چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

 
helpkade
چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم
چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

ایده آل شو


به‌روز‌ترین مطالب مرتبط را در دریافت کنید.


به‌روز‌ترین مطالب مرتبط را در دریافت کنید.


دریافت مشاوره پزشکی به صورت مستقیم از پزشک.


آدرس : خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱

چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

بهترین روش ها برای افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی در این مقاله آمده است که به راحتی قابل دسترس می باشد.

مثلا اگر والدین شما قد کوتاهی دارند، طبیعی است که قد کوتاهی داشته باشید. همچنین مواردی وجود دارد که پس از یک سن خاص، رشد استخوان ها متوقف می شود، بنابراین باعث کوتاهی قد فرد می شود.

اگر احتمال می دهید کوتاه قد بمانید، راه های طبیعی زیادی برای افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی وجود دارد و ارزش تلاش برای افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی را دارند.

در زیر به بررسی ۶ روش برای افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی می پردازیم:

کلسیم برای حفظ سلامت و فعالیت استخوان ها ضروری است. افرادی که در دوران نوجوانی دریافت کلسیمی کمی داشته اند برای افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی شانس کمی دارند. به علت ساخته شدن استخوان ها از کلسیم تغذیه ضرورت دارد. مواد غذایی حاوی کلسیم بالا شامل شیر، ماست، تخم مرغ، پنیر و گیاهان سبز هستند. این ها باید به طور منظم در تمام انواع ممکن مصرف شوند تا استخوان ها را فعال نگه دارند.

ورزش های مختلفی مانند پرش، دوچرخه سواری و نرمش که باعث کشش زیاد عضلات و استخوان ها می شود، به رشد بدن و افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی کمک می کند. به علاوه یک سری تمرینات در یوگا وجود دارد که باعث کشش عضلات مچ پا شده و باعث افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی می شود.

طب سوزنی روش دیگری است تا به نقاط فشار درست در بدن ضربه بزنید تا از هر گونه انسداد که مانع افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی در هر فرد می شود، جلوگیری کند.

استایل چرت زدن مانع رشد مناسب می شود. اگر هنگام نشستن پشت خود را قوز می کنید یا با دست های خود می خوابید و حلقه می کنید، مهره های ستون فقرات به وریدها فشار می آورد و از جریان منظم خون در بدن جلوگیری می کند، بنابراین می تواند از دلایل کوتاهی قد باشد. بنابراین خوابیدن و نشستن در وضعیت مناسب باعث طبیعی شدن جریان خون به اعضای بدن و رشد مناسب و در نتیجه افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی می شود.

تنبلی از علل اولیه شلی عضلات است. چاقی نیز از علل کوتاهی قد است. اگر قد متناسب با وزن بدن نباشد میتواند علت چاقی و مانع افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی شود. بنابراین فعال باشید و از تجمع چربی اضافی در بدن جلوگیری کنید. انرژی لازمه ی سوزاندن چربی ها و موجب ادامه ی رشد بدن است و بنابراین شانس افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی بالا می رود.

داروها، سیگار و مشروبات الکلی، بازدارنده رشد فیزیکی و ذهنی در هر فرد است.

این عادات در دنیا گسترش یافته است، اما اگر مصمم به افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی هستید، باید ترک این عادات را لحاظ کنید.

این ها باعث کاهش متابولیسم بدن و جلوگیری از رشد می شوند. که منجر به جلوگیری از افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی می شوند. همچنین به همین علت نیز مصرف زیاد چای و قهوه در دوره رشد مضر است.

همانند غذا و خواب و ورزش ، استراحت نیز برای بدن ضروری است.

ذهن و بدن خسته هیچ کارکردی ندارد، پس به بدن خود ۸ ساعت خواب مناسب بدهید تا برای فعالی هایی که انجام خواهد داد آماده شود. علاوه بر این تلاش های شما زمانی نتیجه خواهد داد که زمان کافی به آنها بدهید تا جذب بدن شود که حین خواب اتفاق خواهد افتاد.

همچنین فرآیندهای پزشکی نیز وجود دارد که به شما کمک می کند تا افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی داشته باشید، اما خیلی گران هستند و شامل درمان های متعدد می شوند. در نتیجه توصیه می شود که این روش ها را تمرین کنید تا اینکه به روش های پزشکی امید ببندید.

مرکز تغذیه و رژیم درمانی ایده آل | رژیم لاغری | تناسب اندام | بدنسازی | فیتنس

? شریعتی | بالاتر از حسینیه ارشاد | ابتدای خیابان قبا | پلاک ۶ | طبقه پنجم |واحد ۱۳

☎️ ۰۲۱۲۶۶۴۴۵۸۴

مقاله قبلی

بهترین قرص های لاغری سال 2017

مقاله بعدی

12 غذا با پروتئین بالا برای تامین انرژی و عضله سازی


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

مکمل bcaa چیست و زمان مصرف آن چه موقع است؟

تمرینات پیشرفته برای برجسته کردن عضلات دوسر بازو

11 رژیم غذایی لاغری [سریع، آسان، قابل اجرا]

رژیم غذایی قلب سالم: 8 گام غذایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی

جراحی لاغری


درمان انسداد روده کوچک با جراحی بای پس


بهترین روش های لاغری موضعی بدون جراحی

چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم


مراحل جراحی بای پس معده و عوارض آن

بدنسازی


مکمل bcaa چیست و زمان مصرف آن چه موقع است؟

تمرینات پیشرفته برای برجسته کردن عضلات دوسر بازو

11 رژیم غذایی لاغری [سریع، آسان، قابل اجرا]

رژیم غذایی قلب سالم: 8 گام غذایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی

درمان افسردگی با تناسب اندام

افزایش قد یکی از مواردی هست که اکثر افراد به دنبال آن هستند , امروز یاد میگیرید چطور در هر سنی که هستید رشد قد داشته باشید !!!

✅ ما در این مقاله روش های مناسبی را در این زمینه ارائه خواهیم کرد در ابتدا یه آشنایی کلی با رشد قد پیدا خواهید کرد و در اخر با باید ها و نباید در پروسه افزایش قد آشنا خواهید شد.

همچنین در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد پس لطفا با ما همراه باشید.

و هم زمان این محصول آموزشی را نیز استفاده کنید به راحتی به هدف خود می رسید. چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

ارتفاع شما بین ۶۰ تا ۸۵ درصد توسط ژنتیک شما تعیین می شود lما مابقی تحت تاثیر عوامل دیگر است.

در طول سال های رشد اگر شما سوء تغذیه داشته باشید به پتانسیل کامل خود نخواهید رسید و این مورد یکی از موارد منفی در افزایش قد میباشد.

اگر به اندازه کافی تغذیه کنید به احتمال زیاد به ارتفاع ژنتیکی از پیش تعیین شده خوداحتمالا کمی بلندتر خواهید رسید.

برخی از نشانه هایی وجود دارد که پروتئین کافی در طول سال های رشد شما می تواند به طور مثبت به ارتفاع شما اضافه کند و به طور کل سبب افزایش قد شما شود.

در ژاپن پس از جنگ , جمعیت به پروتئین ماهی بیشتر دسترسی پیدا کرد و میانگین ارتفاع این کشور سه اینچ افزایش یافت.

دانمارک به یکی از بلندترین کشورهای جهان تبدیل شده است و افزایش آن به شدت با سرمايه های خود ارتباط دارد.

احتمالا نکته در اینجا این است که افرادی که می توانند بخورند و البته مفید بخورند، بیش از نسل ها بلند خواهند شد و افزایش قد در آن ها بیشتر خواهد بود.

تغذیه درست می تواند به آرامی باعث افزایش قد بین نسل ها شود.

هیچ تضمینی وجود ندارد که از طریق خوردن غذا قد بلند شوید، اما تغذیه مناسب از طریق سال های شکل گیری شما می تواند کمی بر روی ژنتیک شما افزوده شود.

یک رژیم خوب و متعادل از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها (خوردن غذا، بیش از حد زیاد، اغلب گیاهان) می تواند در افزایش قد شما خوب عمل کند.

دانشمندان تحقیقاتی در مورد دو قلوهای برادر انجام داده اند تا سعی کنند تعیین کنند که کدام ژن مشخص کننده ارتفاع است.

سپس آنها می توانند ژن دو قلوها را پس از رسیدن به ارتفاع خود مقایسه کنند و بین آنها تفاوت هایی پیدا کنند.

آنها برای هزاران جفت دو قلوهای برادر این کار را انجام میدهند تا تعیین کنند کدام قسمت ژن آنها متفاوت باشد و چه تاثیری در افزایش قد دارد!

آنها فکر می کنند که آن را تا حدی در کروموزوم X و کروموزوم های ۷، ۸ و ۲۰ وجود دارد.

هنگامی که رشد می کنید، استخوان های شما بلندتر می شوند.

در بدن هر کس در صفحات اپی‌فیز (Epiphysis) در انتهای استخوان هایشان قرار دارد که به زبان ساده این همان صفحه رشد است که این صفحات نقش اساسی و کلیدی در افزایش قد دارند.

هر استخوان بلند حداقل دو صفحه رشد دارد که در دو انتهای استخوان قرار دارند استخوان های کوتاه مثل استخوان های کف دست یک صفحه رشد دارد.

شکل و طول نهایی استخوان را صفحه رشد تعیین میکند.

رشد استخوان های بلند از مرکز به دو طرف نیست بلکه رشد آنها در دو طرف استخوان و در محل صفحات رشد صورت میگیرد همان طور که رشد می کنید، این صفحات به داخل اضافه می شوند.

هنگامی که شما دردوران رشد، به ویژه در دوران بلوغ هستید به سرعت به آنها افزوده می شود بیشترین دوره رشد قدی شما ( عمدتا بین سالهای ۱۸–۲۵ )است.

سر استخوان در اوایل زندگی یعنی در سنین رشد توسط غضروف از استخوان دراز جدا است اما پس از اتمام رشد، بخشی از استخوان دراز می‌شود لذا می توان نتیجه گرفت

این صفحات نقش عمده ای در افزایش قد افراد مختلف دارند.

رشد طولی استخوان در همین مفصل غضروفی انجام می‌شود با اتمام دوره بلوغ صفحه رشد به استخوان تبدیل شده و عملا فعالیتش برای همیشه تا آخر عمر متوقف میشود

و افزایش قد متوقف خواهد شد این فرآیند را بسته شدن صفحه رشد میگویند.

یکی از سوالاتی که ممکن هستش به آن فکر کنید شاید همین سوال باشد.

هر کس برای این سوال جوابی دارد مثلا زیبا دیده شدن یا از فلان شخص بلند تر بودن صرفا برخی از افراد می خواهند از یک فرد دیگر بلند تر باشند و به همین خاطر به سراغ برخی روش های خطرناک مثل جراحی می روند.

اما به نظر من اگر هر دلیلی دارید میتواند آن دلیل خوب و قانع کننده باشد چراکه رشد بیشتر حق همه ی شماست اما باید بدانید خواسته نا بجا داشتن از بدن خود می تواند بیشتر به شما ضرر برساند تا سود.

اگر در سن رشد هستید خوب غذا بخورید و ورزش کنید اما اگر در سن رشد نیستید باز هم ورزش کنید

اما ورزش هایی که با رشد قد متناسب باشد و برای این کار طراحی شده باشد مثل تمرینات اصلاحی افزایش قد که برای این منظور طراحی شده است.

قد شما در طول روز کمی کاهش می یابد در میان دیسک های نخاعی، کیسه های مایع وجود دارد.

هنگامی که شما در حال ایستادن هستید، سر و شانه شما فشار ستون فقرات را روی ستون فقرات قرار می دهد و باعث می شود که این کیسه ها فشرده شوند و در افزایش قد شما اثر بگذارند.

بسیاری ادعا می کنند که می توانند فضای اضافی بین استخوان های ستون فقرات ایجاد کنند البته در راستی این ادعا باید شک کرد.

علاوه بر این ادعا دارند که کشش و حلق آویز می تواند سبب افزایش قد شما شود.

این بخش از ادعا درست است آویزان کردن و کشش می تواند فشرده سازی را به عقب برگرداند در واقع مدت زمان را تا فشرده سازی ستون فقرات طولانی تر می کند می تواند به طور موقت به میزان ۱٪ کاهش یابد و در افزایش قد شما اثر گذار باشد.

در افراد قد بلند این می تواند تا نیم اینچ باشد در حقیقت كشش و حلق آویز كردن می تواند ۱٪ فشرده سازی ستون فقرات را بازیابی كند،اما شما را بلند نمی كند.به همین دلیل،گرانش وکشش فضانوردان می توانند تا ۲ برابر بلندتر در فضا باشند در حقیقت این عمل است که سبب افزایش قد فضا نوردان میشود.چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

هنگامی که آنها به زمین برمی گردند،بعد از گذشت ماه ها به ارتفاع طبیعی خود برمی گردند

از آنجا که صفحات رشد و این که ستون فقرات شما می تواند فشرده شود مردم تصور می کردند که وزنه برداران و ورزش های تاثیر گذار می تواند موجب توقف رشد شما شود

این تصور کاملا اشتباه است و در حقیقت به صورت علمی ثابت نشده است که این گونه ورزش ها در افزایش قد شما به صورت مثبت یا منفی عمل میکنند.

اما شواهدی وجود ندارد که وزنه برداری میتواند رشد شما را متوقف کند اگر فشار روی استخوان‌ها آنقدر زیاد نباشد که باعث بسته شدن صفحات رشد شود

تمرینات قدرتی‌ هیچ تاثیر منفی‌ روی رشد قد نخواهد داشت.

بسیار سوال میشود چه ورزشی برای افزایش قد مفید است.

آیا می توانم با بسکتبال قد بلندتر باشم؟

آیا شنا می تواند قد من را بلندتر کند؟

این سوالات بر اساس این واقعیت است که اکثر بازیکنان ورزشی حرفه ای بلند قد هستند شناگران شناخته شده بلند هستند.

بازیکنان شناخته شده معروف قد بلند هستند زیرا بلند بودن آنها به آنها کمک می کند که در این ورزش ها مزیت مشخصی داشته باشند.

موضوع پر بحث برای افزایش قد ورزش است و بیشترین ابهامات در همین زمینه مطرح شده است.

بسیاری اعتقاد دارند که ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال باعث بلندتر شدن قد می شود.

در این مورد میتوان دو تئوری مختلف را مطرح کرد اشخاصی که به ورزش هایی نظیر والیبال و بسکتبال بصورت حرفه ای می پردازند قد بلند می شوند.

افرادی که قد بلند دارند به ورزش های والیبال و بسکتبال روی می آورند.

بطور کلی ورزش منظم باعث افزایش قد (استخوان و عضله) کاهش توده چربی و می شود.

فعالیت بدنی به هر شکل و در غالب هر نوع ورزشی که باشد باعث به بهبود رشد جسمانی می شود.

ولی تا به اکنون به اثبات نرسیده است که ورزش بخصوصی موجب افزایش قد شود.

البته ورزش هایی که باعث ضربه به استخوان ها و مفاصل شود می تواند برای نمو قدی مضر باشند و باعث توقف یا کم شدن نمو طولی استخوان ها شوند

که این ورزش ها در سنین رشد پیشنهاد نمی شود.

در آب مفاصل و استخوان ها به مراتب فشار کمتری را متحمل می شوند به همین دلیل ورزش های آبی مثل شنا به افراد در حال رشد پیشنهاد می شود

و جزو فعالیت های مفید می باشد که نقش مهمی در افزایش قد دارند

در نهایت در این بخش باید گفت اگر به دنبال افزایش قد با ورزش هستید باید به دنبال ورزش های متناسب برای رشد قد بگردیدن از این دسته ورزش ها اغلب ورزش های کششی هستند.

رایج ترین ورزش هایی که همه ما می شناسیم بارفیکس هستش که می توانید این حرکت را حتی در خانه خود انجام بدین این مورد بستگی به خودتان دارد.

اما نکته مهم این است که باید سعی کنید این ورزش را به درستی انجام بدین تا تاثیر خود را بگذارد نکته دیگر این است که اگر مشکلی در ستون فقرات خود دارید از فشار آوردن به خود جدا خوددداری کنید

چرا که ممکن است شما دچار آسیب دیدگی شوید لذا این مورد را مد نظر داتشه باشید تا سلامتی خود را حفظ کنید و افزایش قد هم همزمان داشته باشید.

مطالعات متعددی وجود دارد که ثابت میکند بین خواب و رشد ارتباط وجود دارد.

وقتی بدن شما بخوابد تمام انواع هورمون ها را آزاد می کند و بیشتر رشد و بهبودی شما در این زمان اتفاق می افتد.

مطالعات چندگانه انجام شده است که نشان میدهد فقدان خواب باعث رشد ناگهانی برای کودکان ۵–۱۱ ساله و ۱ تا ۱۰ ساله می شود.

بر اساس مزایای کلی خواب، توصیه می شود در طول سال های رشد خود از خواب کافی بهره ببرید تا افزایش قد مناسبی داشته باشد.

خوابیدن و به نوعی استراحت کردن از موارد بسیار مهم است که اگر می خواهید رشد کنید باید حتما به آن توجه کنید.

چند روش وجود دارد که می توان آنها را انجام داد و اکثر این درمان ها فقط در موارد ناهنجاری انجام می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تلاش کنید تا این به شکل طبیعی به اندازه کافی بلند شوید از کودکی تغذیه سالم را در پیش بگیرید.

با خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و چربی، شما ممکن است قادر به این شوید که بیش از انتظارات ژنتیکی نسل خویش به قد دلخواه برسید

همچنین ورزش می تواند در حفظ سلامت شما و ایجاد استخوان های قوی مفید باشد، اما در نهایت شما را بلند تر از ژن های خود نخواهید کرد و افزایش قد چشمگیری ندارد.

این مورد نیز از مواردی بود که در این زمینه با بدانید تا بتوانید نتیجه مد نظر را بگیرید.

خیلی از افراد هستند که سنشان از دوران بلوغ گذشته است و به نوعی بزرگ سال هستند و به دنبال رشد قد هم هستند.

برای این افراد باید چه کرد آن ها صفحات رشدشان بسته شده و در نتیجه رشد قدی برای آن ها رخ نخواهد داد پس باید چه کنند.

ما در جواب به این افراد باید بگوییم اگر شما این شرایط را دارید باید از ورزش های متناسب با افزایش قد استفاده کنید این ورزش های دقیقا برای این دسته افراد طراحی شده اند.

البته که اگر در سن بلوغ هم باشید برای شما کاربردی خواهد بود اگر می خواهید با این آموزش آشنا شوید به لینکی که در آخر مقاله قرار دادیم مراجعه کنید و دانلود کنید.

در برخی از کودکان با این که تغذیه مناسب دارند ولی رشد آنان نسبت به سنشان نرمال و طبیعی نیست و رشد خیلی کمی دارند

در اینجا نقش پزشک متخصص برای تشخیص و درمان به موقع اساسی است .

پزشکان معمولا آزمایشاتی را انجام می دهند تا تعیین کنند که آیا بدن شما هورمون های کافی تولید نمی کند در صورت مشکل در هورمون ها اقدام به درمان می کنند.

اگر فکر می کنید در این مورد مشکلی دارید حتما به دکتر مراجعه کنید تا بررسی شود و خیال شما از این محرک افزایش قد نیز راحت خواهد شد.

تعدادی از شرایط وجود دارد که می تواند شما را کوتاه تر کند.

اسکولیوز:

یکی از این موارد اسکولیوز می باشد پزشک آن را تشخیص داده و درمان می کند می تواند چندین اینچ را به ارتفاع اضافه کند و در جهت افزایش قد بسیار مناسب است.

یک جراحی بحث بر انگیز، گران قیمت و دردناک و خطرناک با ریسک بسیار طولانی مدت نیز وجود دارد این جراحی بسیار مشکل و پروسه درمانی طولانی مدت دارد.

در حالی که این اتفاق می افتد شما نمیتوانید وزن خود را بر روی استخوان خود قرار دهید و روزانه ۱–۲ ساعت فیزیوتراپی کنید تا استخوان ها از سفت شدن جلوگیری کنند.

این فرآیند می تواند چند ماه طول بکشد پس از تشکیل استخوان جدید دوره زمانی تقویت دیگری ۶ ماه وجود دارد که در آن شما نیاز به دقت استخوان را بدون دستگاه طولانی تقویت می کنید.

کل پروسه می تواند تا ۲ سال طول بکشد حتی پس از این همه ده ها عوارض وجود دارد :

استخوان جدید ممکن است به طور جامد شکل نگیرد و شانس خوبی برای شکستن در عرض ۲–۳ ماه وجود دارد.

استخوان جدید ممکن است در زاویه مناسب شکل نداشته باشد و پروسه افزایش قد به مشکل بخورد.

ممکن است ۲–۳ اینچ انتظار نداشته باشید.

طول پا شما ممکن است حتی بعد از آن نباشد.

عفونت می تواند فاجعه بار باشد.

امکان آسیب عصبی وجود دارد و همه این موارد هستند که میتواند در افزایش قد شما اثر گذار باشند و یا آسیب بزنند به شما.

معمولا تنها زمانی که این عمل جراحی انجام می شود، اصلاح مواردی است که یک پا به طور قابل توجهی کوتاه تر از دیگری است.

با توجه به روند بهبودی، هر دکتر معتبر بیمار را قبل از عمل جراحی بررسی روانی می کند تا تأیید کند که می تواند روند بهبودی را اداره کند.

شخصا به نظر می رسد خطرناک و بی معنی است ولی متاسفانه بعضی از افراد به روش های پزشکی تهاجمی تر عمل می کنند.

ارتفاع به طور عمده توسط ژنتیک تعیین می شود.

در آخر باید گفت عمل جراحی روشی است که ما توصیه نمی کنیم پیشنهاد می شود ابتدا روش های دیگر را امتحان کنید سپس و در آخر به دنبال این روش باشید.

چرا که ممکن است که به خود آسیب بزنید پس ابتدا این مقاله را کامل بخوانید و روش های دیگر افزایش قد را یکی یکی اجرا کنید مطمئن باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت.

به سوالات زیر توجه کنید در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد :

آیا ممکن است بعد از ۱۸ سال ارتفاع قد شما افزایش یابد؟

آیا می توان کاری درباره آن انجام داد؟

چه چیزی رشد قد شما را تعیین می کند؟

کدام ورزش ها باعث افزایش قد می شوند؟

آیا تمرینات خاص یا تکنیک های کششی می تواند قد شما را بلندتر کند؟

آیا می خواهید بدانید برای خوش قامتی چه کارهای باید انجام دهید؟

آیا والیبال به بلند تر شدن شما کمک می کنند؟

در این قسمت  می خواهیم در مورد رشد قد با دارو صحبت کنیم امروزه خیلی می شنویم که گفته می شود که این مورد امکان پذیر است اما واقعا امکان دارد ؟

اگر جواب من را بخواهید نه ممکن نیست شاید به تواند کمی به شما کمک کند اما در این مورد حرف های ضد و نقیض بسیار است

اما چیزی که مشخص است این است که اگر از دارو ها استفاده می کنید باید عوارض آن را نیز در نظر بگیرید.

از آنجایی که می دانیم دارو های افزایش قد همگی عوارض دارند اگر می خواهید به دنبال استفاده از آن ها بروید باید در نظر داشته باشید که آیا آن دارو واقعا به خوبی اثر می گذارد

و اگر اثری دارد تا چقدر کمک می کند و عوارض آن چیست.

تا به اینجا یک دید کلی در مورد رشد قد گرفتید از اینجا به بعد با روش های کاربردی تری آشنا خواهید شد !

امروزه اکثر افراد بر روی یک باور غلط می گویند  بزرگسالان نمیتوانند برای افزایش قدشان زیاد کار کنند !! در حالی که این طور نیست بلکه اکثر افراد می توانند

با روش شگفت انگیزی که معرفی خواهیم کرد افزایش قد داشته باشند.

باید گفت پس از رسیدن به سن ۴۰ سالگی، ممکن است به علت پوکی استخوان، فشرده سازی ستون فقرات و دلایل دیگر ممکن است به میزان نیم سانت در هر دهه قد از دست برود.

این می تواند به کاهش قابل توجهی در طول زمان اضافه شود.

برای مقابله با این پروسه افراد می توانند موارد زیر را انجام دهند و به آن ها توجه کنند :

حفظ تغذیه مناسب، از جمله گرفتن مقدار زیادی از کلسیم

تمرینات تحمل وزن را به طور مرتب برای مبارزه با از دست دادن عضلات انجام دهید

اجتناب از سیگار کشیدن

استراحت به اندازه کافی

پس از اینکه صفحات رشد در استخوان ها بسته شده است، راه هایی برای نگاه کردن بلندتر وجود دارد. این موارد عبارتند از:

تمرین و ورزش مناسب و خوب ( جوری که در سنین بالاتر منجر به درد  نشود. )

برای گروهی از افراد که دارای سن بیشتری هستند ورزش ها قدرتی جهت افزایش قد مناسب نیست بلکه باید به ورزش های دیگر رو برد و از آن ها استفاده کرد.

اگر شما یک بزرگسال هستید که با قد شما ناراضی است، در اینجا چند چیز است که می توانید امتحان کنید:

تمرین و ورزش خوب :

طبیعتا با ورزش های مناسب می توانید در رشد قد خودتان قدم مناسبی بردارید البته که باید تغذیه مناسبی هم داشته باشید.

می توانید از پاشنه پا استفاده کنید :

این مورد در رشد قد شما اثری ندارد اما در بلند شدن قد شما تاثیر خواهد داشت !!

انتخاب کفش می تواند شما را کمی بلند تر نشان دهد لذا می توانید از این عامل هم استفاده کنید.

خیلی از افراد از ما در مورد رشد قد کودکان خود سوال می کنند در این مورد باید گفت کودکان نیز مانند سایر افراد با گروه های سنی مختلف هستند.

این بدین معانسن که تمامی مواردی که در این مقاله گفتیم و در ادامه نیز اشاره می کنیم برای کودکان نیز صدق خواهد کرد.

لذا سعی کنید کودکان شما خواب مناسبی داشته خوب غذا بخورند و در ادامه ورزش را دست کم نگیرند تا بتوانید افزایش قد کودکان خود را مشاهده کنید.

نکته مهم این است که در کودکان صفحات رشد حرف اول را می زند یعنی اگر می خواهید صفحات رشد آن ها زود بسته نشود باید سعی کنید آن ها اضافه وزن نداشته باشند.

چرا که اگر اضافه وزن داشته باشند باعث می شود صفحات رشد آن ها بسته شود و در نتیجه رشد قد آن ها متوقف خواهد شد لذا این مورد را حتما در نظر بگیرید.

یه نکته هم مهم است که در مورد کودکان بیان کرد این است که آن ها بایند ویتامین های بدنشان کافی باشد تا افزایش قد خوبی داشته باشند لذا اگر آن ها کمبود ویتامین دارند.

سعی کنید برای آن ها قرص مولتی ویتامین تهیه کنید و روزی یک عدد میل کنند.

همچنین می توانید از ویتامین های دیگر مثل D نیز استفاده کنید که در ادامه در مورد این ویتامین بیشتر خواهیم گفت.

آنچه شما نیاز دارید آب میوه و سبزیجات سالم و تغذیه سالم است که بار ها اشاره کردیم.

اگر به دنبال افزایش قد هستید از الکل و سیگار کشیدن اجتناب کنید.

به صورت علمی ثابت شده است که مصرف الکل برای جلوگیری از رشد و تأثیر بر عملکرد طبیعی بدن است و مانع رشد شما می شود

با توجه به اثرات جانبی آن بر کبد، مصرف الکل بیش از حد توصیه نمی شود پس اصلا از ای

سیگار نیز برای کسانی که به دنبال رشد قد هستند، مضر است. سیگار کشیدن حضور مونوکسید کربن در جریان خون شما را افزایش می دهد

این جریان جریان خون و مواد مغذی را به مناطقی که در حال رشد هستند، محدود می کند و رشد آنها را خنثی می کند. سیگار کشیدن باعث کاهش تولید تستوسترون، هورمون آنابولیک مربوط به رشد عضلات و استخوان می شود و همه ی این ها باعث قطع رشد و افزایش قد شما خواهد لذا باید حتما از موارد ذکر شده اجتناب کنید.

یکی دیگر از روش های بدون ضرر و کاربردی استفاده کردن از خورشید میباشد از آنجایی که همه ما می دانیم خورشید یکی از منابع طبیعی میباشد و دارای کاربرد حیاتی و متعددی برای ما میباشد

و علاوه بر این ما از نور خورشید می توانیم جهت افزایش قد خودمان استفاده کنیم همان طور که به صورت علمی ثابت شده خورشید دارای ویتامین D می باشد

و ما توسط نور خورشید می توانیم این ویتامین را جذب کنیم.

پیشنهاد می شود برای اینکه با یک تیر چند نشان بزنید حتما به یک پارک و به طور کل به فضای باز بروید و شروع به تمرینات هوازی کنید تا هم سلامت خود را افزایش دهید

و هم از نور خورشید و ویتامین D استفاده کنید.

تا به اینجا با تاریخچه رشد قد آشنا شدین و روش هایی هم برای بلند شدن قد ارائه شد در آپدیت بعدی این مقاله به یک روش شگفت انگیز اشاره خواهیم کرد پس منتظر این روش باشید !!ا

اگر به دنبال یک روش سریع و بدون دردسر برای افزایش قد هستید ما به شما یک آموزش معرفی می کنیم که از طریق لینک زیر میتوانید دانلود کنید.

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

خانه > زیبایی > افزایش قد بعد از 25 سالگی

آیا افزایش قد بعد از 25 سالگی امکان دارد؟ زمانی که حرف از افزایش قد میشود، اولین نکته ای که به ذهن می رسد محدودیت سنی است. تقریبا همه ی افراد اطلاع دارند که روند رشد قد در دختران تا سن ۱۸ – ۲۰ سالگی است و رشد قد در پسران تا ۲۴ سالگی ادامه دارد و تا این سنین هورمون رشد که توسط غده هیپوفیز ترشح میشود، مسئول افزایش قد است.

از آنجایی که بعد از بلوغ ترشح هورمون رشد کاهش می یابد، افزایش قد و بلندتر شدن کمی سخت به نظر میرسد. در بیشتر موارد اپیفیز استخوانهای بلند بسته شده و تمام نقاط غضروفی باقیمانده به استخوان تبدیل میشوند و همین موارد باعث میشود تا دیگر استخوانهای بلند جایی برای رشد نداشته باشند. با اینحال اگر هورمونها به صورت طبیعی ترشح شوند روند افزایش رشد قابل مشاهده خواهد بود.

همانطور که در بالا ذکر شد با توجه به توقف رشد طولی استخوانهای بلند، افزایش قد بعد از سن ۲۵ سالگی واقعا کار سختی است و از طرف دیگر انجام کارهایی مانند جراحی و یا مصرف هورمونهای رشد برای افراد بالغ میتواند بسیار خطر آفرین باشد و عوارض جبران ناپذیر و پایداری را برای فرد بوجود بیاورد. با اینحال میتوان با به کارگیری نکاتی، چند سانتی متری به قد اضافه کرد و کمی بلندتر شد.

تغذیه خوب و رژیم غذایی مناسب نقش کلیدی و بسیار مهمی در افزایش قد شما دارد. بدن شما برای اینکه به وزن و قد ایده ال برسد به ویتامینها، مواد معدنی و مغذی شدیداً نیاز دارد. رژیم غذایی غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد ضروری است. مصرف چربیهای ترانس و چربیهای اشباع شده باید کم شوند چون هضم آنها بسیار دشوار است و مانع جذب مواد غذایی دیگر میشود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم میتوانید فهرست غذایی زیر را به کار بگیرید و از آنها در برنامه ی غذایی خود استفاده نماید:چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

نقش کلسیم را در رشد بدن نباید فراموش کنید. برای رشد و استحکام استخوانها و غضروفها مواد غذایی ذکر شده بسیار حیاتی هستند. بنابراین سعی کنید با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم تامین کنید. علاوه بر این، باید روزانه به میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند.

نور خورشید از مهمترین منابع تامین ویتامین D است. ویتامین D تاثیر فراوانی در رشد بدن دارد زیرا استخوانها برای رشد نیاز مستقیم به ویتامین D دارد. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید بدن شما از راه پوست، به اندازه کافی ویتامین D را جذب میکند. مناسبترین زمان برای آفتابگیری صبح ها و غروبها است زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم نمی تابد، در اینصورت دلیلی برای نگرانی در خصوص اشعه های مخرب نور خورشید نیز نخواهید داشت.

ورزش یکی از روشهای بسیار مهم برای تحریک رشد استخوان ها است و این تحریک برای افزایش رشد با انجام ورزشهای کششی بسیار زیاد خواهد شد. به غیر از تمرینات کششی، فعالیتهای ورزشی مانند دوچرخه سواری و شناکردن نیز برای افزایش قد بسیار مناسب است.

موردی که باید به آن توجه کنید خود ورزش کردن است. کسانی که به صورت مرتب ورزش میکنند نسبت به افرادی که فعالیت ورزشی ندارند دارای قد و وزن متناسب تری هستند. در همه ی رشته های ورزشی، قبل از آغاز تمرین اصلی انجام تمرینات کششی لازم و ضروری است بنابرین در کنار ورزش اصلی خود، تمرینات کششی را هم انجام دهید. اینکه فکر کنید با مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی میتوانید قدتان را افزایش دهید سخت در اشتباهید. اگر واقعا میخواهید که قد شما بلندتر شود باید ورزش کنید.

سلام من 22سالم قدم 150 میخوام 10س م بلند بشم تا نرمال بشم خانوادم همشون قدبلند هستند فقط من کوتاه ام

سلام امیدهستم سنم ۲۷قدم ۱۶۷میخواستم۱۰سانت به قدم اضافه بشه آیا راهکاری تضمینی دارید ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

سلام من قد 167هست سنم 21سال هست باید قدم 170باشه ورزش والیبال حرفه ای بازی میکنم میخواد جذب نیرو انتظامی بشم آیا حرکت ورزشی چیزی هست که سه سانت رشد کنم تورو خدا جوابم بدین ممنون میشم

سلام من دختر ۱۹ ساله هستم قدمم ۱۵۱ ولی نمیدونم چیکار کنم که قد کنم ؟؟؟!!!

شما میتوانید با استفاده از شربت زینگ سولفات و استفاده از شیر و مغز بادام و گردو این قبیل مغزها کمک زیادی به افزایش قد میکند و اگه بتونی به دکتر خوب مراجعه کنی میدونم که یک آمپول خاصی داره که پزشکها میتونن بدن همراه با آمپول تزتزترون البته با دز مناسب با تجویز پزشک میتونید قدتون رو افزایش بدید چون سنتون خیلی بالا نیس و قبل اینکه دیر بشه میتونید زود عمل کنید و میزان قدی رو که لازم دارید بدست بیارید ورزشهای کششی علی الخصوص در ناحیه پایین تنه یعنی لگن به پایین بیشتر کمک میکنه میتونید روزانه چندبار کمر رو در جایی محکم کرده و با کشیدن پاها با کمک افراد دیگه میتونید قدتون رو افزایش بدید

سلام من 16 سالمه و ۴ ماه دیگه میشه ۱۷ سالم و قدم حدود ۱۷۷ سانت آیا میشه چند سانت دیگه قد بکشم و بیشتر همکلاسیام چند سانت از من بلندترن و این یکمی آزار می ده

سلام روژان شما هنوز سنتون پایینه و قدتون جای بلند شدن و نتیجه زود گرفتن رو داره پس بهترین گزینه ورزش کردن هست .بیشتر رو حرکات کششی و پرشی متمرکز باش.

سلام من فرناز هستم سنم 25 قدم 165 و 5 سانت دیگه میخوام چیکار باید بکنم؟

سلام من پسر25 ساله ام قدم 175 میخوام 5سانت دیگه بلند شم چیکارکنم؟

بابا خوبه دیگه خوشبحالت ?

همین و بگو عزیزم.

قدت که خوبه

سلام من قد 167هست سنم 21سال هست باید قدم 170باشه ورزش والیبال حرفه ای بازی میکنم میخواد جذب نیرو انتظامی بشم آیا حرکت ورزشی چیزی هست که سه سانت رشد کنم تورو خدا جوابم بدین ممنون میشم

ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

مجید ۲۴ سالمه
قدم ۱۶۲ میخوام ک حداکثر ۱۵ الی ۲۰ سانت افزایش قد پیدا کنم چاره ای هست عایااااا؟؟؟

سلام.شما با حرکات پرشی_کششی میتونی قدتو بلندتر کنی البته با یکبار و یکهفته نه باید مداوم باشه…بارفیکس،طناب زدن،شنا کردن،جفت پا به سمت بالا پریدن،و تمرینات کششی که پشت پا رو بکشه باعث بلندی قد میشه و در ضمن ژنتیک نقش خیلی مهمی داره…ولی خب تغذیه و ورزش میتونه موثر باشه

سلام من قدم 167ومی خوام 13سانت افزایش بدم سنمم21هستش چی کار باید انجام بدم ایا هنوز راه داره

سلام.من بیست سال و هفت ماه سنمه.قدم صدو هفتادو شش هستش.ایا امکان افزایش قد در این سن برای من وجود داره.لطفا راهنمایی کنید

عالی بود

شنا.تکواندو.الپتیکال

سلام من ٢٥سالمه قد من ١٦١ لطفا راهنمايي كنيد راهي براي بلندترزشدن قدم وجود داره

سلام خسته نباشید من دخترم بیست و یک سالمه قدم صدو پنجاه و پنج هست چه پیشنهادی دارین برای افزایش قدم؟

سلام من دختر ۳۰ سالمه قدم ۱۵۸ هست می خوام بدونم امکان رشد قد دارم یا نه؟

بعله که جای بلند شدن قد هست .ببینید وقتی سن رفته رفتع بیشتر میشه اگه ورزش نکنید قامت انسان تمایل به خمیدگی و افتادگی میکنه که در حالی که اگه ورزش کنید ودر حالت نرمال قدتون رو اندازه بگیرید در کوتاه مدت شاهد استایل خوب و صاف خواهی بود که شواهد نشون میده نزدیک ۵-۷سانت افرایش قد خواهد بود. پس بهترین روش برا شروع حرکات کششی هست.حرکات یوگا هم فراموش نشه

سلام من ۲۲ سالمه اگه پرش انجام بدم و حرکات کششی انجام بدم و از قرص آرژنین مصرف کنم قدم ۱۰ سانت دیگه تا ۲۴ سالگی رشد می کنه؟

سلام دختر هستم سی سالمه قدم ۵۸ ایا امکان رشد قد دارم ؟

سلام
شوخی نکن ۵۸ سانت….

سلام سن ۲۳ سال قد ۱۶۴ ایا امکان رشد است ؟

منم همینطور البته من ۵۵ سانت 😔

سلام من 24سالمه قدم 163میخوام بدانم امکان دار من بلند شم

داداش الان اگه سوماتروپین بزنی احتمال داره ۵ سانت بلند بشی و لی ۲ ۳ سال دیگه بعیده زود اقدام کن.چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

داداش شما سوماتروپین زدی؟

داداش سوما تروپئن رو کجا باید بزنم بدون نسخه پزشک میزنن و کجا ؟

داداش من ۲۲ سالمه قدمو۱۷۶ هستش میخوام ۱۳ سانت دیگه قدم بلند شه فقط سوالم اینه واقعا قدتا ۲۵ سالگی رشدمیکنه؟

من ۱۸۸ قدم و ۱۰۵ کیلو وزنم البته بدون چربی .اگه ۱۹۰ بشه رُنده بیشتر حال میده

سلام من قدم ۱۸۰ ولی تو خیابون که راه میرم از من خیلی بلند تر هست و دخترایی که قدشون بلنده مثلا ۱۷۰ ۱۷۵ به من حتی نگاهم نمیکنن فقط دخترا ۱۶۰ سانتی بم نگاه میکنن همیشه فک میکردم قد بلندم ولی نیستم تازه متوسطم کاش فقط ۵ ۶ سانت دیگه بلند تر میشدم

الان تنها معضل جلب توجه دختراست که از قدت راضی نیستی بابا ۱۰۰ سانت باش ولی انسان باش.

دمت گرم

احسنت

سلام.من 30سال سن دارم قدم 170هست. ایا امکان داره افزایش رشد داشته باشم.از طریق رژیم یا ورزش یا از طریق درمان؟

سلام
من با قد شوهرم مشکل دارم
۳۱ سالشه و قدش حدودا ۱۶۵
شما چه راهی را برای افزایش قد شوهرم پیشنهاد می کنید؟ممنون میشم راهنمایی کنید. اصلا راهی هست؟

قشنگم اینو باید قبل ازدواج بهش فکر میکردی

روز اول مشکل نداشتی ازدواج کردی الان متوجه شدی قدش کوتاه

من ۲۹ سالمه. قدم ۱۸۸ سانته ، میخوام تا دو متر برسونم. چکار کنم بنظرتون؟

سلام من ۳۶ سالمه قدم ۱۵۴ هس امکان بلند شدن دارم

سلام من ۱۸ سالمه قد من ۱۶۵ اگه هورمون استفاده کنم بهقدم اضافه میشه؟؟

من‌۲۰‌سالمه
وقدم‌۱۷۵‌هست
می‌خواهم‌عضو‌تیم‌والیبال‌شوم
آیا‌قدم‌از‌این‌بلند‌تر‌می‌شود
یا‌نه؟

انشاءالله
با‌تمرینات‌ورزشی
بلند‌تر‌میشوی

من ۲۹سالمه امسال ۵سال قدم بلندترشد

چطوری ؟؟؟

سلام واسه چاقی بدن چه قرصی مصرف کنم
هرچیزی ‌ک تاثیر زودتری روش میزاره رو معرفی کنید فقط برای چاقی بدن ن صورت

سلام من دختری هستم ۲۲ ساله با قد ۱۴۵
چیکار کنم که قدم بشه ۱۷۰
اخه دوس پسرم ۱۹۰ قدشه و همش مسخرم میکنه سر قدم و‌همش مجبورم میکنه ایستاده بزنم😢

سلام من 16 سالمه قدم کوتاهه میخواستم ببینم ایاراهی هست که من قدبکشم ممنونم اگه میشه راهنمایی کنید

اره هنوز تا ۲۰سالگی وقت داری ک قدت رشد کنه فقط تامیتونی ورزش های کششی و والیبال بازی کن

خوبه‌هنوز ۱۶سالته دوسال دیگ نرمال میشه

اگه‌ عضوتیم والیبال بشم قدم رشدمیکنه؟

انسان بایدبدنش از داخل سالم باشه قد و امثال اینها برای ما هدف نمیشه دیدگاهتون رو عوض کنید

من 24سالمه و قدم 153 هست میخواستم بدونم میشه هورمون سوماتوتروپین بزنم؟ تاثیر داره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

سابلیمینال ها و بیوکنزی های  سابلیمیران تنها در صورت تهیه از همین سایت و پیج ها و پشتیبانی های معرفی شده ( با آدرس مشخص ) در سایت اعتبار و تایید فنی دارند و در صورت آپدیت شامل پشتیبانی می شوند. مراقب کلاه برداران در فضای مجازی باشید

ارتباط با ما :

آیدی تلگرام پشتیبان : suplimir@

ایمیل: info@sublimiran.com

برای ارتباط با ما از طریق روش های دیگر لطفا به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید

قد یکی از فاکتورهای مهم ظاهری است. بیشترین تغییر در وضعیت جسمی و قد افراد در دوره بلوغ که ترشح هورمونها در بالاترین سطح ممکن است صورت می گیرد. در این مطلب ما شما را با چگونگی افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی و قبل از آن آشنا می کنیم.

افزایش قد بعد از 20 سالگی چگونه امکان پذیر است؟

میوه ها و سبزیجات، سفیده تخم مرغ,  آمینو اسید ها ویتامینها و مواد معدنی, خوردن روزی ۸ لیوان آب, لبنیات طبیعی بویژه شیر, گوشت, فسفر, ماهی، اسفناج، حبوبات, پروتئین و منیزیم در افزایش قد به صورت طبیعی خصوصا در سنین بلوغ موثرند. کلسیم موجود در شیر می تواند در رشد استخوانها و صفحات رشد تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین ویتامین دی در فرآیند افزایش قد خیلی موثر است. ویتامین دی از طریق نور آفتاب به بدن جذب می شود و در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند. برای دریافت ویتامین دی می توانید صبح و عصرها که نور خورشید به صورت مستقیم نمی تابد در معرض آفتاب قرار بگیرید. بیشترین جذب ویتامین دی به بدن از طریق بازوها و ران صورت می گیرد. بنابراین مانعی ندارد اگر از ضد آفتاب برای صورت و دستها استفاده کنید. روزانه ۲۰ دقیقه نور خورشید را دریافت کردن می تواند ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین کند. همچنین قرص ها و کپسول های ویتامین دی در بازار موجود است که با توجه به میزان مورد نیاز بدنتان می توانید از آن استفاده کنید.

چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

هورمونهای رشد که در مغز ترشح می شوند مسئولیت رشد اندام های بدن و افزایش قد را به عهده دارند. این هورمونها معمولا در دو ساعت اولیه خواب ترشح می شوند. به همین خاطر نامنظم بودن ساعتهای خواب می تواند ترشح این هورمونها و میزان آنها را با اشکال مواجه کند. بعد از دوره بلوغ نوجوانان باید برنامه منظمی برای خواب و استراحت داشته باشند و در حدود ۸ ساعت در طی شبانه روز بخوابند. ناگفته نماند که تغذیه مناسب هم در ترشح هورمون رشد و افزایش قد تاثیر زیادی دارد. هورمونهای رشد به کودکانی که با اختلال رشد مواجه اند تجویز می شود اما برای بزرگسالان به دلیل اینکه از دوران بلوغ آنها گذشته است و فرآیند رشد تکمیل شده است نمی تواند موثر باشد. هورمونهای رشد قادر نیست صفحاتی که جوش خورده اند را تغییر دهد. یک روش ساده برای مشخص شدن باز یا بسته بودن صفحات رشدتان بعد از سن بیست سالگی با عکسبرداری از استخوانهای مچ دستتان صورت میگرد. با این آزمایش می توان فهمید که امکان افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی وجود دارد یا خیر.

یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان قد, ورزش است. ورزش همچنین به منظم شدن و افزایش ترشح هورمون رشد کمک می کند. اگر بعضی از ورزشها به صورت مداوم و در سنین بلوغ انجام شود تاثیر زیادی بر افزایش قد دارد. از جمله ورزشهای افزایش قد مثل: والیبال, بسکتبال, کشتی و تمرینات کششی که به اصلاح فرم بدن و تغییر و ترمیم ناهنجاری ها کمک می کند. تحرک زیاد گردش خون را بیشتر کرده که باعث گردش املاح استخوانی هم می شود.

از جمله دلایل کوتاهی قد, مشکلات ستون فقرات  است که پیش تر به آن اشاره شد. این مشکلات را در هر سنی می توان با حرکات صحیح و مناسب ترمیم کرد. ممکن است این اصلاح به افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی کمک کند. برای مطمئن شدن از سلامت ستون فقرات یا مشخص شدن دقیق نوع اشکال می توان به متخصص ارتوپد مراجعه کرد و لزوم تمرینات و حرکات کششی برای افزایش قد و نوع و شیوه درست انجام آن را از پزشک جویا شد.

حتما شما هم بارها تبلیغات قرص های افزایش قد را دیده اید. با توجه به اینکه افزایش قد ارتباط مستقیم با مراحل رشد و تکامل به ویژه در دوران بلوغ دارد بنابراین مصرف قرص یا داروهایی که به نام افزایش قد موجود است نمی تواند تاثیری در بلند قد شدن داشته باشد, چه بسا مصرف این قرص ها باعث عوارض و خطرات جبران ناپذیری شود. گفتنی است بخشی از قرص های افزایش قد در واقع قرص های ترکیبی کلسیم و ویتامین دی است که فقط به استحکام استخوانها و جلوگیری از نرمی استخوان کمک میکند و تاثیری در افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی ندارد.

کسانی که از هیچکدام از راه حلهای پیشین جواب نگرفته اند به سراغ جراحی استخوان پا می روند تا از این طریق بتوانند افزایش قد بعد از سن ۲۰ سالگی را تجربه کنند. روش جراحی به صورت نادر انجام می شود و هزینه زیادی دارد علاوه بر این, فردی که جراحی می کند تا مدتها نمی تواند راه برود و به دلیل حساسیت این جراحی, در صورت بروز یک خطای پزشکی ممکن است فرد توانایی راه رفتن را از دست بدهد. بنابراین توصیه می شود کسانی برای جراحی اقدام کنند که روش های طبیعی و ورزش های افزایش قد را به طور مرتب انجام داده باشند و نتیجه مناسبی دریافت نکرده باشند و پس از بیست سالگی کوتاهی غیر طبیعی قد دارند و یا اندازه دو پایشان متفاوت است. در این روش صفحاتی که به هم جوش خورده اند باز میشود و فاصله ای بین آنها گذاشته شده تا دوباره رشد کنند.

منبع :

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

هنگامی که صحبت از افزایش قد میشود، اولین چیزی که به ذهن خطور میکند محدودیت سنی است. تقریبا اکثر افراد میدانند که روند رشد قد در دختران تا سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی و در پسران تا ۲۴ سالگی ادامه خواهد داشت و تا این سنین هورمون رشد که توسط هیپوفیز ترشح میشود، مسئول افزایش قد است.

با توجه به کاهش ترشح هورمون بعد از بلوغ، افزایش قد و بلندتر شدن کمی سخت است. در بیشتر موارد اپی فیز استخوانهای بلند بسته شده اند و تمام نقاط غضروفی باقیمانده به استخوان تبدیل میشوند و همین باعث میشود تا دیگر استخوانهای بلند جایی برای رشد نداشته باشند. با اینحال اگر هورمونها به صورت طبیعی ترشح شوند روند افزایش رشد مشهود خواهد بود. با این تفاسیر سوالی که مطرح میشود این است که :

همانطور که گفته شد با توجه به توقف رشد استخوانهای بلند افزایش قد بعد از سن ۲۵ سالگی واقعا دشوار است و از طرف دیگر انجام جراحی و یا استفاده از هورمونهای دشد برای بالغین میتواند بسیار خطرناک باشد و عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد. با اینحال میتوان با درنظر گرفتن چند روش و نکته چند سانتی متری به قد اضافه کرد و کمی بلندتر شد.چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

تغذیه مناسب و رژیم غذایی درست نقش اساسی و بسیار مهمی در افزایش قد شما خواهد داشت. بدن شما برای اینکه به وزن و قد مناسبی برسد به ویتامینها، مواد معدنی و مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد کافی ضروری است. مصرف چربی های ترانس و چربیهای اشباع شده باید محدود شوند چراکه هضم آنها دشوار است و مانع جذب سایر مواد غذایی میشود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم میتوانید به لیست غذایی زیر توجه داشته باشید و آنها را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید:

نقش کلسیم در رشد بدن انسان نباید فراموش شود. مواد غذایی ذکر شده برای رشد و استحکام استخوانها و غضروفها حیاتی است. بنابراین شدیدا توصیه میکنیم با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم پاسخ دهید. علاوه بر این، باید روزانه میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند.

نور خورشید یکی از مهمترین منابع برای تامین ویتامین D است. ویتامین دی تاثیر زیادی در رشد بدن دارد چرا که رشد استخوانها نیاز مستقیم به این ویتامین دارد. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید بدن شما از طریق پوست، میزان کافی ویتامین D را جذب خواهد کرد. بهترین زمان برای حمام آفتاب صبح ها و غروبها است زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم به شما نمی تابد، به همین دلیل نگرانی در خصوص اشعه های مخرب نور خورشید نیز نخواهید داشت.

ورزش کردن یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای تحریک رشد بدن است و این تحریک برای افزایش رشد با ورزشهای کششی بسیار بیشتر خواهد شد. علاوه بر تمرینات کششی، فعالیت های ورزشی نظیر دوچرخه سواری و شناکردن نیز بسیار بر افزایش قد تاثیرگذار هستند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید خود ورزش کردن است. افرادی که به طور مرتب ورزش میکنند نسبت به افرادی که فعالیتهای ورزشی ندارند دارای قد و وزن متناسب تری هستند. در تمام رشته های ورزشی، قبل از شروع تمرین اصلی انجام تمرینات کششی الزامی است. حال اگر شما بسکتبال کار میکنید، یا والیبالیست هستید و یا حتی فوتبالیست یا بدنساز تفاوتی نمیکند، میتوانید در کنار ورزش اصلی خود، حرکات کششی را انجام دهید.

اینکه تصور کنید با نشستن و یا مصرف برخی محصولات و داروهای گیاهی و شیمیایی میتوانید افزایش قد داشته باشید سخت در اشتباهید. اگر واقعا نیاز دارید که قد شما بلندتر شود باید ورزش کنید. در مقالات قبلی در خصوص تمرینات کششی و تمرینات یوگا برای افزایش قد صحبت کرده بودیم که میتوانید از طریق لینکهای زیر به مطالب قبلی دسترسی داشته باشید:

» تمرینات یوگا برای افزایش قد

» تمرینات ورزشی کششی برای بلندتر شدن

» تبلیغات افزایش قد، فریبنده یا واقعی؟

همچنین ممکن است در این زمینه سوالی برای شما پیش بیاید که آیا گودی کمر میتواند در کوتاهی قد مؤثر باشد؟

پاسخ به این سوال نیازمند این است که بدانیم گودی کمر چیست اما به طور کلی اصلاح گودی کمر میتواند چندسانتی متری به قد شما اضافه کند و این بستگی به میزان گودی کمر دارد. در مطلب زیر گودی کمر و تمرینات مؤثر برای اصلاح آن را برای شما آماده کرده ایم:

» گودی کمر و تمرینات ورزشی برای اصلاح آن

خواب کافی یک نیاز مبرم و بسیار بسیار مهم است چرا که هورمون رشد کار خود را زمانی انجام میدهد که شما به خواب عمیق فرو رفته باشید. توجه داشته باشید که بسیاری از هورمونهای بدن در زمانهای خاصی ترشح میشوند و اینطور نیست که در هر زمان از شبانه روز تاثیر یکسانی داشته باشند. از اینرو خواب کافی شب هنگام بسیار برای رشد بدن ضروری است. بهترین زمان برای خواب ساعت ۱۰ (و حداکثر ۱۱) شب میباشد و بدن نیز بین ۷ تا ۸ ساعت به خواب احتیاج دارد.

نحوه ی خوابیدن نیز در رشد و فرم بدن دخیل است. در صورتی که اطلاعی در خصوص نحوه ی صحیح خوابیدن ندارید و نمیدانید کدام وضعیتها برای خوابیدن مناسب نیستند به مطلب زیر مراجعه کنید:

» حالات صحیح و ناصحیح خوابیدن

خواب کافی در کنار تغذیه مناسب و ورزش کردن به صورت مداوم و پیوسته جزو شرایط جدایی ناپذیر برای افزایش قد هستند. گرچه افزایش قد در سنین بعد از ۲۵ سال سخت است ولی رعایت نکات ذکر شده شانس موفقیت را در شما بسیار افزایش میدهد.

© از ۱۳۸۸، تمامی حقوق مادی و معنوی نزد سایت عصرعلم محفوظ می‌باشد.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

سارا هاشمی نیک:
اگرچه برای افزایش طول قد، حالا دیگر روش‌های پیشرفته‌ای وجود دارد؛ اما متخصصان همچنان اصرار دارند که این روش‌ها مناسب جراحی‌های زیبایی نیست.

اگر بشود که محشر است. اگر بشود و به همین سادگی هم بشود. آخر قد بلند که باشی، همه چیز فرق می‌کند؛ اولا از آن بالا دنیا را جور دیگری می‌بینی، در واقع چشم‌اندازت با آدم‌های کوتاه‌تر، خیلی متفاوت است.

ثانیا دستت به قفسه‌های بالای کابینت می‌رسد. ثالثا همة کارهایت بیشتر به چشم می‌آید؛ لباس‌هایت جلوة بیشتری دارد؛ حرکاتت، راه رفتن و نشست و برخاست‌ات شاخص‌تر از بقیه می‌شود.

اصلا همین‌طوری، بدون هیچ تلاشی، دیده می‌شوی. بدون این‌که لازم باشد آن‌قدر از خودت زرنگی و چالاکی نشان بدهی تا دیگران درباره‌ات بگویند: «به قد و قواره‌اش نگاه نکن، نصفش زیر زمین است!»چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

 چند سانتی‌متر بلندتر، اگر دختر باشی یعنی خلاص شدن از کفش‌های پاشنه ده سانتی و اگر پسر باشی یعنی احساس قدرت، یعنی «ریز می‌بینمت»! حتما هم لازم نیست کوتوله باشید تا دلتان بخواهد چند سانت به قدتان اضافه شود. حتی آدم‌های متوسط به بالا هم بدشان نمی‌آید بلندتر شوند.

مخصوصا در میان نژاد خوش قد و بالایی مثل ما ایرانی‌ها که به برکت رعایت اصول درخشان تغذیه‌ای و اهمیت فراوان به ورزش از بدو تولد، متوسط قدمان روز به روز کمتر می‌شود.

مفصل‌ها را کش بدهبرای افزایش قد هم مثل لاغری، کاشت مو و رفع چین و چروک پوست، آگهی‌های عجیب و غریب و گاه جالبی وجود دارد.

 دستگاه افزایش قد معجزه‌آسای فلان دارای دفترچه راهنما و طناب طبی، دست دوم در حد نو…

  افزایش قد تا 12 سانتی‌متر در طول دو ماه به وسیله دمپایی‌های مخصوص ماساژ به روش ویبراتوری و طب سوزنی محصول کشور ژاپن به همراه 8 برنامه (لاغری، چاقی، افزایش قد، تسکین‌دهنده درد،…)

یکی از این آگهی‌ها که به صورت مفصل راجع به افزایش قد توضیح داده، وعده کرده که قد افراد 10 تا 35 ساله را در طول دو ماه با روش‌های علمی و طبیعی، بین 2 تا 10 سانتی‌متر افزایش می‌دهد. ظاهرا هم این کار را از طریق تحریک هورمون رشد به وسیلة ماساژ و حرکات یوگا و تایبو انجام می‌دهند.

در کنار آگهی نوشته شده: «کاملا تضمینی». خانمی که شماره تلفنش را همراه آگهی منتشر کرده، راجع به روش مورد نظر توضیح می‌دهد: «این روش فقط مبتنی بر ورزش‌های کششی است و چون از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، هیچ عارضه‌ای هم ندارد.»

–  ولی مگر نمی‌گویند رشد استخوان‌ها حدود 20 سالگی متوقف می‌شود؟رشد استخوان‌ها متوقف می‌شود، ولی غضروف‌های بین مفصل‌ها تا سن 35 سالگی به استخوان تبدیل نمی‌شوند و با انجام این حرکات کششی، رشد می‌کنند و به استخوان تبدیل می‌شوند!

– در آگهی نوشته‌اید کاملا تضمینی. چطور تضمینش می‌کنید؟تضمینش این است که اگر پشتکار داشته باشید و هر روز این تمرین‌ها را انجام دهید حتما قدتان بلند می‌شود. یعنی نباید انتظار داشته باشید یک هفته‌ای قدتان 10 سانت بلند شود. این روش حدود پنج شش ماه زمان می‌برد. نباید ناامید شوید و تمرینات را رها کنید!

– آن وقت شما خودتان نتیجه‌اش را دیده‌اید؟من خودم که استفاده نکرده‌ام، ولی چند وقت پیش، دختر 14 ساله‌ای تماس گرفت و گفت بعد از 2 هفته انجام این تمرینات، یک سانتی‌متر افزایش قد داشته است. پسر جوانی هم بعد از 3 ماه، نیم سانت افزایش قد داشته است.

– نحوة خرید چطور است؟شما پنج هزار تومان به شماره حسابی که من می‌گویم واریز می کنید. بعد به من زنگ می‌زنید و آدرس می‌دهید، ما جزوه افزایش قد را همراه دو تا سی‌دی ایروبیک و جزوه آموزش ماساژ عصب رشد برایتان می‌فرستیم.

یکی دیگر از آگهی‌ها، تبلیغ دستگاهی است که به غیر از افزایش قد، معجزات دیگری از قبیل درمان میگرن، کنترل دیابت و فشار خون و لاغری و زیبایی هم انجام می‌دهد. فردی که با عنوان دکتر، نمایندگی فروش این دستگاه را در اختیار دارد، وقتی متوجه می‌شود فقط بخش افزایش قد دستگاه موردنظر است می‌گوید: «این دستگاه با تحریک هورمون رشد شما باعث افزایش قد می‌شود.» بعد می‌پرسد: «دستگاه را برای خودتان می‌خواهید؟»

– نه، برای یکی از دوستانم.

چند سالش است؟

– 20 سال.

این‌ها را برای این می‌پرسم که رشد تا 30 سالگی امکان‌پذیر است. در سن 30 سالگی روی استخوان‌های بدن را کلسیم می‌پوشاند و افزایش قد متوقف می‌شود. ولی دوست شما هنوز وقت دارد. در طول این 10 سال باقی مانده اگر به طور مرتب روزانه نیم ساعت تا سه ربع از این دستگاه استفاده کند، قدش بین 3 تا 8 سانتی‌متر بلند می‌شود.

دستگاه موردنظر یک جفت کفش و دو تا الکترود و 4 تا پد  دارد و طبق گفتة آقای دکتر، مورد تأیید وزارت بهداشت و انجمن فیزیوتراپی ایران است. قیمتش هم 84 هزار تومان است.

کی راست می‌گوید؟

ولی پزشکان اعتقاد دارند که افزایش قد بعد از بیست و چند سالگی جز با روش جراحی امکان ندارد.

این جراحی هم یکی از جراحی‌های بحث برانگیز با ریسک بالا و خطرات زیاد است که در ایران دو مدعی جدی دارد: دکتر حسینعلی اسماعیل‌اف و دکتر نادر مطلبی‌زاده، هر دو جراح و متخصص ارتوپد و هر دو مدعی جراحی افزایش قد با روش ایلیزاروف. ایلیزاروف ارتوپد مشهور روسی و مبتکر تنها روش جراحی افزایش قد در جهان است.

او حدود 50 سال پیش این عمل جراحی را در روسیه انجام داد و نزدیک 20 سال است که این روش به کشورهای ایتالیا، چین، آلمان، فرانسه، آمریکا و اخیرا ایران راه پیدا کرده است.

دکتر اسماعیل‌اف اهل آذربایجان است و شاگرد مستقیم «ایلیز»ی  فقید بوده است. او خودش را تنها ارتوپد حاضر در ایران می‌داند که با روش ایلیزاروف آشنایی کامل دارد. او معتقد است بقیه ارتوپدهایی که به اسم جراحی ایلیزاروف دست به این عمل می‌زنند، هیچ کدام مجوز این کار را ندارند.

از سوی دیگر دکتر نادر مطلبی‌زاده، رئیس مرکز افزایش قد ایران، در سایت اختصاصی این مرکز، خودش را نمایندة رسمی مرکز ایلیزاروف در ایران و دارای فلوشیپ ایلیزاروف و بازسازی اندام‌ها از روسیه معرفی کرده است.

او این مرکز را در سال1380 تأسیس کرد و طبق ادعایی که در سایت آمده، تا به حال 130 مورد عمل جراحی افزایش قد در این مرکز انجام شده است. در معرفی مرکز افزایش قد ایران، هدف از تأسیس چنین مکانی «کمک به افرادی که از مشکلات فردی و اجتماعی کوتاهی قد رنج می‌برند» عنوان شده است.

دکتر مطلبی‌زاده مدعی است روش جراحی او تحت عنوان روش افزایش قد (LON) نسبت به روش ایلیزاروف برتری‌هایی دارد.

در روش ایلیزاروف برش ظریفی روی استخوان مثلا ساق پا داده می‌شود و دستگاه ایلیزاروف را به صورت ثابت از داخل و خارج روی قسمت شکافته شدة استخوان قرار می‌دهند. این دستگاه به وسیلة پیچ‌هایی از طرفین ساق پا به خارج از استخوان متصل می‌شود و روزانه یک میلی‌متر پیچانده می‌شود. این کار باعث باز شدن فاصله دستگاه تعبیه شده در استخوان و در نتیجه، جوش خوردن استخوان در این فاصله می‌شود. یعنی طول استخوان روزانه یک میلی‌متر افزایش می‌یابد.

دکتر مطلبی‌زاده برای ذکر تفاوت روش خودش با روش ایلیزاروف توضیح می‌دهد که پس از پایان دورة افزایش طول استخوان که مثلا برای 7 سانتی‌متر، 70 روز طول می‌کشد، باید دستگاه بر روی اندام آن‌قدر باقی بماند تا استخوان کاملا محکم شود.

این زمان حدود 2 برابر مدت افزایش است، یعنی تقریبا 140 روز. بنابراین در این روش برای 7 سانت افزایش قد، حداقل 310 روز لازم است که دستگاه حجیم و فلزی ایلیزاروف بر روی پا باقی بماند.

اما در روش LON، دکتر مطلبی زاده مدعی است با نصب یک ثابت کنندة داخلی در کانال استخوان، دیگر لازم نیست که پس از دورة افزایش، دستگاه روی پا باقی بماند. یعنی همزمان کار حفظ استحکام استخوان هم انجام می‌شود. در نتیجه برای افزایش 7سانت طول استخوان، 70 روز بیشتر زمان لازم نیست.

هر خلبانی که فضانورد نمی‌شوددکتر اسماعیل‌اف هم بی‌آن که اسمی از کسی ببرد، پنبة ارتوپدهایی را که در ایران جراحی افزایش قد انجام می‌دهند، می‌زند.

او می‌گوید: «50 درصد بیماران من کسانی هستند که قبلا بین دو تا چندین بار به دست دکترهای دیگر جراحی شده‌اند و عوارض وحشتناکی برایشان به وجود آمده است، نتایج ناراحت‌کننده‌ای مثل کج شدن پاها، فلج شدن، عفونت و حتی قطع عضو.»

اسماعیل‌اف می‌گوید ایراد از تکنیک ایلیزاروف نیست، مشکل در نحوة اجرای این تکنیک است. یعنی ارتوپدهایی که آشنایی درستی با این تکنیک ندارند آن را انجام می‌دهند و این عوارض خطرناک را به وجود می‌آورند.

به گفتة اسماعیل‌اف ارتوپدهایی که این تکنیک را کامل بلد نیستند، گمان می‌کنند کار اصلی در این روش، نصب کردن دستگاه مخصوص در پای بیمار است، اما این تازه شروع ماجرا است. در واقع تنها 30 درصد کار در اتاق عمل انجام می‌شود و ادامة کارها که در بلند شدن طول استخوان‌های بیمار بیشترین تأثیر را دارد، خارج از اتاق عمل شروع می‌شود.

یکی از مهم‌ترین کارها مراقبت‌های بعد از عمل است که به مهارت پزشکی بستگی دارد و نکات مهم و ظریفی دارد که بیشتر پزشکان که خودسرانه این عمل را انجام می‌دهند، نمی‌دانند.

به قول اسماعیل‌اف روش ایلیزاروف فقط کار گذاشتن یک دستگاه نیست، یک علم است و همان‌طور که هر خلبانی فضانورد نمی‌شود، هر ارتوپدی هم متخصص روش ایلیزاروف نمی‌شود.چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم

جانم را بگیر، ولی یک وجب بیشتراما ایلیزاروف فقید وقتی داشت این روش را ابداع می‌کرد، بیشتر به فکر درمان کسانی بود که از مشکلاتی مثل کوتاهی یک پا، نقص در انگشتان، اختلاف طول اندام‌ها و انحراف زانوها رنج می‌برند، نه افراد سالمی که فقط برای زیبایی، طالب بلند شدن قدشان هستند.

دکتر اسماعیل‌اف و مطلبی‌زاده هم با وجود تمام اختلاف نظرهایشان، روی این موضوع توافق دارند که بهتر است افراد سالم برای چنین جراحی‌ای اقدام نکنند. با روش ایلیزاروف می‌شود قد افراد سالم را در چند مرحله حدود 50 سانتی‌متر افزایش داد، اما این عمل بسیار سخت، پرهزینه و پرعارضه است.

در حالت خوش‌بینانه‌اش بیمار، 3 ماه پس از جراحی می‌تواند سر کار روزانه‌اش برگردد و به راحتی فعالیت کند. هزینه‌های این جراحی هم بین پنج تا ده میلیون تومان متغیر است.

اسماعیل‌اف تا به امروز 1500 نفر را در ایران جراحی کرده است که بیشتر آن‌ها دچار اختلالات مادرزادی مثل کوتاهی یک پا، نانیسم (کوتاه قدی غیرطبیعی) یا نقص عضوهایی در اثر حوادث و تصادفات بوده‌اند.

بین این تعداد، تنها 25 نفر صرفا جهت افزایش قد با هدف زیبایی جراحی شده‌اند که تمام آن‌‌ها جوان بوده‌اند.

اطرافیان دکتر اسماعیل‌اف می‌گویند خیلی‌ها مراجعه کرده‌اند و دکتر آن‌ها را جراحی نکرده است. مثلا خانم جوانی که مربی ایروبیک بود و 176 سانتی‌متر قد داشت از دکتر خواسته بود 6 سانتی‌متر ساق پاهایش، 6 سانتی‌متر هم استخوان رانش، 4 سانتی‌متر ساعد دستش و 4 سانتی‌متر هم استخوان بازویش را بلندتر کند.

دکتر هم به او گفته بود با این کار 12 سانتی‌متر به قدت اضافه می‌شود و تقریبا می‌شوی 190 سانتی‌متر. آن وقت اگر بخواهی ازدواج کنی کدام مرد ایرانی هم قد و قوارة تو پیدا می‌شود؟ اما دختر خانم مزبور همچنان پافشاری می‌کرد و تا سه ماه بعد هم مدام تماس می‌گرفت.

یا ماجرای پسر جوانی که با وجود 182 سانتی‌متر قد، می‌خواست جراحی افزایش قد کند. آن هم به خاطر این‌که دختر مورد علاقه‌اش 185 سانتی‌متر قد داشت و پسر جوان نمی‌خواست به خاطر چند سانتی‌متر اختلاف قد، او را از دست بدهد. می‌گویند وقتی دکتر او را جواب کرد، همان جا نشست و زار زار گریه کرد.

دکتر اسماعیل اف می‌گوید: «بعضی‌ها تصمیم می‌گیرند هزینه‌اش را بپردازند و جراحی شوند. این به خود فرد و نوع نگاهش به زندگی بستگی دارد. اما اگر از من بپرسید، می‌گویم افراد قدرتمند تاریخ مثل ناپلئون، هیتلر، استالین و خروشچف قدهای متوسط و حتی کوتاهی داشته‌اند و هیچ وقت هم به فکر قد و قواره نبوده‌اند. چون قدرت از راه‌های دیگری به دست می‌آید و بیشتر به هوش و ارادة آدم بستگی دارد.»

اعتماد نکن

تبلیغات افزایش قد از چند سال پیش شروع شد. اوایل بیشتر این تحقیقات بر روی «برچسب‌های گیاهی» متمرکز بود.

 مؤسساتی که در نشریه‌های مختلف آگهی فروش برچسب‌های افزایش قد را چاپ می‌کردند، مدعی بودند این چسب‌ها از «جلبک دریایی» تهیه می‌شوند، صد در صد گیاهی‌اند و نصب آن‌ها در کف پا هیچ عارضه‌ای ندارد.

کسی که طالب افزایش قد بود باید قبل از نصب این برچسب‌ها، به مدت 10 روز ورزش‌های «ایرو‌بیک» را که در یک سی‌دی آموزشی به او تحویل می‌دادند را انجام می‌داد، تا بدنش آمادگی لازم را برای افزایش قد پیدا کند.

فروشندگان ادعا می‌کردند این چسب‌ها می‌توانند تا 12 سانتی‌متر طول قد را زیاد کنند. در همان حال پزشکان و متخصصان غدد هشدار می‌دادند که از این دستگاه‌ها استفاده نکنید.

آن‌ها تأکید می‌کردند تا زمانی که صفحة رشد افراد باز است می‌شود کوتاه قدی او را درمان کرد و این برچسب‌ها هیچ تأثیری روی قد ندارند.

آن‌ها ابراز تعجب می‌کردند در حالیکه یک کودک در حال رشد و سالم در طول یک سال فقط می‌تواند بین 5 تا 7 سانتی‌متر قد بکشد، چطور این چسب‌ها می‌تواند 12 سانتی‌متر به قد افراد بالغ اضافه کند؟

بعد از اعتراضات فراوان، متخصصین وزارت بهداشت هم نسبت به این تبلیغات موضع‌گیری کردند. معاونت سلامت اعلام کرد که هرگونه تبلیغ افزایش قد از طریق نصب چسب‌های گیاهی کذب و دروغ است و توسط افراد غیرمتخصص و دلال صورت می‌گیرد. نظام پزشکی هم تهدید کرد که در صورت شکایت از این مؤسسات، جریمه‌های سنگین مثل حبس در انتظار افراد خاطی خواهد بود.

وقتی برچسب‌های افزایش قد به خاطر مخالفت‌های زیاد از مد افتادند، روش‌های دیگر برای افزایش قد به بازار آمدند.

افزایش قد با دستگاه، کفش‌های مغناطیسی و تمرینات ورزشی، آگهی‌های رایج امروز هستند. پزشکان، این روش‌ها را هم حقه و دروغ می‌دانند. آن‌ها می‌گویند رشد استخوان‌ها برای دختران در هفده سالگی و برای پسران در هجده سالگی قطع می‌شود.

حتی اگر هم رشد استخوان‌ها باز باشد، استفاده از این روش‌ها هیچ تأثیری ندارد و حتی احتمال بعضی عوارض هم وجود دارد. درمان کوتاهی قد یکی از مشکل‌ترین درمان‌ها در علم پزشکی است و یک پزشک متخصص بعد از بررسی‌های متعدد و تجویز آزمایش‌های مختلف وارد پروسة درمان می‌شود. اگر هم روش جدیدی ابداع شود، قطعا خود پزشکان آن را پیشنهاد خواهند کرد.

فرمولی برای قد

یکی از دلایل‌ قد کوتاه‌تر شدن ما ایرانی‌ها پایین بودن سن بلوغ در کشور ماست. دخترها و پسرهای ایرانی به خاطر شرایط آب و هوایی، بین 8 تا 13 سالگی بالغ می‌شوند، در حالی که در کشورهای اروپایی، سن بلوغ بین 16 تا 17 سال است.

بیشتر رشد بدن و به خصوص رشد قد در سنین قبل از بلوغ اتفاق می‌افتد و هر چه سن بلوغ بالاتر باشد، رشد قد، مدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

عوامل هورمونی مثل کاهش ترشح هورمون رشد و کم‌کاری تیروئید و ناهنجاری‌های کروموزومی هم باعث کوتاه قدی می‌شود، ولی عوامل غیر هورمونی کوتاهی قد مثل سوء تغذیه، بیماری‌های کلیوی، ریوی، خونی، استخوانی، کبدی و عفونت‌های مزمن، شایع‌تر از عوامل هورمونی هستند.

ولی به طور کلی قد طبیعی برای هر فرد به تفکیک جنسیت با فرمول‌های زیر محاسبه می‌شود:

کسی که قدش از این محدوده کمتر باشد، کوتاه قد محسوب می‌شود.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم
چگونه بعد از 20 سالگی قد بلند شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *