چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

 
helpkade
چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم
چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

در مطلب زیر می خواهیم ببینیم در میان ویژگی های ژنتیکی و ژن ها، ما کدام یک را از پدر خود و کدام یک را از مادر خود به ارث می بریم.

به گزارش گروه روی خظ رسانه های خبرگزاری برنا؛ در این مطلب متوجه می‌شوید که چرا مردان به خاطر ریزش موی خود نمی‌توانند مادرشان را مقصر بدانند.

وراثت ژنتیکی

آیا بینی جمع و جور مادرتان را دارید؟ آیا مثل پدرتان در آفتاب عطسه می‌کنید؟ و نمی‌دانید موی قرمز و فرفری نوزاد شما از کجا آمده وقتی هیچ مو قرمزی در خانواده خود ندارید؟ شاید این سوالات ساده به نظر برسند، اما جواب آن‌ها پیچیده است. چرا؟ چون علم وراثت ژنتیکی پیچیده است.

تقریبا غیرممکن است که بدانیم هر یک از صفات ما دقیقا از کجا آمده اند. بیشتر صفات تحت تاثیر ژن‌های مختلف زیادی قرار دارند و برخی از آن‌ها را از هر دو والد به ارث می‌برید. علاوه بر این، محیط هم نقش زیادی دارد، فقط به این خاطر که شما ژن یک ویژگی خاص را دارید، همیشه به این معنا نیست که آن را داشته باشید. برخی صفات هستند که اغلب فکر می‌کنید ارثی هستند، اما واقعا چنین نیست.چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

صفات را چطور به ارث می‌برید؟

پرسیدن این سوالات جالب است، ولی پاسخ‌های چندان دقیقی برای آن وجود ندارد، چند نکته اساسی وجود دارد که باتوجه به آن ژنتیک می‌تواند بگوید که چه صفاتی را از مادر و چه صفاتی را از پدر به ارث می‌برید. اما ابتدا، باید بدانید که وراثت چطور کار می‌کند.

سه راه اصلی وجود دارد که می‌توانید صفات را از والدین خود به ارث ببرید. یک راه از طریق ژن غالب است، اگر شما یک ژن غالب را به ارث ببرید آن صفت در شما ایجاد خواهد شد. مثل رنگ چشم. اگر چشم والدین شما هر دو قهوه‌ای باشد، احتمالا چشم شما هم قهوه‌ای خواهد شد، چون این یک ویژگی غالب است. دوم از طریق ژن مغلوب، برای داشتن این ویژگی، هر دوی والدین باید ژن مغلوب را داشته باشند. به عنوان مثل اگر چشمان آبی دارید پس هر دو والدین شما باید ژن چشم آبی را داشته باشد، حتی اگر رنگ چشم خودشان آبی نباشد. آخری، ویژگی‌های وابسته به ایکس است که فقط در کروموزوم ایکس یافت می‌شود و از طریق مادر منتقل می‌شود.

توانایی وزن کم کردن

دو نوع چربی در بدن وجود دارد: چربی قهوه‌ای که خوب است، سوخت و ساز شما را افزایش می‌دهد و به حفظ وزن سالم کمک می‌کند، و چربی سفید که بد است و باعث چاقی و بیماری می‌شود. همه مقداری از هر دو نوع چربی را در بدنشان دارند، اما مقدار چربی قهوه‌ای و در نتیجه سوخت و ساز بدن، از مادر به ارث می‌رسد.

سرعت افزایش وزن

در حالی که مادر ممکن است با چربی قهوه‌ای به شما کمک کند، می‌توانید به خاطر چربی سفید پدرتان را مقصر بدانید. مقدار چربی که در بدنتان انباشته می‌شود، تا حدودی از طریق ژن‌های پدر به شما منتقل می‌شود. البته در مورد وزن، ژنتیک تقدیر شما را تعیین نمی‌کند، سبک زندگی شما نقش مهم‌تری در این زمینه دارد.

توانایی تمرکز کردن

اگر مادرتان سطح سروتونین (یک ماده شیمیایی مغزی مرتبط با خلق و خو) پایین‌تری دارد، احتمال بیشتری دارد که مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه شوید. ژن‌هایی که از مادر به کودک منتقل می‌شود، روی تولید سروتونین و توانایی تمرکز تاثیر می‌گذارند.

بلوغ زودرس

بلوغ و همه تغییرات مهمی که به دنبال آن می‌آید، مثل آکنه، صدای خش دار یا دوران قاعدگی، دوره مهم گذر از کودکی به بزرگسالی به حساب می‌آید. ژنتیک هر دوی والدین در زمان فرارسیدن این تغییر بزرگ نقش دارند، اما بلوغ زودرس (قبل از هشت سالگی در دختران و نه سالگی در پسران) به دلیل ژنی است که از پدرتان به ارث برده اید. یک جهش ژنتیکی منجر به نوعی بلوغ زودرس می‌شود، به این معنی که اگر آن را داشته باشید، مجبورید زودتر از همه دوستانتان با مشکلات بلوغ دست و پنجه نرم کنید.

خط خنده

اینکه چند سالتان است و چند ساله به نظر می‌رسد، در سطح سلولی به وسیله انباشت آسیب به دی‌ان‌ای میتوکندریایی شما در طول عمر تعیین می‌شود، ژن‌هایی که فقط از طرف مادرتان دریافت می‌کنید. عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشیدن و رژیم غذایی ناسالم هم موجب آسیب به دی‌ان‌ای میتوکندریایی می‌شوند، اما بخشی از آسیب از مادرتان به ارث می‌رسد. هر چه دی‌ان‌ای میتوکندریایی جهش یافته بیشتری از مادرتان به ارث ببرید، سریع‌تر پیر می‌شوید و صفاتی مثل چین و چروک و موی سفید زودتر ظاهر می‌شوند.

خلق و خو

مادران به سه روش روی خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارند و این فقط از طریق رفتار یا پختن غذا‌های سالم نیست. ساختار بخشی از مغز به نام سیستم کورتیکولیمبیک که تنظیم عواطف را کنترل می‌کند و در اختلالات خلقی مثل افسردگی نقش دارد، بیشتر از مادر به دختر به ارث می‌رسد تا از پدر به پسر یا پدر به دختر. این یعنی دختران، حداقل تا حدودی، خلق و خوی خود را از مادرشان به ارث می‌برند.

جنسیت فرزندانتان

قطعا ژن شما و همسرتان، جنسیت فرزندان شما را تعیین می‌کند. اما آیا می‌دانستید که کدام ژن‌های جنسیتی که منتقل می‌کنید، از پدرتان به شما رسیده است؟ مردی که برادران زیادی دارد احتمال بیشتری دارد که صاحب فرزند پسر شود، در حالی که مردی که خواهران زیادی دارد به احتمال زیاد دختردار می‌شود.

حافظه

مدتی است که می‌دانیم سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اما تحقیقات جدید، نشان می‌دهد که خطر ژنتیکی ابتلا به آن در درجه اول از مادر به فرزند منتقل می‌شود. بیماری آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال مغز در زندگی است که تنها در آمریکا شش میلیون نفر را مبتلا کرده است، بنابراین مهم است که بدانید چه عواملی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. از جمله سابقه پزشکی مادرتان، بنابراین برای حفظ سلامت مغزتان گام بردارید.

باروری

باروری یک زن ممکن است تحت تاثیر ژنی باشد که از پدرش به او رسیده است. در یک سلول تخم معمولی، بخشی از سلول به نام سانتریول در فرآیند رشد طبیعی از بین می‌رود. اما اگر سانتریول به دلیل اختلال عملکرد ژنتیکی از بین نرود، از پدر به دختر منتقل می‌شود و زن نابارور می‌شود.

خط رویش مو

کدام ویژگی‌ها از مادر و کدام از پدر به فرزند منتقل می‌شوند

شاید شنیده باشید که چگونگی و زمان ریزش مو در مردان، صفتی است که از مادر به ارث می‌رسد. اما، تحقیق روی ۵۵هزار مرد ثابت کرد که این حقیقت ندارد. محققان ۲۸۷ علائم ژنتیکی مستقل پیدا کردند که به مربوط به ریزش موی مردان بود و در حالی که ۴۰ مورد فقط در کروموزوم ایکس یافت شدند (به این معنا که از مادر منتقل شده اند)، بقیه از هر دو والد به ارث رسیده بودند. جالب است که برخی ژن‌های مرتبط با ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در مردان همراه است.

منبع:برترین ها

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

خانه » تمرین » ارتباط جالب ژنتیک و ورزش که در انتخاب موثرترین ورزش کمکتان می‌کند!

ژنتیک علم وراثت است که نقش مهمی در تعیین صفات و ویژگی‌های فرد دارد، صفات والدین از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. ارتباط جالبی بین ژنتیک و ورزش وجود دارد که می‌تواند بهترین و موثرترین ورزشی که می‌توانید با آن به اهداف خود برسید را مشخص کند.

به بیان ساده، علم ژنتیک به این موضوع اشاره دارد که صفات فرزندان ترکیبی از صفات نسل‌های گذشته والدین و اجداد هستند. طبق مطالعات، ژن‌ها اثر مهمی بر عملکرد ورزشی و قوای جسمی هر کس دارند و افراد بر اساس ژنتیک منحصربه‌فرد خود دارای استعدادهای خاص ورزشی هستند که با پیشروی در آن ورزش، بهتر نتیجه گرفته و زودتر به اهداف خود می‌رسند.

فهرست مطالب این مقاله

چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

ژنتیک شاخه ای از علم زیست شناسی است که بر پایه تقسیم صفات و ویژگی‌های ارثی از نسلی به نسل دیگر صحبت می‌کند. مانند این که می‌گوییم پسر آقای x در این خصوصیات و اخلاقیات شبیه پدرش است.

DNA مخفف کلمه‌ی دئوکسی ریبو نوکلئیک اسید است که عامل اصلی رشد و نمو همه جانداران زنده است.

ژنتیک امروزه کاربردهای بسیاری در زمینه درمان، علم پزشکی و سرطان، ورزش، مسائل مربوط به تولید مثل، انتقال صفات مشترک از فردی به فرد دیگر و در این اواخر هم روی تولید مثل حیوانات و… دارد.

علم ژنتیک علم گسترده‌ای است و هر روز به بزرگی این علم بیشتر از گذشته پی می‌بریم و در حال حاضر در عرصه‌ی علم ژنتیک و ورزش آزمایشات و طرح های زیادی کار می‌شود.

امروزه علم ژنتیک از طریق نوع ژن‌هایی که در هر فرد وجود دارد می‌تواند بگوید که یک فرد در چه ورزشی و در چه نوع پست تخصصی می‌تواند موفقیت‌آمیزتر عمل کند و نتایج خوبی در بازه زمانی کم از خود به‌جا بگذارد.

این علم در حال حاضر در گروه‌بندی‌های مهم‌تر و بزرگ‌تر مانند ورزشکاران المپیکی و رقابت‌های جام جهانی، روی ورزشکاران کار می‌کند و این علم توانسته قهرمانان بزرگی را به‌جامعه جهانی ورزش معرفی کند.

در ادامه دقیق‌تر درمورد ارتباط ژنتیک و ورزش صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از افراد در دوراهی استعداد و پشتکار گیرکرده‌اند. عده‌ای بر این باورند درزمینهٔ موضوعی دارای استعداد بالایی هستند و دیگر نیاز به تلاش و پشتکار نیست؛ اما خود بنده بر این باور و اعتقاد هستم که هرچقدر استعداد بالایی در هر زمینه‌ای (ورزشی، تحصیلی، اقتصادی و…) داشته باشم ولی تلاش و پشتکار برای انجام آن نداشته باشم به هیچ جایگاه خوبی نخواهم رسید.

شنیده‌ها، گفته‌ها و نوشته‌ها حاکی از آن است افرادی که استعداد دارند و مورد تحسین و تشویق دیگران ازلحاظ مستعد بودن قرار می‌گیرند چندان میل و رغبتی به تلاش و اراده خود نشان نمی‌دهند و موفقیت چندانی نصیب حال آن‌ها نخواهد شد.

گاهی برای موضوعی در حال تلاش و کوشش هستیم و به آن فعالیت علاقه داریم اما نمی‌دانیم که آیا در آن فعالیت استعداد بالایی داریم یا خیر. به مرور متوجه می‌شویم که در حال رسیدن به موفقیت هستیم و تلاشمان نتیجه داده است. از این مسائل می‌توان نتیجه گرفت که تلاش، اراده و پشتکار به‌مراتب عامل مهم‌تری نسبت به استعداد در رسیدن به هدف است.

برای موفقیت سریع‌تر و بهتر باید هم استعداد خود و هم اراده و پشتکار زیادی از خود داشته باشیم تا به موفقیت روزافزون برسیم.

امروزه از طریق ژن‌های مختلف موجود در بدن انسان به این موضوع پی می‌برند که یک فرد در چه رشته ورزشی و چه پست تخصصی می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

اگر مشخص شود که فردی در ورزشی می‌تواند نتایج خوب و عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و به جایگاه خوبی برسد اما در مقابل علاقه و پشتکاری از خود نشان ندهد، به حداقل جایگاهی که انتظار می رفت برسد نخواهد رسید.

ژن‌های مختلفی در بدن بیانگر نوع فعالیت ورزشی مانند استقامتی، هوازی، قدرتی و سرعتی می‌باشند که با صرف وقت و هزینه و از همه مهم‌تر پشتکار و اراده می‌توان به نتایج عالی رسید.

اینکه دو برادر هم سن به یک ورزشی مثل شنا روی می‌آورند و هرکدام در ماده‌های مختلف مثلاً یکی 100 متر و دیگری در 1500 متر موفق می‌شود بیانگر همین موضوع هست.

علم ژنتیک به ما می‌گوید اگر کسی مثلاً ژن x را داشته باشد می‌تواند در معرض چاقی قرار بگیرد؛ یعنی اینکه حتی اگر شما در حال کاهش وزن شدید هم باشید، ازلحاظ ژنی در معرض چاقی و مستعد چاقی خواهید بود. برای این موضوع باید برای افرادی که این ژن را دارند طبق برنامه غذایی خاص و برنامه ورزشی خوب و هدف‌دار از چاقی جلوگیری کنند.

فرد چاقی که ژن چاقی داشته باشد ولی برای کاهش وزن خود و به‌ تناسب اندام رسیدن خود تلاش کند نسبت به کسی که ژن چاقی ندارد ولی مراقب عادات غلط غذایی خود نیست، جایگاه بهتری دارد. اما در هر صورت می‌توان با توجه به اطلاعات ژنتیکی هر شخصی، بهترین برنامه برای رسیدن به تناسب اندام را به وی پیشنهاد کرد.

همانطور که قبلا اشاراتی شد استعداد ژنتیکی هر شخص به همراه تلاش و پشتکار نتیجه بسیار عالی و خوبی خواهد داد و این موضوع در بحث ژنتیک و ورزش و استعداد قهرمانی نیز صدق می‌کند.

هر فردی در بدن خود چندین ژن دارد و از این ژن‌ها می‌توان به این نتیحه رسید که هرکسی در چه فعالیتی و تخصصی می‌تواند به جایگاه خوبی در سطح ملی و المپیکی برسد.

اینکه دو فردی باهم فعالیت ورزشی را شروع می‌کنند و در مرحله استعدادیابی به این نتیجه می‌رسند که یکی از آن دو نفر برای ورزش خاصی مناسب است و دیگری در ورزش دیگری عملکرد بهتری دارد، دقیقا به ارتباط بین ژنتیک و ورزش برمی‌گردد.

هر کدام از این دو فرد می‌توانند براساس برنامه و استعداد پیشنهادی پیش بروند و هم می‌توانند هر کدام بر حسب انتخاب شخصی پیش بروند اما اگر از ماهیت استعدادی خود فاصله بگیرند و جدا شوند برای موفق شدن در فعالیت مد نظر خود باید چندین برابر بیشتر از قبل با موانع سر راه خود بحنگند تا به موفقیت برسند. در حالی که اگر این انرژی را برای فعالیتی که در آن استعداد دارند بگذارند در حداقل زمان بیشترین نتیجه را خواهند دید.

در مجموع می‌توان گفت بهتر است با آنالیز اطلاعات ژنتیکی، استعداد ورزشی خود را پیدا کنیم و در همان جهت حرکت کنیم تا از تمرینات و زحمات خود بازدهی بیشتری کسب کنیم.

مجله فیت شیپ

یوگا از واژه سانسکریت “yuji” به معنی اتحاد مشتق شده‌ ­است و امروزه می‌دانیم که ورزش یوگا تمرینی برای قرار…

مجله فیت شیپ

شاید در خودمان احساس می‌کنیم که توانایی رقابت در مسابقات کراس فیت را داریم و می‌خواهیم در آن شرکت کنیم و…

معراج کلهری هستم کارشناس فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران. دوره مربی‌گری پیشرفته بدنسازی رو در دانشگاه باسک اسپانیا طی کردم و درحال حاضر عضو انجمن پزشکی ورزشی ایران هستم. به علوم سلامتی و تناسب اندام بسیار علاقمندم و به همین خاطر به مجموعه فیت شیپ پیوستم.

دیدگاه شما

نام *

آدرس ایمیل *

وبسایت

چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

کانال آپارات فیت شیپ


با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!

‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

دانلود اپلیکیشن سَبک

حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

در اغلب فرهنگ‌ها و همین‌طور فرهنگ کشورمان، ضرب المثل‌های مشابهی داریم مثل:

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود

باور عمومی بر این است که همه از سطح مشابهی شروع می‌کنیم و بعد با انتخاب‌هایی که انجام می‌دهیم، نتایج زندگی خود را مشخص می‌کنیم.

از طرف دیگر، طرفداران نظریه ژنتیک را داریم (که اغلب عاشق مجموعه‌ فیلم‌های ایکس من هستند) که باور دارند سرنوشت ما در ژن‌ها، کد نویسی شده است. طبق این نظریه، همه ما برده ژن‌ها هستیم!!

تصور می‌کنم اغلب شما خوانندگان محترم، باوری میان این دو دیدگاه دارید. در این مطلب نگاهی علمی خواهم داشت تا ببینیم عواملی که در کنترل شما نیستند، چقدر در موفقیت شما در باشگاه تاثیر دارند و چطور باید با این اطلاعات روبه‌رو شد. 🤓چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

فهرست مطالب

این را زیاد می‌شنویم که انسان‌ها از نظر ژنتیکی ۹۹.۹ درصد شبیه به هم هستند. مگر این تمایزات بسیار کوچک چقدر می‌توانند در خروجی‌ها تاثیر بگذارند؟ 🤔

بله ما از نظر ژنتیکی خیلی شبیه به هم هستیم حداقل در مقدار و نوع پروتئین‌هایی که بدن تولید می‌کند خیلی شبیه به هم هستم!

شباهت‌های ژنتیکی فقط مشخص می‌‌کند دو موجود زنده، چقدر و چه نوع پروتئینی را تولید می‌کند. پشت تمام تفاوت‌های ظاهری که مشاهده می‌کنیم شباهت‌های خیلی زیادی در سطح سلولی وجود دارد.

این تفاوت‌های کوچک روی ظاهر ما تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال: ما ۹۷-۹۹ درصد با شامپانزه‌ها، گوریل‌ها و ۹۲ درصد با موش‌ها شباهت ژنتیکی داریم!

زیر میکروسکوپ شاید فقط ۱ درصد تفاوت با شامپانزه یا ۸ درصد با موش داشته باشیم اما در کل، از نظر ظاهری، عملکرد مغز و … تفاوت‌ها بسیار بسیار زیاد است!!!

از طرفی، ورژن‌های مختلفی از ژن‌های مختلف وجود دارد که عملکرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال: دو ورژن از ژن ACTN3 وجود دارد که نقش مهمی در فعالیت‌های بی‌هوازی (انفجاری) دارد.

یک نوع آن برای عملکردهای قدرتی مناسب است یک نوع دیگر اثر منفی روی عملکرد قدرتی دارد (اما اثر مثبت روی عملکرد هوازی دارد)!

تا الان حدود ۲۲ ژن کشف شده که یک نسخه از آن اثر مثبت و نسخه دیگر اثر خنثی یا منفی روی عملکرد قدرتی فرد دارند. منبع (۱)

باز هم هست… 😮

تفاوت دیگری که وجود دارد در تعداد یک ژن خاص در بدن افراد است. به عنوان مثال: ژنی که مسئول آمیلاز بزاق (آنزیمی که حین جویدن نشاسته‌ها باعث هضم آنها می‌شود) را همه افراد دارند اما بعضی‌ها تعداد کپی‌های بیشتری از این ژن در اختیار دارند.

هر چقدر تعداد کپی‌های این ژن بیشتر باشد ریسک ابتلا به چاقی هم کمتر است. منبع (۲)

افرادی که تعداد کمتری از این ژن دارند (کمتر از ۴ تا) ۸ برابر احتمال ابتلا به چاقی بیشتری دارند نسبت به افرادی که (۹ تا) از این ژن را دارند.

افرادی که مقدار بالاتری از این ژن را در اختیار داشته باشند می توانند هنگام جویدن، نشاسته‌های بیشتری را هضم کنند و در نتیجه زودتر سیر می‌شوند در نتیجه سطح قند خون و انسولین بهتری خواهند داشت. 😲

در ضمن حتی اگر تعداد و نوع ژن‌ها شبیه هم باشند پدیده‌ای داریم به نام ورا ژنتیک یا اپی ژنتیک هست که باعث می‌شود عوامل خارجی و محیطی، موجب روشن یا خاموش شدن ژن‌ها شوند!!

خیلی!!!

قبل از اینکه پای مبارک را در باشگاه بگذارید، ۸۰ درصد تفاوت‌های عضلانی در افراد را می‌توان با تفاوت‌های ژنتیکی توضیح داد. منبع (۳)

حدود ۴۵ درصد انواع فیبرهای عضلانی در بدن را نیز می‌توان با کمک ژن‌ها مشخص کرد. منبع (۴)

وقتی هم نقش تمرین کردن را به این معادله اضافه کنیم، نتایج پیچیده‌تر می‌شود.

یک تحقیق روی ۵۸۵ نفر صورت گرفت. این افراد طی ۱۲ هفته، هفته‌ای ۱ جلسه روی بازوی دستی که غالب نبود (اگر راست دست بودند، روی دست چپ کار می‌کردند) ۶ ست جلو بازو و پشت بازو کار کردند. میزان وزنه‌ها از ۱۲ تکرار بیشینه به ۶ تکرار بیشینه در طی این ۱۲ هفته کاهش پیدا کرد. منبع (۵)

به طور متوسط، اندازه جلو بازو شرکت کننده‌ها، ۱۹ درصد بزرگ‌تر و مقدار وزنه تکرار بیشینه آنها هم ۵۴ درصد بیشتر شد.

اما…

دامنه تغییرات بین افراد خیلی گسترده بود! جلو بازو بعضی‌ها، کوچک‌تر شد! در حالی که جلو بازوی یکی از شرکت کننده‌ها ۵۹.۳ درصد بزرگ‌تر شده بود.

دامنه تغییرات در قدرت حتی بیشتر هم بود. بعضی‌ها اصلاً قدرت‌شان افزایش پیدا نکرد، در حالی که رکورد تکرار بیشینه یک نفر، ۲۵۰ درصد بیشتر شد!!

این نتایج در تحقیق دیگری که روی عضله چهار سر ران صورت گرفت هم تکرار شد. منبع (۶)

قبل از اینکه بگویید شاید تفاوت در رژیم غذایی این افراد بوده، بهتر است نگاهی به این تحقیق بیندازید که رژیم غذایی شرکت کننده‌ها کاملاً کنترل شده بود. منبع (۷)

۵۶ نفر شرکت کننده در این تحقیق شرکت داشتند. افرادی که بیشترین رشد عضلانی را داشتند در طی ۱۲ هفته، ۴ برابر بقیه عضله ساختند. فیبرهای عضلانی نوع ۱ آنها ۱۶ درصد و فیبر نوع ۲ آنها ۲۶ درصد بیشتر ایجاد شده بود!!!

اگر هم تصور می‌کنید این نتایج فقط محدود به عضله سازی می‌شود، باز هم اشتباه می‌کنید. این تحقیق بزرگ نشان می‌دهد که توانایی‌های هوازی افراد هم متفاوت بوده است. منبع (۸)

در این تحقیق ۴۸۱ فرد غیر ورزشکار برای ۲۰ هفته شرکت داشتند. توانایی VO2max (مقدار ماکزیمم نرخ اکسیژن مصرفی در طول یک تمرین هوازی افزایشی) حدود ۳۰۰-۴۵۰ میلی‌لیتر اکسیژن بر دقیقه افزایش پیدا کرد.

اما…

بعضی‌ها شاهد افزایش خیلی کم و بعضی دیگر شاهد افزایش ۱۰۰۰ میلی‌لیتر اکسیژن بر دقیقه بودند!

اگر بخواهم یک ایراد به تحقیقاتی که در بالا صورت گرفته وارد کنم این است که همه شرکت‌ کننده‌ها از یک برنامه تمرینی استفاده کردند!

این تحقیقات می‌گویند که برنامه‌های تمرینی استفاده شده باعث افزایش عضله و قدرت شرکت کننده‌ها نشد اما نمی‌گویند بعضی افراد قادر نیستند اصلاً عضله بسازند!چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

اگر یک سال باشگاه رفته باشید، می‌دانید که افراد مختلف به یک برنامه مشخص واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. منظورم تفاوت در برنامه‌‌های غذایی، مقدار خواب و سطح استرس مختلف در افراد نیست منظورم این است که اجرای یک برنامه روی همه یک اثر ثابت ندارد.

نکته مهم: بله یک سری اصول کلی وجود دارد که برای اغلب افراد جواب می‌دهد. این همان اصولی است که علم بدنسازی به شما می‌گوید (کار من هم به عنوان نویسنده در تمرینو همین است!)

این اصول در اغلب مواقع روی اغلب افراد جواب می‌دهد.

اما…

همه افراد مثل هم نیستند و همه به یک شکل هم به برنامه واکنش نشان نمی‌دهند.

اگر حرفم را باور ندارید کافی است یک برنامه تمرینی محبوب را در گوگل جستجو کنید. افرادی را پیدا خواهید کرد که می‌گویند این برنامه خیلی خیلی خوب بوده و افرادی را هم پیدا می‌کنید که از نتایج مخرب این برنامه صحبت می‌کنند!!!

بدنسازهایی هستند که تکرارهای بالا برای‌شان بهتر است و بدنسازهایی را پیدا می‌کنید که با ۴۵ دقیقه تمرین و تکرارهای کم و سنگین، پیشرفت می‌کنند.

این‌ها فقط مشاهدات عینی در باشگاه نیست بلکه تحقیقات علمی هم متوجه این تفاوت‌ها شده‌اند که نوع تمرینات هم با توجه به نوع نقشه ژنتیکی فرد، باعث تفاوت در واکنش بدن افراد می‌شود.

این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که دارای نوع به خصوصی از ژن ACE هستند به تمرینات تک ست یا چند ست واکنش خوبی نشان می‌دهند اما بقیه افرادی که دارای نسخه‌های عمومی‌تر این ژن هستند بهتر به تمرینات چند ست واکنش نشان می‌دهند. منبع (۹)

البته تحقیقات دیگری هم هستند که اگر علاقه‌مند هستید بهتر است نگاهی به آنها بیندازید. منبع (۱۰ و ۱۱)

یک نکته مشترک در همه این تحقیقات، کوتاه بودن مدت زمان اجرای آنها بوده است. بعضی از آن‌ها طی ۱۶-۲۰ هفته انجام شده‌اند، اما شما سال‌ها تمرین خواهید کرد.

این تحقیقات نتایج را براساس یک بازه زمانی کوتاه نشان می دهند و اظهار نظری در مورد بازه بلند مدت نمی‌کنند!

البته…

نتایج بلند مدت هم تحت تاثیر خصوصیات ژنتیکی و میراثی قرار دارد. اجازه بدهید نگاهی به این عوامل بیندازیم.

پهنا و عمق استخوان‌ها درست مثل اندازه قد، ۷۰-۹۵ درصد تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است. منبع (۱۲)

تعداد فیبرهای عضلانی موقع تولدتان، تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و همین‌طور محیط رحمی مادر قرار دارد. منبع (۱۳)

بله به طور کلی در تمام طول عمرتان، شما به تعداد مشخصی فیبر عضلانی محدود هستید و این سقف، مقدار عضلانی که در آینده خواهید داشت را مشخص می‌کند.

اگه تا اینجای مقاله را خوانده باشید، احتمالاً‌ این سوال براتون پیش آمده که آیا راهی هست تا متوجه بشم آیا از نظر ژنتیکی، برای بدنسازی آماده هستم یا نه؟!

خیلی کوتاه بخوام جواب بدم:

هنوز راهی آسان، ارزان و دقیقی وجود نداره!

چند تا مشکل وجود داره! تا حالا هر چی ژن شناسایی شده، ژن‌هایی بودند که روی فعالیت‌های انفجاری و مقاومت بدن موثر بودند هنوز ژن‌های موثر روی قدرت و هیپرتروفی (هیپرتروفی چطور باعث افزایش رشد عضلانی می شود) شناسایی نشده‌اند.

در ضمن تا حالا ۲۲ ژن شناسایی شده که روی قدرت و عملکرد تاثیر گذارند و اگر تست بدهید به احتمال بسیار زیاد، یک نتیجه متناقض خواهید گرفت!

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، این ژن‌ها، نسخه خوب و بد دارند و تقریباً همه بین ۸-۱۴ تا نسخه خوب این ژن‌ها را دریافت می‌کنند که لزوماً خبر خوب یا بدی نیست. منبع (۱)

نکته جالب: شانس اینکه شما نسخه خوب همه این ۲۲ ژن را داشته باشید ۱ به ۲۰۰۰ تریلیون است. 😲

در ضمن، همین‌طور که ژن‌های تازه کشف می‌شوند، این شانس کمتر هم خواهد شد!

همچنین ژن‌هایی که به صورت مستقل می‌توانند اثر خیلی خوبی روی عملکرد شما داشته باشند، لزوماً وجودشان تضمین نمی‌کند که فرد تبدیل به یک ورزشکار فوق العاده شود یا عدم وجودشان، جلوی شما برای تبدیل شدن به یک ورزشکار را نمی‌گیرد!

به عنوان مثال: ژن ACTN3 که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردم به یاد دارید؟

این ژن، پروتئینی تولید می‌کند که برای انقباض سریع عضلانی ضروری در فیبرهای عضلانی تند انقباض ضروری است.

در واقع این ژن مشخص می‌کند که عضله با چه قدرتی خود را منقبض کند. پس این ژن مهمی برای عملکرد قدرتی و انفجاری است. اغلب ورزشکارهای حرفه‌ای هم ۲ کپی از این ژن را دارند.

اما در یک تحقیق مهم، مشخص شد ۸ درصد ورزشکاران حرفه‌ای (افرادی که نماینده کشورها در رقابت‌های بین المللی بودند) این ژن را نداشتند و تنها ۳۹ درصد آنها، یک نسخه از این ژن را در اختیار داشتند. منبع (۱۴)

بنابراین باید گفت تست ژنتیک شاید راه آسانی باشد تا پیش‌بینی کرد که آیا پتانسیل تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای را دارید یا نه، اما راه دقیقی نیست مگر اینکه نتایج تست یک نفر، خیلی خیلی خوب باشد و همه ژن‌های مناسب را داشته باشد.

به نظر می‌رسد واکنش مناسب فرد به تمرین، اندازه‌ها و قدرت اولیه بدن کاملاً عوامل مستقلی هستند. بهترین‌ها، افرادی هستند که قدرت و عضلات اولیه بیشتری دارند اما اندازه‌ها و قدرت شما وقتی اولین بار باشگاه می‌روید مشخص نمی‌کند که نسبت به تمرین‌ها چه واکنشی نشان خواهید داد. منبع (۱۵)

اگر کسی به شما گفت من هم لاغر بودم و ژنتیک خوبی نداشتم اما با تلاش و کوشش به این هیکل عضلانی رسیدم، می‌توان با اطمینان گفت که بله برای رسیدن به این مرحله باید کوشش و تلاش کرد اما بدون ژنتیک لازم، رسیدن به آن حجم عضلانی، عملاً غیرممکن است!!!

در بدنسازی مثل هر رشته ورزشی دیگر، باید تلاش کرد. کسی این موضوع را کتمان نمی‌کند اما اگر ترکیب ژنتیکی بدی داشته باشید شانس اینکه رشد عضلانی فوق العاده‌ای را ببینید خیلی خیلی کم است. منبع (۱۶)

آیا این مسئله برای رژیم غذایی هم صدق می‌کند؟

بله!

چاقی تا حد زیادی مرتبط با ژنتیک است. منبع (۱۷ و ۱۸)

البته ژنتیک قوانین ترمودینامیک را نقض نمی‌کند! یعنی اگر کالری بالاتر از نیاز روزانه مصرف کنید قاعدتاً افزایش وزن خواهید داشت! (آیا با شمارش کالری می توان به اهداف تناسب اندامی خود برسیم)

اجازه بدهید نگاهی به مهم‌ترین یافته‌های این مقاله بیندازیم:

حالا می‌دانیم که واکنش افراد به تمرینات می‌تواند خیلی خیلی متفاوت باشد.

هیچ راهی هم برای تشخیص اینکه شما به چه تمریناتی بهتر واکنش نشان می‌دهید وجود ندارد. (مگر با تجربه کردن!)

خوب حالا که چی؟!

تجربه: برای اینکه متوجه بشید یک برنامه چقدر روی شما اثر مثبت دارد، حداقل باید ۴ ماه به این برنامه فرصت بدهید!

این تجربه که مطرح کردم، فقط مختص بدنسازهای تازه‌کار نیست.

شما یک بدنساز هستید، در عین حال مثل یک دانشمند باید روی بدن خودتان، آزمایش‌های مختلف انجام بدهید تا بهترین استایل تمرینی را پیدا کنید.

توصیه من همیشه به افرادی که تازه بدنسازی را شروع می‌کنند این است که سال اول بدنسازی را با انتظار بالا برای رشد شروع کنید، برنامه‌های مختلف را تست کنید و نتایج را حتماً ثبت کنید تا بیشتر بدن‌تان را بشناسید.

نکته خیلی مهم: اگر چند سال است که تمرین می‌کنید و متوجه شدید که ژنتیک لازم را ندارید، اولاً دم‌تون گرم که به تمرین کردن ادامه می‌دید، ثانیاً بهتره راهی پیدا کنید برای اینکه تمرینات بیشتر برای شما لذت بخش باشند.

نیازی نیست مرتب رکورد پرس و اسکوات بزنید! سبکی از تمرین را انتخاب کنید که برای شما لذت بخش است و به نتایج فکر نکنید.

باشگاه رفتن شاید شما را رونی کلمن نکند اما قطعاً عضله و قدرت شما بیشتر خواهد شد که بد نیست! شاید دوستان خوبی پیدا کنید و از متر کردن خیابان‌ها قطعاً بهتر است. 😜

در ضمن با افزایش سن، قدرت و مقدار عضله کمتر خواهد شد اما اگر به بدنسازی ادامه بدهید این روند قطعاً کندتر می‌شود. منبع (۱۹) (حقیقتی تلخ برای بدنسازهای ۳۰ سال به بالا)

نظرات و تجربیات خود را در مورد ژنتیک بدنسازی با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

سلام وقتتون بخیر.ی خانم با قد 162 و وزن 63 اگه درصد عضلات بدنش 31%باشه بعد از دو سال کار کردن ب نظر شما خوبه یا ن

سلام
نه!
رژیم غذایی اگه فقط داشتید باید پایین تر می اومد!

سلام می تونید سینه مرغ مصرف کنید به عنوان یک منبع پروتئین و…

😋…

پیتزا که تو دل نمیره مستقیم میره تو قلب :)))…

سلام خوبین من از مکمل استفاده نمیکنم کلا از سینه مرغ میتونم…

سلام ممنون از نظر شما…

آیا حساب کاربری ندارید؟


۹Downloads-icon


۱۳Downloads-icon

منبع تصویر، Getty Images

اظهارات حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف، نماینده مجلس و معاون سابق رییس جمهور ایران، در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده و هشتگ ژن_خوب در این چند روز از هشتگ‌های محبوب توئیتر بوده است.

در بین اظهارنظرهای جنجال‌برانگیز حمیدرضا عارف، این جملات بیش از همه حرف و حدیث به دنبال داشت:

“هر کسی که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزء شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه پانزده کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال ۸۵ رفتن آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و PHD روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی. به رزومه نگاه می‌کنند.”

“بالاخره این خون می‌آید و می‌رسد؛ همین طوری که کسی نمی‌تواند ادعا کند اصل و نسب دارد. افتخار می‌کنم این توانایی‌ها از دو تا ژن خوب، هم از طرف مادر و هم از طرف پدر آمده است.”چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

منبع تصویر، TASNIM

اظهارات حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف، نماینده مجلس و معاون سابق رییس جمهور ایران، در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده

گذشته از واکنش‌های تند و تیزی که این گفته‌ها در شبکه‌های اجتماعی داشته و موضوع را به مسئله‌ای سیاسی تبدیل کرده، آیا عوامل ژنتیکی تاثیری در دستاوردهای یک فرد مثلا در زمینه تحصیلات و کسب علم و دانش دارد؟

سال پیش انتشار تحقیقی در نشریه معتبر نیچر باعث بحث‌های زیادی شد. پژوهشگران در این تحقیق بزرگ ۷۴ جایگاه کروموزومی را شناسایی کردند که با تعداد سال‌های تحصیل رسمی افراد ارتباط نشان می‌داد. این محققان نوشتند:

“دستاورد تحصیلی به شدت تحت تاثیر عوامل اجتماعی و عوامل محیطی دیگر است اما تخمین زده می‌شود عوامل ژنتیکی حداقل مسئول بیست درصد تفاوت بین افراد هستند.”

پژوهشگران که حدس می‌زدند این تحقیق بحث زیادی ایجاد کند و تفسیرهای متفاوتی از آن بشود، یک سوال و جواب هم هم‌زمان با تحقیق خود منتشر کردند و سعی کردند از تفسیر اشتباه یافته‌های خود جلوگیری کنند. چکیده‌ای از مهمترین نکات مطرح شده در این سوال و جواب را در زیر مرور می‌کنیم:

۱- دستاورد تحصیلی مجموع سال‌های تحصیل رسمی افراد است و تحصیل یکی از مهم‌ترین معیارهای پیش‌بینی آینده افراد از قبیل درآمد، شغل و سلامت است.

۲- افراد مختلف دستاورد تحصیلی مختلفی دارند، ارتباط بین دستاورد تحصیلی و محیط بسیار قوی است اما ژن هم تا بیست درصد در تفاوت تحصیلی افراد نقش دارد. به عبارت دیگر از نظر آماری برخی ژن‌ها احتمال تحصیلات بیشتر و برخی ژن‌ها احتمال تحصیل کمتر را زیاد می‌کنند اما این نکته مهم است که تاکید کنیم که این ارتباط نماینده متوسط جمعیت است نه اینکه دستاورد تحصیلی فرد از پیش تعیین شده باشد.

منبع تصویر، Getty Images

۳- قدرت پیش‌بینی ویژگی‌های جسمی افراد از روی ژن‌ها بیشتر از قدرت پیش‌بینی در باره خصلت‌‎ها یا رفتارهای اجتماعی است.

۴- این ۷۴ جایگاه کروموزومی که محققان شناسایی کردند با حجم داخل جمجمه، افزایش احتمال اختلال دو قطبی و آلزایمر ارتباط داشت.

۵- تاثیر ژن بر دستاورد تحصیلی موضوعی عجیب و غریب و دور از ذهن نیست چون ژن‌ها بالاخره در تکامل مغز نقش دارند.

۶- اما محققان تاکید کردند که ما ژن “دستاورد تحصیلی” پیدا نکردیم: “معرفی تحقیق ما به این شکل گمراه کننده است. اول اینکه دستاورد تحصیلی در درجه اول با عوامل محیطی تعیین می‌شود نه ژن. دوم اینکه توان هر تک ژنی که ما شناسایی می‌کنیم برای توضیح این موضوع بی‌اندازه کم است. نتایج ما نشان می‌دهد که ارتباط ژنتیک با دستاورد تحصیلی از فعالیت هزاران حتی میلیون‌ها ژن متغیر تشکیل شده که هر یک تاثیری ناچیز دارد.”

“در واقع این تحقیق شواهدی را برای تاثیر متقابل ژن و محیط ارائه می کند. نکته آخر این‌ که ژن‌ها مستقیما بر دستاورد تحصیلی تاثیر نمی‌گذارند بلکه ژن‌هایی که با دستاورد تحصیلی ارتباط دارند ممکن است بر بسیاری از عوامل بیولوژیک اثر بگذارند که این عوامل بیولوژیک بر ویژگی‌های روانشناختی اثر بگذارد و در نهایت به دستاورد تحصیلی منجر شود.”

منبع تصویر، Getty Images

۷- حتی اگر این درست باشد که عوامل ژنتیکی مسئول تمام تفاوت‌های افراد از نظر تحصیلی هستند (که درست نیست) باز هم به این معنی نیست که سال‌های تحصیل افراد در لحظه لقاح تعیین می‌شود.

۸- محیط می‌تواند تاثیر ژن‌های مختلف را تعدیل کنند.

۹- یکی از مخاطرات تحقیقات درباره تاثیر ژن بر رفتار این است که یافته‌های پژوهش عامدانه یا غیر عامدانه به اشتباه تفسیر شود یا برای تبعیض یا برچسب زدن به افراد از آن سوء استفاده شود.

۱۰- تحقیقات در زمینه تاثیر ژن بر زمینه‌های اجتماعی محدودیت‌های روش‌شناسی جدی دارد.

در نهایت این سوال و جواب با این نکته به پایان می‌رسد که ژن‌ها برای توضیح و پیش‌بینی دستاوردهای تحصیلی افراد قدرت بسیار کمی دارند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.


سوال و جوابDownloads-icon

بچه ما به کی رفته؟ چشم نوزاد به پدر رفته یا مادر؟ موهای فر بچه ارث پدر است یا مادر؟ مژه بلند مادر به بچه ارث می رسد؟ کاش ابروهای بچه ما به پدرش ببره! کاش حالت چهره بچه به مادرش شبیه باشه! اینها سئوالات و تصوراتی است که بیشتر والدین دارند. در این مقاله شباهت بچه به والدین، ژنتیک به ارث بردن شکل صورت، لب، قد، موی سر، چاله لپ، چسبیده بودن لاله گوش، موی مجعد، چین پیشانی، مژه بلند، ابرو و حالات چهره بحث می شود.

همانطور که می دانیم والدینی که منتظر تولد نوزاد خود هستند اغلب در مورد خصائص ظاهری و شباهت های وی به پدر و مادر و دیگران صحبت می کنند. آیا نوزاد چشمان من را خواهد داشت؟ کاش مثل پدرش لبخند بزند! دارم فکر می کنم دستهاش مثل من خواهد بود یا انگشتان کشیده ای مثل باباش خواهد داشت؟ بنظرت ابروهاش به مامان میره یا بابا؟ وقتی برای اولین بار نوزاد را می بینیم، بلافاصله ویژگی های ظاهری وی را بررسی کرده و می گوییم: بچه به باباش رفته یا بچه به مامانش رفته. نگاه کن عین مادر بزرگش شده یا چقدر شبیه پدر بزرگش هست.

ویژگی های ظاهری و جسمی بچه بطور کامل براساس ترکیب DNA وی است: چیزی که همه ما از آن ساخته شده ایم. DNA در یک رشته بلند گرد آمده و این رشته ها را به عنوان کروموزوم می شناسیم که در داخل سلول های انسان قرار دارد. ژن های موجود در کروموزوم مسئول شباهت بچه به والدین است.

اسپرم پدر و تخمک مادر هر کدام به رویان اولیه 23 کروموزم اهدا می کنند. این 23 کروموزم با هم ترکیب شده و یک سلول واحد تشکیل می دهند که حاوی 46 کروموزوم است. ژن ها بر روی کروموزوم ها میزبانی شده و حاوی اطلاعاتی هستند که پدر و مادر نوزاد مشتاق کشف آنها هستند، وقتی منتظر تولد نوزاد خود هستند: بچه به کی می ره! این تک سلول تریلیون بار تکثیر شده و بخش های مختلف نوزاد را می سازند، بخش هایی که تا حدودی شبیه مادر یا پدر هستند.

پدر و مادر هر کدام نقش خاصی در ایجاد ظاهر بچه دارند. بعضی از خصیصه های نوزاد از مادر به ارث می رسد و بخشی از پدر و مقداری هم ترکیب پیچیده ای از هر دو است. ممکن است بعضی از ویژگی های ظاهری نوزاد نیز به پدر و مادر بزرگش برود. بازتاب ویژگی های برجسته پدر و مادر در فرزند لذت ابدی است. وقتی پدر و مادر با اشتیاق برای اولین بار به بچه نگاه می کنند، با هیجان زیاد می گویند: نگاه کن انگشتان دستش مثل من است! وای چه خوب شد که بچه مژه های بلند پدرش رو داره و متوجه می شوند که این معجزه بزرگ چقدر آرامش بخش است.چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

در اینجا 15 ویژگی ظاهری فرزند که از پدر و مادر به ارث می رسد، بحث می شود. در این مقاله می خوانیم:

ریس ویترسپون و دخترش، اوا یک نمونه از این پدیده هستند. چهره ای تخم مرغی یا بیضی شکل دارند که خصیصه غالب آنها است، در حالی که چهره مربع مانند یک خصیصه مغلوب است. چهره بیضی شکل اوا با استخوان گونه بلند و چانه باریک مشخص می شود که بیشتر شبیه پدرش رایان فیلیپه است که صورتی نسبتا مربع شکل دارد. از آنجایی که شکل بیضی مانند خصیصه غالب است، اوا با اطمینان می گوید که شکل صورتش را از مادرش به ارث برده است.

اگر هر دوی مادر و پدر دارای چهره بیضی شکل باشند، یا هر دو چهره مربعی داشته باشند، هنوز این شانس وجود دارد که بچه ژن مغلوب را از نسل های گذشته به ارث ببرد و شکل چهره اش متفاوت از پدر و مادرش باشد. اما شانس بالایی وجود دارد که فرزند چهره همسان پدر و مادر خود را به ارث ببرد.

لب پر و برجسته خصیصه غالب است، در حالی که لب نازک و باریک خصیصه مغلوب است. این بدین معنی است که اگر مادر یا پدر لب های پر و کامل داشته باشند، بچه نیز لب کامل خواهد داشت. اگر هر دو والد دارای لبی باشند که بیشتر در سمت باریک باشد تا کامل، فرزند آنها نیز لبی نازک خواهد داشت.

این بدین معنی است که فرزند لب خود را از پدر یا مادری به ارث می برد که لب های کامل دارد. اگر یکی از والدین دارای لب های نازک و یکی دارای لب های کلفت باشد، لب فرزند کلفت بوده و از سمتی ارث برده است که لب های کامل و کلفت دارد.

در حالی که علم ژنتیک توانسته است ژن های خاص مسئول بعضی از خصیصه های ظاهری و جسمی مثل رنگ چشم و رنگ مو را کشف کند، اما این مسئله برای قد به این سادگی نیست. برآورد شده است که بیشتر از 30 ژن مختلف در تعیین بلندای قد انسان درگیر می باشد. به همین دلیل است که دو بچه یک پدر و مادر با شرایط محیطی و اجتماعی مشابه دارای تفاوت قد چشمگیری هستند. پدر و مادر هر دو در تعیین قد فرزند نقش دارند، اما در این معادله ژن های متعددی درگیر است که و قد بچه به این بستگی دارد که کدام ژن ها را به ارث ببرد.

البته اگر هر دوی پدر و مادر خیلی بلندقد یا خیلی کوتاه قد باشند، شانس بیشتر این است که بچه به والدین شباهت داشته باشد. اگر مادر 2 متری و پدر 1.5 متری باشد، شانس زیادی وجود دارد که فرزند آنها نیز 2 متری باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، تغذیه نیز یکی دیگر از عواملی است که به تعیین قد بچه کمک می کند. علاوه بر عوامل ژنتیک، تغذیه دوران بارداری و شیردهی مادر و همچنین تغذیه چند سال اول زندگی بچه روی قد وی تاثیر دارد. بچه هایی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین های A و D مصرف می کنند، شانس بیشتری برای رسیدن به قد بالقوه خود دارند، در مقایسه با بچه هایی که تغذیه بد دارند.

می توانید ژنتیک موی سر و شرح علمی تعیین رنگ موی سر نوزاد را مطالعه کنید.

دیمپل یا فرورفتگی که بر روی گونه بعضی از افراد وجود دارد یک خصیصه ژنتیکی است. خبر خوب این است که دیمپل یک خصیصه غالب است. اگر مادر یا پدر دیمپل داشته باشند، شانس زیادی وجود دارد که بچه نیز داشته باشد و دیمپل پدر یا مادر خود را به ارث ببرد.

اگر هر دوی والدین دیمپل داشته باشند، احتمال ارث بردن بچه بیشتر می شود. هرچند این احتمال وجود دارد که خصیصه مغلوب بر خصیصه غالب فائق آمده و بچه دیمپل خود را از یکی از نیاکان خود به ارث ببرد. زیرا ژن این خصیصه به بچه ها منتقل می شود، حتی اگر چند نسل خودش را نشان ندهد.

مواردی وجود دارد که سه نسل یک خانواده دیمپل نداشته اند و نوزاد آنها با دیمپل به دنیا امده است. بنابراین ممکن است نوزاد شما هم در اولین لبخند خود چاله سحرآمیز لپش را نشان دهد و شما را محسور خود کند.

خصیصه غالب چشم بادامی شکل است، در حالی که چشمان گرد یک خصیصه مغلوب است. اگر یکی از والدین یا هر دو دارای چشمان بادامی باشند، شانس زیادی وجود دارد که بچه هم چشمان بادامی داشته باشد. البته چشمان انسان علاوه بر شکل، خصیصه های زیاد دیگری دارند و پنجره ای به روح شخص است. چشم ممکن است گود، برجسته، رو به بالا، درشت یا ریز باشد.

در مجموع عوامل زیادی روی تعیین شکل و ساختار چشم تاثیر دارند. به هر حال مقداری از چشمان پدر و مادر در چشم بچه ها دیده می شود. احتمال اینکه چشمان فرزند با چشمان پدر یا مادرش یکسان باشد، بیشتر است.

در صورت علاقمندی می توانید ژنتیک وراثت رنگ چشم بچه را بخوانید که به توضیح پایه های علمی ژنتیک و ژن های درگیر در تعیین رنگ چشم نوزاد پرداخته است.

شکاف چانه یک خصیصه جذاب است. متاسفانه شکاف چانه خیلی نادر است زیرا شکاف چانه یک خصیصه مغلوب است. بدین معنی که هر دوی پدر و مادر بایستی دارای ژن شکاف چانه باشند که فرزند آنها چانه ای دو تکه داشته باشد. شکاف چانه یک خصیصه غالب نیست که اگر حتی هر دو والد ژن آن را داشتند، بر ژنتیک فرد فائق آید.

به هر حال حتی اگر هیچکدام از والدین شکاف چانه نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که ژن این خصیصه از نسل های قبلی به آنها به ارث رسیده باشد و حامل ژن آن باشند و فرزند بعدی آنها با شکاف چانه به دنیا بیاید.

این خصیصه ارثی است. اگر والدین بتوانند با با عضلات قوی بدن خود حرکت جالبی انجام دهند، به احتمال زیاد بچه های آنها هم خواهند توانست. توانایی رول کردن زبان یک خصیصه غالب است، در حالی که ناتوانی در لوله کردن زبان یک خصیصه مغلوب است. این بدین معنی است که اگر مادر یا پدر بتوانند این حقه را انجام دهند، بچه آنها نیز خواهد توانست.

تا زدن زبان یک حقه جالب است که فقط عده معدودی می توانند انجام دهند. این یک خصیصه مغلوب است، در حالی که ناتوانی در تا و چین زدن زبان یک خصیصه غالب است. از آنجایی که تا زدن زبان یک خصیصه مغلوب است، حتی اگر هم پدر و هم مادر این ژن را داشته باشند، بچه ممکن است قادر به انجام آن نباشد.

خیلی از ستاره های سینما دارای لاله گوش چسبیده هستند مثل تام کروز یا آنجلینا جولی. اگر فرزند شما هم دارای لاله گوش چسبیده است، پس خوش شانس هستید. متاسفانه ژن چسبیده بودن لاله گوش یک ژن مغلوب است، در حالی که ژن آزاد بودن لاله گوش یک ژن غالب است. اگر مادر دارای لاله گوش چسبیده باشد اما پدر لاله گوش آزاد داشته باشد، شانس زیادی وجود دارد که فرزند آنها نیز دارای لاله گوش آزاد باشد.

درست است که چسبیده بودن لاله گوش یک خصیصه مغلوب است، اما این شانس وجود دارد که پدر ژن مغلوب را حمل کند و فرزند وی دارای لاله گوش چسبیده باشد.

علیرغم این گذشته تاریک کاکل بیوه، این خصیصه ژنتیک موجب می شود که شخص به شیوه ای جذاب در جمع ظاهر شود. تعدادی از متخصصان ژنتیک معتقدند که کاکل بیوه یک خصیصه غالب است که در اثر ارث بردن ژن خاصی ایجاد می شود؛ اما تحقیقات بیشتری برای این نظریه لازم است.

چیزی که علیرغم این واقعیت روشن است این است که اگر یکی از والدین دارای خط موی V شکل باشد، فرزند آنها نیز ان را به ارث خواهد برد. باور بر این است که خط موی صاف یک خصیصه مغلوب است، بدین معنی که اگر پدر دارای کاکل بیوه باشد، احتمال زیادی وجود دارد که پسر نیز این خط مو را داشته باشد.

موی سر مجعد یا فر و موی سر صاف خصیصه های ظاهری هستند که پلی ژنیک یا چند ژنی می باشند. این بدین معنی است که بیشتر از یک ژن در صاف بودن یا فر بودن موی سر شخص دخالت دارد. محققان زمانی یک ویژگی را پلی ژنیک می دانند که معتقد باشند چندین ژن در ارث بردن آن خصیصه دخالت دارد.

علیرغم اینکه تعیین ژن های عامل مجعد بودن یا صاف بودن موی سر مشکل است، عواملی وجود دارد که موجب می شود بعضی از بچه ها شانس بیشتری برای موهای فر و مجعد داشته باشند. باور براین است که ژن های مسئول فر بودن مو به صورت غالب ناقص است. اساسا اگر مادر دارای موهای مجعد و پدر موی صاف داشته باشد، احتمال اینکه فرزند موی فر داشته باشد از موی صاف بیشتر است.

اگر هر دوی والدین موی مجعد داشته باشند، شانس فر بودن موی فرزند خیلی زیاد است، در حالی که اگر هر دوی والدین موی صاف داشته باشند، احتمال فر بودن موی فرزند خیلی کم است.

در صورت علاقمندی می توانید ژنتیک موی سر: عوامل تعیین کننده رنگ مو را مطالعه کنید.چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

کک و مک یا خال های صورت را بوسه آفتاب می نامند. نمی توان به چیزی جذاب تر از یک بوسه گرم آفتاب اندیشید. در حالی که زمانی کک و مک برای بسیاری آزارنده بود، در حال حاضر مد و مورد علاقه خیلی از افراد است. در حقیقت کک و مک قلابی هم وارد بازار شده است. زنان زیادی برای حضور در یک پارتی مهم برای خود کک و مک نقاشی می کنند تا جوانتر و شاداب تر به نظر برسند.

کک مک یک خصیصه غالب است. بدین معنی که اگر مادر یا پدر دارای کک و مک باشند، به احتمال زیاد به فرزند آنها به ارث می رسد. اما اگر هیچکدام از والدین این خصیصه را نداشته باشند، فرزندشان مطمئنا کک و مک نخواهد داشت.

شاید به مطالعه ژنتیک رنگ پوست علاقمند باشید.

خوشبختانه ژن مسئول مژه بلند یک ژن غالب است، در حالی که مژه کوتاه و معمولی یک خصیصه مغلوب است. یعنی اگر پدر دارای مژه های بلند باشد، اما مادر مژه معمولی یا کوتاه داشته باشد، فرزند آنها مژه پدر را به ارث خواهد برد.

اگر بچه دارای موی تیره باشد، مژه های وی نیز تیره و غالب تر از موی روشن خواهد بود. اگر والدین هر دو مژه های بلند و موی تیره داشته باشند، فرزند آنها دارای چشمان زیبایی خواهد بود حتی اگر اندازه چشمان وی به اندازه چشم خفاش باشد. مژه بلند و ضخیم یکی از موارد شباهت بچه به والدین است که مشتاق زیادی دارد.

ابروی پهن و بلند یک خصیصه غالب است، در حالی که ابروی نازک و کم پشت یک خصیصه مغلوب است. اگر یکی یا هر دوی والدین دارای ابروی کلفت باشند، فرزند آنها نیز ابروی کلفت خواهد داشت. ابروی جدا نیز یک سفت غالب است در حالی که ابروی پیوسته یک صفت مغلوب است.

اگر پدر دارای ابروی پیوسته باشد، فرزند نیز ابروی پیوسته خواهد داشت. اما اگر هیچکدام از والدین ابروی پیوسته نداشته باشند، شانس پیوسته بودن ابروی فرزند تقریبا وجود ندارد.

حالات چهره فرزند به پدر و مادرش شباهت دارد. ژن های کروموزوم های اهدایی پدر و مادر مسئول حالات چهره هستند. در حال حاضر ژنهای مسئول حالات چهره در حال بررسی و پژوهش است و بطور قاطع مشخص نشده اند. اما این حقیقت وجود دارد که حالات چهره افراد ارثی است و از والدین خود به ارث می برند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در شیراز – دکتر سولماز محمدی – دارای بورد تخصصی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، انجام دقیق ترین کنترل حاملگی های معمول و پرخطر، تشخیص به موقع سرطان بانوان، متخصص درمان نازایی، متخصص عمل های زیبایی ترمیمی زنان- متخصص زنان و زایمان و نازایی شیراز، (دكتر سولماز محمدی – متخصص لاپاراسكوپی تشخیصی و جراح و متخصص زنان و زايمان ، نازايي، درمان ناباروري

تماس باما

درباره ما

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی در شیراز – دکتر سولماز محمدی – دارای بورد تخصصی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، انجام دقیق ترین کنترل حاملگی های معمول و پرخطر، تشخیص به موقع سرطان بانوان، متخصص درمان نازایی، متخصص عمل های زیبایی ترمیمی زنان- متخصص زنان و زایمان و نازایی شیراز، (دكتر سولماز محمدی – متخصص لاپاراسكوپی تشخیصی و جراح و متخصص زنان و زايمان ، نازايي، درمان ناباروري

مارا دنبال کنید

Copyright 2020 © تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به دکتر سولماز محمدی می باشد

مدت زمان لازم برای خواندن این مطلب: 6 دقیقه

(2 رای)Loading…

هرگاه فردی عکسی از بدن خوش‌فرم و عالی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، یک جمله در کامنت‌ها به‌وفور دیده می‌شود: “آره، ببینید استروئید چه می‌کنه…”

به‌هرحال نمی‌توان با این افراد کنار آمد و همواره حرف خودشان را خواهند زد.چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

اولین قدم برای داشتن یک اندام متناسب و عالی، انتخاب والدین خوب است. اگر می‌خواهید پتانسیل ژنتیکی بدن‌ساز شدن خود را بررسی کنید، می‌توانید عوامل زیر را مورد ارزیابی قرار دهید.

اندازه طول عضلات شما چقدر خوب هستند؟

هر چه عضلات شما داخل‌تر و پایین‌تر قرارگرفته باشند، بهتر است. این موضوع، چیز جدیدی نیست، فقط کافی است به مجسمه‌هایی که در روم و یونان باستان ساخته‌شده‌اند، نگاهی بی اندازید. مجسمه‌هایی از هرکول‌های نیمی انسان و نیمی خدا نیز نشان‌دهنده همین موضوع هستند که عضلات آن‌ها پایین‌تر قرارگرفته بود. یکی از ساده‌ترین عضلات برای نشان دادن این موضوع، عضله دو سر بازو است. لری اسکات و آرنولد شوارتزینگر دو نمونه از بدن‌سازان کلاسیکی هستند که عضلات بلندی متصل به فلکسور آرنج خود داشتند.

توجه داشته باشید، افرادی که دارای عضله پشتی بزرگی هستند و به‌خوبی تقویت می‌شود، دارای موقعیت قرارگیری بسیار پایینی هستند. فرانکو کلمبو و رونی دو نمونه از این افراد هستند. این افراد برخی از معدود کسانی هستند که در تمام دسته عضلات خود، موقعیت قرارگیری پایین‌تری دارند، که منجر به دستیابی به موفقیت‌های سریع در بدن‌سازی می‌شود. بارزترین نمونه آن کیسی ویاتور است که در سن ۱۹ سالگی موفق دریافت جایزه مستر آمریکا شد. ظاهراً بازوانش در سن 17 سالگی که برای نخستین بار تمرین بدن‌سازی را آغاز کرد، بیش از 43 سانتی‌متر بودند. بااین‌حال، آرتور جونز و شرکت وی تحت عنوان ناتیلوس، به‌طور گسترده‌ای از ویدر تبلیغات خود استفاده کردند، تا نشان دهند که وسایل و تجهیزات‌ بدن‌سازی آن‌ها چقدر عالی کار می‌کند.

هرچه محل قرارگیری عضلات پایین‌تر باشد، مزایای مکانیکی بیشتری دارد، در این حالت می‌توان نیروی بیشتری تولید کرد. پایین قرار گرفتن عضلات، مهم‌ترین دلیل بیومکانیکی قدرت فوق‌العاده خرس‌های گریزلی است.

شایعه‌ای در اوایل دهه ۷۰ پخش‌شده بود که دستگاه ورزشی آلمان شرقی سابق می‌تواند سبب قرارگیری مجدد عضلات کشتی‌گیران و جودوکاران در موقعیت مناسب خود شود تا بدین ترتیب امیدوار به تولید سوپرمن باشند. مشکل اصلی این بود که مکانیسم هماهنگی و تناسب این دستگاه به‌شدت در هم گسیخته بود، بنابراین این مفهوم بلافاصله کنار گذاشته شد.

اندازه دور عضلات ساق پا و بازو

مطالعات طولانی‌مدتی در سیستم مدارس لهستان در اوایل دهه ۷۰ انجام‌شده بود و نشان داد که بهترین فاکتور پیشگویی برای پی بردن به ظرفیت افراد و به دست آوردن توان و قدرت آن‌ها در وهله نخست دور ساق پای کودکان و در وهله دوم دور پشت ‌بازوی آن‌ها پیش از شروع هرگونه ورزش و تمرین بدن‌سازی است. به‌عبارت‌دیگر، یک کودکی که تمرین ورزشی خاصی انجام نداده است و دارای دور ساق پا 40 سانتی‌متری و ساعد 35 سانتی‌متری است، معمولاً برای انجام ورزش‌های قدرتی مناسب خواهد بود. ازآنجایی‌که این تحقیق بیش از 40 هزار دانش‌آموز را موردبررسی قرار داد، می‌توانیم بر آن اعتماد کنیم. من مطمئن هستم که این داده‌ها برای بدن‌سازی هم به کار گرفته می‌شود.

بسیاری از بدن‌سازان حرفه‌ای مانند کیسی ویاتور و مایک ماتارازو در ابتدا دارای دور بازو و ساق پای بزرگی بوده‌اند. قهرمان سابق مستر المپیا، کریس دیکرسون، با عضلات ساق پای فوق‌العاده به دنیا آمد و توانست با استفاده از آن‌ها به قهرمانی مسابقات جهانی بدن‌سازی (I.F.B.B) دست پیدا کند.

ترکیبات هورمونی

ترکیب هورمونی ایدئال برای بدن‌سازی شامل مواردی همچون تولید بالای ترکیباتی نظیر آندروژن‌ها و هورمون رشد در داخل بدن، وجود میزان کم کورتیزول و حساسیت به انسولین می‌باشد. عموماً برخی از عضلات افرادی که چنین ترکیب هورمونی بی‌نظیری دارند بدون آن‌که تمرینی هم برای آن‌ها انجام داده ‌باشند، دچار افزایش سایز (هایپرتروفی) می‌شود. در سال ۱۹۸۲ به یاد دارم، درحالی‌که با دکتر دیتمار شیمیت‌بلیچر در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فرایبورگ ملاقاتی داشتم، وی اسکن اشخاصی که پروتکل تمرینی عضله سه سر را پشت سر گذاشته‌ بودند، به من نشان داد، دراین‌بین افرادی که دارای بالاترین میزان ترکیبات هورمونی بودند، نه‌تنها در عضله سه سر بازو، بلکه در عضلات برشیال و عضله دو سر، که به نحوی در مخالفت با عضله سه سر بازو هستند هم دچار هایپرتروفی شدند. اما ازآنجایی‌که آن‌ها پروفایل هورمونی بهتری داشتند، هاپرتروفی‌های غیر مشخصی در دیگر عضلات این افراد که تمرینی هم نداشته‌اند، مشاهده‌شده است.

کارایی و بازده نورولوژیکی

بازده نورولوژیکی در اصطلاحات باشگاهی بیان می‌کند که شما ورزشکاری مناسب تکرار تعداد بالای حرکات هستید یا مناسب انجام حرکات سنگین ولی در تعداد تکرار کم هستید. ورزشکاری که قابلیت تکرار تمرینات را دارد، 20 تکرار از یک حرکت را در 80 درصد از ماکسیمم وضعیت خود به انجام می‌رساند و این در حالی است که ورزشکاری که حرکات سنگین انجام می‌دهد فقط قادر به انجام 3 تکرار هستند. پس متوسط تعداد تکرارها در حدود 7 حرکت با توان 80 درصدی خواهد بود. افرادی که خوش‌شانس هستند درواقع استقامت نسبی ضعیفی دارند، به‌عبارت‌دیگر جز افرادی هستند که مناسب انجام تمرین‌های سنگین ولی با تکرار کم هستند، این افراد می‌توانند تمرین‌ها و وزنه‌های خیلی سنگین را برای دفعات پایین به کار ببرند. این افراد می‌توانند از تارها و رشته‌های عضلانی بیشتری استفاده کنند و درنتیجه می‌توانند میزان بیشتری از فیبرهای ماهیچه خود را تحریک کرده و وادار به تقویت نمایند. البته لازم است اضافه کنم که این فاکتور کم‌ترین اهمیت را دارد، چراکه من بدن‌سازان حرفه‌ای زیادی را از هر دودسته فوق دیده‌ام (چه کسانی که مناسب تمرین‌های قدرتی و سنگین با تکرار پایین هستند و چه کسانی که مناسب انجام تمرین‌های سبک و تکراری هستند) که عضلات بی‌نظیری داشتند. برای مثال، سرج نوبرت ورزشکاری بود که تعداد بالای حرکات را انجام می‌داد درحالی‌که فرانکو کلمبو ورزشکاری قدرتی بود.

چقدر باهوش هستید؟

اغلب مشاهده می‌کنیم که افراد، باهوشی بدن‌سازان را به‌عنوان یک عامل بهبوددهنده وضعیت بدن‌سازی آن‌ها به‌حساب می‌آورند، به‌ویژه زمانی که ژنتیک مطلوبی نداشته باشند. افراد باهوش راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا خواهند کرد. فقط کافی است به برندگان مسابقات مستر المپیا نظیر لری اسکات، آرنولد شوارتزینگر و فرانک زین نگاهی بی اندازید، این افراد به‌واسطه سخت‌کوشی هوشمندانه‌ای که به خرج دادند بر بسیاری از نقص‌ها و مشکلات ژنتیکی خود غلبه کرده بودند و پس‌ازآن به‌واسطه مسیر مناسبی که انتخاب کردند، توانستند به نتایج فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنند.

بسیاری از نویسندگان بدن‌سازی که در زمان‌های تمرین و آماده‌سازی آرنولد در باشگاه‌های بدن‌سازی گلد و وینس حضور داشتند، به من گفتند که میزان شدت تمرین‌های آرنولد آن‌قدر بالا بود که هیچ‌یک از پارتنرهای او (ورزشکاران دیگر) نمی‌توانستند پا به‌پای او وزنه بزنند. خوشبختانه، بلوط اتریشی هرگز از رقبای تمرینی ضعیف و ساده‌ای برخوردار نبود؛ چراکه همه می‌خواستند شکوه و عظمت خود را در حضور آرنولد به نمایش بگذارند. دوازده سال پیش، در حین صرف ناهار با دن دوچین، او مشاهده کرد که یکی از دلایل موفقیت دوریان یتس این بود که فرآیند شناختی او بسیار بالاتر از حد متوسط بدن‌سازان حرفه‌ای بود و به همین دلیل بسیار با برنامه‌تر و به شکلی منطقی‌تر خود را برای مسابقات آماده می‌کرد. از طرف دیگر، من چند ورزشکار با ضریب هوشی بسیار پایین ولی موفق را هم دیده‌ام که علت آن موفقیت، تمرین تحت نظر مربیانی باهوش بود، که می‌دانستند چه‌کاری باید انجام دهند. در همین راستا یکی از برندگان مسابقات خانم المپیا را به خاطر می‌آورم، او از آن تیپ افرادی بود که اگر به مرکز خریدی می‌رفت و می‌دید سطح زمین خیس است، با خود می‌گفت: وای باز قراره بیفتم ! ! !

من بیش از این به مؤلفه‌های ژنتیکی نمی‌پردازم، چراکه اکثر بدن‌سازان حرفه‌ای و موفق هم با ژنتیکی غیر ایدئال، بدن‌سازی را آغاز کرده‌اند. لری اسکات ممکن است با پتانسیل بالایی در هایپرتروفی عضله بالای بازو به دنیا آمده باشد، بااین‌حال عرض (پهنا) استخوان شانه او به شما اجازه می‌دهد که بگویید: نه، قطعاً او بهترین نیست. بااین‌حال، با تلاش و کوشش فراوانی که در تمرین عضله دالی (دلتوئید) خود به خرج داد، توانست بر ژنتیک نه‌چندان خوب خود غلبه کند و بعدها نه‌تنها برای عضلات قوی بازو، بلکه برای عضله دالی (دلتوئید) خیره‌کننده خود مشهور شد.

علاوه بر این، ممکن است شما ژنتیک ایدئالی برای بدن‌سازی نداشته باشید ولی مهم‌ترین نکته این است که از تمرین‌ بدن‌سازی خود لذت ببرید. فراموش نکنید که انجام منظم ورزش نظیر تمرین‌های بدن‌سازی فواید زیادی برای سلامتی دارد که ممکن است در سن کنونی خود از این نتایج غافل باشید، برخی از این نتایج عبارت هستند از کاهش چربی خون، جلوگیری از پوکی استخوان و … . تعداد افراد زیادی را می‌بینیم که پس از 5 سال ورزش بدن‌سازی توانسته‌اند تناسب‌اندامی به‌مراتب بهتر از یک فرد با ژنتیک بسیار عالی که ورزشی نمی‌کند، به دست بیاورند.

صرف‌نظر از ژنتیکی که دارید، تمرین‌های قدرتی و یا بدن‌سازی، هر دو بسیار لذت‌بخش خواهند بود.

پس‌ازآن‌ها لذت ببرید…

تالیف:

تن‌ورز (اقتباس از مقاله‌ای از سایت strengthsensei.com)

در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تن‌ورز را به عنوان منبع ذکر کنید. 

عضو کانال تلگرام و اینستاگرام تن‌ورز شوید. برای عضویت بر روی عکس زیر کلیک کنید. 

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

ادامه مطلب

بسیار عالی

سلام. دوست عزیز از اظهار لطف و توجه شما بسیار ممنونیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تصویر امنیتی *

تن ورز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌های ما باخبر شوید:(function() {
window.mc4wp = window.mc4wp || {
listeners: [],
forms: {
on: function(evt, cb) {
window.mc4wp.listeners.push(
{
event : evt,
callback: cb
}
);
}
}
}
})();

آدرس ایمیل:

تن‌ورز با هدف ارایه خدمات آنلاین تخصصی شامل برنامه بدنسازی، تناسب اندام، برنامه رژیم غذایی، برنامه مکمل‌های ورزشی و در قالب برنامه‌های اختصاصی و تخصصی تاسیس شده است. بهره‌گیری از تجارب مربیان رسمی و با تجربه فدراسیون بدنسازی ایران و متخصصان تغذیه در کنار مطالب علمی و به روز تهیه شده در بخش تولید محتوای تخصصی تن‌ورز از جمله افتخارات تن‌ورز می‌باشد. ما آمده‌ایم تا با کمترین هزینه و با بیشترین بهره تخصصی شما را تا رسیدن به سلامتی و فرم بدنی ایده‌التان یاری کنیم.

کلمه کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

رژیم غذایی دکتر کرمانی

وجود ژن چاقی و لاغری سوالی است که پژوهشگران (دانشگاه کلرادو بولدر) مطرح کردند. آنها در تحقیق جدیدشان به این موضوع پرداختند که چه مقدار از شناخت وزن ریشه در DNA دارد. پژوهشگران دریافتند وضعیت درک وزن تا حدود ۴۷ درصد ارثی است و تاثیر و دخالت ژنتیک به خصوص در زنان خیلی بیشتر است. در پژوهش های پیشینف محققان اعلام کرده بودند صفاتی مانند درک سلامت ممکن است تا حدود زیادی به تنوع ژنتیکی بستگی داشته باشد. این اولین باری بود که یک تحقیق نشان می داد ژنتیک روی احساس افراد درباره افزایش یا کاهش وزن تاثیر گذاشته است. در این پژوهش اطلاعات مربوط به ۷۰۰ دوقلو را که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۸ سوالاتی درباره سلامت و بدنشان از آنها شده بود را مورد بررسی قرار دادند. هر بار که از شرکت کنندگان سوال پرسیده می شد BMI آنها را اندازه می گرفتند و درباره حسشان نسبت به وزن خودشان سوال می کردند. پاسخ هایی از قبل مشخص شده عبارت بود از: ” به شدت زیر وزن طبیعی “، ” کمی زیر وزن طبیعی “، ” تقریبا وزن مناسب “، ” مقداری اضافه وزن ” و ” مقدار زیادی اضافه وزن “.

دوقلوهای شرکت کننده به محققان اجازه دادند از DNA استفاده کنند. پژوهشگران از DNA استفاده کردند تا تاثیر ژنتیک و نفوذ آن را در احساس خواهر و برادرها بسنجند. سپس نتیجه نشان داد اینکه فردی چگونه درباره وزنش فکر می کند تا ۴۷ درصد اکتسابی است. (در پژوهش های ژنتیک، اکتساب از ۰ تا ۱۰۰ در نظر گرفته می شود – صفر به این معناست که ژن اصلا دخالتی در یک صفت ندارد و ۱۰۰ نیز بدان معناست که آنها تنها عامل تاثیرگذار هستند).

 

پژوهشگران دریافتند حتی با تغییر در BMI نیز درک از وزن تا ۲۵ درصد ارثی باقی خواهد ماند. این یعنی احساسی که افراد درباره وزنشان دارند با ژنتیک ارتباط دارد، حتی اگر خارج از تغییرات فیزیکی باشد. این نتیجه بسیار مهم است چون در گذشته پژوهشگران به نتیجه رسیده بودند اینکه افراد چه حسی درباره بدنشان داشته باشند تاثیر زیادی روی چیزهایی مانند سلامت فیزیکی و طول عمر دارد. احساس شخصی فرد درباره سلامتش استاندارد طلایی است  و بهتر از هر چیز دیگری امید به زندگی را نشان می دهد.چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

پژوهش دیگری نیز نشان داد که تاثیر ژنتیک روی احساس در زنان قوی تر از مردان است. محققان نتوانستند ژن خاصی را به عنوان عامل این تاثیر معرفی کنند و البته هنوز نمی توانند توصیه ای عملی را به عنوان نتیجه پژوهش ها و یافته های خود ارائه دهند. محققان امیدوارند در آینده موارد پیچیده دیگری که روی این حس تاثیر می گذارد را پیدا کنند تا بتوانند با استفاده از آنها به افراد کمک کنند. البته این را هم باید بدانید که تاثیر ژنتیک بدان معنا نیست که نتوانید این هویت را تغییر بدهید. حتی با وجود تاثیر ژن روی رفتارها و صفات خاص، تربیت، محیط اجتماعی و انتخاب های سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی بر روی شکل گرفتن شخصی که هستیم دارند.

 

ژنها مثل ژن رنگ پوست یا چشم غیر قابل تغییرند. ژنها را نمی توانیم تغییر دهیم چون داخل سلولهای بدن هستند و از اجداد و نیاکان به ما منتقل شده‌ است. پس از آنجا که چاقی و لاغری تغییرپذیر است، هیچکدام ژن محسوب نمی‌شوند و با برنامه غذایی متناسب و ورزش به هدف اصلی خواهید رسید.

دکتر کرمانی درباره ژن چاقی و لاغری می گویند:

 

رفتارهای انسانها طبق قواعد ژنتیک است. هر فردی ژنهای رفتاری خاص خود را از نیاکانش به ارث می‌برد. یکی از این آنها ‌ژن رفتاری خوراکی است که در خانواده‌ای با ژن رفتاری پرخوری سبب چاقی افراد و در خانواده‌ای دیگر هم با رفتار معتدل در تغذیه، باعث خوش‌اندامی‌ و در نهایت خانواده‌هایی با رفتار علاقه نداشتن به خوردن یا نفرت از غذا، سبب لاغری در آنها می‌شود.

دو خانواده را در نظر بگیرید که در یکی، همگی لاغر و در دیگری همگی اضافه وزن دارند. یک جعبه شیرینی در یخچال خانه هر دو خانواده وجود دارد. در خانواده لاغرها تعداد زیادی از قطعات شیرینی پس از چند روز خراب و در سطل آشغال ریخته می شود زیرا پدر یا مادر خانواده می‌گویند شیرینی را برای بچه‌ها خریدند. بچه‌ها نیز هر یک بهانه‌ای می‌آورند. یکی می‌گوید: میل ندارم؛ دومی می‌گوید: الان سیر هستم؛ سومی می‌گوید: حوصله ندارم. چهارمی می‌گوید: باشد برای فردا و پنجمی … خلاصه هر یک، به به نحوی از خوردن دوری کردند. ولی در خانواده چاقها وقتی پدر از سر کار برمی گردد، می‌بیند علاوه بر شیرینی ها، جعبه ‌شیرینی هم نیست! بچه‌ها شیرینی را خورده‌ و جعبه را هم دور ریختند.

این خانواده رفتار بخور بخور را به ارث بردند و هر کدام که در یخچال را باز کردند یک قطعه از شیرینی خوردند. اینها چاقی را به ارث نبردند رفتار «اگر دیدی بخور» یا اضافه خوردن را به ارث بردند. بنابراین، فرق زیادی بین رفتار‌ و ژن وجود دارد. اگر ژن چاقی یا ژن لاغری وجود داشت، هیچ امیدی به کاهش یا اضافه وزن نداشتیم ولی چون رفتار افراد قابل کنترل است، به راحتی می‌توان لاغرها را چاق و چاقها را لاغر کرد.

 

ژنهای رفتاری به هیچ وجه تغییرپذیر نیستند ولی امکان کنترل یا اصلاح آنها با اراده خود فرد وجود دارد. برای کنترل رفتار افرادی که جمله‌ «هر چه می‌بینی بخور» را در ذهن خود دارند. باید به این افراد گفت: لطفاً هر وقت می‌خواهید آب بخورید یا سر یخچال بروید، دست به غذای دیگری نزنید. چون چاق ها عادت دارند هر وقت غذایی می‌بینند آن را بخورند. این افراد وقتی برای آب خوردن سر یخچال می‌روند و با دیدن شیرینی خوشمزه، دلشان می‌خواهد قبل از خوردن آب، آن را هم بخورند. ما می‌گوییم: فقط آب بخورید و بعد سراغ کاری که انجام می دادید، بروید. تا با این روش عادت یا ژن رفتاری تحت کنترل قرار گیرد؛ زیرا نمی‌توان به هیچ وجه ژن را از بین برد ولی می توان ژنها را  اصلاح و کنترل کرد.

به عنوان مثال ژن رفتاری به شیر درنده فرمان می‌دهد اگر گرسنه است، انسان را بخورد. آن ژن تغییرناپذیر است ولی امکان اصلاح و کنترل آن وجود دارد. ژنهای رفتاری شیر را کنترل و آنها را در عملیات نمایشی سیرک به کار می‌گیرند. این شیرها مطیع انسان هستند. اما آیا ژن آنها تغییر کرده است؟ خیر. چون اگر این شیر مدتی طولانی گرسنه بماند، آموزشها را فراموش می‌کند و به فرمان ژن رفتار خوراکی‌، مربی‌اش را می‌خورد.

ژنهای رفتاری بخوربخور چاق ها و ژن های رفتاری نخورنخور لاغرها نیز تغییرپذیر نیستند ولی قابل کنترل و اصلاح هستند. از این رو، چاقها تا زنده‌اند، میل و رغبت زیادی به خوردن دارند و  برای حفظ تناسب اندام خود باید همیشه کم بخورند. لاغرها نیز تا وقتی که زندگی می کنند میل و رغبتی به خوردن ندارند. از این رو باید برای خوردن غذا بر خلاف میل خود رنج ببرند و به زور بخورند.

ویدئو دکتر کرمانی را در این باره ببینید:

 

 

هر وقت بوی غذای خوبی به فرد چاق برسد، طبق عوامل ارثی مغز او تحریک و به سوی آن بوی خوش حرکت می‌کند تا از آن غذا، حتی اگر سیر هم باشد، بخورد. مثلاً دو جوان، یکی چاق و دومی لاغر را در نظر بگیرید که نشستند و مطالعه می‌کنند. آنها نیم ساعت پیش صبحانه سیری خوردند ولی اگر بویی از آشپزخانه بشنوند، فرد لاغر عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، برعکس شخص چاق به دنبال بو رفته تا چند لقمه از غذای آماده شده را بخورد.

 

اگر چشم افراد چاق به شیرینی یا غذای خوشمزه‌ بیافتد طبق عوامل ارثی، حتی اگر سیر باشند تکه‌ای از شیرینی یا بخشی از غذا را می‌خورند. مثلاً فرد چاقی که برای نوشیدن‌ آب در یخچال را باز می‌کند. اگر گرسنه هم نباشد، وقتی نگاهش به غذاهای موجود در یخچال می‌افتد، دستش به طرف غذا می‌رود ولی لاغرها فقط آب می‌خورند.

 

فرد چاق وقتی غذا را می‌چشد عوامل ارثی او را تحریک و تشویق می‌کنند که به چشیدن ادامه دهد. به همین دلیل درصد خانم های چاق بیش از آقایان است چون معمولاً مسئولیت پخت و پز در خانه بر عهده آنهاست. از این رو در برنامه کاهش وزن، موفقیت کمتری به دست می‌آورند زیرا افزون بر چشیدن غذا، آن را میل هم می‌کنند.

 

اگر در خانه شخصی فراوانی نعمت باشد، استفاده از این نعمتها بستگی به عوامل رفتار ارثی او دارد که در لاغرها خیلی کمتر از چاقهاست.  دو خانواده با وضع مالی خوب را در نظر بگیرید که یک خانواده رفتار لاغری و دیگری رفتار چاقی دارد. وقتی آنها ‌برای مشاهده فیلم مقابل تلویزیون بنشینند و شیرینی و میوه و آجیل فراوان مقابل این دو خانواده گذاشته شود، خانواده لاغر معمولاً چشم به فیلم می‌دوزند و تمایل به خوردن ندارند. شاید اگر طی یک ساعت چیزی بخورند نیز مقدار آن به صد کالری هم نرسد ولی خانواده چاق در همان مدت و هنگام تماشای فیلم نیز مشغول خوردن هستند و از شیرینی و آجیل و میوه بی‌نصیب نمی مانند. آنها شاید هزار کالری انرژی را به بدن خود اضافه کنند و همین آنها را چاق می‌کند.

در محیط های معمولی، مثل منزل تفاوت دریافتی غذا بین فرد چاق و لاغر زیاد نیست. مثلاً یک فرد لاغر از یک وعده شام (مثل خوردن نان و پنیر و هندوانه) در منزل، شاید حدود چهارصد کالری انرژی دریافت کند ولی شخص چاق با عمل به همان مشخصات (یعنی در منزل و در همان محیط و همان نوع غذا)‌ حدود ششصد کالری دریافت می‌کند. اگر آنها شب بعد به مجلس شامی در یک جشن عروسی دعوت شوند. شخص لاغر شاید بتواند دو برابر مقدار کالری دریافت کرده طی صرف شام در منزل خود در اینجا نیز دریافت کند (یعنی ۸۰۰ کالری). ولی شخص چاق در همان مجلس، دریافت ده برابری خواهد داشت (یعنی به جای ششصد کالری، شش هزار کالری). پس تغییر محیط بر خوردنِ چاق ها اثر بیشتری می‌گذارد.

 

معمولاً‌ انسانها چه چاق، چه لاغر سعی می‌کنند غصه‌ها و ناراحتی های خود را فراموش کنند. برای همین است که هنگام درگیر شدن با مصیبت ها یا ناراحتی های عصبی، خود را به چیزی که دوست دارند مشغول می‌کنند. مثلاً فردی معتاد به مواد مخدر وقتی با مشکلی ناراحت‌کننده روبه رو می‌شود وسایل خود را می‌آورد. هر چند او با این کار خود را درگیر مصیبتی بزرگتر می‌کند ولی مواد مخدر او را چند لحظه‌ای از فکر به مشکلاتش دور می‌سازد.

افراد چاق نیز چون عاشق خوردن هستند تلافی مصیبت ها، کنکورها و مشکلات عصبی و روانی را با زیاد غذا خوردن در می‌آورند. این کار سبب اضافه وزن در آنها می‌شود. آنها می‌گویند ما اگر غصه هم بخوریم چاق می‌شویم ولی این غصه خوردن نیست که آنها را چاق می‌کند، پرخوری ناشی از غصه خوردن سبب چاقی آنها می‌شود. برعکس‌، غم و غصه لاغرها سبب بی‌اشتهایی و در نتیجه لاغرترشدن آنها می شود.

چاق ها موقعیت خاصی برای خوردن نمی‌شناسند؛ همیشه و هر جا که باشند، خوردن را فراموش نمی کنند. برعکس، لاغرها تا واقعاً گرسنه نباشند، غذا نمی‌خورند و اگر وقت و مکان مناسب نباشد میلی به خوردن ندارند.

 

اگر پدر و مادرتان هر دو درگیر وزنشان بودند، شاید با خود فکر کنید که شما هم همین مشکل را خواهید داشت. چنین چیزی غیرممکن نیست چون حدود ۱۰۰ نوع ژن وجود دارد که با چاقی در ارتباط هستند. این یعنی ممکن است چیزی بیشتر از صفات ظاهری را از پدر و مادر به ارث ببریم اما خبر خوب اینکه تمام این ژن ها ضرورتا غیر قابل تغییر نیستند. برخی از این ژن ها که با نام ژن های چاقی شناخته می شوند بسته به عادات و محیط می توانند تغییر کنند. می توانید پول زیادی را خرج آزمایش های DNA کنید تا متوجه شوید چه ژن هایی هستند که منجر به چاقی تان می شوند اما توصیه می کنم با آن پول کارِ دیگری انجام دهید و به جایش از راهکارهای هوشمندانه ای که در ادامه گفته می شود استفاده کنید تا DNA چاقی را خاموش کنید.

 

مرغ، تخم مرغ و دیگر غذاهای سرشار از پروتئین کارشان بیشتر از ساخت عضله است. در پژوهشی مشخص شد افرادی که ژن FTO مرتبط با چاقی را دارند با مصرف برنامه غذایی کم کالری دارای ۲۵ درصد پروتئین اشتهایشان پایین می آید و کمتر دچار هوس های غذایی می شوند. پروتئین سیرشان می کند و نسبت به دیگر مواد مغذی انرژی بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند.

 

به تمام وعده ها و میان وعده های خود یک جزء سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، میگو، گوشت بوقلمون، بادام زمینی اضافه کنید. دریافت پروتئین در ساعت های مختلف روز به بدن کمک می کند به بهترین شکل از آن برای عملکرد و بازسازی بعد از ورزش استفاده کند.

 

چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم

بدن بر اساس ساعت داخلی خود کار می کند به همین دلیل است که وقتی زود از خواب بیدار می شوید حس بسیار بدی دارید. این ساعت در تک تک سلول های بدنتان فعال است و درست مانند عادات خواب روی سوخت و ساز نیز تاثیر دارد. پژوهش ها نشان دادند افراد دارای اضافه وزن با مقدار مشخصی ژن PLIN1 (این ژن با چاقی در ارتباط است) در صورتی که در طول روز زودتر غذای خود را بخورند می توانند وزن بیشتری را کم کنند. هرچه زمان استفاده از وعده ها زودتر و منظم تر باشد نتیجه نیز بهتر می شود.

 

صبحانه را بخورید و صاف به سراغ ناهار نروید. مصرف صبحانه به جلوگیری از پرخوری و تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کند.

 

پژوهشگران دریافتند سبک زندگی که در آن فعالیت فیزیکی بالا باشد روی ژن های FTO (ژن هایی که سبب چاقی می شوند) تاثیر می گذارد. مردانی که در این تحقیق شرکت کردند به لطف فعالیت فیزیکی بالا توانستند روزانه بیش از ۹۰۰ کالری بسوزانند.

 

لازم نیست حتما در یک مزرعه کار کنید که فعالیت بدنی تان بالا باشد. راه های زیادی وجود دارد که شما نیز بیش از ۹۰۰ کالری در روز بسوزانید. برای مثال روزی ( یعنی در کل روز ) دو ساعت پیاده روی با سرعت بالا، یک ساعت دوندگی و یا ۵۰ دقیقه دوچرخه سواری کمک می کند بدن را فعال نگه داشته و ژن های دشمن را خاموش کنید.

 

انواعی از ژن به نام MC4R هستند که باعث بالا رفتن احتمال چاقی و دیابت نوع ۲ در افراد می شوند. راه حل این مسئله این است که رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید چون خطر این ژن ها را از بین می برد. چنین رژیمی سرشار از روغن زیتون، ماهی، گوشت مرغ، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل ها است. فیبر و آنتی اکسیدان موجود در چنین برنامه غذایی با چاقی مقابله می کند و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می دهد.

 

به برنامه خود وعده های غذایی با کیفیت اضافه کنید و در کنارش به فکر پرهیز از غذاهای بی ارزش مانند غذاهای فرآوری شده نیز باشید. کلید سلامتی تان در غذاهایی است که مواد مغذی با ارزشی در خود دارند.

 

نوشیدن این چای سبب تقویت فعالیت چندین ژن می شود که سوخت و ساز را تنظیم می کنند، مانند ژنی که با نام GLUT4 می شناسیم. در پژوهشی ۱۲ هفته ای موش هایی که برنامه غذایی شان دارای مقدار بالایی چربی و چای سبز بود نسبت به موش هایی که همان برنامه غذایی همراه با آب را داشتند، ژن های GLUT4 فعال تری در نمونه هایشان کشف شد. در انسان ها نوشیدن چای سبز نشان داده است که روی بهبود کنترل قند خون تاثیر می گذارد. یادتان باشد پژوهشگرانی که روی چای مطالعه می کنند معمولا قند و خامه اضافه نمی کنند.

 

روزی یک لیوان چای سبز بنوشید. اگر از چای سبز کیسه ای استفاده می کنید کافیست ۳ دقیقه آن را در آب جوش نگه دارید تا بیشترین میزان طعم و آنتی اکسیدان از آن وارد چایتان شود.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

من۲۹ ساله هستم وزنم بیشتر از ۶۰ نمیره قد ۱۸۰ میخوام چاق بشم

دوست خوبم، رسیدن به وزن مناسب نیازمند یه برنامه غذایی اصولی هستش. در غیر این صورت ممکنه وزنتون برگرده و حتی به سلامتیتونم آسیب برسونه. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید به صفحه ثبت نام رژیم افزایش وزن مراجعه کنید.

درود بر شما آقای دکتر
قد من ۱۷۶ هستش و وزنم در شرایط عادی حدود ۶۰
با مصرف سیب زمینی و ۴ مغز و شیر و جوانه گندم و قرص های اشتها و ورزش و مصرف کراتین و پروتئین به سختی خودمو به ۷۱ ،۷۲ میرسونم و به محض قطع یا کم کردن این موارد دوباره خییییلی سریع به ۶۰ برمیگردم
ب دستور شما بعد از وعده غذایی ۵ تا خرما میخورم ولی نتیجه نداره
چکار کنم ک وزنم حدود ۷۰ تا ۷۳ بمونه
ضمنا هلیکوباکتر هم ندارم.پر کاری تیرویید هم ندارم
با سپاس از شما

دوست خوبم، کاهش وزن میتونه دلایل زیادی مثل عادت غذایی نامناسب ، عدم تحرک و بیماری باشه. بهتره اول شما آزمایش بدین و با یه برنامه غذایی اصولی به وزن دلخواهتون برسین.
برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام رژیم افزایش وزن مراجعه کنید.

من گونم لاغره میگن ارثی هص ایا میشه با خوردن چیزی چاق کنم گونمو

دوست عزیز، رژیم یا قرصی وجود نداره که قسمتی از بدن و صورت را چاق یا لاغر کند. شما می تونید با مراقبت های پوستی و نوشیدن آب فراوان تا حدودی به این مورد کمک کنید.

هنوز امروز خوندم 15 سالمه 85 کلی ام قد م 165 هست تا 5 ماه دیگه عیده به مادرم قول دادم به 60 کیلو برسم😅😅😅😅😅به امید روزی که همه چاقا لاغر شن

دوست خوبم، با یه برنامه خوب و اصولی میتونید وزنتون رو کاهش بدین. برای اطلاعات بیشتر روی صفحه ثبت نام رژیم کاهش وزن کلیک کنید.

خیلی خیلی خوبه ..من فرمشو تا اخر پر کردم .فقط اگه پولی نبود خیلی بهتر میشد .چون من مامانم دوست نداره لاغر شم اعتصاب پولشم بهم نمیده ..خاهشن پولی نباشه 🙏

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم
چگونه بفهمیم ژن خوبی داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *