چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

 
helpkade
چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم
چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

مشکلات بالقوه ضربه مغزی، عبارتند از:

 

آسیب مغزی به دنبال ضربه به سر یکی از جدی‌ ترین مشکلاتی است که هر سال سلامت افراد بی شماری را به خطر می‌ اندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ضربه به سر حتی به صورت خفیف می ‌تواند عوارض جبران‌ ناپذیری به همراه داشته باشد و در واقع آسیب مغزی به دنبال ضربه به سر یکی از جدی‌ ترین مشکلاتی است که هر سال سلامت افراد بی شماری را به خطر می‌ اندازد.

دفتر آوای سلامت در اینجا ۷ نشانه ضربه مغزی که به هیچ وجه نباید مورد چشم پوشی قرار گیرند، را معرفی کرده است:

عدم هشیاری: فرد آسیب دیده اگر حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از وقوع سانحه و ضربه به سر، هوشیاری و توجه کامل نداشت، این یک علامت نگران کننده است. عموما ۸ حالت غیر عادی هوشیاری در پی ضربه مغزی عارض می شود: گیجی، روان آشفتگی، بهت، کما، حالت نباتی، حالت نباتی پایدار، حالت هوشیاری حداقل و مرگ مغزی.

خونریزی از گوش: اگر شما مطمئن نیستید که آسیب مستقیم به گوش وارد شده یا نه، این نکته را ارزیابی کنید: چکیدن چند قطره خون از گوش می تواند نشان دهنده شکستگی جدی جمجمه یا آسیب به یک رگ خونی در اطراف مغز باشد.چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

سردردهای منتشر: این سردردها اغلب عمیق و شدید است و در سراسر سر تجربه می شود. اگر داروهایی مانند استامینوفن یا تیلنول به کاهش این سردردها کمک نمی کند، و سردرد رو به وخامت دارد، می تواند نشانه ای از آسیب جدی باشد. تا زمانی که فرد آسیب دیده به طور کامل توسط متخصص بررسی نشود، باید از دادن برخی از داروها به او اجتناب کرد. به عنوان مثال آسپرین می تواند خطر ابتلا به خونریزی داخلی را افزایش دهد. ایبوپروفن نیز در این هنگام داروی پرخطری است.

اتساع مردمک نامنظم: تغییر در سایز مردمک های چشم (اتساع یک یا هر دو مردمک چشم و یا نابرابری اندازه مردمکها) یکی دیگر از نشانه های ضربه مغزی است و می تواند نشانه ای از گسترش فشار روی مغز باشد. این وضعیت نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

خروج مایع غیر معمول (مایع مغزی نخاعی) از بینی: جریان سیال از سوراخ های بینی یا گوش ها به خصوص اگر رنگ روشن داشته باشد، می تواند نشانه ای از پارگی پوشش اطراف مغز که دارای مایع مغزی نخاعی است، باشد.

تشنج: تشنج بعد از ضربه به سر حکایت از یک آسیب جدی به مغز دارد.

اشکال در حرکت: ناتوانی در حرکت دادن یک یا چند عضو بدن (دست ها و پاها) و یا کرختی و سوزن سوزن شدن آنها از نشانه های رایج ابتلا به ضربه مغزی است.

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

به آسیب شدید مغزی که روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد، ضربه ی مغزی می گویند. معمولا این تاثیر موقتی است اما شامل سردرد و بروز مشکل در تمرکز، حافظه، تعادل و هماهنگی می شود.

این وضعیت معمولا در اثر ورود ضربه به سر اتفاق می افتد. تکان دادن شدید سر و نیم تنه ی بالا هم باعث ضربه مغزی می شود.

در بعضی از موارد، ضربه ی مغزی باعث از دست رفتن هوشیاری می شود اما همیشه این طور نیست.

افتادن شایع ترین علت بروز ضربه ی مغزی است. اگر ورزش هایی نظیر فوتبال انجام می دهید هم امکان بروز ضربه ی مغزی وجود دارد. معمولا اکثر افراد بعد از ضربه ی مغزی کاملا بهبود پیدا می کنند.

ممکن است علامت و نشانه های ضربه ی مغزی مخفی باشد و فورا مشخص نشود. علائم می تواند تا چند روز، هفته یا حتی بیشتر طول بکشد.چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

سردرد، از دست دادن حافظه (فراموشی) و گیجی از جمله علائم شایع بعد از بروز ضربه ی مغزی است. فراموشی معمولا شامل از یاد بردن حادثه ای که باعث بروز آسیب شده می شود.

از جمله علائم فیزیکی ضربه ی مغزی می توان موارد زیر را نام برد:

علائم دیگر ضربه ی مغزی عبارت است از:

طرف مقابل علائم زیر را در کسی که دچار ضربه ی مغزی شده مشاهده می کند:

ممکن است بعضی علائم را فورا تجربه کنید و بعضی علائم دیگر چند روز بعد از آسیب رخ دهد، مانند:

ورود آسیب به سر کودکان کم سن بسیار شایع است اما تشخیص ضربه ی مغزی در نوزادان و کودکان نوپا دشوار است چون نمی توانند وضعیت خود را توضیح دهند. علائم زیر می تواند نشانه ی ضربه ی مغزی در کودک باشد:

در این حالت ظرف ۱ الی ۲ روز به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید:

اگر کودک علائم آسیب جدی را ندارد، هوشیار است، عادی حرکت می کند و جوابتان را می دهد، احتمالا آسیب خفیف است و معمولا به معاینه ی بیشتر احتیاج نیست.

در این صورت، اگر کودک می خواهد بخوابد، اشکالی ندارد اگر او را بخوابانید. اگر بعدا متوجه نشانه های نگران کننده شدید، به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

اگر به سر فرد بزرگسال یا کودک آسیب وارد شده و علائم زیر را دارد، کمک پزشکی دریافت کنید:

هنگامی که علائم و نشانه های ضربه ی مغزی دارید، هرگز سر بازی برنگردید.

متخصصان توصیه می کنند ورزشکاری که به ضربه ی مغزی مشکوک است، درگیر فعالیتی که خطر بروز دومین ضربه ی مغزی را بالا می برد نشوند.

کودکان و نوجوانان باید توسط متخصصی که در زمینه ی معاینه و کنترل ضربه ی مغزی در کودکان آموزش دیده معاینه شوند.

متخصصان همچنین توصیه می کنند ورزشکاران کودک، نوجوان و بزرگسالِ مبتلا به ضربه ی مغزی همان روز بروز آسیب دوباره وارد زمین بازی نشوند.

مغز مانند ژلاتین است که توسط مایع مغزی نخاعی داخل جمجمه از ضربات در امان می ماند.

ورود ضربه ی شدید به سر و گردن یا نیم تنه ی بالا باعث می شود مغز به شدت در دیواره ی جمجمه جلو و عقب شود.

تکان خوردن ناگهانی یا کاهش سرعت سر، که در اثر حادثه ای نظیر تصادف یا تکان دادن شدید رخ می دهد، هم باعث بروز آسیب مغزی می شود.

این آسیب ها، معمولا به مدت کوتاه، روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد و منجر به علائم ضربه ی مغزی می شود.

ممکن است این نوع آسیب مغزی منجر به خونریزی داخل یا اطراف مغز شود و علائمی نظیر خواب آلودگی و گیجی طولانی به دنبال داشته باشد. ممکن است این علائم فورا ظاهر شود یا دیرتر اتفاق بیفتد.

خونریزی مغز می تواند مرگبار باشد. به همین دلیل فردی که دچار آسیب مغزی شده باید طی ساعات بعد از آسیب تحت نظارت قرار بگیرد و درصورت شدید شدن علائم مراقبت پزشکی دریافت کند.

در ادامه به فعالیت ها و عواملی که خطر ضربه ی مغزی را بالا می برد اشاره می کنیم:

عوارض احتمالی ضربه ی مغزی عبارت است از:

ورزشکاران به هیچ وجه نباید حین تجربه ی علائم و نشانه های ضربه ی مغزی دوباره به میدان بازی برگردند.

نکات زیر به پیشگیری یا به حداقل رساندن خطر بروز آسیب مغزی کمک می کند:

هنگام دوچرخه سواری، موتورسواری، اسنوبردسواری یا هر فعالیت تفریحی که خطر بروز آسیب مغزی را به دنبال دارد، کلاه ایمنی بپوشید.

 


 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

نه اینکه شدت ضربه‌ای که بی‌هوا سرتان را نشانه گرفته است مهم نباشد، اما به باور متخصصان، حتی ضربه‌های به ظاهر خفیف و قابل چشم‌پوشی که به سر وارد می‌شوند، می‌توانند آسیب مغزی جدی را به بار بیاورند. سر آسیب دیده، همیشه مشکل را با یک شکاف، خونریزی یا حتی کبودی و تورم نمایش نمی‌دهد و گاهی بدون نشانه‌های هراس‌آور ظاهری، ممکن است گرفتار یک آسیب مغزی جدی و مهلک شده باشید. ما در این مطلب علایم ضربه مغزی را برایتان شرح می‌دهیم.

آسیب‌های خفیف سر، معمولا با جراحت یا کبودی قابل مشاهده هستند و احتمالا دامنه درگیر شدن بدنتان، تقریبا به همان ناحیه قابل مشاهده محدود می‌شود. سردرد خفیف، کمی تهوع و سرگیجه خفیف، ممکن است با آسیب‌های جزئی سر سراغ شما بیایند و نگرانتان کنند و گاهی بعید نیست که دیدتان برای چند دقیقه‌ای، کمی تارتر از قبل شود.

با وجود آزار دهنده و حتی نگران‌کننده بودن این نشانه‌ها، معمولا آسیب‌های خفیف سر، نیازی به درمان پزشکی ندارند و اگر هم به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کنید، بعید است که خدمت خاصی به شما رسانده شود.

اگر کسی از همکارانتان، در یک حادثه دچار آسیب دیدگی سر شده، چشم از او برندارید. فرد آسیب‌دیده تا ۴۸ یا لااقل ۲۴ ساعت، مستعد نشان دادن علایم حاد و تهدید کننده است و در صورتی که یکی از آشنایان یا اعضای خانواده‌اش، مسئولیت مراقبت از او را برعهده می‌گیرد، حتما اهمیت بررسی هشیارانه علایمی که در این یک روز سراغش می‌آیند را به این مراقب گوشزد کنید.

برای آسیب‌های جزئی سر، معمولا نیازی به انجام سی‌تی‌اسکن نیست. درد، نگرانی یا مشکلات ظاهری، از عوارض این آسیب‌دیدگی‌های آزار دهنده اما بی‌خطر هستند. اما وقتی پای آسیب‌های عمیق‌تر سر به میان می‌آید، نباید هیچ نشانه‌ای را نادیده گرفت یا انکار کرد.چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

همین امروز با اطرافیانتان در مورد این نشانه‌های تهدید کننده صحبت کنید و بگویید که اگر روزی بعد از وارد شده ضربه به سر، حتی اگر چندان هم دردناک نباشد، دچار علایم ضربه مغزی که در ادامه آورده‌ایم شدید، فورا شما را به مراکز درمانی برسانند:

هر یک از این عوامل، به ویژه از دست دادن هشیاری، می‌توانند یک زنگ خطر مهم باشند و از تهدید شدن جان فرد آسیب دیده خبر دهند. پس در صورت مشاهده هر یک از آنها، بدون اتلاف وقت به ۱۱۵ زنگ بزنید. اما  درصورتیکه هیچ یک از علایم گفته شده را مشاهده نکردید، به توصیه‌های زیر عمل کنید تا روند بهبود حالتان سرعت گیرد:

اگر نشانه‌هایی که پس از آسیب‌دیدگی سر تجربه می‌کنید، شبیه علایم ضربه مغزی نبود اما آسیب‌دیدگی به‌ظاهر جزئی شما، با وجود گذشتن دو هفته التیام پیدا نکرد و علایم اولیه از بین نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید. یادتان نرود که روبرو نشدن با علایم ضربه مغزی به معنای سلامت سر و گردن شما نمی‌تواند باشد.

امتیاز:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمام حقوق این وبسایت برای گروه صنایع غذایی سولیکو
محفوظ می باشد.

مقدمه

آسیب به سر تا چه حد می تواند جدی باشد و چه کاری می توان برای آن انجام داد؟ آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که به خاطر وارد شدن ضربه ای محکم به سر خود یا اطرافیانتان نگران شده باشید؟

در این مقاله ابتدا تعریفی از آسیب به سر ارائه می دهیم و سپس به بررسی علل آن، انواع ضربه مغزی و علایم و درمان های موجود می پردازیم.

ضمنا شما می توانید در صورت نياز پرسش ها و مشکلات خود را در بخش سامانه مشاوره آنلاین با ما مطرح کنید!

فهرست

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

هر گونه جراحتی را که به مغز، جمجمه یا لایه های روی آن وارد می شود نوعی آسیب به سر (به انگلیسی: Head Injury) به حساب می آورند. این آسیب می تواند از یک تورم و کبودی ساده تا ضربه مغزی (آسیب تروماتیک به مغز) متغیر باشد. موارد شایع آن شامل کانکاشن (به انگلیسی: concussion)، شکستگی جمجمه و جراحت پوست سر می باشد.

عواقب و درمان های آسیب وارد شده به سر، بسته به علت و شدت آن بسیار متفاوت هستند.

وقتی آسیبی به سر کسی وارد می شود، نمی توان فقط با مشاهده اش، درجه جدی بودن آن را فهمید. مثلا ممکن است یک آسیب خفیف خونریزی زیادی داشته باشد و یک آسیب شدید اصلا خونریزی نداشته باشد. بنابراین خیلی مهم است که با همه انواع جراحت های سر به طور جدی برخورد کنیم و توسط یک پزشک بررسیشان کنیم.

آسیب های سر ممکن است باز یا بسته باشند:

به عبارت ساده تر: از روی این که استخوان جمجمه سالم است یا شکسته، می فهمیم که یک آسیب باز است یا بسته.

آسیب به سر دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از نظر دسته بندی، عموما آسیب های وارد به سر را به دو دسته عمده تقسیم می کنند:

۱) آسیب ناشی از اصابت ضربه:

عوامل مختلفی می توانند باعث ضربه مغزی شوند نظیر:

در موارد خفیف، جمجمه می تواند از مغز در برابر ضربه مغزی محافظت کند. بدیهی است که هر چه شدت ضربه بیشتر باشد، توانایی جمجمه برای محافظت از مغز کمتر است.

۲) آسیب ناشی از تکان:

تکان خوردن ناگهانی سر می تواند آسیب هایی را با خود به دنبال داشته باشد. این آسیب ممکن است به خاطر جابجایی مغز یا برخورد آن به دیواره داخلی جمجمه اتفاق افتد.

این نوع از آسیب بیشتر در کودکان و نوزادان دیده میشود. توجه داشته باشیم که بزرگسالان نیز در صورت تکان شدید و خشن، دچار این آسیب می شوند.

(بطور مثال نوزاد و کودک خود را حین تاب بازی خیلی محکم و ناگهانی هل ندهید!)

آسیب هایی را که به سر وارد می شوند می توان از نظر نوع آسیب به دسته هایی تقسیم کرد. در اینجا به طور خلاصه آسیب های شایع را آورده ایم:

هماتوم به تجمع یا انعقاد خون در خارج از رگ ها گفته می شود. اگر این پدیده در مغز اتفاق بیفتد، می تواند بسیار خطرناک و جدی باشد. به گونه ای که با فشار آوردن به جمجمه و ساختار مغز باعث از دست رفتن هوشیاری یا حتی آسیب دایمی مغز می شود.

به خونریزی کنترل نشده رگ ها هموراژ می گویند. اگر این پارگی عروق در فضای اطراف مغز رخ دهد به آن هموراژِ ساب آراکنویید گفته می شود. همچنین اگر پارگی رگ ها در درون ساختار مغز باشد، آن را هموراژ درون مغزی می نامند.

(ساب آراکنویید یعنی: زیر عنکبوتیه! یک لایه ای دور مغز را گرفته است که ساختاری شبیه تار عنکبوت دارد. به همین دلیل خونریزی اطراف مغز را خونریزی زیر عنکبوتیه می نامند)

در هموراژ ساب آراکنویید، فرد دچار مسایلی نظیر سردرد و حالت تهوع می شود.

شدت خونریزی درون مغزی به وسعت خونریزی اتفاق افتاده بستگی دارد. به طور کلی خونریزی از هر نوع و به هر مقداری رخ دهد، به مرور باعث فشار به مغز ناشی از تجمع خون هم می شود.

کانکاشن زمانی به وجود می آید که شدت ضربه یا آسیب سر به قدری شدید است که باعث جراحت مغز بشود. کانکاشن به دلیل برخورد مغز به دیواره داخلی جمجمه یا حرکت پرشتاب ناگهانی سر ایجاد می شود.

معمولا آسیب عملکردی کانکاشن، موقتی است. البته در صورتی که تکرار شود می تواند اثراتی جدی و پایدار به همراه داشته باشد.

(یکی از مواقعی که کانکاشن اتفاق می افتد، زمانی است که فرد حین رانندگی کمربند خود را بسته و تصادف شدیدی می کند! علارغم اینکه ضربه ای به سر او وارد نشده است اما دچار ضربه مغزی از نوع کانکاشن می شود! به این دلیل که مغز در جمجمه به صورت معلق قرار دارد و در حرکت ناگهانی سر، از داخل به جمجمه برخورد کرده و آسیب می بیند!)

در بسیاری از آسیب ها، هر ناحیه از بدن که باشد، تورم و ادم (به انگلیسی: Edema) در بافت های اطراف به وجود می آید. درمورد مغز هم همینطور است.

در صورتی که مغز دچار جراحتی شود، ورم ناشی از آن به مراتب خطرناک تر و جدی تر از نقاط دیگر بدن است. چرا که مغز را جمجمه احاطه کرده است که بافتی استخوانی و سخت است و نمی تواند مطابق ورم ایجاد شده انعطاف از خودش نشان دهد. در نتیجه این تورم اضافه باعث می شود جمجمه به مغز فشار بیاورد و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

بر خلاف بسیاری از استخوان های بدن، جمجمه مغزِ استخوان ندارد. این امر جمجمه را به یک استخوان قوی تبدیل می کند که خیلی سخت می شکند.

در شکستگی جمجمه احتمال دارد نیرویی که باعث شکستگی شده، به مغز هم انتقال یابد و آسیب مغزی ایجاد کند!

آسیب آکسونی منتشر به جراحت بدون خونریزی مغز گفته می شود که در آن سلول های مغزی آسیب می بینند. اگر چه این نوع آسیب، مانند سایر انواع آسیب ها از بیرون قابل رویت نیست ولی باعث اختلال در عملکرد نورون ها می شود. عوامل دیگری مثل ورم می تواند شدت آسیب را زیاد کند.

آسیب آکسونی منتشر می تواند باعث آسیب دایمی مغز و حتی مرگ شود.

سر بیشتر از هر عضو دیگری رگ خونی دارد. لذا هر گونه خونریزی روی سطح مغز یا درون آن، باید به صورت جدی پیگیری بشود. البته همانطور که گفتیم، بعضی از آسیب ها بدون خونریزی اتفاق می افتند.

توجه داشته باشید که همه علایمی که در زیر مطرح می کنیم بلافاصله پس از حادثه رخ نمی دهند. پس لازم است که ساعت ها یا حتی روزها پس از ضربه، علایم خود را زیر نظر داشته باشید. در اینجا علایم آسیب را به دو دسته ی خفیف و شدید تقسیم می کنیم.

علایم آسیب خفیف عبارتند از:

علایم آسیب شدید، بسیاری از علایم خفیفی را که گفتیم در بر می گیرد. اما علاوه بر آنها موارد زیر هم مشاهده شده است:چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

نباید ضربه مغزی را دست کم گرفت. بنابراین مراجعه به پزشک در اکثر مواقع توصیه می گردد. اگر علایم آسیب شدید داشتید بلافاصله باید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید. مخصوصا اگر علایمتان شامل موارد زیر باشد:

در صورتی که فردی در دور و اطراف شما دچار ضربه شدید به سر شد، سعی کنید با اورژانس تماس بگیرید.

تا حد امکان خودتان از جابجا کردن فرد جلوگیری کنید. چون برخی آسیب ها طوری هستند که با تکان دادن بدتر می شوند. اما پرسنل اورژانس آموزش دیده اند طوری فرد را جابجا کنند که از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

یکی از راه هایی که پزشک شدت آسیب وارد به سر را می سنجد، تست GCS می باشد. GCS یا “معیار گلاسکو” یک آزمون ۱۵ نمره ای می باشد که توسط پزشک اجرا می شود. هر چه نمره فرد در این ارزیابی کمتر باشد یعنی آسیب شدید تر بوده است.

پزشک باید بداند که در چه شرایطی و طی چه حادثه ای به سر ضربه وارد شده است. در صورتی که فرد به خاطر آسیب وارد شده حادثه را یادش نیاید، بهتر است که یکی از افراد شاهد حادثه، هنگام مراجعه به پزشک با او باشد. همچنین این نکته که فرد هنگام ضربه، هوشیاری اش را از دست داده باشد یا نه، برای پزشک مهم است.

پزشک شما را معاینه می کند تا نشانه های تروما (ضربه) از جمله کبودی و تورم را مشاهده کند. همچنین ممکن است از نظر نورولوژیک عملکرد عصب های شما را بسنجد. به این صورت که مثلا کنترل عضلات بدن، حرکت چشم ها، حس اندام ها و دیگر موارد را که نشان دهنده درست کارکردن عصب ها و مغز هستند، ارزیابی می کند.

تصویربرداری های مختلف نیز نظیر CT scan و MRI می توانند برای تشخیص دقیق تر و کسب اطلاعات بیشتر، کمک کننده باشند.

پزشک با CT scan می تواند مواردی مثل شکستگی های جمجمه، خونریزی، وجود لخته خونی، تورم مغز و دیگر آسیب های این چنینی را مشخص کند. این نوع تصویر برداری سریع و دقیق بوده و معمولا اولین تصویربرداری ای هست که تجویز می شود.

MRI هم نوع دیگری از تصویربرداری است که جزئیات بیشتری از نماهای مختلف مغز می دهد. MRI معمولا زمانی تجویز می شود که شرایط فرد از نظر پزشکی به ثبات رسیده باشد.

اگر بعد از ضربه، خونریزی باز وجود داشته باشد، ممکن است پزشک از بخیه استفاده کرده و سپس بانداژ کند. درمان های بعدی آسیب پیش آمده به نوع و شدت آن بستگی دارد.

اگر آسیب خفیف بوده باشد ممکن است غیر از درد، علامت دیگری نداشته باشید. در این گونه موارد معمولا توصیه می شود مسکنی مثل استامینوفن مصرف بشود. غالبا داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی (NSAID) مثل ایبوبروفن و آسپیرین تجویز نمی شوند. چون این داروها می توانند خونریزی ها را (در صورت وجود) بدتر کنند.

۲ نکته مهم:

اما اگر آسیب شما شدید تشخیص داده بشود ممکن است که بستری شوید. این که طی دوره بستری چه اقداماتی برای شما انجام شود، باز هم به شدت آسیب و نوع تشخیص بستگی دارد و با تصمیم پزشک انجام می شود. از جمله درمان هایی که برای آسیب شدید استفاده می شوند موارد زیر رایج هستند:

یکی از مسایلی که ممکن است پس از آسیب شدید تجربه شود، تشنج است. تشنج ممکن است در هفته اول بعد از آسیب تجربه شود. پس در صورت آسیب شدید، از جمله داروهایی که برای شما تجویز می شود احتمالا دارو های ضد تشنج (Anti-seizure) می باشند.

داروهای ادرار آور (Diuretic) هم از جمله داروهایی هستند که در مواقع ایجاد فشار بر مغز، تجویز می شوند. وقتی به خاطر آسیب سر، به مغز فشار می آید، این داروها کمک می کنند تا با دفع بیشتر آب، مقداری از این فشار کاسته شود.

در موارد بسیار شدید، خصوصا وقتی رگ های خونی آسیب دیده اند، فرد را با دارو به کما می برند! مغز در حالت کما نسبت به حالت عادی، اکسیژن و غذای کمتری می خواهد. به همین خاطر است که برای مدتی، با دارو کما را به فرد القا می کنند.

در آسیب شدید معمولا فرد را از اورژانس فورا به اتاق عمل منتقل می کنند. این جراحی دلایل متعددی می تواند داشته باشد. هنگامی که خونریزی در مغز یا اطراف آن به وجود می آید، فشار وارده به مغز آسیب زا است و باید با جراحی برطرف شود.

دلایل جراحی می تواند شامل:

اگر آسیب شدیدی به سرتان وارد شده باشد، برای اینکه بتوانید کل عملکرد مغزتان را دوباره فعال کنید به توانبخشی نیاز دارید. توانبخشی کمک می کند تا حد امکان ظرفیت عملکردی مغز خود را بازیابی کنید.

این که شما به کدام نوع از توانبخشی نیاز دارید، کاملا بستگی به آن ناحیه از مغز دارد که عملکردش آسیب دیده است. ولی در اکثر موارد، فرد آسیب دیده نیاز به بازآموزی حرکت (کاردرمانی یا فیزیوتراپی) و بازآموزی گفتار (گفتاردرمانی) و توانبخشی شناختی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توانبخشی اینجا کلیک کنید »

این مورد هم بسیار به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. خیلی از افرادی که دچار آسیب خفیف به سر می شوند، در دراز مدت اثری از این آسیب را نخواهند داشت. ولی افرادی که آسیب شدیدی دیده اند، ممکن است تغییراتی دایمی در سیستم های حرکتی، ذهنی و شخصیتی داشته باشند.

آسیب های جدی در کودکی می توانند بسیار نگران کننده باشند. گفته می شود که مغز در حال رشد کودکان مستعد آسیب است. اگر چه مطالعه ها در این زمینه همچنان ادامه دارند.

اگر آسیبی جدی به سر شما وارد شده است، تیم توان درمان به شما کمک خواهد کرد که به آخرین حد ممکن از بازیابی توان مغزی خود برسید.

وبسایت توان درمان در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1399 All Rights Reserved © 2017 – 2021 Tavandarman.com


خانم هستم

آقا هستم

مقدمه

آسیب به سر تا چه حد می تواند جدی باشد و چه کاری می توان برای آن انجام داد؟ آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که به خاطر وارد شدن ضربه ای محکم به سر خود یا اطرافیانتان نگران شده باشید؟

در این مقاله ابتدا تعریفی از آسیب به سر ارائه می دهیم و سپس به بررسی علل آن، انواع ضربه مغزی و علایم و درمان های موجود می پردازیم.

ضمنا شما می توانید در صورت نياز پرسش ها و مشکلات خود را در بخش سامانه مشاوره آنلاین با ما مطرح کنید!

فهرست

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

هر گونه جراحتی را که به مغز، جمجمه یا لایه های روی آن وارد می شود نوعی آسیب به سر (به انگلیسی: Head Injury) به حساب می آورند. این آسیب می تواند از یک تورم و کبودی ساده تا ضربه مغزی (آسیب تروماتیک به مغز) متغیر باشد. موارد شایع آن شامل کانکاشن (به انگلیسی: concussion)، شکستگی جمجمه و جراحت پوست سر می باشد.

عواقب و درمان های آسیب وارد شده به سر، بسته به علت و شدت آن بسیار متفاوت هستند.

وقتی آسیبی به سر کسی وارد می شود، نمی توان فقط با مشاهده اش، درجه جدی بودن آن را فهمید. مثلا ممکن است یک آسیب خفیف خونریزی زیادی داشته باشد و یک آسیب شدید اصلا خونریزی نداشته باشد. بنابراین خیلی مهم است که با همه انواع جراحت های سر به طور جدی برخورد کنیم و توسط یک پزشک بررسیشان کنیم.

آسیب های سر ممکن است باز یا بسته باشند:

به عبارت ساده تر: از روی این که استخوان جمجمه سالم است یا شکسته، می فهمیم که یک آسیب باز است یا بسته.

آسیب به سر دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از نظر دسته بندی، عموما آسیب های وارد به سر را به دو دسته عمده تقسیم می کنند:

۱) آسیب ناشی از اصابت ضربه:

عوامل مختلفی می توانند باعث ضربه مغزی شوند نظیر:

در موارد خفیف، جمجمه می تواند از مغز در برابر ضربه مغزی محافظت کند. بدیهی است که هر چه شدت ضربه بیشتر باشد، توانایی جمجمه برای محافظت از مغز کمتر است.

۲) آسیب ناشی از تکان:

تکان خوردن ناگهانی سر می تواند آسیب هایی را با خود به دنبال داشته باشد. این آسیب ممکن است به خاطر جابجایی مغز یا برخورد آن به دیواره داخلی جمجمه اتفاق افتد.

این نوع از آسیب بیشتر در کودکان و نوزادان دیده میشود. توجه داشته باشیم که بزرگسالان نیز در صورت تکان شدید و خشن، دچار این آسیب می شوند.

(بطور مثال نوزاد و کودک خود را حین تاب بازی خیلی محکم و ناگهانی هل ندهید!)

آسیب هایی را که به سر وارد می شوند می توان از نظر نوع آسیب به دسته هایی تقسیم کرد. در اینجا به طور خلاصه آسیب های شایع را آورده ایم:

هماتوم به تجمع یا انعقاد خون در خارج از رگ ها گفته می شود. اگر این پدیده در مغز اتفاق بیفتد، می تواند بسیار خطرناک و جدی باشد. به گونه ای که با فشار آوردن به جمجمه و ساختار مغز باعث از دست رفتن هوشیاری یا حتی آسیب دایمی مغز می شود.

به خونریزی کنترل نشده رگ ها هموراژ می گویند. اگر این پارگی عروق در فضای اطراف مغز رخ دهد به آن هموراژِ ساب آراکنویید گفته می شود. همچنین اگر پارگی رگ ها در درون ساختار مغز باشد، آن را هموراژ درون مغزی می نامند.

(ساب آراکنویید یعنی: زیر عنکبوتیه! یک لایه ای دور مغز را گرفته است که ساختاری شبیه تار عنکبوت دارد. به همین دلیل خونریزی اطراف مغز را خونریزی زیر عنکبوتیه می نامند)

در هموراژ ساب آراکنویید، فرد دچار مسایلی نظیر سردرد و حالت تهوع می شود.

شدت خونریزی درون مغزی به وسعت خونریزی اتفاق افتاده بستگی دارد. به طور کلی خونریزی از هر نوع و به هر مقداری رخ دهد، به مرور باعث فشار به مغز ناشی از تجمع خون هم می شود.

کانکاشن زمانی به وجود می آید که شدت ضربه یا آسیب سر به قدری شدید است که باعث جراحت مغز بشود. کانکاشن به دلیل برخورد مغز به دیواره داخلی جمجمه یا حرکت پرشتاب ناگهانی سر ایجاد می شود.

معمولا آسیب عملکردی کانکاشن، موقتی است. البته در صورتی که تکرار شود می تواند اثراتی جدی و پایدار به همراه داشته باشد.

(یکی از مواقعی که کانکاشن اتفاق می افتد، زمانی است که فرد حین رانندگی کمربند خود را بسته و تصادف شدیدی می کند! علارغم اینکه ضربه ای به سر او وارد نشده است اما دچار ضربه مغزی از نوع کانکاشن می شود! به این دلیل که مغز در جمجمه به صورت معلق قرار دارد و در حرکت ناگهانی سر، از داخل به جمجمه برخورد کرده و آسیب می بیند!)

در بسیاری از آسیب ها، هر ناحیه از بدن که باشد، تورم و ادم (به انگلیسی: Edema) در بافت های اطراف به وجود می آید. درمورد مغز هم همینطور است.

در صورتی که مغز دچار جراحتی شود، ورم ناشی از آن به مراتب خطرناک تر و جدی تر از نقاط دیگر بدن است. چرا که مغز را جمجمه احاطه کرده است که بافتی استخوانی و سخت است و نمی تواند مطابق ورم ایجاد شده انعطاف از خودش نشان دهد. در نتیجه این تورم اضافه باعث می شود جمجمه به مغز فشار بیاورد و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

بر خلاف بسیاری از استخوان های بدن، جمجمه مغزِ استخوان ندارد. این امر جمجمه را به یک استخوان قوی تبدیل می کند که خیلی سخت می شکند.

در شکستگی جمجمه احتمال دارد نیرویی که باعث شکستگی شده، به مغز هم انتقال یابد و آسیب مغزی ایجاد کند!

آسیب آکسونی منتشر به جراحت بدون خونریزی مغز گفته می شود که در آن سلول های مغزی آسیب می بینند. اگر چه این نوع آسیب، مانند سایر انواع آسیب ها از بیرون قابل رویت نیست ولی باعث اختلال در عملکرد نورون ها می شود. عوامل دیگری مثل ورم می تواند شدت آسیب را زیاد کند.

آسیب آکسونی منتشر می تواند باعث آسیب دایمی مغز و حتی مرگ شود.

سر بیشتر از هر عضو دیگری رگ خونی دارد. لذا هر گونه خونریزی روی سطح مغز یا درون آن، باید به صورت جدی پیگیری بشود. البته همانطور که گفتیم، بعضی از آسیب ها بدون خونریزی اتفاق می افتند.

توجه داشته باشید که همه علایمی که در زیر مطرح می کنیم بلافاصله پس از حادثه رخ نمی دهند. پس لازم است که ساعت ها یا حتی روزها پس از ضربه، علایم خود را زیر نظر داشته باشید. در اینجا علایم آسیب را به دو دسته ی خفیف و شدید تقسیم می کنیم.

علایم آسیب خفیف عبارتند از:

علایم آسیب شدید، بسیاری از علایم خفیفی را که گفتیم در بر می گیرد. اما علاوه بر آنها موارد زیر هم مشاهده شده است:چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

نباید ضربه مغزی را دست کم گرفت. بنابراین مراجعه به پزشک در اکثر مواقع توصیه می گردد. اگر علایم آسیب شدید داشتید بلافاصله باید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید. مخصوصا اگر علایمتان شامل موارد زیر باشد:

در صورتی که فردی در دور و اطراف شما دچار ضربه شدید به سر شد، سعی کنید با اورژانس تماس بگیرید.

تا حد امکان خودتان از جابجا کردن فرد جلوگیری کنید. چون برخی آسیب ها طوری هستند که با تکان دادن بدتر می شوند. اما پرسنل اورژانس آموزش دیده اند طوری فرد را جابجا کنند که از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

یکی از راه هایی که پزشک شدت آسیب وارد به سر را می سنجد، تست GCS می باشد. GCS یا “معیار گلاسکو” یک آزمون ۱۵ نمره ای می باشد که توسط پزشک اجرا می شود. هر چه نمره فرد در این ارزیابی کمتر باشد یعنی آسیب شدید تر بوده است.

پزشک باید بداند که در چه شرایطی و طی چه حادثه ای به سر ضربه وارد شده است. در صورتی که فرد به خاطر آسیب وارد شده حادثه را یادش نیاید، بهتر است که یکی از افراد شاهد حادثه، هنگام مراجعه به پزشک با او باشد. همچنین این نکته که فرد هنگام ضربه، هوشیاری اش را از دست داده باشد یا نه، برای پزشک مهم است.

پزشک شما را معاینه می کند تا نشانه های تروما (ضربه) از جمله کبودی و تورم را مشاهده کند. همچنین ممکن است از نظر نورولوژیک عملکرد عصب های شما را بسنجد. به این صورت که مثلا کنترل عضلات بدن، حرکت چشم ها، حس اندام ها و دیگر موارد را که نشان دهنده درست کارکردن عصب ها و مغز هستند، ارزیابی می کند.

تصویربرداری های مختلف نیز نظیر CT scan و MRI می توانند برای تشخیص دقیق تر و کسب اطلاعات بیشتر، کمک کننده باشند.

پزشک با CT scan می تواند مواردی مثل شکستگی های جمجمه، خونریزی، وجود لخته خونی، تورم مغز و دیگر آسیب های این چنینی را مشخص کند. این نوع تصویر برداری سریع و دقیق بوده و معمولا اولین تصویربرداری ای هست که تجویز می شود.

MRI هم نوع دیگری از تصویربرداری است که جزئیات بیشتری از نماهای مختلف مغز می دهد. MRI معمولا زمانی تجویز می شود که شرایط فرد از نظر پزشکی به ثبات رسیده باشد.

اگر بعد از ضربه، خونریزی باز وجود داشته باشد، ممکن است پزشک از بخیه استفاده کرده و سپس بانداژ کند. درمان های بعدی آسیب پیش آمده به نوع و شدت آن بستگی دارد.

اگر آسیب خفیف بوده باشد ممکن است غیر از درد، علامت دیگری نداشته باشید. در این گونه موارد معمولا توصیه می شود مسکنی مثل استامینوفن مصرف بشود. غالبا داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی (NSAID) مثل ایبوبروفن و آسپیرین تجویز نمی شوند. چون این داروها می توانند خونریزی ها را (در صورت وجود) بدتر کنند.

۲ نکته مهم:

اما اگر آسیب شما شدید تشخیص داده بشود ممکن است که بستری شوید. این که طی دوره بستری چه اقداماتی برای شما انجام شود، باز هم به شدت آسیب و نوع تشخیص بستگی دارد و با تصمیم پزشک انجام می شود. از جمله درمان هایی که برای آسیب شدید استفاده می شوند موارد زیر رایج هستند:

یکی از مسایلی که ممکن است پس از آسیب شدید تجربه شود، تشنج است. تشنج ممکن است در هفته اول بعد از آسیب تجربه شود. پس در صورت آسیب شدید، از جمله داروهایی که برای شما تجویز می شود احتمالا دارو های ضد تشنج (Anti-seizure) می باشند.

داروهای ادرار آور (Diuretic) هم از جمله داروهایی هستند که در مواقع ایجاد فشار بر مغز، تجویز می شوند. وقتی به خاطر آسیب سر، به مغز فشار می آید، این داروها کمک می کنند تا با دفع بیشتر آب، مقداری از این فشار کاسته شود.

در موارد بسیار شدید، خصوصا وقتی رگ های خونی آسیب دیده اند، فرد را با دارو به کما می برند! مغز در حالت کما نسبت به حالت عادی، اکسیژن و غذای کمتری می خواهد. به همین خاطر است که برای مدتی، با دارو کما را به فرد القا می کنند.

در آسیب شدید معمولا فرد را از اورژانس فورا به اتاق عمل منتقل می کنند. این جراحی دلایل متعددی می تواند داشته باشد. هنگامی که خونریزی در مغز یا اطراف آن به وجود می آید، فشار وارده به مغز آسیب زا است و باید با جراحی برطرف شود.

دلایل جراحی می تواند شامل:

اگر آسیب شدیدی به سرتان وارد شده باشد، برای اینکه بتوانید کل عملکرد مغزتان را دوباره فعال کنید به توانبخشی نیاز دارید. توانبخشی کمک می کند تا حد امکان ظرفیت عملکردی مغز خود را بازیابی کنید.

این که شما به کدام نوع از توانبخشی نیاز دارید، کاملا بستگی به آن ناحیه از مغز دارد که عملکردش آسیب دیده است. ولی در اکثر موارد، فرد آسیب دیده نیاز به بازآموزی حرکت (کاردرمانی یا فیزیوتراپی) و بازآموزی گفتار (گفتاردرمانی) و توانبخشی شناختی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توانبخشی اینجا کلیک کنید »

این مورد هم بسیار به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. خیلی از افرادی که دچار آسیب خفیف به سر می شوند، در دراز مدت اثری از این آسیب را نخواهند داشت. ولی افرادی که آسیب شدیدی دیده اند، ممکن است تغییراتی دایمی در سیستم های حرکتی، ذهنی و شخصیتی داشته باشند.

آسیب های جدی در کودکی می توانند بسیار نگران کننده باشند. گفته می شود که مغز در حال رشد کودکان مستعد آسیب است. اگر چه مطالعه ها در این زمینه همچنان ادامه دارند.

اگر آسیبی جدی به سر شما وارد شده است، تیم توان درمان به شما کمک خواهد کرد که به آخرین حد ممکن از بازیابی توان مغزی خود برسید.

وبسایت توان درمان در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1399 All Rights Reserved © 2017 – 2021 Tavandarman.com


خانم هستم

آقا هستم

مقدمه

آسیب به سر تا چه حد می تواند جدی باشد و چه کاری می توان برای آن انجام داد؟ آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که به خاطر وارد شدن ضربه ای محکم به سر خود یا اطرافیانتان نگران شده باشید؟

در این مقاله ابتدا تعریفی از آسیب به سر ارائه می دهیم و سپس به بررسی علل آن، انواع ضربه مغزی و علایم و درمان های موجود می پردازیم.

ضمنا شما می توانید در صورت نياز پرسش ها و مشکلات خود را در بخش سامانه مشاوره آنلاین با ما مطرح کنید!

فهرست

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

هر گونه جراحتی را که به مغز، جمجمه یا لایه های روی آن وارد می شود نوعی آسیب به سر (به انگلیسی: Head Injury) به حساب می آورند. این آسیب می تواند از یک تورم و کبودی ساده تا ضربه مغزی (آسیب تروماتیک به مغز) متغیر باشد. موارد شایع آن شامل کانکاشن (به انگلیسی: concussion)، شکستگی جمجمه و جراحت پوست سر می باشد.

عواقب و درمان های آسیب وارد شده به سر، بسته به علت و شدت آن بسیار متفاوت هستند.

وقتی آسیبی به سر کسی وارد می شود، نمی توان فقط با مشاهده اش، درجه جدی بودن آن را فهمید. مثلا ممکن است یک آسیب خفیف خونریزی زیادی داشته باشد و یک آسیب شدید اصلا خونریزی نداشته باشد. بنابراین خیلی مهم است که با همه انواع جراحت های سر به طور جدی برخورد کنیم و توسط یک پزشک بررسیشان کنیم.

آسیب های سر ممکن است باز یا بسته باشند:

به عبارت ساده تر: از روی این که استخوان جمجمه سالم است یا شکسته، می فهمیم که یک آسیب باز است یا بسته.

آسیب به سر دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از نظر دسته بندی، عموما آسیب های وارد به سر را به دو دسته عمده تقسیم می کنند:

۱) آسیب ناشی از اصابت ضربه:

عوامل مختلفی می توانند باعث ضربه مغزی شوند نظیر:

در موارد خفیف، جمجمه می تواند از مغز در برابر ضربه مغزی محافظت کند. بدیهی است که هر چه شدت ضربه بیشتر باشد، توانایی جمجمه برای محافظت از مغز کمتر است.

۲) آسیب ناشی از تکان:

تکان خوردن ناگهانی سر می تواند آسیب هایی را با خود به دنبال داشته باشد. این آسیب ممکن است به خاطر جابجایی مغز یا برخورد آن به دیواره داخلی جمجمه اتفاق افتد.

این نوع از آسیب بیشتر در کودکان و نوزادان دیده میشود. توجه داشته باشیم که بزرگسالان نیز در صورت تکان شدید و خشن، دچار این آسیب می شوند.

(بطور مثال نوزاد و کودک خود را حین تاب بازی خیلی محکم و ناگهانی هل ندهید!)

آسیب هایی را که به سر وارد می شوند می توان از نظر نوع آسیب به دسته هایی تقسیم کرد. در اینجا به طور خلاصه آسیب های شایع را آورده ایم:

هماتوم به تجمع یا انعقاد خون در خارج از رگ ها گفته می شود. اگر این پدیده در مغز اتفاق بیفتد، می تواند بسیار خطرناک و جدی باشد. به گونه ای که با فشار آوردن به جمجمه و ساختار مغز باعث از دست رفتن هوشیاری یا حتی آسیب دایمی مغز می شود.

به خونریزی کنترل نشده رگ ها هموراژ می گویند. اگر این پارگی عروق در فضای اطراف مغز رخ دهد به آن هموراژِ ساب آراکنویید گفته می شود. همچنین اگر پارگی رگ ها در درون ساختار مغز باشد، آن را هموراژ درون مغزی می نامند.

(ساب آراکنویید یعنی: زیر عنکبوتیه! یک لایه ای دور مغز را گرفته است که ساختاری شبیه تار عنکبوت دارد. به همین دلیل خونریزی اطراف مغز را خونریزی زیر عنکبوتیه می نامند)

در هموراژ ساب آراکنویید، فرد دچار مسایلی نظیر سردرد و حالت تهوع می شود.

شدت خونریزی درون مغزی به وسعت خونریزی اتفاق افتاده بستگی دارد. به طور کلی خونریزی از هر نوع و به هر مقداری رخ دهد، به مرور باعث فشار به مغز ناشی از تجمع خون هم می شود.

کانکاشن زمانی به وجود می آید که شدت ضربه یا آسیب سر به قدری شدید است که باعث جراحت مغز بشود. کانکاشن به دلیل برخورد مغز به دیواره داخلی جمجمه یا حرکت پرشتاب ناگهانی سر ایجاد می شود.

معمولا آسیب عملکردی کانکاشن، موقتی است. البته در صورتی که تکرار شود می تواند اثراتی جدی و پایدار به همراه داشته باشد.

(یکی از مواقعی که کانکاشن اتفاق می افتد، زمانی است که فرد حین رانندگی کمربند خود را بسته و تصادف شدیدی می کند! علارغم اینکه ضربه ای به سر او وارد نشده است اما دچار ضربه مغزی از نوع کانکاشن می شود! به این دلیل که مغز در جمجمه به صورت معلق قرار دارد و در حرکت ناگهانی سر، از داخل به جمجمه برخورد کرده و آسیب می بیند!)

در بسیاری از آسیب ها، هر ناحیه از بدن که باشد، تورم و ادم (به انگلیسی: Edema) در بافت های اطراف به وجود می آید. درمورد مغز هم همینطور است.

در صورتی که مغز دچار جراحتی شود، ورم ناشی از آن به مراتب خطرناک تر و جدی تر از نقاط دیگر بدن است. چرا که مغز را جمجمه احاطه کرده است که بافتی استخوانی و سخت است و نمی تواند مطابق ورم ایجاد شده انعطاف از خودش نشان دهد. در نتیجه این تورم اضافه باعث می شود جمجمه به مغز فشار بیاورد و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

بر خلاف بسیاری از استخوان های بدن، جمجمه مغزِ استخوان ندارد. این امر جمجمه را به یک استخوان قوی تبدیل می کند که خیلی سخت می شکند.

در شکستگی جمجمه احتمال دارد نیرویی که باعث شکستگی شده، به مغز هم انتقال یابد و آسیب مغزی ایجاد کند!

آسیب آکسونی منتشر به جراحت بدون خونریزی مغز گفته می شود که در آن سلول های مغزی آسیب می بینند. اگر چه این نوع آسیب، مانند سایر انواع آسیب ها از بیرون قابل رویت نیست ولی باعث اختلال در عملکرد نورون ها می شود. عوامل دیگری مثل ورم می تواند شدت آسیب را زیاد کند.

آسیب آکسونی منتشر می تواند باعث آسیب دایمی مغز و حتی مرگ شود.

سر بیشتر از هر عضو دیگری رگ خونی دارد. لذا هر گونه خونریزی روی سطح مغز یا درون آن، باید به صورت جدی پیگیری بشود. البته همانطور که گفتیم، بعضی از آسیب ها بدون خونریزی اتفاق می افتند.

توجه داشته باشید که همه علایمی که در زیر مطرح می کنیم بلافاصله پس از حادثه رخ نمی دهند. پس لازم است که ساعت ها یا حتی روزها پس از ضربه، علایم خود را زیر نظر داشته باشید. در اینجا علایم آسیب را به دو دسته ی خفیف و شدید تقسیم می کنیم.

علایم آسیب خفیف عبارتند از:

علایم آسیب شدید، بسیاری از علایم خفیفی را که گفتیم در بر می گیرد. اما علاوه بر آنها موارد زیر هم مشاهده شده است:چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

نباید ضربه مغزی را دست کم گرفت. بنابراین مراجعه به پزشک در اکثر مواقع توصیه می گردد. اگر علایم آسیب شدید داشتید بلافاصله باید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید. مخصوصا اگر علایمتان شامل موارد زیر باشد:

در صورتی که فردی در دور و اطراف شما دچار ضربه شدید به سر شد، سعی کنید با اورژانس تماس بگیرید.

تا حد امکان خودتان از جابجا کردن فرد جلوگیری کنید. چون برخی آسیب ها طوری هستند که با تکان دادن بدتر می شوند. اما پرسنل اورژانس آموزش دیده اند طوری فرد را جابجا کنند که از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

یکی از راه هایی که پزشک شدت آسیب وارد به سر را می سنجد، تست GCS می باشد. GCS یا “معیار گلاسکو” یک آزمون ۱۵ نمره ای می باشد که توسط پزشک اجرا می شود. هر چه نمره فرد در این ارزیابی کمتر باشد یعنی آسیب شدید تر بوده است.

پزشک باید بداند که در چه شرایطی و طی چه حادثه ای به سر ضربه وارد شده است. در صورتی که فرد به خاطر آسیب وارد شده حادثه را یادش نیاید، بهتر است که یکی از افراد شاهد حادثه، هنگام مراجعه به پزشک با او باشد. همچنین این نکته که فرد هنگام ضربه، هوشیاری اش را از دست داده باشد یا نه، برای پزشک مهم است.

پزشک شما را معاینه می کند تا نشانه های تروما (ضربه) از جمله کبودی و تورم را مشاهده کند. همچنین ممکن است از نظر نورولوژیک عملکرد عصب های شما را بسنجد. به این صورت که مثلا کنترل عضلات بدن، حرکت چشم ها، حس اندام ها و دیگر موارد را که نشان دهنده درست کارکردن عصب ها و مغز هستند، ارزیابی می کند.

تصویربرداری های مختلف نیز نظیر CT scan و MRI می توانند برای تشخیص دقیق تر و کسب اطلاعات بیشتر، کمک کننده باشند.

پزشک با CT scan می تواند مواردی مثل شکستگی های جمجمه، خونریزی، وجود لخته خونی، تورم مغز و دیگر آسیب های این چنینی را مشخص کند. این نوع تصویر برداری سریع و دقیق بوده و معمولا اولین تصویربرداری ای هست که تجویز می شود.

MRI هم نوع دیگری از تصویربرداری است که جزئیات بیشتری از نماهای مختلف مغز می دهد. MRI معمولا زمانی تجویز می شود که شرایط فرد از نظر پزشکی به ثبات رسیده باشد.

اگر بعد از ضربه، خونریزی باز وجود داشته باشد، ممکن است پزشک از بخیه استفاده کرده و سپس بانداژ کند. درمان های بعدی آسیب پیش آمده به نوع و شدت آن بستگی دارد.

اگر آسیب خفیف بوده باشد ممکن است غیر از درد، علامت دیگری نداشته باشید. در این گونه موارد معمولا توصیه می شود مسکنی مثل استامینوفن مصرف بشود. غالبا داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی (NSAID) مثل ایبوبروفن و آسپیرین تجویز نمی شوند. چون این داروها می توانند خونریزی ها را (در صورت وجود) بدتر کنند.

۲ نکته مهم:

اما اگر آسیب شما شدید تشخیص داده بشود ممکن است که بستری شوید. این که طی دوره بستری چه اقداماتی برای شما انجام شود، باز هم به شدت آسیب و نوع تشخیص بستگی دارد و با تصمیم پزشک انجام می شود. از جمله درمان هایی که برای آسیب شدید استفاده می شوند موارد زیر رایج هستند:

یکی از مسایلی که ممکن است پس از آسیب شدید تجربه شود، تشنج است. تشنج ممکن است در هفته اول بعد از آسیب تجربه شود. پس در صورت آسیب شدید، از جمله داروهایی که برای شما تجویز می شود احتمالا دارو های ضد تشنج (Anti-seizure) می باشند.

داروهای ادرار آور (Diuretic) هم از جمله داروهایی هستند که در مواقع ایجاد فشار بر مغز، تجویز می شوند. وقتی به خاطر آسیب سر، به مغز فشار می آید، این داروها کمک می کنند تا با دفع بیشتر آب، مقداری از این فشار کاسته شود.

در موارد بسیار شدید، خصوصا وقتی رگ های خونی آسیب دیده اند، فرد را با دارو به کما می برند! مغز در حالت کما نسبت به حالت عادی، اکسیژن و غذای کمتری می خواهد. به همین خاطر است که برای مدتی، با دارو کما را به فرد القا می کنند.

در آسیب شدید معمولا فرد را از اورژانس فورا به اتاق عمل منتقل می کنند. این جراحی دلایل متعددی می تواند داشته باشد. هنگامی که خونریزی در مغز یا اطراف آن به وجود می آید، فشار وارده به مغز آسیب زا است و باید با جراحی برطرف شود.

دلایل جراحی می تواند شامل:

اگر آسیب شدیدی به سرتان وارد شده باشد، برای اینکه بتوانید کل عملکرد مغزتان را دوباره فعال کنید به توانبخشی نیاز دارید. توانبخشی کمک می کند تا حد امکان ظرفیت عملکردی مغز خود را بازیابی کنید.

این که شما به کدام نوع از توانبخشی نیاز دارید، کاملا بستگی به آن ناحیه از مغز دارد که عملکردش آسیب دیده است. ولی در اکثر موارد، فرد آسیب دیده نیاز به بازآموزی حرکت (کاردرمانی یا فیزیوتراپی) و بازآموزی گفتار (گفتاردرمانی) و توانبخشی شناختی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توانبخشی اینجا کلیک کنید »

این مورد هم بسیار به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. خیلی از افرادی که دچار آسیب خفیف به سر می شوند، در دراز مدت اثری از این آسیب را نخواهند داشت. ولی افرادی که آسیب شدیدی دیده اند، ممکن است تغییراتی دایمی در سیستم های حرکتی، ذهنی و شخصیتی داشته باشند.

آسیب های جدی در کودکی می توانند بسیار نگران کننده باشند. گفته می شود که مغز در حال رشد کودکان مستعد آسیب است. اگر چه مطالعه ها در این زمینه همچنان ادامه دارند.

اگر آسیبی جدی به سر شما وارد شده است، تیم توان درمان به شما کمک خواهد کرد که به آخرین حد ممکن از بازیابی توان مغزی خود برسید.

وبسایت توان درمان در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1399 All Rights Reserved © 2017 – 2021 Tavandarman.com


خانم هستم

آقا هستم

مقدمه

آسیب به سر تا چه حد می تواند جدی باشد و چه کاری می توان برای آن انجام داد؟ آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که به خاطر وارد شدن ضربه ای محکم به سر خود یا اطرافیانتان نگران شده باشید؟

در این مقاله ابتدا تعریفی از آسیب به سر ارائه می دهیم و سپس به بررسی علل آن، انواع ضربه مغزی و علایم و درمان های موجود می پردازیم.

ضمنا شما می توانید در صورت نياز پرسش ها و مشکلات خود را در بخش سامانه مشاوره آنلاین با ما مطرح کنید!

فهرست

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

هر گونه جراحتی را که به مغز، جمجمه یا لایه های روی آن وارد می شود نوعی آسیب به سر (به انگلیسی: Head Injury) به حساب می آورند. این آسیب می تواند از یک تورم و کبودی ساده تا ضربه مغزی (آسیب تروماتیک به مغز) متغیر باشد. موارد شایع آن شامل کانکاشن (به انگلیسی: concussion)، شکستگی جمجمه و جراحت پوست سر می باشد.

عواقب و درمان های آسیب وارد شده به سر، بسته به علت و شدت آن بسیار متفاوت هستند.

وقتی آسیبی به سر کسی وارد می شود، نمی توان فقط با مشاهده اش، درجه جدی بودن آن را فهمید. مثلا ممکن است یک آسیب خفیف خونریزی زیادی داشته باشد و یک آسیب شدید اصلا خونریزی نداشته باشد. بنابراین خیلی مهم است که با همه انواع جراحت های سر به طور جدی برخورد کنیم و توسط یک پزشک بررسیشان کنیم.

آسیب های سر ممکن است باز یا بسته باشند:

به عبارت ساده تر: از روی این که استخوان جمجمه سالم است یا شکسته، می فهمیم که یک آسیب باز است یا بسته.

آسیب به سر دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از نظر دسته بندی، عموما آسیب های وارد به سر را به دو دسته عمده تقسیم می کنند:

۱) آسیب ناشی از اصابت ضربه:

عوامل مختلفی می توانند باعث ضربه مغزی شوند نظیر:

در موارد خفیف، جمجمه می تواند از مغز در برابر ضربه مغزی محافظت کند. بدیهی است که هر چه شدت ضربه بیشتر باشد، توانایی جمجمه برای محافظت از مغز کمتر است.

۲) آسیب ناشی از تکان:

تکان خوردن ناگهانی سر می تواند آسیب هایی را با خود به دنبال داشته باشد. این آسیب ممکن است به خاطر جابجایی مغز یا برخورد آن به دیواره داخلی جمجمه اتفاق افتد.

این نوع از آسیب بیشتر در کودکان و نوزادان دیده میشود. توجه داشته باشیم که بزرگسالان نیز در صورت تکان شدید و خشن، دچار این آسیب می شوند.

(بطور مثال نوزاد و کودک خود را حین تاب بازی خیلی محکم و ناگهانی هل ندهید!)

آسیب هایی را که به سر وارد می شوند می توان از نظر نوع آسیب به دسته هایی تقسیم کرد. در اینجا به طور خلاصه آسیب های شایع را آورده ایم:

هماتوم به تجمع یا انعقاد خون در خارج از رگ ها گفته می شود. اگر این پدیده در مغز اتفاق بیفتد، می تواند بسیار خطرناک و جدی باشد. به گونه ای که با فشار آوردن به جمجمه و ساختار مغز باعث از دست رفتن هوشیاری یا حتی آسیب دایمی مغز می شود.

به خونریزی کنترل نشده رگ ها هموراژ می گویند. اگر این پارگی عروق در فضای اطراف مغز رخ دهد به آن هموراژِ ساب آراکنویید گفته می شود. همچنین اگر پارگی رگ ها در درون ساختار مغز باشد، آن را هموراژ درون مغزی می نامند.

(ساب آراکنویید یعنی: زیر عنکبوتیه! یک لایه ای دور مغز را گرفته است که ساختاری شبیه تار عنکبوت دارد. به همین دلیل خونریزی اطراف مغز را خونریزی زیر عنکبوتیه می نامند)

در هموراژ ساب آراکنویید، فرد دچار مسایلی نظیر سردرد و حالت تهوع می شود.

شدت خونریزی درون مغزی به وسعت خونریزی اتفاق افتاده بستگی دارد. به طور کلی خونریزی از هر نوع و به هر مقداری رخ دهد، به مرور باعث فشار به مغز ناشی از تجمع خون هم می شود.

کانکاشن زمانی به وجود می آید که شدت ضربه یا آسیب سر به قدری شدید است که باعث جراحت مغز بشود. کانکاشن به دلیل برخورد مغز به دیواره داخلی جمجمه یا حرکت پرشتاب ناگهانی سر ایجاد می شود.

معمولا آسیب عملکردی کانکاشن، موقتی است. البته در صورتی که تکرار شود می تواند اثراتی جدی و پایدار به همراه داشته باشد.

(یکی از مواقعی که کانکاشن اتفاق می افتد، زمانی است که فرد حین رانندگی کمربند خود را بسته و تصادف شدیدی می کند! علارغم اینکه ضربه ای به سر او وارد نشده است اما دچار ضربه مغزی از نوع کانکاشن می شود! به این دلیل که مغز در جمجمه به صورت معلق قرار دارد و در حرکت ناگهانی سر، از داخل به جمجمه برخورد کرده و آسیب می بیند!)

در بسیاری از آسیب ها، هر ناحیه از بدن که باشد، تورم و ادم (به انگلیسی: Edema) در بافت های اطراف به وجود می آید. درمورد مغز هم همینطور است.

در صورتی که مغز دچار جراحتی شود، ورم ناشی از آن به مراتب خطرناک تر و جدی تر از نقاط دیگر بدن است. چرا که مغز را جمجمه احاطه کرده است که بافتی استخوانی و سخت است و نمی تواند مطابق ورم ایجاد شده انعطاف از خودش نشان دهد. در نتیجه این تورم اضافه باعث می شود جمجمه به مغز فشار بیاورد و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

بر خلاف بسیاری از استخوان های بدن، جمجمه مغزِ استخوان ندارد. این امر جمجمه را به یک استخوان قوی تبدیل می کند که خیلی سخت می شکند.

در شکستگی جمجمه احتمال دارد نیرویی که باعث شکستگی شده، به مغز هم انتقال یابد و آسیب مغزی ایجاد کند!

آسیب آکسونی منتشر به جراحت بدون خونریزی مغز گفته می شود که در آن سلول های مغزی آسیب می بینند. اگر چه این نوع آسیب، مانند سایر انواع آسیب ها از بیرون قابل رویت نیست ولی باعث اختلال در عملکرد نورون ها می شود. عوامل دیگری مثل ورم می تواند شدت آسیب را زیاد کند.

آسیب آکسونی منتشر می تواند باعث آسیب دایمی مغز و حتی مرگ شود.

سر بیشتر از هر عضو دیگری رگ خونی دارد. لذا هر گونه خونریزی روی سطح مغز یا درون آن، باید به صورت جدی پیگیری بشود. البته همانطور که گفتیم، بعضی از آسیب ها بدون خونریزی اتفاق می افتند.

توجه داشته باشید که همه علایمی که در زیر مطرح می کنیم بلافاصله پس از حادثه رخ نمی دهند. پس لازم است که ساعت ها یا حتی روزها پس از ضربه، علایم خود را زیر نظر داشته باشید. در اینجا علایم آسیب را به دو دسته ی خفیف و شدید تقسیم می کنیم.

علایم آسیب خفیف عبارتند از:

علایم آسیب شدید، بسیاری از علایم خفیفی را که گفتیم در بر می گیرد. اما علاوه بر آنها موارد زیر هم مشاهده شده است:چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

نباید ضربه مغزی را دست کم گرفت. بنابراین مراجعه به پزشک در اکثر مواقع توصیه می گردد. اگر علایم آسیب شدید داشتید بلافاصله باید با پزشک خود ارتباط برقرار کنید. مخصوصا اگر علایمتان شامل موارد زیر باشد:

در صورتی که فردی در دور و اطراف شما دچار ضربه شدید به سر شد، سعی کنید با اورژانس تماس بگیرید.

تا حد امکان خودتان از جابجا کردن فرد جلوگیری کنید. چون برخی آسیب ها طوری هستند که با تکان دادن بدتر می شوند. اما پرسنل اورژانس آموزش دیده اند طوری فرد را جابجا کنند که از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

یکی از راه هایی که پزشک شدت آسیب وارد به سر را می سنجد، تست GCS می باشد. GCS یا “معیار گلاسکو” یک آزمون ۱۵ نمره ای می باشد که توسط پزشک اجرا می شود. هر چه نمره فرد در این ارزیابی کمتر باشد یعنی آسیب شدید تر بوده است.

پزشک باید بداند که در چه شرایطی و طی چه حادثه ای به سر ضربه وارد شده است. در صورتی که فرد به خاطر آسیب وارد شده حادثه را یادش نیاید، بهتر است که یکی از افراد شاهد حادثه، هنگام مراجعه به پزشک با او باشد. همچنین این نکته که فرد هنگام ضربه، هوشیاری اش را از دست داده باشد یا نه، برای پزشک مهم است.

پزشک شما را معاینه می کند تا نشانه های تروما (ضربه) از جمله کبودی و تورم را مشاهده کند. همچنین ممکن است از نظر نورولوژیک عملکرد عصب های شما را بسنجد. به این صورت که مثلا کنترل عضلات بدن، حرکت چشم ها، حس اندام ها و دیگر موارد را که نشان دهنده درست کارکردن عصب ها و مغز هستند، ارزیابی می کند.

تصویربرداری های مختلف نیز نظیر CT scan و MRI می توانند برای تشخیص دقیق تر و کسب اطلاعات بیشتر، کمک کننده باشند.

پزشک با CT scan می تواند مواردی مثل شکستگی های جمجمه، خونریزی، وجود لخته خونی، تورم مغز و دیگر آسیب های این چنینی را مشخص کند. این نوع تصویر برداری سریع و دقیق بوده و معمولا اولین تصویربرداری ای هست که تجویز می شود.

MRI هم نوع دیگری از تصویربرداری است که جزئیات بیشتری از نماهای مختلف مغز می دهد. MRI معمولا زمانی تجویز می شود که شرایط فرد از نظر پزشکی به ثبات رسیده باشد.

اگر بعد از ضربه، خونریزی باز وجود داشته باشد، ممکن است پزشک از بخیه استفاده کرده و سپس بانداژ کند. درمان های بعدی آسیب پیش آمده به نوع و شدت آن بستگی دارد.

اگر آسیب خفیف بوده باشد ممکن است غیر از درد، علامت دیگری نداشته باشید. در این گونه موارد معمولا توصیه می شود مسکنی مثل استامینوفن مصرف بشود. غالبا داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی (NSAID) مثل ایبوبروفن و آسپیرین تجویز نمی شوند. چون این داروها می توانند خونریزی ها را (در صورت وجود) بدتر کنند.

۲ نکته مهم:

اما اگر آسیب شما شدید تشخیص داده بشود ممکن است که بستری شوید. این که طی دوره بستری چه اقداماتی برای شما انجام شود، باز هم به شدت آسیب و نوع تشخیص بستگی دارد و با تصمیم پزشک انجام می شود. از جمله درمان هایی که برای آسیب شدید استفاده می شوند موارد زیر رایج هستند:

یکی از مسایلی که ممکن است پس از آسیب شدید تجربه شود، تشنج است. تشنج ممکن است در هفته اول بعد از آسیب تجربه شود. پس در صورت آسیب شدید، از جمله داروهایی که برای شما تجویز می شود احتمالا دارو های ضد تشنج (Anti-seizure) می باشند.

داروهای ادرار آور (Diuretic) هم از جمله داروهایی هستند که در مواقع ایجاد فشار بر مغز، تجویز می شوند. وقتی به خاطر آسیب سر، به مغز فشار می آید، این داروها کمک می کنند تا با دفع بیشتر آب، مقداری از این فشار کاسته شود.

در موارد بسیار شدید، خصوصا وقتی رگ های خونی آسیب دیده اند، فرد را با دارو به کما می برند! مغز در حالت کما نسبت به حالت عادی، اکسیژن و غذای کمتری می خواهد. به همین خاطر است که برای مدتی، با دارو کما را به فرد القا می کنند.

در آسیب شدید معمولا فرد را از اورژانس فورا به اتاق عمل منتقل می کنند. این جراحی دلایل متعددی می تواند داشته باشد. هنگامی که خونریزی در مغز یا اطراف آن به وجود می آید، فشار وارده به مغز آسیب زا است و باید با جراحی برطرف شود.

دلایل جراحی می تواند شامل:

اگر آسیب شدیدی به سرتان وارد شده باشد، برای اینکه بتوانید کل عملکرد مغزتان را دوباره فعال کنید به توانبخشی نیاز دارید. توانبخشی کمک می کند تا حد امکان ظرفیت عملکردی مغز خود را بازیابی کنید.

این که شما به کدام نوع از توانبخشی نیاز دارید، کاملا بستگی به آن ناحیه از مغز دارد که عملکردش آسیب دیده است. ولی در اکثر موارد، فرد آسیب دیده نیاز به بازآموزی حرکت (کاردرمانی یا فیزیوتراپی) و بازآموزی گفتار (گفتاردرمانی) و توانبخشی شناختی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توانبخشی اینجا کلیک کنید »

این مورد هم بسیار به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. خیلی از افرادی که دچار آسیب خفیف به سر می شوند، در دراز مدت اثری از این آسیب را نخواهند داشت. ولی افرادی که آسیب شدیدی دیده اند، ممکن است تغییراتی دایمی در سیستم های حرکتی، ذهنی و شخصیتی داشته باشند.

آسیب های جدی در کودکی می توانند بسیار نگران کننده باشند. گفته می شود که مغز در حال رشد کودکان مستعد آسیب است. اگر چه مطالعه ها در این زمینه همچنان ادامه دارند.

اگر آسیبی جدی به سر شما وارد شده است، تیم توان درمان به شما کمک خواهد کرد که به آخرین حد ممکن از بازیابی توان مغزی خود برسید.

وبسایت توان درمان در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1399 All Rights Reserved © 2017 – 2021 Tavandarman.com


خانم هستم

آقا هستم

تشخیص زودهنگام ضربه مغزی

بازیکنان لیگ برتر فوتبال انگلستان قرار است در تحقیق جدیدی برای کاهش آثار جراحت‌های سر شرکت کنند. در این تحقیق، پزشکان تیم‌ها از بازیکنانی که در طول بازی، سرشان آسیب می بیند، نمونه بزاق و ادرار می گیرند و آنها را برای بررسی، به دانشگاه بیرمنگام می‌فرستند. محققان امیدوارند این تحقیق بتواند به درمان جراحت های مغزی کمک بزرگی کند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از سیستان و بلوچستان، هر گونه ضربه سختی که در اثر فوتبال، تصادف و …، به سر فرد برخورد کند، می تواند باعث ضربه مغزی گردد. زمانی که سر توسط یک جسم با نیروی قابل توجهی صدمه دید، ممکن است مغز را به زور به جلو و عقب به حرکت وادارد، و به دیوار جمجمه ضربه وارد‌ سازد. این ممکن است باعث برخی از علائم مشکل ‌ساز شود، که ممکن است شامل سر درد شدید، گیجی، سر گیجه، ودر برخی موارد، از دست ‌دادن ِهوشیاری شود.

دکتر بنت اومالو وقتی بدن سنتر (بازیکن میانی) تیم فوتبال پیتسبرگ استیلرز، مایک وبستر، را تشریح کرد؛ متوجه شد او قبل از مرگش در ۲۰۰۲ علائم مربوط به آسیب مغزی جدی از خود نشان داده بود. در طول دهه‌ی ۱۹۹۰، نگرانی‌ها در مورد آسیب مغزی تروماتیک در فوتبال حرفه‌ای به صورت فزاینده‌ای ادامه پیدا کرد، به خصوص در بین فوتبالیست‌های آسیب دیده؛ اما تغییر چندانی در رابطه با پرداختن به این مشکل صورت نپذیرفت.

ضربه مغزی آسیب تروماتیک به مغز است، که عموماً بر اثر ضربه به سر به وجود می‌آید.  عموما، ضربه مغزی با از دست دادن هوشیاری همراه نیست. این احتمال وجود دارد، و نسبتا هم رایج است، که بعضی‌ها دچار ضربه مغزی شده باشند اما حتی متوجه آن نشوند. خطر احتمال ضربه مغزی شدن بازیکنان حرفه‌ای فوتبال آمریکایی به یک مسئله‌ی سلامت همگانی تبدیل شده است، که طی دهه‌ی گذشته نگرانی‌ها در مورد آن افزایش یافته است. لیگ ملی فوتبال (آمریکا) بی‌توجهی زیادی نسبت به این نگرانی‌ها نشان داده است، و محبوبیت فوق‌العاده‌ی فوتبال، و همچنین پول هنگفتی که تولید می‌کند، یافتن راه حل را بسیار دشوار می‌کند.چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

تحقیقات نشان می دهد، ورزشکاران زن در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها اغلب نسبت به همتایان مذکر خود بیشتر دچار ضربه مغزی می‌شوند، از سویی بهبودی از ضربه مغزی در زنان دو برابر مردان طول می‌کشد. زمان متوسط بهبودی برای بیماران ضربه مغزی ۱۱ روز برای مردان و ۲۸ روز برای زنان است. همچنین تحقیقات نشان می دهد، حدوداً ۱ نفر از هر ۱۰ نفر که ورزش‌ درگیرانه انجام می‌دهند سالانه ضربه مغزی می‌شوند. . تقریبا ۸۷٪ از بوکسورهای حرفه‌ای در طول حرفه‌ی خود دچار ضربه مغزی خواهند شد.

هنگامی که یک ضربه سخت به سر وارد شود، اما هیچ خونریزی رخ ندهد، نشان می دهد یک آسیب مغزی بسته رخ داده است. آسیب مغزی باز هنگامی است که یک شیء درون جمجمه فرو برود. ضربه مغزی می تواند خفیف و یا شدید باشد. ضربه مغزی که موجب بی هوشی نشود، یک آسیب مغزی خفیف است و به زودی بهبود می یابد. اما اگر مدت طولانی فرد بیهوش باشد، یک آسیب مغزی شدید رخ داده است.
آسیب مغزی شدید می تواند به کوما و حتی مرگ فرد نیز منجر شود.

اگر بعد از سقوط از یک بلندی و یا برخورد ضربه به سر، برای چند ثانیه بیهوش شوید، نشان می دهد دچار ضربه مغزی شده اید. اما برخی افراد هم با وارد آمدن ضربه به سر، بیهوش نمی شوند.برخی از علائم زیر نشان می دهند که شما در اثر آسیب سر دچار ضربه مغزی شده اید: سرگیجه، تهوع و یا استفراغ، تاری دید، سردرد و مشکل در فکر کردن. با دیدن این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید  استخوانجمجمه خیلی سخت و محکم است، اما اگر ضربه سختی به آن وارد شود می تواند بشکند. اگر لبه تیز شکستگی استخوان جمجمه بر مغز فشار آورد، می تواند به بافت های مغز آسیب برساند و موجب خونریزی مغز شود. یکی از علائم شکستگی جمجمه این است که از بینی و یا گوش فرد، خون و یا مایع روشنی بیرون می آید.

اگر رگ های خونی داخل مغز آسیب ببیند، دچار خونریزی می شوند.تجمع خون در مغز، یک برآمدگی به نام هماتوم را تشکیل می دهد. اگر هماتوم بر مغز وارد فشار آورد، می تواند باعث قطع جریان خون به مغز شود و نیاز به درمان فوری دارد. علائم هماتوم مغزی عبارت است از:سردرد، تهوع و مشکل در حفظ تعادل بدن.

پزشک؛ حافظه، توجه و عملکرد مغز فرد را بررسی می کند. اگر آسیبی وجود داشته باشد، از فرد می خواهد اسکن مغز و ام آر آی انجام دهد. با استفاده از این روش ها، محل آسیب مشخص می شود.ضربه‌های مغزی مکرر باعث می‌شود مغز چروکیده و دچار زوال شود. این خودش را در یک سری علائم جدی‌تر در حال پیشرفت نشان می‌دهد از گیجی و فقدان حافظه تا رفتار پرخاشگرانه، تمایل به خودشی و زوال عقل. بعضی از افراد بعد از ضربه مغزی افسردگی و میگرن را تجربه می‌کنند،

بیشترین موارد از ضربه‌ی مغزی در طبیعت خفیف است، و در نتیجه، بهبود بیش از چند ساعت، روز، و حتی ماه طول نمی‌کشد. با این حال، عوامل مختلفی که بهبودی بیمار بستگی به آن‌ها بستگی دارد وجود دارد. این‌ها به شرح زیر ذکر شده‌اند:

• شدت ضربه و یا تکان• شدت آسیب• منطقه‌ای که مجروح شده است• سن فرد، تاثیر دارد• سلامت کلی فرد، تاثیر دارد

انتهای پیام/ 

زمان انتشار: شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ – ۲۳:۴۲:۳۹


شناسه خبر: 75345

کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری علم و فناوری است و نقل مطلب باذکر منبع بلامانع است

مطالب پر بازدید

ضربه مغزی ابداً اطراف مغز را در بر نمی گیرد (آلوده نمی کند). با این تعریف ضربه مغزی یک نوع آسیب مغزی است. براساس یادداشت های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری CDC هنگامی که بعد از یک آسیب روی سر، مغز به اطراف جمجمه پاشیده می شود؛ سلول های مغز آسیب می بینند و این موضوع موجب تغییر شیمیایی در مغز می شود.


چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

ضربه مغزی ابداً اطراف مغز را در بر نمی گیرد (آلوده نمی کند). با این تعریف ضربه مغزی یک نوع آسیب مغزی است. براساس یادداشت های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری CDC هنگامی که بعد از یک آسیب روی سر، مغز به اطراف جمجمه پاشیده می شود؛ سلول های مغز آسیب می بینند و این موضوع موجب تغییر شیمیایی در مغز می شود.

آسیب هایی که به سر وارد می شوند خیلی جدی و مهم هستند و حتماً باید به اورژانس مراجعه شود. حتی اگر در مورد ضربه ی مغزی شک دارید با دکتر خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند. هنوز هیچ روش قطعی از طریق آزمایش خون و یا غربالگری برای تشخیص این موضوع پیدا نشده است.
ولی در اینجا ما 8 علامت را به شما معرفی می کنیم تا شما بهتر تشخیص دهید آیا دچار ضربه مغزی شده اید یا آسیب دیگری به سرتان وارد شده است؟

احساس خاموشی (OFF) می کنید:
همه چیز به نظرتان تیره می رسد یا شما خود را خارج از هر چیزی حس می کنید. هر صدمه به سر به معنی ضربه ی مغزی نیست. اگر وضعیت ذهنی شما تغییر کرد، شما باید به CDC (مرکز کنترل بیماری) مراجعه کنید.

افراد دیگر نیز متوجه می شوند که شما چیزهایی را به درستی انجام نمی دهید:
به یاد داشته باشید مشخصه ی ضربه مغزی علائم عصبی است. یعنی ممکن است هنگام راه رفتن با کسی، برخورد یا هماهنگی و تعادل خود را در راه رفتن از دست بدهید و یا موقع سخنرانی مطالب را خوب بیان نکنید یا حتی مطالب را فراموش کنید.

حضور فیزیکی دارید ولی گویا هیچ کس در خانه نیست (حواستان جای دیگری است):
به نظر می رسد که اصلاً وجود ندارید به جایی خیره می شوید و نگاه گیج و مبهوتی دارید.

شخصیت شما تغییر می کند (متفاوت می شود):
مکالمات شما با همسرتان طولانی تر می شود. به جای وارد شدن در بحث های دوستانه مرتب از اخبار صحبت می کنید. در شناخت افراد مشکل دارید. اقدامات غیر طبیعی و احمقانه انجام می دهید و این شاید به این دلیل باشد سرعت پردازش در مغز شما کاهش یافته است. بنابراین پردازش اطلاعات با تأخیر انجام می شود.

زیاد استفراغ می کنید:
احساس استفراغ بعد از ضربه به سر کاملاً طبیعی است؛ زیرا مایع درون گوش میانی که وظیفه ی تعادل را بر عهده دارد بر اثر ضربه شروع به حرکت می کند و شاید دلیل دیگر آن این باشد که شما بر اثر ضربه دچار هیجان یا استرس می شوید و این موجب ناراحتی معده و در نهایت منجر به حالت تهوع می شود.

هوشیاری خود را از دست می دهید:
هر زمان بر اثر ضربه هوشیاری خود را از دست دادید به بیمارستان مراجعه کنید. فردی که هوشیاری خود را از دست می دهد فراموش می کند که چه اتفاقی برایش افتاده است، حتی اگر بیدار باشد و با شما صحبت کند.

علائم در شما سریع اتفاق می افتد:
این که شما بعد از یک روز یا چند هفته که از تصادف گذشته است، ممکن است دچار ضربه ی مغزی شوید کاملاً فکر اشتباهی است. اگر علائم با تأخیر اتفاق بیفتد ممکن است مشکل دیگری وجود داشت باشد. مانند: صدمه به گردن یا لخته شدن خون در داخل یا اطراف مغز که هماتوم نامیده می شود.

علائم ضربه ی مغزی ممکن است شدید تر شوند:
سر درد، گیجی خفیف و یا تحریک پذیری ممکن است نشانه ی ضربه مغزی نباشد؛ ولی زمانی به این نشانه ها باید بیشتر توجه کرد که شدیدتر شوند. اگر دچار گرفتگی عضلات می شوید یا سر درد شدید دارید و به سختی از خواب بیدار می شوید این ها می تواند نشانه ی ضربه مغزی یا آسیب به گردن باشد در هر صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


در این باره بیشتر بخوانید: ضروری ترین توصیه ها هنگام ضربه مغزی

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

اگرچه مغز ما به وسیله استخوان های سخت (جمجمه) و غشاهای خاص محافظت می شود، اما باز هم ممکن است دچار آسیب شود. ضربه هایی که به سر وارد می شوند، اگر آنقدر شدید باشند که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهند، به آنها ضربه مغزی (TBIs) گفته می شود. این آسیب ها می تواند خفیف و یا آنقدر شدید باشد که تمام عملکرد های فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

 

آسیب های ضربه مغزی یا در اثر ضربه ای به سر ایجاد می شود که جسم به جمجمه نفوذ نمی کند (آسیب های مغزی بسته)، و یا در اثر نفوذ شیء خارجی از طریق جمجمه به بافت های مغز اتفاق می افتد (آسیب های مغزی باز). با این حال، انواع مختلفی از این نوع ضربه ها وجود دارد که ممکن است بر سر نام آنها در دنیای پزشکی اتفاق نظر وجود نداشته باشد. (مثلا فرو رفتگی استخوان جمجمه به سمت مغز از نوع آسیب های بسته است یا باز؟). درمورد نوع آسیب های وارده به سر با پزشک خود مشورت کنید.

 

تکان خوردن مغز یا کانکاشن (concussion) به عنوان شکل خفیف تری از آسیب ای ضربه مغزی در نظر گرفته می شود. در بیشتر افراد، بهبودی و ریکاوری پس از ضربه های مغزی خفیف سریع تر اتفاق می افتد. اما اگر ضربه ی مغزی شدید مغزی رخ دهد، ممکن است فرد برای مدت زمان طولانی بیهوش شود. برخی افراد در اثر این نوع ضربه های شدید مغزی به حالت اغما (کما) فرو می روند و یا جان خود را از دست می دهند.چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

 

این تصویر نشان می دهد که چگونه ضربه ای که به یک طرف از سر وارد می شود، می تواند مغز را دچار آسیب کند. چنین ضربه هایی در نهایت منجر به ضربه مغزی یا آسیب بسته مغزی می شوند که ممکن است نشانه های خفیف تا شدیدی از خود بروز دهند. کانکاشن به عنوان ضربه ای به سر تعریف می شود که نتیجه ی آن اختلال در عملکرد مغز است. این شرایط شایع ترین نوع از آسیب تروماتیک مغز محسوب می شود و در آسیب های شدید می تواند آسیب دائمی به مغز وارد کند. بیشتر کانکاشن ها یا ضربه های مغزی از نوع خفیف هستند و در صورتی که مغز بهبود پیدا کند، منجر به آسیب های جدی نمی شوند. 

 

نشانه های ضربه مغزی بعد از آسیب تروماتیک مغزی رخ می دهد و ممکن است شامل یک یا چند مورد از علائم زیر باشد:
 

 

معمولا پس از ضربه مغزی شخص می تواند بهبود یابد. البته این بهبودی بستگی به مقدار آسیب دارد. اگر ناحیه ای از مغز دچار آسیب شده اما تخریب نشده باشد، ریکاوری شبیه بهبودی یک قوزک پای پیچ خورده است. بهتر است در این شرایط به مغز خوب استراحت دهید و تاز مانی که بهبودی به صورت کامل حاصل شود، خیلی آهسته و با احتیاط سر خود را حرکت می دهید. اگر به قوزک پای خود اجازه ندهید که جوش بخورد، امکان دارد که دوباره پیچ خورده و دچار آسیب دائمی شود. بافت مغز نیز همین حالت را دارد. با پزشک خود در مورد مدت زمانی که باید استراحت کنید تا بتوانید دوباره به انجام فعالیت هایی بپردازید که ممکن است شما را در معرض ضربه های مجدد قرار دهند (ورزش هایی مثل فوتبال، بکس، جودو و فعالیت های مشابه آن)، مشورت کنید.

 

اگرچه استخوان جمجمه مانند یک کلاه ایمنی است که از بافت های مغزی محافظت می کند، اما اگر ضربه محکمی به آن وارد شود، ممکن است ترک بردارد، فرو رفتگی در آن ایجاد شود و یا به وسیله نیروی وارده کافی سوراخ شود. تکه های تیز استخوان جمجمه می توانند وارد مغز شوند. همین امر موجب آسیب رسیدن بافت های مغزی یا از بین رفتن بافت ها و در نهایت منجر به خونریزی مغزی می شود. اگر بعد از ضربه وارد شده به سر، مایع شفاف یا ترشحات خون آلود از بینی یا گوش مشاهده شود، ممکن است شکستگی جمجمه رخ داده باشد.

 

خونریزی داخل مغز یک شرایط اورژانسی محسوب می شود. زمانی که خون تحت فشار قرار می گیرد جایی برای تخلیه نخواهد داشت. به همین دلیل در مغز باقی می ماند و تشکیل هماتوم یا غده خون لخته شده را می دهد. هماتوم نیز می تواند بر روی بافت های اطراف فشار وارد کند. نشانه های هماتوم شامل سردرد، استفراغ و از دست دادن یا کاهش تعادل طبیعی است.

 

پزشک برای تشخیص اسیب تروماتیک مغزی از سابقه پزشکی بیمار سوال می کند، معاینات جسمی را انجام می دهد و بر روی عملکرد مغز همچون حافظه، تمرکز و رفتارهای حل مشکل تمرکز می کند. همچنین پزشک ممکن است با اعضای نزدیک خانواده یا دوستان فرد بیمار صحبت کند تا ببیند آیا آنان تغییراتی در فرد بیمار مشاهده می کنند یا خیر. در تعیین دقیق میزان آسیب و شدت ضربه، ممکن است سی تی اسکن یا در برخی موارد ام آر آی از مغز صورت گیرد.

 

زمانی که آسیب تروماتیک مغزی رخ می دهد، معمولا حافظه نیز دچار آسیب می شود. آسیب های خفیف معمولا اثر مختصری بر روی حافظه دارند و یا چندان اثری بر روی آن ندارند. اثراتی که ضربه مغزی بر روی حافظه می گذارد معمولا به این صورت است که فرد حافظه اخیر خود را از دست می دهد و مجددا در عرض چند ساعت یا چند روز آن را باز می یابد. با این حال، آسیب های ضربه ای شدید می تواند باعث از دست رفتن حافظه برای مدت زمان طولانی شود. برخی اوقات نیز ممکن است حافظه فرد اصلا بازنگردد.

 

رایج ترین اثر آسیب های ضربه مغزی، از دست دادن تعادل و احساس سرگیجه است. برخی افراد درک عمق تصویری خود را از دست می دهند. بسته به شدت آسیب ضربه مغزی، این گونه مشکلات ممکن است برای چند ثانیه، چند دقیقه و حتی گاهی برای تمام عمر ادامه یابد. برخی تکنیک های توانبخشی که برای بیماران دچار سکته مغزی نیز به کار می رود، می تواند در بهبود تعادل و بازیابی جنبه های مختلف زندگی نرمال به بیمار کمک کند.

 

عملکرد مغز بر روی رفتار و احساس فرد نیز اثر می گذارد. در نتیجه، آسیب تروماتیک مغزی می تواند به تغییرات رفتاری و خلق و خو بیانجامد. آشفتگی، افسردگی، بی خوابی و نوسانات خلق و خو و احساس این که دیگر مثل سابق نیستید و تجربه حالت ها و احساسات غیر نرمال، معمولا بعد از آسیب های مغزی طبیعی می باشد.(برخی از تحقیقات آماری میزان این تغییرات را 50 درصد تخمین زده اند.)

اگرچه این مشکلات می تواند به سرعت بهبود یابد، اما برخی بیماران ممکن است چنین مشکلاتی را برای دوره های طولانی تر تجربه کنند. چنین مشکلاتی را باید با پزشک در میان گذاشت زیرا روش های درمانی مختلف برای این موارد وجود دارد.

متاسفانه، آسیب های شدید ضربه مغزی می تواند خطر سایر اختلالات مغزی را افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آسیب ضربه مغزی قادر است خطر بیماری پارکینسون و آلزایمر را در افراد افزایش دهد. علاوه بر این، ضربه های جزئی و مکرر که ممکن است نشانه قابل توجهی نیز نداشته باشد و یا اصلا علامتی از خود بروز ندهند، با گذشت زمان می توانند منجر به آسیب های جدی و فزاینده شوند.  

 

برای بهبودی از آسیب های شدید مغزی، معمولا به کمک متخصصان نیاز است. فیزیوتراپ، کار درمانگر و گفتار درمانگران می توانند در این شرایط به بیمار کمک کنند تا بخش عمده توانایی ها و عملکرد های عادی خود را (مثل راه رفتن، کنترل حرکتی مثل استفاده از مداد و بهبود ارتباط کلامی) باز یابد. به کمک درمانگر بیمار می تواند برخی یا بیشتر عملکردهای طبیعی زندگی همچون راه رفتن را باز یابد. یک روانپزشک یا روانشناس نیز می تواند به بهبود مشکلات روانی و ذهنی بیمار کمک کند.

 

این گونه آسیب ها نسبتا شایع هستند. هر ساله حدود ۱٫۴ میلیون آسیب از این قبیل رخ می دهد که این آسیب ها معمولا در مردان دو برابر بیشتر اتفاق می افتد.  گروه هایی که بیشتر در معرض خطر ضربه های مغزی قرار دارند، نوزادان و کودکان (0 تا 4 ساله) و همچنین بزرگسالان 15 تا 19 ساله هستند. این آسیب ها معمولا اگر در افراد سالمند و در سنین بالای  75 سال رخ دهد، منجر به بستری شدن در بیمارستان و یا مرگ خواهد شد. حدود ۷۵ درصد از کل ضربه های مغزی، ضربات خفیفی هستند. ۴ دلیل اصلی این ضربه ها و آسیب های مغزی شامل افتادن و زمین خوردن (۲۸ درصد)، تصادفات رانندگی و وسایل نقلیه (۲۰ درصد)، اصابت اشیاء به سر (۱۹ درصد) و حمله و درگیری (۱۱ درصد) می باشد.

 

آسیب های ضربه مغزی بیشتر در کودکان و نوزادان (حدود 475000 مورد در سال) رخ می دهد. کودکان نیز همانند بزرگسالان ممکن است در این موارد دچارعلائمی شوند که به شکل مشکلات یادگیری، مشکلات رفتاری و مشکلات احساسی در آنان بروز می کند. مشکلات شنوایی، تکلم، دیدن و عدم تعادل به همراه سردرد و حتی تشنج از این قبیل است. مشکلاتی که به هنگام آسیب مغزی در بزرگسالان دیده می شود ممکن است در کودکان نیز وجود داشته اما قابل مشاهده نباشد و یا برخی اوقات ماه ها یا سال ها دیر تر بروز کند. بیشتر ضربه های مغزی در کودکان نیازمند کمک و درمان حرفه ای متخصصان است.

 

متاسفانه نوزادان و خصوص کودکان نوپا که به تازگی راه افتاده اند، بسیار در معرض زمین خوردن و ضربه سر هستند. بیشتر این ضربه ها مختصر هستند و خطری به دنبال ندارند. با این حال اگر پس از زمین خوردن گریه کودک قطع نمی شود، استفراغ می کند، به سختی قدم برمی دارد و هنگام راه رفتن در حفظ تعادل دچار مشکل است، به درد در نواحی سر و گردن اشاره می کند و یا به سختی از خواب بیدار می شود، بهتر است در این موارد کودک توسط یک پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

اگر کودک شما دوچرخه سواری می کند یا در ورزش هایی مثل فوتبال، بیسبال و غیره شرکت دارد، برای محافظت از او در برابر آسیب ضربه های مغزی، بهترین کار این است که یک کلاه ایمنی مناسب برای او تهیه کنید و قاعده بازی و قوانین ورزش را به او آموزش دهید.

 

چنان که قبلا نیز ذکر شد، کلاه ایمنی مناسب برای محافظت از مغز و پیشگیری از بروز آسیب ضربه های مغزی توصیه می شود. مدیران ورزش های حرفه ای معمولا قوانین بازی را به طور مکرر تغییر می دهند و تجهیزات پیشرفته تری را برای محافظت از سر طراحی می کنند. تبعیت از قوانین و استفاده از تجهیزاتِ به روز می تواند خطر آسیب های مغزی ناشی از حرکات ورزشی را در کودکان یا بازیکنان حرفه ای کاهش دهد.

 

تصادفات خودرویی معمولا اصلی ترین عامل ضربه های مغزی در کودکان و بزرگسالان است. موارد پیشگیرانه می تواند بروز این گونه حوادث و شدت آسیب را کاهش دهد. حتی قبل از روشن کردن وسیله نقلیه و خودرو همه سرنشینان اعم از کودک و بزرگسال باید در صندلی خود قرار گرفته و کمربند ایمنی خود را ببندند. کودکان خردسال لازم است که در صندلی مناسب و مخصوص خود بنشینند.  

 

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

 

معمولا زمین خوردن عمده ترین علت ضربه های مغزی است. نیازی نیست که الزاما فرد از یک ارتفاع مثلا از روی نردبان به زمین بیفتد. در برخی افراد یک زمین خوردن ساده هم در صورتی که منجر به کوبیدن سر به جایی شود، می تواند باعث آسیب شدید مغزی گردد. با کاهش خطر افتادن و زمین خوردن به خصوص در منزل و محل کار می توان از بروز آسیب های مغزی جلوگیری کرد. اقدامات پیشگیرانه در این جهت شامل نصب روشنایی مناسب در راه پله و راهروها و برداشتن اشیاء و موانعی همچون اسباب بازی ها،ابزارها و لباس ها از روی زمین است که اغلب باعث زمین خوردن افراد می شوند. به طور کل با اقدامات احتیاطی منطقی مثل پهن کردن قالیچه هایی که نسبت به سر خوردن مقاوم بوده و پیشگیری هایی از این قبیل می توان از بروز ضربه ها و آسیب های مغزی جلوگیری کرد. 

 

https://www.medicinenet.com/concussions_brain_injuries_pictures_slideshow/article.htm

 

پزشکان مرتبط

متخصص کودکان-فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب کودکان

متخصص بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژی)

متخصص بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژی)

متخصص بیماری های مغز و اعصاب (نورولوژی)

سوالات مشابه:

خانمم یک ساله ام اس داره و داروی سینومر تزریق میکنه هر هفته سه عدد.همیشه درد و حالت خستگی شدید در پاها داره و دوس داره همیشه ماساژش بدن-اولا این درد ب…

الان چهار ماه هست که به یک اختلال تنفسی حاد دچار شده ام و بعضی وقتها ریتم تنفس غیر عادی آزار دهنده و ضعف تنفس هنگام دم و بازدم دارم که فایل صوتی ظبت ش…

سلام مدتی است که کمی سرگیجه و کمی هم حالت تهوع و کمی هم سردل احساس سنگینی دارم ، آزمایش خون داده ام همه چی نرمال بوده و کرونا ندارم و از سرم عکس گرفتم…

سلام آقای دکتر وقت بخیر خستنه باشید .من یه اقایی هستم که 30 سال سن دارم و من( و الانم هم 13 ساله صرع و تشنج دارم که در هفده سالگی دچار این بیماری ش…

مقالات مشابه:

پادکست های مرتبط

ویدیوهای مرتبط

نظر ارزشمند شما ثبت شد

کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.

سر شایع ترین محل وارد آمدن صدمه و ضربه میباشد. این ضربه که در اثر نیروی مستقیم و غیر مستقیم به سر ایجاد می شود ممکن است همراه یا بدون از دست دادن هوشیاری یا علایمی از جمله تهوع، استفراغ، تاری دید، اشکال در صحبت کردن، ضعف عضلانی، فراموشی، خونریزی در بینی و گوش، کبودی اطراف چشم و سردرد باشد. سردرد از علایم شایع ضربه مغزی است. علایم و نشانه های ضربه مغزی اختصاصی نیستند ابزارهای گوناگونی برای کمک به تشخیص وجود دارند از جمله می توان به فهرست سیاهه، آزمون های عصبی روانشناختی،آزمون های ثبات وضعیتی و ابزارهای ارزیابی خارج از زمین بازی اشاره کرد.

علایم ضربه مغزی بلافاصله پس از آسیب ظاهر میشود اما ممکن است تا چند ساعت به تاخیر بیفتد.اکثر موارد ضربه مغزی طی ۷-۱۰روز به طور خود به خودی بهبود می یابند. درمان ابتدایی مبتنی بر استراحت فیزیکی و شناختی است و هیچ درمان اختصاصی برای ضربه مغزی وجود ندارد. میزان بهبود متغییر می باشد،در کودکان و نوجوانان که سابقه ای از ضربه مغزی قبلی داشته اند ممکن است دوره بهبودی طولانی تری باشد و به نوع آسیب دیدگی مغز و مشکلات ایجاد شده بستگی دارد.

فهرست سیاهه شامل علائمی است که در اثر تجارب بالینی و علائم مشترک بین بیماران ضربه مغزی به دست آمده است.

ضربه مغزی منجر به اختلال تعادل میشود که معمولا ۳-۵روز طول میکشد؛ آزمون ثبات وضعیت بدن یک اصل اساسی در ارزیابی بیمار به شمار میرود .

این ابزار جزو ابزارهای پیچیده بوده و با استفاده از ابزارهای تخصصی پزشکی سنجیده می شود.چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

شک به آسیب سر و گردن یا ضربه مغزی ارزیابی را در محل آسیب با بررسی راه هوایی، وضع تنفس و گردش خون بیمار باید اغاز کرد اگر بیمار از گردن اسیب دیده گردن بند و تخته  تثبیت کننده پشت قرار دهید بیمار را به بیمارستان منتقل کرده و تصویر برداری عصبی را مد نظر قرار دهید اگر نتایج تصویر برداری عصبی طبیعی باشد باید درمان بر حسب مورد نیاز انجام شود.

شرح حال و معاینه عصبی با جزییات بیشتری نسبت به دیگر روش ها انجام می شود، و روشی تخصصی بوده که حتما باید با نظر پزشک متخصص انجام شود. اگر مشخص شود که تصویر برداری ضروری است، سی تی اسکن مغز اولین روش تصویر برداری که باید انتخاب شود،  ام آر آی نیز در شرایط اورژانس قابل قبول است اگر بیمار دچار آسیب جدی فقرات گردنی یا داخل جمجمه ای نباشد مراقبت در منزل وتحت نظر میتواند کافی باشد به شرط اینکه دستورات هشدار کتبی به بیمار و فرد مراقبت کننده از وی، داده شود تا بدانند چه زمانی به پزشک مراجعه نمایند.

اهداف درمان احیا و پشتیبانی بیماران شدیدا بحرانی است و به منظور به حداقل رساندن عوارض و آسیب های مغزی ثانویه و تسهیل روند بهبود بیمار باید انجام گیرد. اجزای اساسی درمان عبارت است استراحت کردن و سپس به کار بستن یک راهبرد بازگشت تدریجی به فعالیت ورزشی است. استراحت کامل شناختی  و فیزیکی اساس درمان اولیه میباشد؛ زیرا فعالیت میتواند باعث تشدید علایم ضربه مغزی و تاخیر در بهبود گردد.

وقتی ضربه ای به سر وارد می شود و گوش میانی تکان می خورد حالت تعادل بر هم می خورد حتی ممکن است به دلیل ضربه دچار ناراحتی معده هم شوند طوری که هنگام چرخیدن حالت تهوع داشته باشند به گفته متخصصان هر وقت ضربه ای به سر تان وارد شد و شما را دچار کاهش هوشیاری کرد؛ باید به پزشک مراجعه کنید. شایع ترین نوع صدمات وارد شده به مغز درتصادفات رانندگی مخصوصا موتور سواری صورت می گیرد. ضربه های وارد شده به مغز با توجه به شدت آن ها از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شوند. ضربه شدید  مغزی ممکن است بلافاصله منجر به مرگ شود ضر به های  عمیق زمانی رخ میدهد که فشار بر روی استخوان های جمجمه وارد و منجر به شکستگی آن ها شده و یا آسیب های ساختاری در مغز ایجاد میشود.  بسیاری از افراد که دچار آسیب های قابل توجه مغزی میشوند؛ ممکن است دچار تغییر در توانایی شناختی از جمله اختلال در حافظه، یادگیری، اختلال در تمرکز و توجه شوند گاهی ضربات مغزی آنقدر شدید می باشد که می تواند عوارضی همچون کاهش سطح هوشیاری، به کما رفتن و مرگ مغزی را در پی داشته باشد.

کما به حالتی می گویند که فرد هشیار نیست و هیچ پاسخی به محرک های بیرونی ندارد. در کما مردمک چشم گشاد و بدون پاسخ و نور میماند،کما درجات خفیف و متوسطی دارد بعضی از کسانی که به کما میروند پس از مدتی به سمت زندگی نباتی پیش می روند. مهم ترین علامت مشخصه کما ناتوانی در هوشیاری است ینعی خود فرد نمیتواند توسط محرکها هوشیاری اش را بدست آورد؛ البته علایم دیگری نیز وجود دارد که می توان به نبود خود آگاهی، فقدان چرخه خواب و بیداری، نداشتن حرکت هدفمند و نداشتن کنترل بر روی تنفس اشاره کرد. طول مدت کما ممکن است از روزها تا ماه ها به طول انجامد اما طول مدت و میزان احتمال خروج از این وضعیت را نمی توان به طور دقیق در هر فرد مشخص کرد. همچنین هنوز درمانی که بتواند فرد را از حالت کما خارج کند وجود ندارد. در مرگ مغزی فرد به صورت طبیعی نفس نمی کشد و تنفس خود را از طریق دستگاه انجام میدهد؛ که با قطع کردن دستگاه می میرد. بنابر این زنده ماندن نباتی فرد دچار مرگ مغزی به دستگاه وابسته است؛ چون تنفس وابسته به مغز است، اما قلب با مغز متفاوت است اگر مغز فرد بمیرد قلب فعالیت دارد، البته به شرطی که اکسیژن از طریق دستگاه به فرد برسد و در صورت قطع شدن دستگاه فرد می میرد. اما باز هم با وجود دستگاه نمیتوان مدت زیادی چنین افرادی را زنده نگه داشت.

بیشتر اوقات ضربات مغزی ملایم هستند و کودک هشیاری خود را از دست نمیدهد؛ ممکن است علایم ضربه مغزی واضح نبوده و خود را در حد یک سر درد معمولی نشان دهد. اما در همان حال رفتار و حرکات غیر عادی خواهد داشت. به طور کلی والدین باید مراقب علایمی همچون سردرد،خواب آلودگی،احساس اینکه در فضای مه آلود است، احساس تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، صدا، زود رنجی، خوابیدن کم و بیش در حد معمول، احساس افسردگی و اندوه می باشد که گاهی اوقات چند ساعت یا حتی چند روز طول میکشد تا بروز کند. سالانه حدود ۲۵۰هزار کودک به خاطر آسیب های مغزی تحت درمان قرار میگیرند.کودکان زیر پنج سال به دلیل باز بودن ملاجشان و این که هنوز جمجمه شان کامل شکل نگرفته نسبت به بزرگترها در برابر ضربه سر مقاوم تر هستند اما این مساله نباید باعث شود که والدین بروز برخی حالت ها مانند بیهوشی موقتی را پس از وارد شدن ضربه سر کودک بی اهمیت تلقی کنند. اگر ضربه به کودک از خفیف تا متوسط باشد؛ ممکن است یک بی هوشی یا فراموشی گذرا را به همراه داشته باشد؛ اما این نشانه ها باید تحت بررسی قرار گیرد. والدین و اطرافیان پس از این که کودک دچار ضربه سر شد نباید به او آب قند بدهند بلکه باید به چنین کودکی سرم نمکی داده شود؛ زیرا آب قند موجب افزایش ورم مغز و افزایش خواب آلودگی در کودکان میشود. حتی در بزرگسالان نیز باید به این نکته توجه کرد که به هیچ وجه نباید به فردی که دچار ضربه مغزی شده آبمیوه و خوراکی بدهند چرا که ممکن است فرد دچار تشنج شده و خوراکی وارد ریه او شده که در نهایت منجر به خفگی وی میشود. با توجه به تشخیص و درجه آسیب وارد شده به مغز پزشک دارو تجویز میکند همچنین با توجه به سطح هوشیاری و اختلالات ایجاد شده در مغز بیمار ممکن است جراحی نیاز داشته باشد

 

 

 

ضربه مغزیمطالب آموزشی

ضربه مغزی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ضربه مغزی، ضربه ای است که موجب می شود مغز به جلو و عقب جمجمه حرکت کند

 

مغز درون یک جمجمه سخت و استخوانی قرار گرفته است، لذا در برابر بسیاری از آسیب ها مصون است. اما با وجود این محافظت طبیعی، ممکن است گاهی اوقات دچار آسیب گردد. آسیب مغز می تواند بر تفکر و حتی حرکت کردن فرد نیز تاثیر داشته باشد.برخورد یک ضربه سخت به سر می تواند مغز را درون جمجمه تکان دهد و موجب کبودی، پارگی عروق خونی و یا آسیب اعصاب مغز شود.

 

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

هنگامی که یک ضربه سخت به سر وارد شود، اما هیچ خونریزی رخ ندهد، نشان می دهد یک آسیب مغزی بسته رخ داده است.آسیب مغزی باز هنگامی است که یک شیء درون جمجمه فرو برود.

 

ضربه مغزی خفیف و شدیدضربه مغزی می تواند خفیف و یا شدید باشد.ضربه مغزی که موجب بی هوشی نشود، یک آسیب مغزی خفیف است و به زودی بهبود می یابد.اما اگر مدت طولانی فرد بیهوش باشد، یک آسیب مغزی شدید رخ داده است.آسیب مغزی شدید می تواند به کوما و حتی مرگ فرد نیز منجر شود.

 

ضربه مغزی چیست؟ضربه مغزی، ضربه ای است که موجب می شود مغز به جلو و عقب جمجمه حرکت کند.هر گونه ضربه سختی که در اثر مثلا فوتبال و یا تصادف، به سر فرد برخورد کند، می تواند باعث ضربه مغزی گردد.اگر ضربه مغزی خفیف باشد، اما به اندازه کافی استراحت نکنید، مغز به طور کامل بهبود نمی یابد.

از کجا بفهمیم که ضربه مغزی رخ داده است؟اگر بعد از سقوط از یک بلندی و یا برخورد ضربه به سر، برای چند ثانیه بیهوش شوید، نشان می دهد دچار ضربه مغزی شده اید. اما برخی افراد هم با وارد آمدن ضربه به سر، بیهوش نمی شوند.

 

برخی از علائم زیر نشان می دهند که شما در اثر آسیب سر دچار ضربه مغزی شده اید:سرگیجه، تهوع و یا استفراغ، تاری دید، سردرد و مشکل در فکر کردن.با دیدن این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بهبودی بعد از ضربه مغزیبعد از ضربه مغزی باید به مغز خود استراحت بدهید، همانطور که مچ پا بعد از پیچ خوردن باید استراحت کند.اگر ضربه مغزی خفیف باشد، اما به اندازه کافی استراحت نکنید، مغز به طور کامل بهبود نمی یابد.کمی بخوابید تا مغز زمان لازم را برای بهبودی پیدا کند. زمانی که احساس بهتری داشتید، می توانید به مدرسه و یا سر کار بروید.بهتر است تا پزشک معالج به شما نگفته است، ورزش نکنید.

درمان فیزیکی، شغلی و گفتاری می تواند برای آسیب های شدید مغزی مفید باشد.مشاوره با روانشناس و یا روان پزشک نیز کمک به بهتر زندگی کردن بعد از آسیب مغزی می کند.

شکستن جمجمه در اثر ضربهاستخوان جمجمه خیلی سخت و محکم است، اما اگر ضربه سختی به آن وارد شود می تواند بشکند.اگر لبه تیز شکستگی استخوان جمجمه بر مغز فشار آورد، می تواند به بافت های مغز آسیب برساند و موجب خونریزی مغز شود.یکی از علائم شکستگی جمجمه این است که از بینی و یا گوش فرد، خون و یا مایع روشنی بیرون می آید.

 

خونریزی مغز در اثر ضربه مغزیاگر رگ های خونی داخل مغز آسیب ببیند، دچار خونریزی می شوند.تجمع خون در مغز، یک برآمدگی به نام هماتوم را تشکیل می دهد.اگر هماتوم بر مغز وارد فشار آورد، می تواند باعث قطع جریان خون به مغز شود و نیاز به درمان فوری دارد.علائم هماتوم مغزی عبارت است از: سردرد، تهوع و مشکل در حفظ تعادل بدن.

 

مغز درون یک جمجمه سخت و استخوانی قرار گرفته است

 

تشخیص ضربه مغزیپزشک؛ حافظه، توجه و عملکرد مغز فرد را بررسی می کند.اگر آسیبی وجود داشته باشد، از فرد می خواهد اسکن مغز و ام آر آی انجام دهد. با استفاده از این روش ها، محل آسیب مشخص می شود.

 

ضربه مغزی و حافظه فردضربه وارده به هر قسمت مغز می تواند ذخیره و بازیابی اطلاعاتی را تخریب کند، یعنی فرد برای مدتی حافظه اش را از دست می دهد.به همین خاطر فردی که دچار ضربه مغزی شده، مثلا روز تولد و آنچه که برای صبحانه خورده و یا تصادفی که منجر به این حادثه شده است را به یاد نمی آورد.

 

بعد از ضربه مغزی، از دست دادن حافظه طبیعی است، اما این مشکل دائمی نیست و برطرف می گردد.اما اگر ضربه مغزی شدید باشد، مدت طولانی زمان می برد تا حافظه دوباره برگردد.

 

ضربه مغزی و تحرک بدنیضربه مغزی می تواند قسمتی از مغز را که به راه رفتن و حفظ تعادل فرد کمک می کند دچار آسیب کند.ممکن است احساس سرگیجه کنید و فکر کنید اتاق دور سرتان می چرخد.قسمت هایی از مغز که کمک به واضح دیدن اشیاء می کنند، نیز ممکن است آسیب ببینند.بعد از ضربه مغزی، درمان فیزیکی و توانبخشی می تواند تعادل و تحرک فرد را بهتر کند

 

ضربه مغزی و تغییر خلق و خوبعد از آسیب مغزی ممکن است حال خوبی نداشته باشید.بیش از نصف افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند، حالت هایی مانند افسردگی، غمگینی و بی خوابی را تجربه می کنند.برخی از این افراد دارای نوسانات خلقی می شوند، مثلا: مدتی می خندند و سپس گریه می کنند.برخی دیگر، دچار عصبانیت و اضطراب می شوند.اگر نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید، برای درمان نزد پزشک روید.

 

اثرات درازمدت ضربه مغزیضربه مغزی شدید می تواند بر زندگی شما تاثیر داشته باشد.سخت فکر کردن، سخت حرکت کردن و عدم کنترل احساسات ممکن است رخ دهند.شواهدی نشان می دهد افراد دچار ضربه مغزی، ممکن است در سنین بالاتر دچار آلزایمر، پارکینسون و دیگر اختلالات مغزی شوند.

 

کودکان و ضربه مغزیضربه مغزی می تواند موجب ناتوانی و حتی مرگ کودک شود. بیشتر پسر بچه ها دچار ضربه مغزی می شوند. ضربه مغزی می تواند در اثر افتادن از روی دوچرخه در حین بازی ایجاد شود.

 

کودکان دچار ضربه مغزی در مقایسه با کودکان همسال خود، مشکلات بیشتری در یادگیری مطالب دارند. آنها ممکن است مشکلات رفتاری و احساسی نیز داشته باشند.در مورد کودکی که تازه راه افتاده است نیز باید گفت اگر کودک بعد از زمین خوردن و افتادن، نتوانست راه برود، حتما او را نزد پزشک ببرید.

 

ضربه مغزی در ورزش هاضربه مغزی در ورزش هایی نظیر: فوتبال، بیسبال و هاکی رایج است.هنگامی که کودکان به سن مدرسه می رسند، در معرض خطر آسیب های ورزشی، دوچرخه سواری و تصادف می باشند.باید به کودکان خود یاد بدهید هنگام دوچرخه سواری و دیگر ورزش ها، حتما کلاه ایمنی بر سرشان بگذارند و از جاهای پر رفت و آمد مانند خیابان ها عبور نکنند.

 

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم

 

محافظت در ماشینیکی از راه های ایجاد ضربه مغزی، تصادفات رانندگی می باشند.بنابراین همیشه کمربند ایمنی را ببندید و کودک خود را در صندلی مخصوص کودک با کمربند بگذارید.به کودکتان یادآوری کنید که همیشه باید کمربند ایمنی را ببندد.

 

جلوگیری از ضربه مغزی در اثر افتادنممکن است حین تمیز کردن خانه (مثل نصب پرده یا تمیز کردن دیوار بالای نردبان)، درست کردن کابل ها، نصب لامپ، از زمین برداشتن چیزی و غیره بیفتید.برای همین بهتر است فرش، گلیم، موکت و غیره را که روی زمین است، خوب به هم بچسبانید تا نردبان روی فرش قرار گیرد و روی زمین لیز نخورد.منبع:tebyan.net

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


تشخیص و درمان ناباروری در زنان


لاغری موضعی با لیزر


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIP به قیمت ارزان


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


معجزه ی درمان وتوانبخشی بیماران فلج مغزی


معجزه ی درمان وتوانبخشی بیماران فلج مغزی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم
چگونه بفهمیم ضربه مغزی شدیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *