چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

 
helpkade
چگونه بفهمیم ذرت آلوده است
چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

تهران – ایرنا – مرداد ماه امسال، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ماجرای واردات ذرت‌های آلوده را دوباره داغ کرد. داستانی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شده و بعد از حدود یک سال و نیم، هنوز به پایان نرسیده است.

حدود یک ماه است که ماجرای ذرت‌های آلوده در فضای رسانه‌ای کشور، سر و صدایی به پا کرده است. این گزارش ماجرا را از ابتدا تا به امروز برای شما روایت می‌کند.

خلاصه گزارش: تابستان ۱۳۹۶ چند واردکننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور می‌کنند. از این میزان حدود ۱۲۵ هزار تن (اعداد و ارقام مختلفی در گزارش ذکر شده ولی رقم دقیق همین ۱۲۵ هزار تن است) آلوده به سمی به نام آفلاتوکسین بود. سازمان استاندارد مجوز خروج کالا را نمی‌دهد و به دلایل تجاری، امکان ارجاع کالا هم نیست. دو راه باقی می‌ماند: صادرات یا امحا. در شرایطی که واردکننده برای اخذ مجوز ورود تلاش می‌کند، رئیس جمهوری، دستور می‌دهد که کالا باید ارجاع یا امحا شود. امحای کالا هزینه و دردسر زیادی دارد و برای همین هم حالا یک خریدار که برای ذرت‌ها پیدا شده ممکن است بتواند کالا را به کشورهایی صادر کند که استاندارد متفاوتی در این زمینه دارد یا می‌خواهند از این ذرت برای الکل‌سازی استفاده کنند.

حالا به طور تفصیلی ماجرا را با هم بررسی کنیم:

۱. خبرهای اولیه: داستان ذرت‌های آلوده، از ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶ و وقتی آغاز می‌شود که خبرگزاری تسنیم در خبری به نقل از «یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان» از کشف و توقیف ۱۲۶ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر داد. در این خبر آمده بود که عمده ذرت‌های آلوده توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد شده اما ضمنا گفته شده بود که بخشی از این محصولات نیز توسط سازمان‌های دولتی وارده شده است. (مجموعا ۱۷ شرکت) طبق این گزارش، عمده ذرت‌های آلوده از کشور برزیل و ظرف ۶ ماه اخیر (تا بازه زمانی انتهای تابستان ۱۳۹۶) وارد شده و «بعد از تایید و احراز آلوده بودن ذرت‌های مورد اشاره (به قارچ آفلاتوکسین) توسط اداره استاندارد استان، انبارهای نگهداری این ذرت‌ها پلمب شده و از ترخیص محموله‌ها جلوگیری شده است.» البته این خبرگزاری یک روز بعد هم در گزارشی آورده بود که «نمی‌توان گفت که کل محموله‌های ۱۷ شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکت‌ها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله با آلودگی قارچی مواجه بوده است.»

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

۲. رکورد یک سال و نیمه همراه با فشار لابی‌ها: بعد از آن ماجرا تقریبا به صورت راکد درآمد ولی ظاهرا فشارهای شدیدی از سوی واردکنندگان وجود داشت چرا که مثلا در دی ماه سال ۱۳۹۷، مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در زمینه جلوگیری از ورود این ذرت‌های آلوده گفت: «اگر فقط به تائیدیه‌های مبدا اکتفا می‌کردیم نمی‌توانستیم جلوی واردات این میزان ذرت آلوده را بگیریم؛ در این باره بیش از هزار و ۱۰۰ نمونه آزمایش انجام شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی برای جلوگیری از واردات ذرت آلوده برسیم. جلوگیری از واردات ذرت آلوده برای حفظ سلامتی مردم و افراد جامعه صورت گرفته است. در این باره تحت هیچ شرایطی کوتاه نیامدیم حتی در سطوح بالا هم قسم شدیم اگر این اقدام به قیمت از دست دادن پست و جایگاه خود هم شده کوتاه نیاییم و کوتاه نیامدیم.»

۳. آغاز دوباره قصه: ماجرا دوباره از نهم مرداد امسال و وقتی داغ شد که امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بندر امام خمینی (ره) رفته بود تا از روند واردات کالاهای اساسی در این بندر، بازدید کند. آن طور که ایرنا نوشته، خجسته در حاشیه این بازدید «خواستار عملکرد بهتر وزارتخانه‌هایی در جابجایی کالاهای وارداتی مورد نیاز که از طریق این بندر تامین می شود، شد و گفت: به عنوان مثال یک محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت آلوده از سال ۹۵ در انبارها وجود دارد که باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.»

۳. دستور رئیس جمهوری: یک روز بعد، کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در توییتر خود خبر از دستور رئیس‌جمهوری در زمینه ذرت‌های آلوده داد و نوشت: «روز گذشته با دستور قاطع و صریح رئیس جمهور محترم، آخرین تلاش‌های افراد برای واردات ذرت‌های آلوده به کشور متوقف شد. ایشان همچنین دستور برخورد و معرفی متخلفین به دستگاه قضایی را صادر نمودند. این موضوع چند سالی است که در دست پیگیری می‌باشد. طی این مدت فشارهای زیادی را تحمل کردیم.» دو روز بعد یعنی در دوازدهم مرداد ماه، خبرگزاری فارس به نقل از نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد، جزییات محدودی از این دستور رئیس‌جمهور را اعلام کرد که طبق آن، «رئیس جمهور تکلیف کرده اگر این محموله مرجوع نشود باید امحاء شود.»

۴. ذرت‌ها چه مشکلی داشت؟ پیروزبخت دو روز بعد، در گفت‌وگو با صداوسیما، جزییاتی از آلودگی این ذرت‌ها را هم اعلام کرد: «کشتی این محموله در سال ۹۵ در گمرک بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفت و از همان ابتدا میزان سم در آن بالا بود و باید به کشور مبداء مرجوع می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. یکی از مشکلات محصول وارداتی ذرت از برزیل وجود سم آفلاتوکسین است که در همه جای دنیا میزان استاندارد آن برای خوراک دام شیری و گوشتی «۵ppb» پیش بینی شده است، اما در این محموله ۱۲۰ هزار تنی میزان سم بیشتر از استاندارد و بالاتر از «۵ppb» بود. دو هزار بار آزمایش از محموله ذرت انجام و نتیجه آزمایش‌ها این شد که محموله برای سلامتی انسان مضر است علاوه بر آن با گذشت سه سال از توقف محموله در ورودی کشور، میزان سم آن نیز بالاتر هم رفته است. وزیر کشور در این باره گزارش لازم را به رئیس جمهوری داده است که در نهایت روحانی باتوجه به اهمیت این موضوع در سلامت مردم تاکید کردند که اگر کالا مرجوع نشده باید امحاء شود.»

۵. ناگهان، ذرت‌ها سه برابر شد: اما نکته عجیب بود که امیر خجسته، نماینده مجلس پیگیر این موضوع روز ۲۸ مرداد، میزان ذرت‌های آلوده را از ۱۴۰ هزار تن، به ۵۰۰ هزار تن افزایش داد و ضمنا واردات کل آن را به شرکت‌های دولتی مربوط دانست. او در این روز به خبرگزاری فارس گفت: «۱۳ شرکت دولتی با ۳۵ میلیون دلار ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی در سال ۹۵، ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده به سم آلفاتوکسین را وارد کشور کردند.طبق مستندات این ذرت‌ها از بدو ورود آلوده به سم آفلاتوکسین بوده است. از این ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده ۳۵۰ هزار تن به کشور وارد شده و متأسفانه باید بگویم که هر دامی که این ذرت‌ها برایش استفاده شده باشد، شیر و محصولات لبنی آن آلوده به این سم می‌شود. ذرت‌های وارد شده دارای گواهی تأیید بهداشت برزیل از سازمان بین‌المللی SGS نیستند.»

۶. آیا دولت ذرت‌ها را وارد کرده است؟ در واکنش به این سخنان، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور روز سی مرداد به خبرگزاری مهر گفت: این واردات مربوط به حدود سه سال پیش و حدود ۱۴۰ هزارتن است و توسط بخش خصوصی انجام شده است (و) ربطی به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام ندارد. اما امیر خجسته، این بحث را ادامه داد و روز دوم شهریور به خبرگزاری فارس گفت: «گمرک این بندر ( بندر امام خمینی (ره) ) یک بندر و یک گمرک کاملا دولتی و شبه‌دولتی است و تنها شرکت‌های دولتی و شبه دولتی حق واردات و ترخیص کالا از این بندر و گمرک آن را دارند. بر همین اساس قاعدتا شرکت‌هایی که اقدام به واردات ذرت‌های آلوده کردند یا دولتی بودند یا شبه دولتی و شرکت پشتیبانی دام که زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی و یک شرکت کاملا دولتی است یکی از شرکت‌های واردکننده ذرت‌های آلوده به شرکت بوده است. شرکت پشتیبانی دام قریب به ۶۶ هزار تن ذرت آلوده را از طریق گمرک بندر امام به شماره کوتاژ ۲۱۲۹۰۶۶۴ و به تاریخ ۵ دیماه ۹۵ به کشور وارد کرد که از این ۶۶ هزار تن، بیش از ۳۳ هزار تن آن متروکه شده است و مابقی ذرت‌های آلوده توسط شرکت پشتیبانی دام ترخیص و وارد کشور شده است. علاوه بر این لازم به ذکر است که بیش از ۳۳ هزار تن از ذرت‌های آلوده واردشده توسط شرکت پشتیبانی دام به شماره اظهارنامه‌ بارنامه موسوم به «کوتاژ» ۲۹۴۴۸۸ مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ متروکه و در اختیار اموال تملیکی قرار گرفته است.»

۷. آیا واقعا ذرت‌ها ۵۰۰ هزار تن بود؟ گمرک در روز ۵ شهریور، در خصوص خبر ذرت های وارداتی در سال ۱۳۹۵ توضیحاتی ارائه داد. به گزارش این نهاد، «در سال ۹۵ مقدار ۵۱۳ هزار تن ذرت دامی متعلق به ۹ شرکت عمده واردکننده این محصول به انبارهای بندر امام خمینی (ره) وارد شده است که مقدار ۲۰ هزار تن آن قبل از اظهار به گمرک توسط اداره استاندارد بندر مذکور مغایر با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین اعلام و مقرر می‌گردد از خروج کالا جلوگیری بعمل آید. براساس این گزارش مابقی کالا به مقدار ۴۹۳ هزارتن ذرت دامی طی ۱۳ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک اظهار می‌گردد. متعاقبا گمرک بندر امام خمینی (ره) برابر ضوابط و مقررات جاری در خصوص ترخیص محموله های مزبور از سازمان دامپزشکی (قرنطینه) و استاندارد استعلام نموده و سازمان‌های مذکور برای ۳۶۸ هزار تن ذرت دامی مجوز ترخیص صادر می‌کند که پس از انجام کلیه مراحل قانونی تشریفات واردات قطعی, این محموله ها از گمرک بندر امام خمینی (ره) ترخیص می شوند. براساس نظر اداره استاندارد مقدار ۱۲۵ هزار تن ذرت دامی به دلیل عدم انطباق با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین غیر قابل ترخیص اعلام می گردد. گمرک نیز با استناد به نظر استاندارد و سپری شدن مهلت توقف قانونی کالا, برای مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت دامی آلوده، اظهارنامه متروکه تنظیم و مراتب را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان اعلام می‌نماید.»

۸. آیا ذرت‌ها از ابتدا آلوده بود؟ امیر خجسته، همان طور که پیش از این گفتیم معتقد است که این ذرت‌ها از همان ابتدا آلوده بوده است. او این عقیده را یک بار به صورت صریح و یک بار به صورت یک احتمال بیان کرده است ولی پیش از این از قول معاون سازمان استاندارد خواندیم که تاییدیه‌هایی در مبدا وجود داشته و ضمنا رئیس گمرک هم در روز ۷ شهریور در این خصوص گفته: «ما از صاحبان محموله پرس‌وجو کردیم در زمان بارگیری محموله ذرت از مبداء، این ذرت‌ها تائیدیه سلامت داشته‌اند، اما متاسفانه در طی مسیر کم‌کم آلوده شده‌اند.»

۹. آیا ممکن است که این کالاها وارد کشور شود؟ تاکنون امکانی برای ورود این کالاها به کشور پیش نیامده و طبق دستور رئیس جمهوری هم امکان رود کالا به کشور نیست. حتی مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک کشور در گفت‌وگویی «با تاکید براینکه ذرت‌های آلوده (دپو شده در بندر امام خمینی) به هیچ وجه وارد کشور نمی‌شود، گفته: برای اینکه خیال مردم راحت باشد ما قرار گذاشته‌ایم هر کشوری که این محموله ذرت را با عنوان غذای دام پذیرفت در لحظه ورود محموله به بنادر آن کشور کنسولگری یا سفارت ایران تائیدیه ورود و تخلیه در آن کشور را برای گمرک کل ایران ارسال کند.» در این شرایط دو راه دیگر برای خلاصی از این ماجرا وجود دارد: نخست فروختن آن به یک کشور دیگر و دوم معدوم کردن آن.

۱۰. آیا می‌توان ذرت‌ها را صادر کرد؟ پاسخ این سوال مثبت است چرا که به قول رئیس گمرک برخی کشورها، «این سطح از آلودگی برای مصارف دامی را قبول می‌کنند.» و وزارت جهاد کشاورزی نیز معتقد است: «در خصوص صادرات ۱۴۰ هزار تن ذرت‌ آلوده نیز باید بر اساس شاخص‌های بین المللی حفظ نباتات عمل شود، در صورتی که کشوری برای بازپروری یا محصول ثانویه به این ذرت نیاز داشته باشد می‌توانیم، ذرت‌ها را به آنها بدهیم اما طرف مقابل باید در جریان وضعیت آلودگی ذرت‌ها قرار گیرد.»

ظاهرا برای این موضوع خریداری هم پیدا شده و حتی یک خبرگزاری مدعی شده که سازمان اموال تملیکی استان خوزستان طی حکم فروش ۱۶ بهمن سال ۹۷ کالای موجود را که آلوده است به آقای «ش» جهت مرجوع کردن از کشور واگذار کرده است. اما در جلسه اخیر کمیسیون اصل نود در این خصوص اعلام شده که «خریداری که برای این ذرت‌های آلوده پیدا شده گفته که به دنبال ۲ کِشتی با ظرفیت بالاست تا کالای خریداری شده را از منطقه ما خارج کند اما با توجه به تحریم‌ها به دنبال مقصد مناسب است. این اقدامات (به دستور رئیس جهور) تحت نظر وزارت اطلاعات در حال انجام است.»

این در حالی است که طبق یک گزارش، پیش از این ممنوع بودن صادرات ذرت، تبعات سیاسی ناشی از صادرات کالای الوده و لزوم اخذ نظر سازمان‌های مجوز دهنده برای صادرات، مانع از صادرات این کالا شده بود.

۱۱. چرا ذرت‌ها معدوم نمی‌شوند؟ گزینه امحا برای این ذرت‌ها گزینه مناسبی نیست چرا که به قول امیر خجسته، نماینده مجلس: «بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای امحاء این ذرت آلوده نیاز است. بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زمان و ۷ هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل کالای آلوده مورد نیاز است.» البته امحای ذرت‌ها ایرادات دیگری هم داشت. در یک گزارش آمده است: «اگر این کالای آلوده در زمین دفن شود ممکن است مردم محلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت به صورت غیرسازمان‌دهی شده از آن استفاده کنند و از طرفی با توجه به تخمین حجم آلودگی محیطی فضای کافی برای امحا از طریق آتش زدن این کالا نیز وجود ندارد.»

۱۲. چرا ذرت‌ها برگشت داده نشدند؟ یکی از گزینه‌ها در همان زمان هم این بود که این ذرت‌ها به مبدا بازگردند ولی طبق یک گزارش، حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین المللی مانع از ارجاع این ذرت‌ها شده بود.

۱۳. یک مشکل دیگر: مشکل دیگری که در این پرونده وجود دارد مساله پول است. این ذرت‌ها به شیوه اعتبار اسنادی یا LC خریداری شدند و حالا بانک‌ها هم یک طرف این ماجرا هستند و پول خود را می‌خواهند و هرگونه کاری در مورد این ذرت‌ها منوط به موافقت بانک‌ها هم بوده است.

۱۴. آخرین پیگیری درمجلس: پس از آنکه کمیسیون اصل نود با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان ملی استاندارد، استاندار خوزستان و مسئولانی از سازمان بازرسی کل کشور، تعزیرات، گمرک و دیوان محاسبات با موضوع تعیین تکلیف ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین تشکیل شد و مقرر شد ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده ظرف یک ماه امحا شود یا از کشور خارج شود و اسناد سلامت باقی این میزان نیز به مجلس ارایه شود.

۱۵. آخرین خبر دولت: آخرین خبر در این زمینه در دولت هم این بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود گفت: «آنچه که من اطلاع دارم و طبق گزارش‌های واصله،  ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده بوه است که دستور رسیدگی به آن صادر شده است. سال ۹۵ توسط بخش خصوصی ۱۰۰ هزارتن ذرت وارد شد که اسم شرکت که مربوط به بخش خصوصی هست را نمی‌توانم بیاورم. موضوع میزان سم افلاتوکسین است که سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد هر کدام استاندارد مشخصی داشته اند و استاندارد سازمان استاندارد سختگیرانه‌تر بوده و میان این دو استاندارد ۱۶ یا ۱۴ واحد اختلاف وجود داشت. واحد سازمان دامپزشکی را ۲۰ پی پی ام بوده است که این اختلاف قابل توجه بوده است. آنچه برای ما ملاک قرار گرفت سازمان استاندارد بوده است. این سازمان معتقد بود که آنها باید مرجوع یا امحاء شوند. بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است. الان نظر دیگری هم پیدا شده است که باید آنها را به الکل سازی مرجوع کنند. بنابراین اجازه ورود ذرت، گندم یا … هرچیز وارداتی(آلوده)  به کشور داده نشده است و  ملاک و استاندارد ما در این زمینه سخت گیرانه است».

تهران – ایرنا – وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مراحل حقوقی خروج شرکت‌های خارجی در حال پیگیری…

تهران – ایرنا – عملیات اجرایی پروژه بازیابی گازهای مشعل در پتروشیمی…

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با فروکش یافتن التهاب…

تهران – ایرنا – معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به حجم ۱۳ میلیارد…

تهران- ایرنا- هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (دوشنبه)…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

منبع تصویر، iSna

سازمان استاندارد ایران در واکنش به خبرهایی درباره ورود ذرت‌های آلوده به ایران، این موضوع را تکذیب کرده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای اطمینان داده: “کیفیت و سلامت ۳۵۰ هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است.”

البته در همین اطلاعیه آلوده بودن بخش دیگری از محموله ذرت تائیده شده و گفته شده: “برای ذرت‌هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آن‌ها ممانعت به عمل آمده است.”

سم آفلاتوکسین برای بعضی از محصولات زراعی ایران از جمله پسته آشناست؛ در صورت آلوده شدن پسته به آفلاتوکسین صادرات محصول تحت الشعاع قرار می‌گیرد و در سال‌های گذشته در مواردی این محموله‌ها از کشور مقصد به همین دلیل برگشت خورده‌اند.

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

در ایران به دلیل ارزآوری پسته، اقدامات بهداشتی برای دوری از این آلودگی افزایش یافته است.

آفلاتوکسین‌ نوعی سم قارچی طبیعی است که از گونه‌های خاصی از قارچ منشأ می‌گیرند.

با مصرف گوشت قرمز یا محصولات لبنی حاصل از حیواناتی که به این طریق غذای آلوده مصرف کرده‌اند، افراد ممکن است در معرض آفلاتوکسین قرار بگیرند.

مصرف آفلاتوکسین می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

دو روز پیش (شنبه یازدهم آبان) امیر خجسته، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود ۱۴۰ هزار تن از محموله ذرت “طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود.”

او کل حجم این محموله ذرت در استان خوزستان را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد که از این مقدار ۳۵۰ هزار تن که سالم بوده به ایران وارد شده است.

در پی این اظهارات، در شبکه‌های مجازی هشدارها درباره مصرف “ذرت آلوده” افزایش یافت.

با مصرف گوشت قرمز یا محصولات لبنی حاصل از حیواناتی که با ذرت آلوده تغذیه کرده‌اند، افراد ممکن است در معرض آفلاتوکسین قرار بگیرند

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر “امام” شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و این محموله ترخیص نشد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت واردکنندکان را بخش خصوصی اعلام کرده است.

نیره پیروزبخت، رئیس این سازمان در مرداد ماه گفته بود: “با کنترل و انجام آزمایشهای متعدد، وجود سم آفلاتوکسین بالای این محموله به اثبات کارشناسان استاندارد رسید و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.”

عدم صدور گواهی انطباق به معنی “مرجوع کردن محموله به مبدا” بود هر چند به گفته خانم پیروزبخت “صاحبان کالا درصدد بودند که به طرق مختلف کالا را از گمرک ترخیص و وارد کشور کنند.”

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران همان زمان دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و “برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.”

خبرگزاری تسنیم در گزارشی در این باره نوشته بود عمده ذرت‌های آلوده از کشور برزیل (تا بازه زمانی انتهای تابستان ۱۳۹۶) وارد شده و بعد از تایید و احراز آلوده بودن ذرت‌های مورد اشاره به قارچ آفلاتوکسین، انبارهای نگهداری این ذرت‌ها پلمب شده و از ترخیص محموله‌ها جلوگیری شده است.

گمرک ایران در شهریور ماه گفت پس از پرس و جو از صاحبان محموله مشخص شده در زمان بارگیری محموله ذرت از مبدا، این ذرت‌ها تائیدیه سلامت داشته‌اند، “اما متاسفانه در طی مسیر کم‌کم آلوده شده‌اند.”

امیر خجسته، نماینده مجلس هزینه امحای این محموله آلوده را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده است.

البته از نظر ایران بحث صادرات این محموله کاملا منتقی نیست و رئیس گمرک ایران پیشتر گفته بود بعضی کشورها ممکن است “این سطح از آلودگی برای مصارف دامی را قبول ‌کنند.”

خبرگزاری ایرنا با استناد به یک گزارش گفته “حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین المللی مانع از ارجاع این ذرت‌ها شده بود.”

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

ماجرای ذرت‌های آلوده چند ماهی هست در فضای رسانه‌ای پیچیده است، مجلس خبر از ورود بخشی از آن به کشور می‌دهد و گمرک و سازمان استاندارد از قرنطینه آن می‌گویند.

به گزارش مشرق، اوایل تابستان ۹۶ چند وارد کننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور کردند که بعدها مشخص شد از این میزان حدود ۱۲۵ هزار تن آلوده به سمی به نام آفلاتوکسین است.

سازمان استاندارد مجوز خروج کالا را نمی‌دهد و در نهایت دو راه باقی می‌ماند: صادرات یا امحا؛ امحای کالا هزینه بسیاری دارد و بهترین راه صدور کالا به کشورهایی است که استاندارد متفاوتی در این زمینه دارند. حالا، اما نه این راه عملی شده و نه آن راه.

ماجرای ذرت‌های آلوده، از ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶ و با خبری از یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان مبنی بر کشف و توقیف ۱۲۶ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان آغاز شد. در این خبر آمده بود که عمده ذرت‌های آلوده توسط ۱۷ واردکنندگان بخش خصوصی و دولتی از کشور برزیل وارد شده و بعد از تایید و احراز آلوده بودن توسط اداره استاندارد استان، انبارهای نگهداری این ذرت‌ها پلمب شده است.

پس از آن، اما ظاهرا فشارهای شدیدی از سوی واردکنندگان وجود داشت تا این محموله ترخیص شود. برای مثال در دی ماه سال ۱۳۹۷، مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در زمینه جلوگیری از ورود این ذرت‌های آلوده گفت: بیش از هزار و ۱۰۰ آزمایش انجام شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی برای جلوگیری از واردات ذرت آلوده برسیم و حتی در سطوح بالا هم قسم شدیم اگر این اقدام به قیمت از دست دادن پست و جایگاه مان هم شود کوتاه نیایم و کوتاه نیامدیم.

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

پس از کش و قوس‌های بسیار، اما زمانی که امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبری از یک محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت آلوده در انبارها داد ماجرا بر سر زبان‌ها افتاد.

کاظم پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در توئیتر خود از دستور رئیس جمهوری در زمینه ذرت‌های آلوده خبر داد.

پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز جزییاتی از آلودگی این ذرت‌ها را اعلام کرد و گفت: کشتی این محموله در سال ۹۵ در گمرک بندر امام خمینی پهلو گرفت و یکی از مشکلات محصول ذرت وارد شده از برزیل وجود سم آفلاتوکسین بود که در همه جای دنیا میزان استاندارد آن برای خوراک دام شیری و گوشتی ۵ “ppb” پیش بینی شده، اما در این محموله ۱۲۰ هزار تنی میزان سم بیشتر از استاندارد و بالاتر از ۵“ppb” است. دو هزار بار آزمایش از محموله ذرت انجام و نتیجه آزمایش‌ها این شد که محموله برای سلامتی انسان مضر است، علاوه بر آن با گذشت سه سال از توقف محموله در ورودی کشور، میزان سم آن بالاتر هم رفته است.

وزیر کشور هم در این باره گزارش لازم را به رئیس جمهوری داده است که در نهایت رئیس جمهور باتوجه به اهمیت این موضوع در سلامت مردم تاکید کرد که اگر کالا مرجوع نشده باید امحاء شود.

نکته جالب، اما این بود که امیر خجسته، نماینده مجلس پیگیر این موضوع روز ۲۸ مرداد، میزان ذرت‌های آلوده را از ۱۴۰ هزار تن، به ۵۰۰ هزار تن افزایش داد و ضمنا واردات کل آن را به شرکت‌های دولتی مربوط دانست. او ۱۳ شرکت دولتی با ۳۵ میلیون دلار ارز تخصیص یافته توسط بانک مرکزی در سال ۹۵، ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین را مسئول این واردات اعلام کرد و گفت: از این ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده ۳۵۰ هزار تن به کشور وارد شده که متأسفانه باید بگویم که هر دامی که این ذرت‌ها برایش استفاده شده باشد، شیر و محصولات لبنی آن آلوده به این سم می‌شود چرا که ذرت‌های وارد شده دارای گواهی تأیید بهداشت برزیل از سازمان بین المللی SGS نیستند.

در واکنش به این سخنان، حمید ورناصری، مدیرعامل وقت شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: این واردات مربوط به حدود سه سال پیش و حدود ۱۴۰ هزارتن است و توسط بخش خصوصی انجام شده است و ربطی به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام ندارد. اما امیر خجسته، این بحث را ادامه داد و اضافه کرد: گمرک بندر امام خمینی یک بندر و یک گمرک کاملا دولتی و شبه دولتی است و تنها شرکت‌های دولتی و شبه دولتی حق واردات و ترخیص کالا از این بندر و گمرک آن را دارند. بر همین اساس قاعدتا شرکت‌هایی که اقدام به واردات ذرت‌های آلوده کردند یا دولتی بودند یا شبه دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام که زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و یک شرکت کاملا دولتی است یکی از شرکت‌های واردکننده ذرت‌های آلوده به کشور بوده است.

شرکت پشتیبانی امور دام قریب به ۶۶ هزار تن ذرت آلوده را از طریق گمرک بندر امام به شماره کوتاژ ۲۱۲۹۰۶۶۴ و به تاریخ ۵ دیماه ۹۵ به کشور وارد کرد که از این ۶۶ هزار تن، بیش از ۳۳ هزار تن آن متروکه شده است و مابقی ذرت‌های آلوده توسط شرکت پشتیبانی دام ترخیص و وارد کشور شده است. علاوه بر این لازم به ذکر است که بیش از ۳۳ هزار تن از ذرت‌های آلوده واردشده توسط شرکت پشتیبانی امور دام به شماره اظهارنامه بارنامه موسوم به «کوتاژ» ۲۹۴۴۸۸ مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ متروکه و در اختیار اموال تملیکی قرار گرفته است.

در نهایت هم گمرک اعلام کرد: در سال ۹۵ مقدار ۵۱۳ هزار تن ذرت دامی متعلق به ۹ شرکت عمده واردکننده این محصول به انبارهای بندر امام خمینی وارد شده است که مقدار ۲۰ هزار تن آن قبل از اظهار به گمرک توسط اداره استاندارد بندر مذکور مغایر با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین اعلام و مقرر می‌شود از خروج کالا جلوگیری بعمل آید. مابقی کالا به مقدار ۴۹۳ هزارتن ذرت دامی طی ۱۳ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک اظهار می‌گردد. متعاقبا گمرک بندر امام خمینی برابر ضوابط و مقررات جاری در خصوص ترخیص محموله‌های مزبور از سازمان دامپزشکی استعلام کرده و سازمان‌های مذکور برای ۳۶۸ هزار تن ذرت دامی مجوز ترخیص صادر می‌کند که پس از انجام کلیه مراحل قانونی تشریفات واردات قطعی، این محموله‌ها از گمرک بندر امام خمینی ترخیص می‌شود. براساس نظر اداره استاندارد مقدار ۱۲۵ هزار تن ذرت دامی به دلیل عدم انطباق با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین غیر قابل ترخیص اعلام می‌شود. گمرک نیز با استناد به نظر استاندارد و سپری شدن مهلت توقف قانونی کالا، برای مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت دامی آلوده، اظهارنامه متروکه تنظیم و مراتب را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان اعلام می‌کند. تاکنون امکانی برای ورود این کالاها به کشور پیش نیامده و طبق دستور رئیس جمهوری هم امکان ورود کالا به کشور نیست.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک کشور در گفت: وگویی با تاکید براینکه ذرت‌های آلوده به هیچ وجه وارد کشور نمی‌شود، گفت: برای اینکه خیال مردم راحت باشد ما قرار گذاشته ایم هر کشوری که این محموله ذرت را با عنوان غذای دام بپذیرد در لحظه ورود محموله به بنادر آن کشور کنسولگری یا سفارت ایران تائیدیه ورود و تخلیه در آن کشور را برای گمرک کل ایران ارسال کند. صادرات این محموله ذرت به این دلیل قابل انجام است که برخی کشورها، این سطح از آلودگی را برای مصارف دامی قبول می‌کنند، اما بر اساس شاخص‌های بین المللی حفظ نباتات در صورتی که کشوری برای بازپروری یا محصول ثانویه به این ذرت نیاز داشته باشد باید طرف مقابل در جریان وضعیت آلودگی ذرت‌ها قرار بگیرد.

ظاهرا برای این موضوع خریداری هم پیدا شده و حتی یک خبرگزاری مدعی شده که سازمان اموال تملیکی استان خوزستان طی حکم فروش ۱۶ بهمن سال ۹۷ کالای موجود را که آلوده است به آقای؛ ش; جهت مرجوع کردن از کشور واگذار کرده است. اما در جلسه اخیر کمیسیون اصل نود در این خصوص اعلام شده که خریداری که برای این ذرت‌های آلوده پیدا شده گفته که به دنبال ۲ کِشتی با ظرفیت بالاست تا کالای خریداری شده را از منطقه ما خارج کند و با توجه به تحریم‌ها به دنبال مقصد مناسب است، همچنین لازم به ذکر است که این اقدامات تحت نظر وزارت اطلاعات در حال انجام است.

گزینه امحا هم برای این ذرت‌ها گزینه مناسبی نیست چرا که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای امحاء این ذرت‌های آلوده نیاز است و بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زمان و ۷ هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل کالای آلوده لازم دارد ضمن اینکه با توجه به تخمین حجم آلودگی محیطی فضای کافی برای امحا از طریق آتش زدن این کالا نیز وجود ندارد.

مشکل دیگری که در این پرونده وجود دارد مساله پول است. این ذرت‌ها به شیوه اعتبار اسنادی یا LC خریداری شد و حالا بانک‌ها هم یک طرف این ماجرا هستند و پول خود را می‌خواهند و هرگونه کاری در مورد این ذرت‌ها منوط به موافقت بانک‌ها است.

آخرین خبر در این زمینه در دولت هم این بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود گفت: ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده بوه است که دستور رسیدگی به آن صادر شده است. سال ۹۵ توسط بخش خصوصی ۱۰۰ هزارتن ذرت وارد شد که اسم شرکت را که مربوط به بخش خصوصی هست نمی‌توانم بیاورم. موضوع میزان سم افلاتوکسین است که سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد هر کدام استاندارد مشخصی داشته اند و استاندارد سازمان استاندارد سختگیرانه‌تر بوده و میان این دو استاندارد ۱۶ یا ۱۴ واحد اختلاف وجود دارد. واحد سازمان دامپزشکی ۲۰ پی پی ام بوده است که این اختلاف قابل توجه است، اما آنچه برای ما ملاک قرار گرفت سازمان استاندارد بوده و این سازمان معتقد است که آن‌ها باید مرجوع یا امحاء شود؛ بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است. الان نظر دیگری هم پیدا شده است که باید آن‌ها را به الکل سازی مرجوع کنند؛ بنابراین اجازه ورود ذرت، گندم یا هرچیز وارداتی آلوده به کشور داده نشده است و ملاک و استاندارد ما در این زمینه سخت گیرانه است.

در نهایت، اما این محموله مدتی است در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و این سازمان هم در حال حاضر تصمیمی نهایی برای آنچه که باید با این محموله بشود نگرفته، اما اخبار واصله از این سازمان حاکی از آن است که این محموله به هیچ وجه از طریق مزایده در این سازمان به کشور وارد نخواهد شد و تا زمانی که تصمیم نهایی برای آن گرفته شود در قرنطینه خواهد ماند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

با وجود اینکه طبق آخرین اظهار نظرها بنا شده بود ذرت‌های آلوده امحا شود، اما ظاهراً قرار است معمای چند ساله ذرت‌های آلوده سرنوشت دیگری پیدا کند.

به گزارش مشرق، از سال ۹۶ تاکنون ماجرای توقیف ذرت‌های آلوده در بندر امام خمینی خبرساز شده است. سال ۹۶ یکی از خبرگزاری‌ها از قول یک مقام مسؤول در بندر امام از کشف و توقیف حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده در گمرک استان خوزستان خبر داد.

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟

ماجرا گذشت تا اینکه امیر خجسته نائیب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سال گذشته با انتقاد از عدم امحاء ذرت‌های آلوده، گفت: با بررسی گزارش ارسالی به کمیسیون اصل نود مجلس، پس از بازدید و بررسی از بندر امام خمینی در خوزستان، رئیس‌جمهور در نیمه نخست امسال دستور امحاء این ذرت‌ها را صادر کرد که با گذشت چند ماه از تشکیل کمیسیون همراه با وزرای اقتصاد، کشاورزی و صمت، طی بررسی‌های متعدد و رسانه‌ای شدن موضوع، اقدام عملیاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

 مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز آبان‌ماه ۹۸ از سه راهکار پیشنهادی برای تعیین تکلیف محموله ذرت‌های آلوده خبر داد و گفت: در این خصوص سه روش پیشنهاد داده شده؛ نخست اینکه به کشور مبدأ که از آنجا این ذرت‌ها وارد شده است برگردانده شود یا کشورهایی که این استانداردها شامل حال آن‌ها نمی‌شود و سخت‌گیری کمتری دارند، فروخته شود یا اینکه به‌طور کامل و با رعایت تمام شرایط زیست‌محیطی معدوم شود.

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در نشست خبری خود اظهار کرد: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است. قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و ما کنترل‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهیم به طوری که هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهیم. 

حالا بعد ازگذشت چند ماه و در شرایطی که کشور با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از نیازهای ضروری کشور الکل استاندارد برای استفاده در مصارفی نظیر تولید فرآورده‌های ضدعفونی است و با وجود اینکه بنا شده محموله ذرت‌های آلوده امحا شود، اما ظاهراً دولت قصد دارد تا با آزمایش مجدد روی این محموله، ذرت‌های آلوده را وارد چرخه تولید الکل کند.

سرنوشت جدید در انتظار ذرت‌های آلوده 

در همین زمینه فرشید حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: محموله ذرت در بندر امام خمینی مدت‌ها محل بحث بوده که آیا مورد استفاده هست یا خیر؟ با توجه به اینکه در اصفهان آزمایشگاه استاندارد داریم در حد چند کیلو برای انجام آزمایش‌های تخصصی وارد شد که ببینیم آیا آلودگی به سموم دارد یا خیر؟

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آزمایش‌ها به همین منظور در حال انجام است و نتیجه قطعی هنوز تعیین نشده، گفت: استانداردهای خاصی برای تولید الکل از ذرت مثل میزان فلزات سنگین یا سموم مختلف موجود در آن وجود دارد که برای استفاده در تولید الکل باید میزان هر یک بررسی شده و با استانداردها تطبیق داده شود.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا این مساله را به عهده اصفهان گذاشته تا کنترل بار مشکوک را بررسی کند، افزود: چند سازمان از جمله سازمان غذا و دارو به‌عنوان مرجع تعیین استاندارد غذا و دارو هستند و الان هم آزمایش‌ها بر روی چند کیلو باری که در اختیار ما قرارگرفته در حال بررسی است تا میزان سمومی که ادعا شده در آن وجود دارد تعیین شود.

حسن‌زاده در خصوص اینکه گفته می‌شود این بار به دلیل وجود سم آفلاتوکسین موجود در آن توقیف‌شده و اجازه ترخیص ندارد، ادامه داد: مرجع تشخیص آفلاتوکسین سازمان غذا و دارو و چند سازمان دیگر است و به همین منظور در حال راستی‌آزمایی برای تعیین سمومی مثل آفلاتوکسین هستیم و گزارش آزمایش‌ها را به نهادهای متولی و تصمیم‌گیر ارائه خواهیم کرد تا تصمیم نهایی را بگیرند.

تعیین نتیجه آزمایش تا چند روز آینده 

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نتیجه آزمایش در روزهای آینده مشخص خواهد شد و به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص جزئیات کیفیت الکل‌های مورد استفاده در فرآورده‌های ضدعفونی پایه الکل، گفت: تنها یک تولیدکننده الکل در استان اصفهان داریم که از الکل این کارخانه برای تولید فرآورده‌های ضدعفونی دست مثل ژل و… استفاده می‌کنیم که آن کارخانه زیست فرآورده اصفهان است و از سال‌ها پیش مجوز داشته و برگه آنالیز محصولات آن را هم داریم که الکل 96 درصد تولید می‌کنند و از نظر ایمنی کاملاً قابل استفاده است.

تنها کارخانه تولید الکل استاندارد در اصفهان

حسن‌زاده گفت: تا حالا به هیچ شرکت دیگری که ادعای تولید الکل در حجم‌های کمتر یا بیشتر داشتند مجوزی برای مصرف یا تولید ندادیم و کارخانه‌هایی که فرآورده‌های ضدعفونی در اصفهان تولید می‌کنند؛ الکل خود را از کارخانه زیست فرآورده اصفهان یا رازی خوزستان یا سایر شرکت‌های استانداردی که تعیین شده تأمین می‌کنند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: همه کسانی که برای تولید الکل مراجعه کردند از آن‌ها برگه آنالیز خواسته شده و باید حتماً محصول آزمایش شود که تاکنون هم برای هیچ‌کدام مجوز صادر نشده است و برای فرآورده‌های ضدعفونی در اصفهان غیر از الکل زیست فرآورده و خوزستان از الکل دیگری استفاده نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تخصیص الکل به شرکت‌های سازنده فرآورده‌های ضدعفونی کمیسیونی وجود دارد، ادامه داد: کمیسیون تخصیص فرآورده‌های مربوط به کرونا داریم که با حضور نمایندگان مختلف تشکیل جلسه می‌دهد، کمیته الکل متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف هستند و واحدهای دارای مجوز که نیازمند الکل برای تولید فرآورده‌های ضدعفونی مثل ژل یا محلول‌های الکل‌پایه هستند یا برخی کارخانه‌ها که برای تولید مواد دارویی به الکل نیاز دارند درخواست و نیاز خود را اعلام می‌کنند و در کمیسیون درباره تخصیص تصمیم‌گیری می‌شود

حسن‌زاده بیان کرد: برای روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین که ممنوعیت تردد در سطح شهر وجود دارد در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا اگر مردم نیاز به فرآورده‌های ضدعفونی داشته باشند بتوانیم در اختیارشان قرار دهیم.

با وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره تعیین سرنوشت ذرت‌های آلوده که حالا در اختیار سازمان اموال تملیکی است، برخی معتقدند امکان تهیه الکل از ذرت‌های آلوده وجود. در همین زمینه رسانه‌ها در گزارشی از وجود کارخانه‌ای در شمال ایران خبر داده و گفته بودند که این کارخانه تنها کارخانه برای این کار است که می‌تواند غلات از رده خارج شده، تاریخ مصرف گذشته و آلوده را به یک ماده ضدعفونی‌کننده، نگهدارنده و حلال تبدیل کند.

مدیرعامل این کارخانه ادعا کرده بود: اگر 145 هزار تن ذرت آلوده‌ای که در بندر امام توقیف است، در اختیارش قرار بگیرد، می‌تواند خط تولید جدیدش را راه بیندازد و حدود 20 تا 25 میلیون لیتر الکل به ارزش 20 تا 25 میلیون دلار تولید کند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

سازمان ملی استاندارد ورود ذرت آلوده به کشور را تکذیب کرد.

به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر ورود ذرت آلوده به کشور، سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را تکذیب کرد.

طبق اعلام این سازمان به ایسنا، تمام محموله ذرت ۳۵۰ هزار تنی وارد شده به کشور، از نظر کیفی مشکلی نداشته و حائز استانداردهای لازم بوده است.

ماجرای ذرت‌های آلوده چیست؟

سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام (ره) شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شده و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

در دوازدهم مرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که رئیس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرده و تکلیف کرده است که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

با این وجود دو روز پیش امیر خجسته – نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی – در یک برنامه تلویزیونی گفت که مجموعا  ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان وجود داشته که از این مقدار، ۳۵۰ هزار تن که استاندارد آن از سوی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تایید شده به کشور وارد شده، اما ۱۴۰ هزار تن از این محموله طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبار نگهداری می‌شود.

البته این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرده بود که “این پرونده در دست اقدام است و کار را پیگیری می‌کنیم، اگر اطلاعات ما مدقن شود به مردم اعلام می‌کنیم”.

در چنین شرایطی در فضای مجازی مطالبی منتشر شد که به مردم هشدار می‌داد از مصرف محصولاتی که با ذرت تهیه می‌شود خودداری کنند زیرا ذرت آلوده به آفلاتوکسین وارد کشور شده است، اما سازمان ملی استاندارد امروز اعلام کرد که سلامت تمام ۳۵۰ هزار تن ذرت وارد شده به کشور از سوی این سازمان تایید شده است و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان در محصولاتی همچون ذرت حجیم شده مصرف می‌شود و اگر ذرت آلوده به مصرف دام شیری و پرواری برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

انتهای پیام

بزرگوار دقت فرمایید ذرت آلوده وارد نشده، ذرت در گمرک به آلودگی کشیده شده 🙂

بلاخره ذرت آلوده وارد بازار یا صنعت شده یا نه؟ آخه مگه این مسوولان خودش از فضا غذا میخورن که اینقدر راحت راجع به ۳۵۰ هزار تن ذرت سمی حرف میزنن؟

10هزار تن دزدیده شد

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

براساس اظهارات مسئولان، موضوع ذرت‌های آلوده‌ای که طی چند ماه اخیر مطرح شده همان ذرت‌های آلوده سال 96 است که به گفته سخنگوی دولت در داخل کشور ترخیص نشده‌اند. اما مساله این است که هنوز تعیین تکلیفی در این خصوص نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چند هفته اخیر موضوع ذرت‌های آلوده دوباره خبر ساز شد، افکار عمومی و برخی از رسانه‌ها این موضوع را جدید قلمداد کردند و برخی نیز این خبر را به ذرت‌های آلوده‌ای که در سال گذشته مطرح شد نسبت دادند.

داستان ذرت‌های آلوده در گذشته براساس گزارش ایسنا اینگونه بوده است که در ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶ خبرگزاری تسنیم در خبری به نقل از یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان از کشف و توقیف ۱۲۶ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر داد.

آن‌طور که در این گزارش آمده فشارهای شدیدی از سوی واردکنندگان وجود داشت چرا که مثلا در دی ماه سال ۱۳۹۷، مسلم بیات، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرده که بیش از هزار و ۱۰۰ نمونه آزمایش انجام شد تا بتوانیم به نتیجه قطعی برای جلوگیری از واردات ذرت آلوده برسیم. در این باره تحت هیچ شرایطی کوتاه نیامدیم حتی در سطوح بالا هم قسم شدیم اگر این اقدام به قیمت از دست دادن پست و جایگاه خود هم شده کوتاه نیاییم و کوتاه نیامدیم.

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

شروع دوباره منتشر شدن خبر ذرت‌های آلوده از نیمه تابستان امسال با سفر امیر خجسته، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بندر امام خمینی (ره) آغاز شد.

وی در این سفر خود عنوان کرد: خواستار عملکرد بهتر وزارتخانه‌هایی در جابجایی کالاهای وارداتی مورد نیاز که از طریق این بندر تامین می شود، به عنوان مثال یک محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت آلوده از سال ۹۵ در انبارها وجود دارد که باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.(ایرنا)

اما سه برابر شدن میزان ذرت آلوده در این خبر موضوع جدیدی بود که ابعاد اخبار را بزرگ کرد.

خجسته در این خصوص به فارس گفت: ۱۳ شرکت دولتی با ۳۵ میلیون دلار ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی در سال ۹۵، معادل ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده به سم آلفاتوکسین را وارد کشور کردند. طبق مستندات این ذرت‌ها از بدو ورود آلوده به سم آفلاتوکسین بوده است. از این ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده ۳۵۰ هزار تن به کشور وارد شده و متأسفانه باید بگویم که هر دامی که این ذرت‌ها برایش استفاده شده باشد، شیر و محصولات لبنی آن آلوده به این سم می‌شود. ذرت‌های وارد شده دارای گواهی تأیید بهداشت برزیل از سازمان بین‌المللی SGS نیستند.

در خصوص میزان آن گمرگ واکنش نشان داد و اعلام کرد: در سال ۹۵ مقدار ۵۱۳ هزار تن ذرت دامی متعلق به ۹ شرکت عمده واردکننده این محصول به انبارهای بندر امام خمینی (ره) وارد شده است که مقدار ۲۰ هزار تن آن قبل از اظهار به گمرک توسط اداره استاندارد بندر مذکور مغایر با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین اعلام و مقرر می‌گردد از خروج کالا جلوگیری شود. براساس این گزارش مابقی کالا به مقدار ۴۹۳ هزارتن ذرت دامی طی ۱۳ فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک اظهار می‌گردد.

براساس اعلام گمرک برای ۳۶۸ هزار تن ذرت دامی مجوز ترخیص صادر شد و در خصوص ۱۲۵ هزار تن ذرت دامی به دلیل عدم انطباق با استاندارد و آلوده به سم آفلاتوکسین غیر قابل ترخیص اعلام شد، بنابراین گمرک برای مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت دامی آلوده، اظهارنامه متروکه تنظیم و مراتب را به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان اعلام کرد.

آنطور که خجسته گفته این ذرت‌ها از ابتدا آلوده بودند.

چند راه‌حل برای این مشکل مطرح شده که یکی صادرات آن است که رئیس گمرک آن را تایید کرده و در این خصوص در ابتدای شهریور ماه امسال عنوان کرد: تنها راه حل برای محموله ذرت آلوده، انتقال آن‌ها از طریق دریا به کشورهایی است که این سطح از آلودگی برای مصارف دامی را قبول می‌کنند.(مهر)

امحا کردن نیز راه دیگری است، امیر خجسته در خصوص شرایط امحا آن گفته است: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای امحاء این ذرت آلوده نیاز است. بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زمان و ۷ هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل کالای آلوده مورد نیاز است.

اما موضوع قابل توجه این است که این ذرت‌ها به شیوه اعتبار اسنادی یا LC خریداری شدند و حالا بانک‌ها هم یک طرف این ماجرا هستند و پول خود را می‌خواهند و هرگونه کاری در مورد این ذرت‌ها منوط به موافقت بانک‌ها هم بوده است.(ایسنا)

براساس ویدیویی که ایرنا از اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در روز دوشنبه 13 آبان ماه منتشر کرده است، در خصوص آلودگی ذرت‌ها آنچه برای ما ملاک قرار گرفت سازمان استاندارد بوده است که این سازمان معتقد بود که آنها باید مرجوع یا امحاء شوند. بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است. الان نظر دیگری هم پیدا شده است که باید آنها را به الکل سازی مرجوع کنند. بنابراین اجازه ورود ذرت، گندم یا … هرچیز وارداتی(آلوده) به کشور داده نشده است و ملاک و استاندارد ما در این زمینه سخت گیرانه است.

کذب بودن این خبر را عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز تایید کرد و در حاشیه نشست ستاد هماهنگی و اطلاع رسانی اقتصادی گفت: از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۳۰ میلیون تن ذرت وارد کشور شد؛ محموله ۱۵۰ هزار تن ذرتی که قرار بود از طریق دریار وارد کشور شود را رصد کردند و اجازه ورود آن را به کشور ندادند. به رئیس جمهور هم چند تا نامه نوشتیم و ایشان درخصوص عدم ورود این محموله به کشور دستور اکید دادند و خواستند این محموله امحا شود. هیچ محموله ای تحت عنوان قاچاق ذرت تا کنون وارد کشور نشده و رسانه ها دقت بیشتری در انتشار این دست اخبار داشته باشند.

مهدی کاظم‌نژاد، قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این هفته در خصوص آخرین وضعیت این ذرت‌ها گفت: این ذرت‌ها متعلق به بخش خصوصی است و ربطی به دولت ندارد و اطلاع ندارم که پول آن را پرداخت کرده‌اند یا خیر.

وی تصریح کرد: حتی یک کیلوگرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است؛ این ذرت‌ها چند سال پیش خریداری شده‌ اما چون استانداردهای لازم را نداشتند، اجازه ترخیص به آنها داده نشده است.

با توجه به این که از یک سو مشکلاتی در خصوص راه‌حل‌های از بین بردن ذرت‌های آلوده وجود دارد و از سوی دیگر بانک‌ها نیز درگیر این موضوع هستند، چه تصمیمی قرار است در این خصوص گرفته شود؟


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

صورت مالی ۹ ماهه امسال بانک شهر حاکی از آن است که زیان انباشته این بانک به رقمی حدودا معادل کل درآمد نفتی کشور در هفت ماهه ابتدایی امسال رسیده و اختلاف بدهی و دارایی آن از ۲۰ هزار میلیارد تومان هم گذشته است.

از مرداد تاکنون بورس روزهای قرمز زیادی را تجربه کرده و سهامداران بسیاری این بازار را ترک کرده‌اند. اما برخی از مشاهدات می‌گوید افرادی جدیدا وارد بازار سرمایه شده‌اند. آنها امیدوارند که بورس تا ۲۲ بهمن مثبت شود. دلیل این افراد برای حضور در بورس چیست؟

درحالی که خودروسازان کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان تولید دارند، روز گذشته پس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در ایران‌خودرو، اعلام شد که قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید به آنها داده شود.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

پس از ۳ سال، ممانعت و تحمل فشارهای زیاد از سوی افراد سودجو، رئیس‌جمهور دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سازمان ملی استاندارد نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به توقف و ترخیص نشدن ذرت های آلوده در گمرک بندر امام گفت: در سال ۱۳۹۵ ،  حدود  ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندرامام شد که با کنترل و انجام آزمایش های متعدد، وجود سم آفلاتوکسین بالای این محموله به اثبات کارشناسان استاندارد رسید و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

وی با بیان اینکه، درصورت عدم انطباق محصولات با استانداردها، محموله باید به کشور مبدا مرجوع شود افزود: صاحبان کالا درصدد بودند که به طرق مختلف کالا را از گمرک ترخیص و وارد کشور کنند.

پیروزبخت با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و ورود دستگاههای مختلف نظارتی در این زمینه تصریح کرد: بیش از ۲ هزار آزمایش برروی این ذرت ها انجام گرفت که همه حاکی از غیراستاندارد بودن و مضر بودن این محموله بر سلامت مردم بود.

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در همین زمینه ادامه داد: بعد از ۳ سال ماندگاری این محموله در گمرک بندرعباس ، به علت شرایط جوی میزان این سموم بیشتر شد.

وی با بیان اینکه، ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان مصرف می شود گفت: ذرت هایی که آلوده به سم آفلاتوکسین است اگر به مصرف دام شیری و پرواری برسد ، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

وی گفت: با ارایه گزارشی از وضعیت این کالا در گمرک به رییس جمهور، خواستار تعیین تکلیف وظایف دستگاهها درخصوص این محموله شد.

پیروزبخت با اشاره به اهتمام دولت به سلامت، ایمنی و استاندارد کالا اظهار داشت: رییس جمهور تکلیف کردند که اگر این محموله مرجوع نشود باید امحا شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: دستور رییس جمهور برای اجرا به همه دستگاهها از جمله سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد.

۲۲۶۲۲۶

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

شاید در گذشته، اینکه در ایران زندگی کنیم و درآمد دلاری داشته باشیم و به ریال خرج کنیم یک رویا بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امر به کاری روتین تبدیل شده است. در صورتی که به نرم‌افرار تری دی مکس مسلط باشید این امکان برای شما فراهم می‌باشد که با دریافت پروژه‌های دلاری و فروش مدل‌های سه بعدی در مارکت های جهانی کسب درآمد نمایید.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

Aflatoxin B1

O=C5C=4C(=O)Oc3c1c(OC2OC=C/C12)cc(OC)c3C=4CC5

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است

InChI=1S/C17H12O6/c1-20-10-6-11-14(8-4-5-21-17(8)22-11)15-13(10)7-2-3-9(18)12(7)16(19)23-15/h4-6,8,17H,2-3H2,1H3 YKey: OQIQSTLJSLGHID-UHFFFAOYSA-N Y


آفلاتوکسین (به انگلیسی: Aflatoxin) سم قارچی طبیعی است[۱] که از گونه‌های قارچ افشانکچه مانند زرد افشانکچه (به انگلیسی: Aspergill Flavus)، اسپرژیلوس پارازیتیکوس (به انگلیسی: Aspergillus parasiticus)، و آسپرژیلوس نومیوس (به انگلیسی: Aspergillus nomius) منشأ می‌گیرند. این قارچ‌ها معمولاً ذرت، بادام زمینی، و پسته را به راحتی آلوده می‌کنند.[۲] در حالیکه معمولاً گندم، جو، و برنج مقاوم‌تر هستند. آفلاتوکسین‌ها انسان را از راه مواد غذایی آلوده مانند تخم‌مرغ، شیر، و لبنیات آلوده می‌کنند و می‌توانند سرطانزا باشند. در سال ۱۹۸۵ سازمان غذا و دارو (آمریکا) میزان مایتوتوکسین مجاز در مواد غذایی را تعیین کرد.

بیشتر از ۲۰ گونه آفلاتوکسین وجود دارد. اما چهار گونه اصلی آن شامل G1، B2، B1 و G2 هستند. آفلاتوکسین‌های M2 و M1 به ترتیب متابولیت‌های ناشی از هیدروکسیله شدن آفلاتوکسین‌های B2 و B1 هستند. آفلاتوکسین‌های M1 و M2 برای نخستین‌بار از شیر دام‌هایی که با خوراک آلوده تغذیه شده بودند جدا شدند. میزان سمیت آفلاتوکسین‌ها به ترتیب ذیل هستند: B1>G1>B2>G2.

اگر قارچ‌های مولد این سموم بر روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا، و گندم) رشد کنند مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین می‌تواند موجب بیماری در انسان یا دام شود.[۱] هیچ موجود زنده‌ای از این سم در امان نیست. این سموم می‌توانند نکروز بافتی، سیروز، سرطان کبد و سرطان معده ایجاد کنند.[۳]

علائم بالینی اولیه مسمومیت کبدی ناشی از آفلاتوکسین شامل تب، درد عضلانی و بی‌اشتهایی است که بعد استفراغ، درد شکم و هپاتیت را به دنبال دارد.[۴] آفلاتوکسین با غلظت ۱۰ میکروگرم بر کیلوگرم اثر حاد مسمومیت کبدی دارد. با این حال مسمومیت حاد نادر و استثنایی است. مقادیر بسیار کمتر و به‌خصوص مصرف متداوم آفلاتوکسین نیز باعث سمیت کبدی می‌گردد. ضایعات حاد کبد مانند تغییرات چربی، ادم ریوی، لرزش عضلانی، کما، تشنج و مرگ همراه با ادم مغز و درگیری اندامهایی نظیر کبد، کلیه و قلب هستند. آفلاتوکسین B1 از عوامل تراتوژنیک موتاژنیک و یکی از قویترین ترکیبات سرطان‌زا است.

بهترین راه پیشگیری، اجتناب از خوردن مواد غذایی آلوده به آفالاتوکسین است. پسته به سادگی به سم آفلاتوکسین آلوده می‌شود. از خوردن پسته‌های با مره تلخ یا با رطوبت زیاد باید اجتناب کرد. همچنین مغز پسته احتمال آلودگی بیشتری نسبت به پسته با پوست هستند.

استفاده نکردن از محصولات مشکوک به سم آفلاتوکسن می‌توان به پیشگیری از خطرات ناشی از این سم کمک کند.

بو دادن پسته در دمای ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ درجه سلسیوس برای ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ دقیقه باعث کاهش سطح آفلاتوکسین به اندازه ۱۷ تا ۶۳ درصد می‌شود. بعلاوه، پخت قلیایی و خیساندن ذرت برای درست کردن تورتیلا میزان آفلاتوکسین را تا ۵۲٪ کاهش می‌دهد.[۵]

مشتق اصلی آفلاتوکسین در شیر به «آفلاتوکسین M1» شناخته می‌شود و گرچه از نوع B1 ضعیف‌تر است اما قدرت بیماری‌زایی آن دو همانند یکدیگر است. در دامداری صنعتی، بخش زیادی از خوراک دام از مواد غذایی فراوری شده مانند ذرت تامین می‌شود. آفلاتوکسین B1 پس از راه یافتن به دستگاه گوارش دام، از راه خوراک، جذب شده و در کبد حیوان به آفلاتوکسین M1 تبدیل شده و از راه خون به غدد پستانی و شیر وارد شود.

سم آفلاتوکسین مقاوم به گرما است و در دمای ۲۳۷ تا ۳۰۶ درجه سلسیوس از بین نمی‌رود؛ بنابراین، پاستوریزه کردن شیر نمی‌تواند علیه سم آفلاتوکسین M1 مؤثر باشد. آواستی و همکارانش در سال ۲۰۱۲ گزارش کردند که نه پاستوریزاسیون و نه جوشاندن شیر باعث کاهش سطح آفلاتوکسین M1 نمی‌شود.[۵]

در بسیاری از کشورهای جهان، مانند اتحادیه اروپا، بیشینه مجاز آلودگی آفلاتوکسین M1 را ۰/۰۵ میکروگرم در یک کیلو شیر و ۰/۰۲۵ میکروگرم در یک کیلو شیر خشک است.[۱]

در سال ۱۹۷۴ یک بروز عمده بیماری هپاتیت بعلت آفلاتوکسین در ایالت گجرات و راجستان هند گزارش شد که منجر به مرگ ۱۰۶ نفر شد. این بروز دو ماه طول کشید و محدود به یک فرقه بود که قوت غالب آنها، ذرت، آلوده به آفلاتوکسین شده بود. آنالیز آغازین، ثابت کرد که مصرف آفلاتوکسین فلاووس باعث این همه‌گیری شده‌است.

همه‌گیری دیگری از آفلاتوکسی که هم انسان و هم سگ را گرفتار کرد در شمال غربی هند در ۱۹۷۴ گزارش شد.

بیشتر موارد این همه‌گیری، از مناطق روستایی خاور کنیا در سال ۲۰۰۴ گزارش شد که ناشی از مصرف محصول ذرت خانگی آلوده به کپک بود.

در سال ۲۰۱۳ کشورهایی در اروپا شامل رومانی، صربستان، و کرواسی مواردی از آلودگی شیر با آفلاتوکسین را گزارش کردند.

به علت تغذیه بد دام‌های تولیدکننده شیر در ایران شایعات زیادی از وجود سم آفلاتوکسین در مواد لبنی وجود دارد. به گفته معاون وزارت بهداشت وجود این سم در محصولات لبنی اجتناب‌ناپذیر است.[۶] اما استفاده از محصولات لبنی صنعتی می‌تواند در کاهش این نگرانی کمک کننده باشد. زیرا همه شیر خام ورودی به کارخانه‌جات لبنی پیش از اضافه شدن به روند تولید محصول توسط وزارت بهداشت بررسی شده و از ورود شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین یا شیر خام ناقل دیگر آلودگی‌ها به چرخه تولید محصول صنعتی جلوگیری می‌شود.[۷]


https://www.who.int/foodsafety/FSDigest_Aflatoxins_EN.pdfDownloads-icon


http://jssu.ssu.ac.ir/article-1-127-fa.pdfDownloads-icon

چگونه بفهمیم ذرت آلوده است
چگونه بفهمیم ذرت آلوده است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *