چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

 
helpkade
چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم
چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

نحوه ی صحیح دنده عقب رفتن بعد از پارک دوبل زدن : 

چگونه بعد از پارک دوبل زدن بتوانیم به طرز درست به دنده عقب برویم ، بعد از  پارک دوبل که انجام دادیم چوم چرخش فرمان به سمت چپ می باشد ، ابتدا فرمان را یک و نیم دور به سمت راست می چرخانیم بعد از صاف شدن چرخها ابتدا راهنمای سمت راست را می زنیم با دید مستقیم به عقب به آرامی حرکت می کنیم ، ضمنا افسر آزمون برای منحرف کردن هنر آموز ، دستور توقف روی پل ها ، گذرگاه عابر پیاده و یا در حریم تقاطع ها را می دهد ، هنر جو باید هوشیار باشد قبل از توقف روی پل ها و یا گذرگاه عابر پیاده و یا حریم تقاطع ها باید از فسر اجازه توقف بگیرد و یا قبل از توقف به افسر آزمون اطلاع دهد که روی پل ها و گذرگاه های عابر پیاده و حریم تقاطع ها توقف ممنوع می باشد . 


پارک دوبل

  پس از اینکه اتومبیل ما وارد پارک شد از کجا مطمئن شویم که صاف پارک شده است؛  

 سه‌‌شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ – ۱۳:۱۷:۲۲|

به سه روش می توانیم از صاف بودن اتومبیل خود مطمئن شویم:
۱- وقتی اتومبیل ما وارد پارک شد لبه ی جلوی درب موتور اتومبیل ما با سپر یا خط لبه ی صندوق عقب اتومبیل جلویی با هم کاملاً موازی شود.

۲- وقتی از طرف چپ به جدول سمت چپ خیابان نگاه می کنیم از دید راننده، کناره ی سمت چپ اتومبیل ما بایستی با جدول سمت چپ خیابان (خط کشی) خیابان با هم موازی شود.

۳- کناره ی سمت راست اتومبیل ما با خط پائین دیوار (محل برخورد دیوار و آسفالت پیاده رو) با هم موازی باشد
وقتی اتومبیل ما کاملاً صاف پارک شد دنده را خلاص کرده و ترمز دستی را بالا می کشیم.نحوه ی خروج از پارک و رعایت حق تقدم بعد از انجام پارک دوبل:
برای خارج کردن اتومبیل از حالت پارک دوبل بصورت رو به جلو ابتدا راهنمای سمت چپ را روشن می کنیم و بعد از نگاه کردن به آینه ها و پوشش دادن به نقاط کور آینه، اتومبیل خود را ۳۰ درجه کج کرده و می ایستیم (وقتی گلگیر سمت راست اتومبیل ما به پلاک و وسط اتومبیل جلویی برسد ۳۰ درجه شده است) که به آن ایست خروج از پارک می گوییم.
سپس سرمان را از سمت چپ برگردانده و رو به عقب نگاه می کنیم تا به نقاط کور آینه پوشش کاملی داده و رعایت حق تقدم نسبت به اتومبیلهایی که در حال عبور هستند کرده باشیم بعد از ایست خروج از پارک و رعایت حق تقدم به صورت لاک پشتی حرکت خود را آغاز کرده و اتومبیل خود را از پارک خارج می کنیم، پس از اینکه اتومبیل ما و فرمان آن در داخل لاین جدید صاف شد حرکت را به صورت عادی انجام می دهیم.

نحوه ی شروع حرکت بعد از انجام پارک دوبل (بصورت دنده عقب):چنانچه بعد از اتمام پارک دوبل پشت سر اتومبیل ما (قسمت عقب) خالی بود و نیاز بود که ما حرکت خود را بصورت دنده عقب انجام بدهیم باید به روش ذیل اقدام نماییم:

۱- راهنمای سمت راست را روشن کرده، انتقال ترمز از دستی به پایی انجام می دهیم، پس از گرفتن کلاج دسته ی دنده را درون دنده ی عقب قرار می دهیم.

۲- کاملاً به عقب اتومبیل توجه می کنیم تا خطری نباشد.

۳- ضمن حرکت دادن اتومبیل بصورت لاک پشتی در دنده ی عقب (به اندازه ی ۲۰- ۱۰ سانتیمتر) با سرعت عملی بسیار عالی ۲- ۵/۱ دور فرمان را به سمت راست (به سمت جدول سمت راست اتومبیل) می چرخانیم و سپس می ایستیم.

۴- کمربند را کشیده و تا جایی که ممکن است رو به عقب بدن خود را می چرخانیم.

۵- دست چپ مرکز فرمان یا ساعت ۱۲ را گرفته و دست راست پشتی صندلی شاگرد را میگیرد.

۶- شروع مجدد حرکت در دنده عقب با دقت و مراقب بسیار زیاد (سرعت قدم انسانی)

۷- استفاده از وسط شیشه ی بزرگ عقب (در پراید چراغ ترمز وسط شیشه ی بزرگ عقب) جهت تنظیم فاصله ی ۴۵- ۳۰ سانتیمتر.

۸- تا زمانی که ایست کامل نکرده ایم رو به جلو نگاه نمی کنیم (توضیح کامل در درس دنده عقب گفته شده)

۹- لازم به ذکر است پس از مقداری حرکت در دنده ی عقب چنانچه نیاز شد توقف کرده و حرکت خود را رو به جلو به صورت عادی انجام بدهیم ، باید ایست خروج از پارک و رعایت حق تقدم نسبت به وسایل نقلیه ی عبوری را انجام دهیم.

توصیه می شود، از روشهای گفته شده در این بخش فقط یک روش را (به توصیه ی مربی) با مهارت کامل یاد بگیرید. چرا که توجه دقیق به همه ی روشهای پارک دوبل باعث سردرگمی و آشفتگی ذهن و دشوار شدن یادگیری پارک دوبل می گردد.خلاصه ی درس پارک دوبل:۱- تنظیم فاصله ی عرضی یک دست یا ۵۰ سانت
۲- زمان شروع فرمان اول به سمت راست
۳- زمان شروع فرمان دوم به سمت چپ
۴- صاف پارک شدن اتومبیل
۵- خروج از پارکخلاصه ی درس پارک دوبل (پارک صحیح):۱- تنظیم فاصله ی یک دست یا  ۵۰ سانت: راهنمای درست را روشن کرده و با رعایت احتیاط به فاصله ی عرضی یکدست یا ۵۰ سانتیمتر کنار اتومبیلی که می خواهیم پشت سر آن پارک کنیم می ایستیم طوری که تقریباً یک درب موتور جلوتر از اتومبیل کناری باشیم.

۲- زمان شروع فرمان اول به سمت راست: با رعایت احتیاط و حرکت در دنده ی عقب بصورت لاک پشتی ضمن توجه به عقب، به شیشه ی لچکی عقب سمت راست اتومبیل خودمان نگاه می کنیم، وقتی انتهای اتومبیل کناری را در شیشه ی لچکی عقب رؤیت کردیم ضمن حرکت بصورت لاک پشتی تمام فرمان را به سمت راست می چرخانیم تا قسمت عقب اتومبیل ما بصورت دنده ی عقب به مقدار کافی وارد محوطه، پارک شود.

۳- زمان شروع فرمان دوم به سمت چپ: به آینه ی بغل سمت چپ نگاه می کنیم، وقتی از نگاه راننده دستگیره ی بیرونی درب عقب اتومبیل به بالای جدول عقب سمت راست خیابان رسید ایست وسط را انجام داده و تمرکز می گیریم و ضمن ادامه ی حرکت در دنده عقب به صورت لاک پشتی فرمان دوم را تماماً به سمت چپ پس داده و می چرخانیم تا قسمت جلوی اتومبیل نیز وارد پارک شود ( سر گلگیر سمت راست اتومبیل ما به راهنمای سمت چپ اتومبیل کناری رسید فرمان دوم باید تماماً به چپ چرخیده و قفل شود)

۴- صاف پارک شدن اتومبیل: زمانی که اتومبیل ما در محوطه ی پارک نسبت به خیابان صاف شد می ایستیم (دنده را خلاص نموده و کلاج را رها می کنیم) ولی ترمز را رها نمی کنیم و در صورت نیاز انتقال ترمز انجام می دهیم (از پایی به دستی)

۵- خروج از پارک: برای خارج کردن اتومبیل از حالت پارک روشن نمودن راهنمای سمت چپ و ایست ۳۰ درجه (ایست خروج از پارک) و نگاه کردن به منظور رعایت حق تقدم وسایل نقلیه ی عبوری الزامیست که پس از انجام آن و اطمینان از عدم وجود خطر بصورت لاک پشتی از پارک خارج می شویم.

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

به سه روش می توانیم از صاف بودن اتومبیل خود مطمئن شویم:
۱- وقتی اتومبیل ما وارد پارک شد لبه ی جلوی درب موتور اتومبیل ما با سپر یا خط لبه ی صندوق عقب اتومبیل جلویی با هم کاملاً موازی شود.

۲- وقتی از طرف چپ به جدول سمت چپ خیابان نگاه می کنیم از دید راننده، کناره ی سمت چپ اتومبیل ما بایستی با جدول سمت چپ خیابان (خط کشی) خیابان با هم موازی شود.

۳- کناره ی سمت راست اتومبیل ما با خط پائین دیوار (محل برخورد دیوار و آسفالت پیاده رو) با هم موازی باشد
وقتی اتومبیل ما کاملاً صاف پارک شد دنده را خلاص کرده و ترمز دستی را بالا می کشیم.نحوه ی خروج از پارک و رعایت حق تقدم بعد از انجام پارک دوبل:
برای خارج کردن اتومبیل از حالت پارک دوبل بصورت رو به جلو ابتدا راهنمای سمت چپ را روشن می کنیم و بعد از نگاه کردن به آینه ها و پوشش دادن به نقاط کور آینه، اتومبیل خود را ۳۰ درجه کج کرده و می ایستیم (وقتی گلگیر سمت راست اتومبیل ما به پلاک و وسط اتومبیل جلویی برسد ۳۰ درجه شده است) که به آن ایست خروج از پارک می گوییم.
سپس سرمان را از سمت چپ برگردانده و رو به عقب نگاه می کنیم تا به نقاط کور آینه پوشش کاملی داده و رعایت حق تقدم نسبت به اتومبیلهایی که در حال عبور هستند کرده باشیم بعد از ایست خروج از پارک و رعایت حق تقدم به صورت لاک پشتی حرکت خود را آغاز کرده و اتومبیل خود را از پارک خارج می کنیم، پس از اینکه اتومبیل ما و فرمان آن در داخل لاین جدید صاف شد حرکت را به صورت عادی انجام می دهیم.

نحوه ی شروع حرکت بعد از انجام پارک دوبل (بصورت دنده عقب):چنانچه بعد از اتمام پارک دوبل پشت سر اتومبیل ما (قسمت عقب) خالی بود و نیاز بود که ما حرکت خود را بصورت دنده عقب انجام بدهیم باید به روش ذیل اقدام نماییم:

۱- راهنمای سمت راست را روشن کرده، انتقال ترمز از دستی به پایی انجام می دهیم، پس از گرفتن کلاج دسته ی دنده را درون دنده ی عقب قرار می دهیم.

۲- کاملاً به عقب اتومبیل توجه می کنیم تا خطری نباشد.

۳- ضمن حرکت دادن اتومبیل بصورت لاک پشتی در دنده ی عقب (به اندازه ی ۲۰- ۱۰ سانتیمتر) با سرعت عملی بسیار عالی ۲- ۵/۱ دور فرمان را به سمت راست (به سمت جدول سمت راست اتومبیل) می چرخانیم و سپس می ایستیم.

۴- کمربند را کشیده و تا جایی که ممکن است رو به عقب بدن خود را می چرخانیم.

۵- دست چپ مرکز فرمان یا ساعت ۱۲ را گرفته و دست راست پشتی صندلی شاگرد را میگیرد.

۶- شروع مجدد حرکت در دنده عقب با دقت و مراقب بسیار زیاد (سرعت قدم انسانی)

۷- استفاده از وسط شیشه ی بزرگ عقب (در پراید چراغ ترمز وسط شیشه ی بزرگ عقب) جهت تنظیم فاصله ی ۴۵- ۳۰ سانتیمتر.

۸- تا زمانی که ایست کامل نکرده ایم رو به جلو نگاه نمی کنیم (توضیح کامل در درس دنده عقب گفته شده)

۹- لازم به ذکر است پس از مقداری حرکت در دنده ی عقب چنانچه نیاز شد توقف کرده و حرکت خود را رو به جلو به صورت عادی انجام بدهیم ، باید ایست خروج از پارک و رعایت حق تقدم نسبت به وسایل نقلیه ی عبوری را انجام دهیم.

توصیه می شود، از روشهای گفته شده در این بخش فقط یک روش را (به توصیه ی مربی) با مهارت کامل یاد بگیرید. چرا که توجه دقیق به همه ی روشهای پارک دوبل باعث سردرگمی و آشفتگی ذهن و دشوار شدن یادگیری پارک دوبل می گردد.خلاصه ی درس پارک دوبل:۱- تنظیم فاصله ی عرضی یک دست یا ۵۰ سانت
۲- زمان شروع فرمان اول به سمت راست
۳- زمان شروع فرمان دوم به سمت چپ
۴- صاف پارک شدن اتومبیل
۵- خروج از پارکخلاصه ی درس پارک دوبل (پارک صحیح):۱- تنظیم فاصله ی یک دست یا  ۵۰ سانت: راهنمای درست را روشن کرده و با رعایت احتیاط به فاصله ی عرضی یکدست یا ۵۰ سانتیمتر کنار اتومبیلی که می خواهیم پشت سر آن پارک کنیم می ایستیم طوری که تقریباً یک درب موتور جلوتر از اتومبیل کناری باشیم.

۲- زمان شروع فرمان اول به سمت راست: با رعایت احتیاط و حرکت در دنده ی عقب بصورت لاک پشتی ضمن توجه به عقب، به شیشه ی لچکی عقب سمت راست اتومبیل خودمان نگاه می کنیم، وقتی انتهای اتومبیل کناری را در شیشه ی لچکی عقب رؤیت کردیم ضمن حرکت بصورت لاک پشتی تمام فرمان را به سمت راست می چرخانیم تا قسمت عقب اتومبیل ما بصورت دنده ی عقب به مقدار کافی وارد محوطه، پارک شود.

۳- زمان شروع فرمان دوم به سمت چپ: به آینه ی بغل سمت چپ نگاه می کنیم، وقتی از نگاه راننده دستگیره ی بیرونی درب عقب اتومبیل به بالای جدول عقب سمت راست خیابان رسید ایست وسط را انجام داده و تمرکز می گیریم و ضمن ادامه ی حرکت در دنده عقب به صورت لاک پشتی فرمان دوم را تماماً به سمت چپ پس داده و می چرخانیم تا قسمت جلوی اتومبیل نیز وارد پارک شود ( سر گلگیر سمت راست اتومبیل ما به راهنمای سمت چپ اتومبیل کناری رسید فرمان دوم باید تماماً به چپ چرخیده و قفل شود)

۴- صاف پارک شدن اتومبیل: زمانی که اتومبیل ما در محوطه ی پارک نسبت به خیابان صاف شد می ایستیم (دنده را خلاص نموده و کلاج را رها می کنیم) ولی ترمز را رها نمی کنیم و در صورت نیاز انتقال ترمز انجام می دهیم (از پایی به دستی)

۵- خروج از پارک: برای خارج کردن اتومبیل از حالت پارک روشن نمودن راهنمای سمت چپ و ایست ۳۰ درجه (ایست خروج از پارک) و نگاه کردن به منظور رعایت حق تقدم وسایل نقلیه ی عبوری الزامیست که پس از انجام آن و اطمینان از عدم وجود خطر بصورت لاک پشتی از پارک خارج می شویم.


پارک دوبل

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۸۳۸۸

ارسال: سه‌‌شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ – ۱۳:۱۷:۲۲

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ – ۱۳:۱۷:۲۳

کلید واژه‌‌ها: پارک دوبل، پس از اینکه اتومبیل ما وارد پارک شد از کجا مطمئن شویم که صاف پارک شده است، نحوه ی خروج از پارک و رعایت حق تقدم بعد از انجام پارک دوبل، نحوه ی شروع حرکت بعد از انجام پارک دوبل (بصورت دنده عقب)

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: آموزشگاه رانندگی پویا

پیوند:

بازدید: ۵۵۲۶

زبان: پارسی

عنوان

متن

  در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

  برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

  چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

نام کاربری

رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

هزینه نگهداری از خودروهای هیبرید بیشتر است یا خودروهای بنزینی؟

سه‌‌شنبه، ۱۴ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۷:۳۷:۰۴

خودروهای فلکس فیول را بشناسید

یک‌‌شنبه، ۱۲ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۷:۲۸:۳۰

دوربین‌های سرعت سنج چگونه عمل می‌کنند؟

پنج‌‌شنبه، ۹ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۸:۳۲:۵۸

فهرست پزشکان، به همراه نشانی و زمان حضور

سؤالات فنی آزمون آیین‌نامه (قسمت اول)

سؤالات فنی آزمون آیین‌نامه (قسمت دوم)

مجموعه سؤالات آموزش آیین‌نامه رانندگی (قسمت اول)

مجموعه سؤالات آموزش آیین‌نامه رانندگی (قسمت دوم)

مجموعه سؤالات آموزش آیین‌نامه رانندگی (قسمت سوم)

مجموعه سؤالات آموزش آیین‌نامه رانندگی (قسمت چهارم)

شماره حسابهای جدید برای تشکیل کاردکس متقاضیان گواهینامه

هزینه نگهداری از خودروهای هیبرید بیشتر است یا خودروهای بنزینی؟

سه‌‌شنبه، ۱۴ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۷:۳۷:۰۴

خودروهای فلکس فیول را بشناسید

یک‌‌شنبه، ۱۲ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۷:۲۸:۳۰

دوربین‌های سرعت سنج چگونه عمل می‌کنند؟

پنج‌‌شنبه، ۹ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۸:۳۲:۵۸

4 ویژگی منحصر به فرد کراس اوورها را بشناسید

چهارشنبه، ۸ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۸:۳۸:۴۲

سیستم محدود کننده سرعت را بشناسید

یک‌‌شنبه، ۵ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۹ – ۱۶:۰۹:۵۸

ترمز دستی و رگلاژ آن

یک‌‌شنبه، ۲۲ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۶ – ۱۴:۲۹:۳۹

روغن موتور و روغن ترمز

یک‌‌شنبه، ۱۵ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۶ – ۱۳:۵۰:۳۲

چه زمانی باید باتری خودرو را تعویض کنیم؟

پنج‌‌شنبه، ۱۲ بهمن‌‌ماه ۱۳۹۶ – ۱۴:۳۷:۲۷

آموزشگاه رانندگی پویا

ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما

نشانی:
تهران، ۲۰ متری افسریه، بين ۱۵ متری دوم و سوم، پلاک ۲۵۱، طبقه ۲

تلفن:
۳۳۱۴۴۰۱۰ – ۳۳۱۴۷۹۳۳ – ۳۳۸۰۷۵۵۴ (۰۲۱)

پست الکترونیک:
info@pooya-ds.com

 

© ۱۳۹۹ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی پویا محفوظ است.

هرگونه کپی
برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از
تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد
گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس|
پایگاه آموزش مجازی رانندگی|
عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی

محتویات

برای این که بتوانید به راحتی اقدام به حرکت با دنده عقب کنید، باید در ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه بدون این که از دست راست خود استفاده نمایید، با دست چپ کنترل اتومبیل را در اختیار بگیرید. این روش می تواند کنترل شما را بر روی فرمان افزایش دهد.
برای حرکت با دنده عقب باید بسیار محتاط و مراقب باشید. استفاده از دنده عقب معمولا به غیر از پارک دوبل، در بیشتر مواقع ممنوع می باشد. مگر این که در محل پارک استفاده از دنده عقب ممنوع نباشد.

این مسئله را به خاطر داشته باشید که در حین دنده عقب گرفتن باید دست چپ شما بر روی مرکز فرمان قرار گیرد( ساعت ۱۲). برای این کار باید ابتدا فرمان را صاف کنید و سپس دست خود را وسط نیم دایره فرمان قرار دهید.

برای آغاز حرکت با دنده عقب ابتدا باید راهنمای سمت راست را بزنید. سپس دنده اتومبیل را بر روی دنده عقب تنظیم کنید. دست راست خود را بر پشت صندلی شاگرد بگذارید و به گونه ای برگردید که شیشه عقب و پشت خودرو، کاملا در دیدرس شما باشد.

زمانی که شما اقدام به حرکت با دنده عقب می کنید، باید ابتدا کمربند ایمنی خود را شل کنید. می توانید با کشیدن کمربند به سمت بغل شانه ی خود و آزاد کردن آن اقدام به این حرکت نمایید. پس از آن به سمت صندلی شاگرد برگردید و دست خود را پشت صندلی شاگرد بگذارید.

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

نباید در حین دنده عقب گیری سرعت بالایی داشته باشید. سرعت باید به گونه ای باشد که یک انسان پیاده بتواند همراه با اتومبیل حرکت کند.
در دنده عقب گیری بیشترین عضوی که درگیر است، چشم راننده می باشد.

باید توسط چشمانتان جهت گیری نمایید. از آنجایی که شما به عقب برگشته اند و قصد حرکت به سمت عقب را دارید باید بدانید ملاک تعیین زاویه برای سمت راست، چشم راست و تعیین زاویه سمت چپ، با چشم چپ است.

شما دقیقا با چشمتان فرمان را کنترل می کنید. پس به هر سمت توجه کنید فرمان به همان نقطه حرکت می کند. در حرکت با دنده عقب باید این نکته را در نظر داشته باشید، تا زمان توقف کامل خودرو زاویه بدنتان را تغییر ندهید.

 

 

 

زمانی که شما اقدام به دنده عقب گیری می کنید، باید بدانید سرعت اثر پذیری در دنده عقب دقیقا دو برابر دنده جلو می باشد. به همین دلیل تغییر جهت شما باید به میزان ۵ الی ۱۵ دقیقه به راست یا چپ باشد. البته این مسئله در مورد مکان های خاص صدق نمی کند. مثلا در زمان پارک دوبل، دور دو فرمان و پارک اتومبیل در پارکینگ.

شما به راحتی می توانید با سه حرکت فرمان در سه زمان اقدام به دنده عقب گیری نمایید. این مسئله را به یاد داشته باشید که در حرکت با دنده عقب همیشه باید دست چپ شما بر روی مرکز فرمان قرار گرفته باشد. مگر در برخی زمان ها که لازم است فرمان بیش از یک نیم دور بچرخد.

برای حرکت با دنده عقب باید ۳ حرکت را در ۳ زمان مختلف انجام دهید.
۱٫ باید ابتدا فرمان را به اندازه ۵ الی ۱۵ دقیقه بچرخانید.
۲٫ پس از آن باید فرمان را به اندازه ای که لازم است برگردانید. بگونه ای که خودرو به انتهای خیابان و یا نزدیکی جدول برسد.
۳٫ پس از آن باید به انتهای خیابان نگاه کنید و پس از این که مطمئن شدید خودرو شما صاف شده است، فرمان را به حالت ساعت ۱۲ خود بازگردانید.

زمانی که ۳ زمان اجرا را در خاطر مرور کردید باید بدانید ۳ حرکت مورد نیاز برای حرکت با دنده عقب چیست.
۱٫ فرمان مخالف یا فرمان دوم معمولا از فرمان اول بیشتر به چرخش نیاز دارد. حال اگر فرمان اول را بیش از حد بچرخانید، برای حرکت فرمان دوم مطمئنا دچار مشکل خواهید شد.

۲٫ از آنجایی که در حرکت با دنده عقب فرمان دیده نمی شود، باید همیشه معیار حرکت شما ساعت ۱۲ فرمان باشد. تنها با این معیار می توانید به راحتی اتومبیل را صاف کنید.

اگر قصد دارید جهت شناسی خودتان را در حین رانندگی و دنده عقب گیری تقویت نمایید، بهتر است در محیطی که عبور و مرور کم است اقدام به آموزش حرکت مارپیچ نمایید. این حرکت جهت شناسی شما را تقویت می کند.

 

اگر تمایل دارید که با فاصله ی استاندارد (۳۰ الی ۴۰ سانتی متر) از کنار جدول اقدام به دنده عقب بگیرید. باید به گونه ای به سمت عقب برگردید که تمام شیشه عقب را رویت نمایید و بتوانید فاصله اتومبیل با جدول را از طریق چراغ استپ ترمز با کناره جدول اندازه گیری نمایید.

۱٫ در پیچ ها، میدان ها، تونل ها
۲٫ ۱۵ متر پیش و بعد از حریم تقاطع ها
۳٫ در محل های خط کشی عابر پیاده
۴٫ در لاین های سبقت
۵٫ بر روی پل ها و موارد دیگر ماده ۱۵۵ آیین نامه

برای این که به راحتی بتواند در حرکت با دنده عقب مانع را رد کنید، می توانید خودرو را به گونه ای تنظیم نمایید که از مانع ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. برای این حرکت باید از دور مسیر استاندارد خود با مانع را تنظیم نمایید و پس ازا ن اقدام به دنده عقب گیری کنید.

۱٫ برای حرکت با دنده عقب باید راهنمای راست را روشن کنید.
۲٫ اتومبیل را رو به جلو صاف کنید تا فرمان نیز صاف شود.
۳٫ دنده را باید بر روی دنده عقب تنظیم نمایید.
۴٫ کمر بند ایمنی را کمی شل کنید تا بدن به راحتی به عقب برگردد.
۵٫ دست چپ باید در مرکز فرمان قرار گیرد و دست راست پشت صندلی شاگرد.
۶٫ باید سرعت دنده عقب گیری با حرکت یک انسان برابر باشد. احتیاط فراموش نشود.
۷٫ برای جابجایی فرمان، ۳ حرکت کافیست.
۸٫ بهترین نقطه برای تنظیم حد فاصل استاندارد با کناره جدول به میزان ۳۰ الی ۴۵ سانتی متر، چراغ استپ ترمز اتومبیل است.

 

سوالات متداول:

دنده عقب در سربالایی ها چطوراست؟

برای دنده عقب گرفتن در سربالایی باید تسلط کافی به کلاج داشته باشید. بهترین راه برای کنترل سرعت استفاده از نیم کلاج است. اگر نتوانید خوب نیم کلاج بگیرید، ماشین مدام به سمت پایین برمی گردد که می تواند حادثه ساز باشد.

دنده عقب در سراشیبی چطور است ؟

در سراشیبی نیز مانند سربالایی باید بتوانید خوب نیم کلاج بگیرید تا ماشین از کنترل شما خارج نشود. اگر ماشین با سرعت بالا به عقب حرکت کند، ممکن است منجر به تصادف شود. باید به کمک نیم کلاج به قدری سرعتتان را کنترل کنید که سرعتتان با یک نفر که پیاده حرکت می کند، برابر باشد.

آیا می توانم در حرکت دنده عقب فقط از آیینه استفاده کنم؟

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که به کمک آینه عقب و آینه های بغل به خوبی در دنده عقب حرکت می کنند و نیازی به برگشتن و نگاه کردن به عقب ندارند. اما نکته اینجاست که اگر ماشین شما سنسور ندارد، بهتر است به همان روش سنتی و معمول این کار را انجام دهید تا تسلط کافی داشته باشید. در آزمونهای رانندگی هم، افسرها معمولاً به این حرکت واکنش منفی نشان می دهند و به احتمال زیاد شما را مردود می کنند.

عالی بود ممنون

نکاتتون خیلی خوب بود

خوب بود ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


دانلود علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی pdfDownloads-icon


ادامه مطلبDownloads-icon

نیم کلاج » آموزش » آموزش حرکت با دنده عقب


حرکت با دنده عقب یکی از مهم ترین مهارت های رانندگی است که با توجه به نکات و اصول مهم و همچنین تمرین می توان این مهارت را به خوبی پرورش داد. مهم ترین نکته در مورد حرکت با دنده عقب، این است که مهارت گرفتن فرمان با یک دست را داشته باشید. پیش از شروع حرکت با دنده عقب، بایستی برای تقویت و تسلط فرمان توسط دست چپ به مدت ۱۵ دقیقه دست راست بر روی دسته دنده قرار گرفته و دست چپ به تنهایی کنترل فرمان را عهده‌دار گردد.

حرکت در دنده عقب بایستی با مراقبت و کنترل و احتیاط کامل باشد، چرا که در کل، هر اتومبیلی هنگام حرکت در دنده عقب تصادف کند مقصر می‌باشد. حرکت در دنده عقب جز برای پارک دوبل بر خلاف مقررات می‌باشد و آن هم به شرط آنکه محل پارک ممنوع نباشد. قبل از اینکه با دنده‌ی عقب حرکت کنیم. ابتدا باید نسبت به عدم حضور افراد خردسال و هرگونه خطر دیگری، در قسمت عقب اتومبیل مطمئن شویم.

زمانی که در حال انجام پارک دوبل هستیم یعنی بصورت دنده عقب می‌خواهیم بین دو اتومبیل پارک کنیم اگر محل پارک ما ممنوعه نباشد و اتومبیلی با سر بخواهد وارد پارک شود و با ما تصادف کند آن اتومبیل مقصر می‌باشد که در بخش دوم ماده ۱۴۲ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی مشخص شده است.

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود و سپس دنده را درون دنده عقب گذارده، دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‌گیرد و سر به گونه‌ای به سمت عقب بر می‌گردد که تمام شیشه عقب و پشت سر خودرو دیده شود. اگر هنگام حرکت در دنده عقب فرمان را به راست بچرخانیم عقب خودرو به طرف راست می‌رود ولی باید توجه داشته باشیم که جلوی خودرو همزمان به چپ می‌رود و برعکس.

بدلیل لزوم قرار داشتن دست چپ بر روی مرکز فرمان (ساعت ۱۲) بهتر است قبل از شروع حرکت به عقب اتومبیل و فرمان را رو به جلو صاف کنیم تا چرخ‌های جلو صاف شود در این حالت پیدا کردن مرکز فرمان یا ساعت ۱۲ بسیار آسان می‌باشد و حرکت در دنده عقب نیز راحت‌تر خواهد بود. وقتی اتومبیل و فرمان آن داخل خیابان صاف باشد وسط نیم دایره‌ی بزرگ داخلی فرمان مرکز فرمان یا ساعت ۱۲ می‌باشد که بایستی بالای آن را گرفت.

ابتدا با دست راست کمربند ایمنی را از بغل شانه سمت چپ کشیده و با دست چپ کمربند را از پایین می‌کشیم تا آزاد شود ، سپس تنه به طرف عقب بر روی باسن چرخانده می‌شود و دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‍‌‌گیرد.


بدلیل سرعت اثرپذیری فرمان در دنده عقب که دو برابر رو به جلو می‌باشد بایستی تغییر جهت بسیار کم و در حدود ۱۵-۵ دقیقه به چپ یا راست باشد، مگر در جاهایی که نیاز باشد و با سرعت کنترل شده قابل انجام است. مانند دور دو فرمان، پارک دوبل و پارک خودرو در پارکینگ.

برای اینکه جای دنده عقب را در گیربکس بدانیم ابتدا کلاج را کاملاً تا انتها می‌گیریم و دسته‌ی دنده را در حالت خلاص به طرف راست، انتهای فنر پایین هدایت می‌کنیم. معمولاً برای رفتن به دنده عقب ابتدا دسته‌ی دنده را درون یک از دنده‌ها برده (غالباً از دنده‌ی ۲ استفاده می‌شود) و سپس درون دنده‌ی عقب قرار می‌دهیم.

هنگام حرکت در دنده عقب ما فرمان را نمی‌بینیم بنا بر این همواره باید معیار صاف بودن فرمان را (ساعت ۱۲) در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم قسمت سوم (صاف کردن فرمان) را به درستی و بدون تأخیر انجام دهیم. دست چپ برای کنترل فرمان همواره بایستی مرکز فرمان یا همان ساعت ۱۲ را در اختیار داشته باشد، مگر در جاهایی که ناچار شویم فرمان بیش از نیم دور چرخانده شود.

در اولین مرحله برای جابه‌جایی هنگام حرکت در دنده عقب ابتدا فرمان کمی به سمت مورد نظر به اندازه ۱۵-۵ دقیقه چرخانده میشود. سپس فرمان به سمت مخالف جهت چرخانده شده هر اندازه که لازم باشد برگردانده می‌شود تا با نگاه رو به عقب به انتهای خیابان خودرو در داخل خیابان صاف گردد. در مرحله آخر دوباره با نگاه کردن به انتهای خیابان ( رو به عقب ) با اطمینان از اینکه خودرو صاف شده است فرمان خودرو صاف می‌گردد و به ساعت ۱۲ بر می‌گردد.

چون فرمان دوم یا فرمان مخالف بیشتر از فرمان اول نیاز به چرخش دارد. بنابراین اگر فرمان اول بدون ضرورت زیاد چرخانده شود. خودبخود فرمان دوم نیز به دردسر می‌افتد. از آنجایی که در دنده عقب فرمان دیده نمی‌شود پس همواره بایستی معیار صاف بودن فرمان ( ساعت ۱۲) در اختیار باشد، تا حرکت سوم ( صاف کردن فرمان ) بدرستی انجام شود.

حرکت مارپیچ به طرف عقب باعث رشد و تقویت جهت شناسی در دنده عقب می‌گردد، با این حرکت در جاهایی که عبور و مرور خیلی کم است، چشم و دست راننده هماهنگ میگردند و جهت شناسی کامل خواهد شد.

برای اینکه راننده بتواند با فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر نسبت به کناره جدول حرکت کند. بایستی ابتدا راننده طوری رو به عقب برگردد که بتواند کل شیشه بزرگ عقب را ببیند و در این حالت هر فاصله‌ای که از دید راننده میان چراغ استپ ترمز در وسط شیشه بزرگ عقب و کناره جدول دیده می‌شود اندازه درست و واقعی می‌باشد.

شاید راننده‌ای بخواهد برای تعیین فاصله نسبت به کناره جدول در دنده عقب استپ ترمز عقب پراید را زیر جدول تنظیم بکند و رو به عقب حرکت کند یعنی استپ ترمز زیر جدول باشد این روش دید راننده را نسبت به عقب خودرو تا ۵۰% کم می‌کند.

هرگاه بخواهیم در دنده عقب فاصله عرض خود را از راست کم کنیم ابتدا فرمان را کامل به سمت راست می‌چرخانیم و آنقدر عقب می‌رویم تا نقطه دلخواه و سپس فرمان را در جا به چپ می‌چرخانیم تا جلوی خودرو هم در موازات چرخ عقب صاف شود و برای سمت چپ نیز برعکس عمل می‌کنیم.

هرگاه بخواهیم در فواصل کم رو به جلو فاصله خود را با سمت راست کم کنیم ابتدا کل فرمان را به سمت راست می‌چرخانیم و سپس تا نقطه مورد لزوم جلو می‌رویم سپس کل فرمان را به سمت چپ می‌چرخانیم و آنقدر جلو می‌رویم تا چرخ عقب و عقب در یک امتداد قرار گیرد و برای نزدیک شدن به سمت چپ برعکس عمل می‌کنیم.

۱-حریم تقاطع‌ها(۱۵ متر پیش و بعد از آن‌ها)

۲-در پیچ‌ها و تونل‌ها و میدان‌ها

۳-در لاین‌های حرکت و سبقت

۴-خط‌کشی عبور عابرین پیاده

۵-بر روی پل‌ها و دیگر موردهایی که در ماده ۱۵۵ آئین نامه آمده است.

اگر بخواهیم چاله یا مانع کوچکی را که ارتفاع آن زیر ۱۵ سانت است (در این ارتفاع زیر اتومبیل ما آسیب نمی‌بیند) از بین ۲ چرخ اتومبیل عبور دهیم مبنای ما این است که آن مانع را در قسمت یک چهارم سمت راست شیشه‌ی بزرگ عقب اتومبیل قرار می‌دهیم یعنی وقتی رو به عقب حرکت می‌کنیم چشم راست راننده می‌شود سمت راست اتومبیل و مانع را در قسمت یک چهارم سمت راست شیشه‌ی بزرگ عقب تنظیم کرده و قرار می‌دهیم در پیکان بین علامت استاندارد و گوشه‌ی سمت راست اتومبیل می‌شود که دقیقاً پشت صندلی راننده است. در صورتی که بخواهیم از کنار مانع رد شویم کافی است از دور علامت استاندارد را با یک فاصله‌ی مناسب با کناره‌ی مانع تنظیم کنیم و مانند تنظیم فاصله‌ی ۴۵-۳۰ سانت عمل کنیم و از کناره‌ی آن عبور نمائیم.

۱-رو به جلو خودرو را صاف کرده و فرمان نیز صاف می‌گردد.

۲-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد.

۳-دسته دنده درون دنده عقب قرار می‌گردد.

۴-کمربند ایمنی کشیده شود و بدن روبه عقب چرخانده می‌شود.

۵-دست چپ مرکز فرمان (ساعت ۱۲) را گرفته و دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‌گیرد.

۶-حرکت با دنده عقب با مراقبت و کنترل لازم و با سرعت گام‌های انسان پیاده می‌باشد که با فاصله معین از کناره جدول است.

۷-اگر نیاز به جابه‌جایی بود ۳ حرکت فرمان برای جابه‌‌جایی خودرو فراموش نگردد.

۸-چراغ استپ ترمز روبه‌روی شیشه بزرگ عقب بهترین نشانه برای تعیین فاصله ۴۵-۳۰ سانتی‌متر نسبت به کناره جدول است.

با سلام و تشکر از مطالب جالبی که در رابطه با حرکت با دنده عقب قرار داده اید .
من مدتی است گه ماشین خریده ام ولی به دلیل اینکه پارکینگ کوچک هست و و من نزدیک دیوار پارک می کنم و هنگام خارج شدن از پارک باید از کنار موتور با دنده عقب رد شوم باید با چند دنده عقب وجلو بتوانم از پارکینگ خارج شوم.مشکل من این هست که وقتی از کنار موتور با دنده عقب رد می شوم جلوی ماشین بلافاصله به دیوار نزدیک می شود . لطفا من را راهنمایی کنید ضمنا ۳ ماشین کنار هم و یک موتور مابین پارک شده ماشین من دست راست پارکینگ است و در پارکینگ در سمت چپ پایین قرار گرفته است. با تشکر

سلام
فرمان باید صاف شود، دست چپ روی عدد ۱۲ فرمان قرار گیرد و بااستفاده از آینه های راست وچپ وحرکت لاک پشتی وثابت نگه داشتن فرمان میتوانید خارج شوید

سلام
من ماسین ال نود دارم با یک پارکینگ بسیار کوچک که ورودی اش شیب دارد. اکثرا هم بیرون پارکینگ ماشین پارک شده است. طوریکه از جلو نمیشه داخل پارکینگ شد و جا برای دور گرفتن تدارد. مجبورم از عقب ماشین وارد پارکینگ شوم. اما پارکینگ انقدر تنگ است که اگر مثلا وسط آن پارک کنم از هر طرف شاید بیست سانت فاصله بمونه. همیشه برای ورود به پارکینگ مشکل دارم. یا اینه ها را میزنم یا کج میام داخل بدنه میخوره. خصوصا که شیب هم داره و کنترل سخت است. اغصابم به هم ریخته. نمیدانم چطور رو فرمون کنترل پیدا کنم. جهتها را گم می کنم. اگه راهنماییامکنید ممنون میشم

اگه با حرکت پل وارد پارکینگ بشی ب نظرم این مشکلاتی ک گفتی پیش نمیاد و تسلط و کنترل راحت تره..

سلام . درحالت دنده عقب یک راه هست که اگه از کنار جدول هستید باید جدول را در وسط آینه سمت شاگرد تنظیم نمایید .
برای اینکار ابتدا راهنمای سمت راست سپس دنده عقب را جابندازید و سپس ترمز دستی را خارج و شروعدبه حرکت میکنیم ابتدا قسمت بالای فرمان را تا ربع به سمت راست و سپس فرمان به سمت چپ میفرستیم وقتی جدول را در نصف آینه بغل سمت شاگرد مشاهده شد فرمان را صاف میکنیم

سلام ممنون از سایت خوبی که دارید موفق باشید

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

سایت خوبی دارین

ممنون از رهنمای شما بزرگوار

متشکرم از سایت خوب شما

ممنونم ازتون

ممنون از سایت شما

سلام.میخوام بدونم وقتی توی کوچه باریک یه درخت هستش .از کجا بدنم که موقع دنده عقب رفتن ماشینم از پشت به درخت نمیخوره ! چه جوری تشخیص بدم که فاصلم مناسبه ویا به درخت نمیخورم .من مشکلم اینه که موقع دنده عقب نمیت نم تشخیص بدم که ایا از پشت به ماشین پشتی یا درخت میخورم یا نه ؟ چه چوری باید تشخیص بدم! ممنون

ویژه گواهینامه دار‌ها
مدت جلسه: براساس نیاز هنرجو؛ 1 ساعته، ۲ ساعته یا 3 ساعته خواهد بود

ساعت برگزاری: ۷ صبج تا ۷ شب

روزبرگزاری: با هماهنگی تعیین می‌گردد.

محدوده آموزش: قیطریه، کامرانیه، فرمانیه، ولنجک، تجریش، نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، الهیه

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سخنان زیبا کامپیوتر موبایل ترفند همه چیز…

حرکت دنده عقب :

1- رو به جلو اتومبیل را صاف کرده و فرمان را نیز صاف می کنیم.2- راهنمای سمت راست را روشن می کنیم.3- کلاج را فشار داده و دسته ی دنده را درحالت دنده ی عقب قرار می دهیم4- کمربند را کشیده و تا جایی که ممکن است رو به عقب بدن خود را می چرخانیم.5-
دست چپ مرکز فرمان یا ساعت 12 (وسط نیم دایره ی بزرگ داخلی فرمان مرکز
فرمان یا ساعت 12 می باشد) را گرفته و دست راست پشتی صندلی شاگرد.6-
حرکت در دنده ی عقب باید دقت و مراقبت و کنترل کامل با سرعت کم (قدم
انسانی) بوده وبسته به شیب خیابان کلاج رو کنترل بشه و با فاصله ی معین
نسبت به کناره ی جدول باشد.7- چراغ استپ ترمز وسط شیشه ی بزرگ عقب در
اتومبیل پراید و بطور کلی وسط شیشه ی بزرگ عقب همه ی اتومبیل ها (قسمت
پایین شیشه) بهترین نشانه جهت تعیین فاصله می باشد و با فاصله ی 40-30
سانتیمتر نسبت به کناره جدول حرکت می کنیم.نحوه ی جابجایی و جهت شناسی فرمان در دنده عقب:

با
3 حرکت فرمان شکل می گیرد و زمان اجراء آن 3 حرکت،دست چپ ما همواره بایستی
مرکز فرمان یا ساعت 12 را در اختیار داشته باشد مگر در موارد ضروری که
مجبور شویم فرمان را بیش از نیم دور بچرخانیم.

1-
هنگام حرکت در دنده عقب جهت جابجایی، ابتدا فرمان را کمی (به اندازه 15 – 5
دقیقه) به سمت مورد نظر می چرخانیم تا اتومبیل به سمت مورد نظر آرام آرام
به اندازه دلخواه کج شود..ماشینهایی که چراغ ترمز عقب دارند چراغ ترمز داخل
جدول میره 2- فرمان را به سمت مخالف می چرخانیم (هر چقدر که لازم
باشد) و به انتهای خیابان (رو به عقب) نگاه می کنیم تا اتومبیل در داخل
خیابان صاف شود یا چراغ ترمز روی جدول یا لبه ی دیوار بیافته

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

3-
با نگاه کردن به انتهای خیابان (رو به عقب) وقتی مطمئن شدیم اتومبیل ما
صاف شد فرمان را صاف می کنیم (به حالت ساعت 12 بر می گردانیم).هنگام
حرکت در دنده عقب ما فرمان را نمی بینیم بنابراین همواره باید معیار صاف
بودن فرمان را (ساعت 12) در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم قسمت سوم (صاف
کردن فرمان) را به درستی و بدون تاخیر انجام دهیم.

یه
نکته ای رو همیشه به خاطر داشته باشید هر موقع ماشین در حالت دنده عقب
قرار داره به هیچ عنوان جلوی ماشین رو نگاه نکنید همینطور که در حالت دنده
یک با نگاه به سر ماشین فرمان میدیم برا دنده عقب فکر کنید فرمان رو بردید
عقب ماشین ودارید را نندگی میکنید در این صورت خیلی راحتتر میتونید تشخیص
بدید که ته ماشین کدوم سمت میره

فقط سختی دنده عقب اینه که همینطور که جلو نشستی باید عقب رو کنترل کنید

هروقت
خودتون خواستید دنده عقب برید حالا کنار جدول یا از یه کوچه ی تنگ بخوایند
بیرون بیایند سعی کنید از سه تا ایینه ها استفاده کنید با ایینه های کنار
راحت میتونید فاصلتون رو با جدول یا ماشینی که یه سمت کوچه پارک شده تنظیم
کنید وگاهی هم تو ایینه جلو نگاه کنید که یه موقع ماشین یا عابری پشت ماشین
نباشه

در اخر
یه نکته دیگه هم بگم گاهی اوقات سعی میکنید دنده رو در حالت عقب قرار بدید
ولی دنده جا نمیره در این مواقع چند بار پشت سر هم کلاج رو رها کنید
وبگیرید واینکه برا دنده عقب مخصوصا برا پراید اول یه دنده 2 برید وبعد عقب
اینجور نه دنده صدا میده راحتتر هم جا میره

دکتر رانندگی

در ادامه پست قبل که در رابطه با تکنیک ها و نکاتی برای رانندگی بهتر و قبولی در آزمون شهری تحت عنوان قبولی در امتحان عملی ( شهری ) رانندگی – قسمت اول بود قسمت دوم آن را با هم مرور میکنیم .

سرعت ماشین در دنده عقب به وسیله کلاج تنظیم می شود به این صورت که هنگام دنده عقب بایستی با نگهداشتن کلاج در نقطه حرکت از شتاب گرفتن ماشین جلوگیری کنیم.

بدلیل اینکه اگر در دنده عقب شتاب ماشین زیاد شود کنترل ماشین از دست راننده خارج می شود و ماشین به چپ و راست منحرف خواهد شد.

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

بنابراین یک راننده خوب با پایین آوردن کلاج در دنده عقب از سرعت ماشین کاسته و کنترل ماشین را به آسانی بدست خواهد گرفت.

تنظیم فاصله عرضی در حال حرکت رو به عقب یا همان دنده عقب حرکت کردن :

ماشین را به حالت موازی با جدول نگه داشته با دست چپ وسط فرمان را می گیریم که جهت تنظیم نباید دستمان از وسط بالای فرمان جا به جا شود و یا در صورت جا به جا شدن حد نصاب آن دستمان باشد و بدانیم که چقدر باید برگردد. برای اینکه در حال حرکت رو به عقب نباید جلو را نگاه کرد و دنده را در حالت دنده عقب گذاشته، راهنمای سمت راست برای حرکت رو به عقب و با نگاه کردن رو به عقب، با این حالت که دست راست را پشت صندلی شاگرد گذاشته و سر و گردن را برمی گردانیم و از بین دو صندلی جلو، عقب را نگاه می کنیم و با چراغ استپ موجود در شیشه ی عقب با یکی از این دو حالت تنظیم می کنیم :

۱) یا اینکه کل چراغ سوار بر پیاده رو شود؛ لبه ی سمت راست چراغ از زاویه دید راننده مماس با لبه ی پایین جدول همان محل برخورد جاده و جدول.

۲) یا آنکه لبه ی سمت چپ از زاویه ی دید راننده مماس با لبه ی پایین جدول قرار گیرد و چراغ سوار بر جاده باشد.


نکته :

تنظیم در حال حرکت: اگر چراغ سوار بر پیاده رو شود فاصله کم می شود و باید به سمت چپ یا جاده فرمان را دور دهیم و اگر چراغ وسط جاده شود فاصله زیاد می شود که در این صورت باید به سمت راست فرمان را دور بدهیم یا همان سمت جدول.

سرعت حرکت رو به عقب با کلاج تنظیم می شود؛ به این صورت که کلاج را بیشتر آزاده کرده تا سرعت کمی بالا رود کلاج را فشار می دهیم سرعت کم می شود که در حال حرکت رو به عقب حتما باید سرعت حرکت کم باشد.

در خیابانی که عرض آن زیاد است اتفاق می افتد. راهنمای سمت راست را می زنیم و ماشین را به کناره سمت راست خیابان هدایت می کنیم و با فاصله ی عرضی مناسب که نیم متر می باشد ایست کرده، راهنمای چپ را زده کمی به سمت چپ حرکت کرده و ایست می کنیم؛ تا ایست خروج از پارک انجام داده باشیم و سر را برمی گردانیم و عقب سمت چپ را نگاه می کنیم. بعد از حصول اطمینان در حال دور دادن به چپ حرکت می کنیم و چنانچه وسیله ای از سمت راست وجود نداشت به حرکت خود ادامه می دهیم و اگر ماشین بود ایست کرده، بعد از رعایت حق تقدم حرکت می کنیم و در مسیر سمت راست به حرکت خود ادامه می دهیم.

در خیابانی که عرض آنها کمتر است صورت می گیرد؛ به این طریق که کنار سمت راست خیابان با فاصله مناسب ایست کرده راهنمای سمت چپ را زده و با دنده ی 1 و برگرداندن سر و گردن به عقب سمت چپ جهت اطمینان آرام حرکت کرده و فرمان را به سرعت به سمت چپ دور می دهیم تا جایی حرکت کرده که آینه بغل سمت چپ سوار بر پیاده رو شود و آینه سمت راست به موازات جدول قرار گیرد؛ ایست کرده و با دنده ی عقب و راهنمای سمت راست، آرام آرام حرکت کرده و فرمان را به سرعت به سمت راست برمی گردانیم و تا جایی که جاده ی جلو را به شکل مثلث و آیینه سمت راست به موازات وسط خیابان که شد ایست کرده مجددا راهنمای سمت چپ، دنده ی 1 و با حرکت رو به جلو به سرعت فرمان را به سمت چپ دور می دهیم و در مسیر سمت راست خیابان به حرکت خود ادامه می دهیم.

الف) ابتدا کنار ماشین پارک شده در خیابان با فاصله ی مناسب که نیم مترمی باشد ایست کرده به صورتی که فرمان و ماشین به موازات ماشین کنار خیابان باشد، آرام آرام رو به عقب با راهنمای سمت راست شروع به
حرکت می کنیم تا جایی که آخرین گوشه ی ماشین کنار خیابان، رو به رو یا به موازات وسط سه گوش ماشین ما شود، در این حالت فرمان را به سرعت و کامل به سمت راست دور می دهیم و عقب عقب می رویم تا….

ب) تا جایی که گوشه ی ماشین پارک شده کنار خیابان وسط درب شاگرد که رسید فرمان را به سمت چپ در حال حرکت آرام، سریع دور می دهیم تا جایی که ماشین ما پشت ماشین پارک شده، پارک شود طوری که پلاک ماشین جلویی وسط داشبورت ماشین ما قرار گیرد و اگر ماشین جلویی سواری باشد، نباید چرخهای
عقب آن را ببینیم؛ پارک دوبل ما عالی می باشد.

ج) عقب رفتن: در این حالت فرمان را به سمت راست 2 دور داده که چرخهای چرخیده به سمت چپ به حالت عادی برگردانده یعنی صاف شوند و با تنظیم فاصله رو به عقب حرکت می کنیم.

د) خروج از پارک دوبل و تنظیم با ماشین کنار خیابان: با راهنمای سمت چپ تا جایی حرکت می کنیم که نوک سمت راست ماشین ما وقتی پشت نوک عقب سمت چپ ماشین جلویی رسید، ایست کرده نگاه به پشت
سرمی کنیم، وقتی اطمینان پیدا کردیم وسیله ای نیست با حرکت رو به جلو به صورت آرام آرام تا جایی که جلوی ماشین ما از پشت ماشین کنار خیابان رد کند، در این حالت فرمان را به سمت راست دور می دهیم.

وقتی که جلوی ماشین به موازات ماشین کنار خیابان شد، فرمان را جهت عکس حرکت ماشین دور می دهیم تا تنظیم شود.

در صورتی که در این روش از پارک دوبل، ماشین ما به هر دلیل، کج و یا با فاصله زیاد کنار ماشین کنار خیابان پارک شد، مرحله ی اول همان وسط سه گوش باشد ولی در مرحله دوم به 1/3 اول درب شاگرد که رسید، فرمان را به سمت چپ دور می دهیم و در پارک جای گیری می کنیم.


نکته :

در صورتی که در پارک دوبل ماشین ما با ماشین کنار خیابان فاصله آن زیاد باشد یا شکل جلوی آن مایل به راست باشد یا مایل به چپ باشد در مرحله اول همان آخرین گوشه ی ماشین کنار خیابان را روبروی وسط سه گوش خود قرار داده و به سمت راست کامل در حال حرکت آرام، سریع دور می دهیم تا آخرین گوشه ی ماشین کنار خیابان به ۱/۳ درب شاگرد که رسید فرمان را به چپ دور می دهیم اما در صورتی که فاصله کم باشد همان وسط سه گوش و وسط درب شاگرد اقدام به دور دادن فرمان می کنیم .

اگر ماشین کنار خیابان از جدول فاصله زیاد داشته باشد مرحله اول را همان رو به روی وسط سه گوش که شد به سمت راست دور می دهیم و برای مرحله دوم از 3/3 درب شاگرد (در راستای دستگیره ای که در را باز می کند.) به سمت چپ دور می دهیم که فاصله کمتر شود.

اگر ماشین کنار خیابان از جدول فاصله کمی داشته باشد مرحله اول را همان رو به روی وسط سه گوش که شد به سمت راست دور می دهیم و برای مرحله ی دوم از یک سوم ۱/۳ درب شاگرد به چپ دور می دهیم که فاصله زیادتر شود.


نکته :

دوبل با ماشین که سه گوش شیشه ندارد : مرحله ی اول همان جایی که آخرین گوشه ی ماشین پارک شده دقیقا پشت ستون عقب سمت راست ماشین ما که شد فرمان را یک دور به سمت راست دور می دهیم و تا جایی عقب می رویم که پلاک ماشین کنار خیابان دقیقا پشت آیینه سمت راست ماشین ما که شد فرمان را به چپ برمی گردانیم.

الف) ابتدا کنار خیابان با فاصله ی مناسب که بیشتر از نیم متر و در فاصله ی طولی مناسب که چند متر بعد از تقاطع است، ایست کرده، با دنده عقب و راهنمای سمت راست آرام حرکت کرده تا جایی که اولین گوشه ی سه گوش به موازات خط ممتد جدول بشود؛ یا اینکه گوشه قبل از نوار مشکی بین سه گوش و شیشه ی درب عقب، در یک خط اوریب بیافتد؛ مماس بر سر جدولی که بعد از قوس شروع می شود، فرمان را در حال حرکت، آرام به سمت راست دور می دهیم تا جایی که ماشین به موازات جدول مورد نظر برسد در این صورت فرمان به سمت راست دور خوده است؛ ایست کرده

ب) برگرداندن بدون حرکت، دو دور به سمت چپ: تا چرخ های دور خورده به سمت راست به حالت عادی خود برگردند و به موازات ماشین درآیند. دست راست را پشت صندلی شاگرد و سرو گردن را از بین صندلی های جلو رو به عقب برگردانده و با چراغ استپ و تنظیم دنده عقب رو به عقب حرکت می کنیم. در این حالت، دست چپ
باید وسط فرمان که قبلا به حالت راست برگشته قرار گیرد و انحراف حرکت را با چپ و راست دادن فرمان کنترل می کنیم.

ج) خروج از پارک: با راهنمای سمت چپ، کمی رو به جلو حرکت می کنیم؛ با تغییر جهت فرمان به سمت چپ ایست کرده پشت سر را نگاه می کنیم و رو به جلو حرکت می کنیم؛ وقتی به نبش تقاطع رسیدیم ایست کرده، چپ و راست را نگاه می کنیم و در مسیر مورد نظر با راهنمای مناسب حرکت می کنیم. (یا گردش به چپ یا گردش به راست و یا مستقیم حرکت می کنیم.)


دست فرمان و معکوس دنده :

ابتدا از دنده ۱ تا دنده ۳ با سرعت مناسب که دنده ها راحت جای گیری کنند حرکت کرده و جهت معکوس و نگهداشتن ماشین، با راهنمای سمت راست پا را از گاز برداشته بر روی پدال ترمز می گذاریم، ترمز را فشار می دهیم، با کمی مکث آزاد می کنیم، مجددا ترمز می گیریم، با مکث آزاد می کنیم، همین عمل را یکی دو بار دیگر تکرار می کنیم تا سرعت حرکت مناسب دنده ی ۲ شود که همزمان فاصله ی عرضی با جدول یا کنار خیابان را تنظیم کرده باشیم؛ قبل از ایست کامل و زمانی که به سرعت مجاز دنده ۲ رسیدیم دنده را در حالت ۲ قرار داده، بعد از آن ایست کرده و در صورت نیاز دنده را در حالت دنده ۱ قرار می دهیم.

ادامه ی نکات و تکنیک های عملی رانندگی را در ادامه خواهیم داشت. توصیه میشود برای موفقیت در آزمون آیین نامه با مطالب مرتبط :اشتباهات رایج هنرجویان در امتحان عملی رانندگی – قسمت اولاشتباهات رایح هنرجویان در امتحان شهری ( عملی ) رانندگی – قسمت دومقبولی در امتحان عملی ( شهری ) رانندگی – قسمت اول

برای شما که هم اکنون میخواهید در آزمون آیین نامه مقدماتی رانندگی شرکت کنید خواندن تست سوالات مقدماتی رانندگی بسیار توصیه میشود زیرا با خواندن این سوالات قبولی در آین آزمون برای شما بسیار آسان میشود. تست آزمون آیین نامه مقدماتی شامل انواع نمونه سوالات آیین نامه مقدماتی است…

نمونه سوالات آیین نامه مقدماتی مفهومی راهنمایی و رانندگی با جواب سایت دکتر رانندگی .

در ادامه تست سوالات مقدماتی رانندگی برای آماد…

آزمون آیین نامه شماره 5 …

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

آزمون آیین نامه شماره 4

برای گرفتن گواهی نامه رانندگی لازم است در دو آزمون آیین نامه تئوری راهنمایی و رانندگی وآزمون شهری …

مطالب مفید سایت


دانلود سوالات آزمون آیین نامه اصلی Downloads-icon


دانلود سوالات آزمون آیین نامه مقدماتی Downloads-icon


نمونه سوالات آیین نامه مقدماتیDownloads-icon

// // // //

 

نحوه توقف به فاصله عرضی يك دستزمانی كه می خواهيم با فاصله عرضی يك دست كنار اتومبيلی كه پشت سر آن قصد پارك كردن را داريم توقف نماييم بايد از فاصله حداقل 30 متری راهنمای سمت راست را روشن كنيم و ضمن نگاه كردن به آينه وسط و سمت راست به نقاط كور آينه ها نيز پوشش بدهيم . ( سرمان را به سمت راست بگردانيم تا نقاطی كه در آينه ديده نمی شود را ببينيم ) و پی از اطمينان از اينكه خطری وجود ندارد سرعت خود را كم كرده و با حداقل سرعت ( دنده 1 يا دنده 2 ) از فاصله دور در امتداد اتومبيل قرار گرفته و نوك خط برجسته وسط كاپوت را با محل برخورد آسفالت و لاستيك سمت چپ اتومبيل كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم به اندازه 50 سانتی متر فاصله تنظيم كرده و كنار اتومبيل مورد نظر توقف كنيم طوری كه حتی المقدور آينه سمت راست ما از آينه سمت چپ اتومبيل فوق رد شود و حد اكثر به اندازه ای جلو می رويم كه داشبورد ما به نوك گلگير سمت چپ اتومبيل كناری برسد ( يعنی اينكه اتومبيل ما به اندازه يك كاپوت از اتومبيلی كه با آن فاصله عرضی 50 سانتی متر يا فاصله عرضی يك دست را تنظيم كرده ايم جلوتر باشد )اگر طول اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم از طول اتومبيل ما كمتر باشد ( مانند رنو و پرايد و فولكس و ژيان و … ) به اندازه يك كاپوت بايد جلوتر از اتومبيل كناری باشيم ولی در صورتی كه طول اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم به اندازه پيكان باشد يا اينكه طول آن بيشتر از پيكان باشد ديگر نيازی نيست كه به اندازه يك كاپوت از آن جلوتر برويم و فقط تا جايی جلو می رويم كه بتوانيم انتهای اتومبيلی كه مي‌خواهيم پشت سر آن پارك نماييم را در شيشه بزرگ اتومبيل خودمان ببينيم ( مانند مينی بوس و كاميون و وانت و نيسان و … )پس بنابراين فاصله عرضی يك دست را بايد از فاصله دور تنظيم كنيم و بهترين رو ش اين است كه از فاصله 20 متری نوك خط برجسته وسط كاپوت اتومبيل خودمان را با محل برخورد آسفالت و لاستيك اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك نماييم ( لاستيك های سمت چپ به اندازه 50 سانت فاصله بدهيم و كنار آن توقف كنيم .قسمت اول پارك دوبلقسمت اول همان انجام كار يك پارك 30 سانت كنار اتومبيل جلويی است و در ضمن بايد به اندازه يك كاپوت جلوتر از اتومبيل بغلی بايستيم.قسمت دوم پارك دوبل ( فرمان اول )خوب حالا ما با فاصله عرضی يكدست يا 45-30 سانتيمتر كنار اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم توقف كرديم و به اندازه يك كاپوت نيز از آن جلوتر هستيم در ضمن اتومبيل ما در داخل خيابان صاف بوده و فرمان ما نيز صاف است بنابراين از روشن بودن راهنمای سمت را مطمئن شده و با دقت و مراقبت كامل رو به عقب به صورت لاك پشتی حركت می كنيم .اين سوال مطرح می شود كه چه زمانی فرمان اتومبيل خود را سمت راست بچرخانيم كه بدنه اتومبيل ما با اتومبيل كناری برخورد نكند بهترين و مطمئن ترين لحظه برای چرخاندن فرمان به سمت پارك يا سمت راست ( كه به آن فرمان اول می گوييم ) زمانی است كه ما انتهای اتومبيلی كه می خواهيم پشت سر آن پارك كنيم را در گوشه شيشه مثلثی عقب ( شيشه 3 گوش يا شيشه لچكی ) ببينيم و اين لحظه بهترين موقع برای چرخاندن فرمان اول ( به سمت راست ) می باشد و به ما اطمينان می دهد كه بدنه اتومبيل ما با اتومبيل كناری اصلا برخورد نمی كند و حركت ما هنگام چرخاندن فرمان اول بايد خيلی سريع بوده و به آخر سمت راست برسد. نحوه چرخاندن فرمان اول كه قسمت دوم پارك دوبل ما را تشكيل می دهد در همه روشهايی كه در پارك دوبل انجام می دهيم به همين روش می باشد يعنی استفاده از لچكی عقب مبنای شروع فرمان اول می باشد. بنابراين در قسمت دوم كه فرمان اول را تماما به سمت راست می چرخانيم، نصف اتومبيل ما به صورت دنده عقب وارد محوطه پارك می شود.نكته مهم : ديدن انتهای اتومبيل كناری تضمين می كند كه با شروع فرمان اول قسمت عقب اتومبيل ما با اتومبيل كناری برخورد نمی كند.قسمت سوم پارك دوبل ( فرمان دوم )در مرحله قبل فرمان اول اتومبيل را به قصد داخل كردن انتهای اتومبيل به سمت كنار خيابان يا سمت راست چرخانديم اما بايد بدانيم تا كجا و چه وقت بايد اين مرحله را ادامه دهيم تا اتومبيل ما به جدول برخورد نكند.پس از آنكه موازات اتومبيل جانبی پارك كرده و با دنده عقب انتهای اتومبيل كناری را در شيشه ی لچكی عقب مشاهده كرديم و تمام فرمان را به سمت راست چرخانديم با همان حركت آهسته لاك پشتی به عقب رفته تا انتهای اتومبیل جانبی را از وسط شیشه جلو(سمت شاگرد) مشاهده کنیم.

اگر به جدول برخورد مي‌كنيدهنرجويان عزيز در صفحات قبل گفته شد كه اگر شما از كنترل كلاج خوبی برخوردار نباشيد قادر به انجام پارك دوبل صحيح نخواهيد بود چرا كه با آزاد كردن كلاج اضافه با اتومبيل مورب شما شتاب ناگهانی به اتومبيل داده و ديگر فرصت چرخاندن فرمان را نداريد و با يك لحظه چشم به هم زدن اتومبيل شما به جدول برخورد خواهد كرد.لذا توصيه می شود اگر مشكل پارك دوبل شما برخورد با جدول است در مرحله ی آخر يعنی فرمان دوم برای كنترل شتاب اتومبيل و جلوگيری از پرت شدن اتومبيل به سمت جدول يك مرتبه بين كار ايست نماييد تا اگر سرعت شما بيش از سرعت لاك پشتی كند شود. شما با اين كار فرصت بيشتری برای چرخاندن فرمان دوم به خود می دهيد و امكان برخورد با جدول فوق العاده كم مي‌شود.     اگر از جدول فاصله مي‌گيريدهنرجويان عزيز اگر شما در اكثر مواقع در زدن پارك دوبل از جدول با فاصله زياد پارك می كنيد دو علت می تواند داشته باشد كه با كمی توجه و دقت حل شدنی است :يا اينكه شما از ترس افتادن در جوی كنار خيابان نشانه‌ی قدرت تا اندازه لازم نبرده و زودتر از زمان لازم اقدام به برگرداندن فرمان می كنيد. در اين صورت شما بايد با درخواست مربی خود در محل هايی تمرين به پارك دوبل نماييد كه جوی عريض داشته باشد تا ترس شما از انداختن اتومبيل در جوی كنار خيابان بريزد .يا اينكه در چرخاندن فرمان دوم بسيار تندتر از حد معمول عمل می كنيد. در اين صورت به توضيح زير توجه نماييد : توجه داشته باشيد كه فرمان پرايد وقتی كه از راست كاملا بخواهد به چپ بچرخد فقط 3/5 دور يا نزديك به 4 دور می باشد شما بايد توجه داشته باشيد كه اين 4 دور فرمان را بايد در طول مسير تقسيم كرده و از بسيار سريع چرخاندن فرمان خودداری نماييد. البته نه آنقدر كند كه به جدول برخورد كنيم .حال كه تا اين مرحله رسيده‌ايد چرا خرابی پارك دوبل خود را در همان آزمون اول اصلاح نمی كنيد و در آزمون مرحله دوم قبول می شويد؟!! آيا حيف نيست با كمی توجه بيشتر هنرجويی كه از تسلط به كلاج خوبی برخوردار است در آزمايش دوم قبول شود؟در پارك دوبل فقط سه حالت پيش می آيد: – برخورد با جدول . – فاصله استاندارد تا جدول. – فاصله زياد تا جدولمی توانيد با كمی دقت هر دو مورد غير استاندارد فاصله پارك دوبل را به حالت استاندارد يعنی 30 تا 45 سانتی متر تبديل كنيد. چطور ؟در مرحله آخر پارك دوبل می توانيد از 4 دور فرمان اتومبيل پس از چرخاندن 2 دور يعنی زمانی كه چرخهای اتومبيل حالت مستقيم شد ايست نماييد نه آنقدر طولانی كه موجب اعتراض آزمون گيرنده شود . پس از ايست كردن حالا با يك كارشناسی با تجربه ی خودتان برای 2 دور باقی مانده تصميم تازه بگيريد . اگر حس كرديد كه اتومبيل شما در حالت اول يعنی نزديك به اتومبيل می باشد و امكان برخورد وجود دارد 2 دور باقی مانده ی فرمان را خيلی سريع  انجام داده تا احتمال برخورد با جدول از بين برود .اگر حس كرديد كه اتومبيل شما در حالت دوم يعنی فاصله ی نرمال استاندارد از جدول قرار گرفته چه بهتر. 2 دور باقيمانده فرمان را همان حالت نرمال و با سرعت نرمال می چرخانيد تا پارك دوبل شما کامل و بی نقض انجام شود و اما اگر حس كرديد كه اتومبيل شما در حالت سوم يعنی فاصله زياد از جدول قرار می گيرد ( نشانه اين است كه قسمتی از اتومبيل شما از اتومبيل جلويی بيرون تر خواهد بود ) می توانيد در اين حالت 2 دور باقيمانده ی فرمان را بسيار كند عمل كرده تا اتومبيل شما با اتومبيل جلويی مقابل هم قرار گيرد .هنرجويان محترم می توانند در زمان مسلط شدن به پارك دوبل از نقاطی كه در زير دستگيره ی درب عقب قرار دارد استفاده نمايند. خاصيت اين نكته اين است كه هر چه نشانه ی ما از سطح زمين ارتفاع كمتری داشته باشد نتيجه ی بهتری در پارك خواهيم گرفت. بهترين نشانه پايين تر از دستگيره‌ی درب عقب همان زه مشكی رنگ چسبيده به بغل پرايد می باشد . يعنی بايد سر زه کنار پرايد به جوی كنار خيابان رسيده باشد تا فرمان دوم را شروع به چرخاندن نماييم .

 

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم

 مواردی که افسر در هنگام آزمایش دور یک فرمانه مد نظر قرار می دهد:1-تسلط به کلاج ، گاز و فرمان2-حرکت به دنده عقب با دقت و مراقبت و کنترل کامل3-رعایت فاصله طولی و عرضی مناسب4-هوشیاری وعکس العمل مناسب نسبت به اعمال سایر رانندگان

 

بخش های مبحث  آشنایی، نحوه استقرار و استفاده از اتومبیل:
     صکآدراتاستفاده از ترمزاستفاده از کلاچحركت لاك پشتيتعويض دندهپارك 30 سانتدنده عقب
    گردش و فاصله هادور زدن پارك دوبلپارک در سه حرکتخروج از پارکتوقف در سطح شیب دار

     صکآدراتاستفاده از ترمزاستفاده از کلاچحركت لاك پشتيتعويض دندهپارك 30 سانتدنده عقب

    گردش و فاصله هادور زدن پارك دوبلپارک در سه حرکتخروج از پارکتوقف در سطح شیب دار

 از ما حمایت کنید تا بتوانیم بهتر باشیم…گیلان رانندگی

// //

 

 

 

 

 

 

طراحی توسط GuilanWD

 

چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم
چگونه بعد از پارک دوبل دنده عقب برویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *