات و ویژگی های رفتاری او بفهمیم.

برخی از رفتارهای همسران مانند اینکه مداوم تماس می گیرند و یا پیگیری می کنند نشان دهنده عدم اعتماد آنها نسبت به همسرشان است اما آنها این رفتار خود را نشانه علاقه خود به همسرشان می دانند و اگر از او علت رفتارش را بپرسید، می گوید «عادت کرده ام چند بار در روز زنگ بزنم.» یا «من این طوری به همسرم اهمیت می دهم.» اما صرفا این رفتارها عدم اعتماد را می رساند.

سوال پرسیدن و سین جیم کردن نشانه اهمیت دادن و نشان دادن محبت نیست و این افکار آنان ریشه در کودکیشان دارد مثلا ممکن است این افراد پدر یا مادر شکاکی داشته اما این شک را این طور برای فرزندانش معنی کرده که:«برایم مهم هستید که می خواهم همیشه در جریان همه کارهای تان باشم!» به همین دلیل فرزندش نیز همین کارها را نشانه دوست داشتن می داند .

به جای این کارها دوست داشتن را با رفتارهایی مانند :عصبانی نکردن او با انجام ندادن برخی از کارهایمان ، تلاش برای رفع نیازهایش و به دست آوردن چیزهایی که خوشش می آید ، برنامه ریزی برای گذراندن اوقات خوش در کنار همسرمان ، برای عشقمان معنا کنیم.

در برخی مواقع خانم ها به علت بی مشغله گی و بی حوصلگی مدام به همسرشان زنگ می زنند. این دسته از خانم ها باید با ایجاد یک سرگرمی خوب مثل مطالعه کتاب، تماشای فیلم، آشپزی کنترل کردن همسرش را ترک کند.

بررسی رفتار طرف مقابل و دقت در آن به شرطی که طرف مقابل هم نسبت به افکار و احساس خود آگاه باشد، می تواند علل حسادت همسر را مشخص کند. اما معمولا افراد وقتی این رفتارها را از خود نشان می دهند متوجه علت این رفتارها نیستند و به دخالت فردی باتجربه و متخصص دارند که علت این رفتارهای آنان را دریابد و راهی برای مقابله با «پیشنهاد نماید.

متخصص نیز برچسب « شکاک »، « حسود »، « حساس »، « تعصبی » و … به فرد نمی زند زیرا برچسب زدن باعث گارد گرفتن افراد می شود و باعث می شود آنها در حالت تدافعی قرارگیرند. پس این افراد با مشخص کردن ریشه مشکل برای زوج راه حلی برای رفع این مشکل می کنند.

شوهر حسود

 

حسادت به همسر

حسادت رابطه‌ای را که بنیان آن بر اعتماد بنا نهاده شده ویران می‌کند و در بدترین حالت حتی به قطع رابطه منجر می‌شود؛ بخصوص وقتی که حسادت به عادت تبدیل شود. اغلب خود کسانی که حسادت می‌کنند نیز در رنجند. رنج آن‌ها از کنترلی است که در رفتارشان به اعتیاد تبدیل شده است.

 

چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

برخلاف عقیده بسیاری که حسادت به همسر را ناشی از عشق می‌دانند، حسادت اصلا ربطی به عشق ندارد و حاصل برخی از اختلافات و نقایص روحی روانی و شخصیتی است. در اغلب موارد این ترس‌های فرد است که میوه‌ای به نام حسادت به بار آورده است و نه شریک زندگی‌اش عامل حسادت نیست.

 

شوهر حسود

بدیهی است كه هم مردان و هم زنان می‌توانند حسود باشند، اما حسادت در مردان، به دلیل ویژگی‌های خاصی كه دارند می‌تواند پیامدهای زیانبارتری در پی داشته باشد. آنچه در اینجا بحث خواهیم كرد، حسادت معمولی كه در روابط عاشقانه زن و شوهر وجود دارد و باعث آزار هیچ یک از طرفین نمی‌شود نیست، بلكه حسادت بیمار گونه‌ای است كه برخی مردان به آن مبتلا هستند.

 

هر از گاهی این حسادت تا جایی می‌رود‎ که از اطرافیان خود می‌شنویم كه چگونه حسادت دیوانه‌وار مردی منجر به حوادث تلخ و وحشتناك می‌شود. این افراد هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و حتی صحبت كردن همسرشان را با دوستان و ارتباط او را با خانواده خودش نیز محدود می‌كنند.

 

غیرت متفاوت از این حسادت و ترس بیش از اندازه است. رفتار بیمار گونه این مردان موجب می‌شود كه حتی آنان به افكار و اندیشه‌های همسر خود نیز حسادت كنند. گاهی به نظر می‌رسد كه مردان حسود بیش از حد غیرتی هستند، ولی این دو مقوله كاملا با یكدیگر تفاوت دارند.

 

علائم و نشانه‌های شوهر حسود

– تعهد و نگرانی بیش از حد

– علاقه، توجه و خوبی بیش از حد

– اصرار بر همراهی همیشگی

– نیاز به ابراز علاقه مداوم

– تلفن‌ها و تماس‌های بیش از حد

– بدگویی از دیگران

– تمام وقت شما را برای خودشان می‌خواهند

– انتقاد و زیر سوال بردن زندگی شما قبل از ازدواج با او

 

علل حسادت به همسر

حسادت بسیار بیش از آن که ربطی به عشق داشته باشد با عزت نفس پایین ربط دارد. عدم اعتماد بنفس و ترس از دست دادن شریک زندگی از مهمترین عوامل حسادت نسبت به همسر است.

 

حسودها تصور می‌کنند که جذاب نیستند و در نظر شریک خود چندان باهوش و باارزش به نظر نمی‌آیند و به همین دلیل فرد دیگری که دارای این خصوصیات است را خطری می‌پندارند که می‌تواند نتایجی اسف‌بار به بار بیاورد.

 

ریشه یابی علل حسادت به همسر

حسادت معمولا در کودکی ریشه دارد. افراد حسود ممکن است در کودکی خود توجه لازم را از والدین دریافت نکرده باشند و خود را آنقدرها لایق عشق دیگری ندانند. گاهی هم ریشه را باید در روابط پیشین فرد پیدا کرد.

 

شاید شریک پیشین زندگی با فرد دیگری ارتباط داشته و خیانت کرده باشد. حالا که او در رابطه‌ای دیگر قرار گرفته ترس شعله می‌کشد که نکند شریک کنونی ‌نیز او را ترک کند. 

نحوه برخورد با شوهر حسود

 

نحوه‌ی رفتار با شوهر حسود

– به شوهرتان اطمینان دهید و سپس تکلیف را مشخص کنید. آن‌هایی که شوهری حسود دارند باید برایشان روشن کنند که «من دوستت دارم و می‌خواهم با تو سر کنم. تو خودت مسئول حسادتت هستی. باید کاری علیه آن بکنی و اگر نمی‌توانی باید از یک درمانگر کمک بگیری».

 

– كارهایی که می‌کنید را به خاطر حسادت او مخفی نگه ندارید. به خصوص اگر حسادت به یك رفتار آزار دهنده تبدیل شود. ولی انجام این كار فقط شرایط را بدتر می‌كند. این شیوه، شیوه مناسبی برای برخورد با حسادت نیست. در شیوه صحیح، هر دو طرف باید بدون هیچ كتمان و مخفی‌كاری با یكدیگر رفتار كنند.

 

چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

– وقتي مردتان به شما حسادت كرد، اگر با صحبت و مذاكره بخواهيد ثابت كنيد كه به او وفاداريد، بي فايده است. مذاكره و نرمش نشان دادن گاهي كار را خرابتر مي كند، زيرا مرد 

به اشتباه اينطور استنباط مي كند كه پس حق داشته است حسادت كند، لذا با وی قاطع باشيد، يك «نه » بگوييد و سكوت موقرانه خود را حفظ كنيد.

 

– وقتي حسادتش گل كرد، همان لحظه به او محبت نكنيد، زيرا با اين ترتيب شرطي مي شود. چون به ذهنش اينگونه خطور مي كند كه از پس هر حسادتي محبت است ! پس هر بار كه حسادت كند، محبت خواهد ديد!

 

– وقتي حسادت مي كند او را مسخره نكنيد. اگر احساس او را به بازي بگيريد، عواقب خطرناكي در انتظار شماست. بعضي از زنها به نادرست از اين كار مرد خوششان مي آيد و از مرد خود سوءاستفاده مي كنند. برحذر باشيد كه اين كار عاقبت خوشي ندارد و بايد متوقف شود.

 

– وقتي به شما حسادت كرد، براي رفع آن با او لجبازي نكنيد چون در چنين مواقعي عاقبت اين شما هستيد كه فدا مي شويد ! ابتدا سعي نماييد تا با شيوه هاي معقول با او مذاكره كنيد. 

 

– وقتي در محلي هستيد كه متوجه شديد دارد حسادتش گل مي كند و ممكن است با شما يا با ساير ميهمانان درگير شود، بهتر است جاي خود را عوض كنيد يا به بهانه كمك به صاحبخانه به آشپزخانه برويد و خود را مشغول كنيد. در صورتي كه باز هم به قول معروف به شما «پيله » كرد، محل را ترك گفته و با او قهر كنيد ! منتها « قهر قشنگ »، يعني هم با او حرف بزنيد و هم با وي خيلي خوش و بش نكنيد.

 

– بيشتر مردها به يكي دو نفر از اطرافيان حسادت مي كنند. اين افراد ممكن است باجناقشان، پسرخاله يا پسرعموي شما باشند ، يا گاهي ممكن است اين حسادت به يكي از خويشان و يا در نهايت نسبت به يكي از دوستان مشترك شما باشد.

 

پس از اينكه حساسيت او را نسبت به افراد خاصي تشخيص داديد، سعي كنيد تحت هيچ عنوان با آنان خودماني نشويد و حتي از شوخي هاي معمولي نيز درگذريد، تا رفته رفته شوهرتان خوشبين شود و نسبت به شما اعتماد كافي پيدا نموده و خودش هم داراي اعتماد به نفس بيشتري بشود. آن وقت است كه همه چيز به سير طبيعي خود خواهد افتاد.

 

 – اگر پس از تلاش كافي متوجه شديد كه بيش از حد عصبي است و شما قادر نيستيد او را از خود مطمئن سازيد، قبول كنيد كه بيمار است و باید تحت درمان یک متخصص قرار گیرد.

 

مرد حسود را قبل از ازدواج بشناسید

– با كسي ازدواج كنيد كه شما را به خاطر خصوصيات خودتان برگزيده باشد، نه با كسي كه ميل دارد شما را از چنگال سيل خواستگارانتان درآورد. چنين مردي وقتي به شما دست يافت همه چيز را فراموش مي كند. او در واقع در پي ازدواج نيست، بلكه در پي پيروزي است. او فقط به دست آوردن را مي خواسته، نه زندگي كردن را.

 

– با مرداني كه به خاطر حسادت با زنان به خشونت رفتار مي كنند و اين را جزء افتخارات خود مي دانند، ازدواج نكنيد. اين آدمها از احترام، اعتماد و اطمينان چيزي نمي دانند.

 

– در دوران آشنایی هنگامی که با همسر آینده تان صحبت می کنید کمی گوش‌هایتان را تیز کنید و به همه رفتارهای هم دقت کنید. مثلا واکنش همسرتان را در مورد پیشرفت (کاری، تحصیلی و …) ببیند. آیا همسرتان از پیشرفت شما خوشحال می شود و یا سوالاتی مانند حالا منظور رییس ات از این تعریف چی بود؟/ یعنی هیچ کس جز تو توی دانشگاه معدلش بالا نشده؟ از شما می پرسد.

علل حسادت شوهر

 

درمان حسادت به همسر

– علت این حسادت را در خودتان جست و جو کنید: توصیه روان‌درمانگرها به افراد حسود این است که علت را در درون خود جست‌وجو کنند. در اغلب موارد همسر عامل این حسادت نیست بلکه این اختلالات فکری و درونی شماست که این حس را در شما برانگیخته است. آن‌ها باید دقیق از خود بپرسند به چه حسادت می‌کنند؟ 

 

– در پی رسیدن به خودباوری و بالا بردن اعتماد به نفس خود باشید: اعتماد به نفس خود را بالا ببرید تا از پیامدهای منفی عدم اعتماد به نفس همچون مقایسه خود با دیگران که حسادت را در پی دارد پیشگیری کنید. برای اینکار می‌توانید از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

 

– خوشبین باشید و مثبت فكر كنید: مثلا اگر امروز همسرتان به شما تلفن نكرده است و یا تلفن همراهش را جواب نمی‌دهد، فكر نكنید كه به شما اهمیتی نمی‌دهد، بلكه مثبت فكر كنید و با خود بگویید شاید شارژ تلفنش تمام شده و یا كار او در اداره آنقدر زیاد است كه فرصت صحبت كردن ندارد.

 

– یاد بگیرید كه به یكدیگر اعتماد كنید: اعتماد كلید مبارزه با حسادت در یك رابطه عاشقانه است. آیا دوست دارید كه همسر شما نیز به شما بی اعتماد باشد؟ اكثر مردم معتقدند رابطه‌ای كه در آن اعتماد وجود نداشته باشد، بی‌ارزش است؛

 

بنابراین اگر به همسرتان اعتماد ندارید و احساس خطر می‌كنید و تصور می‌كنید كه ممكن است روزی شما را ترك كند، این رابطه اصلا شایسته حفظ و ماندگاری نیست. علاوه بر این، بی‌اعتمادی شما روی رفتار همسرتان نیز تاثیر می‌گذارد و او را بیمار و خسته می‌كند. پس به یكدیگر اعتماد كنید كه اعتماد كلید اصلی مقابله با حسادت است.

 

در صورتی که حسادت و تخیلات ناشی از آن در ما جان گرفت باید بارها به آن فرمان «ایست» بدهیم. در عوض، باید خاطرات لحظات خوب و رابطه مطلوب خود با شریکمان را زنده کنیم.

 

توصیه‌هایی برای بالا بردن عزت نفس

خود را همان طور که هستید بپذیرید. تنها زمانی که خودمان را دوست داشته باشیم دیگر به این که دیگری ما را دوست داشته باشد یا نه وابسته نیستیم. در این مسیر نه تنها باید به ضعف‌هایمان اذعان کنیم بلکه به نقاط قوت خود نیز آگاه شویم.

 

در خود نظر کنیم و ببینیم دقیقا چه چیزی داریم که ما را شایسته عشق‌ می‌سازد. تنها زمانی که خود به نقاط قوتمان واقف شویم درخواهیم یافت که شریکمان چرا عاشقمان است و به ما اعتماد دارد. اما اگر خودمان را دوست‌داشتنی نپنداریم شک به شریکمان در جانمان ریشه می‌دواند. 

 

برای اینکه اعتماد به نفس را در خود بالا ببریم گاهی باید تأیید را از طریق سرگرمی‌هایمان پیدا کنیم یا گاهی تنهایی و بدون شریکمان با دوستانمان وقت بگذارنیم. 

 

خودتان را با دیگران مقایسه نكنید. این كاری است كه اكثر افراد حسود همواره در حال انجام آن هستند و بیش از حد روی معایب و كاستی‌های خود تمركز كرده و خودشان با دیگران مقایسه می‌كنند و این امر بسیار آزار دهنده است.

 

همیشه به یاد داشته باشید كه شما منحصر به فرد و از دیگران متفاوت هستید. اگر چه ممكن است از برخی جهات كاستی‌هایی داشته باشید، ولی حتما در برخی مسائل دیگر از سایرین بالاترید. پس هر گاه در حال مقایسه خودتان با دیگران بودید دست نگه دارید و روی نقاط قوت و مثبت خود تمركز كنید.

 

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


واسه همه چی جا هست!


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


سینما رو به خونت بیار!

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


دنبال بهترین روانشناس تهران میگردی؟


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


تشخیص و درمان ناباروری در زنان


تعیین جنسیت پیش از بارداری


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

روند

مرکز مشاوره نیک همراه – مرکز مشاوره نیک همراه

آیا شما نسبت به شریک زندگیتان حسادت دارید یا اینکه همسرتان حسود است؟ حسادت غیرعقلانی در نهایت می تواند باعث از بین رفتن زندگی زناشویی شما شود. در اینجا به سوالات مکرر در مورد حسادت و چیزهایی که می توانید برای غلبه بر حسادت در ازدواج انجام دهید، پاسخ داده ایم.

حسادت یک احساس عاطفی پیچیده است که شامل ترس از رها شدن ، خشم و تحقیر است. این حس هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب زمانی ایجاد می شود که احساس شود رابطه توسط یک شخص ثالث تهدید شده است. البته این تهدید ممکن است واقعی باشد و یا تنها تصور شود.

حسادت تنها به روابط عاشقانه محدود نمی شود، حسادت نیز می تواند در میان خواهر و برادر برای توجه والدین، در میان همکاران یا در دوستی ایجاد می شود. حسادت بین دو نفر اتفاق می افتد و بهترین نوع آن اینست که “من می خواهم آنچه شما دارید را به دست بیاورم”.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

گرچه حسادت یک تجربه عاطفی دردناک است، روانشناسان تکاملی آن را نه به عنوان یک احساس برای سرکوب، بلکه به عنوان یک سیگنال، یک زنگ هشدار می دانند که یک رابطه ارزشمند در معرض خطر است.

این یک تصور غلط رایج است که حسادت علامت عشق است. حسادت می تواند یک مسئله مهم در روابط باشد – یک نظرسنجی از مشاوران ازدواج نشان داد که حسادت عاشقانه در یک سوم از مراجعان خود دیده اند و این یک مشکل جدی است. امیدوارم این تصور که حسادت علامت عشق است، از بین برود.

همسر حسود بسیاری از احساسات از جمله ترس، خشم، تحقیر، حس شکست، شک، تهدید، غم، درد و … را تجربه می کنند. “حسادت ما را در ناامیدی نگه می دارد و باعث می شود که ما غم انگیز باشیم. این یک احساس افسردگی است که ما نمی توانیم در مورد آن حتی به بهترین دوستانمان بگوییم. در نتیجه اگر احساس حسادت در ما از بین نرود و یا اجازه رشد داده شود، مانند یک سم آهسته روی طبیعت سالم روح ما کار می کند. ” جیان راجرز.

حسادت مانند بسیاری از احساسات دیگر است که از درون ما ایجاد می شود. بخش بزرگی از این مشکل در درون شما قرار دارد. ریشه های احتمالی حسادت ممکن است:

همسر حسود با حسادت مجبور می شود تا ارتباطات، روابط و محل سکونت شریک زندگی خود را تحت تاثیر قرار دهد؛ تلاش برای پایین آوردن اعتماد به نفس شریک؛ یا حتی موجب رفتار خشونت آمیز می شود. هنگامی که شخصی حسادت می کند، ممکن است شروع به حمله به فضای خصوصی شریک زندگی خود کند، طبیعتا همسر شما از اینکه شما به حریم خصوصی اش وارد شده اید، ناراحت و یا خشمگین خواهد شد.

همسر حسود علاوه بر اینکه شریک زندگی خود را اذیت می کند، شخص را نیز آزرده می کند. حسادت علاوه بر این پیامدهایی برای شخص به وجود می آورد. برخی از حساسیتها یا واکنشهای حسادت نیز ممکن است عبارتند از:

افرادی که احساس امنیت می کنند و به خودشان اعتماد دارند نسبت به دیگران کمتر حسادت کنند، در حالی که کسانی که در زندگی خود رها شده یا خیانت کرده اند می توانند با حسادت غرق شوند. اگر احساس حسادت می کنید، در نهایت، حسادت روابط شما را از بین می برد و باعث از بین رفتن زندگی مشترک شما می شود. حسادت راهی برای کنترل رابطه و کنترل شریک زندگی شما نیست.

آیا می توان به حسادت غلبه کرد؟ پاسخ مثبت است، اما با تلاش های بزرگ. مانند بسیاری از دیگر تجربیات عاطفی دشوار، حسادت، اگر به درستی درمان شود، می تواند یک عامل برای رشد باشد، می تواند اولین قدم در افزایش خودآگاهی و درک بیشتر باشد.

اگر احساس کردید که زندگی تان در اثر حسادت مورد تهدید قرار گرفته است، اقدامات متعدد می تواند به شما کمک کند:

هدف گروه مشاوره خانواده و ازدواج در زمینه های زوج درمانی، حل اختلافات زناشویی و بالا بردن مهارت های زندگی می باشد. این مرکز با مشاوره های حضوری، مشاوره های تلفنی و همچنین آنلاین گام موثری در داشتن ازدواجی موفق و شاد داشته است.

روانشناسی را مثل دیگران روانشناسی نمی دانم، روانشناسی یعنی اینکه با شما آشنا شوم و در مشکلات کمکی نمایم.

مراحل رابطه زناشویی

رابطه از راه دور

عشق بی قید و شرط چیست؟

شیوه های رفتار عاشقانه با همسر

احساس تنهایی در رابطه و مقابله با آن

چه چیزی باعث نارضایتی در رابطه می شود؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

آخرین نوشته ها


چگونه از طلاق پدر و مادر جلوگیری کنیم؟


حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج تا کجاست؟

در خبرنامه نیک همراه عضو شوید و آخرین اخبار و مقالات را در ایمیل خود بخوانید.

قدرت گرفته از

خیلی خوشحالیم که امروز با شما همراهیم. این جا وب سایت گروه مشاوران نیک همراه است که با هدف ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره دوران نامزدی، مشاوره ی کودک و مشاوره تحصیلی(دانش آموزان و دانشجویان) بنا شده است و سعی در خدمت گزاری و ارائه بهترین راه حل ها را به شما عزیزان دارد

برترین پست ها


مراحل رابطه زناشویی


رابطه از راه دور


عشق بی قید و شرط چیست؟

چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

ازدواج

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج تا کجاست؟


مراحل رابطه زناشویی


تعهد به همسر چیست؟


حد و مرز روابط چگونه است؟


شیوه های رفتار عاشقانه با همسر

This website uses cookies to improve your experience. We’ll assume you’re ok with this, but you can opt-out if you wish.
پذیرفتن

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

راهنماي زوج هاي جوان

زندگی با یک فرد حساس کار آسانی نیست باید در ابتدا با توجه به رفتارهای همسرتان تشخیص دهید که او حساس است یا حسود تا با راهکارهای مناسب بتوانید با این افراد درست و صحیح برخورد کنید.
چگونه با همسر حساس یا حسود برخورد کنیم؟
اگر از کنترل های وقت و بی وقت همسرتان خسته شده اید و نمی دانید علت این رفتار او چیست و یا دقیقا نمی دانید همسرتان حسود است یا حساس؛ چون احساس می کنید ایرادهایی که از شما می گیرد به دلیل حسادتش به شماست اما خودش معتقد است شما را دوست دارد و به همین دلیل روی تان تعصب دارد و حساس است! این بخش را مطالعه کنید تا بفهمید همسرتان جزو کدام دسته از این افراد است تا بدانید طرز صحیح رفتار با همسر حسود یا حساس چگونه باید باشد.

حسود کیست؟

برای درک بهتر ابتدا به تعریف حسادت می پردازیم . به طور کلی 2 نوع حسادت داریم . حسادت مخرب که در آن فرد به فرد دیگری به علت داشتن توانایی بالاتر از او حسادت می کند و دوست ندارد آن فرد از تواناییش استفاده کند مانند کسی که همسرش در صحبت کردن توانا تر از اوست و او دوست ندارد همسرش در جمع صحبت کند پس مانع از صحبت او در جمع می شود.

حسادت مثبت یا غیر مخرب به حسادتی می گویند که در آن فرد به فرد دیگری که توانایی بالاتری نسبت به او دارد غبطه می خورد و دوست دارد خودش نیز این توانایی را کسب کند . این نوع حسادت به پیشرفت فرد می انجامد. مثلا همسرتان نسبت به شما در صحبت کردن توانا تر است و دیگران از مصاحبتش لذت می برند، در مجالس همه توجه ها به او جلب می شود و … به همین دلیل او نیز سعی می کند مانند همسرش شود و این توانایی را کسب کند.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

منم که حساااس!

در برخی از مواقع زوجین بر روی رفتار یکدیگر حساسند . مثلا آقایان بر روی نوع رفتار همسرشان با دیگران حساسند و یا خانم ها پی در پی با تلفن از همسرشان می پرسند کجایی و کی می رسی چرا که آنان بر روی رفت و آمد همسرشان حساسند و می خواهند مطمئن شوند او در محلی غیر از محل کارش نیست.

اما گاهی برخی از حسادت های زوجین به یکدیگر به پای حساسیتشان حساب می شود در حالی که در این مواقع یکی از همسران به دیگری به خاطر توانایی بالاترش حسادت می کند. مثلا همسری که مانع از ادامه تحصیل همسرش می شود و به او می گوید «حق ادامه تحصیل نداری.» به دلیل حسادت به همسرش او را از این کار منع می کند زیرا احساس می کند خودش نمی تواند به جایگاه او برسد، بنابراین این رفتار را نباید به پای حساسیت گذاشت.

یا وقتی خانمی همسرش را از پوشیدن لباسی منع می کند این رفتار نشان دهنده این است که این خانم می داند همسرش خوش پوش است و چون خودش نمی تواند به خوش پوشی همسرش باشد، او را هم از پوشیدن یک لباس زیبا منع می کند. اما دیگران به غلط تصور می کنند این رفتار به علت حساس بودن این خانم نسبت به همسرش است.

نوع حسادت مردان و زنان به یکدیگر
تشخیص حسود یا حساس بودن همسر
وقتی ریشه پیدا نیست

در برخ از موارد فرد درباره علت کارهایش چیزی نمی داند مثلا نمی دانند نام رفتاری که از خود بروز می دهند حسودی است یا حساسیت و یا بدبینی و شکاکی . مثلا وقتی فردی وقتی همسرش را از صحبت در جمع منع می کند گاهی اسم اسم «حساسیت»، «اهمیت» و گاهی حتی «تعصب یا غیرت» بر این رفتارها می گذارد.

نوع حساسیت ریشه در فرهنگ خانوادگی ما دارد به همین دلیل بهتر است افراد قبل از ازدواج و در دوره نامزدی به این حساسیت ها توجه کنند و در این دوران دقت لازم را داشته باشند.

در برخی از مواقع در اوایل ازدواج حساسیت خانم و یا آقا در برابر رفتارهای یکدیگر از سوی افراد دیگر به عنوان اهمیت تلقی می شوند . یعنی خانم علت رفتارهای همسرش را وقتی می گوید :« فلانجا تنها نرو / فلان کار را انجام نده و … به دوست داشتن تعبیر می کند.»یا آقا پیش خودش فکر می کند:«اینکه همسرم مدام با من تماس می گیرد و می خواهد بداند کجا هستم، برای این است که برایش مهم هستم.» اما شاید دلیل این رفتار چیزی بیشتر از این تعابیر باشد یعنی وقتی کسی بیش از حد روی موضوع هایی حساسیت به خرج می دهد، ممکن است آدم شکاک و بدبینی باشد که در ادامه زندگی بخواهد شما را کنترل کند . همه این ریشه ها می تواند به شکل های مختلف تعبیر شود بنابراین مهم است که ریشه این رفتارها مشخص گردد.

گوش هایتان را تیز کنید

در دوران آشنایی هنگامی که با همسر آینده تان صحبت می کنید کمی گوشهایتان را تیز کنید و به همه رفتارهای هم دقت کنید . مثلا واکنش همسرتان را در مورد پیشرفت (کاری، تحصیلی و …) ببیند. آیا همسرتان از پیشرفت شما خوشحال می شود ویا سوالاتی مانند حالا منظور رییس ات از این تعریف چی بود؟/ یعنی هیچ کس جز تو توی دانشگاه معدلش بالا نشده؟ از شما می پرسد . با این واکنش او باید کمی به حسود، شکاک، حساس بودن همسرتان شک کنید اما برای رسیدن به جواب قطعی باید بقیه رفتارهای او را نیز در نظر بگیرید.

در شناخت طرف مقابل توجه به حرف های اومی تواند کمک کننده باشد . اگر حواسمان جمع باشد ، می توانیم از صحبت های همسرمان در مورد موقعیت هایی که برای خانواده اش یا خودش پیش آمده است ، چیزهایی در مورد خصوصیات و ویژگی های رفتاری او بفهمیم .

برخی از رفتارهای همسران مانند اینکه مداوم تماس می گیرند و یا پیگیری می کنند نشان دهنده عدم اعتماد آنها نسبت به همسرشان است اما آنها این رفتار خود را نشانه علاقه خود به همسرشان می دانند و اگر از او علت رفتارش را بپرسید، می گوید «عادت کرده ام چند بار در روز زنگ بزنم.» یا «من این طوری به همسرم اهمیت می دهم.» اما صرفا این رفتارها عدم اعتماد را می رساند.

بدبینی و شکاک بودن همسر
سوال پرسیدن و سین جیم کردن نشانه اهمیت دادن و نشان دادن محبت نیست و این افکار آنان ریشه در کودکیشان دارد مثلا ممکن است این افراد پدر یا مادر شکاکی داشته اما این شک را این طور برای فرزندانش معنی کرده که:«برایم مهم هستید که می خواهم همیشه در جریان همه کارهای تان باشم!» به همین دلیل فرزندش نیز همین کارها را نشانه دوست داشتن می داند .

به جای این کارها دوست داشتن را با رفتارهایی مانند :عصبانی نکردن او با انجام ندادن برخی از کارهایمان ، تلاش برای رفع نیازهایش و به دست آوردن چیزهایی که خوشش می آید ، برنامه ریزی برای گذراندن اوقات خوش در کنار همسرمان ، برای عشقمان معنا کنیم.

در برخی مواقع خانم ها به علت بی مشغله گی و بی حوصلگی مدام به همسرشان زنگ می زنند . این دسته از خانم ها باید با ایجاد یک سرگرمی خوب مثل مطالعه کتاب، تماشای فیلم، آشپزی کنترل کردن همسرش را ترک کند.

ریشه یابی کنید

بررسی رفتار طرف مقابل و دقت در آن به شرطی که طرف مقابل هم نسبت به افکار و احساس خود آگاه باشد، می تواند علل حسادت همسر را مشخص کند. اما معمولا افراد وقتی این رفتارها را از خود نشان می دهند متوجه علت این رفتارها نیستند و به دخالت فردی باتجربه و متخصص دارند که علت این رفتارهای آنان را دریابد و راهی برای مقابله با «پیشنهاد نماید.

متخصص نیز برچسب « شکاک »، « حسود »، « حساس »، « تعصبی » و … به فرد نمی زند زیرا برچسب زدن باعث گارد گرفتن افراد می شود و باعث می شود آنها در حالت تدافعی قرارگیرند. پس این افراد با مشخص کردن ریشه مشکل برای زوج راه حلی برای رفع این مشکل می کنند.

برچسب هابدبینی و شکاک بودن همسر رفتار زنان حساس و بدبین نحوه رفتار با همسر حساس

چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

برخی نوزادان پس از به دنیا آمدن تا حدود ۳ تا ۵ ماهگی، گریه و …

سیگار کشیدن در طول حاملگی موجب بیماری های زیادی مانند مرده زایی، سقط خود به …

رندگی با همسری که دارای ویژگی های خاصی همچون حسادت است می تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. همسر حسود شما را می تواند محدود کند و در رفت و آمدهای شما حساسیت های بیش از حد به خرج می دهد.

همسرتان علاوه بر ویژگی های مثبت و خوبی که دارد می تواند ویژگی های آزار دهنده ای نیز داشته باشد که هر یک از این ویژگی ها می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال در صورتی که همسری حسود داشته باشید نمی توانید به راحتی خیلی از کارهای معمولی را انجام دهید و احساس می کنید که همسرتان ریزترین رفتارهای شما را زیر نظر دارد. اما در مقابل اینگونه از رفتارها و حساسیت ها چه باید کرد؟

ممکن است برخی از مردان و یا خانم ها در منزل و در زندگی مشترک خود با رفتارهای حساس و آزار دهنده ای از سمت همسر خود رو به رو شوند که متوجه می شوند همسر آن ها دارای حسادت است و این حسادت نسبت به اطرافیان به ویژه همسر اینگونه از افراد همسر خود را بسیار زیر نظر دارند و فکر می کنند همسر آن ها باید از همه جهات عالی باشد و از سوی دیگر با جنس مخالف هیچ صحبتی نداشته باشد.

اگر در همسر خود نیز چنین رفتارهایی را مشاهده می کنید باید بدانید که تنها از طریق بالا بردن آگاهی خود در این زمینه است که می توانید به درک درستی از او برسید و او متوجه محبت و عشق شما شود. در اینجا بیشتر درباره علت های رفتار همسر حسود توضیح خواهیم داد و راه های درست رفتار با آن ها را بیان می کنیم.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

علت های این رفتارهای حساس گونه در همسر می تواند در نوع تربیت و نگرش فرد ریشه داشته باشد این افراد اغلب دارای وجهی از خودخواهی هستند ویا در نقطه مقابل آن از اعتماد به نفس کمی برخوردار می باشند.

شما نمی توانید با دانش کمی که دارید به همسر خود برچسب حسود بودن بزنید زیرا این کار می تواند رابطه شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در اولین قدم باید ویژگی های افراد حسود را بدانید و در صورتی که می دانید همسرتان دارای این نشانه ها است بهتر است با خوشرویی با او موضوع را در میان بگذارید. بدبین بودن، زودرنجی، نداشتن اعتماد به نفس و … می تواند از جمله عوامل ایجاد کننده این رفتارها باشد.

این راهکار به ویژه در خانم ها می تواند تاثیر بالایی داشته باشد زیرا بیشتر خانم ها در صورت داشتن فاصله  عاطفی با همسر خود فکر می کنند دارای کمبودهایی هستند. بیشتر احساسات خود را به همسرتان بیان کنید و ابراز علاقه خود را به او نشان دهید.

یکی از کارهایی که باید جدا از آن خودداری کنید مسخره کردن همسر است زیرا با این رفتار موجب می شوید تا غرو او بیشتر جریحه دار شود و نه تنها رفتار او تغییر نمی کند بلکه به لجبازی بیشتر روی می آورد.

 

حسادت همسر بیش از هر چیز برای از بین رفتن نیاز به توجه همسر دارد و بنابراین شما تنها شخصی هستید که می توانید در وهله اول به همسر خود کمک کنید.

منبع : آرگا


بهترین فیلم های آموزش نقاشی با مداد رو در یوتیوب رایگان ببین (فیلتر شکنت رو روشن کن)


برای دیدن شیک ترین و ارزون ترین پک های هدیه، همین حالا کلیک کن


ویدئوهای رایگان تزیین میوه و سالادهای مختلف رو در کانال “ایده های میا” ببین


ساخت وسایل خلاقانه با سبد های میوه بی استفاده


نحوه درست کردن خمیر هزارلا در خانه برای پخت شیرینی های معرکه



چطور در خانه ژل ضد عفونی کننده درست کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از دلگرم، نحوه رفتار با شوهر حسود موضوع مورد بحث ماست. حسادت رابطه ای را که بنیان آن بر اعتماد بنا نهاده شده ویران می کند و در بدترین حالت حتی به قطع رابطه منجر می شود؛

بخصوص وقتی که حسادت به عادت تبدیل شود. اغلب خود کسانی که حسادت می کنند نیز در رنجند. رنج آن ها از کنترلی است که در رفتارشان به اعتیاد تبدیل شده است.

برخلاف عقیده بسیاری که حسادت به همسر را ناشی از عشق می دانند، حسادت اصلا ربطی به عشق ندارد و حاصل برخی از اختلافات و نقایص روحی روانی و شخصیتی است. در اغلب موارد این ترس های فرد است که میوه ای به نام حسادت به بار آورده است و نه شریک زندگی اش عامل حسادت نیست.

بدیهی است که هم مردان و هم زنان می توانند حسود باشند، اما حسادت در مردان، به دلیل ویژگی های خاصی که دارند می تواند پیامدهای زیانبارتری در پی داشته باشد.

آنچه در اینجا بحث خواهیم کرد، حسادت معمولی که در روابط عاشقانه زن و شوهر وجود دارد و باعث آزار هیچ یک از طرفین نمی شود نیست، بلکه حسادت بیمار گونه ای است که برخی مردان به آن مبتلا هستند.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

هر از گاهی این حسادت تا جایی می رود که از اطرافیان خود می شنویم که چگونه حسادت دیوانه وار مردی منجر به حوادث تلخ و وحشتناک می شود. این افراد هیچ حد و مرزی نمی شناسند و حتی صحبت کردن همسرشان را با دوستان و ارتباط او را با خانواده خودش نیز محدود می کنند.

غیرت متفاوت از این حسادت و ترس بیش از اندازه است. رفتار بیمار گونه این مردان موجب می شود که حتی آنان به افکار و اندیشه های همسر خود نیز حسادت کنند. گاهی به نظر می رسد که مردان حسود بیش از حد غیرتی هستند، ولی این دو مقوله کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

علائم و نشانه های شوهر حسود عبارت است از:

تعهد و نگرانی بیش از حد

علاقه، توجه و خوبی بیش از حد

اصرار بر همراهی همیشگی

نیاز به ابراز علاقه مداوم

تلفن ها و تماس های بیش از حد

بدگویی از دیگران

تمام وقت شما را برای خودشان می خواهند

انتقاد و زیر سوال بردن زندگی شما قبل از ازدواج با او

حسادت بسیار بیش از آن که ربطی به عشق داشته باشد با عزت نفس پایین ربط دارد. عدم اعتماد بنفس و ترس از دست دادن شریک زندگی از مهمترین عوامل حسادت نسبت به همسر است.

حسودها تصور می کنند که جذاب نیستند و در نظر شریک خود چندان باهوش و باارزش به نظر نمی آیند و به همین دلیل فرد دیگری که دارای این خصوصیات است را خطری می پندارند که می تواند نتایجی اسف بار به بار بیاورد.

حسادت معمولا در کودکی ریشه دارد. افراد حسود ممکن است در کودکی خود توجه لازم را از والدین دریافت نکرده باشند و خود را آنقدرها لایق عشق دیگری ندانند. گاهی هم ریشه را باید در روابط پیشین فرد پیدا کرد.

شاید شریک پیشین زندگی با فرد دیگری ارتباط داشته و خیانت کرده باشد. حالا که او در رابطه ای دیگر قرار گرفته ترس شعله می کشد که نکند شریک کنونی نیز او را ترک کند.

به شوهرتان اطمینان دهید و سپس تکلیف را مشخص کنید. آن هایی که شوهری حسود دارند باید برایشان روشن کنند که «من دوستت دارم و می خواهم با تو سر کنم. تو خودت مسئول حسادتت هستی. باید کاری علیه آن بکنی و اگر نمی توانی باید از یک درمانگر کمک بگیری».

کارهایی که می کنید را به خاطر حسادت او مخفی نگه ندارید. به خصوص اگر حسادت به یک رفتار آزار دهنده تبدیل شود. ولی انجام این کار فقط شرایط را بدتر می کند.

این شیوه، شیوه مناسبی برای برخورد با حسادت مردان نیست. در شیوه صحیح، هر دو طرف باید بدون هیچ کتمان و مخفی کاری با یکدیگر رفتار کنند.

وقتی مردتان به شما حسادت کرد، اگر با صحبت و مذاکره بخواهید ثابت کنید که به او وفادارید، بی فایده است. مذاکره و نرمش نشان دادن گاهی کار را خرابتر می کند، زیرا مرد به اشتباه اینطور استنباط می کند که پس حق داشته است حسادت کند، لذا با وی قاطع باشید، یک «نه » بگویید و سکوت موقرانه خود را حفظ کنید.

وقتی حسادتش گل کرد، همان لحظه به او محبت نکنید، زیرا با این ترتیب شرطی می شود. چون به ذهنش اینگونه خطور می کند که از پس هر حسادتی محبت است ! پس هر بار که حسادت کند، محبت خواهد دید !

وقتی حسادت می کند او را مسخره نکنید. اگر احساس او را به بازی بگیرید، عواقب خطرناکی در انتظار شماست. بعضی از زن ها به نادرست از این کار مرد خوششان می آید و از مرد خود سوء استفاده می کنند. برحذر باشید که این کار عاقبت خوشی ندارد و باید متوقف شود.

وقتی شوهرتان به شما حسادت کرد، برای رفع آن با او لجبازی نکنید چون در چنین مواقعی عاقبت این شما هستید که فدا می شوید ! ابتدا سعی نمایید تا با شیوه های معقول با او مذاکره کنید.

وقتی در محلی هستید که متوجه شدید دارد حسادتش گل می کند و ممکن است با شما یا با سایر میهمانان درگیر شود، بهتر است جای خود را عوض کنید یا به بهانه کمک به صاحبخانه به آشپزخانه بروید و خود را مشغول کنید.

در صورتی که باز هم به قول معروف به شما «پیله» کرد، محل را ترک گفته و با او قهر کنید ! منتها « قهر قشنگ»، یعنی هم با او حرف بزنید و هم با وی خیلی خوش و بش نکنید.

بیشتر مردها به یکی دو نفر از اطرافیان حسادت می کنند. این افراد ممکن است باجناقشان، پسرخاله یا پسرعموی شما باشند ، یا گاهی ممکن است این حسادت به یکی از خویشان و یا در نهایت نسبت به یکی از دوستان مشترک شما باشد.

پس از اینکه حساسیت او را نسبت به افراد خاصی تشخیص دادید، سعی کنید تحت هیچ عنوان با آنان خودمانی نشوید و حتی از شوخی های معمولی نیز درگذرید، تا رفته رفته شوهرتان خوشبین شود و نسبت به شما اعتماد کافی پیدا نموده و خودش هم دارای اعتماد به نفس بیشتری بشود.

آن وقت است که همه چیز به سیر طبیعی خود خواهد افتاد. اگر پس از تلاش کافی متوجه شدید که بیش از حد عصبی است و شما قادر نیستید او را از خود مطمئن سازید، قبول کنید که بیمار است و باید تحت درمان یک متخصص قرار گیرد.

اما روش های رفتاری برخورد با شوهری که حسادت دارد چیست ؟ روش های مختلف درمان فردی و دارویی برای رفع این مشکل وجود دارد. معمولا همسرانی که دچار حسادتند قبول ندارند رفتارشان نوعی بیماری است و باید برای درمان اقدام کنند،

اگر با فرد بددل و حسودی زندگی می کنید با ملایمت و ملاطفت از او بخواهید با شما نزد مشاور و روانپزشک بیاید و اگر قبول نکرد که رفتارش بیمار است از فرد واسطه ای کمک بخواهید.

اما بهترین روش برای تحت کنترل در آوردن حسادت همسر آن است که با نثار عشق، محبت و مهربانی، اعتماد به نفس او را بالا برده و به او شخصیت دهید و به معنای واقعی با کلام و عمل به او این امنیت را بدهید که شما هر چه ترقی کنید و از هر لحاظ به جایگاه بالاتری برسید باز هم همسر خود را منحصر به فرد می دانید.

در ضمن خودتان هم یادتان باشد که با برخی اعمال، رفتار یا گفته هایتان باعث شعله ورشدن حس حسادت همسرتان نشوید.

حداقل 8 کاراکتر

در برخ از موارد فرد درباره علت کارهایش چیزی نمی داند مثلا نمی دانند نام رفتاری که از خود بروز می دهند حسودی است یا حساسیت و یا بدبینی و شکاکی . مثلا وقتی فردی وقتی همسرش را از صحبت در جمع منع می کند گاهی اسم اسم «حساسیت»، «اهمیت» و گاهی حتی «تعصب یا غیرت» بر این رفتارها می گذارد. نوع حساسیت ریشه در فرهنگ خانوادگی ما دارد به همین دلیل بهتر است افراد قبل از ازدواج و در دوره نامزدی به این حساسیت ها توجه کنند و در این دوران دقت لازم را داشته باشند.

بررسی رفتار طرف مقابل و دقت در آن برای داشتن رفتار مناسب با همسر حساس به شرطی که طرف مقابل هم نسبت به افکار و احساس خود آگاه باشد، می تواند علل حسادت همسر را مشخص کند. اما معمولا افراد وقتی این رفتارها را از خود نشان می دهند متوجه علت این رفتارها نیستند و به دخالت فردی باتجربه و متخصص دارند که علت این رفتارهای آنان را دریابد و راهی برای مقابله پیشنهاد نماید.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

زنانی که به لحاظ هوشی از بهره هوش بالاتری برخوردار هستند، حساس‌تر و دقیق‌تر هستند. پس این یک نقص رفتاری نیست. برای آنکه بتوانید به او کمک کنید، با همسرتان صحبت کنید. به او بگویید که متوجه ظرایف رفتاری او هستید. متوجه هستید که او به دلیل هوش بالایی که دارد، رفتار نادرست افراد را درک می‌کند. به او کمک کنید تا حرف بزند و زمانی که درباره آنچه غمگین شده حرف می‌زند، سعی نکنید او را نصیحت کنید. فقط سکوت کرده و گوش کنید. سپس به او اطمینان بدهید که او را درک می‌کنید، همراهش هستید و نمی‌گذارید دیگران به او آسیب احساسی وارد کنند و این کار را به صورت عملی انجام دهید.

نمی توان گفت حساس بودن بد، خوب، سالم یا ناسالم است زیرا این یکی از ویژگی های رفتاری افراد است و به خودی خود، نقص محسوب نمی شود. این افراد ویژگی های مثبت فراوانی نیز دارند مثلا عاطفی و دل رحم هستند و در انجام کارهایشان دقت و سرعت بالایی دارند و می توانند اطلاعات را عمیقا پردازش کنند و تمرکز بهتری دارند.

این افراد به شدت وظیفه شناس و خلاقند و نیمکره راست قوی تری دارند . اگر همسرتان دارای این خصوصیات است ، هرچقدر بیشتر درمورد خصوصیاتشان بدانید، بهتر می توانید با این افراد و موقعیت های دور و برتان کنار بیایید.

برای حفظ آرامش جهت رفتار مناسب با همسر حساس نیاز دارید تا استرس، اضطراب و ترس را از خود دور کنید، دوره هایی که در این خصوص به شما کمک میکند عبارتند از: رهایی از ترس، مدیریت اضطراب، مدیریت استرس می باشد.

اگر می خواهید همسرتان از شما دوری نکند ، انتقاد کردن مداوم از او را کنار بگذارید و فقط در مواقع ضروری از او انتقاد نمایید زیرا هرچه انتقاد کردن شما از او بیشتر شود او از شما دورتر می شود.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخورد با مادر شوهر حسود چگونه باید باشد؟ عروس و مادرشوهر معمولا روابط پیچیده‌ای دارند. ممکن است شما نیز رفتارهایی از طرف مادرشوهر خود دیده باشید که صبر شما را لبریز کرده است و به دنبال راهی برای مقابله با آن می‌گردید. این رفتار‌ها به دلیل باورهای غلط و اشتباهی‌ست که مادر شوهر نسبت به عروس خود دارد و حتی باور غلط عروس نیز ممکن است این رفتارها را تقویت کند. دعوا و مشکل بین عروس و مادر شوهر علاوه بر دو طرف باعث فشار روانی زیاد بر روی مرد می‌شود تا جایی که ممکن است زندگی زن و شوهر نیز دچار مشکل شود. شما به عنوان عروس می‌توانید با برخورد مناسب این رفتارها را کاهش دهید و رابطه خوبی با مادرشوهر خود ایجاد کنید. در ادامه مقاله به بررسی دلایل و برخورد صحیح با حسودی مادرشوهر می‌پردازیم.

بزرگ ترین عامل اختلافات عروس و مادر شوهر ریشه در تفکرات قدیمی غلط و سنتی دارد. مادری که فرزند پسر دارد از همان ابتدای کودکی فرزندش، با خود فکر می‌کند که وقتی بزرگ شود ازدواج می‌کند و محبت همسرش را جایگزین محبت مادر می‌کند. در نتیجه فرزنش را از دست می‌دهد و عشق و محبت او را به زن دیگری تسلیم می‌کند. این طرز تفکر به صورت ناخودآگاه و ناهشیار است و ممکن است خود مادر شوهر نیز از دلیل حسودی به عروسش اطلاع نداشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله مشکلات و اختلافات خانوادگی را در ارتباط با خانواده همسر مطالعه کنید.

با توجه به دلیل این رفتار‌ها اکنون بهتر می‌توانید دلیل حسودی‌های مادرشوهر خود را درک کنید. مادری که فکر می‌کند فرزند عزیزش دیگر متعلق به او نیست، به راحتی و با کوچک‌ترین برخورد نامناسب، احساس خطر می‌کند و این احساس در او به وجود می‌آید که عروسش می‌خواهد پسرش را از او بدزدد و سرش به او بی وفایی می‌کند.

در واقع این رفتار‌ها از سوی مادر شوهر ممکن است کار را برای عروس نیز سخت کند. چرا که رفتارهای تهاجمی از طرف مادرشوهر عروس را نیز به مقابله وا می‌دارد. مادرشوهر با این رفتار‌های نامناسب، فرزند خود را نیز تحت فشار می‌گذارد و زندگی بین دو زن محبوب زندگی اش را برای او سخت می‌کند. برای اطلاع بیشتر در زمینه رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

مسلما برخورد با فردی که رفتار تهاجمی دارد کار راحتی نیست و فرد نیز برای مقابله به مثل تلاش می‌کند. اما تا کجا؟ اگر قرار باشد همیشه عروس و مادر شوهر به جدل با یکدیگر بپردازند، مرد بین دو زن زندگی اش قرار می‌گیرد و شاید در آخر مجبور شود که بین آن دو یکی را انتخاب کند. اگر همسرتان شما را رها کند مسلما ضربه جدی خواهید خورد و اگر مادر خود را رها کند نیز همیشه با احساس عذاب وجدانی که شما را نیز مقصر آن می‌داند زندگی خواهد کرد.

از طرف دیگر مردی که به مادر و خانواده خود پشت کرده است قابل اعتماد است؟ در تمامی دعواها یک نفر باید کوتاه بیاید و راه مناسب در پیش بگیرد تا از عواقب بد آن جلوگیری کند. حال که دلیل حسودی و رفتارهای نامناسب مادر شوهرتان را می‌دانید، راحت‌تر می‌توانید آن را بپذیرید و با او درست برخورد کنید.

خودتان را جای مادرشوهرتان بگذارید و با عینک او وضعیت را نگاه کنید. ممکن است شما نیز در آینده صاحب فرزند پسر شوید و به احتمال زیاد شما نیز نگران این می‌شوید که محبت پسرتان را از دست بدهید. با این تغییر نگرش ممکن است کمی بهتر او را درک کنید.

تا جایی که ممکن است همسرتان را از این جریان دور نگه دارید. وقتی که همسرتان درگیر مشلات بین شما و مادرش بشود، شرایط جدی تر و مشکلات عمیق تر می‌شود. شما با برخورد صحیح می‌توانید روابطتان را با مادر شوهر به طرز شگفت‌انگیزی بهبود ببخشید. از طرفی واسطه کردن همسر و قرار دادن او در فشار روانی تنها بر دعوا و درگیری‌های بین زوجین می‌افزاید. توصیه می‌کنیم در این زمینه به مقاله دعوای بین زوجین مراجعه کنید.

مهم‌ترین نکته در بهبود روابط ادامه دادن رابطه است. دلیل اصلی حسودی مادر شوهر ترس از این است که پسرش را از دست بدهد. پس اگر شما همسرتان را از او دور نگه دارید، افکار مادر شوهرتان را قوت می‌بخشید و او نیز برخورد جدی تری می‌کند. ولی اگر اجازه دهید که همسرتان مانند قبل به مادر خود محبت کند، به تدریج ترس او نسبت به از دست دادن پسرش کم می‌شود و متوجه می‌شود که شما خطری برای جایگاه او نیستید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه قطع رابطه با خانواده همسر کلیک کنید.

بسیاری افراد با وجود رعایت نکات ذکر شده نمی‌توانند ارتباط مؤثری با خانواده همسر و به ویژه مادر شوهر خود برقرار کنند. در این میان کشمکش‌ها، حسادت و دخالت‌های خانواده همسر بر روابط شما با همسرتان تأثیرات عمیقی می‌گذارد و گاها منجر به سردی روابط عاطفی و زناشویی می‌شود. به همین دلیل در این شرایط مراجعه به مشاوره خانواده اهمیت می‌یابد. مشاور به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله در روابط را در خود تقویت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با مادر شوهر حسود می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

با همسر حساس چگونه باید رفتار کرد ؟ در ابتدا باید با توجه به رفتارهای همسرتان تشخیص دهید که او حساس است یا حسود یا شکاک و بعد رفتارهای مناسبی را نسبت به اخلاق او انجام دهید.

شاید از کنترل های وقت و بی وقت همسرتان خسته شده باشید یا حتی گاهی فکر کنید به شما حسادت می کند چون مانع پیشرفت شما می شود! شاید هم دقیقا نمی دانید همسرتان حسود است یا حساس؛ چون احساس می کنید ایرادهایی که از شما می گیرد به دلیل حسادتش به شماست اما خودش معتقد است شما را دوست دارد و به همین دلیل روی تان تعصب دارد و حساس است! اینکه همسرتان دوست ندارد شما در مجالس، مرکز توجه باشید به دلیل حسادت اوست یا حساسیت هایش؟

حسود کیست؟

خوب است برای شروع به تعریف حسادت دقت کنیم. 2 نوع حسادت داریم؛ یکی حسادت مثبت که باعث پیشرفت یا ترغیب فرد برای تلاش بیشتر می شود و به عبارتی همان غبطه خوردن است. مثلا فرد از خوش صحبتی همسر (دوست، اعضای خانواده یا دیگران) خوشش می آید چون این صفت باعث می شود دیگران از مصاحبتش لذت ببرند، در مجالس همه توجه ها به او جلب شود و … به همین دلیل سعی می کند خودش هم فرد خوش صحبتی شود. پس این نوع حسادت مخرب نیست. حسادت دیگری هم داریم که مخرب است؛ مثلا من متوجه می شوم همسرم (یا فرد دیگری که با او در ارتباطم) توانایی یا ویژگی خوبی دارد که آن را دوست دارم اما چون خودم آن ویژگی را ندارم، پس دوست ندارم همسرم هم آن را داشته باشد! همین می شود که بعضی ها به همسرشان می گویند:«حق نداری فلان جا زیاد صحبت کنی/ حق نداری فلان لباس را بپوشی/ حق نداری فلان جوک را تعریف کنی!» منم که حساااس!چگونه با همسر حسود رفتار کنیم

گاهی فردی نسبت به رفتارهای همسرش حساس است؛ مثل بعضی خانم ها که روی فت و آمد همسرشان حساسند، یا آقایانی که به نوع رفتار همسرشان با دیگران حساسند. در این صورت ممکن است فرد حتی وظیفه خودش بداند که رفتار همسرش را اصلاح کند؛ مثل خانمی که با تلفن های پی در پی و پرسیدن اینکه «کی می رسی؟»، می خواهد از ساعت بازگشت همسرش به خانه مطمئن شود یا با هر تلفن از همسرش می پرسد:«کجایی؟» و می خواهد مطمئن شود او سر کارش است! با این حال ممکن است همسرش یا اطرافیان (که شاهد رفتارهایش هستند) حسادت های او را هم به پای حساسیت هایش بگذارند؛ یعنی وقتی مردی به همسرش می گوید «حق ادامه تحصیل نداری.» به دلیل حساسیت هایش نسبت به زندگی زناشویی است در صورتی که او به توانایی و پیشرفت همسرش حسادت می کند و احساس می کند خودش نمی تواند به جایگاه او برسد، بنابراین همسرش را هم از این کار بازمی دارد.

یا وقتی خانمی به همسرش می گوید «فلان لباست را نپوش.» ممکن است دیگران تصور کنند او به دلیل حساسیتی که به رفتار همسرش دارد این حرف را گفته اما در حقیقت این خانم می داند همسرش خوش پوش است و چون تصورش این است که خودش نمی تواند به خوش پوشی همسرش باشد، بنابراین او را هم از پوشیدن یک لباس که برازنده اش است، منع می کند. وقتی ریشه پیدا نیست

نکته مهم این است که در این میان ممکن است خود فرد هم علت اصلی کارهایش را نداند و اسم «حساسیت»، «اهمیت» و گاهی حتی «تعصب یا غیرت» بر این رفتارها می گذارند:«من روی رفتار همسرم حساسم.»، «من همه کارهای همسرم را کنترل می کنم چون او برایم اهمیت دارد.» و حرف هایی از این قبیل. نباید فراموش کنیم این نوع حساسیت ها ریشه در فرهنگ و خانواده افراد دارد، به همین دلیل بهتر است افراد دقیقا مثل سایر مواردی که قبل از ازدواج و در دوره آشنایی و نامزدی به آنها توجه می کنند و برایشان اهمیت دارد، به این مسائل هم دقت لازم را داشته باشند. البته موضوع دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که ممکن است این نوع حساسیت های آقا در مورد همسرش و نیز حساسیت خانم در مورد همسرش، اوایل آشنایی و اوایل ازدواج از سوی فرد به عنوان «اهمیت دادن» تعبیر شود. یعنی خانم با خودش می گوید:«اینکه اجازه نمی دهد فلانجا تنها بروم/ فلان کار را انجام بدهم و … برای این است که دوستم دارد!» یا آقا پیش خودش فکر می کند:«اینکه مدام با من تماس می گیرد و می خواهد بداند کجا هستم، برای این است که برایش مهم هستم.» اما همان اوایل آشنایی باید به این موضوع فکر کنند که وقتی کسی بیش از حد روی موضوع هایی حساسیت به خرج می دهد، ممکن است آدم شکاک و بدبینی باشد یا در ادامه زندگی بخواهد فردی کنترلگر باشد و … اما همه این ریشه ها می تواند نمود بیرونی یکسانی داشته باشد. بنابراین مهم است که ریشه این رفتارها مشخص شود؛ یعنی بدانیم فرد حسود است، حساس است یا بدبین و شکاک؟ گوش هایتان را تیز کنید

به طور خیلی ساده زوج باید در دوران آشنایی به همه رفتارهای هم دقت کنند. مثلا یک خانم یا یک آقا می تواند واکنش همسرش را در مورد پیشرفت (کاری، تحصیلی و …) خود ببیند؛ آیا او را تشویق می کند و از پیشرفت او خوشحال می شود یا هزار مدل سوال پیش می کشد که:«حالا منظور رییس ات از این تعریف چی بود؟/ یعنی هیچ کس جز تو توی دانشگاه معدلش بالا نشده؟» و سوال هایی از این قبیل. با این حال باز هم نمی توانیم به فرد برچسب بزنیم که حسود، شکاک، حساس و … است و فقط می توانیم مشکوک شویم و یک علامت سوال برایمان ایجاد شود که «چرا چنین رفتاری دارد؟» باز باید بقیه رفتارهایش را زیر نظر بگیریم.

مورد دیگری که می تواند در شناخت طرف مقابل کمک کننده باشد، توجه به حرف های اوست؛ مثلا وقتی در مورد موقعیتی که خودش و دوستش در آن گیر افتاده بودند یا شرایطی که برای او و برادرش/ خواهرش پیش آمده بوده، صحبت می کند. اگر در این مواقع گوش هایمان تیز باشد، قطعا چیزهایی در مورد خصوصیات و ویژگی های رفتاری او دستگیرمان خواهد شد. مسلما پایه اولیه یک رابطه اعتماد است اما تماس ها و پیگیری های مداوم، می تواند نشانه اعتماد نداشتن فرد به همسرش باشد و حرف هایی مثل اینکه «عادت کرده ام چند بار در روز به او زنگ بزنم.» یا «من این طوری به همسرم اهمیت می دهم.» صرفا توجیه هایی برای پنهان کردن این بی اعتمادی هستند. خوب است این افراد از خودشان بپرسند چطور است که اهمیت دادن و نشان دادن محبت شان فقط به سوال پرسیدن و سین جیم خلاصه می شود؟ قطعا موردی در این میان مسیر اشتباهی را طی کرده که کنترل کردن، معنی محبت و اهمیت دادن گرفته. ممکن است این فرد، پدر یا مادر شکاکی داشته اما این شک را این طور برای فرزندانش معنی کرده که:«برایم مهم هستید که می خواهم همیشه در جریان همه کارهای تان باشم!» به همین دلیل فرزندش که حالا خود خانواده تشکیل داده، فکر کرده دوست داشتن یعنی همین کارها دوست داشتن را به شیوه های بسیار سالم می توان ابراز کرد. مثلا ببینیم طرف مقابل مان از چه چیزهایی خوشش می آید و آن موقعیت ها را تا حد توان مان پیش بیاوریم، یا توجه کنیم چه چیزهایی او را عصبانی می کند و آن کارها را انجام ندهیم یا برای انجام یک کار مشترک برنامه ریزی کنیم که به هر دوی مان خوش بگذرد. البته گاهی هم بعضی خانم ها در منزل بی مشغله هستند و هیچ سرگرمی برای خودشان ندارند؛ به همین دلیل حوصله شان سر می رود و مدام به همسرشان تلفن می کنند! مسلما این فرد اگر برای خودش یک سرگرمی خوب مثل مطالعه کتاب، تماشای فیلم، آشپزی یا هر کار دیگری که خوشحالش می کند فراهم کند، همه وقتش به کنترل کردن همسرش و کلافه شدن او نمی گذرد! ریشه یابی کنید

اگر فرد بتواند رفتارهای طرف مقابل را خوب بررسی کند و طرف مقابل هم نسبت به افکار و احساس خود آگاه باشد، می توانند علل و ریشه ها را پیدا کنند. مثلا از طرف مقابلش بپرسد:«چرا اجازه نمی دهی تنها به فلان جا بروم؟» و به این ترتیب علل و ریشه های نگرانی فرد را پیدا کنند و درصدد رفع آنها بربیایند اما معمولا افراد این رفتارها را به صورت ناخودآگاه بروز می دهند و خیلی اوقات حتی خودشان متوجه علت اصلی رفتارهایشان نیستند. اینجاست که به دخالت و بررسی یک فرد متخصص نیاز است که حداقل به زوج کمک کند تا متوجه شوند علت این برخوردها و رفتارها چیست. در ضمن فراموش نکنیم حتی یک متخصص هم برچسب « شکاک »، « حسود »، « حساس »، « تعصبی » و … به فرد نمی زند و صرفا سعی می کند ریشه مشکل را برای زوج مشخص کند و در صورت امکان آنها را در مسیر اصلاح قرار دهد. در کل باید از برچسب زدن به یکدیگر بپرهیزیم چرا که برچسب زدن باعث گارد گرفتن افراد می شود و آنها را در حالت تدافعی قرار می دهد.

چگونه با همسر حسود رفتار کنیم
چگونه با همسر حسود رفتار کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *