چگونه با همسر زندگی کنیم

 
helpkade
چگونه با همسر زندگی کنیم
چگونه با همسر زندگی کنیم

چگونه می توان بهترین همسر دنیا شد ؟ شاید بگویید که بهترین همسر دنیا بودن دست نیافتنی است اما غافل از اینکه دانستن و رعایت نکاتی بسیار ریز و ساده شما را به بهترین همسر دنیا تبدیل خواهد کرد. باور ندارید؟ رازهای گفته شده در این بخش از نمناک را حتما امتحان کنید.

قبول کنید که شما در همه زمینه ها از همسرتان برتر نیستید و او در انجام برخی از کارها شایسته تر است پس فروتن باشید.

همه چیز را با هم به اشتراک بگذارید:

از همه مهم تر، هر چیزی که احساس می کنید. هیچ راهی وجود ندارد که روی زمین اشتراکی برایتان وجود نداشته باشد و هر اتفاق بدی که بیفتد، این را به خاطر داشته باشید.

چگونه با همسر زندگی کنیم

فداکاری به اندازه:

صفت همسران فداکار مهربانی با یکدیگر و دوری از قهر و کینه است پس همیشه در زندگی محبت پذیر و قهر گریز باشیم. بهداشت روانی همسر خود را تأمین کنیم زیرا اگر جسم و روان همسرمان سلامت باشد ، می توانیم به هدف های خود برسیم، پس به رفتار او توجه کنید تا بتوانید از افسردگی و خمودیش پیشگیری نمایید.

محبت، محبت بیشتری می آورد:

یکدیگر را لمس کنید، هر روز یکدیگر را ببوسید، و رابطه جنسی (حتی زمانی که پیر هستید) داشته باشید.کودکان می توانند استرس زا باشند، اما آن ها هم بزرگ می شوند پس به خاطر آنها تمام زندگی تان را از عشق و توجه به همسرتان خالی نکنید.

درباره حل سختی ها و مشکلات محیط کار با همسرمان مشورت کنیم ؛ زیرا مشورت و هم فکری بار مشکلات را سبک تر میکند. در زندگی مشترک با هم مشورت کنید و پیشنهادات خود را بیان کنید زیرا مشورت موجب رسیدن به زندگی سالم می شود. از همسرمان به خاطر انجام وظایف، مسوولیت ها و همکاری هایش سپاسگذاری و قدر دانی کنیم.

زمانی را صرف کاری که دوست دارید انجام دهید،کنید. چه چیزی شما را شاد می کند و به شما انرژی می دهد – موفق شدن به عنوان یک زوج تنها در صورتی کار می کنند که هر یک از شما قوی و به عنوان یک فرد عمل کنید.

به نیازها و خواسته های همسر خود توجه کنید ؛ رفتار دلنشین و توأم با متانت سبب می شود خواسته های خود را به راحت بیان کند. در زندگی خود مسئولانه رفتار کنید یعنی اینکه در مقابل کاری که برعهده گرفته اید متعهد باشید و از زیر بار آن شانه خالی نکنید.

از سکوت خودداری کنید:

در مورد چیزهایی صحبت کنید که دوست دارید؛ بگذارید احساسات شما بالا رود، چون احتمالاً منفجر خواهید شد.

از سازش نترسید:

در مورد فشار و کشش یک رابطه سازش کنید. سعی کنید درجه بندی کنید که چقدر می خواهید چیزی در یک مقیاس از یک تا 10 قرار دهید و شریک شما هم همین کار را انجام دهد. بنابراین اگر غذا خوردن برای شما 5 است، و برای او 9، پس باید تا شب منتظرش بمانید. برای انجام کارهای روزانه تان برنامه ریزی کنید زیرا برنامه داشتن سبب نظم و سامان زندگی خانوادگی می شود. خانه کانون عشق و محبت است پس هیچگاه در خانه خشونت به کار نبرید و آن را به پادگان تبدیل نکنید.

یکدیگر را بدیهی فرض نکنید:

مهربان باشید! این می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که گاهی به نظر می رسد، اما به خاطر داشته باشید که شما (امیدوارانه) این فرد را بیش از هر کس دیگری روی این سیاره دوست می دارید، بنابراین با او، با مهربانی رفتار کنید. در زندگی مشترک طوری رفتار نماییم که الگوی خوبی برای همسر و فرزندان خود باشیم. افکار مزاحم سلامت روانی انسان را ازبین می برند پس همیشه تعصبات غلط و افکار مزاحم را از خود دور کنیم و انرژی خود را صرف توجه به همسر و خانواده نماییم.

کم توقع باشید :

نکته ی مهمی که شاید این روزها کمتر کسی به آن اهمیت می دهد ؛ بهتر است از همسرتان آن قدر انتظار داشته باشید که توانایی پاسخ به آن را دارد.

صداقت داشته باشید:

از بهترین سرمایه های زندگی مشترک صداقت و راستی است پس هیچ وقت حتی زمانی که حقیقت به نفع ما نباشد ، دروغ نگوییم و به نیرنگ متوسل نشویم زیرا دروغ پایه های زندگی را سست می کند.

صبور باشید:

هر دوی شما ممکن است در زمان های مختلف و به روش های مختلف با هم فرق کنید، پس باید آن را حل کنید و همیشه آماده باشید. هیچ گاه زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید و از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنید و در تمام امور زندگی میانه رو و متعادل باشیم و اعتدال را رعایت کنیم تا کمتر دچار مشکل شویم.

زمانی که چیزهای خوب اتفاق می افتند، جشن بگیرید:

چیزهای جدید پیدا کنید، سرگرمی های جدیدی مثل دوچرخه سواری، کلاس آشپزی و یا شروع باغبانی این کار باعث می شود که هیجان به حرکت در بیاید. به او بگویید که به چه چیزی نیاز دارید. آن ها نمی توانند ذهن شما را بخوانند.

بسیار مهم است که زمانی را تنها باهم بگذرانید، صرف نظر از این که چقدر شلوغ هستید – به خصوص زمانی که شما بچه دارید. حتی بدون پول هم می توانید به سادگی به پیاده روی بروید یا شام ساده ای باهم بخورید.

امنیت روانی برای همسرتان ایجاد کنید:

محیط خانواده را با صفا و مطلوب و دوست داشتنی نماییم تا همسرمان در آن احساس رضایت کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.

با هم بودجه بندی کنید:

یک راه عالی برای صحبت در مورد طرح ها و رویاها برای آینده و اینکه چطور آن ها را انجام دهید است.

برای دلجویی از همسر خود و خاموش کردن خشم وغضب و نفرت او ، همچنین دور ساختن خطرات تهدید کننده زندگی، از جملات زیبا و شورانگیز استفاده کنیم.

به ارزش ها اهمیت دهید:

ارزش ها از ستون های اصلی خانواده هستند پس همیشه به ارزش های دینی، اخلاقی و خانوادگی پایبند باشیم؛ زیرا پایبند بودن به ارزش ها سبب دوام و استحکام خانواده می شود و موجب حفظ اصالت او می شود.

شاد باشید:

چگونه با همسر زندگی کنیم

شاد بودن همیشه ارزشمند است، پس سعی کنی خود را خوشحال و سرحال نشان دهید تا خستگی از تن همسرتان دور شود.

سورپرایز شیرین است پس یکدیگر را شگفت زده کنید:

مانند یادداشت های خاص، هدایای کوچک، پخت غذای مورد علاقه آن ها و یا برنامه ریزی یک تعطیلات آخر هفته.این به همسرتان می فهماند که شما هنوز عاشق او هستید و باعث می شود که شما هم عشق را احساس کنید از طرف دیگر، زمانی که همسرتان کار ویژه ای برای شما انجام می دهد، قدردانی خود را نشان دهید.آن ها ممکن است بدانند، اما خوب است که به آن ها با صدای بلند بگویید.

شریک زندگی خود را بزرگ کنید و از او پشتیبانی کنید:

پیش از قضاوت، وقت بگذارید تا خود را جای او قرار دهید. شما باید تا جایی که می توانید از انتقاد غیر ضروری و یا منفی نگری اجتناب کنید.

مثبت اندیش و خوش بین باشید:

با بیاد آوردن لحظات شیرین زندگی بدبینی را از زندگی مشترکتان دور کنید، داشتن نگاه خوش بینانه به زندگی و اطرافیان باعث ایجاد آرامش و بذل محبت و عاطفه می شود و همین موجب تغییری در شما خواهد شد تا بیشتر به جنبه های مثبت و خوب همسرتان فکر کنید و ایرادات او را فراموش کنید.

به روابط زناشویی توجه داشته باشیم:

زیرا نداشتن رابطه زناشویی سبب بروز مشکلات مختلف خانوادگی، روحی و روانی برای هر یک از طرفین می شود و زندگی را با خطرهای جدی روبرو می کند.

همدیگر را بخندانید :سعی کنید همه چیز را جدی نگیرید.

مکالمه کلید است. زمانی که ازدواج شما به یک مانع ویژه برخورد می کند، به خودتان یادآوری کنید که زمانی که اگر جای او بودید، باید بهتر و تکامل یافته تر می بودید. وقتی که همسرمان با ما صحبت می کند به او حرف هایش توجه کنیم و شنونده ی خوبی باشیم و گاهی با جملات کوتاه یا تکان دادن سرمان نشان دهیم که به حرف هایش توجه داریم.

دوستان متاهل داشته باشید، اما هم چنین دوستان خودتان راهم داشته باشید که بدون همسر خود به طور مرتب با آن ها سر و کار داشته باشید.

برای اینکه آینده بهتری برای همسرمان بسازیم در زمینه های مختلف او را تشویق کنیم و موقعیت ها و پیشرفت هایش را گوشزد کنیم . همچنین برای او و صحبتهایش ارزش قائل شویم و همواره از او حمایت کنیم.

نسبت به زمان و پول بیشتر بخشنده باشید:

خودتان را خوشحال کنید. اگر در حالت رکود هستید، تمایل خواهید داشت آن را به همسر خود منتقل کنید یا بخواهید آن را درست کند. شما باید خودتان را تصحیح کنید.

توجه داشته باشید که اولین کسی که از پیشرفت همسرش سود می برد، شما هستید پس به پیشرفت همسرمان توجه کنیم و اهمیت دهیم و از پیشرفت او خوشحال شویم.

با همسر خود مهربان و صمیمی باشیم و او را جزئی از خود بدانیم و خوبی هایش را بازگو کنیم و همه تلاشمان را برای کمک به همسرمان انجام دهیم . با مهربانی می توانیم مالک قلب های یکدیگر باشیم .

حالت دفاعی نگیرید. سعی کنید از جای عشق و محبت به اشیا نزدیک شوید و فرض نکنید که مورد حمله قرار گرفته اید.

اعتماد کنید و قابل اعتماد باشید:

سعی کنید همیشه به خاطر داشته باشید که چرا عاشق همسرتان شدید. بگویید:عاشقت هستم. و به شریک تان بگویید که چقدر جذاب به نظر می رسد.

در زندگی برای حرف ها و قول های خود ارزش قائل شویم و خوش قول باشیم زیرا خوش قولی نشانه ی احترام به خود و همسر است.

برای دلگرم کردن همسرتان به زندگی به او بگویید به خاطر عشق تو همه ی سختی های زندگی مان را می پذیرم .

آنچه را که دارید تحسین کنید و درک کنید که ازدواج در طول زمان ممکن است شکننده باشند و نیاز به مراقبت دارد.

از زمان حال لذت ببرید. اضافه کردن خانه، بچه و غیره فقط همه چیز را پیچیده تر می کند. در هر جایی که در آن هستید، آن را در آغوش بگیرید و از وی لذت ببرید و بخاطر وجودش و داشتنش خدارا شکر کنید.

 

رابطه مثبت زناشويي مي تواند دست مايه شادي و در غير اين صورت منبع بزرگ رنج و تالم باشد. زندگي زناشويي همراه يا بدون عاطفه مناسب با آن، كامل ترين شكل تصور از بهشت و جهنمي است كه ما در زندگي قادر به ايجاد،به دست آوردن و يا رسيدن به آن هستيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، همه زوج ها دوست دارند زندگی مشترک شادی با هم داشته باشند، اما باید بدانند که شاد زيستن هم مانند هر امر ديگر اصولي دارد. افراد مختلف و صاحب نظران گوناگون از شادي و شاد زيستن برداشت ها و تعاريف مختلف دارند. مثلا ارسطو مي گويد؛ مردم عادي لذت را شادي فرض مي كنند، افراد موفق عملكرد خوب را برابر شادي مي شمارند و دانشمندان زندگي متفكرانه و جستجوگرانه را معادل شادي مي دانند.

جان لاك معتقد است كه شادي بستگي به تعداد لذات زندگي دارد. “مك گيل” شادي را به لذت هاي تمايلات ارضا شده مربوط دانسته است. برتراندراسل مي گويد: رغبت همگاني ترين نشانه شاد زيستن است. ولي مي توان تعريف ديگري از شادي داشت. شادي عبارت است از احساس خوشبختي پايدار در زندگي شخصي، مفيد بودن براي تحقق آرزو و رفع نيازهاي عمومي، يعني انساني شاد است كه از زنده بودن خود احساس خوشبختي و رضايت كند و ديگران از زندگي او سود ببرند.

پرسش اصلی این است که چگونه مي توانيم با همسرمان شاد زندگي كنيم؟ اين سوال با فراواني بسيار بالا در بين افراد مطرح مي شود. چون همه ما شادي را دوست داريم و آن را زيربناي سلامتي خود و جامعه مي دانيم. با عنايت به محوريت زن و مرد در ايجاد زندگي شاد در خانواده و با توجه به اين كه خانواده شاد، جامعه شاد را ايجاد مي كند.


نقش زن در شادي مرد

چگونه با همسر زندگی کنیم

بي ترديد افكار شاد، ما را شاد مي كند، اما افكار بد، حالمان را خراب مي كند. زن بايد بداند به خاطر خوشبختي خودش هم كه شده بايد شوهر شاد و خوشبختي داشته باشد. براي رسيدن به اين هدف، يك لبخند هم كفايت مي كند. به طور يقين نمي توانيم شوهرمان را تغيير دهيم. زيرا شخصيت او شكل گرفته است. پس سعي كنيم كه او را همان طوري كه هست بپذيريم. از تشويق كردن او  در انجام مسئوليت هاي اجتماعي، شخصي و زندگيش غفلت نورزيم. مطمئن باشيم كه قهرمان ساختن از او در همه شئونات زندگي  به نفع ماست. با او حرف بزنيم، به اتفاق هم راه برويم، به حرفهايش گوش بدهيم، او را بفهميم، اين ها رمز شادماني او هستند.

اگر مي خواهيم شوهرمان را خوشحال كنيم، ابتدا خودمان را شاد كنيم. با شادي به كار او نگاه كنيم تا او هم از كارش راضي بشود و بدانيم كه كسي كه از كارش راضي باشد مسرور و شاد مي شود. همسرمان را دست كم نگيريم، زيرا برداشتي كه ما از همسرمان داريم روي رفتار او، به خصوص در حضور ما اثر مي گذارد.

وقتي همسرمان حتي در سالمندي به ما هديه اي مي دهد به او نگوييم اين چه كاري است كه با اين سن و سال انجام مي دهي؟ بلكه به گرمي از او تشكركنيم و خداوند را سپاسگزار باشيم كه به ما چنين همسري را داده است. با تبسم و آراستگي از همسر مان استقبال كنيم همسرمان بعد ازخداوند آرامش دهي را از ما مي خواهد. سعي كنيم سوتفاهم ها را كنار بگذاريم و حداقل يك روز در هفته را با هم باشيم.


نقش مرد در شادي زن

اگر فرض را براين بگذاريم كه در سن 25 سالگي ازدواج كنيم، مي توان نتيجه گرفت كه حدود 50 سال يا بيشتربا فرض برخورداري از عمر طبيعي با زنمان زندگي مي كنيم، پس به اين بينديشيم كه با شاد كردن همسرمان خودمان هم شاد و خوشبخت خواهيم بود، براي اين كار بايد سعي كنيم در خودمان عادات بهتر ايجاد كنيم. مثلا قبل از اين كه ميهمان دعوت كنيم موضوع را با او در ميان بگذاريم، به او فرصت كافي براي تدارك ميهمان بدهيم، در مسايل عقلاني و منطقي با زنمان موافقت كنيم، اشتباهات خود را بپذيريم، اشتباه پذيري كسر شان و امتياز دادن نيست، بلكه اشتباه بهترين آمو زگار انسان است. سعي كنيم بخنديم و به همراه ما زن ما هم بخندد، بدانيم كه خوشحال كردن زن هنر است نه علم، اگر علم بود همه مي توانستند كسب كنند، اما هنر ريشه ذاتي و دروني دارد و به همين جهت اثر آن ماندگارتر است.

از تلاش همسرمان قدرداني كنيم، در تصميم گيري به او كمك كنيم شرايطي را فراهم كنيم كه استعدادهايش را نمايان كند و با بهره گيري از قدرت تعريف و تمجيد ما بدرخشد. به جاي هداياي گران قيمت، براي زنمان وقت صرف كنيم، به گفته هايش گوش دهيم و حتي اجازه دهيم فرياد بكشد تا از اين طريق به آرامش برسد، محبت خودمان را به زبان بياوريم و حتي به مادر همسرتان بگوييد كه دخترش را دوست داريد، فراموش نكنيم كه حال و هواي عاشقي تا زماني بر فضاي خانواده ما حاكم خواهد بود كه رفتار ما با همسر مان مانند رفتار روزهاي آشنايي و نا مزديمان باشد. يقين بدانيم كه هر چه در خانه شاد تر باشيم و ارتباط بهتري با همسرمان داشته باشيم انرژي بيشتري داريم تا صرف كارمان كنيم و به اين وسيله در كارمان نيز موفق تر خواهيم بود.

زنان نياز به صحبت كردن دارند، مردي كه با زنش صحبت مي كند و به حرفهاي او گوش  مي دهد قلب زنش را تسخير مي كند، بارها شايد شنيده باشيم كه خانممان مي گويد”فقط مي خواهم حرفم را بشنوي و آنچه را مي كويم درك كني و به احساس من اهميت بدهي” اين جمله و امثال آن بيانگر ابراز نياز دروني وي است. پس به همسر مان توجه كنيم تا شادي در فضاي زندگي ما پراكنده شود.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

رفتار صحیح زن با شوهر و همچنین شوهر با زن یکی از اصول اصلی زندگی زناشویی موفق است

 

رفتار صحیح زن با شوهر و همچنین شوهر با زنش یکی از اصول اصلی یک زندگی زناشویی موفق است. در این مقاله قصد داریم نحوه رفتار صحیح زنان با شوهرشان را به شما بگوییم. با ما همراه شوید

 

خانمها! با همسرتان اینگونه رفتار کنید

چگونه با همسر زندگی کنیم

فرض کنید مهمان دارید. شوهر شما با حوصله و علاقه یک کیک می‌پزد و آن را برای مهمان‌ها می‌آورد اما دیزاین روی کیک خراب می‌شود و شما عصبانی و آشفته می‌شوید. صبر نمی‌کنید تا مهمان‌ها بروند و بعد همسرتان را سرزنش کنید، معطل نمی‌مانید و جلوی همه او را به باد انتقاد می‌گیرید. این موقعیت بی‌ادبی به نظر نمی‌رسد؟ اگر در یک رابطه به همدیگر احترام نگذاریم چنین صحنه‌هایی روی خواهند داد. اگر زنی لازم نبیند که به عزت نفس همسرش احترام بگذارد، چنین اتفاق‌هایی دور از انتظار نیستند. نباید اجازه دهید این شرایط در زندگی شما پیش بیاید، و مطمئنا با احترام گذاشتن می‌توانید جلوی وقوع آن را بگیرید.

 

چرا باید به شوهرتان احترام بگذارید؟

جواب ساده است: زن و شوهر باید به هم احترام بگذارند، درست مانند دو فرد بزرگسال. زن و مرد با هم برابرند. مردها به دنبال احترام و افتخارند و زنها به دنبال عشق و توجه و اطمینان (به این معنی نیست که نیاز به احترام ندارند).

 

احترام شما به شوهرتان او را تشویق می‌کند وظایفش را به عنوان رئیس خانواده بهتر انجام دهد. با احترامی که به همسرتان می‌گذارید، او اعتماد بنفس لازم برای برآورده کردن انتظارات شما را به دست می‌آورد و می‌داند شما همیشه برای حمایت از او آماده‌اید.

 

مرد ِ خانه‌ی شما اگر بداند که شما بابت هر چیز کوچکی او را سرزنش و تحقیر نمی‌کنید، برای گرفتن تصمیم‌های مهم و بزرگ دچار تردید و ترس نخواهد شد. از سویی دیگر، اگر همسرتان را بابت هر حرکتی که می‌کند نقد و نکوهش کنید او از مسئولیت‌هایش سرباز خواهد زد.

  

دلایل دیگری که باید به مرد خانه‌تان احترام بگذارید:

از نظر احساسی و مالی از خانواده حمایت می‌کند

تمام تلاشش را می‌کند تا خانواده‌اش شاد و راضی باشند

الگوی فرزندان‌تان است

بی‌قید و شرط دوست‌تان دارد و در هر شرایطی کنار شماست

به شما اطمینان دارد و هر مشکلی برایش پیش بیاید با شما مطرح می‌کند

احترام شما، خصوصیات او را به عنوان یک شوهر و یک پدر برای بچه‌ها تثبیت می‌کند

احترام شما به او انگیزه می‌دهد تا شما را بیشتر و بیشتر دوست بدارد.

 

  

چگونه احترام‌ بگذاریم؟

حتما متقاعد شده‌اید که احترام شما چگونه رابطه‌ی زناشویی‌تان را استحکام می‌بخشد، پس حالا باید بدانید چگونه احترام‌تان را به همسرتان نشان دهید.

  

از او همفکری بخواهید

همسرتان را در تصمیم‌گیری‌های‌تان شریک کنید تا احساس کند برای‌تان باارزش است. به او نشان دهید که برای عقاید و نظراتش احترام قائلید اما مجبورش نکنید به جای شما تصمیم بگیرد. مثلا او را در موقعیتی قرار ندهید که کفش و لباس‌تان را انتخاب کند. بلکه در موضوعات مهمی چون مسائل مالی خانواده، آموزش بچه‌ها و چیزهایی از این دست همفکری‌اش را بخواهید.

  

الویت‌هایش را به خاطر بسپارید

وقتی از او نظر می‌خواهید، انتخاب‌ها و الویت‌هایش را به خاطر بسپارید تا دفعه‌ی بعد بدانید چه می‌خواهد. ذائقه و سلیقه‌ی همسرتان را بشناسید.

  

تحسینش کنید

وقتی با دوستان و اقوام در مورد همسرتان حرف می‌زنید از ویژگی‌های خوبش بگویید، اما نه اینکه اغراق کنید و لاف بزنید و در میان جمع، همسرتان را آزرده و شرمنده کنید. یک تحسین واقعی و بی‌غل و غش در تقویت پیوند زناشویی‌تان معجزه می‌کند و همسرتان نیز احساس اعتماد بنفس خواهد داشت. یادتان نرود که همسرتان را جلوی بچه‌ها تحسین و تمجید کنید، چون او الگوی بچه‌هاست و آنها برای راهنمایی خواستن به پدر نیز مراجعه خواهند کرد.

  

به کار و حرفه‌اش توجه نشان دهید

به کار و وظایف شغلی‌ همسرتان علاقه و توجه نشان دهید. مردها از کار خسته و فرسوده خواهند شد اگر همسران‌شان به مهارت‌ها، توانمندی‌ها و استعداد‌های‌شان احترام نگذارند. برای شوهرتان منبع انگیزه باشید تا هر در روزهای سخت برای تسلی خواستن پیش شما بیاید. انتقاد مداوم شما و نظرات منفی‌تان در مورد کار و حرفه‌اش می‌تواند عزت نفس او را خدشه دار کند. اگر دیدید همسرتان آشفته و پریشان است، پای یک گفتگوی دوستانه با او بنشینید تا بیشتر برای‌تان حرف بزند اما او را با سوالات خود بمباران نکنید.

  

ذهن باز داشته باشید

چگونه با همسر زندگی کنیم

نسبت به ایده‌ها و عقاید همسرتان ذهن باز داشته باشید و به طرز فکرش توهین نکنید. اما چشم بسته هم توصیه‌هایش را عملی نکنید؛ قبل از هر اقدامی اول آنها را ارزیابی کنید.

  

تحسین‌تان را به زبان بیاورید

تعریف و تمجیدهای‌تان را در دل‌تان نگه ندارید و آنها را به زبان بیاورید، چون تا این کار را نکنید همسرتان نمی‌داند مورد تحسین شماست. شوهر شما کلام تحسین برانگیز‌تان را دوست خواهد داشت و احساس می‌کند تمام تلاش‌هایش را می‌بینید و قدر می‌دانید. همسر شما به دنبال تائید و تحسین شماست تا انگیزه بگیرد.

  

اهدافش را پشتیبانی کنید

تشویق شما او را به هدف‌هایش نزدیک می‌کند و سرزنش‌های شما او را از هدفش دور و دورتر! پشتیبانی شما تاثیر مثبت و پُررنگی در رسیدن او به اهدافش دارد، چه در کارش و چه در زندگی‌تان. ضمنا فراموش نکنید که رشد و ترقی شوهر شما، پیشرفت شما نیز هست و سودش به کل خانواده‌تان خواهد رسید. اگر حامی همسرتان نباشید، او شور و اشتیاقی برای تلاش نخواهد داشت.

  

اگر اشتباهی کردید از او عذرخواهی کنید

شاید گاهی اشتباهاتی مرتکب شوید (چه کسی نمی‌شود؟!)، و شاید ناخواسته شوهرتان را با رفتاری نادرست آزرده کنید. به جای نادیده گرفتن اشتباه‌تان، منطقی باشید و از همسرتان عذرخواهی کنید. بهترین راه پایان دادن به اختلافات زناشویی این است که یکی از شما دو نفر عذرخواهی کند و قائله را پایان دهد. پوزش شما نشان می‌دهد اشتباه خود را پذیرفته‌اید و تکرارش نخواهید کرد.

   

به او گوش دهید

وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند با تمام وجودتان گوش دهید. اگر هنگام حرف زدن با همسرتان، سرتان گرم تماشای تلویزیون و انجام کارهای خانه و تصحیح تکالیف بچه‌ها باشد نمی‌توانید تعامل و گفتگویی واقعی و دوستانه با همسرتان داشته باشید. صحبت‌های همسرتان را قطع نکنید و اجازه دهید قبل از هر گونه نتیجه گیری شما، کلامش را کامل کند.

  

جلوی دیگران از او ایراد نگیرید

این بدترین کاری است که می‌توانید برای بی‌احترامی به همسرتان انجام دهید. فرقی نمی‌کند همسر شما چه کاری باید می‌کرده و نکرده یا چه اشتباهی مرتکب شده، در هر صورت این حق را ندارید که جلوی دیگران به او توهین کنید و ایرادش را بگیرید. برای گوشزد کردن اشتباهش فقط شما دو نفر باید باشید. جلوی بچه‌ها، دوستان و یا سایر اعضای خانواده، سر همسرتان داد نزنید.

 

زن و شوهر باید به هم احترام بگذارند

 

توقع نداشته باشید کامل و بی‌عیب باشد

هیچکس کامل نیست، از جمله خود شما و همسرتان. اگر انتظار دارید همسرتان همیشه بی‌عیب و ایراد عمل کند پس منطقی نیستید. ضعف‌ها و ایرادهایش را درک کنید و بپذیرید. اگر شوهر شما فراموشکار است، سرش غُر نزنید. قبول کنید که فراموشکاری عادت اوست تا بتوانید با هم راه حلی برای کمرنگ‌تر کردن این نقطه ضعفش پیدا کنید.

  

پیش از حرف زدن فکر کنید

کلمات‌تان را سبُک و سنگین کنید. این عادت همیشه مهم است اما وقتی می‌خواهید با همسرتان حرف بزنید مهمتر هم می‌شود. واژه‌ها را با دقت انتخاب کنید و مراقب باشید کلمه‌ای به زبان نیاورید که همسرتان را آزرده کند.

  

پیش بچه‌ها از پدرشان بدگویی نکنید

فرزندان شما اگر ببینند شما به همسرتان احترام می‌گذارید آنها نیز به پدرشان احتران خواهند گذاشت. پیش آنها از پدرشان حرفهای خوبی بزنید و برای‌شان بگویید چگونه روز و شب زحمت می‌کشد تا آنها شاد باشند. اگر بچه‌ها از پدرشان دلخور شوند برای نظرخواهی پیش شما می‌آیند؛ از همسرتان دفاع کنید تا بچه‌ها بدانند که حق با پدرشان است.

گاهی شاید همسرتان شما را برنجاند و ناراحت‌تان کند اما شما باید آرام و مثبت بمانید. سعی کنید عاقلانه موقعیت را کنترل کنید و راه‌‌حل‌های مناسبی برای مشکل‌تان پیدا کنید.

  

چگونه همسرتان را تحسین کنید

رفتار شما برتر از گفتارتان است و اگر بتوانید تحسین و احترام‌تان را با رفتارتان نشان دهید، همسرتان بی‌‌قید و شرط عاشق‌تان خواهد بود. در ادامه توصیه‌های ساده‌ای برای‌تان داریم که چگونه تحسین و احترام‌تان را ابراز کنید.

  

مثبت باشید

خوشبین باشید و جنبه‌ی مثبت هر چیزی را ببینید. زحمات همسرتان را قدر بدانید و درک کنید که تلاش او برای رضایت خانواده‌اش است. زندگی همیشه آرام و دوست داشتنی پیش نمی‌رود اما مثبت اندیشی شما کمک می‌کند روزهای سخت‌ را بهتر مدیریت کنید.

  

به عقایدش احترام بگذارید

تصور کنید نظر همسرتان را جویا می‌شوید اما وقتی او اظهار نظر می‌کند، طرزفکرش را به باد انتقاد می‌گیرید. این کار شما باعث سکوتش می‌شود و دفعه‌ی بعد که نظرش را جویا شوید، آنچه در سر دارد را به شما نخواهد گفت. به نظرات و پیشنهاد‌هایش فکر کنید و بگذارید بداند واقعا برای‌تان مهم است تا احساس باارزش بودن بکند. به افکارش نخندید و اجازه دهید با خیال راحت پیش شما حرف بزند.

  

غُر نزنید

شوهر شما یک مرد بالغ است پس سعی نکنید با او مثل بچه‌ها رفتار کنید. به او کمی فضا بدهید تا از آزادی‌اش لذت ببرد و بتواند به طور مستقل تصمیم بگیرد.

  

سپاسگزار باشید

هرگز تلاش‌های‌ همسرتان را نادیده نگیرید و به او بگویید چقدر قدردانش هستید. کاری که انجام می‌دهد چه کوچک باشد و چه بزرگ، تشکر شما به رابطه‌تان استحکام خواهد داد.

  

به او لبخند بزنید

لبخند زدن، شادی را در زندگی منتشر می‌کند و پیوندتان را تقویت می‌کند. با لبخند در به روی همسرتان بگشایید و جواب درخواستش را با لبخند بدهید.

  

عشق‌تان را فیزیکی هم نشان دهید

اگر در کارش موفقیتی کسب کرده با آغوش‌تان تحسینش کنید. اگر به فرزندتان کمک کرده برای مسابقه‌اش تمرین کند، او را ببوسید و بابت زحمتش از او تشکر کنید. کاری کنید که احساس مهم بودن کند.

  

مراقب لحن‌تان باشید

وقتی با همسرتان حرف می‌زنید مراقب لحن کلام‌تان باشید، مخصوصا وقتی که عصبانی هستید. حتی اگر باعث رنجش‌تان شده، بی‌ادبی نکنید. از همه مهمتر سرش فریاد نزنید. با این کار، الگوی بسیار بدی برای بچه‌ها خواهید بود.

  

در مورد بچه‌ها با هم حرف بزنید

در مورد نقش پدر و مادری‌تان در تربیت و آموزش بچه‌ها با هم گفتگو کنید و ایده‌ها و عقاید همسرتان را جویا شوید. ممکن است طرزفکر شما با هم متفاوت باشد و لازم باشد با حرف زدن به یک توافق برسید.

  

شاید برای نشان دادن احترام‌تان به همسرتان هر کاری بکنید اما گاهی اوضاع همانجوری که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. آیا در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که به همسرتان بی‌احترامی می‌کنید؟

 

به همسرتان گوش نمی‌دهید

گوش دادن و اهمیت دادن به نظرات همسر، یکی از علائم اصلی احترام به اوست. همسران باید بتوانند افکارشان را با هم به اشتراک بگذارند، بدون اینکه بترسند یا تردید کنند. اگر به حرفهای همسرتان توجه نکنید و مدام کلامش را قطع کنید یعنی به او بی‌احترامی می‌کنید.

  

از پدر و مادرش ایراد می‌گیرید

شما هرچقدر هم که با پدر و مادر همسرتان اختلاف نظر و سلیقه داشته باشید باید درک کنید که آنها والدین همسرتان هستند. پس همانطور که انتظار دارید همسرتان به والدین شما احترام بگذارد، شما نیز همین کار را بکنید.

 

او را دلخور می‌کنید

همسرتان با هدیه‌ای شما را سورپرایز می‌کند اما شما او را ناامید و دلخور می‌کنید و می‌گویید این هدیه را دوست ندارید، به چشمهایش نگاه می‌کنید و می‌گویید هرگز سلیقه‌ی شما را نفهمیده است و هرگز به خودش زحمت نمی‌دهد بداند چه دوست دارید. این برخورد شما تمام شور و شوق او را 

 

می‌کُشد و بعدها همیشه برای خریدن هدیه‌ای برای شما تردید خواهد داشت. شاید هم به این نتیجه برسد که بهتر است خودتان هر چه می‌خواهید بخرید. لحن تند و زننده و کلمات بی‌ادبانه و آزاردهنده همگی علامت بی‌احترامی شما به همسرتان هستند.

 

احترام متقابل، اساس هر رابطه‌ای است و رابطه زناشویی هم مستثنی نیست. وقتی به همسرتان احترام می‌گذارید او نیز همان را به شما برمی‌گرداند. خانواده‌ای را تصور کنید که اعضای آن به هم احترام می‌گذارند، با خوش‌رویی با هم گفتگو می‌کنند و بدون داد و فریاد و توهین و سرزنش مشکلات را حل می‌کنند. این خانواده می‌تواند خانواده‌ی شما باشد.

 

منبع : زندگی ایده آل

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


به همسرت اعتماد نداری؟


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


بهترین قیمت رزرو هتل برای نوروز1400

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

نحوه صحبت با همسر اغلب چالش‌هایی را برای زوجین به همراه دارد. نداشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب یکی از دلایل اختلافات بین زن و شوهر است. بسیاری از زوجین علارغم علاقه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند نمی‌دانند چطور با هسمر خود به شیوه‌ای صحیح صحبت کنند و یا واکنش‌های ناسازگارانه از خود نشان می‌دهند. صحبت با همسرتان به صورتی که در کلامتان محبت، احترام و درک وجود داشته باشد، به نزدیک شدن شما به یکدیگر کمک خواهد کرد. اما برای داشتن چنین مکالمه‌ای و ایجاد یک ارتباط صحیح با همسرتان بهتر است آگاهی و اطلاعات خود را در زمینه نحوه رفتار با همسر و زندگی مشترک افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباط صحیح با همسر کلیک کنید.

در ادامه مهمترین مسائلی را که باید در صحبت کردن با همسر در نظر گرفت شرح داده‌ایم. شاید رعایت تمام آن‌ها برای شما سخت باشد اما اگر کم کم آن‌ها را تمرین کنید، روابط بهتری خواهید داشت. این گونه می‌توانید از بسیاری از اختلافات با همسر خود نیز پیشگیری کنید. برای اطلاع از دیگر روش‌های پیشگیری از اختلافات زناشویی کلیک کنید.

احترام در واقع حریمی است که بین زن و شوهر قرار گرفته و مانع از توهین، بد دهنی و تحقیر هم می‌شود. زوجین باید تلاش کنند که احترام و حریم بینشان از بین نرود و از بد دهنی و رفتار بی نزاکت خودداری کنند. برای اطلاع از دیگر نکات مربوط به احترام به همسر کلیک کنید.

چگونه با همسر زندگی کنیم

به همسرتان ابراز علاقه کنید. هنگام صحبت‌هایی که خیلی بحرانی نیستند او را نوازش کنید و گاهی قربان صدقه او بروید. نشان دادن علاقه بسیار به افزایش محبت و توجه همسرتان کمک می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین مراحل صحیح صحبت کردن، آموختن مهارت گوش دادن است. توجه کامل به صحبت‌های همدیگر، دادن بازخورد، سوال پرسیدن و واکنش‌های هیجانی، می‌تواند توجه شما را نشان دهد. به صحبت‌های همسرتان فقط بخاطر گوش دادن گوش نکنید، بلکه بخاطر اینکه برای شما مهم است و او را دوست دارید به حرف‌هایش گوش دهید. گوش کردن و درک همسر از مهم‌ترین نکات همسرداری است که لازم است همسران آن را در خود تقویت کنند. برای اطلاع از دیگر نکات همسرداری کلیک کنید.

در بسیاری از مقالات همین مجموعه، از اهمیت صداقت در زندگی مشترک صحبت کرده ایم. اساس هر رابطه صداقت و اعتماد است. بنابراین سعی کنید از همان ابتدای زندگی صادقانه با همسر خود صحبت کنید و در مقابل صداقت او، هرچند درباره یک مسئله بد، واکنش مثبت نشان دهید تا از صداقت خود پشیمان نشود.

اعتماد اهمیت یکسانی با صداقت دارد. باور نکردن حرف‌های شریک زندگی و شک کردن به گفته‌های او از دو جنبه ناشی می‌شود. اول اینکه ممکن است او در دفعات گذشته دروغ گفته باشد. دوم اینکه ممکن است شما بیش از حد مشکوک و بی اعتماد باشید که در این صورت همسرتان برای پیشگیری از کشمکش مجبور به دروغ گفتن شود و این چرخه معیوب همینطور ادامه پیدا کند. یادگیری مهارت‌های زندگی و برطرف کردن این مشکلات با کمک یک متخصص مسائل خانواده قابل برطرف شدن است.

یکی از بدترین اتفاقی که می‌تواند بین زن و شوهر رخ دهد این است که به همسرتان تهمت بزنید و او را به کاری که نکرده، متهم کنید. با این کار اعتماد، احترام، صمیمیت و پذیرش بین دو طرفتخریب می‌شود.

سعی کنید در صحبت با همسرتان، از دست گذاشتن روی نقاط ضعف یا اشتباهات گذشته یکدیگر پرهیز کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند که مسائل را زودتر برطرف کنید و دوباره با بازگشت به گذشته، اوقات خود را تلخ نکنید. در عوض بر نکات مثبت و قوت در شخصیت او تمرکز کنید و از خوبی‌هایش تقدیر کنید. در خانواده‌ای موفق تمام اعضای خانواده موفقیت‌ها و نقاط قوت یکدیگر را در نظر می‌گیرند و همواره پشتیبان هم هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خانواده موفق را مطالعه کنید.

همیشه سعی کنید به همسرتان اجازه دهید صحبت او تمام شود. حتی اگر آشکارا دروغ می‌گوید و یا یک چیز کاملا غلط را بازگو می‌کند. حدس زدن ادامه حرف‌های همسر و قطع کردن صحبت‌های او، اصلا روش درستی برای نشان دادن آگاهی و معلومات شما نیست.

سعی کنید فرایند گوش دادن و صحبت کردن، یک عمل مجزا و مهم باشد. نه کاری که می‌شود هنگام تماشای تلویزیون، هنگام غذا خوردن و یا هنگام خواب انجام داد. سعی کنید وسایل و چیزهایی مثل موبایل که حواس شما را پرت می‌کند کنار بگذارید و با فقط همسرتان صحبت کنید.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مکالمه بین دو نفر، ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن است. برخی از حالات بدن که می‌تواند به شما کمک کند، عبارتند از:

_دست به سینه یا به قول معروف با گارد بسته ننشینید.

_با حالت گشوده به همسر نگاه کنید اما تصنعی و ساختگی نباشید.

_سرتان را تکان دهید و به چشم هایش نگاه کنید.

_با حالتی که گوینده نشسته است بنشینید.

سعی کنید در صحبت کردن، از ارجاع دادن صحبت‌ها به مطالب یا مشکلات قبلی پرهیز کنید. شما بازجو نیستید که از حرف‌های همسرتان علیه او استفاده کنید. در مورد هر مشکلی که حرف می‌زنید، وارد مسائل دیگر نشوید و آن‌ها را به هم ربط ندهید. مثلا همسری که سیگار می‌کشد و مرتب لباس هایش پاره می‌شود را نباید با جملاتی مثل «از بس سیگار کشیده‌ای راه رفتن یادت رفته» یا موارد این چنین آزار دهید.

در خیلی از موارد، محتوای صحبت باعث درگیری نمی‌شود، بلکه لحن بیان بد و توهین آمیز است که نادرست است. لحن صحیح صحبت کردن یک مهارت است که می‌توانید به کمک یک روانشناس یا متخصص ارتباطات آن را یاد بگیرید. لحن تهاجمی و پرخاشگرانه شوهر و یا لحن تحقیر آمیز زن از معمول‌ترین لحن‌های نادرست بین زن و شوهر است.

برای همدیگر حریم شخصی مشخص کنید و از همسرتان بخواهید به حریم شما احترام بگذارد. اعتقادات شخصی شما، خانواده، سلایق و … می‌تواند خط قرمز همسرتان باشد. سعی کنید در صحبت هایتان، حتی هنگام عصبانیت به آن‌ها بی احترامی نکنید. همچنین می‌توانید در صحبت هایتان از نقاط قوت همسرتان صحبت کنید. اگر بگویید همسرتان هیچ نقطه قوت و هیچ ویژگی خوبی ندارد پس باید به شعور و انتخاب خودتان شک کنید. مقاله حد و مرز در روابط را مطالعه کنید.

سوگیری نداشته باشید. اگر همسر شما درباره یک کار زشت هم صحبت می‌کند، سعی کنید قاضی نشوید و او را گناهکار جلوه ندهید. به حرف هایش گوش دهید، آرام پیش بروید و در یک فضای محترمانه اشتباهاتش را به او گوشزد کنید.

هیچ چیز را در صحبت هایتان از همسرتان مخفی نکنید. همسر در وهله اول باید دوست شما باشد و شما بتوانید در مورد همه چیز با او صحبت کنید. این مسئله به افزایش میزان صمیمیت و تعلق بین زوجین کمک می‌کند. اختلافات در بسیاری از مواقع در اثر نبود راهی برای تبادل نظرات پیش می‌آید. برای اطلاع از دیگر علل و راه‌های پیشگیری از دعوای زوجین کلیک کنید.

از مهم‌ترین نکاتی که در حرف زدن با همسر خود باید به خاطر داشته‌باشید، برقراری ارتباط چشمی است. زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند به او نگاه کنید. معمولا اختلافات  زناشویی از همین موضوع نشأت می‌گیرد؛ زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند و شما مشغول گوشی موبایل و یا تلویزیون هستید و او از این که هیچ توجهی به صحبت‌هایش نمی‌کنید ناراحت و عصبانی می‌شود.

دو اصل مهم را در صحبت کردن با همسر خود به یاد داشته‌باشید؛ اول این که سعی کنید کنتر از فاعل «تو» در مخاطب قرار دادن همسر استفاده کنید. زمانی که در جملات خود مدام از این کلمه استفاده می‌کنید، حس مقصر بودن را به همسر خود القا می‌کنید و او را مورد سرزنش قرار می‌دهید. هر چند همسرتان مقصر باشد نباید به صورت سرزنشگرانه با او صحبت کنید، این گونه صحبت کردن منجر به فراری شدن او از بحث می‌شود و تمایلی برای صحبت با شما ندارد. اصل دوم این است که فاعل «من» را در ابتدای جملات خود به کار ببرید. برای مثال به جای این جمله «تو همیشه با این رفتارت من را عصبانی می‌کنی» بهتر است بگویید «من از این رفتارت ناراحت هستم».

سعی کنید همیشه موقعیت زمانی و مکانی مناسبی را برای صحبت کردن انتخاب کنید. صحبت کردن با همسر در مورد مسائل مهم و چالش برانگیز زندگی، زمانی که از سرکار برگشته و بسیار خسته به نظر می‌رسد، نه تنها کمکی به رابطه شما نمی‌کند بلکه ممکن است منجر به بی‌تفاوتی و بی‌توجهی همسر و یا دعوا اختلاف شود. سعی کنید به لحن صحبت خود توجه داشته‌باشید و از صحبت کردن با لحن تحقیرآمیز و یا پرخاشگرانه بپرهیزید. زمانی که خودتان را تغییر دهید و صبر و تحمل به خرج بدهید، همسرتان نیز به مرور زمان رفتار و صحبت کردنش را با شما اصلاح می‌کند.

حرف زدن و گوش دادن در بین زنان و مردان تفاوت دارد. مردان اصولا کمتر حرف می‌زنند و گوش دادن را ترجیح می‌دهند. زنان حرف زدن را دوست دارند و خیلی به شنیدن علاقه نشان نمی‌دهند. زنان از مردان انتظار دارند مثل خودشان واکنش‌های هیجانی نشان دهند اما مردان معمولا سکوت می‌کنند و سعی می‌کنند توجه کنند.

دوران قبل از پریودی و خود پریودی در زنان، باعث پایین آمدن خلق و آستانه تحمل آن‌ها می‌شود. مرد باید نحوه صحبت با همسر در زمان پریودی را یاد بگیرد و در حرف هایش جانب احتیاط را رعایت کند. در موقعیت‌های حساس شغلی و مالی مرد، زنان باید سعی کنند مقداری خلق خود و شوهرشان را تنظیم کنند و به او در گذشتن از این دوره‌های بحرانی کمک کنند.

در کل، درک متقابل اصلی‌ترین مسئله در صحبت کردن و شنیدن است. مرد باید ویژگی‌ها و شرایط ویژه زن و زن شرایط مرد را درک کند و با احترام به تفاوت‌ها، راهکارهای حل مسئله، مهارت‌های زندگی و مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و در زندگی بکار ببرند. برای آن که یک مکالمه موثر داشته باشید هر دو طرف باید موارد گفته شده را رعایت کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت حل مسئله کلیک کنید.

گاهی با وجود تلاش‌های هر دو طرف، مشکلات حل نشده و موضوع بغرنج‌تر می‌شود. پیشنهاد می‌شود با مراجعه به مشاوره خانواده در صدد حل مشکلات زندگی مشترک خود برآیید. مشاوران و روانشناسان با استفاده از تجربه و علم خود در زمینه مسائل انسانی و روابط بین فردی می‌توانند به شما جهت کسب مهارت‌های زندگی و افزایش خودآگاهی کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه صحبت با همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

همه زوج ها دوست دارند زندگی مشترک شادی با هم داشته باشند، اما باید بدانند که شاد زيستن هم مانند هر امر ديگر اصولي دارد. افراد مختلف و صاحب نظران گوناگون از شادي و شاد زيستن برداشت ها و تعاريف مختلف دارند.

مثلا ارسطو مي گويد؛

مردم عادي لذت را شادي فرض مي كنند، افراد موفق عملكرد خوب را برابر شادي مي شمارند و دانشمندان زندگي متفكرانه و جستجوگرانه را معادل شادي مي دانند.

چگونه با همسر زندگی کنیم

جان لاك معتقد است كه شادي بستگي به تعداد لذات زندگي دارد. “مك گيل” شادي را به لذت هاي تمايلات ارضا شده مربوط دانسته است.

برتراندراسل مي گويد:

رغبت همگاني ترين نشانه شاد زيستن است. ولي مي توان تعريف ديگري از شادي داشت. شادي عبارت است از احساس خوشبختي پايدار در زندگي شخصي، مفيد بودن براي تحقق آرزو و رفع نيازهاي عمومي، يعني انساني شاد است كه از زنده بودن خود احساس خوشبختي و رضايت كند و ديگران از زندگي او سود ببرند.

اين سوال با فراواني بسيار بالا در بين افراد مطرح مي شود. چون همه ما شادي را دوست داريم و آن را زيربناي سلامتي خود و جامعه مي دانيم. با عنايت به محوريت زن و مرد در ايجاد زندگي شاد در خانواده و با توجه به اين كه خانواده شاد، جامعه شاد را ايجاد مي كند.

بي ترديد افكار شاد، ما را شاد مي كند، اما افكار بد، حالمان را خراب مي كند. زن بايد بداند به خاطر خوشبختي خودش هم كه شده بايد شوهر شاد و خوشبختي داشته باشد. براي رسيدن به اين هدف، يك لبخند هم كفايت مي كند. به طور يقين نمي توانيم شوهرمان را تغيير دهيم. زيرا شخصيت او شكل گرفته است. پس سعي كنيم كه او را همان طوري كه هست بپذيريم. از تشويق كردن او در انجام مسئوليت هاي اجتماعي، شخصي و زندگيش غفلت نورزيم. مطمئن باشيم كه قهرمان ساختن از او در همه شئونات زندگي به نفع ماست.

با او حرف بزنيم، به اتفاق هم راه برويم، به حرفهايش گوش بدهيم، او را بفهميم، اين ها رمز شادماني او هستند.اگر مي خواهيم شوهرمان را خوشحال كنيم، ابتدا خودمان را شاد كنيم. با شادي به كار او نگاه كنيم تا او هم از كارش راضي بشود و بدانيم كه كسي كه از كارش راضي باشد مسرور و شاد مي شود. همسرمان را دست كم نگيريم، زيرا برداشتي كه ما از همسرمان داريم روي رفتار او، به خصوص در حضور ما اثر مي گذارد.

وقتي همسرمان حتي در سالمندي به ما هديه اي مي دهد به او نگوييم اين چه كاري است كه با اين سن و سال انجام مي دهي؟

بلكه به گرمي از او تشكركنيم و خداوند را سپاسگزار باشيم كه به ما چنين همسري را داده است. با تبسم و آراستگي از همسر مان استقبال كنيم همسرمان بعد ازخداوند آرامش دهي را از ما مي خواهد. سعي كنيم سوتفاهم ها را كنار بگذاريم و حداقل يك روز در هفته را با هم باشيم.

اگر فرض را براين بگذاريم كه در سن 25 سالگي ازدواج كنيم، مي توان نتيجه گرفت كه حدود 50 سال يا بيشتربا فرض برخورداري از عمر طبيعي با زنمان زندگي مي كنيم، پس به اين بينديشيم كه با شاد كردن همسرمان خودمان هم شاد و خوشبخت خواهيم بود، براي اين كار بايد سعي كنيم در خودمان عادات بهتر ايجاد كنيم.

مثلا قبل از اين كه ميهمان دعوت كنيم موضوع را با او در ميان بگذاريم، به او فرصت كافي براي تدارك ميهمان بدهيم، در مسايل عقلاني و منطقي با زنمان موافقت كنيم، اشتباهات خود را بپذيريم، اشتباه پذيري كسر شان و امتياز دادن نيست، بلكه اشتباه بهترين آمو زگار انسان است. سعي كنيم بخنديم و به همراه ما زن ما هم بخندد، بدانيم كه خوشحال كردن زن هنر است نه علم، اگر علم بود همه مي توانستند كسب كنند، اما هنر ريشه ذاتي و دروني دارد و به همين جهت اثر آن ماندگارتر است.

از تلاش همسرمان قدرداني كنيم، در تصميم گيري به او كمك كنيم شرايطي را فراهم كنيم كه استعدادهايش را نمايان كند و با بهره گيري از قدرت تعريف و تمجيد ما بدرخشد. به جاي هداياي گران قيمت، براي زنمان وقت صرف كنيم، به گفته هايش گوش دهيم و حتي اجازه دهيم فرياد بكشد تا از اين طريق به آرامش برسد، محبت خودمان را به زبان بياوريم و حتي به مادر همسرتان بگوييد كه دخترش را دوست داريد، فراموش نكنيم كه حال و هواي عاشقي تا زماني بر فضاي خانواده ما حاكم خواهد بود كه رفتار ما با همسر مان مانند رفتار روزهاي آشنايي و نا مزديمان باشد.

يقين بدانيم كه هر چه در خانه شاد تر باشيم و ارتباط بهتري با همسرمان داشته باشيم انرژي بيشتري داريم تا صرف كارمان كنيم و به اين وسيله در كارمان نيز موفق تر خواهيم بود.زنان نياز به صحبت كردن دارند، مردي كه با زنش صحبت مي كند و به حرفهاي او گوش مي دهد قلب زنش را تسخير مي كند، بارها شايد شنيده باشيم كه خانممان مي گويد”فقط مي خواهم حرفم را بشنوي و آنچه را مي كويم درك كني و به احساس من اهميت بدهي” اين جمله و امثال آن بيانگر ابراز نياز دروني وي است. پس به همسر مان توجه كنيم تا شادي در فضاي زندگي ما پراكنده شود.

۱ – کم توقع باشیم؛ از همسرمان آن قدر انتظار داشته باشیم که بتواند به انتظارات پاسخ دهد.

۲ – گذشت کنید؛ مطمئنا زندگی بدون خطا نیست و هر کدام از ما دچار اشتباهاتی می شویم و با گذشت می شود زندگی شیرین تری داشت.

۳ – این را قبول کنید که او با یکسری عادات و خو ی ها بزرگ شده است و راحت نمی تواند آنها را کنار بگذارد. به او فرصت دهید.

۴ – به خاطر همسر خود کمی از مطالب مفید و روانشناسی استفاده کنید؛ چرا که ما تجربه کافی را در اوایل زندگی نداریم.

۵ – قدر حال را بدانید شاید فردا دیگر دیر باشد.

۶ – این را خوب درک کنید که می توانید بهترین لحظات رو با همسر خود داشته باشید؛ هیچ کس نمی تواند جای همسر شما رو بگیرد.

۷ – صبور باشیم؛ اگر رفتار همسرمان را خوشایند نمی دانیم بهتر است با حوصله و تأمل و در شرایط مناسب او را از چگونگی رفتارش آگاه کنیم.

۸ – منطقی رفتار کنیم؛ مسایل را منطقی و درست بررسی کنیم و به جای منافع شخصی، مصالح زندگی مشترک را در نظر بگیریم و بی طرفانه قضاوت کنیم.

۹ – مثبت نگر باشیم؛ با بیاد آوردن لحظات شیرین زندگی بدبینی را از خود دور کنیم، به رفتارهای خوب همسرمان بیشتر بیندیشیم و جنبه های خوب زندگی را فراموش نکنیم.

چگونه با همسر زندگی کنیم

۱۰ – یکدل باشیم؛ درک متقابل موجب ایجاد تفاهم می شود و یکدلی به وجود می آورد.

۱۱ – ارتباط کلامی و عاطفی خود را حفظ کنیم؛ سعی کنیم با همسر خود درباره ی مسائل مختلف گفتگو کنیم. صحبت کردن بهترین راه آگاهی از افکار و احساسات همسر می باشد.

۱۲ – با یکدیگر مهربان باشیم؛ همسرمان را جزئی از وجود خود بدانیم، محسناتش را بازگو کنیم، برایش خوبی بخواهیم و در راه کمک به همسرمان تمام تلاش خود را به کار ببریم. با مهربانی می توانیم مالک قلب های یکدیگر باشیم و رابطه ی گرم و صمیمی بر قرار کنیم.

۱۳ – محبت پذیر و قهر گریز باشیم؛ منش توأم با مهربانی و دوری از قهر و کینه صفت همسران فداکاراست. تلاش کنیم که آیینه ی زندگیمان شفاف و بدون غبار کدروت باشد.

۱۴ – سعی کنیم همدیگر را در کارهای که در دست انجام دادیم تشویق کنیم؛ چراکه هیچ کس مثل زن و شوهر نمی توانند مشوق هم باشند.

۱۵ – راستگو باشیم؛ صداقت و راستی از بهترین سرمایه های زندگی مشترک است. هرگز نباید به دروغ و نیرنگ متوسل شویم حتی اگر حقیقت به نفع ما نباشد. فراموش نکنیم که دروغ پایه های زندگی را سست می کند.

۱۶ – محیط خانواده را با صفا کنیم؛ فضای عاطفی خانواده باید چنان مطلوب و دوست داشتنی باشد که همسرمان در آن احساس رضایت خاطر کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.

۱۷ – به نیازهای همسر توجه کنیم؛ رفتار دلنشین و توأم با متانت موجب می شود خواسته های خود را به راحتی بیان کند.

۱۸ – بهداشت روانی همسر را تأمین کنیم؛ در سایه ی سلامت جسمی و روانی می توانیم به هدف های خود برسیم، بنابراین باید به رفتار او توجه نماییم و از افسردگی و خمودیش جلوگیری کنیم.

۱۹ – با یکدیگر مشورت کنیم؛ هر یک از همسران باید حق داشته باشند نظر و پیشنهاد خود را بیان کنند. با مشورت کردن، راه رسیدن به زندگی سالم کوتاه تر می شود.

۲۰ – قدرشناس باشیم؛ از همسرمان به خاطر انجام وظایف، مسوولیت ها و همکاری هایش قدردانی کنیم برای ابراز سپاسگزاری و تشکر به کلمه های خاصی نیازمند نیستیم!

۲۱ – احساس مسوولیت داشته باشیم؛ هر یک از همسران باید خود را در مقابل کاری که برعهده گرفته اند متعهد بدانند و از انجام دادن آن شانه خالی نکنند.

۲۲ – سعی کنید حرمت هم را همیشه رعایت کنید. حتی موقع دعوا

۲۳ – خوش قول باشیم؛ برای حرف ها و قول های خود ارزش قائل شویم و خود را در مقابل آنها مسوول بدانیم خوش قولی نشانه ی احترام به خود و همسر است.

۲۴ – سلایق و علایق او را بدانید تا با این کار به بگوئید که چقدر برای شما مهم است؛ در بسیاری از موارد زن وشوهر از هم توقع دارند که او را خوب بشناسد و بدانند که او چی دوست دارد.

۲۵ – خود را به جای همسرمان بگذاریم؛ دنیا را از دریچه ی نگاه او ببینیم و از خود بپرسیم: «اگر من جای او بودم چه می کردم؟»

۲۶ – سختی ها و مشکلات محیط کار را در حد ضرورت با همسرمان در میان بگذاریم؛ هم فکری بار مشکلات را سبک تر می نماید.

۲۷ – روابط زناشویی را بسیار مهم بدانیم؛ عدم توجه به این روابط موجب ایجاد مشکلات مختلف خانوادگی، روحی و روانی برای هر یک از طرفین می شود و زندگی را با خطرهای جدی روبرو می کند.

۲۸ – به همسر خود بگوییم که من به خاطر عشق به تو همه ی سختی های زندگی مان را می پذیرم چنین جملاتی باعثدلگرمی او می شود.

۲۹ – همدیگر را آرام کنید؛ رو زها همیشه بدون مشکل نیست و شرایط سخت از زندگی جدایی ناپذیر است. اگر یک روز همسرتان عصبانی بود شما سعی کنی او را آرام کنید و بر عصبانیت او نیافزاید.

۳۰ – با متانت و صداقت قبول کنیم که در بعضی از کارها همسرمان شایسته تر است.

۳۱ – با جملات زیبا از همسر خود دلجویی کنیم؛ یک جمله ی شورانگیز می تواند طوفانی از خشم وغضب و نفرت را خاموش کند و بنای زندگی را از خطرات گوناگون دور سازد.

۳۲ – برای سخن و پیشنهاد همسرمان احترام قائل شویم و خود را عقل کل ندانیم. باور داشته باشیم که همیشه همه چیز را همگان دانند.

۳۳ – فرمان ندهیم؛ نباید خانه را به پادگان تبدیل کنیم، متوجه باشیم که خانه کانون عشق و محبت است نه محل یکه تازی و خشونت.

۳۴ – از ازدواج خود اظهار پشیمانی نکنیم؛ زندگی و روابط خود را با دیگران مقایسه نکنیم و از یاد نبریم که زندگی هر کسی مطابق سلیقه و عقل و درایت او اداره می شود.

۳۵ – روی نقاط ضعف همسر خود انگشت نگذاریم؛ هر فردی ممکن است در موارد مختلف دچار ضعف باشد آشکار کردن و بزرگ جلوه دادن این نقاط ضعف موجب ایجاد کدورت می شود. هرگز نباید از نقطه ضعف ها به عنوان اسلحه ای برای سکوت یا شکست دادن همسر استفاده کنیم.

۳۶ – مقابله به مثل نکنیم؛ از رفتارهای تلافی جویانه بپرهیزیم و سعی کنیم به جای مقابله به مثل، رفتار مناسب را به او یادآوری نماییم.

۳۷ – مقایسه نکنید؛ با مقایسه، هم همسر خود را از خود ناراحت می کنید و هم زندگی را برخود سخت می گیرید و بدانید تمام انسان ها نمی توانند شبیه هم باشند.

۳۸ – سعی کنید در هر جای جویای حال همسر خود باشید؛ این امر باعثمی شود تا حس اهمیت زن وشوهر برای هم بیشتر شود.

۳۹ – روزها ی خوب با هم بودن رو به یاد هم بیاریم؛ این امر باعثمی شود تا روز ها ی با خاطرات تلخ راحتتر فراموش شود.

۴۰ – شنونده ی خوبی باشیم؛ هنگامی که همسرمان با ما صحبت می کند حتی الامکان به چشمان او نگاه کنیم و یا با اشاره و سرتکان دادن نشان دهیم که به حرف های او توجه داریم.

جستجو در سایت

برخورد با همسر چطور باشد

همه ما خواهان داشتن ارتباط زناشویی موفقی هستیم که بتوانیم در آن احساس شادمانی و رضایت داشته باشیم اما گاه نمی‌توانیم آن را تجربه کنیم زیرا مشکلاتی سر راهمان قرار می‌گیرند که قبلا آنها را پیش‌بینی نکرده بود‌.

ولی چطور می‌توان رابطه را به گونه‌ای پیش برد که علاوه بر اینکه دو طرف احساس خوبی داشته باشند، رابطه نیز موفق باشد؟ در این خصوص با دکتر مجیدصفاری‌نیا، روانشناس اجتماعی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که راهکارهای ایشان در این خصوص می تواند مفید واقع شود.

چگونه با همسر زندگی کنیم

 

 

در فرایند ارتباط موثری مانند ارتباط زناشویی، اگر زن و مرد هر دو بخواهند احساس کنند برنده هستند باید کاربرد مهارت‌های موثر را هم بلد باشند؛ مثلا انعطاف‌پذیری یک اصل بسیار مهم در ارتباط است؛ یعنی اینکه آدم‌ها تلاش کنند با انعطاف لازم در تعاملات و برخوردهای خود به گونه‌ای عمل کنند که ارتباط به برنده شدن هر دو طرف منتهی شود و این اصل بسیار مهمی در روابط بین فردی است؛ چون افراد انعطاف‌پذیر می‌توانند در رابطه، به موفقیت و داشتن احساس خوب طرف مقابل هم فکر کنند.

در ارتباطات زناشویی، زوجینی که از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردارند روابط بهتری دارند؛ برای مثال فرض کنید وقتی همسرتان برای مهمانی خانواده شما خرید کرده اما گوشزد هم می‌کند که هفته پیش که خانواده خودش مهمان‌تان بوده‌اند شما کمتر تدارک دیده بودید، عکس‌العمل شما در مقابل این حرف او چیست؟ مثلا می‌توانید بگویید: «شاید آن موقع موادغذایی کمتری داشتیم وگرنه هیچ تعمدی در کار نبوده» یا بگویید: «اصلا می‌دانستم تا خانواده من بخواهند بیایند تو می‌خواهی مقایسه کنی و…». دربرخورد دوم هیچ‌گونه نشانه‌ انعطاف‌پذیری‌ای وجود ندارد و احتمال بروز دعوا و جروبحث هم خیلی بیشتر است ولی در واکنش اول دو طرف فکر می‌کنند مشکل خاصی وجود ندارد و اگر هم هست می‌توان بعدا آن را جبران کرد.

 

 

مهارت همراهی، مهارتی است که با توجه به نوع تربیت، مدل گفت‌و‌گو و آموزش‌هایی که هر کس در طول زندگی خود می‌بیند، می‌تواند در طول زندگی خود با دیگران همراه باشد و طرف مقابل را درک کند و به احساسات او احترام بگذارد. افرادی که می‌توانند بایکدیگر همراه داشته باشند معمولا در تعامل و رفتار با آنها می‌توان احساس برنده- برنده داشت. اگر بتوانیم یکدیگر را درک کنیم ارتباط ما موفق خواهد بود. یکی از راه‌های درک‌کردن هم این است که ببینیم اگر به جای طرف مقابل بودیم با همان شرایط چگونه عمل می‌کردیم!

و اینکه تلاش کنیم در رابطه «خود محور» نباشیم. افرادی که فقط به خواسته‌های خود توجه می‌کنند معمولا رابطه موفقی نخواهند داشت چون به این ترتیب، به دلیل ذهنیت مثبتی که از خود دارند عیب‌های خودشان را نمی‌بینند. به این افراد «خود‌شیفته» می‌گویند؛ یعنی افرادی که فقط به نفع خودشان توجه دارند و به دلیل خودمحوری نمی توانند طرف مقابل را درک کنند.

 

 

در رابطه، ما اصلی داریم که می‌توانیم آن را «از چشم و منظر دیگران نگریستن» بنامیم؛ یعنی خودمان را به جای طرف مقابل بگذاریم و از منظر طرف مقابل به مسئله یا مشکل نگاه کنیم. اگر ما بتوانیم این اصل را در ارتباط زناشویی به کار ببریم، حتما رابطه‌ای خواهیم داشت که هر دو سو برنده خواهند بود؛ مثلا وقتی مردی می‌بیند همسرش رفتار مناسبی با خانواده او ندارد، اگر به موضوع از دریچه چشم همسرش نگاه کند شاید متوجه شود که فقط همسرش مقصر نیست.

 

مکانیسم مغز به گونه‌ای است که یک قسمت از آن به حل مسئله منتهی می‌شود. بخشی دیگر از رفتارهای ما هم به قسمت زیر قشر مغز برمی‌گردد که اینها رفتارهایی هستند که ناشی از جنگ و گریز‌ند؛

مثلا وقتی همسرتان به شما می‌گوید که چرا به خانواده خودت بیشتر از من اهمیت می‌دهی و به خانواده من توجه لازم را نداری، طرف مقابل وقتی از ناحیه زیر قشر مخ پیام دریافت کند، احتمالا با خشونت پاسخ خواهد داد که منجر به دعوا و ناراحتی دو طرف خواهد شد اما اگر رفتار خردمندانه و عاقلانه‌ای داشته باشد، علاوه بر اینکه سعی می‌کند کاری کند که طرف مقابل ناراحت نشود، از او عذرخواهی هم می‌کند.

 

در بسیاری از مواقع می‌بینیم که وقتی مرد خانواده سرزنشگر است و رفتارهای تحکم‌آمیز دارد، همسر او عزت نفس خود را از دست می‌دهد و گاهی هم دچار افسردگی می‌شود، ضمن اینکه در چنین محیطی اعتماد‌به‌نفس بچه‌ها کمتر می‌شود و نمی‌توانند خیلی قدرتمند عمل کنند. بنابراین یکی از مهارت‌های مهمی که می‌تواند به رابطه برد- برد منتهی شود، این است که ما از سرمشق گرفتن از مشکلات موجود در خانواده خودداری کنیم و باورهای غیرمنطقی که در طول زندگی یاد گرفته‌ایم را تغییر دهیم. گاهی هم باورهای غیرمنطقی باعث می‌شود نتوانیم به طرف مقابل خود اعتماد لازم را داشته باشیم.

هنگامی هم که در یک ارتباط اعتماد از بین برود به دست آوردن دوباره آن کار آسانی نیست. بسیاری از این مشکلات به این دلیل است که گاهی ما می‌خواهیم مالک احساس طرف مقابل باشیم؛ مثلا اگر به همسرمان تلفن می‌کنیم، قبل از هر گونه احوالپرسی می‌خواهیم بدانیم کجاست و به چه کاری مشغول است چون اینها را حق خود می‌دانیم، حال آنکه باید به او حق بدهیم می‌تواند گاهی به سوالات بی‌ربط ما جواب ندهد!

 

گاهی اوقات مشکلات بین زن و شوهرها به دلیل داشتن تصورات غلطی است که افراد از قبل در ذهن خود پرورانده‌اند؛ مثلا اگر مادری داشته‌ایم که همه کارها را خودش انجام می‌داده حالا ما تحت تاثیر این تفکر و برداشت، احساس می‌کنیم که ما هم به عنوان یک مرد نباید دست به سیاه وسفید بزنیم و اگر كار كسی كوچك‌ترین نقصی داشت می‌توانیم به‌راحتی او را سرزنش کنیم. بنابراین در اینجا هم این مدل رفتار منجر به رفتار برنده- بازنده می‌شود.

 

بسیاری از ما قبل از شروع زندگی زناشویی، تصورات غلطی در ذهنمان داریم که مشکلات بزرگی را برایمان به دنبال می‌آورد؛مثلا شنیده‌ایم که می‌گویند زن و شوهر یک روح در دو بدن هستند، در صورتی که اصلا ما یک روح در دو بدن نیستیم و این جمله غلط است. خلیل جبران قطعه قشنگی دارد که می‌گوید: «اجازه بدهید که نسیم زندگی بین شما جریان داشته باشد». زن و شوهر باید به هم فضایی بدهند که بتوانند در آن بیشتر خودشان و خواسته‌های طرف مقابلشان را بشناسند. اگر نتوانیم چنین فضایی به یکدیگر بدهیم، ارتباط ما برد- برد نخواهد بود.

 

وابستگی زیاد ممکن است ما را به سوی محبت مالکانه ببرد که در آن به خودمان اجازه می‌دهیم حریم خصوصی همسرمان را نادیده بگیریم. از تصورات غلط دیگری که معمولا در زن‌ها بیشتر است این است که می‌خواهند همسرشان تکیه‌گاه بی‌چون و چرای آنها باشد. چنین تصوری درست نیست و باعث می‌شود انتظارات غیرمنطقی از همسرشان داشته باشند که شاید نتواند آنها را برآورده کند. شوهرتان نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها قدرتمند عمل کند. فراموش نکنید او هم مثل شما مشکلات خودش را دارد.

ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها که شما توقع دارید، مهارت‌های لازم را نداشته باشد. بنابراین باید به دنبال همراه باشید، نه تکیه‌گاه. ضمن اینکه باید باورهای خودتان را در مورد ازدواج و زندگی زناشویی تغییر دهید. زن و مرد هرکدام صندوقچه‌ای از اسرار دارند که شاید نخواهند آن را به طرف مقابل خود عرضه کنند. ما نباید همدیگر را آزمایش کنیم یا دائم به همدیگر شک داشته باشیم. چون با این وضع خیلی زود اعتمادمان را به یکدیگر از دست می‌دهیم. اگر رابطه به چنین مرحله‌ای برسد، ارتباط برنده- بازنده خواهد بود.

 

هنگامی که یکی از طرفین احساس افسردگی و شکست می‌کند رابطه تبدیل به برنده- بازنده می‌شود چون وقتی یک‌طرف بیش از حد سرزنشگر باشد طرف مقابل را فرسوده می‌کند. فرد افسرده هم پرخاشگر، زودرنج و حساس می‌شود و نمی‌تواند احساس خوشحالی بکند. در واقع وقتی یکی از پایه‌ها و ستون‌های خانه دچار لرزش شود باید مراقب باشیم که فرو نریزد. در رابطه زناشویی هم وقتی یک طرف احساس خوبی ندارد، خواه‌نا‌خواه طرف مقابل را هم تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در واقع یکی از عواملی که باعث می‌شود زن و شوهر نتوانند رابطه برنده- برنده‌ای داشته باشند این است که در فضایی زندگی می‌کنند که از لحاظ عاطفی گرمای لازم وجود ندارد.

یکی از سوالاتی که همیشه زن و شوهرها می‌خواهند جواب آن را بدانند این است که چه بلایی بر سر شور و شوق دوران نامزدی می‌آید و چرا دیگر نمی‌توان به آن روزها برگشت. یکی از دلایل مهم تفاوت آن دوران با زندگی مشترك زیر یك سقف این است که افراد قبل از ازدواج «انتظار» همدیگر را می‌کشند و همین موضوع باعث می‌شود که در بسیاری از زمینه‌ها برای همدیگر کوتاه بیایند و دوست داشته باشند مطابق میل یکدیگر عمل کنند.

در واقع قبل از عروسی دو طرف همدیگر را تقویت می‌کنند و به همدیگر پاداش می‌دهند اما وقتی وارد یك‌خانه می‌شوند و مدتی از زندگی آنها می‌گذرد، کم‌کم هزینه‌های زندگی مشترک هم شروع می‌شود و افراد به جای تقویت یکدیگر، دائم از هم انتقاد می‌کنند یا قصد تغییر همدیگر را دارند. بهترین کار برای اینکه گاهی بتوانیم به دوران خوش قبل از ازدواج برگردیم این است که سعی کنیم دوباره همدیگر را تایید یا تشویق کنیم، هنگام لباس پوشیدن، نظر همدیگر را بپرسیم و…؛ در واقع توجه لازم را از یکدیگر دریغ نکنیم.

 

بهترین کار برای اینکه بتوان رابطه برنده‌ای داشت این است که دوطرف قبل از ازدواج مهارت‌های لازم را آموزش ببینند. اگر در دبیرستان اینگونه آموزش‌ها اجباری بود شاید زن و شوهرها هنگام وارد شدن در رابطه، کمتر با مشکل مواجه می‌شدند. البته این به معنای سخت کردن ازدواج نیست بلکه همان‌گونه که برای رانندگی اتومبیل احتیاج به یادگیری و آموزش هست، برای راندن درجاده زندگی زناشویی هم می‌توان وقت گذاشت و آموزش دید. وقتی بدون هیچ آموزشی وارد زندگی زناشویی می‌شویم، اگر نتوانیم موفق شویم خیلی دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین می‌توانیم مدل‌های تربیتی لازم را از کودکی و نوجوانی به فرزند خود یاد بدهیم.

مقاله از :  دکتر مجیدصفاری‌نیا

/منبع : سایت همشهری آنلاین

/ گرداوری شده توسط : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

چطور رابطه جنسی بهتری با همسر داشته باشیم

چگونه با همسر زندگی کنیم

عوامل موثر بر رضایت زناشویی

خانم ها برخورد مناسب با مرد زندگیتان را بیاموزید

رفتار مناسب با زنان در دوران قاعدگی

چطور رابطه خوبی با همسر داشته باشیم

روابط زن و شوهر اوایل ازدواج چگونه باشد

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


20403


بازدید امروز:


34891


بازدید دیروز:


232647063


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

چگونه با همسر زندگی کنیم
چگونه با همسر زندگی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *