چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

 
helpkade
چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم
چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

سلام

لطفا طرز صحیح غسل بعد از عاد ماهیانه را توضیح دهید .

با تشکر

 

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

پاسخ :

بر زن حائض واجب است که پس از پایان عادت ماهانه غسل کند؛ به این صورت که به وسیله آب تمامش بدنش را به نیت پاک شدن از حیض بشوید. به دلیل حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ «فإذا أقبلت حیضتک فدعی الصلاه، وإذا أدبرت فاغتسلی وصلی». (رواه البخاری).

«هرگاه دوره عادت ماهانه تو فرا رسد، نماز را کنار بگذار؛ و وقتی آن دوره تمام شد و پشت کرد، غسل کن و نماز بخوان».

روش غسل: اول نیت رفع حدث و یا نیت طهارت برای نماز و همانند این را بکند. آنگاه «بسم الله» بگوید، سپس بر تمام بدنش آب بریزد و زیر موها را خیس کند، اگر موهای خود را به صورت گیسو بافته است، واجب نیست آن را باز کند، بلکه فقط آن را با آب خیس می‌کند.

اگر از صابون و یا سایر مواد پاک کننده به همراه آب استفاده می‌کند، بسیار خوب است، و مستحب است پس از اتمام غسل تکه پنبه‌ای را با عطر آغشته نموده و در داخل فرج خود قرار دهد؛ به دلیل حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ که به اسماء این دستور را دادند. رواه مسلم.

روش غسل کردن نزد اهل سنت چگونه است توضیح دهید؟

آموزش وضوء برای اهل سنت – تصویری

کلیپ آموزش کامل وضو برای اهل سنت

مبطلات وضو نزد اهل سنت (حنفی و شافعی)

پرسش و پاسخ در باره تیمم بر اساس فقه حنفی

در چه مواردی تیمم جایز است؟

روش غسل کردن نزد اهل سنت چگونه است ؟

آموزش روش غسل بعد از عادت ماهانه

آموزش نماز برای اهل سنت

مفسدات نماز برای اهل سنت (حنفی و شافعی)

اهمیت و فضیلت روز جمعه در اسلام

نماز جمعه دارای چند رکعت فرض و چند رکعت سنت است ؟

احکام و آداب نماز عید اهل سنت

آموزش کامل نماز جنازه و غسل میت بصورت پرسش و پاسخ

جدول سالانه اوقات نماز برای اهل سنت در شهرهای مختلف کشور

اناشید شاد به مناسبت عید سعید فطر

من همیشه می خوام غسل کنم اول حموم می کنم بعد غسل رو انجام می دم آیا این درسته؟

پاسخ : لطفا توجه داشته باشید که غسل و استحمام هر دو یک چیز هستند.

سلام خسته نباشید من وقتی عادت ماهیانم تموم میشه برای غسل اول سر گردن بعد سمت راست بعدم چپ بعد در حین انجام دادنشون همش صلوات میفرستم بعد برای محض اطمینان ک بدنم خشک نباشه دوباره ی بار دیگ این کارو انجام میدم و همش صلوات میفرستم آیا اشتباهه؟؟؟

و این که من موهام بلنده ایا باید اب به پوست سر هم برسه یا فقط اب از موهام رد شه بسه؟؟

پاسخ: غسل کردن دعا و اذکاری بنام صلوات و غیره ندارد و همینطور داخل حمام ذکر گفتن جایز نیست. آب باید به پوست برسد آب در دهن و بینی هم انجام دهید.

سلام ميخام با خواهرمون نيكا حرف بزنم من نجلا ٢٢ سالمه مث همين يه افسردگي داشتم خيلي حالم بده تا الان هم ولي روش هاي كه قران بهم آموخت رو تعقيب كردم حديث هاي پيغمبر مون خوندم حالا يكم آروم شدم راهمو ادامه ميدم ميدونم هنوز هم خوب نشدم ولي نسبت به سابق آرومم چون كم كم دارم خوب ميشم انشالله حرفاي نيكا ١٤ ساله رو خوندم يادي خودم افتيدم نا اميد دلتنگ افسرده بد قدم به وجودي كه همه چي تو زندگيم داشتم خيلي سخته تو اين سن و سال اين حسو داشته باشي من ٢٢ سالم شده تا به حال رنج ميبرم

سلام من تا الان موقع غسل کردن بسم الله نگفتم فقط آخرش صلوات فرستادم بعدشم من هنگام نیت میگم غسل میکنم تا سر و گردن و کل بدنم تمیز بشه ادا واجب قوربتن الله آیا غلط؟

سلام من چهارده سالمه قبلا همه مردم دوستم داشتن وکسی باهام مشکلی نداشت زندگی خوبی داشتم که بادختردایم دعوام شد از اون روز به بعد همه ازم متنفرن هراتفاقی بیفته میگن تغسیر توهه هیچ کس ازم خوشش نمیاد بااینکه بابقیه دخترا فرق دارم نه با کسی حرف میزنم نه بیرون میرم بازم اگه ینفر کاری انجام میده به ضرر من تموم میشه باهرکس دوست میشم دشمنم میشه حتی میگن کرونا هم تغسیر توهه اعصابم زود خراب میشه بااینکه سنی ندارم شبیه پیرزنا شدم هرجا میرم بدشانسی میارم همش سوتی میدم چیکار کنم همه دنیا ازم متنفرن حتی خانوادم مردم از این زندگی

پاسخ:

10 علامت که نشان می دهد شما افسرده هستید

سلام وقت بخیر,خسته نباشید. ببخشید من توی کانال خوندم که برای غسل باید (اول سر بعد سمت راست بعد سمت چپ بدن ) شستشو اده بشه.ولی من نمیدونستم چن ساله وقتی غسل میکنم اول نیت میکنم بعد سمت راست.سمت چپ و در آخر کامل بدنم رو زیر آب میگرفتم.آیا تا بحال غسلی ک انجام دادم قبول شده یا نه??ممنون میشم جواب بدین

پاسخ : بله غسل شما درست بوده است این موارد سنت های غسل هستند که برای کسب ثواب می باشند و برای صحت غسل یکبار تمام بدن را شستن است. همچنین نیت برای غسل همان اراده قلبی است و نیاز به عبارات خاصی نیست.

سلام بعد از اتمام دوران پریودی , چه جمله ای باید درحمام هنگام غسل حیض چه باید گفت و چگونه باید انرا انجام داد؟

پاسخ : هیچ جمله ای برای گفتن در این باره وجود ندارد بجز “بسم الله” گفتن که قبل از ورود به حمام گفته می شود.

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

ببخشید من وقتی جنب میشم یا خود ارضایی میشم آب منی از من خارج میشه… چجوری غسل انجام بدهم مثل همون عسل ترتیبی هست یانه? حتما جواب من رو بدهید ممنون🙏🙏

پاسخ : غسل برای جنابت ، حیض و نفاس یک روش دارد که در لینک بالا (روش غسل کردن نزد اهل سنت) ذکر شده است.

سلام ببخشید توی غسل حیض باید چیبگیم؟؟به جز نیت اولش بعد چیزی لازمه بگیم مخصوصا موقعی که به ترتیب سمت راست یا چپو غسل میدیم

پاسخ : علیکم السلام نیاز به هیچ دعایی برای غسل نمی باشد و دعایی در این باره وجود ندارد. نیت قلبی غسل کافی است.

سلام من بلد نیستم تو حموم بعداز پریودم غسل بخونم نمیدونم اصلا چی باید بگم بخاطر همین تاحالا بعداز پریودم هیچ غسلی نخوندم

ممنونم عالی بود

من الان چگونه غسل حیض بدم لطفا زود بگید.

سلام و خسته نباشید. ببخشید ایا غسل بعد از عادت ماهانه با غسل معمولی فرق دارد؟ یعنی نیازی نیست اول سر و بعد سمت راست و چپ را به ترتیب غسل دهیم؟ ممنونم. پاسخ : شخصی که دچار عادت ماهانه و یا احتلام گشته شرعا ناپاک شمرده می شود که نمی تواند نماز بخواند لذا این اشخاص بایستی طوری غسل نمایند که هیچ قسمتی از بدن شان خشک نماند تا غسل شان صحیح گردد و نیت پاکی را هم قلبا داشته باشند (یعنی با رعایت شرایط غسل) . اما شخصی که ناپاک نیست بدون رعایت شرایط یاد شده غسل می کند مثلا : بدون نیت وارد حوض آب و استخر می شود و یا طوری غسل می نماید که قسمتی از بدنش خشک می ماند و سپس می خواهد با وضو نماز بخواند برای شخص با اینکه شرایط غسل را رعایت نکرده نماز خواندن ایرادی ندارد چرا که از قبل پاک بوده است. اما آغاز نمودن غسل ابتدا از سر و سپس از سمت راست ووو … از سنتهای غسل هستند که عمل کردن به آنها پاداش دارند و نه از شرایط که ترک شوند غسل صحیح نشود.

نام (اجباری)

ایمیل (اجباری)

وب سایت



این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com – Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com


توضیحات کارشناس:

امام خمینی (ره)  در تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص: 54 می‌فرمایند:

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

و منها – وجوب الغسل عند انقطاع الحیض لکل مشروط بالطهارة من الحدث الأکبر، …

یعنی: و از جمله احکام حیض این است که: واجب است پس از قطع خون حیض براى هر چیزى که به طهارت از حدث اکبر مشروط است غسل کند.

غسل حیض زمان معین و به خصوصی ندارد و چون دوره حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نیست؛ پس، از روز چهارم تا دهم، هر روز و هر وقت و ساعتی که پاکی حاصل می‌شود، برای انجام عبادت مثل نماز و روزه، و کارهایی که مشروط به طهارت است مانند توقف در مسجد، باید غسل کرد؛ لذا این گفته: که فقط در روز هفتم یا دهم می توان غسل کرد؛ سخن نادرستی است.

1391/10/02


کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.

نوع ماده:
کتاب فارسی

پدیدآورنده :
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 – 1368

محل نشر :
تهران

ناشر:
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) :
1392

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

زبان اثر :
فارسی

‏‏احکام حیض‏

‏‏[سؤال 528]‏ ‏246‏

‏ ‏بسمه تعالی‏

‏‏پس از عرض سلام و آرزوی پیروزی اسلام و مسلمین و سلامتی رهبر عالی قدر،‏‎ ‎‏امام خمینی، خواهشمند است به این دو سؤال پاسخ دهید:‏

‏‏1. زنی همیشه عادت ماهانه اش هفت روزه تمام می شده است؛ ولی یک بار‏‎ ‎‏غروب روز ششم پاک شده و به حمام رفته و غسل کرده و نمازش را خوانده است و تا‏‎ ‎‏شب که خود را بررسی کرده، پاک بوده و هیچ گونه علامت رگلی در خود ندیده؛ ولی‏‎ ‎‏همان شب بعد از اطمینان از پاکی، شوهرش با او نزدیکی کرده، هنگام نزدیکی (انزال‏‎ ‎‏منی) رگه های کم رنگ خون مشاهده کرده؛ ولی صبح دوباره پاک بوده و هیچ گونه‏‎ ‎‏چیزی که علامت ناپاکی باشد ندیده و مثل هنگام عادی اش بوده است. آیا آن رگه های‏‎ ‎‏خونی که در منی بوده، می تواند خون حیض باشد؟ اگر نطفه در آن هنگام منعقد شده‏‎ ‎‏تکلیف چیست؟‏

‏‏بسمه تعالی، اگر در بین ده روز بوده حکم حیض دارد ولی بچه حلال زاده‏‎ ‎‏است.‏

‏‏2. دختری در زمان طاغوت نامزدی داشته که فکر می کردند با هم عقد خواهند کرد. یک بار نامزدش‏‎ ‎‏دست او را در دست گرفته و با آن بازی کرده، دختر شدیداً تحریک شده و آب از او خارج شده و‏‎ ‎‏شلوارش را خیس کرده است. در آن هنگام دختر نمی دانسته که باید غسل کند یا نه، ولی دو یا سه سال‏‎ ‎‏بعد این نامزدی به هم خورده است؛ چون دختر با اسلام اصیل آشنا شده (نه سنتی) و سعی کرده از‏‎ ‎‏کارهای گذشته اجتناب کند؛ ولی پسر حاضر نشده اسلام را بپذیرد. حالا این دختر می خواهد بداند؛‏‎ ‎‏با توجه به این که آن موقع ناآگاه بوده و غسل نکرده و نماز خوانده؛ آیا باید نمازهای گذشته را قضا کند‏‎ ‎‏یا  نه؟‏

‏‏‎

‎‏بسمه تعالی، اگر یقین ندارد که رطوبتی که از او خارج شده منی است، غسل واجب نشده و‏‎ ‎‏نمازها قضا ندارد.‏

‏‏[سؤال 529]‏ ‏—-> 5544‏

‏‏3. گاهی به جهت لکه بینی بی موقع، یعنی در غیر زمان عادت ماهانه، خانم های‏‎ ‎‏نابینا دچار تردید می شوند، که آیا لکۀ مزبور، خون است یا خیر؟ و اگر قرار باشد که به‏‎ ‎‏کسی نشان داده شود، ولی کسی نباشد که از او بپرسند، و یا اگر کسی هست، خجالت‏‎ ‎‏بکشند که بپرسند. در این حالات تکلیفشان چیست؟ و در ثانی اگر خون باشد، به چه‏‎ ‎‏شکلی باید عمل کنند؟‏

‏‏بسمه تعالی، تا یقین پیدا نکنند که خون است، حکم خون ندارد.‏

‏‏[سؤال 530]‏ ‏247‏

‏ ‏بسمه تعالی‏ ‏21 / 10 / 1361 ‏

‏‏دفتر حضرت امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ‏

‏‏پس از عرض سلام؛ استدعا می شود به مسأله شرعی زیر پاسخ مرحمت فرمایید: ‏

‏‏خانمی هنگامی که دستمال در فرج خود قرار می دهد لکه کم رنگی را مشاهده‏‎ ‎‏می نماید و بعد از آن هیچ گونه لکی نمی بیند و پاک می گردد و به خیال آن که عادت‏‎ ‎‏ماهانه شروع نشده، با شوهر خود هم بستر می شود، و بعد از حدود 7 ساعت، عادت‏‎ ‎‏ماهانه ظاهر می گردد و شوهر نیز در جریان امور بوده است. ‏

‏‏1. زن و شوهر چه وظیفه ای دارند و چه باید بکنند؟ ‏

‏‏2. آیا زمان عادت ماهانه از همان ابتدا محسوب می شود؟ ‏

‏‏بسمه تعالی، اگر در این مدت خون قطع شده؛ حتی در باطن فرج، حیض‏‎ ‎‏نبوده و عادت ماهانه از وقتی خون استمرار پیدا کرده، شروع می شود و در‏‎ ‎‏هر صورت، در فرض مسأله چیزی بر آنان نیست. ‏

‏‏‎

‎‏[سؤال 531]‏ ‏—-> 245‏

‏‏2. شخصی عصر روز یکشنبه سوم ماه حیض می شود و عادت او 10 روز می باشد.‏‎ ‎‏آیا عصر روز سه شنبه دوازدهم ماه 10 روز عادتش کامل تمام می شود و یا عصر روز‏‎ ‎‏چهارشنبه سیزدهم ماه؟ چنانچه عصر روز سه شنبه 10 روز عادتش کامل و تمام‏‎ ‎‏می شود اگر بعد از غسل کردن، آب زردی از او خارج شود؛ آیا آن را حیض قرار دهد‏‎ ‎‏یا استحاضه و آیا غسل بر او هست یا خیر؟‏

‏‏بسمه تعالی، در فرض ذکر شده، ده روز تا عصر روز چهارشنبه است. و‏‎ ‎‏خونی که بعد از ده روز می بیند استحاضه است و استحاضۀ متوسطه و‏‎ ‎‏کثیره، غسل دارد و قلیله غسل ندارد. ‏

‏‏[سؤال 532]‏ ‏—-> 708‏

‏‏3. من بعد از هفت روز قاعدگی باز ترشح صورتی رنگ دارم. تا سه الی پنج روز‏‎ ‎‏چنین است؛ آیا با این وضع می توانم نماز بخوانم؟ اگر نمی توانم نماز بخوانم، باید‏‎ ‎‏قضایش را بخوانم؟ چه غسلی باید کرد؟ ‏

‏‏بسمه تعالی، اگر روزهایی که ترشحات هست به ضمیمۀ ایام عادت از ده‏‎ ‎‏روز تجاوز می کند، ترشحات حکم استحاضه را دارد. ‏

‏‏[سؤال 533]‏ ‏—-> 4183‏

‏‏2. حائض بلا عادت، قبل از ده روز پاک شده؛ بعد از چند روز، قبل از ده روز خون‏‎ ‎‏دید و ادامه پیدا کرد تا بعد از ده روز؛ برنامۀ نماز و روزه و غیر آن، در وقت پاکی‏‎ ‎‏چگونه است؟‏

‏‏بسمه تعالی، خون دوم حیض نیست و نماز و روزۀ او در وقت پاکی‏‎ ‎‏صحیح است.‏

‏‏[سؤال 534]‏ ‏—-> 1988‏

‏‏4. زنی که در ماه مبارک برای جلوگیری از عادت قرص می خورد و اتفاقاً به جهت‏‏‎

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

‎‏یک شب قرص نخوردن لک می بیند و بعد از آن، چند قرص پی در پی می خورد، لذا‏‎ ‎‏دیگر خون نمی بیند، در وقت دیدن آن لک چه حکمی دارد؟‏

‏‏بسمه تعالی، اگر کمتر از سه روز متوالی باشد حکم حیض ندارد.‏

‏‏[سؤال 535]‏ ‏—-> 1959‏

‏‏3. زنی که برای جلوگیری از عادت ماهانه قرص می خورد و در آن اثنا، بر اثر ترک‏‎ ‎‏قرص، لک می بیند (ولی ادامه ندارد) و در ایام عادتش هم هست، با این لک حیض‏‎ ‎‏است یا خیر؟‏

‏‏بسمه تعالی، اگر سه روز متوالی خون نمی بیند، حیض نیست.‏

‏‏[سؤال 536]‏ ‏—-> 1375‏

‏‏4. اگر برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه داخل رحمی (آی. یو. دی ‏‎I.U.D‎‏)‏‎ ‎‏استفاده شود و قبلاً مدت قاعدگی هفت روز بوده باشد، با استفاده از این دستگاه مدت‏‎ ‎‏خونریزی حدود نه تا چهارده روز خواهد شد، حکم روزهای هفتم به بعد چیست؟ و‏‎ ‎‏آیا کلاً مصرف این دستگاه برای جلوگیری از حاملگی از نظر شرعی صحیح است‏‎ ‎‏یا نه؟‏

‏‏بسمه تعالی، جلوگیری از حاملگی اگر موجب نازایی دائمی نشود و ضرر‏‎ ‎‏به مزاج نرساند و همراه با عمل حرام یا مستلزم آن نباشد، با اجازۀ شوهر‏‎ ‎‏مانع ندارد و عادت اگر از ده روز بگذرد، زاید بر ایام عادت حکم‏‎ ‎‏استحاضه دارد و گرنه تمام آن حکم حیض دارد.‏

‏‏[سؤال 537]‏ ‏248‏

‏ ‏بسمه تعالی‏ ‏19 / 8 / 1361‏

‏‏حضور رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی ‏

‏‏سؤالی در مورد یک مسأله شرعی دارم که امیدوارم هرچه زودتر جوابش را‏‎ ‎‏بفرستید تا از انجام تکالیف شرعی باز نمانم. ‏

‏‏‎

‎‏دختری هستم 28 ساله. از اول که عادت شدم، هفت روزه پاک می شدم؛ ولی بعد از‏‎ ‎‏هفت روز کثافاتی که بیشتر به استحاضه شبیه بود می دیدم. اکنون مدت بیش از‏‎ ‎‏یک سال است که پنج روزه پاک می شوم؛ ولی با همان شرایط قبلی، که اگر خیلی باشد‏‎ ‎‏شاید بتوان گفت: استحاضه کثیره می باشد که البته به ندرت است؛ ولی مقدار خون‏‎ ‎‏کثافات کم نشده، بلکه مدت کم شده. و اصل روزهایی که کثافات حیض دفع می شود،‏‎ ‎‏سه روز و دو روز هم باقی کثافات مانده، البته نه به شدت سه روز اول. و من تا به حمام‏‎ ‎‏نروم همان کثافات که گفتم، دفع نمی شود. هرچه رساله امام را نگاه کردم جواب مسأله‏‎ ‎‏خود را نیافتم. مثلاً امام می فرمایند: اگر چند روز خون عادت باشد و بعد از چند روز‏‎ ‎‏بند بیاید و دوباره کثافت خون عادت بیاید و کمتر از ده روز باشد، همه را روزهای‏‎ ‎‏حیض حساب کنید. آخر مسأله من به آن صورت نیست و شاید همه کثافات به اندازه‏‎ ‎‏استحاضه کثیره باشد، آن هم نه در همه ماه ها در بعضی از ماه ها، و ممکن است روز‏‎ ‎‏پنجم به طور کلی پاک شوم و دیگر کثافتی نبینم و خانوادۀ ما هفت روزه پاک می شوند.‏‎ ‎‏آیا باید این دو روز را از عبادت خدا محروم باشم، در حالی که در آن حالت حیض به‏‎ ‎‏آن صورت نیستم؟ خواهش می کنم جوابم را روشن و خیلی ساده و روان که قابل فهم‏‎ ‎‏باشد بیان نمایید و مسأله را برایم حل کنید. والسلام؛ ‏

‏‏بسمه تعالی، در فرض سؤال، خونی را که بعد از گذشت ایام عادت ولو پاک‏‎ ‎‏هم شده اید، می بینید و از ده روز در مجموع تجاوز ننماید، حکم حیض را‏‎ ‎‏دارد.‏

‏‏[سؤال 538]‏ ‏—-> 4858‏

‏‏3. دختر یا زنی که از حیض پاک می شود نوع لکه و ترشحی که در آخرین روز‏‎ ‎‏حیض باید ببیند و پاک شود و غسل و نماز گزارد چگونه می باشد؟‏

‏‏بسمه تعالی، پاک شدن منوط به این است که خون بند بیاید و هیچ نوع لکه‏‎ ‎‏و ترشحی از خون نبیند.‏

‏‏‎

‎‏[سؤال 539]‏ ‏249‏

‏ ‏بسمه تعالی‏ ‏10 / 11 / 1361 ‏

‏‏حوزۀ محترم استفتائات امام خمینی مدّ ظله العالی، سلام علیکم ‏

‏‏احتراماً؛ خواهشمند است نظر مبارک حضرت امام را در خصوص سؤال ذیل‏‎ ‎‏ارسال فرمایید.‏

‏‏عطف به مسأله 478 و مسائل بعدی موجود در توضیح المسائل اگر زنی چه پس از‏‎ ‎‏بلوغ و چه بعد از ازدواج حائض نشده و هیچ وقت خون حیض نبیند به احکام و‏‎ ‎‏مسائل شرعی اش چگونه عمل نماید؟‏

‏‏خداوند متعال تا ظهور حضرت مهدی (عج) به امام امت، خمینی بت شکن طول‏‎ ‎‏عمر همراه با سلامتی و نفوذ کلمۀ کامل عنایت فرماید؛ ان شاء الله‌ ‏

‏‏بسمه تعالی، اگر خون نمی بیند، حکم حیض پیدا نمی کند و باید نماز خود‏‎ ‎‏را بخواند و روزۀ واجب را بگیرد و چنانچه حکم دیگری مورد ابتلاء‏‎ ‎‏است به تفصیل سؤال کنید. ‏

‏‎ ‎

‏‎


کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

غسلهاى واجب هفت غسل هستند. يكى از آنها ((غسل حيض)) است.

غسل حيض:

1- حيض خونى است كه غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود, و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند.

2- خون حيض (1) در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن (2) سرخ مايل به سياهى يا سرخ تيره است و با فشار و كمى سوزش بيرون مىآيد.

3- مدت حيض كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود, و اگر مختصرى هم از سه روز كمتر باشد حيض نيست .(3)

4- بايد (4) سه روز اول حيض پست سر هم باشد, پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند حيض نيست.

توجه

هنگامى كه خون حيض بيرون مىآيد, دختر و يا زن در حالت ((رِگل)) يا ((عادت ماهانه)) و يا ((پِريود)) به سر مى برد. پس از آنكه دختران از عادت ماهانه و خون حيض پاك شدند, بايد براى كارهايى مانند نماز كه نياز به طهارت و پاكيزگى داند غسل كنند و وضو هم بگيرند.

نمازهاى يوميه اى (5) كه زن در حال حيض نخوانده قض ندارد, ولى روزه هاى واجب را بايد قضا نمايد.

چيزهايى كه بر حائض حرام است

چند چيز بر حائض حرام است. برخى از آن ها عبارتند از:

اول: رساندن جايى از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و اسامى مباركه پيامبران و امامان (6)عليهم السلام كه بنابر احتياط واجب(7) حكم اسم خدا را دارد. (8)

دوم: رفتن در مسجد الحرام (در مكه) و مسجد پيغمبر صلى الله على و اله (در مدينه) (9) اگر چه از يك در داخل و از در ديگر خارج شود.(10)

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

سوم: توقف (11) در مساجد ديگر, ولى اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود, يا براى برداشتن چيزى برود (12) مانعى ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان هم توقف نكند.(13)

چهارم: (14) گذاشتن چيزى در مسجد.(15)

پنجم: خواندن (16) سوره اى كه سجده واجب دارد و آن چهار سوره است:

اول: سوره سى و دوم قرآن (,, (=الف, لام, ميم, تنزيل يا همان سوره سجده)).

دوم: سوره چهل و يكى (حم سجده (=حائ, ميم, سجده يا همان سوره فصلت)).

سوم: سوره پنجاه و سوم (و النجم (يا همان سوره نجم)). و اگر يك حرف (17) از اين چهار سوره را هم بخواند حرام است.

ششم: عبادتهايى كه مانند نماز بايد ب وضو يا غسل يا تيمم به جا آورده شود, (18) ولى به جا آوردن عبادتهايى كه وضو و غسل و تيمم براى آن ها لازم نيست, مانند نماز ميت مانعى ندارد .

براى دانستن موارد ديگر به رساله ی توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد.

1- زنجانى: خون حيض در بيشتر اوقات, زياد و گرم و تازه و رنگ آن سياه يا سرخ تيره است و با فشار و سوزش بيرون مىآيد.

2- بهجت: رنگ آن سرح مايل به سياه يا سرخ است.تبريزى: رنگ آن سياه يا سرخ است. مكارم: رنگ آن تيره يا سرخ است.

3- زنجانى: و مراد از روز در اينجا مدت 24 ساعت است, نه روز در مقابل شب .

4- زنجانى: در اين مسائله توضيح مفصلى دارند كه مقلدان ايشان به مسائله 447 رساله شان مراجعه كنند.

5- نمازهاى يوميه, نمازهاى شبانه روزى كه در پنج نوبت صبح, ظهر, عصر, مغرب, عش خوانده مى شود.

6- بهجت: و اسم حضرت زهرا 3 به طورى كه در وضو گفته شد

7- تبريزى: قيد (احتياط واجب) را ندارد, بلكه تمام مسائله به صورت فتواست.

8- زنجانى: رساندن جايى از بدن خود به خط قرآن و بنا بر احتياط به اسم خدا و صفات خاصهئ او (مانند رحمان) به هر لغت كه باشد, مگر پولى كه بر آن, نام خدا نوشته شده باشد كه دست زدن به آن اشكال ندارد, و احتياط مستحب آن است كه به اسم پيغمبران و امامان و حضرت زهر عليه السلام نيز نرساند.

9- زنجانى: و حرم امامان عليهم السلام… و مراد از حرم امامان محوطه اى است كه ضريح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها يا صحنه ها.

.

10- بهجت: و همچنين داخل شدن به آنجا براى برداشتن چيزى بنا بر احوَط .

11- زنجانى: داخل شدن در مساجد ديگر مگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود.

12- تبريزى: عبارت (براى برداشتن چيزى برود) را ندارد .

13- بهجت: بلكه (در حرم امامان) عبور نيز ننمايد و همچنين در رواقها(ى حرم).

14- مكارم: داخل شدن در مسحد براى گذاشتن چيزى در آن.

15- تبريزى: يا داخل شدن در آن براى برداشتن چيزى.

16- تبريزى: خواندن هر يك از آيات سجده واجب .مكارم: خواندن يكى از آيات سجده, ولى خواندن غير آيه سجده از سورهئ سجده مانعى ندارد. زنجانى: خواندن هر يك از آيات سجدهئ واجب و آن در چهار سوره است:

اول: سوره 32, آيه ;15

دوم: سوره 41, آيه 37 ;

سوم: سوره 53, آيه آخر ;

چهارم: سوره 96, آيه آخر. بلكه بنا بر احتياط خواند آيات ديگر يا قسمتى از يك آيه سوره سحده نيز جايز نيست.

17- بهجت: اگر يك كلمه از اين چهار سوره را هم بخواند حرام است.

18- زنجانى: و در مدتى كه حائض مى باشد يا محكوم به حائض بودن مى باشد, اگر عبادتى – ولَو رَجائَ – به جا آورد معصيت كرده است.

در ادامه بخوانید

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


طراحی و بازسازی فضای داخلی


اسلایس براونی آلبالو

برای خرید پک کامل حرز امام جواد کلیک کنید


بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

درمان رفتار آسیب زاوبهبوداحساس نسبت به خود


درمان افسردگی یک بار برای همیشه


کیف عیدتو از سیلارشاپ بخر


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟

سوال: اگر خانمی قبل از این که غسل جنابت انجام دهد، حائض شود وظیفه اش چیست؟ آیا می تواند قبل از پاک شدن از حیض غسل جنابت کند؟

امام خمینی(ره):در حالت حیض صحّت غسل جنابت خالی از اشکال نیست.(العروة الوثقی، 1383، ج1، ص 247، م 43، پاورقی 1) آیة الله اراکی(ره):بله می تواند و جنابت مرتفع می شود اگر چه حدث حیض باقی است.(استفتائات، 1373، ص 12، س 7)(العروة الوثقی، ج1، ص 247، با استفاده از م 43) آیة الله بهجت(ره):می تواند و نیز بعد از پاک شدن یک غسل به نیت هر دو بکند البته اگر خواست در حین عادت غسل کند در حین غسل از خارج شدن خون لازم است تحفظ کند.سوال: الف) خانمی قبل از این که غسل جنابت را انجام دهد، حائض شده است اگر قبل از پاک شدن از حیض از خارج شدن خون تحفّظ کرده و غسل جنابت را انجام دهد، آیا رفع حدث جنابت شده است یا خیر؟ ب)اگر بعد از پاک شدن هم، یک غسل به نیت هر دو بکند آیا برای نماز باید وضو بگیرد یا خیر؟الف)بله.ب)احتیاط به نحو مذکور مناسب است. اگر در اثناء حیض غسل کرده و در این صورت وضو لازم است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیت الله تبریزی(ره):غسل جنابت قبل از پاک شدن از حیض مانعی ندارد، لکن در مورد سوال بر زن لازم نیست در حال حیض غسل جنابت بنماید می تواند تأخیر بیندازد وقتی حیض تمام شد یک غسل انجام دهد، کافی است. والله العالم(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):نمی تواند و صحت غسل جنابت در حال حیض، محل اشکال است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله خوئی(ره):می تواند غسل جنابت کند و از جنابت پاک شود.(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1421 هـ ق، ج1، ص 232 م 43)(نهاج الصالحین، ج1، ص 64، م 233) آیة الله سیستانی(دام ظلّه):می تواند غسل جنابت کند و از جنابت پاک می شود ولی چون حیض باقی است احکام جنابت که همان احکام حیض است نیز باقی است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):غسل جنابت در حالت حیض مانعی ندارد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):انجام غسل جنایت در حال حیض اشکال ندارد. والله العالم(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله فاضل لنکرانی(ره):بلی.سوال: خانمی قبل از این که غسل جنابت را انجام دهد، حائض شده است. اگر قبل از پاک شدن از حیض از خارج شدن خون تحفّظ کرده و غسل جنابت را انجام دهد، آیا رفع حدث جنابت شده است یا خیر؟ اگر بعد از پاک شدن هم، یک غسل به نیت هر دو بکند آیا برای نماز باید وضو بگیرد یا خیر؟ج) اگر زن در حال حیض غسل جنابت یا غسل واجب و مستحب دیگری انجام دهد کفایت می کند گر چه به واسطه حیض نماز نمی تواند بخواند. ولی اگر صبر کند و بعد از پاک شدن از حیض یک غسل به نیّت هر دو بکند یا به نیت یکی از آن ها انجام دهد کفایت از غسل جنابت و حیض و هر غسل دیگری می کند؛ و در فرض جنابت نیاز به وضو ندارد اما اگر جنب نبود باید وضو هم برای نماز بگیرد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله گلپایگانی(ره):غسل جنابتش صحیح است و رفع جنابت از او می شود.(مجمع المسائل، 1411 هـ ق، ج1، ص 247، م 43 فی احکام الحائض) آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):وظیفه ای ندارد ولی اگر غسل جنابت کند غسلش صحیح است و از جنابت پاک می شود.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):بلی، می تواند غسل جنایت کند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات) آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):غسل جنایت در حال حیض صحیح است.(منهاج الصالحین، 1386 ج2، ص 68، م 233)منبع:tebyan.net

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

در ادامه بخوانید


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


باطل کردن چشم‌زخم و طلسم


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!


واسه همه چی جا هست!


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


شیک ترین و زیباترین مدل کیف زنانه

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

Тоҷикӣ

Uygur

中文

Portuguese

German

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

हिन्दी

فارسی

Español

Русский

বাংলা

اردو

Français

Türkçe

Indonesian

English

العربية

83172


تاریخ نشر : 24-12-2017


بازدیدها :
92088

الحمدلله.

اولا:

غسلی که انجام داده‌اید صحیح
و الحمدلله کافی است، اما برخی از سنت‌ها را انجام نداده‌اید که
تاثیری بر صحت غسل ندارد.

بیان آن چنین است که غسل بر دو
نوع است: غسل کافی (حداقل غسل) و غسل کامل. در غسل کافی انسان تنها واجبات
را انجام می‌دهد و مستحبات و سنت‌ها را انجام نمی‌دهد، به این صورت
که نیت طهارت کرده و سپس آب را به هر روشی به همه جای بدنش می‌رساند،
چه زیر دوش آب بایستد و چه وارد دریا یا استخر شود، به همراه
زدن آب در دهان و بینی.

اما غسل کامل یعنی آنکه مانند
عمل رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ را انجام دهد و همه‌ی سنت‌ها
غسل را به جای آورد.

از شیخ ابن عثیمین درباره‌ی
روش غسل پرسیده شد؛ ایشان گفتند:

«روش غسل به دو صورت است:

روش اول: روش واجب (حداقل غسل) که یعنی
آب را به همه‌ی بدنش برساند و مضمضه و استنشاق نیز جزو آن است، پس هر گاه
آب را به هر روشی به همه‌ی بدنش رساند، حدث اکبر (جنابت) او رفع شده و
طهارتش کامل گشته زیر الله متعال می‌فرماید:

وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا
[مائده: ۶]

(و اگر جنبید خود را پاک کند [و غسل
نمایید]).

روش دوم: روش کامل، یعنی مانند
پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ غسل نماید، و هر گاه خواست
غسل کند نخست دستانش را تا مچ می‌شوید سپس شرمگاه خود و آثار جنابت را
می‌شوید و سپس وضوی کامل می‌گیرد و سپس سرش را سه بار
با آب می‌شوید و سپس بقیه‌ی بدن را. این روش غسلِ کامل
است» (فتاوی أرکان الإسلام: ۲۴۸).

ثانیا:

میان غسل جنابت و غسل حیض تفاوتی
نیست جز آنکه چنگ زدن به موها در غسل حیض استحباب بیشتری از
غسل جنابت دارد، و همینطور مستحب است که در غسل حیض در محل حیض از
خوشبویی استفاده کند.

مسلم (۳۳۲) از عائشه ـ رضی
الله عنها ـ روایت کرده که اسماء ـ رضی الله عنها ـ از پیامبر ـ
صلی الله علیه وسلم ـ درباره‌ی غسل حیض پرسید، ایشان
فرمود: یکی از شما آب و سِدر خود را برمی‌دارد و به خوبی
وضو می‌گیرد، سپس آب بر سر خود می‌ریزد و آن را به شدت چنگ
می‌زند تا آنکه به ته موهایش برسد، سپس تکه پارچه [یا پنبه‌ای]
عطرآگین برمی‌دارد و آن را پاک می‌کند اسماء گفت: چطور با آن پاک
می‌کند؟ فرمود: سبحان الله! با آن پاک می‌کنی! سپس عائشه گویی
که انگار می‌خواست آن را پنهان کند [و دیگران نشوند، به آن زن] گفت: اثر
خون را.

و از ایشان درباره‌ی غسل جنابت
پرسید، پس فرمود: آب برمی‌دارد و به خوبی وضو می‌گیرد
و سپس [آب] بر سرش می‌ریزد و چنگ می‌زند تا به ته موهایش برسد
و سپس بر آن آب می‌ریزد.

سپس عائشه می‌گوید: بهترین
زنان، زنان انصارند، حیا مانع‌شان نمی‌شد که در دین فقیه شوند.

اینجا پیامبر ـ صلی الله
علیه وسلم ـ در مورد چنگ زدن مو و استفاده از خوشبویی میان
غسل حیض و غسل جنابت تفاوت قائل شده.

ثالثا:

گفتن بسم الله به هنگام وضو و غسل نزد جمهور
فقها مستحب است و حنابله آن را واجب دانسته‌اند.

شیخ ابن عثیمین ـ رحمه الله
ـ می‌گوید: «گفتن بسم الله در مذهب [احمد] مانند وضو واجب است، و نصی
در این باره نیست اما گفته‌اند: چون در وضو واجب شده پس من باب اولی
در غسل واجب است زیرا [غسل] طهارت اکبر است.

اما قول صحیح این است که واجب
نیست، نه در وضو و نه در غسل» (الشرح الممتع).

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

رابعا:

مضمضه و استنشاق در غسل لازم است، چنانکه مذهب
حنفیه و حنابله بر آن است.

نووی ـ رحمه الله ـ در بیان اختلاف
در این زمینه می‌گوید: «مذاهب علما درباره‌ی مضمضه و
استنشاق چهار مذهب است:

یکی اینکه: این دو
در وضو و غسل سنت است و این مذهب ما [شافعیان] است.

و مذهب دوم: این است که این دو
در وضو و غسل واجب، و شرط صحت است که این از احمد مشهور است.

و سوم اینکه: این دو در غسل واجب
است نه در وضو، و این قول ابوحنیفه و اصحاب اوست.

و چهارم: این است که استنشاق در وضو
و غسل واجب است، نه مضمضه، و این روایتی از احمد است و ابن منذر
می‌گوید: من بر این قول هستم» به طور مختصر از (المجموع: ۱/
۴۰۰).

قول راجح و صحیح‌تر، قولِ دوم است یعنی
وجوب مضمضه و استنشاق در غسل و اینکه این دو شرط صحت غسل هستند.

شیخ ابن عثیمین ـ رحمه الله
ـ می‌گوید: «برخی از علما گفته‌اند: غسل بدون این دو صحیح
نیست، مانند وضو.

و گفته شده: بدون این دو صحیح
است.

اما درست قول اول است؛ زیرا خداوند متعال
می‌فرماید:

فاطَّهَّروا [مائده: ۶]

(پس خود را پاک سازید)

که این شامل همه‌ی بدن می‌شود
و داخل بینی هم بخشی از این بدن است که باید پاک شود.
برای همین پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ در وضو امر
به پاک کردن آنان نموده چرا که داخل در فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ [مائده:
۶] است. و اگر این دو داخل در صورت باشد که در وضو شستنش واجب است، در
غسل نیز داخل‌اند زیرا شستن در غسل تاکید بیشتری دارد»
(الشرح الممتع).

پنجم: اگر در گذشته به علت ندانستن حکم مضمضه
و استنشاق یا با استناد به کسانی که واجبش نمی‌دانند این کار
را انجام نمی‌دادید، غسلتان صحیح است و نمازی که با این
غسل خوانده‌اید هم درست است و لازم به اعاده‌اش نیست، زیرا همانطور
که گذشت اختلاف علما درباره‌ی حکم مضمضه و استنشاق قوی
است.

خداوند همه را برای آنچه خشنودی
اوست توفیق دهد.

والله اعلم.

منبع:

سایت اسلام سوال و جواب

یا



ای‌میل


گذرواژه

حداقل هشت حرف که شامل حداقل یک حرف انگلیسی کوچک و یک حرف بزرگ باشد

ورود
حساب کابری جدید


نمی‌توانید وارد حساب کاربری‌تان شوید؟ آیا

اگر هنوز حساب کاربری ندارید با زدن بر روی دکمه‌ی بالا یکی بسازید


اگر حساب کاربری دارید وارد شوید

ساختن یک حساب کاربری جدید

ورود

یا


ای‌میل

تکرار پسورد جدید

ما که هستیم؟

درباره‌ی سایت

پیوندهای مهم


سیاست حریم خصوصی

اشتراک در خبرنامه

برای دریافت مطالب جدید و به روزآوری‌های سایت در خبرنامه‌ی ما عضو شوید


ایمیل شما

بفرست

همه‌ی حقوق برای سایت اسلام سوال و جواب محفوظ است© 1997-2021



دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

به طور کلى اگر خون نباشد حکم حیض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه‏ها محکوم به حیض است و در این فرض با فرض جهل و اعتقاد به جواز اعمال گذشته، حرامی مرتکب نشده‌اید، و لکن نمازهایی که بدون غسل انجام داده‌اید، باید قضا نمایید، مگر این که بعد از پاک شدن کامل، غسل جنابت انجام داده باشید که فقط آن مقداری که وظیفه شما غسل حیض بوده تا زمان غسل جنابت قضا کنید.[1]

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم

آب هایی که قبل از عادت ماهانه خارج می شود تا وقتی که صدق خون نکند حکمی ندارد و اگر به هنگام وارسی خود در اواخر عادت ماهیانه بر روی پنبه زردی ببیند، به معنای استمرار عادت ماهیانه محسوب می شود ـ مادامی که از ده روز تجاوز نشده باشد ـ و اگر ترشحات دیگری غیر از خون ببیند ربطی به عادت ماهیانه ندارد و محکوم به طهارت است هرچند رنگش رو به زردی باشد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که در یادگیری احکام کوتاهی نکرده اید، اشکالی ندارد و از این به بعد دقت بیشتری نمایید و چنانچه از ده روز بگذرد به مقدارى که در ماههاى قبل خون مى دیده عادت ماهانه قرار مى دهد، و بقیّه حکم استحاضه دارد. و اگر از ده روز تجاوز نکند همه آن حیض محسوب مى شود.

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

اگر نماز یا عملی که مشروط به طهارت از حدث است بدون غسل حیض انجام داده اید و آن عمل دارای قضا می باشد، باید آن را قضا کنید. البته چون در آن زمان از مسأله خبر نداشتید و جهل شما ظاهراً ناشی از قصور بوده است، گناهی مرتکب نشده اید.

نماز هایی که در حال حیض قبل از پاک شدن خوانده اید، باطل است و قضا ندارد.

[1] تبصره: بنابر فرضی که ترشحات بعد از خون حیض (مادامی که از ده روز تجاوز نکرده باشد)، جزء عادت ماهیانه حساب شود، با انجام اولین غسل جنابت، از غسل حیض هم کفایت می کند و لازم نیست اعمال عبادی بین غسل حیض تا غسل حیض بعدی را قضاء کنید.

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید

ما 10337 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.



راهنمای فتاوا
Downloads-icon



استفتائات | احکام خمس
Downloads-icon



استفتائات | احکام روزه
Downloads-icon



رساله آموزشی | احکام روزه
Downloads-icon



رساله آموزشی | احکام خمس
Downloads-icon

© دفتر مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمى وحيد خراسانى – ١٣٨٦

چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم
چگونه بعد از پریود شدن غسل کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *